• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 13:19

MindBender

Bite my shiny metal ass!

walto schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:25:
[...]

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep
Het lijkt erop dat er periodiek een nieuwe branch gemaakt wordt, mogelijk voor wijzigingen in de hardware, en dat grote stukken software daar naartoe gemerged moeten worden. En mogelijk is oudere software niet meer compatible.

Maar hoe het ook zij; Dat kan ik als software engineer wel begrijpen, maar uiteindelijk heb ik daar als klant van Tesla niks mee te maken. De klant heeft €7.500 betaald voor een optie, die inmiddels is goedgekeurd en uitgerold in talloze identieke auto’s, en er kan niet eens een tijdslijn gegeven worden naar de oplossing. En ondertussen schrijft de auto gewoon af.

Maar als ik het goed begrijp is deze optie ondertussen alleen nog maar te huur, a raison de €99 per maand. Dat lijkt mij goed nieuws, want nu hebben we een maandprijs van wat we niet gekregen hebben. Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:30
MindBender schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Het lijkt erop dat er periodiek een nieuwe branch gemaakt wordt, mogelijk voor wijzigingen in de hardware, en dat grote stukken software daar naartoe gemerged moeten worden. En mogelijk is oudere software niet meer compatible.

Maar hoe het ook zei; Dat kan ik als software engineer wel begrijpen, maar uiteindelijk heb ik daar als klant van Tesla niks mee te maken. De klant heeft €7.500 voor een optie, die inmiddels is goedgekeurd en uitgerold in talloze indentieke auto’s, en er kan niet eens een tijdslijn gegeven worden naar de oplossing. En ondertussen schrijft de auto gewoon af.

Maar als ik het goed begrijp is deze optie ondertussen alleen nog maar te huur, a raison de €99 per maand. Dat lijkt mij goed nieuws, want nu hebben we een maandprijs van wat we niet gekregen hebben. Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?
Eigenlijk zouden meer mensen de auto gewoon moeten weigeren bij ophaling. Auto wordt niet compleet geleverd, dus waarom zou je die betalen en mee nemen?

Wat zou je doen als de achterbank ontbreekt?

Blijft een bollenwinkel…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:42
[...]
Wat bedoel je? Je gaat die 99 euro per maand is betalen als het is geactiveerd in de auto. Tot die tijd betaal je niets, dus wat wil je terug eisen?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Wat bedoel je? Je gaat die 99 euro per maand is betalen als het is geactiveerd in de auto. Tot die tijd betaal je niets, dus wat wil je terug eisen?
Er zijn mensen die FSD hebben afgekocht op hun auto maar die dus op de verkeerde software branch zitten en daardoor dus geen FSD actief kunnen krijgen op dit moment.
Die 7.5k is natuurlijk wel betaald.

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-07 10:47
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Hij bedoelt dat ie 7500 heeft afgetikt en nu niet krijgt waar hij wel voor betaald heeft.
Ik denk dat restitutie best op zijn plaats is als Tesla niet kan aangeven wanneer ze gaan leveren.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:54
De volgende update is dit ook hier mogelijk?

https://www.instagram.com/reel/DY5nl-WvkhW/?igsh=MXRmNTRxYmdlMWcxbw==
[...]

Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?
Dat had ik idd 2 weken geleden ook al geopperd aan @walto. Ik weet niet of Tesla daar al op gereageerd heeft. En als Tesla zich beroept op overmacht (RDW), kleine lettertjes (er staat in de voorwaarden dat je moet wachten op een update) of dat het technisch niet kan: ze hadden je ook een auto met fabrieks software 2026.2.200 kunnen geven, want die hebben nu wel FSD

[ Voor 74% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 09:25 ]

pdidi schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
[...]

Als Tesla dezelfde aanpak als in China gaat doen krijgt iedereen een free trial van 1 maand. Hopelijk hebben ze dit keer dan wel alles qua approval goed geregeld (de free trial moest via een OTA update waar geen goedkeuring voor was gegeven, dus na 1 week moest de free trial uit worden gezet)
Even een schaamteloze repost van mezelf. Na China en Australië nu Europa struggling met FSD OTA's. Ik zie een IT patroon. Een project focussed volledig op initiële roll-out, maar zorgt niet goed voor run en maintain

[ Voor 42% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 09:53 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep

klagen bij Tesla en volhouden is het enig wat je kunt. Het is een oplosbaar probleem en dat zal ook wel een keer gebeuren. Overigens schijnt half lithouwen nu in hetzelfde schuitje te zitten dus wie weet versnelt dat het wat

Hier op het forum weet verder ook niemand meer dan “er moet een update komen”.
Ik denk dat het probleem zit in de versie nummer en de goedkeuring. Tesla zal waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben om te update naar een ouder versie nummer, terwijl de goedgekeurde versie de 2026.3.x is, dus Tesla zal de Europese FSD versie moet publiceren in de .14 of .16 branche, en dan kan ik mij zo voorstellen dat de RDW daar ook nog een plasje over moet doen voordat deze uitgerold mag worden.

Daarnaast zal het ook niet meehelpen dat andere landen nu ook aan het test zijn om de 2026.3.x, ik denk dat het wachten behoorlijk taai kan gaan worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snuggles! schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Hij bedoelt dat ie 7500 heeft afgetikt en nu niet krijgt waar hij wel voor betaald heeft.
Ik denk dat restitutie best op zijn plaats is als Tesla niet kan aangeven wanneer ze gaan leveren.
Ja en dan, dan heb je nog steeds geen FSD , en moet je als de software over een paar maanden wel vrijgegeven wordt 99 euro per maand lappen. Ik denk dat weinig nieuwe FSD eigenaren daar op zitten te wachten

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jongetje
GeeMoney schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Er zijn mensen die FSD hebben afgekocht op hun auto maar die dus op de verkeerde software branch zitten en daardoor dus geen FSD actief kunnen krijgen op dit moment.
Die 7.5k is natuurlijk wel betaald.
Dat snap ik wel, maar in de voorwaarden staat dat je mogelijk moet wachten op de juiste software (zoals sommige mensen al 5 jaar doen...). Die software komt er echt wel, ze kunnen moeilijk ook alle auto's die nu in Nederland rondrijden met wel de FSD software het komende jaar niet meer updaten. De spring update wordt hier de summer update 8) .
En FSD is ruim een maand uit dus zo enorm lang ben je ook nog niet aan het wachten... Maargoed, wachten duurt nu eenmaal lang :).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Dat snap ik wel, maar in de voorwaarden staat dat je mogelijk moet wachten op de juiste software (zoals sommige mensen al 5 jaar doen...). Die software komt er echt wel, ze kunnen moeilijk ook alle auto's die nu in Nederland rondrijden met wel de FSD software het komende jaar niet meer updaten. De spring update wordt hier de summer update 8) .
En FSD is ruim een maand uit dus zo enorm lang ben je ook nog niet aan het wachten... Maargoed, wachten duurt nu eenmaal lang :).
Ja en dit is ook gewoon het nadeel van early adopter zijn, vind je dat niet helemaal lekker dan kan je beter een auto bij een traditioneel legacy merk bestellen.

Blijft natuurlijk wel als een paal boven water dat het niet lekker is dat je auto niet conform bestelling geleverd wordt zonder zicht op levering.

• jongetje
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ja en dit is ook gewoon het nadeel van early adopter zijn, vind je dat niet helemaal lekker dan kan je beter een auto bij een traditioneel legacy merk bestellen.

