Vaak bu'j te bang!
We zien hier natuurlijk roomser dan de paus, appen nooit, hebben geen teamsmeetings achter het stuur etc.-tom-562 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:04:
[...]
Je zou haast zeggen dat hij aan het trollen is (mag ik hopen althans)
Tuurlijk
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Waarom? Omdat dat jou beter uitkomt? Er zijn ook zat particulieren die korting willen.lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:00:
Tesla zou in in bulk met korting afspraken moeten verkopen aan leasemij.
Met dank aan het RDW. De bureaucraten die alles beter willen maken maar in realiteit alles slechter maken. The road to hell is paved with good intentions. Ze zijn compleet incapabel.revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:02:
Hoelang duurt het voordat de strikes gereset zijn, heb er al twee te pakken. Dat gaat nog wat worden op een werkdag op de weg met teams meetings etc.
Het kan toch niet zo zijn dat ik door de driver monitoring moet terugschakelen naar autopilot.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Sandyman538 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:43:
[...]Hele bijzondere opmerking als je met autorijden bezig bent.
Het hele topic gelezen te hebben valt het mij gewoon op dat er nogal wat bestuurders zijn die niet (meer) de geldende verkeersregels volgen én bepaalde situaties gewoon niet (meer) begrijpen.
Het zou in mijn ogen dan ook goed zijn dat het rijbewijs geen levenslange geldigheid meer heeft.
Beroepschauffeurs moeten al verplicht om de zoveel tijd een (herhalings)training volgen en het lijkt er op dat in de EU dit ook zoiets gaat gelden voor alle bestuurders (bron:). In ieder geval (zo lijkt het) naar een geldigheid van max. 15 jaar.
Ergens is dat (in mijn ogen) ook logisch, er verandert hier en daar nog wel 's wat in de verkeersregels en na een herhalingscursus ben je weer helemaal op de hoogte. BHV'ers en EHBO'ers doen ook aan (twee)jaarlijkse trainingen om hun kennis en kunde op peil te houden; wat rijlessen of een (verplichte) opfriscursus zouden in het drukke Nederlandse verkeer meer veiligheid kunnen brengen.
Overigens, het gegeven dat FSD zich aan de geldende verkeersregels moet houden (= RDW goedgekeurd) kan (op den duur) ook meer veiligheid brengen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tesla: Komt met nieuwe technologie vanuit commercieel belangEcological schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:16:
[...]
Met dank aan het RDW. De bureaucraten die alles beter willen maken maar in realiteit alles slechter maken. The road to hell is paved with good intentions. Ze zijn compleet incapabel.
RDW: Is streng want verkeersveiligheid is het hoogste belang
Tweaker die graag appt achter het stuur en daardoor anderen in gevaar brengt: stomme regels!!
Weet je dat wel zeker?
Ik zie eigenlijk geen knaagsporen, het lijkt er eerder op dat dit onderdeel in een keer is doorgesneden/gebroken. Ben je niet over takken of zo heen gereden? Ik meen ook een beschadiging aan de wielkast te kunnen zien namelijk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee, het punt is juist het omgekeerde van wat je suggereert.LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:21:
[...]
Tesla: Komt met nieuwe technologie vanuit commercieel belang
Tweaker die graag appt achter het stuur en daardoor anderen in gevaar brengt: stomme regels!!
![]()
![]()
Strengere eisen aan FSD zorgen ervoor dat gebruikers terugvallen op Autopilot een systeem dat aantoonbaar minder capabel is. De regelgeving die veiligheid moet bevorderen, drijft mensen naar het onveiligere alternatief. RDW mag dan verkeersveiligheid als hoogste prioriteit hebben, maar als de uitkomst van die afweging is dat er meer mensen met een minder veilig systeem rijden, is het beleidsdoel niet behaald. De intentie is goed, het effect is contraproductief. Ik vind het bijzonder dat mensen dit niet zien.
Wetgeving is geen doel opzich.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-04-2026 11:28 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb hem net binnen op de X. Dacht hetzelfde als jij, je moet in het menu het aanklikken en dan krijg je de Tutorial.Red Rebel schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:58:
[...]
Vanochtend stond 2026.3.7 klaar voor mijn Tesla Model S. Deze zou FSD moeten bevatten en nog enkele minor updates. Zie op teslafi dat er nog twee model x’en de update hebben ontvangen.
Ga hem nu snel installeren…[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Sailor69 op 19-04-2026 11:30 ]
Je bedoelt die losse trim? Die los moet om bij deze kabel te komen? Die achter 2 lagen plastic, en in een kleine cubby zit?Yaksa schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:22:
[...]
Weet je dat wel zeker?
Ik zie eigenlijk geen knaagsporen, het lijkt er eerder op dat dit onderdeel in een keer is doorgesneden/gebroken. Ben je niet over takken of zo heen gereden? Ik meen ook een beschadiging aan de wielkast te kunnen zien namelijk.
Ik weet het echt heel zeker
Daar gaat ook geen tak bij komen zonder je halve spatbord te vernielen hoor.
Sneller adoptie. Data verzamelen. En ja dat komt idd goed uit. Maar dat heeft elk lease berijder tov particulier.gjcvro schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:11:
[...]
Waarom? Omdat dat jou beter uitkomt? Er zijn ook zat particulieren die korting willen.
Ik vermoed dat jij toch even je soldeerbout te voorschijn gaat halen
Ik denk dat die gratis maand die nu voor iedereen beschikbaar komt ze meer oplevert dan de groep leaserijders die meestal (en nee, lang niet allemaal gelukkig) laten we zeggen een eigen rijstijl hebben aangeleerd.lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:30:
[...]
Sneller adoptie. Data verzamelen. En ja dat komt idd goed uit. Maar dat heeft elk lease berijder tov particulier.
Dat staat er op. De halodisc 2
UNOX: The worst operating system
Zeker, maar wel als tijdelijke oplossing. Dit mag Tesla mooi permanenter oplossenpdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:38:
[...]
Ik vermoed dat jij toch even je soldeerbout te voorschijn gaat halen
Al is het maar om de knipperlichten weer normaal te laten werken
Edit: de knipperlichten werken in elk geval weer, de camera heel soms, er is vast meer schade.
[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 19-04-2026 13:51 ]
Je zegt letterlijk dat als je belangrijkere dingen te doen had dan auto rijden dat je de camera afplakt, en je bent bang dat je nu geen Teams meetings meer kan houden in de auto. WTFrevolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:08:
[...]
We zien hier natuurlijk roomser dan de paus, appen nooit, hebben geen teamsmeetings achter het stuur etc.
Tuurlijk
Vrij bizar dat je werkgever het ook goed vind dat je aan Teams meetings deelneemt rijdend vanuit een auto
Vaak bu'j te bang!
- Iedereen kan meeluisteren (dat is dan met name in de bebouwde kom danwel op parkeerplaatsen). Buiten de auto kan je alles letterlijk verstaan omdat de speakers in de deuren zitten.
- Veiligheid. Ook zakelijk handsfree bellen was bij een werkgever gewoon verboden. Als je aan het rijden bent neem je geen telefoon op, punt. Stond in de arbeidsvoorwaarden.
Ik denk dat de stap als te groot wordt gezien. Het is en blijft een rijhulpsysteem, mede doordat de fabrikanten niet de verantwoordelijkheid en schade van ongelukken etc op zich durven nemen. Tesla is hier mede schuldig aan door het eerst maar als FSD te marketen, en nu FSD (supervised). Het is en blijft (voorlopig) een assistent, en jij de bestuurder.revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:28:
[...]
Nee, het punt is juist het omgekeerde van wat je suggereert.
Strengere eisen aan FSD zorgen ervoor dat gebruikers terugvallen op Autopilot een systeem dat aantoonbaar minder capabel is. De regelgeving die veiligheid moet bevorderen, drijft mensen naar het onveiligere alternatief. RDW mag dan verkeersveiligheid als hoogste prioriteit hebben, maar als de uitkomst van die afweging is dat er meer mensen met een minder veilig systeem rijden, is het beleidsdoel niet behaald. De intentie is goed, het effect is contraproductief. Ik vind het bijzonder dat mensen dit niet zien.
Wetgeving is geen doel opzich.
Dat deze assistent veiliger is dan standaard autopilot, ongetwijfeld, maar veiliger dan een gemiddelde bestuurder? Die data zullen we over een tijdje wel zien (en het liefst niet vanuit Tesla zelf). Pas dan kan je wat mij betreft het argument maken dat veiligheid je wordt ontnomen.
Ik zie m eerder zo: Doordat we nu nog meer assistentie hebben, is er nog meer drang op niet op te letten, de gemiddelde chauffeur wordt slechter, is dan uiteindelijk veiliger? Ik ben daar nog niet over uit. </filosofie modus off>
Ik had laatst een collega die in een 1:1 teams meeting inbelde vanaf de motor (met beeld), meteen uitgelegd dat ik hier niet aan bij ga dragen en op heb gehangen, maar blijkbaar vinden veel mensen het t risico waard.-tom-562 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:56:
[...]
Vrij bizar dat je werkgever het ook goed vind dat je aan Teams meetings deelneemt rijdend vanuit een auto
Het is wel een dun lijntje, want (prive) bellen op de carkit vinden we dan allemaal weer prima. Het is vooral een stukje goed werkgeverschap om hier beleid in te hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door LigeTRy op 19-04-2026 12:05 ]
A. Het is geen nieuwe technologie.LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:21:
[...]
Tesla: Komt met nieuwe technologie vanuit commercieel belang
![]()
![]()
B. Hun acties zorgen voor minder verkeersveiligheid.
C. Bureaucraten die het beter weten dan de beste engineers in de wereld zijn erg in mijn allergie.
Ik app overigens niet achter het stuur. Mijn focus is puur verkeersveiligheid. Als het RDW echt op verkeersveiligheid zou zitten dan hebben ze heel veel andere mogelijkheden tot hun beschikking, maar dit is puur techno fobie. Maar dit is blijkbaar ook op een technologie website lastig uit te leggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 19-04-2026 12:27 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Correct.-tom-562 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:56:
[...]
Je zegt letterlijk dat als je belangrijkere dingen te doen had dan auto rijden dat je de camera afplakt, en je bent bang dat je nu geen Teams meetings meer kan houden in de auto. WTF![]()
Vrij bizar? Ik weet niet in welke sector jij actief bent maar in de IT is dat helemaal niet uitzonderlijk, sterker nog de tijd in de auto word vaak op deze manier benut. Ja, dan is het fijn dat een rijhulp systeem meekijkt. Want het rijhulp systeem uitschakelen omdat de monitoring te strikt is zorgt voor een situatie die daadwerkelijk gevaarlijk word.
We gaan in de praktijk zien hoe werkbaar FSD is. Zo niet, dan vallen we terug op Autopilot, wat voor niemand wenselijk is, want FSD is aantoonbaar veiliger.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 19-04-2026 12:17 ]
Het is voor jou niet wenselijk.revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:16:
[...]
Correct.
Vrij bizar? Ik weet niet in welke sector jij actief bent maar in de IT is dat helemaal niet uitzonderlijk, sterker nog de tijd in de auto word vaak op deze manier benut. Ja, dan is het fijn dat een rijhulp systeem meekijkt. Want het rijhulp systeem uitschakelen omdat de monitoring te strikt is zorgt voor een situatie die daadwerkelijk gevaarlijk word.
We gaan in de praktijk zien hoe werkbaar FSD is. Zo niet, dan vallen we terug op Autopilot, wat voor niemand wenselijk is, want FSD is aantoonbaar veiliger.
Echt bizar dat jij liever met andere zaken bezig houdt dan op de weg te letten, het is zoals jij zegt een rijhulp systeem.
Het is geen ik rij voor je systeem, jij moet op de weg letten en dat is op dat moment je werk.
Niet jezelf bemoeien met een teams vergadering, voor je het weet rij je iemand omver omdat je 2 seconden met een telefoon aan het freubelen bent.
Als ik dat bij mijn werkgever doe sta ik morgen nog op straat, autorijden is autorijden.
(Rij MONO betekent ongestoord rijden of fietsen, zonder afleiding van je telefoon, om ongevallen door appen of bellen te voorkomen. Het doel is volledige aandacht voor de weg. Dit doe je door je mobiel voor vertrek op 'Niet storen' te zetten, in je tas te stoppen of een automatische reactie in te stellen.)
[ Voor 11% gewijzigd door Gyrolion op 19-04-2026 12:33 ]
Een telefoontje handsfree opnemen kan ik inkomen, maar ik ben het helemaal eens. Als ik om me heen kijk zie ik zoveel mensen afgeleid rijden. Dat gaat goed tot dat het verkeerd gaat en dan is het te laat. Van mij mogen ze nog strenger optreden. Er zou maar iets gebeuren met mijn kinderen of ons gezin doordat een ander niet zit op te letten.Gyrolion schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:30:
[...]
Het is voor jou niet wenselijk.
Echt bizar dat jij liever met andere zaken bezig houdt dan op de weg te letten, het is zoals jij zegt een rijhulp systeem.
Het is geen ik rij voor je systeem, jij moet op de weg letten en dat is op dat moment je werk.
Niet jezelf bemoeien met een teams vergadering, voor je het weet rij je iemand omver omdat je 2 seconden met een telefoon aan het freubelen bent.
Als ik dat bij mijn werkgever doe sta ik morgen nog op straat, autorijden is autorijden.
(Rij MONO betekent ongestoord rijden of fietsen, zonder afleiding van je telefoon, om ongevallen door appen of bellen te voorkomen. Het doel is volledige aandacht voor de weg. Dit doe je door je mobiel voor vertrek op 'Niet storen' te zetten, in je tas te stoppen of een automatische reactie in te stellen.)
Ik vind overigens ook wat van de gemiddelde (nominale) volgafstand als ik om me heen kijk. Ook die hoort twee seconden te zijn (op de motor 3). De meeste kop staart botsingen zijn te voorkomen.
En bij regen, mist of sneeuw mag je die volgafstand rustig verdubbelen......GeNiTaLiX schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:37:
[...]Ik vind overigens ook wat van de gemiddelde volgafstand als ik om me heen kijk. Ook die hoort twee seconden te zijn (op de motor 3). De meeste kop staart botsingen zijn te voorkomen.
Het staat overigens niet zo in de verkeerswet, maar is wel een goede vuistregel..
Nou alleen nog leren tellen.....
Voor velen is FSD/externe controleur in hun eigen auto een goede spiegel voor hun eigen rijgedrag die ze liever niet willen zien. Maar het ligt aan het systeem!1!!!1!GeNiTaLiX schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:37:
[...]
Ik vind overigens ook wat van de gemiddelde (nominale) volgafstand als ik om me heen kijk. Ook die hoort twee seconden te zijn (op de motor 3). De meeste kop staart botsingen zijn te voorkomen.
Wat dacht je van gewoon op de weg letten?revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:02:
Hoelang duurt het voordat de strikes gereset zijn, heb er al twee te pakken. Dat gaat nog wat worden op een werkdag op de weg met teams meetings etc.
Het kan toch niet zo zijn dat ik door de driver monitoring moet terugschakelen naar autopilot.
Ik hoop van harte dat de EU binnenkort de Tesla driver monitoring voor alle merken auto's verplicht stelt, ook zonder self driving.
https://x.com/rdekruyf/status/2045823657948188774?s=46
Software is echt bij far nog niet perfect.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Hoe vaak was je van plan dit nog te herhalen? Want je blijft maar een soort rage posten over de RDW waar verder niemand wat aan heeft.Ecological schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:16:
[...]
Met dank aan het RDW. De bureaucraten die alles beter willen maken maar in realiteit alles slechter maken. The road to hell is paved with good intentions. Ze zijn compleet incapabel.
Nee, je moet. Laat perfect zien wat het probleem van zulke systemen is. Mensen zijn biologisch inherent ongeschikt om enkel actief toezicht te houden. Supervised-'selfdriving' hebben dit probleem inherent en stopt de mens dus in een rol die hij/zij niet aan kan. Een veel grotere issue dan het al dan niet 'zelf' rijden opzich.GeNiTaLiX schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:30:
Zoals ik vannacht schreef moet je het echt zien als een rijhulpsysteem. Hoe meer ik rijd, hoe fijner ik het vind. Ik mag actief meekijken, kan gas bijgegeven en zelf kiezen of een andere richting moet worden genomen. Ik was net wel verbaasd dat hij hier de parkeergarage op dak bij de winkel op reed en zelf goed parkeerde. Ik hoop dat we snel nog een update krijgen om summon en parkeren nog wat beter te krijgen en het zich rustig door ontwikkelt. Ik vind het ook wel mooi dat je via voice een suggestie kan doorgeven. We hebben hier een gevaarlijke kruising die ik nog langzamer zou willen nemen. Die even doorgegeven
@revolution-nl is natuurlijk een extreem uiterste maar ook bij mensen die wel van goede wil zijn is het een problematische verantwoordelijkheid. Ben benieuwd of hij/zij ook zo flink is dit toe te geven als hij/zij in een aanrijding beland. Kreten als roomser dan de paus bieden helaas weinig hoop.
Mbt MONO & werkgevers hun regels. Bij menig werkgever mag bellen in de auto (of terwijl je een trap op of af loopt) niet simpelweg vanwege de veiligheid. Voorbeelden die ik ken houden gewoon risicocategorieën aan en bepaalde risicos maar ook gradaties van kans & impact zijn per definitie een No-Go of enkel onder stricte voorwaarden. Kan iedereen overdreven vinden maar feit is: ook zonder in de auto teams meetings te doen draait de wereld gewoon door.
Dit soort dingen is imho een perfect voorbeeld. Officieel had je natuurlijk (op het scherm) moeten zien dat hij plande om rechtdoor te gaan (althans neem aan dat dat zo is?). Zodoende had je tijdens het wachten/voorsorteren al kunnen zien dat er iets fout zit. Snap 100% dat je dat niet opmerkt, zie bovenstaande deel van mijn post, maar is exact het probleem met het 'supervised' deel.robbinonline schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:19:
Eerste moment waar FSD goed in de fout gaat voordat ik me het realiseerde en kon ingrijpen. Gelukkig trok de auto naast me een stuk trager op en zat die niet naast me terwijl die naar links ging anders had dit wel eens het eerste FSD ongeval kunnen zijn.
Eigenlijk is het dus gewoon zeiken dat de RDW dit niet als echt autonoom systeem goedkeurt. Denk dat we overal in dit topic zien dat het terecht is dat het dat niet is (neemt uiteraard niet weg dat het een wonderbaarlijk capabel systeem is). Tja..NTS schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:21:
[...]
Hoe vaak was je van plan dit nog te herhalen? Want je blijft maar een soort rage posten over de RDW waar verder niemand wat aan heeft.
[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 19-04-2026 13:28 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Het laat eerder perfect zien dat taal ook niet altijd simpel is. Eerder werd geklaagd dat je strak vooruit moest blijven kijken, hier wordt gezegd dat je ook gewoon actief mee kunt kijken zonder dat het systeem daar over klaagt. vandaar de mag (althans zo interpreteer ik het).GoldenSample schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:22:
[...]
Nee, je moet. Laat perfect zien wat het probleem van zulke systemen is.
Ik heb zelf nog geen meter gereden met FSD, want zit nog te wachten op de ubate, maar als ik mezelf ken zal ik waarschijnlijk meekijken, dat doe ik nl ook als ik op de passagiersstoel zit. Alleen let ik dan op andere dingen dan alleen wat er recht voor me gebeurt, want dat is in veel gevallen niet het belangrijkste.
Waarschijnlijk van alles gemist. Maar kan je via voice zeggen: 'ga hier rechtdoor', waarna de route tijdens FSD wordt aangepast?GeNiTaLiX schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:30:
Zoals ik vannacht schreef moet je het echt zien als een rijhulpsysteem. Hoe meer ik rijd, hoe fijner ik het vind. Ik mag actief meekijken, kan gas bijgegeven en zelf kiezen of een andere richting moet worden genomen. Ik was net wel verbaasd dat hij hier de parkeergarage op dak bij de winkel op reed en zelf goed parkeerde. Ik hoop dat we snel nog een update krijgen om summon en parkeren nog wat beter te krijgen en het zich rustig door ontwikkelt. Ik vind het ook wel mooi dat je via voice een suggestie kan doorgeven. We hebben hier een gevaarlijke kruising die ik nog langzamer zou willen nemen. Die even doorgegeven
M’n auto sloeg gisteren 1 afslag te snel af.. terwijl navigatie 200 meter verderop aangaf.
[ Voor 54% gewijzigd door tinypic op 19-04-2026 13:40 ]
Ik geloof je, maar er is geknipt in het filmpje.. een stukje gaat ertussenuit bij oversteek.robbinonline schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:19:
Eerste moment waar FSD goed in de fout gaat voordat ik me het realiseerde en kon ingrijpen. Gelukkig trok de auto naast me een stuk trager op en zat die niet naast me terwijl die naar links ging anders had dit wel eens het eerste FSD ongeval kunnen zijn.
Hoe komt dat? Puur even kritische noot. Dit aangezien tegenwoordig alles kan worden gemaakt. (Wat is echt, wat is nep)
Als er wel een auto naast je zat, had FSD er natuurlijk nooit op ingestuurd. Het is een situatie die ik ook eerder heb meegemaakt (rechtsaf voorsorteren maar toch rechtdoor rijden) maar mijnsinziens hier niet iets wat een ongeluk had veroorzaakt.robbinonline schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:19:
Zo vaak als ik het nodig vind. Hoe meer mensen geïnspireerd worden om het aan de RDW door te geven hoe beter. De reacties als deze laten aan mij zien dat het nodig is. Ik volg Tesla al 10 jaar en er zijn veel mensen die het nog niet snappen. Ik help ze graag.NTS schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:21:
[...]
Hoe vaak was je van plan dit nog te herhalen? Want je blijft maar een soort rage posten over de RDW waar verder niemand wat aan heeft.
Geen HUD is ook iets wat ik erg jammer vind, er zijn wel steeds meer third party HUD’s op de markt die best wel goed zijn. Ook niet echt slim van het RDW dat je niet op het scherm mag kijken.mv_ak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:47:
Tesla mag nu wel eens komen met een goede head up display. Want nu is het wisselen met kijken op het scherm hoe de route loopt, versus naar voren kijken of het klopt. Zeker bij de wat complexere situatis zoals een turborotonde. Had ik via de HUD gezien dat ie de verkeerde strook pakte, had ik vroegtijdig kunnen ingrijpen. Nu kon dat niet en moest ik lastminute overnemen en over de verhoogde afscheiding heen hobbelen.. hoezo supervised? Als ik niet weet wat ie gaat doen.
Ja met dat supertrage optrekken en relatief traag rijden schiet het wel op ja
:strip_exif()/f/image/aedsQXmCRePLva4H3weTlgCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem ook te pakken, al is dit volgens mij nog geen strike? Maar ik had gewoon mijn zonnebril op en keek recht vooruit. Toen kreeg ik de waarschuwing, dus ik een beetje met mijn hoofd bewegen in de hoop dat het zichzelf zou oplossen maar nee hoor.
Dit is echt wel heel irritant.
Even wat anders; Voor FSD hoef je toch je handen niet aan het stuur te houden? Want deze melding zegt van wel?
[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 19-04-2026 14:03 ]
Geen idee of het de zon is/was ofzo. Ik heb overigens ook een bril maar gisteren 0 last gehad van dit soort onzin. Zonnebril nog niet geprobeerd trouwens.
Ik heb mijn auto (al) anderhalf jaar en ook nog geen FSD. Zoals altijd gaan de updates volkomen random. Je zult net als velen gewoon geduld moeten hebben.tinypic schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:38:
Model Y met HW4 (met zwarte hemelbekleding) en nog geen FSD update hier… precies 1 maand geleden in ontvangst genomen en stuck op factory software 2026.2.200 sindsdien. Zijn er nog meer Y/3s in deze situatie?
Aan de andere kant wees maar bij dat je een Tesla hebt. Bij andere merken moet je voor zulke updates, als die al komen, naar de garage.
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 19-04-2026 14:08 ]
Ik kreeg deze melding ook eergisteren terwijl ik alles netjes deed. Maar er is geen strike te zien dus mogelijk een false positive?Luchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:02:
[Afbeelding]
Ik heb hem ook te pakken, al is dit volgens mij nog geen strike? Maar ik had gewoon mijn zonnebril op en keek recht vooruit. Toen kreeg ik de waarschuwing, dus ik een beetje met mijn hoofd bewegen in de hoop dat het zichzelf zou oplossen maar nee hoor.
Dit is echt wel heel irritant.
Even wat anders; Voor FSD hoef je toch je handen niet aan het stuur te houden? Want deze melding zegt van wel?
Gouden tip dit. Net even geprobeerd. Werkt prima, vreemd dat Tesla niet wat duidelijker hierover communiceertpdidi schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:15:
Over die max snelheid. Niet zeker of het al is gezegd, maar merk het volgende:
Je rijdt op snelweg waar je 100 mag en de max snelheid is ingesteld op 130. Als de Tesla dan 100 rijdt, je geeft gas naar 110 en laat het gas los dan zakt ie daarna weer terug naar 100.
Als de max snelheid op 110 wordt gezet, je geeft dan gas tot 110 en laat dan het gas los dan blijft de Tesla daarna 110 rijden.
Zoals mijn dochter het zei: de max snelheid instelling is als een magneet: pas als je er tegenaan zit blijft ie daarop vast zitten.
En het vervelende is, als je dan achter een auto komt die 105 rijdt die niet kan worden ingehaald, dan laat de magneet los en gaat ie daarna dus niet meer terug naar 110.
Dus de oplossing is simpel: er moet een sterkere magneet in
Vanochtend ook deze route gehad en hij pakte bij mij de juiste weg, ondanks dat de navigatie nog de oude weg toonde inderdaad en ook daarover navigeerde. Geen idee waarom hier verschil in zit, zou het lerende zijn? Of dat het misschien de auto voor mij volgde.djbarney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:28:
Bij lelystad in het centrum ging eigenlijk ook alles prima, tot hij bij de rotonde bij het station bedacht dat de busbaan daar een shortcut was.. die route is ook vrij recent aangepast, dus op zich logisch dat die nog in de navigatie zat, echter de navigatie gaf wel de correcte route aan, dus het was in dit geval fsd die besloot om zich niet aan de navigatie linksom te houden, maar de busbaan op te willen. 3e ingreep dus.
In mijn ervaring niet, heb er net iets meer dan 100km opzitten met FSD en nog nooit mijn handen op het stuur gehad.Luchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:02:
OT: Vandaag er weer een paar routes opzitten en nog geen opvallendheden gehad. Een ander cool ding wat het deed; ik stond stil voor de Ketelbrug die openstond en er kwam een motor tussen de banen doorrijden en plots ging FSD meer naar links om de motor ruimte te geven (ik stond op de linkerbaan van de 2).
Verder moet ik nog wel eens even wat gas bijgeven zodat de auto (vooral binnen de stad) op de aangegeven snelheid gaat rijden. Soms blijft ie een beetje hangen rond de 60 bijvoorbeeld, op een weg van 70.
Wel een (stomme) vraag: fsd werkt zeker niet met een aanhanger achter de auto?
Duidelijke fout idd, maar ook eentje die je zelf al bij het stoplicht had kunnen spotten en stoppen. Knipperlicht van FSD gaat niet aan, dus je had kunnen voorzien dat de auto rechtdoor gingrobbinonline schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:19:
Misschien is je bril wat vuil? (geen grapje).Korvaag schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:06:
Ja ik had vandaag ook zoiets. Nog geen strike, maar ik was gewoon voor me aan het kijken en ook in de spiegels. Zie in m'n ooghoek iets blauw pulseren. Check snel de tekst: "Je moet op de weg letten". Gast.. ik doe niet anders. Ik kijk dus wederom gewoon voor me + spiegels. Pulseren blijft. Bliep piepje erbij. WAT WIL JE DAT IK DOE. IK KIJK GEWOON NAAR DE WEG.
Geen idee of het de zon is/was ofzo. Ik heb overigens ook een bril maar gisteren 0 last gehad van dit soort onzin. Zonnebril nog niet geprobeerd trouwens.
Alleen als je je auto “FvD Mobiel” hebt genoemdaaroenz0r schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:33:
Mijn Model 3 lijkt met FSD uiterst rechts te rijden, mijn vriendin is bang dat hij een keer een spiegelt van een geparkeerde auto eraf tikt. Op het scherm zie je ook duidelijk dat hij niet in het midden van de rijbaan rijdt, dus de auto doet het bewust?
[ Voor 4% gewijzigd door Odie op 19-04-2026 14:53 ]
Daar ben ik volledig allergisch voor dus die kans is 0
Het punt dat ook gemaakt wordt is dat mensen die op hun telefoon zitten, dat sowieso wel doen. Dit gaat niet om wat ik doe of een andere Tweaker, maar over hoe het in het echte leven is en hoe de gemiddelde automobilist met autorijden omgaat.
Een interessant gedachtenexpirment kan dan ook zijn.
1. Wil je liever dat iemand zijn telefoon gebruikt terwijl die zelf aan het autorijden is?
2. Wil je liever dat iemand zijn telefoon gebruikt terwijl die FSD gebruikt.
Natuurlijk, het liefst willen we helemaal niet dat mensen hun telefoon gebruiken, maar in die wereld leven we niet, en dat is wat de RDW niet snapt.
Als we echt veiligheid belangrijk vinden dan begrenzen we automatisch in de bebouwde kom de snelheid en de 0-50 snelheid. Daarnaast halen we alle auto's van de weg zonder AEB. Dat is hoe je echt zorgt voor minder verkeerslachtoffers. Maar dat is niet populair. We hebben in Europa nog niet zo door dat we zo weinig innovatie hebben door de logge instituties en het techno-exceptionalisme dat mist in onze cultuur. Dat vind ik jammer. Maar goed, in Juni krijg ik mijn nieuwe Model Y Premium AWD geleverd en zal zoveel mogelijk op FSD rijden (zonder telefoon)
Nog een voorbeeld: ik reed achter 2 fietsers op een brede weg, maar de weg liep omhoog en je kon niet goed de bult over kijken of er een tegemoetkomende auto aan kwam. Tesla bleef netjes achter de fietsers totdat er wel zicht was, gaf toen richting aan en haalde de fietsers in.
Ik kan me echter ook vinden in de 'ogen op de weg' kritiek. Ik merk ook dat ik meer bezig ben met naar het scherm kijken en de blauwe knipperingen proberen te vermijden, om maar geen strike te kijken, dan dat ik me vrij voel om echt goed om me heen te kijken. Het is nu zo streng dat het zijn doel voorbij schiet. De 'ogen op de weg' waarschuwingen komen zelfs als je even in de zijspiegel kijkt of over je schouder kijkt om te zien of er iemand naast je rijdt...
Ik begrijp de redering wel en dat je te allen tijde moet opletten, maar ik denk dat de camera wat beter verschil zou moeten maken tussen 'ogen niet op de weg' en 'daadwerkelijk niet aan het opletten'.. spiegels kijken en dode hoek e.d. zou moeten kunnen zonder direct meldingen. Of de oplossing is 1-2 seconden extra geven voordat de melding komt, maargoed, meer vrijheid geven lost het ene problem op, maar introduceert het andere voor de mensen die niet willen opletten, daar moet een goede balans in komen.
Als we echte veiligheid willen dan haal je niet de argumenten erbij zoals mensen willen dat ze mogen handelen, maar zoals de (gekozen) overheid heeft bepaald hoe je je op de weg met een potentieel dodelijk wapen dient te gedragen. Die (verkeers)wetten zijn zorgvuldig opgesteld, waarbij ook in ogenschouw is genomen hoe de wegen in Nederland zijn ingericht. We leven nog steeds in een wereld waar de wegen even breed zijn als 25 jaar geleden. Dan kan de (digitale) wereld om ons heen wel sneller gaan, maar dat wil nog niet zeggen dat auto's dan ook overal maar sneller moeten/mogen rijden.Ecological schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Het punt dat ook gemaakt wordt is dat mensen die op hun telefoon zitten, dat sowieso wel doen. Dit gaat niet om wat ik doe of een andere Tweaker, maar over hoe het in het echte leven is en hoe de gemiddelde automobilist met autorijden omgaat.
Het liefst willen we helemaal niet dat mensen hun telefoon gebruiken, maar in die wereld leven we niet, en dat is wat de RDW niet snapt.
Als we echt veiligheid belangrijk vinden dan begrenzen we automatisch in de bebouwde kom de snelheid en de 0-50 snelheid. Daarnaast halen we alle auto's van de weg zonder AEB. Dat is hoe je echt zorgt voor minder verkeerslachtoffers. Maar dat is niet populair. We hebben in Europa nog niet zo door dat we zo weinig innovatie hebben door de logge instituties en het techno-exceptionalisme dat mist in onze cultuur.
Overigens zijn er al wetten in de maak die het mogelijk moeten maken dat in heel Nederland in de bebouwde kom niet harder gereden mag worden dan 30 Km/h. Eigenlijk is het treurig dat het op die manier moet gaan, maar schijnbaar is het voor sommige automobilisten niet mogelijk om in de bebouwde kom rustig aan te rijden.
Ik ga in ieder geval nog paar dagen weigeren en dan als ik terugkom van vakantie zie ik het wel. Als het weg is...jammer, zou er toch niet voor betalen, hoe goed het ook is.nosuchuser schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:14:
[...]
Op de infopagina van Tesla staat het volgende:
Kan ik mijn proefperiode van 30 dagen Full Self-Driving (Supervised) bewaren en op een later tijdstip starten?
Nee. Uw proefperiode start nadat u een melding per e-mail en in de Tesla-app ontvangt en de vereiste software-update installeert.
Dat zou - volgens de tekst - betekenen dat je de start van de proefperiode kunt uitstellen totdat je de software geïnstalleerd hebt. Maar dat ze de vraag starten met een antwoord nee, vind ik dan enigzins verwarrend.
Edit: ik krijg de update ook aangeboden en kan alleen kiezen tussen installeren en inplannen. Uitstellen lijkt geen optie of je moet herhaaldelijk de planning handmatig doorschuiven
Tesla gaat voor autonomie.mv_ak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:47:
Tesla mag nu wel eens komen met een goede head up display. Want nu is het wisselen met kijken op het scherm hoe de route loopt, versus naar voren kijken of het klopt. Zeker bij de wat complexere situatis zoals een turborotonde. Had ik via de HUD gezien dat ie de verkeerde strook pakte, had ik vroegtijdig kunnen ingrijpen. Nu kon dat niet en moest ik lastminute overnemen en over de verhoogde afscheiding heen hobbelen.. hoezo supervised? Als ik niet weet wat ie gaat doen.
Dus een head up display voegt niks toe
Als ik even naar het scherm kijk of de situatie om mij heen wil beoordelen begint de driver monitor al te piepen.lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:57:
[...]
Tesla gaat voor autonomie.
Dus een head up display voegt niks toe
Beetje tegenstrijdig
Je snapt toch wel dat we pas aan het begin zitten van ontwikkeling FSD? Het uiteindelijke doel is zelfrijdende EVs.revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:59:
[...]
Als ik even naar het scherm kijk of de situatie om mij heen wil beoordelen begint de driver monitor al te piepen.
Beetje tegenstrijdig
Mwa, in de EU misschien, maar in de VS is de ontwikkeling absoluut niet iets dat in de kinderschoenen staat.lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:01:
[...]
Je snapt toch wel dat we pas aan het begin zitten van ontwikkeling FSD? Het uiteindelijke doel is zelfrijdende EVs.
FSD zal beter worden zodra de EU regelgeving hier duidelijker zal worden.
Ik vraag me vooral af wat de concurrenten gaan doen nu.Luchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:22:
[...]
Mwa, in de EU misschien, maar in de VS is de ontwikkeling absoluut niet iets dat in de kinderschoenen staat.
FSD zal beter worden zodra de EU regelgeving hier duidelijker zal worden.
Nee zeker niet in geknipt.
Hier de langere versie:
YouTube: 19 april 2026
Auto gaf op de navigatie aan dat die naar rechts zou gaan dus zat te wachten op het afslaan toen die opeens rechtdoor ging.
Langere versie (andere hoek) zie je ook dat witte auto gelukkig niet snel op trekt en naar rechts afslaat andere zat die in de zijkant
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Nou, Tesla heeft dankzij anderhalf jaar testen een basis gelegd voor Level 2 autonomie op zulke schaal en is ook voor het RDW een belangrijke les om zo nieuwe voertuigen te kunnen keuren.Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:25:
[...]
Ik vraag me vooral af wat de concurrenten gaan doen nu.
Ik verwacht dus dat er komende 3 jaar wel een aantal nieuwe modellen zullen zien. Maar ik verwacht absoluut niet binnen de prijsklasse van tesla, gezien iedereen nog steeds niet gelooft in Level 2-3 met enkel camera's.
Bij mij was een rij bomen, met laagstaande zon. Door de schaduw slag van iedere boom(een hele rij was het) leek het wel een stroboscoop in de auto. Toen werd FSD ook gek. Heb snel op mijn scroll wieltje gedrukt dat die uitging.Korvaag schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:06:
Ja ik had vandaag ook zoiets. Nog geen strike, maar ik was gewoon voor me aan het kijken en ook in de spiegels. Zie in m'n ooghoek iets blauw pulseren. Check snel de tekst: "Je moet op de weg letten". Gast.. ik doe niet anders. Ik kijk dus wederom gewoon voor me + spiegels. Pulseren blijft. Bliep piepje erbij. WAT WIL JE DAT IK DOE. IK KIJK GEWOON NAAR DE WEG.
Bijzonder om hier kennis mee te maken. Autonoom rijden lijkt mij onvermijdelijk.
*de dienst.Luchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:27:
[...]
Nou, Tesla heeft dankzij anderhalf jaar testen een basis gelegd voor Level 2 autonomie op zulke schaal en is ook voor het RDW een belangrijke les om zo nieuwe voertuigen te kunnen keuren.
Ik verwacht dus dat er komende 3 jaar wel een aantal nieuwe modellen zullen zien. Maar ik verwacht absoluut niet binnen de prijsklasse van tesla, gezien iedereen nog steeds niet gelooft in Level 2-3 met enkel camera's.
Exact mijn ervaring. 2 strikes al. Met (schone) bril.Korvaag schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:06:
De cybercab gaat hoogstwaarschijnlijk komende weken de weg op.Luchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:27:
[...]
Nou, Tesla heeft dankzij anderhalf jaar testen een basis gelegd voor Level 2 autonomie op zulke schaal en is ook voor het RDW een belangrijke les om zo nieuwe voertuigen te kunnen keuren.
Geen stuur en geen pedals. Vision only is een technische discussie. 99% van passagiers zal het een worst wezen. Als het maar vertrouwd en veilig voelt.
Ik voel me minder prettig met zelfrijdende auto's in het verkeer als ze moeten reageren op gebruikers die tot een minderheid behoren. Is er genoeg trainingsdata op specifieke verkeersdeelnemers?
Het lijkt mij ook bijzonder onverstandig om in de bebouwde kom de topsnelheid van je auto te gaan testen.Belecthor schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:36:
Vanmorgen de FSD update binnengehaald en voor ‘t eerst een stuk gereden en ik ben echt erg onder de indruk. Het werkt soepel muv de topsnelheid in de bebouwde kom.
Het maakt geen onderscheid tussen personen of voorwerpen. Alles wat op zijn pad komt geeft hij voorrang, ook als ze het niet hebben.Tim Schuhmacher schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:00:
Heeft iemand hier al ervaring met hoe FSD omgaat met overstekende rolstoelgebruikers (handbewogen en elektrische), al dan niet via een zebrapad? Worden die anders weergegeven als fietsers en voetgangers? Worden ze ook anders 'behandeld'?
Ik voel me minder prettig met zelfrijdende auto's in het verkeer als ze moeten reageren op gebruikers die tot een minderheid behoren. Is er genoeg trainingsdata op specifieke verkeersdeelnemers?
Ik heb ook al meermaals moeten ingrijpen omdat voertuigen van links kwamen (met haaientanden) en hij toch voorrang wilde geven.
Wel actieve gebruiker van AP+TACC (ik kan nog kiezen tijdens het rijden), zowel snelweg als daarbuiten (waar het kan). Collega heeft zelfde auto, zelfde afleverdag maar gebruikt nooit AP, wel TACC en heeft geen update ontvangen.
Telefoon melde vanochtend een update en daarbij heb ik 2 emails van Tesla ontvangen (zat 2u tussen). De eerste email was dat mijn VIN was geselecteerd voor een proefperiode. De 2e email was dat deze proefperiode vandaag start (waar ik niet expliciet voor heb gekozen). In die tussentijd heb ik alleen de update verwerkt, niks akkoord gegeven oid.
Maar goed, mij hoor je niet klagen. Eerste ritjes zitten erop, erg gaaf.
Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen
Sinds vorige week stond mijn maximale snelheidsoffset op 0% en accelereerde de auto altijd naar de maximumsnelheid, of het nu op de snelweg was of op wegen met een maximumsnelheid van 30, 50, 70 of 80 km/u. Alles perfect.
Vandaag heb ik de maximale snelheidsoffset ingesteld op 10% en toen zag ik precies hetzelfde gedrag als anderen hier. De auto aarzelt bij het accelereren, rijdt 40 km/u waar 50 km/u is toegestaan, 60 km/u waar 80 km/u is toegestaan. Alleen op de snelweg rijdt hij 97 km/u terwijl de maximumsnelheid 100 km/u is.
Ik heb de offset teruggezet naar 0% en toen werkte alles weer zoals voorheen. Dus, mensen wiens auto niet accelereert naar de maximumsnelheid, staat jullie maximale snelheidsoffset anders dan op 0%? Zo ja, probeer de offset dan eens op 0% te zetten om te zien of het verandert.
Maar dan snap je toch ook wel dat dit stap éen is?Ecological schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Er zijn veel nieuwe mensen die FSD nu ook hebben gekocht en geinteresseerd zijn. Wellicht is het leuk om dit kanaal te delen van iemand die al heel lang diepgaande filmpjes maakt over FSD.
[YouTube: Tesla FSD 14.3 Update - Worth The Hype?]
Je ziet hier ook echt een verschil met hoe het in NL is, en wellicht is mijn standpunt dan ook wat beter te begrijpen, ik kom hier niet om te trollen maar omdat ik Tesla al heel lang volg en ook 12 jaar geleden mijn eerste aandelen heb gekocht, is het echt een onderwerp waar ik extreem veel over weet, maar ook heel gepassioneerd over ben.
Een interessant gedachtenexpirment kan dan ook zijn.
1. Wil je liever dat iemand zijn telefoon gebruikt terwijl die zelf aan het autorijden is?
2. Wil je liever dat iemand zijn telefoon gebruikt terwijl die FSD gebruikt.
Natuurlijk, het liefst willen we helemaal niet dat mensen hun telefoon gebruiken, maar in die wereld leven we niet, en dat is wat de RDW niet snapt.
Als we echt veiligheid belangrijk vinden dan begrenzen we automatisch in de bebouwde kom de snelheid en de 0-50 snelheid. Daarnaast halen we alle auto's van de weg zonder AEB. Dat is hoe je echt zorgt voor minder verkeerslachtoffers. Maar dat is niet populair. We hebben in Europa nog niet zo door dat we zo weinig innovatie hebben door de logge instituties en het techno-exceptionalisme dat mist in onze cultuur. Dat vind ik jammer. Maar goed, in Juni krijg ik mijn nieuwe Model Y Premium AWD geleverd en zal zoveel mogelijk op FSD rijden (zonder telefoon)
Zowel Tesla als RDW is er alles aan gelegen deze eerste introductie met zo weinig mogelijk incidenten te laten verlopen.
Ja dat betekent dat er nu eerst een systeem vrijgegeven wordt waarbij je gedwongen wordt op te letten. Helemaal prima wat mij betreft. Als in de loop der tijd duidelijk wordt uit harde cijfers dat FSD zich goed kan redden hier dan worden de eisen vanzelf bijgesteld en hoeven we wellicht minder op te letten.
Voorlopig moeten we het hiermee doen, en ik ben allang blij dat we hier nu al zijn. Hulde voor het RDW dus.
Stel dat ze een meer op amerika lijkend systeem hadden vrijgegeven en er ontstaan incidenten die voorkomen hadden kunnen worden.... ik denk dat het hele verhaal dan in no-time geannuleerd zou worden om het over een paar jaar nog maar eens te bekijken.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ja dat is ook een realiteit die bij mij begint in te dalen. Het permanent alles zien, rondom, de mogelijkheid om te anticiperen op wat ver vooruit gebeurd terwijl onze ogen alleen maar vage vlekken zien, de emotieloze beslissingen (ik woon in een wijk met hele nauwe straten en hoge stoepranden en twee auto’s die elkaar passeren is altijd samengeknepen billen en soms een boze toeter naar de ander als die niet genoeg opzij gaat, meanwhile Tesla: past prima, vooruit met de geit!) en op parkeren na eigenlijk nooit een gevoel van twijfel.Laur3nss schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:59:
Sinds vanmorgen de FSD update ook op mijn 2023 Model S Plaid binnen. Vrijdag al even kort in een Y gereden, maar vandaag dus in mijn eigen auto. Erg indrukwekkend. Twee dingen vallen me op: op erg drukke plekken (drukke T-splitsing in de stad linksaf) ben ik zelf assertiever, maar ik snap dat hij dat niet is. Verder realiseer ik me dat hij met alle camera's *tegelijk* kijkt, waar wij mensen ons hoofd moeten draaien. Ik betrapte me dus op een ingreep die ik deed, omdat ik het *zelf* nog niet allemaal gezien had - maar de auto dus wel. Nieuwe realiteit... mijn vrouw ook onder de indruk en haar bevalt de rust :-)
Een tweede idee wat na een paar dagen begint in te dalen is: dit is de nieuwe realiteit en tevens het begin van het einde van handmatig rijden. Het is een kwestie van tijd voor snelwegen het exclusieve domein zullen zijn van autonome voertuigen. Handmatig rijden zal als roken zijn: steeds verder teruggedrongen, duur en op plekken gewoon simpelweg niet meer passend en acceptabel en dus verboden.
Snelwegen zullen vrij worden van roadrage, ongelukken zullen een zeldzaamheid worden, files sterk gereduceerd of verdwijnen zelfs.
Het kan nog een paar decennia duren maar dat is wel de toekomst. En to be honest: kom maar door wat mij betreft.
Als ik taxi chauffeur was zou ik me zorgen gaan maken over m’n toekomst.
heb 10% overschreidinng aan staan. En de auto rijdt tot 100 idd. Maar kan zo even bij gassen en hij gaat en houdt de 110 vast.
Hij houdt keurig rekening met drukke kruispunten ook waar het verkeer van rechts bij de baan komt.
En die sneller rijdt.
Soms in drukte zijn er gaten waar ik zelf wel zal inhalen. En hij nog even wacht.
Gevolg is dat hij de menigte volgt met 97 km/u terwijl je een baan links wel 110 kunt rijden.
Persoonlijk niet heel storend. Het rijdt relaxed genoeg.
Wel had ik op een moment dat ik dacht "kom op" hier zou ik nu echt al lang naar ljnks gaan.
En wou ik gas geven, en op dat moment vond de auto het zelf schijnbaar ook genoeg en ging zelf naar links.
Zou wel willen dat hij dan ook meteen naar 110 zou accelleren. Dus even klein beetje helpen en weer door.
Verder zeer relaxte rit.
Verder ook geen waarschuwingen van niet opletten. Terwijl ik wel gewoon even rondkijk.
Heb zonnebril op en kijk verder gewoon in de spiegels, Maar ook even naar buiten zoals ik normaal zou doen.
Verder nog even in hartje amsterdam gereden. Vol met overstekende mensen, fietser, trams etc.
En ook daar houdt ie zich keurig. Voordeel is dat je op veel stukken toch maar max 30 mag daar denk.
Op 1 punt wou de navigatie rechdoor. Maar de weg was afgezet.
Auto stuurde keurig vanzelf naar links. Helaas babbelt de auto niet met de navi. Want de navi wou meteen weer omkeren om door dezelfde straat te gaan. Dus maar even FSD er af. En zelf maar doorrijden.
Totdat de navi een nieuwe route gevonden had.
Slecht 600 km met FSD gereden afgelopen dagen.
Maar in het dorp en op wegen met veel rotondes vind ik zelf geen toegevoegde waarde. Het is daar vooral te sloom.
Op de snelweg echter. Heerlijk.
Hoop echt dat ik zo binnenkort naar Frankrijk kan rijden.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik had er 1 op de weg rijden, ipv t zebrapad. Hangt er rustig achter en haalt dan in.Tim Schuhmacher schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:00:
Heeft iemand hier al ervaring met hoe FSD omgaat met overstekende rolstoelgebruikers (handbewogen en elektrische), al dan niet via een zebrapad? Worden die anders weergegeven als fietsers en voetgangers? Worden ze ook anders 'behandeld'?
Ook iemand die midden op de weg stil ging staan met de hond, auto bleef. 5 a 10 sec wachten en toen draaide het scherp naar links om er omheen te gaan.
Haha, you get what I meanYaksa schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:01:
[...]
Het lijkt mij ook bijzonder onverstandig om in de bebouwde kom de topsnelheid van je auto te gaan testen.
Ik ben bang dat hij zonder pedalen al heel snel vast zit bij een groen stoplicht.lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:58:
[...]
De cybercab gaat hoogstwaarschijnlijk komende weken de weg op.
Geen stuur en geen pedals. Vision only is een technische discussie. 99% van passagiers zal het een worst wezen. Als het maar vertrouwd en veilig voelt.
XPeng wel hoor: https://www.xpeng.com/pre...e67b99c0960ee8a028129016aLuchtbakker schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:27:
[...]
Verder langs een serie wegversmallingen zonder dat er een beschreven voorrangssituatie was gereden (Hellendoorn). Tegenligger kwam precies tegelijkertijd aan. De auto was aan het twijfelen tussen ruimte geven en assertief zijn: de blauwe lijn danste en het stuur ook
Uiteindelijk zelf maar overgenomen en de tegenligger voorgelaten.
In een parkeergarage voegt het nog niks toe, rijrichtingen werden daar ook niet altijd begrepen.
Maargoed, je haalt natuurlijk de stukjes eruit waarop het gek was. Los van dat, wel weer 150km+ prima FSD kilometers erbij gereden. Op dit soort 80 wegen is het echt bijzonder ontspannen.
We zijn zeker nog niet bij unsupervised FSD voor alles en overal. Hij komt er (los van parkeren) wel, onveilig is het bij mij nog niet geweest, maar 99,99% is gewoon nog altijd niet voldoende voor deze samenleving zeg maar.
Maar laten we zeggen, alles waarbij de tegenliggende rijstrook is afgezonderd? Of alles buiten de bebouwde kom zelfs? Dat 'voelt' imho echt al heel dichtbij. Daar is het super indrukwekkend. Hetgeen wat Mercedes deed op specifieke wegen als level 3? Dat kan FSD makkelijk imho. De rest zal nog wel even supervised blijven.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Heb het gevoel dat het voor buitenstaanders toch een beetje lijkt op iemand die net vorige week zijn rijbewijs heeft gehaald in plaats van iemand die er al ruim 1.000.000km op heeft zitten. En ik vraag me af en toe af waarom ik een auto met 500+ pk heb
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Haha ik had vandaag ook wat raars: mijn doorgaande strook heeft geen stoplicht, alleen de strook voor linksaf heeft verkeerslichten en die stonden op rood. FSD be like: “und… HALT!!”. Niet eens een twijfel maar gewoon fullstop. Een druk op het pedaal en ruk aan het stuur was nodig om hem weer op gang te krijgen (de ruk was om FSD te annuleren en zo feedback te kunnen sturen).Gelukszak schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:47:
[...]
Ik ben bang dat hij zonder pedalen al heel snel vast zit bij een groen stoplicht.
Ik heb nog niet in mijn werk mail gekeken, maar vanuit de Tesla app ging het bij mij vandaag zo:kx22 schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:50:
ik heb ook een mail gekregen dat ik het kan testen. Het liefst test ik het over 1 maand, aangezien ik over enkele dagen met vakantie ga voor bijna 1 maand.
Is het mogelijk dat ik de update nog niet pak en later pak?
Nu valt er weinig te testen.
- bericht dat ik FSD mag proefdraaien
- software update download
- klaar voor installeren, heb ik laten staan tot een uur geleden
- heb hem laten installeren
- kijk daarna in de app en zie meteen Summon optie, FSD software versie en een bericht met daarin: proefperiode start vandaag. Loopt af op 19 mei
Ik denk dus dat het pas echt actief wordt na de installatie. Maar hoelang je dat kan uitstellen weet ik niet.
Indrukwekkend? Zeker.
Bochten en rotondes gaan prima.
Wegversmalling door wegwerkzaamheden waren geen probleem
Navigeerde prima tussen de pionnen.
Het is meer relax rijden.
Verbeterpunten
Soms te langzaam
30 of 50 waar 50 of 70 staat.
Remde voor een groene verkeerslicht.
Maar ik moest toch echt wel ingrijpen omdat de weg versmald is met stoeptegels voor overstekende fietsers. Anders reed ik daar tegen aan.
Ben benieuwd hoe snel ze kunnen updaten/verbeteren.
Als het goed is dan rij je na je rijexamen nog even goed en correct als tijdens het examen zelf.Himalaya schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:57:
Heb het gevoel dat het voor buitenstaanders toch een beetje lijkt op iemand die net vorige week zijn rijbewijs heeft gehaald in plaats van iemand die er al ruim 1.000.000km op heeft zitten. En ik vraag me af en toe af waarom ik een auto met 500+ pk heb
Dat je na 1.000.000 km denkt sommige verkeersregels wel te kunnen negeren omdat je al zoveel op de weg zit is dus eigenlijk afwijkend gedrag wat je jezelf foutief hebt aangeleerd. En dat gedrag zou ook wel eens strafbaar kunnen zijn, dus ongewenst.
Die 500+ pk mag je gebruiken op een race-dagje op het circuit in Scheveningen of Assen.
Zonder in discussie te gaan maar ik heb diverse extra trainingen en voortgezette rijopleidingen gedaan en in al die jaren/kilometers nog nooit (even afkloppen) schade gereden op zowel motor als in de auto of iemand anders in die problemen gebracht dus dat zit wel aardig goed. Neemt niet weg dat FSD gewoon een beetje overdreven kan zijn in de richtingaanwijzers en zeker niet volmaakt is, zet zoals ik zelf. Maar ik denk dat er geen agent is die mij zou bekeuren voor het passeren van een op straat geparkeerde auto zonder mijn richtingaanwijzers te gebruiken. Iets met geest van de wet en letter van de wet...Yaksa schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:18:
[...]
Als het goed is dan rij je na je rijexamen nog even goed en correct als tijdens het examen zelf.
Dat je na 1.000.000 km denkt sommige verkeersregels wel te kunnen negeren omdat je al zoveel op de weg zit is dus eigenlijk afwijkend gedrag wat je jezelf foutief hebt aangeleerd. En dat gedrag zou ook wel eens strafbaar kunnen zijn, dus ongewenst.
Die 500+ pk mag je gebruiken op een race-dagje op het circuit in Scheveningen of Assen.
En die 500pk zijn ook op de weg soms best lekker, kan ook zonder gelijk een hork te zijn.
Maar even uit nieuwsgierigheid, heb je zelf al met FSD gereden?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Overdag, in de avond en nacht ging het prima. Maar zodra het begon te schemeren met dus laaghangende zon, kreeg hij achter elkaar de waarschuwingen en strikes.
De volgende dag ging het overdag weer prima, en in de schemering meteen weer waarschuwingen dat hij niet zat op te letten. Hij was echt aan het opletten, in de spiegels aan het kijken, niet met andere dingen bezig. Hij deed precies wat hij overdag en in de nacht ook al deed. Maar in de schemering lijkt het erop dat die binnencamera z'n gezicht of ogen niet goed kan detecteren.
Hij heeft wel een normale bril op, en die kan hij niet afzetten tijdens het rijden.
Dus nu is hij een week geschorst.
meh.
Toevallig tijdens mijn ritje iemand in een rolstoel tegengekomen bij een fietsovergang(?) (dus van die strepen waar een plek is om de weg te kruisen, maar geen zebrapad, ik had dus voorrang). De persoon in de rolstoel stond samen met iemand met een fiets te wachten om over te steken, voor de fietser was er genoeg ruimte dus die nam de oversteek. De rolstoel wist dat ie langzamer zou zijn dus wachtte nog, de tesla nam voorrang (want dat had ik ook). Zelf een ingreep gedaan om de persoon over te laten steken. Op de animaties werd de persoon wel prima gezien, ik weet even niet meer in welke vorm.Tim Schuhmacher schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:00:
ook al een strike ontvangen. Maar daar heb ik geen melding van gekregen.nAffie schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:47:
Nou, die maat van mij die taxi rijdt, was FSD binnen 1 dag kwijt door de vele strikes.
Overdag, in de avond en nacht ging het prima. Maar zodra het begon te schemeren met dus laaghangende zon, kreeg hij achter elkaar de waarschuwingen en strikes.
De volgende dag ging het overdag weer prima, en in de schemering meteen weer waarschuwingen dat hij niet zat op te letten. Hij was echt aan het opletten, in de spiegels aan het kijken, niet met andere dingen bezig. Hij deed precies wat hij overdag en in de nacht ook al deed. Maar in de schemering lijkt het erop dat die binnencamera z'n gezicht of ogen niet goed kan detecteren.
Hij heeft wel een normale bril op, en die kan hij niet afzetten tijdens het rijden.
Dus nu is hij een week geschorst.
Het is nogal strikt. Even kijken op je scherm en een blauw melding. Het is onduidelijk. Alertheid was notabene "hoog"
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/ZLxECEYJgwJwRSOFGuafpGbF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yxaTOVQKns6zgMp72HDcwVDL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hetYUM8eCsTHXaRS21U9gH3d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ALxWQbeJXqVWWYyq9P7zxcFC.jpg?f=fotoalbum_large)