• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:06
olafmol schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:25:
[...]Ik heb altijd geleerd dat je de koplampen van de auto die je inhaalt in je binnenspiegel moet kunnen zien en dan pas richting aangeven en terug naar rechts. Maar in de praktijk in NL, vooral in de Randstad, is het vaker als je de koplampen in de buitenspiegel kunt zien...
Zo (koplampen in binnenspiegel) heb ik het ook geleerd, en dat is verreweg de veiligste manier, iedereen ziet wat je van plan bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:19:
[...]

Knipperlichten gebruik je om een bepaalde actie aan te kondigen.
Dat moet je dus ook doen op een tijdstip dat andere weggebruikers kunnen zien dat je van richting gaat veranderen. Dus bij inhalen kan de ingehaalde auto zien dat je na de inhaalactie voor de ingehaalde auto weer wil invoegen. Niet om die auto aan de kant te 'dwingen' of 'af te snijden'.
Knipperlichten zijn nooit dwingend, alhoewel sommigen daar anders over denken.
Voordat je een manoeuvre inzet waarbij je je knipperlichten wilt gaan gebruiken moet je jezelf er al van verzekeren dat je die manoeuvre veilig kunt uitvoeren zonder andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen.
Dus FSD doet het goed (als in: hoe het CBR het heeft omschreven)? Wat er natuurlijk hier anders is, is dat FSD veel eerder weet dan een mens (die moet spiegelen en over de schouder kijken) of de manoeuvre veilig kan worden uitgevoerd

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 22-04-2026 13:32 ]

• Yaksa
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:29:
[...]Dus FSD doet het goed (als in: hoe het CBR het heeft omschreven)? Wat er natuurlijk hier anders is, is dat FSD veel eerder weet dan een mens (die moet spiegelen en over de schouder kijken) of de manoeuvre veilig kan worden uitgevoerd
Dat lijkt mij wel, al zal er nog wel het nodige aan fijntuning gaan gebeuren wanneer alle data door Tesla geanalyseerd is. Dan kunnen ze dat in een update verwerken, maar die update zal, voor zover ik kan bekijken, eerst weer door de RDW goedgekeurd en/of getest moeten worden. Je veranderd namelijk de besturing van het, eerder goedgekeurde, systeem. Tesla kan dus niet (wezenlijke) veranderingen aanbrengen en die klakkeloos doorzetten naar alle auto's.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:24:
[...]

Op die manier is de reactietijd voor bestuurders om je heen dus veel te kort. Het rijdt misschien voor je gevoel vloeiender, maar je dient ook rekening te houden met bestuurders die net voordat jij een manoeuvre inzit even de andere kant op keken om wat voor reden dan ook. Direct na het knipperlicht een manoeuvre inzetten is gewoon gevaarlijk.
Vraag me af of dat gevaarlijk is. Een vrachtwagen die schikt en gaat uitwijken richting de vluchtstrook lijkt me gevaarlijker. Dit heb ik nu 2x gehad en een paar keer geseind.

• Masterchiev
  • Nu online
Als we het dan toch over de CBR/RDW regels hebben. Hebben jullie genoeg tijd om bij een bijzondere manoeuvre binnen spiegel, buitenspiegel en dan over de schouder te kijken zonder dat FSD piept?

• Yaksa
Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:40:
[...]Vraag me af of dat gevaarlijk is. Een vrachtwagen die schikt en gaat uitwijken richting de vluchtstrook lijkt me gevaarlijker. Dit heb ik nu 2x gehad en een paar keer geseind.
E.e.a. heeft natuurlijk ook met de situatie om je heen te maken. In druk autoverkeer is het belangrijk dat iedereen ziet wat je van plan bent. Is de weg praktisch leeg dan kun je ook de regel van koplamp in binnenspiegel aanhouden. Dat een vrachtwagenchauffeur schrikt van een knipperlicht naast hem lijkt me eerder een gevalletje 'onervaren chauffeur'.

• Masterchiev
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

E.e.a. heeft natuurlijk ook met de situatie om je heen te maken. In druk autoverkeer is het belangrijk dat iedereen ziet wat je van plan bent. Is de weg praktisch leeg dan kun je ook de regel van koplamp in binnenspiegel aanhouden. Dat een vrachtwagenchauffeur schrikt van een knipperlicht naast hem lijkt me eerder een gevalletje 'onervaren chauffeur'.
Ik werk onregelmatige tijden en ben vaak op de weg in de nacht of vroege ochtend. Weinig verkeer. Krijg alleen reactie van vrachtwagens en motoren.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik werk onregelmatige tijden en ben vaak op de weg in de nacht of vroege ochtend. Weinig verkeer. Krijg alleen reactie van vrachtwagens en motoren.
Die liggen zeker op cruisecontrol te slapen en schrikken wakker :p ;)

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:24
Invoegen met aankomende verkeer kan beter. Regelmatig moet ik ingrijpen of juist gas geven.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
[...]
Vraag me af of dat gevaarlijk is. Een vrachtwagen die schikt en gaat uitwijken richting de vluchtstrook lijkt me gevaarlijker. Dit heb ik nu 2x gehad en een paar keer geseind.
Dat moet dan een NL ding zijn want in België zal een vrachtwagen je nog liever PITten dan uit te wijken. Omgekeerd doen ze het wel, richtingaanwijzer aan en gaan, jij moet maar maken dat je weg bent!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:29

djbarney

XBL: DeejayBarney

Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:42:
Als we het dan toch over de CBR/RDW regels hebben. Hebben jullie genoeg tijd om bij een bijzondere manoeuvre binnen spiegel, buitenspiegel en dan over de schouder te kijken zonder dat FSD piept?
yes, ik heb dit expliciet in mn laatste 2 langere ritten (2x 90km, zowel snelweg als binnendoor routes) geprobeerd. als fsd aangeeft een lane manouvre te initieren, dan kan ik inderdaad gewoon links, rechts, binnenspiegel en linksom/rechtsom over de schouders kijken zonder dat ik een warning krijg. je moet uiteraard geen 5 seconden over je schouder gaan kijken, maar een seconde of 2 per blik over de schouder gaat bij mij zonder enig probleem tot dusver. Dit dan dus ook bij parkeren (onafhankelijk van het resultaat dat belabberd is), afslaan op t-splitsingen, voorsorteren voor turborotondes, uit een parkeervak rijden etc. Enige die ik nog niet geprobeerd heb is parallel parkeren, maar daar verwacht ik eigenlijk ook niets van tot we een fatsoenlijke update krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door djbarney op 22-04-2026 14:30 ]

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:42:
Spiegels??? Ik kijk strak vooruit. Ik heb geen spiegels meer nodig >:)

Ja de RDW maakt wel bijzonder zo...

Het FSD systeem wat autonoom moet gaan rijden wordt nu wederom zwaar bestraft, de bestuurder die FSD rijdt moet zelfs verplicht "vooruit" kijken en alert zijn.

Ik snap de angst wel, is denk ik ook wel de verstandige keuze (helaas wel, maar voor nu denk ik niet ander optie voorhanden)

Ik hoop maar dat de fleet data mooi veel FSD kilometers registeren en dat de RDW deze data inziet (dat krijgt de RDW ook aangeleverd )

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:01
Versie 3.7 lijkt inderdaad wat milder te zijn :-)

Minder blauwe schermen en zowel op de heen- als terugweg "Hoog" gescoord. Kwam bij 3.6 nauwelijks voor, terwijl ik naar mijn idee geen gekke dingen deed.
Zowel met zonnebril, bril als zonder geprobeerd. Ik ben 1.80 lang.

• Yaksa
Empie69 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:38:
Versie 3.7 lijkt inderdaad wat milder te zijn :-)
Ik denk dat we hier kunnen spreken over een placebo effect.
Op zich prima, dat betekend dat gebruikers wennen aan het 'rijgedrag' van het FSD systeem.

• Empie69
Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat we hier kunnen spreken over een placebo effect.
Op zich prima, dat betekend dat gebruikers wennen aan het 'rijgedrag' van het FSD systeem.
Waarom? Placebo heeft te maken met subjectieve waarneming. De score 2x Hoog is dan ook subjectief?

[ Voor 14% gewijzigd door Empie69 op 22-04-2026 14:57 ]

Gisteravond moeten uitwijken over een dubbel doorgetrokken streep. Zeg het maar: geslaagd of gezakt?

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 22-04-2026 15:06 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Ritje van vorige week. Duidelijk nog een onervaren supervisor die op 2 punten even overpakt ipv te laten gaan :+.

11:26 pak ik over om ongemakkelijkheid te voorkomen. Niet geheel succesvol.
12:06 nog een keer, ook al was het vast goed gegaan.
18:20 > Mooi stuk 60 weg met fietsers, wegversmallingen etc

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:57:
Gisteravond moeten uitwijken over een dubbel doorgetrokken streep. Zeg het maar: geslaagd of gezakt?
[YouTube: Uitwijken]
Ik had hem wellicht iets ruimer eromheen gepakt bij geen tegemoetkomend verkeer, maar verder keurig toch?

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik zie een veilige en beheerste situatie?

Offtopic: welke tool heb je gebruikt om die video te maken? Ik ken tesclip maar die is in-browser en heeft vervelende bugs die me maar dwars blijven zitten.
Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:10:
[...]

Ik zie een veilige en beheerste situatie?

Offtopic: welke tool heb je gebruikt om die video te maken? Ik ken tesclip maar die is in-browser en heeft vervelende bugs die me maar dwars blijven zitten.
Sentry Studio van Sentry Six. Gratis, open source en vol met opties (oa dat je 6 camerabeelden tegelijk kunt verwerken en een Google Maps kunt toevoegen)

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:13:
[...]

Sentry Studio van Sentry Six. Gratis, open source en vol met opties (oa dat je 6 camerabeelden tegelijk kunt verwerken en een Google Maps kunt toevoegen)
Nu nog een mooie oplossing om beelden uit de auto te trekken. :)
Er is TeslaUSB (voor een Rpi) maar dat voelt een beetje ouderwets en heb ik nooit lekker werkend gekregen..

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Geslaagd.
Vanochtend ging de auto ook zelf een beetje naar links, omdat een vrachtwagen op de vluchtstrook stond die net de deur open had.
Mar.tin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:14:
[...]

Nu nog een mooie oplossing om beelden uit de auto te trekken. :)
Er is TeslaUSB (voor een Rpi) maar dat voelt een beetje ouderwets en heb ik nooit lekker werkend gekregen..
Sentry Six heeft ook een tool Sentry USB. Ook met een Rpi, maar geen ervaring mee

• Odie
Vandaag ook wel een gekke situatie: mijn Tesla draaide een straat de wijk in waar een vuilniswagen de straat volledig blokkeerde (met de neus naar mij toe) en waar de Tesla niet omheen kon. Ik was erg benieuwd wat hij ging doen, maar het werd een soort staring contest die na een paar minuten wat ongemakkelijk werd omdat de vuilnismannen duidelijk zoiets hadden van "he ga eens weg" (ze waren overigens nog aan het legen). Toen ik uiteindelijk maar besloot om zelf achteruit te gaan hoorde ik door m'n open raampje een klagend "nou hij gaat eindelijk achteruit hoor".

Jammer, gemiste kans, had graag even gezien hoe lang Tesla dit volhield en of hij dan besloot achteruit te gaan en alternatieve routing te zoeken (die er was middels het straatje in het volgende blok).

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:
[...]

Sentry Six heeft ook een tool Sentry USB. Ook met een Rpi, maar geen ervaring mee
Thnx, maar eens mee klojooen bij gelegenheid. Vond het concept wel mooi van alle beelden bewaren. 40% van de tijd is de actie die ik zoek preceies buiten de x minuten die hij opslaat.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
[...]

Is het niet zo dat FSD te kort vóór de vrachtwagen invoegt?
Dat het niet de chauffeur is die schrikt, maar de hulpsystemen van de vrachtwagen die proberen een aanrijding te voorkomen?

Dat zou voor mij ook het uiteindelijke seinen verklaren door een geschrokken chauffeur na een ingreepmoment.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:
Vandaag ook wel een gekke situatie: mijn Tesla draaide een straat de wijk in waar een vuilniswagen de straat volledig blokkeerde (met de neus naar mij toe) en waar de Tesla niet omheen kon. Ik was erg benieuwd wat hij ging doen, maar het werd een soort staring contest die na een paar minuten wat ongemakkelijk werd omdat de vuilnismannen duidelijk zoiets hadden van "he ga eens weg" (ze waren overigens nog aan het legen). Toen ik uiteindelijk maar besloot om zelf achteruit te gaan hoorde ik door m'n open raampje een klagend "nou hij gaat eindelijk achteruit hoor".

Jammer, gemiste kans, had graag even gezien hoe lang Tesla dit volhield en of hij dan besloot achteruit te gaan en alternatieve routing te zoeken (die er was middels het straatje in het volgende blok).
Grappig ik had een situatie waar ik een woonwijk in draaide maar waar een auto tegemoet kwam er waar er geen ruimte was voor twee auto's. De Tesla begreep dit en besloot achteruit te rijden om zelf ruimte te maken _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mar.tin
[...]

Ik heb het op 2000km en een heleboel vrachtwagens inhalen nog niet gehad, en rijd eigenlijk zelf meestal ook hetzelfde, richting aan en als het kan gaan.

Zou niet weten waarom je daarvan als trucker uit gaat wijken. Dat ligt meer aan de trucker dan aan jou denk ik. Een richtingaanwijzer is er om intentie aan te geven, niet een vrije baan te bespreken.
Iemand had het hier al eens gepost: uitwijken voor strepen op de weg (A2). Heel vervelend onverwacht

[ Voor 53% gewijzigd door pdidi op 22-04-2026 15:52 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:40:
Iemand had het hier al eens gepost: uitwijken voor strepen op de weg (A2). Heel vervelend
[YouTube: Strepen]
Kan dit niet komen doordat het alleen camerabeelden zijn waarop keuzes gemaakt worden? Software detecteert in de beelden dat er mogelijk iets op de weg ligt, wijkt uit. Camera's kunnen in veel gevallen perfect werken, maar er mist wel data.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

CrashOne schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:42:
[...]

Kan dit niet komen doordat het alleen camerabeelden zijn waarop keuzes gemaakt worden? Software detecteert in de beelden dat er mogelijk iets op de weg ligt, wijkt uit. Camera's kunnen in veel gevallen perfect werken, maar er mist wel data.
In dit geval was het denk ik de combinatie van nog redelijk verlichte lucht en heel donkere weg, waardoor de strepen de lucht weerspiegelde en duidelijk contrasteerde. Maar ik vermoed dat je doelt op (het ontbreken van) LiDAR: als die op dat moment niet iets zag en de camera wel, tja dan moet er iets besluiten wat waar is. In dit geval denk ik dat er sowieso het zekere voor het onzekere zou zijn gekozen, want uitwijken was beperkt risico

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 22-04-2026 15:48 ]

Gemiste afslag door te lang links blijven hangen

[ Voor 30% gewijzigd door pdidi op 22-04-2026 18:37 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Hoe werkt het als je halverwege een andere route wilt rijden? Nu annuleer ik en kies snel een ander doel. De auto blijft rijden, maar even niet aangedurfd lang te testen. Blijft hij random doorrijden?

• Empie69
TweakerVincent schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:10:
Hoe werkt het als je halverwege een andere route wilt rijden? Nu annuleer ik en kies snel een ander doel. De auto blijft rijden, maar even niet aangedurfd lang te testen. Blijft hij random doorrijden?
Zelf overrulen met richtingaanwijzer

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Start de proefperiode op het moment van het krijgen van de melding, of pas op het moment de update is geinstalleerd? Thanks, zie het zo snel niet terug in dit forum.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Empie69 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ik bedoel dat ik een ander reisdoel wil ik invullen. dus ipv werk dat ik naar een vriend toe ga via favorieten. Het moment dat ik werk annuleer heeft hij geen doel, wat doet de auto dan (totdat ik een ander reisdoel heb gekozen)?

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb 1,5 week zonder veel problemen rond gereden met FSD aan. Af en toe een melding, niets spannends. Nu vandaag mijn 2e strike binnen 1 dag.

Strike 1: Gisteren op de snelweg, langzaam rijdend verkeer in de spits, matrix borden met 50-70 boven de weg, af en toe wat gas bij om normaal mee te rijden met het verkeer. Bellen met collega’s, druk op knop van smartphone in oplaadvak om switchen geluid van mijn oortjes naar carkit. STRIKE!
Denk dat het de combinatie van klein beetje gas bij, licht naar voren bewegen om knop aan te raken en 2s niet naar voren kijken de reden was waarom ik hem kreeg. Erg streng, maar bediende mijn smartphone voor 2s, kan hier enige begrijp voor opbrengen.

Vandaag rond 13.30 (geen laaghangende zon) met vrouw en kind in de auto rijdend in een woonwijk, pratend met mijn vrouw en kind over mijn strike van gisteren, gebeurd het opnieuw vanuit het niets. Strike 2! Handen zichtbaar op mijn benen, goed vooruitkijkend en extra alert (dichtbij een school), maar wel pratend met mijn vrouw en kind. Ik kreeg wel 2x daarvoor meldingen dat ik vooruit moest kijken die ook al niet terecht waren, maar snel verdwenen van het scherm.

Het lijkt er op dat de camera of het systeem af en toe niet goed registreren wat er gebeurd, wat kan resulteren in een strike.

Kijken of het met de .7 versie beter gaat.

Draag een bril en smartwatch, bug report gemaakt in de auto van 2e strike.

• g13x
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16
Empie69 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ik zal dan wel wat fout doen, maar dat lukt me op geen enkele manier :-( .
Geef netjes richting aan met ingesteld navigatiedoel, 1 knipper en dan stop ie en volgt gewoon de "oude" route.
Ook bij geen ingesteld navigatiedoel en dus alleen FSD kan ik niet "sturen" met richtingaanwijzers.
Iemand een idee?

Positie op weghelft is trouwens zoals meerdere aangeven behoorlijk links. Geeft niet echt een comfortabel gevoel.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58
Tesio schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:15:
Start de proefperiode op het moment van het krijgen van de melding, of pas op het moment de update is geinstalleerd? Thanks, zie het zo snel niet terug in dit forum.
Is dit niet tegelijk?

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Heeft iemand een manier gevonden om te voorkomen dat hij constant inhaalt? Ik vind fsd fantastisch rijden overal BEHALVE de snelweg op dit punt. Als op een 4-baans op de rechter drie banen tijdelijk 95 wordt gereden gaat hij direct naar de meest linker baan en haalt ook verder niet assertief in. Dit zorgt voor onnodig links rijden en het verhinderen van de doorstroming. Ik kan gewoon niet relaxed rijden omdat hij constant wil inhalen voor tijdelijke vertragingen, echt heel hinderlijk. Ik rij dan nog liever op autopilot op de snelweg. Een baanwisseling is nog wel te stoppen door de richtingaanwijzer uit te zetten, maar dat levert ook weer zoveel onnodig geknipper op. Ik zou zo graag weer losse driver profiles willen die ik tijdens het rijden kan inschakelen. Dan kan ik lekker op autopilot op de snelweg, en fsd voor files en andere wegen :(

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Duurt het downloaden van 2026.3.7 bij anderen ook ontzettend lang? Hij is hier al de hele dag bezig. Auto staat voor de deur binnen 1 gigabit wifi range. Hij lijkt vastgelopen te zijn op 18% voortgang. Vraag me inmiddels af of ik dit kan/moet afbreken.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:26
Reageert de auto bij jullie ook op 90 bij nat wegdek borden? Best wel heel vervelend als FSD 130 rijdt en in de ankers gaat. Het was gewoon droog.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:18
Iemand had het hier al eens gepost: uitwijken voor strepen op de weg (A2). Heel vervelend onverwacht
Niet voor strepen, wel voor wat troep die op de weg lag.

• Yaksa
Eyradir schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:05:
Duurt het downloaden van 2026.3.7 bij anderen ook ontzettend lang? Hij is hier al de hele dag bezig. Auto staat voor de deur binnen 1 gigabit wifi range. Hij lijkt vastgelopen te zijn op 18% voortgang. Vraag me inmiddels af of ik dit kan/moet afbreken.
Die 1 Gbps is vaak de maximale snelheid die gehaald kan worden bij optimale omstandigheden.
Echter, wanneer iemand tussen de router en de auto gaat staan dan valt de verbinding heel erg terug (humans are bags of water). Dan zou het kunnen (maar reken er mij niet op af) dat op dat moment de download onderbroken wordt omdat de downloadsnelheid niet optimaal/te laag is. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of de computer in de auto dan automatisch de download weer opstart.

gjcvro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:16:
[...]

Niet voor strepen, wel voor wat troep die op de weg lag.
Ik moest even zoeken, maar deze post bedoelde ik

• Himalaya
  • Laatst online: 19:56
Kekboi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:58:
Heeft iemand een manier gevonden om te voorkomen dat hij constant inhaalt? Ik vind fsd fantastisch rijden overal BEHALVE de snelweg op dit punt. Als op een 4-baans op de rechter drie banen tijdelijk 95 wordt gereden gaat hij direct naar de meest linker baan en haalt ook verder niet assertief in. Dit zorgt voor onnodig links rijden en het verhinderen van de doorstroming. Ik kan gewoon niet relaxed rijden omdat hij constant wil inhalen voor tijdelijke vertragingen, echt heel hinderlijk. Ik rij dan nog liever op autopilot op de snelweg. Een baanwisseling is nog wel te stoppen door de richtingaanwijzer uit te zetten, maar dat levert ook weer zoveel onnodig geknipper op. Ik zou zo graag weer losse driver profiles willen die ik tijdens het rijden kan inschakelen. Dan kan ik lekker op autopilot op de snelweg, en fsd voor files en andere wegen :(
Eens, ik wil op de snelweg graag kunnen meerijden op de rij in de rechterbaan, op drukke dagen is die vaak zelfs sneller over langere stukken maar in ieder geval veel gelijkmatiger. Maar nee, fsd wil zodra ze links een gat laten vallen opzij. En inderdaad dan vind ik het richtingaanwijzer gebruik bijna beschamend en dus gebruik ik het daar nu alleen als het of heel druk is en hij niet opzij kan, of heel rustig is en het me niks uitmaakt.

Maar ik ben al afgestapt van het idee om zoveel mogelijk op fsd te rijden en zet het onderweg alleen op stukken aan waar ik het fijn vind zoals file, N-wegen, en niet hier in het dorp etc.

Eigenlijk komt mijn voorspelling voor mezelf ook langzaam uit. Ja, ze zijn verder dan ik had gedacht maar tegelijkertijd nog lang niet op een punt dat ik het bij elke rit comfortabel gebruik, laat staan dat ik er €99 voor ga betalen. Dat is dan zoals eerder al eens genoemd teveel per kilometer die ik er daadwerkelijk gebruik van zou maken. Zelfs €50 zou me alleen voor een vakantiemaand over de streep trekken, en zelfs dat waarschijnlijk niet want dan heb ik meestal iets aan de trekhaak hangen. €25 en ik ben om en ga ik het als een geavanceerde TACC gebruiken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51
Himalaya schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:24:
[...]

Eens, ik wil op de snelweg graag kunnen meerijden op de rij in de rechterbaan, op drukke dagen is die vaak zelfs sneller over langere stukken maar in ieder geval veel gelijkmatiger. Maar nee, fsd wil zodra ze links een gat laten vallen opzij. En inderdaad dan vind ik het richtingaanwijzer gebruik bijna beschamend en dus gebruik ik het daar nu alleen als het of heel druk is en hij niet opzij kan, of heel rustig is en het me niks uitmaakt.

Maar ik ben al afgestapt van het idee om zoveel mogelijk op fsd te rijden en zet het onderweg alleen op stukken aan waar ik het fijn vind zoals file, N-wegen, en niet hier in het dorp etc.

Eigenlijk komt mijn voorspelling voor mezelf ook langzaam uit. Ja, ze zijn verder dan ik had gedacht maar tegelijkertijd nog lang niet op een punt dat ik het bij elke rit comfortabel gebruik, laat staan dat ik er €99 voor ga betalen. Dat is dan zoals eerder al eens genoemd teveel per kilometer die ik er daadwerkelijk gebruik van zou maken. Zelfs €50 zou me alleen voor een vakantiemaand over de streep trekken, en zelfs dat waarschijnlijk niet want dan heb ik meestal iets aan de trekhaak hangen. €25 en ik ben om en ga ik het als een geavanceerde TACC gebruiken.
ik heb de mijne al sinds het begin ingesteld op 50% ofset en op de snelweg rijd die gewoon 100 als er een vrachtwagen op de rechterbaan echt te langzaam gaat onder de 95 gaat die 1 baan naar links zit daar ook iemand rond die snelheid schuift die weer een baan op maar als er weer veel ruimte rechts is gaat die uiteindelijk ook weer terug naar recht bij mij.
en op de meeste andere wegen zit die op de snelheid die die mag rijden soms iets er boven soms iets er onder als het een weg is met veel bochten.

PSN: FreakGIB

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:12
TweakerVincent schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik bedoel dat ik een ander reisdoel wil ik invullen. dus ipv werk dat ik naar een vriend toe ga via favorieten. Het moment dat ik werk annuleer heeft hij geen doel, wat doet de auto dan (totdat ik een ander reisdoel heb gekozen)?
Hij blijft dan rechtdoor aanhouden, met de richtingaanwijzers kun je dan je rit zonder doel sturen. Hij neemt dan de richting van de aanwijzer die aanstaat.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:30

GeNiTaLiX

Naapje

Hij staat context gebonden en rustig ingesteld. Als je je offset hoger zet kun je gewoon gas bijgeven, dan haalt hij ook automatisch in. Hij zal dan terugzakken om de snelheid van je offset. 50% lijkt me wel fors ;). Ik heb m meestal op op een max 10% , dat houdt hij wel aan.

Ik heb mijn stoel een stuk naar achteren gezet. Voet bij het gas en duw bij als dat wat nodig is, maar ga veelal gewoon met de flow me. Ik vind het heerlijk relaxt.

• Odie
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:
[...]

Kan je een Pi4 of 5 volledig vanaf USB stroom uit de auto uit het handschoenenkastje laten draaien? Geen idee eigenlijk hoeveel die stekker kan leveren.

• Odie
revolution-nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:30:
[...]

Grappig ik had een situatie waar ik een woonwijk in draaide maar waar een auto tegemoet kwam er waar er geen ruimte was voor twee auto's. De Tesla begreep dit en besloot achteruit te rijden om zelf ruimte te maken _/-\o_
Ja dat hoopte ik eigenlijk ook te zien maar de staredown werd een beetje awkward dus ik heb het na een anderhalve minuut opgegeven omdat de mannen aanstalten maakten om weg te rijden.

• Odie
Zo gek is het niet, als het losliggend materiaal is wil je er liever omheen en als dat veilig kan... Maar hier is nog iets meer intelligentie nodig.

Vandaag merkte ik op een landweg met drempels ook dat de Tesla de ene keer agressiever over de drempels wilde dan de andere keer.

• Odie
CrashOne schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:42:
[...]

Tesla kan hoogte interpreteren, zo weet het ook dat drempels op stoeprandjes hoog of laag zijn, door de twee camera beelden aan de voorkant te combineren. Maar dit is wel een lastige cornercase, want het is plat maar losse plastic delen etc zijn ook plat maar wil je misschien liever niet overheen rijden.

• Odie
pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:07:
Gemiste afslag door te lang links blijven hangen

[YouTube: Gemiste afslag]
Weer geen Burger King eten voor je :-)

Maar eh wat een gek beeld links onderin? Ik zie daarin de afslag in spiegelbeeld? Dat is je rechter repeater maar dan in siegelbeeld waardoor het net lijkt of het links was?

[ Voor 12% gewijzigd door Odie op 22-04-2026 17:47 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59

EDB

g13x schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:36:
[...]

Ik zal dan wel wat fout doen, maar dat lukt me op geen enkele manier :-( .
Geef netjes richting aan met ingesteld navigatiedoel, 1 knipper en dan stop ie en volgt gewoon de "oude" route.
Ook bij geen ingesteld navigatiedoel en dus alleen FSD kan ik niet "sturen" met richtingaanwijzers.
Iemand een idee?

Positie op weghelft is trouwens zoals meerdere aangeven behoorlijk links. Geeft niet echt een comfortabel gevoel.
Ik heb ook al een aantal keren geprobeerd om op de snelweg een afslag eerder dan gepland te nemen door de richting aanwijzer te gebruiken. Richting aangeven en stalk loslaten? Hij zet ‘m gewoon weer uit en rijdt rechtdoor.
Richting aangeven en stalk vasthouden? Ook dan rijdt je voor gek met een richting aanwijzer naar rechts terwijl de auto opnieuw gewoon rechtdoor blijft gaan.
Op diverse momenten geprobeerd ( ruim van te voren tot vrij laat) niets helpt.
Mij lukt het, tot op heden niet.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:38
Met zonnebril op geen gedoe meer met waarschuwing slaperigheid met lage zon. Hij detecteert ook een stuk minder goed dat ik de andere kant op kijk overigens.

Blijft af en toe dubieuze keuzes maken. Zichzelf in gaatjes proberen te drukken die wel passen, maar niet als ie zo langzaam optrekt. Inhalen op plekken waar ie vlak daarna naar rechts moet. Of waar een auto met constante snelheid aankomt op de linkerbaan, richting aangeven maar dan niet snel genoeg er voorlangs gaan. Richting wel weer metjes uit.

Kon wel netjes van een afgesloten parkeerterrein met automatisch openend hek afrijden: vond het hek, en wachtte keurig tot dat open ging, en reed door de opening.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59

EDB

Tesio schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:15:
Bij mij op het moment dat ik’m installeerde. Ik had ‘m 2 dagen eerder al gedownload. Dat kwam bij mij overigens niet via wifi binnen.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:13
Zijn er nog mensen die sinds het begin wachten op de update? Ik zie op Tesla-FSD.nl dat er nog een grote groep niet-FSDers is. Wachten jullie al lang? Ondergetekende pas sinds maandag dus ik snap de sentimenten die vorige week dit topic overstemden ;).

Model S Plaid (2023) | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super

• Yaksa
Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:37:
[...]Kan je een Pi4 of 5 volledig vanaf USB stroom uit de auto uit het handschoenenkastje laten draaien? Geen idee eigenlijk hoeveel die stekker kan leveren.
Het antwoord staat in je Owners Manual.
Voor een model X is het ongeveer 27W per USB. Tesla geeft ook aan dat het per bouwjaar kan verschillen.

Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:46:
[...]

Weer geen Burger King eten voor je :-)

Maar eh wat een gek beeld links onderin? Ik zie daarin de afslag in spiegelbeeld? Dat is je rechter repeater maar dan in siegelbeeld waardoor het net lijkt of het links was?
Het is idd gespiegeld. Feature van Sentry Studio (staat default aan). Maar of het nou daardoor veel duidelijker wordt weet ik niet
@Odie: Fixed it

• Himalaya
  • Laatst online: 19:56
FreakGIB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:28:
[...]

ik heb de mijne al sinds het begin ingesteld op 50% ofset en op de snelweg rijd die gewoon 100 als er een vrachtwagen op de rechterbaan echt te langzaam gaat onder de 95 gaat die 1 baan naar links zit daar ook iemand rond die snelheid schuift die weer een baan op maar als er weer veel ruimte rechts is gaat die uiteindelijk ook weer terug naar recht bij mij.
en op de meeste andere wegen zit die op de snelheid die die mag rijden soms iets er boven soms iets er onder als het een weg is met veel bochten.
Hier in het Noorden is alleen één baan naar links ook gelijk de meest linker baan en daar wil ik dan dus niet zijn ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
GeNiTaLiX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:36:
Hij staat context gebonden en rustig ingesteld. Als je je offset hoger zet kun je gewoon gas bijgeven, dan haalt hij ook automatisch in. Hij zal dan terugzakken om de snelheid van je offset. 50% lijkt me wel fors ;). Ik heb m meestal op op een max 10% , dat houdt hij wel aan.

Ik heb mijn stoel een stuk naar achteren gezet. Voet bij het gas en duw bij als dat wat nodig is, maar ga veelal gewoon met de flow me. Ik vind het heerlijk relaxt.
Kwestie van voorkeur denk ik. Ik vind het niet relaxed om constant gas bij te moeten geven. Haal dan gewoon niet in zou ik zeggen, maar fsd lijkt het met me oneens te zijn. Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die inhalen om na de inhaalactie direct weer terug te zakken in snelheid (waardoor je weer trager gaat rijden dan je voorganger die fsd leuk wilde inhalen vanwege een tijdelijke vertraging). Ik wil zulk rijgedrag dus ook bij mijzelf zo veel mogelijk beperken.

Ik rij zelf 80% van mijn snelwegkilometers op de A12 en daar rijdt men constant een variabele snelheid. Fsd wil dus constant inhalen, en geeft vaak genoeg onnodig richting aan zonder inhaalactie omdat er alweer een nieuwe achterligger aan komt op korte afstand. Ronduit beschamend rijgedrag mijns inziens. Vandaar dat ik het juist ervaar als meer werk dan gewoon op autopilot rijden en zelf kiezen om in te halen. Cruise control was uitgevonden om het zelf gas geven tegen te gaan, het lijkt me een achteruitgang als je bij fsd juist méér zelf moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kekboi op 22-04-2026 18:20 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Kekboi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:19:
[...]

Kwestie van voorkeur denk ik. Ik vind het niet relaxed om constant gas bij te moeten geven. Haal dan gewoon niet in zou ik zeggen, maar fsd lijkt het met me oneens te zijn. Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die inhalen om na de inhaalactie direct weer terug te zakken in snelheid (waardoor je weer trager gaat rijden dan je voorganger die fsd leuk wilde inhalen vanwege een tijdelijke vertraging). Ik wil zulk rijgedrag dus ook bij mijzelf zo veel mogelijk beperken.

Ik rij zelf 80% van mijn snelwegkilometers op de A12 en daar rijdt men constant een variabele snelheid. Fsd wil dus constant inhalen, en geeft vaak genoeg onnodig richting aan zonder inhaalactie omdat er alweer een nieuwe achterligger aan komt op korte afstand. Ronduit beschamend rijgedrag mijns inziens. Vandaar dat ik het juist ervaar als meer werk dan gewoon op autopilot rijden en zelf kiezen om in te halen. Cruise control was uitgevonden om het zelf gas geven tegen te gaan, het lijkt me een achteruitgang als je bij fsd juist méér zelf moet doen.
Je *moet* (hoeft) natuurlijk niet meer te doen. Je kan hem ook gewoon lekker zijn gang laten gaan. Dit is een keuze. Maar ik begrijp dondersgoed dat dit een best wel grote aanpassing is.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:47
Wat gaan die reacties rap hier👍 Ik las net hier iemand en zelf wil ik dit ook weten. Als ik navigeer naar Karwei of Praxis is het de bedoeling dat ik daar dan ook wil parkeren. Maar dat doet ie niet? Is dat een setting ofzo?

• Flash3d
MrDirect schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:39:
Wat gaan die reacties rap hier👍 Ik las net hier iemand en zelf wil ik dit ook weten. Als ik navigeer naar Karwei of Praxis is het de bedoeling dat ik daar dan ook wil parkeren. Maar dat doet ie niet? Is dat een setting ofzo?
Parkeren werkt nog niet goed in deze FSD firmware. Je kan FSD wel stoppen en dan op je scherm (als je Tesla de parkeerplaats ziet) aanklikken en laten parkeren. Die parkeer functie werkt beter. Het is wachten op een nieuwe FSD build voor beter parkeren met FSD.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
We zijn amper een 2 weekjes onderweg. Er zal snel bijgeleerd worden door de fleet.

Daarbij ook de aantekening dat er tot nu geen FSD trainingsdata in Europa is opgehaald. In tegen stelling tot 2 of meer jaren uit de US.

Voor iemand die nieuw is in de omgeving, doet die verdompt goed. Tja, nog paar dingetjes onhandig. Maar wetende dat de start bijzonder soepel gaat.

Het is chauffeur he, als jij een chauffeur hebt die gaat ook niet jagen en rijdt ook niet zoals jij. Accepteer dat er keuzes gemaakt worden - en die worden door lerende werking (dus door de kilometers die nu pas gemaakt worden) door de huidige gebruikers geleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door mazzoop80 op 22-04-2026 19:27 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
Op mijn HW3 Model S zonder cabin camera (maar met laaang geleden aangekochte FSD) heb ik 2026.8.3.. Bijzonder dat eenvoudigere software een hoger versienummer heeft?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:32
testmanager schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:20:
[...]

Op mijn HW3 Model S zonder cabin camera (maar met laaang geleden aangekochte FSD) heb ik 2026.8.3.. Bijzonder dat eenvoudigere software een hoger versienummer heeft?
Is een aparte branch voor non-HW4 hardware.

• gjcvro
Vanavond heel andere ervaring dan gisteren. Gisteravond bijne continu waarschuwing dat ik op moest letten. Vanavond met zonnebril op geen enkele melding. Ook wat hele goede acties gezien, zoals uitwijken op hele smalle weggetjes, met veel platgereden bermen, daar maakt hij gewoon gebruik van voor zover nodig. Geen enkel moment van twijfel. Beetje uitwijken voor een normale auto, iets verder voor een bus in de bocht. Dit is wel wat ik hoopte dat het zou zijn.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
gjcvro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:41:
Vanavond heel andere ervaring dan gisteren. Gisteravond bijne continu waarschuwing dat ik op moest letten. Vanavond met zonnebril op geen enkele melding. Ook wat hele goede acties gezien, zoals uitwijken op hele smalle weggetjes, met veel platgereden bermen, daar maakt hij gewoon gebruik van voor zover nodig. Geen enkel moment van twijfel. Beetje uitwijken voor een normale auto, iets verder voor een bus in de bocht. Dit is wel wat ik hoopte dat het zou zijn.
Door de update ???

• gjcvro
Nee, beide keren met 3.7, ik kreeg die meteen.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb sinds de update van 3.7 een verbeterde ervaring. Mijn issue met mijn Apple Watch lijkt verdwenen te zijn. Maar toch heb ik een aantal keren onder een bepaalde zonnestand en zonnebril op valse meldingen gehad dat ik moest opletten. Nu merk ik wel dat als ik met mijn hoofd heen en weer schut de melding wel verdwijnt, dat kon met 3.6 niet.

Ook merk ik dat hij het nu duidelijk accepteert dat ik veel meer naar links en rechts mag kijken zonder meldingen. Een keertje 2 seconden naar de mooie tulpen kijken lijkt het nu gewoon te accepteren.

Ik heb het allemaal nog niet zonder bril geprobeerd, dus wie weet wat daar uit gaat komen.

Ow ja, het gaat ook niet meer vol in de ankers bij oranje licht, wel met rood licht tot gevolg. (laten we het op donker oranje houden, want het scheelde echt een maar paar milliseconden :) )

En het gaat nog steeds remmen voor platgereden vogels op de weg, al is het wel een stuk minder heftig dan eerder.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
MartinPTweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:32:
[...]

Is een aparte branch voor non-HW4 hardware.
ja tuurlijk, maar ik dacht dat versienummering op hoofdlijnen (dus ook de 2e digit) wel gelijk op zouden lopen?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Slechte dag voor FSD vandaag met de nieuwe .7 release (daarmee niet zeggend dat ik had verwacht dat het perse beter zou zijn hoor maar gewoon feiteiljk dat het met de .7 release gebeurd is).

Bij een verkeersplein aarzelend en met schokkerige stuurbewegingen de juiste baan kiezen. Totaal niet soepel. In De Bilt twee keer stoppen voor een groen verkeerslicht (niemand achter me dus maar gewoon even laten gebeuren). Zelf moeten 'doorduwen'. Rechtsafslaande baan bij verkeersplein Berekuil netjes wachten voor rood maar vervolgens niet gaan rijden bij groen. Oprijden parkeerterrein ook schokkerig de bocht maken en dan de struiken in willen rijden omdat ie de bocht niet wil afmaken om het maar zo te zeggen.

Raam en camera's overigens gewoon schoon. Speciaal nog even gecontroleerd.

Wat wel beter lijkt is de driver monitoring. Ik lijk iets minder snel nags te krijgen over dat ik op de weg moet letten. Kan ook toeval zijn want het is na zo weinig dagen nog lastig om er een echte lijn in te ontdekken.

Ook voor het eerst het FSD 'parkeren' geprobeerd voor de lol gezien alle berichten. Na 4 keer schokkerig steken maar afgebroken aangezien hij hem op de stippellijn tussen twee vakken in wilde neerzetten. Echt hilarisch slecht. Dit doet een lessende blinde nog beter. Was verder geen verrassing gezien de berichten hier maar dat het ZO slecht was had ik niet verwacht. Voor mijn geen punt. Ik gebruik het EAP-parkeren al niet. Useless feature. Je doet het zelf sneller en beter maar dat ze dit so releasen is wel ff ehh... bijzonder :)

[ Voor 32% gewijzigd door Korvaag op 22-04-2026 21:26 ]

UNOX: The worst operating system

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:38

nry

Vandaag heb ik FSD met versie 2026.3.7 gebruikt. Ik merkte ook dat de bestuurdersmonitoring iets beter is geworden. Het systeem kan beter zien of je op de weg let en geeft minder valse waarschuwingen.

Maar ik zag geen verandering in het gedrag bij het rijden aan de linkerkant van de rijstrook. Dat is nog steeds hetzelfde als in versie 2026.3.6.

• Odie
Heijmenberg99 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:10:
Reageert de auto bij jullie ook op 90 bij nat wegdek borden? Best wel heel vervelend als FSD 130 rijdt en in de ankers gaat. Het was gewoon droog.
Bij al het ongewenste gedrag: FsD afbreken door even aan het stuur te trekken, voicememo inspreken wat er precies fout ging en weer enablen.

Er is trainings data nodig en er is labelling nodig. Niet elke memo zal meteen alles verbeteren maar dit is wel de fase dat Tesla “massaal” feedback nodig heeft en ook zal gebruiken.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:40:
[...]

Bij al het ongewenste gedrag: FsD afbreken door even aan het stuur te trekken, voicememo inspreken wat er precies fout ging en weer enablen.

Er is trainings data nodig en er is labelling nodig. Niet elke memo zal meteen alles verbeteren maar dit is wel de fase dat Tesla “massaal” feedback nodig heeft en ook zal gebruiken.
Ik rapporteer ze allemaal , zeker ook bij treuzelen

• Flash3d
Zou mooi zijn als Tesla en RDW een beetje gas geven met de updates de komende weken. Dan blijven wellicht wat meer mensen plakken aan het abonnement, mits het natuurlijk beter wordt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Flash3d schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:12:
Zou mooi zijn als Tesla en RDW een beetje gas geven met de updates de komende weken. Dan blijven wellicht wat meer mensen plakken aan het abonnement, mits het natuurlijk beter wordt.
Zit de RDW constant in de loop dan voor elke update? Betaalt Tesla daar steeds voor?

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Bij mij niet - ik sta niet thuis geparkeerd i.v.m. een verbouwing en heb daardoor geen verbinding gemaakt met de wifi. De melding een paar dagen geleden gehad. Nu net vanavond is de update gedownload. Hij wordt vannacht geinstalleerd. Ik neem aan dat de proefperiode dan ook morgen ingaat.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
nry schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:38:
Vandaag heb ik FSD met versie 2026.3.7 gebruikt. Ik merkte ook dat de bestuurdersmonitoring iets beter is geworden. Het systeem kan beter zien of je op de weg let en geeft minder valse waarschuwingen.

Maar ik zag geen verandering in het gedrag bij het rijden aan de linkerkant van de rijstrook. Dat is nog steeds hetzelfde als in versie 2026.3.6.
Ja dat vind ik toch zo apart. Daar heeft mijn model 3 totaal geen last van. Wat ie wel doet is wat meer naar links rijden als ie bv een vrachtwagen of bus passeert maar daarna gaat ie gewoon weer terug naar rechts. Hij rijdt hier feitelijk gewoon midden op de rijbaan (give or take natuurlijk).

Nou moet ik wel zeggen dat ik nog niet alle wegtypes gehad heb. Wellicht dat het bij een bepaald wegtype optreedt.

De al eerder gesuggereerde cameracalibratie al een keer gedaan? Deed ie het met AP/EAP ook al?

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 22-04-2026 22:28 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.