Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je ziet ze steeds minder, maar er rijden er nog steeds genoeg met een navi midden op de voorruit geplakt, of de telefoon. Dan valt dit nog mee.Korvaag schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]
Ik wil geen betweter gaan spelen hier want ik weet niet hoe hoog je in de auto zit, maar hou er wel rekening mee dat de politie je kan bekeuren als je een [ding] in je gezichtsveld hebt hangen wat je het zicht op de weg belemmert.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat het meevalt ten opzichte van iets anders maakt nog niet dat het ineens toegestaan isgjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:
[...]
Je ziet ze steeds minder, maar er rijden er nog steeds genoeg met een navi midden op de voorruit geplakt, of de telefoon. Dan valt dit nog mee.
UNOX: The worst operating system
/f/image/0QSpDLKVMksSXXEhoE4YuV4Y.png?f=fotoalbum_large)
A10 zuid, afrit richting RAI (Buitenveldert), ik zat op de spitsstrook want onderaan de afrit moest ik links, dat deed die heel goed. Hij deed z'n knippertje aan dat die naar rechts wou (om de afslag te nemen) maar ging toch rechtdoor.
/f/image/DboUM9nYazL3bU7WvFyKRpqr.png?f=fotoalbum_large)
Anders was op de A1 bij Bussum, ging die ook niet heel lekker op de spittstrook. Hij wou de lijnen volgen, dus afslagje pakken. Terwijl ik dus rechtdoor moest.
Maar daarentegen, paar keer in de file gestaan en dat was echt :cheffkiss:, heerlijk.
Morgen lang ritje richting het westen des lands, ook maar even op FSD doen en kijken hoe dit dat allemaal gaat aanpakken.
En ook als je daar een video van youtube of netflix op af speelt.Korvaag schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]
Ik wil geen betweter gaan spelen hier want ik weet niet hoe hoog je in de auto zit, maar hou er wel rekening mee dat de politie je kan bekeuren als je een [ding] in je gezichtsveld hebt hangen wat je het zicht op de weg belemmert.
Ik zou er ook niet zichtbaar op gaan videobellen...
Maar verder ben ik benieuwd hoe je het als bestuurder ervaart om bij een lange rit (2h bij voorbeeld) de hele tijd te moeten opletten op de weg. Gaat je aandacht niet verslappen, en ben je nog in staat om snel genoeg in te grijpen als het nodig is? Zitten je voeten dan nog nabij de pedalen en je handen zowat op het stuur?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik merk op een rit van een half uur al dat ik meer in passagiersmodus raak. Ik kijk wel mee wat er allemaal een beetje gebeurt, maar ik raak uit mezelf (of het van nature is geen idee) een stuk minder betrokken bij het rijden. Anders raak ik helemaal kriegel omdat ie anders rijdt dan ik zelf zou doen. Of dat onder de streep goed is voor de veiligheid? ik betwijfel het.Tommie12 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:24:
[...]
En ook als je daar een video van youtube of netflix op af speelt.
Ik zou er ook niet zichtbaar op gaan videobellen...
Maar verder ben ik benieuwd hoe je het als bestuurder ervaart om bij een lange rit (2h bij voorbeeld) de hele tijd te moeten opletten op de weg. Gaat je aandacht niet verslappen, en ben je nog in staat om snel genoeg in te grijpen als het nodig is? Zitten je voeten dan nog nabij de pedalen en je handen zowat op het stuur?
Fijn dat je hier eerlijk over bent.LigeTRy schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:27:
[...]
Ik merk op een rit van een half uur al dat ik meer in passagiersmodus raak. Ik kijk wel mee wat er allemaal een beetje gebeurt, maar ik raak uit mezelf (of het van nature is geen idee) een stuk minder betrokken bij het rijden. Anders raak ik helemaal kriegel omdat ie anders rijdt dan ik zelf zou doen. Of dat onder de streep goed is voor de veiligheid? ik betwijfel het.
Ik zie in het filmpje van Vincent Everts dat ie echt niet op zit te letten de helft van de tijd.
Afgelopen weekend kwam ik vanuit Duitsland en kwam NL binnen bij Valkenburg. Toen ik FSD (Supervised) eenmaal aan kon zetten dat ook gelijk gedaan en daarna gewoon mij lekker laten rijden richting Arnhem/Nijmegen. Geen issues gehad om erbij te blijven. Net als met Autosteer ga je uiteindelijk een gevoel krijgen bij wat de auto wil gaan doen. Uiteraard kan je daar niet 100% op vertrouwen maar het zorgt er bij mij niet voor dat ik minder ga opletten.Tommie12 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:24:
[...]
Dat je meer in passagier modus komt wat LigeTRy zegt klopt wel. Ondanks dat kijk ik nog steeds mee, echter doe ik dat ook als ik naast iemand anders zit die rijdt
[ Voor 8% gewijzigd door Myrdhin op 20-04-2026 14:50 ]
Bedankt voor het delen. Was allebei iets van 30-60min neem ik aan, en natuurlijk is het systeem nog 'nieuw'.
Vraag me af of dat verandert als je een uurtje of 2 mag zitten passagieren.
Het lijkt me moeilijker om dan de aandacht bij de les te houden.
Dat zal binnen een paar weken wel duidelijk worden.
Valkenburg -> Arnhem is 2 uur rijdenTommie12 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:55:
@Myrdhin @LigeTRy
Bedankt voor het delen. Was allebei iets van 30-60min neem ik aan, en natuurlijk is het systeem nog 'nieuw'.
Vanwege inhaal manoeuvre rits vrachtwagens zat ik op de middenbaan terwijl ik niet veel verder afslag moest nemen.
Richtingaanwijzer gebruiken: Zet de richtingaanwijzer naar rechts (of links, tegengesteld aan de inhaalrichting) om de actieve rijstrookwissel te annuleren.
FSD staat bekend als een "enthousiaste" inhaler
[ Voor 37% gewijzigd door lighting_ op 20-04-2026 15:12 ]
ik ben, weliswaar enkel met AP, terug gereden van dicht bij de Franse grens tot thuis en de aandacht erbij houden gaat prima, zal met FSD niet anders zijn. Met AP moet je wel meer zelf doen uiteraard maar dat is af en toe eens inhalen en van snelweg wisselenTommie12 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:55:
@Myrdhin @LigeTRy
PSN ID: Svennie-NL
Exact, wij stervelingen met de gewone FSDs build kunnen dat niet zonder strike nadoenMartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:44:
[...]
Ik zie in het filmpje van Vincent Everts dat ie echt niet op zit te letten de helft van de tijd.
Zojuist nog een teams meeting gehad nu ging het wel goed , misschien de RDW vragen dat ze voor bv teams , whatsapp en Skype het systeem wat soepeler kan als dat bv gedetecteerd wordtrevolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:07:
[...]
Ik heb mijn telefoon locatie aangepast zoals hieronder getoond, lijkt met het lezen van appjes goed te werken, vanmiddag eens ervaren hoe een teamsmeeting werkt
[Afbeelding]
Ligt dus ook echt aan de omstandigheden , mijn laatste rit ging hij nauwelijks zeuren, ondanks online meetings , eten en drinkenpdidi schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
[...]
Exact, wij stervelingen met de gewone FSDs build kunnen dat niet zonder strike nadoen
Heb je het filmpje gezien hoe vaak en hoe lang hij naar rechts naar de camera van de passagier (Kees Roelandveld) moest kijken. Deze rit was niet voor niks in zijn auto, waarvan we al weten dat daar een andere versie op draaitkarel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:14:
[...]
Ligt dus ook echt aan de omstandigheden , mijn laatste rit ging hij nauwelijks zeuren, ondanks online meetings , eten en drinken
Haha, denk jij echt dat de RDW het veilig vindt als jij als supervisor tijdens het rijden in een meeting gaat deelnemen met Teams, whatsapp of Skype.karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
[...]
Zojuist nog een teams meeting gehad nu ging het wel goed , misschien de RDW vragen dat ze voor bv teams , whatsapp en Skype het systeem wat soepeler kan als dat bv gedetecteerd wordt. In de VS kun je gewoon je telefoon gebruiken op snelwegen maar dat zal hier zeker geen optie zijn.
Ik ben zeer benieuwd en als de RDW dit toestaat dan maken wij echt voortgang naar FSD unsupervised 😎
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat dacht ik dus eerst ook, de praktijk pakte anders uit, vooral dat het onbewust ging vond ik wel een beetje een gekke realisatie. En dat terwijl ik nu nog enorm zit te kijken wat die auto gaat doen (net zoals ik als passagier bij een IRL chauffeur kijk of ie de afslag wel gaat pakken). Over tijd zal dat alleen maar minder worden, waardoor de kans dat je alert bent als je wel moet ingrijpen, kleiner is, of je een flink hogere reactietijd hebt met gevolgen van dien.Svennie schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:07:
[...]
ik ben, weliswaar enkel met AP, terug gereden van dicht bij de Franse grens tot thuis en de aandacht erbij houden gaat prima, zal met FSD niet anders zijn. Met AP moet je wel meer zelf doen uiteraard maar dat is af en toe eens inhalen en van snelweg wisselen
Maar misschien is dat ook hoe ik ben als persoon, we zijn niet allemaal hetzelfde gelukkig
Als ex wegverkeersleider en vrijwillige brandweerman vind ik dit echt bizar om te lezen.karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
[...]
Zojuist nog een teams meeting gehad nu ging het wel goed , misschien de RDW vragen dat ze voor bv teams , whatsapp en Skype het systeem wat soepeler kan als dat bv gedetecteerd wordt
Je aandacht hoort bij de weg, niet bij een vergadering.
Dat je je eigen veiligheid niet zo belangrijk vind is vooral je eigen prioriteit maar dat je die van de overige weggebruikers niet zo serieus neemt is moreel verwerpelijk.
Als ik op kantoor werkte en een collega vertelde dat de teams meeting vanuit auto werd gedaan weigerde ik te de meeting. Wat ie zelf doet moet ie zelf weten, maar ik heb geen zin om zijn doodsreutel door de telefoon te horen.....MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
[...]
Als ex wegverkeersleider en vrijwillige brandweerman vind ik dit echt bizar om te lezen.
Natuurlijk is je primaire taak in de auto het veilig besturen van de auto, laat ik dat voorop stellen. Maar hoe wijkt een teams meeting af van het doen van een telefoongesprek via de carkit? Natuurlijk moeten er niet allemaal presentaties voorbij komen, maar voor de rest is het toch vergelijkbaar met een handsfree telefoongesprek. Ik ben serieus nieuwsgierig naar de gedachtegang.MartinPTweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:31:
[...]
Als ik op kantoor werkte en een collega vertelde dat de teams meeting vanuit auto werd gedaan weigerde ik te de meeting. Wat ie zelf doet moet ie zelf weten, maar ik heb geen zin om zijn doodsreutel door de telefoon te horen.....
Misschien zijn er ook verschillende beelden van wat een Teams gesprek/meeting inhoudt?
Zolang een teams meeting puur audio bevat en je niet visueel afgeleid bent van de weg dan is het niet anders dan een groeps telefoongesprek.TLer schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:44:
[...]
Natuurlijk is je primaire taak in de auto het veilig besturen van de auto, laat ik dat voorop stellen. Maar hoe wijkt een teams meeting af van het doen van een telefoongesprek via de carkit? Natuurlijk moeten er niet allemaal presentaties voorbij komen, maar voor de rest is het toch vergelijkbaar met een handsfree telefoongesprek. Ik ben serieus nieuwsgierig naar de gedachtegang.
Misschien zijn er ook verschillende beelden van wat een Teams gesprek/meeting inhoudt?
Maar in dit topic zie ik ook foto's voorbij komen waarbij mensen de telefoon nog boven het touchscreen willen plaatsen. Dan lijkt het me toch niet echt puur om de audio te gaan en ik kan me niet voorstellen dat de politie dit goed zal vinden.
Een telefoongesprek via de carkit leidt ook af. Doe ik niet, of het moet een kort gesprek met één van m'n dochters zijn. Daar hoef ik meestal niet echt bij na te denken.TLer schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:44:
[...]
Natuurlijk is je primaire taak in de auto het veilig besturen van de auto, laat ik dat voorop stellen. Maar hoe wijkt een teams meeting af van het doen van een telefoongesprek via de carkit?
Het gaat om de cognitieve afleiding, het is bewezen dat wij mensen niet geconcentreerd 2 dingen tegelijk kunnen doen.
Teams gebruiken in de auto mag alleen zonder video trouwens, ik vraag me af hoeveel mensen zich hier aan houden.
Jij werkt blijkbaar niet in de IT en bent blijkbaar niet superbelangrijk zoals sommige posters wel denken te zijnMartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
[...]
Als ex wegverkeersleider en vrijwillige brandweerman vind ik dit echt bizar om te lezen.
Vaak bu'j te bang!
Die vergadering of dat telefoongesprek doe ik toch wel in de auto en velen met mij. Wat vind je een beter idee, dit doen zonder rijhulpsysteem, met een matig rijhulpsysteem of een state-of-the-art rijhulp systeem zoals FSD.MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
[...]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik ben het helemaal met je eens, en leuk dat je vrijwillige brandweerman bent, zeker iets wat ik in de komende jaren ook wil gaan doen.MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:52:
[...]
Een telefoongesprek via de carkit leidt ook af. Doe ik niet, of het moet een kort gesprek met één van m'n dochters zijn. Daar hoef ik meestal niet echt bij na te denken.
Het gaat om de cognitieve afleiding, het is bewezen dat wij mensen niet geconcentreerd 2 dingen tegelijk kunnen doen.
Teams gebruiken in de auto mag alleen zonder video trouwens, ik vraag me af hoeveel mensen zich hier aan houden.
Maar ik denk ook wel dat er miscommunicatie is tussen de twee "groepen", ik wil FSD juist omdat mensen niet goed kunnen rijden, en aangezien ik Tesla al 12 jaar volg, heel veel over FSD, en (uberhaupt autonome systemen) weet, is het mijn stelling dat veel mensen sowieso de telefoon gebruiken. Als ik mijn honden uitlaat zie ik altijd wel iemand.
Dit feit en ook hoe FSD uit Amerika in stedelijke gebieden als NYC het doet, is het mijn stelling dat FSD met telefoon over het algemeen veiliger is dan mensen die FSD hebben, appje willen sturen (laat het asjeblieft heel duidelijk zijn, mijn telefoon is mijn dashboardkastje als ik rij, ik rij dus MONO), dan heb ik liever dat ze met FSD blijven rijden, het appje sturen, en weer opletten. Dan dat ze FSD uitzetten, appje sturen, en dan een ongeluk veroorzaken.
Ik heb het hier al een keer eerder verteld, maar mijn obsessie met veiligheid komt ook omdat ik als kind een ander kind onder een vrachtwagen heb zien liggen. Dit had 100% voorkomen kunnen worden met FSD. Daarom ben ik juist van mening dat software updates ook zonder inmenging van het RDW moeten worden uitgerold, want ook Tesla heeft er heel veel belang bij om een veilig systeem te geven.
En ik geloof er niks van dat iedereen hier een geweldige bestuurder is die zich niet laat opfokken, ik zou ook nooit pretenderen dat ik dat zou zijn, wat ik wel probeer is een zo'n goed mogelijke bestuurder te zijn door op te letten, door niet te hard te rijden in de bebouwde kom, door defensief te rijden, maar juist omdat ik er zo insta, zie ik zoveel idioten op de weg, en hoe meer FSD wordt gebruikt, hoe minder doden en gewonden er zullen zijn in het verkeer.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Wat dacht je van gewoon niet, en je aandacht op de weg houden?revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:02:
[...]
Die vergadering of dat telefoongesprek doe ik toch wel in de auto en velen met mij. Wat vind je een beter idee, dit doen zonder rijhulpsysteem, met een matig rijhulpsysteem of een state-of-the-art rijhulp systeem zoals FSD.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb een update, en misschien wel belangrijke. Ik heb de zelfde route vandaag naar huis gevolgd en er schoot mij een idee naar binnen, namelijk het in het zicht hebben van mijn Apple Watch. Leek een stom idee, maar...Luchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:22:
Wat een ongelofelijk k"t systeem is FSD zeg, mijn god.
Kleine nuance. Het functioneel zelf gaat prima. Kleine bugjes maar dat ter zijde.
Ik heb continu met zowel bril als zonder bril meldingen dat ik moet opletten terwijl ik goed voor mij kijk en echt nergens anders heen. Maar het maakt niet uit wat ik doe, hoe ik het doe, maar ik heb in een rit van 2 uur ruim 25! Keer de melding gehad.
Halverwege de rit tesla gebeld zodat ze live mee konden kijken, maar die zagen niets behalve de meldingen. En terwijl ik ze sprak kreeg ik een strike te pakken.
Dit is gewoon totaal onbruikbaar. Ik kijk gewoon goed, ik durf zelfs het scherm niet te blijken of aan te raken om een waarschuwing te voorkomen en toch blijft het janken.
Voor bij absoluut geen verlenging zolang dit speelt. Erg jammer want het systeem zelf heeft wel potentie.
Ik heb mijn Apple watch verborgen, zonnebril op en 40 kilometer lang geen enkele melding. Het klonk toeval, dus ik stroopte mijn mauw op, en binnen 1 minuut een let op waarschuwing en wat ook zo goed als niet wilde verdwijnen. Ik borg mijn Apple watch weer op achter mijn mauw en poef, meldingen verdwenen en ging weer kilometers lang perfect.
Ik heb direct Tesla gesproken maar die kende dit issue nog niet, dus ze hebben er een case van gemaakt.
Voor de mensen die er dus last van hebben: Probeer je horloge eens te verbergen.
Ik verwacht dat die ervaring heel persoonlijk is. Voor mij in ieder geval na het deelnemen aan een aantal 1 op 1 en 1 op meerdere meetings terwijl ik in de auto zat, het leidde teveel af van het rijden. E.e.a. is zeker afhankelijk van het niveau waarmee je in de meeting zit, zie hierboven ook de cognitieve afleiding.TLer schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:44:
[...]
Sommige meetings zijn simpeler, andere niet.
Daarom maar besloten niet meer mee te doen vanuit de auto, hoe makkelijk het ook lijkt. Of gewoon even stoppen.
En ook niet vanaf de andere kant :-).
Dat kan, maar we leven nu eenmaal niet in utopia mensen, raken zeker in onze hedendaagse maatschappij waar informatie en mensen altijd beschikbaar zijn bewust en onbewust razendsnel afgeleid. Altijd van iedereen 100% aandacht vragen is niet realistisch dus dan kan je beter zorgen voor hulpsysteem die op een veilige manier ondersteunen.-tom-562 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:02:
[...]
Wat dacht je van gewoon niet, en je aandacht op de weg houden?
Dus stel ik nogmaals de vraag de ik hierboven stelde
De teamsmeeting net ging trouwens goed een paar nags maar eigenlijk net zo bruikbaar als AP
Maakt het nog uit of je het scherm van de watch aan hebt of uit? (of kan dat niet bij apple?)Luchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:06:
[...]
Ik heb een update, en misschien wel belangrijke. Ik heb de zelfde route vandaag naar huis gevolgd en er schoot mij een idee naar binnen, namelijk het in het zicht hebben van mijn Apple Watch. Leek een stom idee, maar...
Ik heb mijn Apple watch verborgen, zonnebril op en 40 kilometer lang geen enkele melding. Het klonk toeval, dus ik stroopte mijn mauw op, en binnen 1 minuut een let op waarschuwing en wat ook zo goed als niet wilde verdwijnen. Ik borg mijn Apple watch weer op achter mijn mauw en poef, meldingen verdwenen en ging weer kilometers lang perfect.
Ik heb direct Tesla gesproken maar die kende dit issue nog niet, dus ze hebben er een case van gemaakt.
Voor de mensen die er dus last van hebben: Probeer je horloge eens te verbergen.
Wellicht dat de camera last heeft van de display.flikkeren/beweging?
[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 20-04-2026 16:11 ]
Ik heb always on wel ingeschakeld staan maar of dat verschil maakt weet ik niet.gjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:10:
[...]
Maakt het nog uit of je het scherm van de watch aan hebt of uit? (of kan dat niet bij apple?)
Wellicht dat de camera last heeft van de display.flikkeren/beweging?
Ik zie een nieuwe markt voor zweetbandjes ontstaan..Luchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb always on wel ingeschakeld staan maar of dat verschil maakt weet ik niet.
Ik merk dat het in ieder geval dynamisch is. Als ik bij een stopicht stil sta mag ik prima op mn telefoon kijken. En als ik langzaam rol mag ik volgens mij langer weg kijken dan wanneer ik harder rij.revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:14:
Wat overigens heel goed zou zijn als de driver monitoring contextueel werkt, dus eenvoudig situaties minder monitoring en meer vrijheid t.o.v. complexe situatie verkeerssituaties waar aandacht echt vereist is.
Dat doet ie hem kennende ook niet zonder FSDMartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:44:
[...]
Fijn dat je hier eerlijk over bent.
Heb ik gevraagd, nee kan niet. Alleen zaken als parkeerkosten en carwash, meer niet.turkeyhakan schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:20:
Vraagje; je kunt het FSD abonnement toch in mindering laten brengen op de bijtelling? Staat er ergens online iets over dit onderwerp? Ik heb het namelijk nodig, daar het bij mij niet is goedgekeurd.
Dat weet ik, maar het is niet veilig. Ik werk bij de overheid en bij ons is het policy niet te vergaderen in de auto. Dat het mag betekent niet dat het veilig is.revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:02:
[...]
Die vergadering of dat telefoongesprek doe ik toch wel in de auto en velen met mij. Wat vind je een beter idee, dit doen zonder rijhulpsysteem, met een matig rijhulpsysteem of een state-of-the-art rijhulp systeem zoals FSD.
Het gaat mij om mensen die nu hun telefoon op een andere plek in de auto monteren om dan beter te kunnen vergaderen met Teams. Het is 9 dagen na goedkeuring..... FSD is dan niet meer ondersteunend maar wordt leidend, er worden echt wel manieren gevonden om het "supervised" te omzeilen. Gebruikers leren het systeem kennen en weten dan wat ze wel en niet moeten doen. Dat vind ik gevaarlijk.
Ik pik de mensen die in de spits op adaptive cruise control rijden er nu al uit. Blijven hangen op de middelste rijstrook als ze moeten afremmen voor een busje die een vrachtwagen inhaalt, ik ga er omheen en de middelste rijstrook is weer vrij en de auto die ik aan het inhalen was schiet weer naar de ingestelde snelheid. En dan rijd je naast elkaar met allebei 105km/u. Te lui om zelf van rijstrook te wisselen. Of je ziet van verre al aankomen dat iemand een gaatje wil benutten maar de auto met ACC gaat vol in de ankers om maar weer die afstand te bewaren. Bloedirritant. Waarschijnlijk doet FSD dat in ieder geval beter.
Ik mag idd toch hopen dat er hier een aantal zitten te trollen, anders ga ik straks met een grote boog om elke Tesla heen voor mijn eigen veiligheid (en die van mijn kinderen). Whatsappen, Teams, +10% over de max toegestane snelheid, max snelheid binnen de bebouwde kom rijden etc. jeez...MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 20-04-2026 16:23 ]
Klopt dit zijn directe autokosten die je werkgever kan aftrekken en dus in mindering kan brengen. Je werkgever moet hier wel in voorzien. Dit kost je werkgever (buiten administratie) niets.turkeyhakan schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:20:
Vraagje; je kunt het FSD abonnement toch in mindering laten brengen op de bijtelling? Staat er ergens online iets over dit onderwerp? Ik heb het namelijk nodig, daar het bij mij niet is goedgekeurd.
Toen ik lease reed heb ik zo heel wat bespaart op o.a. overtochten, wasstraat, wasmiddelen, premium connetivity, parkeren etc.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2026 16:23 ]
Premium Connectivity wordt wel in mindering gebracht. Wasstraat is een goede tip trouwens.. maar hoe ga ik aantonen dat FSD in mindering gebracht mag worden op de bijtelling?revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:23:
[...]
Klopt dit zijn directe autokosten die je werkgever kan aftrekken en dus in mindering kan brengen. Je werkgever moet hier wel in voorzien.
Toen ik lease reed heb ik zo heel wat bespaart op o.a. overtochten, wasstraat, wasmiddelen, premium connetivity, parkeren etc.
Ja want bestuurders zonder rijhulp systemen doen dit niet, of doen dit wel veiligolafmol schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:23:
[...]
Ik mag idd toch hopen dat er hier een aantal zitten te trollen, anders ga ik straks met een grote boog om elke Tesla heen voor mijn eigen veiligheid (en die van mijn kinderen). Whatsappen, Teams, +10% over de max toegestane snelheid, max snelheid binnen de bebouwde kom rijden etc. jeez...
Als ik iemand in mijn achteruitspiegel in een oude auto op zijn telefoon zie friemelen , dan haal ik wel even in.
Bij een Tesla maak ik mij daar geen zorgen om
Dat hangt af van je werkgever. Het moet in de autoregeling staan anders mag het sowieso niet. Overleg dit met je werkgever. Puur belastingtechnisch mag het denk ik niet eens omdat het niet alleen bedoeld is voor privegebruik. Deze regeling is voor zover ik weet bedoeld voor dingen als brandstof buitenland of tolkosten buitenland voor je priveritten. Zakelijk ritten betaalt je werkgever namelijk normaal.turkeyhakan schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:20:
Kan ff zo snel geen bron vinden bij de belastingdienst zelf maar RTL heeft er ook wel eens wat over geschreven:
https://www.rtl.nl/rtl-z/...r-je-tol-en-tankbonnetjes
FSD is niet alleen voor privegebruik.... De werknemer profiteert er van, want de eigen bijdrage privégebruik verlaagt de bijtelling van de auto van de zaak.
UNOX: The worst operating system
Dit zijn autokosten die direct gerelateerd zijn aan het voertuig. Zelfde als met premium connectivity, de tol of overtocht tijdens vakantie. Ik had zelfs collega's die flitsmeister indiendeturkeyhakan schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:24:
[...]
Premium Connectivity wordt wel in mindering gebracht. Wasstraat is een goede tip trouwens.. maar hoe ga ik aantonen dat FSD in mindering gebracht mag worden op de bijtelling?
Als FSD gebruikt wordt op de manier waarvoor het is bedoelt, dan ben ik het echt met je eens. Maar ik vraag me af of de mens dat kan, er zijn nu al diverse voorbeelden voorbij gekomen waar het bijna mis ging en waarvan ik denk dat het zonder FSD goed was gegaan.Ecological schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:02:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, en leuk dat je vrijwillige brandweerman bent, zeker iets wat ik in de komende jaren ook wil gaan doen.
Maar ik denk ook wel dat er miscommunicatie is tussen de twee "groepen", ik wil FSD juist omdat mensen niet goed kunnen rijden, en aangezien ik Tesla al 12 jaar volg, heel veel over FSD, en (uberhaupt autonome systemen) weet, is het mijn stelling dat veel mensen sowieso de telefoon gebruiken. Als ik mijn honden uitlaat zie ik altijd wel iemand.
Dit feit en ook hoe FSD uit Amerika in stedelijke gebieden als NYC het doet, is het mijn stelling dat FSD met telefoon over het algemeen veiliger is dan mensen die FSD hebben, appje willen sturen (laat het asjeblieft heel duidelijk zijn, mijn telefoon is mijn dashboardkastje als ik rij, ik rij dus MONO), dan heb ik liever dat ze met FSD blijven rijden, het appje sturen, en weer opletten. Dan dat ze FSD uitzetten, appje sturen, en dan een ongeluk veroorzaken.
Ik heb het hier al een keer eerder verteld, maar mijn obsessie met veiligheid komt ook omdat ik als kind een ander kind onder een vrachtwagen heb zien liggen. Dit had 100% voorkomen kunnen worden met FSD. Daarom ben ik juist van mening dat software updates ook zonder inmenging van het RDW moeten worden uitgerold, want ook Tesla heeft er heel veel belang bij om een veilig systeem te geven.
En ik geloof er niks van dat iedereen hier een geweldige bestuurder is die zich niet laat opfokken, ik zou ook nooit pretenderen dat ik dat zou zijn, wat ik wel probeer is een zo'n goed mogelijke bestuurder te zijn door op te letten, door niet te hard te rijden in de bebouwde kom, door defensief te rijden, maar juist omdat ik er zo insta, zie ik zoveel idioten op de weg, en hoe meer FSD wordt gebruikt, hoe minder doden en gewonden er zullen zijn in het verkeer.
Daarnaast zijn er zeker weten mensen die denken "mooi, heb ik meer tijd of aandacht bij andere dingen". En dat is verontrustend maar de mens kennende niet onverwacht.
Heb ook een Apple watch maar deze zit altijd verborgen onder mijn jas mouw , krijg wel degelijk meldingen als ik niet op let. dat tesla dit issue niet kent geloof ik meteenLuchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:06:
[...]
Ik heb een update, en misschien wel belangrijke. Ik heb de zelfde route vandaag naar huis gevolgd en er schoot mij een idee naar binnen, namelijk het in het zicht hebben van mijn Apple Watch. Leek een stom idee, maar...
Ik krijg de meldingen ook wel zonder bril op. Maar die corrigeert hij wel zodra ik écht strak naar voren kijk. Maar even in mijn spiegels meekijken zit er niet echt in zonder een hele korte waarschuwing.pegasuspiet schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:31:
[...]
Heb ook een Apple watch maar deze zit altijd verborgen onder mijn jas mouw , krijg wel degelijk meldingen als ik niet op let. dat tesla dit issue niet kent geloof ik meteen
Maar vanochtend maakte het geen fluit uit hoe ik keek, de melding verdween gewoon niet. En nu ik mijn Apple watch verborgen heb en ik kijk even kort naar het scherm zie ik de melding wel, maar kijk ik weer strak vooruit dan verdwijnt de melding keurig.
Ik vermoed dus echt dat hij zich focust op schermpjes of glimmende objecten, ongeacht waar ze zich bevinden.
Vandaag ook 2 situaties gehad dat ie nog even wilde "inhalen". Eerste keer op een plein met 3 banen. De 2 rechtse banen zijn bedoelt om af te slaan en de auto moest daar ook heen en alsnog belsuiten om hooguit 100 meter van de voren nog even van middelste baan naar links op te schuiven. Dat heb ik afgebroken en ingesproken. Daarna een 3 baans weg en nog geen 100 meter voordat het 2 baans wordt ook weer van middelste naar meest linkse baan proberen te gaan. Wederom afgebroken en melding gemaakt.lighting_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:02:
Sorteert op snelweg niet alvast voor. Misschien omdat het de weg niet "kent"
Vanwege inhaal manoeuvre rits vrachtwagens zat ik op de middenbaan terwijl ik niet veel verder afslag moest nemen.
Richtingaanwijzer gebruiken: Zet de richtingaanwijzer naar rechts (of links, tegengesteld aan de inhaalrichting) om de actieve rijstrookwissel te annuleren.
FSD staat bekend als een "enthousiaste" inhaler
Eerdere ritjes van dezelfde route had ik daar nauwelijks last van.
Ben jij die ITer die wel telefoon op neemt?-tom-562 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:01:
[...]
Jij werkt blijkbaar niet in de IT en bent blijkbaar niet superbelangrijk zoals sommige posters wel denken te zijn
Hoezo werkt FSD in Indië of Roemenië?
Ik mag toch hopen dat je dan de auto langs de kant van de weg neer zet.revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:52:
[...]Ik heb vanmiddag een teamsmeeting in de auto, eens zien hoe dat gaat. De telefoonhouder heb ik al verplaatst naar de linker bovenkant van het scherm.
Vergaderen in een auto is zeer onverstandig, je kunt je aandacht niet verdelen over veilig autorijden en tegelijk moeilijke vraagstukken oplossen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit doe ik eigenlijk al sinds 2019 sinds ik Tesla rijd, eigenlijk alleen op de snelweg omdat autopilot daar altijd prima zijn werk doet. Het gebrek aan aandacht vangt autopilot op en dat werkt echt heel goed.Yaksa schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:55:
[...]
Ik mag toch hopen dat je dan de auto langs de kant van de weg neer zet.
Vergaderen in een auto is zeer onverstandig, je kunt je aandacht niet verdelen over veilig autorijden en tegelijk moeilijke vraagstukken oplossen.
Met een slechter minder capabel systeem dan autopilot zou ik het overigens nooit doen, veel te gevaarlijk inderdaad.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2026 17:06 ]
Het is net als telefoneren tijdens het rijden een legaal manier van gebruik. Dus wat hij doet is niet verboden. Dat het misschien onhandig of onverstandig is, is een persoonlijke afweging. Maar respecteer andermans keuzes.Yaksa schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:55:
[...]
Ik mag toch hopen dat je dan de auto langs de kant van de weg neer zet.
Tsja, en waarom denk je dat bedrijven zoals Shell en Unilever het gebruik van een telefoon tijdens het rijden in een auto verbieden? Je bent gewoon een deel van je broodnodige aandacht voor het verkeer kwijt wanneer je zoiets doet. Zelfs een 'gewoon' telefoongesprek over het boodschappenlijstje leidt al af. Hier is ook al onderzoek naar gedaan, o.a. door het SWOV – Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Bron:). Zij geven aan dat het toegenomen telefoongebruik waarschijnlijk leidt tot meer ongelukken en dat nader onderzoek gewenst is.Luchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:01:
[...]Het is net als telefoneren tijdens het rijden een legaal manier van gebruik. Dus wat hij doet is niet verboden. Dat het misschien onhandig of onverstandig is, is een persoonlijke afweging. Maar respecteer andermans keuzes.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Weet iemand hoe zinvol het is om de melding te doen en wat hier mee gebeurt bij Tesla?
Vroeg het me gewoon even af.
[ Voor 8% gewijzigd door Empie69 op 20-04-2026 17:52 ]
En passagiers die met de bestuurder spreken? Luisteren naar de radio, meezingen met de muziek?Yaksa schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:44:
[...]
Tsja, en waarom denk je dat bedrijven zoals Shell en Unilever het gebruik van een telefoon tijdens het rijden in een auto verbieden? Je bent gewoon een deel van je broodnodige aandacht voor het verkeer kwijt wanneer je zoiets doet. Zelfs een 'gewoon' telefoongesprek over het boodschappenlijstje leidt al af. Hier is ook al onderzoek naar gedaan, o.a. door het SWOV – Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Bron:). Zij geven aan dat het toegenomen telefoongebruik waarschijnlijk leidt tot meer ongelukken en dat nader onderzoek gewenst is.
Ik denk dat het vooral discipline van de bestuurder is, waar focus je je primair op?
Gebruik je ook beeld?revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:01:
[...]
Dit doe ik eigenlijk al sinds 2019 sinds ik Tesla rijd, eigenlijk alleen op de snelweg omdat autopilot daar altijd prima zijn werk doet. Het gebrek aan aandacht vangt autopilot op en dat werkt echt heel goed.
Met een slechter minder capabel systeem dan autopilot zou ik het overigens nooit doen, veel te gevaarlijk inderdaad.
Vaak genoeg meegemaakt dat de bestuurder tegen mij zei: "Nu even niet tegen mij praten, ik moet even de aandacht bij dit drukke punt houden".nosuchuser schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:56:
[...]En passagiers die met de bestuurder spreken? Luisteren naar de radio, meezingen met de muziek?
Ik denk dat het vooral discipline van de bestuurder is, waar focus je je primair op?
En ik heb zo'n vermoeden dat een agendapunt in een teams vergadering over een mogelijke salarisverhoging wel eens een hogere mate van focus zou kunnen krijgen dan de situatie op de weg.
Luisteren naar de radio of meezingen is iets anders, dat is passief en niet interactief.
ik overdreef wat natuurlijk met mijn opmerking voor de RDW. dit gaat pas werken bij unsupervised. Al denk ik dat het er ook met dit systeem wel veiliger op maakt , de auto rijdt je altijd veilig door het verkeer . Mijn beeld staat overigens altijd uit in de auto bij teams meetings. Het is voor mij een soort telefoongesprek en probeer het te vermijden omdat je idd mensen in de ogen wil kijken. Helaas ben ik veel onderweg en ontkom je er niet altijd aan , het is onmogelijk voor elke call je auto aan de kant te zette . Neem mijn opmerkingen met wat nuance aubMartinPTweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:31:
[...]
Als ik op kantoor werkte en een collega vertelde dat de teams meeting vanuit auto werd gedaan weigerde ik te de meeting. Wat ie zelf doet moet ie zelf weten, maar ik heb geen zin om zijn doodsreutel door de telefoon te horen.....
[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-04-2026 18:07 ]
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.