• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:32
gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:14:
[...]

Ja, exact En ook als de wegen smaller worden is "net genoeg' voor de ander "wat een &^%$"^ hij geeft me geen ruimte.
Lijkt wel of jullie het lastig vinden dat de auto het beter kan inschatten dan z’n bestuurder 😉

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-05 10:36
Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Ja. Dat is echt niet netjes. Zou zeker aanraden elke rit feedback te geven (in het Engels) en hoe meer to the point je bent hoe beter, dit wordt toch geanalyseerd met AI dus hoe beter uitgelegd hoe beter!
En dan beetje AI pakkende woorden uitkiezen haha >:) Dan weet je zeker dat er naar gekeken wordt door een mens.

Dangerous! Almost killed me. Too close to centerline

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 18:50
Ik begrijp het niet, check deze parkeer actie in 14.2 immer VS: YouTube: Tesla FSD Update 14.2.2 Fixes Parking - But One Thing Ruins It

Vloeiend precies in het vak. Geen 100x steken. Geen schokkend stuur dat hysterisch alle kanten op gaat. Gewoon: boem.

Hoe anders hier in Nederland. Midden op twee vakken parkeren. Schokkend en hysterisch stuur dat alle kanten op gaat. 100x steken. En nog steeds prut.

Hoe dan??

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

nicow101 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Lijkt wel of jullie het lastig vinden dat de auto het beter kan inschatten dan z’n bestuurder 😉
De auto kan het ook prima inschatten, maar zoals @gjcvro ook aangeeft hoort een beetje hoffelijkheid en ruimte geven ook in het verkeer. Afgelopen week op vakantie geweest op de veluwe met veel 60 wegen zonder markeringen, gewoon een lapje asfalt en daarbij passeert hij prima tegenliggers, maar het is echt wel krap hoe ze voorbij komen. Ik zou daar ook liever zien dat hij meer ruimte geeft aan de tegenligger. Ik ben niet bang voor botsingen omdat ik inmiddels voldoende gezien heb om behoorlijk vertrouwen in de auto te hebben in zulke situaties, maar gewoon net even 20 centimeter meer richting de berm (of in de berm) maakt het voor beide bestuurders denk ik een prettigere ervaring. Nu zie ik vaak dat ik nog behoorlijk op het asfalt rij en dat de tegenligger echt met 2 banden door het gras/de berm gaat. Dat hoort ook bij autorijden dat je een beetje van elkaar verwacht om de ruimte te geven. Als we allebei in een FSD auto zouden zitten dan zou ik er veel minder moeite mee hebben.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

djbarney schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:56:
[...]

wat mij betreft is je punt hier ondertussen wel duidelijk, dit hoeft niet in elk bericht, elke pagina herhaald te worden toch?

verder on topic, afgelopen nacht dus een klein 3 kwartier fsd gebruikt, op zowel n stuk provinciale weg als op de snelweg, en uiteraard tussen amersfoort en almere een gigantische hoosbui. kreeg wel de melding dat fsd supervised mogelijk degraded was door het slechte weer (en zat uiteraard met beide handen zowat op het stuur om bij minste geringste probleem direct over te kunnen nemen), maar het viel mij op dat de auto nog steeds gewoon perfect zijn snelheid hield (dus naar 130 doorgeduwd op de a1 die verder vrijwel leeg was), de banen nog steeds keurig zag zonder wiebelende lijnen wat k vroeger met de visualisatie vaak zag als het regende. Fsd hield volgens mij iets meer afstand van voorliggers, en haalde zeker nog eerder in. Qua zicht was het voor mij nog steeds goed genoeg om met die snelheid te rijden, zou dit zelf ook gedaan hebben, maar op sommige plekken als het iets harder ging, vertraagde fsd ook een beetje, en zakte dan af naar 115, om als het weer iets minder hard regende, weer terug te gaan naar de 130 max die ik had ingesteld.

heel andere ervaring in een hoosbui dus dan anderen hier eerder in het topic gemeld hebben, blijf dat toch wel apart vinden. Ik heb met de enhauto commander het automatisch grootlicht automatisch uit, en ook daar heeft hij geen enkele moeite mee. Bij Almere aangekomen, veel grote en diepe plassen water op de weg, waar fsd een stuk behoedzamer omheen probeerde te gaan (bij de meeste plassen, sommige gingen gewoon op 50kmh er dwars door, met bijbehorende splash).

Nog een andere rit eerder die dag, even naar de ikea zoals dat soms moet :) Fsd wist in dit geval ook gewoon de parkeergarage van de ikea in te rijden, koos zelf zijn parkeerplek (eerste afslag links meteen) en koos een parkeerplek met vrije lader.. Mijn moeder was stomverbaasd: "weet ie wat een laadpaal is dan? je hebt inderdaad maar 18% maar dat zal die toch wel niet overwogen hebben? zou wel heel slim zijn". En dat zet mij dan ook weer aan het denken.. Zou FSD zo slim zijn? of was dit puur toeval, eerste afslag, grote vrije plek, waar toevallig een laadpaaltje hangt.. ik denk zelf toch absoluut toeval, maar wel leuk natuurlijk als dat iets is waar tesla ooit nog slimmigheid voor toevoegt.

Ik raak hoe langer hoe meer onder de indruk van hoe goed het (voor mij) werkt, maar vind het absoluut nog steeds niet goed genoeg (terwijl dat best nog wel basic dingen zijn: te vroeg knipperen bij inhalen, parkeren wat voor de meeste plekken echt voor geen meter werkt, soms stoppen voor een vrije rechtsaf afslag als een stoplicht voor een andere baan op rood staat, een twijfel snelheids hakkeltje bij een oranje knipperlicht (zo eentje die waarschuwt dat er over paar honder meter een stoplicht is) waar hij even snel afremde van 100 naar 90 alsof hij een remactie wilde beginnen, maar daarna gewoon doorreed.. en ik vind het nog steeds niet voldoende toevoegen voor de vraagprijs er van :)
Met de commander kan je instellen dat hij met FSD geen groot licht kan gebruiken ?

Heb zelf ook de commander, maar dacht dat het daarop niet ging werken

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:02
nicow101 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Nee niet echt en vroeger reed ik ook veel harder en korter langs mijn tegenligger met desnoods op het laatst een kleine stuurcorrectie, ook midden over de dijk, maar op een bepaald moment besef je dat die tegenligger ook een mens is dat niet altijd even consequent rijdt en dat het beter is voor beide om iets meer ruimte te pakken, temeer een spiegeltje tegenwoordig meer kost dan 5 tientjes.

En ook voor motorrijders/fietsers vind ik dat je die de ruimte moet geven die er is zonder ze te dicht naar de kant te jagen. Niet elke tegenligger speelt het spelletje chicken even goed.

[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 03-05-2026 22:28 ]

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:17

djbarney

XBL: DeejayBarney

markklok schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Met de commander kan je instellen dat hij met FSD geen groot licht kan gebruiken ?

Heb zelf ook de commander, maar dacht dat het daarop niet ging werken
correct, zit in de "auto off" categorie, onder high beam, force manual high beam. Werkt dus ook perfect met FSD aan, zodat je niet elke vrachtwagenchauffeur, elke voorligger op 500m afstand etc aan het verblinden bent. Dat is wederom zo'n dingetje dat Tesla echt nog steeds moet verbeteren, leuk die matrix lampen op de model 3 highland, maar in Nederland echt 95% van de tijd niet nodig, en voor de andere momenten, zo asociaal in laat uitschakelen, te vroeg weer inschakelen etc dat ik dat gewoon uit wil hebben. En voor het functioneren van FSD in het pikkedonker, blijkt groot licht ook echt niet nodig te zijn. hij piept of zeurt er niet over ook.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:46
Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:13:
Ik begrijp het niet, check deze parkeer actie in 14.2 immer VS: YouTube: Tesla FSD Update 14.2.2 Fixes Parking - But One Thing Ruins It

Vloeiend precies in het vak. Geen 100x steken. Geen schokkend stuur dat hysterisch alle kanten op gaat. Gewoon: boem.

Hoe anders hier in Nederland. Midden op twee vakken parkeren. Schokkend en hysterisch stuur dat alle kanten op gaat. 100x steken. En nog steeds prut.

Hoe dan??
Waarschijnlijk zit de verbetering al in een feature branch maar moet het eerst langs onze vrienden van de RDW.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40
Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

Vind dit echt te krap. Met een tegenligger gaat die weer een beetje naar rechts en dan weer terug naar de positie zoals op de foto.
Grappig, mijne deed dit op AP maar niet op FSD :+

• Mar.tin
Sandyman538 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:15:
[...]

De auto kan het ook prima inschatten, maar zoals @gjcvro ook aangeeft hoort een beetje hoffelijkheid en ruimte geven ook in het verkeer. Afgelopen week op vakantie geweest op de veluwe met veel 60 wegen zonder markeringen, gewoon een lapje asfalt en daarbij passeert hij prima tegenliggers, maar het is echt wel krap hoe ze voorbij komen. Ik zou daar ook liever zien dat hij meer ruimte geeft aan de tegenligger. Ik ben niet bang voor botsingen omdat ik inmiddels voldoende gezien heb om behoorlijk vertrouwen in de auto te hebben in zulke situaties, maar gewoon net even 20 centimeter meer richting de berm (of in de berm) maakt het voor beide bestuurders denk ik een prettigere ervaring. Nu zie ik vaak dat ik nog behoorlijk op het asfalt rij en dat de tegenligger echt met 2 banden door het gras/de berm gaat. Dat hoort ook bij autorijden dat je een beetje van elkaar verwacht om de ruimte te geven. Als we allebei in een FSD auto zouden zitten dan zou ik er veel minder moeite mee hebben.
Mijn hele (rijbewijs hebbende) leven al rijdend rondom Apeldoorn, we zijn er allemaal wel aan gewend hoor en schrikken niet zo van smalle weggetjes. Plek is plek.

Als iedereen voor elke tegenligger de berm in zou gaan werd het een lange dag ;).

Kan jouw situatie niet inschatten natuurlijk, maar ook met de hand komen mijn rechtbanden zelden van het asfalt af, tenzij noodzakelijk natuurlijk.

Meestal is het breder dan het lijkt en blijkt er gewoon een meter tussen de auto’s te zitten. :)

• gjcvro
Mar.tin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Mijn hele (rijbewijs hebbende) leven al rijdend rondom Apeldoorn, we zijn er allemaal wel aan gewend hoor en schrikken niet zo van smalle weggetjes. Plek is plek.

Als iedereen voor elke tegenligger de berm in zou gaan werd het een lange dag ;).

Kan jouw situatie niet inschatten natuurlijk, maar ook met de hand komen mijn rechtbanden zelden van het asfalt af, tenzij noodzakelijk natuurlijk.

Meestal is het breder dan het lijkt en blijkt er gewoon een meter tussen de auto’s te zitten. :)
Toch heb ik die ruimte liever in het midden dan aan de kant van de berm, mits die natuurlijk redelijk recht en overzichtelijk is.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Op Youtube krijg ik zojuist een reclame van Xpeng over hun VLA 2.0 en dat die superieur zou zijn aan FSD begeleid met video opnames gemaakt in China. Het verbaast mij dat ik als Nederlandse consument die video voorgeschoteld krijg, ik ben benieuwd of dat insinueert of zij ook snel komen met de volgende generatie technologie op de Nederlandse wegen.

• Odie
Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Waarschijnlijk zit de verbetering al in een feature branch maar moet het eerst langs onze vrienden van de RDW.
Allebei 14.2 dus hoezo hebben zij ander gedrag dan wij?

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 05:31:
[...]

Allebei 14.2 dus hoezo hebben zij ander gedrag dan wij?
Misschien dat de hoeveelheid data op de wegen nog wel verschild en hier op sommige plekken een stuk lager is als ik het interview van de RDW mag geloven was er in de 18 maanden 1.5mil km getest maar maar 18000 in nederland de rest op testbaan en ook andere landen van wat ik begreep.
verder hebben naartuurlijk daarvoor de al rijdende Tesla's in nederland ook Data verzameld maar nu alleen al in de afgelopen 3 weken is er nu miljoenen aan extra FSD data bij gekomen daar loopt de US ver in voor dus ik denk dat we bij de volgende update best wel wat verbeteringen kunnen verwachten kwa rijgedrag op plekken waar het nu zozo gaat.

PSN: FreakGIB

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:34
FreakGIB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Misschien dat de hoeveelheid data op de wegen nog wel verschild en hier op sommige plekken een stuk lager is als ik het interview van de RDW mag geloven was er in de 18 maanden 1.5mil km getest maar maar 18000 in nederland de rest op testbaan en ook andere landen van wat ik begreep.
verder hebben naartuurlijk daarvoor de al rijdende Tesla's in nederland ook Data verzameld maar nu alleen al in de afgelopen 3 weken is er nu miljoenen aan extra FSD data bij gekomen daar loopt de US ver in voor dus ik denk dat we bij de volgende update best wel wat verbeteringen kunnen verwachten kwa rijgedrag op plekken waar het nu zozo gaat.
Qua wat ik van het Nederlandse FSD parkeren heb gezien in verschillende videos lijkt dat er bijna op dat dat compleet niet "uitgewerkt" is, en dat ie parkeren bijna behandelt als stilstaan op of langs een rijbaan ofzo. Terwijl de autopark blijkbaar hele goeie algoritmes heeft om dat wel goed te kunnen doen.

Ws zijn er van dezelfde FSD versie verschillende "geo-versies" door idd andere trainingsdata en dus andere "weights & balances" (dus anders getweaked en gefinetuned) maar het zou ook zomaar kunnen dat in de US bij parkeren het FSD systeem wordt overruled door bv autopark algoritmes, en dat we dat hier in NL nog niet hebben.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:47
Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

Vind dit echt te krap. Met een tegenligger gaat die weer een beetje naar rechts en dan weer terug naar de positie zoals op de foto.
Dit moet te corrigeren zijn , bij mij rijdt ie wel netjes in het midden

• karel_G_1981
[...]

Dat denk en verwacht ik ook , hopelijk icm een iets soepeler dms

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:40
Mij valt het op hoe snel ik al compleet terugval op FSD. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds het geactiveerd is bijna niet meer zelf rij. Zeker op lange snelwegritten staat FSD standaard aan.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:06
Gister een ritje vanuit het noorden naar het westen. De weg was een beetje nat, veel meer dan een licht buitje zou ik het niet noemen, voor een normale bestuurder geen probleem, maar de muskmobiel bleef constant de melding geven "slecht weer". Hopelijk maken ze veel progress voordat het oktober/november is, anders wordt dat een lastige maand voor FSD.

Wel viel me op dat ik nog handmatig de ruitenwissersnelheid aan kon passen op FSD, ik had verwacht dat daar wel een soort lock op zou zitten, al heb ik niet getest of ie extra wipes doet ookal staat ie op standje 1.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
LastSamurai schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:54:
Mij valt het op hoe snel ik al compleet terugval op FSD. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds het geactiveerd is bijna niet meer zelf rij. Zeker op lange snelwegritten staat FSD standaard aan.
Die ervaring heb ik ook. Het is een mooi hulprijsysteem maar geen 99 euro per maand waard.
Het zal even wennen zijn na proefperiode.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
We hebben in NL best wat verschillende uitvoeringen van het "woonerf" bord. Herkent FSD dit en wordt de snelheid dan aangepast?

iRacing Profiel

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 27-05 16:00

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:13:

Hoe dan??
Simpel: die grote logge Tesla is niet gemaakt voor de Nederlandse parkeervakken die gebaseerd zijn op een normaal formaat auto!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• gjcvro
MartijnA3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:55:
We hebben in NL best wat verschillende uitvoeringen van het "woonerf" bord. Herkent FSD dit en wordt de snelheid dan aangepast?
Is dat zo? Ik dacht dat we over het algemeen maar 1 set officiële borden hebben. Kun je wat voorbeelden geven? (ben oprecht nieuwsgierig, kom niet zo vaak in een woonerf)

• MartijnA3
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat we over het algemeen maar 1 set officiële borden hebben. Kun je wat voorbeelden geven? (ben oprecht nieuwsgierig, kom niet zo vaak in een woonerf)
In de basis zijn ze hetzelfde, maar ik heb 4 variaties kunnen vinden. En dan worden ze soms nog geplaatst met onderborden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6ikYcoD03IKvlwqcXscNRttbzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q4d0M8vSisbxbp6uZSFJNlWH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XDFWGrU0BjYSb341UwRrqRc4EI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kL0Jq3C92HEs7shCjEi6sXHC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPM8Buhtoj6_rYBQH6Xgsu9eVXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WZ97B3lfcfyg2IuR1LvppfLv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moZdxvucArketQ_scrIbRNRYE1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jfRG5tgIh4pfS2khznpQ4HoC.png?f=user_large

iRacing Profiel

• gjcvro
MartijnA3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:14:
[...]

In de basis zijn ze hetzelfde, maar ik heb 4 variaties kunnen vinden. En dan worden ze soms nog geplaatst met onderborden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ten opzichte van alle andere dingen die hij doet lijkt dit me goed te doen, maar inderdaad wel de vraag of hij het bord kent.

• Odie
[...]

Maar parkeren in een vak is in de basis dezelfde handeling in de VS als in Europa. Ok de vakken zijn hier krapper en de parkeerterreinen zijn qua manoeuvreerbaarheid krapper en misschien dat RDW meer voorzichtig gedrag heeft afgedwongen van Tesla ivm aanwezigheid van voetgangers, kinderen, kinderwagens etc,

• FreakGIB
  • Laatst online: 13:41
Mooie Video over Vision VS Lidar of Tesla vs Waymo

PSN: FreakGIB

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Even een algemeen puntje: ik merk zo tussen de regels door dat er nogal op de man gespeeld wordt en dat er belerend gereageerd wordt in sommige gevallen. Een mening hebben en discussiëren is uiteraard prima, maar behandel elkaar gewoon met wat respect en niet alsof je met elkaar geknikkerd hebt op de basisschool. Dat maakt het allemaal wat leuker om te lezen en houdt de sfeer wat gezellig :)

Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
Notna schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:30:
[modbreak] Even een algemeen puntje: ik merk zo tussen de regels door dat er nogal op de man gespeeld wordt en dat er belerend gereageerd wordt in sommige gevallen. Een mening hebben en discussiëren is uiteraard prima, maar behandel elkaar gewoon met wat respect en niet alsof je met elkaar geknikkerd hebt op de basisschool. Dat maakt het allemaal wat leuker om te lezen en houdt de sfeer wat gezellig :)

Dank! [/]
Zou dan ook mooi zijn als degenen die reageren vooraf de titel in zich opnemen: "Ride‑alongs en ervaringen met FSD". En dus hier niet elke pagina hun onderbuik komen legen terwijl ze nul ervaring hebben met FSD Supervised.
PeepPeepPeep schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Simpel: die grote logge Tesla is niet gemaakt voor de Nederlandse parkeervakken die gebaseerd zijn op een normaal formaat auto!
Werkt Autopark bij jou niet goed? Dat werkt nl. stukken beter dan de parkeer feature die nu in onze FSD build zit

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 04-05-2026 11:56 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Werkt Autopark bij jou niet goed?
Niet aan mij gerecht, maar ik denk dat mijn leen-peuter van 5 beter kan parkeren dan autopark. Of in elk geval sneller. :+.

Autopark is een stuk beter dan FSD park in elk geval indien je dat bedoelt. Dat is helemaal treurnis :+.

• gjcvro
Mar.tin schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Niet aan mij gerecht, maar ik denk dat mijn leen-peuter van 5 beter kan parkeren dan autopark. Of in elk geval sneller. :+.

Autopark is een stuk beter dan FSD park in elk geval indien je dat bedoelt. Dat is helemaal treurnis :+.
Eigenlijk best gek, je zou verwachten dat het gewoon een gedeelde module is. Een bouwsteen.

• Mar.tin
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Eigenlijk best gek, je zou verwachten dat het gewoon een gedeelde module is. Een bouwsteen.
Was ook mijn verwachting, je zou verwachten dat het onderwater een plek kiest en dan gewoon autopark aanzet
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Als ik dit NaTA artikel lees begrijp ik dat "onze" FSD nog ASS gebruikt voor FSD Park, en we weten hoe goed dat die werkt ;). Zou mooi zijn als wij v14.3.2 krijgen waarin ASS en FSD zijn unified, zodat we ook meteen een betere ASS krijgen (maar die zal wel moeten worden goedgekeurd)

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 04-05-2026 13:02 ]

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:24
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Zou mooi zijn als wij v14.3.2 krijgen waarin ASS en FSD zijn unified, zodat we ook meteen een betere ASS krijgen (maar die zal wel moeten worden goedgekeurd)
Die Actually Smart Summon is inderdaad drama en werkt niet of heeft iemand anders wel positieve ervaringen?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
Stilstaande vrachtwagen op de afrit. Geen probleem, zo omheen.

https://streamable.com/inifxz

[ Voor 4% gewijzigd door Maurice- op 04-05-2026 13:14 ]

• Mar.tin
Maurice- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:40:
Stilstaande vrachtwagen op de afrit. Geen probleem, zo omheen.

https://streamable.com/ien94e
Ik blijf me verbazen hoe goed het is met dit soort toch wel bijzondere scenario's. En dan dus parkeren moeilijk vindt :)

Dit is amazing. Erg netjes.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:11
Hier afgelopen weken op vakantie geweest in het buitenland.

Op de heenweg flink omgereden om zo lang mogelijk in Nederland te blijven voor wat extra FSD kilometers 😅

Dit ging eigenlijk helemaal top, vooral snelweg, geen bijzonderheden.

Vervolgens de grens over gegaan en toen vielen me wat dingen op.

Standaard autopilot:
Dit lijkt een oude versie te zijn. Waar je in de meest recente versies makkelijk uit auto steer kon komen door het knipperlicht aan te zetten zetten en een lichte stuurbeweging te maken kon dat in dit geval niet meer. Er was echt een flink wat kracht nodig op het stuur nodig om uit autopilot te komen. Dit was ook het geval toen de Juniper modellen met uitkwamen maar is met meerdere updates steeds relaxter geworden. In deze versie zit die verbetering niet.

EAP:
Dit was natuurlijk nu ook beschikbaar. Het automatisch inhalen werkt opzich oke, als je dit maar ver van te voren initieert en er geen autos vlak achter je rijden werkt het oke.
Ook valt op hoeveel schokkerigger het sturen gaat ten opzichte van FSD, dat is toch echt wel veeeeeel beter

Maar wat hier dus wel te selecteren en wat ik echt heel erg mis in FSD, er zijn gewoon profielen beschikbaar in EAP, zelfs Mad max!

Want hoe indrukwekkend FSD ook is, het gedrag op een drukke snelweg of bij wat wegwerkzaamheden is de drang om continu in te halen echt vervelend.

Voorbeeld:
Rij naar meerdere voorliggers toe met 2 km/h verschil
Haalt de achterste auto in met dat verschil
Springt direct weer naar rechts omdat er een auto van achteren komt die weer 2km/h harder tijd.
Gaat direct weer naar links om die auto weer in te halen met minimaal snelheidsverschil
Gaat weer naar rechts omdat auto van achter komt die net weer iets harder rijdt.

Rinse and repeat..

Blijf gewoon achter die autos hangen als het snelheidsverschil to klein is, of haal ze allemaal in zonder voor elke auto die van achter komt direct weer aan de kant te gaan.

Hopelijk volgen die rijders profielen snel, want FSD is fantastisch, maar dit maakt het net vervelend.

Aan de andere kant, dit is waarschijnlijk het slechtste wat het ooit zal zijn 🙂

Nb: ik heb trouwens nooit problemen met het controle systeem wat er door de RWD is ingezet, kan prima relaxed zitten.
Mar.tin schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Ik had idd mijn post al uitgebreid. Autopark is nog niet zo heel slecht, maar FSD Park wel. Maar ja, als die op ASS is gebaseerd snap ik wel waarom

• Ecological
Mar.tin schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Ik blijf me verbazen hoe goed het is met dit soort toch wel bijzondere scenario's. En dan dus parkeren moeilijk vindt :)

Dit is amazing. Erg netjes.
Andere software stack, dus niet zelfde algoritmes. In Amerika hebben ze al de geüpgrade parking en daar werkt het zoveel beter.

Vandaag weer wat whaam baam tesla cam video’s gekeken en het valt me toch heel erg op, elk ongeluk was voorkomen als auto’s FSD had gehad.

Dus kom op RDW, laat de update-politie varen. Nerf FSD minder en wellicht kan je een aantal doden en gewonden voorkomen dit jaar.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Mar.tin
Ecological schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Andere software stack, dus niet zelfde algoritmes. In Amerika hebben ze al de geüpgrade parking en daar werkt het zoveel beter.

Vandaag weer wat whaam baam tesla cam video’s gekeken en het valt me toch heel erg op, elk ongeluk was voorkomen als auto’s FSD had gehad.

Dus kom op RDW, laat de update-politie varen. Nerf FSD minder en wellicht kan je een aantal doden en gewonden voorkomen dit jaar.
Agree, maar toch. Net als het inhaalgedrag op de snelweg bijvoorbeeld, ook irritant. Het is gewoon 5-10 hele kleine dingetjes verwijderd van perfect genoeg om zorgeloos volledig point-to-point te rijden.

Het feit dat het bijvoorbeeld ook consistent Superchargers niet weet te vinden vind ik ook sneu :+ (heb er nu 10 gehad)

(Neemt niet weg dat ik superhard uitkijk naar donderdag wanneer mijn auto weer heel is en ik weer kan FSD-en)

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 04-05-2026 13:19 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
IK vind dat gemopper op de RDW maar lekker makkelijk hoor. Tesla verkoopt dit zelf als een systeem dat supervisie nodig heeft, dan moet er ook supervisie zijn. En dan moet daar ook op gecontroleerd worden. We weten hier allemaal al dat er geregeld fouten gebeuren, dan moet het niet kunnen dat je een broodje in twee handen kan zitten eten terwijl je links van je zit te kijken naar die mooie dame in de auto naast je, want dan ben je gewoon te laat.

We hebben allemaal de tutorial moeten doen waar tot 2 keer toe duidelijk wordt gezegd dat het GEEN autonome auto is. Daarna hebben we allemaal moeten aangeven dat we begrijpen dat wij uiteindelijk altijd verantwoordelijk zijn. Dan moeten we ook verantwoordelijk er mee om gaan. En als je dat niet wil doen, dan is het systeem zoals het nu is gewoon niet geschikt voor je. Lekker blaffen richting RDW is dan lekker makkelijk, maar kijk eerst vooral naar Tesla.

Als Tesla het kan verkopen als een systeem waarbij de aandacht van de bestuurder totaal niet meer nodig is, dan hoeft er ook geen driver monitoring op te zitten. Maar dat kunnen ze niet, ook in de USA niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 15:30 . Reden: kan wel iets vriendelijker, zie ook voorgaande modbreak ]

• Odie
[...]

Het zou mooi zijn als we situaties waarin een manuele aanrijding onvermijdelijk was geweest maar door FSD werd 'gered' gaan documenteren op een site die zich op FSD in Europa richt.

• Tommie12
  • Laatst online: 20:21
[...]

Dit vind ik nogal een sterk statement, je beseft toch dat dit niet te onderbouwen is.
Dat er een aantal vermeden kunnen worden, daar ben ik zeker van als je ziet hoe veel mensen op hun telefoon zitten te spelen, en dus telkens secondenlang (of tientallen seconden) niet naar de weg kijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ecological
xFeverr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:37:
IK vind dat gemopper op de RDW maar lekker makkelijk hoor. Tesla verkoopt dit zelf als een systeem dat supervisie nodig heeft, dan moet er ook supervisie zijn. En dan moet daar ook op gecontroleerd worden. We weten hier allemaal al dat er geregeld fouten gebeuren, dan moet het niet kunnen dat je een broodje in twee handen kan zitten eten terwijl je links van je zit te kijken naar die mooie dame in de auto naast je, want dan ben je gewoon te laat.

We hebben allemaal de tutorial moeten doen waar tot 2 keer toe duidelijk wordt gezegd dat het GEEN autonome auto is. Daarna hebben we allemaal moeten aangeven dat we begrijpen dat wij uiteindelijk altijd verantwoordelijk zijn. Dan moeten we ook verantwoordelijk er mee om gaan. En als je dat niet wil doen, dan is het systeem zoals het nu is gewoon niet geschikt voor je. Lekker blaffen richting RDW is dan lekker makkelijk, maar kijk eerst vooral naar Tesla.

Als Tesla het kan verkopen als een systeem waarbij de aandacht van de bestuurder totaal niet meer nodig is, dan hoeft er ook geen driver monitoring op te zitten. Maar dat kunnen ze niet, ook in de USA niet.
Dit klopt niet, systeem bestaat al: YouTube: I Took Dallas' FIRST Unsupervised Tesla Robotaxi Ride

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 15:31 . Reden: Quote edit ]

• Ecological
Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Dit vind ik nogal een sterk statement, je beseft toch dat dit niet te onderbouwen is.
Dat er een aantal vermeden kunnen worden, daar ben ik zeker van als je ziet hoe veel mensen op hun telefoon zitten te spelen, en dus telkens secondenlang (of tientallen seconden) niet naar de weg kijken.
Ik bedoelde hier dat alle twee de auto’s op FSD zijn. Dan waren 100% van de ongelukken in de laatste twee wham bam videos niet gebeurd!

Maar ik heb in de twee laatste video’s gezien dat in ieder geval 80% van de filmpjes FSD het had voorkomen. Mensen rijden namelijk vaak niet defensief!

[ Voor 6% gewijzigd door Ecological op 04-05-2026 14:57 ]

• MartijnA3
[...]

En hoeveel van die video's waren opgenomen in Nederland?

iRacing Profiel

• Ecological
MartijnA3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:10:
[...]

En hoeveel van die video's waren opgenomen in Nederland?
Compleet irrelevante vraag (zelfde zou namelijk gelden voor Dashcam NL). Ik zie hier dagelijks bestuurders compleet idiote capriolen uithalen die FSD nooit zou doen. FSD is niet perfect en ik kan begrijpen dat we nog moeten opletten, maar ik weet niet of je vaak in de buurt van de Randstad rijdt maar mensen rijden hier compleet idioot, ik vind het dan ook heel fijn dat FSD straks al heel veel stress weghaalt zodat ik mij kan focussen op mijn onderneming en meer energie heb voor mijn hobbies.

Nu nog even wachten op het Mad Max profiel…

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 04-05-2026 15:59 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:49
Deployen ze de proefperiode obv leeftijd van de auto? Twee collega's hebben een vrij nieuwe Tesla. Die hebben beide een invite. Mijne is alweer wat ouder, wel met HW4 overigens.

• Corneel1987
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-05 16:34
Eerste serieuze klapper is een feit, op FSD gok ik en niet op Autopilot zoals beschreven staat.
https://112-ov.nl/2026/05...stop-bij-verkeerslichten/

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat! In beide gevallen is de rechtsaf vrije doorstroming.

[ Voor 36% gewijzigd door Corneel1987 op 04-05-2026 16:33 ]

• xFeverr
  • Laatst online: 13:04
Dat systeem is niet wat de RDW heeft gekeurd dus niet relevant. En die Robotaxi's worden op afstand in de gaten gehouden en daar moet een supportafdeling af en toe op ingrijpen, daar zijn ook filmpjes van te vinden. Daarnaast is het ook nog zeeeeer beperkt uitgerold en zijn ze nog heel voorzichtig met alles.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49
Corneel1987 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:11:
Eerste serieuze klapper is een feit, op FSD gok ik en niet op Autopilot zoals beschreven staat.

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat!
Zelfs als de auto FSD had, dan nog is het de fout van de bestuurder die er achterop knalt |:( . Je dient ten eerste voldoende afstand van je voorganger te houden om te kunnen stoppen. Ten tweede is een oranje verkeerslicht om te stoppen tenzij je niet anders kan, blijkbaar kon het want de Tesla is het gelukt.
(Tenzij het artikel niet klopt en de auto zonder reden stopte voor een groen verkeerslicht)

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 19:21

m00

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat!
"plotseling remde voor een rood verkeerslicht"

Hoe haal je het in je hoofd?!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55

Ja het is niet handig dat de tesla remde. Maar ook een mens maakt wel eens een fout. Voor zover ik weet is de bestuurder die achterop knalt altijd nog fout omdat deze niet genoeg ruimte hield.

iracing profiel

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55
I_IBlackI_I schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Zelfs als de auto FSD had, dan nog is het de fout van de bestuurder die er achterop knalt |:( . Je dient ten eerste voldoende afstand van je voorganger te houden om te kunnen stoppen. Ten tweede is een oranje verkeerslicht om te stoppen tenzij je niet anders kan, blijkbaar kon het want de Tesla is het gelukt.
(Tenzij het artikel niet klopt en de auto zonder reden stopte voor een groen verkeerslicht)
Als je de afbeeldingen bij het artikel bekijkt kun je de aanname doen dat de verkeerslichten niet voor de tesla bedoeld waren dus dan klopt het plotseling remmen wel.

iracing profiel

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49
pr0mo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Als je de afbeeldingen bij het artikel bekijkt kun je de aanname doen dat de verkeerslichten niet voor de tesla bedoeld waren dus dan klopt het plotseling remmen wel.
Ah, ik interpreteerde onderstaande deel uit het artikel verkeerd. De vrijliggende baan had geen verkeerslichten. Ze staan er alleen wel links "naast" voor de overige rijbanen.
De bestuurder reed via een vrijliggende rijbaan waar verkeerslichten staan. Toen deze op rood sprongen, maakte de Tesla een noodstop.

• olafmol
I_IBlackI_I schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Ah, ik interpreteerde onderstaande deel uit het artikel verkeerd. De vrijliggende baan had geen verkeerslichten. Ze staan er alleen wel links "naast" voor de overige rijbanen.

[...]
Dat ik het even snap: de verkeerslichten stonden links van de rechterbaan waarop de Tesla reed?

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:54
I_IBlackI_I schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Dat is wel heel zwart wit. Mocht het echt zo zijn dat er geen stoplichten staan op deze rijbaan dan heeft de FSD gewoon een brake check uitgevoerd voor de persoon erachter. Ik zou juridisch niet weten wie er dan fout is. Want zomaar een brake check uitvoeren word ook niet heel erg gewaardeerd :X

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:39
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 05-05-2026 12:54 . Reden: Het is hier niet de HK ]

• Odie

Ik heb hier vanaf de andere kant hetzelfde al eens meegemaakt, rechtsaf richting ABN Amro. Ik had het geluk dat er toen niemand achter me zat! In beide gevallen is de rechtsaf vrije doorstroming.
Ik zie aannames dat het FSD was. Hoe vaak is in Amerika al beweert dat een auto in FSD stond wat achteraf niet zo bleek te zijn.

Maar goed, we weten allemaal wie hier echt schuldig is. Iets met voldoende afstand enzovoort.

• olafmol
Dit is exact een van de redenen waarom concurrenten vision combineren met HD maps en/of lane-specific mapping. Of nog verder, zoals in Chinese steden, waar elk stoplicht ook digitaal en in realtime geregistreerd is en uitgelezen kan worden, icm de HD map/lane-specific mapping. Dan weet de auto dus welke stoplichten of stopstrepen bij welke strook horen.

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 14:53
tomcool schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is wel heel zwart wit. Mocht het echt zo zijn dat er geen stoplichten staan op deze rijbaan dan heeft de FSD gewoon een brake check uitgevoerd voor de persoon erachter. Ik zou juridisch niet weten wie er dan fout is. Want zomaar een brake check uitvoeren word ook niet heel erg gewaardeerd :X
Je mag niet zonder reden zomaar een noodstop maken zoals hier is gebeurd. Je ben dan fout.

• Odie
pr0mo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Dan nog. Elke auto kan altijd overwacht remmen. Door overstekende dieren of kinderen of een vogel of een schrik reactie of… altijd.

• olafmol
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Dan nog. Elke auto kan altijd overwacht remmen. Door overstekende dieren of kinderen of een vogel of een schrik reactie of… altijd.
Ja, elke auto kan ook door een meteoriet geraakt worden. Dat is toch geen excuus in dit geval? Als iemand voor je vol in de ankers gaat op een complete onverwachte plek, dan zullen de meesten er bovenop knallen.

• karel_G_1981

Duidelijk niet genoeg afstand gehouden dus de schuldvraag is helder de achterop knallende auto is fout. Verder de vraag of het fsd was , het artikel heeft het over autopilot. heb zelf nog geen enkele onnodige remactie meegemaakt ind inmiddels al duizenden kms.

• Odie
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Ja, elke auto kan ook door een meteoriet geraakt worden. Dat is toch geen excuus in dit geval? Als iemand voor je vol in de ankers gaat op een complete onverwachte plek, dan zullen de meesten er bovenop knallen.
Nee onnodig remmen mag niet. Dus de hoofdschuldige ligt bij het achterop komende verkeer maar de tesla dame zal niet vrijuit gaan.

Iets met supervised. Wel een goede les, bij dit soort lichten en verkeer dicht achter je even goed het voetje paraat.

• Ecological
Zou fijn zijn als Tesla dit er snel uit kan patchen, maar goed ze moeten wachten op de RDW en hun goedkeuring om te mogen uitrollen. Dit is ook precies de reden waarom ik als principal engineer dit soort echt zo onhandig vindt dat Tesla op de RDW moet wachten.

Hoe dan ook, ik ben heel benieuwd naar hoe na twee weken de balen is ongelukken per km, dat is natuurlijk het enige wat telt en dat is voor mensen die niet zo diep in de materie zitten lastig te begrijpen. Het hoeft niet “100% veilig te zijn. Maar veiliger dan zelf rijden. Maar goed autorijden en de vrijheid om dit te doen is natuurlijk ook heel erg diep in ons DNA. Maar ik durf heel veel geld te wedden dat net als toen ik 12 jaar geleden zei dat elektrisch rijden de toekomst zou zijn, en iedereen mij voor gek verklaarde, dat over 12 jaar autonome auto’s veel meer de norm zullen zijn.

Dit ongelukje laat maar een zien hoe gevaarlijk het eigenlijk is om zelf te rijden een FSD auto zou hier nooit op zijn gereden. :)

• Odie
Het is vooral geen goed nieuws voor het vertrouwen in FSD, dat het systeem zo snel al een fout maakt met aanrijding tot gevolg. Gelukkig geen letsel, maar ik zie hier de hand van RDW weer in waardoor FSD te schrikkerig is en bij twijfel in de ankers schiet. Ik had het gisteren in Hillydorp. Strook linksaf rood en strook (voor mij) rechtdoor was groen. Het was regenachtig, stroken slecht leesbaar, rechtdoor dus groen en vrij, FSD twijfelde zichtbaar of ie moest aansluiten achter de stilstaande auto voor links of er rechts voorbij moest en ging toen in de ankers ondanks dat hij al de middenstrook op stuurde, kennelijk denkend dat het rood was. Twijfel! Dus stoppen. Het was allemaal heel beheerst en geen verkeer achter me, en mijn voetje was snel paraat om door te rijden.

Het was op de Naarderweg richting Mediapark. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOzW2GqdjF-R5FNQXSLEQm3THXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGQsPTBMzpEE8AsFWfHkwFfq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Odie op 04-05-2026 17:37 ]

olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Dit is exact een van de redenen waarom concurrenten vision combineren met HD maps en/of lane-specific mapping. Of nog verder, zoals in Chinese steden, waar elk stoplicht ook digitaal en in realtime geregistreerd is en uitgelezen kan worden, icm de HD map/lane-specific mapping. Dan weet de auto dus welke stoplichten of stopstrepen bij welke strook horen.
In de EU een onmogelijke aanpak, waar ieder land het op een andere manier (of helemaal niet) wil doen. En dan heeft Nederland het nog behoorlijk voor elkaar via de NDW Dataportaal Verkeersveiligheid datasets. Maar ook daar geldt: garbage in (door bv gemeenten) is garbage out.
Het blijft een flauwe metafoor, maar wij mensen hebben ook geen HD maps ingebouwd, het moet echt met Vision Only kunnen. Dat is zeker nog niet perfect, blijkt wel, maar wordt alleen maar beter

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:40
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Dat ik het even snap: de verkeerslichten stonden links van de rechterbaan waarop de Tesla reed?
Inderdaad. Dit is de locatie. De tesla remde dus voor de stoplichten op de baan ernaast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck4fF64AA8qCSDS3SLeZMOzIRjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjysQv5PTJvhhKRw0gAEZHoi.jpg?f=fotoalbum_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:42
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:29:
Het is vooral geen goed nieuws voor het vertrouwen in FSD, dat het systeem zo snel al een fout maakt met aanrijding tot gevolg. Gelukkig geen letsel, maar ik zie hier de hand van RDW weer in waardoor FSD te schrikkerig is en bij twijfel in de ankers schiet. Ik had het gisteren in Hillydorp. Strook linksaf rood en strook (voor mij) rechtdoor. Het was regenachtig, stroken slecht leesbaar, rechtdoor was groen en vrij, FSD twijfelde zichtbaar of ie moest aansluiten achter de stilstaande auto voor links of er rechts voorbij moest en ging toen in de ankers. Het was allemaal heel beheerst en geen verkeer achter me, en mijn voetje was snel paraat om door te rijden.

Het was op de Naarderweg richting Mediapark. [Afbeelding]
Ik vind het jammer dat er bij alle negatieve zaken naar de RDW wordt verwezen. Volgens mij zijn we met zijn allen hier niet bij de afspraken tussen Tesla en RDW betrokken en weten dus niet wat er is getest en hoe het systeem geupdate kan worden.

• Odie
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:29:
[...]

In de EU een onmogelijke aanpak, waar ieder land het op een andere manier (of helemaal niet) wil doen. En dan heeft Nederland het nog behoorlijk voor elkaar via de NDW Dataportaal Verkeersveiligheid datasets. Maar ook daar geldt: garbage in (door bv gemeenten) is garbage out.
Het blijft een flauwe metafoor, maar wij mensen hebben ook geen HD maps ingebouwd, het moet echt met Vision Only kunnen. Dat is zeker nog niet perfect, blijkt wel, maar wordt alleen maar beter
Context is king, dit is gewoon een tekort aan training. Dit soort banen heeft niet louter een stoplicht links. Het is of rechts only. Of links en rechts. Of links rechts en erboven.

Dit soort fouten zullen verdwijnen met voldoende training. En tot die tijd: ADAS en supervised.

• Odie
fauquemont schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Ik vind het jammer dat er bij alle negatieve zaken naar de RDW wordt verwezen. Volgens mij zijn we met zijn allen hier niet bij de afspraken tussen Tesla en RDW betrokken en weten dus niet wat er is getest en hoe het systeem geupdate kan worden.
Ik wijs niet. Ik zeg dat ik de hand van RDW hierin herken (de hand die hem super conservatief heeft laten afstellen, wat ik opmaak aan alle toevoegingen tov de Amerikaanse situatie, het stoppen voor voetgangers die geen voorrang hebben etc). De hand erin hebben wil niet zeggen dat de fout primair daar ligt, die ligt bij FSD die niet goed genoeg met de situatie kan omgaan.

Maar waarom mag ik in general geen kritiek uiten op de RDW als ik dat wil?

• Odie
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Inderdaad. Dit is de locatie. De tesla remde dus voor de stoplichten op de baan ernaast.

[Afbeelding]
Een onnodige contextuele fout dus die met voldoende training opgelost gaat worden. Leermomentje.

• Ecological
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Een onnodige contextuele fout dus die met voldoende training opgelost gaat worden. Leermomentje.
Overigens, het zou mij niks verbazen als mensen hier ook in de war raken. Dit is ook een taak voor het RDW om duidelijk te zijn in de wegmarkeringen om in de toekomst meer en meer zelfrijdende auto's het makkelijker te maken.

• Edgenumber
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Ik vindt het best wel erg dat dit er nog in zit kennelijk.

Het is namelijk een situatie die ik best veel tegen kom.

Evenals dat dit soort systemen reageren op snelheidsborden van de parallelweg. Probleem is daar dan dat op de parallelweg een veel lagere snelheid geld. En dat zo'n ev heel hard in de rem kan.

[ Voor 32% gewijzigd door Edgenumber op 04-05-2026 17:58 ]

• olafmol
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Same here. Wel erg makkelijk om te zeggen "gewoon meer trainingsdata erin gooien". Ik vermoed dat dat niet zo simpel is. Een mens snapt instinctief dat die zandstrook tussen de banen een scheiding is, waardoor je ook snapt dat de verkeerslichten niet over deze baan gaan. Het probleem met de huidige implementatie van AI systemen is dat ze geen "wereldmodel" hebben zoals wij mensen wel.

• olafmol
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Maar wij mensen hebben meer dan alleen maar ogen als input, we hebben ook zoiets als een "wereldmodel", een model van de fysieke wereld met al z'n vreemde quirks, en dat heeft een end-to-end neural network helaas (nog?) niet. Ik ben het dus niet geheel eens met de "vision only" gedachtengang, er speelt veel meer.

• olafmol
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Nee onnodig remmen mag niet. Dus de hoofdschuldige ligt bij het achterop komende verkeer maar de tesla dame zal niet vrijuit gaan.

Iets met supervised. Wel een goede les, bij dit soort lichten en verkeer dicht achter je even goed het voetje paraat.
Nee de hoofdschuldige is de bestuurder van de Tesla. Maar eigenlijk de Tesla die vol zonder reden een noodstop maakt. Zoals hierboven al aangegeven, dat is dus verboden/strafbaar als er geen goede reden voor is (zoals een kind dat de weg oprent).

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42
karel_G_1981 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:17:
[...]

Duidelijk niet genoeg afstand gehouden dus de schuldvraag is helder de achterop knallende auto is fout. Verder de vraag of het fsd was , het artikel heeft het over autopilot. heb zelf nog geen enkele onnodige remactie meegemaakt ind inmiddels al duizenden kms.
Autopilot remt helemaal niet voor verkeerslichten. Ook Enhanced Autopilot doet dit niet. De oude 'FSD' implementatie wel (even tussen quotes omdat dat in NL feitelijk helemaal geen FSD was maar slechts EAP met verkeerslichtherkenning even kort gezegd). Heb beide systemen gehad.

Dus deze persoon moet wel met FSD gereden hebben of zelf op de rem zijn gaan staan uit verwarring (verwacht het niet hoor), maar dat autopilot het was is gewoon niet mogelijk.

UNOX: The worst operating system

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:42
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Ik wijs niet. Ik zeg dat ik de hand van RDW hierin herken (de hand die hem super conservatief heeft laten afstellen, wat ik opmaak aan alle toevoegingen tov de Amerikaanse situatie, het stoppen voor voetgangers die geen voorrang hebben etc). De hand erin hebben wil niet zeggen dat de fout primair daar ligt, die ligt bij FSD die niet goed genoeg met de situatie kan omgaan.

Maar waarom mag ik in general geen kritiek uiten op de RDW als ik dat wil?
Terechte kritiek mag uiteraard altijd. Nu is het stemmingmakerij.
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:56:
[...]

Maar wij mensen hebben meer dan alleen maar ogen als input, we hebben ook zoiets als een "wereldmodel", een model van de fysieke wereld met al z'n vreemde quirks, en dat heeft een end-to-end neural network helaas (nog?) niet. Ik ben het dus niet geheel eens met de "vision only" gedachtengang, er speelt veel meer.
Als ik op de Boulevard Périphérique rijdt merk ik dat ik geen Wereldmodel heb maar een Nederlandmodel. Man, wat zou ik blij zijn als ik op onbekende wegen lekker met FSD zou kunnen touren

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 04-05-2026 18:01 ]

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Vandaag testrit gedaan met een model 3 met FSD. Niet omdat ik ooit een Teslerrr zal kopen maar omdat de techniek wel leuk is om te ervaren. Na 5km had ik de eerste strike al te pakken... Heel vreemd. Ik keek gewoon rechtuit. Alarmlichten gingen aan en een hoop piepjes en geluidjes. Gas vol ingedrukt en toen reed ik weer zelf.

Auto uitgezet, nieuw adres in navigatie ingevoerd en we konden FSD weer testen. Positionering op de weg, keuzes maken bij lastigere situaties ben ik wel echt van onder de indruk. Regelmatig wel wat gas bij moeten geven maar dat is prima.

Op 1 punt alvorens de snelweg op te gaan met daarvoor stoplichten ging hij vol in de remmen terwijl het licht op groen was, dan moet je echt snel zelf ingrijpen om geen vreemde verkeerssituatie te creëren. Ook het achteruit in parkeren vond ik matig, veel met het stuur heen en weer schudden waardoor de hele auto aan het schudden was, ook reed hij niet ver genoeg achteruit het parkeervak in. Die zaken doen mijn BMW toch echt beter.

• olafmol
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Als ik op de Boulevard Périphérique rijdt merk ik dat ik geen Wereldmodel heb maar een Nederlandmodel. Man, wat zou ik blij zijn als ik op onbekende wegen lekker met FSD zou kunnen touren
LOL, zeker! Lastig uit te leggen, maar zo'n "wereld model" maakt dat wij als mensen snappen dat een ronde knop gedraaid moet worden, en dat je geen kaas op je pizza moet lijmen, en dat je je auto mee moet nemen als je deze wilt laten wassen. En dus ook dat als er een zandstrook tussen rijstroken ligt, verkeerslichten niet voor jou relevant zijn.

Ik denk dat dit (naast het grote mysterie van geheugen, herinneringen en dromen) een van de grote missing pieces is van betrouwbare AI.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 04-05-2026 18:07 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:34
Feit blijft dat die belachelijk hard remt als het op oranje springt. Dat is niet meer stop zolang het kan bij oranje.

• Odie
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Het is namelijk een situatie die ik best veel tegen kom.

Evenals dat dit soort systemen reageren op snelheidsborden van de parallelweg. Probleem is daar dan dat op de parallelweg een veel lagere snelheid geld. En dat zo'n ev heel hard in de rem kan.
Want? Kan jij nu foutloos uitleggen wanneer je voor een rood licht moet stoppen, zonder te spieken? Ik niet. Het is een rond licht dus geld in principe voor alle richtingen. Dus OOK voor rechts. Ik dacht dat lampen links van een strook niet voorkomen maar dat is quatsch van mezelf, het kan en mag als dat de meest “leesbare” optie is.

Hoe weten wij mensen dus dat dit licht niet voor ons was? We voelen het instinctief aan. Of heb ik expliciet geleerd dat zo’n groep lichten op een gantry alleen gelden voor de stroken die er onder door gaan? Ik herinner me die les in ieder geval niet. Ohja er ligt geen stopstreep.

En soms zullen we toch stoppen, onnodig. En meestal gaat dat goed en rij je na wat twijfel en een boze toeter van achterop komend verkeer door. En soms gebeurd er ook een ongeluk. Alleen hoor je er dan niemand over want geen Tesla maar “een oudere dame of heer”.

• Odie
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:06:
[...]

LOL, zeker! Lastig uit te leggen, maar zo'n "wereld model" maakt dat wij als mensen snappen dat een ronde knop gedraaid moet worden, en dat je geen kaas op je pizza moet lijmen, en dat je je auto mee moet nemen als je deze wilt laten wassen. En dus ook dat als er een zandstrook tussen rijstroken ligt, verkeerslichten niet voor jou relevant zijn.

Ik denk dat dit (naast het grote mysterie van geheugen, herinneringen en dromen) een van de grote missing pieces is van betrouwbare AI.
Noem dit geen AI maar een neuraal net. AI is zoveel meer (of eigenlijk: minder).

Maar inderdaad: een neuraal net benadert en voorspelt, weet niet alles en zal nooit binair foutloos zijn. Net als de mens.

• Odie
Korvaag schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Autopilot remt helemaal niet voor verkeerslichten. Ook Enhanced Autopilot doet dit niet. De oude 'FSD' implementatie wel (even tussen quotes omdat dat in NL feitelijk helemaal geen FSD was maar slechts EAP met verkeerslichtherkenning even kort gezegd). Heb beide systemen gehad.

Dus deze persoon moet wel met FSD gereden hebben of zelf op de rem zijn gaan staan uit verwarring (verwacht het niet hoor), maar dat autopilot het was is gewoon niet mogelijk.
Wie zegt dat de auto op FSD reed en niet gereden werd door de bestuurder? We weten het niet. Misschien was de bestuurder wel in de war en blamed ze het op Tesla. Alles kan.

Laten we even wachten op het statement van Ome Elon, want reken maar dat die gaat komen bij de eerste aanrijding waarbij vermoedelijk sprake is van FSD, twee weken na de release in het eerste Europese land, op de lokale goedkeuring van RDW, zo vlak voor de EU stemming.

• Odie
fauquemont schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Terechte kritiek mag uiteraard altijd. Nu is het stemmingmakerij.
Heb je de modbreak van @Notna niet gezien over niet op de man spelen gezien?

Waarom is mijn mening over ergens de hand van de RdW in zien stemmingsmakerij?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Masterchiev schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:07:
Feit blijft dat die belachelijk hard remt als het op oranje springt. Dat is niet meer stop zolang het kan bij oranje.
Ik heb het zelf niet mogen ervaren maar ik denk niet dat degene die achter je rijdt op die actie is voorbereid. Het lijkt me gevaarlijk.

Anyway, ik ga het niet meer meemaken, ik heb het schuifje terug gezet van FSD naar AutoSteer. In totaal 10% van de kilometers (130-ish) op FSD gereden maar Koos Spee bij je in de auto samen met mijn ervaringen zaterdag in de regen maakt dat ik het gewoon niet wil gebruiken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Edgenumber
Odie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Want? Kan jij nu foutloos uitleggen wanneer je voor een rood licht moet stoppen, zonder te spieken?
Of ik dat wel of niet kan uitleggen doet er niet toe.

• Odie
Edgenumber schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Of ik dat wel of niet kan uitleggen doet er niet toe.
Jawel want het zegt dat het begrijpen van het plaatje niet binair is en dat er veel aspecten meespelen. En ja het model (als het op FSD gebeurde) heeft een steek laten vallen en dat moet beter en deze had ik ook niet verwacht. Maar feit is wel dat het een ADAS onder supervisie is, geen zelfrijdende auto. Met reden, dat zie ik elke dag.

• Masterchiev
asing schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb het zelf niet mogen ervaren maar ik denk niet dat degene die achter je rijdt op die actie is voorbereid. Het lijkt me gevaarlijk.

Anyway, ik ga het niet meer meemaken, ik heb het schuifje terug gezet van FSD naar AutoSteer. In totaal 10% van de kilometers (130-ish) op FSD gereden maar Koos Spee bij je in de auto samen met mijn ervaringen zaterdag in de regen maakt dat ik het gewoon niet wil gebruiken.
Hier staat het ook uit.
DMS onbruikbaar. Ga geen 1200€ per jaar betalen voor dit.
Masterchiev schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Hier staat het ook uit.
DMS onbruikbaar. Ga geen 1200€ per jaar betalen voor dit.
Heb je het beeld van de interieurcamera al eens bekeken of dat er wel goed uit ziet?

• Masterchiev
olafmol schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Klopt. Tesla reed gewoon op doorgaande weg. Maakt noodstop voor het verkeerde stoplicht. Kan je supervised rijden maar hier kan je als supervisor/bestuurder nooit op ingrijpen. Ik vind dit echt heel gevaarlijk.

• Masterchiev
pdidi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Heb je het beeld van de interieurcamera al eens bekeken of dat er wel goed uit ziet?
Ja maar even, de tesla stoelen kunnen tot een maximum naar voor voren/achter - boven en naar beneden. Ik zit nu lekker op de stoel. Verwacht FSD dan dat ik mijn zitpositie ga veranderen omdat de camera eigenlijk verkeerd gepositioneerd is? Moet het systeem mij dienen of ik het systeem… bedoel zit niet buiten de restricties die de stoel aangeeft kwa naar voren/achter/boven/beneden. Mag toch verwachten dat elke logische instelling gepakt kan worden? Snap ook wel dat als je via het passagiersraam achter je naar buiten kijkt dat het niet klopt. Maar ik zit gewoon op een normale wijze met mijn 1.83cm achter het stuur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Masterchiev schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:47:
[...]Ja maar even, de tesla stoelen kunnen tot een maximum naar voor voren/achter - boven en naar beneden. Ik zit nu lekker op de stoel. Verwacht FSD dan dat ik mijn zitpositie ga veranderen omdat de camera eigenlijk verkeerd gepositioneerd is? Moet het systeem mij dienen of ik het systeem… bedoel zit niet buiten de restricties die de stoel aangeeft kwa naar voren/achter/boven/beneden. Mag toch verwachten dat elke logische instelling gepakt kan worden? Snap ook wel dat als je via het passagiersraam achter je naar buiten kijkt dat het niet klopt. Maar ik zit gewoon op een normale wijze met mijn 1.83cm achter het stuur.
1.83 cm is geen abnormale lengte inderdaad. Maar het zou ook nog kunnen dat er iets met de interieurcamera zelf aan de hand is. Wanneer honderden mensen probleemloos kunnen rijden en jijzelf krijgt constant rare meldingen dan zou ik het systeem na laten kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Masterchiev schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ja maar even, de tesla stoelen kunnen tot een maximum naar voor voren/achter - boven en naar beneden. Ik zit nu lekker op de stoel. Verwacht FSD dan dat ik mijn zitpositie ga veranderen omdat de camera eigenlijk verkeerd gepositioneerd is? Moet het systeem mij dienen of ik het systeem… bedoel zit niet buiten de restricties die de stoel aangeeft kwa naar voren/achter/boven/beneden. Mag toch verwachten dat elke logische instelling gepakt kan worden? Snap ook wel dat als je via het passagiersraam achter je naar buiten kijkt dat het niet klopt. Maar ik zit gewoon op een normale wijze met mijn 1.83cm achter het stuur.
Bedoelde meer of je bv. het stuur goed en volledig kan zien. Geen idee of camera kalibratie ook de interieurcamera meeneemt, maar wellicht proberen waard

• MrDirect
  • Laatst online: 08:30
Vanmiddag reed de mijne gewoon door oranje. Geen hard remmen, hij reed gewoon door zoals ik zelf ook gedaan zou hebben. Rit was bijna feilloos, alleen ik moest rechtsaf en daarna linksaf en voorsorteren wilde hij fout doen.
DMS valt in mijn Juniper echt wel mee, ik kijk gewoon rond enzo, heb eigenlijk nooit een melding.

Alleen die snelheid hé, dat nekt het hele systeem. Zonde. Hij moet echt veel vlotter rijden, Heb niet voor niks acceleratie boost gekocht. En dat bochten werk, zo vaak meldingen over high lateral forces? Schei uit, het is nog lang geen F1 max verstappen bochten werk hoor.

Ik hoop dat er snel een update aankomt.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Had via Temu een nekkussen besteld voor in de auto. Merk dat als de stoel te ver naar achteren staat FSD begint te piepen dat ik teveel omhoog kijk.

Vandaag heen en terug (35km enkele reis snelweg) super relaxed met FSD gereden. Uiteraard af en toe moeten temperen met links willen rijden en iets meer tempo maar verder dikke prima.

Met zonnebril op rijd ik het fijnst (1,93 lang en stoel op laagste stand). Dan kan ik gewoon in m'n ooghoeken naar het scherm kijken zonder blauw geknipper.
Pagina: 1 ... 71 ... 87 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.