Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

  • TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen
Dat is wel een hele goede waarschuwing! Stond daar nog niet bij stil. Ik dacht juist dat het wel fijn zou zijn op de rustigere snelwegen, dat ik niet de hele tijd die gong van het in- en uitschakelen hoef te horen. Ik ken natuurlijk de verhalen dat de strookwissel heel aandachtig ingeleid moet worden, maar dit besefte ik niet.

Is het dus niet zo dat de kant waarheen je richting aangeeft als het ware "zacht" word voor het stuur? Want dat is nu mijn workflow: knipperen-sturen-bingbong-baanwissel-button-bongbing-blij.

Precies daarvoor heb ik ook de S3XY button met 'Toggle AP' links achterop mijn stuur geplakt. Richting aangeven en AP inschakelen doe ik zo met dezelfde vinger.

Ik zal dus straks op de weg naar huis dus moeten kijken of ik kan wennen aan knipperen-button-bingbong-baanwissel-button-bongbing-blij.

Of wacht, ik ga dan full-Juniper modus. Disengage is dan ook echt disengage. Hmm...

[J|O|R] <- .signature.gz


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een M3 met FSD en dus ook EAP, ik gebruik het wel maar het is niet echt ontspannen rijden vaak. Lekker recht stuk snelweg is prima, maar met baanwissel altijd maar weer afwachten wat hij gaat doen. Voor een ander moet het er ook dom uitzien, tijden richting aangeven en dan pas sturen en dan soms ook nog ineens de keutel weer intrekken.

  • Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen
Ik heb er eentje met FSD en gebruik altijd auto lane change. Het werkt best oké. Als een auto heel erg dicht plakt denkt die wel eens dat die auto achter je wil crashen dan ben ik altijd op mijn hoede(en die is dan vervolgens boos dat je iets raars doet terwijl hij in het begin fout zit) maar in het algemeen werkt het goed. Als die vraagt om te wisselen goed de hendel overhalen, helemaal en niet een half tikje) en een beetje bijsturen en dan kan je het stuur weer zo goed als loslaten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC


  • Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Ik heb er eentje met FSD en gebruik altijd auto lane change. Het werkt best oké. Als een auto heel erg dicht plakt denkt die wel eens dat die auto achter je wil crashen dan ben ik altijd op mijn hoede(en die is dan vervolgens boos dat je iets raars doet terwijl hij in het begin fout zit) maar in het algemeen werkt het goed. Als die vraagt om te wisselen goed de hendel overhalen, helemaal en niet een half tikje) en een beetje bijsturen en dan kan je het stuur weer zo goed als loslaten.
Heel belangrijk om de hendel helemaal over te halen en echt geen tikje dan werkt het inderdaad niet. De auto geeft aan om te wisselen maar dan geeft die nog geen knipper licht, dat moet je zelf activeren en vervolgens ook het begin van de actie.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 20-05-2026 12:31 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC


  • TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Beekforel schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:29:
Voor een ander moet het er ook dom uitzien, tijden richting aangeven en dan pas sturen en dan soms ook nog ineens de keutel weer intrekken.
Wat gebeurt er als je tijdens het dom uitzien alsnog zelf aan je stuur trekt? Gaat dat zwaar, waardoor je met een zwiep disengaged? Of is het toch nog een beetje Basic AP stijl?

[J|O|R] <- .signature.gz


  • Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
TwOkkie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Wat gebeurt er als je tijdens het dom uitzien alsnog zelf aan je stuur trekt? Gaat dat zwaar, waardoor je met een zwiep disengaged? Of is het toch nog een beetje Basic AP stijl?
Afhankelijk van hoe hard je trekt doet je auto rare dingen, je kan hem prima disengagen alleen hoe hard je het zelf doet reageert de auto natuurlijk op.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC


  • TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Afhankelijk van hoe hard je trekt doet je auto rare dingen, je kan hem prima disengagen alleen hoe hard je het zelf doet reageert de auto natuurlijk op.
Hehe..

Als jij nog nooit met Basic AP gereden hebt en ik nog nooit met EAP, dan kan het zijn dat jij mij niet begreep toen ik het had over "zacht" worden van het stuur. Als ik met Basic AP richting aangeef, dan geeft het stuur in die richting geen weerstand meer tegen disengagen. Is dat bij EAP ook zo? En blijft dan (pre-Juniper) de TACC wel actief?

Als ik stuur zonder knipperen, dan kost het behoorlijk meer kracht om hem er uit te krijgen. Als je dat op dat moment niet verwacht, kan dat best wel het gevoel van een zwieper geven. Ik neem aan dat dit bij EAP niet anders is?

[ Voor 10% gewijzigd door TwOkkie op 20-05-2026 12:44 ]

[J|O|R] <- .signature.gz


  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Hehe..

Als jij nog nooit met Basic AP gereden hebt en ik nog nooit met EAP, dan kan het zijn dat jij mij niet begreep toen ik het had over "zacht" worden van het stuur. Als ik met Basic AP richting aangeef, dan geeft het stuur in die richting geen weerstand meer tegen disengagen. Is dat bij EAP ook zo? En blijft dan (pre-Juniper) de TACC wel actief?

Als ik stuur zonder knipperen, dan kost het behoorlijk meer kracht om hem er uit te krijgen. Als je dat op dat moment niet verwacht, kan dat best wel het gevoel van een zwieper geven. Ik neem aan dat dit bij EAP niet anders is?
Zoek maar in het FSD topic op stuurweerstand. EAP heeft niet de verminderde stuurweerstand als je de knipperlicht hendel helemaal hebt ingedrukt

  • Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Zoek maar in het FSD topic op stuurweerstand. EAP heeft niet de verminderde stuurweerstand als je de knipperlicht hendel helemaal hebt ingedrukt
Na een klein tikje wisselt die zelf van baan dus je hebt de verminderde weerstand ook niet nodig. Je disengaged ook niet. Alles blijft actief.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tja, je geeft richting aan (hendel idd helemaal doorhalen) dus vanaf dan knippers, dan moet je laten weten dat je er nog bent door even te Hollywoodsturen en ik heb meestal het geluk dat op dat moment ook net de "gewone" interval wil dat je even gaat Hollywoodsturen (nog steeds knippers) en dán pas begint hij met de inhaalactie.

Ik heb het nog nooit geteld maar gevoelsmatig dan al wel 8+ knippers verder voor er gestuurd wordt. Als ik dat bij een ander zie zou ik denken wat doet diegene 8)7

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Daniel. schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Na een klein tikje wisselt die zelf van baan dus je hebt de verminderde weerstand ook niet nodig. Je disengaged ook niet. Alles blijft actief.
Er zit een verschil tussen een ligt tikje en doordrukken in EAP. Doordrukken zorgt voor een handmatige baanwissel en die wordt alleen in extreme gevallen gecanceld. Helaas via gewone autosteer zorgt doordrukken voor een uitzetten van autosteer met behoud van adaptieve cruise control zonder veel tegendruk

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 19:00
Massri schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Dat is wel een heel laag inruilaanbod voor een dualrange met deze km-stand (en FSD!). Verkoop je 'm voor iets meer aan mij? :*)
Nou nee, ik was vooral benieuwd naar het getalletje. Als ik voor een beetje extra een nieuwe Tesla mét FSD kan rijden wil ik dat wel overwegen, maar nu wil Tesla gewoon 3x aan mij verdienen: winst op de nieuwe auto, winst op doorverkoop van de occasion én afkopen van de bestaande FSD.

Ik wacht geduldig tot er een echt inruilaanbod kom of FSD wél op mijn auto werkt.

