• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:57
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jawel want het zegt dat het begrijpen van het plaatje niet binair is en dat er veel aspecten meespelen. En ja het model (als het op FSD gebeurde) heeft een steek laten vallen en dat moet beter en deze had ik ook niet verwacht. Maar feit is wel dat het een ADAS onder supervisie is, geen zelfrijdende auto. Met reden, dat zie ik elke dag.
Nee

Je probeer mij dingen te laten zeggen om vervolgens daarmee een verband aan denken te tonen wat op die manier niet aangetoon kan worden.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:10

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 18:50
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Nee

Je probeer mij dingen te laten zeggen om vervolgens daarmee een verband aan denken te tonen wat op die manier niet aangetoon kan worden.
Nee mijn beste, je hoefde niets te zeggen. Het was een gedachte-experiment en/of hypothetische danwel retorische vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Odie op 04-05-2026 20:36 ]

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:08
MrDirect schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:46:
Vanmiddag reed de mijne gewoon door oranje. Geen hard remmen, hij reed gewoon door zoals ik zelf ook gedaan zou hebben. Rit was bijna feilloos, alleen ik moest rechtsaf en daarna linksaf en voorsorteren wilde hij fout doen.
DMS valt in mijn Juniper echt wel mee, ik kijk gewoon rond enzo, heb eigenlijk nooit een melding.

Alleen die snelheid hé, dat nekt het hele systeem. Zonde. Hij moet echt veel vlotter rijden, Heb niet voor niks acceleratie boost gekocht. En dat bochten werk, zo vaak meldingen over high lateral forces? Schei uit, het is nog lang geen F1 max verstappen bochten werk hoor.

Ik hoop dat er snel een update aankomt.
Gisteren 2x dat het stoplicht vlak voor me op oranje springt 2x ging die aardig hard in de ankers was blij dat er niemand achter mee zat.
Wel raar dat jij dat compleet anders ervaart.

Ook rotondes met 2 banen bij snapt hij er niks van sorteert die netjes voor om naar links te gaan pakt die alsnog de rechterbaan. Je snijd dan gewoon iemand af..

Vandaag op en neer naar Schiphol geweest 210km gereden en maar 3 keer moeten helpen. Als het druk is wil die elke keer gaan inhalen maar hij doet er zo lang over voor dat die echt gaat dat die hem elke keer weer afbreekt
Volgens Berkant is RDW bezig met het testen van een grote FSD update

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:46

JoeBlack2k

I Love Hilary

pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:45:
Berkant staat er om bekent letterlijk alles uit z'n duim te zuigen voor kliks en views en heeft al 3x z'n naam veranderd. dus dat slaat gewoon helemaal nergens op helaas

Kees Roelandschap heeft wel een track record die zegt dat hij de "spring update" heeft met FSD maar hij zegt niet of er een een FSD update in zit:
YouTube: Tesla FSD in Europe - Anxious Amsterdam Anarchy

[ Voor 23% gewijzigd door JoeBlack2k op 04-05-2026 20:55 ]

Hilary Duff 4-Life

JoeBlack2k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Berkant staat er om bekent letterlijk alles uit z'n duim te zuigen voor kliks en views en heeft al 3x z'n naam veranderd. dus dat slaat gewoon helemaal nergens op helaas

Kees Roelandschap heeft wel een track record die zegt dat hij de "spring update" heeft met FSD maar hij zegt niet of er een een FSD update in zit:
Ik ken z'n reputatie en dat ie tegenwoordig 4 handen op 1 buik is met Kees. Beide hebben ze iig een speciale FSD build gekregen

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:46
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:45:
Bedankt voor het delen.

Grappig dat daar meer mensen het bizar vinden op X dat RDW de update aan het testen is. Amerikaanse bedrijven zijn aan het innoveren maar wij hebben weer Europese instanties die het allemaal beter weten dan de beste engineers ter wereld. Laat de markt gewoon zijn werk doen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Ecological schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Bedankt voor het delen.

Grappig dat daar meer mensen het bizar vinden op X dat RDW de update aan het testen is. Amerikaanse bedrijven zijn aan het innoveren maar wij hebben weer Europese instanties die het allemaal beter weten dan de beste engineers ter wereld. Laat de markt gewoon zijn werk doen.
Als het alleen de engineers waren gaf ik je gelijk, maar die hebben ook weer managers en commerciële mensen met andere belangen die de boel wat meer sketchy kan maken.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Enig idee waarom ze bij de RDW uit zijn gekomen ipv de instantie van een van de andere lidstaten? Zou RDW door Tesla als het minst conservatief zijn ingeschat?

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:34:
Enig idee waarom ze bij de RDW uit zijn gekomen ipv de instantie van een van de andere lidstaten? Zou RDW door Tesla als het minst conservatief zijn ingeschat?
Het verhaal gaat volgens mij zo dat de eerste tesla met lotus was en die hadden ervaring met de rdw, en daar zijn ze gebleven.

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

- ervaring van 2016 (De RDW heeft in 2015 en 2016 de Tesla Model S getoetst aan de toen geldende Europese regelgeving. )
- Europees hoofdkantoor zit in A'dam met een Amerikaan al jaren aan het roer

Hilary Duff 4-Life

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
[...]

Bedankt voor het delen.

Dit vind ik echt onzin. De voorwaarden van de RDW zijn duidelijk. Als een software update het DMS opeens een stuk lakser laat worden, dan moet dat maar zomaar doorgevoerd worden?

iRacing Profiel

gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Het verhaal gaat volgens mij zo dat de eerste tesla met lotus was en die hadden ervaring met de rdw, en daar zijn ze gebleven.
Klopt, dit heeft RDW ook zelf gezegd in het BNR interview (op 11:20)
JoeBlack2k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:39:
[...]

- ervaring van 2016 (De RDW heeft in 2015 en 2016 de Tesla Model S getoetst aan de toen geldende Europese regelgeving. )
- Europees hoofdkantoor zit in A'dam met een Amerikaan al jaren aan het roer
Al sinds 2009 voor de typegoedkeuring van de Roadster

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:57
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Nee mijn beste, je hoefde niets te zeggen. Het was een gedachte-experiment en/of hypothetische danwel retorische vraag.
🤣🤣🤣🤣

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Odie
Als je inhoudelijk wilt reageren, prima. Anders laat ik het hierbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Odie op 04-05-2026 22:20 ]

Zal niet toevallig zijn dat ze dit de dag voor de TCMV vergadering melden ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Nee de hoofdschuldige is de bestuurder van de Tesla. Maar eigenlijk de Tesla die vol zonder reden een noodstop maakt. Zoals hierboven al aangegeven, dat is dus verboden/strafbaar als er geen goede reden voor is (zoals een kind dat de weg oprent).
En Tesla legt alle verantwoordelijkheid bin de chauffeur….
De chauffeur had hier dus gas moeten geven.

De achteroprijder heeft hier wel een kans om dit te winnen, als het ooit voor de rechtbank komt….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46
Inmiddels bijna 1000 km met FSD gereden, voornamelijk het traject A4 Schiedam - Amsterdam. Hieronder mijn bevindingen, die voor velen ongetwijfeld herkenbaar zijn.

