Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

• Laurens1994
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-04 18:19
Zelf begin van het jaar FSD gekocht vanwege de berichten in het verleden over de rechtzaak die Tesla verloren heeft en moet zorgen dat de auto capabel is om te doen wat gekocht wordt. 2019 model S. Ik heb echter wel staat dat ik zelfrijdende besturing heb? Woon momenteel in België dus voelt het voor mij nog vager gezien ik in Nederland ben blijven werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/880jof81uvQmExfASNpSaEf9jSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkApE7vanPCEhEC7JDNly2pk.jpg?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:41:
Denk dat ze eerst veel data willen vergaren met hw4 gebruikers. En aan de hand daarvan de light versie maken. Hardware update zal pas zijn als ai5 uit is of klaar is. Die maken ze geloof ik in house. De custom oplossing voor hw3 zullen ze ook in house willen maken.
Speculaties, speculaties... 8)

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:35
Via X deze link gevonden: https://hw3claim.nl/

Lijkt dat er wel iets gaat bewegen.

Data lijkt wel encrypted opgeslagen te zijn, voor zover ik dat als leek kan zeggen. (Zie FAQ).

[ Voor 36% gewijzigd door DJustin op 14-04-2026 08:21 ]

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-05 21:58
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:00:
Zelf begin van het jaar FSD gekocht vanwege de berichten in het verleden over de rechtzaak die Tesla verloren heeft en moet zorgen dat de auto capabel is om te doen wat gekocht wordt. 2019 model S. Ik heb echter wel staat dat ik zelfrijdende besturing heb? Woon momenteel in België dus voelt het voor mij nog vager gezien ik in Nederland ben blijven werken.

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door carfan op 14-04-2026 08:23 ]

• carfan
DJustin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:14:
Via X deze link gevonden: https://hw3claim.nl/

Lijkt dat er wel iets gaat bewegen.
Interessant! Misschien kunnen we met de initiatiefnemer Mischa Sigtermans samen een vuist maken. Dat maakt jouw claim, Laurens, ook interessant. Zijn er in het verleden zulke zaken gewonnen? Heb je een bron?

• Laurens1994
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:21:
[...]

Interessant! Misschien kunnen we met de initiatiefnemer Mischa Sigtermans samen een vuist maken. Dat maakt jouw claim, Laurens, ook interessant. Zijn er in het verleden zulke zaken gewonnen? Heb je een bron?
Tesla Ordered to Upgrade Owner's FSD Computer for Free https://share.google/XEWnZWBEx1c7435XP

Wordt in verschillende gewonnen onder valse reclame wanneer de hw niet in staat is om de software te gebruiken. Zelf ik juist daardoor de upgrade van EAP naar FSD gekocht om sterker te staan. Ook kreeg ik direct een gratis HW3 upgrade vanaf mijn HW2.5.

• bkwonnn
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06-05 05:42
turkeyhakan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:05:
[...]

Speculaties, speculaties... 8)
Speculeren mag wel toch? Als je 8k heb betaald en je krijgt niet waarvoor je hebt betaald. En de informatie voorziening 0 is

• turkeyhakan
  • Nu online
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:02:
[...]

Speculeren mag wel toch? Als je 8k heb betaald en je krijgt niet waarvoor je hebt betaald. En de informatie voorziening 0 is
Je hebt het over data vergaren. Daar ben ik het niet mee eens. In Amerika rijden al jaren HW3 auto's met FSD rond.

• bkwonnn
  • Laatst online: 06-05 05:42
Maar die hebben niet te maken met de rdw

• turkeyhakan
  • Nu online
bkwonnn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:07:
Maar die hebben niet te maken met de rdw
Eens, maar de software is aangepast zodat het wel aan de eisen van de RDW voldoet. Dus de redenatie dat er nu data vergaard moet worden om de software eventueel werkend te krijgen op een HW3 auto is wat mij betreft niet aan de orde.

Er mag inderdaad wel duidelijkheid komen of HW3 auto's ooit nog FSD "lite" gaan krijgen. Velen hebben dit pakket al jaren geleden gekocht en zijn nog steeds aan het wachten en daar ben ik het volledig mee eens!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 10:25
Acht de kans zeer klein dat we daar (op korte termijn) iets over horen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 13:38
Als Tesla nu gewoon eens een formele communicatie naar buiten brengt hierover, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Je koopt een dienst dit na x jaren nog niet is geleverd. Klinkt toch dat je dan recht hebt op geld terug of een duidelijk pad naar een oplossing.

Zou leuk zijn als de consumentenbond eens hiernaar gaat kijken in samenwerking met de andere europese consumenten organisaties. Als die een gezamenlijke vuist maken dan moet Tesla wel reageren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• carfan
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:53:
[...]

Tesla Ordered to Upgrade Owner's FSD Computer for Free https://share.google/XEWnZWBEx1c7435XP

Wordt in verschillende gewonnen onder valse reclame wanneer de hw niet in staat is om de software te gebruiken. Zelf ik juist daardoor de upgrade van EAP naar FSD gekocht om sterker te staan. Ook kreeg ik direct een gratis HW3 upgrade vanaf mijn HW2.5.
Van wat ik hieruit opmaak is er een succesvolle zaak van iemand die niet voor zijn upgrade naar van HW2.5 naar HW3 wou betalen. De veel grotere zaak over de mislukte beloften rondom HW3 en zijn mogelijkheden lijkt niet gelukt te zijn.
Ik qoute: Just failing to meet Musk’s own expectations isn’t evidence that anyone purposely tried to deceive consumers, which would constitute fraud, Tesla said in its filing. Moreover, according to Tesla, buyers should have been well aware of the limitations of these systems before purchasing them, based on Tesla’s disclaimers on its website and owners’ manuals. Also, Tesla said, the plaintiffs didn’t show that, even if Tesla’s systems were involved in crashes, they were involved in more crashes than an unaided human driver would have when operating under the same conditions.

Tesla also listed a number of other more technical reasons the suit should be dismissed including that most of the plaintiffs, who were Tesla owners, had agreed to an arbitration clause when ordering their cars so these claims should not be tried in public courts or in class-action lawsuits. Tesla also argued too much time had elapsed since the cars were purchased and that the plaintiffs hadn’t really been harmed by the fact the cars never drove themselves, despite the system being called “Full Self-Driving” and costing some owners $15,000.

Bron: https://edition.cnn.com/2...opilot-lawsuit/index.html

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 14:03

curry684

left part of the evil twins

Wolly schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:50:
Destijds, lees een paar jaar terug, was er toch sprake van dat HW3 zou worden verwisseld naar HW4 als het eindelijk live ging?
HW3 en HW4 zijn niet wire compatible, en de voertuigen die origineel 2.5 hadden (zoals mijn M3 maart 2019) hebben van wat ik me herinner dat ooit gezegd is niet de benodigde voeding. For all intents en purposes is een upgrade naar HW4 voor die generatie auto's praktisch bezien niet mogelijk.

Dus ja, ben enorm benieuwd wat er deze week aan communicatie gaat volgen naar mensen die in 2019 al voor FSD hebben betaald 'voor het einde van het jaar'. Ze mogen me prima een aanbieding doen voor korting op een nieuwe maar dan moeten ze niet met 1000 euro inruilbonus aankomen na 7 jaar rente.

Professionele website nodig?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 17:08

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

curry684 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:55:
[...]

HW3 en HW4 zijn niet wire compatible, en de voertuigen die origineel 2.5 hadden (zoals mijn M3 maart 2019) hebben van wat ik me herinner dat ooit gezegd is niet de benodigde voeding. For all intents en purposes is een upgrade naar HW4 voor die generatie auto's praktisch bezien niet mogelijk.

Dus ja, ben enorm benieuwd wat er deze week aan communicatie gaat volgen naar mensen die in 2019 al voor FSD hebben betaald 'voor het einde van het jaar'. Ze mogen me prima een aanbieding doen voor korting op een nieuwe maar dan moeten ze niet met 1000 euro inruilbonus aankomen na 7 jaar rente.
Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost. Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 15:49

Damian

Insane Obtrusion

peterpijpelink schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:00:
[...]

Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost. Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.
Er zit wel meer verschil in naast form factor. Koeling, aansluitingen, voltage en stroomverbruik zijn belangrijke verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5612AQE7nPImElHthQ/article-inline_image-shrink_1000_1488/B56ZmD5iB7KIAY-/0/1758854521907?e=1777507200&v=beta&t=856wVyFuxT6GTNGSHnefZnbn9WbgaN9zQyw36Mg1udQ

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vGGD41G.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HEoCAgbboAAz-Up.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Damian op 14-04-2026 10:06 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
Damian schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:
[...]

Er zit wel meer verschil in naast form factor. Koeling, aansluitingen, voltage en stroomverbruik zijn belangrijke verschillen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal vast niet onmogelijk zijn, wellicht houden ze er rekening mee met een nieuw bord dat het upgraden makkelijk kan, maar hoe het met wires precies zit zou ik niet weten, maar zeker niet onmogelijk. Waarschijnlijk zit de computer op een plek die iets moeilijker te bereiken is, maar mensen sluiten ook de extra speakers aan in de auto met de activation kit en dan moet je ook veel onderdelen demonteren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• curry684

curry684

peterpijpelink schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:00:
[...]

Beetje onzin dit verhaal, want Tesla laat je nu al FSD meenemen naar een nieuwe auto, en er is inruilkorting, dus ga je gang. Je kan zo een nieuwe model 3 of Y bestellen en je probleem is opgelost.
Errr nee, dat is precies het punt: ze hebben mij 7 jaar geleden voor iets laten betalen dat "voor het einde van het jaar" zou werken. 7 jaar later blijkt dat ze nog steeds niet kunnen leveren. Art. 6:74 BW maakt de leverancier schadeplichtig over de tekortkoming. "Je kunt voor de normale prijs upgraden naar een nieuwe auto" is geen schadevergoeding, want niet redelijk en billijk dat ik een fortuin aan extra kosten moet maken.

Art. 6:83 BW sub c regelt zelfs dat Tesla hier reeds in verzuim is zonder ingebrekstelling, omdat we uit de media en publieke communicatie moeten afleiden dat de verbintenis niet zal worden nagekomen. Art. 6:95 maakt de facto de vermogensschade, zijnde de aanschafprijs plus wettelijke rente, onderdeel van de schadevergoeding. Je kunt daarnaast aanspraak maken op 'gederfd gebruiksgenot', een arbitraire vergoeding voor het feit dat ik al 7 jaar zelf mijn auto moet rijden ondanks ieder jaar nieuwe, concrete en schriftelijke, beloftes dat het dat jaar echt zou komen.
Maar het gaat niet om wire compatible, gaat om puur fysieke ruimte voor HW4 die er nu niet is blijkbaar.
Zoals je hierboven al kunt zien klopt geen enkele aansluiting meer, zeker niet met auto's die origineel HW2.5 hadden zoals de mijne. Naast de computer zelf zijn de camera's van te lage resolutie en kwaliteit dus die zouden ook allemaal vervangen moeten worden. De wiring van de 2019-auto's heeft niet voldoende bandwidth om alle camera's op hogere resolutie te kunnen rondpompen. Je moet ongeveer de halve auto herbouwen om er een volledige HW4-set van te maken.

Ik heb net overigens even gecheckt en de 5300 euro die ik op 27 maart 2019 heb betaald heeft inmiddels al 4771,25 wettelijke rente verzameld.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 14-04-2026 10:35 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 17:08

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Daniel. schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:15:
[...]

Het zal vast niet onmogelijk zijn, wellicht houden ze er rekening mee met een nieuw bord dat het upgraden makkelijk kan, maar hoe het met wires precies zit zou ik niet weten, maar zeker niet onmogelijk. Waarschijnlijk zit de computer op een plek die iets moeilijker te bereiken is, maar mensen sluiten ook de extra speakers aan in de auto met de activation kit en dan moet je ook veel onderdelen demonteren.
Gezien de enorme aantallen HW3 die in omloop zijn kan een aangepaste form factor nodig zijn. Dat zou een HW2.5 naar 3 aanpak (gratis upgrade) mogelijk maken met nu HW3 naar HW4.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• alexbl69
  • Nu online
Ben zelf geen Tesla rijder, maar volg het hele FSD gebeuren wel met veel interesse.

Vraag aan de inmiddels ervaringsdeskundigen: heeft FSD ook daadwerkelijk toegevoegde waarde?

Als ik het zo bekijk voegt het feit dat je toch voor je uit moet kijken terwijl het systeem aan staat niet zo heel veel toe. In plaats van doelloos voor me uit staren lijkt het me dan prettiger om wat te doen te hebben, zelf rijden bijvoorbeeld :) .

Maar nogmaals: dit is mijn mening welke niet op praktijkervaring gebaseerd is.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:23:
Ben zelf geen Tesla rijder, maar volg het hele FSD gebeuren wel met veel interesse.

Vraag aan de inmiddels ervaringsdeskundigen: heeft FSD ook daadwerkelijk toegevoegde waarde?

Als ik het zo bekijk voegt het feit dat je toch voor je uit moet kijken terwijl het systeem aan staat niet zo heel veel toe. In plaats van doelloos voor me uit staren lijkt het me dan prettiger om wat te doen te hebben, zelf rijden bijvoorbeeld :) .

Maar nogmaals: dit is mijn mening welke niet op praktijkervaring gebaseerd is.
ik denk dat deze vraag beter in de ervaringen topic past --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2328168

• alexbl69
  • Nu online
Thanks, die had ik nog niet gezien :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• OriginalFlyingdutchman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:58
Vind die hw3claim gek. Je moet het breder pakken. Ik heb de auto gekocht (overgenomen uit de lease) , met het idee FSD te activeren zodra het beschikbaar is. Dat kan dus niet met HW3. Het is niet relevant of je FSD gekocht hebt. Je hebt de auto gekocht met de belofte dat de hardware het kan in de toekomst. Dat is dus gewoon misleiding volgens de Nederlandse wet. Ik zou de claim dus breder pakken en iedereen meenemen die niet HW4 heeft. FSD in het vooruitzicht is voor velen de reden geweest een Tesla aan te schaffen. Dat dat nu niet opgaat, is fout, ongeacht of je betaald hebt voor FSD of niet.

• HansRemmerswaal

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• curry684

curry684

OriginalFlyingdutchman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:49:
Vind die hw3claim gek. Je moet het breder pakken. Ik heb de auto gekocht (overgenomen uit de lease) , met het idee FSD te activeren zodra het beschikbaar is. Dat kan dus niet met HW3. Het is niet relevant of je FSD gekocht hebt. Je hebt de auto gekocht met de belofte dat de hardware het kan in de toekomst. Dat is dus gewoon misleiding volgens de Nederlandse wet. Ik zou de claim dus breder pakken en iedereen meenemen die niet HW4 heeft. FSD in het vooruitzicht is voor velen de reden geweest een Tesla aan te schaffen. Dat dat nu niet opgaat, is fout, ongeacht of je betaald hebt voor FSD of niet.
Deze insteek is in het Nederlands recht niet haalbaar omdat het Rijnlandrecht dat hier wordt gevoerd veel meer naar echte schade kijkt dan de Angelsaksische 'emotionele schade'. Wie dik heeft betaald voor FSD en dat niet krijgt geleverd heeft onderbouwbare schade geleden. Dat uiteindelijk een optie niet beschikbaar komt die je had verwacht, maar niet voor betaald hebt, is kut voor je maar succes met het onderbouwen van je 'schade'.

• Ploempie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 09:56
Niet.. Lijkt me een 100% AI gegenereerde samenvatting van wat geruchten op Twitter.

• mischamartijn
  • Laatst online: 04-05 23:09
curry684 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]

Deze insteek is in het Nederlands recht niet haalbaar omdat het Rijnlandrecht dat hier wordt gevoerd veel meer naar echte schade kijkt dan de Angelsaksische 'emotionele schade'. Wie dik heeft betaald voor FSD en dat niet krijgt geleverd heeft onderbouwbare schade geleden. Dat uiteindelijk een optie niet beschikbaar komt die je had verwacht, maar niet voor betaald hebt, is kut voor je maar succes met het onderbouwen van je 'schade'.
Precies dit. Mischa hier, oprichter van HW3 Claim.

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Daarom HW3 Claim. Wie doet er mee?

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Ik heb je pagina bezocht. Echter heb ik een leaseauto en geen FSD gekocht. Zou graag wel mee willen doen natuurlijk :)

• HansRemmerswaal
[...]

Zo een claim / rechtszaak kan jaren duren. De vraag is of je tegen die tijd je HW3 Tesla dan nog hebt of dat je dan al bent overgestapt op een nieuwe (met HW4+) of ander merk. Ondertussen is dan die V14 lite uitgekomen die al weer wat argumenten weghaalt.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
Ja, zeker doen die zaken lang. En tesla heeft zeker een legertje advocaten.

Maar als nu in Nederland dit opkomt en vervolgens spreid het als "hellfire" over Europa, dan kan het voor tesla goedkoper zijn om bijvoorbeeld een HW update te plannen dus AI5-light te maken voor HW3 gebruikers, zonder FSD, maar wel met een supervised versie.

Ik denk dat zoiets best tot een compromis zou kunnen leiden, dat wij niet FSD krijgen, maar wel na het uitbrengen van een AI5-light model, icm FSD-supervised.

Dit zou mogelijk goedkoper zijn dan alleen alle aangeschafte FSD met wettelijke rente terug te betalen. Emotionele schade wordt indd niet vergoed.

Wel nog een vraag aan @mischamartijn
Ik heb een jaar geleden een auto met FSD gekocht, 2de hands met de belofte in het hoofd dat FSD-supervised er nu wel een keer zou komen.
Maar nergens in je vragen komt dat naar voren. Ik heb de nergens specifiek voor betaald, maar wel meer dan een auto zonder FSD!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 15:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Net telefonisch een restitutie aangevraagd voor het fsd abonnement en daar deden ze gelukkig niet moeilijk over. Medewerker gaf aan dat zij intern helemaal geen informatie hebben over of en wanneer fsd op hw3 mogelijk zou zijn. Terwijl via mijn eerder aangemaakt service verzoek er via een bericht het volgende wordt beweerd en ik citeer: “houdt er rekening mee dat ons team actief werkt aan het zorgen dat uw voertuig binnenkort in staat is om FSD (supervisie) te gebruiken” aldus Kitty.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]

Ik zou zeggen dat dat gedeeltelijk waar is. Ik heb een tweedehands Model 3 gekocht, waarbij ik bewust meer heb betaald voor een model met FSD bijgeleverd. Ik heb dat gedaan met de verwachting dat de optie op een gegeven moment beschikbaar zou komen. In die zin lijdt ik nog steeds schade.

• YumYum
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 18:31
Omgekeerd is ook waar, een 5 jaar auto met werkende FSD verkopen geeft veel meer waarde dan HW3 met een vinkje ergens in een van de menu's verstopt zonder ook maar enige nuttige werking. Dus eigenlijk mis ik een stukje inruilwaarde...

• theboss100
  • Laatst online: 30-04 11:39
Net gebeld met Tesla omdat ik de Full Self-driving "Capability" had aangeschaft en me toch wel enigszins bedrogen voelde. Ik krijg gelukkig netjes de 99 euro terug en degene aan de telefoon verontschuldigde zich ook dat dit zo slecht/niet vermeld stond op de productpagina.

Diegene gaf ook aan dat er nog geen zicht is of en wanneer het gereleased wordt voor HW3. Ik denk toch dat we pech hebben als HW3 generatie :-( Zelfs de "latere" HW3 waar mijn Model Y tot behoort met een Ryzen CPU.

• carfan
Wat ik eerder al schreef ben ik niet heel hoopvol voor een rechtzaak. Dit kan een slepend proces worden waarvan ik bij eerdere rechtzaken nog geen bevredigend resultaat heb gezien.

Ik gooi er even een heel ander perspectief in: eerlijk gezegd ben ik best blij met FSD, of eigenlijk EAP. Het zorgt er voor dat ik me minder moe voel bij lange trips omdat ik niet de hele tijd bezig ben om afstand te houden en tussen de lijntjes te rijden.

Er zitten wel een paar hele vervelende dingen in:
1. Milde 'phantom braking'
2. Flippen bij wanneer de lijnen veranderen (bijvoorbeeld bij een spitsstrook of van een 1 naar 2 baansweg)
3. Super voorzichtig inhalen en heel laat pas terug willen naar rechts en een hartverzakking wanneer hij dat ineens afbreekt
4. Scherper bochten (zoals een rotonde).
5. Parkeren (daar doet hij zo lang over dat je het beter zelf kan doen)
6. Iets minder vaak waarschuwingen geven voor het stuur aanraken.
7. Flippen als iemand wil invoegen.

Volgens mij zijn dit dingen (op punt 4 en 6 na) dit buiten de RDW softwarematig gefikst kunnen worden. Dat zou mijn rijervaring al een stuk verbeteren en daarmee zou ik ook minder chagrijnig zijn over dit hele gebeuren.

Kan iemand mij vertellen waarom er niet kleine verbeteringen worden doorgevoerd die niet perse langs de RDW moeten maar wel de rijervaring van FSD HW3 gebruikers enorm verbeteren? De software is grotendeels toch al geschreven (voor Amerika)?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Waar ik bang voor ben, is dat het destijds FSD Capability heette, terwijl hetgeen wat RDW heeft goedgekeurd FSD (Supervised) heet. Dus ik vraag me af of daarmee de voorbehouden die je noemt in https://hw3claim.nl/evidence/tesla-2019-configurator idd zijn vervuld

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:41
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:51:
Wat ik eerder al schreef ben ik niet heel hoopvol voor een rechtzaak. Dit kan een slepend proces worden waarvan ik bij eerdere rechtzaken nog geen bevredigend resultaat heb gezien.

Ik gooi er even een heel ander perspectief in: eerlijk gezegd ben ik best blij met FSD, of eigenlijk EAP. Het zorgt er voor dat ik me minder moe voel bij lange trips omdat ik niet de hele tijd bezig ben om afstand te houden en tussen de lijntjes te rijden.

2. Flippen bij wanneer de lijnen veranderen (bijvoorbeeld bij een spitsstrook of van een 1 naar 2 baansweg)
3. Super voorzichtig inhalen en heel laat pas terug willen naar rechts en een hartverzakking wanneer hij dat ineens afbreekt

Volgens mij zijn dit dingen (op punt 4 en 6 na) dit buiten de RDW softwarematig gefikst kunnen worden. Dat zou mijn rijervaring al een stuk verbeteren en daarmee zou ik ook minder chagrijnig zijn over dit hele gebeuren.

Kan iemand mij vertellen waarom er niet kleine verbeteringen worden doorgevoerd die niet perse langs de RDW moeten maar wel de rijervaring van FSD HW3 gebruikers enorm verbeteren? De software is grotendeels toch al geschreven (voor Amerika)?
4. Scherper bochten (zoals een rotonde). --> hier zouden ze hetzelfde algoritme als nu gebruikt in de FSD kunnen gaan toepassen. Niet de vanuit de eu bepaalde beperkingen
5. Parkeren (daar doet hij zo lang over dat je het beter zelf kan doen). --> automatisch overschakelen naar de standaard parkeer optie die wel prima werkt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• carfan
winwiz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:08:
[...]

4. Scherper bochten (zoals een rotonde). --> hier zouden ze hetzelfde algoritme als nu gebruikt in de FSD kunnen gaan toepassen. Niet de vanuit de eu bepaalde beperkingen
5. Parkeren (daar doet hij zo lang over dat je het beter zelf kan doen). --> automatisch overschakelen naar de standaard parkeer optie die wel prima werkt
Nou, prefect! Daarmee zouden de meeste van mijn irritaties zijn opgelost. ;-) Snapt iemand waarom ze niet een redelijk eenvoudige update hiervoor doen?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
Als ik zo de verschillen bekijk tussen HW3 en HW4 dan snap ik wel waarom HW3 niet zomaar FSD krijgt.
FSD is voor een groot deel aangewezen op camerabeelden. Wanneer de camera's van de HW3 versie 1Mp en die van de HW4 versie 5Mp zijn dan lijkt het me logisch dat je met die laatste veel betere beelden ontvangt om te verwerken en de auto aan te sturen dan met de HW3 versie. De HW4 versie heeft verder veel meer processing power (wat ook deels wel nodig is voor al die pixels) om de auto te kunnen besturen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• winwiz
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:20:
Als ik zo de verschillen bekijk tussen HW3 en HW4 dan snap ik wel waarom HW3 niet zomaar FSD krijgt.
FSD is voor een groot deel aangewezen op camerabeelden. Wanneer de camera's van de HW3 versie 1Mp en die van de HW4 versie 5Mp zijn dan lijkt het me logisch dat je met die laatste veel betere beelden ontvangt om te verwerken en de auto aan te sturen dan met de HW3 versie. De HW4 versie heeft verder veel meer processing power (wat ook deels wel nodig is voor al die pixels) om de auto te kunnen besturen.
Waar, maar volgens mij rijden ze in de VS met HW3 rond met FSD. Toen HW4 net uit kwam en ook voor FSD beschikbaar was waren de verschillen nihil Dat zal nu wel (veel) meer uit elkaar zijn gaan lopen maar dat het met HW3 niet kan geloof ik geen bal van. Misschien dat hij dan eerder zegt: ik doe het niet neem maar over. Maar dat zal misschien in 10% van de gevallen zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Ploempie
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:20:
De HW4 is inderdaad een stuk krachtiger. Wel jammer dat Tesla dat niet van tevoren heeft bedacht. Soms mis ik mijn Saab 9-3 uit 2003. Die had tenminste een betrouwbare parkeer-/regensensor. Behalve het infotainmentsysteem is er weinig technologische vooruitgang te vinden.

• winwiz
Ploempie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:26:
[...]

De HW4 is inderdaad een stuk krachtiger. Wel jammer dat Tesla dat niet van tevoren heeft bedacht. Soms mis ik mijn Saab 9-3 uit 2003. Die had tenminste een betrouwbare parkeer-/regensensor. Behalve het infotainmentsysteem is er weinig technologische vooruitgang te vinden.
Dat heet ontwikkeling. HW5 staat al klaar, dus er zullen zaken zijn in de toekomst waarbij HW4 ook niet meer afdoende is.

Overigens werkt de "regensensor" bij de Tesla beter dan echte regensensor in mijn vorige auto

• carpebios
  • Laatst online: 05-05 20:01
Ploempie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:26:
[...]

Die regensensor is inderdaad beschamend slecht!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• HansRemmerswaal
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:51:

Dus gewoon de FSD logica voor HW3 van America implementeren in Nederland maar dan wel met de verplichting dat je het stuur moet vasthouden zoals nu met de "autopilot". Ik teken bij het kruisje...

• pdidi
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:45:
[...]

Dus gewoon de FSD logica voor HW3 van America implementeren in Nederland maar dan wel met de verplichting dat je het stuur moet vasthouden zoals nu met de "autopilot". Ik teken bij het kruisje...
De reden waarom het de RDW en Tesla 18 maanden heeft gekost om FSD (Supervised) v14 goedgekeurd te krijgen is omdat voor alles wat niet voldoet aan de huidige regelgeving moest worden aangetoond dat het alsnog veilig was. Voor FSD (Supervised) v12 voor HW3 zal dat niet kunnen worden aangetoond (vooral in de stad performed v12 een stuk minder omdat die nog niet op end-to-end AI draait). v12 is (bijna) EoL en de enige mogelijkheid is eerst wachten op een compleet nieuwe versie v14Lite, die daarna alsnog de hele goedkeuringsmolen door zal moeten gaan

• reservewiel
  • Laatst online: 07:04
[...]

De meesten van ons denk ik. Jammer genoeg denkt de RDW daar anders over..

• Ploempie
winwiz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:36:
[...]

Dat heet ontwikkeling. HW5 staat al klaar, dus er zullen zaken zijn in de toekomst waarbij HW4 ook niet meer afdoende is.

Overigens werkt de "regensensor" bij de Tesla beter dan echte regensensor in mijn vorige auto
Joh, ontwikkeling is prima en onvermijdelijk. HW4 is sterker en HW5 staat al klaar, dat snap ik.

Maar Tesla heeft HW3 jarenlang verkocht met de expliciete belofte dat die hardware voldoende zou zijn voor Full Self-Driving via software-updates. Dat stond in de marketing en configurator, en veel mensen hebben daar duizenden euro's extra voor betaald.

Vergelijk het met een tv die verkocht wordt als "8K-streaming ready", maar waarbij twee generaties later blijkt dat de chip het toch niet aankan. Of een iPhone die 6G "binnenkort via update" belooft, maar waar je pas twee modellen later écht krijgt. Dan zou dat ook niet lekker vallen.

Het is prima dat tech doorontwikkelt, maar het voelt frustrerend als de beloftes aan de voorkant te rooskleurig worden geschetst terwijl de realiteit achteraf anders blijkt.

Fijn dat jouw camera de regen goed registreert. Ik hoor juist van veel eigenaren dat de automatische ruitenwissers nog vaak te laat of niet reageren. Iets wat met een dedicated regensensor simpelweg een opgelost probleem was.

• reservewiel
Overigens vind ik het wel kwalijk dat Tesla nu een maandelijks FSD 'capability' abbo verkoopt voor HW3 VINs. Dat is naar mijn mening gewoon pure misleiding van je klanten. Wel maandelijks aftikken terwijl je er gewoon helemaal *NIKS* voor krijgt zolang de HW3 issues niet opgelost zijn. Echt bizar..

• vlaag
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 15:19

vlaag

*diepe zucht*

vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.
als de inruilwaarde zo laag is dan moet je toch alsnog het verschil inlossen bij eindigen financial lease? voor een nieuwe op financial lease zit er toch geen korting bij? hooguit 0-1% rentepercentage?

ik wil ook graag mijn AWD Y inruilen tegen een nieuwe 3 en zit met hetzelfde probleem, te lage inruilwaarde bij Tesla.

planten?! goede vrienden zijn het

• turkeyhakan
  • Nu online
reservewiel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:18:
Overigens vind ik het wel kwalijk dat Tesla nu een maandelijks FSD 'capability' abbo verkoopt voor HW3 VINs. Dat is naar mijn mening gewoon pure misleiding van je klanten. Wel maandelijks aftikken terwijl je er gewoon helemaal *NIKS* voor krijgt zolang de HW3 issues niet opgelost zijn. Echt bizar..
Eens! Maar wat te denken van de aankoopoptie die nog steeds bestaat of dat berijders die al jaren geleden 7,5k hebben betaald?

Een abonnement is nog te annuleren en als je het op tijd doet, krijg je ook nog eens het volledige bedrag terug.

• carfan
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:01:
[...]

De reden waarom het de RDW en Tesla 18 maanden heeft gekost om FSD (Supervised) v14 goedgekeurd te krijgen is omdat voor alles wat niet voldoet aan de huidige regelgeving moest worden aangetoond dat het alsnog veilig was. Voor FSD (Supervised) v12 voor HW3 zal dat niet kunnen worden aangetoond (vooral in de stad performed v12 een stuk minder omdat die nog niet op end-to-end AI draait). v12 is (bijna) EoL en de enige mogelijkheid is eerst wachten op een compleet nieuwe versie v14Lite, die daarna alsnog de hele goedkeuringsmolen door zal moeten gaan
[...]

Ik bedoel niet dat we bijna dezelfde functionaliteit krijgen als HW4, ik snap dat het dan weer helemaal door de RDW moet. Ik bedoel dat Tesla gewoon die paar vervelende dingen die ik eerder opsomde oplost. Dus niet een volledige V12, maar een oplossing (wellicht uit de software van V12) voor de vet irritante dingen die ik eerder noem. Zo lastig kan dat toch niet zijn? Ik ben geen softwareontwikkelaar.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:27:
[...]

[...]

Ik bedoel niet dat we bijna dezelfde functionaliteit krijgen als HW4, ik snap dat het dan weer helemaal door de RDW moet. Ik bedoel dat Tesla gewoon die paar vervelende dingen die ik eerder opsomde oplost. Dus niet een volledige V12, maar een oplossing (wellicht uit de software van V12) voor de vet irritante dingen die ik eerder noem. Zo lastig kan dat toch niet zijn? Ik ben geen softwareontwikkelaar.
Wellicht kunnen ze iets met dat patent wat eerder is genoemd, https://x.com/tslaming/status/2012390276208447805, dat ze gewoon de belangrijkste dingen of bijna alles van V14 kunnen draaien met de slechtere beelden. Maar we roepen nu allemaal dingen zonder het concreet te weten, hopelijk horen we snel meer. Nu HW4 wel geaccepteerd is is het nu ook belangrijker om iets voor HW3 te doen. Zolang het gewoon sowieso niet kon was er weinig aan de hand maar nu is dat anders.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• carpebios
Maar ondertussen is het van vrijdag geleden en Tesla kan wel de abonnementen van gebakken lucht de lucht in slingeren, maar nog geen fatsoenlijke communicatie over HW3. Te bizar voor woorden eigenlijk. De grote Elon houdt ook wijs z'n mond erover.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• turkeyhakan
  • Nu online
@pdidi of iemand anders, heb jij geen X om in contact te komen met Elon over HW3? :-)

• carpebios
Nou, ik heb dus gevraagd aan Tesla Goes wat dat abonnement nu inhoudt want ik betaal 49 euro voor iets wat ik al heb! Ik krijg het volgende antwoord:

"We waarderen uw passie voor Tesla en uw bereidwilligheid om het Full Self-Driving (Supervisie) programma te ondersteunen. Op dit moment ondersteunt uw voertuig FSD (Supervisie) niet. Houd er rekening mee dat ons team actief werkt aan het zorgen dat uw voertuig binnenkort in staat is om FSD (Supervisie) te gebruiken. Veiligheid is de hoogste prioriteit van Tesla, daarom plannen we de lancering van FSD (Supervisie) op de veiligste manier mogelijk"

Dus ik begrijp hieruit, dat ze er dus aan werken om het op HW3 actief te krijgen. Maar de rest is zo vaag. Terwijl ik vroeg waar die 49 euro nu voor was, want ik heb al EAP.

• HansRemmerswaal
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:01:
[...]

Maar met handen aan het stuur, zoals de auto pilot, is het toch gewoon een hulp middel zoals lane assist? Maar dan iets beter. Iets dat wel een rotonde kan nemen...

• pdidi
  • Niet online
vinci schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:59:
Ik heb gisteren meteen een inruilwaarde aangevraagd bij Tesla voor mijn MY AWD van augustus 2023. Vandaag bericht gekregen: belachelijk laag bedrag, maar met de extra 5000 euro inruilpremie die Tesla momenteel biedt, komt het toch aardig in de buurt van het huidige saldo van de zakelijke financial lease. Zit dus nu stoch stiekem een nieuwe MY Performance te calculeren. Weet iemand van jullie of vrouw en kids gaan klagen over gebrek aan comfort vanwege de nog grotere velgen en verlaagd onderstel t.o.v. de AWD die ik nu heb? Topsnelheid van een nieuwe AWD is me te laag, voor die enkele keer in Duitsland. Die gaat niet harder dan 201 km/h terwijl de mijne nu 220 haalt.
Voor MY Performance geldt de inruilpremie niet

[ Voor 181% gewijzigd door pdidi op 14-04-2026 15:57 ]

• carfan
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:54:
[...]

Maar met handen aan het stuur, zoals de auto pilot, is het toch gewoon een hulp middel zoals lane assist? Maar dan iets beter. Iets dat wel een rotonde kan nemen...
Klopt. Maar een echt goed werkende lane assist+ zou ik al heel wat vinden. ;-)

• pdidi
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:54:
[...]

Grootste probleem is dat v12 (en v14) helemaal gemaakt is voor SIM: System Initiated Manoeuvres zonder bevestiging. En dan ook nog eens buiten de snelwegen. Allemaal niet toegestaan in EU. Het is niet voor niks dat de naysayers een beetje van hun stoel zijn gevallen dat RDW dit nu toch heeft goedgekeurd

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 14-04-2026 16:02 ]

• carfan
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:00:
[...]

Grootste probleem is dat v12 (en v14) helemaal gemaakt is voor SIM: System Initiated Manoeuvres zonder bevestiging. En dan ook nog eens buiten de snelwegen. Allemaal niet toegestaan in EU. Het is niet voor niks dat de naysayers een beetje van hun stoel zijn gevallen dat RDW dit nu toch heeft goedgekeurd
Ja, ik wist dat dit niet mag. Maar zeg jij hiermee dat de problemen die ik opsom allemaal te maken hebben met SIM?

• pdidi
  • Niet online
carfan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:21:
[...]

Ja, ik wist dat dit niet mag. Maar zeg jij hiermee dat de problemen die ik opsom allemaal te maken hebben met SIM?
Nee zeker niet. Wel dat v12 die problemen zou kunnen oplossen maar dat daar dan een hele boel bij komt wat niet mag

• Laurens1994
turkeyhakan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:47:
@pdidi of iemand anders, heb jij geen X om in contact te komen met Elon over HW3? :-)
Heb mijn oude account nog kunnen inzetten. Maar verwacht weinig reactie eerlijk gezegd.
Link beneden voor mensen die kunnen aanvullen of retweeten (of hoe je dat tegenwoordig zou noemen).

https://x.com/laurensvvie.../2044061016514843024?s=20

Edit: ook richting Tesla Europa op X:

https://x.com/i/status/2044059839672754246

[ Voor 8% gewijzigd door Laurens1994 op 14-04-2026 16:43 ]

• turkeyhakan
  • Nu online
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:37:
[...]

Heb mijn oude account nog kunnen inzetten. Maar verwacht weinig reactie eerlijk gezegd.
Link beneden voor mensen die kunnen aanvullen of retweeten (of hoe je dat tegenwoordig zou noemen).

Top, ben heel benieuwd!!

• pdidi
  • Niet online
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:37:
[...]

Edit: ook richting Tesla Europa op X:

https://x.com/i/status/2044059839672754246
Als je ziet hoeveel US/CA en Aussie HW3 owners Musk en Tesla al maanden aan het spammen zijn denk ik idd dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Maar wie weet

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:07
Ik weet niet of iemand het al is opgevallen, maar ze verkopen nu de occations ook niet meer met EAP inbegrepen. Je kan bij hw3 voor 99 euro p/m de FSD capabilty toevoegen (dus EAP) en bij hw4 voor 99 p/m euro FSD supervised toevoegen.

Daar begrijp ik werkelijk niks van als er geen korte termijn hw3 oplossing op de roadmap zou staan?

Een voordeel voor de occations kan je easy zien welke je niet moet kopen xD

[ Voor 11% gewijzigd door crryp op 14-04-2026 17:10 ]

• carpebios
crryp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:05:
Ik weet niet of iemand het al is opgevallen, maar ze verkopen nu de occations ook niet meer met EAP inbegrepen. Je kan bij hw3 voor 99 euro de FSD capabilty toevoegen (dus EAP) en bij hw4 voor 99 euro FSD supervised toevoegen.

Daar begrijp ik werkelijk niks van als er geen korte termijn hw3 oplossing op de roadmap zou staan?
Dat is gewoon bedrog, 100 euro vragen voor EAP

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:07
carpebios schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:07:
[...]

Dat is gewoon bedrog, 100 euro vragen voor EAP
Nja normaal koste dit 3800 euro op een nieuwe wagen. Bij mij zat het erin gezien ik een occation heb via tesla.

Maar goed ik zou zeggen geef de optie voor eap dan voor de helft (maar dit slaat nergens op)

• carpebios
crryp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:09:
[...]

Nja normaal koste dit 3800 euro op een nieuwe wagen. Bij mij zat het erin gezien ik een occation heb via tesla.

Maar goed ik zou zeggen geef de optie voor eap dan voor de helft (maar dit slaat nergens op)
Die EAP heb ik erbij gedaan, maar had er veel meer van verwacht. Het geld eigenlijk niet waard. Zeker als je nu ziet wat FSD allemaal kan. Maar 100 euro voor EAP vragen per maand is echt misdadig.

• pdidi
  • Niet online
crryp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:05:
Ik weet niet of iemand het al is opgevallen, maar ze verkopen nu de occations ook niet meer met EAP inbegrepen. Je kan bij hw3 voor 99 euro p/m de FSD capabilty toevoegen (dus EAP) en bij hw4 voor 99 p/m euro FSD supervised toevoegen.

Een voordeel voor de occations kan je easy zien welke je niet moet kopen xD
Ik ben benieuwd of Autosteer er nog wel op zit. Zie het hier nergens staan (maar ook niet dat er TACC op zit)

• myp2022
  • Laatst online: 05-05 21:56
Iemand ook gemerkt? heb vandaag een update gehad op mijn hw3 normaal stond er auto pilot bij instellingen en nu is het (Self driving) geworden, brengt dat ons meer hoop!? ben 3x naar tesla geweest voor service dit week en elke keer gevraagt hoe het ervoor staat 2 zeiden dat hw3 geen fsd krijgt en bij een gaf die aan dat ze ermee bezig zijn??

• Gampie
  • Laatst online: 20-04 23:35
Ik heb vandaag met Tesla gebeld, en diegene zei dat FSD er niet gaat komen voor HW3

• turkeyhakan
  • Nu online
myp2022 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
Iemand ook gemerkt? heb vandaag een update gehad op mijn hw3 normaal stond er auto pilot bij instellingen en nu is het (Self driving) geworden, brengt dat ons meer hoop!? ben 3x naar tesla geweest voor service dit week en elke keer gevraagt hoe het ervoor staat 2 zeiden dat hw3 geen fsd krijgt en bij een gaf die aan dat ze ermee bezig zijn??
Even goed inlezen, is al zo vaak voorbij gekomen..

• turkeyhakan
  • Nu online
Gampie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:57:
Ik heb vandaag met Tesla gebeld, en diegene zei dat FSD er niet gaat komen voor HW3
Zo veel verschillende antwoorden die we krijgen.. wie moet je geloven?

• carpebios
Gampie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:57:
En tegen mij zeggen ze dat ze er mee bezig zijn. Hahaha goede communicatie!

• pdidi
  • Niet online
Dit is wat er tijdens de 2025 Q3 Earnings Call werd gezegd:

Tesla’s Head of AI, Ashok Elluswamy, gave some additional color, revealing that Tesla plans to launch v14 Lite for HW3 cars, and it will be released in Q2 of next year, tentatively:
“Once the v14 release series is fully done, we are planning on working on a v14 Lite version for hardware three. Probably expected in Q2 next year.”

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:37
Daarom heb ik nog steeds hoop dat we over een half jaar Supervised FSD hebben in onze HW3 Tesla's. Wel vervelend dat er geen officiele communicatie vanuit Tesla is over dit onderwerp.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• mischamartijn
  • Laatst online: 04-05 23:09
DJustin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:18:
Ik heb een jaar geleden een auto met FSD gekocht, 2de hands met de belofte in het hoofd dat FSD-supervised er nu wel een keer zou komen.
Maar nergens in je vragen komt dat naar voren. Ik heb de nergens specifiek voor betaald, maar wel meer dan een auto zonder FSD!
Goed punt, ik heb de FAQ bijgewerkt. In de aanmelding kan je aangeven dat het om een tweedehands aankoopt gaat.

• Laurens1994
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:35:
[...]

Goed punt, ik heb de FAQ bijgewerkt. In de aanmelding kan je aangeven dat het om een tweedehands aankoopt gaat.
Vanochtend heb ik mij aangemeld. Maar ik ben bang dat het voor enkele modellen nog lastiger gaat zijn. De model 3 en y zijn allen naar mijn weten vanaf begin van productie uitgerust met een interieur camera. De model S en X kregen die pas vanaf half 2021.
Zover ik heb begrepen hangt of staat het met FSD om de camera monitoring voor de aandacht op de weg. Wat dus bij heel wat bouwjaren model S en X onmogelijk zal worden.
In januari heb ik nog wel voor de aanschaf van mijn FSD (dec 2018 model S) expres een screenshot genomen van de Tesla pagina, omdat dit misschien belangrijk zou worden gezien het bedrag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhDYVD-yIYQnde3TE7Jr7S3Aee0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3f3tw9Khc24f3hJG31hV3EZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Groningen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-04 10:14
Ik heb hw3. Zaterdag direct 99 euro betaald via bunq. Kreeg direct EAP van Tesla. Las later dat FSD mogelijk niet komt. Verzoek ingediend bij Bunq voor refund 99 euro van Tesla. Tesla weigert. Zijn er nog meer “ingetrapt”. Van Tesla geen reactie ontvangen.

• Tweakarim
  • Laatst online: 05-05 15:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Groningen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:05:
Ik heb hw3. Zaterdag direct 99 euro betaald via bunq. Kreeg direct EAP van Tesla. Las later dat FSD mogelijk niet komt. Verzoek ingediend bij Bunq voor refund 99 euro van Tesla. Tesla weigert. Zijn er nog meer “ingetrapt”. Van Tesla geen reactie ontvangen.
Gebeld met tesla en die hebben het per direct stop gezet en toegezegd dat ik mn geld terug krijg

• Gampie
  • Laatst online: 20-04 23:35
Groningen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:05:
Tesla heeft mij telefonisch ook toegezegd dat ik het geld terug krijg.

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 09:49
Hier ook HW3 (MY 2023). Maar even volgen.

• reservewiel
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:53:
[...]

Vanochtend heb ik mij aangemeld. Maar ik ben bang dat het voor enkele modellen nog lastiger gaat zijn. De model 3 en y zijn allen naar mijn weten vanaf begin van productie uitgerust met een interieur camera. De model S en X kregen die pas vanaf half 2021.
Zover ik heb begrepen hangt of staat het met FSD om de camera monitoring voor de aandacht op de weg. Wat dus bij heel wat bouwjaren model S en X onmogelijk zal worden.
In januari heb ik nog wel voor de aanschaf van mijn FSD (dec 2018 model S) expres een screenshot genomen van de Tesla pagina, omdat dit misschien belangrijk zou worden gezien het bedrag. [Afbeelding]
Hey, nog een Model S uit december 2018!
Ik weet niet of dat screenshot nog veel gaat helpen. Die upgrade heb je immers al gehad. Niet dat die vooralsnog veel helpt met FSD helaas..

Fingers crossed!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:46

Massri

Vraag gerust!

Goedendag,

De RDW heeft FSD Supervised alleen goedgekeurd voor voertuigen met Hardware 4. Uw voertuig draait op Hardware 3 en komt daarom momenteel niet in aanmerking voor FSD Supervised, maar alleen voor FSD Capability.

FSD Capability omvat de volgende functies:

- Active Safety Features

- Autosteer

- Traffic-Aware Cruise Control (TACC)

- Auto Lane Change

- Navigate on Self Driving

- Dumb Summon

- Autopark

- Actually Smart Summon

- Traffic and Stop Sign Control (*beta)

Het is op dit moment onbekend of en wanneer voertuigen met Hardware 3 in Nederland alsnog in aanmerking zullen komen voor FSD Supervised. Dit betekent niet dat uw voertuig FSD Supervised niet kan uitvoeren. In de Verenigde Staten hebben HW3 voertuigen bijvoorbeeld wel de Supervised functie. Er is momenteel gewoonweg geen goedkeuring hiervoor in Nederland.

De software van Tesla verschilt per land, regio, enz. Hetzelfde geldt voor FSD. Het feit dat HW4 hier in Nederland is goedgekeurd, is al een grote prestatie. Tesla werkt elke dag hard om dit uit te breiden en verder te ontwikkelen, en dat omvat ook de ontwikkeling van HW3. Voertuigen met HW3 ontvangen tot op heden nog steeds software updates met nieuwe functies.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Bedankt.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Moreno

Support Advisor | EMEA
Dit is de mail die ik gekregen heb op mijn vraag/verzoek aan Tesla NL om duidelijkheid en een oplossing omtrent FSD op HW3.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 07:57
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:53:
[...]

In januari heb ik nog wel voor de aanschaf van mijn FSD (dec 2018 model S) expres een screenshot genomen van de Tesla pagina, omdat dit misschien belangrijk zou worden gezien het bedrag. [Afbeelding]
Interessant! Ik heb hier naar gezocht, weet je nog de URL van hoe je op deze pagina kwam?

• Laurens1994
testmanager schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:01:
[...]

Interessant! Ik heb hier naar gezocht, weet je nog de URL van hoe je op deze pagina kwam?
Dit is de link. Verassend genoeg heeft Tesla deze aangepast en vast gezet dat hw2.5 nog alleen tot HW3 upgrade kan krijgen. Hoop dat het toch nog helpt dat ik een screenshot heb van de informatie die mij getoond werd tijdens aankoop.
Wel lijkt het een juridisch spelletje te worden nu de FSD computer (waaronder de HW4 ook viel) nu ineens onderscheid lijkt te maken dat HW4 een Ai computer is (correct me if I'm wrong).

https://www.tesla.com/nl_be/support/ai-computer

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
disbehave schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:02:
Ik zou zeggen dat dat gedeeltelijk waar is. Ik heb een tweedehands Model 3 gekocht, waarbij ik bewust meer heb betaald voor een model met FSD bijgeleverd. Ik heb dat gedaan met de verwachting dat de optie op een gegeven moment beschikbaar zou komen. In die zin lijdt ik nog steeds schade.
Same here. Begin januari 2025 ongeveer 2000 Euro meer betaald voor een M3 2019 occasion met FSD.
DJustin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:18:
Precies, ik zit in hetzelfde schuitje.

[ Voor 32% gewijzigd door BamSlam_ op 14-04-2026 23:24 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 07:57
Laurens1994 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:20:
[...]

Dit is de link. Verassend genoeg heeft Tesla deze aangepast en vast gezet dat hw2.5 nog alleen tot HW3 upgrade kan krijgen. Hoop dat het toch nog helpt dat ik een screenshot heb van de informatie die mij getoond werd tijdens aankoop.
Wel lijkt het een juridisch spelletje te worden nu de FSD computer (waaronder de HW4 ook viel) nu ineens onderscheid lijkt te maken dat HW4 een Ai computer is (correct me if I'm wrong).

https://www.tesla.com/nl_be/support/ai-computer
Wel goed dat je screenshots hebt vastgelegd. #smart

• turkeyhakan
  • Nu online
Dit topic daalt steeds verder weg... jammer..

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 16:17
Ik zou ook best een bedrag willen betalen voor een upgrade van HW3 naar HW4 of HW5. Als de auto daardoor alle nieuwe en toekomstige features kan krijgen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-05 22:27
NRJ020 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:38:
Ik zou ook best een bedrag willen betalen voor een upgrade van HW3 naar HW4 of HW5. Als de auto daardoor alle nieuwe en toekomstige features kan krijgen.
Ja, mee eens, ik ook wel denk ik. maar dat geld natuurlijk niet voor de mensen die x jaar geleden al hebben betaald voor een belofte.

[ Tesla MIG MYP ]

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 16:17
Cyw00d schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:43:
[...]

Ja, mee eens, ik ook wel denk ik. maar dat geld natuurlijk niet voor de mensen die x jaar geleden al hebben betaald voor een belofte.
Ja precies zou fijn zijn als ze de belofte van FSD nakomen. Maar buiten FSD zijn er natuurlijk nog meer updates die niet geschikt zijn voor HW3.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• vts
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 08:34

vts

Cyw00d schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:43:
[...]

wat mij betreft zijn dat 2 verschillende zaken, het aanschaffen van FSD dan wel maandelijks betalen en het beschikken over HW3 en HW4 dan wel de upgrade naar HW4(tegen betaling). Het is natuurlijk wel krom dat er een periode is geweest(2024) waarin en HW3 en HW4 is uitgeleverd zonder dat er duidelijke is gecommuniceerd.

• pdidi
  • Niet online
Jammere is wel dat die Fred Lambert inmiddels een echte Tesla hater is geworden

• curry684

curry684

NRJ020 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:38:
Ik sta ook prima open voor een gesprek over een significante korting op een nieuwe Model 3. Alleen ga ik daar niet zomaar in mee zonder dat ze 7 jaar wettelijke rente over 5300 euro compenseren, momenteel ongeveer 4600 euro (!).

Als ze het FSD-vinkje uitzetten op mijn M3 2019 voor ze hem doorverkopen is hun kernprobleem ook opgelost. Ik heb dit vorig jaar al eens geopperd aan een salesmedewerker maar die mailde ineens niet meer terug. Tja.

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 12:16
Op zich bieden ze toch een vergelijkbare optie met de 5k inruil premie? Als je daar bovenop je fsd mee kan nemen is dat een best aardige optie, toch? Geen idee of je dan fsd kan meenemen, maar lijkt me wel?

Anyway, geen optie voor mij, ik ga niet nog eens 20k neerleggen, ik wil gewoon fsd op dit model en heb me dus ook aangemeld bij hw3-claim

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 07:10
three2five schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:07:
Op zich bieden ze toch een vergelijkbare optie met de 5k inruil premie? Als je daar bovenop je fsd mee kan nemen is dat een best aardige optie, toch? Geen idee of je dan fsd kan meenemen, maar lijkt me wel?

Anyway, geen optie voor mij, ik ga niet nog eens 20k neerleggen, ik wil gewoon fsd op dit model en heb me dus ook aangemeld bij hw3-claim
Het punt is wel dat auto's zonder FSD, dus HW3, ineens een stuk minder waard geworden zijn, vermoed ik. Ben in ieder geval blij dat ik het bij aanschaf in 2024 niet erbij heb gekocht als ik dit zo allemaal lees.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• HansRemmerswaal
three2five schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:07:

FSD kun je op dit moment overzetten, zie link van Tesla, bij aanschaf van een nieuwe Tesla.

• carpebios
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:34:
[...]

FSD kun je op dit moment overzetten, zie link van Tesla, bij aanschaf van een nieuwe Tesla.
Allemaal leuk, maar ik heb al 2x voor EAP betaald en ik kan niets overzetten.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste