Ik denk dat dat ook de oplossing is, er zullen in de toekomst 2 of 3 systemen zijn die level 4 gaan rondrijden, en waarschijnlijk door alle fabrikanten ingekocht gaan worden. Scheelt ook heel veel goedkeuringen e.d. En Tesla zal daar ongetwijfeld één van zijn. Musk heeft heel goed ingezien dat dat de toekomst is. En de overige fabrikanten zien hopelijk in dat allemaal het wiel uitvinden hier niet het meest handig is.pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:11:
[...]
Antwoord is niet, ze hebben het zelf opgegeven en nu in zee gegaan met nVidia Alpamayo
Ok, google nog ff verder:pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:11:
[...]
Antwoord is niet, ze hebben het zelf opgegeven en nu in zee gegaan met nVidia Alpamayo
“Focus op MB.OS en de nieuwe CLA: In de media is veel aandacht voor de nieuwe MB.DRIVE ASSIST PRO (Level 2++). Sommige analisten dachten dat Mercedes Level 3 zou laten vallen ten gunste van dit goedkopere, breed inzetbare systeem, maar Mercedes heeft bevestigd dat beide systemen naast elkaar blijven bestaan.”
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Over een roze bril gesproken 😂 Er is geen Mercedes met level 4 te koop naar mijn beste weten. Hun leven 3 systeem kan alleen met hele beperkte eisen rijden, lagere snelheid, alleen snelwegen, er moet een voorligger zijn om bij aan te haken etc. Dus ja je mag even wegkijken maar moet altijd de besturing over kunnen nemen. Het is alleen minder streng in de monitoring.TeslaNerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:35:
[...]
Je kan alles door de roze Tesla bril bekijken maar Mercedes heeft wel een systeem dat level 4 is en Tesla zit nog steeds op level 2
MB.DRIVE ASSIST PRO == nVidia Alpamayo == Level 2. Drive Pilot Level 3 van Mercedes is niet meer verkrijgbaarTeslaNerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:18:
[...]
Ok, google nog ff verder:
“Focus op MB.OS en de nieuwe CLA: In de media is veel aandacht voor de nieuwe MB.DRIVE ASSIST PRO (Level 2++). Sommige analisten dachten dat Mercedes Level 3 zou laten vallen ten gunste van dit goedkopere, breed inzetbare systeem, maar Mercedes heeft bevestigd dat beide systemen naast elkaar blijven bestaan.”
Ik ga toevallig augustus voor 1 maand naar de filippijnen dus ik hoor al bij die ene hand.turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:55:
[...]
Wie gaat er in Nederland langer dan 4 weken aan één stuk op vakantie? Die zijn er op één hand te tellen, dus wat mij betreft klopt je zin niet. Je sluit het abonnement voor een maand af en ik neem aan dat je de rit naar je vakantiebestemming juist wel gebruik wilt maken van FSD.
ook al ga je 3 weken op vacantie of 2 als je het van te voren kan stoppen en ja met misschien wat overlap of een weekje er voor al geen FSD meer.
Ik ga dat in iedergeval wel doen.
PSN: FreakGIB
Ik vind: als je ergens een mening over hebt, moet je het ook echt een kans geven en zelf ervaren. Dus boek gewoon een gratis proefrit bij jou in de buurt en vorm daarna pas je oordeel.Chielp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:44:
[...]
Vergeet niet dat Tesla een level 2 systeem verkoopt, dit is ook wat de RDW heeft getest. Tesla verkoopt het alsof het al level 3 of 4 is, maar dit is het niet. De RDW schrijft:
Een rijhulpsysteem helpt/ondersteunt de bestuurder in zijn rijtaken. FSD Supervised is een geavanceerd rijhulpsysteem. Dat betekent dat voertuigen die gebruik maken van FSD Supervised veel rijtaken kunnen overnemen maar NIET autonoom of zelfrijdend zijn. De bestuurder wordt ondersteund en blijft verantwoordelijk.
Er gaat nog heel veel water door de Rijn stromen voordat Supervised verdwijnt in de benaming. Of misschien gebeurt dit al heel snel (het blijft Musk die het verkoopt) maar dat verandert niet aan waar nu toestemming voor is gegeven.
Ik denk dat Mercedes hierin niet is geïnteresseerd.Ik heb geen Tesla, maar ik zou hier ook geen geld voor geven, ik zou de hele rit vol in de stress in de auto zitten. Vooral nadat ik gisteren ergens lag dat een FSD Tesla ergens de haaientanden op de weg niet zo goed had gezien, en een 80km weg op wilde draaien voor een auto van links die voorrang had en waarschijnlijk met 90km de Tesla een kusje van opzij had gegeven als de Tesla zijn "rechts gaat voor" had genomen.
Mercedes is, net als de rest van de wereld, geïnteresseerd in level 4. Daar kun je kiezen, of zelf rijden of wat anders doen.
Wat Tesla nu levert is een soort Tech demo. Heel knap, maar heeft praktisch geen nut.
Zelf merk ik dat ik veel relaxter in de auto zit.
Vergeet ook niet dat een Tesla continu bezig is om zo goed mogelijk te rijden. Wij mensen proberen dat natuurlijk ook, maar ons brein is nooit 100% gefocust. Je denkt ondertussen aan werk, dingen thuis, zorgen — er spelen vaak honderden dingen tegelijk terwijl je rijdt.
En juist daardoor maken we regelmatig fouten, klein én groot.
Mercedes Drive Pilot is level 3. En momenteel niet meer te koop omdat Mercedes de verkoop, ontwikkeling en onderhoud eraan gestopt is.TeslaNerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:35:
[...]
Je kan alles door de roze Tesla bril bekijken maar Mercedes heeft wel een systeem dat level 4 is en Tesla zit nog steeds op level 2
Drive Pilot is een systeem wat alleen werkt op geselecteerde snelwegen, enkel in Duitsland, zonder regen, zonder wegwerkzaamheden, waarop Mercedes regelmatig validerende HD-maps moest inladen, met een maximumsnelheid tot 90km/u en met een follow car (eg vrachtwagen).
Level 3 = fabrikant is verantwoordelijk, maar de bestuurder moet binnen 10 seconden wel kunnen overnemen en is daarna verantwoordelijk. Het systeem kost 10.000 euro en is alleen leverbaar op voertuigen van meer dan een ton. Vrijwel niemand heeft het gekocht.
Drive Pilot kan zelfstandig geen rontonde nemen. Het systeem is niet schaalbaar. Daarom is men er mee gestopt.
Mercedes zal in de nabije toekomst kiezen voor Nvidia Alphamayo, heeft vorig jaar bekend gemaakt ook voertuigdata van de vloot te verzamelen en gaat daarmee eenzelfde route als Tesla aan. Vision based, AI learning.
Tesla's standpunt (en die van mij persoonlijk overigens ook) is dat de SAE-levels niet geheel aansluiten bij een kwantificering van hoe "geavanceerd" iets is.Chielp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:44:
[...]
Vergeet niet dat Tesla een level 2 systeem verkoopt, dit is ook wat de RDW heeft getest. Tesla verkoopt het alsof het al level 3 of 4 is, maar dit is het niet.
Het idee van Tesla is dat de FSD-stack uiteindelijk geavanceerd genoeg gaat zijn om het als level 5 systeem te certificeren. Naar mate er meer data is, moet het van van 99% naar 99,9% naar 99,999% en verder gaan - op alle wegen.
Dat is een totaal andere 'aanvliegroute' dan hoe de SAE-route de geavanceerdheid kwantificeert: daar specificeer je specifieke wegen waar je direct naar 100% moet gaan, terwijl je op andere wegen wellicht nog 0% biedt.
Tesla ook. Juist.Mercedes is, net als de rest van de wereld, geïnteresseerd in level 4. Daar kun je kiezen, of zelf rijden of wat anders doen.
Ze zijn daar aan de productie van de cybercab begonnen, waar je in feite niks aan hebt zonder level 5 te beloven.
Waar Tesla mee bezig is, is het model verder ontwikkelen en uitdiepen. Data verzamelen. Het praktisch nut is het verder versterken van het model. Het is een essentiele stap naar de toekomst.Wat Tesla nu levert is een soort Tech demo. Heel knap, maar heeft praktisch geen nut.
Het praktisch nut voor de eindgebruiker is nu nog redelijk beperkt, dat is zeker waar. Het is wel een systeem wat early adopters enthousiast maakt natuurlijk. En het is een zeer belangrijke stap om de samenleving aan dit concept te laten wennen.
Uiteindelijk moet het concept zijn dat Tesla een level 3 certificering gaat krijgen voor snelwegen, en meer wegen, tot je uiteindelijk level 4-5 bereikt. Of dat gaat lukken? Laat staan op HW4? I dunno
Persoonlijk denk ik dat Tesla nu al in staat is om - met dezelfde beperkingen als Mercedes hun Drive Pilot systeem - een level 3 certificering te behalen met FSD. Het praktisch nut daarvan is echter ook nogal beperkt en voegt niks toe als je eindgoal level 5 is, dus zal Tesla dat niet doen.
Voorlopig vind ik het iig wel erg ontspannen rijden
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-04-2026 12:44 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vziw (en correct me if I'm wrong) bestaat er niet iets als SAE certificering, het is aan de fabrikant om dat zelf te verklaren. Bij de typegoedkeuring speelt het SAE Level ook geen rolRichh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:38:
[...]
Mercedes Drive Pilot is level 3. En momenteel niet meer te koop omdat Mercedes de verkoop, ontwikkeling en onderhoud eraan gestopt is.
Drive Pilot is een systeem wat alleen werkt op geselecteerde snelwegen, enkel in Duitsland, zonder regen, zonder wegwerkzaamheden, waarop Mercedes regelmatig validerende HD-maps moest inladen, met een maximumsnelheid tot 90km/u en met een follow car (eg vrachtwagen). Level 3 = fabrikant is verantwoordelijk, maar de bestuurder moet binnen 10 seconden wel kunnen overnemen en is daarna verantwoordelijk. Het systeem kost 10.000 euro en is alleen leverbaar op voertuigen van meer dan een ton. Vrijwel niemand heeft het gekocht.
Drive Pilot kan zelfstandig geen rontonde nemen. Het systeem is niet schaalbaar. Daarom is men er mee gestopt.
Mercedes zal in de nabije toekomst kiezen voor Nvidia Alphamayo, heeft vorig jaar bekend gemaakt ook voertuigdata van de vloot te verzamelen en gaat daarmee eenzelfde route als Tesla aan. Vision based, AI learning.
[...]
Tesla's standpunt (en die van mij persoonlijk overigens ook) is dat de SAE-levels niet geheel aansluiten bij een kwantificering van hoe "geavanceerd" iets is.
Het idee van Tesla is dat de FSD-stack uiteindelijk geavanceerd genoeg gaat zijn om het als level 5 systeem te certificeren. Naar mate er meer data is, moet het van van 99% naar 99,9% naar 99,999% etc gaan - op alle wegen.
Dat is een totaal andere 'aanvliegroute' dan hoe de SAE-route eruit ziet: daar specificeer je specifieke wegen waar je direct naar 100% moet gaan, terwijl je op andere wegen wellicht nog 0% biedt.
[...]
Tesla ook. Juist.
[...]
Waar Tesla mee bezig is, is het model verder ontwikkelen en uitdiepen. Data verzamelen. Het praktisch nut is het verder versterken van het model. Het is een essentiele stap naar de toekomst.
Het praktisch nut voor de eindgebruiker is nu nog redelijk beperkt, dat is zeker waar. Het is wel een systeem wat early adopters enthousiast maakt natuurlijk. En het is een zeer belangrijke stap om de samenleving aan dit concept te laten wennen.
Uiteindelijk moet het concept zijn dat Tesla een level 3 certificering gaat krijgen voor snelwegen, en meer wegen, tot je uiteindelijk level 4-5 bereikt. Of dat gaat lukken? Laat staan op HW4? I dunnomaar ik wil iig de 'visie' uitleggen en waarom dit wezenlijk verschilt tov van Mercedes' aanpak. En gezien Mercedes daar dus mee gestopt is, kan de uitspraak dat dat systeem 'geavanceerder' is hoe dan ook de prullenbak in.
Persoonlijk denk ik dat Tesla nu al in staat is om - met dezelfde beperkingen als Mercedes hun Drive Pilot systeem - een level 3 certificering te behalen met FSD. Het praktisch nut daarvan is echter ook nogal beperkt en voegt niks toe als je eindgoal level 5 is, dus zal Tesla dat niet doen.
Voorlopig vind ik het iig wel erg ontspannen rijden
Uiteindelijk is er bij de UNECE, wat uiteindelijk een framework biedt voor de typegoedkeuring, wel een link naar SAE levels. Althans, volgens mijpdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:45:
[...]
Vziw (en correct me if I'm wrong) bestaat er niet iets als SAE certificering, het is aan de fabrikant om dat zelf te verklaren. Bij de typegoedkeuring speelt het SAE Level ook geen rol
Het klopt inderdaad dat de fabrikant het zelf moet verklaren en daarna moet laten valideren door een keuringsinstantie.
Mijn punt is voornamelijk dat veel mensen de SAE-levels als definitie van "geavanceerdheid" intepreteren, terwijl daar zeker wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Het is niet zo simpel als hoger nummertje = meer beter
Ik ga dat ook zeker doen, ik vind het ook echt heel knap wat Tesla laat zien.FreakGIB schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:34:
[...]
Ik vind: als je ergens een mening over hebt, moet je het ook echt een kans geven en zelf ervaren. Dus boek gewoon een gratis proefrit bij jou in de buurt en vorm daarna pas je oordeel.
Zelf merk ik dat ik veel relaxter in de auto zit.
Van mij mogen ze het ook splitsen. Level 4 op de snelweg, en gewoon zelf rijden naar de snelweg toe. De snelweg is ook bij uitstek de plek om wat anders te gaan doen, geen/bijna geen bochten, bijna geen snelheidsverschil. In de stad zou ik gelijk wagenziek zijn als ik achter het stuur iets anders zat te doen. Level 4 op beperkt aantal wegen lijkt me veel beter te doen dan dwars door de stad, en heeft in mijn ogen wel nut. Ik ben zo'n rijder die er na 2 minuten achter komt dat ik 80 rijdt achter een vrachtwagen omdat de cruise control netjes langzaam heeft afgeremd.
Dat is idd de aanpak die Musk op de Earnings Call heeft gemeldChielp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:55:
[...]
Van mij mogen ze het ook splitsen. Level 4 op de snelweg, en gewoon zelf rijden naar de snelweg toe.
The next question is, when do you expect FSD unsupervised to reach customer cars?
Elon Musk
Co-Founder and CEO
0:22:57
I'm just guessing here, but probably in the fourth quarter. It's difficult to release this to everyone, everywhere, all at once because we do want to make sure that there are not unique situations in a city that particularly complex intersection. Actually, they tend to be places where people get into accidents a lot. Because perhaps there's, like I said, an unsafe intersection or bad road markings or a lot of weather challenges. I think we would release unsupervised gradually to the customer fleet as we feel like a particular geography is confirmed to be safe.
Ik heb zelf verder geen probleem met rijden, maar de dode hoeken van auto’s blijven wel een lastig punt. Vooral de voorstijlen links en rechts van de voorruit — bij veel auto’s zijn die vrij breed.Chielp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:55:
[...]
Ik ga dat ook zeker doen, ik vind het ook echt heel knap wat Tesla laat zien.
Van mij mogen ze het ook splitsen. Level 4 op de snelweg, en gewoon zelf rijden naar de snelweg toe. De snelweg is ook bij uitstek de plek om wat anders te gaan doen, geen/bijna geen bochten, bijna geen snelheidsverschil. In de stad zou ik gelijk wagenziek zijn als ik achter het stuur iets anders zat te doen. Level 4 op beperkt aantal wegen lijkt me veel beter te doen dan dwars door de stad, en heeft in mijn ogen wel nut. Ik ben zo'n rijder die er na 2 minuten achter komt dat ik 80 rijdt achter een vrachtwagen omdat de cruise control netjes langzaam heeft afgeremd.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik bijvoorbeeld linksaf sloeg en er tijdens die bocht een fietser precies achter de rechter A-stijl “verstopt” zat. Omdat je allebei ongeveer dezelfde snelheid hebt, blijft die persoon dan gewoon onzichtbaar. Ik heb daardoor al een paar keer bijna iemand aangereden. Eén keer zat er zelfs een auto in die dode hoek.
Dat is precies een situatie waarin FSD echt beter presteert.
Teminste voor mij dan.
Van de andere kant, FSD is wel een geweldige hulp om in stedelijke gebieden de veiligheid omhoog te brengen. FSD kan 180 graden om zich heen kijken (en een beetje meer) maar ik kan alleen maar naar 1 punt kijken, ik merkte gister toen ik door een dorpsweg reed hoeveel ik hulp zou waarderen om b.v. overstekende kinderen eerder te kunnen zien.Chielp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:55:
[...]
Ik ga dat ook zeker doen, ik vind het ook echt heel knap wat Tesla laat zien.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Deze had ik gemist, super vet!pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:06:
[...]
Dat is idd de aanpak die Musk op de Earnings Call heeft gemeld
[...]
Zal ongetwijfeld nog jaren duren totdat het echt zover is, maar unsupervised op de snelweg (desnoods met wat mitsen en maren, zoals geen laaghangende zon en geen sneeuw enzo. Desnoods met follow car) lijkt mij zeer feasable met HW4 en zou enorm veel waarde toevoegen.
Ze hebben in de VS een factor meer kilometers unsupervised afgelegd dan Tesla, dus ze zomaar weg zetten als irrelevant vind ik ook niet correct.Svennie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:55:
[...]
in hoeveel landen kan je daarmee van A naar B rijden? In de paar gebieden waar deze rijden is het grotendeels unsupervised (ze kunnen remote over genomen worden) maar dat is nog altijd wat anders dan Tesla nu doet, dat is supervised maar toch
En wat ze in China al doen weten we hier amper.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nu even niet zoveel meer: China suspends new autonomous vehicle permits after Baidu outageTommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:23:
[...]
En wat ze in China al doen weten we hier amper.
En heb je dat artikel ook even gelezen?pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:28:
[...]
Nu even niet zoveel meer: China suspends new autonomous vehicle permits after Baidu outage
"April 29 (Reuters) - China has suspended issuing new licenses for autonomous vehicles after robotaxis operated by Baidu's (9888.HK), opens new tab Apollo Go abruptly stopped in Wuhan last month, Bloomberg News reported on Wednesday, citing people familiar with the matter.
The halt means self-driving companies cannot add robotaxis to their existing fleets, launch new pilot projects, or expand into additional cities, the report said."
Blijf maar denken dat ze stil zitten. Ze voegen even geen nieuwe voertuigen meer toe aan de bestaande vloot van zelfrijdende auto's.
Er rijden er zo'n 5000 rondin China, Waymo zit rond de 4000 en Tesla 1000. (operationele voertuigen op de weg)
Af en toe eens over die Tesla muur kijken helpt om je horizon open te houden.
Er zat geen woord Chinees in mijn antwoord, maar zal er voor de duidelijkheid 1 woordje bijzetten: Nu even niet zoveel extra meerTommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:42:
[...]
En heb je dat artikel ook even gelezen?
"April 29 (Reuters) - China has suspended issuing new licenses for autonomous vehicles after robotaxis operated by Baidu's (9888.HK), opens new tab Apollo Go abruptly stopped in Wuhan last month, Bloomberg News reported on Wednesday, citing people familiar with the matter.
The halt means self-driving companies cannot add robotaxis to their existing fleets, launch new pilot projects, or expand into additional cities, the report said."
Blijf maar denken dat ze stil zitten. Ze voegen even geen nieuwe voertuigen meer toe aan de bestaande vloot van zelfrijdende auto's.
Er rijden er zo'n 5000 rondin China, Waymo zit rond de 4000 en Tesla 1000. (operationele voertuigen op de weg)
Af en toe eens over die Tesla muur kijken helpt om je horizon open te houden.
Maar er rijden er dus even veel rond in China als in de VS, en Tesla is zeker niet de grootste speler op dit moment.pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:53:
[...]
Er zat geen woord Chinees in mijn antwoord, maar zal er voor de duidelijkheid 1 woordje bijzetten: Nu even niet zoveel extra meer
Beetje nuance is wel op zijn plaats.
Tesla heeft qua technologie , vloot met dataverzameling en groeipotentie /schaalbaarheid de beste kaarten in handen. Punt.Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:29:
[...]
Maar er rijden er dus even veel rond in China als in de VS, en Tesla is zeker niet de grootste speler op dit moment.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nee dat zei ik ook niet. En daar ben ik (en denk iedereen) het helemaal mee eens: Tesla is een nieuwkomer op dit gebied (Waymo loopt al bijna 6 jaar mee, Tesla Robotaxi 10 maanden). Wat ook de meesten wel zien is de enorme snelheid waarmee Tesla oa Waymo aan het benaderen is. En dat komt alleen maar doordat Tesla een veel schaalbaardere en betaalbaardere oplossing heeftTommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:29:
[...]
Maar er rijden er dus even veel rond in China als in de VS, en Tesla is zeker niet de grootste speler op dit moment.
Dat is jouw mening.revolution-nl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:40:
[...]
Tesla heeft qua technologie , vloot met dataverzameling en groeipotentie /schaalbaarheid de beste kaarten in handen. Punt.
Er zijn zat mensen te vinden die aan geven dat het zonder radar of lidar niet kan in alle omstandigheden.
Ik ben er van overtuigd dat een chinees bedrijf het eerst zal zijn om ECHT unsupervised op de markt te brengen.
Ja ik heb het ook aangezet en mijn ervaring is dat hij zich meer aanpast aan de omgeving. b.v. voorheen hield hij zich strikt aan de maximale snelheid op de matrix borden. Maar nu past hij zich aan aan de rest van het verkeer en rijdt hij eventueel sneller. Ook valt het op dat hij op een niet drukke snelweg nu 110 km rijdt en voorheen altijd 99 km. (De eerlijkheid is wel dat er ook een sw update (2026.3.7) is geweest rond de dezelfde tijd dat de contextuele speed is aangezet. De oorspronkelijke FSD versie was hier op 11 april beschikbaar)gjcvro schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:34:
Vandaag 2x een poging gedaan om de camera's te kalibreren, om te kijken of hij dan wat minder naar links rijdt, maar helaas. Zou je eigenlijk moeten kunnen aangeven, zo van schuif eens 5 cm naar rechts, kan makkelijk.
Verder wat dingen geprobeerd. Vanuit de oprit wegrijden is eigenlijk erg lastig omdat je met te veel dingen rekening moet houden en je achteruit een drukke weg op moet waardoor het extra lastig wordt als je het helemaal volgens de regels doet, dus normaal doe ik dat zelf.
Nou was ik toch nieuwsgierig wat hij als aanpak zou hebben, dus vandaag eens laten gaan. Deed hij best slim, in plaats van naar achter weg te rijden ging hij keren op de oprit. Jammer dat hij er 10x voor nodig had, en het normaal in 3x kan, maar ach, hij deed het wel. Door die aanpak kon hij vooruit wegrijden wat zijn probleem oploste. Had wel mazzel dat de oprit verder leeg was waardoor de ruimte er is om dit te doen.
Heeft iemand echt verschil gemerkt met het aan of uitzetten van die contextual speed? Kan niet zeggen dat ik verschil merk.
En dan bedoel je voor consumenten buiten China?Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:59:
[...]
Ik ben er van overtuigd dat een chinees bedrijf het eerst zal zijn om ECHT unsupervised op de markt te brengen.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar het ligt iets genuanceerder dan alleen aantallen.Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:29:
[...]
In China en bij Waymo rijden inderdaad al duizenden robotaxi’s rond die echt zonder bestuurder opereren binnen bepaalde gebieden. In dat opzicht loopt Tesla op dit moment nog achter, want hun “Unsupervised” rijden zit nog in een testfase en is nog niet breed uitgerold.
Maar het verschil zit vooral in de aanpak. Waymo en de Chinese partijen werken met dure sensorpakketten en sterk afgebakende gebieden, waardoor het nu al werkt, maar opschalen lastiger en duurder is. Tesla probeert het juist met een veel simpelere (en goedkopere) setup en mikt op schaal via hun bestaande wagenpark.
Dus ja, als je kijkt naar wat er vandaag daadwerkelijk als robotaxi rondrijdt, dan zijn China en Waymo duidelijk verder. Maar als Tesla het technisch rond krijgt, kan het plaatje qua aantallen en kosten vrij snel omslaan.
Dat valt nog maar te bezien. Tesla heeft al aangegeven dat de huidige boordcomputers aan de top van hun kunnen zitten en dat ze daarom nieuwe boordcomputers gaan installeren met meer geheugen en een sneller moederbord. Betere camera's en dus grotere videostreams (meer data) die lokaal online geanalyseerd moeten worden vereisen dat om het model nog meer te kunnen verbeteren. Zo'n model (waar de auto op 'draait') kun je, vanwege de vele unieke en afwijkende verkeerssituaties in Nederland niet kleiner maken, AI kan daar niet op anticiperen en dus wordt het model groter en groter naarmate er een meer autonoom level bereikt zou moeten worden. Op een gegeven moment kun je niet meer uitbreiden omdat dan de tijd om een situatie te berekenen te lang wordt om op tijd de juiste 'beslissing' te nemen. Tenzij dat er ineens computers worden uitgevonden die oneindig schaalbaar zijn en ook nog betaalbaar. En in een auto passen......pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:48:
[...]En dat komt alleen maar doordat Tesla een veel schaalbaardere en betaalbaardere oplossing heeft
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:03:
[...]
En dan bedoel je voor consumenten buiten China?
Het kan allemaal, we gaan het zien. In elke stelling zijn er behoorlijk wat mitsen en maren.FreakGIB schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:05:
[...]
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar het ligt iets genuanceerder dan alleen aantallen.
In China en bij Waymo rijden inderdaad al duizenden robotaxi’s rond die echt zonder bestuurder opereren binnen bepaalde gebieden. In dat opzicht loopt Tesla op dit moment nog achter, want hun “Unsupervised” rijden zit nog in een testfase en is nog niet breed uitgerold.
Maar het verschil zit vooral in de aanpak. Waymo en de Chinese partijen werken met dure sensorpakketten en sterk afgebakende gebieden, waardoor het nu al werkt, maar opschalen lastiger en duurder is. Tesla probeert het juist met een veel simpelere (en goedkopere) setup en mikt op schaal via hun bestaande wagenpark.
Dus ja, als je kijkt naar wat er vandaag daadwerkelijk als robotaxi rondrijdt, dan zijn China en Waymo duidelijk verder. Maar als Tesla het technisch rond krijgt, kan het plaatje qua aantallen en kosten vrij snel omslaan.
Dus zomaar even stellen dat Tesla voor loopt op alles en iedereen.... I don't buy that.
Niemand zegt dat Tesla de grootste speler is?Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:29:
Hoe dan ook: die nuance werkt twee kanten op. Richh in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" hier staat ook een hoop nuance die oa ook @TeslaNerd ook gewoon straal negeert
En nu krijg je dezelfde discussie die 5 pagina's geleden ook al bezig was gewoon weer opnieuw. Veelal van dezelfde mensen, dat is nogal zonde.
Het valt mij op dat beide "kampen" blind zijn voor de nuance van de andere kant. En dat is jammer, want juist daar zit een interessante discussie.
Waymo, Baidu en vele anderen hebben meer unsupervised kilometers achter de kiezen en hebben op grotere schaal meer robotaxi's. Dat is gewoon een feit en zal niemand echt ontkennen.
De hoofdvraag is echter of de aanpak van deze spelers, schaalbaar zal zijn naar intercontinentaal level 5. Ik denk zelf van niet. Sowieso is dat niet eens een doel voor Waymo en dergelijke.
FSD is momenteel nog nergens echt unsupervised (ja, op 10 voertuigen die in een kleine geofenced area alsnog remote waarschijnlijk strict onder controle staan). Maar, het kan eigenlijk overal waar het beschikbaar is, eigenlijk alle verkeershandelingen zelfstandig uitvoeren. De happy flow is al jaren waterdicht en het systeem komt op heel erg veel vlakken ook heel erg dichtbij.
Het staat buiten kijf dat dit systeem aanzienlijk schaalbaarder is. Maar of het ooit geavanceerd genoeg zal zijn voor intercontinentaal level 5? Laat staan op HW4? Dat weet ik ook niet, en durf ik persoonlijk ook niet te stellen. Dhr. Musk overduidelijk wel
In het kort is de realiteit dat verschillende bedrijven, verschillende aanvliegroutes hebben naar hetzelfde doel. Elke beoordeling over wie "verder" is (want daar ging de discussie over), wordt dan een kwestie van geloof in 1 van de 2 routes.
Als 2 mensen van Amersfoort naar Berlijn willen, waarbij A met de fiets gaat en B eerst naar Schiphol afreist om daar het vliegtuig te pakken - hoe ga je dan op een willekeurig point in time op basis van de "afstand tot Berlijn" gaan stellen "wie het dichtste bij het einddoel" is?
Bovendien: in beide gevallen kan het best zijn dat de route eindigt in een doodlopende weg en dat geen van beide het einddoel gaat bereiken
Wat we wel weten is dat Mercedes, als enige met een Level3 certificering in de pocket, ervoor heeft gekozen om terug naar de tekentafel te gaan wat dat betreft.
Geheel mee eens. Maar uiteindelijk zijn het naar mijn idee meer de tegenstanders die maar wat graag willen zeggen dat men elders "beter" is. Terwijl het simpelweg niet zo simpel is.Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:10:
Dus zomaar even stellen dat Tesla voor loopt op alles en iedereen.... I don't buy that.
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 29-04-2026 15:23 ]
Je reageert op mij en voegt dan een quote van TeslaNerd in?Richh schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:15:
Geheel mee eens, maar dit is nogal de goalposts verzetten tot wat oa hier werd gezegd TeslaNerd in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"
Ik ben even niet mee.
Ik beweer helemaal niet dat Mercedes verder staat dan Tesla.
Ik weet niet wie het verst staat, maar vermoed dat de chinezen er met meer mensen en geld aan bezig zijn.
Er bestaat iets als "Goed genoeg". En het zal over 1,2,3,5,10 jaar steeds beter worden met steeds betere hardware. Ik neem aan dat als je in de IT werkt weet dat dit BAU is.Yaksa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:10:
[...]
Dat valt nog maar te bezien. Tesla heeft al aangegeven dat de huidige boordcomputers aan de top van hun kunnen zitten en dat ze daarom nieuwe boordcomputers gaan installeren met meer geheugen en een sneller moederbord. Betere camera's en dus grotere videostreams (meer data) die lokaal online geanalyseerd moeten worden vereisen dat om het model nog meer te kunnen verbeteren. Zo'n model (waar de auto op 'draait') kun je, vanwege de vele unieke en afwijkende verkeerssituaties in Nederland niet kleiner maken, AI kan daar niet op anticiperen en dus wordt het model groter en groter naarmate er een meer autonoom level bereikt zou moeten worden. Op een gegeven moment kun je niet meer uitbreiden omdat dan de tijd om een situatie te berekenen te lang wordt om op tijd de juiste 'beslissing' te nemen. Tenzij dat er ineens computers worden uitgevonden die oneindig schaalbaar zijn en ook nog betaalbaar. En in een auto passen......
En over het model: in Nederland/Europa gebruiken wij een aangepast model. Dat wordt al getraind sinds FSD v13 in Shadow Mode op alle HW4 Tesla's draait in Europa
En over het kleiner maken van een model: dat is precies wat ze gaan doen met v14Lite voor HW3
Als je je echt wilt verdiepen in FSD (en zo te merken wil je dat, ook al heb je geen Tesla), begin dan iig met deze NaTA How FSD Works (het zijn 9 artikelen, onderaan staan de links naar ieder artikel)
Yep, die had ik al aangepast, my bad.Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:23:
[...]
Je reageert op mij en voegt dan een quote van TeslaNerd in?
Ik ben even niet mee.
Zolang we die nuance er maar in houden denk ik dat we op de goede weg zijn.Ik beweer helemaal niet dat Mercedes verder staat dan Tesla.
Ik weet niet wie het verst staat, maar vermoed dat de chinezen er met meer mensen en geld aan bezig zijn.
Ik denk dat het wel mee valt hoever de Chinese fabrikanten ermee zijn, zie ook die onafhankelijke Chinese test van allerlei self drive systemen, is ook al regelmatig hier gedeeld.
Bij Tesla werken ook duizenden engineers aan FSD. Ik denk dat de enige toko die in de buurt komt, Nvidia met Alphamayo is.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 29-04-2026 15:36 ]
Ik ben gewoon dom....gjcvro schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:48:
[...]
Inschakelen gaat elke keer feilloos, ook onderweg bij inschakelen met de rit oppakken gaat goed.
Heb je al eens gekeken of je iets van meldingen over de camera's kunt vinden? Of de beruchte reiniging?
Dat is niet helemaal waar, sterker nog, Tesla heeft juist de laatste earnings call nog aangegeven dat ze verwachten dat HW4 voldoende is. En ook heel vaak daarvoor. Er is nooit gezegd dat de huidige computers aan hun top van hun kunnen zitten. Er is zelfs gezegd dat AI5 niet naar voertuigen gaat omdat het niet nodig zou zijnYaksa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:10:
[...]
Dat valt nog maar te bezien. Tesla heeft al aangegeven dat de huidige boordcomputers aan de top van hun kunnen zitten en dat ze daarom nieuwe boordcomputers gaan installeren met meer geheugen en een sneller moederbord.
Persoonlijk denk ik dat dat nog wel tegen gaat vallen en vrees ik zeker dat je gelijk hebt
Er komt wel een updated board die 2x zoveel RAM gaat krijgen, wellicht volgend jaar.
Een upgrade naar een dergelijk board is overigens aanzienlijk minder impactvol dan de upgrade die HW3 -> HW4 omvat (dat omvalt ook camera input, de kabelboom, energiemanagement en koeling. Die zaken zijn bij eenzelfde board met meer RAM, onnodig)
Er is helemaal niks wat erop wijst dat Tesla wijzigingen voorziet aan de camera / input zijde op korte of middellange termijn tov HW4.Betere camera's en dus grotere videostreams (meer data) die lokaal online geanalyseerd moeten worden vereisen dat om het model nog meer te kunnen verbeteren.
Nogmaals, ook ik moet het persoonlijk allemaal nog zien. Credibility op dit niveau is zeer laag natuurlijk, dat snapt iedereen. Maar je beschrijft het alsof Tesla dit al openlijk toegeeft, en dat is juist verre van waar.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 29-04-2026 15:55 ]
Als ik die artikelen lees dan gaat het vooral over de patenten die ze hebben gekregen over hoe het systeem uiteindelijk zou moeten gaan werken. En het zijn best wel knappe koppen bij Tesla die dat systeem in elkaar gefröbeld hebben. Maar wanneer ik dan lees dat het model deels door AI aangepast gaat worden dan hoop ik maar dat dat allemaal goed gaat. Vooralsnog lees ik nog nergens dat het systeem helemaal uitontwikkeld is, men is nog volop het model aan het trainen en aan het bijschaven.pdidi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:24:
[...]
Er bestaat iets als "Goed genoeg". En het zal over 1,2,3,5,10 jaar steeds beter worden met steeds betere hardware. Ik neem aan dat als je in de IT werkt weet dat dit BAU is.
En over het model: in Nederland/Europa gebruiken wij een aangepast model. Dat wordt al getraind sinds FSD v13 in Shadow Mode op alle HW4 Tesla's draait in Europa
En over het kleiner maken van een model: dat is precies wat ze gaan doen met v14Lite voor HW3
Als je je echt wilt verdiepen in FSD (en zo te merken wil je dat, ook al heb je geen Tesla), begin dan iig met deze NaTA How FSD Works (het zijn 9 artikelen, onderaan staan de links naar ieder artikel)
Ook qua hardware is het maar afwachten of die ontwikkeling zich snel genoeg ontwikkeld om zo'n alomvattend systeem in een auto te kunnen plaatsen. De wet van Moore is over een jaar of 5 dood, dan zijn de fysieke mogelijkheden om steeds kleinere transistoren te maken wel zo'n beetje uitgeput. En ook qua data-transfer loop je op een gegeven moment in een auto tegen limieten aan. Alleen tegen buitensporig hoge kosten zou je dan een supercomputer in je auto kunnen zetten die je, geheel autonoom, van Amsterdam naar Boedapest brengt. Maar misschien is de mens tegen die tijd wel zoveel dommer geworden dat het gewoon niet anders meer kan.......
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja, ik realiseerde me ook later pas dat TACC ook wegvalt als je FSD aan zet. Althans ik weet nou even niet hoe je die kunt gebruiken.MaBaker schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:36:
[...]
Ik ben gewoon dom....Na vele jaren Tesla rijden zit het dubbelklikken om de autopilot in te schakelen zo diep dat ik dat nu ook weer deed. Echter, FSD aanzetten vraagt om een enkele klik..... Ik zette hem dus aan en meteen weer uit. Geen klachten dus. Werkt helemaal prima behoudens het zeer strenge monitoren van de bestuurder. Kwam er nu ook achter dat hij je handen in de gaten houdt....
Ik was vandaag op AP aan het rijden met 140 km/u. Toen vroeg ik mij af wat er gebeurd als je een lekke band krijgt, maar vooral wat er gebeurd als je FSD aan hebt en je handen dus niet aan het stuur hebt.
Heeft iemand hier ooit een filmpje van gezien? Op hoge snelheid een lekke band op FSD?
Heeft iemand hier ooit een filmpje van gezien? Op hoge snelheid een lekke band op FSD?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Voor de lidar discussie misschien wel aardig:
https://autobahn.eu/artik...europa-achterstand-nvidia
maar nog niet volledig op alleen camera's:
https://autobahn.eu/artik...europa-achterstand-nvidia
maar nog niet volledig op alleen camera's:
ben alleen benieuwd tot welke afstand/snelheid die Ultrasoonsensoren iets toevoegen.Dit nieuwe systeem, dat debuteert in de goedkopere CLA, is veel goedkoper om te maken omdat er geen dure Lidar-sensoren nodig zijn. Ultrasoonsensoren (bekend van parkeerhulp) en camera's doen het werk.
Je moet ten allen tijde kunnen ingrijpen, maar ik vermoed dat het systeem wel zal sturen om je op je vak te houden.Oekol schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:33:
Ik was vandaag op AP aan het rijden met 140 km/u. Toen vroeg ik mij af wat er gebeurd als je een lekke band krijgt, maar vooral wat er gebeurd als je FSD aan hebt en je handen dus niet aan het stuur hebt.
Het leidt me wel tot een andere vraag.
Wat bij een langzaam lek? Bij welke druk gaat de auto snelheid minderen en wanneer gewoon stoppen en hulp in roepen?
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die in 2022 bij de overschakeling van tesla naar vision only zeiden dat FSD niet zou kunnen.Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:59:
[...]
Dat is jouw mening.
Er zijn zat mensen te vinden die aan geven dat het zonder radar of lidar niet kan in alle omstandigheden.
De tijd heeft inmiddels geleerd hoe gelijk al deze criticasters hadden. Dezelfde mensen die de AP capabilities extrapoleerde naar FSD… sommige mensen kunnen beter hun mond houden.
l
Tesla en Musk zijn al vaker voor gek weggezet, maar ze weten steeds hun visie uiteindelijk waar te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2026 16:53 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat zeg ik nog steeds. Ik kocht een HW3 Tesla met volgens Tesla FSD capability die het nu niet heeft en volgens recente “visie” van Elon met HW3 ook nooit FSD unsupervised zal worden.revolution-nl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:51:
[...]
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die in 2022 bij de overschakeling van tesla naar vision only zeiden dat FSD niet zou kunnen.
De tijd heeft inmiddels geleerd hoe gelijk al deze criticasters hadden. Dezelfde mensen die de AP capabilities extrapoleerde naar FSD… sommige mensen kunnen beter hun mond houden.
l
Tesla en Musk zijn al vaker voor gek weggezet, maar ze weten steeds hun visie uiteindelijk waar te maken.
Dat zagen wij met onze “visie” in 2022 al direct. En nu Tesla het met de “visie” van 2026 zelf toegeeft maar jij nog vastzit is jouw oplossing dat wij maar beter onze mond houden.
Dat gaan wij natuurlijk niet doen
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Over het groter en groter wordende model: zoek eens op Mixture-of-Experts (MoE).Yaksa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:10:
[...]
Dat valt nog maar te bezien. Tesla heeft al aangegeven dat de huidige boordcomputers aan de top van hun kunnen zitten en dat ze daarom nieuwe boordcomputers gaan installeren met meer geheugen en een sneller moederbord. Betere camera's en dus grotere videostreams (meer data) die lokaal online geanalyseerd moeten worden vereisen dat om het model nog meer te kunnen verbeteren. Zo'n model (waar de auto op 'draait') kun je, vanwege de vele unieke en afwijkende verkeerssituaties in Nederland niet kleiner maken, AI kan daar niet op anticiperen en dus wordt het model groter en groter naarmate er een meer autonoom level bereikt zou moeten worden. Op een gegeven moment kun je niet meer uitbreiden omdat dan de tijd om een situatie te berekenen te lang wordt om op tijd de juiste 'beslissing' te nemen. Tenzij dat er ineens computers worden uitgevonden die oneindig schaalbaar zijn en ook nog betaalbaar. En in een auto passen......
En geen mens heeft alle situaties al eens meegemaakt. We leren patronen en situaties te herkennen van gelijkwaardige andere situaties en passen die patronen en kennis toe. Hé! Precies wat de modellen van Tesla doen.
Grappig…
Edit: alsjeblieft, interessant leesvoer. Scaling the model is géén probleem en is zelfs een gebruikelijke aanpak die je ook bij LLMs ziet: verschillende modellen met verschillende expertise. https://x.com/pbeisel/status/1922282288974606649
[ Voor 8% gewijzigd door Odie op 29-04-2026 17:57 ]
Die hw3 heeft toch FSD in USA?TeslaNerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:13:
[...]
Dat zeg ik nog steeds. Ik kocht een HW3 Tesla met volgens Tesla FSD capability die het nu niet heeft en volgens recente “visie” van Elon met HW3 ook nooit FSD unsupervised zal worden.
Dat zagen wij met onze “visie” in 2022 al direct. En nu Tesla het met de “visie” van 2026 zelf toegeeft maar jij nog vastzit is jouw oplossing dat wij maar beter onze mond houden.
In V12 is AI pas om de hoek gekomen. Daarvoor was het hard coded en kende zijn problemen.Odie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:17:
[...]
Over het groter en groter wordende model: zoek eens op Mixture-of-Experts (MoE).
En geen mens heeft alle situaties al eens meegemaakt. We leren patronen en situaties te herkennen van gelijkwaardige andere situaties en passen die patronen en kennis toe. Hé! Precies wat de modellen van Tesla doen.
Grappig…
Een lekke band loopt zelden in één keer leeg. Alle lekke banden die mij zijn overkomen werden allemaal opmerkt door de druk sensors, niet door rijgedrag. Was een uitzondering: toen in m’n band aan gort reed op een stoeprand.Oekol schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:33:
Een klapband krijgen, spontaan, op normale snelheid op de snelweg is bij goede banden die je op tijd vervangt volgens mij erg zeldzaam.
We hebben het hier toch over de huidige versie en niet over het legacy pre-v12 platform? Welk deel aan wat ik zei klopt niet?lighting_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:28:
[...]
In V12 is AI pas om de hoek gekomen. Daarvoor was het hard coded en kende zijn problemen.
Je moet je frustratie richten op de bureaucraten in Brussel, niet op Tesla die gaan gewoon leveren met v14 liteTeslaNerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:13:
[...]
Dat zeg ik nog steeds. Ik kocht een HW3 Tesla met volgens Tesla FSD capability die het nu niet heeft en volgens recente “visie” van Elon met HW3 ook nooit FSD unsupervised zal worden.
Dat laat ik lekker aan jou over 🥳revolution-nl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:40:
[...]
Je moet je frustratie richten op de bureaucraten in Brussel
Buiten de DMS waardoor ik voor snelweg gebruik eerder neig naar een onveiliger gebruik van een (e)ap heb ik geen frustraties
De vrijheid om te schakelen naar de onveilige optie is krankzinnig , maar wel fijn
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2026 18:39 ]
Dat laatste klopt niet. Je kunt het gewoon bijverzekeren als accessoire. Ik denk dat het met de nieuwe functionaliteit wel degelijk waarde heeft bij verkoop.JoeBlack2k schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:01:
[...]
Je kunt het nog steeds kopen.
maar voordat je het doet:
- de waarde van je auto stijgt niet
- de verzekering keert het niet uit als je auto total loss is
vond ik persoonlijk wel zwaar wegen. maar je kunt het nog steeds kopen!
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.