WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:16
14.2.2.6 komt eraan in update 2026.17.5 ben benieuwd naar de fine tuning , zal ook gepusht worden naar nieuwe Tesla’s vermoed ik hopelijk iig dat gare parkeren opgelost minder nags en een verbetering bij dubbele stoplichten. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kARHD9e4Nn5nEoYAG0g_FH9CWKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ON2PN2II26HKHSSBksScE9B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-06-2026 06:35 ]

• Ronaldvo
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Voltswagen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:13:
Review na 2.000 km met Tesla FSD (Supervised)
Inmiddels heb ik de eerste 2.000 kilometer met FSD achter de rug. Tijd om de balans op te maken en mijn bevindingen tot nu toe te delen. Over het algemeen ben ik onder de indruk, maar er zijn zeker nog de nodige verbeterpunten en eigenaardigheden.
Algemeen & Monitoring
  • Ruitenwissers: FSD activeert de ruitenwissers extreem vaak, alsof het systeem denkt dat de voorruit vuil is en de camera's geen goed zicht hebben. Er wordt hierbij echter nooit ruitenwisservloeistof gebruikt. Voor de levensduur van de wisserbladen lijkt me dit op de lange termijn niet heel best.
  • Driver Monitoringe (Cabin camra): Het systeem dat je in de gaten houdt is streng, maar functioneert over het algemeen prima. Soms is het echter té alert. Als ik aan mijn oor friebel (een onbewuste gewoonte, zo blijkt), begint het systeem meteen te piepen dat ik op moet letten. Mijn ochtendbanaan opeten gaat meestal goed, al krijg ik heel soms de melding of ik "het apparaat" weg wil leggen.
  • Blikrichting in bochten: Een irritant minpunt is het gedrag in flauwe, lange bochten. Als je netjes met de bocht meekijkt (dus naar links of rechts), snapt het systeem niet dat de weg daarheen buigt. Je krijgt dan de waarschuwing dat je "naar de weg voor je" moet kijken, terwijl je simpelweg naar het verloop van de weg kijkt.
Vertrek
  • Koude start: Soms heeft FSD bij vertrek simpelweg geen zin. Ik activeer het systeem, maar er gebeurt niets. Als ik vervolgens zelf handmatig 5 meter rijd en het daarna nogmaals probeer, springt het direct feilloos aan. Geen idee waar dit vandaan komt.
Bebouwde kom
  • Veiligheid & Anticiperen: Binnen de bebouwde kom voelt het systeem erg veilig aan. Voetgangers en fietsers worden uitstekend opgemerkt. Soms is FSD echter wat te braaf. In het chaotische spitsverkeer van bijvoorbeeld Amsterdam claimt het systeem te weinig zijn plek, waardoor je soms te lang blijft staan omdat hij zich nergens tussen durft te wurmen.
  • Infrastructuur: Verkeerslichten worden snel en goed opgepakt; ik ben regelmatig vlotter weg dan het overige verkeer. Snelheidsdrempels worden herkend, al worden ze soms nog iets te enthousiast (hard) genomen. Op krappe wegen neigt de auto er weleens toe om te veel in het midden te blijven rijden, wat bij mij een oncomfortabel gevoel geeft.
  • Verzinkbare paaltjes: Dit was een mooie ervaring. FSD begrijpt een omhoogstaand paaltje niet. De auto reed erop af en wachtte tot het paaltje zakte. Toen dat niet gebeurde, reed hij een stukje achteruit om het nogmaals te proberen. Na dit ritueel drie keer te hebben herhaald, concludeerde het systeem dat het niet ging werken en keerde de auto volledig zelfstandig om. Erg knap opgelost, maar ook wel weer dom ofzo.
60- en 80km-wegen
  • Wegpositie: Hier zou de auto wat mij betreft iets meer aan de rechterkant van de weghelft mogen rijden; dat voelt net wat comfortabeler.
Snelwegen
  • Phantom braking / Snelheidsdrops: Op een aantal bekende punten op de A4 zakt de auto plotseling terug naar 90 km/u. Vrij irritant (vooral voor achterliggers), maar gelukkig direct op te lossen door zelf even wat gas bij te geven.
  • Routeplanning & Baanwissels: FSD is soms erg fanatiek met inhalen en links blijven rijden. In de drukke spits zorgt dit ervoor dat de auto soms te laat anticipeert op de route. Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat hij niet op tijd voorsorteert, er vervolgens er niet meer tussen komt, en ik de afslag mis. Het systeem moet hier echt verder vooruit gaan denken.
  • Ritsen: Het ritsen bij een invoegstrook of rijstrookvermindering gaat technisch goed, maar FSD vertoont hier hufterig weggedrag waar ik een hekel aan heb: zo lang mogelijk links blijven rijden en hem er pas op de allerlaatste meters tussen proppen. Het gaat altijd goed, maar het voelt ongemakkelijk.
  • Richtingaanwijzers: Bij het inhalen gaan de knipperlichten voor mijn gevoel 1 à 2 seconden te vroeg aan. De auto is de ingehaalde voorganger soms nog maar half voorbij en geeft dan al aan dat hij terug naar rechts wil. Ik kan me voorstellen dat dit voor de ingehaalde bestuurder wat opdringerig of intimiderend overkomt.
Kosten
  • Ik denk dat ik het nog een tijdje aan blijf houden, in vind de techniek erg gaaf en het is heel leuk om anderen te laten mee rijden en dit te laten ervaren. Veel van mijn vrienden en collega's snappen nu eindelijk waarom een Tesla zo'n fijne auto is en zijn echt onder de indruk.
  • Ondanks dat ik 100e/maand erg veel vind, merk ik wel dat ik een deel terug verdien doordat de auto echt een heel stuk zuiniger rijdt dan dat ik zelf doe. Het optrekken en afremmen en het beter houden aan de snelheid zorgen voor een mooie kosten besparing wat de 100e/maand weer een klein beetje goedmaakt.
Conclusie: De technologie is indrukwekkend en op veel punten voelt het natuurlijk en eigenlijk altijd veilig, maar de sociale etiquette in het verkeer en het anticiperen op afslagen moeten echt nog beter
Ik heb inmiddels iets meer dan 1000km gereden. 250km met een model y ( het oude model , leen auto van tesla ) en ruim 750 km met mijn m3p.
  • Ruitenwissers: Model y heb ik alleen met zonnig weer gereden. M3p gebeurd het regelmatig dat ik zelf de ruitenwissers activeer omdat ik vind dat het zicht slecht word.
  • Driver Monitoring (Cabin camera): Deze is inderdaad te streng , als ik iets wil eten tijdens het rijden krijg ik vaak een melding. Aan de andere kant door de ervaring weetje ook hoe je hier mee moet omgaan.
  • Koude start: Hier heb ik de zelfde ervaring mee.
  • Veiligheid & Anticiperen: Pas als er ruimte is pak de auto deze. Hij dwingt het niet af. Zorgt er eigenlijk wel voor op de snelweg als die een baan na links gaat dat je zeker weet dat er ruimte is. Voor mij is het prima. Wil je relax rijden en heb je de tijd gebruik dan FSD. Ben je gehaast en kom je net op tijd aan dan kun je het systeem beter uit zetten.
  • Infrastructuur: Vekeerslichten vind ik altijd wel opletten. Heb al wat filmpjes gezien met het oranje licht en hard remmen. Heb van de week zelf de ervaring gehad dat ik rechtsaf wou slaan. En dan ziet het systeem twee verkeerslichten , een voor de auto en een voor de fietser. Midden in de bocht begon de auto te remmen. Heb hier ook een fimpje gezien van iemand die dat ook heeft gehad met een motorrijder achter zich. ik dacht in de buurt van Hilversum.
  • Routeplanning & Baanwissels: Model Y gebeurde het regelmatig dat die op het laatste moment de afslag nam op de snelweg. Met de M3P heb ik hier eigenlijk geen last van. Ik hou er wel rekening mee en ik denk ook als die nog even een vrachtwagen in haalt van komt dat wel goed. Maar hij red het keurig.
  • Richtingaanwijzers: Heb ik het zelfde. Ik zit ter hoogte van de vrachtwagen cabine en de richting aanwijzer gaat aan. Systeem laat ook een roodvlak zien dat er wat in de dode hoek zit.
  • Kosten. Voor mij is die 100 euro een no brainer , ik rijd 60k aan km's per jaar. Als je weet hoe FSD werkt geeft dat heel veel rust. Uiteraard zijn er verbeter punten maar als je ziet wat die nu allemaal al doet en kan is dat echt bijzonder.

• karel_G_1981
60k is veel , dit jaar kom ik aan 35k denk ik , ben er ook heel blij mee , ondanks dat het nog niet perfect is.

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:27:
14.2.2.6 komt eraan in update 2026.17.5 ben benieuwd naar de fine tuning , zal ook gepusht worden naar nieuwe Tesla’s vermoed ik hopelijk iig dat gare parkeren opgelost minder nags en een verbetering bij dubbele stoplichten. :9

[Afbeelding]
Wordt deze in NL uitgerold? Dat zou idd de versie zijn waar heel veel van ons op zitten te wachten….

Enjoying life

• karel_G_1981
walto schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Wordt deze in NL uitgerold? Dat zou idd de versie zijn waar heel veel van ons op zitten te wachten….
Jazeker , alle early adopters hebben hem al aangeboden gekregen. Zeer binnenkort volgt de rest! Spring update(?) +fsd met wat doorgevoerde verbeteringen, helaas geen grok.
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Jazeker , alle early adopters hebben hem al aangeboden gekregen. Zeer binnenkort volgt de rest! Spring update(?) +fsd met wat doorgevoerde verbeteringen, helaas geen grok.
Is inclusief Spring Update 2026.14.3 volgens release notes. Maar we blijven dus op een speciale branch, dus de update lag zal komende maanden nog wel even blijven. Dat is geheel analoog hoe in de US v14 als Early Access werd uitgerold en geeft aan dat wij eigenlijk als één grote Early Access groep worden behandeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGJT6esBzZyBvCnxYJm-4L0hpxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0SHd0XEevai71nAsKLs8Izh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 06-06-2026 09:54 ]

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Hoe wordt je een early adopter? :9

@iMartien

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48
pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Is inclusief Spring Update 2026.14.3 volgens release notes. Maar we blijven dus op een speciale branch, dus de update lag zal komende maanden nog wel even blijven. Dat is geheel analoog hoe in de US v14 als Early Access werd uitgerold en geeft aan dat wij eigenlijk als één grote Early Access groep worden behandeld
[Afbeelding]
Top. Feitelijk dus de uitgerolde 2026.14.6 maar dan wel met FSD. En ja inderdaad, dat FSD telkens gehomologeerd moet worden in de software zal wat vertragend werken, maargoed zo veel spannends zit er nou ook weer niet in die software updates. Hoop meer dat de FSD versies niet te ver achter gaan lopen op US (zoals in Australië...)

Net alweer even Tesla support gebeld. Staat nog niet klaar voor mijn auto "komt vanzelf, afwachten". Nouja, dat is al 2 maanden het advies zonder dat het wat oplevert, dus komende dagen maar even telkens met Tesla blijven opvolgen om te voorkomen dat de uitrol weer "klaar" is zonder dat mijn auto de update en dus FSD heeft gekregen.

Dan is de auto eindelijk zoals aangeschaft :-)

Enjoying life

Martien schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Hoe wordt je een early adopter? :9
Veel volgers hebben op X dan krijg je de volgende invite (zoals de 3 musketiers Kees, Berkant en Rustavi)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjqPBrCtzT9hDbpRWa409PZv4wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjstclAORCADvCtV8sElEimM.jpg?f=fotoalbum_large

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32
pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Veel volgers hebben op X dan krijg je de volgende invite (zoals de 3 musketiers Kees, Berkant en Rustavi)
[Afbeelding]
Helaas doe ik niet aan social media.. dan maar wachten :P

@iMartien

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:56
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:27:

[Afbeelding]
zijn er ook release notes?

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:20
Gamebuster schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Er is een flinke overlap tussen "de weg benutten" en "er hufterig langs rijden" , hah

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/invoegen

Ik zou me er niet druk om maken, je doet niets verkeerd
het is ook meer, dat als er 100 meter eerder een prima gaatje is om al wel in te voegen ik deze dan altijd zou nemen, in plaats van wachten op het laatste moment en dan hopen dat iemand je er nog tussen laat.

Het voelt gewoon niet zo veilig en vooruitdenkend als het zou kunnen en moeten zijn.

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:26
Martien schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Helaas doe ik niet aan social media.. dan maar wachten :P
NL FSD Inside

I’ve noticed several improvements with FSD v14.2.2.6:

• Drives straighter and smoother
• Faster when pulling away from a parked position
• Improved visualizations

[ Voor 31% gewijzigd door Emiel1 op 06-06-2026 13:32 ]

• karel_G_1981
pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]
Wel erg spijtig dat grok er nog steeds niet bijzit

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:29
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Wel erg spijtig dat grok er nog steeds niet bijzit
Ik was heel erg benieuwd wat Grok Heavy hier over zou zeggen dus ik heb SuperGrok er even naar laten kijken.
De vertraging van Grok in Europese Tesla’s (en dus ook de timing van de “Hey Grok”-functie in de Spring Update) komt grotendeels door de strenge Europese regelgeving rond AI.
Waarom de vertraging?
Tesla heeft Grok eerst alleen in Noord-Amerika gelanceerd (mid-2025). In Europa kwam het pas in februari 2026 met update 2026.2.6, en dan alleen in een gefaseerde rollout:

Eerste golf (februari/maart 2026): Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, VK, etc.
Latere golf (Q2 2026, dus april-juni): Nederland, België, Noorwegen, Nordics, etc.

Reden? Tesla moest meerdere goedkeuringen regelen voor:

EU AI Act (de nieuwe AI-verordening die strenge eisen stelt aan transparantie, risico-classificatie en data van AI-systemen).
GDPR (privacy van stem- en locatie-data).
Digital Services Act (DSA).

Dit staat expliciet in Tesla’s eigen uitleg en in meerdere betrouwbare berichten. Grok is een generatieve AI die in de auto draait, dus het valt onder die regels – vooral omdat het stemopdrachten verwerkt en context (locatie, ritdata) gebruikt.
Spring Update zelf
De Spring Update 2026 (vanaf april 2026, versies rond 2026.14) voegt vooral de “Hey Grok” wake-word + locatieherinneringen toe.
Die update komt wél naar Europese auto’s die al Grok hebben (dus AMD-Ryzen + Premium Connectivity).
Maar omdat de basis-Grok in Nederland later is vrijgegeven, krijgen veel Nederlandse eigenaren de volledige “Hey Grok”-ervaring pas in de updates ná de Spring Update (zoals 2026.8 of later).
Kortom: de forumklacht die je quote (“grok er nog steeds niet bijzit”) klopt voor veel Nederlandse Tesla’s op dit moment, en ja – de EU-regelgeving is de hoofdoorzaak van de vertraging. Tesla rolt het nu stap voor stap uit, dus de komende weken/maanden zou het bij jou ook moeten binnenkomen (check je software-versie en of je Premium Connectivity hebt).
Neem het met een korel zout, maar hij heeft wel 1032 bronnen gebruikt voor dit antwoord. :+

Ik vond het wel erg grappig om aan Grok te vragen waarom Grok vertraging in de Tesla heeft opgelopen. :D

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.