Ik heb het ETSC-artikel ook gelezen en ik vond het eerlijk gezegd behoorlijk overdreven. Die “road safety cliff edge”-retoriek voelt voor mij te dramatisch, zeker als je kijkt naar de ervaringen die hier in de thread worden gedeeld. Veel mensen zijn onder de indruk van hoe FSD Supervised zich in de praktijk gedraagt.
Ik steun het doel van Vision Zero volledig. 0 verkeersdoden is precies waar ik voor sta en waarom ik autonome systemen zo belangrijk vind.
Tegelijkertijd zie ik bij de ETSC een grote institutionele bias. Ze ontvangen een substantieel deel van hun financiering van de Europese Commissie (DG MOVE) en hebben ook banden met partijen zoals Toyota Europe. Dit soort funding creëert volgens mij een structurele afhankelijkheid die hun kijk op nieuwe technologie kleurt.
Daarnaast zitten ze een beetje in een ivoren toren. Vanuit een sociologisch perspectief zie je bij dit soort gevestigde veiligheidsorganisaties vaak institutionele inertie: ze zijn sterk gericht op het bestaande systeem van regels, infrastructuur en menselijk gedrag, en hebben moeite om mee te bewegen met disruptieve innovaties.
Psychologisch speelt er ook risico-aversie en bevestigingsbias mee. Omdat hun missie al decennia draait om het waarschuwen voor gevaren, neigen ze ertoe om alles wat “te snel” gaat meteen als een potentieel gevaar te zien — ook al kan diezelfde technologie op termijn juist bijdragen aan het bereiken van Vision Zero.
Er is ook sprake van pad-afhankelijkheid: ze hebben een bepaalde koers en denkwijze ontwikkeld die moeilijk te veranderen is, mede omdat hun legitimiteit en funding deels afhankelijk zijn van het benadrukken van risico’s in het huidige systeem. Dit is geen bewuste kwade opzet, maar wel een klassiek voorbeeld van hoe organisaties hun eigen perspectief kunnen versterken door selectieve aandacht en groepsdenken.
Ik zie ook dat veel mensen die in andere topics stevig klagen over de snelheidsbeep en “te veel vadertje staat” in dit topic opeens heel mild worden als het om de RDW en ETSC gaat. Grappig hoe dat werkt.
Erg jammer, want juist een organisatie als de ETSC zou hier vol achter kunnen staan met duidelijke guardrails en eisen.atie als de ETSC zou hier vol achter moeten gaan, met duidelijke guardrails en requirements.
/edit: wat herschreven en nuance er in proberen te brengen
[
Voor 14% gewijzigd door
Ecological op 05-05-2026 10:56
]