• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:22
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:58:
[...]

Knipperlicht ongeveer 600m voor de oprit naar rechts zetten om te voorkomen dat ie last minute gaat inhalen
Ja, je kan inhaalactie ook annuleren door knipperlicht uit te zetten zodra de auto wil beginnen met de inhaalactie. En gewoon simpelweg heel even overnemen kan ook altijd natuurlijk. Maar het is op deze manier zeker niet hands-off. Bij elke op en afrit moeten opletten en kijken of de auto niet weer iets totaal anders wil gaan doen begint wel klein beetje te schuren.

Begrijp me niet verkeerd, het is een extreem luxe probleem natuurlijk. Maar het systeem dwingt je om naar de weg te kijken, en niet naar het scherm. Dus dan wil ik er ook gewoon op kunnen vertrouwen. Nu moet ik toch zelf telkens kijken of er weer bijna een afslag aankomt, zodat ik hem dan weer naar die afslag kan helpen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:31:
[...]

Als ik op Teslafi en NaTA kijk zie ik niet dat FSD in 2026.14.3 zit. Kun jij dat zien met Tessie? (wel super verwarrend dat nu de versie van FSD precies gelijk is aan de release versie)
Moet FSD in de update zitten ? Updaten ze dat niet los van elkaar. Ik bedoel: de auto heeft nu een bepaalde software versie en een bepaalde FSD versie. Als Tesla dan een update uitbrengt, zonder een FSD update, gaat de auto dan alleen de "main" software updaten ?

edit

Als ik op TeslaFi kijk, dan zie ik bij 14.1 en 14.2 wel een aantal die previously op 2026.2.9.x zaten. Met dus de FSD 14.2.2.5

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 28-04-2026 12:11 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c7bVM9x2fHv2tMc49A_UU8yIyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YtRIuHOb98908ml94oCLZGrg.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe patch notes in Amerika… je ziet daar zoveel updates en zo snel, echt een beetje jaloers :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Plenkske schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:09:
[...]

Moet FSD in de update zitten ? Updaten ze dat niet los van elkaar. Ik bedoel: de auto heeft nu een bepaalde software versie en een bepaalde FSD versie. Als Tesla dan een update uitbrengt, zonder een FSD update, gaat de auto dan alleen de "main" software updaten ?

edit

Als ik op TeslaFi kijk, dan zie ik bij 14.1 en 14.2 wel een aantal die previously op 2026.2.9.x zaten. Met dus de FSD 14.2.2.5
FSD kan alleen met een nieuwe release geupdate worden. Als er geen FSD in een release zit, dan blijft reeds geïnstalleerde FSD ongewijzigd. Je kunt in NaTA en Teslafi zien welke releases FSD er bij hebben

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:29
Balen dat we 14.3 niet krijgen hier omdat de RDW er natuurlijk weer een plasje over moet doen. Hopelijk lopen we snel weer in de pas met de VS

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:22
Net is de Tesla service monteur langsgeweest voor de camera cleaning. Heb hem uiteraad gevraagd hoe het zat met de uitrol van FSD voor Model S, maar helaas kon hij ook niet veel meer aangeven dan 'wachten'. Hij had meerdere klanten gehad de afgelopen dagen die het zich afvroegen. Denk dat het wel breed bij Tesla NL bekend is, maar er is *iets* wat de boel tegenhoudt (US? RDW? voorzichtigheid?)...

Weer in wacht-modus dan maar.

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:21:
[Afbeelding]

Nieuwe patch notes in Amerika… je ziet daar zoveel updates en zo snel, echt een beetje jaloers :)
Niet helemaal vergelijkbaar. 14.2.2.5 is de productie versie (zowel hier als US), terwijl 14.3 nog een beta versie is voor beta testers die heel snel bug fixes krijgt/nodig heeft. Dat zullen wij hier denk ik nooit gaan krijgen. Pas als 14.3 helemaal productie rijp is zal de RDW deze gaan testen

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 12:38 ]

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:34:
[...]

Mijn dochter van 17 heeft net haar rijbewijs en wil helemaal niet met FSD rijden. Ze vindt het veel te leuk om zelf te rijden en als coach vind ik dat ook goed want ze moeten juist ervaring gaan opdoen (en dat is hard nodig)
Laat haar nog maar even genieten, want zij gaat absoluut de tijd meemaken dat sommige gebieden van Nederland niet meer handmatig gereden mogen worden.

• Odie
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:48:
[...]

Dat denk ik ook, verwacht dat we pas mogelijk een update gaan zien als er meer bekend is over de uitrol in Europa
Ja dat denk ik ook, ze gaan eerst die stemming in Brussel afwachten. Als die positief is zullen ze een nieuwe 14.3 voorleggen voor hertoelating door RDW. Dat zal ook nog wel een maand of drie kosten, dus ik verwacht tot het najaar geen nieuwe FSD.

• Ecological
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:36:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar. 14.2.2.5 is de productie versie (zowel hier als US), terwijl 14.3 nog een beta versie is voor beta testers die heel snel bug fixes krijgt/nodig heeft. Dat zullen wij hier denk ik nooit gaan krijgen. Pas als 14.3 helemaal productie rijp is zal de RDW deze gaan testen
Eigenlijk zou de RDW ook meer transparant moeten zijn als overheid instantie, nu kan het zo zijn dat ze weer de nieuwe versie 3 maanden willen testen. Zou me echt niks verbazen, maar weten het gewoon niet en openbaarheid van bestuur is natuurlijk ook wel een kernwaarde waar de overheid het steeds over heeft.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
[...]

Eigenlijk zou de RDW ook meer transparant moeten zijn als overheid instantie, nu kan het zo zijn dat ze weer de nieuwe versie 3 maanden willen testen. Zou me echt niks verbazen, maar weten het gewoon niet en openbaarheid van bestuur is natuurlijk ook wel een kernwaarde waar de overheid het steeds over heeft.
Wat transparantie van Tesla zou ook welkom zijn. RDW gaat pas testen als Tesla daar opdracht voor geeft. En zolang v14.3 nog beta is zal er geen verzoek komen van Tesla lijkt me. Maar wellicht is RDW al zelf bezig met testen van de huidige beta

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 13:04 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:46
[...]

Ik vind het prima zo. We hebben een versie, doe me dan tzt maar gewoon een update. Scheelt voor iedereen een boel gehype, gebel, ge-app etc.

Het is alleen maar werk, en levert niemand iets op. De mensen die er hype voor hebben zijn toch al wel (potentiële) klant :+.

De gemiddelde onwetende niet-klant zal zich niet boeien voor een nieuwe versie in testen vermoed ik zo.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:30:
[...]

FSD kan alleen met een nieuwe release geupdate worden. Als er geen FSD in een release zit, dan blijft reeds geïnstalleerde FSD ongewijzigd. Je kunt in NaTA en Teslafi zien welke releases FSD er bij hebben
Ja dat snap ik, maar ik bedoelde het andersom.
De auto's die nu de juiste FSD versie hebben (voor NL), kunnen dus prima de spring update ontvangen.

• Mar.tin
Plenkske schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:06:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik bedoelde het andersom.
De auto's die nu de juiste FSD versie hebben (voor NL), kunnen dus prima de spring update ontvangen.
In principe wel, tenzij ze ruimte willen houden voor een patch. Hoewel, in de VS rollen ze 14.3.2 uit met 2026.2.9.9 volgens mij, en dan zitten wij met 2026.3.6 ook al hoger.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
hansvanhengel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ja, je kan inhaalactie ook annuleren door knipperlicht uit te zetten zodra de auto wil beginnen met de inhaalactie. En gewoon simpelweg heel even overnemen kan ook altijd natuurlijk. Maar het is op deze manier zeker niet hands-off. Bij elke op en afrit moeten opletten en kijken of de auto niet weer iets totaal anders wil gaan doen begint wel klein beetje te schuren.

Begrijp me niet verkeerd, het is een extreem luxe probleem natuurlijk. Maar het systeem dwingt je om naar de weg te kijken, en niet naar het scherm. Dus dan wil ik er ook gewoon op kunnen vertrouwen. Nu moet ik toch zelf telkens kijken of er weer bijna een afslag aankomt, zodat ik hem dan weer naar die afslag kan helpen.
Het beste is dat je FSD (Supervised) even afbreekt en een melding maakt dat de auto op het laatste moment nog wil aanhalen en daardoor de afslag mist. Dan kan Tesla er wat mee doen :)

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45
Myrdhin schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:20:
[...]

Het beste is dat je FSD (Supervised) even afbreekt en een melding maakt dat de auto op het laatste moment nog wil aanhalen en daardoor de afslag mist. Dan kan Tesla er wat mee doen :)
doen jullie die meldingen gewoon in het nederlands ?

PSN: FreakGIB

• Myrdhin
  • Laatst online: 19:46
FreakGIB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:24:
[...]

doen jullie die meldingen gewoon in het nederlands ?
Ik doe dat wel. We leven immers in Nederland en de tekst in de auto is ook in het Nederlands. En anders kunnen ze vast aan Grok vragen om het te vertalen ;)

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 14:28
[...]
de RDW werkt in dit geval in opdracht van Tesla, ze moeten transparant zijn naar Tesla en naar niemand anders.

PSN ID: Svennie-NL

Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:09:
[...]

In principe wel, tenzij ze ruimte willen houden voor een patch. Hoewel, in de VS rollen ze 14.3.2 uit met 2026.2.9.9 volgens mij, en dan zitten wij met 2026.3.6 ook al hoger.
Het wordt idd een steeds grotere puzzel hoe ze nu allemaal andere FSD versies voor US, EU, AU/NZ, China en ZKor blijven combineren in dezelfde SW release trein en dan daarbij ook nog eens Beta versies.
Het grappige is b.v dat sommigen (zoals jij) wel even dezelfde 2026.2.9.1 hebben gehad die ze ook in de US kregen (met de US versie van FSD v14.2.2.5) die daarna door 2026.3.6 is vervangen met de EU versie van FSD v14.2.2.5. Ik snap ook niet dat ze voor EU niet een afwijkend build nummer hebben gebruikt, want zelfs Musk snapt het niet meer

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:40:
[...]

Het wordt idd een steeds grotere puzzel hoe ze nu allemaal andere FSD versies voor US, EU, AU/NZ, China en ZKor blijven combineren in dezelfde SW release trein en dan daarbij ook nog eens Beta versies.
Het grappige is b.v dat sommigen (zoals jij) wel even dezelfde 2026.2.9.1 hebben gehad die ze ook in de US kregen (met de US versie van FSD v14.2.2.5) die daarna door 2026.3.6 is vervangen met de EU versie van FSD v14.2.2.5. Ik snap ook niet dat ze voor EU niet een afwijkend build nummer hebben gebruikt, want zelfs Musk snapt het niet meer
Of ze proppen in de EU wat meer onder 1 versienummer en hebben een soort van schaduw-administratie.

Onder het mom van: V14.2.2.5 is goedgekeurd dus we wijzigingen alleen het buildnummer, maar niet het versienummer :+

• Ecological
Svennie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:34:
[...]

de RDW werkt in dit geval in opdracht van Tesla, ze moeten transparant zijn naar Tesla en naar niemand anders.
Nee, dit is pertinent onjuist.

De RDW is een publieke instantie en valt onder de Woo (Wet open overheid). Dit betekent dat ze een communicatieplicht hebben naar de burger, dat lijkt me ook heel normaal. Ze mengen zich nu in een de private markt en daar moeten goede redenen voor zijn. Ik ben niet overtuigd dat de RDW een positieve bijdrage levert op dit moment aan de verkeersveiligheid.

Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:50:
[...]

De RDW is een publieke instantie en valt onder de Woo (Wet open overheid). Dit betekent dat ze een communicatieplicht hebben naar de burger, dat lijkt me ook heel normaal. Ze mengen zich nu in een de private markt en daar moeten goede redenen voor zijn. Ik ben niet overtuigd dat de RDW een positieve bijdrage levert op dit moment aan de verkeersveiligheid.
Misschien verschuilt de RDW zich er iets teveel achter, maar ze kunnen toch echt maar beperkt openheid geven omdat het markt- en concurrentiegevoelige informatie is. En het is natuurlijk niet nieuw dat RDW met de private markt te maken heeft

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 13:56 ]

• Mar.tin
[...]

Er lijkt me vrijwel bovenin al een gemakkelijke escape:
https://wetten.overheid.n...z=2026-02-20&g=2026-02-20
Artikel 3.1. Actieve openbaarmaking als inspanningsverplichting
1 Het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat, maakt bij de uitvoering van zijn taak uit eigen beweging de bij het bestuursorgaan berustende informatie neergelegd in documenten voor eenieder openbaar, indien dit zonder onevenredige inspanning of kosten redelijkerwijs mogelijk is, behoudens voor zover de artikelen 5.1, eerste, tweede en vijfde lid, en 5.2 aan openbaarmaking in de weg staan of met de openbaarmaking geen redelijk belang wordt gediend. Deze informatie betreft in ieder geval informatie over het beleid, inclusief de voorbereiding, uitvoering, naleving, handhaving en evaluatie.
3 Documenten als bedoeld in het eerste lid worden niet openbaar gemaakt dan nadat belanghebbenden die naar verwachting bedenkingen zullen hebben tegen openbaarmaking, in de gelegenheid zijn gesteld binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn hun zienswijze naar voren te brengen.
Dus 3.1.3 voorziet er al in, dat als er belanghebbenden zijn die dit niet willen, er niet openbaargemaakt hoeft te worden. En ik kan zo al wel aanvoelen dat er vanuit Tesla voldoende motivatie is om dit niet te willen :).

En dan zijn we nog niet eens bij 5.1, waarin de uitzonderingen genoemd worden:
5.1.1
c. bedrijfs- en fabricagegegevens betreft die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;
5.1.2
f. de bescherming van andere dan in het eerste lid, onderdeel c, genoemde concurrentiegevoelige bedrijfs- en fabricagegegevens;

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 28-04-2026 13:58 ]

• Ecological
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:52:
[...]

Misschien verschuilt de RDW zich er iets teveel achter, maar ze kunnen toch echt maar beperkt openheid geven omdat het markt- en concurrentiegevoelige informatie is
Ja, daar kan je wel een discussie over kunnen hebben. Ik werk zelfs als principal engineer en architect in een grote enterprise, en mijn ervaring met overheidsinstanties is erg slecht, misschien valt het altijd wel mee, maar daarom zou ik ook wel graag weten hoelang die goedkeuring van updates duurt.

In Amerika rijdt ondertussen in Dallas een robotaxi rond zonder supervised.

We hebben het continue over dat Europa competitief moet zijn in de wereld, dat begint dus echt met een andere mindset waar we dus veel minder regelgeving nodig hebben en de markt zijn werk laten doen. Natuurlijk hebben we overheidsinmenning nodig waar het echt nodig is, het is ook niet altijd slecht, maar naar mijn mening moeten ze Tesla hun gang laten gaan, zodat we snel minder verkeersdoden krijgen op de NL wegen.
We mogen naar mijn mening echt wel wat kritischer zijn als samenleving op onze instanties, maar dat is meer een maatschappelijke discussie.

• Ecological
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:55:
[...]

Er lijkt me vrijwel bovenin al een gemakkelijke escape:
https://wetten.overheid.n...z=2026-02-20&g=2026-02-20

[...]

[...]

Dus 3.1.3 voorziet er al in, dat als er belanghebbenden zijn die dit niet willen, er niet openbaargemaakt hoeft te worden. En ik kan zo al wel aanvoelen dat er vanuit Tesla voldoende motivatie is om dit niet te willen :).

En dan zijn we nog niet eens bij 5.1, waarin de uitzonderingen genoemd worden:

[...]

[...]
Kijk, zo kreeg je inderdaad een inhoudelijke discussie. Tesla wilt zo snel mogelijk hun updates uitrollen, dit is makkelijker met customer service, makkelijker met branch strategie, makkelijker met de pipelines die ze gebruiken, dus wat mij betreft is dit echt geen bedrijfsgevoelige informatie. Waarom zou een update dat zijn?

Het enige wat ik heel graag zou willen weten is -hoelang- de RDW er over doet om een update goed te keuren, daar kunnen ze wat mij betreft best openheid over geven.

• Mar.tin
Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:01:
[...]
Dus wat mij betreft is dit echt geen bedrijfsgevoelige informatie. Waarom zou een update dat zijn?
Ah, maar daar schuift het mis, want dat is het blijkbaar wel :) anders was er ofwel van RDW of Tesla wel info over update(doorlooptijden) toch?

Zelfs binnen de goedkeuring zag je dat de RDW met veel tegenzin een bericht deed.
Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:58:
[...]

Ja, daar kan je wel een discussie over kunnen hebben. Ik werk zelfs als principal engineer en architect in een grote enterprise, en mijn ervaring met overheidsinstanties is erg slecht, misschien valt het altijd wel mee, maar daarom zou ik ook wel graag weten hoelang die goedkeuring van updates duurt.

In Amerika rijdt ondertussen in Dallas een robotaxi rond zonder supervised.

We hebben het continue over dat Europa competitief moet zijn in de wereld, dat begint dus echt met een andere mindset waar we dus veel minder regelgeving nodig hebben en de markt zijn werk laten doen. Natuurlijk hebben we overheidsinmenning nodig waar het echt nodig is, het is ook niet altijd slecht, maar naar mijn mening moeten ze Tesla hun gang laten gaan, zodat we snel minder verkeersdoden krijgen op de NL wegen.

[YouTube: I Took Dallas' FIRST Unsupervised Tesla Robotaxi Ride]

We mogen naar mijn mening echt wel wat kritischer zijn als samenleving op onze instanties, maar dat is meer een maatschappelijke discussie.
Daarom vind ik het juist knap dat de RDW tegen ieders verwachting in als overheidsinstelling FSD wel heeft goedgekeurd en bijbehorende verantwoordelijkheid heeft genomen. Want reken maar dat als het serieus mis gaat er koppen zullen rollen bij RDW, wat heel anders is dan in US waar NHTSA alleen maar achteraf controleert en verantwoordelijkheid volledig bij fabrikant laat liggen. Ik denk nog steeds dat er een hele grote kans is dat de EU er heel lang over gaat doen om dit goedgekeurd te krijgen. Want over openheid gesproken: ik zou heel graag willen weten wat de RDW op 5 mei gaat presenteren, maar zoals met alle TCMV vergaderingen komt daar bijna nooit iets van naar buiten

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:10
Ik volg deze thread met veel aandacht, en zie ondertussen hoe er hier gemopperd wordt op de aandacht die je op de weg moet houden, en de RDW in het algemeen. Ook wordt het nieuwsbericht van de RDW
https://www.rdw.nl/nieuws...e-geldigheid-in-nederland
vaak aangehaald. Als je dit leest met de blik van de RDW dan lees je ook wat de RDW nou eigenlijk heeft goedgekeurd:
Een rijhulpsysteem helpt/ondersteunt de bestuurder in zijn rijtaken. FSD Supervised is een geavanceerd rijhulpsysteem. Dat betekent dat voertuigen die gebruik maken van FSD Supervised veel rijtaken kunnen overnemen maar NIET autonoom of zelfrijdend zijn. De bestuurder wordt ondersteund en blijft verantwoordelijk.

Voor de RDW is dit systeem dus een hulpsysteem, niets meer en niets minder. Het helpt jou met het besturen van de auto, en kan dit zo goed dat je je handen los mag laten van het stuur. Dat Tesla het FSD noemt moeten ze zelf weten maar dit is niet hoe de RDW het ziet.

Dit geeft ook aan dat er, volgens de RDW, nog heel veel moet gebeuren voordat de haakjes achter FSD weg mogen. Ook dat het niet aannemelijk is dat dit snel gaat veranderen.
Chielp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:17:
Ik volg deze thread met veel aandacht, en zie ondertussen hoe er hier gemopperd wordt op de aandacht die je op de weg moet houden, en de RDW in het algemeen. Ook wordt het nieuwsbericht van de RDW
vaak aangehaald. Als je dit leest met de blik van de RDW dan lees je ook wat de RDW nou eigenlijk heeft goedgekeurd:
Een rijhulpsysteem helpt/ondersteunt de bestuurder in zijn rijtaken. FSD Supervised is een geavanceerd rijhulpsysteem. Dat betekent dat voertuigen die gebruik maken van FSD Supervised veel rijtaken kunnen overnemen maar NIET autonoom of zelfrijdend zijn. De bestuurder wordt ondersteund en blijft verantwoordelijk.

Voor de RDW is dit systeem dus een hulpsysteem, niets meer en niets minder. Het helpt jou met het besturen van de auto, en kan dit zo goed dat je je handen los mag laten van het stuur. Dat Tesla het FSD noemt moeten ze zelf weten maar dit is niet hoe de RDW het ziet.

Dit geeft ook aan dat er, volgens de RDW, nog heel veel moet gebeuren voordat de haakjes achter FSD weg mogen. Ook dat het niet aannemelijk is dat dit snel gaat veranderen.
Precies, maar waar de EU pijn zit/zat is dat het technisch gezien veel meer dan een hulpsysteem is (v14.3 is dezelfde versie die nu in de Unsupervised RoboTaxi zit), waardoor gebruikers niet meer in staat zouden zijn het als hulpsysteem te gebruiken. En alles wordt nu aan het DMS systeem gekoppeld om dit pijnpunt op te lossen. Zie ook de uitspraak van die Euro NCAP baas: het boeit hem niet hoe goed of slecht FSD is, als het DMS maar goed werkt

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 14:30 ]

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 14:28
[...]

De RDW is een publieke instantie en valt onder de Woo (Wet open overheid). Dit betekent dat ze een communicatieplicht hebben naar de burger, dat lijkt me ook heel normaal. Ze mengen zich nu in een de private markt en daar moeten goede redenen voor zijn.
Dat kan je wel zo stellig zeggen maar zo stellen ze het zelf in een interview op de radio dat hier eerder gedeeld is. Ik ben het met je eens dat het een publieke instantie is maar dat op zichzelf wil niet zeggen dat ze alles moeten/kunnen delen. Ook een publieke instantie die werkt in opdracht van een privaat bedrijf heeft zich te houden aan NDA's
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:20:
[...]
Precies, maar waar de EU pijn zit/zat is dat het technisch gezien veel meer dan een hulpsysteem is, waardoor gebruikers niet meer in staat zouden zijn het als hulpsysteem te gebruiken. En alle ballen worden daarom nu op het DMS systeem gegooid, waar wij allemaal over klagen
ik heb dat al bij AP, ik moet regelmatig op het scherm kjiken als daar een melding komt, 95% van de gevallen moet ik even het stuur bewegen dus vaak kijk ik niet eens maar dat leid wel af van de weg waar je op hoort te letten. En als het dan eens niet het stuur bewegen is moet ik het lezen en krijg je weer de melding dat je te lang naar het scherm kijkt 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Svennie op 28-04-2026 14:28 ]

PSN ID: Svennie-NL

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:57

Precies dit. En ik vind het dan bizar om te lezen dat er mensen zijn die klagen dat ze in de gaten moeten houden wanneer er een afslag aankomt waar ze eraf moeten. |:(

iRacing Profiel

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:05:
[...]

Ik vind het prima zo. We hebben een versie, doe me dan tzt maar gewoon een update. Scheelt voor iedereen een boel gehype, gebel, ge-app etc.

Het is alleen maar werk, en levert niemand iets op. De mensen die er hype voor hebben zijn toch al wel (potentiële) klant :+.

De gemiddelde onwetende niet-klant zal zich niet boeien voor een nieuwe versie in testen vermoed ik zo.
Nou er zitten we een paar nasty bugs in v14.2.2.5 waardoor FSD zich ineens uitschakelt en met rood stuur komt. Het wat vroeger (cq met meer lef) afslagen pakken en zo voorkomen dat ze gemist worden is een goede tweede. En ietsje vlotter optrekken en rotondes pakken zou ook wel fijn zijn. Verder zeer tevreden. Maar laat die update maar komen!

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• renem
  • Laatst online: 02:20
asing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:20:
[...]

Hing er aan de paal een 2e bord? Een driehoekig bord ofzo? Ik merk dat hij daar moeite mee heeft.
Ben er net nog een keer langs gereden maar nee, dat was niet het issue. Op de oprit stond al een bord 70 met een driehoeksbord aan dezelfde paal (wegwerkzaamheden), die zag Tesla wel goed. Eenmaal op de snelweg, waar nu 80 geldt, stond de max snelheid al snel weer op 100. Die draai ik dan weer naar 80. Maar op een willekeurig moment zet Tesla het weer naar 100. Dit keer heb ik specifiek gewacht tot er weer een 80 bord stond maar daar deed Tesla niks mee, dus ik zet hem weer handmatig op 80. En dan begint het riedeltje opnieuw. Op het touchscreen staat wel een verkeersbord 80, dus de auto ziet het echt wel.

• Mar.tin
renem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:21:
[...]

Ben er net nog een keer langs gereden maar nee, dat was niet het issue. Op de oprit stond al een bord 70 met een driehoeksbord aan dezelfde paal (wegwerkzaamheden), die zag Tesla wel goed. Eenmaal op de snelweg, waar nu 80 geldt, stond de max snelheid al snel weer op 100. Die draai ik dan weer naar 80. Maar op een willekeurig moment zet Tesla het weer naar 100. Dit keer heb ik specifiek gewacht tot er weer een 80 bord stond maar daar deed Tesla niks mee, dus ik zet hem weer handmatig op 80. En dan begint het riedeltje opnieuw. Op het touchscreen staat wel een verkeersbord 80, dus de auto ziet het echt wel.
Het herhaaldelijk snelheidslimieten opnieuw overnemen is ook een dingetje inderdaad. Vorige week savonds met mijn moeders auto vanaf Leusden (Afas theater) terug naar Apeldoorn. Dan is er blijkbaar op de A1 een 30 tal borden "90" met onderbord in een aantal gevallen. En ieder 3e bord moesten we weer 90.

Er rijdt al bijna niemand 100 op dat tijdstip, laat staan 90 :+

• tK0wnZ
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
Bij mij wil FSD niet echt werken. Als ik een route invoer blijft de knop voor FSD licht blauw en kan ik hem niet starten. Tijdens het rijden kan ik hem ook nooit activeren.

Het is mij tot nu toe twee keer gelukt hem te starten, maar dan gaat hij na 50 meter weer uit met een waarschuwing dat hij is gestopt en ik verder moet rijden. De waarschuwing verwijst naar een algemene pagina waar staat dat je de camera's schoon moet hebben, etc. Het meeste geprobeerd incl. een reset maar niets helpt. Camera calibratie ga ik nog proberen maar daarvoor moet ik eerst weer 160km rijden, wat ook wel een week gaat duren.

Iemand een oplossing?

• Mar.tin
tK0wnZ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:27:
Bij mij wil FSD niet echt werken. Als ik een route invoer blijft de knop voor FSD licht blauw en kan ik hem niet starten. Tijdens het rijden kan ik hem ook nooit activeren.

Het is mij tot nu toe twee keer gelukt hem te starten, maar dan gaat hij na 50 meter weer uit met een waarschuwing dat hij is gestopt en ik verder moet rijden. De waarschuwing verwijst naar een algemene pagina waar staat dat je de camera's schoon moet hebben, etc. Het meeste geprobeerd incl. een reset maar niets helpt. Camera calibratie ga ik nog proberen maar daarvoor moet ik eerst weer 160km rijden, wat ook wel een week gaat duren.

Iemand een oplossing?
Er is iets dat niet voldoet aan de voorwaarden, er is een camerafeed onvoldoende goed, of een gordel niet ingeklikt etc.

Geen waarschuwingen bij de alerts? Mijne mist momenteel door wat ongedierte-knaag-schade zijn linker repeater camera, dus die moppert dat vanalles het niet doet momenteel bijvoorbeeld. En dan blijft de knop ook lichtblauw. (Maar dus wel foutmeldingen)

Ik zou even een serviceverzoekje doen en even in het servicemenu naar de foutmeldingen kijken.
Als je op basis hiervan niet tot het servicemenu komt, niet zelf gaan poeren, maar gewoon een serviceverzoek doen en je laten helpen :*

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 28-04-2026 15:38 ]

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:17

Iemand een oplossing?
Heb je al gekeken in de service mode? Of daar eventueel een melding van een defect staat?

Iemand een oplossing?
Ik had dat ook. Na het oppompen van mijn banden deed ie het ineens, geen idee of het dat nou echt was
Himalaya schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:32:
[...]

Klopt, je moet eerst stil staan en de voet op de rem hebben om naar de achteruit te gaan. Was mij ook opgevallen. Maar of het een bug of een bewuste keuze is weet ik niet.
Ik denk dat ik al snap waarom dit moet. FSD kun je ook bij lage snelheden inschakelen. Dat is dus anders dan bij TACC/AP waar de hendel bij lage snelheden automatisch als Gear selector wordt gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 15:46 ]

• tK0wnZ
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
MisterX schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:35:
[...]

Heb je al gekeken in de service mode? Of daar eventueel een melding van een defect staat?
Bedoel je wat je in de App kan lezen?
Daar staan 2 aanbevolen items:
- Grondige reiniging gedeelte voorruit bij Camera: Reinig de binnenkant van de voorruit ter hoogte van de camera voor een beter zicht en een optimale werking van de camera
- Vervangen ruiterwisserbladen

Die eerste had ik nog niet gezien, de buitenkant had ik al wel schoon gemaakt maar de binnenkant niet. Ik dacht ook dat je daar niet bij kon komen?

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
GeNiTaLiX schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
[...]

Dit was dus niet waar. Eap werkt goed in het buitenland ;) ter info
Klopt inderdaad en ook top dat de Autopark functie prima werkt!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:22
MartijnA3 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:45:
[...]

Precies dit. En ik vind het dan bizar om te lezen dat er mensen zijn die klagen dat ze in de gaten moeten houden wanneer er een afslag aankomt waar ze eraf moeten. |:(
Volgens mij mis je hier een beetje het punt. Het DMS is zo streng dat je bijna gedwongen wordt om NIET op het scherm te kijken en alleen maar op de weg te letten. Als dan FSD ook nog capriolen gaat uithalen, zoals vlak voor de afrit inhalen, ga je de afslag missen.
Als je goed bekend bent met de route komt dat wel goed, maar als dat niet zo is wil je voor dat punt wel op Tesla kunnen vertrouwen. Want jij mag niet op het scherm kijken.
markklok schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:25:
Dit weekend voor het eerst een tripje gedaan met een fietsendrager en 2 ebikes.
[Afbeelding]

Als de kabel van de fietsendrager is aangesloten zal de auto automatisch overgaan op aanhanger modus. Dat betekent geen FSD. Ik heb toen bewust de aanhangermodus uitgezet om gebruik te kunnen maken van FSD. Dat werkte prima

Verbruik getalletjes (max 100 op de snelweg)
Etten Leur <---> Lisse
[Afbeelding]
Ben dan wel benieuwd wat er gebeurd als FSD achteruit wil gaan rijden zoals hier

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQnaRU1CxW4hCTqPHsxQVj7usvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEfc4KZZnzKqT0Vs3bt8uSIc.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag gespot in Italië op een Duitse Tesla:-)

• Odie
  • Nu online

Het is maar wat je snel noemt. We gaan Robotaxi live zien gaan eind dit jaar in de VS. De ervaring die daar op massale schaal mee opgegaan gaan worden zal een stroomversnelling voor de EU betekenen. Ik denk dat wij binnen 5 jaar ook unsupervised FSD gaan zien in de EU. Van de eerste toelating in 2015 tot nu is pak hem beet 10 jaar. In die tijd zijn we gegroeid van een heel karig rijhulpsysteem tot een systeem wat in de basis van deur tot deur kan rijden.

Van Supervised naar unsupervised gaat niet wederom tien jaar duren, dat past wat mij betreft niet in het patroon van hoe technologie zich ontwikkelt en de markt verovert.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
tK0wnZ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:59:
- Grondige reiniging gedeelte voorruit bij Camera: Reinig de binnenkant van de voorruit ter hoogte van de camera voor een beter zicht en een optimale werking van de camera
Daar is je probleem waarschijnlijk.

Al veelvuldig besproken, maar je kunt waarschijnlijk een ranger langs laten komen die hem gratis schoonmaakt (1x)

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:10
Odie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:41:
[...]

Het is maar wat je snel noemt. We gaan Robotaxi live zien gaan eind dit jaar in de VS. De ervaring die daar op massale schaal mee opgegaan gaan worden zal een stroomversnelling voor de EU betekenen. Ik denk dat wij binnen 5 jaar ook unsupervised FSD gaan zien in de EU. Van de eerste toelating in 2015 tot nu is pak hem beet 10 jaar. In die tijd zijn we gegroeid van een heel karig rijhulpsysteem tot een systeem wat in de basis van deur tot deur kan rijden.

Van Supervised naar unsupervised gaat niet wederom tien jaar duren, dat past wat mij betreft niet in het patroon van hoe technologie zich ontwikkelt en de markt verovert.
Stel, je bent de RDW, en je moet de maatstaf van fouten per gereden km gaan vaststellen die je acceptabel vindt voor unsupervised. Waar zouden ze dan voor gaan?
1 fout per 1.000.000 km?
1 fout per 1.000.000.000 km?

Hoeveel zit FSD(supervised) hier nog van af? Wat ik hier lees is het meer 1 fout per 50 km dan 1 fout per 1.000.000 km, en ik denk niet dat dat al acceptabel gaat zijn.
Meer mensen al opgemerkt dat de FSD Transfer pagina voor ons niet klopt? Gewoon rechtstreeks vertaald uit de US versie waar al veel langer Supervised beschikbaar is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2e2yhRIMjv5jcj-Cla0z2eTUXw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/44wPDbSNmiOlJ1tt1u3AwQg8.png?f=user_large

EDIT: gebeld met Tesla en lijkt idd een foute vertaling vanuit US versie te zijn (ze hadden het zelf nog niet gezien). Maar hoe het dan zit met het volgende hadden ze geen idee van (ook niet of dat anders is voor huidige HW3 of HW4 auto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eGcp_dW979_8R52HmaPsLMsIZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gv5m8ZUUbTwKgcypGfH9z4zA.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door pdidi op 28-04-2026 17:55 ]

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:57
hansvanhengel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:22:
[...]

Volgens mij mis je hier een beetje het punt. Het DMS is zo streng dat je bijna gedwongen wordt om NIET op het scherm te kijken en alleen maar op de weg te letten. Als dan FSD ook nog capriolen gaat uithalen, zoals vlak voor de afrit inhalen, ga je de afslag missen.
Als je goed bekend bent met de route komt dat wel goed, maar als dat niet zo is wil je voor dat punt wel op Tesla kunnen vertrouwen. Want jij mag niet op het scherm kijken.
Als je dit weet kun je gewoon even voor vertrek kijken welke route hij neemt toch? Moest je vroeger ook met de kaart. :)

Op recht geïnteresseerd in wat er gebeurd als er door files een andere alternatieve route wordt bedacht tijdens de rit? Moet je dat als bestuurder goedkeuren of doet de auto het zelf?

Het rare is is dat dat niet op het scherm mogen kijken blijkbaar per gebruiker verschilt als ik dit hier lees.

iRacing Profiel

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:53

JoeBlack2k

I Love Hilary

MartijnA3 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:56:
[...]

Als je dit weet kun je gewoon even voor vertrek kijken welke route hij neemt toch? Moest je vroeger ook met de kaart. :)

Op recht geïnteresseerd in wat er gebeurd als er door files een andere alternatieve route wordt bedacht tijdens de rit? Moet je dat als bestuurder goedkeuren of doet de auto het zelf?

Het rare is is dat dat niet op het scherm mogen kijken blijkbaar per gebruiker verschilt als ik dit hier lees.
lol .. dat heb ik echt nog nooit gedaan, gewoon ooit.. ik ben het eens met de klacht hoor.

Hilary Duff 4-Life

• Odie
  • Nu online
Chielp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
[...]

Stel, je bent de RDW, en je moet de maatstaf van fouten per gereden km gaan vaststellen die je acceptabel vindt voor unsupervised. Waar zouden ze dan voor gaan?
1 fout per 1.000.000 km?
1 fout per 1.000.000.000 km?

Hoeveel zit FSD(supervised) hier nog van af? Wat ik hier lees is het meer 1 fout per 50 km dan 1 fout per 1.000.000 km, en ik denk niet dat dat al acceptabel gaat zijn.
Het unsupervised model is ten eerste niet het model dat wij draaien, laten we daar mee beginnen. Je vergelijkt appels met peren.

• Odie
  • Nu online
Vandaag wel een eerste deukje in m'n pro-FSD houding opgelopen. Tesla minding his own business, netjes 80 (pardon 79) maar waarom oh Tesla blijf je links plakken. Never mind: verkeerslicht springt op geel. Ik had deze waarschijnlijk ook doorgereden, maar het is weer op het randje: je ziet dat vanaf geel tot streep is zo'n 3 seconden en dat is 66 meter ongeveer. Volgens ChatGPT heb ik voor een comfortabele remvertraging zo'n 85 meter nodig, dus ik had hard moeten remmen. Maar goed, achter me vrij dus het kon en misschien had ik het zelf ook wel gedaan.

Echter, Tesla rijdt eerst effe door, trapt op rem, gooit gas er weer op, trapt voor een tweede keer kort op de rem, doet dat een derde maal en gooit vervolgens er weer gas op en rijdt toch door. Helaas zie je de remactie niet in het pedaal icoontje (ik dacht het wel te zien) maar het is wel te zien in de terugvallende snelheid. Het meeste stoor ik me aan de drie korte tikken op de rem.

Mijn echte ergernis is: kies en commit aan die keuze. Die twijfel die ik vandaag gevoeld heb is me heel erg tegen de haren in gegaan... De voice note naar Tesla bevatte enkele onwelvoeglijke naamwoorden.

YouTube: tesla export 2026 04 28 18 12

[ Voor 9% gewijzigd door Odie op 28-04-2026 19:00 ]

• Odie
  • Nu online
Empie69 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:30:
[Afbeelding]
Vandaag gespot in Italië op een Duitse Tesla:-)
Ok moet hebben. Maar dan niet zo zwart... Misschien maar eens zelf stickers laten maken voor m'n rode M3 :)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:20
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat ik al snap waarom dit moet. FSD kun je ook bij lage snelheden inschakelen. Dat is dus anders dan bij TACC/AP waar de hendel bij lage snelheden automatisch als Gear selector wordt gebruikt
Je zult inderdaad wel gelijk hebben. Maar is wel wennen. Reed net thuis bijna tegen een geparkeerde auto aan doordat ik ineens vooruit ging in plaats van achteruit mijn oprit op

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Odie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:56:
Vandaag wel een eerste deukje in m'n pro-FSD houding opgelopen. Tesla minding his own business, netjes 80 (pardon 79) maar waarom oh Tesla blijf je links plakken. Never mind: verkeerslicht springt op geel. Ik had deze waarschijnlijk ook doorgereden, maar het is weer op het randje: je ziet dat vanaf geel tot streep is zo'n 3 seconden en dat is 66 meter ongeveer. Volgens ChatGPT heb ik voor een comfortabele remvertraging zo'n 85 meter nodig, dus ik had hard moeten remmen. Maar goed, achter me vrij dus het kon en misschien had ik het zelf ook wel gedaan.

Echter, Tesla rijdt eerst effe door, trapt op rem, gooit gas er weer op, trapt voor een tweede keer kort op de rem, doet dat een derde maal en gooit vervolgens er weer gas op en rijdt toch door. Helaas zie je de remactie niet in het pedaal icoontje (ik dacht het wel te zien) maar het is wel te zien in de terugvallende snelheid. Het meeste stoor ik me aan de drie korte tikken op de rem.

Mijn echte ergernis is: kies en commit aan die keuze. Die twijfel die ik vandaag gevoeld heb is me heel erg tegen de haren in gegaan... De voice note naar Tesla bevatte enkele onwelvoeglijke naamwoorden.

YouTube: tesla export 2026 04 28 18 12
Lijkt wel of ie niet remt voor het verkeerslicht, maar voor iets anders. Misschien de schaduw van de verkeerslichten en het verkeersbord op de weg?

• Odie
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:31:
[...]

Lijkt wel of ie niet remt voor het verkeerslicht, maar voor iets anders. Misschien de schaduw op de weg?
Oh daar had ik niet aan gedacht. Hm dat zou het alleen maar lelijker maken.
Odie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:36:
[...]

Oh daar had ik niet aan gedacht. Hm dat zou het alleen maar lelijker maken.
In FSD v12 (wat nu nog steeds op HW3 zit) was dat een bekend issue, maar dat zou in v13 en helemaal v14 zijn opgelost. Maar het is op z'n minst een phantom brake te noemen. Goed dat je het mildly hebt gerapporteerd ;)

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Chielp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
[...]
Wat ik hier lees is het meer 1 fout per 50 km dan 1 fout per 1.000.000 km, en ik denk niet dat dat al acceptabel gaat zijn.
Maar wat reken je als fout. Een keer verkeerd voorsorteren en 2km omrijden gebeurt een mens ook. Dan moet je 'een fout' dus gaan kwantificeren. Wat is een onacceptabele fout en wat zijn acceptabele fouten. Mensen maken ook onacceptabele fouten. Wat ik vooral zie is dat de auto mij grotendeels zonder iets te doen van a naar b brengt. Ik heb er echt al heel veel vertrouwen in, ook al zit ik nog steeds scherp op te letten of hij niet ineens wél die fietsers gaat inhalen op een 60 weg of gekke capriolen uithaalt. Echt gevaarlijk rijgedrag heb ik nog niet meegemaakt. Ik zit vooral bij bijzonders situaties te genieten om te ervaren hoe hij dit nu weer op gaat lossen en dan zit hij vaak aan de veilige kant. Alle negatieve zaken die hier genoemd worden zullen nog aangepakt moeten worden, maar de stap van simpel adaptive cruise control en een beetje in je baan blijven naar wat ik nu ervaar met FSD is in mijn ogen echte een reuzenstap die gemaakt is. Ik vraag me echt af of mijn kinderen (jonger dan 10) ooit nog een rijbewijs gaan halen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Vandaag even op SSD gereden. Het was een N weg en het verkeer ging nog geen 80. De rijstroken waren gescheiden met een dubbele doorgetrokken witte lijn. Even verderop had iemand pech gekregen en de auto half in de berm gezet.

Ik zag de auto laat omdat mijn uitzicht was geblokkeerd door een voorligger. Die ging naar links, een stuk over de witte lijn en ging zo om het pechgeval heen. Tot mijn verbazing volgde mijn Tesla die beweging netjes.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:29
Aan de ene kant ben ik wel klaar met fsd. Aan de andere kant blijf ik wel nieuwsgierig.
Dus ik zet het nog steeds soms aan.

Naar de locale supermarkt gereden met heel veel fiets verkeer. Dat ging perfect.

Terug naar huis op de snelweg wil de tesla ineens op de vluchtstrook gaan rijden. En in dat gebied is geen spitsstrook te vinden.

Ik vindt het een onnavolgbaar systeem hoe het ene zo goed kan gaan en het andere soms zo verkeerd.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Jon123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Blijkbaar rolt deze momenteel uit in de VS. Zitten een hoop dingetjes in die ik hier ook wel zou willen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRBpGHkBNub_mC-vL2R3bzln6_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL98xO2RjbwNBbgQduHqGNod.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
Laatste lange rit ging vrij goed. Paar keer echter “system error” gehad dit had te maken met dat hij volgens mij de binnencameraniet goed kon beoordelen , wel lage schemer maar er was niets geblokkeerd Meteen allemaal toeters en bellen en een rood stuur dat ie af schakelt. Zelfde ook gehad als je ff gas geeft en net boven de 130’komt. Mag wel iets meer vergevingsgezind. 130 beperking geldt straks niet in dld zie ik in de waarschuwingen al heeft de waarschuwing het over 140–> “ over 85mph (140kph). This alert is not applicable to vehicles driving in Germany.”

• karel_G_1981
MartijnA3 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:56:
[...]

“Beste boek van de weg” altijd op de knie en de kaart opengevouwen op het stuur. Niemand die daarover zeurde ,

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
Sandyman538 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:58:
[...]
Ik vraag me echt af of mijn kinderen (jonger dan 10) ooit nog een rijbewijs gaan halen.
Als die nu 8 zijn, dan rijden over 10 jaar nog steeds alle andere auto's rond die nu nieuw worden geleverd maar nooit zelfstandig gaan kunnen rijden. Tenzij je kinderen op hun 18e direct een gloednieuwe auto kunnen betalen denk ik niet dat het rijbewijs verdwenen is.

En Tesla is nu zover, maar zeker de Europese merken krijgen hun primaire systemen nog niet voor elkaar. Daar loopt een radio of navigatie systeem regelmatig vast. Apps die wekenlang storing hebben, problemen met aanmelden in de auto. Daar loopt Tesla mijlen ver op voor. Ik zie de komende 5 jaar nog geen volkswagen of peugeot zelfstandig rijden, ook niet supervised.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:03
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMQ_cO8asSodBgkNhXxbDoR48E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWHiHpLqR31Q5Xtmfnc2X1Ov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aux6GeYfky1cCLGOppBGt1YJrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogfrm9IarpYOzSh43HrPHQ9b.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag het juiste alternatief, namelijk niet via het fietspad maar erom heen via andere straten. Dus het systeem leert wel, en verbetert.

[ Voor 196% gewijzigd door mv_ak op 28-04-2026 23:54 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
Odie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:56:
Mijn echte ergernis is: kies en commit aan die keuze.
Herkenbaar. Ik heb ook enkele situaties meegemaakt waarbij er een twijfel bestaat tussen een rijstrook bijvoorbeeld. Of de keuze voor een parkeerplek. Lang niet zo irritant als wat jij hebt meegemaakt, maar dat merkbare getwijfel is gewoon stom - vaak zijn beide keuzes goed, als je maar gaat.
Vandaag wel een eerste deukje in m'n pro-FSD houding opgelopen.
Ik ook vandaag eigenlijk. Maar met een andere verkeerssituatie: op de snelweg recht in de laaghangende zon, tijdens een inhaalmanoeuvre/baanwissel die precies op het moment dat ik de rechterbaan bereikte, overging van strak asfalt naar gerepareerd asfalt met van die reparatiestrepen, eentje in het midden en eentje midden op de vluchtstrook. De manoeuvre werd waarschijnlijk hierdoor iets verder verlegd, waardoor mijn rechterwiel niet meer in de rijbaan reed. Maar op de vluchtstrook.

Ik denk dat het systeem zichzelf wel weer had gecorrigeerd als ik het zn gangetje had laten gaan, maar met 130 de rijbaan verlaten is simpelweg onacceptabel imho. Eerste keer dat ik in bijna 900km zelf het stuur heb overgenomen.

Bij rijbaanwissels even goed opletten met laaghangende zon en slechtr staat van het asfalt, dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 29-04-2026 00:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37
Zojuist van Rotterdam naar Tilburg. Van 23.00 uur tot 00.00 uur. Super rustig dus, en 130.
Ding blijft 105 rijden, je moet zelf gassen anders haalt hij de 130 nooit. Maar goed, 130 gaat even goed, tot er iemand met 108 een vrachtwagen gaat inhalen. Dus tesla remt, we halen de vrachtwagen in, en die voorligger gaat ook opzij. Tesla gaat dan dus niet terug naar 130. Blijft weer op die 105 hangen. Belachelijk gewoon. En nee interesseert mij niet dat het 3 minuten scheelt. Ik wil om 23.45 uur gewoon 130.
Wat een raar en irritant systeem.

• renem
  • Laatst online: 02:20
asing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:23:
Tot mijn verbazing volgde mijn Tesla die beweging netjes.
Volgens mij is dat standaard gedrag van Tesla. Ik stond vanmiddag in de file en een vrachtwagen voor me ging half op de vluchtstrook rijden (terwijl daar geen enkele reden toe was), de Tesla deed dat ook. Ik heb nog een keer aan het stuur gerukt en gemeld dat de Tesla binnen de lijnen moet blijven rijden, die duidelijk zichtbaar waren. Daarna FSD weer ingeschakeld, de vrachtwagen reed nog steeds half op de vluchtstrook en het duurde niet lang of de Tesla volgde weer.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.