Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:17
carpebios schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Allemaal leuk, maar ik heb al 2x voor EAP betaald en ik kan niets overzetten.
Maar EAP is iets wat je gekocht hebt en werkt... En daarvan wist je dat het aan de auto is gekoppeld. Dat je mogelijk van plan bent in de toekomst te upgraden naar FSD is weer wat anders.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:51
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:58:
[...]

Maar EAP is iets wat je gekocht hebt en werkt... En daarvan wist je dat het aan de auto is gekoppeld. Dat je mogelijk van plan bent in de toekomst te upgraden naar FSD is weer wat anders.
Ik vind het nog niet echt werkzaam moet ik zeggen, ik hoop dat ze het snel gaan updaten onder HW3. Dat autopark is een drama, summon....tjah wat moet je daar over zeggen!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:22
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:37:
[...]

Jammere is wel dat die Fred Lambert inmiddels een echte Tesla hater is geworden
Daar beoordeel ik iemand niet op, zijn artikel geeft een duidelijk overzicht en lijkt mij vrij feitelijk.
Mischa Sigtermans die de claimsite is gestart is zeker geen Tesla hater.

• HansRemmerswaal
carpebios schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ik vind het nog niet echt werkzaam moet ik zeggen, ik hoop dat ze het snel gaan updaten onder HW3. Dat autopark is een drama, summon....tjah wat moet je daar over zeggen!
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is dat ik het "gratis" bij mijn FSD heb...

Een paar maanden geleden knalde er bijna een auto achterop omdat de Tesla spontaan ging remmen op de snelweg. Probeer dan maar eens met handgebaren je excuses aan te bieden... En een simpele rotonde... Summon heb ik nog niet aan de praat gekregen, ook niet als ik pal naast de auto sta. En dat automatisch inparkeren, ik doe het zelf in een keer maar de Tesla blijkt maar heen en weer gaan.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:32:
[...]

Een paar maanden geleden knalde er bijna een auto achterop omdat de Tesla spontaan ging remmen op de snelweg. Probeer dan maar eens met handgebaren je excuses aan te bieden... En een simpele rotonde... Summon heb ik nog niet aan de praat gekregen, ook niet als ik pal naast de auto sta. En dat automatisch inparkeren, ik doe het zelf in een keer maar de Tesla blijkt maar heen en weer gaan.
Even naast het feit dat het inderdaad niet 100% is, is EAP ook niet bedoelt op andere wegen dan snelwegen. Dus dat rotondes niet werken, klopt (helaas) gewoon. Dat je het kan activeren op niet-snelwegen is dan natuurlijk ook wel weer raar, maar dat terzijde.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
three2five schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:07:
Op zich bieden ze toch een vergelijkbare optie met de 5k inruil premie? Als je daar bovenop je fsd mee kan nemen is dat een best aardige optie, toch? Geen idee of je dan fsd kan meenemen, maar lijkt me wel?

Anyway, geen optie voor mij, ik ga niet nog eens 20k neerleggen, ik wil gewoon fsd op dit model en heb me dus ook aangemeld bij hw3-claim
Ja, maar iedereen krijgt nu die 5k inruilpremie dus behalve FSD-transfer doet Tesla nu niets extra voor early buyers.

Als Tesla een 10k premie + FSD transfer zou geven zou ik overwegen om een nieuwe te kopen, maar nu te dure optie.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12

RvV

Zo lang er geen fatsoenlijk HW upgrade pad is, zou ik een jaar lang sowieso niets kopen. Volgend jaar om deze tijd zal AI5 wellicht van de band rollen. Anders loop je straks weer achteraan met een "oude" AI4 fsd computer die misschien nooit unsupervised gaat worden. :P

Y'24

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:54
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:03:
Zo lang er geen fatsoenlijk HW upgrade pad is, zou ik een jaar lang sowieso niets kopen. Volgend jaar om deze tijd zal AI5 wellicht van de band rollen. Anders loop je straks weer achteraan met een "oude" AI4 fsd computer die misschien nooit unsupervised gaat worden. :P
Met je laatste zin heb je denk ik helemaal gelijk :-) Maar verwachten wij dan uiterlijk volgend jaar AI5? Ik meende in de afgelopen periode ergens iets gelezen te hebben dat ze dit weer hadden uitgesteld.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12

RvV

turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

Met je laatste zin heb je denk ik helemaal gelijk :-) Maar verwachten wij dan uiterlijk volgend jaar AI5? Ik meende in de afgelopen periode ergens iets gelezen te hebben dat ze dit weer hadden uitgesteld.
Ik dacht dat AI5 eind oorspronkelijk voor eind 2026 op de planning stond. Dat is verzet naar 2e helft van 2027 zo ver ik mij kan herinneren. Er is wel het een en ander te vinden maar het blijft allemaal Elon time natuurlijk.

Y'24

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:30
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:32:
[...]

Exact dit.

De EAP features zijn wat mij betreft trash. Het zit er bij het FSD pakket bij in, maar is in Nederland gewoon niet fatsoenlijk bruikbaar. Alleen bij mega grote parkeer vakken werkt de autopark, maar dan is het nog sneller om hem er even zelf in te zetten.

• HansRemmerswaal
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
[...]

Ik dacht dat AI5 eind oorspronkelijk voor eind 2026 op de planning stond. Dat is verzet naar 2e helft van 2027 zo ver ik mij kan herinneren. Er is wel het een en ander te vinden maar het blijft allemaal Elon time natuurlijk.
Nog even los daarvan dat als je dan in 2028 een Tesla koopt die misschien nog HW4 heeft als je pech hebt. Zoals met HW3 eind 2025...

• reservewiel
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
[...]

Het design is net af: https://x.com/i/status/2044315118583066738

Testen en shalen kan natuurlijk tegenvallen maar ze lijken goed op schema..

• reservewiel
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]

Precies dit. Mischa hier, oprichter van HW3 Claim.

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Daarom HW3 Claim. Wie doet er mee?
Our boy is going viral!
https://www.ad.nl/tech/ne...e-je-het-opneemt~aa6ded92

• mischamartijn
  • Laatst online: 20:15
Had niet verwacht dat het zo zou ontploffen. Ik heb de stats open gezet, hier te zien.

Wie van jullie heeft zich aangemeld?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
mischamartijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:31:
[...]

Had niet verwacht dat het zo zou ontploffen. Ik heb de stats open gezet, hier te zien.

Opvallend dat er nog niemand vanuit de US is aangehaakt. Het echte ontploffen moet dan nog gebeuren (HW4 hier, maar fully supporting)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 17:34 ]

• HansRemmerswaal
@mischamartijn waarom ben je verplicht om je VIN in te geven bij registreren? Dat lijkt me toch iets dat later kan... Als je site wordt gehacked dan liggen alle VIN's op straat. Voor mij helaas een reden om nu niet te registreren.

• mischamartijn
  • Laatst online: 20:15
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:46:
@mischamartijn waarom ben je verplicht om je VIN in te geven bij registreren? Dat lijkt me toch iets dat later kan... Als je site wordt gehacked dan liggen alle VIN's op straat. Voor mij helaas een reden om nu niet te registreren.
Je kan je registreren zonder je auto toe te voegen. Ik wil voorbereid zijn op mogelijke vervolgstappen, dus hoe meer accurate data hoe beter.

De site zelf is goed beveiligd en VIN nummers worden encrypted opgeslagen.

• HansRemmerswaal
mischamartijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:29:
[...]

Je kan je registreren zonder je auto toe te voegen. Ik wil voorbereid zijn op mogelijke vervolgstappen, dus hoe meer accurate data hoe beter.

De site zelf is goed beveiligd en VIN nummers worden encrypted opgeslagen.
Mocht een VIN nodig zijn voor de vervolgstappen dan is dat het juiste moment. Volgens de AVG mag je niet meer data opslaan dan strikt noodzakelijk.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:23
[...]

Ik heb me aangemeld. Vooral ook als pressiemiddel naar Tesla om hier meer duidelijkheid over te gaan geven.

Petje af van het werk wat je hierin hebt gestopt en van wat je allemaal al hebt verzameld aan bewijsmateriaal! Vrijwel alles wat er op dit forum is geschreven (14Lite, retrofit, etc) is terug te vinden op jouw website.

Leuk voor je dat het zo massaal wordt gezien en gedeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door carfan op 15-04-2026 19:06 ]

• pdidi
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtUiBBRIn91yUxK-VZSnyV0A4_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhFzRNL24Zr4hAOLXo6dIq9q.png?f=fotoalbum_large
Let wel: deze vraag gaat over FSD Unsupervised, maar toch. Als dat kan, kan EU Supervised zeker

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 19:09 ]

• vts
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:11

vts

[...]

Ik heb me aangemeld maar ik heb geen FSD aangeschaft. Wel of niet aanschaffen is in mijn optiek ook minder relevant(blijft heel zuur als je het wel hebt aangeschaft), er is iets beloofd wat tot op heden niet is geleverd.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:23
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb me aangemeld maar ik heb geen FSD aangeschaft. Wel of niet aanschaffen is in mijn optiek ook minder relevant(blijft heel zuur als je het wel hebt aangeschaft), er is iets beloofd wat tot op heden niet is geleverd.
Ik snap je opmerking wel. Maar wat is je verwachting? Dat alle HW3 eigenaren (met of zonder FSD) compensatie krijgen? Als dat zo is, dan weet je eigenlijk wel zeker dat Tesla failliet gaat (met alle gevolgen van van dien, garantie, reparatie enz.).

[ Voor 3% gewijzigd door carfan op 15-04-2026 19:23 ]

• vts

vts

carfan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:15:
[...]

Ik snap je opmerking wel. Maar wat is je verwachting? Dat alle HW3 eigenaren (met of zonder FSD) compensatie krijgen? Als dat zo is, dan weet je eigenlijk wel zeker dat Tesla failliet gaat (met alle gevolgen van garanties e.d. van dien).
Ik wil niet gecompenseerd worden, ik wil een auto met FSD. Het is geen geld kwestie namelijk. Mijn auto is gefabriceerd in 2024 in Duitsland, er rolde toen dus auto's van de band met HW3 en HW4 het is toch vreemd dat auto's die dezelfde periode van de band af rollen de ene keer wel zelf kunnen rijden en de andere keer niet?

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:44
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:26:
[...]

Ik wil niet gecompenseerd worden, ik wil een auto met FSD. Het is geen geld kwestie namelijk. Mijn auto is gefabriceerd in 2024 in Duitsland, er rolde toen dus auto's van de band met HW3 en HW4 het is toch vreemd dat auto's die dezelfde periode van de band af rollen de ene keer wel zelf kunnen rijden en de andere keer niet?
Precies dat ergert mij ook. Welk bedrijf gaat nou door elkaar oud en nieuw bouwen? En dan gezeur dat hw4 niet past in HW3. Dat lijkt me sterk. Als dat zo is kun je niet door elkaar bouwen.

• ManolitoWassink
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:07
Ik volg de topic al sinds het gestart is en het is bijzonder om te zien dat er nog niks vanuit Tesla zelf gekomen is om wat helderheid te geven. Ik heb juist weer een heel ander probleem: Ik mocht vorige week nog FSD/EAP aanschaffen voor mijn wagen (M3, 2019, HW2.5) Sinds de goedkeuring van FSD mag dat niet meer.

Ik kom dus ook niet meer in aanmerking voor een eventuele upgrade (die ik rustig zelf wil betalen) naar HW3 mocht de goedkeuring ooit komen. Even met Tesla lopen chatten en die zeggen eigenlijk het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv5NLMsXVqOTorr3xFFHkxQhhAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSJRxUQ18KMUilmSnErintZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu05SXI9f0fEXAMDkOnIMFF8Et4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2syN7iJkTM0enUz93KOwoCm.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo een beetje begrijp is het redelijk klaar voor HW 2.5 en de mogelijkheid om te upgraden naar HW3.. Als ik dit had geweten had ik misschien nog wel FSD snel gekocht. Ben benieuwd hoe Tesla dit allemaal gaat oppakken voor FSD klanten en potentiële FSD klanten.

• pdidi
  • Niet online
Knor66 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:44:
[...]

Precies dat ergert mij ook. Welk bedrijf gaat nou door elkaar oud en nieuw bouwen? En dan gezeur dat hw4 niet past in HW3. Dat lijkt me sterk. Als dat zo is kun je niet door elkaar bouwen.
Nee, de legacy Model Y's zijn niet door elkaar gebouwd. Ze zijn door elkaar verkocht. Er waren toen nog een hoop HW3 op voorraad terwijl er ook al HW4 van de band liepen in Grünheide

• vts

vts

pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:57:
[...]

Nee, de legacy Model Y's zijn niet door elkaar gebouwd. Ze zijn door elkaar verkocht. Er waren toen nog een hoop HW3 op voorraad terwijl er ook al HW4 van de band liepen in Grünheide
Dit is volgens mij niet helemaal correct, Midnight Cherry Red is een kleur die alleen in Grünheide werd gespoten. Ik heb een Midnight Cherry Red legacy model Y met HW3.

• pdidi
  • Niet online
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:11:
[...]

Dit is volgens mij niet helemaal correct, Midnight Cherry Red is een kleur die alleen in Grünheide werd gespoten. Ik heb een Midnight Cherry Red legacy model Y met HW3.
Dat klopt. In Grünheide werd ook HW3 gemaakt. Maar niet tegelijk met HW4. In het 3/Y topic werd destijds al uitgezocht vanaf welke VIN er HW4 in zou zitten.
Overigens is dit typisch Tesla: ook voor de accu is het tot op vandaag een loterij welke je krijgt (een oud model uit voorraad of een nieuw model). Voor een leek niet duidelijk en wordt ook niet door Tesla gecommuniceerd.
De enige reden waarom de Tesla nerds hier allemaal wel achter kwamen/komen is dat er op het Duitse Tesla Forum TFF de RDW homologatie gegevens werden gelekt, waarop deze informatie was te zien. Inclusief de introductie destijds van HW4 (AP4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flqPJePZXYIn359PfJE3O4z3PgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RV4Yu4CtWnFXl0q0MPjfqnS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 20:26 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste