• Wurmpje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:37
Masterchiev schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:32:
Zon en ogen knijpen is funest. 2 strikes gekregen op 35km. Zonnebril is een must blijkbaar wat ik erg raar vind. Heb toch mijn ogen open…. Heel vreemd.
Net ook een strike gekregen omdat ik volgens de auto niet oplette.Terwijl ik dat duidelijk wel deed.
Heb het idee dat het bij de 1 strenger is als bij de ander. Iemand ervaring hoe daar mee om te gaan?

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
Wurmpje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:40:
[...]

Net ook een strike gekregen omdat ik volgens de auto niet oplette.Terwijl ik dat duidelijk wel deed.
Heb het idee dat het bij de 1 strenger is als bij de ander. Iemand ervaring hoe daar mee om te gaan?
Vind het echt waardeloos. Merk dat het me heel veel energie kost om met het “systeem” bezig te zijn. Ik vind het niet ontspannend tot nu toe.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:42
Inmiddels best vaak ingegrepen.
Allemaal om verschillende redenen.

Langs scholen fietsers rotondes gaat allemaal goed. Maar brengt zichzelf voortdurend in problemen door niet tijdig voor te sorteren. Ook ben ik geen fan van in iemand dode hoek te blijven rijden.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:30
Masterchiev schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:41:
[...]

Vind het echt waardeloos. Merk dat het me heel veel energie kost om met het “systeem” bezig te zijn. Ik vind het niet ontspannend tot nu toe.
Merk het vooral bij spiegelen, even mijn verbruik bekijken of een nummer op Spotify zoeken.. erg irritant.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:03
Dat automatisch inparkeren na het bereiken van je locatie is ook wel chaos.
Hij kies random een plek uit en omdat er geen auto's naast stonden leek het wel turbulentie. Zovaak dat de stuur aan het bewegen was...

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:04
Wie gaat er mee naar het Tesla FSD festival in Amsterdam 1 & 2 mei? Ik ga met een maat op de zaterdagochtend. Geheel in stijl met zijn fsd-ende model 3 komen we aan.
Cybercab, Cybertruck en Optimus zijn er ook.
Gezellig, see you there!
https://www.tesla.com/nl_...-celebration-at-amsterdam

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:34:
[...]

Zou fijn als de lease-maatschappijen snel inzien dat dit ook tot reductie van de verzekering claims kan leiden en dat dus ook FSD door werkgevers betaald kan worden, immers je krijgt gemiddeld genomen beter uitgeruste medewerkers, minder ongelukken en dus ook minder premie in de verzekering. Maar ik ben bang dat we nog wel paar jaar verder zijn tot dit is doorgedrongen...
Laat dat eerst maar eens bewezen worden want je doet nogal wat claims.

FSD supervised is tussentechnologie, ik hoop dat de volgende stap snel gezet wordt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
Davidas schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:44:
[...]

Merk het vooral bij spiegelen, even mijn verbruik bekijken of een nummer op Spotify zoeken.. erg irritant.
Klopt dat geheel maakt het dat ik niet ga verlengen. Ga met 14.3 weer proberen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:58
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:00:
[...]

Dat is het ook: https://www.rdw.nl/nieuws...%20dan%20anderhalf%20jaar.
FSD supervised is tussentechnologie, ik hoop dat de volgende stap snel gezet wordt.
Dat hopen we allemaal :*) maar dat gaat nog wel een paar jaar duren, zeker in de EU.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:25
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:00:
[...]

Wat mij betreft is het overduidelijk, FSD is veel veiliger, en verzekeraars hebben dit ook door. https://www.lemonade.com/...for-tesla-fsd-miles-by-50. Data uit Amerika is ook perfect te extrapoleren naar Nederland. Het is ergens toch ook logisch - FSD is nooit opgefokt, nooit afgeleid, nooit moe. Ja, het doet rare dingen, maar al die dingen zijn relatief ongevaarlijk. En je hebt met de huidige FSD in NL ergens nog wel het beste van twee werelden, en je hebt FSD en je hebt de bestuurder die nog (heel erg) moet opletten. Dit zal altijd veiliger zijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:17:
[...]

Data uit Amerika is ook perfect te extrapoleren naar Nederland.
De RDW zegt zelf dat het systeem in de VS niet hetzelfde is als hier...

• Ecological
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:24:
[...]

De RDW zegt zelf dat het systeem in de VS niet hetzelfde is als hier...
Klopt, ze hebben het nog veiliger gemaakt ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43
Wurmpje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:40:
[...]

Ik krijg wel regelmatig een blauw scherm met "opletten!" maar tot nu toe geen strike. Wel twee keer een melding dat "uit telemtrie zou blijken dat ik het systeem niet als bedoeld gebruik".

Maar hoe gebeurd die strike dan? Direct? Of negeer je de blauwe waarschuwingen te lang dan?

Ik denk dat het systeem niet mensen anders behandelt, maar het is wel zo dat de omstandigheden anders zijn. Andere houdingen, bril ja of nee, andere licht situaties etc. Kan me wel voorstellen dat als je zonder zonnebril op (en je ogen dus zichtbaar zijn) en je een telefoon pakt en daar naar kijkt het DMS strenger ingrijpt dan wanneer je met zonnebril op (en ogen dus niet zichtbaar) heel even niet perfect recht naar voren kijkt.

Ik vind het DMS streng, te streng, maar nog wel te doen. Ik ben overigens 1.93 en zit dus vrij hoog met mn hoofd, maar zit wel een beetje in standje 'lui'. Veel blauwe schermen gezien dus maar nul strikes. Overigens lijken die dus na een x aantal dagen goed gedrag weer langzaam weg te gaan.

• Odie
Davidas schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:44:
[...]

Dat zijn dus ook net de dingen die je NIET mag en moet doen. FSD is opletten, niet naar je telefoon kijken en niet naar je scherm in de auto kijken. Daar kan je wat van vinden, en ja ik vind het ook te streng maar dat is wel waar je het DMS mee triggert.

Met een zonnebril op is het denk ik iets chiller. Het is makkelijker om dan je hoofd recht te houden en alleen met je ogen naar het scherm te kijken, dat ziet het DMS dan niet.

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:27:
[...]

Klopt, ze hebben het nog veiliger gemaakt ;)
Dan hadden ze het niet alleen toegelaten, maar gewoon verplicht gemaakt. }:O

• Odie
ReconE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:56:
Wie gaat er mee naar het Tesla FSD festival in Amsterdam 1 & 2 mei? Ik ga met een maat op de zaterdagochtend. Geheel in stijl met zijn fsd-ende model 3 komen we aan.
Cybercab, Cybertruck en Optimus zijn er ook.
Gezellig, see you there!
https://www.tesla.com/nl_...-celebration-at-amsterdam
Ik denk dat je lekker mag lopen en parkeren op de Mall, want zo groot is het parkeerterrein van Tesla 020 niet. Als er veel mensen komen dan staan ze zo vol.

• Richh
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:15:
[...]

En is die data ergens in te zien?
Nee, maar een instantie als de RDW is wel te vertrouwen lijkt me.

Welke data verwacht je precies? Zij kwantificeren het als 'veiliger'. Wat wil je dan precies weten?

• Odie
[...]

Wat mij betreft is het overduidelijk, FSD is veel veiliger, en verzekeraars hebben dit ook door. https://www.lemonade.com/...for-tesla-fsd-miles-by-50. Data uit Amerika is ook perfect te extrapoleren naar Nederland. Het is ergens toch ook logisch - FSD is nooit opgefokt, nooit afgeleid, nooit moe. Ja, het doet rare dingen, maar al die dingen zijn relatief ongevaarlijk. En je hebt met de huidige FSD in NL ergens nog wel het beste van twee werelden, en je hebt FSD en je hebt de bestuurder die nog (heel erg) moet opletten. Dit zal altijd veiliger zijn.
Het is een kwestie van tijd dat je hier ook korting gaat krijgen op je verzekering als je minimaal zoveel procent op FSD rijdt. Er zijn nu al verzekeraars waar je met een ODB dongle je gedrag kan laten monitoren voor korting en FSD is next level.

En wat mij betreft is dat een goeie ontwikkeling: mensen die bijdragen aan verkeersveiligheid moeten niet dezelfde risicopremie dragen als een opgefokt GTItje.

• Ecological
Odie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:41:
[...]

Het is een kwestie van tijd dat je hier ook korting gaat krijgen op je verzekering als je minimaal zoveel procent op FSD rijdt. Er zijn nu al verzekeraars waar je met een ODB dongle je gedrag kan laten monitoren voor korting en FSD is next level.

En wat mij betreft is dat een goeie ontwikkeling: mensen die bijdragen aan verkeersveiligheid moeten niet dezelfde risicopremie dragen als een opgefokt GTItje.
Mee eens! Ik denk echt dat premies heel erg naar beneden kunnen in de toekomst, wat leuk is voor portomonnee. Maar natuurlijk nog belangrijker, het leed dat wordt voorkomen!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:44

djbarney

XBL: DeejayBarney

Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:45:
[...]

Mee eens! Ik denk echt dat premies heel erg naar beneden kunnen in de toekomst, wat leuk is voor portomonnee. Maar natuurlijk nog belangrijker, het leed dat wordt voorkomen!
haha, omlaag gaan die premies niet zo snel denk ik, ik hoop met je mee hoor, maar ik ben niet zo naief om te denken dat dit me heel veel geld gaat schelen. en ondanks dat RDW aangeeft dat het systeem zoals zij getest hebben, veiliger is, heb ik daar nog wel mijn twijfels bij in de huidige staat, met de huidige Nederlandse weggebruikers in het achterhoofd. Ik hoop vooral dat RDW meer mankracht zal krijgen voor snellere / uitgebreidere tests met dit soort systemen, niet alleen die van Tesla, en dat dan de ontwikkeling sneller zal gaan, met maandelijkse verbeteringen.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:55
[...]

En je moet alsnog de volle bak betalen en daar heb ik geen zin in ik wil minimaal de heflt dus die 99 euro naar 49 en die 49 als je EAP hebt naar 25.
en of mee voor je geld dus Connectivity er bij in en ook Grok zodat je minder je scherm nodig hebt als je je route wil aanpassen op jou wensen.
Maar dan zullen denk ik de mensen die het systeem ineens hebben betaald wel gaan klagen want die hadden dan misschien ook liever een abbo genomen hoewel ik denk dat de meesten die het betaald hebben dat afschrijven.
en wie weet voor de toekomst Supervised FSD 49 unsupervised 99.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 21-04-2026 16:55 ]

PSN: FreakGIB

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
Ook ik heb het sinds gisteren in de proef, vanochtend kreeg ik de melding : leg het apparaat neer.. Was een broodje aan het eten :-) Dus maar gauw doorgeslikt voordat ik Strike 1 kreeg ..

Runs everything...

• Tommie12
Richh schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:38:
[...]

Welke data verwacht je precies? Zij kwantificeren het als 'veiliger'. Wat wil je dan precies weten?
Ik wil gewoon zien wat en hoe ze vergelijken.
Zijn dat lab of testtrackdata, of vergelijkingen van wegsituaties.

• Tommie12
Richh schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:38:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat ik RDW niet vertrouw, ik ben nieuwsgierig hoe ze die claim onderbouwen.
Normaal neemt RDW enkel posities in op basis van data, en daar weet ik graag meer over.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:03

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Onthaastend, dat was mijn ervaring vandaag met FSD. Zelf rij ik best vlot (wellicht te O-) ) maar met FSD is het heel relaxed. Wel vaak gas erbij geven, maar dat deed ik met AP ook al, en niet te veel aandacht geven aan de grote haastige SUV's die achter je zitten te duwen. Zoals JC al zei: "als je te laat komt ben je niet op tijd vertrokken", dus hun probleem als ze zo'n haast hebben... >:)

Ook de McDrive test gedaan en dat ging goed en ook een hoop interessante situaties meegemaakt, FSD loste het bijna allemaal zonder hulp op. Rijden met zonnebril geen probleem en ook snel een slokje uit een blikje zonder waarschuwing. Je moet echt een seconde of drie wegkijken voordat je wordt gewaarschuwd, dus mensen die strikes krijgen letten wellicht niet zo goed op de weg als ze zelf denken?

• Ecological
mkrmr schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:28:
Onthaastend, dat was mijn ervaring vandaag met FSD. Zelf rij ik best vlot (wellicht te O-) ) maar met FSD is het heel relaxed. Wel vaak gas erbij geven, maar dat deed ik met AP ook al, en niet te veel aandacht geven aan de grote haastige SUV's die achter je zitten te duwen. Zoals JC al zei: "als je te laat komt ben je niet op tijd vertrokken", dus hun probleem als ze zo'n haast hebben... >:)

Ook de McDrive test gedaan en dat ging goed en ook een hoop interessante situaties meegemaakt, FSD loste het bijna allemaal zonder hulp op. Rijden met zonnebril geen probleem en ook snel een slokje uit een blikje zonder waarschuwing. Je moet echt een seconde of drie wegkijken voordat je wordt gewaarschuwd, dus mensen die strikes krijgen letten wellicht niet zo goed op de weg als ze zelf denken?
Leuk om te lezen. Ik hoop dat dit soort mentaliteit echt aan gaat slaan en we de komende jaren een forse daling gaan zien van ongelukken in het verkeer, door de synergie van FSD en de mens.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

mkrmr schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:28:
en niet te veel aandacht geven aan de grote haastige SUV's die achter je zitten te duwen. Zoals JC al zei: "als je te laat komt ben je niet op tijd vertrokken", dus hun probleem als ze zo'n haast hebben... >:)
Gemiste kans van de RDW dat ze niet verplicht hebben gesteld dat FSD meer afstand aan de voorkant neemt als abrupt remmen gevaarlijk wordt door te korte afstand achter :+

• Richh
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:08:
[...]

Ik wil gewoon zien wat en hoe ze vergelijken.
Zijn dat lab of testtrackdata, of vergelijkingen van wegsituaties.
We weten dat dat allemaal getest is.
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:11:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat ik RDW niet vertrouw, ik ben nieuwsgierig hoe ze die claim onderbouwen.
Normaal neemt RDW enkel posities in op basis van data, en daar weet ik graag meer over.
Ben wel met je eens dat ze daar meer over mogen vertellen.

• Odie
Vandaag vanaf Schiphol naar Almere. De wisselstrook was open maar de A9 was tot de bocht vrij rustig. Echter verderop stond het vrij vast en was er veel rood op de navigatie te zien. Maar de tesla had geen zin an de spitsstrook. Iemand enig idee hoe je FSD beweegt de spitsstrook te nemen?

Thuis in de wijk is het eerste stukje nog voorrangsweg en nam FSD keurig voorrang op een wachtende auto van rechts. Verderop staat een duidelijk bord “einde voorrangsweg” en heeft rechts geen haaientanden meer. De bus van rechts stopte wel voor me maar FSD zou hem er zomaar voorbij jekkeren. Daar heb in ingegrepen en een stevige voicememo ingesproken.

Edit: nu in de beelden terug kijk: ik gok dat het verbogen “einde voorrang” bord dat ook nog best vies is niet goed opgemerkt wordt. Maar eens melden bij de gemeente.

YouTube: 21 april 2026

[ Voor 15% gewijzigd door Odie op 21-04-2026 18:27 ]

• Seinturier
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1G1N83eotxzbopNG2eHJTWpNkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB2IRk4dTta6jlAuoCO9Kdk8.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zoals velen ook de mail gekregen dat ik de FSD trial krijg en ook bevestiging in de app gekregen dat de trial is geactiveerd. Echter in de auto zelf staat er nu dat de trial al is verlopen…? Meerdere mensen met dit probleem?

• NickH16
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Jaja, vandaag heb ik ’m eindelijk binnen: de update met de gratis FSD-proef op m’n Model 3 RWD 2026. Natuurlijk meteen even getest. Eerste indruk? Best soepel allemaal, maar man… wat traag.

Wel grappig om te zien dat hij in de file netjes een beetje opschuift voor motorrijders en niet 10 autolengtes in de file rijd. Dat voelt wel slim. Alleen verder rijdt hij echt als een soort oude opa achter het stuur. Ik rij zelf meestal gewoon een tikje sportief, standaard zo’n 5 km/u boven de limiet, maar daar wil FSD dus echt niks van weten. Zelfs als ik ’m op +30% zet, tuft hij op een 80-weg gewoon met 72-74 km/u rond.

Voor file rijden of lege wegen is het chill, daar werkt het eigenlijk prima. Maar op een normale 60-weg waar iedereen 70 rijdt? Kansloos. En rotondes… die pakt hij echt alsof hij bang is, met 15 km/u eroverheen.

Al met al leuk om te proberen en ik ben blij met die proefperiode, maar ik zie mezelf hier niet voor betalen straks. :)

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Indrukwekkend wat al kan. Maar hier ook de kritische ervaring: het ding rijdt traag. En dat betekent dat je soms moet ingrijpen of overnemen:
- 18km/u met een e-bike achter je is niet een goed idee. Die mensen gaan dan rechts proberen in te halen als je pech hebt
- hier de wijk uit is een lastig kruispunt. De auto neemt de juiste beslissing om er tussen te gaan - maar wel op zo'n manier dat je dan ook gas moet geven tot de maximumsnelheid. Ging ie 27 rijden.
- voorsorteren, dan de middelste baan pakken terwijl rechts ook kan. Prima, kan, als je doorrijdt. Maar dan stipt 70 gaan rijden bij het bordje is een slecht idee in die baan, terwijl mensen je rechts met 100 voorbij rijden
- je mist stoplichten die nog ruim op groen zijn als je er door rijdt, en dan hoef je niet eens snel te rijden
- waarom op een 100 weg opeens 90 gaan rijden...

En op het moment dat ik gas moet geven is het stuur overnemen net zoveel moeite
Daarnaast gaat de slaperigheid-waarschuwing steevast aan als ik tegen de zon in kijk. En dan meerdere keren per minuut piepen.

Goed begin, maar het heeft nog wat werk nodig. Leuk bij lange snelweg-ritten vermoed ik. Voor mij het geld niet waard.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.