2026.2.9.8 (FSD 14.3.2) Official Tesla Release Notes - Software Updates
https://www.notateslaapp..../2026.2.9.8/release-notes
Bron: https://x.com/niccruzpatane/status/2047088140230275532?s=20
[ Voor 9% gewijzigd door cue op 23-04-2026 10:41 ]
Uit de notes:Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:37:
2026.2.9.8 (FSD 14.3.2) Official Tesla Release Notes - Software Updates
Hoop het ook. Maar wij zullen deze niet krijgen althans niet in 2026.2.9.8 omdat wij al 2026.3.7 draaien en tesla nooit naar beneden gaat in buildnumber.mamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]
Uit de notes:
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.
Ik hoop dat de driver monitoring nu wel werkt. Tot nu toe knalt ie bij mij er binnen paar minuten uit. Tenzij ik als een gek rechtdoor blijf kijken met ogen open gesperd. Spiegels om omgeving in de gaten houden wordt direct afgestraft met piep en in paar minuten een strike. Ik heb een bril, al geprobeerd: stoel hoger, lager, dichterbij en verder weg—> niets helpt.
Hopelijk fixt deze versie het. Fingers crossed.
Deze release notes zijn voor de US versie van FSDs, waar men een andere DMS had dan in EUmamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]
Uit de notes:
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.
Ik hoop dat de driver monitoring nu wel werkt. Tot nu toe knalt ie bij mij er binnen paar minuten uit. Tenzij ik als een gek rechtdoor blijf kijken met ogen open gesperd. Spiegels om omgeving in de gaten houden wordt direct afgestraft met piep en in paar minuten een strike. Ik heb een bril, al geprobeerd: stoel hoger, lager, dichterbij en verder weg—> niets helpt.
Kan ook best zijn dat de DMS die ze eerst hadden voor de EU niet toereikend was. Ze voor de EU betere DMS hebben ontwikkeld en die nu in de US invoeren, maar lakser afgesteld.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:58:
[...]
Deze release notes zijn voor de US versie van FSDs, waar men een andere DMS had dan in EU
Ja, ik wilde niet te veel gaan speculeren, maar dacht precies hetzelfde. Vanuit developing perspectief wel logisch om maar 1 DMS te hoeven onderhouden. Maar met name "eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions" maakt me dan wel aan het twijfelen, want die gaan nu juist hier niet zo goed. We zullen het de komende dagen wel gaan merken of er nu ook in de US massaal geklaagd gaat worden door brildragers en over zonsondergangenI_IBlackI_I schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
[...]
Kan ook best zijn dat de DMS die ze eerst hadden voor de EU niet toereikend was. Ze voor de EU betere DMS hebben ontwikkeld en die nu in de US invoeren, maar lakser afgesteld.
[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 11:05 ]
Zou mooi zijn. Want dat verdient wat aandacht idd.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ja, ik wilde niet te veel gaan speculeren, maar dacht precies hetzelfde. Vanuit developing perspectief wel logisch om maar 1 DMS te hoeven onderhouden. Maar met name "eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions" maakt me dan wel aan het twijfelen, want die gaan nu juist hier niet zo goed. We zullen het de komende dagen wel gaan merken of er nu ook in de US massaal geklaagd gaat worden door brildragers en over zonsondergangen
Leuke use-case om te kijken hoe snel de RDW echt is en of mijn zorgen terecht zijn. Als het aan Tesla ligt willen ze natuurlijk zo snel mogelijk de fleet updaten en zullen engineers ook prima overwerken (met wederzijds consent) maar als je dan moet wachten op een third-party is naar mijn mening als principal engineer wel erg vervelend.mamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]
Uit de notes:
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
[ Voor 16% gewijzigd door mkrmr op 23-04-2026 11:27 ]
Zet een zonnebril op met donkere glazen zodat het systeem je ogen niet ziet, dat scheelt enorm.mamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]
Uit de notes:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tuurlijk wel.Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
Ik hoop dat de spring update wel naar HW4 komt gewoon deze lente.
Ja ik ben benieuwd hoelang dat duurt, Nederland draait voor Tesla nu natuurlijk op een niche versie.Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
Ik hoop dat de spring update wel naar HW4 komt gewoon deze lente.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Idd. Ik hoop niet dat we Australië achteraan gaan. Die hebben de holiday update van kerst nog niet.revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:51:
[...]
Ja ik ben benieuwd hoelang dat duurt, Nederland draait voor Tesla nu natuurlijk op een niche versie.
Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Idd gisteren een Filmpje gezien van Tesla in de US en op software 14.2.2.5pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ja, ik wilde niet te veel gaan speculeren, maar dacht precies hetzelfde. Vanuit developing perspectief wel logisch om maar 1 DMS te hoeven onderhouden. Maar met name "eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions" maakt me dan wel aan het twijfelen, want die gaan nu juist hier niet zo goed. We zullen het de komende dagen wel gaan merken of er nu ook in de US massaal geklaagd gaat worden door brildragers en over zonsondergangen
PSN: FreakGIB
Klopt in Amerika is DMS is de vrijheid afhankelijk van de context velen malen beter. Wat imo ook veiliger is. DMS is hier dusdanig doorgeslagen dat het contra werkt.FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:34:
[...]
Idd gisteren een Filmpje gezien van Tesla in de US en op software 14.2.2.5
daar hebben ze ook DMS maar krijg je rond de 30sec de tijd om dingen te doen en niet de 5sec die wij hier hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-04-2026 12:39 ]
Bij de RDWOdie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:49:
Nou m’n eerste strike pakken maar ik heb geen idee waarvoor. De auto klaagde de hele rit wl dat ik niet zat op te letten maar dat was quatsch. Begin van de rit at ik een broodje en dronk ik een sapje; geen centje pijn. Maar de tijdens dit rit keek ik niet strak voor me uit ofzo. Boem, volkomen onterecht. Kan en ergens appealen?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Tesla, het bedrijf achter Autopilot, waar alle rijders zich al jaren afvragen waarom ergens geremd wordt. Toen is er de onnavolgbare "Bochtassistent" gekomen. En nu hebben ze denk ik met grote tegenzin de notificatie "Initiating .... manouevre" toegevoegd gevolgd door de onnavolgbare "Canceling manouevre". Daar zal het wel bij blijven nu RDW heeft goedgekeurdOdie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:05:
Het is normaal voor mij wel werkbaar, hoewel streng. Maar ik vind de feedback van FSD en DMS echt beroerd. FSD: waarom wacht je voor een groen licht? Welk object twijfel je over? Laat die zien en markeer hem rood. FSD strike: wat deed ik precies? Ik KEEK.
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 13:24 ]
Ik heb er tot nu toe weinig last van, maar soms ’s middags als ik naar huis rijd en een beetje slaperig ben, krijg ik die melding. Dan lijkt het systeem ook meteen een stuk strenger te worden. Gisteren moest ik echt goed opletten, al zat ik er toen ook wel een beetje doorheen.Venzent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:14:
Ik heb ook het idee dat de "strengheid" variabel is. Naarmate je in een rit goed oplet, hij meer accepteert als je even naar buiten kijkt. Het verhaal van Odie herken ik van eergisteren, laagstaand zonnetje, constant gemekker over opletten en BAM, een strike aan je broek. Rij ik echter overdag gewoon ontspannen en let ik op, dan kan ik zomaar aan de zijkant iets bekijken waar ik langsrij voor 4-5 seconden zonder enige melding.
Alsof je een soort credits opbouwt als je oplet en die je wat speelruimte geven.
Zit je echter in de min, dan zal hij steeds strenger worden.
Mogelijk werkt de berijderbeoordeling aan het einde van je rit hier in mee.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Dit is een safety afweging. Als er niet met zekerheid vastgesteld kan worden of een verkeerslicht slecht afleesbaar is of uit staat, dan wordt er van Rood uitgegaan en moet/kan de bestuurder gas geven indien dit niet correct is. Is ook wat de RDW meneer zei. Een piepje of melding zou als vooraankondiging wel fijn zijnEdgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
Maar hij gaat ineens op de rem voor een doseer licht wat uit staat terwijl iedereen aan het versnellen is op die oprit.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 14:20 ]
Ik vraag me serieus af of die meldingen op het scherm in Europa niet juist tegen ons werken.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:18:
[...]
Tesla, het bedrijf achter Autopilot, waar alle rijders zich al jaren afvragen waarom ergens geremd wordt. Toen is er de onnavolgbare "Bochtassistent" gekomen. En nu hebben ze denk ik met grote tegenzin de notificatie "Initiating .... manouevre" toegevoegd gevolgd door de onnavolgbare "Canceling manouevre". Daar zal het wel bij blijven nu RDW heeft goedgekeurd
Het voelt nu niet veilig aan iig.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:18:
[...]
Dit is een safety afweging. Als er niet met zekerheid vastgesteld kan worden of een verkeerslicht slecht afleesbaar is of uit staat, dan wordt er van Rood uitgegaan en moet/kan de bestuurder gas geven indien dit niet correct is. Is ook wat de RDW meneer zei. Een piepje of melding zou als vooraankondiging wel fijn zijn
Dat is exact wat er op die video met de FSD testrit van Autoweek ook gebeurde. Het zijn deze totaal ongemakkelijke ervaringen na de euforische eerste dagen van de Tesla/FSD/AI-fanboys waarmee de fora zullen worden volgeschrevenEdgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:48:
[...]
Het voelt nu niet veilig aan iig.
De betreffende invoegstrook is lang. Vanaf het kruispunt waar je de invoeging opdraai is het ruim 300 meter tot aan het doseerstoplicht. Iedereen en ook de tesla geeft gas vanaf dat je het invoeg stuk opdraai. Na 350 waar het doseerlicht staat gaat de tesla als enige flink in de rem.
Aangezien ik daar alleen langskom wanneer het stoplicht uit staat had ik mij nooit gerealiseerd dat die er stond.
En omdat er vooraf geen waarschuwing of iets dergelijks was kon ik op dat moment eigenlijk alleen maar reageren. Maar goed dat is dus na dat de remactie al in gang was en de mensen achter mij de stuipen op het lijf heb gejaagd.
In theorie snap ik wat er gebeurt en in theorie ben ik het er ook helemaal mee eens. De praktijkervaring was echter anders.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dit is precies mijn punt wat ik al even probeer te maken:FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:34:
[...]
Ik vraag me serieus af of die meldingen op het scherm in Europa niet juist tegen ons werken.
Wat ik vaak zie: de auto geeft eerst aan wat hij wil gaan doen, bijvoorbeeld inhalen. Maar vervolgens gebeurt er nog niks. Dan krijg je soms een cancel, en even later weer opnieuw “initiating”. Ondertussen is het moment vaak al voorbij, terwijl hij daarvoor gewoon makkelijk had kunnen gaan.
Het voelt een beetje alsof hij eerst moet “aankondigen” wat hij wil doen, en dat hij in die tijd alsnog blijft twijfelen. En juist in het verkeer is timing alles. Als je als mens ziet dat er ruimte is, dan ga je. Je wacht niet eerst twee seconden om het aan te kondigen, want dan is dat gat vaak alweer weg.
Als je het vergelijkt met wat je uit de VS ziet, lijkt het daar veel vloeiender te gaan. Minder twijfel, sneller handelen. Hier voelt het soms alsof hij nét te voorzichtig is en daardoor kansen mist.
Wat ik ook apart vind: je krijgt een melding die je eigenlijk moet lezen, maar tegelijk moet je volgens het systeem wel continu vooruit blijven kijken. Als je even kijkt, krijg je weer een waarschuwing dat je moet opletten. Dat werkt een beetje tegen elkaar in.
Misschien hoort dit allemaal bij de strengere regels hier, maar het zou interessant zijn als het systeem iets meer “doorpakt” op het moment dat het duidelijk veilig is.
Dit dus. Het geeft gigantisch veel verwarring, mijn wederhelft stelde hier ook veel vragen over.FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:34:
[...]
Ik vraag me serieus af of die meldingen op het scherm in Europa niet juist tegen ons werken.
Vanuit UNECE regelgeving is het inderdaad een eis dat hij x seconde voor een manouvre iets moet aankondigen. De realiteit is echter dat dat regelmatig helemaal niet kan, precies zoals je zegt.Wat ik vaak zie: de auto geeft eerst aan wat hij wil gaan doen, bijvoorbeeld inhalen. Maar vervolgens gebeurt er nog niks. Dan krijg je soms een cancel, en even later weer opnieuw “initiating”. Ondertussen is het moment vaak al voorbij, terwijl hij daarvoor gewoon makkelijk had kunnen gaan.
Het voelt een beetje alsof hij eerst moet “aankondigen” wat hij wil doen, en dat hij in die tijd alsnog blijft twijfelen.
Dat is ook exact de 'deadlock' waarin UNECE regelgeving zichzelf bijt, en ook waarom sommige instanties die invloed hebben op de regelgeving zo tegen het FSD concept waren.Wat ik ook apart vind: je krijgt een melding die je eigenlijk moet lezen, maar tegelijk moet je volgens het systeem wel continu vooruit blijven kijken. Als je even kijkt, krijg je weer een waarschuwing dat je moet opletten. Dat werkt een beetje tegen elkaar in.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Welkom in de EU, waarbij een partij als de RDW zich moet conformeren aan europese UNECE regels. Als de RDW die strikt zou hebben gevolgd dan was FSD Supervised sowieso niet goedgekeurd. Voor welke UNECE regels had de RDW nog meer vrijstelling moeten geven om dan straks alsnog kans te maken op EU goedkeuring?Ecological schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:
[...]
Dit is precies mijn punt wat ik al even probeer te maken:
Ambtenaren denken vaak vanuit "intentie": "wij willen het veilig maken. Dit zie je heel goed terug in het interview van de RDW ambtenaar in het BNR interview.
Engineers (niet alleen van Tesla denken meer in consequenties): wat kunnen we doen om zo min mogelijk ongelukken te maken. Dit is waarom zoveel bestuurlijke regelgeving destrateus uitpakt. Dit is weer een heel goed voorbeeld.
Ik geloof 100% dat het RDW denkt dat ze goed bezig zijn, maar: "the road to hell is paved with good intentions"
Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment. Dat is nog veiliger want dat zie ik direct voor me. Sowieso kunnen er meer responses terug komen via de ambient verlichting. Bij software 14.2 worden de dode hoek detectie al weergegeven.Richh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:25:
[...]
Dit dus. Het geeft gigantisch veel verwarring, mijn wederhelft stelde hier ook veel vragen over.
[...]
Vanuit UNECE regelgeving is het inderdaad een eis dat hij x seconde voor een manouvre iets moet aankondigen. De realiteit is echter dat dat regelmatig helemaal niet kan, precies zoals je zegt.
Ergens in het ontwikkelproces is er dus wel voor gekozen deze regelgeving voor zover mogelijk wel te intepreteren.
Wat mij betreft klopt die aankondiging inderdaad regelmatig niet (wat logisch is) en is in feite de blauwe voorspellingslijn een ruim voldoende 'aankondiging' van wat er aan zit te komen / wat het plan is. Sowieso klopt de tekst ook niet altijd trouwens; een afrit nemen is dan een 'rijbaanwissel' bijvoorbeeld, terwijl ik allang in de uitvoegbaan zit.
[...]
Dat is ook exact de 'deadlock' waarin UNECE regelgeving zichzelf bijt, en ook waarom sommige instanties die invloed hebben op de regelgeving zo tegen het FSD concept waren.
Enerzijds moet je de bestuurder informeren.
Anderzijds moet je de bestuurder niet afleiden van het rijden.
Precies om uit die deadlock te komen is Tesla de uitzonderingsroute gestart.
Ik denk dat de blauwe lijn voldoende informeren is van de bestuurder en juist aanzienlijk minder afleid dan wat er nu allemaal gebeurt. Helaas was dat regelgeving technisch waarschijnlijk niet voldoende.
Ik zou ook graag ambient verlichting in mijn legacy MY willen hebbenMasterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:51:
[...]
Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment. Dat is nog veiliger want dat zie ik direct voor me. Sowieso kunnen er meer responses terug komen via de ambient verlichting. Bij software 14.2 worden de dode hoek detectie al weergegeven.
Mijn Y Standard heeft geen ambient led...Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:51:
[...]
Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Prima te regelen. Koop een commander van enhauto. De mijne knippert groen aan de kant waarnaar je richting geeft, rood als er iemand in de dode hoek zit. Speed nag zit er ook niet op en zijn er veel meer dingen.Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:51:
[...]
Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment. Dat is nog veiliger want dat zie ik direct voor me. Sowieso kunnen er meer responses terug komen via de ambient verlichting. Bij software 14.2 worden de dode hoek detectie al weergegeven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Apart, ik had juist met zonnebril op nergens last van, terwijl ik zonder gek werd van de meldingen. Volgens mij ziet hij ook liever je hoofd bewegen dan dat je stil zit.Kleuvert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:40:
Vandaag mijn abbo stopgezet en FSD uitgeschakeld.
Had vandaag mijn zonnebril een keer schoongemaakt, nu is er helemaal niet meer mee te rijden.
Heb het interview met BNR en de RDW man gezien en deze is trots op wat ze de afgelopen 18 maanden gedaan hebben.
Nou dat is erg leuk voor hem en zijn mensen maar ze hebben veel tijd gestoken in een driver monitoring systeem die werkt als een flitspaal. Letterlijk zijn woorden. Het werkt voor mij niet desondanks ik met niets anders bezig ben dan autorijden blijft dat systeem meldingen geven. Heb er een stijve nek van gekregen vanwege het krampachtig zitten en kijken. Niet te doen. Weer terug op autopilot en ik rij weer ontspannen.
Ik vind het heel jammer want FSD is erg goed en rijdt superveilig voor mij. Had ook ineens geen haast meer. Maar ik krijg die monitoring niet werkend.
Misschien kun je een keer een go-pro ophangen zoals bv. @Mar.tin doet om aan Tesla te laten zien wat er mis gaatKleuvert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:40:
Had vandaag mijn zonnebril een keer schoongemaakt, nu is er helemaal niet meer mee te rijden.
Heb het interview met BNR en de RDW man gezien en deze is trots op wat ze de afgelopen 18 maanden gedaan hebben.
Nou dat is erg leuk voor hem en zijn mensen maar ze hebben veel tijd gestoken in een driver monitoring systeem die werkt als een flitspaal. Letterlijk zijn woorden. Het werkt voor mij niet desondanks ik met niets anders bezig ben dan autorijden blijft dat systeem meldingen geven. Heb er een stijve nek van gekregen vanwege het krampachtig zitten en kijken. Niet te doen. Weer terug op autopilot en ik rij weer ontspannen.
Ik vind het heel jammer want FSD is erg goed en rijdt superveilig voor mij. Had ook ineens geen haast meer. Maar ik krijg die monitoring niet werkend.
Wellicht moeten we nu de ride alongs andersom gaan organiseren, tesla engineers die als bijrijder meerijden met ons als fsd gebruikende consumentenpdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:51:
[...]
Misschien kun je een keer een go-pro ophangen zoals bv. @Mar.tin doet om aan Tesla te laten zien wat er mis gaat
Ik denk dat Tesla zelf ook heel goed weet dat het systeem niet foutloos is, maar tegelijk ook enorm beperkt wordt door de regelgeving van het RDW en de EU en daarom het systeem wel zo ontiegelijk strak MOET afstellen.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:51:
[...]
Misschien kun je een keer een go-pro ophangen zoals bv. @Mar.tin doet om aan Tesla te laten zien wat er mis gaat
Maar als het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomenLuchtbakker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:15:
[...]
Ik denk dat Tesla zelf ook heel goed weet dat het systeem niet foutloos is, maar tegelijk ook enorm beperkt wordt door de regelgeving van het RDW en de EU en daarom het systeem wel zo ontiegelijk strak MOET afstellen.
Die zullen wel gewoon meelezen. Tesla kan ook dat data neerleggen.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:17:
[...]
Maar dat het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomen
Auto hangt vol camera's, moet vervolgens go-pro ophangen om tesla wat te laten zien.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:51:
[...]
Interieur camera mag niet naar Tesla vanwege privacy. Wordt ook niet opgenomenEdgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:23:
[...]
Auto hangt vol camera's, moet vervolgens go-pro ophangen om tesla wat te laten zien.
Ik vindt het wel komisch.
Hmm, moet eerlijk bekennen dat toen ik van 2026.3.6 naar 3.7 ging het al een flink stuk beter ging, dus ik denk dat we komende tijd de updates even moeten afwachten.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:17:
[...]
Maar als het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomen
Oh, ik dacht dat ik daarvoor een privacy optie in het toestemming menu aan en uit kon zetten.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:24:
[...]
Interieur camera mag niet naar Tesla vanwege privacy. Wordt ook niet opgenomen
Hier ook opgezegd. Heb ook een 5 strike out al. Word helemaal gek ervan.Kleuvert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:40:
Verhip, je hebt helemaal gelijkEdgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:57:
[...]
Oh, ik dacht dat ik daarvoor een privacy optie in het toestemming menu aan en uit kon zetten.
Maar dan nog het idee vindt ik nog steeds wel komisch.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Het zal vast niet aan het kijken zelf liggen, maar misschien wel dat je zodanig beweegt (te veel, te snel) bij het kijken dat de camera je niet goed kan volgen. Of misschien een combinatie met de zitpositie achter het stuur, of de lens/kapje van de camera smerig.lighting_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:22:
[...]
Die zullen wel gewoon meelezen. Tesla kan ook dat data neerleggen.
Krijg naar mijn gevoel ook een blauw scherm terwijl ik niks raars doe. Maar zover geen strike
Het is eigenlijk bizar dat je bij een kruising links en rechts kijkt voor de veiligheid en daarvoor een waarschuwing ontvangt. "U moet voor u kijken"
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik gisteravond half 9. De video is lichter dan het daadwerkelijk was. Zag hem pas echt laat (levensgevaarlijk zebrapad). Geeft weer aan: geduld is een schone zaak (je ziet in het begin nog net dat ik gas gaf. Dat leer ik zo wel af)markklok schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:57:
Vandaag een dikke safe van FSD.
Een E-bike kwam hard van links aanzetten toen ik vanuit een parkeerplaats de weg op wilde rijden.
Zonnetje maskeerde de fiets volledig.
Op het moment dat hij nog niet verder wilde rijden en ik dacht "komop jonguh gas erop", vloog hij voorbij.
Ergens heb ik de helft van m'n FSD al weer terugverdiend ;-)
[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 19:32 ]
Ik zit binnen 1 dag op 3 strikes! Bij 5 strikes kun je het 1 week niet gebruiken volgens AI.Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:23:
[...]
Hier ook opgezegd. Heb ook een 5 strike out al. Word helemaal gek ervan.
Klopt! Ik ben verder wel echt tesla fan. Ik heb een model Y AWD 2026 en vandaag de model 3 RWD ( oude standaard ) besteld. Vind het echt mooie en kwalitatief goed in elkaar zitten. Maar ben geen fan van de FSD hoe die hier neergezet wordt tot nu toe. Volg wel nauwlettend de updates uiteraard en dan doe ik abbo weer even aan. Ben wel heel blij dat ik niet voor aankoop FSD ben gegaan. Die ruimte en vrijheid om op te zeggen als het niet goed is, vind ik erg fijn.hansworst1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:11:
[...]
Ik zit binnen 1 dag op 3 strikes! Bij 5 strikes kun je het 1 week niet gebruiken volgens AI.
[ Voor 63% gewijzigd door hansworst1 op 23-04-2026 19:36 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat doet ie bij mij ook, maar ik heb dan ook de S3XY commander 🫣Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:51:
[...]
Ik vraag me af of deze toggle samenhangt met de strengheid van je driver monitoring systeem.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:49:
[...]
Verhip, je hebt helemaal gelijk
[Afbeelding]
Ik heb deze wel aanstaan idd.fretnn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:47:
[...]
Ik vraag me af of deze toggle samenhangt met de strengheid van je driver monitoring systeem.
Hangt natuurlijk wel af per rotonde, maar als ik zie hoevaak het fout gaat op rotondes, vind ik wat langzamer ook echt geen probleem. Als het een rotonde met fietsers klinkt 30/32 wel hard. Helemaal als je deze graphic erbij haalt:DarkSide schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:49:
De eerste 1000km met FSD zitten er op.
Heb zelf wel gemengde gevoelens:Ik wist het van te voren al dat ik hier geen abbo voor zou nemen. Vind 99,- gewoon te veel. Ookal zou FSD het beter doen.
- Zelf geen last van te veel nag's over opletten. Met of zonder zonnebril. En kan ook prima wat "rondkijken" tijdens het rijden.
- Vind het systeem in veel gevallen gewoon te traag. Waar ik 50 mag, rijdt ie veelal max 47 (wat eigenlijk 45 echte km/u zijn). Zelfde in 30 zone's. Waar 26 vaak de norm is.
- Op 60 wegen ook moeite om 60 te blijven rijjden. En hij is nu al 2x uitzichzelf aan de kant gegaan voor een achterligger :-)
- Rotondes vind ik ook gewoon te langzaam. 22km/u heel af en toe 24 km/u. Dit kan gewoon met 30-32. Klinkt als niet veel, maar geeft (mij en achterliggers volgens mij ook) toch een beter gevoel.
- Op n wegen en lange stukken vind ik wel heerlijk. Hoewel ik zelf sneller zou rijden (meer 88-90 ipv 80). Heb ik geen moeite hiermee. De "tijdwinst" is niet belangrijk. Maar hier komt het relaxte rijden juist goed uit.
- Snelwegen wat mixed feelings. Moet te vaak wat bijgassen. En hij twijfelt nog te vaak of hij nu wel of niet moet inhalen.
Wel denk ik dat dit wel de toekomst wordt. En ik hoop dat over 2 jaar we al een veel beter systeem hebben.
Ook benieuwd naar andere merken. Hoe zij deze ontwikkeling zien. Volgens mij zijn er best wat merken die aangaven er klaar voor te zijn, maar door wet en regelgeving werden tegengehouden.
Benieuwd of we binnen een jaar meer keuze hebben in dergelijke "FSD" systemen
/f/image/Wv7r5ibEVDkKdbVGlKWmZjlk.png?f=fotoalbum_large)
Ah ja, dat is inderdaad niet handig. een kleine drempel zou hier ook niet misstaan. Toch wel weer goed om te zien hoe FSD hier anticipeert! Ik zou hier wel de claim willen durven maken dat 80% van de mensen de voetganger niet hadden gezien.pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:10:
[...]
Ik gisteravond half 9. De video is lichter dan het daadwerkelijk was. Zag hem pas echt laat (levensgevaarlijk zebrapad). Geeft weer aan: geduld is een schone zaak (je ziet in het begin nog net dat ik gas gaf. Dat leer ik zo wel af)
[YouTube: Zebrapad]
[ Voor 0% gewijzigd door JMW761 op 23-04-2026 20:10 . Reden: typo ]
Genoeg afstand houden nodigt andere uit om in te voegengjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Hebben anderen er ook last van dat hij wel erg graag plek maakt voor een invoegende auto?
Goed toch? We kunnen wel wat vriendelijkheid gebruiken in het verkeer!gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Hebben anderen er ook last van dat hij wel erg graag plek maakt voor een invoegende auto?
Heb je dit echt aan AI gevraagd? Konden wij je ook wel vertellen…hansworst1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:11:
[...]
Ik zit binnen 1 dag op 3 strikes! Bij 5 strikes kun je het 1 week niet gebruiken volgens AI.
Niet als de auto nog helemaal aan het begin van de invoegstrook zit, zelfs bij de doorgetrokken streep.Ecological schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:20:
[...]
Goed toch? We kunnen wel wat vriendelijkheid gebruiken in het verkeer!
Bij mij stond ie uit en had weinig problemen. Nu aangezet dus we zullen het gaan zienfretnn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:47:
[...]
Ik vraag me af of deze toggle samenhangt met de strengheid van je driver monitoring systeem.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dat ben ik sinds vandaag ook gaan doen, grootste deel van de tijd lekker met de armen over elkaar. Ander voordeel is dat dit (voor sommige) andere verkeersdeelnemers ook gezien zal worden, waardoor mensen snappen waarom ik als een langzame trut door het verkeer navigeerReteip schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:55:
Ik ontdekte toevallig dat het systeem niet triggert als ik mijn armen gekruist hou. Dat vind hij helemaal prima. En wat ook uit maakt is de positie van het stuur. Als ik die ver weg van me af zet gaat hij sneller knipperen.
Even in de service modus kijken, bij de camera's, misschien is er eentje stuk, geblokkeerd, of zoals bij mij is er een kabel doorgevroten.Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:57:
Vandaag bij opstarten FSD, hij draait net de weg op en geeft ineens "systeemfout" met het grote rode stuur als melding. Kon het ook niet meer aanzetten. Geparkeerd en omgezet naar auto steer, dat werkte nog wel. Bij thuiskomst nog even soft reset gedaan, toen leek FSD het te doen maar na 20 meter viel het ineens weer uit. Automatisch sturen niet beschikbaar is de enige foutmelding die ik krijg, verder dus onbekend waar het aan kan liggen.
[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 23-04-2026 21:02 ]
Even gecheckt, maar alle camera's werken. Zag in de meldingen de APP_w207 melding en als je daar een beetje op gaat speuren zijn er meer mensen met die melding/problemen. Maar dat het ook random weer weg gaat. Maar eens kijken of morgen FSD het weer doet.Mar.tin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:01:
[...]
Even in de service modus kijken, bij de camera's, misschien is er eentje stuk, geblokkeerd, of zoals bij mij is er een kabel doorgevroten..
Dat doet hij bij mij ook, maar ik vind dat wel fijn.gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Ik wacht ook nog op de update (sinds maandag), zit op 2026.2.3. Volgens de Tesla support medewerker willen ze 'veilig uitrollen en dus gefaseerd', dus dat is v.z.i.w. nog niet veranderd ten opzichte van de release 2 weken geleden. Ook ik zit op m'n handen hoor, wil het graag ervaren!DrNaidge schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
Vorige week mijn model 3 performance (eind 2025) opgehaald, sinds vanmiddag via Tesla eigenaarschap via de app enz overgezet en meteen maar FSD abo afgesloten. Nu zie ik alleen de FSD functionaliteit nog niet (?), ik zit op software 2026.8.6 en is kennelijk up to date. Is er iets wat ik nog moet/kan doen of zitten we nog in een gefaseerde uitrol?
Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super
Ik denk dat de trage momenten nog wel gaan veranderen komende updates.desune schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:51:
https://youtu.be/wpbcuDlkc7Q?is=3QVUI4a4g9_O0CxU
Zeer indrukwekkend FSD in de VS. Zeker vanaf minuut 23.
In Nederland te traag, met inhalen, optrekken, en bochten nemen. Assertiviteit mist wat FSD wel in de VS heeft. Hopen dat we dat snel hier krijgen.
Amerika is niet gelijk qua verkeerssituatie/weginrichting/etc. aan Nederland.desune schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:51:
https://youtu.be/wpbcuDlkc7Q?is=3QVUI4a4g9_O0CxU
Zeer indrukwekkend FSD in de VS. Zeker vanaf minuut 23.
In Nederland te traag, met inhalen, optrekken, en bochten nemen. Assertiviteit mist wat FSD wel in de VS heeft. Hopen dat we dat snel hier krijgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Is toevallig de monteur langs geweest om je voorruit bij de front camera schoon te maken? Dan moet je camera eerst weer gecalibreerd worden voor FSD werkt. Dat doe je door een stuk (30km of zo) over de snelweg te rijden.Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:57:
Vandaag bij opstarten FSD, hij draait net de weg op en geeft ineens "systeemfout" met het grote rode stuur als melding. Kon het ook niet meer aanzetten. Geparkeerd en omgezet naar auto steer, dat werkte nog wel. Bij thuiskomst nog even soft reset gedaan, toen leek FSD het te doen maar na 20 meter viel het ineens weer uit. Automatisch sturen niet beschikbaar is de enige foutmelding die ik krijg, verder dus onbekend waar het aan kan liggen.
De auto erachter weet precies wat je wil, maar wat je vaak ziet (zag toevallig vandaag nog gebeuren voor mij), de Tesla geeft richting aan in een mooi gat, maar de Mercedes die nog naast mij reedt geeft gas bij om het gat dicht te rijden waardoor de Tesla voor mij niet van baan wisselt. Als Mercedes rijder gewoon even ruimte geeft en snelheid aanpast (want de intentie is duidelijk van de Tesla), dan gaat de Tesla gewoon inhalen. Maar het merendeel van de verkeersdeelnemers kijken alleen naar hoe ze zelf zo snel mogelijk (op hun manier) thuis zijn, en rijden liever gaten dicht en houden geen normale afstand ten opzichte van een voorligger.gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:02:
Ik stond vandaag een paar keer vooraan, maar fsd was toch gewoon sneller weg dan de rest.
Ook langs een politiecontrole gereden, toen was het wel lekker dat hij zo braaf is.
Maar knipper uit op snelweg etc. moet ook gewoon 'gaan' betekenen. Zelfs met een gat waar de auto 4x in past weigert hij, en de auto achter je weet niet wat je nou wil.
Nee geen monteur. Het werkt allemaal toen ik parkeerde vanochtend. Maar bij wegrijden ineens deze meldingen.dvermeul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:10:
[...]
Is toevallig de monteur langs geweest om je voorruit bij de front camera schoon te maken? Dan moet je camera eerst weer gecalibreerd worden voor FSD werkt. Dat doe je door een stuk (30km of zo) over de snelweg te rijden.
[ Voor 17% gewijzigd door Sandyman538 op 23-04-2026 22:25 ]
Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:23:
[...]
De auto erachter weet precies wat je wil, maar wat je vaak ziet (zag toevallig vandaag nog gebeuren voor mij), de Tesla geeft richting aan in een mooi gat, maar de Mercedes die nog naast mij reedt geeft gas bij om het gat dicht te rijden waardoor de Tesla voor mij niet van baan wisselt. Als Mercedes rijder gewoon even ruimte geeft en snelheid aanpast (want de intentie is duidelijk van de Tesla), dan gaat de Tesla gewoon inhalen. Maar het merendeel van de verkeersdeelnemers kijken alleen naar hoe ze zelf zo snel mogelijk (op hun manier) thuis zijn, en rijden liever gaten dicht en houden geen normale afstand ten opzichte van een voorligger.
Definieer 'plek zat'gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.
Ik heb bovenstaande situatie ook regelmatig, mijn top 1 van negatieve punten voor FSD.Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:48:
[...]
Definieer 'plek zat'
Want dat kun jij wel vinden, maar schijnbaar vindt het systeem er toch iets anders van. En met de rekencapaciteit van je Tesla is niks mis. Misschien was het wel een meter te weinig.
Niet toevallig een filmpje van gemaakt? Ik klik bij ieder interessant punt op de camera, dan is het later makkelijk terug te vindengjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]
Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.
Ja dit vind ik ook een groot nadeel op de snelweg, zeker als het druk is.GarageGoblin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:54:
[...]
Ik heb bovenstaande situatie ook regelmatig, mijn top 1 van negatieve punten voor FSD.
De auto links achter je, blijft ruimte houden voor jou om van baan te wisselen, maar de Tesla vindt dit te weinig dus blijft hij rechts rijden en zet knipperlicht weer uit. Voelt altijd erg lullig naar de andere weggebruikers
Zou je "huidige" beter kunnen specificeren?karel_G_1981 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:57:
De fsd stemming wordt best spannend want als het wordt afgewezen dan wordt ook in Nederland de goedkeuring na 6 maanden ingetrokken. Alleen huidige kopers houden dan hun fsd.