Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 13:38
carpebios schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Allemaal leuk, maar ik heb al 2x voor EAP betaald en ik kan niets overzetten.
Maar EAP is iets wat je gekocht hebt en werkt... En daarvan wist je dat het aan de auto is gekoppeld. Dat je mogelijk van plan bent in de toekomst te upgraden naar FSD is weer wat anders.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 20:01
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:58:
[...]

Maar EAP is iets wat je gekocht hebt en werkt... En daarvan wist je dat het aan de auto is gekoppeld. Dat je mogelijk van plan bent in de toekomst te upgraden naar FSD is weer wat anders.
Ik vind het nog niet echt werkzaam moet ik zeggen, ik hoop dat ze het snel gaan updaten onder HW3. Dat autopark is een drama, summon....tjah wat moet je daar over zeggen!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:35
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:37:
[...]

Jammere is wel dat die Fred Lambert inmiddels een echte Tesla hater is geworden
Daar beoordeel ik iemand niet op, zijn artikel geeft een duidelijk overzicht en lijkt mij vrij feitelijk.
Mischa Sigtermans die de claimsite is gestart is zeker geen Tesla hater.

• HansRemmerswaal
carpebios schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ik vind het nog niet echt werkzaam moet ik zeggen, ik hoop dat ze het snel gaan updaten onder HW3. Dat autopark is een drama, summon....tjah wat moet je daar over zeggen!
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is dat ik het "gratis" bij mijn FSD heb...

Een paar maanden geleden knalde er bijna een auto achterop omdat de Tesla spontaan ging remmen op de snelweg. Probeer dan maar eens met handgebaren je excuses aan te bieden... En een simpele rotonde... Summon heb ik nog niet aan de praat gekregen, ook niet als ik pal naast de auto sta. En dat automatisch inparkeren, ik doe het zelf in een keer maar de Tesla blijkt maar heen en weer gaan.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:28
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:32:
[...]

Een paar maanden geleden knalde er bijna een auto achterop omdat de Tesla spontaan ging remmen op de snelweg. Probeer dan maar eens met handgebaren je excuses aan te bieden... En een simpele rotonde... Summon heb ik nog niet aan de praat gekregen, ook niet als ik pal naast de auto sta. En dat automatisch inparkeren, ik doe het zelf in een keer maar de Tesla blijkt maar heen en weer gaan.
Even naast het feit dat het inderdaad niet 100% is, is EAP ook niet bedoelt op andere wegen dan snelwegen. Dus dat rotondes niet werken, klopt (helaas) gewoon. Dat je het kan activeren op niet-snelwegen is dan natuurlijk ook wel weer raar, maar dat terzijde.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
three2five schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:07:
Op zich bieden ze toch een vergelijkbare optie met de 5k inruil premie? Als je daar bovenop je fsd mee kan nemen is dat een best aardige optie, toch? Geen idee of je dan fsd kan meenemen, maar lijkt me wel?

Anyway, geen optie voor mij, ik ga niet nog eens 20k neerleggen, ik wil gewoon fsd op dit model en heb me dus ook aangemeld bij hw3-claim
Ja, maar iedereen krijgt nu die 5k inruilpremie dus behalve FSD-transfer doet Tesla nu niets extra voor early buyers.

Als Tesla een 10k premie + FSD transfer zou geven zou ik overwegen om een nieuwe te kopen, maar nu te dure optie.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:04

RvV

Zo lang er geen fatsoenlijk HW upgrade pad is, zou ik een jaar lang sowieso niets kopen. Volgend jaar om deze tijd zal AI5 wellicht van de band rollen. Anders loop je straks weer achteraan met een "oude" AI4 fsd computer die misschien nooit unsupervised gaat worden. :P

Y'24

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:03:
Zo lang er geen fatsoenlijk HW upgrade pad is, zou ik een jaar lang sowieso niets kopen. Volgend jaar om deze tijd zal AI5 wellicht van de band rollen. Anders loop je straks weer achteraan met een "oude" AI4 fsd computer die misschien nooit unsupervised gaat worden. :P
Met je laatste zin heb je denk ik helemaal gelijk :-) Maar verwachten wij dan uiterlijk volgend jaar AI5? Ik meende in de afgelopen periode ergens iets gelezen te hebben dat ze dit weer hadden uitgesteld.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:04

RvV

turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

Met je laatste zin heb je denk ik helemaal gelijk :-) Maar verwachten wij dan uiterlijk volgend jaar AI5? Ik meende in de afgelopen periode ergens iets gelezen te hebben dat ze dit weer hadden uitgesteld.
Ik dacht dat AI5 eind oorspronkelijk voor eind 2026 op de planning stond. Dat is verzet naar 2e helft van 2027 zo ver ik mij kan herinneren. Er is wel het een en ander te vinden maar het blijft allemaal Elon time natuurlijk.

Y'24

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07:04
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:32:
[...]

Exact dit.

De EAP features zijn wat mij betreft trash. Het zit er bij het FSD pakket bij in, maar is in Nederland gewoon niet fatsoenlijk bruikbaar. Alleen bij mega grote parkeer vakken werkt de autopark, maar dan is het nog sneller om hem er even zelf in te zetten.

• HansRemmerswaal
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
[...]

Ik dacht dat AI5 eind oorspronkelijk voor eind 2026 op de planning stond. Dat is verzet naar 2e helft van 2027 zo ver ik mij kan herinneren. Er is wel het een en ander te vinden maar het blijft allemaal Elon time natuurlijk.
Nog even los daarvan dat als je dan in 2028 een Tesla koopt die misschien nog HW4 heeft als je pech hebt. Zoals met HW3 eind 2025...

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:28

• reservewiel
RvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
[...]

Het design is net af: https://x.com/i/status/2044315118583066738

Testen en shalen kan natuurlijk tegenvallen maar ze lijken goed op schema..

• reservewiel
mischamartijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]

Precies dit. Mischa hier, oprichter van HW3 Claim.

Wij hebben betaald voor FSD. Niet voor een vage belofte, maar voor een concreet product dat Tesla vanaf 2019 actief in Nederland verkocht met de belofte dat de hardware er klaar voor is. Software-updates zouden de rest doen.

In 2024 werd duidelijk dat HW3 waarschijnlijk niet krachtig genoeg is. In 2025 is dat meermaals bevestigd. Vorige week keurde de RDW FSD alleen voor HW4 goed. Voor HW3-eigenaren? Stilte en wéér afwachten.

Een 'lite versie' van wat het ook mag worden is niet waar wij voor hebben betaald. En dat is exact de onderbouwbare schade waar curry684 het over heeft.

Daarom HW3 Claim. Wie doet er mee?
Our boy is going viral!
https://www.ad.nl/tech/ne...e-je-het-opneemt~aa6ded92

• mischamartijn
  • Laatst online: 04-05 23:09
Had niet verwacht dat het zo zou ontploffen. Ik heb de stats open gezet, hier te zien.

Wie van jullie heeft zich aangemeld?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
mischamartijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:31:
[...]

Had niet verwacht dat het zo zou ontploffen. Ik heb de stats open gezet, hier te zien.

