Misschien wel een idee.pegasuspiet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]
Vreemd, mijne rijd zelfs iets meer naar rechts, zeker niet ver naar links
Misschien camera’s opnieuw calibreren.
Met 3.6 kon ik in de file als je bijna stilstond / heel langzaam aan het rijden was best even je telefoon pakken om appje te sturen. Heb het idee dat hoe harder je gaat hoe strakker hij op je let (opzich logisch)Gyrolion schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:53:
[...]
Ik rij al een paar dagen met 3.7 maar 0.0 meldingen dat ik op moet letten.
Maar ik ben dan ook niet bezig met mn telefoon of andere praktijken.
Vandaag geïnstalleerd en getest.
Ik moet zeggen dat het heel bijzonder aanvoelt.
Hij ziet ook veel meer dan ik zelf kan zien. Zo zag hij dat er een auto vanachter een andere auto voorbij kwam en daarom m’n tesla niet de weg overstak.
Dat was een mooi “aha” moment.
Wel twee minpunten
1- ik vind hem ontzettend traag optrekken en hij rijdt met moeite de maximale snelheid. Dit mag echt wel vlotter. Ik las over bepaalde rijmodi maar kan die niet vinden in de instellingen. Ik zou dan zeker op een vlottere rijmodus selecteren.
2- het gezeur over op de weg moeten letten. Zelfs met autopilot kan ik tijdens het rijden even een liedje selecteren om af te spelen. Met fsd krijg ik direct een melding dat ik op de weg moet letten. Heel irritant.
Ondanks deze twee minpunten ga ik het de komende tijd wel blijven testen.
Ik moet zeggen dat het heel bijzonder aanvoelt.
Hij ziet ook veel meer dan ik zelf kan zien. Zo zag hij dat er een auto vanachter een andere auto voorbij kwam en daarom m’n tesla niet de weg overstak.
Dat was een mooi “aha” moment.
Wel twee minpunten
1- ik vind hem ontzettend traag optrekken en hij rijdt met moeite de maximale snelheid. Dit mag echt wel vlotter. Ik las over bepaalde rijmodi maar kan die niet vinden in de instellingen. Ik zou dan zeker op een vlottere rijmodus selecteren.
2- het gezeur over op de weg moeten letten. Zelfs met autopilot kan ik tijdens het rijden even een liedje selecteren om af te spelen. Met fsd krijg ik direct een melding dat ik op de weg moet letten. Heel irritant.
Ondanks deze twee minpunten ga ik het de komende tijd wel blijven testen.
Ik heb ook een applewatch. Vol zichtbaar. Always on. Ik kijk ook naar notificaties (niet te lang) and no stress.karel_G_1981 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:34:
[...]
Serieus? Ik heb ook een Apple Watch , zal
Die de volgende keer eens af doen. Kan het me toch haast niet voorstellen maar is iig iets om te proberen
Misschien gaat het op afstand en niet op tijdcue schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:04:
[...]
Met 3.6 kon ik in de file als je bijna stilstond / heel langzaam aan het rijden was best even je telefoon pakken om appje te sturen. Heb het idee dat hoe harder je gaat hoe strakker hij op je let (opzich logisch)
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.dimocash schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:06:
Vandaag geïnstalleerd en getest.
Kun je niet een favoriete playlist maken en die afspelen? Of gewoon de radio aan op je favoriete zender?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tuurlijk kan dat. Maar in een normale auto mag je ook een liedje selecteren op je scherm. Dat het nu niet mag is vreemd. De RDW keurt die auto’s namelijk ook goed.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:11:
[...]
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.
Kun je niet een favoriete playlist maken en die afspelen? Of gewoon de radio aan op je favoriete zender?
Of je de auto nou bestuurd of niet zoals het met FSD. De auto staat onder dezelfde supervisie.
This release contains minor bug fixes and improvements, volgens notateslaapp.com.Luchtbakker schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:18:
2026.3.6 --> 7 is in ieder geval een forse update. Ik meet al ruim 8GB aan download het laatste uur sinds de download gestart is.
Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Staat dat FSD alleen voor de 3 en de y is dat is onjuist.nicow101 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:14:
[...]
This release contains minor bug fixes and improvements, volgens notateslaapp.com.
Bij 3.7 is op de modellen X en S ook FSD gekomen.
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.Masterchiev schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:13:
[...]Tuurlijk kan dat. Maar in een normale auto mag je ook een liedje selecteren op je scherm. Dat het nu niet mag is vreemd. De RDW keurt die auto’s namelijk ook goed.
Of je de auto nou bestuurd of niet zoals het met FSD. De auto staat onder dezelfde supervisie.
Autopilot is iets heel anders dan FSD.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daar waren we inmiddels achter… maar alsnog is het zeer betuttelend systeem. Een liedje selecteren of je bestemming wijzigen in de Navi hoort te kunnen.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:18:
[...]
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.
Vanmiddag een ritje gereden met een Autoblog redacteur, zonder ingrepen en bijgassen nog wel. Dat kan niet anders dan een positief stukje worden.. toch?!GeNiTaLiX schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:42:
Beetje lame, zat net even tot hier te kijken. Komt het filmpje van AutoWeek fsd terug. Precies de twee momenten dat hij zelf niet oplette of de situatie bijgaste. Ik ben en blijf just onder de indruk, maar de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf en niet de auto.
De rest van de 45 minuten verliep juist heel goed.
Ik heb vanmiddag ook de proefmaand gestart en dat eerste ritje is wel echt magisch.
Hij rijdt veel soepeler dan ik had gedacht, ook al anticiperen en een beetje optrekken om uit een uitrit de weg op draaien enzo.
Heel erg indrukwekkend!
Ik vind hem overigens ook iets teveel links hangen en hij knippert soms en geeft aan dat hij afslaat als de doorgaande weg een bocht heeft (en rechtdoor dus de afslag is zeg maar).
Hij rijdt ook wat langzaam, maar hij reageert wel vlot. Ik kreeg van een tegenligger voorrang op een gekke kruising waar ik dat niet had en de auto wachtte heel kort en nam toen ook initiatief, dat was echt onwerkelijk.
Ik ga de komende maand zoveel mogelijk op FSD Supervised rijden om te zien hoe goed het bevalt. De 100€ is wel erg veel per maand, maar eens met de leasemaatschappij bellen om te vragen of de optie kopen ook een mogelijkheid is…
Hij rijdt veel soepeler dan ik had gedacht, ook al anticiperen en een beetje optrekken om uit een uitrit de weg op draaien enzo.
Heel erg indrukwekkend!
Ik vind hem overigens ook iets teveel links hangen en hij knippert soms en geeft aan dat hij afslaat als de doorgaande weg een bocht heeft (en rechtdoor dus de afslag is zeg maar).
Hij rijdt ook wat langzaam, maar hij reageert wel vlot. Ik kreeg van een tegenligger voorrang op een gekke kruising waar ik dat niet had en de auto wachtte heel kort en nam toen ook initiatief, dat was echt onwerkelijk.
Ik ga de komende maand zoveel mogelijk op FSD Supervised rijden om te zien hoe goed het bevalt. De 100€ is wel erg veel per maand, maar eens met de leasemaatschappij bellen om te vragen of de optie kopen ook een mogelijkheid is…
Klopt Autopilot is veel minder strikt en laat je van alles en nog wat doen achter het stuur, is technologisch verouderd en veel minder capable dan FSDYaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:18:
[...]
De RDW keurt auto's en hun systemen, geen bestuurders.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Laaghangende zon, buitenspiegels ( al helemaal in de combinatie met de zon), scherm bedienen is een dramatische ervaring met FSD. En is een veelgehoord probleem op dit forum. Dus iets zal er wel van waar zijn.
Natuurlijk kan dat maar ik rij al meer dan 20 jaar auto en heb altijd zelf m’n muziek geselecteerd.Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:11:
[...]
Maar bij autopilot heb je dan altijd nog minstens 1 hand aan het stuur als je een liedje opzoekt.
Dat dit nu niet kan vind ik wel echt een stap achteruit.
Het is niet dat ik seconden lang m’n ogen van de lege weg af hou.
Dit noem ik geen vooruitgang.
Knip, als je niet zeker weet of het klopt, post het dan ook niet. Graag bronnen vermelden en zelf controleren, AI gegenereerde teksten zijn hier niet welkom..
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 22-04-2026 07:52 ]
PSN: FreakGIB
5 seconden met ogen dicht....FreakGIB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat je een goed punt hebt. Vandaag een klein ritje gemaakt met mijn manager en hem laten zien dat je echt goed moet blijven opletten. Ik had mijn telefoon in mijn hand en na ongeveer 5 seconden begon het scherm blauw te knipperen. Toen legde ik de telefoon even op mijn been, maar dat vond hij ook niet goed: beide handen waren weer vrij, maar het bleef blauw. Pas toen ik de telefoon helemaal weglegde, dus echt uit beeld, was alles weer in orde.
Verder lijkt het alsof ik inmiddels wat meer “krediet” heb opgebouwd qua waarschuwingen. Vanavond reed ik met een vriend om het systeem te laten zien en ik legde hem ook uit dat je goed moet blijven opletten. Ik deed even mijn ogen dicht, maar zelfs na meer dan 10 seconden kwam er geen melding. Ik draag wel een bril met meekleurende glazen; het kan zijn dat die op dat moment vrij donker waren, waardoor het systeem mijn ogen misschien niet goed kon zien.
Zijn er nog veel mensen aan het wachten op de update? Met mijn 27-03 geleverde Model Y zit ik nog vol ongeduld te wachten.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Wat ik vandaag ook nog uitgevogeld heb is waar mijn 1e strike vandaan kwam. Het flesje water drinken achter het stuur. Als ik iets drink of eet met rechts geeft dat een probleem ondanks dat ik mijn linkerhand bij of aan het stuur heb. Zodra ik met links ga drinken en of eten dan maakt het niks uit. Mijn rechterhand ziet die wel maar links niet. Als ik met rechts eet en mijn linker hand rechts van het stuur beweeg gaat de melding ook weg.
Als de zon weg is kan ik dom voor mij uit blijven kijken en gebeurt er niks. Met de zon in het gezicht kan ik dat proberen maar werkt niet, ijverig spiegelen en af en two hoofd bewegen of zit positie aanpassen is de enige oplossing om meldingen te laten verdwijnen. Voor de duidelijkheid van de mannen die hier roepen moet je beter opletten. Ik gebruik geen telefoon en ik ben niet andere dingen aan het doen. Probeer gewoon netjes te rijden zoals ieder normaal mens. Systeem ziet iets of juist iets niet waardoor die gaat zeuren. Die van de handen heb ik nu dus uitgevogeld. Altijd rechterhand in de buurt van het stuur houden. Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Als de zon weg is kan ik dom voor mij uit blijven kijken en gebeurt er niks. Met de zon in het gezicht kan ik dat proberen maar werkt niet, ijverig spiegelen en af en two hoofd bewegen of zit positie aanpassen is de enige oplossing om meldingen te laten verdwijnen. Voor de duidelijkheid van de mannen die hier roepen moet je beter opletten. Ik gebruik geen telefoon en ik ben niet andere dingen aan het doen. Probeer gewoon netjes te rijden zoals ieder normaal mens. Systeem ziet iets of juist iets niet waardoor die gaat zeuren. Die van de handen heb ik nu dus uitgevogeld. Altijd rechterhand in de buurt van het stuur houden. Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Dat je moet “bedenken” hoe je het systeem tevreden moet houden brengt niets aan verkeersveiligheid. Je bent met het systeem bezig, idioot je hoofd op en neer aan het bewegen om het systeem tevreden te houden. Dan ben je niet met de weg bezig en is mijn inziens onveilig.Kleuvert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:56:
Wat ik vandaag ook nog uitgevogeld heb is waar mijn 1e strike vandaan kwam. Het flesje water drinken achter het stuur. Als ik iets drink of eet met rechts geeft dat een probleem ondanks dat ik mijn linkerhand bij of aan het stuur heb. Zodra ik met links ga drinken en of eten dan maakt het niks uit. Mijn rechterhand ziet die wel maar links niet. Als ik met rechts eet en mijn linker hand rechts van het stuur beweeg gaat de melding ook weg.
Bij mij ook. Vond het een genot, want eindelijk meer dan voldoende ruimte om ook motorrijders met filteren tegemoet te komen itt autopilot.pegasuspiet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]
Vreemd, mijne rijd zelfs iets meer naar rechts, zeker niet ver naar links
Misschien camera’s opnieuw calibreren.
Ik zou alleen nog wel de volgafstand wat willen vergroten, maar het drukken op de rechtertoets werkt bij fsd niet toch?
Voor zover ik weet zitten er in een Tesla ook zonnekleppen.Kleuvert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:56:
Nu nog iets bedenken voor de ogen bij zon.
Er zal best wel een periode in het jaar zijn dat je op een bepaald tijdstip ergens rijdt wanneer de zon zo laag staat dat je er als bestuurder zowieso al last van hebt, maar dat zijn volgens mij uitzonderingen.
Is DMS onderdeel van de gewone firmware of van de FSD firmware?
2026.3.7 komt nu ook binnen hier. Heel traag want de auto heeft in de garage echt net bereik. Zal morgen even een stuk rijden en kijken of ik verschil merk.
UNOX: The worst operating system
Zoals velen van jullie heb ik ook sinds vandaag de proefmaand FSD. Ja, het optrekken kan soms wat vlotter en ook de maximumsnelheid wordt niet altijd gereden. Gelukkig kan je met je rechtervoet bijcorrigeren. Maar ff eerlijk: dit is toch verdomd gaaf. Dit zijn van die dingen waarvan je als klein jongetje van droomde. Beetje leven in de toekomst zo :-)
Ik zie een hoop goede deals op de Duitse site van Tesla CPO.
Weet iemand hoe het zit met het activeren van FSD zodra deze op Nederlands kenteken gezet word?
Is dit dan wel mogelijk? (HW4)
Weet iemand hoe het zit met het activeren van FSD zodra deze op Nederlands kenteken gezet word?
Is dit dan wel mogelijk? (HW4)
2026.3.7 nu ook hier.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ben benieuwd of de update op dit vlak een verbetering biedtMasterchiev schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:00:
[...]
Dat je moet “bedenken” hoe je het systeem tevreden moet houden brengt niets aan verkeersveiligheid. Je bent met het systeem bezig, idioot je hoofd op en neer aan het bewegen om het systeem tevreden te houden. Dan ben je niet met de weg bezig en is mijn inziens onveilig.
Idd werkte Spotify bij mij niet lekker afgelopen dagen. Hopelijk nu dus gefixed. (In 1 weekje 65Gb aan data geüpload)FreakGIB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:44:
even doorgezocht en gevraagd hopelijk klopt dit
Wat versie 2026.3.7 wél aanpakt, bevindt zich puur in de zogenoemde "wrappers" en voertuig-integratie rondom dat FSD-brein. Hier zijn de diepgaande technische redenen waarom zo'n patch wordt uitgestuurd voor vroege FSD-testers:
1. Optimalisatie van de "Driver Monitoring" (De Cabinecamera)
Bij een nieuwe FSD-uitrol, zeker met de strenge Europese en RDW-regels op de achtergrond, is de cabinecamera extreem kritisch afgesteld. Vaak levert de eerste versie (jouw .6) problemen op:
Probleem: De camera is te streng en geeft onterechte strikes (waarschuwingen dat je niet oplet), bijvoorbeeld als je een zonnebril draagt, als de zon laag staat, of als je te lang in je spiegels kijkt.
De .7 Fix: Tesla past de drempelwaarden in de C++ code van de voertuigsoftware aan, zodat de waarschuwingen (de "nags") eerlijker en minder irritant verlopen, zonder dat dit de AI van het rijden zelf beïnvloedt.
2. Telemetrie en Geheugenlekken (Shadow Logging)
Omdat jij bij de eerste groep zit, stuurt jouw auto gigantisch veel diagnostische data terug naar de servers van Tesla om het systeem voor de rest van Europa te trainen.
Probleem: Dit agressieve loggen van videobeelden en sensordata kan leiden tot een overvolle buffer of geheugenlekken (memory leaks) in de boordcomputer (de MCU). Dit merk je doordat je scherm na een tijdje rijden traag wordt of Spotify ineens vastloopt tijdens FSD.
De .7 Fix: Deze patch optimaliseert hoe de auto data comprimeert en uploadt via 4G/Wi-Fi, zodat de processor van je scherm niet overbelast raakt.
3. Vertaling van AI naar Hardware (Actuators)
Het FSD-brein (14.2.2.5) vertelt de auto: "Rem nu af". Maar hoe de remmen fysiek worden ingeknepen, wordt geregeld door de basis voertuigsoftware.
De .7 Fix: Het kan zijn dat de eerste groep testers meldde dat de auto te schokkerig remde of te agressief aan het stuur trok bij het uitkomen van rotondes. Een point-release zoals .7 maakt die overbrenging van digitaal commando naar fysieke rem- of stuuractie soepeler ("smoothing").
4. UI en Visualisatie Glitches
De FSD-visualisatie op je scherm vergt veel rekenkracht. Bij nieuwe versies flikkeren de blauwe lijnen soms, "dansen" de auto's om je heen op het scherm, of verdwijnt de visualisatie een fractie van een seconde. Versie .7 bevat vaak kleine bugfixes voor de rendering-engine op je scherm.
Wat zijn hier de bronnen voor? Het leest als een stukje AI-hallucinaties.FreakGIB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:44:
even doorgezocht en gevraagd hopelijk klopt dit
Wat versie 2026.3.7 wél aanpakt, bevindt zich puur in de zogenoemde "wrappers" en voertuig-integratie rondom dat FSD-brein. Hier zijn de diepgaande technische redenen waarom zo'n patch wordt uitgestuurd voor vroege FSD-testers:
1. Optimalisatie van de "Driver Monitoring" (De Cabinecamera)
Bij een nieuwe FSD-uitrol, zeker met de strenge Europese en RDW-regels op de achtergrond, is de cabinecamera extreem kritisch afgesteld. Vaak levert de eerste versie (jouw .6) problemen op:
Probleem: De camera is te streng en geeft onterechte strikes (waarschuwingen dat je niet oplet), bijvoorbeeld als je een zonnebril draagt, als de zon laag staat, of als je te lang in je spiegels kijkt.
De .7 Fix: Tesla past de drempelwaarden in de C++ code van de voertuigsoftware aan, zodat de waarschuwingen (de "nags") eerlijker en minder irritant verlopen, zonder dat dit de AI van het rijden zelf beïnvloedt.
2. Telemetrie en Geheugenlekken (Shadow Logging)
Omdat jij bij de eerste groep zit, stuurt jouw auto gigantisch veel diagnostische data terug naar de servers van Tesla om het systeem voor de rest van Europa te trainen.
Probleem: Dit agressieve loggen van videobeelden en sensordata kan leiden tot een overvolle buffer of geheugenlekken (memory leaks) in de boordcomputer (de MCU). Dit merk je doordat je scherm na een tijdje rijden traag wordt of Spotify ineens vastloopt tijdens FSD.
De .7 Fix: Deze patch optimaliseert hoe de auto data comprimeert en uploadt via 4G/Wi-Fi, zodat de processor van je scherm niet overbelast raakt.
3. Vertaling van AI naar Hardware (Actuators)
Het FSD-brein (14.2.2.5) vertelt de auto: "Rem nu af". Maar hoe de remmen fysiek worden ingeknepen, wordt geregeld door de basis voertuigsoftware.
De .7 Fix: Het kan zijn dat de eerste groep testers meldde dat de auto te schokkerig remde of te agressief aan het stuur trok bij het uitkomen van rotondes. Een point-release zoals .7 maakt die overbrenging van digitaal commando naar fysieke rem- of stuuractie soepeler ("smoothing").
4. UI en Visualisatie Glitches
De FSD-visualisatie op je scherm vergt veel rekenkracht. Bij nieuwe versies flikkeren de blauwe lijnen soms, "dansen" de auto's om je heen op het scherm, of verdwijnt de visualisatie een fractie van een seconde. Versie .7 bevat vaak kleine bugfixes voor de rendering-engine op je scherm.
Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super
Ik begrijp ook echt niet waarom mensen alles in een AI-tool plotten en dit vervolgens ook nog delen, alsof ze het zelf hebben bedacht. Als je zou vragen wat er staat, zouden ze het niet eens kunnen toelichten. Wat mij betreft mogen we AI antwoorden weglaten hier, maar ik kan daar natuurlijk geen beslissing over nemen. @Taro ?Nexz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:24:
[...]
Wat zijn hier de bronnen voor? Het leest als een stukje AI-hallucinaties.
Graag een dergelijk bericht rapporteren en niet mij specifiek taggen, dan kunnen anderen er ook naar kijken.turkeyhakan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:46:
[...]
Ik begrijp ook echt niet waarom mensen alles in een AI-tool plotten en dit vervolgens ook nog delen, alsof ze het zelf hebben bedacht. Als je zou vragen wat er staat, zouden ze het niet eens kunnen toelichten. Wat mij betreft mogen we AI antwoorden weglaten hier, maar ik kan daar natuurlijk geen beslissing over nemen. @Taro ?
Edit: Was in dit geval al gerapporteerd zie ik, heb het bericht aangepast.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 22-04-2026 07:54 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Aan de FSD testers, hoe gedraagt de auto zich in de file?
Als je links rijdt, laat de auto dan genoeg plaats voor motoren die tussen de autos door komen, en wat als er politie of ambulance met zwaailicht door komt?
Als je links rijdt, laat de auto dan genoeg plaats voor motoren die tussen de autos door komen, en wat als er politie of ambulance met zwaailicht door komt?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als samenvatting zo af en toe kan het wel handig zijn, niet iedereen heeft afgelopen 230 pagina's meegelezen.turkeyhakan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:46:
[...]
Ik begrijp ook echt niet waarom mensen alles in een AI-tool plotten en dit vervolgens ook nog delen, alsof ze het zelf hebben bedacht. Als je zou vragen wat er staat, zouden ze het niet eens kunnen toelichten. Wat mij betreft mogen we AI antwoorden weglaten hier, maar ik kan daar natuurlijk geen beslissing over nemen. @Taro ?
Misschien zelfs een toevoeging voor het forum: Een samenvatting die elke 10/20 pagina's bijgewerkt wordt?
Ik had gisteren nog een paar momentjes die ik eigenlijk wel waardeerde. Met het oversteken van de rotonde, zag ik dat er iemand net na de rotonde een zebrapad overstak. De auto liet duidelijk wat gas los er reed door op een tempo dat hij ruim achter de voetganger langs reed, maar toch niet stil kwam te staan op de rotonde.
Erg goed geanticipeerd. Verderop nog een zebrapad waar iemand overstak (normaal zie je daar nooit iemand) en ook daar wat gas los en vloeiend door proberen te rijden. Helaas kwam er nog iemand achteraan en je kon er net niet met goed fatsoen tussendoor dus toen stopte hij netjes voor het zebrapad.
Ik noemde het een limousine chauffeur. Iemand die getraind is om zijn passagiers op een zo comfortabel en rustige mogelijke manier probeert te vervoeren van A naar B.
Erg goed geanticipeerd. Verderop nog een zebrapad waar iemand overstak (normaal zie je daar nooit iemand) en ook daar wat gas los en vloeiend door proberen te rijden. Helaas kwam er nog iemand achteraan en je kon er net niet met goed fatsoen tussendoor dus toen stopte hij netjes voor het zebrapad.
Ik noemde het een limousine chauffeur. Iemand die getraind is om zijn passagiers op een zo comfortabel en rustige mogelijke manier probeert te vervoeren van A naar B.
Afgelopen vrijdag vanuit Twente naar de Ardennen gereden, vanaf Apeldoorn alleen maar files en hij gedraagt zich keurig. Blijft op de rijstrook, ook als je daarmee auto’s rechts voorbij gaat en schuift naar links wanneer die rijstrook sneller is. Heel comfortabel, tot je bij de Belgische grens komt en FSD natuurlijk uit gaat. Ellende is dat op dat moment de normale ‘autopilot’ ook niet meer werkt, je moet in parkeerstand de FSD eerst uitschakelen en dan merk je direct dat het stuurwerk veel minder soepel gaat.Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:11:
Vanochtend voor mij een standaard ritje, maar voor FSD de proef op de som voor de toegevoegde waarde. Mijn vorige ritten waren namelijk nogal in het weekend/avond, en er stond een mooi laag zonnetje, redelijk druk maar het reed prima door.
Belangrijkste stuk: A20 Nieuwekerk > A12 > A2 > Zuidas
Resultaat: Wellicht m'n FSD slechtste rit tot nu toe.
Geen lang epistel maar:
- Ik denk dat 50% van m'n rijstrookwisslingen die op t scherm aangekondigd werden niet door zijn gegaan. Erg vaak dacht ik: ga nou, komop (er was echt zat ruimte, en soms deed ie vergelijkbare rijstrokowisselingen wel)
- Een rijstrook naar links is ie vertrouwd mee, naar rechts vind ie eng (zelf rij ik met de gedachte: als ik 10 seconde lang niemand in ga halen, ga ik een baan naar rechts), zowel op de A12 als A2 meermaals handmatig de rijstrookwisseling geinitieerd, waarna hij het zelf fijner vond toch weer de auto in te halen die misschien 2kmh langzamer ging dan dat ik ging (102km/h). Soms ook knipperlicht aan terwijl je nog recht naast de auto op de andere baan zit, dat lijkt me ook niet fijn voor die persoon. Bij een LZV ging ie al knipperen halverwege de achterste oplegger...
- Autos rechts inhalen op de trajectcontrole A2 heeft ie geen moeite mee, dat zal die linksklevers leren!
- Anticiperen kan je leren, maar FSD moet nog naar school. Afrit A12 > A2 ri amsterdam zijn een paar handelingen, scherp bochtje, daarna invoegen en links aanhouden anders heb je de afrit utrecht centrum. FSD bleef dezelfde snelheid rijden als de auto links van me, knipperlichtje aan, maar verder niks, uiteindelijk een klein beetje gas bij gegeven (want bij remmen disengaged ie) en prikte ie m er op de laatste meter nog bij, anders stond ik in utrecht centrum... Had ie eerder links aangehouden was het een stuk makkelijker geweest voor iedereen.
- Op de zuidas over een dubbele doorgetrokken streep de afslag de parkeergarage in, het mag niet (navigatie stuurt je ook anders, wat best even om is), maar FSD negeert hier de verkeersregels, (dat doen 9/10 weggebruikers hier ook, maartoch)
toch een beetje een epistel geworden,,
Nu een paar dagen verder en de hype eraf is, merk ik dat ik rijden ook gewoon wel een leuke bezigheid vind, en geen chore. Op een of andere reden kreeg ik tijdens het (mee)rijden vanochtend de drang om een Mazda MX-5 te kopen
Belangrijkste stuk: A20 Nieuwekerk > A12 > A2 > Zuidas
Resultaat: Wellicht m'n FSD slechtste rit tot nu toe.
Geen lang epistel maar:
- Ik denk dat 50% van m'n rijstrookwisslingen die op t scherm aangekondigd werden niet door zijn gegaan. Erg vaak dacht ik: ga nou, komop (er was echt zat ruimte, en soms deed ie vergelijkbare rijstrokowisselingen wel)
- Een rijstrook naar links is ie vertrouwd mee, naar rechts vind ie eng (zelf rij ik met de gedachte: als ik 10 seconde lang niemand in ga halen, ga ik een baan naar rechts), zowel op de A12 als A2 meermaals handmatig de rijstrookwisseling geinitieerd, waarna hij het zelf fijner vond toch weer de auto in te halen die misschien 2kmh langzamer ging dan dat ik ging (102km/h). Soms ook knipperlicht aan terwijl je nog recht naast de auto op de andere baan zit, dat lijkt me ook niet fijn voor die persoon. Bij een LZV ging ie al knipperen halverwege de achterste oplegger...
- Autos rechts inhalen op de trajectcontrole A2 heeft ie geen moeite mee, dat zal die linksklevers leren!
- Anticiperen kan je leren, maar FSD moet nog naar school. Afrit A12 > A2 ri amsterdam zijn een paar handelingen, scherp bochtje, daarna invoegen en links aanhouden anders heb je de afrit utrecht centrum. FSD bleef dezelfde snelheid rijden als de auto links van me, knipperlichtje aan, maar verder niks, uiteindelijk een klein beetje gas bij gegeven (want bij remmen disengaged ie) en prikte ie m er op de laatste meter nog bij, anders stond ik in utrecht centrum... Had ie eerder links aangehouden was het een stuk makkelijker geweest voor iedereen.
- Op de zuidas over een dubbele doorgetrokken streep de afslag de parkeergarage in, het mag niet (navigatie stuurt je ook anders, wat best even om is), maar FSD negeert hier de verkeersregels, (dat doen 9/10 weggebruikers hier ook, maartoch)
toch een beetje een epistel geworden,,
Nu een paar dagen verder en de hype eraf is, merk ik dat ik rijden ook gewoon wel een leuke bezigheid vind, en geen chore. Op een of andere reden kreeg ik tijdens het (mee)rijden vanochtend de drang om een Mazda MX-5 te kopen
[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 22-04-2026 08:32 ]
Ja same. Zit nog op 2026.2.100. Kan zonaar nog 2-3 weken duren.Gamebuster schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:50:
Zijn er nog veel mensen aan het wachten op de update? Met mijn 27-03 geleverde Model Y zit ik nog vol ongeduld te wachten.
FSDRecap.com - FSD rit analyse
Gisteren mijn eerste rit gemaakt. De vervelende rotonde aan het eind van de straat, en de vervelende tegenverkeerconstructie pakt ie prima.
Wat ik mij wel afvraag, als ik hem volledig naar een eindbestemming laat navigeren - hoe kan ik dan invloed uitvoeren op de parkeerplek? Ik liet hem naar de lokale Karwei navigeren. Hij stopte toen (netjes) hier: https://maps.app.goo.gl/cV1afEPKZJiEAKju6 - wat als je naar de kaart/adres kijkt klopt - maar logischer was om op het parkeerterrein te gaan staan (hier: https://maps.app.goo.gl/WCxprmWezbckBMV57).
Wat ik mij wel afvraag, als ik hem volledig naar een eindbestemming laat navigeren - hoe kan ik dan invloed uitvoeren op de parkeerplek? Ik liet hem naar de lokale Karwei navigeren. Hij stopte toen (netjes) hier: https://maps.app.goo.gl/cV1afEPKZJiEAKju6 - wat als je naar de kaart/adres kijkt klopt - maar logischer was om op het parkeerterrein te gaan staan (hier: https://maps.app.goo.gl/WCxprmWezbckBMV57).
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Auto gaat op zij voor motoren en begon ook aanstalten te maken voor nooddiensten voor ik (te) ijverig overpakte. En liet zich zelfs met ander verkeer over de vluchtstrook leiden bij een ongeluk.Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:11:
2026.3.7 komt hier nu binnen op mijn M3 2025 RWD, ik kom vanaf 2026.3.6 incl. FSD abbo.
If it aint broke, fix it till it is!
Dit is het beste filmpje dat ik tot nu heb gezien van hoe FSD is wellicht om te delen met familie en vrienden:
YouTube: I Supervised Tesla FSD in Europe for the FIRST TIME EVER
Wel grappig dat de passagier het vond dat hij te langzaam was, maar het was volgens mij prima voor de omstandigheden. Je ziet hier dus dat mensen eigenlijk eigenlijk veel te weinig zijn met veiligheid en dat zie ik ook op de weg
YouTube: I Supervised Tesla FSD in Europe for the FIRST TIME EVER
Wel grappig dat de passagier het vond dat hij te langzaam was, maar het was volgens mij prima voor de omstandigheden. Je ziet hier dus dat mensen eigenlijk eigenlijk veel te weinig zijn met veiligheid en dat zie ik ook op de weg
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik reed gisteren op de snelweg op de linkerbaan en was (met weinig verschil in snelheid), enkele auto’s aan het inhalen. In mijn spiegel zag ik achter mij een ambulance met zwaailichten naderen. Even gewacht op een reactie van de auto, er gebeurde echter niets. Er was geen ruimte om in te voegen maar FSD versnelde (of vertraagde) ook niet. Omdat ik toch nieuwsgierig was naar een reaktie van de auto nog een paar tellen gewacht tot het moment naderde dat ik de ambulance zou gaan hinderen. Toen zelf maar even snelheid gemaakt en ingevoegd. Voorlopige conclusie is dat FSD hier nog niet (tijdig) op reageert.Mar.tin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:39:
[...]
Auto gaat op zij voor motoren en begon ook aanstalten te maken voor nooddiensten voor ik (te) ijverig overpakte. En liet zich zelfs met ander verkeer over de vluchtstrook leiden bij een ongeluk.
2026.3.7 / 14.2.2.5
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Precies mijn ervaring. Ik zou zelf iets vlotter rijden. Maar gisteren met mn vrouw en kinderen een stukje FSD gedaan en het is toch wel gaaf. Mn vrouw zat met witte knokkels naast me want best spannend en de kinderen waren alles aan het live streamen. Het voelt heel futuristisch.Rubenator123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:38:
Zoals velen van jullie heb ik ook sinds vandaag de proefmaand FSD. Ja, het optrekken kan soms wat vlotter en ook de maximumsnelheid wordt niet altijd gereden. Gelukkig kan je met je rechtervoet bijcorrigeren. Maar ff eerlijk: dit is toch verdomd gaaf. Dit zijn van die dingen waarvan je als klein jongetje van droomde. Beetje leven in de toekomst zo :-)
En als ik er over nadenk dan is het best knap.
Afgelopen maandagavond FSD besteld, aan het wachten op de update. Ik draai momenteel nog 2026.2.3.Gamebuster schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:50:
Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super
Ik heb sinds gisteren ook de FSD trial. Anticiperen is inderdaad wel een dingetje, de auto ging 1 km voor de afslag nog even inhalen en in de laatste 100-200 meter van de linkerbaan naar rechts en hop, nog net de afslag genomen. En over het algemeen irriteer ik me redelijk aan het veel te voorzichtige rijden. Waar ze in de US de setting hebben hoe "agressief" de auto moet rijden zitten we hier met een kapot systeem waar de instelling hardcoded op "lamme kameel" ingesteld lijkt te staan. Staat op 10% boven de max snelheid ingesteld bij mij, maar 110 op de snelweg haalt ie echt niet. Pruttelt ellenlang op de rechterbaan met 98 achter een andere auto aan.. Als ik dan even knipper naar links dan gaat ie uiteindelijk wel inhalen, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Hier zou ik nooit 100 euro per maand voor betalen, 2 ritjes en irriteer me er al aan. Hopelijk komt er de komende maand nog verbetering in, maar ben er bang voor.
Super frustrerend inderdaad. Gisteren 100km gereden en overdreven m’n ogen zo ver mogelijk open gesperd strikt voor me uit blijven kijken. Minimaal spiegels en al helemaal niet op het scherm. Daarmee lukte het om fsd te blijven gebruiken met alleen wat waarschuwingen. Wel stress van zo panisch voor je uit blijven staren en ogen idioot groot te maken.Luchtbakker schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:42:
[...]
Als het nóg strikter wordt dan het onbruikbare niveau dat het nu al is, mogen ze FSD echt in hun h*l steken. Je kan nu al amper tot niet in je spiegels kijken of hij wel goed rijdt of je krijgt al een melding dat je moet opletten.
Vanochtend ‘normaal’ in m’n auto gezeten en normaal verkeer in de gaten gehouden -geen scherm- en binnen vijf minuten stopt het vanwege niet opletten.
Misschien door m’n bril, te kleine ogen, of camera niet goed. Super irritant en voor mij is fsd een leuke gimmic maar nog lang niet goed genoeg om te gebruiken, laat staan om voor te betalen.
Gister proefmaand FSD gekregen op Model Y.
Vanmorgen 45 min van thuis naar werk gereden.
Zelf de oprit van het huis afgereden, daar FSD ingeschakeld en tot de oprit van mijn werk, ik wil nog even uitzoeken of dat ook van parkeren tot parkeren kan, ik zag dat summon ook beschikbaar was, dus wellicht is dit mogelijk.
Jammer dat FSD niet op mijn rijgedrag is getrained maar op dat van een oud omatje...
Traag accelereren, vroeg afremmen en vooral veilig.
Het werkt naar verbazig erg goed, ik heb 1x willen ingrijpen, maar FSD deed het goed.
Maar FSB is wel heel erg:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8f1zRR5bcIn7lnZPyd1TRoLu.jpg?f=user_large)
Jaja ik ben wellicht niet de eerst met deze, maar zo voelt het wel. Alle dingen die normaal achter het stuur niet mogen (sms, fotos maken, drinken en pokemonen) die mogen nu ook niet. FSD is als de NSB, hij naait je eraan. Maar ok, het is dan wel veilig.
99e p/m niet waard in mijn geval
Maar als dit meer gemeengoed is en 10e p/m is dan zie ik me er wel voor betalen.
Vanmorgen 45 min van thuis naar werk gereden.
Zelf de oprit van het huis afgereden, daar FSD ingeschakeld en tot de oprit van mijn werk, ik wil nog even uitzoeken of dat ook van parkeren tot parkeren kan, ik zag dat summon ook beschikbaar was, dus wellicht is dit mogelijk.
Jammer dat FSD niet op mijn rijgedrag is getrained maar op dat van een oud omatje...
Traag accelereren, vroeg afremmen en vooral veilig.
Het werkt naar verbazig erg goed, ik heb 1x willen ingrijpen, maar FSD deed het goed.
Maar FSB is wel heel erg:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8f1zRR5bcIn7lnZPyd1TRoLu.jpg?f=user_large)
Jaja ik ben wellicht niet de eerst met deze, maar zo voelt het wel. Alle dingen die normaal achter het stuur niet mogen (sms, fotos maken, drinken en pokemonen) die mogen nu ook niet. FSD is als de NSB, hij naait je eraan. Maar ok, het is dan wel veilig.
99e p/m niet waard in mijn geval
Maar als dit meer gemeengoed is en 10e p/m is dan zie ik me er wel voor betalen.
Sinds gisteren FSD proef. Gisteravond voor het eerst getest en ben echt onder de indruk. Ook van de twee penalties die ik al te pakken heb. De eerste omdat ik zat te filmen (voor het thuisfront ;-)) dus geheel terecht, maar de tweede was wat verwarrender. Op een landweggetje zit een rare rechts/links slinger en ik keek denk ik te lang naar 't scherm om te zien hoe hij dat zou doen. De auto gillen en doen en dat trok uiteraard mijn aandacht, dus nog langer naar het schermpje kijken om te zien wat ie allemaal te zeggen had. Penalty no 2.
Vanochtend woon-werk en op de A27 van Gorinchem naar Utrecht ter hoogte van Houten ging 't systeem uit, de zon verblindde eerst de voorruit camera en een km verder, na FSD weer aangezet te hebben, de zijcamera. Het was tussen 7:00 en 7:30 uur. Geen penalty, maar FSD wilde niet een 3e keer opstarten helaas.
Erg leuk en ik ga er deze weken lekker mee experimenteren.
Vanochtend woon-werk en op de A27 van Gorinchem naar Utrecht ter hoogte van Houten ging 't systeem uit, de zon verblindde eerst de voorruit camera en een km verder, na FSD weer aangezet te hebben, de zijcamera. Het was tussen 7:00 en 7:30 uur. Geen penalty, maar FSD wilde niet een 3e keer opstarten helaas.
Erg leuk en ik ga er deze weken lekker mee experimenteren.
Wat een k*t systeem. 5de strike binnen. Kijk gewoon vooruit, mijn vrouw meegenomen om te kijken wat ik verkeerd doe. Mag het een week niet gebruiken, ze steken het maar in hun hol. Niet mee te rijden. Echt totaal waardeloos.
En wat deed je verkeerd?Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:54:
mijn vrouw meegenomen om te kijken wat ik verkeerd doe.
Geen idee kijk gewoon naar voren en continu blauw scherm. Ben er klaar mee haha. Systeem moet mij dienen en niet andersom.
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe dit zo gigantisch kan verschillen onder gebruikers. Ik heb er nu zo'n 600km op zitten met 98% FSD volgens het dashboard.Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:54:
Wat een k*t systeem. 5de strike binnen. Kijk gewoon vooruit, mijn vrouw meegenomen om te kijken wat ik verkeerd doe. Mag het een week niet gebruiken, ze steken het maar in hun hol. Niet mee te rijden. Echt totaal waardeloos.
En 0 strikes. Merendeel van de ritten is mijn score 'high'.
Ik kan ook prima een paar seconden wegkijken of naar het scherm kijken om een Spotify nummer te selecteren of de file/flitsinformatie bekijken in de browser. Als de blauwe waas komt, dan kijk ik even weer naar de weg en dat werkt prima. Al doe ik dat ook alleen op rechte stukken, niet op rontondes, daar kijk ik ook actief mee naar fietspaden en dergelijke. Geen idee of de driver monitoring rekening houdt met de context van waar je rijdt (dit is in de USA wel zo overigens).
Met lage zon kreeg ik op een gegeven moment "slaperige bestuurder gedetecteerd" wat geheel onterecht was, maar dat blijft gewoon bij de blauwe waas. Met een zonnebril op is het geen probleem. False positives krijg ik ook wel, maar het zijn er niet heel veel en ze resulteren niet in een strike.
Ik ben wel benieuwd:
- Ben je wel/niet brildragend?
- Heb je een smartwatch om?
- Andere bijzonderheden?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vreemd die wisselende ervaringen. Ja het is streng en ja ik ontvang veel klachten op het scherm maar die zijn ook echt terecht omdat ik dan te lang naar het scherm of elders buiten (niet naar voren kijk). Op zich wel geinig om te merken hoe veel je eigenlijk niet voor je kijkt...Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:54:
Ik lees best wel wat mensen met een bril. Met zonnebril werkt het goed, hoewel je hoofd dan echt recht moet staan, maar is prima te doen. Ik draag geen bril tijdens het rijden, maar zal eens testen met een leesbril op of ik dan veel verschil in het DMS gedrag zie.
Het systeem is niet k*t, het is door RDW vreselijk streng gemaakt en daarmee lijkt het z'n doel voorbij te schieten voor een deel van de gebruikers. Als er echt problemen met brildragers zijn dan verwacht ik dat het in de komende tijd opgelost zal worden door de feedback die Tesla nu verzamelt. Maar ik lees ook mensen die schijnbaar te veel afgeleid zijn en ja we zullen moeten accepteren dat het systeem dat echt gewoon niet accepteert. Met dank aan de RDW.
Mede naar aanleiding van FSD en nu een paar dagen alles (incl snelheid houden) zelf doen merk ik pas hoe gemakkelijk ik afgeleid ben in de auto.Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:24:
[...]
Vreemd die wisselende ervaringen. Ja het is streng en ja ik ontvang veel klachten op het scherm maar die zijn ook echt terecht omdat ik dan te lang naar het scherm of elders buiten (niet naar voren kijk). Op zich wel geinig om te merken hoe veel je eigenlijk niet voor je kijkt...
Ik lees best wel wat mensen met een bril. Met zonnebril werkt het goed, hoewel je hoofd dan echt recht moet staan, maar is prima te doen. Ik draag geen bril tijdens het rijden, maar zal eens testen met een leesbril op of ik dan veel verschil in het DMS gedrag zie.
Het systeem is niet k*t, het is door RDW vreselijk streng gemaakt en daarmee lijkt het z'n doel voorbij te schieten voor een deel van de gebruikers. Als er echt problemen met brildragers zijn dan verwacht ik dat het in de komende tijd opgelost zal worden door de feedback die Tesla nu verzamelt. Maar ik lees ook mensen die schijnbaar te veel afgeleid zijn en ja we zullen moeten accepteren dat het systeem dat echt gewoon niet accepteert. Met dank aan de RDW.
Niet eens door een telefoon of dingen, maar ik betrap mezelf er ook op zo nu en dan even op mijn persoonlijke "autopilot" te rijden en ineens te concluderen dat ik een stukje verder ben in mijn rit dan ik dacht
Extra begrip voor de bestuurders volledig zonder CC (laat staan iets van stuurhulpen) die dat dag in dag uit doen. Maar die maken dan wellicht ook geen 200km per dag
Dat weet iemand met zekerheid, maar ik denk dat je kan aannemen dat de DMS onderdeel is van de AI van FSD. Het is geleerd om naar mensen te kijken en een confidence score te geven op zaken als ogen, hoofd en handen.DaCoTa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:28:
[...]
Is DMS onderdeel van de gewone firmware of van de FSD firmware?
Ik zie trouwens ook dat mensen al proberen de camera te misleiden door er foto's en smartphones voor te hangen...
Brildragend, Smartwatch (ook royaal in beeld). 1m95 lang, stoel royaal naar achter.Richh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:22:
[...]
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe dit zo gigantisch kan verschillen onder gebruikers. Ik heb er nu zo'n 600km op zitten met 98% FSD volgens het dashboard.
En 0 strikes. Merendeel van de ritten is mijn score 'high'.
Ik kan ook prima een paar seconden wegkijken of naar het scherm kijken om een Spotify nummer te selecteren of de file/flitsinformatie bekijken in de browser. Als de blauwe waas komt, dan kijk ik even weer naar de weg en dat werkt prima. Al doe ik dat ook alleen op rechte stukken, niet op rontondes, daar kijk ik ook actief mee naar fietspaden en dergelijke. Geen idee of de driver monitoring rekening houdt met de context van waar je rijdt (dit is in de USA wel zo overigens).
Met lage zon kreeg ik op een gegeven moment "slaperige bestuurder gedetecteerd" wat geheel onterecht was, maar dat blijft gewoon bij de blauwe waas. Met een zonnebril op is het geen probleem. False positives krijg ik ook wel, maar het zijn er niet heel veel en ze resulteren niet in een strike.
Ik ben wel benieuwd:
- Ben je wel/niet brildragend?
- Heb je een smartwatch om?
- Andere bijzonderheden?
Eigenlijk alleen valse meldingen met een zonnebril op. Met 2026.3.7 nog geen mogelijkheid om te testen omdat ik een camera mis
0 strikes op ruim 2000km vorige week.
Mijn vermoeden is nog dat het wellicht meldingen over handen zijn, en niet over kijken. Als ik mijn handen bijvoorbeeld onder mijn benen prop moppert hij, net als wanneer ik iets vast houd. Maar armen over elkaar is prima. Net als 1 arm op de linker armsteun en hand op de rand van de middenconsolesteun.
Bij alles <~5km/u lijk ik praktisch te kunnen doen wat ik wil, telefoon, elders kijken etc. (geprobeerd in de McDrive) Stilstand mag sowieso alles.
[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 22-04-2026 10:36 ]
Dat vraag ik me ook of veel van die meldingen niet over de handen gaan. De zon lijkt zeker mee te spelen gezien de berichten dat mensen op de heenweg geen probleem hadden maar op de terugweg wel met de zon in het gezichtMar.tin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:33:
[...]
Mijn vermoeden is nog dat het wellicht meldingen over handen zijn, en niet over kijken. Als ik mijn handen bijvoorbeeld onder mijn benen prop moppert hij, net als wanneer ik iets vast houd. Maar armen over elkaar is prima. Net als 1 arm op de linker armsteun en hand op de rand van de middenconsolesteun.
PSN ID: Svennie-NL
Door mijn lengte staat de zon eigenlijk nooit laag genoeg dat ik er recht in kijk. Dus wellicht helpt dat mee.Svennie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:40:
[...]
Dat vraag ik me ook of veel van die meldingen niet over de handen gaan. De zon lijkt zeker mee te spelen gezien de berichten dat mensen op de heenweg geen probleem hadden maar op de terugweg wel met de zon in het gezicht
klinkt logischMar.tin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:41:
[...]
Door mijn lengte staat de zon eigenlijk nooit laag genoeg dat ik er recht in kijk. Dus wellicht helpt dat mee.
PSN ID: Svennie-NL
welk platform zie je dat? het is mij nog niet gelukt. overigs overtreed je (nog) geen enkele wet als je dat doet dus, waarom niet proberenOdie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:30:
[...]
Dat weet iemand met zekerheid, maar ik denk dat je kan aannemen dat de DMS onderdeel is van de AI van FSD. Het is geleerd om naar mensen te kijken en een confidence score te geven op zaken als ogen, hoofd en handen.
Ik zie trouwens ook dat mensen al proberen de camera te misleiden door er foto's en smartphones voor te hangen...
Hilary Duff 4-Life
Das gek, ik heb andere ervaringen. Mijn conclusie is dat DMS echt object tracking van handen en armen doet en twee losse armen en handen wil kunnen identificeren. Als ik mijn handen onder mijn benen doe (in de knieholtes) dan vind het DMS dat prima, waarschijnlijk ziet het mn armen en begin van de polsen nog.Mar.tin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:33:
[...]
Als ik mijn handen als gebalde vuisten voor me hou is dat ook prima maar als ik een 'tentje' ervan maak met de vingertoppen tegen elkaar aan dan is dat een boze Tesla. Armen over elkaar is meestal geen probleem, maar ik merk wel dat hij daardoor gevoeliger lijkt te worden voor wegkijken. Ik krijg dan steevast een melding ook over de handen, niet zozeer over het wegkijken.
Overigens herken je de FSD rijder inmiddels wel op straat: ze zitten overdreven achterover geleund, je ziet duidelijk dat ze het stuur niet vast hebben, de auto rijdt opvallend trager dan we van de gemiddelde Tesla rijder gewend zijn en ze geven o-ve-ral richting aan. En bij rijstrook wisselingen begint dat vroeg: heel vroeg.
Hah.. had vroeger met mijn vorige niet Tesla ook zoiets of als je een harde zijwind had met veel windstoten kreeg ik ook een melding Tijd voor een kopje koffie?patrickt35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:45:
[...]
5 seconden met ogen dicht....
[Afbeelding]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Weet ik niet meer, kan op Insta of TikTok of YouTube geweest zijn. Iemand die z'n smartphone met een filmpje van zichzelf voor de camera had gemonteerd met een beugel.JoeBlack2k schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:48:
[...]
welk platform zie je dat? het is mij nog niet gelukt. overigs overtreed je (nog) geen enkele wet als je dat doet dus, waarom niet proberen
Deed me een beetje denken aan die mafkezen die de autopilot nag wilde tricken met een speciale magneetring die om het stuur ging en een constante torque gaf. Levensgevaarlijk want daardoor reageerde de lane departure veiligheid ook niet goed meer, want het systeem dacht dat je juist bewust input gaf.
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar de manager typegoedkeuring van de RDW was bij BNR te gast om te praten over FSD. Erg interessant
Aii, ik heb nu toch mn eerste strike te pakken.
Was rustig een krentebol aan het eten en omdat deze in mn rechterhand zat dacht de tesla dat het een device was.
En na een paar seconden lag ik er al uit.
Was rustig een krentebol aan het eten en omdat deze in mn rechterhand zat dacht de tesla dat het een device was.
En na een paar seconden lag ik er al uit.
Ja dat denk ik ook. De vraag is of het hetzelfde AI model is als in de US met een andere prompt, of een compleet nieuw model. Ik vermoed het laatste wat zou verklaren dat het nu nog beneden de maat is. Het is simpelweg nog niet genoeg getraind. Al die 13000 testritten in EU zijn met gedrilde supervisors gedaan die extreem braaf zijn (geen broodje eten, geen gesprek aangaan, niet meezingen, handjes angstig bij het stuur). En zelfs dan kreeg mijn ride along supervisor geregeld blauwe oplet meldingenOdie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:30:
[...]
Dat weet iemand met zekerheid, maar ik denk dat je kan aannemen dat de DMS onderdeel is van de AI van FSD. Het is geleerd om naar mensen te kijken en een confidence score te geven op zaken als ogen, hoofd en handen.
Ik ben al op zoek naar de ideale nek kussen omdat ik idd ook helemaal achterover lig 🤣Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:50:
[...]
Das gek, ik heb andere ervaringen. Mijn conclusie is dat DMS echt object tracking van handen en armen doet en twee losse armen en handen wil kunnen identificeren. Als ik mijn handen onder mijn benen doe (in de knieholtes) dan vind het DMS dat prima, waarschijnlijk ziet het mn armen en begin van de polsen nog.
Als ik mijn handen als gebalde vuisten voor me hou is dat ook prima maar als ik een 'tentje' ervan maak met de vingertoppen tegen elkaar aan dan is dat een boze Tesla. Armen over elkaar is meestal geen probleem, maar ik merk wel dat hij daardoor gevoeliger lijkt te worden voor wegkijken. Ik krijg dan steevast een melding ook over de handen, niet zozeer over het wegkijken.
Overigens herken je de FSD rijder inmiddels wel op straat: ze zitten overdreven achterover geleund, je ziet duidelijk dat ze het stuur niet vast hebben, de auto rijdt opvallend trager dan we van de gemiddelde Tesla rijder gewend zijn en ze geven o-ve-ral richting aan. En bij rijstrook wisselingen begint dat vroeg: heel vroeg.
Waar FSD niet goed op gaat is als ik met mn hoofd op de stoel "lig" en hierover mijn blik (recht vooruit kijken) te hoog ligt.. ik staar als het ware naar de bovenkant van de voorruit. Hierdoor gaat Fsd protesteren.
Verschil met het Amerikaanse FSDvosje88 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:54:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar de manager typegoedkeuring van de RDW was bij BNR te gast om te praten over FSD. Erg interessant
[YouTube: RDW laat zelfrijdende Tesla's toe onder scherp toezicht, 'bestuurder blijft aansprakelijk']
De strenge monitoring systeem is een eis van de RDW.
Is ook veel voorzichtiger
YouTube: RDW laat zelfrijdende Tesla's toe onder scherp toezicht, 'bestuurder...
[ Voor 5% gewijzigd door lighting_ op 22-04-2026 11:13 ]
Zojuist een kleine 100km gereden met 2026.3.7. Kom van release 2026.3.6. Monitoring lijkt momenteel een stuk 'vriendelijker'. Met vorige versie zo'n 600km gereden.
Ja die rijstrookwisselingen heb ik al menig bestuurder laten schrikken omdat die zo vroeg aan gaat. In Nederland is het gebruikelijk dat de richtingaanwijzers pas aan gaan bij een inhaalmoment nadat je met de achterkant voorbij de ingehaalde auto bent. Heb al wat seinende mensen gehad in mijn achteruitkijkspiegel.Odie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:50:
[...]
Das gek, ik heb andere ervaringen. Mijn conclusie is dat DMS echt object tracking van handen en armen doet en twee losse armen en handen wil kunnen identificeren. Als ik mijn handen onder mijn benen doe (in de knieholtes) dan vind het DMS dat prima, waarschijnlijk ziet het mn armen en begin van de polsen nog.
Rijd nu zo’n 3 weken met FSD, eigenlijk hele goede ervaringen en compenseer het oma rijgedrag met wat hulp van het gaspedaal wat ik prima te doen vind.
Echter sinds de 3.7 update van gisteren kan ik het simpelweg niet meer gebruiken met mijn zonnebril.
Ik kijk recht vooruit, niet met mijn hoofd naar beneden o.i.d. En telkens een blauw scherm en piepen.
Hij heeft kennelijk liever dat ik blind ben dan dat hij mijn ogen minder goed kan zien wat het veiligheidsargument eigenlijk te niet doet.
Echter sinds de 3.7 update van gisteren kan ik het simpelweg niet meer gebruiken met mijn zonnebril.
Ik kijk recht vooruit, niet met mijn hoofd naar beneden o.i.d. En telkens een blauw scherm en piepen.
Hij heeft kennelijk liever dat ik blind ben dan dat hij mijn ogen minder goed kan zien wat het veiligheidsargument eigenlijk te niet doet.
Vreemd, ik heb 3.6 niet eens gehad. Meteen 3.7. En totaal geen probleem met zonnebril.LaurensM99 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:26:
Rijd nu zo’n 3 weken met FSD, eigenlijk hele goede ervaringen en compenseer het oma rijgedrag met wat hulp van het gaspedaal wat ik prima te doen vind.
Ook eventjes koffie drinken vind hij geen probleem.
Bijzonder hoeveel verschil er zit tussen auto’s met dezelfde software.Plenkske schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:29:
[...]
Vreemd, ik heb 3.6 niet eens gehad. Meteen 3.7. En totaal geen probleem met zonnebril.
Ook eventjes koffie drinken vind hij geen probleem.
Zonder bril doet hij het prima.
Enige wat ik wel met 3.6 had was op een snelweg zonder (of met weinig) lampen in het donker, dat hij uitschakelt vanwege weinig zicht op de bestuurder.
Erg interessant. Belangrijkste: RDW gaat 'de komende tijd' alle software-updates van tevoren beoordelen om te kijken of er opnieuw getest moet worden voordat een nieuwe FSD wordt uitgerold.vosje88 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:54:
[YouTube: RDW laat zelfrijdende Tesla's toe onder scherp toezicht, 'bestuurder blijft aansprakelijk']
Als ik hier de discussie en ervaringen lees over strikes snap ik niet wat er soms mis gaat. Ik heb nu 1 strike te pakken in 700km FSD en die kwam omdat ik mn gas niet los liet. Ik rij met een veel te vlugge spiegelende wielrenbril en daar heeft de auto geen moeite mee. Wat de auto wel vervelend vind is een flesje open draaien en een slok nemen. Dus ik verwacht dat het of handen of teveel op t scherm kijken is bij de meeste die problemen hebben.
Bij mij is de eerste strike na 1000km FSD dus een kleine krentebol in mn rechterhand.Heijmenberg99 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:38:
Als ik hier de discussie en ervaringen lees over strikes snap ik niet wat er soms mis gaat. Ik heb nu 1 strike te pakken in 700km FSD en die kwam omdat ik mn gas niet los liet. Ik rij met een veel te vlugge spiegelende wielrenbril en daar heeft de auto geen moeite mee. Wat de auto wel vervelend vind is een flesje open draaien en een slok nemen. Dus ik verwacht dat het of handen of teveel op t scherm kijken is bij de meeste die problemen hebben.
Tesla denkt dat ik dan niet meer kan ingrijpen.
Verder hier geen problemen met zonnebril, laagstaande zon, spiegelen etc.
Gisteren ook FSD in mijn M3H, maar "stel" ik wil lekker zuinig kachelen achter een vrachtwagen , hoe dan?
Ik kreeg dat niet voor elkaar op snelweg, bleef maar vrachtwagens inhalen ...
( ja, je kan max snelheid omlaag schroeven maar dat is ook behelpen )
En tijdens rijden terug-schakelen naar autosteer(beta) kan ook niet ...
Voor de rest reed het prima, maar was dus iets eerder thuis gisteren met wat meer verbruik
Ik kreeg dat niet voor elkaar op snelweg, bleef maar vrachtwagens inhalen ...
( ja, je kan max snelheid omlaag schroeven maar dat is ook behelpen )
En tijdens rijden terug-schakelen naar autosteer(beta) kan ook niet ...
Voor de rest reed het prima, maar was dus iets eerder thuis gisteren met wat meer verbruik
Ik kreeg dus gisteren een mail dat ik mee mag doen aan een proef-periode FSD supervised (model 3 uit december '25). Vervolgens werd er een update aangeboden (2026.3.7) en heb ik het direct aangezet. Na het kijken van een filmpje en het beantwoorden van 2 quizz vragen was het beschikbaar. De quizz is zoveel als, je bent zelf verantwoordelijk.
Uitparkeren ging goed, achteruit een pleintje op en dan weer vooruit. Het is wel belangrijk dat je goed meekijkt, want er was een onoverzichtelijke weg waar ik rechtsaf moest slaan en fietsers tegelijkertijd ook groen hebben voor rechtdoor: Daar moest ik wel ingrijpen, want de auto leek niet te stoppen. Als je dus ingrijpt dan kan je met een voice-memo aangeven wat er mis gegaan is (niet verplicht).
De rit op de snelweg ging goed, van baan wisselen etc.
Later weer in de stad een lastig stuk (ook normaal gesproken) waarbij ik op de verkeerde baan uitgesorteerd werd. Nu kan je wel weer van links naar volledig rechts komen, maar beter is het daar om alvast rechts te zitten. Al met al, vind ik het na zo'n eerste keer niet relaxter rijden dan als ik zelf rijd. Want ik moet meer opletten dan ik normaal doe. Wie weet dat het na een aantal keer went.
Uitparkeren ging goed, achteruit een pleintje op en dan weer vooruit. Het is wel belangrijk dat je goed meekijkt, want er was een onoverzichtelijke weg waar ik rechtsaf moest slaan en fietsers tegelijkertijd ook groen hebben voor rechtdoor: Daar moest ik wel ingrijpen, want de auto leek niet te stoppen. Als je dus ingrijpt dan kan je met een voice-memo aangeven wat er mis gegaan is (niet verplicht).
De rit op de snelweg ging goed, van baan wisselen etc.
Later weer in de stad een lastig stuk (ook normaal gesproken) waarbij ik op de verkeerde baan uitgesorteerd werd. Nu kan je wel weer van links naar volledig rechts komen, maar beter is het daar om alvast rechts te zitten. Al met al, vind ik het na zo'n eerste keer niet relaxter rijden dan als ik zelf rijd. Want ik moet meer opletten dan ik normaal doe. Wie weet dat het na een aantal keer went.
Het CBR heeft de rijtesten van FSD uitgevoerd. Op de site van CBR staat het volgende over inhalen:Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:23:
[...]
Ja die rijstrookwisselingen heb ik al menig bestuurder laten schrikken omdat die zo vroeg aan gaat. In Nederland is het gebruikelijk dat de richtingaanwijzers pas aan gaan bij een inhaalmoment nadat je met de achterkant voorbij de ingehaalde auto bent. Heb al wat seinende mensen gehad in mijn achteruitkijkspiegel.
Bij het inhalen van een motorvoertuig altijd richting aangeven. Tijdig richting aangeven nadat is gekeken of veilig kan worden ingehaald/voorbijgegaan.
‘ Tijdig’ betekent hier: op een zodanig tijdstip dat nog rechtuit wordt gereden en ander verkeer in een vroeg stadium geïnformeerd wordt over de inhaalmanoeuvre. Kort na het richting aangeven, beginnen met het inhalen.
Vanmorgen met de softwareversie 2026.3.7 gereden vanaf een klein dorp net onder Rotterdam tot aan Strijp in Eindhoven met FSD. Ik heb het eigenlijk heel prima ervaren. Ik ben zelf 1.76 lang, brildragend, geen smartwatch. Wat mij opviel in deze rit was wel opmerkelijk.
Ik heb mijn telefoon met een houder boven het scherm geplaatst, daar staat Flitsmeister op. Ik kreeg een videocall binnen via Teams en die kon ik aanklikken, dus ik keek toen af en toe naar mijn telefoon die boven het scherm hing. Ik heb in die 4-5 minuten dat die oproep duurde, geen enkele waarschuwing op mijn scherm gezien. Ik keek niet continu naar de telefoon, maar wel af en toe om de persoon aan te kijken.
Dit vond ik wel een opmerkelijk iets.
Verder heb ik sowieso de hele rit geen melding gehad, had mijn handen op mijn benen, soms voor me gekruist. Dus dit was voor mij een heel ontspannen rit.
Het rijdt wel heel 'langzaam' en zou wat sneller mogen inhalen in mijn optiek. Ik ben zelf geen snelle rijder, zit op de snelweg meestal op 102 km/u. Wel zou hij wat sneller mogen aangeven met voorsorteren.
Bij Eindhoven-Strijp ging ik de N2 af en dan op het eind bij een rotonde moet ik de linkerbaan hebben. Dit gaf die pas hooguit 20 meter van tevoren aan, terwijl ik zelf al ruim van tevoren had voorgestorteerd.
Laten we hopen dat dit in de toekomst snel wordt opgelost.
Ik heb mijn telefoon met een houder boven het scherm geplaatst, daar staat Flitsmeister op. Ik kreeg een videocall binnen via Teams en die kon ik aanklikken, dus ik keek toen af en toe naar mijn telefoon die boven het scherm hing. Ik heb in die 4-5 minuten dat die oproep duurde, geen enkele waarschuwing op mijn scherm gezien. Ik keek niet continu naar de telefoon, maar wel af en toe om de persoon aan te kijken.
Dit vond ik wel een opmerkelijk iets.
Verder heb ik sowieso de hele rit geen melding gehad, had mijn handen op mijn benen, soms voor me gekruist. Dus dit was voor mij een heel ontspannen rit.
Het rijdt wel heel 'langzaam' en zou wat sneller mogen inhalen in mijn optiek. Ik ben zelf geen snelle rijder, zit op de snelweg meestal op 102 km/u. Wel zou hij wat sneller mogen aangeven met voorsorteren.
Bij Eindhoven-Strijp ging ik de N2 af en dan op het eind bij een rotonde moet ik de linkerbaan hebben. Dit gaf die pas hooguit 20 meter van tevoren aan, terwijl ik zelf al ruim van tevoren had voorgestorteerd.
Laten we hopen dat dit in de toekomst snel wordt opgelost.
Ja precies, maar halverwege de vrachtwagen is te vroeg. Normaal deed ik inhalen, voertuig voorbij, knipperlicht aan en direct de manoeuvre. Zo leert mijn zoon het ook met rijles. Een korte en vloeiende beweging.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]
Het CBR heeft de rijtesten van FSD uitgevoerd. Op de site van CBR staat het volgende over inhalen:
Bij het inhalen van een motorvoertuig altijd richting aangeven. Tijdig richting aangeven nadat is gekeken of veilig kan worden ingehaald/voorbijgegaan.
‘ Tijdig’ betekent hier: op een zodanig tijdstip dat nog rechtuit wordt gereden en ander verkeer in een vroeg stadium geïnformeerd wordt over de inhaalmanoeuvre. Kort na het richting aangeven, beginnen met het inhalen.
Ik kan mij dit bijna niet voorstellen. Hoe lang test Tesla FSD al in NL? Dit komt toch niet aan op één software update? FSD is toch goedgekeurd met hele strenge eisen?Renevo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:15:
Zojuist een kleine 100km gereden met 2026.3.7. Kom van release 2026.3.6. Monitoring lijkt momenteel een stuk 'vriendelijker'. Met vorige versie zo'n 600km gereden.
Als je je rechter hand gebruikt om te drinken, maar je linkerhad goed zichtbaar is, dan mag het wel.Heijmenberg99 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:38:
Als je je linkerhand op de deurhendel rust, kan dat net te ver weg zijn. Dus met een kleine aanpassing in je houding mag je waarschijnlijk gewoon je flesje water drinken, ik in ieder geval wel.
Edit: @Gyrolion waarschijnlijk hetzelfde voor jou met je krentenbol
[ Voor 4% gewijzigd door GarageGoblin op 22-04-2026 12:11 ]
Ja zo doe ik het ook (en velen anderen) maar zo lees ik het niet in de CBR tekst. Eigenlijk doet de Tesla letterlijk wat daar staat "Tijdig richting aangeven"Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:04:
[...]
Ja precies, maar halverwege de vrachtwagen is te vroeg. Normaal deed ik inhalen, voertuig voorbij, knipperlicht aan en direct de manoeuvre. Zo leert mijn zoon het ook met rijles. Een korte en vloeiende beweging.
Ja idd, iets met theorie en praktijk denk ik.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:12:
[...]
Ja zo doe ik het ook (en velen anderen) maar zo lees ik het niet in de CBR tekst. Eigenlijk doet de Tesla letterlijk wat daar staat "Tijdig richting aangeven"
het gaat hierbij volgens mij specifiek om het 2e deel van de inhaalmanoeuvre, het richting aangeven naar rechts terwijl je nog naast de auto rijd die je aan het inhalen bent. Dat begint bij de meeste inhaalacties op fsd al rond dat mijn stuur op gelijke hoogte is als het stuur van de auto die ingehaald word, en dat is wat mij betreft echt veel te vroeg. ik heb nog geen seinen gehad, maar dit is zeker wel een van de irritatie punten die er snel uit moeten. Het voelt nu aan als een soort wraak-inhaalactie, met bijna afsnijden en afhankelijk van drukte op de weg voor de auto die ingehaald werd, ook nog afremmen met bijbehorende remlichten. Dat kan bijna niet anders dan irritatie of schrik opwekken bij de ingehaalde auto's.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]
Het CBR heeft de rijtesten van FSD uitgevoerd. Op de site van CBR staat het volgende over inhalen:
Verder in de discussie hier omtrent laaghangende zon of duisternis.. zodra er zon is heb ik inderdaad een zonnebril op, eentje van polaroid, dus depolariserende glazen.. geen idee of dat wat uitmaakt, maar ik heb 0 warnings of strikes met dat ding op, zelfs wanneer de zon zo laag hangt dat zelfs de zonneklep deze niet meer kan tegenhouden. Ik zit met 1.97m wel vrij rechtop, en als ik op de parkeerplek de interieurcam check, dan zie ik dat de cam mij echt prima kan zien. Wat betreft drinken, inderdaad opendraaien van een flesje met de rechterhand word ie snel nerveus van, en heb daarmee een van de voor mij zeldzame blauwe knippers gehad. drinken uit het flesje, ook weer met de rechterhand, vond ie dan weer geen probleem. Op een verder lege snelweg even getest wattie er van vind als een bijrijder het flesje opent en geopend aangeeft, ook prima.
Van de week een ritje binnendoor polderwegen gereden in flevoland, zonder wegverlichting, echt donker dus, met zelfs wat regen dr bij. Geen enkel probleem voor de interieurcamera of fsd, ging gewoon 80km lang perfect, zij het her en der wat trager dan ik zelf zou rijden. In het donker zit ik wellicht iets meer overdreven met de rechterhand bij het stuur, met de palm van de hand op mijn been, duimpje beetje omhoog, vlak naast het stuur. Wellicht dat dat er voor FSD uit ziet alsof ik het stuur losjes vast heb, en dattie daarom minder snel waarschuwingen geeft. Oh en ook constant een smartwatch om, in dit geval geen apple watch maar een rond model van oneplus (als dat wat uit maakt). maakt voor mij geen verschil tussen of die zichtbaar is of in mn mouwen verstopt zit.
@Odie je vroeg hoe je FSD zover krijgt om spitsstroken te pakken, afgelopen maandag pakte fsd die zelf, almere richting amsterdam tot aan de tunnel A9, bij almere stad gaf de navigatie aan dat hij aan het hercalculeren was om een paar minuten te besparen, dus ik vermoed dat hij daarbij de route heeft verlegd over de spitsstrook ipv de normale rijbanen. FSD ging ruim op tijd links rijden, gaf langdurig richting aan en reed zelf die spitsstrook op. Terugweg rotterdam naar almere was ik te laat voor de spitsstrook, dus morgen naar amsterdam nog eens kijken of ie m dan weer automatisch pakt.
Denk ik ook, maar vind het CBR dat ook? Misschien kan onze expert @Yaksa uitsluitsel gevendjbarney schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:17:
[...]
Dat begint bij de meeste inhaalacties op fsd al rond dat mijn stuur op gelijke hoogte is als het stuur van de auto die ingehaald word, en dat is wat mij betreft echt veel te vroeg
Zojuist gevraagd, aan cbr examinator, na het voertuig wat je hebt ingehaald je richtingaanwijzer aan om verwarring te voorkomen. Het eerder aan doen kan de ander doen denken dat je al van rijbaan gaat wisselen. Zeker met motoren is dat gevaarlijk. Hij gaf toe dat de theorie anders is maar dat verkeer een spel is waar je zo veilig mogelijk doorheen moet. Hij gaf als voorbeeld dat een motorrijder die achter een bus rijdt met precies 100km/u geacht wordt die in te halen met een vlotte manoeuvre in verband met de dode hoeken. Als die daarbij 110km/u haalt is het gewoon geslaagd. Theorie is de basis en praktijk elke keer een moment opname zei die.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:38:
[...]
Denk ik ook, maar vind het CBR dat ook? Misschien kan onze expert @Yaksa uitsluitsel geven
Vraag ook eens aan die examinator of het CBR dat dan als feedback aan RDW heeft gegeven na het uitvoeren van de testrittenMasterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:44:
[...]
Zojuist gevraagd, aan cbr examinator, na het voertuig wat je hebt ingehaald je richtingaanwijzer aan om verwarring te voorkomen. Het eerder aan doen kan de ander doen denken dat je al van rijbaan gaat wisselen. Zeker met motoren is dat gevaarlijk. Hij gaf toe dat de theorie anders is maar dat verkeer een spel is waar je zo veilig mogelijk doorheen moet. Hij gaf als voorbeeld dat een motorrijder die achter een bus rijdt met precies 100km/u geacht wordt die in te halen met een vlotte manoeuvre in verband met de dode hoeken. Als die daarbij 110km/u haalt is het gewoon geslaagd. Theorie is de basis en praktijk elke keer een moment opname zei die.
In de bril discussie net een ritje gemaakt met mijn bril op (wat eigenlijk een leesbril is, maar op afstand zie ik er genoeg mee, met grote glazen overigens) en FSD gaf geen krimp.
Weet niet meer welk land, maar volgens mij is er ergens zelfs een wet dat je binnen X seconden na startt richting aangeven van baan MOET gaan wisselen, of anders de richtingsaanwijzer weer uitzetten. Geloof dat 3-5 seconden wachten na richting aangeven, en dan binnen max 10sec na richting aangeven van baan wisselen.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]
Knipperlichten gebruik je om een bepaalde actie aan te kondigen.pdidi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:50:
[...]Vraag ook eens aan die examinator of het CBR dat dan als feedback aan RDW heeft gegeven na het uitvoeren van de testritten
Dat moet je dus ook doen op een tijdstip dat andere weggebruikers kunnen zien dat je van richting gaat veranderen. Dus bij inhalen kan de ingehaalde auto zien dat je na de inhaalactie voor de ingehaalde auto weer wil invoegen. Niet om die auto aan de kant te 'dwingen' of 'af te snijden'.
Knipperlichten zijn nooit dwingend, alhoewel sommigen daar anders over denken.
Voordat je een manoeuvre inzet waarbij je je knipperlichten wilt gaan gebruiken moet je jezelf er al van verzekeren dat je die manoeuvre veilig kunt uitvoeren zonder andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen.
De vraag is of de monitoring (DMS) onderdeel is van de FSD versie, of los daarvan staat. De FSD is "pinned" op een specicifieke versie die door de RDW is toegelaten.turkeyhakan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:05:
[...]
Ik kan mij dit bijna niet voorstellen. Hoe lang test Tesla FSD al in NL? Dit komt toch niet aan op één software update? FSD is toch goedgekeurd met hele strenge eisen?
Op die manier is de reactietijd voor bestuurders om je heen dus veel te kort. Het rijdt misschien voor je gevoel vloeiender, maar je dient ook rekening te houden met bestuurders die net voordat jij een manoeuvre inzit even de andere kant op keken om wat voor reden dan ook. Direct na het knipperlicht een manoeuvre inzetten is gewoon gevaarlijk.Masterchiev schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:04:
[...]Ja precies, maar halverwege de vrachtwagen is te vroeg. Normaal deed ik inhalen, voertuig voorbij, knipperlicht aan en direct de manoeuvre. Zo leert mijn zoon het ook met rijles. Een korte en vloeiende beweging.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/YvsnV9v7kNKfTXmROPwNUjAa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/etjp8tn9NFuGcZuzXiEYI7Lx.jpg?f=fotoalbum_large)