Gisteravond Supervised Self Driving aangezet. Eens zien wat dat ging doen. Ik heb er 1 rit mee gedaan (huis-werk).
Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend knap vind wat Tesla hier gepresteerd heeft. Waar je Autopilot af en toe niet aan wil zetten omdat wegbelijning en inrichting niet up to spec is, doet SSD het prima. Voor wat ik gezien heb is het van een andere planeet als je het verglijkt met Autopilot.
Tot zover het positieve. Ik heb een beetje het idee dat toen Tesla vroeg om toestemming, ze Koos Spee uit zijn pensioen gehaald hebben om de beslissingen te maken. De Tesla gaat geen meter harder dan de maximumsnelheid die geldt. Dat betekent ook dat je standaard langzamer rijdt dan is toegestaan. Als ik de snelheid iets hoger instel (85,90) dan negeert de Tesla dat. Ik kan wel wat gas bijgeven, maar dat doet weer af aan het relaxed rijden.
Behalve dat, de Tesla doet 100% mee aan het nieuwe rijden en is traag met optrekken en rijdt langzaam over kruisingen en rotondes. Waar ik geleerd heb om met het verkeer mee te rijden en kruisingen en rotondes vlot te nemen schuifelt de Tesla alsof er een rollator nodig is. Ik snap dat veiligheid bovenaan staat maar doit zorgt voor frustratie achter je, wat op zich weer gevaarlijk kan worden als deze automobilisten je voorbij willen omdat je ze irriteert. Je merkt het ook aan het nemen van een afslag. Waar iedereen een bochtje maakt en de baan van tegenliggers even meeneemt (staat niemand), gaat de Tesla eerst rechtdoor om daarna voorzichtig een 90 graden bocht te maken. Het gaat correct en goed, maar niet vloeiend.
In de route zit een stuk A1. Wegens slecht wegdek is de Vmax 90. Of dat nodig is, debatable. Er staan alleen meerdere borden aan beide kanten die 90 aangeven. Waar de Tesla dat normaal doorheeft en 90 aan zou geven op het scherm.... ignorance is bliss

. Het hele stuk reed de Tesla 100.
Ok gaat de Tesla weer naar rechts na een vrachtwagen. Klopt, zo heurt het. Maar als het druk is zit je vast achter de volgende want niemand laat je ertussen als de linkerbaan vol is.
Kortom, het idee was goed. De uitwerking, met Koos Spee aan het roer, is een gecastreerde Tesla. Het systeem is prima geschikt om op een N weg achter een trage vrachtwagen te hangen. Waarschijnlijk is het ook heel geschikt voor stadsverkeer. Ik vermoed dat het gaat falen als het te druk wordt want het systeem is gewoon niet assertief genoeg.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month