Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-05 14:40
xepyonx schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:45:
[...]

Weet je zeker dat je het fsd pakket hebt? "Fsd computer" is niet hetzelfde als het pakket, maar je zou dit in de app helemaal onderaan bij specificaties en garantie moeten zien:

[Afbeelding]
Dank voor je reactie.

In de app heb ik staan:

Full Self-Driving (Supervised)
Autopilot
Zwart en wit premium interieur
Midnight Silver Metallic (PMNG)
En dan nog zaken als velgen, 5-zits en overige standaard dingen.

• xepyonx
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 22:13
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:47:
[...]

Dat klopt, ik ook niet. Maar @Damian geeft aan iemand te kennen die (rij)testen uitvoert voor de RDW.
Ik ken de huidige president van amerika. Niet een van mijn beste vrienden, maar hij kon me wel vertellen dat je beter geen dingen kan aanschaffen die nog niet bevestigd zijn, zeker bij tesla niet gezien hun historie met fsd beloftes.

Verder vindt hij elon nog steeds een eikel.

Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen echt alles online van wildvreemden aannemen, maar misschien ben ik wel vreemd daarin :+

• jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 06:39
Wasmachine schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:49:
Ook hier deel ik even mijn pareltje van zojuist om meer informatie te krijgen over de typegoedkeuring. Van RDW-klantenservice moeten we het in ieder geval niet hebben.

[Afbeelding]
Wauw :'(
Gelukkig is de klantenservice niet dezelfde afdeling als de afdeling die de typegoedkeuringen doet.

• xepyonx
MarcoEV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:50:
[...]

Dank voor je reactie.

In de app heb ik staan:

Full Self-Driving (Supervised)
Autopilot
Zwart en wit premium interieur
Midnight Silver Metallic (PMNG)
En dan nog zaken als velgen, 5-zits en overige standaard dingen.
Dan heeft de verkoper niet gelogen en heb je inderdaad fsd.

Nu maar afwachten wat tesla voor hw3 owners nog in petto heeft.

• otte93
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GWYujgKODjCxvBL8irKQZdH1gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRWZ1BKAYMdsCukyW2WaLkoo.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 13:38
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:47:
[...]

Dat klopt, ik ook niet. Maar @Damian geeft aan iemand te kennen die (rij)testen uitvoert voor de RDW.
Zulke inside information is zeer welkom. Ik hoop dat Tesla snel komt met een officiële communicatie hierover met het plan voor HW3.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• HansRemmerswaal
De eerste "officiële" bevestiging van Tesla dat de goedkeuring alleen voor HW4 is...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:41
Damian schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:34:
[...]

Dat bevestig ik toch zojuist?

En de Model Y is inderdaad de uitzondering.

[Afbeelding]
Als ik het beeld zo zie ligt het niet aan de camera zelf maar de plaatsing ervan. De HW3 versie staat een tikkeltje meer naar boven

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 20:01
Die camera lijkt mij toch zeer makkelijk te verhelpen! Maar dan zit je nog steeds met verouderde hardware...

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• otte93
  • Laatst online: 14:09
winwiz schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:17:
[...]

Als ik het beeld zo zie ligt het niet aan de camera zelf maar de plaatsing ervan. De HW3 versie staat een tikkeltje meer naar boven
Het ligt niet alleen aan de camera, dit is mijn camera en het is toch echt HW3 helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kbw320E0gD7kcUtZh88Fz2MKMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRxoFDoKQNZmIk1KRwrrdh42.jpg?f=fotoalbum_large

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:09
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:22:
Die camera lijkt mij toch zeer makkelijk te verhelpen! Maar dan zit je nog steeds met verouderde hardware...
In Australië zitten ze ook te wachten op de HW3 goedkeuring, deze zou rond Q2 dit jaar mogelijk komen. Geeft toch wel hoop, echter lijken de wegen in Australië toch wel wat meer op die van de USA dan hier in Nederland.

• carpebios
otte93 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:26:
[...]

Het ligt niet alleen aan de camera, dit is mijn camera en het is toch echt HW3 helaas

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Een stukje stuur is zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3L8DecxO-Bo-_CUuk1dAcau-tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9GuBO13S1TEiffb87IGw54ZR.png?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb hetzelfde. Een stukje stuur is zichtbaar.
[Afbeelding]
Jij hebt een Model Y, die heeft een andere interieurcamera (met infrarood sensor en een grotere lens). Bij mijn Model 3 kan ik het stuur niet zien.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22

Damian

Insane Obtrusion

turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:43:
[...]

Dus jij geeft aan; verwacht geen FSD lite op een HW3 voertuig in de komende weken/maanden? In hoeverre kan ik vertrouwen op jouw bron? Want als dat echt zo is, dan annuleer ik het FSD abonnement voor mijn HW3 Model 3 per direct.
Hij mag uiteraard niet te veel zeggen en houdt het ook cryptisch. "Dit jaar mogelijk" is wat hij er van kan maken. En of de aanschaf voor jou rechtvaardig is kan ik natuurlijk niet zeggen. Als het December 2026 gaat worden heb jij een jaar voor EAP betaald, daarvan kan alleen jij bepalen of het je dat waard is. Ik heb de aanschaf gedaan een hele tijd terug, dus voor mij maakt het niet uit een maandje meer of minder.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• carpebios
Ik heb een serviceverzoek ingediend voor die 49 euro die morgen afgeschreven gaat worden. Want ik heb al EAP, en krijg nu voor 49 euro helemaal niets extra, dus gevraag wat het oplevert in mijn geval, ook al is het de helft goedkoper, FSD krijgen we toch niet.

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:50
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Tesla HW3 auto’s gaan upgraden naar HW4. Dat werkt tegen ze op meerdere manieren:
1. HW4 volledig aanpassen zodat het in een HW3 auto kan. Moeten ze dus ook een hele nieuwe productielijn voor maken.
2. De hardware en installatiekosten van zo’n operatie voor een enorm aantal auto’s
3. Ze kunnen dan niet meer FSD upsellen aan huidige HW3 eigenaren die nog geen FSD hebben.

In de VS zullen ze waarschijnlijk wel een FSD 14 lite krijgen. Gezien de moeite waarmee HW4 is goedgekeurd hier in NL, ben ik bang dat we hier geen FSD Supervised gaan krijgen voor HW3 eigenaren in de komende jaren / ooit. Hopelijk heb ik ongelijk.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
xepyonx schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]

Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen echt alles online van wildvreemden aannemen, maar misschien ben ik wel vreemd daarin :+
Voor die wildvreemden heeft Tweakers het Karma bedacht en 44k maakt het een stuk makkelijker om daar iets van aan te nemen

• Drpjnr11
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 11:27
2019 M3 HW3 eigenaar.

Heb vanochtend contact gehad met een medewerker, maar dit was totaal niet verhelderend. Gaf geen antwoord op mijn vragen. Enige wat hij zei was dat er FSD capability is en FSD supervised, maar hier verder geen toelichting op gegeven. Toen ik hierover om toelichting vroeg, is chat beeindigd.

Ik snap dat HW3 in lastig pakket zit, maar had eerlijk gezegd toch op wat meer gehoopt mbt mensen die al lang wachten.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25

RvV

Ik verwacht dat ze bij Tesla instructies hebben gekregen echt 0,0 meer te melden over HW3. Voorlopig zit er voor de geinteresseerden weinig anders op dan gewoon af te wachten.

Y'24

• pdidi
  • Niet online
Zenety schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:27:
[...]

echter lijken de wegen in Australië toch wel wat meer op die van de USA dan hier in Nederland.
No mate. Het gaat juist behoorlijk dramatisch in Australië. Na de initiële uitrol naar alleen HW4 zit men daar nog steeds op FSD v13 en vind er geen enkele communicatie plaats hoe en wanneer nu verder. Heb al vele X posts gezien van Aussies die jaloers zijn op de manier hoe er door Tesla Europa wordt gecommuniceerd (misschien wel omdat het vanuit AMS wordt gedaan)

• winwiz
Ze hadden dit moeten splitsen. Desnoods €50 euro voor EAP abo en later een extra €49 voor FSD met HW3 als het vrij komt. Dan zou je deze frustratie niet hebben.
Het lijkt er op dat je nu €99 moet betalen voor FSD wat in feite EAP is en je maar moet hopen/afwachten of het ooit FSD gaat worden.

Als aanvulling. Bij de koopversie was EAP toch ook ruwweg de helft van FSD?

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 13-04-2026 11:30 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:49
Drpjnr11 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:21:
2019 M3 HW3 eigenaar.

Heb vanochtend contact gehad met een medewerker, maar dit was totaal niet verhelderend. Gaf geen antwoord op mijn vragen. Enige wat hij zei was dat er FSD capability is en FSD supervised, maar hier verder geen toelichting op gegeven. Toen ik hierover om toelichting vroeg, is chat beeindigd.

Ik snap dat HW3 in lastig pakket zit, maar had eerlijk gezegd toch op wat meer gehoopt mbt mensen die al lang wachten.
Het nadeel van HW3 op een 2019-model is ook nog de Intel Atom-processor.
De iets meer recentere auto's op hardware 3 hebben de AMD Ryzen-processor

De interface op mijn Model 3 uit 2019 is echt vele malen trager dan op onze Model Y, die uit 2024 komt..

Ik wacht het ook allemaal geduldig af. Je kunt er toch niet zoveel aan doen. Het enige wat ik inderdaad hoop, is dat Tesla wel die verantwoordelijkheid voelt om de early adopters, die eigenlijk nog geen nieuwe auto hebben maar op een verouderde hardwareversie zitten, toch geholpen te worden of ergens gecompenseerd te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 13-04-2026 11:33 ]

• StefanNDA
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-05 18:46
Net gechat met Tesla service en er lijkt toch wat hoop te zijn als ik hem mag geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2Z4nd2wmLlv4b6HjOns0pFVDFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z2FHGgf2PHtBydr0iOFK13Fg.png?f=fotoalbum_large

• minetorpia
RvV schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:24:
Ik verwacht dat ze bij Tesla instructies hebben gekregen echt 0,0 meer te melden over HW3. Voorlopig zit er voor de geinteresseerden weinig anders op dan gewoon af te wachten.
Als we massaal contact blijven opnemen met Tesla, verwacht ik dat ze op een gegeven moment wel iets van duidelijkheid zullen geven.

• carpebios
StefanNDA schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
Net gechat met Tesla service en er lijkt toch wat hoop te zijn als ik hem mag geloven.

[Afbeelding]
Dit spreekt die bron van de RDW dus weer 100% tegen.....
Wat een shitshow _O-

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]

Wat een shitshow _O-
Niet helemaal natuurlijk. Hij geeft ook aan dat ze er mee bezig zijn, maar dat de bal voor nu bij Tesla ligt. Die zullen echt met iets als FSD v14 Lite moeten komen met betere DMS voordat het feestje voor HW3 kan beginnen.
Dix0r schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:31:
[...]

De interface op mijn Model 3 uit 2019 is echt vele malen trager dan op onze Model Y, die uit 2024 komt..

Ik wacht het ook allemaal geduldig af. Je kunt er toch niet zoveel aan doen. Het enige wat ik inderdaad hoop, is dat Tesla wel die verantwoordelijkheid voelt om de early adopters, die eigenlijk nog geen nieuwe auto hebben maar op een verouderde hardwareversie zitten, toch geholpen te worden of ergens gecompenseerd te worden.
De interface doet alleen visualisatie, heeft weinig met het FSD stuk te maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Damian op 13-04-2026 11:48 ]

• Drpjnr11
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 11:27
Dix0r schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met AMD en/of HW4, maar geloof dat zeker! Enige wat we kunnen hebben is inderdaad geduld, maar een duidelijke communicatie of een roadmap was wel op zijn plaats geweest. Desnoods even verduidelijking dat HW3 niet onder huidig release valt, dan hoeven we nu in ieder geval niks te verwachten. Enige wat er nu speelt is v14 lite, maar enige concrete info vanuit Tesla hierover is (volgens mij) van een meeting van half jaar geleden.

We zullen het zien.

• Dignus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 13:03
Hier ook een HW3 model Y (medio 2024). Ik heb sinds dit weekend wel ineens de software upgrade a 99 euro in de app beschikbaar, die stond er eerder nog niet bij. Wellicht is dat een teken van hoop?

• HansRemmerswaal
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]

Wat een shitshow _O-
Ik neem aan dat Tesla niet voor elke aanpassing van FSD weer bij de RDW langs hoeft te gaan. Als FSD nu onder bepaalde voorwaarden is toegestaan in Nederland kan het toch best zo zijn dat met software aanpassingen deze ook op HW3 hardware kan draaien in de nabije toekomst? Het zou niet eens zo onlogisch zijn als ze de laatste 18 maanden bezig zijn geweest met een FSD 14 lite version voor de EU markt omdat in USA toch al FSD op HW3 bestaat...

• carpebios
Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
Hier ook een HW3 model Y (medio 2024). Ik heb sinds dit weekend wel ineens de software upgrade a 99 euro in de app beschikbaar, die stond er eerder nog niet bij. Wellicht is dat een teken van hoop?
Zoals te lezen is dat geen hoop omdat het geen FSD is maar EAP in een duur abonnement.

• carpebios
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik neem aan dat Tesla niet voor elke aanpassing van FSD weer bij de RDW langs hoeft te gaan. Als FSD nu onder bepaalde voorwaarden is toegestaan in Nederland kan het toch best zo zijn dat met software aanpassingen deze ook op HW3 hardware kan draaien in de nabije toekomst? Het zou niet eens zo onlogisch zijn als ze de laatste 18 maanden bezig zijn geweest met een FSD 14 lite version voor de EU markt omdat in USA toch al FSD op HW3 bestaat...
Ik hoop het!

• Dignus
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]

Zoals te lezen is dat geen hoop omdat het geen FSD is maar EAP in een duur abonnement.
Misschien moeten ze het dan niet "Full Self Driving Capability" op de factuur noemen. :?

• carpebios
Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
[...]

Misschien moeten ze het dan niet "Full Self Driving Capability" op de factuur noemen. :?
Het zit hem in Capability.
HW4 heeft daar wel FSD staan.

• Dignus
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:56:
[...]

Het zit hem in Capability.
HW4 heeft daar wel FSD staan.
De ratten!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:19
Ik snap niet dat ze voor hw3 de optie tot het abbo bieden.
Direct nadat hij er was kocht ik het in de hype. (49 euro voor mij want ik heb al eap).

En dan blijkt dat het totaal niks heeft toegevoegd (aan echte waarde).

Als ze nu gewoon alleen dit voor hw4 hadden gedaan was dit een stuk duidelijker geweest....

• winwiz
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:58:
Ik snap niet dat ze voor hw3 de optie tot het abbo bieden.
Direct nadat hij er was kocht ik het in de hype. (49 euro voor mij want ik heb al eap).

En dan blijkt dat het totaal niks heeft toegevoegd (aan echte waarde).

Als ze nu gewoon alleen dit voor hw4 hadden gedaan was dit een stuk duidelijker geweest....
Daarom gaf ik ook aan splitsen. €50 voor een EAP abo en later €49 voor FSD als het uitkomt

• crryp
winwiz schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]

Daarom gaf ik ook aan splitsen. €50 voor een EAP abo en later €49 voor FSD als het uitkomt
Ja ik snap je, maar helaas is dit niet zo. Zeker voor EAP bezitters is dit gewoon een scam. Heb een service verzoek ingedient voor een refund we gaan t zien.

• winwiz
Ze mogen wat mij betreft ook een refund geven van €49 per maand zolang het niet beschikbaar is. Psychologisch gezien geeft dat voor Tesla misschien wat meer druk omdat ze elke maand weer zoveel geld moeten crediteren ;)

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 15:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:03:
[...]

Ja ik snap je, maar helaas is dit niet zo. Zeker voor EAP bezitters is dit gewoon een scam. Heb een service verzoek ingedient voor een refund we gaan t zien.
Heb ook een refund aangevraagd middels een service verzoek en het direct opgezegd, maar dan is de opzegtermijn alsnog maand. Dit is voor mij geen €99,- waard.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-05 14:27
Had 't al in het algemene topic gevraagd maar wellicht is dit een betere locatie;

Voor de mensen die "Full Self-Driving Capability" (HW3) hebben aangeschaft (abo). Hoe goed werkt die wisselen van rijstrook en navigeren.

Wellicht handig om een maandje te abonneren ivm vakantie.

• carpebios
sweebee schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
Had 't al in het algemene topic gevraagd maar wellicht is dit een betere locatie;

Voor de mensen die "Full Self-Driving Capability" (HW3) hebben aangeschaft (abo). Hoe goed werkt die wisselen van rijstrook en navigeren.

Gewoon zoals met EAP lijkt mij, want dat is het wat je krijgt.
Zelf richtingaanwijzer aanslingeren.

• Ploempie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:56

Voor mij is het waardeloos.. Om de functies te gebruiken moet ik op een snelweg rijden, maar daar kom ik nagenoeg nooit bij in de buurt.

• titushenk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-04 13:38
Ik verwacht dat HW3 wel iets van een FSD supervised functionaliteit zal krijgen. Wellicht alleen op de snelweg en N-wegen. Voor HW3 tesla's met een Ryzen chip verwacht/hoop ik dat er wel wat meer functionaliteit onze kant op komt.

Dit zegt mijn glazen bol.

• turkeyhakan
  • Nu online
Ik heb met mijn HW3 Model 3 de verlenging van het abonnement geannuleerd. Van het weekend een lange rit gemaakt en ik vond het tegenvallen. Uiteraard is dit nog geen FSD, maar in deze vorm is het absoluut geen € 99 p.m. waard.

Voor wat het waard is: mijn auto heeft standaard Autopilot en in de bevestiging staat ook dat mijn FSD Capability weer wordt omgezet naar Autopilot. @pdidi

[ Voor 25% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 12:31 ]

• minetorpia

Abonnement zou ik echt niet nemen. Het automatisch navigeren wil je de constant op andere stroken sturen, terwijl je goed zit. Daardoor heb je er zo goed als niets aan, omdat je zal aanleren dat die lane changes toch niet kloppen.

Van rijstrook wisselen is al helemaal vreselijk, hij is enorm voorzichtig, daardoor duurt het super lang voordat hij een lane change begint of doet het helemaal niet. Nog vervelender is als hij al halverwege is, maar dan toch ineens fel terugstuurt omdat hij zich bedenkt. Ik zet zelfs FSD 90% van de keren uit als ik van rijstrook ga wisselen.

• turkeyhakan
  • Nu online
minetorpia schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:34:
[...]

Abonnement zou ik echt niet nemen. Het automatisch navigeren wil je de constant op andere stroken sturen, terwijl je goed zit. Daardoor heb je er zo goed als niets aan, omdat je zal aanleren dat die lane changes toch niet kloppen.

Van rijstrook wisselen is al helemaal vreselijk, hij is enorm voorzichtig, daardoor duurt het super lang voordat hij een lane change begint of doet het helemaal niet. Nog vervelender is als hij al halverwege is, maar dan toch ineens fel terugstuurt omdat hij zich bedenkt. Ik zet zelfs FSD 90% van de keren uit als ik van rijstrook ga wisselen.
Beter dan dit beschrijven had ik niet kunnen doen :-) Klopt helemaal! Al twee keer een slapende passagier wakker gemaakt, omdat de auto tijdens het lane changen opeens fel ging tegensturen.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:02
minetorpia schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:34:
[...]

Ik gebruik EAP al een langere tijd en vind de lane change ook erg traag. Op een rustig weg is het geen probleem maar ik merk dat ik meestal heel laat van baan wissel als ik langs iemand rijd om een werkende lane change te krijgen en juist te vroeg mijn baan uitgaat om er langs te gaan omdat die zo tergend langzaam is.

Ik had op een gegeven moment mijn richtingaanwijzer op zo'n s3xy button gedaan en toen was het wel chill want dan kon ik met een knopje onder mijn armsteun de auto instrueren om te wisselen van baan. Maar ik merk ook dat ik in 50% van de gevallen de AP breek omdat die niet wilt of te langzaam is. Ik zou zeggen 2% van de gevallen dat die een chaotische fout maakt waarbij die gekke bewegingen maakt om wat voor reden dan ook.

Ik hoop dat als er een soort FSD lite komt voor hw3 (wat ik eerlijk gezegd niet zie gebeuren) dat de EAP zich als FSD gaat gedragen op de snelweg dat hij zelf banen wisselt (zoals immers ook belooft in het EAP pakket). Ik merkte in de VS toen ik FSD gebruikte dat op de snelweg het banen wisselen veel sneller en logischer werkte.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:02
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:40:
[...]

Beter dan dit beschrijven had ik niet kunnen doen :-) Klopt helemaal! Al twee keer een slapende passagier wakker gemaakt, omdat de auto tijdens het lane changen opeens fel ging tegensturen.
Helaas mijn vriendin ook die wakker wordt van de nutteloze chaotische capriolen van EAP :+

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

titushenk schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:27:
Ik verwacht dat HW3 wel iets van een FSD supervised functionaliteit zal krijgen. Wellicht alleen op de snelweg en N-wegen. Voor HW3 tesla's met een Ryzen chip verwacht/hoop ik dat er wel wat meer functionaliteit onze kant op komt.

Dit zegt mijn glazen bol.
Nogmaals, Ryzen/Intel doet niets met FSD, alleen de visualisatie is anders.

• xepyonx

EAP is absoluut waardeloos, mijn advies is dan ook om er geen cent aan uit te geven.

Lane changes moet je altijd zelf initiëren met richtingaanwijzer èn zelf het stuur licht insturen. Vervolgens beweegt de auto zich onverfijnd als een beginnend bestuurder zich naar de andere strook òf hij smijt m met een flinke ruk terug omdat ie ergens bang van is geworden tijdens de manouvre, soms ook letterlijk zonder dat er ander verkeer om je heen is. Geloof me, dit geeft je een hartverzakking.

Smart summon is onzin want je moet basically naast je auto staan voordat het werkt en dan is het nog hit and miss. Daarnaast lees ik nog veel anecdotes over auto's die tijdens summon schade rijden. Ik heb geen bron voor je paraat, maar op reddit genoeg te vinden.

Het enige goede wat erin meekomt is autopark, maar waarom ze dit ooit achter de EAP wall hebben gestopt vind ik ook wat van.

EAP is het het echt niet waard, maar voordeel van het abo nu is dat je het makkelijker zelf kunt ervaren zonder je spaarrekening open te hoeven trekken.

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-04 13:45
Ik wacht rustig op de robottaxi’s, rijden eerder rond dan FSD op HW3 komt gok ik

• vinci
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 21:34
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.

• carpebios
vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.
19km langzamer voor die enkele keer dat je op de snelweg in Duitsland ben (als er al niet 100 werkzaamheden zijn) waardoor je een paar km niet sneller kan dan 201? Echt een heel erg hypothetische situatie, waarin je dan 30 seconden langzamer aankomt. Dat zou echt een non issue zijn voor mij.

• Dignus
vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Heb ik ook gedaan, Model Y 2024, aanbod was best OK, maar die 5k extra was enkel van toepassing op een 3.
*Tesla inruilpremie is geldig voor Model 3 Achterwielaandrijving, Model 3 Premium Long Range Achterwielaandrijving en Model 3 Premium Long Range All-Wheel Drive voertuigen, besteld tussen 1 april 2026 en 30 juni 2026.

[ Voor 11% gewijzigd door Dignus op 13-04-2026 13:24 ]

• vinci
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 21:34
Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:17:
[...]

Heb ik ook gedaan, Model Y 2024, aanbod was best OK, maar die 5k extra was enkel van toepassing op een 3.

[...]
Oeps, ik zie het nu ja. Op de MY is het 3000 euro inruilpremie, maar alleen op de RWD en Premium LR RWD. Blijkbaar niet op de Premium AWD en de Performance.

[ Voor 4% gewijzigd door vinci op 13-04-2026 13:29 ]

• pdidi
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:30:
Ik heb met mijn HW3 Model 3 de verlenging van het abonnement geannuleerd. Van het weekend een lange rit gemaakt en ik vond het tegenvallen. Uiteraard is dit nog geen FSD, maar in deze vorm is het absoluut geen € 99 p.m. waard.

Voor wat het waard is: mijn auto heeft standaard Autopilot en in de bevestiging staat ook dat mijn FSD Capability weer wordt omgezet naar Autopilot. @pdidi
Geld terug gekregen?

• turkeyhakan
  • Nu online
Niet om gevraagd, loopt gewoon door tot 11 mei. Als er binnen een maand verbeteringen worden doorgevoerd, kan ik het weer verlengen.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 14:42 ]

• crryp
Ik heb een aanvraag gedaan voor een refund, zodra ik er wat van hoor zal ik het laten weten.

• turkeyhakan
  • Nu online
Ik had de auto net geparkeerd in een parkeervak :-) Tot zo ver prima zou je denken. Bij terugkomst had ik iemand die z'n auto pal tegen de passagierskant had geparkeerd. Zo kon er niemand instappen.

Geen probleem zou je denken, want ik heb FSD-Capability en dus ook Summon! Nou zelfs de passagier gaf aan: "stap die auto nou in en rijd hem zelf naar voren".. elke keer maar weer dat de lampen en knipperlichten aan gaan, maar de auto niet of maar enkele cm's vooruit rijdt.

Zonde van het geld. Hoe kun je hier nou jaren geleden 7,5k voor hebben betaald?

• reservewiel
  • Laatst online: 05-05 08:10
Na 20 jaar maar weer een account aangemaakt. Deze discussie is zeer relevant voor de status van mijn 2018 MS met FSD pakket, op HW3.

Zag nog niemand met Model S hier, ik zal toch niet de enige zijn.. Heb hem in September op de kop getikt, in afwachting van FSD goedkeuring.

Mijn gok is dat ze de model S/X eigenaren niet in de kou laten staan aangezien daar echte OGs tussen zitten en die ook echt veel geld voor die autos hebben betaald.

Aangezien er helemaal geen interne camera in zit zal er toch echt nog wel wat moeten gebeuren waarschijnlijk..

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-05 15:04
Het zou ook zomaar kunnen dat Tesla met een HW3.5-upgrade komt, die kosteloos of tegen een vergoeding geplaatst kan worden bij een bepaalde aboenements termijn of voor mensen die het hebben afgekocht. De HW4 past fysiek niet in de ruimte waar nu de HW3 zit, en ook de camera’s verschillen in resolutie en positionering. Een volledige overstap naar HW4 is dus geen optie. In het verleden heeft Tesla iets vergelijkbaars gedaan bij de overgang van HW2 naar HW2.5 begreep ik. Elon Musk heeft bovendien eerder gesuggereerd dat, als het nodig is, zo’n upgrade mogelijk zou zijn, al is dat inmiddels wel enige tijd geleden.

• carpebios
Agima! schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:14:
Het zou ook zomaar kunnen dat Tesla met een HW3.5-upgrade komt, die kosteloos of tegen een vergoeding geplaatst kan worden bij een bepaalde aboenements termijn of voor mensen die het hebben afgekocht. De HW4 past fysiek niet in de ruimte waar nu de HW3 zit, en ook de camera’s verschillen in resolutie en positionering. Een volledige overstap naar HW4 is dus geen optie. In het verleden heeft Tesla iets vergelijkbaars gedaan bij de overgang van HW2 naar HW2.5 begreep ik. Elon Musk heeft bovendien eerder gesuggereerd dat, als het nodig is, zo’n upgrade mogelijk zou zijn, al is dat inmiddels wel enige tijd geleden.
Behalve bij de Y begreep ik (die positionering), alleen zit je dan nog met resolutie mogelijk. Mogelijk dat ze toch een oplossing vinden om het wel te laten passen qua ruimte. We zijn immers wat jaren verder.

• reservewiel
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:00:
Ik had de auto net geparkeerd in een parkeervak :-) Tot zo ver prima zou je denken. Bij terugkomst had ik iemand die z'n auto pal tegen de passagierskant had geparkeerd. Zo kon er niemand instappen.

Geen probleem zou je denken, want ik heb FSD-Capability en dus ook Summon! Nou zelfs de passagier gaf aan: "stap die auto nou in en rijd hem zelf naar voren".. elke keer maar weer dat de lampen en knipperlichten aan gaan, maar de auto niet of maar enkele cm's vooruit rijdt.

Zonde van het geld. Hoe kun je hier nou jaren geleden 7,5k voor hebben betaald?
Summon/AutoPark werken alleen als er heel veel ruimte is. Heb je dus helemaal niks aan in NL. Had gehoopt dat hij strak voor me zou kunnen file parkeren, maar na 8 keer steken heb ik het toch maar zelf gedaan. Die functie is waardeloos op MS met HW3. EAP is sowieso slecht. Één rit van 100km geprobeerd, hij ging twee keer op de rem staan op de snelweg. Één keer dacht hij ineens dat de max snelheid 80 km/h was, en één keer schrok hij van de schaduw van een viaduct. Dat gebruik ik dus ik nooit meer. Van de hele automatisering is alleen de basis adaptive cruise control wel echt goed.

Ik zit zelf in de neurale netwerken en snap dat de echte end-to-end FSD een heel ander beest is, en deze slechte ervaringen niks zeggen over hoe goed FSD uiteindelijk gaat zijn, zelfs op HW3. Ik ben benieuwd!

• crryp
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:17:
[...]

Behalve bij de Y begreep ik (die positionering), alleen zit je dan nog met resolutie mogelijk. Mogelijk dat ze toch een oplossing vinden om het wel te laten passen qua ruimte. We zijn immers wat jaren verder.
Is dat zo? Dit is een model y 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di1C60gVFhSPsedT3OY-sM2rTGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYhmcXlW3cxkZ5IlCEcT7v4p.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat anders? Heb geen vergelijking van een model 3

• carpebios
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Zie mijn eerdere bericht van vandaag met de foto van mijn Y. Er zijn dus Y's die wel al die nieuwere interieurcamera hebben.

• turkeyhakan
  • Nu online
reservewiel schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:00:
Mijn gok is dat ze de model S/X eigenaren niet in de kou laten staan aangezien daar echte OGs tussen zitten en die ook echt veel geld voor die autos hebben betaald.

Aangezien er helemaal geen interne camera in zit zal er toch echt nog wel wat moeten gebeuren waarschijnlijk..
Je bent op de hoogte dat de S/X niet meer in productie is? Je mag uiteraard gokken :-), maar ik zou niet zeggen dat de S/X voorrang krijgt. En al helemaal niet als je geen interieurcamera hebt.

• turkeyhakan
  • Nu online
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Van welke maand? Komt die uit Berlijn of uit China?

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 15:28 ]

• crryp
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:28:
[...]

Van welke maand? Komt die uit Berlijn of uit China?
uhm maart, een van de eerste met een AMD ryzen dat dan weer wel. maar goed interieur cameratje vervangen lijkt me niet het meeste werk voor onze tesla monteurs toch.

• jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 06:39
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:17:
[...]

Als Musk hardware gaat upgraden, is er best een grote kans dat het gelijk AI5 hardware gaat worden. Die dan een volledig zelfsturende FSD moet aankunnen. Dat is de belofte die hij moet nakomen (tenminste om schadeclaims te voorkomen). En dan kunnen we nog wel een paar jaar wachten.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze vanuit zuinigheid een FSD light voor HW3 gaan uitbrengen zoals ze ook in de US van plan zijn.

• turkeyhakan
  • Nu online
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:28:
[...]

uhm maart, een van de eerste met een AMD ryzen dat dan weer wel. maar goed interieur cameratje vervangen lijkt me niet het meeste werk voor onze tesla monteurs toch.
Die van mij kwam uit september van 2022 en ik kan mij herinneren dat ik meer zag dan jij. Waarschijnlijk komt die van jou ook uit China, daar er pas vanaf eind Q1 2022 auto's vanuit Berlijn zijn geleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 15:31 ]

• crryp
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:30:
[...]

Die van mij kwam uit september van 2022 en ik kan mij herinneren dat ik meer zag dan jij.
Dit is een screenshot uit de app sentrymode, wellicht als je de camera test in de auto doet dat het beter is maar heb de auto niet binnen bereik op het moment.

• turkeyhakan
  • Nu online
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:31:
[...]

Dit is een screenshot uit de app sentrymode, wellicht als je de camera test in de auto doet dat het beter is maar heb de auto niet binnen bereik op het moment.
Dat weet ik. Ik gok dat jij een kleine interieurcamera hebt. Boven nieuw, onder oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiwA2KrIjc6uukSjjXomYqXCBM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNzGiSZI88ElmwCy6xg92sbM.jpg?f=fotoalbum_large

• reservewiel
Agima! schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:14:
Idd mijn auto is al een keer kosteloos van HW2.5 naar HW3 geüpdatet door de originele eigenaar. Tesla heeft recent met Samsung een deal gemaakt voor HW5 productie. Eigenlijk verwacht ik dat ze uiteindelijk een HW5-based upgrade uitrollen voor HW3 autos met het FSD pakket, als ze unsupervised eindelijk echt af hebben.

Als de EU blijft aandringen op breedbeeld camera's voor FSD (wat HW3 niet heeft) en DMS (wat mijn auto iig ook niet heeft) wordt het wel een kostbare aanpassing bij elkaar. Wellicht wordt het dan beter voor ze om gewoon een vergoeding te geven.

Tesla kennende zullen ze wel eerst proberen een sigaar uit eigen doos uit te delen. Gratis meenemen van FSD bij aanschaf nieuwe Tesla. Maar ik wil geen nieuwe auto, ik wil gewoon FSD.

Hoop dat Elon zich gewoon aan zijn woord houdt hier.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:53
crryp schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:31:
[...]

Mijne komt uit 2023 en is gelijk aan jou afbeelding

• reservewiel
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:26:
[...]

Je bent op de hoogte dat de S/X niet meer in productie is? Je mag uiteraard gokken :-), maar ik zou niet zeggen dat de S/X voorrang krijgt. En al helemaal niet als je geen interieurcamera hebt.
Ik verwacht zeker geen voorrang, zei ik dat? Maar ik verwacht wel dat ze uiteindelijk een oplossing vinden.

• turkeyhakan
  • Nu online
reservewiel schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:37:
[...]

Ik verwacht zeker geen voorrang, zei ik dat? Maar ik verwacht wel dat ze uiteindelijk een oplossing vinden.
Wellicht interpreteerde ik het verkeerd, want je verwees naar S/X :-) Ik hoop dat ze ons/jullie niet in de kou laten staan!

• HansRemmerswaal
reservewiel schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:35:
[...]

Idd mijn auto is al een keer kosteloos van HW2.5 naar HW3 geüpdatet door de originele eigenaar. Tesla heeft recent met Samsung een deal gemaakt voor HW5 productie. Eigenlijk verwacht ik dat ze uiteindelijk een HW5-based upgrade uitrollen voor HW3 autos met het FSD pakket, als ze unsupervised eindelijk echt af hebben.

Als de EU blijft aandringen op breedbeeld camera's voor FSD (wat HW3 niet heeft) en DMS (wat mijn auto iig ook niet heeft) wordt het wel een kostbare aanpassing bij elkaar. Wellicht wordt het dan beter voor ze om gewoon een vergoeding te geven.

Tesla kennende zullen ze wel eerst proberen een sigaar uit eigen doos uit te delen. Gratis meenemen van FSD bij aanschaf nieuwe Tesla. Maar ik wil geen nieuwe auto, ik wil gewoon FSD.

Hoop dat Elon zich gewoon aan zijn woord houdt hier.
Is er een betrouwbare schatting over hoeveel Tesla's we praten in de EU die HW3 hebben en een gekochte FSD? Heb geprobeerd dit via Gemini te krijgen en die komt op 160.000. Dat is nogal een project om al die hardware te upgraden... dat zie ik niet gebeuren. Denk dat de v14 "lite" voorlopig de enige optie vooruit is met daarbij de optie dat je FSD mee kunt nemen naar je volgende nieuwe Tesla als je van HW3 komt. Over een paar jaar zijn die 160.000 dan een heel stuk minder.

• turkeyhakan
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:48:
[...]

Is er een betrouwbare schatting over hoeveel Tesla's we praten in de EU die HW3 hebben en een gekochte FSD? Heb geprobeerd dit via Gemini te krijgen en die komt op 160.000. Dat is nogal een project om al die hardware te upgraden... dat zie ik niet gebeuren. Denk dat de v14 "lite" voorlopig de enige optie vooruit is met daarbij de optie dat je FSD mee kunt nemen naar je volgende nieuwe Tesla als je van HW3 komt. Over een paar jaar zijn die 160.000 dan een heel stuk minder.
Wat mij betreft is TeslaFi een betrouwbare bron die je in ieder geval zekerheid geeft.

AI 3 Totals 8,451 Active Cars
AI 4 Totals 3,731 Active Cars

Heb je in ieder geval wat cijfers.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 13-04-2026 16:05 ]

• basisdeman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-04 07:16
lanedirt schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:57:
Ik heb zelf een Model Y van april 2024. Ik dacht dat deze al de laatste HW versie had, maar nu dat ik beter heb gekeken zie ik dat deze nog op de oudere HW3 draait. Waarschijnlijk was dit dus (helaas) een van de laatste Model Y's met HW3 die van de band is gerold.

Heb gisteren toen ik het nieuwsbericht zag als impuls aankoop wel direct de 100 euro per maand self-driving optie gekocht via de app, in de veronderstelling dat ik dan de update ook wel snel zou krijgen. Maar nog niks gekregen, en ik twijfel of dit nog gaat komen met HW3.

Zou wel jammer zijn dat een 2 jaar oude Model Y al niet meer up-to-date is. Kreeg verder ook geen waarschuwing bij de abonnements aankoop.
Zelf rijd ik een MY 2024 met een fabricagedatum van december 2024 en die heeft nog kennelijk HW3...
Het zou inderdaad erg jammer zijn dat je met een auto die _net_ 2 jaar oud is de boot zou missen. :-(

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25

RvV

basisdeman schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:14:
[...]

Zelf rijd ik een MY 2024 met een fabricagedatum van december 2024 en die heeft nog kennelijk HW3...
Het zou inderdaad erg jammer zijn dat je met een auto die _net_ 2 jaar oud is de boot zou missen. :-(
Bedoel je niet december 2023? Vanaf mei 2024 zijn zo'n beetje alle Y's uit Berlijn met HW4 uitgerust.

Y'24

• lanedirt
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:43
RvV schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
[...]

Bedoel je niet december 2023? Vanaf mei 2024 zijn zo'n beetje alle Y's uit Berlijn met HW4 uitgerust.
Dat vraag ik me nu dan ook af. Blijf het overigens wel apart vinden dat er nooit echt duidelijk gecommuniceerd is over welke bestelde auto wel of geen HW4 kreeg.

Ik ging altijd uit van het nieuws wat destijds was gepubliceerd waarin ze aangaven dat vanaf begin 2023 de eerste Tesla’s al met HW4 werden uitgevoerd. En in mijn geval ruim een jaar later (auto geleverd april 2024) dus alsnog met HW3. Terwijl natuurlijk al jaren is verteld dat iedere Tesla hardware-ready was voor FSD.

Privacy enthousiast | Software Developer | Auteur en developer van AliasVault en SpamOK

• carpebios
lanedirt schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:32:
[...]

Dat vraag ik me nu dan ook af. Blijf het overigens wel apart vinden dat er nooit echt duidelijk gecommuniceerd is over welke bestelde auto wel of geen HW4 kreeg.

Ik ging altijd uit van het nieuws wat destijds was gepubliceerd waarin ze aangaven dat vanaf begin 2023 de eerste Tesla’s al met HW4 werden uitgevoerd. En in mijn geval ruim een jaar later (auto geleverd april 2024) dus alsnog met HW3. Terwijl natuurlijk al jaren is verteld dat iedere Tesla hardware-ready was voor FSD.
Lekker hun voorraad opmaken, kortetermijndenken: geld geld geld.

• Dignus
RvV schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
[...]

Juli 2024, Berlijn, HW3.

• HansRemmerswaal
turkeyhakan schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:04:
[...]

Wat mij betreft is TeslaFi een betrouwbare bron die je in ieder geval zekerheid geeft.

AI 3 Totals 8,451 Active Cars
AI 4 Totals 3,731 Active Cars

Heb je in ieder geval wat cijfers.
Als het om zulke kleine getallen gaat dan ik het goedkoper voor Tesla om geld terug te geven...

• carpebios
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:44:
[...]

Als het om zulke kleine getallen gaat dan ik het goedkoper voor Tesla om geld terug te geven...
Ik wil geen geld terug, ik wil dat ze hun belofte nakomen ;)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Erdebee schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:52:
[...]

Tuurlijk zou dat mooi zijn voor ze, en voor ons. Ze zouden het vast graag aanbieden op elke tesla die ooit de weg op is gegaan. Maar zo eenzijdig is het niet.

Het moet ook nog mogelijk zijn en financieel gezien uitkomen voor ze
hoezo financieel uitkomen? Ik heb in 2017 toch 7.500 euro betaald en nooit iets goed werkend gekregen? Te late levering reken ik ze niet op af als nu netjes geregeld gaat worden.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• HansRemmerswaal
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:46:
[...]

Ik wil geen geld terug, ik wil dat ze hun belofte nakomen ;)
Dan beroepen ze zich op overmacht. FSD op HW3 heb je wel in de USA maar in EU... tja... RDW doet moeilijk... overmacht...

• winwiz

• pdidi
  • Niet online
lanedirt schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:32:
[...]

Ja dit was op het 3/Y forum een heel hot topic destijds om van te voren te checken of je de HW4 loterij won en anders je order cancelen. Heb jij nu niks meer aan helaas, maar voor een volgende Tesla (als je nog wil) altijd slim om daar ruim van te voren te kijken

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 19:46
Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:37:
[...]

Juli 2024, Berlijn, HW3.
December 2024, Berlijn, HW3

• carpebios
Stel dit komt snel voor de gehele EU beschikbaar, dan wordt de backlash van al die HW3 rijders toch alleen maar groter en groter. Tesla zal snel met een bericht moeten komen!

• turkeyhakan
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:44:
[...]

Dit zijn TeslaFi gebruikers en is (mag ik hopen) een klein deel van de daadwerkelijke auto’s op de weg. Volgens mij heb je naast TeslaFi ook nog Tessie en Teslamate en nog wel andere partijen. Maar geeft een goed beeld van de verhoudingen tussen hw3 en hw4, aangezien het op basis van echte cijfers is.

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:11
Dignus schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:37:
[...]

Juli 2024, Berlijn, HW3.
Hier juni 24 , Berlijn, HW3
Tesla Model Y Long Range RWD
Geleverd tussen Februari 2024 - Februari 2025
Dus een heel nieuwe uitvoering, pas leverbaar vanaf feb 2024. HW4 was er al in begin 2023. Kun je zeggen had je moeten controleren, maar wie bedenkt nu dat op een nieuwe uitvoering nog oude hardware zit 🙄

[ Voor 45% gewijzigd door Knor66 op 13-04-2026 19:33 ]

• YumYum
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 18:31
carpebios schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:30:
Stel dit komt snel voor de gehele EU beschikbaar, dan wordt de backlash van al die HW3 rijders toch alleen maar groter en groter. Tesla zal snel met een bericht moeten komen!
Als je ze dan toch aan de telefoon hebt, kun je even vragen waar mijn Cybertruck blijft? :P

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-05 21:58
Jammer dat er na een officiële (Tesla) werkdag nog geen duidelijkheid wordt gegeven. Al is dat misschien ook veel te optimistisch van mij gedacht als ik zie hoe lang hw3 gebruikers in andere landen al wachten op verheldering over de toekomst van hw3.

Het blijft dus speculeren en gissen over de tijdlijn en (erger nog) of er überhaupt iets komt voor HW3 in NL.

Iemand AI heeft op Reddit
de huidige hw3 status ook helder op een rijtje gezet; https://www.reddit.com/an...+FSD+in+Europe&source=PDP

Ergens zou het wel heel vreemd zijn dat er zoveel gedupeerden zijn, mensen die niet krijgen wat is beloofd, en Tesla hiermee weg zou komen. Ik heb het idee dat een Europees bedrijf dat niet zou kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door carfan op 13-04-2026 21:59 ]

• Elektrisch
  • Laatst online: 05-05 05:46
carfan schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:18:
Jammer dat er na een officiële (Tesla) werkdag nog geen duidelijkheid wordt gegeven.
Het blijft speculeren en gissen over de tijdlijn en (erger nog) of er überhaupt iets komt voor HW3 in NL.

Iemand op Reddit heeft de huidige hw3 status ook helder op een rijtje gezet; https://www.reddit.com/an...+FSD+in+Europe&source=PDP

Ergens zou het wel heel vreemd zijn dat er zoveel gedupeerden zijn, mensen die niet krijgen wat is beloofd, en Tesla hiermee weg zou komen. Ik heb het idee dat een Europees bedrijf dat niet zou kunnen.
Linkt dit naar de verkeerde post?
Reddit answers is AI gegenereerd

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-05 16:32
peterpijpelink schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:56:
[...]

hoezo financieel uitkomen? Ik heb in 2017 toch 7.500 euro betaald en nooit iets goed werkend gekregen? Te late levering reken ik ze niet op af als nu netjes geregeld gaat worden.
Daar is door elon al een retrofit beloofd. Ik doel op de mensen die nu nog fsd hopen te krijgen in hun hw3 of oudere.

Overigens zou ik zelfs met de woorden van Elon niet gerust zijn. Zijn beloftes zijn niks waard, en het is ook zeker niet legaal bindend.

Ik begrijp ook van juristen dat de europese wetgeving helemaal niet compatibel is met unsupervised autopilot. Vraag maar aan elke jurist; de wegenverkeerswet moet helemaal opnieuw worden ingevuld als we écht autonome auto’s willen. Daarom is dit nú vooralsnog volledig op verantwoordelijkheid van de bestuurder en jursten zien dat nog laaaang niet veranderen

• turkeyhakan
  • Nu online
carfan schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:18:
Ik heb het idee dat een Europees bedrijf dat niet zou kunnen.
Zou dit wat uitmaken denk je? Geen idee..

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 14-04-2026 01:45 ]

• bkwonnn
  • Laatst online: 05:42
Denk dat ze eerst veel data willen vergaren met hw4 gebruikers. En aan de hand daarvan de light versie maken. Hardware update zal pas zijn als ai5 uit is of klaar is. Die maken ze geloof ik in house. De custom oplossing voor hw3 zullen ze ook in house willen maken.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste