• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:57
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Tesla hier geen inschatting van hebben gemaakt, maar ik gok dat het percentage lager zal zijn dan men denkt.

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 19-04-2026 20:05 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17
nry schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:41:
Vandaag merkte ik een ander gedrag op met de snelheidsoffset.

Sinds vorige week stond mijn maximale snelheidsoffset op 0% en accelereerde de auto altijd naar de maximumsnelheid, of het nu op de snelweg was of op wegen met een maximumsnelheid van 30, 50, 70 of 80 km/u. Alles perfect.

Vandaag heb ik de maximale snelheidsoffset ingesteld op 10% en toen zag ik precies hetzelfde gedrag als anderen hier. De auto aarzelt bij het accelereren, rijdt 40 km/u waar 50 km/u is toegestaan, 60 km/u waar 80 km/u is toegestaan. Alleen op de snelweg rijdt hij 97 km/u terwijl de maximumsnelheid 100 km/u is.

Ik heb de offset teruggezet naar 0% en toen werkte alles weer zoals voorheen. Dus, mensen wiens auto niet accelereert naar de maximumsnelheid, staat jullie maximale snelheidsoffset anders dan op 0%? Zo ja, probeer de offset dan eens op 0% te zetten om te zien of het verandert.
Dat zou de magneettheorie van Drs @pdidi wel bevestigen. Morgen proberen, ben benieuwd.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:05:
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Tesla hier geen inschatting van hebben gemaakt, maar ik gok dat het percentage lager zal zijn dan men denkt.
Ik denk ook dat het uiteindelijk weer een stuk minder gaat zijn.
Ik heb EAP en FSD kost voor mij maar 49 euro, maar dat vind ik alsnog te veel.
Voor 25 euro zou ik het wél doen, zeker als daar wat meer vrijheid qua DMS en Grok bij komt.
Voorheen werkte AP op de snelweg gewoon prima op Chill, met de volgafstand op 4 of hoger.

Zelfs in de file was het toen heel goed te doen.

PSN: FreakGIB

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:58

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ik ben en blijf onder de indruk. Heel weinig momenten dat ik zelf in moet grijpen. Hier nog een prachtig voorbeeld hoe ik dit zelf ook had gedaan. Had al een paar kilometer achter deze tractor gezeten op een nog smallere weg, hier was iets meer ruimte en de auto doet precies wat geboden wordt door de tractor bestuurder. Geen twijfel.
https://streamable.com/abmqpw

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:56
nAffie schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:47:
Nou, die maat van mij die taxi rijdt, was FSD binnen 1 dag kwijt door de vele strikes.

Overdag, in de avond en nacht ging het prima. Maar zodra het begon te schemeren met dus laaghangende zon, kreeg hij achter elkaar de waarschuwingen en strikes.

De volgende dag ging het overdag weer prima, en in de schemering meteen weer waarschuwingen dat hij niet zat op te letten. Hij was echt aan het opletten, in de spiegels aan het kijken, niet met andere dingen bezig. Hij deed precies wat hij overdag en in de nacht ook al deed. Maar in de schemering lijkt het erop dat die binnencamera z'n gezicht of ogen niet goed kan detecteren.

Hij heeft wel een normale bril op, en die kan hij niet afzetten tijdens het rijden.

Dus nu is hij een week geschorst.
Ik heb net voor het eerst gereden met laagstaande zon die vol in mijn ogen stond. Heb lenzen, niet brildragend. Had wel een zonnebril op de voor zon, die vond ie echt helemaal niet tof en toen kwam ik dus niet van de waarschuwingen af. Dus de zonnebril maar af gedaan, maar ook zonder zonnebril (en dus ook zonder gewone bril) kreeg ik de ene na de andere melding. Terwijl ik overdag nergens last van heb. De interieur camera lijkt dus behoorlijk te falen als de zon laag staat en in het gezicht van de bestuurder.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:32
Sypheron schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb net voor het eerst gereden met laagstaande zon die vol in mijn ogen stond. Heb lenzen, niet brildragend. Had wel een zonnebril op de voor zon, die vond ie echt helemaal niet tof en toen kwam ik dus niet van de waarschuwingen af. Dus de zonnebril maar af gedaan, maar ook zonder zonnebril (en dus ook zonder gewone bril) kreeg ik de ene na de andere melding. Terwijl ik overdag nergens last van heb. De interieur camera lijkt dus behoorlijk te falen als de zon laag staat en in het gezicht van de bestuurder.
Yep heb vergelijkbare ervaring helaas

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De nacht van de release, dacht ik krijg FSD want software update, dat bleek niet zo te zijn, ging naar 2026.8.6. Helaas, zojuist ben ik naar 2026.14.1 gegaan, nog steeds geen FSD :/

Heb het abbo op FSD keer geannuleerd en opnieuw afgesloten.

Betreft een 2024 Model 3 SR/RWD, Nederlandse geleverd.

Nog maar even geduld tonen.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:28
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:14:
De nacht van de release, dacht ik krijg FSD want software update, dat bleek niet zo te zijn, ging naar 2026.8.6. Helaas, zojuist ben ik naar 2026.14.1 gegaan, nog steeds geen FSD :/

Dat is gek, zeker weten hw4? Heb je de koop-optie en abbo-optie wel in je app?

• Bartjeee
  • Niet online
Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dat is gek, zeker weten hw4? Heb je de koop-optie en abbo-optie wel in je app?
Ja 100% HW4, en ook de FSD, koop en abbo optie in de app.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:28
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:23:
[...]

Ja 100% HW4, en ook de FSD, koop en abbo optie in de app.
Maar heb je wel een abonnement afgesloten? Of wacht je tot je een gratis trial aangeboden krijgt? Het is niet gezegd dat iedereen die meteen krijgt volgens mij.

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:42

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Vandaag voor het eerst de Tesla laten rijden. Onder de indruk! Wel een afslag op de sneller gemist omdat hij op de linkerbaan zat en geen ruimte zag om veilig uit te voegen. Rit werd hierdoor 15 min langer. Of ik ervoor ga betalen, nee.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:14:

Versie 2026.8.6 duidt op een legacy model 3 hw3
Is dit echt een highland? Dat zou wel heel vreemd zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:32
klopt het is veel geld en ik heb het gekocht en vind het het waard , rij 30-40k per jaar en is voor veel ritten gewoon lekker. Ben er erg blij mee iig. Hoop dat de monitoring nog wat soepeler wordt en hier en daar nog wat verbeteringen zoals het parkeren en summum , dan is het voor mij perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 19-04-2026 22:07 ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Vandaag meer dan 500 km gereden van beneden naar boven en andersom. Rij de hele week al maar snelweg is toch wat anders…

Over het algemeen fijn maar kan wel echt een stuk beter.

1x ging de auto ineens heel snel de vluchtstrook op sturen omdat er een zwarte lijn in het midden van de weg was (weg reparatie).
Driving monitor is echt zo streng dat het soms gevaarlijk is, flesje water drinken en je kan beter het systeem uitschakelen, is dat nou echt veiliger? 2 seconden naar de navi kijken, of 2 seconden in de spiegels kijken naar een idioot en het is al teveel.
Vaak besluit de auto in te halen met letterlijk 1kmh of zelfs 0 kmh (ook al mag de auto sneller qua instellingen).

Bij rijlessen leer je, pas richting aanwijzer uit als je van baan gaat wisselen. FSD gooit gewoon richting aanwijzer consequent aan als iemand je aan het inhalen is (wacht dan wel totdat de auto voorbij is), maar kan mij voorstellen dat je hiermee mensen laat schrikken.

Meermaals gehad dat de auto de richting aanwijzer aan doet om in te halen, maar dan niet gaat omdat het gaatje toch net te klein is (vind het systeem). En dan tot 3/4 keer achter elkaar, auto’s die inhalen zijn zelfs aan het wachten totdat je een keer gaat maar toch blijft FSD met een richting aanwijzer aan rechtdoor rijden.

Borden 130? We blijven gewoon lekker 110 rijden.

Matrix borden boven de weg geeft het systeem visueel aan als een stoplicht (hopelijk trapt de auto niet ineens op de rem midden op de snelweg).

Had ik al verteld dat dit op een zondag was?

Heb nog een hele lijst, leuke techniek maar mag van mij een hoop beter. Al met al voelde de rit wel ontspannender als normaal, maar dat was misschien ook mindset. In plaats van: “ik ga van a naar b” naar “ik ga ontspannen supervisen hoe de techniek mij van a naar b brengt” :)

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:33
Waar ik me vooral aan erger is dat de auto soms zo lang wacht om in te voegen, terwijl er al honderden meters ruimte voor is.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:09
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de gebruikers hier daadwerkelijk 99 euro per maand voor wilt betalen voor FSD in de huidige staat (Wie maakt een polletje). Ik vind het een bak geld hoor niet het stuur vasthouden.
Ik denk ook niet dat veel mensen er zoveel geld voor over hebben. Maar het is best aannemelijk dat de prijs van het maandabonnement gaat zakken, door de bonus voorwaarden van Elon (en later zal stijgen bij unsupervised). 100 euro vind ik ook wel erg veel, maar een paar tientjes is het imho in de huidige staat wel waard.

Voor €99/mnd zou ik eigenlijk sowieso een abonnement verwachten waar ook Premium Connectivity bij in zit. En misschien wat andere zaken zoals extra korting bij superchargers ofzo. Dat maakt een veel beter te verantwoorden pakket.

Elke ochtend amazed zijn is ook iets waard. Maar dat is natuurlijk wel een Tweakers dingetje.

Voorlopig houd ik het nog wel even bij 'girl math' :+ Mijn auto kosten zijn door het niet hoeven tanken van brandstof letterlijk honderden euro's per maand goedkoper... En de nieuwe Y is 60 euro per maand goedkoper dan de oude 3 in de verzekering... Kan nog wel even _O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
vandaag weer leuke rit gehad, overall vind ik het echt super indrukwekkend. Over het algemeen trager dan dat ik zelf rij maar net niet irritant. Zeker voor snelweg, 80km wegen ideaal, in de stad makkelijk, maar inparkeren lastige situaties doe ik toch liever zelf.

Met deze situatie had ie ook even een noodstop in het verschiet, toch maar even snel weer "gas" gegeven.

PVoutput

• Sypheron
djeck schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:47:
vandaag weer leuke rit gehad, overall vind ik het echt super indrukwekkend. Over het algemeen trager dan dat ik zelf rij maar net niet irritant. Zeker voor snelweg, 80km wegen ideaal, in de stad makkelijk, maar inparkeren lastige situaties doe ik toch liever zelf.

Met deze situatie had ie ook even een noodstop in het verschiet, toch maar even snel weer "gas" gegeven.

[YouTube: fsd Nederland]
Ik snap die noodstop hier wel en naar mijn idee ook zeker gerechtvaardigd. De medewerker van RWS kwam recht op je rijstrook aflopen voordat ie bijna een haakse bocht maakt (wat natuurlijk ook nodig was in zijn situatie want de auto stond zowat op de streep. Maar moet zeggen dat ik hem eerlijk gezegd wel wat nonchalant op de lijn af vind lopen er zijn toch altijd idioten die niet goed opletten).

• Richh
talkatoo schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:26:
1x ging de auto ineens heel snel de vluchtstrook op sturen omdat er een zwarte lijn in het midden van de weg was (weg reparatie).
Das niet best, dat zijn de meest kwalijke zaken imho.
Driving monitor is echt zo streng dat het soms gevaarlijk is, flesje water drinken en je kan beter het systeem uitschakelen, is dat nou echt veiliger? 2 seconden naar de navi kijken, of 2 seconden in de spiegels kijken naar een idioot en het is al teveel.
Toch gek dat hier zo'n verschil in zit. Ik heb vandaag zonder enige problemen een broodje gegeten in de auto en een flesje leeggedronken. Ik moet mijn handen echt wel ver van het stuur weghalen voor het moeilijk doet.
5 seconden naar het scherm kijken lukt ook wel. Ja, te kort om even Spotify te doorzoeken maar het is niet onmogelijk. Spiegelen is hier ook geen issue.
Vaak besluit de auto in te halen met letterlijk 1kmh of zelfs 0 kmh (ook al mag de auto sneller qua instellingen).
Heb je contextual aan staan? Op +10% of +15% gaat dit echt beter imho. Dit lost meer op, ook het inhalen slaagt dan eerder.
Borden 130? We blijven gewoon lekker 110 rijden.
Is veel genoemd, lijkt as designed te zijn. Alsof eigenlijk 100 de max is. Zonder met je gaspedaal te 'hinten' dat ie best 130 mag gaat hij dat niet rijden.
Matrix borden boven de weg geeft het systeem visueel aan als een stoplicht (hopelijk trapt de auto niet ineens op de rem midden op de snelweg).
Dit is al jaren zo bij Tesla. No worries, de visualisatie staat in feite volledig los van het beslismodel wat je AI computer doet.
Dat er voor de EU wat visualisaties bij mogen, eens. Al heb ik vandaag wel gelachen om een Picnic autootje wat werd weergegeven als een golfkarretje :+

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:35
Ik kwam er per ongeluk achter dat ik sinds FSD update ook autopark heb.
Duurt wel erg lang om met autopark paralel te parkeren. Maar handig voor hele nauwe plekken die ik zelf niet zo snel zou kiezen.

Tot nu toe nog steeds onder de indruk van FSD. Gebruikt binnen bebouwde kom en veel de snelweg. Kwam in een file terecht en daarin was het erg prettig. Ik vond wel dat ie vervolgens iets te dicht langs de pilonnen van de afzetting reed dus daar wat gecorrigeerd ivm glas op de weg.

Iets geks is dat ie blijkbaar niet getrained is met turbo rotondes.
Tussen hier en het station een is een rotonde met gescheiden rijbanen en 2 voor sorteervakken. Op de terug weg zette ik daar FSD aan omdat ik benieuwd was hoe ie hiermee om zou gaan. Dit was de eerste keer tijdens de rijlessen best even zoeken hoe dit goed te doen. Helaas heeft FSD hier net zoveel moeite mee als een mens 😁
FSD nam deze als een normale rotonde. Navigatie zei rechtdoor (voorsorteren aan de linker kant) maar hij reed bijna een fietspad op naar rechts Totaal in de war. Overgenomen en verderop omgedraaid.

Pas dus op bij turbo rotondes! 😅😁

• Bartjeee
  • Niet online
Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:25:
[...]

Maar heb je wel een abonnement afgesloten? Of wacht je tot je een gratis trial aangeboden krijgt? Het is niet gezegd dat iedereen die meteen krijgt volgens mij.
Ja, abbo afgesloten (welke pas in gaat na melding van Tesla).
revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:55:
[...]

Versie 2026.8.6 duidt op een legacy model 3 hw3
Is dit echt een highland? Dat zou wel heel vreemd zijn.
Jazeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTwThE_HlB_P-Afm32JzvHBRako=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xJAUg43nbhq1f6gLsSjD79h.jpg?f=fotoalbum_large
Ecological schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Natuurlijk, het liefst willen we helemaal niet dat mensen hun telefoon gebruiken, maar in die wereld leven we niet, en dat is wat de RDW niet snapt
Wat de RDW snapt is dat als ze geen strenge DMS eisen hadden gesteld dat de FSD goedkeuring geheid zou gaan sneuvelen tijdens de EU stemming. Zelfs nu is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:34
pdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:
[...]

Wat de RDW snapt is dat als ze geen strenge DMS eisen hadden gesteld dat de FSD goedkeuring geheid zou gaan sneuvelen tijdens de EU stemming. Zelfs nu is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend
Stel EU moet er niets van hebben, blijft het dan wel gewoon in NL?
GarageGoblin schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:43:
[...]

Stel EU moet er niets van hebben, blijft het dan wel gewoon in NL?
Ja. Dit werd vorig jaar door RDW gemeld:

Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.

• Sypheron
Richh schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:18:
Toch gek dat hier zo'n verschil in zit. Ik heb vandaag zonder enige problemen een broodje gegeten in de auto en een flesje leeggedronken. Ik moet mijn handen echt wel ver van het stuur weghalen voor het moeilijk doet.
5 seconden naar het scherm kijken lukt ook wel. Ja, te kort om even Spotify te doorzoeken maar het is niet onmogelijk. Spiegelen is hier ook geen issue.
Ik heb eigenlijk normaliter ook geen problemen met de monitoring. Kan inderdaad best lang wegkijken of wat anders met mijn handen doen.
Ik lijk echter wel te bemerken dat als hij mij een keer écht gewaarschuwd heeft (dus niet alleen snel even zo'n blauwe melding flashen), dat hij daarna een stuk gevoeliger lijkt te zijn voor de rest van de rit.
(Zo van; Als jij meent mijn meldingen te negeren dan zal ik jou de rest van de rit even het leven zuur maken >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Sypheron op 19-04-2026 23:56 ]

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bartjeee schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:31:
[...]

Ja, abbo afgesloten (welke pas in gaat na melding van Tesla).

[...]

Jazeker.
[Afbeelding]
Geïmporteerde auto toevallig?

• Richh
pdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:
[...]

Het feit dat er nog geen enkel ander EU land de RDW heeft benaderd om de vrijstelling alvast over te nemen is tekenend
What's in it voor een lidstaat om er als eerste bij te zijn? Puur omdat wat fans op X erom vragen? Er is ook veel weerstand in de wereld, vooral van mensen die het nog nooit hebben ervaren en laten we ook niet vergeten dat Tesla niet bij iedereen een goede naam heeft.

Desondanks denk ik bij een stemming dat men net zo ongeïnteresseerd "okeuj prima" zegt.

Ford Blue Cruise yeet je zo de vangrail in als er een uitvoegstrook over een spitsstrook heenloopt. Vind ook niemand een issue. Die keuringsinstanties nemen praktisch alles van elkaar over. Toch...? :)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:21
Niet in deze vorm. Moet echt meer bij komen en aantrekkelijker worden. Zou ook graag zien dat het FSD op het tesla account kan worden afgesloten. Nu moet ik met 2 auto’s twee abbo’s afsluiten.

- connectieviteit erbij in
- evt goedkoper superchargen op tijdstippen om het net te ontlasten.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.