Dat gaat nog wel wat jaren duren, want dit is niet supervised.Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:05:
[Video: Summon now uses Robotaxi’s Brain]
Summon werkt veel beter nu in de US!
Nu wachten op het RDW om deze update goed te keuren….
snip: offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 26-04-2026 10:39 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Even opletten bij bruggen op de snelweg. A44 ter hoogte ringvaartbrug ri Amsterdam staat een bordje ‘50t’ . Springt naar 50. Eerder niet meegemaakt.
snip: niet reageren kan ook hè
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 26-04-2026 10:40 ]
Hieronder nog even ingezoomd waar je de knippers wat beter ziet. In de originele video zie je dat hij op zowel 5 als 7 seconden knippert en dat de Tesla intussen door blijft rijden en weer naar links stuurt. Alleen omdat het busje ook daarna door blijft rijden zie je ook op 9 seconden dat FSD even begon te twijfelen.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:50:
[...]
To be honest denk ik dat het eerder naar rechts uitsturen is, ik zie ook eigenlijk geen overduidelijke knipper? Maar goed het zou kunnen.
Sinds vandaag de FSD trial gestart. Ondanks dat ik superweinig rijd, ben/was ik wel enthousiast om hier deel van uit te maken. Ik overweeg/overwoog zelfs om gewoon het abonnement te nemen voor € 99 per maand, ondanks dat ik voor dat geld bijna goedkoper een taxi kan nemen 
Vanmorgen (zondag, lekker rustig) even een paar keer kris-kras Rotterdam door, waarbij ik ook wel wat tricky situaties heb opgezocht.
Met name in de stad (maar 1 rijstrook) rijdt ie voorbeeldig. Ik ben door het Oude Westen en Delfshaven gereden, met af en toe een drukke/voorrangskruising, en dat ging echt netjes.
Maar met voorsorteren ging het minder goed. Zo reed ik op de Brielselaan ri Dorpsweg, en hij wilde per se de rijstrook rechts naar de Doklaan (Maastunnel in) aanhouden. Zelfs toen ik had ingegrepen en naar links was gestuurd, zodra ik EAP aanzette ging gelijk de knipper naar rechts weer aan, wat (terecht) een toeterconcert opleverde van de auto rechtsachter me. Verder remde hij af voor een plastic tasje (waar hij vervolgens ook omheen wilde rijden). En een motorrijder die stilstond voor een rotonde en gebaarde dat ik om hem heen mocht rijden, snapte 'ie ook niet. En komende vanaf de IJsselmonde de Brienenoordbrug op, ging ie vol in de ankers voor de "voorwaarschuwingsborden":
/f/image/F44DeMPNn55xbBgZaeBbyK3r.png?f=fotoalbum_large)
Verder wilde hij door het afgesloten terrein van de Van Nelle rijden (mocht niet, dus zelf maar gekeerd). Toen ik met de neus naar een wegafsluiting stond en een nieuwe route had gestart begon ie netjes een parkeerhaven in te rijden, naar ik hoopte om te keren. Toen ie na 4 of 5 keer nerveus sturen ineens een dot gaf gas om de stoep op te rijden ook maar ingegrepen. Evenals in de parkeergarage, waar hij wel erg enthousiast hard achteruit een vak in wilde duiken.
En als bonus kreeg ik na het parkeren de melding dat volgens de telemetrie ik nu 1 waarschuwing heb, en dat het na 5x over is voor mij
Vanmorgen (zondag, lekker rustig) even een paar keer kris-kras Rotterdam door, waarbij ik ook wel wat tricky situaties heb opgezocht.
Met name in de stad (maar 1 rijstrook) rijdt ie voorbeeldig. Ik ben door het Oude Westen en Delfshaven gereden, met af en toe een drukke/voorrangskruising, en dat ging echt netjes.
Maar met voorsorteren ging het minder goed. Zo reed ik op de Brielselaan ri Dorpsweg, en hij wilde per se de rijstrook rechts naar de Doklaan (Maastunnel in) aanhouden. Zelfs toen ik had ingegrepen en naar links was gestuurd, zodra ik EAP aanzette ging gelijk de knipper naar rechts weer aan, wat (terecht) een toeterconcert opleverde van de auto rechtsachter me. Verder remde hij af voor een plastic tasje (waar hij vervolgens ook omheen wilde rijden). En een motorrijder die stilstond voor een rotonde en gebaarde dat ik om hem heen mocht rijden, snapte 'ie ook niet. En komende vanaf de IJsselmonde de Brienenoordbrug op, ging ie vol in de ankers voor de "voorwaarschuwingsborden":
/f/image/F44DeMPNn55xbBgZaeBbyK3r.png?f=fotoalbum_large)
Verder wilde hij door het afgesloten terrein van de Van Nelle rijden (mocht niet, dus zelf maar gekeerd). Toen ik met de neus naar een wegafsluiting stond en een nieuwe route had gestart begon ie netjes een parkeerhaven in te rijden, naar ik hoopte om te keren. Toen ie na 4 of 5 keer nerveus sturen ineens een dot gaf gas om de stoep op te rijden ook maar ingegrepen. Evenals in de parkeergarage, waar hij wel erg enthousiast hard achteruit een vak in wilde duiken.
En als bonus kreeg ik na het parkeren de melding dat volgens de telemetrie ik nu 1 waarschuwing heb, en dat het na 5x over is voor mij
Nederlands is makkelijker als je denkt
Bugfixes, kleine optimalisaties, wegnemen van inconsistent gedrag, bijstellen van gedrag dat ongewenst is, toevoegen van betere visualisaties (zoals het tonen van verkeerslichten i.p.v. matrixborden of indicaties waarom de auto wacht bij groen etc) en zo kan ik wel even doorgaan. Ik verwacht dat daar geen herkeuring voor nodig is. Er zal wél herkeuring nodig zijn als het systeem fundamenteel verandert zoals echt unsupervised of in ieder geval langere tijd “eyes-off the road” of dingen als mad max mode (wat nooit in die naam gaat komen overigens).Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:55:
[...]
Dat is toch exact wat allang bekend is?
Trouwens, waarom zou je een nieuwe release uitbrengen van FSD uitbrengen zonder wijzigingen?
Er is een wezenlijk verschil tussen wijzigingen in de data van het kaartmateriaal en de data van het besturingssysteem. Kaartmateriaal voor navigatie kan gewoon zonder tussenkomst van de RDW geüpdate worden, immers dat beïnvloed de besturing van de auto zelf niet. Het is zelfs wenselijk zodat bijvoorbeeld nieuwe wegen en bruggen daarin opgenomen worden (of dat niet langer bestaande wegen weggehaald worden).
Het besturingssysteem (dat systeem wat ervoor zorgt dat je auto 'vanzelf' rijdt) updaten kan alleen na goedkeuring en tests van de RDW.
Ik bedoelde de "bron" waar Yaksa naar verwees (het RDW nieuwsbericht). Dat er geen online learning mag plaats vinden in de auto met AI staat in dit UNECE document. Maar omdat FSD op specifieke locaties toch andere beslissingen lijkt te nemen zonder dat er een OTA is geweest, moet er iets online zijn waarmee Tesla invloed kan uitoefenen op FSD "gedrag". Daarom vermoed ik (ik heb daar geen bron voor) dat dit middels parameters gaat die in de online kaart data zit. Ik zou anders niet weten hoe het anders kan/mag, maar ik laat me graag overtuigen hoe dit dan anders wel zou kunnen. Het zou natuurlijk al kunnen dat het uitgangspunt dat er niet in de auto geleerd mag worden helemaal niet klopt
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 11:15 ]
Dat is non-determinisme, niet zelf-lerend. Dat is exact hoe een LLM based AI model werkt. De ene keer zus, de andere keer zo, gebaseerd op alle (visuele) input data. Ik durf er wel wat op te verwedden dat als je nog 10x langs diezelfde locatie gaat, het gedrag niet consistent is.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:58:
[...]
Ik bedoelde de "bron" waar Yaksa naar verwees (het RDW nieuwsbericht). Dat er geen online learning mag plaats vinden in de auto met AI staat in dit UNECE document. Maar omdat FSD op specifieke locaties toch andere beslissingen lijkt te nemen zonder dat er een OTA is geweest, moet er iets online zijn waarmee Tesla invloed kan uitoefenen op FSD "gedrag". Daarom vermoed ik (ik heb daar geen bron voor) dat dit middels parameters gaat die in de online kaart data zit. Ik zou anders niet weten hoe het anders kan/mag
Misschien heb je gelijk, maar ook in de US komen vaak meldingen voorbij dat zonder OTA FSD zich opeens heel anders gedraagt. Dus wat ik later aan mijn vorige post toevoegde: misschien klopt het uitgangspunt niet dat er niet in de auto online geleerd wordtolafmol schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:15:
[...]
Dat is non-determinisme, niet zelf-lerend. Dat is exact hoe een LLM based AI model werkt. De ene keer zus, de andere keer zo, gebaseerd op alle (visuele) input data. Ik durf er wel wat op te verwedden dat als je nog 10x langs diezelfde locatie gaat, het gedrag niet consistent is.
Overall tevreden, maar als de zon laag schijnt en je een zonnebril nodig hebt vind ik dat FSD opeens matig gaat presteren.
Zo gaan mijn ritjes in de ochtend altijd goed, maar als ik terugrijd einde van de middag/begin avond en me zonnebril ophoud gaat hij al snel klagen dat ik niet op zit te letten. Op deze wijze ga ik al heel snel door mijn vijf beurten. En ik zit niet te wachten op dat wanneer ik betaal de betaalde functie geblokkeerd wordt.
Ander groot nadeel. Als je FSD niet hebt ingeschakeld kan je ook geen gebruik meer maken van je adaptive cruise control of je automatisch sturen. Met name de eerste vind ik een grote beperking. De tweede kan ik ergens nog begrijpen.
Tot slot... camera's. Waarom Tesla? Mijn camera's beslaan relatief vaak en snel in de ochtend. Daar heeft FSD logisch moeite mee. Dit probleem had er niet hoeven te zijn als er meer gebruik gemaakt was van Lidar scanner en sensoren.
Zo gaan mijn ritjes in de ochtend altijd goed, maar als ik terugrijd einde van de middag/begin avond en me zonnebril ophoud gaat hij al snel klagen dat ik niet op zit te letten. Op deze wijze ga ik al heel snel door mijn vijf beurten. En ik zit niet te wachten op dat wanneer ik betaal de betaalde functie geblokkeerd wordt.
Ander groot nadeel. Als je FSD niet hebt ingeschakeld kan je ook geen gebruik meer maken van je adaptive cruise control of je automatisch sturen. Met name de eerste vind ik een grote beperking. De tweede kan ik ergens nog begrijpen.
Tot slot... camera's. Waarom Tesla? Mijn camera's beslaan relatief vaak en snel in de ochtend. Daar heeft FSD logisch moeite mee. Dit probleem had er niet hoeven te zijn als er meer gebruik gemaakt was van Lidar scanner en sensoren.
[ Voor 14% gewijzigd door Pasteis op 26-04-2026 11:51 ]
FSD is toch wel insane. Niet perfect. Maar het niveau van anticiperen is wild. Dit IS de toekomst. Gisteren vrijwel volledig FSD naar Efteling heen en weer gereden. De meeste ingrepen waren speed ups van mij. Een keer ging hij na het parkeerterrein van de Burger King Waalwijk de mist in op de rotonde en werd ik een B weg (Taxandriaweg) ipv de snelweg A59 op gestuurd. En daarna ging het op die B weg weer mis, toen was ik het zat, want hij wilde me het hele stuk weer terug laten rijden en daar had ik even geen zin an. Oh en de 90 bij regen borden leest ie te vaak als limiet. En de 130 na 1900 negeert ie. Dat moet écht beter Tesla.
Maar dat hij zonder routing informatie het parkeerterrein van Efteling opreed met de cones in het midden, netjes wachtte voor de verkeersregelaar, gesloten lanes negeerde en uiteindelijk linksaf in de eerste open lane wilde parkeren is echt wild. Dat hij daarbij de verkeersregelaar negeerde die me gebaarde een lane verder te nemen was jammer en een ingreep, waarbij in maar even hulpeloos beide handjes in de lucht stak en riep “sorry, hij heeft nogal een eigen willetje”…
Maar dat hij zonder routing informatie het parkeerterrein van Efteling opreed met de cones in het midden, netjes wachtte voor de verkeersregelaar, gesloten lanes negeerde en uiteindelijk linksaf in de eerste open lane wilde parkeren is echt wild. Dat hij daarbij de verkeersregelaar negeerde die me gebaarde een lane verder te nemen was jammer en een ingreep, waarbij in maar even hulpeloos beide handjes in de lucht stak en riep “sorry, hij heeft nogal een eigen willetje”…
Misschien zat er wel een wolkje voor de zon, of scheen de zon vanaf een andere kant.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]Misschien heb je gelijk, maar ook in de US komen vaak meldingen voorbij dat zonder OTA FSD zich opeens heel anders gedraagt. Dus wat ik later aan mijn vorige post toevoegde: misschien klopt het uitgangspunt niet dat er niet in de auto online geleerd wordt
De kans namelijk dat daarmee beeldelementen in 2d via de camera's anders 'voor de dag komen' in het 'brein' van FSD is redelijk groot.
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden, dat is (denk ik) ook de reden dat zwarte strepen (herstellingen) in/op het asfalt soms ook afwijkend gedrag ten gevolge heeft. Die kunnen er voor de camera's als obstakels uit zien en daar reageert het systeem op.
De Waymo robot taxi's hebben LIDAR aan boord en kunnen wel in echt 3D de omgeving bepalen, maar dat systeem werkt met laser en daaruit voortvloeiende 'puntenwolken' , om te bepalen wat solids zijn en wat niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Want snelheidslimieten gelden niet voor jou? Vraagje voor een vriend: rij jij toevallig ook een Taycan? Gisteren? Op de A2 richting Den Bosch?karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:44:
[...]
Dat is ook wel een punt waarom dan geen marge. Op de snelweg rij ik het liefst 130-150 in de avond ( of die dan 140 zoals AP) en mocht het straks in Duitsland is goedgekeurd moet ie toch minimaal op 180 staan lijkt me.
Je hebt gelijk als je zegt dat de tesla camera’s primair 2D zijn en de LiDAR van Wayne een 3d beeld oplevert, maar Tesla bouwt wel degelijk een 3D plaatje in vectorspace. Zo is ze in staat om in te schatten hoe hoog drempels zijn en of die met 10 of 30 km/h genomen moeten worden. In mijn wijk liggen er heel veel en zelfs de meest tricky drempel (relatief hoog en kort, als je die te snel neemt maakt je neus op het asfalt) doet ie keurig traag terwijl hij anderen gewoon met een lekker rustig tempo neemt.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:02:
[...]
Misschien zat er wel een wolkje voor de zon, of scheen de zon vanaf een andere kant.
De kans namelijk dat daarmee beeldelementen in 2d via de camera's anders 'voor de dag komen' in het 'brein' van FSD is redelijk groot.
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden, dat is (denk ik) ook de reden dat zwarte strepen (herstellingen) in/op het asfalt soms ook afwijkend gedrag ten gevolge heeft. Die kunnen er voor de camera's als obstakels uit zien en daar reageert het systeem op.
De Waymo robot taxi's hebben LIDAR aan boord en kunnen wel in echt 3D de omgeving bepalen, maar dat systeem werkt met laser en daaruit voortvloeiende 'puntenwolken' , om te bepalen wat solids zijn en wat niet.
LiDAR is mooi maar kent ook z’n beperkingen en die beperkingen moet je dan weer aanvullen met camera beelden en ultrasoon sensoren. En zoals Musk heeft beargumenteerd loop je dan het risico op sensor contention: potentieel conflicterende informatie en welke sensor ga je dan geloven.
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat een vision only systeem goed kan werken, maar dan moet je wel voldoende camera’s hebben. Het gebrek aan een bumper camera op mijn Highland vind ik echt een gemis die me gaat beperken bij echt unsupervised rijden, maar ik begrijp dat die camera alleen bij de Unsupervised release wordt gebruikt en niet in de huidige supervised releases.
Maar Tesla bouwt met het Occupancy Network wel degelijk een 3D vectorspace.
Ik weet niet of jullie het gezien hebben maar in de app werkt nu ook de summon functie.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gister reed ik door de woonwijk en er kwam een Tesla uit een uitrit die (achteraf gezien) 99% zeker op FSD reed. Ik reed op de (50kmh) voorrangsweg maar de gebruiker was zo gefixeerd/vertrouwd op FSD dat hij niet de behoefte had om te kijken of de weg vrij was en mij dus niet heeft gezien, waardoor ik zelf vol in de ankers ben gegaan (ik weet immers niet zeker of hij op FSD rijdt of niet).
Hij/FSD stopte wel, maar het geen contact maken met je andere weggebruikers vind ik echt schandalig richting anderen, en dus ook gevaarlijk. Zo zullen er de komende tijd nog wel meer FSD irritaties van andere weggebruikers bovenwater komen drijven.
Hij/FSD stopte wel, maar het geen contact maken met je andere weggebruikers vind ik echt schandalig richting anderen, en dus ook gevaarlijk. Zo zullen er de komende tijd nog wel meer FSD irritaties van andere weggebruikers bovenwater komen drijven.
Belangrijkste klacht zal eerder zijn dat ze irritant strak aan de snelheid rijden of net er onder. Ohja, en het is me opgevallen dat hij best ver de rotonde op rijdt, al komt er een auto aan. Net alsof hij door wil rijden en op het laatste moment besluit toch maar niet.LigeTRy schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:36:
Gister reed ik door de woonwijk en er kwam een Tesla uit een uitrit die (achteraf gezien) 99% zeker op FSD reed. Ik reed op de (50kmh) voorrangsweg maar de gebruiker was zo gefixeerd/vertrouwd op FSD dat hij niet de behoefte had om te kijken of de weg vrij was en mij dus niet heeft gezien, waardoor ik zelf vol in de ankers ben gegaan (ik weet immers niet zeker of hij op FSD rijdt of niet).
Menselijke bestuurders irriteren me dagelijks met hun gevaarlijk gedrag.LigeTRy schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:36:
Heb je een filmpje? Ben wel benieuwd!
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Met dat Occupancy Network en 3D vectorspace zijn ze al vanaf 2020 bezig en verwacht wordt dat het pas in FSD versie 12 echt volledig toegepast kan gaan worden. Nu zitten we hier op FSD2(+), waar het voor een klein deel geïmplementeerd is. Maar voordat het echt voor de volle 100% toepasbaar is gaat het nog wel ff duren.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:29:
[...]Je hebt gelijk als je zegt dat de tesla camera’s primair 2D zijn en de LiDAR van Wayne een 3d beeld oplevert, maar Tesla bouwt wel degelijk een 3D plaatje in vectorspace.
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat een vision only systeem goed kan werken, maar dan moet je wel voldoende camera’s hebben.
Maar Tesla bouwt met het Occupancy Network wel degelijk een 3D vectorspace.
Punt is natuurlijk ook dat je wel meer camera's aan kunt sluiten, maar dan moet je ook de computing power hebben om al die beelden real time te verwerken. Misschien dat Elon daarom een fabriek wil bouwen die snelle GPU's moet gaan maken? Dan nog heb je een deftige server grade PC in je auto nodig, de vraag is ook of het dat allemaal nog een beetje betaalbaar blijft.
Geen idee wat jij bedoelt met FSD2+ maar ik rij op FSD14 en daarin is het Occupancy Network volledig geïntegreerd volgens diverse bronnen, wat ook bevestigd wordt door Grok.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:55:
[...]
Met dat Occupancy Network en 3D vectorspace zijn ze al vanaf 2020 bezig en verwacht wordt dat het pas in FSD versie 12 echt volledig toegepast kan gaan worden. Nu zitten we hier op FSD2(+), waar het voor een klein deel geïmplementeerd is. Maar voordat het echt voor de volle 100% toepasbaar is gaat het nog wel ff duren.
Punt is natuurlijk ook dat je wel meer camera's aan kunt sluiten, maar dan moet je ook de computing power hebben om al die beelden real time te verwerken. Misschien dat Elon daarom een fabriek wil bouwen die snelle GPU's moet gaan maken? Dan nog heb je een deftige server grade PC in je auto nodig, de vraag is ook of het dat allemaal nog een beetje betaalbaar blijft.
En wat betreft meer camera’s: HW5 bezit zoveel compute power en gaat zoveel efficiënter zijn dat je geen “server grade” (whatever that may be, de gemiddelde server draait niet op ASICS en GPUs) hardware in je voertuig nodig hebt.
Die 14. nogwat die jij hebt is het updatenummer van de uitgerolde software.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:07:
[...]
Geen idee wat jij bedoelt met FSD2+ maar ik rij op FSD14 en daarin is het Occupancy Network volledig geïntegreerd volgens diverse bronnen, wat ook bevestigd wordt door Grok.
En wat betreft meer camera’s: HW5 bezit zoveel compute power en gaat zoveel efficiënter zijn dat je geen “server grade” (whatever that may be, de gemiddelde server draait niet op ASICS en GPUs) hardware in je voertuig nodig hebt.
Die 2+ die ik bedoel is een aanduiding van het level waar het FSD systeem zich bevindt. Level 5 = volledig zelfrijdend zonder supervisie.
Een plaatje zegt soms meer dan woorden:
Ah maar zeg dan gewoon “Level 2 Autonomy” en niet “FSD2+” want daarmee zaai je verwarring. En dat heeft niets te maken met de discussie over 2D en 3D en het feit dat Occupancy Network gewoon in FSD14 zit en een 3D representatie maakt van de wereld om zich heen, zonder LiDAR. Of mis ik iets?Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:40:
[...]
Die 14. nogwat die jij hebt is het updatenummer van de uitgerolde software.
Die 2+ die ik bedoel is een aanduiding van het level waar het FSD systeem zich bevindt. Level 5 = volledig zelfrijdend zonder supervisie.
Een plaatje zegt soms meer dan woorden:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Odie op 26-04-2026 13:54 ]
Die levels zijn bepaald om te kunnen onderscheiden in welke mate autonoom rijden mogelijk is.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:53:
[...]Ah maar zeg dan gewoon “Level 2 Autonomy” en niet “FSD2+” want daarmee zaai je verwarring. En dat heeft niets te maken met de discussie over 2D en 3D en het feit dat Occupancy Network gewoon in FSD14 zit en een 3D representatie maakt van de wereld om zich heen, zonder LiDAR. Of mis ik iets?
Fabrikanten mogen zelf bepalen welk systeem ze gebruiken om (uiteindelijk) level 5 te bereiken.
Musk denkt dat dat met camera's alleen mogelijk moet zijn. Waymo denkt dat dat niet mogelijk is en voegt daarom Lidar en radar toe, zij zitten ook, qua level, al hoger dan Tesla. Wel tegen aardig wat kosten per auto.
Dat klopt niet. Hierover heeft xAI lead een paar maanden geleden deze presentatie voor gegeven (vanaf 12 minuten) waarin getoond wordt hoe er een realtime 3d beeld wordt gegenereerd.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:02:
[...]
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden,
NotATeslaApp heeft daar ook een uitgebreid artikel over gemaakt
[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 14:32 ]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:30:
[...]Dat klopt niet. Hierover heeft xAI lead een paar maanden geleden deze presentatie voor gegeven (vanaf 12 minuten) waarin getoond wordt hoe er een realtime 3d beeld wordt gegenereerd.
NotATeslaApp heeft daar ook een uitgebreid artikel over gemaakt
Die presentatie laat namelijk zien dat er met een full 360 graden opname een beeld gegenereerd kan worden wat er uitziet als een 3D beeld, maar hoe verder het voorwerp van de camera af is hoe meer blur er ontstaat wanneer het beeld gedraaid wordt. Dit in tegenstelling tot Lidar en Radar waar echt realtime gemeten wordt hoe ver een voorwerp weg is, waardoor er een echt 3D beeld opgebouwd kan worden.
De presentatie heeft wel een hoog 'wij van WC-eend" gehalte, maar goed, de aandeelhouders moeten ook tevreden gehouden worden natuurlijk.
3d of niet, toch lijkt fsd de snelheid aan te passen, en ook per drempel lijkt er verschil te zijn, en ik geloof niet dat ze elke drempel ingelezen hebben.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".
Die presentatie laat namelijk zien dat er met een full 360 graden opname een beeld gegenereerd kan worden wat er uitziet als een 3D beeld, maar hoe verder het voorwerp van de camera af is hoe meer blur er ontstaat wanneer het beeld gedraaid wordt. Dit in tegenstelling tot Lidar en Radar waar echt realtime gemeten wordt hoe ver een voorwerp weg is, waardoor er een echt 3D beeld opgebouwd kan worden.
De presentatie heeft wel een hoog 'wij van WC-eend" gehalte, maar goed, de aandeelhouders moeten ook tevreden gehouden worden natuurlijk.
Sorry het is gewoon niet waar. OccNet bouwt wel een 3D beeld op.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".
Check ook even het artikel. Daarin wordt goed uitgelegd dat je daar geen radar of LiDAR meer voor nodig hebt. In het artikel wordt ook uitgelegd hoe Tesla camerabeelden heeft getrained met LiDAR data (de Tesla's die je soms voorbij ziet komen met een LiDAR paal).Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Bekijk ook maar eens hoe nVidia Alpamayo het concept van Vision Only nu heeft overgenomen.
Dat geeft dus alleen maar aan dat zelfs Tesla in de gaten krijgt dat je met platte 2D beelden van camera's geen echt 3D beeld kunt opbouwen. Ze hebben LIDAR data nodig omdat hun model niet in kan voorspellen welke kant de pixels op vliegen. Dat kun je misschien wel trainen bij een statisch model, maar ik heb zo mijn bedenkingen of dat in 'the real world' met al zijn onvoorspelbaarheden wel 100% veilig ingepast kan worden.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:25:
[...]Check ook even het artikel. Daarin wordt goed uitgelegd dat je daar geen radar of LiDAR meer voor nodig hebt. In het artikel wordt ook uitgelegd hoe Tesla camerabeelden heeft getrained met LiDAR data (de Tesla's die je soms voorbij ziet komen met een LiDAR paal).
Bekijk ook maar eens hoe nVidia Alpamayo het concept van Vision Only nu heeft overgenomen.
nope wel een macan af en toe 😋 dld is onbeperkt dus rij regelmatig 200+ waar het kan en in NLD hou ik een marge aan voor inhalen, dus 130-150 bij mij houdt fsd trouwens met 1x gas bij wel de 130 vast .Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:03:
[...]
Want snelheidslimieten gelden niet voor jou? Vraagje voor een vriend: rij jij toevallig ook een Taycan? Gisteren? Op de A2 richting Den Bosch?
[ Voor 22% gewijzigd door karel_G_1981 op 26-04-2026 16:56 ]
Afgelopen week 's avonds ook een mooie actie van FSD meegemaakt. Op de tweebaans 80 weg richting huis was 1 rijstrook afgesloten en werd met een stoplicht bepaald welke richting over de andere rijstrook mocht rijden.
FSD herkende dit perfect, ging bij groen naar de rijstrook voor tegenlichtend verkeer en zodra de afzetting ophield weer terug:
https://youtu.be/ZJj9ikAcW-o
FSD herkende dit perfect, ging bij groen naar de rijstrook voor tegenlichtend verkeer en zodra de afzetting ophield weer terug:
https://youtu.be/ZJj9ikAcW-o
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Vandaag ging alles goed met bijna geen waarschuwingen , 1x had hij onterecht geen voorrang , zonder dat het gevaarlijk werd overigens. Kruising waar de haaientanden volledig vervaagd waren
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.