• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:57
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Tesla hier geen inschatting van hebben gemaakt, maar ik gok dat het percentage lager zal zijn dan men denkt.

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 19-04-2026 20:05 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58
nry schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:41:
Vandaag merkte ik een ander gedrag op met de snelheidsoffset.

Sinds vorige week stond mijn maximale snelheidsoffset op 0% en accelereerde de auto altijd naar de maximumsnelheid, of het nu op de snelweg was of op wegen met een maximumsnelheid van 30, 50, 70 of 80 km/u. Alles perfect.

Vandaag heb ik de maximale snelheidsoffset ingesteld op 10% en toen zag ik precies hetzelfde gedrag als anderen hier. De auto aarzelt bij het accelereren, rijdt 40 km/u waar 50 km/u is toegestaan, 60 km/u waar 80 km/u is toegestaan. Alleen op de snelweg rijdt hij 97 km/u terwijl de maximumsnelheid 100 km/u is.

Ik heb de offset teruggezet naar 0% en toen werkte alles weer zoals voorheen. Dus, mensen wiens auto niet accelereert naar de maximumsnelheid, staat jullie maximale snelheidsoffset anders dan op 0%? Zo ja, probeer de offset dan eens op 0% te zetten om te zien of het verandert.
Dat zou de magneettheorie van Drs @pdidi wel bevestigen. Morgen proberen, ben benieuwd.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:05:
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Tesla hier geen inschatting van hebben gemaakt, maar ik gok dat het percentage lager zal zijn dan men denkt.
Ik denk ook dat het uiteindelijk weer een stuk minder gaat zijn.
Ik heb EAP en FSD kost voor mij maar 49 euro, maar dat vind ik alsnog te veel.
Voor 25 euro zou ik het wél doen, zeker als daar wat meer vrijheid qua DMS en Grok bij komt.
Voorheen werkte AP op de snelweg gewoon prima op Chill, met de volgafstand op 4 of hoger.

Zelfs in de file was het toen heel goed te doen.

PSN: FreakGIB

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ik ben en blijf onder de indruk. Heel weinig momenten dat ik zelf in moet grijpen. Hier nog een prachtig voorbeeld hoe ik dit zelf ook had gedaan. Had al een paar kilometer achter deze tractor gezeten op een nog smallere weg, hier was iets meer ruimte en de auto doet precies wat geboden wordt door de tractor bestuurder. Geen twijfel.
https://streamable.com/abmqpw

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 14:57
nAffie schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:47:
Nou, die maat van mij die taxi rijdt, was FSD binnen 1 dag kwijt door de vele strikes.

Overdag, in de avond en nacht ging het prima. Maar zodra het begon te schemeren met dus laaghangende zon, kreeg hij achter elkaar de waarschuwingen en strikes.

De volgende dag ging het overdag weer prima, en in de schemering meteen weer waarschuwingen dat hij niet zat op te letten. Hij was echt aan het opletten, in de spiegels aan het kijken, niet met andere dingen bezig. Hij deed precies wat hij overdag en in de nacht ook al deed. Maar in de schemering lijkt het erop dat die binnencamera z'n gezicht of ogen niet goed kan detecteren.

Hij heeft wel een normale bril op, en die kan hij niet afzetten tijdens het rijden.

Dus nu is hij een week geschorst.
Ik heb net voor het eerst gereden met laagstaande zon die vol in mijn ogen stond. Heb lenzen, niet brildragend. Had wel een zonnebril op de voor zon, die vond ie echt helemaal niet tof en toen kwam ik dus niet van de waarschuwingen af. Dus de zonnebril maar af gedaan, maar ook zonder zonnebril (en dus ook zonder gewone bril) kreeg ik de ene na de andere melding. Terwijl ik overdag nergens last van heb. De interieur camera lijkt dus behoorlijk te falen als de zon laag staat en in het gezicht van de bestuurder.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:27
Sypheron schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb net voor het eerst gereden met laagstaande zon die vol in mijn ogen stond. Heb lenzen, niet brildragend. Had wel een zonnebril op de voor zon, die vond ie echt helemaal niet tof en toen kwam ik dus niet van de waarschuwingen af. Dus de zonnebril maar af gedaan, maar ook zonder zonnebril (en dus ook zonder gewone bril) kreeg ik de ene na de andere melding. Terwijl ik overdag nergens last van heb. De interieur camera lijkt dus behoorlijk te falen als de zon laag staat en in het gezicht van de bestuurder.
Yep heb vergelijkbare ervaring helaas

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De nacht van de release, dacht ik krijg FSD want software update, dat bleek niet zo te zijn, ging naar 2026.8.6. Helaas, zojuist ben ik naar 2026.14.1 gegaan, nog steeds geen FSD :/

Heb het abbo op FSD keer geannuleerd en opnieuw afgesloten.

Betreft een 2024 Model 3 SR/RWD, Nederlandse geleverd.

Nog maar even geduld tonen.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:14:
De nacht van de release, dacht ik krijg FSD want software update, dat bleek niet zo te zijn, ging naar 2026.8.6. Helaas, zojuist ben ik naar 2026.14.1 gegaan, nog steeds geen FSD :/

Dat is gek, zeker weten hw4? Heb je de koop-optie en abbo-optie wel in je app?

• Bartjeee
  • Niet online
Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dat is gek, zeker weten hw4? Heb je de koop-optie en abbo-optie wel in je app?
Ja 100% HW4, en ook de FSD, koop en abbo optie in de app.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:23:
[...]

Ja 100% HW4, en ook de FSD, koop en abbo optie in de app.
Maar heb je wel een abonnement afgesloten? Of wacht je tot je een gratis trial aangeboden krijgt? Het is niet gezegd dat iedereen die meteen krijgt volgens mij.

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 21:50

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Vandaag voor het eerst de Tesla laten rijden. Onder de indruk! Wel een afslag op de sneller gemist omdat hij op de linkerbaan zat en geen ruimte zag om veilig uit te voegen. Rit werd hierdoor 15 min langer. Of ik ervoor ga betalen, nee.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:14:

Versie 2026.8.6 duidt op een legacy model 3 hw3
Is dit echt een highland? Dat zou wel heel vreemd zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
klopt het is veel geld en ik heb het gekocht en vind het het waard , rij 30-40k per jaar en is voor veel ritten gewoon lekker. Ben er erg blij mee iig. Hoop dat de monitoring nog wat soepeler wordt en hier en daar nog wat verbeteringen zoals het parkeren en summum , dan is het voor mij perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 19-04-2026 22:07 ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:28
Vandaag meer dan 500 km gereden van beneden naar boven en andersom. Rij de hele week al maar snelweg is toch wat anders…

Over het algemeen fijn maar kan wel echt een stuk beter.

1x ging de auto ineens heel snel de vluchtstrook op sturen omdat er een zwarte lijn in het midden van de weg was (weg reparatie).
Driving monitor is echt zo streng dat het soms gevaarlijk is, flesje water drinken en je kan beter het systeem uitschakelen, is dat nou echt veiliger? 2 seconden naar de navi kijken, of 2 seconden in de spiegels kijken naar een idioot en het is al teveel.
Vaak besluit de auto in te halen met letterlijk 1kmh of zelfs 0 kmh (ook al mag de auto sneller qua instellingen).

Bij rijlessen leer je, pas richting aanwijzer uit als je van baan gaat wisselen. FSD gooit gewoon richting aanwijzer consequent aan als iemand je aan het inhalen is (wacht dan wel totdat de auto voorbij is), maar kan mij voorstellen dat je hiermee mensen laat schrikken.

Meermaals gehad dat de auto de richting aanwijzer aan doet om in te halen, maar dan niet gaat omdat het gaatje toch net te klein is (vind het systeem). En dan tot 3/4 keer achter elkaar, auto’s die inhalen zijn zelfs aan het wachten totdat je een keer gaat maar toch blijft FSD met een richting aanwijzer aan rechtdoor rijden.

Borden 130? We blijven gewoon lekker 110 rijden.

Matrix borden boven de weg geeft het systeem visueel aan als een stoplicht (hopelijk trapt de auto niet ineens op de rem midden op de snelweg).

Had ik al verteld dat dit op een zondag was?

Heb nog een hele lijst, leuke techniek maar mag van mij een hoop beter. Al met al voelde de rit wel ontspannender als normaal, maar dat was misschien ook mindset. In plaats van: “ik ga van a naar b” naar “ik ga ontspannen supervisen hoe de techniek mij van a naar b brengt” :)

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05 15:38
Waar ik me vooral aan erger is dat de auto soms zo lang wacht om in te voegen, terwijl er al honderden meters ruimte voor is.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 20:12
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden.
Ik denk ook niet dat veel mensen er zoveel geld voor over hebben. Maar het is best aannemelijk dat de prijs van het maandabonnement gaat zakken, door de bonus voorwaarden van Elon (en later zal stijgen bij unsupervised). 100 euro vind ik ook wel erg veel, maar een paar tientjes is het imho in de huidige staat wel waard.

Voor €99/mnd zou ik eigenlijk sowieso een abonnement verwachten waar ook Premium Connectivity bij in zit. En misschien wat andere zaken zoals extra korting bij superchargers ofzo. Dat maakt een veel beter te verantwoorden pakket.

Elke ochtend amazed zijn is ook iets waard. Maar dat is natuurlijk wel een Tweakers dingetje.

Voorlopig houd ik het nog wel even bij 'girl math' :+ Mijn auto kosten zijn door het niet hoeven tanken van brandstof letterlijk honderden euro's per maand goedkoper... En de nieuwe Y is 60 euro per maand goedkoper dan de oude 3 in de verzekering... Kan nog wel even _O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:26
vandaag weer leuke rit gehad, overall vind ik het echt super indrukwekkend. Over het algemeen trager dan dat ik zelf rij maar net niet irritant. Zeker voor snelweg, 80km wegen ideaal, in de stad makkelijk, maar inparkeren lastige situaties doe ik toch liever zelf.

Met deze situatie had ie ook even een noodstop in het verschiet, toch maar even snel weer "gas" gegeven.

PVoutput

• Sypheron
djeck schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:47:
vandaag weer leuke rit gehad, overall vind ik het echt super indrukwekkend. Over het algemeen trager dan dat ik zelf rij maar net niet irritant. Zeker voor snelweg, 80km wegen ideaal, in de stad makkelijk, maar inparkeren lastige situaties doe ik toch liever zelf.

Met deze situatie had ie ook even een noodstop in het verschiet, toch maar even snel weer "gas" gegeven.

[YouTube: fsd Nederland]
Ik snap die noodstop hier wel en naar mijn idee ook zeker gerechtvaardigd. De medewerker van RWS kwam recht op je rijstrook aflopen voordat ie bijna een haakse bocht maakt (wat natuurlijk ook nodig was in zijn situatie want de auto stond zowat op de streep. Maar moet zeggen dat ik hem eerlijk gezegd wel wat nonchalant op de lijn af vind lopen er zijn toch altijd idioten die niet goed opletten).

• Richh
talkatoo schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:26:
1x ging de auto ineens heel snel de vluchtstrook op sturen omdat er een zwarte lijn in het midden van de weg was (weg reparatie).
Das niet best, dat zijn de meest kwalijke zaken imho.
Driving monitor is echt zo streng dat het soms gevaarlijk is, flesje water drinken en je kan beter het systeem uitschakelen, is dat nou echt veiliger? 2 seconden naar de navi kijken, of 2 seconden in de spiegels kijken naar een idioot en het is al teveel.
Toch gek dat hier zo'n verschil in zit. Ik heb vandaag zonder enige problemen een broodje gegeten in de auto en een flesje leeggedronken. Ik moet mijn handen echt wel ver van het stuur weghalen voor het moeilijk doet.
5 seconden naar het scherm kijken lukt ook wel. Ja, te kort om even Spotify te doorzoeken maar het is niet onmogelijk. Spiegelen is hier ook geen issue.
Vaak besluit de auto in te halen met letterlijk 1kmh of zelfs 0 kmh (ook al mag de auto sneller qua instellingen).
Heb je contextual aan staan? Op +10% of +15% gaat dit echt beter imho. Dit lost meer op, ook het inhalen slaagt dan eerder.
Borden 130? We blijven gewoon lekker 110 rijden.
Is veel genoemd, lijkt as designed te zijn. Alsof eigenlijk 100 de max is. Zonder met je gaspedaal te 'hinten' dat ie best 130 mag gaat hij dat niet rijden.
Matrix borden boven de weg geeft het systeem visueel aan als een stoplicht (hopelijk trapt de auto niet ineens op de rem midden op de snelweg).
Dit is al jaren zo bij Tesla. No worries, de visualisatie staat in feite volledig los van het beslismodel wat je AI computer doet.
Dat er voor de EU wat visualisaties bij mogen, eens. Al heb ik vandaag wel gelachen om een Picnic autootje wat werd weergegeven als een golfkarretje :+

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:59
Ik kwam er per ongeluk achter dat ik sinds FSD update ook autopark heb.
Duurt wel erg lang om met autopark paralel te parkeren. Maar handig voor hele nauwe plekken die ik zelf niet zo snel zou kiezen.

Tot nu toe nog steeds onder de indruk van FSD. Gebruikt binnen bebouwde kom en veel de snelweg. Kwam in een file terecht en daarin was het erg prettig. Ik vond wel dat ie vervolgens iets te dicht langs de pilonnen van de afzetting reed dus daar wat gecorrigeerd ivm glas op de weg.

Iets geks is dat ie blijkbaar niet getrained is met turbo rotondes.
Tussen hier en het station een is een rotonde met gescheiden rijbanen en 2 voor sorteervakken. Op de terug weg zette ik daar FSD aan omdat ik benieuwd was hoe ie hiermee om zou gaan. Dit was de eerste keer tijdens de rijlessen best even zoeken hoe dit goed te doen. Helaas heeft FSD hier net zoveel moeite mee als een mens 😁
FSD nam deze als een normale rotonde. Navigatie zei rechtdoor (voorsorteren aan de linker kant) maar hij reed bijna een fietspad op naar rechts Totaal in de war. Overgenomen en verderop omgedraaid.

Pas dus op bij turbo rotondes! 😅😁

• Bartjeee
  • Niet online
Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:25:
[...]

Maar heb je wel een abonnement afgesloten? Of wacht je tot je een gratis trial aangeboden krijgt? Het is niet gezegd dat iedereen die meteen krijgt volgens mij.
Ja, abbo afgesloten (welke pas in gaat na melding van Tesla).
revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:55:
[...]

Versie 2026.8.6 duidt op een legacy model 3 hw3
Is dit echt een highland? Dat zou wel heel vreemd zijn.
Jazeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTwThE_HlB_P-Afm32JzvHBRako=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xJAUg43nbhq1f6gLsSjD79h.jpg?f=fotoalbum_large
Ecological schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Natuurlijk, het liefst willen we helemaal niet dat mensen hun telefoon gebruiken, maar in die wereld leven we niet, en dat is wat de RDW niet snapt
Wat de RDW snapt is dat als ze geen strenge DMS eisen hadden gesteld dat de FSD goedkeuring geheid zou gaan sneuvelen tijdens de EU stemming. Zelfs nu is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 19:26
pdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:
[...]

Wat de RDW snapt is dat als ze geen strenge DMS eisen hadden gesteld dat de FSD goedkeuring geheid zou gaan sneuvelen tijdens de EU stemming. Zelfs nu is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend
Stel EU moet er niets van hebben, blijft het dan wel gewoon in NL?
GarageGoblin schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:43:
[...]

Stel EU moet er niets van hebben, blijft het dan wel gewoon in NL?
Ja. Dit werd vorig jaar door RDW gemeld:

Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.

• Sypheron
Richh schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:18:
Toch gek dat hier zo'n verschil in zit. Ik heb vandaag zonder enige problemen een broodje gegeten in de auto en een flesje leeggedronken. Ik moet mijn handen echt wel ver van het stuur weghalen voor het moeilijk doet.
5 seconden naar het scherm kijken lukt ook wel. Ja, te kort om even Spotify te doorzoeken maar het is niet onmogelijk. Spiegelen is hier ook geen issue.
Ik heb eigenlijk normaliter ook geen problemen met de monitoring. Kan inderdaad best lang wegkijken of wat anders met mijn handen doen.
Ik lijk echter wel te bemerken dat als hij mij een keer écht gewaarschuwd heeft (dus niet alleen snel even zo'n blauwe melding flashen), dat hij daarna een stuk gevoeliger lijkt te zijn voor de rest van de rit.
(Zo van; Als jij meent mijn meldingen te negeren dan zal ik jou de rest van de rit even het leven zuur maken >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Sypheron op 19-04-2026 23:56 ]

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:31:
[...]

[...]

Jazeker.
[Afbeelding]
Geïmporteerde auto toevallig?

• Richh
pdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:
[...]

Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend
What's in it voor een lidstaat om er als eerste bij te zijn? Puur omdat wat fans op X erom vragen? Er is ook veel weerstand in de wereld, vooral van mensen die het nog nooit hebben ervaren en laten we ook niet vergeten dat Tesla niet bij iedereen een goede naam heeft.

Desondanks denk ik bij een stemming dat men net zo ongeïnteresseerd "okeuj prima" zegt.

Ford Blue Cruise yeet je zo de vangrail in als er een uitvoegstrook over een spitsstrook heenloopt. Vind ook niemand een issue. Die keuringsinstanties nemen praktisch alles van elkaar over. Toch...? :)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:48
Niet in deze vorm. Moet echt meer bij komen en aantrekkelijker worden. Zou ook graag zien dat het FSD op het tesla account kan worden afgesloten. Nu moet ik met 2 auto’s twee abbo’s afsluiten.

- connectieviteit erbij in
- evt goedkoper superchargen op tijdstippen om het net te ontlasten.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 00:55
Plenkske schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog niet in mijn werk mail gekeken, maar vanuit de Tesla app ging het bij mij vandaag zo:
- bericht dat ik FSD mag proefdraaien
- software update download
- klaar voor installeren, heb ik laten staan tot een uur geleden
- heb hem laten installeren
- kijk daarna in de app en zie meteen Summon optie, FSD software versie en een bericht met daarin: proefperiode start vandaag. Loopt af op 19 mei

Ik denk dus dat het pas echt actief wordt na de installatie. Maar hoelang je dat kan uitstellen weet ik niet.
Zonder dat ik op update heb gedrukt is de FSD vandaag gestart. Deze loopt tot 20 mei....
Nou kan dus hooguit 3x gebruik maken van de FSD

• FreakGIB
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:30:
[...]

Zonder dat ik op update heb gedrukt is de FSD vandaag gestart. Deze loopt tot 20 mei....
Nou kan dus hooguit 3x gebruik maken van de FSD
20 mei het is nu 20 April dus je hebt een maand.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 12:38
Sinds vorige week woensdag FSD (Supervised) in de auto. Ik vind het systeem prima werken. Een paar aparte dingen meegemaakt maar geen onveilige situaties.
De dingen die beter kunnen
- Inhalen als er een afslag naderd
Meestal gaat de auto op de snelweg of buiten de bebouwde kom op tijd naar rechts om af te slaan echter ook soms meegemaakt dat ie besluit om in te halen waardoor de afslag net wel/net niet op tijd genomen kan worden. De auto re-route dan prima maar even wat langer rechts blijven was beter geweest. Het lijkt erop dat de auto dan net te weinig tijd heeft om zijn "normale" procedure te moeten afhandelen (i.e. van te voren aangeven wat ie moet doen) en daardoor de afslag mist. Wellicht dat dit te maken heeft met navigatiedata die niet 100% overeenkomt met de situatie.

- Auto is soms wat nerveus met een baanwissel
Bijvoorbeeld N325 (het stuk bij Nijmegen waar je nog in de 50km zone zit richting Arnhem). Auto kiest de 2e baan van de 3 banen en blijft daar rijden. Nudgen naar rechts met het knipperlicht werkt maar je ziet het stuur dan wat zenuwwachtig naar rechts gaan. Dit heb ik ook op sommige andere wegen gehad.

- Heel soms trekt de auto wat langzamer op
Het lijkt erop dat hier het context systeem wat vreemde data heeft. Even nudgen met het gaspedaal werkt

- Snelweg 100/130
Op de snelweg na 19u ziet ie wel dat 130 mag maar bij blijft bij max snelheid 105km/u (staat op +5% bij mij) aangeven. Het maakt niet uit of je er voor 19u al reed of pas na 19u de snalweg op komt. Het ziet ernaar uit dat ie gelocked blijft op de "eerste" snelheid en op basis daarvan de verhoging in percentage doet. De oplossing is simpel: met het scrollwiel naar 130km/u zetten, nudgen met het gaspedaal en de auto rijdt netjes 130km/u. De snelheid kan ook niet hoger gezet worden dan 130km/u. Dit zal een restrictie zijn van de regels in NL. In Amerika kan FSD prima met 85mph rijden wat hier overeenkomt met 136km/u. Zou mooi zijn als je ook met 130km/u de +5% marge kan instellen. Bij mij reed de auto overigens prima, geen inhaalacties met 1km/u verschil. Meestal blijft ie achter de voorganger hangen tenzij die meer dan 3 a 4 km/u langzamer ging. Dan werd er netjes ingehaald.
Dingen die goed werken
- Het rijdt heerlijk rustgevend
De auto rijd normaal, rustig en veilig. Optrekken gaat prima (op de uitzondering hierboven na). Ik begin ook redelijk te kunnen voorspellen wanneer acties worden uitgevoerd wat voor mij het vertrouwen in het systeem vergroot. Het went snel. Ik zou zelf soms wat vlotter doorgereden hebben maar ervaar dat niet als een probleem of dat het daardoor minder veilig is. Het zorgt ook voor een beter verbruik en vaak als je sneller optrekt moet je toch weer remmen vanwege een auto voor je. Kortom: de auto rijdt prima zonder zich op te dringen of juist enorm achter te blijven met het verkeer. En de momenten dat ie bijvoorbeeld wat te lang wacht met inhalen kan je 'm altijd even nudgen met het gaspedaal.

- Rondom mee kijken werkt prima
Ik kan prima rondom mij heen kijken zonder dat het display gelijk blauw begint te knipperen. Als ik te lang naar het scherm kijk komt de blauwe balk inderdaad in beeld maar dat is prima. Ook als ik meer dan een paar seconden richting de medepassagier kijk en praat komt er een blauwe balk. Ook prima.
Tijdens het rijden in de stad bij bijvoorbeeld een rotonde kan ik prima alle richtingen goed controleren. De auto vindt het prima dat ik alle kanten check, ook over mijn schouder. Ik ben 1.71 dus niet echt lang maar het geeft geen issues.

- Geen issues met of zonder (zonne) bril
Met zonnebril rijden geeft bij mij geen issues. En ik heb vrij snel een zonnebril op omdat ik niet zo goed tegen fel licht kan. Ook met de normale bril op ervaar ik geen issues. En zonder bril als ik de lenzen in heb zijn er ook geen issues. Wellicht dat het systeem mijn ogen achter de zonnebril alsnog goed kan zien. Het is een Serengetti zonnebril met ontspiegeling en polariserende glazen. Mijn brillenglazen zijn ook ontspiegeld. Wellicht dat dat het verschil maakt? Geen idee.

- Overdag of 's avonds geeft geen issues
Ik heb zowel overdag als 's avonds en 's nachts gereden zonder isseus. Meeste was nog overdag of vroeg in de ochtend wanneer het langzaamaan licht begint te worden. Ritjes 's nachts heb ik nog niet zo heel veel gemaakt. Als daar nog dingen uitkomen dat laat ik het weten.
Overige dingen
Soms lijkt de auto dingen te willen doen en breekt ze ook weer af. Een van die zaken is bij het inhalen dat de auto een inhaal manouvre begint, knipperlicht naar links uit doet en dan blijft wachten. Bij mij was dan de situatie dat de auto links van mij nog niet ver genoeg naar voren was gereden om afstand op te bouwen. De auto zorgt eerst voor een goede afstand voordat ie naar links opschuift. Komt die afstand er niet of niet snel genoeg, dan blijft ie soms even wachten of breekt de actie af.

Soms wordt de volgafstand wat te klein voor mijn gevoel. De auto reageert niet als Autosteer/TACC dat elke actie van de auto ervoor gelijk wordt omgezet in een actie voor de auto. De auto probeert geleidelijk de snelheid aan te passen waardoor die soms even wat dichtbij op de voorganger gaat rijden. Het auto icoon van de auto voor je is dan nog steeds oranje dus blijkbaar binnen de marge van afstand houden. Dat is overigens ook mooi gevisualiseerd: auto grijs, ruim voldoende afstand. Als je dichterbij komt wordt ie geel en dan langzaam oranje. Als de afstand te dichtbij is komt er een melding dat de afstand tot de voorganger minder dan 2 seconden is.
TL;DR;
Ik vind het een heerlijk systeem om mee te rijden. Hopelijk wordt het binnen een paar maanden EU breed goedgekeurd zodat vakanties naar het buitenland ook compleet met FSD (Supervised) gereden kunnen worden.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:31:
[...]

[...]

Jazeker.
[Afbeelding]
Ik zou Tesla contacten het lijkt erop dat je VIN bij Tesla op een ander land geregistreerd staat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 20:51
Ik heb afgelopen weekend ook van FSD mogen genieten maar het enige wat mij echt dwars zit is dat hij stelselmatig onder de max snelheid blijft rijden en ook mijn max snelheid gewoon negeert. 77 waar je 80 mag, 47 waar je 50 mag en als ik "contextual speed" aan of uit zet maakt hierbij geen verschil. Ook heb ik de relatieve max speed op 0 t/m 15% gehad en ook daar geen verschil en gedrag gemerkt.

Ik heb als voorbeeld een 80-weg waar hij 50 blijft rijden(dankzij 1 kruispunt die tijdelijk 50 is) en ik krijg hem dan met geen mogelijkheid naar 80 terwijl de weg zich er juist goed voor leent.

If it aint broke, fix it till it is!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Hier geen issues met de snelheid. Heb deze op +5% gezet en rijdt overal netjes 5% boven de maximale toegestane snelheid.

Vanochtend voor het eerst met FSD naar kantoor gereden. Ik kom vanaf knooppunt De Hogt via de N2 richting afslag Eindhoven Airport. Hier moet ik twee rijbanen naar rechts opschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5yCs1oLJSUegy8X5uVoUEIH2PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHa919U6esrzsXcp3KN9QESt.png?f=fotoalbum_large

Dit is altijd een tricky punt omdat de twee rechter rijbanen opkomend verkeer hebben die uit het centrum komen. Maar dit deed de Tesla perfect. Schoof vloeiend via de twee banen naar de rechterzijde. Enkel boven op de afslag waar twee rijbanen voor linksaf zijn en twee voor rechtsaf, nam hij "netjes" de rechterrijbaan voor linksaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD2H6Uw9jejxlO7l4HxTQrJQWoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9a5AxH2vYTT7SiIv2GjMMnI4.png?f=fotoalbum_large

Echter, omdat ik vrij snel linksaf Flight Forum op moet draaien, sorteer ik zelf altijd op de linkerrijbaan voor bij de verkeerslichten zodat ik al direct aan de goede kant zit i.v.m. drukte. FSD deed dat dus niet waardoor ik uiteindeelijk maar even ingreep en na de afslag zelf maar naar de linkerrijbaan ging om niet in de problemen te komen met de drukte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JXrmiswkzApjpDi3_YHbwTSXTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Ts0ewA3bUjk65xJxip80ElX.png?f=fotoalbum_large

Rood: lijn die FSD nam
Geel: lijn die ik zelf altijd neem

[ Voor 88% gewijzigd door Rivanov op 20-04-2026 08:31 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 20:51
Rivanov schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:22:
Hier geen issues met de snelheid. Heb deze op +5% gezet en rijdt overal netjes 5% boven de maximale toegestane snelheid.
Ja je hebt echt twee "kampen" lijkt het, bij sommigen gaat het perfect en bij anderen is het een beetje aanmodderen. Ik kan nog geen gemene deler vinden...

If it aint broke, fix it till it is!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54

s3n

Venxir schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:21:
Ik heb afgelopen weekend ook van FSD mogen genieten maar het enige wat mij echt dwars zit is dat hij stelselmatig onder de max snelheid blijft rijden en ook mijn max snelheid gewoon negeert. 77 waar je 80 mag, 47 waar je 50 mag en als ik "contextual speed" aan of uit zet maakt hierbij geen verschil. Ook heb ik de relatieve max speed op 0 t/m 15% gehad en ook daar geen verschil en gedrag gemerkt.

Ik heb als voorbeeld een 80-weg waar hij 50 blijft rijden(dankzij 1 kruispunt die tijdelijk 50 is) en ik krijg hem dan met geen mogelijkheid naar 80 terwijl de weg zich er juist goed voor leent.
Ik heb sinds gisteren een proefmaand, maar ervaar dit ook. Ben regelmatig gas aan het bijgeven om wat soepeler te rijden. In de ochtendspits met drukte voel je je bijna bezwaard om als zo'n oma door het verkeer te gaan. Op dit moment voor mij niet iets waarvoor ik zou betalen, hoewel ik buiten de snelheid wel heel erg onder de indruk ben.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

DarkSide

theres no place like ::1

Heeft FSD een eigen mening ?
vandaag naar arnhem en hij reedt niet de route die de navigatie normaal zou rijden als ik naar Arnhem ga.
Ipv afslag Arnhem ging hij nu door naar Apeldoon zuid en een stukje binnen door. Ook leuk :P

Vandaag dan ook de eerste spits snelweg km's gemaakt.
Voorheen was het lekker rustig, maar nu door de drukke ochtend spits heen.
Hij geeft paar keer aan dat hij de manoeuvre naar links start, begint dan met knipperen.
Er is ruimte genoeg, maar stopt dan toch.
Hier mag hij wel wat agressiever zijn.

Verderop afslag Arnhem Centrum.
Hier bleef hij (door drukte denk ik) iets te veel links hangen. Persoonlijk zou ik hem al eerder een baan naar rechts opschuiven. Maar hier neemt hij dan toch wel meer de leiding en geeft duidelijk aan dat hij naar rechts wil. Auto achter me houdt wat afstand en de tesla voegt netjes in.

Ook stukje arnhem zelf doet hij prima.
Vooral benieuwd naar de terugweg. Dat stukje is best "chaotish" met wat onduidelijke wegstukken en 3 banen opschuiven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 16:03
Sinds gisteren heb ik een gratis proefmaandje gekregen van Tesla. Ondertussen vier ritjes gemaakt en ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben. Tesla heeft echt een puik staaltje techniek afgeleverd.
De eerste keer zat ik toch met een verhoogde hartslag achter het stuur toen m'n auto alles zelf begon te doen. Maar na een rondje door m'n woonwijk te hebben gereden werd het vertrouwen al snel gewonnen. Vervolgens met vrouw en familie een middagje naar de binnenstad geweest en zelfs door straten van drukke steden stuurde hij me er keurig doorheen. Alles is natuurlijk enorm gericht op veiligheid en het naleven van de verkeersregels. Ik heb een vrij assertieve en vlotte rijstijl daarom merkte ik vanmorgen op weg naar m'n werk al dat ik hem regelmatig aan het meehelpen was om net iets harder op te laten trekken. Ook merkte ik dat andere weggebruikers een stuk dichter op m'n bumper zaten dan gebruikelijk.

Zou ik er 99 euro p. maand voor over hebben? Nee dat is het me niet waard. Maar ik kan me voorstellen als je erg veel op de weg zit of wat ouder bent en je reactievermogen is niet meer wat het geweest is dat het je enorm kan helpen.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ik vind het wel grappig die verschillen in snelheid van de auto te zien. Ik heb hem op +10% staan om dat hij in de eerste dagen ook lafjes steeds onder de max snelheid bleef hangen (al was het maar met een paar kilometer). Maar hij rijdt nu in de 50 en 30 zones structureel 10% te hard, dus ik overweeg hem nu weer terug te zetten naar 5% omdat ik er eigenlijk geen omkijken naar wil hebben en je met 55 km/u in de bebouwde kom toch weer geflitst wordt.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30
Ik ben wel benieuwd of FSD ook leert van je routes. Vanaf de snelweg naar mijn huis kan via twee opties. Eentje door de woonwijk met zeker 10 drempels en versmallingen en eentje via een soort ringweg-achtige met zes drempels en geen versmallingen. Scheelt niets qua aankomsttijd. Secondenwerk. FSD pakt nu altijd de onhandige optie via de wijk omdat dat technisch iets sneller is. Ik haal dus altijd FSD eraf om eerst over de kruising te gaan en zet hem daarna weer aan. Het zou fijn zijn als ie dat doorheeft aan de hand van jouw rijgedrag.

Overigens ben ik ook benieuwd welk update-pad wij nu gaan krijgen in NL. We zitten nu op een unieke firmware die alleen hier is uitgerold. Ik hoop dat dat nog een keer ergens bij elkaar komt met de VS-firmware. Als wij op een aparte branche blijven zitten ben ik bang voor weinig updates omdat Tesla dat relatief veel moeite kost voor relatief weinig auto's.

UNOX: The worst operating system

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

DarkSide

theres no place like ::1

Sandyman538 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:02:
Ik vind het wel grappig die verschillen in snelheid van de auto te zien. Ik heb hem op +10% staan om dat hij in de eerste dagen ook lafjes steeds onder de max snelheid bleef hangen (al was het maar met een paar kilometer). Maar hij rijdt nu in de 50 en 30 zones structureel 10% te hard, dus ik overweeg hem nu weer terug te zetten naar 5% omdat ik er eigenlijk geen omkijken naar wil hebben en je met 55 km/u in de bebouwde kom toch weer geflitst wordt.
Dat snap ik dan weer niet.
Heb hem ook op +10 maar structureel te hard doet hij dus niet.
in 50 zones rijdt hij hier eerder 48-50 dan 55.
En in 30 juist eerder 26-27.
Dit is dan ook mijn voornaamste "pijnpunt" zeker op 60 wegen. Waar je makkelijk 60-65 kan.
is hij bij iets te voorzichtig met 55 rijden. (alsof hij op - 10% staat ;) )

Op snelweg idem. Eerder 100-102. Tenzij ik even gas geef richting 107-108. Dan pakt "de magneet" hem op om 110 te rijden.

Mogelijk doet tesla wat A/B testen met dit verschillend gedrag?
Korvaag schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:06:
Ik ben wel benieuwd of FSD ook leert van je routes. Vanaf de snelweg naar mijn huis kan via twee opties. Eentje door de woonwijk met zeker 10 drempels en versmallingen en eentje via een soort ringweg-achtige met zes drempels en geen versmallingen.
Als hij hetzelfde doet als AP denk ik het niet (of de standaard navi)
Naar kantoor wil de navi me altijd binnedoor sturen. Ongetwijfeld korter. Maar door kleine dorpjes heen
Ik rij dan altijd expres rechtdoor. Dat is dan een mooie N-weg. En kun je gewoon doorrijden.
Dit al 2 jaar in 2 verschillende tesla's.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkSide op 20-04-2026 09:08 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Sypheron
Rivanov schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:22:
Echter, omdat ik vrij snel linksaf Flight Forum op moet draaien, sorteer ik zelf altijd op de linkerrijbaan voor bij de verkeerslichten zodat ik al direct aan de goede kant zit i.v.m. drukte. FSD deed dat dus niet waardoor ik uiteindeelijk maar even ingreep en na de afslag zelf maar naar de linkerrijbaan ging om niet in de problemen te komen met de drukte.
Dit ervaar ik inderdaad ook, maar niet altijd. Soms kiest hij wel de juiste baan (en zelfs verschillend gedrag op dezelfde plek). Ik heb geen idee waar hij zijn keuze op baseert, de ene keer gaat het goed en de andere keer niet lijkt het in mijn ervaring.
Zou toch niet heel moeilijk te leren moeten zijn voor het systeem dat hij kijkt naar +/- de eerste 500m na de bocht, als er dan een bocht naar links of rechts komt dat hij de voorkeur voor de baan in de bocht ervoor daarop maakt.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

DarkSide schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:06:
[...]

Dat snap ik dan weer niet.
Heb hem ook op +10 maar structureel te hard doet hij dus niet.
in 50 zones rijdt hij hier eerder 48-50 dan 55.
En in 30 juist eerder 26-27.
Dit is dan ook mijn voornaamste "pijnpunt" zeker op 60 wegen. Waar je makkelijk 60-65 kan.
is hij bij iets te voorzichtig met 55 rijden. (alsof hij op - 10% staat ;) )

Op snelweg idem. Eerder 100-102. Tenzij ik even gas geef richting 107-108. Dan pakt "de magneet" hem op om 110 te rijden.

Mogelijk doet tesla wat A/B testen met dit verschillend gedrag?
Geen idee, het lijkt er bijna wel op met deze wisselende ervaringen, maar ik moet wel zeggen dat hij bij mij de eerste dagen ook kalmer aan deed, maar dat ik nu merk dat hij op de brede hoofdwegen in een bebouwde kom hij structureel naar 55 gaat. Snelweg herken ik nog steeds wel hetzelfde wat jij zegt, net boven de honderd met zo nu en dan een inhaalactie waarbij hij nog iets kan versnellen. Daarin merk ik nog niet dat hij structureel de 110 km/u vasthoudt (wat voor mij ook niet echt hoeft, als hij maar een beetje rond de honderd blijft en er niet enorm onder gaat zitten).

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
Met 0% lijkt de auto inderdaad sneller naar vMax te gaan en te blijven. Ik zou liever +10% rijden maar het is niet anders, dit is beter dan er structureel onder.

• FreakGIB
  • Nu online
Vanmorgen had ik ook een mooie actie. Ik reed van Gouda richting Rotterdam Airport, maar ben bij Gouda niet meteen de snelweg op gegaan via het aquaduct, omdat het daar altijd druk is. In plaats daarvan nam hij de parallelweg, die uiteindelijk uitkomt bij de McDonald’s in Moordrecht. Daar draai je de snelweg op en sla je het drukste stuk mooi over. Alleen dat laatste stukje bij de oprit is nog even druk.

Toen hij bij de kruising kwam (zoals op de foto bij dat busje), was de situatie vanmorgen iets anders. Dat busje reed een stukje naar voren, waardoor er ruimte ontstond. De auto zag dat en ging er zelf netjes omheen om achter de vrachtwagen aan te sluiten. Dat vond ik echt knap gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkOpAMlVREr0IVSpOUQfEA2cIoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsqkyNeZRMUx11LjRn3RZXMk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scm8U-DRzSWAvttB3m6WCWKFYH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmJCY33knLtRhAg1yVzSAjZZ.png?f=fotoalbum_large

Het typegoedkeurings nummer van FSD (Supervised) is bekend: e4*2019/2144*171R01/00*00001*00. Het is dus wel een EU nummer (begint met e4) maar met een sterretje: alleen geldig in NL.
Deze is gekoppeld aan de algemene typegoedkeuring voor Tesla's. Nu maar hopen dat dat niet alleen voor de *53 (Tesla's die nu van de band rollen) is uit onderstaande plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkgiHYcKKNeTWkWizE5z8hkFzUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BocPTW20ST8arN49uVvd1Jri.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 20-04-2026 09:58 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 00:55
FreakGIB schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:48:
[...]

20 mei het is nu 20 April dus je hebt een maand.
Ja, maar ik ga over 4 dagen op vakantie voor bijna 1 maand 8)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ben ik heel ongeduldig dat ik een beetje baal dat de update nog niet binnen is? Heb zaterdag een abonnement afgesloten. Software versie blijft op 2026.2.9.1 staan. Heb een model 3 van september 2024.

[ Voor 9% gewijzigd door orf op 20-04-2026 09:40 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 19:29

WCA

2 mei heb ik maar eens een self-serve proefrit gepland in een Model 3 met FSD. Ben heel benieuwd hoe het gaat gaan, alles staat klaar in de app en gaat eigenlijk verrassend makkelijk

Share and Enjoy!

• FreakGIB
  • Nu online
hier al iemand die de 2026.14.1 binnen heeft is de Spring update als ik het goed begrijp, en misschien dus ook Grok voor ons en achter scherm geeft nu ook de route aan en aankomst tijd net als in de Teslacab en nog een aantal aanpassingen.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat een ongelofelijk k"t systeem is FSD zeg, mijn god.

Kleine nuance. Het functioneel zelf gaat prima. Kleine bugjes maar dat ter zijde.

Ik heb continu met zowel bril als zonder bril meldingen dat ik moet opletten terwijl ik goed voor mij kijk en echt nergens anders heen. Maar het maakt niet uit wat ik doe, hoe ik het doe, maar ik heb in een rit van 2 uur ruim 25! Keer de melding gehad.

Halverwege de rit tesla gebeld zodat ze live mee konden kijken, maar die zagen niets behalve de meldingen. En terwijl ik ze sprak kreeg ik een strike te pakken.

Dit is gewoon totaal onbruikbaar. Ik kijk gewoon goed, ik durf zelfs het scherm niet te blijken of aan te raken om een waarschuwing te voorkomen en toch blijft het janken.

Voor bij absoluut geen verlenging zolang dit speelt. Erg jammer want het systeem zelf heeft wel potentie.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:03
Nu een paar dagen FSD ervaren en een paar mooie momenten ook al tegengekomen.

- Er zat een eend op de weg, en die maakte totaal geen aanstalte om weg te lopen of vliegen, en de auto bepaalde zelf om er maar gewoon omheen te rijden.
- Op vrijdag een bepaalde weg in gemoeten waar er daarna van de baan waarop je rijd opgeschoven moet worden naar links om rechtdoor te kunnen blijven rijden. Dit ging op vrijdag niet goed, en heb dit moeten corrigeren. Op zaterdag reed ik hier weer, en nu deed de auto het uit zichzelf al goed! Vond dit heel vet om te zien dat de auto dus al "geleerd" had van de fout van de dag ervoor.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Overigens ben ik ook benieuwd welk update-pad wij nu gaan krijgen in NL. We zitten nu op een unieke firmware die alleen hier is uitgerold. Ik hoop dat dat nog een keer ergens bij elkaar komt met de VS-firmware. Als wij op een aparte branche blijven zitten ben ik bang voor weinig updates omdat Tesla dat relatief veel moeite kost voor relatief weinig auto's.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Die nieuwe features omtrent Trips in de Spring Update lijken me wel leuk :)
robbinonline schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:19:
Eerste moment waar FSD goed in de fout gaat voordat ik me het realiseerde en kon ingrijpen. Gelukkig trok de auto naast me een stuk trager op en zat die niet naast me terwijl die naar links ging anders had dit wel eens het eerste FSD ongeval kunnen zijn.

https://x.com/rdekruyf/status/2045823657948188774?s=46

Software is echt bij far nog niet perfect.
Dit was vast een RDW test of je goed Supervised ;) Als FSD op de voorsorteerstrook voor rechts gaat staan zonder dat het knipperlicht aangaat moeten de alarmbellen gaan rinkelen

• Plenkske
  • Nu online
Luchtbakker schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:22:

Kleine nuance. Het functioneel zelf gaat prima. Kleine bugjes maar dat ter zijde.

Ik heb continu met zowel bril als zonder bril meldingen dat ik moet opletten terwijl ik goed voor mij kijk en echt nergens anders heen. Maar het maakt niet uit wat ik doe, hoe ik het doe, maar ik heb in een rit van 2 uur ruim 25! Keer de melding gehad.

Halverwege de rit tesla gebeld zodat ze live mee konden kijken, maar die zagen niets behalve de meldingen. En terwijl ik ze sprak kreeg ik een strike te pakken.

Dit is gewoon totaal onbruikbaar. Ik kijk gewoon goed, ik durf zelfs het scherm niet te blijken of aan te raken om een waarschuwing te voorkomen en toch blijft het janken.

Voor bij absoluut geen verlenging zolang dit speelt. Erg jammer want het systeem zelf heeft wel potentie.
Dan moet er toch iets mis zijn met je interieur camera. En/of de stand van de zon die het eea. blindeerd ?

Om zeker te weten of het de bril is, mss iemand zonder bril eens laten proberen. Wie weet iets mis met je binnencamera

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-05 18:49
Rijdt op snelweg teveel linker en middenbaanstrook dan mijn voorkeur.
Op snelweg niet altijd op tijd met voorsorteren. Het is nog steeds even wennen met het gedrag.

• karel_G_1981
pdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:48:
[...]

Ja. Dit werd vorig jaar door RDW gemeld:

Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.
zou toch wel absurd zijn als het geen meerderheid krijgt , het kan niet anders dan dat protectionisme , corruptie en een negatieve lobby dan een grote rol spelen.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:27
karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:31:
[...]
zou toch wel absurd zijn als het geen meerderheid krijgt , het kan niet anders dan dat protectionisme , corruptie en een negatieve lobby dan een grote rol spelen.
Angst voor het onbekende kan ook nog.

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05 10:21
Vanmorgen vloog FSD er opeens uit, ik heb meldingen mbt niet goed opletten helemaal gemist of die waren er niet. Het bijzondere: het gebeurde vrijwel op de zelfde locatie als vorige week donderdag; op de A28 tussen De Wijk en Echten. Tot dat moment ging de rit heel vloeiend. Misschien icm de felle, nog relatief laag staande zon?

Ik weet niet of het dit keer een 'Strike' was, ik kon na een tijdje zelf rijden FSD weer inschakelen, hoefde dus niet de auto kort te parkeren.

Iemand anders opgemerkt dat FSD uitval op een bepaalde plek / omstandigheid gebeurd?

Model 3 | 2024 Highland

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het is inderdaad verschrikkelijk irritant, ik heb er minder last van met zonnebril. Ik heb het idee dat een en ander ook afhankelijk is van de stand van je stoel, bij een rechtop actievere zit heb ik minder nags dan bij standje welterusten :z

De enige reden om FSD te heroverwegen is voor mij de driver monitor, echt heel erg jammer dat de ervaring compleet verpest wordt door deze stricte controle. Ik heb vanmiddag een teamsmeeting in de auto, eens zien hoe dat gaat. De telefoonhouder heb ik al verplaatst naar de linker bovenkant van het scherm.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2026 10:56 ]

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 19:58

Update Tesla-FSD.nl — Model S & Model X aan de beurt!

Weer groot nieuws: er zijn updates uitgekomen voor de Model S en Model X! Na de eerdere uitrol
voor Model 3 en Model Y is het nu ook de beurt aan de grote jongens. Mooi om te zien dat Tesla stap voor stap
de hele vloot in Nederland meeneemt.
Stand van zaken
De teller op tesla-fsd.nl staat inmiddels op 919 registraties — bijna de
1.000! En 48% van de geregistreerde rijders heeft FSD Supervised inmiddels ontvangen. Bijna de helft
dus. De uitrol komt écht op stoom.
Heb je FSD Supervised ontvangen? Werk je registratie bij!
Speciaal aan alle Model S- en Model X-rijders: als jullie update binnen is, update dan even je
registratie via je persoonlijke link. Zo zien we de uitrol over de modellen heen netjes terug in de data.

Link of token kwijt? Geen probleem. Ga naar tesla-fsd.nl, klik op "Al
geregistreerd?"
en kies het tabblad "Opzoeken". Vul de naam van je Tesla, het model en het bouwjaar
in — dan kom je direct bij je registratiepagina.

Nog niet geregistreerd? Dit is hét moment. Met bijna 1.000 registraties krijgen we een steeds completer
beeld van de FSD-uitrol in Nederland — en jouw data helpt daarbij. Het kost je 30 seconden.

tesla-fsd.nl

Feedback of vragen? Laat het weten — daar wordt het dashboard alleen maar beter van!

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-05 14:01
revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:52:
[...]

Het is inderdaad verschrikkelijk irritant, ik heb er minder last van met zonnebril. Ik heb het idee dat een en ander ook afhankelijk is van de stand van je stoel, bij een rechtop actievere zit heb ik minder nags dan bij standje welterusten :z
Exact hetzelfde. Super irritant. Zelfs als ik halve seconde in de spiegel kijk begint ie te piepen. Soms stopt het al na 30sec. Ik heb ook een bril. K ga vanavond proberen m’n stoel hoger te zetten, wellicht ziet de camera m’n ogen dan beter.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

pdidi schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:30:
[...]

Om zeker te weten of het de bril is, mss iemand zonder bril eens laten proberen. Wie weet iets mis met je binnencamera
Mijn vrouw heeft het inderdaad een stuk minder, maar afgelopen dagen was het ook een heel stuk minder. En inderdaad, met zonnebril is het ook 80% minder, maar het is toch belachelijk dat ik een zonnebril moet dragen om de meldingen te temperen?

Ik heb de camera nog eens bekeken via service menu maar die ziet wel alles correct. Geen vlekken of waas.

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05 18:18
Ik ben wel benieuwd of FSD ook leert van je routes. Vanaf de snelweg naar mijn huis kan via twee opties. Eentje door de woonwijk met zeker 10 drempels en versmallingen en eentje via een soort ringweg-achtige met zes drempels en geen versmallingen. Scheelt niets qua aankomsttijd. Secondenwerk. FSD pakt nu altijd de onhandige optie via de wijk omdat dat technisch iets sneller is. Ik haal dus altijd FSD eraf om eerst over de kruising te gaan en zet hem daarna weer aan. Het zou fijn zijn als ie dat doorheeft aan de hand van jouw rijgedrag.

Wat je kan doen is middels je richtingaanwijzer "dwingen" een afslag te nemen of juist niet, dus hiermee kan je hem op de route zetten zoals jij die wil. Dit wordt door FSD gezien als interventie en zou daarvan moeten leren.

• Venzent
lighting_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:30:
Rijdt op snelweg teveel linker en middenbaanstrook dan mijn voorkeur.
Op snelweg niet altijd op tijd met voorsorteren. Het is nog steeds even wennen met het gedrag.
Dit kan je "sturen" met je richtingaanwijzer, daar leert hij van

• Korvaag
Met een zonnebril ziet ie je ogen niet. Vandaag als test eens met 1 oog dicht gereden met een zonnebril op. Maakt hem niets uit. De oude EAP kon je ogen ook al niet zien met zonnebril. Hij lijkt dan alleen naar de stand van je hoofd te kijken.

Overigens vandaag ook weer 2 bliepjes gehad van opletten. Allebei volkomen onterecht. Sterker nog. Toen ik geirriteerd naar het scherm keek ging de waarschuwing juist weg. Nou is het wel zo dat Tesla bij het schoonmaken van de voorruit het plastic kapje onder de camera's niet goed heeft vastgemaakt. Dat zit een fractie los en daar zit ook de interieurcamera in. Het kan misschien net de fractie van een mm scheef zijn wat het systeem in de war brengt. Heb ik al een serviceverzoek voor ingeschoten maar dat moet (lease) eerst weer goedgekeurd worden en ze hebben pas over 45 dagen tijd. Blijkbaar kan dit niet ter plekke opgelost worden hier omdat ik ook nog een andere klacht heb (rammel in de stuurkolom bij klinkerwegen).

Ik ben nog erg in dubio. Op deze manier wekt het echt irritatie op bij mij.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goed idee trouwens om een serviceverzoek in te schieten over de driver monitoring :)
mamahuhu schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:58:
[...]

Exact hetzelfde. Super irritant. Zelfs als ik halve seconde in de spiegel kijk begint ie te piepen. Soms stopt het al na 30sec. Ik heb ook een bril. K ga vanavond proberen m’n stoel hoger te zetten, wellicht ziet de camera m’n ogen dan beter.
Dat is wel het meest ironisch, het systeem is supervised, alleen als je dan daadwerkelijk supervised krijg je een melding dat je strak voorruit moet kijken. Wat wil jij nou?!? 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2026 11:10 ]

• Korvaag
Venzent schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:03:
[...]

Wat je kan doen is middels je richtingaanwijzer "dwingen" een afslag te nemen of juist niet, dus hiermee kan je hem op de route zetten zoals jij die wil. Dit wordt door FSD gezien als interventie en zou daarvan moeten leren.
Ja hij moet dus rechtdoor. Als ik een richtingaanwijzer aandoe is dat enorm verwarrend voor de automobilisten om me heen. Ik heb nog geen rustig moment kunnen vinden om iets dergelijks te proberen zonder het overige verkeer in verwarring te brengen/te hinderen (hij sorteert namelijk eerst wel links voor om af te slaan wat ik dan weer ongedaan moet maken).

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
gjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:41:
[...]

Angst voor het onbekende kan ook nog.
Of gewoon simpelweg wachten op echt onafhankelijke data.

Misschien willen andere landen geen auto die stopt op een toerit van de snelweg, bijna verkeersregelaars omver rijdt, een fietspad inrijdt of rechtdoor rijdt op een voorsorteervak voor rechtsaf.

iRacing Profiel

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Venzent schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:05:
[...]

Dit kan je "sturen" met je richtingaanwijzer, daar leert hij van
Het grappige is dat de richtingwijzer knoppen op het stuur met FSD extra comfort geven en helemaal tot zijn recht komen.

• Korvaag
revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:12:
[...]

Het grappige is dat de richtingwijzer knoppen op het stuur met FSD extra comfort geven en helemaal tot zijn recht komen.
Alleen jammer dat de ruitenwisser aanzetten en soort 'volg het stuurwiel' spelletje wordt als je wilt wissen bij bochten.

• gjcvro
MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:11:
[...]

Me dunkt dat de data van de RDW onafhankeijlk is.
Misschien willen andere landen geen auto die stopt op een toerit van de snelweg, bijna verkeersregelaars omver rijdt, een fietspad inrijdt of rechtdoor rijdt op een voorsorteervak voor rechtsaf.
Dan moeten we iedereen zijn rbw afpakken..

• Korvaag
gjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:16:
[...]
Dan moeten we iedereen zijn rbw afpakken..
Alleen al hoeveel mensen het voor elkaar krijgen om freakin' tramrails op te rijden 8)7

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
JayJavier schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:57:
Weer groot nieuws: er zijn updates uitgekomen voor de Model S en Model X! Na de eerdere uitrol
voor Model 3 en Model Y is het nu ook de beurt aan de grote jongens. Mooi om te zien dat Tesla stap voor stap
de hele vloot in Nederland meeneemt.
Stand van zaken
De teller op tesla-fsd.nl staat inmiddels op 919 registraties — bijna de
1.000! En 48% van de geregistreerde rijders heeft FSD Supervised inmiddels ontvangen. Bijna de helft
dus. De uitrol komt écht op stoom.
Heb je FSD Supervised ontvangen? Werk je registratie bij!
Speciaal aan alle Model S- en Model X-rijders: als jullie update binnen is, update dan even je
registratie via je persoonlijke link. Zo zien we de uitrol over de modellen heen netjes terug in de data.

Link of token kwijt? Geen probleem. Ga naar tesla-fsd.nl, klik op "Al
geregistreerd?"
en kies het tabblad "Opzoeken". Vul de naam van je Tesla, het model en het bouwjaar
in — dan kom je direct bij je registratiepagina.

Nog niet geregistreerd? Dit is hét moment. Met bijna 1.000 registraties krijgen we een steeds completer
beeld van de FSD-uitrol in Nederland — en jouw data helpt daarbij. Het kost je 30 seconden.

tesla-fsd.nl

Feedback of vragen? Laat het weten — daar wordt het dashboard alleen maar beter van!
Voor alle Model3/Y zonder HW4 is FSD toch helemaal niet beschikbaar in NL?
Wat komt er dan "op stoom"?
Dat Model3/Y met HW4 (die ook al lang betaald hadden voor FSD!) na alle media hype nu eindelijk ook is gelukt om het te laten werken.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

[...]

Het is allemaal een risico afweging. Net zoals dat het CBR iemand die meedoet met de slechtste chauffeur van Nederland eerder wel een rijbewijs gaf. Het RDW heeft duidelijk onafhankelijk vastgesteld dat FSDs minstens zo veilig is. En misschien wel goed dat FSDs nu nog zulke blunders maakt: dat houdt ons scherp

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 20-04-2026 11:29 ]

• Plenkske
  • Nu online
Venzent schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:03:
[...]

Dit lukte bij mij vanochtend bij een normale straat ook. Hij wilde rechtdoor, ik wilde rechts een straat in. Dus knipperlicht aan gedaan en hij ging mooi rechts.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
Plenkske schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:25:
[...]

Dit lukte bij mij vanochtend bij een normale straat ook. Hij wilde rechtdoor, ik wilde rechts een straat in. Dus knipperlicht aan gedaan en hij ging mooi rechts.
Het lijkt erg timingsgevoeling, soms lukt het me wel, soms niet. En dan lijk ik soms te vroeg en soms te laat.

En soms probeer ik het helemaal niet omdat ik er niet uit wil zien als een sukkel :+

• gjcvro
TeslaNerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:22:
[...]

Dat Model3/Y met HW4 (die ook al lang betaald hadden voor FSD!) na alle media hype nu eindelijk ook is gelukt om het te laten werken.
Potje azijn gedronken? Waarom deze negatieve reactie?
Wat merkbaar is is dat ondertussen de model S en X ook meegenomen worden, terwijl dat volgens mij nog onduidelijk was.

• Venzent
Mar.tin schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:27:
[...]

Het lijkt erg timingsgevoeling, soms lukt het me wel, soms niet. En dan lijk ik soms te vroeg en soms te laat.

En soms probeer ik het helemaal niet omdat ik er niet uit wil zien als een sukkel :+
Dit is inderdaad soms een hit-and-miss scenario.
Afslaan waar de auto rechtdoor wil lukt meestal wel, maar de andere kant op dan hij zelf wil ligt wat gevoeliger.
Ik kan bij mij rechts- en liksom de wijk in. Als hij dan voor rechts kies en ik corrigeer dat door mijn richtingaanwijzer naar links te zetten, dan gaat hij soms toch rechts terwijl mijn linkerrrichtingaanwijzer knippert. Dat ziet er natuurlijk helemaal dom uit. Ik doe dat dan ook alleen als er geen andere verkeersdeelnemers zijn. Anders laat ik hem gewoon z'n gang gaan of onderbreek ik de FSD

• MartijnA3
pdidi schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:25:
[...]

Het is allemaal een risico afweging. Net zoals dat het CBR iemand die meedoet met de slechtste chauffeur van Nederland eerder wel een rijbewijs gaf. Het RDW heeft duidelijk onafhankelijk vastgesteld dat FSDs minstens zo veilig is. En misschien wel goed dat FSDs nu nog zulke blunders maakt: dat houdt ons scherp
Ja ik begrijp dat het een risico afweging is. Ik ben het er alleen niet mee eens. En ik zou het dan ook niet vreemd vinden als andere landen nog even willen wachten.

Alles dat door het RDW getest is, is gedaan door mensen die weten dat ze aan het testen zijn. Ik denk dat mensen uiteindelijk het systeem gaan vertrouwen en dan te traag zijn met reageren wanneer het nodig is (zie voorbeeld autoweek en hierboven). Ik hoop dat ik het mis heb.

iRacing Profiel

• gjcvro
MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:37:
[...]

Ja ik begrijp dat het een risico afweging is. Ik ben het er alleen niet mee eens. En ik zou het dan ook niet vreemd vinden als andere landen nog even willen wachten.

Alles dat door het RDW getest is, is gedaan door mensen die weten dat ze aan het testen zijn. Ik denk dat mensen uiteindelijk het systeem gaan vertrouwen en dan te traag zijn met reageren wanneer het nodig is (zie voorbeeld autoweek en hierboven). Ik hoop dat ik het mis heb.
Ja, soms denk ik dat het op de weg een stuk veiliger zou worden als iedereen een pin van 15 cm uit zijn stuur heeft steken. Dat als je ergens op klapt het meteen veel pijn veroorzaakt of erger, in de hoop dat men dan alerter blijft, maar ik denk ook dan dat we op een bepaald moment de aandacht laten verslappen. Inherent aan de mens denk ik. De beste oplossing is alle menselijkheid er uit halen en strikt volgens de regels gaan rijden, maar dat gaat het zeker de komende 10/20 jaar niet worden.

• FreakGIB
  • Nu online
Voor wie het nog niet gezien heeft dit is wel een leuke video ook al is die Vincent Everts verschikkelijk druk maar het gesprek en de achtergrond informatie was wel goed.

MartijnA3 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat het voorbeeld van Autoweek precies aantoont dat het niet een FSD probleem is, maar een bestuurder probleem. Volledig onvoorbereid FSD gaan gebruiken, dan daar realtime verslag van doen, waardoor blijkt dat je dat niet tegelijk kan doen met supervisen. En dan als klap op de vuurpijl tegen oom agent zeggen: Ja, de auto wist niet dat het een fietspad was

• Renevo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:44
Mbt de inconsistentie BMS bij verschillende gebruikers. Is de binnencamera van jullie Tesla al eens schoongemaakt? Dus de kant die naar jou kijkt? Hier ontstaat ook een waas op net als de binnenkant van de voorruit. Misschien scheelt dat?

En weet iemand wanneer er een nieuwe update van de kaarten komt. Zit al bijna 3/4 jaar op 2025.14

• MartijnA3
pdidi schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat het voorbeeld van Autoweek precies aantoont dat het niet een FSD probleem is, maar een bestuurder probleem. Volledig onvoorbereid FSD gaan gebruiken, dan daar een realtime een verslag van maken, waardoor aangetoond wordt dat je dat niet tegelijk kan doen met supervisen. En dan als klap op de vuurpijl tegen oom agent zeggen: Ja, de auto wist niet dat het een fietspad was
Ja eens. Maar de autoweek meneer was zo druk met opletten of de auto niemand aanreed, dat hij zelf de borden gemist heeft. Dus het vroeg op dat moment meer van de bestuurder dan normaal. Maar, idd niet representatief omdat hij ook nog een reportage aan het opnemen was.

iRacing Profiel

FreakGIB schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:47:
Voor wie het nog niet gezien heeft dit is wel een leuke video ook al is die Vincent Everts verschikkelijk druk maar het gesprek en de achtergrond informatie was wel goed.
[YouTube: FSD Supervised Nerds test in Amsterdam naar de Dam: werkt het echt? Legal, tech, gedrag en impact]
Eén van z'n eerste zinnen: Ik moet gewoon naar die camera kijken........ Misschien moet Tesla die Quiz toch wat moeilijker gaan maken
En als je ziet hoe weinig hij op de weg hoeft te letten, vermoed ik dat de auto van Kees Roelandschap een speciale build heeft voor influencers

[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 20-04-2026 12:12 ]

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Bij sterkere brillen wordt de vorm van het gezicht vervormd. Ik had dat probleem bij een paspoortfoto. De automaat zegt dan nee.

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:52:
[...]

De enige reden om FSD te heroverwegen is voor mij de driver monitor, echt heel erg jammer dat de ervaring compleet verpest wordt door deze stricte controle. Ik heb vanmiddag een teamsmeeting in de auto, eens zien hoe dat gaat. De telefoonhouder heb ik al verplaatst naar de linker bovenkant van het scherm.
ms teams kun je vergeten met de camera aan, al geprobeerd , je moet FSD dan uitzetten anders ga je meldingen krijgen. Na de meeting kun je FSD dan weer aanzetten

• lubbertkramer
  • Laatst online: 01:37
karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:31:
[...]
ms teams kun je vergeten met de camera aan, al geprobeerd , je moet FSD dan uitzetten anders ga je meldingen krijgen. Na de meeting kun je FSD dan weer aanzetten
Hoezo, Teams gaat toch via de telefoon dus geeft puur en alleen een telefoongesprek (audio) via de auto dus waarom zou dat niet werken?

Zal het vanmiddag zelf uitproberen, maar hier zit de telefoon links van het scherm waar de camera geen zicht heeft op de telefoon behalve dat het mij ziet praten wat normaal ook geen probleem is.

• karel_G_1981
lubbertkramer schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:33:
[...]

Hoezo, Teams gaat toch via de telefoon dus geeft puur en alleen een telefoongesprek (audio) via de auto dus waarom zou dat niet werken?

Zal het vanmiddag zelf uitproberen, maar hier zit de telefoon links van het scherm waar de camera geen zicht heeft op de telefoon behalve dat het mij ziet praten wat normaal ook geen probleem is.
ligt er idd aan waar je telefoon staat als je recht voor je kan kijken tijdens het gesprek zou het idd moeten werken ik had mijn telefoon in de op laadbak liggen dus moest steeds naar beneden kijken

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 23:41
WCA schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:40:
2 mei heb ik maar eens een self-serve proefrit gepland in een Model 3 met FSD. Ben heel benieuwd hoe het gaat gaan, alles staat klaar in de app en gaat eigenlijk verrassend makkelijk
Dat dacht ik ook, maar niets is minder waar. Eenmaal bij de auto, kon ik er niet in. Dus bellen.... Iets met rijbewijs. Eenmaal opgelost en in de auto bleek de update nog te moeten installeren. Weer contact opgenomen en er werd een uurtje extra geboekt. Eenmaal het eerste uur voorbij opnieuw connectie met de auto proberen te maken. Wederom geen verbinding en kreeg weer gelijk een telefoonnummer te zien. Weer gebeld.... Maar er werd niet meer opgenomen(buiten kantooruren)
Daar dus 1½ uur bezig geweest om niets.
Volgende dag weer een proefrit ingepland en wederom niet in de auto te komen. Ook telefonisch niemand bereikbaar.
Gisteren wederom een proefrit gepland maar nu in Dordrecht. Ik vooraf maar gebeld en wat bleek.... Er stond niets gepland.
Uiteindelijk om 15.00 in Roosendaal een ritje kunnen maken.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FreakGIB schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:06:
hier al iemand die de 2026.14.1 binnen heeft is de Spring update als ik het goed begrijp, en misschien dus ook Grok voor ons en achter scherm geeft nu ook de route aan en aankomst tijd net als in de Teslacab en nog een aantal aanpassingen.
First look: https://www.notateslaapp....features-in-update-202614

Verwacht dat de uitrol van Grok los staat van de Spring update. Grok zit al in onze huidige software, alleen is het uitgeschakeld op in Nederland geregistreerde autos.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb mijn telefoon locatie aangepast zoals hieronder getoond, lijkt met het lezen van appjes goed te werken, vanmiddag eens ervaren hoe een teamsmeeting werkt
Afbeeldingslocatie: https://teslaunch.net/cdn/shop/files/1_a93105ac-6bed-4866-99c2-f18d47fdfd7c.jpg

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 19:29

WCA

patrickt35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:39:
[...]

Dat dacht ik ook, maar niets is minder waar. Eenmaal bij de auto, kon ik er niet in. Dus bellen.... Iets met rijbewijs. Eenmaal opgelost en in de auto bleek de update nog te moeten installeren. Weer contact opgenomen en er werd een uurtje extra geboekt. Eenmaal het eerste uur voorbij opnieuw connectie met de auto proberen te maken. Wederom geen verbinding en kreeg weer gelijk een telefoonnummer te zien. Weer gebeld.... Maar er werd niet meer opgenomen(buiten kantooruren)
Daar dus 1½ uur bezig geweest om niets.
Volgende dag weer een proefrit ingepland en wederom niet in de auto te komen. Ook telefonisch niemand bereikbaar.
Gisteren wederom een proefrit gepland maar nu in Dordrecht. Ik vooraf maar gebeld en wat bleek.... Er stond niets gepland.
Uiteindelijk om 15.00 in Roosendaal een ritje kunnen maken.
Ik kreeg vanochtend een mail dat ik in de tesla app mijn rijbewijs moet uploaden en akkoord moet gaan met de voorwaarden ja. Dat is prima gegaan. Zojuist nog gebeld ter bevestiging, alles zou in orde zijn. We gaan het wel zien tegen die tijd

Share and Enjoy!

• Korvaag
revolution-nl schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ik heb mijn telefoon locatie aangepast zoals hieronder getoond, lijkt met het lezen van appjes goed te werken, vanmiddag eens ervaren hoe een teamsmeeting werkt
[Afbeelding]
Ik wil geen betweter gaan spelen hier want ik weet niet hoe hoog je in de auto zit, maar hou er wel rekening mee dat de politie je kan bekeuren als je een [ding] in je gezichtsveld hebt hangen wat je het zicht op de weg belemmert.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 13:53
Afgelopen weekend had ik dan ook einde FSD. Afgelopen weekend gelijk een paar flinke ritjes kunnen testen. Al met al ben ik bijzonder onder de indruk, maar het systeem is zeker nog niet foutloos.

Om herhaling te voorkomen zal ik de inkoppers buiten beschouwing laten. Hij parkeert waardeloos in, maar dat weten we al. Waar ik wel moeite mee heb is hoe slecht hij matrix borden lijkt te lezen. Herkennen jullie dat ook? Hij lijkt sowieso moeite te hebben met verkeersborden die net iets afwijken van de norm. Buiten dat om zijn er wat schoonheidsfoutjes, maar ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat de auto netter en beter rijd dan 80% van de bestuurders. Hij ziet zeker meer dan ik. Hij maakt foutjes, ja. Maar ik maak zelf denk ik vaker fouten.

Wat ik met name nog even bijzonder knap vind is hoe hij soms voorrang pakt bij twijfelende bestuurders. Afgelopen weekend was er een wegversmalling waarbij de tegenligger voorrang had. De auto soorteerde netjes aan de zijkant voor, met het idee de tegenligger voor te laten. De auto kroop vooruit, maar de tegenligger was afgeleid, of leek niet te weten dat hij/zij voorrang had. Uiteindelijk pakt de Tesla netjes voorrang en rijd rustig door. Dit allemaal heel vloeiend zonder te stoppen.

Persoonlijk vind ik het systeem ook wel erg zeurderig wat betreft de aandacht. Maar bij mij lijkt het wel terecht te zijn. Het zijn wel de momenten dat ik echt even niet oplet. Daarnaast lijkt hij bij mij ook goed te registreren wanneer ik wel weer naar de weg kijk. Ik heb ook geprobeerd het systeem in de maling te nemen door strak vooruit te kijken, maar vanuit mijn ooghoek naar het scherm. Hij lijkt dan pupillen toch ook te zien en op te merken dat ik niet oplet.

Wat mij betreft is dat zoals bedoeld. Maar bijzonder irritant.

• MartijnA3
[...]

[Afbeelding]
Waarom lees je appjes terwijl je aan het rijden bent? Kun je toch gewoon laten voorlezen?

iRacing Profiel

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 19:58
TeslaNerd schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:22:
[...]

De update voor HW4 is nog steeds aan het uitrollen. Model S en Model X hebben sinds vandaag pas signalen dat daar de updates voor zijn. Dus het begint nu idd op stoom te komen, ook voor andere modellen. HW3 is inderdaad nog niet van toepassing.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:15
[...]

[Afbeelding]
Wat kan er nou zo belangrijk zijn dat je tijdens het autorijden appjes moet kijken...
Ga alsjeblieft op de weg letten en steek die telefoon in een tas op de achterbank.
Pagina: 1 ... 54 ... 81 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.