• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:39
Iemand enig idee of de directe aankoop van FSD er uiteindelijk ook uit gaat hier in Nederland / Europa zoals in Amerika?

Zit sterk te twijfelen of ik de FSD niet direct moet afnemen of via abbo. Ik heb het idee dat als ik het niet doe ik in de toekomst ga denken had ik het maar wel gedaan als er een prijsverhoging is geweest.

En of je deze directe aankoop alleen bij bestellen kan doen of ook nog later als het voertuig al op je oprit staat?

En als ik een 2e hands koop of ik dan ook die directe koop kan doen of niet..

Ik vind het echt een revolutionair systeem, kan niet wachten om dat te gerbuiken in mijn 2 wekelijkse rit van 400km.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik vraag me af of we ooit verder komen dan de Level 2 van Driving Automation wat nu door Tesla geïmplementeerd is.
Waarom? Tesla heeft al aangekondigd dat de computer die nu in de auto's zit qua RAM te beperkt is (is nu 16Gb). Om een groter 'model' in te kunnen laden zetten ze in op een nieuwe AI4+ FSD Computer met 32Gb geheugen (Bron:). Deze module zou dan in alle HW4 de oude module moeten vervangen.
Dat is nodig omdat Tesla heeft gemerkt dat ze tegen geheugenlimitaties aanlopen, vooral bij het verwerken van de beelden van de camera's.
Het is niet een kwestie van even 16Gb bijprikken in de bestaande boards, het geheugen zit gesoldeerd dus de hele unit moet dan vervangen worden door de nieuwe met 32Gb.

Wat ik me dus afvraag is dat wanneer ze nu al (bij level 2) zien dat ze met geheugenproblemen te maken hebben, hoe gaan ze dat dan (met alleen camera's) oplossen in volgende levels?
Je kunt (wiskundige) modellen veel leren zodat een auto kan rijden met minimale input van de chauffeur, echter de wereld waarin de auto rijdt is niet van LEGO gemaakt. Er zijn in het verkeer zoveel unieke, vreemde en potentieel gevaarlijke situaties dat je die nooit allemaal in een model kwijt kunt.
Tesla mag met de RDW goedkeuring zijn rijbewijs dan wel gehaald hebben, maar dat wil nog lang niet zeggen dat FSD ook de ervaring heeft van een persoon die al wat jaren rij ervaring heeft. En juist die ervaring is heel lastig in een chipje te stoppen, de mens leert van het verleden, slaat het op in zijn hersenen en kan in een spli second die ervaring weer terughalen en toepassen. In het verkeer gaat het om duizenden ervaringsmomenten die per persoon vaak ook nog 'ns specifiek locatie gericht zijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit aan gaan pakken willen ze ooit echt naar Level 5 gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Yaksa schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:14:
Ik vraag me af of we ooit verder komen dan de Level 2 van Driving Automation wat nu door Tesla geïmplementeerd is.
Waarom? Tesla heeft al aangekondigd dat de computer die nu in de auto's zit qua RAM te beperkt is (is nu 16Gb). Om een groter 'model' in te kunnen laden zetten ze in op een nieuwe AI4+ FSD Computer met 32Gb geheugen (Bron:). Deze module zou dan in alle HW4 de oude module moeten vervangen.
Dat is nodig omdat Tesla heeft gemerkt dat ze tegen geheugenlimitaties aanlopen, vooral bij het verwerken van de beelden van de camera's.
Het is niet een kwestie van even 16Gb bijprikken in de bestaande boards, het geheugen zit gesoldeerd dus de hele unit moet dan vervangen worden door de nieuwe met 32Gb.

Wat ik me dus afvraag is dat wanneer ze nu al (bij level 2) zien dat ze met geheugenproblemen te maken hebben, hoe gaan ze dat dan (met alleen camera's) oplossen in volgende levels?
Je kunt (wiskundige) modellen veel leren zodat een auto kan rijden met minimale input van de chauffeur, echter de wereld waarin de auto rijdt is niet van LEGO gemaakt. Er zijn in het verkeer zoveel unieke, vreemde en potentieel gevaarlijke situaties dat je die nooit allemaal in een model kwijt kunt.
Tesla mag met de RDW goedkeuring zijn rijbewijs dan wel gehaald hebben, maar dat wil nog lang niet zeggen dat FSD ook de ervaring heeft van een persoon die al wat jaren rij ervaring heeft. En juist die ervaring is heel lastig in een chipje te stoppen, de mens leert van het verleden, slaat het op in zijn hersenen en kan in een spli second die ervaring weer terughalen en toepassen. In het verkeer gaat het om duizenden ervaringsmomenten die per persoon vaak ook nog 'ns specifiek locatie gericht zijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit aan gaan pakken willen ze ooit echt naar Level 5 gaan.
Heb je een UNECE bron waarin staat dat een Automated Driving System (ADS) minstens SAE Level 4 moet zijn? In kan je alvast verklappen: die is er niet. Het SAE Level is een zelfverklaring van de fabrikant. Een goedkeurings instantie als de RDW doet daar niks mee, die controleren alleen of een systeem voldoet aan de UNECE ADS-regels, waarvoor de fabrikant een Safety Case moet aanleveren. Vergelijkbaar met hoe Tesla nu heeft moeten aantonen dat FSDs veilig is

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 27-04-2026 12:07 ]

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:11
Richh schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:00:
[...]

FSD gebruikt voor lane changes en merges uiteindelijk OpenStreetMap voor rijbanen. Als het daar onjuist instaat dan red je het nog steeds wel maar kan hij lastiger al ver van tevoren de 'makkelijkste' baan kiezen wat we wel erg waarderen.

OSM is uiteindelijk open source en wordt over de hele wereld actief bijgehouden door mensen vanachter hun computer. Eenmaal goed instellen is voldoende.

HD maps die systemen als Waymo gebruiken zijn wezenlijk anders, dat zijn uitgebreide 3D reads om te valideren dat de auto's zien wat ze verwachten.

Dit vereist speciale dure lidar voertuigen die het liefst op wekelijkse basis alle wegen in een specifieke regio blijven afscannen.

Grootste verschil is uiteindelijk dat een Waymo dat 3d model lokaal in het voertuig moet hebben en dat dat niet gaat passen met het hele continent. Een kaart met lane changes is juist wel prima over internet te streamen en zelfs simpel lokaal op te slaan.
Ik hoor vaker dat voor routing Tesla OSM zou gebruiken, maar ik heb dat nergens terug kunnen vinden, waar komt die info vandaan? En gebruikt tesla dan een offline kopie in de auto? In je software scherm kun je namelijk zien dat er een versie “navigation data” is (die bij mij al weer heel lang op 2025 staat).

Als het echt online OSM is dan zou je dus lekker simpel bijna realtime problemen kunnen fixen zelf.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:08
revolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:41:
[...]

Ik ben er 100% van overtuigd dat DMS de hoofdreden is dat mensen afhaken. Technologie die daadwerkelijk het verkeer veilig maakt wordt niet geaccepteerd door regelgeving die er moet zijn voor verkeersveiligheid. KOEKOEK, welkom in Europa
dat het bij veel mensen de hoofdreden zal zijn geloof ik wel, maar 100% geloof ik niet. Ik heb zelf amper problemen met het DMS, vind dat ik veel mag en gedraag me eigenlijk net zo als dat ik zelf zou rijden en krijg weinig opmerkingen.

Wat mij vooral tegenstaat is dat het me niet de rust brengt die ik graag zou willen. FSD doet soms ineens onverwacht rare dingen (zet op het einde van de N34 waar er een vluchtstrook naast komt ineens de richtingaawijzer aan en stuurt me zo de vluchtstrook op) en dat de hele tijd supervisen vind ik onprettig, dan rij ik liever zelf.

Wat ik ook erg mis, en waar FSD niks aan kan doen, is dat ik als ik zelf rij gewoon kan kiezen of ik lekker rechts blijf hangen en meekachel terwijl ik een podcast luister of dat ik juist wat actiever ben en me vlot door het verkeer beweeg. En dan mist het ervaring van wanneer het nog wel handig is om in te halen als je weet dat je even verderop naar rechts moet en wanneer je dat beter kunt laten omdat je er niet meer tussenkomt.

Hoe flabbergasted ik was tijdens mijn eerste rit, dat is er nu wel af. Ik rij weer vooral zelf en gebruik het als TACC wanneer ik er zin in heb. Maar een abonnement gaat het niet worden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:49
Himalaya schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:34:
[...]

dat het bij veel mensen de hoofdreden zal zijn geloof ik wel, maar 100% geloof ik niet. Ik heb zelf amper problemen met het DMS, vind dat ik veel mag en gedraag me eigenlijk net zo als dat ik zelf zou rijden en krijg weinig opmerkingen.

Wat mij vooral tegenstaat is dat het me niet de rust brengt die ik graag zou willen. FSD doet soms ineens onverwacht rare dingen (zet op het einde van de N34 waar er een vluchtstrook naast komt ineens de richtingaawijzer aan en stuurt me zo de vluchtstrook op) en dat de hele tijd supervisen vind ik onprettig, dan rij ik liever zelf.

Wat ik ook erg mis, en waar FSD niks aan kan doen, is dat ik als ik zelf rij gewoon kan kiezen of ik lekker rechts blijf hangen en meekachel terwijl ik een podcast luister of dat ik juist wat actiever ben en me vlot door het verkeer beweeg. En dan mist het ervaring van wanneer het nog wel handig is om in te halen als je weet dat je even verderop naar rechts moet en wanneer je dat beter kunt laten omdat je er niet meer tussenkomt.

Hoe flabbergasted ik was tijdens mijn eerste rit, dat is er nu wel af. Ik rij weer vooral zelf en gebruik het als TACC wanneer ik er zin in heb. Maar een abonnement gaat het niet worden.
Daarom is het zo belangrijk dat we de verschillende modussen kunnen kiezen zoals in Amerika. Maar nee, de bureaucraten van het RDW wisten het weer beter. :'(

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:52

Ik heb het idee dat er in deze discussie een paar dingen door elkaar lopen: wat SAE Level 2 precies betekent in NL (via o.a. RDW) en wat de hardware/AI onder de motorkap kan. Volgens mij zegt “Level 2” hier vooral dat de bestuurder juridisch eindverantwoordelijk blijft, niet dat de FSD‑computer technisch nooit verder zou kunnen dan dit niveau. Het label volgt de regelgeving en aansprakelijkheid, niet de hoeveelheid RAM.

Dat Tesla nu van 16GB naar 32GB RAM gaat met die nieuwe FSD‑computer zie ik juist als logisch: ze willen een groter vision‑model en meer cameracontext tegelijk draaien. Je hoeft in mijn ogen niet elke rare situatie letterlijk in geheugen te stoppen, net zoals wij ook niet elke kruising ooit gezien hoeven te hebben om veilig te rijden. Een neurale net leert patronen uit heel veel echte data; meer RAM is dan gewoon ruimte om een groter “brein” in de auto te laden, geen bewijs dat we vastzitten op Level 2.

Wat voor mij het grote verschil met iets als Waymo is: Waymo leunt zwaar op super gedetailleerde HD‑kaarten + lidar in een beperkt gebied, Tesla veel meer op visie (camera’s) met lichtere kaartinfo als hulp. Waymo moet eerst een stad tot in de puntjes in 3D inmeten voordat er autonoom gereden wordt. Tesla probeert juist meer richting “mens met goede ogen en veel ervaring”: kijken wat er nu gebeurt en kaarten vooral gebruiken om vooruit te plannen, niet als harde waarheid.

Ik heb ook het gevoel dat dit verschil zichtbaar wordt bij onverwachte situaties. In San Francisco lag bij een grote stroomstoring een deel van de verkeerslichten eruit, en er doken filmpjes en artikelen op van Waymo‑robotaxi’s die kruispunten blokkeerden of massaal stilvielen, waardoor de dienst tijdelijk is stilgezet. Dat past bij een stack die sterk leunt op een bekende, strak gestructureerde omgeving. Tesla FSD is juist getraind om op basis van camerabeelden om te gaan met rommel: wegwerkzaamheden, uitgevallen lichten, rare omleidingen, enzovoort. Het is nog lang niet perfect, maar ik denk dat die visie‑first aanpak uiteindelijk beter schaalbaar is en beter kan omgaan met onverwachte veranderingen dan een pure HD‑map‑benadering in een paar zorgvuldig voorbereide steden.

PSN: FreakGIB

• Odie

Je doet een aantal uitspraken die niet kloppen. Ten eerste is FSD geen wiskundig model maar een neuraal net, waar wel een hoop wiskunde bij komt kijken, maar het is geen wiskundig model.

Je zegt verder “ Tesla mag met de RDW goedkeuring zijn rijbewijs dan wel gehaald hebben, maar dat wil nog lang niet zeggen dat FSD ook de ervaring heeft van een persoon die al wat jaren rij ervaring heeft”.

Ook hier ga je mank op twee fronten: RDW heeft geen rijbewijs aan FSD gegeven, juist niet. Het is supervised. De bestuurder blijft verantwoordelijk en draagt dus het rijbewijs. Verder: FSD bezit juist méér ervaring dan wie dan ook. Het is getraind op alle collectieve rijvaardigheden en bezit dus op die manier “de ervaring” van iedereen die ooit een tesla reed en bijdroeg aan het trainen van het neurale net.

Verdiep je eens in hoe neurale netwerken werken. Hoe kan ChatGPT de vraag “wat is de hoofdstad van Nederland” beantwoorden terwijl dat antwoord niet expliciet “in een chipje gestopt is”.

De universiteit van Helsinki heeft een aardige gratis cursus AI die onder andere neurale netten en machine learning behandelt.

Korte versie: wat jij zegt dat heel moeilijk is om in een chipje te stoppen kan met neurale netwerken nou juist wel. Dat is het fascinerende aan deze technologie. En we staan pas aan het begin van deze ontwikkeling. Ik kan me niet voorstellen hoe de snelweg er over tien tot twintig jaar uitziet.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online

Is het je opgevallen dat er ondertussen tesla's gemaakt worden zonder stuur? En dat die waarschijnlijk nog op de normale HW4 werken/ In ieder geval de gebruikte model Y's. Dus fijn dat het level 2 wordt genoemd, maar het systeem is tot veel meer in staat.

• Yaksa
  • Nu online
Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:38:
[...]Korte versie: wat jij zegt dat heel moeilijk is om in een chipje te stoppen kan met neurale netwerken nou juist wel. Dat is het fascinerende aan deze technologie.
Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan en de technologie is idd fascinerend. Ik probeer aan te geven dat het lastig is om een complex neuraal netwerk, welke alle handelingen omvat die autonoom rijden (in heel Nederland) mogelijk maken, in een module te stoppen die ingebouwd kan worden in een auto. De meeste grote neurale netwerken draaien niet lokaal, daar heb je wat 'grotere' apparatuur voor nodig. En naarmate de complexiteit van het model toeneemt neemt ook de rekentijd om een oplossing te berekenen toe. Dat is in een auto een factor die je niet mag onderschatten. Je kunt niet alles zodanig simplificeren dat het nog in het model past, dan gaan belangrijke details verloren. Die kun je met AI wel aanvullen, maar dat is dan niet meer de originele situatie. En laat nou net heel veel verkeerssituaties in Nederland net een beetje van elkaar verschillen om uniek te zijn. Dan wordt het voor de auto dus lastig om de juiste beslissing te nemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Wat je hier ook goed ziet is dat alle negatieve ervaringen en inhoudelijke kritiek op FSD direct wordt besprongen door de fanboys. Jammer voor dit topic dat is gestart voor (alle?) ervaringen met FSD

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12
Inmiddels 2 keer een testrit gemaakt met FSD en dit heeft mij vooral bevestigt in mijn beeld dat we nog vele jaren verwijderd zijn van volledig autonoom rijden.

FSD functioneert voor 95% prima, maar juist dat laatste stukje zal heel moeilijk worden.
Bij beide testritten heb ik meerdere ingrepen moeten doen, en dan gaat het juist om fouten die zelfs een beginnende menselijke bestuurder echt niet maakt (een verkeerde rijstrook kiezen terwijl deze overduidelijk gemarkeerd is bv).

En bij echt ingewikkelde situaties (zie bv de testritten op het Keizer Karelplein) kun je er bijna vanuit gaan dat FSD de mist in gaat en zit je niet ontspannen in de auto.
Dus dat FSD nu al beter is dan een beginnend bestuurder ben ik het niet mee eens, in de huidige vorm zou ik er ook zeker niet voor betalen.

Maar het is interessante technologie en ik ben heel benieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen.

• Ecological
Yaksa schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan en de technologie is idd fascinerend. Ik probeer aan te geven dat het lastig is om een complex neuraal netwerk, welke alle handelingen omvat die autonoom rijden (in heel Nederland) mogelijk maken, in een module te stoppen die ingebouwd kan worden in een auto. De meeste grote neurale netwerken draaien niet lokaal, daar heb je wat 'grotere' apparatuur voor nodig. En naarmate de complexiteit van het model toeneemt neemt ook de rekentijd om een oplossing te berekenen toe. Dat is in een auto een factor die je niet mag onderschatten. Je kunt niet alles zodanig simplificeren dat het nog in het model past, dan gaan belangrijke details verloren. Die kun je met AI wel aanvullen, maar dat is dan niet meer de originele situatie. En laat nou net heel veel verkeerssituaties in Nederland net een beetje van elkaar verschillen om uniek te zijn. Dan wordt het voor de auto dus lastig om de juiste beslissing te nemen.
Ik durf te stellen dat in Amerika rijden in Californië lastiger is dan in Nederland, zelfs met alle fietsers en voetgangers, je zag ook dat in bijvoorbeeld de 9 straatjes in Amsterdam, FSD het erg goed deed, wij hebben in Nederland ook betere infrastructuur dan in de USA op dit moment. Dat het lastig is ben ik met je eens, maar dat is het voor mensen ook. In Amerika mag FSD al semi unsupervised.

Ik las ook iemand die een teams-vergadering met beeld aan het houden was. Ik zag de pakket bezorger die een hele familie vergadering aan het houden was op zoom op zijn telefoon terwijl die door de wijk heen reedt. Ik bedoel er maar mee te zeggen dat mensen heel veel gekke dingen doen waarbij veiligheid niet op nummer 1 staat. Tesla zal veiligheid prioritiseren, omdat zelf rijdende auto’s onder een vergrootglas liggen door de hele samenleving en de financiële markten.

Afgelopen week was ook iemand ingereden op een file door de grenscontroles. Dit zou FSD echt NOOIT doen, of ik hoorde afgelopen maand nog een verhaal dat een Audi TT achterop een FIAT panda was gereden met 80 km/h.

Nu is gelukkig AEB verplicht gesteld paar jaar geleden dus dit zal minder voorkomen, maar het laat maar zien hoe slecht mensen zijn in auto rijden. Daarnaast zal de techniek alleen maar beter worden.

Daarnaast zal het ook zorgen dat met de vergrijzing oudere mensen veiliger van A naar B komt. Verder is het ook zo dat niet alle culturen evenveel waarde hechten aan verkeersveiligheid, waardoor het verkeersbeleid nog meer gecompliceerd wordt.

Lang verhaal kort: technologie zal ons verkeerd beeld een stuk veiliger maken, en dat is mijn inziens broodnodig.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

TeslaNerd schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:10:
Wat je hier ook goed ziet is dat alle negatieve ervaringen en inhoudelijke kritiek op FSD direct wordt besprongen door de fanboys. Jammer voor dit topic dat is gestart voor (alle?) ervaringen met FSD
Zodra er trollen verschijnen wordt vaak het woordje fanboy erbij gehaald. En dat je dan wel een plusje geeft aan degene die hier juist geen bijdrage levert aan ervaringen met FSD (want heeft geen Tesla) maar anderen er op wijst dat ze iets niet goed doen en onjuistheden over FSD verspreid

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 27-04-2026 12:38 ]

StrayDog schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:15:
Inmiddels 2 keer een testrit gemaakt met FSD en dit heeft mij vooral bevestigt in mijn beeld dat we nog vele jaren verwijderd zijn van volledig autonoom rijden.

FSD functioneert voor 95% prima, maar juist dat laatste stukje zal heel moeilijk worden.
Bij beide testritten heb ik meerdere ingrepen moeten doen, en dan gaat het juist om fouten die zelfs een beginnende menselijke bestuurder echt niet maakt (een verkeerde rijstrook kiezen terwijl deze overduidelijk gemarkeerd is bv).

En bij echt ingewikkelde situaties (zie bv de testritten op het Keizer Karelplein) kun je er bijna vanuit gaan dat FSD de mist in gaat en zit je niet ontspannen in de auto.
Dus dat FSD nu al beter is dan een beginnend bestuurder ben ik het niet mee eens, in de huidige vorm zou ik er ook zeker niet voor betalen.

Maar het is interessante technologie en ik ben heel benieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen.
Daarom zal het ook geleidelijk uitgerold worden via ODD, zoals ook tijdens de earnings call verteld

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:30:
[...]

Ik hoor vaker dat voor routing Tesla OSM zou gebruiken, maar ik heb dat nergens terug kunnen vinden, waar komt die info vandaan? En gebruikt tesla dan een offline kopie in de auto? In je software scherm kun je namelijk zien dat er een versie “navigation data” is (die bij mij al weer heel lang op 2025 staat).

Als het echt online OSM is dan zou je dus lekker simpel bijna realtime problemen kunnen fixen zelf.
Het is een publiek geheim I guess, Tesla heeft er zelf geen bronnen over maar lees vooral dit eens: https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/uBzlvAsTLo

Er staat een model offline in de auto (idd de navigation data) maar dat er online ook data wordt opgehaald zou mij zeker niet verbazen. Dat is allemaal geen publieke info.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
revolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:41:
Ik ben er 100% van overtuigd dat DMS de hoofdreden is dat mensen afhaken.
Laten we wel wezen, €99 is gewoon veel geld. Op jaarbasis zijn het serieuze knaken en niet iedereen heeft dat te besteden. Zelfs al zou alles geweldig werken.
De hoofdreden is uiteindelijk altijd de prijs tov het gebodene.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:58

Sandyman538

SandstorM [148839]

TeslaNerd schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:10:
Zo ervaar ik dat totaal niet. Alleen verwacht ik in een topic over ervaringen met FSD ook daadwerkelijke ervaringen met FSD. De zaken die goed gaan (kan veel zelfstandig), zaken die verbetering nodig hebben (verkeerd voorsorteren, verkeerde maximum snelheden, stoppen voor groen licht). Die ervaringen vind ik interessant om te lezen en ook om mijn eigen ervaringen te delen hoe anderen dit beleven. Waar ik in zo'n topic niet op zit te wachten is mensen die het allemaal ruk vinden, maar nog nooit een meter met FSD hebben gereden. Mensen die hun onderbuik maximaal laten spreken over het systeem en de toekomst zonder er ervaring mee te hebben. Dat is gewoon ongefundeerd wat schreeuwen en dat voegt echt helemaal niks toe in een topic over ervaringen met FSD, dus dan niet gek dat mensen daar op reageren.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• gjcvro
  • Nu online
Vandaag 2x een poging gedaan om de camera's te kalibreren, om te kijken of hij dan wat minder naar links rijdt, maar helaas. Zou je eigenlijk moeten kunnen aangeven, zo van schuif eens 5 cm naar rechts, kan makkelijk.

Verder wat dingen geprobeerd. Vanuit de oprit wegrijden is eigenlijk erg lastig omdat je met te veel dingen rekening moet houden en je achteruit een drukke weg op moet waardoor het extra lastig wordt als je het helemaal volgens de regels doet, dus normaal doe ik dat zelf.

Nou was ik toch nieuwsgierig wat hij als aanpak zou hebben, dus vandaag eens laten gaan. Deed hij best slim, in plaats van naar achter weg te rijden ging hij keren op de oprit. Jammer dat hij er 10x voor nodig had, en het normaal in 3x kan, maar ach, hij deed het wel. Door die aanpak kon hij vooruit wegrijden wat zijn probleem oploste. Had wel mazzel dat de oprit verder leeg was waardoor de ruimte er is om dit te doen.

Heeft iemand echt verschil gemerkt met het aan of uitzetten van die contextual speed? Kan niet zeggen dat ik verschil merk.

• gjcvro
  • Nu online
[...]

AI is zich denk ik op 2 manieren aan het ontwikkelen. We zijn de hardware aan het verbeteren, maar ook de modellen zie je veranderen. Hierdoor ontstaan steeds meer mogelijkheden:
nieuws: Raspberry Pi 5 kan lokaal llm's draaien via AI HAT+ 2-module met 8GB ...
Is het volwassen? Nee. Maar je ziet het wel per iteratie beter worden.

• MaBaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:45
Sinds 3 dagen geïnstalleerd op mijn Model 3. Drie ritten (stad en snelweg) van ca 30 minuten gemaakt. Ik heb niet hoeven ingrijpen en ook nog geen straf gehad. Het monitoren van de bestuurder is wel streng maar misschien wel voor deze introductie terecht. Het rijden is gemiddeld langzamer en rustiger dan ik zelf rijd maar niet ongemakkelijk. Wel op sommige provinciale wegen een verkeerde aanname van de maximum snelheid. Veilig, want lagere snelheid dan actual maximum maar soms vervelend omdat het verschil groot is 70 vs 100.
In ieder geval minder klachten van mijn echtgenote over mijn rijstijl :-)
Eén punt wat wel simpelweg irritant is: bij het inschakelen tijdens het rijden is het hit and miss. Hij schakelt vaak in en meteen weer uit met een foutmelding dat het niet goed gegaan is en het verzoek om een melding te maken. Inmiddels ben ik er achter dat bij achterelkaar proberen hij na 3 tot 4 keer inschakelt. Soms ook meteen. Ik heb geen oorzaak kunnen vinden. Ik kijk naar de weg, geen zon of andere fenomenen. Hebben anderen hier ook ervaringen mee?

• gjcvro
  • Nu online
MaBaker schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:45:
Sinds 3 dagen geïnstalleerd op mijn Model 3. Drie ritten (stad en snelweg) van ca 30 minuten gemaakt. Ik heb niet hoeven ingrijpen en ook nog geen straf gehad. Het monitoren van de bestuurder is wel streng maar misschien wel voor deze introductie terecht. Het rijden is gemiddeld langzamer en rustiger dan ik zelf rijd maar niet ongemakkelijk. Wel op sommige provinciale wegen een verkeerde aanname van de maximum snelheid. Veilig, want lagere snelheid dan actual maximum maar soms vervelend omdat het verschil groot is 70 vs 100.
In ieder geval minder klachten van mijn echtgenote over mijn rijstijl :-)
Eén punt wat wel simpelweg irritant is: bij het inschakelen tijdens het rijden is het hit and miss. Hij schakelt vaak in en meteen weer uit met een foutmelding dat het niet goed gegaan is en het verzoek om een melding te maken. Inmiddels ben ik er achter dat bij achterelkaar proberen hij na 3 tot 4 keer inschakelt. Soms ook meteen. Ik heb geen oorzaak kunnen vinden. Ik kijk naar de weg, geen zon of andere fenomenen. Hebben anderen hier ook ervaringen mee?
Inschakelen gaat elke keer feilloos, ook onderweg bij inschakelen met de rit oppakken gaat goed.
Heb je al eens gekeken of je iets van meldingen over de camera's kunt vinden? Of de beruchte reiniging?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:58
Himalaya schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:34:
[...]

Zou best een leuke feature zijn, dat je een snelheids-range kan instellen. Rij maar tussen de 90 en 105. Oftewel, blijf lekker in je baan zolang je niet onder de 90 komt.
Vlgs mij een bug ontdekt op mijn MY24 met hendels. Als je tijdens het rijden FSD uitschakelt en daarna de hendel omhoog doet om achteruit te gaan, dan werkt dat niet de eerste keer

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:43
Jasper schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:58:
[...]

Zou best een leuke feature zijn, dat je een snelheids-range kan instellen. Rij maar tussen de 90 en 105. Oftewel, blijf lekker in je baan zolang je niet onder de 90 komt.
Zodra fsd rechterbaan rijdt zet ik snelheid op 95. Het is en blijft een duur hulp rij systeem. In drukke steden wel relaxed. Snelwegen nog tricky. En je weet inmiddels de pijnpunten of situaties waar je je aandacht bij moet houden.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:08
pdidi schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:13:
Vlgs mij een bug ontdekt op mijn MY24 met hendels. Als je tijdens het rijden FSD uitschakelt en daarna de hendel omhoog doet om achteruit te gaan, dan werkt dat niet de eerste keer
Klopt, je moet eerst stil staan en de voet op de rem hebben om naar de achteruit te gaan. Was mij ook opgevallen. Maar of het een bug of een bewuste keuze is weet ik niet.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Odie
Vandaag een rit Almere Harderwijk Radio Kootwijk Leusden Lage Vuursche Almere gedaan, behalve in de polder “avoid highways” gedaan dus allemaal binnendoor. Bij Harderwijk even bij de SUC laten parkeren. Ging op zich goed maar zeeeeeeer traag en halverwege het vak zei de FSD “ajeto buurman” en vond het wel netjes zo 😂

Daarna door de Burger King drive om te kijken of ie dat doet, nou vol gas langs de paal én het raampje, dus dat was geen vette bek helaas 😭

De rest van de rit was indrukwekkend. Vooral op de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug veel smalle wegen gehad waarbij er de nodige keren bijzonder uitgeweken of gewacht moest worden en wederom valt het niveau van anticiperen op.

Twee dingen die ik zelf anders had gedaan: bij het verlaten van een rotonde stond er een groep fietsers klaar die géén voorrang hadden en ook geen aanstalten maakten maar FSD gaf ze voorrang. Omdat ik niemand hinderde liet ik het toe. Verderop stond een dame met kindje op een fiets oversteek plek waar ze zeker geen voorrang had maar naar er zin van de tesla toch iets teveel naar de weg bewoog wat resulteerde in een FSD die midden op de doorgaande weg stopte en een verbaasd blik van de dame maar toen toch maar weer een bedank-handje. Tja ik zie hier de hand van de RDW in: nul komma nul risico willen nemen met fietsers en voetgangers. Ik snap hem, maar als er verkeer achter me zat had dat zeker irritatie of zelfs getoeter opgeleverd.

In Soesterberg sprong het verkeerslicht tijdens het aanrijden voor een afslag plots op oranje en FSD ging vol in de ankers. Niet een noodstop, maar ik had verwacht dat hij hem af zou maken, had ik zelf wel gedaan. Hoewel: er stond een flitser…

Verder gewoon alles door FSD laten rijden. Weinig gemekker van het DMS, bij het vertrekken werd de vorige strike vergeven en weggepoetst en ik heb dus drie uur me chill laten rondrijden door den Lande.

• Odie
[...]

E daarom wordt het model ook op miljoenen kilometers EU getraind. En laten we eerlijk zijn: als ik op vakantie ga in Engeland kan ik daar toch ook rijden, ondanks dat je daar links rijdt en regels wat anders zijn? Rijden is in de basis hetzelfde, de echte lokale afwijkingen leer je makkelijk bij met een beetje context of bijscholing.

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:06
2 proefritten achter de rug.

1e rit 40 minuten b wegen en binnen de bouwde kom.
2e rit hoofdzakelijk snelweg

DMS geen probleem mee gehad.
Handen op de bovenbenen en hoofd relaxed tegen de hoofdsteun.
Wel een moment mee gemaakt van flink schrikken.
Vanaf Tilburg richting Breda, laat in de middag.
"Tegen" de zon in, flink druk op de weg, en matrix borden.
Op een gegeven moment werd de snelheid beperking opgeheven.
Maar FSD had het niet door, en ik ook niet.
Als gevolg dat er een vrachtwagen achter mij laat moest uitwijken.
Nu reed misschien de vrachtwagen te snel ?
Of chauffeur is niet gewend dat er een Tesla langzaam rijd.
Het relaxt rijden en op je hoede moeten zijn is een kritisch punt.

• Ecological
edhollan schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:31:
2 proefritten achter de rug.

1e rit 40 minuten b wegen en binnen de bouwde kom.
2e rit hoofdzakelijk snelweg

DMS geen probleem mee gehad.
Handen op de bovenbenen en hoofd relaxed tegen de hoofdsteun.
Wel een moment mee gemaakt van flink schrikken.
Vanaf Tilburg richting Breda, laat in de middag.
"Tegen" de zon in, flink druk op de weg, en matrix borden.
Op een gegeven moment werd de snelheid beperking opgeheven.
Maar FSD had het niet door, en ik ook niet.
Als gevolg dat er een vrachtwagen achter mij laat moest uitwijken.
Nu reed misschien de vrachtwagen te snel ?
Of chauffeur is niet gewend dat er een Tesla langzaam rijd.
Het relaxt rijden en op je hoede moeten zijn is een kritisch punt.
De vrachtwagen moest uitwijken omdat hij niet aan het opletten was. Er had ook een file kunnen staan natuurlijk. Daarom is het ook zo belangrijk dat er veel meer wordt uitbesteedt aan computers ipv van vrachtwagenchauffeurs die vermoeid kunnen zijn, etc!

Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:24:
Ik snap hem, maar als er verkeer achter me zat had dat zeker irritatie of zelfs getoeter opgeleverd.
Ik heb de vraag al eens in de groep gegooid, maar heb jij of iemand anders al een keer gehad dat FSD onverwacht/onnodig hard op de rem ging terwijl er wel iemand vlak achter reed?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 27-04-2026 17:08 ]

• Yaksa
  • Nu online
Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:28:
[...]

E daarom wordt het model ook op miljoenen kilometers EU getraind. En laten we eerlijk zijn: als ik op vakantie ga in Engeland kan ik daar toch ook rijden, ondanks dat je daar links rijdt en regels wat anders zijn? Rijden is in de basis hetzelfde, de echte lokale afwijkingen leer je makkelijk bij met een beetje context of bijscholing.
Ik twijfel er niet aan dat je, als mens, na enige gewenning, makkelijk in Engeland rond kunt rijden.
Echter voor een eenmaal geïnstalleerd FSD systeem is het bijleren van lokale afwijkingen dus niet aan de orde, die moeten al in het model/systeem zitten. En daar zit 'm volgens mij het 'probleem'. Je kan nog zoveel miljoenen kilometers het model gaan trainen, toch blijven er dan situaties opduiken waar het model niet in is bijgeschoold.
Plus dat je het model waar het systeem in je auto op draait niet oneindig kunt uitbreiden, dat kost geheugen en wanneer het model echt groot wordt ook extra tijd om live te zoeken naar de juiste actie.
Een mens zal zoiets op ervaring makkelijk kunnen oplossen, die kan zo'n situatie wel doorzien, maar ervaring is iets wat een AI systeem niet kan aanleren. AI heeft namelijk geen cognitief vermogen zoals mensen dat hebben. Het kan kunstmatig proberen om cognitieve denkprocessen na te bootsen, maar dat is niet hetzelfde. Plus dat het extra rekencapaciteit kost (en dus tijd) en in het verkeer is er vaak maar weinig tijd om een beslissing te nemen.

• ericjanmalotaux
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18:23
Ik heb vorige week dinsdag FSD gekregen op mijn Model 3 Highland uit 2024, met een gratis proefperiode van 30 dagen. Geen idee waar ik dat aan te danken heb. Ik had geen voornemen om FSD aan te schaffen of een abonnement te nemen.

Ik vind FSD indrukwekkend, maar niet feilloos. Je moet zo goed, zelfs overdreven, opletten, wat extra moeilijk is als je niet zelf rijdt, dat het bijna vermoeiender is dan zelf rijden.

Hele drukke smalle straatjes, met overal voetgangers en fietsers op de weg, op de avond voor Koningsdag waren iets te moeilijk voor FSD.

Het met te weinig snelheidsverschil inhalen is niet goed. Versnellen terwijl je ingehaald wordt op de snelweg is fout.

Voorrang verlenen waar dat niet hoeft zou ik zelf niet doen.

Ik denk dat ik het het geld pas waard ga vinden als het Unsupervised wordt. En als de concurrentie met vergelijkbare systemen gaat komen verwacht ik dat de prijs gaat dalen.

• Odie
pdidi schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:07:
[...]

Ik heb de vraag al eens in de groep gegooid, maar heb jij of iemand anders al een keer gehad dat FSD onverwacht/onnodig hard op de rem ging terwijl er wel iemand vlak achter reed?
Nope geen phantom breaks. Hooguit wat twijfel gevalletjes zoals vandaag die dame met kind maar dat was volkomen terecht want het was onduidelijk wat de ging doen.

Nee de smoothness en vooral het gevoel “i got this” is overweldigend. Vandaag wel alleen op een smal weggetje waar de tesla beslist de berm in dook en keurig de tegenligger (politie nota bene) ruimte gaf, maar ik had dat zelf niet met 50 maar misschien 35 tot 40 gedaan. On the other hand: dat is emotie en FSD doet niet aan emotie, die bekijkt wat kan en wat niet.

Hier in de wijk is een straat ook super smal en ik ontwijk die straat gewoon puur omdat ik vrees voor m’n velgen of spiegels. FSD niet… “fok this shit, strak langs de stoep! Past prima!” 😂

• gjcvro
  • Nu online
Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:29:
[...]

Nope geen phantom breaks. Hooguit wat twijfel gevalletjes zoals vandaag die dame met kind maar dat was volkomen terecht want het was onduidelijk wat de ging doen.

Nee de smoothness en vooral het gevoel “i got this” is overweldigend. Vandaag wel alleen op een smal weggetje waar de tesla beslist de berm in dook en keurig de tegenligger (politie nota bene) ruimte gaf, maar ik had dat zelf niet met 50 maar misschien 35 tot 40 gedaan. On the other hand: dat is emotie en FSD doet niet aan emotie, die bekijkt wat kan en wat niet.

Hier in de wijk is een straat ook super smal en ik ontwijk die straat gewoon puur omdat ik vrees voor m’n velgen of spiegels. FSD niet… “fok this shit, strak langs de stoep! Past prima!” 😂
Daarintegen heeft ie ook geen spijt als hij wel de stoep raakt en 2 velgen krom rijdt. Ik ben er nog niet achter of het precisie of geluk of lakoniek is, want met het keren houdt hij veel meer ruimte dan ik zou doen.

• Odie
Yaksa schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:13:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat je, als mens, na enige gewenning, makkelijk in Engeland rond kunt rijden.
Echter voor een eenmaal geïnstalleerd FSD systeem is het bijleren van lokale afwijkingen dus niet aan de orde, die moeten al in het model/systeem zitten. En daar zit 'm volgens mij het 'probleem'. Je kan nog zoveel miljoenen kilometers het model gaan trainen, toch blijven er dan situaties opduiken waar het model niet in is bijgeschoold.
Plus dat je het model waar het systeem in je auto op draait niet oneindig kunt uitbreiden, dat kost geheugen en wanneer het model echt groot wordt ook extra tijd om live te zoeken naar de juiste actie.
Een mens zal zoiets op ervaring makkelijk kunnen oplossen, die kan zo'n situatie wel doorzien, maar ervaring is iets wat een AI systeem niet kan aanleren. AI heeft namelijk geen cognitief vermogen zoals mensen dat hebben. Het kan kunstmatig proberen om cognitieve denkprocessen na te bootsen, maar dat is niet hetzelfde. Plus dat het extra rekencapaciteit kost (en dus tijd) en in het verkeer is er vaak maar weinig tijd om een beslissing te nemen.
Ik ga de discussie denk ik maar stoppen want je toont bij herhaling aan dat je geen flauw benul hebt hoe AI werkt en hoe dingen als reinforcement learning en back-propagation werken en hoe shadowmode daar nu al jaren massaal data en feedback in stopt.

Dat de auto niet individueel leert klopt maar FSD als systeem leert wel degelijk. En het leert niet alleen van mij maar van meer dan 1 miljoen bestuurders.

• Odie
gjcvro schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:33:
[...]

Daarintegen heeft ie ook geen spijt als hij wel de stoep raakt en 2 velgen krom rijdt. Ik ben er nog niet achter of het precisie of geluk of lakoniek is, want met het keren houdt hij veel meer ruimte dan ik zou doen.
Als het goed is gebeurd dat dus niet. Hij ziet waar de stoeprand is, ziet dat ie niet kan uitwijken en als OccNet tot de conclusie komt dat het niet gaat passen dan zal de auto de ruimte niet betreden (dus stoppen).

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Nexz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:37:
Nog een update omtrent Model S/X updates - omdat S/X pas vanaf 2026.3.7 ondersteund worden is er nog sprake van een staged rollout aldus de Tesla medewerker. Random assignment en koop/abo maakt verder niets uit voor het proces. Technical support heeft verder geen invloed behalve dat ze kunnen checken of 'er niks mis met de auto' is... Dus ik hoop toch écht een dezer dagen de update te ontvangen :D
Ben even benieuwd. Inmiddels al een update ontvangen voor de Model S?

• gjcvro
  • Nu online
Odie schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:52:
[...]
Als het goed is gebeurd dat dus niet
Famous last words? 8)
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.