Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
En dan beetje AI pakkende woorden uitkiezen hahaEcological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:59:
[...]
Ja. Dat is echt niet netjes. Zou zeker aanraden elke rit feedback te geven (in het Engels) en hoe meer to the point je bent hoe beter, dit wordt toch geanalyseerd met AI dus hoe beter uitgelegd hoe beter!
Dangerous! Almost killed me. Too close to centerline
Ik begrijp het niet, check deze parkeer actie in 14.2 immer VS: YouTube: Tesla FSD Update 14.2.2 Fixes Parking - But One Thing Ruins It
Vloeiend precies in het vak. Geen 100x steken. Geen schokkend stuur dat hysterisch alle kanten op gaat. Gewoon: boem.
Hoe anders hier in Nederland. Midden op twee vakken parkeren. Schokkend en hysterisch stuur dat alle kanten op gaat. 100x steken. En nog steeds prut.
Hoe dan??
Vloeiend precies in het vak. Geen 100x steken. Geen schokkend stuur dat hysterisch alle kanten op gaat. Gewoon: boem.
Hoe anders hier in Nederland. Midden op twee vakken parkeren. Schokkend en hysterisch stuur dat alle kanten op gaat. 100x steken. En nog steeds prut.
Hoe dan??
De auto kan het ook prima inschatten, maar zoals @gjcvro ook aangeeft hoort een beetje hoffelijkheid en ruimte geven ook in het verkeer. Afgelopen week op vakantie geweest op de veluwe met veel 60 wegen zonder markeringen, gewoon een lapje asfalt en daarbij passeert hij prima tegenliggers, maar het is echt wel krap hoe ze voorbij komen. Ik zou daar ook liever zien dat hij meer ruimte geeft aan de tegenligger. Ik ben niet bang voor botsingen omdat ik inmiddels voldoende gezien heb om behoorlijk vertrouwen in de auto te hebben in zulke situaties, maar gewoon net even 20 centimeter meer richting de berm (of in de berm) maakt het voor beide bestuurders denk ik een prettigere ervaring. Nu zie ik vaak dat ik nog behoorlijk op het asfalt rij en dat de tegenligger echt met 2 banden door het gras/de berm gaat. Dat hoort ook bij autorijden dat je een beetje van elkaar verwacht om de ruimte te geven. Als we allebei in een FSD auto zouden zitten dan zou ik er veel minder moeite mee hebben.nicow101 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Lijkt wel of jullie het lastig vinden dat de auto het beter kan inschatten dan z’n bestuurder 😉
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Met de commander kan je instellen dat hij met FSD geen groot licht kan gebruiken ?djbarney schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:56:
[...]
wat mij betreft is je punt hier ondertussen wel duidelijk, dit hoeft niet in elk bericht, elke pagina herhaald te worden toch?
verder on topic, afgelopen nacht dus een klein 3 kwartier fsd gebruikt, op zowel n stuk provinciale weg als op de snelweg, en uiteraard tussen amersfoort en almere een gigantische hoosbui. kreeg wel de melding dat fsd supervised mogelijk degraded was door het slechte weer (en zat uiteraard met beide handen zowat op het stuur om bij minste geringste probleem direct over te kunnen nemen), maar het viel mij op dat de auto nog steeds gewoon perfect zijn snelheid hield (dus naar 130 doorgeduwd op de a1 die verder vrijwel leeg was), de banen nog steeds keurig zag zonder wiebelende lijnen wat k vroeger met de visualisatie vaak zag als het regende. Fsd hield volgens mij iets meer afstand van voorliggers, en haalde zeker nog eerder in. Qua zicht was het voor mij nog steeds goed genoeg om met die snelheid te rijden, zou dit zelf ook gedaan hebben, maar op sommige plekken als het iets harder ging, vertraagde fsd ook een beetje, en zakte dan af naar 115, om als het weer iets minder hard regende, weer terug te gaan naar de 130 max die ik had ingesteld.
heel andere ervaring in een hoosbui dus dan anderen hier eerder in het topic gemeld hebben, blijf dat toch wel apart vinden. Ik heb met de enhauto commander het automatisch grootlicht automatisch uit, en ook daar heeft hij geen enkele moeite mee. Bij Almere aangekomen, veel grote en diepe plassen water op de weg, waar fsd een stuk behoedzamer omheen probeerde te gaan (bij de meeste plassen, sommige gingen gewoon op 50kmh er dwars door, met bijbehorende splash).
Nog een andere rit eerder die dag, even naar de ikea zoals dat soms moetFsd wist in dit geval ook gewoon de parkeergarage van de ikea in te rijden, koos zelf zijn parkeerplek (eerste afslag links meteen) en koos een parkeerplek met vrije lader.. Mijn moeder was stomverbaasd: "weet ie wat een laadpaal is dan? je hebt inderdaad maar 18% maar dat zal die toch wel niet overwogen hebben? zou wel heel slim zijn". En dat zet mij dan ook weer aan het denken.. Zou FSD zo slim zijn? of was dit puur toeval, eerste afslag, grote vrije plek, waar toevallig een laadpaaltje hangt.. ik denk zelf toch absoluut toeval, maar wel leuk natuurlijk als dat iets is waar tesla ooit nog slimmigheid voor toevoegt.
Ik raak hoe langer hoe meer onder de indruk van hoe goed het (voor mij) werkt, maar vind het absoluut nog steeds niet goed genoeg (terwijl dat best nog wel basic dingen zijn: te vroeg knipperen bij inhalen, parkeren wat voor de meeste plekken echt voor geen meter werkt, soms stoppen voor een vrije rechtsaf afslag als een stoplicht voor een andere baan op rood staat, een twijfel snelheids hakkeltje bij een oranje knipperlicht (zo eentje die waarschuwt dat er over paar honder meter een stoplicht is) waar hij even snel afremde van 100 naar 90 alsof hij een remactie wilde beginnen, maar daarna gewoon doorreed.. en ik vind het nog steeds niet voldoende toevoegen voor de vraagprijs er van
Heb zelf ook de commander, maar dacht dat het daarop niet ging werken
Nee niet echt en vroeger reed ik ook veel harder en korter langs mijn tegenligger met desnoods op het laatst een kleine stuurcorrectie, ook midden over de dijk, maar op een bepaald moment besef je dat die tegenligger ook een mens is dat niet altijd even consequent rijdt en dat het beter is voor beide om iets meer ruimte te pakken, temeer een spiegeltje tegenwoordig meer kost dan 5 tientjes.nicow101 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Lijkt wel of jullie het lastig vinden dat de auto het beter kan inschatten dan z’n bestuurder 😉
En ook voor motorrijders/fietsers vind ik dat je die de ruimte moet geven die er is zonder ze te dicht naar de kant te jagen. Niet elke tegenligger speelt het spelletje chicken even goed.
[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 03-05-2026 22:28 ]
correct, zit in de "auto off" categorie, onder high beam, force manual high beam. Werkt dus ook perfect met FSD aan, zodat je niet elke vrachtwagenchauffeur, elke voorligger op 500m afstand etc aan het verblinden bent. Dat is wederom zo'n dingetje dat Tesla echt nog steeds moet verbeteren, leuk die matrix lampen op de model 3 highland, maar in Nederland echt 95% van de tijd niet nodig, en voor de andere momenten, zo asociaal in laat uitschakelen, te vroeg weer inschakelen etc dat ik dat gewoon uit wil hebben. En voor het functioneren van FSD in het pikkedonker, blijkt groot licht ook echt niet nodig te zijn. hij piept of zeurt er niet over ook.markklok schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:25:
[...]
Met de commander kan je instellen dat hij met FSD geen groot licht kan gebruiken ?
Heb zelf ook de commander, maar dacht dat het daarop niet ging werken
Waarschijnlijk zit de verbetering al in een feature branch maar moet het eerst langs onze vrienden van de RDW.Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:13:
Ik begrijp het niet, check deze parkeer actie in 14.2 immer VS: YouTube: Tesla FSD Update 14.2.2 Fixes Parking - But One Thing Ruins It
Hoe dan??
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Grappig, mijne deed dit op AP maar niet op FSDMasterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Vind dit echt te krap. Met een tegenligger gaat die weer een beetje naar rechts en dan weer terug naar de positie zoals op de foto.
Mijn hele (rijbewijs hebbende) leven al rijdend rondom Apeldoorn, we zijn er allemaal wel aan gewend hoor en schrikken niet zo van smalle weggetjes. Plek is plek.Sandyman538 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:15:
[...]
De auto kan het ook prima inschatten, maar zoals @gjcvro ook aangeeft hoort een beetje hoffelijkheid en ruimte geven ook in het verkeer. Afgelopen week op vakantie geweest op de veluwe met veel 60 wegen zonder markeringen, gewoon een lapje asfalt en daarbij passeert hij prima tegenliggers, maar het is echt wel krap hoe ze voorbij komen. Ik zou daar ook liever zien dat hij meer ruimte geeft aan de tegenligger. Ik ben niet bang voor botsingen omdat ik inmiddels voldoende gezien heb om behoorlijk vertrouwen in de auto te hebben in zulke situaties, maar gewoon net even 20 centimeter meer richting de berm (of in de berm) maakt het voor beide bestuurders denk ik een prettigere ervaring. Nu zie ik vaak dat ik nog behoorlijk op het asfalt rij en dat de tegenligger echt met 2 banden door het gras/de berm gaat. Dat hoort ook bij autorijden dat je een beetje van elkaar verwacht om de ruimte te geven. Als we allebei in een FSD auto zouden zitten dan zou ik er veel minder moeite mee hebben.
Als iedereen voor elke tegenligger de berm in zou gaan werd het een lange dag
Kan jouw situatie niet inschatten natuurlijk, maar ook met de hand komen mijn rechtbanden zelden van het asfalt af, tenzij noodzakelijk natuurlijk.
Meestal is het breder dan het lijkt en blijkt er gewoon een meter tussen de auto’s te zitten.
Toch heb ik die ruimte liever in het midden dan aan de kant van de berm, mits die natuurlijk redelijk recht en overzichtelijk is.Mar.tin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:44:
[...]
Mijn hele (rijbewijs hebbende) leven al rijdend rondom Apeldoorn, we zijn er allemaal wel aan gewend hoor en schrikken niet zo van smalle weggetjes. Plek is plek.
Als iedereen voor elke tegenligger de berm in zou gaan werd het een lange dag.
Kan jouw situatie niet inschatten natuurlijk, maar ook met de hand komen mijn rechtbanden zelden van het asfalt af, tenzij noodzakelijk natuurlijk.
Meestal is het breder dan het lijkt en blijkt er gewoon een meter tussen de auto’s te zitten.
Op Youtube krijg ik zojuist een reclame van Xpeng over hun VLA 2.0 en dat die superieur zou zijn aan FSD begeleid met video opnames gemaakt in China. Het verbaast mij dat ik als Nederlandse consument die video voorgeschoteld krijg, ik ben benieuwd of dat insinueert of zij ook snel komen met de volgende generatie technologie op de Nederlandse wegen.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.