Supervised op hw3 lijkt mij al een uitstekende upgrade. Als v14 lite lijkt op hw3 fsd uit USA maken we een enorme stap vooruit; en klaagt niemand meer.
Helemaal mee eens. Laat maar komenBlasterxp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:18:
Supervised op hw3 lijkt mij al een uitstekende upgrade. Als v14 lite lijkt op hw3 fsd uit USA maken we een enorme stap vooruit; en klaagt niemand meer.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hoeveel zouden jullie voor een update over hebben? (Exclusief FSD licentie, die komt er dan nog bij). Ik denk dat mijn pijngrens bij € 5000 ligt ongeveer.
🌞🍃
Gezien de niet heel grote verschillen die ik verwacht bij supervised FSD tussen HW3 en HW4 zou ik zeggen laat maar zitten. Als je later toch unsupervised FSD wil dan zit je toch vast aan de €7500 ben ik bang. Hoe verder dat in de toekomst ligt des te minder animo ik zou hebben om dat nog uit te geven alleen voor U-FSD. Een nieuwere Tesla lonkt dan meer denk ik daar er buiten de computer meer zaken extra zijn zoals de ledstrip, ventilated stoelen, bumper camera, comfortabelere vering en sound proofing enzo.kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
Hoeveel zouden jullie voor een update over hebben? (Exclusief FSD licentie, die komt er dan nog bij). Ik denk dat mijn pijngrens bij € 5000 ligt ongeveer.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Zal toch niet zo zijn dat je nog een keer moet betalen voor iets wat al betaald is...kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
Ik ben benieuwd hoe hoog die extra inruilkorting is voor HW3 met FSD die overstappen naar HW4.
Een aantal model Y hebben nu een inruilpremie van 3000, maar de prijzen van de model Y zijn net met 1000 omhoog gegaan. Dus netto 2000. Die extra inruilkorting moet daar dan bovenop komen.
Ik gok dat de hardware upgrade 2500 (?) gaat kosten voor Tesla. Dus die extra inruilkorting zal niet hoger worden?
Een aantal model Y hebben nu een inruilpremie van 3000, maar de prijzen van de model Y zijn net met 1000 omhoog gegaan. Dus netto 2000. Die extra inruilkorting moet daar dan bovenop komen.
Ik gok dat de hardware upgrade 2500 (?) gaat kosten voor Tesla. Dus die extra inruilkorting zal niet hoger worden?
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
Pak hem beet:kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
1500 voor de computer,
250 voor de camera's,
250 voor overige rommel
1000 voor montage (stel dat het echt veel werk is)
3k totaal?
Y'24
Ik vind dit klinken als commerciële tarieven, Tesla mag hier zo goed als de kostprijs voor rekenen aangezien eigenaren met een HW3 uitvoering eigenlijk gewoon voorgelogen zijn. Het enige wat ik vraag als (late 2023) HW3 eigenaar is een upgrade naar FSD (Lite) Supervised en eventueel een zeer schappelijke betaalde upgrade naar HW4.RvV schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:16:
[...]
Pak hem beet:
1500 voor de computer,
250 voor de camera's,
250 voor overige rommel
1000 voor montage (stel dat het echt veel werk is)
3k totaal?
Applaus voor het initiatief. Ben ook ingeschreven. Alleen wat is dat met die Elon hoofden? Dit is nergens voor nodig. Ik zou het gewoon professioneel houden, dit kan alleen maar tegen je gaan werken imo..mischamartijn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:
[...]
Toen ik dit las dacht ik bij mezelf, goed punt. En dat zou kun... oh nee. Ze zijn al te diep in de Supervised marketing gegaan hiervoor. Zeker omdat ze dit in andere landen willen doordrukken, pakken ze Nederland als voorbeeld. Dit zorgt voor druk vanuit de klanten zelf. Kijk maar hoe X los gaat met petities etc. En omdat Supervised hier draait, hebben de HW3 klanten hier ook recht op. Die upgrade zou dus zo snel mogelijk uitgevoerd moeten worden. Daarnaast is elke dag dat ze hier mee wachten bad PR. De teller op HW3 Claim blijft ook doorlopen, en ik ben niet van plan om te stoppen zonder dat ze met een concreet plan en/of voorstel komen.
Elon zijn mega bonus package is gekoppeld aan een heel hoog aantal FSD gebruikers. Vanwege de maandelijkse inkomsten is FSD mogelijk maken op HW3 is direct in het belang van het bedrijf en van Elon zelf.Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]
Dat dus. Waarom nog tijd en moeite steken in HW3 als dat je tegenhoudt in innovatie naar nog geavanceerdere modellen?
Paid Upgrades
Tesla is prioritizing owners who already paid for the FSD software suite, but the hardware upgrades will eventually expand. Once the initial wave of purchased FSD conversions is complete, Tesla will likely offer the hardware upgrade as a paid option for the rest of the HW3 fleet, similar to how it handled older MCU upgrades. This will include owners who subscribe to FSD.
Given the massive amount of labor required to gut the interior, route new wiring, and install new cameras, owners should expect a steep fee for this out-of-pocket upgrade, likely landing somewhere in the $3,000 to $5,000 range.
Despite the sheer cost and logistical nightmare of retrofitting hundreds of thousands of cars, Musk emphasized that this effort is absolutely crucial for the company's long-term financial goals. By upgrading these older vehicles, Tesla can dramatically increase the number of compatible cars eligible to join the upcoming Robotaxi network, effectively turning an aging fleet into a revenue-generating asset and keeping existing owners happy.
https://www.notateslaapp....-unsupervised-fsd-for-hw3
@kamerplant nou gefeliciteerd, de verwachting is max 5k dollar :-)
Edit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
Tesla is prioritizing owners who already paid for the FSD software suite, but the hardware upgrades will eventually expand. Once the initial wave of purchased FSD conversions is complete, Tesla will likely offer the hardware upgrade as a paid option for the rest of the HW3 fleet, similar to how it handled older MCU upgrades. This will include owners who subscribe to FSD.
Given the massive amount of labor required to gut the interior, route new wiring, and install new cameras, owners should expect a steep fee for this out-of-pocket upgrade, likely landing somewhere in the $3,000 to $5,000 range.
Despite the sheer cost and logistical nightmare of retrofitting hundreds of thousands of cars, Musk emphasized that this effort is absolutely crucial for the company's long-term financial goals. By upgrading these older vehicles, Tesla can dramatically increase the number of compatible cars eligible to join the upcoming Robotaxi network, effectively turning an aging fleet into a revenue-generating asset and keeping existing owners happy.
Edit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 24-04-2026 16:01 ]
Benieuwd of EAP dan ook korting krijgt.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
7.5k nu uitgeven om het later gratis te krijgen? Terwijl je later kunt retrofitten voor 5k? KnipEdit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 24-04-2026 20:48 . Reden: Mag iets minder op de man ]
5k is voor de hardware.winwiz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:15:
[...]
7.5k nu uitgeven om het later gratis te krijgen? Terwijl je later kunt retrofitten voor 5k?
Licentie is 7,5k extra.
[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 24-04-2026 22:51 . Reden: Quote aangepast nav moderatie ]
Haha je moet toch wel een behoorlijke klap van een molen hebben gehad als je nu 7.5K afrekent om dat wellicht ooit als het zou gebeuren ver in de toekomst een HW4 Upgrade te krijgen.
