• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

De software build is goedgekeurd, dat klopt. Maar de HW4 computer bevat een stukje AI dus ik sluit niet uit dat het kan leren van situaties die het tegenkomt. Er zitten 3 neurale processoren in met 50 TOPS.
"Zelf lerend" betekent over het algemeen dat het de "weight & balances" kan aanpassen nav feedback loops en/of andere trainingsdata. (dan laat ik het hertrainen van het complete model even buiten beschouwing omdat dat heel duur en tijdrovend is). En dat is dus *precies* wat de RWD niet accepteert, vandaar de pinning op een specifieke versie van FSD. Mensen verwarren vaak non-deterministisch gedrag met zelf-lerend, maar dat zijn 2 compleet verschillende dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 25-04-2026 11:17 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat daar idd ook veel meer potentie zit, dat "samen rijden". Bij Xpeng noemen ze dat "co-pilot mode". Zo werkt het bv in een vliegtuig ook, de piloten zijn "in control" en kunnen de auto-pilot systemen overrulen, en doen de lastige stukken vaak zelf, maar de auto-pilot blijft "onder water" gewoon meedraaien tenzij je deze expliciet uitzet, en je kunt deze ook het "werk" laten doen bij de saaie stukken zonder ingewikkelde situaties.

Heb ooit een hele interessante talk gezien over een airplane crash waarbij junior piloten die vnl op autopilot vlogen errors in de meetinstrumenten en issues met de interpretatie daarvan door de autopilot niet meer goed konden verwerken en daardoor hele stomme fouten gingen maken, terwijl een senior "captain" wel de boel goed kon inschatten nav eigen ervaringen. Dat is natuurlijk het grote issue van FSD in supervised mode, waarbij je nog steeds "scherp" moet blijven. Als je met gekruisde handen op je schoot zit, en ondertussen een teams-sessie doet (jaja daar is ie weer ;) ) ben je ws niet alert genoeg als er echt iets gebeurd en je in een splitsecond moet ingrijpen. Dat zou het FSD dan ook echt moeten doen, en daar ligt ook veel potentie. Maar zo'n half/half oplossing is gewoon heel tricky.

Je zou idd eigelijk een auto-pilot willen die de algoritmes van FSD gebruikt, maar waar je zelf nog wel steeds "aan het stuur" zit om scherp te blijven op plotselingen of complexe situaties. Ooit eens met de CEO van TomTom hierover gesproken en die was vrij expliciet in z'n mening dat voor echt 100% full self driving alle controls eruit moesten, dus geen stuur en geen rem en gaspedaal. Maar dat dat een complete juridische nachtmerrie is.
Los van technische en/of juridische hobbels, is het vooral voor de samenleving te spannend nog (in elk geval in NL) om ineens dingen zonder bestuurder in het wild te hebben denk ik.

Ik merk dat veel mensen die ik spreek dit al “spannend” vinden en geen ritje met me durven of willen maken ermee. (Mensen die echt wel bij me in de auto stappen gewoonlijk als het nodig is)

• olafmol
Mar.tin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]

Los van technische en/of juridische hobbels, is het vooral voor de samenleving te spannend nog (in elk geval in NL) om ineens dingen zonder bestuurder in het wild te hebben denk ik.

Ik merk dat veel mensen die ik spreek dit al “spannend” vinden en geen ritje met me durven of willen maken ermee. (Mensen die echt wel bij me in de auto stappen gewoonlijk als het nodig is)
En het kan ook gewoon niet zolang dit soort systemen rare "illegale" keuzes maken zoals stoppen op een rotonde of een afgesloten rijstrook opgaan.

• olafmol
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:
Staat vandaag een stuk in de gelderlander, Keizer karelplein Nijmegen in de spits.
tl;dr:
1e keer ging goed, 2e keer verkeerd voorgesorteerd en daardoor snel er af, 3e keer wel goed voorsorteren maar te vroeg naar rechts, halve plein geblokkeerd. Daar mag dus nog een leerprogramma overheen ;-)

Maar verslaggever wel erg onder de indruk.
Ik zou ook onder de indruk zijn als ik het halve Keizer Karelplein geblokkeerd had ;P

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 23:20
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

De software build is goedgekeurd, dat klopt. Maar de HW4 computer bevat een stukje AI dus ik sluit niet uit dat het kan leren van situaties die het tegenkomt. Er zitten 3 neurale processoren in met 50 TOPS.
Nee zo werkt het niet. De individuele auto’s verzamelen feedback en sturen dat naar tesla. Die trainen een nieuw neuraal net en dat wordt geïmplementeerd in een nieuwe software release.

De rekenkracht in je inboard computer is puur voor de uitvoer van het neurale netwerk, waar ChatGPT und e cloud draait wil je niet dat elke professing van tesla keuzes in de cloud moet gebeuren, simpelweg omdat keuzes realtime moeten gebeuren.

Zie bv: https://archive.ph/2020.1...w-tesla-autopilot-learns/

[ Voor 6% gewijzigd door Odie op 25-04-2026 11:25 ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:45
ik zie het ook als een hulp systeem.
Naast simpele missers (niet rijden voor groen) schaar ik het fsd systeem die de wegen niet kent.
We weten allemaal hoe wij rijden in een onbekend stad of land. Je rijdt niet op automatisch piloot of weet hoe de situatie is.

• olafmol
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:26:
ik zie het ook als een hulp systeem.
Naast simpele missers (niet rijden voor groen) schaar ik het fsd systeem die de wegen niet kent.
We weten allemaal hoe wij rijden in een onbekend stad of land. Je rijdt niet op automatisch piloot of weet hoe de situatie is.
En dit is precies het probleem bij non-deterministische systemen, zoals die door AI oplossingen worden toegepast. Waar "wij mensen" een "model" opbouwen in ons geheugen, en de volgende keer in dezelfde situatie fouten niet meer maken en consistent gedrag gaan vertonen, gaat een non-deterministisch model in de toekomst zo maar weer andere rare of verwachte dingen doen, inclusief de fouten uit het verleden. Ja je kunt dit expliciet met "harde regels" overrulen, maar dat is niet schaalbaar voor iets als FSD.

Iedereen die veel met AI agents werkt herkent dit: huh, waarom doet ie dit nu ineens zo? De vorige keer deed ie het wel goed, of anders, ik snap er niks meer van? En ik heb nog wel een "memory" toegevoegd zodat ie dat zou moeten herinneren.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 25-04-2026 11:30 ]

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:09
Vandaag voor het eerst met FSD naar Duitsland gereden.
Als je de grens oversteekt krijg je een rood stuur en moet je overnemen, dat snap ik. Maar ik verwachtte daarna gewoon TACC te kunnen inschakelen. Dat bleek niet te werken, je moet eerst tot stilstand komen voordat de normale autopilot beschikbaar is.
Resultaat: 2 uur Duitsland zonder enig rijhulpsysteem. Hebben anderen dit ook meegemaakt, en is er een manier om dit te omzeilen?

• Odie
Gisteren ook wel interessant gedrag: in draai op FSD rechts een krappe straat in, waar direct om de bocht net een busje staat uit te parkeren maar moest steken en dus net IN het vak reed toen ik aan kwam. Tesla stopte netjes maar toen het busje verder vooruit het vak uitreed kroop mijn tesla een krappe halve meter achteruit om nét even dat beetje ruimte te maken voor de bus en die soepel weg kon rijden, wat hij beloonde met een vingertje.

Daarna spelende kinderen midden op de straat die me niet hoorden en daar bleef ie keurig voor wachten. Iets té keurig. Laatst stond ik ook lang achter iemand bij een verkeerslicht die duidelijk met andere dingen bezig was. Van mij had de tesla in beide gevallen even een kort toetertje mogen geven. Of zoals mijn Opel Ampera vroeger had: een pedestrian alert. (Korte chirp).

It wasn’t me.

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 22:43
check vraagje... ik kreeg een melding dat er een software update was. 2026.3.7.
voor de duidelijkheid, ik heb geen FSD gekocht en heb mij niet aangemeld voor de proefperiode en heb ook nog geen maandelijkse FSD gekocht.

Na het installeren van de update kreeg ik ineens de melding dat mijn proefperiode gestart was.
ik heb al een melding gedaan bij tesla maar zijn er meer hier die dit ervaren hebben?

• lighting_
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:30:
[...]

En dit is precies het probleem bij non-deterministische systemen, zoals die door AI oplossingen worden toegepast. Waar "wij mensen" een "model" opbouwen in ons geheugen, en de volgende keer in dezelfde situatie fouten niet meer maken en consistent gedrag gaan vertonen, gaat een non-deterministisch model in de toekomst zo maar weer andere rare of verwachte dingen doen, inclusief de fouten uit het verleden. Ja je kunt dit expliciet met "harde regels" overrulen, maar dat is niet schaalbaar voor iets als FSD.

Iedereen die veel met AI agents werkt herkent dit: huh, waarom doet ie dit nu ineens zo? De vorige keer deed ie het wel goed, of anders, ik snap er niks meer van? En ik heb nog wel een "memory" toegevoegd zodat ie dat zou moeten herinneren.
En daarom is training data cruciaal.
Maar het is idd de vraag of het AI model ook "onthoud". De weg kennen is belangrijk voor het vertrouwen als passagier.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:07
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:36:
voor de duidelijkheid, ik heb geen FSD gekocht en heb mij niet aangemeld voor de proefperiode en heb ook nog geen maandelijkse FSD gekocht.

Na het installeren van de update kreeg ik ineens de melding dat mijn proefperiode gestart was.
ik heb al een melding gedaan bij tesla maar zijn er meer hier die dit ervaren hebben?
Ja, iedereen die nog geen abbo of gekocht pakket heeft krijgt een proefpakket bij de update. Wil je het niet, dan zet je het niet aan in de auto. Wat was je melding dan naar Tesla?

• olafmol
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:47:
[...]

En daarom is training data cruciaal.
Maar het is idd de vraag of het AI model ook "onthoud". De weg kennen is belangrijk voor het vertrouwen als passagier.
Ik weet niet in hoeverre FSD met geolocation-based rules werkt, maar Elon praat altijd over 100% vision-based. Dus het systeem kan hoogstens beter leren omgaan met bepaalde situaties lijkt me..

• edelf
  • Laatst online: 14:06
hantheman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:30:
Vandaag voor het eerst met FSD naar Duitsland gereden.
Als je de grens oversteekt krijg je een rood stuur en moet je overnemen, dat snap ik. Maar ik verwachtte daarna gewoon TACC te kunnen inschakelen. Dat bleek niet te werken, je moet eerst tot stilstand komen voordat de normale autopilot beschikbaar is.
Resultaat: 2 uur Duitsland zonder enig rijhulpsysteem. Hebben anderen dit ook meegemaakt, en is er een manier om dit te omzeilen?
Het was niet bij je opgekomen bij de eerste de beste parkeerplaats te stoppen, in P zetten en weer door ?

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05 18:18
edelf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:29:
[...]

Het was niet bij je opgekomen bij de eerste de beste parkeerplaats te stoppen, in P zetten en weer door ?
Dat is nu idd de manier. Ik hoop straks op de keuze om FSD in te schakelen door 2x de hendel over te halen en dat je dan met 1x overhalen AP aanzet. Dan kan je dus kiezen tussen AP of fsd net zoals je voorheen kon kiezen tussen TACC en AP.

• oNNoZeLe
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:09:
[...]

Ja, iedereen die nog geen abbo of gekocht pakket heeft krijgt een proefpakket bij de update. Wil je het niet, dan zet je het niet aan in de auto. Wat was je melding dan naar Tesla?
Er staat nergens dat de proefperiode daadwerkelijk start na het installeren van de update. De eerdere mail die ik ontvangen had gaf mij de keuze om de proefperiode te starten wanneer ik dat wil..

Bij de release notes van de deze update staat ook nergens dit geschreven. Alleen dat het mogelijk is om dit te activeren.

Dit is ook de melding naar tesla geworden samen met het feit dat ik dus op vakantie ben en dus nu (Hollands gezeur) nu 1 week proefperiode misloop. ;-)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:36:

Ik denk dat je een interpretatie probleempje had. De "proefperiode" is een maand vanaf het moment van installatie van de update. Daarnaast krijg je bericht via mail, de app en in de auto dat je proefperiode is ingegaan.

Wat Tesla hier bedoelt met proefperiode is dat als je de melding vandaag zou krijgen, je proefperiode loopt tot 25 mei. In deze maand kan je het activeren. De einddatum van de periode waarin je het actief kan hebben is 25 mei.

Bij het activeren ben je verplicht om een instructiefilmpje te bekijken en een paar vragen te beantwoorden.

Activeer je het vandaag, dan kan je het een maand testen. Activeer je het 20 mei dan maar 5 dagen. Na 25 mei kan je het niet meer activeren. Het is dus niet zo dat je een maand op proef hebt en je zelf kan bepalen op welke dag dat begint. Tesla bepaalt de periode.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• hantheman
  • Laatst online: 18-05 21:09
edelf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:29:
[...]

Wat een antwoord dit, tuurlijk wel maar dat is gewoon heel onpraktisch. Je merkt gewoon dat dit een gevolg is van het feit dat Nederland de eerste is.

• FreakGIB
  • Laatst online: 13:21
Venzent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:35:
[...]

Dat is nu idd de manier. Ik hoop straks op de keuze om FSD in te schakelen door 2x de hendel over te halen en dat je dan met 1x overhalen AP aanzet. Dan kan je dus kiezen tussen AP of fsd net zoals je voorheen kon kiezen tussen TACC en AP.
Je hebt als het goed is ook EAP, dus je kunt baanwissels op de snelweg doen en tot ongeveer 100 meter na de afrit laten navigeren. Alleen moet je bij EAP zelf je knipperlicht bedienen en goed opletten: als er te weinig ruimte is tussen jou en je achterligger, breekt hij de baanwissel soms halverwege af. Dat is niet te vergelijken met de manier waarop FSD baanwissels op de snelweg zelf afhandelt.

Wil je in de file wat relaxter rijden, zet de auto op Chill en de volgafstand op 4 of hoger; dan rijdt hij ook in stop‑and‑go verkeer (van stilstand naar optrekken) veel rustiger.

PSN: FreakGIB

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35
Na een frustrerende week met sFSD en elke keer meldingen krijgen dat ik niet aan het opletten ben, ben ik er denk ik uit wat er mis ging. Blijkbaar, merk ik de laatste 2 dagen, kijk ik nét teveel omhoog als ik in de auto zit. Als ik mijn kin wat meer naar mijn borst doe, dan is het enige wat ik hoef te doen is strak naar voren kijken. Ik hoef geen spiegels te bekijken (doe het wel), en tot nu toe geen meldingen gehad.

• oNNoZeLe
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat je een interpretatie probleempje had. De "proefperiode" is een maand vanaf het moment van installatie van de update. Daarnaast krijg je bericht via mail, de app en in de auto dat je proefperiode is ingegaan.

