Tesla FSD op HW3

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Q4: How will hardware 3 cars reach unsupervised FSD?

A4: HW3 does not have the capability to reach Unsupervised FSD - for the first time, Tesla’s executives have admitted this. For customers who have purchased FSD, a discounted trade-in for AI4 hardware or a free car computer + camera replacement. Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly.

Link

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04

Damian

Insane Obtrusion

Met dit nieuws even realistisch nadenken.

FSD op HW3 met de HW3 cabine camera gaat er niet komen voordat deze aangepast is. Dus er zal fysiek sowieso iets moeten veranderen in de auto. Gaat dit dan met een HW4 computer zijn of is de HW3 voldoende is dan nog even afwachten. Voordat dit logistiek en technisch geregeld is zijn we zo een half jaar tot een jaar verder gok ik. Verder zal FSD v14 lite dan moeten uitkomen, die vervolgens weer door de RDW bekeken moet worden, wat ook zeker weer maanden tijd kost.

Mijn conclusie: ik, en ik denk nagenoeg iedereen in NL, ga FSD niet meer meemaken op mijn M3 2019.

Hele verhaal:
customers who bought FSD on HW3 vehicles during today’s Q1 2026 Earnings Call:

“Unfortunately, HW3, I wish it were otherwise, but HW3 simply does not have the capability to achieve Unsupervised FSD. We did think at one point it would have that, but relative to HW4 — it has only 1/8th the memory bandwidth of HW4, and memory bandwidth is one of the key elements needed for Unsupervised FSD, and it's just generally a thing that's needed for Al. If you're doing an order aggressive transformer, memory bandwidth is the choke point.

For customers that have bought FSD, what we're offering is essentially a discounted trade-in for cars that have Al4 hardware, and we'll also be offering the ability to upgrade the car to replace the computer — you also need to replace the cameras, unfortunately, to go to HW4.

To do this efficiently, we're going to have to set up micro-factories or small factories in major metropolitan areas in order to do it efficiently.

I do think over time, it’s going to make sense for us to convert ALL HW3 cars to HW4 because that’s what enables them to enter the Robotaxi fleet and have Unsupervised FSD.”

[ Voor 55% gewijzigd door Damian op 23-04-2026 06:44 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hw4 (computer) zal geplaatst moeten worden en de camera’s (sowieso aan de buitenkant) zullen vervangen moeten worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jhnddy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
Als HW3 eigenaar ben ik in ieder geval blij dat er nu duidelijkheid is. Juni V14 lite, hopelijk is dat net zo veilig als V14 en gaat dat soepel langs de RDW.

Verder dus een retrofit of extra inruilkorting. Dat is mooi, ik hoop dat snel bekend wordt wat de concrete tijdlijn is.
Mijn conclusie: ik, en ik denk nagenoeg iedereen in NL, ga FSD niet meer meemaken op mijn M3 2019
Waarom niet? Ik heb bewust een tweehands M3 2019 met FSD gekocht, ik hoop dat die nog jaren mee zal gaan. Tenzij Tesla echt een verleidelijke inruilbonus gaat geven, wacht ik rustig op mijn upgrade. Maar wel kans dat dat 2027 wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door jhnddy op 23-04-2026 06:40 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jhnddy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:34:
Als HW3 eigenaar ben ik in ieder geval blij dat er nu duidelijkheid is. Juni V14 lite, hopelijk is dat net zo veilig als V14 en gaat dat soepel langs de RDW.

Verder dus een retrofit of extra inruilkorting. Dat is mooi, ik hoop dat snel bekend wordt wat de concrete tijdlijn is.

[...]

Waarom niet? Ik heb bewust een tweehands M3 2019 met FSD gekocht, ik hoop dat die nog jaren mee zal gaan. Tenzij Tesla echt een verleidelijke inruilbonus gaat geven, wacht ik rustig op mijn upgrade. Maar wel kans dat dat 2027 wordt.
Ok iets genuanceerder. Denk dat de batterijen er eerder mee uitscheiden dan dat FSD er is in NL op HW3. Beetje afhankelijk van hoeveel je er mee rijd natuurlijk.

Verder denk ik dat je een te positieve tijdlijn aanhoudt. Denk eens verder hoeveel logistiek dit met zich mee gaat brengen. USA zal wel voorrang gaan krijgen in het hele verhaal. Dan nog ruimte, personeel en onderdelen hier in NL gaan vinden. Daarna moet de RDW er nog naar kijken, iets wat ook makkelijk een half jaar kan duren. Dan nog de discussie of je het zelf moet aangeschaft hebben of dat tweedehands auto met FSD ook op is.

Ik zie mogelijk veel beren op de weg maar zie het gewoon niet gebeuren in de eerste anderhalf tot 2 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Damian op 23-04-2026 06:49 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Helemaal eens met @Damian. Ik ben blij dat ik het FSD abonnement tijdig heb opgezegd en mijn geld terug heb gekregen. Dat de camera's en de hardware op korte termijn (lees dit of volgend jaar) vervangen gaan worden zie ik ook niet gebeuren. Tesla heeft tot nu toe altijd geroepen dat het niet mogelijk was (omdat het veel te kostbaar is). Ik lees ook nergens wie deze kosten gaat dragen, maar gezien de schrijfwijze heb ik het idee dat de consument hiervoor moet betalen, als het al beschikbaar gaat komen.

Ik wilde het leasecontract van mijn HW3 M3 nog met een jaar verlengen, maar die gedachte is snel weer weg gegaan na het lezen van bovenstaande berichten.

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Zoals ik het lees kunnen HW3 met FSD in de toekomst kiezen tussen een inruilkorting of hardware upgrade. Voor HW3 zonder FSD zal zo’n upgrade waarschijnlijk kosten met zich meebrengen.

Ik denk dat EU juist een groter kans heeft dan de US voor deze upgrade omdat hier op HW3 nog geen FSD supervised mogelijk is. Met deze upgrade kunnen meer FSD abonnementen worden verkocht in Europa. In de US zal iedereen die FSD wilde hebben dit waarschijnlijk al hebben…

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-04-2026 07:16 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

lasharor

7 december 2004

HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:14:
Zoals ik het lees kunnen HW3 met FSD in de toekomst kiezen tussen een inruilkorting of hardware upgrade. Voor HW3 zonder FSD zal zo’n upgrade waarschijnlijk kosten met zich meebrengen.

Ik denk dat EU juist een groter kans heeft dan de US voor deze upgrade omdat hier op HW3 nog geen FSD supervised mogelijk is. Met deze upgrade kunnen meer FSD abonnementen worden verkocht in Europa.
Ik dacht juist van niet; ze hebben het specifiek over de robot taxi als argument voor deze upgrade. Die is er überhaupt niet buiten de USA.

• HansRemmerswaal
  • Nu online
lasharor schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:16:
[...]

Ik dacht juist van niet; ze hebben het specifiek over de robot taxi als argument voor deze upgrade. Die is er überhaupt niet buiten de USA.
I do think over time, it’s going to make sense for us to convert ALL HW3 cars to HW4 because that’s what enables them to enter the Robotaxi fleet and have Unsupervised FSD.”
Dat is nog meer in de toekomst, pas na de upgrade voor HW3 met FSD.

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Maar goed, het is ook een beetje wensdenken van mij. Vanuit Tesla zullen ze kijken wat financieel het meest aantrekkelijke is.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Er lopen 3 dingen door elkaar.
- In de US is de hardware upgrade van HW3->AI4 nodig om FSD Unsupervised te draaien. Voordat die versie er is gaat sowieso nog 1 jaar duren
- Voor de EU is de HW3->AI4 upgrade nodig om FSD Supervised te krijgen, omdat alleen HW4 is goedgekeurd. Dat zou al per direct kunnen
- Om HW3+v14Lite in EU te krijgen voor FSD Supervised zal er een nieuwe goedkeuring moeten plaatsvinden. Er werd gesteld: "V14-lite will be coming to HW3 vehicles soon, and will have all the V14 features that are on AI4, coming late June". De vraag is of dat ook voor de EU DMS geldt

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:36:
Er lopen 3 dingen door elkaar.
- In de US is de hardware upgrade van HW3->AI4 nodig om FSD Unsupervised te draaien. Voordat die versie er is gaat sowieso nog 1 jaar duren
- Voor de EU is de HW3->AI4 upgrade nodig om FSD Supervised te krijgen, omdat alleen HW4 is goedgekeurd. Dat zou al per direct kunnen
- Om HW3+v14Lite in EU te krijgen voor FSD Supervised zal er een nieuwe goedkeuring moeten plaatsvinden. Er werd gesteld: "V14-lite will be coming to HW3 vehicles soon, and will have all the V14 features that are on AI4, coming late June". De vraag is of dat ook voor de EU DMS geldt
EU DMS is afhankelijk van een camera upgrade vermoed ik zo.

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:42
Als eigenaar van een Model X 2019 met destijds FSD afgekocht goed nieuws! Auto heeft 90000 km op teller en ik rijd max 10000 per jaar. Dus een retrofit zou voor mij perfect zijn, ik hoop nog jaren met de auto te doen.

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:41:
[...]

EU DMS is afhankelijk van een camera upgrade vermoed ik zo.
Vermoed ik ook, maar dan heeft Ashok zich wel versproken door te zeggen dat v14Lite "all the V14 features" zal krijgen. Dat impliceert ook DMS

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ben benieuwd wat het gaat kosten om je M3 van HW3 naar HW4 te upgraden + camera's, als je geen FSD hebt aangekocht maar bijvoorbeeld wel via het abbo wil gebruiken.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:55
Dus wat zoethoudertjes, maar eigenlij weten we nog vrij weinig.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ben wel benieuwd wat de kosten zijn. Al is het maar voor de verbeterde camera's.

De voorbumper camera zal er wel niet bijgeplaatst worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Caayn op 23-04-2026 09:08 ]

• pdidi
  • Niet online
carpebios schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:04:
Dus wat zoethoudertjes, maar eigenlij weten we nog vrij weinig.
Ja, het is jammer dat er niet expliciet werd gevraagd hoe/of deze HW upgrade dan ook in de EU wordt gedaan. De vraag ging alleen over HW3 en FSD Unsupervised (waar ik al een beetje bang voor was)

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Wat frustrerend deze magere communicatie. Er zijn een aantal vragen waar we al antwoord op hebben en waar we nog antwoord op willen.

Volgens mij is dit de huidige status; correct me if I'm wrong:
- HW3 gaat nooit FSD Unsupervised krijgen (is ook nog niet beschikbaar voor HW4 in NL)
- HW3 gaat niet dezelfde FSD Supervised krijgen als HW4 (onmogelijk door hardware en processing)
- HW3 kan misschien FSD V14 Lite gaan krijgen (eind juni?)
- HW3 gaat zeer waarschijnlijk een retrofit kunnen krijgen naar HW4 (vermoedelijk zeer ingrijpend/prijzig)
- HW3 modellen krijgen misschien korting op inruil naar HW4

Wordt er nog onderscheid gemaakt tussen klanten met een HW3 model die FSD in het verleden al gekocht hebben, klanten met EAP en klanten met 'gewoon' een HW3 tesla hebben zonder aangeschafte softwareupgrades?

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ik ben er eerlijk gezegd bang voor, zeker na die earnings call, dat die retrofit vooral valse hoop is.

Als je er logisch naar kijkt, wat voor gigantische operatie dit zou moeten worden:

* Over de hele wereld ‘mini-fabrieken’ optuigen. Denk alleen al aan alles wat daarbij komt kijken: vergunningen, ontwerp, bouw, locaties regelen… Dat duurt jaren en kost bakken met geld.
* Nieuwe hardware ontwikkelen voor de Model 3, Y, X en S, want de standaard AI4 past niet zomaar.
* Een complete productielijn opzetten om die hardware te maken. Het gaat niet alleen om camera’s en computers; ook bekabeling, stroomvoorziening, alles is anders en niet compatibel.
* Vervolgens moet je die upgrades ook nog daadwerkelijk uitvoeren. De manuren alleen al zijn enorm.
* En binnen het hele bedrijf moeten mensen hierop worden gezet, maar die trek je niet zomaar uit een pot zoals je dat doet met augurken. Dit moet gedaan worden door ervaren medewerkers, precies de mensen die Tesla nodig heeft voor nieuwe, kritieke ontwikkelingen zoals robotaxi, unsupervised FSD en Optimus. Door hen op retrofit te zetten, haal je direct capaciteit weg bij de projecten die juist de toekomst van Tesla bepalen.

En dan ook nog: er is momenteel wereldwijd een groot tekort aan werkgeheugen, en volgens de verwachtingen blijft dat nog wel enkele jaren zo. Zelfs iets ‘simpels’ als het upgraden van het geheugen in oudere auto’s kost al honderden euro’s per stuk.

Ik durf er wel op te wedden dat er nooit zo’n mini-factory gaat komen.

• pdidi
  • Niet online
minetorpia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:44:
Ik ben er eerlijk gezegd bang voor, zeker na die earnings call, dat die retrofit vooral valse hoop is.

Als je er logisch naar kijkt, wat voor gigantische operatie dit zou moeten worden:

* Over de hele wereld ‘mini-fabrieken’ optuigen. Denk alleen al aan alles wat daarbij komt kijken: vergunningen, ontwerp, bouw, locaties regelen… Dat duurt jaren en kost bakken met geld.
* Nieuwe hardware ontwikkelen voor de Model 3, Y, X en S, want de standaard AI4 past niet zomaar.
* Een complete productielijn opzetten om die hardware te maken. Het gaat niet alleen om camera’s en computers; ook bekabeling, stroomvoorziening, alles is anders en niet compatibel.
* Vervolgens moet je die upgrades ook nog daadwerkelijk uitvoeren. De manuren alleen al zijn enorm.
* En binnen het hele bedrijf moeten mensen hierop worden gezet, maar die trek je niet zomaar uit een pot zoals je dat doet met augurken. Dit moet gedaan worden door ervaren medewerkers, precies de mensen die Tesla nodig heeft voor nieuwe, kritieke ontwikkelingen zoals robotaxi, unsupervised FSD en Optimus. Door hen op retrofit te zetten, haal je direct capaciteit weg bij de projecten die juist de toekomst van Tesla bepalen.

En dan ook nog: er is momenteel wereldwijd een groot tekort aan werkgeheugen, en volgens de verwachtingen blijft dat nog wel enkele jaren zo. Zelfs iets ‘simpels’ als het upgraden van het geheugen in oudere auto’s kost al honderden euro’s per stuk.

Ik durf er wel op te wedden dat er nooit zo’n mini-factory gaat komen.
Volgens mij is er gezegd dat de standaard AI4 er in komt (dus dezelfde camera’s, computer, bekabeling, stroomvoorziening). En om dat te kunnen doen werd gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly"

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15

RvV

Nee joh. In mijn beleving kan een "mini-factory" gewoon een bestaande loods zijn waar ze computers en camera's aan de lopende band gaan vervangen. Je wilt dit niet bij de gewone servicecenters laten doen omdat dit zwaar repeterend werk is wat het snelste gaat wanneer iedereen in zijn standaard flow blijft werken. En om hoeveel auto's zou het daadwerkelijk gaan? Wij tweakers zouden een upgrade vast wel zien zitten, maar de overgrote meerderheid geeft er geen bal om welke HW versie er in de auto zit.

Y'24

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
Ik denk juist wel dat die HW4 retrofit er zal komen (onder voorwaarden dat er een interne cabin camera is) en wel hierom:

1) Economisch gezien kunnen ze in de US hun Robotaxi fleet (FSD unsupervised) uitbreiden:

Dat betekent dus dat ze dit technisch mogelijk gaan maken wat op zich niet heel moeilijk is nl. een nieuw housing/case make die de connectors herpositioneert tussen HW3 en HW4 (ze gaan geen aparte MCU maken lijkt me), en alle camera’s+wiring vervangen. Zal wel een een 4-8-uur job zijn per auto gok ik zo voor de hardware+software+testen. Ik vermoed dat de bumpercamera hier geen onderdeel van zal zijn.

2) Het beschikbaar stellen voor de massa zal gebeuren onder de druk van class action suits.

FSD supervised is nu ter beschikking in de EU en ze geven expliciet aan dat enkel HW4 technisch mogelijk is (even de FSD lite buiten beschouwing laten, daar weten we nog niet of die goedkeuring gaat krijgen van de instanties, zal afhangen van DMS).

Het kost
a) minder geld om een upgrade te doen dan alle FSD eigenaren 7500 EUR terug te betalen, het voorstel dat ze nu in de earnings call op tafel hebben gelegd zal onvoldoende zijn
b) minder om het alsnog te doen vanwege boetes, die worden nu niet in de vergelijking meegenomen
c) als dit ter beschikking wordt gesteld, dan kan je het ook beschikbaar stellen voor niet-FSD eigenaren en de fleet uitbreiden en alsnog meer recurring revenue genereren (1 van de nieuwe targets van Elon Musk)

• minetorpia
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:54:
[...]

Volgens mij is er gezegd dat de standaard AI4 er in komt (dus dezelfde camera’s, computer, bekabeling, stroomvoorziening). En om dat te kunnen doen werd gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly"
Dit onderschat je, het is niet even plug en play. De hele auto is hier letterlijk niet voor ontworpen. Voorbeeld: de HW4 computer heeft een 16 volt accu nodig, HW3 autos werken op een 12 volt accu. De hele auto moet zowat opnieuw bedacht worden/aangepast worden.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:14
Ik ben bang dat een retrofit van HW4 er nooit gaat komen. Dat FSD en unsupervised FSD niet lukt op HW3 moet toch al jaren bekend zijn bij Tesla lijkt mij.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

minetorpia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:12:
[...]

Dit onderschat je, het is niet even plug en play. De hele auto is hier letterlijk niet voor ontworpen. Voorbeeld: de HW4 computer heeft een 16 volt accu nodig, HW3 autos werken op een 12 volt accu. De hele auto moet zowat opnieuw bedacht worden/aangepast worden.
Dat is niet helemaal correct, er zijn ook HW3 auto's (2021 China Model 3's bijvoorbeeld) die al voorzien zijn van deze 16V (15,5V) accu's. Dus ook binnen de HW3 heb je veel variaties, waarbij het bij het ene model makkelijker zal zijn dan bij het andere model.
NRJ020 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:15:
Ik ben bang dat een retrofit van HW4 er nooit gaat komen. Dat FSD en unsupervised FSD niet lukt op HW3 moet toch al jaren bekend zijn bij Tesla lijkt mij.
Musk heeft zelf gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly". Bovendien moeten we Supervised en Unsupervised niet door elkaar halen.

[ Voor 27% gewijzigd door Boost9898 op 23-04-2026 10:24 ]

• minetorpia
  • Nu online
Boost9898 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:23:
[...]

Dat is niet helemaal correct, er zijn ook HW3 auto's (2021 China Model 3's bijvoorbeeld) die al voorzien zijn van deze 16V (15,5V) accu's. Dus ook binnen de HW3 heb je veel variaties, waarbij het bij het ene model makkelijker zal zijn dan bij het andere model.

[...]

Musk heeft zelf gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly". Bovendien moeten we Supervised en Unsupervised niet door elkaar halen.
Het feit dat er binnen de gehele HW3 lijn ook nog weer variaties zijn, maakt het naar mijn inziens alleen maar nog een grotere operatie. Elke variatie vereist weer meer maatwerk.

Ook de HW3 autos met 16V zouden alsnog helemaal overhoop moeten, alleen al voor de bekabeling en form factor die volledig anders is bij HW4 autos. Daarnaast zijn er nog allerlei andere praktische zaken zoals koeling, etc.

Daarnaast: zover ik weer is er nog nooit 1 hobbyist / youtuber, etc. die een HW3 auto heeft omgebouwd tot HW4. Dat moet toch al wel een beetje inzicht geven dat dit echt niet zomaar gedaan is?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot. En een nieuwe/extra camera + grotere housing voor bij de binnenspiegel voor diverse modellen. Dan is het verder een kwestie van nieuwe kabels trekken naar de voorschermen, spiegel, B-stijlen en evt. achterkant indien nodig en de cameramodules swappen. Niets dat de gemiddelde car audio shop niet al dagelijks doet in de werkplaats.

Mijn model S heeft al een (gratis en ongevraagde) HW2.5>HW3 retrofit gehad toen ik de MCU2 upgrade liet doen, dan worden de kabelbomen naar je B-stijlen en rondom de computer ook al deels vervangen, alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt. Ja, het is een beste klus, maar als je dit aan de lopende band kan doen en de hardware in serieuze aantallen (honderdduizenden) kan laten produceren dan is het allemaal best goed te doen. Een mini-fabriek is niets meer dan een gehuurde hal met een stel bruggen of een lopende band erin. Ook niets bijzonders eigenlijk. Ze hebben iig in Tilburg zoiets gehad toen de model S/X nog zonder motor en accu werden verscheept om de invoerheffing te omzeilen.

Ik verwacht een prijs rond de 3K ex btw. 2K aan hardware, 1K aan arbeid ongeveer. Een beste som geld natuurlijk, maar ik denk dat je die direct alweer terugpakt in de restwaarde. Het grootste issue is denk ik voldoende AI4-chips regelen. TSMC en Samsung hebben nou niet echt veel ruimte in de orderboeken voor een paar honderdduizend tot enkele miljoenen chips op korte termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 23-04-2026 11:21 ]

All-electric.

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Stel de HW4 gaat erin en op termijn een nieuwe accu, hoe lang kan zo'n Tesla dan weer mee?

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:29:
Stel de HW4 gaat erin en op termijn een nieuwe accu, hoe lang kan zo'n Tesla dan weer mee?
Lastig te zeggen, maar er zijn genoeg verhalen van Tesla's die 300.000km+ op een accu doen. En als je een LFP accu hebt zou deze 500.000 tot 1.000.000 km moeten kunnen halen.

• RonJ
  • Nu online
Zolang je er wat geld in blijft steken heel lang. De accu is wel ongeveer het laatste dat je gemiddeld genomen zal vervangen. Denk eerder aan draagarmen, schokdempers, motorsteunen en dergelijke die dan aan vervanging toekomen.

All-electric.

• turkeyhakan
  • Nu online
Goede vraag wat mij betreft. Als Tesla daadwerkelijk een upgrade gaat aanbieden van HW3 naar HW4 én je hebt een nieuwe accu, dan zou je wat mij betreft nog heel lang kunnen doorrijden. Een elektromotor gaat niet zo snel stuk als het goed is. Dus naast regulier onderhoud (banden, remmen, draagarmen etc) zou het mee moeten vallen.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Deze al gezien toevallig? YouTube: Joesoef (48) rijdt 130.000 km per jaar in zijn Tesla Model 3: 'Kijke...

• HansRemmerswaal
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:37:
[...]

Goede vraag wat mij betreft. Als Tesla daadwerkelijk een upgrade gaat aanbieden van HW3 naar HW4 én je hebt een nieuwe accu, dan zou je wat mij betreft nog heel lang kunnen doorrijden. Een elektromotor gaat niet zo snel stuk als het goed is. Dus naast regulier onderhoud (banden, remmen, draagarmen etc) zou het mee moeten vallen.
Dus zou een upgrade van een paar duizend niet eens zo een slechte investering hoeven te zijn.

• turkeyhakan
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:42:
[...]

Dus zou een upgrade van een paar duizend niet eens zo een slechte investering hoeven te zijn.
Helemaal mee eens. Maar je weet het maar nooit met Tesla, eerst zien en dan geloven (voordat we met z'n allen weer duizenden euro's gaan uitgeven).

• RonJ
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:37:
[...]

Alleen de LDU's (Large Drive Units voor de S/X RWD of performance) hebben problemen met koelmiddel lekkages. Storingen bij de SDU's (Small DU) en model3/Y motoren zijn zéér zeldzaam.

All-electric.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:55
Maar eer dat mogelijk is allemaal…. Ben je weer een paar jaar verder denk ik.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• HansRemmerswaal
  • Nu online

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:21
Ik ben erg onder de indruk van FSD, en dat is meteen ook het manco. Je verveelt je kapot :P
Ik rij nu voornamelijk op EAP, dan heb je net wat meer "vrijheid" om van een beetje naar de omgeving te loeren, rijbaan wisselen gaat meestal goed en je hoeft tenminste geen gas bij te geven bij een rijbaanwissel.
Ik denk dat dat voor mij zelfs de meerprijs al waard is (zakelijke auto, dat scheelt natuurlijk een hoop).

• pdidi
  • Niet online
Advocaat van de duivel: Tesla heeft altijd alleen (loze) beloftes gemaakt over autonoom rijden (FSD Unsupervised). Zolang dit niet wordt toegestaan in de EU (ik denk dat dat nog wel jaren zal duren) zal dit voor Tesla geen reden zijn om HW3 -> AI4 upgrades uit te voeren. De enige reden om het wel te doen zou dan zijn om hier FSD Supervised te krijgen voor HW3, maar volgens mij is dat niet wat er ooit is beloofd. En dan zal v14Lite een veel goedkopere oplossing zijn voor Tesla (met evt een minimale interieur camera aanpassing voor DMS)

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 12:27 ]

• minetorpia
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:16:
Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot. En een nieuwe/extra camera + grotere housing voor bij de binnenspiegel voor diverse modellen. Dan is het verder een kwestie van nieuwe kabels trekken naar de voorschermen, spiegel, B-stijlen en evt. achterkant indien nodig en de cameramodules swappen. Niets dat de gemiddelde car audio shop niet al dagelijks doet in de werkplaats.

Mijn model S heeft al een (gratis en ongevraagde) HW2.5>HW3 retrofit gehad toen ik de MCU2 upgrade liet doen, dan worden de kabelbomen naar je B-stijlen en rondom de computer ook al deels vervangen, alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt. Ja, het is een beste klus, maar als je dit aan de lopende band kan doen en de hardware in serieuze aantallen (honderdduizenden) kan laten produceren dan is het allemaal best goed te doen. Een mini-fabriek is niets meer dan een gehuurde hal met een stel bruggen of een lopende band erin. Ook niets bijzonders eigenlijk. Ze hebben iig in Tilburg zoiets gehad toen de model S/X nog zonder motor en accu werden verscheept om de invoerheffing te omzeilen.

Ik verwacht een prijs rond de 3K ex btw. 2K aan hardware, 1K aan arbeid ongeveer. Een beste som geld natuurlijk, maar ik denk dat je die direct alweer terugpakt in de restwaarde. Het grootste issue is denk ik voldoende AI4-chips regelen. TSMC en Samsung hebben nou niet echt veel ruimte in de orderboeken voor een paar honderdduizend tot enkele miljoenen chips op korte termijn.
De HW2.5 > HW3 is een compleet ander verhaal. En wat je hier zegt: ‘alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt.’, zover ik weet is dit niet gebeurd bij hw 2.5 naar hw3, gezien daar vervanging van cameras niet nodig was. Weet je zeker dat dit bij jou gebeurd is?

Overigens: ‘ Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot.’ waar heb je dit vandaan? Zover ik weet klopt dit ook niet. Ik zou graag je bronnen zien.

• minetorpia
  • Nu online
Overigens: waarom zou Tesla moeite steken in een FSD 14 lite voor HW3 als die op korte termijn worden overgezet naar HW4. Alleen dat al moet een indicatie zijn dat het nog echt wel jaren gaat duren voordat de mini factories komen (als ze uberhaupt komen, ik verwacht van niet)

• pdidi
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:06:
Advocaat van de duivel: Tesla heeft altijd alleen (loze) beloftes gemaakt over autonoom rijden (FSD Unsupervised). Zolang dit niet wordt toegestaan in de EU (ik denk dat dat nog wel jaren zal duren) zal dit voor Tesla geen reden zijn om HW3 -> AI4 upgrades uit te voeren. De enige reden om het wel te doen zou dan zijn om hier FSD Supervised te krijgen voor HW3, maar volgens mij is dat niet wat er ooit is beloofd. En dan zal v14Lite een veel goedkopere oplossing zijn voor Tesla (met evt een minimale interieur camera aanpassing voor DMS)
Grappig, ik ben het niet met mezelf eens. Tesla heeft ook bij ons HW3 met FSD Capability verkocht. Ze hebben gisteren dus voor het eerst openlijk toegegeven dat HW3 nooit FSD capable kan worden, dus ook niet in de EU. Dus laat de HW swap maar komen

• turkeyhakan
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:02:
[...]

Grappig, ik ben het niet met mezelf eens. Tesla heeft ook bij ons HW3 met FSD Capability verkocht. Ze hebben gisteren dus voor het eerst openlijk toegegeven dat HW3 nooit FSD capable kan worden, dus ook niet in de EU. Dus laat de HW swap maar komen
_O- d:)b

• reservewiel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:21
Boost9898 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:30:
[...]

Lastig te zeggen, maar er zijn genoeg verhalen van Tesla's die 300.000km+ op een accu doen. En als je een LFP accu hebt zou deze 500.000 tot 1.000.000 km moeten kunnen halen.
Heb het uitgezocht toen ik op zoek was naar een nieuwe (2e hands) auto. Ze (NMC) zijn ontworpen voor 350k km en in de praktijk gaan ze vaak langer mee. Ik heb er één gekocht met 235k op de teller aangezien wij maar 10k per jaar rijden. Tesla BMS geeft nog 94% capaciteit aan, de externe test gaf 88%, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:22
Er gaan geruchten rond in Belgische Fora dat België Hw3 en Hw4 gelijk trekt voor goedkeuring en dat we hier eindelijk op 4 mei Fsd zou vrijgegeven worden. Heb wel geen officiële bronnen kunnen vinden helaas

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
Als we supervised FSD krijgen vind ik het al prima. Tegen de tijd dat unsupervised uit komt zijn we toch al weer een paar jaar verder schat ik zo in.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• turkeyhakan
  • Nu online
Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
Er gaan geruchten rond in Belgische Fora dat België Hw3 en Hw4 gelijk trekt voor goedkeuring en dat we hier eindelijk op 4 mei Fsd zou vrijgegeven worden. Heb wel geen officiële bronnen kunnen vinden helaas
Heb je een link waar je dit ziet?

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:25:
[...]

Heb je een link waar je dit ziet?
Dit lijkt me sterk, ik ben ook heel benieuwd.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste