Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
FSD op HW3 met de HW3 cabine camera gaat er niet komen voordat deze aangepast is. Dus er zal fysiek sowieso iets moeten veranderen in de auto. Gaat dit dan met een HW4 computer zijn of is de HW3 voldoende is dan nog even afwachten. Voordat dit logistiek en technisch geregeld is zijn we zo een half jaar tot een jaar verder gok ik. Verder zal FSD v14 lite dan moeten uitkomen, die vervolgens weer door de RDW bekeken moet worden, wat ook zeker weer maanden tijd kost.
Mijn conclusie: ik, en ik denk nagenoeg iedereen in NL, ga FSD niet meer meemaken op mijn M3 2019.
Hele verhaal:
customers who bought FSD on HW3 vehicles during today’s Q1 2026 Earnings Call:
“Unfortunately, HW3, I wish it were otherwise, but HW3 simply does not have the capability to achieve Unsupervised FSD. We did think at one point it would have that, but relative to HW4 — it has only 1/8th the memory bandwidth of HW4, and memory bandwidth is one of the key elements needed for Unsupervised FSD, and it's just generally a thing that's needed for Al. If you're doing an order aggressive transformer, memory bandwidth is the choke point.
For customers that have bought FSD, what we're offering is essentially a discounted trade-in for cars that have Al4 hardware, and we'll also be offering the ability to upgrade the car to replace the computer — you also need to replace the cameras, unfortunately, to go to HW4.
To do this efficiently, we're going to have to set up micro-factories or small factories in major metropolitan areas in order to do it efficiently.
I do think over time, it’s going to make sense for us to convert ALL HW3 cars to HW4 because that’s what enables them to enter the Robotaxi fleet and have Unsupervised FSD.”
[ Voor 55% gewijzigd door Damian op 23-04-2026 06:44 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Verder dus een retrofit of extra inruilkorting. Dat is mooi, ik hoop dat snel bekend wordt wat de concrete tijdlijn is.
Waarom niet? Ik heb bewust een tweehands M3 2019 met FSD gekocht, ik hoop dat die nog jaren mee zal gaan. Tenzij Tesla echt een verleidelijke inruilbonus gaat geven, wacht ik rustig op mijn upgrade. Maar wel kans dat dat 2027 wordt.Mijn conclusie: ik, en ik denk nagenoeg iedereen in NL, ga FSD niet meer meemaken op mijn M3 2019
[ Voor 38% gewijzigd door jhnddy op 23-04-2026 06:40 ]
Ok iets genuanceerder. Denk dat de batterijen er eerder mee uitscheiden dan dat FSD er is in NL op HW3. Beetje afhankelijk van hoeveel je er mee rijd natuurlijk.jhnddy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:34:
Als HW3 eigenaar ben ik in ieder geval blij dat er nu duidelijkheid is. Juni V14 lite, hopelijk is dat net zo veilig als V14 en gaat dat soepel langs de RDW.
Verder dus een retrofit of extra inruilkorting. Dat is mooi, ik hoop dat snel bekend wordt wat de concrete tijdlijn is.
[...]
Waarom niet? Ik heb bewust een tweehands M3 2019 met FSD gekocht, ik hoop dat die nog jaren mee zal gaan. Tenzij Tesla echt een verleidelijke inruilbonus gaat geven, wacht ik rustig op mijn upgrade. Maar wel kans dat dat 2027 wordt.
Verder denk ik dat je een te positieve tijdlijn aanhoudt. Denk eens verder hoeveel logistiek dit met zich mee gaat brengen. USA zal wel voorrang gaan krijgen in het hele verhaal. Dan nog ruimte, personeel en onderdelen hier in NL gaan vinden. Daarna moet de RDW er nog naar kijken, iets wat ook makkelijk een half jaar kan duren. Dan nog de discussie of je het zelf moet aangeschaft hebben of dat tweedehands auto met FSD ook op is.
Ik zie mogelijk veel beren op de weg maar zie het gewoon niet gebeuren in de eerste anderhalf tot 2 jaar.
[ Voor 24% gewijzigd door Damian op 23-04-2026 06:49 ]
Ik wilde het leasecontract van mijn HW3 M3 nog met een jaar verlengen, maar die gedachte is snel weer weg gegaan na het lezen van bovenstaande berichten.
Ik denk dat EU juist een groter kans heeft dan de US voor deze upgrade omdat hier op HW3 nog geen FSD supervised mogelijk is. Met deze upgrade kunnen meer FSD abonnementen worden verkocht in Europa. In de US zal iedereen die FSD wilde hebben dit waarschijnlijk al hebben…
[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-04-2026 07:16 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
Ik dacht juist van niet; ze hebben het specifiek over de robot taxi als argument voor deze upgrade. Die is er überhaupt niet buiten de USA.HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:14:
Zoals ik het lees kunnen HW3 met FSD in de toekomst kiezen tussen een inruilkorting of hardware upgrade. Voor HW3 zonder FSD zal zo’n upgrade waarschijnlijk kosten met zich meebrengen.
Ik denk dat EU juist een groter kans heeft dan de US voor deze upgrade omdat hier op HW3 nog geen FSD supervised mogelijk is. Met deze upgrade kunnen meer FSD abonnementen worden verkocht in Europa.
lasharor schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:16:
[...]
Ik dacht juist van niet; ze hebben het specifiek over de robot taxi als argument voor deze upgrade. Die is er überhaupt niet buiten de USA.
Dat is nog meer in de toekomst, pas na de upgrade voor HW3 met FSD.I do think over time, it’s going to make sense for us to convert ALL HW3 cars to HW4 because that’s what enables them to enter the Robotaxi fleet and have Unsupervised FSD.”
- In de US is de hardware upgrade van HW3->AI4 nodig om FSD Unsupervised te draaien. Voordat die versie er is gaat sowieso nog 1 jaar duren
- Voor de EU is de HW3->AI4 upgrade nodig om FSD Supervised te krijgen, omdat alleen HW4 is goedgekeurd. Dat zou al per direct kunnen
- Om HW3+v14Lite in EU te krijgen voor FSD Supervised zal er een nieuwe goedkeuring moeten plaatsvinden. Er werd gesteld: "V14-lite will be coming to HW3 vehicles soon, and will have all the V14 features that are on AI4, coming late June". De vraag is of dat ook voor de EU DMS geldt
EU DMS is afhankelijk van een camera upgrade vermoed ik zo.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:36:
Er lopen 3 dingen door elkaar.
- In de US is de hardware upgrade van HW3->AI4 nodig om FSD Unsupervised te draaien. Voordat die versie er is gaat sowieso nog 1 jaar duren
- Voor de EU is de HW3->AI4 upgrade nodig om FSD Supervised te krijgen, omdat alleen HW4 is goedgekeurd. Dat zou al per direct kunnen
- Om HW3+v14Lite in EU te krijgen voor FSD Supervised zal er een nieuwe goedkeuring moeten plaatsvinden. Er werd gesteld: "V14-lite will be coming to HW3 vehicles soon, and will have all the V14 features that are on AI4, coming late June". De vraag is of dat ook voor de EU DMS geldt
Vermoed ik ook, maar dan heeft Ashok zich wel versproken door te zeggen dat v14Lite "all the V14 features" zal krijgen. Dat impliceert ook DMSDamian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:41:
[...]
EU DMS is afhankelijk van een camera upgrade vermoed ik zo.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
De voorbumper camera zal er wel niet bijgeplaatst worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Caayn op 23-04-2026 09:08 ]
Ja, het is jammer dat er niet expliciet werd gevraagd hoe/of deze HW upgrade dan ook in de EU wordt gedaan. De vraag ging alleen over HW3 en FSD Unsupervised (waar ik al een beetje bang voor was)carpebios schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:04:
Dus wat zoethoudertjes, maar eigenlij weten we nog vrij weinig.
Volgens mij is dit de huidige status; correct me if I'm wrong:
- HW3 gaat nooit FSD Unsupervised krijgen (is ook nog niet beschikbaar voor HW4 in NL)
- HW3 gaat niet dezelfde FSD Supervised krijgen als HW4 (onmogelijk door hardware en processing)
- HW3 kan misschien FSD V14 Lite gaan krijgen (eind juni?)
- HW3 gaat zeer waarschijnlijk een retrofit kunnen krijgen naar HW4 (vermoedelijk zeer ingrijpend/prijzig)
- HW3 modellen krijgen misschien korting op inruil naar HW4
Wordt er nog onderscheid gemaakt tussen klanten met een HW3 model die FSD in het verleden al gekocht hebben, klanten met EAP en klanten met 'gewoon' een HW3 tesla hebben zonder aangeschafte softwareupgrades?
Als je er logisch naar kijkt, wat voor gigantische operatie dit zou moeten worden:
* Over de hele wereld ‘mini-fabrieken’ optuigen. Denk alleen al aan alles wat daarbij komt kijken: vergunningen, ontwerp, bouw, locaties regelen… Dat duurt jaren en kost bakken met geld.
* Nieuwe hardware ontwikkelen voor de Model 3, Y, X en S, want de standaard AI4 past niet zomaar.
* Een complete productielijn opzetten om die hardware te maken. Het gaat niet alleen om camera’s en computers; ook bekabeling, stroomvoorziening, alles is anders en niet compatibel.
* Vervolgens moet je die upgrades ook nog daadwerkelijk uitvoeren. De manuren alleen al zijn enorm.
* En binnen het hele bedrijf moeten mensen hierop worden gezet, maar die trek je niet zomaar uit een pot zoals je dat doet met augurken. Dit moet gedaan worden door ervaren medewerkers, precies de mensen die Tesla nodig heeft voor nieuwe, kritieke ontwikkelingen zoals robotaxi, unsupervised FSD en Optimus. Door hen op retrofit te zetten, haal je direct capaciteit weg bij de projecten die juist de toekomst van Tesla bepalen.
En dan ook nog: er is momenteel wereldwijd een groot tekort aan werkgeheugen, en volgens de verwachtingen blijft dat nog wel enkele jaren zo. Zelfs iets ‘simpels’ als het upgraden van het geheugen in oudere auto’s kost al honderden euro’s per stuk.
Ik durf er wel op te wedden dat er nooit zo’n mini-factory gaat komen.
Volgens mij is er gezegd dat de standaard AI4 er in komt (dus dezelfde camera’s, computer, bekabeling, stroomvoorziening). En om dat te kunnen doen werd gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly"minetorpia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:44:
Ik ben er eerlijk gezegd bang voor, zeker na die earnings call, dat die retrofit vooral valse hoop is.
Als je er logisch naar kijkt, wat voor gigantische operatie dit zou moeten worden:
* Over de hele wereld ‘mini-fabrieken’ optuigen. Denk alleen al aan alles wat daarbij komt kijken: vergunningen, ontwerp, bouw, locaties regelen… Dat duurt jaren en kost bakken met geld.
* Nieuwe hardware ontwikkelen voor de Model 3, Y, X en S, want de standaard AI4 past niet zomaar.
* Een complete productielijn opzetten om die hardware te maken. Het gaat niet alleen om camera’s en computers; ook bekabeling, stroomvoorziening, alles is anders en niet compatibel.
* Vervolgens moet je die upgrades ook nog daadwerkelijk uitvoeren. De manuren alleen al zijn enorm.
* En binnen het hele bedrijf moeten mensen hierop worden gezet, maar die trek je niet zomaar uit een pot zoals je dat doet met augurken. Dit moet gedaan worden door ervaren medewerkers, precies de mensen die Tesla nodig heeft voor nieuwe, kritieke ontwikkelingen zoals robotaxi, unsupervised FSD en Optimus. Door hen op retrofit te zetten, haal je direct capaciteit weg bij de projecten die juist de toekomst van Tesla bepalen.
En dan ook nog: er is momenteel wereldwijd een groot tekort aan werkgeheugen, en volgens de verwachtingen blijft dat nog wel enkele jaren zo. Zelfs iets ‘simpels’ als het upgraden van het geheugen in oudere auto’s kost al honderden euro’s per stuk.
Ik durf er wel op te wedden dat er nooit zo’n mini-factory gaat komen.
Y'24
1) Economisch gezien kunnen ze in de US hun Robotaxi fleet (FSD unsupervised) uitbreiden:
Dat betekent dus dat ze dit technisch mogelijk gaan maken wat op zich niet heel moeilijk is nl. een nieuw housing/case make die de connectors herpositioneert tussen HW3 en HW4 (ze gaan geen aparte MCU maken lijkt me), en alle camera’s+wiring vervangen. Zal wel een een 4-8-uur job zijn per auto gok ik zo voor de hardware+software+testen. Ik vermoed dat de bumpercamera hier geen onderdeel van zal zijn.
2) Het beschikbaar stellen voor de massa zal gebeuren onder de druk van class action suits.
FSD supervised is nu ter beschikking in de EU en ze geven expliciet aan dat enkel HW4 technisch mogelijk is (even de FSD lite buiten beschouwing laten, daar weten we nog niet of die goedkeuring gaat krijgen van de instanties, zal afhangen van DMS).
Het kost
a) minder geld om een upgrade te doen dan alle FSD eigenaren 7500 EUR terug te betalen, het voorstel dat ze nu in de earnings call op tafel hebben gelegd zal onvoldoende zijn
b) minder om het alsnog te doen vanwege boetes, die worden nu niet in de vergelijking meegenomen
c) als dit ter beschikking wordt gesteld, dan kan je het ook beschikbaar stellen voor niet-FSD eigenaren en de fleet uitbreiden en alsnog meer recurring revenue genereren (1 van de nieuwe targets van Elon Musk)
Dit onderschat je, het is niet even plug en play. De hele auto is hier letterlijk niet voor ontworpen. Voorbeeld: de HW4 computer heeft een 16 volt accu nodig, HW3 autos werken op een 12 volt accu. De hele auto moet zowat opnieuw bedacht worden/aangepast worden.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:54:
[...]
Volgens mij is er gezegd dat de standaard AI4 er in komt (dus dezelfde camera’s, computer, bekabeling, stroomvoorziening). En om dat te kunnen doen werd gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly"
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Dat is niet helemaal correct, er zijn ook HW3 auto's (2021 China Model 3's bijvoorbeeld) die al voorzien zijn van deze 16V (15,5V) accu's. Dus ook binnen de HW3 heb je veel variaties, waarbij het bij het ene model makkelijker zal zijn dan bij het andere model.minetorpia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:12:
[...]
Dit onderschat je, het is niet even plug en play. De hele auto is hier letterlijk niet voor ontworpen. Voorbeeld: de HW4 computer heeft een 16 volt accu nodig, HW3 autos werken op een 12 volt accu. De hele auto moet zowat opnieuw bedacht worden/aangepast worden.
Musk heeft zelf gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly". Bovendien moeten we Supervised en Unsupervised niet door elkaar halen.NRJ020 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:15:
Ik ben bang dat een retrofit van HW4 er nooit gaat komen. Dat FSD en unsupervised FSD niet lukt op HW3 moet toch al jaren bekend zijn bij Tesla lijkt mij.
[ Voor 27% gewijzigd door Boost9898 op 23-04-2026 10:24 ]
Het feit dat er binnen de gehele HW3 lijn ook nog weer variaties zijn, maakt het naar mijn inziens alleen maar nog een grotere operatie. Elke variatie vereist weer meer maatwerk.Boost9898 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:23:
[...]
Dat is niet helemaal correct, er zijn ook HW3 auto's (2021 China Model 3's bijvoorbeeld) die al voorzien zijn van deze 16V (15,5V) accu's. Dus ook binnen de HW3 heb je veel variaties, waarbij het bij het ene model makkelijker zal zijn dan bij het andere model.
[...]
Musk heeft zelf gezegd: "Tesla will set up conversion facilities in major cities to conduct the process, as it requires partial vehicle disassembly". Bovendien moeten we Supervised en Unsupervised niet door elkaar halen.
Ook de HW3 autos met 16V zouden alsnog helemaal overhoop moeten, alleen al voor de bekabeling en form factor die volledig anders is bij HW4 autos. Daarnaast zijn er nog allerlei andere praktische zaken zoals koeling, etc.
Daarnaast: zover ik weer is er nog nooit 1 hobbyist / youtuber, etc. die een HW3 auto heeft omgebouwd tot HW4. Dat moet toch al wel een beetje inzicht geven dat dit echt niet zomaar gedaan is?
Mijn model S heeft al een (gratis en ongevraagde) HW2.5>HW3 retrofit gehad toen ik de MCU2 upgrade liet doen, dan worden de kabelbomen naar je B-stijlen en rondom de computer ook al deels vervangen, alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt. Ja, het is een beste klus, maar als je dit aan de lopende band kan doen en de hardware in serieuze aantallen (honderdduizenden) kan laten produceren dan is het allemaal best goed te doen. Een mini-fabriek is niets meer dan een gehuurde hal met een stel bruggen of een lopende band erin. Ook niets bijzonders eigenlijk. Ze hebben iig in Tilburg zoiets gehad toen de model S/X nog zonder motor en accu werden verscheept om de invoerheffing te omzeilen.
Ik verwacht een prijs rond de 3K ex btw. 2K aan hardware, 1K aan arbeid ongeveer. Een beste som geld natuurlijk, maar ik denk dat je die direct alweer terugpakt in de restwaarde. Het grootste issue is denk ik voldoende AI4-chips regelen. TSMC en Samsung hebben nou niet echt veel ruimte in de orderboeken voor een paar honderdduizend tot enkele miljoenen chips op korte termijn.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 23-04-2026 11:21 ]
All-electric.
Lastig te zeggen, maar er zijn genoeg verhalen van Tesla's die 300.000km+ op een accu doen. En als je een LFP accu hebt zou deze 500.000 tot 1.000.000 km moeten kunnen halen.HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:29:
Stel de HW4 gaat erin en op termijn een nieuwe accu, hoe lang kan zo'n Tesla dan weer mee?
Zolang je er wat geld in blijft steken heel lang. De accu is wel ongeveer het laatste dat je gemiddeld genomen zal vervangen. Denk eerder aan draagarmen, schokdempers, motorsteunen en dergelijke die dan aan vervanging toekomen.HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:29:
Stel de HW4 gaat erin en op termijn een nieuwe accu, hoe lang kan zo'n Tesla dan weer mee?
All-electric.
Goede vraag wat mij betreft. Als Tesla daadwerkelijk een upgrade gaat aanbieden van HW3 naar HW4 én je hebt een nieuwe accu, dan zou je wat mij betreft nog heel lang kunnen doorrijden. Een elektromotor gaat niet zo snel stuk als het goed is. Dus naast regulier onderhoud (banden, remmen, draagarmen etc) zou het mee moeten vallen.HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:29:
Deze al gezien toevallig? YouTube: Joesoef (48) rijdt 130.000 km per jaar in zijn Tesla Model 3: 'Kijke...HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:29:
Dus zou een upgrade van een paar duizend niet eens zo een slechte investering hoeven te zijn.turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:37:
[...]
Goede vraag wat mij betreft. Als Tesla daadwerkelijk een upgrade gaat aanbieden van HW3 naar HW4 én je hebt een nieuwe accu, dan zou je wat mij betreft nog heel lang kunnen doorrijden. Een elektromotor gaat niet zo snel stuk als het goed is. Dus naast regulier onderhoud (banden, remmen, draagarmen etc) zou het mee moeten vallen.
Helemaal mee eens. Maar je weet het maar nooit met Tesla, eerst zien en dan geloven (voordat we met z'n allen weer duizenden euro's gaan uitgeven).HansRemmerswaal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:42:
[...]
Dus zou een upgrade van een paar duizend niet eens zo een slechte investering hoeven te zijn.
Alleen de LDU's (Large Drive Units voor de S/X RWD of performance) hebben problemen met koelmiddel lekkages. Storingen bij de SDU's (Small DU) en model3/Y motoren zijn zéér zeldzaam.turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:37:
[...]
Goede vraag wat mij betreft. Als Tesla daadwerkelijk een upgrade gaat aanbieden van HW3 naar HW4 én je hebt een nieuwe accu, dan zou je wat mij betreft nog heel lang kunnen doorrijden. Een elektromotor gaat niet zo snel stuk als het goed is. Dus naast regulier onderhoud (banden, remmen, draagarmen etc) zou het mee moeten vallen.
All-electric.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Duidelijk!stijnos1991 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:40:
[...]
Deze al gezien toevallig? YouTube: Joesoef (48) rijdt 130.000 km per jaar in zijn Tesla Model 3: 'Kijke...
Ik rij nu voornamelijk op EAP, dan heb je net wat meer "vrijheid" om van een beetje naar de omgeving te loeren, rijbaan wisselen gaat meestal goed en je hoeft tenminste geen gas bij te geven bij een rijbaanwissel.
Ik denk dat dat voor mij zelfs de meerprijs al waard is (zakelijke auto, dat scheelt natuurlijk een hoop).
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 12:27 ]
De HW2.5 > HW3 is een compleet ander verhaal. En wat je hier zegt: ‘alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt.’, zover ik weet is dit niet gebeurd bij hw 2.5 naar hw3, gezien daar vervanging van cameras niet nodig was. Weet je zeker dat dit bij jou gebeurd is?RonJ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:16:
Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot. En een nieuwe/extra camera + grotere housing voor bij de binnenspiegel voor diverse modellen. Dan is het verder een kwestie van nieuwe kabels trekken naar de voorschermen, spiegel, B-stijlen en evt. achterkant indien nodig en de cameramodules swappen. Niets dat de gemiddelde car audio shop niet al dagelijks doet in de werkplaats.
Mijn model S heeft al een (gratis en ongevraagde) HW2.5>HW3 retrofit gehad toen ik de MCU2 upgrade liet doen, dan worden de kabelbomen naar je B-stijlen en rondom de computer ook al deels vervangen, alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt. Ja, het is een beste klus, maar als je dit aan de lopende band kan doen en de hardware in serieuze aantallen (honderdduizenden) kan laten produceren dan is het allemaal best goed te doen. Een mini-fabriek is niets meer dan een gehuurde hal met een stel bruggen of een lopende band erin. Ook niets bijzonders eigenlijk. Ze hebben iig in Tilburg zoiets gehad toen de model S/X nog zonder motor en accu werden verscheept om de invoerheffing te omzeilen.
Ik verwacht een prijs rond de 3K ex btw. 2K aan hardware, 1K aan arbeid ongeveer. Een beste som geld natuurlijk, maar ik denk dat je die direct alweer terugpakt in de restwaarde. Het grootste issue is denk ik voldoende AI4-chips regelen. TSMC en Samsung hebben nou niet echt veel ruimte in de orderboeken voor een paar honderdduizend tot enkele miljoenen chips op korte termijn.
Overigens: ‘ Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot.’ waar heb je dit vandaan? Zover ik weet klopt dit ook niet. Ik zou graag je bronnen zien.
Grappig, ik ben het niet met mezelf eens. Tesla heeft ook bij ons HW3 met FSD Capability verkocht. Ze hebben gisteren dus voor het eerst openlijk toegegeven dat HW3 nooit FSD capable kan worden, dus ook niet in de EU. Dus laat de HW swap maar komenpdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:06:
Advocaat van de duivel: Tesla heeft altijd alleen (loze) beloftes gemaakt over autonoom rijden (FSD Unsupervised). Zolang dit niet wordt toegestaan in de EU (ik denk dat dat nog wel jaren zal duren) zal dit voor Tesla geen reden zijn om HW3 -> AI4 upgrades uit te voeren. De enige reden om het wel te doen zou dan zijn om hier FSD Supervised te krijgen voor HW3, maar volgens mij is dat niet wat er ooit is beloofd. En dan zal v14Lite een veel goedkopere oplossing zijn voor Tesla (met evt een minimale interieur camera aanpassing voor DMS)
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:02:
[...]
Grappig, ik ben het niet met mezelf eens. Tesla heeft ook bij ons HW3 met FSD Capability verkocht. Ze hebben gisteren dus voor het eerst openlijk toegegeven dat HW3 nooit FSD capable kan worden, dus ook niet in de EU. Dus laat de HW swap maar komen
Heb het uitgezocht toen ik op zoek was naar een nieuwe (2e hands) auto. Ze (NMC) zijn ontworpen voor 350k km en in de praktijk gaan ze vaak langer mee. Ik heb er één gekocht met 235k op de teller aangezien wij maar 10k per jaar rijden. Tesla BMS geeft nog 94% capaciteit aan, de externe test gaf 88%, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.Boost9898 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:30:
[...]
Lastig te zeggen, maar er zijn genoeg verhalen van Tesla's die 300.000km+ op een accu doen. En als je een LFP accu hebt zou deze 500.000 tot 1.000.000 km moeten kunnen halen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Heb je een link waar je dit ziet?Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
Er gaan geruchten rond in Belgische Fora dat België Hw3 en Hw4 gelijk trekt voor goedkeuring en dat we hier eindelijk op 4 mei Fsd zou vrijgegeven worden. Heb wel geen officiële bronnen kunnen vinden helaas
Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
Er gaan geruchten rond in Belgische Fora dat België Hw3 en Hw4 gelijk trekt voor goedkeuring en dat we hier eindelijk op 4 mei Fsd zou vrijgegeven worden. Heb wel geen officiële bronnen kunnen vinden helaas
Dit lijkt me sterk, ik ben ook heel benieuwd.
Het blijkt dat van die mannen die de code doorspitten het volgende hebben gevonden over de 4de mei in deze regelBoost9898 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:28:
[...]
[...]
Dit lijkt me sterk, ik ben ook heel benieuwd.
BE_DCAS_ACTIVATE_WINDOW
Zonder link I can't believe you :-)Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:38:
[...]
Het blijkt dat van die mannen die de code doorspitten het volgende hebben gevonden over de 4de mei in deze regel
BE_DCAS_ACTIVATE_WINDOW
Had ook graag concreter bewijs. We zullen moeten wachten. Ik neem t ook met een korreltje zout allemaal. In België zit je ook nog eens met de verschillende regio's en verschillende snelheden op de N wegen. Ben benieuwd hoe Tesla dat gaat aanpakkenArthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:38:
[...]
Het blijkt dat van die mannen die de code doorspitten het volgende hebben gevonden over de 4de mei in deze regel
BE_DCAS_ACTIVATE_WINDOW
De interieurpanelen langs de deur richting de B-pilaar en het paneel rondom de gordel zijn toen los geweest iig, duidelijk te zien aan de rubbers die niet al te netjes teruggeplaatst waren. 1 B-camera bleef toen daarna steeds beslaan en dat is daarna weer opgelost door een bezoek van mobile service. Ik meen dat de spatbord camera's ook vervangen zijn, maar nu twijfel ik. Volgende week komt mobile service toevallig weer langs voor het vervangen van een ruitensproeiermodule, dan zal ik het nog eens vragen aan die monteur.minetorpia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:54:
[...]
De HW2.5 > HW3 is een compleet ander verhaal. En wat je hier zegt: ‘alle zij- en frontcamera modules zijn dus al een keer geswapt.’, zover ik weet is dit niet gebeurd bij hw 2.5 naar hw3, gezien daar vervanging van cameras niet nodig was. Weet je zeker dat dit bij jou gebeurd is?
Ik meen dat dit alleen geldt voor bepaalde revisies van de S/X. Bij de model 3 is het sowieso alleen een computer swap, die had al de nieuwere camera's af-fabriek.
Kan het zo 1,2,3 niet meer vinden, maar er gingen ruim een jaar geleden foto's rond van een computermodule met HW4 prototype stickers met de aansluitingen aan de andere kant dan normaal. Hoe dan ook is dat makkelijk te doen voor Tesla met deze productieaantallen. Ofwel je maakt een specifieke module met de aansluitingen op een andere positie, of je maakt een verloopharnas en andere/aanvullende koelslangen zodat de posities van de standaard AI4 computer werken in oudere auto's. Ze zullen wel een calculatie maken wat uiteindelijk goedkoper is.Overigens: ‘ Er komt gewoon een specifiek board-design voor de retrofits. Daar zijn al prototypes van gespot.’ waar heb je dit vandaan? Zover ik weet klopt dit ook niet. Ik zou graag je bronnen zien.
All-electric.
Mijn 100D pack heb ik afgelopen najaar laten testen met een Aviloo apparaat. Daar kwam ook 90% SoH/SoC uit en 96% volgens het BMS. Dat na 8 jaar en 170kkm. Een oudere batterij uit de garantie blijft natuurlijk een risico, maar statistisch komt het gewoon weinig voor. EV Clinic zegt dat ook, je hebt veel meer kans op problemen met de motoren en boordladers dan de HV-accu (generiek voor EV's). Het percentage swaps is iig een stuk lager dan ICE blokken die vervangen worden bij dergelijke kilometerstanden. Bovendien zijn er inmiddels ook de nodige specialistische bedrijven die een accu kunnen repareren bij problemen.reservewiel schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:20:
[...]
Heb het uitgezocht toen ik op zoek was naar een nieuwe (2e hands) auto. Ze (NMC) zijn ontworpen voor 350k km en in de praktijk gaan ze vaak langer mee. Ik heb er één gekocht met 235k op de teller aangezien wij maar 10k per jaar rijden. Tesla BMS geeft nog 94% capaciteit aan, de externe test gaf 88%, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.
All-electric.
De typegoedkeuring van de RDW is exclusief voor HW4 (HW3 is niet eens naar gekeken). Bron: manager typegoedkeuring van de RDW.Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
Dus Belgie krijgt geen FSD voor HW3, tenzij de Belgische equivalent van de RDW zelf een typegoedkeuringstraject heeft doorlopen waarin ze HW3 hebben getest en goedgekeurd. Heel jammer voor HW3 bezitters zoals ik, maar vage valse hoop verhalen wordt ook niemand beter van.
Iedere auto fabrikant kan maar 1 goedkeuringsinstantie hebben in de EU (of ik moet de BEXIT hebben gemist)wian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:25:
[...]
De typegoedkeuring van de RDW is exclusief voor HW4 (HW3 is niet eens naar gekeken). Bron: manager typegoedkeuring van de RDW.
Dus Belgie krijgt geen FSD voor HW3, tenzij de Belgische equivalent van de RDW zelf een typegoedkeuringstraject heeft doorlopen waarin ze HW3 hebben getest en goedgekeurd. Heel jammer voor HW3 bezitters zoals ik, maar vage valse hoop verhalen wordt ook niemand beter van.
Apart dat zoiets hard gecodeerd is in de code.Arthurosb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:38:
[...]
BE_DCAS_ACTIVATE_WINDOW
Zoals ik zei ligt de bal bij Tesla nu.
Plannen lijkt mij lastig als de software er niet eens is.Damian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:16:
Ik heb in ieder geval even weer bij mijn bron lopen vissen bij de RDW en die geeft aan dat er nog geen plannen zijn om te gaan testen met HW3 of iets anders nieuws vanuit Tesla...
Maar ik ga mijn adem niet inhouden 😅
Je vergeet de motor(en), gaat/gaan echt niet eindeloos mee.RonJ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:35:
[...]
Zolang je er wat geld in blijft steken heel lang. De accu is wel ongeveer het laatste dat je gemiddeld genomen zal vervangen. Denk eerder aan draagarmen, schokdempers, motorsteunen en dergelijke die dan aan vervanging toekomen.
Kunnen wij ook vissen bij je bron 😎😎😎 ben wel heel benieuwd naar insight info… grapje natuurlijk, maar wel echt gaaf als je op zo’n project zitDamian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:16:
Ik heb in ieder geval even weer bij mijn bron lopen vissen bij de RDW en die geeft aan dat er nog geen plannen zijn om te gaan testen met HW3 of iets anders nieuws vanuit Tesla...
Natuurlijk zijn er geen plannen bij de RDW zolang Tesla geen verzoek indient.Damian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:16:
De keuring van de RDW van HW3 met FSD V14 zal niet zolang duren verwacht ik. De RDW is vooral geïnteresseerd in het DMS. Voor de HW4 FSD hebben ze maar 13000 test km gemaakt.
Dus ik blijf optimistisch voor FSD op mijn M3 uit 2019, tot het tegendeel bewezen is.
Ondertussen helpen de HW4 gebruikers van FSD met het trainen van de modellen op de Nederlandse wegen. En tevens helpen de HW4 gebruikers met het in de praktijk beter instellen van het DMS. Mogelijk zijn hierna de eisen daaraan minder strikt en past het dan beter op de interieurcamera van de HW3 auto's.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Het DMS is afhankelijk van de cabine camera en die is zoals meerdere malen aangegeven niet afdoende qua kijkhoek. Er zal dus sowieso een hardware wijziging moeten komen op de HW3 auto’s met verouderde camera (>2022 model Y’s met nieuwe camera uitgezonderd) anders gaat het feestje sowieso niet door.Henielma schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:42:
Zoals ik het lees is het vervangen van de HW3 nodig voor de unsupervised variant maar niet nodig voor de supervised V14 variant op HW3.
De keuring van de RDW van HW3 met FSD V14 zal niet zolang duren verwacht ik. De RDW is vooral geïnteresseerd in het DMS. Voor de HW4 FSD hebben ze maar 13000 test km gemaakt.
Dus ik blijf optimistisch voor FSD op mijn M3 uit 2019, tot het tegendeel bewezen is.
Ondertussen helpen de HW4 gebruikers van FSD met het trainen van de modellen op de Nederlandse wegen. En tevens helpen de HW4 gebruikers met het in de praktijk beter instellen van het DMS. Mogelijk zijn hierna de eisen daaraan minder strikt en past het dan beter op de interieurcamera van de HW3 auto's.
Ik weet dat die eisen aan het DMS nu erg strikt zijn waardoor een andere camera in de HW3 auto's nodig zou zijn. Maar zoals ik schrijf worden die mogelijk minder strikt door de ervaringen met HW4. En dan kan het misschien wel met de huidige HW3 interieur camera. Het zijn wat mitsen en maken maar het is niet onmogelijk naar mijn beeld. En anders een 2e interieur camera met IR verlichting die via 1 van de twee USB poorten gekoppeld wordt met de HW3. Denken in mogelijkheden, niet in blokkades.Damian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:57:
[...]
Het DMS is afhankelijk van de cabine camera en die is zoals meerdere malen aangegeven niet afdoende qua kijkhoek. Er zal dus sowieso een hardware wijziging moeten komen op de HW3 auto’s met verouderde camera (>2022 model Y’s met nieuwe camera uitgezonderd) anders gaat het feestje sowieso niet door.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ben ik de enige die deze zinsnede vooral interessant vindt?discounted trade-in
Als ze een beetje passend compenseren wil ik daar best over praten, mijn M3 is van maart 2019 dus ik sta inmiddels best open voor een verse auto, mits ze ook passend compenseren voor 7 jaar rente op de Funded Software Development. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat 10k extra inruilkorting en gratis FSD-transfer nog steeds netto goedkoper voor ze is dan een full retrofit van een 2019-auto, kost ze alleen wat meer marge op de nieuwe, maar echt niet tot het punt dat ze er verlies op maken - terwijl een retrofit de facto puur astronomische kosten oplevert.
Minder dan 10k zakken ze er maar in en mogen ze hem van onder tot boven herbouwen op hun kosten wat mij betreft, ik heb in 2019 al betaald, en de wettelijke rente op de feature alleen al is inmiddels bijna 5k.
[ Voor 10% gewijzigd door curry684 op 23-04-2026 20:09 ]
YouTube: Tesla HW3 Owners Rejoice! HW4 upgrade is coming!
Tesla model 3 2019 Long Range
Toen ik dit las dacht ik bij mezelf, goed punt. En dat zou kun... oh nee. Ze zijn al te diep in de Supervised marketing gegaan hiervoor. Zeker omdat ze dit in andere landen willen doordrukken, pakken ze Nederland als voorbeeld. Dit zorgt voor druk vanuit de klanten zelf. Kijk maar hoe X los gaat met petities etc. En omdat Supervised hier draait, hebben de HW3 klanten hier ook recht op. Die upgrade zou dus zo snel mogelijk uitgevoerd moeten worden. Daarnaast is elke dag dat ze hier mee wachten bad PR. De teller op HW3 Claim blijft ook doorlopen, en ik ben niet van plan om te stoppen zonder dat ze met een concreet plan en/of voorstel komen.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:06:
Advocaat van de duivel: Tesla heeft altijd alleen (loze) beloftes gemaakt over autonoom rijden (FSD Unsupervised). Zolang dit niet wordt toegestaan in de EU (ik denk dat dat nog wel jaren zal duren) zal dit voor Tesla geen reden zijn om HW3 -> AI4 upgrades uit te voeren. De enige reden om het wel te doen zou dan zijn om hier FSD Supervised te krijgen voor HW3, maar volgens mij is dat niet wat er ooit is beloofd. En dan zal v14Lite een veel goedkopere oplossing zijn voor Tesla (met evt een minimale interieur camera aanpassing voor DMS)
De 'black box' kan gewoonweg niet genoeg data uitspuwen om dat mogelijk te maken.
De enige optie (volgens Tesla) is een compleet HW4 systeem inbouwen (incl. vervangen van camera's).
Dat is een aardig klusje waar ze vooralsnog niet voldoende personeel voor hebben, tevens ligt de benodigde elektronica (+ camera's) niet zomaar voor het grijpen in het magazijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hoezo? FSD Supervised V12 draait op HW3 in de US als een zonnetje. Ik zou hier in NL voor nu meer dan tevreden zijn met Supervised. Als bijvoorbeeld een camera retrofit voldoende is inclusief iets als V14 lite, dan prima toch? Unsupervised gaat hier echt in de nabije toekomst niet komen, daar hebben we teveel stugge instanties en regeltjes voor, niet via de RDW en al helemaal niet via de EU dus we moeten het voorlopig doen met Supervised.Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:40:
Je kunt op basis van het HW3 systeem (incl. de camera's) geen FSD verwachten.
De 'black box' kan gewoonweg niet genoeg data uitspuwen om dat mogelijk te maken.
De enige optie (volgens Tesla) is een compleet HW4 systeem inbouwen (incl. vervangen van camera's).
Dat is een aardig klusje waar ze vooralsnog niet voldoende personeel voor hebben, tevens ligt de benodigde elektronica (+ camera's) niet zomaar voor het grijpen in het magazijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Damian op 23-04-2026 22:59 ]
Je moet wel aangeven of je het over supervised of unsupervised hebt. HW3 is prima in staat om supervised fsd te draaien. Voorwaarde hier in NL zou de juiste camera kunnen zijn voor het interieur. In de VS rijden volop HW3 Tesla's met supervised fsdYaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:40:
Je kunt op basis van het HW3 systeem (incl. de camera's) geen FSD verwachten.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dan de knaken - het kost geld en tijd om een camera fix te ontwikkelen en om opnieuw een traject in te gaan met de RDW. Geld en tijd die ook besteed kan worden aan de typegoedkeuring voor HW4.1 en HW5. Met HW3 gaat Tesla geen nieuwe auto's verkopen, met HW4.1 en HW5 wel.
We hopen het natuurlijk allemaal, ook de manager typegoedkeuring bij de RDW die zelf ook in een HW3 auto rijdt
[ Voor 9% gewijzigd door wian op 24-04-2026 10:34 . Reden: HW4.1 linkje ]
Unsupervised FSD gaat voorlopig niet hier, en ook niet in de VS komen tot dat Tesla de aansprakelijkheid zal accepteren voor FSD unsupervisedDamian schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:57:
[...]
Unsupervised gaat hier echt in de nabije toekomst niet komen, daar hebben we teveel stugge instanties en regeltjes voor, niet via de RDW en al helemaal niet via de EU dus we moeten het voorlopig doen met Supervised.
[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 24-04-2026 10:54 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het zou mij verbazen als het sneller dan 5 jaar zou zijn. Inmiddels zal het gros wel over zijn naar HW4 of 5 als de volgende auto weer een Tesla is.TeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:52:
[...]
Unsupervised FSD gaat voorlopig niet hier, en ook niet in de VS komen tot dat Tesla de aansprakelijkheid zal accepteren voor FSD unsupervised
In de US eind van het jaar/begin 2027 voor limited aantal early access mensen. Tesla heeft daar een eigen insurance voor. In de EU zal het vanwege regelgeving nog wel jaren gaan durenTeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:52:
[...]
Unsupervised FSD gaat voorlopig niet hier, en ook niet in de VS komen tot dat Tesla de aansprakelijkheid zal accepteren voor FSD unsupervised
Dat dus. Waarom nog tijd en moeite steken in HW3 als dat je tegenhoudt in innovatie naar nog geavanceerdere modellen?wian schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:15:
Technisch trekt HW3 het wel (bewijs met filmpje hier), niet zo goed als HW4, maar zou er persoonlijk heel blij mee zijn. Het probleem is regelgeving en geld. De RDW focussed met name op het Driver Monitoring Systeem. DMS moet ervoor zorgen dat de bestuurder altijd oplet. Vroege Tesla's hebben geen interieurcamera en de HW3 modellen met een interieurcamera hebben de bestuurder waarschijnlijk onvoldoende in beeld om aan de strenge eisen van de RDW te voldoen. Tesla moet dus eerst met een camera fix komen en daarna het traject in met de RDW om aan te tonen dat de fix aan de regels voldoet. Misschien is dit makkelijker na de ervaring opgedaan met HW4, of misschien moeilijker omdat er verschillende modellen zijn dus geen algemene typegoedkeuring voor alle HW3 auto's kan komen.
Dan de knaken - het kost geld en tijd om een camera fix te ontwikkelen en om opnieuw een traject in te gaan met de RDW. Geld en tijd die ook besteed kan worden aan de typegoedkeuring voor HW4.1 en HW5. Met HW3 gaat Tesla geen nieuwe auto's verkopen, met HW4.1 en HW5 wel.
We hopen het natuurlijk allemaal, ook de manager typegoedkeuring bij de RDW die zelf ook in een HW3 auto rijdt
Omdat iedereen lijkt te vergeten dat het een bedrijf is wat simpelweg geld wilt verdienen. Als er op die manier weer een miljoen oude auto's de mogelijkheid krijgen een subscription aan te schaffen van 99 eur per maand, dan is er toch best een aardige kans dat ze het werkend willen maken. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen er over een jaartje daadwerkelijk betalen voor een subscription in NL.Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]
Dat dus. Waarom nog tijd en moeite steken in HW3 als dat je tegenhoudt in innovatie naar nog geavanceerdere modellen?
Y'24
Omdat ze op het moment van verkoop hebben geroepen dat de auto's FSD capabele zijn, en mensen daar flink voor hebben bijbetaald. Daar moeten ze iets mee, of ze moeten het geld terugbetalen met het risico op extra kosten zoals wettelijke rente.Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]
Dat dus. Waarom nog tijd en moeite steken in HW3 als dat je tegenhoudt in innovatie naar nog geavanceerdere modellen?
Als ze dan ook nog extra kunnen verdienen aan extra FSD verkopen, is dat extra winst.
Ik denk dat het gros van de HW3 auto´s al op minimaal 100k km zitten, mensen investeren dan niet meer in auto´s maar doen alleen noodzakelijk onderhoud. Voor een auto met een restwaarde van 10-15k is dat logisch.RvV schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:53:
[...]
Omdat iedereen lijkt te vergeten dat het een bedrijf is wat simpelweg geld wilt verdienen. Als er op die manier weer een miljoen oude auto's de mogelijkheid krijgen een subscription aan te schaffen van 99 eur per maand, dan is er toch best een aardige kans dat ze het werkend willen maken. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen er over een jaartje daadwerkelijk betalen voor een subscription in NL.
Dus nee, ik denk niet dat er veel potentieel in zit.
Ze moeten er niets mee totdat er een gerechtelijke uitspraak ligt.jhnddy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:57:
[...]
Omdat ze op het moment van verkoop hebben geroepen dat de auto's FSD capabele zijn, en mensen daar flink voor hebben bijbetaald. Daar moeten ze iets mee, of ze moeten het geld terugbetalen met het risico op extra kosten zoals wettelijke rente.
Als ze het geld investeren in innovatie is er meer winst vermoed ik zomaar?Als ze dan ook nog extra kunnen verdienen aan extra FSD verkopen, is dat extra winst.
Sterker nog ze zeggen nu letterlijk dat er bij HW3 FSD Capability is waarop je een abo kan afsluiten. Dat het dan alleen supervised is, is nu wel duidelijk. Gezien de uitspraken van Elon, ergens rond eind juni beschikbaar (Dit is Elon time dus ergens eind dit jaar in de praktijk) dan geloof ik dat wel. Anders zou ze zelfs niet capability erbij mogen zettenjhnddy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:57:
[...]
Omdat ze op het moment van verkoop hebben geroepen dat de auto's FSD capabele zijn, en mensen daar flink voor hebben bijbetaald. Daar moeten ze iets mee, of ze moeten het geld terugbetalen met het risico op extra kosten zoals wettelijke rente.
Als ze dan ook nog extra kunnen verdienen aan extra FSD verkopen, is dat extra winst.
Helemaal mee eens. Laat maar komenBlasterxp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:18:
Supervised op hw3 lijkt mij al een uitstekende upgrade. Als v14 lite lijkt op hw3 fsd uit USA maken we een enorme stap vooruit; en klaagt niemand meer.
🌞🍃
Gezien de niet heel grote verschillen die ik verwacht bij supervised FSD tussen HW3 en HW4 zou ik zeggen laat maar zitten. Als je later toch unsupervised FSD wil dan zit je toch vast aan de €7500 ben ik bang. Hoe verder dat in de toekomst ligt des te minder animo ik zou hebben om dat nog uit te geven alleen voor U-FSD. Een nieuwere Tesla lonkt dan meer denk ik daar er buiten de computer meer zaken extra zijn zoals de ledstrip, ventilated stoelen, bumper camera, comfortabelere vering en sound proofing enzo.kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
Hoeveel zouden jullie voor een update over hebben? (Exclusief FSD licentie, die komt er dan nog bij). Ik denk dat mijn pijngrens bij € 5000 ligt ongeveer.
Zal toch niet zo zijn dat je nog een keer moet betalen voor iets wat al betaald is...kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
Hoeveel zouden jullie voor een update over hebben? (Exclusief FSD licentie, die komt er dan nog bij). Ik denk dat mijn pijngrens bij € 5000 ligt ongeveer.
Een aantal model Y hebben nu een inruilpremie van 3000, maar de prijzen van de model Y zijn net met 1000 omhoog gegaan. Dus netto 2000. Die extra inruilkorting moet daar dan bovenop komen.
Ik gok dat de hardware upgrade 2500 (?) gaat kosten voor Tesla. Dus die extra inruilkorting zal niet hoger worden?
Pak hem beet:kamerplant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:
1500 voor de computer,
250 voor de camera's,
250 voor overige rommel
1000 voor montage (stel dat het echt veel werk is)
3k totaal?
Y'24
Ik vind dit klinken als commerciële tarieven, Tesla mag hier zo goed als de kostprijs voor rekenen aangezien eigenaren met een HW3 uitvoering eigenlijk gewoon voorgelogen zijn. Het enige wat ik vraag als (late 2023) HW3 eigenaar is een upgrade naar FSD (Lite) Supervised en eventueel een zeer schappelijke betaalde upgrade naar HW4.RvV schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:16:
[...]
Pak hem beet:
1500 voor de computer,
250 voor de camera's,
250 voor overige rommel
1000 voor montage (stel dat het echt veel werk is)
3k totaal?
Applaus voor het initiatief. Ben ook ingeschreven. Alleen wat is dat met die Elon hoofden? Dit is nergens voor nodig. Ik zou het gewoon professioneel houden, dit kan alleen maar tegen je gaan werken imo..mischamartijn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:22:
[...]
Toen ik dit las dacht ik bij mezelf, goed punt. En dat zou kun... oh nee. Ze zijn al te diep in de Supervised marketing gegaan hiervoor. Zeker omdat ze dit in andere landen willen doordrukken, pakken ze Nederland als voorbeeld. Dit zorgt voor druk vanuit de klanten zelf. Kijk maar hoe X los gaat met petities etc. En omdat Supervised hier draait, hebben de HW3 klanten hier ook recht op. Die upgrade zou dus zo snel mogelijk uitgevoerd moeten worden. Daarnaast is elke dag dat ze hier mee wachten bad PR. De teller op HW3 Claim blijft ook doorlopen, en ik ben niet van plan om te stoppen zonder dat ze met een concreet plan en/of voorstel komen.
Elon zijn mega bonus package is gekoppeld aan een heel hoog aantal FSD gebruikers. Vanwege de maandelijkse inkomsten is FSD mogelijk maken op HW3 is direct in het belang van het bedrijf en van Elon zelf.Wolly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]
Tesla is prioritizing owners who already paid for the FSD software suite, but the hardware upgrades will eventually expand. Once the initial wave of purchased FSD conversions is complete, Tesla will likely offer the hardware upgrade as a paid option for the rest of the HW3 fleet, similar to how it handled older MCU upgrades. This will include owners who subscribe to FSD.
Given the massive amount of labor required to gut the interior, route new wiring, and install new cameras, owners should expect a steep fee for this out-of-pocket upgrade, likely landing somewhere in the $3,000 to $5,000 range.
Despite the sheer cost and logistical nightmare of retrofitting hundreds of thousands of cars, Musk emphasized that this effort is absolutely crucial for the company's long-term financial goals. By upgrading these older vehicles, Tesla can dramatically increase the number of compatible cars eligible to join the upcoming Robotaxi network, effectively turning an aging fleet into a revenue-generating asset and keeping existing owners happy.
https://www.notateslaapp....-unsupervised-fsd-for-hw3
@kamerplant nou gefeliciteerd, de verwachting is max 5k dollar :-)
Edit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 24-04-2026 16:01 ]
7.5k nu uitgeven om het later gratis te krijgen? Terwijl je later kunt retrofitten voor 5k? KnipEdit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 24-04-2026 20:48 . Reden: Mag iets minder op de man ]
5k is voor de hardware.winwiz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:15:
[...]
7.5k nu uitgeven om het later gratis te krijgen? Terwijl je later kunt retrofitten voor 5k?
Licentie is 7,5k extra.
[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 24-04-2026 22:51 . Reden: Quote aangepast nav moderatie ]
Nee dat zou ik eerder nog 15k bij leggen en dan een nieuwe HW4 Tesla kopen. (Ook dat ben ik zeker niet van plan)
Na de earnings call ben ik weer iets optimistischer over de kansen van FSD op HW3, ook al zal het echt nog wel even gaan duren.turkeyhakan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:59:
Paid Upgrades
Tesla is prioritizing owners who already paid for the FSD software suite, but the hardware upgrades will eventually expand. Once the initial wave of purchased FSD conversions is complete, Tesla will likely offer the hardware upgrade as a paid option for the rest of the HW3 fleet, similar to how it handled older MCU upgrades. This will include owners who subscribe to FSD.
Given the massive amount of labor required to gut the interior, route new wiring, and install new cameras, owners should expect a steep fee for this out-of-pocket upgrade, likely landing somewhere in the $3,000 to $5,000 range.
Despite the sheer cost and logistical nightmare of retrofitting hundreds of thousands of cars, Musk emphasized that this effort is absolutely crucial for the company's long-term financial goals. By upgrading these older vehicles, Tesla can dramatically increase the number of compatible cars eligible to join the upcoming Robotaxi network, effectively turning an aging fleet into a revenue-generating asset and keeping existing owners happy.
https://www.notateslaapp....-unsupervised-fsd-for-hw3
@kamerplant nou gefeliciteerd, de verwachting is max 5k dollar :-)
Edit: en als je nu snel voor 7,5k FSD koopt, weet je dan zeker dat je een gratis upgrade krijgt? Niets is zeker met Tesla natuurlijk...
Zou me niet verbazen dat ze het pas gaan omzetten als deel van de unsupervised rollout. En daar zijn we hier in NL voorlopig nog niet aan toe.