• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:26
2026.2.9.8 (FSD 14.3.2) Official Tesla Release Notes - Software Updates
https://www.notateslaapp..../2026.2.9.8/release-notes

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:28

cue

Excuus ik zie dat er ook al een post eerder over was met link naar tweakers.net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-fYZhD_GylKhxNFWaEFddD4rXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tmfh5s7E9hpKnpjDapRq4mb7.png?f=fotoalbum_largeBron: https://x.com/niccruzpatane/status/2047088140230275532?s=20

[ Voor 9% gewijzigd door cue op 23-04-2026 10:41 ]

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-05 14:01
Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:37:
2026.2.9.8 (FSD 14.3.2) Official Tesla Release Notes - Software Updates
https://www.notateslaapp..../2026.2.9.8/release-notes
Uit de notes:
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.

Ik hoop dat de driver monitoring nu wel werkt. Tot nu toe knalt ie bij mij er binnen paar minuten uit. Tenzij ik als een gek rechtdoor blijf kijken met ogen open gesperd. Spiegels om omgeving in de gaten houden wordt direct afgestraft met piep en in paar minuten een strike. Ik heb een bril, al geprobeerd: stoel hoger, lager, dichterbij en verder weg—> niets helpt.
Hopelijk fixt deze versie het. Fingers crossed.

• Masterchiev
mamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]

Uit de notes:
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.

Ik hoop dat de driver monitoring nu wel werkt. Tot nu toe knalt ie bij mij er binnen paar minuten uit. Tenzij ik als een gek rechtdoor blijf kijken met ogen open gesperd. Spiegels om omgeving in de gaten houden wordt direct afgestraft met piep en in paar minuten een strike. Ik heb een bril, al geprobeerd: stoel hoger, lager, dichterbij en verder weg—> niets helpt.
Hoop het ook. Maar wij zullen deze niet krijgen althans niet in 2026.2.9.8 omdat wij al 2026.3.7 draaien en tesla nooit naar beneden gaat in buildnumber.
[...]

Uit de notes:

Deze release notes zijn voor de US versie van FSDs, waar men een andere DMS had dan in EU

• Masterchiev
Denk persoonlijk dat tesla wacht met updaten van FSD in Europa naar mate er meer landen bij komen. Begreep dat Italië de eerst volgende is. En Spanje het geen onderzoekt.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:01
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:58:
[...]

Deze release notes zijn voor de US versie van FSDs, waar men een andere DMS had dan in EU
Kan ook best zijn dat de DMS die ze eerst hadden voor de EU niet toereikend was. Ze voor de EU betere DMS hebben ontwikkeld en die nu in de US invoeren, maar lakser afgesteld.

• Masterchiev
Ik hoop dat de spring update wel naar HW4 komt gewoon deze lente.
I_IBlackI_I schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
[...]

Kan ook best zijn dat de DMS die ze eerst hadden voor de EU niet toereikend was. Ze voor de EU betere DMS hebben ontwikkeld en die nu in de US invoeren, maar lakser afgesteld.
Ja, ik wilde niet te veel gaan speculeren, maar dacht precies hetzelfde. Vanuit developing perspectief wel logisch om maar 1 DMS te hoeven onderhouden. Maar met name "eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions" maakt me dan wel aan het twijfelen, want die gaan nu juist hier niet zo goed. We zullen het de komende dagen wel gaan merken of er nu ook in de US massaal geklaagd gaat worden door brildragers en over zonsondergangen

[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 11:05 ]

• Masterchiev
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
[...]

Ja, ik wilde niet te veel gaan speculeren, maar dacht precies hetzelfde. Vanuit developing perspectief wel logisch om maar 1 DMS te hoeven onderhouden. Maar met name "eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions" maakt me dan wel aan het twijfelen, want die gaan nu juist hier niet zo goed. We zullen het de komende dagen wel gaan merken of er nu ook in de US massaal geklaagd gaat worden door brildragers en over zonsondergangen
Zou mooi zijn. Want dat verdient wat aandacht idd.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
[...]

Uit de notes:

Leuke use-case om te kijken hoe snel de RDW echt is en of mijn zorgen terecht zijn. Als het aan Tesla ligt willen ze natuurlijk zo snel mogelijk de fleet updaten en zullen engineers ook prima overwerken (met wederzijds consent) maar als je dan moet wachten op een third-party is naar mijn mening als principal engineer wel erg vervelend.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:26

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Iedereen, ook Tweakers, focust op het "unsupervised FSD" maar dat is voor Europa nog jaren niet relevant. Met het huidige "supervised FSD" is deze uitspraak van Tesla veel interessanter (voor HW3 auto's):

Tesla’s head of Autopilot Ashok Elluswamy confirmed on today’s call that a V14-lite will be coming to HW3 vehicles in late June, bringing all the V14 features currently running on AI4 hardware. That is a meaningful software update for owners who have been frozen at v12.6 for over a year, and it represents genuine effort to keep older hardware relevant.

Juni in de VS betekent waarschijnlijk pas ergens volgend jaar in Europa, maar wellicht gaat het sneller na het eerste goedkeuringtraject door RDW.

En HW4 is voldoende voor de komende FSD V15:
During the Q1 2026 Earnings Call on Wednesday, CEO Elon Musk confirmed that the upcoming Full Self-Driving (FSD) v15 will be compatible with current AI4 (Hardware 4) computers, putting an end to months of community speculation. https://www.notateslaapp....n-hw4-shares-release-date

[ Voor 16% gewijzigd door mkrmr op 23-04-2026 11:27 ]

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 14:27
Gisteren een relatief lange reisdag gehad met zo'n 350km aan FSD. Het werkt allemaal erg goed, het is een futuristische ervaring en ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst gaat zijn. Een paar opmerkingen (wellicht beetje ten overvloede, maar dit is dan ook het ervaringen topic):
  • Op de snelweg te bang met het inhalen. Er wordt eerst richting aangegeven dat er ingehaald wordt om vervolgens in te houden, omdat een andere auto ook inhaalt. Daar is voldoende ruimte, maar FSD durft het dan niet aan. Omdat de richtingaanwijzer aanstaat krijg je dan een gekke situatie waar de oploper ook niet precies weet wat ik ga doen, omdat FSD dan alsnog niet durft ondanks het richting aangeven.
  • Toch wel kleine foutjes. Verkeerd voorsorteren. Turbo rotondes waarin je niet goed uitkomt en vervolgens stil komt te staan (!!)
  • In de bebouwde kom rijdt het te tam, waardoor ik daar mee moet helpen met accelereren om mee te komen met het verkeer of alsnog gewoon zelf rijd. Ik heb een rustige rijstijl/altijd op chill mode, maar alsnog vind ik het te langzaam.
  • Je moet rustiger stilzitten in de auto als je geen meldingen wilt krijgen. Je kunt je hoofd amper bewegen voordat je meldingen krijgt. Het is wel héél erg supervised.
  • 100 euro per maand vind ik toch wel wat prijzig.
Wat misschien nog wel een reden is om FSD te nemen, is dat ik het idee heb dat ze de reguliere TACC niet meer substantieel updaten. Als ik TACC weer gebruik na FSD gebruikt te hebben dan zie je dat TACC echt van een veel lager niveau is en ik dat is in de tijd dat ik m'n Tesla rijd ook niet verbeterd icm phantom brakes, gekke capriolen met accelereren en keihard remmen in files, etc. Nu ik gezien heb hoe dat met FSD wel allemaal goed werkt, zie je toch dat het een software dingetje is.

Ik twijfel wel of ik de trail ga verlengen hierna; dit is ook het paradepaardje van Tesla, dus ik verwacht ook veel updates en verbeteringen in de FSD software die bovenstaande minpunten wellicht doen verbeteren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Uit de notes:

Zet een zonnebril op met donkere glazen zodat het systeem je ogen niet ziet, dat scheelt enorm.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:18
Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
Tuurlijk wel.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
Ja ik ben benieuwd hoelang dat duurt, Nederland draait voor Tesla nu natuurlijk op een niche versie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Masterchiev
revolution-nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:51:
[...]

Ja ik ben benieuwd hoelang dat duurt, Nederland draait voor Tesla nu natuurlijk op een niche versie.
Idd. Ik hoop niet dat we Australië achteraan gaan. Die hebben de holiday update van kerst nog niet.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:15
Vanochtend van huis naar werk, kleine 60 kilometer voornamelijk via de A12, voor het eerst geen enkele waarschuwing. Beter 😎

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:02:
[...]

Idd gisteren een Filmpje gezien van Tesla in de US en op software 14.2.2.5
daar hebben ze ook DMS maar krijg je rond de 30sec de tijd om dingen te doen en niet de 5sec die wij hier hebben.

PSN: FreakGIB

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:34:
[...]

Idd gisteren een Filmpje gezien van Tesla in de US en op software 14.2.2.5
daar hebben ze ook DMS maar krijg je rond de 30sec de tijd om dingen te doen en niet de 5sec die wij hier hebben.
Klopt in Amerika is DMS is de vrijheid afhankelijk van de context velen malen beter. Wat imo ook veiliger is. DMS is hier dusdanig doorgeslagen dat het contra werkt.
Ik heb gister FSD bewust even uitgeschakeld omdat ik geen strike wilde hebben.

Leven de bureaucraten in Brussel. :F

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-04-2026 12:39 ]

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Nou m’n eerste strike pakken maar ik heb geen idee waarvoor. De auto klaagde de hele rit wl dat ik niet zat op te letten maar dat was quatsch. Begin van de rit at ik een broodje en dronk ik een sapje; geen centje pijn. Maar de tijdens dit rit keek ik niet strak voor me uit ofzo. Boem, volkomen onterecht. Kan en ergens appealen?

• Ecological
  • Nu online
Odie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:49:
Nou m’n eerste strike pakken maar ik heb geen idee waarvoor. De auto klaagde de hele rit wl dat ik niet zat op te letten maar dat was quatsch. Begin van de rit at ik een broodje en dronk ik een sapje; geen centje pijn. Maar de tijdens dit rit keek ik niet strak voor me uit ofzo. Boem, volkomen onterecht. Kan en ergens appealen?
Bij de RDW :+

(Nee dit kan niet maar ze gaan vanzelf weer weg). Ik vind wel echt oprecht dat we het RDW op de hoogte kunnen stellen van dit probleem. Wellicht kent iemand de persoon die bij BNR was?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Odie
Het is normaal voor mij wel werkbaar, hoewel streng. Maar ik vind de feedback van FSD en DMS echt beroerd. FSD: waarom wacht je voor een groen licht? Welk object twijfel je over? Laat die zien en markeer hem rood. FSD strike: wat deed ik precies? Ik KEEK.

Ik merk overige met zonnebril op dat je in een natuurlijke houding je hoofd teveel naar achteren kantelt voor het DMS. Ik moet voor mijn gevoel meer mijn hoofd vooruit kantelen.

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05 18:18
Ik heb ook het idee dat de "strengheid" variabel is. Naarmate je in een rit goed oplet, hij meer accepteert als je even naar buiten kijkt. Het verhaal van Odie herken ik van eergisteren, laagstaand zonnetje, constant gemekker over opletten en BAM, een strike aan je broek. Rij ik echter overdag gewoon ontspannen en let ik op, dan kan ik zomaar aan de zijkant iets bekijken waar ik langsrij voor 4-5 seconden zonder enige melding.
Alsof je een soort credits opbouwt als je oplet en die je wat speelruimte geven.
Zit je echter in de min, dan zal hij steeds strenger worden.
Mogelijk werkt de berijderbeoordeling aan het einde van je rit hier in mee.
Odie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:05:
Het is normaal voor mij wel werkbaar, hoewel streng. Maar ik vind de feedback van FSD en DMS echt beroerd. FSD: waarom wacht je voor een groen licht? Welk object twijfel je over? Laat die zien en markeer hem rood. FSD strike: wat deed ik precies? Ik KEEK.
Tesla, het bedrijf achter Autopilot, waar alle rijders zich al jaren afvragen waarom ergens geremd wordt. Toen is er de onnavolgbare "Bochtassistent" gekomen. En nu hebben ze denk ik met grote tegenzin de notificatie "Initiating .... manouevre" toegevoegd gevolgd door de onnavolgbare "Canceling manouevre". Daar zal het wel bij blijven nu RDW heeft goedgekeurd

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 13:24 ]

• FreakGIB
Venzent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:14:
Ik heb ook het idee dat de "strengheid" variabel is. Naarmate je in een rit goed oplet, hij meer accepteert als je even naar buiten kijkt. Het verhaal van Odie herken ik van eergisteren, laagstaand zonnetje, constant gemekker over opletten en BAM, een strike aan je broek. Rij ik echter overdag gewoon ontspannen en let ik op, dan kan ik zomaar aan de zijkant iets bekijken waar ik langsrij voor 4-5 seconden zonder enige melding.
Alsof je een soort credits opbouwt als je oplet en die je wat speelruimte geven.
Zit je echter in de min, dan zal hij steeds strenger worden.
Mogelijk werkt de berijderbeoordeling aan het einde van je rit hier in mee.
Ik heb er tot nu toe weinig last van, maar soms ’s middags als ik naar huis rijd en een beetje slaperig ben, krijg ik die melding. Dan lijkt het systeem ook meteen een stuk strenger te worden. Gisteren moest ik echt goed opletten, al zat ik er toen ook wel een beetje doorheen.

Mijn tijdelijke oplossing is nu simpel: hardop kentekens oplezen en meteen het merk van de auto erbij noemen. Doe ik dat een paar minuten, dan ben ik weer scherp.

Het probleem zit ’m vooral in het alleen rijden — als er niemand naast je zit om mee te praten, zakt je focus toch sneller weg.
Teminste dat is bij mij zo.

• desjaaktrekhaak
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-04 01:23
Inmiddels er zeker 600 km op zitten met FSD maar toch nog een hele rare (domme) fout uit weten te vissen. Je mag tijdens FSD amper naar het scherm kijken want dan begint de blauwe balk al te knipperen. Ik reed gister ~400 meter voor de grens (NL - DE) op een normale weg en ik kreeg de melding het stuur over te nemen. Dus ik zie wat knipperen op het scherm maar daar mag je dus helemaal niet naar kijken. Dus ik kijk er naar want ja wat is er aan de hand dan? Rode balk remmen de hele santenkraam ik vond het een beetje verwarrend en frustrerend.

Ook heb ik een kruispunt gevonden waar FSD geen raad mee weet. Betreft in Cuijk de Beerseweg, FSD wil dit kruispunt overduidelijk als rotonde nemen waardoor je echt een hele rare situatie krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTsQTw3qaTgOv2p4T2IFCwlls0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkChFshetEAgdEgodudBMGjj.jpg?f=fotoalbum_large

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:30
Ik heb nu FSD en hoewel het grappig is en vaak echt wel verrassend goed vindt ik het heel vermoeiend rijden.

Hij doet vrij veel afwijkende zaken tov van het reguliere verkeer.

Hoe de tesla een smal straatje neemt met fietsers, prachtig. Echt waar.

Maar hij gaat ineens op de rem voor een doseer licht wat uit staat terwijl iedereen aan het versnellen is op die oprit.

Of op de snelweg zichzelf ergens voor wil gooien met een rijbaanwissel, zich bedenkt, en op het laatste moment toch gaat. Tot frustratie van de persoon die de tesla inhaalt.

Gisteren ook een moment. Ik heb voorrang bij een kruising. Iemand komt sportief aanrijden, maar ik zie dat hij aan het stoppen is voor mij voorrang te verlenen. Tesla remt, geeft gas, remt toch nog een keer. En dat is dus duidelijk heel verwarrend voor de andere persoon.

En ik merk dat ik dus het ene moment heel erg moet opletten of de tesla potentieel afwijkend gedrag kan gaan vertonen. En dat is voor mij intensiever dan gewoon zelf rijden en anticiperen.

En eerlijk is eerlijk. Op een paar andere stukken weg doet hij het zo goed dat ik merk dat ik juist helemaal niet meer zit op te letten. Dat straatje met de fietsers daar merk ik dat ik zit weg te dromen. En dat ik daar dan juist weer erg moet opletten om op te moeten letten van het systeem.

Ik vind het heel leuk om zo'n beta test mee te doen. Maar ik ervaar het nog echt wel als een beta test.

Even losstaand van de RDW eis voor op te letten. Hij rijdt zelf, maar soms toch ook weer niet. En dat laatste, die soms toch ook weer niet gevallen zijn voor mij te onverwacht om het een echt goed betrouwbaar systeem te vinden, nu.

Ben wel erg benieuwd waar dit systeem over een jaar staat.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Edgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
Maar hij gaat ineens op de rem voor een doseer licht wat uit staat terwijl iedereen aan het versnellen is op die oprit.
Dit is een safety afweging. Als er niet met zekerheid vastgesteld kan worden of een verkeerslicht slecht afleesbaar is of uit staat, dan wordt er van Rood uitgegaan en moet/kan de bestuurder gas geven indien dit niet correct is. Is ook wat de RDW meneer zei. Een piepje of melding zou als vooraankondiging wel fijn zijn

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 14:20 ]

• FreakGIB
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:18:
[...]

Tesla, het bedrijf achter Autopilot, waar alle rijders zich al jaren afvragen waarom ergens geremd wordt. Toen is er de onnavolgbare "Bochtassistent" gekomen. En nu hebben ze denk ik met grote tegenzin de notificatie "Initiating .... manouevre" toegevoegd gevolgd door de onnavolgbare "Canceling manouevre". Daar zal het wel bij blijven nu RDW heeft goedgekeurd
Ik vraag me serieus af of die meldingen op het scherm in Europa niet juist tegen ons werken.

Wat ik vaak zie: de auto geeft eerst aan wat hij wil gaan doen, bijvoorbeeld inhalen. Maar vervolgens gebeurt er nog niks. Dan krijg je soms een cancel, en even later weer opnieuw “initiating”. Ondertussen is het moment vaak al voorbij, terwijl hij daarvoor gewoon makkelijk had kunnen gaan.

Het voelt een beetje alsof hij eerst moet “aankondigen” wat hij wil doen, en dat hij in die tijd alsnog blijft twijfelen. En juist in het verkeer is timing alles. Als je als mens ziet dat er ruimte is, dan ga je. Je wacht niet eerst twee seconden om het aan te kondigen, want dan is dat gat vaak alweer weg.

Als je het vergelijkt met wat je uit de VS ziet, lijkt het daar veel vloeiender te gaan. Minder twijfel, sneller handelen. Hier voelt het soms alsof hij nét te voorzichtig is en daardoor kansen mist.

Wat ik ook apart vind: je krijgt een melding die je eigenlijk moet lezen, maar tegelijk moet je volgens het systeem wel continu vooruit blijven kijken. Als je even kijkt, krijg je weer een waarschuwing dat je moet opletten. Dat werkt een beetje tegen elkaar in.

Misschien hoort dit allemaal bij de strengere regels hier, maar het zou interessant zijn als het systeem iets meer “doorpakt” op het moment dat het duidelijk veilig is.

• Edgenumber
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:18:
[...]

Dit is een safety afweging. Als er niet met zekerheid vastgesteld kan worden of een verkeerslicht slecht afleesbaar is of uit staat, dan wordt er van Rood uitgegaan en moet/kan de bestuurder gas geven indien dit niet correct is. Is ook wat de RDW meneer zei. Een piepje of melding zou als vooraankondiging wel fijn zijn
Het voelt nu niet veilig aan iig.

De betreffende invoegstrook is lang. Vanaf het kruispunt waar je de invoeging opdraai is het ruim 300 meter tot aan het doseerstoplicht. Iedereen en ook de tesla geeft gas vanaf dat je het invoeg stuk opdraai. Na 350 waar het doseerlicht staat gaat de tesla als enige flink in de rem.

Aangezien ik daar alleen langskom wanneer het stoplicht uit staat had ik mij nooit gerealiseerd dat die er stond.

En omdat er vooraf geen waarschuwing of iets dergelijks was kon ik op dat moment eigenlijk alleen maar reageren. Maar goed dat is dus na dat de remactie al in gang was en de mensen achter mij de stuipen op het lijf heb gejaagd.

In theorie snap ik wat er gebeurt en in theorie ben ik het er ook helemaal mee eens. De praktijkervaring was echter anders.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:02
Edgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:48:
[...]
Het voelt nu niet veilig aan iig.

De betreffende invoegstrook is lang. Vanaf het kruispunt waar je de invoeging opdraai is het ruim 300 meter tot aan het doseerstoplicht. Iedereen en ook de tesla geeft gas vanaf dat je het invoeg stuk opdraai. Na 350 waar het doseerlicht staat gaat de tesla als enige flink in de rem.

Aangezien ik daar alleen langskom wanneer het stoplicht uit staat had ik mij nooit gerealiseerd dat die er stond.

En omdat er vooraf geen waarschuwing of iets dergelijks was kon ik op dat moment eigenlijk alleen maar reageren. Maar goed dat is dus na dat de remactie al in gang was en de mensen achter mij de stuipen op het lijf heb gejaagd.

In theorie snap ik wat er gebeurt en in theorie ben ik het er ook helemaal mee eens. De praktijkervaring was echter anders.
Dat is exact wat er op die video met de FSD testrit van Autoweek ook gebeurde. Het zijn deze totaal ongemakkelijke ervaringen na de euforische eerste dagen van de Tesla/FSD/AI-fanboys waarmee de fora zullen worden volgeschreven

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Ecological
  • Nu online
FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:34:
[...]

Ik vraag me serieus af of die meldingen op het scherm in Europa niet juist tegen ons werken.

Wat ik vaak zie: de auto geeft eerst aan wat hij wil gaan doen, bijvoorbeeld inhalen. Maar vervolgens gebeurt er nog niks. Dan krijg je soms een cancel, en even later weer opnieuw “initiating”. Ondertussen is het moment vaak al voorbij, terwijl hij daarvoor gewoon makkelijk had kunnen gaan.

Het voelt een beetje alsof hij eerst moet “aankondigen” wat hij wil doen, en dat hij in die tijd alsnog blijft twijfelen. En juist in het verkeer is timing alles. Als je als mens ziet dat er ruimte is, dan ga je. Je wacht niet eerst twee seconden om het aan te kondigen, want dan is dat gat vaak alweer weg.

Als je het vergelijkt met wat je uit de VS ziet, lijkt het daar veel vloeiender te gaan. Minder twijfel, sneller handelen. Hier voelt het soms alsof hij nét te voorzichtig is en daardoor kansen mist.

Wat ik ook apart vind: je krijgt een melding die je eigenlijk moet lezen, maar tegelijk moet je volgens het systeem wel continu vooruit blijven kijken. Als je even kijkt, krijg je weer een waarschuwing dat je moet opletten. Dat werkt een beetje tegen elkaar in.

Misschien hoort dit allemaal bij de strengere regels hier, maar het zou interessant zijn als het systeem iets meer “doorpakt” op het moment dat het duidelijk veilig is.
Dit is precies mijn punt wat ik al even probeer te maken:

Ambtenaren denken vaak vanuit "intentie": "wij willen het veilig maken. Dit zie je heel goed terug in het interview van de RDW ambtenaar in het BNR interview.

Engineers (niet alleen van Tesla denken meer in consequenties): wat kunnen we doen om zo min mogelijk ongelukken te maken. Dit is waarom zoveel bestuurlijke regelgeving destrateus uitpakt. Dit is weer een heel goed voorbeeld.

Ik geloof 100% dat het RDW denkt dat ze goed bezig zijn, maar: "the road to hell is paved with good intentions"

• Richh
  • Nu online
FreakGIB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:34:
[...]

Dit dus. Het geeft gigantisch veel verwarring, mijn wederhelft stelde hier ook veel vragen over.

Het voelt een beetje alsof hij eerst moet “aankondigen” wat hij wil doen, en dat hij in die tijd alsnog blijft twijfelen.
Vanuit UNECE regelgeving is het inderdaad een eis dat hij x seconde voor een manouvre iets moet aankondigen. De realiteit is echter dat dat regelmatig helemaal niet kan, precies zoals je zegt.
Ergens in het ontwikkelproces is er dus wel voor gekozen deze regelgeving voor zover mogelijk wel te intepreteren.

Wat mij betreft klopt die aankondiging inderdaad regelmatig niet (wat logisch is) en is in feite de blauwe voorspellingslijn een ruim voldoende 'aankondiging' van wat er aan zit te komen / wat het plan is. Sowieso klopt de tekst ook niet altijd trouwens; een afrit nemen is dan een 'rijbaanwissel' bijvoorbeeld, terwijl ik allang in de uitvoegbaan zit.
Dat is ook exact de 'deadlock' waarin UNECE regelgeving zichzelf bijt, en ook waarom sommige instanties die invloed hebben op de regelgeving zo tegen het FSD concept waren.

Enerzijds moet je de bestuurder informeren.
Anderzijds moet je de bestuurder niet afleiden van het rijden.

Precies om uit die deadlock te komen is Tesla de uitzonderingsroute gestart.

Ik denk dat de blauwe lijn voldoende informeren is van de bestuurder en juist aanzienlijk minder afleid dan wat er nu allemaal gebeurt. Helaas was dat regelgeving technisch waarschijnlijk niet voldoende.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:43
Hier een paar briljante moves met ook missers. Ook kritiek punten.
Te laat of niet vooraf sorteren. Dat zou echt veel relaxter toezicht houden.
Ik rij graag rechts. Ook al is dat trager dan max snelheid. Na 2 of 3 keer inhalen intiatie cancellen zou fsd dat moeten begrijpen.
Een optie "tone" als links of rechts wordt geïnitieerd.
Ecological schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:
[...]

Dit is precies mijn punt wat ik al even probeer te maken:

Ambtenaren denken vaak vanuit "intentie": "wij willen het veilig maken. Dit zie je heel goed terug in het interview van de RDW ambtenaar in het BNR interview.

Engineers (niet alleen van Tesla denken meer in consequenties): wat kunnen we doen om zo min mogelijk ongelukken te maken. Dit is waarom zoveel bestuurlijke regelgeving destrateus uitpakt. Dit is weer een heel goed voorbeeld.

Ik geloof 100% dat het RDW denkt dat ze goed bezig zijn, maar: "the road to hell is paved with good intentions"
Welkom in de EU, waarbij een partij als de RDW zich moet conformeren aan europese UNECE regels. Als de RDW die strikt zou hebben gevolgd dan was FSD Supervised sowieso niet goedgekeurd. Voor welke UNECE regels had de RDW nog meer vrijstelling moeten geven om dan straks alsnog kans te maken op EU goedkeuring?

• Masterchiev
Richh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:25:
[...]

Dit dus. Het geeft gigantisch veel verwarring, mijn wederhelft stelde hier ook veel vragen over.

[...]

Vanuit UNECE regelgeving is het inderdaad een eis dat hij x seconde voor een manouvre iets moet aankondigen. De realiteit is echter dat dat regelmatig helemaal niet kan, precies zoals je zegt.
Ergens in het ontwikkelproces is er dus wel voor gekozen deze regelgeving voor zover mogelijk wel te intepreteren.

Wat mij betreft klopt die aankondiging inderdaad regelmatig niet (wat logisch is) en is in feite de blauwe voorspellingslijn een ruim voldoende 'aankondiging' van wat er aan zit te komen / wat het plan is. Sowieso klopt de tekst ook niet altijd trouwens; een afrit nemen is dan een 'rijbaanwissel' bijvoorbeeld, terwijl ik allang in de uitvoegbaan zit.

[...]

Dat is ook exact de 'deadlock' waarin UNECE regelgeving zichzelf bijt, en ook waarom sommige instanties die invloed hebben op de regelgeving zo tegen het FSD concept waren.

Enerzijds moet je de bestuurder informeren.
Anderzijds moet je de bestuurder niet afleiden van het rijden.

Precies om uit die deadlock te komen is Tesla de uitzonderingsroute gestart.

Ik denk dat de blauwe lijn voldoende informeren is van de bestuurder en juist aanzienlijk minder afleid dan wat er nu allemaal gebeurt. Helaas was dat regelgeving technisch waarschijnlijk niet voldoende.
Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment. Dat is nog veiliger want dat zie ik direct voor me. Sowieso kunnen er meer responses terug komen via de ambient verlichting. Bij software 14.2 worden de dode hoek detectie al weergegeven.
Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:51:
[...]

Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment. Dat is nog veiliger want dat zie ik direct voor me. Sowieso kunnen er meer responses terug komen via de ambient verlichting. Bij software 14.2 worden de dode hoek detectie al weergegeven.
Ik zou ook graag ambient verlichting in mijn legacy MY willen hebben ;)

• Richh
  • Nu online
[...]

Zou graag zien dat mijn ambient verlichting blauw knippert omdat moment.
Mijn Y Standard heeft geen ambient led...

Maar ik heb een S3XY strip in bestelling staan en daar kan je dit mee instellen :D

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54
[...]

Prima te regelen. Koop een commander van enhauto. De mijne knippert groen aan de kant waarnaar je richting geeft, rood als er iemand in de dode hoek zit. Speed nag zit er ook niet op en zijn er veel meer dingen.

Net gecheckt, hij kan blauw knipperen bij autopilot mag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:08
Vandaag mijn abbo stopgezet en FSD uitgeschakeld.
Had vandaag mijn zonnebril een keer schoongemaakt, nu is er helemaal niet meer mee te rijden.
Heb het interview met BNR en de RDW man gezien en deze is trots op wat ze de afgelopen 18 maanden gedaan hebben.
Nou dat is erg leuk voor hem en zijn mensen maar ze hebben veel tijd gestoken in een driver monitoring systeem die werkt als een flitspaal. Letterlijk zijn woorden. Het werkt voor mij niet desondanks ik met niets anders bezig ben dan autorijden blijft dat systeem meldingen geven. Heb er een stijve nek van gekregen vanwege het krampachtig zitten en kijken. Niet te doen. Weer terug op autopilot en ik rij weer ontspannen.
Ik vind het heel jammer want FSD is erg goed en rijdt superveilig voor mij. Had ook ineens geen haast meer. Maar ik krijg die monitoring niet werkend.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kleuvert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:40:
Had vandaag mijn zonnebril een keer schoongemaakt, nu is er helemaal niet meer mee te rijden.
Heb het interview met BNR en de RDW man gezien en deze is trots op wat ze de afgelopen 18 maanden gedaan hebben.
Nou dat is erg leuk voor hem en zijn mensen maar ze hebben veel tijd gestoken in een driver monitoring systeem die werkt als een flitspaal. Letterlijk zijn woorden. Het werkt voor mij niet desondanks ik met niets anders bezig ben dan autorijden blijft dat systeem meldingen geven. Heb er een stijve nek van gekregen vanwege het krampachtig zitten en kijken. Niet te doen. Weer terug op autopilot en ik rij weer ontspannen.
Ik vind het heel jammer want FSD is erg goed en rijdt superveilig voor mij. Had ook ineens geen haast meer. Maar ik krijg die monitoring niet werkend.
Apart, ik had juist met zonnebril op nergens last van, terwijl ik zonder gek werd van de meldingen. Volgens mij ziet hij ook liever je hoofd bewegen dan dat je stil zit.
Misschien kun je een keer een go-pro ophangen zoals bv. @Mar.tin doet om aan Tesla te laten zien wat er mis gaat

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:41

djbarney

XBL: DeejayBarney

pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:51:
[...]

Misschien kun je een keer een go-pro ophangen zoals bv. @Mar.tin doet om aan Tesla te laten zien wat er mis gaat
Wellicht moeten we nu de ride alongs andersom gaan organiseren, tesla engineers die als bijrijder meerijden met ons als fsd gebruikende consumenten :D beetje een grapje, maar wellicht voor de serieuzere issies met het driver monitoring systeem zoals hier gemeld wel een optie.

Ik heb vanochtend nog even verder zitten proberen wat nu (veilige plekken) de grenzen zijn voor fsd. Een snelweg oprit die verder leeg was, waar je gemiddeld met 50 a 60kmh op rijdt en dan accelereert om in te voegen, geeft bij fsd met 40 al een waarschuwing over hoge laterale load. Beetje gas bij geven naar 50kmh en de blauwe "ik rem niet hoor" knipper kwam. Bij nog iets verder door drukken naar 53kmh.. rode knipper, fsd werd volledig uitgezet.. alles binnen 2 seconden of iets dergelijks, nog in de bocht. Zag ik al wel aankomen dus gewoon overgenomen. Vreemd genoeg, geen strike. Daarna op een soortgelijke oprit nogmaals gedaan, zelfde disengagement. Nog steeds geen strike.

Blikje van te voren openen, fsd aan zetten en dan blikje pakken uit de cupholder in middenconsole en vervolgens in de linkerhand houden terwijl rechts naast t stuur ligt: 10 minuten lang geen enkel probleem, geen knippers, fsd vond t prima. Ook drinken met links, nog steeds geen probleem. 5 minuten gedaan, en toen geswitched naar rechts: vasthouden geen issue, drinken met rechts: blauwe knipper voor opletten. Blikje naar beneden, geen enkel probleem en gewoon 10 min doorrijden. Lijkt dus inderdaad ook vooral te liggen aan wat de cam goed kan zien.

Al deze testen sochtends vroeg op een verder vrijwel geheel lege snelweg, met verder goed opletten en volledig gereed zijn voor instant overname uiteraard :) en dit alles met 3.6, de 3.7 is net geinstalleerd dus voor vanavond mag die lekker 90km terug naar huis.

De hele rit werd gewoon aangemerkt als attention: high, en heb nog steeds geen enkele strike..

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

[...]

Ik denk dat Tesla zelf ook heel goed weet dat het systeem niet foutloos is, maar tegelijk ook enorm beperkt wordt door de regelgeving van het RDW en de EU en daarom het systeem wel zo ontiegelijk strak MOET afstellen.
Luchtbakker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat Tesla zelf ook heel goed weet dat het systeem niet foutloos is, maar tegelijk ook enorm beperkt wordt door de regelgeving van het RDW en de EU en daarom het systeem wel zo ontiegelijk strak MOET afstellen.
Maar als het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomen

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:43
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:17:
[...]

Maar dat het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomen
Die zullen wel gewoon meelezen. Tesla kan ook dat data neerleggen.
Krijg naar mijn gevoel ook een blauw scherm terwijl ik niks raars doe. Maar zover geen strike
Het is eigenlijk bizar dat je bij een kruising links en rechts kijkt voor de veiligheid en daarvoor een waarschuwing ontvangt. "U moet voor u kijken"

• Edgenumber
[...]

Auto hangt vol camera's, moet vervolgens go-pro ophangen om tesla wat te laten zien.

Ik vindt het wel komisch.

Edgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:23:
[...]

Auto hangt vol camera's, moet vervolgens go-pro ophangen om tesla wat te laten zien.

Ik vindt het wel komisch.
Interieur camera mag niet naar Tesla vanwege privacy. Wordt ook niet opgenomen

• Luchtbakker

Luchtbakker

pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:17:
[...]

Maar als het daardoor onbruikbaar wordt is toch onacceptabel? Ik denk dat als er hier filmpjes van worden gepost dat het sneller serieus zal worden genomen
Hmm, moet eerlijk bekennen dat toen ik van 2026.3.6 naar 3.7 ging het al een flink stuk beter ging, dus ik denk dat we komende tijd de updates even moeten afwachten.

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ontdekte toevallig dat het systeem niet triggert als ik mijn armen gekruist hou. Dat vind hij helemaal prima. En wat ook uit maakt is de positie van het stuur. Als ik die ver weg van me af zet gaat hij sneller knipperen.

• Edgenumber
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:24:
[...]

Interieur camera mag niet naar Tesla vanwege privacy. Wordt ook niet opgenomen
Oh, ik dacht dat ik daarvoor een privacy optie in het toestemming menu aan en uit kon zetten.

Maar dan nog het idee vindt ik nog steeds wel komisch.

• Masterchiev
Hier ook opgezegd. Heb ook een 5 strike out al. Word helemaal gek ervan.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:32
Pfff toch twee schoonheidsfoutjes weer vandaag:

- probeert snelweg op te rijden vanuit invoegstrook. Gaat 8 seconden naast een vrachtwagen hangen zonder te versnellen. Had er geen vertrouwen meer dat hij veilig ging invoegen dus stuur maar over genomen
- probeert om te keren op een punt waar dat overduidelijk NIET is toegestaan. Wel makkelijk ingrijpen maar niet best.
Edgenumber schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:57:
[...]

Oh, ik dacht dat ik daarvoor een privacy optie in het toestemming menu aan en uit kon zetten.

Maar dan nog het idee vindt ik nog steeds wel komisch.
Verhip, je hebt helemaal gelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Qgr67FATJJlwmmlPn03frsskQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUClecYazbzYOkBIu8Kf1m07.jpg?f=fotoalbum_large

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:14

DarkSide

theres no place like ::1

De eerste 1000km met FSD zitten er op.
Heb zelf wel gemengde gevoelens:
  • Zelf geen last van te veel nag's over opletten. Met of zonder zonnebril. En kan ook prima wat "rondkijken" tijdens het rijden.
  • Vind het systeem in veel gevallen gewoon te traag. Waar ik 50 mag, rijdt ie veelal max 47 (wat eigenlijk 45 echte km/u zijn). Zelfde in 30 zone's. Waar 26 vaak de norm is.
  • Op 60 wegen ook moeite om 60 te blijven rijjden. En hij is nu al 2x uitzichzelf aan de kant gegaan voor een achterligger :-)
  • Rotondes vind ik ook gewoon te langzaam. 22km/u heel af en toe 24 km/u. Dit kan gewoon met 30-32. Klinkt als niet veel, maar geeft (mij en achterliggers volgens mij ook) toch een beter gevoel.
  • Op n wegen en lange stukken vind ik wel heerlijk. Hoewel ik zelf sneller zou rijden (meer 88-90 ipv 80). Heb ik geen moeite hiermee. De "tijdwinst" is niet belangrijk. Maar hier komt het relaxte rijden juist goed uit.
  • Snelwegen wat mixed feelings. Moet te vaak wat bijgassen. En hij twijfelt nog te vaak of hij nu wel of niet moet inhalen.
Ik wist het van te voren al dat ik hier geen abbo voor zou nemen. Vind 99,- gewoon te veel. Ookal zou FSD het beter doen.
Wel denk ik dat dit wel de toekomst wordt. En ik hoop dat over 2 jaar we al een veel beter systeem hebben.

Ook benieuwd naar andere merken. Hoe zij deze ontwikkeling zien. Volgens mij zijn er best wat merken die aangaven er klaar voor te zijn, maar door wet en regelgeving werden tegengehouden.
Benieuwd of we binnen een jaar meer keuze hebben in dergelijke "FSD" systemen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• markklok
  • Laatst online: 22:42

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vandaag een dikke safe van FSD.

Een E-bike kwam hard van links aanzetten toen ik vanuit een parkeerplaats de weg op wilde rijden.
Zonnetje maskeerde de fiets volledig.
Op het moment dat hij nog niet verder wilde rijden en ik dacht "komop jonguh gas erop", vloog hij voorbij.

Ergens heb ik de helft van m'n FSD al weer terugverdiend ;-)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
lighting_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:22:
[...]

Die zullen wel gewoon meelezen. Tesla kan ook dat data neerleggen.
Krijg naar mijn gevoel ook een blauw scherm terwijl ik niks raars doe. Maar zover geen strike
Het is eigenlijk bizar dat je bij een kruising links en rechts kijkt voor de veiligheid en daarvoor een waarschuwing ontvangt. "U moet voor u kijken"
Het zal vast niet aan het kijken zelf liggen, maar misschien wel dat je zodanig beweegt (te veel, te snel) bij het kijken dat de camera je niet goed kan volgen. Of misschien een combinatie met de zitpositie achter het stuur, of de lens/kapje van de camera smerig.
Het valt mij op dat veel mensen hier de 'fout' al snel bij het systeem leggen terwijl er ook genoeg gebruikers met hetzelfde systeem rond rijden die helemaal geen 'problemen' ervaren. Dan kan het dus niet aan het systeem liggen, iedereen rijdt met dezelfde software en hardware rond.
Dan denk ik al snel aan het Dunning-Kruger effect als in bestuurders die aangeven dat ze al zo lang op de weg zitten dat ze onmogelijk nog fouten kunnen maken of verkeerde dingen doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

markklok schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:57:
Vandaag een dikke safe van FSD.

Een E-bike kwam hard van links aanzetten toen ik vanuit een parkeerplaats de weg op wilde rijden.
Zonnetje maskeerde de fiets volledig.
Op het moment dat hij nog niet verder wilde rijden en ik dacht "komop jonguh gas erop", vloog hij voorbij.

Ergens heb ik de helft van m'n FSD al weer terugverdiend ;-)
Ik gisteravond half 9. De video is lichter dan het daadwerkelijk was. Zag hem pas echt laat (levensgevaarlijk zebrapad). Geeft weer aan: geduld is een schone zaak (je ziet in het begin nog net dat ik gas gaf. Dat leer ik zo wel af)

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 23-04-2026 19:32 ]

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 16:31
Masterchiev schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:23:
[...]

Hier ook opgezegd. Heb ook een 5 strike out al. Word helemaal gek ervan.
Ik zit binnen 1 dag op 3 strikes! Bij 5 strikes kun je het 1 week niet gebruiken volgens AI.

• Masterchiev
hansworst1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:11:
[...]

Ik zit binnen 1 dag op 3 strikes! Bij 5 strikes kun je het 1 week niet gebruiken volgens AI.
Klopt! Ik ben verder wel echt tesla fan. Ik heb een model Y AWD 2026 en vandaag de model 3 RWD ( oude standaard ) besteld. Vind het echt mooie en kwalitatief goed in elkaar zitten. Maar ben geen fan van de FSD hoe die hier neergezet wordt tot nu toe. Volg wel nauwlettend de updates uiteraard en dan doe ik abbo weer even aan. Ben wel heel blij dat ik niet voor aankoop FSD ben gegaan. Die ruimte en vrijheid om op te zeggen als het niet goed is, vind ik erg fijn.

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 16:31
[quote][b]Masterchiev in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"Masterchiev schreef op donderdag 23

[ Voor 63% gewijzigd door hansworst1 op 23-04-2026 19:36 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18

Sebazzz

3dp

Ik merkte het vandaag ook dat met zonnebril op het systeem denkt dat ik niet oplet. Best vervelend :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Odie
[...]

Dat doet ie bij mij ook, maar ik heb dan ook de S3XY commander 🫣

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:49:
[...]

Verhip, je hebt helemaal gelijk
[Afbeelding]
Ik vraag me af of deze toggle samenhangt met de strengheid van je driver monitoring systeem.

• Masterchiev
fretnn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:47:
[...]

Ik vraag me af of deze toggle samenhangt met de strengheid van je driver monitoring systeem.
Ik heb deze wel aanstaan idd.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:39
Voor wie veel strikes krijgt, misschien een idee om te kijken of je deze ook krijgt met een proefrit? Bij voorkeur door stoel/stuur niet te veel te verzetten. Of via een poll kijken of er overeenkomsten zijn?

Ik heb er geen last van, maar als er zoveel mensen over klagen lijkt het mij aan bepaalde type auto's/zithouding etc. te liggen.

• gjcvro
  • Nu online
Vandaag weer wat gereden, met zonnebril op geen enkele melding gezien alertheid zelfs elke keer hoog.
Wel 2x echt ingegrepen dat hij de fout in ging, eerst naar de busrijbaan gaan:
https://www.google.com/ma...yMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

En dit ging ook verkeerd, als je linksaf wil moet je die enkele baan pakken, niet de linker baan van rechtsaf.
https://www.google.com/ma...yMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 22:15
Ik zat vandaag eens een keer doodstil voor me uit te staren… dan vertrouwd hij het na enkele minuten ook niet meer en vraagt je om het stuur aan te raken… zoals de oude autopilot om de 15 sec doet 🙃

• Ecological
  • Nu online
DarkSide schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:49:
De eerste 1000km met FSD zitten er op.
Heb zelf wel gemengde gevoelens:
  • Zelf geen last van te veel nag's over opletten. Met of zonder zonnebril. En kan ook prima wat "rondkijken" tijdens het rijden.
  • Vind het systeem in veel gevallen gewoon te traag. Waar ik 50 mag, rijdt ie veelal max 47 (wat eigenlijk 45 echte km/u zijn). Zelfde in 30 zone's. Waar 26 vaak de norm is.
  • Op 60 wegen ook moeite om 60 te blijven rijjden. En hij is nu al 2x uitzichzelf aan de kant gegaan voor een achterligger :-)
  • Rotondes vind ik ook gewoon te langzaam. 22km/u heel af en toe 24 km/u. Dit kan gewoon met 30-32. Klinkt als niet veel, maar geeft (mij en achterliggers volgens mij ook) toch een beter gevoel.
  • Op n wegen en lange stukken vind ik wel heerlijk. Hoewel ik zelf sneller zou rijden (meer 88-90 ipv 80). Heb ik geen moeite hiermee. De "tijdwinst" is niet belangrijk. Maar hier komt het relaxte rijden juist goed uit.
  • Snelwegen wat mixed feelings. Moet te vaak wat bijgassen. En hij twijfelt nog te vaak of hij nu wel of niet moet inhalen.
Ik wist het van te voren al dat ik hier geen abbo voor zou nemen. Vind 99,- gewoon te veel. Ookal zou FSD het beter doen.
Wel denk ik dat dit wel de toekomst wordt. En ik hoop dat over 2 jaar we al een veel beter systeem hebben.

Ook benieuwd naar andere merken. Hoe zij deze ontwikkeling zien. Volgens mij zijn er best wat merken die aangaven er klaar voor te zijn, maar door wet en regelgeving werden tegengehouden.
Benieuwd of we binnen een jaar meer keuze hebben in dergelijke "FSD" systemen
Hangt natuurlijk wel af per rotonde, maar als ik zie hoevaak het fout gaat op rotondes, vind ik wat langzamer ook echt geen probleem. Als het een rotonde met fietsers klinkt 30/32 wel hard. Helemaal als je deze graphic erbij haalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXjOYxjz8Jrp2iy0-2HjhAT12lE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wv7r5ibEVDkKdbVGlKWmZjlk.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, hangt allemaal van de context af natuurlijk en de rotonde.

• Ecological
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:10:
[...]

Ik gisteravond half 9. De video is lichter dan het daadwerkelijk was. Zag hem pas echt laat (levensgevaarlijk zebrapad). Geeft weer aan: geduld is een schone zaak (je ziet in het begin nog net dat ik gas gaf. Dat leer ik zo wel af)

[YouTube: Zebrapad]
Ah ja, dat is inderdaad niet handig. een kleine drempel zou hier ook niet misstaan. Toch wel weer goed om te zien hoe FSD hier anticipeert! Ik zou hier wel de claim willen durven maken dat 80% van de mensen de voetganger niet hadden gezien.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik heb vandaag weer (in twee stukken) 300km met FSD gereden, expres zonder zonnebril (want dat ging de vorige keer niet goed leek het).

Blijf een vergelijkbare issue houden; systeem knippert met "opletten"; ik keek al naar voren en pak het stuur dan maar vast..maar hij blijft door knipperen. Na wat heen en weer bewegen met het stuur wordt de interactie opgepikt OF ik schakel het af.

Ik heb het idee dat het systeem mogelijk iets te 'traag' is om de beweging/correctie te herkennen.

Anyway; FSD kost mij nu vooralsnog meer energie dan zelf rijden. Nog geen situaties meegemaakt waarin FSD mij heeft 'gered', ook het omgekeerde nog niet meegemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door JMW761 op 23-04-2026 20:10 . Reden: typo ]

• FreakGIB
Ik heb er inmiddels ook ruim 1.000 km op zitten en eigenlijk nog geen noemenswaardige problemen gehad met de DMS. Vanavond nog samen met mijn zoon langs de McDrive geweest: shake in mijn rechterhand, af en toe een slok genomen, en dat ging allemaal probleemloos. Ik moest er alleen voor zorgen dat mijn linkerhand op mijn been lag of in ieder geval in beeld was.

Op de snelweg rijd ik vooral op de A12 en A20 tussen Rotterdam en Nieuwegein. Misschien dat daar al veel Tesla-data is verzameld, maar daar merk je echt dat het steeds beter gaat. Ik heb de offset nog steeds op 50% staan. Hij rijdt dan standaard rond de 100 à 102 km/h en bij langzamere auto’s voor je (rond de 85 km/h) haalt hij met een prima snelheid in. Als er daarna genoeg ruimte is en er niet meteen weer een auto rechts rijdt, gaat hij ook keurig weer terug naar rechts.

Ik heb ook het idee dat hij nu nét wat eerder naar rechts gaat als hij volgens de navigatie er binnenkort af moet. Daardoor heb ik nog geen afrit gemist. Alleen toevallig vanmorgen ging het bijna mis op de A27. Daar begon hij nog een inhaalactie met nog maar 1,2 km te gaan tot de afrit, terwijl er alleen maar vrachtwagens reden en er weinig ruimte was om in te voegen. Hij hield veel afstand tot de auto voor mij en ging er eigenlijk niet goed voorbij. Daarom heb ik zelf overgenomen, even goed doorgetrokken en zo toch nog op tijd de afrit gehaald. In zo’n situatie had hij wat mij betreft gewoon achter die vrachtwagens moeten blijven.

• gjcvro
  • Nu online
Hebben anderen er ook last van dat hij wel erg graag plek maakt voor een invoegende auto?

• markklok
  • Laatst online: 22:42

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Hebben anderen er ook last van dat hij wel erg graag plek maakt voor een invoegende auto?
Genoeg afstand houden nodigt andere uit om in te voegen :)

• Ecological
  • Nu online
Goed toch? We kunnen wel wat vriendelijkheid gebruiken in het verkeer!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
hansworst1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:11:
[...]

Heb je dit echt aan AI gevraagd? Konden wij je ook wel vertellen…

• gjcvro
  • Nu online
Ecological schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:20:
[...]

Goed toch? We kunnen wel wat vriendelijkheid gebruiken in het verkeer!
Niet als de auto nog helemaal aan het begin van de invoegstrook zit, zelfs bij de doorgetrokken streep.
En normaal gaat hij heel rustig, nou ineens heel snel. En leuk dat het vriendelijk is, maar weer niet als er dan iemand achter je zit er op te wachten tot je weer naar rechts gaat.
fretnn schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:47:
[...]

Bij mij stond ie uit en had weinig problemen. Nu aangezet dus we zullen het gaan zien

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16

Sandyman538

SandstorM [148839]

Vandaag bij opstarten FSD, hij draait net de weg op en geeft ineens "systeemfout" met het grote rode stuur als melding. Kon het ook niet meer aanzetten. Geparkeerd en omgezet naar auto steer, dat werkte nog wel. Bij thuiskomst nog even soft reset gedaan, toen leek FSD het te doen maar na 20 meter viel het ineens weer uit. Automatisch sturen niet beschikbaar is de enige foutmelding die ik krijg, verder dus onbekend waar het aan kan liggen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 18:59
Reteip schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:55:
Ik ontdekte toevallig dat het systeem niet triggert als ik mijn armen gekruist hou. Dat vind hij helemaal prima. En wat ook uit maakt is de positie van het stuur. Als ik die ver weg van me af zet gaat hij sneller knipperen.
Dat ben ik sinds vandaag ook gaan doen, grootste deel van de tijd lekker met de armen over elkaar. Ander voordeel is dat dit (voor sommige) andere verkeersdeelnemers ook gezien zal worden, waardoor mensen snappen waarom ik als een langzame trut door het verkeer navigeer :+

Ik vind het nog steeds een machtig mooi systeem. Elke rit weet de auto me te positief te verbazen, maar het weegt niet op tegen de traagheid en onveilige situaties op de snelweg door incorrect gebruikt van het knipperlicht. De belangrijkste reden dat ik geen abo af ga nemen is de €99 per maand. Dit is het mijns inziens niet waard.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 16:58
Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:57:
Vandaag bij opstarten FSD, hij draait net de weg op en geeft ineens "systeemfout" met het grote rode stuur als melding. Kon het ook niet meer aanzetten. Geparkeerd en omgezet naar auto steer, dat werkte nog wel. Bij thuiskomst nog even soft reset gedaan, toen leek FSD het te doen maar na 20 meter viel het ineens weer uit. Automatisch sturen niet beschikbaar is de enige foutmelding die ik krijg, verder dus onbekend waar het aan kan liggen.
Even in de service modus kijken, bij de camera's, misschien is er eentje stuk, geblokkeerd, of zoals bij mij is er een kabel doorgevroten. :+.

Ik heb wel geleerd waarom de verkeersbordherkenning zo ruk is. Ik mis mijn linker repeater (kabel is doorgeknaagd door een marter) momenteel, maar hij leest ook geen snelheden meer, dus blijkbaar doet ie dat met die camera, en dan snap ik dat ie ze matig leest :+.

Heb voor om de vervangende kabel maar een stukje RVS mesh besteld, daar knaagt in elk geval niets doorheen O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 23-04-2026 21:02 ]

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Mar.tin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:01:
[...]

Even in de service modus kijken, bij de camera's, misschien is er eentje stuk, geblokkeerd, of zoals bij mij is er een kabel doorgevroten. :+.
Even gecheckt, maar alle camera's werken. Zag in de meldingen de APP_w207 melding en als je daar een beetje op gaat speuren zijn er meer mensen met die melding/problemen. Maar dat het ook random weer weg gaat. Maar eens kijken of morgen FSD het weer doet.

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 15:20
Vorige week mijn model 3 performance (eind 2025) opgehaald, sinds vanmiddag via Tesla eigenaarschap via de app enz overgezet en meteen maar FSD abo afgesloten. Nu zie ik alleen de FSD functionaliteit nog niet (?), ik zit op software 2026.8.6 en is kennelijk up to date. Is er iets wat ik nog moet/kan doen of zitten we nog in een gefaseerde uitrol?

• rollingstone
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 22:37
Dat doet hij bij mij ook, maar ik vind dat wel fijn.

Waar ik meer moeite mee heb is het omgekeerde: de A10-Zuid uitvoegen naar A2 is echt een druk punt en als er dan een gaatje is, dan moet je erin. De Tesla knippert een eeuw, wacht, wacht nog even en dan heeft de auto achter me het gat al dicht gereden. Ik heb -gezien de verhalen op het forum over gemiste afgslagen- nog niet durven wachten tot het einde van de uitvoegstrook. Weet iemand of hij naar het einde toe agressiever gaat invoegen?

Overigens op diezelfde A10-->A2 afrit een hele slechte ervaring gehad met FSD: ik reed op de linkerbaan A10 afrit die over gaat in de rechterbaan van de A2 (die voorrang heeft). Auto rechts van me, auto links van me (op A2). Iedereen rijdt 100. De Tesla remt niet af, einde van mijn rijstrook nadert, geen remactie van Tesla. Toen heb ik zelf maar op de rem getrapt. Maar wat ik niet snap: dit heeft niets te maken met camera's of AI. De rijstrook eindigt, dat kan hij op zijn navi ook gewoon zien?! Als het gesprek dan gaat over unsupervised (robotaxi) FSD, dan hoop ik dat ze nog een update hebben klaarstaan...

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45
DrNaidge schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
Vorige week mijn model 3 performance (eind 2025) opgehaald, sinds vanmiddag via Tesla eigenaarschap via de app enz overgezet en meteen maar FSD abo afgesloten. Nu zie ik alleen de FSD functionaliteit nog niet (?), ik zit op software 2026.8.6 en is kennelijk up to date. Is er iets wat ik nog moet/kan doen of zitten we nog in een gefaseerde uitrol?
Ik wacht ook nog op de update (sinds maandag), zit op 2026.2.3. Volgens de Tesla support medewerker willen ze 'veilig uitrollen en dus gefaseerd', dus dat is v.z.i.w. nog niet veranderd ten opzichte van de release 2 weken geleden. Ook ik zit op m'n handen hoor, wil het graag ervaren!

Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• desune
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:44
https://youtu.be/wpbcuDlkc7Q?is=3QVUI4a4g9_O0CxU

Zeer indrukwekkend FSD in de VS. Zeker vanaf minuut 23.

In Nederland te traag, met inhalen, optrekken, en bochten nemen. Assertiviteit mist wat FSD wel in de VS heeft. Hopen dat we dat snel hier krijgen.

• Luchtbakker

Luchtbakker

desune schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:51:

In Nederland te traag, met inhalen, optrekken, en bochten nemen. Assertiviteit mist wat FSD wel in de VS heeft. Hopen dat we dat snel hier krijgen.
Ik denk dat de trage momenten nog wel gaan veranderen komende updates.

• Yaksa
  • Nu online
desune schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:51:
Amerika is niet gelijk qua verkeerssituatie/weginrichting/etc. aan Nederland.
En dan nog, wat is dan te traag?
Ik lees veel opmerkingen als: 47 waar je 50 mag, 26 waar je 30 mag, 100 waar 110 had gekund en niet kunnen inhalen omdat andere snelheidsduivels het 'gat' dichtrijden.
Die paar kilometer te traag gaan je echt niet helpen om je SMART targets te halen en opmerkingen zoals 'het kon makkelijk' zijn gebaseerd op een rijstijl waar de RDW (terecht) zijn bedenkingen voor heeft.
Dat er andere weggebruikers zijn die de regels aan hun laars lappen is maar een van de 'lastigheidjes' waar FSD ook rekening mee moet houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
  • Nu online
Ik stond vandaag een paar keer vooraan, maar fsd was toch gewoon sneller weg dan de rest.
Ook langs een politiecontrole gereden, toen was het wel lekker dat hij zo braaf is.
Maar knipper uit op snelweg etc. moet ook gewoon 'gaan' betekenen. Zelfs met een gat waar de auto 4x in past weigert hij, en de auto achter je weet niet wat je nou wil.

• dvermeul
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 22:44
Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:57:
Is toevallig de monteur langs geweest om je voorruit bij de front camera schoon te maken? Dan moet je camera eerst weer gecalibreerd worden voor FSD werkt. Dat doe je door een stuk (30km of zo) over de snelweg te rijden.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19

sanzut

It's always christmas time

Vandaag moeten ingrijpen omdat FSD bij een gelijkwaardige kruising in het buitengebied, met vrij uitzicht naar rechts over wijlanden niet stopte voor een andere auto :( was bij deze kruising (zonder mais)

Uiteraard feedback gegeven, maar erg basic situatie waarvan ik niet goed snap waarom dat mis kan gaan. Ook dat ver naar midden/links rijden vind ik wel een dingetje. Bijvoorbeeld iets eerder op dezelfde weg zit een onoverzichtelijke bocht maar links. Met FSD op het midden van de weg vind ik het hier wel spannend wat er gebeurt bij een laat zichtbare tegenligger.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:02:
Ik stond vandaag een paar keer vooraan, maar fsd was toch gewoon sneller weg dan de rest.
Ook langs een politiecontrole gereden, toen was het wel lekker dat hij zo braaf is.
Maar knipper uit op snelweg etc. moet ook gewoon 'gaan' betekenen. Zelfs met een gat waar de auto 4x in past weigert hij, en de auto achter je weet niet wat je nou wil.
De auto erachter weet precies wat je wil, maar wat je vaak ziet (zag toevallig vandaag nog gebeuren voor mij), de Tesla geeft richting aan in een mooi gat, maar de Mercedes die nog naast mij reedt geeft gas bij om het gat dicht te rijden waardoor de Tesla voor mij niet van baan wisselt. Als Mercedes rijder gewoon even ruimte geeft en snelheid aanpast (want de intentie is duidelijk van de Tesla), dan gaat de Tesla gewoon inhalen. Maar het merendeel van de verkeersdeelnemers kijken alleen naar hoe ze zelf zo snel mogelijk (op hun manier) thuis zijn, en rijden liever gaten dicht en houden geen normale afstand ten opzichte van een voorligger.
dvermeul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:10:
[...]

Is toevallig de monteur langs geweest om je voorruit bij de front camera schoon te maken? Dan moet je camera eerst weer gecalibreerd worden voor FSD werkt. Dat doe je door een stuk (30km of zo) over de snelweg te rijden.
Nee geen monteur. Het werkt allemaal toen ik parkeerde vanochtend. Maar bij wegrijden ineens deze meldingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sandyman538 op 23-04-2026 22:25 ]

• gjcvro
  • Nu online
Sandyman538 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:23:
[...]

De auto erachter weet precies wat je wil, maar wat je vaak ziet (zag toevallig vandaag nog gebeuren voor mij), de Tesla geeft richting aan in een mooi gat, maar de Mercedes die nog naast mij reedt geeft gas bij om het gat dicht te rijden waardoor de Tesla voor mij niet van baan wisselt. Als Mercedes rijder gewoon even ruimte geeft en snelheid aanpast (want de intentie is duidelijk van de Tesla), dan gaat de Tesla gewoon inhalen. Maar het merendeel van de verkeersdeelnemers kijken alleen naar hoe ze zelf zo snel mogelijk (op hun manier) thuis zijn, en rijden liever gaten dicht en houden geen normale afstand ten opzichte van een voorligger.
Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.

• Yaksa
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.
Definieer 'plek zat'
Want dat kun jij wel vinden, maar schijnbaar vindt het systeem er toch iets anders van. En met de rekencapaciteit van je Tesla is niks mis. Misschien was het wel een meter te weinig.

• GarageGoblin
Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:48:
[...]

Definieer 'plek zat'
Want dat kun jij wel vinden, maar schijnbaar vindt het systeem er toch iets anders van. En met de rekencapaciteit van je Tesla is niks mis. Misschien was het wel een meter te weinig.
Ik heb bovenstaande situatie ook regelmatig, mijn top 1 van negatieve punten voor FSD.

De auto links achter je, blijft ruimte houden voor jou om van baan te wisselen, maar de Tesla vindt dit te weinig dus blijft hij rechts rijden en zet knipperlicht weer uit. Voelt altijd erg lullig naar de andere weggebruikers
gjcvro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:45:
[...]

Nee, er was echt plek zat en de auto achter me bleef ook netjes wachten tot ik er tussen zou komen, kreeg gewoon de ruimte, maar FSD pakte het niet.
Niet toevallig een filmpje van gemaakt? Ik klik bij ieder interessant punt op de camera, dan is het later makkelijk terug te vinden

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:41
De fsd stemming wordt best spannend want als het wordt afgewezen dan wordt ook in Nederland de goedkeuring na 6 maanden ingetrokken. Alleen huidige kopers houden dan hun fsd.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 14:27
GarageGoblin schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:54:
[...]

Ik heb bovenstaande situatie ook regelmatig, mijn top 1 van negatieve punten voor FSD.

De auto links achter je, blijft ruimte houden voor jou om van baan te wisselen, maar de Tesla vindt dit te weinig dus blijft hij rechts rijden en zet knipperlicht weer uit. Voelt altijd erg lullig naar de andere weggebruikers
Ja dit vind ik ook een groot nadeel op de snelweg, zeker als het druk is.

• GarageGoblin
karel_G_1981 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:57:
De fsd stemming wordt best spannend want als het wordt afgewezen dan wordt ook in Nederland de goedkeuring na 6 maanden ingetrokken. Alleen huidige kopers houden dan hun fsd.
Zou je "huidige" beter kunnen specificeren?
En heb je iets van bronnen?
Pagina: 1 ... 60 ... 83 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.