• De Tesla gaat over het algemeen op de snelweg vrij soepel naar links, maar gaat na het inhalen lang niet altijd even snel (of überhaupt) terug naar rechts. Vaak doe ik dan even niets, om te kijken of hij zelf gaat, maar dat valt vaak tegen. En voor je het weet, word je door iemand van rechts ingehaald. Op een rijbaan met twee rijstroken is hij wat eerder geneigd om snel naar rechts te gaan dan op een rijbaan met drie of meer rijstroken.
• Hij twijfelt over het algemeen best veel bij het wisselen van rijstrook.
• Hij mag wel iets vlotter doorrijden en de maximumsnelheid benaderen.
• Op bepaalde rotondes vind ik hem soms te langzaam rijden.
• Hij wil nog wel eens op de rem trappen als een voetganger of fietser zich aan de rand van de weg meldt om over te steken, terwijl deze geen voorrang heeft. Best gevaarlijk als je een achterligger hebt.
• Soms (bij dubbele verkeerslichten?) rijdt hij niet bij groen licht.
• Automatisch inparkeren vanuit FSD werkt niet goed. FSD beëindigen en Auto Park gebruiken is meestal de work-around.

• Tommie12
Wie heb je nog?
TUV en Dekra zijn echt duits, en de kans is niet klein dat die toch wat voordeel geven aan duitse constructeurs.
Utac is frans, en gekend als commaneukers en ‘lichtjes’ chauvenistisch.
NL heeft geen eigen autofabrikant, en dus zijn ze meestal neutraler. Bovendien heeft RDW een eigen testbaan in Lelystad.

Ik vind de keuze logisch.

Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Wie heb je nog?
TUV en Dekra zijn echt duits, en de kans is niet klein dat die toch wat voordeel geven aan duitse constructeurs.
Utac is frans, en gekend als commaneukers en ‘lichtjes’ chauvenistisch.
NL heeft geen eigen autofabrikant, en dus zijn ze meestal neutraler. Bovendien heeft RDW een eigen testbaan in Lelystad.

Ik vind de keuze logisch.
Duitsland is toch KBA? Op het Duitse forum wordt er van uitgegaan dat die tegen zal gaan stemmen omdat FSD Tesla een te groot concurentie voordeel zal geven

• Richh
Omdat de allereerste Tesla (de Roadster) door de RDW is gedaan en sindsdien is de RDW gewoon de partij die ze kennen. Daar is niks anders achter te vinden. Volgens mij is in dat BNR interview met de RDW deze vraag ook gesteld.

Overigens heeft de Duitse KBA ook gewoon Ford Bluecruise goedgekeurd, dat gooit je bij spitsstroken icm opritten je gewoon zijwaarts in een auto. Qua 'strengheid' was het ongetwijfeld ergens in het Oosten van Europa een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen, gok ik dan toch.

• Richh
Corneel1987 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:11:
Eerste serieuze klapper is een feit, op FSD gok ik en niet op Autopilot zoals beschreven staat.
https://112-ov.nl/2026/05...stop-bij-verkeerslichten/

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat! In beide gevallen is de rechtsaf vrije doorstroming.
Ik had verwacht dat de media hier als aasgieren bovenop zou zitten, maar voorlopig valt dat nog mee... :P hoe dan ook, goeie find, want idd zeer waarschijnlijk dat het FSD is wat hier weer te voorzichtig was rond een stoplicht.

Zelf ook wel eens op dit stuk gereden (ik woon hier enigszins in de buurt), maar merkte al ruim van tevoren dat de auto wou afremmen voor het stoplicht en kon dus makkelijk wat bijgassen. Plus ik had geen achterligger, dus geen probleem.

We weten dat Tesla deze informatie - mits idd FSD actief was maar daar ga ik dus wel vanuit - met de RDW moet delen en dat men dit erg serieus neemt. Laten we hopen dat een volgende iteratie iets gaat doen met de stoplichtherkenning want dat is toch ook wel irritatie #1 hier. Bij mij nog nooit gevaarlijk geweest, maar als het een ietwat ongebruikelijke situatie is qua stoplichten, dan is het systeem in twijfel en veel te voorzichtig - en stopt het dus te snel. False positives kunnen gevaarlijk zijn.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

Felyrion

goodgoan!

[...]

Bedankt voor het delen.

Ok, en stel nou dat er in NL/EU een situatie blijkt te bestaan waar FSD zich totaal op verkijkt en er vallen een aantal doden of gewonden die voorkomen hadden kunnen worden. Dan ben je veel verder van huis. Zowel RDW, maar zeker ook Tesla wil vast zo'n scenario voorkomen. Volgens mij is dat een grote reden dat het zo voorzichtig aangevlogen wordt.

Als je het anders doet en het gaat mis, dan zitten we hier nog jaren met lege handen voor er weer eens een poging gedaan mag worden.

ik verwacht dat als het de komende tijd gewoon goed blijft gaan en er zich geen grote incidenten voordoen, de systemen langzamerhand vrijer gelaten worden en mogelijk hoeft dan niet elke update meer gekeurd te worden. Er zal het nodige geduld nodig zijn.

Overigens zjin mijn eigen ervaringen erg positief tot op heden. Nu ruim een week de proefperiode en ik heb nog niet één keer hoeven ingrijpen voor veiligheidsredenen. Wel eens omdat de navigatie iets doet wat ik niet wil of met enige regelmaat het gas intrappen omdat het wel iets vlotter kan.
DMS zit mij totaal niet in de weg gelukkig. Ik kan gewoon om me heen kijken en met passagiers praten enzo.
Ik maak te weinig kilometers om het 100 euro in de maand waard te laten zijn in de huidige vorm, maar ik zie wel mooie opties in de toekomst :)

Ik geniet nog maar even van mijn proefmaand en kijk daarna wel een paar updates de kat uit de boom.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• gjcvro
Ik reed vanavond over een weg die voorheen autoweg was, dus 100. echter zijn de borden weggehaald en is het nu dus gewoon 80, toch gaf Tesla gewoon 100 aan. Dit moet hij dus op kaartinfo doen, niet op de borden.

En: als niet de zon in mijn ogen schijnt mag ik blijkbaar wel met FSD rijden, kreeg na de 2e rit wel een "matig" terug, terwijl ik volgens mij niet zo heel veel meldingen gezien heb.

En of het trage begint te wennen of er is iets ander veranderd, maar vanavond leek hij best aardig door te rijden (zeker op die 80 weg die die als 100 zag, maar daar heb ik wel de max snelheid omlaag geschroefd.
Nou alleen die rotonde's nog.. 25.. pff..

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:32
Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:32:
[...]

En Tesla legt alle verantwoordelijkheid bin de chauffeur….
De chauffeur had hier dus gas moeten geven.

De achteroprijder heeft hier wel een kans om dit te winnen, als het ooit voor de rechtbank komt….
Ik begreep dat het stoplicht wel degelijk op rood sprong, dus dan was de remactie terecht en is de achterop rijdende bestuurder 100% schuld . Verder bij stoplichten die twijfelachtig zijn (zoals bij spoorwegovergangen) of bijn op rood dreigen te springen hou ik altijd m’n voet bij het gas dan kun je hem eenvoudig corrigeren.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:34:
[...]

