• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Edit: ik heb er geen zin meer in

[ Voor 94% gewijzigd door Odie op 30-04-2026 23:20 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
karel_G_1981 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:18:
[...]
voor fsd moet de koop optie blijven en in die optie moet een blijvend gegarandeerde transfer naar een nieuwe tesla zitten.
Het is nu gekoppeld aan een voertuig, waarom zou Tesla je 1 keer laten betalen en je het vervolgens naar elke auto die je rijdt mee laten nemen?
Het zal eerder een abonnement model worden zonder de mogelijkheid om het eenmalig te kopen. Zo is het in amerika nu al begreep ik.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:07
Tommie12 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:38:
[...]

Je bent ongelooflijk vergeeflijk voor Tesla.
Tesla brengt het systeem zo op de markt, RDW heeft getest of het aan de wet voldoet.
Of RDW bijkomende eisen gesteld heeft aan het DMS weten we niet eens, maar jij legt de schuld wel al bij RDW…

Als het systeem niet aanvaardbaar is voor een belangrijk deel van de chauffeurs bij veel voorkomende weersomstandigheden. (Lekker zonnig weer), dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor 100% bij Tesla.
Ben ik niet met je eens. Waar ik het mee eens ben: we weten niet zeker wat de RDW heeft gevraagd.

Wat ze wel trots staan te vertellen is dat ze heel expliciet naar het DMS systeem hebben gekeken, en dat het heeeeel belangrijk was om mensen bij de les te houden. Dat is binnenkort verplicht op alle auto's. Maar als je dan niet past in het standaard kader ben je de sjaak en heb je een onbruikbaar systeem totdat ook jouw profiel is toegevoegd aan de stack.

Ik ben altijd al gewend om veel te kijken, zelfs met rijles had ik al ruzie met de instructeur omdat hij dacht dat ik niet keek. Wat bleek: ik keek bijna tegelijk met hem waardoor hij dacht van niet. Maakte er ook een spelletje van door de spiegel te bedekken en te vragen wat er achter me zat. Zelden zat ik er naast.

Ik heb nu weer een rijinstructeur gevonden die denkt dat ik niet kijk, terwijl de fout toch echt zit in zijn kijkgedrag, niet het mijne.

• gjcvro
mv_ak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:39:
Hoeveel accounts kunnen er eigenlijk aangemaakt worden op een Tesla? Want op mijn account loopt de trial FSD bijna af, en zou graag mijn ega ook het cursusfilmpje laten doen - als start van haar proefperiode FSD. En daarna nog een familielid USW.
Ik ga er van uit dat de trail op de auto zit, niet per profiel. Dus als het bijna afloopt moet je ega opschieten of 99 euro aftikken.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
Vandaag weer een prima rit voornamelijk over de A12 richting Utrecht. Heerlijk in de zon met armen over elkaar en zonnebril op zitten genieten van de rit. Twee issues: vanwege een file op een stukje A4 bij Den Haag namen we een alternatieve route van de snelweg af, maar wilde hij ergens te vroeg naar rechts. Ik moest ingrijpen om te voorkomen dat we echt verkeerd zouden gaan. Op de A12 hebben we doodleuk op de meest rechtse baan een auto op baan 2 rechts ingehaald. Lijkt me niet de bedoeling, Tesla.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Richh
  • Laatst online: 00:04
mv_ak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:39:
Hoeveel accounts kunnen er eigenlijk aangemaakt worden op een Tesla? Want op mijn account loopt de trial FSD bijna af, en zou graag mijn ega ook het cursusfilmpje laten doen - als start van haar proefperiode FSD. En daarna nog een familielid USW.
1, de trial is per VIN, oftewel per auto. Zie de 'berichten' in de app.

Als je meerdere driver profiles hebt in je auto, dan kan een ander profiel ook gewoon gebruik maken van FSD. Wel moet ieder profiel de tutorial video bekijken en de quiz maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
Tommie12 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:38:
[...]

Je bent ongelooflijk vergeeflijk voor Tesla.
Tesla brengt het systeem zo op de markt, RDW heeft getest of het aan de wet voldoet.
Of RDW bijkomende eisen gesteld heeft aan het DMS weten we niet eens, maar jij legt de schuld wel al bij RDW…
Natuurlijk weten we dat wel. In de VS is het DMS namelijk aanzienlijk minder streng, tot zelfs totaal niet actief op bepaalde wegen.

Precies de RDW gaat in het persbericht van 10 april helemaal niet in op wat FSD kan en doet, maar beschrijft met name hoe het DMS je monitort.

Er staat nota bene letterlijk:
Door de continue strikte monitoring van de bestuurder in het voertuig is het systeem veiliger dan andere rijhulpsystemen.
Natuurlijk weten we vanuit zowel Tesla als de RDW dat er samenwerking is geweest tussen beide partijen en dat er voor FSDs ("level 2+") uiteindelijk gezamenlijk een middenweg is bevonden. Dat traject heeft anderhalf jaar geduurd. En omvat dus veel meer dan 'testen en een stempel zetten', waar je het een beetje heen lijkt te draaien, alsof het zo werkt. Die aanname is simpelweg onjuist.
Als het systeem niet aanvaardbaar is voor een belangrijk deel van de chauffeurs bij veel voorkomende weersomstandigheden. (Lekker zonnig weer), dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor 100% bij Tesla.
Dat klopt.

Desondanks is het ook niet heel gek dat mensen die het systeem wellicht ooit in de VS hebben ervaren, dergelijke keuzes toch jammer vinden. Of er dan gelijk naming en shaming naar de RDW bij moet, dat vind ik persoonlijk ook niet nodig.
Maar je kan echt wel veilig aannemen dat de verschillen tussen US FSD en NL FSD, niet vanuit Tesla zelf op de requirementlijst zijn gekomen.

Persoonlijk heb ik er overigens weinig last van, ik vind het voor zoiets "nieuws" wel prima dat het nog even strict is. Maar hoop wel dat de teugels, waar veilig, langzaam iets losser worden gelaten na verloop van tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 30-04-2026 23:43 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
Richh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:36:
[...]Persoonlijk heb ik er overigens weinig last van, ik vind het voor zoiets "nieuws" wel prima dat het nog even strict is. Maar hoop wel dat de teugels, waar veilig, langzaam iets losser worden gelaten na verloop van tijd.
Net zoals sommigen hopen, na 4 x gezakt te zijn, dat de regels voor het rij examen wel wat versoepelt mogen worden?
Want; wat is veilig? wie bepaald dat?.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:44:
[...]

Net zoals sommigen hopen, na 4 x gezakt te zijn, dat de regels voor het rij examen wel wat versoepelt mogen worden?
Heb je zelf al ervaring opgedaan?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:55
Als je geen FSD wilt rijden maar wel autosteer. Is dat mogelijk? Dus FSD uitzetten en autosteer houden?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:53:
[...]

Heb je zelf al ervaring opgedaan?
Natuurlijk niet.

• Richh
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:44:
[...]

Nee, niet zo natuurlijk :P

Iedereen die FSD nu actief gebruikt weet dat je je aandacht extra erbij moet houden bij oa bijzondere stoplichten, drukke gebieden met fietsers en voetgangers. Of als FSD zelf 'twijfelt' of ie een doodlopende weg in mag, om maar wat te noemen.
Daar is een strict driver monitoring system logisch en prima. Houden zo.

Aan de andere kant: op een lege, overzichtelijke snelweg cruisend netjes op 100km/u, kan ik me goed voorstellen dat het systeem wat meer vergeeflijk kan zijn als je ietsje langer in je binnenspiegel kijkt, dan wat het nu is. Of als je een broodje eet en je handjes ietsje verder van het stuur vandaan hebt.

En tussen die situaties zit een heel breed grijs gebied ook nog.

Wie dat moet bepalen? Kijk, dat is nou een goede vraag :)

Ik denk namelijk dat FSD in de VS zelf al een soort van 'zekerheidsscore' heeft per verkeerssituatie gecombineerd met de omstandigheden. Zoiets kan daarin bepalen dus. Het kan uit Tesla zelf komen. Of misschien dat de RDW dat moet beoordelen, per wegvak? Of andere criteria erin meenemen?

Anderzijds kan je ook zeggen dat Tesla dan maar level 3 moet aanbieden als het denkt dat het zeker genoeg is.

Ik hoop in ieder geval dat ze daar bij de RDW en bij Tesla al wat brainstormsessies over hebben.

• Richh
Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
Als je geen FSD wilt rijden maar wel autosteer. Is dat mogelijk? Dus FSD uitzetten en autosteer houden?
Nieuwe auto's komen zonder autosteer helaas.

Op oudere auto's kan je wisselen. Maar hiervoor moet je de auto wel eerst parkeren, de aanpassing in het menu maken, en dan weer verder. Kan niet terwijl je aan het rijden bent dus.

• gjcvro
Dat vermoeden heb ik ook, als iemand zo vaak de plank misslaat weet hij wellicht niet hoe de plank er überhaupt uit ziet.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:34
Drie verbeteringen aan FSD:

1) DMS staat veel te agressief. Je moet FSD uit zetten om even een stop in de routeplanner erbij te kunnen zetten of normaal een broodje te kunnen eten. Dus een potentieel onveiligere situatie creëren door uitzetten FSD en erna weer aanzetten. Heel onlogisch en mag best wat relaxter.
2) Eerder van baan wisselen om afslagen te pakken. Vaak mist hij afslagen als je FSD zijn gang laat gaan omdat hij geen ruimte ziet/te voorzichtig is.
3) Wat vlotter optrekken en rotondes nemen, gaat echt wat te langzaam. Kortom wat meer lef zodat je niet op pedaal hoeft te drukken om hem een zetje te geven

[ Voor 7% gewijzigd door wouter1971 op 01-05-2026 01:34 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.