Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-05 14:45
Ik volg dit topic ook met interesse.

Ik heb FSD supervised, wat nu weer in de Tesla app is aangepast naar FSD capability zie ik nu.
Maar dat is dus EA met enkele extraatjes zoals stoplicht herkenning etc. Ik vind dat overigens al best prettig rijden, nu ik weet hoe ik er goed mee om moet gaan. Maar de hoop dat FSD nog uitgebreider komt, is er zeker. Vooral omdat ik de auto net anderhalf maand heb (privé gekocht), dus 'even inruilen' gaat het niet worden.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 18:47
Ja die hoop hebben we allemaal. Ik ben maar gestopt met kijken van filmpjes waarin ze in Nederland tonen hoe goed het over het algemeen werkt. We kunnen alleen maar afwachten.
  • Wachten tot FSD 14.1 lite uitkomt.
  • Wachten tot wanneer het wereldwijd wordt verspreid
  • Wachten tot de RWD er iets van vindt
  • Wachten tot RWD en Tesla in overeenstemming komen na wat finetuning
  • Wachten tot je de update krijgt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 19:40
minetorpia schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:56:
Nog een leuk feitje: binnenkort gaat de EU stemmen of FSD toegelaten wordt in de gehele EU.

Als de EU tegenstemt wordt FSD weer verboden, dus ook in NL. Het gaat dus zo zijn dat óf binnenkort FSD in de hele EU gebruikt kan worden óf nergens meer, ook niet in NL.

Bron
Jammer dat er dit soort informatie wordt verspreid..

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:59
Als je dit letterlijk interpreteert, gaat dit over een scenario waarin er geen meerderheid is (dan wel voor/tegen). Maar als er een meerderheid TEGEN is, dan is er dus wel een meerderheid.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
minetorpia schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Als je dit letterlijk interpreteert, gaat dit over een scenario waarin er geen meerderheid is (dan wel voor/tegen). Maar als er een meerderheid TEGEN is, dan is er dus wel een meerderheid.
Dan moet je even het hele persbericht lezen, en deze zin in relatie tot de zin ervoor lezen
Stemt een meerderheid vóór dan krijgt de fabrikant een vrijstelling voor deze nieuwe technologie in de EU. De vrijstelling is dan geldig in alle lidstaten, waardoor de technologie in de hele EU mag worden toegepast.
Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden.

• minetorpia
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:57:
[...]

Dan moet je even het hele persbericht lezen, en deze zin in relatie tot de zin ervoor lezen

[...]
Die zin verandert niets, er zijn drie situaties zo ver ik het begrijp:
  1. Meerheid voor: hele EU krijgt FSD
  2. Meerderheid tegen: nergens in EU FSD (ook geen NL)
  3. Geen meerderheid: alleen FSD in NL
Mocht er een meerderheid TEGEN zijn, dan staat er in artikel 39 het volgende, waarvan het onduidelijk is wat dat precies betekent in het geval van FSD (misschien mogen dan alleen nieuwe auto’s geen FSD meer?)
Where the Commission adopts implementing acts referred to in paragraph 3 to refuse to grant the authorisations, the approval authority shall immediately inform the holder of the provisional EU type-approval referred to in paragraph 4 that the provisional EU type-approval approval shall be revoked six months after the date of the implementing act.

However, vehicles that have been manufactured in conformity with the provisional EU type-approval before it ceased to be valid may be placed on the market, be registered or enter into service in any Member State that has accepted the provisional EU type-approval in accordance with paragraph 5.

• pdidi
  • Niet online
minetorpia schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Die zin verandert niets, er zijn drie situaties zo ver ik het begrijp:
  1. Meerheid voor: hele EU krijgt FSD
  2. Meerderheid tegen: nergens in EU FSD (ook geen NL)
  3. Geen meerderheid: alleen FSD in NL
Mocht er een meerderheid TEGEN zijn, dan staat er in artikel 39 het volgende, waarvan het onduidelijk is wat dat precies betekent in het geval van FSD (misschien mogen dan alleen nieuwe auto’s geen FSD meer?)

[...]
Er zijn maar 2 situaties, want Geen meerderheid == Meerderheid tegen. Hoe het stemmen werkt: Qualified majority
Ik weet dat er al langer onduidelijkheid is over die 6 maanden die er in Artikel 39.7 staat, maar die gaat alleen over de Voorlopige EU goedkeuring.
Ik heb maar 1 verklaring voor de opmerking van de RDW dat het actief blijft in Nederland bij EU afkeuring: dat zal dan via de Voorlopige Nationale Goedkeuring, los van Artikel 39, conform de Nederlandse wet Artikel 3.7.1 Regeling voertuigen geregeld zijn

• minetorpia
pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Er zijn maar 2 situaties, want Geen meerderheid == Meerderheid tegen. Hoe het stemmen werkt: Qualified majority
Ik weet dat er al langer onduidelijkheid is over die 6 maanden die er in Artikel 39.7 staat, maar die gaat alleen over de Voorlopige EU goedkeuring.
Ik heb maar 1 verklaring voor de opmerking van de RDW dat het actief blijft in Nederland bij EU afkeuring: dat zal dan via de Voorlopige Nationale Goedkeuring, los van Artikel 39, conform de Nederlandse wet Artikel 3.7.1 Regeling voertuigen geregeld zijn
Het lijkt erop dat je er meer vanaf weet dan ik. Ziet er wat positiever uit dus :)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:27

Damian

Insane Obtrusion

creon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:40:
[...]

Met gezien, echt waardeloos dat de regelgeving in Europa de innovatie zo in de weg zit (niet alleen op gebied van fsd)

Zo maakt Europa toch geen schijn van kans tegen de rest van de wereld
Mensen hier moeten nu echt eens gaan snappen dat het in de basis niks te maken heeft met de HW of FSD versie op zich. FSD v12 en V14 doen het inderdaad allebei prima, dat zien we in de US al jaren, maar het verschil zit hem in de DMS (Driver Monitoring System) mogelijkheden tussen de twee HW versies. HW3 auto's hebben geen goede camera in de cabine, dus met die camera gaat het gewoon niet gebeuren, ook niet op FSD V14 Lite. Er zal een ander cabine camera moeten komen, op zijn minst. De RDW accepteert het gewoon niet dat een HW3 auto niet ten alle tijden de volledige bestuurder in de gaten houd, wat hij met zijn handen doet. Daar gaat FSD V14 Lite helemaal niets aan veranderen!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Mensen hier moeten nu echt eens gaan snappen dat het in de basis niks te maken heeft met de HW of FSD versie op zich. FSD v12 en V14 doen het inderdaad allebei prima, dat zien we in de US al jaren, maar het verschil zit hem in de DMS (Driver Monitoring System) mogelijkheden tussen de twee HW versies. HW3 auto's hebben geen goede camera in de cabine, dus met die camera gaat het gewoon niet gebeuren, ook niet op FSD V14 Lite. Er zal een ander cabine camera moeten komen, op zijn minst. De RDW accepteert het gewoon niet dat een HW3 auto niet ten alle tijden de volledige bestuurder in de gaten houd, wat hij met zijn handen doet. Daar gaat FSD V14 Lite helemaal niets aan veranderen!
In het FSD topic heeft @Mar.tin een mooi experiment met Autopilot gedaan. In hoeverre het met HW4 mogelijk is om zonder handen aan het stuur te rijden. Als HW3 dit ook kan, dan heb je een Go, maar ben er idd bang voor dat de meeste HW3 camera's dit niet kunnen

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:46
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:52:
[...]

In het FSD topic heeft @Mar.tin een mooi experiment met Autopilot gedaan. In hoeverre het met HW4 mogelijk is om zonder handen aan het stuur te rijden. Als HW3 dit ook kan, dan heb je een Go, maar ben er idd bang voor dat de meeste HW3 camera's dit niet kunnen
Als het echt om de camera gaat dan zou dat toch niet echt een heel issue moeten zijn. Eventueel nog op te lossen met een andere lens op de camera.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:17
Damian schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Dat is niet waar, FSD supervised heb je gewoon je handen op je benen liggen als de auto rijd. Als de controle van handen een issue zou zijn dan zou je bij FSD supervised je handen aan het stuur moeten houden en dat is dus niet zo. FSD Supervised houd in de gaten of je op de weg let en dat kan HW3 ook natuurlijk.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

crunch811 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Dat is niet waar, FSD supervised heb je gewoon je handen op je benen liggen als de auto rijd. Als de controle van handen een issue zou zijn dan zou je bij FSD supervised je handen aan het stuur moeten houden en dat is dus niet zo. FSD Supervised houd in de gaten of je op de weg let en dat kan HW3 ook natuurlijk.
Je spreek jezelf tegen :P FSD Supervised kan inderdaad je handen zien, maar wel alleen op HW4. In de US is het kennelijk geen probleem dat het niet zichtbaar is bij HW3, maar de RDW is daar dus helaas een bak strenger in.

Ten eerste:

Dit is het beeld dat een HW3 camera geeft. Het DMS kan zien waar je naar kijkt, dus of je op de weg blijft letten. Wat er dus amper zichtbaar is zijn je handen en armen. Hoe kan de DMS dan controleren of jij je handen bij het stuur hebt, of je geen telefoon vast hebt enz. Niet dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZkQqzCWUTQMBNrZIYtHuFSMq4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LgvS5WLtY9X53bTEvcm8oryC.png?f=user_large

Ik kan zo 1 2 3 geen beeld van een HW4 camera vinden met een bestuurder op de stoel, maar op het plaatje hieronder ze je in elk geval het verschil in de kijkhoek van de camera's:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0639/1047/8051/files/Hardware_4_AI4_or_Hardware_3_1.jpg?v=1723457070
Lijkt me vrij duidelijk verschil. De HW4 camera kan tot onder het stuur kijken, daar waar jij je handen hoort te houden. Op de HW3 camera is dit onmogelijk. Je ziet ze niet eens op de benen liggen.

Ten tweede, mijn bron is de RDW zelf, dus in discussie gaan heeft weinig zin ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Damian op 12-05-2026 19:33 ]

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:17
Damian schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:21:
[...]

Je spreek jezelf tegen :P FSD Supervised kan inderdaad je handen zien, maar wel alleen op HW4. In de US is het kennelijk geen probleem dat het niet zichtbaar is bij HW3, maar de RDW is daar dus helaas een bak strenger in.

Ten eerste:

Dit is het beeld dat een HW3 camera geeft. Het DMS kan zien waar je naar kijkt, dus of je op de weg blijft letten. Wat er dus amper zichtbaar is zijn je handen en armen. Hoe kan de DMS dan controleren of jij je handen bij het stuur hebt, of je geen telefoon vast hebt enz. Niet dus.
[Afbeelding]

Ik kan zo 1 2 3 geen beeld van een HW4 camera vinden met een bestuurder op de stoel, maar op het plaatje hieronder ze je in elk geval het verschil in de kijkhoek van de camera's:
[Afbeelding]
Lijkt me vrij duidelijk verschil. De HW4 camera kan tot onder het stuur kijken, daar waar jij je handen hoort te houden. Op de HW3 camera is dit onmogelijk. Je ziet ze niet eens op de benen liggen.

Toch wel discussie. 😬. Dit is mijn binnen camera met HW3 . Hier geen of nagenoeg geen verschil met de HW4 die je liet zien

[img=800,1734]blob:https://gathering.tweakers.net/ad23a8d9-629b-4c8a-bc79-a7e70104a039[/img]

• crunch811
[...]

Ten eerste:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedoel je een officieel bericht vanuit RDW of iemand die werkt bij de afdeling tolheffing en een mening geeft van wat hij heeft gehoord in de pauze?

En, discussie voer je niet in Rusland en Noord Korea, in Nederland kan je altijd een discussie voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door crunch811 op 12-05-2026 20:23 ]

• turkeyhakan
[...]

Ten eerste:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 2e hw3 foto die je hebt gedeeld is die in de Y, geleverd vanaf medio eind Q1 2022. De eerste is een hw3 model 3, welke helemaal geen zicht heeft op het stuur. Pas vanaf de nieuwe M3 met hw4.

model y met hw3 heeft dus een beter zicht op de bestuurder.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 12-05-2026 20:34 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Knor66 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Toch wel discussie. 😬. Dit is mijn binnen camera met HW3 . Hier geen of nagenoeg geen verschil met de HW4 die je liet zien

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/ad23a8d9-629b-4c8a-bc79-a7e70104a039"]Afbeelding[/url]]
Je plaatje doet het niet. Maar ik gok een -> 2022 model Y HW3? Die heeft inderdaad een betere camera. Echter zit daar het zelfde DMS systeem op als op een <- 2022 Model Y en de legacy Model 3 met de eerdere camera, dus verhaal is hetzelfde.
crunch811 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:21:
[...]

Bedoel je een officieel bericht vanuit RDW of iemand die werkt bij de afdeling tolheffing en een mening geeft van wat hij heeft gehoord in de pauze?

En, discussie voer je niet in Rusland en Noord Korea, in Nederland kan je altijd een discussie voeren.
Lekker bijdehand... Iemand die werkt bij het CBR. Hij heeft in opdracht van de RDW de rijtesten uitgevoerd en is mede verantwoordelijk geweest voor de goedkeuring ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Damian op 12-05-2026 22:03 ]

• Schweijnstijger
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:46
Wat ik vooral apart vind aan deze draad is dat er 30 pagina’s lang wordt gedaan alsof auto’s ineens waardeloos zijn geworden. De meeste HW3-auto’s rijden nog exact hetzelfde als gisteren. Navigate on Autopilot, rijstrookwissels etc. dat werkt nog steeds prima voor veel mensen. Alleen de verwachting dat elke toekomstige FSD-versie onbeperkt blijft meekomen op oude hardware is misschien niet realistisch gebleken.

Tesla heeft dit ook deels zelf veroorzaakt door jarenlang extreem optimistische communicatie. “Alle hardware aanwezig” klinkt achteraf gewoon te absoluut. Daar mag kritiek op zijn. Maar doen alsof iedere HW3-eigenaar nu opgelicht is en de auto direct naar de sloop kan, is ook weer het andere uiterste.

• minetorpia
Schweijnstijger schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:30:
Wat ik vooral apart vind aan deze draad is dat er 30 pagina’s lang wordt gedaan alsof auto’s ineens waardeloos zijn geworden. De meeste HW3-auto’s rijden nog exact hetzelfde als gisteren. Navigate on Autopilot, rijstrookwissels etc. dat werkt nog steeds prima voor veel mensen. Alleen de verwachting dat elke toekomstige FSD-versie onbeperkt blijft meekomen op oude hardware is misschien niet realistisch gebleken.

Tesla heeft dit ook deels zelf veroorzaakt door jarenlang extreem optimistische communicatie. “Alle hardware aanwezig” klinkt achteraf gewoon te absoluut. Daar mag kritiek op zijn. Maar doen alsof iedere HW3-eigenaar nu opgelicht is en de auto direct naar de sloop kan, is ook weer het andere uiterste.
Lees jij een ander topic dan ik? Waar zie jij mensen die doen alsof hun auto nu waardeloos is en naar de sloop kan?

• Schweijnstijger
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:46
minetorpia schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Lees jij een ander topic dan ik? Waar zie jij mensen die doen alsof hun auto nu waardeloos is en naar de sloop kan?
Volgens mij hoef je het niet letterlijk te zeggen om die teneur uit een draad van 30 pagina’s te halen. Als mensen spreken over “gebroken beloftes”, “waardedaling”, “bewust achterhouden” en “hardware die afgeschreven is”, dan is het niet heel gek om samen te vatten dat sommigen doen alsof die auto’s ineens niets meer voorstellen.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:03
Op TeslaFi.com vallen me de volgende updates op. Het lijkt erop dat een aantal Nederlandse HW3 auto's een nieuwe FSD stack hebben gekregen bij de update naar 2016.14.3, van versie 12 naar 14.2.2.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IN3d2svz6whLO5vbHtGRkGnL.png

Ik snap dat die Nederlandse HW3 auto's nu nog geen sFSD zullen hebben maar zou dan wel het gedrag van de FSD bij die auto's zoals we die op HW3 kennen veranderd zijn?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• winwiz
Zoals al eerder gezegd is niet elke interieur camera in HW3 gelijk. Deze lijkt toch meer richting HW4 beeldhoek te gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAk3b3o3nNVukDNLlltNGRcsmyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VV60amRwArcoh2usJRUfkXF.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• turkeyhakan
winwiz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:55:
Zoals al eerder gezegd is niet elke interieur camera in HW3 gelijk. Deze lijkt toch meer richting HW4 beeldhoek te gaan. [Afbeelding]
Dat heb ik hierboven en ook al veel eerder in dit topic aangegeven?

Je vergeet erbij te vermelden dat je een Model Y hebt. Er is geen enkele legacy Model 3 met HW3 geleverd die dezelfde beeldhoek heeft als een Model Y met HW3.

Het gaat dus echt enkel om de Model Y HW3.

• winwiz
turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Dat heb ik hierboven en ook al veel eerder in dit topic aangegeven?

Je vergeet erbij te vermelden dat je een Model Y hebt. Er is geen enkele legacy Model 3 met HW3 geleverd die dezelfde beeldhoek heeft als een Model Y met HW3.

Het gaat dus echt enkel om de Model Y HW3.
Het gaat mij meer om het feit dat er door mensen pertinent wordt gezegd dat HW3 (zonder model erbij te vermelden) geen S-FSD kunnen krijgen doordat de camera niet goed zou zijn.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:00
Los van de beeldhoek van de interieur camera op HW3 auto’s, speelt de resolutie van de camera’s en de rest van het systeem nog een rol bij al dan niet supervised FSD in Nederland? Of gaat het puur en alleen maar om het DMS?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-05 13:33

Trolling?

Niemand hier doet alsof zijn auto waardeloos is of verwacht dat er onbeperkt toekomstige updates blijven komen. Maar het is meer dan redelijk om te verwachten dat je auto zelf gaat rijden als je voor FSD betaald hebt.

• Daniel.
reservewiel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Trolling?

Niemand hier doet alsof zijn auto waardeloos is of verwacht dat er onbeperkt toekomstige updates blijven komen. Maar het is meer dan redelijk om te verwachten dat je auto zelf gaat rijden als je voor FSD betaald hebt.
Als het alleen om de Model 3 gaat dat maakt de keuze wel iets makkelijker om daar dan wel iets voor te verzinnen. Als dus de gehele Model Y floot prima is dan lijkt mij dat een makkelijkere keuze. Maak het betaald voor 300/500 plus halfjaar verplicht FSD of iets dergelijks voor niet FSD eigenaren en voor FSD eigenaren gratis?

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 13-05-2026 09:25 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

winwiz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Het gaat mij meer om het feit dat er door mensen pertinent wordt gezegd dat HW3 (zonder model erbij te vermelden) geen S-FSD kunnen krijgen doordat de camera niet goed zou zijn.
Theoretisch heb je gelijk. Op een bepaalde HW3 Model Y, dus de ->2022 versie, zit inderdaad een camera met een grotere kijkhoek en infrarood stralers ernaast.

Maar nogmaals, het zelfde DMS systeem, want HW3, dus ja, voorlopig geen s-FSD. Een mogelijkheid is natuurlijk dat Tesla voor specifiek deze situatie een nieuw DMS systeem gaat maken wat aan de wensen van de RDW zou kunnen voldoen, maar dan krijg je zulk specifiek maatwerk voor een bepaalde batch auto's, dat gaat niet gebeuren gok ik zo.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:03
Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Theoretisch heb je gelijk. Op een bepaalde HW3 Model Y, dus de ->2022 versie, zit inderdaad een camera met een grotere kijkhoek en infrarood stralers ernaast.

Maar nogmaals, het zelfde DMS systeem, want HW3, dus ja, voorlopig geen s-FSD. Een mogelijkheid is natuurlijk dat Tesla voor specifiek deze situatie een nieuw DMS systeem gaat maken wat aan de wensen van de RDW zou kunnen voldoen, maar dan krijg je zulk specifiek maatwerk voor een bepaalde batch auto's, dat gaat niet gebeuren gok ik zo.
Tesla heeft de opvolger van HW4 ook al gepresenteerd en ook al dat FSD Unsupervised niet mogelijk zal zijn op HW3.

Tesla weet dan zelf al dat wat nu speelt voor HW3 voor een volgende iteratie van FSD Supervised of Unsupervised ook met HW4 zal gaan gebeuren. Met de focus op het oplossen van FSD Unsupervised voor Robotaxi kunnen alle oude en nieuwe beloftes direct in de prullebak.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:15
creon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Hoeveel dode zijn er al gevallen door fsd in Amerika? En hoeveel doden zijn er voorkomen door fsd?

Mee eens dat je bij nieuwe ontwikkelingen goed op moet letten als regelgever, maar je zou ook iets kunnen verzinnen met hoe meer km schadevrij hoe minder controle/meer vrijheid
Zo goed is uFSD niet (het gaat natuurlijk niet alleen om doden als je naar veiligheid kijkt): https://electrek.co/2026/...s-hide-safety-bottleneck/

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:32

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wat ik vooral apart vind aan deze draad is dat er 30 pagina’s lang wordt gedaan alsof auto’s ineens waardeloos zijn geworden.
(... knip ...)
Maar doen alsof iedere HW3-eigenaar nu opgelicht is en de auto direct naar de sloop kan, is ook weer het andere uiterste.
Jammer dat alle reacties tot nu toe vallen over deze hyperbool, want hier tussendoor heb je gewoon een punt:
(... plak ...)
De meeste HW3-auto’s rijden nog exact hetzelfde als gisteren. Navigate on Autopilot, rijstrookwissels etc. dat werkt nog steeds prima voor veel mensen. Alleen de verwachting dat elke toekomstige FSD-versie onbeperkt blijft meekomen op oude hardware is misschien niet realistisch gebleken.

Tesla heeft dit ook deels zelf veroorzaakt door jarenlang extreem optimistische communicatie. “Alle hardware aanwezig” klinkt achteraf gewoon te absoluut. Daar mag kritiek op zijn.
... vind ik dan. Maar ik denk dat de meesten het daar ook best over eens zijn?

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Damian schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:59:
Lekker bijdehand... Iemand die werkt bij het CBR. Hij heeft in opdracht van de RDW de rijtesten uitgevoerd en is mede verantwoordelijk geweest voor de goedkeuring ;)
Interessante bron! Warmhouden! >:)

Maar wat heeft deze persoon precies gezegd? Heeft hij je gewezen op het feit dat de camera onvoldoende ziet bij HW3 en dat die daarom geen goedkeuring zal krijgen? Of is deze conclusie voor jouw rekening nadat je de verhalen hoorde over het belang dat RDW hecht aan het DMS?

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:00:
Maar nogmaals, het zelfde DMS systeem, want HW3, dus ja, voorlopig geen s-FSD.
HW3 heeft geen DMS. HWx draait een DMS. Waarom zou (op voorwaarde dat de camera voldoende ziet) het goedgekeurde DMS niet op HW3 kunnen draaien?

[J|O|R] <- .signature.gz

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:30:
[...]

HW3 heeft geen DMS. HWx draait een DMS. Waarom zou (op voorwaarde dat de camera voldoende ziet) het goedgekeurde DMS niet op HW3 kunnen draaien?
Ja dat. Het DMS wordt nu gebruikt voor AutoPilot, waar het kennelijk voldoende voor is.

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 13-05-2026 11:32 ]

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Hw3 heeft zeker wel een DMS, dat wordt nu al gebruikt voor AutoPilot.
Ja maar, dat is toch gewoon een stukje software?

[ Voor 31% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2026 11:34 . Reden: ninja-edit war? :D ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Ja maar, dat is toch gewoon een stukje software?

(Reageerde je nou echt al voordat je de tweede zin op diezelfde regel las?)
Iets te snel inderdaad. Maar inderdaad, het is een stukje software. En ik neem aan dat het een specifieke build is voor HW3, ongeacht de camera. Zoals ik aangaf is het wellicht mogelijk dat ze voor die specifieke gevallen (Model Y ->2022) het verbeterde DMS gaan uitbrengen, maar ik denk echt dat ze dat teveel maatwerk vinden en het voor HW3 breed willen doen. Sowieso pas als V14 Lite er is voor HW3.

En ja, de RDW wil zien wat je handen doen, dus de eerste camera gaat nooit goedgekeurd worden. Je kan zelf ook wel bedenken dat het echt een no-go is dat bestuurders met hun telefoon gaan spelen tijdens het rijden.

• pdidi
  • Niet online
Hielko1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Zo goed is uFSD niet (het gaat natuurlijk niet alleen om doden als je naar veiligheid kijkt): https://electrek.co/2026/...s-hide-safety-bottleneck/
Leuk dat je deel gaat nemen in dit topic, maar als iemand in dit topic alleen de term FSD gebruikt gaat het meestal/altijd over FSD Supervised. Tesla heeft nog geen enkel veiligheid statement gemaakt betreffende de huidige Unsupervised (wat pas 2 maanden bestaat)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:38:
En ja, de RDW wil zien wat je handen doen, dus de eerste camera gaat nooit goedgekeurd worden. Je kan zelf ook wel bedenken dat het echt een no-go is dat bestuurders met hun telefoon gaan spelen tijdens het rijden.
Hoewel ik neig het met je eens te zijn, blijft dat onze interpretatie van de regels. Speculatie dus. Je kan ook zeggen dat het misschien helemaal niet zo erg is om je telefoon in de hand te hebben, als de ogen maar niet telkens naar beneden kijken.

Dat 'in de hand hebben' wel degelijk beboetbaar is, is meer een pragmatische beslissing voor de handhaving. Het met een hand vasthouden van een object hoeft de veiligheid niet te beinvloeden.

Maar zo zijn wij de discussie aan het uitspeculeren die RDW en Tesla zullen moeten voeren.

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Leuk dat je deel gaat nemen in dit topic, maar als in dit topic alleen de term FSD wordt gebruikt gaat het meestal/altijd over FSD Supervised. Tesla heeft nog geen enkel veiligheid statement gemaakt betreffende de huidige Unsupervised (wat pas 2 maanden bestaat)
Sowieso heb ik moeite met het serieus nemen van Electrek, als die weer voor de zoveelste keer begint over de gerapporteerde 'crashes' van FSD(u). Het zijn er inmiddels 15, dus er is er eentje bij gekomen sinds de vorige keer dat ik de CSV zelf downloadde van de NHTSA site, maar toen was de ergste crash eentje met een overstekend dier. De rest was van het caliber 'fietser schampte stilstaande Robotaxi', 'SUV rijdt achteruit tegen stilstaande Robotaxi' en meer van dat soort dingen. De schrijver wist uit deze statistieken te interpoleren dat FSD(u) vier keer zo vaak crashed dan de gemiddelde bestuurder zonder ADAS. Van mij ben je dan wel af.

Sowieso moet je een beetje uitkijken met die site. De hoofdredacteur lijkt zich te hebben voorgenomen om iedere week ten minste een aantal negatieve artikelen over Tesla te schrijven. Dat is een ad hominem, maar ook een goede reden om de artikelen kritisch te checken voordat je de conclusie overneemt.
offtopic:
Een ander stokpaardje waarmee hij duidelijk maakt niet helemaal objectief te zijn, is het feit dat hij iedere keer een groot punt maakt van het gegeven dat Tesla in het descriptionfield de "for internal use only" vlag gebruikt. Tesla zou informatie verbergen, waar anderen wel open kaart spelen. Je ziet bij Waymo bijvoorbeeld dat er iedere keer een paar regels van de gebeurtenis. Bij Tesla niet. Maar hoe denkt hij te weten dat er belastende informatie verborgen wordt? Het is toch alleen maar verborgen voor het publiek, niet voor de NHTSA zelf? Voor hetzelfde geld staat er een link naar een S3 bucket met alle camerabeelden en logdata. We weten het simpelweg niet. Maar Fred wel. Keer op keer: "Tesla is hiding information from us!"

[ Voor 22% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2026 11:56 . Reden: Offtopic stukje toegevoegd ter onderbouwing van mijn Ad Hominem ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• pdidi
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Hoewel ik neig het met je eens te zijn, blijft dat onze interpretatie van de regels. Speculatie dus. Je kan ook zeggen dat het misschien helemaal niet zo erg is om je telefoon in de hand te hebben, als de ogen maar niet telkens naar beneden kijken.

Dat 'in de hand hebben' wel degelijk beboetbaar is, is meer een pragmatische beslissing voor de handhaving. Het met een hand vasthouden van een object hoeft de veiligheid niet te beinvloeden.

Maar zo zijn wij de discussie aan het uitspeculeren die RDW en Tesla zullen moeten voeren.
Nee, dat klopt niet. In de nieuwe HW4 DMS zit juist een nieuwe toevoeging die detecteert of je een mobiele telefoon vast hebt. En je dan zeer dringend verzoekt het device weg te leggen (kan ik uit eigen ervaring bevestigen)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:50:
Nee, dat klopt niet. In de nieuwe HW4 DMS zit juist een nieuwe toevoeging die detecteert of je een mobiele telefoon vast hebt. En je dan zeer dringend verzoekt het device weg te leggen (kan ik uit eigen ervaring bevestigen)
Dat maakt de case 'HW3 zal niet voldoende DMS kunnen implementeren voor RDW' wat sterker, maar het blijft speculatie van ons. Zal precies deze functie een show-stopper zijn voor HW3? Zal Tesla een slimmigheid kunnen verzinnen om op een andere wijze aan deze eis te voldoen? We weten het niet. We kunnen enkel speculeren, dus wij kunnen daarom beter geen absolute termen gebruiken als "dat klopt niet" of zelfs harde beweringen als "Mensen hier moeten nu echt eens gaan snappen dat ..."

Of ben ik nou de enige autist persoon die woorden heel letterlijk neemt in deze draad? :+

[J|O|R] <- .signature.gz

• winwiz
Dat U-FSD niet op HW3 komt is gewoon een uitgemaakte zaak en hoeft hier niet (meer) besproken te worden.

Ik denk dat DMS in bijna heel Europa wel een dingetje is, misschien de een wat strikter dan de ander. We praten dan over heel veel HW3 auto's die, als U-FSD hier niet zou uitkomen, heel veel aan omzet door niet verkopende abonnementen zou opleveren. Zo'n beetje niemand wil €99 voor alleen EAP neerleggen per maand. Je kunt er dan geen moeite in willen steken maar dat verdient zich heel snel terug.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Waarom zou je dan een telefoon in je hand willen houden als je er niet naar mag kijken? Het gaat erom of je tijdig kunt reageren. Als je iets in je handen hebt, dan is het logisch om dan te beredeneren dat dat niet zo is.
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Het kapstokartikel waar het om gaat. De RDW zal dus geen systeem goedkeuren dat je toestaan iets anders te doen met je handen dan klaar zijn om in te grijpen bij FSD (supervised).

iRacing Profiel

• HansRemmerswaal
  • Kan de RDW goedgekeurde DMS werken op HW3 of is deze niet krachtig genoeg?
  • Zijn de camera’s aan de buitenzijde van voldoende resolutie, in combinatie met v14 lite, voor een RDW goedgekeurde unsupervised FSD?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• Daniel.
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Sowieso heb ik moeite met het serieus nemen van Electrek, als die weer voor de zoveelste keer begint over de gerapporteerde 'crashes' van FSD(u). Het zijn er inmiddels 15, dus er is er eentje bij gekomen sinds de vorige keer dat ik de CSV zelf downloadde van de NHTSA site, maar toen was de ergste crash eentje met een overstekend dier. De rest was van het caliber 'fietser schampte stilstaande Robotaxi', 'SUV rijdt achteruit tegen stilstaande Robotaxi' en meer van dat soort dingen. De schrijver wist uit deze statistieken te interpoleren dat FSD(u) vier keer zo vaak crashed dan de gemiddelde bestuurder zonder ADAS. Van mij ben je dan wel af.
Hoeveel van die ongelukken zijn het gevolg van een bijzondere situatie, achteruit rijden is zo'n voorbeeld.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 16:07
je kan toch gewoon een eis hebben voor HW3 dat je handen zichtbaar moeten zijn op de camera, als die je ogen in de gaten kan houden moet die check niet zo moeilijk zijn lijkt me

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Daniel. schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:15:
Hoeveel van die ongelukken zijn het gevolg van een bijzondere situatie, achteruit rijden is zo'n voorbeeld.
Zoals die SUV die achteruit tegen de stilstaande Robotaxi reed?

Heb nu even geen tijd, maar je kan de CSV via deze pagina downloaden:

NHTSA - Standing General Order on Crash Reporting
(Directe link naar de CSV)
(Definitie van de velden in de CSV)

[ Voor 62% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2026 12:44 . Reden: Directe URLs toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:12:
Waarom zou je dan een telefoon in je hand willen houden als je er niet naar mag kijken? Het gaat erom of je tijdig kunt reageren. Als je iets in je handen hebt, dan is het logisch om dan te beredeneren dat dat niet zo is.
Goeie vraag, dus misschien is de RDW ook al tevreden als de ogen op de weg gericht zijn.
Het kapstokartikel waar het om gaat. De RDW zal dus geen systeem goedkeuren dat je toestaan iets anders te doen met je handen dan klaar zijn om in te grijpen bij FSD (supervised).
Als de camera van de Model Y voldoende van de armen laat zien om redelijk te kunnen inschatten of de besstuurder het stuur kan overnemen, dan is de RDW toch ook tevreden?

Maar ik speculeer gewoon weer even mee hoor. Ik doe alleen geen definieve uitspraken.

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

winwiz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:07:We praten dan over heel veel HW3 auto's die, als U-FSD hier niet zou uitkomen, heel veel aan omzet door niet verkopende abonnementen zou opleveren. Zo'n beetje niemand wil €99 voor alleen EAP neerleggen per maand. Je kunt er dan geen moeite in willen steken maar dat verdient zich heel snel terug.
Precies hierom denk ik dat er best wel een kans is dat Tesla heel graag HW3 wel goedgekeurd wil hebben en dat er best mogelijkheden zijn, ondanks de stellige uitspraken die hier gespeculeerd worden. FSD(s) beschikbaar maken op HW3 zal het aantal potentiele afnemers meer dan verdubbelen.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak FSD verkocht is in de loop der jaren. In het begin misschien nog best vaak, maar in 2023 nog steeds? Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om 7k5 uit te geven aan software die toch nooit de oceaan over zal steken, maar was ik daar uniek in?

[J|O|R] <- .signature.gz

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Goeie vraag, dus misschien is de RDW ook al tevreden als de ogen op de weg gericht zijn.
Mijn moeder kon breien zonder te kijken, ik denk niet dat je zoiets goedgekeurd krijgt achter het stuur.
Als de camera van de Model Y voldoende van de armen laat zien om redelijk te kunnen inschatten of de besstuurder het stuur kan overnemen, dan is de RDW toch ook tevreden?
Met "redelijk" zal de RDW niet akkoord gaan lijkt me.

Daarnaast lees ik dat HW3 mogelijk trager is met beslissingen maken op FSD lite. Ook dat zal grondig onderzocht moeten worden lijkt me.

iRacing Profiel

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:57:
[...] ik denk niet [...]
[...] lijkt me. [...]
[...] lijkt me. [...]
Ah, jij houdt tenminste nog een slag om de arm tijdens het speculeren.. ;)

Ik lees hier af en toe hele stellige mededelingen, dat is waar ik op reageer. Ik weet simpelweg niet wie hier gelijk heeft, maar sommige meningen worden als feit gepresenteerd. Onze beste bron is hier die CBR medewerker, maar zelfs daarvan weten we niet wat die nou precies aan feiten genoemd heeft en in hoeverre de interpretatie van Damian een rol heeft gespeeld bij de weergave.

Maar is het echt belangrijk om hier een overeenstemming te bereiken over de haalbaarheid van FSD op HW3? We kunnen alleen maar hopen dat het lukt en we kunnen alle beren op de weg benoemen, maar ik denk niet dat wij de toekomst met zekerheid kunnen voorspellen.

Om concreet op je voorbeeld in te gaan: Als Tesla aan de bewegingen van je moeder kan zien dat ze aan het breien is en op basis daarvan een blauw scherm kan geven, zal de RDW dan tevreden zijn?

Alweer: speculatie van mij ter illustratie. Neem het niet te serieus. Wel grappig dat we inmiddels een nieuwe betekenis van 'blauw scherm' hebben gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2026 13:31 . Reden: Concreet op voorbeeld ingegaan ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• HansRemmerswaal
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Ah, jij houdt tenminste nog een slag om de arm tijdens het speculeren.. ;)

Ik lees hier af en toe hele stellige mededelingen, dat is waar ik op reageer. Ik weet simpelweg niet wie hier gelijk heeft, maar sommige meningen worden als feit gepresenteerd. Onze beste bron is hier die CBR medewerker, maar zelfs daarvan weten we niet wat die nou precies aan feiten genoemd heeft en in hoeverre de interpretatie van Damian een rol heeft gespeeld bij de weergave.

Maar is het echt belangrijk om hier een overeenstemming te bereiken over de haalbaarheid van FSD op HW3? We kunnen alleen maar hopen dat het lukt en we kunnen alle beren op de weg benoemen, maar ik denk niet dat wij de toekomst met zekerheid kunnen voorspellen.

Om concreet op je voorbeeld in te gaan: Als Tesla aan de bewegingen van je moeder kan zien dat ze aan het breien is en op basis daarvan een blauw scherm kan geven, zal de RDW dan tevreden zijn?

Alweer: speculatie van mij ter illustratie. Neem het niet te serieus. Wel grappig dat we inmiddels een nieuwe betekenis van 'blauw scherm' hebben gevonden.
Verder speculeren… als Tesla alleen maar het DMS had moeten aanpassen om FSD unsupervised supervised goedgekeurd te krijgen op HW3 met de juiste interieur camera… hadden ze dat dan niet gewoon even gedaan?
edit:
supervised iso unsupervised

• winwiz
HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Verder speculeren… als Tesla alleen maar het DMS had moeten aanpassen om FSD unsupervised goedgekeurd te krijgen op HW3 met de juiste interieur camera… hadden ze dat dan niet gewoon even gedaan?
U-FSD? Dat gaat niet gebeuren! We hopen op S-FSD

• HansRemmerswaal
winwiz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
[...]

U-FSD? Dat gaat niet gebeuren! We hopen op S-FSD
Ja ik bedoelde supervised. Een aantal denken dat “met de juiste interieur camera en kleine aanpassing aan DMS” de HW3 straks FSD supervised approved kan worden voor de RDW.

Ik heb zo mijn twijfels, dan had Tesla dit toch wel geprobeerd…

Ik denk dat zelfs met v14 lite de supervised er niet gaat komen in Europa op de HW3.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Jullie beseffen trouwens allemaal ook wel dat Tesla zijn doel bereikt heeft hè. Tesla wil maar 1 ding en dat is auto’s verkopen. Het liefst met FSD want recurring income op die manier. En wat is de enige manier geweest voor Tesla om met FSD binnen te komen in Europa? Juistem. De artikel 39 uitzondering via de Nederlandse RDW. Die is nu in de pocket dus ligt Europa nu open want de rest van Europa kan daar nu op volgen. Een stel klagende HW3 eigenaren zal hun voorlopig een zorg zijn. Eerst meer landen binnenslepen en dan zien we wel verder of we met wat loze beloftes zoals hardware upgrades en FSD v14 lite nog wat kunnen betekenen voor die mensen.
TwOkkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Ik interpreteer niks. DMS op HW3 is niet eens getest door de RDW want niet voldoende. Harde eis is ten alle tijde handen zien, punt. Tesla heeft HW4 + FSD v13 en later v14 ingebracht. Daar moest de RDW het mee doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Damian op 13-05-2026 21:27 ]

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:22:
Jullie beseffen trouwens allemaal ook wel dat Tesla zijn doel bereikt heeft hè. Tesla wil maar 1 ding en dat is auto’s verkopen. Het liefst met FSD want recurring income op die manier. En wat is de enige manier geweest voor Tesla om met FSD binnen te komen in Europa? Juistem. De artikel 39 uitzondering via de Nederlandse RDW. Die is nu in de pocket dus ligt Europa nu open want de rest van Europa kan daar nu op volgen. Een stel klagende HW3 eigenaren zal hun voorlopig een zorg zijn. Eerst meer landen binnenslepen en dan zien we wel verder of we met wat loze beloftes zoals hardware upgrades en FSD v14 lite nog wat kunnen betekenen voor die mensen.
Je vergeet de bonus die Musk in het vooruitzicht is gesteld. 1 voorwaarde is dat er minimaal 10 miljoen actieve FSD subscripties moeten zijn. Zonder HW3 een onmogelijke opgave op korte termijn

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

HansRemmerswaal schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:14:
Verder speculeren… als Tesla alleen maar het DMS had moeten aanpassen om FSD supervised goedgekeurd te krijgen op HW3 met de juiste interieur camera… hadden ze dat dan niet gewoon even gedaan?
Ze hadden gewoon even de auto's zelfrijdend moeten maken toen Elon het riep in 2016... :D

Nah, zo makkelijk zal het allemaal wel niet zijn. Ze ontwikkelen hard op HW4 met als einddoel Unsupervised. Alles daaromheen is voor hen waarschijnlijk toch minder belangrijk. V14 met aanpassingen langs RDW krijgen is dan redelijk laaghangend fruit. Misschien is V12 (de laatste voor HW3) sowieso niet acceptabel voor de RDW, met of zonder strenge DMS. Het wachten is dan op V14Lite en de daarop volgende toelating.

Ik was er bij die vrijdagochtend in Amsterdam toen die Tesla-meneer met wat TOCNL leden stond te praten over een te verwachten tijdpad. Het is echt nog een uitdaging om V14 enigszins acceptabel op HW3 te laten draaien, waarbij waarschijnlijk wel concessies gedaan moeten worden. Of niet. Ik suggereerde het, waarop bevestigend noch ontkennend geantwoord werd. Maar V14Lite deze zomer en daarop een kortere doorlooptijd bij RDW, betekent toch al gauw op zijn vroegst eind dit jaar. Elon Time.

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Damian schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:22:
Tesla wil maar 1 ding en dat is auto’s verkopen.
Als je er zo in staat.. Ja, natuurlijk heb je gelijk, er moet immers geld binnenkomen om te blijven bestaan, maar ik heb ook wel het idee dat Tesla echt een verschil wil maken en daar met alle macht mee bezig is, ondanks een lange reeks tegenslagen. Maar ja, dan kun je mij Fanboy noemen en de discussie daarmee afsluiten.
Ik interpreteer niks.
Dat was mijn vraag.
Harde eis is ten alle tijde handen zien, punt.
En dit is je antwoord. Bedankt daarvoor.

Was dit overigens een harde eis aan Tesla of simpelweg een onderdeel van de instructie aan de CBR medewerker die de testritten ging doen? Ook de Teslamedewerkers die de ride-alongs deden, werden geinstrueerd hun handen duidelijk in beeld te houden. Betekent dat, dat HW3 daarom nooit goedgekeurd kan worden? Ik weet het nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2026 22:12 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• winwiz
Ik reken dit jaar nergens op. Juni 14Lite dus dat zal wel augustus worden. Pas later een wereldwijde uitrol met bijna een zekerheidje dat ze per land nog aanpassingen moeten doen. Het zou mooi zijn als het juni 2027 wordt als we het krijgen.

Als ze tot die tijd het abonnement verlagen naar een €30 ofzo bij HW3, houden ze misschien nog een behoorlijk aantal mensen vast met EAP. €99 voor wat je nu krijgt is veel te veel.

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

BreeeZe

Devt

Gezien de doelstellingen die gekoppeld zijn aan de bonus package van Musk, en het doel van FSD(s) naar HW3 autos brengen natuurlijk niet alleen over Nederland gaat, denk ik dat Tesla wel degelijk z'n best gaat doen om FSD(s) op HW3 in Europa mogelijk te maken.
En het gaat natuurlijk niet (alleen) om de eisen van de RDW, maar de eisen die nodig zijn voor de Europese markt.

Ik denk dat, als het nodig is, een upgrade van de interieur camera ook onderzocht zal worden en misschien zelf nu al technisch mogelijk zou zijn.
Als je de service manual er op na slaat dan zie je bij de model 3 manual (2017-2023) exact dezelfde instructies en tekening als bij de model Y (2020-2024):
Model 3: https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Model Y: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Waarbij er bij de instructies bij de Model 3 ook een nieuwere interieur camera wordt getoond (met IR) terwijl die volgens mij pas bij de highland geleverd werd.
Dat impliceert denk ik niet dat het een 1 op 1 wissel is die nu al mogelijk is, de coax connector is b.v. anders, de camera heeft een extra connector (voor de leds).
Maar gezien alles op een bussysteem werkt qua communicatie denk ik niet dat het kunnen aansluiten van de extra connector tbv de leds een volledig nieuwe kabelboom zou behoeven en een verloopje voor de coax connector lijkt me ook niet al te spannend, coax blijft coax..
En zaken zoals het afdek kapje etc zijn volgens mij voor de Y en 3 hetzelfde en dus uitwisselbaar.

Allemaal koffiedik kijken en speculatie natuurlijk, maar ik hou iig wel hoop 😊

En als er volgend jaar rond deze tijd nog steeds geen zicht op FSD(s) voor HW3 is, ga ik wel rondkijken voor een 2e hands Highland (die dan ook weer goedkoper zijn!) 😉

[ Voor 0% gewijzigd door BreeeZe op 14-05-2026 13:00 . Reden: typo ]

• HansRemmerswaal
BreeeZe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:57:
Gezien de doelstellingen die gekoppeld zijn aan de bonus package van Musk, en het doel van FSD(s) naar HW3 autos brengen natuurlijk niet alleen over Nederland gaat, denk ik dat Tesla wel degelijk z'n best gaat doen om FSD(s) op HW3 in Europa mogelijk te maken.
En het gaat natuurlijk niet (alleen) om de eisen van de RDW, maar de eisen die nodig zijn voor de Europese markt.

Ik denk dat, als het nodig is, een upgrade van de interieur camera ook onderzocht zal worden en misschien zelf nu al technisch mogelijk zou zijn.
Als je de service manual er op na slaat dan zie je bij de model 3 manual (2017-2023) exact dezelfde instructies en tekening als bij de model Y (2020-2024):
Model 3: https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Model Y: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Waarbij er bij de instructies bij de Model 3 ook een nieuwere interieur camera wordt getoond (met IR) terwijl die volgens mij pas bij de highland geleverd werd.
Dat impliceert denk ik niet dat het een 1 op 1 wissel is die nu al mogelijk is, de coax connector is b.v. anders, de camera heeft een extra connector (voor de leds).
Maar gezien alles op een bussysteem werkt qua communicatie denk ik niet dat het kunnen aansluiten van de extra connector tbv de leds een volledig nieuwe kabelboom zou behoeven en een verloopje voor de coax connector lijkt me ook niet al te spannend, coax blijft coax..
En zaken zoals het afdek kapje etc zijn volgens mij voor de Y en 3 hetzelfde en dus uitwisselbaar.

En als er volgend jaar rond deze tijd nog steeds geen zicht op FSD(s) voor HW3 is, ga ik wel rondkijken voor een 2e hands Highland (die dan ook weer goedkoper zijn!) 😉
Er zijn ongeveer 4.1 miljoen HW3 en 4.3 miljoen HW4 (sorry AI4). Elk jaar komen er ongeveer 1.6 miljoen AI4 bij. Het gaat dus nog wel even duren voordat er 10 miljoen betalende FSD zijn (er is geen onderscheid tussen supervised en unsupervised) en 20 miljoen Tesla’s.

De makkelijkste eerste target is de 1 miljoen Robotaxis, maar daarvoor is unsupervised voor nodig. Zodra dat goed werkt verwacht ik een boost in FSD abonnementen zodra dit naar de AI4 wordt gebracht.

Voor de bonus maakt het niet uit of FSD op de HW3 supervised is of niet. Maar zodra unsupervised op de markt is willen de consumenten dit. En Elon heeft aangegeven dat hiervoor AI4 nodig is. En dat er een upgrade gaat komen voor de HW3 met gekochte FSD.

V14 lite is unsupervised en een van de belangrijkste voordelen voor Tesla is dat ze een oude FSD software oplossing kunnen vervangen. Maar of deze ook is toegestaan in Europa, los van de interieur camera, voor FSD supervised…?

We weten het gewoon niet. We weten wel dat het DMS belangrijk is, maar hoe het FSD systeem zelf is getest en of v14 lite aan die voorwaarden gaat voldoen met mindere camera’s en tragere hardware…?

Ik gok dat Tesla voornamelijk de beschikbare resources gaat inzetten op unsupervised omdat ze daarmee grotere sprongen kunnen maken. Die potentiële paar honderdduizend HW3 FSD abonnementen in Europa zijn peanuts in het grotere geheel.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Daniel. schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:15:
[...]

Inmiddels blijkt Tesla de 'Narrative' ontdaan te hebben van persoonlijke informatie. Ze zijn nu gewoon leesbaar in de eerder genoemde CSV. Tot zover het narratief (hehe) dat Tesla de toedracht graag geheim wil houden.

Ik zet alle incidenten even op een rijtje:
  1. The Tesla ADS was in the right turn only slip lane with a yield sign yielding for cross traffic from the left. The ADS was stopped then creeped forward up to 2MPH while continuing to yield for cross traffic and was rear-ended by an SUV behind the ADS.
  2. The Tesla ADS was stopped on the right side of the street. Safety monitor requested support to assist with the Tesla ADS not proceeding forward. The teleoperator took over vehicle control and gradually increased vehicle speed and turned the Tesla ADS left toward the left side of the street. The Tesla vehicle was driven up the curb and made contact with a metal fence.
  3. The Tesla ADS was stopped at a red light at an intersection. An SUV that had been stopped behind the ADS crept forward and rear ended the ADS.
  4. The Tesla ADS was stopped in the bi-directional turn lane (or center left turn lane) of a five lane road with its left indicator active. When the two lanes of oncoming traffic were clear, the ADS made an unprotected left turn into an entrance of a parking lot. As the ADS entered the parking lot, the ADS made contact with a metal chain.
  5. The Tesla ADS proceeded straight in a parking lot. A passenger vehicle came into view while reversing from a perpendicular parking aisle on the right, which was marked for entry only, and was moving toward the Tesla ADS in the wrong direction against directional road markings. The Tesla ADS reduced vehicle speed and steered to the left. The reversing passenger vehicle continued reversing and made contact with the right side of the Tesla vehicle.
  6. The Tesla ADS was stopped in a straight through lane with other vehicles stopped at a red light. A pedicab, approaching from behind in the bike lane on the right, made contact with the right side mirror of the stopped ADS as it rode by.
  7. The Tesla ADS was proceeding straight in the center lane of the three lane street. As the Tesla ADS was approaching a green light at an intersection, a dog perpendicular to the Tesla vehicle is seen running into the intersection from the right. The Tesla ADS reduced vehicle speed and steered to the left. The dog proceeded to run onto the main road and toward the Tesla ADS's lane and path. The Tesla ADS continued to reduce vehicle speed and biased left in lane. The dog ran toward the Tesla and made contact with the bottom of the Tesla ADS's front right bumper which caused the dog to be pushed to the right, into the lane and path of an approaching van. As the Tesla ADS continued to proceed forward, the dog appeared behind the van and was seen running away from the street, only to turn around and run back toward the street.
  8. The Tesla ADS made a left turn onto a residential street. As the ADS passed a residential house, with a dump trailer parked in the driveway and the trailer's gooseneck hitch sticking out into the street, the ADS's side mirror made contact with the gooseneck hitch.
  9. The Tesla ADS was stopped behind traffic at an intersection with a red light. A person on a motor scooter (VRU) approached the ADS from behind and moved into a gap directly behind the ADS. As the VRU was directly behind the stopped ADS, the VRU steered right and made contact with the ADS's rear end. Afterwards the VRU hopped the right curb and continued to proceed straight on the sidewalk.
  10. The Tesla ADS was proceeding straight on a street, where space was minimal due to a parked heavy duty tow truck and a parked passenger vehicle on the either side of the street. As the ADS continued straight, the ADS's left side mirror made contact with the heavy duty tow truck's left side of the bed.
  11. The Tesla ADS started reversing after encountering a blocked alley. As the ADS was reversing, the ADS's rear end made contact with a wooden electrical pole.
  12. The Tesla ADS was reversing in a parking lot. As the ADS was reversing into an empty parking space, the ADS's right rear tire made contact with a corner of a curb.
  13. The Tesla ADS was proceeding straight on a two lane street in the #2 lane. As the ADS continued straight on the street, the ADS's rear right tire proceeded over an uneven pavement that punctured the rear right tire. As the ADS reduced vehicle speed to approximately 18MPH while pulling over to the side of the road, the ADS's rear right tire made contact with the corner of a right curb. The ADS initiated a minimal risk condition maneuver due to the loss in tire pressure.
  14. The Tesla ADS was stopped at an intersection with a red light in the left most lane (the adjacent right lane next to the ADS was blocked off with construction barriers). While the ADS remained stopped, a metrobus from the perpendicular left of the ADS made a right turn into the lane nearest the ADS. As the metrobus made the right turn, the bicycle rack in front of the metrobus sideswiped the ADS's left side.
  15. The Tesla ADS was proceeding straight on a street and the safety monitor requested support to assist with vehicle navigation. The teleoperator took over vehicle control when the ADS was stopped and proceeded straight on the street. The Tesla vehicle made contact with a temporary barricade for a construction site at approximately 9MPH, scraping the front-left fender and tire.
  16. The Tesla ADS was stopped at a stop sign. A truck behind the ADS proceeded forward and rear ended the ADS.
  17. The Tesla ADS was stopped at an intersection in the left turn only lane with a flashing yellow left arrow light as an oncoming vehicle was approaching. A passenger vehicle that had been stopped behind the ADS proceeded forward and rear ended the ADS.
bron: https://static.nhtsa.gov/..._Incident_Reports_ADS.csv

Volgens mij is het grootste deel van deze incidenten behoorlijk minor en een nog kleiner deel de fout van het ADS. Twee keer een spiegel aangetikt, twee keer curb rash en een keer zachtjes achteruit tegen een paal. De rest was letterlijk sitting duck voor human drivers en een keer een hond die daarna nog doorliep ook. Hoeveel van dit soort incidenten halen de ongevalsstatistieken normaal gesproken?

Dit zijn echter wel de statistieken waarop o.a. Fred van Electrek zijn koppen baseert als er weer eens wordt geroepen dat Tesla's "Autopilot" zoveel ongelukken veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 18-05-2026 08:43 . Reden: URLs toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:10
Inmiddels heb ik een inruilaanbod gekregen aangaande HW3 met FSD.
Ik wilde even terugkomen op de twee opties die voor u beschikbaar zijn aangaande uw HW3/FSD Model 3.

Optie 1: Mogelijkheid om FSD over te zetten van uw huidige voertuig naar een nieuwe Tesla Optie 2: Inruilbonus van € 3.500 en één jaar gratis FSD (Supervised) abonnement voor uw nieuwe Tesla

De bestelling van uw nieuwe Tesla moet uiterlijk 30 juni 2026geplaatst worden om voor één van deze opties in aanmerking te komen. U moet de nieuwe Tesla uiterlijk 30 september 2026 afnemen.

Mocht uw Tesla niet voor 30-September beschikbaar zijn, dan mag u hem later afnemen, maar wel binnen 7 kalenderdagen nadat het voertuig beschikbaar komt.

Deze aanbieding geldt niet voor lease-orders.
Allemaal leuk, zo’n tijdelijk aanbod, maar niet interessant. Voor dezelfde opties moet ik dus 35k bijbetalen, of 31,5k als ik een jaarabonnement op FSD wil incasseren.

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-05 13:33
jhnddy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:16:

[...]

Allemaal leuk, zo’n tijdelijk aanbod, maar niet interessant. Voor dezelfde opties moet ik dus 35k bijbetalen, of 31,5k als ik een jaarabonnement op FSD wil incasseren.
In lijn der verwachting (mijn verwachting iig). Zolang ze geen speciale regeling met toestemming van bovenaf hebben doen ze op case by case basis aanbiedingen die Tesla NL geen geld kosten. Hoe meer mensen ze goedkoop kunnen overzetten hoe minder gevallen ze straks echt moeten oplossen.

• tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:40
jhnddy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:16:

[...]

Ik snap dat het voor jou geen interessant aanbod is maar wij hebben onze Model 3 al bijna 7 jaar en hebben ondertussen 2 kinderen en waren daarom al een beetje aan het kijken of we willen overstappen op een Model Y. Ik zou zo'n aanbod als dit wel interessant vinden!

Dus ik ben benieuwd: hoe heb je het voor elkaar gekregen dat ze je dit aanbod gaven? Dan ga ik dat ook proberen.

• jhnddy
@tomvanzummeren Ik had gewoon een inruilofferte aangevraagd via het linkje in de autoconfigurator. Daarna wat contact gehad met de verkoper, omdat ik de inruilwaarde bedroevend laag vond (13.500 voor een 2019 M3, 4W LR met FSD, 138k km, trekhaak). Daar kwam dit aanbod uit.

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28

Massri

Vraag gerust!

jhnddy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:21:
@tomvanzummeren Ik had gewoon een inruilofferte aangevraagd via het linkje in de autoconfigurator. Daarna wat contact gehad met de verkoper, omdat ik de inruilwaarde bedroevend laag vond (13.500 voor een 2019 M3, 4W LR met FSD, 138k km, trekhaak). Daar kwam dit aanbod uit.
Dat is wel een heel laag inruilaanbod voor een dualrange met deze km-stand (en FSD!). Verkoop je 'm voor iets meer aan mij? :*)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor Tesla is FSD uiteraard niets waard als je bij hen inruilt. Dat kunnen ze er met een druk op de knop zelf opzetten.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Roenie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:40:
Voor Tesla is FSD uiteraard niets waard als je bij hen inruilt. Dat kunnen ze er met een druk op de knop zelf opzetten.
Voor een ander momenteel ook niet... :')

• Daniel.
Beekforel schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Voor een ander momenteel ook niet... :')
'Gratis' enhanced autopilot. Die zit nu op een HW3 model ook achter de maandelijkse paywall als je die niet hebt.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik ga binnenkort een maandje FSDEAP++ huren op mijn HW3 met alleen Basic AP, gewoon omdat het kan. Tijdens die periode ga ik iets van 3000 a 3500 kilometer rijden, waarvan een kleine 2000 kilometer snelweg heen en weer. De rest is allemaal dagtripjes in de Alpen en omgeving. Toch eens kijken hoe dat me bevalt. Maar nee, ik ga daar natuurlijk niet structureel 99 euro voor betalen.

Mocht het bevallen en ben ik misschien in de markt voor een tweede Tesla, dan zou een afgekochte EAP of FSD-- toch wel een pre kunnen zijn bij gelijke geschiktheid van de kandidaten.

[J|O|R] <- .signature.gz

• pdidi
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:05:
Ik ga binnenkort een maandje FSDEAP++ huren op mijn HW3 met alleen Basic AP, gewoon omdat het kan. Tijdens die periode ga ik iets van 3000 a 3500 kilometer rijden, waarvan een kleine 2000 kilometer snelweg heen en weer. De rest is allemaal dagtripjes in de Alpen en omgeving. Toch eens kijken hoe dat me bevalt. Maar nee, ik ga daar natuurlijk niet structureel 99 euro voor betalen.

Mocht het bevallen en ben ik misschien in de markt voor een tweede Tesla, dan zou een afgekochte EAP of FSD-- toch wel een pre kunnen zijn bij gelijke geschiktheid van de kandidaten.
Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 12:15 ]

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen
Dat is wel een hele goede waarschuwing! Stond daar nog niet bij stil. Ik dacht juist dat het wel fijn zou zijn op de rustigere snelwegen, dat ik niet de hele tijd die gong van het in- en uitschakelen hoef te horen. Ik ken natuurlijk de verhalen dat de strookwissel heel aandachtig ingeleid moet worden, maar dit besefte ik niet.

Is het dus niet zo dat de kant waarheen je richting aangeeft als het ware "zacht" word voor het stuur? Want dat is nu mijn workflow: knipperen-sturen-bingbong-baanwissel-button-bongbing-blij.

Precies daarvoor heb ik ook de S3XY button met 'Toggle AP' links achterop mijn stuur geplakt. Richting aangeven en AP inschakelen doe ik zo met dezelfde vinger.

Ik zal dus straks op de weg naar huis dus moeten kijken of ik kan wennen aan knipperen-button-bingbong-baanwissel-button-bongbing-blij.

Of wacht, ik ga dan full-Juniper modus. Disengage is dan ook echt disengage. Hmm...

[J|O|R] <- .signature.gz

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een M3 met FSD en dus ook EAP, ik gebruik het wel maar het is niet echt ontspannen rijden vaak. Lekker recht stuk snelweg is prima, maar met baanwissel altijd maar weer afwachten wat hij gaat doen. Voor een ander moet het er ook dom uitzien, tijden richting aangeven en dan pas sturen en dan soms ook nog ineens de keutel weer intrekken.

• Daniel.
[...]

Ik heb er eentje met FSD en gebruik altijd auto lane change. Het werkt best oké. Als een auto heel erg dicht plakt denkt die wel eens dat die auto achter je wil crashen dan ben ik altijd op mijn hoede(en die is dan vervolgens boos dat je iets raars doet terwijl hij in het begin fout zit) maar in het algemeen werkt het goed. Als die vraagt om te wisselen goed de hendel overhalen, helemaal en niet een half tikje) en een beetje bijsturen en dan kan je het stuur weer zo goed als loslaten.

• Daniel.
Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Ik heb er eentje met FSD en gebruik altijd auto lane change. Het werkt best oké. Als een auto heel erg dicht plakt denkt die wel eens dat die auto achter je wil crashen dan ben ik altijd op mijn hoede(en die is dan vervolgens boos dat je iets raars doet terwijl hij in het begin fout zit) maar in het algemeen werkt het goed. Als die vraagt om te wisselen goed de hendel overhalen, helemaal en niet een half tikje) en een beetje bijsturen en dan kan je het stuur weer zo goed als loslaten.
Heel belangrijk om de hendel helemaal over te halen en echt geen tikje dan werkt het inderdaad niet. De auto geeft aan om te wisselen maar dan geeft die nog geen knipper licht, dat moet je zelf activeren en vervolgens ook het begin van de actie.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 20-05-2026 12:31 ]

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Beekforel schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:29:
Voor een ander moet het er ook dom uitzien, tijden richting aangeven en dan pas sturen en dan soms ook nog ineens de keutel weer intrekken.
Wat gebeurt er als je tijdens het dom uitzien alsnog zelf aan je stuur trekt? Gaat dat zwaar, waardoor je met een zwiep disengaged? Of is het toch nog een beetje Basic AP stijl?

[J|O|R] <- .signature.gz

• Daniel.
TwOkkie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Wat gebeurt er als je tijdens het dom uitzien alsnog zelf aan je stuur trekt? Gaat dat zwaar, waardoor je met een zwiep disengaged? Of is het toch nog een beetje Basic AP stijl?
Afhankelijk van hoe hard je trekt doet je auto rare dingen, je kan hem prima disengagen alleen hoe hard je het zelf doet reageert de auto natuurlijk op.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Afhankelijk van hoe hard je trekt doet je auto rare dingen, je kan hem prima disengagen alleen hoe hard je het zelf doet reageert de auto natuurlijk op.
Hehe..

Als jij nog nooit met Basic AP gereden hebt en ik nog nooit met EAP, dan kan het zijn dat jij mij niet begreep toen ik het had over "zacht" worden van het stuur. Als ik met Basic AP richting aangeef, dan geeft het stuur in die richting geen weerstand meer tegen disengagen. Is dat bij EAP ook zo? En blijft dan (pre-Juniper) de TACC wel actief?

Als ik stuur zonder knipperen, dan kost het behoorlijk meer kracht om hem er uit te krijgen. Als je dat op dat moment niet verwacht, kan dat best wel het gevoel van een zwieper geven. Ik neem aan dat dit bij EAP niet anders is?

[ Voor 10% gewijzigd door TwOkkie op 20-05-2026 12:44 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• pdidi
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Hehe..

Als jij nog nooit met Basic AP gereden hebt en ik nog nooit met EAP, dan kan het zijn dat jij mij niet begreep toen ik het had over "zacht" worden van het stuur. Als ik met Basic AP richting aangeef, dan geeft het stuur in die richting geen weerstand meer tegen disengagen. Is dat bij EAP ook zo? En blijft dan (pre-Juniper) de TACC wel actief?

Als ik stuur zonder knipperen, dan kost het behoorlijk meer kracht om hem er uit te krijgen. Als je dat op dat moment niet verwacht, kan dat best wel het gevoel van een zwieper geven. Ik neem aan dat dit bij EAP niet anders is?
Zoek maar in het FSD topic op stuurweerstand. EAP heeft niet de verminderde stuurweerstand als je de knipperlicht hendel helemaal hebt ingedrukt

• Daniel.
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Zoek maar in het FSD topic op stuurweerstand. EAP heeft niet de verminderde stuurweerstand als je de knipperlicht hendel helemaal hebt ingedrukt
Na een klein tikje wisselt die zelf van baan dus je hebt de verminderde weerstand ook niet nodig. Je disengaged ook niet. Alles blijft actief.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tja, je geeft richting aan (hendel idd helemaal doorhalen) dus vanaf dan knippers, dan moet je laten weten dat je er nog bent door even te Hollywoodsturen en ik heb meestal het geluk dat op dat moment ook net de "gewone" interval wil dat je even gaat Hollywoodsturen (nog steeds knippers) en dán pas begint hij met de inhaalactie.

Ik heb het nog nooit geteld maar gevoelsmatig dan al wel 8+ knippers verder voor er gestuurd wordt. Als ik dat bij een ander zie zou ik denken wat doet diegene 8)7

• winwiz
Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Na een klein tikje wisselt die zelf van baan dus je hebt de verminderde weerstand ook niet nodig. Je disengaged ook niet. Alles blijft actief.
Er zit een verschil tussen een ligt tikje en doordrukken in EAP. Doordrukken zorgt voor een handmatige baanwissel en die wordt alleen in extreme gevallen gecanceld. Helaas via gewone autosteer zorgt doordrukken voor een uitzetten van autosteer met behoud van adaptieve cruise control zonder veel tegendruk

• jhnddy
Massri schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Dat is wel een heel laag inruilaanbod voor een dualrange met deze km-stand (en FSD!). Verkoop je 'm voor iets meer aan mij? :*)
Nou nee, ik was vooral benieuwd naar het getalletje. Als ik voor een beetje extra een nieuwe Tesla mét FSD kan rijden wil ik dat wel overwegen, maar nu wil Tesla gewoon 3x aan mij verdienen: winst op de nieuwe auto, winst op doorverkoop van de occasion én afkopen van de bestaande FSD.

Ik wacht geduldig tot er een echt inruilaanbod kom of FSD wél op mijn auto werkt.

• tomvanzummeren
[...]

Ik kan mezelf denk ik wel als een doorgewinterde EAP gebruiker bestempelen en ik vind AP waardeloos zonder Auto Lange Changes. Ik moet er niet aan denken dat ik op de snelweg constant AP uit moet zetten, zelf van baan moet wisselen en weer aanzetten als ik op de andere strook ben, want dat is neem ik aan hoe het werkt met basic AP? Laat staan alle plingeltjes die al je bijrijders de hele tijd moeten aanhoren als gevolg daarvan. Ik vind het fantastisch werken, ik wissel bijna nooit zelf van baan, ook als het druk is, je moet er gewoon een beetje een gevoel voor ontwikkelen wanneer het wel en niet gaat lukken. Het geeft duidelijk op het scherm aan vanwege welke auto het op dit moment niet van baan kan wisselen. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.

• winwiz
tomvanzummeren schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Ik kan mezelf denk ik wel als een doorgewinterde EAP gebruiker bestempelen en ik vind AP waardeloos zonder Auto Lange Changes. Ik moet er niet aan denken dat ik op de snelweg constant AP uit moet zetten, zelf van baan moet wisselen en weer aanzetten als ik op de andere strook ben, want dat is neem ik aan hoe het werkt met basic AP? Laat staan alle plingeltjes die al je bijrijders de hele tijd moeten aanhoren als gevolg daarvan. Ik vind het fantastisch werken, ik wissel bijna nooit zelf van baan, ook als het druk is, je moet er gewoon een beetje een gevoel voor ontwikkelen wanneer het wel en niet gaat lukken. Het geeft duidelijk op het scherm aan vanwege welke auto het op dit moment niet van baan kan wisselen. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.
Ik kan het er wel mee eens zijn, echter vind ik de €99 per maand hiervoor te veel als je voor hetzelfde geld eigenlijk ook S-FSD zou kunnen hebben bij HW4

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.
Dank allen! Ik ga het toch wel een maandje proberen, al is het maar zodat ik weet wat ik al die tijd gemist heb. Maar zeker is wel dat ik het 99/mnd noch 7500 waard vind. Ik hoop alleen niet dat ik het teveel ga missen als het straks weer weg is. Maar goed, met de S3XY button erbij is het best te doen. Het grootste probleem is de bingbong iedere keer en dan vooral het dempen van de muziek op dat moment.

Ooit komt er een tweede (oudere) Tesla en dan wil ik wel weten wat een HW3 met EAP of FSD mij waard is.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 08:24
[...]

Dit kan ik alleen maar beamen. Heb er een tijdje mee proefgereden alleen rijdt echt niet lekker.

Hier op de M3P (2019) alsmede de Y RWD (2023) daarom de Commander (Gen1) met Continious Autopilot van Enhanced beide voor een prikke op Marktplaats opgehaald. Dat werkt subliem tov EAP voor een fractie van de kosten!

Verder geloof ik niet dat FSD HW3 ooit op de Intel Atom 2019 modellen gaat werken. De hardware t.o.v. nieuwere modellen is zó traag. Dat merk je vnml ook in de gebruikersinterface op het scherm. Of bij richting aangeven bijv. aan de hoeveelheid lag t.o.v. nieuwere modellen.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 08:24
[...]

Je moet niet constant AP uitzetten. Dat gaat vanzelf.
Je moet constant AP aanzetten, dat valt nog wel mee.. Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Joe mode staan al aan sinds de hal in Tilburg, maar hoe voorkom ik dat de muziek gedempt wordt om die pingel beter te laten horen? Vooral als je even met je passagiers lekker zit te genieten van een stuk dat eigenlijk op standje 11 moet, is het erg irritant als je van rijstrook wil wisselen.

Volgens mij is dat dempen ook iets dat ze later toegevoegd hebben. Of was het dat je die geluiden niet meer uit kan zetten? Alles voor de veiligheid, zeg maar. Mode Confusion is a bitch.

[J|O|R] <- .signature.gz

• winwiz
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Verder geloof ik niet dat FSD HW3 ooit op de Intel Atom 2019 modellen gaat werken. De hardware t.o.v. nieuwere modellen is zó traag. Dat merk je vnml ook in de gebruikersinterface op het scherm. Of bij richting aangeven bijv. aan de hoeveelheid lag t.o.v. nieuwere modellen.
S-FSD heeft niets met de Intel Atom te maken. Dat is alleen de User Interface. De "FSD Computer" staat daar helemaal los van.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:42
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.

• HansRemmerswaal
nDirect090 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:19:
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.
Vorige week op en neer naar Zwitserland gegaan en 99% EAP gebruikt. Heerlijk ontspannend rijden. Wel een paar keer gehad dat deze abrupt inhalen afbrak zonder dat ik er een reden voor zag.

• winwiz
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Je moet niet constant AP uitzetten. Dat gaat vanzelf.
Je moet constant AP aanzetten, dat valt nog wel mee.. Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Ze zijn zachter, niet minder

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:57:

Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔

[ Voor 7% gewijzigd door BreeeZe op 24-05-2026 16:30 ]

• pdidi
  • Niet online
BreeeZe schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔
De nieuwe camera die hij geplaatst heeft, heeft precies dezelfde groothoek als de oude camera, alleen iets meer naar beneden gericht

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.

• crunch811
Beekforel schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:35:
@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.
Idem hier

• tomvanzummeren
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!

• HansRemmerswaal
tomvanzummeren schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:39:
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!
Ik vind dat ook altijd rare voorwaarden, je hebt namelijk geen invloed op de leverdatum... Logischer zou het moment van bestellen zijn.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste