Misschien wel een idee.pegasuspiet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]
Vreemd, mijne rijd zelfs iets meer naar rechts, zeker niet ver naar links
Misschien camera’s opnieuw calibreren.
Met 3.6 kon ik in de file als je bijna stilstond / heel langzaam aan het rijden was best even je telefoon pakken om appje te sturen. Heb het idee dat hoe harder je gaat hoe strakker hij op je let (opzich logisch)Gyrolion schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:53:
[...]
Ik rij al een paar dagen met 3.7 maar 0.0 meldingen dat ik op moet letten.
Maar ik ben dan ook niet bezig met mn telefoon of andere praktijken.
Vandaag geïnstalleerd en getest.
Ik moet zeggen dat het heel bijzonder aanvoelt.
Hij ziet ook veel meer dan ik zelf kan zien. Zo zag hij dat er een auto vanachter een andere auto voorbij kwam en daarom m’n tesla niet de weg overstak.
Dat was een mooi “aha” moment.
Wel twee minpunten
1- ik vind hem ontzettend traag optrekken en hij rijdt met moeite de maximale snelheid. Dit mag echt wel vlotter. Ik las over bepaalde rijmodi maar kan die niet vinden in de instellingen. Ik zou dan zeker op een vlottere rijmodus selecteren.
2- het gezeur over op de weg moeten letten. Zelfs met autopilot kan ik tijdens het rijden even een liedje selecteren om af te spelen. Met fsd krijg ik direct een melding dat ik op de weg moet letten. Heel irritant.
Ondanks deze twee minpunten ga ik het de komende tijd wel blijven testen.
Ik moet zeggen dat het heel bijzonder aanvoelt.
Hij ziet ook veel meer dan ik zelf kan zien. Zo zag hij dat er een auto vanachter een andere auto voorbij kwam en daarom m’n tesla niet de weg overstak.
Dat was een mooi “aha” moment.
Wel twee minpunten
1- ik vind hem ontzettend traag optrekken en hij rijdt met moeite de maximale snelheid. Dit mag echt wel vlotter. Ik las over bepaalde rijmodi maar kan die niet vinden in de instellingen. Ik zou dan zeker op een vlottere rijmodus selecteren.
2- het gezeur over op de weg moeten letten. Zelfs met autopilot kan ik tijdens het rijden even een liedje selecteren om af te spelen. Met fsd krijg ik direct een melding dat ik op de weg moet letten. Heel irritant.
Ondanks deze twee minpunten ga ik het de komende tijd wel blijven testen.
Ik heb ook een applewatch. Vol zichtbaar. Always on. Ik kijk ook naar notificaties (niet te lang) and no stress.karel_G_1981 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:34:
[...]
Serieus? Ik heb ook een Apple Watch , zal
Die de volgende keer eens af doen. Kan het me toch haast niet voorstellen maar is iig iets om te proberen
Misschien gaat het op afstand en niet op tijdcue schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:04:
[...]
Met 3.6 kon ik in de file als je bijna stilstond / heel langzaam aan het rijden was best even je telefoon pakken om appje te sturen. Heb het idee dat hoe harder je gaat hoe strakker hij op je let (opzich logisch)
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.dimocash schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:06:
Vandaag geïnstalleerd en getest.
Kun je niet een favoriete playlist maken en die afspelen? Of gewoon de radio aan op je favoriete zender?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tuurlijk kan dat. Maar in een normale auto mag je ook een liedje selecteren op je scherm. Dat het nu niet mag is vreemd. De RDW keurt die auto’s namelijk ook goed.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:11:
[...]
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.
Kun je niet een favoriete playlist maken en die afspelen? Of gewoon de radio aan op je favoriete zender?
Of je de auto nou bestuurd of niet zoals het met FSD. De auto staat onder dezelfde supervisie.
This release contains minor bug fixes and improvements, volgens notateslaapp.com.Luchtbakker schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:18:
2026.3.6 --> 7 is in ieder geval een forse update. Ik meet al ruim 8GB aan download het laatste uur sinds de download gestart is.
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Staat dat FSD alleen voor de 3 en de y is dat is onjuist.nicow101 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:14:
[...]
This release contains minor bug fixes and improvements, volgens notateslaapp.com.
Bij 3.7 is op de modellen X en S ook FSD gekomen.
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.Masterchiev schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:13:
[...]Tuurlijk kan dat. Maar in een normale auto mag je ook een liedje selecteren op je scherm. Dat het nu niet mag is vreemd. De RDW keurt die auto’s namelijk ook goed.
Of je de auto nou bestuurd of niet zoals het met FSD. De auto staat onder dezelfde supervisie.
Autopilot is iets heel anders dan FSD.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daar waren we inmiddels achter… maar alsnog is het zeer betuttelend systeem. Een liedje selecteren of je bestemming wijzigen in de Navi hoort te kunnen.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:18:
[...]
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.
Vanmiddag een ritje gereden met een Autoblog redacteur, zonder ingrepen en bijgassen nog wel. Dat kan niet anders dan een positief stukje worden.. toch?!GeNiTaLiX schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:42:
Beetje lame, zat net even tot hier te kijken. Komt het filmpje van AutoWeek fsd terug. Precies de twee momenten dat hij zelf niet oplette of de situatie bijgaste. Ik ben en blijf just onder de indruk, maar de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf en niet de auto.
De rest van de 45 minuten verliep juist heel goed.
Ik heb vanmiddag ook de proefmaand gestart en dat eerste ritje is wel echt magisch.
Hij rijdt veel soepeler dan ik had gedacht, ook al anticiperen en een beetje optrekken om uit een uitrit de weg op draaien enzo.
Heel erg indrukwekkend!
Ik vind hem overigens ook iets teveel links hangen en hij knippert soms en geeft aan dat hij afslaat als de doorgaande weg een bocht heeft (en rechtdoor dus de afslag is zeg maar).
Hij rijdt ook wat langzaam, maar hij reageert wel vlot. Ik kreeg van een tegenligger voorrang op een gekke kruising waar ik dat niet had en de auto wachtte heel kort en nam toen ook initiatief, dat was echt onwerkelijk.
Ik ga de komende maand zoveel mogelijk op FSD Supervised rijden om te zien hoe goed het bevalt. De 100€ is wel erg veel per maand, maar eens met de leasemaatschappij bellen om te vragen of de optie kopen ook een mogelijkheid is…
Hij rijdt veel soepeler dan ik had gedacht, ook al anticiperen en een beetje optrekken om uit een uitrit de weg op draaien enzo.
Heel erg indrukwekkend!
Ik vind hem overigens ook iets teveel links hangen en hij knippert soms en geeft aan dat hij afslaat als de doorgaande weg een bocht heeft (en rechtdoor dus de afslag is zeg maar).
Hij rijdt ook wat langzaam, maar hij reageert wel vlot. Ik kreeg van een tegenligger voorrang op een gekke kruising waar ik dat niet had en de auto wachtte heel kort en nam toen ook initiatief, dat was echt onwerkelijk.
Ik ga de komende maand zoveel mogelijk op FSD Supervised rijden om te zien hoe goed het bevalt. De 100€ is wel erg veel per maand, maar eens met de leasemaatschappij bellen om te vragen of de optie kopen ook een mogelijkheid is…
Klopt Autopilot is veel minder strikt en laat je van alles en nog wat doen achter het stuur, is technologisch verouderd en veel minder capable dan FSDYaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:18:
[...]
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Laaghangende zon, buitenspiegels ( al helemaal in de combinatie met de zon), scherm bedienen is een dramatische ervaring met FSD. En is een veelgehoord probleem op dit forum. Dus iets zal er wel van waar zijn.
Natuurlijk kan dat maar ik rij al meer dan 20 jaar auto en heb altijd zelf m’n muziek geselecteerd.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:11:
[...]
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.
Dat dit nu niet kan vind ik wel echt een stap achteruit.
Het is niet dat ik seconden lang m’n ogen van de lege weg af hou.
Dit noem ik geen vooruitgang.
even doorgezocht en gevraagd hopelijk klopt dit
Wat versie 2026.3.7 wél aanpakt, bevindt zich puur in de zogenoemde "wrappers" en voertuig-integratie rondom dat FSD-brein. Hier zijn de diepgaande technische redenen waarom zo'n patch wordt uitgestuurd voor vroege FSD-testers:
1. Optimalisatie van de "Driver Monitoring" (De Cabinecamera)
Bij een nieuwe FSD-uitrol, zeker met de strenge Europese en RDW-regels op de achtergrond, is de cabinecamera extreem kritisch afgesteld. Vaak levert de eerste versie (jouw .6) problemen op:
Probleem: De camera is te streng en geeft onterechte strikes (waarschuwingen dat je niet oplet), bijvoorbeeld als je een zonnebril draagt, als de zon laag staat, of als je te lang in je spiegels kijkt.
De .7 Fix: Tesla past de drempelwaarden in de C++ code van de voertuigsoftware aan, zodat de waarschuwingen (de "nags") eerlijker en minder irritant verlopen, zonder dat dit de AI van het rijden zelf beïnvloedt.
2. Telemetrie en Geheugenlekken (Shadow Logging)
Omdat jij bij de eerste groep zit, stuurt jouw auto gigantisch veel diagnostische data terug naar de servers van Tesla om het systeem voor de rest van Europa te trainen.
Probleem: Dit agressieve loggen van videobeelden en sensordata kan leiden tot een overvolle buffer of geheugenlekken (memory leaks) in de boordcomputer (de MCU). Dit merk je doordat je scherm na een tijdje rijden traag wordt of Spotify ineens vastloopt tijdens FSD.
De .7 Fix: Deze patch optimaliseert hoe de auto data comprimeert en uploadt via 4G/Wi-Fi, zodat de processor van je scherm niet overbelast raakt.
3. Vertaling van AI naar Hardware (Actuators)
Het FSD-brein (14.2.2.5) vertelt de auto: "Rem nu af". Maar hoe de remmen fysiek worden ingeknepen, wordt geregeld door de basis voertuigsoftware.
De .7 Fix: Het kan zijn dat de eerste groep testers meldde dat de auto te schokkerig remde of te agressief aan het stuur trok bij het uitkomen van rotondes. Een point-release zoals .7 maakt die overbrenging van digitaal commando naar fysieke rem- of stuuractie soepeler ("smoothing").
4. UI en Visualisatie Glitches
De FSD-visualisatie op je scherm vergt veel rekenkracht. Bij nieuwe versies flikkeren de blauwe lijnen soms, "dansen" de auto's om je heen op het scherm, of verdwijnt de visualisatie een fractie van een seconde. Versie .7 bevat vaak kleine bugfixes voor de rendering-engine op je scherm.
Wat versie 2026.3.7 wél aanpakt, bevindt zich puur in de zogenoemde "wrappers" en voertuig-integratie rondom dat FSD-brein. Hier zijn de diepgaande technische redenen waarom zo'n patch wordt uitgestuurd voor vroege FSD-testers:
1. Optimalisatie van de "Driver Monitoring" (De Cabinecamera)
Bij een nieuwe FSD-uitrol, zeker met de strenge Europese en RDW-regels op de achtergrond, is de cabinecamera extreem kritisch afgesteld. Vaak levert de eerste versie (jouw .6) problemen op:
Probleem: De camera is te streng en geeft onterechte strikes (waarschuwingen dat je niet oplet), bijvoorbeeld als je een zonnebril draagt, als de zon laag staat, of als je te lang in je spiegels kijkt.
De .7 Fix: Tesla past de drempelwaarden in de C++ code van de voertuigsoftware aan, zodat de waarschuwingen (de "nags") eerlijker en minder irritant verlopen, zonder dat dit de AI van het rijden zelf beïnvloedt.
2. Telemetrie en Geheugenlekken (Shadow Logging)
Omdat jij bij de eerste groep zit, stuurt jouw auto gigantisch veel diagnostische data terug naar de servers van Tesla om het systeem voor de rest van Europa te trainen.
Probleem: Dit agressieve loggen van videobeelden en sensordata kan leiden tot een overvolle buffer of geheugenlekken (memory leaks) in de boordcomputer (de MCU). Dit merk je doordat je scherm na een tijdje rijden traag wordt of Spotify ineens vastloopt tijdens FSD.
De .7 Fix: Deze patch optimaliseert hoe de auto data comprimeert en uploadt via 4G/Wi-Fi, zodat de processor van je scherm niet overbelast raakt.
3. Vertaling van AI naar Hardware (Actuators)
Het FSD-brein (14.2.2.5) vertelt de auto: "Rem nu af". Maar hoe de remmen fysiek worden ingeknepen, wordt geregeld door de basis voertuigsoftware.
De .7 Fix: Het kan zijn dat de eerste groep testers meldde dat de auto te schokkerig remde of te agressief aan het stuur trok bij het uitkomen van rotondes. Een point-release zoals .7 maakt die overbrenging van digitaal commando naar fysieke rem- of stuuractie soepeler ("smoothing").
4. UI en Visualisatie Glitches
De FSD-visualisatie op je scherm vergt veel rekenkracht. Bij nieuwe versies flikkeren de blauwe lijnen soms, "dansen" de auto's om je heen op het scherm, of verdwijnt de visualisatie een fractie van een seconde. Versie .7 bevat vaak kleine bugfixes voor de rendering-engine op je scherm.
PSN: FreakGIB
5 seconden met ogen dicht....FreakGIB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat je een goed punt hebt. Vandaag een klein ritje gemaakt met mijn manager en hem laten zien dat je echt goed moet blijven opletten. Ik had mijn telefoon in mijn hand en na ongeveer 5 seconden begon het scherm blauw te knipperen. Toen legde ik de telefoon even op mijn been, maar dat vond hij ook niet goed: beide handen waren weer vrij, maar het bleef blauw. Pas toen ik de telefoon helemaal weglegde, dus echt uit beeld, was alles weer in orde.
Verder lijkt het alsof ik inmiddels wat meer “krediet” heb opgebouwd qua waarschuwingen. Vanavond reed ik met een vriend om het systeem te laten zien en ik legde hem ook uit dat je goed moet blijven opletten. Ik deed even mijn ogen dicht, maar zelfs na meer dan 10 seconden kwam er geen melding. Ik draag wel een bril met meekleurende glazen; het kan zijn dat die op dat moment vrij donker waren, waardoor het systeem mijn ogen misschien niet goed kon zien.
Zijn er nog veel mensen aan het wachten op de update? Met mijn 27-03 geleverde Model Y zit ik nog vol ongeduld te wachten.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Wat ik vandaag ook nog uitgevogeld heb is waar mijn 1e strike vandaan kwam. Het flesje water drinken achter het stuur. Als ik iets drink of eet met rechts geeft dat een probleem ondanks dat ik mijn linkerhand bij of aan het stuur heb. Zodra ik met links ga drinken en of eten dan maakt het niks uit. Mijn rechterhand ziet die wel maar links niet. Als ik met rechts eet en mijn linker hand rechts van het stuur beweeg gaat de melding ook weg.
Als de zon weg is kan ik dom voor mij uit blijven kijken en gebeurt er niks. Met de zon in het gezicht kan ik dat proberen maar werkt niet, ijverig spiegelen en af en two hoofd bewegen of zit positie aanpassen is de enige oplossing om meldingen te laten verdwijnen. Voor de duidelijkheid van de mannen die hier roepen moet je beter opletten. Ik gebruik geen telefoon en ik ben niet andere dingen aan het doen. Probeer gewoon netjes te rijden zoals ieder normaal mens. Systeem ziet iets of juist iets niet waardoor die gaat zeuren. Die van de handen heb ik nu dus uitgevogeld. Altijd rechterhand in de buurt van het stuur houden. Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Als de zon weg is kan ik dom voor mij uit blijven kijken en gebeurt er niks. Met de zon in het gezicht kan ik dat proberen maar werkt niet, ijverig spiegelen en af en two hoofd bewegen of zit positie aanpassen is de enige oplossing om meldingen te laten verdwijnen. Voor de duidelijkheid van de mannen die hier roepen moet je beter opletten. Ik gebruik geen telefoon en ik ben niet andere dingen aan het doen. Probeer gewoon netjes te rijden zoals ieder normaal mens. Systeem ziet iets of juist iets niet waardoor die gaat zeuren. Die van de handen heb ik nu dus uitgevogeld. Altijd rechterhand in de buurt van het stuur houden. Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Dat je moet “bedenken” hoe je het systeem tevreden moet houden brengt niets aan verkeersveiligheid. Je bent met het systeem bezig, idioot je hoofd op en neer aan het bewegen om het systeem tevreden te houden. Dan ben je niet met de weg bezig en is mijn inziens onveilig.Kleuvert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:56:
Wat ik vandaag ook nog uitgevogeld heb is waar mijn 1e strike vandaan kwam. Het flesje water drinken achter het stuur. Als ik iets drink of eet met rechts geeft dat een probleem ondanks dat ik mijn linkerhand bij of aan het stuur heb. Zodra ik met links ga drinken en of eten dan maakt het niks uit. Mijn rechterhand ziet die wel maar links niet. Als ik met rechts eet en mijn linker hand rechts van het stuur beweeg gaat de melding ook weg.
Bij mij ook. Vond het een genot, want eindelijk meer dan voldoende ruimte om ook motorrijders met filteren tegemoet te komen itt autopilot.pegasuspiet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]
Vreemd, mijne rijd zelfs iets meer naar rechts, zeker niet ver naar links
Misschien camera’s opnieuw calibreren.
Ik zou alleen nog wel de volgafstand wat willen vergroten, maar het drukken op de rechtertoets werkt bij fsd niet toch?
Voor zover ik weet zitten er in een Tesla ook zonnekleppen.Kleuvert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:56:
Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Er zal best wel een periode in het jaar zijn dat je op een bepaald tijdstip ergens rijdt wanneer de zon zo laag staat dat je er als bestuurder zowieso al last van hebt, maar dat zijn volgens mij uitzonderingen.
2026.3.7 komt nu ook binnen hier. Heel traag want de auto heeft in de garage echt net bereik. Zal morgen even een stuk rijden en kijken of ik verschil merk.
UNOX: The worst operating system
Zoals velen van jullie heb ik ook sinds vandaag de proefmaand FSD. Ja, het optrekken kan soms wat vlotter en ook de maximumsnelheid wordt niet altijd gereden. Gelukkig kan je met je rechtervoet bijcorrigeren. Maar ff eerlijk: dit is toch verdomd gaaf. Dit zijn van die dingen waarvan je als klein jongetje van droomde. Beetje leven in de toekomst zo :-)
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/YvsnV9v7kNKfTXmROPwNUjAa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/etjp8tn9NFuGcZuzXiEYI7Lx.jpg?f=fotoalbum_large)