Dat gaat nog wel wat jaren duren, want dit is niet supervised.Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:05:
[Video: Summon now uses Robotaxi’s Brain]
Summon werkt veel beter nu in de US!
Nu wachten op het RDW om deze update goed te keuren….
snip: offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 26-04-2026 10:39 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Even opletten bij bruggen op de snelweg. A44 ter hoogte ringvaartbrug ri Amsterdam staat een bordje ‘50t’ . Springt naar 50. Eerder niet meegemaakt.
snip: niet reageren kan ook hè
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 26-04-2026 10:40 ]
Hieronder nog even ingezoomd waar je de knippers wat beter ziet. In de originele video zie je dat hij op zowel 5 als 7 seconden knippert en dat de Tesla intussen door blijft rijden en weer naar links stuurt. Alleen omdat het busje ook daarna door blijft rijden zie je ook op 9 seconden dat FSD even begon te twijfelen.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:50:
[...]
To be honest denk ik dat het eerder naar rechts uitsturen is, ik zie ook eigenlijk geen overduidelijke knipper? Maar goed het zou kunnen.
Sinds vandaag de FSD trial gestart. Ondanks dat ik superweinig rijd, ben/was ik wel enthousiast om hier deel van uit te maken. Ik overweeg/overwoog zelfs om gewoon het abonnement te nemen voor € 99 per maand, ondanks dat ik voor dat geld bijna goedkoper een taxi kan nemen 
Vanmorgen (zondag, lekker rustig) even een paar keer kris-kras Rotterdam door, waarbij ik ook wel wat tricky situaties heb opgezocht.
Met name in de stad (maar 1 rijstrook) rijdt ie voorbeeldig. Ik ben door het Oude Westen en Delfshaven gereden, met af en toe een drukke/voorrangskruising, en dat ging echt netjes.
Maar met voorsorteren ging het minder goed. Zo reed ik op de Brielselaan ri Dorpsweg, en hij wilde per se de rijstrook rechts naar de Doklaan (Maastunnel in) aanhouden. Zelfs toen ik had ingegrepen en naar links was gestuurd, zodra ik EAP aanzette ging gelijk de knipper naar rechts weer aan, wat (terecht) een toeterconcert opleverde van de auto rechtsachter me. Verder remde hij af voor een plastic tasje (waar hij vervolgens ook omheen wilde rijden). En een motorrijder die stilstond voor een rotonde en gebaarde dat ik om hem heen mocht rijden, snapte 'ie ook niet. En komende vanaf de IJsselmonde de Brienenoordbrug op, ging ie vol in de ankers voor de "voorwaarschuwingsborden":
/f/image/F44DeMPNn55xbBgZaeBbyK3r.png?f=fotoalbum_large)
Verder wilde hij door het afgesloten terrein van de Van Nelle rijden (mocht niet, dus zelf maar gekeerd). Toen ik met de neus naar een wegafsluiting stond en een nieuwe route had gestart begon ie netjes een parkeerhaven in te rijden, naar ik hoopte om te keren. Toen ie na 4 of 5 keer nerveus sturen ineens een dot gaf gas om de stoep op te rijden ook maar ingegrepen. Evenals in de parkeergarage, waar hij wel erg enthousiast hard achteruit een vak in wilde duiken.
En als bonus kreeg ik na het parkeren de melding dat volgens de telemetrie ik nu 1 waarschuwing heb, en dat het na 5x over is voor mij
Vanmorgen (zondag, lekker rustig) even een paar keer kris-kras Rotterdam door, waarbij ik ook wel wat tricky situaties heb opgezocht.
Met name in de stad (maar 1 rijstrook) rijdt ie voorbeeldig. Ik ben door het Oude Westen en Delfshaven gereden, met af en toe een drukke/voorrangskruising, en dat ging echt netjes.
Maar met voorsorteren ging het minder goed. Zo reed ik op de Brielselaan ri Dorpsweg, en hij wilde per se de rijstrook rechts naar de Doklaan (Maastunnel in) aanhouden. Zelfs toen ik had ingegrepen en naar links was gestuurd, zodra ik EAP aanzette ging gelijk de knipper naar rechts weer aan, wat (terecht) een toeterconcert opleverde van de auto rechtsachter me. Verder remde hij af voor een plastic tasje (waar hij vervolgens ook omheen wilde rijden). En een motorrijder die stilstond voor een rotonde en gebaarde dat ik om hem heen mocht rijden, snapte 'ie ook niet. En komende vanaf de IJsselmonde de Brienenoordbrug op, ging ie vol in de ankers voor de "voorwaarschuwingsborden":
/f/image/F44DeMPNn55xbBgZaeBbyK3r.png?f=fotoalbum_large)
Verder wilde hij door het afgesloten terrein van de Van Nelle rijden (mocht niet, dus zelf maar gekeerd). Toen ik met de neus naar een wegafsluiting stond en een nieuwe route had gestart begon ie netjes een parkeerhaven in te rijden, naar ik hoopte om te keren. Toen ie na 4 of 5 keer nerveus sturen ineens een dot gaf gas om de stoep op te rijden ook maar ingegrepen. Evenals in de parkeergarage, waar hij wel erg enthousiast hard achteruit een vak in wilde duiken.
En als bonus kreeg ik na het parkeren de melding dat volgens de telemetrie ik nu 1 waarschuwing heb, en dat het na 5x over is voor mij
Nederlands is makkelijker als je denkt
Bugfixes, kleine optimalisaties, wegnemen van inconsistent gedrag, bijstellen van gedrag dat ongewenst is, toevoegen van betere visualisaties (zoals het tonen van verkeerslichten i.p.v. matrixborden of indicaties waarom de auto wacht bij groen etc) en zo kan ik wel even doorgaan. Ik verwacht dat daar geen herkeuring voor nodig is. Er zal wél herkeuring nodig zijn als het systeem fundamenteel verandert zoals echt unsupervised of in ieder geval langere tijd “eyes-off the road” of dingen als mad max mode (wat nooit in die naam gaat komen overigens).Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:55:
[...]
Dat is toch exact wat allang bekend is?
Trouwens, waarom zou je een nieuwe release uitbrengen van FSD uitbrengen zonder wijzigingen?
Er is een wezenlijk verschil tussen wijzigingen in de data van het kaartmateriaal en de data van het besturingssysteem. Kaartmateriaal voor navigatie kan gewoon zonder tussenkomst van de RDW geüpdate worden, immers dat beïnvloed de besturing van de auto zelf niet. Het is zelfs wenselijk zodat bijvoorbeeld nieuwe wegen en bruggen daarin opgenomen worden (of dat niet langer bestaande wegen weggehaald worden).
Het besturingssysteem (dat systeem wat ervoor zorgt dat je auto 'vanzelf' rijdt) updaten kan alleen na goedkeuring en tests van de RDW.
Ik bedoelde de "bron" waar Yaksa naar verwees (het RDW nieuwsbericht). Dat er geen online learning mag plaats vinden in de auto met AI staat in dit UNECE document. Maar omdat FSD op specifieke locaties toch andere beslissingen lijkt te nemen zonder dat er een OTA is geweest, moet er iets online zijn waarmee Tesla invloed kan uitoefenen op FSD "gedrag". Daarom vermoed ik (ik heb daar geen bron voor) dat dit middels parameters gaat die in de online kaart data zit. Ik zou anders niet weten hoe het anders kan/mag, maar ik laat me graag overtuigen hoe dit dan anders wel zou kunnen. Het zou natuurlijk al kunnen dat het uitgangspunt dat er niet in de auto geleerd mag worden helemaal niet klopt
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 11:15 ]
Dat is non-determinisme, niet zelf-lerend. Dat is exact hoe een LLM based AI model werkt. De ene keer zus, de andere keer zo, gebaseerd op alle (visuele) input data. Ik durf er wel wat op te verwedden dat als je nog 10x langs diezelfde locatie gaat, het gedrag niet consistent is.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:58:
[...]
Ik bedoelde de "bron" waar Yaksa naar verwees (het RDW nieuwsbericht). Dat er geen online learning mag plaats vinden in de auto met AI staat in dit UNECE document. Maar omdat FSD op specifieke locaties toch andere beslissingen lijkt te nemen zonder dat er een OTA is geweest, moet er iets online zijn waarmee Tesla invloed kan uitoefenen op FSD "gedrag". Daarom vermoed ik (ik heb daar geen bron voor) dat dit middels parameters gaat die in de online kaart data zit. Ik zou anders niet weten hoe het anders kan/mag
Misschien heb je gelijk, maar ook in de US komen vaak meldingen voorbij dat zonder OTA FSD zich opeens heel anders gedraagt. Dus wat ik later aan mijn vorige post toevoegde: misschien klopt het uitgangspunt niet dat er niet in de auto online geleerd wordtolafmol schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:15:
[...]
Dat is non-determinisme, niet zelf-lerend. Dat is exact hoe een LLM based AI model werkt. De ene keer zus, de andere keer zo, gebaseerd op alle (visuele) input data. Ik durf er wel wat op te verwedden dat als je nog 10x langs diezelfde locatie gaat, het gedrag niet consistent is.
Overall tevreden, maar als de zon laag schijnt en je een zonnebril nodig hebt vind ik dat FSD opeens matig gaat presteren.
Zo gaan mijn ritjes in de ochtend altijd goed, maar als ik terugrijd einde van de middag/begin avond en me zonnebril ophoud gaat hij al snel klagen dat ik niet op zit te letten. Op deze wijze ga ik al heel snel door mijn vijf beurten. En ik zit niet te wachten op dat wanneer ik betaal de betaalde functie geblokkeerd wordt.
Ander groot nadeel. Als je FSD niet hebt ingeschakeld kan je ook geen gebruik meer maken van je adaptive cruise control of je automatisch sturen. Met name de eerste vind ik een grote beperking. De tweede kan ik ergens nog begrijpen.
Tot slot... camera's. Waarom Tesla? Mijn camera's beslaan relatief vaak en snel in de ochtend. Daar heeft FSD logisch moeite mee. Dit probleem had er niet hoeven te zijn als er meer gebruik gemaakt was van Lidar scanner en sensoren.
Zo gaan mijn ritjes in de ochtend altijd goed, maar als ik terugrijd einde van de middag/begin avond en me zonnebril ophoud gaat hij al snel klagen dat ik niet op zit te letten. Op deze wijze ga ik al heel snel door mijn vijf beurten. En ik zit niet te wachten op dat wanneer ik betaal de betaalde functie geblokkeerd wordt.
Ander groot nadeel. Als je FSD niet hebt ingeschakeld kan je ook geen gebruik meer maken van je adaptive cruise control of je automatisch sturen. Met name de eerste vind ik een grote beperking. De tweede kan ik ergens nog begrijpen.
Tot slot... camera's. Waarom Tesla? Mijn camera's beslaan relatief vaak en snel in de ochtend. Daar heeft FSD logisch moeite mee. Dit probleem had er niet hoeven te zijn als er meer gebruik gemaakt was van Lidar scanner en sensoren.
[ Voor 14% gewijzigd door Pasteis op 26-04-2026 11:51 ]
FSD is toch wel insane. Niet perfect. Maar het niveau van anticiperen is wild. Dit IS de toekomst. Gisteren vrijwel volledig FSD naar Efteling heen en weer gereden. De meeste ingrepen waren speed ups van mij. Een keer ging hij na het parkeerterrein van de Burger King Waalwijk de mist in op de rotonde en werd ik een B weg (Taxandriaweg) ipv de snelweg A59 op gestuurd. En daarna ging het op die B weg weer mis, toen was ik het zat, want hij wilde me het hele stuk weer terug laten rijden en daar had ik even geen zin an. Oh en de 90 bij regen borden leest ie te vaak als limiet. En de 130 na 1900 negeert ie. Dat moet écht beter Tesla.
Maar dat hij zonder routing informatie het parkeerterrein van Efteling opreed met de cones in het midden, netjes wachtte voor de verkeersregelaar, gesloten lanes negeerde en uiteindelijk linksaf in de eerste open lane wilde parkeren is echt wild. Dat hij daarbij de verkeersregelaar negeerde die me gebaarde een lane verder te nemen was jammer en een ingreep, waarbij in maar even hulpeloos beide handjes in de lucht stak en riep “sorry, hij heeft nogal een eigen willetje”…
Maar dat hij zonder routing informatie het parkeerterrein van Efteling opreed met de cones in het midden, netjes wachtte voor de verkeersregelaar, gesloten lanes negeerde en uiteindelijk linksaf in de eerste open lane wilde parkeren is echt wild. Dat hij daarbij de verkeersregelaar negeerde die me gebaarde een lane verder te nemen was jammer en een ingreep, waarbij in maar even hulpeloos beide handjes in de lucht stak en riep “sorry, hij heeft nogal een eigen willetje”…
Misschien zat er wel een wolkje voor de zon, of scheen de zon vanaf een andere kant.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
[...]Misschien heb je gelijk, maar ook in de US komen vaak meldingen voorbij dat zonder OTA FSD zich opeens heel anders gedraagt. Dus wat ik later aan mijn vorige post toevoegde: misschien klopt het uitgangspunt niet dat er niet in de auto online geleerd wordt
De kans namelijk dat daarmee beeldelementen in 2d via de camera's anders 'voor de dag komen' in het 'brein' van FSD is redelijk groot.
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden, dat is (denk ik) ook de reden dat zwarte strepen (herstellingen) in/op het asfalt soms ook afwijkend gedrag ten gevolge heeft. Die kunnen er voor de camera's als obstakels uit zien en daar reageert het systeem op.
De Waymo robot taxi's hebben LIDAR aan boord en kunnen wel in echt 3D de omgeving bepalen, maar dat systeem werkt met laser en daaruit voortvloeiende 'puntenwolken' , om te bepalen wat solids zijn en wat niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Want snelheidslimieten gelden niet voor jou? Vraagje voor een vriend: rij jij toevallig ook een Taycan? Gisteren? Op de A2 richting Den Bosch?karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:44:
[...]
Dat is ook wel een punt waarom dan geen marge. Op de snelweg rij ik het liefst 130-150 in de avond ( of die dan 140 zoals AP) en mocht het straks in Duitsland is goedgekeurd moet ie toch minimaal op 180 staan lijkt me.
Je hebt gelijk als je zegt dat de tesla camera’s primair 2D zijn en de LiDAR van Wayne een 3d beeld oplevert, maar Tesla bouwt wel degelijk een 3D plaatje in vectorspace. Zo is ze in staat om in te schatten hoe hoog drempels zijn en of die met 10 of 30 km/h genomen moeten worden. In mijn wijk liggen er heel veel en zelfs de meest tricky drempel (relatief hoog en kort, als je die te snel neemt maakt je neus op het asfalt) doet ie keurig traag terwijl hij anderen gewoon met een lekker rustig tempo neemt.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:02:
[...]
Misschien zat er wel een wolkje voor de zon, of scheen de zon vanaf een andere kant.
De kans namelijk dat daarmee beeldelementen in 2d via de camera's anders 'voor de dag komen' in het 'brein' van FSD is redelijk groot.
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden, dat is (denk ik) ook de reden dat zwarte strepen (herstellingen) in/op het asfalt soms ook afwijkend gedrag ten gevolge heeft. Die kunnen er voor de camera's als obstakels uit zien en daar reageert het systeem op.
De Waymo robot taxi's hebben LIDAR aan boord en kunnen wel in echt 3D de omgeving bepalen, maar dat systeem werkt met laser en daaruit voortvloeiende 'puntenwolken' , om te bepalen wat solids zijn en wat niet.
LiDAR is mooi maar kent ook z’n beperkingen en die beperkingen moet je dan weer aanvullen met camera beelden en ultrasoon sensoren. En zoals Musk heeft beargumenteerd loop je dan het risico op sensor contention: potentieel conflicterende informatie en welke sensor ga je dan geloven.
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat een vision only systeem goed kan werken, maar dan moet je wel voldoende camera’s hebben. Het gebrek aan een bumper camera op mijn Highland vind ik echt een gemis die me gaat beperken bij echt unsupervised rijden, maar ik begrijp dat die camera alleen bij de Unsupervised release wordt gebruikt en niet in de huidige supervised releases.
Maar Tesla bouwt met het Occupancy Network wel degelijk een 3D vectorspace.
Ik weet niet of jullie het gezien hebben maar in de app werkt nu ook de summon functie.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gister reed ik door de woonwijk en er kwam een Tesla uit een uitrit die (achteraf gezien) 99% zeker op FSD reed. Ik reed op de (50kmh) voorrangsweg maar de gebruiker was zo gefixeerd/vertrouwd op FSD dat hij niet de behoefte had om te kijken of de weg vrij was en mij dus niet heeft gezien, waardoor ik zelf vol in de ankers ben gegaan (ik weet immers niet zeker of hij op FSD rijdt of niet).
Hij/FSD stopte wel, maar het geen contact maken met je andere weggebruikers vind ik echt schandalig richting anderen, en dus ook gevaarlijk. Zo zullen er de komende tijd nog wel meer FSD irritaties van andere weggebruikers bovenwater komen drijven.
Hij/FSD stopte wel, maar het geen contact maken met je andere weggebruikers vind ik echt schandalig richting anderen, en dus ook gevaarlijk. Zo zullen er de komende tijd nog wel meer FSD irritaties van andere weggebruikers bovenwater komen drijven.
Belangrijkste klacht zal eerder zijn dat ze irritant strak aan de snelheid rijden of net er onder. Ohja, en het is me opgevallen dat hij best ver de rotonde op rijdt, al komt er een auto aan. Net alsof hij door wil rijden en op het laatste moment besluit toch maar niet.LigeTRy schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:36:
Gister reed ik door de woonwijk en er kwam een Tesla uit een uitrit die (achteraf gezien) 99% zeker op FSD reed. Ik reed op de (50kmh) voorrangsweg maar de gebruiker was zo gefixeerd/vertrouwd op FSD dat hij niet de behoefte had om te kijken of de weg vrij was en mij dus niet heeft gezien, waardoor ik zelf vol in de ankers ben gegaan (ik weet immers niet zeker of hij op FSD rijdt of niet).
Menselijke bestuurders irriteren me dagelijks met hun gevaarlijk gedrag.LigeTRy schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:36:
Heb je een filmpje? Ben wel benieuwd!
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Met dat Occupancy Network en 3D vectorspace zijn ze al vanaf 2020 bezig en verwacht wordt dat het pas in FSD versie 12 echt volledig toegepast kan gaan worden. Nu zitten we hier op FSD2(+), waar het voor een klein deel geïmplementeerd is. Maar voordat het echt voor de volle 100% toepasbaar is gaat het nog wel ff duren.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:29:
[...]Je hebt gelijk als je zegt dat de tesla camera’s primair 2D zijn en de LiDAR van Wayne een 3d beeld oplevert, maar Tesla bouwt wel degelijk een 3D plaatje in vectorspace.
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat een vision only systeem goed kan werken, maar dan moet je wel voldoende camera’s hebben.
Maar Tesla bouwt met het Occupancy Network wel degelijk een 3D vectorspace.
Punt is natuurlijk ook dat je wel meer camera's aan kunt sluiten, maar dan moet je ook de computing power hebben om al die beelden real time te verwerken. Misschien dat Elon daarom een fabriek wil bouwen die snelle GPU's moet gaan maken? Dan nog heb je een deftige server grade PC in je auto nodig, de vraag is ook of het dat allemaal nog een beetje betaalbaar blijft.
Geen idee wat jij bedoelt met FSD2+ maar ik rij op FSD14 en daarin is het Occupancy Network volledig geïntegreerd volgens diverse bronnen, wat ook bevestigd wordt door Grok.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:55:
[...]
Met dat Occupancy Network en 3D vectorspace zijn ze al vanaf 2020 bezig en verwacht wordt dat het pas in FSD versie 12 echt volledig toegepast kan gaan worden. Nu zitten we hier op FSD2(+), waar het voor een klein deel geïmplementeerd is. Maar voordat het echt voor de volle 100% toepasbaar is gaat het nog wel ff duren.
Punt is natuurlijk ook dat je wel meer camera's aan kunt sluiten, maar dan moet je ook de computing power hebben om al die beelden real time te verwerken. Misschien dat Elon daarom een fabriek wil bouwen die snelle GPU's moet gaan maken? Dan nog heb je een deftige server grade PC in je auto nodig, de vraag is ook of het dat allemaal nog een beetje betaalbaar blijft.
En wat betreft meer camera’s: HW5 bezit zoveel compute power en gaat zoveel efficiënter zijn dat je geen “server grade” (whatever that may be, de gemiddelde server draait niet op ASICS en GPUs) hardware in je voertuig nodig hebt.
Die 14. nogwat die jij hebt is het updatenummer van de uitgerolde software.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:07:
[...]
Geen idee wat jij bedoelt met FSD2+ maar ik rij op FSD14 en daarin is het Occupancy Network volledig geïntegreerd volgens diverse bronnen, wat ook bevestigd wordt door Grok.
En wat betreft meer camera’s: HW5 bezit zoveel compute power en gaat zoveel efficiënter zijn dat je geen “server grade” (whatever that may be, de gemiddelde server draait niet op ASICS en GPUs) hardware in je voertuig nodig hebt.
Die 2+ die ik bedoel is een aanduiding van het level waar het FSD systeem zich bevindt. Level 5 = volledig zelfrijdend zonder supervisie.
Een plaatje zegt soms meer dan woorden:
Ah maar zeg dan gewoon “Level 2 Autonomy” en niet “FSD2+” want daarmee zaai je verwarring. En dat heeft niets te maken met de discussie over 2D en 3D en het feit dat Occupancy Network gewoon in FSD14 zit en een 3D representatie maakt van de wereld om zich heen, zonder LiDAR. Of mis ik iets?Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:40:
[...]
Die 14. nogwat die jij hebt is het updatenummer van de uitgerolde software.
Die 2+ die ik bedoel is een aanduiding van het level waar het FSD systeem zich bevindt. Level 5 = volledig zelfrijdend zonder supervisie.
Een plaatje zegt soms meer dan woorden:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Odie op 26-04-2026 13:54 ]
Die levels zijn bepaald om te kunnen onderscheiden in welke mate autonoom rijden mogelijk is.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:53:
[...]Ah maar zeg dan gewoon “Level 2 Autonomy” en niet “FSD2+” want daarmee zaai je verwarring. En dat heeft niets te maken met de discussie over 2D en 3D en het feit dat Occupancy Network gewoon in FSD14 zit en een 3D representatie maakt van de wereld om zich heen, zonder LiDAR. Of mis ik iets?
Fabrikanten mogen zelf bepalen welk systeem ze gebruiken om (uiteindelijk) level 5 te bereiken.
Musk denkt dat dat met camera's alleen mogelijk moet zijn. Waymo denkt dat dat niet mogelijk is en voegt daarom Lidar en radar toe, zij zitten ook, qua level, al hoger dan Tesla. Wel tegen aardig wat kosten per auto.
Dat klopt niet. Hierover heeft xAI lead een paar maanden geleden deze presentatie voor gegeven (vanaf 12 minuten) waarin getoond wordt hoe er een realtime 3d beeld wordt gegenereerd.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:02:
[...]
FSD bouwt geen echt 3d beeld op tijdens het rijden,
NotATeslaApp heeft daar ook een uitgebreid artikel over gemaakt
[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 14:32 ]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:30:
[...]Dat klopt niet. Hierover heeft xAI lead een paar maanden geleden deze presentatie voor gegeven (vanaf 12 minuten) waarin getoond wordt hoe er een realtime 3d beeld wordt gegenereerd.
NotATeslaApp heeft daar ook een uitgebreid artikel over gemaakt
Die presentatie laat namelijk zien dat er met een full 360 graden opname een beeld gegenereerd kan worden wat er uitziet als een 3D beeld, maar hoe verder het voorwerp van de camera af is hoe meer blur er ontstaat wanneer het beeld gedraaid wordt. Dit in tegenstelling tot Lidar en Radar waar echt realtime gemeten wordt hoe ver een voorwerp weg is, waardoor er een echt 3D beeld opgebouwd kan worden.
De presentatie heeft wel een hoog 'wij van WC-eend" gehalte, maar goed, de aandeelhouders moeten ook tevreden gehouden worden natuurlijk.
3d of niet, toch lijkt fsd de snelheid aan te passen, en ook per drempel lijkt er verschil te zijn, en ik geloof niet dat ze elke drempel ingelezen hebben.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".
Die presentatie laat namelijk zien dat er met een full 360 graden opname een beeld gegenereerd kan worden wat er uitziet als een 3D beeld, maar hoe verder het voorwerp van de camera af is hoe meer blur er ontstaat wanneer het beeld gedraaid wordt. Dit in tegenstelling tot Lidar en Radar waar echt realtime gemeten wordt hoe ver een voorwerp weg is, waardoor er een echt 3D beeld opgebouwd kan worden.
De presentatie heeft wel een hoog 'wij van WC-eend" gehalte, maar goed, de aandeelhouders moeten ook tevreden gehouden worden natuurlijk.
Sorry het is gewoon niet waar. OccNet bouwt wel een 3D beeld op.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Misschien had ik moeten zeggen "FSD bouwt nu nog geen echt 3d beeld op tijdens het rijden".
Check ook even het artikel. Daarin wordt goed uitgelegd dat je daar geen radar of LiDAR meer voor nodig hebt. In het artikel wordt ook uitgelegd hoe Tesla camerabeelden heeft getrained met LiDAR data (de Tesla's die je soms voorbij ziet komen met een LiDAR paal).Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]
Bekijk ook maar eens hoe nVidia Alpamayo het concept van Vision Only nu heeft overgenomen.
Dat geeft dus alleen maar aan dat zelfs Tesla in de gaten krijgt dat je met platte 2D beelden van camera's geen echt 3D beeld kunt opbouwen. Ze hebben LIDAR data nodig omdat hun model niet in kan voorspellen welke kant de pixels op vliegen. Dat kun je misschien wel trainen bij een statisch model, maar ik heb zo mijn bedenkingen of dat in 'the real world' met al zijn onvoorspelbaarheden wel 100% veilig ingepast kan worden.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:25:
[...]Check ook even het artikel. Daarin wordt goed uitgelegd dat je daar geen radar of LiDAR meer voor nodig hebt. In het artikel wordt ook uitgelegd hoe Tesla camerabeelden heeft getrained met LiDAR data (de Tesla's die je soms voorbij ziet komen met een LiDAR paal).
Bekijk ook maar eens hoe nVidia Alpamayo het concept van Vision Only nu heeft overgenomen.
nope wel een macan af en toe 😋 dld is onbeperkt dus rij regelmatig 200+ waar het kan en in NLD hou ik een marge aan voor inhalen, dus 130-150 bij mij houdt fsd trouwens met 1x gas bij wel de 130 vast .Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:03:
[...]
Want snelheidslimieten gelden niet voor jou? Vraagje voor een vriend: rij jij toevallig ook een Taycan? Gisteren? Op de A2 richting Den Bosch?
[ Voor 22% gewijzigd door karel_G_1981 op 26-04-2026 16:56 ]
Afgelopen week 's avonds ook een mooie actie van FSD meegemaakt. Op de tweebaans 80 weg richting huis was 1 rijstrook afgesloten en werd met een stoplicht bepaald welke richting over de andere rijstrook mocht rijden.
FSD herkende dit perfect, ging bij groen naar de rijstrook voor tegenlichtend verkeer en zodra de afzetting ophield weer terug:
https://youtu.be/ZJj9ikAcW-o
FSD herkende dit perfect, ging bij groen naar de rijstrook voor tegenlichtend verkeer en zodra de afzetting ophield weer terug:
https://youtu.be/ZJj9ikAcW-o
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Vandaag ging alles goed met bijna geen waarschuwingen , 1x had hij onterecht geen voorrang , zonder dat het gevaarlijk werd overigens. Kruising waar de haaientanden volledig vervaagd waren
Een mens van 18 jaar oud kan na 20 uur les beter rijden dan een Tesla met alle opties. De miljoenen uren ontwikkelingswerk door de knapste koppen ten spijt. Ik hoop jullie echt niet tegen te komen onderweg als ik lees over die enkele keer dat het wel gelukt is van a naar b zonder ingrijpen…. En zeker niet bij laaghangende zon, slecht zicht, vage belijning etc etc… Snap de gedachte ook niet zolang je altijd achter het stuur moet zitten en blijven opletten of het ding je de dood niet injaagt. (statistiek is er, daar doe je niets aan)karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:54:
Vandaag ging alles goed met bijna geen waarschuwingen , 1x had hij onterecht geen voorrang , zonder dat het gevaarlijk werd overigens. Kruising waar de haaientanden volledig vervaagd waren
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Je hebt 0 ervaring met het systeem zelf en daarop baseer je dit commentaar?HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:19:
[...]
Een mens van 18 jaar oud kan na 20 uur les beter rijden dan een Tesla met alle opties. De miljoenen uren ontwikkelingswerk door de knapste koppen ten spijt. Ik hoop jullie echt niet tegen te komen onderweg als ik lees over die enkele keer dat het wel gelukt is van a naar b zonder ingrijpen…. En zeker niet bij laaghangende zon, slecht zicht, vage belijning etc etc… Snap de gedachte ook niet zolang je altijd achter het stuur moet zitten en blijven opletten of het ding je de dood niet injaagt. (statistiek is er, daar doe je niets aan)
Wat. Een. Onzin. Een gemiddeld persoon heeft minstens 40 uur les nodig om de basis onder de knie te krijgen. Echt leren rijden doe je pas daarna in de jaren dat je veel op de weg zit.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:19:
[...]
Een mens van 18 jaar oud kan na 20 uur les beter rijden dan een Tesla met alle opties. De miljoenen uren ontwikkelingswerk door de knapste koppen ten spijt. Ik hoop jullie echt niet tegen te komen onderweg als ik lees over die enkele keer dat het wel gelukt is van a naar b zonder ingrijpen…. En zeker niet bij laaghangende zon, slecht zicht, vage belijning etc etc… Snap de gedachte ook niet zolang je altijd achter het stuur moet zitten en blijven opletten of het ding je de dood niet injaagt. (statistiek is er, daar doe je niets aan)
Iemand met 20 of 40 uur of 40 jaar rijervaring heeft geen 7 ogen rondom en let niet permanent zonder afleidingen op het verkeer.
Ik hoor vooral dat en jaloerse ondertoon, laat me raden: je hebt hardware 3 of ouder?
Nee het is niet perfect, maar het is zeker als supervised systeem een enorme aanwinst. Maar we moeten het wel gebruiken zoals het nu toegelaten is: supervised.
Maar ik kan niet wachten tot we unsupervised hier krijgen.
dat is onzin , het systeem rijdt echt veilig albeit wat sloom . Foutjes maakt iedereen , heb nog niets gevaarlijks gezien na vele ritten en enkele duizenden km’s ,HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:19:
[...]
Er zijn 7 camera's die continue kijken. Dat is meer dan je 2 ogen kunnen zien.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:49:
[...]
Dat geeft dus alleen maar aan dat zelfs Tesla in de gaten krijgt dat je met platte 2D beelden van camera's geen echt 3D beeld kunt opbouwen.
En natuurlijk is dit nog de kinderschoenen versie van zelfrijden. Maar het was 20 jaar geleden (voor mij iig) ondenkbaar dat ik nu in een elektrische auto zou stappen die zo goed als zelfstandig kan rijden. Als we weer 20 jaar verder zijn... denk aan de mogelijkheden.
Nee, zo te zien een veredelde renault 5 (Alpine A290GTS) dus echt iemand die kletst als een kip zonder kop zonder te weten waar het over gaat. Meneeer is zo te zien ook een echte tesla hater, dus zijn reacte heeft een waarde ven 0 op een schaal van 1000.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:28:
[...]
Ik hoor vooral dat en jaloerse ondertoon, laat me raden: je hebt hardware 3 of ouder?
Het zal welkarel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:29:
[...]
dat is onzin , het systeem rijdt echt veilig albeit wat sloom . Foutjes maakt iedereen , heb nog niets gevaarlijks gezien na vele ritten en enkele duizenden km’s ,
:strip_exif()/f/image/xYFU40NXkGMvjaM1DXu97p86.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed blijven opletten!
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ga ff lekker ergens anders lopen stoken.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:42:
[...]
Het zal wel![]()
[Afbeelding]
Goed blijven opletten!
Ook dat is niet waar. Tesla traint haar model en valideert dat model met andere tools zoals LiDAR. Dat is niet omdat OccNet niet werkt, dat is checken en reinforcement learning.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:49:
[...]
Dat geeft dus alleen maar aan dat zelfs Tesla in de gaten krijgt dat je met platte 2D beelden van camera's geen echt 3D beeld kunt opbouwen. Ze hebben LIDAR data nodig omdat hun model niet in kan voorspellen welke kant de pixels op vliegen. Dat kun je misschien wel trainen bij een statisch model, maar ik heb zo mijn bedenkingen of dat in 'the real world' met al zijn onvoorspelbaarheden wel 100% veilig ingepast kan worden.
Waarom zit ie dan hier in een draad over FSD ervaringen?gjcvro schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:41:
[...]
Nee, zo te zien een veredelde renault 5 (Alpine A290GTS) dus echt iemand die kletst als een kip zonder kop zonder te weten waar het over gaat. Meneeer is zo te zien ook een echte tesla hater, dus zijn reacte heeft een waarde ven 0 op een schaal van 1000.
Om te leren hoe FSD-rijders denken. Ik zi daarom ook in het speedpedelec draadOdie schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:53:
[...]
Waarom zit ie dan hier in een draad over FSD ervaringen?
Ik merk wel dat FSD soms te ver achter een auto stopt bij het stoplicht en niet dichterbij aansluit. Is dat te corrigeren?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Excuus, ik begrijp nu pas dat je überhaupt geen Tesla rijdt, laat staan dat je je in FSD verdiept hebtYaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:49:
[...]
Dat geeft dus alleen maar aan dat zelfs Tesla in de gaten krijgt dat je met platte 2D beelden van camera's geen echt 3D beeld kunt opbouwen. Ze hebben LIDAR data nodig omdat hun model niet in kan voorspellen welke kant de pixels op vliegen. Dat kun je misschien wel trainen bij een statisch model, maar ik heb zo mijn bedenkingen of dat in 'the real world' met al zijn onvoorspelbaarheden wel 100% veilig ingepast kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 18:07 ]
Nee waarom zou je? Afstanden zijn niet instelbaar.Sebazzz schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:01:
Ik merk wel dat FSD soms te ver achter een auto stopt bij het stoplicht en niet dichterbij aansluit. Is dat te corrigeren?
Omdat je dan gewoon netjes aansluit bij de auto voor je in plaats van een halve auto ruimte ertussen te laten?Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:04:
[...]
Nee waarom zou je? Afstanden zijn niet instelbaar.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat doet de auto met een reden, normaal sluit mijn auto netjes aan maar misschien dat FSD voor beter overzicht wat meer ruimte overlaat. En een halve auto is een prima afstand wat mij betreft. Je hoeft niet aan te haken op de trekhaak van je voorganger 🫣😂Sebazzz schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:06:
[...]
Omdat je dan gewoon netjes aansluit bij de auto voor je in plaats van een halve auto ruimte ertussen te laten?
Ik dacht ik kan nog wel mijn dochter afzetten in hartje Amsterdam vlak voor Koningsnacht, leuk met FSD. Mission Impossible. Toeristen die zich letterlijk voor de auto gooien, daar is FSD toch niet voor geschikt
Dat hangt er natuurlijk van af wat jij te ver noemt.Sebazzz schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:01:
Soms is het wel handig om nog enige ruimte te hebben om uit te kunnen draaien, bijvoorbeeld bij het naderen van brandweer of ambulance.
Zo heb je (als er reden voor is) ruimte om in één keer achter je voorganger weg te komen. Zo kon ik een keer een achterop rijdende auto ontwijken. Ik vind het daarom een juist een hele fijne afstand.Sebazzz schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:06:
[...]
Omdat je dan gewoon netjes aansluit bij de auto voor je in plaats van een halve auto ruimte ertussen te laten?
Ik heb wel eens even een tikje 'gas' gegeven om iets ruimte te geven zodat iemand bij een afrit ofzo er toch langs kon. Je hebt dus altijd de mogelijkheid om een beetje te corrigeren.
Dunno, wil waarschijnlijk graag zijn onmetelijke kennis delen met de medemens.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:53:
[...]
Waarom zit ie dan hier in een draad over FSD ervaringen?
Dat wij simpele zielen zijn kennis verwerpen is ons verlies.
Je moet voldoende ruimte hebben om plaats te kunnen maken. Maar mijn tesla houdt veel meer ruimte dan noodzakelijk.Yaksa schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:21:
[...]
Dat hangt er natuurlijk van af wat jij te ver noemt.
Soms is het wel handig om nog enige ruimte te hebben om uit te kunnen draaien, bijvoorbeeld bij het naderen van brandweer of ambulance.
Zeker bij krappe opstelplaatsen zorgt niet goed aansluiten voor problemen bij de laatste auto's in de rij.
Dus gewoon de tesla corrigeren als deze teveel ruimte houdt, dat is wel zo prettig voor anderen.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Newsweek. Wie Yann LeCun is moet je maar even opzoeken.Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:28:
[...]
Wat. Een. Onzin. Een gemiddeld persoon heeft minstens 40 uur les nodig om de basis onder de knie te krijgen. Echt leren rijden doe je pas daarna in de jaren dat je veel op de weg zit.
Iemand met 20 of 40 uur of 40 jaar rijervaring heeft geen 7 ogen rondom en let niet permanent zonder afleidingen op het verkeer.
Maar ik kan niet wachten tot we unsupervised hier krijgen.
Verzin t niet zelf hoor. Zat zelf op 13 uurtjes voor mn rijbewijs. En 1 extra voor de motor.
:strip_exif()/f/image/X5GJIpQIcFPUUxOzkPNpWnaj.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry als ik jullie op de kast jaag. Is niet de bedoeling. Was benieuwd naar de ervaringen, maar nog lange weg te gaan lees ik uit jullie eigen berichtjes.
Ik ben dag drie een rondje Kloveniersburgwal wezen doen. Ik kreeg een hartverzakking. Hoe toeristen en locals zich daar rücksichtslos voor de auto werpen of op 5 cm langs je auto scheuren is insane. Echt insane.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:15:
Ik dacht ik kan nog wel mijn dochter afzetten in hartje Amsterdam vlak voor Koningsnacht, leuk met FSD. Mission Impossible. Toeristen die zich letterlijk voor de auto gooien, daar is FSD toch niet voor geschikt
Je jaagt ons niet op de kast. Dat probeer je wel.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:29:
[...]
Newsweek. Wie LeCun is moet je maar even opzoeken.
Verzin t niet zelf hoor. Zat zelf op 13 uurtjes voor mn rijbewijs. En 1 extra voor de motor.
[Afbeelding]
Sorry als ik jullie op de kast jaag. Is niet de bedoeling. Was benieuwd naar de ervaringen, maar nog lange weg te gaan lees ik uit jullie eigen berichtjes.
Nogmaals de hint: dit topic is voor ervaringen met fsd. Die heb je duidelijk niet, dus ga lekker elders spelen. Wat je hier ziet zijn inderdaad dingen die mis gaan, vooral de dingen die onmerkbaar goed gaan worden niet genoemd, opmerkelijke dingen dan weer wel. Als je zo graag mee wil praten, boek een proefrit, doe wat ervaring op en blijf dan vooral nog even weg.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:29:
[...]
Newsweek. Wie LeCun is moet je maar even opzoeken.
[Afbeelding]
Dat is toevallig, ik ook Kloveniersburgwal. Moest langs die feesttent, met 4 meiden in de auto. Idd feest. Op zich heb ik FSD bijna de hele tijd aangehad, maar heb denk ik 30x FSD moeten aansporen om toch maar te gaanOdie schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:40:
[...]
Ik ben dag drie een rondje Kloveniersburgwal wezen doen. Ik kreeg een hartverzakking. Hoe toeristen en locals zich daar rücksichtslos voor de auto werpen of op 5 cm langs je auto scheuren is insane. Echt insane.
Amsterdam is nu sowieso toch een no go area met de auto?pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:15:
Gisteren idd een lange weg gegaan, 71km door de extinction rebellion chaos met 3 sceptici zoals jij aan boord. Moest zelf mijn oprit afrijden en bij bestemming zelf parkeren. Onderweg 2x richtingaanwijzer zelf moeten aanzetten. M'n passagiers werden zowaar enthousiastHermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:29:
[...]
Newsweek. Wie Yann LeCun is moet je maar even opzoeken.
[Afbeelding]
Ik zal het ook nooit meer doen, maar m'n dochter was slecht ter been en die moest nog de komende nacht... En ja, ik heb nu een maandje FSD dus wil alles uitproberenTdem schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:50:
[...]
Amsterdam is nu sowieso toch een no go area met de auto?Beetje naïef om te denken dat je daar kan rijden nu
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 26-04-2026 18:59 ]
Vandaag voor het eerst de FSD trial gestart. Ik moet erg wennen, auto rijdt nog wat voorzichtig en zeker rotondes voelen wat onwennig voor mij als supervisor (
). Ik begrijp dat het mede vanwege de wetgeving niet zo hard mag op een rotonde dus dat voelt allemaal wat traag of alsof je in een lesauto zit (en als supervisor wat onwennig omdat ik nooit met cruise control een rotonde op rij). Aan de andere kant positief verrast over het inrijden bij dorpen met wegversmalling die op de weg zijn geschroefd met snelheid minderen.
Verder qua snelheid wel gek dat ik op bijvoorbeeld een 80 stuk met ingestelde max van 84 de snelheid zie teruglopen richting de 80 terwijl de voorganger erg ver voorruit is. Voelt allemaal wat voorzichtig of zie ik iets over het hoofd in de instellingen? Stond op +5%
Verder qua snelheid wel gek dat ik op bijvoorbeeld een 80 stuk met ingestelde max van 84 de snelheid zie teruglopen richting de 80 terwijl de voorganger erg ver voorruit is. Voelt allemaal wat voorzichtig of zie ik iets over het hoofd in de instellingen? Stond op +5%
Denk aan de werkelijk gigantische hoeveelheid data die tesla nú verzamelt van ons. Ik zit da gelijks GB’s worden geüpload. Dit kan het systeem snel optimaliseren voor ons land
de max ingestelde snelheid werkt als een magneet , beetje gas erbij en hij blijft plakken aan die snelheid is mijn ervaringSL65 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:02:
Vandaag voor het eerst de FSD trial gestart. Ik moet erg wennen, auto rijdt nog wat voorzichtig en zeker rotondes voelen wat onwennig voor mij als supervisor (). Ik begrijp dat het mede vanwege de wetgeving niet zo hard mag op een rotonde dus dat voelt allemaal wat traag of alsof je in een lesauto zit (en als supervisor wat onwennig omdat ik nooit met cruise control een rotonde op rij). Aan de andere kant positief verrast over het inrijden bij dorpen met wegversmalling die op de weg zijn geschroefd met snelheid minderen.
Mijn ervaring naar 1000km FSD is dat ik als doorrijder de snelheid helemaal geen bezwaar meer vind ik als ik door FSD gereden wordt.
Een groter bezwaar is de FSD DMS dwangbuis waardoor de ontspannen ervaring gespannen wordt omdat je aan de DMS moet voldoen, ik ben nu in Duitsland en toen ik de grens overging heb ik de eerste laadstop omgeschakeld naar EAP en menn… wat voelt dat ineens gedateerd en binair maar ohw…. die vrijheid die je weer voelt, gewoon even zonder nadenken achterom kijken naar de kids, muziek scrollen, de kaart bekijken , een broodje eten , heerlijk!! En dat bij zo ouderwets systeem.
De DMS van FSD had op AP moeten zitten en de vrijheid op FSD.
Ik twijfel heel erg of ik FSD ga verlengen door die vervloekte DMS, zo enorm jammer en een gemiste kans voor de verkeersveiligheid.
Een groter bezwaar is de FSD DMS dwangbuis waardoor de ontspannen ervaring gespannen wordt omdat je aan de DMS moet voldoen, ik ben nu in Duitsland en toen ik de grens overging heb ik de eerste laadstop omgeschakeld naar EAP en menn… wat voelt dat ineens gedateerd en binair maar ohw…. die vrijheid die je weer voelt, gewoon even zonder nadenken achterom kijken naar de kids, muziek scrollen, de kaart bekijken , een broodje eten , heerlijk!! En dat bij zo ouderwets systeem.
De DMS van FSD had op AP moeten zitten en de vrijheid op FSD.
Ik twijfel heel erg of ik FSD ga verlengen door die vervloekte DMS, zo enorm jammer en een gemiste kans voor de verkeersveiligheid.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja die ervaring had ik ook, tot ik gistermiddag op de A2 reed. 10% ingesteld, gaat ie uit zichzelf 110 km/u rijden. Het lijkt wel alsof je eerst moet aantonen of je de extra snelheid wel hebt verdientkarel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:25:
[...]
de max ingestelde snelheid werkt als een magneet , beetje gas erbij en hij blijft plakken aan die snelheid is mijn ervaring
Op een lege 80 weg even helpen met 85 gaan rijden, en na gas loslaten zakt hij toch weer naar 79. Dus voor mij helpt het niet altijd.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:37:
[...]
Ja die ervaring had ik ook, tot ik gistermiddag op de A2 reed. 10% ingesteld, gaat ie uit zichzelf 110 km/u rijden. Het lijkt wel alsof je eerst moet aantonen of je de extra snelheid wel hebt verdient
yup vandaag vanuit Winschoten naar de Duitse grens , 1 van de weinige 130 stukken in NLD overdag. navi gaf gek genoeg maar 100 aan maar dotje gas erbij en max even omhoog draaien met het scrolwieltje en de auto reed het hele 130 stuk keurig 130 zonder af te zakken. Vandaag overigens ging het weer prima met de monitoring. Bijna geen gezeur , zou mijn klacht al hebben geholpen ?pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:37:
[...]
Ja die ervaring had ik ook, tot ik gistermiddag op de A2 reed. 10% ingesteld, gaat ie uit zichzelf 110 km/u rijden. Het lijkt wel alsof je eerst moet aantonen of je de extra snelheid wel hebt verdient
Toen ik vertrok naar Duitsland had ik de eerste 20km alweer de eerste onterechte strike te pakkenkarel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:51:
[...]
yup vandaag vanuit Winschoten naar de Duitse grens , 1 van de weinige 130 stukken in NLD overdag. navi gaf gek genoeg maar 100 aan maar dotje gas erbij en max even omhoog draaien met het scrolwieltje en de auto reed het hele 130 stuk keurig 130 zonder af te zakken. Vandaag overigens ging het weer prima met de monitoring. Bijna geen gezeur , zou mijn klacht al hebben geholpen ?
Wat ik ook weer heerlijk vond aan de oldskool EAP ervaring was de vaste snelheid
Hello good old friend
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 26-04-2026 19:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zouden ze luisteren ???revolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:57:
[...]
Toen ik vertrok naar Duitsland had ik de eerste 20km alweer de eerste onterechte strike te pakken, mijn feedback opname was nogal, expliciet daarna amper nags maar gehad
Dan mogen ze echt aan de bak, want nu het nieuwe eraf is begint het behoorlijk tegen te staankarel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:59:
[...]
Zouden ze luisteren ???Ik hoop het want ik denk dat de acceptatie voor tesla cruciaal is.
Eens , die DMS is echt problematisch . Hopen dat dit snel in de breedte beter gaat anders zie ik weinig mensen een abonnement nemen.revolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:00:
[...]
Dan mogen ze echt aan de bak, want nu het nieuwe eraf is begint het behoorlijk tegen te staan
Wat je is bron dat die beter kan rijden? Bedoel je hier unsupervised of supervised FSD. Unsupervised FSD is momenteel al (veel) veiliger dan de gemiddelde Amerikaan in USA. Ik heb de data voor je mocht je er meer over willen weten.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:19:
[...]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Dat geloof ik meteen als je ziet hoe bedachtzaam FSD Supervised door het verkeer heen gaat. Het is echt belachelijk dat het als ADAS geclassificeerd is.Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:19:
[...]
Wat je is bron dat die beter kan rijden? Bedoel je hier unsupervised of supervised FSD. Unsupervised FSD is momenteel al (veel) veiliger dan de gemiddelde Amerikaan in USA. Ik heb de data voor je mocht je er meer over willen weten.
Typisch een reactie van iemand die FSD nog niet zelf heeft ervaren.
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 26-04-2026 20:27 ]
Haha de gemiddelde Italiaan krijgt een hartverzakking van DMS en de FSD rijstijl. Die rijden echt als maniakken, krijgen geen voorrang maar némen voorrang (even met het neusje de kruising op kruipen en oh wee als je als komend van rechts twijfelt: dan schiet de ander voor je!) en gedragen zich regelrecht als pestkoppen in het verkeer. Het wilde westen is er niets bij. Nouja, LA-drivers zijn nog erger 😂gjcvro schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:48:
Ik zie de eerste berichten opduiken dat Italië aanstalten maakt voor FSD toestaan.
Ik ben er 100% van overtuigd dat DMS de hoofdreden is dat mensen afhaken. Technologie die daadwerkelijk het verkeer veilig maakt wordt niet geaccepteerd door regelgeving die er moet zijn voor verkeersveiligheid. KOEKOEK, welkom in EuropaOdie schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:30:
[...]
Haha de gemiddelde Italiaan krijgt een hartverzakking van DMS en de FSD rijstijl. Die rijden echt als maniakken, krijgen geen voorrang maar némen voorrang (even met het neusje de kruising op kruipen en oh wee als je als komend van rechts twijfelt: dan schiet de ander voor je!) en gedragen zich regelrecht als pestkoppen in het verkeer. Het wilde westen is er niets bij. Nouja, LA-drivers zijn nog erger 😂
Ik denk dat het dan snel afgelopen is met FSD. Kan me niet voorstellen dat dat lang zonder ellende blijft.gjcvro schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:48:
Ik zie de eerste berichten opduiken dat Italië aanstalten maakt voor FSD toestaan.
Rij nu een week of wat op Sicilië rond. En als dat een beetje de maatstaf is voor hoe ze in de rest van Italië rijden.....
Verkeersregels zijn hier slechts een soort suggestie van hoe het ook zou kunnen. Niemand houdt zich daaraan.
Snelheidslimiet? Al ga je +20 zitten ze nog op je bumper. Voorrang? Dat neem je gewoon.
Doorgetrokken streep en inhaalverbod? Tja...
Op andere weghelft kan je ook gewoon rijden. Parkeren? Op een rotonde, op een afslag, op een zebrapad, driedubbel.... Alles kan.
En dan heb je nog de totaal onoverzichtelijke bergwegen die nauwelijks breed genoeg zijn voor 2 auto's, laat staan vrachtwagens en bussen.
Ik ben echt heel benieuwd hoe FSD daarmee omgaat.
Als ik het hier zo een beetje lees dan kan je beter zelf gaan rijden dan FSD de beslissingen laten nemen.
1 voordeel is wel dat ik hier vrij weinig Tesla's zie rijden...
Volgende week ben ik weer thuis en ga ik de free FSD trial zelf eens proberen .
[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 26-04-2026 20:49 ]
My bad, “die” sloeg op de 18e jarige. sFSD zal nog veiliger zijn dan uFSD! Maar inderdaad. Veel veiliger, niet opgefokt. Niet afgeleid, niet emotioneel. Lekker chillrevolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:25:
[...]
Dat geloof ik meteen als je ziet hoe bedachtzaam FSD Supervised door het verkeer heen gaat. Het is echt belachelijk dat het als ADAS geclassificeerd is.
Typisch een reactie van iemand die FSD nog niet zelf heeft ervaren.
N=1 Ik ervaar nauwelijks problemen met DMS. Nog 0 strikes. Misschien dat ik daarom harder magrevolution-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:41:
[...]
Ik ben er 100% van overtuigd dat DMS de hoofdreden is dat mensen afhaken. Technologie die daadwerkelijk het verkeer veilig maakt wordt niet geaccepteerd door regelgeving die er moet zijn voor verkeersveiligheid. KOEKOEK, welkom in Europa
Idem hier, ik moet echt gekke dingen doen om uberhaupt een blauwe warning te krijgen, en heb nu na 500km+ nog steeds geen strikes, terwijl ik wel met van alles aan t testen geweest ben. Ik heb die camera cleaning recall ook staan in de app, maar ik heb niet het idee dat die bij mijn auto nodig is, alles ziet er super clear uit. En fsd doet t dus prima. Ietwat Truttig zoals mn pa zei, maar eigenlijk amper nodig om in te grijpen. Voel zelf overigens ook geen verschil tussen 3.6 en 3.7 software, ik verwacht dat de verschillende ervaringen op zelfde plekken toch vooral zijn door andere lichtinval in de camera's, andere snelheden, andere omstandigheden etc.pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:47:
[...]
N=1 Ik ervaar nauwelijks problemen met DMS. Nog 0 strikes. Misschien dat ik daarom harder mag
Mijn feedback naar tesla blijft wel gewoon hetzelfde: het is een mooi systeem, technisch begaafd, maar voor mij persoonlijk voegt het niet voldoende toe. Ik ben niet minder met de weg bezig, ben niet ontspannender onderweg dan normaal (ik rijd 99.5% van mn km's gewoon alleen met de rechtervoet, zeldzaam i know). Summon werkt voor geen meter, de autopark, zelfs die op t scherm als je fsd uitzet, is te traag en zet ook de auto regelmatig schots en scheef weg..
Dus ik heb fsd abbo gecancelled, en ik zie het wel weer over een paar jaar als t verder ontwikkeld is of.. omwille van "veiligheid" door onze overheid verplicht gesteld word. Vind het iig zeker geen 99 euro per maand waard.
Tsja, als de data maar niet van WC-eend komt….:Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:19:
[...]
Wat je is bron dat die beter kan rijden? Bedoel je hier unsupervised of supervised FSD. Unsupervised FSD is momenteel al (veel) veiliger dan de gemiddelde Amerikaan in USA. Ik heb de data voor je mocht je er meer over willen weten.
https://philkoopman.substack.com/p/new-tesla-fsd-safety-data
/f/image/4RPhOj6oJJTBSKKylzX1ePjN.png?f=fotoalbum_large)
Het hele lijstje is wat langer.
En deze : https://www.tandfonline.c...9588.2024.2435620#d1e1514
Of deze:
[ Voor 21% gewijzigd door HermanGast op 26-04-2026 22:21 ]
Napels is een mooie testcaseOdie schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:30:
[...]
Haha de gemiddelde Italiaan krijgt een hartverzakking van DMS en de FSD rijstijl. Die rijden echt als maniakken, krijgen geen voorrang maar némen voorrang (even met het neusje de kruising op kruipen en oh wee als je als komend van rechts twijfelt: dan schiet de ander voor je!) en gedragen zich regelrecht als pestkoppen in het verkeer. Het wilde westen is er niets bij. Nouja, LA-drivers zijn nog erger 😂
Deze is al eerder gedeeld, en het punt van dit (erg) slechte artikel is nog steeds dat FSD veiliger is. Alleen volgens hem niet 7x veiliger zoals Tesla beweert.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:03:
[...]
Tsja, als de data maar niet van WC-eend komt….:
[Afbeelding]
Daarnaast is Tesla een beursgenoteerd bedrijf en valse data publiceren is erg slecht voor hun reputatie en kan zelfs voor strafrechtelijke vervolging zorgen.
Wat is je specifieke claim? En wat zou jouw oplossing zijn voor de vele verkeersdoden en gewonden in het verkeer door de vele asociale bestuurders?
Mijn oplossing is duidelijk - zelf rijdende auto’s. Hoef ik ook niet met het openbaar vervoer. Dat heb ik al genoeg gedaan toen ik student was en dat is zoveel minder comfortabel.
Of het nou Tesla is of een ander bedrijf. Ik steun alle bedrijven die bezig zijn met autonomie voor een veiligere samenleving.
Tsja, Koopman heeft inderdaad wat terechte methodologische kanttekeningen. Maar dat verandert niks aan het punt dat een 18-jarige na 20 uur les nog steeds geen betere chauffeur is dan FSD v14 in de praktijk.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:03:
[...]
Tsja, als de data maar niet van WC-eend komt….:
[Afbeelding]
Die “WC-eend data” komt van miljoenen echte kilometers, terwijl jouw 18-jarige vooral veel adrenaline en geen ervaring meeneemt.
Nu een weekje (ruim 500km) aan het testen met FSD en volgens mij zijn mijn ervaringen erg gelijk aan wat ik hier langs zie komen, maar ik liep er ook nog tegenaan dat de Tesla navigatie zo slecht up-to-date is. Met FSD kom je dan in een gekke loop terecht waar de navigatie wegen voorstelt die niet meer bestaan en de pilot rondjes blijft rijden.
:strip_exif()/f/image/0Hc0vWbDFuUMEonE4V15xJjA.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaart is hier wel geüpdatet, de navigatie probeert nog de oude weg te rijden en zo blijft ie een beetje tussen de rotonde en een andere rotonde die iets noordelijker ligt rijden. Ofja na één keer extra rondrijden heb ik stuur toch maar overgenomen.
FSD doet alle handelingen netjes, rijdt gelukkig niet op suggestie van de navigatie de berm in waar ooit een weg was. Maar het zou wel handiger zijn als de route wel goed uitgezet wordt.
:strip_exif()/f/image/0Hc0vWbDFuUMEonE4V15xJjA.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaart is hier wel geüpdatet, de navigatie probeert nog de oude weg te rijden en zo blijft ie een beetje tussen de rotonde en een andere rotonde die iets noordelijker ligt rijden. Ofja na één keer extra rondrijden heb ik stuur toch maar overgenomen.
FSD doet alle handelingen netjes, rijdt gelukkig niet op suggestie van de navigatie de berm in waar ooit een weg was. Maar het zou wel handiger zijn als de route wel goed uitgezet wordt.
Ik stop met het welles-nietes spelletjes. Ook niet de plaats op dit topic.
Als jullie maar voorzichtig zijn en blijven opletten!
Sorry als ik op lange tenen trapte.
Ik wens jullie serieus en oprecht veel veilige km’s toe!
Tesla heeft gezegd dat ze eerst op de veiligheid en werking van FSD werken. Navigatie is iets minder prioriteit. Dit is inderdaad nog iets waar ze nog aan moeten werken. Ook in Amerika. Al zal de Robotaxi verbeteringen brengen. Dan alleen even wachten op de RDW om de updates goed te keuren. Ik ben heel benieuwd of ze dit in dagen doen ( alsnog lang) of dat hier weken extra vertraging door komt.SirLenncelot schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:20:
Nu een weekje (ruim 500km) aan het testen met FSD en volgens mij zijn mijn ervaringen erg gelijk aan wat ik hier langs zie komen, maar ik liep er ook nog tegenaan dat de Tesla navigatie zo slecht up-to-date is. Met FSD kom je dan in een gekke loop terecht waar de navigatie wegen voorstelt die niet meer bestaan en de pilot rondjes blijft rijden.
[Afbeelding]
Je trapt niet op lange tenen, niet gaslighten. We hebben geen lange tenen, maar je lijkt hier voornamelijke bezig te zijn om een beetje te porren en te stoken. Dit is een topic om ervaring met FSD in de praktijk te bespreken. Dus: deel je praktijk ervaring. Oh wacht, die heb je niet. Doe eens een proefrit en kom dan terug!HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:24:
[ Voor 4% gewijzigd door Odie op 26-04-2026 22:41 ]
-knip- verkeerde actie
[ Voor 94% gewijzigd door Odie op 26-04-2026 22:40 ]
Neem een proeftit als je dat durft ik weet niet wat je nu rijd maar je kan kiezen uit model 3 dat is een sedan of een model Y dat is een SUV iets hoger dan de Model 3.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:24:
verder veel plezier, je moet denk ik wel eerst een 6 min introductie filmpje kijken in de auto net als wij allemaal gedaan hebben en dan 2 heel simpele vragen beantworden en je kan gaan rijden.
verder rijd het als een automaat maar met het verschill dat als je het gas los laat hij helemaal stopt en niet blijft doorhobbelen zoals een normale automaat dat doet.
PSN: FreakGIB
Ik merkte vandaag dat bij het uitvoegen van de snelweg de richtingaanwijzer aanbleef tijdens de gehele uitvoegstrook (zoals het hoort) dit deed FSD bij mij tot nu toe niet (na de baanwissel richting uitvoegstrook ging die uit). Misschien een toevalstreffer, of een aanpassing.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik denk dat dat een goed idee is. En anders kun je je beter wenden tot de RDW hoe zij tot de conclusie zijn gekomen dat het systeem veiliger is dan andere rijhulpsystemenHermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:24:
Boek een proefrit en ondervind zelf hoe het zit. Echt. Het kost je een uurtje, het kost je geen geld. FSD rijdt namelijk aanzienlijk comfortabeler en kijkt veel verder en slimmer vooruit dan een 17-jarige. Een dergelijke ervaring levert veel meer op dan wat anekdotes op het internet, zelfs in een topic vol fans.HermanGast schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:29:
[...]
Newsweek. Wie Yann LeCun is moet je maar even opzoeken.
[Afbeelding]
Desondanks maakt FSD ook foutjes. Net als beginnende bestuurders wel eens een foutje maken. De crux zit hem in gevaarlijke inschattingen. En die zijn toch echt wel zeer, zeer zeldzaam, dat zal vrijwel iedereen in dit topic onderschrijven. Desondanks zijn dat wel de zaken die je online gaat terugvinden natuurlijk, ik ga hier ook niet elke dag posten 'goh gisteren weer 80km gereden zonder bijzonderheden'. Daarnaast is het headline-technisch zeer aantrekkelijk om kritiek te uiten op dingen die de onderbuik niet geloven en/of kritisch te zijn op de rijkste persoon ter wereld (al dan niet terecht).
Het ding is dat de foutjes die FSD maakt juist dingen zijn die wij mensen goed begrijpen en overzien. Dubbele stoplichten vind ie spannend bijvoorbeeld, waarschijnlijk is het systeem zeer defensief en weigert door te rijden als er een rood licht in de buurt is. Daarbij kunnen we elkaar juist goed helpen.
Rijbaankeuze bij situaties met veel rijbanen is ook een deel kaartinput, daarmee kan je ook goed helpen.
Zijn we er al volledig? Nee. Maar kijk even hoe de gemiddelde 5 jaar oude auto tussen de lijntjes kon rijden en kijk waar FSD nu tot in staat is. Trek die lijn nou nog eens 5 jaar door. Dat is het echte grote plaatje en daar zijn early adopters enthousiast over.
Is dat een lange weg? Wellicht als je Musk hoort praten wel, maar is dat een metric dat er toe doet?
Wat betreft de techniek, dergelijke uitspraken hebben zeker een kern van waarheid, maar in de context van hem is het natuurlijk altijd relevant om te zeggen dat we nog zoveel te leren hebben mbt machine learning.
Maar wat wil je met dat citaat hier precies zeggen? Dat de mens nog altijd slimmer is dan een computer? Dat zullen de meesten hier ook onderschrijven. Of moeten we dit soort technieken dan pas toepassen als we systemen in 20u alles kunnen leren? Dat lijkt me een waardeloze metric om systemen op te beoordelen. Het gaat imho om de kwaliteit, en hoe eerder we het kunnen bereiken, hoe beter.
Als Tesla het niet doet, dan doen ze het in China wel, of bij Nvidia. De route met AI/ML en vision is, als je echt goed oplet, eigenlijk door de gehele industrie al geheel ingeslagen. Behalve dan door de Europese fabrikanten, die doen bijzonder weinig.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
What they said 👆🏻Richh schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:15:
[...]
Boek een proefrit en ondervind zelf hoe het zit. Echt. Het kost je een uurtje, het kost je geen geld. FSD rijdt namelijk aanzienlijk comfortabeler en kijkt veel verder en slimmer vooruit dan een 17-jarige. Een dergelijke ervaring levert veel meer op dan wat anekdotes op het internet, zelfs in een topic vol fans.
Desondanks maakt FSD ook foutjes. Net als beginnende bestuurders wel eens een foutje maken. De crux zit hem in gevaarlijke inschattingen. En die zijn toch echt wel zeer, zeer zeldzaam, dat zal vrijwel iedereen in dit topic onderschrijven. Desondanks zijn dat wel de zaken die je online gaat terugvinden natuurlijk, ik ga hier ook niet elke dag posten 'goh gisteren weer 80km gereden zonder bijzonderheden'. Daarnaast is het headline-technisch zeer aantrekkelijk om kritiek te uiten op dingen die de onderbuik niet geloven en/of kritisch te zijn op de rijkste persoon ter wereld (al dan niet terecht).
Het ding is dat de foutjes die FSD maakt juist dingen zijn die wij mensen goed begrijpen en overzien. Dubbele stoplichten vind ie spannend bijvoorbeeld, waarschijnlijk is het systeem zeer defensief en weigert door te rijden als er een rood licht in de buurt is. Daarbij kunnen we elkaar juist goed helpen.
Rijbaankeuze bij situaties met veel rijbanen is ook een deel kaartinput, daarmee kan je ook goed helpen.
Zijn we er al volledig? Nee. Maar kijk even hoe de gemiddelde 5 jaar oude auto tussen de lijntjes kon rijden en kijk waar FSD nu tot in staat is. Trek die lijn nou nog eens 5 jaar door. Dat is het echte grote plaatje en daar zijn early adopters enthousiast over.
Is dat een lange weg? Wellicht als je Musk hoort praten wel, maar is dat een metric dat er toe doet?
Wat betreft de techniek, dergelijke uitspraken hebben zeker een kern van waarheid, maar in de context van hem is het natuurlijk altijd relevant om te zeggen dat we nog zoveel te leren hebben mbt machine learning.
Maar wat wil je met dat citaat hier precies zeggen? Dat de mens nog altijd slimmer is dan een computer? Dat zullen de meesten hier ook onderschrijven. Of moeten we dit soort technieken dan pas toepassen als we systemen in 20u alles kunnen leren? Dat lijkt me een waardeloze metric om systemen op te beoordelen. Het gaat imho om de kwaliteit, en hoe eerder we het kunnen bereiken, hoe beter.
Als Tesla het niet doet, dan doen ze het in China wel, of bij Nvidia. De route met AI/ML en vision is, als je echt goed oplet, eigenlijk door de gehele industrie al geheel ingeslagen. Behalve dan door de Europese fabrikanten, die doen bijzonder weinig.
Hier nog even een wat nettere video van de vrachtwagen die voorrang nam, waardoor er achteruit gemanoeuvreerd moest worden. Helemaal aan het begin kun je nog zien dat ik tevergeefs probeerde de vrachtwagen te weerhouden om te gaan rijden door wat gas te geven omdat ik al wist dat het niet zou gaan passen
Dus ook FSD kan niet zonder HD maps?Richh schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:15:
[...]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
FSD gebruikt voor lane changes en merges uiteindelijk OpenStreetMap voor rijbanen. Als het daar onjuist instaat dan red je het nog steeds wel maar kan hij lastiger al ver van tevoren de 'makkelijkste' baan kiezen wat we wel erg waarderen.
OSM is uiteindelijk open source en wordt over de hele wereld actief bijgehouden door mensen vanachter hun computer. Eenmaal goed instellen is voldoende.
HD maps die systemen als Waymo gebruiken zijn wezenlijk anders, dat zijn uitgebreide 3D reads om te valideren dat de auto's zien wat ze verwachten.
Dit vereist speciale dure lidar voertuigen die het liefst op wekelijkse basis alle wegen in een specifieke regio blijven afscannen.
Grootste verschil is uiteindelijk dat een Waymo dat 3d model lokaal in het voertuig moet hebben en dat dat niet gaat passen met het hele continent. Een kaart met lane changes is juist wel prima over internet te streamen en zelfs simpel lokaal op te slaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 27-04-2026 11:03 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.