Nee dat zou ik eerder nog 15k bij leggen en dan een nieuwe HW4 Tesla kopen. (Ook dat ben ik zeker niet van plan)
Nee dat zou ik eerder nog 15k bij leggen en dan een nieuwe HW4 Tesla kopen. (Ook dat ben ik zeker niet van plan)
Na de earnings call ben ik weer iets optimistischer over de kansen van FSD op HW3, ook al zal het echt nog wel even gaan duren.turkeyhakan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:59:
Paid Upgrades
Zou me niet verbazen dat ze het pas gaan omzetten als deel van de unsupervised rollout. En daar zijn we hier in NL voorlopig nog niet aan toe.
Huh op basis van wat dan precies? Hebben wij naar hetzelfde gekeken? 🤩reservewiel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:34:
[...]
Na de earnings call ben ik weer iets optimistischer over de kansen van FSD op HW3, ook al zal het echt nog wel even gaan duren
🌞🍃
Behalve diegenen met HW3 zonder interne camera.....Blasterxp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:18:
Ik had er weinig meer van verwacht. Nu heeft Elon duidelijk gemaakt dat hij HW3 echt wil gaan upgraden, inclusief camera's.kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:59:
[...]
Huh op basis van wat dan precies? Hebben wij naar hetzelfde gekeken? 🤩
Als ze alle externe camera's en bekabeling vervangen is het inpluggen van 1 extra cameraatje niet zoveel meerwerk meer natuurlijk.testmanager schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:58:
[...]
Behalve diegenen met HW3 zonder interne camera.....
Merk wel dat Eap assertiever is met inhalen en mag handen langer van het stuur houden met 2026.14.2. Dus dat is al goed.
Helaas is de genoemde software update niet voor HW3.Arthurosb schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:51:
Merk wel dat Eap assertiever is met inhalen en mag handen langer van het stuur houden met 2026.14.2. Dus dat is al goed.
Dit is de spring update óók voor HW3nielsnederveen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:12:
[...]
Helaas is de genoemde software update niet voor HW3.
Wat voor modeljaar heb je? Ik las al eerdere berichten met hetzelfde maar ik merk er weinig van in mijn 2019 M3, vermoed door de (oudere) interieurcamera.Arthurosb schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:51:
EAP zou ik best €99,- voor over hebben als die klote regeltjes van Europa weg zijn. Als je EAP in volle functionaliteit mag gebruiken zoals in landen buiten Europa dan haalt deze zelf in op de snelweg, stopt voor stoplichten en gaat op eigen initiatief weer door, ook binnen de bebouwde kom. Enige wat deze dan niet doet is in de woonwijken en echte rotondes en scherpe bochten. Dat is voor mij voldoende
€99 gaat me net te ver. €50 voor wat jij zegt en met die regeltjes van nu is het mij €35 waard en dan €99 voor S-FSDcrunch811 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:04:
EAP zou ik best €99,- voor over hebben als die klote regeltjes van Europa weg zijn. Als je EAP in volle functionaliteit mag gebruiken zoals in landen buiten Europa dan haalt deze zelf in op de snelweg, stopt voor stoplichten en gaat op eigen initiatief weer door, ook binnen de bebouwde kom. Enige wat deze dan niet doet is in de woonwijken en echte rotondes en scherpe bochten. Dat is voor mij voldoende
December 2022 model y rwdBeekforel schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:51:
[...]
Wat voor modeljaar heb je? Ik las al eerdere berichten met hetzelfde maar ik merk er weinig van in mijn 2019 M3, vermoed door de (oudere) interieurcamera.
Knip
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 26-04-2026 08:23 . Reden: Copy/paste is niet de bedoeling ]
Ik heb feb 2023 RWD MY met FSD Capability. Ook op 2026.14.2, ik heb naast de stuur nag verbetering, ook verbeteringen gemerkt met nemen van bochten.Arthurosb schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:51:
Wanneer je auto steer inschakelt staat er niet meer dat jeje handen op het stuur moet houden maar: "Houd je ogen op de weg."
Als je je handen juist plaatst, kan je onbeperkt zo rijden heb ik gemerkt.
Je linkerhand is duidelijker in beeld, ik vermoed daarom ook dat vooral die met de hand open dichtbij en richting stuur moet houden. De rechter kan ik met handpalm naar beneden laten liggen zonder effect.
Arm en hand op de deur leuning laten liggen kan net niet is mijn ervaring. Dan komt de torque op het stuur melding weer, niet direct maar na 3-5 seconden.
Alleen dit vind ik al een behoorlijke stap vooruit in het comfort, met alleen dit al zou ik een stuk meer ontspannen naar mijn vakantie bestemming rijden.
Nu nog zien hoe lang het gaat duren voor V14Lite toegelaten wordt in Nederland.
En over de retrofits, zolang niemand weet of HW4 voldoende mogelijkheden biedt voor unsupervised FSD in Nederland volgens de RDW toelating tests. Dan kan Tesla naar mijn inzicht niet gaan strooien met retrofits tot dat duidelijk is.
Welke optie ik hier nog niet heb gelezen;
Stel FSD14lite komt tzt uit en dat wordt in NL gecombineerd met DMS via stuur-torque. Zou het dan makkelijk goedkeuring krijgen van de RDW?
Dat zou best een snel pad kunnen zijn en een hele verbetering tov nu!
Stel FSD14lite komt tzt uit en dat wordt in NL gecombineerd met DMS via stuur-torque. Zou het dan makkelijk goedkeuring krijgen van de RDW?
Dat zou best een snel pad kunnen zijn en een hele verbetering tov nu!
Nah, ik hoop het niet. Dan zou ik het nog niet willen hebben al kreeg ik geld toe. Ik vind het echt verschrikkelijk onnatuurlijk om telkens een beetje aan dat stuur te moeten sjorren ('s-nachts omdat de interrieurcamera dan blijkbaar geen zin heeft?). Op de een of andere manier zit ik dan in een hele ongemakkelijke houding te verkrampen. Dat heb ik dus niet als ik zelf moet sturen.
Y'24
Doordat ik een maand het abonnement op FSD genomen heb kan ik nu EAP uitproberen. Vind het helemaal niks.winwiz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:15:
[...]
€99 gaat me net te ver. €50 voor wat jij zegt en met die regeltjes van nu is het mij €35 waard en dan €99 voor S-FSD
Baanwissels op de snelweg is een drama, twijfelt, gaat wel, gaat niet, breekt de manoeuvre af, zelfs als de weg helemaal leeg is.
Zelf inparkeren is over het algemeen matig en gaat vaak langzaam en met meer keer steken dan noodzakelijk waardoor het echt lang duurt.
Stoplichtherkenning werkt ook niet fijn. Bij sommige kruispunten staan er een paar honderd meter voor de stoplichten orange knipperlichten om aan te geven dat er een kruispunt/stoplichten aankomen. Elke keer als die orange aan gaat begint de auto in te houden of zelf even te remmen. Dus op het ritme van de orange lamp harder-zachter-harder enz.
Bij schuine overlopende strepen in de spitsstroken vaak zomaar een rem actie of een uitwijkmanoevre.
Elke 20 seconden aan je stuur moeten trekken om het actief te houden.
Zo zijn er nog wel meer dingen waardoor het voor mij eigenlijk een waardeloze gimmick is.
Grotendeels mee eens. Baanwissels kun je meer "afdwingen" door de richting aanwijzer helemaal door te drukken, dan gaat het een stuk beter.Stokertje schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:55:
[...]
Doordat ik een maand het abonnement op FSD genomen heb kan ik nu EAP uitproberen. Vind het helemaal niks.
Baanwissels op de snelweg is een drama, twijfelt, gaat wel, gaat niet, breekt de manoeuvre af, zelfs als de weg helemaal leeg is.
Zelf inparkeren is over het algemeen matig en gaat vaak langzaam en met meer keer steken dan noodzakelijk waardoor het echt lang duurt.
Stoplichtherkenning werkt ook niet fijn. Bij sommige kruispunten staan er een paar honderd meter voor de stoplichten orange knipperlichten om aan te geven dat er een kruispunt/stoplichten aankomen. Elke keer als die orange aan gaat begint de auto in te houden of zelf even te remmen. Dus op het ritme van de orange lamp harder-zachter-harder enz.
Bij schuine overlopende strepen in de spitsstroken vaak zomaar een rem actie of een uitwijkmanoevre.
Elke 20 seconden aan je stuur moeten trekken om het actief te houden.
Zo zijn er nog wel meer dingen waardoor het voor mij eigenlijk een waardeloze gimmick is.
Dit iddwinwiz schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:31:
[...]
Grotendeels mee eens. Baanwissels kun je meer "afdwingen" door de richting aanwijzer helemaal door te drukken, dan gaat het een stuk beter.
Vandaag voor het eerst met 2026.14.3 gereden en het grote verschil is dat je nu ziet "houdt je ogen op de weg". Voorheen stond er zoiets als " houdt je handen aan het stuur". Ik heb dan ook kilometers gereden zonder het stuur aan te raken. Dit is met EAP.Arthurosb schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:51:
Is dit met de grotere camera hoek of? Heb hem zojuist geinstalleerd maar nog niet mee gereden.winwiz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:18:
[...]
Vandaag voor het eerst met 2026.14.3 gereden en het grote verschil is dat je nu ziet "houdt je ogen op de weg". Voorheen stond er zoiets als " houdt je handen aan het stuur". Ik heb dan ook kilometers gereden zonder het stuur aan te raken. Dit is met EAP.
De mijne is eind 2023 dus ik denk de grotere hoek. Nou laat S-FSD maar komencrryp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:30:
[...]
Is dit met de grotere camera hoek of? Heb hem zojuist geinstalleerd maar nog niet mee gereden.
[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 28-04-2026 18:37 ]
De melding "Houd je handen aan het stuur" krijg ik al langer, volgens mij sinds 2026.8.6.1winwiz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:18:
[...]
Vandaag voor het eerst met 2026.14.3 gereden en het grote verschil is dat je nu ziet "houdt je ogen op de weg". Voorheen stond er zoiets als " houdt je handen aan het stuur". Ik heb dan ook kilometers gereden zonder het stuur aan te raken. Dit is met EAP.
Tesla M3 2019
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ja dat is standaard met AP en tot voor de Spring update (2026.14.x) ook bij EAP. Nu had ik dat dus niet meer.Henielma schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:49:
[...]
De melding "Houd je handen aan het stuur" krijg ik al langer, volgens mij sinds 2026.8.6.1
Tesla M3 2019
Nee sorry, ik had niet goed opgelet: "Houd je ogen op de weg" krijg ik sinds 8.6.1.
Hier met FSD capability.
Hier met FSD capability.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Zojuist een post op het X account van Tesla:
Ik ben benieuwd hoe goed V14 Lite gaat zijn ten opzichte van de volledige versie. Gezien de moeite waarmee V14 is goedgekeurd in NL, kan ik mij haast niet voorstellen dat V14 Lite goedgekeurd gaat worden. Wat ik overigens belachelijk vind, gezien het sowieso vele malen beter en veiliger zal zijn dan het huidige Autopilot gedrochtFollowing future rollout of FSD V14 Lite for HW3 vehicles in the US, we plan on expanding V14 Lite to additional international markets.
This update ensures that HW3 vehicle owners will continue to benefit from ongoing software updates.
Since international rollout is subject to several factors (completion of technical verification, regional adaptation & relevant regulatory approvals), we can't provide definitive dates at the moment, but will provide updates on a rolling basis
[ Voor 3% gewijzigd door minetorpia op 29-04-2026 06:44 ]
Ik begrijp ook niet waarom anderen onjuiste informatie verspreiden. Ik heb met 8.6.1 ook gewoon houd je ogen op de weg, en geen fsd.Henielma schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:55:
Nee sorry, ik had niet goed opgelet: "Houd je ogen op de weg" krijg ik sinds 8.6.1.
Hier met FSD capability.
Afhankelijk van het model en bouwjaar zitten er grote verschillen tussen een HW3 en HW4 Tesla. Maar welke verschillen zijn relevant voor een eventuele goedkeuring in Nederland voor FSD supervised?minetorpia schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:43:
Zojuist een post op het X account van Tesla:
[...]
Ik ben benieuwd hoe goed V14 Lite gaat zijn ten opzichte van de volledige versie. Gezien de moeite waarmee V14 is goedgekeurd in NL, kan ik mij haast niet voorstellen dat V14 Lite goedgekeurd gaat worden. Wat ik overigens belachelijk vind, gezien het sowieso vele malen beter en veiliger zal zijn dan het huidige Autopilot gedrocht
- Interieur camera die kan zien of je de handen bij het stuur hebt heeft de ene wel en de andere niet
- Camera in de voorbumper
- Resolutie van de camera’s
- Rekenkracht en geheugen HW3 vs HW4
- …
Totdat FSD unsupervised beschikbaar is in Nederland verwacht ik geen softwarematig of hardwarematige verbeteringen voor HW3 met betrekking tot FSD. Daarna komt na veel vertraging de hardware upgrade. Tegen die tijd hebben vele FSD eigenaren al geupgrade naar een HW4 Tesla.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
En die extra inruilpremie voor HW3 FSD... Die gaat er pas komen zodra FSD unsupervised in Nederland gaat komen. Tot die tijd is er geen financiële motivatie voor Tesla om deze al aan te bieden.
En weer geen tijdspad.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Tijdspad is juni voor de VS toch? Dus dat zou je moeten kunnen aanhouden. Internationaal en dus Nederland komt dus later volgens die tweet, ook meest logisch. Mits het dus goedgekeurd wordt
nvm, post was al gedeeld
[ Voor 92% gewijzigd door Cyw00d op 29-04-2026 10:16 ]
[ Tesla MIG MYP ]
Heeft iemand hier ooit Ford BlueCruise gebruikt? Dat is via dezelfde manier als FSD 14 goedgekeurd hier in NL.
Aangezien dat systeem is goedgekeurd is er misschien een heel klein beetje hoop dat FSD 14 Lite ook goedgekeurd kan worden?
Aangezien dat systeem is goedgekeurd is er misschien een heel klein beetje hoop dat FSD 14 Lite ook goedgekeurd kan worden?
Mijn hoop is 90% dat we dit jaar nog S-FSD krijgen
Ford BlueCruise in Europa is alleen maar handen los op de snelweg. Geen automatische lane changes. Het is dus te vergelijken met Autosteer maar dan toegestaan met handen losminetorpia schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:12:
Heeft iemand hier ooit Ford BlueCruise gebruikt? Dat is via dezelfde manier als FSD 14 goedgekeurd hier in NL.
Not quite true. FSD is ook financieringstechnisch altijd een liability geweest voor Tesla, omdat het een uitgestelde leveringsplicht betreft. Het klinkt op papier heel leuk om alvast geld te krijgen voor iets wat je pas over een jaar (of 10) gaat leveren maar het is op dat moment administratief nog geen omzet, maar een liability op je balans, die je pas administratief als winst "veilig kunt stellen" zodra de verplichting is ingelost ("deferred revenue").En die extra inruilpremie voor HW3 FSD... Die gaat er pas komen zodra FSD unsupervised in Nederland gaat komen. Tot die tijd is er geen financiële motivatie voor Tesla om deze al aan te bieden.
Tesla heeft op dit moment, accountantstechnisch en fiscaal, nog vele miljoenen aan ongerealiseerde omzet op de balans staan, die door beleggers, investeerders en banken wordt geclassificeerd als liability. Dat heeft invloed op rentepercentages, aandelenkoersen en alles, dus er is Tesla wel degelijk een hoop aan gelegen om die omzet te realiseren dan wel anderszins te doen verdampen.
Tesla opereert op een automotive gross margin van ongeveer 17~21% volgens de kwartaalcijfers van vorige week. Dan zit op een Model 3 van rond de 50k ongeveer 8~10k brutomarge. Ze kunnen dus zo 10k aan korting geven, wat de omzet stuwt, vrijwel neutraal is voor de winstgevendheid, en most of all een liability van de balans schrapt omdat het FSD product op de nieuwe auto wordt geleverd, wat ~5k aan uitgestelde winst activeert. Ze maken dan netto alsnog 3k winst erop als de marge origineel 8k zou zijn.
Dit nog los van in hoeverre ze het renterisico op de balans hebben staan, denk het niet eigenlijk, maar sec gezien is een niet geleverde FSD-verplichting waar op 1 april 2019 al 5300 euro voor is betaald op dit moment een liability van 10.101,86 euro op de balans door opgebouwde wettelijke handelsrente als ze de koop met terugwerkende kracht ongedaan moeten maken. Vraag is ook wel hoe dit juridisch werkt of rente toegewezen zou worden op een uitgestelde leveringsplicht, en hoe een rechter in deze om zou gaan met dat in 2019 letterlijk "voor het einde van het jaar is beloofd": is Tesla dan per 1-1-2020 in verzuim of pas vanaf het moment dat ze erkenden dat het niet ging lukken?
Tesla heeft 3.5~4 miljard USD aan deferred revenue op de balans staan. Dat is geen kattepis. Het fijne voor hun is dat merendeel van de HW3-FSD nooit opgeeist gaat worden doordat de auto al total loss is, of geexporteerd, of de eigenaar het niet boeit, of de eigenaar het niet weet, etc. etc. Die 5500 klagers bij HW3Claim vertegenwoordigen maar een fractie, en Tesla zal stiekem blij zijn daarmee - het geeft ze een indicatie hoeveel deferred FSD-omzet ze dadelijk stiekem alsnog kunnen realiseren omdat het nooit meer geleverd 'hoeft' te worden.
[ Voor 19% gewijzigd door curry684 op 29-04-2026 13:36 ]
Even de "Mad Max" setting aanzetten.winwiz schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:31:
[...]
Grotendeels mee eens. Baanwissels kun je meer "afdwingen" door de richting aanwijzer helemaal door te drukken, dan gaat het een stuk beter.
Ik heb een HW3 en er zat EAP op bij aankoop, heb de auto nu 3 weken, gebruik het bijna nooit.
Mijn hoop is 100%, maar mijn verwachting is ~2% voor de laatste HW3s (en 0% voor mijn MS zonder interne camera). Er moet echt wel heel veel gebeuren wil dat nog realiteit worden. Ze zijn er nog niet eens aan begonnen met de RDW..winwiz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:48:
Mijn hoop is 90% dat we dit jaar nog S-FSD krijgen
Zal wel tot na de hardware upgrade gaan duren, mijn educated guess is begin 2028.
[ Voor 14% gewijzigd door reservewiel op 29-04-2026 13:38 ]
Voor S-FSD zou in principe geen hardware upgrade hoeven te zijn (misschien bij degene met een oude interieur camera). Voor U-FSD is dit wel noodzakelijk naar HW4reservewiel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:38:
[...]
Mijn hoop is 100%, maar mijn verwachting is ~2% voor de laatste HW3s (en 0% voor mijn MS zonder interne camera). Er moet echt wel heel veel gebeuren wil dat nog realiteit worden. Ze zijn er nog niet eens aan begonnen met de RDW..
Zal wel tot na de hardware upgrade gaan duren, mijn educated guess is begin 2028.
Daar heb je helemaal gelijk, had ik niet bij stilgestaan. Dus als ze supervised FSD uitbrengen dan wordt een deel van de uitgestelde omzet gerealiseerd als omzet (of hoe je dat boekhoudkundig dan ook exact noemt).curry684 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:22:
[...]
Not quite true. FSD is ook financieringstechnisch altijd een liability geweest voor Tesla, omdat het een uitgestelde leveringsplicht betreft. Het klinkt op papier heel leuk om alvast geld te krijgen voor iets wat je pas over een jaar (of 10) gaat leveren maar het is op dat moment administratief nog geen omzet, maar een liability op je balans, die je pas administratief als winst "veilig kunt stellen" zodra de verplichting is ingelost ("deferred revenue").
Tesla heeft op dit moment, accountantstechnisch en fiscaal, nog vele miljoenen aan ongerealiseerde omzet op de balans staan, die door beleggers, investeerders en banken wordt geclassificeerd als liability. Dat heeft invloed op rentepercentages, aandelenkoersen en alles, dus er is Tesla wel degelijk een hoop aan gelegen om die omzet te realiseren dan wel anderszins te doen verdampen.
Tesla opereert op een automotive gross margin van ongeveer 17~21% volgens de kwartaalcijfers van vorige week. Dan zit op een Model 3 van rond de 50k ongeveer 8~10k brutomarge. Ze kunnen dus zo 10k aan korting geven, wat de omzet stuwt, vrijwel neutraal is voor de winstgevendheid, en most of all een liability van de balans schrapt omdat het FSD product op de nieuwe auto wordt geleverd, wat ~5k aan uitgestelde winst activeert. Ze maken dan netto alsnog 3k winst erop als de marge origineel 8k zou zijn.
Dit nog los van in hoeverre ze het renterisico op de balans hebben staan, denk het niet eigenlijk, maar sec gezien is een niet geleverde FSD-verplichting waar op 1 april 2019 al 5300 euro voor is betaald op dit moment een liability van 10.101,86 euro op de balans door opgebouwde wettelijke handelsrente als ze de koop met terugwerkende kracht ongedaan moeten maken. Vraag is ook wel hoe dit juridisch werkt of rente toegewezen zou worden op een uitgestelde leveringsplicht, en hoe een rechter in deze om zou gaan met dat in 2019 letterlijk "voor het einde van het jaar is beloofd": is Tesla dan per 1-1-2020 in verzuim of pas vanaf het moment dat ze erkenden dat het niet ging lukken?
Tesla heeft 3.5~4 miljard USD aan deferred revenue op de balans staan. Dat is geen kattepis. Het fijne voor hun is dat merendeel van de HW3-FSD nooit opgeeist gaat worden doordat de auto al total loss is, of geexporteerd, of de eigenaar het niet boeit, of de eigenaar het niet weet, etc. etc. Die 5500 klagers bij HW3Claim vertegenwoordigen maar een fractie, en Tesla zal stiekem blij zijn daarmee - het geeft ze een indicatie hoeveel deferred FSD-omzet ze dadelijk stiekem alsnog kunnen realiseren omdat het nooit meer geleverd 'hoeft' te worden.
Maar dan is het natuurlijk ook weer een financiële afweging. Met overstappen van HW3 naar HW4 komt maar een deel van die deferred revenue vrij. De rest blijft staan totdat FSD unsupervised beschikbaar is. Ze kunnen ook nog een paar jaar wachten en dan voor 2-3K de hardware upgraden.
Dus hoeveel extra "korting" kunnen ze nu geven wil het financieel interessant voor Tesla zijn om te laten overstappen van HW3 naar HW4.
[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-04-2026 15:05 ]
Ik raad je aan om het interview van de RDW op BNR nieuwsradio even terug te luisteren. Hieruit kun je opmaken dat UNsupervised FSD nog echt ver weg is ivm eisen van de RDW over DMS. De hele DMS implementatie kan op een groot deel van de vloot op HW3 geïmplementeerd worden want die beschikken over een cabinecamera. V14lite op HW3 zou alles moeten kunnen wat V14 nu op HW4 doet. Daarmee zou Tesla kunnen voldoen aan de eisen van de RDW qua DMS en wellicht een korter traject kunnen doorlopen voor goedkeuring van supervised FSD. Ik ben (nog) optimistisch. UNsupervised zie ik hier niet komen, zeker niet na het beluisteren van interview met de RDW.HansRemmerswaal schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:46:
[...]
Afhankelijk van het model en bouwjaar zitten er grote verschillen tussen een HW3 en HW4 Tesla. Maar welke verschillen zijn relevant voor een eventuele goedkeuring in Nederland voor FSD supervised?Voorlopig ga ik er vanuit dat v14 lite installeren op een HW3 Tesla geen FSD supervised gaat geven in Nederland. En hiermee auto pilot verbeteren zou niet slim zijn voor Tesla omdat ze dan minder FSD abonnementen verkopen…
- Interieur camera die kan zien of je de handen bij het stuur hebt heeft de ene wel en de andere niet
- Camera in de voorbumper
- Resolutie van de camera’s
- Rekenkracht en geheugen HW3 vs HW4
- …
Totdat FSD unsupervised beschikbaar is in Nederland verwacht ik geen softwarematig of hardwarematige verbeteringen voor HW3 met betrekking tot FSD. Daarna komt na veel vertraging de hardware upgrade. Tegen die tijd hebben vele FSD eigenaren al geupgrade naar een HW4 Tesla.
In dat interview gaat het een tel over HW3 met v14lite en daarover wil de RDW geen uitspraak doen omdat alleen HW4 is getest. Maar tijdens het interview wordt wel steeds de nadruk gelegd op de DMS en de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder.joeri_berg schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:16:
[...]
Ik raad je aan om het interview van de RDW op BNR nieuwsradio even terug te luisteren. Hieruit kun je opmaken dat UNsupervised FSD nog echt ver weg is ivm eisen van de RDW over DMS. De hele DMS implementatie kan op een groot deel van de vloot op HW3 geïmplementeerd worden want die beschikken over een cabinecamera. V14lite op HW3 zou alles moeten kunnen wat V14 nu op HW4 doet. Daarmee zou Tesla kunnen voldoen aan de eisen van de RDW qua DMS en wellicht een korter traject kunnen doorlopen voor goedkeuring van supervised FSD. Ik ben (nog) optimistisch. UNsupervised zie ik hier niet komen, zeker niet na het beluisteren van interview met de RDW.
Dus wat dat betreft zou supervised FSD mogelijk kunnen zijn op HW3 mits een vergelijkbare DMS wordt geïmplementeerd (met eventuele cabine camera aanpassing). En als de RDW de v14lite veilig genoeg vindt met de lagere resolutie cameras en HW3 die minder rekenkracht heeft.
Het zou wel fijn zijn als tussentijdse oplossing.
Tja op een gegeven moment wordt het een onrechtmatige daad of "malicious negligence": ze hebben 7 jaar lang kunnen roepen "ja maar we kunnen niet leveren want alles was onder voorbehoud van goedkeuring door regelgevende instanties!" That no longer flies.HansRemmerswaal schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:41:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk, had ik niet bij stilgestaan. Dus als ze supervised FSD uitbrengen dan wordt een deel van de uitgestelde omzet gerealiseerd als omzet (of hoe je dat boekhoudkundig dan ook exact noemt).
Maar dan is het natuurlijk ook weer een financiële afweging. Met overstappen van HW3 naar HW4 komt maar een deel van die deferred revenue vrij. De rest blijft staan totdat FSD unsupervised beschikbaar is. Ze kunnen ook nog een paar jaar wachten en dan voor 2-3K de hardware upgraden.
Dus hoeveel extra "korting" kunnen ze nu geven wil het financieel interessant voor Tesla zijn om te laten overstappen van HW3 naar HW4.
Nu dat excuus is komen te vervallen met de goedkeuring door de RDW kantelt hun verhaal ineens om naar "we mogen wel leveren maar niet op de hardware die WIJ jou geleverd hebben". Dat verandert juridisch een heleboel omdat verder uitstel nu op onwil duidt ipv overmacht. Zoals ze al erkend hebben zullen ze nu moeten gaan leveren. Ze hebben grofweg 3 opties:
- Koop ongegaan maken. Dat betekent in feite dat ze erkennen in 2019 iets te hebben verkocht wat niet kan. Dat betekent6 geld terugstorten en vrijwel zeker rente. Dit is de financieel meest destructieve optie omdat ze op de balans de deferred revenue rechtstreeks richting operational loss moeten afschrijven. De kans is ook significant als ze dit doen dat een Consumentenbond of belangenclub ze gaat verplichten om alle (!) kopers uit 2019-2023 schadeloos te stellen, ook degenen wiens auto al totaled is - die mensen hebben dan ook lucht gekocht. Dit wil Tesla echt heel graag voorkomen.
- Alsnog leveren. Dat is feitelijk 5k in een put gooien vanuit hun bezien, om daarna 5k aan deferred revenue te mogen realiseren. Aardig neutraal, en de enige oplossing die geen instemming van de consument behoeft: je krijgt immers waar je voor betaald hebt. Obvious default, hoe pijnlijk ook om op te zetten.
- Discount op een nieuwe. Als hierboven al betoogd helemaal niet onaantrekkelijk. Het scheelt ze 5k in een put gooien, en ze realiseren alsnog de deferred revenue - de enige kostenpost is dat ze een lagere marge nemen op een auto die alsnog als 'verkocht' de statistieken ingaat.
Ik zie die interieurcamera voor de gen2 S zonder camera helemaal niet als een groot probleem. Als ik daarmee v14-lite kan krijgen ben ik al helemaal tevreden eigenlijk. Dat is vrij makkelijk achteraf in te bouwen en je hebt het ook niet over gigantische aantallen auto's om dat werk bij te doen.reservewiel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:38:
[...]
Mijn hoop is 100%, maar mijn verwachting is ~2% voor de laatste HW3s (en 0% voor mijn MS zonder interne camera). Er moet echt wel heel veel gebeuren wil dat nog realiteit worden. Ze zijn er nog niet eens aan begonnen met de RDW..
De covers zonder (modellen met AP2+):
:strip_exif()/f/image/uk1z8BUmpY9GafG2umT9zpkR.jpg?f=fotoalbum_large)
En met camera hole (2021+ 3rd gen/paladium) zien er niet heel anders uit, alleen bovenin is iets meer ruimte gemaakt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wHTlftgH2DKKoIQSFfwYJPtM.jpg?f=user_large)
Grote kans dat de bestaande afdekplaat van de 3rd gen (2021+) model S gewoon past. Deze kost voor beide delen 55 euro. Moet er wel een andere spiegel op, maar die kost 78 euro. De gen 4 interieurcameramodule kost 360 euro. Dan mis je alleen nog een extra kabeltje naar de lege poort op je HW3 computer en heel ruim genomen een uurtje werk. Dan ben je dus voor zo'n 600 ex btw klaar als het alleen daarom gaat.
All-electric.
Dat zal wel de reden zijn dat Tesla vandaag heeft gezegd dat ze v14Lite internationaal willen gaan uitrollen. Als de RDW dat dan afkeurt, dan is het vlgs mij weer overmacht?curry684 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:25:
[...]
Dat verandert juridisch een heleboel omdat verder uitstel nu op onwil duidt ipv overmacht
Als de nadruk zo sterk op DMS zit én de camera is goed (dat is hij bij een groot gedeelte van de HW3 vloot) zie ik geen reden waarom 14Lite hier geen S-FSD zou gaan opleveren. In de VS, waar ze blijkbaar minder nadruk op DMS leggen, werkt het al tijden ook goed. Autopilot Autosteer werkt in basis ook prima, maar wordt weer beperkt door EU regeltjes zoals maximale bochtsnelheden e.d. (waardoor je hier de "bochtassistentie" hebt) en je dus o.a. geen rotonde kunt nemen of een afrit met een scherpe bocht zonder flink in de remmen te gaan. Op HW4 met S-FSD is die beperking dus blijkbaar ook weg. Ik ga er van uit met HW3 onder 14Lite ook.
Mad Max staat aan, maar als het wat drukker is wordt al heel snel de baanwissel afgebroken. Als je doordrukt heb je dat probleem veel minder.targaryanwolf schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:34:
[...]
Even de "Mad Max" setting aanzetten.![]()
Ik heb een HW3 en er zat EAP op bij aankoop, heb de auto nu 3 weken, gebruik het bijna nooit.
Ik denk ook zeker dat het wel kan, maar niet zonder HW upgrade (ie camera install) en die gaat dit jaar zeker niet komen.RonJ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:29:
[...]
Ik zie die interieurcamera voor de gen2 S zonder camera helemaal niet als een groot probleem. Als ik daarmee v14-lite kan krijgen ben ik al helemaal tevreden eigenlijk. Dat is vrij makkelijk achteraf in te bouwen en je hebt het ook niet over gigantische aantallen auto's om dat werk bij te doen.
De covers zonder (modellen met AP2+):
[Afbeelding]
En met camera hole (2021+ 3rd gen/paladium) zien er niet heel anders uit, alleen bovenin is iets meer ruimte gemaakt.
[Afbeelding]
Grote kans dat de bestaande afdekplaat van de 3rd gen (2021+) model S gewoon past. Deze kost voor beide delen 55 euro. Moet er wel een andere spiegel op, maar die kost 78 euro. De gen 4 interieurcameramodule kost 360 euro. Dan mis je alleen nog een extra kabeltje naar de lege poort op je HW3 computer en heel ruim genomen een uurtje werk. Dan ben je dus voor zo'n 600 ex btw klaar als het alleen daarom gaat.
[Afbeelding]
Is er beweging?
https://www.notateslaapp....ll-expand-internationally
https://www.notateslaapp....ll-expand-internationally
Dit artikel is geschreven op basis van de post die Tesla gister plaatste. Lees dus vooral de reacties vanaf gisterochtend om de discussie daarover terug te lezen.
Dan gaat een woordenspelletje voor juristen ontstaan wat ze ons in 2019 nu eigenlijk wel of niet hebben verkocht, en waar ze aan gehouden kunnen worden.pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:02:
[...]
Dat zal wel de reden zijn dat Tesla vandaag heeft gezegd dat ze v14Lite internationaal willen gaan uitrollen. Als de RDW dat dan afkeurt, dan is het vlgs mij weer overmacht?
Denk niet dat je het als overmacht kunt zien als 14 lite niet wordt goedgekeurd. Tot nu toe is er alleen maar een keuring voor de HW4 versie aangevraagd en toegekend.curry684 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:26:
[...]
Dan gaat een woordenspelletje voor juristen ontstaan wat ze ons in 2019 nu eigenlijk wel of niet hebben verkocht, en waar ze aan gehouden kunnen worden.
Tesla weet dus dat een hardware upgrade het probleem direct oplost.
14 lite goedgekeurd krijgen op HW3 is een soort trial on error…
Nu ook een Tweakers artikel. Tesla: HW3-auto's krijgen ook buiten de VS FSD, maar we weten nog niet wanneer
Ik zie regelmatig "geld terug" genoemd worden als mogelijke oplossing. Daarbij wordt dan 5000-7500 genoemd, eventueel met wettelijke rente• . Uitgangspunt lijkt mij dan dat er niks geleverd is voor die (uiteindelijk) 7500 euro, maar dat is natuurlijk niet zo. EAP is namelijk 3800 en FSD is daar een uitbreiding op van 3700 euro. Daarvoor kreeg je nog smart summon, reageren op stoplichten en de belofte op (unsupervised?) FSD als dat klaar is.
Klopt dit verhaal tot nu toe?
Zo ja, dan heeft iedereen die voor FSD heeft betaald, al die tijd de beschikking gehad over het EAP pakket van 3800 euro. Daarnaast hebben ze 3700 euro betaald voor een paar extra's en voor de kans op FSD. Ook die extra's zijn al die tijd aanwezig geweest en heb je kunnen gebruiken. Wat is de waarde daarvan precies? Stel die waarde op 0 euro en je hebt 3700 betaald voor de kans op FSD.
Volgens mij mag je dus al blij zijn als je die 3700 euro terug kunt krijgen.
Dan kun je nog kijken hoeveel de "kans op FSD" al die tijd waard was. Er was immers wel degelijk een kans dat FSD geleverd zou worden en dan had je die op deze manier voor een lagere prijs dan als je het zou aanschaffen tot het klaar was. Dat is namelijk volgens mij de reden dat mensen deze optie hebben aangevinkt. Ze hadden ook rustig kunnen afwachten en de dan geldende prijs kunnen betalen.
Wat dat betreft is het niet anders dan een kickstarter met een moeizame start, waarbij de fabrikant nog altijd volop bezig is om het produkt af te krijgen. Maar nu dwaal ik af. Het gaat mij even om deze:
TL;DR: Je kan Tesla hooguit voor 3700 in gebreke stellen, omdat dat de meerprijs voor FSD was.
Eens of oneens?
Klopt dit verhaal tot nu toe?
Zo ja, dan heeft iedereen die voor FSD heeft betaald, al die tijd de beschikking gehad over het EAP pakket van 3800 euro. Daarnaast hebben ze 3700 euro betaald voor een paar extra's en voor de kans op FSD. Ook die extra's zijn al die tijd aanwezig geweest en heb je kunnen gebruiken. Wat is de waarde daarvan precies? Stel die waarde op 0 euro en je hebt 3700 betaald voor de kans op FSD.
Volgens mij mag je dus al blij zijn als je die 3700 euro terug kunt krijgen.
Dan kun je nog kijken hoeveel de "kans op FSD" al die tijd waard was. Er was immers wel degelijk een kans dat FSD geleverd zou worden en dan had je die op deze manier voor een lagere prijs dan als je het zou aanschaffen tot het klaar was. Dat is namelijk volgens mij de reden dat mensen deze optie hebben aangevinkt. Ze hadden ook rustig kunnen afwachten en de dan geldende prijs kunnen betalen.
Wat dat betreft is het niet anders dan een kickstarter met een moeizame start, waarbij de fabrikant nog altijd volop bezig is om het produkt af te krijgen. Maar nu dwaal ik af. Het gaat mij even om deze:
TL;DR: Je kan Tesla hooguit voor 3700 in gebreke stellen, omdat dat de meerprijs voor FSD was.
