• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28

MindBender

Bite my shiny metal ass!

walto schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:25:
[...]

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep
Het lijkt erop dat er periodiek een nieuwe branch gemaakt wordt, mogelijk voor wijzigingen in de hardware, en dat grote stukken software daar naartoe gemerged moeten worden. En mogelijk is oudere software niet meer compatible.

Maar hoe het ook zei; Dat kan ik als software engineer wel begrijpen, maar uiteindelijk heb ik daar als klant van Tesla niks mee te maken. De klant heeft €7.500 voor een optie, die inmiddels is goedgekeurd en uitgerold in talloze indentieke auto’s, en er kan niet eens een tijdslijn gegeven worden naar de oplossing. En ondertussen schrijft de auto gewoon af.

Maar als ik het goed begrijp is deze optie ondertussen alleen nog maar te huur, a raison de €99 per maand. Dat lijkt mij goed nieuws, want nu hebben we een maandprijs van wat we niet gekregen hebben. Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MindBender schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Het lijkt erop dat er periodiek een nieuwe branch gemaakt wordt, mogelijk voor wijzigingen in de hardware, en dat grote stukken software daar naartoe gemerged moeten worden. En mogelijk is oudere software niet meer compatible.

Maar hoe het ook zei; Dat kan ik als software engineer wel begrijpen, maar uiteindelijk heb ik daar als klant van Tesla niks mee te maken. De klant heeft €7.500 voor een optie, die inmiddels is goedgekeurd en uitgerold in talloze indentieke auto’s, en er kan niet eens een tijdslijn gegeven worden naar de oplossing. En ondertussen schrijft de auto gewoon af.

Maar als ik het goed begrijp is deze optie ondertussen alleen nog maar te huur, a raison de €99 per maand. Dat lijkt mij goed nieuws, want nu hebben we een maandprijs van wat we niet gekregen hebben. Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?
Eigenlijk zouden meer mensen de auto gewoon moeten weigeren bij ophaling. Auto wordt niet compleet geleverd, dus waarom zou je die betalen en mee nemen?

Wat zou je doen als de achterbank ontbreekt?

Blijft een bollenwinkel…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08
[...]
Wat bedoel je? Je gaat die 99 euro per maand is betalen als het is geactiveerd in de auto. Tot die tijd betaal je niets, dus wat wil je terug eisen?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Wat bedoel je? Je gaat die 99 euro per maand is betalen als het is geactiveerd in de auto. Tot die tijd betaal je niets, dus wat wil je terug eisen?
Er zijn mensen die FSD hebben afgekocht op hun auto maar die dus op de verkeerde software branch zitten en daardoor dus geen FSD actief kunnen krijgen op dit moment.
Die 7.5k is natuurlijk wel betaald.

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:10
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Hij bedoelt dat ie 7500 heeft afgetikt en nu niet krijgt waar hij wel voor betaald heeft.
Ik denk dat restitutie best op zijn plaats is als Tesla niet kan aangeven wanneer ze gaan leveren.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:07
De volgende update is dit ook hier mogelijk?

https://www.instagram.com/reel/DY5nl-WvkhW/?igsh=MXRmNTRxYmdlMWcxbw==
[...]

Is het redelijk elke maand dat FSD niet beschikbaar is, €99 van Tesla te eisen?
Dat had ik idd 2 weken geleden ook al geopperd aan @walto. Ik weet niet of Tesla daar al op gereageerd heeft. En als Tesla zich beroept op overmacht (RDW), kleine lettertjes (er staat in de voorwaarden dat je moet wachten op een update) of dat het technisch niet kan: ze hadden je ook een auto met fabrieks software 2026.2.200 kunnen geven, want die hebben nu wel FSD

[ Voor 74% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 09:25 ]

pdidi schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
[...]

Als Tesla dezelfde aanpak als in China gaat doen krijgt iedereen een free trial van 1 maand. Hopelijk hebben ze dit keer dan wel alles qua approval goed geregeld (de free trial moest via een OTA update waar geen goedkeuring voor was gegeven, dus na 1 week moest de free trial uit worden gezet)
Even een schaamteloze repost van mezelf. Na China en Australië nu Europa struggling met FSD OTA's. Ik zie een IT patroon. Een project focussed volledig op initiële roll-out, maar zorgt niet goed voor run en maintain

[ Voor 42% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 09:53 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

walto schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:25:
[...]

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep

klagen bij Tesla en volhouden is het enig wat je kunt. Het is een oplosbaar probleem en dat zal ook wel een keer gebeuren. Overigens schijnt half lithouwen nu in hetzelfde schuitje te zitten dus wie weet versnelt dat het wat

Hier op het forum weet verder ook niemand meer dan “er moet een update komen”.
Ik denk dat het probleem zit in de versie nummer en de goedkeuring. Tesla zal waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben om te update naar een ouder versie nummer, terwijl de goedgekeurde versie de 2026.3.x is, dus Tesla zal de Europese FSD versie moet publiceren in de .14 of .16 branche, en dan kan ik mij zo voorstellen dat de RDW daar ook nog een plasje over moet doen voordat deze uitgerold mag worden.

Daarnaast zal het ook niet meehelpen dat andere landen nu ook aan het test zijn om de 2026.3.x, ik denk dat het wachten behoorlijk taai kan gaan worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snuggles! schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Hij bedoelt dat ie 7500 heeft afgetikt en nu niet krijgt waar hij wel voor betaald heeft.
Ik denk dat restitutie best op zijn plaats is als Tesla niet kan aangeven wanneer ze gaan leveren.
Ja en dan, dan heb je nog steeds geen FSD , en moet je als de software over een paar maanden wel vrijgegeven wordt 99 euro per maand lappen. Ik denk dat weinig nieuwe FSD eigenaren daar op zitten te wachten

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jongetje
GeeMoney schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Er zijn mensen die FSD hebben afgekocht op hun auto maar die dus op de verkeerde software branch zitten en daardoor dus geen FSD actief kunnen krijgen op dit moment.
Die 7.5k is natuurlijk wel betaald.
Dat snap ik wel, maar in de voorwaarden staat dat je mogelijk moet wachten op de juiste software (zoals sommige mensen al 5 jaar doen...). Die software komt er echt wel, ze kunnen moeilijk ook alle auto's die nu in Nederland rondrijden met wel de FSD software het komende jaar niet meer updaten. De spring update wordt hier de summer update 8) .
En FSD is ruim een maand uit dus zo enorm lang ben je ook nog niet aan het wachten... Maargoed, wachten duurt nu eenmaal lang :).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Dat snap ik wel, maar in de voorwaarden staat dat je mogelijk moet wachten op de juiste software (zoals sommige mensen al 5 jaar doen...). Die software komt er echt wel, ze kunnen moeilijk ook alle auto's die nu in Nederland rondrijden met wel de FSD software het komende jaar niet meer updaten. De spring update wordt hier de summer update 8) .
En FSD is ruim een maand uit dus zo enorm lang ben je ook nog niet aan het wachten... Maargoed, wachten duurt nu eenmaal lang :).
Ja en dit is ook gewoon het nadeel van early adopter zijn, vind je dat niet helemaal lekker dan kan je beter een auto bij een traditioneel legacy merk bestellen.

Blijft natuurlijk wel als een paal boven water dat het niet lekker is dat je auto niet conform bestelling geleverd wordt zonder zicht op levering.

• jongetje
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ja en dit is ook gewoon het nadeel van early adopter zijn, vind je dat niet helemaal lekker dan kan je beter een auto bij een traditioneel legacy merk bestellen.

Blijft natuurlijk wel als een paal boven water dat het niet lekker is dat je auto niet conform bestelling geleverd wordt zonder zicht op levering.
Op mijn Skoda was bijvoorbeeld draadloze SmartLink pas na een software update die een jaar later kwam beschikbaar. Terwijl dit gewoon in de folder en specificaties stond. Dan pingel je ook heen en weer tussen de dealer die naar PON wijst en PON die standaard op elke vraag antwoord dat je naar de dealer moet. Dat is bij Tesla in mijn ogen wel beter geregeld. Ik neem aan dat Tesla echt wel binnen 2 maanden e.e.a. heeft opgelost, die willen ook niet dat een deel van de vloot niet meer meeloopt in de laatste software versie.
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Op mijn Skoda was bijvoorbeeld draadloze SmartLink pas na een software update die een jaar later kwam beschikbaar. Terwijl dit gewoon in de folder en specificaties stond. Dan pingel je ook heen en weer tussen de dealer die naar PON wijst en PON die standaard op elke vraag antwoord dat je naar de dealer moet. Dat is bij Tesla in mijn ogen wel beter geregeld. Ik neem aan dat Tesla echt wel binnen 2 maanden e.e.a. heeft opgelost, die willen ook niet dat een deel van de vloot niet meer meeloopt in de laatste software versie.
Kijk naar Australië. Die zitten na 8 maanden nog steeds op FSD v13 zonder enig uitzicht op een update

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 10:14 ]

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Kijk naar Australië. Die zitten na 8 maanden nog steeds op FSD v13 zonder enig uitzicht op een update
Ze moeten hier toch wel updaten ? Ze zullen 1 branch voor Europa maken en ze moeten die aanpassingen voor die landen binnen de EU nog maken.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ze moeten hier toch wel updaten ? Ze zullen 1 branch voor Europa maken en ze moeten die aanpassingen voor die landen binnen de EU nog maken.
Van wie moeten ze updaten, nu dat de voorlopige EU goedkeuring binnen is? Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen als we v14.3 krijgen

• Emiel1
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Van wie moeten ze updaten, nu dat de voorlopige EU goedkeuring binnen is? Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen als we v14.3 krijgen
Volgens mij is het nog niet goedgekeurd binnen de EU. In de herfst kan dat als 15 van de 27 landen binnen de EU voor stemmen. Landen zoals Duitsland en Frankrijk zullen zelf gaan testen en aanpassingen eisen voor lokale borden en regels. Het zou mij verbazen als ze dan niet naar meest up to date software gaan. Ze moeten daar meer testkilometers rijden. Denk aan België waar het wat simpeler is.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Volgens mij is het nog niet goedgekeurd binnen de EU. In de herfst kan dat als 15 van de 27 landen binnen de EU voor stemmen. Landen zoals Duitsland en Frankrijk zullen zelf gaan testen en aanpassingen eisen voor lokale borden en regels. Het zou mij verbazen als ze dan niet naar meest up to date software gaan. Ze moeten daar meer testkilometers rijden. Denk aan België waar het wat simpeler is.
Ik zei ook "voorlopige" ;) Maar wel om aan te geven dat de huidige 14.2.2.5 al voor heel de EU is bedoeld (daarom heeft de RDW er 18 maanden over gedaan). Dat is ook waarom Litouwen gewoon deze versie kan gebruiken.
En landen als Frankrijk en Duitsland zijn al via de ride alongs meegenomen in de 1,6 miljoen EU km's van de RDW goedkeuring, dus die hoeven daarvoor niet nu alsnog te gaan testen.

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 12:00 ]

• Emiel1
pdidi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Ik zei ook "voorlopige" ;) Maar wel om aan te geven dat de huidige 14.2.2.5 al voor heel de EU is bedoeld (daarom heeft de RDW er 18 maanden over gedaan). Dat is ook waarom Litouwen gewoon deze versie kan gebruiken.
En landen als Frankrijk en Duitsland zijn al via de ride alongs meegenomen in de 1,6 miljoen EU km's van de RDW goedkeuring, dus die hoeven daarvoor niet nu alsnog te gaan testen.
Op zich wel interessant om te lezen hoe binnen het EU-adviesorgaan wordt gedacht: https://etsc.eu/tesla-approval-pushes-europe-towards-a-road-safety-cliff-edge/ . Nergens staat iets over de meerwaarde voor de veiligheid. Dat wordt niet zo'n makkelijk traject, verwacht ik.
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Op zich wel interessant om te lezen hoe binnen het EU-adviesorgaan wordt gedacht: https://etsc.eu/tesla-approval-pushes-europe-towards-a-road-safety-cliff-edge/ . Nergens staat iets over de meerwaarde voor de veiligheid. Dat wordt niet zo'n makkelijk traject, verwacht ik.
Zoek maar eens op ETSC in dit forum. Al jaren de grootste tegenstander van FSD. Zonder succes, dus hopen dat dat zo blijft (en anders wil @Richh denk ik zijn rant met alle liefde herhalen)

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 13:43 ]

• karel_G_1981
Estland is het volgende land waar fsd inmiddels is goedgekeurd!

https://x.com/rustavi/status/2060324982765314404?s=46

[ Voor 49% gewijzigd door karel_G_1981 op 29-05-2026 13:52 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:17
[...]

Zo interessant om dit in het geopolitieke invalshoek te kijken, wat ook niet te rijmen is met dat de EU moet innoveren. We worden geregeerd door luddites.

Anyway - ik ga mijn Model Y Performance niet accepteren zonder FSD, misschien komt in de tussentijd nog een kleine refresh naar 800V en wat extra opties erbij. >:) (grapje -dat gaat (helaas) nog wel even duren)

Over de updates, het is koffiedik kijken maar ik vermoed echt heel erg dat de RDW hier zorgt voor de langzame updates. Wellicht krijgen we hier nog eens uitsluitsel op, maar voor nu, erg jammer want de techniek is episch.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ronaldvo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:01
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Zo interessant om dit in het geopolitieke invalshoek te kijken, wat ook niet te rijmen is met dat de EU moet innoveren. We worden geregeerd door luddites.

Anyway - ik ga mijn Model Y Performance niet accepteren zonder FSD, misschien komt in de tussentijd nog een kleine refresh naar 800V en wat extra opties erbij. >:) (grapje -dat gaat (helaas) nog wel even duren)

Over de updates, het is koffiedik kijken maar ik vermoed echt heel erg dat de RDW hier zorgt voor de langzame updates. Wellicht krijgen we hier nog eens uitsluitsel op, maar voor nu, erg jammer want de techniek is episch.
Dat is dus exact de reden dat ik mijn bestelling van een nieuwe auto bij tesla heb geannueleerd. Omdat FSD niet direct actief is. Vandaag heb ik mijn nieuwe m3p van een jaar oud opgehaald in Tilburg. FSD abbo afgesloten , filmpje kijken en ik kon rijden.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Emiel1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:44:
[...]

De situatie is dus precies dat Tesla FSD al heeft getest in een hoop landen, waaronder ook precies Duitsland en Frankrijk. Al heel wat maanden mag je daar ook zelf bij zijn in de vorm van zo'n Ride Along test drive. Zoals gezegd heeft de RDW een stack goedgekeurd die in principe op de hele EU toepasbaar is, in de huidige stack zijn verkeerssituaties uit het buitenland al meegenomen. Er is dus niet nog een grote update nodig, tenzij achter gesloten deuren nog is geconstateerd dat de testresultaten onvoldoende waren en een akkoord een update vereist.

In België zijn geen ride alongs geweest dus het is niet gek dat ze daar nog die extra test kilometers doen.

Dat ETSC artikel is oud en heb ik idd al veel over geschreven hier haha. Men doet alsof het uit de lucht komt vallen allemaal, alsof er nog te weinig data zou zijn. Belangrijke context is dat de ETSC zelf geen tests wou toestaan. Toen hebben lidstaten zelf toestemming gegeven en die data is onderdeel van de 1.6m km's die onderdeel is van de verificatie documentatie vanuit de RDW.

Het is heel raar dat ze vanuit bijvoorbeeld Scandinavië nu publiekelijk zeggen "maar hoe werkt dat dan op gladde wegen" terwijl ze zelf FSD test auto's hebben die actief op dergelijke wegen FSD testen :) maarja, bureaucratie.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:31
Helaas tot nu toe geen goedkeuring in de landen om ons heen. Het zijn stapjes, maar anders dan België, Duitsland en Frankrijk geen landen waar je wekelijks komt. Voor het Europese stemmingsproces is iedere stem er eentje, ook die van Estland maar Duitsland en Frankrijk hebben een zwaardere weging heb ik weleens begrepen. Als ik de Duitsers en Fransen op fora mag geloven dan is er een behoorlijke lobby van uit de lokale auto-industrie tegen het vrijgeven van FSD. Politiek heeft dus een behoorlijke vinger in de pap. Volgens mij lijken de volgende landen de meeste kans te maken om Estland te volgen: België (laatste test kilometers worden gemaakt, Italië waar sommige ministers het systeem graag willen, idem Griekenland. Tot slot is Zwitserland als niet EU land ook bereid om te kijken (Zwitserse RDW heeft een opmerking gemaakt dat Tesla maar een aanvraag moet indienen). Kortom spannende weken/maanden, maar hoe sneller hoe beter, zeker met het vakantieseizoen in verschiet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ronaldvo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is dus exact de reden dat ik mijn bestelling van een nieuwe auto bij tesla heb geannueleerd. Omdat FSD niet direct actief is. Vandaag heb ik mijn nieuwe m3p van een jaar oud opgehaald in Tilburg. FSD abbo afgesloten , filmpje kijken en ik kon rijden.
Slim! Wat dat betreft is een jong gebruikte Highland of Juniper helemaal geen verkeerde keuze, zeker nu Autopilot gestript is en je bij een 3 voor de prijs van een 3 Standard een jong gebruikte premium rijdt.

Je ziet het aanbod gebruikte Highlands dan ook al redelijk opdrogen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 29-05-2026 15:32 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
Wij lijken Australië te volgen met de updates, wat daar 9 maanden inbeslag heeft genomen voor de volgende update wat ook nog steeds geen spring update is. De RDW daar bovenop met de testen zal denk ik zorgen voor voorlopig geen update vanaf 3.7.

• karel_G_1981
[...]

Dat is geen adviesorgaan maar een lobbymachine, misschien moet tesla daar zelf eens wat miljoenen heen schuiven , dan zullen ze vast hun standpunt veranderen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:37:
Wij lijken Australië te volgen met de updates, wat daar 9 maanden inbeslag heeft genomen voor de volgende update wat ook nog steeds geen spring update is. De RDW daar bovenop met de testen zal denk ik zorgen voor voorlopig geen update vanaf 3.7.
Ironisch, nieuwe updates in FSD die juist zorgen voor meer veiligheid worden ellelang uitgesteld om de veiligheid te toetsen waardoor onnodige gevaarlijke situaties ontstaan 8)7 We zijn echt helemaal doorgeschoten qua regelgeving.

Waarom wordt er niet gereleased en getoetst tegelijk, en dat wanneer er onwenselijke zaken zijn geconstateerd dat een versie ingetrokken kan worden, dit bevorderd de snelheid en verkeersveiligheid.

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ironisch, nieuwe updates in FSD die juist zorgen voor meer veiligheid worden ellelang uitgesteld om de veiligheid te toetsen waardoor onnodige gevaarlijke situaties ontstaan 8)7 We zijn echt helemaal doorgeschoten qua regelgeving.

Waarom wordt er niet gereleased en getoetst tegelijk, en dat wanneer er onwenselijke zaken zijn geconstateerd dat een versie ingetrokken kan worden, dit bevorderd de snelheid en verkeersveiligheid.
Eens want met al die miljoenen KMS zijn de zwakke punten wel bekend inmiddels , heb er zelf ook al ruim 4000 km met fsd gereden en ik weet zo precies wanneer ik op moet letten en wanneer dat niet nodig is, kan allemaal zo geanalyseerd worden nav de meldingen en in een update gestopt worden. Systeem wordt dan heel snel beter. Nog beter zou zijn als het systeem gewoon volledig AI learning kan doen

• Ecological
revolution-nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ik werk als principal engineer in een enterprise en als je aan de business vraagt dan mag je nooit deployen want nieuw = eng. Mocht er buiten de business nog een externe partij zitten, helemaal als die niet technisch zijn dan is het als je het niet goed aanpakt, een heel groot probleem.

Helaas willen de niet technische ambtenaren de beste engineers in de wereld in silicon valley controleren, wat natuurlijk compleet idioot is. Dat is niet hun werk en daar hebben ze niet de kennis voor. RDW moet zorgen voor goede en veilige infrastructuur en daar beleid voor opstellen op basis van de internationale afspraken. Het is compleet bizar dat ze updates willen gaan controleren. Dit is niet omdat het Tesla is, dit zou ik bij elke fabrikant vinden. Mochten er echt grove problemen zijn dan kan je als RDW ingrijpen. Maar niet proactief alles frustreren waardoor je juist zorgt voor meer doden en gewonden omdat minder mensen FSD gebruiken. Bureaucratische instituties kunnen niet nadenken in consequenties. Professor Andreas Kinneging heeft hier trouwens veel over geschreven.

Nou ja hopen dat ik het fout heb en morgen een nieuwe update klaar staat :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
Sjaak Speer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Helaas tot nu toe geen goedkeuring in de landen om ons heen. Het zijn stapjes, maar anders dan België, Duitsland en Frankrijk geen landen waar je wekelijks komt. Voor het Europese stemmingsproces is iedere stem er eentje, ook die van Estland maar Duitsland en Frankrijk hebben een zwaardere weging heb ik weleens begrepen. Als ik de Duitsers en Fransen op fora mag geloven dan is er een behoorlijke lobby van uit de lokale auto-industrie tegen het vrijgeven van FSD. Politiek heeft dus een behoorlijke vinger in de pap. Volgens mij lijken de volgende landen de meeste kans te maken om Estland te volgen: België (laatste test kilometers worden gemaakt, Italië waar sommige ministers het systeem graag willen, idem Griekenland. Tot slot is Zwitserland als niet EU land ook bereid om te kijken (Zwitserse RDW heeft een opmerking gemaakt dat Tesla maar een aanvraag moet indienen). Kortom spannende weken/maanden, maar hoe sneller hoe beter, zeker met het vakantieseizoen in verschiet.
België en Duitsland zouden voor mij de belangrijkste zijn , kom ik bijna wekelijks. Duitsland lijkt niet op te schieten maar iig België dan. Wat about Oostenrijk? Die zijn toch ook meestal wel vooruitstrevend met dat soort dingen. Italië lijkt me dat de manier van rijden problematisch is met de blauwe schermen . Italianen kijken nooit naar de weg dus die krijgen alleen maar strikes. Ik hoop wel dat ze daar invoeren dat fsd iig automatisch gaat toeteren, dat helpt.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Ik werk als principal engineer in een enterprise en als je aan de business vraagt dan mag je nooit deployen want nieuw = eng. Mocht er buiten de business nog een externe partij zitten, helemaal als die niet technisch zijn dan is het als je het niet goed aanpakt, een heel groot probleem.

Helaas willen de niet technische ambtenaren de beste engineers in de wereld in silicon valley controleren, wat natuurlijk compleet idioot is. Dat is niet hun werk en daar hebben ze niet de kennis voor. RDW moet zorgen voor goede en veilige infrastructuur en daar beleid voor opstellen op basis van de internationale afspraken. Het is compleet bizar dat ze updates willen gaan controleren. Dit is niet omdat het Tesla is, dit zou ik bij elke fabrikant vinden. Mochten er echt grove problemen zijn dan kan je als RDW ingrijpen. Maar niet proactief alles frustreren waardoor je juist zorgt voor meer doden en gewonden omdat minder mensen FSD gebruiken. Bureaucratische instituties kunnen niet nadenken in consequenties. Professor Andreas Kinneging heeft hier trouwens veel over geschreven.

Nou ja hopen dat ik het fout heb en morgen een nieuwe update klaar staat :)
Al Is het morgen update-dag dan heeft het alsnog te lang geduurd. Sommige rijden al 2 maanden rond met gekochte FSD😨

• Ecological
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Al Is het morgen update-dag dan heeft het alsnog te lang geduurd. Sommige rijden al 2 maanden rond met gekochte FSD😨
Ja dat is ook weer zo. Maar ik dacht ik eindig even positief. :+

• Emiel1
karel_G_1981 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Dat is geen adviesorgaan maar een lobbymachine, misschien moet tesla daar zelf eens wat miljoenen heen schuiven , dan zullen ze vast hun standpunt veranderen.
Hun funding valt wel mee. Wel voornamelijk de Europese Commissie en publiek geld zo te zien. https://transparency-register.europa.eu/search-register-or-update/organisation-detail_en?id=78891371297-34 . Lijkt meer op donaties gezien de bedragen.
Masterchiev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken dat Tesla al een update heeft aangeboden aan de RDW. Je zei het zelf: kijk naar Australië. Daar is het toch echt Tesla zelf die de boel vertraagd en 0 communicatie doet. FSD v14.3.3 is pas 12 dagen geleden geïntroduceerd als zijnde productie versie v14.3

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 18:21 ]

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Denk meer dat het uit de Europese hoek komt. Steeds meer landen hebben interesse. Maar hebben ook hun wensen. Tesla zal het liefst één Europese versie willen maken. Voor de gebruiker ook gebruiks vriendelijker bij grens passage.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.