• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:07
Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:48:
[...]

Definieer 'plek zat'
Want dat kun jij wel vinden, maar schijnbaar vindt het systeem er toch iets anders van. En met de rekencapaciteit van je Tesla is niks mis. Misschien was het wel een meter te weinig.
Hou nou toch op met je onzinnige verdedigingen alsof je er bij was, het begint echt bizarre vormen aan te nemen. Je lijkt het elke keer weer beter te weten dan de mensen die het meemaken. |:(

Het was zo ver weg dat tesla er netjes voor kon gaan als hij gewoon gegaan was. Elke andere chauffeur, zelfs oma van 93 was er tussen gegaan en het was duidelijk dat de auto wachtte tot ik er tussen zou komen. Pas toen de tesla de richtingaanwijzer uit zette reed hij het gat dicht.
karel_G_1981 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:57:
De fsd stemming wordt best spannend want als het wordt afgewezen dan wordt ook in Nederland de goedkeuring na 6 maanden ingetrokken. Alleen huidige kopers houden dan hun fsd.
Volgens RDW blijft de Nationale goedkeuring geldig:

Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.

• gjcvro
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:56:
[...]

Niet toevallig een filmpje van gemaakt? Ik klik bij ieder interessant punt op de camera, dan is het later makkelijk terug te vinden
Nee, zo wakker ben ik nog niet, ik denk zelfs dat de auto bijna niet te zien zou zijn geweest op camera.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:01:
[...]

Hou nou toch op met je onzinnige verdedigingen alsof je er bij was, het begint echt bizarre vormen aan te nemen. Je lijkt het elke keer weer beter te weten dan de mensen die het meemaken. |:(

Het was zo ver weg dat tesla er netjes voor kon gaan als hij gewoon gegaan was. Elke andere chauffeur, zelfs oma van 93 was er tussen gegaan en het was duidelijk dat de auto wachtte tot ik er tussen zou komen. Pas toen de tesla de richtingaanwijzer uit zette reed hij het gat dicht.
Pic's or it didn't happen >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:08:
[...]

Pic's or it didn't happen >:)
Mooi, hoef je er ook niet meer op te reageren.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:01:
[...]

Amerika is niet gelijk qua verkeerssituatie/weginrichting/etc. aan Nederland.
En dan nog, wat is dan te traag?
Ik lees veel opmerkingen als: 47 waar je 50 mag, 26 waar je 30 mag, 100 waar 110 had gekund en niet kunnen inhalen omdat andere snelheidsduivels het 'gat' dichtrijden.
Die paar kilometer te traag gaan je echt niet helpen om je SMART targets te halen en opmerkingen zoals 'het kon makkelijk' zijn gebaseerd op een rijstijl waar de RDW (terecht) zijn bedenkingen voor heeft.
Dat er andere weggebruikers zijn die de regels aan hun laars lappen is maar een van de 'lastigheidjes' waar FSD ook rekening mee moet houden.
Pfff, iedereen vindt het langzaam. Jij niet. Zal wel aan jou liggen dan. Waarschijnlijk rijdt jij als een oud omaatje. Prima moet jij weten, wij geven gas naar de 50 en doen daar geen 4 minuten over. Tesla's wel. En dat maakt het langzaam. En 95 waar 130 mag is veel te langzaam. Ongeacht wat voor verdediging jij ervoor wilt geven. Het wordt echt irritant. Heb je aandelen ofzo?

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
dvermeul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:10:
[...]

Is toevallig de monteur langs geweest om je voorruit bij de front camera schoon te maken? Dan moet je camera eerst weer gecalibreerd worden voor FSD werkt. Dat doe je door een stuk (30km of zo) over de snelweg te rijden.
Heb ik niets van gemerkt, mijn camera 📷 is schoongemaakt door het service center en daarna werkte FSD direct. En waarom zou je moeten calibreren? Je reinigt een stuk voorruit, meer niet.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:19
GarageGoblin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:54:
[...]

Ik heb bovenstaande situatie ook regelmatig, mijn top 1 van negatieve punten voor FSD.

De auto links achter je, blijft ruimte houden voor jou om van baan te wisselen, maar de Tesla vindt dit te weinig dus blijft hij rechts rijden en zet knipperlicht weer uit. Voelt altijd erg lullig naar de andere weggebruikers
Drukke a12 m, 4 baans vanavond vond ik fsd echt kut rijden. Hij durft nergens in te halen, tot hij besluit 3 km voor de afrit naar de ene links baan te gaan. Ik vertrouwde het niet meer en heb maar zelf ingegrepen omdat ik bang was de afslag te missen ivm drukte en zijn moeite met er tussen proppen (wat hij dus niet wilt doen)

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 11:43
MrDirect schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:22:
[...]

Pfff, iedereen vindt het langzaam. Jij niet. Zal wel aan jou liggen dan. Waarschijnlijk rijdt jij als een oud omaatje. Prima moet jij weten, wij geven gas naar de 50 en doen daar geen 4 minuten over. Tesla's wel. En dat maakt het langzaam. En 95 waar 130 mag is veel te langzaam. Ongeacht wat voor verdediging jij ervoor wilt geven. Het wordt echt irritant. Heb je aandelen ofzo?
ter verdediging
Ik vind de snelheid bij rotondes prima.
Het gaat 47 met max 50. Liever iets harder maar ik erger mij daar niet aan.
Voor de context. Ik hou mij aan de snelheid. Rij 100 op rechts waar 130 kan.
In steden is het ook erg voorzichtig
Ik snap dat het voor sommige te langzaam is maar dan heb je misschien een ander rijstijl tov fsd?
TweakerVincent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:26:
[...]

Drukke a12 m, 4 baans vanavond vond ik fsd echt kut rijden. Hij durft nergens in te halen, tot hij besluit 3 km voor de afrit naar de ene links baan te gaan. Ik vertrouwde het niet meer en heb maar zelf ingegrepen omdat ik bang was de afslag te missen ivm drukte en zijn moeite met er tussen proppen (wat hij dus niet wilt doen)
Dat is idd een pijnpunt.
Inhalen waar je later afslag moet nemen.
van baan wisselen en linker baan rijden zijn 2 grote oorzaken voor ongelukken op snelweg

[ Voor 26% gewijzigd door lighting_ op 23-04-2026 23:39 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:26
MrDirect schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:22:
[...]

Waarom is 95 waar je 130 mag veels te langzaam? Ik mag graag 130 rijden, maar vrachtwagens rijden ook 80 (of iets harder). Dan is 95 toch prima voor de mensen die dit willen rijden? Zelf hou ik toch echt wel van doorrijden, maar ergens ben ik ook wel van mening dat soms een beetje gas terug ook wel heerlijk kan zijn!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• gjcvro
Ecological schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:39:
[...]

Waarom is 95 waar je 130 mag veels te langzaam? Ik mag graag 130 rijden, maar vrachtwagens rijden ook 80 (of iets harder). Dan is 95 toch prima voor de mensen die dit willen rijden? Zelf hou ik toch echt wel van doorrijden, maar ergens ben ik ook wel van mening dat soms een beetje gas terug ook wel heerlijk kan zijn!
Zolang je maar zorgt dat je niet langzamer rijdt dan de vrachtwagens denk ik dan.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:04
FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:15:
Ik heb er inmiddels ook ruim 1.000 km op zitten en eigenlijk nog geen noemenswaardige problemen gehad met de DMS. Vanavond nog samen met mijn zoon langs de McDrive geweest: shake in mijn rechterhand, af en toe een slok genomen, en dat ging allemaal probleemloos. Ik moest er alleen voor zorgen dat mijn linkerhand op mijn been lag of in ieder geval in beeld was.

Op de snelweg rijd ik vooral op de A12 en A20 tussen Rotterdam en Nieuwegein. Misschien dat daar al veel Tesla-data is verzameld, maar daar merk je echt dat het steeds beter gaat. Ik heb de offset nog steeds op 50% staan. Hij rijdt dan standaard rond de 100 à 102 km/h en bij langzamere auto’s voor je (rond de 85 km/h) haalt hij met een prima snelheid in. Als er daarna genoeg ruimte is en er niet meteen weer een auto rechts rijdt, gaat hij ook keurig weer terug naar rechts.

Ik heb ook het idee dat hij nu nét wat eerder naar rechts gaat als hij volgens de navigatie er binnenkort af moet. Daardoor heb ik nog geen afrit gemist. Alleen toevallig vanmorgen ging het bijna mis op de A27. Daar begon hij nog een inhaalactie met nog maar 1,2 km te gaan tot de afrit, terwijl er alleen maar vrachtwagens reden en er weinig ruimte was om in te voegen. Hij hield veel afstand tot de auto voor mij en ging er eigenlijk niet goed voorbij. Daarom heb ik zelf overgenomen, even goed doorgetrokken en zo toch nog op tijd de afrit gehaald. In zo’n situatie had hij wat mij betreft gewoon achter die vrachtwagens moeten blijven.
Dat zou niet moeten kunnen, aangezien de FSD versie "pinned' is, en er dus geen veranderingen in worden doorgevoerd zover ik snap. Wat wel kan is door het non-deterministische karakter van AI systemen, de FSD de ene keer iets anders reageert dan de andere keer.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:42

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Hebben anderen er ook last van dat hij wel erg graag plek maakt voor een invoegende auto?
En dan kom ik ineens dit filmpje tegen

https://www.facebook.com/share/r/1E86us9vst/

• avdleun
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik zie veel mensen klagen over te langzaam rijden en vond dat zelf ook.
De volgende instelling heb ik aangezet (staat default uit) en dat gaf zeker verbetering.
De auto past zich dan aan de snelheid van zijn medeweggebruikers. Het gaf bij mij zeker een merkbare verbetering.

Contextuele max. snelheid: Hiermee kan Full Self-Driving (Supervised) de max. snelheid dynamisch regelen op basis van visuele aanwijzingen in de rijomgeving.

• BAM13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Ik ga maar eens op zoek naar een blauw legbordje voor op Tessie. Ze zit nog in de les fase. Is het voor anderen ook duidelijk.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

GeNiTaLiX

Naapje

Morgen op naar Italië. Wat ik wel jammer vindt is dat de eap functies over de grens niet lijken te weken. Had hiervoor enkel autopilot. Maar had gehoopt het inhalen te kunnen gebruiken. Ga fsd missen ;)

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]

Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.
Wat ik zelf nog wel eens doe is op zo'n twijfelmoment van de auto gas bijgeven waarna hij vaak wel de inhaalactie maakt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53
Voor de mensen die veel issues ervaren met het DMS systeem: je kan via het menu (auto icoontje links onderin) onder Service een preview bekijken van wat je binnen camera ziet. Wellicht nuttig om te controleren of je handen volledig goed zichtbaar zijn in de houding waarin je zit als je FSD (Supervised) gebruikt.

Ik heb mijn handen op mijn benen liggen en dat werkt prima. Kan overal naar kijken, ook de spiegels links en rechts en op het scherm zonder een melding te krijgen.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mijn ervaringen na bijna 2 weken en 1000KM met FSD:
  • Inhalen
    FSD wil (vooral op de snelweg) heel graag inhalen en bij voorkeur als je vlak bij een afslag bent waar je er af moet. Al rijd je 1KM/u harder dan je voorganger, FSD wil inhalen. AutoPilot werkt hier een stuk fijner. Hoop dat ze dit nog een keer fiksen. Bijv via een instelling in het menu 'Uitschakelen automatisch inhalen' .
    En ook regelmatig: De auto geeft aan te willen inhalen en zet het knipperlicht aan en gaat vervolgens niet naar links terwijl de auto op de linkerbaan ruimte geeft. Uiteindelijk breekt FSD de inhaalmaneuvre maar weer af.
  • Traaaaaaaag
    De auto is erg traag met optrekken als FSD aan staat. Ik merk dat ik regelmatig het gaspedaal indruk om de auto sneller te laten optrekken. Ik hoef niet als eerste te vertrekken bij een stoplicht, maar op de (elektrische) fiets sta je eerder midden op de kruising dan de auto ...
  • Navigatie
    De navigatie maakt soms onlogische keuzes. Forceer je FSD dan om toch een andere richting te kiezen (richtingaanwijzer) dan reageert de auto daar regelmatig niet op.
  • DMS (Driver Monitoring System)
    Het lijkt op ouders die een klein kind constant in de gaten houden. 5 seconden naar het scherm kijken en DMS begint al te piepen. Iets te lang in de spiegel kijken en de auto protesteert weer. Hopelijk worden deze regels ooit nog eens versoepeld

• Positief punt:
  • Filerijden
    Je gaat met FSD voor je plezier in de file staan. Het rijdt erg prettig. Heel soepel optrekken en afremmen.
Ik heb FSD gekocht maar zou dat niet nog een keer doen. En E 100,- per maand betalen via een abonnement: Leuk om FSD een keer uit te proberen, maar Autopilot werkt voor lange ritten op de snelweg ook prima.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
GarageGoblin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:00:
[...]

Zou je "huidige" beter kunnen specificeren?
En heb je iets van bronnen?
Iedereen die het al heeft , dat staat in de regels va de uitzondering waar de RDW en tesla van gebruik hebben gemaakt. Volgens mij kan de RDW dit vervolgens wel omzetten in een nationale goedkeuring. Dus daar zal wel een oplossing voor zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LduhNxejt-RAiGIKhWRQp7mC9K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGTTjQaA6gdRZ8tzCRyRQ38M.jpg?f=fotoalbum_large

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54
Gisteravond Supervised Self Driving aangezet. Eens zien wat dat ging doen. Ik heb er 1 rit mee gedaan (huis-werk).

Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend knap vind wat Tesla hier gepresteerd heeft. Waar je Autopilot af en toe niet aan wil zetten omdat wegbelijning en inrichting niet up to spec is, doet SSD het prima. Voor wat ik gezien heb is het van een andere planeet als je het verglijkt met Autopilot.

Tot zover het positieve. Ik heb een beetje het idee dat toen Tesla vroeg om toestemming, ze Koos Spee uit zijn pensioen gehaald hebben om de beslissingen te maken. De Tesla gaat geen meter harder dan de maximumsnelheid die geldt. Dat betekent ook dat je standaard langzamer rijdt dan is toegestaan. Als ik de snelheid iets hoger instel (85,90) dan negeert de Tesla dat. Ik kan wel wat gas bijgeven, maar dat doet weer af aan het relaxed rijden.

Behalve dat, de Tesla doet 100% mee aan het nieuwe rijden en is traag met optrekken en rijdt langzaam over kruisingen en rotondes. Waar ik geleerd heb om met het verkeer mee te rijden en kruisingen en rotondes vlot te nemen schuifelt de Tesla alsof er een rollator nodig is. Ik snap dat veiligheid bovenaan staat maar doit zorgt voor frustratie achter je, wat op zich weer gevaarlijk kan worden als deze automobilisten je voorbij willen omdat je ze irriteert. Je merkt het ook aan het nemen van een afslag. Waar iedereen een bochtje maakt en de baan van tegenliggers even meeneemt (staat niemand), gaat de Tesla eerst rechtdoor om daarna voorzichtig een 90 graden bocht te maken. Het gaat correct en goed, maar niet vloeiend.

In de route zit een stuk A1. Wegens slecht wegdek is de Vmax 90. Of dat nodig is, debatable. Er staan alleen meerdere borden aan beide kanten die 90 aangeven. Waar de Tesla dat normaal doorheeft en 90 aan zou geven op het scherm.... ignorance is bliss :D. Het hele stuk reed de Tesla 100.

Ok gaat de Tesla weer naar rechts na een vrachtwagen. Klopt, zo heurt het. Maar als het druk is zit je vast achter de volgende want niemand laat je ertussen als de linkerbaan vol is.

Kortom, het idee was goed. De uitwerking, met Koos Spee aan het roer, is een gecastreerde Tesla. Het systeem is prima geschikt om op een N weg achter een trage vrachtwagen te hangen. Waarschijnlijk is het ook heel geschikt voor stadsverkeer. Ik vermoed dat het gaat falen als het te druk wordt want het systeem is gewoon niet assertief genoeg.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:34
Zerobase schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:10:
Mijn ervaringen na bijna 2 weken en 1000KM met FSD:
[list]
Inhalen
FSD wil (vooral op de snelweg) heel graag inhalen en bij voorkeur als je vlak bij een afslag bent waar je er af moet. Al rijd je 1KM/u harder dan je voorganger, FSD wil inhalen. AutoPilot werkt hier een stuk fijner. Hoop dat ze dit nog een keer fiksen. Bijv via een instelling in het menu 'Uitschakelen automatisch inhalen' .
En ook regelmatig: De auto geeft aan te willen inhalen en zet het knipperlicht aan en gaat vervolgens niet naar links terwijl de auto op de linkerbaan ruimte geeft. Uiteindelijk breekt FSD de inhaalmaneuvre maar weer af.
Dit is wel een van mn grootste ergenissen. Op de snelweg wil ik juist relaxed rijden met FSD aan. In de USA heb je chill en sloth mode voor minder inhaalmanoeuvres. Hier zou RDW een groot voorstander van moeten zijn zou je zeggen.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:07:
[...]

Iedereen die het al heeft , dat staat in de regels va de uitzondering waar de RDW en tesla van gebruik hebben gemaakt. Volgens mij kan de RDW dit vervolgens wel omzetten in een nationale goedkeuring. Dus daar zal wel een oplossing voor zijn.
[Afbeelding]
De RDW heeft idd eerst een tijdelijke nationale goedkeuring gegeven (via de Nederlandse wet
Artikel 3.7.1 Regeling voertuigen) die los staat van EU artikel 39. Die nationale goedkeuring wordt vervolgens gebruikt om artikel 39 in gang te zetten. 2 vliegen in 1 klap. Die 6 maanden waar jij naar refereert is alleen van toepassing indien de nationale goedkeuring op basis van artikel 39 zou zijn uitgevoerd

[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 24-04-2026 09:13 ]

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 12:45
Ik begin toch wel ongeduldig te worden, ik zit 'nog steeds' op de oude firmware en heb maandag het FSD abo afgesloten. Zouden ze zitten te wachten op een volgende release (spring?)... take my money Tesla!

(overigens naast het bitchen hier ook gewoon aan Tesla zelf gevraagd hoe 't zit :))

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• asing
Nexz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:14:
Ik begin toch wel ongeduldig te worden, ik zit 'nog steeds' op de oude firmware en heb maandag het FSD abo afgesloten. Zouden ze zitten te wachten op een volgende release (spring?)... take my money Tesla!

(overigens naast het bitchen hier ook gewoon aan Tesla zelf gevraagd hoe 't zit :))
Wie weet was dat niet handig. Je maand is nu misschien al ingegaan en je hebt de update nog niet. Zodra je Tesla is geselecteerd voor de update krijg je mail van Tesla en een pup-up op je telefoon. Stap je daarna in, dan zie je dat er een update (bijna 9GB) klaarstaat en als je die hebt geïnstalleerd wordt je constant gepushed om het te proberen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

mvoit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:51:
[...]

Dit is wel een van mn grootste ergenissen. Op de snelweg wil ik juist relaxed rijden met FSD aan. In de USA heb je chill en sloth mode voor minder inhaalmanoeuvres. Hier zou RDW een groot voorstander van moeten zijn zou je zeggen.
Dat is denk ik de spagaat waar de RDW in zit: er zijn verschillende soorten gebruikers met andere wensen (lees: rijstijlen), terwijl een zo uniform mogelijk systeem grotere kans maakt op EU goedkeuring. Anders had de goedkeuring voor ieder profiel apart moeten gebeuren

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:26
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:44:
Gisteravond Supervised Self Driving aangezet. Eens zien wat dat ging doen. Ik heb er 1 rit mee gedaan (huis-werk).

Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend knap vind wat Tesla hier gepresteerd heeft. Waar je Autopilot af en toe niet aan wil zetten omdat wegbelijning en inrichting niet up to spec is, doet SSD het prima. Voor wat ik gezien heb is het van een andere planeet als je het verglijkt met Autopilot.

Tot zover het positieve. Ik heb een beetje het idee dat toen Tesla vroeg om toestemming, ze Koos Spee uit zijn pensioen gehaald hebben om de beslissingen te maken. De Tesla gaat geen meter harder dan de maximumsnelheid die geldt. Dat betekent ook dat je standaard langzamer rijdt dan is toegestaan. Als ik de snelheid iets hoger instel (85,90) dan negeert de Tesla dat. Ik kan wel wat gas bijgeven, maar dat doet weer af aan het relaxed rijden.

Behalve dat, de Tesla doet 100% mee aan het nieuwe rijden en is traag met optrekken en rijdt langzaam over kruisingen en rotondes. Waar ik geleerd heb om met het verkeer mee te rijden en kruisingen en rotondes vlot te nemen schuifelt de Tesla alsof er een rollator nodig is. Ik snap dat veiligheid bovenaan staat maar doit zorgt voor frustratie achter je, wat op zich weer gevaarlijk kan worden als deze automobilisten je voorbij willen omdat je ze irriteert. Je merkt het ook aan het nemen van een afslag. Waar iedereen een bochtje maakt en de baan van tegenliggers even meeneemt (staat niemand), gaat de Tesla eerst rechtdoor om daarna voorzichtig een 90 graden bocht te maken. Het gaat correct en goed, maar niet vloeiend.

In de route zit een stuk A1. Wegens slecht wegdek is de Vmax 90. Of dat nodig is, debatable. Er staan alleen meerdere borden aan beide kanten die 90 aangeven. Waar de Tesla dat normaal doorheeft en 90 aan zou geven op het scherm.... ignorance is bliss :D. Het hele stuk reed de Tesla 100.

Ok gaat de Tesla weer naar rechts na een vrachtwagen. Klopt, zo heurt het. Maar als het druk is zit je vast achter de volgende want niemand laat je ertussen als de linkerbaan vol is.

Kortom, het idee was goed. De uitwerking, met Koos Spee aan het roer, is een gecastreerde Tesla. Het systeem is prima geschikt om op een N weg achter een trage vrachtwagen te hangen. Waarschijnlijk is het ook heel geschikt voor stadsverkeer. Ik vermoed dat het gaat falen als het te druk wordt want het systeem is gewoon niet assertief genoeg.
Of misschien moeten we als maatschappij misschien anders de maximum meer als maximumsnelheid gaan zien. Ik rij ook wel eens te hard (op de snelweg) maar ergens is het toch wel een interessant gegeven dat we de maximumsnelheid als advies-snelheid zien in onze maatschappij?

Daarnaast kruisingen en rotondes hoor je juist niet vlot te nemen, er kan namelijk altijd kruisend verkeer komen die je mist. Ik zie het bijna altijd elke dag fout gaan op rotondes en kruisingen omdat mensen niet aan het opletten zijn of met teveel snelheid de rotondes nemen. Wie heeft jou geleerd om kruisingen en rotondes vlot te nemen? Ik ben echt oprecht benieuwd dat is namelijk niet hoe je dit leert tijdens je rijlessen en als jij vlot een rotonde neemt tijdens je examen dan ben je ook gezakt. Ik vind het oprecht een hele interessante opmerking, omdat het denk ik ook iets zegt over hoe we in de maatschappij over verkeersveiligheid denken en hoe nodig FSD eigenlijk.

PS: Dit is niet persoonlijk als aanval bedoelt, maar ik vond het een interessante opmerking! Via tekst kan het soms harder aankomen dan het is. :(:)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Nexz
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:20:
[...]

Wie weet was dat niet handig. Je maand is nu misschien al ingegaan en je hebt de update nog niet. Zodra je Tesla is geselecteerd voor de update krijg je mail van Tesla en een pup-up op je telefoon. Stap je daarna in, dan zie je dat er een update (bijna 9GB) klaarstaat en als je die hebt geïnstalleerd wordt je constant gepushed om het te proberen.
Met Model S een vreemde eend in de bijt, dus ik ben meer dan bereid om de 99 euro af te tikken. Dan maar geen proefmaand, maar wil wel graag nu FSD gaan proberen :)

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:34
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:20:
[...]

Dat is denk ik de spagaat waar de RDW in zit: er zijn verschillende soorten gebruikers met andere wensen (lees: rijstijlen), terwijl een zo uniform mogelijk systeem grotere kans maakt op EU goedkeuring. Anders had de goedkeuring voor ieder profiel apart moeten gebeuren
Ja snap dat beide partijen het voor een eerste goedkeuring het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk willen houden. Het is hopelijk wel een optie die er snel komt. En dan heb ik het over chill en sloth mode, niet per se madmax mode. Qua veiligheid is er iig weinig op tegen lijkt mij.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 13:55
Gisteren een rit van 300km (150 heen en terug) op FSD gedaan. Toch wel enthousiast.
Het was bijna alleen snelweg en dat werkt toch goed. Inhalen, voorsorteren, juiste banen nemen op ring Utrecht. Ging allemaal goed. Meestal ben ik na zo'n ritje savonds wel gaar maar nu minder, het haalt de mentale load er een beetje af.
Wel merk ik dat DMS snel begint te piepen als je niet strak voor je uitkijkt. De ironie is dat ik me er op betrap dat als ik een playlist wil wisselen dan zet ik FSD uit omdat DMS ander acuut begint te piepen en ik geen strike-out wil in mn proefabonnement.
Samenvattend, FSD is goed, DMS mag iets minder streng.
Het kwartje is toch gevallen bij Autoweek, ondanks de click-bait titel: 'Tesla FSD rijdt als mijn oma van 85' - podcast (vanaf 06:15). "Als ik nu 18 jaar zou zijn en een carrière moest kiezen zou ik nu niet meer voor vrachtwagen- of buschauffeur kiezen of taxi licentie gaan halen"

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 11:24
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:26:
Het kwartje is toch gevallen bij Autoweek, ondanks de click-bait titel: 'Tesla FSD rijdt als mijn oma van 85' - podcast (vanaf 06:15). "Als ik nu 18 jaar zou zijn en een carrière moest kiezen zou ik nu niet meer voor vrachtwagen- of buschauffeur kiezen of taxi licentie gaan halen"
En ook niet voor autojournalist....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:29:
[...]

En ook niet voor autojournalist....
Hij begon idd met de eerlijke zelfreflectie dat ze eigenlijk geen idee hadden wat een auto al allemaal zelf kan. Later maakt ie een mooie vergelijking met het Deep Blue moment; vanaf toen was duidelijk dat een computer beter zou worden dan een mens met schaken

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 24-04-2026 10:32 ]

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
En ondertussen zijn er nog steeds professionele schakers.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 13:09
Gisteren voor het eerst tot 2 keer toe en toch echt wel flinke tekortkoming ervaren. In FSD lijkt de auto niet te anticiperen.

De eerste keer was op een 2 baansweg die uitmond in een 4 baansweg. Van die 4 baans gaan er 2 rijstroken rechtdoor en 2 rijstroken naar rechts. Ik moest rechtdoor. De auto bleef in FSD doodleuk op de meest rechter rijbaan rijden. Pas toen het VEEL te laat was bedacht hij opeens dat hij naar links wil. Dat ging hem niet meer worden. Ik heb het laten gebeuren omdat ik benieuwd was en de tijd had, maar dit had in een normale situatie ook wel een vervelende afslag geweest om te pakken. Het was overigens een N weg, geen snelweg.

De tweede keer was op een 2 baans snelweg. Lang verhaal kort, het is een vrij drukke snelweg en ik moest na ongeveer 2km de afslag hebben, navigatie stond ingesteld. De auto reed op de linker rijbaan, omdat hij graag wilde inhalen met 105 km/u. Op zich prima. Maar ik zag het probleem al gebeuren. De afrit was over 1,3km. Inhalen ging gelukkig vrij soepel, waarna er volgens mij meer dan genoeg ruimte was om weer rechts in te voegen en de afslag te pakken. Maar nee, de auto reed doodleuk op de linker rijbaan door, zo de afslag voorbij. Totaal onnodig. Of had lekker rechts blijven hangen, of had daarna ingevoegd naar rechts.

