• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:13

JoeBlack2k

I Love Hilary

RF1000 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Oh. Deze doet ie bij mij wel netjes tussen de versmalling door.
Ja! het was echt een bug! deze doe ik bijna dagelijks perfect

Hilary Duff 4-Life

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:08
Ik moet ook wel zeggen dat als je er een camera op zou zetten, genoeg menselijke bestuurders dit ook niet goed zouden doen. Helemaal met de zon-inval. Ik zou vragen aan de wegbeheerder om er een paaltje neer te zetten, ook goed voor de wat kwetsbare verkeersdeelnemers!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
walto schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:45:
[...]iedere auto geleverd na ongeveer midden maart heeft geen FSD nog. Uitrol staat helemaal stil.
Ow dat wist ik niet...ik weet dat het een paar weken (3 a 4) duurt voordat een auto op de normale update branch komt vanaf de Factory software maar dat er geen FSD meer werd uitgerold was mij niet bekend...na, c'est la vie.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09
JoeBlack2k schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:
Dit ging niet goed!! Eerste keer sinds een maand (day one gebruiker) maar dit was niet goed geweest voor mn banden en als er iemand overstak 😅
YouTube: Voorburg
Is dit opgenomen met de front camera?
Want die geeft namelijk nogal een vertekend, sterk ingezoomd beeld, dan lijkt het op beeld alsof je er bovenop zit terwijl je er in het eggie nog een eind vanaf bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:24
MindBender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Nee, maar wel het geklik van het overdadig richting aangeven. Oorspronkelijk ooit bedoeld om de chauffeur eraan te herinneren dat de richtingaanwijzer nog aan staat, maar te monotoom om dat doel goed uit te voeren. Maar als de FSD-bot hem aanzet, hoef ik die herinnering niet te horen, ook al ben ik de supervisor.

Maar het schijnt wettelijk verplicht te zijn.
Joe mode inschakelen! 😁

https://www.notateslaapp.com/news/2736/what-is-teslas-joe-mode-what-it-does-how-to-enable-it-future-features

[ Voor 18% gewijzigd door karel_G_1981 op 31-05-2026 13:53 ]

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Die vertraging voor de uitlevering van fsd bij nieuwe klanten is wel vreemd. Ik had fsd binnen een paar uur toen ik het had gekocht. Ik begreep wel dat ze bezig zijn met een nieuwe versie goedgekeurd te krijgen en daarop willen wachten ?

https://x.com/TSLA_inside_/status/2060005442416193796

Hier zie je trouwens ook de testkilometers in Duitsland terug:

https://x.com/FSDWatcherDE/status/2060005148668108959

Andere post over de competitie van fsd:

https://x.com/TSLA_inside_/status/2060011928261411266

[ Voor 14% gewijzigd door Emiel1 op 31-05-2026 14:40 ]

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 20:01
DutchJudge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik wacht nu bijna 3,5 week. Ik heb thuis en op kantoor wifi, geavanceerde updates staat aan, en deel beelden voor fsd training met Tesla (sinds delivery/thuiskomst).
Ik voor je duimen, hopelijk ben je snel live

• Ecological
Ja, ik duim voor alle wachtenden.

Toevallig kwam ik deze tegen:

https://t.co/YRFDJuGpvV

In dit filmpje zie je hoe FSD op een klif achteruit gaat. Dit is toch wel weer echt jaw-dropping. Ik denk echt niet dat de mensen die dit niet goed volgen of irrationele Tesla-haat hebben snappen hoe goed dit systeem is en hoeveel mensenlevens het gaat redden in de wereld.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:20
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:27:
Ik moet ook wel zeggen dat als je er een camera op zou zetten, genoeg menselijke bestuurders dit ook niet goed zouden doen. Helemaal met de zon-inval. Ik zou vragen aan de wegbeheerder om er een paaltje neer te zetten, ook goed voor de wat kwetsbare verkeersdeelnemers!
Paaltje neerzetten betekent alleen dat je wekelijkst het paaltje kunt vervangen. Hier voor de deur staat een paal op een echte, goed zichtbare rijbaanscheiding en nog steeds gaat die regelmatig uit zijn sokkel. En af en toe een platte band van de stoeprand en een gedraaid bord van de spiegel. Er was een tijd dat hij bijna dagelijks werd platgereden, de laatste maanden is het wat rustiger, maar hij staat er toch echt al meer dan 10 jaar, dus nieuw is het niet.

• Ecological
gjcvro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Paaltje neerzetten betekent alleen dat je wekelijkst het paaltje kunt vervangen. Hier voor de deur staat een paal op een echte, goed zichtbare rijbaanscheiding en nog steeds gaat die regelmatig uit zijn sokkel. En af en toe een platte band van de stoeprand en een gedraaid bord van de spiegel. Er was een tijd dat hij bijna dagelijks werd platgereden, de laatste maanden is het wat rustiger, maar hij staat er toch echt al meer dan 10 jaar, dus nieuw is het niet.
Ah ja, je hebt van die paaltjes die meebewegen als je er over heen rijdt :) die werken ook wel goed!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:26
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:26:
Ja, ik duim voor alle wachtenden.

Toevallig kwam ik deze tegen:

https://t.co/YRFDJuGpvV

In dit filmpje zie je hoe FSD op een klif achteruit gaat. Dit is toch wel weer echt jaw-dropping. Ik denk echt niet dat de mensen die dit niet goed volgen of irrationele Tesla-haat hebben snappen hoe goed dit systeem is en hoeveel mensenlevens het gaat redden in de wereld.
Achteruit op een klif kan nog zo jawdropping goed zijn. Maar kliffen heb ik niet zoveel in de randstad.

Hier in de randstad kom ik na een maand met mijn tesla niet verder dan dat het een leuk begin is, veel potentie heeft, maar nog te veel ingrepen van mijn kant nodig heeft.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• gjcvro
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Ah ja, je hebt van die paaltjes die meebewegen als je er over heen rijdt :) die werken ook wel goed!
Nou ja, hij beweegt mee in de richting dat je gaat ja, eenmalig.

• Ecological
Edgenumber schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Achteruit op een klif kan nog zo jawdropping goed zijn. Maar kliffen heb ik niet zoveel in de randstad.

Hier in de randstad kom ik na een maand met mijn tesla niet verder dan dat het een leuk begin is, veel potentie heeft, maar nog te veel ingrepen van mijn kant nodig heeft.
Ik denk dat we echt moeten wachten op 14.3.3, ben heel benieuwd hoe goed die is in Nederland.

• laapsaap
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 22:43
snip: rant, geen ervaring

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 18:55 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Ohja, en die tablet voor zijn neus. Maar hoe stom het ook klinkt, waarschijnlijk kan dit zelfs met die DMS die we hier in NL hebben, je kijkt tenslotte vooruit..
Dit gaat gewoon werken, omdat het inderdaad in het blikveld zit en je een hand bij het stuur kan houden. Als je toepassing geschikt is voor spraak of muis input dan kan je best wel andere dingen doen ondanks DMS.

Typen op een toetsenbord vind DMS minder leuk

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-07 20:54
JoeBlack2k schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:18:
[...]

Ja! het was echt een bug! deze doe ik bijna dagelijks perfect
Bij mij niet. FSD onthoudt ook niks. Het beoordeelt elke keer dezelfde kruising/omgeving etc. En verklaart ook het continue verschillend gedrag.

• Ecological
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100153453_85faf599

FSD in actie zien blijft mooi :)

Op dit filmpje zie je FSD remmen voor random herten op de snelweg. Denk dat die het een stuk beter doet dan de gemiddelde bestuurder!

Kan echt niet wachten tot er meer FSD auto's rijden! Ik duim voor iedereen die te wachten.

[ Voor 56% gewijzigd door Ecological op 01-06-2026 14:44 ]

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Ik krijg het idee dat mijn FSD niet goed achteruit kan rijden, hebben meer mensen dat? Naar voren gaat alles goed, maar achteruit inparkeren, of omdraaien omdat ik de route heb gewijzigd heeft hij moeite mee, hij gaat dan ergens waar je makkelijk even met 3 steken kan keren proberen te keren, en na 5 veel te korte steken neem ik het zelf maar over omdat mensen op mij wachten op de weg.

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HENNESSY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:32:
Ik krijg het idee dat mijn FSD niet goed achteruit kan rijden, hebben meer mensen dat? Naar voren gaat alles goed, maar achteruit inparkeren, of omdraaien omdat ik de route heb gewijzigd heeft hij moeite mee, hij gaat dan ergens waar je makkelijk even met 3 steken kan keren proberen te keren, en na 5 veel te korte steken neem ik het zelf maar over omdat mensen op mij wachten op de weg.
Hier heb ik ook last van. Vooruit gaat prima, achteruit loopt FSD geregeld vast of probeert klunzig te keren op een plek waar dat niet kan. Inparkeren gaat ook nog niet fantastisch, hoop dat we snel een update krijgen die deze zaken (en summon) gaat verbeteren.
Tesla Europe wordt ongeduldig (zo te zien niet de eerste de beste die dit post)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFDmey14hfbHEdY9I7AoSTPcTwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X989RZfJzWSPKl520wNx8ThM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 01-06-2026 18:37 ]

• Ecological
HENNESSY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:32:
Komt door de versie 14.3.3 is al veel beter. Nog even wachten,

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
Het is hier erg rustig geworden op dit FSD forum. Vraag me af hoeveel er nu nog een abonnement hebben, ik denk van de 44000 HW4 bezitters maar een fractie

• Edgenumber
Daarom ben ik ook wel benieuwd hoeveel km er deze of volgende maand bij komen t.o.v. dat bericht laatst van hoeveel km ze wel niet in de eerste maand hadden gemaakt.

Iemand niemde laatst dat in de usa de conversie naar abonnementen ca 3% van de auto's met fsd mogelijkheid is.

Ik vindt dat best laag.

• pegasuspiet
  • Laatst online: 13:29
In deze videos zie je de voorsprong van Tesla
De software van de Tesla weet op de cm hoe breed de auto is om ergens langs of tussen door te rijden

YouTube: China Autopilot vs Tesla FSD v14 | Real-World Comparison (vanaf 4.28 de Tesla)

YouTube: China Traffic vs Tesla FSD v14

[ Voor 23% gewijzigd door pegasuspiet op 01-06-2026 18:39 ]

• Blik1984
  • Laatst online: 15:55
pegasuspiet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:13:
Het is hier erg rustig geworden op dit FSD forum. Vraag me af hoeveel er nu nog een abonnement hebben, ik denk van de 44000 HW4 bezitters maar een fractie
Er zijn ook steeds meer mensen die het überhaupt nog niet eens hebben kunnen testen wegens verkeerde software

• karel_G_1981
Edgenumber schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:27:
Daarom ben ik ook wel benieuwd hoeveel km er deze of volgende maand bij komen t.o.v. dat bericht laatst van hoeveel km ze wel niet in de eerste maand hadden gemaakt.

Iemand niemde laatst dat in de usa de conversie naar abonnementen ca 3% van de auto's met fsd mogelijkheid is.

Ik vindt dat best laag.
Ik de k dat veel mensen liever kopen , zeker als je de meeneem optie permanent maakt zou dat heel aantrekkelijk zijn zeker in landen waar men niet zo van schulden en abonnementen houdt zoals in de VS. Snap niet waarom tesla dat niet doet

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:46
Zit nog altijd op versie 2026.3.7. Heb ook de spring update dus nog niet. Heeft iedereen met FSD deze versie nog?

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:10

EDB

Davidas schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:12:
Zit nog altijd op versie 2026.3.7. Heb ook de spring update dus nog niet. Heeft iedereen met FSD deze versie nog?
Hier hetzelfde. Heb zelfs de navi update nog niet.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Ja, hier ook. Denk ook dat we daar op blijven zolang er geen nieuwe release komt met FSD. Als je nu bv. wel naar de Spring Update zou gaan dan zou je geen FSD abbo
meer kunnen afsluiten
pegasuspiet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:33:
De software van de Tesla weet op de cm hoe breed de auto is om ergens langs of tussen door te rijden

YouTube: China Autopilot vs Tesla FSD v14 | Real-World Comparison (vanaf 4.28 de Tesla)

Ja hoe die gast aan v14.2.2.5 in China komt is wat vaag, maar de filmpjes die hij post zijn wel hilarisch. Zoals deze

• Edgenumber
karel_G_1981 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Ik de k dat veel mensen liever kopen , zeker als je de meeneem optie permanent maakt zou dat heel aantrekkelijk zijn zeker in landen waar men niet zo van schulden en abonnementen houdt zoals in de VS. Snap niet waarom tesla dat niet doet
Aan de ene kant wel. Maar men vraagt nu 7,5K voor fsd supervised. En ik zou er pas geld aan uit geven als FSD ook echt FSD (unsupervised) is en geen seconde eerder.

Terwijl ik vlugger een maand abbo zou nemen als ik op vakantie er mee door europa kan reizen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-07 00:03
Yaksa schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
[...]
Dat wil Tesla misschien wel, maar de vraag is dan wel of dat Europese model in een keer ingeladen kan worden in het beperkte RAM geheugen van de computer zelf.
Want je kunt natuurlijk niet bij het passeren van een grens even vanuit de opslagruimte een landenspecifiek model gaan laden, daar gaan een paar minuten overheen en in die paar minuten werkt FSD niet.
Dat duurt toch geen minuten? Hoe lang duurt het omschakelen van FSD naar AutoSteer als je over de grens op een parkeerplaatst staat, ik neem aan dat dat instant is?

Is in ieder geval een behoorlijke slechte gebruikservaring als je op de snelweg de grens oversteekt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09
DaCoTa schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:39:
[...]Dat duurt toch geen minuten? Hoe lang duurt het omschakelen van FSD naar AutoSteer als je over de grens op een parkeerplaatst staat, ik neem aan dat dat instant is?
Is in ieder geval een behoorlijke slechte gebruikservaring als je op de snelweg de grens oversteekt.
Tesla heeft er voor gekozen om dat zo te doen zodat de bestuurder zich er terdege van bewust is dat er op een ander systeem wordt overgeschakeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:19
pegasuspiet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:33:

1 van de eerste dagen dat ik FSD mocht testen reed ik in centrum Amsterdam, een dag voor Koningsdag. Op een gegeven moment stond er een auto dubbel geparkeerd op de rijbaan met de alarmlichten aan. In het midden van de weg een verhoogde busbaan. De auto's voor me pakten allemaal half de busbaan, half de gewone weg. Tesla weigerde dat en bleef op de gewone rijbaan en de spiegels gingen op nog geen 5cm afstand langs elkaar, maar het paste wel. Ik had dit zelf nooit zo gedaan.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:08

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFg6NJdl-YMudRY2gY7X4noyRLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5capbQzxLdvSLAYqX17nSNa.jpg?f=fotoalbum_large Inmiddels 2500 gepasseerd en geniet er nog steeds van.. Ja af en toe een zetje geven of corrigeren maar dat wordt met de komende update (wanneer die ooit komt) vast alleen maar beter.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Dat duurt toch geen minuten? Hoe lang duurt het omschakelen van FSD naar AutoSteer als je over de grens op een parkeerplaatst staat, ik neem aan dat dat instant is?

Net nog gedaan gisteren, en ja is instant. Bij de grens direct eraf en weer door.

En dan rit 2 uur, 2 ‘strikes’ rood stuur, weer stoppen want kan niet terug naar fsd. Eerder wel tijdens het rijden de mogelijkheid opnieuw te activeren, nu niet weet niet waarom. Geen extreme situaties. Maar ja, rest van de rit was wel relaxed.

• karel_G_1981
[...]

Dat is instant (even op p zetten schakelen naar autosteer en je kunt weer verder) , is een bewuste keuze om het niet rijdend te laten doen. Net zoals ze het schakelen tussen TACC en autopilot ook hebben aangepast bij nieuwe Tesla’s helaas. Kan me wel indenken dat een automatisch schakelen tussen autopilot en fsd tot verwarring (en gevaarlijke situaties ) zou kunnen leiden als je er niet bewust van bent.

• karel_G_1981
markklok schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:48:
[Afbeelding] Inmiddels 2500 gepasseerd en geniet er nog steeds van.. Ja af en toe een zetje geven of corrigeren maar dat wordt met de komende update (wanneer die ooit komt) vast alleen maar beter.
Yep je raakt eraan gewend en je kent precies waar je even moet opletten. Rij er bijna blindelings mee inmiddels. Blauwe schermen is bij mij beter geworden inmiddels en te doen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 22:59
[Afbeelding] Inmiddels 2500 gepasseerd en geniet er nog steeds van.. Ja af en toe een zetje geven of corrigeren maar dat wordt met de komende update (wanneer die ooit komt) vast alleen maar beter.
Those are rookie numbers! Ik zit qua kilometrage maar ietsje verder, maar boven de 95% (tot enkele dagen geleden 97% maar mijn wederhelft gebruikt de auto ook haha).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
Vandaag heeft men ook weer een EU overleg gehad over DCAS. De ETSC zelf zit daar ook bij. De RDW heeft ook een zegje gedaan. De sheets van de RDW zijn hier te vinden; https://circabc.europa.eu...af41-2ee0fe6cb389/details

Het is verder toch wel weer hilarisch, of triest :+ men zit al jaren te dubben over de vraag of level 2+ wel mag bestaan, want hoe goed blijf je nog opletten als de auto bijna alles doet? Daar moeten onderzoeken naar komen, we hebben cijfers en bewijs nodig! Maar deze sessie heeft men besloten dat de resultaten van de test de prullenbak in kunnen omdat simulatie tests door jonge mensen worden gedaan en dat is dan niet representatief ofzo. Goed geregeld weer! Hoppakee, stel je de boel nog een paar maanden uit 7(8)7

Gelukkig wordt het ook echt interessant met wat 'er verder ten tafel komt'. De werkgroep heeft namelijk de ook hier gedeelde brief van de ETSC besproken, zo is terug te vinden in deze notulen.
The Chair thanked ETSC for the presentation and acknowledged both the importance of stakeholder involvement and the concerns regarding the significance of the ongoing decisions. The Chair also noted that ETSC’s request for broader public discussions contrasted with the earlier proposal from FR to pause further regulatory developments pending EU-level decisions.
Keuzes! Welke kritische partij heeft de juiste kritiek :P
ETSC further warned that systems introducing new concepts, such as “hands-near” operation, could potentially be approved before their safety implications had been fully discussed within the UNECE framework, creating inconsistencies between the EU and UNECE approaches. The Chair acknowledged that the rapid pace of innovation raised broader questions regarding the suitability of the current Article 39 framework, while recalling that any formal revision of Regulation (EU) 2018/858 would require a separate co-decision process. In response to a question from the Chair, ETSC clarified that the objective of the letter was not to revise the Article 39 procedure itself, but rather to ensure that stakeholder feedback could be better reflected in the ongoing process. ETSC welcomed the possibility of using ACV subgroup meetings as a forum for broader discussion, while noting that not all stakeholders are represented within the subgroup.
Wel grappig dat nog even aan de ETSC gevraagd is of artikel 39 nou het probleem is, maar dat is zoals we allemaal weten natuurlijk helemaal niet het probleem. Feedback kan breder gedeeld worden, maarja dan moeten ze zelf ook maar wat actiever acteren in dit soort discussies. Dat doen ze al jaren niet. Lijkt erop dat de voorzitter dat wel door heeft.

Verder denkt Noorwegen nog wel dat je de driver monitor voor de gek kan houden. Vermoed dat dit over stuurgewichtjes gaat en dat ze dus helemaal niet op de hoogte zijn van wat de driver monitor bij FSD allemaal doet. Typisch.

Hoe dan ook. De belangrijkste conclusie is eigenlijk dat iedereen het er over eens is dat artikel 39 moet blijven bestaan. Er staat niks in over dat men zich serieus ongerust maakt rondom de gevolgen van een EU brede approval, ofzoiets. Of dat de ETSC angsten zo ernstig zijn dat er dingen moeten veranderen. Volgens mij positief dus :)

• karel_G_1981
Richh schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:24:
[...]

Those are rookie numbers! Ik zit qua kilometrage maar ietsje verder, maar boven de 95% (tot enkele dagen geleden 97% maar mijn wederhelft gebruikt de auto ook haha).
Thanks voor het verslag! Afdronk lijkt niet heel negatief idd met de presentatie van het RDW over de noodzaak van een nieuw toetsingskader. (Waar andere autoproducenten ook voordeel bij hebben en dus vooral ook gericht op bv fra, ita en dui) Vooral bizar dat er in dergelijke meetings blijkbaar nog vertegenwoordigers van landen zitten die niet weten wat fsd is.
Richh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:29:
Vandaag heeft men ook weer een EU overleg gehad over DCAS. De ETSC zelf zit daar ook bij. De RDW heeft ook een zegje gedaan. De sheets van de RDW zijn hier te vinden; https://circabc.europa.eu...af41-2ee0fe6cb389/details

Het is verder toch wel weer hilarisch, of triest :+ men zit al jaren te dubben over de vraag of level 2+ wel mag bestaan, want hoe goed blijf je nog opletten als de auto bijna alles doet? Daar moeten onderzoeken naar komen, we hebben cijfers en bewijs nodig! Maar deze sessie heeft men besloten dat de resultaten van de test de prullenbak in kunnen omdat simulatie tests door jonge mensen worden gedaan en dat is dan niet representatief ofzo. Goed geregeld weer! Hoppakee, stel je de boel nog een paar maanden uit 7(8)7

Gelukkig wordt het ook echt interessant met wat 'er verder ten tafel komt'. De werkgroep heeft namelijk de ook hier gedeelde brief van de ETSC besproken, zo is terug te vinden in deze notulen.

[...]

Keuzes!

[...]

Wel grappig dat nog even aan de ETSC gevraagd is of artikel 39 nou het probleem is, maar dat is zoals we allemaal weten natuurlijk helemaal niet het probleem. Feedback kan breder gedeeld worden, maarja dan moeten ze zelf ook maar wat actiever acteren in dit soort discussies. Dat doen ze al jaren niet. Lijkt erop dat de voorzitter dat wel door heeft.

Verder denkt Noorwegen nog wel dat je de driver monitor voor de gek kan houden. Vermoed dat dit over stuurgewichtjes gaat en dat ze dus helemaal niet op de hoogte zijn van wat de driver monitor bij FSD allemaal doet. Typisch.

Hoe dan ook. De belangrijkste conclusie is eigenlijk dat iedereen het er over eens is dat artikel 39 moet blijven bestaan. Er staat niks in over dat men zich serieus ongerust maakt rondom de gevolgen van een EU brede approval, ofzoiets. Of dat de ETSC angsten zo ernstig zijn dat er dingen moeten veranderen. Volgens mij positief dus :)
Minder positief die opmerking van Frankrijk (die wel straks gaat stemmen in de TCMV), of Artikel 39 nu niet gewoon gebruikt wordt om de bewuste EU regels te omzeilen
FR also noted that the key question for TCMV and Member States would be whether the system subject to the exemption request falls outside the scope of the current Regulation or whether it is already foreseen but intentionally restricted.
En opvallend: WAYMO was als toehoorder aanwezig
karel_G_1981 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Dat is instant (even op p zetten schakelen naar autosteer en je kunt weer verder) , is een bewuste keuze om het niet rijdend te laten doen. Net zoals ze het schakelen tussen TACC en autopilot ook hebben aangepast bij nieuwe Tesla’s helaas. Kan me wel indenken dat een automatisch schakelen tussen autopilot en fsd tot verwarring (en gevaarlijke situaties ) zou kunnen leiden als je er niet bewust van bent.
Het is wel instant wisselen en wegrijden, maar je kunt Autosteer daarna niet instant aanzetten. Autopilot en camerasystemen moeten dan eerst opnieuw worden geladen. Ik denk dat dat de reden is dat je dit niet rijdend kunt doen

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 02-06-2026 09:25 ]

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Minder positief die opmerking van Frankrijk (die wel straks gaat stemmen in de TCMV), of Artikel 39 nu niet gewoon gebruikt wordt om de bewuste EU regels te omzeilen
Ik kan me voorstellen dat Frankrijk inderdaad aan het zoeken is naar een excuus om tegen te stemmen, maar uiteindelijk wordt er gezamenlijk geconcludeerd dat artikel 39 bestaat voor een goede reden en mag blijven.

Als alle landen buiten Frankrijk (en wellicht dat er in Duitsland als fabrikantenland ook een lobby ontstaat) straks voor stemmen, komt het allemaal goed :)
En opvallend: WAYMO was als toehoorder aanwezig
True! Daarnaast worden Volvo, NIO en Xpeng ook genoemd. Met name die laatste biedt in China natuurlijk vergelijkbare techniek aan.

• Ecological
Richh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:29:

[...]

Keuzes!

[...]

Sheets staan vol met alignment issues, zeggen helemaal niks Weer bureaucratisch gelul ten top. Overigens staat er wel een e-mail waar mensen hun grieven heen kunnen sturen.

Bizar toch dat dit gewoon heel veel levens kost in Europa omdat deze instituties compleet incapabel zijn.

/edit: Ik ga hier een wat langere post over schrijven - ik zal hem vanmiddag delen.

• karel_G_1981
Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Sheets staan vol met alignment issues, zeggen helemaal niks Weer bureaucratisch gelul ten top. Overigens staat er wel een e-mail waar mensen hun grieven heen kunnen sturen.

Bizar toch dat dit gewoon heel veel levens kost in Europa omdat deze instituties compleet incapabel zijn.
Het is vooral een politiek proces. Je moet heel voorzichtig manoeuvreren anders krijg je het deksel op je neus, RDW doet dit goed.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
[...]

Knip Dit leest echt als stemmingmakerij. Er zijn heel veel technieken op de markt die als ze eerder waren geïntroduceerd of verplicht werden gemaakt minder verkeersslachtoffers hadden kunnen betekenen. FSD is NIET de heilige graal, het is gewoon 1 van de vele moderniseringen.

Voorbeeld: Adaptieve cruise control is sinds ongeveer 2000 op de markt. Als dit destijds meteen verplicht zou worden op alle auto's, dan had je veel minder kop staart botsingen of vrachtauto's die achterop files rijden. Maar zo werkt het niet.

Zelfde als met de driepuntsgordel. Deze werd in 1959 ontworpen en werd pas in 1971 in Nederland verplicht, maar alleen voorin. Daarna duurde het nog 21 (!!) jaar voordat het ook op de achterbank verplicht werd.

Verandering kost tijd. En FSD is niet de enige en ultieme oplossing.

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 04-06-2026 10:41 . Reden: Dat eerste is niet geheel nodig voor de discussie ]

iRacing Profiel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Het is inderdaad verschrikkelijk hoe effectief de EU is om innovatie structureel tegen te houden omdat regels en controle een doel op zich zijn geworden.

Kijk nu naar de release van een nieuwe FSD waar bugs er snel uitgehaald kunnen worden, dit wordt allemaal vertraagd omdat men een serieel proces heeft bedacht waarbij de RDW eerst nog zijn plasje moet doen, in de tussentijd ontstaan er onnodige gevaarlijke situaties 8)7

Dat heeft niets met stemmingmakerij te maken maar met een feitelijke constatering.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-06-2026 10:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Kijk nu naar de release van een nieuwe FSD waar bugs er snel uitgehaald kunnen worden
Dat is wel een aanname. Als die "bugs" er zo snel uit zouden kunnen worden gehaald, waarom zaten ze er dan nog in bij uitrol? Er was al lang bekend via de Ride Alongs dat verkeerslichten en rijstroken niet altijd goed gingen. Voor de goedkeuring blijkbaar geen probleem, want het is supervised.
Ik denk ook niet dat je over Bugs kunt spreken, maar eerder over nog niet volledig geïmplementeerde functionaliteit

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 02-06-2026 10:58 ]

• gjcvro
pdidi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Dat is wel een aanname. Als die bugs er zo snel uit zouden kunnen worden gehaald, waarom zaten ze er dan nog in bij uitrol? Er was al lang bekend via de Ride Alongs dat verkeerslichten en rijstroken niet altijd goed gingen. Voor de goedkeuring blijkbaar geen probleem, want het is supervised
De grootste uitdaging is vaak niet het oplossen van de bug. De uitdaging zit in het vinden. Als je ze gevonden heb en niet polost voor productie noem je het een feature 8) Ohja, en met oplossen introduceer je potentieel weer nieuwe bugs.
gjcvro schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:57:
[...]

De grootste uitdaging is vaak niet het oplossen van de bug. De uitdaging zit in het vinden. Als je ze gevonden heb en niet polost voor productie noem je het een feature 8) Ohja, en met oplossen introduceer je potentieel weer nieuwe bugs.
Ja net nog aangevuld. Het gaan mijns inziens ook niet over bugs. Stoplicht herkenning b.v. is gewoon nog niet volledig geïmplementeerd

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 02-06-2026 11:00 ]

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
[...]
in de tussentijd ontstaan er onnodige gevaarlijke situaties 8)7
Je doelt op Tesla's die in de ankers gaan voor de verkeerde verkeerslichten?

Flauw, maar je snapt m'n punt hopelijk.

iRacing Profiel

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ja net nog aangevuld. Het gaan mijns inziens ook niet over bugs. Stoplicht herkenning b.v. is gewoon nog niet volledig geïmplementeerd
Gisteren had ik er ook 1 , ik zag die aankomen tesla wilde stoppen voor het fietsers stoplicht dat schuin naast de rijbaan stond terwijl het stoplicht met de pijl voor auto’s op groen stond. Fsd Even geholpen met was gas bijgeven . Zou enorm helpen als de tesla de pijlen in de stoplichten zou herkennen bv.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Gisteren had ik er ook 1 , ik zag die aankomen tesla wilde stoppen voor het fietsers stoplicht dat schuin naast de rijbaan stond terwijl het stoplicht met de pijl voor auto’s op groen stond. Fsd Even geholpen met was gas bijgeven . Zou enorm helpen als de tesla de pijlen in de stoplichten zou herkennen bv.
En het zou ook wel helpen als we de stoplichten wat consequenter plaatsten in plaats van ze door een ongetrainde kleuter te laten uitstrooien. Ik snap dat de ruimte hier en daar beperkt is, maar manmanman wat zie je soms een treurnis, en probeer daar maar eens een systeem op te trainen.

• Ecological
[...]

Het is inderdaad verschrikkelijk hoe effectief de EU is om innovatie structureel tegen te houden omdat regels en controle een doel op zich zijn geworden.

Kijk nu naar de release van een nieuwe FSD waar bugs er snel uitgehaald kunnen worden, dit wordt allemaal vertraagd omdat men een serieel proces heeft bedacht waarbij de RDW eerst nog zijn plasje moet doen, in de tussentijd ontstaan er onnodige gevaarlijke situaties 8)7

Dat heeft niets met stemmingmakerij te maken maar met een feitelijke constatering.
Ja, mee eens. Het is hard wat ik zeg maar iets kan hard zijn en alsnog waar. De Tweakers huisregels zijn belangrijk voor mij! En ik ben altijd bereid om op de inhoud te discussieren en mijn mening bij te stellen en vriendelijk te zijn. Maar het vrije woord is voor mij erg belangrijk, wat mij betreft mogen andere mensen ook hun mening geven zonder dat ik ga tone-policen. Dus ik zeg wat ik vind, binnen de huisregels en als ik een keer pardoes over de huisregels (wat vast soms gebeurd) dan gaat dit per ongeluk en niet bewust. Maar de huidige structuren zijn gewoon niet goed voor innovatie en veiligheid.

ACC had inderdaad overigens al 20 jaar geleden verplicht moeten zijn en domme cruise-control is 1 van de gevaarlijkste features die er is.

karel_G_1981 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Ook voor Letland lijken de verkeerslichten een obstakel te worden. Vertaald:
Tesla heeft een nieuwe technologie ontwikkeld voor de Europese markt: het "Full Self-Driving (Supervised)"-systeem, dat ook in Letland is getest. De tests in Letland brachten echter diverse significante tekortkomingen aan het licht, waaronder het negeren van verkeerslichten, het kiezen van de verkeerde rijstrook en het niet aanpassen aan veranderingen in de rijsnelheid.
Daarom zet Letland, samen met andere lidstaten - de discussies over het FSD-systeem en de verbetering ervan voort, een discussie die ook door de Europese Commissie wordt gesteund.

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:36
Ik zat op 95% met nog wat meer km's ook.. Toen ging ik naar de champagne streek en nu stellen mijn stats niks meer voor..

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-07 16:27
pdidi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Ook voor Letland lijken de verkeerslichten een obstakel te worden. Vertaald:

[...]
Wat @karel_G_1981 omschrijft (gas moeten bijgeven omdat de auto wil stoppen voor een fietserstoplicht) is een duidelijk voorbeeld van zo'n overname. Het is positief dat Letland nu bij de Europese Commissie rapporteert over dit soort fouten met verkeerslichten en rijstrookkeuze. Laat ook zien dat FSD op Europese wegen nog duidelijke verbeterpunten heeft.

De RDW heeft eerder aangegeven dat ze Tesla extra eisen hebben opgelegd en dat die monitoringdata wekelijks wordt gedeeld. Zolang die data en de exacte toezichtprotocollen niet openbaar zijn, blijft het onduidelijk hoe er precies wordt gecontroleerd. We kunnen dan niet zien of dit soort situaties bij verkeerslichten wel goed worden geregistreerd en geanalyseerd.

In de officiële oproep van de ETSC aan de Europese Commissie waarschuwen zij specifiek voor automation complacency. Ongetrainde consumenten zijn geen professionele instructeurs. Ongetrainde consumenten dwalen met hun gedachten af en missen de reflexen om het onvoorspelbare systeem op tijd te corrigeren.
Een rijinstructeur die een onvoorspelbare leerling begeleidt, moet aan strenge wettelijke eisen voldoen, zoals specifieke diploma's en dubbele bediening. Bij FSD-supervisie ligt de verantwoordelijkheid om een onvoorspelbaar systeem op tijd te corrigeren volledig bij de consument, zonder dat daar extra waarborgen voor gelden.

Het is daarom goed dat Letland en andere lidstaten deze discussie nu voeren bij de Europese Commissie. Transparantie over hoe de RDW dit toezicht inricht is belangrijk voor het vertrouwen in de verkeersveiligheid.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Wat @karel_G_1981 omschrijft (gas moeten bijgeven omdat de auto wil stoppen voor een fietserstoplicht) is een duidelijk voorbeeld van zo'n overname. Het is positief dat Letland nu bij de Europese Commissie rapporteert over dit soort fouten met verkeerslichten en rijstrookkeuze. Laat ook zien dat FSD op Europese wegen nog duidelijke verbeterpunten heeft.

De RDW heeft eerder aangegeven dat ze Tesla extra eisen hebben opgelegd en dat die monitoringdata wekelijks wordt gedeeld. Zolang die data en de exacte toezichtprotocollen niet openbaar zijn, blijft het onduidelijk hoe er precies wordt gecontroleerd. We kunnen dan niet zien of dit soort situaties bij verkeerslichten wel goed worden geregistreerd en geanalyseerd.

In de officiële oproep van de ETSC aan de Europese Commissie waarschuwen zij specifiek voor automation complacency. Ongetrainde consumenten zijn geen professionele instructeurs. Ongetrainde consumenten dwalen met hun gedachten af en missen de reflexen om het onvoorspelbare systeem op tijd te corrigeren.
Een rijinstructeur die een onvoorspelbare leerling begeleidt, moet aan strenge wettelijke eisen voldoen, zoals specifieke diploma's en dubbele bediening. Bij FSD-supervisie ligt de verantwoordelijkheid om een onvoorspelbaar systeem op tijd te corrigeren volledig bij de consument, zonder dat daar extra waarborgen voor gelden.

Het is daarom goed dat Letland en andere lidstaten deze discussie nu voeren bij de Europese Commissie. Transparantie over hoe de RDW dit toezicht inricht is belangrijk voor het vertrouwen in de verkeersveiligheid.
Dat er nog (veel) verbeterpunten zijn is iedereen het denk ik wel over eens. Maar als nu al zou blijken dat de combinatie bestuurder+FSDs al veiliger is dan alleen bestuurder dan zouden die verbeterpunten geen reden tot afkeur moeten zijn. Dat is nl. precies de reden waarom RDW het heeft goedgekeurd

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 18:05
Update van mijn kant (relevant voor een ieder die nog wacht):

Tesla reageerde vanochtend op mijn support ticket dat er een software update aankomt voor mijn auto, die FSD zal activeren. Enkele dagen tot maximaal 2 weken.

Dit is de eerste keer in al mijn interacties met Tesla dat er ook maar iets van een tijdslijn wordt gegeven, laat staan "maximaal....". Dus wellicht zit er inderdaad iets aan te komen (hoeft nog geen nieuwe FSD versie te bekenen, maar wellicht een hogere software build met dezelfde FSD erin).

Ik heb ze netjes bedankt voor de update en tijdslijn. En 5 minuten later kreeg ik een nieuw bericht met "we hebben uw issue geescaleerd naar Tesla Support. Die gaan zsm contact met u opnemen". En natuurlijk "wij sluiten het serviceverzoek". Dus wat dat dan weer betekend (als er binnen 2 weken een oplossing komt en ze weten dat zeker, hoeven ze verder toch niets meer te escaleren...?) geen idee.

Dus nouja. Wie weet. Binnen maximaal 2 weken een oplossing voor de groep mensen die bij de eerste rollout achter het net visten, of hun auto pas later kregen.

Enjoying life

• Blik1984
  • Laatst online: 15:55
walto schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:21:

Tesla reageerde vanochtend op mijn support ticket dat er een software update aankomt voor mijn auto, die FSD zal activeren. Enkele dagen tot maximaal 2 weken.

Dit is de eerste keer in al mijn interacties met Tesla dat er ook maar iets van een tijdslijn wordt gegeven, laat staan "maximaal....". Dus wellicht zit er inderdaad iets aan te komen (hoeft nog geen nieuwe FSD versie te bekenen, maar wellicht een hogere software build met dezelfde FSD erin).

Ik heb ze netjes bedankt voor de update en tijdslijn. En 5 minuten later kreeg ik een nieuw bericht met "we hebben uw issue geescaleerd naar Tesla Support. Die gaan zsm contact met u opnemen". En natuurlijk "wij sluiten het serviceverzoek". Dus wat dat dan weer betekend (als er binnen 2 weken een oplossing komt en ze weten dat zeker, hoeven ze verder toch niets meer te escaleren...?) geen idee.

Dus nouja. Wie weet. Binnen maximaal 2 weken een oplossing voor de groep mensen die bij de eerste rollout achter het net visten, of hun auto pas later kregen.
Jij hebt ook 2026.8.6. toch? Ben benieuwd

• walto
Blik1984 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Jij hebt ook 2026.8.6. toch? Ben benieuwd
yep.

Enjoying life

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier een collega met 2026.2.300 op een nieuwe auto uit mei 2026. FSD betaald a 7.5k, maar nog geen update met FSD tot heden.

• qq0904
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-07 15:33

Mag ik vragen wanneer uw auto is afgeleverd?

• walto
qq0904 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Mag ik vragen wanneer uw auto is afgeleverd?
27 maart. op software 2026.2.200.1 (uit mijn hoofd).

7-5 geupdate naar 2026.8.6.

Enjoying life

• Ecological
Ik heb mijn gedachten uitgeschreven in mijn eerste artikel waar ik de systemen achter de uitrol van FSD in Europa bekijk.

Thanks allen ook voor het delen van jullie gedachten de laatste maanden, mede door jullie kennis heb ik ook dit toch wel lange long-read kunnen schrijven. Ik run geen ads of sponsorships - dit is pure passie over het onderwerp:

https://autonomy-ev.com/a...ng-as-if-humans-are-safe/

Delen is lief. O+

• karel_G_1981
TeslaNerd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Lijkt me niet een reden om de roll out te stoppen. Je keren dat ik het had waren op 1 hand te tellen en als het al gebeurt zie je het aankomen en geef je wat gas bij . Is zeker wel een punt dat verbeterd kan worden, maar het is dan ook nog niet een unsupervised systeem dus het systeem mag gewoon ook fouten maken. Ik heb nog geen enkele gevaarlijke fout gezien in al die ruim 5000 km die ik inmiddels met fsd heb gereden, kon altijd anticiperen en evt wat gas bij.

Goed artikel over de discussies en het proces in Europa thanks @Ecological

https://autonomy-ev.com/article/europe-regulating-as-if-humans-are-safe/

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 02-06-2026 20:55 ]

• gjcvro
Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:57:
Ik heb mijn gedachten uitgeschreven in mijn eerste artikel waar ik de systemen achter de uitrol van FSD in Europa bekijk.

Thanks allen ook voor het delen van jullie gedachten de laatste maanden, mede door jullie kennis heb ik ook dit toch wel lange long-read kunnen schrijven. Ik run geen ads of sponsorships - dit is pure passie over het onderwerp:

https://autonomy-ev.com/a...ng-as-if-humans-are-safe/

Delen is lief. O+
Volgens mij zijn het een hele hoop letters om te zeggen dat de EU achter loopt en te lang kontje draait om een oplossing.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik heb Tesla sales vandaag even gebeld en daar werd ook over maximaal 2 weken gesproken. Maar er werd heel geheimzinnig over de oorzaak gedaan en er werd me op het hart gedrukt dit niet op fora te delen omdat er anders mensen op staande voet ontslagen zouden worden. Erg vreemd allemaal.

Uiteraard ben ik bereid nog even twee weken af te wachten, maar ik denk dat ik toch maar even een ingebrekestelling in elkaar ga rammelen, want als ik dat over twee weken alsnog moet regelen, zijn we inmiddels weer twee weken verder, en op vakantie.

Verder blijf ik vinden dat Tesla die verkeerd aangevlogen heeft; Zelfs als Albert Heijn de bestelling niet compleet kan leveren, stellen ze je daarvan op de hoogte. Tesla had dit voor FSD klanten ook moeten doen, met wat voor verzonnen reden dan ook. Als ze mij voor iedere gemiste maand FSD €99 aan supercharger- of accessoire tegoed hadden aangeboden, zouden ik en vele anderen dat een prima oplossing gevonden hebben. En ik gebruik de superchargers nauwelijks, ondanks dat ik daar mijn Model S nog steeds gratis kan laden. Dat had ze nauwelijks wat gekost en had veel kwaad bloed voorkomen. Erg jammer.

• Ecological
gjcvro schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Volgens mij zijn het een hele hoop letters om te zeggen dat de EU achter loopt en te lang kontje draait om een oplossing.
Waarom heb ik er uren aangewerkt als ik ook gewoon dit had kunnen opschrijven. :'(

• gjcvro
Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Waarom heb ik er uren aangewerkt als ik ook gewoon dit had kunnen opschrijven. :'(
Ja, mijn collega's zijn ook nooit zo blij met me, laat staan de stagiairs als ik hun verslagen moet lezen >:)

• karel_G_1981
MindBender schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb Tesla sales vandaag even gebeld en daar werd ook over maximaal 2 weken gesproken. Maar er werd heel geheimzinnig over de oorzaak gedaan en er werd me op het hart gedrukt dit niet op fora te delen omdat er anders mensen op staande voet ontslagen zouden worden. Erg vreemd allemaal.

Uiteraard ben ik bereid nog even twee weken af te wachten, maar ik denk dat ik toch maar even een ingebrekestelling in elkaar ga rammelen, want als ik dat over twee weken alsnog moet regelen, zijn we inmiddels weer twee weken verder, en op vakantie.

Verder blijf ik vinden dat Tesla die verkeerd aangevlogen heeft; Zelfs als Albert Heijn de bestelling niet compleet kan leveren, stellen ze je daarvan op de hoogte. Tesla had dit voor FSD klanten ook moeten doen, met wat voor verzonnen reden dan ook. Als ze mij voor iedere gemiste maand FSD €99 aan supercharger- of accessoire tegoed hadden aangeboden, zouden ik en vele anderen dat een prima oplossing gevonden hebben. En ik gebruik de superchargers nauwelijks, ondanks dat ik daar mijn Model S nog steeds gratis kan laden. Dat had ze nauwelijks wat gekost en had veel kwaad bloed voorkomen. Erg jammer.
Haha wat raar dat ze zo communiceren, maar goed tesla is wat dat betreft een raar bedrijf. Je gaat toch niet iets verklappen aan een klant en dan erbij zeggen dat er mensen op staande voet worden ontslagen als je het doorvertelt?? zeg dan niks zou ik denken . Maakt me wel nieuwsgierig maar ik wil geen ontslagen op m’n geweten hebben dus zeg idd maar niks 😋 7(8)7

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
Ik zit ook nog op 2026.3.7, en het bizarre is dat er blijkbaar maar 96 Tesla's in Nederland rondrijden met FSD... Als ik 'not a tesla app' mag geloven.

• karel_G_1981
thijsboeree schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Ik zit ook nog op 2026.3.7, en het bizarre is dat er blijkbaar maar 96 Tesla's in Nederland rondrijden met FSD... Als ik 'not a tesla app' mag geloven.
Neejoh dat zijn er veel meer. Volgens mij zijn de stats van nota tesla app alleen mensen die teslafi hebben, of gebruiken , die heeft lang niet iedereen.

Opeen bierviltje met wat hulp van ai kom ik op 1000-1500 actieve gebruikers

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 02-06-2026 22:42 ]

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:44
karel_G_1981 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Neejoh dat zijn er veel meer. Volgens mij zijn de stats van nota tesla app alleen mensen die teslafi hebben, of gebruiken , die heeft lang niet iedereen.

Opeen bierviltje met wat hulp van ai kom ik op 1000-1500 actieve gebruikers
Oke, ik dacht dat werd bijgehouden in die app, is er dan ergens een site waar je dit opgeeft? Of geef je dit door als je inlogt met je geregistreerde Tesla in 'not a tesla app'?

• lubbertkramer
  • Laatst online: 00:33
thijsboeree schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Really? Ik ben er zelf een van die met FSD blijft rijden maar kom ze onderweg toch ook genoeg tegen waardoor ik 96 een echt extreem laag getal vind voor heel NL....

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:28
Er is weer een nieuwe software verschenen 2026.14.6.7

fingers crossed

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-07 16:27
Ik heb deze reactie op mijn WOO verzoek:

Uiterlijk 3 juni 2026 moet er een besluit genomen worden op uw Woo-verzoek. Nu het Woo-verzoek vanwege de omvang niet binnen de termijn van vier weken afgehandeld kan worden, verdaag (verleng) ik de beslistermijn op uw Woo-verzoek met twee weken op basis van artikel 4.4, tweede lid, van de Woo.

We zijn op dit moment aan het inventariseren welke informatie we op de korte termijn kunnen delen met belangstellenden over FSD Supervised. De verwachting is dat hier volgende week meer over bekend is.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
lubbertkramer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:14:
[...]

Really? Ik ben er zelf een van die met FSD blijft rijden maar kom ze onderweg toch ook genoeg tegen waardoor ik 96 een echt extreem laag getal vind voor heel NL....
Dat is dus 96 van de mensen die TeslaFi draaien. Dat zijn er echt wel wat meer, ik tel er hier in het topic al bijna zoveel :+.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

En natuurlijk "wij sluiten het serviceverzoek".
Ondanks mijn aandringen het serivce ticket geopend te houden totdat het probleem daadwerkelijk opgelost is, waren ze daar ook bij bij nogal snel mee, dus daar zullen ze wel op beoordeeld worden.

Ik heb ze dit nog nagestuurd: “Koopt u wel eens schoenen? Stel u gaat naar uw favoriete schoenenwinkel en u heeft daar het meest perfecte paar ooit gevonden. U heeft ze gepast en ermee door de winkel gelopen; Ze zitten perfect en lopen heerlijk. Niet in uw kleur, maar die kunnen besteld worden.
Als de bestelling binnen is, blijken er geen veters in te zitten. Er wordt gezegd dat ze altijd zo geleverd worden, maar dat de veters nageleverd worden. In de nalevering, slechts een luttele dag later, blijken betere binnenzooltjes te zitten. Fijn, maar geen veters. Dat zou niet zo’n probleem geweest zijn, als iemand u kon vertellen wanneer de veters wèl geleverd gaan worden, in plaats van u te vertellen dat het geen defect is en u het maar moet afwachten. En die winkel niet talloze klanten met het voorgaande model van uw schoenen had, die al 7 jaar op hun veters.
Ondertussen kunt u wel gewoon op uw nieuwe schoenen lopen, ze zijn geenszins defect, maar ze lopen toch niet zo lekker als toen die dag in de winkel…”
:o

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:41

SeatRider

Hips don't lie

MindBender schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Ondanks mijn aandringen het serivce ticket geopend te houden totdat het probleem daadwerkelijk opgelost is, waren ze daar ook bij bij nogal snel mee, dus daar zullen ze wel op beoordeeld worden.

Ik heb ze dit nog nagestuurd: “Koopt u wel eens schoenen? Stel u gaat naar uw favoriete schoenenwinkel en u heeft daar het meest perfecte paar ooit gevonden. U heeft ze gepast en ermee door de winkel gelopen; Ze zitten perfect en lopen heerlijk. Niet in uw kleur, maar die kunnen besteld worden.
Als de bestelling binnen is, blijken er geen veters in te zitten. Er wordt gezegd dat ze altijd zo geleverd worden, maar dat de veters nageleverd worden. In de nalevering, slechts een luttele dag later, blijken betere binnenzooltjes te zitten. Fijn, maar geen veters. Dat zou niet zo’n probleem geweest zijn, als iemand u kon vertellen wanneer de veters wèl geleverd gaan worden, in plaats van u te vertellen dat het geen defect is en u het maar moet afwachten. En die winkel niet talloze klanten met het voorgaande model van uw schoenen had, die al 7 jaar op hun veters.
Ondertussen kunt u wel gewoon op uw nieuwe schoenen lopen, ze zijn geenszins defect, maar ze lopen toch niet zo lekker als toen die dag in de winkel…”
:o
Leuk, in plaats van een "cargument" ditmaal eens een "shoegument" :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

SeatRider schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:33:
Leuk, in plaats van een "cargument" ditmaal eens een "shoegument" :+
Ik moest wel, hè? Een "cargument" werkt niet zo goed als het om een daadwerkelijke auto gaat.
walto schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:56:
[...]

27 maart. op software 2026.2.200.1 (uit mijn hoofd).

7-5 geupdate naar 2026.8.6.
Blijft toch een bijzonder verhaal waarom jij niet gewoon van 2026.2.200.1 naar 2026.3.7 bent gegaan. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat jouw Model Y AWD nieuwere hardware heeft die nog niet getest/gecertificeerd is voor FSD. Kun je eens kijken in ovi.rdw.nl wat daar bij Typegoedkeuringsnummer staat?

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:53
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Blijft toch een bijzonder verhaal waarom jij niet gewoon van 2026.2.200.1 naar 2026.3.7 bent gegaan. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat jouw Model Y AWD nieuwere hardware heeft die nog niet getest/gecertificeerd is voor FSD. Kun je eens kijken in ovi.rdw.nl wat daar bij Typegoedkeuringsnummer staat?
Ik heb precies hetzelfde, en niemand die weet waar het aan ligt. Wordt er een beetje moedeloos van.
A_ve_D schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, en niemand die weet waar het aan ligt. Wordt er een beetje moedeloos van.
Heb je Variant en Typegoedkeuringsnummer?

• walto
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]

variant: YS5MD

typegoedkeuringsnummer: e4*2007/46*1293*51

Ik denk dat het niet ingewikkelder zal zijn dan:

- eerste 6 weken krijg je geen update van Tesla

- Toen mijn auto eindelijk een update mocht krijgen (7 mei), was de uitrol van FSD naar 2026.3.7 al gestopt

En ben ik dus naar 2026.8.6 gezet.

Waarom de uitrol van FSD is stopt, is onduidelijk. maar dat die is gestopt is wel duidelijk (is redelijk makkelijk te zien via firmware trackers dat die niet meer werd uitgerold). En daardoor is mijn auto (en vele anderen) niet naar de juist versie gegaan.

Wanneer het weer gaat starten (en naar welke versie dan) is denk ik meer de grote vraag waar we allemaal op zitten te wachten.

Enjoying life

walto schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:33:
[...]

variant: YS5MD

typegoedkeuringsnummer: e4*2007/46*1293*51

Ik denk dat het niet ingewikkelder zal zijn dan:

- eerste 6 weken krijg je geen update van Tesla

- Toen mijn auto eindelijk een update mocht krijgen (7 mei), was de uitrol van FSD naar 2026.3.7 al gestopt

En ben ik dus naar 2026.8.6 gezet.

Waarom de uitrol van FSD is stopt, is onduidelijk. maar dat die is gestopt is wel duidelijk (is redelijk makkelijk te zien via firmware trackers dat die niet meer werd uitgerold). En daardoor is mijn auto (en vele anderen) niet naar de juist versie gegaan.

Wanneer het weer gaat starten (en naar welke versie dan) is denk ik meer de grote vraag waar we allemaal op zitten te wachten.
Het lijkt er op dat alleen nieuwe Tesla's met typegoedkeuring e4*2007/46*1293*53 of hoger FSD af-fabriek ondersteunen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ34kw7mG-q1PVLSs-0reQnrr4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2kK03XC8cOrJbCQ1rnRxVEOx.png?f=user_large

@Mike.Litoris: ik weet dat jij een MY LR RWD met typegoedkeuring e4*2007/46*1293*53 moet hebben en ik las dat jij eerder meldde dat jij meteen (op 9 mei toen je de auto in ontvangst nam) FSD proef abo kon gebruiken, klopt dat? En welke fabrieks software zit/zat er op?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 03-06-2026 17:50 ]

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:14
Na mijn FSD proefabonnement heb ik een aantal FSD-loze weken gehad. Ook goed te doen met veel Autosteer, maar allemaal aanzienlijk minder soepel. Vandaag weer geabonneerd voor een maandje vanwege wat langere ritten.

Als je eerder een proefabonnement hebt gehad, is FSD meteen actief en te gebruiken na het abonneren. Je hoeft dus ook niet verplicht opnieuw de demo’s te kijken en vragen te beantwoorden :-)

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:59
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Het lijkt er op dat alleen nieuwe Tesla's met typegoedkeuring e4*2007/46*1293*53 of hoger FSD af-fabriek ondersteunen:
[Afbeelding]

@Mike.Litoris: ik weet dat jij een MY LR RWD met typegoedkeuring e4*2007/46*1293*53 moet hebben en ik las dat jij eerder meldde dat jij meteen (op 9 mei toen je de auto in ontvangst nam) FSD proef abo kon gebruiken, klopt dat? En welke fabrieks software zit/zat er op?
Ik was dus in de veronderstelling dat elke nieuw gekochte Tesla een maandje FSD op proef kon krijgen. Is dus niet het geval, mijn tesla dus ook niet. Blijkbaar alleen voor Tesla’s die voor 17 april 2026 geleverd zijn.

Ik wil nu dus een maandje FSD proberen voor 100 euro, maar voor mij is het onduidelijk of ik ook daadwerkelijk direct gebruik kan maken van FSD als ik een abbo afsluit. Ik zit namelijk nog op fabrieks software 2026.8.200.

Zie het niet zitten om 100 euro te betalen en dan nog een aantal weken moeten wachten voordat ik FSD kan gebruiken.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Mike.Litoris schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:28:
[...]

Ik was dus in de veronderstelling dat elke nieuw gekochte Tesla een maandje FSD op proef kon krijgen. Is dus niet het geval, mijn tesla dus ook niet. Blijkbaar alleen voor Tesla’s die voor 17 april 2026 geleverd zijn.

Ik wil nu dus een maandje FSD proberen voor 100 euro, maar voor mij is het onduidelijk of ik ook daadwerkelijk direct gebruik kan maken van FSD als ik een abbo afsluit. Ik zit namelijk nog op fabrieks software 2026.8.200.

Zie het niet zitten om 100 euro te betalen en dan nog een aantal weken moeten wachten voordat ik FSD kan gebruiken.
Gezien de afgelopen periode is het beter om andersom te doen, eerst de FSD software op de auto krijgen, dan wachten op de maand gratis. Als die ronde nog een keer gaat komen voor auto's die nog geen FSD abonnement hebben gehad.

• Martien
  • Laatst online: 19:27
[...]

Ik heb mijn auto vandaag opgehaald en zit op software 2026.14.100, ik heb vandaag een FSD abonnement afgesloten (voordat ik overigens dit topic met de ontmoedigende berichten over de uitrol had gelezen) en kreeg een mail dat de betaling pas plaats gaat vinden zodra de juiste software is geïnstalleerd, er wordt dus niets in rekening gebracht...

@iMartien

Martien schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Ik heb mijn auto vandaag opgehaald en zit op software 2026.14.100, ik heb vandaag een FSD abonnement afgesloten (voordat ik overigens dit topic met de ontmoedigende berichten over de uitrol had gelezen) en kreeg een mail dat de betaling pas plaats gaat vinden zodra de juiste software is geïnstalleerd, er wordt dus niets in rekening gebracht...
Klopt en je kunt het abonnement ook nog annuleren zo lang het nog niet is geïnstalleerd

• MartinPTweak
  • Nu online
Martien schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Wat we tot nu toe gezien hebben is dat FSD betaald dan actief wordt als de FSD software geïnstalleerd wordt en dat daarmee je gratis demo maand niet meer mogelijk is.
Geen idee wat er gebeurt als je het nu cancelled.
Wat tot nu toe ook zo is dat het afnemen/bestellen/kopen van het abonnement niets veranderd aan het moment dat je auto de software krijgt.
MartinPTweak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Geen idee wat er gebeurt als je het nu cancelled.
Dat hebben diversen hier ook gedaan en die kregen daarna alsnog het gratis proefabonnement. Dat kun je dus nog doen tijdens het downloaden (zie bv deze post of deze)

[ Voor 30% gewijzigd door pdidi op 03-06-2026 19:53 ]

• Martien
  • Laatst online: 19:27
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Dat hebben diversen hier ook gedaan en die kregen daarna alsnog het gratis proefabonnement
Ik heb bij het afleveren gevraagd of er nog een trial bij zat van FSD, maar de delivery advisor zei van niet. "Je kunt alleen nog een abonnement afsluiten en na het installeren van een update werkt het pas" was letterlijk zijn antwoord.

Dus ook niks over dat het wel weken kan duren voordat je de update krijgt etc.. vandaar dat ik hem ook gelijk heb afgesloten (had anders waarschijnlijk ook wel gewacht...)

@iMartien

Martien schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:53:
[...]

Ik heb bij het afleveren gevraagd of er nog een trial bij zat van FSD, maar de delivery advisor zei van niet. "Je kunt alleen nog een abonnement afsluiten en na het installeren van een update werkt het pas" was letterlijk zijn antwoord.

Dus ook niks over dat het wel weken kan duren voordat je de update krijgt etc.. vandaar dat ik hem ook gelijk heb afgesloten (had anders waarschijnlijk ook wel gewacht...)
Wat je dus moet doen: wachten tot je de release krijgt en dan voordat je die gaat installeren het abonnement annuleren (zie ook deze post). Als je geluk hebt krijg je dan na installatie het proefabonnement aangeboden. Mocht dat toch niet zo zijn, dan kun je het betaalde abonnement opnieuw afsluiten en meteen FSD gaan gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 03-06-2026 19:59 ]

[...]

Als je het abonnement nu afsluit weet je meteen of je het meteen kunt gebruiken. Als het niet meteen werkt wordt nog niks afgeschreven en moet je wachten op de release. Dan zou ik wel het abonnement annuleren zoals hierboven geschreven.
Het flauwe van Tesla is dat als je eenmaal een betaald abonnement actief hebt gehad je niet meer voor het proefabonnement in aanmerking komt (zoals ikzelf heb ondervonden)

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 03-06-2026 20:07 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
Ik zit ook nog op 2026.8.300. Zojuist mijn FSD abo gecanceld (reden: te duur, wellicht handig als iedereen die canceled dat aangeeft) omdat de hoop het dan eerder te krijgen inmiddels wel weg is. Daarnaast hoop ik op een maand gratis...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
EDIT: Thanks @MartinPTweak, kunt niet voorzichtig genoeg zijn :9

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 03-06-2026 20:18 ]

• MartinPTweak
  • Nu online
Dat moet je natuurlijk niet hardop typen hier! 8)

[ Voor 22% gewijzigd door MartinPTweak op 03-06-2026 20:30 . Reden: typo ]

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 21:14
Tjees.

Nieuwe model 3 gekocht want na test rit helemaal onder indruk van FSD en vind t echt een gave auto.

Ik auto halen, geen FSD, niemand heeft mij verteld dat ik moet wachten op een update dat uren tot weken kan duren. Ik baal nu wel er van. Zit op 2026.2.300 software nu.

hopelijk komt de update snel, ik heb het abonnement maar stop gezet, wellicht krijg ik dan ook een maandje gratis aangeboden
Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.