• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Je creëert zelf een gevaarlijke situatie door al manoeuvrerend door het verkeer een broodje in de auto te willen eten. Dat soort zaken is niet normaal en hoor je niet te doen wanneer je de aandacht bij de weg moet houden.
Dat broodje kun je ook eten wanneer je op de plek van bestemming bent aangekomen. Of op de parkeerplaats van het tankstation waar je het broodje hebt gekocht.
Je bent natuurlijk wel een beetje knuppel in het hoenderhok aan het gooien, maar ik snap je wel :)
(Sowieso is eten in de auto not done omdat die netjes moet blijven!) :+

Echter, mensen doen toch wat ze zelf willen en het is ergens ook wel goed dat we nog vrijheid hebben in het land. Maar dat is mijn hele punt, ik wil zo graag meer mensen op FSD hebben rijden zodat het veiliger is, ik snap dat hier genoeg mensen zijn die allemaal perfecte bestuurder zijn (ik ook :+ ) maar we zien hier heel goed in dit topic ook dat ons brein niet zo goed gevaren kan inschatten. Daarom wil ik zo graag dat autonome systemen doorbreken omdat het nu al veel veiliger is, en wat de RDW nu doet, zorgt voor meer verkeersdoden en gewonden en het is logisch ergens want bureaucratische instelling zoals de overheid zijn heel erg van de status quo en nieuwe dingen zijn eng, daarom moet je als bureaucraat veel verder van de techniek wegblijven omdat ze niet de kennis hebben die de engineers hebben die de systemen maken. En dat vind ik erg jammer en ik weet best dat ze het allemaal goed bedoelen. But the road to hell is paved with good intentions. Je ziet dat hoe meer de overheid zich gaat bemoeien met markt dynamieken hoe slechter het is voor de consument en de samenleving.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:52
SimondeG schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Heeft dit ermee te maken dat je eerste een update waar de meest actuele FSD die voor de regio bruikbaar is moet hebben en daarna pas over kan naar de lente update (omdat daar zelf geen FSD bij zit)?
Klopt. Tesla update twee systemen FSD en besturingssysteem zelf maar wel via dezelfde update nummering en daardoor heb je dus heel veel versies. Als ze ons nu naar 14.3 gooien dan kunnen we pas weer een FSD update krijgen die boven de 14.3 is. Dit is de reden dat bijv Australië al maanden opdezelfde build zit. Daarbij komend moeten de software updates via de RDW eerst vermoedelijk voor heel Europa. Dus de RDW heeft zich nogal wat op zijn hals gehaald en vermengd zich hiermee aardig met de bedrijven, iets wat voorheen tot nu toe ondenkbaar leek…

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Probeer maar eens in de Grok app. Nederlands heeft nog een zwaar Duits accent
Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:53
Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.
Klopt en ik zou grok toch in het Engels gebruiken daar is ie perfect. Laat de mensen aub zelf bepalen of ze het gebruiken. Voor grok zie ik nul redenen waarom ze dit nog tegenhouden

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nexz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:18:
Ik heb Enhance Auto maar eens een berichtje gestuurd of zij niets in de Commander kunnen sjeffen zodat we eenvoudig tussen FSD(S) en Autosteer kunnen switchen met zo'n kek knopje... Moet het natuurlijk wel op de CANBUS zitten.
Dat zou echt top zijn op de snelweg de vrijheid van (E)AP en binnendoor FSD met de DMS, helemaal prima.

Als ze dit implementeren neem ik meteen een commander en behoud ik FSD

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:59:
[...]Ja? Hoe moeilijk is dat om te fixen? Nederland is nota bene het land van hun Europese hoofdkantoor. Wel FSD als enige land maar géén Grok? Wat juist met FSD en deze strenge DMS zo nodig is.
Als het al makkelijk te fixen is, dan nog denk ik dat Tesla niet zo veel kan doen met al die verschillende Nederlandse scheldwoorden..... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:52
snip: niet constructief

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 19:34 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03
net een rondje mogen maken. heel passief op de bestuurderstoel gaan zitten en navigatie ingesteld. Auto reed 98% foutloos. soms een hoekje te strak, soms weigeren een parkeervak in te gaan (hobbeltje)
ik had een zonnebril op en dan kan ie je ogen niet zien. dit ook getest en hij ziet niks. in principe kun j met een zonnebril dus met de ogen dicht er zitten. lijkt me niet de bedoeling.
hij detecteerd ook waar je handen zijn, handen te dicht bij het gezicht geeft een melding. op de knieeen is t goed.

diskeltische lurker

Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Daarbij verwacht ik dat unsupervised FSD echt heeeeeel lang niet naar private auto’s gaat komen in de EU, ik zie dat meer voorbehouden aan wagens die in taxi vloten rijden.
Toch is de UNECE voor ADS (Unsupervised) qua regelgeving verder dan ADAS (Supervised). De vrijstellingen die FSD Supervised heeft gekregen op de ADAS regels zijn zeer waarschijnlijk getoetst aan de ADS regels (voor UNECE begrippen echt een leesbaar document)

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik heb afgelopen dagen ook FSD mogen testen en ik ben onder de indruk! Ja, hij rijdt wel wat truttig maar ik geef wel wat gas bij. Ik loop soms tegen wat gekke navigatie keuzes aan waardoor ik FSD moet disengagen, maar dat vindt ik niet een zware fout. Ik heb nog geen problemen met de DMS gehad, ik leg m'n handen gewoon op mijn benen en soms moet ik even een klein trekje aan het stuur geven. Eigenlijk is het heel goed dat je gedwongen wordt om niks te doen tijdens het rijden!

Maar wat is dit een gaaf systeem! Ja, het is nog niet perfect maar ik kijk vooral uit naar hoe dit over 10 jaar zal zijn, want de voordelen van autonome voertuigen zijn zeer groot. Ik denk dat dan de infrastructuur ook veel meer zal zijn ingericht op autonome voertuigen; chips in de weg die doorgeven wat de verkeersregels zijn waardoor het systeem nog robuuster wordt.

• Odie
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Als het al makkelijk te fixen is, dan nog denk ik dat Tesla niet zo veel kan doen met al die verschillende Nederlandse scheldwoorden..... >:)
Jij hebt nog nooit met Grok in “unhinged mode” gesproken?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:53
Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Je creëert zelf een gevaarlijke situatie door al manoeuvrerend door het verkeer een broodje in de auto te willen eten. Dat soort zaken is niet normaal en hoor je niet te doen wanneer je de aandacht bij de weg moet houden.
Dat broodje kun je ook eten wanneer je op de plek van bestemming bent aangekomen. Of op de parkeerplaats van het tankstation waar je het broodje hebt gekocht.
Je probeert te trollen neem ik aan ?

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
pdidi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:20:
[...]

Je hoeft niet over te nemen, gewoon je knipperlicht naar rechts
Dat vind ik wat te optimistisch als hij nog op de middelste van 3 banen rijdt terwijl de afrit al begonnen is :+
Smobbo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Dat vind ik wat te optimistisch als hij nog op de middelste van 3 banen rijdt terwijl de afrit al begonnen is :+
Ja dan is het te laat. Dit is idd iets wat velen al gemeld hebben en waar je als Supervisor nodig bent om tijdig te signaleren. Zodra de navigatie aangeeft dat de afslag eraan komt even opletten

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:48
Excuses als deze al gedeeld was. Bjorn Nyland was in NL en heeft in Kees zijn auto gereden. Om FSD te proberen. Helaas wel vooral snelweg.

YouTube: Testing Tesla FSD v14.2.2.5 in Netherlands for over 1 hour flawlessly

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:54
Interessant nieuws trouwens, Tesla stopt met de aankoop van FSD. Ze gaan vanaf 15 mei alleen maar FSD abo's verkopen

https://www.notateslaapp....chases-in-the-netherlands

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek. Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.

Ik heb nu bijna 2000km FSD gereden, en het is onwijs fijn op rustige snelwegen en N wegen. Maar in de drukke spits? Je moet van de rechterbaan houden want voor links is het echt te traag. Het rijdt ook teveel links, continu corrigeren, en hij houd echt amper zich aan de maximum snelheid wat in mijn ogen gewoon ook zijn minimum moet zijn. Maar 95km/h is eerder de regel dan 100, het zelfde dat het eerder 45 dan 50 rijdt, en het neemt overal bochten, afslagen, maar ook het optrekken veel en veel te langzaam tot irritatie van de gebruikers om mij heen.

Ik zit de auto continu gas bij te geven om maar een beetje door te blijven rijden en mee te gaan met het verkeer, maar dit is gewoon teleurstellend en geen 99 euro per maand waard in mijn ogen.

Ik zal FSD weer terug nemen zodra de snelheidsprofielen terug komen zoals in de VS met onder andere mad mode. Maar tot die tijd, nee sorry. Ondanks dat ik gemiddeld zo'n 60.000km per jaar rijdt en veel lange stukken, vind ik FSD op dit niveau (de schuld van het RDW/EU) gewoon niet waard.

Echt zonde.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:34

m00

Nexz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:31:
[...]

Ik heb zojuist 2026.3.7 gepusht gekregen dus hij is aan het downloaden… zin in!

Vwb Duitse auto, volgens mij niet maar denk dat Tesla daar prima uitsluitsel kan geven. Heb je wel HW4?
Doet-ie het al op de S?

Ben ook benieuwd hoe de visualisatie is t.o.v. 3/Y. Alleen op het bestuurderscherm?

• Odie
Misschien wat off-topic maar hebben hepa/coal filters zin in een Model 3? Iemand aanbevelingen voor een goed merk filter? Mij wissers en filters zijn door al dat geFSD (aaaaand back ontopic) aan vervanging toe.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Luchtbakker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:33:
Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek.
Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.
Ik heb nu bijna 2000km FSD gereden, en het is onwijs fijn op rustige snelwegen en N wegen. Maar in de drukke spits? Je moet van de rechterbaan houden want voor links is het echt te traag. Het rijdt ook teveel links, continu corrigeren, en hij houd echt amper zich aan de maximum snelheid wat in mijn ogen gewoon ook zijn minimum moet zijn. Maar 95km/h is eerder de regel dan 100, het zelfde dat het eerder 45 dan 50 rijdt, en het neemt overal bochten, afslagen, maar ook het optrekken veel en veel te langzaam tot irritatie van de gebruikers om mij heen.
Ik zal FSD weer terug nemen zodra de snelheidsprofielen terug komen zoals in de VS met onder andere mad mode. Maar tot die tijd, nee sorry. Ondanks dat ik gemiddeld zo'n 60.000km per jaar rijdt en veel lange stukken, vind ik FSD op dit niveau (de schuld van het RDW/EU) gewoon niet waard.
Echt zonde.
Inderdaad, echt zonde. Want bij een ritje van 150 kilometer bespaar je maar liefst 5 minuten door 100 km/h te rijden in plaats van 95 km/h. Maar goed, wanneer je 600 euro per uur verdient dan levert dat dus 50 euro op. Aan de andere kant kost het je in het gunstigste geval wel zo'n 10% meer energie en in de winter of bij tegenwind kan dat oplopen tot zo'n 25%. Dus moet je weer eerder aan de lader.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Inderdaad, echt zonde. Want bij een ritje van 150 kilometer bespaar je maar liefst 5 minuten door 100 km/h te rijden in plaats van 95 km/h. Maar goed, wanneer je 600 euro per uur verdient dan levert dat dus 50 euro op. Aan de andere kant kost het je in het gunstigste geval wel zo'n 10% meer energie en in de winter of bij tegenwind kan dat oplopen tot zo'n 25%. Dus moet je weer eerder aan de lader.
Het gaat mij niet om de tijdwinst. Dat zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Maar als je een auto hebt dat continu de rechterbaan vermijd, en telkens naar de middenstrook of linkerstrook wilt, terwijl het zelf amper de 100km/h haalt dan krijg je echt onwijs veel gefrustreerde gebruikers op de weg. En ik weiger voor 99 euro per maand FSD continu op zijn opa gedrag te corrigeren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is helemaal niet het punt, het punt is dat FSD heel snel besluit in te halen en dan vervolgens geen vaart maakt. De auto gaat niet lekker met het verkeer mee, geef je even gas dan gaat het soms goed maar vaak zakt hij weer weg qua snelheid. Door de EU/RDW heb je dus een versie die je constant moet corrigeren en dat is gewoon niet comfortabel.

Met AP is dat anders , je stelt hem in op de max ingestelde snelheid en je zoeft veel vlotter door het verkeer in, te hard of te zacht en je scrolled even aan je scroll wheel en je weet wat je krijgt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22
Luchtbakker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:33:
Ik heb zojuist mijn FSD abonnement stopgezet. Het is een erg indrukwekkende techniek. Maar de pret is echt gedrukt op de manier waarop de RDW het heeft afgesteld.

Ik zit de auto continu gas bij te geven om maar een beetje door te blijven rijden en mee te gaan met het verkeer, maar dit is gewoon teleurstellend en geen 99 euro per maand waard in mijn ogen.

Echt zonde.
Het zou toch mooi zijn als we als Tweakers een brief zouden kunnen sturen met jullie bevindingen en waarom we het een gemiste kans vinden? Natuurlijk hoeven alleen de mensen die er echt last van hebben en willen te ondertekenen maar we hebben de naam van de manager die er over gaat, ik denk dat real life feedback best wel gewaardeerd kan worden. En we kunnen de brief positief insteken. Ik zie er wel wat in. Zou toch mooi zijn als we de veiligheid in Nederland nog beter kunnen maken, want hoe meer mensen op FSD, hoe veiliger.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.