Ik was heel erg benieuwd wat Grok Heavy hier over zou zeggen dus ik heb SuperGrok er even naar laten kijken.
De vertraging van Grok in Europese Tesla’s (en dus ook de timing van de “Hey Grok”-functie in de Spring Update) komt grotendeels door de strenge Europese regelgeving rond AI.
Waarom de vertraging?
Tesla heeft Grok eerst alleen in Noord-Amerika gelanceerd (mid-2025). In Europa kwam het pas in februari 2026 met update 2026.2.6, en dan alleen in een gefaseerde rollout:
Eerste golf (februari/maart 2026): Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, VK, etc.
Latere golf (Q2 2026, dus april-juni): Nederland, België, Noorwegen, Nordics, etc.
Reden? Tesla moest meerdere goedkeuringen regelen voor:
EU AI Act (de nieuwe AI-verordening die strenge eisen stelt aan transparantie, risico-classificatie en data van AI-systemen).
GDPR (privacy van stem- en locatie-data).
Digital Services Act (DSA).
Dit staat expliciet in Tesla’s eigen uitleg en in meerdere betrouwbare berichten. Grok is een generatieve AI die in de auto draait, dus het valt onder die regels – vooral omdat het stemopdrachten verwerkt en context (locatie, ritdata) gebruikt.
Spring Update zelf
De Spring Update 2026 (vanaf april 2026, versies rond 2026.14) voegt vooral de “Hey Grok” wake-word + locatieherinneringen toe.
Die update komt wél naar Europese auto’s die al Grok hebben (dus AMD-Ryzen + Premium Connectivity).
Maar omdat de basis-Grok in Nederland later is vrijgegeven, krijgen veel Nederlandse eigenaren de volledige “Hey Grok”-ervaring pas in de updates ná de Spring Update (zoals 2026.8 of later).
Kortom: de forumklacht die je quote (“grok er nog steeds niet bijzit”) klopt voor veel Nederlandse Tesla’s op dit moment, en ja – de EU-regelgeving is de hoofdoorzaak van de vertraging. Tesla rolt het nu stap voor stap uit, dus de komende weken/maanden zou het bij jou ook moeten binnenkomen (check je software-versie en of je Premium Connectivity hebt).
Neem het met een korel zout, maar hij heeft wel 1032 bronnen gebruikt voor dit antwoord.
Ik vond het wel erg grappig om aan Grok te vragen waarom Grok vertraging in de Tesla heeft opgelopen.