Het zou mooi zijn dat Tesla 'gewoon' alle HW3 auto's met een service melding geven in app met de optie om voor XXX euro je camera te laten replacen t.b.v. FSD V14 Lite.carpebios schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:35:
[...]
Maar daar zit dus ook verschil in, in de Y. Ik heb de nieuwere interieurcamera op hw3 in m'n Y zitten.
Dat sowieso natuurlijk.Boost9898 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Het zou mooi zijn dat Tesla 'gewoon' alle HW3 auto's met een service melding geven in app met de optie om voor XXX euro je camera te laten replacen t.b.v. FSD V14 Lite.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Hier een webpagina met info over de rollout van 2026.20.5.1 FSD HW3: V14 Lite met daarbij alle features, even scrollen.
https://teslascope.com/so...release-note-feature-1940
https://teslascope.com/so...release-note-feature-1940
Kunnen ze gewoon bij je thuis doen lijkt me.Boost9898 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Het zou mooi zijn dat Tesla 'gewoon' alle HW3 auto's met een service melding geven in app met de optie om voor XXX euro je camera te laten replacen t.b.v. FSD V14 Lite.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
De betere interieur camera is in NL nodig omdat de RDW strenge eisen stelt aan het DMS, de camera moet ten alle tijde je handen kunnen zien om te monitoren of je daar niet iets anders mee aan het doen bent.Damian schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:24:
Hands-On mode is bij slecht licht, dus 's nachts. De Cabin camera heeft geen IR-Leds dus erg slecht zicht 's nachts. Enkele laat legacy Model Y's hebben deze al wel, maar de vraag is of de RDW voor deze edge case moeite er in gaat steken.
Voor NL zal er dus echt eerst een andere interieur camera moeten komen voor het gros, ook met V14 Lite.
Een alternatief daarvoor zou een "handen aan het stuur" vereiste kunnen zijn, net als bij EAP.
Mijn punt is, als dat voldoende is, dan is een upgrade van de interieur camera dus niet nodig, omdat FSD blijkbaar ook een "hands on" modus heeft waar hij dan permanent op gezet zou kunnen worden in Europa.
Er is enorm veel geld betaald voor FSD in het verleden. Dus ik ben van mening dat ze dit gratis mogen komen doen.Boost9898 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Ja en nee. Ik heb een Model 3 waarbij ik EAP heb, maar geen FSD is aangeschaft. Ik kan voor 50 euro per maand FSD Capability aanschaffen, dus als ik met een betaalbare camera upgrade gebruik kan maken van FSD á 50 euro per maand zou ik dat dikke prima vinden.rodebest schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Er is enorm veel geld betaald voor FSD in het verleden. Dus ik ben van mening dat ze dit gratis mogen komen doen.
Voor mij zou de “handen aan het stuur zoals bij EAP” een acceptabele tijdelijke optie zijn zolang het nog supervised FSD is. En zodra de unsupervised FSD er is de hardware upgrade inclusief camera’s.BreeeZe schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:04:
[...]
De betere interieur camera is in NL nodig omdat de RDW strenge eisen stelt aan het DMS, de camera moet ten alle tijde je handen kunnen zien om te monitoren of je daar niet iets anders mee aan het doen bent.
Een alternatief daarvoor zou een "handen aan het stuur" vereiste kunnen zijn, net als bij EAP.
Mijn punt is, als dat voldoende is, dan is een upgrade van de interieur camera dus niet nodig, omdat FSD blijkbaar ook een "hands on" modus heeft waar hij dan permanent op gezet zou kunnen worden in Europa.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2
Om je een idee te geven hoe dat er uit ziet:HansRemmerswaal schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Voor mij zou de “handen aan het stuur zoals bij EAP” een acceptabele tijdelijke optie zijn zolang het nog supervised FSD is. En zodra de unsupervised FSD er is de hardware upgrade inclusief camera’s.
Lijkt me wel iets minder fijn met een Yoke stuur 😬pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Om je een idee te geven hoe dat er uit ziet:
[Afbeelding]
Dit zou ik classificeren als praktisch onbruikbaar. Ja het werkt, maar alles behalve fijn.pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb het eens voor de grap zelf geprobeerd met mijn MY HW4 FSD v14 alleen zit ik achterlijk ver van het stuur, waardoor het stuur voor mij niet ver genoeg naar voren kon om lekker relaxed je handen te kunnen houden. Maar als je "normaal" zit en het stuur tot vlak bij je kan zetten denk ik best acceptabelBoost9898 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:18:
[...]
Dit zou ik classificeren als praktisch onbruikbaar. Ja het werkt, maar alles behalve fijn.
Prima! Een grote stap voorwaarts op de huidige EAP waarbij we ook handen aan het stuur moeten houden. Bij mijn huidige EAP moet ik af en toe even het stuur vasthouden, als dit hetzelfde werkt dan mag het morgen bij mij aangezet worden.pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2
Voor mij ook geen optie. Tenzij ze het aantal controle momenten fors beperken, want relaxed rijden is het nu niet.Boost9898 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:18:
[...]
Dit zou ik classificeren als praktisch onbruikbaar. Ja het werkt, maar alles behalve fijn.
twee vingertjes aan het stuur en rijden maar. Zo werkt het nu met (E)APFly-guy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Voor mij ook geen optie. Tenzij ze het aantal controle momenten fors beperken, want relaxed rijden is het nu niet.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dan door ook wat verkeerd, want het ding blijft maar janken om een kleine stuurbeweging.winwiz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:28:
[...]
twee vingertjes aan het stuur en rijden maar. Zo werkt het nu met (E)AP
Heb de auto nu 3 jaar en de eerste periode niet echt last van gehad, maar het laatste jaar ben of ik veranderd of voelt mijn auto mij niet meer.
Het aantal meldingen is gewoon teveel nu...
Sowieso is mijn interesse in FSD redelijk afgenomen nu tesla zo weinig loslaat over hw3.
Dan door ook wat verkeerd, want het ding blijft maar janken om een kleine stuurbeweging.winwiz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:28:
[...]
twee vingertjes aan het stuur en rijden maar. Zo werkt het nu met (E)AP
Heb de auto nu 3 jaar en de eerste periode niet echt last van gehad, maar het laatste jaar ben of ik veranderd of voelt mijn auto mij niet meer.
Het aantal meldingen is gewoon teveel nu...
Sowieso is mijn interesse in FSD redelijk afgenomen nu tesla zo weinig loslaat over hw3.
Wat ik mij afvraag is of een nieuwere camera alleen wel hetgeen kan brengen om FSD lite te kunnen draaien. Immers, een hogere resolutie en infrarood beelden vergen meer van de interne hard- en software.
Het werkgeheugen (RAM) van de HW3 is maar de helft van de nieuwere HW4 versie dus ik ben benieuwd of het überhaupt vergelijkbaar gaat worden.
Het werkgeheugen (RAM) van de HW3 is maar de helft van de nieuwere HW4 versie dus ik ben benieuwd of het überhaupt vergelijkbaar gaat worden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Er staat inmiddels een eerste review online : https://x.com/BLKMDL3/status/2071644941722554651?s=20
Vereist de v14 Lite een interne camera op de HW3?
Ik heb een HW3 zonder interne cam, dus zou er dan nog niks aan hebben?
Misschien een beetje off-topic, maar soms realiseer ik mij even hoe belachelijk het eigenlijk is dat iets als FSD 14 Lite hier mogelijk nooit de weg op mag, terwijl we momenteel een compleet incapabel autopilot systeem hebben die dat wel mag.
En dan zijn we verbaasd dat Europa zo erg achterloopt op dingen als AI, zelfrijdende auto’s, etc.
VS en China gaan lekker door met innoveren, terwijl wij eerst jaren gaan wachten om te checken tot in de meest bizarre edge cases toe of een systeem wel veilig genoeg is.
Kan het niet gewoon zo simpel zijn als verantwoordelijkheid bij de bestuurder houden. Mocht dan blijken dat het aantal ongelukken per x km toch wel significant hoger is dan ‘normaal’, dan kan je het altijd weer terugtrekken.
En dan zijn we verbaasd dat Europa zo erg achterloopt op dingen als AI, zelfrijdende auto’s, etc.
VS en China gaan lekker door met innoveren, terwijl wij eerst jaren gaan wachten om te checken tot in de meest bizarre edge cases toe of een systeem wel veilig genoeg is.
Kan het niet gewoon zo simpel zijn als verantwoordelijkheid bij de bestuurder houden. Mocht dan blijken dat het aantal ongelukken per x km toch wel significant hoger is dan ‘normaal’, dan kan je het altijd weer terugtrekken.
Poeh, positief! Ik wil ook!BreeeZe schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:09:
Er staat inmiddels een eerste review online : https://x.com/BLKMDL3/status/2071644941722554651?s=20
Je bedoelt dat als er meer dan 100 extra verkeersdoden zijn dan mag het niet meer? In plaats van eerst bepalen of het minimaal even veilig is als huidige systemen?minetorpia schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 01:06:
Misschien een beetje off-topic, maar soms realiseer ik mij even hoe belachelijk het eigenlijk is dat iets als FSD 14 Lite hier mogelijk nooit de weg op mag, terwijl we momenteel een compleet incapabel autopilot systeem hebben die dat wel mag.
Nee, hij bedoeld als het 100 verkeersdoden scheelt dat we het dan houden, in plaats van uberhaubt niet mogen gebruiken.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:54:
[...]
Je bedoelt dat als er meer dan 100 extra verkeersdoden zijn dan mag het niet meer? In plaats van eerst bepalen of het minimaal even veilig is als huidige systemen?
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Niet minimaal even veilig als huidige systemen, maar even veilig als de mensHansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:54:
[...]
Je bedoelt dat als er meer dan 100 extra verkeersdoden zijn dan mag het niet meer? In plaats van eerst bepalen of het minimaal even veilig is als huidige systemen?
En je hebt het over doden, maar dat is wel erg extreem. Verwacht je dat het systeem zo slecht is dat er doden of gewonden vallen?
Grappig: Tesla heeft zich een keer aan zijn woord gehouden voor wat betreft v14Lite.
Nu de ervaringen (terwijl ze onder een vergrootglas liggen) best positief zijn voor FSD in NL, hoop ik dat v14Lite er relatief eenvoudig doorheen komt in eerste instantie met DMS op het stuur. Hopelijk in de wat langere termijn met nieuwe camera's.
Gezien de HW3Claim denk ik dat Tesla er veel baat bij heeft om deze weg te doorlopen.
Nu de ervaringen (terwijl ze onder een vergrootglas liggen) best positief zijn voor FSD in NL, hoop ik dat v14Lite er relatief eenvoudig doorheen komt in eerste instantie met DMS op het stuur. Hopelijk in de wat langere termijn met nieuwe camera's.
Gezien de HW3Claim denk ik dat Tesla er veel baat bij heeft om deze weg te doorlopen.
Het vervangt een huidig systeem, dus moet het minimaal zo veilig zijn. En dat weet je pas na het testen. Dit is niet meer een eenvoudige lane assist maar iets dat zelfstandig gaat sturen. Dan wil je wel zeker weten dat het goed kan omgaan met alle land specifieke situaties.Roenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:15:
[...]
Niet minimaal even veilig als huidige systemen, maar even veilig als de mens.
En je hebt het over doden, maar dat is wel erg extreem. Verwacht je dat het systeem zo slecht is dat er doden of gewonden vallen?
Je kan ook overdrijven, als ik rijd dan is dat echt voor 85% met AP en dat werkt voor mij nagenoeg perfect op de snelweg, het enige irritante is de melding om steeds weer even aan het stuur te moeten trekken maar that’s it. Als hij te langzaam optrekt bij een stoplicht geef ik wat gas bij en ik heb het afgelopen half jaar slechts 1x een spookrem gehad dus ik kan en wil in ieder geval niet meer zonder.minetorpia schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 01:06:
Het weerhoudt mij er zelfs van om een nieuwe Tesla te kopen alwetende dat AP er niet meer gratis bij zit en je dus eigenlijk verplicht wordt om een abonnement van 99.- p.m af te sluiten wil je een dergelijke functionaliteit weer krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 30-06-2026 10:20 ]
Als we dit krijgen ben ik eigenlijk al tevreden. Hoe dat dan gaan met nieuwe versies is een ander verhaal, maar met dit denk ik dat een groot deel al tevreden is. En wat betreft BMW. Je kan de camera in de oude HW3 iets meer naar beneden richten en dan is een nieuwe camera niet eens per sé nodig en zou het ook door mobiele service aangepast kunnen worden zonder hardware changes.carfan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:30:
Grappig: Tesla heeft zich een keer aan zijn woord gehouden voor wat betreft v14Lite.
Lekker extreem. Er is natuurlijk nogal een spectrum van kleine incidenten tot aan dodelijke ongevallen.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:54:
[...]
Mijn uitgangspunt is dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk is en in moet kunnen grijpen bij fouten.
Je kan het ook omdraaien: wat is de ‘cost opportunity’ om dergelijke rijhulpsystemen niet toe te staan? Hoe veel verkeersdoden konden voorkomen worden, doordat een rijHULPsysteem niet last heeft van vermoeidheid, onder invloed rijden, onoplettendheid, roekeloos rijgedrag, etc.
Uiteraard moet dit blijken uit data. Mocht blijken dat de combinatie bestuurder + rijhulpsysteem niet veiliger is dan enkel een bestuurder, dan zou dat een goede reden zijn om een uitrol te stoppen. Lijkt mij dat je al na enkele dagen kan zien of er bijvoorbeeld een daling is in kleine incidenten.
Dus roekeloos een systeem toelaten: nee. Echter, het niet toelaten van systemen dat de potentie heeft verkeersdoden te voorkomen heeft ook een prijs.
Dit dus. AP voor ‘saaie’ ritten op de snelweg en ruime doorgaande wegen. En ‘met de hand’ als het leuk en spannend wordt.Daniel. schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Als we dit krijgen ben ik eigenlijk al tevreden. Hoe dat dan gaan met nieuwe versies is een ander verhaal, maar met dit denk ik dat een groot deel al tevreden is. En wat betreft BMW. Je kan de camera in de oude HW3 iets meer naar beneden richten en dan is een nieuwe camera niet eens per sé nodig en zou het ook door mobiele service aangepast kunnen worden zonder hardware changes.
Mijn M3 is al een ‘oudje’ en in de anderhalf jaar dat ik deze rij heb ik ervaren wat ik fijn en niet fijn vind. Als ik over een paar jaar weer een andere gebruikte M3 koop, dan zal dat waarschijnlijk het model zijn die nog net AP heeft (en premium audio en het liefst stalks). Dan kan ik er weer weer een paar jaar tegen. Waarschijnlijk niet via Tesla, want die slopen AP er vast uit voordat zij de auto doorverkopen
Laat dat "waarschijnlijk" maar weg, want dat doen ze nu alRoenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:47:
[...]
Waarschijnlijk niet via Tesla, want die slopen AP er vast uit voordat zij de auto doorverkopen
Hierbij het Tweakers artikel: nieuws: Tesla rolt FSD v14 Lite uit naar HW3-auto's, maar vooralsnog alleen in VS
Dat is nog niet 100% zeker. Als het een mooi aanbod is voor de auto die ik wil doe ik het wellicht toch.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:25:
[...]
Laat dat "waarschijnlijk" maar weg, want dat doen ze nu al
Dat kan zeker, maar je koppelde het aan "want die slopen AP er vast uit voordat zij de auto doorverkopen". Want dat doen ze idd nu alRoenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:13:
[...]
Dat is nog niet 100% zeker. Als het een mooi aanbod is voor de auto die ik wil doe ik het wellicht toch.
Waarschijnlijk sloeg in dit geval op het kopen bij Teslapdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:45:
[...]
Dat kan zeker, maar je koppelde het aan "want die slopen AP er vast uit voordat zij de auto doorverkopen". Want dat doen ze idd nu al
Missing had ik je oorspronkelijke post verkeerd geïnterpreteerd. Uit..minetorpia schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:36:
[...]
Lekker extreem. Er is natuurlijk nogal een spectrum van kleine incidenten tot aan dodelijke ongevallen.
Mijn uitgangspunt is dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk is en in moet kunnen grijpen bij fouten.
Je kan het ook omdraaien: wat is de ‘cost opportunity’ om dergelijke rijhulpsystemen niet toe te staan? Hoe veel verkeersdoden konden voorkomen worden, doordat een rijHULPsysteem niet last heeft van vermoeidheid, onder invloed rijden, onoplettendheid, roekeloos rijgedrag, etc.
Uiteraard moet dit blijken uit data. Mocht blijken dat de combinatie bestuurder + rijhulpsysteem niet veiliger is dan enkel een bestuurder, dan zou dat een goede reden zijn om een uitrol te stoppen. Lijkt mij dat je al na enkele dagen kan zien of er bijvoorbeeld een daling is in kleine incidenten.
Dus roekeloos een systeem toelaten: nee. Echter, het niet toelaten van systemen dat de potentie heeft verkeersdoden te voorkomen heeft ook een prijs.
... begreep ik dat je bedoelde om het gewoon hop te implementeren als rijhulpsysteem omdat de bestuurder zelf verantwoordelijk is. En als er toch veel ongelukken gebeuren dan het rijhulpmiddel terugtrekken.Kan het niet gewoon zo simpel zijn als verantwoordelijkheid bij de bestuurder houden. Mocht dan blijken dat het aantal ongelukken per x km toch wel significant hoger is dan ‘normaal’, dan kan je het altijd weer terugtrekken.
Die 100 doden is uiteraard extreem, ik had ook 1 of 50 of 1000 kunnen zeggen. Punt is dat ook een rijhulpsysteem moet worden getest en betrouwbaar moet zijn. Omdat bestuurders er op gaan vertrouwen en het gedrag erop gaan aanpassen.
Met het huidige EAP moet je af en toe een rukje aan het stuur geven. Op de snelweg is deze EAP best wel goed en het zou me niet verbazen als er Tesla rijders zijn die "handsfree" rijden en af en toe een rukje aan het stuur geven. Met de supervised FSD is het rijhulpsysteem zover dat het van deur tot deur gaat. Dus ook zelf afslaan en ergens parkeren. Dit systeem zal zo goed zijn dat bestuurders minder alert achter het stuur zitten. Vandaar die camera op de HW4 die je zo in de gaten houdt. Zo'n systeem moet dusdanig goed getest worden dat deze veilig rijgedrag geeft ook als bestuurders minder alert zijn.
Ik ben er van overtuigd dat met FSD het uiteindelijk een stuk veiliger gaat worden op de weg met minder verkeersslachtoffers. Maar laten we geen shortcuts nemen en zulke systemen gewoon goed testen voordat we ze in het wild loslaten.
Ik heb een Y, hw3.0. Met AP
ik ga over 2 weken op vakantie met een trekhaak box.
Via de app kan ik 99€ maand abbo FSD testen??
ik krijg dan een oude veredelde EAP.. toch? Wat kan het wél?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik zou die €99 besparen. Je krijgt idd EAP met wat kleine extra’s. Ik vond het zo slecht werken, dat ik om restitutie heb gevraagd.Stef87 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 02:20:
Het kriebelt wel telkens moet ik zeggen, dan zie je FSD staan en denk je, laat ik het toch maar afsluiten.
Ik vind het voor lange ritten wel meerwaarde hebben. Je bent dan sowieso af van het steeds uit en aanzetten van AP als je wil inhalen en stopt voor rood licht om maar iets te noemen. €99 is eigenlijk veel te veel ervoor, maar ja voor een maand tijdens de vakantie.....Stef87 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 02:20:
Dat inhalen werkt voor geen meter, dus begrijp je advies eerlijk gezegd niet. En voor elk knipperend lichtje gaat de auto afremmen.winwiz schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:27:
[...]
Ik vind het voor lange ritten wel meerwaarde hebben. Je bent dan sowieso af van het steeds uit en aanzetten van AP als je wil inhalen en stopt voor rood licht om maar iets te noemen. €99 is eigenlijk veel te veel ervoor, maar ja voor een maand tijdens de vakantie.....
Heb je al eens doorgedrukt in plaats van aantikken? Dan dwing je hem naar een andere baan. Ik ervaar zelden dat de actie afgebroken wordt. Scheelt echt een slok op een borrel.turkeyhakan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Dat inhalen werkt voor geen meter, dus begrijp je advies eerlijk gezegd niet. En voor elk knipperend lichtje gaat de auto afremmen.
[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 05-07-2026 11:11 ]
Ik had ook slechte ervaringen met de automatische rijbaan wissel. Totdat ik de richting aanwijzer dieper indrukte.
Op vakantie hiermee ruim 2000 km gereden en “maar” een paar keer gehad dat de Tesla abrupt de rijbaan wissel afbrak. Voor de rest reed het heerlijk ontspannen.
Op vakantie hiermee ruim 2000 km gereden en “maar” een paar keer gehad dat de Tesla abrupt de rijbaan wissel afbrak. Voor de rest reed het heerlijk ontspannen.
Ik zat toevallig te kijken naar de S3XY Commander, waarbij je dus kan instellen dat hij automatisch AP weer aanzet na een baanwissel. Lijkt me een betere eenmalige investering dan een maandelijks abonnement.winwiz schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:27:
[...]
Ik vind het voor lange ritten wel meerwaarde hebben. Je bent dan sowieso af van het steeds uit en aanzetten van AP als je wil inhalen en stopt voor rood licht om maar iets te noemen. €99 is eigenlijk veel te veel ervoor, maar ja voor een maand tijdens de vakantie.....
Ik probeer altijd achter iemand te blijven rijden met AP bij een stoplicht want dan remt/stopt hij gelukkig wel net zoals bij Files.
Zeer zeker! Helaas werd het toch in best wat gevallen afgebroken en die ene keer was al genoeg voor enorm veel frustratie in de auto en een wakker wordend kind.winwiz schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Heb je al eens doorgedrukt in plaats van aantikken? Dan dwing je hem naar een andere baan. Ik ervaar zelden dat de actie afgebroken wordt. Scheelt echt een slok op een borrel.
Ik denk dat ik voor nu dan die 99€ skip. Voor het eerst met een trekhaak-box achter die vrij groot is, als trailer modus aan staat werkt het dacht ik ook niet.turkeyhakan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 06:19:
[...]
Ik zou die €99 besparen. Je krijgt idd EAP met wat kleine extra’s. Ik vond het zo slecht werken, dat ik om restitutie heb gevraagd.
Het kriebelt wel telkens moet ik zeggen, dan zie je FSD staan en denk je, laat ik het toch maar afsluiten.
EAP per maand (voor eenmalig te gebruiken) had ik als het kon misschien nog geprobeerd.
misschien ooit FSD lite (maar die zal er over 2 weken niet zijn)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Mijn auto heeft het pakket gekocht dus ik gebruik het altijd en ik weet niet beter, ik vind het prima werken, maar zoals boven genoemd gebruik je richtingaanwijzer helemaal en dan gaat het 99% altijd goed het wisselen. Mocht het echt zover komen dan denk ik dat ik heel blij ga zijn met FSD V14 Lite. Ik rij dusdanig weinig dat een abonnement niet voor mij uit kan, maar als het toch gekocht is is het alleen maar mooi. Afgelopen jaar ongeveer 10k gereden.
Met fietsenrek doet AP niets bij mij. Let daar ook even op of dat met een box wel werkt.Stef87 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Ik denk dat ik voor nu dan die 99€ skip. Voor het eerst met een trekhaak-box achter die vrij groot is, als trailer modus aan staat werkt het dacht ik ook niet.
EAP per maand (voor eenmalig te gebruiken) had ik als het kon misschien nog geprobeerd.
misschien ooit FSD lite (maar die zal er over 2 weken niet zijn)
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Met fietsenrek of trailer kan je de 'aanhangmodus' handmatig uitzetten in het menu. Dan werkt alles (maar je krijgt ook de piepjes terug bij achteruitrijden). Het aanhangerlampje wordt dan oranje ipv blauw (let wel op: bij rood lampje werkt hij niet goed).
[ Voor 23% gewijzigd door carfan op 05-07-2026 14:42 ]
Precies dit inderdaad. Ik rij vele kms per jaar met een aanhanger en EAP. Gelukkig werkt dat gewoon normaal als je de aanhangermodus in het menu weer uitzet.
Stoplichten zijn met EAP trouwens zeer onbetrouwbaar, hij denkt ze overal te zien en maakt levensgevaarlijk stops als je niet oplet. Ik heb dat uitgezet in het menu. Automatisch baan wisselen is bv in de nacht prima te gebruiken, maar in de spits veel te voorzichtig om er überhaupt tussen te komen.
Ik ben benieuwd of FSD ooit voor HW3 in NL/EU komt. Voor vakantiereizen lijkt het mij heerlijk. Voor woon-werkverkeer zal het mij meer stress dan relaxtheid opleveren denk ik 😃
Stoplichten zijn met EAP trouwens zeer onbetrouwbaar, hij denkt ze overal te zien en maakt levensgevaarlijk stops als je niet oplet. Ik heb dat uitgezet in het menu. Automatisch baan wisselen is bv in de nacht prima te gebruiken, maar in de spits veel te voorzichtig om er überhaupt tussen te komen.
Ik ben benieuwd of FSD ooit voor HW3 in NL/EU komt. Voor vakantiereizen lijkt het mij heerlijk. Voor woon-werkverkeer zal het mij meer stress dan relaxtheid opleveren denk ik 😃
Ik reed van de week op EAP en een gangetje of 130km/u. Drukte de knipperlicht ver in, de snelweg was rustig en hij begint met het switchen van baan. Ik denk dat ik al 50% over de streep was en in ene keer krijg ik toch een correctie terug naar de baan van waar ik kwam…
nog nooit zo’n ingreep gehad en dat op 130km/u liet me wel even schrikken. Ben daardoor ook wel wat banger geworden om de volgende keer weer op EAP te rijden. Ik kan me oprecht ook niet bedenken wat de uiteindelijke reden was. Was gewoon geen verkeer om me heen en de persoon voor me was ook nog vrij ver.
nog nooit zo’n ingreep gehad en dat op 130km/u liet me wel even schrikken. Ben daardoor ook wel wat banger geworden om de volgende keer weer op EAP te rijden. Ik kan me oprecht ook niet bedenken wat de uiteindelijke reden was. Was gewoon geen verkeer om me heen en de persoon voor me was ook nog vrij ver.
Dat is de reden dat we ook gewoon de FSD stack willen hebben op v14. EAP is nog steeds op de oude autopilot stack die gewoon zwaar verouderd is.nDirect090 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:02:
Ik reed van de week op EAP en een gangetje of 130km/u. Drukte de knipperlicht ver in, de snelweg was rustig en hij begint met het switchen van baan. Ik denk dat ik al 50% over de streep was en in ene keer krijg ik toch een correctie terug naar de baan van waar ik kwam…
Ja zulke ingrepen ken ik. Als ik alleen in de auto zit dan is dat nog te overzien, maar als mijn vrouw in de auto zit dan moet die EAP direct uit. Op vakantie hield ik bij baanwissel mijn stuur wat meer vast en heb daardoor één keer zo'n ingreep kunnen verkomen (EAP laten afbreken) zonder dat mijn vrouw het door had.nDirect090 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:02:
Herkenbaar dit. EAP deed hier een keer een vrij forse remactie toen een vrachtwagen iets over de streep kwam. Sindsdien is het bij elke vrachtwagen EAP uit en zelf meer afstand houden.HansRemmerswaal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:33:
[...]
Ja zulke ingrepen ken ik. Als ik alleen in de auto zit dan is dat nog te overzien, maar als mijn vrouw in de auto zit dan moet die EAP direct uit. Op vakantie hield ik bij baanwissel mijn stuur wat meer vast en heb daardoor één keer zo'n ingreep kunnen verkomen (EAP laten afbreken) zonder dat mijn vrouw het door had.
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Oh dat kan de 'gewone' AP ook. Hij ging ook al eens hard op de rem voor een auto op de uitvoegstrook, of gewoon zomaar uit het niks.Mevius schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:36:
[...]
Herkenbaar dit. EAP deed hier een keer een vrij forse remactie toen een vrachtwagen iets over de streep kwam. Sindsdien is het bij elke vrachtwagen EAP uit en zelf meer afstand houden.
Tja, of die ene keer dat ik op de linker baan reed en de Tesla uit het niets hard afremde waardoor de auto achter mij vol in de remmen moest. Probeer dan maar eens met handgebaren uit te leggen dat het de Tesla was en niet ik...
Middel vinger en door toch?..HansRemmerswaal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:31:
Tja, of die ene keer dat ik op de linker baan reed en de Tesla uit het niets hard afremde waardoor de auto achter mij vol in de remmen moest. Probeer dan maar eens met handgebaren uit te leggen dat het de Tesla was en niet ik...
Nee ik heb dit een keer gehad met EAP, ineens dikke gost rem halverwegen wisselen van baan. Vooral in drukte gebruik ik het nooit. Alleen als het rustig is op de weg werkt het prima naar mijn ervaring.
In Korea wordt het nu ook uitgerold voor HW3.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Snelle internationale uitrol van V14 lite is hopelijk gunstig voor een mogelijke uitrol hier in NL
Denk dat V14 Lite hier in de EU nog goedgekeurd moet worden. Als het al uitgerold gaat worden, zal het waarschijnlijk nog maanden, zo niet langer, duren. Althans, dat is mijn persoonlijke kijk op de situatie.emil_406 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:59:
[...]
Snelle internationale uitrol van V14 lite is hopelijk gunstig voor een mogelijke uitrol hier in NL
Ik hoop dat ik nog FSD op mijn HW3 Tesla mag meemaken voordat die uit de lease gaat (over 1 jaar).
Denk dat het nog wel even duurt. Ik dacht dat in Korea ook FSD op V12 was uitgerold dus dan is die update natuurlijk zo gepiept.emil_406 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:59:
[...]
Nee, Zuid-Korea had tot nu toe alleen FSD v14 voor HW4. Hier een compleet overzichtDaniel. schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:43:
[...]
Denk dat het nog wel even duurt. Ik dacht dat in Korea ook FSD op V12 was uitgerold dus dan is die update natuurlijk zo gepiept.
Ah dat geeft inderdaad wel wat hoop. Hopelijk duurt het niet lange den een halfjaar. Ik denk dat ik de Tesla dan heel lang ga houden. Heb het gekocht op de auto zitten dus dat is wel wat waard.pdidi schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Nee, Zuid-Korea had tot nu toe alleen FSD v14 voor HW4. Hier een compleet overzicht
Zijn er niet toevallig mensen die bronnen bij de RDW hebben om te horen of er al iets in beweging is voor versie 14lite?
De laatste keer dat we hier iemand hadden met een betrouwbare bron binnen de RDW zei hij dat de goedkeuring hw4 niet meer kwam in die week.carfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:52:
Zijn er niet toevallig mensen die bronnen bij de RDW hebben om te horen of er al iets in beweging is voor versie 14lite?
Een paar uur later hadden we de goedkeuring.
https://wren.co/join/Devian
Zolang er geen aanvraag is vanuit Tesla, kan de RDW er niets over zeggen.carfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:52:
Ook als er wel een aanvraag is gedaan zal de RDW daar niets uit zichzelf over zeggen. Zoals de RDW eerder meldde "Normaal gesproken doet de RDW nooit uitspraken over aanvragen van fabrikanten vanwege de marktgevoelige informatie"Hielko1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Zolang er geen aanvraag is vanuit Tesla, kan de RDW er niets over zeggen.
Volgens mijn bron nog helemaal niets. Gaat ook niet gebeuren want het ligt niet aan de FSD versie maar aan het DMS (Driver Monitorring System). De interieur camera is niet voldoende op de latere legacy model Y’s na. Daar is het stuur niet te zien en dus ook niet je handen. Zonder aanpassing van de camera geen FSD in NL op HW3. Dus dat kan echt nog heel lang gaan duren.carfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:52:
Ik heb de hoop opgegeven in ieder geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 12-07-2026 21:16 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Maar die latere legacy model y's kunnen dus wel snel HW3 krijgen aangezien die die DMS hebben!
Gok alleen niet dat tesla alleen voor die niche aan auto’s het hele traject doorgaat. Dus custom firmware voor een kleine selectie auto’s.carpebios schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:16:
Maar die latere legacy model y's kunnen dus wel snel HW3 krijgen aangezien die die DMS hebben!
En v14 lite met het huidige DMS zoals we die hebben met EAP zou geen optie zijn voor de RWD? Even los of dat voor de Tesla eigenaren een optie is…Damian schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:13:
[...]
Volgens mijn bron nog helemaal niets. Gaat ook niet gebeuren want het ligt niet aan de FSD versie maar aan het DMS (Driver Monitorring System). De interieur camera is niet voldoende op de latere legacy model Y’s na. Daar is het stuur niet te zien en dus ook niet je handen. Zonder aanpassing van de camera geen FSD in NL op HW3. Dus dat kan echt nog heel lang gaan duren.
Ik heb de hoop opgegeven in ieder geval.
Je bedoelt eventueel met hands on? Gok dat het technisch mogelijk is. Vraag is dus of Tesla daar voor specifiek de RDW een aparte stack voor wil gaan maken.HansRemmerswaal schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:22:
[...]
En v14 lite met het huidige DMS zoals we die hebben met EAP zou geen optie zijn voor de RWD? Even los of dat voor de Tesla eigenaren een optie is…
Zou een mooie tussenoplossing zijn totdat unsupervised FSD beschikbaar komt en we tegen die tijd de beloofde hardware upgrade krijgen.Damian schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
[...]
Je bedoelt eventueel met hands on? Gok dat het technisch mogelijk is. Vraag is dus of Tesla daar voor specifiek de RDW een aparte stack voor wil gaan maken.
Ik zie unsupervised echt van ze lang zal ze leven niet komen in Nederland.HansRemmerswaal schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:00:
[...]
Zou een mooie tussenoplossing zijn totdat unsupervised FSD beschikbaar komt en we tegen die tijd de beloofde hardware upgrade krijgen.
Zou voorlopig een mooie tussenoplossing zijn: (E)AP op basis van 14Lite. Voor Tesla ook wel voordelig dan hoeven ze de oude stack niet meer te onderhouden (voor zover ze dat nog deden)
Dan is het wel een hele mooie superlange tussenoplossing….Damian schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Ik zie unsupervised echt van ze lang zal ze leven niet komen in Nederland.
Dat zou dan ook voor HW4 gelden.HansRemmerswaal schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:30:
[...]
Dan is het wel een hele mooie superlange tussenoplossing….
De tussenoplossing is nu juist dat zolang (S)FSD met 14lite nog niet is goedgekeurd, (E)AP gebruik zou kunnen maken van de 14lite stack.
[ Voor 25% gewijzigd door winwiz op 13-07-2026 10:48 ]
Zo een niche aan auto's is dat toch helemaal niet? Model Y HW3 is in Europa verkocht tussen 2022 en halfweg 2024.Damian schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Gok alleen niet dat tesla alleen voor die niche aan auto’s het hele traject doorgaat. Dus custom firmware voor een kleine selectie auto’s.
- 2022: 137.052
- 2023: 254.822
- 2024: 209.214
ik denk nog iets meer. De mijne is van november 2024 met HW3, dus dan kom je uit om zo'n 535.000 stuksPromotioneel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Zo een niche aan auto's is dat toch helemaal niet? Model Y HW3 is in Europa verkocht tussen 2022 en halfweg 2024.Delen we 2024 voor de eenvoud door 2, dan is dat in totaal 496.481 wagens.
- 2022: 137.052
- 2023: 254.822
- 2024: 209.214
Waarom zouden ze EAP een gratis upgrade geven? Dat levert niets op voor Tesla, het is juist zelfs nadelig omdat EAP daar beter van wordt en daardoor de neiging om te upgraden naar een HW4 Tesla afneemt.winwiz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Dat zou dan ook voor HW4 gelden.
De tussenoplossing is nu juist dat zolang (S)FSD met 14lite nog niet is goedgekeurd, (E)AP gebruik zou kunnen maken van de 14lite stack.
Het beste wat ze kunnen doen is een camera upgrade aanbieden voor HW3 modellen en voor 50euro (EAP)/100 euro per maand FSD met V14 Lite beschikbaar maken.
Dat verschil aan bedrag tussen EAP en FSD roep ik al vanaf het toestaan van FSD op HW4 omdat €99 zwaar overdreven is voor wat het biedt en zal voor alleen EAP weinig klanten opleveren. Mijn Tesla heeft geen camera upgrade nodig en als ze zouden updaten naar V14Lite én ze kunnen EAP op die stack draaien (wat veel soepeler zou kunnen werken) dan zouden best wel veel mensen over die streep kunnen komen voor €50. Als je dan echt meer wil kun je de €100 optie nemen voor (S)FSDBoost9898 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Waarom zouden ze EAP een gratis upgrade geven? Dat levert niets op voor Tesla, het is juist zelfs nadelig omdat EAP daar beter van wordt en daardoor de neiging om te upgraden naar een HW4 Tesla afneemt.
Het beste wat ze kunnen doen is een camera upgrade aanbieden voor HW3 modellen en voor 50euro (EAP)/100 euro per maand FSD met V14 Lite beschikbaar maken.
Die snap ik niet.winwiz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Dat zou dan ook voor HW4 gelden.
- Op HW3 is FSD supervised niet beschikbaar
- v14lite kan op HW3 draaien maar kan niet worden goedgekeurd in Nederland vanwege de cameras
- Tesla heeft een hardware upgrade toegezegd, ik vermoed pas als unsupervised FSD is goedgekeurd in een region. Waarom zou Tesla kosten maken als het nog niet nodig is.
- Ik stel voor om op HW3 de supervised FSD van v14lite te gebruiken in combinatie met het DMS zoals we die bij EAP hebben, dus handen aan het stuur, totdat we unsupervised FSD krijgen.
En eh, ik neem aan dat de supervised FSD met v14lite alleen wordt enabled als je een FSD abbo (of gekocht) hebt. Staat verder los van de EAP. Dus geen gratis upgrade van EAP.
1 Dit is niet waar. Latere MY met HW3 hebben wél goede camera's en zie je de hele voorstoel inclusief stuurHansRemmerswaal schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:16:
[...]
...3 En eh, ik neem aan dat de supervised FSD met v14lite alleen wordt enabled als je een FSD abbo (of gekocht) hebt. Staat verder los van de EAP. Dus geen gratis upgrade van EAP.
- 1 v14lite kan op HW3 draaien maar kan niet worden goedgekeurd in Nederland vanwege de cameras
- 2 Ik stel voor om op HW3 de v14lite te gebruiken in combinatie met het DMS zoals we die bij EAP hebben, dus handen aan het stuur, totdat we supervised FSD krijgen.
2 Dat is precies wat ik ook zeg.
3 EAP moet al ooit gekocht zijn dus een update naar V14lite zou mooi zijn. Is niets bijzonders gewoon een regulier update proces. Voor degene die EAP niet gekocht hebben betalen nu de (S)FSD prijs wat in mijn ogen teveel is. Prima als er wel goedkeuring komt, dan heb je (S)FSD
(U)FSD zie ik voor HW3 niet meer komen door een hardware wissel. Eer dat het uitkomt ben je zeker een jaar of 3 minimaal verder in NL, dan zijn de HW3 auto's minimaal een jaar of 6 oud.
Op HW3 is (S)FSD niet beschikbaar. Dat is echt waar... Dat het technisch misschien wel kan op een groep latere MY met v14lite is een ander verhaal. Afhankelijk van wat de RWD ervan vind als Tesla die optie laat keuren.winwiz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:27:
[...]
1 Dit is niet waar. Latere MY met HW3 hebben wél goede camera's en zie je de hele voorstoel inclusief stuur
Waarom zou Tesla (S)FSD gratis geven aan iemand die EAP heeft? Is meer voor iemand die (heeft) betaald voor FSD als tijdelijke oplossing totdat (U)FSD beschikbaar komt. Je kunt hooguit praten over een goedkoper abbo omdat je het stuur niet mag loslaten.3 EAP moet al ooit gekocht zijn dus een update naar V14lite zou mooi zijn. Is niets bijzonders gewoon een regulier update proces. Voor degene die EAP niet gekocht hebben betalen nu de (S)FSD prijs wat in mijn ogen teveel is. Prima als er wel goedkeuring komt, dan heb je (S)FSD
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar er is wel recent een toezegging gedaan door Tesla, dus daar moeten we dan voorlopig op vertrouwen.(U)FSD zie ik voor HW3 niet meer komen door een hardware wissel. Eer dat het uitkomt ben je zeker een jaar of 3 minimaal verder in NL, dan zijn de HW3 auto's minimaal een jaar of 6 oud.
[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-07-2026 13:47 ]
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:40:
[...]
1 Op HW3 is (S)FSD niet beschikbaar. Dat is echt waar... Dat het technisch misschien wel kan op een (kleine) groep latere MY met v14lite is een ander verhaal.
[...]
2 Waarom zou Tesla (S)FSD gratis geven aan iemand die EAP heeft? Is meer voor iemand die (heeft) betaald voor FSD als tijdelijke oplossing totdat (U)FSD beschikbaar komt. Je kunt hooguit praten over een goedkoper abbo omdat je het stuur niet mag loslaten.
[...]
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar er is wel recent een toezegging gedaan door Tesla, dus daar moeten we dan voorlopig op vertrouwen.
- Ja klopt, is ook nooit anders beweerd. Hiervoor zou V14lite in NL de optie zijn ivm DMS. In andere landen waar het nu is vrijgegeven tillen ze daar blijkbaar minder zwaar aan en werkt het ook met de oude camera's.
