• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXRriSKGic-QB2DekRaJ9PfsWfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjSOKFOEd3TALHNsYMCUITxM.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe lang die 99% vol te houden is.
Enige wanneer die uit moet is parkeerplaatsen en de straat voor mn huis, anders gaat hij de verkeerde kant op.

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:53

djbarney

XBL: DeejayBarney

Gyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:48:
[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe lang die 99% vol te houden is.
Enige wanneer die uit moet is parkeerplaatsen en de straat voor mn huis, anders gaat hij de verkeerde kant op.
Ik had al een maand die 2026.2.9.1 en heb dus al 1500km non-fsd in de stats staan.. beetje raar dat ze die niet pas rekenen vanaf activatie van fsd, maar goed.. stats zijn verder ook niet zo boeiend

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 06:42
djbarney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:52:
[...]

Ik had al een maand die 2026.2.9.1 en heb dus al 1500km non-fsd in de stats staan.. beetje raar dat ze die niet pas rekenen vanaf activatie van fsd, maar goed.. stats zijn verder ook niet zo boeiend
Ik had al 5000 non-fsd km’s :( nu pas op 31%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4udoBuNz8xZ56mTnFYCSfk7PjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaCnxMaKvE6JOV9H2oDL5Jsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Mar.tin op 18-04-2026 17:56 ]

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Jaja… ik hoor alleen maar smoesjes, gewoon even doorrijden @Mar.tin dit schiet niet op natuurlijk

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 12:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VF_G7UpAy5S1_TgBj3l87R9eOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FY0krzOAX1I8XSH1bShR3nYD.png?f=fotoalbum_large Ik weet niet of de vraag hier al beantwoord was (kon het zo snel even niet vinden), maar ik zie in de Nederlandse handleiding dat deze modus beschikbaar zou moeten zijn. Ik kan ze echter niet vinden in het paneel?

Full Self-Driving (onder toezicht)

Is dit bij iemand wel beschikbaar?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:57
Je linkt verwijst naar de nl_us versie/pagina, dat is waarschijnlijk een nederlandse vertaling van de US versie, op nl_nl bestaat die pagina niet

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
Maar nog steeds geen Grok en CarPlay 😭

• Mar.tin
Gyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:16:
[...]

Jaja… ik hoor alleen maar smoesjes, gewoon even doorrijden @Mar.tin dit schiet niet op natuurlijk
Jajaja op naar de 99% eind 2027 :+

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:34
Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:51:
Grok zou al helpen bij bv aanpassen van je route hoef je niet met je scherm bezig te zijn waar je niet eens de tijd voor krijgt.

PSN: FreakGIB

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-05 13:31
Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Achteraf gezien... hadden we gewoon een nieuw profiel moeten maken. Vind het ook jammer. Maar wat ik ook wel gek vind, hij lijkt te impliceren dat hij reset bij de volgende FSD versie.

"Since version 14.2.2.5"

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 14:36
Ik heb vandaag binnen 24 uur mijn eerste strike te pakken. Het evil eye vond een flesje water drinken achter het stuur een probleem terwijl mijn andere hand aan het stuur zat. Dit zag die toch als geen handen bij het stuur. Dan zegt die overnemen maar ik had mijn hand al aan het stuur. Dus trek daar iets aan zoals bij autopilot maar dat werkte niet en vervolgens gooit die de gevarenlichten aan met een strike. Dat was allemaal in amper 5 seconden.
Vind die driver monitoring sowieso irritant want als ik mee kijk in spiegels en wat er aan de zijkant rijdt op de snelweg is het na 3 seconden zeuren en moet je rap vooruit kijken. Het beste is strak vooruit blijven kijken. Krijg ik ineens een melding bestuurder vermoeid neem
Pauze. Ik weet mij nog niet zo goed een houding te geven. Ja ik ben zo’n bestuurder die normaal zijn camera afplakt. Maar met FSD rijden is vele malen veiliger dan wat ik zelf doe maar dat wordt keihard afgestraft omdat ik teveel om mij heen kijk. Ik ben bang dat ik het abbonement eraf moet gooien want hij zal binnen een week er sowieso wel af liggen. Erg jammer want het rijdt geweldig. Heb trouwens ook geen oud omatje idee. Had hem op 10% marge gezet en nog iets waardoor met verkeer mee rijdt. Gaat dan 110 waar je 100 mag en alles voorbij. Precies wat ik zelf zou doen. Laat in en uitvoegen maar dan veiliger dan die taxi figuren. Jammer dat de FSD zo bedorven is tot een big brother is watching you systeem. Ja ik begrijp wel dat je iets in de gaten moet houden. Maar vond dat bij autopilot al voldoende. Dus zeer positief over de techniek maar teleurgesteld in de watchdog.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-05 19:41
Interessant filmpje over FSD.

[ Voor 45% gewijzigd door DeJurist op 18-04-2026 19:49 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:51:
Off-topic hier maar Grok wordt hoog tijd hier (hopelijk in de spring update) CarPlay is onnodig wat mij betreft. Ik heb geen behoefte aan 2 ecosystemen. Ben iig erg blij met FSD hier hopelijk snel in de rest van Europa.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:00
karel_G_1981 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:57:
[...]

Off-topic hier maar Grok wordt hoog tijd hier (hopelijk in de spring update) CarPlay is onnodig wat mij betreft. Ik heb geen behoefte aan 2 ecosystemen. Ben iig erg blij met FSD hier hopelijk snel in de rest van Europa.
Ik verwacht dat Apple Pay een eenmalige betaling vraagt. Ik heb er ook totaal geen behoefte aan.

Werkt prima zo.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:20
Mijn eerste rit met FSD, naar de supercharger om even snel te ‘tanken’. Wat een gave ervaring, hij doet ‘t geweldig. Soms wat te voorzichtig, maar dat had ik verwacht gezien de ervaringen die ik hier lees. Eén minpunt, hij stopte vlak voor het laadplatform. Hij durfde niet… hilarisch 🤣

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Michiele93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 21:43
Sandyman538 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:39:
Kun je het aantal strikes wat je hebt ook zien ergens? Ik twijfel namelijk of ik er al 1 heb of niet.
Menu —> Self driving —-> tekst onder de balk waarin je de rij-assistent autopilot / full self driving etc kunt selecteren worden de strikes genoemd.

Staat er niks dan heb je er ook geen een. Strikes worden na 3,5 dag gereset - mits niet opnieuw een misdaad begaan. Ik heb 3/5, waarbij ik het er met 2 niet eens ben.

Mijn ervaring met FSD is overigens lovend. Twee grote kritiek punten:
1. Systeem is ongelukkig scherp afgesteld. Arm in het raamkozijn en/of flesje drinken wordt continu afgestraft. Ook enkele keren gewoon goed aan het opletten en dan alsnog zo’n blauwe waarschuwing.
2. Parkeren is een schande zo slecht. Totaal geen idee welk vak die gaat parkeren, 38 x steken of helemaal doorrijden (en wat dan?).

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:41
Sandyman538 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:39:
Kun je het aantal strikes wat je hebt ook zien ergens? Ik twijfel namelijk of ik er al 1 heb of niet.
Staat in het Self Driving scherm, menu keuze Self Driving en stats bekijken dacht ik.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Weet iemand of de proefperiode nog te activeren valt nadat ik al een maandabonnement heb gekocht, dus dat ik bijvoorbeeld nadat mijn subscriptie afloopt ik alsnog de proefperiode kan starten.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Even teruglezen…. Dan kan kom je dezelfde vraag meerdere keren. Ook antwoorden op die vraag zijn al gegeven.

• karel_G_1981
  • Nu online
Michiele93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:28:
[...]

Menu —> Self driving —-> tekst onder de balk waarin je de rij-assistent autopilot / full self driving etc kunt selecteren worden de strikes genoemd.

Staat er niks dan heb je er ook geen een. Strikes worden na 3,5 dag gereset - mits niet opnieuw een misdaad begaan. Ik heb 3/5, waarbij ik het er met 2 niet eens ben.

Mijn ervaring met FSD is overigens lovend. Twee grote kritiek punten:
1. Systeem is ongelukkig scherp afgesteld. Arm in het raamkozijn en/of flesje drinken wordt continu afgestraft. Ook enkele keren gewoon goed aan het opletten en dan alsnog zo’n blauwe waarschuwing.
2. Parkeren is een schande zo slecht. Totaal geen idee welk vak die gaat parkeren, 38 x steken of helemaal doorrijden (en wat dan?).
De eerste is de RDW vrees ik waar we weinig aan kunnen doen ik hoop ook dat de touwtjes op termijn iets losser kunnen. , parkeren is idd (en totaal onnodig) absurd slecht . Hopelijk snel opgelost een volgende versie.

• Kleuvert
Ik vrees het niet, weet het wel zeker. Er is geen fabrikant die dit verzint om zijn klanten te vervelen. Wat mij tegenstaat, is dat ik graag wil weten wat de auto’s naast mij doen. Dat wordt door dit systeem afgestraft. Die wil dat je vooruit blijft kijken. Maar ik zie helemaal geen risico’s aan de voorzijde, zeker niet op de snelweg. Ik word nerveus van wat er ineens naast mij zit. Ik kijk nu lang zo goed niet in de spiegels als normaal. Nu overvalt alles wat van achteren komt. Op 4 baan snelwegen rondom Schiphol komt het verkeer overal vandaan. Dat maakt mij nerveus, hoe kan ik ingrijpen als die ineens bedenkt van baan te wisselen terwijl er een taxi volgas van rechts op je in komt rijden. Dat wil ik zien. Dat is met dit controle systeem onmogelijk.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:27
Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:13:
Ik heb vandaag binnen 24 uur mijn eerste strike te pakken. Het evil eye vond een flesje water drinken achter het stuur een probleem terwijl mijn andere hand aan het stuur zat. Dit zag die toch als geen handen bij het stuur. Dan zegt die overnemen maar ik had mijn hand al aan het stuur. Dus trek daar iets aan zoals bij autopilot maar dat werkte niet en vervolgens gooit die de gevarenlichten aan met een strike. Dat was allemaal in amper 5 seconden.
Vind die driver monitoring sowieso irritant want als ik mee kijk in spiegels en wat er aan de zijkant rijdt op de snelweg is het na 3 seconden zeuren en moet je rap vooruit kijken. Het beste is strak vooruit blijven kijken. Krijg ik ineens een melding bestuurder vermoeid neem
Pauze. Ik weet mij nog niet zo goed een houding te geven. Ja ik ben zo’n bestuurder die normaal zijn camera afplakt. Maar met FSD rijden is vele malen veiliger dan wat ik zelf doe maar dat wordt keihard afgestraft omdat ik teveel om mij heen kijk. Ik ben bang dat ik het abbonement eraf moet gooien want hij zal binnen een week er sowieso wel af liggen. Erg jammer want het rijdt geweldig. Heb trouwens ook geen oud omatje idee. Had hem op 10% marge gezet en nog iets waardoor met verkeer mee rijdt. Gaat dan 110 waar je 100 mag en alles voorbij. Precies wat ik zelf zou doen. Laat in en uitvoegen maar dan veiliger dan die taxi figuren. Jammer dat de FSD zo bedorven is tot een big brother is watching you systeem. Ja ik begrijp wel dat je iets in de gaten moet houden. Maar vond dat bij autopilot al voldoende. Dus zeer positief over de techniek maar teleurgesteld in de watchdog.
Vergeet niet dat dit niet Tesla’s schuld is - maar van het RDW. Erg vervelend inderdaad hopelijk gaan ze het snel aanpassen. Die ambtenaren hebben het echt niet begrepen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Odie
Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:24:
Ik vrees het niet, weet het wel zeker. Er is geen fabrikant die dit verzint om zijn klanten te vervelen. Wat mij tegenstaat, is dat ik graag wil weten wat de auto’s naast mij doen. Dat wordt door dit systeem afgestraft. Die wil dat je vooruit blijft kijken. Maar ik zie helemaal geen risico’s aan de voorzijde, zeker niet op de snelweg. Ik word nerveus van wat er ineens naast mij zit. Ik kijk nu lang zo goed niet in de spiegels als normaal. Nu overvalt alles wat van achteren komt. Op 4 baan snelwegen rondom Schiphol komt het verkeer overal vandaan. Dat maakt mij nerveus, hoe kan ik ingrijpen als die ineens bedenkt van baan te wisselen terwijl er een taxi volgas van rechts op je in komt rijden. Dat wil ik zien. Dat is met dit controle systeem onmogelijk.
Ik zou zeggen: massaal mailen naar de RDW met deze feedback. Ik ben minder nerveus maar ik voel het wel: ik wil de weg om me heen kunnen scannen. Door deze monitoring eisen moet ik veel sneller scannen dan me lief is. Ik wil spiegelen, over m’n schouders kijken, voor me kijken.

Komop RDW! Dit moet echt beter.

Mailen kan naar: voertuigveiligheid@rdw.nl

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Vanochtend onderweg naar huis wilde de auto op een punt rechtsaf slaan waar dat helemaal niet moest, dus ik met de richtingaanwijzer aangeven waar hij hoort te gaan rijden. Kom net weer langs deze straat en nu blijft de auto wel op de juiste baan rijden. Mooi dat de auto ervan leert, doet me deugd. :*)

En net op de snelweg stonden er 2 vrachtwagens op de vluchtstrook, de auto gaat ruim van te voren al een baan opschuiven ter veiligheid, zie: https://files.fm/f/rqj5yxjm77

• Luchtbakker

Luchtbakker

Davidas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Vanochtend onderweg naar huis wilde de auto op een punt rechtsaf slaan waar dat helemaal niet moest, dus ik met de richtingaanwijzer aangeven waar hij hoort te gaan rijden. Kom net weer langs deze straat en nu blijft de auto wel op de juiste baan rijden. Mooi dat de auto ervan leert, doet me deugd. :*)

En net op de snelweg stonden er 2 vrachtwagens op de vluchtstrook, de auto gaat ruim van te voren al een baan opschuiven ter veiligheid, zie: https://files.fm/f/rqj5yxjm77
Wat ik tegelijk ook wel erken is dat het echt een midden/linkerbaan klever is. Hij haalt de auto op de rechterbaan met 1km/h verschil waardoor je rustig een halve minuut tot een minuut kan wachten voordat ie voorbij is.

Dit is echt kansloos als je het mij vraagt. Wel nette actie voor het opzij gaan van de vrachtwagen.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 12:52
Ik heb een hele andere ervaring dan veel van jullie. Waar ik veel lees dat de auto met 1 km/u verschil wil inhalen, lijkt die van mij het gelukkigst op de rechterbaan en vindt hij het prima om daar met 80-90 km/u te blijven rijden. Ik heb contextuele snelheid en +50% offset aanstaan.

• Masterchiev
Tjenok schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Ik heb een hele andere ervaring dan veel van jullie. Waar ik veel lees dat de auto met 1 km/u verschil wil inhalen, lijkt die van mij het gelukkigst op de rechterbaan en vindt hij het prima om daar met 80-90 km/u te blijven rijden. Ik heb contextuele snelheid en +50% offset aanstaan.
Is die offset de marge qua overschrijding?

• Masterchiev
Gaat die bij jullie ook altijd de snelweg op met 100km/u ondanks dat de snelweg 130 is?

En dat die niet terug gaat van 130 naar 100 als de maximum snelheid daar om vraagt?

• Luchtbakker

Luchtbakker

Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:30:
[...]

Ik zou zeggen: massaal mailen naar de RDW met deze feedback. Ik ben minder nerveus maar ik voel het wel: ik wil de weg om me heen kunnen scannen. Door deze monitoring eisen moet ik veel sneller scannen dan me lief is. Ik wil spiegelen, over m’n schouders kijken, voor me kijken.

Ik heb net een behoorlijke mail de deur uit gedaan naar het RDW, want ik snap de frustratie hierboven absoluut. Ik denk dat mijn mening het ronde archief in gaat, maar wie weet.

• FreakGIB
Tjenok schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Geef maar eens gas tot 110 dan gaat je knipperlicht voor links wel af.

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:56
Voor mij is FSD onbruikbaar zonder zelf aan het gaspedaal te zitten.
Het werkt prima als je het ziet als rij-instructuertje spelen tijdens je eerste rijles.
De instructuer is verantwoordelijk en heeft de controle dmv de pedalen, en de leerling (fsd) stuurt een beetje bij.

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-05 19:02

nry

Luchtbakker schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:34:
[...]

Wat ik tegelijk ook wel erken is dat het echt een midden/linkerbaan klever is. Hij haalt de auto op de rechterbaan met 1km/h verschil waardoor je rustig een halve minuut tot een minuut kan wachten voordat ie voorbij is.

Dit is echt kansloos als je het mij vraagt. Wel nette actie voor het opzij gaan van de vrachtwagen.
Ik denk dat dit komt door de snelheidsprofielen in FSD 14.2. In de VS komt het gedrag overeen met het standaardprofiel, en ik denk dat het in Nederland vaststaat op het standaardprofiel en dat de optie om te wisselen verborgen is.

Ik heb geen haast- of Mad Max-modus nodig, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om te schakelen tussen het standaardprofiel, het chill- of sloth-profiel met onze maximale snelheidsinstelling. Dan kan ik de rijstrookwisselingen via de richtingaanwijzerhendel regelen en blijft de auto in de meest rechter rijstrook in plaats van de linker. Ik zie geen reden waarom de snelheidsprofielen in Nederland geblokkeerd zouden moeten zijn, aangezien we de maximale snelheidsinstelling al hebben.

Van Reddit: https://www.reddit.com/r/...7/fsd_is_not_fun_anymore/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e159YxAXawpP9qrYkhGMmlBcr7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkDIogRXklNpDzFa1kUegVrJ.png?f=fotoalbum_large

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:13
Klopt het dat de auto, als je met FSDs actief maar zonder navigatie rijdt, altijd de doorgaande weg volgt? Hoe laat ik de auto dan toch afslaan zonder FSDs te deactiveren? Ik heb het met het knipperlicht geprobeerd maar de auto wou toch z'n eigen weg vervolgen waardoor zij vreemd geslingerd vertoonde. Of moet je dit ruim van te voren aangeven?

• Masterchiev
nry schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat dit komt door de snelheidsprofielen in FSD 14.2. In de VS komt het gedrag overeen met het standaardprofiel, en ik denk dat het in Nederland vaststaat op het standaardprofiel en dat de optie om te wisselen verborgen is.

Ik heb geen haast- of Mad Max-modus nodig, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om te schakelen tussen het standaardprofiel, het chill- of sloth-profiel met onze maximale snelheidsinstelling. Dan kan ik de rijstrookwisselingen via de stuurkolom regelen en blijft de auto in de meest rechter rijstrook in plaats van de linker. Ik zie geen reden waarom de snelheidsprofielen in Nederland geblokkeerd zouden moeten zijn, aangezien we de maximale snelheidsinstelling al hebben.

Van Reddit: https://www.reddit.com/r/...7/fsd_is_not_fun_anymore/
[Afbeelding]
FSD gaat hier maar tot 130km/u inhalen gaat dan met 1 km/u als iemand voor je 129kn/u rijdt. Gas bijgeven heeft geen zin want dan knalt FSD eraf

• Masterchiev
Beste RDW,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van FSD op mijn tesla. Fantastisch maar er zitten wat onveiligheden in en die zijn alleen in Nederland.
Het systeem wat de bestuurder in de gaten houdt is te streng. Ik kan niet eens in de buitenspiegels kijken of het systeem begint te piepen, terwijl ik wel verantwoordelijk ben. Maar nu niet kan spiegelen, ik moet de auto controleren wat die doet zoals een rijstrook wissel.

Dan rijstrook wissel op de snelweg. De knipperlichten gaan veelste vroeg aan waardoor overig verkeer in paniek raakt en twijfelt of ik niet te vroeg wissel. De knipperlichten gaan aan terwijl ik nog naast het andere voertuig rijdt. De camera’s in de tesla worden ook rood en mijn dode hoek indicatie brand ook nog. En toch gaan de knipperlichten aan.

Snelheid is op 130km/u te traag. Systeem gaat tot 130km/u. Dit is de maximumsnelheid echter is een marge van 5km-10km noodzakelijk om een vloeiende inhaalactie te maken.

Ik hoop dat heel snel FSD 14.3 word aangeboden. Daarin is de plaatsing op de weg verbeterd.
De FSD die in Nederland is toegelaten heeft een verkeerde plaatsing op de weg. Zoals bijgevoegde foto. Dit hebben alle Tesla’s met FSD.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Dan nog een vraagje over de updates. Hoe ziet dat eruit in Nederland? Moet een fabrikant eerst langs de RDW met de update?

Rdw gemaild
Tjonge, wat een FUD document. Even een summary van gebruikte termen:
you can bet that
one would think
Tesla seems to have had issues
must be considered suspect
there appears to be no compensation
This is a potentially significant
This might mean that
the potential difference swamps
This likely reflects
FSD might have different
FSD is more likely to be used on
it is likely that FSD
It is likely that a longer timeframe
This seems plausible
It might be that Tesla drivers
comparable conditions could well turn out
does not seem like it

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:03:
Beste RDW,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van FSD op mijn tesla. Fantastisch maar er zitten wat onveiligheden in en die zijn alleen in Nederland.
Het systeem wat de bestuurder in de gaten houdt is te streng. Ik kan niet eens in de buitenspiegels kijken of het systeem begint te piepen, terwijl ik wel verantwoordelijk ben. Maar nu niet kan spiegelen, ik moet de auto controleren wat die doet zoals een rijstrook wissel.

Dan rijstrook wissel op de snelweg. De knipperlichten gaan veelste vroeg aan waardoor overig verkeer in paniek raakt en twijfelt of ik niet te vroeg wissel. De knipperlichten gaan aan terwijl ik nog naast het andere voertuig rijdt. De camera’s in de tesla worden ook rood en mijn dode hoek indicatie brand ook nog. En toch gaan de knipperlichten aan.

Snelheid is op 130km/u te traag. Systeem gaat tot 130km/u. Dit is de maximumsnelheid echter is een marge van 5km-10km noodzakelijk om een vloeiende inhaalactie te maken.

Ik hoop dat heel snel FSD 14.3 word aangeboden. Daarin is de plaatsing op de weg verbeterd.
De FSD die in Nederland is toegelaten heeft een verkeerde plaatsing op de weg. Zoals bijgevoegde foto. Dit hebben alle Tesla’s met FSD.

Dan nog een vraagje over de updates. Hoe ziet dat eruit in Nederland? Moet een fabrikant eerst langs de RDW met de update?

Rdw gemaild
Goed bezig. Ik vrees alleen dat als iedereen dit gaat sturen we zo klaar zijn met fsd want het is nu volgens de eerder genoemde podcast vooral goedgekeurd omdat het zorgt dat de bestuurder betrokken blijft.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 16:28
Hier ook al een aantal flinke ritten met FSD gehad. Behalve als je 130 mag ben ik zeer positief over het systeem, maar op het moment dat je dus 130 mag zit je echt aan de grenzen van het systeem, dus dat is niet zo fijn. 'Gelukkig' mag je overdag maar 100 max.

Wat opvalt tegenover het oudere Autopilot-systeem is dat de ingestelde maximumsnelheid precies dat is: de absolute harde grens waarboven FSD niet mag komen. En verder lijkt het niets te betekenen en mag FSD dus zelf bepalen hoe snel het mag rijden. Je kunt hem dus gerust ook op max 130 in de bebouwde kom zetten, dat zorgt er niet voor dat het ook zo snel zou gaan rijden. Dit in tegenstelling tot AP, wat als een cruise control werkt en dus naar die snelheid toe probeert te gaan.

Vandaar ook de vele reacties hier: "ja maar ik zet 'm op 130 en dan gaat'ie niet". Nee dat klopt, want dat staat los van wat FSD gaat doen. Als FSD nog steeds denkt maar 100 te mogen, dan zal die dat ook gewoon doen. Blijkbaar kan FSD dus nog geen klok kijken of omgaan met dynamische snelheden op vaste tijden. Niet erg als je het weet.

• Kleuvert
Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:30:
[...]

Ik begrijp je reactie. Maar ik denk niet dat de RDW snel iets doet met deze feedback. Ze hebben het systeem toegelaten als level 2. Oftewel een hulpsysteem. Dat is het alleen niet want dit heeft niets met helpen te maken. Het rijdt volledig autonoom en zit dus wel een paar levels hoger. Maar volgens de eisen van de toezichthouder en verplichtingen vanuit de fabrikant is het systeem niet hoger dan level 2. Daarmee mag het eigenlijk niets zelf doen en moet alles onder controle van bestuurder zijn. Wat nooit volledig lukt aangezien je niets meer doet. Het systeem geeft gas, remt en maakt stuurbewegingen. Daar ligt nu net het knelpunt wat typisch Europees is. Door overreguleren ontstaat er een contradictie in wat het systeem had moeten brengen. Betere veiligheid en rust. Veiliger is het wel zolang het systeem zijn ding goed doet. Maar bestuurder is door de bewaking niet voldoende in controle. Rust geeft het niet want je bent angstig om gestraft te worden. Het geeft geen controle van autonomie en dat is ook precies wat de RDW wilde. Het is geclassificeerd als hulpsysteem. Maar in mijn ogen gaat het daarmee totaal zijn doel voorbij. Maar wie weet is dit een goede start van iets wat nog kan veranderen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Ik heb veel minder ervaring als jullie met FSD (want Belg en dus enkel een testrit van een uurtje kunnen doen) maar ik deel je ervaring over de monitoring niet helemaal.
Ik heb 2 dingen getest:
- bij naar het scherm kijken kreeg ik pas na 8 seconden een melding
- bij naar buiten kijken kreeg ik pas na 5 seconden een melding

Dat moet toch genoeg zijn om je spiegels te kunnen checken?
(en ik draag dan nog een bril op sterkte, daar had hij ook helemaal niet moeite mee.)

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
Fire69 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:36:
Ik heb veel minder ervaring als jullie met FSD (want Belg en dus enkel een testrit van een uurtje kunnen doen) maar ik deel je ervaring over de monitoring niet helemaal.
Ik heb 2 dingen getest:
- bij naar het scherm kijken kreeg ik pas na 8 seconden een melding
- bij naar buiten kijken kreeg ik pas na 5 seconden een melding

Dat moet toch genoeg zijn om je spiegels te kunnen checken?
(en ik draag dan nog een bril op sterkte, daar had hij ook helemaal niet moeite mee.)
Heb dezelfde ervaring, ik kan prima dode hoeken controleren etc, geen meldingen en heel ontspannen. Ik vind zelfs dat je relatief lang je ogen van de weg kan houden.

• Masterchiev
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:39:
[...]

Heb dezelfde ervaring, ik kan prima dode hoeken controleren etc, geen meldingen en heel ontspannen. Ik vind zelfs dat je relatief lang je ogen van de weg kan houden.
Ook in het donker?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
FreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:54:
[...]

Ik had graag het scherm gezien en kijken wat die daar zag.
Je kan niet afgaan op wat het scherm toont. De animaties op het scherm zijn al sinds v13 of begin v14 niet meer up-to-date met wat de auto echt zien.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:20
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:03:
[b] Beste RDW,

Tsja, je hebt tijdens de rijlessen toch geleerd dat je de maximumsnelheid nooit mag overschrijden tijdens het inhalen – of dat nou op een provinciale weg is of op de snelweg – , het is gewoon niet toegestaan en dus strafbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Odie
Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:28:
[...]

Ik begrijp je reactie. Maar ik denk niet dat de RDW snel iets doet met deze feedback. Ze hebben het systeem toegelaten als level 2. Oftewel een hulpsysteem. Dat is het alleen niet want dit heeft niets met helpen te maken. Het rijdt volledig autonoom en zit dus wel een paar levels hoger. Maar volgens de eisen van de toezichthouder en verplichtingen vanuit de fabrikant is het systeem niet hoger dan level 2. Daarmee mag het eigenlijk niets zelf doen en moet alles onder controle van bestuurder zijn. Wat nooit volledig lukt aangezien je niets meer doet. Het systeem geeft gas, remt en maakt stuurbewegingen. Daar ligt nu net het knelpunt wat typisch Europees is. Door overreguleren ontstaat er een contradictie in wat het systeem had moeten brengen. Betere veiligheid en rust. Veiliger is het wel zolang het systeem zijn ding goed doet. Maar bestuurder is door de bewaking niet voldoende in controle. Rust geeft het niet want je bent angstig om gestraft te worden. Het geeft geen controle van autonomie en dat is ook precies wat de RDW wilde. Het is geclassificeerd als hulpsysteem. Maar in mijn ogen gaat het daarmee totaal zijn doel voorbij. Maar wie weet is dit een goede start van iets wat nog kan veranderen.
Mijn punt is: de eisen die RDW aan het systeem als geheel oplegt maken de totale ervaring in mijn beleving nu onveiliger omdat gebruikers alleen nog maar voor zich uit staren en niet links en rechts kijken uit angst voor een strike.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:20
Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:46:
[...]Mijn punt is: de eisen die RDW aan het systeem als geheel oplegt maken de totale ervaring in mijn beleving nu onveiliger omdat gebruikers alleen nog maar voor zich uit staren en niet links en rechts kijken uit angst voor een strike.
Dan staat jouw ervaring dus haaks op die van andere gebruikers die zeggen gewoon te kunnen spiegelen en rondkijken. Zou het misschien aan jouw eigen houding achter het stuur kunnen liggen? Waar laat je je handjes bijvoorbeeld, want je moet nog steeds wel kunnen ingrijpen bij wat voor actie dan ook?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:46
[...]

Mijn punt is: de eisen die RDW aan het systeem als geheel oplegt maken de totale ervaring in mijn beleving nu onveiliger omdat gebruikers alleen nog maar voor zich uit staren en niet links en rechts kijken uit angst voor een strike.
Naar wat ik ervaar is dit niet de situatie rondom FSD(s.). Ik heb meer dan voldoende tijd om te spiegelen, in zijstraten te kijken en alle andere visuele controllers die ik moet doen. Ik hoef zeker niet strak vooruit te kijken. Ik zit lekker relaxt, klaar om in te grijpen als dat nodig is en heb alle tijd om te kijken waar dat nodig is.

• Masterchiev
Yaksa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:49:
[...]

Dan staat jouw ervaring dus haaks op die van andere gebruikers die zeggen gewoon te kunnen spiegelen en rondkijken. Zou het misschien aan jouw eigen houding achter het stuur kunnen liggen? Waar laat je je handjes bijvoorbeeld, want je moet nog steeds wel kunnen ingrijpen bij wat voor actie dan ook?
Mijn vrouw is een kleiner 171cm en dichter op het stuur dan ik met 185cm. Die heeft idd veel minder meldingen en mag veel meer doen van het systeem.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:46
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:50:
[...]

Mijn vrouw is een kleiner 171cm en dichter op het stuur dan ik met 185cm. Die heeft idd veel minder meldingen en mag veel meer doen van het systeem.
Ik ben 1,96m lang, geen problemen ondervonden. Mijn vrouw is 1,78m en die heeft een soortgelijke ervaring. Misschien toch eens kijken hoe je zit, of de lens van de camera schoon is of meer bewust je handen in zicht houden?

• GarageGoblin
Heeft iemand al geprobeerd een foto voor de camera te hangen? Geen idee of dit werkt, lijkt mij wel grappig.

Voor wie bang is voor strikes en er nog geen gekregen heeft... blauw pulseren is niet direct een strike, daarna krijg je ook nog een piepje. Daarna weet ik het niet. Schijnbaar worden ze ook snel gereset, dus moet wel echt vaak fout gaan in korte tijd om er een probleem mee te krijgen.

Ik heb er in ieder geval geen probleem mee ben 1.94m (relatief korte benen en lange torso). Voordeel, ik heb nooit een zonnebril nodig. Bij mij klaagt hij soms, maar vaak ook terecht, ik kijk veel rond :)

Edit: misschien is het leuk om over een weekje een poll te houden met zo'n soort vragen

[ Voor 6% gewijzigd door GarageGoblin op 18-04-2026 22:58 ]

• Kleuvert
[...]

Ik deel jouw ervaring. Wij denken er hetzelfde over. Ik geef alleen aan dat de RDW niks met jou en mijn reactie gaan doen. Maar zoals je aan de reacties ziet hebben anderen er geen last van. Sommige daarvan vinden dat die niet harder gaat dan de toegestane snelheid. Dat probleem heb ik dan weer niet. Hij rijdt precies het percentage harder wat ik heb ingesteld.

• Masterchiev
En de plaatsing op de weg? Ondervinden jullie dat wel, dat die op links positie kiest? Deze foto is gemaakt vanaf de achterbank voor de kritische lezer haha.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg-p3CwYbvuUkewYsajhOi0Hc3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IXdqMvxLmuqFIxPJWKNHyPo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Masterchiev op 18-04-2026 22:57 ]

• Kleuvert
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:56:
En de plaatsing op de weg? Ondervinden jullie dat wel, dat die op links positie kiest? Deze foto is gemaakt vanaf de achterbank voor de kritische lezer haha.[Afbeelding]
2x gehad dat die erover ging maar corrigeerde zichzelf direct. Dan rijdt die netjes in het midden.

• Masterchiev
Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:56:
[...]

Ik deel jouw ervaring. Wij denken er hetzelfde over. Ik geef alleen aan dat de RDW niks met jou en mijn reactie gaan doen. Maar zoals je aan de reacties ziet hebben anderen er geen last van. Sommige daarvan vinden dat die niet harder gaat dan de toegestane snelheid. Dat probleem heb ik dan weer niet. Hij rijdt precies het percentage harder wat ik heb ingesteld.
Maar gaat die er ook automatisch heen? Snelwegen pakt die altijd 100km/u ook al mag je 130km/u. Dan moet je met het scroll wieltje omhoog naar 130km/u. Kijken naar die kleine blauwe lettertjes op het scherm of je erop zit.

• GarageGoblin
En de plaatsing op de weg? Ondervinden jullie dat wel, dat die op links positie kiest? Deze foto is gemaakt vanaf de achterbank voor de kritische lezer haha.[Afbeelding]
Ik heb totaal zo'n 800 km gereden, allemaal verschillende wegen, geen enkel keer dat probleem gehad. Model Y Juniper

[ Voor 3% gewijzigd door GarageGoblin op 18-04-2026 23:07 ]

• FreakGIB
Bij mij rijd die tot nu toe netjes in het midden van de baan net zoals met AP voorheen eigenlijk.
Model 3 Highland.

• Masterchiev
FreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:15:
[...]

Bij mij rijd die tot nu toe netjes in het midden van de baan net zoals met AP voorheen eigenlijk.
Heel apart al die verschillende ervaringen.

• FreakGIB
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:16:
[...]

Nu naar 5 dagen snelheid is alleen maar beter geworden alleen Rotondes mag ietsje sneller verder probeer ik hem te leren weet niet of dat lukt maar naar elke bocht die ook wel iets sneller mogen meteen daarna doortrekken tot iets voorbij de toegestane snelheid Kijk problem heb ik bijna niet maar de afgelopen rit nu net een uur geleden meteen waarschijnlijk een strike gehad bij de eerste paar meters maar dat kwam omdat de voorruit beslagen was hij starte wel FSD daarna deed ik extra ruitensproeien en kwam er meteen rood stuur in beeld weet niet of dat als een strike geld na 2 min weer geprobeerd en kon weer verder rijden met FSD.

• Odie
Yaksa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:49:
[...]

Ik slaag er prima in tot nu toe om zonder strikes toch een beetje rond te kijken. Wat ik zeg: ik moet het sneller doen dan me lief is en het komt de veiligheid niet ten goede.

[ Voor 11% gewijzigd door Odie op 19-04-2026 03:51 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 18:28
Hier ook m'n eerste krap 300km te pakken zowel overdag als in het donker net. Ik vind het indrukwekkend wat FSD kan. Er gaat heel veel goed. Ik ga dat niet allemaal benoemen want dan ben ik morgen nog bezig. Er zijn echter toch wel een aantal flinke hiaten in het hele verhaal vind ik. Een deel zal er door training en patching wel uitgehaald worden, daar ben ik van overtuigd. Een deel is ook al wel gemeld hier.

- FSD is veel te langzaam/voorzichtig. Je moet continu gas bijgeven (waar ie dus inderdaad hopenlijk van leert). Zowel binnen de bebouwde kom (continu echt ruim onder de lokale max rijden) als op de snelweg. Waarom 95 blijven rijden als ik 110 instel. Ook bij stoplichten wegrijden is heel traag. Het duurt ontzettend lang voordat je op de 70km per uur zit wat je hier mag. Je bent echt hinderlijk voor anderen. Op de snelweg is de acceleratie ook dodelijk traag of soms gewoon afwezig. Ik ben continu aan het 'bijgassen' om te zorgen dat ie z'n ingestelde snelheid deze week nog haalt
- 19:00 snelheidswisselingen 100/130 pakt ie niet automatisch op
- Maximale FSD-snelheid is 130. Maak er dan 140 van zoals EAP ook is/was. Je rijdt nu effectief 127-128 en bent hinderlijk voor het overige verkeer.
- Bij inhalen als je zelf eerst ook wordt ingehaald doet FSD veel te vroeg het knipperlicht aan. De auto die jou aan het inhalen is heeft z'n neus bij je achterbank en de knipper gaat al aan. Dat is echt DE manier om mensen die je inhalen een hartverzakking te bezorgen omdat ze denken dat je op dat moment naar links komt.
- Soms onnodig links rijden op de snelweg en de andere keer juist vrij krap voor een auto die je zojuist ingehaald hebt weer naar rechts gaan
- FSD is nog vrij dom met anticiperen. Ik moest in Zwolle bij het zwembad zijn (wedstrijd). Als je van de snelweg af komt zijn er 2 banen voor naar rechts maar daarna moet je na krap 200 meter naar links. Dan ga je dus voor het verkeerslicht al op de linkerbaan staan. Tesla niet. Die staat lekker rechts om er vervolgens achter te komen dat je met verkeer om je heen geen 2 banen naar links kan opschuiven in die krap 200 meter. De auto loste het goed op door rechtdoor te gaan en een blokje om te rijden zegmaar, maar dat had ik toch wel beter verwacht.

Ik heb 1 echt gevaarlijke actie gehad (waar ik zeker standby stond om over te pakken). Ik moest een afrit van de snelweg hebben. Meneer ging nog even een vrachtwagen inhalen en vervolgens krap voor de vrachtwagen twee rijstroken naar rechts om op de laatste 40 meter van de uitvoegstrook uit te komen. Het ging net goed, maar ik had het volkomen terecht gevonden als ik hiervoor staande was gehouden met de vraag: "Als u de afslag niet meer redt kunt u beter bij de volgende even keren".

Al met al moet er echt nog wel veel verbeteren. Mijn auto had al EAP en dat heb ik bewust aangeschaft voor de automatisch baanwissels (na aangeven door mij). Ik had het heel fijn gevonden als EAP ook zou meeliften op FSD stack 14 en soepeler/automatisch was geworden. Voor mij is EAP echt genoeg. Binnen de bebouwde kom vind ik FSD niets toevoegen momenteel. Ik weet niet of ik FSD voor 50 euro in de maand blijf houden.

Edit:
Nog 1 toevoeging. Ik ben door (onder andere) motorrijden gewend enorm veel te spiegelen. Voor/tijdens/na en zeker om de x aantal seconden. Ik ben erg blij dat ie daar goed tegenkan. Ik was bang meldingen te krijgen dat ik wel voor me moet kijken maar dat valt erg mee. Op de drie ritten alertness 'High' als score (of hoe noemen ze dat). Wel vind ik dat de waarschuwingen ERG snel komen als ze komen. Even naar de kaart kijken is al teveel. Ik snap dat de RDW dat zo wil maar dat mag van mij echt wel wat minder zenuwachtig. Je kan niet eens eventjes zoomen om wat overzicht te krijgen zonder dat ie gaat mekkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 18-04-2026 23:29 ]

UNOX: The worst operating system

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:06
Release notes:
Full Self-Driving (Supervised) v14.3.1 includes:

- Upgraded the Reinforcement Learning (RL) stage of training the FSD neural network, resulting in improvements in a wide variety of driving scenarios.
- Upgraded the neural network vision encoder, improving understanding in rare and low-visibility scenarios, strengthening 3D geometry understanding, and expanding traffic sign understanding.
- Rewrote the AI compiler and runtime from the ground up with MLIR, resulting in 20% faster reaction time and improving model iteration speed.
- Mitigated unnecessary lane biasing and minor tailgating behaviors.
- Increased decisiveness of parking spot selection and maneuvering.
- Improved parking location pin prediction, now shown on a map with a P icon.
- Enhanced response to emergency vehicles, school buses, right-of-way violators, and other rare vehicles.
- Improved handling of small animals by focusing RL training on harder examples and adding rewards for better proactive safety.
- Improved traffic light handling at complex intersections with compound lights, curved roads, and yellow light stopping — driven by training on hard RL examples sourced from the Tesla fleet.
- Improved handling for rare and unusual objects extending, hanging, or leaning into the vehicle path by sourcing infrequent events from the fleet.
- Improved handling of temporary system degradations by maintaining control and automatically recovering without driver intervention, reducing unnecessary disengagements.

Upcoming Improvements:
- Expand reasoning to all behaviors beyond destination handling.
- Add pothole avoidance.
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.

• Masterchiev
Korvaag schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:21:
Hier ook m'n eerste krap 300km te pakken zowel overdag als in het donker net. Ik vind het indrukwekkend wat FSD kan. Er gaat heel veel goed. Ik ga dat niet allemaal benoemen want dan ben ik morgen nog bezig. Er zijn echter toch wel een aantal flinke hiaten in het hele verhaal vind ik. Een deel zal er door training en patching wel uitgehaald worden, daar ben ik van overtuigd. Een deel is ook al wel gemeld hier.

- FSD is veel te langzaam/voorzichtig. Je moet continu gas bijgeven (waar ie dus inderdaad hopenlijk van leert). Zowel binnen de bebouwde kom (continu echt ruim onder de lokale max rijden) als op de snelweg. Waarom 95 blijven rijden als ik 110 instel. Ook bij stoplichten wegrijden is heel traag. Het duurt ontzettend lang voordat je op de 70km per uur zit wat je hier mag. Je bent echt hinderlijk voor anderen. Op de snelweg is de acceleratie ook dodelijk traag of soms gewoon afwezig. Ik ben continu aan het 'bijgassen' om te zorgen dat ie z'n ingestelde snelheid deze week nog haalt
- Maximale FSD-snelheid is 130. Maak er dan 140 van zoals EAP ook is/was. Je rijdt nu effectief 127-128 en bent hinderlijk voor het overige verkeer.
- Bij inhalen als je zelf eerst ook wordt ingehaald doet FSD veel te vroeg het knipperlicht aan. De auto die jou aan het inhalen is heeft z'n neus bij je achterbank en de knipper gaat al aan. Dat is echt DE manier om mensen die je inhalen een hartverzakking te bezorgen omdat ze denken dat je op dat moment naar links komt.
- Soms onnodig links rijden op de snelweg en de andere keer juist vrij krap voor een auto die je zojuist ingehaald hebt weer naar rechts gaan
- FSD is nog vrij dom met anticiperen. Ik moest in Zwolle bij het zwembad zijn (wedstrijd). Als je van de snelweg af komt zijn er 2 banen voor naar rechts maar daarna moet je na krap 200 meter naar links. Dan ga je dus voor het verkeerslicht al op de linkerbaan staan. Tesla niet. Die staat lekker rechts om er vervolgens achter te komen dat je met verkeer om je heen geen 2 banen naar links kan opschuiven in die krap 200 meter. De auto loste het goed op door rechtdoor te gaan en een blokje om te rijden zegmaar, maar dat had ik toch wel beter verwacht.

Ik heb 1 echt gevaarlijke actie gehad (waar ik zeker standby stond om over te pakken). Ik moest een afrit van de snelweg hebben. Meneer ging nog even een vrachtwagen inhalen en vervolgens krap voor de vrachtwagen twee rijstroken naar rechts om op de laatste 40 meter van de uitvoegstrook uit te komen. Het ging net goed, maar ik had het volkomen terecht gevonden als ik hiervoor staande was gehouden met de vraag: "Als u de afslag niet meer redt kunt u beter bij de volgende even keren".

Al met al moet er echt nog wel veel verbeteren. Mijn auto had al EAP en dat heb ik bewust aangeschaft voor de automatisch baanwissels (na aangeven door mij). Ik had het heel fijn gevonden als EAP ook zou meeliften op FSD stack 14 en soepeler/automatisch was geworden. Voor mij is EAP echt genoeg. Binnen de bebouwde kom vind ik FSD niets toevoegen momenteel. Ik weet niet of ik FSD voor 50 euro in de maand blijf houden.

Edit:
Nog 1 toevoeging. Ik ben door (onder andere) motorrijden gewend enorm veel te spiegelen. Voor/tijdens/na en zeker om de x aantal seconden. Ik ben erg blij dat ie daar goed tegenkan. Ik was bang meldingen te krijgen dat ik wel voor me moet kijken maar dat valt erg mee. Op de drie ritten alertness 'High' als score (of hoe noemen ze dat). Wel vind ik dat de waarschuwingen ERG snel komen als ze komen. Even naar de kaart kijken is al teveel. Ik snap dat de RDW dat zo wil maar dat mag van mij echt wel wat minder zenuwachtig. Je kan niet eens eventjes zoomen om wat overzicht te krijgen zonder dat ie gaat mekkeren.
Haha ik ben niet alleen. Precies dezelfde punten die ik idd ook heb.

• Korvaag
  • Laatst online: 13-05 18:28
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:31:
[...]

Haha ik ben niet alleen. Precies dezelfde punten die ik idd ook heb.
Ja vandaar ook mijn opmerking dat veel al gemeld is. De ervaringen zullen grotendeels wel overeenkomen, maar ja, ik vond het toch leuk even een stukje te tikken :)

UNOX: The worst operating system

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:59
My2cent. Vanmiddag een ritje gedaan samen met mijn vader. Ik had al een keer een ritje bij Tesla Eindhoven gedaan, voor mijn vader was het de eerste keer. We zijn naar binnenstad Venlo gereden. We waren beide erg onder de indruk. Voetgangers en fietsers gingen perfect, ook een stukje door de stad zonder duidelijke wegen was geen probleem.

3x ingegrepen.
Eerste keer toen we vertrokken moest de auto linksaf (zoals de navi zei) maar ging de auto rechts af. Dat direct afgebroken en zelf omgekeerd.
2de keer was toen hij bij Station Venlo het parkeer terrein op wilde rijden in een uitgang.
3de keer toen de auto plots remde terwijl het stoplicht nog groen was en er een auto achter ons kwam aangereden, toen zelf gas gegeven.

Verder echt perfect. 5 & 10% snelheid offset werkte perfect. Ook het wegrijden bij een groen stoplicht, zowel als eerste in de rij staande en met autos voor ons geen problemen gehad. Verschillende voetgangers en fietsers staken netjes hun hand op als bedankje dat ik (ofja de auto dus) netjes afstand hield en hen terrecht voorhang verkerende.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 19-04-2026 00:01 ]

• FreakGIB

Edit:
Nog 1 toevoeging. Ik ben door (onder andere) motorrijden gewend enorm veel te spiegelen. Voor/tijdens/na en zeker om de x aantal seconden. Ik ben erg blij dat ie daar goed tegenkan. Ik was bang meldingen te krijgen dat ik wel voor me moet kijken maar dat valt erg mee. Wel vind ik dat de waarschuwingen ERG snel komen als ze komen. Even naar de kaart kijken is al teveel. Ik snap dat de RDW dat zo wil maar dat mag van mij echt wel wat minder zenuwachtig. Je kan niet eens eventjes zoomen om wat overzicht te krijgen zonder dat ie gaat mekkeren.
Precies dit heb ik ook allemaal rijd heel goed maar rotondes bochten gaat te langzaam en daarne mag die wel wat meer doortrekken maar bij mij zit die dus op 80 wegen rond de 82 en op de snelweg net boven de 100 op 30 wegen er net op maar duurt te lang voor die daar is 50 is al iets beter mijn ofset staat gewoon op max 50% verder naa 19:00 mag de auto 130 maar dat hoeft voor mij persoonlijk niet het is nog steeds tussen de 100/ 130 meestal rij ik zelf rond de 120 op de rechter baan of de 2de baan als er langzaam rijdend verkeer is op de eerste baan.
en rond kijken gaat bij mij wel goed maar het is wel verschillend kaart kijken heel kort spiegels mag maar wel snel en dan weer voorruit kijken.
ik wil vooral meer tij voor de kaart soms pas je de route onder het rijden aan voeg je bv een route toe en dan krijg je A-B-C-D als optie dan moet ik toch even kijken om de goede te selecteren en daar krijg je de tijd niet voor.
geef ons dan zo snel mogelijk Grok.
had ik vanavond goed kunnen gebruiken had 4 personen in de auto en 1 moest op het laatste moment worden afgezet bij het station dan kan je tegen Grok snel zeggen voeg station gouda Toe bloemendaal kant drop plek ter hoogte van Domino's en klaar geen kaart nodig.

• nry
  • Laatst online: 10-05 19:02

nry

Hetzelfde probleem hier. Model 3 Highland. Ik hoop dat er iets verandert in 2026.3.7, maar ik zie de update voorlopig alleen beschikbaar komen voor auto's zonder FSD-versie (2026.2.3 of 2026.2.9.1).

• Mar.tin
Vandaag ontdekt wat FSD doet als er 10mtr voor je de overgang begint te tringelen: vol in de ankers :+

Fijn dat hij er op reageert, zij het een tikje abrupt. In mijn onverwachtheid heb ik op het gaspedaal getrapt, dus we zullen nooit weten of hij was blijven staan :+

• Masterchiev
Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:37:
Vandaag ontdekt wat FSD doet als er 10mtr voor je de overgang begint te tringelen: vol in de ankers :+

Fijn dat hij er op reageert, zij het een tikje abrupt. In mijn onverwachtheid heb ik op het gaspedaal getrapt, dus we zullen nooit weten of hij was blijven staan :+
Hopelijk ben je niet geflitst. Meeste hebben flitspalen….

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:53

djbarney

XBL: DeejayBarney

Bijzonder inderdaad al die verschillende ervaringen met de plaatsing van de auto met fsd, mijn 2024 highland rijd echt exact in het midden van de rijbaan, maakt niet uit op welke baan op de snelweg (tot 4 banen breed gereden tot nog toe, maandag naar rotterdam vanuit almere, dan eens kijken hoe die zich houd bij de nog bredere wegen). Turborotondes, normale rotondes, gaat allemaal perfect. Mag een tikje sneller nog, maar heb hier prima vrede mee.

Het bijzondere, dezelfde auto, houd inderdaad wel de linkerlijn aan als hij op basic autopilot rijd, dan rijd ie opvallend links in de rijbaan. Met fsd, precies waar k m zelf ook zou willen hebben. A.s. woensdag een veluwe route binnendoor, met wat echt irritante optische wegversmallingen etc. Autopilot en zelfs de normale lijnenassistentie raken daar altijd volledig in paniek, reuze benieuwd wat fsd daar gaat doen.

Qua rondkijken, spiegelen etc, geen enkel probleem hier. Autopilot was al relaxt met waarschuwingen overdag, iets vaker de blauwe knipper snachts, maar met fsd heb ik snachts ook geen enkele blauwe knipper gehad. En ik heb op de dijk lelystad/almere gewoon om mee heen kunnen kijken naar de beesten in de oostvaardersplassen (voldoende maanlicht nog om die te kunnen zien), naar vogels die overvlogen, boten op t meer.. fietsers op t parallel fietspad, geen enkele waarschuwing van de auto dat ik niet voldoende oplette.

De enige keer dat ik die wel gehad heb, was inderdaad bij het uitzoomen op de kaart om de route even te kunnen bekijken, die warning was te snel wat mij betreft. Maar als dat alles is, kan ik met deze configuratie prima leven qua driver monitoring.

[ Voor 30% gewijzigd door djbarney op 18-04-2026 23:46 ]

• Masterchiev
nry schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:37:
[...]

Hetzelfde probleem hier. Model 3 Highland. Ik hoop dat er iets verandert in 2026.3.7, maar ik zie de update voorlopig alleen beschikbaar komen voor auto's zonder FSD-versie (2026.2.3 of 2026.2.9.1).
Zag ik ook. Maar verwacht dat er een nieuwe FSD voor nodig is. Bij 14.3 FSD is het benoemt in de changelog.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:41:
[...]

Hopelijk ben je niet geflitst. Meeste hebben flitspalen….
Hier in het oosten niet hoor. Ik zie nu op de video dat het veel meer dan een paar meter lijkt. Ik had hem absoluut moeten laten gaan. Zal even kijken of ik een clipje kan delen :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
Vandaag heeft de wederhelft voor het eerst gesupervised :) Blijft toch grappig om te zien hoe er een paar minuten een 'wtf' moment is met ongeloof en spanning, en hoe dat naar een paar minuten weggaat.

Gebeurde desondanks wel wat 'geks', op een kruising na een snelweg kwam een motor vrij vlot (80+km/u) aan van links, eerst nog ver weg. Toen hij wat dichter stond, ging er net een busje dwars op de kruising voor ons langs, waardoor het zicht op de motor verdwenen was. FSD besloot te starten met oversteken. Toen dat busje weg was ging onze Tesla vrij hard in de ankers op het zien van die motor. Zelf had ik besloten nog wat langer te wachten voordat ik had overgestoken.
Uiteindelijk zijn dat wel momenten om extra alert te zijn.

Verder ruim 300km zelf gemaakt met de auto vol vrienden. Allemaal vol ongeloof. "Ja oke maar dat werkt vast niet op rotondes" - "Oh huh!?". "Ja maar dan moeten er wel duidelijke strepen zijn zeker"... Maat van me heeft een schelpenpadje uitend op een 60-weg waar FSD achteruitrijdend zelfstandig af is gereden. Wel langzaam, maar toch!
Autopark (dus niet FSD) en daarna summon 3m uit het parkeervak eindigend met een scheet zijn wel party tricks hoor _/-\o_

Ritten gingen helemaal prima, ik heb alleen maar 1x geholpen met de rijbaankeuze.
Al heeft iedereen wel slap gelegen om de onmogelijke route te begrijpen die FSD koos om een onbelijnde parkeerplaats te verlaten _O-

Overigens veel zaken die ik hier lees over dat ze bij moeten gassen herken ik totaal niet. Ik heb hier contextual +15% en dat resulteert in iets wat redelijk aansluit bij mijn normale rijgedrag. FSD haalt op de snelweg gewoon in met voldoende snelheidsverschil. Alleen naar 130 krijgen vereist gas geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 19-04-2026 00:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:37:

Volledig gepruts van mijn kant. Lijkt nergens op. FSD lijkt gewoon het juiste te doen. Ik zie pas heel laat de knippers en het lijkt er voor mij op alsof t voor niets remt….

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

GeNiTaLiX

Naapje

Nou ik heb ook ruim 4 uur gereden vanavond. Wat een genot zeg! Ik merk dat ik echt wel een stuk relaxter thuis kwam. Ik heb wanneer ik dat handig vond waar nodig gas bij gegeven. Zelfs inhalen snapt hij dan goed en gaat netjes links en rechts. Wegwerkzaamheden gingen ook goed. Een keer even het heft in handen genomen bij een rotonde, omdat er een fietser van de andere kant kwam. Daar schokte hij een beetje. Al met al heel positief.. Kon gewoon actief om me heen meekijken met alle manoeuvres en ik mag volop meespiegelen (en dat doe ik veel ). Wanneer ik zonder doel teveel ging staren naar links of rechts, kreeg ik een seintje. Aandacht was elke keer hoog. (Alertheid).

Ter info: 2024 highland ( brildragend;) )

[ Voor 7% gewijzigd door GeNiTaLiX op 19-04-2026 01:11 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:46:
[...]

Tsja, je hebt tijdens de rijlessen toch geleerd dat je de maximumsnelheid nooit mag overschrijden tijdens het inhalen – of dat nou op een provinciale weg is of op de snelweg – , het is gewoon niet toegestaan en dus strafbaar.
Ik meen me te herinneren dat je bij inhalen de max snelheid altijd met 10% mag overschrijden maar misschien is dat veranderd (?)

• karel_G_1981
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:16:
[...]

Bij mij rijdt ie ook netjes midden op de baan, idd gek dat de software soms per auto anders lijkt te zijn, ik heb ook steeds het idee dat dingen veranderen op dezelfde ritten. Vwb de driver monitoring kun natuurlijk je het systeem even afschakelen , je dingen doen en het weer aanschakelen . Is eenvoudig maar Geeft denk ik wel aan dat de controle iets te rigide is.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:46

Sandyman538

SandstorM [148839]

karel_G_1981 schreef op zondag 19 april 2026 @ 02:26:
[...]

Ik meen me te herinneren dat je bij inhalen de max snelheid altijd met 10% mag overschrijden maar misschien is dat veranderd (?)
Dat is nooit zo geweest. De maximum snelheid is een absoluut getal en in de RVV is daarvoor geen uitzondering voor om die te overschrijden bij inhalen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Vrijdagavond nam ik enkele rotondes driekwart waarbij m’n Tesla geen richting aangaf naar links, maar uiteraard wel naar rechts bij verlaten van de rotonde.

Gisteren nam ik een rotonde driekwart en toen gaf hij wel netjes richting aan naar links en vervolgens naar rechts bij verlaten rotonde.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• karel_G_1981
  • Nu online
Rivanov schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:02:
Vrijdagavond nam ik enkele rotondes driekwart waarbij m’n Tesla geen richting aangaf naar links, maar uiteraard wel naar rechts bij verlaten van de rotonde.

Gisteren nam ik een rotonde driekwart en toen gaf hij wel netjes richting aan naar links en vervolgens naar rechts bij verlaten rotonde.
Voor Duitsland moeten ze dit veranderen , want daar mag je geen richting aangeven als je een rotonde nadert.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Zou het kunnen zijn dat de driver monitoring feature bij sommige veel strenger lijkt dan bij andere omdat sommige mensen gekozen hebben om cabin camera beelden te delen met tesla en anderen niet, waardoor je auto kan getraind worden op jouw zit positie en daardoor relaxter wordt ?

*just guessing*

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 00:55
ik heb ook een mail gekregen dat ik het kan testen. Het liefst test ik het over 1 maand, aangezien ik over enkele dagen met vakantie ga voor bijna 1 maand.
Is het mogelijk dat ik de update nog niet pak en later pak?
Nu valt er weinig te testen.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:18

EDB

Vanmorgen bleek de auto bezig met de download van 3.7. Geen FSD gekocht of abo genomen omdat het toch nog niet in andere landen werkt ( ik maak 60% van mijn km’s buiten NL). Ook een mail gekregen dus ik kan een maandje gratis testen. Vandaag nog niet want de vrouw heeft straks de auto mee en zij moet (nog) niets van FSD hebben.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• waslijn
  • Laatst online: 13-05 16:22
kx22 schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:50:
ik heb ook een mail gekregen dat ik het kan testen. Het liefst test ik het over 1 maand, aangezien ik over enkele dagen met vakantie ga voor bijna 1 maand.
Zit hier met hetzelfde dilemma, eerste dag in Slovenië krijg ik de update voor een proefperiode:)

Edit:
Nou, deze post kan 1 op 1 naar Tesla. Veel completer kan het niet

• Red Rebel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20-04 20:03
Red Rebel schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:20:
Ik zag wat gesprekken over of FSD ook beschikbaar komt voor Tesla Model S/X (MS en MX).

Ik heb een plaid uit 2023 met HW4/AI4 en heb FSD aangeschaft bij de aankoop van de auto.

Ik heb Tesla dinsdag gesproken en toen gaven ze aan dat de RDW FSD voor model s en model x (nog) niet heeft vrijgegeven, omdat de tests alleen hebben plaatsgevonden in model y en model 3. En dat Tesla er hard aan werkt om dat probleem op te lossen.
Ik kreeg maandag bijgevoegde e-mail van Tesla die dit verhaal lijkt te ondersteunen.

Als dit het geval is, snap ik dat ze aankoop en abonnement van FSD (tijdelijk) hebben uitgezet om nu meer teleurstellingen te voorkomen en lijkt het mij dat koop/huur van FSD weer mogelijk wordt, zodra het systeem voor model s/x is goedgekeurd.

Heeft iemad hier aanvullingen/reactie op?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanochtend stond 2026.3.7 klaar voor mijn Tesla Model S. Deze zou FSD moeten bevatten en nog enkele minor updates. Zie op teslafi dat er nog twee model x’en de update hebben ontvangen.

Ga hem nu snel installeren…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzC0DDl-tDujJbmMEOhLpJEHQtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n9jSJoIA79xewhDcy5PpRSN4.png?f=fotoalbum_large
Mar.tin schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:13:
[...]

[Video: Railroad crossing Supervisor Fail]

Volledig gepruts van mijn kant. Lijkt nergens op. FSD lijkt gewoon het juiste te doen. Ik zie pas heel laat de knippers en het lijkt er voor mij op alsof t voor niets remt….
Wat ik verwacht zou hebben is dat FSD al voor de overweg wat gas zou minderen, ongeacht of de knippers aangaan
Over die max snelheid. Niet zeker of het al is gezegd, maar merk het volgende:
Je rijdt op snelweg waar je 100 mag en de max snelheid is ingesteld op 130. Als de Tesla dan 100 rijdt, je geeft gas naar 110 en laat het gas los dan zakt ie daarna weer terug naar 100.
Als de max snelheid op 110 wordt gezet, je geeft dan gas tot 110 en laat dan het gas los dan blijft de Tesla daarna 110 rijden.

Zoals mijn dochter het zei: de max snelheid instelling is als een magneet: pas als je er tegenaan zit blijft ie daarop vast zitten.
En het vervelende is, als je dan achter een auto komt die 105 rijdt die niet kan worden ingehaald, dan laat de magneet los en gaat ie daarna dus niet meer terug naar 110.
Dus de oplossing is simpel: er moet een sterkere magneet in :)

[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 19-04-2026 09:29 ]

• Odie
Ik snap het gedrag van richting aangeven niet. Op kleine mini rotondes die hij driekwart moet nemen geeft hij (zij?) direct links richting aan en later rechts. Op grote rotondes doet het (?) niets maar geeft ie bij het verlaten wel netjes rechts aan.

Het is in Nederland gebruikelijk dat je bij drie kwart bij het oprijden links richting aan geeft, hoewel niet verplicht.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Tesla zou in in bulk met korting afspraken moeten verkopen aan leasemij.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoelang duurt het voordat de strikes gereset zijn, heb er al twee te pakken. Dat gaat nog wat worden op een werkdag op de weg met teams meetings etc.

Het kan toch niet zo zijn dat ik door de driver monitoring moet terugschakelen naar autopilot.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• lighting_
  • Nu online
revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:02:
Hoelang duurt het voordat de strikes gereset zijn, heb er al twee te pakken. Dat gaat nog wat worden op een werkdag op de weg met teams meetings etc.

Het kan toch niet zo zijn dat ik door de driver monitoring moet terugschakelen naar autopilot.
Denk hetzelfde als met AP.
Gemini:
Bij 5 "strikes" (waarschuwingen) voor onoplettendheid wordt Tesla's FSD (Full Self-Driving) voor één week uitgeschakeld
Reset na 1 week zonder strikes

• Mar.tin
En de komende 11 dagen geen FSD voor mij. Linker repeatercamera + knipperlicht is ermee gestopt vannacht. Hopen dat het geen ongedierte is geweest..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX1i264B4v8YXNqUXHm5gbXS12k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKc8vYNYEiY7TfEWjVMjuShR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU8L4RhTwMNG05CAb22ynrs41ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eiuMjbptPb874B2rUZBBwHI.jpg?f=fotoalbum_tile

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
Odie schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:25:
Ik snap het gedrag van richting aangeven niet. Op kleine mini rotondes die hij driekwart moet nemen geeft hij (zij?) direct links richting aan en later rechts. Op grote rotondes doet het (?) niets maar geeft ie bij het verlaten wel netjes rechts aan.

Het is in Nederland gebruikelijk dat je bij drie kwart bij het oprijden links richting aan geeft, hoewel niet verplicht.
De discussie omtrent links aangeven komt veel terug in diverse andere topics ook en lijkt per rijschool en regio te verschillen.
Volgens mij is de wettelijke concencus dat het een doorgaande weg is totdat je afslaat. Oftewel, geen richting aangeven bij het oprijden tot je afslaat is de officiële lezing.

• hdejongh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-04 09:50
mijn model x kan nu 2026.3.7 downloaden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lighting_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:04:
[...]

Denk hetzelfde als met AP.
Gemini:
Bij 5 "strikes" (waarschuwingen) voor onoplettendheid wordt Tesla's FSD (Full Self-Driving) voor één week uitgeschakeld
Reset na 1 week zonder strikes
Maar de 2 strikes die ik nu heb staan die blijven toch niet tot de ik de treshold van 5 heb gehaald?
Met AP heb ik nooit strikes gehad, reed altijd met het schuifje dicht als mijn aandacht voor andere dingen nodig was.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• nosuchuser
  • Nu online
kx22 schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:50:
Op de infopagina van Tesla staat het volgende:

Kan ik mijn proefperiode van 30 dagen Full Self-Driving (Supervised) bewaren en op een later tijdstip starten?
Nee. Uw proefperiode start nadat u een melding per e-mail en in de Tesla-app ontvangt en de vereiste software-update installeert.

Dat zou - volgens de tekst - betekenen dat je de start van de proefperiode kunt uitstellen totdat je de software geïnstalleerd hebt. Maar dat ze de vraag starten met een antwoord nee, vind ik dan enigzins verwarrend.

Edit: ik krijg de update ook aangeboden en kan alleen kiezen tussen installeren en inplannen. Uitstellen lijkt geen optie of je moet herhaaldelijk de planning handmatig doorschuiven

[ Voor 8% gewijzigd door nosuchuser op 19-04-2026 11:27 ]

• lighting_
  • Nu online
revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:13:
[...]

Maar de 2 strikes die ik nu heb staan die blijven toch niet tot de ik de treshold van 5 heb gehaald?
Met AP heb ik nooit strikes gehad, reed altijd met het schuifje dicht als mijn aandacht voor andere dingen nodig was.
reset zich weer na 1 week zonder strike.
Mar.tin schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:04:
En de komende 11 dagen geen FSD voor mij. Linker repeatercamera + knipperlicht is ermee gestopt vannacht. Hopen dat het geen ongedierte is geweest..
[Afbeelding][Afbeelding]
Balen man

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:24
GreenDriver schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:15:
[...]

Ik ben gisteren ook even de Belgische grens overgereden en had dezelfde ervaring. Gelukkig FSD op tijd kunnen uitschakelen.

Voor mij een leermoment, maar voor anderen misschien vanzelfsprekend: Ik dacht dat ik buiten Nederland wél de beschikking zou hebben over EAP-functies, zoals lane-change op de autosnelweg. Maar ik moet na het passeren van de grens eerst mijn auto aan de kant én in de P-stand zetten, om vervolgens in het menu handmatig te switchen van FSD naar de 'ouderwetse' Autopilot. Met andere woorden, buiten Nederland kan ik alleen de 'oude' Autopilot gebruiken. Dat vind ik érg jammer. Ik had gehoopt in de rest van Europa op iets meer 'ondersteuning'. Ik hoop dat FSD in Europa snel wordt goedgekeurd!
Is dit met een nieuwe auto waar überhaupt geen autopilot of zit? Ben heel benieuwd naar nieuw bestelde auto's die geen AP hebben en alleen TACC wat dan de opties zijn als je de grens over rijdt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:46

Sandyman538

SandstorM [148839]

revolution-nl schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:13:
[...]
reed altijd met het schuifje dicht als mijn aandacht voor andere dingen nodig was.
Hele bijzondere opmerking als je met autorijden bezig bent.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Pagina: 1 ... 52 ... 80 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.