Tesla FSD op HW3

Pagina: 1
Acties:

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Fantastisch natuurlijk dat momenteel FSD wordt uitgerold! Helaas gaat het momenteel alleen om Tesla's met de zogeheten HW4-computer.

Tesla's met FSD die een HW3 computer hebben lijken vooralsnog geen volledige FSD te krijgen, maar blijven EAP (Tesla Enhanced Autopilot) houden. Dat is een geavanceerd rijassistentiepakket dat tussen de standaard Autopilot en Full Self-Driving (FSD) in zit.

Dit topic start ik voor de Tweakers met HW3. Hier kunnen we nieuws hierover delen.

[ Voor 35% gewijzigd door carfan op 12-04-2026 20:46 ]

• carfan
  • Nu online
In het volgende forum: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD is er volop discussie of HW3 wel of geen FSD in Nederland krijgt.

Er zijn aanwijzingen vanuit Tesla medewerkers dat het wel komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssbPwZH4yBx9hLO0uSYJWvOF2qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gvf7v4LTlreGXNBm2I6vVDpF.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zijn er sommige HW3 Tweakers die 'capability' niet meer hebben staan in hun menu (onder: 'Full Self-Driving capability')

Er zijn ook stevige aanwijzingen dat HW3 gebruikers pech hebben. Het lijkt erop dat FSD versie 14.+ is goedgekeurd. Ook staat er explicitiet op de RDW pagina (https://www.rdw.nl/nieuws...e-geldigheid-in-nederland) dat de handen in de gaten worden gehouden. Dit kan niet bij de oudere camera's, die houden alleen het hoofd in de gaten.

Mis ik nog aanwijzingen?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Dit kan toch gewoon in het andere topic?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• carfan
  • Nu online
Daar worden momenteel zoveel ervaringen gepost van HW4-gebruikers dat duidelijkheid omtrent HW3 volledig ondergesneeuwd wordt.

Ook zuur voor HW3 gebruikers om alleen maar enthousiaste verhalen te lezen waar ze (nog) niets mee kunnen. Vandaar een nieuw topic.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
Uitstekende timing nu ervaringen met FSD op HW3 anders gaan zijn dan ervaringen met de door RDW vrijgegeven FSD Supervised op HW4

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55

RvV

Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)

[ Voor 7% gewijzigd door RvV op 12-04-2026 10:23 ]

Y'24

• carfan
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:18:
Uitstekende timing nu ervaringen met FSD op HW3 anders gaan zijn dan ervaringen met de door RDW vrijgegeven FSD Supervised op HW4
De huidige FSD op mijn M3 2019 lijkt in de verste verte niet op wat je nu ziet langskomen. Het is een oude versie (12.6.4) waar ook nog eens veel functies zijn uitgeschakeld (het zelfstandig nemen van scherpe bochten, rotondes en onoverzichtelijke kruispunten is hier softwarematig nog uitgeschakeld)

• carfan
  • Nu online
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)
Ah goede aanvulling RvV dat wist ik niet. Misschien is er meer hoop voor de nieuwere versies?!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:28:
[...]

De huidige FSD op mijn M3 2019 lijkt in de verste verte niet op wat je nu ziet langskomen. Het is een oude versie (12.6.4) waar ook nog eens veel functies zijn uitgeschakeld (het zelfstandig nemen van scherpe bochten, rotondes en onoverzichtelijke kruispunten is hier softwarematig nog uitgeschakeld)
Je hebt geen FSD maar EAP.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• carfan
  • Nu online
Damian schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:28:
[...]

Je hebt geen FSD maar EAP.
Heel sec genomen heb je gelijk. Al is er wel betaald voor FSD.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34
Je kan hier het verschil zien tussen de interieurcamera's: https://x.com/DirtyTesLa/status/1697239669975499180

Je kan je eigen camera checken via Service -> Cameravoorbeeld. Nieuwere camera's laten ook een stuk van het stuur zien, de hele zitting van de bestuurdersstoel en zelfs een stuk buiten de auto door de ramen.

[ Voor 8% gewijzigd door Slurpgeit op 12-04-2026 10:30 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:18
Ik was vanochtend even kort enthousiast toen ik zag dat m’n hw3 ook een update had. Was alleen “kleine verbeteringen”.

Ik vraag me of de bug hiermee gefixed is dat als je fsd-capability heb gekocht, je vervolgens “fsd supervised” zag staan bij “specificaties en garantie”.

• carfan
  • Nu online
Heel eerlijk gezegd zou ik al blij zijn als het allemaal nog iets smoother werkt op de snelweg. Dat hij bijvoorbeeld niet gaat flippen als je van één naar twee banen gaat, of als er iemand wil invoegen, of dat hij altijd naar de linkerbaan gaat. Dat zou allemaal al heel wat zijn! :-)

• carfan
  • Nu online
Hier trouwens nog een artikel dat heel expliciet zegt dat de uitrol voor zowel HW3 als HW4 is. Ben benieuwd waar ze dat vandaan hebben.
https://www.teslaacessori...n%20a%20science%20project.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik denk dat de post van @Allewijn hier wel relevant is. Even copy hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCXc_sdv8WaIq1AbgRaDK8l5mbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KAKDim2YMSjOusjV38MPVUlp.avif?f=fotoalbum_large

• carfan
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:35:
Ik denk dat de post van @Allewijn hier wel relevant is. Even copy hier:
[Afbeelding]
Klinkt heel goed! Ben wel terughoudend om te concluderen dat er ook zoiets in NL komt. Als RDW echt vast zit op 'handen in de gaten houden'. Maar hopelijk ben ik te pessimistisch.

• pdidi
  • Niet online
carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:37:
[...]

Klinkt heel goed! Ben wel terughoudend om te concluderen dat er ook zoiets in NL komt. Als RDW echt vast zit op 'handen in de gaten houden'. Maar hopelijk ben ik te pessimistisch.
Nou dat is het dus: de handen worden volgens deze post helemaal niet in de gaten gehouden

• carfan
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:41:
[...]

Nou dat is het dus: de handen worden volgens deze post helemaal niet in de gaten gehouden
Je hebt gelijk! Wel vreemd omdat dit in tegenspraak lijkt te zijn met de RDW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcDGLW5ymFR0ZEzQ8W3Uox1NmyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OoY1x5w0nSMzjpr4CSNpdLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er vanuit dat de nieuwe Tesla FSD ervaringen onder een vergrootglas liggen bij de RDW. Die twee lijken niet zo een goede verhouding te hebben.

• Slurpgeit
Misschien is het niet zozeer de positie van de handen, maar meer of ze iets vast hebben. Telefoon, koffie, etc.

• carfan
  • Nu online
Tjonge, ik duim toch echt dat ze ook wat voor de HW3 mensen doen. Dat is toch ook zeker de grootste (en loyaalste?) groep. Bijna drie keer zo groot.

Ik lees: Data-analisten schatten de Europese 'take rate' (het percentage mensen dat de optie daadwerkelijk koopt) voor FSD op ongeveer 5% tot hooguit 10%.
Als we dat toepassen op het Nederlandse wagenpark, geeft dat de volgende schatting:
Nederlandse Tesla's met FSD op HW3: Ongeveer 4.000 tot 8.000 auto's.
Nederlandse Tesla's met FSD op HW4: Ongeveer 1.250 tot 3.000 auto's.

• pdidi
  • Niet online
carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:58:
Tjonge, ik duim toch echt dat ze ook wat voor de HW3 mensen doen. Dat is toch ook zeker de grootste (en loyaalste?) groep. Bijna drie keer zo groot.

