• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17
pdidi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:44:
[...]

Misschien moet Tesla Flitsmeister overnemen, of iig eens goed kijken hoe die dat doet
Flitsmeister praat met een centraal system waar hulpdiensten hun realtime data naartoe sturen qua locatie, snelheid en route.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
FreakGIB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:59:
Gisterenmiddag reed ik vanuit Nieuwegein over de A2 richting Gouda/Den Haag. Op een gegeven moment zat ik op de meest rechterbaan. Tegen het einde moet je naar links om de A12 richting Den Haag te pakken — blijf je rechts, dan ga je richting Arnhem.

Ik wachtte netjes tot er ruimte was om naar links te gaan, want het was vrij druk. Op een gegeven moment kwam er een opening en dacht ik: oké, nu kan hij naar links.

Maar in plaats daarvan zette de auto ineens het knipperlicht naar rechts aan en stuurde richting de vluchtstrook.

Ik heb direct ingegrepen met een ruk aan het stuur en de auto weer op de baan gezet. Maar op dat moment zag ik in de verte knipperlichten achter me en een auto die met hoge snelheid dichterbij kwam. Ook weken meerdere auto’s uit naar de vluchtstrook.

Hij had het blijkbaar ruim op tijd gezien, dus ik heb daarna zelf weer naar rechts gestuurd en vervolgens FSD opnieuw ingeschakeld. Het staat allemaal op de dashcam, maar die beelden moet ik nog even overzetten als ik weet hoe.

Kortom: weer een foute actie van mij.
Ging hij echt op de vluchtstrook rijden? Want dat zou dan weer fout zijn volgens mij. Je mag wel ruimte maken, maar niet volledig op de vluchtstrook gaan rijden.

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:54
Ik moet zeggen dat mijn ervaring tot nu toe erg positief is. Van weesp naar waalwijk en terug, was eigenlijk volledig door de auto gestuurd, heb 1x ingegrepen omdat er bij een stoplicht de weg daarvoor afgesloten was, maar volgens mij ging de auto alsnog de juiste kant op door naar rechts af te slaan, not sure ik wilde naar links, beide kwam denk ik hetzelfde uit.

Jammer alleen dat je verder weinig kan... zou het heerlijk vinden om ondertussen wat werk te kunnen verrichten of wat meer kan wegkijken af en toe.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:19:
[...]

... met meer of minder vertraging en een hoop mitsen en maren ...

Laat me maar eens zien welke beloftes van Musk mooi op tijd afgeleverd werden en exact deden wat er beloofd werd.
Wat snap je niet aan de term visie? De man levert, over de tijdig en volledigheid van de incrementele stappen kan je wat vinden. Maar door Musk heb ik al sinds 2019 een auto die zich continu ontwikkeld, onze BMW i3s is gewoon nog net zo (in)capabel als toen hij de fabriek uitrolde. Door Starlink heb ik op vakantie gewoon overal internet ik kan nog wel even zo doorgaan.

Als je van zekerheid houdt, voorspelbaarheid, niet van verandering houdt dan moet je gewoon een auto van een legacy fabrikant afnemen, dan weet namelijk een ding zeker, die blijft altijd hetzelfde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:46
Video over FSD zonder navigatie: YouTube: Tesla FSD zonder route: waar rijdt de auto heen? Experiment in Den B...

- Pakt op rotondes eigenlijk altijd de 1e afslag
- Voorkeur aan rechtdoor rijden zolang het kan
- Bij stoplichten lijkt de auto soms links, soms rechts te gaan (op basis van visibility? kaart data?)
- Lijkt wel ‘expres’ niét zomaar doodlopende wegen in te rijden, navigeert niet puur visueel zo lijkt het
- Nudgen een bepaalde kant op lukt soms, maar auto is koppig (15:30 & 26:45)

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Odie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:34:
[...]

Een lekke band loopt zelden in één keer leeg. Alle lekke banden die mij zijn overkomen werden allemaal opmerkt door de druk sensors, niet door rijgedrag. Was een uitzondering: toen in m’n band aan gort reed op een stoeprand.

Een klapband krijgen, spontaan, op normale snelheid op de snelweg is bij goede banden die je op tijd vervangt volgens mij erg zeldzaam.
Nou speaking of the devil, let op het rechter achterwiel van deze aanhanger links van mij op strook 2:

YouTube: Klapband aanhanger 1

YouTube: Klapband aanhanger 2

• gjcvro
Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:07:
[...]

Nou speaking of the devil, let op het rechter achterwiel van deze aanhanger links van mij op strook 2:

YouTube: Klapband aanhanger 1

YouTube: Klapband aanhanger 2
ja
goede banden die je op tijd vervangt volgens mij erg zeldzaam
Dat is zelden het geval met aanhangerbanden.
olafmol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:44:
[...]

Uberhaupt verwacht ik niet dat de Chinese ADAS systemen snel in EU komen, bv het Xpeng systeem is daar erg geavanceerd en doet het minstens zo goed als FSD. Maar door alle wetgeving, en het feit dat het getraind is op Chinese situaties en data, maakt dat het niet zomaar te porten is. Ook zie je dus dat (in het geval van Xpeng) daarom de chips een stuk minder krachtig (en dus goedkoper) zijn in de EU modellen.
Ook Xpeng Geely maakt gebruik van Deepseek. Het "grappige" is dat de meeste westerse autofabrikanten vanwege "In China, for China" min of meer gedwongen worden om dit in China te gebruiken (zie de Tweakers post vorige week over BMW). De enige die het nog zelf wil blijven doen in China is Tesla (vandaar dat het zo lang duurt voordat FSD daar weer mag, want er moet een speciaal lokaal xAI DC worden gebruikt)

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:53:
[...]

Ging hij echt op de vluchtstrook rijden? Want dat zou dan weer fout zijn volgens mij. Je mag wel ruimte maken, maar niet volledig op de vluchtstrook gaan rijden.
Ja dat weet ik niet voordat hij helemaal op de vluchtstrook zou hebben gereden had ik hem al gecorrigeerd.

ik heb 30 Sec van de video gesaved maar als ik die afspeel krijg ik een heel raar beeld hoe kan je dat goed afspelen met welke player.

PSN: FreakGIB

• FreakGIB
olafmol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:41:
[...]

Ik weet niet of dat een fout van jou is perse? Het lijkt me toch wel heel praktisch als de FSD in dit geval (audio)visueel doorgeeft dat er een "bijzondere" situatie gedetecteerd is en dat ie daarom iets gaat doet dat niet direct logisch lijkt... anders krijg je idd dit soort "corrigerend" gedrag dat uiteindelijk meer risico oplevert dan dat het veiligheid verhoogt.
hij gaf de melding dat hij knipperlicht naar rechts ging doen maar om eerlijk te zijn niet heel aandachtig naar die text gekeken of er misschien nog meer bij stond.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17
pdidi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

Ja ook Xpeng maakt gebruik van Deepseek. Het "grappige" is dat de meeste westerse autofabrikanten vanwege "In China, for China" min of meer gedwongen worden om dit in China te gebruiken (zie de Tweakers post vorige week over BMW). De enige die het nog zelf wil blijven doen in China is Tesla (vandaar dat het zo lang duurt voordat FSD daar weer mag, want er moet een speciaal lokaal xAI DC worden gebruikt)
Xpeng maakt geen gebruik van Deepdeek, hoe kom je daarbij? Ze doen heel erg veel in-house:

https://www.xpeng.com/news/019dd72da86c9dd703de8a0282290002
https://engineering.nyu.e...ndation-model-physical-ai

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat ze Deepseek gebruiken. Ze gebruiken wel (oa) Nvidia Origin chips in hun europese auto's. In China gebruiken ze zelfontwikkelde Turin chips.

Anyway, OT want Tesla topic.
olafmol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:29:
[...]

Xpeng maakt geen gebruik van Deepdeek, hoe kom je daarbij? Ze doen heel erg veel in-house:

https://www.xpeng.com/news/019dd72da86c9dd703de8a0282290002
https://engineering.nyu.e...ndation-model-physical-ai

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat ze Deepseek gebruiken. Ze gebruiken wel (oa) Nvidia Origin chips in hun europese auto's. In China gebruiken ze zelfontwikkelde Turin chips.

Anyway, OT want Tesla topic.
My bad, mixed up met Geely

• Odie
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:09:
[...]

ja

[...]

Dat is zelden het geval met aanhangerbanden.
Daarbij: ik rij 97, er aanhanger kennelijk dik over de 100. Hoe hard mag je met aanhanger? 90 of 80, afhankelijk van gewicht en geremd of niet.

• Odie
  • Nu online
FreakGIB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

Ja dat weet ik niet voordat hij helemaal op de vluchtstrook zou hebben gereden had ik hem al gecorrigeerd.

ik heb 30 Sec van de video gesaved maar als ik die afspeel krijg ik een heel raar beeld hoe kan je dat goed afspelen met welke player.
Probeer vlc

• gjcvro
Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:42:
[...]

Daarbij: ik rij 97, er aanhanger kennelijk dik over de 100. Hoe hard mag je met aanhanger? 90 of 80, afhankelijk van gewicht en geremd of niet.
90, tenzij zwaarder dan 3500

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:04
FreakGIB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:15:
Eigenlijk is die gewoon beter dan ons.

Ik zat er vanochtend nog over na te denken tijdens het rijden (ja, ik ben dus niet altijd 100% gefocust). In het verleden, zonder FSD, heb ik weleens keihard moeten remmen omdat het verkeer voor me ineens stil kwam te staan. Op zo’n moment probeer je tegelijk in je spiegels te kijken of er nog ruimte achter je is, terwijl je vol op de rem staat. Je komt dan letterlijk ogen tekort en hoopt maar dat er niemand achterop klapt.

Dat is juist een groot voordeel van de auto zelf. Die kan continu overal tegelijk “kijken” en zou in zo’n situatie misschien zelfs nog veilig kunnen uitwijken naar links of rechts, als daar ruimte is — zonder dat je zelf een te harde stuurbeweging maakt en de controle verliest.
Leuk he om tot dit inzicht te komen? Het is ook een psychologisch iets, we hebben eigenlijk al ons hele leven gehoord dat mensen die autorijden heel normaal is, maar als je wat dieper in de materie gaat, zie je dat ons brein er helemaal niet zo goed in is.

Ik durf te wedden dat iedereen in zijn leven wel eens een (bijna) aanrijding heeft gehad omdat die iets doms deed, (myself included) - is FSD perfect? Nee, nog lang niet. Is het (veel) veiliger dan de gemiddelde bestuurder per gemiddelde km gereden, ja. Absoluut.

Overigens gister ging het over de Chinezen en ik kwam dit filmpje tegen:
Ik ben niet echt een Tesla fanboy (ik heb ook geen aandelen (meer) maar ik vind autonomie vooral erg belangrijk, ik hoop dan ook dat Waymo en Tesla en andere merken allemaal "winnen". De markt is groot genoeg wat mij betreft :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:05
revolution-nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:57:
[...]

Wat snap je niet aan de term visie? De man levert, over de tijdig en volledigheid van de incrementele stappen kan je wat vinden. Maar door Musk heb ik al sinds 2019 een auto die zich continu ontwikkeld, onze BMW i3s is gewoon nog net zo (in)capabel als toen hij de fabriek uitrolde. Door Starlink heb ik op vakantie gewoon overal internet ik kan nog wel even zo doorgaan.

Als je van zekerheid houdt, voorspelbaarheid, niet van verandering houdt dan moet je gewoon een auto van een legacy fabrikant afnemen, dan weet namelijk een ding zeker, die blijft altijd hetzelfde.
Visie is nog want anders dan beloftes.
Ik geloof absoluut dat we ooit vol automatisch zonder supervisie gaan rijden, maar twijfel of Tesla de eerste gaat zijn, en ook of auto's die nu al geleverd zijn het gaan kunnen zonder extra technische toevoegingen.

De man levert af en toe iets, meestal te laat en meestal minder dan wat hij voorspelde.
Ik kocht in 2023 een auto die Smart summon ging krijgen, en dat komt er gewoon niet in EAP.
Heb zelfs een tijd geen parkeerhulp gehad...

Als een legacy automerk dat zou doen, dan regende het rechtszaken...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Ecological schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:18:
[...]

Leuk he om tot dit inzicht te komen? Het is ook een psychologisch iets, we hebben eigenlijk al ons hele leven gehoord dat mensen die autorijden heel normaal is, maar als je wat dieper in de materie gaat, zie je dat ons brein er helemaal niet zo goed in is.

Ik durf te wedden dat iedereen in zijn leven wel eens een (bijna) aanrijding heeft gehad omdat die iets doms deed, (myself included) - is FSD perfect? Nee, nog lang niet. Is het (veel) veiliger dan de gemiddelde bestuurder per gemiddelde km gereden, ja. Absoluut.

Overigens gister ging het over de Chinezen en ik kwam dit filmpje tegen:

[YouTube: Tesla FSD Has Fierce Competition In China! My XPeng VLA 2.0 Unfiltered Drive & Experience]

Ik ben niet echt een Tesla fanboy (ik heb ook geen aandelen (meer) maar ik vind autonomie vooral erg belangrijk, ik hoop dan ook dat Waymo en Tesla en andere merken allemaal "winnen". De markt is groot genoeg wat mij betreft :)
Zéker goed als er meer partijen opstaan. Hopelijk wel van een beetje kaliber.

Tesla doet imho een heleboel dingen goed in hun product. Het is een heel stevig aanbod, waar mensen volgens mij vooral omheen lopen vanwege "politiek" (in de breedste zin van het woord) niet omdat het product niet goed is. Kijkend en regelmatig rijdend in andere BEV's is er wat mij betreft niets anders dat een beetje in de buurt komt.
Wellicht dat de hardware hier en daar wat fancier is, een 220V aansluitingkje ofzo, meer range door een enorme accu etc. Maar dan valt de software me altijd zo vies tegen. Het instappen en rijden zonder zorgen is juist wat Tesla heel sterk maakt. Vind ik. Zelfs mijn tante >70 komt er gemakkelijk mee uit de voeten en rijdt er heel NL mee door, "hij moppert wel als hij wil laden toch?".
Ouders van een vriendin (>70) net zo goed, rijden er 4x per jaar mee naar zuid spanje zonder issues. (wel een keer gemopper "de facturatie klopt niet! ik heb niet bij Tesla Parijs (hoofdkantoor voor factuatie :+) geladen maar bij Lyon" maargoed).

In andere merken rijdend, moet ik me ineens "druk" (relatief) maken of ik mijn bestemming wel red, want het invoeren van een bestemming is kloterig, en/of navigatie zuigt, en in een aantal gevallen is er dan niet eens automatische laadstopplanning, filevermijding etc, of is het zo slecht dat je wel graag carplay wil gebruiken, en dan komt er weer een sloot apps voorbij om te zorgen dat het allemaal koppelt.

Er zijn plenty merken met een goedkopere instapper, maar om die een klein beetje aan te kleden (achteruitrijdcamera + iets van adaptive cruise control) zit je plots <€3000 van een model 3 af ofzo.

Des te noodzakelijker is het dat er ook andere fabrikanten iets van kaliber op de markt brengen. Tesla stapt nu als eerste serieus in deze boot.
Nvidia doet wel iets in dit segment, maar een serieuze rollout van dergelijke techniek lijkt minimaal jaren weg.

FSD heeft nog wel een weggetje (pun intended) te gaan voor het echt breed geadopteerd kan worden. Dus er is nog wel tijd. Maar het zit al verrekte dichtbij instappen, gaan en je boek erbij pakken imho.
Level 3 is wat dat betreft feature-technisch nabij. (Regelgeving technisch is dan weer een heel ander ding).

En met een hoger niveau van zelfrijdend, komt ook minder druk maken om de snelheid bijvoorbeeld. Het boeit me van mijn taxichauffeur ook weinig of die +5% of -5% rijdt op Vmax, hoe hard hij over rotondes scheurt, als het maar comfortabel is. :)

Edit: Als kleine aanvulling zie ik Level 3 wel als mooie tussen-tussenfase. Als een systeem een aantal seconden vantevoren kan aangeven dat het hulp nodig heeft, bijvoorbeeld aandacht voor een bekende "moeilijke" situatie, kun je je boek wegleggen en helpen opletten.

In de huidige situatie is het op 90+% van de plekken eigenlijk niet nodig om op te letten. Zéker niet als ze de kleine inhaaldingen aanpassen. Dan resteert markeren welke plekken wél hulp nodig hebben en "klaaaar"

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 30-04-2026 12:02 ]

• Ecological
Mar.tin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:35:
[...]

Zéker goed als er meer partijen opstaan. Hopelijk wel van een beetje kaliber.

Tesla doet imho een heleboel dingen goed in hun product. Het is een heel stevig aanbod, waar mensen volgens mij vooral omheen lopen vanwege "politiek" (in de breedste zin van het woord) niet omdat het product niet goed is. Kijkend en regelmatig rijdend in andere BEV's is er wat mij betreft niets anders dat een beetje in de buurt komt.
Wellicht dat de hardware hier en daar wat fancier is, een 220V aansluitingkje ofzo, meer range door een enorme accu etc. Maar dan valt de software me altijd zo vies tegen. Het instappen en rijden zonder zorgen is juist wat Tesla heel sterk maakt. Vind ik. Zelfs mijn tante >70 komt er gemakkelijk mee uit de voeten en rijdt er heel NL mee door, "hij moppert wel als hij wil laden toch?".
Ouders van een vriendin (>70) net zo goed, rijden er 4x per jaar mee naar zuid spanje zonder issues. (wel een keer gemopper "de facturatie klopt niet! ik heb niet bij Tesla Parijs (hoofdkantoor voor factuatie :+) geladen maar bij Lyon" maargoed).

In andere merken rijdend, moet ik me ineens "druk" (relatief) maken of ik mijn bestemming wel red, want het invoeren van een bestemming is kloterig, en/of navigatie zuigt, en in een aantal gevallen is er dan niet eens automatische laadstopplanning, filevermijding etc, of is het zo slecht dat je wel graag carplay wil gebruiken, en dan komt er weer een sloot apps voorbij om te zorgen dat het allemaal koppelt.

Er zijn plenty merken met een goedkopere instapper, maar om die een klein beetje aan te kleden (achteruitrijdcamera + iets van adaptive cruise control) zit je plots <€3000 van een model 3 af ofzo.

Des te noodzakelijker is het dat er ook andere fabrikanten iets van kaliber op de markt brengen. Tesla stapt nu als eerste serieus in deze boot.
Nvidia doet wel iets in dit segment, maar een serieuze rollout van dergelijke techniek lijkt minimaal jaren weg.

FSD heeft nog wel een weggetje (pun intended) te gaan voor het echt breed geadopteerd kan worden. Dus er is nog wel tijd. Maar het zit al verrekte dichtbij instappen, gaan en je boek erbij pakken imho.
Level 3 is wat dat betreft feature-technisch nabij. (Regelgeving technisch is dan weer een heel ander ding).

En met een hoger niveau van zelfrijdend, komt ook minder druk maken om de snelheid bijvoorbeeld. Het boeit me van mijn taxichauffeur ook weinig of die +5% of -5% rijdt op Vmax, hoe hard hij over rotondes scheurt, als het maar comfortabel is. :)

Edit: Als kleine aanvulling zie ik Level 3 wel als mooie tussen-tussenfase. Als een systeem een aantal seconden vantevoren kan aangeven dat het hulp nodig heeft, bijvoorbeeld aandacht voor een "moeilijke" situatie, kun je je boek wegleggen en helpen.
Leuk verhaal! Zo denk ik er ook over. Lekker even gamen op je switch of een boek lezen, wow ja dat is wel de dream :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• FreakGIB
zit op mijn werk kan geen apps installeren dus later als ik thuis ben kijk ik even.

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:20
Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:59:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat een chinees bedrijf het eerst zal zijn om ECHT unsupervised op de markt te brengen.
Ik ben wel benieuwd. Maar betekent dat ook dat je als fabrikant dan ook aansprakelijk bent voor alle schade die je auto veroorzaakt door een fout in de software? Dat is wel een enorm risico wat je neemt als fabriekant. Maar goed, toestemming hiervoor krijgen in Europa is volgens mij al een moeilijk te nemen hindernis.
Ynnoz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik ben wel benieuwd. Maar betekent dat ook dat je als fabrikant dan ook aansprakelijk bent voor alle schade die je auto veroorzaakt door een fout in de software? Dat is wel een enorm risico wat je neemt als fabriekant. Maar goed, toestemming hiervoor krijgen in Europa is volgens mij al een moeilijk te nemen hindernis.
Dat zullen ze wel via hun eigen Tesla Insurance gaan regelen

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:18

charlie7

pr0

Zijn er hier meer mensen die naar het Tesla FSD Festival gaan morgen? Ik ben er tussen 12:00 en 14:00.
Ben vooral benieuwd naar Optimus en de Cybertruck. Zin in!

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• FreakGIB
Ik was trouwens nog iets vergeten van vorige week. Ik reed met FSD naar de carwash in Gouda om hem handmatig te wassen. Toen ik daar aankwam, kreeg ik ineens een melding op het scherm: iets van “Do you want to enable Car Wash Mode?” (weet de exacte tekst niet meer). Daar heb je namelijk zowel een wasstraat als van die boxen waar je zelf kunt wassen. Ik zat met mijn zoon in de auto en we hadden die melding nog nooit eerder gezien. Ik kom daar vaker, maar dit was de eerste keer met de FSD-software.
Iemand hier dat ook mee gemaakt toevallig?

• Mar.tin
FreakGIB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:44:
Ik was trouwens nog iets vergeten van vorige week. Ik reed met FSD naar de carwash in Gouda om hem handmatig te wassen. Toen ik daar aankwam, kreeg ik ineens een melding op het scherm: iets van “Do you want to enable Car Wash Mode?” (weet de exacte tekst niet meer). Daar heb je namelijk zowel een wasstraat als van die boxen waar je zelf kunt wassen. Ik zat met mijn zoon in de auto en we hadden die melding nog nooit eerder gezien. Ik kom daar vaker, maar dit was de eerste keer met de FSD-software.
Iemand hier dat ook mee gemaakt toevallig?
Enkel op FSD gezien inderdaad.

• FreakGIB
Mar.tin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
[...]

Enkel op FSD gezien inderdaad.
Hoe werkt het precies? Stel dat ik een keer die straat in wil naar de wasstraat: hoe pak je dat aan?

Vroeger met een normale auto zette je hem in z’n vrij op die lopende band en werd je vanzelf meegetrokken, maar je had altijd maar weinig tijd om dat goed te doen.

Hoe zit dat nu met een Tesla?
Zet je hem eerst op de band en schakel je daarna pas Car Wash Mode in? Of kun je die al iets eerder activeren en nog een klein stukje zelf rijden voordat je erop gaat?

• Mar.tin
FreakGIB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:08:
[...]

Hoe werkt het precies? Stel dat ik een keer die straat in wil naar de wasstraat: hoe pak je dat aan?

Vroeger met een normale auto zette je hem in z’n vrij op die lopende band en werd je vanzelf meegetrokken, maar je had altijd maar weinig tijd om dat goed te doen.

Hoe zit dat nu met een Tesla?
Zet je hem eerst op de band en schakel je daarna pas Car Wash Mode in? Of kun je die al iets eerder activeren en nog een klein stukje zelf rijden voordat je erop gaat?
Je kunt car wash mode gewoon aanzetten, <15km/u blijven en dan in N zetten met het scherm. Of de knoppen boven, of de hendel if equipped.

Dit is allemaal zonder FSD trouwens.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:47
hansworst1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:15:
Vanmiddag op A12 ri Utrecht reed ik op linker baan met fsd. Ineens gaf FSD een ruk naar links richting vangrail. Het leek wel of de bestaande remsporen op het wegdek de auto die kant op leidde. Meer mensen zoiets meegemaakt op de snelweg?
Ik denk dat het met de beeldverwerking te maken heeft.
Dat de camera's in combinatie met de software iets detecteren wat 'vertaald' wordt als een blokkade of slecht wegdek maar eigenlijk een reparatie is.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat FSD doet wanneer een straatkunstenaar zoiets op de weg tekent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc_q0o8SiUccjSszLh-8sxxcw6Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/QLpN2nsoLGhEjMbZ8LgZSeHr.webp?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:46
Nexz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:50:
[...]

Ik wacht ook nog op de update (sinds maandag), zit op 2026.2.3. Volgens de Tesla support medewerker willen ze 'veilig uitrollen en dus gefaseerd', dus dat is v.z.i.w. nog niet veranderd ten opzichte van de release 2 weken geleden. Ook ik zit op m'n handen hoor, wil het graag ervaren!
Onderhand al wat vernomen? Ik heb zojuist een software update gehad (2026.14.3) maar nog geen teken van FSD. Was ook al geabonneerd dus dat schiet ook niet echt op.

Mijn auto komt oorspronkelijk uit Duitsland maar kan me niet voorstellen dat dat zou uitmaken (?).

• Mar.tin
DrNaidge schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:38:
[...]

Onderhand al wat vernomen? Ik heb zojuist een software update gehad (2026.14.3) maar nog geen teken van FSD. Was ook al geabonneerd dus dat schiet ook niet echt op.

Mijn auto komt oorspronkelijk uit Duitsland maar kan me niet voorstellen dat dat zou uitmaken (?).
Het kan best wel eens uitmaken als onderwater de regio nog op DE staat.
Dat je nu 2026.14.3 hebt helpt ook niet mee, want FSD wordt voor NL momenteel alleen geleverd via update 2026.3.6. En updaten naar een lager nummer gaat niet.

Het is in alle gevallen even wachten tot ze een update maken met FSD erin die hoger is dan 2026.14.x

Daarnaast zou ik vragen aan support of ze de regio van je auto kunnen wijzigen naar NL omdat het een import is.

• djbarney
  • Laatst online: 17:53

djbarney

XBL: DeejayBarney

Mar.tin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:12:
[...]

Je kunt car wash mode gewoon aanzetten, <15km/u blijven en dan in N zetten met het scherm. Of de knoppen boven, of de hendel if equipped.

dit inderdaad, bij de loogman carwash in almere krijg ik overigens al maanden die melding te zien, zeker al van voor ik fsd heb gebruikt via het abbonement. Wat nog wel een goede is om te weten, en op het scherm wat minder duidelijk zichtbaar is aangegeven: als je eenmaal naar neutraal wil schakelen via het scherm, moet je om het knopje "vrij rollen" te kunnen gebruiken, de rem ingedrukt houden, anders blijft dat knopje dus greyed out. Zeker op een constant rollende band is dat dus even een kwestie van timing.

ik zet m dus bij de inrit van de carwash op car wash mode, rijd daarmee aan dan rustig naar de ingang, even betalen, en rijd dan naar de band op aanwijzing van de persoon die daar dan meestal al staat te gebaren. Als zij aangeven: stop, dan druk ik snel even de rem in, net genoeg om het icoontje "vrij rollen" aan te krijgen, en druk daar dan vervolgens op t knopje en laat de rem rustig los. de auto rolt dan meestal nog wel een paar cm, maar word vanzelf door de band opgepikt. Aan het eind van die wasstraat kan je dan weer even kort de rem in drukken, en in drive zetten om dr weer uit te rijden.

Wellicht de eerste keer even spannend, maar die carwash mode is n stuk handiger dan zelf al die stappen voor ventilatie, laadklepje, ruitenwisser etc allemaal te moeten doen, en met een m3 highland zonder schakelhendel, is op t scherm neutraal zetten via de swipe ook al minder praktisch. heb het overigens ook al n keer gewoon via de reserve gear selector bovenin naast de spiegel gedaan, werkt ook als de carwash mode niet mee wil werken :)

overigens wel volledig off-topic zo :)

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:12:
[...]

Mijn Y wil niet in N als je de carwash mode aan hebt, wel via P rollen inschakelen. Maar N is grijs en kan niet gebruikt worden (wel zonder carwash mode)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35
@djbarney Wat bedoel je met vrij rollen? Je kunt de automaat (zoals bij elke automaat) toch gewoon in N(eutraal) zetten.

Edit: blijkbaar een verschil in de auto en nieuwe Y?

[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 30-04-2026 15:50 ]

• djbarney

djbarney

Aldusso schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:48:
[...]

Mijn Y wil niet in N als je de carwash mode aan hebt, wel via P rollen inschakelen. Maar N is grijs en kan niet gebruikt worden (wel zonder carwash mode)
Dat is precies wat ik in mijn uitleg hierboven benoemde, om dat knopje beschikbaar te maken moet je even de rem in drukken.

• djbarney

djbarney

jongetje schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:48:
@djbarney Wat bedoel je met vrij rollen? Je kunt de automaat (zoals bij elke automaat) toch gewoon in N(eutraal) zetten.

Edit: blijkbaar een verschil in de auto en nieuwe Y?
ik bedoel het knopje dat hier in het engels in het grijs(disabled) staat, specifiek in car wash mode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bakusYtnl3_-E2VieJefhjx8j4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K5AhvOLWTUJQab7s4NLzs3v.jpg?f=fotoalbum_large (foto geleend van teslamotorsclub)

• Daan1510
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:57
charlie7 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:11:
Zijn er hier meer mensen die naar het Tesla FSD Festival gaan morgen? Ik ben er tussen 12:00 en 14:00.
Ben vooral benieuwd naar Optimus en de Cybertruck. Zin in!
Ahh ik ben er zaterdag rond 1400

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat het met de beeldverwerking te maken heeft.
Dat de camera's in combinatie met de software iets detecteren wat 'vertaald' wordt als een blokkade of slecht wegdek maar eigenlijk een reparatie is.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat FSD doet wanneer een straatkunstenaar zoiets op de weg tekent:

[Afbeelding]
In principe kan je daar met een camera only systeem prima achter komen dat het incorrect is. Doordat je aan komt rijden kan je al heel prima een 3D model opbouwen wat aantoont dat de diepte fake is, over meerdere frames voordat je bij de tekening bent.

Of FSD daar al geavanceerd genoeg voor is en dit ook durft? Daar kom je maar op 1 manier achter :) ik zie de video graag tegemoet >:)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gjcvro
Richh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:35:
[...]

In principe kan je daar met een camera only systeem prima achter komen dat het incorrect is. Doordat je aan komt rijden kan je al heel prima een 3D model opbouwen wat aantoont dat de diepte fake is, over meerdere frames voordat je bij de tekening bent.

Of FSD daar al geavanceerd genoeg voor is en dit ook durft? Daar kom je maar op 1 manier achter :) ik zie de video graag tegemoet >:)
YouTube: Mark Rober Debunked - You can't fool a HW4 Tesla using FSD!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Die is bekend, daar kan HW4 prima mee om gaan idd :)

Maar een straattekening is wel iets anders. Met name icm pothole detectie. Ben wel benieuwd.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gjcvro
Richh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
[...]

Die is bekend, daar kan HW4 prima mee om gaan idd :)

Maar een straattekening is wel iets anders. Met name icm pothole detectie. Ben wel benieuwd.
Als ik zie hoe echt het er vanuit de auto uit ziet zou het best wel eens kunnen werken. Maar ik heb inderdaad ook al gemerkt dat hij grote zwarte strepen op de weg wel eng vind.
Dat wordt natuurlijk the ultimate test voor HW3 + v14Lite, want TL;DW: met HW3 + v12 dikke fail

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:18

charlie7

pr0

Daan1510 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:28:
[...]

Ahh ik ben er zaterdag rond 1400
Heb jij nog iets van een bevestiging gehad na de inschrijving? Ik alleen een bedankt voor uw registratie e-mailtje en verder niets.

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• Ecological
Super interessant, ik ben hem nog aan het kijken, maar ik denk dat ik heel veel dingen ga horen die heel erg mij aanspraken!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
DrNaidge schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:38:
[...]

Ik heb zojuist 2026.3.7 gepusht gekregen dus hij is aan het downloaden… zin in!

Vwb Duitse auto, volgens mij niet maar denk dat Tesla daar prima uitsluitsel kan geven. Heb je wel HW4?

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Tesla medewerker heeft ook bij mij 2026.3.7 doorgedrukt, staat te installeren op de Model X Plaid.

• Odie
  • Nu online
Ik weet niet wat er met m’n FSD aan de hand is maar op mijn rit van Schiphol naar Almere dreef het me letterlijk tot waanzin. De éne naar de andere waarschuwing die soms ook niet te herstellen waren door m’n hoofd anders te draaien. Het was chaos rond Schiphol (if you know, you know, ik voel met je mee) en ik moest een paar keer m’n airco bijstellen en de navigatie bekijken. FSD laat je geen keuze dan handmatig te rijden en DAN even op de kaart te kijken. Wat is er nou gevaarlijker?

Maar ook tijdens normaal cruisen op de wisselbaan (die hij overigens weer niet nam) de ene na de andere melding. Ik was zo kwaad op een gegeven moment dat ik echt heb zitten schelden tijdens de feedback, niet goed maar het zegt wel iets over hoe trusterend de DMS is.

FSD werkt redelijk goed, een hele complexe manoeuvre in Amstelveen (oprit vanuit de richting Keizer Karelweg) deed ie helemaal netjes, echt impressive. Maar dat DMS…

Nee Elon, hier ga ik geen 99 euro meer voor betalen per maand. Ik kom over een half jaar wel terug om te kijken of het beter niet. Want als mijn ADAS me tot wanhoop en schelden drijft… dan is er iets goed mis.

Ben ik trouwens de enige die sinds FSD excessief veel problemen met media heb, mijn spotify buffert als een malle en mijn communicatie lijkt bovenmatig veel offline te gaan. Dat is altijd wel een tesla dingetje geweest (effe rebooten en het is ok) maar het voelt echt alsof het sinds FSD tien keer zoveel voorkomt. Vooral het bufferen.

• Odie
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:47:
[...]

Dat wordt natuurlijk the ultimate test voor HW3 + v14Lite, want TL;DW: met HW3 + v12 dikke fail
Ik moet lachen bij “it does natseeee… The Wall”
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.