- Nooit beweerd. Voor mensen op HW4 die ooit EAP gekocht hebben is de abo prijs de helft. Dit zal ook voor HW3 gelden ga ik van uit. Vandaar ook EAP €49 en (S)FSD €99. Dat zou eerlijk zijn.
De DMS die op de handjes let was toch al een specifieke aanpassing voor de RDW?Damian schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
[...]
Je bedoelt eventueel met hands on? Gok dat het technisch mogelijk is. Vraag is dus of Tesla daar voor specifiek de RDW een aparte stack voor wil gaan maken.
Letterlijk het stuur vasthouden zoals bij EAP. Dus niet met een camera in de gaten houden maar bij EAP moet je af en toe wat druk uitoefenen op je stuur.BamSlam_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:23:
[...]
De DMS die op de handjes let was toch al een specifieke aanpassing voor de RDW?
Nou is dat wel lastiger denk bij een stuur dat binnen de bebouwde kom volledig draait door bv scherpe bochten of rotondes.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:29:
[...]
Letterlijk het stuur vasthouden zoals bij EAP. Dus niet met een camera in de gaten houden maar bij EAP moet je af en toe wat druk uitoefenen op je stuur.
Met eap wat alleen op snelweg is zijn de stuur bewegingen best klein, waardoor je prima je hand erop kan laten leunen. Maar een draaiend stuur is nog iets minder relaxed
Wat mij betreft is het heel simpel, als we FSD Supervised krijgen op HW3 moet er een camera replacement plaatsvinden want ik ga geen 50 (laat staan 100) euro per maand betalen om alsnog aan dat stuur te sjorren.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat V14Lite op basis van DCAS Phase 3 (hier eenvoudig uitgelegd wat dat precies inhoudt) wordt goedgekeurd en per 1 januari live kan gaan. Dat zou dan wel betekenen dat de handen niet los mogen buiten de snelweg. XPENG gaat dat wscl ook voor hun NGP (Next Generation Pilot powered by VLA 2.0) doen. Morgen verdere details, al wel een sneak preview
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 15-07-2026 15:39 ]
Kan je dan niet beter zelf sturen?pdidi schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:47:
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat V14Lite op basis van DCAS Phase 3 wordt goedgekeurd en per 1 januari live kan gaan. Dat zou dan wel betekenen dat de handen niet los mogen buiten de snelweg. XPENG gaat dat wscl ook voor hun NGP (Next Generation Pilot powered by VLA 2.0) doen. Morgen verdere details, al wel een sneak preview
Er zijn HW3 auto's die wel een goede camera hebben.Boost9898 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:33:
Wat mij betreft is het heel simpel, als we FSD Supervised krijgen op HW3 moet er een camera replacement plaatsvinden want ik ga geen 50 (laat staan 100) euro per maand betalen om alsnog aan dat stuur te sjorren.
Van mij mag dat komen. Als je het gekocht hebt is alles beter dan de oude stack van Autopilot.
Ja dat is leuk voor die ene uitzondering.winwiz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]
Er zijn HW3 auto's die wel een goede camera hebben.
Die replacement zie ik echt niet gebeuren. Je mag natuurlijk wel vinden dat dat moet, maar Tesla kennende heb je gewoon pech.Boost9898 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:33:
Eén voordeel: vanaf 1 januari mogen voor DCAS Phase 3 goedgekeurde systemen de handen los op snelwegen EN hoeft de camera de positie van de handen niet meer te zien
Achja terugroep acties gebeuren ook en eventueel willen en of kunnen ze het onderdeel van de apk gaan doen als je dat laat doek bij Tesla. Dan is het zo gepiept.InZane schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:08:
[...]
Die replacement zie ik echt niet gebeuren. Je mag natuurlijk wel vinden dat dat moet, maar Tesla kennende heb je gewoon pech.
Dat hebben ze in het verleden anders wel gedaan: HW2.5 is ooit kosteloos vervangen voor HW3 door Tesla (ook in Nederland). Hoeveel haast ze ermee gaan hebben is een tweede, maar aan de andere kant lijkt een camera-replacement me goedkoper dan het vervangen van de hele computer (wat Musk overigens ook heeft toegezegd voor HW3 -> HW4 afaik, al zat er geen timeline op).InZane schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:08:
[...]
Die replacement zie ik echt niet gebeuren. Je mag natuurlijk wel vinden dat dat moet, maar Tesla kennende heb je gewoon pech.
Het is niet alleen de camera hé. HW3 heeft verouderde hardware in de computer zitten en veel minder rekenkracht dan de systemen gebaseerd op HW4. Dan kan Tesla wel een Light module ontwikkelen die op de oude hardware geïnstalleerd kan worden maar dan praat je niet over dezelfde functionaliteiten zoals HW4 owners met een abo op FSD(Supervised) hebben.beesting schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:04:
[...]
Dat hebben ze in het verleden anders wel gedaan: HW2.5 is ooit kosteloos vervangen voor HW3 door Tesla (ook in Nederland). Hoeveel haast ze ermee gaan hebben is een tweede, maar aan de andere kant lijkt een camera-replacement me goedkoper dan het vervangen van de hele computer (wat Musk overigens ook heeft toegezegd voor HW3 -> HW4 afaik, al zat er geen timeline op).
Tesla zal tevens niet zo happig zijn om bij 100.000 voertuigen een (gratis) upgrade te doen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
V14lite gaat veel efficienter met de hardware om dan met V12.x. Het zal uiteraard niet hetzelfde draaien als V14 op HW4 maar wat ik zie in praktijkgebruik is het verschil niet zo groot. V12.x op HW3 draaide in principe al goed. V14lite zal dat alleen maar een boost geven.Yaksa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Het is niet alleen de camera hé. HW3 heeft verouderde hardware in de computer zitten en veel minder rekenkracht dan de systemen gebaseerd op HW4. Dan kan Tesla wel een Light module ontwikkelen die op de oude hardware geïnstalleerd kan worden maar dan praat je niet over dezelfde functionaliteiten zoals HW4 owners met een abo op FSD(Supervised) hebben.
Tesla zal tevens niet zo happig zijn om bij 100.000 voertuigen een (gratis) upgrade te doen.