• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

De software build is goedgekeurd, dat klopt. Maar de HW4 computer bevat een stukje AI dus ik sluit niet uit dat het kan leren van situaties die het tegenkomt. Er zitten 3 neurale processoren in met 50 TOPS.
"Zelf lerend" betekent over het algemeen dat het de "weight & balances" kan aanpassen nav feedback loops en/of andere trainingsdata. (dan laat ik het hertrainen van het complete model even buiten beschouwing omdat dat heel duur en tijdrovend is). En dat is dus *precies* wat de RWD niet accepteert, vandaar de pinning op een specifieke versie van FSD. Mensen verwarren vaak non-deterministisch gedrag met zelf-lerend, maar dat zijn 2 compleet verschillende dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 25-04-2026 11:17 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:12
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat daar idd ook veel meer potentie zit, dat "samen rijden". Bij Xpeng noemen ze dat "co-pilot mode". Zo werkt het bv in een vliegtuig ook, de piloten zijn "in control" en kunnen de auto-pilot systemen overrulen, en doen de lastige stukken vaak zelf, maar de auto-pilot blijft "onder water" gewoon meedraaien tenzij je deze expliciet uitzet, en je kunt deze ook het "werk" laten doen bij de saaie stukken zonder ingewikkelde situaties.

Heb ooit een hele interessante talk gezien over een airplane crash waarbij junior piloten die vnl op autopilot vlogen errors in de meetinstrumenten en issues met de interpretatie daarvan door de autopilot niet meer goed konden verwerken en daardoor hele stomme fouten gingen maken, terwijl een senior "captain" wel de boel goed kon inschatten nav eigen ervaringen. Dat is natuurlijk het grote issue van FSD in supervised mode, waarbij je nog steeds "scherp" moet blijven. Als je met gekruisde handen op je schoot zit, en ondertussen een teams-sessie doet (jaja daar is ie weer ;) ) ben je ws niet alert genoeg als er echt iets gebeurd en je in een splitsecond moet ingrijpen. Dat zou het FSD dan ook echt moeten doen, en daar ligt ook veel potentie. Maar zo'n half/half oplossing is gewoon heel tricky.

Je zou idd eigelijk een auto-pilot willen die de algoritmes van FSD gebruikt, maar waar je zelf nog wel steeds "aan het stuur" zit om scherp te blijven op plotselingen of complexe situaties. Ooit eens met de CEO van TomTom hierover gesproken en die was vrij expliciet in z'n mening dat voor echt 100% full self driving alle controls eruit moesten, dus geen stuur en geen rem en gaspedaal. Maar dat dat een complete juridische nachtmerrie is.
Los van technische en/of juridische hobbels, is het vooral voor de samenleving te spannend nog (in elk geval in NL) om ineens dingen zonder bestuurder in het wild te hebben denk ik.

Ik merk dat veel mensen die ik spreek dit al “spannend” vinden en geen ritje met me durven of willen maken ermee. (Mensen die echt wel bij me in de auto stappen gewoonlijk als het nodig is)

• olafmol
Mar.tin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]

Los van technische en/of juridische hobbels, is het vooral voor de samenleving te spannend nog (in elk geval in NL) om ineens dingen zonder bestuurder in het wild te hebben denk ik.

Ik merk dat veel mensen die ik spreek dit al “spannend” vinden en geen ritje met me durven of willen maken ermee. (Mensen die echt wel bij me in de auto stappen gewoonlijk als het nodig is)
En het kan ook gewoon niet zolang dit soort systemen rare "illegale" keuzes maken zoals stoppen op een rotonde of een afgesloten rijstrook opgaan.

• olafmol
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:
Staat vandaag een stuk in de gelderlander, Keizer karelplein Nijmegen in de spits.
tl;dr:
1e keer ging goed, 2e keer verkeerd voorgesorteerd en daardoor snel er af, 3e keer wel goed voorsorteren maar te vroeg naar rechts, halve plein geblokkeerd. Daar mag dus nog een leerprogramma overheen ;-)

Maar verslaggever wel erg onder de indruk.
Ik zou ook onder de indruk zijn als ik het halve Keizer Karelplein geblokkeerd had ;P

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:32
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

De software build is goedgekeurd, dat klopt. Maar de HW4 computer bevat een stukje AI dus ik sluit niet uit dat het kan leren van situaties die het tegenkomt. Er zitten 3 neurale processoren in met 50 TOPS.
Nee zo werkt het niet. De individuele auto’s verzamelen feedback en sturen dat naar tesla. Die trainen een nieuw neuraal net en dat wordt geïmplementeerd in een nieuwe software release.

De rekenkracht in je inboard computer is puur voor de uitvoer van het neurale netwerk, waar ChatGPT und e cloud draait wil je niet dat elke professing van tesla keuzes in de cloud moet gebeuren, simpelweg omdat keuzes realtime moeten gebeuren.

Zie bv: https://archive.ph/2020.1...w-tesla-autopilot-learns/

[ Voor 6% gewijzigd door Odie op 25-04-2026 11:25 ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:39
ik zie het ook als een hulp systeem.
Naast simpele missers (niet rijden voor groen) schaar ik het fsd systeem die de wegen niet kent.
We weten allemaal hoe wij rijden in een onbekend stad of land. Je rijdt niet op automatisch piloot of weet hoe de situatie is.

• olafmol
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:26:
ik zie het ook als een hulp systeem.
Naast simpele missers (niet rijden voor groen) schaar ik het fsd systeem die de wegen niet kent.
We weten allemaal hoe wij rijden in een onbekend stad of land. Je rijdt niet op automatisch piloot of weet hoe de situatie is.
En dit is precies het probleem bij non-deterministische systemen, zoals die door AI oplossingen worden toegepast. Waar "wij mensen" een "model" opbouwen in ons geheugen, en de volgende keer in dezelfde situatie fouten niet meer maken en consistent gedrag gaan vertonen, gaat een non-deterministisch model in de toekomst zo maar weer andere rare of verwachte dingen doen, inclusief de fouten uit het verleden. Ja je kunt dit expliciet met "harde regels" overrulen, maar dat is niet schaalbaar voor iets als FSD.

Iedereen die veel met AI agents werkt herkent dit: huh, waarom doet ie dit nu ineens zo? De vorige keer deed ie het wel goed, of anders, ik snap er niks meer van? En ik heb nog wel een "memory" toegevoegd zodat ie dat zou moeten herinneren.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 25-04-2026 11:30 ]

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
Vandaag voor het eerst met FSD naar Duitsland gereden.
Als je de grens oversteekt krijg je een rood stuur en moet je overnemen, dat snap ik. Maar ik verwachtte daarna gewoon TACC te kunnen inschakelen. Dat bleek niet te werken, je moet eerst tot stilstand komen voordat de normale autopilot beschikbaar is.
Resultaat: 2 uur Duitsland zonder enig rijhulpsysteem. Hebben anderen dit ook meegemaakt, en is er een manier om dit te omzeilen?

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:32
Gisteren ook wel interessant gedrag: in draai op FSD rechts een krappe straat in, waar direct om de bocht net een busje staat uit te parkeren maar moest steken en dus net IN het vak reed toen ik aan kwam. Tesla stopte netjes maar toen het busje verder vooruit het vak uitreed kroop mijn tesla een krappe halve meter achteruit om nét even dat beetje ruimte te maken voor de bus en die soepel weg kon rijden, wat hij beloonde met een vingertje.

Daarna spelende kinderen midden op de straat die me niet hoorden en daar bleef ie keurig voor wachten. Iets té keurig. Laatst stond ik ook lang achter iemand bij een verkeerslicht die duidelijk met andere dingen bezig was. Van mij had de tesla in beide gevallen even een kort toetertje mogen geven. Of zoals mijn Opel Ampera vroeger had: een pedestrian alert. (Korte chirp).

It wasn’t me.

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43
check vraagje... ik kreeg een melding dat er een software update was. 2026.3.7.
voor de duidelijkheid, ik heb geen FSD gekocht en heb mij niet aangemeld voor de proefperiode en heb ook nog geen maandelijkse FSD gekocht.

Na het installeren van de update kreeg ik ineens de melding dat mijn proefperiode gestart was.
ik heb al een melding gedaan bij tesla maar zijn er meer hier die dit ervaren hebben?

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:39
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:30:
[...]

En dit is precies het probleem bij non-deterministische systemen, zoals die door AI oplossingen worden toegepast. Waar "wij mensen" een "model" opbouwen in ons geheugen, en de volgende keer in dezelfde situatie fouten niet meer maken en consistent gedrag gaan vertonen, gaat een non-deterministisch model in de toekomst zo maar weer andere rare of verwachte dingen doen, inclusief de fouten uit het verleden. Ja je kunt dit expliciet met "harde regels" overrulen, maar dat is niet schaalbaar voor iets als FSD.

Iedereen die veel met AI agents werkt herkent dit: huh, waarom doet ie dit nu ineens zo? De vorige keer deed ie het wel goed, of anders, ik snap er niks meer van? En ik heb nog wel een "memory" toegevoegd zodat ie dat zou moeten herinneren.
En daarom is training data cruciaal.
Maar het is idd de vraag of het AI model ook "onthoud". De weg kennen is belangrijk voor het vertrouwen als passagier.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:23
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:36:
voor de duidelijkheid, ik heb geen FSD gekocht en heb mij niet aangemeld voor de proefperiode en heb ook nog geen maandelijkse FSD gekocht.

Na het installeren van de update kreeg ik ineens de melding dat mijn proefperiode gestart was.
ik heb al een melding gedaan bij tesla maar zijn er meer hier die dit ervaren hebben?
Ja, iedereen die nog geen abbo of gekocht pakket heeft krijgt een proefpakket bij de update. Wil je het niet, dan zet je het niet aan in de auto. Wat was je melding dan naar Tesla?

• olafmol
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:47:
[...]

En daarom is training data cruciaal.
Maar het is idd de vraag of het AI model ook "onthoud". De weg kennen is belangrijk voor het vertrouwen als passagier.
Ik weet niet in hoeverre FSD met geolocation-based rules werkt, maar Elon praat altijd over 100% vision-based. Dus het systeem kan hoogstens beter leren omgaan met bepaalde situaties lijkt me..

• edelf
  • Laatst online: 12:53
hantheman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:30:
Vandaag voor het eerst met FSD naar Duitsland gereden.
Als je de grens oversteekt krijg je een rood stuur en moet je overnemen, dat snap ik. Maar ik verwachtte daarna gewoon TACC te kunnen inschakelen. Dat bleek niet te werken, je moet eerst tot stilstand komen voordat de normale autopilot beschikbaar is.
Resultaat: 2 uur Duitsland zonder enig rijhulpsysteem. Hebben anderen dit ook meegemaakt, en is er een manier om dit te omzeilen?
Het was niet bij je opgekomen bij de eerste de beste parkeerplaats te stoppen, in P zetten en weer door ?

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
edelf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:29:
[...]

Het was niet bij je opgekomen bij de eerste de beste parkeerplaats te stoppen, in P zetten en weer door ?
Dat is nu idd de manier. Ik hoop straks op de keuze om FSD in te schakelen door 2x de hendel over te halen en dat je dan met 1x overhalen AP aanzet. Dan kan je dus kiezen tussen AP of fsd net zoals je voorheen kon kiezen tussen TACC en AP.

• oNNoZeLe
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:09:
[...]

Ja, iedereen die nog geen abbo of gekocht pakket heeft krijgt een proefpakket bij de update. Wil je het niet, dan zet je het niet aan in de auto. Wat was je melding dan naar Tesla?
Er staat nergens dat de proefperiode daadwerkelijk start na het installeren van de update. De eerdere mail die ik ontvangen had gaf mij de keuze om de proefperiode te starten wanneer ik dat wil..

Bij de release notes van de deze update staat ook nergens dit geschreven. Alleen dat het mogelijk is om dit te activeren.

Dit is ook de melding naar tesla geworden samen met het feit dat ik dus op vakantie ben en dus nu (Hollands gezeur) nu 1 week proefperiode misloop. ;-)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:36:

Ik denk dat je een interpretatie probleempje had. De "proefperiode" is een maand vanaf het moment van installatie van de update. Daarnaast krijg je bericht via mail, de app en in de auto dat je proefperiode is ingegaan.

Wat Tesla hier bedoelt met proefperiode is dat als je de melding vandaag zou krijgen, je proefperiode loopt tot 25 mei. In deze maand kan je het activeren. De einddatum van de periode waarin je het actief kan hebben is 25 mei.

Bij het activeren ben je verplicht om een instructiefilmpje te bekijken en een paar vragen te beantwoorden.

Activeer je het vandaag, dan kan je het een maand testen. Activeer je het 20 mei dan maar 5 dagen. Na 25 mei kan je het niet meer activeren. Het is dus niet zo dat je een maand op proef hebt en je zelf kan bepalen op welke dag dat begint. Tesla bepaalt de periode.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• hantheman
  • Laatst online: 13:13
edelf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:29:
[...]

Wat een antwoord dit, tuurlijk wel maar dat is gewoon heel onpraktisch. Je merkt gewoon dat dit een gevolg is van het feit dat Nederland de eerste is.

• FreakGIB
  • Laatst online: 12:59
Venzent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:35:
[...]

Dat is nu idd de manier. Ik hoop straks op de keuze om FSD in te schakelen door 2x de hendel over te halen en dat je dan met 1x overhalen AP aanzet. Dan kan je dus kiezen tussen AP of fsd net zoals je voorheen kon kiezen tussen TACC en AP.
Je hebt als het goed is ook EAP, dus je kunt baanwissels op de snelweg doen en tot ongeveer 100 meter na de afrit laten navigeren. Alleen moet je bij EAP zelf je knipperlicht bedienen en goed opletten: als er te weinig ruimte is tussen jou en je achterligger, breekt hij de baanwissel soms halverwege af. Dat is niet te vergelijken met de manier waarop FSD baanwissels op de snelweg zelf afhandelt.

Wil je in de file wat relaxter rijden, zet de auto op Chill en de volgafstand op 4 of hoger; dan rijdt hij ook in stop‑and‑go verkeer (van stilstand naar optrekken) veel rustiger.

PSN: FreakGIB

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:23
Na een frustrerende week met sFSD en elke keer meldingen krijgen dat ik niet aan het opletten ben, ben ik er denk ik uit wat er mis ging. Blijkbaar, merk ik de laatste 2 dagen, kijk ik nét teveel omhoog als ik in de auto zit. Als ik mijn kin wat meer naar mijn borst doe, dan is het enige wat ik hoef te doen is strak naar voren kijken. Ik hoef geen spiegels te bekijken (doe het wel), en tot nu toe geen meldingen gehad.

• oNNoZeLe
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat je een interpretatie probleempje had. De "proefperiode" is een maand vanaf het moment van installatie van de update. Daarnaast krijg je bericht via mail, de app en in de auto dat je proefperiode is ingegaan.

Wat Tesla hier bedoelt met proefperiode is dat als je de melding vandaag zou krijgen, je proefperiode loopt tot 25 mei. In deze maand kan je het activeren. De einddatum van de periode waarin je het actief kan hebben is 25 mei.

Bij het activeren ben je verplicht om een instructiefilmpje te bekijken en een paar vragen te beantwoorden.

Activeer je het vandaag, dan kan je het een maand testen. Activeer je het 20 mei dan maar 5 dagen. Na 25 mei kan je het niet meer activeren. Het is dus niet zo dat je een maand op proef hebt en je zelf kan bepalen op welke dag dat begint. Tesla bepaalt de periode.
Alle mails nagelezen en het antwoord staat tussen de “veel gestelde vragen”. De rest schrijft niets over wanneer het start..

De voorlaatste FAQ vraag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhdqjuxS_skWGQ7eF3iOZhL5f28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zhsb2imAp1dqsJAm0Qx5X4IS.png?f=fotoalbum_large

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:24:
[...]

Alle mails nagelezen en het antwoord staat tussen de “veel gestelde vragen”. De rest schrijft niets over wanneer het start..

De voorlaatste FAQ vraag..

[Afbeelding]
Ik kwam erachter door wat rondklikken in de app geloof ik. Toen stond er ineens een einddatum vermeld.

Je hebt in ieder geval je antwoord. Er is niks misgegaan. Je bent, net als iedereen, toegetreden tot de proefperiode en er verandert niks voor je tenzij je door het verplichte filmpje heen gaat en de vragen correct beantwoord. Je bent dus ook niet onbedoeld een abonnement aangegaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• oNNoZeLe
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:29:
[...]

Ik kwam erachter door wat rondklikken in de app geloof ik. Toen stond er ineens een einddatum vermeld.

Je hebt in ieder geval je antwoord. Er is niks misgegaan. Je bent, net als iedereen, toegetreden tot de proefperiode en er verandert niks voor je tenzij je door het verplichte filmpje heen gaat en de vragen correct beantwoord. Je bent dus ook niet onbedoeld een abonnement aangegaan.
Nee dat was het probleem ook niet. Ik zit alleen nog in Portugal en de auto staat in NL dus ik verlies een weekje proefrijden.. ;-)

Verder bedankt voor het meedenken..

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Vandaag weer een strike out gehad. dat driver monitor systeem is echt heel vervelend, ik let goed op en toch word ik gestraft. Het lijkt iets verbeterd met 3.7 maar het is nog steeds veel te strikt. Met deze idiote controle is het m.i. een fout van tesla om de standaard autopilot/autosteer functionaliteit niet meer mee te leveren. Die is nu in veel situaties veel nuttiger dan fsd en mensen willen graag een standaard lane keep zonder fratsen. Ik heb niet altijd zin om bang te zijn voor blauwe schermen. Ik ga hier er mail over sturen aan tesla want dit is gewoon niet goed. Hier moet toch over te praten zijn met de RDW want dit maakt het systeem ook niet veilig ,dat je het uit gaat zetten en dan de frustratie dat je eerst moet stoppen om terug te schakelen naar AP.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.