Ik lees: Data-analisten schatten de Europese 'take rate' (het percentage mensen dat de optie daadwerkelijk koopt) voor FSD op ongeveer 5% tot hooguit 10%.
Als we dat toepassen op het Nederlandse wagenpark, geeft dat de volgende schatting:
Nederlandse Tesla's met FSD op HW3: Ongeveer 4.000 tot 8.000 auto's.
Nederlandse Tesla's met FSD op HW4: Ongeveer 1.250 tot 3.000 auto's.
Ik zag dat je mijn eerdere bericht al in de 2e post gekopieerd hebt. De manager (waarvan ik de naam niet mocht noemen) die ik gisteren sprak zei dat Tesla (en dan weet ik niet of dat alleen NL of algemeen is) iets voor HW3 gaat doen. En dat ging niet over v14 Lite of HW upgrade
@Hayte Misschien is dat iets voor je gesprek met Tesla

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 14:58 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zag dat je mijn eerdere bericht al in de 2e post gekopieerd hebt. De manager (waarvan ik de naam niet mocht noemen) die ik gisteren sprak zei dat Tesla (en dan weet ik niet of dat alleen NL of algemeen is) iets voor HW3 gaat doen. En dat ging niet over v14 Lite of HW upgrade
Sending thoughts and prayers

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:18
Een inruil korting oid dergelijks ligt dan het meest voor de hand liggend

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:27
[...]

Cool. Enige indicatie wat "iets voor HW3" gaat zijn?

• pdidi
  • Niet online
stefxx schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:27:
[...]

Cool. Enige indicatie wat "iets voor HW3" gaat zijn?
Nope, dat was het enige wat hij wilde/mocht zeggen

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zit er bij hw3 nou mogelijk ook nog een verschil 'welke' interieur camera er in zit?
Zo heb ik een legacy MY 2024 die al een nieuwere camera heeft mét infrarood stralers er om heen.
Dat kan je testen door in donker met je telefoon camera naar interieur camera te kijken. Dan zie je twee paars gekleurde leds oplichten naast interieur camera.
Die camera heeft ook een iets breder zichtveld dan de oudere camera.
Daardoor ziet mijn MY duidelijk mijn handen op het stuur. Als ik lane assist gebruik merk ik een duidelijk verschil tussen echt moeten wiebelen/feedback aan stuur moeten geven (als ik een zelf geplaatst camera schuifje voor interieur lens schuif) en als ik dat schuifje open zet. Dan hoef ik nooit meer aan stuur feedback te geven. Een aantal vingers ergens op stuur plaatsen is dan al voldoende voor mijn camera om te weten dat ik mijn stuur nog beet heb.

• carfan
  • Nu online
[...]

Yes, dat was waardevolle informatie! Ik had de vrijheid genomen om die uit het andere topic te kopieren (omdat het toch al openbaar is).
Spannend wat dit dan precies is. Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het iets is met de aanschaf van een nieuwe Tesla. Want dan moet er, hoe je het ook wendt of keert, (veel) geld bij. Momenteel is de M3 het goedkoopste (vanaf 36990). Stel dat ze echt een hele goede inruil (20k) bieden voor M3's uit 2019, dan moet je nog bijna 17k bijleggen voor 'the real' FSD. Natuurlijk heb je dan wel een nieuwe auto, maar dat is wel veel geld, bijna het dubbele als je nu een leuke M3 uit 2019 koopt.

Het zal ook geen deal zijn om FSD over te zetten naar een nieuwe, want dat kan momenteel al (https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transfer).

Anyways, wat dit precies inhoudt, is een beetje koffiedik kijken. Wel heel vreemd dat er verschillende dingen worden gezegd door Tesla-medewerkers (van 'helemaal niet' tot 'er komt iets' tot 'HW13 zit er ook bij'.

• carfan
  • Nu online
Allewijn schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:51:
Zit er bij hw3 nou mogelijk ook nog een verschil 'welke' interieur camera er in zit?
Zo heb ik een legacy MY 2024 die al een nieuwere camera heeft mét infrarood stralers er om heen.
Dat kan je testen door in donker met je telefoon camera naar interieur camera te kijken. Dan zie je twee paars gekleurde leds oplichten naast interieur camera.
Daardoor ziet mijn MY duidelijk mijn handen op het stuur. Als ik lane assist gebruik merk ik een duidelijk verschil tussen echt moeten wiebelen/feedback aan stuur moeten geven (als ik een zelf geplaatst camera schuifje voor interieur lens schuif) en als ik dat schuifje open zet. Dan hoef ik nooit meer aan stuur feedback te geven. Een aantal vingers ergens op stuur plaatsen is dan al voldoende voor mijn camera om te weten dat ik mijn stuur nog beet heb.
Ja, dat is heel goed mogelijk. Het gekke is (zoals hierboven al opgemerkt) dat de nieuwe FSD helemaal niet zo naar de handen lijkt te kijken.

• pdidi
  • Niet online
carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:10:
[...]

Wel heel vreemd dat er verschillende dingen worden gezegd door Tesla-medewerkers (van 'helemaal niet' tot 'er komt iets' tot 'HW13 zit er ook bij'.
Vraag maar eens aan een verkoper of er HW3 of HW4 in zit :) Ook bij Certified Occasions kun je dat als leek (en verkoper) niet zien

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 12:57 ]

• Georgeo1908
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:51
In dit artikel staat dat de hoge baas zelf heeft aangegeven dat het überhaupt niet mogelijk is om FSD op HW3 te krijgen, simpelweg omdat het niet krachtig genoeg is. Ondanks dat Musk belooft heeft dat Tesla's vanaf 2016 het aan zouden moeten kunnen. De rechter heeft toen besloten dat Tesla de chips moet vervangen, maar dit is dan alleen voor voertuigen die FSD gekocht hebben binnen een bepaalde periode.

:?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55

RvV

Een erg oud artikel is dat.

Y'24

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:23
Ga dit ook maar volgen met m'n HW3 Tesla

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:34
Allewijn schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:51:
Ben je zeker dat je nog op HW3 zit en niet al HW4 hebt? De MY is namelijk ergens in de helft van 2024 begonnen met de overschakeling naar HW4.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Hoewel het natuurlijk jammer is of en wanneer wij überhaupt FSD gaan krijgen weiger ik om mijn 2023 Y als oud te beschouwen en om enkel voor FSD een nieuwe te kopen gaat mij al helemaal te ver :p

Ik snap dat we op Tweakers zitten maar sommige bestempelen hun zo goed als nieuwe Tesla wel heel erg snel als oud.

Moet toegeven dat ik wel een duidelijke communicatie van Tesla hierin mis maar ik had ook niet anders verwacht van Tesla.

• pdidi
  • Niet online
schumi1986 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:23:
Hoewel het natuurlijk jammer is of en wanneer wij überhaupt FSD gaan krijgen weiger ik om mijn 2023 Y als oud te beschouwen en om enkel voor FSD een nieuwe te kopen gaat mij al helemaal te ver :p

Ik snap dat we op Tweakers zitten maar sommige bestempelen hun zo goed als nieuwe Tesla wel heel erg snel als oud.

Moet toegeven dat ik wel een duidelijke communicatie van Tesla hierin mis maar ik had ook niet anders verwacht van Tesla.
Jouw MY is niet oud, de HW is oud (2019)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:36:
[...]

Jouw MY is niet oud, de HW is oud (2019)
Die snap ik, echter voelen onze auto’s niet oud, en zijn ze dat ook niet ineens nu FSD maar op een beperkt aantal auto’s komt.

Zat laatst in een VW uit 2026, even met het infotainment spelen en je bent blij dat je daarna weer in een Tesla stapt.

Leuk die FSD maar 7,5k of 99 per maand, ik rij privé en ik zou het er niet voor over hebben.

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:27
Nadat mijn HW3 Tesla op woensdag 2026.8.6 had geïnstalleerd kreeg ik vanochtend vroeg een notificatie dat 2026.8.6.1 beschikbaar was. In eerste instantie was ik hoopvol dat het FSD gerelateerd was, maar de release notes zeggen helaas enkel "This release contains minor fixes and improvements".

Hij is een tijdje geleden begonnen met downloaden, maar dat duurt inmiddels al erg lang, lijkt op een grote update dus. Ben benieuwd of er stiekem toch nog iets anders bij zit, mogelijk een maps update (ik heb nu 2025.14) of misschien toch nog iets anders... Hebben andere mensen ook het idee gehad dat het downloaden langer dan gebruikelijk bij kleine updates duurde? Al een interessant verschil gemerkt of gezien?

Volgens de Tesla assist AI heb ik nu v12.6.4, maar die is niet actief uiteraard, want ik kan nog geen Full Self Driving in "Menu --> Self-Driving" selecteren. Als de update klaar is met installeren zal ik eens kijken naar wat het service menu zegt over Autopilot weights, en of de Tesla Assist iets anders zegt. En als referentie, dit is wat ik nu heb, en wat ik ongeveer een maand geleden had:
  • 2026.8.6 actieve autopilot bank: 234,471,488 bytes trip weights: 1,145,270,336 bytes
  • 2026.?.? (mid-maart) actieve autopilot bank: 236,478,528 bytes, trip weights: 1.15GB
  • 2026.?.? (mid-maart) actieve autopilot bank: 236,437,568 bytes, trip weights: 1.15GB

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
En dan heb je het over de Model Y, want die heeft een grotere interieurcamera dan de Model 3.

Ik kan het weten, want had een Model Y uit 2022 en heb nu een van de laatste Model 3’en die in 2023 is geproduceerd (pre facelift model).

• YumYum
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik kan me niet voorstellen dat mijn gammele oude model X uit 2017, met FSD en HW3, ooit iets meer zelfstandig kan doen dan op de oprit bezwijken onder haar eigen gewicht. Had vroeger nog wel eens de hoop dat ze zelfstandig naar de garage kon rijden voor service. Maar ja, ze had ook heimwee naar de SeC, en moest minimaal om de 5000km service hebben.

Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Elon de FSD premie terugbetaald, want ik voel me na 9 jaar nog steeds genaaid.

• carfan
  • Nu online
Maller schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:22:
Nadat mijn HW3 Tesla op woensdag 2026.8.6 had geïnstalleerd kreeg ik vanochtend vroeg een notificatie dat 2026.8.6.1 beschikbaar was. In eerste instantie was ik hoopvol dat het FSD gerelateerd was, maar de release notes zeggen helaas enkel "This release contains minor fixes and improvements".

Hij is een tijdje geleden begonnen met downloaden, maar dat duurt inmiddels al erg lang, lijkt op een grote update dus. Ben benieuwd of er stiekem toch nog iets anders bij zit, mogelijk een maps update (ik heb nu 2025.14) of misschien toch nog iets anders... Hebben andere mensen ook het idee gehad dat het downloaden langer dan gebruikelijk bij kleine updates duurde? Al een interessant verschil gemerkt of gezien?

Volgens de Tesla assist AI heb ik nu v12.6.4, maar die is niet actief uiteraard, want ik kan nog geen Full Self Driving in "Menu --> Self-Driving" selecteren. Als de update klaar is met installeren zal ik eens kijken naar wat het service menu zegt over Autopilot weights, en of de Tesla Assist iets anders zegt. En als referentie, dit is wat ik nu heb, en wat ik ongeveer een maand geleden had:
  • 2026.8.6 actieve autopilot bank: 234,471,488 bytes trip weights: 1,145,270,336 bytes
  • 2026.?.? (mid-maart) actieve autopilot bank: 236,478,528 bytes, trip weights: 1.15GB
  • 2026.?.? (mid-maart) actieve autopilot bank: 236,437,568 bytes, trip weights: 1.15GB
Ik heb geen updates vandaag staan (hw3 m3 2019)

• carfan
  • Nu online
YumYum schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:24:
Ik kan me niet voorstellen dat mijn gammele oude model X uit 2017, met FSD en HW3, ooit iets meer zelfstandig kan doen dan op de oprit bezwijken onder haar eigen gewicht. Had vroeger nog wel eens de hoop dat ze zelfstandig naar de garage kon rijden voor service. Maar ja, ze had ook heimwee naar de SeC, en moest minimaal om de 5000km service hebben.

Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Elon de FSD premie terugbetaald, want ik voel me na 9 jaar nog steeds genaaid.
Ik snap dat je genaaid voelt. Het was serieus geld en je krijgt er niets voor. In Australië zijn ze zelfs een rechtzaak begonnen. https://www.teslaaction.c...aw%20firm%20JGA%20Saddler.

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Maller schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:22:

Is de update ondertussen binnen? Ben wel benieuwd of deze inderdaad zoveel beter gaat zijn zoals hier eerder is aangegeven.

• turkeyhakan
Mrosi schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:39:
[...]

Is de update ondertussen binnen? Ben wel benieuwd of deze inderdaad zoveel beter gaat zijn zoals hier eerder is aangegeven.
Ik vind van niet, helaas..

• lanedirt
  • Nu online
Ik heb zelf een Model Y van april 2024. Ik dacht dat deze al de laatste HW versie had, maar nu dat ik beter heb gekeken zie ik dat deze nog op de oudere HW3 draait. Waarschijnlijk was dit dus (helaas) een van de laatste Model Y's met HW3 die van de band is gerold.

Heb gisteren toen ik het nieuwsbericht zag als impuls aankoop wel direct de 100 euro per maand self-driving optie gekocht via de app, in de veronderstelling dat ik dan de update ook wel snel zou krijgen. Maar nog niks gekregen, en ik twijfel of dit nog gaat komen met HW3.

Zou wel jammer zijn dat een 2 jaar oude Model Y al niet meer up-to-date is. Kreeg verder ook geen waarschuwing bij de abonnements aankoop.

Privacy enthousiast | Software Developer | Auteur en developer van AliasVault en SpamOK

• carpebios
lanedirt schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:57:
Ik heb zelf een Model Y van april 2024. Ik dacht dat deze al de laatste HW versie had, maar nu dat ik beter heb gekeken zie ik dat deze nog op de oudere HW3 draait. Waarschijnlijk was dit dus (helaas) een van de laatste Model Y's met HW3 die van de band is gerold.

Heb gisteren toen ik het nieuwsbericht zag als impuls aankoop wel direct de 100 euro per maand self-driving optie gekocht via de app, in de veronderstelling dat ik dan de update ook wel snel zou krijgen. Maar nog niks gekregen, en ik twijfel of dit nog gaat komen met HW3.

Zou wel jammer zijn dat een 2 jaar oude Model Y al niet meer up-to-date is. Kreeg verder ook geen waarschuwing bij de abonnements aankoop.
Klopt, maar blijkbaar gaat het abonnement pas in als het beschikbaar is. Maar ik denk dat het nooit gaat komen. Ik heb hetzelfde, maar in het andere forum werd mij verteld dat het mijn eigen schuld was, had ik maar geen HW3 versie moeten accepteren, of wachten tot het er wel was en maar even zonder auto (en dus werk) zitten.

Ik ben bang dat er voor ons HW3 weinig aankomt en we zoals 2018 (of eerder) het moeten doen met, FSD binnenkort beschikbaar!

Ze sturen mensen naar de maan, maar een upgrade van HW3 -> HW4 lijkt onmogelijk.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• turkeyhakan

Je auto draait geen oudere HW. Je hebt oudere hardware :-)

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:44

Weet niet of je de lange of korte beschrijving in de app had staan. Bij mij stond er nog netjes in t grijs dat de optie nog niet beschikbaar is

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:23
carpebios schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:04:
[...]

Klopt, maar blijkbaar gaat het abonnement pas in als het beschikbaar is. Maar ik denk dat het nooit gaat komen. Ik heb hetzelfde, maar in het andere forum werd mij verteld dat het mijn eigen schuld was, had ik maar geen HW3 versie moeten accepteren, of wachten tot het er wel was en maar even zonder auto (en dus werk) zitten.

Ik ben bang dat er voor ons HW3 weinig aankomt en we zoals 2018 (of eerder) het moeten doen met, FSD binnenkort beschikbaar!

Ze sturen mensen naar de maan, maar een upgrade van HW3 -> HW4 lijkt onmogelijk.
Niet zo pessimistisch zijn. We zullen het echt wel krijgen, misschien wat minder geavanceerd dan met HW4. Wacht eerst nou maar tot de zomer af. Voor nu heb je EAP

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:25

Die heeft toch ook geen interieurcamera? Als de RDW die verplicht stelt dan moet daar echt wel iets voor worden aangepast omdat er nu standaard geen ruimte voor is. De M3 en MY met HW3 hebben allemaal de interieurcamera aan boord.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• aeg13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik houd nog (valse?) hoop als HW3 bezitter. Ooit FSD gekocht bij een model 3 die allang weg is, zonder transfer mogelijk. Nu één van de eerste Y’s uit Berlijn, met HW3. Ik heb nog geen officieel nieuws gezien dat de RDW goedkeuring beperkt is tot HW4 of er voorlopig niets komt naar HW3. Of heb ik dat officiële nieuws gewoon gemist?

• carpebios
winwiz schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:23:
[...]

Niet zo pessimistisch zijn. We zullen het echt wel krijgen, misschien wat minder geavanceerd dan met HW4. Wacht eerst nou maar tot de zomer af. Voor nu heb je EAP
Dat had ik al en dat is nou niet echt om naar huis te schrijven.

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:35

Is niet de laatste. Hier MY 24 van juni. Ook HW3. Best slordig dat ze blijkbaar door elkaar een tijdje HW3 en HW4 geleverd hebben. En dat niet melden. Rij hem privé, hoop toch dat HW3 niet overgeslagen wordt

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@carfan wil je de topicstart aanvullen tot een volwaardige topicstart? Ik snap de insteek voor HW3 specifiek maar dan wel met een betere topicstart :)

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Hier heb ik afgelopen januari een tweedehands Model 3 uit 2019 gekocht. Met FSD, waarvan ik later pas beter begreep wat dat inhield. Ondertussen ben ik toch wel erg benieuwd naar de Supervised FSD functie.
Ik ben erg benieuwd wanneer we Tesla communicatie gaan zien wat betreft HW3 en FSD supervised. Nu lezen we van alles hierover maar weten eigenlijk heel weinig zeker. Ik hoop dat er komende week informatie van Tesla uit komt over dit onderwerp, dat zou ik zeer waarderen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:05
Krijgen we wel of geen fsd als je hw3 heb en die upgrade van 99€ haal? Ik zag het verschijnen op de app en voor dat bedrag wil ik het best proberen. Maar als je EAP krijg dan vind ik niks. Ook hierboven zag ik iemand zeggen dat je niets betaald totdat je de functie krijgt? Ik zag online wel dat mensen gewoon de 99€ afgeschreven krijg.

Life is too short to drive boring cars

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:35
SirLct schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Krijgen we wel of geen fsd als je hw3 heb en die upgrade van 99€ haal? Ik zag het verschijnen op de app en voor dat bedrag wil ik het best proberen. Maar als je EAP krijg dan vind ik niks. Ook hierboven zag ik iemand zeggen dat je niets betaald totdat je de functie krijgt? Ik zag online wel dat mensen gewoon de 99€ afgeschreven krijg.
Wat vooral vreemd is , is dat we bij hw3 dus zelfde bedrag betalen per maand als de hw4 fsd. Maar we krijgen de helft 🤔

• lanedirt
  • Nu online
SirLct schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:42:
Ik heb de 99 euro per maand optie gekocht met HW3, maar heb op dit moment alleen de EAP features actief (summon, automatisch inparkeren, rijstrook wisselen op snelweg etc.).

Ik heb de optie via de app gekocht met SEPA bankafschrijving en heb direct de abonnementsbevestiging gekregen per e-mail, dus ik vermoed dat het bedrag komende dagen wel gewoon afgeschreven gaat worden. Ook al heb ik dus (nog) geen FSD optie.

Privacy enthousiast | Software Developer | Auteur en developer van AliasVault en SpamOK

• carpebios
lanedirt schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:55:
[...]

Ik heb de 99 euro per maand optie gekocht met HW3, maar heb op dit moment alleen de EAP features actief (summon, automatisch inparkeren, rijstrook wisselen op snelweg etc.).

Ik heb de optie via de app gekocht met SEPA bankafschrijving en heb direct de abonnementsbevestiging gekregen per e-mail, dus ik vermoed dat het bedrag komende dagen wel gewoon afgeschreven gaat worden. Ook al heb ik dus (nog) geen FSD optie.
Ik had dus al EAP, en ik ben benieuwd of er morgen 49 euro van mijn rekening afgaat. Want dan is dat 49 euro voor helemaal niets waarschijnlijk.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:05
Dat is wel bijzonder. Ik heb geen EAP. Maar diegene die wel EAP hebben en dus op de abo nu heb geclicked. Wat gaan ze dan doen? Wel geld pakken en letterlijk niks geven?

Life is too short to drive boring cars

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:40
Vrijdag heb ik een banden wissel bij Tesla Den Haag, zal ze direct vragen wanneer ik mijn FSD eindelijk kan gebruiken op mijn 4 jaar oude model Y. Maar eigenlijk hoop ik dat er voor die tijd al een formele communicatie vanuit Tesla komt. Ze hebben er 18 maanden over kunnen nadenken…

[ Voor 32% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-04-2026 20:13 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

Je bent ook genaaid, er is je lucht verkocht.

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:27
Mrosi schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:39:
[...]

De update is nog steeds aan het downloaden.. Toch meer een gevalletje van slecht wifi bereik van de auto dan de grootte van de download denk ik. Ik zal alsnog terugkomen op mijn vorige post wanneer het eindelijk wel gelukt is.

• Slurpgeit
Oh ik heb hem vanmorgen al geïnstalleerd, maar alleen maar bugfixes. Geen boeiende dingen.

• carfan
  • Nu online
We Are Borg schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:36:
[mbr]@carfan wil je de topicstart aanvullen tot een volwaardige topicstart? Ik snap de insteek voor HW3 specifiek maar dan wel met een betere topicstart :) [/]
Excuus! Ik hoop dat het nu helderder is voor nieuwe lezers?!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Supercop

electronics is my game

Is het niet zo dat er geen type goedkeuring is afgegeven voor hw3. Dat lijkt mij namelijk het geval. Alleen hw4 mag fsd supervised hebben en hw3 nirt. Dan zal er een nieuwe type goekeuring moeten komen.

• carfan
  • Nu online
Tjonge dat er nog zulke nieuwe Tesla's (2024) HW3 hebben. Dat is wel echt naar, zeker als je het niet wist.

Dit begint echt een lotgenotenclub te worden. 😉

Ik hoop spoedig op echt nieuws over HW3. Het is nu nog veelal speculeren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Destijds, lees een paar jaar terug, was er toch sprake van dat HW3 zou worden verwisseld naar HW4 als het eindelijk live ging?

• carfan
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:50:
Destijds, lees een paar jaar terug, was er toch sprake van dat HW3 zou worden verwisseld naar HW4 als het eindelijk live ging?
Daar was even sprake van. Maar nu heeft Elon het over 14lite voor HW3. Maar er is nog niets concreet, ook niet of 14lite hier überhaupt mag draaien van de RDW op HW3 hardware.

• pdidi
  • Niet online
Ik raad iedereen met HW3 die FSD abonnement heeft afgesloten aan om morgen met Tesla te bellen. Zie ook de 2e post van dit forum. Ik had gisteren om 10:00 uur al aan de hoofd verkoop en een manager van SeC Amsterdam gemeld dat dit echt not done is en dat ze overspoeld zouden worden met klachten. Dus misschien goed om dan ook allemaal naar Ams te bellen

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:49:
Tjonge dat er nog zulke nieuwe Tesla's (2024) HW3 hebben. Dat is wel echt naar, zeker als je het niet wist.

Dit begint echt een lotgenotenclub te worden. 😉

Ik hoop spoedig op echt nieuws over HW3. Het is nu nog veelal speculeren.
Ja indd. Hier een model Y van maart 2024 met HW3. Auto is 2 jaar oud 🤔
Pagina: 1