Blijft natuurlijk wel als een paal boven water dat het niet lekker is dat je auto niet conform bestelling geleverd wordt zonder zicht op levering.
Op mijn Skoda was bijvoorbeeld draadloze SmartLink pas na een software update die een jaar later kwam beschikbaar. Terwijl dit gewoon in de folder en specificaties stond. Dan pingel je ook heen en weer tussen de dealer die naar PON wijst en PON die standaard op elke vraag antwoord dat je naar de dealer moet. Dat is bij Tesla in mijn ogen wel beter geregeld. Ik neem aan dat Tesla echt wel binnen 2 maanden e.e.a. heeft opgelost, die willen ook niet dat een deel van de vloot niet meer meeloopt in de laatste software versie.
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Op mijn Skoda was bijvoorbeeld draadloze SmartLink pas na een software update die een jaar later kwam beschikbaar. Terwijl dit gewoon in de folder en specificaties stond. Dan pingel je ook heen en weer tussen de dealer die naar PON wijst en PON die standaard op elke vraag antwoord dat je naar de dealer moet. Dat is bij Tesla in mijn ogen wel beter geregeld. Ik neem aan dat Tesla echt wel binnen 2 maanden e.e.a. heeft opgelost, die willen ook niet dat een deel van de vloot niet meer meeloopt in de laatste software versie.
Kijk naar Australië. Die zitten na 8 maanden nog steeds op FSD v13 zonder enig uitzicht op een update

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 10:14 ]

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Kijk naar Australië. Die zitten na 8 maanden nog steeds op FSD v13 zonder enig uitzicht op een update
Ze moeten hier toch wel updaten ? Ze zullen 1 branch voor Europa maken en ze moeten die aanpassingen voor die landen binnen de EU nog maken.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ze moeten hier toch wel updaten ? Ze zullen 1 branch voor Europa maken en ze moeten die aanpassingen voor die landen binnen de EU nog maken.
Van wie moeten ze updaten, nu dat de voorlopige EU goedkeuring binnen is? Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen als we v14.3 krijgen

• Emiel1
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Van wie moeten ze updaten, nu dat de voorlopige EU goedkeuring binnen is? Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen als we v14.3 krijgen
Volgens mij is het nog niet goedgekeurd binnen de EU. In de herfst kan dat als 15 van de 27 landen binnen de EU voor stemmen. Landen zoals Duitsland en Frankrijk zullen zelf gaan testen en aanpassingen eisen voor lokale borden en regels. Het zou mij verbazen als ze dan niet naar meest up to date software gaan. Ze moeten daar meer testkilometers rijden. Denk aan België waar het wat simpeler is.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Volgens mij is het nog niet goedgekeurd binnen de EU. In de herfst kan dat als 15 van de 27 landen binnen de EU voor stemmen. Landen zoals Duitsland en Frankrijk zullen zelf gaan testen en aanpassingen eisen voor lokale borden en regels. Het zou mij verbazen als ze dan niet naar meest up to date software gaan. Ze moeten daar meer testkilometers rijden. Denk aan België waar het wat simpeler is.
Ik zei ook "voorlopige" ;) Maar wel om aan te geven dat de huidige 14.2.2.5 al voor heel de EU is bedoeld (daarom heeft de RDW er 18 maanden over gedaan). Dat is ook waarom Litouwen gewoon deze versie kan gebruiken.
En landen als Frankrijk en Duitsland zijn al via de ride alongs meegenomen in de 1,6 miljoen EU km's van de RDW goedkeuring, dus die hoeven daarvoor niet nu alsnog te gaan testen.

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 12:00 ]

• Emiel1
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Ik zei ook "voorlopige" ;) Maar wel om aan te geven dat de huidige 14.2.2.5 al voor heel de EU is bedoeld (daarom heeft de RDW er 18 maanden over gedaan). Dat is ook waarom Litouwen gewoon deze versie kan gebruiken.
En landen als Frankrijk en Duitsland zijn al via de ride alongs meegenomen in de 1,6 miljoen EU km's van de RDW goedkeuring, dus die hoeven daarvoor niet nu alsnog te gaan testen.
Op zich wel interessant om te lezen hoe binnen het EU-adviesorgaan wordt gedacht: https://etsc.eu/tesla-approval-pushes-europe-towards-a-road-safety-cliff-edge/ . Nergens staat iets over de meerwaarde voor de veiligheid. Dat wordt niet zo'n makkelijk traject, verwacht ik.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Op zich wel interessant om te lezen hoe binnen het EU-adviesorgaan wordt gedacht: https://etsc.eu/tesla-approval-pushes-europe-towards-a-road-safety-cliff-edge/ . Nergens staat iets over de meerwaarde voor de veiligheid. Dat wordt niet zo'n makkelijk traject, verwacht ik.
Zoek maar eens op ETSC in dit forum. Al jaren de grootste tegenstander van FSD. Zonder succes, dus hopen dat dat zo blijft (en anders wil @Richh denk ik zijn rant met alle liefde herhalen)

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 13:43 ]

• karel_G_1981
Estland is het volgende land waar fsd inmiddels is goedgekeurd!

https://x.com/rustavi/status/2060324982765314404?s=46

[ Voor 49% gewijzigd door karel_G_1981 op 29-05-2026 13:52 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05
[...]

Zo interessant om dit in het geopolitieke invalshoek te kijken, wat ook niet te rijmen is met dat de EU moet innoveren. We worden geregeerd door luddites.

Anyway - ik ga mijn Model Y Performance niet accepteren zonder FSD, misschien komt in de tussentijd nog een kleine refresh naar 800V en wat extra opties erbij. >:) (grapje -dat gaat (helaas) nog wel even duren)

Over de updates, het is koffiedik kijken maar ik vermoed echt heel erg dat de RDW hier zorgt voor de langzame updates. Wellicht krijgen we hier nog eens uitsluitsel op, maar voor nu, erg jammer want de techniek is episch.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ronaldvo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-07 19:38
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Zo interessant om dit in het geopolitieke invalshoek te kijken, wat ook niet te rijmen is met dat de EU moet innoveren. We worden geregeerd door luddites.

Anyway - ik ga mijn Model Y Performance niet accepteren zonder FSD, misschien komt in de tussentijd nog een kleine refresh naar 800V en wat extra opties erbij. >:) (grapje -dat gaat (helaas) nog wel even duren)

Over de updates, het is koffiedik kijken maar ik vermoed echt heel erg dat de RDW hier zorgt voor de langzame updates. Wellicht krijgen we hier nog eens uitsluitsel op, maar voor nu, erg jammer want de techniek is episch.
Dat is dus exact de reden dat ik mijn bestelling van een nieuwe auto bij tesla heb geannueleerd. Omdat FSD niet direct actief is. Vandaag heb ik mijn nieuwe m3p van een jaar oud opgehaald in Tilburg. FSD abbo afgesloten , filmpje kijken en ik kon rijden.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:07
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:44:
[...]

De situatie is dus precies dat Tesla FSD al heeft getest in een hoop landen, waaronder ook precies Duitsland en Frankrijk. Al heel wat maanden mag je daar ook zelf bij zijn in de vorm van zo'n Ride Along test drive. Zoals gezegd heeft de RDW een stack goedgekeurd die in principe op de hele EU toepasbaar is, in de huidige stack zijn verkeerssituaties uit het buitenland al meegenomen. Er is dus niet nog een grote update nodig, tenzij achter gesloten deuren nog is geconstateerd dat de testresultaten onvoldoende waren en een akkoord een update vereist.

In België zijn geen ride alongs geweest dus het is niet gek dat ze daar nog die extra test kilometers doen.

Dat ETSC artikel is oud en heb ik idd al veel over geschreven hier haha. Men doet alsof het uit de lucht komt vallen allemaal, alsof er nog te weinig data zou zijn. Belangrijke context is dat de ETSC zelf geen tests wou toestaan. Toen hebben lidstaten zelf toestemming gegeven en die data is onderdeel van de 1.6m km's die onderdeel is van de verificatie documentatie vanuit de RDW.

Het is heel raar dat ze vanuit bijvoorbeeld Scandinavië nu publiekelijk zeggen "maar hoe werkt dat dan op gladde wegen" terwijl ze zelf FSD test auto's hebben die actief op dergelijke wegen FSD testen :) maarja, bureaucratie.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 20:01
Helaas tot nu toe geen goedkeuring in de landen om ons heen. Het zijn stapjes, maar anders dan België, Duitsland en Frankrijk geen landen waar je wekelijks komt. Voor het Europese stemmingsproces is iedere stem er eentje, ook die van Estland maar Duitsland en Frankrijk hebben een zwaardere weging heb ik weleens begrepen. Als ik de Duitsers en Fransen op fora mag geloven dan is er een behoorlijke lobby van uit de lokale auto-industrie tegen het vrijgeven van FSD. Politiek heeft dus een behoorlijke vinger in de pap. Volgens mij lijken de volgende landen de meeste kans te maken om Estland te volgen: België (laatste test kilometers worden gemaakt, Italië waar sommige ministers het systeem graag willen, idem Griekenland. Tot slot is Zwitserland als niet EU land ook bereid om te kijken (Zwitserse RDW heeft een opmerking gemaakt dat Tesla maar een aanvraag moet indienen). Kortom spannende weken/maanden, maar hoe sneller hoe beter, zeker met het vakantieseizoen in verschiet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ronaldvo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is dus exact de reden dat ik mijn bestelling van een nieuwe auto bij tesla heb geannueleerd. Omdat FSD niet direct actief is. Vandaag heb ik mijn nieuwe m3p van een jaar oud opgehaald in Tilburg. FSD abbo afgesloten , filmpje kijken en ik kon rijden.
Slim! Wat dat betreft is een jong gebruikte Highland of Juniper helemaal geen verkeerde keuze, zeker nu Autopilot gestript is en je bij een 3 voor de prijs van een 3 Standard een jong gebruikte premium rijdt.

Je ziet het aanbod gebruikte Highlands dan ook al redelijk opdrogen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-05-2026 15:32 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:22
Wij lijken Australië te volgen met de updates, wat daar 9 maanden inbeslag heeft genomen voor de volgende update wat ook nog steeds geen spring update is. De RDW daar bovenop met de testen zal denk ik zorgen voor voorlopig geen update vanaf 3.7.

• karel_G_1981
[...]

Dat is geen adviesorgaan maar een lobbymachine, misschien moet tesla daar zelf eens wat miljoenen heen schuiven , dan zullen ze vast hun standpunt veranderen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:37:
Wij lijken Australië te volgen met de updates, wat daar 9 maanden inbeslag heeft genomen voor de volgende update wat ook nog steeds geen spring update is. De RDW daar bovenop met de testen zal denk ik zorgen voor voorlopig geen update vanaf 3.7.
Ironisch, nieuwe updates in FSD die juist zorgen voor meer veiligheid worden ellelang uitgesteld om de veiligheid te toetsen waardoor onnodige gevaarlijke situaties ontstaan 8)7 We zijn echt helemaal doorgeschoten qua regelgeving.

Waarom wordt er niet gereleased en getoetst tegelijk, en dat wanneer er onwenselijke zaken zijn geconstateerd dat een versie ingetrokken kan worden, dit bevorderd de snelheid en verkeersveiligheid.

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ironisch, nieuwe updates in FSD die juist zorgen voor meer veiligheid worden ellelang uitgesteld om de veiligheid te toetsen waardoor onnodige gevaarlijke situaties ontstaan 8)7 We zijn echt helemaal doorgeschoten qua regelgeving.

Waarom wordt er niet gereleased en getoetst tegelijk, en dat wanneer er onwenselijke zaken zijn geconstateerd dat een versie ingetrokken kan worden, dit bevorderd de snelheid en verkeersveiligheid.
Eens want met al die miljoenen KMS zijn de zwakke punten wel bekend inmiddels , heb er zelf ook al ruim 4000 km met fsd gereden en ik weet zo precies wanneer ik op moet letten en wanneer dat niet nodig is, kan allemaal zo geanalyseerd worden nav de meldingen en in een update gestopt worden. Systeem wordt dan heel snel beter. Nog beter zou zijn als het systeem gewoon volledig AI learning kan doen

• Ecological
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ik werk als principal engineer in een enterprise en als je aan de business vraagt dan mag je nooit deployen want nieuw = eng. Mocht er buiten de business nog een externe partij zitten, helemaal als die niet technisch zijn dan is het als je het niet goed aanpakt, een heel groot probleem.

Helaas willen de niet technische ambtenaren de beste engineers in de wereld in silicon valley controleren, wat natuurlijk compleet idioot is. Dat is niet hun werk en daar hebben ze niet de kennis voor. RDW moet zorgen voor goede en veilige infrastructuur en daar beleid voor opstellen op basis van de internationale afspraken. Het is compleet bizar dat ze updates willen gaan controleren. Dit is niet omdat het Tesla is, dit zou ik bij elke fabrikant vinden. Mochten er echt grove problemen zijn dan kan je als RDW ingrijpen. Maar niet proactief alles frustreren waardoor je juist zorgt voor meer doden en gewonden omdat minder mensen FSD gebruiken. Bureaucratische instituties kunnen niet nadenken in consequenties. Professor Andreas Kinneging heeft hier trouwens veel over geschreven.

Nou ja hopen dat ik het fout heb en morgen een nieuwe update klaar staat :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
Sjaak Speer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Helaas tot nu toe geen goedkeuring in de landen om ons heen. Het zijn stapjes, maar anders dan België, Duitsland en Frankrijk geen landen waar je wekelijks komt. Voor het Europese stemmingsproces is iedere stem er eentje, ook die van Estland maar Duitsland en Frankrijk hebben een zwaardere weging heb ik weleens begrepen. Als ik de Duitsers en Fransen op fora mag geloven dan is er een behoorlijke lobby van uit de lokale auto-industrie tegen het vrijgeven van FSD. Politiek heeft dus een behoorlijke vinger in de pap. Volgens mij lijken de volgende landen de meeste kans te maken om Estland te volgen: België (laatste test kilometers worden gemaakt, Italië waar sommige ministers het systeem graag willen, idem Griekenland. Tot slot is Zwitserland als niet EU land ook bereid om te kijken (Zwitserse RDW heeft een opmerking gemaakt dat Tesla maar een aanvraag moet indienen). Kortom spannende weken/maanden, maar hoe sneller hoe beter, zeker met het vakantieseizoen in verschiet.
België en Duitsland zouden voor mij de belangrijkste zijn , kom ik bijna wekelijks. Duitsland lijkt niet op te schieten maar iig België dan. Wat about Oostenrijk? Die zijn toch ook meestal wel vooruitstrevend met dat soort dingen. Italië lijkt me dat de manier van rijden problematisch is met de blauwe schermen . Italianen kijken nooit naar de weg dus die krijgen alleen maar strikes. Ik hoop wel dat ze daar invoeren dat fsd iig automatisch gaat toeteren, dat helpt.

• Masterchiev
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Ik werk als principal engineer in een enterprise en als je aan de business vraagt dan mag je nooit deployen want nieuw = eng. Mocht er buiten de business nog een externe partij zitten, helemaal als die niet technisch zijn dan is het als je het niet goed aanpakt, een heel groot probleem.

Helaas willen de niet technische ambtenaren de beste engineers in de wereld in silicon valley controleren, wat natuurlijk compleet idioot is. Dat is niet hun werk en daar hebben ze niet de kennis voor. RDW moet zorgen voor goede en veilige infrastructuur en daar beleid voor opstellen op basis van de internationale afspraken. Het is compleet bizar dat ze updates willen gaan controleren. Dit is niet omdat het Tesla is, dit zou ik bij elke fabrikant vinden. Mochten er echt grove problemen zijn dan kan je als RDW ingrijpen. Maar niet proactief alles frustreren waardoor je juist zorgt voor meer doden en gewonden omdat minder mensen FSD gebruiken. Bureaucratische instituties kunnen niet nadenken in consequenties. Professor Andreas Kinneging heeft hier trouwens veel over geschreven.

Nou ja hopen dat ik het fout heb en morgen een nieuwe update klaar staat :)
Al Is het morgen update-dag dan heeft het alsnog te lang geduurd. Sommige rijden al 2 maanden rond met gekochte FSD😨

• Ecological
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Al Is het morgen update-dag dan heeft het alsnog te lang geduurd. Sommige rijden al 2 maanden rond met gekochte FSD😨
Ja dat is ook weer zo. Maar ik dacht ik eindig even positief. :+

• Emiel1
karel_G_1981 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Dat is geen adviesorgaan maar een lobbymachine, misschien moet tesla daar zelf eens wat miljoenen heen schuiven , dan zullen ze vast hun standpunt veranderen.
Hun funding valt wel mee. Wel voornamelijk de Europese Commissie en publiek geld zo te zien. https://transparency-register.europa.eu/search-register-or-update/organisation-detail_en?id=78891371297-34 . Lijkt meer op donaties gezien de bedragen.
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat Tesla al een update heeft aangeboden aan de RDW. Je zei het zelf: kijk naar Australië. Daar is het toch echt Tesla zelf die de boel vertraagd en 0 communicatie doet. FSD v14.3.3 is pas 12 dagen geleden geïntroduceerd als zijnde productie versie v14.3

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 18:21 ]

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Denk meer dat het uit de Europese hoek komt. Steeds meer landen hebben interesse. Maar hebben ook hun wensen. Tesla zal het liefst één Europese versie willen maken. Voor de gebruiker ook gebruiks vriendelijker bij grens passage.

• Ecological
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat Tesla al een update heeft aangeboden aan de RDW. Je zei het zelf: kijk naar Australië. Daar is het toch echt Tesla zelf die de boel vertraagd en 0 communicatie doet. FSD v14.3.3 is pas 12 dagen geleden geïntroduceerd als zijnde productie versie v14.3
Ja, dat zou ook kunnen dat het niet is aangeboden en dat Tesla niet de bandbreedte heeft om op meerdere continenten uit te rollen. Het is ook allemaal erg complex.

Ik vind het wel echt jaloersmakend hoe goed het in de USA werkt tegenover hier. :(

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
edhollan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:25:
[...]Denk meer dat het uit de Europese hoek komt. Steeds meer landen hebben interesse. Maar hebben ook hun wensen. Tesla zal het liefst één Europese versie willen maken. Voor de gebruiker ook gebruiks vriendelijker bij grens passage.
Dat wil Tesla misschien wel, maar de vraag is dan wel of dat Europese model in een keer ingeladen kan worden in het beperkte RAM geheugen van de computer zelf.
Want je kunt natuurlijk niet bij het passeren van een grens even vanuit de opslagruimte een landenspecifiek model gaan laden, daar gaan een paar minuten overheen en in die paar minuten werkt FSD niet.
We hebben dan wel Europese regels voor wegen en verkeersborden, maar er zijn toch best nog wel veel uitzonderingen wanneer je landen met elkaar vergelijkt. En al die uitzonderingen in een model stoppen (inclusief bordherkenning en afwijkende verkeersregels en zo) is denk ik best lastig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

edhollan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Denk meer dat het uit de Europese hoek komt. Steeds meer landen hebben interesse. Maar hebben ook hun wensen. Tesla zal het liefst één Europese versie willen maken. Voor de gebruiker ook gebruiks vriendelijker bij grens passage.
Zo werkt het niet in de EU. Je kunt als autofabrikant maar 1 typegoedkeuring krijgen voor heel de EU. Dat geldt ook voor ADAS rijhulpsystemen. Alleen omdat in dit geval er een uitzonderings regel gebruikt moest worden (EU Artikel 39/40) moet er over gestemd worden. En reken maar dat het voor Duitsland van belang is dat het wordt goedgekeurd, want anders moet Mercedes hetzelfde lot ondergaan voor zijn MB.Drive Assist Pro. Als FSD wel wordt goedgekeurd dan kan o.a. Mercedes daar gebruik van maken voor versnelde goedkeuring, omdat de UNECE regels dan moeten worden aangepast

• Masterchiev
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
[...]

Dat wil Tesla misschien wel, maar de vraag is dan wel of dat Europese model in een keer ingeladen kan worden in het beperkte RAM geheugen van de computer zelf.
Want je kunt natuurlijk niet bij het passeren van een grens even vanuit de opslagruimte een landenspecifiek model gaan laden, daar gaan een paar minuten overheen en in die paar minuten werkt FSD niet.
We hebben dan wel Europese regels voor wegen en verkeersborden, maar er zijn toch best nog wel veel uitzonderingen wanneer je landen met elkaar vergelijkt. En al die uitzonderingen in een model stoppen (inclusief bordherkenning en afwijkende verkeersregels en zo) is denk ik best lastig.
Is er bekend dan hoeveel ram er wordt gebruikt nu op de NL FSD? En wat is je bron van deze specifieke informatie? Elke staat in de USA heeft kleine verschillen in regels namelijk. De ene staat heeft “keep your lane” de andere niet, sommige staten hebben rotondes met rechts altijd voorrang of sommige staten heeft rechtsaf vrij bij diverse kruispunten ook al is het rood verkeerslicht. Ben benieuwd naar je bron.

• Yaksa
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:55:
[...]Is er bekend dan hoeveel ram er wordt gebruikt nu op de NL FSD? En wat is je bron van deze specifieke informatie? Elke staat in de USA heeft kleine verschillen in regels namelijk. De ene staat heeft “keep your lane” de andere niet, sommige staten hebben rotondes met rechts altijd voorrang of sommige staten heeft rechtsaf vrij bij diverse kruispunten ook al is het rood verkeerslicht. Ben benieuwd naar je bron.
Het is ook een vraag die ik stel. Naar aanleiding van deze analyse.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Masterchiev
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Het is ook een vraag die ik stel. Naar aanleiding van deze analyse.
Lees nergens in het artikel dat er te weinig ram beschikbaar is voor de EU of überhaupt voor FSD in de toekomst. Er wordt zelfs gesproken dat HW4 compatible is voor unsupervised. HW5 wordt eerst gebruikt voor andere hardware zoals de robot.

Regels zullen een verschil in parameters zijn en kosten geen hele MB’s van het ram.

• Yaksa
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:21:
[...]Lees nergens in het artikel dat er te weinig ram beschikbaar is voor de EU of überhaupt voor FSD in de toekomst.
Ik lees iets anders:
Quote: "FSD v13's 7.5GB memory footprint is already pushing HW4 to its limits, using 7.5GB out of 8GB available per node"

• Masterchiev
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Ik lees iets anders:
Quote: "FSD v13's 7.5GB memory footprint is already pushing HW4 to its limits, using 7.5GB out of 8GB available per node"
V13 zit totaal anders in elkaar. V14 compiled een hoop en is een stuk kleiner. Staat ook in de releasenotes van V14 dat het met 25% is verminderd. V14 is puur ontwikkeld voor hw4, terwijl v13 multi inzetbaar moest zijn voor twee systemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 29-05-2026 21:32 ]

• Yaksa
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:31:
[...]V13 zit totaal anders in elkaar. V14 compiled een hoop en is een stuk kleiner. Staat ook in de releasenotes van V14 dat het met 25% is verminderd. V14 is puur ontwikkeld voor hw4, terwijl v13 multi inzetbaar moest zijn voor twee systemen.
Maar de V14 die je noemt is de Amerikaanse versie toch?
Lijkt mij niet vergelijkbaar met een Europese versie.

• Masterchiev
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Maar de V14 die je noemt is de Amerikaanse versie toch?
Lijkt mij niet vergelijkbaar met een Europese versie.
Maakt niets uit. Verschillen tussen de staten is misschien nog wel groter dan wij per land hebben.

FSD is hetzelfde, bordherkenning was er al en dus niet aangepast, wat regeltjes zijn anders en hier en daar wat top snelheid bij de EU. Maar dit is parameters changes.

• Yaksa
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:56:
[...]Maakt niets uit. Verschillen tussen de staten is misschien nog wel groter dan wij per land hebben.
FSD is hetzelfde, bordherkenning was er al en dus niet aangepast, wat regeltjes zijn anders en hier en daar wat top snelheid bij de EU. Maar dit is parameters changes.
Dit is wat de RDW daar over schrijft: "This means that the FSD Supervised version in the US is NOT comparable to the FSD Supervised version in the EU."

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:47
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Dit is wat de RDW daar over schrijft: "This means that the FSD Supervised version in the US is NOT comparable to the FSD Supervised version in the EU."
Knip

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 30-05-2026 19:59 . Reden: Dat mag ook wat genuanceerder (en minder op de man) gebracht worden, zoals hieronder bijvoorbeeld ]

• Masterchiev
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Klopt, FSD is niet te vergelijken. Als ik de DMS parameter strenger zet op 5 sec zoals het geval is in de EU en in de VS 30 sec, wil dat nog niet zeggen dat het ram kost. Bedoel het proces DMS draait op beide en komt alleen eerder in aktie. Of de maximale snelheid in een land 100km/u of 130km/u maakt echt geen verschil.

Omdat de RDW zegt dat het niet te vergelijken is, is op gebruikers en ervaringsniveau maar inhoudelijk, de ramprocessen zijn exact hetzelfde alleen anders uitgevoerd met geldende regelgeving.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Klopt, FSD is niet te vergelijken. Als ik de DMS parameter strenger zet op 5 sec zoals het geval is in de EU en in de VS 30 sec, wil dat nog niet zeggen dat het ram kost. Bedoel het proces DMS draait op beide en komt alleen eerder in aktie. Of de maximale snelheid in een land 100km/u of 130km/u maakt echt geen verschil.

Omdat de RDW zegt dat het niet te vergelijken is, is op gebruikers en ervaringsniveau maar inhoudelijk, de ramprocessen zijn exact hetzelfde alleen anders uitgevoerd met geldende regelgeving.
En die 30 sec is in 14.3.3 alleen bij mad Max mode, bij de langzame modes is het 4 minuten voor je een nag krijgt.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

klagen bij Tesla en volhouden is het enig wat je kunt. Het is een oplosbaar probleem en dat zal ook wel een keer gebeuren. Overigens schijnt half lithouwen nu in hetzelfde schuitje te zitten dus wie weet versnelt dat het wat
Maar dat is niet acceptabel!

Tesla service komt niet verder dan dat het geen service-aangelegenheid is, want er is geen defect.

Ondertussen heb een een auto waarvan meer dan 10% van de waarde niet geleverd is, maar wel afschrijft. En niemand die kan vertellen wanneer dit opgelost wordt. Hoe is dit normaal?

[ Voor 26% gewijzigd door MindBender op 30-05-2026 13:45 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Myrdhin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:44:
[...]

Klagen bij Tesla gaat het proces niet sneller maken waarschijnlijk. Gezien nieuwere versies van FSD (Supervised) goedgekeurd moeten worden (hopelijk via een versneld traject) door de RDW kan Tesla daar weinig aan versnellen.
Als techneut begrijp ik je wel, maar als gebruiker en klant heb ik niets te maken met de interne bedrijfsprocessen van Tesla. Uiteindelijk heb ik een auto gekocht met FSD en daarvoor betaald. En nu het door de RDW is toegelaten, en ook al is uitgerold over een hele vloot aan identieke auto’s, verwacht ik ook onverwijld te krijgen waar ik recht op heb.

Dat Tesla niet niet kon laten om ondertussen aan het design te peuteren waardoor die goedgekeurde software niet op mijn auto kan draaien, of wat anders dan ook de oorzaak mag zijn, interesseert mij heel eerlijk gezegd geen lor.

En mijn €7k5 terugbetalen is ook geen optie, want als ik geen FSD had willen hebben, had ik een Volvo gekocht.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Eigenlijk zouden meer mensen de auto gewoon moeten weigeren bij ophaling. Auto wordt niet compleet geleverd, dus waarom zou je die betalen en mee nemen?

Wat zou je doen als de achterbank ontbreekt?

Blijft een bollenwinkel…
Dat had ik gedaan, als ze me bij uitlevering niet verteld hadden dat de auto met een stabiele fabrieksversie geleverd wordt en dat er binnenkort een update OTA geïnstalleerd wordt.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Snuggles! schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Dat dus, inderdaad; Ik heb €7k5 betaald, meer dan 10% van de aanschafwaarde van de auto, voor een optie die niet geleverd is. Die gewoon mee afschrijft, voor functionaliteit waar Tesla als service €99 per maand voor rekent.

Ik wil de afschrijving over dat bedrag reclameren, plus €99 per maand voor de niet geleverde service, en dan vind ik dat ik het nog heel bescheiden houdt.
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Tesla service komt niet verder dan dat het geen service-aangelegenheid is, want er is geen defect.

Ondertussen heb een een auto waarvan meer dan 10% van de waarde niet geleverd is, maar wel afschrijft. En niemand die kan vertellen wanneer dit opgelost wordt. Hoe is dit normaal?
Het is iig niet uniek voor NL/EU getuige deze Australische post

• gjcvro
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Dat dus, inderdaad; Ik heb €7k5 betaald, meer dan 10% van de aanschafwaarde van de auto, voor een optie die niet geleverd is. Die gewoon mee afschrijft, voor functionaliteit waar Tesla als service €99 per maand voor rekent.

Ik wil de afschrijving over dat bedrag reclameren, plus €99 per maand voor de niet geleverde service, en dan vind ik dat ik het nog heel bescheiden houdt.
Suc6 daar mee, ik geef je ongeveer net zo veel kans als dat je de staatsloterij wint, zonder lot te kopen. Ik denk dat Tesla zich prima ingedekt heeft. Er zijn mensen die 10 jaar geleden fsd gekocht hebben en nog niet geleverd hebben gekregen.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

gjcvro schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:59:
Er zijn mensen die 10 jaar geleden fsd gekocht hebben en nog niet geleverd hebben gekregen.
Wat die mensen is aangedaan is natuurlijk nog veel erger, want die zijn helemaal aan de goden overgeleverd.

Maar die mensen hebben ten tijde van hun aankoop geen demonstraties gezien. Zij hebben niet meegereden met een ride along. Hen is niet voorgehouden dat ze alleen nog op RDW goedkeuring wachten. Zij zien geen identieke auto’s in Nederland rondrijden die het wèl geïnstalleerd hebben gekregen.

Het zou allemaal misschien nog wel te pruimen zijn, als ze met een goed verhaal en een planning kwamen. In 2013 hadden we begrip voor een klein bedrijf dat het allemaal nog moest leren en daardoor dingen wat onhandig deed, maar dat kan 13 jaar later geen excuus meer zijn.

• Masterchiev
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Wat die mensen is aangedaan is natuurlijk nog veel erger, want die zijn helemaal aan de goden overgeleverd.

Maar die mensen hebben ten tijde van hun aankoop geen demonstraties gezien. Zij hebben niet meegereden met een ride along. Hen is niet voorgehouden dat ze alleen nog op RDW goedkeuring wachten. Zij zien geen identieke auto’s in Nederland rondrijden die het wèl geïnstalleerd hebben gekregen.

Het zou allemaal misschien nog wel te pruimen zijn, als ze met een goed verhaal en een planning kwamen. In 2013 hadden we begrip voor een klein bedrijf dat het allemaal nog moest leren en daardoor dingen wat onhandig deed, maar dat kan 13 jaar later geen excuus meer zijn.
Klopt, de auto’s die uit de fabriek rollen moeten gewoon FSD bevatten. Maar FSD en updates is een drama buiten de USA.

• gjcvro
Masterchiev schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Klopt, de auto’s die uit de fabriek rollen moeten gewoon FSD bevatten. Maar FSD en updates is een drama buiten de USA.
Zal allemaal wel weer een keer goedkomen, maar nou zal het ff afwachten zijn, ja. Het uitleverproces zal nog wel ingeregeld moeten worden op de nieuwe situatie en tot die tijd kun je heel boos worden, verdrietig doen, dreigen, schelden en vloeken, zal allemaal niets veranderen aan het feit dat je moet wachten tot ze een keer de moeite nemen om het op te lossen. En daar kunnen ze hier in NL verrekte weinig aan doen vermoed ik.

• karel_G_1981
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Tesla is een soort van startup en alles is nog niet zo goed ingeregeld als bij de gevestigde merken, dat is het ook wel een beetje

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:57
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 30-05-2026 20:00 . Reden: Offtopic ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

gjcvro schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Zal allemaal wel weer een keer goedkomen, maar nou zal het ff afwachten zijn, ja.
Ik denk dat er best wel wat HW3 eigenaren te vinden zijn die dat optimisme niet delen.

En als ik geweten had dat ik ondanks RDW goedkeuring, ride alongs en installatie in talloze identieke auto’s nog een niet nader gespecificeerde tijd moest afwachten, dan was ik nooit tot aankoop overgegaan.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:35:
Als ik de DMS parameter strenger zet op 5 sec zoals het geval is in de EU en in de VS 30 sec, wil dat nog niet zeggen dat het ram kost.
Kun daarbij, bij de parametrisering? Erg interessant.

• gjcvro
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:01:
[...]

Ik denk dat er best wel wat HW3 eigenaren te vinden zijn die dat optimisme niet delen.

En als ik geweten had dat ik ondanks RDW goedkeuring, ride alongs en installatie in talloze identieke auto’s nog een niet nader gespecificeerde tijd moest afwachten, dan was ik nooit tot aankoop overgegaan.
Nja. Jij hebt het nog kunnen kopen, nu bestaat de keuze niet eens meer. Kan me niet voorstellen dat het echt nog maanden gaat duren voordat het geregeld is. (voor de nieuwe auto's) 't is nog niet eens 2 maanden geleden goedgekeurd.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

karel_G_1981 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:21:
Tesla is een soort van startup en alles is nog niet zo goed ingeregeld als bij de gevestigde merken, dat is het ook wel een beetje
Als je je daar als bedrijf na 15 jaar nog op kunt beroepen, na hoeveel tijd is het dan wèl tijd om toe te geven dat het gewoon een organisatorische puinhoop is?

Want wat is er nou zo moeilijk aan het maken van excuses en beterschap beloven? Met een eerlijke uitleg komen en met een termijn waarin het is opgelost? Eventueel met een pleister uit eigen winkel op de wonde om te laten zien dat het ze serieus is?

• karel_G_1981
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Als je je daar als bedrijf na 15 jaar nog op kunt beroepen, na hoeveel tijd is het dan wèl tijd om toe te geven dat het gewoon een organisatorische puinhoop is?

Want wat is er nou zo moeilijk aan het maken van excuses en beterschap beloven? Met een eerlijke uitleg komen en met een termijn waarin het is opgelost? Eventueel met een pleister uit eigen winkel op de wonde om te laten zien dat het ze serieus is?
Yess mee eens hoor en het kan zo makkelijk door bv een x aantal km’s gratis superchargen aan te bieden , of voor de periode dat fsd nog niet werkt. Kost tesla nagenoeg niets en levert wel heel veel goodwill op. Tesla is af en toe niet heel erg klantgericht helaas en daar kunnen de medewerkers niets aan doen want die zijn meestal wel goedwillend , maar dat is gewoon beleid/arrogantie. Zelfs voor de die hard fans die vele jaren geleden fsd hebben gekocht en in feite het project hebben gefinancierd of die al 8 jaar gelederen 50k hebben aanbetaald voor de roadster die er nog steeds niet is🥴 desalniettemin heeft het merk eeen soort magie waar velen (incl mijzelf) toch door gevangen worden .

[ Voor 17% gewijzigd door karel_G_1981 op 30-05-2026 19:27 ]

• Masterchiev
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Kun daarbij, bij de parametrisering? Erg interessant.
Nee daar kan je niet bij.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:59
Een extra scherm parameters zou wel fijn zijn voor self driving.
Zelf heb ik als bestuurder stukken weg waar ik het prima vindt om in de rechterstrook te blijven en zelden in te halen. En soms heb ik meer zin in de maximum snelheid en het inhalen wat daarbij hoort.
Zo een instelling is wel fijn.
Rechterstrook / Inhalen waar mogelijk.

En als sub keuzes bij de tweede keuze iets van het maximum aantal rijstroken waar je in wilt rijden, dat wisselt ook nog wel eens als ik zelf rij, is ook handig bij auto FSD rijden.

En als we toch bezig zijn, afstand tot de afslag instellen waar niet meer ingehaald hoeft te worden.
Zou ik zelf op 1,5 km zetten denk ik.

Maximale snelheid correctie zou ook fijn zijn. We weten dat dat systeem niet altijd juist de rij snelheid detecteert. Als er een aantal snelheidsborden zijn, zeg 30, 50, 60, 80, 100, 130, linkerkant van het scherm. Als je er op eentje klikt moet dat gezien worden als de juiste maximale snelheid. Soms is het handig omlaag, vaker omhoog (in mijn FSD ervaring dan).
Zou voor RDW ook geen probleem moeten zijn, dat kan ik als ik zelf rij ook al met het gaspedaal doen.

Nog andere parameters die mensen willen hebben?

• Ecological
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Moreel gezien heb je wel gelijk, maar het probleem is dat de media hier helemaal op gaat duiken en Tesla en de media hebben niet de beste samenwerking zeg maar. Er zijn zoveel onwaarheden geschreven dat Tesla het heeft opgegeven. Natuurlijk heeft Tesla ook niet alles goed aangepakt, dat kan ook niet met een bedrijf met 50.000 werknemers. Maar dit is een Amerikaans bedrijf met een aparte CEO. Ik begrijp het uit bedrijfskundig opzicht helemaal. Ik zou namelijk hetzelfde doen. ;)

Overigens heb ik mijn bestelling uitgesteld tot FSD er is.

• Jon123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40
Wat is overigen de (speculatie) reden dat FSD niet meer uitgerold wordt naar nieuwe auto’s?

Zouden ze dan toch bezig zijn met een nieuwere versie die weer eerst langs de RDW moet?

• Masterchiev
Jon123 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:41:
Wat is overigen de (speculatie) reden dat FSD niet meer uitgerold wordt naar nieuwe auto’s?

Zouden ze dan toch bezig zijn met een nieuwere versie die weer eerst langs de RDW moet?
RDW of een gelijk een grote uitrol voor Europa zou voor mij het scenario zijn.

• gjcvro
Estland heeft ook goedgekeurd?

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:50:
[...]

RDW of een gelijk een grote uitrol voor Europa zou voor mij het scenario zijn.
Ze kunnen ook niet te lang wachten want er zijn ook cyber risico’s. Ik lees bij verschillende updates die we inmiddels gemist hebben dat er “important security updates” tussen zaten. Ik kan me voorstellen dat te lang wachten op dat vlak ook niet meer verantwoord is ivm hacks e.d. misschien hier eens een mail aan wagen.

• Ecological
karel_G_1981 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Ze kunnen ook niet te lang wachten want er zijn ook cyber risico’s. Ik lees bij verschillende updates die we inmiddels gemist hebben dat er “important security updates” tussen zaten. Ik kan me voorstellen dat te lang wachten op dat vlak ook niet meer verantwoord is ivm hacks e.d. misschien hier eens een mail aan wagen.
Tesla’s hebben geen IP waar mensen binnen kunnen dringen, die security updates zijn vooral tegen jailbreaken niet voor dat je tesla opeens gehackt kan worden. :+

• Masterchiev
Ecological schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Tesla’s hebben geen IP waar mensen binnen kunnen dringen, die security updates zijn vooral tegen jailbreaken niet voor dat je tesla opeens gehackt kan worden. :+
Maar er is wel een API die van buitenaf benaderbaar is.

• Ecological
Masterchiev schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Maar er is wel een API die van buitenaf benaderbaar is.
Ja, dat is zeker zo. Maar daar zit nog een proxy voor. Anyway als jij je auto lang niet update dan is het niet gevaarlijk. Dat is meer mijn punt.

• karel_G_1981
Ecological schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Ja, dat is zeker zo. Maar daar zit nog een proxy voor. Anyway als jij je auto lang niet update dan is het niet gevaarlijk. Dat is meer mijn punt.
Dat vraag ik me af. Alles wat direct of indirect met het internet verbonden is is in potentie kwetsbaar. Ik vind dat we minimaal security updates zouden moeten krijgen en ik hoop eigenlijk dat die op de achtergrond wel worden geïnstalleerd.

https://www.cloaked.com/post/did-the-tesla-hack-at-pwn2own-2026-put-your-data-at-risk#:~:text=During%20the%20Pwn2Own%20Automotive%202026,%E2%80%8D

[ Voor 23% gewijzigd door karel_G_1981 op 30-05-2026 23:17 ]

• Ecological
karel_G_1981 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:11:
[...]

Dat vraag ik me af. Alles wat direct of indirect met het internet verbonden is is in potentie kwetsbaar. Ik vind dat we minimaal security updates zouden moeten krijgen en ik hoop eigenlijk dat die op de achtergrond wel worden geïnstalleerd.

https://www.cloaked.com/post/did-the-tesla-hack-at-pwn2own-2026-put-your-data-at-risk#:~:text=During%20the%20Pwn2Own%20Automotive%202026,%E2%80%8D
Nee, alleen als je 5 jaar achter loopt met updaten moet je je zorgen, in de bron die je geeft hebben de onderzoekers al toegang tot de auto. Als infrastructuur specialist bij een enterprise is dit zeg maar mijn werk om netwerken en software architecturen te snappen.

Het ging puur om de claim dat er wel een update zou komen vanwege de security fixes, maar zoals ik al uitlegde, die gaan veel meer over jailbreaks.

• karel_G_1981
Ecological schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Nee, alleen als je 5 jaar achter loopt met updaten moet je je zorgen, in de bron die je geeft hebben de onderzoekers al toegang tot de auto. Als infrastructuur specialist bij een enterprise is dit zeg maar mijn werk om netwerken en software architecturen te snappen.

Het ging puur om de claim dat er wel een update zou komen vanwege de security fixes, maar zoals ik al uitlegde, die gaan veel meer over jailbreaks.
We gaan het zien , ondertussen lijkt het erop dat 2026.20 hierheen gaat komen , zal alleen nog niks veranderen in de fsd versie helaas , hoewel het vandaag wel weer prima functioneerde , zelfs met de DMs. (Weinig nags) en zelfs fsd parkeren ging redelijk. Soms heb ik het idee dat fsd ook een soort humeur heeft , of nukkig is . Kan het niet plaatsen maar de auto lijkt soms menselijk qua gedrag ipv een robot.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 20:01
Jon123 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:41:

Speculatie is alles wat wij hier op het forum noemen. Ik was een van de gelukkige in de eerste groep die het uitgerold kreeg en kan zeggen dat ik er erg blij mee ben. Is het perfect? Nee, maar we dichtbij perfectie als je het pro-actief gebruikt. Het RDW lijkt mij niet de reden en de vraag is of het met een nieuwere versie te maken heeft. De versies die de gelukkige die het al hebben in Nederland al op de auto hebben is dezelfde als ze nu in Litouwen uitrollen. Het lijkt er meer op dat het een bewuste keuze is en dat het met capaciteit te maken heeft en ze nu eerst ook een paar mensen live willen hebben in de nieuwe uitrol landen. Het zou interessant zijn om te weten of te weten of mensen die nu wachten een wifi verbinding hebben of alleen internet hebben via een zendmast. Verder zou er een verschil kunnen zijn in privacy instellingen. Delen de personen die op de update wachten de beelden/rijgegevens met Tesla? Tesla is en blijft op zoek naar inzicht om daarvan te leren. De Tesla vloot en zeker FSD in Europa heeft behoefte aan mensen die veel kilometers maken en willen delen. Ook ben ik benieuwd of Tesla gebruik maakt voor Europa van dezelfde servers als waar de rest van de wereld gebruik van maakt. Als dat het geval zijn dan zou de beschikbare server capaciteit een probleem kunnen zijn, waarbij ze eerst de wereldwijde “spring” update doen en gezien de concurrentie in China daar mensen op FSD zetten. In Europa weet men dat er op dit moment voor FSD geen alternatief is en de prioriteiten dus anders gesteld kunnen worden. Linksom of rechtsom het lijkt er sterk op dat het een prioriteiten dingetje is.
MindBender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Ik zou ook niet contact opnemen met Tesla Service maar met Tesla Sales. Ben je al een keer bij ze langs geweest? Tip: als je in de buurt bent ga dan langs Tesla Amsterdam-ZO want daar zit de hoofdvestiging en kun je directer schakelen

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
Sjaak Speer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:38:
[...]

Speculatie is alles wat wij hier op het forum noemen. Ik was een van de gelukkige in de eerste groep die het uitgerold kreeg en kan zeggen dat ik er erg blij mee ben. Is het perfect? Nee, maar we dichtbij perfectie als je het pro-actief gebruikt. Het RDW lijkt mij niet de reden en de vraag is of het met een nieuwere versie te maken heeft. De versies die de gelukkige die het al hebben in Nederland al op de auto hebben is dezelfde als ze nu in Litouwen uitrollen. Het lijkt er meer op dat het een bewuste keuze is en dat het met capaciteit te maken heeft en ze nu eerst ook een paar mensen live willen hebben in de nieuwe uitrol landen. Het zou interessant zijn om te weten of te weten of mensen die nu wachten een wifi verbinding hebben of alleen internet hebben via een zendmast. Verder zou er een verschil kunnen zijn in privacy instellingen. Delen de personen die op de update wachten de beelden/rijgegevens met Tesla? Tesla is en blijft op zoek naar inzicht om daarvan te leren. De Tesla vloot en zeker FSD in Europa heeft behoefte aan mensen die veel kilometers maken en willen delen. Ook ben ik benieuwd of Tesla gebruik maakt voor Europa van dezelfde servers als waar de rest van de wereld gebruik van maakt. Als dat het geval zijn dan zou de beschikbare server capaciteit een probleem kunnen zijn, waarbij ze eerst de wereldwijde “spring” update doen en gezien de concurrentie in China daar mensen op FSD zetten. In Europa weet men dat er op dit moment voor FSD geen alternatief is en de prioriteiten dus anders gesteld kunnen worden. Linksom of rechtsom het lijkt er sterk op dat het een prioriteiten dingetje is.
Ik wacht nu bijna 3,5 week. Ik heb thuis en op kantoor wifi, geavanceerde updates staat aan, en deel beelden voor fsd training met Tesla (sinds delivery/thuiskomst).

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:53
DutchJudge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik wacht nu bijna 3,5 week.
Dit soort dingen wil ik helemaal niet lezen. Heb hem zelf net 2 weken en dezelfde settings (behalve wifi op t werk) en wil niet langer meer zelf rijden...ik bedoel wachten op FSD.

• karel_G_1981
Sjaak Speer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:38:
[...]

Hoe beter je het systeem “snapt” hoe fijner het wordt om te gebruiken en ik gebruik het echt dagelijks. Alleen het DMS heeft tweaking nodig.

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
Card Nox schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Dit soort dingen wil ik helemaal niet lezen. Heb hem zelf net 2 weken en dezelfde settings (behalve wifi op t werk) en wil niet langer meer zelf rijden...ik bedoel wachten op FSD.
Dan beter internet uitzetten of in ieder geval andere onderwerpen opzoeken :-)

iedere auto geleverd na ongeveer midden maart heeft geen FSD nog. Uitrol staat helemaal stil.

dus tot er een nieuwe approved versie komt en die wordt uitgerold hoef je niets te verwachten is mij gok. Alleen tesla weer wanneer dat komt dus die moet je bellen (maar die houden ook hun kaken stijf op elkaar dus het kan best eens niet ik korte termijn gebeuren).

Enjoying life

• Ecological
Is dit de toekomst!?

In een uber waar de chauffeur aan het vibe-coden is terwijl die op FSD rijdt!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0i76JyXvB4n66GSDBBNamLTPlM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ReIVi9DmbDbdAEkeEJkhiLde.png?f=user_large

*luddites gaan dit niet leuk vinden

• gjcvro
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:15:
Is dit de toekomst!?

In een uber waar de chauffeur aan het vibe-coden is terwijl die op FSD rijdt!?

[Afbeelding]

*luddites gaan dit niet leuk vinden
5 strikes voor het gebruik van de stuurhoes. Ohja, en die tablet voor zijn neus. Maar hoe stom het ook klinkt, waarschijnlijk kan dit zelfs met die DMS die we hier in NL hebben, je kijkt tenslotte vooruit..

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:02:
Ik zou ook niet contact opnemen met Tesla Service maar met Tesla Sales. Ben je al een keer bij ze langs geweest? Tip: als je in de buurt bent ga dan langs Tesla Amsterdam-ZO want daar zit de hoofdvestiging en kun je directer schakelen
Uiteraard; Daar ben ik begonnen, maar die weten ook niets en stuurden me door naar service voor een volledige herinstallatie. Bereikbaarheid is bij Tesla ook wel een probleem; Als je ze belt krijg je aan automatisch afscheep-robot aan de lijn; Elk contact ontmoedigd, maar dat is tegenwoordig overal.

Een dealer is niet alleen kosten-overhead. Hij is ook verantwoordelijk voor de levering en je aanspreekpunt als daar iets niet mee in orde is. Bij Tesla ontbreekt dat in zijn geheel; Niemand is verantwoordelijk en met klachten kun je nergens terecht.

Overigens is onze Model 3 wel een heerlijke auto. Bijna net zo heerlijk als mijn 12 jaar oude Model S. En het zou wel wat minder mogen met de bings en bongs.

• Masterchiev
MindBender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Uiteraard; Daar ben ik begonnen, maar die weten ook niets en stuurden me door naar service voor een volledige herinstallatie. Bereikbaarheid is bij Tesla ook wel een probleem; Als je ze belt krijg je aan automatisch afscheep-robot aan de lijn; Elk contact ontmoedigd, maar dat is tegenwoordig overal.

Een dealer is niet alleen kosten-overhead. Hij is ook verantwoordelijk voor de levering en je aanspreekpunt als daar iets niet mee in orde is. Bij Tesla ontbreekt dat in zijn geheel; Niemand is verantwoordelijk en met klachten kun je nergens terecht.

Overigens is onze Model 3 wel een heerlijke auto. Bijna net zo heerlijk als mijn 12 jaar oude Model S. En het zou wel wat minder mogen met de bings en bongs.
Met FSD heb je behalve de DMS piepjes, helemaal geen piepjes meer. Ook niet als je gas bijgeeft en de maximumsnelheid overschrijdt. Met uitzondering van 130km/u. Harder gaat FSD niet en zal een rood stuur opleveren.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

[...]

Ik wacht nu bijna 3,5 week. Ik heb thuis en op kantoor wifi, geavanceerde updates staat aan, en deel beelden voor fsd training met Tesla (sinds delivery/thuiskomst).
Ik kreeg inderdaad ook het te zorgen voor een goede wifi verbinding. Maar zo lang de update niet bestaat, maakt dat natuurlijk geen enkel verschil. En zodra hij er wèl is, verschijnt er en icoontje bovenaan je scherm en kun je de download alsnog versnellen met goede WiFi.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Masterchiev schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:25:
Met FSD heb je behalve de DMS piepjes, helemaal geen piepjes meer. Ook niet als je gas bijgeeft en de maximumsnelheid overschrijdt. Met uitzondering van 130km/u. Harder gaat FSD niet en zal een rood stuur opleveren.
Nee, maar wel het geklik van het overdadig richting aangeven. Oorspronkelijk ooit bedoeld om de chauffeur eraan te herinneren dat de richtingaanwijzer nog aan staat, maar te monotoom om dat doel goed uit te voeren. Maar als de FSD-bot hem aanzet, hoef ik die herinnering niet te horen, ook al ben ik de supervisor.

Maar het schijnt wettelijk verplicht te zijn.

• Masterchiev
MindBender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Nee, maar wel het geklik van het overdadig richting aangeven. Oorspronkelijk ooit bedoeld om de chauffeur eraan te herinneren dat de richtingaanwijzer nog aan staat, maar te monotoom om dat doel goed uit te voeren. Maar als de FSD-bot hem aanzet, hoef ik die herinnering niet te horen, ook al ben ik de supervisor.

Maar het schijnt wettelijk verplicht te zijn.
Klopt, het is een inrichtingseis van het voertuig.

• JanDe
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-06 11:34
[...]

Hetzelfde geldt voor mij. De auto is half april geleverd en FSD is volledig betaald, maar 6.5 week later wacht ik nog steeds. Zoals hier al is gezegd, lijkt het erop dat de uitrol nu volledig is stilgelegd totdat er een nieuwe versie is goedgekeurd... Triest maar waar 😞

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Wellicht dit topic hernoemen naar “Klachten en frustraties met FSD en Tesla”?
MindBender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Ik bedoelde contact met Tesla Sales opnemen om een compensatie afspraak te maken. Kan me niet voorstellen dat ze daar niet voor open staan. En als je langs gaat kun je makkelijker schakelen

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 11:13

JoeBlack2k

I Love Hilary

Dit ging niet goed!! Eerste keer sinds een maand (day one gebruiker) maar dit was niet goed geweest voor mn banden en als er iemand overstak 😅

YouTube: Voorburg

Hilary Duff 4-Life

• gjcvro
JoeBlack2k schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:
Dit ging niet goed!! Eerste keer sinds een maand (day one gebruiker) maar dit was niet goed geweest voor mn banden en als er iemand overstak 😅

Wel snel ingegrepen door je.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:43
JoeBlack2k schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:

Oh. Deze doet ie bij mij wel netjes tussen de versmalling door.
Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.