• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:46
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Je creëert zelf een gevaarlijke situatie door al manoeuvrerend door het verkeer een broodje in de auto te willen eten. Dat soort zaken is niet normaal en hoor je niet te doen wanneer je de aandacht bij de weg moet houden.
Dat broodje kun je ook eten wanneer je op de plek van bestemming bent aangekomen. Of op de parkeerplaats van het tankstation waar je het broodje hebt gekocht.
Je bent natuurlijk wel een beetje knuppel in het hoenderhok aan het gooien, maar ik snap je wel :)
(Sowieso is eten in de auto not done omdat die netjes moet blijven!) :+

Echter, mensen doen toch wat ze zelf willen en het is ergens ook wel goed dat we nog vrijheid hebben in het land. Maar dat is mijn hele punt, ik wil zo graag meer mensen op FSD hebben rijden zodat het veiliger is, ik snap dat hier genoeg mensen zijn die allemaal perfecte bestuurder zijn (ik ook :+ ) maar we zien hier heel goed in dit topic ook dat ons brein niet zo goed gevaren kan inschatten. Daarom wil ik zo graag dat autonome systemen doorbreken omdat het nu al veel veiliger is, en wat de RDW nu doet, zorgt voor meer verkeersdoden en gewonden en het is logisch ergens want bureaucratische instelling zoals de overheid zijn heel erg van de status quo en nieuwe dingen zijn eng, daarom moet je als bureaucraat veel verder van de techniek wegblijven omdat ze niet de kennis hebben die de engineers hebben die de systemen maken. En dat vind ik erg jammer en ik weet best dat ze het allemaal goed bedoelen. But the road to hell is paved with good intentions. Je ziet dat hoe meer de overheid zich gaat bemoeien met markt dynamieken hoe slechter het is voor de consument en de samenleving.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:34
SimondeG schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Heeft dit ermee te maken dat je eerste een update waar de meest actuele FSD die voor de regio bruikbaar is moet hebben en daarna pas over kan naar de lente update (omdat daar zelf geen FSD bij zit)?
Klopt. Tesla update twee systemen FSD en besturingssysteem zelf maar wel via dezelfde update nummering en daardoor heb je dus heel veel versies. Als ze ons nu naar 14.3 gooien dan kunnen we pas weer een FSD update krijgen die boven de 14.3 is. Dit is de reden dat bijv Australië al maanden opdezelfde build zit. Daarbij komend moeten de software updates via de RDW eerst vermoedelijk voor heel Europa. Dus de RDW heeft zich nogal wat op zijn hals gehaald en vermengd zich hiermee aardig met de bedrijven, iets wat voorheen tot nu toe ondenkbaar leek…

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 18:50
pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Probeer maar eens in de Grok app. Nederlands heeft nog een zwaar Duits accent
Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:47
Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.
Klopt en ik zou grok toch in het Engels gebruiken daar is ie perfect. Laat de mensen aub zelf bepalen of ze het gebruiken. Voor grok zie ik nul redenen waarom ze dit nog tegenhouden

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nexz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:18:
Ik heb Enhance Auto maar eens een berichtje gestuurd of zij niets in de Commander kunnen sjeffen zodat we eenvoudig tussen FSD(S) en Autosteer kunnen switchen met zo'n kek knopje... Moet het natuurlijk wel op de CANBUS zitten.
Dat zou echt top zijn op de snelweg de vrijheid van (E)AP en binnendoor FSD met de DMS, helemaal prima.

Als ze dit implementeren neem ik meteen een commander en behoud ik FSD

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:59:
[...]Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.
Als het al makkelijk te fixen is, dan nog denk ik dat Tesla niet zo veel kan doen met al die verschillende Nederlandse scheldwoorden..... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
snip: niet constructief

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 19:34 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
net een rondje mogen maken. heel passief op de bestuurderstoel gaan zitten en navigatie ingesteld. Auto reed 98% foutloos. soms een hoekje te strak, soms weigeren een parkeervak in te gaan (hobbeltje)
ik had een zonnebril op en dan kan ie je ogen niet zien. dit ook getest en hij ziet niks. in principe kun j met een zonnebril dus met de ogen dicht er zitten. lijkt me niet de bedoeling.
hij detecteerd ook waar je handen zijn, handen te dicht bij het gezicht geeft een melding. op de knieeen is t goed.

diskeltische lurker

Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Daarbij verwacht ik dat unsupervised FSD echt heeeeeel lang niet naar private auto’s gaat komen in de EU, ik zie dat meer voorbehouden aan wagens die in taxi vloten rijden.
Toch is de UNECE voor ADS (Unsupervised) qua regelgeving verder dan ADAS (Supervised). De vrijstellingen die FSD Supervised heeft gekregen op de ADAS regels zijn zeer waarschijnlijk getoetst aan de ADS regels (voor UNECE begrippen echt een leesbaar document)

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-05 15:08
Ik heb afgelopen dagen ook FSD mogen testen en ik ben onder de indruk! Ja, hij rijdt wel wat truttig maar ik geef wel wat gas bij. Ik loop soms tegen wat gekke navigatie keuzes aan waardoor ik FSD moet disengagen, maar dat vindt ik niet een zware fout. Ik heb nog geen problemen met de DMS gehad, ik leg m'n handen gewoon op mijn benen en soms moet ik even een klein trekje aan het stuur geven. Eigenlijk is het heel goed dat je gedwongen wordt om niks te doen tijdens het rijden!

Maar wat is dit een gaaf systeem! Ja, het is nog niet perfect maar ik kijk vooral uit naar hoe dit over 10 jaar zal zijn, want de voordelen van autonome voertuigen zijn zeer groot. Ik denk dat dan de infrastructuur ook veel meer zal zijn ingericht op autonome voertuigen; chips in de weg die doorgeven wat de verkeersregels zijn waardoor het systeem nog robuuster wordt.

• Odie
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Als het al makkelijk te fixen is, dan nog denk ik dat Tesla niet zo veel kan doen met al die verschillende Nederlandse scheldwoorden..... >:)
Jij hebt nog nooit met Grok in “unhinged mode” gesproken?

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Je creëert zelf een gevaarlijke situatie door al manoeuvrerend door het verkeer een broodje in de auto te willen eten. Dat soort zaken is niet normaal en hoor je niet te doen wanneer je de aandacht bij de weg moet houden.
Dat broodje kun je ook eten wanneer je op de plek van bestemming bent aangekomen. Of op de parkeerplaats van het tankstation waar je het broodje hebt gekocht.
Je probeert te trollen neem ik aan ?

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
pdidi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:20:
[...]

Je hoeft niet over te nemen, gewoon je knipperlicht naar rechts
Dat vind ik wat te optimistisch als hij nog op de middelste van 3 banen rijdt terwijl de afrit al begonnen is :+
Smobbo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Dat vind ik wat te optimistisch als hij nog op de middelste van 3 banen rijdt terwijl de afrit al begonnen is :+
Ja dan is het te laat. Dit is idd iets wat velen al gemeld hebben en waar je als Supervisor nodig bent om tijdig te signaleren. Zodra de navigatie aangeeft dat de afslag eraan komt even opletten

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
Excuses als deze al gedeeld was. Bjorn Nyland was in NL en heeft in Kees zijn auto gereden. Om FSD te proberen. Helaas wel vooral snelweg.

YouTube: Testing Tesla FSD v14.2.2.5 in Netherlands for over 1 hour flawlessly

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-05 15:08
Interessant nieuws trouwens, Tesla stopt met de aankoop van FSD. Ze gaan vanaf 15 mei alleen maar FSD abo's verkopen

https://www.notateslaapp....chases-in-the-netherlands

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:16

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek. Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.

Ik heb nu bijna 2000km FSD gereden, en het is onwijs fijn op rustige snelwegen en N wegen. Maar in de drukke spits? Je moet van de rechterbaan houden want voor links is het echt te traag. Het rijdt ook teveel links, continu corrigeren, en hij houd echt amper zich aan de maximum snelheid wat in mijn ogen gewoon ook zijn minimum moet zijn. Maar 95km/h is eerder de regel dan 100, het zelfde dat het eerder 45 dan 50 rijdt, en het neemt overal bochten, afslagen, maar ook het optrekken veel en veel te langzaam tot irritatie van de gebruikers om mij heen.

Ik zit de auto continu gas bij te geven om maar een beetje door te blijven rijden en mee te gaan met het verkeer, maar dit is gewoon teleurstellend en geen 99 euro per maand waard in mijn ogen.

Ik zal FSD weer terug nemen zodra de snelheidsprofielen terug komen zoals in de VS met onder andere mad mode. Maar tot die tijd, nee sorry. Ondanks dat ik gemiddeld zo'n 60.000km per jaar rijdt en veel lange stukken, vind ik FSD op dit niveau (de schuld van het RDW/EU) gewoon niet waard.

Echt zonde.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 19:21

m00

Nexz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:31:
[...]

Ik heb zojuist 2026.3.7 gepusht gekregen dus hij is aan het downloaden… zin in!

Vwb Duitse auto, volgens mij niet maar denk dat Tesla daar prima uitsluitsel kan geven. Heb je wel HW4?
Doet-ie het al op de S?

Ben ook benieuwd hoe de visualisatie is t.o.v. 3/Y. Alleen op het bestuurderscherm?

• Odie
Misschien wat off-topic maar hebben hepa/coal filters zin in een Model 3? Iemand aanbevelingen voor een goed merk filter? Mij wissers en filters zijn door al dat geFSD (aaaaand back ontopic) aan vervanging toe.

• Yaksa
  • Nu online
Luchtbakker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:33:
Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek.
Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.
Ik heb nu bijna 2000km FSD gereden, en het is onwijs fijn op rustige snelwegen en N wegen. Maar in de drukke spits? Je moet van de rechterbaan houden want voor links is het echt te traag. Het rijdt ook teveel links, continu corrigeren, en hij houd echt amper zich aan de maximum snelheid wat in mijn ogen gewoon ook zijn minimum moet zijn. Maar 95km/h is eerder de regel dan 100, het zelfde dat het eerder 45 dan 50 rijdt, en het neemt overal bochten, afslagen, maar ook het optrekken veel en veel te langzaam tot irritatie van de gebruikers om mij heen.
Ik zal FSD weer terug nemen zodra de snelheidsprofielen terug komen zoals in de VS met onder andere mad mode. Maar tot die tijd, nee sorry. Ondanks dat ik gemiddeld zo'n 60.000km per jaar rijdt en veel lange stukken, vind ik FSD op dit niveau (de schuld van het RDW/EU) gewoon niet waard.
Echt zonde.
Inderdaad, echt zonde. Want bij een ritje van 150 kilometer bespaar je maar liefst 5 minuten door 100 km/h te rijden in plaats van 95 km/h. Maar goed, wanneer je 600 euro per uur verdient dan levert dat dus 50 euro op. Aan de andere kant kost het je in het gunstigste geval wel zo'n 10% meer energie en in de winter of bij tegenwind kan dat oplopen tot zo'n 25%. Dus moet je weer eerder aan de lader.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Luchtbakker

Luchtbakker

Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Inderdaad, echt zonde. Want bij een ritje van 150 kilometer bespaar je maar liefst 5 minuten door 100 km/h te rijden in plaats van 95 km/h. Maar goed, wanneer je 600 euro per uur verdient dan levert dat dus 50 euro op. Aan de andere kant kost het je in het gunstigste geval wel zo'n 10% meer energie en in de winter of bij tegenwind kan dat oplopen tot zo'n 25%. Dus moet je weer eerder aan de lader.
Het gaat mij niet om de tijdwinst. Dat zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Maar als je een auto hebt dat continu de rechterbaan vermijd, en telkens naar de middenstrook of linkerstrook wilt, terwijl het zelf amper de 100km/h haalt dan krijg je echt onwijs veel gefrustreerde gebruikers op de weg. En ik weiger voor 99 euro per maand FSD continu op zijn opa gedrag te corrigeren.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is helemaal niet het punt, het punt is dat FSD heel snel besluit in te halen en dan vervolgens geen vaart maakt. De auto gaat niet lekker met het verkeer mee, geef je even gas dan gaat het soms goed maar vaak zakt hij weer weg qua snelheid. Door de EU/RDW heb je dus een versie die je constant moet corrigeren en dat is gewoon niet comfortabel.

Met AP is dat anders , je stelt hem in op de max ingestelde snelheid en je zoeft veel vlotter door het verkeer in, te hard of te zacht en je scrolled even aan je scroll wheel en je weet wat je krijgt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ecological
Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek. Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.

Ik zit de auto continu gas bij te geven om maar een beetje door te blijven rijden en mee te gaan met het verkeer, maar dit is gewoon teleurstellend en geen 99 euro per maand waard in mijn ogen.

Echt zonde.
Het zou toch mooi zijn als we als Tweakers een brief zouden kunnen sturen met jullie bevindingen en waarom we het een gemiste kans vinden? Natuurlijk hoeven alleen de mensen die er echt last van hebben en willen te ondertekenen maar we hebben de naam van de manager die er over gaat, ik denk dat real life feedback best wel gewaardeerd kan worden. En we kunnen de brief positief insteken. Ik zie er wel wat in. Zou toch mooi zijn als we de veiligheid in Nederland nog beter kunnen maken, want hoe meer mensen op FSD, hoe veiliger.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:08
Ik vraag me af wat de acceptatiegraad gaat zijn van FSD in Europa in vergelijking met US. Wij rijden in Europa al decennia met schakelauto's, en pas sinds de omslag naar EV ook deels automaat. US altijd automaat. Hechten de Amerikanen daarom meer aan ontzorging, minder te hoeven doen, dus automaat en nu: FSD?

Ik lees nl dat al veel mensen afhaken in dit topic na de eerste maand, liever zelf controle en niet bereidt de extra kosten te betalen.

• Yaksa
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:22:
[...]Het zou toch mooi zijn als we als Tweakers een brief zouden kunnen sturen met jullie bevindingen en waarom we het een gemiste kans vinden? Natuurlijk hoeven alleen de mensen die er echt last van hebben en willen te ondertekenen maar we hebben de naam van de manager die er over gaat, ik denk dat real life feedback best wel gewaardeerd kan worden. En we kunnen de brief positief insteken. Ik zie er wel wat in. Zou toch mooi zijn als we de veiligheid in Nederland nog beter kunnen maken, want hoe meer mensen op FSD, hoe veiliger.
Dat klopt wel, maar ook als 75% FSD heeft dan blijf je nog steeds bumperklevers zonder FSD houden die 5 km/h harder willen rijden dan de rest en daar heel gefrustreerd van worden als dat niet kan omdat er zo'n 'langzame' opa/oma/Kees voor hun rijdt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mv_ak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:43:
Ik vraag me af wat de acceptatiegraad gaat zijn van FSD in Europa in vergelijking met US. Wij rijden in Europa al decennia met schakelauto's, en pas sinds de omslag naar EV ook deels automaat. US altijd automaat. Hechten de Amerikanen daarom meer aan ontzorging, minder te hoeven doen, dus automaat en nu: FSD?

Ik lees nl dat al veel mensen afhaken in dit topic na de eerste maand, liever zelf controle en niet bereidt de extra kosten te betalen.
Dit ligt voornamelijk aan de implementatie denk ik zo, de Nederlandse versie van FSD is géén copyr van de Amerikaanse , de driver mode is tot het irritante af ingesteld waardoor je amper de navigatie kan instellen, in Amerika is dit context gebaseerd en kan je bij eenvoudige wegsitituaties gewoon wat anders doen.

In Europa is de snelheid is begrenst op die van een opa waar Amerikanen mad max hebben.

De DMS is voor mij de hoofdreden om mijn abbo waarschijnlijk niet te verlengen. Ik twijfel nog; de technologie vind ik namelijk wel onwijs gaaf.

• Ecological
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Dat klopt wel, maar ook als 75% FSD heeft dan blijf je nog steeds bumperklevers zonder FSD houden die 5 km/h harder willen rijden dan de rest en daar heel gefrustreerd van worden als dat niet kan omdat er zo'n 'langzame' opa/oma/Kees voor hun rijdt.
Maar dat is prima. De perfect wereld bestaat niet, het zal zo verschrikkelijk beter zijn. Tevens is er ook zoiets als sociale normen. Mensen rijden ook heel veel netter als andere mensen ook goed rijden. Als 75% met FSD rijdt dan hoop ik ook dat we een rijbewijs veel strenger gaan maken, met bijvoorbeeld een punten rijbewijs waardoor je sneller je rijbewijs kwijt kan raken als je grove overtredingen maakt. En ook eerder auto’s in beslag nemen want het nu ook een probleem dat mensen gewoon doorrijden, maar goed dat is een andere discussie.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Ik denk dat tesla in de handen kan knijpen als 10% er fsd abbo neemt. Ik denk dat veel mensen het af en toe een maandje aanzetten en dan weer uit. Zakelijke rijders hoeven dit niet , die willen autosteer als eenmalig betaalde optie en gaan naar de concurrentie als tesla dit niet meer biedt . Wil niet te negatief zijn want fsd is echt iets fantastisch en een enorme prestatie. Vind alleen de manier ze het je nu opdringen fout en ik denk dat dit averechts werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-05-2026 23:13 ]

• Yaksa
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:03:
[...]Ik denk dat tesla in de handen kan knijpen als 10% er fsd abbo neemt. Ik denk dat veel mensen het af en toe een maandje aanzetten en dan weer uit. Zakelijke rijders hoeven dit niet , die willen autosteer als eenmalig betaalde optie en gaan naar de concurrentie als tesla dit niet meer biedt . Wil niet te negatief zijn want fsd is echt iets fantastisch en een enorme prestatie. Vind alleen de manier ze het je nu opdringen fout en ik denk dat dit averechts werkt.
Tsja, dat zijn een aantal aannames die je doet, en misschien wel met de onderliggende bias dat je zelf het systeem tot nu toe niet zo geweldig vindt.
Ik heb hier ook reacties gelezen van gebruikers die het prima rijden vinden en er graag het geld voor over hebben. Hou ook in gedachten dat tevreden gebruikers niet zo snel op internet hun positieve reacties zullen plaatsen, ontevreden gebruikers plaatsen hun klachten over het algemeen veel vaker.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Tsja, dat zijn een aantal aannames die je doet, en misschien wel met de onderliggende bias dat je zelf het systeem tot nu toe niet zo geweldig vindt.
Ik heb hier ook reacties gelezen van gebruikers die het prima rijden vinden en er graag het geld voor over hebben. Hou ook in gedachten dat tevreden gebruikers niet zo snel op internet hun positieve reacties zullen plaatsen, ontevreden gebruikers plaatsen hun klachten over het algemeen veel vaker.
Net als de mensen die geen benul hebben.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Ik vind het een super systeem en het werkt goed en heeft enorme potentie. Ik heb het dus ook zelf gekocht. Ik snap echter ook heel goed mensen die gewoon autosteer willen nu ik het een tijdje gebruik, want dat biedt gewoon een aantal voordelen zoals een simpele goede lanekeep zonder rigide camera controle. En dat ontneemt tesla hen nu. Ook snap ik niet waarom Eap geen optie meer is. Het is alles of niets en dan ook nog alleen als duur abonnement straks . Veel mensen gaan daardoor afhaken hoe goed het systeem ook is.

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-05-2026 23:31 ]

• gjcvro
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Ik vind het een super systeem en het werkt goed en heeft enorme potentie. Ik heb het dus ook zelf gekocht. Ik snap echter ook heel goed mensen die gewoon autosteer willen nu ik het een tijdje gebruik, want dat biedt gewoon een aantal voordelen zoals een simpele goede lanekeep zonder rigide camera controle. En dat ontneemt tesla hen nu. Ook snap ik niet waarom Eap geen optie meer is. Het is alles of niets en dan ook nog alleen als duur abonnement straks . Veel mensen gaan daardoor afhaken hoe goed het systeem ook is.
Het mooie van software is natuurlijk wel dat je ten alle tijde het weer aan kunt gaan bieden, dus als het tegenvalt kun je straks weer EAP kopen voor 4k. Of een abbo van 50 euro.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Ik denk dat tesla in de handen kan knijpen als 10% er fsd abbo neemt. Ik denk dat veel mensen het af en toe een maandje aanzetten en dan weer uit. Zakelijke rijders hoeven dit niet , die willen autosteer als eenmalig betaalde optie en gaan naar de concurrentie als tesla dit niet meer biedt . Wil niet te negatief zijn want fsd is echt iets fantastisch en een enorme prestatie. Vind alleen de manier ze het je nu opdringen fout en ik denk dat dit averechts werkt.
Waarom zou een leaserijder de voorkeur geven aan eenmalige betaalde optie ipv abbo?

• gjcvro
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:33:
[...]

Waarom zou een leaserijder de voorkeur geven aan eenmalige betaalde optie ipv abbo?
Makkelijker in het leasebedrag mee te nemen.

• karel_G_1981
pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:33:
[...]

Omdat die gewoon in de lease prijs zit voor een paar euro extra. Een abbo mag je zelf betalen
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:33:
[...]

Makkelijker in het leasebedrag mee te nemen.
Maar wel snel duurder. Dan is het een accessoire die volledig afschrijft over 60 maanden. Dus 125 euro per maand. Terwijl ook een leaserijder mss niet altijd het abbo nodig heeft en het zelf aan/uit kan zetten
karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:34:
[...]

Omdat die gewoon in de lease prijs zit voor een paar euro extra. Een abbo mag je zelf betalen
Die 7500 euro wordt gewoon 125 euro p/m

• gjcvro
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Maar wel snel duurder. Dan is het een accessoire die volledig afschrijft over 60 maanden. Dus 125 euro per maand. Terwijl ook een leaserijder mss niet altijd het abbo nodig heeft en het zelf aan/uit kan zetten
Als het binnen je budget past boeit het niet.
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Als het binnen je budget past boeit het niet.
Dat is het idd een goede reden. Maar er zijn er ook (zoals ik) waarbij die extra 7500 er juist voor zou zorgen dat de auto buiten de lease categorie zou vallen. Daarnaast heb ik hier van sommigen gelezen die het abbo ook verrekenen als eigen bijdrage.
Vlgs mij wordt FSD koop als fabrieks-optie aangemerkt en moet je er wel bijtelling over betalen

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 01-05-2026 23:52 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
charlie7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:31:
Net terug van het FSD event! Erg leuk en eindelijk in een cybertruck kunnen zitten. Kon op het terrein parkeren en er waren genoeg demo auto’s voor iedereen om een rondje met FSD te maken.

Top geregeld allemaal!
Oh vet, ik ga morgen.

Was die FSD supervised dan met iemand van Tesla of mocht je zelf achter het stuur aangezien het nu al door RDW is goedgekeurd.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

revolution-nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Dit ligt voornamelijk aan de implementatie denk ik zo, de Nederlandse versie van FSD is géén copyr van de Amerikaanse , de driver mode is tot het irritante af ingesteld waardoor je amper de navigatie kan instellen, in Amerika is dit context gebaseerd en kan je bij eenvoudige wegsitituaties gewoon wat anders doen.

In Europa is de snelheid is begrenst op die van een opa waar Amerikanen mad max hebben.

De DMS is voor mij de hoofdreden om mijn abbo waarschijnlijk niet te verlengen. In twijfel nog; de technologie vind ik namelijk wel onwijs gaaf.
Ik begrijp de frustratie niet zo. Jij zoekt een zelfrijdend systeem waarbij je niet bezig hoeft te zijn met het autorijden en bij voorkeur dat het systeem ruim boven de maximaal geldende snelheid opereert. Dat wil het systeem niet en daarom is het systeem stom.

Dat DSM dan corrigeert is dan ook niet prettig. Ik ben het met je eens dat het op dit moment erg strak afgesteld staat, maar merk dat als ik gewoon bezig ben met opletten ik vrij weinig knipperend blauw krijg. Heb een paar ritten gehad dat hij wel continu meldingen gaf waarbij ik niet anders dan anders reed, dus dat zal bij de ene misschien vaker dan bij de ander zijn, heeft nog wat aandacht nodig.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 20:01
Greatsword schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Oh vet, ik ga morgen.

Was die FSD supervised dan met iemand van Tesla of mocht je zelf achter het stuur aangezien het nu al door RDW is goedgekeurd.
Zelf rijden met iemand van Tesla erlangs (wel zelf aansprakelijk en rijbewijs scannen). Wel ook het 8 minuten filmpje kijken en quiz (2 simpele vragen) doen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
Ecological schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Het zou toch mooi zijn als we als Tweakers een brief zouden kunnen sturen met jullie bevindingen en waarom we het een gemiste kans vinden? Natuurlijk hoeven alleen de mensen die er echt last van hebben en willen te ondertekenen maar we hebben de naam van de manager die er over gaat, ik denk dat real life feedback best wel gewaardeerd kan worden. En we kunnen de brief positief insteken. Ik zie er wel wat in. Zou toch mooi zijn als we de veiligheid in Nederland nog beter kunnen maken, want hoe meer mensen op FSD, hoe veiliger.
Maar vlotter door bochten en over rotondes kan toch ook niet ivm de maximale zijwaartse krachten in de EU? (@pdidi ?)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:10
charlie7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:31:
Net terug van het FSD event! Erg leuk en eindelijk in een cybertruck kunnen zitten. Kon op het terrein parkeren en er waren genoeg demo auto’s voor iedereen om een rondje met FSD te maken.

Top geregeld allemaal!
Cybertruck? Ik had begrepen dat er een Cybercab zou zijn. Dat had ik wel leuk gevonden maar helaas zit het event vol :P
Voor wie FSD al heeft, is er iets te beleven?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
kolibrie23 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:48:
Interessant nieuws trouwens, Tesla stopt met de aankoop van FSD. Ze gaan vanaf 15 mei alleen maar FSD abo's verkopen

https://www.notateslaapp....chases-in-the-netherlands
Goed nieuws: des te eerder ze de kosten van het maandabonnement omlaag zullen schroeven :)

Maurice- schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Maar vlotter door bochten en over rotondes kan toch ook niet ivm de maximale zijwaartse krachten in de EU? (@pdidi ?)
Klopt, volgens de r171 ADAS regels mag dat max 3,5 m/s² zijn. De vraag is of Tesla specifiek hiervoor een vrijstelling heeft gekregen om daar niet aan te hoeven voldoen, maar gezien de huidige ervaringen lijkt dat niet het geval (of alleen bij uitzondering als het niet anders kan, want soms krijg je die melding in een bocht)

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 00:05 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
revolution-nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Dat is helemaal niet het punt, het punt is dat FSD heel snel besluit in te halen en dan vervolgens geen vaart maakt. De auto gaat niet lekker met het verkeer mee, geef je even gas dan gaat het soms goed maar vaak zakt hij weer weg qua snelheid. Door de EU/RDW heb je dus een versie die je constant moet corrigeren en dat is gewoon niet comfortabel.

Met AP is dat anders , je stelt hem in op de max ingestelde snelheid en je zoeft veel vlotter door het verkeer in, te hard of te zacht en je scrolled even aan je scroll wheel en je weet wat je krijgt.
Maar bij AP moet je wel zelf inhalen ook EAP moet je zelf knipperlicht aan doen en dan gaat die pas as er veel ruime is en net als bij FSD moet er heel veel ruimte zijn anders doet die het niet en in ergste geval gaat die halverwege ineens afbreken en zwiept die weer terug naar de oude baan.

PSN: FreakGIB

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 20:01
Richh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Cybertruck? Ik had begrepen dat er een Cybercab zou zijn. Dat had ik wel leuk gevonden maar helaas zit het event vol :P
Allebei staan ze er. In de cybertruck mag je zitten (DJ draait vanaf de laadbak), in de cybercab niet.
Optimus is er ook en geeft je een doosje (met een stroopwafel) en je kunt er boter kaas en eieren mee doen.
Kids kunnen parcour rijden met de quad of cybertruck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JgniJNjdaPEj3Vmg5Wy9uKIM_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSujass16PJFGYdo9b3df72V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy3TCsqoMRwdzJm6lp86hMzwJXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zE2yHnDqSareSLrFYjKCX6o.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
  • Nu online
Sandyman538 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:49:
[...]
Ik begrijp de frustratie niet zo. Jij zoekt een zelfrijdend systeem waarbij je niet bezig hoeft te zijn met het autorijden en bij voorkeur dat het systeem ruim boven de maximaal geldende snelheid opereert. Dat wil het systeem niet en daarom is het systeem stom.
Het hoeft niet per se ruim boven te zijn, maar het zou wel fijn zijn als het wat meer moeite zou doen om daadwerkelijk de snelheid te rijden. maar als je een auto die naar 100 kan in minder dan 6 seconden het laat doen in 3 etmalen voelt dat toch wel als een beetje een afgang. Volle bak hoeft niet, maar een beetje vlotter mag wel, ook de hoek om.

Zelfs de buurman van 86 kruipt in mijn kofferbak als ie me tegenkomt op de rotonde.
Dat gecombineerd met het feit dat 60 en 30 meer gangbaar aan het worden is dan 80 en 50 maakt het allemaal wel heel erg sloom.

• gjcvro
  • Nu online
peddler schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:20:
[...]

Allebei staan ze er. In de cybertruck mag je zitten (DJ draait vanaf de laadbak), in de cybercab niet.
Optimus is er ook en geeft je een doosje (met een stroopwafel) en je kunt er boter kaas en eieren mee doen.
Kids kunnen parcour rijden met de quad of cybertruck.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig dat je in het ding dat eigenlijk een soort openbaar vervoer moet worden je nou net niet mag zitten.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:21:
[...]

Het hoeft niet per se ruim boven te zijn, maar het zou wel fijn zijn als het wat meer moeite zou doen om daadwerkelijk de snelheid te rijden. maar als je een auto die naar 100 kan in minder dan 6 seconden het laat doen in 3 etmalen voelt dat toch wel als een beetje een afgang. Volle bak hoeft niet, maar een beetje vlotter mag wel, ook de hoek om.

Zelfs de buurman van 86 kruipt in mijn kofferbak als ie me tegenkomt op de rotonde.
Dat gecombineerd met het feit dat 60 en 30 meer gangbaar aan het worden is dan 80 en 50 maakt het allemaal wel heel erg sloom.
Die ervaring heb ik niet. Hij rijdt hij mij eigenlijk altijd max snelheid en soms een paar kilometer erboven. Kalm aan op een rotonde werkt echt beter voor het doorstromen dan volgas eroverheen. Misschien niet voor de individuele bestuurder maar wel voor het gehele proces aan verkeersdeelnemers. En soms iets vlotter een bocht omgaan zou ik zelf ook doen, maar storend is het niet. Ik denk dat het gejaagde autorijden ook niet bijdraagt aan verkeersveiligheid.

• gjcvro
  • Nu online
Sandyman538 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:32:
[...]

Die ervaring heb ik niet. Hij rijdt hij mij eigenlijk altijd max snelheid en soms een paar kilometer erboven. Kalm aan op een rotonde werkt echt beter voor het doorstromen dan volgas eroverheen. Misschien niet voor de individuele bestuurder maar wel voor het gehele proces aan verkeersdeelnemers. En soms iets vlotter een bocht omgaan zou ik zelf ook doen, maar storend is het niet. Ik denk dat het gejaagde autorijden ook niet bijdraagt aan verkeersveiligheid.
Er is nog heel veel ruimte tussen de snelheid die nu aangehouden wordt en gejaagd rijden. En vooral op de kleine rotondes voel ik me echt een rijdende drempel, en er zit ook eigenlijk altijd wel iemand en je kofferbak te duwen.

Maar morgen staat een rit van 150km gepland, dus zonnebril op en hopenlijk gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 02-05-2026 00:57 ]

En ja hoor, ook de FSD Transfer wordt nu beëindigd per 15 mei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIVPeph1iwJjQfu7EoIfrBg7BV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqxbVA0BfOWERHjWsO7OUyxl.png?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:47:
En ja hoor, ook de FSD Transfer wordt nu beëindigd per 15 mei
[Afbeelding]
Het wordt nog een stukje slechter. Zeker voor hw3 kopers zou je dit open moeten houden.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-05 18:31
Gyrolion schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:17:
Nou, ik heb hier mijn 5e strike in korte tijd binnen, dus ik mag een week geen FSD meer gebruiken.
[..]
En het is ook vaak als ik gewoon naar voren kijkt dat hij dan ineens begint te piepen let op, en dan zit ik tegen mijn auto te schreeuwen, IK LET OP!!
Ik weet niet of je mijn bericht in deze mega thread gelezen hebt. Ik had ook last van veel waarschuwingen terwijl ik aan het opletten was, en schreeuwde hetzelfde naar de auto bij een waarschuwing. Wat bij mij hielp is om mijn hoofd te kantelen. Kin iets meer naar de borst. Sindsdien 0 meldingen meer.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Jasper schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Ik weet niet of je mijn bericht in deze mega thread gelezen hebt. Ik had ook last van veel waarschuwingen terwijl ik aan het opletten was, en schreeuwde hetzelfde naar de auto bij een waarschuwing. Wat bij mij hielp is om mijn hoofd te kantelen. Kin iets meer naar de borst. Sindsdien 0 meldingen meer.
Stand van het hoofd vindt DMS inderdaad vrij belangrijk, terwijl volgens mij de ogen veel belangrijker zijn. Ik merkte bijvoorbeeld dat als de bijrijder tegen mij praat dat ik mijn hoofd een beetje richting de bijrijder kantel maar wel mijn ogen gewoon op de weg hou ik blauwe schermen krijg. Als ik in mijn 'kantelstand' recht vooruit zou kijken zou ik op het scherm kijken, daar slaat DMS op aan. Ik heb liever dat hij mijn ogen in de gaten houdt. Slim om met de hoofdstand wat te experimenteren als je blauwe schermen krijgt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
RDW heeft niks afgesteld.

Ze waren waarschijnlijk heel kritisch over het bewaken van de chauffeur, maar de rest is echt wel software en instellingen van Tesla.

Blame Tesla, not RDW.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Ze waren waarschijnlijk heel kritisch over het bewaken van de chauffeur, maar de rest is echt wel software en instellingen van Tesla.

Blame Tesla, not RDW.
Eens, maar als de implementatie van Tesla niet goed is, dan is er ook niet goed genoeg getest door RDW

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Eens, maar als de implementatie van Tesla niet goed is, dan is er ook niet goed genoeg getest door RDW
RDW kijkt alleen naar veiligheid, niet naar vlotheid, comfort en op tijd een afslag nemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:24:
[...]

RDW kijkt alleen naar veiligheid, niet naar vlotheid, comfort en op tijd een afslag nemen.
Ik doelde meer op het DMS. Overigens kan FSD wel vlot rijden en op tijd een afslag nemen (kijk naar US). In het Tweakers artikel vandaag heeft de RDW daar het volgende over gezegd:
Stel dat Tesla alsnog het Mad Max-profiel naar Nederland wil brengen? Dan wil de RDW daar wel heel goed naar kijken.
Daar zou je uit kunnen concluderen dat het de keus van Tesla is geweest om dit vooralsnog niet te implementeren in de EU om de goedkeuring niet nog langer te laten duren. Maar het geeft ook aan dat het niet per definitie niet zou zijn toegestaan

[ Voor 61% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 08:51 ]

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 13:57
m00 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Doet-ie het al op de S?

Ben ook benieuwd hoe de visualisatie is t.o.v. 3/Y. Alleen op het bestuurderscherm?
Yes, sinds donderdagavond geiïnstalleerd, heb pas 100km erop zitten met FSD, rookie numbers! Maar m'n ogen zijn gisteren gelaserd dus mocht niet rijden :+.

Visualisatie is enkel op het bestuurdersscherm, helaas (nog) geen optie kunnen vinden om 'm net als 3/Y op het grote scherm te toveren. Had daar wel voorkeur voor gehad, omdat je toch wat informatie over de te-nemen-weg makkelijker oppakt als het groots uitgemeten wordt. En coole gimmick voor passagiers ;)

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-05 21:56
Gisteren een rit van300+ km gemaakt. twee ingrepen, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen. Geen gevaarlijke situatie maar gewoon "dom"
1: In Zeeland bij een openstaande brug, heb je vaak korte omleiding, waardoor je toch kan doorrijden, rechtdoor een rood kruis en een pijl hoe je kan volgen. Alle auto's voor me doen dat keuring, mijn auto trapt keihard op zijn rem en gaat voor rood kruis stil staan. " Je mag natuurlijk wachten tot brug weer dicht is"
2: bij een weg versmalling in woonwijk twijfelt hij of de auto voor me wel of niet ging rijden, het stuur ging ineens als een malle tekeer en ging midden op de weg stil staan. Maar ingegrepen.

Ik vraag me af hoeveel km er nu in de 20+ dagen in NL gereden zijn en hoeveel van die Voice meldingen bij Tesla terecht komen. Daar zullen ze weinig over loslaten denk ik. Op naar de volgende update :)

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD

@Odie Jouw onverwacht harde remactie zou zomaar bij de RDW kunnen komen
Harde remacties of rare bewegingen van het voertuig moeten maandelijks gerapporteerd worden aan de RDW
twan123 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:18:

Ik vraag me af hoeveel km er nu in de 20+ dagen in NL gereden zijn en hoeveel van die Voice meldingen bij Tesla terecht komen. Daar zullen ze weinig over loslaten denk ik. Op naar de volgende update :)
Als "ons" dashboard representatief voor NL is dan hebben er nu 22000 Tesla's FSDs. Volgens het CBS wordt er gemiddeld 34km per dag gereden. Uitgaande van 15 dagen FSD (niet iedereen had het vanaf het begin) zou dat 11 miljoen kilometer zijn

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:23:
[...]

De meldingen naar links of rechts komt toch echt van RDW die niks toevoegt of zelfs afleidt.
Misschien mist het daardoor een afslag

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
Blijf mij steeds weer verbazen over het ontbreken van enige kennis van gebruikers (merendeel heeft er blijkbaar nog nooit mee gereden) die reageren op Tesla artikelen op de nieuws pagina. De hoeveelheid onkunde en gebrek aan kennis is ongekend en dat krijgt dan nog +2 sla steeds meer artikelen over…

On topic: FSD vindt het gas bijgeven op een rotonde niet zo leuk, alles begon rood te knipperen. Blijkbaar rijden we allemaal wat sportiever over een rotonde dan wat de software verwacht/mag. Qua drempels op polderwegen lijkt het redelijk te gaan qua snelheidsmindering, soms zou ik zelf iets meer afremmen maar het was wel comfortabel.

[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 02-05-2026 10:30 ]

• Richh
Toch hilarisch dat op de frontpage dit soort comments op -1 uitkomen he :)

Richh in 'Waarom het anderhalf jaar duurde voordat Tesla FSD in Nederland werd goedgekeurd'

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:14
Nexz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Yes, sinds donderdagavond geiïnstalleerd, heb pas 100km erop zitten met FSD, rookie numbers! Maar m'n ogen zijn gisteren gelaserd dus mocht niet rijden :+.

Visualisatie is enkel op het bestuurdersscherm, helaas (nog) geen optie kunnen vinden om 'm net als 3/Y op het grote scherm te toveren. Had daar wel voorkeur voor gehad, omdat je toch wat informatie over de te-nemen-weg makkelijker oppakt als het groots uitgemeten wordt. En coole gimmick voor passagiers ;)
Eens! De visualisatie op het bestuurdersscherm is wat klein. Zou mooi zijn als dat ook op het grote scherm kan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Daar gaan we als Tesla defensie squad even een stokje voor steken :D :+

Tja.. de Frontpage..

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2026 10:45 ]

• Ecological
SL65 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:29:
Blijf mij steeds weer verbazen over het ontbreken van enige kennis van gebruikers (merendeel heeft er blijkbaar nog nooit mee gereden) die reageren op Tesla artikelen op de nieuws pagina. De hoeveelheid onkunde en gebrek aan kennis is ongekend en dat krijgt dan nog +2 sla steeds meer artikelen over…

On topic: FSD vindt het gas bijgeven op een rotonde niet zo leuk, alles begon rood te knipperen. Blijkbaar rijden we allemaal wat sportiever over een rotonde dan wat de software verwacht/mag. Qua drempels op polderwegen lijkt het redelijk te gaan qua snelheidsmindering, soms zou ik zelf iets meer afremmen maar het was wel comfortabel.
Die Zembla aflevering was ook pure propaganda. Zoveel onwaarheden en bias.

• Odie
SL65 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:29:

Om twee redenen: het geeft aan dat het niet meer kan remmen als er iemand voor duikt en omdat je de voorgeschreven maximale G kracht overschrijdt. Ik doe het ook wel eens, maar het moet met spreekwoordelijke fingerspitzengefühl.

• Odie
Ecological schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Die Zembla aflevering was ook pure propaganda. Zoveel onwaarheden en bias.
Ik heb hem ook gezien, maar propaganda van wie? Het zal vast wat hijgerig gemaakt geweest zijn (ja ik heb hem ook gezien) maar er zitten wel feitelijkheden in. Er zijn loopholes gebruikt.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Als "ons" dashboard representatief voor NL is dan hebben er nu 22000 Tesla's FSDs. Volgens het CBS wordt er gemiddeld 34km per dag gereden. Uitgaande van 15 dagen FSD (niet iedereen had het vanaf het begin) zou dat 11 miljoen kilometer zijn
Ik kom dan uit op 1.122 miljoen nog steeds heel veel want ze zijden in dat interview dat ze met testen in Nederland 18000 km hadden gereden en verder nog veel in europa.
dus wij hebben in 2 weken toch heel veel extra date verzameld ik zit al tegen de 2k aan km in 16 dagen dat is al 125km ik denk dat de Tesla rijders hier nu het nog nieuw is wel meer dan die 34km per dag hebben gereden dus ga er maar vanuit een paar miljoen km in totaal.

PSN: FreakGIB

• Odie
lighting_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:26:
[...]

De meldingen naar links of rechts komt toch echt van RDW die niks toevoegt of zelfs afleidt.
Misschien mist het daardoor een afslag
En dingen die er echt toe zouden doen toont ie weer niet. Bijvoorbeeld: je ziet een licht op groen staan (groen op het scherm) maar je rijdt niet door. Waarom niet? Omcirkel het object dat je tegenhoudt met een rood kader. Dan weet ik meteen dat ik niet gas moet bijgeven.
FreakGIB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Ik kom dan uit op 1.122 miljoen nog steeds heel veel want ze zijden in dat interview dat ze met testen in Nederland 18000 km hadden gereden en verder nog veel in europa.
dus wij hebben in 2 weken toch heel veel extra date verzameld ik zit al tegen de 2k aan km in 16 dagen dat is al 125km ik denk dat de Tesla rijders hier nu het nog nieuw is wel meer dan die 34km per dag hebben gereden dus ga er maar vanuit een paar miljoen km in totaal.
Ik kom op mijn rekenmachine toch echt uit op een nulletje meer. 22000x34x15=11220000
Maar als dit echt klopt (dat 50% van alle HW4 Tesla's nu een proefabbo hebben (of sukkels zoals ik die er voor hebben betaald)) dan zou dat betekenen dat er 11 miljoen kilometer is gereden zonder dat er iets in de publiciteit is gekomen van een ongeval

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 11:48 ]

• Yaksa
  • Nu online
Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:31:
[...]En dingen die er echt toe zouden doen toont ie weer niet. Bijvoorbeeld: je ziet een licht op groen staan (groen op het scherm) maar je rijdt niet door. Waarom niet? Omcirkel het object dat je tegenhoudt met een rood kader. Dan weet ik meteen dat ik niet gas moet bijgeven.
Misschien omdat je een kruising met verkeerslichten toch enigszins anticiperend moet naderen?
Wat ik geleerd heb: gas loslaten, auto uit laten rijden, goed spiegelen en om je heen kijken, voet boven de rem houden en positie op de weg controleren, attent blijven op verkeer wat van links of rechts door een rood verkeerslicht komt jakkeren. Na de kruising snelheid weer opvoeren.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Ik kom op mijn rekenmachine toch echt uit op een nulletje meer. 22000x34x15=11220000
30 dagen * 34 * 44k (aantal tesla met hw4) = +/- 45 mln km
Ik ga ervanuit dat iedereen lekker gaat testen. Leaserijders flink gebruik van maken. En daarmee het aantal fsd km verhoogt. Tesla aan eind van proefperiode > 100 mln km heeft verzameld.

we zullen zien of ze daarmee snel updates kunnen uitrollen.

• Odie
Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Misschien omdat je een kruising met verkeerslichten toch enigszins anticiperend moet naderen?
Wat ik geleerd heb: gas loslaten, auto uit laten rijden, goed spiegelen en om je heen kijken, voet boven de rem houden en positie op de weg controleren, attent blijven op verkeer wat van links of rechts door een rood verkeerslicht komt jakkeren. Na de kruising snelheid weer opvoeren.
Ik mis de relatie tussen mijn stelling over waarom FSD niet toont waarom het niet verder wil rijden bij groen licht (na rood dus) en jouw lezing over rijlessen en over hoe je een kruising moet naderen. Daar had ik het niet over.

• Yaksa
  • Nu online
Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:54:
[...]Ik mis de relatie tussen mijn stelling over waarom FSD niet toont waarom het niet verder wil rijden bij groen licht (na rood dus) en jouw lezing over rijlessen en over hoe je een kruising moet naderen. Daar had ik het niet over.
Dat (na rood dus) stond niet in de post waar ik op reageerde. Het las alsof FSD bij een groen licht wel reed, maar niet hard genoeg door reed. Knip

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 11:25 . Reden: Dat mag gerust wat minder aanvallend ]

lighting_ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:
[...]

30 dagen * 34 * 44k (aantal tesla met hw4) = +/- 45 mln km
Ik ga ervanuit dat iedereen lekker gaat testen. Leaserijders flink gebruik van maken. En daarmee het aantal fsd km verhoogt. Tesla aan eind van proefperiode > 100 mln km heeft verzameld.

we zullen zien of ze daarmee snel updates kunnen uitrollen.
Ja dat zal wel een beetje het eindresultaat worden als iedere HW4 Tesla 1 maand proef heeft gehad. Dus nu op +- 25%

• ericjanmalotaux
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:14
FSD begrijpt het concept wisselstrook niet. Hij wilde er niet op, ook niet na een hint met de richtingaanwijzer. Ik moest FSD even uitzetten om er op te komen. Daarna ging het redelijk goed: bij de splitsing tussen de A6 en de Hoge Ring (N702) bij Almere had hij nog even een hint nodig.

• ericjanmalotaux
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:14
Het is een aparte ervaring om in een onbekende omgeving te rijden en te kijken waar hij heen rijdt, in het volste vertrouwen dat je thuis komt. Alsof je een chauffeur hebt!
Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Ik weet niet of jij rijinstructeur bent, maar ik kan je van harte deze 2 filmpjes aanraden van een Nederlandse en Duitse rijinstructeur. De Nederlandse rijinstructeur is juist bijzonder onder de indruk van het anticiperen bij kruisingen met verkeerslichten. Alsof er een mens rijdt die les van hem heeft gehad

• Luchtbakker

Luchtbakker

Tommie12 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Blame Tesla, not RDW.
Mag je mij vertellen waarom het verschil tussen de versie in de VS en hier in Nederland zo groot is.
Luchtbakker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Mag je mij vertellen waarom het verschil tussen de versie in de VS en hier in Nederland zo groot is.
Omdat Tesla geen risico's wil lopen. Er staat toch in het artikel dat de RDW niet per definitie afwijzend staat tegenover Mad Max. Het zal Tesla voor nu een rotzorg zijn wat de negatieve bevindingen zijn. Als er komende maand maar 45 miljoen km zonder ongelukken wordt gereden. Dat zal het enige zijn wat telt in de komende TCMV vergadering

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 12:43 ]

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:58
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:02:
[...]

Klopt, volgens de r171 ADAS regels mag dat max 3,5 m/s² zijn. De vraag is of Tesla specifiek hiervoor een vrijstelling heeft gekregen om daar niet aan te hoeven voldoen, maar gezien de huidige ervaringen lijkt dat niet het geval (of alleen bij uitzondering als het niet anders kan, want soms krijg je die melding in een bocht)
In 6.1.1 van datzelfde document, increased lateral acceleration, staat wanneer er verhoogde laterale acceleratie mogelijk is. Daar kijken ze gewoon aan te voldoen met de waarschuwingen en visualisatie op het scherm. Het lijkt overigens 3 m/s2 voor bochten en rotondes. De 3.5 is voor lange changes, specifiek in een bocht, en korte jerks tot 5m/s2 voor een halve seconde zijn ook toegestaan
Pieter_621 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:57:
[...]

In 6.1.1 van datzelfde document, increased lateral acceleration, staat wanneer er verhoogde laterale acceleratie mogelijk is. Daar kijken ze gewoon aan te voldoen met de waarschuwingen en visualisatie op het scherm. Het lijkt overigens 3 m/s2 voor bochten en rotondes. De 3.5 is voor lange changes, specifiek in een bocht, en korte jerks tot 5m/s2 voor een halve seconde zijn ook toegestaan
In de telemetry gegevens van de dashcam clips zit volgens mij ook de laterale en longitudinale versnelling. Eens kijken bij welke waarde je de waarschuwing krijgt.
@Odie Dat zou je eens moeten bekijken voor je harde remactie of je dat kan zien met Sentry Six

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 13:13 ]

• karel_G_1981
lol net weer een strike met rood stuur voor totaal onduidelijke redenen. Weer een voicemail I gesproken bij tesla , laten we hopen dat er snel updates gaan komen op de DMS

• Richh
Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Ik heb hem ook gezien, maar propaganda van wie? Het zal vast wat hijgerig gemaakt geweest zijn (ja ik heb hem ook gezien) maar er zitten wel feitelijkheden in. Er zijn loopholes gebruikt.
Welke loophole precies dan?

Je kan ook stellen dat Tesla nu, door met FSD de uitzonderingsroute van de regelgeving te bewandelen, gebruik maakt van een "loophole". Maar juist het bestaan van deze hele route is geen loophole, het is juist doelbewust toegevoegd in UNECE regelgeving. Het wordt exact gebruikt waar het voor is bedoeld. En dat maakt het geen loophole.

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 15:49

charlie7

pr0

Greatsword schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Oh vet, ik ga morgen.

Ik heb geen idee. Heb zelf al FSD dus heb dat overgeslagen.

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 15:49

charlie7

pr0

Richh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Die was er inderdaad ook. Mocht je alleen niet inzitten helaas.
Verder veel leuks om te bekijken. Met een uurtje ben je wel klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door charlie7 op 02-05-2026 13:28 ]

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-05 21:06
Richh schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Je kan ook stellen dat Tesla nu, door met FSD de uitzonderingsroute van de regelgeving te bewandelen, gebruik maakt van een "loophole". Maar juist het bestaan van deze hele route is geen loophole, het is juist doelbewust toegevoegd in UNECE regelgeving. Het wordt exact gebruikt waar het voor is bedoeld. En dat maakt het geen loophole.
Als de beslissing niet legaal zou zijn - door het gebruik van een loophole - dan zou de noodlijdende Europese autoindustrie wel die beslissing hebben aangevochten; die zouden blij zijn als ze niet met Tesla zouden hoeven concurreren op hun thuismarkt.

• gjcvro
  • Nu online
Kom net terug met een heel ander gevoel dan de vorige keer. Dit was echt een rit die indruk maakte. Ik heb wel hier en daar de fsd er af gehaald omdat ik het niet 100% eens was met zijn keuze, en ik een keer twijfelde of het wel mocht wat hij wilde, was bij wegwerkzaamheden en het was totaal onduidelijk of je nu af mocht slaan of niet, dus ben doorgereden.

Andere keer was op een smalle weg met tegenliggers, en ik vind dat hij echt weinig ruimte laat voor motorrijders (ook wel een beetje bij auto's). Ik heb dat nu een paar keer gezien, en ben het er gewoon niet mee eens dus grijp ik in.

Verder wel netjes even wachten voor een enorme trekker die meer dan de helft van de weg nodig had. Deze keer wel ff ruime zoeken en wachten. De vorige keer kreg een dikke onvoldoende, dit keer zou ik wel een 8 durven geven misschien een krappe 9? En geenenkele melding van kijken, ik denk echt dat de zonnebril in mijn voordeel werkt.

• gjcvro
  • Nu online
Odie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Er is gebruik gemaakt van de bewust gecreëerde regels voor bijzondere situatie of systemen, dat noem ik geen loophole. Of mis ik iets?

• Odie
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 08:56 . Reden: Offtopic ]

• karel_G_1981
Richh schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Het is een klein lichtpuntje in de belachelijke hoeveelheid red tape die hier in Europa alle innovatie tegenhoudt.

• gjcvro
  • Nu online
Ik had nog wel 1 wtf momentje. Kwam aanrijden op een stoplicht, ik zag het licht op rood staan en ik kijk even op het scherm ook FSD het stoplicht ziet, wat zo is, en meteen begint fsd weer snelheid te maken, dus ik kijk weer naar het stoplicht en dat is dus helemaal zwart. Geen rood licht meer, maar ook geen groen of oranje knipperend, rechts stond wel op groen. Dan moet je wel heel snel denken of doorrijden wel de beste keuze is, dus meteen alle ander verkeer checken en dat stond stil dus ja, kan door. Het lijkt er dus vooral op dat hij keek naar alleen het rode licht, groen boeide niet, wat best apart was.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23
Ja irritant is dat he. Krijg je een rode melding op je scherm dat je niet oplet. Kijk je dus naar het scherm, krijg je een penalty dat je naar het scherm kijkt...
Had dan een (klein) scherm op het dashboard gebouwd voor wat minimale informatie en informatie mbt FSD. Dat scheelt veel naar het scherm kijken wat juist niet mag.

• gjcvro
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:54:
Ja irritant is dat he. Krijg je een rode melding op je scherm dat je niet oplet. Kijk je dus naar het scherm, krijg je een penalty dat je naar het scherm kijkt...
Had dan een (klein) scherm op het dashboard gebouwd voor wat minimale informatie en informatie mbt FSD. Dat scheelt veel naar het scherm kijken wat juist niet mag.
Waar is dit een reactie op?
Pagina: 1 ... 69 ... 87 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.