sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Dit is toch niet te doen? Dan moet ik stoppen bij een grensovergang?
Ik neem aan dat je nog wel in staat bent om handmatig te rijden tot de eerst volgende parkeerplaats?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05:53
jongetje schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Dan huren ze iemand in? Alle verkeersborden zouden bekend moeten zijn welke waar staan geplaatst. Dan kan een beetje ai dit toch in no time vastleggen.
En anders kom je als wegbeheerder achter je bureau vandaan. Meteen goede manier om eens te kijken hoe alles erbij ligt....
Hoogste tijd dat 90% van de verkeersborden wordt weggehaald, zeker nu ik fsd heb valt het me op hoe absurd veel totaal nutteloze en verwarrende borden er staan. Zonder fsd zie je ze niet omdat je hersens ze negeren , maar met fsd word je er alert op omdat het erop reageert met ongewenst verkeersgedrag tot gevolg. Wegbeheerders zijn laks en denken niet goed na waar ze borden neerzetten is mijn conclusie

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-05-2026 23:44 ]

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:50:
Als je FSD hebt aan staan en je rijdt de grens over, dan werkt het niet meer (logisch).

Maar hoe zet ik dan de nog "wel" werkenda functies aan? Zoals AP en TACC?
Maar stopt FSD direct of pas nadat je in het buitenland gestopt/geparkeerd hebt? Ik dacht namelijk het laatste, wat tevens het moment is om te switchen.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:38
beyazz06 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 01:01:
[...]

Maar stopt FSD direct of pas nadat je in het buitenland gestopt/geparkeerd hebt? Ik dacht namelijk het laatste, wat tevens het moment is om te switchen.
Logischerwijs bij de grens, want in het buitenland mag je het nog niet gebruiken.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
beyazz06 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 01:01:
[...]

Even voor de grens krijg je de melding het stuur over te nemen. Dan gaat het gewoon uit.

Je moet dsn "parkeren" om TACC of Auto steer te activeren.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
karel_G_1981 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:41:
[...] Wegbeheerders zijn laks en denken niet goed na waar ze borden neerzetten is mijn conclusie
Hier hebben ze een aantal jaar geleden op een doorgaande weg de 30km borden nooit weggehaald na de werkzaamheden. Ben er 2 maanden (!) mee bezig geweest met de wegbeheerder. Na 2 maanden is hij in zijn auto/op zijn fiets gestapt en kreeg ik de melding "de borden staan er idd nog, ik laat ze weg halen". Dat duurder vervolgens nog 4 weken omdat de aannemer het de eerste keer afmelde zonder het gedaan te hebben. En dan heb ik het dus niet over een binnendoor weggetje.
FSD gaat hier dus langzaam rijden, maar mijn vorige auto ging ook al piepen omdat dit moet van Europa.
Maar ik ga misschien teveel offtopic.
Maar het punt is wel dat de borden op orde en duidelijk moeten zijn voor geautomatiseerd rijden. Bijkomend voordeel is dat het voor de rest van het verkeer ook duidelijker wordt 😀.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:59
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:29:
[...]

Ik neem aan dat je nog wel in staat bent om handmatig te rijden tot de eerst volgende parkeerplaats?
Je snapt het punt niet. Alles kan, maar als je op doorreis met een tesla bent moet je al zo vaak en lang stoppen. De 1e trajeccontrole pp de A16 naar Belgie (in Belgie) is lang... en vervolgens komen er geen parkeerplaatsen. Dus je bent lang zelf met de snelheid aan het tobben want die houd je niet steady op 120.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sender schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:47:
[...]

Je snapt het punt niet. Alles kan, maar als je op doorreis met een tesla bent moet je al zo vaak en lang stoppen. De 1e trajeccontrole pp de A16 naar Belgie (in Belgie) is lang... en vervolgens komen er geen parkeerplaatsen. Dus je bent lang zelf met de snelheid aan het tobben want die houd je niet steady op 120.
Ben je het door FSD/Autopilot/TACC verleerd om een constante snelheid te rijden?

Of wees creatief ;) Je kunt ook langzamer rijden om marge in te bouwen. Of gebruik maken van een op- en afrit in plaats van een parkeerplaats. Of dit al voor de grens te doen.

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-07 21:10
Roenie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Ben je het door FSD/Autopilot/TACC verleerd om een constante snelheid te rijden?

Of wees creatief ;) Je kunt ook langzamer rijden om marge in te bouwen. Of gebruik maken van een op- en afrit in plaats van een parkeerplaats. Of dit al voor de grens te doen.
Je kan ook het thuis vooraf al doen toch..

• karel_G_1981
AW_Bos schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Op 36:25 verklaren ze dat ze het beiden niet zagen aankomen, en dat ze blij waren dat de Tesla direct ingreep...

Nou, beste kerels. Jullie moeten ook goed opletten, de FSD is niet een functie om lekker chill en nonchalant achter het stuur te zitten, om vervolgens alle aandacht op te eisen voor je vlogje. Ook een leerpuntje voor Enzo Knol & co. Bij het optrekken na groen had hij die auto zelf allang moeten zien aankomen.
Tesla gebruikt het filmpje van Knol nu als reclame , je zou bijna denken dat het toch in scène is gezet en knol ervoor betaald wordt , of denk ik nu te negatief? 😋🫣

https://x.com/teslaeurope/status/2058731243488055520?s=46

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-05-2026 08:02 ]

• sender
Bedankt voor alle belerende feedback!

Ik zal naar de FSD sectie gaan met mijn stomme gedachten.

Was wel fijn dat je gewoon een altijd werkend cruisecontrol knopje had dat altijd werkte, dat je niet na de grens moet stoppen om dit middels een andere stand (opniew) moet activeren.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Tesla gebruikt het filmpje van Knol nu als reclame , je zou bijna denken dat het toch in scène is gezet en knol ervoor betaald wordt , of denk ik nu te negatief? 😋🫣

https://x.com/teslaeurope/status/2058731243488055520?s=46
Ja, te negatief ;)

Het is gewoon een mooi voorbeeld hoe een uitgebreid rijhulpsysteem zoals supervised FSD het verkeer veiliger kan maken en in dit geval een zwaar ongeval voorkomt. In mijn maand FSD was ik zeker niet volledig tevreden, maar dit is zonder enige twijfel de toekomst. Nu de trial is verlopen mis ik FSD ook echt, ik vind het >99% van de tijd echt een verademing, maar €100 per maand vind ik te veel.

• karel_G_1981
[...]

Klopt ik vind het ook rete irritant omdat ik nogal vaak grenzen over rij. Ik heb dan het geluk dat ik met mijn highland met knipperlichtknoppen (waar ik erg blij mee ben icm fsd) nog wel rijdend kan schakelen tussen TACC en autosteer maar dat kunnrnde stalk modellen ook al een tijdje niet meer. Ik zou graag een scrol wheel optie hebben om tussen de 3 modi te schakelen, maar tesla heeft die mogelijkheid duidelijk bewust uit gelaten. Of het nu RDW regels zijn of een eigen keuze is dat weet ik niet . Als ik een rit naar het buitenland maak zet ik vaak in NLD fsd al uit en autopilot aan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hsb85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Je kan ook het thuis vooraf al doen toch..
Vandaar dat ik mijn opsomming steeds begin met ‘of’ ;)
sender schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:16:
Bedankt voor alle belerende feedback!

Ik zal naar de FSD sectie gaan met mijn stomme gedachten.

Was wel fijn dat je gewoon een altijd werkend cruisecontrol knopje had dat altijd werkte, dat je niet na de grens moet stoppen om dit middels een andere stand (opniew) moet activeren.
Ik kan niet voor de rest spreken, maar enkel voor mijzelf en mijn posting was allerminst belerend bedoeld. :).

Ik merk rond Tesla veel frustratie: wat kan wel en niet? Waarom is GROK nog niet uitgerold? Welke batterij krijg ik als ik nu bestel? Waarom kan FSD niet met HW3?

Feit is dat FSD nu is zoals het is. Je kunt dan beter naar praktische oplossingen kijken in plaats van te blijven hangen in wat niet kan. Je hebt simpelweg meer opties dan enkel teleurgesteld (of gefrustreerd) zijn. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Roenie op 25-05-2026 09:15 ]

• sender
Roenie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Vandaar dat ik mijn opsomming steeds begin met ‘of’ ;)

[...]
Ik kan niet voor de rest spreken, maar enkel voor mijzelf en mijn posting was allerminst belerend bedoeld. :).

Ik merk rond Tesla veel frustratie: wat kan wel en niet? Waarom is GROK nog niet uitgerold? Welke batterij krijg ik als ik nu bestel? Waarom kan FSD niet met HW3?

Feit is dat FSD nu is zoals het is. Je kunt dan beter naar praktische oplossingen kijken in plaats van te blijven hangen in wat niet kan. Je hebt simpelweg meer opties dan enkel teleurgesteld (of gefrustreerd) zijn. :)
Bedankt voor de verduidelijking.

Mijn punt ging niet over fsd as such, maar meer over de oude opties die wegvallen over de grens tot je gestopt bent |:(
[...]

Als het een beetje meezit gaat België binnenkort FSD ook toestaan. Tot die tijd zou ik dan 1,5 km voor de grens bij Shell tankstation Hazeldonk alvast FSD omschakelen naar Autosteer/TACC. Je hoeft niet te wachten tot Autopilot volledig is geladen, dus je kunt na omschakeling meteen weer verder rijden

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05
sender schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Mijn punt ging niet over fsd as such, maar meer over de oude opties die wegvallen over de grens tot je gestopt bent |:(
Binnenkort is de Europa stemming waar FSD wel of niet voor Europa wordt uitgerold! Dit is een technische limitatie er kan namelijk maar 1 stack tegelijk draaien. Wel beetje vervelend inderdaad, maar wel verklaarbaar! :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Beschermen jullie de front camera onder in de bumper, en zo ja hoe? Ik lees wat gemixt reviews over de gebogen protectors die te koop zijn. O.a. over vocht wat er tussen gaat zitten. Benieuwd naar jullie tips.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 11:52
zunrob schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:02:
Beschermen jullie de front camera onder in de bumper, en zo ja hoe? Ik lees wat gemixt reviews over de gebogen protectors die te koop zijn. O.a. over vocht wat er tussen gaat zitten. Benieuwd naar jullie tips.
Nee en geen issues. Heb hem in laatste jaar ook maar een enkele keer door wasstraat gedaan en de wasfunctie van camera ook maar een enkele keer gebruikt. Werkt tot nu toe probleemloos

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:42

Sandyman538

SandstorM [148839]

sender schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Staat in die zin los van FSD want het switchen tussen TACC en autosteer was ook al niet meer mogelijk na een software update. Ik vind het ook licht irritant dat het niet meer kan. Maar kan het ook niet zijn dat er geen verwarring bij de bestuurder kan optreden door het nu zo te implementeren? Of dat dat in ieder geval het idee erachter was?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik heb deze erop gezet (enkel vooraan) enkele maanden geleden en dat gaat tot nu toe goed, visueel geen verschil en geen vocht/condens erin: https://nl.aliexpress.com/item/1005010288514191.html.
Ik had na 1 jaar een klein puntje in de lens, gelukkig aan de zijkant en niet zichtbaar. Daarom toch maar beslist een cover erop te zetten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:12
Sandyman538 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:47:[...]Maar kan het ook niet zijn dat er geen verwarring bij de bestuurder kan optreden door het nu zo te implementeren? Of dat dat in ieder geval het idee erachter was?
Volgens Tesla hebben ze dit gedaan opdat de bestuurder zich dan beter bewust is met welk systeem de weg vervolgd wordt. Wanneer je de gebruiksaanwijzing (in deze link Model 3) goed leest dan is dat eigenlijk ook logisch.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• laapsaap
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 22:43
Ik heb dus een nieuwe tesla model 3 zonder autopilot/autosteer.

Het is leuk en aardig dat ik in NL FSD kan gebruiken. Maar wat gebeurd er als ik over de grens ga, bv duitsland? FSD schakelt dan uit.. en dan wat? heb ik dan iets beters dan TACC?

Zoniet, heb ik er eigenlijk geen flikker aan :)

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 00:33
laapsaap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:35:
Ik heb dus een nieuwe tesla model 3 zonder autopilot/autosteer.

Het is leuk en aardig dat ik in NL FSD kan gebruiken. Maar wat gebeurd er als ik over de grens ga, bv duitsland? FSD schakelt dan uit.. en dan wat? heb ik dan iets beters dan TACC?

Zoniet, heb ik er eigenlijk geen flikker aan :)
Kort gezegd heb je dan AP/EAP (of TACC/EAP) en geen FSD :)

Als je even zoekt vind je al vrij snel je antwoord wat er gebeurd als je de grens overgaat, vele posts waaronder die van mij -> lubbertkramer in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"
Geen bescherming, maar mede omdat het een leaseauto is en bij schade of defect de LM moet zorgen voor een werkbare auto zoals ik die besteld heb. Oftewel niet onnodig (prive) kosten maken voor een leaseauto als ik na 4 jaar weer een nieuwe (moet) uitzoeken :)

[ Voor 51% gewijzigd door lubbertkramer op 26-05-2026 00:33 ]

• laapsaap
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 22:43
lubbertkramer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:29:
[...]

Kort gezegd heb je dan AP/EAP (of TACC/EAP) en geen FSD :)

Als je even zoekt vind je al vrij snel je antwoord wat er gebeurd als je de grens overgaat, vele posts waaronder die van mij -> lubbertkramer in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" :)
Is dat zo? Dus bij een nieuwe Tesla waar Autopilot niet meer standaard op zit, krijg ik dat alsnog als ik over de grens een FSD-abonnement neem? Als dat zo is, is het prima te doen.

Ik heb de hele forum gelezen, alleen is het super verwarrend omdat veel mensen AP hebben op hun Tesla's in NL. Dus dan is het niet onlogisch, dat ze AP hebben over de grens.

Thanks!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 00:33
laapsaap schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 03:37:
[...]

Is dat zo? Dus bij een nieuwe Tesla waar Autopilot niet meer standaard op zit, krijg ik dat alsnog als ik over de grens een FSD-abonnement neem? Als dat zo is, is het prima te doen.

Ik heb de hele forum gelezen, alleen is het super verwarrend omdat veel mensen AP hebben op hun Tesla's in NL. Dus dan is het niet onlogisch, dat ze AP hebben over de grens.

Thanks!
Zoals je in mijn quote ziet staan krijg je AP/EAP of TACC/EAP afhankelijk van wanneer je Tesla is als je met FSD de grens overgaat waar geen FSD beschikbaar is. Je gaat niet ineens wel AP krijgen als je dat nu ook niet hebt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 26-05-2026 07:49 ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:21
laapsaap schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 03:37:
[...]

Thanks!
Uhm, tot nu toe lijkt het zo te zijn, je hebt buiten Nederland hetzelfde als in Nederland behalve dat je geen FSD kunt gebruiken.
Ouder plaatje (oude namen), meer toont wel AP/Autosteer (wat nu niet meer op NL auto's zit).
Als je hier maar twee items hebt heb je geen AP. Hoe ziet dat eruit bij jou uit op jouw auto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVNDPqQ2bRJHJq25EzKVSgkIyoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL058fUq1hkesh2ihoIlHzP3.png?f=fotoalbum_large

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 12:25
MartinPTweak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:52:
[...]

Uhm, tot nu toe lijkt het zo te zijn, je hebt buiten Nederland hetzelfde als in Nederland behalve dat je geen FSD kunt gebruiken.
Ouder plaatje (oude namen), meer toont wel AP/Autosteer (wat nu niet meer op NL auto's zit).
Als je hier maar twee items hebt heb je geen AP. Hoe ziet dat eruit bij jou uit op jouw auto?

[Afbeelding]
Zou wel zo netjes zijn van Tesla als je een FSD abbo hebt in een nieuwe auto die geen Autosteer meer heeft en je rijd de grens over dat je dan teminste nog Autosteer overhoud zo lang je abbo doorloopt of zelfs EAP want je hebt het volledige pakket gekocht/gehuurd.

En dan pas als je abbo stop val je helemaal terug naar basic.

PSN: FreakGIB

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 14:38
Ondertussen zit ik met mijn nieuwe 2026 Model Y nog steeds zelf te rijden, want ik heb nog steeds geen update. Schiet ook niet op, weet iemand al iets?

Ik heb nu 2026.8.6

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 21:43

Damian

Insane Obtrusion

Gamebuster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:03:
Ondertussen zit ik met mijn nieuwe 2026 Model Y nog steeds zelf te rijden, want ik heb nog steeds geen update. Schiet ook niet op, weet iemand al iets?

