Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:25

Boost9898

Software developer

Yaksa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:27:
[...]

Het is niet alleen de camera hé. HW3 heeft verouderde hardware in de computer zitten en veel minder rekenkracht dan de systemen gebaseerd op HW4. Dan kan Tesla wel een Light module ontwikkelen die op de oude hardware geïnstalleerd kan worden maar dan praat je niet over dezelfde functionaliteiten zoals HW4 owners met een abo op FSD(Supervised) hebben.
Tesla zal tevens niet zo happig zijn om bij 100.000 voertuigen een (gratis) upgrade te doen.
Het is eigenlijk wel alleen de camera hé. HW3 krijgt het V14 Lite distilled model, hier rijden ze in Amerika al deels op. Hiervoor hoeft er technisch (en praktisch) gezien niets qua hardware geswapt te worden.

Om aan de RDW regeltjes te voldoen is er een kans dat enkel de interieurcamera vervangen moet worden omdat deze bij de meestel HW3 auto's geen zicht hebben op de handen/het stuur. Dit is ook geen kwestie van een hogere resolutie camera of wat dan ook, enkel de kijkhoek is hier een beperkende factor.

Bovendien acht ik de kans zeker aanwezig gezien het onderstaande. Tesla heeft er juist baat bij om dit mogelijk te maken omdat ze dan FSD S mogelijk kunnen maken op HW3 modellen, dit zijn honderdduizenden potentiële subscribers die 50 a 100 euro per maand kunnen opleveren. De kosten voor een enkele interieurcamera replacement zullen niet het probleem zijn. Wel kan ik me voorstellen dat het DMS softwaremodel uitgebreid moet worden, of ze moeten dezelfde camera/positie gebruiken als in HW4 modellen.
pdidi schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:19:
Eén voordeel: vanaf 1 januari mogen voor DCAS Phase 3 goedgekeurde systemen de handen los op snelwegen EN hoeft de camera de positie van de handen niet meer te zien

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:26

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:52
Eigenlijk niet. Dat er nog geen aanvraag ligt zou waarschijnlijk liggen aan het feit dat V14lite helemaal nog niet is uitgebracht in Europa. Zodra die plannen er wel zijn hoop ik natuurlijk ook dat de aanvraag de deur uit gaat.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• nielsnederveen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:59
Wel slecht dat de Fact Guru van BNR zegt dat er geen driver monitoring zou zijn op HW3. ‘Helaas’ is die er wel, ik mag niet te lang met het infotainment spelen of ik krijg een waarschuwing om de ogen op de weg te houden. Maar er van uitgaande dat de rest klopt wat ze zeggen, interssant wat dit betekend voor een eventuele goedkeuringsprocedure.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36
nielsnederveen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:24:
Wel slecht dat de Fact Guru van BNR zegt dat er geen driver monitoring zou zijn op HW3. ‘Helaas’ is die er wel, ik mag niet te lang met het infotainment spelen of ik krijg een waarschuwing om de ogen op de weg te houden. Maar er van uitgaande dat de rest klopt wat ze zeggen, interssant wat dit betekend voor een eventuele goedkeuringsprocedure.
Mja, daar klopt dus idd geen hol van wat betreft DMS. Er zit toch echt een camera onder m'n spiegel en ik krijg gewoon commentaar als ik te lang m'n ogen niet op de weg hou.

Mijn MY gaat er volgend jaar uit (zakelijke lease). Ik verwacht niet dat ik voor die tijd FSD heb eigenlijk. Of er daarna weer een Tesla komt.. geen idee nog.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 17:28
Hoi allemaal,

Ik heb een Tesla Model Y 2024 met HW3 en momenteel alleen Basic Autopilot. In de Tesla-app krijg ik nu de optie om Full Self-Driving Capability als abonnement te nemen voor €99 per maand.