Al met al verbazen deze, in mijn optiek, relatief simpele handelingen mij nogal. Ik had niet verwacht dat hij op dit soort handelingen door de mand zou vallen. Ik had nu de tijd en was bewust aan het testen. Dus ik heb het ook laten gebeuren. Maar dit zijn normaal gesproken wel echt vervelende acties. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

• asing
Ecological schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:37:
[...]

Of misschien moeten we als maatschappij misschien anders de maximum meer als maximumsnelheid gaan zien. Ik rij ook wel eens te hard (op de snelweg) maar ergens is het toch wel een interessant gegeven dat we de maximumsnelheid als advies-snelheid zien in onze maatschappij?

Daarnaast kruisingen en rotondes hoor je juist niet vlot te nemen, er kan namelijk altijd kruisend verkeer komen die je mist. Ik zie het bijna altijd elke dag fout gaan op rotondes en kruisingen omdat mensen niet aan het opletten zijn of met teveel snelheid de rotondes nemen. Wie heeft jou geleerd om kruisingen en rotondes vlot te nemen? Ik ben echt oprecht benieuwd dat is namelijk niet hoe je dit leert tijdens je rijlessen en als jij vlot een rotonde neemt tijdens je examen dan ben je ook gezakt. Ik vind het oprecht een hele interessante opmerking, omdat het denk ik ook iets zegt over hoe we in de maatschappij over verkeersveiligheid denken en hoe nodig FSD eigenlijk.

PS: Dit is niet persoonlijk als aanval bedoelt, maar ik vond het een interessante opmerking! Via tekst kan het soms harder aankomen dan het is. :(:)
Ik neem het persoonlijk, no worries.

Ik heb echt al tig jaar dat roze papie.... pasje, en heb altijd geleerd dat je een kruising vlot moet oversteken. Dat betekent niet dat je de kruising over moet racen of anderszins gevaarlijk moet doen, Vlot betekent ook niet "met een slakkegang". Kijk eens op deze link : https://rijleshulp.nl/les...module-4/inrit-en-uitrit/ en zoek naar het woord vlot. Dan snap je de de bedoeling wel denk ik.

Belangrijk is dat ander verkeer aan jou kan zien wat je gaat doen en dat de kruising snel weer vrij is voor ander verkeer. Je hebt van die situaties waar je achter iemand anders door groen rijdt, en dat die ander zo traag de kruising over schuifelt dat ander verkeer al groen krijgt voor je de kruising over bent. Extreem geval en meestal wacht ik dan even voor groen (of vertraag) zodat ik weet dat ik onder groen de kruising over kan. Het kan ook gebeuren dat die ander er al staat, en dan wordt je verrast.

Wat de snelheid betreft, dat getal wordt door velen meer gezien als een aanwijzing dan een harde regel. Die automobilisten zullen de naald geregeld op +5/+10 hebben staan. Als je Tesla dan strak 80 op de teller gaat, dan is dat 77 op de GPS. Had de TomTom ernaast ;) . Je het altijd mensen die harder willen, daar doe je niks aan. Maar het percentage wordt significant groter als je niet eens de Vmax weet aan te tikken. Dus ergens gaat dat frustratie geven. Die mensen gaan proberen jou in te halen, ook op plekken waar dat eigenlijk niet gaat.

• karel_G_1981
  • Nu online
Eerste ervaring met 3.7 is dat het vlotter is en minder waarschuwingen, nog zeker niet perfect maar beter bruikbaar iig

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:02
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[...]

Hij begon idd met de eerlijke zelfreflectie dat ze eigenlijk geen idee hadden wat een auto al allemaal zelf kan. Later maakt ie een mooie vergelijking met het Deep Blue moment; vanaf toen was duidelijk dat een computer beter zou worden dan een mens met schaken
Leuke vergelijking. Niemand is nog geïnteresseerd in schaken tussen grootmeesters en computers waar kranten wel nog schrijven over schaakwedstrijden tussen mensen.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TheMak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:
Er zijn ook nog steeds professionele wielrenners, terwijl een motor het veel sneller kan. Dat was denk ik ook niet het punt. Het punt is dat iedereen tot nu toe dacht dat een mens beter kan autorijden dan een computer, net zoals ze destijds over schaken dachten

• Tommie12
TheMak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:
Omdat ze de computers er uit houden.

Denk je dat ze FSD ook uit Taxi's gaan houden (zodra het unsupervised werkt)?

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 14:50
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:14:
[...]

Je kunt ze (bijna) kopen.... Iets met Robotax ofzo?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• TeslaNerd
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:14:
[...]

Er rijden al jaren autonome taxis. Pas als dat ook economisch voordeliger wordt zullen computers op grote(re) schaal taxis gaan besturen.
Wat FSD betreft zal dat supervised blijven tot Elon kan laten zien dat robotaxis het economisch gaan winnen van taxis bestuurd door mensen.

Tot dat moment daar is blijft FSD Unsupervised vooral entertainment op het youtube kanaal van Vincent Everts. Like & subscribe!

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 24-04-2026 11:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Tommie12
winwiz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:32:
[...]

Je kunt ze (bijna) kopen.... Iets met Robotax ofzo?
En zijn die ondertussen 100% 'unsupervised'? (dus ook zonder iemand die ergens met een joystick kan bijsturen?)
Het gaat zeker komen, en dan zullen taxichauffeurs zeker overbodig worden, dat was mijn punt juist.
De vergelijking maken met schaakcomputers is hier niet relevant.

Er zijn ook geen mensen meer in banken die rekeningsaldi met de hand berekenen...

TeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]

Er rijden al jaren autonome taxis. Pas als dat ook economisch voordeliger wordt zullen computers op grote(re) schaal taxis gaan besturen.
Wat FSD betreft zal dat supervised blijven tot Elon kan laten zien dat robotaxis het economisch gaan winnen van taxis bestuurd door mensen
Dat is toch al lang aangetoond? De CyberCab kost $30000, net zoveel als het jaarsalaris van een taxichauffeur. Stel Unsupervised gaat $2000 per jaar kosten dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien waar dat naar toe gaat

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 24-04-2026 11:48 ]

• Radiodurans
  • Laatst online: 04:12
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:Als je Tesla dan strak 80 op de teller gaat, dan is dat 77 op de GPS. Had de TomTom ernaast ;) .
Dat valt met Tesla (en auto’s in de VS) wel mee, die zijn redelijk eerlijk met het vertellen wat je daadwerkelijke (GPS) snelheid is. In tegenstelling tot andere automerken in NL die je opzettelijk en betuttelend een hogere snelheid beloven dan je daadwerkelijk doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 24-04-2026 11:47 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• TeslaNerd
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dat is toch al lang aangetoond? De CyberCab kost $30000, net zoveel als het jaarsalaris van een taxichauffeur. Stel Unsupervised gaat $2000 per jaar kosten dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien waar dat naar toe gaat
Als de economische haalbaarheid van robotaxis zo eenvoudig was, waarom lukt het dan niet met de autonome taxis die nu al jaren rondrijden?

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 24-04-2026 11:51 ]

• TheMak
Ik denk dat er bottle necks blijven waardoor er mensen bij taxi’s nodig blijven. Idem voor vrachtwagen chauffeurs
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Waarom lukt het dan niet met de autonome taxis die nu al jaren rondrijden?
Als je doelt op Waymo: te dure oplossing. Tesla rijdt pas sinds 2 maanden Unsupervised RoboTaxi (="dure" Model Y), stuk of 14. Vandaag is pas de eerste productie CyberCab van de band gerold. Vanaf 2027-2028 15 miljoen per jaar

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:18
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
[...]

Als de economische haalbaarheid van robotaxis zo eenvoudig was, waarom lukt het dan niet met de autonome taxis die nu al jaren rondrijden?
De techniek en regelgeving is duidelijk nog niet helemaal daar. Tesla is net begonnen met de productie van de taxi's, en zelfs in de VS zie je hier en daar nog wat regelgeving hobbels.

De taxi's die "al jaren" rondrijden (Waymo?) hebben naar mijn mening geen schaalbaar buisinessmodel. Wagens met "tonnen (€)" aan equipment erop, die absoluut niet zo uit een fabriek rollen. Daarnaast gebruiken ze HD maps, en moet elke mm van de omgeving blijvend nauwkeurig in kaart gebracht zijn. Dat is een mooie manier om te kunnen testen maar niet erg schaalbaar.

Tesla doet wat dat betreft iets heel anders en maakt iets dat overal waar je een normale kaart hebt moet werken.

Ook daar moet echt nog wel gesleuteld worden voor het echt overal werkt. De kaarten moeten echt nog wat beter worden, en de techniek ook een beetje.

Maar we kunnen het wel eens zijn dat het sleutelen aan kaarten, een stuk makkelijker is dan fysiek de hele wereld scannen met een speciale wagen.

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:56:
[...]

Als je doelt op Waymo: te dure oplossing. Tesla rijdt pas sinds 2 maanden Unsupervised RoboTaxi (="dure" Model Y), stuk of 14. Vandaag is pas de eerste productie CyberCab van de band gerold. Vanaf 2027-2028 15 miljoen per jaar
Ik heb altijd wat vaatjes zout bij projected numbers vanuit Tesla. Maar we gaan het beleven :+

Als ze nu krap 2miljoen auto's per jaar maken voelt 15 miljoen als absurd veel.

• asing
Radiodurans schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:46:
[...]

Dat valt met Tesla (en auto’s in de VS) wel mee, die zijn redelijk eerlijk met het vertellen wat je daadwerkelijke (GPS) snelheid is. In tegenstelling tot andere automerken in NL die je opzettelijk en betuttelend een hogere snelheid beloven dan je daadwerkelijk doet.
Het doet er ook niet zoveel toe, ik constateer enkel dat er een bepaald verkeersbeeld bestaat en dat SSD van Tesla daar niet echt in past. Te braaf, te lief, niet assertief genoeg. Nu kan je aanvoeren dat de andere weggebruikers zich moeten aanpassen en zich braaf aan de regels moeten houden, maar ik denk niet dat dat gaat werken. Dat kan de Staat ook helemaal niet betalen. Boetes zijn een onderdeel van de begroting.

Aan de andere kant ben ik wel blij dat Tesla 100 euro per maand verlangt voor dit abonnement. Het zorgt voor een redelijke drempel.

• TheMak
Ik vraag me af wat er gebeurt als er twee assertieve FSD-auto’s elkaar tegen komen

• Mar.tin
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
[...]

Het doet er ook niet zoveel toe, ik constateer enkel dat er een bepaald verkeersbeeld bestaat en dat SSD van Tesla daar niet echt in past. Te braaf, te lief, niet assertief genoeg. Nu kan je aanvoeren dat de andere weggebruikers zich moeten aanpassen en zich braaf aan de regels moeten houden, maar ik denk niet dat dat gaat werken. Dat kan de Staat ook helemaal niet betalen. Boetes zijn een onderdeel van de begroting.

Aan de andere kant ben ik wel blij dat Tesla 100 euro per maand verlangt voor dit abonnement. Het zorgt voor een redelijke drempel.
Vooral op de snelweg grotendeels eens, er zijn wmb 2 keuzes: OF baanwissels moeten een factor 12 assertiever worden en knipperen == gaan. Of de inhaal-noodzaak moet een factor 24 afgeschaald worden :+. Als ik me "laat rijden" ben ik ook prima content als ik niet steeds alles voorbij kachel. 95 rijden op een middenbaan is ook prima. Of voor mijn part rechts met 90 achter een truck. De tijdswinst van links kachelen op mijn routes is nabij 0 (afhankelijk van het verkeer is de winst 0 tot 5 minuten op en rit van een dik uur), en te plus is rust is enorm.

Tesla heeft nu alleen een noodzaak om in te willen halen, maar geen assertiviteit om het ook echt te doen. Dat is niet verenigbaar :+ De enige plekken waar ik actief moet meehelpen:

- Parkeren
- Snelweg

alle andere delen van mijn route doet ie 99+% van de dingen gewoon zelf, soepeler en beter dan ik het kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 24-04-2026 12:47 ]

• Mar.tin
15 minuutjes door erg krappe achterafweggetjes richting Wageningen.

Ik vond als bestuurder dat ie dit absoluut niet truttig deed. En het is er echt wel smal, op veel plekken onvoldoende ruimte voor 2 auto's tegelijk, onoverzichtelijke bochten etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Mar.tin op 24-04-2026 12:15 ]

Moest je gas geven voor die motor op 0:50?

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:15:
[...]

Moest je gas geven voor die motor op 0:50?
Volgens mij niet, klassiek gevalletje van geven beiden ruimte en gaan beiden op hetzelfde moment, en de motorrijder was het het eerst beu. Is alweer een week geleden ofzo dat ik dit gereden heb, dus de details ontbreken me hier en daar iets.

Ik wil voor nieuwe ritjes op mijn ScanMyTesla telefoon (rechts op de lader) even een display maken met de throttle position en de CAN-Snelheid. Dan is het ook makkelijk af te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 24-04-2026 12:20 ]

• Tommie12
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:56:
[...]

15 miljoen auto's, dan is bijna zo veel als wat VW en Toyota samen produceren... wereldwijd, en verspreid over zowat 100 (of meer?) modellen.

Dat iemand Musks voorspellingen nog gelooft...

Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:27:
[...]

15 miljoen auto's, dan is bijna zo veel als wat VW en Toyota samen produceren... wereldwijd, en verspreid over zowat 100 (of meer?) modellen.

Wie weet zullen het er ooit 15 miljoen worden. Ach, Musk heeft zijn optimisme ooit zo omschreven: “I realize sometimes I’m perhaps a little optimistic with schedules, but I wouldn’t be doing the things I’m doing, if I was not an optimist.”

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:27:
[...]
Je kan het ook andersom benaderen. Wie had in 2016 ooit kunnen denken wat Musk 10 jaar later zou hebben bereikt met Tesla xAi, X, SpaceX, Neuralink etc etc.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
[...]

Je kan het ook andersom benaderen. Wie had in 2016 ooit kunnen denken wat Musk 10 jaar later zou hebben bereikt met Tesla xAi, X, SpaceX, Neuralink etc etc.
Nee, maar er is een verschil tussen beloftes maken (en iets verkopen en daar geld voor vragen is nog meer dan een belofte) en het bedrijf vooruit duwen.
Nu, over neuralink ben ik niet echt onder de indruk, en wat hij met X heeft gedaan kan ik geen vooruitgang noemen.
En dat er met de eerste versies van Grok al mensen uitgekleed zijn en daardoor stevig gepest worden vind ik dégoutant.

Space X is het enige bedrijf waarvoor is echt mijn pet af neem, de rest is .... :S

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:45:
[...]

Nee, maar er is een verschil tussen beloftes maken (en iets verkopen en daar geld voor vragen is nog meer dan een belofte) en het bedrijf vooruit duwen.
Nu, over neuralink ben ik niet echt onder de indruk, en wat hij met X heeft gedaan kan ik geen vooruitgang noemen.
En dat er met de eerste versies van Grok al mensen uitgekleed zijn en daardoor stevig gepest worden vind ik dégoutant.

Space X is het enige bedrijf waarvoor is echt mijn pet af neem, de rest is .... :S
Bijzonder.
Als je zo'n opmerking maakt dan heb je volgens mij weinig notie over hoeveel impact de bedrijven van Musk hebben op onze huidige maatschappij. Maargoed we gaan offtopic.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mattdice
  • Laatst online: 30-04 11:47
Ik heb sinds afgelopen woensdag nu ook FSD in mijn M3 mogen ervaren. Het bevalt erg goed maar mis, zoals anderen ook al aangeven, toch nog een beetje de assertiviteit. Ik heb soms het idee dat ik auto's achter een beetje aan het ophouden ben.

Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik de auto op de snelweg op 115 kan laten rijden (15% marge). Soms heb ik het idee dat ik zelf hem eerst moet doordrukken naar 115 en dat hij dan op deze snelheid blijft rijden, maar soms valt hij ook weer terug naar 100 zonder dat er verkeer is. Hoe zorgen jullie ervoor dat hij vaker op zijn max limiet gaat rijden dan op de max toegestane snelheid van de weg?

• Nexz
mattdice schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:52:
Ik heb sinds afgelopen woensdag nu ook FSD in mijn M3 mogen ervaren. Het bevalt erg goed maar mis, zoals anderen ook al aangeven, toch nog een beetje de assertiviteit. Ik heb soms het idee dat ik auto's achter een beetje aan het ophouden ben.

Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik de auto op de snelweg op 115 kan laten rijden (15% marge). Soms heb ik het idee dat ik zelf hem eerst moet doordrukken naar 115 en dat hij dan op deze snelheid blijft rijden, maar soms valt hij ook weer terug naar 100 zonder dat er verkeer is. Hoe zorgen jullie ervoor dat hij vaker op zijn max limiet gaat rijden dan op de max toegestane snelheid van de weg?
Zonder zelf ervaring te hebben zou ik persoonlijk verwachten dat FSD dit niet voor je gaat doen. Het neemt immers niet de rijstijl van de bestuurder over, ik zie het meer als een chaffeur die je veilig van A naar B brengt. En dat betekent dan soms dat je op de max snelheid rijdt (die niet voor niks max. snelheid is :)).

Kan heel goed voorstellen dat Tesla er voor kiest om dit te doen, ze moeten zich gewoon aan de regels houden en daar zal RDW ook op keuren. Dat half NL (waaronder ikzelf nota bene) ervoor kiest om vmax +10% te rijden, is eigenlijk best gek!

• gjcvro
mattdice schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:52:

Die hoop had ik ook, maar nee, dan zakt hij terug. Terwijl even later als ik van 100 naar 80 zou moeten gaan blijft hij vrolijk met 100 doorrijden, maar laat wet netjes het bordje 80 zien. Ik had ook begrepen dat je hem kon dwingen ergens heen te rijden door richting aan te geven, maar dan slaat hij toch gewoonaf zoals hij het zelf bedacht heeft, vrolijk de verkeerde kant op knipperend, of helemaal niet knipperend.

[ Voor 10% gewijzigd door gjcvro op 24-04-2026 15:03 ]

• xFeverr
  • Laatst online: 18-05 12:59
Ik had al eerder gezegd dat die max snelheid die je instelt precies dat en alleen dat is: de absolute maximale bovengrens tot waar FSD mag komen. Of die dan aan die snelheid komt en hoe die daar komt, dat is aan FSD. Wij bepalen slechts de bovengrens.

Dus als FSD denkt dat 100 toch maar beter is voor de situatie, omdat het denkt dat je zo snel mag rijden of weetikveel welke andere reden, dan doetie dat dus ook. Al heb je hem op max 5000km/h staan. Dat maakt niet uit. Maar, hij zal dus nooit boven die grens gaan zitten. Al merk je soms dat hij dat graag zou willen.

Dat is dus anders dan Autopilot of TACC, die altijd naar die snelheid probeert te gaan tenzij er verkeer voor je zit.

• mattdice
  • Laatst online: 30-04 11:47
Dat klinkt allemaal inderdaad erg logisch. Mogelijk dat ze hier in de toekomst dan ook nog de verschillende profielen zoals in de VS introduceren waardoor hij toch net dat beetje meer assertief wordt.

• gjcvro
Staat vandaag een stuk in de gelderlander, Keizer karelplein Nijmegen in de spits.
tl;dr:
1e keer ging goed, 2e keer verkeerd voorgesorteerd en daardoor snel er af, 3e keer wel goed voorsorteren maar te vroeg naar rechts, halve plein geblokkeerd. Daar mag dus nog een leerprogramma overheen ;-)

Maar verslaggever wel erg onder de indruk.

• Nexz
Nog een update omtrent Model S/X updates - omdat S/X pas vanaf 2026.3.7 ondersteund worden is er nog sprake van een staged rollout aldus de Tesla medewerker. Random assignment en koop/abo maakt verder niets uit voor het proces. Technical support heeft verder geen invloed behalve dat ze kunnen checken of 'er niks mis met de auto' is... Dus ik hoop toch écht een dezer dagen de update te ontvangen :D

• asing
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:
Staat vandaag een stuk in de gelderlander, Keizer karelplein Nijmegen in de spits.
tl;dr:
1e keer ging goed, 2e keer verkeerd voorgesorteerd en daardoor snel er af, 3e keer wel goed voorsorteren maar te vroeg naar rechts, halve plein geblokkeerd. Daar mag dus nog een leerprogramma overheen ;-)

Maar verslaggever wel erg onder de indruk.
Ik noem dat "klein Parijs". Die hebben ook een mega rotonde met een monument in het midden.
offtopic:
Ik werkte ooit daar in de buurt. De tapes van het bedrijf lagen in de kluis van een bank aan het Keizer Karel plein. Afijn, iedere week had iemand dienst om met de fiets die tapes weg te brengen. Ik was aan de beurt en ik kwam daar een stadsgids tegen die een rondleiding gaf. Zegt ineens iemand in een rolstoel :

"Kijk,hier ben ik kapot gereden"
Dat Keizer Karel plein is gewoon levensgevaarlijk en ik vind het knap dat het goed gaat met SSD.

• asing
Vanmiddag de rit terug. Battle of TomTom navigatie versus Tesla's onboard navigatie. Vlak na vertrek:

TT : ga hier linksaf, je bent om 17:50 op je bestemming
Tesla : je gaat hier rechtdoor en je bent om 18:11 op je bestemming

Uiteindelijk gewoon TT gevolgd (zoals altijd) en die zat er aan het einde 4 minuten naast. Het werd iets drukker.

Dan over SSD :

Positief : ik had geen enkele waarschuwing voor niet opletten
Negatief : zelfs een vrachtwagen bijbenen op een N-weg was teveel, ding reed weg alsof Max Verstappen erin zat.

Ik heb SSD na 10 minuten maar onderbroken want dat schoot echt niet op.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50
Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:57:
Vandaag bij opstarten FSD, hij draait net de weg op en geeft ineens "systeemfout" met het grote rode stuur als melding. Kon het ook niet meer aanzetten. Geparkeerd en omgezet naar auto steer, dat werkte nog wel. Bij thuiskomst nog even soft reset gedaan, toen leek FSD het te doen maar na 20 meter viel het ineens weer uit. Automatisch sturen niet beschikbaar is de enige foutmelding die ik krijg, verder dus onbekend waar het aan kan liggen.
Daar heb ik ook last van. Door deze fouten heb ik nog geen kilometer met FSD kunnen rijden (proefperiode).
Kortom na de zoveelste reset blijf ik bij TACC. En nee, ik gebruik ook geen AP. Maak weinig snelwegkilometers. Als FSD genoeg volwassen is probeer ik het nog wel eens.

• gjcvro
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:18:
[...]
Ik noem dat "klein Parijs". Die hebben ook een mega rotonde met een monument in het midden.
Ach het is opletten, maar als je kijkt hoe veel verkeer daar overheen gaat gaat het nog verdacht vaak goed. Meestal werkt het ook om niet te veel te twijfelen, dan hoef je alleen maar het verkeer voor je (en rechts) in de gaten te houden. Omdat FSD best traag gaat zal die aan alle kanten ingehaald worden en het dus meteen een stuk spannender maken.

Vandaag toch weer 2x ingreep met de verkeerde rijbaan kiezen Busstroken naast de weg zijn blijkbaar prima om overheen te rijden, en pijlen op de weg zijn leuk voor anderen.

• asing
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:34:
[...]

Ach het is opletten, maar als je kijkt hoe veel verkeer daar overheen gaat gaat het nog verdacht vaak goed. Meestal werkt het ook om niet te veel te twijfelen, dan hoef je alleen maar het verkeer voor je (en rechts) in de gaten te houden. Omdat FSD best traag gaat zal die aan alle kanten ingehaald worden en het dus meteen een stuk spannender maken.

Vandaag toch weer 2x ingreep met de verkeerde rijbaan kiezen Busstroken naast de weg zijn blijkbaar prima om overheen te rijden, en pijlen op de weg zijn leuk voor anderen.
Een ander probleem zijn mensen rechts van je die het niet snappen en verder rond gaan dan jij zou moeten. Ergens kom je elkaar dan tegen.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 11:43
Het gedrag is nu voor mij te voorspellen en dus ook te beïnvloeden
Gedrag beïnvloedt je met max snelheid en richting aanwijzer.
Op rechterbaan blijven rijden? Verlaag de max snelheid met je voorligger.
Handmatig links werkt alleen als er bijna niemand aan komt rijden. Wat ik eigenlijk ook van fsd zelf zou verwachten. Nu cancelt fsd te vaak links manoeuvre. Wacht dan tot een groter opening.
Maar ben steeds meer onder indruk.

[ Voor 9% gewijzigd door lighting_ op 24-04-2026 19:18 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:26
Nexz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:37:
Nog een update omtrent Model S/X updates - omdat S/X pas vanaf 2026.3.7 ondersteund worden is er nog sprake van een staged rollout aldus de Tesla medewerker. Random assignment en koop/abo maakt verder niets uit voor het proces. Technical support heeft verder geen invloed behalve dat ze kunnen checken of 'er niks mis met de auto' is... Dus ik hoop toch écht een dezer dagen de update te ontvangen :D
Ben ook benieuwd de following updates gaan lopen.

• gjcvro
asing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:13:
[...]

Een ander probleem zijn mensen rechts van je die het niet snappen en verder rond gaan dan jij zou moeten. Ergens kom je elkaar dan tegen.
Diezelfde mensen rijden vaak een stuk langzamer dus kun je makkelijk voor langs of achterlangs. 8)
Geen abrupt remmen voor oranje 2026.3.7

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 24-04-2026 23:19 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
Een van de grootste frustraties op mijn dagelijkse route: 4+ kilometer immer geradeaus op een N-weg, nieuw asfalt en belijning, was met geen mogelijkheid boven de 78 km/pu te houden. Niet op 0% of de offset erboven. Gisteren was de druppel en op een zwak moment met een ruk aan het stuur gedisengaged en met de voice comment geroepen dat het kl*** ding ontzettend traag rijdt en ik er helemaal klaar mee ben. Vanavond op de terugweg: floep, 80.

Hoe werkt dat nou? Is het systeem wel zelflerend wat het niet zou mogen(?) zijn of zit iemand/iets concrete situaties aan te passen obv feedback?

• Prom0
  • Laatst online: 19:51
Vandaag een wat langere rit gemaakt van Purmerend naar Den Haag en terug, volledig met SSD/FSD gereden.
Mijn indruk tot nu toe:

Positief
De auto pakt het direct op zodra je SSD activeert.

Op trajectcontroles houdt hij keurig een gemiddelde precies op de maximumsnelheid.

Bij ritsen rijdt hij netjes door tot het “hier ritsen”-bord, in plaats van het abrupte invoeggedrag dat je vaak bij anderen ziet.

Ongeveer 90% van de rit gaat gewoon goed. Ik blijf wel alert en zit regelmatig klaar om in te grijpen, maar het grootste deel verloopt soepel.

Negatief / aandachtspunten
In de Coentunnel, waar de rechterbaan was afgesloten, probeerde de auto tot twee keer toe tóch die afgesloten baan op te sturen .

Bij het ritsen kwam ik naast een auto die ineens gas gaf toen wij hem voorbij reden. Onze baan eindigde, en de Tesla raakte zichtbaar “in de stress”: stevig remmen in plaats van iets eerder regenereren .

Over een doorgetrokken streep heen vond hij geen probleem; hij voegde gewoon uit terwijl ik hem daar handmatig had neergezet .

Wederom een vreemde actie bij afslaan: geen verkeerslicht voor de afslag, wel voor rechtdoor, en toch remt hij alsof dat licht voor ons geldt .

Het systeem vertrouw ik nog niet volledig. Bovendien leidt de driver‑monitoring me eerder af: door mijn bril denkt hij regelmatig dat ik niet oplet, terwijl ik dat juist wél doe, met piepjes tot gevolg .

Conclusie
Er zitten echt sterke punten in, maar die laatste 10% maakt dat ik nog niet ontspannen achterover durf te leunen. Het voelt soms alsof ik harder moet opletten omdat ik niet weet wanneer hij iets onverwachts doet.

• this
  • Laatst online: 17-05 18:35
Prom0 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:08:
Op trajectcontroles houdt hij keurig een gemiddelde precies op de maximumsnelheid.
Bedoel je hiermee dat hij te hard gaat rijden als hij ergens eens moest vertragen in het traject om zo het gemiddelde op het maximum te houden?

• karel_G_1981
  • Nu online
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:49:
Een van de grootste frustraties op mijn dagelijkse route: 4+ kilometer immer geradeaus op een N-weg, nieuw asfalt en belijning, was met geen mogelijkheid boven de 78 km/pu te houden. Niet op 0% of de offset erboven. Gisteren was de druppel en op een zwak moment met een ruk aan het stuur gedisengaged en met de voice comment geroepen dat het kl*** ding ontzettend traag rijdt en ik er helemaal klaar mee ben. Vanavond op de terugweg: floep, 80.

Hoe werkt dat nou? Is het systeem wel zelflerend wat het niet zou mogen(?) zijn of zit iemand/iets concrete situaties aan te passen obv feedback?
Hij leert wel degelijk want ik zie gedrag ook veranderen bij situaties waar ik dagelijks rij

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:51:
[...]

Hij leert wel degelijk want ik zie gedrag ook veranderen bij situaties waar ik dagelijks rij
Leert de auto, of leert de "bestuurder/passagier" vraag ik me af.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:08:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar het valt mij wel op dat dezelfde situatie soms anders opgelost wordt. Hier een rotonde waar ik vaak over kom, links voorsorteren is voor driekwart en rechts voorsorteren is voor rechtsaf en rechtdoor (er staan van die grote witte pijlen op de weg). Eerste 3 keer dat ik daar kwam ging hij netjes links staan zoals het moet (omdat ik driekwart moet), laatste twee keer een twijfelmoment bij voorsorteren en gaat hij rechts staan. Daarmee kun je ook driekwart maar zo heeft de wegbeheerder het niet verzonnen. Dus dezelfde situatie gaat hij 'ineens' andere keuzes maken (in dit geval in negatieve zin).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• karel_G_1981
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:08:
[...]

Beide denk ik :+ maarrr de auto verbetert wel degelijk en leert van ingrepen heb ik ondervonden. ik heb alleen met 3.7 weer een nieuwe baseline om te testen hiermee.

• karel_G_1981
  • Nu online
Sandyman538 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:03:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar het valt mij wel op dat dezelfde situatie soms anders opgelost wordt. Hier een rotonde waar ik vaak over kom, links voorsorteren is voor driekwart en rechts voorsorteren is voor rechtsaf en rechtdoor (er staan van die grote witte pijlen op de weg). Eerste 3 keer dat ik daar kwam ging hij netjes links staan zoals het moet (omdat ik driekwart moet), laatste twee keer een twijfelmoment bij voorsorteren en gaat hij rechts staan. Daarmee kun je ook driekwart maar zo heeft de wegbeheerder het niet verzonnen. Dus dezelfde situatie gaat hij 'ineens' andere keuzes maken (in dit geval in negatieve zin).
Dit dus en het “reasoning” systeem heeft ook invloed . Soms is de situatie net ff anders ook al lijkt het niet zo voor je eigen beeld. Leukste hieraan vind ik dat hij van gedachten kan veranderen soms. Dan wil ie rechtsaf op een druk kruispunt maar schiet het niet op en dan zie je hem denken “fuck it ik ga wat anders doen” en dan gaat ie bv ineens een blokje om. Terwijl de navigatie zich pas aanpast op het moment dat de auto ineens had bedacht een andere route te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 08:09 ]

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:30
Na gisteren vind ik fsd wel even genoeg.

Ik ben heel erg benieuwd waar het systeem over een jaar en over 5 jaar staat.

Heel veel gaat goed en ook echt knap ook. Zoals eerder aangegeven smalle straatjes met fietsers. Knap hoe het systeem met deze chaos omgaat.

Wat het voor mij nu de das om doet:
Nog te veel gevallen waar de tesla in de twijfel schiet, daarmee zichtbaar bij mede weggebruikers in verwarring brengt en daarmee een verwarrende situatie creëert die voor een mens juist overduidelijk is.

Op een dubbelbaand 80km weg vondt de tesla dat stelselmatig rechts inhalen geen probleem was.

En dat hij een stelf kinderen die gisteren de weg overstaken compleet negeerde en overheen had gerenden als ik niet had in gegrepen is voor mij even de laatste druppel icm met mijn eerdere ervaringen.

Ik ben uiteindelijk meer energie kwijt om continu het systeem in de gaten te houden dan zelf te rijden.

Het gaat 90% van de tijd goed. Maar de onverspelbaarheid van wanneer die 10% dat het niet goed gaat optreedt maakt het erg vermoeiend.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• karel_G_1981
  • Nu online
Ik heb nog geen gevaarlijke situaties meegemaakt wel inmiddels aardig wat twijfel momenten waar ik heb ingegrepen en feedback heb gegeven. Dat hij over stekers niet ziet is vreemd heb dat ook nog niet gehoord of gezien. Die van mij is bv al een paar keer vol in remmen gegaan voor een plotseling overstekende kat. Waardoor in ieder geval in 1 situatie een leven was gered. Ik zal het overigens zelf ook niet altijd gebruiken maar aangezien ik het toch al heb gekocht wel regelmatig.
Vind het ook wel relax je handen niet aan het stuur te hoeven houden. Wat ik wel erg jammer vindt is dat je niet rijdend kan kan schakelen tussen AP en FSD want soms is AP fijner ivm de afwezigheid van die bemoeizuchtige driver monitor

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 08:34 ]

Edgenumber schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:13:
En dat hij een stelf kinderen die gisteren de weg overstaken compleet negeerde en overheen had gerenden als ik niet had in gegrepen is voor mij even de laatste druppel icm met mijn eerdere ervaringen.
Post hier aub een filmpje van, dat zou echt een red flag zijn. Sterker nog, dat zou de goedkeuring kunnen beïnvloeden. Tip: je kunt tot minstens 10 minuten (vlgs mij afhankelijk van de beschikbare ruimte op de usb stick) na een issue op het camera icon drukken om het op beeld te hebben. Met Sentry Studio kun je heel makkelijk meerdere camera's combineren en de telemetry gegevens en Google maps toevoegen

[ Voor 34% gewijzigd door pdidi op 25-04-2026 09:22 ]

• Yaksa
Prom0 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:08:
Vandaag een wat langere rit gemaakt van Purmerend naar Den Haag en terug, volledig met SSD/FSD gereden. Mijn indruk tot nu toe:

Negatief / aandachtspunten
Wederom een vreemde actie bij afslaan: geen verkeerslicht voor de afslag, wel voor rechtdoor, en toch remt hij alsof dat licht voor ons geldt .
Zou het kunnen dat het een splitsing/kruising betreft?
Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen, ongeacht of er nou verkeerslichten, voorrangsborden of helemaal niks staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:07:
Gemiste afslag door te lang links blijven hangen

[YouTube: Gemiste afslag]
Gemiste afslag maar ook de poging doen om hem nog te halen door af te remmen op de doorgaande weg is alles behalve optimaal.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:30
Dat hij de kinderen niet zag vond ik ook erg apart. Toch denk ik iets van een dode hoek. Want de kinderen waren ook niet op het scherm te zien.

Het ging allemaal heel langzaam dus ik had alle tijd om in te grijpen.

Ik zal even de situatie beter schetsen.

De tesla komt aanrijden en moet een bocht naar links maken vanaf de normale weg een woonerf in.

En daar begint een beetje een samenvoeging van factoren. De tesla komt aanrijden en de kinderen staan nog op de stoep voor het fietspad. Zij rennen het fietspad over, en beginnen met oversteken op het zebra pad. Op dat moment staat de tesla al op het zebrapad. De tesla is waarschijnlijk niet gestopt voor de kinderen omdat deze te ver van het zebrapad waren. Ik had op basis hiervan ook nog niet voor ze gestopt.

Vervolgens steken de kinderen over terwijl ik op het zebrapad sta. De tesla staat te treuzelen, ik had allang weg geweest voor de kinderen zouden zijn begonnen met oversteken.

Echter nu. De tesla begint de bocht naar links terwijl de kinderen oversteken. En begint op het zebrazebrapad al met de bocht en wil deze zo krap nemen dat ik eigenlijk tegen de richting in ga als je denkbeelding een middenstreep op de weg zou trekken.

De kinderen lopen door, tesla maakt een vroege krappe bocht. Had ik dit zo door laten gaan dan had de tesla in de bocht de kinderen geschept. Of op een wel heel laat moment een noodstop gehad.

Het ging allemaal vrij langzaam dus ik heb ingegrepen.

Maar het aparte vond ik, en daar het ik specifiek op gelet. De kinderen werden niet op het scherm weergegeven.

Waardoor ik nu in de veronderstelling ben dat de tesla de kinderen nooit heeft gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsqvRn8yXkRmO0VX6CKp6aWyTj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwmpiNG7ol6A9KDYuD4Khexq.jpg?f=fotoalbum_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Napo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:25:
[...]

Gemiste afslag maar ook de poging doen om hem nog te halen door af te remmen op de doorgaande weg is alles behalve optimaal.
Ja, zoals je kunt zien in de telemetry gegevens ging die van 90 -> 70km/u om te proberen de afslag nog te halen. Normaal had ik moeten ingrijpen als supervisor, maar liet hem ditmaal z'n gang gaan (er zat geen auto achter me) om te kijken wat ie zou doen.

Overigens heb ik mij al eerder afgevraagd of FSD in dit soort situaties ook had geremd als er wel een achterligger was geweest. Ik heb nu al vaak gelezen bij een domme remactie: "maar goed dat er niet iemand achter me reed"

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 25-04-2026 09:37 ]

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:08
Ik lees allemaal dingen over leren en verbeteren. Maar dat mag volgens mij helemaal niet.
De RDW heeft het goedgekeurd als een hulpsysteem en zich vooral gefocust op het driver monitor systeem.
Elke update moet door hen gekeurd worden. Dit heeft men zelf aangegeven bij BNR interview.
Daarmee maak ik op dat dit systeem zichzelf niet zomaar mag aanpassen en leren.
Na dat interview ben ik het systeem ook veel meer als hulpsysteem gaan benaderen.
Gewoon continu gas geven als je het te sloom vindt. Reageert het systeem prima op.
Voor mij heeft het systeem alleen geen meerwaarde als het meer energie kost dan op autpilot rijden.
Op autopilot kan ik hem zijn gang laten gaan op de snelweg zonder rare monitoring.
Met ruim 45000km per jaar maak ik veel snelweg ritten en ben ik zo blij met autopilot.
Ik had gehoopt op een autonomere autopilot. Dat is het ook, maar helaas teveel controle van moedertje staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Kleuvert op 25-04-2026 09:39 ]

Gisteravond iets te enthousiast gaspedaal ingedrukt waardoor ik 135 ipv 130km/u ging op A2: meteen rood stuur en stoppen FSD. Echter geen strike.
Krijg het gevoel dat je alleen strikes krijgt van DMS warnings. Las eerder ook iemand die gaspedaal lang ingedrukt hield, waardoor FSD uiteindelijke ging stoppen zonder strike te krijgen

[ Voor 39% gewijzigd door pdidi op 25-04-2026 09:46 ]

• asing
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:49:

Ik denk dat het systeem bepaalde situaties kan leren. Aan de andere kant zou het niet onlogisch zijn als er bepaalde limieten hard gehandhaafd worden. Denk aan de maximumsnelheid. Dat is een getal en geen "te interpreteren situatie". Dus ja, Befehl ist Befehl en een Tesla op SSD houdt zich strikt aan de Vmax*.

* Dat was tot de mijne een 90 zone negeerde en gewoon 100 bleef rijden. Er stonden borden aan beide kanten van de weg en het ding heeft er een stuk of 8 genegeerd.

• olafmol
asing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat het systeem bepaalde situaties kan leren. Aan de andere kant zou het niet onlogisch zijn als er bepaalde limieten hard gehandhaafd worden. Denk aan de maximumsnelheid. Dat is een getal en geen "te interpreteren situatie". Dus ja, Befehl ist Befehl en een Tesla op SSD houdt zich strikt aan de Vmax*.

* Dat was tot de mijne een 90 zone negeerde en gewoon 100 bleef rijden. Er stonden borden aan beide kanten van de weg en het ding heeft er een stuk of 8 genegeerd.
Nee dat kan dus niet. RWD heeft een specifieke en exacte versie van FSD goedgekeurd en toegelaten in NL. Die is dus echt "pinned" en kan zichzelf niet aanpassen of verbeteren via OTA of andere updates. Wat wel kan, is omdat het om een niet-deterministisch visueel-aangestuurd systeem gaat, situaties per keer anders worden ingeschat en erop wordt geacteerd door het FSD systeem. De enige manier waarop je daar kunt achterkomen is minstens 10x hetzelfde stuk weg op dezelfde manier te rijden, en te kijken wat het systeem doet. En daarbij heb je dus geen invloed op externe factoren zoals andere verkeersdeelnemers.

Wat ook nog van invloed kan zijn is realtime verkeersinfo, die FSD mogelijk meeneemt om bepaalde keuzes te maken icm visuele input, maar ik weet niet of FSD dat meepakt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 09:27
haha mijn Tesla is nogal narcistisch
Gisteren even getest met automatisch inparkeren na een rit. Toevallig 2x file parkeren.
Op Maps zag hij zelf een parkeerplek en ging erin. Na 2 a 3 mislukte pogingen stond hij half ingeparkeerd (50cm van de stoeprand).
Dus de tesla verschuift gewoon de parkeerplek zo dat het lijkt alsof hij precies in de blauwe kaders staat hahha.

• Prom0
  • Laatst online: 19:51
this schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:19:
[...]

Bedoel je hiermee dat hij te hard gaat rijden als hij ergens eens moest vertragen in het traject om zo het gemiddelde op het maximum te houden?
Bij mij bleef de auto vasthouden gemiddeld 100 rijden op het traject.

• asing
olafmol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:59:
[...]

Nee dat kan dus niet. RWD heeft een specifieke en exacte versie van FSD goedgekeurd en toegelaten in NL. Die is dus echt "pinned" en kan zichzelf niet aanpassen of verbeteren via OTA of andere updates. Wat wel kan, is omdat het om een niet-deterministisch visueel-aangestuurd systeem gaat, situaties per keer anders worden ingeschat en erop wordt geacteerd door het FSD systeem. De enige manier waarop je daar kunt achterkomen is minstens 10x hetzelfde stuk weg op dezelfde manier te rijden, en te kijken wat het systeem doet. En daarbij heb je dus geen invloed op externe factoren zoals andere verkeersdeelnemers.

Wat ook nog van invloed kan zijn is realtime verkeersinfo, die FSD mogelijk meeneemt om bepaalde keuzes te maken icm visuele input, maar ik weet niet of FSD dat meepakt.
De software build is goedgekeurd, dat klopt. Maar de HW4 computer bevat een stukje AI dus ik sluit niet uit dat het kan leren van situaties die het tegenkomt. Er zitten 3 neurale processoren in met 50 TOPS.

• olafmol
Kleuvert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:37:
Ik lees allemaal dingen over leren en verbeteren. Maar dat mag volgens mij helemaal niet.
De RDW heeft het goedgekeurd als een hulpsysteem en zich vooral gefocust op het driver monitor systeem.
Elke update moet door hen gekeurd worden. Dit heeft men zelf aangegeven bij BNR interview.
Daarmee maak ik op dat dit systeem zichzelf niet zomaar mag aanpassen en leren.
Na dat interview ben ik het systeem ook veel meer als hulpsysteem gaan benaderen.
Gewoon continu gas geven als je het te sloom vindt. Reageert het systeem prima op.
Voor mij heeft het systeem alleen geen meerwaarde als het meer energie kost dan op autpilot rijden.
Op autopilot kan ik hem zijn gang laten gaan op de snelweg zonder rare monitoring.
Met ruim 45000km per jaar maak ik veel snelweg ritten en ben ik zo blij met autopilot.
Ik had gehoopt op een autonomere autopilot. Dat is het ook, maar helaas teveel controle van moedertje staat.
Ik denk dat daar idd ook veel meer potentie zit, dat "samen rijden". Bij Xpeng noemen ze dat "co-pilot mode". Zo werkt het bv in een vliegtuig ook, de piloten zijn "in control" en kunnen de auto-pilot systemen overrulen, en doen de lastige stukken vaak zelf, maar de auto-pilot blijft "onder water" gewoon meedraaien tenzij je deze expliciet uitzet, en je kunt deze ook het "werk" laten doen bij de saaie stukken zonder ingewikkelde situaties.

Heb ooit een hele interessante talk gezien over een airplane crash waarbij junior piloten die vnl op autopilot vlogen errors in de meetinstrumenten en issues met de interpretatie daarvan door de autopilot niet meer goed konden verwerken en daardoor hele stomme fouten gingen maken, terwijl een senior "captain" wel de boel goed kon inschatten nav eigen ervaringen. Dat is natuurlijk het grote issue van FSD in supervised mode, waarbij je nog steeds "scherp" moet blijven. Als je met gekruisde handen op je schoot zit, en ondertussen een teams-sessie doet (jaja daar is ie weer ;) ) ben je ws niet alert genoeg als er echt iets gebeurd en je in een splitsecond moet ingrijpen. Dat zou het FSD dan ook echt moeten doen, en daar ligt ook veel potentie. Maar zo'n half/half oplossing is gewoon heel tricky.

Je zou idd eigelijk een auto-pilot willen die de algoritmes van FSD gebruikt, maar waar je zelf nog wel steeds "aan het stuur" zit om scherp te blijven op plotselingen of complexe situaties. Ooit eens met de CEO van TomTom hierover gesproken en die was vrij expliciet in z'n mening dat voor echt 100% full self driving alle controls eruit moesten, dus geen stuur en geen rem en gaspedaal. Maar dat dat een complete juridische nachtmerrie is.
Pagina: 1 ... 61 ... 83 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.