Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Laurens1994
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:08
Zelf begin van het jaar FSD gekocht vanwege de berichten in het verleden over de rechtzaak die Tesla verloren heeft en moet zorgen dat de auto capabel is om te doen wat gekocht wordt. 2019 model S. Ik heb echter wel staat dat ik zelfrijdende besturing heb? Woon momenteel in België dus voelt het voor mij nog vager gezien ik in Nederland ben blijven werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/880jof81uvQmExfASNpSaEf9jSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkApE7vanPCEhEC7JDNly2pk.jpg?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:51
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:41:
Denk dat ze eerst veel data willen vergaren met hw4 gebruikers. En aan de hand daarvan de light versie maken. Hardware update zal pas zijn als ai5 uit is of klaar is. Die maken ze geloof ik in house. De custom oplossing voor hw3 zullen ze ook in house willen maken.
Speculaties, speculaties... 8)

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Via X deze link gevonden: https://hw3claim.nl/

Lijkt dat er wel iets gaat bewegen.

Data lijkt wel encrypted opgeslagen te zijn, voor zover ik dat als leek kan zeggen. (Zie FAQ).

[ Voor 36% gewijzigd door DJustin op 14-04-2026 08:21 ]

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:56
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:00:
Zelf begin van het jaar FSD gekocht vanwege de berichten in het verleden over de rechtzaak die Tesla verloren heeft en moet zorgen dat de auto capabel is om te doen wat gekocht wordt. 2019 model S. Ik heb echter wel staat dat ik zelfrijdende besturing heb? Woon momenteel in België dus voelt het voor mij nog vager gezien ik in Nederland ben blijven werken.

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door carfan op 14-04-2026 08:23 ]

• carfan
DJustin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:14:
Via X deze link gevonden: https://hw3claim.nl/

Lijkt dat er wel iets gaat bewegen.
Interessant! Misschien kunnen we met de initiatiefnemer Mischa Sigtermans samen een vuist maken. Dat maakt jouw claim, Laurens, ook interessant. Zijn er in het verleden zulke zaken gewonnen? Heb je een bron?

• Laurens1994
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:08
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:21:
[...]

Interessant! Misschien kunnen we met de initiatiefnemer Mischa Sigtermans samen een vuist maken. Dat maakt jouw claim, Laurens, ook interessant. Zijn er in het verleden zulke zaken gewonnen? Heb je een bron?
Tesla Ordered to Upgrade Owner's FSD Computer for Free https://share.google/XEWnZWBEx1c7435XP

Wordt in verschillende gewonnen onder valse reclame wanneer de hw niet in staat is om de software te gebruiken. Zelf ik juist daardoor de upgrade van EAP naar FSD gekocht om sterker te staan. Ook kreeg ik direct een gratis HW3 upgrade vanaf mijn HW2.5.

• bkwonnn
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:10
turkeyhakan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:05:
[...]

Speculaties, speculaties... 8)
Speculeren mag wel toch? Als je 8k heb betaald en je krijgt niet waarvoor je hebt betaald. En de informatie voorziening 0 is

• turkeyhakan
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:02:
[...]

Speculeren mag wel toch? Als je 8k heb betaald en je krijgt niet waarvoor je hebt betaald. En de informatie voorziening 0 is
Je hebt het over data vergaren. Daar ben ik het niet mee eens. In Amerika rijden al jaren HW3 auto's met FSD rond.

• bkwonnn
  • Laatst online: 11:10
Maar die hebben niet te maken met de rdw

• turkeyhakan
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:07:
Maar die hebben niet te maken met de rdw
Eens, maar de software is aangepast zodat het wel aan de eisen van de RDW voldoet. Dus de redenatie dat er nu data vergaard moet worden om de software eventueel werkend te krijgen op een HW3 auto is wat mij betreft niet aan de orde.

Er mag inderdaad wel duidelijkheid komen of HW3 auto's ooit nog FSD "lite" gaan krijgen. Velen hebben dit pakket al jaren geleden gekocht en zijn nog steeds aan het wachten en daar ben ik het volledig mee eens!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:24
Acht de kans zeer klein dat we daar (op korte termijn) iets over horen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Als Tesla nu gewoon eens een formele communicatie naar buiten brengt hierover, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Je koopt een dienst dit na x jaren nog niet is geleverd. Klinkt toch dat je dan recht hebt op geld terug of een duidelijk pad naar een oplossing.

Zou leuk zijn als de consumentenbond eens hiernaar gaat kijken in samenwerking met de andere europese consumenten organisaties. Als die een gezamenlijke vuist maken dan moet Tesla wel reageren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• carfan
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:53:
[...]

Tesla Ordered to Upgrade Owner's FSD Computer for Free https://share.google/XEWnZWBEx1c7435XP

Wordt in verschillende gewonnen onder valse reclame wanneer de hw niet in staat is om de software te gebruiken. Zelf ik juist daardoor de upgrade van EAP naar FSD gekocht om sterker te staan. Ook kreeg ik direct een gratis HW3 upgrade vanaf mijn HW2.5.
Van wat ik hieruit opmaak is er een succesvolle zaak van iemand die niet voor zijn upgrade naar van HW2.5 naar HW3 wou betalen. De veel grotere zaak over de mislukte beloften rondom HW3 en zijn mogelijkheden lijkt niet gelukt te zijn.
Ik qoute: Just failing to meet Musk’s own expectations isn’t evidence that anyone purposely tried to deceive consumers, which would constitute fraud, Tesla said in its filing. Moreover, according to Tesla, buyers should have been well aware of the limitations of these systems before purchasing them, based on Tesla’s disclaimers on its website and owners’ manuals. Also, Tesla said, the plaintiffs didn’t show that, even if Tesla’s systems were involved in crashes, they were involved in more crashes than an unaided human driver would have when operating under the same conditions.

Tesla also listed a number of other more technical reasons the suit should be dismissed including that most of the plaintiffs, who were Tesla owners, had agreed to an arbitration clause when ordering their cars so these claims should not be tried in public courts or in class-action lawsuits. Tesla also argued too much time had elapsed since the cars were purchased and that the plaintiffs hadn’t really been harmed by the fact the cars never drove themselves, despite the system being called “Full Self-Driving” and costing some owners $15,000.

Bron: https://edition.cnn.com/2...opilot-lawsuit/index.html

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:39

curry684

left part of the evil twins

Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:50:
Destijds, lees een paar jaar terug, was er toch sprake van dat HW3 zou worden verwisseld naar HW4 als het eindelijk live ging?
HW3 en HW4 zijn niet wire compatible, en de voertuigen die origineel 2.5 hadden (zoals mijn M3 maart 2019) hebben van wat ik me herinner dat ooit gezegd is niet de benodigde voeding. For all intents en purposes is een upgrade naar HW4 voor die generatie auto's praktisch bezien niet mogelijk.

Dus ja, ben enorm benieuwd wat er deze week aan communicatie gaat volgen naar mensen die in 2019 al voor FSD hebben betaald 'voor het einde van het jaar'. Ze mogen me prima een aanbieding doen voor korting op een nieuwe maar dan moeten ze niet met 1000 euro inruilbonus aankomen na 7 jaar rente.

Professionele website nodig?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:44

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

curry684 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:55:
[...]

HW3 en HW4 zijn niet wire compatible, en de voertuigen die origineel 2.5 hadden (zoals mijn M3 maart 2019) hebben van wat ik me herinner dat ooit gezegd is niet de benodigde voeding. For all intents en purposes is een upgrade naar HW4 voor die generatie auto's praktisch bezien niet mogelijk.

Dus ja, ben enorm benieuwd wat er deze week aan communicatie gaat volgen naar mensen die in 2019 al voor FSD hebben betaald 'voor het einde van het jaar'. Ze mogen me prima een aanbieding doen voor korting op een nieuwe maar dan moeten ze niet met 1000 euro inruilbonus aankomen na 7 jaar rente.
Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost. Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:06

Damian

Insane Obtrusion

peterpijpelink schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:00:
[...]

Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost. Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.
Er zit wel meer verschil in naast form factor. Koeling, aansluitingen, voltage en stroomverbruik zijn belangrijke verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5612AQE7nPImElHthQ/article-inline_image-shrink_1000_1488/B56ZmD5iB7KIAY-/0/1758854521907?e=1777507200&v=beta&t=856wVyFuxT6GTNGSHnefZnbn9WbgaN9zQyw36Mg1udQ

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vGGD41G.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HEoCAgbboAAz-Up.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Damian op 14-04-2026 10:06 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:48
Damian schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:
[...]

Er zit wel meer verschil in naast form factor. Koeling, aansluitingen, voltage en stroomverbruik zijn belangrijke verschillen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal vast niet onmogelijk zijn, wellicht houden ze er rekening mee met een nieuw bord dat het upgraden makkelijk kan, maar hoe het met wires precies zit zou ik niet weten, maar zeker niet onmogelijk. Waarschijnlijk zit de computer op een plek die iets moeilijker te bereiken is, maar mensen sluiten ook de extra speakers aan in de auto met de activation kit en dan moet je ook veel onderdelen demonteren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• curry684

curry684

peterpijpelink schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:00:
[...]

Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost.
Errr nee, dat is precies het punt: ze hebben mij 7 jaar geleden voor iets laten betalen dat "voor het einde van het jaar" zou werken. 7 jaar later blijkt dat ze nog steeds niet kunnen leveren. Art. 6:74 BW maakt de leverancier schadeplichtig over de tekortkoming. "Je kunt voor de normale prijs upgraden naar een nieuwe auto" is geen schadevergoeding, want niet redelijk en billijk dat ik een fortuin aan extra kosten moet maken.

Art. 6:83 BW sub c regelt zelfs dat Tesla hier reeds in verzuim is zonder ingebrekstelling, omdat we uit de media en publieke communicatie moeten afleiden dat de verbintenis niet zal worden nagekomen. Art. 6:95 maakt de facto de vermogensschade, zijnde de aanschafprijs plus wettelijke rente, onderdeel van de schadevergoeding. Je kunt daarnaast aanspraak maken op 'gederfd gebruiksgenot', een arbitraire vergoeding voor het feit dat ik al 7 jaar zelf mijn auto moet rijden ondanks ieder jaar nieuwe, concrete en schriftelijke, beloftes dat het dat jaar echt zou komen.
Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.
Zoals je hierboven al kunt zien klopt geen enkele aansluiting meer, zeker niet met auto's die origineel HW2.5 hadden zoals de mijne. Naast de computer zelf zijn de camera's van te lage resolutie en kwaliteit dus die zouden ook allemaal vervangen moeten worden. De wiring van de 2019-auto's heeft niet voldoende bandwidth om alle camera's op hogere resolutie te kunnen rondpompen. Je moet ongeveer de halve auto herbouwen om er een volledige HW4-set van te maken.

Ik heb net overigens even gecheckt en de 5300 euro die ik op 27 maart 2019 heb betaald heeft inmiddels al 4771,25 wettelijke rente verzameld.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 14-04-2026 10:35 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:44

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Daniel. schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:15:
[...]

Het zal vast niet onmogelijk zijn, wellicht houden ze er rekening mee met een nieuw bord dat het upgraden makkelijk kan, maar hoe het met wires precies zit zou ik niet weten, maar zeker niet onmogelijk. Waarschijnlijk zit de computer op een plek die iets moeilijker te bereiken is, maar mensen sluiten ook de extra speakers aan in de auto met de activation kit en dan moet je ook veel onderdelen demonteren.
Gezien de enorme aantallen HW3 die in omloop zijn kan een aangepaste form factor nodig zijn. Dat zou een HW2.5 naar 3 aanpak (gratis upgrade) mogelijk maken met nu HW3 naar HW4.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• alexbl69
  • Laatst online: 10:37
Ben zelf geen Tesla rijder, maar volg het hele FSD gebeuren wel met veel interesse.

Vraag aan de inmiddels ervaringsdeskundigen: heeft FSD ook daadwerkelijk toegevoegde waarde?

Als ik het zo bekijk voegt het feit dat je toch voor je uit moet kijken terwijl het systeem aan staat niet zo heel veel toe. In plaats van doelloos voor me uit staren lijkt het me dan prettiger om wat te doen te hebben, zelf rijden bijvoorbeeld :) .

Maar nogmaals: dit is mijn mening welke niet op praktijkervaring gebaseerd is.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:23:
Ben zelf geen Tesla rijder, maar volg het hele FSD gebeuren wel met veel interesse.

Vraag aan de inmiddels ervaringsdeskundigen: heeft FSD ook daadwerkelijk toegevoegde waarde?

Als ik het zo bekijk voegt het feit dat je toch voor je uit moet kijken terwijl het systeem aan staat niet zo heel veel toe. In plaats van doelloos voor me uit staren lijkt het me dan prettiger om wat te doen te hebben, zelf rijden bijvoorbeeld :) .

Maar nogmaals: dit is mijn mening welke niet op praktijkervaring gebaseerd is.
ik denk dat deze vraag beter in de ervaringen topic past --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2328168

• alexbl69
  • Laatst online: 10:37
Thanks, die had ik nog niet gezien :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• OriginalFlyingdutchman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Vind die hw3claim gek. Je moet het breder pakken. Ik heb de auto gekocht (overgenomen uit de lease) , met het idee FSD te activeren zodra het beschikbaar is. Dat kan dus niet met HW3. Het is niet relevant of je FSD gekocht hebt. Je hebt de auto gekocht met de belofte dat de hardware het kan in de toekomst. Dat is dus gewoon misleiding volgens de Nederlandse wet. Ik zou de claim dus breder pakken en iedereen meenemen die niet HW4 heeft. FSD in het vooruitzicht is voor velen de reden geweest een Tesla aan te schaffen. Dat dat nu niet opgaat, is fout, ongeacht of je betaald hebt voor FSD of niet.

• HansRemmerswaal
  • Nu online

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• curry684

curry684

OriginalFlyingdutchman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:49:
Vind die hw3claim gek. Je moet het breder pakken. Ik heb de auto gekocht (overgenomen uit de lease) , met het idee FSD te activeren zodra het beschikbaar is. Dat kan dus niet met HW3. Het is niet relevant of je FSD gekocht hebt. Je hebt de auto gekocht met de belofte dat de hardware het kan in de toekomst. Dat is dus gewoon misleiding volgens de Nederlandse wet. Ik zou de claim dus breder pakken en iedereen meenemen die niet HW4 heeft. FSD in het vooruitzicht is voor velen de reden geweest een Tesla aan te schaffen. Dat dat nu niet opgaat, is fout, ongeacht of je betaald hebt voor FSD of niet.
Deze insteek is in het Nederlands recht niet haalbaar omdat het Rijnlandrecht dat hier wordt gevoerd veel meer naar echte schade kijkt dan de Angelsaksische 'emotionele schade'. Wie dik heeft betaald voor FSD en dat niet krijgt geleverd heeft onderbouwbare schade geleden. Dat uiteindelijk een optie niet beschikbaar komt die je had verwacht, maar niet voor betaald hebt, is kut voor je maar succes met het onderbouwen van je 'schade'.

• Ploempie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:13
Niet.. Lijkt me een 100% AI gegenereerde samenvatting van wat geruchten op Twitter.

• mischamartijn
  • Laatst online: 11:57
curry684 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]

Deze insteek is in het Nederlands recht niet haalbaar omdat het Rijnlandrecht dat hier wordt gevoerd veel meer naar echte schade kijkt dan de Angelsaksische 'emotionele schade'. Wie dik heeft betaald voor FSD en dat niet krijgt geleverd heeft onderbouwbare schade geleden. Dat uiteindelijk een optie niet beschikbaar komt die je had verwacht, maar niet voor betaald hebt, is kut voor je maar succes met het onderbouwen van je 'schade'.
Precies dit. Mischa hier, oprichter van HW3 Claim.

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Daarom HW3 Claim. Wie doet er mee?

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Ik heb je pagina bezocht. Echter heb ik een leaseauto en geen FSD gekocht. Zou graag wel mee willen doen natuurlijk :)

• HansRemmerswaal
  • Nu online
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]

Zo een claim / rechtszaak kan jaren duren. De vraag is of je tegen die tijd je HW3 Tesla dan nog hebt of dat je dan al bent overgestapt op een nieuwe (met HW4+) of ander merk. Ondertussen is dan die V14 lite uitgekomen die al weer wat argumenten weghaalt.

Pagina: 1 2 3 Laatste