Ik vraag me af wat ik daar in Nederland/Europa op dit moment concreet extra voor krijg bovenop Basic Autopilot. Met Basic Autopilot heb ik nu adaptive cruise control en autosteer binnen de rijstrook.

Krijg je met het FSD-abonnement bijvoorbeeld daadwerkelijk functies zoals Navigate on Autopilot, automatische rijstrookwissel, Autopark, Summon/Smart Summon, stoplicht- en stopbordherkenning of andere bruikbare functies?

Daarnaast ben ik benieuwd of het zin heeft om dit abonnement nu te nemen vlak voor een lange rit richting Zuid-Europa. Is het op de snelweg merkbaar handiger dan Basic Autopilot, of valt het in Europa door regelgeving/softwarebeperkingen tegen?

Ik hoor graag ervaringen van mensen met een HW3 Tesla en FSD-abonnement in Nederland/Europa.

Alvast bedankt!

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:52
warsame schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:16:
Hoi allemaal,

Ik heb een Tesla Model Y 2024 met HW3 en momenteel alleen Basic Autopilot. In de Tesla-app krijg ik nu de optie om Full Self-Driving Capability als abonnement te nemen voor €99 per maand.

Ik vraag me af wat ik daar in Nederland/Europa op dit moment concreet extra voor krijg bovenop Basic Autopilot. Met Basic Autopilot heb ik nu adaptive cruise control en autosteer binnen de rijstrook.

Krijg je met het FSD-abonnement bijvoorbeeld daadwerkelijk functies zoals Navigate on Autopilot, automatische rijstrookwissel, Autopark, Summon/Smart Summon, stoplicht- en stopbordherkenning of andere bruikbare functies?

Daarnaast ben ik benieuwd of het zin heeft om dit abonnement nu te nemen vlak voor een lange rit richting Zuid-Europa. Is het op de snelweg merkbaar handiger dan Basic Autopilot, of valt het in Europa door regelgeving/softwarebeperkingen tegen?

Ik hoor graag ervaringen van mensen met een HW3 Tesla en FSD-abonnement in Nederland/Europa.

Alvast bedankt!
Advies: lees dit topic eens door.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!
Lees als start deze post (met de voordelen) die een reactie was op mijn post (met de nadelen)

• giel073
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:16
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!
Ik heb eenzelfde auto en heb ook alleen AP. Voor onze vakantie naar Italië heb ik een maandje FSD Capability genomen. Inmiddels zitten we in Toscane en moet ik zeggen dat met name het Auto lane change wel handig is. Zeker op lange stukken autoweg rijdt het erg relaxed (mits het niet te druk is). Overdag ziet de camera je handen en ogen dus geen nags, maar ‘S nachts moet je regelmatig aan het stuur trekken wat het iets minder relaxed maakt

Het navigate on Autopilot is waardeloos. Hij komt continu met voorstellen om van rijbaan te wisselen en meestal slaat het nergens op (je rijdt rechts en hij wil naar links terwijl er niks op de weg is). Gelukkig kun je dit uitzetten.

Het automatisch inparkeren werkt redelijk, alleen als er duidelijke belijning is. In krappe Italiaanse parkeergarages is het wel handig.

Mijn conclusie: probeer het een maandje uit om het zelf te ervaren. Voor een lange autorit naar zuid Europa is het handig, maar zeker geen permanent €99/mnd waard.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
nielsnederveen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:24:
In sommige wagens wel, in sommige wagens niet. (zoals mijn S met HW3 uit 2018: geen interne camera's)

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:21
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ey3hxrp82keh1.jpeg

Waarschijnlijk alleen in de US. Maar wel een goed teken..

[ Tesla MIG MYP ]

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:31

TwOkkie

Tweakin' Okkie

[...]
Hi! HW3 MY hier. Klopt helemaal wat je daar schrijft, minus de "andere bruikbare functies", want je hebt alles al opgesomd.
turkeyhakan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:22:
Advies: lees dit topic eens door.
Ook dit klopt, want ik heb deze vraag in mei ook al eens gesteld.
pdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Lees als start deze post (met de voordelen) die een reactie was op mijn post (met de nadelen)
Dank nogmaals voor alle tips. Ik heb toch maar een maand "FSD Capability" genomen en daar in totaal 5900 km mee afgelegd. Een groot deel daarvan was een vakantie in Zwitserland van ongeveer 2400 km retour en 1200 km ter plaatse. Ik wou het gewoon eens meemaken.

Om met de conclusie te beginnen: Ik ben blij dat ik hier geen 7500 euro voor heb neergelegd en zal er ook niet structureel 99 voor willen betalen. Heel misschien dat ik het een volgende vakantie weer neem, maar eigenlijk ben ik ook wel blij dat ik gewoon Basic Autopilot weer terug heb.

De feedback van de eerdere berichten kloppen gewoon. Navigate on Autopilot is hooguit handig om je te waarschuwen voor een naderende afrit als je de kwekmevrouw uit hebt staan. Daarnaast wil het op onbegrijpelijke momenten van rijstrook wisselen, maar eigenlijk ook weer niet omdat je zelf veel te vaak verkeerd zit met het moment van bevestigen. Je wil niet weten hoe vaak ik voor paal heb gereden met een knipperend licht.

Gewoon op eigen initiatief rijstrook wisselen is wel erg relaxed. Als je de momenten uitzoekt lukt het met enige ervaring best goed. Alleen ook hier gebeurt het wel eens dat ie zomaar niet wil, of nog veel erger, ineens halverwege besluit dat het niet gaat en met een ruk en een hoop gepiep weer terug gaat naar de strook waar je vandaan kwam. Of hij wil gewoon niet en dan moet je hem zelf doordrukken. Dat gaat met veel meer weerstand en daardoor minder comfortabel dan met Basic Autopilot.

Daarom ben ik ook wel weer blij dat ik Basic weer terug heb. Als ik daarmee richting aan geef, dan kan ik zonder weerstand die kant op sturen. Okay, Autosteer gaat er dan wel af, maar linksachter mijn stuur zit een S3XY button waar ik hem weer mee aanzet. (Ja, ik ken de S3XY's Autoresume, maar bepaal liever zelf het moment). Al met al is EAP wel wat fijner, maar gaat vaker de mist in dan de zelfbediening die ik gewend was. Dat maakt het dus ook weer minder comfortabel, vooral voor de passagiers die schrikken van het gestuntel.

Ook heb ik het idee dat phantom brakes wat vaker voorkomen. Ik heb dat bijna nooit met Basic AP, eigenlijk alleen als er iemand over de lijn drift of "plotseling" een invoegstrook op komt draaien. Met EAP komen daar nog plotselinge remacties bij als je terug naar de middenbaan gaat en er rijdt rechts een vrachtwagen wat breed. Maar ik kan me vergissen, de N is te klein voor definitieve uitspraken.

Dan is er Autopark. Dat werkt erg leuk en soepel. Boven verwachting eigenlijk en minstens een miljoen keer beter dan de Autopark die ik ooit op m'n Prius had. Als in: het is best bruikbaar. Maar dan weer alleen op plekken waar ik zelf met hetzelfde gemak parkeer. Ik heb het niet aangedurfd om het op krappe plekjes uit te proberen. Ook geen 99 euro per maand waard, wat mij betreft.

En dan Summon. Tja. Dat is zo veilig dat het nooit werkt. Je staat te ver weg, of simpelweg in de weg. Achteraf had ik er wat meer mee moeten experimenteren, maar op youtube is al genoeg te vinden over hoe matig dat in de praktijk werkt. Ik heb het een keer gebruikt toen ik een steentje in het profiel van mijn band zocht. Erg handig om even een stukje voor en achteruit te rijden om het steentje te vinden. Maar toen ik het een keer wou gebruiken in een diepe parkeergarage, wou het niet werken. Smart Summon heb ik helemaal niet gebruikt. Simpelweg niet meer aan gedacht op momenten dat ik het had kunnen gebruiken.

Al met al, het was leuk om eens een maandje te proberen om eens te weten waar het over gaat, maar meer ook niet. Zeker niet voor 99 euro per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 23-07-2026 12:40 . Reden: proofreading ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Spuit 11, ik heb pas vandaag gelezen en geluisterd, maar wat een flutrapportage. Eerst alle vragen stellen die bij ons spelen (ik ging letterlijk rechtop zitten), vertellen dat je de RDW uitgebreid geinterviewd hebt en vervolgens geen enkele vraag beantwoorden. Natuurlijk beschouwt de RDW 14lite voor HW3 als een nieuwe versie die de typegoedkeuring raakt. Anders had FSD op HW4 ook wel als "updeetje" uitgerold kunnen worden. Vervolgens geen enkele indicatie wat nodig is voor het goedkeuringstraject van 14lite op HW3 en of dit eventueel zou kunnen betekenen dat het in enkele maanden kan ipv anderhalf jaar...

Hij had de rapportage kunnen stoppen bij: Tesla heeft nog geen aanvraag ingediend bij de RDW.

• crryp
wian schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Spuit 11, ik heb pas vandaag gelezen en geluisterd, maar wat een flutrapportage. Eerst alle vragen stellen die bij ons spelen (ik ging letterlijk rechtop zitten), vertellen dat je de RDW uitgebreid geinterviewd hebt en vervolgens geen enkele vraag beantwoorden. Natuurlijk beschouwt de RDW 14lite voor HW3 als een nieuwe versie die de typegoedkeuring raakt. Anders had FSD op HW4 ook wel als "updeetje" uitgerold kunnen worden. Vervolgens geen enkele indicatie wat nodig is voor het goedkeuringstraject van 14lite op HW3 en of dit eventueel zou kunnen betekenen dat het in enkele maanden kan ipv anderhalf jaar...

Hij had de rapportage kunnen stoppen bij: Tesla heeft nog geen aanvraag ingediend bij de RDW.
Eens. Vond het ook niks zeggend.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-08 21:30
wian schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Het zal niet de eerste keer zijn dat Tesla sales advisors dingen zeggen die niet kloppen, maar ik begreep een aantal dagen geleden van een Tesla sales advisor dat ze begonnen zijn met de aanvraag bij de RDW.

Nogmaals, ik realiseer me dat het niet de eerste keer zal zijn dat een Tesla sales advisor iets zegt wat niet klopt, maar bij gebrek aan communicatie van Tesla is dit wat we hebben.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In plaats van je steeds vastklampen aan welke halve belofte van Tesla dan ook, is het niet handiger voor degenen die graag FSD hebben om er van uit te gaan dat dit er nooit gaat komen voor HW3? Dan is het nu even balen, maar kan het in de toekomst alleen maar meevallen als het toch blijkt te komen.

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-08 21:30
Roenie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:34:
In plaats van je steeds vastklampen aan welke halve belofte van Tesla dan ook, is het niet handiger voor degenen die graag FSD hebben om er van uit te gaan dat dit er nooit gaat komen voor HW3? Dan is het nu even balen, maar kan het in de toekomst alleen maar meevallen als het toch blijkt te komen.
Ik begrijp niet waar je opmerking vandaan komt. Er is een FSD (supervised) versie beschikbaar voor HW3 auto's in de VS en Zuid-Korea. Dus het is niet zo dat het nooit gaat komen, sterker nog, het is er al. Of, en zo ja wanneer, het ook beschikbaar komt in Nederland / Europa is een tweede vraag.

• crryp
Maller schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Ik begrijp niet waar je opmerking vandaan komt. Er is een FSD (supervised) versie beschikbaar voor HW3 auto's in de VS en Zuid-Korea. Dus het is niet zo dat het nooit gaat komen, sterker nog, het is er al. Of, en zo ja wanneer, het ook beschikbaar komt in Nederland / Europa is een tweede vraag.
Las wel vandaag dat frankrijk fsd supervised voor nu afwees. Dat is jammer. Want hoe meer landen dit toestaan. Hoe groter de insentive om ook de huidige hw3 fleet deze features te geven. Gigantisch potencieel recurring income als je het mij vraagt.

hoewel ik na een proefrit met fsd me afvraag of het echt worth it is. Tuurlijk de techniek echt impresive maar toch. Wellicht als je heel veel op ze weg zit. Maar eerlijk zelfrijden is zn snelle auto blijft toch ook veel te leuk.

• winwiz
[...]

Ik dacht alleen VS en Canada op HW3, de rest is, tot nu toe, HW4 only

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Roenie
  • Niet online
[...]

Ik heb het uiteraard over Nederland ;)

Gewoon niet meer op rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.

• winwiz
Roenie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:21:
[...]
Ik heb het uiteraard over Nederland ;)

Gewoon niet meer op rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.
Kom op niet zo negatief. Natuurlijk gaat het gebeuren! Tjaka :)

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-08 15:51
crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:05:
[...]

hoewel ik na een proefrit met fsd me afvraag of het echt worth it is. Tuurlijk de techniek echt impresive maar toch. Wellicht als je heel veel op ze weg zit. Maar eerlijk zelfrijden is zn snelle auto blijft toch ook veel te leuk.
Afgelopen zondag voor het eerst de kans gehad om er een stuk mee te rijden. Dat beviel mij prima! Ik zelf zou er zelf geen seconde over twijfelen om het te nemen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Heb gisteren overigens gereden in een Model X met HW4 en FSD. Wat daar vooral opviel is dat die interieur camera geen IR leds heeft. Dat zou dus in principe geen vereiste zijn voor FSD in Nederland :)

• winwiz
Blijkbaar niet

• giel073
Tot de EU stemming op 6 oktober zal Tesla v14 Lite zeer waarschijnlijk niet aanbieden bij de RDW. Ze willen eerst juridische goedkeuring voor FSD in Europa, voordat ze de software gaan aanpassen voor de EU. Vervolgens moet de RDW er nog naar kijken en zal de uitrol niet voor begin 2027 zijn ben ik bang...

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:41

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:59:
Tot de EU stemming op 6 oktober zal Tesla v14 Lite zeer waarschijnlijk niet aanbieden bij de RDW. Ze willen eerst juridische goedkeuring voor FSD in Europa, voordat ze de software gaan aanpassen voor de EU. Vervolgens moet de RDW er nog naar kijken en zal de uitrol niet voor begin 2027 zijn ben ik bang...
Tesla wist natuurlijk donders goed dat een typegoedkeuringsverzoek voor FSD v12/v13 op HW3 onder Artikel 39 geen kans van slagen had. Daarom hebben ze het veilig gespeeld door eerst FSD v13 en later v14 op HW4 door het goedkeuringstraject te laten gaan.

Als die EU-stemming straks leidt tot soepelere DMS-eisen, waar ik eerlijk gezegd niet vanuit ga, dan ontstaat er misschien een mogelijkheid voor FSD v14 Lite op HW3. Vergeet niet dat de huidige RDW-goedkeuring ook grotendeels is gebaseerd op Europese regelgeving. Blijven die eisen grotendeels ongewijzigd, dan zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren. Dan zal Tesla eerst de hardware van de oudere HW3 modellen (met oude camera) moeten aanpassen voordat er überhaupt kans is op goedkeuring.

Die stemming gaat bovendien niet over HW3 of HW4. Er wordt alleen gestemd over de vraag of de huidige Artikel 39-goedkeuring EU-breed wordt overgenomen, of dat de lidstaten daar individueel over blijven beslissen.

[ Voor 13% gewijzigd door Damian op 03-08-2026 15:11 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• giel073
Damian schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Die stemming gaat bovendien niet over HW3 of HW4. Er wordt alleen gestemd over de vraag of de huidige Artikel 39-goedkeuring EU-breed wordt overgenomen, of dat de lidstaten daar individueel over blijven beslissen.
Klopt, maar als die EU goedkeuring er komt, dan zal Tesla waarschijnlijk meer moeite doen om v14 Lite op HW3 naar de Europa te krijgen, omdat het potentieel dan natuurlijk veel groter is.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

giel073 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Klopt, maar als die EU goedkeuring er komt, dan zal Tesla waarschijnlijk meer moeite doen om v14 Lite op HW3 naar de Europa te krijgen, omdat het potentieel dan natuurlijk veel groter is.
Ik denk echt dat Tesla de HW3 laat uitsterven door het zo lang mogelijk te rekken tot mensen hem al verkocht hebben of er geen geld meer in willen steken. Of er moet nog wat uit die hw3claim onzin komen...

• giel073
Damian schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Ik denk echt dat Tesla de HW3 laat uitsterven door het zo lang mogelijk te rekken tot mensen hem al verkocht hebben of er geen geld meer in willen steken. Of er moet nog wat uit die hw3claim onzin komen...
Zou kunnen, we gaan het zien.

Naar schatting rijden er nog zo'n 500.000 Model Y's rond in de EU met verbeterde interieurcamera, waar v14 Lite met de strenge DMS prima op zou moeten kunnen draaien. De vraag is echter of Tesla voor deze groep de moeite neemt...

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-08 17:29
Als je de reacties vanuit de VS mag geloven is FSD 14 Lite geen duidelijke upgrade tov de versie daarvoor.

Veel klachten over phantom brakes en ander ‘onzeker’ rijgedrag.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:49
Damian schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Als dat zou zijn was der nu geen v14 lite. Dus denk niet dat ze HW3 laten uitsterven

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

nDirect090 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Als dat zou zijn was der nu geen v14 lite. Dus denk niet dat ze HW3 laten uitsterven
Het is een zoethoudertje voor de de landen waar FSD op HW3 wel mag, tezamen met de belofte dat er een hardware upgrade gaat komen.

Tegen de tijd dat die hele upgrade optie op gang is gezet, dus die mini factories, personeel dat het moet gaan doen, uberhaupt de hardware, zijn we alleen in de US al een jaar verder gok ik zo. Tel daarbij op de tijd die de RDW weer nodig gaat hebben om een eventuele HW3 goekeuring te doen dan ben je zo 2 tot 3 jaar verder. Dan is mijn M3 uit 2019 al echt de deur uit...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
minetorpia schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:45:
Als je de reacties vanuit de VS mag geloven is FSD 14 Lite geen duidelijke upgrade tov de versie daarvoor.

Veel klachten over phantom brakes en ander ‘onzeker’ rijgedrag.
Sterker nog, FSD 14 lite lijkt soms de HW3 hardware te frituren: https://electrek.co/2026/08/03/tesla-fsd-v14-lite-hw3-computer-failures/

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Typisch Fred Lambert, beginnen met de anti-Tesla click bait en dan helemaal aan het eind zeggen
I want to be careful here, because the data isn’t conclusive. Thermal alerts on HW3 have existed for years, and a lot of these cars are aging with tired cooling systems. Not every 96°C screenshot is v14 Lite’s fault.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:11
Damian schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Het is een zoethoudertje voor de de landen waar FSD op HW3 wel mag, tezamen met de belofte dat er een hardware upgrade gaat komen.

Tegen de tijd dat die hele upgrade optie op gang is gezet, dus die mini factories, personeel dat het moet gaan doen, uberhaupt de hardware, zijn we alleen in de US al een jaar verder gok ik zo. Tel daarbij op de tijd die de RDW weer nodig gaat hebben om een eventuele HW3 goekeuring te doen dan ben je zo 2 tot 3 jaar verder. Dan is mijn M3 uit 2019 al echt de deur uit...
Afhankelijk van of er FSD komt is dat voor mij wel de overweging om hem langer te houden. Heb de auto 2dehands gekocht met FSD pakket. Was niet veel duurder dan de auto zonder pakket. Zelf rij ik veel te weinig om voor het maand abbo te gaan op vakantie na dan. Maar mocht er FSD komen en de accu ook gewoon nog goed zijn of misschien tegen die tijd zijn er wel goedkopere accu's/reparatie bedrijven die het goedkoper kunnen. Afhankelijk van wat dat gaat kosten probeer ik deze lekker lang te houden. Het 2019 model voelt niet oud aan en krijgt ook nog steeds updates. Die middenconsole is wel drama en die heb ik vervangen voor het nieuwere model. Dat maakt voor mij persoonlijk een groot verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 04-08-2026 10:37 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-08 15:51
Stel de Tesla accu gaat 300K mee en iemand rijd 20K per jaar dan praten we over 15 jaar. Dus mijn Model Y uit 2021 zou dan tot 2036 meegaan. Nog een jaar of 10.

Als de hardware upgrade over 3 jaar komt kan deze nog 7 jaar met FSD rijden...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• Roenie
  • Niet online
Daniel. schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Afhankelijk van of er FSD komt is dat voor mij wel de overweging om hem langer te houden. Heb de auto 2dehands gekocht met FSD pakket. Was niet veel duurder dan de auto zonder pakket. Zelf rij ik veel te weinig om voor het maand abbo te gaan op vakantie na dan. Maar mocht er FSD komen en de accu ook gewoon nog goed zijn of misschien tegen die tijd zijn er wel goedkopere accu's/reparatie bedrijven die het goedkoper kunnen. Afhankelijk van wat dat gaat kosten probeer ik deze lekker lang te houden. Het 2019 model voelt niet oud aan en krijgt ook nog steeds updates. Die middenconsole is wel drama en die heb ik vervangen voor het nieuwere model. Dat maakt voor mij persoonlijk een groot verschil.
Waar heb je die middenconsole gekocht en wat het eenvoudig inbouwen?

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Roenie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Waar heb je die middenconsole gekocht en wat het eenvoudig inbouwen?
Middenconsoles komen nog wel eens langs op Marktplaats. Verder is het volgens mij redelijk plug en play. Je moet wel wat dingen overzetten uit de oude console naar de nieuwe, onder andere je cardreader.

Verder zijn er wat variaties qua USB kabels die aanwezig zijn volgens mij, dus daar moet je ook op letten.

[ Voor 34% gewijzigd door Damian op 04-08-2026 13:35 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:11
Damian schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Middenconsoles komen nog wel eens langs op Marktplaats. Verder is het volgens mij redelijk plug en play. Je moet wel wat dingen overzetten uit de oude console naar de nieuwe, onder andere je cardreader.

Verder zijn er wat variaties qua USB kabels die aanwezig zijn volgens mij, dus daar moet je ook op letten.

[YouTube: Tesla Center Console Swap Gen 1.0 to 2.0]
@Roenie
Ik heb hem gekocht via Ebay, vervolgens miste de USB plaat daarbij dus de kosten waren uiteindelijk maar 60 euro. Het belangrijkste is de kabel achterin, of je hebt de witte of je hebt de blauwe. Ik had de blauwe, voor de USB data aansluiting is het niet zo'n issue omdat je ook deze kan installeren https://nl.aliexpress.com/item/1005008874401315.html en die usb vervolgens of rechtstreeks aansluiten of op de verlengkabel die in de middenconsole ligt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste