Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:45
MadGlobox schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:08:
Tesla heeft ook stiekem de FSD upgrade uit de store verwijderd voor mij (2019 M3 / HW3)
Dus als ik het goed begrijp kan je EAP ook niet meer aanschaffen? Of staat die er nog wel tussen? En de optie voor het abonnement is compleet verdwenen?

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-05 18:34
Tesla heeft ook stiekem de FSD upgrade uit de store verwijderd voor mij (2019 M3 / HW3)
Een indicatie hoe Tesla zelf inschat of FSD er gaat komen? Zou interessant zijn om te weten of alle HW3 eigenaren FSD niet meer kunnen aanschaffen of alleen bepaalde modellen.

[ Voor 18% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-04-2026 07:29 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-04 07:29
crunch811 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:20:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan je EAP ook niet meer aanschaffen? Of staat die er nog wel tussen? En de optie voor het abonnement is compleet verdwenen?
Inderdaad, ik had al gewoon de standaard autopilot (Lane Keeping) en kon eerder kiezen voor EAP en FSD (Of hoe het pakket van 7500 euro ook heette). Nu staat er niets meer tussen.

• tCC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:31

tCC

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:26:
[...]

Een indicatie hoe Tesla zelf inschat of FSD er gaat komen? Zou interessant zijn om te weten of alle HW3 eigenaren FSD niet meer kunnen aanschaffen of alleen bepaalde modellen.
Net gekeken, hier op m'n september 2023 Model Y Performance gewoon nog beide opties beschikbaar, abonnement en eenmalige aankoop

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:56
Dat kan kloppen, omdat je niets extra’s krijgt tov EAP. Iemand anders hier had dezelfde ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 18-04-2026 07:36 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier het interview met RDW topman typegoedkeuringen. Rijdt zelf Tesla HW3 zonder FSDs ("Het is niet anders"). Bevestigd wat @Damian al zei: de focus lag vooral op DMS. En ook dat Tesla de RDW alleen goedkeuring heeft gevraagd voor HW4, dus ze hebben er ook niet naar gekeken

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 10:16
Ik heb eap. Nog iemand gemerkt dat ook daar in het nieuwe menu met self driving en autosteer je moet bevestigen om autosteer te gebruiken en de nadruk meer op de interieurcamera ligt? Handen moeten nog aan't stuur blijven helaas. 2026.8.6.1 België

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-05 16:22
pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:00:
Hier het interview met RDW topman typegoedkeuringen. Rijdt zelf Tesla HW3 zonder FSDs ("Het is niet anders"). Bevestigd wat @Damian al zei: de focus lag vooral op DMS. En ook dat Tesla de RDW alleen goedkeuring heeft gevraagd voor HW4, dus ze hebben er ook niet naar gekeken
Volgens mij is dit het beste en meest officiële geluid van de afgelopen week dat veel vragen en speculaties wegneemt! Het komt erop neer dat er echt nog helemaal niets voor HW3 is gedaan bij de RDW en dat je dus ook niet op korte termijn iets kan verwachten. Mocht je als HW3-eigenaar betrokken bij dit alles zijn, dan is het echt even de moeite om te luisteren! Hopelijk kunnen we daarmee wat geruchten uit de wereld (en dit forum) helpen.

Als ik nu even in de schoenen van Tesla kruip voor wat betreft HW3 dan lijkt het me best een lastig pakket. Verschillende oplossingen kwamen op dit forum langs, maar alles heeft ook (grote) nadelen.
1. Retrofit naar HW4 -> Nadeel: Fysiek en technisch vrijwel onmogelijk en dus zeer kostbaar
2. FSD14Lite -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW (dus nieuw traject) en die vindt het heel belangrijk dat de bestuurder goed in de gaten gehouden wordt. Dat kunnen de meeste camera's niet goed van oudere Tesla's.
3. FSD14Lite + groothoekcamera retrofit -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW en het neemt nog niet alle onvrede van HW3-eigenaren weg, want het blijft 'supervised' terwijl de belofte 'unsupervised' was. Tesla kan daar alsnog op worden aangesproken. Unsupervised lijkt onmogelijk op HW3.
4. Compensatie voor gekochte FSD: Nadeel: financiële strop voor Tesla. Zeker als je ook rente, restwaarde. e.d. gaat meerekenen en kijkt naar de hoeveelheid verkochte FSD (niet alleen NL).
5. Korting op nieuwe Tesla: Nadeel: dit zal de meeste HW3 FSD-eigenaren niet tevreden stellen.
6. FSD meenemen naar de nieuwe auto: dat is al mogelijk. Maar geen optie voor veel HW3-eigenaren.

Kortom: ik zie geen oplossing die iedereen kan blij maken (laat staan HW3-eigenaren zonder FSD, die hoor ik soms ook) en waarin Tesla niet financieel ten gronde gaat. Hopelijk zie ik iets over het hoofd?!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@carfan wat je over het hoofd ziet is: tijd.

Huidige modellen zijn mega groot, tijd maakt modellen efficienter en dan wordt er weer mogelijk. Dat FSD nu op HW4 uit is betekent niet dat het wachten voor HW3 opeens voorbij is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• carfan
_eLMo_ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:08:
@carfan wat je over het hoofd ziet is: tijd.

Huidige modellen zijn mega groot, tijd maakt modellen efficienter en dan wordt er weer mogelijk. Dat FSD nu op HW4 uit is betekent niet dat het wachten voor HW3 opeens voorbij is.
Ha El-mo, bedankt voor de aanvulling! Is dat niet een variatie op V14Lite?

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 14:57
carfan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:05:
[...]

Volgens mij is dit het beste en meest officiële geluid van de afgelopen week dat veel vragen en speculaties wegneemt! Het komt erop neer dat er echt nog helemaal niets voor HW3 is gedaan bij de RDW en dat je dus ook niet op korte termijn iets kan verwachten. Mocht je als HW3-eigenaar betrokken bij dit alles zijn, dan is het echt even de moeite om te luisteren! Hopelijk kunnen we daarmee wat geruchten uit de wereld (en dit forum) helpen.

Als ik nu even in de schoenen van Tesla kruip voor wat betreft HW3 dan lijkt het me best een lastig pakket. Verschillende oplossingen kwamen op dit forum langs, maar alles heeft ook (grote) nadelen.
1. Retrofit naar HW4 -> Nadeel: Fysiek en technisch vrijwel onmogelijk en dus zeer kostbaar
2. FSD14Lite -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW (dus nieuw traject) en die vindt het heel belangrijk dat de bestuurder goed in de gaten gehouden wordt. Dat kunnen de meeste camera's niet goed van oudere Tesla's.
3. FSD14Lite + groothoekcamera retrofit -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW en het neemt nog niet alle onvrede van HW3-eigenaren weg, want het blijft 'supervised' terwijl de belofte 'unsupervised' was. Tesla kan daar alsnog op worden aangesproken. Unsupervised lijkt onmogelijk op HW3.
4. Compensatie voor gekochte FSD: Nadeel: financiële strop voor Tesla. Zeker als je ook rente, restwaarde. e.d. gaat meerekenen en kijkt naar de hoeveelheid verkochte FSD (niet alleen NL).
5. Korting op nieuwe Tesla: Nadeel: dit zal de meeste HW3 FSD-eigenaren niet tevreden stellen.
6. FSD meenemen naar de nieuwe auto: dat is al mogelijk. Maar geen optie voor veel HW3-eigenaren.

Kortom: ik zie geen oplossing die iedereen kan blij maken (laat staan HW3-eigenaren zonder FSD, die hoor ik soms ook) en waarin Tesla niet financieel ten gronde gaat. Hopelijk zie ik iets over het hoofd?!
Volgens mij is er maar een openstaande vraag. Is de hw3 hardware en daar bedoel ik onderandere mee camera hoeken voldoende voor het rdw.

Modellen kunnen steeds slimmer gemaakt worden software ook. Maar hardware kan een harde beperking opleveren.

Het blijft wel irritant dat er null communicatie is vanuit tesla. We gaan de ausies acherna zo!

• Governor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 12:50
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCfXbCD6YbVHOeqnejBQ0xjrraQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuPk3ro110mkZcOVYpBRTmcl.jpg?f=fotoalbum_large

• crunch811
Governor schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. [Afbeelding]
Bij mij staat hetzelfde en ik heb de oude camera…

• turkeyhakan
Governor schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. [Afbeelding]
Je weet waarom ze Autopilot hebben hernoemd naar Self Driving? Niet omdat je gaat hopen dat ze op de achtergrond bezig zijn hoor.

En over de interieurcamera, dat is hier al zo vaak voorbij gekomen. Jij hebt een Model Y en die zijn vanaf ongeveer zomer ‘22 geleverd met de interieurcamera die jij nu deelt.

Ik heb een Model 3 uit juli 2023 en bij mij kun je het stuur niet zien. Zoek ook maar eens op een van mijn posts in dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 18-04-2026 11:35 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:04
crryp schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:31:
[...]

Volgens mij is er maar een openstaande vraag. Is de hw3 hardware en daar bedoel ik onderandere mee camera hoeken voldoende voor het rdw.

Modellen kunnen steeds slimmer gemaakt worden software ook. Maar hardware kan een harde beperking opleveren.

Het blijft wel irritant dat er null communicatie is vanuit tesla. We gaan de ausies acherna zo!
Er zijn ook HW3 auto’s zonder interne camera, zoals mijn Model S uit 2018.

• HansRemmerswaal
[...]

Tijd… FSD unsupervised bestaat nog niet. Heeft Tesla een verplichting om FSD supervised aan te bieden op HW3 in Nederland? Als unsupervised eenmaal beschikbaar komt dan eerst in de USA ivm wetswijzigingen in Europa en testen RDW. Over 5+ jaar zullen er niet zoveel HW3 met een gekochte FSD zijn.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mischamartijn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:54:
Ik heb deze verplichting voor nu weggehaald en het VIN optioneel gemaakt.
Dank je wel, ook voor het toevoegen van de optie "Included in second hand purchase". Heb mijn Tesla alsnog geregistreerd.

• P. Rullenmand
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 17:16
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)
Dit was bij mij ook zo, tot de laatste software update. Nu moet ik het stuur echt vastpakken.

• crunch811
Is er nog iemand anders die kan bevestigen dat FSD capability niet meer af te nemen is als abonnement vanaf nu?
Even belangrijk voor mij: HW3 Model 3 2020 geen EAP of FSD aangeschaft dus alleen autopilot.

M.a.w.: kan iemand het abbo nog afsluiten met dezelfde specs als mij?
Dank voor de reactie

[ Voor 13% gewijzigd door crunch811 op 18-04-2026 17:13 ]

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:26
Toch even advocaat van de duivel. Ik heb een 2019 Model 3 met aangekocht FSD. Ik vind het op zich niet vreemd dat RDW en Tesla rondom homologatie misschien (?) alleen HW4/AI4 hebben onderzocht. Dat gaat immers over de nu leverbare auto's en niet over auto's die al niet meer verkocht of geproduceerd worden.

Ook ik zou graag FSD willen, al is het maar 'iets' als V12 zoals in de VS.

Echter, Tesla laat mij niet helemaal in de kou. In Nederland kun je FSD nog transferen naar een nieuwe auto. En omdat er momenteel in Nederland (niet in landen om ons heen) ook nog €5.000 inruilpremie wordt geboden, wordt het aanbod om nu in te ruilen een stuk aantrekkelijker.

FSD is immers (nog) af te kopen voor €7.500. Die optie zal spoedig verdwijnen, net als in de VS. Totaal heb je dan toch nog €12.500 'voordeel' op aanschaf van een nieuwe auto. Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.

• turkeyhakan
Contagion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:50:
Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.
Heb je er al jaren plezier van? Dat kan ik mij echt niet voorstellen! Zojuist nog een heftige tegenstuur actie gehad op de snelweg tijdens een auto lane change. Ronduit gevaarlijk!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-05 21:06
Ik heb in de polders alleen maar tegensturen bij tegenliggers.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• HansRemmerswaal
Contagion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:50:
Toch even advocaat van de duivel. Ik heb een 2019 Model 3 met aangekocht FSD. Ik vind het op zich niet vreemd dat RDW en Tesla rondom homologatie misschien (?) alleen HW4/AI4 hebben onderzocht. Dat gaat immers over de nu leverbare auto's en niet over auto's die al niet meer verkocht of geproduceerd worden.

Ook ik zou graag FSD willen, al is het maar 'iets' als V12 zoals in de VS.

Echter, Tesla laat mij niet helemaal in de kou. In Nederland kun je FSD nog transferen naar een nieuwe auto. En omdat er momenteel in Nederland (niet in landen om ons heen) ook nog €5.000 inruilpremie wordt geboden, wordt het aanbod om nu in te ruilen een stuk aantrekkelijker.

FSD is immers (nog) af te kopen voor €7.500. Die optie zal spoedig verdwijnen, net als in de VS. Totaal heb je dan toch nog €12.500 'voordeel' op aanschaf van een nieuwe auto. Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.
Die 5000 is trouwens alleen op de model 3, op de model Y dual motor is het 0.

Mijn model Y long range dual motor uit 2021 heeft minder dan 60K op de teller, beetje veel afschrijving als ik nu ga upgraden naar de HW4 “alleen maar” voor de FSD supervised. Ik wacht liever een paar jaar op HW5 want ik betwijfel of HW4 genoeg is voor unsupervised FSD. Vooral het geheugen is een probleem las ik ergens.

• luukvkop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05 21:25
crunch811 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Is er nog iemand anders die kan bevestigen dat FSD capability niet meer af te nemen is als abonnement vanaf nu?
Even belangrijk voor mij: HW3 Model 3 2020 geen EAP of FSD aangeschaft dus alleen autopilot.

M.a.w.: kan iemand het abbo nog afsluiten met dezelfde specs als mij?
Dank voor de reactie
Ik heb FSD capability nog steeds als abonnement in de app staan. 2019 M3 zonder EAP of FSD pakket. En ik ben niet eens de hoofdeigenaar (dat is de leasemaatschappij, kan de 0-100 upgrade of de specs van de auto namelijk niet zien)

• luukvkop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05 21:25
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik verwacht dat ze met supervised FSD al wel een heel groot deel komen. Ook verwacht ik dat unsupervised FSD nog een uitdaging gaat worden op HW4/AI4.
Ik hoop zelf dat ze een interieur camera upgrade kunnen doen, in theorie kan je namelijk de bestaande camera in een andere housing doen die iets beter gericht staat, of met een extra groothoeklensje er over heen.

ik wacht dit als HW3 eigenaar allemaal rustig af, maar nadat ik FSD heb getest ben wel heel enthousiast en heb zeker al gekeken naar een M3 highland en een MY Juniper.

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 19:46
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)
Ja dat merkte ik onlangs ook! Voorheen altijd gemekker als ik mijn handen losjes op het stuur had op de snelweg en bij baan wissel moest ik druk geven op het stuur. Maar nu niets meer van dat alles, das toch wel prettig (MY LR 2023 op 2026.8.6.1)

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:00:
Bedankt voor de link. Slecht nieuws, maar wel direct van de bron: manager typegoedkeuring bij de RDW. De typegoedkeuring is specifiek voor HW4, de RDW heeft niet naar HW3 gekeken. Bijzonder dat hij zelf ook een HW3 auto heeft. Hij legt uit dat Tesla heel veel geld heeft moeten investeren in de typegoedkeuring en dat de RDW erg streng is, met name op het Driver Monitoring System. Als je zo alles bij elkaar optelt ziet het er niet goed uit voor HW3 “v14 lite” in Nederland. Tesla moet in NL de focus houden op HW4. Voorlopig moet Tesla iedere HW4 software update eerst aanbieden aan de RDW en moet deze goedgekeurd worden voor de uitrol. Pas later mag Tesla zelf beslissen en uitrollen. Als HW3 eigenaar heb ik mijn verwachtingen drastisch bijgesteld. Auto inruilen voor een HW4 model is voor mij een no-go, want Tesla is ook al ver gevorderd met HW5/AI5. Schrale troost / copium is dat in het HW4 FSD topic veel mensen na de initiële hype een “so what” gevoel hebben, de nieuwigheid is er snel vanaf.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik wou net zeggen, begrijp me niet verkeerd. Ook ik zou het graag willen hebben, maar ik realiseer me ook bewust dat het wel even 100€ per maand is. Dat is een flink duur abo voor iets, wat ik persoonlijk, niet dagelijks gebruik. Maak je veel km’s in de maand, dan snap ik het.

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18-05 15:28
[...]

Ten gronde is een groot woord. Het is natuurlijk nu nog heel onduidelijk hoe dit gaat aflopen maar het bedrijf is verder kerngezond. Als ze iets moeten terugbetalen omdat ze niet geleverd hebben wat ze hebben beloofd gaan ze echt niet over de kop hoor.

• carfan
reservewiel schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:39:
[...]

Ten gronde is een groot woord. Het is natuurlijk nu nog heel onduidelijk hoe dit gaat aflopen maar het bedrijf is verder kerngezond. Als ze iets moeten terugbetalen omdat ze niet geleverd hebben wat ze hebben beloofd gaan ze echt niet over de kop hoor.
Je hebt wellicht gelijk, zeker als ze alleen eerste eigenaren die ook daadwerkelijk FSD hebben aangeschaft gaan terugbetalen. Van de rest (tweedehands of eigenaren zonder fsd) is de 'geleden schade' moeilijk hard te maken.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

reservewiel schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:39:
[...]

Tesla heeft een eigen vermogen van $82.9 miljard USD. They'll live.

Professionele website nodig?

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
curry684 schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:03:
Tesla heeft een eigen vermogen van $82.9 miljard USD. They'll live.
En anders springt de heer Musk (met regelmaat de rijkste man ter wereld c.q. op onze aardbol) maar bij vanuit zijn persoonlijk, tevens eigen vermogen. Een kapitalist man, kapitalist man, een woord een woord.

[ Voor 19% gewijzigd door BamSlam_ op 19-04-2026 23:37 ]

• HansRemmerswaal
carfan schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:00:
[...]

Je hebt wellicht gelijk, zeker als ze alleen eerste eigenaren die ook daadwerkelijk FSD hebben aangeschaft gaan terugbetalen. Van de rest (tweedehands of eigenaren zonder fsd) is de 'geleden schade' moeilijk hard te maken.
Ik denk niet dat Tesla onderscheid kan maken tussen eerste en tweedehands FSD eigenaren.

• turkeyhakan
Ik quote even:
Tesla heeft geen informatie over wanneer en of FSD naar de oude Tesla's komt. ''Waar heb ik dan voor betaald?'', vraagt de Tesla-rijder zich terecht af. De reactie van Tesla: ''Je hebt betaald voor de Full self-drive mogelijkheid''. De mogelijkheid dus, maar niet het gebruik ervan. Haha, wat een grap!
Oh wat erg zeg..... de HW4 berijders zullen Tesla waarschijnlijk naar de hemel prijzen... maar als ik nu met een HW3 voor "FSD" had betaald, dan zou dit heel vervelend geweest zijn. Zelfs voor € 99 zou ik het er niet voor over hebben in de huidige status (en dan heb ik het over een eenmalige aanschaf).

• carfan
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:23:
[...]

Ik denk niet dat Tesla onderscheid kan maken tussen eerste en tweedehands FSD eigenaren.
Waarom denk je dat? Eerstehands hebben concreet een rekening voor FSD los, tweedehands eigenaren waarschijnlijk niet. Dus dan is het moeilijk te bepalen (lees: hard te maken) wat FSD waard was of wat de auto waard is met/zonder FSD bij de verkoop..

• turkeyhakan
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:23:
[...]

Dat denk ik zeker van wel :) Op het moment dat je een auto verkoopt, dien je de gegevens van de koper in te vullen en draag je de eigendom over.

Je auto komt dan vervolgens wel in het overzicht: 'previously owned'.

• HansRemmerswaal
Ja, dus is de nieuwe eigenaar van de auto de eigenaar van de FSD met alle bijbehorende rechten.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:03
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:13:
Ja, dus is de nieuwe eigenaar van de auto de eigenaar van de FSD met alle bijbehorende rechten.
En mensen die tweedehands een Tesla hebben gekocht kunnen bewust hebben gekozen voor die auto met FSD dus hebben zeker wel schade.

[ Voor 1% gewijzigd door Daniel. op 20-04-2026 23:25 . Reden: met FSD toegevoegd ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• carfan
Ik begrijp jullie punten. Maar wat ik bedoel is dat 'de schade' moeilijk hard is te maken. Zeker als FSD niet los op de rekening stond, heb je geen bewijs.

Verwachten jullie dan volledige compensatie? Pakweg 1/3 van jullie gehele aanschafwaarde van een tweedehands auto?

Ik hoop ook anders, maar denk dat dit een lastige zaak wordt. In ieder geval lastiger dan voor mensen die het daadwerkelijk hebben aangeschaft.

• HansRemmerswaal
carfan schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:13:
Ik begrijp jullie punten. Maar wat ik bedoel is dat 'de schade' moeilijk hard is te maken. Zeker als FSD niet los op de rekening stond, heb je geen bewijs.

Verwachten jullie dan volledige compensatie? Pakweg 1/3 van jullie gehele aanschafwaarde van een tweedehands auto?

Ik hoop ook anders, maar denk dat dit een lastige zaak wordt. In ieder geval lastiger dan voor mensen die het daadwerkelijk hebben aangeschaft.
Het kan toch niet zo zijn dat net voor de verkoop er geen afschrijving is op de FSD en tijdens de verkoop wel? Dat de auto binnen 5 min opeens 7500 euro minder waard is? Iemand die een 2e hands Tesla koopt met FSD is hiermee de eigenaar geworden van die FSD inclusief alle rechten. Sterker nog, als die eigenaar van de 2e hands Tesla met FSD een nieuwe Tesla koopt kan deze de FSD op dit moment laten overzetten.

Dus ja, als er een vorm van compensatie komt ga ik er vanuit dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen 1e hands en 2e hands eigenaren van een Tesla met FSD.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:39
Wacht even, dit is toch geen highland? En dus bijna zeker HW3?
En toch FSD in Nederland??
https://www.instagram.com/p/DXOfYpRDIo1/

Of ben ik gek?

Life is too short to drive boring cars

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38

RvV

SirLct schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:44:
Wacht even, dit is toch geen highland? En dus bijna zeker HW3?
En toch FSD in Nederland??
https://www.instagram.com/p/DXOfYpRDIo1/

Of ben ik gek?
Model Y met HW4?

Y'24

• SirLct
  • Laatst online: 09:39
je hebt gelijk... ik was te gefocused op model 3 (rijdt zelf model 3) 8)7

Life is too short to drive boring cars

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
carfan schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:13:

Een belangrijk verschil is dat gewone afschrijving van een auto komt omdat deze gebruikt wordt en ouder wordt. FSD heeft echter nooit gewerkt en is dus ongebruikt.

• HansRemmerswaal
Ik denk dat Tesla niet met een financiële compensatie komt maar met een statement dat iedere Tesla eigenaar met een gekochte FSD deze mag meenemen naar een nieuwe Tesla als de huidige Tesla geen FSD unsupervised ondersteund in het land van aanschaf.

Komt unsupervised pas met AI5? Dan dekt dit ook automatisch HW4... En dit dekt ook automatisch retrofit modules voor oudere hardware (mocht die er ooit komen).

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:35

Damian

Insane Obtrusion

HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:35:
Ik denk dat Tesla niet met een financiële compensatie komt maar met een statement dat iedere Tesla eigenaar met een gekochte FSD deze mag meenemen naar een nieuwe Tesla als de huidige Tesla geen FSD unsupervised ondersteund in het land van aanschaf.

Komt unsupervised pas met AI5? Dan dekt dit ook automatisch HW4... En dit dekt ook automatisch retrofit modules voor oudere hardware (mocht die er ooit komen).
FSD meenemen naar een nieuwe auto is er al, dus hoe is dat een oplossing? Ik wil geen nieuwe auto (nog), ik wil gewoon FSD op de auto waar er voor betaald is.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• HansRemmerswaal
Damian schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:37:
[...]

FSD meenemen naar een nieuwe auto is er al, dus hoe is dat een oplossing? Ik wil geen nieuwe auto (nog), ik wil gewoon FSD op de auto waar er voor betaald is.
FSD meenemen kan/kon niet altijd. En ik zeg ook niet dat dit een oplossing is waar iedereen blij mee is. Maar iets waarmee ik denk dat Tesla gaat komen. Kost ze namelijk niets…

• reservewiel
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:35:

Tesla doet inderdaad al FSD meenemen naar nieuwe auto. Maar ik wil geen nieuwe auto, deze is nog prima. Geen enkele reden om een groot bedrag in een nieuwe auto te steken. Ik wil gewoon mijn FSD, en als ze dat niet kunnen waarmaken wil ik geld terug.

• HansRemmerswaal
Bekijk het vanuit Tesla...
  • FSD unsupervised bestaat nog niet
  • Er is waarschijnlijk geen verplichting on FSD supervised aan te bieden voor HW3
  • Geld teruggeven kan een hoop gaan kosten, zeker als blijkt dat ook HW4 niet krachtig genoeg is
Dus komen met een of andere belofte dat ze hun best blijven doen voor HW3 en dat je voorlopig FSD mag meenemen naar je volgende auto is tijd winnen. Tegen de tijd dat FSD unsupervised beschikbaar komt in Nederland zijn we weer een paar jaar verder en is de groep HW3 + FSD al weer een stuk kleiner en kost de eventuele compensatie minder.

• myp2022
  • Laatst online: 18-05 10:53
ik ben net terug van Tesla model y performance testrit met hw4… puur om te kijken hoe de FSD bevalt, oprecht een dikke tegenvaller ik heb 45 min mee gereden en 8x totaal moeten ingrijpen, niet invoegen/buslijn baan gebruiken en van stoep af willen rijden zonder hellinkje te zoeken waar je rustig eraf kan gaan. voorlopig heb ik geen impulsieve gedachten om mijn MYP met hw3 interuilen.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
myp2022 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:34:
ik ben net terug van Tesla model y performance testrit met hw4… puur om te kijken hoe de FSD bevalt, oprecht een dikke tegenvaller ik heb 45 min mee gereden en 8x totaal moeten ingrijpen, niet invoegen/buslijn baan gebruiken en van stoep af willen rijden zonder hellinkje te zoeken waar je rustig eraf kan gaan. voorlopig heb ik geen impulsieve gedachten om mijn MYP met hw3 interuilen.
oh dat zou ik ook echt nooit doen. Heb er nu 4 ritten opzitten met mijn M3P (HW4) met FSD, super leuk, en zal het echt nog wel gebruiken aankomende maand, maar hell no dat ik er 99p/m voor ga betalen. Ik heb een M3P omdat ik rijden leuk vind. Ik ben er dus ook niet rouwig om dat mijn M3LR 2019 met HW3 geen FSD kan. Hele dikke prima.

Ik heb overigens in 4 lange ritten incl bizar complexe situaties met auto te gast straatjes en bergen fietsen, stepjes etc echt maar 2 mini dingetjes gehad, trok niet op bij groen, en bleef 30 rijden waar het 60 was.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Damian
  • Registratie: Maart 2001

Damian

Insane Obtrusion

HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:21:
[...]

FSD meenemen kan/kon niet altijd. En ik zeg ook niet dat dit een oplossing is waar iedereen blij mee is. Maar iets waarmee ik denk dat Tesla gaat komen. Kost ze namelijk niets…
https://www.tesla.com/nl_...%2DDriving%20(Supervised).

Is al mogelijk.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• HansRemmerswaal
U kunt Full Self-Driving (Supervised) van uw huidige voertuig slechts één keer overzetten op een nieuw voertuig. Dit voertuig moet op of na 18 juli 2025 aan u zijn geleverd. Full Self-Driving (Supervised) blijft vervolgens gekoppeld aan het nieuwe voertuig.

En wat als er voor FSD unsupervised AI5 nodig is…

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 20-04-2026 20:00 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

HansRemmerswaal schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:59:
[...]

U kunt Full Self-Driving (Supervised) van uw huidige voertuig slechts één keer overzetten op een nieuw voertuig. Dit voertuig moet op of na 18 juli 2025 aan u zijn geleverd. Full Self-Driving (Supervised) blijft vervolgens gekoppeld aan het nieuwe voertuig.

En wat als er voor FSD unsupervised AI5 nodig is…
Hm ze passen die pagina wel vaak aan ofzo? Dacht dat die datums tijdje geleden weg waren. En dat het daarvoor tot 1 maart 2026 was oid.

Dus transfer is nu niet meer mogelijk. Dan blijft er nog weinig over.

Oeps, verkeerd gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 20-04-2026 21:05 ]

• rover12345
Beekforel schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:14:
[...]

Dus transfer is nu niet meer mogelijk. Dan blijft er nog weinig over.
Moet het nieuwe voertuig niet OP of NA die datum zijn geleverd? Dan kan het toch gewoon?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

rover12345 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:00:
[...]

Moet het nieuwe voertuig niet OP of NA die datum zijn geleverd? Dan kan het toch gewoon?
Oh ja, lol ik las dat even heel anders. 8)7

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:09
Persoonlijk denk ik dat we aan de voorgrond staan van helemaal niet meer rijden.

Alles wordt dan autonoom met Amerika en china als koplopers. Ik zou zeggen geniet er nog van.
Ik vindt persoonlijk zelf auto rijden nog leuk. En bang dat de volgende generaties dit niet meer veel gaan kunnen op den duur.

De hele industrie staat op een kantelpunt en gaat gigantisch hard. Het stukje buzzer,mobiel,smartphone.

Daily driver is me model y long range 2023 prima auto niks op aan te merken tot nu toe.
En voor het geluid me r8 met de v10 erin.
Die hoop ik nog lang te kunnen houden, maar ben bang dat we echt op het kantelpunt gaan komen dat die auto's gigantische duur gaan worden in rijden belastingen en brandstof.

Omdat dit het agenda is waar ze naartoe willen. En daar heb je computers en elektrische tijd voor nodig en software. Degene die het nu gebruiken zijn gewoon betaalde proefkonijnen die ook nog betalen om proefpersoon te zijn.
Denk daar maar eens over na, niet dat ik het niet een keertje wil testen als de update ervoor komt. Maar een snelweg nu met de standaard autopilot is soms ook prima. Af en toe zelf gassen en rijden toch meer plezier aan. De hype gaat er vanzelf weer af

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yolo2 schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:21:
Persoonlijk denk ik dat we aan de voorgrond staan van helemaal niet meer rijden.

Alles wordt dan autonoom met Amerika en china als koplopers. Ik zou zeggen geniet er nog van.
Ik vindt persoonlijk zelf auto rijden nog leuk. En bang dat de volgende generaties dit niet meer veel gaan kunnen op den duur.

De hele industrie staat op een kantelpunt en gaat gigantisch hard. Het stukje buzzer,mobiel,smartphone.

Daily driver is me model y long range 2023 prima auto niks op aan te merken tot nu toe.
Die hoop ik nog lang te kunnen houden, maar ben bang dat we echt op het kantelpunt gaan komen dat die auto's gigantische duur gaan worden in rijden belastingen en brandstof.

Omdat dit het agenda is waar ze naartoe willen. En daar heb je computers en elektrische tijd voor nodig en software. Degene die het nu gebruiken zijn gewoon betaalde proefkonijnen die ook nog betalen om proefpersoon te zijn.
Denk daar maar eens over na, niet dat ik het niet een keertje wil testen als de update ervoor komt. Maar een snelweg nu met de standaard autopilot is soms ook prima. Af en toe zelf gassen en rijden toch meer plezier aan. De hype gaat er vanzelf weer af
Uh ja je hoeft geen visionair te zijn om te begrijpen dat het hier naartoe gaat 🤩. Je brengt het alsof het een soort conspiracy is? “Dit is agenda..”?

🌞🍃

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kamerplant schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:20:
[...]

Uh ja je hoeft geen visionair te zijn om te begrijpen dat het hier naartoe gaat 🤩. Je brengt het alsof het een soort conspiracy is? “Dit is agenda..”?
Ik lees het meer als teleurstelling eigenlijk en dat begrijp ik goed. Al zal het niet van vandaag op morgen afgelopen zijn met zelf sturen.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00
Het is denk ik onontkoombaar dat je straks niet meer zelf mag rijden. Nu zullen nog door de media de zeldzame(re) maar onvermijdbare ongevallen door FSD worden ge-highlight, over een jaar of 10 zullen ze emoverhalen gaan brengen over menselijke bestuurders die een kind doodrijden oid en eisen bij de politiek dat zelf rijden verboden wordt. Kwestie van tijd.
De posten MRB en brandstof zijn geneuzel in de marge in vergelijking met de kostenpost langdurig-R8-onderhoud.
Dat beseffen de meesten heel goed denk ik. Ik hoop dat je zo lang mogelijk nog mag genieten van een stukje zelf rijden op een rustig moment en een leuke weg. Maar om eerlijk te zijn, 95% van mijn kilometers zijn woon-werk e.d. in de spits, daar beleef ik weinig plezier aan het rijden zelf. ik kan niet wachten totdat ik dat nog meer aan de (HW3-)auto kan overlaten. Dit zal zeker geen hype zijn, als je eenmaal FSD gewend bent, ga je echt niet meer terug.

All-electric.

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:26
RonJ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:54:
[...]
Dat beseffen de meesten heel goed denk ik. Ik hoop dat je zo lang mogelijk nog mag genieten van een stukje zelf rijden op een rustig moment en een leuke weg. Maar om eerlijk te zijn, 95% van mijn kilometers zijn woon-werk e.d. in de spits, daar beleef ik weinig plezier aan het rijden zelf. ik kan niet wachten totdat ik dat nog meer aan de (HW3-)auto kan overlaten. Dit zal zeker geen hype zijn, als je eenmaal FSD gewend bent, ga je echt niet meer terug.
ik heb hetzelfde, ik moet van A naar B voor werk en als de auto dat kan doen prima. Maar 100E p/m voor die 12k die ik momenteel per jaar rij vind ik echt te veel, ik heb geen FSD (HW3) dus wellicht is het anders als ik het ooit zelf ervaar maar ik heb genoeg aan AP. Het is zelfs maar de vraag of de volgende een Tesla wordt als ze daar geen AP meer op leveren.

PSN ID: Svennie-NL

• turkeyhakan
Mijn HW3 abonnement is gelukkig vandaag beëindigd. Ik krijg mijn geld terug. Daar ben ik blij mee. Als je het abonnement nu opnieuw wilt afsluiten, staat er wel duidelijk bij dat het geen supervised FSD betreft en er actief toezicht en handelen van de bestuurder nodig is.

Er staat ook bij dat FSD Supervised mogelijk wel beschikbaar komt in de toekomst. Dat is bijzonder?

• HansRemmerswaal
Er staat ook bij dat FSD Supervised mogelijk wel beschikbaar komt in de toekomst. Dat is bijzonder?
Nee dat is ons aan het lijntje houden

• reservewiel
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:28:
[...]

Nee dat is ons aan het lijntje houden
Precies. Zonder concreet plan om FSD op HW3 daadwerkelijk waar te maken is het vanuit Tesla niet meer dan vaag blijven en hopen dat het probleem vanzelf weggaat. The silence is deafening.

• turkeyhakan
In de auto is de oorspronkelijke configuratie hersteld na refund van FSD. Fijn, je krijgt daar ook een melding van. Eindelijk weer dumb Autopilot!!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:04
Omdat dit het agenda is waar ze naartoe willen. En daar heb je computers en elektrische tijd voor nodig en software.
Wie zijn "ze"?

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:24
HW3 heeft nu een klein voordeel, de "Spring" update SW versie 2016.14.1 wordt hier nu gedownload. Dit gebeurd nog niet bij HW4 omdat die de FSD supervised hebben.
Mijn FSD bij mijn auto zal nog een tijd beperkt zijn tot AEP maar als je er wat aan gewend bent en weet hoe die waarop reageert werkt het best al aardig.
Nu maar gaan genieten van de nieuwe features van deze software update.
En ondertussen blijven hopen dat we met HW3 toch nog een keer aan de beurt komen voor FSD supervised.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:37
Henielma schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:41:
HW3 heeft nu een klein voordeel, de "Spring" update SW versie 2016.14.1 wordt hier nu gedownload. Dit gebeurd nog niet bij HW4 omdat die de FSD supervised hebben.
Mijn FSD bij mijn auto zal nog een tijd beperkt zijn tot AEP maar als je er wat aan gewend bent en weet hoe die waarop reageert werkt het best al aardig.
En ondertussen blijven hopen dat we met HW3 toch nog een keer aan de beurt komen voor FSD supervised.
Toch vind ik die spring update maar weinig waardevols brengen. Kan eigenlijk niet iets bedenken wat ik actief zou gebruiken

• turkeyhakan
Henielma schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:41:
Eigenlijk wel een bijzondere gedachte; collega van mij heeft ook (automatisch) FSD op proef gekregen van Tesla en sw 2026.3.7 werd aangeboden. Maar stel dat je geen FSD wilt, dan krijg je de komende tijd ook geen toegang meer tot de nieuwe update? Ik ga er niet vanuit dat je Tesla automatisch van FSD supervised software naar reguliere software gaat als je geen abonnement of FSD hebt?

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52
Vanmiddag (16:30 uur) Tesla Q1 2026 earnings call op https://ir.tesla.com/ vind je bij de Q&A de vraag "How will hardware 3 cars reach unsupervised FSD?" misschien horen we dan waar we aan toe zijn met HW3.

• Svennie
Pieter Holtrop schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
Vanmiddag (16:30 uur) Tesla Q1 2026 earnings call op https://ir.tesla.com/ vind je bij de Q&A de vraag "How will hardware 3 cars reach unsupervised FSD?" misschien horen we dan waar we aan toe zijn met HW3.
ben benieuwd maar ben er bang voor dat dat nog wel even gaat duren. Zelfs als de SW morgen klaar is dan nog moet het weer opnieuw gekwalificeerd worden door de RDW, dat zal niet zo lang duren als voor HW4 maar ik verwacht toch wel een half jaar?

• HansRemmerswaal
Pieter Holtrop schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
Iets later... 23:30 CET

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52
Bedankt voor de correctie, het is inderdaad na beurs tijd. |:(

• crunch811
nDirect090 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:55:
[...]

Toch vind ik die spring update maar weinig waardevols brengen. Kan eigenlijk niet iets bedenken wat ik actief zou gebruiken
Alleen automatise update 🤣

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 14:50
crunch811 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
[...]

Alleen automatise update 🤣
Handig maar ook niet. Als je onverwacht weg moet ivm een calamiteit zit je te wachten totdat de update geïnstalleerd is. Zal bijna nooit voorkomen, maar je zal het net zien.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• crunch811
winwiz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:48:
[...]

Handig maar ook niet. Als je onverwacht weg moet ivm een calamiteit zit je te wachten totdat de update geïnstalleerd is. Zal bijna nooit voorkomen, maar je zal het net zien.
Ja, eens

• Svennie
winwiz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:48:
[...]
kan inderdaad maar kan ook als je overdag installeert

• myp2022
net een update ontvangen 2026.14.1 ik schrok ff, dacht dat het met die 14 lite te maken had voor fsd voor hw3 eigenaren 🥵

• vinci
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 12:03
vlaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:20:
[...]

als de inruilwaarde zo laag is dan moet je toch alsnog het verschil inlossen bij eindigen financial lease? voor een nieuwe op financial lease zit er toch geen korting bij? hooguit 0-1% rentepercentage?

ik wil ook graag mijn AWD Y inruilen tegen een nieuwe 3 en zit met hetzelfde probleem, te lage inruilwaarde bij Tesla.
Met inruilpremie zou het te doen zijn, maar helaas...

Gisteren een proefritje gemaakt. Ze hadden helaas geen Performance versie beschikbaar, maar een Premium RWD. Maar FSD is echt wel indrukwekkend! Ik heb niet hoeven ingrijpen. De auto gaf onterecht, maar wel begrijpelijk, voorrang aan een fietser. En op een grote N-weg reed een graafmachine, waar iedereen voorbijging, maar FSD bleef erachter hangen. Toen heb ik het maar even overgenomen.

Leuk, dat FSD, en ik zou het zeker wel willen hebben! Maar ik zie dat Tesla inmiddels de prijzen van de Model Y verhoogd heeft! En de levertijden zijn opgelopen. Bij de vestiging (Duiven) zeiden ze gisteren ook dat er niet genoeg voertuigen beschikbaar zijn, productie kan de vraag niet bijbenen. Lijkt erop dat ze weer records gaan verbreken dit jaar. Ik ga gewoon maar afwachten of er nog een vorm van FSD voor HW3 beschikbaar komt en anders volgend jaar maar kijken hoe het zit met inruil tegen die tijd, en of HW5 (AI5) er dan al aan zit te komen.

• vts
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-05 10:02

vts

myp2022 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:23:
net een update ontvangen 2026.14.1 ik schrok ff, dacht dat het met die 14 lite te maken had voor fsd voor hw3 eigenaren 🥵
Dat is helaas geen 14 lite, kan jij kijken of je nu Grok hebt?

• vinci
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 12:03

Fantastisch! Ik verheug me er nu op dat ik achter het stuur kan slapen, werken, film kijken. Maar wel zelf sturen als ik daar zin in heb, en het zal echt nog wel lang duren voordat dat niet meer mag. Je kan altijd naast je Cybercab een klassieker nemen met een V6, V8 of V10 zoals jij al hebt.

Het gaat wel veel gevolgen hebben:
  • Mensen gaan verder van hun werk wonen! Want 'reistijd' bestaat niet meer: dat wordt werktijd (mails antwoorden, alle laptopwerk, meetings, enz)
  • Mensen kiezen voor de auto in plaats van de trein of vliegtuig voor afstanden tot 1000 km. Want je kan lekker slapen, film kijken, lezen, werken, terwijl je in je privé cocon zit met massagestoel. Laadstops gaan dan automatisch, met gerobotiseerd inpluggen van de stekker, of draadloos opladen
  • Bejaarden die nu niet meer durven/mogen/kunnen rijden, gaan straks de weg weer op. Gebeurt nu al met FSD 'Supervised'. Zag gisteren bij Tesla Duiven nog een 80-plusser instappen. Mijn schoonmoeder die de snelweg niet meer op durft, kan dat straks wel weer!
  • Gebruik je auto als taxi: laat je naar een stad brengen, stap uit, en de auto gaat zelf een parkeerplek zoeken. Eind van de dag laat je je oppikken waar je maar wil

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@vinci ik laat mij al jaren rijden waardoor reistijd werktijd (of slaaptijd) is geworden (met OV). En als ik zin heb om te sturen pak ik de Tesla. :D

Maar desalniettemin zou ik FSD een welkome aanvulling vinden.

Ik denk dat mijn kinderen (de jongste is 2) misschien wel nooit een auto in bezit zullen hebben.

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 10:56
Zojuist is ineens wel weer de optie om te abboneren voor 49euro per maand tevoorschijn gekomen op mijn HW3 Model X Plaid :S

PSN: KeaveXL

• Monkeydancer
  • Laatst online: 17-05 19:36
vinci schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:36:
[...]

Met inruilpremie zou het te doen zijn, maar helaas...

Gisteren een proefritje gemaakt. Ze hadden helaas geen Performance versie beschikbaar, maar een Premium RWD. Maar FSD is echt wel indrukwekkend! Ik heb niet hoeven ingrijpen. De auto gaf onterecht, maar wel begrijpelijk, voorrang aan een fietser. En op een grote N-weg reed een graafmachine, waar iedereen voorbijging, maar FSD bleef erachter hangen. Toen heb ik het maar even overgenomen.

Leuk, dat FSD, en ik zou het zeker wel willen hebben! Maar ik zie dat Tesla inmiddels de prijzen van de Model Y verhoogd heeft! En de levertijden zijn opgelopen. Bij de vestiging (Duiven) zeiden ze gisteren ook dat er niet genoeg voertuigen beschikbaar zijn, productie kan de vraag niet bijbenen. Lijkt erop dat ze weer records gaan verbreken dit jaar. Ik ga gewoon maar afwachten of er nog een vorm van FSD voor HW3 beschikbaar komt en anders volgend jaar maar kijken hoe het zit met inruil tegen die tijd, en of HW5 (AI5) er dan al aan zit te komen.
Wat was de oorspronkelijke prijs van de Tesla model Y? en laat me raden; fietspad met haaientanden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Omdat dit het agenda is waar ze naartoe willen.
Als dit daadwerkelijk de 'agenda' zou zijn waar 'ze' naar toe willen, dan was FSD hier tegelijkertijd wel uitgekomen met de US release, 4 jaar geleden :)
De UNECE heeft het vakkundig geprobeerd buiten de deur te halen en allerlei autopilot features er vanuit wetgeving afgesloopt. Uiteindelijk is de RDW ook ruim anderhalf jaar bezig geweest.
Auto's zijn al lang gigantisch duur. Daar verandert ook niet veel. Een wegennet is duur. En de EU heeft geen olie, dat importeren is duur en maakt je afhankelijk van andere landen en regimes. Brandstofmotoren zijn gigantisch inefficient; een liter benzine bevat 10kWh aan energie maar een ICE blok haalt er maar 1-2 kWh aan aandrijvende energie uit.

Elektrische energie is grote delen van de dag, grote delen van het jaar, in overschot aanwezig (as we speak is de kale stroomprijs zonder belastingen negatief) en een EV motor is tussen de 90-100% efficient. Zonder afhankelijkheid van anderen. Natuurlijk gaat dat goedkoper zijn. Zelfs met een hogere belastingdruk op elektriciteit dan de totale belastingdruk op brandstof, zoals nu de realiteit is, maakt een EV al goedkoper.

Dat is geen agenda, dat is gewoon natuurkunde :P

Verdere realiteit is dat er steeds meer voertuigen rondrijden op grotendeels dezelfde wegen. En mensen maken fouten, mensen gaan bumperkleven, mensen gaan vermoeid of dronken achter het stuur zitten, mensen zitten op hun telefoon, mensen zijn zo oud dat ze het niet meer bijbenen, etc. Dat heeft gewonden en doden tot gevolg. Het is, als systemen als FSD nog wat volwassener zijn en breed beschikbaar zijn, uiteindelijk een morele vraag. Wat vinden we belangrijker: rijplezier of veiligheid?

Maar no worries hoor, dat gaat allemaal nog wel effe duren. De autolobby vanuit de EU is goed vertegenwoordigd binnen de Europese politiek.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Svennie
vts schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:49:
[...]
ik heb die versie ook geinstalleerd, het staat niet bij de release notes dus ik verwacht van niet, hoe kan ik zien of ik Grok heb, kan als ik straks naar huis ga wel ff kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Svennie op 22-04-2026 14:18 ]

• crryp
Svennie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:18:
[...]

ik heb die versie ook geinstalleerd, het staat niet bij de release notes dus ik verwacht van niet, hoe kan ik zien of ik Grok heb, kan als ik straks naar huis ga wel ff kijken.
Ik kreeg gister pas 8.6.1! Kan je is check bij 14 wat de maps update is die was eu 2025 nog wat namelijk. Gezien de weg is aangepast 4 maanden geleden zou t lekker zijn als men nav dat ook eindelijk snapt xD

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

crryp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:31:
[...]

Ik kreeg gister pas 8.6.1! Kan je is check bij 14 wat de maps update is die was eu 2025 nog wat namelijk. Gezien de weg is aangepast 4 maanden geleden zou t lekker zijn als men nav dat ook eindelijk snapt xD
Nog steeds 2025.14 ofzo, geen update op de kaart helaas.

• Ninehouzer
  • Laatst online: 17-05 23:36
vts schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:49:
[...]

Hier helaas geen grok na de update.

• HansRemmerswaal
Ninehouzer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:01:
[...]

Hier helaas geen grok na de update.
Als ik het goed heb begrepen doet Grok het niet op de Intel atom.

Dan zal FSD ook wel te zwaar zijn voor de Intel atom…

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 22-04-2026 19:20 ]

• crryp
HansRemmerswaal schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:16:
[...]

Als ik het goed heb begrepen doet Grok het niet op de Intel atom.

Dan zal FSD ook wel te zwaar zijn voor de Intel atom…
Fsd draait niet op de intel chip alleen de visualisatie die is wellicht wat slomer

• Popover Shadow
Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar tijdens auto steer hoef ik niet meer actief te zijn met het stuur.
Ik laat mijn handen onder het stuur liggen met de handpalmen omhoog en ik heb over een traject van ruim 10 kilometer het stuur niet aangeraakt. Baan wissel heeft nog wel een stuur beweging nodig. Maar verder kun je net zo relaxed als met FSD over de snelweg toeren.

Tesla Model Y feb 2023 HW3 - FSD capability
Software versie 2026.14.1

Ik betwijfel of mijn FSD capability er iets mee te maken heeft.

• D3nn1s82
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-05 00:31
Popover Shadow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:00:
Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar tijdens auto steer hoef ik niet meer actief te zijn met het stuur.
Ik laat mijn handen onder het stuur liggen met de handpalmen omhoog en ik heb over een traject van ruim 10 kilometer het stuur niet aangeraakt. Baan wissel heeft nog wel een stuur beweging nodig. Maar verder kun je net zo relaxed als met FSD over de snelweg toeren.

Tesla Model Y feb 2023 HW3 - FSD capability
Software versie 2026.14.1

Ik betwijfel of mijn FSD capability er iets mee te maken heeft.
Dit kon al voordat FSD Capability gereleased was als abonnement.

• Popover Shadow
D3nn1s82 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:04:
[...]

Dit kon al voordat FSD Capability gereleased was als abonnement.
Stond dit ergens vermeld? Dit ben ik nog nooit eerder tegen gekomen. Erg stom en jammer dat ik dit niet eerder wist.

• Ninehouzer
  • Laatst online: 17-05 23:36
Ik heb EAP en moet elke 15 seconden mijn stuur aanraken. Dit hoeft niet meer met FSD Capability of begrijp ik dit verkeerd?

• Popover Shadow
Ninehouzer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:28:
Ik heb EAP en moet elke 15 seconden mijn stuur aanraken. Dit hoeft niet meer met FSD Capability of begrijp ik dit verkeerd?
Sorry ik kan het je niet met zekerheid zeggen. Ik heb de handleiding (2026.1) nagekeken en daar staat nog steeds dat je altijd je handen aan het stuur moet houden. Ook bij navigeren bij automatisch sturen.

Ik heb naar de binnen camera gekeken en die ziet alleen mijn linker hand. Mijn rechterhand is vrijwel niet zichtbaar in de camera.

Maar ik heb vandaag zonder die blauwe animatie ruim 10km gereden over de A12 met mijn handen onder het stuur precies zoals je het in de demo filmpjes ziet. Ik hoefde helaas niet verder. De snelweg af gaat nog steeds niet zonder zelf knipperlicht bedienen en het stuur in dezelfde richting draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Popover Shadow op 22-04-2026 21:51 ]

• D3nn1s82
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-05 00:31
Popover Shadow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:45:
[...]

Sorry ik kan het je niet met zekerheid zeggen. Ik heb de handleiding (2026.1) nagekeken en daar staat nog steeds dat je altijd je handen aan het stuur moet houden. Ook bij navigeren bij automatisch sturen.

Ik heb naar de binnen camera gekeken en die ziet alleen mijn linker hand. Mijn rechterhand is vrijwel niet zichtbaar in de camera.

Maar ik heb vandaag zonder die blauwe animatie ruim 10km gereden over de A12 met mijn handen onder het stuur precies zoals je het in de demo filmpjes ziet. Ik hoefde helaas niet verder. De snelweg af gaat nog steeds niet zonder zelf knipperlicht bedienen en het stuur in dezelfde richting draaien.
Ik rijd al geruime tijd met alleen autopilot en kan gewoon mijn handen met de handpalmen omhoog op mijn schoot leggen. Dit is zeker al een paar maanden zo.

Ik heb een Model y Performance uit april 2024 HW3.

Kleine nuance ik trek mijn voeten naar binnen waardoor mijn knieën hoger komen. Je moet wel echt je handen rond je stuur hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door D3nn1s82 op 22-04-2026 22:40 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:40
Tesla Earnings Call, Unsupervised FSD op HW3: Unsupervised gaat niet lukken.

Er komt een discounted tradein(?) , en ze kijken naar hw3 upgrade naar hw4.

V14 gaat komen op HW3, eind juni.

[ Voor 44% gewijzigd door Devian op 22-04-2026 23:59 ]

https://wren.co/join/Devian

• bkwonnn
  • Laatst online: 22:37
AI4 will be receiving an upgrade, with newer-gen RAM, going from 16GB to 32GB, with a 10% compute increase and memory bandwidth increase. AI4.5 will begin production next year. Samsung is currently preparing the modifications to begin production.

Zal nog wel 2 jaar duren voordat de upgrade naar hw 4.5 naar Europa komt.

Die v14 lite verwacht ik ook niet heel snel goed gekeurd in Europa. Tenzij heel misschien een ander EU land daar de primeur van wilt hebben.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste