• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:24
Uit de openingspost van dit topic:

Waar dit topic NIET voor is:
Vragen mbt wanneer je FSD krijgt, of het wel op jou 3, Y,S of X beschikbaar komt. Wanneer het naar HW3 komt, etc etc.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:17
Masterchiev schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Als je in de auto naar software gaat, dan zoekt die en kreeg ik de update binnen.
Lol , hier nog niet. Vraagje. Ik hoorde dat de DMS aanzienlijk soepeler is in 14.2.2.6 , klopt dit , dit zou echt super nieuws zijn!

• Snuggles!
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:49
Hier ook nog niets.

Moet wel zeggen dat ik maar weinig snap van al die verschillende updates en branches.
Als ik de berichten moet geloven is 2026.17.5 de versie waar we allemaal reikhalzend naar uitkijken om FSD te kunnen gebruiken op onze nieuwe Tesla's.
Maar volgens https://stats.tessie.com/ wordt ook 2026.20 momenteel actief uitgerold. Deze is dan weer te "nieuw" of zit hier überhaupt geen FSD in?
Hoe bepalen ze welke versie je gepushed krijgt?

• karel_G_1981
Snuggles! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:08:
Hier ook nog niets.

Moet wel zeggen dat ik maar weinig snap van al die verschillende updates en branches.
Als ik de berichten moet geloven is 2026.17.5 de versie waar we allemaal reikhalzend naar uitkijken om FSD te kunnen gebruiken op onze nieuwe Tesla's.
Maar volgens https://stats.tessie.com/ wordt ook 2026.20 momenteel actief uitgerold. Deze is dan weer te "nieuw" of zit hier überhaupt geen FSD in?
Hoe bepalen ze welke versie je gepushed krijgt?
Wij zitten door onze voor Nederland tailored fsd op een aparte release train, vandaar de verschillende versies. 2026.20 bevat volgens mij geen nieuwe fsd versie dat betekent dat we volgens mij heel snel na 17.5 naar 20 kunnen gaan, waar bv grok dan ook geactiveerd kan worden. Fsd blijft dan op 14.2.2.6

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 07-06-2026 23:35 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:50
Ik heb zaterdag ineens update gehad (na nieuwe auto opgehaald te hebben op 30-04).

Heb de FSD versie 14.2.2.6 en software versie 2026.17.5

Vanochtend voor het eerst met FSD naar het werk gereden. Moet zeggen het stuur beweegt wel de hele tijd wat irritant, hele minime stuurbewegingen, links, rechts, links rechts. Is dit normaal?

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:17
Hier nog steeds geen update.

Iemand anders met een auto uit Maart dit jaar die ook nog geen update heeft gehad?

Model Y met gekochte FSD.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Hype schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:41:
Vanochtend in WNL leuk stukje over FSD. Vincent Karremans is ook flink fan boy zo te zien hahah.
In het Brabants Dagblad stond daar ook een groot stuk over, zag ik toen ik bij mijn ouders was. Ik heb het verder niet gelezen, maar het zag er positief uit.

Hoewel ik vind dat Tesla haar klanten die FSD gekocht hebben, fors in de steek laat door niet te leveren, niet te communiceren, geen planning af te geven en geen schade te vergoeden, zou ik het toch wel erg jammer vinden als de pers op het uitrol-debacle zou springen (want; Elon Musk).

Al blijf ik er wel bij dat ze dit handiger hadden moeten aanpakken.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:49
cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:58:
Ik heb zaterdag ineens update gehad (na nieuwe auto opgehaald te hebben op 30-04).

Heb de FSD versie 14.2.2.6 en software versie 2026.17.5

Vanochtend voor het eerst met FSD naar het werk gereden. Moet zeggen het stuur beweegt wel de hele tijd wat irritant, hele minime stuurbewegingen, links, rechts, links rechts. Is dit normaal?
Bedoel je dan dat FSD bibbert met sturen bij een splitsing? Of gewoon de hele tijd, want dat zou niet normaal zijn, dan zou ik echt even contact opnemen met Tesla, je hebt de auto pas! Mijn FSD (14.2.2.5) rijdt over het algemeen heel smooth, maar is soms wel wat twijfelachtig bij het kiezen van een linker of rechterrijstrook, als het links 1 auto ziet staan en rechts 3… of ligt het misschien aan de software?

• thijsboeree
MindBender schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:16:
[...]

In het Brabants Dagblad stond daar ook een groot stuk over, zag ik toen ik bij mijn ouders was. Ik heb het verder niet gelezen, maar het zag er positief uit.

Hoewel ik vind dat Tesla haar klanten die FSD gekocht hebben, fors in de steek laat door niet te leveren, niet te communiceren, geen planning af te geven en geen schade te vergoeden, zou ik het toch wel erg jammer vinden als de pers op het uitrol-debacle zou springen (want; Elon Musk).

Al blijf ik er wel bij dat ze dit handiger hadden moeten aanpakken.
Ik vond het item bij WNL ook behoorlijk positief, wel weer jammer dat ze dan oude (bijna ongelukken) filmpjes latten zien om het toch weer ‘spannend’ te maken. Maargoed, ik denk dat het sowieso een stuk veiliger op de weg wordt als er meer en meer fabrikanten over gaan op FSD-achtige systemen, echter lopen de europese fabrikanten wel behoorlijk achter als het gaat om trainingsdata. Ik zag laatst een reclame filmpje van een automerk ‘DS’ volledig elektrische auto WLTP van 500+ km en dan met een zogenaamd ‘slim’ rijstrook wisseling systeem. Auto kostte meer dan 50K, en dan doen of dat systeem nu helemaal state of the art is… oef.

• karel_G_1981
thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Ik vond het item bij WNL ook behoorlijk positief, wel weer jammer dat ze dan oude (bijna ongelukken) filmpjes latten zien om het toch weer ‘spannend’ te maken. Maargoed, ik denk dat het sowieso een stuk veiliger op de weg wordt als er meer en meer fabrikanten over gaan op FSD-achtige systemen, echter lopen de europese fabrikanten wel behoorlijk achter als het gaat om trainingsdata. Ik zag laatst een reclame filmpje van een automerk ‘DS’ volledig elektrische auto WLTP van 500+ km en dan met een zogenaamd ‘slim’ rijstrook wisseling systeem. Auto kostte meer dan 50K, en dan doen of dat systeem nu helemaal state of the art is… oef.
Dat ware vooral beelden van waymo’s die er een puinhoop van maakte.

• cacofant
thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Bedoel je dan dat FSD bibbert met sturen bij een splitsing? Of gewoon de hele tijd, want dat zou niet normaal zijn, dan zou ik echt even contact opnemen met Tesla, je hebt de auto pas! Mijn FSD (14.2.2.5) rijdt over het algemeen heel smooth, maar is soms wel wat twijfelachtig bij het kiezen van een linker of rechterrijstrook, als het links 1 auto ziet staan en rechts 3… of ligt het misschien aan de software?
Nee gewoon op een rechte weg, de hele tijd stuurcorrecties, net pingpongen tussen de lijnen, maar dan niet zo weg dat je het echt ziet. Als er een auto voor zit, dan is het stuur ineens veel rustiger.

[ Voor 4% gewijzigd door cacofant op 08-06-2026 09:50 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:13
https://x.com/edgecase411/status/2063733889827570073

Sneller dan mensen. Echt leuk om te zien hoe snel FSD reageert op dit soort dingen. X is toch wel echt geweldig om FSD in het buitenland in de gaten te houden. Heel excited voor de toekomst!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
A_ve_D schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:06:

Iemand anders met een auto uit Maart dit jaar die ook nog geen update heeft gehad?

Same here. Y met FSD gekocht. Geleverd eind maart. Vorige update hebben ze veel nieuwe auto's overgeslagen en toen gestopt met uitrollen.

Nu dus zaak te zorgen dat je wel bij de uitrol zit, voor ze mogelijk weer stoppen. Kunnen we hier op het forum weinig voor beteken, dus het enige wat je kunt is Tesla bellen en vragen naar de status (niet dat ze je daar veel kunnen vertellen, maar die zitten er dichterop en alles beter dan wachten tot het weer te laat is).

Anders dan Tesla beetje achter de broek zitten, is het dus toch gewoon wachten. Maar je bent niet de enige. De uitrol loopt nu paar dagen en je mag hopen dat ze auto's die vorige keer zijn overgeslagen nu wat prio geven.

Enjoying life

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-07 21:51
cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Nee gewoon op een rechte weg, de hele tijd stuurcorrecties, net pingpongen tussen de lijnen, maar dan niet zo weg dat je het echt ziet. Als er een auto voor zit, dan is het stuur ineens veel rustiger.
Dat is wel raar. Op 2026.3.7 op een model 3 heb ik dat niet. Gaat juist heel netjes in vergelijking tot autosteer. Zelfs bij hobbels op de snelweg houdt hij het stabiel. Waar autosteer na zo'n hobbel corrigeert.

Alleen als de auto niet weet waar hij heen moet (met fsd) omdat je bijvoorbeeld gas bij geeft gaat het stuur zenuwachtig worden.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

A_ve_D schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:06:

MY 15-3 incl gekocht FSD en zit in hetzelfde schuitje

You are not alone 😮‍💨
[...]

Als je een dashcam filmpje post van de frontcam samen met de zijcam kunnen we meekijken of het idd niet ok is. Met het gratis Sentry Studio kun je dit makkelijk doen

• thijsboeree
Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:06:

Sneller dan mensen. Echt leuk om te zien hoe snel FSD reageert op dit soort dingen. X is toch wel echt geweldig om FSD in het buitenland in de gaten te houden. Heel excited voor de toekomst!
Heel gaaf dit soort testen! 0,17 seconde (170 ms) is echt bizar snel. Een mens zit bij simpele visuele reacties al rond de 200–300 ms, maar als je echt een actie moet kiezen en je spieren moet aansturen kom je eerder richting de 300–600 ms of meer. Dat gaat dus echt al om verwerking + besluitvorming + motorische aansturing. Dit is in die zin gewoon sneller dan een mens kan reageren.

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:17
walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Same here. Y met FSD gekocht. Geleverd eind maart. Vorige update hebben ze veel nieuwe auto's overgeslagen en toen gestopt met uitrollen.

Nu dus zaak te zorgen dat je wel bij de uitrol zit, voor ze mogelijk weer stoppen. Kunnen we hier op het forum weinig voor beteken, dus het enige wat je kunt is Tesla bellen en vragen naar de status (niet dat ze je daar veel kunnen vertellen, maar die zitten er dichterop en alles beter dan wachten tot het weer te laat is).

Anders dan Tesla beetje achter de broek zitten, is het dus toch gewoon wachten. Maar je bent niet de enige. De uitrol loopt nu paar dagen en je mag hopen dat ze auto's die vorige keer zijn overgeslagen nu wat prio geven.
Ik heb Tesla meerdere keren gesproken, maar niemand weet wat.

Ze hebben een ranger langsgestuurd, deze zou de camera's schoonmaken en daarna zou er een update mogelijk moeten zijn. Iedereen roept maar van alles, maar ze weten eigenlijk helemaal niets daar.

Afgelopen week heb ik wel de Spring update ontvangen, maar ook hier zat FSD niet bij.
Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:06:

Ik denk dat jij staat te popelen om binnenkort zelf ook dit soort filmpjes te gaan maken. Hoe meer hoe beter

• thijsboeree
A_ve_D schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb Tesla meerdere keren gesproken, maar niemand weet wat.

Ze hebben een ranger langsgestuurd, deze zou de camera's schoonmaken en daarna zou er een update mogelijk moeten zijn. Iedereen roept maar van alles, maar ze weten eigenlijk helemaal niets daar.

Afgelopen week heb ik wel de Spring update ontvangen, maar ook hier zat FSD niet bij.
Heel apart, dat ze zeggen dat een camera schoonmaak actie een update zou bevorderen?

ik hoop dat je snel de update krijgt!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Is er ondertussen al iemand van de oude FSD dus die all met FSD hebben kunnen rijden op versie 14.2.2.5

die naar de eerste gratis maand of abbo gestopt zijn en nu weer gestart en toen meteen een Update kregen naar de nieuwere versie.

of zijn er ook die al gewoon de nieuwe versie hebben ook al is hun abbo niet actief.

PSN: FreakGIB

• Ecological
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat jij staat te popelen om binnenkort zelf ook dit soort filmpjes te gaan maken. Hoe meer hoe beter
100% - ik zal ook een goede camera installeren en misschien zelfs wat op Youtube en X gaan zetten. Alleen ik heb nu in bijna 3 jaar 22k KM op mijn Zeekr. :+

Ik denk wel dat ik met FSD veel meer gaan reizen, alleen ik heb wel iets van - de profielen zijn voor mij belangrijk, ik rij heel rustig in de bebouwde kom, maar uhm op de snelweg ben ik wel beetje linkerbaan rijder. (maar nooit bumperkleven!)

Ik merk wel, ik heb ook een tijdje in Canada gewoond, dat het NL verkeer mij toch wel erg veel energie kost. Continue mensen dicht op je, mensen die niet aan het opletten zijn. Soms op rotonde de e-bikers die met 40 de rotonde nemen hah. Ik kan niet wachten tot FSD mij hierbij kan helpen.

Maar ik heb voor mezelf gehad, ik aanvaard geen delivery tot er FSD vanaf fabriek af zit. Want een mooie auto rij ik al :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Maar ik heb voor mezelf gehad, ik aanvaard geen delivery tot er FSD vanaf fabriek af zit. Want een mooie auto rij ik al :)
Ow ik dacht dat je deze maand je MY kreeg. FSD wordt nooit af-fabriek geleverd, ook in US niet. Waarschijnlijk wordt tijdens de eerste weken via de fabrieks software eea eerst gecontroleerd of alles ok is.
Als je echt meteen FSD wilt hebben kun je het beste voor een pre-configured

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 11:51 ]

FreakGIB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:
Is er ondertussen al iemand van de oude FSD dus die all met FSD hebben kunnen rijden op versie 14.2.2.5

die naar de eerste gratis maand of abbo gestopt zijn en nu weer gestart en toen meteen een Update kregen naar de nieuwere versie.

of zijn er ook die al gewoon de nieuwe versie hebben ook al is hun abbo niet actief.
Ik denk niet dat dat een trigger zal zijn voor de update, aangezien er ook hier nog steeds mensen met FSD op 2026.3.7 rondrijden (zowel abo als koop)

• Ecological
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Ow ik dacht dat je deze maand je MY kreeg. FSD wordt nooit af-fabriek geleverd, ook in US niet. Waarschijnlijk wordt tijdens de eerste weken via de fabrieks software eea eerst gecontroleerd of alles ok is
Ah, ik zie inderdaad dat zo is, thanks

Ik vind het ook niet heel erg om een weekje te wachten, maar ik ga wel uitstellen tot er in ieder geval een beetje meer zicht is tot iets sneller updaten dan nu het geval is.

Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ik vind het ook niet heel erg om een weekje te wachten, maar ik ga wel uitstellen tot er in ieder geval een beetje meer zicht is tot iets sneller updaten dan nu het geval is.
Dat het snel kan heeft @Masterchiev al gemerkt: 3 weken na levering. De aanpak van Tesla bij een nieuw release is altijd eerst de influencers in het EAP, dan een kleine groep, en als er dan geen issues zijn om dan na een paar dagen grootschaliger uit te rollen. Dat zal voor 2026.17.5 niet anders zijn en zo ging het ook met 2026.3.6 (11 april de influencers, 12 april de eerste kleine batch, vanaf 13 april de grotere groep).
Dus zodra US vandaag wakker wordt gaat het hier los ;)

• Ecological
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Dat het snel kan heeft @Masterchiev al gemerkt: 3 weken na levering. De aanpak van Tesla bij een nieuw release is altijd eerst de influencers in het EAP, dan een kleine groep, en als er dan geen issues zijn om dan na een paar dagen grootschaliger uit te rollen. Dat zal voor 2026.17.5 niet anders zijn en zo ging het ook met 2026.3.6 (11 april de influencers, 12 april de eerste kleine batch, vanaf 13 april de grotere groep).
Dus zodra US vandaag wakker wordt gaat het hier los ;)
Ja! Zeker, ik kan de strategie goed. Maar voor Masterchiev zijn er 10 anderen die al maanden wachten. Ik heb geen haast, dus ik ga nog wel maandje wachten en kijken hoe we er dan voor staan!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Wat ga je uitstellen? In mijn contract met Tesla stond dat ik de auto binen 7 dagen na gereedmelding moest ophalen, heb jij een andere regeling?

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 08-06-2026 12:22 ]

• Ecological
Card Nox schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Wat ga je uitstellen? In mijn contract met Tesla stond dat ik de auto binen 7 dagen na gereedmelding moest ophalen, heb jij een andere regeling?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Ecological op 08-06-2026 12:30 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:13
Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
[...]

100% - ik zal ook een goede camera installeren en misschien zelfs wat op Youtube en X gaan zetten. Alleen ik heb nu in bijna 3 jaar 22k KM op mijn Zeekr. :+

Ik denk wel dat ik met FSD veel meer gaan reizen, alleen ik heb wel iets van - de profielen zijn voor mij belangrijk, ik rij heel rustig in de bebouwde kom, maar uhm op de snelweg ben ik wel beetje linkerbaan rijder. (maar nooit bumperkleven!)

Ik merk wel, ik heb ook een tijdje in Canada gewoond, dat het NL verkeer mij toch wel erg veel energie kost. Continue mensen dicht op je, mensen die niet aan het opletten zijn. Soms op rotonde de e-bikers die met 40 de rotonde nemen hah. Ik kan niet wachten tot FSD mij hierbij kan helpen.

Waarom zou je meer gaan reizen met FSD? De afgelopen 3 jaar heb je 611 km per maand gereden. Dat is 20 km per dag. Je hebt eigenlijk geen auto nodig.. :P
O je hebt ook nog een e-tron. Hoeveel rijdt je daarin (exclusief garage bezoeken)?

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 08-06-2026 12:34 ]

Card Nox schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Als je gebruik wilt maken van de inruilactie dan mag je uitstellen tot 30 juni, daarna moet je binnen 7 dagen na gereedmelding de auto ophalen

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Ecological, weet je dat zeker? Volgens mij gaat de auto gewoon de voorraad in als je hem niet ophaalt. Daarnaast zul je altijd een paar weken moeten wachten voordat je auto een update krijgt, dat was voor FSD ook al als ik me niet vergis.

Ik baal er ook van, heb nu 2,5w een nieuwe MY en nog altijd geen update/FSD. Maar ik denk hoe langer je wacht met ophalen hoe langer je moet wachten op FSD ;)

@pdidi, ahso dat wist ik niet, thanks.

• Ecological
Card Nox schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:35:
@Ecological, weet je dat zeker? Volgens mij gaat de auto gewoon de voorraad in als je hem niet ophaalt. Daarnaast zul je altijd een paar weken moeten wachten voordat je auto een update krijgt, dat was voor FSD ook al als ik me niet vergis.

Ik baal er ook van, heb nu 2,5w een nieuwe MY en nog altijd geen update/FSD. Maar ik denk hoe langer je wacht met ophalen hoe langer je moet wachten op FSD ;)

@pdidi, ahso dat wist ik niet, thanks.
Members only:

• Ecological
Bobmeister schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Waarom zou je meer gaan reizen met FSD? De afgelopen 3 jaar heb je 611 km per maand gereden. Dat is 20 km per dag. Je hebt eigenlijk geen auto nodig.. :P
O je hebt ook nog een e-tron. Hoeveel rijdt je daarin (exclusief garage bezoeken)?
Dat ik geen auto nodig heb is een andere discussie. :+. Voor mij is het ook een hobby en gemak.

De e-tron is prima hoor, helemaal niks stuk gegaan (zit toch in garantie). Rijdt als een charm! Die wordt iets meer gebruikt in de familie.

Omdat ik als ondernemer als straks de DMS een stuk minder strak staat ook kan werken als ik aan het reizen. Dat kan nu natuurlijk niet. :)

Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Omdat ik als ondernemer als straks de DMS een stuk minder strak staat ook kan werken als ik aan het reizen. Dat kan nu natuurlijk niet. :)
Ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat in de US het DMS echt minutenlang een onoplettende bestuurder toestaat (en dan bedoel ik een filmpje van een bestuurder waarvan het gezicht is te zien). Dat het soepeler is mbt telefoon en touchscreen is bekend, maar vlgs mij wordt het allemaal nogal overdreven (voor de clicks). Ik zie nl. ook heel veel opmerkingen van anderen dat het ook in de US echt niet zo heel soepel is.
Ik denk dat de EU pas een lossere DMS zal gaan toestaan als het zich in alle EU lidstaten bewezen heeft. Dus niet alleen jij, maar ook de EU heeft geen haast ;)

• cacofant
baggah schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Dat is wel raar. Op 2026.3.7 op een model 3 heb ik dat niet. Gaat juist heel netjes in vergelijking tot autosteer. Zelfs bij hobbels op de snelweg houdt hij het stabiel. Waar autosteer na zo'n hobbel corrigeert.

Alleen als de auto niet weet waar hij heen moet (met fsd) omdat je bijvoorbeeld gas bij geeft gaat het stuur zenuwachtig worden.
Inderdaad echt heel vreemd, bij FSD filmpjes op Youtube zie ik dit gedrag ook niet. Ook mijn FSD ride along in de Model 3 had dit niet.

Zou er iets met mijn Model Y niet goed zijn dan? Als ik zelf rij gebeurd dit namelijk niet.

cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Inderdaad echt heel vreemd, bij FSD filmpjes op Youtube zie ik dit gedrag ook niet. Ook mijn FSD ride along in de Model 3 had dit niet.

Zou er iets met mijn Model Y niet goed zijn dan? Als ik zelf rij gebeurd dit namelijk niet.
Misschien de camera kalibratie opnieuw uitvoeren. En bekijk goed of alle camera's scherp beeld hebben

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 13:42 ]

• cacofant
Als ik zonder FSD rij maar met Autosteer, dan is dit gedrag ook niet te zien..

Dus niks met de camera's denk ik

• Ecological
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat in de US het DMS echt minutenlang een onoplettende bestuurder toestaat (en dan bedoel ik een filmpje van een bestuurder waarvan het gezicht is te zien). Dat het soepeler is mbt telefoon en touchscreen is bekend, maar vlgs mij wordt het allemaal nogal overdreven (voor de clicks). Ik zie nl. ook heel veel opmerkingen van anderen dat het ook in de US echt niet zo heel soepel is.
Ik denk dat de EU pas een lossere DMS zal gaan toestaan als het zich in alle EU lidstaten bewezen heeft. Dus niet alleen jij, maar ook de EU heeft geen haast ;)
Ik denk - ik ga het eens aan Grok heavy vragen:
1. 80-second phone test (Teslarati) – NO nag at all

Highway drive on v14.3.3
Driver holds phone in lap and scrolls/uses it the entire 81 seconds
Hands mostly off the wheel
Zero chimes, zero “Pay attention” warnings, zero alerts
FSD just keeps driving smoothly

Watch it here → https://x.com/Teslarati/status/2060400358929637656 (video attached)
2. Over 3 minutes no-nag phone test (another owner)

Highway driving on v14.3.3
Driver films with phone + uses it for 3+ minutes straight
No nags the whole time
Traffic, lane changes, everything handled by FSD

Watch it here → https://x.com/tesla2damoon/status/2062399408516587898 (video attached)
Quick summary from real tests

Standard/Chill profile → often 60–80+ seconds (sometimes longer) of phone use before any nag
Hurry/Mad Max → nags much faster (usually under 1–2 minutes)
The cabin camera is still working, but Tesla clearly relaxed the monitoring a lot in v14.3.3
Dit is toch geweldig!? Dit is de toekomst. Lekker mijn agents aansturen vanuit de auto via Hermes (heb er gemiddeld 5 draaien overdag). Love it!

• Ecological
ps: in de stad en bebouwde kom helemaal geen probleem dat ik moet opletten. Maar snelweg - zou echt super zijn om elke 4 minuten maar even op te letten. O+ O+ O+

Ecological schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Ik denk - ik ga het eens aan Grok heavy vragen:

[...]

Dit is toch geweldig!? Dit is de toekomst. Lekker mijn agents aansturen vanuit de auto via Hermes (heb er gemiddeld 5 draaien overdag). Love it!
Ja, die filmpjes ken ik, dat telefoon gebruik daar in US wordt toegelaten (overigens krijg je wel gewoon een bekeuring). Maar ik zie geen gezicht, want ze kijken ook wschl gewoon af en toe naar de weg

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 14:17 ]

• Ecological
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Ja, die filmpjes ken ik, dat telefoon gebruik daar in US wordt toegelaten (overigens krijg je wel gewoon een bekeuring). Maar ik zie geen gezicht, want ze kijken ook wschl gewoon af en toe naar de weg
Nou ja, soms een nagje is natuurlijk ook niet het grootste probleem, als het maar beter dan het nu is in NL :)

cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:46:
Als ik zonder FSD rij maar met Autosteer, dan is dit gedrag ook niet te zien..

Dus niks met de camera's denk ik
Aangezien jij als één van de eerste v14.2.2.6 hebt zou ik terwijl het gebeurd FSD uitzetten en feedback geven. Als je dat Engelstalig doet denk ik dat daar meteen naar gekeken wordt (nu maar hopen dat het geen bug is en de uitrol stopt). Daarnaast een dashcam clip maken en mailen naar vehiclesupportemea@tesla.com (en hier posten natuurlijk ;) )

• cacofant
Hoe geef ik feedback ? Sorry nieuw in de FSD wereld :-)

Ik zet hem uit onder het rijden, en dan?

cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:30:
Hoe geef ik feedback ? Sorry nieuw in de FSD wereld :-)

Ik zet hem uit onder het rijden, en dan?
Dan kun je een bericht van 30 seconden inspreken. Als je dat Engelstalig doet wordt het door een Tesla medewerker beluisterd. Doe je het Nederlandstalig dan wordt het door AI vertaald. Nadeel is dat je geen terugkoppeling krijgt. Dus eerder werd al hier bovenstaande email adres gedeeld waar je beelden naartoe kunt sturen (toch @thijsboeree?)

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 14:37 ]

• lga3k
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 02:30
Zijn er mensen die hun Tesla na 1 april geleverd hebben gekregen en al een update hebben gehad met FSD?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Mijn Sept 2025 geleverde Y doet het ook regelmatig, ik heb het idee dat het enkel met bepaalde lichtomstandigheden is oid. Als ik zin heb schiet ik er wel eens een ticket voor in, vooralsnog is het niet irritant genoeg dat ik er echt werk van wil maken.

Doet het voornamelijk op rechte wegen, met bomen aan beide kanten, en dan is het extra aanwezig op een zonnige dag en schaduwen op de weg.
Maar in andere lichtomstandigheden gebeurt het ook.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 18:32
Ecological schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Ah ja zou mooi zijn als FSD inderdaad rijdt dat Tesla volle aansprakelijkheid op zich neemt.

Amerikaanse verzekeringen zijn DUUR. Dus dit is erg goed voor Amerikaanse begrippen, helemaal in sommige States betaal je zo 400 dollar per maand.
Als FSD echt FSD unsupervised wordt, dan kan het niet anders dan dat er 1 verzekering komt die via de autofabrikant loopt zodat je de discussie vermijdt.

Bij materiele schade is het dan simpel, de "auto" is verantwoordelijk, dus de verzekering van de auto betaalt. (jij lag immers half dronken op de achterbank te snurken).

De vraag is hoe de wetgever het gaat zien als er iemand gewond (of dood) raakt door een ongeval in FSD. Wie is dan strafrechterlijk aansprakelijk? En... iets eenvoudiger, wie betaalt boetes als de auto bekeurd wordt door bv een enkele richting in te rijden...

Als FSD supervised nu een fietser aan rijdt, dan blijf je als bestuurder verantwoordelijk, want je had moeten ingrijpen, en als de auto ergens rijdt waar die niet mag, ook dan kan je je verantwoordelijkheid niet af schuiven.

Ben eigenlijk benieuwd hoe Waymo dat nu doet in de VS?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• cacofant
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Dan kun je een bericht van 30 seconden inspreken. Als je dat Engelstalig doet wordt het door een Tesla medewerker beluisterd. Doe je het Nederlandstalig dan wordt het door AI vertaald. Nadeel is dat je geen terugkoppeling krijgt. Dus eerder werd al hier bovenstaande email adres gedeeld waar je beelden naartoe kunt sturen (toch @thijsboeree?)
En hoe spreek ik de boodschap in? Iets indrukken?

cacofant schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:37:
[...]

En hoe spreek ik de boodschap in? Iets indrukken?
Op het scherm verschijnt dan een melding. Door je microfoon knop in te drukken kun je dan iets inspreken

• walto
In 2 jaar, uiterlijk 2029 echt zelfrijdend vervoer (auto's en vrachtwagens).

Ik lees dit onderwerp goed mee en ja: Er is nu nog heel veel op aan te merken als ik het zo lees, hoe indrukwekkend het ook is.

Maar het lijkt er wel op dat in ieder geval het huidige ministerie echt vooruit kijkt en dit als een belangrijke stap ziet naar waar het uiteindelijk heen gaat.

En 2 jaar: Dan gaan/zijn ze hopelijk ook op het ministerie flink aan de bak. Want bedrijven als Tesla en NVIDIA (vlak die niet uit) moeten met de technologie komen. Maar qua wet-en-regelgeven moet er ook nog wat gebeuren.

Ben benieuwd of we 5 jaar verder terugkijken naar dit moment (initiele uitrol FSD) en denken: Wat is de wereld veranderd. Of dat we terugkijken en denken: Nou, leuk verhaal maar het wil nog niet echt vlotten....

Enjoying life

walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:49:
[...]

In 2 jaar, uiterlijk 2029 echt zelfrijdend vervoer (auto's en vrachtwagens).

Ik lees dit onderwerp goed mee en ja: Er is nu nog heel veel op aan te merken als ik het zo lees, hoe indrukwekkend het ook is.

Maar het lijkt er wel op dat in ieder geval het huidige ministerie echt vooruit kijkt en dit als een belangrijke stap ziet naar waar het uiteindelijk heen gaat.

En 2 jaar: Dan gaan/zijn ze hopelijk ook op het ministerie flink aan de bak. Want bedrijven als Tesla en NVIDIA (vlak die niet uit) moeten met de technologie komen. Maar qua wet-en-regelgeven moet er ook nog wat gebeuren.

Ben benieuwd of we 5 jaar verder terugkijken naar dit moment (initiele uitrol FSD) en denken: Wat is de wereld veranderd. Of dat we terugkijken en denken: Nou, leuk verhaal maar het wil nog niet echt vlotten....
Nederland (Karremans) is eindelijk wat vaart aan het maken, want de EU heeft de regels klaar die eind van dit jaar ingaan. Lees ook deze post met alle info. In theorie zou Tesla begin volgend jaar een verzoek tot goedkeuring voor FSD Unsupervised kunnen gaan doen. In de US hebben ze zelf de RoboTaxi al als Level 4 geclassificeerd

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 15:57 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:52
Mar.tin schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Mijn Sept 2025 geleverde Y doet het ook regelmatig, ik heb het idee dat het enkel met bepaalde lichtomstandigheden is oid. Als ik zin heb schiet ik er wel eens een ticket voor in, vooralsnog is het niet irritant genoeg dat ik er echt werk van wil maken.

Doet het voornamelijk op rechte wegen, met bomen aan beide kanten, en dan is het extra aanwezig op een zonnige dag en schaduwen op de weg.
Maar in andere lichtomstandigheden gebeurt het ook.
Denk dat je dan ook de blauwe streep ziet verspringen? En de auto wil in het midden rijden, dat elke keer iets wisselt.

• gjcvro
[...]

En heb je je stuur dan vast, of zie je het stuur ook echt bewegen?
Helaas nog geen stemming op de agenda voor de 30 juni vergadering TCMV, wel verder discussiëren (het is nog een draft, dus wie weet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N95FTniYxB0w4BlqNeza41OM_7A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3TdlRupY2cU5jXMyVcfuZXMP.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 08-06-2026 16:32 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:36:
Nee, het moet pijn doen. Een beetje bellen is vervelend voor de mensen die die telefoontjes aannemen, maar daar zitten de beslissers niet mee.

Er moet een vuist gemaakt worden en Tesla moet gedwongen worden om klanten die het wel gekocht hebben, maar niet geleverd hebben gekregen, schadeloos te stellen. Als ze een elke maand een paar ton moeten aftikken aan €99/maand schadeloosstellingen, zijn ze eerder geneigd wat te doen dan dat we met z’n allen op een forum gaan zitten mokken.
MindBender schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:49:
[...]

Nee, het moet pijn doen. Een beetje bellen is vervelend voor de mensen die die telefoontjes aannemen, maar daar zitten de beslissers niet mee.

Er moet een vuist gemaakt worden en Tesla moet gedwongen worden om klanten die het wel gekocht hebben, maar niet geleverd hebben gekregen, schadeloos te stellen. Als ze een elke maand een paar ton moeten aftikken aan €99/maand schadeloosstellingen, zijn ze eerder geneigd wat te doen dan dat we met z’n allen op een forum gaan zitten mokken.
Ik heb het hier al aan diverse gevraagd, maar heeft Tesla Sales (dus niet Tesla Service) ook onomstotelijk gezegd niet open te staan voor een maandelijkse vergoeding?

• walto
MindBender schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:49:
[...]

mwah, zo ver ga ik niet. Ik ben er niet op uit iets of iemand pijn te doen. En ik denk ook niet dat er juridisch al veel te bewerkstelligen is.

Mijn grootste zorg is dat vorige keer een groep is overgeslagen en toen de uitrol ineens werd stopgezet zonder duidelijk hoe en wanneer weer verder. En ik wil voorkomen dat ik deze ronde weer bij een groep overgeslagen auto's terecht kom.

Anders dan dat is het ook maar wat het en in "the grand scheme of things" gaat het mij nou ook niet om die 2 maanden wachten (los van dat ik mij natuurlijk wel wat "genaaid" voel, maar daar kom ik wel overheen :) )

Enjoying life

• Ecological
Misschien kan ik hier dan deze invalshoek droppen. In het boek Sapiens van Yuval Harari vraagt hij zich af, wat is een organisatie eigenlijk. Wat bedoelen we met "Tesla". Dat is eigenlijk al een best wel interessante vraag.

Misschien zorgt juist een rechtszaak wel voor dat er media aandacht komt, dat de overheid zich meer gaat meebewegen omdat ze zich ook bezwaard voelen. We weten namelijk niet welke afspraken er zijn gemaakt over uitrol.

Een rechtszaak zou ook juist goed zijn voor Tesla op lange termijn, omdat het ook echt laat zien dat mensen heel graag FSD willen. Of dat echt zo is, is lastig te zeggen.

Mensen worden ook heel vaak heel persoonlijk bij rechtszaken en dat is ook echt heel menselijk, ik had ook een juridisch conflict met
Members only:
maar uiteindelijk vind ik wel dat Mindbender een punt heeft, en ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat je meerdere weken moet wachten (soms langer, soms korter) als je de fabriek uitrijdt. Je hebt er toch voor betaald?

Het consumentenrecht is erg sterk in NL, je hoeft ook niet te winnen, zo'n rechtszaak kan lang duren, maar je kan ook wel een beetje druk zetten en het alsnog op een positieve manier benaderen dat je gewoon heel graag FSD wilt. Eigenlijk is het ook wel grappig, dat je ze juridisch aanklaagt omdat je een product graag wilt. :+

Leuke voor de rijdende rechter en Victor? :+

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:18:
mwah, zo ver ga ik niet. Ik ben er niet op uit iets of iemand pijn te doen. En ik denk ook niet dat er juridisch al veel te bewerkstelligen is.
Ik wel. Als ik merk dat een bedrijf schjit aan mij als klant mij heeft, wil ik dat het bloedt, en hard bloedt. En schjit hebben ze aan ons want:
  1. Ik moest zelf ontdekken dat de levering niet compleet was, in plaats dat ze er even een brief bij deden met wat uitleg en de vraag om begrip.
  2. De delivery advisor het gebrek verbloemde door te zeggen dat het om fabrieksfirmware ging en dat het met een OTA update opgelost ging worden.
  3. Tesla nog steeds geen reden heeft gegeven waarom het niet geleverd is.
  4. Tesla nog steeds geen termijn kan geven waarin het is opgelost.
  5. Tesla geen enkele poging of moeite doet teleurgestelde klanten tegemoet te komen of zelfs maar om begrip te vragen.
  6. Tesla niet verder komt dan een beroep op mijn geduld te doen terwijl ze een kleine stad aan klanten hebben die al 7 jaar wachten.
Tja, dat maakt mijn boos. Want dat voorspelt niet veel goeds als er een keer service nodig heb.

Want nu ik ondertussen ook alweer 12.5 jaar een Model S rijd, kan ik met grote zekerheid stellen dat er geen enkel bedrijf is wat mij zo boos krijgt als ik met de Serviceafdeling te maken krijg als Tesla. Mijn Model 3 was nog maar nèt besteld, of het was weer zo ver. Ik gaf aan dat ik het niet zag zitten om met die bestelling mijn lijdensweg met hen met 10 jaar te vernieuwen en ze beloofden beterschap, maar de schjit zit kennelijk erg diep.

Er gebeurt alleen maar wat als er bonussen van beslissers in gevaar komen.

• thijsboeree
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Inderdaad, je kunt ook een bericht sturen naar: vehiclesupportemea@tesla.com.

Daarnaast kun je op ieder willekeurig moment het microfoonknopje indrukken. Als FSD bijvoorbeeld plotseling hard remt omdat er op ongeveer 15 meter afstand iemand komt aanlopen, kun je zeggen: “Bug report” en daarna kort uitleggen wat er gebeurde. Dan wordt er ook een melding naar Tesla gestuurd.

• thijsboeree
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Op het scherm verschijnt dan een melding. Door je microfoon knop in te drukken kun je dan iets inspreken
Je kan ook op ieder willekeurig moment het microfoonknopje indrukken. Als FSD bijvoorbeeld plotseling hard remt omdat er op ongeveer 15 meter afstand iemand komt aanlopen, kun je zeggen: “Bug report” en daarna kort uitleggen wat er gebeurde. Door het indrukken van de microfoonknop wordt er een melding van dat moment vastgelegd.

• gjcvro
'k ben heel benieuwd hoe FSD in Duitsland gaat presteren. Ben er afgelopen dagen geweest, en heb er verschillende lokale wegen afgelegd, waar vrolijk een bordje 100 staat, maar met 60 begon mijn passagier al de nagels in de bekleding te graven. Nou rijdt FSD natuurlijk wel vrij beschaafd, maar vraag me af of die inderdaad op de rechtere wegen de 100 aan gaat tikken. Plus dat in bijna een kwart van de tijd de snelheid die de auto liet zien niet klopte met de toegestane snelheid. Kom maar door EU, dan neem ik wel weer een maandje FSD om het te gaan testen.

p.s. wat is een EV dan makkelijk rijden door de haarspelbochten berg op. _/-\o_

• thijsboeree
MindBender schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Ik wel. Als ik merk dat een bedrijf schjit aan mij als klant mij heeft, wil ik dat het bloedt, en hard bloedt. En schjit hebben ze aan ons want:
  1. Ik moest zelf ontdekken dat de levering niet compleet was, in plaats dat ze er even een brief bij deden met wat uitleg en de vraag om begrip.
  2. De delivery advisor het gebrek verbloemde door te zeggen dat het om fabrieksfirmware ging en dat het met een OTA update opgelost ging worden.
  3. Tesla nog steeds geen reden heeft gegeven waarom het niet geleverd is.
  4. Tesla nog steeds geen termijn kan geven waarin het is opgelost.
  5. Tesla geen enkele poging of moeite doet teleurgestelde klanten tegemoet te komen of zelfs maar om begrip te vragen.
  6. Tesla niet verder komt dan een beroep op mijn geduld te doen terwijl ze een kleine stad aan klanten hebben die al 7 jaar wachten.
Tja, dat maakt mijn boos. Want dat voorspelt niet veel goeds als er een keer service nodig heb.

Want nu ik ondertussen ook alweer 12.5 jaar een Model S rijd, kan ik met grote zekerheid stellen dat er geen enkel bedrijf is wat mij zo boos krijgt als ik met de Serviceafdeling te maken krijg als Tesla. Mijn Model 3 was nog maar nèt besteld, of het was weer zo ver. Ik gaf aan dat ik het niet zag zitten om met die bestelling mijn lijdensweg met hen met 10 jaar te vernieuwen en ze beloofden beterschap, maar de schjit zit kennelijk erg diep.

Er gebeurt alleen maar wat als er bonussen van beslissers in gevaar komen.
Maar heeft het dan iets opgeleverd? Ik vind het ook schandalig van Tesla als ik zo de berichten lees over misleiding, een product (FSD) verkopen bij levering en dan niets leveren... Maar ik vraag mij daadwerkelijk af of het zin heeft om je zo boos te maken, als je echt juridische stappen wilt gaan ondernemen moet je van goede huizen komen, ik zeg niet dat je het niet zou moeten doen, maar opboksen tegen een miljardenbedrijf als Tesla....

Maar ja, nooit geschoten is altijd mis!

• gjcvro
thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Maar heeft het dan iets opgeleverd? Ik vind het ook schandalig van Tesla als ik zo de berichten lees over misleiding, een product (FSD) verkopen bij levering en dan niets leveren... Maar ik vraag mij daadwerkelijk af of het zin heeft om je zo boos te maken, als je echt juridische stappen wilt gaan ondernemen moet je van goede huizen komen, ik zeg niet dat je het niet zou moeten doen, maar opboksen tegen een miljardenbedrijf als Tesla....

Maar ja, nooit geschoten is altijd mis!
Tsja, ik moet dan nog terugdenken dat mensen 1,5 tot 2 jaar moesten wacht tot hun auto geleverd werd (corona tijdperk). En die kregen ook elke keer weer een excuus, soms zo van als je een andere kleur uitzoekt, of andere specs, dan komt hij 4 maanden eerder.. Dan doe mij maar een deellevering.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:00
Krijg zojuist 2026.17.5 binnen, ik kom van 2026.3.7 (abonnement op FSD sinds half april. M3 jan 2025)

[ Voor 3% gewijzigd door RF1000 op 08-06-2026 20:50 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:24:
Ik heb ze in gebreke gesteld. Deze week gaat daar nog een aangetekende brief van een jurist achteraan. Tot die tijd valt en nog wel wat te marchanderen, maar daarna niet meer.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of je daarvoor van goede huize moet komen. Het consumentenrecht is erg sterk in Nederland, en bij twijfel kiezen rechters nogal snel voor de kan van de consument, in plaats van die van het grote bedrijf.

En nu ben ik geen jurist, maar zo complex is het niet: Wel betaald, niet gekregen, anderen wel en de opstelling is ronduit schofterig. Dan moet er wel heel erg duidelijk in de koopovereenkomst staan dat je desondanks nergens recht op hebt wil een rechter je niet in het gelijk stellen.

• thijsboeree
RF1000 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:40:
Krijg zojuist 2026.17.5 binnen, ik kom van 2026.3.7 (abonnement op FSD sinds half april. M3 2024)
Yes!! Mijn M3 is uit feb 2024, ik hou het in de gaten!!

• RF1000
thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:42:
[...]

De mijne is van 2025. Vergis me een jaartje 😆

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TunNI5Rvq-J8Hq27uDriipwKnlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYd2tiBjOCGtYYP2YAz5B88S.jpg?f=fotoalbum_large

Model y AWD dec 2025 gaat ook nu. Komt vanaf 3,7

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnHSRQFnrcDWtnMFtxYhTYGaXKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vw0Fpt8aG2eSQucWXRdeRGE.jpg?f=fotoalbum_large
Hier komt ‘ie ook binnen. Model 3 Premium RWD modeljaar 2026 met stalks en front camera (levering nov ‘25).

Lekker!

• thijsboeree
thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fby3e5uJA0dxA_x3OTsco5COdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWnoUU10CSjR9noOaU3Zwdlt.jpg?f=fotoalbum_large

Yes!!

• walto
Hier ook aan het downloaden 😁

jammer. Hier net een enorme stortbui en windhoos voorbij. Dacht nog wel: hoe zou hij daarmee omgaan…..?

maar misschien eerste ritje met normale omstandigheden niet onverstandig

Enjoying life

• thijsboeree
walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:58:

jammer. Hier net een enorme stortbui en windhoos voorbij. Dacht nog wel: hoe zou hij daarmee omgaan…..?

Hier ook noodweer, ik heb wel heel erg veel zin om zo even testritje te gaan maken...

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:58:

Verrassend goed. Hij had hier nergens last van, wel melding dat er slechte weersomstandigheden waren en verslechterd zicht oid.

• actiocore
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08-07 23:07
Hier ook bezig met downloaden nu, toch weer spannend, maar iets minder dan met de eerste lancering :)

• RF1000
Na een tijdje op 50% gestaan te hebben begint ie nu opnieuw te downloaden vanaf 0% 🤔
Masterchiev schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:53:
[Afbeelding]

Model y AWD dec 2025 gaat ook nu. Komt vanaf 3,7
Toch is Tesla soms best wel voorspelbaar. We moesten idd even wachten tot ze in de US wakker zouden worden vandaag

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:41
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Toch is Tesla soms best wel voorspelbaar. We moesten alleen even wachten tot ze in de US wakker zouden worden vandaag
Zag ook kliko’s vandaag op scherm onder 17,5

• actiocore
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08-07 23:07
RF1000 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:05:
Na een tijdje op 50% gestaan te hebben begint ie nu opnieuw te downloaden vanaf 0% 🤔
Dat was bij mij ook zo bij de livegang, is een soort bugje in het updateproces. Maar uiteindelijk kwam het daarna vrij snel goed, ineens was die er.

• thijsboeree
Masterchiev schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Zag ook kliko’s vandaag op scherm onder 17,5
Mooi! Ze hebben toch ook een aantal nieuwe 3D voertuig modellen toegevoegd?

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-06 08:09

nry

FreakGIB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:

Ik heb zojuist de update-melding ontvangen en deze wordt nu geïnstalleerd. Ik kom van versie 2026.3.7. Ik heb FSD aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI-fciTJ2qn_tniH0UQ3Cw1nGgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J6W3z4UMFddNMS7vCt3H76NH.png?f=fotoalbum_large
actiocore schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Dat was bij mij ook zo bij de livegang, is een soort bugje in het updateproces. Maar uiteindelijk kwam het daarna vrij snel goed, ineens was die er.
Nee, dat is geen bugje. Eerst wordt de release (50%) gedaan daarna FSD

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:35
Ik heb FSD na een betaalde subscriptie een aantal weken geleden stopgezet. Krijg ik dan nu wel eenzelfde update of kom ik weer terug op het reguliere kanaal?

• Odysseus1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Hier komt hij nu ook binnen. MY Juniper Feb 2025, FSD aangeschaft via lease.
Davidas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:17:
Ik heb FSD na een betaalde subscriptie een aantal weken geleden stopgezet. Krijg ik dan nu wel eenzelfde update of kom ik weer terug op het reguliere kanaal?
Na mijn eerdere Nostradamus post durf ik nu ook wel te voorspellen dat jij (en ik) dezelfde update gaan krijgen zodra iedereen met actieve FSD is geweest

• karel_G_1981
Odysseus1985 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:17:
Hier komt hij nu ook binnen. MY Juniper Feb 2025, FSD aangeschaft via lease.
Yesss hier ook , duidelijke een grote nieuwe batch !! *O* Morgen 400 km ritten voor de boeg dus meteen maximaal testen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbVysE2Wr8ojqy9JkXaATZA3JQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2mq0dLAHI99qPVoGrTWJeUC.jpg?f=fotoalbum_large

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25
Nu krijg ik die update aangeboden via wifi.

Zie ook: https://www.teslafi.com/firmware.php

• walto
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Nee, dat is geen bugje. Eerst wordt de release (50%) gedaan daarna FSD
Zo. En volgens de router is die 2e 50% wel een bak groter dan die eerste 50%. Toen hij op 50% stond was gedownload volgens mij iets van 1Gb. Nu met 78% zit ik op 7.25gb.

zou maar zo idd FSD kunnen zijn wat een groot getraind model is. Die LLM’s zijn ook zo idioot groot soms.

Enjoying life

walto schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Zo. En volgens de router is die 2e 50% wel een bak groter dan die eerste 50%. Toen hij op 50% stond was gedownload volgens mij iets van 1Gb. Nu met 78% zit ik op 7.25gb.

zou maar zo idd FSD kunnen zijn wat een groot getraind model is. Die LLM’s zijn ook zo idioot groot soms.
Ja, FSD v14 draait op 2 nodes en iedere node is ongeveer 4,5Gb

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik krijg hier zojuist ook 2026.17.5 aangeboden voor m’n 2024 MY. Ik heb FSD op abo, vorige update was op 15 April.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:39
Yes de update 2026.17.5 komt hier ook binnen. Maar ik ben wel benieuwd of FSD nu anders (beter) gaat werken.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
is dat ook meteen met de Naviegatie update ? en spring update ? zonder Grok dan.

PSN: FreakGIB

FreakGIB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:19:
is dat ook meteen met de Naviegatie update ? en spring update ? zonder Grok dan.
Nee, ja, ja

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:04
Komt het wel eens voor dat er een grote achteruitgang zit in FSD release? Ik twijfel of ik het direct wil downloaden of wachten op feedback van andere gebruikers. De versie terugzetten is waarschijnlijk geen optie.

Is dit een logische (maar hele moeilijke) keuze? Of gaat het vrijwel nooit mis op dit vlak?

Ik ben misschien ook iets minder gefocust op de updates. Huidige FSD is voor mij al geweldig.
edit:
Ik ben helemaal niet zo geduldig. Hij is al aan het updaten! Oeps.

[ Voor 22% gewijzigd door GarageGoblin op 08-06-2026 22:37 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:24
GarageGoblin schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:24:Komt het wel eens voor dat er een grote achteruitgang zit in FSD release? Ik twijfel of ik het direct wil downloaden of wachten op feedback van andere gebruikers. De versie terugzetten is waarschijnlijk geen optie.
Is dit een logische (maar hele moeilijke) keuze? Of gaat het vrijwel nooit mis op dit vlak?
Ik ben misschien ook iets minder gefocust op de updates. Huidige FSD is voor mij al geweldig.
Dit is de eerste update van FSD in Nederland. Of het een achteruitgang is horen we morgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30
Ik zie een hoop mensen met een update, maar zitten er ook nieuwe FSD-ers tussen? Of zijn dit allemaal mensen die al eerder FSD hebben gereden?
Blik1984 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:43:
Ik zie een hoop mensen met een update, maar zitten er ook nieuwe FSD-ers tussen? Of zijn dit allemaal mensen die al eerder FSD hebben gereden?
Iig @Walto die nu eindelijk FSD heeft na 2 eerdere niet FSD release updates. Dus ook 2026.14.6 gaat nu naar 2026.17.5

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Iig @Walto die nu eindelijk FSD heeft na 2 eerdere niet FSD release updates. Dus ook 2026.14.6 gaat nu naar 2026.17.5
Ah, had ik overheen gelezen. Ik heb hem nog niet, maar ben ook in het buitenland nu zonder wifi. Wellicht dat dat uitmaakt
Pagina: 1 ... 92 ... 108 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.