Wat Tesla hier bedoelt met proefperiode is dat als je de melding vandaag zou krijgen, je proefperiode loopt tot 25 mei. In deze maand kan je het activeren. De einddatum van de periode waarin je het actief kan hebben is 25 mei.

Bij het activeren ben je verplicht om een instructiefilmpje te bekijken en een paar vragen te beantwoorden.

Activeer je het vandaag, dan kan je het een maand testen. Activeer je het 20 mei dan maar 5 dagen. Na 25 mei kan je het niet meer activeren. Het is dus niet zo dat je een maand op proef hebt en je zelf kan bepalen op welke dag dat begint. Tesla bepaalt de periode.
Alle mails nagelezen en het antwoord staat tussen de “veel gestelde vragen”. De rest schrijft niets over wanneer het start..

De voorlaatste FAQ vraag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhdqjuxS_skWGQ7eF3iOZhL5f28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zhsb2imAp1dqsJAm0Qx5X4IS.png?f=fotoalbum_large

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:24:
[...]

Alle mails nagelezen en het antwoord staat tussen de “veel gestelde vragen”. De rest schrijft niets over wanneer het start..

De voorlaatste FAQ vraag..

[Afbeelding]
Ik kwam erachter door wat rondklikken in de app geloof ik. Toen stond er ineens een einddatum vermeld.

Je hebt in ieder geval je antwoord. Er is niks misgegaan. Je bent, net als iedereen, toegetreden tot de proefperiode en er verandert niks voor je tenzij je door het verplichte filmpje heen gaat en de vragen correct beantwoord. Je bent dus ook niet onbedoeld een abonnement aangegaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• oNNoZeLe
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:29:
[...]

Ik kwam erachter door wat rondklikken in de app geloof ik. Toen stond er ineens een einddatum vermeld.

Je hebt in ieder geval je antwoord. Er is niks misgegaan. Je bent, net als iedereen, toegetreden tot de proefperiode en er verandert niks voor je tenzij je door het verplichte filmpje heen gaat en de vragen correct beantwoord. Je bent dus ook niet onbedoeld een abonnement aangegaan.
Nee dat was het probleem ook niet. Ik zit alleen nog in Portugal en de auto staat in NL dus ik verlies een weekje proefrijden.. ;-)

Verder bedankt voor het meedenken..

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:45
Vandaag weer een strike out gehad. dat driver monitor systeem is echt heel vervelend, ik let goed op en toch word ik gestraft. Het lijkt iets verbeterd met 3.7 maar het is nog steeds veel te strikt. Met deze idiote controle is het m.i. een fout van tesla om de standaard autopilot/autosteer functionaliteit niet meer mee te leveren. Die is nu in veel situaties veel nuttiger dan fsd en mensen willen graag een standaard lane keep zonder fratsen. Ik heb niet altijd zin om bang te zijn voor blauwe schermen. Ik ga hier er mail over sturen aan tesla want dit is gewoon niet goed. Hier moet toch over te praten zijn met de RDW want dit maakt het systeem ook niet veilig ,dat je het uit gaat zetten en dan de frustratie dat je eerst moet stoppen om terug te schakelen naar AP.

• Odie
Jasper schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:17:
Na een frustrerende week met sFSD en elke keer meldingen krijgen dat ik niet aan het opletten ben, ben ik er denk ik uit wat er mis ging. Blijkbaar, merk ik de laatste 2 dagen, kijk ik nét teveel omhoog als ik in de auto zit. Als ik mijn kin wat meer naar mijn borst doe, dan is het enige wat ik hoef te doen is strak naar voren kijken. Ik hoef geen spiegels te bekijken (doe het wel), en tot nu toe geen meldingen gehad.
Jep dat heb ik ook. Ik tilt soms teveel achterover. Even de neus/kin in standje relax laten zakken en het is weer ok. zonder zonnebril is dit minder een probleem want dan kijkt het DMS meer naar de ogen dan het hoofd.
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zou ook onder de indruk zijn als ik het halve Keizer Karelplein geblokkeerd had ;P
Ondanks de KKP blokkering is zijn eindconclusie: "Dit is de toekomst en na een klein uur rijden merk ik dat het afscheid van Brams auto mij zwaar valt. Ik wil niet anders meer."

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
Na nu zo’n 2 weken FSD vind ik vooral de snelheid vervelend, dat je weggebruikers achter je in de weg zit of soms zelfs bang bent dat vroeg of laat iemand achterop rijdt.

• Davidas
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Davidas op 25-04-2026 14:43 ]

• oNNoZeLe
Davidas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:42:
Na nu zo’n 2 weken FSD vind ik vooral de snelheid vervelend, dat je weggebruikers achter je in de weg zit of soms zelfs bang bent dat vroeg of laat iemand achterop rijdt.
in mijn begin jaren EV rijden deed ik dat soms bewust.. in mijn TACC BMW i3 de snelheid op 95 zetten. Dan moest de rest zich vooral aanpassen aan mij en kon ik gewoon rustig rechts blijven rijden. Het was ook meteen heel zuinig maar vooral geen gestress.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:46
Ik wacht ondertussen al een week op de installatie van FSD. Had eigenlijk wel verwacht dat het na de eerste wave wat sneller zou gaan, maar het lijkt juist wat te vertragen qua uitrol. Anderen ook nog aan het wachten (MY HW4)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-05 23:43
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:55:
Vandaag weer een strike out gehad. dat driver monitor systeem is echt heel vervelend, ik let goed op en toch word ik gestraft. Het lijkt iets verbeterd met 3.7 maar het is nog steeds veel te strikt. Met deze idiote controle is het m.i. een fout van tesla om de standaard autopilot/autosteer functionaliteit niet meer mee te leveren. Die is nu in veel situaties veel nuttiger dan fsd en mensen willen graag een standaard lane keep zonder fratsen. Ik heb niet altijd zin om bang te zijn voor blauwe schermen. Ik ga hier er mail over sturen aan tesla want dit is gewoon niet goed. Hier moet toch over te praten zijn met de RDW want dit maakt het systeem ook niet veilig ,dat je het uit gaat zetten en dan de frustratie dat je eerst moet stoppen om terug te schakelen naar AP.
Ik lees heel veel reacties van mensen die totaal geen probleem hebben met betrekking tot strike outs, in andere woorden dat ze die niet krijgen. Daarentegen lees ik heel weinig reacties van mensen die continue strike outs krijgen. Aangezien het een uniform systeem is en iedereen met dezelfde soft- en hardware aan het testen is, aan wie zou het dan liggen denk je?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
Davidas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:42:
Jouw Tesla houdt een veilige snelheid aan en kan de verkeerssituatie en de omgeving daar om heen heel goed inschatten. Die weggebruikers achter je doen dat waarschijnlijk niet of minder. En anders halen ze maar in of moeten ze in de ankers. Het 'probleem' ligt bij hun (onvoldoende afstand houden), niet bij jou.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FreakGIB
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:38:
[...]

Jouw Tesla houdt een veilige snelheid aan en kan de verkeerssituatie en de omgeving daar om heen heel goed inschatten. Die weggebruikers achter je doen dat waarschijnlijk niet of minder. En anders halen ze maar in of moeten ze in de ankers. Het 'probleem' ligt bij hun (onvoldoende afstand houden), niet bij jou.
Ja en nee hij remt vooral heel erg af in de bochten en als die daar uit komt trekt die heel langzaam weer door naar de toegestane snelheid meestal ben je al weer bij de volgende bocht voordat die bv weer bij de 50km/h is aangekomen.
en dat is een beetje jammer meestal geef ik zelf extra gas maar dat zou niet hoeven hij kan makelijk een beetje sneller optrekken.

