warsame schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:16:
Ik heb een Tesla Model Y 2024 met HW3 en momenteel alleen Basic Autopilot. In de Tesla-app krijg ik nu de optie om Full Self-Driving Capability als abonnement te nemen voor €99 per maand.
[...]
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een HW3 Tesla en FSD-abonnement in Nederland/Europa.
Hi! HW3 MY hier. Klopt helemaal wat je daar schrijft, minus de "andere bruikbare functies", want je hebt alles al opgesomd.
Ook dit klopt, want ik heb
deze vraag in mei ook al eens gesteld.
Dank nogmaals voor alle tips. Ik heb toch maar een maand "FSD Capability" genomen en daar in totaal 5900 km mee afgelegd. Een groot deel daarvan was een vakantie in Zwitserland van ongeveer 2400 km retour en 1200 km ter plaatse. Ik wou het gewoon eens meemaken.
Om met de conclusie te beginnen: Ik ben blij dat ik hier geen 7500 euro voor heb neergelegd en zal er ook niet structureel 99 voor willen betalen. Heel misschien dat ik het een volgende vakantie weer neem, maar eigenlijk ben ik ook wel blij dat ik gewoon Basic Autopilot weer terug heb.
De feedback van de eerdere berichten kloppen gewoon. Navigate on Autopilot is hooguit handig om je te waarschuwen voor een naderende afrit als je de kwekmevrouw uit hebt staan. Daarnaast wil het op onbegrijpelijke momenten van rijstrook wisselen, maar eigenlijk ook weer niet omdat je zelf veel te vaak verkeerd zit met het moment van bevestigen. Je wil niet weten hoe vaak ik voor paal heb gereden met een knipperend licht.
Gewoon op eigen initiatief rijstrook wisselen is wel erg relaxed. Als je de momenten uitzoekt lukt het met enige ervaring best goed. Alleen ook hier gebeurt het wel eens dat ie zomaar niet wil, of nog veel erger, ineens halverwege besluit dat het niet gaat en met een ruk en een hoop gepiep weer terug gaat naar de strook waar je vandaan kwam. Of hij wil gewoon niet en dan moet je hem zelf doordrukken. Dat gaat met veel meer weerstand en daardoor minder comfortabel dan met Basic Autopilot.
Daarom ben ik ook wel weer blij dat ik Basic weer terug heb. Als ik daarmee richting aan geef, dan kan ik zonder weerstand die kant op sturen. Okay, Autosteer gaat er dan wel af, maar linksachter mijn stuur zit een S3XY button waar ik hem weer mee aanzet.
(Ja, ik ken de S3XY's Autoresume, maar bepaal liever zelf het moment). Al met al is EAP wel wat fijner, maar gaat vaker de mist in dan de zelfbediening die ik gewend was. Dat maakt het dus ook weer minder comfortabel, vooral voor de passagiers die schrikken van het gestuntel.
Ook heb ik het idee dat phantom brakes wat vaker voorkomen. Ik heb dat bijna nooit met Basic AP, eigenlijk alleen als er iemand over de lijn drift of "plotseling" een invoegstrook op komt draaien. Met EAP komen daar nog plotselinge remacties bij als je terug naar de middenbaan gaat en er rijdt rechts een vrachtwagen wat breed. Maar ik kan me vergissen, de N is te klein voor definitieve uitspraken.
Dan is er Autopark. Dat werkt erg leuk en soepel. Boven verwachting eigenlijk en minstens een miljoen keer beter dan de Autopark die ik ooit op m'n Prius had. Als in: het is best bruikbaar. Maar dan weer alleen op plekken waar ik zelf met hetzelfde gemak parkeer. Ik heb het niet aangedurfd om het op krappe plekjes uit te proberen. Ook geen 99 euro per maand waard, wat mij betreft.
En dan Summon. Tja. Dat is zo veilig dat het nooit werkt. Je staat te ver weg, of simpelweg in de weg. Achteraf had ik er wat meer mee moeten experimenteren, maar op youtube is al genoeg te vinden over hoe matig dat in de praktijk werkt. Ik heb het een keer gebruikt toen ik een steentje in het profiel van mijn band zocht. Erg handig om even een stukje voor en achteruit te rijden om het steentje te vinden. Maar toen ik het een keer wou gebruiken in een diepe parkeergarage, wou het niet werken. Smart Summon heb ik helemaal niet gebruikt. Simpelweg niet meer aan gedacht op momenten dat ik het had kunnen gebruiken.
Al met al, het was leuk om eens een maandje te proberen om eens te weten waar het over gaat, maar meer ook niet. Zeker niet voor 99 euro per maand.
[
Voor 5% gewijzigd door
TwOkkie op 23-07-2026 12:40
. Reden: proofreading ]