  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen
Ik kan mezelf denk ik wel als een doorgewinterde EAP gebruiker bestempelen en ik vind AP waardeloos zonder Auto Lange Changes. Ik moet er niet aan denken dat ik op de snelweg constant AP uit moet zetten, zelf van baan moet wisselen en weer aanzetten als ik op de andere strook ben, want dat is neem ik aan hoe het werkt met basic AP? Laat staan alle plingeltjes die al je bijrijders de hele tijd moeten aanhoren als gevolg daarvan. Ik vind het fantastisch werken, ik wissel bijna nooit zelf van baan, ook als het druk is, je moet er gewoon een beetje een gevoel voor ontwikkelen wanneer het wel en niet gaat lukken. Het geeft duidelijk op het scherm aan vanwege welke auto het op dit moment niet van baan kan wisselen. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
tomvanzummeren schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Ik kan mezelf denk ik wel als een doorgewinterde EAP gebruiker bestempelen en ik vind AP waardeloos zonder Auto Lange Changes. Ik moet er niet aan denken dat ik op de snelweg constant AP uit moet zetten, zelf van baan moet wisselen en weer aanzetten als ik op de andere strook ben, want dat is neem ik aan hoe het werkt met basic AP? Laat staan alle plingeltjes die al je bijrijders de hele tijd moeten aanhoren als gevolg daarvan. Ik vind het fantastisch werken, ik wissel bijna nooit zelf van baan, ook als het druk is, je moet er gewoon een beetje een gevoel voor ontwikkelen wanneer het wel en niet gaat lukken. Het geeft duidelijk op het scherm aan vanwege welke auto het op dit moment niet van baan kan wisselen. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.
Ik kan het er wel mee eens zijn, echter vind ik de €99 per maand hiervoor te veel als je voor hetzelfde geld eigenlijk ook S-FSD zou kunnen hebben bij HW4

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

tomvanzummeren schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.
Dank allen! Ik ga het toch wel een maandje proberen, al is het maar zodat ik weet wat ik al die tijd gemist heb. Maar zeker is wel dat ik het 99/mnd noch 7500 waard vind. Ik hoop alleen niet dat ik het teveel ga missen als het straks weer weg is. Maar goed, met de S3XY button erbij is het best te doen. Het grootste probleem is de bingbong iedere keer en dan vooral het dempen van de muziek op dat moment.

Ooit komt er een tweede (oudere) Tesla en dan wil ik wel weten wat een HW3 met EAP of FSD mij waard is.

[J|O|R] <- .signature.gz


  • Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 11:41
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Bezint eer ge begint. Tijdens mijn FSD abbo maand een paar keer EAP gebruikt, maar wat ben ik blij dat ik nu weer basic AP heb. Ok, EAP heeft Auto Lane Change, maar die werkt niet heel goed, zeker niet als het heel druk is. Het grootste probleem (vind ik) is dan dat je met EAP niet meer soepel handmatig kunt inhalen terwijl autosteer aanstaat. De verminderde stuurweerstand als het knipperlicht aanstaat bestaat nl. niet in EAP. Maar goed, doorgewinterde EAP gebruikers kunnen dit waarschijnlijk beter beoordelen
Dit kan ik alleen maar beamen. Heb er een tijdje mee proefgereden alleen rijdt echt niet lekker.

Hier op de M3P (2019) alsmede de Y RWD (2023) daarom de Commander (Gen1) met Continious Autopilot van Enhanced beide voor een prikke op Marktplaats opgehaald. Dat werkt subliem tov EAP voor een fractie van de kosten!

Verder geloof ik niet dat FSD HW3 ooit op de Intel Atom 2019 modellen gaat werken. De hardware t.o.v. nieuwere modellen is zó traag. Dat merk je vnml ook in de gebruikersinterface op het scherm. Of bij richting aangeven bijv. aan de hoeveelheid lag t.o.v. nieuwere modellen.

  • Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 11:41
tomvanzummeren schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Ik kan mezelf denk ik wel als een doorgewinterde EAP gebruiker bestempelen en ik vind AP waardeloos zonder Auto Lange Changes. Ik moet er niet aan denken dat ik op de snelweg constant AP uit moet zetten, zelf van baan moet wisselen en weer aanzetten als ik op de andere strook ben, want dat is neem ik aan hoe het werkt met basic AP? Laat staan alle plingeltjes die al je bijrijders de hele tijd moeten aanhoren als gevolg daarvan. Ik vind het fantastisch werken, ik wissel bijna nooit zelf van baan, ook als het druk is, je moet er gewoon een beetje een gevoel voor ontwikkelen wanneer het wel en niet gaat lukken. Het geeft duidelijk op het scherm aan vanwege welke auto het op dit moment niet van baan kan wisselen. Ik zou zéker aanmoedigen om het te proberen als je alleen basic AP hebt op dit moment.
Je moet niet constant AP uitzetten. Dat gaat vanzelf.
Je moet constant AP aanzetten, dat valt nog wel mee.. Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.

  • TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Joe mode staan al aan sinds de hal in Tilburg, maar hoe voorkom ik dat de muziek gedempt wordt om die pingel beter te laten horen? Vooral als je even met je passagiers lekker zit te genieten van een stuk dat eigenlijk op standje 11 moet, is het erg irritant als je van rijstrook wil wisselen.

Volgens mij is dat dempen ook iets dat ze later toegevoegd hebben. Of was het dat je die geluiden niet meer uit kan zetten? Alles voor de veiligheid, zeg maar. Mode Confusion is a bitch.

[J|O|R] <- .signature.gz


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:12:
[...]


Verder geloof ik niet dat FSD HW3 ooit op de Intel Atom 2019 modellen gaat werken. De hardware t.o.v. nieuwere modellen is zó traag. Dat merk je vnml ook in de gebruikersinterface op het scherm. Of bij richting aangeven bijv. aan de hoeveelheid lag t.o.v. nieuwere modellen.
S-FSD heeft niets met de Intel Atom te maken. Dat is alleen de User Interface. De "FSD Computer" staat daar helemaal los van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 09:33
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
nDirect090 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:19:
Ik heb ook EAP, hoe ik het gebruik: knipperlicht doordrukken (dus niet de eerste, maar tweede klik). Dan kan je aan je stuur lichtjes sturen, om naar de gewenste baan te gaan). That’s it.

geen biepjes, niet heractiveren van autopilot, geen rare stuur manoeuvres. Volgens mij hoeft het klein beetje sturen niet, maar het duurt me anders te lang als ik moet wachten tot hijzelf de inhaal actie gaat doen. Sterker nog, het scherm geeft ook aan “stuur lichtjes om inhaalactie te starten”.

Het enige wat ik wel vervelend vind, maar dat zal met niet-eap hetzelfde zijn, is dat die soms vol in de anker gaat als er bv invoegend verkeer komt. Of als hij denk dat die 60 mag opeens terwijl die bv 80 rijdt.

oh en de inhaalactie over een getrokken streep gaat niet, dus als der een vluchtstrook bv open is.
Vorige week op en neer naar Zwitserland gegaan en 99% EAP gebruikt. Heerlijk ontspannend rijden. Wel een paar keer gehad dat deze abrupt inhalen afbrak zonder dat ik er een reden voor zag.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Je moet niet constant AP uitzetten. Dat gaat vanzelf.
Je moet constant AP aanzetten, dat valt nog wel mee.. Qua pingeltjes verminderen: Joe mode.
Ze zijn zachter, niet minder

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:57:
Gezien de doelstellingen die gekoppeld zijn aan de bonus package van Musk, en het doel van FSD(s) naar HW3 autos brengen natuurlijk niet alleen over Nederland gaat, denk ik dat Tesla wel degelijk z'n best gaat doen om FSD(s) op HW3 in Europa mogelijk te maken.
En het gaat natuurlijk niet (alleen) om de eisen van de RDW, maar de eisen die nodig zijn voor de Europese markt.

Ik denk dat, als het nodig is, een upgrade van de interieur camera ook onderzocht zal worden en misschien zelf nu al technisch mogelijk zou zijn.
Als je de service manual er op na slaat dan zie je bij de model 3 manual (2017-2023) exact dezelfde instructies en tekening als bij de model Y (2020-2024):
Model 3: https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Model Y: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-E2662953-7263-4626-848D-425B4B60134B.html
Waarbij er bij de instructies bij de Model 3 ook een nieuwere interieur camera wordt getoond (met IR) terwijl die volgens mij pas bij de highland geleverd werd.
Dat impliceert denk ik niet dat het een 1 op 1 wissel is die nu al mogelijk is, de coax connector is b.v. anders, de camera heeft een extra connector (voor de leds).
Maar gezien alles op een bussysteem werkt qua communicatie denk ik niet dat het kunnen aansluiten van de extra connector tbv de leds een volledig nieuwe kabelboom zou behoeven en een verloopje voor de coax connector lijkt me ook niet al te spannend, coax blijft coax..
En zaken zoals het afdek kapje etc zijn volgens mij voor de Y en 3 hetzelfde en dus uitwisselbaar.

Allemaal koffiedik kijken en speculatie natuurlijk, maar ik hou iig wel hoop 😊

En als er volgend jaar rond deze tijd nog steeds geen zicht op FSD(s) voor HW3 is, ga ik wel rondkijken voor een 2e hands Highland (die dan ook weer goedkoper zijn!) 😉
Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔

[ Voor 7% gewijzigd door BreeeZe op 24-05-2026 16:30 ]


  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BreeeZe schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik kom net een post op reddit tegen dat iemand succesvol de interieur camera van z'n model Y heeft vervangen met een wide angle versie met reeds beschikbare parts, interessant:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/wbXTOCLjSk

Hmm blijkbaar is dit een upgrade die Tesla voor een bepaalde reeks modellen heeft uitgevoerd: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1hksnzk/tesla_replacing_interior_camera_for_free_why/
Dan zou het fysiek op een model 3 toch ook mogelijk moeten zijn 🤔
De nieuwe camera die hij geplaatst heeft, heeft precies dezelfde groothoek als de oude camera, alleen iets meer naar beneden gericht

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.

  • crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 16:57
Beekforel schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:35:
@BreeeZe het was al een paar keer door mijn gedachten gegaan om dit te doen. Fijn dat een ander al heeft uitgevonden dat het geen zin heeft.
Idem hier

  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
tomvanzummeren schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:39:
Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.

Ik zit nu alleen met die inruilbonus van €3000 op een Model Y die er ook is t/m 30 juni. Ik begrijp dat ik daar misschien niet meer voor in aanmerking kom omdat ik de auto geleverd moet krijgen uiterlijk op die datum? Dat is wel zuur!
Ik vind dat ook altijd rare voorwaarden, je hebt namelijk geen invloed op de leverdatum... Logischer zou het moment van bestellen zijn.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
HansRemmerswaal schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Ik vind dat ook altijd rare voorwaarden, je hebt namelijk geen invloed op de leverdatum... Logischer zou het moment van bestellen zijn.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het gewoon raar in de voorwaarden beschreven staat. Het gaat wel degelijk alleen om de besteldatum. Nagevraagd vandaag bij Tesla Sales in de showroom in Amsterdam.

  • crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 16:57
tomvanzummeren schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het gewoon raar in de voorwaarden beschreven staat. Het gaat wel degelijk alleen om de besteldatum. Nagevraagd vandaag bij Tesla Sales in de showroom in Amsterdam.
Als ik jou was zou ik dat even zwart op wit laten zetten…..tesla maakt niet zoveel foutjes in de voorwaarden.

  • BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50

BreeeZe

Devt

crunch811 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Als ik jou was zou ik dat even zwart op wit laten zetten…..tesla maakt niet zoveel foutjes in de voorwaarden.
Mijn vader is zich nu ook aan het oriënteren en vroeg zich ook af hoe dit zit, en na een proefrit bij Tesla Amsterdam zeiden ze idd hetzelfde.

Als je de tekst leest:
U moet uw voertuig in ontvangst nemen op uiterlijk 30 juni 2026 (leveringsdeadline). Als uw voertuig niet beschikbaar is op de leveringsdeadline, kunt u het op een latere datum in ontvangst nemen, maar wel binnen 7 kalenderdagen vanaf de dag dat het voertuig beschikbaar komt. "Levering" betekent de voltooide overdracht van het voertuig aan de klant, hetzij in een Tesla Delivery Center, hetzij op een overeengekomen leveringslocatie. Als de levering niet op de uiterste leverdatum is voltooid, wordt de Tesla inruilpremie niet toegepast op uw bestelling.
staat het er nogal krom. Er staat dat de voorwaarde is dat je je voertuig voor de leveringsdeadline (30 juni) in ontvangst moet nemen, maar ook dat als ie niet beschikbaar is, dat dat op een latere datum mag, maar dan wel binnen 7 dagen nadat ie beschikbaar is gekomen.

  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BreeeZe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Mijn vader is zich nu ook aan het oriënteren en vroeg zich ook af hoe dit zit, en na een proefrit bij Tesla Amsterdam zeiden ze idd hetzelfde.

Als je de tekst leest:


[...]

staat het er nogal krom. Er staat dat de voorwaarde is dat je je voertuig voor de leveringsdeadline (30 juni) in ontvangst moet nemen, maar ook dat als ie niet beschikbaar is, dat dat op een latere datum mag, maar dan wel binnen 7 dagen nadat ie beschikbaar is gekomen.
Bij Tesla kun je een toegewezen Tesla ook weigeren/skippen. Dan krijg je automatisch een andere op een later tijdstip. Om te voorkomen dat er eindeloos geskipped wordt staat het zo omschreven

  • crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 15:21
Voor juli bestellen, dan binnen 7 dagen na lever mogenlijkheid moet je hem ophalen dan heb je recht op de 5k inruil. Een barrel met 1 maand apk is genoeg.

van medewerker in tilburg gehoort via telefoon en via een in rhoon in de store!

  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
BreeeZe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Mijn vader is zich nu ook aan het oriënteren en vroeg zich ook af hoe dit zit, en na een proefrit bij Tesla Amsterdam zeiden ze idd hetzelfde.

Als je de tekst leest:


[...]

staat het er nogal krom. Er staat dat de voorwaarde is dat je je voertuig voor de leveringsdeadline (30 juni) in ontvangst moet nemen, maar ook dat als ie niet beschikbaar is, dat dat op een latere datum mag, maar dan wel binnen 7 dagen nadat ie beschikbaar is gekomen.
Ik heb een Model Y besteld om FSD over te kunnen zetten van mijn HW3 Model 3 naar die auto. Ik krijg ook die inruilbonus van €3000. Ik vond de inruilbonus voorwaarden ook vreemd, ook in de voorwaarden van de FSD transfer stond het raar omschreven. Maar meerdere sales mensen van Tesla konden bevestigen dat het vooral belangrijk is dat de auto besteld is op uiterlijk 30 juni voor beide voordelen (FSD en inruilbonus) en het niet uitmaakt wanneer die geleverd wordt.

  • Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:55

Massri

Vraag gerust!

tomvanzummeren schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Ik heb een Model Y besteld om FSD over te kunnen zetten van mijn HW3 Model 3 naar die auto. Ik krijg ook die inruilbonus van €3000. Ik vond de inruilbonus voorwaarden ook vreemd, ook in de voorwaarden van de FSD transfer stond het raar omschreven. Maar meerdere sales mensen van Tesla konden bevestigen dat het vooral belangrijk is dat de auto besteld is op uiterlijk 30 juni voor beide voordelen (FSD en inruilbonus) en het niet uitmaakt wanneer die geleverd wordt.
Financier je deze auto of betaal je deze 'cash'? De inruilbonus geldt volgens mij alleen bij cash, maar misschien zijn de voorwaarden anders als je een 'oude' Tesla inlevert. Vandaar mijn vraag.

De voorwaarden voor financiering zijn nu erg gunstig. Geen rente of 0,99%. Afhankelijk of je deze zakelijk of prive koopt en de looptijd.

  • curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 09:44

curry684

left part of the evil twins

Loopt er nog iets rondom HW3Claim of aanverwante zaken? Laatste update op de site is de earnings call, is er uberhaupt al enige communicatie met Tesla geweest 'namens' die groep?

[quote]Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.[/quote]

Hebben ze iets proactief aangeboden of heb je zelf tegen ze aangeschopt? Ik heb nog helemaal niets gehoord van Tesla afgelopen maanden (M3 2019 HW3+FSD).

Professionele website nodig?


  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
Massri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Financier je deze auto of betaal je deze 'cash'? De inruilbonus geldt volgens mij alleen bij cash, maar misschien zijn de voorwaarden anders als je een 'oude' Tesla inlevert. Vandaar mijn vraag.

De voorwaarden voor financiering zijn nu erg gunstig. Geen rente of 0,99%. Afhankelijk of je deze zakelijk of prive koopt en de looptijd.
Ja klopt, geldt alleen als je em cash koopt. Ik betaal em inderdaad cash, al sluit ik er voor het grootste gedeelte een lening voor af bij Freo.

  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
curry684 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:10:
Loopt er nog iets rondom HW3Claim of aanverwante zaken? Laatste update op de site is de earnings call, is er uberhaupt al enige communicatie met Tesla geweest 'namens' die groep?

[quote]Ik heb nu ook dat FSD overzet aanbod gekregen! Blij mee. Blijkbaar doen ze dit alleen t/m 30 juni.[/quote]

Hebben ze iets proactief aangeboden of heb je zelf tegen ze aangeschopt? Ik heb nog helemaal niets gehoord van Tesla afgelopen maanden (M3 2019 HW3+FSD).
Naar aanleiding van wat ik las hier op dit forum vroeg ik ernaar na het ontvangen van mijn inruilwaarde en toen kwamen ze met dat aanbod. Ze kwamen er niet proactief mee.

Zover ik weet heeft HW3Claim nog niet zoveel bereikt behalve veel mensen verzamelen.

[ Voor 5% gewijzigd door tomvanzummeren op 01-06-2026 15:15 ]


  • Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06 07:11
navraag bij Tesla gaf me deze reactie nav van mijn Model 3 uit 2019 met afgekochte FSD:

Thank you for your email and for your patience regarding this matter.

After reviewing your vehicle, we can confirm that your Tesla Model 3 is equipped with Hardware 3 (HW3). Unfortunately, Full Self-Driving (Supervised) in the Netherlands is currently only supported on vehicles equipped with Hardware 4 (HW4).

We sincerely understand how disappointing this news must be, especially given that you purchased FSD back in 2019 with the expectation that this functionality would become available for your vehicle in due course.

At this time, we do not have any information regarding if or when Hardware 3 vehicles in the Netherlands will become eligible for Full Self-Driving (Supervised). We are unable to provide a timeline or guarantee future availability for HW3 vehicles in the Netherlands. We also want to be transparent with you: unfortunately, we are currently not in a position to offer a concrete compensation or alternative solution at this stage. We genuinely regret that we cannot provide a more definitive answer at this time.

We will continue to monitor developments and encourage you to keep your vehicle software up to date. Should there be any changes regarding HW3 eligibility in the Netherlands, we will do our best to communicate this accordingly.

We truly appreciate your understanding and continued support of Tesla. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

 Tesla Support EMEA

  • crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 16:57
Agima! schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:03:
navraag bij Tesla gaf me deze reactie nav van mijn Model 3 uit 2019 met afgekochte FSD:

Thank you for your email and for your patience regarding this matter.

After reviewing your vehicle, we can confirm that your Tesla Model 3 is equipped with Hardware 3 (HW3). Unfortunately, Full Self-Driving (Supervised) in the Netherlands is currently only supported on vehicles equipped with Hardware 4 (HW4).

We sincerely understand how disappointing this news must be, especially given that you purchased FSD back in 2019 with the expectation that this functionality would become available for your vehicle in due course.

At this time, we do not have any information regarding if or when Hardware 3 vehicles in the Netherlands will become eligible for Full Self-Driving (Supervised). We are unable to provide a timeline or guarantee future availability for HW3 vehicles in the Netherlands. We also want to be transparent with you: unfortunately, we are currently not in a position to offer a concrete compensation or alternative solution at this stage. We genuinely regret that we cannot provide a more definitive answer at this time.

We will continue to monitor developments and encourage you to keep your vehicle software up to date. Should there be any changes regarding HW3 eligibility in the Netherlands, we will do our best to communicate this accordingly.

We truly appreciate your understanding and continued support of Tesla. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

 Tesla Support EMEA
Mooi “copy/paste” mailtje van onze vrienden van Tesla

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Agima! schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:03:
navraag bij Tesla gaf me deze reactie nav van mijn Model 3 uit 2019 met afgekochte FSD:

Thank you for your email and for your patience regarding this matter.

After reviewing your vehicle, we can confirm that your Tesla Model 3 is equipped with Hardware 3 (HW3). Unfortunately, Full Self-Driving (Supervised) in the Netherlands is currently only supported on vehicles equipped with Hardware 4 (HW4).

We sincerely understand how disappointing this news must be, especially given that you purchased FSD back in 2019 with the expectation that this functionality would become available for your vehicle in due course.

At this time, we do not have any information regarding if or when Hardware 3 vehicles in the Netherlands will become eligible for Full Self-Driving (Supervised). We are unable to provide a timeline or guarantee future availability for HW3 vehicles in the Netherlands. We also want to be transparent with you: unfortunately, we are currently not in a position to offer a concrete compensation or alternative solution at this stage. We genuinely regret that we cannot provide a more definitive answer at this time.

We will continue to monitor developments and encourage you to keep your vehicle software up to date. Should there be any changes regarding HW3 eligibility in the Netherlands, we will do our best to communicate this accordingly.

We truly appreciate your understanding and continued support of Tesla. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

 Tesla Support EMEA
Ik snap eerlijk gezegd niet dat de Europese consumenten organisaties nog niet een gezamenlijke actie ondernemen. Een bedrijf die aan vele Europese consumenten jaren geleden iets heeft verkocht en nog steeds niet heeft geleverd.

Misschien moeten we allemaal, inclusief iedereen die zich heeft heeft aangemeld bij HW3claim, contact opnemen met https://www.eccnederland.nl/nl

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 09:56
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:33:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet dat de Europese consumenten organisaties nog niet een gezamenlijke actie ondernemen. Een bedrijf die aan vele Europese consumenten jaren geleden iets heeft verkocht en nog steeds niet heeft geleverd.

Misschien moeten we allemaal, inclusief iedereen die zich heeft heeft aangemeld bij HW3claim, contact opnemen met https://www.eccnederland.nl/nl
Het wordt stilletjes bij zowel consumenten als consumenten belangen. Eerst een storm met een hoop ophef en nu lijkt de storm te gaan liggen. Erg gunstig voor Tesla lijkt me.
(Beetje hetzelfde als de 'Tesla-haat' vanwege de rare praktijken van Musk destijds)

[ Voor 5% gewijzigd door carfan op 02-06-2026 13:03 ]


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

carfan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Het wordt stilletjes bij zowel consumenten als consumenten belangen. Eerst een storm met een hoop ophef en nu lijkt de storm te gaan liggen. Erg gunstig voor Tesla lijkt me.
(Beetje hetzelfde als de 'Tesla-haat' vanwege de rare praktijken van Musk destijds)
Ik denk dat er in de achtergrond echt wel wat speelt nog. Wat ik begreep is Mischa druk met juridisch advies inwinnen en kijken wat hij kan met de verkregen data.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 14:11
Ik begin onderhand wat wantrouwend te worden over dat hw3claim, laatste update is van 23 april toen er net wat (media) aandacht begon te komen.. Wat een aanfluiting zeg.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE


  • Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 14:11
Damian schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:38:
[...]


Ik denk dat er in de achtergrond echt wel wat speelt nog. Wat ik begreep is Mischa druk met juridisch advies inwinnen en kijken wat hij kan met de verkregen data.
Ik geloof er niks van, dan kun je in 5 weken tijd toch wel eens een tussentijdse update geven?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Solomon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ik geloof er niks van, dan kun je in 5 weken tijd toch wel eens een tussentijdse update geven?
Het is wel vrijwilligers werk, we betalen (nog) niets. Ik vertrouw erop dat hij er iets mee gaat doen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 15:21
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Het is wel vrijwilligers werk, we betalen (nog) niets. Ik vertrouw erop dat hij er iets mee gaat doen.
Elk geval minder actief dan voorheen, gezien estland ook fsd goedgekeurd heeft inmiddels

  • MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:05
@mischamartijn heb je misschien een tussentijdse update over waar je nu bent in het proces?

  • MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-06 10:57
Hoe kijkt men hier naar de uitrol van FSD V14 Lite die gepland staat voor Amerika. Er wordt ook online gesproken over uitrol later, richting andere regio's. Dat zou mooi zijn, als die versie richting Nederland kan :).

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 09:33
MarcoEV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:26:
Hoe kijkt men hier naar de uitrol van FSD V14 Lite die gepland staat voor Amerika. Er wordt ook online gesproken over uitrol later, richting andere regio's. Dat zou mooi zijn, als die versie richting Nederland kan :).
Vermoed dat het de enige manier gaat zijn om het op hw3 te krijgen. Het is duidelijk dat autopilot/eap legacy is.

Of RDW het gaat accepteren wordt denk een heel hoofdstuk opzich

  • reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 13:32
nDirect090 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Vermoed dat het de enige manier gaat zijn om het op hw3 te krijgen. Het is duidelijk dat autopilot/eap legacy is.

Of RDW het gaat accepteren wordt denk een heel hoofdstuk opzich
Lijkt me niet waarschijnlijk dat er op HW3 in de EU ooit nog wat gebeuren tbh. Het voor de hand liggende pad naar FSD loopt via een hardware upgrade lijkt me.

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 09:33
reservewiel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Lijkt me niet waarschijnlijk dat er op HW3 in de EU ooit nog wat gebeuren tbh. Het voor de hand liggende pad naar FSD loopt via een hardware upgrade lijkt me.
Maar waarom zou je dan investeren als Tesla zijnde in hw4light als je dmv een hardware upgrade naar hw4 kan? Dan lijkt mij een light versie compleet overbodig

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
nDirect090 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Maar waarom zou je dan investeren als Tesla zijnde in hw4light als je dmv een hardware upgrade naar hw4 kan? Dan lijkt mij een light versie compleet overbodig
Kosten? Ze zijn, als het goed is, bijna klaar met 4.1light. Stel dat de ontwikkelkosten hiervan 1 miljoen is, daarna is de uitrol naar HW3 auto's relatief goedkoop. Die ontwikkelkosten heb je snel terug verdient met extra abo's wereldwijd. Hardware kost voor elke unit geld en daarbij zitten HW3 auto's al richting de helft van de economische levensduur gemiddeld. Voor U-FSD zul je wel moeten ombouwen, maar als het voor S-FSD via software kan lijkt mij dat economisch de meest slimme oplossing.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 08:54

Boost9898

Software developer

reservewiel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Lijkt me niet waarschijnlijk dat er op HW3 in de EU ooit nog wat gebeuren tbh. Het voor de hand liggende pad naar FSD loopt via een hardware upgrade lijkt me.
Dat denk ik juist niet, er rijden honderdduizenden Tesla's met HW3 rond in Europa. Als ze middels V14 Lite daar maandelijks betalende klanten van kunnen maken geeft dat een gigantische cashflow voor tesla.

Stel dat er 100.000 HW3 Tesla's rondrijden waarvan 1% die 99 euro per maand gaat afnemen gemiddeld gezien. Daarmee pak je toch een ton per maand. Is dat veel? Misschien niet, wie weet.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze het gaan implementeren. Al helemaal niet met de gevallen waarbij HW3 eigenaren FSD vooraf hebben afgekocht. Een tweede optie is dat ze met de mini factory hubs een retrofit van HW3 naar HW4 gaan aanbieden.

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 09:33
winwiz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Kosten? Ze zijn, als het goed is, bijna klaar met 4.1light. Stel dat de ontwikkelkosten hiervan 1 miljoen is, daarna is de uitrol naar HW3 auto's relatief goedkoop. Die ontwikkelkosten heb je snel terug verdient met extra abo's wereldwijd. Hardware kost voor elke unit geld en daarbij zitten HW3 auto's al richting de helft van de economische levensduur gemiddeld. Voor U-FSD zul je wel moeten ombouwen, maar als het voor S-FSD via software kan lijkt mij dat economisch de meest slimme oplossing.
Ja dat snap ik, maar dan doe je toch 1 van de twee opties i.p.v. alle twee. Hoe ik het nu zie:

Optie 1: Ze brengen light versie uit voor HW3, want FSD v14 kan niet op HW3. Vandaar light versie
Optie 2: Ze upgraden HW3 naar HW4 waardoor je geen v14 light meer nodig heb.

Ik zie geen enkele reden om beiden aan te bieden? Want beide kosten geld. ontwikkelkosten/onderhoud of kosten om HW upgrade te produceren/mankosten

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Is v14 lite niet dezelfde software als v14 maar dan met een kleiner AI model erachter? Dan is het voordeel voor Tesla voornamelijk dat ze maar een stuk software hoeven te onderhouden.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

Boost9898 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Dat denk ik juist niet, er rijden honderdduizenden Tesla's met HW3 rond in Europa. Als ze middels V14 Lite daar maandelijks betalende klanten van kunnen maken geeft dat een gigantische cashflow voor tesla.

Stel dat er 100.000 HW3 Tesla's rondrijden waarvan 1% die 99 euro per maand gaat afnemen gemiddeld gezien. Daarmee pak je toch een ton per maand. Is dat veel? Misschien niet, wie weet.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze het gaan implementeren. Al helemaal niet met de gevallen waarbij HW3 eigenaren FSD vooraf hebben afgekocht. Een tweede optie is dat ze met de mini factory hubs een retrofit van HW3 naar HW4 gaan aanbieden.
FSD V14 lite gaat er niet voor zorgen dat FSD Supervised in Nederland of Europe ineens wel is toegestaan op HW3 auto's. Dat heeft nagenoeg niets met FSD versie of de AI3 computer te maken, maar met de camera in het interieur.

Enige hoop voor FSD op HW3 in NL is dus de hardware upgrade... Ofterwijl, heul lang wachten ;)

Ik heb het opgegeven voor mijn HW3 auto in ieder geval. Misschien dat ik met de hw3claim site nog wat centen terugkrijg, anders is het pech.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 14:23
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:13:
[...]


Enige hoop voor FSD op HW3 in NL is dus de hardware upgrade... Ofterwijl, heul lang wachten ;)
Voor de Model Y vanaf 2023 (met verbeterde interieurcamera) is er wellicht wel nog hoop dat het zonder een hardware upgrade kan. Echter moet de RDW dan nog wel de lagere resolutie van de HW3-camera's accepteren...

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Voor de Model Y vanaf 2023 (met verbeterde interieurcamera) is er wellicht wel nog hoop dat het zonder een hardware upgrade kan. Echter moet de RDW dan nog wel de lagere resolutie van de HW3-camera's accepteren...
Als FSD V14 Lite op HW3 in de buurt komt van hoe V14 het doet qua veiligheid vooral dan maakt hij inderdaad kans. De lagere kwaliteit boeit de RDW niet, die kijken niet naar de camera's maar hoe het systeem er mee omgaat.

Vraag is of Tesla überhaupt de aanvraag gaat indienden bij de RDW voor goedkeuring voor deze edge cases.

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 05-06-2026 14:30 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 14:23
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:29:
[...]


Vraag is of Tesla überhaupt de aanvraag gaat indienden bij de RDW voor goedkeuring voor deze edge cases.
Ja das waar. Zal er misschien ook aan liggen of ze het voor elkaar krijgen om dezelfde/voldoende veiligheid te creëren met lagere resolutie camera's en minder rekenkracht.

Ze hebben aangegeven V14Lite internationaal te willen gaan uitrollen, dus ik ga ervan uit dat ze in ieder geval een poging doen ;)

We wachten het af...

[ Voor 16% gewijzigd door giel073 op 05-06-2026 14:56 ]


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
giel073 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Ja das waar. Zal er misschien ook aan liggen of ze het voor elkaar krijgen om dezelfde/voldoende veiligheid te creëren met lagere resolutie camera's en minder rekenkracht.

Ze hebben aangegeven V14Lite internationaal te willen gaan uitrollen, dus ik ga ervan uit dat ze in ieder geval een poging doen ;)

We wachten het af...
Stel dat ze dat niet gaan doen dan hoop ik op zijn minst dat (E)AP een deel van de logica krijgt van V14Lite, zoals "bochtassistentie actief" als je sneller dan 60 km/h door een bocht gaat

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
winwiz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Stel dat ze dat niet gaan doen dan hoop ik op zijn minst dat (E)AP een deel van de logica krijgt van V14Lite, zoals "bochtassistentie actief" als je sneller dan 60 km/h door een bocht gaat
Is die bochtassistentie dan de huidige ober AP? Want die vind ik zeer slecht. Die laat je bijna stil staan voor een flauwe bocht. Dus dan zmoet t ik het altijd meteen uit en trek ik de auto er met de voet lekker doorheen.

En gerelateerd, is FSD ook zo voorzichtig? Want van mij mag het allemaal wel wat vlotter. Ik begreep dat je het wel iets sneller in kan stellen, maar dan nog.

  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Roenie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Is die bochtassistentie dan de huidige ober AP? Want die vind ik zeer slecht. Die laat je bijna stil staan voor een flauwe bocht. Dus dan zmoet t ik het altijd meteen uit en trek ik de auto er met de voet lekker doorheen.

