Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:31
MadGlobox schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:08:
Tesla heeft ook stiekem de FSD upgrade uit de store verwijderd voor mij (2019 M3 / HW3)
Dus als ik het goed begrijp kan je EAP ook niet meer aanschaffen? Of staat die er nog wel tussen? En de optie voor het abonnement is compleet verdwenen?

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:10
Tesla heeft ook stiekem de FSD upgrade uit de store verwijderd voor mij (2019 M3 / HW3)
Een indicatie hoe Tesla zelf inschat of FSD er gaat komen? Zou interessant zijn om te weten of alle HW3 eigenaren FSD niet meer kunnen aanschaffen of alleen bepaalde modellen.

[ Voor 18% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-04-2026 07:29 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:29
crunch811 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:20:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan je EAP ook niet meer aanschaffen? Of staat die er nog wel tussen? En de optie voor het abonnement is compleet verdwenen?
Inderdaad, ik had al gewoon de standaard autopilot (Lane Keeping) en kon eerder kiezen voor EAP en FSD (Of hoe het pakket van 7500 euro ook heette). Nu staat er niets meer tussen.

• tCC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:59

tCC

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:26:
[...]

Een indicatie hoe Tesla zelf inschat of FSD er gaat komen? Zou interessant zijn om te weten of alle HW3 eigenaren FSD niet meer kunnen aanschaffen of alleen bepaalde modellen.
Net gekeken, hier op m'n september 2023 Model Y Performance gewoon nog beide opties beschikbaar, abonnement en eenmalige aankoop

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:16
Dat kan kloppen, omdat je niets extra’s krijgt tov EAP. Iemand anders hier had dezelfde ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 18-04-2026 07:36 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier het interview met RDW topman typegoedkeuringen. Rijdt zelf Tesla HW3 zonder FSDs ("Het is niet anders"). Bevestigd wat @Damian al zei: de focus lag vooral op DMS. En ook dat Tesla de RDW alleen goedkeuring heeft gevraagd voor HW4, dus ze hebben er ook niet naar gekeken

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:52
Ik heb eap. Nog iemand gemerkt dat ook daar in het nieuwe menu met self driving en autosteer je moet bevestigen om autosteer te gebruiken en de nadruk meer op de interieurcamera ligt? Handen moeten nog aan't stuur blijven helaas. 2026.8.6.1 België

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:47
pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:00:
Hier het interview met RDW topman typegoedkeuringen. Rijdt zelf Tesla HW3 zonder FSDs ("Het is niet anders"). Bevestigd wat @Damian al zei: de focus lag vooral op DMS. En ook dat Tesla de RDW alleen goedkeuring heeft gevraagd voor HW4, dus ze hebben er ook niet naar gekeken
Volgens mij is dit het beste en meest officiële geluid van de afgelopen week dat veel vragen en speculaties wegneemt! Het komt erop neer dat er echt nog helemaal niets voor HW3 is gedaan bij de RDW en dat je dus ook niet op korte termijn iets kan verwachten. Mocht je als HW3-eigenaar betrokken bij dit alles zijn, dan is het echt even de moeite om te luisteren! Hopelijk kunnen we daarmee wat geruchten uit de wereld (en dit forum) helpen.

Als ik nu even in de schoenen van Tesla kruip voor wat betreft HW3 dan lijkt het me best een lastig pakket. Verschillende oplossingen kwamen op dit forum langs, maar alles heeft ook (grote) nadelen.
1. Retrofit naar HW4 -> Nadeel: Fysiek en technisch vrijwel onmogelijk en dus zeer kostbaar
2. FSD14Lite -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW (dus nieuw traject) en die vindt het heel belangrijk dat de bestuurder goed in de gaten gehouden wordt. Dat kunnen de meeste camera's niet goed van oudere Tesla's.
3. FSD14Lite + groothoekcamera retrofit -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW en het neemt nog niet alle onvrede van HW3-eigenaren weg, want het blijft 'supervised' terwijl de belofte 'unsupervised' was. Tesla kan daar alsnog op worden aangesproken. Unsupervised lijkt onmogelijk op HW3.
4. Compensatie voor gekochte FSD: Nadeel: financiële strop voor Tesla. Zeker als je ook rente, restwaarde. e.d. gaat meerekenen en kijkt naar de hoeveelheid verkochte FSD (niet alleen NL).
5. Korting op nieuwe Tesla: Nadeel: dit zal de meeste HW3 FSD-eigenaren niet tevreden stellen.
6. FSD meenemen naar de nieuwe auto: dat is al mogelijk. Maar geen optie voor veel HW3-eigenaren.

Kortom: ik zie geen oplossing die iedereen kan blij maken (laat staan HW3-eigenaren zonder FSD, die hoor ik soms ook) en waarin Tesla niet financieel ten gronde gaat. Hopelijk zie ik iets over het hoofd?!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@carfan wat je over het hoofd ziet is: tijd.

Huidige modellen zijn mega groot, tijd maakt modellen efficienter en dan wordt er weer mogelijk. Dat FSD nu op HW4 uit is betekent niet dat het wachten voor HW3 opeens voorbij is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:47
_eLMo_ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:08:
@carfan wat je over het hoofd ziet is: tijd.

Huidige modellen zijn mega groot, tijd maakt modellen efficienter en dan wordt er weer mogelijk. Dat FSD nu op HW4 uit is betekent niet dat het wachten voor HW3 opeens voorbij is.
Ha El-mo, bedankt voor de aanvulling! Is dat niet een variatie op V14Lite?

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
carfan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:05:
[...]

Volgens mij is dit het beste en meest officiële geluid van de afgelopen week dat veel vragen en speculaties wegneemt! Het komt erop neer dat er echt nog helemaal niets voor HW3 is gedaan bij de RDW en dat je dus ook niet op korte termijn iets kan verwachten. Mocht je als HW3-eigenaar betrokken bij dit alles zijn, dan is het echt even de moeite om te luisteren! Hopelijk kunnen we daarmee wat geruchten uit de wereld (en dit forum) helpen.

Als ik nu even in de schoenen van Tesla kruip voor wat betreft HW3 dan lijkt het me best een lastig pakket. Verschillende oplossingen kwamen op dit forum langs, maar alles heeft ook (grote) nadelen.
1. Retrofit naar HW4 -> Nadeel: Fysiek en technisch vrijwel onmogelijk en dus zeer kostbaar
2. FSD14Lite -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW (dus nieuw traject) en die vindt het heel belangrijk dat de bestuurder goed in de gaten gehouden wordt. Dat kunnen de meeste camera's niet goed van oudere Tesla's.
3. FSD14Lite + groothoekcamera retrofit -> Nadeel: Niet goedgekeurd door RDW en het neemt nog niet alle onvrede van HW3-eigenaren weg, want het blijft 'supervised' terwijl de belofte 'unsupervised' was. Tesla kan daar alsnog op worden aangesproken. Unsupervised lijkt onmogelijk op HW3.
4. Compensatie voor gekochte FSD: Nadeel: financiële strop voor Tesla. Zeker als je ook rente, restwaarde. e.d. gaat meerekenen en kijkt naar de hoeveelheid verkochte FSD (niet alleen NL).
5. Korting op nieuwe Tesla: Nadeel: dit zal de meeste HW3 FSD-eigenaren niet tevreden stellen.
6. FSD meenemen naar de nieuwe auto: dat is al mogelijk. Maar geen optie voor veel HW3-eigenaren.

Kortom: ik zie geen oplossing die iedereen kan blij maken (laat staan HW3-eigenaren zonder FSD, die hoor ik soms ook) en waarin Tesla niet financieel ten gronde gaat. Hopelijk zie ik iets over het hoofd?!
Volgens mij is er maar een openstaande vraag. Is de hw3 hardware en daar bedoel ik onderandere mee camera hoeken voldoende voor het rdw.

Modellen kunnen steeds slimmer gemaakt worden software ook. Maar hardware kan een harde beperking opleveren.

Het blijft wel irritant dat er null communicatie is vanuit tesla. We gaan de ausies acherna zo!

• Governor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:35
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCfXbCD6YbVHOeqnejBQ0xjrraQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuPk3ro110mkZcOVYpBRTmcl.jpg?f=fotoalbum_large

• crunch811
Governor schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. [Afbeelding]
Bij mij staat hetzelfde en ik heb de oude camera…

• turkeyhakan
Governor schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
Schijnbaar zijn er ook 2 soorten HW3. De late HW3 schijnt dan wel FSD te kunnen en de rest (vooralsnog) niet. Zelf heb ik een late HW3 en daarom dus voor 50 euro in de maand (ik had al EAP) aangeschaft. Nu met het verhaal dat alleen HW4 is goedgekeurd kan ik mijn FSD dan weer gaan cancellen. Er zijn wel veranderingen gedaan in mijn menu. Er stast nu self driving en de computer heet nu full self driving computer 3. Dus ik verwacht nkg wel FSD ook omdat ik een groothoek camera lijk te hebben. Ben.nenieuwd maar zal dus nog wel even duren. [Afbeelding]
Je weet waarom ze Autopilot hebben hernoemd naar Self Driving? Niet omdat je gaat hopen dat ze op de achtergrond bezig zijn hoor.

En over de interieurcamera, dat is hier al zo vaak voorbij gekomen. Jij hebt een Model Y en die zijn vanaf ongeveer zomer ‘22 geleverd met de interieurcamera die jij nu deelt.

Ik heb een Model 3 uit juli 2023 en bij mij kun je het stuur niet zien. Zoek ook maar eens op een van mijn posts in dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 18-04-2026 11:35 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:55
crryp schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:31:
[...]

Volgens mij is er maar een openstaande vraag. Is de hw3 hardware en daar bedoel ik onderandere mee camera hoeken voldoende voor het rdw.

Modellen kunnen steeds slimmer gemaakt worden software ook. Maar hardware kan een harde beperking opleveren.

Het blijft wel irritant dat er null communicatie is vanuit tesla. We gaan de ausies acherna zo!
Er zijn ook HW3 auto’s zonder interne camera, zoals mijn Model S uit 2018.

• HansRemmerswaal
[...]

Tijd… FSD unsupervised bestaat nog niet. Heeft Tesla een verplichting om FSD supervised aan te bieden op HW3 in Nederland? Als unsupervised eenmaal beschikbaar komt dan eerst in de USA ivm wetswijzigingen in Europa en testen RDW. Over 5+ jaar zullen er niet zoveel HW3 met een gekochte FSD zijn.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mischamartijn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:54:
Ik heb deze verplichting voor nu weggehaald en het VIN optioneel gemaakt.
Dank je wel, ook voor het toevoegen van de optie "Included in second hand purchase". Heb mijn Tesla alsnog geregistreerd.

• P. Rullenmand
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:37
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)
Dit was bij mij ook zo, tot de laatste software update. Nu moet ik het stuur echt vastpakken.

• crunch811
Is er nog iemand anders die kan bevestigen dat FSD capability niet meer af te nemen is als abonnement vanaf nu?
Even belangrijk voor mij: HW3 Model 3 2020 geen EAP of FSD aangeschaft dus alleen autopilot.

M.a.w.: kan iemand het abbo nog afsluiten met dezelfde specs als mij?
Dank voor de reactie

[ Voor 13% gewijzigd door crunch811 op 18-04-2026 17:13 ]

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
Toch even advocaat van de duivel. Ik heb een 2019 Model 3 met aangekocht FSD. Ik vind het op zich niet vreemd dat RDW en Tesla rondom homologatie misschien (?) alleen HW4/AI4 hebben onderzocht. Dat gaat immers over de nu leverbare auto's en niet over auto's die al niet meer verkocht of geproduceerd worden.

Ook ik zou graag FSD willen, al is het maar 'iets' als V12 zoals in de VS.

Echter, Tesla laat mij niet helemaal in de kou. In Nederland kun je FSD nog transferen naar een nieuwe auto. En omdat er momenteel in Nederland (niet in landen om ons heen) ook nog €5.000 inruilpremie wordt geboden, wordt het aanbod om nu in te ruilen een stuk aantrekkelijker.

FSD is immers (nog) af te kopen voor €7.500. Die optie zal spoedig verdwijnen, net als in de VS. Totaal heb je dan toch nog €12.500 'voordeel' op aanschaf van een nieuwe auto. Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.

• turkeyhakan
Contagion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:50:
Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.
Heb je er al jaren plezier van? Dat kan ik mij echt niet voorstellen! Zojuist nog een heftige tegenstuur actie gehad op de snelweg tijdens een auto lane change. Ronduit gevaarlijk!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
Ik heb in de polders alleen maar tegensturen bij tegenliggers.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• HansRemmerswaal
Contagion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:50:
Toch even advocaat van de duivel. Ik heb een 2019 Model 3 met aangekocht FSD. Ik vind het op zich niet vreemd dat RDW en Tesla rondom homologatie misschien (?) alleen HW4/AI4 hebben onderzocht. Dat gaat immers over de nu leverbare auto's en niet over auto's die al niet meer verkocht of geproduceerd worden.

Ook ik zou graag FSD willen, al is het maar 'iets' als V12 zoals in de VS.

Echter, Tesla laat mij niet helemaal in de kou. In Nederland kun je FSD nog transferen naar een nieuwe auto. En omdat er momenteel in Nederland (niet in landen om ons heen) ook nog €5.000 inruilpremie wordt geboden, wordt het aanbod om nu in te ruilen een stuk aantrekkelijker.

FSD is immers (nog) af te kopen voor €7.500. Die optie zal spoedig verdwijnen, net als in de VS. Totaal heb je dan toch nog €12.500 'voordeel' op aanschaf van een nieuwe auto. Het in 2019 aanschaffen van FSD is dus niet voor niets geweest. Ik heb er al vele jaren plezier van en ik krijg er eigenlijk het volle pond voor terug.
Die 5000 is trouwens alleen op de model 3, op de model Y dual motor is het 0.

Mijn model Y long range dual motor uit 2021 heeft minder dan 60K op de teller, beetje veel afschrijving als ik nu ga upgraden naar de HW4 “alleen maar” voor de FSD supervised. Ik wacht liever een paar jaar op HW5 want ik betwijfel of HW4 genoeg is voor unsupervised FSD. Vooral het geheugen is een probleem las ik ergens.

• luukvkop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:47
crunch811 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Is er nog iemand anders die kan bevestigen dat FSD capability niet meer af te nemen is als abonnement vanaf nu?
Even belangrijk voor mij: HW3 Model 3 2020 geen EAP of FSD aangeschaft dus alleen autopilot.

M.a.w.: kan iemand het abbo nog afsluiten met dezelfde specs als mij?
Dank voor de reactie
Ik heb FSD capability nog steeds als abonnement in de app staan. 2019 M3 zonder EAP of FSD pakket. En ik ben niet eens de hoofdeigenaar (dat is de leasemaatschappij, kan de 0-100 upgrade of de specs van de auto namelijk niet zien)

• luukvkop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:47
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik verwacht dat ze met supervised FSD al wel een heel groot deel komen. Ook verwacht ik dat unsupervised FSD nog een uitdaging gaat worden op HW4/AI4.
Ik hoop zelf dat ze een interieur camera upgrade kunnen doen, in theorie kan je namelijk de bestaande camera in een andere housing doen die iets beter gericht staat, of met een extra groothoeklensje er over heen.

ik wacht dit als HW3 eigenaar allemaal rustig af, maar nadat ik FSD heb getest ben wel heel enthousiast en heb zeker al gekeken naar een M3 highland en een MY Juniper.

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
RvV schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
Bij de latere HW3 autos worden je handen ook in de gaten gehouden. Op AP hoef ik het stuur niet aan te raken. Als je de hand er boven laat zweven krijg je ook geen meldingen. (Zo lang het niet donker is)
Ja dat merkte ik onlangs ook! Voorheen altijd gemekker als ik mijn handen losjes op het stuur had op de snelweg en bij baan wissel moest ik druk geven op het stuur. Maar nu niets meer van dat alles, das toch wel prettig (MY LR 2023 op 2026.8.6.1)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste