• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Wat je dus moet doen: wachten tot je de release krijgt en dan voordat je die gaat installeren het abonnement annuleren (zie ook deze post). Als je geluk hebt krijg je dan na installatie het proefabonnement aangeboden. Mocht dat toch niet zo zijn, dan kun je het betaalde abonnement opnieuw afsluiten en meteen FSD gaan gebruiken
Okay thanks! Ga ik zeker proberen 👍🏻

@iMartien

• MindBender
  • Laatst online: 11:32

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:43:
Het lijkt er op dat alleen nieuwe Tesla's met typegoedkeuring e4*2007/46*1293*53 of hoger FSD af-fabriek ondersteunen.
Waar kun je zien, onder welke typegoedkeuring je auto is toegelaten? De mijne heb ik op 6 mei geleverd gekregen, en omdat ik nogal aan de optie-lijst gezeten heb, is hij op bestelling gebouwd, waardoor het echt wel één van de laatste nieuwe versies moet zijn.

Maar nog steeds geen FSD en ik wacht al een maand. Ik zit nog steeds op 2026.8.6.

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:49
MindBender schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Waar kun je zien, onder welke typegoedkeuring je auto is toegelaten? De mijne heb ik op 6 mei geleverd gekregen, en omdat ik nogal aan de optie-lijst gezeten heb, is hij op bestelling gebouwd, waardoor het echt wel één van de laatste nieuwe versies moet zijn.

Maar nog steeds geen FSD en ik wacht al een maand. Ik zit nog steeds op 2026.8.6.
Kenteken invoeren op https://ovi.rdw.nl/

De mijne heeft e4*2007/46*1293*52
Net zag ik dat ie ruim 2gb data via de wifi had binnengetrokken. Ik dacht gelijk zou het en ben gaan checken. Helaas alleen een nieuwe nav kaart...

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Snuggles! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:07:
[...]

Net zag ik dat ie ruim 2gb data via de wifi had binnengetrokken. Ik dacht gelijk zou het en ben gaan checken. Helaas alleen een nieuwe nav kaart...
De mijn heeft e4*2007/46*1293*51. Zou extensie 51, 52 of 53 het verschil maken? Kunnen we die ergens inzien?

[ Voor 6% gewijzigd door MindBender op 04-06-2026 08:12 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:06
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:06:
[...]

De mijn heeft e4*2007/46*1293*51. Zou extensie 51, 52 of 53 het verschil maken? Kunnen we die ergens inzien?
Ik heb deze ook, en zit ook op 2026.8.6

• Martien
  • Laatst online: 20:03
Zag net op TeslaFI build 2026.15.6 verschijnen met FSD 14.2.2.5.. dat moet hem zijn denk ik dan?

https://www.teslafi.com/firmware.php

@iMartien

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:17
pdidi schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Heb je Variant en Typegoedkeuringsnummer?
e4*2007/46*1293*51
Martien schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:54:
Zag net op TeslaFI build 2026.15.6 verschijnen met FSD 14.2.2.5.. dat moet hem zijn denk ik dan?

https://www.teslafi.com/firmware.php
Nee, dat is een speciale release voor Zuid Korea CyberTruck

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:06:
Het is variant 53 en die is op 2026-04-10 geïntroduceerd, niet geheel toevallig dezelfde datum als dat FSD approved werd.

Je kunt de RDW database zelf hier scrape’en: https://opendata.rdw.nl/resource/byxc-wwua.json?$where=starts_with(typegoedkeuringsnummer,%27e4*2007/46*1293*5%27)&$limit=5000

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:07:
Nee, dat is een speciale release voor Zuid Korea CyberTruck
Ah, de CybelTluck.
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Het is variant 53 en die is op 2026-04-10 geïntroduceerd, niet geheel toevallig dezelfde datum als dat FSD approved werd.

Je kunt de RDW database zelf hier scrape’en: https://opendata.rdw.nl/resource/byxc-wwua.json?$where=starts_with(typegoedkeuringsnummer,%27e4*2007/46*1293*5%27)&$limit=5000
Dat is idd niet toevallig. Zie ook mijn post hierboven met een screenshot van die goedkeuring (let ook op de datum 9 april dus RDW wist al eerder dat ze zouden goedkeuren)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 09:32 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dat is idd niet toevallig. Zie ook mijn post hierboven met een screenshot van die goedkeuring (let ook op de datum 9 april dus RDW wist al eerder dat ze zouden goedkeuren)
Zouden eerdere varianten dan niet typegoedgekeurd zijn voor FSD? Maar dat kan eigenlijk niet, want er rijden al wel auto’s rond met FSD, en veel daarvan zijn voor die datum geproduceerd, dus die kunnen niet van variant 53 zijn.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:07
De huidige status van FSD waar het "pending regulatory approval is) via: https://x.com/wholemars/status/2062297684653007358

Americas
1. Colombia 🇨🇴
2. Chile 🇨🇱

Europe
3. Iceland 🇮🇸
4. Ireland 🇮🇪
5. United Kingdom 🇬🇧
6. Norway 🇳🇴
7. Sweden 🇸🇪
8. Finland 🇫🇮
9. Denmark 🇩🇰
10. Portugal 🇵🇹
11. Spain 🇪🇸
12. France 🇫🇷
13. Belgium 🇧🇪
14. Netherlands 🇳🇱
15. Luxembourg 🇱🇺
16. Germany 🇩🇪
17. Switzerland 🇨🇭
18. Austria 🇦🇹
19. Italy 🇮🇹
20. Poland 🇵🇱
21. Czechia 🇨🇿
22. Slovakia 🇸🇰
23. Hungary 🇭🇺
24. Slovenia 🇸🇮
25. Croatia 🇭🇷
26. Bosnia and Herzegovina 🇧🇦
27. Serbia 🇷🇸
28. Montenegro 🇲🇪
29. Albania 🇦🇱
30. North Macedonia 🇲🇰
31. Greece 🇬🇷
32. Romania 🇷🇴
33. Bulgaria 🇧🇬
34. Moldova 🇲🇩
35. Ukraine 🇺🇦
36. Belarus 🇧🇾
37. Latvia 🇱🇻
38. Turkey 🇹🇷

Middle East / Africa
39. Saudi Arabia 🇸🇦
40. United Arab Emirates 🇦🇪
41. Ethiopia 🇪🇹

Asia-Pacific
42. India 🇮🇳
43. Bangladesh 🇧🇩
44. Thailand 🇹🇭
45. Cambodia 🇰🇭
46. Malaysia 🇲🇾
47. Taiwan 🇹🇼
48. Japan 🇯🇵

Het lijkt nu echt in een stroomversnelling te komen. Hopelijk kunnen wij in Nederland ook naar FSD binnenkort. Echt FSD is compleet andere bewaarwording dan de FSD (Supervised) die wij nu hebben. Lekker boekje lezen tijdens auto rijden, werk doen, ik kan echt niet wachten! En de minder verkeersdoden zijn ook heel erg mooi meegenomen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Ecological schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:46:
De huidige status van FSD waar het "pending regulatory approval is) via: https://x.com/wholemars/status/2062297684653007358

Americas
1. Colombia 🇨🇴
2. Chile 🇨🇱

Europe
3. Iceland 🇮🇸
4. Ireland 🇮🇪
5. United Kingdom 🇬🇧
6. Norway 🇳🇴
7. Sweden 🇸🇪
8. Finland 🇫🇮
9. Denmark 🇩🇰
10. Portugal 🇵🇹
11. Spain 🇪🇸
12. France 🇫🇷
13. Belgium 🇧🇪
14. Netherlands 🇳🇱
15. Luxembourg 🇱🇺
16. Germany 🇩🇪
17. Switzerland 🇨🇭
18. Austria 🇦🇹
19. Italy 🇮🇹
20. Poland 🇵🇱
21. Czechia 🇨🇿
22. Slovakia 🇸🇰
23. Hungary 🇭🇺
24. Slovenia 🇸🇮
25. Croatia 🇭🇷
27. Serbia 🇷🇸
28. Montenegro 🇲🇪
29. Albania 🇦🇱
30. North Macedonia 🇲🇰
31. Greece 🇬🇷
32. Romania 🇷🇴
33. Bulgaria 🇧🇬
34. Moldova 🇲🇩
35. Ukraine 🇺🇦
36. Belarus 🇧🇾
37. Latvia 🇱🇻
38. Turkey 🇹🇷

Middle East / Africa
39. Saudi Arabia 🇸🇦
41. Ethiopia 🇪🇹

Asia-Pacific
42. India 🇮🇳
43. Bangladesh 🇧🇩
44. Thailand 🇹🇭
45. Cambodia 🇰🇭
46. Malaysia 🇲🇾
47. Taiwan 🇹🇼
48. Japan 🇯🇵

Het lijkt nu echt in een stroomversnelling te komen. Hopelijk kunnen wij in Nederland ook naar FSD binnenkort. Echt FSD is compleet andere bewaarwording dan de FSD (Supervised) die wij nu hebben. Lekker boekje lezen tijdens auto rijden, werk doen, ik kan echt niet wachten! En de minder verkeersdoden zijn ook heel erg mooi meegenomen.
Waarom staat NL hier tussen? In hoeverre klopt deze lijst? Gaat het om Unsupervised FSD?

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:50
Snuggles! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:07:
[...]

Ik wacht al sinds 30-04-2026 op een update met de FSD software (nieuwe model Y Juniper).

Zit nog steeds op 2026.8.100 :-(

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• Ecological
turkeyhakan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Waarom staat NL hier tussen? In hoeverre klopt deze lijst? Gaat het om Unsupervised FSD?
Omdat FSD niet is approved, FSD (Supervised) is approved :)

whole mars catalog heeft het vaak wel bij het correcte eind.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Zouden eerdere varianten dan niet typegoedgekeurd zijn voor FSD? Maar dat kan eigenlijk niet, want er rijden al wel auto’s rond met FSD, en veel daarvan zijn voor die datum geproduceerd, dus die kunnen niet van variant 53 zijn.
Eerdere versies kunnen allemaal FSD krijgen (als ze maar HW4 hebben).
Overigens leidde die vermelding ("Introducing FSD Supervised" en "Adding DCAS approval") van de RDW bij de *53 initieel tot verwarring, omdat toen gedacht werd dat FSD goedkeuring alleen voor nieuwe Tesla's zou gaan gelden. De RDW heeft dit er waarschijnlijk in gezet omdat vanaf *53 de losse FSD goedkeuring is toegevoegd aan de algehele typegoedkeuring

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:02
Ecological schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Omdat FSD niet is approved, FSD (Supervised) is approved :)

whole mars catalog heeft het vaak wel bij het correcte eind.
FSD zonder supervisie is nog nergens “approved”. Jouw enthousiasme is aandoenlijk maar jouw bericht hieronder is misleidend en staat vol vermenging van de beloofde Full Self Driving (FSD) en wat de shadow breaking werkelijkheid ons al jaren laat zien.

Wat Tesla nu met een kleine vloot Robotaxi's in een aantal Texaanse steden laat zien, draait onder een specifieke commerciële transportvergunning (TNC). Dit gebeurt bovendien in nauwkeurig in kaart gebrachte zones én met verplichte menselijke ondersteuning op afstand (teleoperatie).

Wat Tesla met een klein aantal “FSD Robotaxis” daar geofenced en HD-mapped laat zien is niet approved zoals jij het beschrijft, maar “Self Approved” door Tesla onder zeer specifieke voorwaarden die Tesla nooit aan jou en mij voor onze huidige of toekomstige Teslas gaat aanbieden.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Ecological
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:33:
[...]

FSD zonder supervisie is nog nergens “approved”. Jouw enthousiasme is aandoenlijk maar jouw bericht hieronder is misleidend en staat vol vermenging van de beloofde Full Self Driving (FSD) en wat de shadow breaking werkelijkheid ons al jaren laat zien.

Wat Tesla nu met een kleine vloot Robotaxi's in een aantal Texaanse steden laat zien, draait onder een specifieke commerciële transportvergunning (TNC). Dit gebeurt bovendien in nauwkeurig in kaart gebrachte zones én met verplichte menselijke ondersteuning op afstand (teleoperatie).

Wat Tesla met een klein aantal “FSD Robotaxis” daar geofenced en HD-mapped laat zien is niet approved zoals jij het beschrijft, maar “Self Approved” door Tesla onder zeer specifieke voorwaarden die Tesla nooit aan jou en mij voor onze huidige of toekomstige Teslas gaat aanbieden.
Ik denk dat het beter is voor de discussie als we termen als aandoenlijk achterwege laten.

Verder klopt het niet wat je zegt. De robotaxi is een heel ander ondewerp wat beter in het autonomie topic besproken kan worden.

In de USA krijg je nu pas na 4 minuten een nah als je niet oplet. Dat is voor mij al Full Self Driving.

/edit: Voor de duidelijkheid, mijn post ging over waar Tesla bezig is met de overheid om het te approven, niet waar het is approved, wel goed lezen. :)

/edit 2: Om alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen. Dit is hoe Tesla FSD definieert:
“Under your supervision, Full Self-Driving (Supervised) is a suite of advanced driver assistance features that can drive your Tesla vehicle almost anywhere.”
Laten we deze definitie in dit topic gewoon aanhouden en de emoties dat Tesla iets anders heeft "beloofd" gewoon achterwege laten, daar worden we het toch niet over eens, dit is namelijk per persoon anders.

Dus nee, niks misleidend aan mijn post, het klopt gewoon en er is niks "aandoenlijk" aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Ecological op 04-06-2026 11:55 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:58
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Dat klopt.

Overigens is het niet heel gek dat er een teleoperatie-afdeling bestaat om in noodsituaties de controle over te nemen bij een grote vloot, dat zal hoogstwaarschijnlijk ook na unsupervised op een grote vloot de realiteit blijven. Dit doet een Waymo ook bijvoorbeeld.
Wat Tesla met een klein aantal “FSD Robotaxis” hier geofenced
Correct.
en HD-mapped
Dat klopt niet, Tesla doet LiDAR data validatie, niet het opstellen van HD maps.
laat zien is niet approved zoals jij het beschrijft, maar “Self Approved” door Tesla onder zeer specifieke voorwaarden
Correct.
die Tesla nooit aan jou en mij voor onze huidige of toekomstige Teslas gaat aanbieden.
Dat kan je niet met die stelligheid zeggen, en is iets anders dan wat Tesla zelf heeft beloofd. Niet dat ik zelf sterk in alle beloftes van Tesla vertrouw, gezond sceptisch zijn is logisch. Maar zonder kanttekeningen dit zo stellig posten is net zo goed misleidend.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 04-06-2026 11:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Eerdere versies kunnen allemaal FSD krijgen (als ze maar HW4 hebben).
Overigens leidde die vermelding ("Introducing FSD Supervised" en "Adding DCAS approval") van de RDW bij de *53 initieel tot verwarring, omdat toen gedacht werd dat FSD goedkeuring alleen voor nieuwe Tesla's zou gaan gelden. De RDW heeft dit er waarschijnlijk in gezet omdat vanaf *53 de losse FSD goedkeuring is toegevoegd aan de algehele typegoedkeuring
Dat alleen HW4 Tesli FSD kunnen krijgen snap ik.

Waar ik heen wilde, is dat FSD mogelijk niet gehomologeerd is voor varianten eerder dan 53. Maar de demo auto die ik gereden heb, is zeker een variant eerder dan 53, dus het klopt niet helemaal.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Waar ik heen wilde, is dat FSD mogelijk niet gehomologeerd is voor varianten eerder dan 53. Maar de demo auto die ik gereden heb, is zeker een variant eerder dan 53, dus het klopt niet helemaal.
Ons nummer is dit: e4*2007/46*1293*49.
December 2025, FSD sinds 11 April.
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Normaal gesproken levert de RDW een auto typegoedkeuring inclusief ADAS systemen. Via de uitzondering procedures (zowel in NL als EU) heeft de RDW nu voor FSD Supervised een aparte systeem typegoedkeuring afgegeven, die met terugwerkende kracht gebruikt kan worden op oude Tesla auto typegoedkeuringen. Vanaf *53 is dat dus niet meer nodig en is FSD Supervised als ADAS systeem weer opgenomen in de reguliere auto typegoedkeuring
Dat dit niet voor iedereen duidelijk was, blijkt ook wel uit het volgende statement dat Zweden maakte vlak na de goedkeuring (wat aangeeft hoe slecht de afstemming is tussen de verschillende goedkeuringsinstanties over het Artikel 39 proces en wat mogelijk nog steeds een issue is bij de aankomende TCMV stemming):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOL9vHujSOXGyyA0Un7NXecQ13s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3MU2wYe8oyTzMhF08c26VjN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 12:49 ]

• TeslaNerd
Richh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:47:
Niet dat ik zelf sterk in alle beloftes van Tesla vertrouw, gezond sceptisch zijn is logisch.
Wij delen dezelfde passie: Tesla FSD in NL, met logica gezond sceptisch zijn.

Wij zijn het dan, met de door jou bevestigde correcte kanttekeningen met elkaar eens dat Tesla dat nooit kan en nooit zal aanbieden voor onze huidige of toekomstige Teslas.

De taalspelletjes die Tesla speelt met Full Self Driving zijn als debat truc ook om te draaien zonder misleidend te zijn:

De specifieke voorwaarden die nu in Texas gelden voor FSD Robotaxi zullen nooit gaan gelden voor onze huidige of toekomstige Teslas.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:32:
Normaal gesproken levert de RDW een auto typegoedkeuring inclusief ADAS systemen. Via de uitzondering procedures (zowel in NL als EU) heeft de RDW nu voor FSD Supervised een aparte systeem typegoedkeuring afgegeven, die met terugwerkende kracht gebruikt kan worden op oude Tesla auto typegoedkeuringen.
Jij lijkt er veel verstand van te hebben; Insider?

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:53:
De specifieke voorwaarden die nu in Texas gelden voor FSD Robotaxi zullen nooit gaan gelden voor onze huidige of toekomstige Teslas.
Duidelijk. Maar moeten we hier uit concluderen dat onze Tesli altijd FSD Supervised blijven? Ik kan na het lezen daarvan niet tot die conclusie komen. Omdat de RoboTaxi's grotendeels dezelfde hardware hebben, verwacht ik dat wij in de toekomst, mits de regelgeving het toelaat, ook nog wel een keer echt FSD gaan.
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Jij lijkt er veel verstand van te hebben; Insider?
Haha, zeker niet. Gewoon goed lezen wat er door de RDW en UNECE op papier is gezet. Dit komt allemaal doordat dit eigenlijk de eerste keer is dat Artikel 39/40 in werking is gekomen (Ok, 2e keer, maar Ford BlueCruise was echt van een andere orde). En de andere verwarring is dat niet alleen de EU hier deze speciale Artikel 39 regeling voor heeft, maar NL zelf ook (zie Artikel 3.7.1 Regeling voertuigen)

Americas
1. Colombia 🇨🇴
2. Chile 🇨🇱

Europe
3. Iceland 🇮🇸
4. Ireland 🇮🇪
5. United Kingdom 🇬🇧
6. Norway 🇳🇴
7. Sweden 🇸🇪
8. Finland 🇫🇮
9. Denmark 🇩🇰
10. Portugal 🇵🇹
11. Spain 🇪🇸
12. France 🇫🇷
13. Belgium 🇧🇪
14. Netherlands 🇳🇱
15. Luxembourg 🇱🇺
16. Germany 🇩🇪
17. Switzerland 🇨🇭
18. Austria 🇦🇹
19. Italy 🇮🇹
20. Poland 🇵🇱
21. Czechia 🇨🇿
22. Slovakia 🇸🇰
23. Hungary 🇭🇺
24. Slovenia 🇸🇮
25. Croatia 🇭🇷
27. Serbia 🇷🇸
28. Montenegro 🇲🇪
29. Albania 🇦🇱
30. North Macedonia 🇲🇰
31. Greece 🇬🇷
32. Romania 🇷🇴
33. Bulgaria 🇧🇬
34. Moldova 🇲🇩
35. Ukraine 🇺🇦
36. Belarus 🇧🇾
37. Latvia 🇱🇻
38. Turkey 🇹🇷

Middle East / Africa
39. Saudi Arabia 🇸🇦
41. Ethiopia 🇪🇹

Asia-Pacific
42. India 🇮🇳
43. Bangladesh 🇧🇩
44. Thailand 🇹🇭
45. Cambodia 🇰🇭
46. Malaysia 🇲🇾
47. Taiwan 🇹🇼
48. Japan 🇯🇵

Er ontstaan hier 2 spraakverwarringen. Ten eerste heeft WholeMars het nu toch echt verkeerd, door de term Self-Driving te gebruiken. Hij had hier FSD (Supervised) moeten gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtDwu_doQ-l7tjePhUPpuKqhfSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5BrYHx4c1w13pnEZGZf1MJTg.png?f=user_large
Daarnaast bestaat er geen echt FSD ;). Het is of Full Self-Driving (Supervised) of voor de RoboTaxi Full Self-Driving (Unsupervised). Ik begrijp dat jij met "echt" FSD de US versie van FSD (Supervised) bedoeld?

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Wij delen dezelfde passie: Tesla FSD in NL, met logica gezond sceptisch zijn.
Mooi!
Wij zijn het dan, met de door jou bevestigde correcte kanttekeningen met elkaar eens dat Tesla dat nooit kan en nooit zal aanbieden voor onze huidige of toekomstige Teslas.
Nee, dat zijn we zeker niet met elkaar eens.

Ja, Tesla belooft te veel. Veelal met een onrealistische deadline. Maar dat betekent niet dat alles per definitie een leugen is. Je draait (zoals overigens wel vaker hier :) ) net een klein stukje aan kleine randvoorwaarden om je punt te maken.

Ik ben er bijvoorbeeld persoonlijk juist wel van overtuigd dat HW4 Tesla's technisch in staat zijn tot unsupervised op bijvoorbeeld snelwegen. Dat wil zeggen: met dezelfde voorwaarden die Mercedes stelde aan het level3 certified drive pilot programma, zeg maar. Ik verwacht persoonlijk dat dat mogelijk is, zij het zonder dat zij HD maps vereisen en dus hoge running costs hebben die uiteindelijk de schaalbaarheid voor Mercedes in de weg zaten. Vandaar dat die verdraaiing zo invloedrijk is dat ik erop reageerde.

Ik kan me zo ook voorstellen, puur persoonlijk nogmaals, dat een consumenten-Tesla in het geofenced gebied in Austin, oftewel het door Tesla gevalideerde gebied, wel degelijk unsupervised alles kan doen. Ik kan me ook voorstellen dat dergelijke geofenced gebieden in metropoolregio's in Europa gaan ontstaan in de toekomst. Of dat gaat gebeuren bij huidige Tesla's durf ik niet te zeggen, maar voor toekomstige Tesla's vind ik dat zeker niet onrealistisch.
We zijn dat dus niet met elkaar eens.

Daarom is het juist belangrijk om niet de feiten net te verdraaien, zoals jij deed rondom het stellen van HD maps in Austin, zodat het jouw "passie" ofwel jouw "visie" onderschrijft.

TLDR: er is een breed grijs gebied tussen "overal robotaxi" en waar we nu zijn. Heel kort door de bocht: er bestaat ook nog Level 3 en Level 4 voordat je bij Level 5 bent. We gaan meemaken in hoeverre HW4 en toekomstige hardware variaties gaan komen. We weten ook niks over upgrades naar toekomstige hardware bijvoorbeeld.
En Tesla heeft ook regelmatig dingen gedaan die mij persoonlijk hebben verrast, dus wellicht komen ze verder dan ik persoonlijk nu verwacht ;)
De specifieke voorwaarden die nu in Texas gelden voor FSD Robotaxi zullen nooit gaan gelden voor onze huidige
Je kan "specifieke voorwaarden" op allerlei manieren intepreteren.

Maar overall, ik ben het persoonlijk met je eens dat ik ook niet verwacht dat de huidige generatie voertuigen ooit overal everywhere als robotaxi gaan rondrijden.
of toekomstige Teslas.
En dat ben ik dus niet met je eens. Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat je met voldoende compute een machine learning systeem met vision als input, in zoverre kan trainen dat het zelfstandig kan rijden. Daar zijn niet voor niks verschillende fabrikanten hard mee bezig.

Of dat nog 1 jaar duurt en dat lukt op HW4, of nog 10 jaar op wellicht HW6, daar ga ik persoonlijk, in tegenstelling tot dhr. Musk, en in tegenstelling tot @TeslaNerd , geen uitspraken over doen. Want dat weet ik simpelweg niet :) Daarom zou ik nooit zo stellig verkondigen dat dit nooit zal gelden voor toekomstige Tesla's, zoals jij hier doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 04-06-2026 14:12 ]

• Richh
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Duidelijk. Maar moeten we hier uit concluderen dat onze Tesli altijd FSD Supervised blijven? Ik kan na het lezen daarvan niet tot die conclusie komen. Omdat de RoboTaxi's grotendeels dezelfde hardware hebben, verwacht ik dat wij in de toekomst, mits de regelgeving het toelaat, ook nog wel een keer echt FSD gaan.
En dit is dus precies het probleem @TeslaNerd, je presenteert het dermate als feit dat het als feitelijk wordt gezien. Terwijl die conclusie voorlopig nog helemaal niet getrokken kan worden. En er nog vele genuanceerde opties bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 04-06-2026 14:13 ]

• TeslaNerd
Richh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:06:
[...]
En dit is dus precies het probleem @TeslaNerd, je presenteert het dermate als feit dat het als feitelijk wordt gezien. Terwijl die conclusie voorlopig nog helemaal niet getrokken kan worden. En er nog vele genuanceerde opties bestaan.
En dan presenteer jij daar dit direct achteraan:

Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat je met voldoende compute een machine learning systeem met vision als input, in zoverre kan trainen dat het zelfstandig kan rijden.

Terwijl ook die conclusie voorlopig nog helemaal niet getrokken kan worden zonder dat daar veel nuances aan toegevoegd moeten worden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
Richh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:03:
Ik ben er bijvoorbeeld persoonlijk juist wel van overtuigd dat HW4 Tesla's technisch in staat zijn tot unsupervised op bijvoorbeeld snelwegen. Dat wil zeggen: met dezelfde voorwaarden die Mercedes stelde aan het level3 certified drive pilot programma, zeg maar. Ik verwacht persoonlijk dat dat mogelijk is, zij het zonder dat zij HD maps vereisen en dus hoge running costs hebben die uiteindelijk de schaalbaarheid voor Mercedes in de weg zaten. Vandaar dat die verdraaiing zo invloedrijk is dat ik erop reageerde.
Eens, ik denk dat er veel ruimte is voor versoepeling van de DMS op "makkelijke" stukken. Op snelwegen heeft het echt geen supervisie nodig in zijn huidige vorm. Zijn er vormfouten, tuurlijk, gaat het wel eens onnodig links of rechts rijden, tuurlijk.

3 knopjes draaien aan de inhaal-agressiviteit en ik zie geen enkele reden waarom ik op de snelweg niet wat minder strak voor me uit kan kijken. 10 seconden voor de afrit weer aandacht opvragen, dikke prima :) .

Afgelopen weekeind ook half amsterdam doorkruisd. Dat gaat amazing.

• Ecological
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Er ontstaan hier 2 spraakverwarringen. Ten eerste heeft WholeMars het nu toch echt verkeerd, door de term Self-Driving te gebruiken. Hij had hier FSD (Supervised) moeten gebruiken
[Afbeelding]
Daarnaast bestaat er geen echt FSD ;). Het is of Full Self-Driving (Supervised) of voor de RoboTaxi Full Self-Driving (Unsupervised). Ik begrijp dat jij met "echt" FSD de US versie van FSD (Supervised) bedoeld?
Het is ook allemaal wel lastig om in een tweet complete context te geven. En natuurlijk, ik volg Tesla al sinds 2014 dagelijks op de voet, ik heb geen aandelen maar ben wel heel erg pro-technologie. Je ziet in de TSLA crowd ook heel erg veel anti-Waymo, dat heb ik zelf niet, ik vind beide bedrijven het heel erg goed doen. (en soms wat minder). Maar dat maakt me wel een grote minderheid. :+

Mijn post ging erover dat Tesla nu bezig is met FSD en FSD (Supervised) in meerdere continenten. Het lijkt nu echt in een stroomversnelling te komen. Dat wilde ik delen met iedereen aangezien niet veel mensen op X zitten en je deze informatie niet op veel andere plekken kan vinden.

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:22:
[...]

En dan presenteer jij daar dit direct achteraan:

Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat je met voldoende compute een machine learning systeem met vision als input, in zoverre kan trainen dat het zelfstandig kan rijden.

Terwijl ook die conclusie voorlopig nog helemaal niet getrokken kan worden zonder dat daar veel nuances aan toegevoegd moeten worden.
Ja, wat is daar gek aan?

Die zin begint letterlijk met "ik ben er wel degelijk van overtuigd". Oftewel, dat is een persoonlijke visie.

Jij post hier doorlopend jouw mening als voldongen feit. Dat is exact waar ik op reageer.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:28:
Ik begrijp dat jij met "echt" FSD de US versie van FSD (Supervised) bedoeld?
Het leek me evident, maar: Met echt FSD bedoel bedoel ik FSD Unsupervised.

Maar lag het niet in de planning dat het uitrollen van FSD Unsupervised, eigenaren in de gelegenheid stelt hun auto geld voor hen te laten verdienen als RoboTaxi, op de tijdstippen dat ze de auto zelf niet gebruiken? Persoonlijk moet ik daar niet aan denken; vreemde mensen in mijn auto, brrr de gedachte alleen al, en al helemaal niet als ik er zelf niet bij ben. Maar er zijn hele volksstammen die daar niet om malen, en in dat geval kan RoboTaxi al meteen een hele vloot aan auto's hebben als het van start gaat.

• Ecological
MindBender schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Het leek me evident, maar: Met echt FSD bedoel bedoel ik FSD Unsupervised.

Maar lag het niet in de planning dat het uitrollen van FSD Unsupervised, eigenaren in de gelegenheid stelt hun auto geld voor hen te laten verdienen als RoboTaxi, op de tijdstippen dat ze de auto zelf niet gebruiken? Persoonlijk moet ik daar niet aan denken; vreemde mensen in mijn auto, brrr de gedachte alleen al, en al helemaal niet als ik er zelf niet bij ben. Maar er zijn hele volksstammen die daar niet om malen, en in dat geval kan RoboTaxi al meteen een hele vloot aan auto's hebben als het van start gaat.
Ja, dit ligt inderdaad in de planning. Ik zou er zelf ook niet zoveel mee hebben, maar ik doe ongeveer 3 jaar met een auto, dus over 3 jaar in plaats van mijn auto verkopen met heel veel afschrijving - lekker laten rondrijden en soms even schoonmaken, dat zie ik wel zitten!

Maar ik wil er ook wel bij zeggen dat dit nog erg ver is, helemaal in Europa met hoe we de besluitvorming hebben ingericht.

• TeslaNerd
Richh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Ja, wat is daar gek aan?

Die zin begint letterlijk met "ik ben er wel degelijk van overtuigd". Oftewel, dat is een persoonlijke visie.

Jij post hier doorlopend jouw mening als voldongen feit. Dat is exact waar ik op reageer.
Ik stel jouw reacties ook op prijs, en goed dat wij samen bezig zijn de eindeloze stroom aan meningen die hier als voldongen feiten worden gepost te voorzien van de broodnodige nuances.

NB De FSD productpagina op de nederlandse website van Tesla.com is niet bereikbaar en laat alleen een witte pagina zien. Is dat al langer zo?

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 04-06-2026 15:07 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:57:
[...]

NB De FSD productpagina op de nederlandse website van Tesla.com is niet bereikbaar en laat alleen een witte pagina zien. Is dat al langer zo?
Doet het bij mij gewoon op moment van tikken (15:52)

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:57:
Die pagina is hier gewoon goed bereikbaar.

De gehele NL website is bij mij initieel traag / witte pagina voor enkele seconden, zeer regelmatig. Vermoedelijk hebben ze iets met GTM en anti-flicker of iets dergelijks draaien.

• Ecological
Richh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Die pagina is hier gewoon goed bereikbaar.

De gehele NL website is bij mij initieel traag / witte pagina voor enkele seconden, zeer regelmatig. Vermoedelijk hebben ze iets met GTM en anti-flicker of iets dergelijks draaien.
Hij was een uurtje geleden inderdaad down voor heel even. Nu weer up and running!

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:38
https://xcancel.com/AnnickDeRidder/status/2062531915740066247#m

De 5000 testkilometer in België zijn gereden. Nu wachten ze nog op het RDW dossier

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Beetje spijtig: komop @rdw! Ik wil graag in BE gebruik maken van mijn fsd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8bx9s00rhMwdQh3qCMZJyd9sZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCwu9jsAunj8y2NIwxs0vHKa.jpg?f=fotoalbum_large
karel_G_1981 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:12:
Beetje spijtig: komop @rdw! Ik wil graag in BE gebruik maken van mijn fsd

[Afbeelding]
Ik krijg een beetje het vermoeden dat ook België niet weet hoe er met Artikel 39 moet worden omgegaan. Volgens mij zijn ze zelf bezig om een homologatie uit te voeren. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze moeten de bestaande typegoedkeuring van de RDW overnemen

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Ik krijg een beetje het vermoeden dat ook België niet weet hoe er met Artikel 39 moet worden omgegaan. Volgens mij zijn ze zelf bezig om een homologatie uit te voeren. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze moeten de bestaande typegoedkeuring van de RDW overnemen
Annick moet even bellen denk ik, of haar ambtenaren. Ik zag trouwens dat onze minister Karremans ook FSD had geprobeerd , die leek ook wel enthousiast.
karel_G_1981 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Annick moet even bellen denk ik, of haar ambtenaren. Ik zag trouwens dat onze minister Karremans ook FSD had geprobeerd , die leek ook wel enthousiast.
Met een hippe Ridin' beat eronder

• TeslaNerd
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Om de bestaande typegoedkeuring van de RDW over te nemen moeten ze toch ook eerst het volledige dossier van de RDW kunnen inzien?

TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Om de bestaande typegoedkeuring van de RDW over te nemen moeten ze toch ook eerst het volledige dossier van de RDW kunnen inzien?
Dan moeten ze het wel al gevraagd hebben. België is alleen maar bezig geweest met Tesla om test km's te maken. Maar ze hadden natuurlijk (net als Litouwen en Estland) bij de RDW moeten beginnen. Kijk maar eens naar haar eerste post, daar ging het al mis

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 17:32 ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-07 12:32
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Dan moeten ze het wel al gevraagd hebben. België is alleen maar bezig geweest met Tesla om test km's te maken. Maar ze hadden natuurlijk (net als Litouwen en Estland) bij de RDW moeten beginnen. Kijk maar eens naar haar eerste post, daar ging het al mis
ze geeft toch aan dat het nog niet ontvangen is? En een extra test kan je alsnog doen.

• Ecological
Zou de RDW het dossier aan het faxen zijn? Wat is dit toch jammer.

lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:32:
[...]

ze geeft toch aan dat het nog niet ontvangen is? En een extra test kan je alsnog doen.
Lees haar posts. Ze is begonnen met Tesla maar had al een maand geleden de RDW hier naar moeten vragen. Want waarom zouden Litouwen en Estland het dan wel zo snel kunnen? Probleem is dat België (bewust) niet mee heeft gedaan met de Ride Alongs en nu alsnog hals over kop die 5000km eerst wilde gaan uitvoeren

• lighting_
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Lees haar posts. Ze is begonnen met Tesla maar had al een maand geleden de RDW hier naar moeten vragen. Want waarom zouden Litouwen en Estland het dan wel zo snel kunnen? Probleem is dat België (bewust) niet mee heeft gedaan met de Ride Alongs en nu alsnog hals over kop die 5000km eerst wilde gaan uitvoeren
de ride alongs waren 1 a 2 maanden voor de goedkeuring publiekelijk beschikbaar.
RDW testte al 18 maanden. Ik noem het testen door RDW geen ride alongs

• TeslaNerd
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Dat is toch niet een probleem maar een geldige keuze van de Belgen?

@AnnickDeRidder schrijft in haar X-post dat het dossier van de RDW nodig is om een correct advies te laten opmaken.

lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:45:
[...]

de ride alongs waren 1 a 2 maanden voor de goedkeuring publiekelijk beschikbaar.
RDW testte al 18 maanden. Ik noem het testen door RDW geen ride alongs
Nee, Ride Alongs buiten NL begonnen al op 28 november (dus 4,5 maand voor goedkeuring), juist om andere EU lidstaten zo snel mogelijk te betrekken. Helaas heeft België daar niet aan meegedaan
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Dat is toch niet een probleem maar een geldige keuze van de Belgen?

@AnnickDeRidder schrijft in haar X-post dat het dossier van de RDW nodig is om een correct advies te laten opmaken.
Natuurlijk is dat een geldige keuze van België om dit pas zo laat op te gaan starten

• lighting_
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Nee, Ride Alongs buiten NL begonnen al op 28 november (dus 4,5 maand voor goedkeuring), juist om andere EU lidstaten zo snel mogelijk te betrekken. Helaas heeft België daar niet aan meegedaan
Ride-alongs waren/zijn nooit een officiële voorwaarde — ze waren Tesla’s eigen tool om momentum te creëren.
lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Ride-alongs waren/zijn nooit een officiële voorwaarde — ze waren Tesla’s eigen tool om momentum te creëren.
Nope, ze zijn onderdeel van de RDW goedkeuring data. Want hoe denk je dat de RDW anders FSDs voor heel de EU had kunnen goedkeuren?

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 18:03 ]

• TeslaNerd
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Goed dat jij deze data allemaal paraat hebt!

Dan zal het voor de Belgen toch belangrijk zijn geweest het RDW dossier te kennen voordat voor Belgie de Ride Alongs konden starten.

En als ik Tesla was dan had ik er ook bij de Ride Alongs al voor gezorgd dat zo een RDW-dossier niet later alsnog voor vertraging kan zorgen.

• qq0904
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-07 10:12
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 08-06-2026 00:06 . Reden: Offtopic en voertaal op GoT is Nederlands ]

TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:05:
[...]

Goed dat jij deze data allemaal paraat hebt!

Dan zal het voor de Belgen toch belangrijk zijn geweest het RDW dossier te kennen voordat voor Belgie de Ride Alongs konden starten.
Hoe hebben die andere 10 EU lidstaten dat dan gedaan? Ik weet niet of je de soap over hoe dit nou gaat binnen België hebt gevolgd, maar de Vlaamse Minister moest aan haar eigen Vlaamse parlement gaan uitleggen dat het een Vlaamse goedkeuring gaat worden met Federale toestemming, die dan vervolgens ook in Wallonië en Brussel zou gaan gelden. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat die Ride Alongs ook daarom in België nooit van de grond zijn gekomen
En als ik Tesla was dan had ik er ook bij de Ride Alongs al voor gezorgd dat zo een RDW-dossier niet later alsnog voor vertraging kan zorgen.
Als de EU lidstaten zelf niet eens weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat (zie de post hierboven over Zweden), dan denk ik dat je dat niet van die Amerikanen kunt verwachten. En RDW heeft zelf duidelijk gezegd: men moet naar ons komen (voor @Ecological leuk voor je essay hoe het binnen EU loopt, en nee, ik vind dat het ook nu niet aan de RDW ligt ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 18:21 ]

lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Hier nog even wat de RDW tijdens de TCMV meeting van 11 maart 2025 (dus 13 maanden voor goedkeuring) aan alle EU lidstaten heeft gemeld (MS= Member State):

"A MS representative informed about a request from a manufacturer for an Article 39
procedure concerning full self-driving supervised ADAS functionality, aiming to foster
dialogue and preparedness among MS authorities at an early stage."

Nou, die Paraatheid is aan de Belgen (die toen wel aanwezig waren) voorbijgegaan

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 18:43 ]

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19
qq0904 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Today installed 2026.14.6, still no FSD
Inderdaad hier vanmiddag ook 2026.14.6 update. Nog niet geïnstalleerd.

Tesla gebeld: dit levert inderdaad geen FSD op. Weten nog steeds niet hoe en wanneer wel. Adviseerde overigens wel deze gewoon te installeren.

Hij zou het opnieuw naar technische support escaleren (zijn voorstel, ik had er niet naar gevraagd).

Ik kijk nog wel of ik deze installeer of dat ik het nog even afwacht.

Enjoying life

• lighting_
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Hier nog even wat de RDW tijdens de TCMV meeting van 11 maart 2025 (dus 13 maanden voor goedkeuring) aan alle EU lidstaten heeft gemeld (MS= Member State):

"A MS representative informed about a request from a manufacturer for an Article 39
procedure concerning full self-driving supervised ADAS functionality, aiming to foster
dialogue and preparedness among MS authorities at an early stage."

Nou, die Paraatheid is aan de Belgen (die toen wel aanwezig waren) voorbijgegaan
dat is alleen een inform sessie. Niks is verplicht en staat ook niks over ride alongs. Daar gaat de discussie over. Waar jij steeds refereert aan ride alongs als onderdeel van de test. Ride alongs is een publieke demo en ervaring voor potentiele klanten.
lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:54:
[...]

dat is alleen een inform sessie. Niks is verplicht en staat ook niks over ride alongs. Daar gaat de discussie over. Waar jij steeds refereert aan ride alongs als onderdeel van de test. Ride alongs is een publieke demo en ervaring voor potentiele klanten.
Die 1,6 miljoen EU km's komen o.a. van de 13000 Customer Ride Alongs, welke via de TCMV in gang zijn gezet

• lighting_
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Die 1,6 miljoen EU km's komen van de Ride Alongs, welke via de TCMV in gang zijn gezet
Ride alongs zijn demo ritten voor publiek

• karel_G_1981
  • Nu online
Handig om te weten: Af en toe treuzelt FsD met inhalen als het gat niet heel groot is , als hij te lang treuzelt gaat het momentum voorbij. wat helpt is dan een klein beetje aan het stuur trekken , dan hoef je niet te disengagen en rijdt ie gewoon het gat in, vandaag ook weer een duidelijke stoplicht case 2 stoplichten naast elkaar aan 1 paal . 1 met een fiets erin en links daarvan een stoplicht met een pijl voor auto’s . Stoplicht met de pijl gaat op groen en FsD blijft staan omdat het fietslicht op rood staat. Duidelijk dat ie niet het verschil ziet tussen een stoplicht met een fiets en een pijl. Handje geholpen met gas erbij maar als je aan komt rijden en het fietslicht staat op rood gaat ie dus wel remmen. Deze situatie komt niet supervaak voor maar wel 1 om goed in de gaten te houden en hopelijk verbeterd met de komende update. Wel weer 100% fsd gereden op 400 km , blauwe schermen blijft goed gaan, lijkt dat ze toch iets getweaked hebben nav mijn klachten.

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 04-06-2026 19:04 ]

lighting_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Ride alongs zijn demo ritten
Klopt, en onderdeel van de typegoedkeuring. Hier nog even een overzicht (bron, zodra de WOO van @TeslaNerd is ingewilligd krijgen we wschl nog meer inzicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D0_uk9KqrIPmsj4XqYHN8fwAsQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YdWKwd5sWZMpaJ6Bzzfq1Ncy.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 04-06-2026 19:17 ]

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:34
Is geen tesla maar waymo.

Maar ik vondt het nog steeds intressant om te lezen gezien de hoeveelheid KM die waymo al onder de riem heeft. En geeft een beetje perspectief tov Tesla.

Tldr: stel altijd vragen ook al geeft een bedrijf aan dat het fantastisch gaat.

https://edition.cnn.com/us/waymo-robotaxis-safety-invs

Gecertificeerd ongeleid projectiel

karel_G_1981 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:02:
Handig om te weten: Af en toe treuzelt FsD met inhalen als het gat niet heel groot is , als hij te lang treuzelt gaat het momentum voorbij. wat helpt is dan een klein beetje aan het stuur trekken , dan hoef je niet te disengagen en rijdt ie gewoon het gat in
Goeie tip! Ik had eerder al wel gelezen dat dit ook werkt bij EAP Auto Lane Change

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Goeie tip! Ik had eerder al wel gelezen dat dit ook werkt bij EAP Auto Lane Change
Hoop dat de wat assertievere speed profiles in de Eu versie komen t.z.t. want dat lost dit “probleem” ook meteen op.
Edgenumber schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:09:
Is geen tesla maar waymo.

Maar ik vondt het nog steeds intressant om te lezen gezien de hoeveelheid KM die waymo al onder de riem heeft. En geeft een beetje perspectief tov Tesla.

Tldr: stel altijd vragen ook al geeft een bedrijf aan dat het fantastisch gaat.

https://edition.cnn.com/us/waymo-robotaxis-safety-invs
Sow, als dit met Tesla RoboTaxi zou zijn gebeurd zou het internet zijn ontploft
They ran red lights, drove into oncoming traffic and active crime scenes, failed to abide by emergency road closures and came within inches of pedestrians lawfully crossing the street

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
qq0904 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Today installed 2026.14.6, still no FSD
Van welke software kwam je en welk model?

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:44

Americas
1. Colombia 🇨🇴
2. Chile 🇨🇱

Europe
3. Iceland 🇮🇸
4. Ireland 🇮🇪
5. United Kingdom 🇬🇧
6. Norway 🇳🇴
7. Sweden 🇸🇪
8. Finland 🇫🇮
9. Denmark 🇩🇰
10. Portugal 🇵🇹
11. Spain 🇪🇸
12. France 🇫🇷
13. Belgium 🇧🇪
14. Netherlands 🇳🇱
15. Luxembourg 🇱🇺
16. Germany 🇩🇪
17. Switzerland 🇨🇭
18. Austria 🇦🇹
19. Italy 🇮🇹
20. Poland 🇵🇱
21. Czechia 🇨🇿
22. Slovakia 🇸🇰
23. Hungary 🇭🇺
24. Slovenia 🇸🇮
25. Croatia 🇭🇷
27. Serbia 🇷🇸
28. Montenegro 🇲🇪
29. Albania 🇦🇱
30. North Macedonia 🇲🇰
31. Greece 🇬🇷
32. Romania 🇷🇴
33. Bulgaria 🇧🇬
34. Moldova 🇲🇩
35. Ukraine 🇺🇦
36. Belarus 🇧🇾
37. Latvia 🇱🇻
38. Turkey 🇹🇷

Middle East / Africa
39. Saudi Arabia 🇸🇦
41. Ethiopia 🇪🇹

Asia-Pacific
42. India 🇮🇳
43. Bangladesh 🇧🇩
44. Thailand 🇹🇭
45. Cambodia 🇰🇭
46. Malaysia 🇲🇾
47. Taiwan 🇹🇼
48. Japan 🇯🇵

Dit lijkt de bron te zijn

https://evwire.com/p/tesla-fsd-supervised-pending-approval-map

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 12:26
karel_G_1981 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:02:
Handig om te weten: Af en toe treuzelt FsD met inhalen als het gat niet heel groot is , als hij te lang treuzelt gaat het momentum voorbij. wat helpt is dan een klein beetje aan het stuur trekken , dan hoef je niet te disengagen en rijdt ie gewoon het gat in,
Ik had dit vandaag ook en gaf toen wat gas bij. Het gevolg was dat hij wel naar links ging, maar met een sterk "bibberend" stuur... (twijfel, twijfel) Niet ideaal dus. Ik zal je tip eens uitproberen

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:49
Masterchiev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Van welke software kwam je en welk model?
Ik heb ook een update gekregen vandaag. Model 3 afgeleverd op 15 mei met 2026.8.6
Nu op 2026.14.6 en helaas nog steeds geen FSD.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:53
Snuggles! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Ik heb ook een update gekregen vandaag. Model 3 afgeleverd op 15 mei met 2026.8.6
Nu op 2026.14.6 en helaas nog steeds geen FSD.
Ik snap echt niet waar ze mee bezig zijn. Ze zijn toch op de hoogte van het probleem? Hoe moeilijk kan het zijn om het FSD vinkje aan te zetten in een nieuwe release? Erg frustrerend dit.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• TeslaNerd
Hype schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Ik snap echt niet waar ze mee bezig zijn. Ze zijn toch op de hoogte van het probleem? Hoe moeilijk kan het zijn om het FSD vinkje aan te zetten in een nieuwe release? Erg frustrerend dit.
Is het mogelijk dat jullie Tesla's zijn geleverd met nieuwe hardware die niet aanwezig was bij de 1,8M km aan testritten waar de RDW-approval op is gebaseerd?

TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Is het mogelijk dat jullie Tesla's zijn geleverd met nieuwe hardware die niet aanwezig was bij de 1,8M km aan testritten waar de RDW-approval op is gebaseerd?
Of iets met verwijderde software. De nieuwe Tesla's hebben geen Autopilot/Autosteer meer, maar de goedkeuring is alleen maar gedaan met Tesla's die dat nog wel hadden. Misschien is Tesla er achter gekomen dat er ergens in FSD nog een verwijzing stond naar AP code :)

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
pdidi schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:43:
[...]

Of iets met verwijderde software. De nieuwe Tesla's hebben geen Autopilot/Autosteer meer, maar de goedkeuring is alleen maar gedaan met Tesla's die dat nog wel hadden. Misschien is Tesla er achter gekomen dat er ergens in FSD nog een verwijzing stond naar AP code :)
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ik heb namelijk 1 keer onder FSD en melding gehad dat ik mijn handen aan het stuur moest houden kreeg ook de AP melding met stuur en handjes en dat deed ik ook maar dat hielp op dat moment niks en hij bleef maar die melding geven en uiteindelijk een strike leek wel of die een conflict had met 2 systemen.

het is maar 1 keer gebeurd maar vond het heel raar.

maar misschien zijn er wel meerdere mensen die het hebben gehad of Tesla heeft het zelf ook ondekt en misschen daarom AP er uit gehaald maar moet nu nog wachten op RDW goedkeuring ??? ik zeg ook maar iets.

PSN: FreakGIB

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zijn er hier FSD bezitters die al een ingebrekestelling de deur uit hebben gedaan?

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:17
MindBender schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:10:
Zijn er hier FSD bezitters die al een ingebrekestelling de deur uit hebben gedaan?
Nog niet, maar ik ben het nu wel echt zat nadat er bij deze update nog steeds geen FSD bij zit.

• Blik1984
Ben nu ook de update naar 14.6 aan het downloaden. Navigatie is nog wel steeds de 2025-versie

• nicow101
  • Laatst online: 10:39
Empie69 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:26:
[...]

Ik had dit vandaag ook en gaf toen wat gas bij. Het gevolg was dat hij wel naar links ging, maar met een sterk "bibberend" stuur... (twijfel, twijfel) Niet ideaal dus. Ik zal je tip eens uitproberen
Dat lukt mij ook regelmatig, een beetje gas geven en hij gaat alsnog inhalen. Het valt me trouwens op dat de snelheid van het overige verkeer goed ingeschat wordt. Als er van achter een auto met een hogere snelheid aankomt dan wacht ie af en zodra het snelheidsverschil klein is gaat hij inhalen. Logisch ook natuurlijk, maar veel bestuurders hebben de neiging om in te gaan halen terwijl dat eigenlijk echt niet kan (lees: men gooit zich vlak voor de achterop komende auto). FSD is voorzichtiger, soms te voorzichtig en dan helpt een beetje gas geven, of een beetje bijsturen dus. Dit laatste zal ik ook ‘s proberen.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:08
Blik1984 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:27:
Ben nu ook de update naar 14.6 aan het downloaden. Navigatie is nog wel steeds de 2025-versie
Van welke update kom je af?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nicow101 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Dat lukt mij ook regelmatig, een beetje gas geven en hij gaat alsnog inhalen. Het valt me trouwens op dat de snelheid van het overige verkeer goed ingeschat wordt. Als er van achter een auto met een hogere snelheid aankomt dan wacht ie af en zodra het snelheidsverschil klein is gaat hij inhalen. Logisch ook natuurlijk, maar veel bestuurders hebben de neiging om in te gaan halen terwijl dat eigenlijk echt niet kan (lees: men gooit zich vlak voor de achterop komende auto). FSD is voorzichtiger, soms te voorzichtig en dan helpt een beetje gas geven, of een beetje bijsturen dus. Dit laatste zal ik ook ‘s proberen.
In drukker verkeer vind ik FSD te twijfelachtig, wat hinderlijk is voor jezelf maar ook voor overige verkeer. In dit soort situaties dwing ik FSD tot een keuze door zelf flink snelheid te maken. FSD wordt dan bijzonder snel en assertief en laat dan eigenlijk zijn ware aard zien, werkt erg prettig.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Blik1984
Davidas schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Van welke update kom je af?
2026.8.6, dus ik hoop dat 14.6 uiteindelijk geschikt wordt gemaakt voor FSD

• nicow101
  • Laatst online: 10:39
revolution-nl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:58:
[...]

In drukker verkeer vind ik FSD te twijfelachtig, wat hinderlijk is voor jezelf maar ook voor overige verkeer. In dit soort situaties dwing ik FSD tot een keuze door zelf flink snelheid te maken. FSD wordt dan bijzonder snel en assertief en laat dan eigenlijk zijn ware aard zien, werkt erg prettig.
Bijzonder snel en assertief is de ware aard van FSD? Ik denk van de bestuurder. Ik vind het inmiddels heerlijk om relaxed naar m’n bestemming te worden gereden. En soms is het lekker om flink te gassen, maar dat doe ik dan het liefst zelf.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nicow101 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Bijzonder snel en assertief is de ware aard van FSD? Ik denk van de bestuurder. Ik vind het inmiddels heerlijk om relaxed naar m’n bestemming te worden gereden. En soms is het lekker om flink te gassen, maar dat doe ik dan het liefst zelf.
Absoluut, ik zou zeggen kijk eens naar Hurry Mode in Amerika. Ik vind het ook prima om rustig gereden te worden, maar dan wel met de verkeersstroom mee, zonder getreuzel met een auto die gewoon te langzaam is om met de flow mee te rijden. Bijzonder irritant voor jezelf en overig verkeer,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-07 14:58
Met mijn Maart 2026 Model Y weer een update, nu naar 2026.14.6 - volgens de berichten-historie zit hier opnieuw geen FSD in.

[ Voor 56% gewijzigd door Gamebuster op 05-06-2026 13:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Gamebuster
walto schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:21:
Update van mijn kant (relevant voor een ieder die nog wacht):

Tesla reageerde vanochtend op mijn support ticket dat er een software update aankomt voor mijn auto, die FSD zal activeren. Enkele dagen tot maximaal 2 weken.

Dit is de eerste keer in al mijn interacties met Tesla dat er ook maar iets van een tijdslijn wordt gegeven, laat staan "maximaal....". Dus wellicht zit er inderdaad iets aan te komen (hoeft nog geen nieuwe FSD versie te bekenen, maar wellicht een hogere software build met dezelfde FSD erin).

Ik heb ze netjes bedankt voor de update en tijdslijn. En 5 minuten later kreeg ik een nieuw bericht met "we hebben uw issue geescaleerd naar Tesla Support. Die gaan zsm contact met u opnemen". En natuurlijk "wij sluiten het serviceverzoek". Dus wat dat dan weer betekend (als er binnen 2 weken een oplossing komt en ze weten dat zeker, hoeven ze verder toch niets meer te escaleren...?) geen idee.

Dus nouja. Wie weet. Binnen maximaal 2 weken een oplossing voor de groep mensen die bij de eerste rollout achter het net visten, of hun auto pas later kregen.
Ik zet mijn geld op "Ze zeggen maar wat en hopen dat er binnen 2 weken een update is en dan houden de klanten even op met zeuren."

• Ecological
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6U80SYG_lwKUIE-jDzywsx1Jgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Cvd6Hhtnech8dx7DsckeF50.png?f=fotoalbum_large

Wordt wel interessant - als Tesla Insurance ook naar Europa komt - dan betaal je misschien wel 100 euro per maand aan FSD, maar met de safety score (helemaal voor nieuwe bestuurders) kan je meer korting krijgen dan die 100 euro!

Kom op... rol die nieuwe update toch uit... zoveel mensen (en Tweakers) die zitten te wachten op (improved) FSD (supervised)... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9auQxB-mDbLrVuRvDIl1hjyEOKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CDlxUN7kRgIcHxptIH6kdNNy.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 05-06-2026 14:40 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ecological schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:35:
[Afbeelding]

Wordt wel interessant - als Tesla Insurance ook naar Europa komt - dan betaal je misschien wel 100 euro per maand aan FSD, maar met de safety score (helemaal voor nieuwe bestuurders) kan je meer korting krijgen dan die 100 euro!

Kom op... rol die nieuwe update toch uit... zoveel mensen (en Tweakers) die zitten te wachten op (improved) FSD (supervised)... [Afbeelding]
Interessant maar dat betekend dus dat je auto allrisk verzekerd kan worden door Tesla, en dat je korting krijgt op basis van FSD gebruik?

• Ecological
revolution-nl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Interessant maar dat betekend dus dat je auto allrisk verzekerd kan worden door Tesla, en dat je korting krijgt op basis van FSD gebruik?
Ja, maar met kleine toevoeging, je hebt bij deze verzekering in USA een "safety" score (net zoals ANWB veilig rijden). Dit bestaat al een paar jaar en hoe veiliger je rijdt, hoe lager je premie.

Als je op FSD rijdt, dan krijg je sowieso de laagste score. (Al misschien heeft mad max invloed - dat weet ik niet zeker)

• karel_G_1981
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Ja, maar met kleine toevoeging, je hebt bij deze verzekering in USA een "safety" score (net zoals ANWB veilig rijden). Dit bestaat al een paar jaar en hoe veiliger je rijdt, hoe lager je premie.

Als je op FSD rijdt, dan krijg je sowieso de laagste score. (Al misschien heeft mad max invloed - dat weet ik niet zeker)
Is pas interessant als de verzekering dan op naam van tesla staat en zij aansprakelijk zijn bij ongevallen en alles afhandelen. Dus geen rompslomp meer. Zo heel goedkoop vind ik die verzekering niet eens. Zijn wel interessante ontwikkelingen natuurlijk en als je zo fsd kan “terugverdienen “ kan het voor een aantal mensen een goede optie zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-06-2026 15:30 ]

• Ecological
karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:29:
[...]

Is pas interessant als de verzekering dan op naam van tesla staat en zij aansprakelijk zijn bij ongevallen en alles afhandelen. Dus geen rompslomp meer. Zo heel goedkoop vind ik die verzekering niet eens. Zijn wel interessante ontwikkelingen natuurlijk en als je zo fsd kan “terugverdienen “ kan het voor een aantal mensen een goede optie zijn.
Ah ja zou mooi zijn als FSD inderdaad rijdt dat Tesla volle aansprakelijkheid op zich neemt.

Amerikaanse verzekeringen zijn DUUR. Dus dit is erg goed voor Amerikaanse begrippen, helemaal in sommige States betaal je zo 400 dollar per maand.

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-07 10:50
Review na 2.000 km met Tesla FSD (Supervised)
Inmiddels heb ik de eerste 2.000 kilometer met FSD achter de rug. Tijd om de balans op te maken en mijn bevindingen tot nu toe te delen. Over het algemeen ben ik onder de indruk, maar er zijn zeker nog de nodige verbeterpunten en eigenaardigheden.
Algemeen & Monitoring
  • Ruitenwissers: FSD activeert de ruitenwissers extreem vaak, alsof het systeem denkt dat de voorruit vuil is en de camera's geen goed zicht hebben. Er wordt hierbij echter nooit ruitenwisservloeistof gebruikt. Voor de levensduur van de wisserbladen lijkt me dit op de lange termijn niet heel best.
  • Driver Monitoring (Cabin camera): Het systeem dat je in de gaten houdt is streng, maar functioneert over het algemeen prima. Soms is het echter té alert. Als ik aan mijn oor friebel (een onbewuste gewoonte, zo blijkt), begint het systeem meteen te piepen dat ik op moet letten. Mijn ochtendbanaan opeten gaat meestal goed, al krijg ik heel soms de melding of ik "het apparaat" weg wil leggen.
  • Blikrichting in bochten: Een irritant minpunt is het gedrag in flauwe, lange bochten. Als je netjes met de bocht meekijkt (dus naar links of rechts), snapt het systeem niet dat de weg daarheen buigt. Je krijgt dan de waarschuwing dat je "naar de weg voor je" moet kijken, terwijl je simpelweg naar het verloop van de weg kijkt.
Vertrek
  • Koude start: Soms heeft FSD bij vertrek simpelweg geen zin. Ik activeer het systeem, maar er gebeurt niets. Als ik vervolgens zelf handmatig 5 meter rijd en het daarna nogmaals probeer, springt het direct feilloos aan. Geen idee waar dit vandaan komt.
Bebouwde kom
  • Veiligheid & Anticiperen: Binnen de bebouwde kom voelt het systeem erg veilig aan. Voetgangers en fietsers worden uitstekend opgemerkt. Soms is FSD echter wat te braaf. In het chaotische spitsverkeer van bijvoorbeeld Amsterdam claimt het systeem te weinig zijn plek, waardoor je soms te lang blijft staan omdat hij zich nergens tussen durft te wurmen.
  • Infrastructuur: Verkeerslichten worden snel en goed opgepakt; ik ben regelmatig vlotter weg dan het overige verkeer. Snelheidsdrempels worden herkend, al worden ze soms nog iets te enthousiast (hard) genomen. Op krappe wegen neigt de auto er weleens toe om te veel in het midden te blijven rijden, wat bij mij een oncomfortabel gevoel geeft.
  • Verzinkbare paaltjes: Dit was een mooie ervaring. FSD begrijpt een omhoogstaand paaltje niet. De auto reed erop af en wachtte tot het paaltje zakte. Toen dat niet gebeurde, reed hij een stukje achteruit om het nogmaals te proberen. Na dit ritueel drie keer te hebben herhaald, concludeerde het systeem dat het niet ging werken en keerde de auto volledig zelfstandig om. Erg knap opgelost, maar ook wel weer dom ofzo.
60- en 80km-wegen
  • Wegpositie: Hier zou de auto wat mij betreft iets meer aan de rechterkant van de weghelft mogen rijden; dat voelt net wat comfortabeler.
Snelwegen
  • Phantom braking / Snelheidsdrops: Op een aantal bekende punten op de A4 zakt de auto plotseling terug naar 90 km/u. Vrij irritant (vooral voor achterliggers), maar gelukkig direct op te lossen door zelf even wat gas bij te geven.
  • Routeplanning & Baanwissels: FSD is soms erg fanatiek met inhalen en links blijven rijden. In de drukke spits zorgt dit ervoor dat de auto soms te laat anticipeert op de route. Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat hij niet op tijd voorsorteert, er vervolgens er niet meer tussen komt, en ik de afslag mis. Het systeem moet hier echt verder vooruit gaan denken.
  • Ritsen: Het ritsen bij een invoegstrook of rijstrookvermindering gaat technisch goed, maar FSD vertoont hier hufterig weggedrag waar ik een hekel aan heb: zo lang mogelijk links blijven rijden en hem er pas op de allerlaatste meters tussen proppen. Het gaat altijd goed, maar het voelt ongemakkelijk.
  • Richtingaanwijzers: Bij het inhalen gaan de knipperlichten voor mijn gevoel 1 à 2 seconden te vroeg aan. De auto is de ingehaalde voorganger soms nog maar half voorbij en geeft dan al aan dat hij terug naar rechts wil. Ik kan me voorstellen dat dit voor de ingehaalde bestuurder wat opdringerig of intimiderend overkomt.
Kosten
  • Ik denk dat ik het nog een tijdje aan blijf houden, in vind de techniek erg gaaf en het is heel leuk om anderen te laten mee rijden en dit te laten ervaren. Veel van mijn vrienden en collega's snappen nu eindelijk waarom een Tesla zo'n fijne auto is en zijn echt onder de indruk.
  • Ondanks dat ik 100e/maand erg veel vind, merk ik wel dat ik een deel terug verdien doordat de auto echt een heel stuk zuiniger rijdt dan dat ik zelf doe. Het optrekken en afremmen en het beter houden aan de snelheid zorgen voor een mooie kosten besparing wat de 100e/maand weer een klein beetje goedmaakt.
Conclusie: De technologie is indrukwekkend en op veel punten voelt het natuurlijk en eigenlijk altijd veilig, maar de sociale etiquette in het verkeer en het anticiperen op afslagen moeten echt nog beter

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• Gamebuster
[quote]Ritsen: Het ritsen bij een invoegstrook of rijstrookvermindering gaat technisch goed, maar FSD vertoont hier hufterig weggedrag waar ik een hekel aan heb: zo lang mogelijk links blijven rijden en hem er pas op de allerlaatste meters tussen proppen. Het gaat altijd goed, maar het voelt ongemakkelijk.[/quote]
Is dat niet gewoon correct weggedrag?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32

Felyrion

goodgoan!

Gamebuster schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:38:
[quote]Ritsen: Het ritsen bij een invoegstrook of rijstrookvermindering gaat technisch goed, maar FSD vertoont hier hufterig weggedrag waar ik een hekel aan heb: zo lang mogelijk links blijven rijden en hem er pas op de allerlaatste meters tussen proppen. Het gaat altijd goed, maar het voelt ongemakkelijk.[/quote]
Is dat niet gewoon correct weggedrag?
ligt eraan, als de snelheid op tijd gelijk wordt gemaakt aan de strook waar je wil invoegen wel. Inhalen tot het laatste nippertje is hufterig.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Gamebuster
Felyrion schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:40:
[...]

ligt eraan, als de snelheid op tijd gelijk wordt gemaakt aan de strook waar je wil invoegen wel. Inhalen tot het laatste nippertje is hufterig.
Er is een flinke overlap tussen "de weg benutten" en "er hufterig langs rijden" , hah

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/invoegen

Ik zou me er niet druk om maken, je doet niets verkeerd

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:04
Dit komt doordat je te dicht bij een object staat wanneer je zelf parkeert. Hier is hij inderdaad irritant streng in. Tegelijkertijd ben ik ook aan het twijfelen of ik wel de "koude start" wil doen, hij draait zoveel aan je stuur terwijl je stil staat, slecht voor levensduur van je banden.

Heeft iemand overigens een idee hoeveel effect dat daadwerkelijk op je banden heeft? Als ik de auto thuis heb staan, draait hij altijd eerst, vanuit stilstand, ver naar rechts. Ik sta een beetje op een gekke hoek, zelf rijd ik liever eerst een meter achteruit.
Koude start: Soms heeft FSD bij vertrek simpelweg geen zin. Ik activeer het systeem, maar er gebeurt niets. Als ik vervolgens zelf handmatig 5 meter rijd en het daarna nogmaals probeer, springt het direct feilloos aan. Geen idee waar dit vandaan komt.
Volgens mij ging mijn quote fout, dus ik tag je nog even. @Voltswagen. Over je opmerking van 90km op de snelweg, dit komt door de 90 bij nat wegdek borden (volgens mij houdt niemand zich hier aan). Ook met zonnig weer.

[ Voor 23% gewijzigd door GarageGoblin op 05-06-2026 23:35 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GarageGoblin schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:23:
hij draait zoveel aan je stuur terwijl je stil staat, slecht voor levensduur van je banden.
Dat is niet alleen slecht voor de banden maar zorgt voor spanning op de hele verbinding tussen wiel en stuur. Dat is er bij mij tijdens rijles echt ingedrild dat je alleen moet sturen wanneer de auto rolt. Dan krijg je bij fileparkeren ook een mooie soepele beweging van twee keer sturen en klaar. Maar goed, dat was nog in een andere eeuw.
Pagina: 1 ... 90 ... 108 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.