Ik had al een maand die 2026.2.9.1 en heb dus al 1500km non-fsd in de stats staan.. beetje raar dat ze die niet pas rekenen vanaf activatie van fsd, maar goed.. stats zijn verder ook niet zo boeiendGyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:48:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe lang die 99% vol te houden is.
Enige wanneer die uit moet is parkeerplaatsen en de straat voor mn huis, anders gaat hij de verkeerde kant op.
Ik had al 5000 non-fsd km’sdjbarney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:52:
[...]
Ik had al een maand die 2026.2.9.1 en heb dus al 1500km non-fsd in de stats staan.. beetje raar dat ze die niet pas rekenen vanaf activatie van fsd, maar goed.. stats zijn verder ook niet zo boeiend
[ Voor 33% gewijzigd door Mar.tin op 18-04-2026 17:56 ]
Jaja… ik hoor alleen maar smoesjes, gewoon even doorrijden @Mar.tin dit schiet niet op natuurlijkMar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]
Ik had al 5000 non-fsd km’snu pas op 31%
[Afbeelding]
Ik weet niet of de vraag hier al beantwoord was (kon het zo snel even niet vinden), maar ik zie in de Nederlandse handleiding dat deze modus beschikbaar zou moeten zijn. Ik kan ze echter niet vinden in het paneel? Full Self-Driving (onder toezicht)
Is dit bij iemand wel beschikbaar?
Je linkt verwijst naar de nl_us versie/pagina, dat is waarschijnlijk een nederlandse vertaling van de US versie, op nl_nl bestaat die pagina nietLuchtbakker schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:16:
Full Self-Driving (onder toezicht)
Is dit bij iemand wel beschikbaar?
Jajaja op naar de 99% eind 2027Gyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:16:
[...]
Jaja… ik hoor alleen maar smoesjes, gewoon even doorrijden @Mar.tin dit schiet niet op natuurlijk
Grok zou al helpen bij bv aanpassen van je route hoef je niet met je scherm bezig te zijn waar je niet eens de tijd voor krijgt.Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:51:
Maar nog steeds geen Grok en CarPlay 😭
PSN: FreakGIB
Achteraf gezien... hadden we gewoon een nieuw profiel moeten maken. Vind het ook jammer. Maar wat ik ook wel gek vind, hij lijkt te impliceren dat hij reset bij de volgende FSD versie.Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]
Ik had al 5000 non-fsd km’snu pas op 31%
[Afbeelding]
"Since version 14.2.2.5"
Vind die driver monitoring sowieso irritant want als ik mee kijk in spiegels en wat er aan de zijkant rijdt op de snelweg is het na 3 seconden zeuren en moet je rap vooruit kijken. Het beste is strak vooruit blijven kijken. Krijg ik ineens een melding bestuurder vermoeid neem
Pauze. Ik weet mij nog niet zo goed een houding te geven. Ja ik ben zo’n bestuurder die normaal zijn camera afplakt. Maar met FSD rijden is vele malen veiliger dan wat ik zelf doe maar dat wordt keihard afgestraft omdat ik teveel om mij heen kijk. Ik ben bang dat ik het abbonement eraf moet gooien want hij zal binnen een week er sowieso wel af liggen. Erg jammer want het rijdt geweldig. Heb trouwens ook geen oud omatje idee. Had hem op 10% marge gezet en nog iets waardoor met verkeer mee rijdt. Gaat dan 110 waar je 100 mag en alles voorbij. Precies wat ik zelf zou doen. Laat in en uitvoegen maar dan veiliger dan die taxi figuren. Jammer dat de FSD zo bedorven is tot een big brother is watching you systeem. Ja ik begrijp wel dat je iets in de gaten moet houden. Maar vond dat bij autopilot al voldoende. Dus zeer positief over de techniek maar teleurgesteld in de watchdog.
[ Voor 45% gewijzigd door DeJurist op 18-04-2026 19:49 ]
Off-topic hier maar Grok wordt hoog tijd hier (hopelijk in de spring update) CarPlay is onnodig wat mij betreft. Ik heb geen behoefte aan 2 ecosystemen. Ben iig erg blij met FSD hier hopelijk snel in de rest van Europa.Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:51:
Maar nog steeds geen Grok en CarPlay 😭
Ik verwacht dat Apple Pay een eenmalige betaling vraagt. Ik heb er ook totaal geen behoefte aan.karel_G_1981 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:57:
[...]
Off-topic hier maar Grok wordt hoog tijd hier (hopelijk in de spring update) CarPlay is onnodig wat mij betreft. Ik heb geen behoefte aan 2 ecosystemen. Ben iig erg blij met FSD hier hopelijk snel in de rest van Europa.
Werkt prima zo.
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Menu —> Self driving —-> tekst onder de balk waarin je de rij-assistent autopilot / full self driving etc kunt selecteren worden de strikes genoemd.Sandyman538 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:39:
Kun je het aantal strikes wat je hebt ook zien ergens? Ik twijfel namelijk of ik er al 1 heb of niet.
Staat er niks dan heb je er ook geen een. Strikes worden na 3,5 dag gereset - mits niet opnieuw een misdaad begaan. Ik heb 3/5, waarbij ik het er met 2 niet eens ben.
Mijn ervaring met FSD is overigens lovend. Twee grote kritiek punten:
1. Systeem is ongelukkig scherp afgesteld. Arm in het raamkozijn en/of flesje drinken wordt continu afgestraft. Ook enkele keren gewoon goed aan het opletten en dan alsnog zo’n blauwe waarschuwing.
2. Parkeren is een schande zo slecht. Totaal geen idee welk vak die gaat parkeren, 38 x steken of helemaal doorrijden (en wat dan?).
Staat in het Self Driving scherm, menu keuze Self Driving en stats bekijken dacht ik.Sandyman538 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:39:
Kun je het aantal strikes wat je hebt ook zien ergens? Ik twijfel namelijk of ik er al 1 heb of niet.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
De eerste is de RDW vrees ik waar we weinig aan kunnen doen ik hoop ook dat de touwtjes op termijn iets losser kunnen. , parkeren is idd (en totaal onnodig) absurd slecht . Hopelijk snel opgelost een volgende versie.Michiele93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:28:
[...]
Menu —> Self driving —-> tekst onder de balk waarin je de rij-assistent autopilot / full self driving etc kunt selecteren worden de strikes genoemd.
Staat er niks dan heb je er ook geen een. Strikes worden na 3,5 dag gereset - mits niet opnieuw een misdaad begaan. Ik heb 3/5, waarbij ik het er met 2 niet eens ben.
Mijn ervaring met FSD is overigens lovend. Twee grote kritiek punten:
1. Systeem is ongelukkig scherp afgesteld. Arm in het raamkozijn en/of flesje drinken wordt continu afgestraft. Ook enkele keren gewoon goed aan het opletten en dan alsnog zo’n blauwe waarschuwing.
2. Parkeren is een schande zo slecht. Totaal geen idee welk vak die gaat parkeren, 38 x steken of helemaal doorrijden (en wat dan?).
Vergeet niet dat dit niet Tesla’s schuld is - maar van het RDW. Erg vervelend inderdaad hopelijk gaan ze het snel aanpassen. Die ambtenaren hebben het echt niet begrepen.Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:13:
Ik heb vandaag binnen 24 uur mijn eerste strike te pakken. Het evil eye vond een flesje water drinken achter het stuur een probleem terwijl mijn andere hand aan het stuur zat. Dit zag die toch als geen handen bij het stuur. Dan zegt die overnemen maar ik had mijn hand al aan het stuur. Dus trek daar iets aan zoals bij autopilot maar dat werkte niet en vervolgens gooit die de gevarenlichten aan met een strike. Dat was allemaal in amper 5 seconden.
Vind die driver monitoring sowieso irritant want als ik mee kijk in spiegels en wat er aan de zijkant rijdt op de snelweg is het na 3 seconden zeuren en moet je rap vooruit kijken. Het beste is strak vooruit blijven kijken. Krijg ik ineens een melding bestuurder vermoeid neem
Pauze. Ik weet mij nog niet zo goed een houding te geven. Ja ik ben zo’n bestuurder die normaal zijn camera afplakt. Maar met FSD rijden is vele malen veiliger dan wat ik zelf doe maar dat wordt keihard afgestraft omdat ik teveel om mij heen kijk. Ik ben bang dat ik het abbonement eraf moet gooien want hij zal binnen een week er sowieso wel af liggen. Erg jammer want het rijdt geweldig. Heb trouwens ook geen oud omatje idee. Had hem op 10% marge gezet en nog iets waardoor met verkeer mee rijdt. Gaat dan 110 waar je 100 mag en alles voorbij. Precies wat ik zelf zou doen. Laat in en uitvoegen maar dan veiliger dan die taxi figuren. Jammer dat de FSD zo bedorven is tot een big brother is watching you systeem. Ja ik begrijp wel dat je iets in de gaten moet houden. Maar vond dat bij autopilot al voldoende. Dus zeer positief over de techniek maar teleurgesteld in de watchdog.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik zou zeggen: massaal mailen naar de RDW met deze feedback. Ik ben minder nerveus maar ik voel het wel: ik wil de weg om me heen kunnen scannen. Door deze monitoring eisen moet ik veel sneller scannen dan me lief is. Ik wil spiegelen, over m’n schouders kijken, voor me kijken.Kleuvert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:24:
Ik vrees het niet, weet het wel zeker. Er is geen fabrikant die dit verzint om zijn klanten te vervelen. Wat mij tegenstaat, is dat ik graag wil weten wat de auto’s naast mij doen. Dat wordt door dit systeem afgestraft. Die wil dat je vooruit blijft kijken. Maar ik zie helemaal geen risico’s aan de voorzijde, zeker niet op de snelweg. Ik word nerveus van wat er ineens naast mij zit. Ik kijk nu lang zo goed niet in de spiegels als normaal. Nu overvalt alles wat van achteren komt. Op 4 baan snelwegen rondom Schiphol komt het verkeer overal vandaan. Dat maakt mij nerveus, hoe kan ik ingrijpen als die ineens bedenkt van baan te wisselen terwijl er een taxi volgas van rechts op je in komt rijden. Dat wil ik zien. Dat is met dit controle systeem onmogelijk.
Komop RDW! Dit moet echt beter.
Mailen kan naar: voertuigveiligheid@rdw.nl
En net op de snelweg stonden er 2 vrachtwagens op de vluchtstrook, de auto gaat ruim van te voren al een baan opschuiven ter veiligheid, zie: https://files.fm/f/rqj5yxjm77
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Wat ik tegelijk ook wel erken is dat het echt een midden/linkerbaan klever is. Hij haalt de auto op de rechterbaan met 1km/h verschil waardoor je rustig een halve minuut tot een minuut kan wachten voordat ie voorbij is.Davidas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Vanochtend onderweg naar huis wilde de auto op een punt rechtsaf slaan waar dat helemaal niet moest, dus ik met de richtingaanwijzer aangeven waar hij hoort te gaan rijden. Kom net weer langs deze straat en nu blijft de auto wel op de juiste baan rijden. Mooi dat de auto ervan leert, doet me deugd.![]()
En net op de snelweg stonden er 2 vrachtwagens op de vluchtstrook, de auto gaat ruim van te voren al een baan opschuiven ter veiligheid, zie: https://files.fm/f/rqj5yxjm77
Dit is echt kansloos als je het mij vraagt. Wel nette actie voor het opzij gaan van de vrachtwagen.
Is die offset de marge qua overschrijding?Tjenok schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Ik heb een hele andere ervaring dan veel van jullie. Waar ik veel lees dat de auto met 1 km/u verschil wil inhalen, lijkt die van mij het gelukkigst op de rechterbaan en vindt hij het prima om daar met 80-90 km/u te blijven rijden. Ik heb contextuele snelheid en +50% offset aanstaan.
Ik heb net een behoorlijke mail de deur uit gedaan naar het RDW, want ik snap de frustratie hierboven absoluut. Ik denk dat mijn mening het ronde archief in gaat, maar wie weet.Odie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:30:
[...]
Ik zou zeggen: massaal mailen naar de RDW met deze feedback. Ik ben minder nerveus maar ik voel het wel: ik wil de weg om me heen kunnen scannen. Door deze monitoring eisen moet ik veel sneller scannen dan me lief is. Ik wil spiegelen, over m’n schouders kijken, voor me kijken.
Komop RDW! Dit moet echt beter.
Mailen kan naar: voertuigveiligheid@rdw.nl
Geef maar eens gas tot 110 dan gaat je knipperlicht voor links wel af.Tjenok schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Ik heb een hele andere ervaring dan veel van jullie. Waar ik veel lees dat de auto met 1 km/u verschil wil inhalen, lijkt die van mij het gelukkigst op de rechterbaan en vindt hij het prima om daar met 80-90 km/u te blijven rijden. Ik heb contextuele snelheid en +50% offset aanstaan.
PSN: FreakGIB
Het werkt prima als je het ziet als rij-instructuertje spelen tijdens je eerste rijles.
De instructuer is verantwoordelijk en heeft de controle dmv de pedalen, en de leerling (fsd) stuurt een beetje bij.
Ik denk dat dit komt door de snelheidsprofielen in FSD 14.2. In de VS komt het gedrag overeen met het standaardprofiel, en ik denk dat het in Nederland vaststaat op het standaardprofiel en dat de optie om te wisselen verborgen is.Luchtbakker schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:34:
[...]
Wat ik tegelijk ook wel erken is dat het echt een midden/linkerbaan klever is. Hij haalt de auto op de rechterbaan met 1km/h verschil waardoor je rustig een halve minuut tot een minuut kan wachten voordat ie voorbij is.
Dit is echt kansloos als je het mij vraagt. Wel nette actie voor het opzij gaan van de vrachtwagen.
Ik heb geen haast- of Mad Max-modus nodig, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om te schakelen tussen het standaardprofiel, het chill- of sloth-profiel met onze maximale snelheidsinstelling. Dan kan ik de rijstrookwisselingen via de richtingaanwijzerhendel regelen en blijft de auto in de meest rechter rijstrook in plaats van de linker. Ik zie geen reden waarom de snelheidsprofielen in Nederland geblokkeerd zouden moeten zijn, aangezien we de maximale snelheidsinstelling al hebben.
Van Reddit: https://www.reddit.com/r/...7/fsd_is_not_fun_anymore/
FSD gaat hier maar tot 130km/u inhalen gaat dan met 1 km/u als iemand voor je 129kn/u rijdt. Gas bijgeven heeft geen zin want dan knalt FSD erafnry schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:56:
[...]
Ik denk dat dit komt door de snelheidsprofielen in FSD 14.2. In de VS komt het gedrag overeen met het standaardprofiel, en ik denk dat het in Nederland vaststaat op het standaardprofiel en dat de optie om te wisselen verborgen is.
Ik heb geen haast- of Mad Max-modus nodig, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om te schakelen tussen het standaardprofiel, het chill- of sloth-profiel met onze maximale snelheidsinstelling. Dan kan ik de rijstrookwisselingen via de stuurkolom regelen en blijft de auto in de meest rechter rijstrook in plaats van de linker. Ik zie geen reden waarom de snelheidsprofielen in Nederland geblokkeerd zouden moeten zijn, aangezien we de maximale snelheidsinstelling al hebben.
Van Reddit: https://www.reddit.com/r/...7/fsd_is_not_fun_anymore/
[Afbeelding]
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van FSD op mijn tesla. Fantastisch maar er zitten wat onveiligheden in en die zijn alleen in Nederland.
Het systeem wat de bestuurder in de gaten houdt is te streng. Ik kan niet eens in de buitenspiegels kijken of het systeem begint te piepen, terwijl ik wel verantwoordelijk ben. Maar nu niet kan spiegelen, ik moet de auto controleren wat die doet zoals een rijstrook wissel.
Dan rijstrook wissel op de snelweg. De knipperlichten gaan veelste vroeg aan waardoor overig verkeer in paniek raakt en twijfelt of ik niet te vroeg wissel. De knipperlichten gaan aan terwijl ik nog naast het andere voertuig rijdt. De camera’s in de tesla worden ook rood en mijn dode hoek indicatie brand ook nog. En toch gaan de knipperlichten aan.
Snelheid is op 130km/u te traag. Systeem gaat tot 130km/u. Dit is de maximumsnelheid echter is een marge van 5km-10km noodzakelijk om een vloeiende inhaalactie te maken.
Ik hoop dat heel snel FSD 14.3 word aangeboden. Daarin is de plaatsing op de weg verbeterd.
De FSD die in Nederland is toegelaten heeft een verkeerde plaatsing op de weg. Zoals bijgevoegde foto. Dit hebben alle Tesla’s met FSD.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Dan nog een vraagje over de updates. Hoe ziet dat eruit in Nederland? Moet een fabrikant eerst langs de RDW met de update?
Rdw gemaild
Tjonge, wat een FUD document. Even een summary van gebruikte termen:MartijnA3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]
Wij van WC eend....
https://philkoopman.substack.com/p/new-tesla-fsd-safety-data
you can bet that
one would think
Tesla seems to have had issues
must be considered suspect
there appears to be no compensation
This is a potentially significant
This might mean that
the potential difference swamps
This likely reflects
FSD might have different
FSD is more likely to be used on
it is likely that FSD
It is likely that a longer timeframe
This seems plausible
It might be that Tesla drivers
comparable conditions could well turn out
does not seem like it
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/CjSOKFOEd3TALHNsYMCUITxM.jpg?f=fotoalbum_large)