Eens of oneens?
[J|O|R] <- .signature.gz
Hier een originele factuur uit maart 2019:
/f/image/706y8GiZaqHIxcwuIoHERXFD.png?f=fotoalbum_large)
4380,17 * 1,21 == 5300
Autopilot staat er los op. Dit is bijzonder specifiek 5300 euro voor "volledig zelfrijdende besturing". No mention of "supervised". Geen "kans op". Geen "kickstarter".
Dus nee, je verhaal klopt weinig van.
/f/image/706y8GiZaqHIxcwuIoHERXFD.png?f=fotoalbum_large)
4380,17 * 1,21 == 5300
Autopilot staat er los op. Dit is bijzonder specifiek 5300 euro voor "volledig zelfrijdende besturing". No mention of "supervised". Geen "kans op". Geen "kickstarter".
Dus nee, je verhaal klopt weinig van.
[ Voor 6% gewijzigd door curry684 op 30-04-2026 17:34 ]
Wellicht als een ander land het goedkeurt wij er op dezelfde manier voordeel van hebben als andere landen voordeel hebben dat hw4pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:02:
[...]
Dat zal wel de reden zijn dat Tesla vandaag heeft gezegd dat ze v14Lite internationaal willen gaan uitrollen. Als de RDW dat dan afkeurt, dan is het vlgs mij weer overmacht?
Hier is goedgekeurd?
Check. Dit was 2019. Hoe ziet dit er uit bij latere leveringen? Zolang ik de configurator herinner, was het altijd de keuze tussen Basic, EAP of FSD Capable. Was dat in 2019 nog anders? Ik ben pas in 2023 heel bewust gaan kijken, dus mijn geheugen is niet heel betrouwbaar. En ik heb zelf alleen voor Basic gekozen.curry684 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:31:
[...]
In 2019 nog niet, blijkbaar. Maar hebben ze dit later aangepast?Dus nee, je verhaal klopt weinig van.
Ik neem even aan dat er na 2019 ook wel Tesla's met FSD(Capable) zijn verkocht.
[ Voor 10% gewijzigd door TwOkkie op 30-04-2026 19:36 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
2021TwOkkie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:35:
Ik neem even aan dat er na 2019 ook wel Tesla's met FSD(Capable) zijn verkocht.
- Volledig zelfrijdende besturing
6198.35 (*1.21 = 7500) - Autopilot
0.00
De RDW is de EU goedkeuringsinstantie voor Tesla. Een andere EU lidstaat mag wel zelf tests uitvoeren zoals bv Zweden nu aan het doen is voor FSD v14, wschl om hun mening straks te kunnen onderbouwen bij de EU stemmingbkwonnn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:25:
[...]
Wellicht als een ander land het goedkeurt wij er op dezelfde manier voordeel van hebben als andere landen voordeel hebben dat hw4
Hier is goedgekeurd?
Vraag me dan wel af of mensen die EAP via een Tesla Certified Occassion hebben gekregen, ook recht hebben op zoiets of andere tegemoetkomingen.
We hebben het dan over EAP specifiek en niet FSD. En EAP is “gratis” verkregen
Bij verkoop gaan alle rechten en plichten, gekoppeld aan de auto, over van de ene naar de andere eigenaar.nDirect090 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:19:
Vraag me dan wel af of mensen die EAP via een Tesla Certified Occassion hebben gekregen, ook recht hebben op zoiets of andere tegemoetkomingen.
Snap ik, niet helemaal waar ik op doelde. Ik bedoelde meer de tegemoetkomingen van Tesla naar hw3 eigenaren. Zoals een hw4 retrofit, een extra inruilkorting op hw4 auto bij inleveren van hw3 auto. Iets waar 0 zekerheid over is dus niemand zal het antwoord hebben vermoed ik, maar ik ben wel rete beieuwd wat zoiets zou betekenen voor EAP eigenaren ipv FSD eigenaren op hw3HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Bij verkoop gaan alle rechten en plichten, gekoppeld aan de auto, over van de ene naar de andere eigenaar.
Ik heb net het filmpje van Bjorn Nyland bekeken die S-FSD hier in Nederland gebruikte en daarbij kwam naar voren dat DMS hoofdzakelijk let of je ogen op de weg zijn gericht. Volgens de eigenaar van de auto maakte het in de praktijk weinig uit waar je je handen laat. Het staat enkel wel superstrak afgeregeld, een paar seconden wegkijken en je krijgt meteen een waarschuwing. Het niet geschikte interieur camera verhaal in HW3 lijkt dan veel minder erg te zijn.
Voor EAP moeten ze de verkochte functionaliteit leveren. Als er voor EAP geen hardware upgrade nodig is zullen ze die ook niet gratis gaan leveren. Maar EAP werkt (*) toch?nDirect090 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Snap ik, niet helemaal waar ik op doelde. Ik bedoelde meer de tegemoetkomingen van Tesla naar hw3 eigenaren. Zoals een hw4 retrofit, een extra inruilkorting op hw4 auto bij inleveren van hw3 auto. Iets waar 0 zekerheid over is dus niemand zal het antwoord hebben vermoed ik, maar ik ben wel rete beieuwd wat zoiets zou betekenen voor EAP eigenaren ipv FSD eigenaren op hw3
(*) op phantom remmen na
Ik zie je punt en bij EAP is het duidelijker, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat 'FSD Capability' werkt, gezien dat EAP is + stoplicht herkenning. Dus de verkochte functionaliteit is ook geleverd. Je koopt tenslotte geen FSD Supervised maar FSD Capability.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Voor EAP moeten ze de verkochte functionaliteit leveren. Als er voor EAP geen hardware upgrade nodig is zullen ze die ook niet gratis gaan leveren. Maar EAP werkt (*) toch?
(*) op phantom remmen na
Voor FSD is de belofte "Volledig zelfrijdende besturing", zo staat het letterlijk op de factuur.nDirect090 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Ik zie je punt en bij EAP is het duidelijker, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat 'FSD Capability' werkt, gezien dat EAP is + stoplicht herkenning. Dus de verkochte functionaliteit is ook geleverd. Je koopt tenslotte geen FSD Supervised maar FSD Capability.
Die EAP zie ik niet als een gedeeltelijke functionaliteit van FSD, zelfs niet van de FSD supervised. De stoplicht herkenning is wel iets dat nodig is voor FSD, maar zonder FSD is het niet meer dan een leuke gimmick.
Ik zit nog even te kijken naar de verschillen tussen AP en EAP. Volgens mij zijn alle functionaliteiten van EAP ook nog niet beschikbaar. Denk aan Smart Summon (Auto komt naar je toe op parkeerplaats). Dus wie weet krijg je met EAP ook een hardware upgrade...
[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-05-2026 13:41 ]
Ik ga nog even door in 'Advokaat van de Duivel'-modus. Niet om mijn populariteit te ondermijnen, maar echt omdat ik me afvraag hoeveel kans je gaat maken op 100% geld terug.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:40:
Voor FSD is de belofte "Volledig zelfrijdende besturing", zo staat het letterlijk op de factuur.
Op je factuur staat de naam van het pakket. Dat pakket omvat ook EAP. Die functionaliteit heb je al die jaren kunnen gebruiken en vertegenwoordigd een waarde die op 50% van het FSD-pakket ligt. Hoe leg je uit dat je niet 50% maar zelfs 100% van die prijs terug wil krijgen?
Daarnaast staat er niet "Volledig autonome besturing" maar "zelfrijdend". Jij hoeft niks te bedienen, de auto doet dat voor je. En feitelijk heb je dat nog gekregen ook. Sterker nog, op papier is ook de huidige FSD(s) voor HW4 niet meer dan dat. Het werkt waanzinnig goed, maar toch eigenlijk slechts level 2.
Je had echter diezelfde functionaliteit kunnen krijgen voor 50% van het bedrag, dus een restitutie van die andere 50% lijkt mij toch het hoogst haalbare.
[J|O|R] <- .signature.gz
Je kunt ook full self driving uitleggen dat je volledig zelf moet rijden. En die optie heeft elke auto...
Zelf zou ik EAP nooit gekocht hebben dus om dit als korting te verrekenen lijkt mij niet terecht. Had er op de factuur gestaan EAP 3800 en FSD 3700 dan was het een ander verhaal geweest. Dan waren dit als twee losse producten aangeschaft geweest waarbij je FSD alleen kon kopen als je al EAP had.
Zelf zou ik EAP nooit gekocht hebben dus om dit als korting te verrekenen lijkt mij niet terecht. Had er op de factuur gestaan EAP 3800 en FSD 3700 dan was het een ander verhaal geweest. Dan waren dit als twee losse producten aangeschaft geweest waarbij je FSD alleen kon kopen als je al EAP had.
Wat zou een rechter hier van vinden?HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:06:
Zelf zou ik EAP nooit gekocht hebben dus om dit als korting te verrekenen lijkt mij niet terecht.
Je koopt een DeLuxe pakket van Willekeurig Merk. Onderdeel van dat pakket is een open dak dat nooit open gaat. Het MinderLuxe pakket zonder open dak kost de helft. Jij beroept je op <insert law> en krijgt je schadeclaim toegewezen. Krijg je dan de aankoopsom van het DeLuxe pakket in zijn geheel terug of slechts het verschil tussen DeLuxe en MinderLuxe?
Dat jij het MinderLuxe pakket nooit los had gekocht, maakt voor de geleden schade niet uit. Tenminste, ik ben bang dat het zo werkt.
[J|O|R] <- .signature.gz
Zoals jij het beschrijft wordt mij een defect product verkocht. De leverancier mag het proberen te repareren en anders heb je recht om de koop ongedaan te maken.
Omdat het publiek in dit topic niet altijd actief is in het FSD en 3/Y topic, hier even een reply ter info. De Tesla FSD Transfer site heeft sinds vandaag aangekondigd dat het overzetten van FSD naar een nieuwe Tesla per 15 mei stoptrevolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:05:
[...]
Leuk voor HW3 eigenaren met FSD die hun auto willen inruilen op een HW4 voertuig om toegang te krijgen tot FSD.
Ik vind dat een klap echt in het gezicht van early adopters, dit kan toch niet.
Hm, als ik dat positief bekijk: mogelijk toch binnenkort FSD op HW3?pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Omdat het publiek in dit topic niet altijd actief is in het FSD en 3/Y topic, hier even een reply ter info. De Tesla FSD Transfer site heeft sinds vandaag aangekondigd dat het overzetten van FSD naar een nieuwe Tesla per 15 mei stopt
Bekijk ik dat negatief: daar gaat mijn extra inruilkorting mocht ik volgend jaar toch een nieuwe Tesla willen kopen.
Of de aankoop uitstellen tot ze met die beloofde extra inruilkortingen voor HW3 FSD gaan komen.Beekforel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:40:
[...]
Bekijk ik dat negatief: daar gaat mijn extra inruilkorting mocht ik volgend jaar toch een nieuwe Tesla willen kopen.
100% dit. EAP is trash.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:06:
Je kunt ook full self driving uitleggen dat je volledig zelf moet rijden. En die optie heeft elke auto...
Ik ga overigens gewoon uit van FSD op de auto. Een financiële vergoeding is toch een soort van lose-lose oplossing.
Tesla Owners Club Nederland heeft met medewerkers van Tesla gesproken, o.a.:
BronFSD 14 Light for HW3 coming to NL? Expect 6–12 months after US approval
Shocking, de RDW heeft 1.6 miljoen km getest.. Dan kan je heel Nederland wel een paar keer op en neer rijden..minetorpia schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:46:
[...]
Bron
Afhankelijk van met hoeveel mensen je rijdt, ben je er zo. Zo heb je ook deze die in één jaar 130k km rijdt.reservewiel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:46:
[...]
Shocking, de RDW heeft 1.6 miljoen km getest.. Dan kan je heel Nederland wel een paar keer op en neer rijden..
Dat is mooi nieuws, maar (hoe lang) is er al US approval voor FSD Supervised op HW3? En wat zijn de maandelijkse/eenmalige kosten hiervan?minetorpia schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:46:
[...]
Bron
Als dit echt doorgaat dan denk ik dat ik mijn M3 Performance(2019) met gekocht FSD pakket lang ga houden!Boost9898 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Dat is mooi nieuws, maar (hoe lang) is er al US approval voor FSD Supervised op HW3? En wat zijn de maandelijkse/eenmalige kosten hiervan?
Dat zou heel mooi zijn!!minetorpia schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:46:
[...]
Bron
Eventueel met een andere interieur camera in HW3 om 14lite bij de RDW erdoorheen te krijgen (voor de DMS). Die moeten ze sowieso tzt vervangen, dus waarom niet?!
Dat is dus 12 keer die. Heeft de RDW een heel jaar met 12 man rond gereden?Daniel. schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Afhankelijk van met hoeveel mensen je rijdt, ben je er zo. Zo heb je ook deze die in één jaar 130k km rijdt.
Wat ik mij dan afvraag, ga je dan met een camera niet een verplichte visuele check hebben bij standaard AP en niet zoals nu dat je met een afgedekte camera kunt rijden?carfan schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:51:
[...]
Dat zou heel mooi zijn!!
Eventueel met een andere interieur camera in HW3 om 14lite bij de RDW erdoorheen te krijgen (voor de DMS). Die moeten ze sowieso tzt vervangen, dus waarom niet?!
Nee, RDW reed zelf 13000 kilometer op de openbare weg. Ze hebben de data van 1,8 miljoen km die in Europa is gereden van Tesla gekregen. Dit is toegelicht door de RDW in het BNR interview, maar staat ook in het Tweakers artikelreservewiel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:35:
[...]
Dat is dus 12 keer die. Heeft de RDW een heel jaar met 12 man rond gereden?
Ah, dank je wel. Dat is een stuk geloofwaardiger.pdidi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:53:
[...]
Nee, RDW reed zelf 13000 kilometer op de openbare weg. Ze hebben de data van 1,8 miljoen km die in Europa is gereden van Tesla gekregen. Dit is toegelicht door de RDW in het BNR interview, maar staat ook in het Tweakers artikel
Gewoon een gevalletje misinformatie van de Tesla Owners Club dus.
Verkeerd opgeschreven eerder, zeker geen bewuste poging tot misleiding of zo. Er was vrijdagochtend tijdens het FSD-event een keynote waarbij Tesla aangaf dat ze 1,6 miljoen kilometer aan data hadden ontvangen in de testperiode en nu al, zo'n 20 dagen na de release, 7 miljoen enkel uit Nederland.reservewiel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Ah, dank je wel. Dat is een stuk geloofwaardiger.
Gewoon een gevalletje misinformatie van de Tesla Owners Club dus.
Een andere wetenswaardigheidje uit die keynote was dat men bij Tesla rekening hield met een doorlooptijd van 4 weken. Dat werden dus uiteindelijk 18 maanden.
[J|O|R] <- .signature.gz