En gerelateerd, is FSD ook zo voorzichtig? Want van mij mag het allemaal wel wat vlotter. Ik begreep dat je het wel iets sneller in kan stellen, maar dan nog.
Ik trap altijd wat "gas" bij. Ik vind het soms zelfs gevaarlijk omdat het rijgedrag dan niet bij de natuurlijke snelheid van het weggedeelte past en achterliggers flink kan verrassen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:29:
Vraag is of Tesla überhaupt de aanvraag gaat indienden bij de RDW voor goedkeuring voor deze edge cases.
Als Tesla dat niet doet dan is dat een steun in de rug voor HW3Claim. Tenzij Tesla heel erg snel de HW4 upgrade uitvoert.. maar dat zie ik gezien de logistiek niet zo snel gaan gebeuren.

  • MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-06 10:57
Ik gok dat Tesla eerder gevoelig is, om via een arbeidsvriendelijke manier (een team software aanpassen, die laten testen, en dan uitrollen) meer voorrang gaat geven dan fysiek auto's aanpassen. Waarbij een HW3 claim ook niet hun grootste zorg is, eerder de wens om meer geld te halen uit de bestaande HW3 vloot.
Mogelijk, als andere landen ook claims zoals HW3 claim gaan oppakken, dat de pijn van een rechtzaak wat groter wordt. Maargoed, zo bekijk ik het vooralsnog. Mijn wens is, dat ik een V14lite krijg. Of, als dat echt niet kan, dat een deel ervan in EAP wordt gestopt. Nu moet ik bij elke rijbaan wissel met mijn richtingaanwijzer het bevestigen. Laat EAP het dan gewoon doorzetten, en ook de af- en opritten wat beter uitvoeren. Dat eerste deel, vanuit huis wegrijden of het laatste deel, op bestemming aankomen vind ik het minst interessant.

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Een supervised FSD 14 lite waarbij ik, zoals nu, elke keer wat druk moet uitoefenen op mijn stuur lijkt mij een prima tijdelijke oplossing. Mocht later de unsupervised FSD komen dan hebben we tegen die tijd wel een hardware upgrade.

Dan blijft de DMS voorlopig gewoon zoals die nu is maar dan wel met de supervised FSD...

[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-06-2026 15:27 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
HansRemmerswaal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:25:
Een supervised FSD 14 lite waarbij ik, zoals nu, elke keer wat druk moet uitoefenen op mijn stuur lijkt mij een prima tijdelijke oplossing. Mocht later de unsupervised FSD komen dan hebben we tegen die tijd wel een hardware upgrade.

Dan blijft de DMS voorlopig gewoon zoals die nu is maar dan wel met de supervised FSD...
Je noemt nu eigenlijk een sterk verbeterde EAP. De bedoeling van S of U FSD is nu juist dat je je stuur niet meer hoeft aan te raken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
winwiz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Je noemt nu eigenlijk een sterk verbeterde EAP. De bedoeling van S of U FSD is nu juist dat je je stuur niet meer hoeft aan te raken.
EAP verbeteren zou niet slim zijn voor Tesla, worden er minder FSD abbo’s verkocht. Voor HW3 is een FSD met huidig DMS een optie… En ja dan moet je af en toe een tikje tegen je stuur geven zoals nu…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

HansRemmerswaal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:17:
[...]

EAP verbeteren zou niet slim zijn voor Tesla, worden er minder FSD abbo’s verkocht. Voor HW3 is een FSD met huidig DMS een optie… En ja dan moet je af en toe een tikje tegen je stuur geven zoals nu…
Gaat hem echt niet worden. Nederland is mogelijk voor nu het enige land wat hier zo ingewikkeld over doet. Daarvoor gaan ze echt niet nog weer een custom software stack schrijven. Ik denk dat ze voor nu hun doel bereikt hebben door FSD Supervised op HW4 beschikbaar te krijgen via de RDW omweg. Je ziet dat andere landen volgen op basis van die omweg. Het op HW3 werkend krijgen specifiek voor NL lijkt mij weinig prio te hebben bij ze.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Damian schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:12:
[...]


Gaat hem echt niet worden. Nederland is mogelijk voor nu het enige land wat hier zo ingewikkeld over doet. Daarvoor gaan ze echt niet nog weer een custom software stack schrijven. Ik denk dat ze voor nu hun doel bereikt hebben door FSD Supervised op HW4 beschikbaar te krijgen via de RDW omweg. Je ziet dat andere landen volgen op basis van die omweg. Het op HW3 werkend krijgen specifiek voor NL lijkt mij weinig prio te hebben bij ze.
Is niet specifiek voor NL, is voor de gehele EU. Als de RDW dit goedkeurt, dan kunnen net als met de HW4-versie de andere landen dit ook goedkeuren. Zou voor Tesla een goedkope optie zijn (geen hardware aanpassing) om een vorm van supervised FSD in de EU te introduceren op HW3 en abbo's te verkopen. V14 lite is er dadelijk al dus alleen dit in combinatie met het huidige, al goedgekeurde, DMS goed laten keuren.

Voordeel voor Tesla is dat een stuk van de Deferred Revenue wordt verlaagd en de Revenue wordt verhoogd voor de al verkochte FSD's in EU.

Zodra unsupervised FSD op de markt komt dan is het natuurlijk weer een ander verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-06-2026 10:38 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
ik heb nog even nagevraagd bij "officials familiar to these matters":

If you are looking for tangible, public proof like leaked source code or third-party vehicle trackers showing the software running in the wild, there is ZERO verifiable evidence that FSD v14 Lite is ready for a restricted rollout in three weeks.
The "late June" target relies entirely on verbal commitments, with no concrete data in the public domain to back it up.

Als u zoekt naar echt, openbaar bewijs, dat laat zien dat aan FSD v14 Lite software wordt gewerkt, dan is dat er niet.
Er is nul controleerbaar bewijs dat FSD v14 Lite over drie weken klaar is voor een eerste release.
Het doel van "eind juni" is alleen gebaseerd op mondelinge beloften. Er zijn geen harde gegevens in het openbaar te vinden die dit ondersteunen.

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 09-06-2026 10:41 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • jutuiz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 21:21
pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zag dat je mijn eerdere bericht al in de 2e post gekopieerd hebt. De manager (waarvan ik de naam niet mocht noemen) die ik gisteren sprak zei dat Tesla (en dan weet ik niet of dat alleen NL of algemeen is) iets voor HW3 gaat doen. En dat ging niet over v14 Lite of HW upgrade
@Hayte Misschien is dat iets voor je gesprek met Tesla
Ik zou denken dat ze inderdaad wel iets mogen doen voor ons HW3-rijders.

Ik ben ook gaan polsen. Of we er een hardware update voorzien is, of dat we extra korting krijgen als dit de reden is waarom we zouden upgraden naar een nieuwe Model Y of Model 3.

Tja...

  • tomvanzummeren
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 09:14
nDirect090 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:27:
Een inruil korting oid dergelijks ligt dan het meest voor de hand liggend
Dat bieden ze dus al aan tot 30 juni! Sowieso is er die inruilbonus die iedereen gewoon krijgt (€3000 tot €5000) en als je je HW3 Tesla inruilt bieden ze nu twee opties (gekopieerd uit een mailtje die ik kreeg van Tesla):
Optie 1: Mogelijkheid om FSD over te zetten van uw huidige voertuig naar een nieuwe Tesla Optie 2: Inruilbonus van € 3.500 en één jaar gratis FSD (Supervised) abonnement voor uw nieuwe Tesla

De bestelling van uw nieuwe Tesla moet uiterlijk 30 juni 2026 geplaatst worden om voor één van deze opties in aanmerking te komen. U moet de nieuwe Tesla uiterlijk 30 september 2026 afnemen.

Mocht uw Tesla niet voor 30-September beschikbaar zijn, dan mag u hem later afnemen, maar wel binnen 7 kalenderdagen nadat het voertuig beschikbaar komt.

Deze aanbieding geldt niet voor lease-orders.

Laat het me gerust weten als u nog vragen heeft. 

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
tomvanzummeren schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Dat bieden ze dus al aan tot 30 juni! Sowieso is er die inruilbonus die iedereen gewoon krijgt (€3000 tot €5000) en als je je HW3 Tesla inruilt bieden ze nu twee opties (gekopieerd uit een mailtje die ik kreeg van Tesla):


[...]
Dat noem ik geen inruilbonus. Je hebt FSD gekocht voor 7500 en dan krijg je 2 opties...

Optie 1: Mogelijkheid om FSD over te zetten van uw huidige voertuig naar een nieuwe Tesla Optie 2: Inruilbonus van € 3.500 en één jaar gratis FSD (Supervised) abonnement voor uw nieuwe Tesla

Dat eerste is geen inruilbonus en dat tweede is je huidige FSD met verlies verkopen.

Ik wil optie 3: FSD overzetten van HW3 naar HW4 + xxxx EURO inruilbonus omdat Tesla niet meer een HW upgrade hoeft te doen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 09:56
tomvanzummeren schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Dat bieden ze dus al aan tot 30 juni! Sowieso is er die inruilbonus die iedereen gewoon krijgt (€3000 tot €5000) en als je je HW3 Tesla inruilt bieden ze nu twee opties (gekopieerd uit een mailtje die ik kreeg van Tesla):


[...]
Ik heb dezelfde mail gekregen en ben het eens met HansRemmerswaal dat dit niet echt een goeie deal is.
Een optie 3 zou interessanter zijn. Dat is optie 1 en 2 samen. Dus FSD gratis overzetten, 3500euro inruilbonus bovenop de voor iedereen geldende 3000euro inruilbonus.

  • carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 09:56
Er komt trouwens binnen een week een update rondom de HW3claim. Ik begreep dat ze er nog volop mee bezig zijn!

  • mischamartijn
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-06 17:59
Hi allen, excuses dat het wat stiller is. Ik ben achter de schermen hard bezig met ze zaak, waaronder ver gevorderde gesprekken met grotere advocatenkantoren en litigation funders. De claim heeft een serieuze omvang gekregen en heeft daarom meer aandacht nodig dan initieel ingeschat. Komende week finale gesprekken en sowieso een update via de website.

Via de website kun je je ook aanmelden voor email-updates.

Nog een verzoekje voor degene die een (inruil)aanbod hebben ontvangen van Tesla en met mij willen delen: contact@hw3claim.nl. Alvast bedankt!

  • MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:05
Ah kijk aan! Thanks voor de update. Denk dat het je volop kopzorgen geeft en heel veel werk. Fijn dat er grotere kantoren interesse hebben om dit op te pakken en er ook echt een zaak in zien.

  • Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 08:54

Boost9898

Software developer

Zou Tesla niet eind Q2 (dus over een week of 2) meer delen over "het gedoe met HW3" Tesla's? Ik hoop vooral dat ze alle HW3 eigenaren tegemoet gaan komen met iets, niet enkel de HW3's die FSD hebben afgekocht.

  • reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 13:32
mischamartijn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:23:
Hi allen, excuses dat het wat stiller is. Ik ben achter de schermen hard bezig met ze zaak, waaronder ver gevorderde gesprekken met grotere advocatenkantoren en litigation funders. De claim heeft een serieuze omvang gekregen en heeft daarom meer aandacht nodig dan initieel ingeschat. Komende week finale gesprekken en sowieso een update via de website.

Via de website kun je je ook aanmelden voor email-updates.

Nog een verzoekje voor degene die een (inruil)aanbod hebben ontvangen van Tesla en met mij willen delen: contact@hw3claim.nl. Alvast bedankt!
Kan me voorstellen dat het een 'oops waar ben ik aan begonnen ' momentje was. Maar goed om te zien dat je committed bent.

  • mischamartijn
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-06 17:59
Er zit inderdaad een hoop meer tijd en werk in dan ik had gedacht toen ik een postje deed op X, haha. Maar ik haal er plezier uit wat me gemotiveerd houdt, zeker met alle positieve reacties vanuit de achterban.

De laatste puntjes gaan nu op de i, dus verwacht de update binnen de komende dagen.

  • carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
Hebben we al iets gehoord over FSD 14 lite?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel


  • Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 08:54

Boost9898

Software developer

mischamartijn schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:42:
Er zit inderdaad een hoop meer tijd en werk in dan ik had gedacht toen ik een postje deed op X, haha. Maar ik haal er plezier uit wat me gemotiveerd houdt, zeker met alle positieve reacties vanuit de achterban.

De laatste puntjes gaan nu op de i, dus verwacht de update binnen de komende dagen.
Het is inmiddels alweer even stil rondom de updates, de laatste update is bijna twee maanden geleden geplaatst. Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd hoe het er op dit moment voor staat.

Kun je misschien iets zeggen over de huidige status en wat HW3-eigenaren ongeveer kunnen verwachten? Met name ben ik benieuwd of er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende groepen HW3-bezitters, mensen die FSD in één keer hebben afgekocht, mensen met EAP en mensen zonder EAP.

  • carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 09:56
Er is een update op HW3claim.nl! Klinkt heel serieus! BNR heeft het ook opgepakt; https://www.bnr.nl/nieuws...-om-verbreken-fsd-belofte

[ Voor 57% gewijzigd door carfan op 18-06-2026 20:47 ]


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Misschien logischer om dan het linkje naar de claim zelf te delen: https://hw3claim.nl/updates/dit-is-de-claim

Ik zit mij af te vragen wat ik in die calculator moet invullen, ik heb mijn M3 tweedehands gekocht maar wel met FSD. Ik heb er dus niet direct voor betaald, maar het was wel doorslaggevend om voor deze auto te gaan.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Je kan wel gaan claimen, maar volgens mij zou dat alleen kunnen gelden voor diegene die daadwerkelijk voor FSD betaald hebben (en dat zwart op wit hebben staan).
Zonder een schriftelijke garantie is een belofte (als die al als zodanig gemaakt is) niet meer dan een geweldig goed verkooppraatje voor een auto die precies datgene doet waar hij op dat moment voor gemaakt is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 14:23
Beekforel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:56:
Misschien logischer om dan het linkje naar de claim zelf te delen: https://hw3claim.nl/updates/dit-is-de-claim
Hierin lees ik dat Tesla nooit een goedkeuring voor HW3 heeft aangevraagd bij de RDW. Dit lijkt me logisch, want FSD14 werkt niet op HW3.

Daarvoor wordt V14Lite binnenkort gereleased. Daarvoor zal Tesla dan waarschijnlijk een aanvraag doen voor HW3. Mocht deze goedgekeurd worden door de RDW, vervalt dan niet de hele claim?

Ik lees in de claim namelijk nergens iets voor Supervised en Unsupervised, waar het volgens mij oorspronkelijk over ging (HW3 kan geen Unsupervised wat destijds wel is beloofd?).

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Hierin lees ik dat Tesla nooit een goedkeuring voor HW3 heeft aangevraagd bij de RDW. Dit lijkt me logisch, want FSD14 werkt niet op HW3.

Daarvoor wordt V14Lite binnenkort gereleased. Daarvoor zal Tesla dan waarschijnlijk een aanvraag doen voor HW3. Mocht deze goedgekeurd worden door de RDW, vervalt dan niet de hele claim?

Ik lees in de claim namelijk nergens iets voor Supervised en Unsupervised, waar het volgens mij oorspronkelijk over ging (HW3 kan geen Unsupervised wat destijds wel is beloofd?).
Nogmaals, V14Lite op de huidige HW3 auto's (mogelijk uitgezonderd laat legacy model Y modellen) gaat ook niet goedgekeurd worden omdat de camera's in de cabine niet afdoende zijn qua kijkhoek. Het stuur en de handen zijn niet voldoende zichtbaar. Er zal dus ook hardware vervangen moeten worden.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 14:23
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:05:
[...]


Nogmaals, V14Lite op de huidige HW3 auto's (mogelijk uitgezonderd laat legacy model Y modellen) gaat ook niet goedgekeurd worden omdat de camera's in de cabine niet afdoende zijn qua kijkhoek. Het stuur en de handen zijn niet voldoende zichtbaar. Er zal dus ook hardware vervangen moeten worden.
Volgens Gemini rijden er zo'n 10.000 laat legacy Model Y's rond in NL (in de EU natuurlijk wel wat meer). De vraag is of Tesla daarvoor de moeite neemt goedkeuring aan te vragen.

Overigens lees ik wel dat het vervangen van de HW3 interieurcamera vrij simpel is, dus wellicht gaan ze dit wel aanbieden, en daarbij helpt die claim dan wel.

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Volgens Gemini rijden er zo'n 10.000 laat legacy Model Y's rond in NL. De vraag is of Tesla daarvoor de moeite neemt goedkeuring aan te vragen.

Overigens lees ik wel dat het vervangen van de HW3 interieurcamera vrij simpel is, dus wellicht gaan ze dit wel aanbieden, en daarbij helpt die claim dan wel.
Dat is natuurlijk waar de claim grotendeels voor gestart is. Niet zozeer om dingen te claimen, maar om druk te zetten op Tesla om hier toch echt iets mee te gaan doen. Het verhaal van Musk over de retrofit en mini factories is leuk, maar is typisch weer een Musk belofte waar het maar bij afwachten is of het uberhaupt wat gaat worden.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:05:
[...]


Nogmaals, V14Lite op de huidige HW3 auto's (mogelijk uitgezonderd laat legacy model Y modellen) gaat ook niet goedgekeurd worden omdat de camera's in de cabine niet afdoende zijn qua kijkhoek. Het stuur en de handen zijn niet voldoende zichtbaar. Er zal dus ook hardware vervangen moeten worden.
Of gewoon handen aan/tegen het stuur houden. Dan hoeft het DMS alleen het gezicht in de gaten te houden. Dat zal een EU brede goedkeuring ook een heel stuk makkelijker maken, want sommige landen (zoals Oostenrijk) staan handen los wettelijk niet toe

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Of gewoon handen aan/tegen het stuur houden. Dan hoeft het DMS alleen het gezicht in de gaten te houden. Dat zal een EU brede goedkeuring ook een heel stuk makkelijker maken, want sommige landen (zoals Oostenrijk) staan handen los wettelijk niet toe
Dat gaat natuurlijk volledig tegen het idee van Full Self Driving in als je alsnog je handen op het stuur moet houden, Supervised of Unsupervised.

Dat ze in de buurt van het stuur moeten blijven lijkt mij een prima alternatief, dat is ook wat er nu gebeurt. De DMS moet kunnen zien wat jij met je handen doet, dus dat je niet aan het pielen bent op je telefoon of een boek vasthoud o.i.d.

Echter kan de HW3 camera dat stukje nou juist niet, hence our predicament ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 19-06-2026 10:16 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:15:
[...]


Dat gaat natuurlijk volledig tegen het idee van Full Self Driving in als je alsnog je handen op het stuur moet houden, Supervised of Unsupervised.

Dat ze in de buurt van het stuur moeten blijven lijkt mij een prima alternatief, dat is ook wat er nu gebeurt. De DMS moet kunnen zien wat jij met je handen doet, dus dat je niet aan het pielen bent op je telefoon of een boek vasthoud o.i.d.

Echter kan de HW3 camera dat stukje nou juist niet, hence our predicament ;)
Als het als een handen los systeem is verkocht dan heb je een punt, maar FSD Capability is altijd als een hands-on systeem is verkocht. In hoeverre kopers van FSDc beloofd is dat het ooit hands-off zou worden weet ik niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZTsWrS3zHSneyaKcmYeR-N3ywQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRgpPmxkT4A67GVSm0Wbcc1h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 19-06-2026 10:25 ]


  • giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 14:23
pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Als het als een handen los systeem is verkocht dan heb je een punt, maar FSD Capability is altijd als een hands-on systeem is verkocht. In hoeverre kopers van FSDc beloofd is dat het ooit hands-off zou worden weet ik niet
[Afbeelding]
FSD Capability en FSD Supervised zijn 2 afzonderlijke pakketten, zoals te lezen is op de website van Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwI9ABkpNxOUE1zgvTRfBO9FeA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FLzJkgyBQVCZIHcFm9LaBZ9J.png?f=fotoalbum_large

Op HW3 heet het FSD Capability (is feitelijk EAP, hands-on) en op HW4 heet het FSD Supervised (het volledige pakket, hands-off). De prijs is echter hetzelfde...

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Als het als een handen los systeem is verkocht dan heb je een punt, maar FSD Capability is altijd als een hands-on systeem is verkocht
[Afbeelding]
True, maar het systeem heeft zich ontwikkeld in de tussentijd.

Het gevecht is natuurlijk constant tussen wat het systeem kan en wat het systeem mag. En bij juist dat laatste hebben wij natuurlijk in NL gewoon vette pech.

In de US mag alles met HW3 en FSD V13, en er zijn ook genoeg filmpjes van te vinden dat het nagenoeg gelijk functioneert als HW4 met FSD V14, op het ontbreken van een aantal functies zoals FSD from park to destination achteruit rijden en parkeergarages e.d. Maar dat verschil zal met V14Lite een stuk minder groot worden.

Mensen zijn dus vooral pist dat het kennelijk in de US allemaal wel mag en in Nederland niet. Vraag is dan inderdaad wel in hoeverre dit de schuld is van Tesla of van de EU/NL. Ik neig nog steeds naar het laatste...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:36:
[...]


True, maar het systeem heeft zich ontwikkeld in de tussentijd.

Het gevecht is natuurlijk constant tussen wat het systeem kan en wat het systeem mag. En bij juist dat laatste hebben wij natuurlijk in NL gewoon vette pech.

In de US mag alles met HW3 en FSD V13, en er zijn ook genoeg filmpjes van te vinden dat het nagenoeg gelijk functioneert als HW4 met FSD V14, op het ontbreken van een aantal functies zoals FSD from park to destination achteruit rijden en parkeergarages e.d. Maar dat verschil zal met V14Lite een stuk minder groot worden.

Mensen zijn dus vooral pist dat het kennelijk in de US allemaal wel mag en in Nederland niet. Vraag is dan inderdaad wel in hoeverre dit de schuld is van Tesla of van de EU/NL. Ik neig nog steeds naar het laatste...
Dat hands-off zou zomaar de reden kunnen worden waarom FSD Supervised niet in de EU wordt goedgekeurd, met name off-highway. Daar heeft Tesla nl. de vrijstelling voor moeten regelen met de RDW omdat ook de nieuwste EU regels dat niet toestaan. Als echter lokale wetgeving het ook niet toestaat staat de deur open voor die landen om tegen te gaan stemmen en geeft het ze zelfs de mogelijkheid om, indien de EU het wel goedkeurd, het alsnog niet toe te staan zonder handen aan het stuur

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 19-06-2026 10:45 ]


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:15:
[...]


Dat gaat natuurlijk volledig tegen het idee van Full Self Driving in als je alsnog je handen op het stuur moet houden, Supervised of Unsupervised.

Dat ze in de buurt van het stuur moeten blijven lijkt mij een prima alternatief, dat is ook wat er nu gebeurt. De DMS moet kunnen zien wat jij met je handen doet, dus dat je niet aan het pielen bent op je telefoon of een boek vasthoud o.i.d.

Echter kan de HW3 camera dat stukje nou juist niet, hence our predicament ;)
Je moet de HW3 camera niet generaliseren. Zoals je zelf al schrijft hebben de latere modellen wel een goed camera voldoende laten zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAk3b3o3nNVukDNLlltNGRcsmyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VV60amRwArcoh2usJRUfkXF.png?f=fotoalbum_large

Een oude HW3 komt niet verder dan halverwege de voorstoelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-t0y1lt4xsUyb87Isl3j3Q407s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryTcHthEKBcI98TYlCaBNdGu.webp?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

winwiz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Je moet de HW3 camera niet generaliseren. Zoals je zelf al schrijft hebben de latere modellen wel een goed camera voldoende laten zien. [Afbeelding]

Een oude HW3 komt niet verder dan halverwege de voorstoel[Afbeelding]
Inderdaad zoals ik het zelf al zeg. Latere model Y's inderderdaad.

Dus wat is je punt?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:42
Damian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:50:
[...]


Inderdaad zoals ik het zelf al zeg. Latere model Y's inderderdaad.

Dus wat is je punt?
Dat schreef je in een andere post. Omdat je schreef Echter kan de HW3 camera dat stukje nou juist niet,..... krijg je het gevoel dat geen enkele goed genoeg is.

Ik weet niet of latere HW3 M3 ook voorzien zijn de betere interieur camera zo niet dan kun je dat stellen voor elke HW3 M3 en ouder dan november 2023 (?) MY

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Los van of het FSD Supervised wel of niet kan op een HW3 auto met eventuele aanpassingen. Heeft TESLA een juridische verplichting om dit NU te implementeren op een HW3 auto? Of hebben ze alleen de verplichting om met een oplossing te komen zodra FSD Unsupervised beschikbaar is?

Update: Even aan Gemini gevraagd en die concludeert dat TESLA nu niet die verplichting heeft maar straks wel als unsupervised beschikbaar is. En over v14 lite is de conclusie dat dit gebruikt gaat worden als een juridische schild als “we zijn bezig met een software-oplossing voor HW3".

Maar goed, Gemini is geen jurist.

[ Voor 113% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-06-2026 13:37 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste