Ik vind dat FSD het hier geweldig doet! Kees wilt wat harder maar ik denk dat bijvoorbeeld op 19:00 21 km/h een prima snelheid is. Op 22:00 zie je ook een taxi-chauffeur op het fietsvak staan. Ik heb 8 jaar in Amsterdam gewoond en ik ben bijna twee keer dood geweest door complete idiote taxi-chauffeurs. Die veel te hard reden en aggressief zijn. Daarom is FSD ook zo goed in een stad, het is ergens ook wel psychologisch dat taxi-chauffeurs zo aggressief worden van het verkeer, dat komt door de neuro-biologie van onze hersenen.
Mocht iemand hier meer over weten dan kan je deze serie van Stanford bekijken (30 uur
Verder kan ik niet zoveel zeggen over dit filmpje omdat het natuurlijk een FSD filmpje is die je zelf moet kijken om het goed te zien, ik wil absoluut niet zomaar een linkdrop doen want ik weet dat dit niet wordt gewaardeerd.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Dit vergeten veel mensen wel. Nu helpt de benaming van Tesla hier niet bij, ik vind "Full Self Driving" echt een enorme misser voor wat dit systeem (op dit moment) kan.Sandyman538 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Het is een rij hulp systeem hè. Als je met een standaard cruise control (rij hulp systeem) op die linkerbaan rijdt en onder een rood kruis door gaat gaan we ons toch ook niet afvragen welke gek dit nu weer heeft goedgekeurd op de Nederlandse wegen? Ik heb het absoluut met je eens dat dit niet kan als het unsupervised is, maar zoals het nu gelanceerd is moet je gewoon zelf op blijven letten. Beetje gek om dan hiervoor steeds RDW voor gek te verklaren hoe ze dit hebben kunnen doen.
Dat maakt de techniek niet minder indrukwekkend natuurlijk.
Share and Enjoy!
Dit is weer aardig op de man, mocht het zo doorgaan dan ga ik gewoon niet meer op je reageren. Liever heb ik dat niet dus laten we proberen gewoon netjes met elkaar om te gaan. Ik ben best bereid tot een goede discussie maar dat werkt niet als we elkaars opmerkingen uit verband trekken. Dit geldt overigens ook voor mijzelf hoor - ik heb vast ook wel eens in dit topic te hard gereageerd.MartijnA3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:26:
[...]
En dit geldt dus andersom ook, maar dat wil je niet echt zien volgens mij.
Dat gezegd hebbende, je hebt mijn punt niet goed begrepen. Ik ben niet naïef. Ik weet dat FSD nog niet perfect is. Maar ik zie ook dat menselijke fouten (afleiding, vermoeidheid, overschatting van eigen kunnen) veel vaker tot ongelukken leiden. Daarom vind ik het zonde als we uit angst voor die ene fout meteen alles afschieten.
Mocht per 100.000 km Tesla FSD 1 ongeluk maken, dan heb ik nog liever dat tegenover de gemiddelde 4 ongelukken (niet dodelijk, dit is puur een schattig van verschillende cijfers) dat mensen rijden.
Ik vind het verder ook lastig om op je reactie te reageren, wat denk je dat ik wil? Misschien resumerend dan mijn stellingen:
1. FSD is veiliger dan een menselijke bestuurder (gemiddeld genomen)
2. Een goed afgestelde DMS is belangrijk, false positives terwijl mensen aan het opletten is gevaarlijker dan dat mensen even op FSD niet opletten. Immers als er veel false positives zijn dan zetten mensen FSD uit.
Vision Zero is vast ook iets wat jij wilt, ik wil zo veilig mogelijk verkeer, daarom rij ik defensief, probeer mijn meningen met argumenten te beantwoorden. Maar de snelheids beep dat je te hard rijdt in nieuwe auto's komt ook van de ETSC af, ben je het met me eens dat dit contra-productief is geweest omdat mensen nu juist de biep steeds uitzetten en daardoor afgeleid zijn? Juist in de woonwijken zetten mensen het vaak uit terwijl je daar wilt dat ze juist daar opletten.
. SWOV (beste bron)
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is dé autoriteit in Nederland op dit gebied.
Verkeersdoden in Nederland (meest recente factsheet):
→ https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland
Risico in het verkeer (oudere maar nog steeds goede factsheet met cijfers per miljard km):
→ https://knmv.nl/wp-conten...8/01/Factsheet_Risico.pdf
2. CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)
Officiële statistieken over verkeersdoden:
→ https://www.cbs.nl/nl-nl/...-komen-om-in-het-verkeer-
Nieuwsbericht over 2025 (759 doden):
→ https://www.cbs.nl/en-gb/...ad-traffic-deaths-in-2025
3. BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland)
Dit is de politie-database met geregistreerde ongevallen. SWOV gebruikt deze data vaak.
Via SWOV of Rijkswaterstaat te raadplegen (niet altijd openbaar in detail).
4. Overige goede bronnen
ETSC PIN Report (Europees, maar met Nederlandse data):
→ https://etsc.eu/wp-conten...PIN-Report-DIGITAL-V2.pdf
KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) – soms rapporten over risico per km.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik denk dat je bedoelt: De mens met FSD Supervised rijdt veiliger dan de mens zonder FSD SupervisedEcological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:44:
[...]
1. FSD is veiliger dan een menselijke bestuurder (gemiddeld genomen)
Ik vermoed dat FSD supervised rijders in het algemeen al voorzichtige rijders zijn. Een hardrijder zal geen FSD abo aanschaffen. Die rept over zelfstandig rijden ofzopdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat je bedoelt: De mens met FSD Supervised rijdt veiliger dan de mens zonder FSD Supervised
Zal het veiliger zijn? Jazeker maar in acht neming met de kenmerken van de groep FSD rijders.
Als FSD nog een beetje volwassener wordt, zal dat net zo gaan denk ik. Zal ook wel een paar jaar duren. BEV's duren ook al 15 jaar.
https://www.reuters.com/b...Anthem&utm_source=twitter
Een data analist bij Tesla kan een hele hoop conclusies trekken. Die onderliggende data is een goudmijn voor de RDW, EU maar ook voor concurrenten. Daarom zou het mooi zijn als de RDW als onafhankelijke overheidsinstelling daar volledig toegang tot heeft gekregen, maar dat zal wschl met de nodige geheimhoudingsverklaringen gaan. Binnen de UNECE is het gebrek aan deze data de reden geweest dat dit soort Level 2++ systemen niet worden goedgekeurd (kip ei)lighting_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Ik vermoed dat FSD supervised rijders in het algemeen al voorzichtige rijders zijn. Een hardrijder zal geen FSD abo aanschaffen. Die rept over zelfstandig rijden ofzo
Zal het veiliger zijn? Jazeker maar in acht neming met de kenmerken van de groep FSD rijders.
Mensen die reppen over zelfstandig rijden, rijden over het algemeen geen EVs (wat botsautotjes > kermis, je kent ze wel) en geen automaatlighting_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Ik vermoed dat FSD supervised rijders in het algemeen al voorzichtige rijders zijn. Een hardrijder zal geen FSD abo aanschaffen. Die rept over zelfstandig rijden ofzo
En hoe veel procent van de bevolking is dat?Odie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Mensen die reppen over zelfstandig rijden, rijden over het algemeen geen EVs (wat botsautotjes > kermis, je kent ze wel) en geen automaat
Het grote deel van de bevolking heeft gewoon angst voor elke verandering.
Van ICE naar BEV was dan al een stapje, maar eigenlijk betekent dat niet veel voor de meesten.
Ik ben vooral benieuwd hoe veel mensen nu echt elke maand 100€ gaan neer leggen... Voorlopig gaan dat geen enorme aantallen zijn omdat er simpelweg geen enorme aantallen HW4 auto's rond rijden die in privébezit zijn, of eigendom van een 'eigen' bedrijf.
Ik denk niet dat er veel leaserijders die 100€ van hun bedrijf gaan krijgen of zelf gaan betalen voor die functies, als ze het al geactiveerd krijgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
leaserijder hier... wat bedoel je met "als ze het al geactiveerd krijgen?" Oprechte vraag.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:46:
[...]
Ik denk niet dat er veel leaserijders die 100€ van hun bedrijf gaan krijgen of zelf gaan betalen voor die functies, als ze het al geactiveerd krijgen.
Ik overweeg om na de proefmaand toch te verlengen. Ondanks alle mitsen en maren vind ik het voor een groot deel relaxter rijden. Ben uiteraard ook geïnteresseerd hoe het zich verder ontwikkelt...
Ik kan het artikel gewoon lezen. Weet niet of het mag, maar hier de tekstkarel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:26:
Ben wel benieuwd naar dit artikel maar Reuters is tegenwoordig ook betaald 🤬 kan iemand het leesbaar maken?
https://www.reuters.com/b...Anthem&utm_source=twitter
Exclusive: Tesla faces EU skepticism over automated-driving tech, records show
Summary
- EU regulators voice safety concerns over FSD, including speeding and performance on icy roads
- Officials frustrated by Tesla's strategy of encouraging owners to pressure regulators
- Dutch will present case for FSD to EU-wide committee this week
May 5 (Reuters) - Tesla (TSLA.O), CEO Elon Musk has projected confidence that the European Union will soon green-light the carmaker's "Full Self-Driving" (FSD) system, but emails from some European regulators show marked skepticism toward the technology and its stated safety benefits.
Tesla's "FSD (Supervised)" technology got the nod from Dutch road regulator RDW in April. RDW is now seeking EU approval for FSD, with a key committee hearing scheduled for Tuesday.
"We expect to be approved in a lot of other countries," Musk told analysts on an April 22 conference call, adding that Tesla would then seek approval for driverless robotaxis in Europe.
Tesla has a lot riding on FSD approval in Europe, where it is trying to regain market share it has lost over the last two years. The EV maker charges a monthly subscription for FSD, which can drive itself under certain circumstances but requires the driver to be fully attentive at all times.
But in previously unreported email correspondence, regulators in the Netherlands, Sweden, Finland, Denmark and Norway - who could prove critical to Musk's approval push - have raised a number of concerns over the technology.
Those include the system's tendency to speed, whether it is safe to use on icy roads and drivers' ability to circumvent features designed to prevent cell-phone use, according to the emails, which were seen by Reuters through public records requests.
They also expressed frustration with Tesla's strategy of publicly encouraging vehicle owners to pressure regulators to approve FSD.
The EU committee will hear on Tuesday from Dutch officials about why they approved Tesla's FSD and why other EU member states should follow suit.
Tesla did not respond to requests for comment.
For FSD to be approved, committee members representing 55% of EU member states and 65% of the bloc's population must vote "yes." There is no vote scheduled on FSD this week. The next committee meetings are expected in July and October.
REGULATORS AWAIT DOCUMENTATION
The emails reviewed by Reuters showed a Tesla policy manager lobbying Swedish authorities to approve FSD just four days after the Netherlands announced its decision on April 10, before regulators had reviewed any documentation on the technology.
Tesla also approached Estonia and Finland and asked the countries to recognize the Dutch approval, the countries said and the emails showed.
Regulators for Sweden, Finland and Estonia told Reuters they would review the material presented at Tuesday's committee meeting before making any decisions.
Some Wall Street analysts have projected a widespread rollout of FSD across Europe within months. Tesla has said FSD approval in Europe is crucial to increasing sales in the region, which fell 27% in 2025 amid protests over Musk’s political activities.
In a confidential presentation included in the correspondence with regulators, Tesla said it expected “EU-wide” approval in the second or third quarter of this year.
Michael Ashley Schulman, a partner at Cerity Partners, which manages investments in Tesla, said European approval of FSD could boost profit and help fend off competition from Chinese automakers.
SPEEDING, ICY ROADS A CONCERN
Hans Nordin, a Swedish Transport Agency investigator, wrote in an April 15 email that he was “quite surprised" to learn Tesla allowed FSD to speed, and said that should not be permitted.
Jukka Juhola, an official in Finland’s transportation agency, wrote to other regulators in January questioning Tesla’s demos of FSD in wintry conditions.
“Are they really introducing a system that allows hands-free driving also on icy 80 km/h roads?” Juhola asked. The Nordic regulators also questioned how the system would handle moose on the roads.
Regulators also discussed whether Tesla’s “Full Self-Driving (Supervised)” branding could mislead drivers into thinking the car drives itself.
Nordin, the Swedish Transport Agency investigator, asked in a January email whether the name “risks giving consumers a misleading impression" of FSD's abilities.
Some regulators were also complimentary of the software. A Danish regulator, Frank Schack Rasmussen, said in an October email that the vehicles "did perform very well in the complex traffic" of rush hour in Copenhagen. A Dutch regulator recounted how well the system performed around the Arc de Triomphe in Paris.
Anders Eriksson, a Swedish Transport Agency investigator, told Reuters that the country is "generally positive" on automated driving technology, as long as it follows regulations.
TESLA ENTHUSIASTS PUSH APPROVAL
Regulators also discussed being inundated with emails from Tesla enthusiasts pushing for approval.
Musk has long criticized European regulators for what he calls unnecessary delays.
During Tesla’s November annual shareholder meeting, Musk said, “we obviously need to get it approved in Europe," and encouraged customers to pressure regulators.
Tesla owners obliged. One Norwegian Tesla owner wrote that denying FSD approval could "lead to the loss of lives that would have been saved with this technology.”
Days after Musk’s speech, Stein-Helge Mundal of the Norwegian Public Roads Administration wrote that regulators “will need to use a lot of effort to answer misled consumers.”
Ivan Komusanac, Tesla’s EU Policy and Business Development manager, apologized to Mundal, noting that regulators elsewhere had also complained.
“Such emails are usually not helpful for the approval process,” Komusanac wrote.
Dutch regulators have not released any research or data that explained their approval of FSD.
“We say: Trust us on this, we tested it extensively,” RDW General Manager Bernd van Nieuwenhoven told Reuters last month.
Ik heb een Y in lease via Arval. Heb de premium connectivity ook maar na x mails en belletjes geactiveerd gekregen nadat ik beloofde dat zelf te betalen. Ik kan niet aan het menu voor 'software upgrades' omdat niet blijkbaar niet de eigenaar ben.Empie69 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:52:
[...]
leaserijder hier... wat bedoel je met "als ze het al geactiveerd krijgen?" Oprechte vraag.
Ik overweeg om na de proefmaand toch te verlengen. Ondanks alle mitsen en maren vind ik het voor een groot deel relaxter rijden. Ben uiteraard ook geïnteresseerd hoe het zich verder ontwikkelt...
Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
In FSD data zit niet al je antwoorden.pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Een data analist bij Tesla kan een hele hoop conclusies trekken. Die onderliggende data is een goudmijn voor de RDW, EU maar ook voor concurrenten. Daarom zou het mooi zijn als de RDW als onafhankelijke overheidsinstelling daar volledig toegang tot heeft gekregen, maar dat zal wschl met de nodige geheimhoudingsverklaringen gaan. Binnen de UNECE is het gebrek aan deze data de reden geweest dat dit soort Level 2++ systemen niet worden goedgekeurd (kip ei)
Het zegt niks over de kenmerken van fsd groep.
Dan zou je bijvoorbeeld het rijgedrag voor fsd moeten monitoren. Dat is mijn argument.
Ik heb het ook niet over FSD data, maar alle Tesla data. Zij kunnen bv zien hoe vaak iemand hoeveel te hard rijdt en dat koppelen aan of die persoon FSD heeft of niet. Tesla kan zo heel gedetailleerde groepsprofielen maken en kijken welke daarvan FSD hebbenlighting_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:06:
[...]
In FSD data zit niet al je antwoorden.
Het zegt niks over de kenmerken van fsd groep.
Dan zou je bijvoorbeeld het rijgedrag voor fsd moeten monitoren. Dat is mijn argument.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 05-05-2026 13:12 ]
Ha -pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat je bedoelt: De mens met FSD Supervised rijdt veiliger dan de mens zonder FSD Supervised
1. Het is mijn (controversiele) mening dat zelfs met alle fouten die de versie van FSD die nu in Nederland is uitgerold maakt dat het een "veiligere" (lees niet: betere) bestuurder dan de gemiddelde bestuurder in Nederland die opgefokt is, afgeleid is, geen afstand houdt, asociaal is. Er zijn vast betere bestuurders in NL dan FSD nu, maar gemiddeld gezien is dit mijn mening. Ik heb aardig lang voor Albert Bezorgservice gewerkt in mijn studententijd en ik heb genoeg gezien, sterker nog het is ook onveiliger geworden door alle afleiding en cultuursveranderingen. Vroeger had je dit filmpje op de TV, maar veiligheid is iets waar de gemiddelde Nederland niet meer aan denkt. Maar ik ben me terdege van bewust dat dit niet nu is te bewijzen, en dat onderzoek dit moet gaan uitwijzen. Wat ik wel weet is dat Waymo in de VS 90% minder claims doet en dat Lemonade de verzekeraar nu 50% korting geeft op aan auto-mobilisten die veel op FSD rijden. Ik werk samen met Swiss Re en die zeggen dit niet zomaar. https://aimagazine.com/ar...vers-swiss-re-study-finds & https://www.lemonade.com/fsd
2. Dit gezegd hebbende sFSD is (mede voor de beeldvorming van het publiek dat niet zo ingelezen is de beste manier in NL op dit moment. Maar wat ik denk, is dat een iets minder streng afgestelde sFSD beter is voor de verkeersveiligheid, wat dit precies technisch betekend kan ik niet zeggen zonder data. Maar ik denk wel dat Tesla dit beter kan bedenken dan de RDW. Tesla heeft ook geen belang bij ongelukken op FSD. Dit wordt nog wel eens vergeten.
Je ziet dat met de vergrijzing sFSD en op termijn FSD ook heel erg kan helpen mensen mobiel te houden. Helemaal gecombineerd met robotaxi (of andere smaken als Waymo).
Sterker nog vandaag zag ik een auto rijden waarvan ik weet dat die paar maanden geleden een dodelijk ongeluk had veroorzaakt hier in de buurt waar een 80 jarige man per ongeluk het gaspedaal had ingetrapt in plaats van de rem, met een 40 jarige als slachtoffer op de fiets die het helaas niet had overleefd. Dit is ook de realiteit welke mensen vaak vergeten omdat de status quo “normaal” is.
/f/image/zBjbVtIH1wQoMsQASYmJvtg2.png?f=fotoalbum_large)
Ik moest een beetje proesten over deze quote in het Reuters artikel, wat is filosofisch het verschil dat FSD te hard rijdt of een mens? Ik wil liever dat de mensen die al te hard rijden toch FSD kiezen omdat die veiliger is. Dit is niet om speeding goed te praten maar dit was wel een heel ivoren toren opmerking.
Dit is echt een erg interessante en ook wel diep vraagstuk.
Tsja, ik twijfel ook wat ze wel en niet getest hebben hoor..Marve79 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:01:
[...]
Bizar, je zou toch denken dat ze dit op z'n minst wel hebben getest.
Ik rij voor mijn werk van Amersfoort naar Aalsmeer (A1-> A9). Van de 4 keer dat ik daar met FSD rij, heeft ie 3 keer de afrit naar de A9 gemist en gaat ie verder op de A1 richting A10 terwijl de navigatie op de A9 wil.
laatste keer was gewoon .. de uitvoegstroken was nog maar 800 meter.. de auto reed nog op de middelste van de 3 banen richting de A10 en besloot nog gewoon te gaan inhalen. Terwijl rechts echt wel ruimte was. Linksaf op rotondes met wegafscheiding vind ie helemaal lastig, dan gaat ie halverwege de rotonde ineens proberen om naar de binnenste baan te komen , maar 0,5 seconde later toch niet. dan rij je over de rijbaanafscheiding heen
SSSSSST!pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:06:
Wat me nu pas opvalt: als FSD aan staat krijg je die ISA piepjes niet als je te hard rijdt
Ik kreeg ze toch al niet, dankzij mijn S3XY commander haha, dus het was me nog niet opgevallen.
Het zijn er hoogstwaarschijnlijk véél minder, FSD is voornamelijk interessant voor de kilometervreters. Dus laten we even zeggen voor de mensen die 2000 kilometer of meer per maand afleggen, dan heb je het over 5k Tesla's.pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:13:
[...]
Als er daadwerkelijk al 44k Tesla's rondrijden met FSD dan is 10 miljoen km in 28 dagen wel erg weinig. Dat zou nog geen 10 km per dag per Tesla zijn. Eerder schatte ik al 11 miljoen km op basis van 50% na 15 dagen. Persoonlijk denk ik dat er niet meer dan 20k FSD Tesla's nu rondrijden
Bij de Coentunnel gaat dit ook bijna altijd fout. In de tunnel 1 rijbaan afgesloten met rood kruis, de Tesla wil daar vrolijk gaan inhalen. Heb het zeker al 5x meegemaakt dat ik moest corrigeren voor rode kruizen.Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Heb ook het idee dat ie gewoonlijk er wel rekening mee houdt, ook met pijlen van een baan die eraf gaat enzo
Speeding is het te hard rijden van de toegestane snelheid, dat mag niet.Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:52:
[Video: She Said No at First… But Then She Drove Tesla FSD]
Deze video vind ik ook erg leuk om door te sturen naar de wat vrouwelijke of oudere mensen om je heen.
Je ziet dat met de vergrijzing sFSD en op termijn FSD ook heel erg kan helpen mensen mobiel te houden. Helemaal gecombineerd met robotaxi (of andere smaken als Waymo).
Sterker nog vandaag zag ik een auto rijden waarvan ik weet dat die paar maanden geleden een dodelijk ongeluk had veroorzaakt hier in de buurt waar een 80 jarige man per ongeluk het gaspedaal had ingetrapt in plaats van de rem, met een 40 jarige als slachtoffer op de fiets die het helaas niet had overleefd. Dit is ook de realiteit welke mensen vaak vergeten omdat de status quo “normaal” is.
[Afbeelding]
Ik moest een beetje proesten over deze quote in het Reuters artikel, wat is filosofisch het verschil dat FSD te hard rijdt of een mens? Ik wil liever dat de mensen die al te hard rijden toch FSD kiezen omdat die veiliger is. Dit is niet om speeding goed te praten maar dit was wel een heel ivoren toren opmerking.
De Tesla staat wel toe dat je harder rijdt dan de snelheid die het DENKT dat daar geldt, dat is een significant verschil. FSD kan borden missen... Dus is het aan de mens om te zorgen dat je niet harder gaat dan mag.
Maar, dit is wel weer zo'n dossier waarvan ik denk: hoe gaat Robotaxi dit oplossen? Een gemist bord en het ding blijft rustig 50 km/h rijden omdat het een einde beperkingen bord heeft gemist op de snelweg?
Daarvoor is het contextuele verhaal toch? Als de rest van de wereld wel 70-80-90-100 gaat rijden lijkt 50 wellicht onverstandig.Odie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Maar, dit is wel weer zo'n dossier waarvan ik denk: hoe gaat Robotaxi dit oplossen? Een gemist bord en het ding blijft rustig 50 km/h rijden omdat het een einde beperkingen bord heeft gemist op de snelweg?
Ah dat heb ik toevallig vandaag gehoord - Robotaxi zal eerst geo mapped zijn, dit is ook logisch want in de grote steden is de meeste omzet te behalen. Dan als over 5 jaar de techniek beter is het waarschijnlijk een non issue meer.Odie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Speeding is het te hard rijden van de toegestane snelheid, dat mag niet.
De Tesla staat wel toe dat je harder rijdt dan de snelheid die het DENKT dat daar geldt, dat is een significant verschil. FSD kan borden missen... Dus is het aan de mens om te zorgen dat je niet harder gaat dan mag.
Daarnaast is denk ik ook wat meer dynamisch beter. Bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam net zoals in Stockholm met vision zero max 15 km/h.
Er is ook bijscholing vereist van de urban planners waarbij ook borden beter geplaatst moeten worden.
Das waar en daarom heb ik die ook aanstaan en truth be told: ik merk dat verschil idd wel. Maar dat kan er dus wel toe leiden dat je te hard rijdt (namelijk: matrix zegt 50 en de hele snelweg rijdt nog dik 70+). Maar goed, de opmerking van die Zweedse meneer is dus geveinsde verbazing, hij weet ook wel waarom FSD dit toestaat.Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:14:
[...]
Daarvoor is het contextuele verhaal toch? Als de rest van de wereld wel 70-80-90-100 gaat rijden lijkt 50 wellicht onverstandig.
De vraag wordt dan wel, wat is gevaarlijker, blindelings wet volgen of meestromen. Moeilijk om daar in grensgevallen een juiste afweging in te maken.Odie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:18:
[...]
Das waar en daarom heb ik die ook aanstaan en truth be told: ik merk dat verschil idd wel. Maar dat kan er dus wel toe leiden dat je te hard rijdt (namelijk: matrix zegt 50 en de hele snelweg rijdt nog dik 70+). Maar goed, de opmerking van die Zweedse meneer is dus geveinsde verbazing, hij weet ook wel waarom FSD dit toestaat.
Ik merk op de snelweg dat ik regelmatig eerder gas terugneem dan de rest van de wereld, niet abrupt, maar geleidelijk, omdat ik al gezien heb dat het stilstaat. Dat is in the moment wellicht "onverstandig" te noemen, maar 10 seconden later erg verstandig omdat er dan altijd mensen in noodstop
Je draait de zaak wat om hé.Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:15:
[...]
Er is ook bijscholing vereist van de urban planners waarbij ook borden beter geplaatst moeten worden.
FSD moet kunnen wat een mens kan, en dus ook correct rijden als er een bord ontbreekt.
Ik zou eigenlijk verwachten dat FSD de borden gewoon kent en af en toe controleert.
Maar de navi zou toch van elke straat moeten weten of die dood loopt, welke de rijrichting is en wat de snelheid is.
/f/image/Ssn3pUWWTkRUzaw68M7Mxx0C.png?f=fotoalbum_large)
Bron
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 05-05-2026 15:10 ]
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen!Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Je draait de zaak wat om hé.
FSD moet kunnen wat een mens kan, en dus ook correct rijden als er een bord ontbreekt.
Ik zou eigenlijk verwachten dat FSD de borden gewoon kent en af en toe controleert.
Maar de navi zou toch van elke straat moeten weten of die dood loopt, welke de rijrichting is en wat de snelheid is.
Computers en menselijke breinen werken niet helemaal hetzelfde. Ik sta erachter wat ik heb gezegd, het is niet zo dat ze het moeten aanpassen voor FSD, maar autonome auto's in het algemeen. Dit is de toekomst en het is goed om daar rekening mee te houden naar mijn mening. Plaatsing kan hierbij helpen, dit zou goed zijn om op Europees of zelfs UNECE niveau. Je kan beter nu beginnen. Er zijn echt wel manieren waarop b.v. rode kruizen beter leesbaar zijn voor compuiters, in my humble opinion
Jeetje wat leuk!!pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
Dit ziet er goed uit voor de Vlamingen. Volgens de Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport:
[Afbeelding]
O dat is dan inderdaad anders dan bij mij. Leasemaatschappij is Athlon. Ik kon Premium Connectivity en FSD gewoon zelf activeren (en betalen) via de Tesla app.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:58:
[...]
Ik heb een Y in lease via Arval. Heb de premium connectivity ook maar na x mails en belletjes geactiveerd gekregen nadat ik beloofde dat zelf te betalen. Ik kan niet aan het menu voor 'software upgrades' omdat niet blijkbaar niet de eigenaar ben.
Ook de media is er al over bezig..pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
Dit ziet er goed uit voor de Vlamingen. Volgens de Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport:
[Afbeelding]
Bron
https://www.hln.be/auto/b...r-duidelijkheid~ac3c6053/
Dit vraagstuk is in feite veel groter dan het verantwoordelijkheidsvraagstuk.Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:52:
[Afbeelding]
De realiteit in Nederland is nou eenmaal dat je tijdens je rijlessen al wordt geleerd dat je "op de snelweg waar je 100 mag" er ook gewoon voor zorgt dat je net ietsje boven de 100 rijdt op de snelweg. Want, doorstroming en kleine tellerafwijking.
In Nederland willen we dat iedereen op de limiet rijdt, maar we bekeuren wel als je er vlak boven komt. Over de hoogte van de bekeuringen is niet voor niks veel ophef.
In die context is het helemaal niet gek dat Tesla iets heeft ingebouwd wat het toestaat om iets harder te rijden - al helemaal die "tellerafwijkingsmarge".
In bijv. Duitsland is dat al anders, daar heb je 100-wegen waar je echt niet met 100 de bocht om kan. Daar ligt veel meer contextuele verantwoordelijkheid bij de bestuurder. Ik weet niet hoe het precies in Zweden zit, maar ik kan me voorstellen dat dat iets meer ophef biedt.
Om iets wettelijk helemaal waterdicht te maken, zouden de gemiddelde bestuurder zich beter aan de snelheid moeten houden.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ja precies! Het zijn hele interessante vraagstukken. In Amerika is de snelheidslimiet al helemaal een suggestie vinden veel mensen en dat is ook hier overgewaaid.Richh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:15:
[...]
Dit vraagstuk is in feite veel groter dan het verantwoordelijkheidsvraagstuk.
De realiteit in Nederland is nou eenmaal dat je tijdens je rijlessen al wordt geleerd dat je "op de snelweg waar je 100 mag" er ook gewoon voor zorgt dat je net ietsje boven de 100 rijdt op de snelweg. Want, doorstroming en kleine tellerafwijking.
In Nederland willen we dat iedereen op de limiet rijdt, maar we bekeuren wel als je er vlak boven komt. Over de hoogte van de bekeuringen is niet voor niks veel ophef.
In die context is het helemaal niet gek dat Tesla iets heeft ingebouwd wat het toestaat om iets harder te rijden - al helemaal die "tellerafwijkingsmarge".
In bijv. Duitsland is dat al anders, daar heb je 100-wegen waar je echt niet met 100 de bocht om kan. Daar ligt veel meer contextuele verantwoordelijkheid bij de bestuurder. Ik weet niet hoe het precies in Zweden zit, maar ik kan me voorstellen dat dat iets meer ophef biedt.
Om iets wettelijk helemaal waterdicht te maken, zouden de gemiddelde bestuurder zich beter aan de snelheid moeten houden.
Maar van de andere kant, we kunnen toch eigenlijk ook wel prima 130 overdag op bijvoorbeeld de A2 tussen Amsterdam en Utrecht?
En ik heb het al vaker gezegd. Ik zie ook binnen de bebouwde kom mensen (veel) te hard rijden.
Het FSD pakket kost mij met rente totaal 7725,- hiervan zit 3225,- in het slot termijn en de overige 4500,- wordt meegenomen in de maandprijs wat 75,- per maand is. Dus ik betaal eigenlijk 5 jaar lang 75,- per maand voor FSD en daarna nog een slottermijn van 3225,-
Daarna kan ik de auto wel zolang ik wil gebruiken met FSD en zonder maand abonnement.
Als ik de auto uiteindelijk ga verkopen vermoed ik wel dat FSD een meerwaarde zal zijn, maar of dit 1000 euro over 4000 euro bij de verkoop is, zal nog moeten blijken. Waarschijnlijk zal dit wel een van de nieuwste Model Y met FSD aangekocht zijn.
Ik merk dat er bijzonder weinig gesproken wordt over de FSD aankoopoptie en iedereen alleen maar bezig is met de 99,- euro per maand. Toch ben ik benieuwd naar jullie mening over bovenstaande. Er wordt wel wat druk uitgeoefend vanuit Tesla omdat dit tot en met 15 mei kan en daarna niet meer.
Ook zit ik er over na te denken om misschien een goedkopere M3/MY HW3 met FSD te kopen, hiermee de FSD transfer https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transfer te doen en volgens de auto weer te verkopen, kan misschien interessant zijn om een paar duizend euro mee te besparen, wel veel gedoe en regelwerk.. iemand hier al over nagedacht?
Heel veel wegvakken zijn ontworpen voor 130km/u, we mogen daar toch maximaal 100 om de stikstofuitstoot te verlagen.Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Ja precies! Het zijn hele interessante vraagstukken. In Amerika is de snelheidslimiet al helemaal een suggestie vinden veel mensen en dat is ook hier overgewaaid.
Maar van de andere kant, we kunnen toch eigenlijk ook wel prima 130 overdag op bijvoorbeeld de A2 tussen Amsterdam en Utrecht?
En ik heb het al vaker gezegd. Ik zie ook binnen de bebouwde kom mensen (veel) te hard rijden.
Maar wat nou als we auto's hadden die geen stikstof zouden uitstoten...
FSD is niet hetzelfde als de navigatie. Een beetje zoals jij als bestuurder ook ziet in de navigatie dat de straat dood loopt, maar ook dat je als bestuurder zelf afwijkt van de navigatie als de situatie daar om vraagt.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Ik denk dat FSD nog wat beter de navigatie moet kunnen lezen, maar altijd zelf moet kunnen beslissen om de navigatie niet te volgen.
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Ik kan het artikel gewoon lezen. Weet niet of het mag, maar hier de tekst
[...]
Hoe kan het nou dat mensen op dit niveau nog dit soort vragen stellen?“Are they really introducing a system that allows hands-free driving also on icy 80 km/h roads?” Juhola asked. The Nordic regulators also questioned how the system would handle moose on the roads.
Norway Approves Tesla’s FSD Testing on Public Roads
Ergens vind ik het wel lollig, dit soort verbazing. En dit soort vragen.
Maar het is bovenal ook triest.
Tesla probeert al jaren FSD te tonen aan iedereen die het wil zien. Door bijna de hele EU kan je drive alongs boeken. Als particulier nota bene. Tesla heeft het heel lang geprobeerd via de TCMV, zijn tegen talloze muren opgelopen. Al die DCAS sessies gepoogd het op de agenda te krijgen met nul op rekest. Iedereen poogde het te blokkeren nog voor de praktijkervaringen opgedaan konden worden.
En dan nu publiekelijk vragen om praktijktests die ze gewoon zelf hebben toegelaten
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 05-05-2026 15:59 ]
Uiteindelijk is het een afweging op basis van gevoel en inschattingen wat het meest gunstig is/bij je past.ik heb zelf een gekochte versie op mijn Model Y Juniper en had het al aangeschaft bij de aankoop en voor het toegestaan was in Nederland. Mijn beweegredenen zijn geweest dat een auto langer meegaat dan de afschrijving en je niet wilt nadenken “een maand wel en dan met minder kilometers bijvoorbeeld weer niet”. Ook weet je niet wat de prijs naar de toekomst doet en als laatste heeft het permanent hebben van FSD een goede incentive voor mensen die hem tweedehands willen overkopen. Bij eventuele restwaarde, wat ik wel verwacht is de uiteindelijke maandagschrijving snel lager dan de abonnementsprijs over de gebruiksduur. Maar zoals ik begon is het persoonlijk en moet je het bedrag ook nog op de plank hebben liggen. Kortom, zoveel mensen, zoveel uitkomsten.Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:22:
Ik twijfel heel erg om FSD volledig te kopen nu dat nog mogelijk is en dan ook gelijk mee nemen in de huurkoop actie van de MY Premium RWD van 0,99% rente. De extra kosten tegenover de auto zonder FSD aankoop zijn dan als volgt:
Het FSD pakket kost mij met rente totaal 7725,- hiervan zit 3225,- in het slot termijn en de overige 4500,- wordt meegenomen in de maandprijs wat 75,- per maand is. Dus ik betaal eigenlijk 5 jaar lang 75,- per maand voor FSD en daarna nog een slottermijn van 3225,-
Daarna kan ik de auto wel zolang ik wil gebruiken met FSD en zonder maand abonnement.
Als ik de auto uiteindelijk ga verkopen vermoed ik wel dat FSD een meerwaarde zal zijn, maar of dit 1000 euro over 4000 euro bij de verkoop is, zal nog moeten blijken. Waarschijnlijk zal dit wel een van de nieuwste Model Y met FSD aangekocht zijn.
Ik merk dat er bijzonder weinig gesproken wordt over de FSD aankoopoptie en iedereen alleen maar bezig is met de 99,- euro per maand. Toch ben ik benieuwd naar jullie mening over bovenstaande. Er wordt wel wat druk uitgeoefend vanuit Tesla omdat dit tot en met 15 mei kan en daarna niet meer.
Ook zit ik er over na te denken om misschien een goedkopere M3/MY HW3 met FSD te kopen, hiermee de FSD transfer https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transfer te doen en volgens de auto weer te verkopen, kan misschien interessant zijn om een paar duizend euro mee te besparen, wel veel gedoe en regelwerk.. iemand hier al over nagedacht?
Maar bij veel situaties begrijp je nog waarom de auto een verkeerde keuze maakt. Waarom hier? De borden zijn duidelijk, de belijning is zgan, matrixverlichting werkte het hele stuk.. Waarom dan naar een afgesloten rijbaan willen?Sandyman538 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Het is een rij hulp systeem hè. Als je met een standaard cruise control (rij hulp systeem) op die linkerbaan rijdt en onder een rood kruis door gaat gaan we ons toch ook niet afvragen welke gek dit nu weer heeft goedgekeurd op de Nederlandse wegen? Ik heb het absoluut met je eens dat dit niet kan als het unsupervised is, maar zoals het nu gelanceerd is moet je gewoon zelf op blijven letten. Beetje gek om dan hiervoor steeds RDW voor gek te verklaren hoe ze dit hebben kunnen doen.
Klinkt als goed nieuws , na alle negatieve bagger oa via Reuters die werd gespuid om te proberen de landen te beïnvloeden. Lets go België!!sonina schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Ook de media is er al over bezig..Duimen maar.
https://www.hln.be/auto/b...r-duidelijkheid~ac3c6053/
En over die “ icy roads” misschien kunnen ze eens in Canada , of Alaska kijken want daar rijden ook vele duizenden Tesla’s met FSD rond zonder problemen. Verder hoe goed het strew is in chaos , volgens mij is het in Mexico ook goedgekeurd.Richh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:56:
[...]
[...]
Hoe kan het nou dat mensen op dit niveau nog dit soort vragen stellen?
Norway Approves Tesla’s FSD Testing on Public Roads
Ergens vind ik het wel lollig, dit soort verbazing. En dit soort vragen.
Maar het is bovenal ook triest.
Tesla probeert al jaren FSD te tonen aan iedereen die het wil zien. Door bijna de hele EU kan je drive alongs boeken. Als particulier nota bene. Tesla heeft het heel lang geprobeerd via de TCMV, zijn tegen talloze muren opgelopen. Al die DCAS sessies gepoogd het op de agenda te krijgen met nul op rekest. Iedereen poogde het te blokkeren nog voor de praktijkervaringen opgedaan konden worden.
En dan nu publiekelijk vragen om praktijktests die ze gewoon zelf hebben toegelaten
[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-05-2026 16:28 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85194796karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:41:
[...]
Lees dat nergens zou kunnen, maar misschien heb ik niet de juiste artikelen gezien
Precies dat, het is voor iedereen anders. Maar over de prijs: die zie ik eerder omlaag gaan dan omhoog. Het 'nu of nooit' gedoe van Ome Elon is puur omdat hij een bonus op recurring subscriptions heeft staan.Sjaak Speer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:56:
[...]
Uiteindelijk is het een afweging op basis van gevoel en inschattingen wat het meest gunstig is/bij je past.ik heb zelf een gekochte versie op mijn Model Y Juniper en had het al aangeschaft bij de aankoop en voor het toegestaan was in Nederland. Mijn beweegredenen zijn geweest dat een auto langer meegaat dan de afschrijving en je niet wilt nadenken “een maand wel en dan met minder kilometers bijvoorbeeld weer niet”. Ook weet je niet wat de prijs naar de toekomst doet en als laatste heeft het permanent hebben van FSD een goede incentive voor mensen die hem tweedehands willen overkopen. Bij eventuele restwaarde, wat ik wel verwacht is de uiteindelijke maandagschrijving snel lager dan de abonnementsprijs over de gebruiksduur. Maar zoals ik begon is het persoonlijk en moet je het bedrag ook nog op de plank hebben liggen. Kortom, zoveel mensen, zoveel uitkomsten.
Gaat de prijs van FSD omlaag? Dat weet niemand, maar weet wel dat XPENG VLA 2.0 momenteel gewoon in de prijs van de auto zit ingesloten. Wat denk je dat er gaat gebeuren als zowel volkswagen als XPENG met een VLA2.0 gebaseerd FSD systeem naar Europa gaan komen? En anderen? Zouden de prijzen dan omhoog gaan of omlaag?
Ik weet het wel, ik trap niet in de 'koop koop koop nu snel' impuls die Ome Elon probeert te forceren. Even los van het feit dat ik het in de huidige staat (al dan niet kunstmatig gelimiteerd) niet het geld waard vind: geen 7500 euro eenmalig en geen 99 euro recurring.
Het is al gevaarlijk genoeg op de Belgische wegen zonder FSD-rijders... Slechte chauffeurs, slechte wegen, en een inconsistent en niet onderhouden wegennetwerk met allerhande uitzonderingen en bijzondere situaties. Ik rijd nog liever blind dan met FSD in België (en ik rijd 1000+km per week in Belgiëpdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
[Afbeelding]
Bron
Nee hoor, borden moeten gewoon goed leesbaar zijn en eenduidig zijn. Voor mens en voor machine.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Maar goed, het is natuurlijk wel het feit dat je infrastructuur op termijn mee evolueert met maatschappelijke en technologische trends. Dat zie je in de luchtvaart, dat zie je in de scheepvaart en dat zal dus ook op het land op de weg moeten gebeuren.
Als voorbeeld: op de HSL zijn externe seinen vervangen door digitale in-cab signalering, omdat dat beter werkt en minder ruimte voor fouten geeft (gemiste seinen door te hard langs een sein rijden).
Hier ook over getwijfelt / aan het twijfelen. Heb ook een MY Premium RWD besteld met de 0,99% huurkoop optie.Melchuzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:22:
Ik twijfel heel erg om FSD volledig te kopen nu dat nog mogelijk is en dan ook gelijk mee nemen in de huurkoop actie van de MY Premium RWD van 0,99% rente. De extra kosten tegenover de auto zonder FSD aankoop zijn dan als volgt:
Mijn visie/aannames:
- Aanschaf: €7500
- Restwaarde 5j: ~€2500
- Niet afhankelijk van Tesla prijswisselingen, vooral stijging uiteraard (Musk heeft geschreven dat hij verwacht dat de prijs zal stijgen naarmate de functionaliteit toeneemt)
- Niet maandelijk 'twijfelen / rechtvaardigen' (en dit doe ik veeeel!)
- €7500 niet investeren maar beleggen en van dit 'potje' het abo betalen. Break even point (BEP) is dan na 6j bij €100pm, dan zit er nog ~€2500 in het potje en dat is dan ook de restwaarde.
- Musk moet 10 mil active fsb abonnementen hebben om zijn bonus te realiseren, willen zoveel mensen €100pm uitgeven? De meeste die ik spreek niet.
- Concurrentie van andere systemen (verwacht ik de komende jaren niet direct iets van)
- Je koopt nu 'FSD (Supervised)', betekend dit dat je gratis 'FSD (Unsupervised)' krijgt???? Want hier ligt natuurlijk de 'echte' waarde van dit systeem.
- Je kunt switchen wanneer er verschillende abonnements vormen komen. Bijvoorbeeld een lagere prijs voor enkel snelweg. Of wellicht een goedkopere vorm voor enkel 'autosteer'.
Hoeveel mensen gaan €100 pm neerleggen? Ik heb (helaas) genoeg mensen gesproken die 'het nog niet willen al was het gratis', granted deze mensen hebben ook geen ervaring met het systeem dus fwiw.... Anyway, het is een 'gokje', dus hoe groot acht je de kans dat de prijs stijgt of daalt? Hieronder wat berekeningen.
- Bij €35 pm = rendement gelijk aan kosten dus 'gratis' FSD.
- Bij €50 pm = na 10j zit er nog €5200+ in je potje (dus abo is voordeliger dan kopen)
- Bij €75 pm = BEP is 9 jaar
- Bij €100 pm = BEP is 6 jaar
- Bij €125 pm = BEP is 4.5j
- Bij €150 pm = BEP is 3.7j
- Bij €200 pm = BIP is 2.5
[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 05-05-2026 16:48 ]
ik rij regelmatig in Brussel , ben heel benieuwd hoe FSD daar presteert . Is er lastigere stad dan Amsterdam in mijn ervaring.Bobmeister schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Het is al gevaarlijk genoeg op de Belgische wegen zonder FSD-rijders... Slechte chauffeurs, slechte wegen, en een inconsistent en niet onderhouden wegennetwerk met allerhande uitzonderingen en bijzondere situaties. Ik rijd nog liever blind dan met FSD in België (en ik rijd 1000+km per week in België)
Ik heb hem toch gekocht, stel over 5 jaar kan jij je auto verhuren (dan is die toch al minder mooi meer) en dan hoef je niet meer een abbo a misschien dan wel 250 euro per maand af te tikken. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat in Europa, Amerikanen zijn toch wat eerder geneigd om abonnementen af te sluiten voor comfort, wij Europeanen zijn wat zuiniger (en onze salarissen zijn gemiddeld wat minder hoog). Nou ja hoe dan ook, het stond toch op de bank niks te doen, dus dan vind ik het prima!Card Nox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:44:
[...]
Hier ook over getwijfelt / aan het twijfelen. Heb ook een MY Premium RWD besteld met de 0,99% huurkoop optie.
Mijn visie/aannames:Voordelen van kopen:
- Aanschaf: €7500
- Restwaarde 5j: ~€2500
Voordelen van abo:
- Niet afhankelijk van Tesla prijswisselingen, vooral stijging uiteraard (Musk heeft geschreven dat hij verwacht dat de prijs zal stijgen naarmate de functionaliteit toeneemt)
- Niet maandelijk 'twijfelen / rechtvaardigen' (en dit doe ik veeeel!)
Mbt de abonnements prijs:
- €7500 niet investeren maar beleggen en van dit 'potje' het abo betalen. Break even point (BEP) is dan na 6j bij €100pm, dan zit er nog ~€2500 in het potje en dat is dan ook de restwaarde.
- Musk moet 10 mil active fsb abonnementen hebben om zijn bonus te realiseren, willen zoveel mensen €100pm uitgeven? De meeste die ik spreek niet.
- Concurrentie van andere systemen (verwacht ik de komende jaren niet direct iets van)
- Je koopt nu 'FSD (Supervised)', betekend dit dat je gratis 'FSD (Unsupervised)' krijgt???? Want hier ligt natuurlijk de 'echte' waarde van dit systeem.
- Je kunt switchen wanneer er verschillende abonnements vormen komen. Bijvoorbeeld een lagere prijs voor enkel snelweg. Of wellicht een goedkopere vorm voor enkel 'autosteer'.
Hoeveel mensen gaan €100 pm neerleggen? Ik heb (helaas) genoeg mensen gesproken die 'het nog niet willen al was het gratis', granted deze mensen hebben ook geen ervaring met het systeem dus fwiw.... Anyway, het is een 'gokje', dus hoe groot acht je de kans dat de prijs stijgt of daalt? Hieronder wat berekeningen.Tot nu toe zit ik er in dat ik het abo ga nemen omdat ik eerder verwacht dat de prijzen zullen dalen dan stijgen (op 'normale prijsstijgingen' na).
- Bij €35 pm = rendement gelijk aan kosten dus 'gratis' FSD.
- Bij €50 pm = na 10j zit er nog €5200+ in je potje (dus abo is voordeliger dan kopen)
- Bij €75 pm = BEP is 9 jaar
- Bij €100 pm = BEP is 6 jaar
- Bij €125 pm = BEP is 4.5j
- Bij €150 pm = BEP is 3.7j
- Bij €200 pm = BIP is 2.5
Brussel is waar ik mijn velg heb beschadigdkarel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:53:
[...]
ik rij regelmatig in Brussel , ben heel benieuwd hoe FSD daar presteert . Is er lastigere stad dan Amsterdam in mijn ervaring.
Ik zie veel roadtripjes aankomen die ik kan streamen
Nederland heeft een presentatie gehouden en documenten overhandigd. Er volgt op een later moment een stemming (in Juli of Oktober) voor algehele goedkeuring. Ondertussen kunnen landen het zelf al goedkeuren vooruitlopend hierop. Laten we hopen dat België nu snel oogt en daarna andere landen. Er zijn ondertussen allerlei lobby groepen die proberen invloed uit te oefenen om de boel te frustrerengjcvro schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:20:
Nog niks naar buiten gekomen over de EU acceptatie? Dacht dat ze vandaag gingen overleggen?
Wil je eens uitleggen waarom jij denkt dat het in Brussel met FSD "vast een stuk beter" zou zijn?Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:16:
[...]
Brussel is waar ik mijn velg heb beschadigd, het is inderdaad geen fijne stad om te rijden, maar met FSD vast een stuk beter!
Ik zie veel roadtripjes aankomen die ik kan streamen
Vraag het me ook af , ik denk dat Brussel best uitdagend is voor FSDBobmeister schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Wil je eens uitleggen waarom jij denkt dat het in Brussel met FSD "vast een stuk beter" zou zijn?
Kun je 'ns nader duiden welke lobby groepen dat zijn en met welke redenen 'ze' aan het frustreren zijn?karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:26:
[...]Laten we hopen dat België nu snel oogt en daarna andere landen. Er zijn ondertussen allerlei lobby groepen die proberen invloed uit te oefenen om de boel te frustreren
Want zonder een goede bron is dit gewoon stemmingmakerij.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als je ziet hoe goed FSD het in Amsterdam doet dan ben ik best wel overtuigd dat het in Brussel erg veel stress kan schelen.Bobmeister schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Wil je eens uitleggen waarom jij denkt dat het in Brussel met FSD "vast een stuk beter" zou zijn?
Of all people..Yaksa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:31:
[...]
Kun je 'ns nader duiden welke lobby groepen dat zijn en met welke redenen 'ze' aan het frustreren zijn?
Want zonder een goede bron is dit gewoon stemmingmakerij.
Ook in de app gekeken? Daar kan je als leaserijder (Athlon) gewoon fsd bestellen.Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:58:
[...]
Ik heb een Y in lease via Arval. Heb de premium connectivity ook maar na x mails en belletjes geactiveerd gekregen nadat ik beloofde dat zelf te betalen. Ik kan niet aan het menu voor 'software upgrades' omdat niet blijkbaar niet de eigenaar ben.
Heb ik Mad Max gepusht gekregen? Tot 2 keer toe naar een afgesloten rijbaan gestuurd op de terugweg (bij de eerste keer drukte ik een paar seconden ervoor het gaspedaal in dus dat telt niet). Anderen met ervaring op de A28 bij Zwolle?Maurice- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:47:
En wederom werd een rood kruis genegeerd. Ik dacht eerder nog dat het door opfokken met het gaspedaal kwam maar die heb ik kilometers niet gebruikt.
https://streamable.com/6r39cw
https://streamable.com/aafbrg
Vanwege de vele reacties heb je het waarschijnlijk gemist, maar was vanmorgen iemand die precies hetzelfde had! Hah.Maurice- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:56:
[...]
Heb ik Mad Max gepusht gekregen? Tot 2 keer toe naar een afgesloten rijbaan gestuurd op de terugweg (bij de eerste keer drukte ik een paar seconden ervoor het gaspedaal in dus dat telt niet). Anderen met ervaring op de A28 bij Zwolle?
https://streamable.com/aafbrg
Een noodstop van 50km/u naar 0 km/u duurt 2 tot 3 seconden. Lijkt me ruim voldoende om in te grijpen. Is het prettig? Zeker niet. Maar bij mij is dit dan ook nog niet voorgekomen en klinkt het als zeldzaam. Hij wil wel eens onverwacht afremmen, maar dat zou ik zeker geen noodstop willen noemen.Masterchiev schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Hoe moet ik dan ingrijpen als die vol in de ankers gaat bij een groen licht, verkeerslicht voor de andere baan of oranje zodanig dat je voorbij de stopstreek stopt? Bij een noodstop kan je niet ingrijpen. Het gaat te snel.
Ik probeer overigens niet kritiek op het FSD systeem te bagatelliseren. Er valt nog een hoop te verbeteren, maar verbaas mij soms wel over mensen die elke fout onder een vergrootglas leggen alsof fouten maken bij dit systeem niet zou mogen.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Een 50 naar 0km/u in 2 sec is een noodstop. Het reactievermogen is 1-2 seconden voor de gemiddelde mens.Hmtsjmftsch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Een noodstop van 50km/u naar 0 km/u duurt 2 tot 3 seconden. Lijkt me ruim voldoende om in te grijpen. Is het prettig? Zeker niet. Maar bij mij is dit dan ook nog niet voorgekomen en klinkt het als zeldzaam. Hij wil wel eens onverwacht afremmen, maar dat zou ik zeker geen noodstop willen noemen.
Ik probeer overigens niet kritiek op het FSD systeem te bagatelliseren. Er valt nog een hoop te verbeteren, maar verbaas mij soms wel over mensen die elke fout onder een vergrootglas leggen alsof fouten maken bij dit systeem niet zou mogen.
Dat was mijn heenreisEcological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Vanwege de vele reacties heb je het waarschijnlijk gemist, maar was vanmorgen iemand die precies hetzelfde had! Hah.
Mexico: Nog zo’n land waar het al een tijdje is goedgekeurd:
YouTube: TESLA FSD in Mexico City 🇲🇽
En in de icy road conditions in Canada
YouTube: Tesla FSD 14.2 vs Icy Roads Who Wins?
YouTube: Tesla FSD vs. A FULL Canadian Blizzard!
De Zweedse delegatie kan het zelf proberen of de filmpjes zien , misschien lezen ze mee 😂
[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-05-2026 19:22 ]
Veel (brakke) lease maatschappijen geven de lease rijders geen volledig eigenaars account voor de auto maar worden als chauffeur toegevoegd in het account dat ze zelf blijven beheren.RF1000 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Ook in de app gekeken? Daar kan je als leaserijder (Athlon) gewoon fsd bestellen.
Dan kun je dus geen aankopen doen via de app, en vaak ook geen andere rijders toevoegen. Heb ik helaas ook, al werkt mijn lease maatschappij wel vlot mee met verzoekjes op dat vlak.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Of ze kijken gewoon hoe hun buren het in Finland al 3 maanden geleden in dikke sneeuw, ijs en donker hebben getest (onderdeel van de 1.6 miljoen km's die RDW heeft verwerkt).karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:17:
De Zweedse delegatie kan het zelf proberen of de filmpjes zien , misschien lezen ze mee 😂
https://x.com/JaniKalttonen/status/2017332020242780508
https://x.com/ORuokojoki/status/2016560728736420259
https://x.com/mikoske/status/2019093204189037030
[ Voor 28% gewijzigd door pdidi op 05-05-2026 19:51 ]
Yep , je vraagt je toch af hoe het toch kan dat zo’n Zweedse vertegenwoordiger zo’n vraag stelt. Is die man (of vrouw) dan totaal niet op de hoogte wat het systeem kan? Leeft zo iemand in een bunker ? Je zou zeggen dat je jezelf in zo’n positie wel op de hoogte moet houden van de ontwikkelingen op dit gebiedpdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Of ze kijken gewoon hoe hun buren het in Finland al 3 maanden geleden in dikke sneeuw, ijs en donker hebben getest (onderdeel van de 1.6 miljoen km's die RDW heeft verwerkt).
https://x.com/JaniKalttonen/status/2017332020242780508
https://x.com/ORuokojoki/status/2016560728736420259
https://x.com/mikoske/status/2019093204189037030
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-05-2026 20:03 ]
FSD in de canadese blizzard laat goed zien dat de bestuurder totaal ongemakkelijk is met de te hoge snelheden waarmee FSD over de gladde wegen wil pushen. Niet fijn voor de Tesla fanboy met zijn FSD kanaal op Youtube 🤣karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:17:
Mexico: Nog zo’n land waar het al een tijdje is goedgekeurd:
En in de icy road conditions in Canada
YouTube: Tesla FSD 14.2 vs Icy Roads Who Wins?
YouTube: Tesla FSD vs. A FULL Canadian Blizzard!
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Volgens gaat het wel veilig en goed ondanks dat. Hij zette tussendoor nog even rijprofiel naar standard ipv hurry. Had m ook naar sloth kunnen zetten natuurlijk, was voor hem mss wat relaxter geweest.TeslaNerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:16:
[...]
FSD in de canadese blizzard laat goed zien dat de bestuurder totaal ongemakkelijk is met de te hoge snelheden waarmee FSD over de gladde wegen wil pushen. Niet fijn voor de Tesla fanboy met zijn FSD kanaal op Youtube 🤣
Was deze Zweedse vertegenwoordiger door de RDW hierover geinformeerd? Nee, natuurlijk niet en Tesla deelt ook niet spontaan de data van wat er tijdens die x miljoen kms met FSD is gebeurd.karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:00:
[...]
Yep , je vraagt je toch af hoe het toch kan dat zo’n Zweedse vertegenwoordiger zo’n vraag stelt. Is die man (of vrouw) dan totaal niet op de hoogte wat het systeem kan? Leeft zo iemand in een bunker ? Je zou zeggen dat je jezelf in zo’n positie wel op de hoogte moet houden van de ontwikkelingen op dit gebied
Normaal correct en terecht dat men zich in Zweden hierover volledig laat informeren voor FSD wordt toegelaten. Is in NL met RDW toch ook zo gegaan 🤷♂️
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.