• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:37
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jawel want het zegt dat het begrijpen van het plaatje niet binair is en dat er veel aspecten meespelen. En ja het model (als het op FSD gebeurde) heeft een steek laten vallen en dat moet beter en deze had ik ook niet verwacht. Maar feit is wel dat het een ADAS onder supervisie is, geen zelfrijdende auto. Met reden, dat zie ik elke dag.
Nee

Je probeer mij dingen te laten zeggen om vervolgens daarmee een verband aan denken te tonen wat op die manier niet aangetoon kan worden.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:16
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Nee

Je probeer mij dingen te laten zeggen om vervolgens daarmee een verband aan denken te tonen wat op die manier niet aangetoon kan worden.
Nee mijn beste, je hoefde niets te zeggen. Het was een gedachte-experiment en/of hypothetische danwel retorische vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Odie op 04-05-2026 20:36 ]

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:01
MrDirect schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:46:
Vanmiddag reed de mijne gewoon door oranje. Geen hard remmen, hij reed gewoon door zoals ik zelf ook gedaan zou hebben. Rit was bijna feilloos, alleen ik moest rechtsaf en daarna linksaf en voorsorteren wilde hij fout doen.
DMS valt in mijn Juniper echt wel mee, ik kijk gewoon rond enzo, heb eigenlijk nooit een melding.

Alleen die snelheid hé, dat nekt het hele systeem. Zonde. Hij moet echt veel vlotter rijden, Heb niet voor niks acceleratie boost gekocht. En dat bochten werk, zo vaak meldingen over high lateral forces? Schei uit, het is nog lang geen F1 max verstappen bochten werk hoor.

Ik hoop dat er snel een update aankomt.
Gisteren 2x dat het stoplicht vlak voor me op oranje springt 2x ging die aardig hard in de ankers was blij dat er niemand achter mee zat.
Wel raar dat jij dat compleet anders ervaart.

Ook rotondes met 2 banen bij snapt hij er niks van sorteert die netjes voor om naar links te gaan pakt die alsnog de rechterbaan. Je snijd dan gewoon iemand af..

Vandaag op en neer naar Schiphol geweest 210km gereden en maar 3 keer moeten helpen. Als het druk is wil die elke keer gaan inhalen maar hij doet er zo lang over voor dat die echt gaat dat die hem elke keer weer afbreekt
Volgens Berkant is RDW bezig met het testen van een grote FSD update

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

JoeBlack2k

I Love Hilary

pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:45:
Berkant staat er om bekent letterlijk alles uit z'n duim te zuigen voor kliks en views en heeft al 3x z'n naam veranderd. dus dat slaat gewoon helemaal nergens op helaas

Kees Roelandschap heeft wel een track record die zegt dat hij de "spring update" heeft met FSD maar hij zegt niet of er een een FSD update in zit:
YouTube: Tesla FSD in Europe - Anxious Amsterdam Anarchy

[ Voor 23% gewijzigd door JoeBlack2k op 04-05-2026 20:55 ]

Hilary Duff 4-Life

JoeBlack2k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Berkant staat er om bekent letterlijk alles uit z'n duim te zuigen voor kliks en views en heeft al 3x z'n naam veranderd. dus dat slaat gewoon helemaal nergens op helaas

Kees Roelandschap heeft wel een track record die zegt dat hij de "spring update" heeft met FSD maar hij zegt niet of er een een FSD update in zit:
YouTube: Tesla FSD in Europe - Anxious Amsterdam Anarchy
Ik ken z'n reputatie en dat ie tegenwoordig 4 handen op 1 buik is met Kees. Beide hebben ze iig een speciale FSD build gekregen

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:31
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:45:
Bedankt voor het delen.

Grappig dat daar meer mensen het bizar vinden op X dat RDW de update aan het testen is. Amerikaanse bedrijven zijn aan het innoveren maar wij hebben weer Europese instanties die het allemaal beter weten dan de beste engineers ter wereld. Laat de markt gewoon zijn werk doen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Ecological schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Bedankt voor het delen.

Grappig dat daar meer mensen het bizar vinden op X dat RDW de update aan het testen is. Amerikaanse bedrijven zijn aan het innoveren maar wij hebben weer Europese instanties die het allemaal beter weten dan de beste engineers ter wereld. Laat de markt gewoon zijn werk doen.
Als het alleen de engineers waren gaf ik je gelijk, maar die hebben ook weer managers en commerciële mensen met andere belangen die de boel wat meer sketchy kan maken.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Enig idee waarom ze bij de RDW uit zijn gekomen ipv de instantie van een van de andere lidstaten? Zou RDW door Tesla als het minst conservatief zijn ingeschat?

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:34:
Enig idee waarom ze bij de RDW uit zijn gekomen ipv de instantie van een van de andere lidstaten? Zou RDW door Tesla als het minst conservatief zijn ingeschat?
Het verhaal gaat volgens mij zo dat de eerste tesla met lotus was en die hadden ervaring met de rdw, en daar zijn ze gebleven.

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

JoeBlack2k

I Love Hilary

- ervaring van 2016 (De RDW heeft in 2015 en 2016 de Tesla Model S getoetst aan de toen geldende Europese regelgeving. )
- Europees hoofdkantoor zit in A'dam met een Amerikaan al jaren aan het roer

Hilary Duff 4-Life

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01
[...]

Bedankt voor het delen.

Dit vind ik echt onzin. De voorwaarden van de RDW zijn duidelijk. Als een software update het DMS opeens een stuk lakser laat worden, dan moet dat maar zomaar doorgevoerd worden?

iRacing Profiel

gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Het verhaal gaat volgens mij zo dat de eerste tesla met lotus was en die hadden ervaring met de rdw, en daar zijn ze gebleven.
Klopt, dit heeft RDW ook zelf gezegd in het BNR interview (op 11:20)
JoeBlack2k schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:39:
[...]

- ervaring van 2016 (De RDW heeft in 2015 en 2016 de Tesla Model S getoetst aan de toen geldende Europese regelgeving. )
- Europees hoofdkantoor zit in A'dam met een Amerikaan al jaren aan het roer
Al sinds 2009 voor de typegoedkeuring van de Roadster

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:37
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Nee mijn beste, je hoefde niets te zeggen. Het was een gedachte-experiment en/of hypothetische danwel retorische vraag.
🤣🤣🤣🤣

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:16
Als je inhoudelijk wilt reageren, prima. Anders laat ik het hierbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Odie op 04-05-2026 22:20 ]

Zal niet toevallig zijn dat ze dit de dag voor de TCMV vergadering melden ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Nee de hoofdschuldige is de bestuurder van de Tesla. Maar eigenlijk de Tesla die vol zonder reden een noodstop maakt. Zoals hierboven al aangegeven, dat is dus verboden/strafbaar als er geen goede reden voor is (zoals een kind dat de weg oprent).
En Tesla legt alle verantwoordelijkheid bin de chauffeur….
De chauffeur had hier dus gas moeten geven.

De achteroprijder heeft hier wel een kans om dit te winnen, als het ooit voor de rechtbank komt….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:33
Inmiddels bijna 1000 km met FSD gereden, voornamelijk het traject A4 Schiedam - Amsterdam. Hieronder mijn bevindingen, die voor velen ongetwijfeld herkenbaar zijn.

• De Tesla gaat over het algemeen op de snelweg vrij soepel naar links, maar gaat na het inhalen lang niet altijd even snel (of überhaupt) terug naar rechts. Vaak doe ik dan even niets, om te kijken of hij zelf gaat, maar dat valt vaak tegen. En voor je het weet, word je door iemand van rechts ingehaald. Op een rijbaan met twee rijstroken is hij wat eerder geneigd om snel naar rechts te gaan dan op een rijbaan met drie of meer rijstroken.
• Hij twijfelt over het algemeen best veel bij het wisselen van rijstrook.
• Hij mag wel iets vlotter doorrijden en de maximumsnelheid benaderen.
• Op bepaalde rotondes vind ik hem soms te langzaam rijden.
• Hij wil nog wel eens op de rem trappen als een voetganger of fietser zich aan de rand van de weg meldt om over te steken, terwijl deze geen voorrang heeft. Best gevaarlijk als je een achterligger hebt.
• Soms (bij dubbele verkeerslichten?) rijdt hij niet bij groen licht.
• Automatisch inparkeren vanuit FSD werkt niet goed. FSD beëindigen en Auto Park gebruiken is meestal de work-around.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Wie heb je nog?
TUV en Dekra zijn echt duits, en de kans is niet klein dat die toch wat voordeel geven aan duitse constructeurs.
Utac is frans, en gekend als commaneukers en ‘lichtjes’ chauvenistisch.
NL heeft geen eigen autofabrikant, en dus zijn ze meestal neutraler. Bovendien heeft RDW een eigen testbaan in Lelystad.

Ik vind de keuze logisch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Wie heb je nog?
TUV en Dekra zijn echt duits, en de kans is niet klein dat die toch wat voordeel geven aan duitse constructeurs.
Utac is frans, en gekend als commaneukers en ‘lichtjes’ chauvenistisch.
NL heeft geen eigen autofabrikant, en dus zijn ze meestal neutraler. Bovendien heeft RDW een eigen testbaan in Lelystad.

Ik vind de keuze logisch.
Duitsland is toch KBA? Op het Duitse forum wordt er van uitgegaan dat die tegen zal gaan stemmen omdat FSD Tesla een te groot concurentie voordeel zal geven

• Richh
Omdat de allereerste Tesla (de Roadster) door de RDW is gedaan en sindsdien is de RDW gewoon de partij die ze kennen. Daar is niks anders achter te vinden. Volgens mij is in dat BNR interview met de RDW deze vraag ook gesteld.

Overigens heeft de Duitse KBA ook gewoon Ford Bluecruise goedgekeurd, dat gooit je bij spitsstroken icm opritten je gewoon zijwaarts in een auto. Qua 'strengheid' was het ongetwijfeld ergens in het Oosten van Europa een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen, gok ik dan toch.

• Richh
Corneel1987 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:11:
Eerste serieuze klapper is een feit, op FSD gok ik en niet op Autopilot zoals beschreven staat.
https://112-ov.nl/2026/05...stop-bij-verkeerslichten/

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat! In beide gevallen is de rechtsaf vrije doorstroming.
Ik had verwacht dat de media hier als aasgieren bovenop zou zitten, maar voorlopig valt dat nog mee... :P hoe dan ook, goeie find, want idd zeer waarschijnlijk dat het FSD is wat hier weer te voorzichtig was rond een stoplicht.

Zelf ook wel eens op dit stuk gereden (ik woon hier enigszins in de buurt), maar merkte al ruim van tevoren dat de auto wou afremmen voor het stoplicht en kon dus makkelijk wat bijgassen. Plus ik had geen achterligger, dus geen probleem.

We weten dat Tesla deze informatie - mits idd FSD actief was maar daar ga ik dus wel vanuit - met de RDW moet delen en dat men dit erg serieus neemt. Laten we hopen dat een volgende iteratie iets gaat doen met de stoplichtherkenning want dat is toch ook wel irritatie #1 hier. Bij mij nog nooit gevaarlijk geweest, maar als het een ietwat ongebruikelijke situatie is qua stoplichten, dan is het systeem in twijfel en veel te voorzichtig - en stopt het dus te snel. False positives kunnen gevaarlijk zijn.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Felyrion

goodgoan!

[...]

Bedankt voor het delen.

Ok, en stel nou dat er in NL/EU een situatie blijkt te bestaan waar FSD zich totaal op verkijkt en er vallen een aantal doden of gewonden die voorkomen hadden kunnen worden. Dan ben je veel verder van huis. Zowel RDW, maar zeker ook Tesla wil vast zo'n scenario voorkomen. Volgens mij is dat een grote reden dat het zo voorzichtig aangevlogen wordt.

Als je het anders doet en het gaat mis, dan zitten we hier nog jaren met lege handen voor er weer eens een poging gedaan mag worden.

ik verwacht dat als het de komende tijd gewoon goed blijft gaan en er zich geen grote incidenten voordoen, de systemen langzamerhand vrijer gelaten worden en mogelijk hoeft dan niet elke update meer gekeurd te worden. Er zal het nodige geduld nodig zijn.

Overigens zjin mijn eigen ervaringen erg positief tot op heden. Nu ruim een week de proefperiode en ik heb nog niet één keer hoeven ingrijpen voor veiligheidsredenen. Wel eens omdat de navigatie iets doet wat ik niet wil of met enige regelmaat het gas intrappen omdat het wel iets vlotter kan.
DMS zit mij totaal niet in de weg gelukkig. Ik kan gewoon om me heen kijken en met passagiers praten enzo.
Ik maak te weinig kilometers om het 100 euro in de maand waard te laten zijn in de huidige vorm, maar ik zie wel mooie opties in de toekomst :)

Ik geniet nog maar even van mijn proefmaand en kijk daarna wel een paar updates de kat uit de boom.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• gjcvro
Ik reed vanavond over een weg die voorheen autoweg was, dus 100. echter zijn de borden weggehaald en is het nu dus gewoon 80, toch gaf Tesla gewoon 100 aan. Dit moet hij dus op kaartinfo doen, niet op de borden.

En: als niet de zon in mijn ogen schijnt mag ik blijkbaar wel met FSD rijden, kreeg na de 2e rit wel een "matig" terug, terwijl ik volgens mij niet zo heel veel meldingen gezien heb.

En of het trage begint te wennen of er is iets ander veranderd, maar vanavond leek hij best aardig door te rijden (zeker op die 80 weg die die als 100 zag, maar daar heb ik wel de max snelheid omlaag geschroefd.
Nou alleen die rotonde's nog.. 25.. pff..
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.