Vandaag een mooie rit gehad van Gouda naar Westfield Mall of the Netherlands. Ik weet dat een Tesla niet zelf kan leren, maar het lijkt er toch heel sterk op dat ze óf via server‑side wat dingen hebben aangepast, óf dat de auto zich langzaam aanpast aan jouw rijgedrag. Hij rijdt netjes rond de 105 op de snelweg, haalt in en gaat nu ook vrij snel weer naar rechts. Hij gaat zelfs sneller naar rechts als er iemand aan het bumperkleven is.
Verder reed hij helemaal zelf de ondergrondse garage in bij Westfield. Wel ging hij meteen naar de -1 en daar heb ik zelf geparkeerd, want ik wil in de buurt van de roltrap staan en niet ergens in het midden. Later, op de terugweg, heb ik alleen even zelf gestuurd van de helling van -1 naar 0. Op de helling FSD aangezet en hij reed helemaal zelf naar buiten en vanaf daar helemaal terug naar huis.
Op de A12 was het na 19:00, dus daar mocht je 130. Hij reed rond de 110; ik heb zelf even wat gas bijgegeven tot 125. Op een gegeven moment ging hij daarna zelf naar de 130, precies goed, en nog steeds ging hij regelmatig netjes terug naar rechts als daar voldoende ruimte was.
Bij Gouda, omdat hij vrij snel kwam aanrijden richting het aquaduct, heb ik het goed in de gaten gehouden, maar hij ging keurig op tijd naar rechts en nam netjes de afslag. Hij heeft de hele rit eigenlijk gereden zoals ik het zelf ook zou doen. Alleen één keer heb ik wat gas bijgegeven, omdat je daar tussen de 100 en 130 mag rijden.
Ook helemaal geen last van DMS, nog geen enkele strike. Vanmiddag nog: ik ging de kids uit de stad ophalen, die daar de hele dag hadden rondgelopen voor Koningsdag. Het laatste stukje pakte ik de telefoon om te zeggen dat ik eraan kwam, maar hij was gelockt en ik moest de code intikken. Ik kreeg al een blauw knipperend scherm; dat negeerde ik. Toen kreeg ik de melding om het stuur over te nemen en ik dacht: zucht, nu heb ik een strike. Maar in het settings‑menu staat nog steeds dat ik geen enkele strike heb.
Dus ja, op de een of andere manier wordt hij toch steeds wat beter, lijkt het. Maar misschien word ík ook gewoon wat meer relaxed met het iets langzamer rijden op de binnenwegen, waardoor het normaal begint te voelen.
Settings ofset is 50% en Contextual heb ik aanstaan.
Zou het ook nog kunnen zijn dat er in Gouda heel veel Tesla's rijden er is hier ook een Tesla fastcharge en op de A12 rijden ook heel veel Tesla's misschien is de Data op deze wegen al heel goed en is de snelheid daarom wat beter misschien ???
[
Voor 6% gewijzigd door
FreakGIB op 27-04-2026 21:51
]