Opvallend dat er nog niemand vanuit de US is aangehaakt. Het echte ontploffen moet dan nog gebeuren (HW4 hier, maar fully supporting)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 17:34 ]

• HansRemmerswaal
@mischamartijn waarom ben je verplicht om je VIN in te geven bij registreren? Dat lijkt me toch iets dat later kan... Als je site wordt gehacked dan liggen alle VIN's op straat. Voor mij helaas een reden om nu niet te registreren.

• mischamartijn
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:46:
@mischamartijn waarom ben je verplicht om je VIN in te geven bij registreren? Dat lijkt me toch iets dat later kan... Als je site wordt gehacked dan liggen alle VIN's op straat. Voor mij helaas een reden om nu niet te registreren.
Je kan je registreren zonder je auto toe te voegen. Ik wil voorbereid zijn op mogelijke vervolgstappen, dus hoe meer accurate data hoe beter.

De site zelf is goed beveiligd en VIN nummers worden encrypted opgeslagen.

• HansRemmerswaal
mischamartijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:29:
[...]

Je kan je registreren zonder je auto toe te voegen. Ik wil voorbereid zijn op mogelijke vervolgstappen, dus hoe meer accurate data hoe beter.

De site zelf is goed beveiligd en VIN nummers worden encrypted opgeslagen.
Mocht een VIN nodig zijn voor de vervolgstappen dan is dat het juiste moment. Volgens de AVG mag je niet meer data opslaan dan strikt noodzakelijk.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-05 21:58
[...]

Ik heb me aangemeld. Vooral ook als pressiemiddel naar Tesla om hier meer duidelijkheid over te gaan geven.

Petje af van het werk wat je hierin hebt gestopt en van wat je allemaal al hebt verzameld aan bewijsmateriaal! Vrijwel alles wat er op dit forum is geschreven (14Lite, retrofit, etc) is terug te vinden op jouw website.

Leuk voor je dat het zo massaal wordt gezien en gedeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door carfan op 15-04-2026 19:06 ]

• pdidi
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtUiBBRIn91yUxK-VZSnyV0A4_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhFzRNL24Zr4hAOLXo6dIq9q.png?f=fotoalbum_large
Let wel: deze vraag gaat over FSD Unsupervised, maar toch. Als dat kan, kan EU Supervised zeker

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 19:09 ]

• vts
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 08:34

vts

[...]

Ik heb me aangemeld maar ik heb geen FSD aangeschaft. Wel of niet aanschaffen is in mijn optiek ook minder relevant(blijft heel zuur als je het wel hebt aangeschaft), er is iets beloofd wat tot op heden niet is geleverd.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-05 21:58
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb me aangemeld maar ik heb geen FSD aangeschaft. Wel of niet aanschaffen is in mijn optiek ook minder relevant(blijft heel zuur als je het wel hebt aangeschaft), er is iets beloofd wat tot op heden niet is geleverd.
Ik snap je opmerking wel. Maar wat is je verwachting? Dat alle HW3 eigenaren (met of zonder FSD) compensatie krijgen? Als dat zo is, dan weet je eigenlijk wel zeker dat Tesla failliet gaat (met alle gevolgen van van dien, garantie, reparatie enz.).

[ Voor 3% gewijzigd door carfan op 15-04-2026 19:23 ]

• vts

vts

carfan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:15:
[...]

Ik snap je opmerking wel. Maar wat is je verwachting? Dat alle HW3 eigenaren (met of zonder FSD) compensatie krijgen? Als dat zo is, dan weet je eigenlijk wel zeker dat Tesla failliet gaat (met alle gevolgen van garanties e.d. van dien).
Ik wil niet gecompenseerd worden, ik wil een auto met FSD. Het is geen geld kwestie namelijk. Mijn auto is gefabriceerd in 2024 in Duitsland, er rolde toen dus auto's van de band met HW3 en HW4 het is toch vreemd dat auto's die dezelfde periode van de band af rollen de ene keer wel zelf kunnen rijden en de andere keer niet?

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-05 23:14
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:26:
[...]

Ik wil niet gecompenseerd worden, ik wil een auto met FSD. Het is geen geld kwestie namelijk. Mijn auto is gefabriceerd in 2024 in Duitsland, er rolde toen dus auto's van de band met HW3 en HW4 het is toch vreemd dat auto's die dezelfde periode van de band af rollen de ene keer wel zelf kunnen rijden en de andere keer niet?
Precies dat ergert mij ook. Welk bedrijf gaat nou door elkaar oud en nieuw bouwen? En dan gezeur dat hw4 niet past in HW3. Dat lijkt me sterk. Als dat zo is kun je niet door elkaar bouwen.

• ManolitoWassink
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 17:55
Ik volg de topic al sinds het gestart is en het is bijzonder om te zien dat er nog niks vanuit Tesla zelf gekomen is om wat helderheid te geven. Ik heb juist weer een heel ander probleem: Ik mocht vorige week nog FSD/EAP aanschaffen voor mijn wagen (M3, 2019, HW2.5) Sinds de goedkeuring van FSD mag dat niet meer.

Ik kom dus ook niet meer in aanmerking voor een eventuele upgrade (die ik rustig zelf wil betalen) naar HW3 mocht de goedkeuring ooit komen. Even met Tesla lopen chatten en die zeggen eigenlijk het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv5NLMsXVqOTorr3xFFHkxQhhAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSJRxUQ18KMUilmSnErintZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu05SXI9f0fEXAMDkOnIMFF8Et4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2syN7iJkTM0enUz93KOwoCm.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo een beetje begrijp is het redelijk klaar voor HW 2.5 en de mogelijkheid om te upgraden naar HW3.. Als ik dit had geweten had ik misschien nog wel FSD snel gekocht. Ben benieuwd hoe Tesla dit allemaal gaat oppakken voor FSD klanten en potentiële FSD klanten.

• pdidi
  • Niet online
Knor66 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:44:
[...]

Precies dat ergert mij ook. Welk bedrijf gaat nou door elkaar oud en nieuw bouwen? En dan gezeur dat hw4 niet past in HW3. Dat lijkt me sterk. Als dat zo is kun je niet door elkaar bouwen.
Nee, de legacy Model Y's zijn niet door elkaar gebouwd. Ze zijn door elkaar verkocht. Er waren toen nog een hoop HW3 op voorraad terwijl er ook al HW4 van de band liepen in Grünheide

• vts

vts

pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:57:
[...]

Nee, de legacy Model Y's zijn niet door elkaar gebouwd. Ze zijn door elkaar verkocht. Er waren toen nog een hoop HW3 op voorraad terwijl er ook al HW4 van de band liepen in Grünheide
Dit is volgens mij niet helemaal correct, Midnight Cherry Red is een kleur die alleen in Grünheide werd gespoten. Ik heb een Midnight Cherry Red legacy model Y met HW3.

• pdidi
  • Niet online
vts schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:11:
[...]

Dit is volgens mij niet helemaal correct, Midnight Cherry Red is een kleur die alleen in Grünheide werd gespoten. Ik heb een Midnight Cherry Red legacy model Y met HW3.
Dat klopt. In Grünheide werd ook HW3 gemaakt. Maar niet tegelijk met HW4. In het 3/Y topic werd destijds al uitgezocht vanaf welke VIN er HW4 in zou zitten.
Overigens is dit typisch Tesla: ook voor de accu is het tot op vandaag een loterij welke je krijgt (een oud model uit voorraad of een nieuw model). Voor een leek niet duidelijk en wordt ook niet door Tesla gecommuniceerd.
De enige reden waarom de Tesla nerds hier allemaal wel achter kwamen/komen is dat er op het Duitse Tesla Forum TFF de RDW homologatie gegevens werden gelekt, waarop deze informatie was te zien. Inclusief de introductie destijds van HW4 (AP4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flqPJePZXYIn359PfJE3O4z3PgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RV4Yu4CtWnFXl0q0MPjfqnS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 20:26 ]

• Knor66
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:15:
[...]

Dat klopt. In Grünheide werd ook HW3 gemaakt. Maar niet tegelijk met HW4. In het 3/Y topic werd destijds al uitgezocht vanaf welke VIN er HW4 in zou zitten.
Overigens is dit typisch Tesla: ook voor de accu is het tot op vandaag een loterij welke je krijgt (een oud model uit voorraad of een nieuw model). Voor een leek niet duidelijk en wordt ook niet door Tesla gecommuniceerd.
De enige reden waarom de Tesla nerds hier allemaal wel achter kwamen/komen is dat er op het Duitse Tesla Forum TFF de RDW homologatie gegevens werden gelekt, waarop deze informatie was te zien. Inclusief de introductie destijds van HW4 (AP4)
[Afbeelding]
Daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Ik heb Hier juni 24 , Berlijn, HW3
Tesla Model Y Long Range RWD
Die werd Geleverd tussen Februari 2024 - Februari 2025
Dus dat kan nooit een oude voorraad geweest zijn . Was juist een net nieuw type

• HansRemmerswaal
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:06:
[Afbeelding]
Let wel: deze vraag gaat over FSD Unsupervised, maar toch. Als dat kan, kan EU Supervised zeker
Even inloggen en upvoten

https://app.saytechnologies.com/tesla-2026-q1

Update:
Hmm... jammer je moet aandelen hebben om dat te kunnen doen

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 15-04-2026 21:28 ]

• carpebios
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:24:
[...]

Even inloggen en upvoten

Update:
Er zijn verderop genoeg vragen over HW3, hopelijk komen ze erdoor!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• pdidi
  • Niet online
Knor66 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:24:
[...]

Daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Ik heb Hier juni 24 , Berlijn, HW3
Tesla Model Y Long Range RWD
Die werd Geleverd tussen Februari 2024 - Februari 2025
Dus dat kan nooit een oude voorraad geweest zijn . Was juist een net nieuw type
De Model Y LR RWD (Y5LR) is heel even met HW3 geleverd. Auto's gemaakt na 7 mei 2024 hebben HW4. Als je in ovi.rdw.nl je kenteken opzoekt vermoed ik dat jij bij Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1293*35 hebt staan. Daar kon toen nog zowel HW3 als HW4 in zitten. Alleen het VIN nummer kon daarvoor uitsluitsel geven. In jouw geval moesten de laatste 6 cijfers minimaal 446xxx zijn. Hier een post van het Duitse forum.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 14:03

curry684

left part of the evil twins

Als je denkt dat je VIN privacygevoelige informatie is moet je even een keer goed naar je voorruit kijken, is gewoon zichtbaar voor iedereen die langs loopt. Net als bij iedere auto. Bovendien worden ze sequentieel uitgegeven dus als je je eigen VIN weet weet je alle ooit uitgegeven VINs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6P4w2WSz0i0zz7Ui-HHOgZCiNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXO3QzwD7ji0yZYfIB672MZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle Nederlandse Model 3's uit 2019 beginnen zo ongeveer met 5YJ3E7EB1KF voor Tesla Motors Inc. (5YJ), Model 3, 2019, 4-door sedan, built in Fremont USA, alleen een van de letters is anders tussen AWD en RWD.
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:40:
[...]

Mocht een VIN nodig zijn voor de vervolgstappen dan is dat het juiste moment. Volgens de AVG mag je niet meer data opslaan dan strikt noodzakelijk.
Nonsens, AVG schrijft niets van die aard voor. De AVG vereist voor de opslag van data een benodigdheid voor uitvoering van een overeenkomst, een wettelijke plicht, of een gerechtvaardigd belang. In deze is "je registreert jezelf voor een claim inzake jouw auto, dus de unieke identificatiecode van je auto is onderdeel van je registratie" een veel beter onderbouwd gerechtvaardigd belang dan wat ik meestal tegenkom.

Lees even de wetteksten voor je er foutief uit gaat citeren ajb, artikel 6 van de AVG laat zich samenvatten tot:
Je mag alleen persoonsgegevens verwerken die toereikend, ter zake dienend en beperkt zijn tot wat nodig is voor het doel.
Dat is heel wat ruimer dan wat jij omschrijft.

[ Voor 62% gewijzigd door curry684 op 15-04-2026 22:42 ]

Professionele website nodig?

• Knor66
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:46:
[...]

De Model Y LR RWD (Y5LR) is heel even met HW3 geleverd. Auto's gemaakt na 7 mei 2024 hebben HW4. Als je in ovi.rdw.nl je kenteken opzoekt vermoed ik dat jij bij Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1293*35 hebt staan. Daar kon toen nog zowel HW3 als HW4 in zitten. Alleen het VIN nummer kon daarvoor uitsluitsel geven. In jouw geval moesten de laatste 6 cijfers minimaal 446xxx zijn. Hier een post van het Duitse forum.
Ok helder

• bkwonnn
  • Laatst online: 06-05 05:42
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:06:
[Afbeelding]
Dit is echt heel interessant

• HansRemmerswaal
curry684 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:59:
[...]

Als je denkt dat je VIN privacygevoelige informatie is moet je even een keer goed naar je voorruit kijken, is gewoon zichtbaar voor iedereen die langs loopt. Net als bij iedere auto. Bovendien worden ze sequentieel uitgegeven dus als je je eigen VIN weet weet je alle ooit uitgegeven VINs.

[Afbeelding]

Alle Nederlandse Model 3's uit 2019 beginnen zo ongeveer met 5YJ3E7EB1KF voor Tesla Motors Inc. (5YJ), Model 3, 2019, 4-door sedan, built in Fremont USA, alleen een van de letters is anders tussen AWD en RWD.

[...]

Nonsens, AVG schrijft niets van die aard voor. De AVG vereist voor de opslag van data een benodigdheid voor uitvoering van een overeenkomst, een wettelijke plicht, of een gerechtvaardigd belang. In deze is "je registreert jezelf voor een claim inzake jouw auto, dus de unieke identificatiecode van je auto is onderdeel van je registratie" een veel beter onderbouwd gerechtvaardigd belang dan wat ik meestal tegenkom.

Lees even de wetteksten voor je er foutief uit gaat citeren ajb, artikel 6 van de AVG laat zich samenvatten tot:

[...]

Dat is heel wat ruimer dan wat jij omschrijft.
Ik interpreteerde het iets anders.

Bij de aanmelding geef je aan interesse te hebben om mee te doen met de claim. Pas bij de volgende stap bepaal je of je echt mee doet, tot dan toe zit je nergens aan vast. Bij die vervolgstap kan de VIN een logische data element zijn om op te slaan.

Maar zoals jij het omschrijft klinkt het ook niet onlogisch.
Als je denkt dat je VIN privacygevoelige informatie is moet je even een keer goed naar je voorruit kijken
Dan is een adres ook niet privacygevoelig want iedereen kan straatnaam bordjes en huisnummers lezen. Maar gelinkt aan een e-mail adres wel. En helemaal vervelend als het bij een hack op straat komt en wordt gecombineerd met andere informatie. De informatie is vast veilig opgeslagen, maar dat dachten we bij Odido ook.

Maar we dwalen af van het hoofdonderwerp.

• dannynl81
  • Laatst online: 16-04 13:09
De RDW, heeft fsd voor hw3 en hw4 volledig goedgekeurd.

Citeer vanuit autoweek .

Een Tesla vanaf bouwjaar 2023 met HW4 (dat staat voor Hard Ware 4) en Tesla’s vanaf circa 2019 met HW3 kunnen worden aangepast voor het gebruik van FSD. Je kunt het kopen voor €7.500 of een abonnement nemen, dat kost €99 per maand.

Dus niks aan de hand zou ik zeggen.

• carpebios
dannynl81 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:41:

Citeer vanuit autoweek .

Een Tesla vanaf bouwjaar 2023 met HW4 (dat staat voor Hard Ware 4) en Tesla’s vanaf circa 2019 met HW3 kunnen worden aangepast voor het gebruik van FSD. Je kunt het kopen voor €7.500 of een abonnement nemen, dat kost €99 per maand.

Iedereen zegt iets anders, zelfs bij Tesla.

• HansRemmerswaal
Keurt de RDW niet een bepaald systeem goed los van HW3, 4 of 5? Ofwel als Tesla dit systeem op dezelfde manier werkend kan krijgen op HW3 autos dan mag het daar ook op worden gebruikt? En bij HW5 hoeft Tesla niet opnieuw dezelfde goedkeuring te doorlopen...

• pdidi
  • Niet online

Citeer vanuit autoweek .

Ik hoop dat je post sarcastisch is bedoeld. De kennis van Autoweek omtrent FSD is bedroevend laag. Dat is niet alleen hun schuld, want Tesla geeft geen details en moeten ze het doen met input van "experts". Kijk nog maar eens naar het filmpje van Autoweek, met als eerste zin: normaal is het eerste wat we doen als we een auto gaan testen alle ADAS systemen uitzetten

• crunch811
  • Laatst online: 11:02
Ik heb weinig hoop op korte (en lange) termijn.
Dit is een Déjà vu van Australië.
Hun zitten al 6 maanden in exact dezelfde situatie en er is nog 0,0 gecommuniceerd door Tesla.
Er is nog niet eens iets bekend of er een "Lite" versie daar in maak is en binnenkort beschikbaar komt.
Ook is daar een rechtzaak gestart tegen Tesla door duizenden eigenaren die in hetzelfde bootje zitten. Ik zeg natuurlijk niet dat we het daarom beter niet kunnen aanvechten, het gaat mij om het feit dat Tesla het serieus 0,0 lijkt te interesseren.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Damian

Insane Obtrusion

Citeer vanuit autoweek .

Autoweek is Tesla hater nummer 1 en hebben werkelijk geen enkel flauw idee waar ze het over hebben.

En ik ga het nogmaals herhalen. Er is vanuit de RDW een typegoedkeuring voor HW4 op versie V14.2 Niets anders, geen HW3 en zelfs V14.3 niet. Ze zijn samen met Tesla aan het kijken of ze het op HW3 aan de praat kunnen krijgen, dit duurt nog een tijd. Bal ligt bij Tesla om te bewijzen dat ze met de hardware die aanwezig is op een HW3 auto, dus camera's en dergelijke, kunnen voldoen aan de DMS (Driver Monitoring System) eisen van de RDW. En dat is met bijvoorbeeld de oudere cabine camera een uitdaging op het moment.

[ Voor 12% gewijzigd door Damian op 16-04-2026 09:21 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• HansRemmerswaal
Damian schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:19:
[...]

Autoweek is Tesla hater nummer 1 en hebben werkelijk geen enkel flauw idee waar ze het over hebben.

En ik ga het nogmaals herhalen. Er is vanuit de RDW een typegoedkeuring voor HW4 op versie V14.2 Niets anders, geen HW3 en zelfs V14.3 niet. Ze zijn samen met Tesla aan het kijken of ze het op HW3 aan de praat kunnen krijgen, dit duurt nog een tijd. Bal ligt bij Tesla.
Hoe werkt zoiets? Stel dat V14.3 uitkomt wat moet er dan gebeuren voordat Tesla deze in Nederland mag uitrollen op HW4?

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

HansRemmerswaal schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:21:
[...]

Hoe werkt zoiets? Stel dat V14.3 uitkomt wat moet er dan gebeuren voordat Tesla deze in Nederland mag uitrollen op HW4?
Dan zal de RDW deze weer moeten testen. Elke update die nieuw rijgedrag vertoont moet door de RDW getest worden. Zal uiteraard niet weer 18 maanden duren, maar toch zullen we blijven achterlopen op de VS.

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:22:
[...]

Dan zal de RDW deze weer moeten testen. Elke update die nieuw rijgedrag vertoont moet door de RDW getest worden. Zal uiteraard niet weer 18 maanden duren, maar toch zullen we blijven achterlopen op de VS.
Ik weet dat jij connecties hebt met RDW, dus misschien kun jij eens vragen in hoeverre hier het bestaande UN Regulation No. 156 - Software update and software update management system voor wordt gebruikt. Waarbij vooral hoofdstuk 8 in deze relevant is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ4vSrbMxst_bjcB6dBdVlavoGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPTnFm9dp7S4o646Y7NLeqDc.png?f=fotoalbum_large

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:22
lichtelijk/totaal offtopic maar even uit nieuwsgierigheid: dat zou betekenen dat je "maar" 1 miljoen auto's per plant kan fabriceren? Dat zijn er natuurlijk heel wat maar voor populaire auto's waar er miljoenen van verkocht worden zou dat kunnen

PSN ID: Svennie-NL

• HansRemmerswaal
Svennie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:31:
[...]

lichtelijk/totaal offtopic maar even uit nieuwsgierigheid: dat zou betekenen dat je "maar" 1 miljoen auto's per plant kan fabriceren? Dat zijn er natuurlijk heel wat maar voor populaire auto's waar er miljoenen van verkocht worden zou dat kunnen
Miljoen per plant per jaar, pos 10 is de jaar code zo te zien. Dus elke 30 sec één uitgaande van alleen maar exact hetzelfde model en uitvoering. Dus niet waarschijnlijk dat dit ooit een probleem zal worden.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 16-04-2026 11:52 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:46
HansRemmerswaal schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:43:
[...]

Miljoen per plant per jaar, pos 10 is de jaar code zo te zien. Dus elke 30 sec één uitgaande van alleen maar exact hetzelfde model en uitvoering. Dus niet waarschijnlijk dat dit ooit een probleem zal worden.
En anders geef je assemblagelijn a, lijn b, etc. gewoon een andere plant-code. Tesla streeft overigens naar 1 cybercab per 5sec.

All-electric.

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 10:16
De camera kijkt niet naar de handen maar enkel of je oplet is mijn idee als ik het allemaal lees op de andere fsd topic. Bvb zonnebril en Lichaamslengte blijken soms voor meldingen te zorgen.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 20:07
Arthurosb schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:09:
De camera kijkt niet naar de handen maar enkel of je oplet is mijn idee als ik het allemaal lees op de andere fsd topic. Bvb zonnebril en Lichaamslengte blijken soms voor meldingen te zorgen.
Sowieso heb ik gister met camera view in mijn model Y 2022 gekeken, en als ik het stuur vast heb kan je dit prima zien op de camera ondanks dat het stuur zelf niet volledig in zicht is.

• pdidi
  • Niet online
Deels waar. Er lijkt niet gecontroleerd te worden of je je handen dicht bij het stuur hebt *O*
Maar er wordt wel gecontroleerd of je minstens 1 hand vrij hebt en dat je geen telefoon vast hebt. Dus of de HW3 camera dat kan is de vraag -O-

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:19
De camera in de HW3 auto's is niet een breedbeeld. Kan je ook zien tussen de verschillen met wat de HW3 en HW4 camera's zien. Als de camera het probleem is voor goedkeuring lijkt mij die makkelijk aan te passen. Dat hoeft ook niet meteen weer dezelfde camera te zijn als voor HW4 maar eentje die dan wel de handen kan zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel. op 16-04-2026 15:09 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• crunch811
Zouden jullie misschien even willen stemmen?
Ben benieuwd wat iedereen doet:

https://teslamotorsclub.c...oor-hw3-eigenaren.354784/

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02
Je moet zeker lid zijn om te kunnen stemmen. Ik heb een abo maar €99 vind ik niet kunnen voor alleen EAP. Daar heb ik €25 voor over. Als we wel FSD krijgen kan ik met €99 wel leven.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 07:57
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:24:
[...]

Even inloggen en upvoten

Update:
Ik heb aandelen, maar die kan ik niet koppelen aan dat account op Saytechnologies, ik zie degiro daar niet als broker bij staan....

• reservewiel
Nog een mooi stukje over het initiatief van Mischa. RTL heeft zelfs een (nietszeggende) reactie van Tesla gekregen..

https://www.rtl.nl/nieuws...lfrijdend-ondanks-belofte

• Fly-guy
  • Niet online
winwiz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:35:
Je moet zeker lid zijn om te kunnen stemmen. Ik heb een abo maar €99 vind ik niet kunnen voor alleen EAP. Daar heb ik €25 voor over. Als we wel FSD krijgen kan ik met €99 wel leven.
ik vind het schandalig (en druk ik me nog voorzichtig uit) dat ze EAP voor dezelfde prijs als FSD "verkopen".

Onherroepelijk trekt het ook mensen aan die niet precies weten hoe het zit en dus minder kopen dan ze dachten en het verschil in wat je krijgt is gewoon niet te verantwoorden.

• jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 06:39
Fly-guy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:27:
[...]
ik vind het schandalig (en druk ik me nog voorzichtig uit) dat ze EAP voor dezelfde prijs als FSD "verkopen".

Onherroepelijk trekt het ook mensen aan die niet precies weten hoe het zit en dus minder kopen dan ze dachten en het verschil in wat je krijgt is gewoon niet te verantwoorden.
Ze schaden zo ook flink hun reputatie. Denk je als consument dat je FSD koopt, krijg je troep. Of op de snelweg al de spookremmers door EAP, waardoor de echte FSD kritiek krijgt.

Dit zie je nu al gebeuren in de comments section. Flink wat Tweakers vertrouwen FSD al niet omdat ze het vergelijken met oudere versies.

• carpebios
Die EAP slaat nergens op, maar ik heb er wel dik voor betaald. Nu kreeg ik van Tesla een berichtje dat die 49 euro die ik betaal inderdaad niets toevoeg en hem mag stopzetten.
Wel duidelijk dat Tesla eindelijk zelf zegt dat RDW heeft getest met HW4 en dus niet met iets anders.

[ Voor 22% gewijzigd door carpebios op 16-04-2026 17:47 ]

• mischamartijn
Ik heb deze verplichting voor nu weggehaald en het VIN optioneel gemaakt.

Verder zijn we de 2.500 aanmeldingen gepasseerd. Wie het leuk vindt, hier een kleine update. Thanks voor jullie support!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 08:44
Het blijft voor een deel speculeren wat er allemaal zal gebeuren. De berichtgeving is iig verre van consistent. Wanneer je informatie zoekt over dit onderwerp en hoe de uitrol ging (en gaat) in vergelijking tussen HW4 en HW3 in bijvoorbeeld Amerika dan zit daar gemiddeld telkens 1 tot 4 weken tussen (is de versie op HW3 een wat meer "uitgeklede" versie - wat logisch zou zijn).
Wanneer je op YouTube zoekt kun je voldoende filmpjes vinden van HW3 auto's in Amerika welke prima routes rijden zonder tussenkomst van de mensch. Maar je zien ook waar (blijkbaar) beperkingen zitten t.a.v. HW4 --> Het automatisch wegrijden, het inparkeren wanneer de auto op plaats van bestemming komt en meer van dit soort zaken.

Laten we hopen dat we hier toch ook een versie krijgen op onze HW3 auto's. Zou gaaf zijn toch?

Tesla model 3 2019 Long Range

• Daniel.
DrDeJe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:54:
Het blijft voor een deel speculeren wat er allemaal zal gebeuren. De berichtgeving is iig verre van consistent. Wanneer je informatie zoekt over dit onderwerp en hoe de uitrol ging (en gaat) in vergelijking tussen HW4 en HW3 in bijvoorbeeld Amerika dan zit daar gemiddeld telkens 1 tot 4 weken tussen (is de versie op HW3 een wat meer "uitgeklede" versie - wat logisch zou zijn).
Wanneer je op YouTube zoekt kun je voldoende filmpjes vinden van HW3 auto's in Amerika welke prima routes rijden zonder tussenkomst van de mensch. Maar je zien ook waar (blijkbaar) beperkingen zitten t.a.v. HW4 --> Het automatisch wegrijden, het inparkeren wanneer de auto op plaats van bestemming komt en meer van dit soort zaken.

Laten we hopen dat we hier toch ook een versie krijgen op onze HW3 auto's. Zou gaaf zijn toch?
Als die versie werkt zoals in de US dan ben ik tevreden.

• carpebios
Ik lees dat de FSD 14.3 nu ook een verbeterde ruitenwissers code krijgen. Ik ben bang dat we met HW3 dus ook geen update gaan krijgen daarvoor.

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 08:36
Waarom krijgen wij niet voorlopig FSD V12.6.4 voor HW3 voertuigen?
Schijnt goed te werken. En dat in een stad als Istanbul. Als het daar werkt, dan werkt het overal.
YouTube: HW3 Öldü Mü? Tesla FSD v12.6.4 ile Ara Sokaklardan E-5'e
FSD is wel met een apparaatje gekraakt.

[ Voor 12% gewijzigd door cgok op 16-04-2026 22:30 ]

• turkeyhakan
  • Nu online
cgok schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:26:
Schijnt goed te werken. En dat in een stad als Istanbul. Als het daar werkt, dan werkt het overal.
Dit ziet er fantastisch uit!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

cgok schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:26:
Ik quote mezelf maar weer even waarom niet:
Damian schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:19:
[...]

En ik ga het nogmaals herhalen. Er is vanuit de RDW een typegoedkeuring voor HW4 op versie V14.2 Niets anders, geen HW3 en zelfs V14.3 niet. Ze zijn samen met Tesla aan het kijken of ze het op HW3 aan de praat kunnen krijgen, dit duurt nog een tijd. Bal ligt bij Tesla om te bewijzen dat ze met de hardware die aanwezig is op een HW3 auto, dus camera's en dergelijke, kunnen voldoen aan de DMS (Driver Monitoring System) eisen van de RDW. En dat is met bijvoorbeeld de oudere cabine camera een uitdaging op het moment.
Het heeft niet met het FSD stuk te maken, maar met het DMS stuk...

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:25:
[...]

Ik quote mezelf maar weer even waarom niet:

[...]

Het heeft niet met het FSD stuk te maken, maar met het DMS stuk...
Voor niet-snelwegen heeft v12 ook nog geen end-to-end AI geïmplementeerd. Zou dat ook niet een reden kunnen zijn?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5gHRJPHrtltEarcGtqOC2VPjE4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/WRAeiBNxi4UbvqvtgrqHCzBC.webp?f=user_large

Niet alleen hw4 heeft volgens mij een grotere hoek interieur camera. Mijn april 2024 hw3 model Y heeft ook al een breder zicht én twee infrarood stralers onzichtbaar ingebouwd naast die camera (zichtbaar te maken met je telefoon-cam).
De afbeelding hierboven geeft volgens mij ook zoiets weer.

En dit is mijn huidige view:
Let op, dat is inclusief lenscover schuifje die net iets te krap is. Daardoor ziet je een ronde zwarte plastic cirkel. Zonder dat schuifje heb je meer zicht en zie je onderkant stuur.
Is dit dezelfde view als hw4?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQt_55k6Ojt1HsOVGKSrYyGQ_zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0RuA2SEPJp1joke2g30JL8g.jpg?f=fotoalbum_large

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Ik ben maar even in de auto gaan zitten om te laten zien hoe het er echt uit ziet. Op de foto zonder bestuurder erin hierboven denk je nog, nou daar zie je toch prima het stuur en dingen eromheen (Pre 2023 HW3), maar in de praktijk is het dus dit in mijn 2019 M3 HW3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZkQqzCWUTQMBNrZIYtHuFSMq4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LgvS5WLtY9X53bTEvcm8oryC.png?f=user_large

Je ziet dus niet eens dat ik een foto maak van het scherm met mijn telefoon, of dat ik iets in mij handen heb. En dat is dus wel een eis van de RDW. Verder zit de binnenspiegel er ook nog een stuk voor, terwijl die echt niet in een rare stand staat.

Ik zie het niet gebeuren op deze camera, dus gok dat Tesla minimaal met een retrofit van de interieur camera moet gaan komen...

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 17-04-2026 09:14 ]

• Daniel.
Eventueel voor kopers sowieso retrofitten en voor mensen die het niet hebben eventueel zelf betalen of met de verplichting van het minimaal één jaar afnemen of iets dergelijks.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:11:
Ik ben maar even in de auto gaan zitten om te laten zien hoe het er echt uit ziet. Op de foto zonder bestuurder erin hierboven denk je nog, nou daar zie je toch prima het stuur en dingen eromheen (Pre 2023 HW3), maar in de praktijk is het dus dit in mijn 2019 M3 HW3:

[Afbeelding]

Je ziet dus niet eens dat ik een foto maak van het scherm met mijn telefoon, of dat ik iets in mij handen heb. En dat is dus wel een eis van de RDW. Verder zit de binnenspiegel er ook nog een stuk voor, terwijl die echt niet in een rare stand staat.

Ik zie het niet gebeuren op deze camera, dus gok dat Tesla minimaal met een retrofit van de interieur camera moet gaan komen...
Dat is idd een groot verschil met mijn hw3 'vernieuwde' camera.
Weten we dus iig dat een retrofit makkelijk mogelijk is. Want mijne is ook hw3...

Helaas geeft het beeld van jouw camera dan weer weinig hoop voor een fsd lite model op hw3...
Tenzij ze iets anders verzinnen om je aanwezigheid/alertheid/handen te loggen.

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 10:16
Het kan misschien zo maar zijn dat er enkel wordt gekeken of je op de weg let. Niet wat je in je handen of waar je ze hebt. Dat het duidelijk is dat je niet naar het scherm of je mobiel kijkt. Dan is een nieuwe camera overbodig.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Arthurosb schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:47:
Het kan misschien zo maar zijn dat er enkel wordt gekeken of je op de weg let. Niet wat je in je handen of waar je ze hebt. Dat het duidelijk is dat je niet naar het scherm of je mobiel kijkt. Dan is een nieuwe camera overbodig.
Wat Tesla wil/doet is wat anders dan wat de RDW wil. RDW wil zien wat je met je handen doet. Dat kan deze camera niet. In de HW3 (pre-2023) camera is het vooral Eye en Head tracking inderdaad, maar de HW4 doet veel meer.

• carpebios
Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:48:
[...]

Wat Tesla wil/doet is wat anders dan wat de RDW wil. RDW wil zien wat je met je handen doet. Dat kan deze camera niet. In de HW3 camera is het vooral Eye en Head tracking inderdaad, maar de HW4 doet veel meer.
Volgens mij is er ook HW3 die het wel kan in de Y (latere modellen). Dus het lijkt mij niet specifiek voor HW3

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

carpebios schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is er ook HW3 die het wel kan in de Y (latere modellen). Dus het lijkt mij niet specifiek voor HW3
Vandaar de pre-2023 ;) Die was ik in dat stukje vergeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Damian op 17-04-2026 10:50 ]

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 15:18

MichaelK1985

Don't you know?

Maar EAP kan ik nu ook niet meer kopen. Hoe werkt dit nu?
Abonneren op FSD is ook niet mogelijk.

Everything Can Help!

• NOFEAR
  • Laatst online: 09:59
Ik ben in het bezit van een MX 2019 met HW3. Deze heeft geen interieur camera. Dan zal het wel helemaal niet gaan als er ooit FSD voor HW3 komt.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

NOFEAR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:59:
Ik ben in het bezit van een MX 2019 met HW3. Deze heeft geen interieur camera. Dan zal het wel helemaal niet gaan als er ooit FSD voor HW3 komt.
Lijkt mij vrijwel onmogelijk inderdaad.

• carpebios
Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:04:
[...]

Lijkt mij vrijwel onmogelijk inderdaad.
Als het echt alleen die camera is dan lijkt mij dat makkelijk aan te passen door het cameraatje te vervangen door die van de latere HM3 versies of misschien zelfs een wat betere.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

carpebios schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:05:
[...]

Als het echt alleen die camera is dan lijkt mij dat makkelijk aan te passen door het cameraatje te vervangen door die van de latere HM3 versies of misschien zelfs een wat betere.
In het geval van de <2023 HW3 camera's zou je dat kunnen bedenken inderdaad. Hoe het kabel-technisch e.d. zit weet ik dan weer niet, het moet natuurlijk wel compatibel zijn. De HW4 camera's zijn compleet anders qua bandbreedte en aansluiting, dus dan kom je weer bij de HW3 computer die het wel moet ondersteunen. Maar het lijkt mij technisch niet heel spannend om een camera met een iets grotere hoek erin te zetten. Verder heeft de >2023 camera ook IR blasters naast de camera zitten, maar ook dit lijkt mij technische niet heel spannend om toe te voegen.

HW3 camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HdZjLV1fOXc-FpuUBVmUekmx-s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kGLvfvjIxTaP0pdqTTGYsOF6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLjLh7jbmVSrpFogp9uns727f5U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WuGQd4AD6gzQB9MPxH2JxYpS.png?f=fotoalbum_tile
>2023 HW3 en HW4 Camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao1JlQ_7v4lCaz5uhix2Yu-JU04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2sPEvXtjKnBidvGF7Ydk4R05.png?f=user_large

Praktisch gezien moet je dan een nieuwe behuizing ontwerpen, Groothoek camera erin op zelfde aansluiting als de HW3 camera, IR blasters ernaast zien te plaatsen en van stroom voorzien en klaar zou je zeggen... Lijkt mij cheaper dan de hele HW4 computer compatibel maken voor HW3 auto's. Maar dat is wellicht wat simpel gedacht.

• jhnddy
Ik vraag me af wat de kosten zouden zijn om de volledige auto van HW3 naar HW4 te upgraden. Camera's, kabels én boortcomputer. €2500-3500?

Procentueel zijn er niet zoveel FSD aankopen op HW3, dus ik zou zeggen: Musk, geef early FSD adopters met HW3 die upgrade kit gratis, gooi je FSD prijs met dat bedrag omhoog en verkoop FSD + upgrade kit vervolgens aan alle HW3 auto's. Onderaan de streep lijkt me dat best winstgevend én je beloond je early adopters.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jhnddy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:28:
Ik vraag me af wat de kosten zouden zijn om de volledige auto van HW3 naar HW4 te upgraden. Camera's, kabels én boortcomputer. €2500-3500?

Procentueel zijn er niet zoveel FSD aankopen op HW3, dus ik zou zeggen: Musk, geef early FSD adopters met HW3 die upgrade kit gratis, gooi je FSD prijs met dat bedrag omhoog en verkoop FSD + upgrade kit vervolgens aan alle HW3 auto's. Onderaan de streep lijkt me dat best winstgevend én je beloond je early adopters.
Lees je nou eens iets beter in voordat je roept. De HW4 hardware is compleet anders, ander voltage, ander formaat, andere bekabeling, andere camera's, andere koeling enz. Gaat hem echt niet worden.
Henielma schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:34:
Misschien is iets van een opplak groothoek lens een oplossingsrichting voor een groter zichtbereik. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten per HW3 auto.
Afbeeldingslocatie: https://images.meme-arsenal.com/d6a18c007d6a680232c4a21d3a0ea3c7.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Damian op 17-04-2026 11:37 ]

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:25
Misschien is iets van een opplak groothoek lens een oplossingsrichting voor een groter zichtbereik. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten per HW3 auto.

Of je maakt een nieuw plastic kapje voor de interieurcamera waarbij die wat meer naar links kijkt en wat naar beneden. Eventueel wat verder naar voren zodat de achterkant van de spiegel minder in de weg zit

[ Voor 40% gewijzigd door Henielma op 17-04-2026 11:41 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• HansRemmerswaal
Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:34:
[...]

Lees je nou eens iets beter in voordat je roept. De HW4 hardware is compleet anders, ander voltage, ander formaat, andere bekabeling, andere camera's, andere koeling enz. Gaat hem echt niet worden.

[...]

[Afbeelding]
Je bedoelt de huidige module. Dat wil niet zeggen dat het technisch onmogelijk is om een module te ontwerpen met vergelijkbare, of betere, specificaties als HW4 die wel kan worden geïnstalleerd ter vervanging van de huidige HW3. Zal niet goedkoop zijn...

• crunch811
MichaelK1985 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:51:
Maar EAP kan ik nu ook niet meer kopen. Hoe werkt dit nu?
Abonneren op FSD is ook niet mogelijk.
Welke auto heb je als ik vragen mag?
Bouwjaar ook alsjeblieft.

• jhnddy
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:43:
[...]

Je bedoelt de huidige module. Dat wil niet zeggen dat het technisch onmogelijk is om een module te ontwerpen met vergelijkbare, of betere, specificaties als HW4 die wel kan worden geïnstalleerd ter vervanging van de huidige HW3. Zal niet goedkoop zijn...
Dat is dus precies wat ik bedoel. In de bestaande ruimte het systeem vervangen met nieuwe hardware. Natuurlijk kost dat flink wat, maar je kunt het natuurlijk op schaal maken en dat kan de kosten weer drukken. Wel zal het inbouwen nog wat arbeid kosten (kabels, camera's en evt. accu vervangen). Maar het produceren ervan zal toch wel meevallen? Een foldable smartphone ontwerpen en bouwen lijkt me ingewikkelder en toch zijn die ook voor flink minder dan 2k te produceren (exclusief winstmarge).

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 18:08
jhnddy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:22:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. In de bestaande ruimte het systeem vervangen met nieuwe hardware. Natuurlijk kost dat flink wat, maar je kunt het natuurlijk op schaal maken en dat kan de kosten weer drukken. Wel zal het inbouwen nog wat arbeid kosten (kabels, camera's en evt. accu vervangen). Maar het produceren ervan zal toch wel meevallen? Een foldable smartphone ontwerpen en bouwen lijkt me ingewikkelder en toch zijn die ook voor flink minder dan 2k te produceren (exclusief winstmarge).
De hardware is duur, er wordt bijvoorbeeld gespeculeerd dat AI5 (opvolger HW4) over 128gb aan geheugen beschikt. Daarnaast ontwikkelt Tesla de eigen AI5 chip.

Tegelijkertijd heeft Tesla in december 2024 bewust 7.500 euro voor FSD bij mij geïncasseerd terwijl ze op dat moment al wisten dat de hardware daar niet geschikt voor was. Dan steken ze die 7.500 euro maar weer terug in het retrofitten van een capabele computer, vind ik fair.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• HansRemmerswaal
Op mijn factuur van de Model Y aanschaf van September 2021 staat "Volledig zelfrijdende besturing" voor 6198,35 excl 21% BTW, is ook 7500...

Formeel gezien bestaat dit nog niet in Nederland, ook niet met HW4. Dus ik vraag me af in hoeverre Tesla op dit moment "verplicht" is om de hardware te upgraden voor FSD "supervised". Tegen die tijd dat dit wel is toegestaan in Nederland is mogelijk AI5 of hoger nodig. En gaat Tesla dan nog een oude wagen upgraden voor een hoop geld?

Ik vraag me dus af of Tesla niet beter gewoon geld kan teruggeven. Of met extra korting voor HW3 FSD eigenaren te stimuleren een HW4 auto te kopen.

• curry684
  • Laatst online: 06-05 14:03

curry684

left part of the evil twins

Damian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:11:
Maar daar kom je meteen bij de echte onoverkomelijke problemen aan waarom HW4 geen optie is als retrofit zoals HW3 dat wel was op 2.5: de HW4 setup is van A tot Z anders dan de HW3 setup. Alle camera's zijn van 1MP naar 5MP gegaan, aansluitingen verplaatst, koelingen verhoogd, radar afgeschaft, hoeken van camera's veranderd. En de HW3 wiring heeft simpelweg niet de bandwidth om al die camera's op 5MP rond te pompen.

HW4 in een M3 2019 bouwen vereist gewoon de halve auto herbouwen.

Professionele website nodig?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:54
curry684 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:05:
[...]
HW4 in een M3 2019 bouwen vereist gewoon de halve auto herbouwen.
En als ik het me goed herinner heeft HW4 meer stroom nodig, die de HW3 aansluiting niet beschikbaar heeft.

• Sjoer-dini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-04 17:26
Los van de interieur camera upgrades voor HW3 auto’s die überhaupt al een interieurcamera hebben, vraag ik me af of ze überhaupt ooit van plan zijn om ook iets met de auto’s die ooit van 2.5 naar 3 zijn geüpgraded te doen.

Ik heb een Model S uit dec 2018 (en 7.5k voor lifetime FSD betaald) en die is ooit al wel geupgrade van 2.5 naar 3, maar heeft helemaal geen interieur camera. Alleen een stuur force feedback check voor driver awareness.

Zouden ze dan de interieur lampjes eruit slopen en daar een camera retrofitten? Of is dat te optimistisch en die hele groep early adopters links laten liggen?

[ Voor 0% gewijzigd door Sjoer-dini op 17-04-2026 14:42 . Reden: spelling ]

• DJustin
  • Laatst online: 08:44
Sjoer-dini schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:41:
Los van de interieur camera upgrades voor HW3 auto’s die überhaupt al een interieurcamera hebben, vraag ik me af of ze überhaupt ooit van plan zijn om ook iets met de auto’s die ooit van 2.5 naar 3 zijn geüpgraded te doen.

Ik heb een Model S uit dec 2018 (en 7.5k voor lifetime FSD betaald) en die is ooit al wel geupgrade van 2.5 naar 3, maar heeft helemaal geen interieur camera. Alleen een stuur force feedback check voor driver awareness.

Zouden ze dan de interieur lampjes eruit slopen en daar een camera retrofitten? Of is dat te optimistisch en die hele groep early adopters links laten liggen?
Het maakt het inderdaad lastig. Ik denk oprecht dat een grote groep early adopters met een Model S of X uiteindelijk zal worden afgeschreven, simpelweg omdat het opzetten van een nieuw fabricageproces voor zo’n klein aantal auto’s veel te duur uitpakt. Tesla zal waarschijnlijk proberen deze groep tevreden te houden met een financiële compensatie of het probleem langzaam laten uitdoven.

Wat betreft de HW3-versie in de Y en 3, is er mogelijk — heel misschien — nog een kans op een update. Deze groep compenseren zou Tesla namelijk veel geld kosten. Daarom denk ik ook dat een eventuele HW3-claim zich vooral moet richten op hun belofte van unsupervised FSD. Misschien kan er dan een schikking komen waarbij supervised FSD wordt aangeboden, gecombineerd met een soort “recall” voor hardware-upgrades.

Welke hardware dat dan precies zou moeten zijn, laat ik liever aan de technici over. Maar mogelijk kan er voor bezitters van een Tesla Model 3 of Y een regeling met Tesla worden getroffen, waardoor een rechtszaak vanuit de HW3-claim niet nodig is en een settlement voldoende zou zijn.

Voor de groep met een Model S of X zie ik het somberder in:
“Dank voor jullie inzet, bedankt voor alle data, bedankt voor de cashflow. Jullie krijgen €1.000 korting op de aanschaf van een nieuwe Tesla.”*

* Minimaal een premium uitvoering, Long Range AWD, met een cataloguswaarde vanaf €60.000. :'(

• turkeyhakan
  • Nu online
Vandaag mijn geld teruggevraagd bij Tesla voor het afsluiten van het FSD abonnement.

• rickho
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 10:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YzD04xzpT63FtV2oB5War2FSSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAmuat9Kn7bCjmaXzf6LXV5d.jpg?f=fotoalbum_large

Dit antwoord kreeg ik vandaag op mijn ticket met de vraag wanneer hw3 ondersteund wordt.

• mischamartijn
HW3 Claim staat nu op 3.000 aanmeldingen uit 29 landen, samen €6.4M aan FSD-aankopen.

Heb vandaag zelf Tesla klantenservice gebeld over de €6.400 die ik in 2019 betaalde. Geen informatie over wanneer FSD op HW3 komt of het überhaupt komt. Geen informatie over de beloofde hardware upgrade. Manager: 'je moet gewoon geduld hebben.' Na het gesprek mijn ticket gesloten via no-reply, met een link om een proefrit te boeken.

Volledig verhaal op X.

Maandag komt Hart van Nederland bij me langs over dit onderwerp. Iedereen met relevante informatie: van harte welkom!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is heel bizar vanuit Tesla. Maar toch snap ik niet zo goed waarom kennelijk best veel mensen duizenden euro’s hebben uitgegeven überhaupt - want je kon dit toch prima achteraf ook nog aanschaffen?

🌞🍃

• DJustin
  • Laatst online: 08:44
mischamartijn schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:06:
HW3 Claim staat nu op 3.000 aanmeldingen uit 29 landen, samen €6.4M aan FSD-aankopen.

Heb vandaag zelf Tesla klantenservice gebeld over de €6.400 die ik in 2019 betaalde. Geen informatie over wanneer FSD op HW3 komt of het überhaupt komt. Geen informatie over de beloofde hardware upgrade. Manager: 'je moet gewoon geduld hebben.' Na het gesprek mijn ticket gesloten via no-reply, met een link om een proefrit te boeken.

Volledig verhaal op X.

Maandag komt Hart van Nederland bij me langs over dit onderwerp. Iedereen met relevante informatie: van harte welkom!
Je kunt de wedevraag krijgen van HVN, waarom heb je het gekocht als het ook achteraf kon, was dat niet dom? Kon je niet beter afwachten?

Nee, Tesla heeft elke keer duurder gemaakt, totdat er uiteindelijk kortingen kwamen.
En dit is ook wel duidelijk: Het werd elke keer duurder!

Van $5000 tot $12.000. Dus daarom gekozen om maar het pakket aan te schaffen!

[ Voor 4% gewijzigd door DJustin op 17-04-2026 20:04 ]

• ManolitoWassink
  • Laatst online: 03-05 17:55
crunch811 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:13:
[...]

Welke auto heb je als ik vragen mag?
Bouwjaar ook alsjeblieft.
Ik heb dit probleem ook. Betreft een M3, 2019, HW2.5. Eerst kon ik wel upgraden na de goedkeuring is het verdwenen. Na contact met Tesla kunnen ze ook niet zeggen of dit überhaupt nog terug gaat komen, eerst was HW3 upgrade mogelijk nu dus niet meer.

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-04 07:29
Tesla heeft ook stiekem de FSD upgrade uit de store verwijderd voor mij (2019 M3 / HW3)
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste