• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Masterchiev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Ja maar ik ook. Zonder maximum snelheidslimiet zie ik het niet veilig voor me.
Daarom blijft het een rij hulpmiddel. Dus FSD mag het fout hebben zo lang het level 2 is, de bestuurder grijpt tijdig in als de auto en rijbaan wissel gaat initiëren. Dat er geen snelheidslimiet is, betekent niet dat het risicoloos is om zo hard te rijden en zul je altijd als schuldige aangewezen worden bij een ongeval.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Masterchiev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:24:
[...]

Hoe gaat dat in Duitsland werken dan als FSD wilt inhalen en er komt er 1 met 200km/u over de linkerbaan?
Is toch niet anders dan met AP, die ook maar max 140km/u kan? Als je dan een auto die 139km/u rijdt inhaalt en er komt een auto met 200km/u aan dan moet je het uitschakelen en extra gas geven om zo snel mogelijk naar rechts te gaan.
Toevallig deze week in Duitsland, maar als je daar braaf met 130km/u inhaalt, dan gooien de vrachtwagens hem er gewoon voor

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:12
pdidi schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Is toch niet anders dan met AP, die ook maar max 140km/u kan? Als je dan een auto die 139km/u rijdt inhaalt en er komt een auto met 200km/u aan dan moet je het uitschakelen en extra gas geven om zo snel mogelijk naar rechts te gaan.
Toevallig deze week in Duitsland, maar als je daar braaf met 130km/u inhaalt, dan gooien de vrachtwagens hem er gewoon voor
Klopt maar dat is niet het idee van FSD natuurlijk.
Masterchiev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Klopt maar dat is niet het idee van FSD natuurlijk.
Daarom zijn de Duitse Tesla rijders ook zo boos op hun eigen KBA, dat FSDs niet veilig zou zijn maar onbeperkt max snelheid wel is toegestaan. Dat gaat daar echt wel een dingetje worden want gaat gewoon niet samen met autonoom rijden die van de EU max 130km/u mogen

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 23-07-2026 18:48 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:44
[...]

Hoe gaat dat in Duitsland werken dan als FSD wilt inhalen en er komt er 1 met 200km/u over de linkerbaan?
Fsd kijkt meestal vrij goed in de spiegels voor laagvliegers (al is 200 is dat nu niet bepaald. )Gaat meer om 250+ als de snelheidsverschil en echt groot zijn waar je in Dld goed moet oppassen . Daarom zou ik graag zie dat fsd bv 180 zou mogen , maar dat gaat zeker niet gebeuren gezien de UNECE regels.

[ Voor 29% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-07-2026 19:52 ]

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Fsd kijkt meestal vrij goed in de spiegels voor laagvliegers .
Ben heel benieuwd of die dat ook met 55 meter per seconde kan.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Ook een reden om een “keep your lane” Modus in te bouwen. Als ik in Dld met fsd Max 130 mag zou ik de lane changes graag zelf initiëren voor het geval er toch ineens 1 met 250+ langs raast.

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-07-2026 19:59 ]

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:58:
[...]

Ook een reden om een “keep your lane” Modus in te bouwen. Als ik in Dld met fsd Max 130 mag zou ik de lane changes graag zelf initiëren.
Onmogelijk, daarvoor moet de wetgeving veranderd worden. Links en rechts inhalen moet dan toegestaan worden. Anders krijg je exact wat AP is op de snelwegen.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:33
Vandaag naar Denemarken gereden. In Duitsland op AP/NOA. Pfff, dat merk je ineens dat dit echt veel minder subtiel werkt dan FSD. Hortend van baan wisselen en schokkerige snelheidswisselingen bij druk verkeer. Was blij dat ik in Denemarken met FSD de boot weer af kon rijden.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Masterchiev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:51:
[...]

het bulk van de mensen kan dat ook niet. :9
Daarom gaat het regelmatig mis.
Moet ook zeggen dat de laatste paar keer dat ik in dld was de snelheid niet echt veel hoger dan 130 lag bij het gros van de weggebruikers. sterker, met 130 reed ik er nog best veel voorbij.

• karel_G_1981
Nog een tegenvaller helaas. Spanje wacht ook af, maar zat er wel in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7JYBQZalHbuGNQxpivrOclT8Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0TXyMxQ6IDSMQiD8kMUsenu.jpg?f=fotoalbum_large

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:32
[...]

Dan moet diegene maar even inhouden. Dat in Duitsland op sommige stukken geen snelheidslimiet is, betekent niet dat iedereen daar altijd maar met 200 per uur moet inhalen. Dat gebeurt ook niet, als je met 130 per uur wilt inhalen dan is dat ook prima. Als je hem maar niet voor iemand smijt die dan een noodstop moet maken. Maar als je al aan het inhalen bent en er komt dan pas iemand aangevlogen: jammer dan. Jij hebt als 130 rijder net zoveel recht op inhalen dan een 200+ rijder. Als je maar direct weer terug naar rechts gaat zodra het kan, maar dat geld ook voor de hardrijder.

De adviessnelheid is bovendien ook ‘slechts’ 130.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:32
Ik weet nog 10 jaar geleden dat ik met mijn Honda Insight een vrachtwagen inhaalde met 130 en dat er 10 seconden later een Duits werk busje achter me zat te seinen dat ik sneller moest rijden. Toen ging ik gelijk aan de kant, geen zin in ruzie, en toen gooide volgens mij spijkers op de weg?????

(het was donker)

Dat is natuurlijk ook een groot voordeel van FSD, er komt veel minder agressie in het verkeer.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
Spijkers op de weg , dat klinkt ernstig . Heb wel eens gehad dat iemand wild gebarend een tijd naast mij ging rijden die met 200+ moest afremmen omdat ik met 150 aan het inhalen was na eerst constant seinen. Ook niet fijn.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:13:
Nog een tegenvaller helaas. Spanje wacht ook af, maar zat er wel in

[Afbeelding]
Het is toch ongelooflijk, Europa is een derde wereld continent aan het worden. Het is te triest voor woorden dat veilige technologie moedwillig tegen wordt gehouden. Corrupte bende

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gjcvro
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Het is toch ongelooflijk, Europa is een derde wereld continent aan het worden. Het is te triest voor woorden dat veilige technologie moedwillig tegen wordt gehouden. Corrupte bende
tsja..
https://www.notateslaapp....-miles-names-next-markets

en hier zijn ze nog aan het miepen over supervised.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59
karel_G_1981 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Fsd kijkt meestal vrij goed in de spiegels voor laagvliegers (al is 200 is dat nu niet bepaald. )Gaat meer om 250+ als de snelheidsverschil en echt groot zijn waar je in Dld goed moet oppassen . Daarom zou ik graag zie dat fsd bv 180 zou mogen , maar dat gaat zeker niet gebeuren gezien de UNECE regels.
Is die 140 niet gewoon een limitatie van het systeem? Camera's kunnen maar tot zover kijken en met een hogere snelheid worden de beslismomenten natuurlijk korter.

iRacing Profiel

• karel_G_1981
MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Is die 140 niet gewoon een limitatie van het systeem? Camera's kunnen maar tot zover kijken en met een hogere snelheid worden de beslismomenten natuurlijk korter.
Voor fsd is het 130 , voor autopilot 140. Heeft voor fsd te maken met de UNECE regels . Staat er letterlijk in dat dergelijke systemen niet sneller mogen dan 130. Fsd beslist sowieso veel sneller dan een mens dus als een mens 200 mag rijden is er in principe geen bezwaar dat fsd dat doet zou je zeggen.

Het enige echte bezwaar dat ik kan bedenken is dat het het DMS bemoeilijkt want hogere snelheiden vereisen nog meer van de supervisie taak die de mens heeft . Maaargoed , De regels staan het dus gewoon niet toe.

• MartijnA3
Gaat om ritjes in de stad alleen he. En geen definitie van "notable incidents". |:(

iRacing Profiel

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Voor fsd is het 130 , voor autopilot 140. Heeft voor fsd te maken met de UNECE regels . Staat er letterlijk in dat dergelijke systemen niet sneller mogen dan 130. Fsd beslist sowieso veel sneller dan een mens dus als een mens 200 mag rijden is er in principe geen bezwaar dat fsd dat doet zou je zeggen.

Het enige echte bezwaar dat ik kan bedenken is dat het het DMS bemoeilijkt want hogere snelheiden vereisen nog meer van de supervisie taak die de mens heeft . Maaargoed , De regels staan het dus gewoon niet toe.
Vraag me af en betwijfel of de camera’s beter zijn dan het menselijk oog en daarbij zoals 200km/u kan inschatten om te gaan inhalen met max 130km/u. Komende achter een vrachtwagen vandaan met 90/km is 100/110km/u snelheidsverschil. Ik zie FSD dat nog niet veilig doen met mijn ervaring op de Nederlandse en Belgische snelwegen.

Dat heeft FSD namelijk nog nergens ter wereld laten zien omdat Duitsland het enige land is waar onbeperkte snelheid is toegestaan ( al ben je boven de 130km/u niet meer verzekerd ). Het beslissingsmoment is sneller echter merk ik dat het uitvoeren van een beslissing wel langzamer gaat of soms twijfelachtig met een schuddend stuur, ook bij inhalen zelfs in Nederland en België met 100km/u.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Gaat om ritjes in de stad alleen he. En geen definitie van "notable incidents". |:(
Ja alleen deze reactie zegt al genoeg. Maatschappelijk vinden wij het allemaal prima dat iedere lamlul al append, afgeleid en met 40kmh (soms onder invloed) door het verkeer raast er gemiddeld dagelijks 2 doden vallen en 21 ernstige ongelukken met zware gewonden.

Voor manuele bestuurders allemaal heel normaal en geaccepteerd.. ieder systeem wat beter presteert als een manuele bestuurder moet gewoon toegestaan worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Masterchiev schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Vraag me af en betwijfel of de camera’s beter zijn dan het menselijk oog en daarbij zoals 200km/u kan inschatten om te gaan inhalen met max 130km/u. Komende achter een vrachtwagen vandaan met 90/km is 100/110km/u snelheidsverschil. Ik zie FSD dat nog niet veilig doen met mijn ervaring op de Nederlandse en Belgische snelwegen.

Dat heeft FSD namelijk nog nergens ter wereld laten zien omdat Duitsland het enige land is waar onbeperkte snelheid is toegestaan ( al ben je boven de 130km/u niet meer verzekerd ). Het beslissingsmoment is sneller echter merk ik dat het uitvoeren van een beslissing wel langzamer gaat of soms twijfelachtig met een schuddend stuur, ook bij inhalen zelfs in Nederland en België met 100km/u.
Er worden in Duitsland al 7 maanden ride alongs gehouden die ook over onbeperkte max snelheid snelweg gaan. Hier een filmpje wat ik zo snel kon vinden, maar op TFF heb ik er al meer gezien

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Dat je niet verzekerd bent >130 is echt onzin

• MartijnA3
revolution-nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Ja alleen deze reactie zegt al genoeg. Maatschappelijk vinden wij het allemaal prima dat iedere lamlul al append, afgeleid en met 40kmh (soms onder invloed) door het verkeer raast er gemiddeld dagelijks 2 doden vallen en 21 ernstige ongelukken met zware gewonden.

Voor manuele bestuurders allemaal heel normaal en geaccepteerd.. ieder systeem wat beter presteert als een manuele bestuurder moet gewoon toegestaan worden.
Waar haal je het nu weer vandaan dat "we" het maatschappelijk prima vinden bladibla.

Ik zet vraagtekens bij de cijfers van Tesla. Zonder verdere onderbouwing zegt het niets.

Van x:
Human drivers average ~1 police-reported crash every 500k-700k miles (NHTSA/FHWA data: ~6.2M crashes / ~3.3T miles).

In 380k miles: expect ~0.5-0.8 accidents.

Tesla's 0 notable incidents in the same distance for Robotaxi is better than average so far — impressive early result, but small sample + "notable" definition vs. all reported crashes matters.
En dat is data van alle wegen, niet alleen stedelijk waar de snelheden veel lager liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door MartijnA3 op 24-07-2026 10:00 ]

iRacing Profiel

karel_G_1981 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Voor fsd is het 130 , voor autopilot 140. Heeft voor fsd te maken met de UNECE regels . Staat er letterlijk in dat dergelijke systemen niet sneller mogen dan 130.
Yep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P70kcvJ4lAbVcxR5fGgCAP76Hy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr8oYZhjpwdBv5FhoDD2tT6b.jpg?f=fotoalbum_large

• Masterchiev
[...]

Helemaal eens. Maar vindt jij hoe FSD nu presteert in de landen waar het is toegelaten, op ELK vlak beter presteert dan een manuele bestuurder? Ik vind dat nog niet. Voorbeelden:

- Het missen van afslagen met FSD resulteert ongetwijfeld in gevaarlijke situaties omdat men toch de afslag wilt halen? Klopt dat het dan manueel wordt maar dat is wel een logisch gevolg. Zal je gebeuren in Frankrijk op de tolweg, ff 75km omrijden.

- inhalen op de snelweg vind ik niet altijd veiliger. Eerder afwachtend met te weinig assertiviteit. Blijft soms rijden op de linkerbaan met een snelheid ver onder de maximum snelheid. De onbesluitbaarheid wat veel met druk verkeer om de hoek komt kijken met 10x een knipperlicht aan doen en dan weer uit, is onveilig omdat het andere verkeer er geen snars van begrijpt. Zelfs als je voorgelaten wordt maar de afstand wat krap is zorgt voor frustratie in het verkeer bij de bestuurder met FSD en de andere weggebruikers.

- noodstoppen bij oranje verkeerslichten, dan wel stoppen voor het verkeerde verkeerslicht.

- alle voetgangers in de bebouwde kom die assertief aankomen lopen of dichtbij de weg staan te wachten voor het oversteken resulteert in een stop waar het verkeer niet op bedacht is.

- soms nog onbekende brakes op de snelweg.

- onderborden niet begrijpen zoals 90km/u bij nat wegdek. Harde brake komende van 130km/u.

Ik vind FSD verre nog van een beter systeem dan manueel.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Helemaal eens. Maar vindt jij hoe FSD nu presteert in de landen waar het is toegelaten, op ELK vlak beter presteert dan een manuele bestuurder? Ik vind dat nog niet. Voorbeelden:

- Het missen van afslagen met FSD resulteert ongetwijfeld in gevaarlijke situaties omdat men toch de afslag wilt halen? Klopt dat het dan manueel wordt maar dat is wel een logisch gevolg. Zal je gebeuren in Frankrijk op de tolweg, ff 75km omrijden.

- inhalen op de snelweg vind ik niet altijd veiliger. Eerder afwachtend met te weinig assertiviteit. Blijft soms rijden op de linkerbaan met een snelheid ver onder de maximum snelheid. De onbesluitbaarheid wat veel met druk verkeer om de hoek komt kijken met 10x een knipperlicht aan doen en dan weer uit, is onveilig omdat het andere verkeer er geen snars van begrijpt. Zelfs als je voorgelaten wordt maar de afstand wat krap is zorgt voor frustratie in het verkeer bij de bestuurder met FSD en de andere weggebruikers.

- noodstoppen bij oranje verkeerslichten, dan wel stoppen voor het verkeerde verkeerslicht.

- alle voetgangers in de bebouwde kom die assertief aankomen lopen of dichtbij de weg staan te wachten voor het oversteken resulteert in een stop waar het verkeer niet op bedacht is.

- onderborden niet begrijpen zoals 90km/u bij nat wegdek. Harde brake komende van 130km/u.

Heel veel van de genoemde punten zijn natuurlijk gewoon een direct gevolg van een de Europese versie, waar een voorzichtige, veilige en daardoor een systeem wat onzekerder is voor situaties zorgt die onveiliger zijn. Eigenlijk iedereen die ervaring heeft met de Amerikaanse FSD beaamt dat.

Met alle afleiding durf ik ook overigens wel te stellen dat ik persoonlijk met FSD veel veiliger door het verkeer ga dan zonder. Als je ziet hoe veel manuele bestuurders als een idioot door het verkeer razen of met alles bezig zijn dan manueel autorijden 8)7

Sinds FSD heb ik nagenoeg geen telefoon gebruik meer (dat was voorheen echt anders) minder gehaast en gejakker.

Cijfers van Tesla (ja wij van WC eend) laten dat ook zien.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2026 10:08 ]

• MartijnA3
Ondertussen is de Amerikaanse RDW al even onderzoek aan het doen naar FSD bij slecht zicht en zijn gestuit op een document van Tesla zelf dat "Radar Saves Us" (sarcasme van een engineer?) heet en willen nu nog meer info van Tesla.

https://electrek.co/2026/...es-us-document-fsd-probe/
The investigation covers roughly 3.2 million Tesla vehicles that have ever run FSD in the US. It’s tied to nine crashes where FSD was engaged in reduced visibility, including one fatality and one injury. The conditions are always the same: sun glare, fog, and airborne dust degrading the cameras that FSD relies on entirely.

iRacing Profiel

[...]

Wordt allemaal door NHTSA bijgehouden. Er zijn 7 incidenten geweest. Hier wat er gebeurde:
Summary: The Tesla ADS was proceeding straight on a residential street behind a construction truck. As the construction truck came to a reduced roadway width created by cars parked on the side of the road, the ADS followed behind the construction truck through the area of reduced roadway width. The construction truck stopped abruptly, forcing the Tesla ADS to stop in the area of reduced roadway width, then the truck reversed into the Tesla ADS's front right. The ADS did not have any passenger present in the vehicle.
Summary: The Tesla ADS made a right turn into an entrance of a parking lot. As the ADS entered the parking lot, the ADS made contact with a thin metal chain that was blocking the entrance of the parking lot. The ADS did not have any passenger present in the vehicle.
Summary: The Tesla ADS was stopped on a dead end residential road. While the ADS was being supported remotely out of the dead end road, the vehicle entered a grassy slope. As the remote assistance operator continued to recover the vehicle, they made contact with a hidden tree stump. The ADS did not have any passenger present in the vehicle
[Summary: The Tesla ADS was proceeding straight in a parking lot behind an SUV. As the SUV came to stop, the ADS came to a stop behind the SUV. The SUV proceeded to reverse and made contact with the ADS's front. The ADS had one passenger present in the vehicle.]
The Tesla ADS was stopped in traffic in the left turn only lane with a solid red left arrow light. A pickup truck approached the rear of the stopped ADS. The pickup truck came to a stop behind the ADS. Moments later, the pickup truck proceeded forward and rear ended the ADS. The ADS had a safety monitor present in the vehicle with no passengers.
Summary: The Tesla ADS was stopped at an intersection in the left turn only lane with a flashing yellow left arrow light as an oncoming vehicle was approaching. A passenger vehicle that had been stopped behind the ADS proceeded forward and rear ended the ADS. The ADS had a safety monitor present in the vehicle with no passengers.
Summary:��������The Tesla ADS was stopped at a stop sign. A truck behind the ADS proceeded forward and rear ended the ADS. The ADS had a safety monitor present in the vehicle with one passenger.

• MartijnA3
revolution-nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Sinds FSD heb ik nagenoeg geen telefoon gebruik meer (dat was voorheen echt anders) minder gehaast en gejakker.
Wat? 8)7
Dan ben ik idd blij dat je met FSD bent gaan rijden. Voor sommige mensen zal het een verbetering zijn voor medeweggebruikers idd.

iRacing Profiel

• Masterchiev
revolution-nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Heel veel van de genoemde punten zijn natuurlijk gewoon een direct gevolg van een de Europese versie, waar een voorzichtige, veilige en daardoor een systeem wat onzekerder is voor situaties zorgt die onveiliger zijn. Eigenlijk iedereen die ervaring heeft met de Amerikaanse FSD beaamt dat.

Met alle afleiding durf ik ook overigens wel te stellen dat ik persoonlijk met FSD veel veiliger door het verkeer ga dan zonder.

Nagenoeg geen telefoon gebruik meer (dat was voorheen echt anders) minder gehaast en gejakker.

Cijfers van Tesla (ja wij van WC eend) laten dat ook zien.
Klopt, het is het gevolg van de EU regels, al was het inhalen in de USA ook niet zoveel verschil. Tesla is er bij gebaat om zo min mogelijk ongevallen te laten registreren, helemaal in de toelatingsprocedure.

Desalniettemin is dit wel de versie waar andere EU landen op moeten beoordelen en de versie waar wij het mee moeten doen.

Je ziet aan veel aspecten dat het USA based is zoals het hier moeten links inhalen VS keep your lane wat veel makkelijker is voor FSD.

De afslagen gaan in drukke gebieden in de USA met 3-4 banen. FSD heeft daar eigenlijk altijd wel plek. Wij hebben vaak een enkele baan.

Verkeerslichten staan in de USA aan de overkant van de weg en zijn beter zichtbaar. Daar kunnen ze rustig voor zich uitkijken terwijl wij onze nek moeten verrekken om in een onmogelijke positie omhoog te kijken voorbij je zonneklep om het verkeerslicht te kunnen zien.

Op elke hoek werken ze met het stopbord in de USA, haaientanden kennen ze niet of amper. Begrijpt de Europese versie ook slecht helemaal als de verkeerslichten op een kruispunt uit zijn en de voorrangsregels van toepassing worden.

Ik merkte dit ook pas tot ik in de USA Twee weken terug FSD reed.
MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:10:
Ondertussen is de Amerikaanse RDW al even onderzoek aan het doen naar FSD bij slecht zicht en zijn gestuit op een document van Tesla zelf dat "Radar Saves Us" (sarcasme van een engineer?) heet en willen nu nog meer info van Tesla.

https://electrek.co/2026/...es-us-document-fsd-probe/

[...]
Wat dat betreft is de insteek van onze RDW wel ontnuchterend: als de data laat zien dat FSDs minstens net zo veilig is als andere rijhulpsystemen, wat is dan het probleem?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Waar haal je het nu weer vandaan dat "we" het maatschappelijk prima vinden bladibla.
Het feit dat iedere politici nauwelijks problemen hebben met auto's die overal 200kmh kunnen rijden, rijhulp systemen waar je de cruise control binnen de bebouwde kom vast kan klippen op 180kmh.

DMS en andere systemen die gewoon uitgezet kunnen worden, en manuele bestuurders gewoon lekker ongestraft op hun telefoon kunnen pielen. Daar ontstaat geen ophef over.

Maar bij FSD wordt ALLES onder een vergrootglas gelegd. Ik vind daar wat van. Politici zijn niet meer serieus te nemen. Mensen die in dit frame meegaan en zelf niet nadenken ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2026 10:39 ]

• Ecological
[...]

Daarnaast, stads verkeer is veel lastiger voor mensen en computers dan snelweg verkeer.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• MartijnA3
revolution-nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Maar bij FSD wordt ALLES onder een vergrootglas gelegd. Ik vind daar wat van.
Dat mag natuurlijk. En zo vind ik wat van mensen die een DMS nodig hebben om hun telefoon niet tijdens het autorijden te gebruiken.
Dit is een topic over FSD en dus wordt alle nieuws daaromtrent hier gedeeld. Dat ik Tesla ondoorzichtig vind betekent niet dat ik tegen FSD ben.

iRacing Profiel

• MartijnA3
pdidi schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Wat dat betreft is de insteek van onze RDW wel ontnuchterend: als de data laat zien dat FSDs minstens net zo veilig is als andere rijhulpsystemen, wat is dan het probleem?
Ja eens hoor. Ik denk dat het hem zit in de overgang naar niet meer het stuur hoeven vasthouden. Dat is een grote stap en dat wil men strak afkaderen. Ik vraag me af of het anders zou zijn geweest als Tesla het "Advanced Driver Assistance" had genoemd.

Maar Tesla heeft blijkbaar de waarschuwing dat de camera's verminderd zicht hebben afgezwakt tijdens een FSD update en dat onderzoeken ze nu ook.

Ik krijg in mijn BYD echt een tetterend alarm als door condens oid de camera's niet meer werken.

iRacing Profiel

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Dat mag natuurlijk. En zo vind ik wat van mensen die een DMS nodig hebben om hun telefoon niet tijdens het autorijden te gebruiken.
Dit is een topic over FSD en dus wordt alle nieuws daaromtrent hier gedeeld. Dat ik Tesla ondoorzichtig vind betekent niet dat ik tegen FSD ben.
En dat is precies het punt. In de hele FSD discussie gaat het vooral over de techniek, terwijl de grootste risicofactor nog altijd de mens is. Traditionele rijhulpsystemen zijn beheersmaatregelen die afhankelijk blijven van menselijk gedrag, ze kunnen worden uitgeschakeld, genegeerd of verkeerd gebruikt. Daardoor blijft de mens de dominante risicofactor.

Juist daarin verschilt FSD fundamenteel. Het probeert de rijtaak zelf steeds verder over te nemen en daarmee de menselijke fout structureel uit de keten te halen.

Gezien corrupte EU-bureaucraten andere belangen lijken te hebben, wordt een totaal ander frame neergezet dan het werkelijke vraagstuk. Daardoor blijft potentieel veilige technologie langer buiten bereik van de consument, met als gevolg onnodige verkeersslachtoffers én een groeiende technologische achterstand.

De gemiddelde burger, die zich inhoudelijk niet in het onderwerp verdiept, neemt dat frame vervolgens klakkeloos over. Ik vind het oprecht schandalig hoe op dit moment politiek wordt bedreven in ons werelddeel.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2026 11:09 ]

MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Ja eens hoor. Ik denk dat het hem zit in de overgang naar niet meer het stuur hoeven vasthouden. Dat is een grote stap en dat wil men strak afkaderen. Ik vraag me af of het anders zou zijn geweest als Tesla het "Advanced Driver Assistance" had genoemd.

Maar Tesla heeft blijkbaar de waarschuwing dat de camera's verminderd zicht hebben afgezwakt tijdens een FSD update en dat onderzoeken ze nu ook.

Ik krijg in mijn BYD echt een tetterend alarm als door condens oid de camera's niet meer werken.
Dat dat bij FSDs ook zo is heb ik zelf ondervonden, toen ik probeerde de vieze voorruit (ik zag zelf ook bijna niks meer) met laagstaande zon probeerde schoon te maken. Ik moest het systeem zelf overnemen. Of radar daar zou hebben geholpen betwijfel ik want die viezigheid zit dan ook daar op. Daarnaast kun je als supervisor überhaupt niks doen als je zelf niks ziet

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25
even oftopic maar iemand al Grok las dat het nu ook in heel europa komt dus Belgie en Nederland zouden het kunnen krijgen en volgens mij zit het al in de software dus zou het een finkje moeten zijn om het te enabelen lijkt mij ?

PSN: FreakGIB

• Ecological
FreakGIB schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:56:
even oftopic maar iemand al Grok las dat het nu ook in heel europa komt dus Belgie en Nederland zouden het kunnen krijgen en volgens mij zit het al in de software dus zou het een finkje moeten zijn om het te enabelen lijkt mij ?
We kunnen niet in de backend systemen kijken, maar ik vermoed dat het inderdaad niet teveel werk is. Dit kan beter in het algemene Tesla topic overigens. :)

Ik kan ook niet wachten op Grok! Ik heb een SuperGrok heavy abbonement and gebruik het heel erg veel. :)

• MartijnA3
revolution-nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Gezien corrupte EU-bureaucraten andere belangen lijken te hebben, wordt een totaal ander frame neergezet dan het werkelijke vraagstuk. Daardoor blijft potentieel veilige technologie langer buiten bereik van de consument, met als gevolg onnodige verkeersslachtoffers én een groeiende technologische achterstand.
Kun je termen als "corrupte EU-bureaucraten" misschien achterwege laten? Dat voegt echt niets toe aan dit topic en komt op mij een beetje sneu over.

En Mercedes mag al level 3 rijden in delen van Duitsland en ze zijn bezig met NVIDIA, dus ik weet niet waarom je denkt dat er een technologische achterstand zou ontstaan.

iRacing Profiel

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Kun je termen als "corrupte EU-bureaucraten" misschien achterwege laten? Dat voegt echt niets toe aan dit topic en komt op mij een beetje sneu over.

En Mercedes mag al level 3 rijden in delen van Duitsland en ze zijn bezig met NVIDIA, dus ik weet niet waarom je denkt dat er een technologische achterstand zou ontstaan.
Dat Mercedes een Level 3-systeem heeft in een zeer beperkt operationeel domein ontken ik ook niet. Dat is binnen de Europese automative een prestatie, de conclusie dat Europa daarmee geen technologische achterstand zou oplopen, vind ik eerlijk gezegd hallucinant.

Kijk naar de schaal waarop systemen worden ontwikkeld en gevalideerd. Tesla FSD, Waymo en inmiddels ook XPENG verzamelen en verwerken dagelijks gigantische hoeveelheden praktijkdata en ontwikkelen hun systemen continu door. Mercedes DRIVE PILOT is qua operationeel domein, inzet en schaal simpelweg niet vergelijkbaar . Het punt is dus niet dat Mercedes niets doet, maar dat Europa het risico loopt achterop te raken wanneer grootschalige innovatie en praktijkvalidatie structureel langzamer verlopen dan in de VS en China.

En over de politiek verschillen we waarschijnlijk van mening. Ik zie een lobbycultuur die naar mijn mening een buitenproportionele invloed heeft op Europese besluitvorming. Zembla heeft daar meerdere interessante afleveringen over gemaakt. Misschien moet je daar even naar kijken.

Als volksvertegenwoordigers of beleidsmakers zich structureel laten leiden door lobbybelangen in plaats van het algemeen belang, dan vind ik stevige kwalificaties niet onterecht. Wanneer politieke besluitvorming ertoe leidt dat potentieel levensreddende innovaties onnodig worden vertraagd, vind ik dat daar stevige kritiek op mag zijn.

Wat ik misschien nog wel het meest schrijnend vind, is dat fundamentele kritiek op de Brusselse besluitvorming en de invloed van lobby's in de media en het publieke debat nauwelijks een serieuze plaats lijkt te krijgen.

Als jij je comfortabel voelt bij het goedpraten van deze gang van zaken, be my guest.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2026 14:15 ]

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:25
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Yess dat kan ik bevestigen. Zoals al vaker gezegd woon ik vlak bij de Duitse grens en als ik naar Duitsland rij schakel ik thuis al van fsd naar autopilot en dat werkt prima in duitsland en je merkt niks als je de grens over gaat .
Wel een misser dat de auto niet automatisch terugschakelt naar AP bij grens overgang of in ieder geval een optie geeft om tijdens het rijden naar ap of TACC te gaan.

• MartijnA3
Interessante video:
YouTube: EU Type Approval Explained: How Autonomous Vehicles Get Certified fo...
The EU's Level 4 regulation (2022/1426) has existed for four years. As of today, not a single vehicle holds EU type approval under it. The common narrative blames slow regulation. My guest tells a different story: the framework is ready, the technical services are ready, and the real bottleneck sits inside the companies themselves.

iRacing Profiel

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online

gwg

Kom ik terug van mijn vakantie, rijd ik Belgie binnen, lekker FSD aan. Gaat helemaal top. Echt zo ontzettend lekker om met FSD naar huis te rijden.

Maar heeft FSD altijd schijt aan drempels? Bij mijn huis ligt een relatief harde drempel, gaat die gewoon vol gas overheen, onderkant werd goed geschraapt. Hopelijk geen schade, maar echt, what the hell.

Stoplichten, fietsers en drempels zijn schijnbaar momenten waar je beter de FSD uit kan zetten. Onbegrijpelijk dat de RDW dit niet heeft gezien, ik snap dat echt niet.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:20
gwg schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:39:
Kom ik terug van mijn vakantie, rijd ik Belgie binnen, lekker FSD aan. Gaat helemaal top. Echt zo ontzettend lekker om met FSD naar huis te rijden.

Maar heeft FSD altijd schijt aan drempels? Bij mijn huis ligt een relatief harde drempel, gaat die gewoon vol gas overheen, onderkant werd goed geschraapt. Hopelijk geen schade, maar echt, what the hell.

Stoplichten, fietsers en drempels zijn schijnbaar momenten waar je beter de FSD uit kan zetten. Onbegrijpelijk dat de RDW dit niet heeft gezien, ik snap dat echt niet.
drempels doet ie bij mij goed, gaat er heel traag over, maar ik ben wel altijd alert 'voor het geval dat' en blijkbaar ga ik dit moeten blijven doen

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51

De meeste drempels gaan wel goed. Ik haal hem inderdaad bij de bekende drempels dichtbij huis uit fsd en doe een voice melding. In woonwijken neem ik zelf hoge drempels ook onder de 20 km/u. Fsd neemt ze met 25 km/u.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Len

Leeg

Drempels zijn k*t. Er zit een korte hoge drempel bij de mcdonalds, en daar wilde hij gewoon niet overheel. Het was een rubberen zware gele drempel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBwO5DKFAec4P5y8D5SvshEeTZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bn9zSih4gOomwqnPhIqUp7gc.png?f=user_large

Het vervelende was toen ik het getreuzel zat was en het pendaal intrapte, dat de auto net in de achteruit was gezet. Dus ik vloog een stuk naar achteren..

Free Tibet

• MartijnA3

Drempels heb je toegelicht, maar wat bedoel je met het andere?

iRacing Profiel

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Ja, want in de stad is het een stuk makkelijker om te rijden dan op en snelweg waar iedereen dezelfde kant op gaat, of op buitenwegen waar je meer ruimte heb en minder verkeer.
Dus "in de stad" vind ik in deze indrukwekkender dan als het allemaal snelwegkilometers zouden zijn.

• gjcvro
  • Nu online
Masterchiev schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:00:
[...]

tldr: kortweg zou je blind in de auto durven stappen en er volledig op vertrouwen dat je heelhuids aankomt op je bestemming.

Ik: Nee.

• gjcvro
  • Nu online
nieuws: Ford bouwt Apple Maps rechtstreeks in nieuwe elektrische auto's
Ford gaat de informatie op wegniveau van Apple Maps ook gebruiken om de volgende generatie van BlueCruise te ontwikkelen. Dit systeem laat gebruikers op de snelweg de handen van het stuur halen. Het kost 24,99 euro per maand of 280 euro per jaar. De nieuwe versie van BlueCruise moet zelfstandig een volledige snelwegrit kunnen afleggen, inclusief op- en afritten. De huidige generatie kan niet van rijstrook wisselen of in- en uitvoegen
Kijken of die het proces wel vlot krijgen in de EU?

• MartijnA3
gjcvro schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Ja, want in de stad is het een stuk makkelijker om te rijden dan op en snelweg waar iedereen dezelfde kant op gaat, of op buitenwegen waar je meer ruimte heb en minder verkeer.
Dus "in de stad" vind ik in deze indrukwekkender dan als het allemaal snelwegkilometers zouden zijn.
Ik kijk meer vanuit het standpunt "kans op letsel". Blikschade interesseert me niet zoveel.

iRacing Profiel

• karel_G_1981
Eisbar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Wel een misser dat de auto niet automatisch terugschakelt naar AP bij grens overgang of in ieder geval een optie geeft om tijdens het rijden naar ap of TACC te gaan.
Geen misser dat is een bewuste keuze

• Ecological
Len schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:01:
Drempels zijn k*t. Er zit een korte hoge drempel bij de mcdonalds, en daar wilde hij gewoon niet overheel. Het was een rubberen zware gele drempel.

[Afbeelding]

Het vervelende was toen ik het getreuzel zat was en het pendaal intrapte, dat de auto net in de achteruit was gezet. Dus ik vloog een stuk naar achteren..
Ik begrijp uit je verhaal dat je een beetje gefrustreerd werd door de situatie en dat je eigenlijk iets te hard op het pedaal trapte?. ;) Wat mij betreft ook heel herkenbaar maar ook weer een reden waarom we als mensen ons brein verre van optimaal is. Waarschijnlijk is de drempel ook zo hoog omdat mensen hier te vaak te hard reden.

PS: ik bedoel het echt niet verkeerd hoor, maar ik vond de situatie wel grappig, gelukkig goed afgelopen! :P

• karel_G_1981
Bijzonder ??? Heeft het ontslag van Schneider dan toch met fsd te maken ? (Ik vermoed ai gegenereerd bij nader inzien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dEzb2gB81qcISU0IrKnDWXTpsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEfaAZ746BRmCdyHIJEBQr4l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-07-2026 17:44 . Reden: Ai vermoedelijk ]

• gjcvro
  • Nu online
MartijnA3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Ik kijk meer vanuit het standpunt "kans op letsel". Blikschade interesseert me niet zoveel.
precies mijn punt ook, in de stad is die groter, voor ieder ander behalve de bestuurder en dat zijn er veel meer in de stad.

• MartijnA3
gjcvro schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:50:
[...]

precies mijn punt ook, in de stad is die groter, voor ieder ander behalve de bestuurder en dat zijn er veel meer in de stad.
In de Verenigde Staten gebeuren de meeste totale verkeersongevallen en letselongevallen in stedelijke gebieden (stad), maar ligt het percentage dodelijke en zeer ernstige letsels per gereden afstand hoger in landelijke gebieden (buiten de stad).

iRacing Profiel

• gjcvro
  • Nu online
Laten we het er over eens zijn dat we elkaar niet begrijpen.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
karel_G_1981 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:02:
[...]

zeer teleurstellend en duidelijk politiek gemotiveerd statement. Er is nog wat tijd te gaan om achter de schermen een deal te maken .
Totdat v15 komt… hoelang kunnen ze het nog rekken…? Op een gegeven moment moeten ze echt wel inzien dat fsd veiliger is dan menselijke bestuurders.
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.