MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Kun je termen als "corrupte EU-bureaucraten" misschien achterwege laten? Dat voegt echt niets toe aan dit topic en komt op mij een beetje sneu over.
En Mercedes mag al level 3 rijden in delen van Duitsland en ze zijn bezig met NVIDIA, dus ik weet niet waarom je denkt dat er een technologische achterstand zou ontstaan.
Dat Mercedes een Level 3-systeem heeft in een zeer beperkt operationeel domein ontken ik ook niet. Dat is binnen de Europese automative een prestatie, de conclusie dat Europa daarmee geen technologische achterstand zou oplopen, vind ik eerlijk gezegd hallucinant.
Kijk naar de schaal waarop systemen worden ontwikkeld en gevalideerd. Tesla FSD, Waymo en inmiddels ook XPENG verzamelen en verwerken dagelijks gigantische hoeveelheden praktijkdata en ontwikkelen hun systemen continu door. Mercedes DRIVE PILOT is qua operationeel domein, inzet en schaal simpelweg niet vergelijkbaar . Het punt is dus niet dat Mercedes niets doet, maar dat Europa het risico loopt achterop te raken wanneer grootschalige innovatie en praktijkvalidatie structureel langzamer verlopen dan in de VS en China.
En over de politiek verschillen we waarschijnlijk van mening. Ik zie een lobbycultuur die naar mijn mening een buitenproportionele invloed heeft op Europese besluitvorming. Zembla heeft daar meerdere interessante afleveringen over gemaakt. Misschien moet je daar even naar kijken.
Als volksvertegenwoordigers of beleidsmakers zich structureel laten leiden door lobbybelangen in plaats van het algemeen belang, dan vind ik stevige kwalificaties niet onterecht. Wanneer politieke besluitvorming ertoe leidt dat potentieel levensreddende innovaties onnodig worden vertraagd, vind ik dat daar stevige kritiek op mag zijn.
Wat ik misschien nog wel het meest schrijnend vind, is dat fundamentele kritiek op de Brusselse besluitvorming en de invloed van lobby's in de media en het publieke debat nauwelijks een serieuze plaats lijkt te krijgen.
Als jij je comfortabel voelt bij het goedpraten van deze gang van zaken, be my guest.
[
Voor 11% gewijzigd door
revolution-nl op 24-07-2026 14:15
]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler