Life is too short to drive boring cars
[ Voor 32% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-04-2026 20:13 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Je bent ook genaaid, er is je lucht verkocht.YumYum schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:24:
Ik kan me niet voorstellen dat mijn gammele oude model X uit 2017, met FSD en HW3, ooit iets meer zelfstandig kan doen dan op de oprit bezwijken onder haar eigen gewicht. Had vroeger nog wel eens de hoop dat ze zelfstandig naar de garage kon rijden voor service. Maar ja, ze had ook heimwee naar de SeC, en moest minimaal om de 5000km service hebben.
Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Elon de FSD premie terugbetaald, want ik voel me na 9 jaar nog steeds genaaid.
De update is nog steeds aan het downloaden.. Toch meer een gevalletje van slecht wifi bereik van de auto dan de grootte van de download denk ik. Ik zal alsnog terugkomen op mijn vorige post wanneer het eindelijk wel gelukt is.Mrosi schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:39:
[...]
Is de update ondertussen binnen? Ben wel benieuwd of deze inderdaad zoveel beter gaat zijn zoals hier eerder is aangegeven.
Excuus! Ik hoop dat het nu helderder is voor nieuwe lezers?!We Are Borg schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:36:
[mbr]@carfan wil je de topicstart aanvullen tot een volwaardige topicstart? Ik snap de insteek voor HW3 specifiek maar dan wel met een betere topicstart[/]
Dit begint echt een lotgenotenclub te worden. 😉
Ik hoop spoedig op echt nieuws over HW3. Het is nu nog veelal speculeren.
Daar was even sprake van. Maar nu heeft Elon het over 14lite voor HW3. Maar er is nog niets concreet, ook niet of 14lite hier überhaupt mag draaien van de RDW op HW3 hardware.Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:50:
Destijds, lees een paar jaar terug, was er toch sprake van dat HW3 zou worden verwisseld naar HW4 als het eindelijk live ging?
[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 20:58 ]
Ja indd. Hier een model Y van maart 2024 met HW3. Auto is 2 jaar oud 🤔carfan schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:49:
Tjonge dat er nog zulke nieuwe Tesla's (2024) HW3 hebben. Dat is wel echt naar, zeker als je het niet wist.
Dit begint echt een lotgenotenclub te worden. 😉
Ik hoop spoedig op echt nieuws over HW3. Het is nu nog veelal speculeren.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Tuurlijk zou dat mooi zijn voor ze, en voor ons. Ze zouden het vast graag aanbieden op elke tesla die ooit de weg op is gegaan. Maar zo eenzijdig is het niet.Henielma schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:59:
Volgens mij heeft Tesla er echt wel belang bij om ook HW3 te gaan supporten met supervised FSD omdat ze er belang bij hebben om veel abo's te verkopen. Er zijn veel meer HW3 auto's in omloop in Europa dan HW4.
Het moet ook nog mogelijk zijn en financieel gezien uitkomen voor ze
Daarnaast zou het ook fijn zijn als ze ook wat concreter kunnen zijn over hun plannen voor FSD Supervised in Nederland / Europa.
Als we op deze vragen geen antwoorden krijgen binnenkort, misschien leuk om dan een uno reverse card te doen om Tesla mails te sturen met deze vragen? Een beetje zoals zij ons aanmoedigde om het RDW te mailen. Wat denken jullie?
Dat is zo, maar ze zijn er wel mee bezig om met de oude hardware meer functionaliteit te bieden. Onderstaande post op X heeft het over een Tesla patent om sneller/meer video data te kunnen verwerken op oudere hardware:Erdebee schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:52:
[...]
Tuurlijk zou dat mooi zijn voor ze, en voor ons. Ze zouden het vast graag aanbieden op elke tesla die ooit de weg op is gegaan. Maar zo eenzijdig is het niet.
Het moet ook nog mogelijk zijn en financieel gezien uitkomen voor ze
https://x.com/tslaming/status/2012390276208447805
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Het uitbrengen van een FSD lite version voor HW3 is een tijdelijk lapmiddel, misschien in de hoop dat de aangeschafte FSD op HW3 vanzelf uitsterven.
Elon heeft het ooit gehad over een mogelijke hardware upgrade, maar mogelijk is het afkopen goedkoper voor Tesla. Mogelijk in de vorm dat je FSD mag meenemen als je een nieuwe Tesla koopt en je huidige Tesla HW3 of lager heeft.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Het abonnement is er gekomen zodat Musk makkelijker zijn bonus kan halen. Overigens zit in de Model Y Robotaxi met FSD Unsupervised gewoon HW4, net als in de CyberCabHansRemmerswaal schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:33:
Ik vermoed dat ze het abonnement hebben geïntroduceerd, ter vervanging van de volledige aanschaf, omdat ze inzien dat voor de uiteindelijke FSD (unsupervised) ook HW4 niet krachtig genoeg is.
Het uitbrengen van een FSD lite version voor HW3 is een tijdelijk lapmiddel, misschien in de hoop dat de aangeschafte FSD op HW3 vanzelf uitsterven.
Elon heeft het ooit gehad over een mogelijke hardware upgrade, maar mogelijk is het afkopen goedkoper voor Tesla. Mogelijk in de vorm dat je FSD mag meenemen als je een nieuwe Tesla koopt en je huidige Tesla HW3 of lager heeft.
MY december 2024, ook met HW3. Maar als type goedkeuring voor HW4 is, dan heb ik weinig hoop voor HW3 zeker als ze daar dan ook nog eerst een andere fsd-light voor moeten makenlanedirt schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:57:
Ik heb zelf een Model Y van april 2024. Ik dacht dat deze al de laatste HW versie had, maar nu dat ik beter heb gekeken zie ik dat deze nog op de oudere HW3 draait. Waarschijnlijk was dit dus (helaas) een van de laatste Model Y's met HW3 die van de band is gerold.
Heb gisteren toen ik het nieuwsbericht zag als impuls aankoop wel direct de 100 euro per maand self-driving optie gekocht via de app, in de veronderstelling dat ik dan de update ook wel snel zou krijgen. Maar nog niks gekregen, en ik twijfel of dit nog gaat komen met HW3.
Zou wel jammer zijn dat een 2 jaar oude Model Y al niet meer up-to-date is. Kreeg verder ook geen waarschuwing bij de abonnements aankoop.
Als het werkt, voelt het een beetje als een lolly die je krijgt, nadat je iets voor E7500 hebt aangeschaft enkele jaren geleden en nu nog niet werkende is.
Supervised FSD is waarschijnlijk level 3. Robotaxi waarschijnlijk level 4 (geo-fenced) en zou het kunnen zijn dat een operator of afstand meekijkt/ingrijpt. Level 5 is toekomst.pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:51:
[...]
Het abonnement is er gekomen zodat Musk makkelijker zijn bonus kan halen. Overigens zit in de Model Y Robotaxi met FSD Unsupervised gewoon HW4, net als in de CyberCab
Mijn inschatting is dat voor level 5, wat Tesla ons heeft voorgehouden met FSD, HW4 niet voldoende is. Door over te stappen van een eenmalige aanschaf naar een abonnement kan Tesla in de toekomst een ander abonnement aanbieden die helaas een andere HW versie vereist zonder dat ze verplicht alle Tesla’s met aangeschafte FSD moeten upgraden.
Met HW3 werkt het wat mij betreft voor geen meter. Er is een limiet van 6 meter en zelfs als je naast de auto staat, heeft die helaas moeite.. het enige dat mij positief heeft verrast is automatisch inparkeren.DJustin schreef op maandag 13 april 2026 @ 05:16:
Ik heb het FSD pakket op mijn auto zitten. Ik heb ergens gelezen dat smart-summon nu wel werkt op grotere afstanden? Ik heb het zelf (nog) niet getest, i.v.m. nachtdiensten en ook geen groot "niet openbaar" terrein in de buurt om te testen.
Als het werkt, voelt het een beetje als een lolly die je krijgt, nadat je iets voor E7500 hebt aangeschaft enkele jaren geleden en nu nog niet werkende is.
Ik las in het grote FSD topic dat er voor HW4 een groter limiet beschikbaar is na de FSD update.
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 07:54 ]
Meer kan vertellen. Hw3 eigenaar hier
Weet iemand hier of dat NU nog steeds mogelijk is, en voor welke types?
Er is geen beta, dat is geen FSD dat draait.MarcoEV schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
Ik heb vorige week een Model Y met HW3 (juni '23 levering) in ontvangst genomen, en daarbij van de verkoper ook het FSD pakket op mijn account gekregen. Ik ben ook benieuwd hoe HW3 en FSD zich gaat ontwikkelen, omdat ik al wel de beta variant aan heb staan (wat dan een soort EAP is?).
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Met suggesties om rijstroken te wisselen, afritten te nemen en dergelijke die je kan bevestigen met je richtingaanwijzer.
Dat is EAP inderdaad.MarcoEV schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:45:
Dan hoop ik dat ik met HW3 alsnog FSD kan krijgen, en zal dit EAP zijn gok ik?
Met suggesties om rijstroken te wisselen, afritten te nemen en dergelijke die je kan bevestigen met je richtingaanwijzer.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Had het laatst met mijn pa (gepensioneerde monteur en APK keurmeester) erover. Doordat NL nu goedkeuring heeft gegeven, geldt het voor héél Europa. Zo werkt het óók met type goedkeuringen voor auto's.minetorpia schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:05:
Persoonlijk vind ik dat Tesla wel wat perspectief mag geven voor HW3 eigenaren. Het minste wat ze kunnen doen is duidelijkheid geven of de RDW goedkeuring enkel is voor HW4.
Daarnaast zou het ook fijn zijn als ze ook wat concreter kunnen zijn over hun plannen voor FSD Supervised in Nederland / Europa.
Als we op deze vragen geen antwoorden krijgen binnenkort, misschien leuk om dan een uno reverse card te doen om Tesla mails te sturen met deze vragen? Een beetje zoals zij ons aanmoedigde om het RDW te mailen. Wat denken jullie?
Ik ken hem, hij heeft zelf een HW4 auto. Wat en wanneer HW3 ondersteunt wordt kan hij je ook niet vertellen, hij heeft veel kennis, ook van de wetgeving, maar is geen Tesla insider ;-)bkwonnn schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:32:
Kent iemand Kees Roeland , of roelandschap? Die lijkt heel veel te weten. Denk dat hij ons wel
Volgens de website van Tesla kan dat nog steeds ja. https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transferCass schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:38:
Enkele maanden geleden (februari) kon ik mijn HW3 M3 bij Tesla inruilen voor een nieuw auto (3 of Y) en FSD over laten zetten.
Weet iemand hier of dat NU nog steeds mogelijk is, en voor welke types?
Volgens mij was hij gewoon wat in de war in zijn post op X. Even later zij hij dat het wel HW4 betrof.bkwonnn schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:32:
Kent iemand Kees Roeland , of roelandschap? Die lijkt heel veel te weten. Denk dat hij ons wel
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik heb een HW3 Model Y (maart 2023) en die beschikt over de nieuwe IR-camera waarbij ook het stuur zichtbaar is.Damian schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:25:
Ik ken iemand die de tests voor de RDW doet. Zij hebben zoals al 100 keer eerder aangegeven alleen getest met HW4 en FSD v14. De reden hiervoor is het DMS, Driver Monitoring System. Dit heeft Tesla op HW3 nog niet op het niveau van HW4 zitten, vooral omdat de camera's van HW3 anders zijn. De bal ligt nu bij Tesla om te bewijzen dat ze dit op het niveau van HW4 kunnen brengen, dan is er een weg mogelijk. Verwachting is wel dit jaar ergens.
Voor zover ik weet is dit hetzelfde type camera als in HW4 wordt gebruikt.
Is er ergens bevestigd dat er uitsluitend met HW4 getest is?
Dat bevestig ik toch zojuist?Ploempie schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:30:
[...]
Ik heb een HW3 Model Y (maart 2023) en die beschikt over de nieuwe IR-camera waarbij ook het stuur zichtbaar is.
Voor zover ik weet is dit hetzelfde type camera als in HW4 wordt gebruikt.
Is er ergens bevestigd dat er uitsluitend met HW4 getest is?
En de Model Y is inderdaad de uitzondering.
[ Voor 12% gewijzigd door Damian op 13-04-2026 09:35 ]
Dus jij geeft aan; verwacht geen FSD lite op een HW3 voertuig in de komende weken/maanden? In hoeverre kan ik vertrouwen op jouw bron? Want als dat echt zo is, dan annuleer ik het FSD abonnement voor mijn HW3 Model 3 per direct.Damian schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:34:
[...]
Dat bevestig ik toch zojuist?
[Afbeelding]
Weet je zeker dat je het fsd pakket hebt? "Fsd computer" is niet hetzelfde als het pakket, maar je zou dit in de app helemaal onderaan bij specificaties en garantie moeten zien:MarcoEV schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
Ik heb vorige week een Model Y met HW3 (juni '23 levering) in ontvangst genomen, en daarbij van de verkoper ook het FSD pakket op mijn account gekregen. Ik ben ook benieuwd hoe HW3 en FSD zich gaat ontwikkelen, omdat ik al wel de beta variant aan heb staan (wat dan een soort EAP is?).
Ik heb nergens een officiële communicatie van Tesla of RDW hierover gezien.turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:43:
[...]
Dus jij geeft aan; verwacht geen FSD lite op een HW3 voertuig in de komende weken/maanden? In hoeverre kan ik vertrouwen op jouw bron? Want als dat echt zo is, dan annuleer ik het FSD abonnement voor mijn HW3 Model 3 per direct.
Dat klopt, ik ook niet. Maar @Damian geeft aan iemand te kennen die (rij)testen uitvoert voor de RDW.HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:46:
[...]
Ik heb nergens een officiële communicatie van Tesla of RDW hierover gezien.
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 13-04-2026 09:55 . Reden: Crossposten is niet nodig: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85053972#85053972 ]
Dank voor je reactie.xepyonx schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:45:
[...]
Weet je zeker dat je het fsd pakket hebt? "Fsd computer" is niet hetzelfde als het pakket, maar je zou dit in de app helemaal onderaan bij specificaties en garantie moeten zien:
[Afbeelding]
In de app heb ik staan:
Full Self-Driving (Supervised)
Autopilot
Zwart en wit premium interieur
Midnight Silver Metallic (PMNG)
En dan nog zaken als velgen, 5-zits en overige standaard dingen.
Ik ken de huidige president van amerika. Niet een van mijn beste vrienden, maar hij kon me wel vertellen dat je beter geen dingen kan aanschaffen die nog niet bevestigd zijn, zeker bij tesla niet gezien hun historie met fsd beloftes.turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:47:
[...]
Dat klopt, ik ook niet. Maar @Damian geeft aan iemand te kennen die (rij)testen uitvoert voor de RDW.
Verder vindt hij elon nog steeds een eikel.
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen echt alles online van wildvreemden aannemen, maar misschien ben ik wel vreemd daarin
WauwWasmachine schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:49:
Ook hier deel ik even mijn pareltje van zojuist om meer informatie te krijgen over de typegoedkeuring. Van RDW-klantenservice moeten we het in ieder geval niet hebben.
[Afbeelding]
Gelukkig is de klantenservice niet dezelfde afdeling als de afdeling die de typegoedkeuringen doet.
Dan heeft de verkoper niet gelogen en heb je inderdaad fsd.MarcoEV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:50:
[...]
Dank voor je reactie.
In de app heb ik staan:
Full Self-Driving (Supervised)
Autopilot
Zwart en wit premium interieur
Midnight Silver Metallic (PMNG)
En dan nog zaken als velgen, 5-zits en overige standaard dingen.
Nu maar afwachten wat tesla voor hw3 owners nog in petto heeft.
Zulke inside information is zeer welkom. Ik hoop dat Tesla snel komt met een officiële communicatie hierover met het plan voor HW3.turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:47:
[...]
Dat klopt, ik ook niet. Maar @Damian geeft aan iemand te kennen die (rij)testen uitvoert voor de RDW.
De eerste "officiële" bevestiging van Tesla dat de goedkeuring alleen voor HW4 is...
Als ik het beeld zo zie ligt het niet aan de camera zelf maar de plaatsing ervan. De HW3 versie staat een tikkeltje meer naar bovenDamian schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:34:
[...]
Dat bevestig ik toch zojuist?
[Afbeelding]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het ligt niet alleen aan de camera, dit is mijn camera en het is toch echt HW3 helaaswinwiz schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:17:
[...]
Als ik het beeld zo zie ligt het niet aan de camera zelf maar de plaatsing ervan. De HW3 versie staat een tikkeltje meer naar boven
In Australië zitten ze ook te wachten op de HW3 goedkeuring, deze zou rond Q2 dit jaar mogelijk komen. Geeft toch wel hoop, echter lijken de wegen in Australië toch wel wat meer op die van de USA dan hier in Nederland.carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:22:
Die camera lijkt mij toch zeer makkelijk te verhelpen! Maar dan zit je nog steeds met verouderde hardware...
Ik heb hetzelfde. Een stukje stuur is zichtbaar.otte93 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:26:
[...]
Het ligt niet alleen aan de camera, dit is mijn camera en het is toch echt HW3 helaas
[Afbeelding]
Jij hebt een Model Y, die heeft een andere interieurcamera (met infrarood sensor en een grotere lens). Bij mijn Model 3 kan ik het stuur niet zien.carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:30:
[...]
Ik heb hetzelfde. Een stukje stuur is zichtbaar.
[Afbeelding]
Hij mag uiteraard niet te veel zeggen en houdt het ook cryptisch. "Dit jaar mogelijk" is wat hij er van kan maken. En of de aanschaf voor jou rechtvaardig is kan ik natuurlijk niet zeggen. Als het December 2026 gaat worden heb jij een jaar voor EAP betaald, daarvan kan alleen jij bepalen of het je dat waard is. Ik heb de aanschaf gedaan een hele tijd terug, dus voor mij maakt het niet uit een maandje meer of minder.turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:43:
[...]
Dus jij geeft aan; verwacht geen FSD lite op een HW3 voertuig in de komende weken/maanden? In hoeverre kan ik vertrouwen op jouw bron? Want als dat echt zo is, dan annuleer ik het FSD abonnement voor mijn HW3 Model 3 per direct.
1. HW4 volledig aanpassen zodat het in een HW3 auto kan. Moeten ze dus ook een hele nieuwe productielijn voor maken.
2. De hardware en installatiekosten van zo’n operatie voor een enorm aantal auto’s
3. Ze kunnen dan niet meer FSD upsellen aan huidige HW3 eigenaren die nog geen FSD hebben.
In de VS zullen ze waarschijnlijk wel een FSD 14 lite krijgen. Gezien de moeite waarmee HW4 is goedgekeurd hier in NL, ben ik bang dat we hier geen FSD Supervised gaan krijgen voor HW3 eigenaren in de komende jaren / ooit. Hopelijk heb ik ongelijk.
Voor die wildvreemden heeft Tweakers het Karma bedacht en 44k maakt het een stuk makkelijker om daar iets van aan te nemenxepyonx schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen echt alles online van wildvreemden aannemen, maar misschien ben ik wel vreemd daarin
Heb vanochtend contact gehad met een medewerker, maar dit was totaal niet verhelderend. Gaf geen antwoord op mijn vragen. Enige wat hij zei was dat er FSD capability is en FSD supervised, maar hier verder geen toelichting op gegeven. Toen ik hierover om toelichting vroeg, is chat beeindigd.
Ik snap dat HW3 in lastig pakket zit, maar had eerlijk gezegd toch op wat meer gehoopt mbt mensen die al lang wachten.
Y'24
No mate. Het gaat juist behoorlijk dramatisch in Australië. Na de initiële uitrol naar alleen HW4 zit men daar nog steeds op FSD v13 en vind er geen enkele communicatie plaats hoe en wanneer nu verder. Heb al vele X posts gezien van Aussies die jaloers zijn op de manier hoe er door Tesla Europa wordt gecommuniceerd (misschien wel omdat het vanuit AMS wordt gedaan)Zenety schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:27:
[...]
echter lijken de wegen in Australië toch wel wat meer op die van de USA dan hier in Nederland.
Het lijkt er op dat je nu €99 moet betalen voor FSD wat in feite EAP is en je maar moet hopen/afwachten of het ooit FSD gaat worden.
Als aanvulling. Bij de koopversie was EAP toch ook ruwweg de helft van FSD?
[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 13-04-2026 11:30 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het nadeel van HW3 op een 2019-model is ook nog de Intel Atom-processor.Drpjnr11 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:21:
2019 M3 HW3 eigenaar.
Heb vanochtend contact gehad met een medewerker, maar dit was totaal niet verhelderend. Gaf geen antwoord op mijn vragen. Enige wat hij zei was dat er FSD capability is en FSD supervised, maar hier verder geen toelichting op gegeven. Toen ik hierover om toelichting vroeg, is chat beeindigd.
Ik snap dat HW3 in lastig pakket zit, maar had eerlijk gezegd toch op wat meer gehoopt mbt mensen die al lang wachten.
De iets meer recentere auto's op hardware 3 hebben de AMD Ryzen-processor
De interface op mijn Model 3 uit 2019 is echt vele malen trager dan op onze Model Y, die uit 2024 komt..
Ik wacht het ook allemaal geduldig af. Je kunt er toch niet zoveel aan doen. Het enige wat ik inderdaad hoop, is dat Tesla wel die verantwoordelijkheid voelt om de early adopters, die eigenlijk nog geen nieuwe auto hebben maar op een verouderde hardwareversie zitten, toch geholpen te worden of ergens gecompenseerd te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 13-04-2026 11:33 ]
Als we massaal contact blijven opnemen met Tesla, verwacht ik dat ze op een gegeven moment wel iets van duidelijkheid zullen geven.RvV schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:24:
Ik verwacht dat ze bij Tesla instructies hebben gekregen echt 0,0 meer te melden over HW3. Voorlopig zit er voor de geinteresseerden weinig anders op dan gewoon af te wachten.
Dit spreekt die bron van de RDW dus weer 100% tegen.....StefanNDA schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
Net gechat met Tesla service en er lijkt toch wat hoop te zijn als ik hem mag geloven.
[Afbeelding]
Wat een shitshow
Niet helemaal natuurlijk. Hij geeft ook aan dat ze er mee bezig zijn, maar dat de bal voor nu bij Tesla ligt. Die zullen echt met iets als FSD v14 Lite moeten komen met betere DMS voordat het feestje voor HW3 kan beginnen.carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]
Dit spreekt die bron van de RDW dus weer 100% tegen.....
Wat een shitshow
De interface doet alleen visualisatie, heeft weinig met het FSD stuk te maken.Dix0r schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:31:
[...]
Het nadeel van HW3 op een 2019-model is ook nog de Intel Atom-processor.
De interface op mijn Model 3 uit 2019 is echt vele malen trager dan op onze Model Y, die uit 2024 komt..
Ik wacht het ook allemaal geduldig af. Je kunt er toch niet zoveel aan doen. Het enige wat ik inderdaad hoop, is dat Tesla wel die verantwoordelijkheid voelt om de early adopters, die eigenlijk nog geen nieuwe auto hebben maar op een verouderde hardwareversie zitten, toch geholpen te worden of ergens gecompenseerd te worden.
[ Voor 47% gewijzigd door Damian op 13-04-2026 11:48 ]
Ik heb nog geen ervaring met AMD en/of HW4, maar geloof dat zeker! Enige wat we kunnen hebben is inderdaad geduld, maar een duidelijke communicatie of een roadmap was wel op zijn plaats geweest. Desnoods even verduidelijking dat HW3 niet onder huidig release valt, dan hoeven we nu in ieder geval niks te verwachten. Enige wat er nu speelt is v14 lite, maar enige concrete info vanuit Tesla hierover is (volgens mij) van een meeting van half jaar geleden.Dix0r schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:31:
[...]
Het nadeel van HW3 op een 2019-model is ook nog de Intel Atom-processor.
We zullen het zien.
Ik neem aan dat Tesla niet voor elke aanpassing van FSD weer bij de RDW langs hoeft te gaan. Als FSD nu onder bepaalde voorwaarden is toegestaan in Nederland kan het toch best zo zijn dat met software aanpassingen deze ook op HW3 hardware kan draaien in de nabije toekomst? Het zou niet eens zo onlogisch zijn als ze de laatste 18 maanden bezig zijn geweest met een FSD 14 lite version voor de EU markt omdat in USA toch al FSD op HW3 bestaat...carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]
Dit spreekt die bron van de RDW dus weer 100% tegen.....
Wat een shitshow
Zoals te lezen is dat geen hoop omdat het geen FSD is maar EAP in een duur abonnement.Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
Hier ook een HW3 model Y (medio 2024). Ik heb sinds dit weekend wel ineens de software upgrade a 99 euro in de app beschikbaar, die stond er eerder nog niet bij. Wellicht is dat een teken van hoop?
Ik hoop het!HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]
Ik neem aan dat Tesla niet voor elke aanpassing van FSD weer bij de RDW langs hoeft te gaan. Als FSD nu onder bepaalde voorwaarden is toegestaan in Nederland kan het toch best zo zijn dat met software aanpassingen deze ook op HW3 hardware kan draaien in de nabije toekomst? Het zou niet eens zo onlogisch zijn als ze de laatste 18 maanden bezig zijn geweest met een FSD 14 lite version voor de EU markt omdat in USA toch al FSD op HW3 bestaat...
Misschien moeten ze het dan niet "Full Self Driving Capability" op de factuur noemen.carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]
Zoals te lezen is dat geen hoop omdat het geen FSD is maar EAP in een duur abonnement.
Het zit hem in Capability.Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
[...]
Misschien moeten ze het dan niet "Full Self Driving Capability" op de factuur noemen.
HW4 heeft daar wel FSD staan.
De ratten!carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:56:
[...]
Het zit hem in Capability.
HW4 heeft daar wel FSD staan.
Direct nadat hij er was kocht ik het in de hype. (49 euro voor mij want ik heb al eap).
En dan blijkt dat het totaal niks heeft toegevoegd (aan echte waarde).
Als ze nu gewoon alleen dit voor hw4 hadden gedaan was dit een stuk duidelijker geweest....
Daarom gaf ik ook aan splitsen. €50 voor een EAP abo en later €49 voor FSD als het uitkomtcrryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:58:
Ik snap niet dat ze voor hw3 de optie tot het abbo bieden.
Direct nadat hij er was kocht ik het in de hype. (49 euro voor mij want ik heb al eap).
En dan blijkt dat het totaal niks heeft toegevoegd (aan echte waarde).
Als ze nu gewoon alleen dit voor hw4 hadden gedaan was dit een stuk duidelijker geweest....
Ja ik snap je, maar helaas is dit niet zo. Zeker voor EAP bezitters is dit gewoon een scam. Heb een service verzoek ingedient voor een refund we gaan t zien.winwiz schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]
Daarom gaf ik ook aan splitsen. €50 voor een EAP abo en later €49 voor FSD als het uitkomt
Heb ook een refund aangevraagd middels een service verzoek en het direct opgezegd, maar dan is de opzegtermijn alsnog maand. Dit is voor mij geen €99,- waard.crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:03:
[...]
Ja ik snap je, maar helaas is dit niet zo. Zeker voor EAP bezitters is dit gewoon een scam. Heb een service verzoek ingedient voor een refund we gaan t zien.
Voor de mensen die "Full Self-Driving Capability" (HW3) hebben aangeschaft (abo). Hoe goed werkt die wisselen van rijstrook en navigeren.
Wellicht handig om een maandje te abonneren ivm vakantie.
Gewoon zoals met EAP lijkt mij, want dat is het wat je krijgt.sweebee schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
Had 't al in het algemene topic gevraagd maar wellicht is dit een betere locatie;
Voor de mensen die "Full Self-Driving Capability" (HW3) hebben aangeschaft (abo). Hoe goed werkt die wisselen van rijstrook en navigeren.
Zelf richtingaanwijzer aanslingeren.
Voor mij is het waardeloos.. Om de functies te gebruiken moet ik op een snelweg rijden, maar daar kom ik nagenoeg nooit bij in de buurt.sweebee schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
Had 't al in het algemene topic gevraagd maar wellicht is dit een betere locatie;
Dit zegt mijn glazen bol.
Voor wat het waard is: mijn auto heeft standaard Autopilot en in de bevestiging staat ook dat mijn FSD Capability weer wordt omgezet naar Autopilot. @pdidi
[ Voor 25% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 12:31 ]
Abonnement zou ik echt niet nemen. Het automatisch navigeren wil je de constant op andere stroken sturen, terwijl je goed zit. Daardoor heb je er zo goed als niets aan, omdat je zal aanleren dat die lane changes toch niet kloppen.sweebee schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
Van rijstrook wisselen is al helemaal vreselijk, hij is enorm voorzichtig, daardoor duurt het super lang voordat hij een lane change begint of doet het helemaal niet. Nog vervelender is als hij al halverwege is, maar dan toch ineens fel terugstuurt omdat hij zich bedenkt. Ik zet zelfs FSD 90% van de keren uit als ik van rijstrook ga wisselen.
Beter dan dit beschrijven had ik niet kunnen doen :-) Klopt helemaal! Al twee keer een slapende passagier wakker gemaakt, omdat de auto tijdens het lane changen opeens fel ging tegensturen.minetorpia schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:34:
[...]
Abonnement zou ik echt niet nemen. Het automatisch navigeren wil je de constant op andere stroken sturen, terwijl je goed zit. Daardoor heb je er zo goed als niets aan, omdat je zal aanleren dat die lane changes toch niet kloppen.
Van rijstrook wisselen is al helemaal vreselijk, hij is enorm voorzichtig, daardoor duurt het super lang voordat hij een lane change begint of doet het helemaal niet. Nog vervelender is als hij al halverwege is, maar dan toch ineens fel terugstuurt omdat hij zich bedenkt. Ik zet zelfs FSD 90% van de keren uit als ik van rijstrook ga wisselen.
Ik gebruik EAP al een langere tijd en vind de lane change ook erg traag. Op een rustig weg is het geen probleem maar ik merk dat ik meestal heel laat van baan wissel als ik langs iemand rijd om een werkende lane change te krijgen en juist te vroeg mijn baan uitgaat om er langs te gaan omdat die zo tergend langzaam is.minetorpia schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:34:
[...]
Abonnement zou ik echt niet nemen. Het automatisch navigeren wil je de constant op andere stroken sturen, terwijl je goed zit. Daardoor heb je er zo goed als niets aan, omdat je zal aanleren dat die lane changes toch niet kloppen.
Ik had op een gegeven moment mijn richtingaanwijzer op zo'n s3xy button gedaan en toen was het wel chill want dan kon ik met een knopje onder mijn armsteun de auto instrueren om te wisselen van baan. Maar ik merk ook dat ik in 50% van de gevallen de AP breek omdat die niet wilt of te langzaam is. Ik zou zeggen 2% van de gevallen dat die een chaotische fout maakt waarbij die gekke bewegingen maakt om wat voor reden dan ook.
Ik hoop dat als er een soort FSD lite komt voor hw3 (wat ik eerlijk gezegd niet zie gebeuren) dat de EAP zich als FSD gaat gedragen op de snelweg dat hij zelf banen wisselt (zoals immers ook belooft in het EAP pakket). Ik merkte in de VS toen ik FSD gebruikte dat op de snelweg het banen wisselen veel sneller en logischer werkte.
Helaas mijn vriendin ook die wakker wordt van de nutteloze chaotische capriolen van EAPturkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:40:
[...]
Beter dan dit beschrijven had ik niet kunnen doen :-) Klopt helemaal! Al twee keer een slapende passagier wakker gemaakt, omdat de auto tijdens het lane changen opeens fel ging tegensturen.
Nogmaals, Ryzen/Intel doet niets met FSD, alleen de visualisatie is anders.titushenk schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:27:
Ik verwacht dat HW3 wel iets van een FSD supervised functionaliteit zal krijgen. Wellicht alleen op de snelweg en N-wegen. Voor HW3 tesla's met een Ryzen chip verwacht/hoop ik dat er wel wat meer functionaliteit onze kant op komt.
Dit zegt mijn glazen bol.
EAP is absoluut waardeloos, mijn advies is dan ook om er geen cent aan uit te geven.sweebee schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
Lane changes moet je altijd zelf initiëren met richtingaanwijzer èn zelf het stuur licht insturen. Vervolgens beweegt de auto zich onverfijnd als een beginnend bestuurder zich naar de andere strook òf hij smijt m met een flinke ruk terug omdat ie ergens bang van is geworden tijdens de manouvre, soms ook letterlijk zonder dat er ander verkeer om je heen is. Geloof me, dit geeft je een hartverzakking.
Smart summon is onzin want je moet basically naast je auto staan voordat het werkt en dan is het nog hit and miss. Daarnaast lees ik nog veel anecdotes over auto's die tijdens summon schade rijden. Ik heb geen bron voor je paraat, maar op reddit genoeg te vinden.
Het enige goede wat erin meekomt is autopark, maar waarom ze dit ooit achter de EAP wall hebben gestopt vind ik ook wat van.
EAP is het het echt niet waard, maar voordeel van het abo nu is dat je het makkelijker zelf kunt ervaren zonder je spaarrekening open te hoeven trekken.
19km langzamer voor die enkele keer dat je op de snelweg in Duitsland ben (als er al niet 100 werkzaamheden zijn) waardoor je een paar km niet sneller kan dan 201? Echt een heel erg hypothetische situatie, waarin je dan 30 seconden langzamer aankomt. Dat zou echt een non issue zijn voor mij.vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.
Heb ik ook gedaan, Model Y 2024, aanbod was best OK, maar die 5k extra was enkel van toepassing op een 3.vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.
*Tesla inruilpremie is geldig voor Model 3 Achterwielaandrijving, Model 3 Premium Long Range Achterwielaandrijving en Model 3 Premium Long Range All-Wheel Drive voertuigen, besteld tussen 1 april 2026 en 30 juni 2026.
[ Voor 11% gewijzigd door Dignus op 13-04-2026 13:24 ]
Oeps, ik zie het nu ja. Op de MY is het 3000 euro inruilpremie, maar alleen op de RWD en Premium LR RWD. Blijkbaar niet op de Premium AWD en de Performance.Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:17:
[...]
Heb ik ook gedaan, Model Y 2024, aanbod was best OK, maar die 5k extra was enkel van toepassing op een 3.
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door vinci op 13-04-2026 13:29 ]
Geld terug gekregen?turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:30:
Ik heb met mijn HW3 Model 3 de verlenging van het abonnement geannuleerd. Van het weekend een lange rit gemaakt en ik vond het tegenvallen. Uiteraard is dit nog geen FSD, maar in deze vorm is het absoluut geen € 99 p.m. waard.
Voor wat het waard is: mijn auto heeft standaard Autopilot en in de bevestiging staat ook dat mijn FSD Capability weer wordt omgezet naar Autopilot. @pdidi
Niet om gevraagd, loopt gewoon door tot 11 mei. Als er binnen een maand verbeteringen worden doorgevoerd, kan ik het weer verlengen.
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 14:42 ]
:strip_exif()/f/image/Ng0qc8ZwJjrLdni1lECKJJHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KRWZ1BKAYMdsCukyW2WaLkoo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z2FHGgf2PHtBydr0iOFK13Fg.png?f=fotoalbum_large)