• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 17:59
Blik1984 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:43:
Ik zie een hoop mensen met een update, maar zitten er ook nieuwe FSD-ers tussen? Of zijn dit allemaal mensen die al eerder FSD hebben gereden?
Actieve FSD rijder (Model Y Premium Dec 2025) software 2026.3.7 / fsd 14.2.2.5 en nu ook 2026.17.5 aan het downloaden :)
Ook Litouwen en Estland krijgen nu 2026.17.5

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:07
Eindelijk weer vooruitgang in de uitlevering?

• Jongentje
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Na mijn eerdere Nostradamus post durf ik nu ook wel te voorspellen dat jij (en ik) dezelfde update gaan krijgen zodra iedereen met actieve FSD is geweest
Ik heb hem ook binnen m3 rwd non premium zonder fsd aangeschaft of abbo

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:27
Kom net terug van een ritje Arnhem Cuijk via de snelweg en binnendoor via Nijmegen (incl keizer Karel) terug.

de rit was… saai. Het werkte gewoon heel erg goed. En je doet dus niet zoveel

heel erg goed. Niet perfect. Snelheids borden snapt hij niets van. ‘s avonds mag je 130 waar je overdag 100 mag. Dat geeft hij heel mooi aan en doet hij ook goed. Maar matrix borden die dan 70 aangeven corrigeert hij mooi de overdag snelheid mee. En blijft doodleuk 130 rijden want het is avond. Toch maar even via het scrollwiel de snelheid aangepast want met 130 de werkzaamheden in leek mij geen goed plan

70 bij regen (onderbord) liet hij de snelheid ook lekker op 100 staan ook al stonden de ruitenwissers op standje max. Gelukkig ging hij toch al heel rustig door de bocht dus niets aan de hand

En een paar keer beetje ongelukkige baankeuze. Te lang links of onhandige keuze met de volgende actie. Ging niets fout maar bij je rijexamen hadden dat minpunten geweest. Gelukkig met het knipperlicht op te lossen.

Al met al hele rit stuur niet vastgehad. Benieuwd hoe het morgen is als de wegen niet leeg zijn

Heel goed maar niet perfect. Maar tegelijk ook maar 1 of 2 updates er vanaf

toch bij thuiskomst maar een drankje gepakt: ik heb de toekomst mogen ervaren en werd er heel gelukkig van 😁

[ Voor 3% gewijzigd door walto op 09-06-2026 00:25 ]

Enjoying life

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
Ook net een ritje gemaakt. Fsd 14.2.2.6 reageert veel sneller t.o.v. de vorige versie. Rijdt gewoon soepel nu. Dms merk je nu niet meer veel van. Is niet meer continu en storend. Auto park is beter en sneller geworden. Wel uit fsd halen nog. Er is nog wel ruimte voor verbetering. Bij het keren gebruikt hij niet de hele weg bijvoorbeeld. Hij blijft staan als het licht op groen springt af en toe. Hij sorteert nog steeds verkeerd voor. Dat gewiebel van het stuur had ik ook 1 keer. Ik weet niet waarom hij dat doet. Als je het stuur beetpakt dan doet hij weer normaal. Ik ben wel heel positief. Dit is bijna een andere beleving geworden.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:14
Tesla heeft de NLD safety stats gepubliceerd . Iets minder indrukwekkend dan in de VS maar toch significant.

https://x.com/teslaeurope/status/2064192847574872534?s=46

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvtzEWsGdMDKSQuefIuO7d9aFlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/028Snx9XSanz3KAqDW4SrBr4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 06:41 . Reden: Typo ]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:22:
Tesla heeft de NLD safety stats gepubliceerd . Iets minder indrukwekkend dan in de VS maar toch significant.

https://x.com/teslaeurope/status/2064192847574872534?s=46

[Afbeelding]
Het is tov van andere Tesla's met alleen Autopilot wat beter is dan US waar het 2x is. Er zijn dus 16,6 miljoen km's zonder ongeluk gereden op snelwegen. Op niet snelwegen is 7 miljoen km gereden en zijn er 3 ongelukken geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K27HUsD5ielKU7JIHj3ctj7mOJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6rfko3ZFBN9Cq8Uw5elcUWlb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 08:26 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:13
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Als het tov van andere Tesla's is met alleen Autopilot dan is dat beter dan US waar het 2x is. Er zijn dus 16,6 miljoen km's zonder ongeluk gereden op snelwegen. Op niet snelwegen is 7 miljoen km gereden en zijn er 3 ongelukken geweest
[Afbeelding]
Als die bij het stoplicht ook wordt meegeteld dan is het echt indrukwekkend! Dit is eigenlijk ook een kleine dataset :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Erg benieuwd naar de bevindingen op de snelweg met betrekking tot inhalen. Hopelijk met de laatste update wat minder huiverig om van baan te verwisselen 🤞
Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Als die bij het stoplicht ook wordt meegeteld dan is het echt indrukwekkend! Dit is eigenlijk ook een kleine dataset :)
De cijfers laten ook wat leuk anders zien. In 8 weken hebben alle Tesla's bij elkaar 335 miljoen km gereden. Er zijn 112,850 Tesla's, dus een Tesla in Nederland rijdt gemiddeld 19295km per jaar.
Een ander ding wat opvalt is dat er met FSD 2,4x zoveel op snelwegen is gereden terwijl het voor niet-FSD gelijk is

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 08:46 ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:04
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:35:
[...]

De cijfers laten ook wat leuk anders zien. In 8 weken hebben alle Tesla's bij elkaar 335 miljoen km gereden. Er zijn 112,850 Tesla's, dus een Tesla in Nederland rijdt gemiddeld 19295km per jaar
Dan kunnen we ook een benadering doen hoeveel auto's met FSD actief zijn?
Beetje bierviltjes statistiek, maar toch....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICKt7zTpaG14EwgIwist3jYL7Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIDKSwLERPaoy0Gm3wEIu5c2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfxoI0fI7krBLpW6YBtkWAUFKVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aHAk0UnPE0nn8f6wCTlKlEax.png?f=user_large
MartinPTweak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Dan kunnen we ook een benadering doen hoeveel auto's met FSD actief zijn?
Beetje bierviltjes statistiek, maar toch....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat dat niet helemaal zo door te trekken is, want dit gaat over 8 weken, terwijl de proefperiode maar 4 weken was. En km's gereden zonder FSD aan maar met FSD abo komen op conto van Tesla's zonder FSD. Ik was daar een typisch voorbeeld van, want mijn dochters wilden niet met FSD rijden :)

• MartinPTweak
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat dat niet helemaal zo door te trekken is, want dit gaat over 8 weken, terwijl de proefperiode maar 4 weken was.
Elke kilometer met FSD gereden.... Dus het aantal FSD kilometers klopt. Vandaar de bierviltje opmerking....
Laten we zeggen tussen de 6 en 10 duizend?
[...]
Ik was daar een typisch voorbeeld van, want mijn dochters wilden niet met FSD rijden :)
Tja. Opvoeden is een kunst! (Geen kinderen hier, dit is een grapje)
[...]
En km's gereden zonder FSD aan maar met FSD abo komen op conto van Tesla's zonder FSD.
Ja, bierviltje.

• Pa-Oel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-07 12:56
Hier ook eindelijk 2026.17.5 met 14.2.2.6 - In maart de MY ontvangen, 2 updates ontvangen na de RDW aankondiging, dus was zaterdag redelijk gefrustreerd toen ik een 2016.14.6 kreeg ipv 17.5. Maargoed 2 dagen later is het rechtgetrokken.

Ik zit nog steeds in mijn flabbergasted modus.. wat een stap vooruit tov oude autopilot.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:16
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Het is tov van andere Tesla's met alleen Autopilot wat beter is dan US waar het 2x is. Er zijn dus 16,6 miljoen km's zonder ongeluk gereden op snelwegen. Op niet snelwegen is 7 miljoen km gereden en zijn er 3 ongelukken geweest
[Afbeelding]
Misschien ben ik te lui om het op te zoeken hoor, maar wat is de definitie van een collision? Airbag uit? of ook al een lantaarnapaal raken bij het inparkeren?

Inderdaad ook interessant dat er meer FSD gereden wordt op de snelweg, maar dat zal vooral ook cruise control automatisme zijn. Men zal van nature FSD sneller aanzetten op makkelijke wegen en zelf rijden op moeilijke wegen, dat heeft ook wel invloed op de statistiek.

Verder wel impressive. ik ben benieuwd of ze over een maand nog een update durven te geven, ik verwacht dat er significant minder FSD kms zijn gereden dan.

• MartinPTweak
LigeTRy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Misschien ben ik te lui om het op te zoeken hoor, maar wat is de definitie van een collision?
Op de safety pagina staat dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyFKcMdVI9pw1OaoKsNCK1Fp9jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xaaNw7mthMvJyKCjP98G2Fva.png?f=fotoalbum_large
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety

Geen idee of ze dezelfde definitie gebruiken, kon geen web pagina vinden waar het twitter screenshot op lijkt, is misschien interne data. Even gezocht....
MartinPTweak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Laten we zeggen tussen de 6 en 10 duizend?
Tja, Karremans had zondag nog gezegd dat er 37000 Tesla's met FSD waren
Tja. Opvoeden is een kunst! (Geen kinderen hier, dit is een grapje)
Nou, de ene heeft net rijbewijs en vind het helemaal niks want wil lekker zelf rijden. Maar is hier al eens eerder bediscussieerd: ik denk dat als je minder dan 5 jaar rijervaring hebt je niet aan FSD moet beginnen, want zolang het nog Supervised is, is opgedane ervaring echt nodig. Ik merkte het zelf al na mijn maandje FSD, je wordt er echt lui van. Ik ga voor maandje op maandje af
LigeTRy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Misschien ben ik te lui om het op te zoeken hoor, maar wat is de definitie van een collision? Airbag uit? of ook al een lantaarnapaal raken bij het inparkeren?

Inderdaad ook interessant dat er meer FSD gereden wordt op de snelweg, maar dat zal vooral ook cruise control automatisme zijn. Men zal van nature FSD sneller aanzetten op makkelijke wegen en zelf rijden op moeilijke wegen, dat heeft ook wel invloed op de statistiek.

Verder wel impressive. ik ben benieuwd of ze over een maand nog een update durven te geven, ik verwacht dat er significant minder FSD kms zijn gereden dan.
Dat is idd een goede opmerking. In de US worden er 2 soorten collisions gebruikt in de stats. Lichte collision waarbij de airbags niet uit zijn gegaan en ernstige waar dat wel is gebeurd. Hier is het op 1 hoop gegooid, waarschijnlijk omdat er met FSD nog geen ernstig ongeluk heeft plaats gevonden.
Overigens is rijden tegen een paaltje tijdens parkeren geen collision (of je moet heeeel hard rijden). De definitie is een snelheidsverandering (delta v) van 8 km/u binnen een periode van 150 milliseconden

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 09:23 ]

• MartinPTweak
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Tja, Karremans had zondag nog gezegd dat er 37000 Tesla's met FSD waren
Tja, ook lastig getal. Het aantal auto's met FSD actief op het moment dat Tesla dat doorgaf (wanneer?).
Of het het aantal auto's waar het actief op was geweest en nu is in de afgelopen periode?
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Nou, de ene heeft net rijbewijs en vind het helemaal niks want wil lekker zelf rijden. Maar is hier al eens eerder bediscussieerd: ik denk dat als je minder dan 5 jaar rijervaring hebt je niet aan FSD moet beginnen, want zolang het nog Supervised is, is opgedane ervaring echt nodig. Ik merkte het zelf al na mijn maandje FSD, je wordt er echt lui van. Ik ga voor maandje op maandje af
Ik ben een van de ouderen die vaak genoemd worden hier. Als je minder gaat rijden merk ik dat ik het verleer. Dus zelf rijden is nog steeds nodig om het "bij te houden".
Wat vervelend is, want waarom zou ik dat doen als FSD veiliger is?
Maar als ik zelf niet meer rij, en het verleer, kan ik dan wel supervisor zijn?
Of is als supervisor rijden hetzelfde als zelf rijden waardoor ik het niet verleer....
Zoveel vragen...

Toekomst ziet er slecht uit...
https://www.nia.nih.gov/h...safe-driving-older-adults

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:27
markklok schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:22:
Erg benieuwd naar de bevindingen op de snelweg met betrekking tot inhalen. Hopelijk met de laatste update wat minder huiverig om van baan te verwisselen 🤞
Nope. ziet een gat wat (volgens mij idd ook) groot genoeg is. zet knipperlicht aan. wacht. knipperlicht weer uit.

Enige 3x dat ik heb overgepakt om zelf maar van baan te wisselen. De rest deed de auto goed.

Enjoying life

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 12:26
walto schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Nope. ziet een gat wat (volgens mij idd ook) groot genoeg is. zet knipperlicht aan. wacht. knipperlicht weer uit.

Enige 3x dat ik heb overgepakt om zelf maar van baan te wisselen. De rest deed de auto goed.
Ik zet dan zelf het knipperlicht aan en hoef dan niet ook nog "over te pakken". Of een beetje gas bijgeven werkt ook. Na het aanzetten van het knipperlicht of extra gas geven stuurt ie zelf en duikt alsnog het gat in.

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
walto schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Dit had ik ook op chill maar had het niet op standard. Wel maar kort getest dus misschien dat dit soort situatie niet is voorgekomen. Voorlopig anders gas bijgeven of licht helpen met sturen.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Heeft standard/chill mode invloed op het rijgedrag van FSD ?

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
Pa-Oel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:58:
Hier ook eindelijk 2026.17.5 met 14.2.2.6 - In maart de MY ontvangen, 2 updates ontvangen na de RDW aankondiging, dus was zaterdag redelijk gefrustreerd toen ik een 2016.14.6 kreeg ipv 17.5. Maargoed 2 dagen later is het rechtgetrokken.

Ik zit nog steeds in mijn flabbergasted modus.. wat een stap vooruit tov oude autopilot.
Hier vannacht ook de update naar 17.5 (MY Dec 2025 met FSD subscription), maar ben er zelf nog niet over uit of dit een stap voorwaarts is.

Eerste ervaring is iig dat Audio en visuele weergave idd verbeterd is, blind spot ledstrip werkt ook maar is slecht zichtbaar in de zon.

FSD lijkt juist iets nerveuser. Sorteert nog steeds laat voor en miste zelfs in de eerste rit ook direct weer een afslag (is daar ook druk in de ochtend spits met vrachtwagens richting de Maasvlakte dus heeft meer anticipatie nodig dan een normale afslag). Daarna nam hij de paralelweg terug en daar hing ik in de gordels door een oranje stoplicht (eerst twijfel, en toen vol in de remmen). Stopte zelfs over de stop streep maar heb hem laten gaan omdat er verder niemand reed. Om positief af te sluiten, het DMS lijkt iets soepeler afgesteld te staan. Niet dat je iets anders kan doen (is ook niet de bedoeling, dus wat mij betreft prima), maar even je scherm bedienen, de verkeersinformatie bekijken of de meldingen op het scherm lezen kan nu zonder nag.

Pakte even m’n telefoon op (natuurlijk op een prive weg 😇) en kreeg heel snel de melding “berg apparat op”, iets wat ik nog niet eerde had gezien. Wat mij bereft een prima toevoeging trouwens.

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
markklok schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:39:
Nee, zover ik weet niet. Merk er iig niet van.
Alleen daarvoor zou ik bijna weer een abo willen afsluiten om dat te proberen. Zou wel een bak zijn als dat idd invloed heeft en we daar pas na 2 maanden achter komen door @Emiel1
@Mar.tin Had jij dit niet eerder al eens geprobeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 13:13 ]

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het afgelopen weekend heb ik voor het eerst met een Model 3 met FSD gereden. In eerste instantie vond ik het wel een beetje vreemd om zelf niet te hoeven sturen maar binnen 10 minuten was ik er volledig aan gewend. Zelfs zo goed, dat toen ik het even had uitgeschakeld ik bijna vergat om zelf te sturen voor een bocht :)

De FSD rijdt echt ongelofelijk goed, vooral met rare situaties. Bij het keren in een straat deed hij het beter dan ik zelf zou doen, daar waar ik dacht dat hij nog een keertje moest steken ging het in een keer goed. Het enige vervelende vond ik dat de FSD best conservatief is als er een fietser wil oversteken. Zelfs als de fietser geen voorrang heeft stopt de FSD en dat leverde al een toeter van een achterligger op. Iemand anders dit al meegemaakt?

Portugese Wijn

spocky schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:54:

Iemand anders dit al meegemaakt?
Als je tijd hebt, begin maar met blz 1 van dit forum ;). TL;DR Het voor laten gaan van fietsers igv twijfel situaties is hier idd heeeeel vaak voorbij gekomen

• MartinPTweak
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Als je tijd hebt, begin maar met blz 1 van dit forum ;). TL;DR Het voor laten gaan van fietsers igv twijfel situaties is hier idd heeeeel vaak voorbij gekomen
Ik denk sowieso dat een fietser de eerste FSD versie heeft gemaakt. Al een paar keer een haakse bocht, genomen door FSD als eerste bij het stoplicht, waarbij de auto eerst iets van 20 cm naar links stuurt in de bocht en dan de rechter bocht neemt. Voor een auto niet echt nodig....

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
MartinPTweak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Ik denk sowieso dat een fietser de eerste FSD versie heeft gemaakt. Al een paar keer een haakse bocht, genomen door FSD als eerste bij het stoplicht, waarbij de auto eerst iets van 20 cm naar links stuurt in de bocht en dan de rechter bocht neemt. Voor een auto niet echt nodig....
Haha.. ik ben bang dat heel veel mensen op deze manier een bocht nemen (zie andere bestuurders dit heel vaak doen) en FSD dat heeft "geleerd" dat dit op deze manier moet.

@iMartien

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:56
Hier een MY LR AWD van 02/206 en ook overgezet naar 2026.14.7. Ik ben in zuid Frankrijk en update binnengehaald (via Starlink).

Ik dacht even dat het hier in Frankrijk ook ineens actief was, wilde wegrijden en zag de blauwe FSD knop te voorschijn komen..., blijdschap van korte duur, was ineens weg.....
Het is weer even wennen zonder FSD

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 19:55
Pakte even m’n telefoon op (natuurlijk op een prive weg 😇) en kreeg heel snel de melding “berg apparat op”, iets wat ik nog niet eerde had gezien. Wat mij bereft een prima toevoeging trouwens.
Berg apparaat op zit er al in bij vorige fsd versies. Gezien tijdens een proefrit.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:31
twan123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:24:
Hier een MY LR AWD van 02/206 en ook overgezet naar 2026.14.7. Ik ben in zuid Frankrijk en update binnengehaald (via Starlink).

Ik dacht even dat het hier in Frankrijk ook ineens actief was, wilde wegrijden en zag de blauwe FSD knop te voorschijn komen..., blijdschap van korte duur, was ineens weg.....
Het is weer even wennen zonder FSD
Wat een gemiste kans! Als jij na de update de connectivity van jouw Tesla had geblokkeerd dan had het ook daar in Frankrijk gewerkt. |:(

Zie de FSD demos op de bergweggetjes in China waar zelfs Elon zelf over twittert

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:42
Mensen met een nieuwe tesla en nu overgezet zijn met software waar FSD op zit, hebben jullie maand proef gekregen?

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:04
Plompie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:50:
[...]

het DMS lijkt iets soepeler afgesteld te staan. Niet dat je iets anders kan doen (is ook niet de bedoeling, dus wat mij betreft prima), maar even je scherm bedienen, de verkeersinformatie bekijken of de meldingen op het scherm lezen kan nu zonder nag.
Als aanvulling: ik mag 8 seconden wegkijken! Dit was eerst 5 ofzo?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
Mar.tin schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Mijn Sept 2025 geleverde Y doet het ook regelmatig, ik heb het idee dat het enkel met bepaalde lichtomstandigheden is oid. Als ik zin heb schiet ik er wel eens een ticket voor in, vooralsnog is het niet irritant genoeg dat ik er echt werk van wil maken.

Doet het voornamelijk op rechte wegen, met bomen aan beide kanten, en dan is het extra aanwezig op een zonnige dag en schaduwen op de weg.
Maar in andere lichtomstandigheden gebeurt het ook.
Vannacht heb ik 2026.17.5 aangeboden gekregen (Op mijn Sept-2025 Y RWD komend vanaf 2026.3.7) met 14.2.2.6 erin en geïnstalleerd. Het wiebelen leek vanmorgen grotendeels weg maar is niet altijd even heftig aanwezig.

Nu 90km verder, DMS met zonnebril lijkt iets beter dan gister.
Baanwissels lijken incidenteel iets assertiever.
Verder op de overige pijnpunten op mijn route geen verbeteringen t.o.v. V14.2.2.5 gisteren.

Vanmiddag verder checken of het wiebelen gereduceerd is in deze versie. Dat gaf, vooral passagiers, weinig vertrouwen op sommige momenten.

Nu 6500km verder op FSD, heerlijk, ik word er echt ontspannen van. Instelling op +5% en contextuele max aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 09-06-2026 11:34 ]

• Ecological
Wat een leuke energie in het topic! *O* *O* *O*

Ons gesprek van gister lijkt alweer bijna achterhaalt met heel veel mensen die worden geupdate. Zijn er nog mensen die wel wachten?

Nu nog de bureaucraten die meewerken en dan rijden we straks geweldig met FSD in onze auto's, met veel minder nags en betere edge-cases.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19-07 14:15
Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:22:
Wat een leuk energie in het topic! *O* *O* *O*

Ons gesprek van gister lijkt alweer bijna achterhaalt met heel veel mensen die worden geupdate. Zijn er nog mensen die wel wachten?

Nu nog de bureaucraten die meewerken en dan rijden we straks geweldig met FSD in onze auto's, met veel minder nags en betere edge-cases.
Ja ik wacht helaas nog steeds. MY in maart geleverd. Wel vorige week die update zonder FSD gekregen. Erg frustrerend om telkens al die waves voorbij te zien komen.. maargoed we wachten nog even af.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:32
FSD is standje "extreme chill" toch? 😄

• karel_G_1981
spocky schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:54:
Het afgelopen weekend heb ik voor het eerst met een Model 3 met FSD gereden. In eerste instantie vond ik het wel een beetje vreemd om zelf niet te hoeven sturen maar binnen 10 minuten was ik er volledig aan gewend. Zelfs zo goed, dat toen ik het even had uitgeschakeld ik bijna vergat om zelf te sturen voor een bocht :)

De FSD rijdt echt ongelofelijk goed, vooral met rare situaties. Bij het keren in een straat deed hij het beter dan ik zelf zou doen, daar waar ik dacht dat hij nog een keertje moest steken ging het in een keer goed. Het enige vervelende vond ik dat de FSD best conservatief is als er een fietser wil oversteken. Zelfs als de fietser geen voorrang heeft stopt de FSD en dat leverde al een toeter van een achterligger op. Iemand anders dit al meegemaakt?
Op die laatste opmerking nog , fsd volgt doorgaans de regels , ook als wij die zelf niet kennen. Het valt me bv op dat fsd stopt voor fietsers die parallel aan de rotonde rechtdoor gaan en ook haaientanden hebben. In deze situatie gaat de regel rechtdoor op dezelfde weg voor op de haaientanden dus hebben de fietsers ondanks de haaientanden wel degelijk voorrang op afslaand autoverkeer maar moeten ze stoppen voor auto’s aan de andere kant. Heel verwarrend maar dit is echt zo. Veel mensen weten dit niet en denken dat ze voorrang hebben want de fietsers hebben haaientanden wat dus niet zo is. Fsd weet die regel wel.

Op andere momenten ook meegemaakt dat fietsers en voetgangers onterecht voorrang kregen dit is te voorkomen door gewoon zelf wat gas te geven als je ziet dat fsd twijfelt.

• Ecological
Hype schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ja ik wacht helaas nog steeds. MY in maart geleverd. Wel vorige week die update zonder FSD gekregen. Erg frustrerend om telkens al die waves voorbij te zien komen.. maargoed we wachten nog even af.
Ik duim voor je! (y)

• MartinPTweak
Kan je dat doen tijdens FSD rijden? Hi hi.
Wat wel whopping is: 15x minder AEB ingrepen met FSD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxGKgfGFSjX4v7_hucKIumzL1Zs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sxkcnGajhlZNOVziVr76JYBp.png?f=user_large

Mijn voorlopige conclusie:
- Dat komt vast mede door het voorzichte rijden
- Het sneller anticiperen dan enkel een bestuurder
- Maar ook: hoeveel ongelukken dat voorkomt als je geen FSD hebt
- Dit kan wel eens een heel goed argument voor EU worden om Unsupervised goed te keuren

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 13:38 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:32:
[Afbeelding]

- Dit kan wel eens een heel goed argument voor EU worden om Unsupervised goed te keuren
Niet alleen voorzichtiger rijden ook veel zuiniger.

PSN: FreakGIB

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 20:08
Hoe is FSD met het "oppakken" van de snelheid, als de auto voor je sneller gaat rijden? Met cruise control gaat dat imho veel te traag en moet ik altijd gas bijgeven..

• Menesis
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Wat een gemiste kans! Als jij na de update de connectivity van jouw Tesla had geblokkeerd dan had het ook daar in Frankrijk gewerkt. |:(

Zie de FSD demos op de bergweggetjes in China waar zelfs Elon zelf over twittert
Hoezo? Zonder abo voor connectivity blijft ie ook aan de 4G hangen. Of bedoel je echt de simkaart eruit slapen als het al geen e-sim is?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:17

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

Ik ben niet verbaasd van deze cijfers met de phantombreaks van legacy AP

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Ik ben niet verbaasd van deze cijfers met de phantombreaks van legacy AP
Een AEB noodstop is wel iets heftiger dan een phantom brake. Dan komt er ook in beeld dat er een AEB heeft plaats gevonden (en is het geen phantom meer ;) ). Wat ik mij meer afvraag: zo'n ingreep die Enzo Knol had, is dat dan FSD of AEB?

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 14:40 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:32

Sandyman538

SandstorM [148839]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Op die laatste opmerking nog , fsd volgt doorgaans de regels , ook als wij die zelf niet kennen. Het valt me bv op dat fsd stopt voor fietsers die parallel aan de rotonde rechtdoor gaan en ook haaientanden hebben. In deze situatie gaat de regel rechtdoor op dezelfde weg voor op de haaientanden dus hebben de fietsers ondanks de haaientanden wel degelijk voorrang op afslaand autoverkeer maar moeten ze stoppen voor auto’s aan de andere kant. Heel verwarrend maar dit is echt zo.
Artikel 63 van de RVV 1990 stelt echt wat anders. Verkeerstekens gaan in hiërarchie boven verkeersregels. Dus de fietsers moeten gewoon voorrang verlenen als zij haaientanden hebben.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• karel_G_1981
Sandyman538 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Artikel 63 van de RVV 1990 stelt echt wat anders. Verkeerstekens gaan in hiërarchie boven verkeersregels. Dus de fietsers moeten gewoon voorrang verlenen als zij haaientanden hebben.
het ligt er maar aan hoe ver het fietspad van de weg verwijderd is wat prevaleert:

•  Als het fietspad als integraal deel van de rotonde/weg wordt beschouwd (meestal bij een kleine afstand, vaak < 5–8 meter volgens CROW-richtlijnen en jurisprudentie), geldt Artikel 18 sterker: de afslaande auto moet de rechtdoorgaande fietser voor laten gaan. Haaientanden regelen dan primair het verkeer dat de rotonde oprijdt, niet het afslaande verkeer.

als het voor ons al niet duidelijk is , kun je nagaan hoe lastig het is om een systeem als fsd goedgekeurd te krijgen 😋

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 15:32 ]

Sandyman538 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:42:
[...]

@karel_G_1981 was me voor. Maar idd, als zelfs deze rijschool aangeeft dat het niet vanzelfsprekend is, leg het dan maar eens uit aan die Amerikanen. Dan snap ik wel dat Tesla gewoon zal stoppen.
Overigens: zijn er echt van dit soort rotondes?

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 15:36 ]

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:33:
[...]

@karel_G_1981 was me voor. Maar idd, als zelfs deze rijschool aangeeft dat het niet vanzelfsprekend is, leg het dan maar eens uit aan die Amerikanen. Dan snap ik wel dat Tesla gewoon zal stoppen
Precies , in dit geval is het een logische keuze van tesla om daarvoor te kiezen. Daarbij maken wegbeheerders zoals al eerder in dit topic aangegeven echt heel veel fouten , of slordigheden. Dit is gewoon soms heel lastig voor een systeem dat het altijd “goed” moet doen, terwijl je het zelf vaak op intuïtie en ervaring doet en het soms veiliger en beter is regels te overtreden dan ze dogmatisch te volgen

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 15:39 ]

• Ecological
[Afbeelding]

Dit verbaast me niks, helemaal omdat mensen altijd heel stoer lopen te zeggen "ik heb het piepje voor forward collision warning zo laat mogelijk gezet", en met hoe ik mensen altijd zie bumperkleven. Goede reminder om 2 seconden afstand te houden, ook voor de doorstroming!

• MartinPTweak
[...]
Is dit er eentje (Amstelveen)?
Ik heb wat voetgangerspijlen ingetekend, volgens mij heb ik daar voorrang (rechtdoor op dezelfde weg, goot boven afslaand verkeer) op fietspad gebruikers. Fietspad hoort hier niet bij de rotonde.
Is in werkelijkheid nog wat ingewikkelder omdat die alle kanten oprijden op het fietspad, alleen rechtsom is de bedoeling.
De auto stroom versus de rest is wel veel duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RKQtHjhZSOOUzH8UTstzeZ2pvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhVXIGcLDRmGQbeZa9mgWhN1.png?f=fotoalbum_large

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:32

Sandyman538

SandstorM [148839]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:27:
[...]

het ligt er maar aan hoe ver het fietspad van de weg verwijderd is wat prevaleert:
Er ligt gewoon jurisprudentie van de Hoge Raad over deze zaken. De kenbaarheidsleer 'haaientanden = voorrang verlenen' is hierbij als leidend gezien.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• karel_G_1981
Sandyman538 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Er ligt gewoon jurisprudentie van de Hoge Raad over deze zaken. De kenbaarheidsleer 'haaientanden = voorrang verlenen' is hierbij als leidend gezien.
De hoge raad gaat tegen de regels en wetten in ? Ben wel benieuwd naar die jurisprudentie . check ook de link die net werd gegeven van die rijschool. Met rijlessen heb ik echt ook zo geleerd en omdat die regels zo verwarrend zijn en de wegbeheerder dus foutief haaientanden neerzet waar ze niet horen te staan is altijd het devies geweest kijk naar wat de fietser doet , maak oogcontact en stop als die de neiging heeft door te rijden en rij door als De fietser stopt ook al heb je geen voorrang.

Bijkomend probleem is dat je als bestuurder sowieso schuldig bent als je een fietser of voetganger aanrijdt ongeacht wie het qua verkeersregels bij het rechte eind had.

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 16:07 ]

• Menesis
[...]

@karel_G_1981 was me voor. Maar idd, als zelfs deze rijschool aangeeft dat het niet vanzelfsprekend is, leg het dan maar eens uit aan die Amerikanen. Dan snap ik wel dat Tesla gewoon zal stoppen.
klinkt als zoiets als ik het goed begrijp.

[ Voor 0% gewijzigd door Menesis op 09-06-2026 16:21 . Reden: verkeerd begrepen ]

• Yaksa
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
[...]is altijd het devies geweest kijk naar wat de fietser doet , maak oogcontact en stop als die de neiging heeft door te rijden en rij door als De fietser stopt ook al heb je geen voorrang.
En hoe gaat FSD (unsupervised) oogcontact maken met andere weggebruikers?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 18:32
FreakGIB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Niet alleen voorzichtiger rijden ook veel zuiniger.
Who cares?

En hoe groot zou het verschil zijn?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• gjcvro
Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
[...]

stuurt ze via bluetooth een berichtje nar de telefoon waar ze waarschijnlijk toch al naar lopen te staren. :9~

• Tommie12
Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Lichtsignaal? Of gewoon stoppen en fietser door laten.

• karel_G_1981
Menesis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Nee hier is het fietspad duidelijk los van de weg, dus hier gelden de haaientanden wel primair.

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Lichtsignaal? Of gewoon stoppen en fietser door laten.
Dat laatste doet fsd , als de fietser stopt geef ik dan even wat gas om niet teveel verwarring te veroorzaken
Menesis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Idd, best bizar. Dat is toch een gedrocht? Zou dat zijn omdat het buiten de bebouwde kom is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrErQYWoAh9ME-0n04X-bBIUslE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hS4eAgKM7O64o88nvhHubPo6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:26 ]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Nee hier is het fietspad duidelijk los van de weg, dus hier gelden de haaientanden wel primair.
Wel minder dan 8 meter (4,45 meter volgens maps). Daarnaast: een fietspad ligt per definitie los van de weg

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:28 ]

De EU :) Zuiniger = minder CO2

• Yaksa
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:21:
[...]Idd, best bizar. Dat is toch een gedrocht? Zou dat zijn omdat het buiten de bebouwde kom is?
Vermoedelijk om de snelheid uit het verkeer op de N-weg er uit te halen. Ligt midden in een Nationaal park, waarschijnlijk veel (fietsende en wandelende) bezoekers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Vermoedelijk om de snelheid uit het verkeer op de N-weg er uit te halen. Ligt midden in een Nationaal park, waarschijnlijk veel (fietsende en wandelende) bezoekers.
Als ze de snelheid er uit willen halen, dan zouden de fietsers juist voorrang moeten hebben. En het grappige is, links boven zie je dat de fietsers wel voorrang hebben (dus hier). Echt, dit is Nederland ten top

[ Voor 46% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:36 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Who cares?

En hoe groot zou het verschil zijn?
Misschien dat als dat ook in de statieken word mee gegeven dat met FSD rijden nog zuiniger is dat dat nog meer mensen over de streep trekt die nu geen FSD rijden en die nog helemaal niet EV rijden.

PSN: FreakGIB

• karel_G_1981
yesssss Denemarken is de volgende dominosteen !! Onverwachte opsteker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P5cT1hgl9Hxt3lRp9091aQoHPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrbaKdEvC3iRYaBexsLPf7I1.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
FreakGIB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Misschien dat als dat ook in de statieken word mee gegeven dat met FSD rijden nog zuiniger is dat dat nog meer mensen over de streep trekt die nu geen FSD rijden en die nog helemaal niet EV rijden.
Laat ons eerst maar eens wat data zien of het echt een merkelijk verschil maakt.

Ik heb al geprobeerd om meer te verbruiken door soms wat harder te accelereren, maar dat werkt amper. De enigste manier om echt kWh's te veel te verbruiken is door merkelijk sneller te gaan rijden op de autostrade in Duitsland.

Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Laat ons eerst maar eens wat data zien of het echt een merkelijk verschil maakt.

Ik heb al geprobeerd om meer te verbruiken door soms wat harder te accelereren, maar dat werkt amper. De enigste manier om echt kWh's te veel te verbruiken is door merkelijk sneller te gaan rijden op de autostrade in Duitsland.
Zoek maar op zuiniger in dit topic

• Tommie12
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Zoek maar op zuiniger in dit topic
Zelf al gedaan?

Er zijn iets van 3 posts met cijfers.... en ondertussen is het ook warmer geworden.

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
yesssss Denemarken is de volgende dominosteen !! Onverwachte opsteker!

[Afbeelding]
Hier de officiële bevestiging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBX0l4jPPg3V6G6mFahHTti9Gj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjgPfl71nuqVpjzTkxejV7BL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 17:04 ]

• Richh
  • Laatst online: 13:27
Mijn streak counter is gereset door de software update.

:-(

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-06-2026 23:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Richh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
Mijn streak counter je gereset door de software update.

:-(
Lullig, dus weer op 3,5 dagen? Dat wordt goed rondkijken, spiegelen, handjes op de benen, thuis eten en af en toe glimlachen naar de camera

• nicow101
  • Laatst online: 10:39
Vandaag dus voor het eerst onderweg sinds update v14.2.2.6, ik merk geen verschil helaas. Nog steeds dezelfde issues, (te) voorzichtig rijden, hard remmen voor oranje, twijfelen bij inhalen, reageren op het verkeerde stoplicht. Maar verder ben ik nog steeds onder de indruk van FSD, dat dan weer wel.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Het wordt blijkbaar ergens anders dan weer goedgemaakt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULqPkPB2fHOh1XIoGFgX1I-Y0mQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KlFjlbUqgFNj4mcsxmPZ1ifs.png?f=user_large

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Het wordt blijkbaar ergens anders dan weer goedgemaakt ;)
[Afbeelding]
waarschijnlijk vergelijken ze ook met autopilot die om de haverklap aan je phantombreaken was , zeker als je dat in de stad aanzette.
Wel jammer dat de Denen nu vermelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93UUdCZg3MWuvo8uZ6gu4QhllTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hu1hUhH9yaXVlFv8e48eMuNI.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de RDW hier toch duidelijk over was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcSvMmHX3pNwR-BUBFhpePaI-zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bimcwR2Y0zkyJDX23GA0yWLF.png?f=user_large

Maar goed, het begint nu toch wel steeds waarschijnlijker te worden dat de EU het wel goed moet gaan keuren

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:21
Ontving vandaag deze reply op een mail aan vehiclesupportemea@tesla.com:
This mailbox is no longer being monitored.
Ik wilde Tesla laten weten dat FSD v14.2.2.6 niet leek te gaan stoppen voor een fietser bij het verlaten van een rotonde binnen de bebouwde kom. Misschien zou FSD later zelf nog hard hebben geremd of anders EAB, maar deze supervisor vond het niet verantwoord om nog langer te wachten en trapte dus op de rem. Helaas geen bericht kunnen inspreken, die popup verdween toen ik op de microfoonknop drukte. Dashcam beelden: front en rechts (kies de downloadoptie voor hogere kwaliteit)

• Ecological
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:13:
Wel jammer dat de Denen nu vermelden:
[Afbeelding]

Terwijl de RDW hier toch duidelijk over was:
[Afbeelding]

Maar goed, het begint nu toch wel steeds waarschijnlijker te worden dat de EU het wel goed moet gaan keuren
Het lullige is dat de grote landen nog tegen zijn. Ik hoop het echt maar ik heb iets minder vertrouwen dan jij erin. Voor mij is het echt om het even. Ik vind het erg spannend.

• Ecological
kabski schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:15:

[...]

Ik wilde Tesla laten weten dat FSD v14.2.2.6 niet leek te gaan stoppen voor een fietser bij het verlaten van een rotonde binnen de bebouwde kom. Misschien zou FSD later zelf nog hard hebben geremd of anders EAB, maar deze supervisor vond het niet verantwoord om nog langer te wachten en trapte dus op de rem. Helaas geen bericht kunnen inspreken, die popup verdween toen ik op de microfoonknop drukte. Dashcam beelden: front en rechts (kies de downloadoptie voor hogere kwaliteit)
Goed geanticipeerd en ook goed dat je hebt gemaild. Dit zijn denk ik wel heel waardevolle momenten om te hebben voor Tesla.

/edit - ah ik lees je bericht nu goed - jammer dat er geen betere manier is om feedback te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 09-06-2026 19:19 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:35
Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Het lullige is dat de grote landen nog tegen zijn. Ik hoop het echt maar ik heb iets minder vertrouwen dan jij erin. Voor mij is het echt om het even. Ik vind het erg spannend.
*autoproducerende landen. Wat een toeval.

• Richh
Maurice- schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:39:
[...]

*autoproducerende landen. Wat een toeval.
Ho ho, in Denemarken zit de grootste autobandenproducent van de wereld he :+

• Renevo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-07 20:56
Mijn ervaring met FSD v14.2.2.6 vs FSD v14.2.2.5. Vandaag ruim 350km gereden en het verschil tussen de nieuwe en de oude versie is het versienummer. Ik merk nergens verschil. Daarnaast nu ook een nieuwe versie van de kaarten. Maar ook hier zie ik geen verschil tov de 2025.14 versie. Wegen die in december en februari zijn toegevoegd aan het wegennet staan niet op de nieuwe versie. Maar mogelijk is jullie ervaring anders.

• Hype
  • Laatst online: 19-07 14:15
Renevo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Mijn ervaring met FSD v14.2.2.6 vs FSD v14.2.2.5. Vandaag ruim 350km gereden en het verschil tussen de nieuwe en de oude versie is het versienummer. Ik merk nergens verschil. Daarnaast nu ook een nieuwe versie van de kaarten. Maar ook hier zie ik geen verschil tov de 2025.14 versie. Wegen die in december en februari zijn toegevoegd aan het wegennet staan niet op de nieuwe versie. Maar mogelijk is jullie ervaring anders.
Ben dan toch benieuwd wat er wel in de update zit. Iedereen geeft aan dat stoplichten en parkeren niet goed gaat, maar blijkbaar besteden ze aandacht aan iets anders.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:16:
[...]

En toch, dat wordt elkaar een beetje aangepraat. Net zoals het Reuters artikel waarin vrolijk gemeld werd dat Denemarken bedenkingen had. Het is één grote FUD show. Hou het hoofd cool

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:17

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Meer mensen die vandaag een beetje hetzelfde geluksmomentje hadden als bij de FSD launch. Ik heb echt genoten van de ervaring zonder het constant zeurende DMS.

Wat een verademing, het geeft FSD zoveel extra waarde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Mooi! Ze hebben toch ook een aantal nieuwe 3D voertuig modellen toegevoegd?
Berkant heeft de Europese truck gespot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cITAnopXZ84Sj2LZ0oGUFQ-GfKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48RRidcrWkiDH1opfJsH7H2i.jpg?f=fotoalbum_large

• Richh
Vandaag ook de eerste korte ervaringen opgedaan met de nieuwe FSD update. Ik vermoed toch wel dat er iets is geüpdatet aan de balans: denk dat het iets assertiever is.
  • Zo ben ik een de tegenliggende rijstrook gepasseerd waarbij FSD nog ging rijden terwijl hij eerder in zo'n situatie wel ging wachten. Kon nog prima dus wat mij betreft een vooruitgang.
  • Op een rontonde waar ik vaak kom liet FSD alle auto's voor en wachtte hij voor het invoegen op de rontonde. Nu was het wat gek: hij maakte aanstalten om te gaan (5cm vooruit) om vervolgens te concluderen dat die andere auto toch eerst mag en liet m dan toch nog wat naar achteren rollen. Dat is 3x achter elkaar gebeurd haha. Niet echt meer comfortabel dus, geen vooruitgang, zoiets nog niet eerder meegemaakt voor de update. Kan natuurlijk wel heel toevallig zijn maar voor mij bevestigd het wel dat deze update iets assertiever is.
Eigenlijk wil ik de stoplichten bij Zwolle Zuid nog eens gaan testen, ben benieuwd of daar een verschil is gemaakt in stoplichtherkenning. 1 van de 3 FSD collisions uit 22.000.000 km in Nederland is namelijk daar geweest. Wat dus nog altijd fors minder is dan zonder FSD :)

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-07 22:46
kabski schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:15:

[...]

EMEA-NL-ContactTeslaSupport@tesla.com

Deze dan?
revolution-nl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
Meer mensen die vandaag een beetje hetzelfde geluksmomentje hadden als bij de FSD launch. Ik heb echt genoten van de ervaring zonder het constant zeurende DMS.

Wat een verademing, het geeft FSD zoveel extra waarde.
Nou, dat is de eerste keer dat ik jou positief over DMS hoor. Dan moet het echt wel verbeterd zijn ;) Nu nog de brildragers met serieuze issues. @karel_G_1981?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Alleen daarvoor zou ik bijna weer een abo willen afsluiten om dat te proberen. Zou wel een bak zijn als dat idd invloed heeft en we daar pas na 2 maanden achter komen door @Emiel1
@Mar.tin Had jij dit niet eerder al eens geprobeerd?
Het doet niets, in fsd gaat de hele indicatie chill weg.

• otte93
  • Laatst online: 24-06 11:49
Ik lees alleen mensen die al fsd hadden en de nieuwe 2026.17.5 update krijgen. Zijn er ook al mensen die hem hebben gekregen en ervoor nog op fabriekssoftware zaten?

Ik zit al 4 weken op 2026.8.200 namelijk,. In afwachting om eindelijk mijn gekochte fsd te kunnen gebruiken :)

• gjcvro
otte93 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:37:
Ik lees alleen mensen die al fsd hadden en de nieuwe 2026.17.5 update krijgen. Zijn er ook al mensen die hem hebben gekregen en ervoor nog op fabriekssoftware zaten?

Ik zit al 4 weken op 2026.8.200 namelijk,. In afwachting om eindelijk mijn gekochte fsd te kunnen gebruiken :)
Blik1984 in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-07 17:03
Blik1984 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:43:
Ik zie een hoop mensen met een update, maar zitten er ook nieuwe FSD-ers tussen? Of zijn dit allemaal mensen die al eerder FSD hebben gereden?
Ik kreeg bij de FSD introductie 2026.3.7 update, toen maand FSD gehad, maar nu blijft ie op deze update hangen. Ik heb geen FSD abbonement genomen, wanneer krijg ik weer gewone updates?

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
Ik heb nu mijn eerste 2 werkdagen met fsd woon-werkverkeer erop zitten. Gisteravond heb ik 'm voor het eerst op het parkeerterrein laten rijden waar 2 smalle doorgangen zijn, ging goed. Vanavond pakte hij echter een stoepje mee (linksachter), terwijl het uitgestorven was en hij dus prima een ruimere bocht had kunnen nemen en/of een extra keer kon steken. Wel jammer dat dit gebeurt, geeft toch minder vertrouwen dat de auto z'n eigen breedte en lengte goed in kan schatten... Verder heel tevreden mee, geen bril-klachten, maar zou zeker assertiever mogen en in files/langzaam rijdend verkeer wat minder afstand houden. Medeweggebruikers zijn erg blij met FSD ('ik' word deze week tijdens elke rit meermaals bedankt), maar ik doe nu toch een paar minuten langer over de rit. Energieverbruik ligt ook iets hoger dan wanneer ik zelf rijd. Vanmorgen reed de auto ook een volle kruising op om daar vervolgens achteraan stil te gaan staan. Dat leverde andere reacties op, dus toch maar even handmatig van rijstrook gewisseld. Toch blijft het waanzinnig dat dit al kan, het rijdt zeker niet ontspannender dan zelf rijden, maar de continue verwondering leidt toch tot een nieuwe ervaring. Zo moeten onze grootouders zich ook hebben gevoeld toen ze voor het eerst in een auto reden haha

• karel_G_1981
-

[ Voor 99% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 22:26 . Reden: Dubbel zie volgende post ]

Pagina: 1 ... 93 ... 108 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.