• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Mag je mij vertellen waarom het verschil tussen de versie in de VS en hier in Nederland zo groot is.
Dat heeft alles te maken met Europese wetgeving en toezichthoudende autoriteiten, de implementatie van FSD in Amerika klopt qua snelheid en DMS, in Europa hebben we een brakke implementatie door alle regeltjes wat niet bijdraagt aan de adoptie en verkeersveiligheid

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Dat heeft alles te maken met Europese wetgeving en toezichthoudende autoriteiten, de implementatie van FSD in Amerika klopt qua snelheid en DMS, in Europa hebben we een brakke implementatie door alle regeltjes wat niet bijdraagt aan de adoptie en verkeersveiligheid
Dus valt Tesla weinig te verwijten toch en is er niets met mijn opmerking mis? Ik snap de discussie niet.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Dus valt Tesla weinig te verwijten toch en is er niets met mijn opmerking mis? Ik snap de discussie niet.
Ik ben het volledig met je eens. Er is hier maar een probleem en dat zijn de bureaucraten in Brussel.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:31
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:45:
Ik had nog wel 1 wtf momentje. Kwam aanrijden op een stoplicht, ik zag het licht op rood staan en ik kijk even op het scherm ook FSD het stoplicht ziet, wat zo is, en meteen begint fsd weer snelheid te maken, dus ik kijk weer naar het stoplicht en dat is dus helemaal zwart. Geen rood licht meer, maar ook geen groen of oranje knipperend, rechts stond wel op groen. Dan moet je wel heel snel denken of doorrijden wel de beste keuze is, dus meteen alle ander verkeer checken en dat stond stil dus ja, kan door. Het lijkt er dus vooral op dat hij keek naar alleen het rode licht, groen boeide niet, wat best apart was.
Gisteren in Apeldoorn toevallig?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:23
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Gisteren in Apeldoorn toevallig?
Nee boxtel.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:44
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:09:
[...]Dat heeft alles te maken met Europese wetgeving en toezichthoudende autoriteiten, de implementatie van FSD in Amerika klopt qua snelheid en DMS, in Europa hebben we een brakke implementatie door alle regeltjes wat niet bijdraagt aan de adoptie en verkeersveiligheid
En daarom scoort Nederland op het gebied van verkeersveiligheid ook heel hoog, terwijl Amerika zo'n beetje op het laagst van heel de wereld zit qua veiligheid met als gevolg het meeste aantal ongelukken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Misschien omdat je een kruising met verkeerslichten toch enigszins anticiperend moet naderen?
Wat ik geleerd heb: gas loslaten, auto uit laten rijden, goed spiegelen en om je heen kijken, voet boven de rem houden en positie op de weg controleren, attent blijven op verkeer wat van links of rechts door een rood verkeerslicht komt jakkeren. Na de kruising snelheid weer opvoeren.
Hoe zeg je dat je geen Tesla hebt zonder te zeggen dat je geen Tesla hebt...

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:19
renem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:52:
[...]

oOo haha idd

• karel_G_1981
Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]

En daarom scoort Nederland op het gebied van verkeersveiligheid ook heel hoog, terwijl Amerika zo'n beetje op het laagst van heel de wereld zit qua veiligheid met als gevolg het meeste aantal ongelukken.
Ik ben regelmatig in de VS en het verkeer is daar vele malen fijner en veiliger dan hier. Mensen zijn ook veel hoffelijker

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Mag je mij vertellen waarom het verschil tussen de versie in de VS en hier in Nederland zo groot is.
Omdat de regels in EU (niet opgesteld door RDW) anders zijn.

Het is toch zo makkelijk om effe te schieten op een of andere partij niet gehinderd door enige kennis van zaken.
De manier waarop het systeem werkt is 100% de verantwoordelijkheid van Tesla, maar ja, klagen over Tesla is een beetje foei hier. Klagen over EU of RDW is wat je moet doen blijkbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ik ben regelmatig in de VS en het verkeer is daar vele malen fijner en veiliger dan hier. Mensen zijn ook veel hoffelijker
offtopic:
In Nederland ca 4.2 doden per 100.000 inwoners, in Amerika 10.8.
Als je de fietsers niet meetelt, is het verschil nog groter.
Kortom, er is een verschil tussen je gevoel en de feiten.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eer-verkeersdoden-in-2025
https://www.nhtsa.gov/pre...al

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:44

duderuud

Sliden is koel

karel_G_1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Dat kan jouw persoonlijke ervaring zijn maar het aantal verkeersdoden per X is in de US vele malen hoger dan bij ons.

En dan heb je in de meeste regio's in de US niet eens fietsers en voetgangers...

Motor-Forum.nl

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:46
renem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Ik verdenk @Yaksa ervan alles in ChatGPT te gooien of misschien wel een openclaw bot te zijn. Hij roept af en toe hele rare reacties en op mij reageerde hij met iets als “Mijn AI is niet voorspellend genoeg om gedachten te kunnen lezen.”…

[ Voor 8% gewijzigd door Odie op 02-05-2026 16:03 ]

• karel_G_1981
lighting_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:
[...]

30 dagen * 34 * 44k (aantal tesla met hw4) = +/- 45 mln km
Ik ga ervanuit dat iedereen lekker gaat testen. Leaserijders flink gebruik van maken. En daarmee het aantal fsd km verhoogt. Tesla aan eind van proefperiode > 100 mln km heeft verzameld.

we zullen zien of ze daarmee snel updates kunnen uitrollen.
Yes mss ben ik wel ongeduldig . Snap ook dat er deze periode heel voorzichtig gedaan wordt, hoop wel dat het dan snel beter wordt, zeker ook met het dms. Er wordt nu zoveel data en ervaring opgedaan dat je mag verwachten dat het systeem snel gaat verbeteren

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:47

m00

Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Dat ligt uiteraard niet aan het verschil in DMS implementatie bij FSD dat in Amerika veel minder streng is dan de door de RDW geëiste variant hier.

Wel aan gebrekkige infrastructuur en vaardigheid/oplettendheid van bestuurders.

Des te meer reden om het gebruik van FSD zoveel mogelijk te stimuleren, en niet te ontmoedigen en onveiliger te maken door irritant strenge DMS waardoor je continu strak vooruit moet kijken.

Maar dat besef is nog niet ingedaald bij de Europese bureaucraten.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik krijg vooral DMS meldingen als ik te goed controleer of FSD geen fietser of voetganger van de sokken gaat rijden bij het afslaan. Verder hebben we een Sexy Dash waar ik regelmatig mijn blik even op richt, denk dat dat precies de goede plek is om te kijken om DMS koest te houden. Wat natuurlijk nergens op slaat want dat is net achter het stuur en niet de weg.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:00
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:53:
[...]

Er is nog heel veel ruimte tussen de snelheid die nu aangehouden wordt en gejaagd rijden. En vooral op de kleine rotondes voel ik me echt een rijdende drempel, en er zit ook eigenlijk altijd wel iemand en je kofferbak te duwen.

Maar morgen staat een rit van 150km gepland, dus zonnebril op en hopenlijk gaan.
Blijf vooral vooruit kijken, en niet teveel naar achteren 😇

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:59
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Ik ben het volledig met je eens. Er is hier maar een probleem en dat zijn de bureaucraten in Brussel.
Dat ben je niet meet je eens! Namelijk de bureaucraten in Utrecht (RDW) zijn ook het probleem. :+ O+

Verder, ik ben net terug van het Tesla Festival en wat was het vet! Wat is Optimus leuk en wat is de Cybercab cool.

Maar om on-topic weer te gaan, ik heb ook een testrit met FSD gemaakt en hier komt mijn compleet eerlijke analyse en gedachten:

Waarom laten we nog toe dat we zelf mogen rijden!? Wat is dit GOED. Ik ging zitten en ik was gelijk helemaal zen. We hebben best in Amsterdam wat lastige manoeuvres moeten uithalen wat ook heel krap was en het was vlekkeloos. Ik zag veel andere auto's rijden, allemaal opgefokt en met hun hand bovenop het stuur. Ik ben ZO blij dat ik FSD heb gekocht en dat mijn nieuwe Model Y Premium AWD in juni aankomt met FSD. Ik ben niet onbekend met Tesla want ik heb al een Model 3 SR+ en een Model Y SR gehad als lease-auto, maar komend van mijn Zeekr en mijn Audi, is dit toch wel weer echt ongekend goed. Ik mis alleen wel 800V en massage-stoelen, maar daar kan ik mee leven. :D

Hopelijk gaan de bureaucraten eens nadenken in consequenties. Het is eigenlijk echt bizar dat we zo moeilijk doen over een nieuwe veiligere techniek terwijl we allemaal gekke bestuurders hebben rondrijden op onze wegen.

Vandaag was de A9 ook afgesloten en ik zag zoveel menselijke bestuurders compleet idioot rijden. Road-rage omdat ze er niet langs mogen etc. :F

Ik kan niet wachten op FSD (unsupervised) waar we gewoon mooi veilig van A naar B kunnen reizen en ondertussen werk kunnen verzetten.

Er was ook een comment dat iemand eens teams-vergadering met beeld deed tijdens het rijden (brr!) Maar dit zijn hoe mensen zijn, dan heb ik liever dat FSD voor ze rijdt.

Nu weet ik niet of geen LiDAR echt de beste manier is, maar wat ik wel weet is dat Tesla geweldige engineers hebben en dat ik vast informatie niet heb die zij wel hebben, dus daarom zeg ik ook gewoon: "ik weet het niet" of de aanpak van Tesla of Waymo beter is, wat ik wel weet is dat ik het prachtig vind dat het verkeer veiliger wordt door deze technieken.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat mensen erg gestressd zijn door onze maatschappij en druk zijn en weinig tijd hebben om de dingen te doen die ze leuk vinden. FSD kan hierbij ook helpen, waardoor we minder stress hebben van het verkeer en daardoor ook beter met elkaar om gaan en omdat we straks werk kunnen verzetten in de auto, dat we meer tijd hebben om te Tweaken en onze hobbies uit te voeren, of natuurlijk tijd te spenderen met je familie.

Daarnaast, als er meer Robotaxis / waymos (of andere smaken zijn) dan hoef ik ook niet awkward gesprek te hebben met de taxi-chauffeur, maar we moeten ook niet vergeten dat dit voor b.v. vrouwen ook veel veiliger is.

Welkom in de toekomst, het zal alleen maar beter worden. O+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• gjcvro
Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:58:
[...]
Waarom laten we nog toe dat we zelf mogen rijden!?
Nou.. dan moet je toch nog eens dit topic doornemen er gaat inderdaad heel veel goed, maar ook nog steeds wat dingen fout die we eigenlijk niet kunnen laten gebeuren.

Maar als je hier de DMS klachten weg zou filteren, wordt het lijstje wel flink korter 8)

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 02-05-2026 18:03 ]

• Ecological
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Nou.. dan moet je toch nog eens dit topic doornemen er gaat inderdaad heel veel goed, maar ook nog steeds wat dingen fout die we eigenlijk niet kunnen laten gebeuren.
Ik denk dat het in persoon over zou komen dan via tekst, ik was hier hyperbolisch. Ik ben het helemaal eens dat het goed is dat we nog supervisen (al hebben veel mensen wel last dat we TE erg moeten supervisen), maar als maatschappij is het toch wel heel interessant dat de mens eigenlijk helemaal geen goede bestuurders is en dat we auto's hebben rondrijden zonder veiligheidssystemen, wat eigenlijk veel gevaarlijker is dan FSD.

Is het perfect? Dat heb ik nooit gepretendeerd, is het veel beter dan de gemiddelde persoon, absoluut. Wordt het alleen maar beter? 100% O+

PS: Dit topic is mijn tweede huis zo'n beetje, ik lees elke reactie (en waardeer elke reactie, het is goed om geen echo-kamer te zijn. Juist een forum is er voor elke (ook domme) mening).

Ik vind autonomie zo verschrikkelijk interessant en mobiliteit vind ik echt een heel vet onderwerp. Ik hoop dat zowel Waymo als Tesla gaat winnen en daarmee ook onze verkeersveiligheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Ecological op 02-05-2026 18:08 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• gjcvro
Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Ik denk dat het in persoon over zou komen dan via tekst, ik was hier hyperbolisch.
Dat snap ik, mijn reactie was ook wel met een kleine glimlach.

Ik heb vandaag tijdens rijden ook echt wel een paar keer gedacht "knap opgelost" maar soms ook "rare actie" al met al is het al een knap systeem (als dms niet in de weg zit) en het wordt inderdaad waarschijnlijk alleen maar beter.

• gjcvro
Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:06:
[...]
en daarmee ook onze verkeersveiligheid.
Ik hoop vooral dat we weer een keer normaal helder gaan denken. Als ik hier de grens over ga mag ik op bijna elke weg 100 rijden, hier maken we er 60 van. En dat is denk ik niet (alleen) omdat de auto's zo onveilig rijden, dat is ook omdat niemand meer bezig is met de wereld om zich heen. Aan de ene kant maken we alles veiliger, maar daarmee sussen we onszelf steeds verder in slaap. Als je elk moment een risico loopt op serieus pijn let je beter op dan als je weer eens en nieuw piepje hoort.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:46
Vandaag weer een mooi stukje via Nunspeet naar Vierhouten en Emst door het bos gereden. Geen issues met het DMS dit keer, wel maakte FSD wat foutjes waar ik voor het net maar even heb ingegrepen (hij naam bruut voorrang op een wegversmalling waar ik vond dat de tegenligger die mocht krijgen). Navigeren door de drukke splitsing voor Tante Sjaan en het Cafetaria in Vierhouten met zoveel fietsers, voetgangers en autos ging niet lekker en daar moest ik hem toch even een beetje doorduwen.

En dan het bos in. Oh mijn hart... Op het einde van het clipje was ik chicken, want ik zag een pothole rechts in de berm en er was links nog wel wat ruimte :)

YouTube: FSD 14.2.2.5 through the woods (Vierhouten to Emst, Veluwe, Netherla...

• Ecological
Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
Vandaag weer een mooi stukje via Nunspeet naar Vierhouten en Emst door het bos gereden. Geen issues met het DMS dit keer, wel maakte FSD wat foutjes waar ik voor het net maar even heb ingegrepen (hij naam bruut voorrang op een wegversmalling waar ik vond dat de tegenligger die mocht krijgen). Navigeren door de drukke splitsing voor Tante Sjaan en het Cafetaria in Vierhouten met zoveel fietsers, voetgangers en autos ging niet lekker en daar moest ik hem toch even een beetje doorduwen.

En dan het bos in. Oh mijn hart... Op het einde van het clipje was ik chicken, want ik zag een pothole rechts in de berm en er was links nog wel wat ruimte :)

YouTube: FSD 14.2.2.5 through the woods (Vierhouten to Emst, Veluwe, Netherla...
Oof, ja dat is ook voor een menselijke bestuurder wel erg lastig. Vind ook wel dat de andere auto’s je erg weinig gunnen.

• Ecological
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Ik hoop vooral dat we weer een keer normaal helder gaan denken. Als ik hier de grens over ga mag ik op bijna elke weg 100 rijden, hier maken we er 60 van. En dat is denk ik niet (alleen) omdat de auto's zo onveilig rijden, dat is ook omdat niemand meer bezig is met de wereld om zich heen. Aan de ene kant maken we alles veiliger, maar daarmee sussen we onszelf steeds verder in slaap. Als je elk moment een risico loopt op serieus pijn let je beter op dan als je weer eens en nieuw piepje hoort.
Ik ben het wel met je eens, het is ook context gebonden. Er zijn plekken waar je prima 130 kan met de nieuwe auto's overdag en helemaal met EVs is het stikstof argument helemaal kul (sowieso ben ik geen fan van de modellen en het platleggen van de Nederlandse economie omdat een paar boeren teveel stikfout uitstoten). Natuur kan je namelijk niet eten en hoewel bossen en duinen heel mooi zijn, is economische groei voor mij belangrijker om een succesvolle maatschappij te zijn. afijn, klein uitstapje sorry)

Verder zijn inderdaad soms 60 wegen heel onveilig, maar van de andere kant liet @Odie net zien waarom snelheidslimieten belangrijk zijn. Daarnaast is soms 30 in sommmige woonwijken al aardig hard, helemaal met kinderen die achter auto's uitschieten (of huisdieren). Ik zie veel mensen daar vaak veel te hard rijden. Dus buiten de bebouwde kom kan naar mijn mening snelheid op veel plekken wel omlaag, waar het in de bebouwde kom echt wel een stuk lager kan, maar ook qua rekening houden met de zwakkere weggebruiker. Laatst was ik op de fiets (daar hou ik al niet meer van). Ik sla af, ik steek netjes mijn hand uit, komt een auto me toch nog inhalen!! Absoluut idioot. Mensen zijn gehaast, zijn meer afgeleid en zijn gestressd. Dat is geen goede combo met zwakkere weggebruikers.

/edit: @Odie ik ben je vraag over de Zembla aflevering niet vergeten en ik wil er nog wel een keer dieper op ingaan maar ik wel hem wel goed uiteenzetten en daar moet ik de tijd even voor nemen. Er is in ieder geval bij de publieke omroep en de media heel veel Tesla haat, en dat zie je heel erg goed terug in deze documentaire. Het zijn ook compleet andere software versies en niet te vergelijken. Daarnaast wordt inderdaad ook goed aangehaald dat in Amerika 50k+ doden zijn, en je moet ergens beginnen. Tesla is ook een erg utilitair bedrijf, wat niet altijd iedereen kan waarderen. De hele harde waarheid is gewoon dat je niet in een lab alleen maar kan testen (looking at you RDW) maar dat je alleen met echte data je product veiliger en beter kan maken. Tevens waren de doden door FSD in Amerika ook in de tijd dat het gewoon supervised was. Maar goed, dit is geen simpele materie maar complexe materie waar ik het ook fout kan hebben op punten. Dit raakt gewoon zoveel vlakken in onze hele maatschappij.

[ Voor 21% gewijzigd door Ecological op 02-05-2026 18:52 ]

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.