Ik begreep dat het stoplicht wel degelijk op rood sprong, dus dan was de remactie terecht en is de achterop rijdende bestuurder 100% schuld . Verder bij stoplichten die twijfelachtig zijn (zoals bij spoorwegovergangen) of bijn op rood dreigen te springen hou ik altijd m’n voet bij het gas dan kun je hem eenvoudig corrigeren.
Kijk nog even verder, stoplicht was niet voor die baan.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Moest gister wel lachen, had niet helemaal onthouden dat FSD op de snelweg ook gaat inhalen. Knipperlicht terug naar rechts gaat wel snel alweer aan (niet helemaal pas nadat de auto in de binnen spiegel voorbij was, zoals met de rijlessen), maar de manoeuvre zelf ging wel keurig ruim voor de andere auto. Gevoelsmatig de knipperlichten wat snel aan voor de manoeuvre zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door SL65 op 05-05-2026 07:08 ]

• karel_G_1981
nosuchuser schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:22:
Op Youtube krijg ik zojuist een reclame van Xpeng over hun VLA 2.0 en dat die superieur zou zijn aan FSD begeleid met video opnames gemaakt in China. Het verbaast mij dat ik als Nederlandse consument die video voorgeschoteld krijg, ik ben benieuwd of dat insinueert of zij ook snel komen met de volgende generatie technologie op de Nederlandse wegen.
Er zijn idd 2 veelbelovende alternatieven, die van xpeng en die van nvidia. (Beide volgens mij vision only maar potentieel ook met andere sensoren) Ben benieuwd of die binnen nu en een paar jaar komen. Begreep bij het xpeng systeem wel dat het nieuwe hardware vereist en dus niet zal werken op auto’s die nu in NLD geleverd worden. (Al lees ik daar nú tegenstrijdige berichten over) Las ook dat Volkswagen het wellicht wil kopen in licentie . Alpamayo gaat vermoedelijk eerst in Mercedessen komen maar is er nog niet .denk dat het nog wel 2 jaar duurt. Maar de concurrentie komt er zeker aan en dat is een goede zaak denk ik . Be benieuwd of bv xpeng sneller door de Europese bureaucratie komt dan tesla. Er schijnt innige samenwerking te zijn tussen de Chinezen en UNECE

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-05-2026 08:05 ]

• karel_G_1981
gjcvro schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:37:
[...]

Kijk nog even verder, stoplicht was niet voor die baan.
Lees dat nergens zou kunnen, maar misschien heb ik niet de juiste artikelen gezien

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:41:
[...]

Lees dat nergens zou kunnen, maar misschien heb ik niet de juiste artikelen gezien
Ja maar doe dat dan even voordat je iets post.. er staat een vrij duidelijke google maps screenshot in deze thread

Hilary Duff 4-Life

• Tommie12
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Duitsland is toch KBA? Op het Duitse forum wordt er van uitgegaan dat die tegen zal gaan stemmen omdat FSD Tesla een te groot concurentie voordeel zal geven
KBA doet bij mijn weten zelf geen testen, dat wordt door Dekra en TuV gedaan.

• Ecological
MartijnA3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Dit vind ik echt onzin. De voorwaarden van de RDW zijn duidelijk. Als een software update het DMS opeens een stuk lakser laat worden, dan moet dat maar zomaar doorgevoerd worden?
Dat mag je onzin vinden, maar dat is het niet. DMS zit in elke nieuwe auto maar alleen bij Tesla moet er een bureaucraat naar kijken en bij andere merken niet terwijl die ook genoeg ADAS systemen hebben. Het RDW moet kijken naar de richtlijnen en alle fabrikanten moeten die volgen.

Overigens doe ik mijn best om de sfeer goed te gooien, zoals de mod break ook vroeg, strooien met hyperbolische termen als “onzin” draagt daar niet aan bij.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ecological
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:42:
Ik reed vanavond over een weg die voorheen autoweg was, dus 100. echter zijn de borden weggehaald en is het nu dus gewoon 80, toch gaf Tesla gewoon 100 aan. Dit moet hij dus op kaartinfo doen, niet op de borden.

En: als niet de zon in mijn ogen schijnt mag ik blijkbaar wel met FSD rijden, kreeg na de 2e rit wel een "matig" terug, terwijl ik volgens mij niet zo heel veel meldingen gezien heb.

En of het trage begint te wennen of er is iets ander veranderd, maar vanavond leek hij best aardig door te rijden (zeker op die 80 weg die die als 100 zag, maar daar heb ik wel de max snelheid omlaag geschroefd.
Nou alleen die rotonde's nog.. 25.. pff..
Goed nieuws waarschijnlijk! In de X thread die wordt gelinked staat ook dat er in de nieuwe update wat wordt gedaan aan het langzame rijden en dat Tesla op de hoogte is!

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Dat mag je onzin vinden, maar dat is het niet. DMS zit in elke nieuwe auto maar alleen bij Tesla moet er een bureaucraat naar kijken en bij andere merken niet terwijl die ook genoeg ADAS systemen hebben. Het RDW moet kijken naar de richtlijnen en alle fabrikanten moeten die volgen.

Overigens doe ik mijn best om de sfeer goed te gooien, zoals de mod break ook vroeg, strooien met hyperbolische termen als “onzin” draagt daar niet aan bij.
Het DMS zal wel in elke auto gehomologeerd moeten worden, al zullen de eisen anders zijn voor een lane keeping assistant dan voor een FSD.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40
Ik zou het geloof ik wel chill vinden om per wegtype ofzo een eigen max snelheid in te kunnen stellen. Ik hoef bijvoorbeeld geen 130 op de snelweg na 19:00, maar kan me zo voorstellen dat ik nadat ze dat fiksen elke afrit die voorbij gereden wordt opnieuw een snelheid aan het aanpassen ben.

• Tommie12
Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:41:
Ik zou het geloof ik wel chill vinden om per wegtype ofzo een eigen max snelheid in te kunnen stellen. Ik hoef bijvoorbeeld geen 130 op de snelweg na 19:00, maar kan me zo voorstellen dat ik nadat ze dat fiksen elke afrit die voorbij gereden wordt opnieuw een snelheid aan het aanpassen ben.
Ik vind jouw post een mooi voorbeeld van de ambigue manier waarop we met FSD om gaan.
Je verwacht dat een FSD gaat rijden op dezelfde manier als wat jij ervoor deed, en dat kan niet.
Mentaal is het wel wat, maar je moet dingen los laten. Als je FSD rijdt, dan ben je een oplettende passagier die alleen moet ingrijpen als het echt gevaarlijk wordt, voor de rest moet je het systeem laten werken.

Het is een beetje zoals het verschil tussen een duitse auto waar je 6 rijmodi hebt en dan nog een individuele modus, en waar de chauffeur totaal irrelavante informatie als olie, water (ICE) of batterijtemperatuur en motorvermogen voor de vooras en achteras voorgeschoteld krijgt. Bij een Tesla heb je dat niet.
Wat kan het mij schelen of de voormotor of de achtermotor aan het werken is, en of de batterij gekoeld dan wel verwarmd wordt.

Ik zou me bij FSD dan wel enorm storen aan gemiste afritten, foute verkeersbordinterpretaties en stoppen waar het niet moet.

Maar ik blijf dankbaar dat jullie die tussentechnologie mee willen trainen en verbeteren. Ik hoop snel met een auto te mogen mee rijden die het totaal unsupervised kan. Ik wil lezen en chillen in de auto, en niet de rol van Hyacinth Bucket nemen.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:31
JoeBlack2k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Hij lult er mooi overheen als er wordt gevraagd of er ook de nieuwe FSD build inzit, of hij praat maar 1 richting op en luistert niet.

Wat ik wel jammer vind van Kees is dat hij dus totaal geen meldingen maakt van de dingen die allemaal mis gaan. In dat filmpje gaan er diverse handelingen niet goed, maar hij heeft geen een keer het meld knopje ingedrukt.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:36

WCA

Afgelopen zaterdag een self-serve proefrit gedaan met FSD. Op één ding na ging eigenlijk alles perfect: niets of niemand heeft mij uitgelegd dat ik even een tutorial en een quizje moest doen voordat FSD actief zou worden, dus dat kostte even wat uitzoekwerk.

Het rijden zelf ging verder eigenlijk vlekkeloos, evenals het inparkeren. Stukje centrum gepakt, eigenlijk niks kunnen aanmerken op de rijstijl. Je zou kunnen zeggen dat ie als een oude opa rijdt, op zich is dat wel lekker, voelt alsof je rondgereden wordt door een chauffeur.

Ben geen tesla fan, maar dit is toch wel indrukwekkend

Share and Enjoy!

• Mar.tin
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Ik vind jouw post een mooi voorbeeld van de ambigue manier waarop we met FSD om gaan.
Je verwacht dat een FSD gaat rijden op dezelfde manier als wat jij ervoor deed, en dat kan niet.
Mentaal is het wel wat, maar je moet dingen los laten. Als je FSD rijdt, dan ben je een oplettende passagier die alleen moet ingrijpen als het echt gevaarlijk wordt, voor de rest moet je het systeem laten werken.

Het is een beetje zoals het verschil tussen een duitse auto waar je 6 rijmodi hebt en dan nog een individuele modus, en waar de chauffeur totaal irrelavante informatie als olie, water (ICE) of batterijtemperatuur en motorvermogen voor de vooras en achteras voorgeschoteld krijgt. Bij een Tesla heb je dat niet.
Wat kan het mij schelen of de voormotor of de achtermotor aan het werken is, en of de batterij gekoeld dan wel verwarmd wordt.
Eigenlijk ben ik het eens om FSD gewoon zijn ding te laten doen, en dat doe ik ook, immers rijd ik zelf eigenlijk nooit elders dan op de rechterbaan achter een vrachtwagen op mijn normale commute. En ik laat FSD overwegend gewoon zijn gang gaan zolang ik niet de wereld in de weg rijd op de linkerbaan met 0,00000001km/h verschil in snelheid.

Ik vind 130 rijden een verspilling van energie. Het spaart nauwelijks tijd, en kost gauw 30-40% meer stroom voor dezelfde km's.
Als een taxi dat wil rijden tegen vooraf vastgesteld tarief prima.
Zolang ik de stroom betaal, bepaal ik ook hoe hard er maximaal gereden wordt :).

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 05-05-2026 09:06 ]

[...]

Toch grappig dat terwijl wij het Amerikaanse Tesla rijden we (iig ik) daardoor zoveel meer interesse hebben in "onze" RDW. Het is veel meer dan een bureaucratische instelling zoals in alle andere EU landen. Zij zijn eigenlijk de enige goedkeuringsinstantie in de EU met uitgebreide technische kennis en ervaring (ik dacht KBA in Duitsland ook, maar daar had @Tommie mij al op verbeterd. Ook die doen bijna niks zelf en zijn echte bureaucraten). Hier een mooi overzicht wat de RDW allemaal doet

• Ecological
Felyrion schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Ok, en stel nou dat er in NL/EU een situatie blijkt te bestaan waar FSD zich totaal op verkijkt en er vallen een aantal doden of gewonden die voorkomen hadden kunnen worden. Dan ben je veel verder van huis. Zowel RDW, maar zeker ook Tesla wil vast zo'n scenario voorkomen. Volgens mij is dat een grote reden dat het zo voorzichtig aangevlogen wordt.

Als je het anders doet en het gaat mis, dan zitten we hier nog jaren met lege handen voor er weer eens een poging gedaan mag worden.

ik verwacht dat als het de komende tijd gewoon goed blijft gaan en er zich geen grote incidenten voordoen, de systemen langzamerhand vrijer gelaten worden en mogelijk hoeft dan niet elke update meer gekeurd te worden. Er zal het nodige geduld nodig zijn.

Overigens zjin mijn eigen ervaringen erg positief tot op heden. Nu ruim een week de proefperiode en ik heb nog niet één keer hoeven ingrijpen voor veiligheidsredenen. Wel eens omdat de navigatie iets doet wat ik niet wil of met enige regelmaat het gas intrappen omdat het wel iets vlotter kan.
DMS zit mij totaal niet in de weg gelukkig. Ik kan gewoon om me heen kijken en met passagiers praten enzo.
Ik maak te weinig kilometers om het 100 euro in de maand waard te laten zijn in de huidige vorm, maar ik zie wel mooie opties in de toekomst :)

Ik geniet nog maar even van mijn proefmaand en kijk daarna wel een paar updates de kat uit de boom.
Bedankt voor je reactie! Fijn om zo te kunnen discussiëren, met nuance.

In mijn Zeekr krijg ik updates binnen die het ADAS systeem tweaken. Deze gaan niet eerst langs het RDW, en uiteindelijk is sFSD ook nog gewoon volle ADAS.

Ik denk niet dat de bureaucraat die rondjes rijdt om de releases te testen echt veel kan vinden, dit is pure symbool politiek. Mensen hebben verschillende houdingen en verschillende rijstijlen. Ik zie gewoon echt niet hoe een test van de RDW de veiligheid kan verbeteren, sterker nog, we moeten nu langer wachten op “bug fixes”. Juist in deze periode waar hef systeem foutjes maakt is het belangrijk om deze snel te kunnen uitrollen. Een niet technische instantie die dan het gaat testen op de weg voegt naar mijn mening niks toe aan de veiligheid en zorgt alleen maar voor een grote paarse krokodil. Maar praktisch gezien is mijn grote bezwaar dat het RDW hiermee het verkeer onveiliger maken.

• karel_G_1981
Gyrolion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Hij lult er mooi overheen als er wordt gevraagd of er ook de nieuwe FSD build inzit, of hij praat maar 1 richting op en luistert niet.

Wat ik wel jammer vind van Kees is dat hij dus totaal geen meldingen maakt van de dingen die allemaal mis gaan. In dat filmpje gaan er diverse handelingen niet goed, maar hij heeft geen een keer het meld knopje ingedrukt.
waar zit dan een meld knopje ? Ik ken alleen het inspreken als je een sessie afbreekt. Soms wil ik ook weleens wat melden zonder af te hoeven breken

• Ecological
Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Eigenlijk ben ik het eens om FSD gewoon zijn ding te laten doen, en dat doe ik ook, immers rijd ik zelf eigenlijk nooit elders dan op de rechterbaan achter een vrachtwagen op mijn normale commute. En ik laat FSD overwegend gewoon zijn gang gaan zolang ik niet de wereld in de weg rijd op de linkerbaan met 0,00000001km/h verschil in snelheid.

Ik vind 130 rijden een verspilling van energie. Het spaart nauwelijks tijd, en kost gauw 30-40% meer stroom voor dezelfde km's.
Als een taxi dat wil rijden tegen vooraf vastgesteld tarief prima.
Zolang ik de stroom betaal, bepaal ik ook hoe hard er maximaal gereden wordt :).
Ah ja, zelf laad ik op aan mijn zonnepanelen - dus die paar cent verschil maakt mij zelf niet uit, ik wil lekker zoomen!

Ik denk dat de bestuurders profielen hier wel uitkomst in gaan brengen, hopelijk keurt de RDW die update snel goed 😊

• karel_G_1981
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:08:
[...]

In mijn Zeekr krijg ik updates binnen die het ADAS systeem tweaken. Deze gaan niet eerst langs het RDW, en uiteindelijk is sFSD ook nog gewoon volle ADAS.

Ik denk niet dat de bureaucraat die rondjes rijdt om de releases te testen echt veel kan vinden, dit is pure symbool politiek. Mensen hebben verschillende houdingen en verschillende rijstijlen. Ik zie gewoon echt niet hoe een test van de RDW de veiligheid kan verbeteren, sterker nog, we moeten nu langer wachten op “bug fixes”. Juist in deze periode waar hef systeem foutjes maakt is het belangrijk om deze snel te kunnen uitrollen. Een niet technische instantie die dan het gaat testen op de weg voegt naar mijn mening niks toe aan de veiligheid en zorgt alleen maar voor een grote paarse krokodil. Maar praktisch gezien is mijn grote bezwaar dat het RDW hiermee het verkeer onveiliger maken.
Heeft vooral te maken met het feit dat het om Tesla gaat. Als Mercedes FSD had uitgebracht hadden ze de vrije hand gehad zonder bemoeienis van de regulator . Eens dat Tesla in staat moet worden gesteld om snel te updates en de kinderziektes eruit te halen zonder vertraging van de RDW

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik volg dit topic met interesse, maar je begint nu wel aardig in herhaling te vallen met de gerant op de RDW. Dat jij iets niet ziet, betekent niet dat de RDW het niet ziet.
De RDW (/Nederlandse overheid) heeft gewoon een set regels waar Tesla aan moet voldoen willen ze sFSD op de markt brengen en houden. Volgens mij mogen ze al in hun handjes knijpen dat de RDW mee werkt aan deze unieke situatie.
En hoezo maakt het RDW het verkeer onveiliger? Het kan alleen maar veiliger worden, niet onveiliger (ohja, kan wel, als ze de Cybertruck toelaten)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:31
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:11:
[...]
waar zit dan een meld knopje ? Ik ken alleen het inspreken als je een sessie afbreekt. Soms wil ik ook weleens wat melden zonder af te hoeven breken
Die hebben wij normale mortals niet.
Bij Kees zit op de balk boven een knopje met een camera, als hij die indrukt wordt er een snapshot van de situatie naar Tesla gestuurd.
Hij hoeft dus geen eens te disengagen.

• Mar.tin
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Ah ja, zelf laad ik op aan mijn zonnepanelen - dus die paar cent verschil maakt mij zelf niet uit, ik wil lekker zoomen!

Ik denk dat de bestuurders profielen hier wel uitkomst in gaan brengen, hopelijk keurt de RDW die update snel goed 😊
Het gaat in dit geval ook voor mij niet om geld, mijn gemiddelde kosten per km liggen ergens rondom de €0,01, puur om de "verspilde" energie. 90 rijden is bij dit weer +- 110Wh/km. Vanmorgen was het rustig op de weg en had ik wat meer haast en is het met max 110 op de klok 150Wh/km. Tijdswinst: 5 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 05-05-2026 09:19 ]

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Heeft vooral te maken met het feit dat het om Tesla gaat. Als Mercedes FSD had uitgebracht hadden ze de vrije hand gehad zonder bemoeienis van de regulator .
Heb je hier een bron en bewijs voor?
Alle europese merken moeten hun auto's gewoon homologeren net zoals de ingevoerde modellen...

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:31
Zullen wij als FSD gebruikers nog de spring update ontvangen een dezer dagen?

• Tommie12
Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:04:
[...]

"Mind the speed limit"
"Minding the limit"

Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Ik wil lezen en chillen in de auto, en niet de rol van Hyacinth Bucket nemen.
_O-

• Mar.tin
De eerste paar minuten zijn wel geestig, een beetje een patroon bij de 10+ stops van die dag, eerst moeite met de palen vinden, en daarna in de eeste instantie verkeerd wegrijden :+, en in dit geval het gewoon vrijwel direct opgeven. Daar is echt nog wel werk aan de winkel :) Verder gaat het zowaar tot het parkeren goed.

• Ecological
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Heeft vooral te maken met het feit dat het om Tesla gaat. Als Mercedes FSD had uitgebracht hadden ze de vrije hand gehad zonder bemoeienis van de regulator . Eens dat Tesla in staat moet worden gesteld om snel te updates en de kinderziektes eruit te halen zonder vertraging van de RDW
Precies! Dat is mijn punt, Ik volg Tesla al 12 jaar en de anti-Tesla bias bij de instanties en de samenleving is echt.

• Ecological
Mar.tin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Het gaat in dit geval ook voor mij niet om geld, mijn gemiddelde kosten per km liggen ergens rondom de €0,01, puur om de "verspilde" energie. 90 rijden is bij dit weer +- 110Wh/km. Vanmorgen was het rustig op de weg en had ik wat meer haast en is het met max 110 op de klok 150Wh/km. Tijdswinst: 5 minuten.
Ah ja, dat is inderdaad een overweging, zelf heb ik nog nooit naar het verbruik van mijn e-tron en Zeekr gekeken, maar dat is helemaal persoonlijk natuurlijk!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41

-tom-562

Oliesjeik

Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 05-05-2026 12:55 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Precies! Dat is mijn punt, Ik volg Tesla al 12 jaar en de anti-Tesla bias bij de instanties en de samenleving is echt.
Bij de samenleving.. ja, en dat valt te snappen.
Bij een keuringsinstantie... nope. Ze moeten de regels toepassen en als ze dat niet doen verliezen ze ofwel klanten, of ze riskeren een rechtszaak. Zowel goedkeur als afkeur moet met feiten en cijfers onderbouwd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 05-05-2026 09:31 ]

• Tommie12
[...]

Maar praktisch gezien is mijn grote bezwaar dat het RDW hiermee het verkeer onveiliger maken.
Alsof elke update van Tesla een verbetering was....

• Ecological
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Bij de samenleving.. ja, en dat valt te snappen.
Bij een keuringsinstantie... nope. Ze moeten de regels toepassen en als ze dat niet doen verliezen ze ofwel klanten, of ze riskeren een rechtszaak. Zowel goedkeur als afkeur moet met feiten en cijfers onderbouwd worden.
Ik heb genoeg met de overheid gewerkt dat politieke overweging naar mijn mening echt terugkomt in de beslissingen en processen die ze nemen. Sterker nog, ik doe aardig wat aanbestedingen en de politieke voorkeur van de aanvragers komt altijd bijna naar boven.

Maar dit gaat denk ik nu aardig off-topic. Ik zal ook zeker clips delen volgende maand met de FSD dat ik als beta-tester dit systeem voor je test zodat je straks lekker je boek kan lezen. :+

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb genoeg met de overheid gewerkt dat politieke overweging naar mijn mening echt terugkomt in de beslissingen en processen die ze nemen. Sterker nog, ik doe aardig wat aanbestedingen en de politieke voorkeur van de aanvragers komt altijd bijna naar boven.
En als je daarom een opdracht mist en verder de beste bent in de echte criteria, dan kan je een klacht indienen en een rechtszaak starten. Dat zou Tesla ook doen als ze gewoon de homologatie weigeren 'onwille van Musk'. Dat weten keuringsinstanties wel.
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Maar dit gaat denk ik nu aardig off-topic. Ik zal ook zeker clips delen volgende maand met de FSD dat ik als beta-tester dit systeem voor je test zodat je straks lekker je boek kan lezen. :+
Oprecht: Dank U.

• Odie
Gyrolion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Hoe komt Kees aan een speciale build met die report functie die ik ook bij sommige Amerikanen en Canadezen zie? Is er een soort beta programma waar je je voor kunt opgeven? Of is dit puur een kwestie van "bekende influencer een voordeeltje geven" ?

• Mar.tin
Odie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Hoe komt Kees aan een speciale build met die report functie die ik ook bij sommige Amerikanen en Canadezen zie? Is er een soort beta programma waar je je voor kunt opgeven? Of is dit puur een kwestie van "bekende influencer een voordeeltje geven" ?
influencer zijn en dan krijg je een "early access" build met die feature. :) misschien, potentieel.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
En wederom werd een rood kruis genegeerd. Ik dacht eerder nog dat het door opfokken met het gaspedaal kwam maar die heb ik kilometers niet gebruikt.

https://streamable.com/6r39cw

• Mar.tin
Maurice- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:47:
En wederom werd een rood kruis genegeerd. Ik dacht eerder nog dat het door opfokken met het gaspedaal kwam maar die heb ik kilometers niet gebruikt.

Wauw, en ook gewoon eronderdoor, niet eens ergens ver buiten beeld.. 8)7

• Tommie12

En dat wordt dan goedgekeurd door de RDW...
8)7

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:50
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:52:
[...]

8)7
Bizar, je zou toch denken dat ze dit op z'n minst wel hebben getest.

Daar boft Tesla dat dit wschl te laat voor de TCMV vergadering is gepost. De grootste tegenstander van FSD in EU, ETSC, is al filmpjes aan het verzamelen (zoals in dit artikel met daarin het filmpje van @robbinonline) om de EU op andere gedachten te brengen

• Mar.tin
Marve79 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Bizar, je zou toch denken dat ze dit op z'n minst wel hebben getest.
Heb ook het idee dat ie gewoonlijk er wel rekening mee houdt, ook met pijlen van een baan die eraf gaat enzo

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Daar boft Tesla dat dit wschl te laat voor de TCMV vergadering is gepost. De grootste tegenstander van FSD in EU, ETSC, is al filmpjes aan het verzamelen (zoals in dit artikel met daarin het filmpje van @robbinonline) om de EU op andere gedachten te brengen
misschien is dit al getest? Maar gedraagt het op een of ander reden niet correct.
Daarom is het DMS ook zo rigide. Voor het verbeteren heb je data nodig en Tesla heeft naar zeggen al 10 mln fsd km's verzameld.

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Heb je hier een bron en bewijs voor?
Alle europese merken moeten hun auto's gewoon homologeren net zoals de ingevoerde modellen...
Geen bron en geen bewijs , feit is wel dat Tesla bij alles extra onder het vergrootglas ligt door alle aandacht die het genereert. Op basis daarvan trek ik deze conclusie.
lighting_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:06:
[...]

misschien is dit al getest? Maar gedraagt het op een of ander reden niet correct.
Daarom is het DMS ook zo rigide. Voor het verbeteren heb je data nodig en Tesla heeft naar zeggen al 10 mln fsd km's verzameld.
Dat zou zomaar de deal en reden kunnen zijn dat de RDW er nu nog bovenop blijft zitten. Wij zijn eigenlijk allemaal Early Access testers. En waarempel, zo staat het ook in de Owners Manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VozdKYkG3Pf10TD4H7B57ZT3bWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhxhURqc33kuvmGOgmSviY9S.png?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
[...]

Wat zijn dat voor personen bij die Etsc , ze willen vooruitgang die onoverkomelijk is blokkeren en Europa nog verder op achterstand zetten. Deze systemen zijn essentieel voor de veiligheid op de wegen nu al , maar zeker op termijn.de ervaring die tesla nu opdoet is van onschatbare waarde en EU goedkeuring is keihard nodig. Dit zijn dezelfde soort mensen die de eerste auto’s en treinen tegenhielden omdat ze harder gingen dan 10 km per uur. Voor wie lobbyen ze eigenlijk , ben benieuwd door wie ze worden gefinancierd

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 05-05-2026 12:56 . Reden: Mag ook wel iets netter verwoord worden ]

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Geen bron en geen bewijs , feit is wel dat Tesla bij alles extra onder het vergrootglas ligt door alle aandacht die het genereert. Op basis daarvan trek ik deze conclusie.
Misschien terecht omdat ze regelmatig 'de kantjes er af lopen'...

• MartijnA3
[...]

Ik val je nergens persoonlijk aan dus ik neem aan dat ik iets wat iemand schrijft echt onzin mag vinden. En je vergelijking gaat mank want alleen bij FSD van Tesla hoef je je handen niet aan het stuur te houden, je rijd immers niet zelf. Dus is het belangrijk dat je snel kan ingrijpen, bij andere ADAS systemen is het een ondersteuning waarbij bestuurders hun auto actief zelf besturen.

En waarom doe je de aanname dat een "bureaucraat" er naar moet kijken? Ze doen de tests door daadwerkelijk met de auto te rijden.

Voor mij persoonlijk dragen dit soort uitspraken niet bij aan een positieve sfeer.

iRacing Profiel

karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Wat zijn dat voor debielen bij die Etsc , ze willen vooruitgang die onoverkomelijk is blokkeren en Europa nog verder op achterstand zetten. Deze systemen zijn essentieel voor de veiligheid op de wegen nu al , maar zeker op termijn.de ervaring die tesla nu opdoet is van onschatbare waarde en EU goedkeuring is keihard nodig.
Kees R heeft daar ooit al eens een hele rand aan besteedt (denk dat ie daarom wel een wit voetje bij Tesla heeft gekregen). Maar die club bestaat maar uit iets van 10 mensen en heeft klaarblijkelijk een grote EU invloed. Maar ze mogen niet meedoen met TCMV

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Dat zou zomaar de deal en reden kunnen zijn dat de RDW er nu nog bovenop blijft zitten. Wij zijn eigenlijk allemaal Early Access beta testers. En waarempel, zo staat het ook in de Owners Manual
[Afbeelding]
Heb er niks op tegen om een maandje beta tester te zijn. Maar geen 99 euro per maand.
Ook niet als het volledig autonoom is.

• MartijnA3
Is er iemand die deze week nog iets zou kunnen testen met FSD in de buurt van Odijk ? Zo ja, stuur me dan even een DM, heb een interessante casus.

Edit: Komt goed waarschijnlijk, DM's niet meer nodig. :)

[ Voor 19% gewijzigd door MartijnA3 op 05-05-2026 11:04 ]

iRacing Profiel

• Ecological
[...]

Ik heb het ETSC-artikel ook gelezen en ik vond het eerlijk gezegd behoorlijk overdreven. Die “road safety cliff edge”-retoriek voelt voor mij te dramatisch, zeker als je kijkt naar de ervaringen die hier in de thread worden gedeeld. Veel mensen zijn onder de indruk van hoe FSD Supervised zich in de praktijk gedraagt.

Ik steun het doel van Vision Zero volledig. 0 verkeersdoden is precies waar ik voor sta en waarom ik autonome systemen zo belangrijk vind.

Tegelijkertijd zie ik bij de ETSC een grote institutionele bias. Ze ontvangen een substantieel deel van hun financiering van de Europese Commissie (DG MOVE) en hebben ook banden met partijen zoals Toyota Europe. Dit soort funding creëert volgens mij een structurele afhankelijkheid die hun kijk op nieuwe technologie kleurt.

Daarnaast zitten ze een beetje in een ivoren toren. Vanuit een sociologisch perspectief zie je bij dit soort gevestigde veiligheidsorganisaties vaak institutionele inertie: ze zijn sterk gericht op het bestaande systeem van regels, infrastructuur en menselijk gedrag, en hebben moeite om mee te bewegen met disruptieve innovaties.

Psychologisch speelt er ook risico-aversie en bevestigingsbias mee. Omdat hun missie al decennia draait om het waarschuwen voor gevaren, neigen ze ertoe om alles wat “te snel” gaat meteen als een potentieel gevaar te zien — ook al kan diezelfde technologie op termijn juist bijdragen aan het bereiken van Vision Zero.

Er is ook sprake van pad-afhankelijkheid: ze hebben een bepaalde koers en denkwijze ontwikkeld die moeilijk te veranderen is, mede omdat hun legitimiteit en funding deels afhankelijk zijn van het benadrukken van risico’s in het huidige systeem. Dit is geen bewuste kwade opzet, maar wel een klassiek voorbeeld van hoe organisaties hun eigen perspectief kunnen versterken door selectieve aandacht en groepsdenken.

Ik zie ook dat veel mensen die in andere topics stevig klagen over de snelheidsbeep en “te veel vadertje staat” in dit topic opeens heel mild worden als het om de RDW en ETSC gaat. Grappig hoe dat werkt.

Erg jammer, want juist een organisatie als de ETSC zou hier vol achter kunnen staan met duidelijke guardrails en eisen.atie als de ETSC zou hier vol achter moeten gaan, met duidelijke guardrails en requirements.

/edit: wat herschreven en nuance er in proberen te brengen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ecological op 05-05-2026 10:56 ]

• Richh
[...]

Blijft toch hoogst opvallend dat de ETSC dit zo hoog opneemt, terwijl een systeem zoals Ford BlueCruise dit ook gewoon doet. Nobody cares. Het staat nota bene in het artikel dat BlueCruise gevaarlijk kan zijn. Maar daar maakt het nul problemen van. Echter, voor Tesla? Dan gaan ze publiek all-out en brieven sturen :F

Dit soort zinnetjes ook. "an unelected committee meeting behind closed doors in Brussels" -> de ETSC is ZELF ook niet elected en eveneens een groepje die achter gesloten deuren bepaalt wat ze verstandig vinden 8)7

"There is no European equivalent of NTSB to scrutinise how it is performing here, and there will be none to scrutinise FSD either." da's ook niet helemaal waar, zo hebben we hier op Tweakers geleerd.
Tommie12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:31:
Dit is gewoon een goed voorbeeld wat duidelijk laat zien dat er wordt gemeten met 2 maten.
"De regels toepassen" terwijl de letterlijke regel een "uitzonderingsprocedure" betreft, is nou eenmaal niet iets heel statisch of hard definieerbaar. Dat maakt een rechtszaak ook lastig, nog los van dat de RDW daar niet zo heel veel aan kan doen of aan heeft of ze wel of niet moeten keuren.
De ETSC is al heel lang tegenstander van technieken zoals FSD, neemt uiteindelijk documenten van partijen zoals de FIA (F1) mee in hun besluitvorming - en heeft zijn uiterste best gedaan om zelfs het testen ervan te blokkeren. De bureaucratische hurdle was veeel groter dan het stukje 'feiten en cijfers'.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 05-05-2026 10:39 ]

• Ecological
karel_G_1981 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Wat zijn dat voor debielen bij die Etsc , ze willen vooruitgang die onoverkomelijk is blokkeren en Europa nog verder op achterstand zetten. Deze systemen zijn essentieel voor de veiligheid op de wegen nu al , maar zeker op termijn.de ervaring die tesla nu opdoet is van onschatbare waarde en EU goedkeuring is keihard nodig. Dit zijn dezelfde soort mensen die de eerste auto’s en treinen tegenhielden omdat ze harder gingen dan 10 km per uur. Voor wie lobbyen ze eigenlijk , ben benieuwd door wie ze worden gefinancierd
Zoals ik toevallig net hierboven heb uitgeschreven: Toyota is een grote financier: https://transparency-regi...tail_en?id=78891371297-34

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 05-05-2026 10:36 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
MartijnA3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:30:
Is er iemand die deze week nog iets zou kunnen testen met FSD in de buurt van Odijk ? Zo ja, stuur me dan even een DM, heb een interessante casus.
Je kunt toch zelf ook een testrit inplannen?

• MartijnA3
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Je kunt toch zelf ook een testrit inplannen?
Als ik er de tijd voor had en het in de buurt was zou ik het doen.

iRacing Profiel

• Mar.tin
MartijnA3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:30:
DM me, ik heb van het weekeind wel tijd denk ik, aannemende dat mijn auto het weer doet.

• karel_G_1981
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Zoals ik toevallig net hierboven heb uitgeschreven: Toyota is een grote financier: https://transparency-regi...tail_en?id=78891371297-34
Dat verklaart een hoop die lopen enorm achter en hebben er direct belang bij om andere merken te dwarsbomen

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:34
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Dat zou zomaar de deal en reden kunnen zijn dat de RDW er nu nog bovenop blijft zitten. Wij zijn eigenlijk allemaal Early Access beta testers. En waarempel, zo staat het ook in de Owners Manual
[Afbeelding]
Heel bijzonder dat je dan 99€ durft te vragen 🧐.
Denk serieus dat ze flink minder data gaan krijgen als volgende week de meeste gratis maandjes over zijn.

• Richh
Tjongejonge die vragen van de ETSC aan de RDW :+
Can a description of the driver monitoring system be made public, including a description of how it assesses that the driver’s “hands are available to take over the steering wheel” immediately and what the resulting expectations/requirements are for human drivers? In addition, does it require both hands to be at the ready, or only one hand? How does the system detect and respond to situations where the driver is holding an object (e.g. a smartphone), potentially impairing their ability to intervene?
Boek gewoon een proefrit man 8)7 of kijk wat filmpjes - en dat doen ze, gezien ze X posts in hun artikelen opnemen :P
Was FSD Supervised tested in other EU Member States during the approval process?
Ja, dat is ook gewoon publieke data, die 1.800.000km is door de gehele EU.
Is the operation of FSD Supervised allowed during nighttime?
:')

Ik snap heus de kritische houding wel, ik snap dat ze de cijfers willen zien. Maar dat vermengen met dit soort vragen is gewoon oerdom.

Ze hebben massaal zitten slapen bij de ETSC. Ze hebben jaren de kans gehad om guardrails op te stellen voor dit soort systemen. Ze hebben alle tijd gehad om afspraken te maken over monitoring van de systemen en beoordelingen van wat er fout gaat. Maar dat is allemaal jarenlang niet gedaan.

Masterchiev schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Heel bijzonder dat je dan 99€ durft te vragen 🧐.
Denk serieus dat ze flink minder data gaan krijgen als volgende week de meeste gratis maandjes over zijn.
Volgens mij (en ons dashboard) heeft pas 50% het proefabbo gehad. De volgende batch zullen ze wel los gaan laten op de nieuwe update

• Masterchiev
pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Volgens mij (en ons dashboard) heeft pas 50% het proefabbo gehad. De volgende batch zullen ze wel los gaan laten op de nieuwe update
Ik denk dat er een nuance is in het Dashboard. Denk dat meerdere niet hebben doorgegeven dat ze FSD hebben. Zeker de mensen op Facebook.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 05-05-2026 11:04 ]

• Ecological
In Amerika is de FSD proef periode ook al een paar keer teruggekomen, uiteindelijk is het ook een vrije transactie.

Zelf heb ik in Noord-Amerika gewoond. Amerikanen denken anders over geld en waarde dan veel Europeanen. In de VS is het heel normaal dat je betaalt voor premium features en dat bedrijven daar ook (heel erg) aan verdienen. Daar zien je soms dat het botst met de filosofie van geld - :D. Ook al is het een beta, ik vind het helemaal waard!

Richh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:01:
Tjongejonge die vragen van de ETSC aan de RDW :+

[...]

Boek gewoon een proefrit man 8)7 of kijk wat filmpjes - en dat doen ze, gezien ze X posts in hun artikelen opnemen :P
Dat was exact wat ik ook dacht. Opvallend: het interview van RDW vond plaats 1 dag nadat ze die brief aan RDW hadden gestuurd

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:53
[...]

8)7
Uiteraard, want ze keuren een supervised systeem goed. Geen unsupervised systeem. De bestuurder had dus in moeten grijpen. Waarom begrijpen mensen niet dat een supervised systeem niet perfect hoeft te zijn? Als die dat wel was , hadden ze hem wel als een unsupervised systeem goed kunnen keuren.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• Masterchiev
Ecological schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:04:
In Amerika is de FSD proef periode ook al een paar keer teruggekomen, uiteindelijk is het ook een vrije transactie.

Zelf heb ik in Noord-Amerika gewoond. Amerikanen denken anders over geld en waarde dan veel Europeanen. In de VS is het heel normaal dat je betaalt voor premium features en dat bedrijven daar ook (heel erg) aan verdienen. Daar zien je soms dat het botst met de filosofie van geld - :D. Ook al is het een beta, ik vind het helemaal waard!
Klopt idd. Maar zoals het nu is vind ik het niet waard. Bij een premium functie mag ik dan verwachten dat bijv automatisch inparkeren op bestemming gewoon goed gaat. Zeker als je er mee adverteert op je website. Ik mag verwachten dat de verkeerslichten goed geïnterpreteerd worden en niet bij een groen verkeerslicht vol in de ankers gaat. Vanochtend weer iemand bijna achterin. Daar kan je niet op reageren namelijk.

Is het een beta.. dan moet je het zo verkopen. En dat gebeurt nu niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Masterchiev op 05-05-2026 11:08 ]

• Masterchiev
Hmtsjmftsch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Uiteraard, want ze keuren een supervised systeem goed. Geen unsupervised systeem. De bestuurder had dus in moeten grijpen. Waarom begrijpen mensen niet dat een supervised systeem niet perfect hoeft te zijn? Als die dat wel was , hadden ze hem wel als een unsupervised systeem goed kunnen keuren.
Hoe moet ik dan ingrijpen als die vol in de ankers gaat bij een groen licht, verkeerslicht voor de andere baan of oranje zodanig dat je voorbij de stopstreek stopt? Bij een noodstop kan je niet ingrijpen. Het gaat te snel.

• Ecological
Masterchiev schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Klopt idd. Maar zoals het nu is vind ik het niet waard. Bij een premium functie mag ik dan verwachten dat bijv automatisch inparkeren op bestemming gewoon goed gaat. Zeker als je er mee adverteert op je website. Ik mag verwachten dat de verkeerslichten goed geïnterpreteerd worden en niet bij een groen verkeerslicht vol in de ankers gaat. Vanochtend weer iemand bijna achterin. Daar kan je niet op reageren namelijk.

Is het een beta.. dan moet je het zo verkopen. En dat gebeurt nu niet.
Ja, dat snap ik wel!

Wat ik vooral aan de verhalen van de "vol in de ankers" haal is dat hoe weinig automobilisten goed aan het opletten zijn!

En dan bedoel ik niet dat Tesla dit niet moet oplossen, natuurlijk wel! En wel snel. Dit is inderdaad gevaarlijk. Maar toch, de ironie dat het eigenlijk laat zien hoe slecht mensen rijden is toch wel heel interessant voor mij!

• MartijnA3
Masterchiev schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Hoe moet ik dan ingrijpen als die vol in de ankers gaat bij een groen licht, verkeerslicht voor de andere baan of oranje zodanig dat je voorbij de stopstreek stopt? Bij een noodstop kan je niet ingrijpen. Het gaat te snel.
Dit is ook mijn idee. Als je je voeten niet bij de pedalen hebt en je handen niet aan het stuur, hoe snel kan een gemiddeld mens dan ingrijpen, ook al let je echt op?

Hier zat al ook bijna iemand achterop de Tesla, maar de autoweek journalist was ook wel heel nonchalant. YouTube: Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons m...

[ Voor 25% gewijzigd door MartijnA3 op 05-05-2026 11:17 ]

iRacing Profiel

Masterchiev schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat er een nuance is in het Dashboard. Denk dat meerdere niet hebben doorgegeven dat ze FSD hebben. Zeker de mensen op Facebook.
Als er daadwerkelijk al 44k Tesla's rondrijden met FSD dan is 10 miljoen km in 28 dagen wel erg weinig. Dat zou nog geen 10 km per dag per Tesla zijn. Eerder schatte ik al 11 miljoen km op basis van 50% na 15 dagen. Persoonlijk denk ik dat er niet meer dan 20k FSD Tesla's nu rondrijden

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 05-05-2026 11:14 ]

• Masterchiev
MartijnA3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Dit is ook mijn idee. Als je je voeten niet bij de pedalen hebt en je handen niet aan het stuur, hoe snel kan een gemiddeld mens dan ingrijpen, ook al let je echt op?
Gemiddelde reactie tijd in het verkeer is 1-2 seconden, afhankelijk van de leeftijd ook. Ervaren bestuurders iets sneller. Maar dan alsnog… je staat al stil voor je het door hebt. Zeker binnen de bebouwde kom. Daarbij moet degene achter je ook reageren.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

8)7
Het is een rij hulp systeem hè. Als je met een standaard cruise control (rij hulp systeem) op die linkerbaan rijdt en onder een rood kruis door gaat gaan we ons toch ook niet afvragen welke gek dit nu weer heeft goedgekeurd op de Nederlandse wegen? Ik heb het absoluut met je eens dat dit niet kan als het unsupervised is, maar zoals het nu gelanceerd is moet je gewoon zelf op blijven letten. Beetje gek om dan hiervoor steeds RDW voor gek te verklaren hoe ze dit hebben kunnen doen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Ecological
Overigens gerelateerd aan FSD, hoevaak ik wel niet op dit forum mensen heb horen zeggen of in het echte leven: "ik heb mijn piepje voor stilstaand verkeer op het kortst gezet". Omdat ze dan vinden dat ze allemaal goed kunnen rijden en altijd aan het opletten zijn. Dit is toch wel weer heel erg een ironische aspect wat mij weer doet denken hoe belangrijk het is dat er zo snel mogelijk autonome systemen komen, als FSD.

Want uiteindelijk kan hij 99 keer te vroeg piepen, je hoeft maar 1 keer te laat te zijn en je zit in je voorganger.

Pagina: 1 ... 72 ... 87 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.