Korvaag schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:33:
[...]

Dan was ik tegen de auto voor me aangereden. Hij reed al fors harder dan de auto op de linkerbaan en wilde die rechts gaan inhalen.
Ik rij zelf ook vaak daar en idd heel irritant dat er iemand op rijstrook 1-4 (5 is helemaal rechts) 90 gaat rijden. Zal wel door de combi trajectcontrole, heeeel brede weg en veel AMS toeristen komen. De keren dat ik er met FSD heb gereden ging ie er toch netjes links omheen, maar dat kwam dan omdat ie z'n max snelheid aan kon houden. Zodra die langzamer moet rijden, doet ie dat niet meer en blijft ie er achter hangen (mijn magneet theorie)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00
pdidi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:47:
[...]

Ik rij zelf ook vaak daar en idd heel irritant dat er iemand op rijstrook 1-4 (5 is helemaal rechts) 90 gaat rijden. Zal wel door de combi trajectcontrole, heeeel brede weg en veel AMS toeristen komen. De keren dat ik er met FSD heb gereden ging ie er toch netjes links omheen, maar dat kwam dan omdat ie z'n max snelheid aan kon houden. Zodra die langzamer moet rijden, doet ie dat niet meer en blijft ie er achter hangen (mijn magneet theorie)
Hier ging ie dus rechts inhalen. Wellicht omdat ik hem weer eens met het pedaal naar de 105 moest duwen. Onder EAP beschouwt ie dat namelijk als goedkeuring om rechts in te halen als ie aan het inhouden is. Wellicht deed ik dat net op het moment waardoor de auto dacht dat ik hem toestemming gaf om rechts in te halen.

UNOX: The worst operating system

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Korvaag schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:31:
[...]
Dat is niet hetzelfde. De werkgever koopt niets.
Dit is exact hetzelfde. Als jij een auto wil die 100 euro duurder is dan wat je volgens de regeling mag kiezen dan betaalt je werkgever dus 100 euro extra aan de leasemaatschappij. Jij betaalt daarna 100 euro eigen bijdrage aan je werkgever (inderdaad via je loonstrook), waardoor het je werkgever niks kost. Die 100 euro mag je daarna aftrekken van de bijtelling waardoor jij een fiscaal voordeel hebt.

Neem nu FSD in plaats van een duurdere auto en het werkt verder fiscaal exact hetzelfde.
Overigens off topic hier maar ik heb het idee dat jij niet helemaal begrijpt wat deze regeling precies inhoudt.
Ik ben het zelfs helemaal met je eens hoe de regeling werkt. Alleen jij roept hier dat het niet toe te passen is op FSD en ik zeg dat dat misschien iets van jouw specifieke werkgever is. Anderen doen dit namelijk wel en dat mag fiscaal ook gewoon. Je werkgever moet er alleen administratief aan mee werken.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00
NTS schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:49:
[...]

Dit is exact hetzelfde. Als jij een auto wil die 100 euro duurder is dan wat je volgens de regeling mag kiezen dan betaalt je werkgever dus 100 euro extra aan de leasemaatschappij. Jij betaalt daarna 100 euro eigen bijdrage aan je werkgever (inderdaad via je loonstrook), waardoor het je werkgever niks kost. Die 100 euro mag je daarna aftrekken van de bijtelling waardoor jij een fiscaal voordeel hebt.

Neem nu FSD in plaats van een duurdere auto en het werkt verder fiscaal exact hetzelfde.

[...]

Ik ben het zelfs helemaal met je eens hoe de regeling werkt. Alleen jij roept hier dat het niet toe te passen is op FSD en ik zeg dat dat misschien iets van jouw specifieke werkgever is. Anderen doen dit namelijk wel en dat mag fiscaal ook gewoon. Je werkgever moet er alleen administratief aan mee werken.
Als je het zo stelt (dat is wat anders dan je net zei of ik moet het verkeerd begrepen hebben) dan hebben we het over hetzelfde. Komen we weer terug bij het oorspronkelijke issue. Hier heeft de belastingdienst zeker wat over te zeggen want die krijgen zo minder loonbelasting binnen. De fiscale voordeelregeling is bedoeld voor eigen bijdrage privegebruik. FSD is niet alleen en puur voor privegebruik (al zou je met het aanzetten van een maandje voor vakaantie wel een goed argument hebben). Als je het maandelijks koopt voor vier jaar zou het best wel eens buiten de regels van de belastingdienst kunnen vallen. Hier moet een belastinginspecteur een uitspraak over doen.

Overigens controleren ze er niet streng op want heel volksstammen misbruiken de regeling voor allemaal random kosten die totaal niet gerelateerd zijn aan privegebruik maar dat is even de praktijk. Het gaat mij erom dat een werkgever dit prima kan weigeren omdat dit niet in de geest van de regel valt als je dit elke maand maand in maand uit koopt en het ook voor zakelijk gebruik inzet.

Zie ook hier:
https://qaccountants.nl/g...reep%20minder%20belasting.

Het codewoord is hier echt "privegebruik" en hoe FSD daaraan relateert. Ik heb hier nog geen uitspraken over gezien van accountantskantoren en/of belastingdienst. Logisch want het bestaat pas net.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 21-04-2026 08:59 ]

UNOX: The worst operating system

Korvaag schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:49:
[...]

Hier ging ie dus rechts inhalen. Wellicht omdat ik hem weer eens met het pedaal naar de 105 moest duwen. Onder EAP beschouwt ie dat namelijk als goedkeuring om rechts in te halen als ie aan het inhouden is. Wellicht deed ik dat net op het moment waardoor de auto dacht dat ik hem toestemming gaf om rechts in te halen.
Ja dat is echt een stuk weg waar je meer dan Supervised moet rijden als je harder dan 90-95 wilt rijden. Je moet ruim van te voren gas bijgeven zodat ie zichzelf niet vast rijdt en op tijd links gaat rijden, maar als het druk is lukt dat soms niet op tijd (zoals in jouw geval)

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

djbarney

XBL: DeejayBarney

gisteren vanaf rotterdam wilhelminakade naar almere via de supercharger in gouda, eigenlijk maar 2x moeten ingrijpen, bij de supercharger snapte ie niet hoe de parkeervakken rondom de chargers daar werken, en was ie aan het proberen een gemiddelde BMW te emuleren :D daar dus ff uit gezet en zelf maar een vak in gereden. Hoop toch wel dat ze dat inderdaad snel oplossen met 14.3 of een afgeleide daarvan. 2e keer was een stukje A12 waar de matrix borden (overigens keurig correct herkend en gevolgd) 90 aangaven voor alle banen, behalve de meest rechter baan die 70 was. De auto had daar de voorkeur om 70 te rijden op de meest rechter baan, waar ie dan weer driest iedereen wilde inhalen, redelijk vlot optrok naar 90, om dan naast de 70 rijdende auto die hij aan het inhalen was direct de richtingaanwijzer al aan te gooien, met 90 er vlak voorlangs te gooien de 70 baan op, en dan meteen redelijk hard het gas los om weer 70 te rijden.. iets te ijverig rechts aanhouden dus, met voice prompt voor de tesla medewerkers maar even uitgeschakeld. verder met regen, donker, en de commander die het automatisch grootlicht uit hield, gewoon een perfecte rit verder.

Nog steeds onder de indruk van de tech, maar zoals velen hiervoor al hebben aangegeven.. niet voor 99 euro in de maand. ik rijd lekkerder zelf, vind dat ook leuker om te doen. annulering is dus al submitted, de rest van de maand nog even verder mee testen, maar als ze niet een heel goed aanbod gaan doen met een stuk lagere prijs, ben ik niet geinteresseerd om deze premium er voor te betalen.

Overigens, ook in het donker geen enkel probleem met de plaatsing van de auto op de weg, rijd vrijwel perfect op t midden van de rijbaan, en ook het meespiegelen, over de schouders kijken zowel links als rechts voor achteropkomend verkeer, geen enkel probleem. geen enkele blauwe knipper alert gezien de gehele avond.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik ben wel benieuwd hoeveel tijd Tesla neemt om de update uit te rollen naar het (Nederlandse) wagenpark. Bij navraag via de chat zou dit weken kunnen duren. Nu is geduld een schone zaak, maar na alle verhalen zou ik ook wel graag een proefperiode willen starten. Snap niet zo goed dat ze de capaciteit voor de updates niet even op het Nederlandse wagenpark zetten, dan zou dit toch in een paar dagen wel uitgerold moeten zijn? Of is er kans dat door de springupdate die er meteen achteraan komt het nog langer kan duren?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:20
jongetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Ik ben wel benieuwd hoeveel tijd Tesla neemt om de update uit te rollen naar het (Nederlandse) wagenpark. Bij navraag via de chat zou dit weken kunnen duren. Nu is geduld een schone zaak, maar na alle verhalen zou ik ook wel graag een proefperiode willen starten. Snap niet zo goed dat ze de capaciteit voor de updates niet even op het Nederlandse wagenpark zetten, dan zou dit toch in een paar dagen wel uitgerold moeten zijn? Of is er kans dat door de springupdate die er meteen achteraan komt het nog langer kan duren?
Het is gewoon rustig afwachten, je komt vanzelf aan de beurt. ik wacht ook al een paar dagen geduldig :O

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:28
Gisteren een proefje gedaan wat de auto met FSD aan doet in de binnenstad aankomend bij een verkeersspiegel. Ik zag bij het naderen duidelijk een auto van links komen, maar de auto dus (nog) niet. Stopte wel volledig, omdat het zicht naar links onvoldoende is. Hij trok heel langzaam op en stopte weer direct toen de auto in zijn zichtveld kwam. Stond met neus iets te ver op de weg.
Conclusie; camera kan niet in verkeersspiegel kijken om te zien of er verkeer aankomt, maar doet het daar wel heel voorzichtig.

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:17
De afgelopen dagen heb ik gemerkt dat m'n auto lijkt te leren van eerder gemaakte fouten. De eerste keer dat ik bij een kruising links af ging, ging m'n auto naar de verkeerde rijbaan en moest hij direct van rijbaan wisselen. Toen ik gisteren voor de tweede keer op dezelfde kruising links af sloeg maakte hij deze fout niet meer en reed hij direct de goede rijbaan op.
Ook had ik een situatie waarbij hij naar het verkeerde stoplicht keek, ik moest bij groen de auto meehelpen. De tweede keer bij deze situatie had hij er geen problemen mee.
Is dit toeval of leert hij snel van z'n foutjes?

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:56
Ik vind het heel lollig allemaal, maar het rijdt net iets te weinig assertief voor mijn smaak (en op verkeerde momenten té...) Je merkt dat het NL'se verkeersbeeld veel gehaaster is dan wat de Tesla wil. Iets waar ik zelf dikwijls ook aan erger als ik zelf rijd, maar daar doe je niks aan.

Bovendien erger ik me enorm aan het feit dat ik nu 100 piek heb uitgegeven aan een test die je ook in een proefperiode had kunnen krijgen maar Tesla niet zo voortvarend was in de communicatie hierin... Ja, ik had me beter in moeten lezen, maar ik zie communicatie als een tweerichtingenstraat.

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:17
Mday schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:37:
Ik vind het heel lollig allemaal, maar het rijdt net iets te weinig assertief voor mijn smaak (en op verkeerde momenten té...) Je merkt dat het NL'se verkeersbeeld veel gehaaster is dan wat de Tesla wil. Iets waar ik zelf dikwijls ook aan erger als ik zelf rijd, maar daar doe je niks aan.
Vooral binnen de bebouwde kom merk ik dat hij erg voorzichtig rijdt. Op rotondes rijdt hij als een oud omaatje en als ie 30 rijdt dan zit de gemiddelde leaserijder al linksachter je te drukken op je bumper. Ja, het is allemaal keurig binnen de regels en voorzichtig maar een gemiddeld persoon met een aantal jaar rijervaring rijdt gewoon vlotter door het verkeer.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:27
Ja, voor mij is de nieuwigheid er nu wel af en ben vanochtend gewoon zelf weer naar kantoor gereden. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Mday schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:37:
Je merkt dat het NL'se verkeersbeeld veel gehaaster is dan wat de Tesla wil
... dan de Tesla mag ;)
Het zal vast soepeler worden komende tijd. Ik vraag me zelfs af of dit een restrictie is van RDW of van Tesla zelf

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 21-04-2026 09:48 ]

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08

s3n

vosje88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:43:
[...]
Vooral binnen de bebouwde kom merk ik dat hij erg voorzichtig rijdt. Op rotondes rijdt hij als een oud omaatje en als ie 30 rijdt dan zit de gemiddelde leaserijder al linksachter je te drukken op je bumper. Ja, het is allemaal keurig binnen de regels en voorzichtig maar een gemiddeld persoon met een aantal jaar rijervaring rijdt gewoon vlotter door het verkeer.
Op een vrijwel kaarsrechte weg binnen de bebouwde kom rijdt hij 47-48 met instelling op +15%. Halverwege zit een flauwe knik waar je niet voor hoeft af te remmen. Hier valt hij terug naar +- 40. Nu rijdt er vrijwel niemand 50, maar een stukje harder. Daar kun je alles van vinden, maar dan valt 40 wel erg uit de toon.
s3n schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Op een vrijwel kaarsrechte weg binnen de bebouwde kom rijdt hij 47-48 met instelling op +15%. Halverwege zit een flauwe knik waar je niet voor hoeft af te remmen. Hier valt hij terug naar +- 40. Nu rijdt er vrijwel niemand 50, maar een stukje harder. Daar kun je alles van vinden, maar dan valt 40 wel erg uit de toon.
Het is hier al vaak voorbij gekomen, maar die +15% zegt niks over de standaard aangehouden snelheid (itt TACC/AP)

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Is dit alles niet een mooi moment om dat verkeersbeeld van Nederland eens onder de loep te nemen.
Je komt niet significant later aan als dat ene bochtje met 40 genomen wordt ipv 50 (je staat toch wel bij hetzelfde stoplicht stil, het is puur je eigen haast)

Het is wel significant veiliger.

Misschien worden we met z'n alle eens wat minder gehaast in het verkeer/leven. Het voelt nu nog vreemd maar over 10 jaar is dit misschien wel het nieuwe normaal. En als de auto's onderling ook nog kunnen gaan communiceren over hun route en snelheid, zal de verkeersflow ook significant verbeteren. Een man mag dromen.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:56
Voor het geval mijn opmerking een eigen leven gaat leiden: ik heb 100% liever dat we met z'n alleen wat meer tranquilo door het verkeer gaan dan dat we zo nodig met 2 wielen door de bocht moeten en op elkaars staart gaan hangen. En dat is precies dat nederlandse verkeersbeeld: ik wil óók niet dat ik degene ben die mensen onnodig(!) ophoudt. Omdat mijn Teslaatje toch 30 gaat rijden waar 50 gewoon mag, bijvoorbeeld.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
vosje88 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:33:
De afgelopen dagen heb ik gemerkt dat m'n auto lijkt te leren van eerder gemaakte fouten. De eerste keer dat ik bij een kruising links af ging, ging m'n auto naar de verkeerde rijbaan en moest hij direct van rijbaan wisselen. Toen ik gisteren voor de tweede keer op dezelfde kruising links af sloeg maakte hij deze fout niet meer en reed hij direct de goede rijbaan op.
Ook had ik een situatie waarbij hij naar het verkeerde stoplicht keek, ik moest bij groen de auto meehelpen. De tweede keer bij deze situatie had hij er geen problemen mee.
Is dit toeval of leert hij snel van z'n foutjes?
Dat weet je pas als je ca. 10x dezelfde situaties probeert. Ik denk zelf dat het non-deterministisch is, dus de ene keer wel goed, de andere keer niet. Ik heb niet het idee dat er een lokale "overrule" inzit, of dat de correctie-info zo snel door Tesla centraal verwerkt wordt en teruggekoppeld wordt.

NB de "discussie" over "lokaal leren" vs "config" is hier eerder al een keer door (oa) mij gevoerd, maar volgens mij weet niemand hoe dat precies werkt bij FSD..

Heb het even door chatGPT gehaald maar die geeft aan dat FSD absoluut geen lokaal zelflerend vermogen heeft. Ingrepen gaan wel terug naar Tesla als trainingsdata, dus kunnen evt later wel verwerkt en via een OTA terugkomen, maar dat is heel wat anders.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 21-04-2026 10:06 ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:57
LigeTRy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:53:
Is dit alles niet een mooi moment om dat verkeersbeeld van Nederland eens onder de loep te nemen.
Je komt niet significant later aan als dat ene bochtje met 40 genomen wordt ipv 50 (je staat toch wel bij hetzelfde stoplicht stil, het is puur je eigen haast)

Misschien worden we met z'n alle eens wat minder gehaast in het verkeer/leven. Het voelt nu nog vreemd maar over 10 jaar is dit misschien wel het nieuwe normaal. En als de auto's onderling ook nog kunnen gaan communiceren over hun route en snelheid, zal de verkeersflow ook significant verbeteren. Een man mag dromen.
Klopt. Maar 35 rijden waar 50 mag is een te groot snelheidsverschil. Rij dan 45 ofzo
Vooral als het wegen zijn waar geen fietsers rijden.
Ik snap de veiligheid volkomen. Tesla wilt niet wereldwijd negatief in het nieuws komen.
We zullen zien hoe snel het zich ontwikkeld.

• olafmol
  • Nu online
s3n schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Iemand hierboven had eerder gesuggereerd om die +X% uit te zetten en op 0% te zetten, en dat FSD dan wel prima te toegestane snelheid pakt.

• olafmol
  • Nu online
Mday schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:56:
Voor het geval mijn opmerking een eigen leven gaat leiden: ik heb 100% liever dat we met z'n alleen wat meer tranquilo door het verkeer gaan dan dat we zo nodig met 2 wielen door de bocht moeten en op elkaars staart gaan hangen. En dat is precies dat nederlandse verkeersbeeld: ik wil óók niet dat ik degene ben die mensen onnodig(!) ophoudt. Omdat mijn Teslaatje toch 30 gaat rijden waar 50 gewoon mag, bijvoorbeeld.
Eens. Ik reis veel, en het valt me op dat in vrijwel elk land met extreem grote verkeersdrukte de mensen vrij tot erg relaxed in het verkeer met elkaar omgaan. Raampjes open, duimpjes omhoog, even met de hand aangeven dat de ander ervoor kan, het gaat allemaal een stuk vriendelijker en relaxeder. Nederlanders zijn echt 10x zo gestressed in het verkeer, ook op de fiets, tis allemaal duwen duwen haast haast ikke ikke ikke. Ik heb al menig maal een bakfiets-ouder aangesproken die nog even door oranje/rood schoot met 2 kinderen voorin de bak, terwijl de autos 10m verderop al aan het optrekken zijn. Als je ziet hoeveel stress en adreline zo'n persoon heeft om "op tijd te komen" en dan de schaamte als ze zich realiseren hoe dom ze bezig zijn om hun kinderen zo in gevaar te brengen. Anyway, OT.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:56:
[...]

Dat weet je pas als je ca. 10x dezelfde situaties probeert. Ik denk zelf dat het non-deterministisch is, dus de ene keer wel goed, de andere keer niet. Ik heb niet het idee dat er een lokale "overrule" inzit, of dat de correctie-info zo snel door Tesla centraal verwerkt wordt en teruggekoppeld wordt.

NB de "discussie" over "lokaal leren" vs "config" is hier eerder al een keer door (oa) mij gevoerd, maar volgens mij weet niemand hoe dat precies werkt bij FSD?
Voor zover ik weet leert de auto niet op zichzelf.
Bij fouten moet je disengagen en inspreken wat er fout is gegaan. Deze situatie wordt dan bij Tesla in hun systeem gestopt en getraind met videos van hoe het wel correct gedaan moet worden. Bij een volgende update doet hij het dan hopelijk wel correct.
Voorbeeldje waaruit duidelijk is dat de auto niet leert:

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25
Sinds afgelopen zondag is bij mij de proefperiode actief. Na een paar korte ritten had ik vanochtend een iets langere, en dan kom je dus meer verschillende situaties tegen.
Snelheid, met +10%, gaat bij mij best goed. Maar ik accelereer regelmatig wel even bij, voor de verkeersdoorstroming.
1 echte fout: hij pakte de verkeerde rijbaan bij een stoplicht. Als hij deze zou volgen ging ik de snelweg op, in plaats van ééntje verder een provinciale weg (waar de navigatie wel gewoon op stond). Dus ik heb ingegrepen en zelf van rijbaan opgeschoven.

Wat hij heel goed deed was het invoegen en inhalen op een 2-baans 100 weg. Alleen te vroeg het knipperlicht aan (zoals andere ook al schreven hier). Het viel mij ook op dat hij hier de snelheid beter constant hield, waarschijnlijk ook omdat de voorliggers niet zo dichtbij waren.
Op een andere weg, even inhouden voor een invoeger deed hij ook keurig.

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:23
ik heb van alles geprobeerd, 0% -> 5% -> 10% enz. Hij blijft binnen de bebouwde kom en provinciale wegen traag optrekken, vaak niet eens tot 50, moet elke keer gas bijgeven. Ook neemt hij de instellingen niet goed over, als ik zelf accelereer tot 60, dan vertraagt hij langzaam weer naar 50.

Op de snelweg is het anders, daar pakt hij de snelheid wel op en blijft ook op die snelheid rijden. Daarom gebruik ik FSD nu alleen op de snelweg, anders rijd ik als een oma en hou iedereen op.

Zit nog in de proefperiode, maar denk zoals het nu is dat ik geen abbo ga nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Neco75 op 21-04-2026 10:23 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
LigeTRy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:53:

Dit vind ik erg leuk om te lezen, ik heb meerdere posts gezelen die indirect laten zien dat ze eigenlijk (veel) te gehaast rijden (of in ieder geval, dat lijkt zo op basis van de posts). Voor de mensen die zich er zo aan ergeren, wellicht goed inderdaad om stil te staan bij welke implicaties dit gehaaste gedrag eigenlijk heeft op de samenleving. Nu begint een beter milieu niet altijd bij jezelf (want sommige dingen zijn buiten onze invloed) maar je ziet wel dat b.v. in derde wereld landen het nog veel erger is.

Wellicht kennen jullie het verhaal nog dat Ierland heel erg heeft ingezet op hele emotionele (maar reële verkeerspotjes). Deze campagne heeft heel veel invloed gehad en werkt ook echt. Het is mijn pet peeve dat de NL overheid dit eigenlijk moet doen i.p.v. campagjes als MONO. Je ziet dat mensen groepsdieren zijn en zich aanpassen hoe de andere mensen rijden. Natuurlijk heb je mensen die meer sociopatisch zijn en hard blijven rijden, maar daarom vind ik ook dat autorijden een gunst moet zijn en geen gunst. We moeten veel en veel eerder auto's innemen en rijbewijzen om de rotste appels er uit te halen.
FSD is niet gehaast en zelfs met Mad Max rijdt FSD nog steeds relatief veiliger dan de gemiddelde persoon. Wellicht goed om even diep adem te halen, tot 10 te tellen en dan lekker de auto zijn ding laten doen. Dan kom je een minuutje later aan - so what?

O+

[ Voor 12% gewijzigd door Ecological op 21-04-2026 10:26 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Korvaag schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:53:
[...]
Als je het zo stelt (dat is wat anders dan je net zei of ik moet het verkeerd begrepen hebben) dan hebben we het over hetzelfde.
(y)

Dat het voor privé gebruik is moet je inderdaad wel vooraf vastleggen. Niet gewoon declareren en achteraf hopen, dat kan mis gaan.

Waar je wel sterk staat in de beargumentering dat dit gaat over privé gebruik is dat je werkgever het niet voor je wil betalen. Net zoals tol op vakantie. Als het zakelijk nodig was zou het logisch zijn dat de werkgever het voor je betaalt en dat doen ze niet.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:24:
[...]
Dan kom je een minuutje later aan - so what?
Wij zitten in hetzelfde kamp,(en hier op tweakers zitten we ook nogal in een bepaalde bubbel), maar ik denk dat er een hele grote groep is in Nederland die niet de cognitieve capaciteit heeft om dit te beseffen, laat staan zichzelf erop aan te passen. Dat is helaas de werkelijkheid ;(

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Rivanov schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:44:
Ja, voor mij is de nieuwigheid er nu wel af en ben vanochtend gewoon zelf weer naar kantoor gereden. ;)
Vanochtend liet de buurman mij voor bij het wegrijden uit de straat. Wetende dat de eerste 5 kilometer dezelfde route is heb ik het uit schaamte maar uitgezet. Voelt toch niet prettig om mensen op te houden met 27 en 47 km/pu.
Ecological schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:24:
[...]

Dit vind ik erg leuk om te lezen, ik heb meerdere posts gezelen die indirect laten zien dat ze eigenlijk (veel) te gehaast rijden (of in ieder geval, dat lijkt zo op basis van de posts). Voor de mensen die zich er zo aan ergeren, wellicht goed inderdaad om stil te staan bij welke implicaties dit gehaaste gedrag eigenlijk heeft op de samenleving. Nu begint een beter milieu niet altijd bij jezelf (want sommige dingen zijn buiten onze invloed) maar je ziet wel dat b.v. in derde wereld landen het nog veel erger is.

Wellicht kennen jullie het verhaal nog dat Ierland heel erg heeft ingezet op hele emotionele (maar reële verkeerspotjes). Deze campagne heeft heel veel invloed gehad en werkt ook echt. Het is mijn pet peeve dat de NL overheid dit eigenlijk moet doen i.p.v. campagjes als MONO. Je ziet dat mensen groepsdieren zijn en zich aanpassen hoe de andere mensen rijden. Natuurlijk heb je mensen die meer sociopatisch zijn en hard blijven rijden, maar daarom vind ik ook dat autorijden een gunst moet zijn en geen gunst. We moeten veel en veel eerder auto's innemen en rijbewijzen om de rotste appels er uit te halen.

[YouTube: This Irish Road Safety Ad Is So Horrifying, It's Banned On TV Before 9PM]

FSD is niet gehaast en zelfs met Mad Max rijdt FSD nog steeds relatief veiliger dan de gemiddelde persoon. Wellicht goed om even diep adem te halen, tot 10 te tellen en dan lekker de auto zijn ding laten doen. Dan kom je een minuutje later aan - so what?

O+
Met meer zelfrijdend zal dat beeld vanzelf veranderen inderdaad. Ik merkte regelmatig met FSD dat ik de snelste weg was. Dus of dat dan aan mijn omgeving ligt (Apeldoorn en omstreken) of ik de turbo FSD versie had..

Mijn grootste wens voor super ontspannen rijden is eigenlijk vooral een "niet inhalen" modus, of een beetje meer assertiviteit met inhalen. Verder, behalve van wat wensen in de kwaliteit van navigatie, als het zo blijft, ben ik tevreden.

Op meerbaans wegen begint hij té vaak met een inhaalmaneuvre als het echt onnodig is. Ik hoef écht niet in te halen als het snelheidsverschil <5km/u is op de snelweg. Ik ben ook prima met 95. (Ik ben ook prima met 85 achter een vrachtwagen, maar dat accepteert FSD helemaal niet :+). Maar als hij dan ook doorzet met baanwissels en een beetje inhaalt, héél even 104 en erlangs ofzo. Maar het liefste: BLIJF GEWOON RIJDEN. :+

Ik heb wat knaagdierschade opgelopen aan mijn auto afgelopen weekeind (linker repeaterkabels doorgevroten) en pas de 7e gaan ze daar wat aan doen (weer aan elkaar solderen helpt niet). Tot die tijd is ALLES met het rechtervoetje. Geen TACC, AS. Dan merk je pas hoeveel gemak systemen brengen :+.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb vanmorgen een rit Almere-Schiphol gedaan en dat was een grote teleurstelling. Het begon al dat FSD mij niet op de doorgaande stroken wilde duwen maar op de parallelbaan wilde houden. Nu was dat vanmorgen geen ramp, maar normaal staat er file op de parallelbaan en wil je dus echt wel de spitsstrook op.

Vervolgens wilde de auto ook niet de spitsstrook op, terwijl die wel open is en dat de te prefereren route naar Schiphol is, dus maar weer ingegrepen.

Bij het verlaten van de spitsstrook was de baan rechts van me vrij en wilde de auto direct naar rechts. Normaal doe ik dat zelf niet want je komt daar met 90 van de spitsstrook en het verkeer dan van de normale banen komt staat daar of vast of rijdt erg veel harder. Maar de tesla bleef richting aangeven, maar bleef ontzettend lang twijfelen en vertoonde geen enkele assertiviteit, met boze blikken van rechts voorbij sjezend verkeer tot gevolg.

Vervolgens voor de tunnel ineens in de ankers omdat ie dacht dat je daar maar 90 mocht.

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

djbarney

XBL: DeejayBarney

Odie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:36:
Ik heb vanmorgen een rit Almere-Schiphol gedaan en dat was een grote teleurstelling. Het begon al dat FSD mij niet op de doorgaande stroken wilde duwen maar op de parallelbaan wilde houden. Nu was dat vanmorgen geen ramp, maar normaal staat er file op de parallelbaan en wil je dus echt wel de spitsstrook op.

Vervolgens wilde de auto ook niet de spitsstrook op, terwijl die wel open is en dat de te prefereren route naar Schiphol is, dus maar weer ingegrepen.

Bij het verlaten van de spitsstrook was de baan rechts van me vrij en wilde de auto direct naar rechts. Normaal doe ik dat zelf niet want je komt daar met 90 van de spitsstrook en het verkeer dan van de normale banen komt staat daar of vast of rijdt erg veel harder. Maar de tesla bleef richting aangeven, maar bleef ontzettend lang twijfelen en vertoonde geen enkele assertiviteit, met boze blikken van rechts voorbij sjezend verkeer tot gevolg.

Vervolgens voor de tunnel ineens in de ankers omdat ie dacht dat je daar maar 90 mocht.
ah, die heb ik ook gedaan, almere naar amsterdam zuidas, en bij mij koos hij wel voor de spitsstrook zelf. wellicht net even later, want er stond al aardige file bij de oprit a9. inhouden voor de tunnel heb ik niet gemerkt omdat het daar al zo druk was dat 90 uberhaupt niet gehaald werd
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.