‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb het even moeten laten bezinken wat de RDW man nou precies zei:karel_G_1981 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:19:
[...]
Net geluisterd en het Interview was prima met scherpe vragen en dat mag , maar de antwoorden en uitleg van de RDW man was ook prima en gaf goed repliek op de suggestieve opmerkingen van Wouter eerder.
Eigenlijk zijn ze alleen nog maar bezig met het Driver Monitor System. Dat de Tesla prima zelf rijdt is een gepasseerd station en als daar toch iets mis gaat is RDW worst, dat is aan de bestuurder (sneer naar Autoweek).
En we krijgen dus gewoon updates, waarbij RDW wederom vooral iedere update zal controleren of het DMS nog goed werkt. Dus laat 14.3 maar komen
@Richh Eigenlijk precies hetzelfde wat baas EuroNCAP eerder zei (maar dan tegen zijn verwachting in wel goedgekeurd
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 18-04-2026 07:58 ]
Nou, een cursus doorvragen en mensen laten uitpraten zou ze goed doenRivanov schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:46:
Prima interview op BNR. Luister iedere week naar De Nationale Autoshow dus ik ben wel gewend aan Wouter en Meindert.
De FSD hier is dus nog Level 2, dus nog flink stuk beperkter dan de USA variant. Onder andere de “strengheid” van het Driver Monitor System dat in de USA dus stuk vergevingsgezinder is.
Ik zie vooral een ambtenaar die innovatie tegenhoudt, wat natuurlijk ook paradoxaal is want ze hebben hem wel als eerste goedgekeurd. Waarom moest hier 18 maanden over gedaan worden?!? Echt bizar, en weer apart dat hij het niet snapt. Tijd die ik in de auto zit zou ik graag willen besteden aan werk. Maar de RDW snapt het weer niet,
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De RDW moest wel. Dit is echt het heetste ijzer in alle UNECE meetings over SIMs (zelfstandig manoeuvres uitvoeren) in Level 2 auto's : het is niet veilig omdat de bestuurder te snel afgeleid zou gaan worden met zo'n geavanceerd systeem. Als ze deze strenge DMS niet geëist zouden hebben zou het geheid gaan sneuvelen in EUEcological schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:00:
@johan_solar bedankt voor het delen van de podcast
Ik zie vooral een ambtenaar die innovatie tegenhoudt, wat natuurlijk ook paradoxaal is want ze hebben hem wel als eerste goedgekeurd. Waarom moest hier 18 maanden over gedaan worden?!? Echt bizar, en weer apart dat hij het niet snapt. Tijd die ik in de auto zit zou ik graag willen besteden aan werk. Maar de RDW snapt het weer niet,
Dan pak je toch het OV of gaat werk dichterbij huis zoeken? W.m.b. prima dat het RDW redelijk conservatief is, het gaat om de veiligheid van mensen.Ecological schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:00:
Vaak bu'j te bang!
Ik vind juist dat de RDW dit heel goed heeft gedaan, je weet nog niet hoe dit op grote schaal gaat werken.Ecological schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:00:
Dus beter eerst opschalen kwa monitoring, om daarna langzaam te kunnen afschalen.
Hopelijk dat ze die insteek gaan gebruiken als ze aan de data zien hoe veilig het is.
Want hoorde ik het nou goed dat de RDW zelf maar 13.000 km had gereden? Heel europa/overige lidstaten in totaal 1.6 miljoen.
Dan heeft @Mar.tin straks meer km’s in zn eentje gereden in 1 maand tijd.
Wat een prachtige relativering. En dat is idd ook mijn conclusie: ze waren er al heel snel achter dat het rijden an sich prima/perfect ging. Dus zijn ze denk ik 16 maanden bezig geweest met DMS requirements op te stellen en te testen. Bij mij werkt het perfect, maar de brildragers en mensen met een lui oog lijken ze toch te zijn vergetenGyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:06:
[...]
Dan heeft Martin straks meer km’s in zn eentje gereden in 1 maand tijd.
En Tesla moet nu als de wiedeweerga met Grok komen, want wij kunnen nu niks meer met het scherm bedienen
[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 18-04-2026 08:18 ]
En achteraf ook heel goed hoe Tesla hier mee om is gegaan.pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:10:
[...]
Wat een prachtige relativering. En dat is idd ook mijn conclusie: ze waren er al heel snel achter dat het rijden an sich prima/perfect ging. Dus zijn ze denk ik 16 maanden bezig geweest met DMS requirements op te stellen en te testen
En wat voor een bizar goede DMS ze hebben weggezet.
Want na 600 km nog geen strike, het systeem zorg er nog steeds voor dat ik goed op de weg let, niet wegdommel, staar en met mn telefoon ga rommelen. Terwijl er wel gewoon gerelaxt kan worden.
Ohja, en de haat voor tesla zit bij sommige knip best diep in die ene cel.
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 18-04-2026 08:36 . Reden: zullen we de superlatieven even weglaten? ]
We weten wel hoe het op grote schaal gaat werken, dat was overduidelijk door alle informatie uit Amerika! Dat is ook prima te vergelijken. Zonde van ons belastinggeld om er nog data “scientists” van het RDW naar te laten kijken. En dan 18(!) maanden. En dan ook een DMS te eisen die zo streng is terwijl half Nederland zonder FSD continu op zijn telefoon zit. Voor mij is dit weer een extra reden voor mijn diepe overtuiging dat de overheid zo incapabel als wat is.Gyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:06:
[...]
Ik vind juist dat de RDW dit heel goed heeft gedaan, je weet nog niet hoe dit op grote schaal gaat werken.
Dus beter eerst opschalen kwa monitoring, om daarna langzaam te kunnen afschalen.
Hopelijk dat ze die insteek gaan gebruiken als ze aan de data zien hoe veilig het is.
Want hoorde ik het nou goed dat de RDW zelf maar 13.000 km had gereden? Heel europa/overige lidstaten in totaal 1.6 miljoen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Voor de zekerheid; je bedoelt met brildrager iemand die glazen op sterkte gebruikt toch? Gebruik van een simpele gekromde UV400 polariserende zonnebril zonder versterkende glazen en pet op m'n kop ging goed tijdens mijn proefrit gisteren.pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:10:
[...]
Wat een prachtige relativering. En dat is idd ook mijn conclusie: ze waren er al heel snel achter dat het rijden an sich prima/perfect ging. Dus zijn ze denk ik 16 maanden bezig geweest met DMS requirements op te stellen en te testen. Bij mij werkt het perfect, maar de brildragers en mensen met een lui oog lijken ze toch te zijn vergeten
En Tesla moet nu als de wiedeweerga met Grok komen, want wij kunnen nu niks meer met het scherm bedienen
Dus dat betekent dat brilglazen op sterkte de DMS in de war kunnen sturen. Lijkt mij vergezocht. Wellicht houden de peeps die hier klachten over hebben hun hoofd niet analyseerbaar correct voor DMS.
Ja, ik zie hier zoveel klachten voorbij komen van mensen met brillen op sterkteReconE schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:30:
[...]
Voor de zekerheid; je bedoelt met brildrager iemand die glazen op sterkte gebruikt toch? Gebruik van een simpele gekromde UV400 polariserende zonnebril zonder versterkende glazen en pet op m'n kop ging goed tijdens mijn proefrit gisteren.
Dus dat betekent dat brilglazen op sterkte de DMS in de war kunnen sturen. Lijkt mij vergezocht. Wellicht houden de peeps die hier klachten over hebben hun hoofd niet analyseerbaar correct voor DMS.
Oke, dan zou ik die mensen adviseren, indien mogelijk, contactlenzen te proberen en bevindingen terug te rapporteren. Of is dat al gebeurd en heb ik dat gemist?pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:32:
[...]
Ja, ik zie hier zoveel klachten voorbij komen van mensen met brillen op sterkte
Ik ben brildragend, zowel zonnebril als gewone bril is geen probleem. Ik kijk wel actief en goed om me heen als ik de indruk geef dat ik naar het scherm kijk corrigeert hij mij goed.ReconE schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:36:
[...]
Oke, dan zou ik die mensen adviseren, indien mogelijk, contactlenzen te proberen en bevindingen terug te rapporteren. Of is dat al gebeurd en heb ik dat gemist?
Dat dacht ik al! Ik had stille hoop dat het een minor detail was. Tesla heeft mij nooit verteld dat S/X niet mee is genomen in deze goedkeuring, dat vind ik echt wel heel zuur zeg. Bij expliciet navragen is het antwoord altijd geweest ‘wacht even een weekje’. Dank voor het delen van de info.Red Rebel schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:20:
Ik zag wat gesprekken over of FSD ook beschikbaar komt voor Tesla Model S/X (MS en MX).
Ik heb een plaid uit 2023 met HW4/AI4 en heb FSD aangeschaft bij de aankoop van de auto.
Ik heb Tesla dinsdag gesproken en toen gaven ze aan dat de RDW FSD voor model s en model x (nog) niet heeft vrijgegeven, omdat de tests alleen hebben plaatsgevonden in model y en model 3. En dat Tesla er hard aan werkt om dat probleem op te lossen.
Ik kreeg maandag bijgevoegde e-mail van Tesla die dit verhaal lijkt te ondersteunen.
Als dit het geval is, snap ik dat ze aankoop en abonnement van FSD (tijdelijk) hebben uitgezet om nu meer teleurstellingen te voorkomen en lijkt het mij dat koop/huur van FSD weer mogelijk wordt, zodra het systeem voor model s/x is goedgekeurd.
Heeft iemad hier aanvullingen/reactie op?[url="https://tweakers.net/
Als het in Noorwegen in Juli vrijgegeven is wel. Mijn geplande route Noordkaap is zo’n 8000 kmGyrolion schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:06:
[...]
Ik vind juist dat de RDW dit heel goed heeft gedaan, je weet nog niet hoe dit op grote schaal gaat werken.
Hm nasty. Hoe zit het met strikes? Raak je die ook weer kwijt net als met AP, als je je x dagen goed gedraagt?freeman015 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:38:
Hallo allen,
Ik heb voor jullie een toevoeging op het gebruik van FSD als je richting de grens rijdt.
Hier wordt gesteld dat hij uitgeschakeld wordt.
Dit klopt, echter de manier waarop dit gebeurt moet je rekening mee houden. Je moet zelf FSD voor de grens stoppen middels stuur input of deactivatie met de versnellingsselector.
Rijdend richting de grensovergang komt de waarschuwing alsof je niet oplet.
Als je FSD dan niet uitschakeld terwijl je wel je handen aan het stuur hebt krijg je een strike. (Helaas de eerste op deze manier gekregen 1/5 strikes)
Mijn advies. Zet hem een meter of 400 voor de grens uit.
Korte uitleg: ik woon in duitsland en rij een lease model Y van werk op nederlands kenteken. Inmiddels 516km self-drive gehad en rij daarbij ook vaak de grens over.
Hoop dat dit iemand zal behoeden voor de eventueel onnodige strikes.
Groetjes,
Freeman015
Waar het niet goed ging: op de Badweg pakte hij ineens de busstrook. Aangezien er helemaal geen verkeer was, heb ik het maar even toegestaan. Daarna reed hij rustig de parkeerplaats over en begon het inparkeren. Dat laatste sloeg helemaal nergens op; met zeeën van ruimte begon hij heen en weer te steken, totdat hij uiteindelijk belabberd geparkeerd stond. Daarna nog even ASS (summon) aangezet en uitgeprobeerd, maar hoewel de lichten aangingen en ik de knop op m'n telefoon ingedrukt hield, weigerde hij dienst. Misschien nog even in verdiepen.
Op de terugweg viel het me op dat hij op een kruispunt waarvan mijn baan drie stroken heeft, de middelste i.p.v. de rechterstrook pakte, ondanks dat er niemand anders in de buurt was. Eenmaal afgeslagen na het kruispunt, ging hij wel netjes naar rechts.
Al met al was het een prachtige eerste kennismaking, maar het blijft opletten geblazen.
Tot slot: mijn vader heeft een Juniper en wilde geen FSD aanschaffen, maar krijgt nu een maandje FSD trial aangeboden, terwijl ik afgelopen dinsdag mijn abonnement had gestart en nu dus betaal. Ik heb m'n abonnement opgezegd in de hoop dat ik volgende maand alsnog die trial krijg aangeboden. We gaan het zien, maar wrang is het wel.
Noorwegen is denk ik zonder FSD beter. Ik vind niets gavers dan over de fjorden en de hoogvlaktes te zoeven, dat deed ik ook vaak zonder autopilot. Beetje bochtjes afsnijden en lekker de ideale lijn pakken. Heerlijk land. Ik zou wel heel graag FSD hebben voor de lange laaaaange weg door Duitsland en Denemarken van en naar de ferry in Hirthals.Mar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:42:
[...]
Als het in Noorwegen in Juli vrijgegeven is wel. Mijn geplande route Noordkaap is zo’n 8000 kmin 2,5 weken.
Ik heb de Noordkaap al eens gedaan in 9 dagen heen en weer, het is (voor mij) met FSD beter. Dan kan ik ook een beetje van de omgeving genieten ipv me drukmaken om de tegemoetkomende bus op deze relatief smalle wegOdie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:45:
[...]
Noorwegen is denk ik zonder FSD beter. Ik vind niets gavers dan over de fjorden en de hoogvlaktes te zoeven, dat deed ik ook vaak zonder autopilot. Beetje bochtjes afsnijden en lekker de ideale lijn pakken. Heerlijk land. Ik zou wel heel graag FSD hebben voor de lange laaaaange weg door Duitsland en Denemarken van en naar de ferry in Hirthals.
Mede de reden dat de reis dit keer dubbel zo lang is, om wat meer van het omgeving te genieten
De omgeving voor jeMar.tin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:50:
[...]
Dan kan ik ook een beetje van de omgeving genieten
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Verder vind ik FSD wel een hele verademing!
Top, dan is een bril in welke vorm dan ook gewoon geen probleem. Blijft dat luie oog nog over als klacht, maar daarvan lees ik terug dat een lui oog juist geen probleem is, wel prettig voor die mensen. Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSDGeNiTaLiX schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:38:
[...]
Ik ben brildragend, zowel zonnebril als gewone bril is geen probleem. Ik kijk wel actief en goed om me heen als ik de indruk geef dat ik naar het scherm kijk corrigeert hij mij goed.
In het BNR interview werd aangegeven dat deze kosten voor Tesla zijn.Ecological schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:29:
[...]
Zonde van ons belastinggeld om er nog data “scientists” van het RDW naar te laten kijken. En dan 18(!) maanden.
Je moet juist bijgassen, en daarmee samenwerken met het systeem.desjaaktrekhaak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:12:
Sinds gister middag FSD maar het valt mij op de FSD in mijn ogen veel te langzaam naar de maximum snelheid gaat. Voorbeeld van een 30 naar 60 zone het kan zomaar zijn dat de auto zeker nog 2 km onder de 60 blijft en als hij daar is blijft deze veelal rond de 58km~ hangen. Ik heb het idee dat het scrollen voor een verhoogde snelheid amper werkt.
Verder vind ik FSD wel een hele verademing!
Ik wacht ook nog steeds. 29 maart geleverd. Firmware 2026.2.200.1. FSD gekocht (transfer)Gamebuster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:10:
Zijn er ook mensen hier nog zonder FSD op een nieuwe model Y? Lijkt erop alsof iedereen het nu heeft maar ik wacht nog steeds
Geen idee hoever de uitrol staat. Volgens tracker pas 46%
Mijn broer heeft vannacht de update gekregen. Nooit FSD gekocht of geabonneerd. Gewoon een trial gepushed gekregen
Dus tsja. Voel me wel wat genaaid door Tesla want had gehoopt/verwacht juist een van de eersten te zijn. Maar het zal wel komen. Hopelijk vlotjes
Enjoying life
Oh en autopark is echt hi-la-risch (slecht). Welke functie werkte nou beter?
Conclusie, ik vindt het meer als een beta voelen dan een product dat af is maar wel doorontwikkeld word. Daar mag de prijs eerst ook nog wel naar zijn helemaal door het systeem te helpen om bij een ingreep de situatie te beschrijven.
Volgens het dashboard ben je niet de enige:Gamebuster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:10:
Zijn er ook mensen hier nog zonder FSD op een nieuwe model Y? Lijkt erop alsof iedereen het nu heeft maar ik wacht nog steeds
https://tesla-fsd.nl/
En hoewel ik geen FSD heb gekocht/abbo neem zou een proefperiode wel heel erg gewaardeerd worden
Dus ik wacht ook wel een beetje met smart op een update.
Jij hebt toch een vrij nieuwe Tesla? Zoals al meermaals aangegeven; nieuwe Tesla’s komen pas na enkele weken in de update cycli terecht.Gamebuster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:10:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Imho is het sowieso nog niet af. Tesla beloofde FSD, en geen FSD supervised.Prom0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:19:
Sinds woensdag ochtend is bij mij de update van fsd binnen. Ik moet eerlijk zeggen het is heel erg wennen het product voeld niet af. Bij specifieke afslagen waarbij recht doorgaans verkeerd stoplichten hebben en afslaand verkeer niet al diverse keren moeten ingrijpen omdat de auto vol in de ankers ging doordat het licht voor rechtdoor op rood sprong. Verder heb ik bij een stoplicht dat op oranje sprong gemerkt dat de auto ook twijfelde. Hier stond ook gelijk een flitspaal en de auto dacht het nog te kunnen redden maar ik ging toch maar zelf voor in de ankers. En vanochtend tijdens een ritje over een bijzondere weg waarbij je eigenlijk in het midden moet rijden en niet over gedeelde fietspad bleef de auto eerst rechts aanhouden dus over het fietsgexeelte rijden, even later toen we aansloten achter een andere auto die wel in het midden reed bleef de Tesla wel netjes hier rijden.
Conclusie, ik vindt het meer als een beta voelen dan een product dat af is maar wel doorontwikkeld word. Daar mag de prijs eerst ook nog wel naar zijn helemaal door het systeem te helpen om bij een ingreep de situatie te beschrijven.
En dat supervised uit de koker van de RDW komt snap ik. En ik ben het er ook mee eens.
Maar onder de streep is het dus nog steeds niet wat er al die jaren beloofd is.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Dit is ook FSD Level 2 (op schaal van 5).Edgenumber schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]
Imho is het sowieso nog niet af. Tesla beloofde FSD, en geen FSD supervised.
En dat supervised uit de koker van de RDW komt snap ik. En ik ben het er ook mee eens.
Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 01:52:
[...]
Hoe werkt dat summon dan? Ik krijg het niet voor elkaar. Ja vooruit en achteruit werkt wel.
Ja, heel duidelijk is het niet nu omdat die 6m regel gewoon onhandig is. Hoe ik nu denk dat het werkt:pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:44:
[...]
Ik zit hier op een vakantie park maar krijg ASS voor geen mogelijkheid aan de praat. Hij gaat aan, wiebelt wat met stuur, en is dan weer klaar.
1. Parkeer je auto
2. Ga ergens verderop staan.
3. Klik summon. Dan wordt er een waypoint geset waar de summon opdracht naar toe gaat. Dit mag ver weg zijn.
4. Loop terug naar een straal van 6m rond de auto (
5. Houd die knop vast en loop met je auto mee
Zonder die 6m is het tof. Nu is het praktisch nut gewoon nul haha. Tenzij je misschien heel krap tussen 2 autos staat ofzo.
[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 18-04-2026 09:37 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Tesla kan het wel, maar het mag hier niet. Dit zou nu ondenkbaar zijn bij ons maar kan in US al gewoonEdgenumber schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]
Imho is het sowieso nog niet af. Tesla beloofde FSD, en geen FSD supervised.
Zou wel moeten, maar doet hij niet. Gisteren op de A4 om 19.30 uur, hij geeft 2 snelheidsbordjes aan en de 100 is grijs. de 130 met een klokje eronder is rood (ik interpreteer dat als "deze is actief", maar hij blijt 100 rijden.Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:35:
Hoort FSD niet de snelheid aan te passen op de snelweg? Bijv 100-130 en vice versa?
Max snelheid met het scrollwieltje naar 130 zetten en hem zelf naar 130 brengen met je pedaal en hij blijft 130 rijden. Als hij dan terugvalt door een langzamere voorligger brengt hij de snelheid daarna wel weer omhoog, tot 120-125), maar niet tot 130. Er zitten denk ik allerlei variabelen achter hoe de snelheid bepaald wordt en is zeer dynamisch, meer zelf nog redelijk te beinvloeden.
Ik heb exact dezelfde ervaring wat ik echt irritant vind. Ook de letters van de Max snelheid onder FSD zijn wel erg klein. Moet eerst allerlei snelheid en steeds handmatig zetten en dan klopt het pas.Venzent schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:42:
[...]
Zou wel moeten, maar doet hij niet. Gisteren op de A4 om 19.30 uur, hij geeft 2 snelheidsbordjes aan en de 100 is grijs. de 130 met een klokje eronder is rood (ik interpreteer dat als "deze is actief", maar hij blijt 100 rijden.
Max snelheid met het scrollwieltje naar 130 zetten en hem zelf naar 130 brengen met je pedaal en hij blijft 130 rijden. Als hij dan terugvalt door een langzamere voorligger brengt hij de snelheid daarna wel weer omhoog, tot 120-125), maar niet tot 130. Er zitten denk ik allerlei variabelen achter hoe de snelheid bepaald wordt en is zeer dynamisch, meer zelf nog redelijk te beinvloeden.
Ik kan het ook maar op max 130km/u zetten alles erboven knalt die uit de FSD. Inhalen is dan ook niet vloeiend qua snelheid.
Hopelijk goedkeuring voor de vakantie ritten
Bron: https://eletric-vehicles....-brief-in-20-minute-slot/The European Commission has published the draft agenda for the 117th meeting of the Technical Committee on Motor Vehicles (TCMV).
The document confirms that the Dutch regulator RDW will present Tesla‘s Full Self-Driving (Supervised) approval under Article 39 on May 5.
The presentation is listed as agenda item five — “Presentation by the Netherlands on an update on article 39” — and has been allocated a 20-minute slot between 12:00 and 12:20, within a three-hour session covering seven items.
There is no mention of a vote, which could suggest that the May session will serve as an informational briefing for the 27 member states rather than a decision point.
The earliest realistic opportunity for a formal vote would be the next scheduled TCMV session on June 30.
The timeline could, however, extend further if member states raise questions that require additional documentation or review.
Dit. Ik moest aan mijn dochter vragen welke snelheid ik nu had ingesteld.Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:44:
[...]
Ik heb exact dezelfde ervaring wat ik echt irritant vind. Ook de letters van de Max snelheid onder FSD zijn wel erg klein.
Ik wilde dat meer mensen dit snappen en dat de ambtenaren in de EU (niet alleen NL) zorgen voor meer verkeersdoden en meer frustratie. Ik ben echt bang dat we weer 18 maanden moeten wachten voor het volgende stapje, omdat de staats-ambtenaren er weer naar moeten kijken. Dit is heel indrukwekkend, maar net keek ik een filmpje van FSD in Amerika en ik zie zoveel verschil, en dat ik dan de meneer van het RDW hoor dat ze elke update eerst zelf willen testen, echt niet te geloven, dat is precies de reden waarom Europa zo achterloopt met technologie. En zolang dit niet neerdaalt in het psyche van de samenleving, zal dat ook niet veranderen. Waarom zou de RDW wel elke update inspecteren van Tesla, maar niet van Volkswagen die de ACC aanpast? Eigenlijk is dat heel erg gek.pdidi schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:39:
[...]
Tesla kan het wel, maar het mag hier niet. Dit zou nu ondenkbaar zijn bij ons maar kan in US al gewoon
[Afbeelding]
de maximale ingestelde snelheid is niet de streefsnelheid van FSD maar de snelheid waar hij niet bovenuit 'mag'.
Als het rustig is op de snelweg bijvoorbeeld gaat hij inderdaad langzaam naar de max. snelheid en soms moet je hem er wat bij helpen. Als je de max. snelheid omhoog zet gaat hij dus niet gelijk die snelheid nastreven.
Als je 110 rijd en je zet de max snelheid naar 105 gaat hij wel gelijk inhouden namelijk om onder de max snelheid te komen.
Voor mij mag de max snelheid instelling wel wat meer nagestreefd worden door FSD, dan weet je iets beter waar je aan toe bent. Niet perse omdat ik vind dat het sneller moet, maar meer omdat ik nu soms het idee heb dat ik anderen ophoud.
Ik rijd overigens met contextuele snelheid (volgens mij heette het zo) mocht het verschil maken.
- Op drukke rontondes is ie assertief genoeg om m ertussen te prikken.
- Redelijk vaak een beetje bij moeten gassen, vooral bij kruispunten waar ik op de doorgaande weg rij en FSD toch snelheid afneemt, ook al een aantal keer een chime gehad omdat ik aan het bijgassen was en FSD iets af wou remmen.
- Grootlichtassistent is irritant, reed gister parralel aan de snelweg bij de A12, maar de hele snelweg werd door mij verlicht, er waren genoeg lantarenpalen om ver vooruit te zien. Gelukkig is het groot licht wel tijdelijk uit te zetten door even op het grootlicht knopje op je stuur te drukken. Later in de polder merkte ik dat ie beduidend voorzichtiger was omdat daar geen lantaarnpalen waren, grootlicht toen maar weer aangezet, al had ik m uitgelaten als ik zelf had gereden.
- Overdag rijdt het fijner dan in de nacht.
- Ik merk dezelfde frustraties als dat ik in een passagiersstoel zit, dat komt omdat ik niet zelf de controle heb en minder/niet kan anticiperen op wat de auto gaat doen (persoonlijk dingetje)
- FSD is fan van de 3e baan (op een 4 baans snelweg)
- Autopark is echt een lachertje (ook als je FSD eerst uitzet en dan een parkeervakje selecteert)
- Wegen met werkzaamheden gaan verbazingwekkend goed. Bij mij in de woonwijk wel een keer de verkeerde straat in gereden (recent aangepast, Google maps en de situatie is wat onduidelijk)
- Knipperlicht op rotondes en baanwissels gaan wat mij betreft te vroeg aan.
- Ik kan me voorstellen dat als je achter een FSD rijdende auto rijdt, je je aan het rijgedrag kan irriteren omdat vooral de snelheid niet constant is.
- Op een turborotonde toch een keer met het achterwiel de rijbaanscheiding aangetikt bij het oprijden, onaangenaam hobbeltje, maar is ook een klote rotonde.
- Redelijk relaxed achter het stuur gezeten, 1x een chime gehad dat ik niet aan het opletten was (ik zat in de instellingen op het middenconsole)
- Je moet opletten, maar ik merk vooral dat ik wel oplet, maar ongeveer evenveel als dat ik doe als ik passagier ben (minder verantwoordelijkheidsgevoel) doordat je niet actief aan het rijden bent. als er ineens een kind achter een auto vandaan komt gaat dat toch flinke impact hebben op de reactietijd.
- FSD gaat erg goed zijn voor m'n verbruikscijfers, ik trek zelf toch een stuk sneller op en rij op de snelweg wat harder dan FSD dat doet.
Conclusie so far: Leuk, maar geen 1200 euro per jaar waard, ik zit toch al achter het stuur en rijden is niet zo moeilijk, dus dat kan ik zelf ook wel. Ik ga wel kijken of ik FSD maandelijks erbij kan leasen, als ik het met bruto salaris kan betalen vind ik het misschien nog wel waard.
Ook binnen stad is het erg goed, nog niet perfect, maar dat kan je ook niet verwachten, en daarom ook supervised. Ook hier ziet FSD dingen die ik later zie dan hij/zij. De auto ging opeens langzaam rijden en helemaal aan de kant. Dacht dat er iets mis was, maar zag paar seconden later dat er ambulance met sirene aan kwam. Hij ging gewoon keurig aan de kant! En ook op drukke, onoverzichtelijke wegen in de stad ziet hij soms een voetganger die zebra wil oversteken eerder dan ik.
Zelfde versie hier, 27 maart. Sommigen beweren dat nieuwe Tesla’s uitgesloten zijn van updates voor 4-6 weken, dus dat zou eind april / midden mei zijn.walto schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:17:
[...]
Ik wacht ook nog steeds. 29 maart geleverd. Firmware 2026.2.200.1. FSD gekocht (transfer)
Geen idee hoever de uitrol staat. Volgens tracker pas 46%
Mijn broer heeft vannacht de update gekregen. Nooit FSD gekocht of geabonneerd. Gewoon een trial gepushed gekregen
Dus tsja. Voel me wel wat genaaid door Tesla want had gehoopt/verwacht juist een van de eersten te zijn. Maar het zal wel komen. Hopelijk vlotjes
ach ja
Heb tesla chat benaderd en kreeg een vragenlijst toegestuurd met de onderstaande vragen:
Samenvatting van het probleem:
Diepgaande uitleg van het probleem:
Welke initiële oplossingen zijn geprobeerd?:
Op welk exact punt ontstond het incident?:
Waren er waarschuwingen of meldingen te zien op het display van de auto of in de app?:
Zag u iets ongewoons, of verschijnt/is iets niet toegankelijk zoals verwacht? Zo ja, voeg dan een foto toe:
Wanneer gebeurde het incident? (datum+tijd):
Hoe lang geleden begon het incident? (datum+tijd):
Begon het incident na een specifieke gebeurtenis of stap?:
Is het voertuig verbonden met internet?:
Is een scroll-knop herstart uitgevoerd?:
Is een volledige uitschakeling uitgevoerd?:
Wat is uw e-mailadres en telefoonnummer:
Voorkeurslocatie voor service?
Voelt u zich comfortabel bij communicatie in het Engels?
Deze kunnen gemaild worden naar:
accountsupportemea@tesla.com
Tesla gaf toestemming om het hier te delen.
Ik heb dit probleem ook ervaren gisteren. Het was al 20:00 uur en dan is het hier 130km/h maar hield zich strak aan de 100km/h. Je geeft een beetje gas bij om op de 130 te komen en dat houd hij dan eventjes aan maar zakt toch weer af op de 100.Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:35:
Hoort FSD niet de snelheid aan te passen op de snelweg? Bijv 100-130 en vice versa?
Met enkel autopilot verdween het 100km/h bord zodra het 7 uur geweest was, nu laat hij deze nog zien. Er lijkt dus een bug te zijn, want hij snapt écht wel dat je 130 mag, alleen niet in deze build.
Grappig, ik heb een gemiddelde van ruim 2 weken maar vooral ook vanaf 2026.2.3 ineens ruim een maand. Dat is maar 1x eerder voorgekomen afgelopen jaar. Misschien toch de focus op FSD gelegd.
Thank you for contacting Tesla.Masterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:23:
Tips en verbeteringen kunnen ook gemaild worden.
Heb tesla chat benaderd en kreeg een vragenlijst toegestuurd met de onderstaande vragen:
Samenvatting van het probleem:
Diepgaande uitleg van het probleem:
Welke initiële oplossingen zijn geprobeerd?:
Op welk exact punt ontstond het incident?:
Waren er waarschuwingen of meldingen te zien op het display van de auto of in de app?:
Zag u iets ongewoons, of verschijnt/is iets niet toegankelijk zoals verwacht? Zo ja, voeg dan een foto toe:
Wanneer gebeurde het incident? (datum+tijd):
Hoe lang geleden begon het incident? (datum+tijd):
Begon het incident na een specifieke gebeurtenis of stap?:
Is het voertuig verbonden met internet?:
Is een scroll-knop herstart uitgevoerd?:
Is een volledige uitschakeling uitgevoerd?:
Wat is uw e-mailadres en telefoonnummer:
Voorkeurslocatie voor service?
Voelt u zich comfortabel bij communicatie in het Engels?
Deze kunnen gemaild worden naar:
accountsupportemea@tesla.com
Tesla gaf toestemming om het hier te delen.
This mailbox is no longer being monitored.
Hilary Duff 4-Life
Haha serieus? Kreeg net dit adres van tesla zelf 🤣JoeBlack2k schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:45:
[...]
Thank you for contacting Tesla.
This mailbox is no longer being monitored.
haha heel bijzonder hoe ze werken daar somsMasterchiev schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:45:
[...]
Haha serieus? Kreeg net dit adres van tesla zelf 🤣
ik had zelfs m'n best gedaan:
Detailed explanation of the problem:
I would really appreciate a visual notification on the display when FSD has detected a pedestrian and is intentionally yielding. At the moment, when the car slows or stops for a pedestrian, it is not always clear to me whether the vehicle has already recognized the pedestrian and plans to wait, or whether it may continue driving. This can create an awkward and tense situation, especially when I want to signal to the pedestrian that they may cross safely.
[ Voor 54% gewijzigd door JoeBlack2k op 18-04-2026 10:47 ]
Hilary Duff 4-Life
Reed net terug van boodschappen achter een les auto.
Les auto rijd sneller door het dorp en rotondes.
Laatste stuk reed ik iets anders maar kwamen aan in dezelfde straat.
Beide inparkeren. Les auto langzaam en beetje "rare" hoek. Maar staat sneller en beter in het vak.
Dus ja FSD is soms traag
Opzich vind ik het wel indrukwekkend.
Maar vind het vooral leuk om te testen. Maar zou dit voor heel veel ritten nog niet willen inzetten.
Vanavond moet ik stukje snelweg doen. En morgen een rit van 105km dus ben dan benieuwd.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
De voor camera heeft geen breed zicht van zo dichtbij. Dus alleen de linker voor camera kan de fietsers hier zien.
Nu zijn er 2 fietsers achter elkaar, ze zijn kort samen in beeld maar verdwijnen dan achter het paaltje. De 1e fietser wordt netjes op gewacht, de 2e fietser heb ik zelf voor op de rem gedrukt.
Als ik de videos terug kijk, is het voor de auto ook erg moeilijk te zien dat het om 2 fietsers gaat. Daarom denk ik dat dit vaker gaat gebeuren.
Foto van 2 fietsers:
:strip_exif()/f/image/ZnvMuGyKkWKuCjwE5SKbkXEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de dode hoek. 1e fietser is hier voorbij, de 2e zit nu achter dit bord verstopt. Auto wil optrekken, waarbij ik zelf rem om een aanrijding te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/zTUVuSHT2xtamzHFbW8r17FG.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn verwachting is overigens wel dat de auto een echt ongeluk zal voorkomen, door op het laatste moment alsnog te remmen. Maar ik vond mijn eigen ingreep al storend voor de fietsers terwijl ze niet eens heel snel reden. Stel dit was een elektrische fiets of wielrenner, dan zou die gewoon geschrokken zijn en onderuit glijden waarschijnlijk als ik het aan FSD overgelaten zou hebben.
Edit: dit is een rotonde
Edit: ik heb een video proberen te uploaden (geen idee of dit werkt, kan tot 2 dagen beken worden staat er). Note: de camera zit verderweg dan de neus van de auto, en ik remde hier dus zelf.
https://streamable.com/yzjonc?src=player-page-share
[ Voor 5% gewijzigd door GarageGoblin op 18-04-2026 11:43 ]
Fsd hoeft geen examen te doen. Jij bent en blijft de verantwoordelijke.GarageGoblin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:17:
FSD is gezakt! Als dit een rijexamen zou zijn. Op een punt waarbij ik verwacht dat dit vaker gaat voorkomen.
De voor camera heeft geen breed zicht van zo dichtbij. Dus alleen de linker voor camera kan de fietsers hier zien.
Nu zijn er 2 fietsers achter elkaar, ze zijn kort samen in beeld maar verdwijnen dan achter het paaltje. De 1e fietser wordt netjes op gewacht, de 2e fietser heb ik zelf voor op de rem gedrukt.
Als ik de videos terug kijk, is het voor de auto ook erg moeilijk te zien dat het om 2 fietsers gaat. Daarom denk ik dat dit vaker gaat gebeuren.
Foto van 2 fietsers:
[Afbeelding]
Foto van de dode hoek. 1e fietser is hier voorbij, de 2e zit nu achter dit bord verstopt. Auto wil optrekken, waarbij ik zelf rem om een aanrijding te voorkomen.
[Afbeelding]
Mijn verwachting is overigens wel dat de auto een echt ongeluk zal voorkomen, door op het laatste moment alsnog te remmen. Maar ik vond mijn eigen ingreep al storend voor de fietsers terwijl ze niet eens heel snel reden. Stel dit was een elektrische fiets of wielrenner, dan zou die gewoon geschrokken zijn en onderuit glijden waarschijnlijk als ik het aan FSD overgelaten zou hebben.
Ik lees hier veel dat fsd fouten maakt, echter dit is incorrect.
Alvorens de auto een fout maakt, moet de bestuurder al ingrijpen. Dus al die fouten die fsd maakt zijn te wijten aan de bestuurder.
Ik geef aan dat ik ingreep, neemt niet weg dat het benoemswaardig is. En je gaat niet ingrijpen wanneer de auto al stil staat, pas zodra hij weer optrekt en dan is het al een mogelijk schrikmoment voor de fietsers. Daarnaast verwacht ik dat veel hier niet ingegrepen zouden hebben, ook al zou dat niet juist zijn.patrickt35 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
[...]
Fsd hoeft geen examen te doen. Jij bent en blijft de verantwoordelijke.
Alvorens de auto een fout maakt, moet de bestuurder al ingrijpen. Dus al die fouten die fsd maakt zijn te wijten aan de bestuurder.
Het "gezakt" gedeelte is enkel als vergelijking
[ Voor 10% gewijzigd door GarageGoblin op 18-04-2026 11:26 ]
Ja dat klopt, maar dit topic gaat over FSD niet over de wettelijke verantwoordelijkheid. we discuseren hier onder andere hoe FSD het doet en waar het de fout in gaat.patrickt35 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
[...]
Hilary Duff 4-Life
Dit topic gaat over fsd supervised. Dus in principe kan de auto niet de fout in gaan want jij moet corrigeren.JoeBlack2k schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:31:
[...]
Ja dat klopt, maar dit topic gaat over FSD niet over de wettelijke verantwoordelijkheid. we discuseren hier onder andere hoe FSD het doet en waar het de fout in gaat.
Ik vraag me echt af of de tesla die Fietser niet meer had gezien iets ervoor zag hij hem wel en dan houd die daar volgens mij rekening mee ik denk als je niks had gedaan dat hij gewoon netjes was gestop en die bocht neemt hij toch ook heel langzaam zit er allemaal vrij krap uit dus veel snelheid zou er niet ingezeten hebben.GarageGoblin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:17:
FSD is gezakt! Als dit een rijexamen zou zijn. Op een punt waarbij ik verwacht dat dit vaker gaat voorkomen.
Foto van 2 fietsers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: dit is een rotonde
PSN: FreakGIB
Ook even een correctie via de richting werkt prima. Vanavond vier uur on the road, dus dan nog maar goed testen.
En als het goed is leert die daar ook van dus doe je dat heel vaak kan dat uiteindelijk helpen met de auto iets vlotter maken.GeNiTaLiX schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:37:
Ik ben vandaag eens anders gaan rijden, meer vanuit de optiek dat de auto altijd zo voorzichtig mogelijk zal doen en ik bepaal waar meer snelheid verantwoord is. Heb de stoel wat verder naar achteren gezet, mijn voet boven de acceleratie en heb wanneer ik dat wilde zelf gas bijgegeven om hem sneller te laten optrekken. Hij doet dat perfect en houdt ook goed de snelheid vast, waar nodig haalt hij in. Dit bevalt me best wel.
Ook even een correctie via de richting werkt prima. Vanavond vier uur on the road, dus dan nog maar goed testen.
waar kijk ik naar?
Heb de video nu erbij gezetFreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:35:
[...]
Ik vraag me echt af of de tesla die Fietser niet meer had gezien iets ervoor zag hij hem wel en dan houd die daar volgens mij rekening mee ik denk als je niks had gedaan dat hij gewoon netjes was gestop en die bocht neemt hij toch ook heel langzaam zit er allemaal vrij krap uit dus veel snelheid zou er niet ingezeten hebben.
De tijdsduur tussen iedere update. En je ziet dus dat ik na 21 dagen m'n eerste update kreeg.
Ik had graag het scherm gezien en kijken wat die daar zag.
De animaties? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Is het mogelijk die ergens tevoorschijn te toveren? Heb gewoon dashcam beelden opgeslagen via de camera knop.FreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:54:
[...]
Ik had graag het scherm gezien en kijken wat die daar zag.
waar het echter wel een paar ingrepen nodig had: parkeren.. zoals bij iedereen, waardeloos zoals het nu is. ook de autopark is niet geweldig, maar doet in ieder geval een poging om binnen een vak terecht te komen.
Bij dronten was er iets aan de hand en stonden er 2 verkeersregelaars op een rotonde, mocht niet de eerste afslag op, en kreeg het signaal om driekwart rond te gaan van de eerste regelaar, prima, fsd paste op dat gebaar direct zelf de route aan, en begon aan de rotonde, alwaar hij een moordpoging probeerde op verkeersregelaar nr 2, die met zijn rug naar de auto toe op t randje van de rotonde het verkeer aan het regelen was. kon nog net op tijd ingrijpen en daarna aan hem uitleggen dat ik hem echt niet wilde omkegelen, scheelde echt weinig. ging allemaal te snel om er nog even een video van vast te leggen.
verder wisselend succes met verkeersdrempels, de meeste ziet ie prima en remt ie ook precies voldoende voor af, maar er was er eentje op een 80 weg, keurig netjes met heldere lijnen en de geel zwarte waarschuwing palen en borden aangegeven, die hij toch zonder blikken en blozen met 80 probeerde te nemen. dat zou vliegen worden, dus ook daar ingegrepen en de voice toelichting gegeven.
Bij lelystad in het centrum ging eigenlijk ook alles prima, tot hij bij de rotonde bij het station bedacht dat de busbaan daar een shortcut was.. die route is ook vrij recent aangepast, dus op zich logisch dat die nog in de navigatie zat, echter de navigatie gaf wel de correcte route aan, dus het was in dit geval fsd die besloot om zich niet aan de navigatie linksom te houden, maar de busbaan op te willen. 3e ingreep dus.
Verder werkt het prima, paar onaangekondigde wegafsluitingen door ongelukken en spoedonderhoud aan een brug, met bijbehorende pijlwagens, afzettingen, rijkwaterstaat trucks op de weg, fsd volgde keurig de aangewezen omleiding over de vluchtstrook, stopte bij de verkeersregelaar en reed na het signaal "door rijden, linksaf slaan" ook keurig netjes door. keurig netjes aan de kant om ruimte te maken voor een heel brede tegemoetkomende traktor, eventjes gas los voor een overstekende kat, en met de 5% non-contextual offset ingesteld, eigenlijk overal precies de correcte snelheid. 84 op gps waar je 80 mag, impressive toch wel
ook snachts geen enkel probleem, heb m in het pikkedonker over de onverlichte knardijk laten rijden, waar ook de belijning niet duidelijk is, en het nogal hobbelig is, geen enkel probleem, keurig op de juiste baan, ik had het zelf niet anders gedaan.
en dan kom ik bij het testrondje met mijn vader als passagier, en die was ook onder de indruk en gaf met de volgende understatement eigenlijk wel aan hoe goed het werkt: "voor mij als passagier voelt het eigenlijk niets anders dan wanneer jij zelf rijdt, het is wat truttiger maar verder voel ik me net zo veilig als wanneer jij zelf rijdt". het systeem deed zo "onopvallend" zn werk, dat hij drukker was met kletsen over van alles en nog wat dan het mede monitoren van wat de auto nu eigenlijk aan het doen was.
of ik na deze eerste maand ga verlengen.. nee denk ik niet, ik voel me absoluut niet relaxter achter het stuur met fsd als bestuurder, niet dat ik me ongemakkelijk voel of onveilig, maar ik heb mentaal veel meer te doen om constant in de gaten te houden wat t systeem doet, ik merk dat ik bij elk hobbeltje nog steeds doublecheck wat fsd er mee doet, waar je zelf gewoon het stuur automatisch corrigeert en door rijdt.. ik vind zelf rijden ook veel te leuk om dat constant uit handen te geven. normaal gezien gebruik ik autopilot eigenlijk ook exclusief in trajectcontroles om die lullige boetes te voorkomen, en verder doe ik gewoon ouderwets alles zelf. Voor een lange vakantierit zal ik het wellicht overwegen, maar ik zie de kans niet zo heel groot dat ik er 99 euro voor wil blijven aftikken.
oh en summon.. is inderdaad ASS.. doet echt helemaal niets behalve een beetje hulpeloos met zn knipperlichten knipperen en de handrem er af en weer op zetten, zit verder geen milimeter beweging in. op eigen terrein, expliciet zo zichtbaar in de app, ook de dumb summon, geen enkele beweging.. daar hebben ze dus echt nog wel behoorlijk wat te verbeteren, want zoals het nu is werkt het voor geen meter. go to target, doet alleen knipperen en geen beweging, come to me, idem. handmatig vooruit of achteruit met de knopjes.. ik krijg knipogen, maar daar blijft het bij..
[ Voor 6% gewijzigd door djbarney op 18-04-2026 12:32 ]
dat kan je niet terug zien denk ik alleen als je het met je telefoon had opgenomen bv maar dat mag dan weer niet hehe.GarageGoblin schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:59:
[...]
De animaties? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Is het mogelijk die ergens tevoorschijn te toveren? Heb gewoon dashcam beelden opgeslagen via de camera knop.
Wel had ik graag eap gehad, summon doet idd vrij weinig.
[ Voor 14% gewijzigd door GeNiTaLiX op 18-04-2026 12:52 ]
Zo lang je FSD hebt heb je ook EAP volgens mij of teminste wat er in dat pakket zitGeNiTaLiX schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:51:
Zonder ingrijpen net heerlijk gereden van en naar de stad. Hoe hij het deed weet ik niet, maar hij koos de juiste weg uit de parkeergarage en reed me zo naar huis. Was onder de indruk!
Wel had ik graag eap gehad, summon doet idd vrij weinig.
je hebt Summon al dat is van EAP maar is nutteloos behalve rechtuit een parkeervak rijden.
en je hebt autopark dat werkt beter dan de park van SFD gewoon op een parkeer plek FSD stoppen en dan selecteerd je een parkeervak die zijn dan blauw met een P er in en drukt op start
en als je in je menu FSD uit zet een autosteer Beta selecteerd dan heb je denk ik de Auto steer van EAP maar dat heb ik nog niet getest ik heb zelf EAP en nu tijdelijk FSD met abbo.
Mooi gezegd. Denk idd dat het vanaf de bestuurderstoel indrukwekkender is dan vanaf de passagiersstoel. Je merkt eigenlijk niet dat de bestuurder niet rijdt.djbarney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:28:
...
en dan kom ik bij het testrondje met mijn vader als passagier, en die was ook onder de indruk en gaf met de volgende understatement eigenlijk wel aan hoe goed het werkt: "voor mij als passagier voelt het eigenlijk niets anders dan wanneer jij zelf rijdt, het is wat truttiger maar verder voel ik me net zo veilig als wanneer jij zelf rijdt". het systeem deed zo "onopvallend" zn werk, dat hij drukker was met kletsen over van alles en nog wat dan het mede monitoren van wat de auto nu eigenlijk aan het doen was.
...
Mijn nieuwe MY is gisteren geleverd; hij draait nog op versie 2026.2.300 en heeft nog geen FSD (hoewel ik daarvoor al betaald heb).Gamebuster schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:10:
Zoals ik hier heb gelezen, duurt het bij nieuwe auto’s een paar weken voordat ze de updates ontvangen. We zullen dus nog even moeten wachten!
Het wisselt heel erg volgens mij, volgens mij had ik in 2024 (M3H) de eerste week al een update.JanDe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:05:
[...]
Mijn nieuwe MY is gisteren geleverd; hij draait nog op versie 2026.2.300 en heeft nog geen FSD (hoewel ik daarvoor al betaald heb).
Zoals ik hier heb gelezen, duurt het bij nieuwe auto’s een paar weken voordat ze de updates ontvangen. We zullen dus nog even moeten wachten!
Ik had bij de nieuwe Y 2025 dec binnen twee dagen een update.JanDe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:05:
[...]
Mijn nieuwe MY is gisteren geleverd; hij draait nog op versie 2026.2.300 en heeft nog geen FSD (hoewel ik daarvoor al betaald heb).
Er zijn wat updates gepushed zag ik op teslafi allemaal nieuwste software 2026.3.7Blik1984 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:25:
Gisteren toch ook maar het abonnement genomen in de hoop dat daarmee de update wat sneller mijn kant op komt. Wil graag de gratis proefperiode uitproberen
Die snap ik niet zo goed, want volgens de voorwaarden voor de gratis proefperiode mag je het niet al eens aangeschaft hebben (wat jij dus zojuist hebt gedaan).Blik1984 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:25:
Gisteren toch ook maar het abonnement genomen in de hoop dat daarmee de update wat sneller mijn kant op komt. Wil graag de gratis proefperiode uitproberen
Mijn angst is dat mensen uiteindelijk lui gaan worden als de nieuwigheid van FSD (supervised) eraf is. Die denken "de auto heeft het de afgelopen 6 maanden nooit fout gehad, dus ik hoef minder op te letten". En ik snap dat de auto het probeert te voorkomen door te op te laten letten, maar mijn vertrouwen in de medemens in een auto is gewoon niet zo groot.patrickt35 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
[...]
Je zag het al in het autoweek filmpje door Amsterdam waar hij de Tesla een fietspad op laat rijden. Bord "verplicht linksaf" en het bord "fietspad" compleet gemist omdat hij alleen maar bezig was in de gaten te houden of de Tesla geen voetgangers aan zou rijden.
Daarom ben ik heel benieuwd hoe de ervaringen van dit systeem zijn over een langere periode.
Heb je zelf all met FSD gereden je moet behoorlijk attent blijven anders krijg je een strike en lig je er uit voor een week als dat te vaak gebeurd dus als je lui begint te worden word je vanzelf afgestraft.MartijnA3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:27:
[...]
Mijn angst is dat mensen uiteindelijk lui gaan worden als de nieuwigheid van FSD (supervised) eraf is. Die denken "de auto heeft het de afgelopen 6 maanden nooit fout gehad, dus ik hoef minder op te letten". En ik snap dat de auto het probeert te voorkomen door te op te laten letten, maar mijn vertrouwen in de medemens in een auto is gewoon niet zo groot.
Je zag het al in het autoweek filmpje door Amsterdam waar hij de Tesla een fietspad op laat rijden. Bord "verplicht linksaf" en het bord "fietspad" compleet gemist omdat hij alleen maar bezig was in de gaten te houden of de Tesla geen voetgangers aan zou rijden.
Daarom ben ik heel benieuwd hoe de ervaringen van dit systeem zijn over een langere periode.
De post waar dit een reactie op was was van iemand die zelf ingreep terwijl de Tesla een rotonde op wilde toen er een fietser aan kwam. Helemaal prima, maar als een Tesla borden negeert en een fietspad oprijdt, dan is de bestuurder niet aan het opletten, ook al waren er geen waarschuwingen.FreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:33:
[...]
Hen je zelf all met FSD gereden je moet behoorlijk attent blijven anders krijg je een strike en lig je er uit voor een week als dat te vaak gebeurd dus als je lui begint te worden word je vanzelf afgestraft.
In Nederland is het een streng Level 2-systeem. We moeten constant opletten en vaak actief ingrijpen. Als je even niet oplet, schakelt FSD zichzelf uit. Het voelt meer alsof de RDW ons tot betere chauffeurs wil opleiden dan dat we écht zelfrijdend rijden.
We betalen dezelfde prijs als in de VS (€99 of €49 met EAP), terwijl het hier veel minder relaxed is.
Er rijden nu al ruim 44.000 Tesla’s met Hardware 4 rond in Nederland, en dat aantal groeit snel. Als de RDW écht wil dat FSD grootschalig gebruikt wordt om het verkeer veiliger te maken, dan moet de prijs beter aansluiten bij de Nederlandse realiteit.
Mijn suggesties:
Maak het maandabonnement realistischer: €50 basis / €25 met EAP.
Lease-maatschappijen zouden FSD moeten promoten en belonen. Wie met FSD rijdt, is een betere en voorspelbaardere rijder → minder schade → lagere kosten voor de leasemaatschappij. FSD zou eigenlijk standaard bij de lease moeten zitten of vergoed moeten worden.
Bij particuliere aankoop: korting op de autoverzekering als je aantoont dat je FSD actief gebruikt (via fleet-data).
Op deze manier wordt FSD écht aantrekkelijk en grootschalig gebruikt, in plaats van een duur extraatje dat maar weinig mensen waarschijnlijk gaan nemen.
Dat is nogal een statement. Denk dat we even moeten wachten op echte onafhankelijke data in Nederland?FreakGIB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:49:
Wie met FSD rijdt, is een betere en voorspelbaardere rijder → minder schade → lagere kosten voor de leasemaatschappij.
Nee, dat hoeft niet. Je kan namelijk de data die Tesla heeft uit de US makkelijk extrapoleren, zo speciaal zijn we ook niet weer. We hebben wat drukke steden maar de infrastructuur in NL is zoveel makkelijker, op de meeste plekken, dat FSD veiliger is gemiddeld, is het beter dan de gemiddelde bestuurder. Zijn er betere bestuurders dan FSD? Vast wel, maar FSD is niet afgeleidt, is niet opgejaagd, kan alle 360 graden om de auto heen in de gaten houden. Dit is niet inherent aan Tesla, en ik vind eigenlijk dat LiDAR een goede toevoeging is aan FSD, maar goed, ik ben geen Tesla engineer, dus ik kan dat ook niet met zekerheid zeggen.MartijnA3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:09:
[...]
Dat is nogal een statement. Denk dat we even moeten wachten op echte onafhankelijke data in Nederland?
Ik zou dat nooit aan FSD toevertrouwen en meteen de besturing overpakken.djbarney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:28:
Bij dronten was er iets aan de hand en stonden er 2 verkeersregelaars op een rotonde, mocht niet de eerste afslag op, en kreeg het signaal om driekwart rond te gaan van de eerste regelaar, prima, fsd paste op dat gebaar direct zelf de route aan, en begon aan de rotonde, alwaar hij een moordpoging probeerde op verkeersregelaar nr 2, die met zijn rug naar de auto toe op t randje van de rotonde het verkeer aan het regelen was. kon nog net op tijd ingrijpen en daarna aan hem uitleggen dat ik hem echt niet wilde omkegelen, scheelde echt weinig. ging allemaal te snel om er nog even een video van vast te leggen.
Zodra de update geïnstalleerd wordt kan je abo annuleren en kiezen voor gratis proefperiodejongetje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:26:
[...]
Die snap ik niet zo goed, want volgens de voorwaarden voor de gratis proefperiode mag je het niet al eens aangeschaft hebben (wat jij dus zojuist hebt gedaan).
Wij van WC eend....Ecological schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:37:
[...]
Je kan namelijk de data die Tesla heeft uit de US makkelijk extrapoleren,
https://philkoopman.substack.com/p/new-tesla-fsd-safety-data
Dat is het mooie aan statistiek: Je bedenkt eerst wat je wil bewijzen, en dan reken je net zo lang totdat je gelijk hebt.MartijnA3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]
Wij van WC eend....
Je artikel geeft mij gelijk.MartijnA3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]
Wij van WC eend....
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
[ Voor 100% gewijzigd door GarageGoblin op 18-04-2026 17:05 ]
Voor de brildragers , ik kwam erachter dat dit (in ieder geval) deels kwam door een vuile/vettige bril. Had de rit erna m’n bril schoongemaakt en toen ging het wel goed.karel_G_1981 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:48:
Net m’n tweede strike out gehad , fsd vond blijkbaar dat ik niet teveel men m’n paggagiers mocht praten. is ie strenger geworden ?? Hoop het toch niet.
Hier vandaag de update geïnstalleerd en meteen na het shoppen in Dronten weer naar huis richting Lelystad en ben behoorlijk onder de indruk. De twee baans rotondes had ik m'n twijfels bij, maar die pakt hij perfect. Soms wel wat strak tegen de drempel tussen de banen aan.
Net ook richting Almere en weer terug en dat ging op 1 foutje na helemaal goed, inclusief parkeren.
Het foutje was, als je vanaf Almere bij Lelystad de snelweg afgaat, dat je dan richting de stad zelf die afslag hebt waar je door kan rijden en de twee andere banen hebben een stoplicht. FSD zag daar helaas de stoplicht van de andere baan als een reden om te stoppen, maar je geeft even gas en hij gaat lekker verder gelukkig.
(Deze plek: https://maps.app.goo.gl/N7iT7JH7movcgBJ58 )
Mja, in dit geval kwam ik met ongeveer 5 kmh bij de rotonde, waar de verkeersregelaar duidelijk zichtbaar was op het fsd scherm, het signaal werd keurig herkend, de andere regelaar stond verstopt achter de rotonde, voor mij, de bijrijder en de auto niet zichtbaar. Die had ik zelf ook pas ontdekt als ik er vlak naast zou staan. Toen ie eenmaal zichtbaar werd, was het met 8 kmh snel genoeg om inderdaad meteen in te grijpen, maar dan leg je alsnog voldoende afstand af om die man bijna te raken. Als ie netjes aan de buitenkant van de rotonde had gestaan, zoals de eerste deed, had iedereen m goed kunnen zien.Len schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:42:
[...]
Ik zou dat nooit aan FSD toevertrouwen en meteen de besturing overpakken.
Wil het niet beter praten dan het was, achteraf inderdaad wellicht de situatie moeten voorkomen met fsd, maar juist door het zo goed zichtbaar zijn van de eerste regelaar, had ik voldoende vertrouwen dat die rotonde verder gewoon correct behandeld zou worden.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/hwsBP3LcWgaiTuB0hnI1YeoY.jpg?f=fotoalbum_large)