• Yaksa
FreakGIB schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:43:
Ja en nee hij remt vooral heel erg af in de bochten en als die daar uit komt trekt die heel langzaam weer door naar de toegestane snelheid meestal ben je al weer bij de volgende bocht voordat die bv weer bij de 50km/h is aangekomen. En dat is een beetje jammer meestal geef ik zelf extra gas maar dat zou niet hoeven hij kan makelijk een beetje sneller optrekken.
En wat schiet je daar nou werkelijk mee op? Het is niet dat je dan zoveel tijdwinst zou boeken zodat je nog een extra kopje koffie zou kunnen drinken bij aankomst bij je werk voordat je aan de slag gaat. Daarvoor had je ook gewoon 2 minuten eerder van huis kunnen gaan.

• oNNoZeLe
Hoe lang ben je bezig met de verplichte “introductie cursus” en quiz voordat je kunt rijden? En hoe werkt dit met meerdere chauffeurs? Ieder profiel opnieuw de goedkeuring krijgen of als ik het gedaan heb werkt het voor mijn vrouw ook?

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 18:08
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:35:
[...]

Ik lees heel veel reacties van mensen die totaal geen probleem hebben met betrekking tot strike outs, in andere woorden dat ze die niet krijgen. Daarentegen lees ik heel weinig reacties van mensen die continue strike outs krijgen. Aangezien het een uniform systeem is en iedereen met dezelfde soft- en hardware aan het testen is, aan wie zou het dan liggen denk je?
Rare gedachtegang. Een systeem kan ook gewoon niet voldoende getest zijn op verschillende type personen en soorten brillen met verschillende spiegelingen.

• FreakGIB
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:58:
[...]

En wat schiet je daar nou werkelijk mee op? Het is niet dat je dan zoveel tijdwinst zou boeken zodat je nog een extra kopje koffie zou kunnen drinken bij aankomst bij je werk voordat je aan de slag gaat. Daarvoor had je ook gewoon 2 minuten eerder van huis kunnen gaan.
Ik vind opzich dat ook niet het probleem maar als het een lange drukke weg is dan heb je op een gegeven wel een rij autos achter je aan.
Dus daarom dat ik een beetje de snelheid er in houd.
Op de snelweg is het nagenoeg perfect.

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 18:08
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:16:
[...]

"Zelf lerend" betekent over het algemeen dat het de "weight & balances" kan aanpassen nav feedback loops en/of andere trainingsdata. (dan laat ik het hertrainen van het complete model even buiten beschouwing omdat dat heel duur en tijdrovend is). En dat is dus *precies* wat de RWD niet accepteert, vandaar de pinning op een specifieke versie van FSD. Mensen verwarren vaak non-deterministisch gedrag met zelf-lerend, maar dat zijn 2 compleet verschillende dingen.
Hij leert niet, sterker nog hij kiest anders aan de hand van verschillende parameters.
Vandaag heb ik dit goed gezien. Ritje naar de supermarkt bij ons in de wijk, maar terug naar mijn woning staat er een half bord op de weg verboden en afgesloten over 400m. Daar rijdt die al de hele week gewoon omheen de navigatie achterna. Precies zoals het hoort. Vandaag zat er een twijfelende auto voor mij die besloot voor het bord de weg linksaf in de slaan waarop mijn auto ook ineens linksaf slaat de voorganger achterna wilt gaan. Het lijkt erop omdat die doordat er iemand voor zat het gat naast het bord niet kan zien en interpreteren die ineens linksaf gaat.
Dit is mij ook al opgevallen in de straat waar ik woon is een klein straatje achter mijn huis met garageboxen. Hier rijdt die nooit in tot laatst 1x want toen stond er iemand met een kinderwagen op de smalle doorgang naar mijn voorzijde van de woning. Dan besluit die ineens linksaf te slaan.
Door al deze kleine veranderende parameters geeft dit voor sommige het gevoel dat die leert.
Ik garandeer dat die niks leert maar ontzettend veel verschillende afwegingen kan maken voor een keuze te maken.
Dus ik ben het helemaal met je eens.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:08

me1299

$ondertitel

Hier ook ervaringen dat hij soms op de linkerbaan de boel aan het ophouden is. Een beetje vlotter zou fijn zijn.

Verder werkt het verbazingwekkend goed, alleen het parkeren werkt nog niet zo goed. Hij blijft maat steken voor een simpele manoeuvre die ik zelf in 1x kan doen.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Yaksa
me1299 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:40:
Hier ook ervaringen dat hij soms op de linkerbaan de boel aan het ophouden is. Een beetje vlotter zou fijn zijn.
Verder werkt het verbazingwekkend goed, alleen het parkeren werkt nog niet zo goed. Hij blijft maat steken voor een simpele manoeuvre die ik zelf in 1x kan doen.
Ik heb ook het idee dat het huidige systeem vooral ingericht is om overal veilig te kunnen blijven rijden.
Niet om alle bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren, schuin in een vak parkeren of anderszins tot in perfectie uit te kunnen voeren.

• Odie
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:47:
[...]

Ik heb ook het idee dat het huidige systeem vooral ingericht is om overal veilig te kunnen blijven rijden.
Niet om alle bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren, schuin in een vak parkeren of anderszins tot in perfectie uit te kunnen voeren.
Bij mijn supermarkt beukte FSD hem anders keurig zo het hele parkeerterrein over en zo in het eerste vrije schuine vak.

• Yaksa
Odie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:54:
[...]Bij mijn supermarkt beukte FSD hem anders keurig zo het hele parkeerterrein over en zo in het eerste vrije schuine vak.
Dat kan, ik heb ook al mensen gezien die witte lijnen op hun oprit schilderen, dan schijnt de Tesla de boel makkelijker te kunnen overzien.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:12

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

pdidi schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:43:
Gisteravond iets te enthousiast gaspedaal ingedrukt waardoor ik 135 ipv 130km/u ging op A2: meteen rood stuur en stoppen FSD. Echter geen strike.
Krijg het gevoel dat je alleen strikes krijgt van DMS warnings. Las eerder ook iemand die gaspedaal lang ingedrukt hield, waardoor FSD uiteindelijke ging stoppen zonder strike te krijgen
Zelfde bij mij gisteravond, ook op de A2, en inderdaad geen nieuwe strike. En ook mijn ervaring dat als je te lang gas bij blijft geven, je op de strafbank belandt, dus dan beter even FSD uitzetten als je te hard wilt rijden...

• karel_G_1981
[...]

Dat is een rare opmerking. Ik probeer van alles om geen blauwe schermen te krijgen door m’n hoofd in allerlei standen te houden en in m’n ooghoeken naar het scherm te kijken. Het ligt wel heel erg ook aan de zon stand denk ik.. maargoed vind het nog steeds een top systeem het heeft vooral tweaking nodig denk ik en ik zou graag willen schakelen naar AP tijdens het rijden om die vervelende monitor even kwijt te zijn maar toch lane keep te houden

[ Voor 13% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 17:39 ]

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:05
oNNoZeLe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:21:
Hoe lang ben je bezig met de verplichte “introductie cursus” en quiz voordat je kunt rijden? En hoe werkt dit met meerdere chauffeurs? Ieder profiel opnieuw de goedkeuring krijgen of als ik het gedaan heb werkt het voor mijn vrouw ook?
Ja iedere bestuurder/account moet de cursus doen. Duurt iets van 7 a 10 minuten, video kijken en dan 2 vragen beantwoorden. Totaal minder dan 10 minuten per bestuurder

• karel_G_1981
mkrmr schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:32:
[...]

Zelfde bij mij gisteravond, ook op de A2, en inderdaad geen nieuwe strike. En ook mijn ervaring dat als je te lang gas bij blijft geven, je op de strafbank belandt, dus dan beter even FSD uitzetten als je te hard wilt rijden...
Dat is ook wel een punt waarom dan geen marge. Op de snelweg rij ik het liefst 130-150 in de avond ( of die dan 140 zoals AP) en mocht het straks in Duitsland is goedgekeurd moet ie toch minimaal op 180 staan lijkt me.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:37:
[...]Dat is een rare opmerking. Ik probeer van alles om geen blauwe schermen te krijgen door m’n hoofd in allerlei standen te houden en in m’n ooghoeken naar het scherm te kijken. Het ligt wel heel erg ook aan de zon stand denk ik.. maargoed vind het nog steeds een top systeem het heeft vooral tweaking nodig denk ik en ik zou graag willen schakelen naar AP tijdens het rijden om die vervelende monitor even kwijt te zijn maar toch lane keep te houden
Waarom is dat een rare opmerking?
Misschien is het juist wel dat je van alles aan het proberen bent dat je juist die strikes krijgt.
Je kan ook proberen je houding een beetje te tweaken, bijvoorbeeld de rugleuning wat rechter, de stoel een cm hoger, iets dichterbij het stuur. En verder vooral rustig blijven, niet krampachtig doen, niet stressen, gewoon wat je met de rijlessen hebt geleerd. En 5 minuten eerder van huis gaan wanneer je ergens op tijd moet zijn....

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:01
Prom0 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

Bij mij bleef de auto vasthouden gemiddeld 100 rijden op het traject.
Maar dat zou impliceren dat bij elke vertraging, de auto ook te hard gaat rijden om die vertraging te compenseren?
Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de Tesla gewoon probeert de topsnelheid te behouden? En dat elke vertraging dus voor een lager gemiddelde zal zorgen.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:37:
[...]

Dat is een rare opmerking. Ik probeer van alles om geen blauwe schermen te krijgen door m’n hoofd in allerlei standen te houden en in m’n ooghoeken naar het scherm te kijken. Het ligt wel heel erg ook aan de zon stand denk ik.. maargoed vind het nog steeds een top systeem het heeft vooral tweaking nodig denk ik en ik zou graag willen schakelen naar AP tijdens het rijden om die vervelende monitor even kwijt te zijn maar toch lane keep te houden
Heb je ook al eens geprobeerd gewoon wat meer rond te kijken? Het lijkt tegenstrijdig, maar de eerste dag, toen ik er heel druk mee was had ik idioot veel meldingen en een strike binnen een kwartier. Dag 2 had ik zoiets van fuck it, als dit het is dan ben ik snel klaar met proberen, en vanaf dat moment eigenlijk geen last van. Vandaag 1x een melding en hij had gelijk, ik zat iets te lang naar links te kijken om iets beter te bekijken wat niets met de weg te maken had (maar was an sich verantwoord, een lege rechte weg voor me op dat moment). Op het moment dat ik weer naar voren keek was de melding ook weer weg, zag hem nog net in mijn ooghoek.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:52:
[...]

Waarom is dat een rare opmerking?
Misschien is het juist wel dat je van alles aan het proberen bent dat je juist die strikes krijgt.
Je kan ook proberen je houding een beetje te tweaken, bijvoorbeeld de rugleuning wat rechter, de stoel een cm hoger, iets dichterbij het stuur. En verder vooral rustig blijven, niet krampachtig doen, niet stressen, gewoon wat je met de rijlessen hebt geleerd. En 5 minuten eerder van huis gaan wanneer je ergens op tijd moet zijn....
Ben het daar niet mee eens. Ik wil gewoon een systeem dat werkt en niet dat me in allerlei bochten moet wringen om het werkend te houden

• gjcvro
Vandaag toch maar een keertje ingegrepen, op een weg met hele dikke bomen strak langs de weg (en niet veel ruimte) kwam een hele grote trekker tegemoet. Op het moment kon ik nog een klein beetje uitwijken op een oprit, maar FSD wilde gewoon doorrijden. Zelfs half op de oprit moest de trekker toch even rustig aan doen om er veilig langs te komen, Even verderop was dat niet goedgekomen.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:01
jheerink14 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:42:
[...]

Ja iedere bestuurder/account moet de cursus doen. Duurt iets van 7 a 10 minuten, video kijken en dan 2 vragen beantwoorden. Totaal minder dan 10 minuten per bestuurder
Is dit echt een cursus te noemen?

Een filmpje in het engels. En ook al denk ik dat veel mensen engels kennen had dit toch imho minimaal een keuze engels of nederlands moeten zijn.

En dan twee vragen.
Wanneer staat het systeem aan?
En ben je zelf verantwoordelijk?

Dat kan ik niet serieus nemen als cursus.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• olafmol
Edgenumber schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:53:
[...]

Een filmpje in het engels. En ook al denk ik dat veel mensen engels kennen had dit toch imho minimaal een keuze engels of nederlands moeten zijn.

En dan twee vragen.

Dat is gewoon voor legal om aansprakelijkheid af te kunnen vinken.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:38:
[...]Ben het daar niet mee eens. Ik wil gewoon een systeem dat werkt en niet dat me in allerlei bochten moet wringen om het werkend te houden
Ik denk dat je je juist niet in allerlei bochten moet wringen. Gewoon rijden zoals het je tijdens de rijlessen is geleerd zou genoeg moeten zijn.
En het kan ook dat het voor jou dan nog niet 'werkt', maar hé, dan zeg je het abbo toch op of je zet het systeem uit. Het is nog steeds geen verplichting om FSD te gebruiken.

• gjcvro
[...]

En dan twee vragen.

Er zit toch nl ondertiteling bij, en we kijken al sinds ons 8e jaar films met ondertiteling dus dat zou toch moeten lukken?

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:19
Het is geen zelflerende FSD. Op een kruising vlakbij huis moet ik rechtsaf, maar het stoplicht voor rechtsaf staat een meter of 5 na het begin van de bocht naar rechts. De auto ziet ‘t stoplicht net niet op tijd met als gevolg dat ie stopt. Elke keer weer. Als ik een beetje gas geef gaat ie alsnog (schokkend) de bocht om. Maar hij leert ‘t nooit ben ik bang.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:01
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:55:
[...]

Dat is gewoon voor legal om aansprakelijkheid af te kunnen vinken.
Ja dat lijkt mij ook. Een save my ass cursus.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Yaksa
[...]Is dit echt een cursus te noemen?
En dan twee vragen.
Niets houdt je tegen om via het touchscreen van je Tesla de digitale gebruikershandleiding omtrent FSD uitgebreid door te nemen. Doe dat dan wel op een rustig moment langs de kant van de weg en niet tijdens het FSD rijden zelf 8)

• karel_G_1981
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:03:
[...]

Ik denk dat je je juist niet in allerlei bochten moet wringen. Gewoon rijden zoals het je tijdens de rijlessen is geleerd zou genoeg moeten zijn.
En het kan ook dat het voor jou dan nog niet 'werkt', maar hé, dan zeg je het abbo toch op of je zet het systeem uit. Het is nog steeds geen verplichting om FSD te gebruiken.
Ik ben niet de enige waar het te streng voor is. Er is ook een groot verschil welke licht omstandigheden . Verder zou het niet uit moeten maken, het systeem moet zich aanpassen aan hoe ik kijk en daar geen oordeel over moeten hebben het kan dus veel minder strikt. Laat het opletten dat je niet in slaap valt prima maar niet dat je constant alleen maar bang bent voor de blauwe schermen . Je kunt het eenvoudig tweaken door bv de tijd dat je hebt tot herstel hoger te maken en dat je veel minder snel zo’n blauw knipperend scherm krijgt . Verder nogmaals wil ik rijdend kunnen schakelen tussen AP en FSD . Ik snap niet waarom dat niet kan.

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 19:17 ]

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:16:
[...]

Ik ben niet de enige waar het te streng voor is. Er is ook een groot verschil welke licht omstandigheden . Verder zou het niet uit moeten maken, het systeem moet zich aanpassen aan hoe ik kijk en daar geen oordeel over moeten hebben het kan dus veel minder strikt. Laat het opletten dat je niet in slaap valt prima maar niet dat je constant alleen maar bang bent voor de blauwe schermen . Je kunt het eenvoudig tweaken door bv de tijd dat je hebt tot herstel hoger te maken en dat je veel minder snel zo’n blauw knipperend scherm krijgt . Verder nogmaals wil ik rijdend kunnen schakelen tussen AP en FSD . Ik snap niet waarom dat niet kan.
Wat ik al eerder schreef: voor mij was het ook onbruikbaar op dag 1, dag 2 nergens last van. Verschil: deed geen moeite meer, zat gewoon te kijken wat er om me heen gebeurde. En tegelijkertijd kijken of FSD dat ook allemaal zag op het scherm.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
nicow101 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:05:
Het is geen zelflerende FSD. Op een kruising vlakbij huis moet ik rechtsaf, maar het stoplicht voor rechtsaf staat een meter of 5 na het begin van de bocht naar rechts. De auto ziet ‘t stoplicht net niet op tijd met als gevolg dat ie stopt. Elke keer weer. Als ik een beetje gas geef gaat ie alsnog (schokkend) de bocht om. Maar hij leert ‘t nooit ben ik bang.
Heb je al een keer een bericht ingesproken?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:16:
[...]

Waarom ga je niet eens langs een service center? Vraag aan een verkoper om mee te rijden. Pas dan kunnen we pas echt weten of het “user-error” is of dat het door de eisen van de RDW voor jou unusable is geworden.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Yaksa
Maurice- schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:24:
[...]Heb je al een keer een bericht ingesproken?
Die ingesproken berichten gaan, samen met andere data (wanneer je daarvoor de opties hebt ingeschakeld) naar een kantoor van Tesla. Daar zitten mensen die die data analyseren en gebruiken om het 'model' beter te maken. Wanneer ze denken dat het nodig is dan worden er de nodige wijzigingen aangebracht, omgezet in een update van het bestaande systeem en die update wordt eerst door de RDW bekeken en getest alvorens deze uitgerold wordt.
Je kunt dus niet verwachten dat wanneer je een bericht inspreekt: "De volgende keer wil ik bij deze weg een straat eerder rechtsaf" dat dat bericht door de computer in jouw auto op een magische manier verwerkt wordt in de software van jouw auto zodat ie morgen wel eerder rechtsaf gaat.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zonnebril opzetten helpt goed om de hele strenge edge eraf te halen.

• gjcvro
Ik weet trouwens niet wie de tip gaf, maar wat gas geven bij een twijfelende knipper leek een prima oplossing. FSD begon te knipperen, maar na de vorige ervaring zag het er wel wat krap uit. En inderdaad bleef hij zo lang plakken dat het niet goed leek te komen. Even wat gas bij en verdomd hij ging naar links. Aparte was wel dat hij even daarna ineens wel knipper aanzette en meteen ging bewegen. Misschien omdat er toen geen verkeer links zat?

• Maurice-
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:36:
[...]

Die ingesproken berichten gaan, samen met andere data (wanneer je daarvoor de opties hebt ingeschakeld) naar een kantoor van Tesla. Daar zitten mensen die die data analyseren en gebruiken om het 'model' beter te maken. Wanneer ze denken dat het nodig is dan worden er de nodige wijzigingen aangebracht, omgezet in een update van het bestaande systeem en die update wordt eerst door de RDW bekeken en getest alvorens deze uitgerold wordt.
Je kunt dus niet verwachten dat wanneer je een bericht inspreekt: "De volgende keer wil ik bij deze weg een straat eerder rechtsaf" dat dat bericht door de computer in jouw auto op een magische manier verwerkt wordt in de software van jouw auto zodat ie morgen wel eerder rechtsaf gaat.
Je klinkt nogal overtuigd over iets wat je niet kan weten. Daarenboven vroeg ik niet om uitleg over de verwerking, ik vroeg of hij al melding heeft gemaakt.

• Yaksa
Maurice- schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:53:
[...]Je klinkt nogal overtuigd over iets wat je niet kan weten. Daarenboven vroeg ik niet om uitleg over de verwerking, ik vroeg of hij al melding heeft gemaakt.
Lees het hele topic en dan weet jij het ook :P

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:15
[...]

Volgens mij is dat het vergoeileken. Het is al afhankelijk of je dicht of veraf van het stuur zit. Het systeem straft je af als je met zon geen zonnebril draagt, lees nergens bij het CBR/RVV dat het dragen van een zonnebril verplicht is. Ik lees heel veel strikes en dat mensen spastisch aan het superviseren zijn. Het systeem is niet consequent met zon, donker en dan bedoel ik ‘s nachts of overdag. Ook lees ik nergens in het CBR/RVV dat ik mij anders moet gedragen tijdens de genoemde momenten.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:15
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:13:
[...]

Lees jij dat dan ook? Want dan lees je namelijk best veel strikes.

• Maurice-
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:13:
[...]

Ik heb geen pagina gemist. En wellicht is het je opgevallen dat jouw ongevraagde advies nogal wat ergenis opwekt bij mensen.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:03:
[...]

Vooropgesteld dat ik blij ben dat we het kunnen gebruiken en dat het regelmatig ook wel werkt heb ik er wel 7,5 ruggen voor betaald dus mag best kritisch zijn. , voor veel
Mensen zal dat of die 99 per maand of 7,5k te veel zijn voor een systeem waar je vaak niet ontspannen mee kan rijden door de rigide controles. Ik hoop en verwacht dat dit na de eerste spannende periode voor tesla wel versoepeld wordt. Anders gaat het ze echt veel omzet kosten. Ik denk dat een aantal Mensen bij het weghalen van AP (wat eeen fout is denk ik) en het niet optimaal functioneren van het dure FSD voor een ander merk gaan kiezen.

• lighting_
iedereen gewoon massaal rijden en de data delen.
De proefperiode is voor kennis making maar data collectie is het belangrijkste voor Tesla.

• Davidas
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:07:
De proefperiode is voor kennis making maar data collectie is het belangrijkste voor Tesla.
Zeker, des te sneller wordt het systeem beter en stabieler.

• karel_G_1981
lighting_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:07:
Zo is het en vooral ook kritisch zijn, dat geeft het incentive het te verbeteren. Ook de RDW moet zich beseffen dat je ook kan doorslaan met die monitoring en dat het op een gegeven moment averechts werkt voor de veiligheid

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:11
Kleuvert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:39:
[...]

Hij leert niet, sterker nog hij kiest anders aan de hand van verschillende parameters.
Vandaag heb ik dit goed gezien. Ritje naar de supermarkt bij ons in de wijk, maar terug naar mijn woning staat er een half bord op de weg verboden en afgesloten over 400m. Daar rijdt die al de hele week gewoon omheen de navigatie achterna. Precies zoals het hoort. Vandaag zat er een twijfelende auto voor mij die besloot voor het bord de weg linksaf in de slaan waarop mijn auto ook ineens linksaf slaat de voorganger achterna wilt gaan. Het lijkt erop omdat die doordat er iemand voor zat het gat naast het bord niet kan zien en interpreteren die ineens linksaf gaat.
Dit is mij ook al opgevallen in de straat waar ik woon is een klein straatje achter mijn huis met garageboxen. Hier rijdt die nooit in tot laatst 1x want toen stond er iemand met een kinderwagen op de smalle doorgang naar mijn voorzijde van de woning. Dan besluit die ineens linksaf te slaan.
Door al deze kleine veranderende parameters geeft dit voor sommige het gevoel dat die leert.
Ik garandeer dat die niks leert maar ontzettend veel verschillende afwegingen kan maken voor een keuze te maken.
Dus ik ben het helemaal met je eens.
Bij ons op het parkeerdek rijdt ie na het verlaten van het parkeervak de eerste keer de compleet verkeerde kant op. Ingegrepen en handmatig naar de hellingbaan en slagbooom gereden

Dag later; na het verlaten van het parkeervak wel de juiste route naar de helling baan maar hij wilde omhoog ipv omlaag. Ingegrepen en handmatig naar de slagboom gereden.

Weer een dag later; na het verlaten van het parkeervak rijdt de auto volledig op FSD de juiste route naar de slagboom :) Lijkt dus toch te leren.

(Hij moet ook nog leren wat krapper op de badgelezer te stoppen, nog moet je steeds half uit het raam gaan hangen)

• olafmol
RF1000 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:19:
[...]

Bij ons op het parkeerdek rijdt ie na het verlaten van het parkeervak de eerste keer de compleet verkeerde kant op. Ingegrepen en handmatig naar de hellingbaan en slagbooom gereden

Dag later; na het verlaten van het parkeervak wel de juiste route naar de helling baan maar hij wilde omhoog ipv omlaag. Ingegrepen en handmatig naar de slagboom gereden.

Weer een dag later; na het verlaten van het parkeervak rijdt de auto volledig op FSD de juiste route naar de slagboom :) Lijkt dus toch te leren.

(Hij moet ook nog leren wat krapper op de badgelezer te stoppen, nog moet je steeds half uit het raam gaan hangen)
De grote vraag is wat ie de volgende 3 keren gaat doen.

• Odie
Ik heb echt een “Full Self Driving Car” sticker nodig, want hoewel alles prima acceptabel was vandaag, anticiperen sommige weggebruikers niet op de FSD beslissing. Vandaag op de A2 richting Den Bosch, ik rij op rijstrook twee met zo’n 106 km/h. Strook één is leeg, in de verte komt wel een Taycan rap aan maar was nog ver weg. De auto voor me zakt ineens wat af en de Tesla denkt “naar LINKS” en geeft richting aan. Als een echte Taycan rijder laat je dat niet over je kant gaan en denk je de Tesla weg te jagen met een extra dot gas… FSD be like: you don’t intimidate me, trut… en knalt hem er vol voor. Om vervolgens met 106 heeeeeeel kalm strook 2 in te halen.

Voor de Taycan moet dit allemaal als pure ziek-actie hebben aangevoeld. Nou reed hij veel te hard en was die extra dot gas niet netjes, maar ik heb geen zin om ik roadrage terecht te komen door beslissingen die FSD in koele bloede maakt.

• Yaksa
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:02:
[...]De grote vraag is wat ie de volgende 3 keren gaat doen.
Precies, ik heb in het verleden aardig wat statistiekberekeningen gedaan en kwam al heel snel tot de conclusie dat 3 metingen volstrekt onvoldoende zijn om een gedegen analyse te kunnen doen.

• karel_G_1981
Odie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:17:
Ik heb echt een “Full Self Driving Car” sticker nodig, want hoewel alles prima acceptabel was vandaag, anticiperen sommige weggebruikers niet op de FSD beslissing. Vandaag op de A2 richting Den Bosch, ik rij op rijstrook twee met zo’n 106 km/h. Strook één is leeg, in de verte komt wel een Taycan rap aan maar was nog ver weg. De auto voor me zakt ineens wat af en de Tesla denkt “naar LINKS” en geeft richting aan. Als een echte Taycan rijder laat je dat niet over je kant gaan en denk je de Tesla weg te jagen met een extra dot gas… FSD be like: you don’t intimidate me, trut… en knalt hem er vol voor. Om vervolgens met 106 heeeeeeel kalm strook 2 in te halen.

Voor de Taycan moet dit allemaal als pure ziek-actie hebben aangevoeld. Nou reed hij veel te hard en was die extra dot gas niet netjes, maar ik heb geen zin om ik roadrage terecht te komen door beslissingen die FSD in koele bloede maakt.
Als ik dat zie aankomen grijp ik in en geef ik gas bij. Was het toevallig Wouter Karssen in de Porsche ? Heeft ie weer wat te klagen over Tesla _O-

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00
Hier mag ik het niet meer in de stad gebruiken als mijn vrouw meerijdt. Stoplicht ging op oranje en ik was er al bijna door, dus kon prima. Maar de auto vond het nodig om een noodstop te maken met 50km/h.

• Odie
jongetje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:28:
Hier mag ik het niet meer in de stad gebruiken als mijn vrouw meerijdt. Stoplicht ging op oranje en ik was er al bijna door, dus kon prima. Maar de auto vond het nodig om een noodstop te maken met 50km/h.
We noteren: Mevrouw Jongetje mag niet meer mee in de Tesla.

• Odie
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:26:
[...]

Als ik dat zie aankomen grijp ik in en geef ik gas bij. Was het toevallig Wouter Karssen in de Porsche ? Heeft ie weer wat te klagen over Tesla _O-
Als ik echt rare dickmoves of gevaar zie aankomen dan zal ik dat wel doen, maar deze Taycan claimde strook 1 gewoon en dacht mij met (schat ik) zo’n 130 te belemmeren aan de kant te gaan. Ik had zoiets van: be strong, FSD! Laat je niet koeieneren (Boes Boes!)…

• gjcvro
Odie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:33:
[...]

Als ik echt rare dickmoves of gevaar zie aankomen dan zal ik dat wel doen, maar deze Taycan claimde strook 1 gewoon en dacht mij met (schat ik) zo’n 130 te belemmeren aan de kant te gaan. Ik had zoiets van: be strong, FSD! Laat je niet koeieneren (Boes Boes!)…
Eigenlijk wel apart, waarschijnlijk had je het zelf niet gedaan, maar omdat fsd het doet kun je die de schuld geven, terwijl de verantwoordelijkheid nog steeds gewoon bij jou ligt (maar ik merk dat ik hetzelfde doe)

• Odie
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:35:
[...]

Eigenlijk wel apart, waarschijnlijk had je het zelf niet gedaan, maar omdat fsd het doet kun je die de schuld geven, terwijl de verantwoordelijkheid nog steeds gewoon bij jou ligt (maar ik merk dat ik hetzelfde doe)
Jep. Tegelijkertijd zie ik dagelijks steeds meer en meer hoe “normaal” en objectief autorijden eruit ziet en valt het me des te meer op hoe egoïstisch en egocentrisch de gemiddelde Nederlander zich over de wegen begeeft. Schijt aan alles, schijt aan de regels en de andere weggebruiker, het recht van de sterkste of juist volledig zonder oog voor de regels en de ander (vandaag op de terugweg op de A27 bij Hilversum, iemand op de linkerbaan met 100 waar een maximum snelheid van 130 geldt op dat moment, en zonder noemenswaardige inhaal actie… gewoon naast strook 2 blijven plakken).

Ik kan niet wachten tot iedereen fully autonomous rijd.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:19
Maurice- schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:24:
[...]

Heb je al een keer een bericht ingesproken?
Nope, kan dat ook spontaan, zonder dat ‘t aangeboden wordt?

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:36:
[...]

Ik vermoed dat Tesla dit via de nieuwe online kaart data kan beïnvloeden

• MrDirect
  • Laatst online: 13:27
Odie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:02:
[...]
..iemand op de linkerbaan met 100 waar een maximum snelheid van 130 geldt op dat moment..
Tesla op FSD waarschijnlijk. Die doet dat ook. Sommige aandeelhouders hier noemen dat relaxed rijden.

• Yaksa
pdidi schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:37:
[...]Ik vermoed dat Tesla dit via de nieuwe online kaart data kan beïnvloeden
Nee, dat kan niet.
Althans niet zonder toestemming van de RDW.
Navigatie is iets anders, Tesla mag rustig de kaart data actualiseren.
Maar mag niet zomaar karakteristieken van het FSD model wijzigen zonder dat deze eerst getest zijn door de RDW. Voor zover ik heb begrepen staan er voorlopig geen nieuwe releases op het programma, eerst gaat gekeken worden of deze versie in heel Europa uitgerold kan worden.
Anders lees de bron ff.

FSD reageert op lichtsignaal tegenligger
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:50:
[...]

Nee, dat kan niet.
Maar mag niet zomaar karakteristieken van het FSD model wijzigen zonder dat deze eerst getest zijn door de RDW. Voor zover ik heb begrepen staan er voorlopig geen nieuwe releases op het programma, eerst gaat gekeken worden of deze versie in heel Europa uitgerold kan worden.
Anders lees de bron ff.
Ik ken de bron ;) In de kaart data kunnen zaken als contextuele max snelheid, verkeerlicht details, verkeersbord details, voorkeurs afslagen etc aangepast worden zodat FSD zich anders gaat gedragen

• FreakGIB
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:44:
[...]

Dat is ook wel een punt waarom dan geen marge. Op de snelweg rij ik het liefst 130-150 in de avond ( of die dan 140 zoals AP) en mocht het straks in Duitsland is goedgekeurd moet ie toch minimaal op 180 staan lijkt me.
Ik denk dat als je graag die snelheden rijdt, FSD niet geschikt is voor jou.
En in Duitsland is 140 km/u de adviessnelheid; je mag daar boven rijden, maar als je een ongeluk veroorzaakt, ben je volgens mij (deels) aansprakelijk omdat je extra risico hebt genomen.

En de oude AP ging niet verder dan 140, dus kun je met vrij veel zekerheid zeggen dat FSD daar ook niet voorbij gaat.

• LJ S
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 26-04 06:24
Mijn vrouw heeft een model Y waarin ik niet vrolijk wordt van de waarschuwingen van FSD als ik zelf achter het stuur zit. Als ik een waarschuwing krijg is het soms niet meer mogelijk om uitschakelen van FSD te voorkomen hoe ik ook naar die voorruit staar. Heb trouwens wel het idee dat het uitmaakt als ik mijn stoel (veel) lager zet. Maar soms zet ik FSD uit omdat ik dan even ontspannen zelf kan rijden. Lijkt me juist niet de bedoeling. Mijn vrouw heeft veel minder last van waarschuwingen. Classic is natuurlijk dat het aan mijn rijstijl en en passant de hele rest zou liggen hahaha.Nu reed ik gisteren toevallig even in een model 3 Highland. Geen enkele waarschuwing en ook nog de complimenten voor mijn oplettendheid. Aan het werk Tesla! Zal ook wel goed komen. Geweldig systeem verder dat FSD.

[ Voor 20% gewijzigd door LJ S op 26-04-2026 06:24 ]

• karel_G_1981
Het is in het belang van tesla dit goed te krijgen , mocht dat niet lukken gaat het ze heel veel omzet kosten. De goedkeuring in NLD en hopelijk later de EU was een enorm belangrijke stap, de finetuning is voor het draagvlak van het systeem echter minstens zo belangrijk .

• Ecological
  • Nu online
RF1000 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:19:
[...]

Ik begrijp niet echt waarom je denkt dat die zou “leren”? Dit waren gewoon net andere parameters waardoor hij het wel goed doet. Er is niet zoiets als een .md of json file in de code die zich aanpast.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• olafmol
pdidi schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:54:
[...]

Ik ken de bron ;) In de kaart data kunnen zaken als contextuele max snelheid, verkeerlicht details, verkeersbord details, voorkeurs afslagen etc aangepast worden zodat FSD zich anders gaat gedragen
Heb je een link/bron hierover?

• Odie
MrDirect schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:45:
[...]

Tesla op FSD waarschijnlijk. Die doet dat ook. Sommige aandeelhouders hier noemen dat relaxed rijden.
Relaxed rijden is prima, maar dan lekker rechts.

• Odie
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:50:
[...]

Nee, dat kan niet.
Anders lees de bron ff.
Wat jij claimt staat nergens. Tesla kan prima onder de huidige typegoedkeuring een nieuwe release uitbrengen zolang de functionaliteit niet wijzigt.

• Odie
To be honest denk ik dat het eerder naar rechts uitsturen is, ik zie ook eigenlijk geen overduidelijke knipper? Maar goed het zou kunnen. Gisteren werd ik op het parkeerterrein van Efteling tegengehouden door een parkeerwacht, de auto stopte netjes. Kwam het alleen doordat hij voor/richting de auto stapte of door z’n arm signaal?

Bij het uitrijden met de slagbomen ging het in principe goed alleen ging de auto wat ver van de paal staan. Wegrijden ging prima maar ik word wel een beetje dol van de “initiating xxx turn” die dan weer gecancelled wordt.

• Yaksa
Odie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:24:
[...]Wat jij claimt staat nergens. Tesla kan prima onder de huidige typegoedkeuring een nieuwe release uitbrengen zolang de functionaliteit niet wijzigt.
Dat is toch exact wat allang bekend is?
Trouwens, waarom zou je een nieuwe release uitbrengen van FSD uitbrengen zonder wijzigingen?
Er is een wezenlijk verschil tussen wijzigingen in de data van het kaartmateriaal en de data van het besturingssysteem. Kaartmateriaal voor navigatie kan gewoon zonder tussenkomst van de RDW geüpdate worden, immers dat beïnvloed de besturing van de auto zelf niet. Het is zelfs wenselijk zodat bijvoorbeeld nieuwe wegen en bruggen daarin opgenomen worden (of dat niet langer bestaande wegen weggehaald worden).
Het besturingssysteem (dat systeem wat ervoor zorgt dat je auto 'vanzelf' rijdt) updaten kan alleen na goedkeuring en tests van de RDW.

• Ecological
  • Nu online
Summon werkt veel beter nu in de US!

Nu wachten op het RDW om deze update goed te keuren….

Pagina: 1 ... 62 ... 83 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.