olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]
"Zelf lerend" betekent over het algemeen dat het de "weight & balances" kan aanpassen nav feedback loops en/of andere trainingsdata. (dan laat ik het hertrainen van het complete model even buiten beschouwing omdat dat heel duur en tijdrovend is). En dat is dus *precies* wat de RWD niet accepteert, vandaar de pinning op een specifieke versie van FSD. Mensen verwarren vaak non-deterministisch gedrag met zelf-lerend, maar dat zijn 2 compleet verschillende dingen.
Hij leert niet, sterker nog hij kiest anders aan de hand van verschillende parameters.
Vandaag heb ik dit goed gezien. Ritje naar de supermarkt bij ons in de wijk, maar terug naar mijn woning staat er een half bord op de weg verboden en afgesloten over 400m. Daar rijdt die al de hele week gewoon omheen de navigatie achterna. Precies zoals het hoort. Vandaag zat er een twijfelende auto voor mij die besloot voor het bord de weg linksaf in de slaan waarop mijn auto ook ineens linksaf slaat de voorganger achterna wilt gaan. Het lijkt erop omdat die doordat er iemand voor zat het gat naast het bord niet kan zien en interpreteren die ineens linksaf gaat.
Dit is mij ook al opgevallen in de straat waar ik woon is een klein straatje achter mijn huis met garageboxen. Hier rijdt die nooit in tot laatst 1x want toen stond er iemand met een kinderwagen op de smalle doorgang naar mijn voorzijde van de woning. Dan besluit die ineens linksaf te slaan.
Door al deze kleine veranderende parameters geeft dit voor sommige het gevoel dat die leert.
Ik garandeer dat die niks leert maar ontzettend veel verschillende afwegingen kan maken voor een keuze te maken.
Dus ik ben het helemaal met je eens.