Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dus valt Tesla weinig te verwijten toch en is er niets met mijn opmerking mis? Ik snap de discussie niet.revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:09:
[...]
Dat heeft alles te maken met Europese wetgeving en toezichthoudende autoriteiten, de implementatie van FSD in Amerika klopt qua snelheid en DMS, in Europa hebben we een brakke implementatie door alle regeltjes wat niet bijdraagt aan de adoptie en verkeersveiligheid
Ik ben het volledig met je eens. Er is hier maar een probleem en dat zijn de bureaucraten in Brussel.Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Dus valt Tesla weinig te verwijten toch en is er niets met mijn opmerking mis? Ik snap de discussie niet.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gisteren in Apeldoorn toevallig?gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:45:
Ik had nog wel 1 wtf momentje. Kwam aanrijden op een stoplicht, ik zag het licht op rood staan en ik kijk even op het scherm ook FSD het stoplicht ziet, wat zo is, en meteen begint fsd weer snelheid te maken, dus ik kijk weer naar het stoplicht en dat is dus helemaal zwart. Geen rood licht meer, maar ook geen groen of oranje knipperend, rechts stond wel op groen. Dan moet je wel heel snel denken of doorrijden wel de beste keuze is, dus meteen alle ander verkeer checken en dat stond stil dus ja, kan door. Het lijkt er dus vooral op dat hij keek naar alleen het rode licht, groen boeide niet, wat best apart was.
En daarom scoort Nederland op het gebied van verkeersveiligheid ook heel hoog, terwijl Amerika zo'n beetje op het laagst van heel de wereld zit qua veiligheid met als gevolg het meeste aantal ongelukken.revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:09:
[...]Dat heeft alles te maken met Europese wetgeving en toezichthoudende autoriteiten, de implementatie van FSD in Amerika klopt qua snelheid en DMS, in Europa hebben we een brakke implementatie door alle regeltjes wat niet bijdraagt aan de adoptie en verkeersveiligheid
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hoe zeg je dat je geen Tesla hebt zonder te zeggen dat je geen Tesla hebt...Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Misschien omdat je een kruising met verkeerslichten toch enigszins anticiperend moet naderen?
Wat ik geleerd heb: gas loslaten, auto uit laten rijden, goed spiegelen en om je heen kijken, voet boven de rem houden en positie op de weg controleren, attent blijven op verkeer wat van links of rechts door een rood verkeerslicht komt jakkeren. Na de kruising snelheid weer opvoeren.
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 08:55 . Reden: Offtopic (het is hier niet de HK) ]
Ik ben regelmatig in de VS en het verkeer is daar vele malen fijner en veiliger dan hier. Mensen zijn ook veel hoffelijkerYaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]
En daarom scoort Nederland op het gebied van verkeersveiligheid ook heel hoog, terwijl Amerika zo'n beetje op het laagst van heel de wereld zit qua veiligheid met als gevolg het meeste aantal ongelukken.
Omdat de regels in EU (niet opgesteld door RDW) anders zijn.Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
[...]
Mag je mij vertellen waarom het verschil tussen de versie in de VS en hier in Nederland zo groot is.
Het is toch zo makkelijk om effe te schieten op een of andere partij niet gehinderd door enige kennis van zaken.
De manier waarop het systeem werkt is 100% de verantwoordelijkheid van Tesla, maar ja, klagen over Tesla is een beetje foei hier. Klagen over EU of RDW is wat je moet doen blijkbaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:11:
[...]
Ik ben regelmatig in de VS en het verkeer is daar vele malen fijner en veiliger dan hier. Mensen zijn ook veel hoffelijker
In Nederland ca 4.2 doden per 100.000 inwoners, in Amerika 10.8.
Als je de fietsers niet meetelt, is het verschil nog groter.
Kortom, er is een verschil tussen je gevoel en de feiten.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eer-verkeersdoden-in-2025
https://www.nhtsa.gov/pre...al
Dat kan jouw persoonlijke ervaring zijn maar het aantal verkeersdoden per X is in de US vele malen hoger dan bij ons.karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:11:
[...]
Ik ben regelmatig in de VS en het verkeer is daar vele malen fijner en veiliger dan hier. Mensen zijn ook veel hoffelijker
En dan heb je in de meeste regio's in de US niet eens fietsers en voetgangers...
[ Voor 104% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 08:55 . Reden: Minder op de man, mag in een TR als je twijfels hebt ]
Yes mss ben ik wel ongeduldig . Snap ook dat er deze periode heel voorzichtig gedaan wordt, hoop wel dat het dan snel beter wordt, zeker ook met het dms. Er wordt nu zoveel data en ervaring opgedaan dat je mag verwachten dat het systeem snel gaat verbeterenlighting_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:
[...]
30 dagen * 34 * 44k (aantal tesla met hw4) = +/- 45 mln km
Ik ga ervanuit dat iedereen lekker gaat testen. Leaserijders flink gebruik van maken. En daarmee het aantal fsd km verhoogt. Tesla aan eind van proefperiode > 100 mln km heeft verzameld.
we zullen zien of ze daarmee snel updates kunnen uitrollen.
Dat ligt uiteraard niet aan het verschil in DMS implementatie bij FSD dat in Amerika veel minder streng is dan de door de RDW geëiste variant hier.Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]
En daarom scoort Nederland op het gebied van verkeersveiligheid ook heel hoog, terwijl Amerika zo'n beetje op het laagst van heel de wereld zit qua veiligheid met als gevolg het meeste aantal ongelukken.
Wel aan gebrekkige infrastructuur en vaardigheid/oplettendheid van bestuurders.
Des te meer reden om het gebruik van FSD zoveel mogelijk te stimuleren, en niet te ontmoedigen en onveiliger te maken door irritant strenge DMS waardoor je continu strak vooruit moet kijken.
Maar dat besef is nog niet ingedaald bij de Europese bureaucraten.
Blijf vooral vooruit kijken, en niet teveel naar achteren 😇gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:53:
[...]
Er is nog heel veel ruimte tussen de snelheid die nu aangehouden wordt en gejaagd rijden. En vooral op de kleine rotondes voel ik me echt een rijdende drempel, en er zit ook eigenlijk altijd wel iemand en je kofferbak te duwen.
Maar morgen staat een rit van 150km gepland, dus zonnebril op en hopenlijk gaan.
Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Dat ben je niet meet je eens! Namelijk de bureaucraten in Utrecht (RDW) zijn ook het probleem.revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:14:
[...]
Ik ben het volledig met je eens. Er is hier maar een probleem en dat zijn de bureaucraten in Brussel.
Verder, ik ben net terug van het Tesla Festival en wat was het vet! Wat is Optimus leuk en wat is de Cybercab cool.
Maar om on-topic weer te gaan, ik heb ook een testrit met FSD gemaakt en hier komt mijn compleet eerlijke analyse en gedachten:
Waarom laten we nog toe dat we zelf mogen rijden!? Wat is dit GOED. Ik ging zitten en ik was gelijk helemaal zen. We hebben best in Amsterdam wat lastige manoeuvres moeten uithalen wat ook heel krap was en het was vlekkeloos. Ik zag veel andere auto's rijden, allemaal opgefokt en met hun hand bovenop het stuur. Ik ben ZO blij dat ik FSD heb gekocht en dat mijn nieuwe Model Y Premium AWD in juni aankomt met FSD. Ik ben niet onbekend met Tesla want ik heb al een Model 3 SR+ en een Model Y SR gehad als lease-auto, maar komend van mijn Zeekr en mijn Audi, is dit toch wel weer echt ongekend goed. Ik mis alleen wel 800V en massage-stoelen, maar daar kan ik mee leven.
Hopelijk gaan de bureaucraten eens nadenken in consequenties. Het is eigenlijk echt bizar dat we zo moeilijk doen over een nieuwe veiligere techniek terwijl we allemaal gekke bestuurders hebben rondrijden op onze wegen.
Vandaag was de A9 ook afgesloten en ik zag zoveel menselijke bestuurders compleet idioot rijden. Road-rage omdat ze er niet langs mogen etc.
Ik kan niet wachten op FSD (unsupervised) waar we gewoon mooi veilig van A naar B kunnen reizen en ondertussen werk kunnen verzetten.
Er was ook een comment dat iemand eens teams-vergadering met beeld deed tijdens het rijden (brr!) Maar dit zijn hoe mensen zijn, dan heb ik liever dat FSD voor ze rijdt.
Nu weet ik niet of geen LiDAR echt de beste manier is, maar wat ik wel weet is dat Tesla geweldige engineers hebben en dat ik vast informatie niet heb die zij wel hebben, dus daarom zeg ik ook gewoon: "ik weet het niet" of de aanpak van Tesla of Waymo beter is, wat ik wel weet is dat ik het prachtig vind dat het verkeer veiliger wordt door deze technieken.
Wat we ook niet moeten vergeten is dat mensen erg gestressd zijn door onze maatschappij en druk zijn en weinig tijd hebben om de dingen te doen die ze leuk vinden. FSD kan hierbij ook helpen, waardoor we minder stress hebben van het verkeer en daardoor ook beter met elkaar om gaan en omdat we straks werk kunnen verzetten in de auto, dat we meer tijd hebben om te Tweaken en onze hobbies uit te voeren, of natuurlijk tijd te spenderen met je familie.
Daarnaast, als er meer Robotaxis / waymos (of andere smaken zijn) dan hoef ik ook niet awkward gesprek te hebben met de taxi-chauffeur, maar we moeten ook niet vergeten dat dit voor b.v. vrouwen ook veel veiliger is.
Welkom in de toekomst, het zal alleen maar beter worden.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Nou.. dan moet je toch nog eens dit topic doornemen er gaat inderdaad heel veel goed, maar ook nog steeds wat dingen fout die we eigenlijk niet kunnen laten gebeuren.Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:58:
[...]
Waarom laten we nog toe dat we zelf mogen rijden!?
Maar als je hier de DMS klachten weg zou filteren, wordt het lijstje wel flink korter
[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 02-05-2026 18:03 ]
Ik denk dat het in persoon over zou komen dan via tekst, ik was hier hyperbolisch. Ik ben het helemaal eens dat het goed is dat we nog supervisen (al hebben veel mensen wel last dat we TE erg moeten supervisen), maar als maatschappij is het toch wel heel interessant dat de mens eigenlijk helemaal geen goede bestuurders is en dat we auto's hebben rondrijden zonder veiligheidssystemen, wat eigenlijk veel gevaarlijker is dan FSD.gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Nou.. dan moet je toch nog eens dit topic doornemen er gaat inderdaad heel veel goed, maar ook nog steeds wat dingen fout die we eigenlijk niet kunnen laten gebeuren.
Is het perfect? Dat heb ik nooit gepretendeerd, is het veel beter dan de gemiddelde persoon, absoluut. Wordt het alleen maar beter? 100%
PS: Dit topic is mijn tweede huis zo'n beetje, ik lees elke reactie (en waardeer elke reactie, het is goed om geen echo-kamer te zijn. Juist een forum is er voor elke (ook domme) mening).
Ik vind autonomie zo verschrikkelijk interessant en mobiliteit vind ik echt een heel vet onderwerp. Ik hoop dat zowel Waymo als Tesla gaat winnen en daarmee ook onze verkeersveiligheid.
[ Voor 18% gewijzigd door Ecological op 02-05-2026 18:08 ]
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Dat snap ik, mijn reactie was ook wel met een kleine glimlach.Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Ik denk dat het in persoon over zou komen dan via tekst, ik was hier hyperbolisch.
Ik heb vandaag tijdens rijden ook echt wel een paar keer gedacht "knap opgelost" maar soms ook "rare actie" al met al is het al een knap systeem (als dms niet in de weg zit) en het wordt inderdaad waarschijnlijk alleen maar beter.
Ik hoop vooral dat we weer een keer normaal helder gaan denken. Als ik hier de grens over ga mag ik op bijna elke weg 100 rijden, hier maken we er 60 van. En dat is denk ik niet (alleen) omdat de auto's zo onveilig rijden, dat is ook omdat niemand meer bezig is met de wereld om zich heen. Aan de ene kant maken we alles veiliger, maar daarmee sussen we onszelf steeds verder in slaap. Als je elk moment een risico loopt op serieus pijn let je beter op dan als je weer eens en nieuw piepje hoort.
En dan het bos in. Oh mijn hart... Op het einde van het clipje was ik chicken, want ik zag een pothole rechts in de berm en er was links nog wel wat ruimte
YouTube: FSD 14.2.2.5 through the woods (Vierhouten to Emst, Veluwe, Netherla...
Oof, ja dat is ook voor een menselijke bestuurder wel erg lastig. Vind ook wel dat de andere auto’s je erg weinig gunnen.Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
Vandaag weer een mooi stukje via Nunspeet naar Vierhouten en Emst door het bos gereden. Geen issues met het DMS dit keer, wel maakte FSD wat foutjes waar ik voor het net maar even heb ingegrepen (hij naam bruut voorrang op een wegversmalling waar ik vond dat de tegenligger die mocht krijgen). Navigeren door de drukke splitsing voor Tante Sjaan en het Cafetaria in Vierhouten met zoveel fietsers, voetgangers en autos ging niet lekker en daar moest ik hem toch even een beetje doorduwen.
En dan het bos in. Oh mijn hart... Op het einde van het clipje was ik chicken, want ik zag een pothole rechts in de berm en er was links nog wel wat ruimte
YouTube: FSD 14.2.2.5 through the woods (Vierhouten to Emst, Veluwe, Netherla...
Ik ben het wel met je eens, het is ook context gebonden. Er zijn plekken waar je prima 130 kan met de nieuwe auto's overdag en helemaal met EVs is het stikstof argument helemaal kul (sowieso ben ik geen fan van de modellen en het platleggen van de Nederlandse economie omdat een paar boeren teveel stikfout uitstoten). Natuur kan je namelijk niet eten en hoewel bossen en duinen heel mooi zijn, is economische groei voor mij belangrijker om een succesvolle maatschappij te zijn. afijn, klein uitstapje sorry)gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:16:
[...]
Ik hoop vooral dat we weer een keer normaal helder gaan denken. Als ik hier de grens over ga mag ik op bijna elke weg 100 rijden, hier maken we er 60 van. En dat is denk ik niet (alleen) omdat de auto's zo onveilig rijden, dat is ook omdat niemand meer bezig is met de wereld om zich heen. Aan de ene kant maken we alles veiliger, maar daarmee sussen we onszelf steeds verder in slaap. Als je elk moment een risico loopt op serieus pijn let je beter op dan als je weer eens en nieuw piepje hoort.
Verder zijn inderdaad soms 60 wegen heel onveilig, maar van de andere kant liet @Odie net zien waarom snelheidslimieten belangrijk zijn. Daarnaast is soms 30 in sommmige woonwijken al aardig hard, helemaal met kinderen die achter auto's uitschieten (of huisdieren). Ik zie veel mensen daar vaak veel te hard rijden. Dus buiten de bebouwde kom kan naar mijn mening snelheid op veel plekken wel omlaag, waar het in de bebouwde kom echt wel een stuk lager kan, maar ook qua rekening houden met de zwakkere weggebruiker. Laatst was ik op de fiets (daar hou ik al niet meer van). Ik sla af, ik steek netjes mijn hand uit, komt een auto me toch nog inhalen!! Absoluut idioot. Mensen zijn gehaast, zijn meer afgeleid en zijn gestressd. Dat is geen goede combo met zwakkere weggebruikers.
/edit: @Odie ik ben je vraag over de Zembla aflevering niet vergeten en ik wil er nog wel een keer dieper op ingaan maar ik wel hem wel goed uiteenzetten en daar moet ik de tijd even voor nemen. Er is in ieder geval bij de publieke omroep en de media heel veel Tesla haat, en dat zie je heel erg goed terug in deze documentaire. Het zijn ook compleet andere software versies en niet te vergelijken. Daarnaast wordt inderdaad ook goed aangehaald dat in Amerika 50k+ doden zijn, en je moet ergens beginnen. Tesla is ook een erg utilitair bedrijf, wat niet altijd iedereen kan waarderen. De hele harde waarheid is gewoon dat je niet in een lab alleen maar kan testen (looking at you RDW) maar dat je alleen met echte data je product veiliger en beter kan maken. Tevens waren de doden door FSD in Amerika ook in de tijd dat het gewoon supervised was. Maar goed, dit is geen simpele materie maar complexe materie waar ik het ook fout kan hebben op punten. Dit raakt gewoon zoveel vlakken in onze hele maatschappij.
[ Voor 21% gewijzigd door Ecological op 02-05-2026 18:52 ]
Deze: https://www.bnnvara.nl/ze...bij-goedkeuring-autopilotRichh schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Welke loophole precies dan?
Je kan ook stellen dat Tesla nu, door met FSD de uitzonderingsroute van de regelgeving te bewandelen, gebruik maakt van een "loophole". Maar juist het bestaan van deze hele route is geen loophole, het is juist doelbewust toegevoegd in UNECE regelgeving. Het wordt exact gebruikt waar het voor is bedoeld. En dat maakt het geen loophole.
En wat is dan precies de loophole? Welke creatieve interpretatie precies van welke regel? En waaruit blijkt dat dat dan niet zo de bedoeling was?
Ik heb de artikelen en het item van Zembla ook gezien, maar welke technische regelgeving ze gebruikt hebben, en hoe dat dan allemaal precies zit, dat wordt niet uitgelegd.
Er is helemaal geen loophole. Er is een zogenaamd motief voor de RDW om 'corrupt' te zijn, en daar zijn ze bij Zembla helemaal los op gegaan. De vraag is of het klopt. Deze 'nieuwe' klokkenluider was al een bekend persoon met overigens alle motief om Tesla in een kwaad daglicht te zetten.
Er is nul letterlijk bewijs geleverd voor alle claims die zijn gedaan in de aflevering en in dit artikel.
[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 02-05-2026 20:37 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zoals ik het begrijp was de loophole “UNECE Regulation 79 – Steering equipment” die alleen kortdurende stuurinterventies toe stond, bv terug in de lane duwen.Richh schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:33:
[...]
En wat is dan precies de loophole? Welke creatieve interpretatie precies van welke regel? En waaruit blijkt dat dat dan niet zo de bedoeling was?
Ik heb de artikelen en het item van Zembla ook gezien, maar welke technische regelgeving ze gebruikt hebben, en hoe dat dan allemaal precies zit, dat wordt niet uitgelegd.
Er is helemaal geen loophole. Er is een zogenaamd motief voor de RDW om 'corrupt' te zijn, en daar zijn ze bij Zembla helemaal los op gegaan. De vraag is of het klopt. Deze 'nieuwe' klokkenluider was al een bekend persoon met overigens alle motief om Tesla in een kwaad daglicht te zetten.
Er is nul letterlijk bewijs geleverd voor alle claims die zijn gedaan in de aflevering en in dit artikel.
De creatieve interpretatie was dat RDW en Tesla autopilot definieerden als een opeenvolging van korte stuurinterventies.
Was dit tegen de geest van de regeling? Ik denk het wel.
Vooropgesteld, dat zou kunnen. Overigens was Tesla niet de enige die Lane Centering (ipv simpele LKAS) aanbood sinds 2019-2020, dus er was sowieso al enige vrijheid van interpretatie.Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Zoals ik het begrijp was de loophole “UNECE Regulation 79 – Steering equipment” die alleen kortdurende stuurinterventies toe stond, bv terug in de lane duwen.
De creatieve interpretatie was dat RDW en Tesla autopilot definieerden als een opeenvolging van korte stuurinterventies.
Was dit tegen de geest van de regeling? Ik denk het wel.
Maar ik vind het ronduit opvallend dat dit specifieke onderwerp en hoe het nou precies zit, wat nota bene de hele reden van de docu en de aandacht is, niet breed uitgemeten is in de artikelen en de docu zelf.
Daarmee verschilt de aanpak wezenlijk met al het andere van Zembla, waarin de kijker juist uitgebreid wordt meegenomen in de diepte/techniek, zodat men het begrijpt wat er speelt.
Als dat het probleem was geweest, dan had ik in de documentaire verwacht dat ze aan 5 tot 10 keuringsinstanties hadden gevraagd of het inderdaad een creatieve interpretatie was.
Verder dan "de Zweden vonden het gek" komen ze niet.
En waarom is daar destijds nooit een probleem van gemaakt? Waarom is de Europese goedkeuring destijds niet in twijfel getrokken, waarom hebben de Zweden het dan zelf wel overgenomen? En waarom komt men er in mei '25 dan opeens wel richting de media mee?
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 02-05-2026 22:21 ]
En wanneer je de stoel een tikkeltje lager zet, wat doet ie dan?karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:32:
Vandaag weer hopeloos met fsd in het donker kreeg ik het niet voor elkaar zo te kijken dat hij tevreden was met als gevolg weer een strike. Vraagje heeft iemand al eens service ingeschakeld hiervoor ? Kan het zijn dat er iets gerweaked moet worden ergens ? Heb alles geprobeerd met standen van mijn hoofd meer naar beneden kijken zoals hier wordt aangeraden etc maar soms lukt het gewoon niet een strike te voorkomen . Verschilt wel in welke licht omstandigheden maar wellicht dat er iets niet goed staat afgesteld met die interieur camera dacht ik ???
Want je hoeft niet altijd aan het systeem te tweaken, soms moet je jezelf een beetje tweaken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bij de Tesla poort stond een verkeersregelaar. De auto stopte zelf bij de verkeersregelaar ter hoogte van mijn raam zonder mijn tussenkomst. Ik deed zelf het raam open. Kletspraatje met de verkeersregelaar, de auto reed daarna zonder mijn tussenkomst of gas induwen vanzelf het terrein van Tesla op. Een McDrive momentje, werkte prima.
Festival was helemaal top. Buiten én binnen stond een Cybertruck. Personeel vertelde mij dat er nogal wat paperwork was geweest om de Cybertrucks op Nederlands grondgebied te krijgen en daar tentoon te stellen. Twee nog wel dus!
:strip_exif()/f/image/skOpV6VJLMqAjYJZd1BeCyYu.jpg?f=fotoalbum_large)
De Cybertruck binnen had 19 km op de teller, en EU kaarten ingeladen
:strip_exif()/f/image/7FJGfHDPpiugF2gXdqNr8S9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
De toekomst van fsd: geen stuur of pedalen. Geniaal. Weer een totale revolutie na fsd, gewoon in Amsterdam te zien.
:strip_exif()/f/image/ydhygZLgPelWf8aNj8qkoHL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Oa89zF192fqX6xFgyEqzSUj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ssnquu6t77qzjv1G1i0YQaBn.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle eten en drinken was on the house, Tesla personeel supervriendelijk. Tijd om na een paar uur weer naar huis te fsd'en.
Ik was nu iets te ontspannen aan het kletsen en miste de vraag of ik aan het stuur wilde draaien. Rood stuur om over te nemen. Kon fsd daarna herstarten tijdens het rijden. Toen tweemaal aan het stuur gedraaid net als bij de oude autosteer. Toen was fsd weer tevreden en verder naar Den Bosch terug kunnen rijden. Aan het einde van de rit geen oplettendheidscore, maar een melding dat ik fsd oneigenlijk gebruikt had. Nouja, ik denk geen strike haha.
Mijn maat vond fsd rijden als een oud opaatje, maar ik ben juist van mening dat dat energiezuinig rijden is, dus dat vind ik prima.
De offset op de A2 op +20 gezet, dotje gas er bij, fsd rijdt 120 km/h. Ik wilde geen boete regelen voor een ander, dus op +5 gezet, fsd rijdt 105, daarna ook weer 105 na even afremmen.
Ja, hoe moet dat nu beter? Kan vast, maar dit is al helemaal prima. Medetweakers die van onder uit de zak krijgen van fsd zou ik adviseren hun hoofd altijd tegen de hoofdsteun te houden. Voelt raar? Denk je dat het er gek uitziet? Gewoon even wennen.
staat al op z’n laagst , ga morgen wel weer wat testen , eigenlijk zou je FSD moeten afstellen net als met een oogmeting, dat er iemand bij je komt zitten om het systeem op je af te stellen zodat het te doen is, ook bij niet ideale licht omstandighedenYaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:36:
[...]
En wanneer je de stoel een tikkeltje lager zet, wat doet ie dan?
Want je hoeft niet altijd aan het systeem te tweaken, soms moet je jezelf een beetje tweaken.
Ah had er graag geweest , ik hou van de cybertruck, zou ie dan toch in NLD komen ??? Ik zal jouw tip met fsd ook eens proberenReconE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:37:
Vandaag naar het Tesla festival gegaan met een maat van me, een geweldige dag. Hij heeft een Model 3 met fsd (mijne is van 2019, zonder fsd) en vanuit Den Bosch mogen fsd'en naar Amsterdam. Wat een fijn systeem, het werkt prima. Ik heb inmiddels gemerkt dat je hoofd tegen de stoel prima ontspannen werkt, het monitoring systeem kan je daardoor goed scannen. Paar nags gehad, m'n oplettendheid was high. Ik had lekker bijgepraat, ontspannen gesprek.
Bij de Tesla poort stond een verkeersregelaar. De auto stopte zelf bij de verkeersregelaar ter hoogte van mijn raam zonder mijn tussenkomst. Ik deed zelf het raam open. Kletspraatje met de verkeersregelaar, de auto reed daarna zonder mijn tussenkomst of gas induwen vanzelf het terrein van Tesla op. Een McDrive momentje, werkte prima.
Festival was helemaal top. Buiten én binnen stond een Cybertruck. Personeel vertelde mij dat er nogal wat paperwork was geweest om de Cybertrucks op Nederlands grondgebied te krijgen en daar tentoon te stellen. Twee nog wel dus!
[Afbeelding]
De Cybertruck binnen had 19 km op de teller, en EU kaarten ingeladen
[Afbeelding]
De toekomst van fsd: geen stuur of pedalen. Geniaal. Weer een totale revolutie na fsd, gewoon in Amsterdam te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle eten en drinken was on the house, Tesla personeel supervriendelijk. Tijd om na een paar uur weer naar huis te fsd'en.
Ik was nu iets te ontspannen aan het kletsen en miste de vraag of ik aan het stuur wilde draaien. Rood stuur om over te nemen. Kon fsd daarna herstarten tijdens het rijden. Toen tweemaal aan het stuur gedraaid net als bij de oude autosteer. Toen was fsd weer tevreden en verder naar Den Bosch terug kunnen rijden. Aan het einde van de rit geen oplettendheidscore, maar een melding dat ik fsd oneigenlijk gebruikt had. Nouja, ik denk geen strike haha.
Mijn maat vond fsd rijden als een oud opaatje, maar ik ben juist van mening dat dat energiezuinig rijden is, dus dat vind ik prima.
De offset op de A2 op +20 gezet, dotje gas er bij, fsd rijdt 120 km/h. Ik wilde geen boete regelen voor een ander, dus op +5 gezet, fsd rijdt 105, daarna ook weer 105 na even afremmen.
Ja, hoe moet dat nu beter? Kan vast, maar dit is al helemaal prima. Medetweakers die van onder uit de zak krijgen van fsd zou ik adviseren hun hoofd altijd tegen de hoofdsteun te houden. Voelt raar? Denk je dat het er gek uitziet? Gewoon even wennen.Succes!
Nee. Die Cybertrucks zijn al aantal jaar in NL. Ik zag hem al bij de EV experience 2 jaar geleden. Hij komt hier ook niet door de keuring, en hoewel ik het ergens toch wel erg vet vind, zulke dingen wil je eigenlijk niet op de straten in Europa waar veel voetgangers en fietsers zijn.karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Ah had er graag geweest , ik hou van de cybertruck, zou ie dan toch in NLD komen ??? Ik zal jouw tip met fsd ook eens proberen
[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 02-05-2026 23:24 ]
Echt een hele dikke vette bak. Verwacht 'm niet in Nederland, de uiterste punten rechts- en linksvoor zijn opstaande rvs-messen. Vanaf de bestuurdersstoel heb je geen idee waar de motorkap ophoudt of waar de linker of rechter voorpunt is, is allemaal eindeloos lang.karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Ah had er graag geweest , ik hou van de cybertruck, zou ie dan toch in NLD komen ??? Ik zal jouw tip met fsd ook eens proberen
Beste is om de Cybertruck fsd-only te maken, dat zou ik nog wel vertrouwen, zodat je niet per ongeluk een fietsertje spietst.
Iets anders, ik merkte dat fsd rotondes driekwart rijden vooraf laat gaan door een linkerknipper, die aanblijft totdat je half op de rotonde bent, dan wordt rechts aangegeven. Perfect, lekker duidelijk voor andere weggebruikers.
Succes met je hoofd tegen de steun, hou vol!
Ja, dat is zoals het mij tig jaar geleden al geleerd is met rijles.ReconE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Iets anders, ik merkte dat fsd rotondes driekwart rijden vooraf laat gaan door een linkerknipper, die aanblijft totdat je half op de rotonde bent, dan wordt rechts aangegeven. Perfect, lekker duidelijk voor andere weggebruikers.
Alleen in dld mag het geloof ik weer niet?
Thnx! Ga het proberen . Overigens is hij bij rotondes niet consistent. Soms geeft ie bij driekwart links aan en soms niet . Vwb de cybertruck , als ie komt koop ik hem zoals ik al vaker heb gezegd. denk zelf dat het prima kan in NLD, maar wil niet een vorig en vrij recente discussie herhalen :-)ReconE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Echt een hele dikke vette bak. Verwacht 'm niet in Nederland, de uiterste punten rechts- en linksvoor zijn opstaande rvs-messen. Vanaf de bestuurdersstoel heb je geen idee waar de motorkap ophoudt of waar de linker of rechter voorpunt is, is allemaal eindeloos lang.
Beste is om de Cybertruck fsd-only te maken, dat zou ik nog wel vertrouwen, zodat je niet per ongeluk een fietsertje spietst.
Succes met je hoofd tegen de steun, hou vol!
Ik heb het hier nog bij alle rotondes gezien. Misschien met meer/minder dan 4 afslagen niet?karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:18:
[...]
Thnx! Ga het proberen . Overigens is hij bij rotondes niet consistent. Soms geeft ie bij driekwart links aan en soms niet .
je hebt gelijk ik las 2200 en niet 22000 ik las dat er 2200 dat formulier hadden ingevuld en dat het daar uit gerekend was maar zijn er net meer dan 1000 en het is een representatie van aantal wat FSD heeft en aantal niet en dat doorgetrokken naar alle HW4 dus dan zou je volgens hem op 22000 komen de helft van wat er met HW4 rondrijd ongeveer oke.pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik kom op mijn rekenmachine toch echt uit op een nulletje meer. 22000x34x15=11220000
Maar als dit echt klopt (dat 50% van alle HW4 Tesla's nu een proefabbo hebben (of sukkels zoals ik die er voor hebben betaald)) dan zou dat betekenen dat er 11 miljoen kilometer is gereden zonder dat er iets in de publiciteit is gekomen van een ongeval
PSN: FreakGIB
Ben wel bang dat na maand 1 heel veel mensen niet verlengen kijken of dat ook invloed heeft op beslissingen bij de RDW en Tesla.pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Omdat Tesla geen risico's wil lopen. Er staat toch in het artikel dat de RDW niet per definitie afwijzend staat tegenover Mad Max. Het zal Tesla voor nu een rotzorg zijn wat de negatieve bevindingen zijn. Als er komende maand maar 45 miljoen km zonder ongelukken wordt gereden. Dat zal het enige zijn wat telt in de komende TCMV vergadering
PSN: FreakGIB
Mij is het ook zo geleerd, idd enkele decennia geleden. Hoe het in dld moet weet ik niet, daar doe ik hetzelfde en nog niet voor aangehouden door de Polizei.gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:16:
[...]
Ja, dat is zoals het mij tig jaar geleden al geleerd is met rijles.
Alleen in dld mag het geloof ik weer niet?
Allemaal valide punten, maar het wás een loophole cq ruime danwel creatieve interpretatie van de regels. Dat tesla niet de enige was is is sec niet relevant.Richh schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:11:
[...]
Vooropgesteld, dat zou kunnen. Overigens was Tesla niet de enige die Lane Centering (ipv simpele LKAS) aanbood sinds 2019-2020, dus er was sowieso al enige vrijheid van interpretatie.
Maar ik vind het ronduit opvallend dat dit specifieke onderwerp en hoe het nou precies zit, wat nota bene de hele reden van de docu en de aandacht is, niet breed uitgemeten is in de artikelen en de docu zelf.
Daarmee verschilt de aanpak wezenlijk met al het andere van Zembla, waarin de kijker juist uitgebreid wordt meegenomen in de diepte/techniek, zodat men het begrijpt wat er speelt.
Als dat het probleem was geweest, dan had ik in de documentaire verwacht dat ze aan 5 tot 10 keuringsinstanties hadden gevraagd of het inderdaad een creatieve interpretatie was.
Verder dan "de Zweden vonden het gek" komen ze niet.
En waarom is daar destijds nooit een probleem van gemaakt? Waarom is de Europese goedkeuring destijds niet in twijfel getrokken, waarom hebben de Zweden het dan zelf wel overgenomen? En waarom komt men er in mei '25 dan opeens wel richting de media mee?
Misschien is het wel een kleine wake up call om dingen toch wat meer los te laten? Elke extra FSD kilometer is belangrijk, ook voor het RDW om voorbereid te zijn op de toekomst.FreakGIB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:30:
[...]
Ben wel bang dat na maand 1 heel veel mensen niet verlengen kijken of dat ook invloed heeft op beslissingen bij de RDW en Tesla.
Ik moest net rijden even in mijn Zeekr, ook niet afzien maar ik merk dat FSD mij zo heeft aangesproken, kan niet wachten!
Van de andere kant begrijp ik Tesla ook wel. Zij hebben een missie en ze willen die missie uitvoeren. Zo’n orgaan is natuurlijk ondemocratisch. ook heel erg politiek en de invloed van legacy auto is niet te onderschatten. Daarom hebben ook al enkele jaren dat autosteer in een scherpe bocht opeens uitschakeld, compleet idioot natuurlijk.Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:43:
[...]
Allemaal valide punten, maar het wás een loophole cq ruime danwel creatieve interpretatie van de regels. Dat tesla niet de enige was is is sec niet relevant.
Met een tip je stoelleuning niet te ver achterover te zetten.
Na 20 dagen stond de teller op 7 miljoen km.
Beste om interventies Engels in te spreken
RDW goedkeuring V14Lite gaat in NL 6-12 maanden duren
Thanks voor het delen! Ook weer tijd om daar eens actief te worden. Echt hoor, van die tijdlijnen gaat het mij echt heel erg jeuken.pdidi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:15:
Op teslaownersclub heeft iemand met een van de Amerikaanse hoofdverantwoordelijken voor FSD in Europa gesproken.
Met een tip je stoelleuning niet te ver achterover te zetten.
Na 20 dagen stond de teller op 7 miljoen km.
Beste om interventies Engels in te spreken
RDW goedkeuring V14Lite gaat in NL 6-12 maanden duren
Ik vind het gedrag van de auto, waarbij hij op de snelweg elke auto inhaalt ongeacht de snelheid, niet prettig, maar dit lijkt nu iets verbeterd. Hij haalt langzamere auto's iets minder vaak in en als er een auto achter je rijdt die dichtbij komt, gaat hij netjes naar rechts.
Mijn grootste probleem was het rijden aan de linkerkant van de rijstrook. Ik had de camera al eerder gekalibreerd, maar dat leverde weinig verbetering op. Sterker nog, na een paar pogingen werd het zelfs erger. De auto trok steeds verder naar links en op stadswegen zonder middenlijn moest ik FSD uitschakelen om voldoende afstand te houden tot tegemoetkomende auto's.
Ik heb de pitch-waarden van de voorcamera in de servicemodus gecontroleerd. Ze lagen binnen de limieten, maar de camera's stonden niet gecentreerd. Daarom besloot ik de handmatige aanpassing te proberen om te zien of dat het probleem zou oplossen.
/f/image/Yb5EnlmqiqIx7iyIjGRlGeXl.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Tesla-procedure gevolgd en de camera's uitgelijnd. Nu staat het zo.
https://service.tesla.com...3F-AECB-CE9C9A98234E.html
/f/image/bHAkM2sCGi45ma3Schtp4HKu.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik de camerakalibratie opnieuw geprobeerd en helaas was het resultaat hetzelfde. Na wat verder onderzoek zag ik een reactie. Iemand met hetzelfde probleem zei dat hij de camerakalibratie had gewist en tijdens de kalibratie heel dicht langs de linkerkant van de rijstrook had gereden, wat het probleem zou hebben opgelost.
Ik heb hetzelfde geprobeerd. Ik heb de kalibratie gereset en ongeveer 15 km over de N-wegen gereden, bijna over de linker rijstrookmarkering heen. En het werkte. Nu stuurt hij iets meer naar het midden.
De auto rijdt nog steeds niet in het midden van de rijstrook, maar ik voel me comfortabeler op de stadswegen zonder middenlijn. Nu trekt hij iets meer naar rechts en dat is prima voor mij.
Ik denk dat uiteindelijk de manier waarop je de kalibratie uitvoert het verschil maakt. Voor degenen die hetzelfde probleem ondervinden, kunt u proberen de kalibratie uit te voeren op een N-weg door bijna aan de linkerkant van de rijstrook te rijden.
Vanwaar dan specifiek Tesla targetten in mei '25?Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:43:
[...]
Allemaal valide punten, maar het wás een loophole cq ruime danwel creatieve interpretatie van de regels. Dat tesla niet de enige was is is sec niet relevant.
Opvallend toch?
Ja, het blijkt mogelijk om je Tesla iets harder te laten rijden dan de Vmax. Dat is wel prettig. Wat NIET prettig is: als je Tesla nipt sneller is dan degene die voor je rijdt, dan zet hij hem op links en gaaat inhalen. Ik zou er achter blijven hangen als het zo weinig scheelt.
Dan de avond terug, het regende heel behoorlijk. Daar kan het systeem niet mee om gaan. Zonder waarschuwing of bericht gaat de auto in een redelijke bui niet harder dan 100. Erger, als de auto wel 130 gaat (bijna droog) en het ziet regen, dan gaat meteen de rem erop. In het ergste geval naderde de auto een voorligger met 130 km/h, ging naar links om in te halen en flikkerde op de linkerbaan het anker uit want een beetje regen. Het systeem deed hetzelfde met iemand op de uitvoeger die al een eind weg was.
Het is super ralexed rijden als je alleen op de weg bent, het is mooi en droog weer. In de regen is het ankers uit zonder enige waarschuwing want de auto vind het eng.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Geen idee wat daar precies speelde, toeval, een lobby, een boze ex werknemer, kan allemaal.Richh schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:35:
[...]
Vanwaar dan specifiek Tesla targetten in mei '25?
Opvallend toch?
Wat anders: heeft niemand hier nou last van z’n mediaplayer sinds FSD (eigenlijk 2026.3.7 dus)? Een tesla kwaal die me 7 jaar parten speelt is dat spotify ineens niet meer wil spelen of dat er helemaal geen connectivity is, fine. Gebeurt af en toe, misschien twee keer per maand, MCU even herstarten en het is meestal opgelost. Opvallend genoeg kan ik het ook wel eens oplossen door van Spotify even naar TuneIn te switchen en na een minuut weer terug naar spotify.
Maar sinds FSD heb ik vrijwel élke dag problemen met de media. Heel vaak dat ie even 20 seconden staat te bufferen, of zegt dat er geen connectivity is. Heel vaak komt het ook vanzelf terug. Het is echt de dag dat ik 3.6 (en nu dus 3.7) kreeg begonnen.
Ik heb een paar theorieën:
1. Toeval, kan, mijn telematics control unit (TCU, in de highland boven je hoofd in de headliner) is aan de krek.
2. In 3.6/7 zit een bug die dit veroorzaakt, meer mensen moeten dit hebben. Maar ik hoor er niemand over.
3. De 4G verbinding wordt overloaded door Tesla die constant near real time clips van FSD staat te uploaden? Hm misschien data sharing eens uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
Ben ik echt de enige?
“Rommelen” met je calibratie? Dat is het laatste wat ik zelf zou doen, zeker als je leven er nu letterlijk vanaf kan hangen.nry schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:53:
Ik heb FSD sinds 12 april. Ik heb er nu bijna 2000 km mee gereden. Ik heb geen problemen met DMS en de waarschuwingen zijn voor mij meestal terecht.
Ik vind het gedrag van de auto, waarbij hij op de snelweg elke auto inhaalt ongeacht de snelheid, niet prettig, maar dit lijkt nu iets verbeterd. Hij haalt langzamere auto's iets minder vaak in en als er een auto achter je rijdt die dichtbij komt, gaat hij netjes naar rechts.
Mijn grootste probleem was het rijden aan de linkerkant van de rijstrook. Ik had de camera al eerder gekalibreerd, maar dat leverde weinig verbetering op. Sterker nog, na een paar pogingen werd het zelfs erger. De auto trok steeds verder naar links en op stadswegen zonder middenlijn moest ik FSD uitschakelen om voldoende afstand te houden tot tegemoetkomende auto's.
Ik heb de pitch-waarden van de voorcamera in de servicemodus gecontroleerd. Ze lagen binnen de limieten, maar de camera's stonden niet gecentreerd. Daarom besloot ik de handmatige aanpassing te proberen om te zien of dat het probleem zou oplossen.
[Afbeelding]
Ik heb de Tesla-procedure gevolgd en de camera's uitgelijnd. Nu staat het zo.
https://service.tesla.com...3F-AECB-CE9C9A98234E.html
[Afbeelding]
Vervolgens heb ik de camerakalibratie opnieuw geprobeerd en helaas was het resultaat hetzelfde. Na wat verder onderzoek zag ik een reactie. Iemand met hetzelfde probleem zei dat hij de camerakalibratie had gewist en tijdens de kalibratie heel dicht langs de linkerkant van de rijstrook had gereden, wat het probleem zou hebben opgelost.
Ik heb hetzelfde geprobeerd. Ik heb de kalibratie gereset en ongeveer 15 km over de N-wegen gereden, bijna over de linker rijstrookmarkering heen. En het werkte. Nu stuurt hij iets meer naar het midden.
De auto rijdt nog steeds niet in het midden van de rijstrook, maar ik voel me comfortabeler op de stadswegen zonder middenlijn. Nu trekt hij iets meer naar rechts en dat is prima voor mij.
Ik denk dat uiteindelijk de manier waarop je de kalibratie uitvoert het verschil maakt. Voor degenen die hetzelfde probleem ondervinden, kunt u proberen de kalibratie uit te voeren op een N-weg door bijna aan de linkerkant van de rijstrook te rijden.
Toegegeven, ik ben geen haastige rijder. Na 7u rond 115km/u vind ik helemaal prima, en dan merk ik dat ik aanzienlijk minder moe uitstap. Gisterenavond ook blij verrast toen hij in de stortregen waarbij het wegdek amper zichtbaar was geen enkele fout maakten. Dit terwijl er wel een disclaimer op het scherm stond dat FSD mogelijk minder zou werken door het slechte weer.
Ik weet niet of je er van op de hoogte bent, maar in de regen is je remweg twee keer zo lang.asing schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:40:
Het is super ralexed rijden als je alleen op de weg bent, het is mooi en droog weer. In de regen is het ankers uit zonder enige waarschuwing want de auto vind het eng.
Lijkt mij logisch dat ie dan in de ankers gaat.
Ik ben niet enige die dit dus beetje eng vindt. Links blijven rijden is ook niet zo’n probleem (niet iedereen heeft dezelfde rijstijl. Als het je echt heel erg irriteert dan zou ik langs service center gaan om te kijken, overigens is het niet je eigen leven maar ook andermans leven die er van af hangt,Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:00:
[...]
“Rommelen” met je calibratie? Dat is het laatste wat ik zelf zou doen, zeker als je leven er nu letterlijk vanaf kan hangen.
Er is een verschil in snelheid aanpassen en actief remmen. Als hij dat laatste doet is dat de grootste fout die je kunt maken. Dat zou zelfs Koos Spee vinden.Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:06:
[...]
Ik weet niet of je er van op de hoogte bent, maar in de regen is je remweg twee keer zo lang.
Lijkt mij logisch dat ie dan in de ankers gaat.
Wat ik eerder ook al aangaf, vind ik het vooral vervelend als hij je tegenligger gewoon weinig ruimte geeft terwijl er rechts naast je nog plek is.Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:08:
[...]
Ik ben niet enige die dit dus beetje eng vindt. Links blijven rijden is ook niet zo’n probleem (niet iedereen heeft dezelfde rijstijl. Als het je echt heel erg irriteert dan zou ik langs service center gaan om te kijken, overigens is het niet je eigen leven maar ook andermans leven die er van af hangt,
Ik denk ook dat FSD gewoon de snelheid aanpast aan de situatie. Dat @asing dat interpreteert als 'in de ankers gaan' is waarschijnlijk wat te zwaar uitgedrukt.gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:09:
[...]Er is een verschil in snelheid aanpassen en actief remmen. Als hij dat laatste doet is dat de grootste fout die je kunt maken. Dat zou zelfs Koos Spee vinden.
Ja, dat begrijp ik wel. Dat zou niet moeten. Maar dan zou ik nog steeds niet zelf gaan rommelen met kalibratie!gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Wat ik eerder ook al aangaf, vind ik het vooral vervelend als hij je tegenligger gewoon weinig ruimte geeft terwijl er rechts naast je nog plek is.
Weinig ruimte is een relatief begrip.gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:12:
[...]Wat ik eerder ook al aangaf, vind ik het vooral vervelend als hij je tegenligger gewoon weinig ruimte geeft terwijl er rechts naast je nog plek is.
Ik mag aannemen dat de RDW daar ook naar gekeken heeft.
En volgens mij kun je bij voldoende ruimte ook beter een rechte lijn aanhouden dan continue slingerend over de weg gaan wanneer er meerdere tegenliggers op afstand van elkaar zijn.
Waarom zou de RDW hiernaar moeten kijken? Dat doen ze ook niet met andere lane assist systemen.Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Weinig ruimte is een relatief begrip.
En volgens mij kun je bij voldoende ruimte ook beter een rechte lijn aanhouden dan continue slingerend over de weg gaan wanneer er meerdere tegenliggers op afstand van elkaar zijn.
Je kan toch ff bijgassen, samenwerken met fsd?revolution-nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:01:
[...]
Dat is helemaal niet het punt, het punt is dat FSD heel snel besluit in te halen en dan vervolgens geen vaart maakt. De auto gaat niet lekker met het verkeer mee, geef je even gas dan gaat het soms goed maar vaak zakt hij weer weg qua snelheid. Door de EU/RDW heb je dus een versie die je constant moet corrigeren en dat is gewoon niet comfortabel.
Met AP is dat anders , je stelt hem in op de max ingestelde snelheid en je zoeft veel vlotter door het verkeer in, te hard of te zacht en je scrolled even aan je scroll wheel en je weet wat je krijgt.
Regelmatig sinds.3.6 maar heb net zo vaak niks aan staan of een podcast en daar gaat het gek genoeg vaak wel goed.Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Geen idee wat daar precies speelde, toeval, een lobby, een boze ex werknemer, kan allemaal.
Wat anders: heeft niemand hier nou last van z’n mediaplayer sinds FSD (eigenlijk 2026.3.7 dus)? Een tesla kwaal die me 7 jaar parten speelt is dat spotify ineens niet meer wil spelen of dat er helemaal geen connectivity is, fine. Gebeurt af en toe, misschien twee keer per maand, MCU even herstarten en het is meestal opgelost. Opvallend genoeg kan ik het ook wel eens oplossen door van Spotify even naar TuneIn te switchen en na een minuut weer terug naar spotify.
Maar sinds FSD heb ik vrijwel élke dag problemen met de media. Heel vaak dat ie even 20 seconden staat te bufferen, of zegt dat er geen connectivity is. Heel vaak komt het ook vanzelf terug. Het is echt de dag dat ik 3.6 (en nu dus 3.7) kreeg begonnen.
Ik heb een paar theorieën:
1. Toeval, kan, mijn telematics control unit (TCU, in de highland boven je hoofd in de headliner) is aan de krek.
2. In 3.6/7 zit een bug die dit veroorzaakt, meer mensen moeten dit hebben. Maar ik hoor er niemand over.
3. De 4G verbinding wordt overloaded door Tesla die constant near real time clips van FSD staat te uploaden? Hm misschien data sharing eens uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
Ben ik echt de enige?
Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:00:
[...]
“Rommelen” met je calibratie? Dat is het laatste wat ik zelf zou doen, zeker als je leven er nu letterlijk vanaf kan hangen.
De autosoftware heeft al veiligheidsmaatregelen ingebouwd en zal FSD of andere functies niet inschakelen als er iets mis is met de waarden van de camera-pitchwaarden. Er zal een foutmelding verschijnen.Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:08:
[...]
Ik ben niet enige die dit dus beetje eng vindt. Links blijven rijden is ook niet zo’n probleem (niet iedereen heeft dezelfde rijstijl. Als het je echt heel erg irriteert dan zou ik langs service center gaan om te kijken, overigens is het niet je eigen leven maar ook andermans leven die er van af hangt,
:strip_exif()/f/image/Up9vCXMY1BAVdRbPpoqzZiiK.png?f=user_large)
Ik heb simpelweg de door Tesla gepubliceerde serviceprocedure gevolgd om de aanpassing uit te voeren. Mijn waarden lagen dicht bij de limieten, maar nu is de hoek gecentreerd.
Het servicecentrum zou dezelfde procedure volgen en het resultaat zou hetzelfde zijn.
Ik ken dat aanpassen van de snelheid. Dat gaat geleidelijk. Geen probleem voor het verkeer om je heen.Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Ik denk ook dat FSD gewoon de snelheid aanpast aan de situatie. Dat @asing dat interpreteert als 'in de ankers gaan' is waarschijnlijk wat te zwaar uitgedrukt.
Wat de mijn deed was ineens 10 km/h langzamer gaan op de linkerbaan. Toen heb ik ingegrepen. Geen idee of de Tesla van plan was helemaal naar 100 af te zakken en er was geen signaal dat de auto weer naar rechts zou gaan. Bij de uitvoeger ging de Tesla ineens 30 km/h eraf halen. Daar wachtte ik wel op wat de Tesla ging doen. De reden was dat er niemand achter mij reed.
Je kan niet uitgebreid op het scherm kijken wat de auto van plan is te gaan doen, maar een melding als "Maximumsnelheid aangepast wegens weersomstandigheden/zicht" had ik gewaardeerd. Nu was het gewoon ankers uit zonder enige mededeling.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hier wat er op de RDW site staat:Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Waarom zou de RDW hiernaar moeten kijken? Dat doen ze ook niet met andere lane assist systemen.
De RDW is op verschillende wijzen betrokken bij ontwikkeling en gebruik van ADAS:
- Bij het evalueren van nieuwe ADAS voor testen op de openbare weg.
- Bij het ontwikkelen van internationale eisen aan nieuwe ADAS . Hiervoor is uniformiteit in naamgeving en werking van rijhulpsystemen noodzakelijk. De verschillen per merk kunnen verwarrend zijn voor de gebruiker.
- Bij het toelaten van ADAS systemen tot de markt.
- Bij het stimuleren juist gebruik van ADAS: In dit kader werkt RDW samen met 41 andere publieke en private partijen in de ADAS alliantie.
- De RDW betrekt kennisinstituten op dit vlak (SWOV, CBR, TNO) bij het ontwikkelen van internationale eisen voor ADAS-systemen.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 03-05-2026 14:01 ]
Wederom he? Alsof je er zelf bij bent en het beter weet..Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Ik gaf aan dat de tegenliggers op een smalle weg net genoeg plek krijgen. En dat ik dat niet fijn vind, zeker als dat er voor zorgt dat een motor meer richting berm moet gaan dan nodig. Ik heb 4 wielen hij heeft er 2.
Knipgjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
[...]Wederom he? Alsof je er zelf bij bent en het beter weet..![]()
Ik gaf aan dat de tegenliggers op een smalle weg net genoeg plek krijgen. En dat ik dat niet fijn vind, zeker als dat er voor zorgt dat een motor meer richting berm moet gaan dan nodig. Ik heb 4 wielen hij heeft er 2.
Het gaat er om dat de auto een goede inschatting kan maken wat wel kan en wat niet.
Net genoeg plek is plek genoeg. Dat die tegenligger dan, onterecht, aan de kant gaat is zijn/haar 'probleem'.
Wanneer Tesla FSD had moeten ontwerpen op persoonlijke voorkeuren dan waren ze er niet eens aan begonnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 11:26 . Reden: Het is de toon die de muziek maakt... ]
Bizar hoe je elke keer weer denk het beter te weten. Heb je nou ondertussen zelf al gereden?Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:31:
[...]
Het gaat er helemaal niet om of dat jij dat fijn vind of niet.
Het gaat er om dat de auto een goede inschatting kan maken wat wel kan en wat niet.
Net genoeg plek is plek genoeg. Dat die tegenligger dan, onterecht, aan de kant gaat is zijn/haar 'probleem'.
Wanneer Tesla FSD had moeten ontwerpen op persoonlijke voorkeuren dan waren ze er niet eens aan begonnen.
Of nog beter, heb je überhaupt al een rijbewijs?
[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 03-05-2026 15:17 ]
Het heeft niets met persoonlijke voorkeuren te maken. Er moet (en zal vast ook wel) onderzocht zijn wat comfortabele marges zijn voor mensen. Het heeft geen zin op de mm precies te sturen wanneer bestuurders de schrik om de oren hebben of wanneer tegenliggers onnodige stuurbewegingen of remacties maken als gevolg van het gedrag van de auto.Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:31:
[...]
Ah ja. Bij nieuwe ontwikkeling wel - maar niet bij updates!
Hier heeft tesla imho toch nog wel een ontwikkelingspuntje.Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:31:
[...]
Dat mijn tesla berekend dat er genoeg ruimte is om elkaar net niet te raken en daarom niet opzij gaat. Maar praktisch betekend dat bij mij dat mijn tesla weigert andere enigsinds ruimte te geven. Tesla mag er ook wel rekening mee houden dat de rest geen rijdende computer is.
Ik rij nu op dit soort wegen.
Als ik dat vergelijk met hoe en hoeveel het verkeer elkaar voor mij de ruimte geeft. En ik kijk dan naar mijn tesla dan mag er nig wel wat aan gesleuteld worden.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ja, exact En ook als de wegen smaller worden is "net genoeg' voor de ander "wat een &^%$"^ hij geeft me geen ruimte.Edgenumber schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
[...]
Hier heeft tesla imho toch nog wel een ontwikkelingspuntje.
Dat mijn tesla berekend dat er genoeg ruimte is om elkaar net niet te raken en daarom niet opzij gaat. Maar praktisch betekend dat bij mij dat mijn tesla weigert andere enigsinds ruimte te geven. Tesla mag er ook wel rekening mee houden dat de rest geen rijdende computer is.
Ik rij nu op dit soort wegen.
Als ik dat vergelijk met hoe en hoeveel het verkeer elkaar voor mij de ruimte geeft. En ik kijk dan naar mijn tesla dan mag er nig wel wat aan gesleuteld worden.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-05-2026 15:40 ]
En gewoon zonnebril opzettenkarel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:39:
Grappige situatie vandaag. Er stond op het asfalt een verkeersbord getekend in kleur. Fsd dacht blijkbaar dat er iets op de weg lag en stuurde er omheen. Verder van alles geprobeerd met de stoel en kijkgedrag . Het is echt per licht situatie anders hoe je je hoofd moet houden en stoel moet instellen of hoe vergevingsgezind het systeem is. Lukte me hier en daar wel iets te tweaken en waarschuwing te voorkomen , maar bij ander licht moest ik m’n hoofd weer in een andere houding houden en m’n stoel juist verder naar achteren zetten om waarschuwingen te voorkomen. Ik moet hier wellicht een tabelletje voor maken per dagdeel.
Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:32:
[...]
:strip_exif()/f/image/4IXdqMvxLmuqFIxPJWKNHyPo.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind dit echt te krap. Met een tegenligger gaat die weer een beetje naar rechts en dan weer terug naar de positie zoals op de foto.
En hoeveel ruimte heb bij de foto aan de rechterkant?Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...][Afbeelding]
Vind dit echt te krap. Met een tegenligger gaat die weer een beetje naar rechts en dan weer terug naar de positie zoals op de foto.
Want dit is inderdaad (alhoewel op dit specifieke moment veilig omdat er geen tegenliggers zijn) wel krapjes.
Weet je zeker dat al de camera's goed gekalibreerd zijn?
de andere kant heeft denk ik 50/75cm ruimte ( puur op de gok ). Geen idee of de camera’s goed kalibreert zijn. 1 juni gaat de MY AWD 2026 retour naar tesla ivm de terugroepactie intern voor het krijgen van nieuwe remmerij rondom ivm piepen met kou en vochtig weer. En dan nemen ze dit erin mee en het roteren van de wielen als ze er toch allemaal af zijn.Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben met name benieuwd in hoeverre jullie denken dat de eenmalige aanschaf van FSD de moeite waard is vergeleken met FSD als maandelijks abonnement -- de druk rond die beslissing wordt door Tesla nogal opgevoerd, omdat eenmalige aanschaf nog maar 2 weken mogelijk is.
Ik begrijp dat je het "eigendom" van FSD niet kunt overdragen naar een eventuele nieuwe Tesla, maar dat het wel beschikbaar blijft in je huidige auto als je die doorverkoopt (dus zou gunstig moeten zijn voor de verkoopprijs).
Wat ik niet precies weet is of ik dit moet meenemen in de bijtelling (eenmanszaak) en in hoeverre je gegarandeerd bent van evt toekomstige grote upgrades bij eenmalige aanschaf. En natuurlijk wat de abonnementsprijs gaat doen in de toekomst, maar dat kan niemand voorspellen denk ik.
Ik hoor graag jullie gedachten!
Knipgjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Bizar hoe je elke keer weer denk het beter te weten. Heb je nou ondertussen zelf al gereden?
[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 08:53 . Reden: Onnodig op de man, maak dan een TR aan ]
Uit irritatie nu alle datasharing etc uitgezet en weer gaan rijden. Prompt (toeval?) schiet de auto volledig in de stress met een rood stuur, alles viel uit, allemaal meldingen dat alle hulpsystemen niet meer beschikbaar waren, de FSD knop was er nog maar kon niet ingedrukt worden (ik stond weer stil en in park aan de zijkant van de weg) en na enige minuten kwam alles terug.
Denk je de auto langer dan 6.3 jaar te gaan rijden? Dat is je breakeven punt. Met lease verwacht ik dat niet.TiesjB11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:28:
Hoi allemaal! Ik lees veel maar postte niet eerder een bericht. Ik heb een nieuwe Model Y en ga binnenkort een testrit maken met FSD. Ik lees jullie ervaringen met veel interesse.
Ik ben met name benieuwd in hoeverre jullie denken dat de eenmalige aanschaf van FSD de moeite waard is vergeleken met FSD als maandelijks abonnement -- de druk rond die beslissing wordt door Tesla nogal opgevoerd, omdat eenmalige aanschaf nog maar 2 weken mogelijk is.
Ik begrijp dat je het "eigendom" van FSD niet kunt overdragen naar een eventuele nieuwe Tesla, maar dat het wel beschikbaar blijft in je huidige auto als je die doorverkoopt (dus zou gunstig moeten zijn voor de verkoopprijs).
Wat ik niet precies weet is of ik dit moet meenemen in de bijtelling (eenmanszaak) en in hoeverre je gegarandeerd bent van evt toekomstige grote upgrades bij eenmalige aanschaf. En natuurlijk wat de abonnementsprijs gaat doen in de toekomst, maar dat kan niemand voorspellen denk ik.
Ik hoor graag jullie gedachten!
Welke grote upgrades hoop je te krijgen?
Dat break even point is korter , je krijgt nu fsd is goedgekeurd zeker enkele duizenden en misschien wel meer geld voor je auto als je die straks verkoopt met gekochte fsd erop. Helemaal als de kinderziektes eruit gehaald worden en abonnementen worden duurder. (Denk aan de tesla S met gratis supercharging) je auto wordt gewoon veel meer gewild en couranter. Mensen die fsd willen hoeven immers niet zo’n duur abonnement te nemen en kopen dan veel liever een auto Met fsd er al op en die gaan schaars worden straks!Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:50:
[...]
Denk je de auto langer dan 6.3 jaar te gaan rijden? Dat is je breakeven punt. Met lease verwacht ik dat niet.
[ Voor 20% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-05-2026 17:55 ]
Lease schrijft het helemaal af, verwacht ik, zoals bijna elke accesoire.karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:52:
[...]
Dat break even point is korter , je krijgt nu fsd is goedgekeurd zeker enkele duizenden en misschien wel meer geld voor je auto als je die straks verkoopt met gekochte fsd erop. Helemaal als de kinderziektes eruit gehaald worden en abonnementen worden duurder. (Denk aan de tesla S met gratis supercharging) je auto wordt gewoon veel meer gewild en couranter.
Gaat dit dan over lease ? Ik redeneer vanuit een privé aanschafgjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Lease schrijft het helemaal af, verwacht ik, zoals bijna elke accesoire.
Je hebt gelijk ik had het originele bericht nog niet gelezenkarel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:56:
[...]
Gaat dit dan over lease ? Ik redeneer vanuit een privé aanschaf
Het is een lease auto (want ik hoor: bijtelling) dus er is geen sprake van verkoop toch?karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:52:
[...]
Dat break even point is korter , je krijgt nu fsd is goedgekeurd zeker enkele duizenden en misschien wel meer geld voor je auto als je die straks verkoopt met gekochte fsd erop. Helemaal als de kinderziektes eruit gehaald worden en abonnementen worden duurder. (Denk aan de tesla S met gratis supercharging) je auto wordt gewoon veel meer gewild en couranter.
Maar laten we aannemen dat het eigendom is: dan krijg je er bij verkoop nog wat voor ja. Laten we zeggen na 5 jaar zo’n 33% en dan is je breakeven punt 4.2 jaar.
Ik heb dit met Autopilot ook heel vaak en ik meen dan te zien dat het algorithme de meest buitenste lijn (vanuit de auto gezien) als middenstreep detecteert and then it makes sense. Het lijkt erop dat FSD dit ook doet, naar gelang hoe breed de weg is duwt dit je dan teveel op de middenas van de weg. Ik reed van de week over de N301 bij Nijkerk en daar zag ik die neiging ook, maar ging het relatief goed omdat die weg wat breder is.Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Normaal niet idd, maar nu nog wel denk ik. Dat zal wel 1 vd redenen zijn dat RDW voorlopig iedere update zelf wil testenEcological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Ah ja. Bij nieuwe ontwikkeling wel - maar niet bij updates!
Ja. Dat is echt niet netjes. Zou zeker aanraden elke rit feedback te geven (in het Engels) en hoe meer to the point je bent hoe beter, dit wordt toch geanalyseerd met AI dus hoe beter uitgelegd hoe beter!Masterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Da's idd wel heel strak op de lijn. Heb je hier al FSD feedback op gegeven (beter op z'n Engels doen anders wordt het door AI verwerkt)? Als je de dashcam clips in sentry six zet kun je mooi links en rechts tegelijk zienMasterchiev schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:50:
[...]
Denk je de auto langer dan 6.3 jaar te gaan rijden? Dat is je breakeven punt. Met lease verwacht ik dat niet.
karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:52:
[...]
Dat break even point is korter , je krijgt nu fsd is goedgekeurd zeker enkele duizenden en misschien wel meer geld voor je auto als je die straks verkoopt met gekochte fsd erop. Helemaal als de kinderziektes eruit gehaald worden en abonnementen worden duurder. (Denk aan de tesla S met gratis supercharging) je auto wordt gewoon veel meer gewild en couranter. Mensen die fsd willen hoeven immers niet zo’n duur abonnement te nemen en kopen dan veel liever een auto Met fsd er al op en die gaan schaars worden straks!
Dank voor de reacties! Ik heb hem zakelijk gekocht (dus eigendom, en dus ooit verkoop), maar betaal dus wel bijtelling. De evt aanschaf van FSD meetellen voor de bijtelling leek me niet heel logisch. Zal het nog even verder uitzoeken, laat het nog wel weten als ik daarvoor toch op iets anders uitkom.Odie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]
Het is een lease auto (want ik hoor: bijtelling) dus er is geen sprake van verkoop toch?
Maar laten we aannemen dat het eigendom is: dan krijg je er bij verkoop nog wat voor ja. Laten we zeggen na 5 jaar zo’n 33% en dan is je breakeven punt 4.2 jaar.
Ik hoop / verwacht wel lang met de auto te doen. Rekenen met een break-even point heb ik ook gedaan. Lastige is dat ik normaliter vermoedelijk nog wat langer de kat uit de boom zou kijken, ware het niet dat de eenmalige aanschaf binnenkort niet meer mogelijk is. Maar goed, dat is natuurlijk aan mezelf om te bepalen.
Ik ga nog even broeden!
Edit: Bijtelling verandert inderdaad niet meer na eerste aanschaf als je een upgrade doet. Dus dat is niet aan de orde.
[ Voor 3% gewijzigd door TiesjB11 op 03-05-2026 20:16 ]
Bijtelling is toch alleen over de cataloguswaarde. FSD valt daar buiten als je het er nu pas op zet.TiesjB11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:06:
[...]
[...]
[...]
Dank voor de reacties! Ik heb hem zakelijk gekocht (dus eigendom, en dus ooit verkoop), maar betaal dus wel bijtelling. De evt aanschaf van FSD meetellen voor de bijtelling leek me niet heel logisch. Zal het nog even verder uitzoeken, laat het nog wel weten als ik daarvoor toch op iets anders uitkom.
Ik hoop / verwacht wel lang met de auto te doen. Rekenen met een break-even point heb ik ook gedaan. Lastige is dat ik normaliter vermoedelijk nog wat langer de kat uit de boom zou kijken, ware het niet dat de eenmalige aanschaf binnenkort niet meer mogelijk is. Maar goed, dat is natuurlijk aan mezelf om te bepalen.
Ik ga nog even broeden!
https://www.nu.nl/economi...urders-er-klaar-voor.html
[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 03-05-2026 20:13 ]
Bedankt voor het delen! Ik vind dat er nog een punt mist en dat is dat mensen veel te vaak fouten maken en eigenlijk helemaal ons brein helemaal niet zo goed is in zo’n machine besturen. Maar dat is nog helemaal in de maatschappij doorgedrongen, maar hoe meer autonome auto’s er zijn, hoe meer we eigenlijk onszelf gaan afvragen waarom we zoveel verkeersdoden en gewonden hebben geaccepteerd.gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:12:
Niet eens een heel negatief stuk.
https://www.nu.nl/economi...urders-er-klaar-voor.html
Kopen kan zeker slim zijn denk ik (heb het zelf ook gedaan) , maar dat moet je zelf afwegen. Wat ik nog wel wil meegeven dat tesla nogal vaak zomaar ineens voorwaarden verandert , dus ihgv fsd aankoop zou ik liefst schriftelijk even zeker stellen/dubbel checken dat je het kan doorverkopen als je de auto aan iemand anders overdraagt. Bij het gratis superchargen was het bij latere modellen S ook ineens aan de persoon gebonden ipv aan de auto. En als je het koopt vergeet het niet te verzekeren. Heb het zelf als accessoire bij Univé kunnen verzekeren. (Via de mail laten bevestigen)TiesjB11 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:06:
[...]
[...]
[...]
Dank voor de reacties! Ik heb hem zakelijk gekocht (dus eigendom, en dus ooit verkoop), maar betaal dus wel bijtelling. De evt aanschaf van FSD meetellen voor de bijtelling leek me niet heel logisch. Zal het nog even verder uitzoeken, laat het nog wel weten als ik daarvoor toch op iets anders uitkom.
Ik ga nog even broeden!
Edit: Bijtelling verandert inderdaad niet meer na eerste aanschaf als je een upgrade doet. Dus dat is niet aan de orde.
[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-05-2026 21:04 ]
Ik denk juist dat de abonnementen op een gegeven moment goedkoper gaan worden. Net als met mobiele abonnementen, daar hebben we ook steeds meer voor minder gekregen. €99 is al een drempel die veel mensen niet gaan nemen, laat staan als het meer wordt. En er komt op een gegeven moment vast concurrentie, althans dat hoop ik.karel_G_1981 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:52:
[...]
Dat break even point is korter , je krijgt nu fsd is goedgekeurd zeker enkele duizenden en misschien wel meer geld voor je auto als je die straks verkoopt met gekochte fsd erop. Helemaal als de kinderziektes eruit gehaald worden en abonnementen worden duurder. (Denk aan de tesla S met gratis supercharging) je auto wordt gewoon veel meer gewild en couranter. Mensen die fsd willen hoeven immers niet zo’n duur abonnement te nemen en kopen dan veel liever een auto Met fsd er al op en die gaan schaars worden straks!
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Om misverstanden te voorkomen, de RDW wil niet elke update testen. Wel elke update beoordelen. Het zou kunnen dat ze als gevolg van die beoordeling aanvullende testen willen doen, maar het is niet zo dat ze automatisch een reeks testen gaan inplannen bij elke update.pdidi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Normaal niet idd, maar nu nog wel denk ik. Dat zal wel 1 vd redenen zijn dat RDW voorlopig iedere update zelf wil testen
No matter the age, never lose the Kramer inside
wat mij betreft is je punt hier ondertussen wel duidelijk, dit hoeft niet in elk bericht, elke pagina herhaald te worden toch?Ecological schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik vind dat er nog een punt mist en dat is dat mensen veel te vaak fouten maken en eigenlijk helemaal ons brein helemaal niet zo goed is in zo’n machine besturen. Maar dat is nog helemaal in de maatschappij doorgedrongen, maar hoe meer autonome auto’s er zijn, hoe meer we eigenlijk onszelf gaan afvragen waarom we zoveel verkeersdoden en gewonden hebben geaccepteerd.
verder on topic, afgelopen nacht dus een klein 3 kwartier fsd gebruikt, op zowel n stuk provinciale weg als op de snelweg, en uiteraard tussen amersfoort en almere een gigantische hoosbui. kreeg wel de melding dat fsd supervised mogelijk degraded was door het slechte weer (en zat uiteraard met beide handen zowat op het stuur om bij minste geringste probleem direct over te kunnen nemen), maar het viel mij op dat de auto nog steeds gewoon perfect zijn snelheid hield (dus naar 130 doorgeduwd op de a1 die verder vrijwel leeg was), de banen nog steeds keurig zag zonder wiebelende lijnen wat k vroeger met de visualisatie vaak zag als het regende. Fsd hield volgens mij iets meer afstand van voorliggers, en haalde zeker nog eerder in. Qua zicht was het voor mij nog steeds goed genoeg om met die snelheid te rijden, zou dit zelf ook gedaan hebben, maar op sommige plekken als het iets harder ging, vertraagde fsd ook een beetje, en zakte dan af naar 115, om als het weer iets minder hard regende, weer terug te gaan naar de 130 max die ik had ingesteld.
heel andere ervaring in een hoosbui dus dan anderen hier eerder in het topic gemeld hebben, blijf dat toch wel apart vinden. Ik heb met de enhauto commander het automatisch grootlicht automatisch uit, en ook daar heeft hij geen enkele moeite mee. Bij Almere aangekomen, veel grote en diepe plassen water op de weg, waar fsd een stuk behoedzamer omheen probeerde te gaan (bij de meeste plassen, sommige gingen gewoon op 50kmh er dwars door, met bijbehorende splash).
Nog een andere rit eerder die dag, even naar de ikea zoals dat soms moet
Ik raak hoe langer hoe meer onder de indruk van hoe goed het (voor mij) werkt, maar vind het absoluut nog steeds niet goed genoeg (terwijl dat best nog wel basic dingen zijn: te vroeg knipperen bij inhalen, parkeren wat voor de meeste plekken echt voor geen meter werkt, soms stoppen voor een vrije rechtsaf afslag als een stoplicht voor een andere baan op rood staat, een twijfel snelheids hakkeltje bij een oranje knipperlicht (zo eentje die waarschuwt dat er over paar honder meter een stoplicht is) waar hij even snel afremde van 100 naar 90 alsof hij een remactie wilde beginnen, maar daarna gewoon doorreed.. en ik vind het nog steeds niet voldoende toevoegen voor de vraagprijs er van
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.