Ik heb nu 2026.8.6
Wat moet iemand weten dan? Gewoon geduld hebben en anders gaan klagen bij Tesla...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• jongetje
FreakGIB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Zou wel zo netjes zijn van Tesla als je een FSD abbo hebt in een nieuwe auto die geen Autosteer meer heeft en je rijd de grens over dat je dan teminste nog Autosteer overhoud zo lang je abbo doorloopt of zelfs EAP want je hebt het volledige pakket gekocht/gehuurd.

En dan pas als je abbo stop val je helemaal terug naar basic.
Ik snap je gedachten, alleen bestaat er nu voor nieuwe autos geen autosteer en EAP meer. Is alleen standaard adaptive cruisecontrol of FSD met abonnement. Meer smaken zijn er niet...

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 14:38
Damian schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Wat moet iemand weten dan? Gewoon geduld hebben en anders gaan klagen bij Tesla...
Oh mijn excuses, ik was niet op de hoogte dat praten en vragen stellen over FSD ongewenst was hier.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 21:43

Damian

Insane Obtrusion

Gamebuster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Oh mijn excuses, ik was niet op de hoogte dat praten en vragen stellen over FSD ongewenst was hier.
8)7

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:57
Ik heb er een aliexpress cover opgeplakt. Op mijn M3 zaten tot mijn verbazing na 8 weken al meerdere steenslagen op de lens (combinatie van kapotgevroren snelwegen in december en een lage camera denk ik). Het zicht van de camera wordt er minder van maar als er een steentje midden op de lens komt kun je de hele camera vervangen.
jongetje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Ik snap je gedachtem, alleen bestaat er nu voor nieuwe autos geen autosteer en EAP meer. Is alleen standaard adaptive cruisecontrol of FSD met abonnement. Meer smaken zijn er niet...
Volgens deze Reddit post is dit inderdaad in de US ook al langer zo. Als je op een Tesla met alleen TACC het FSD abbonement afsluit, krijg je alleen FSD erbij (dus geen Autosteer)

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:42

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Het is meer dat deze (soortgelijke) vraag ongeveer elke 2 a 3 dagen gesteld wordt op het forum. Daar is het antwoord steevast op, niemand die het weet, het is gewoon afwachten totdat je een update krijgt. De ene krijgt een update 3 dagen na aanschaf, de ander krijgt het na 6 weken, geen peil op te trekken. Dus dan worden zulke vragen een beetje herhalend van aard en krijg je misschien net even een korter antwoord dan gewenst.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 14:21
[...]

Even terugzoeken en je vraag was beantwoord ;)
TL;DR; De FSD (Supervised) release die nu in NL beschikbaar is, 14.2.2.5, zit in versie 2026.3.7. Gezien je al 2026.8.6 draait en Tesla voor zover we weten geen downgrades doet zal je moeten wachten totdat er een nieuwe release uitkomt waar de voor de NL (/EU) geschikte FSD (Supervised) in zit. Het is helaas nog nergens bekend wanneer deze uitkomt.
Gamebuster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:03:

Ik heb nu 2026.8.6
Niemand die al op 2026.8.x of 2026.14.x zit (dus ook niet de fabrieks versies die eindigen op .x00) heeft FSD gekregen. Het is wachten op een nieuwe goedgekeurde release met daarin de EU versie van FSD

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 26-05-2026 11:25 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Maurice- schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Ik heb er een aliexpress cover opgeplakt. Op mijn M3 zaten tot mijn verbazing na 8 weken al meerdere steenslagen op de lens (combinatie van kapotgevroren snelwegen in december en een lage camera denk ik). Het zicht van de camera wordt er minder van maar als er een steentje midden op de lens komt kun je de hele camera vervangen.
Heb je een linkje naar de cover? Kom vooral voor de Y tegen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:57
zunrob schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Heb je een linkje naar de cover? Kom vooral voor de Y tegen.
Het werd verkocht als voor een 3 maar de verpakking schreef Y. Past ook niet precies maar blijft wel zitten.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
Auto Camera Lensbeschermer Frontcamera Lens Beschermhoes Anti-Kras Auto Accessoire Voor Tesla Model Y Juniper/Model YL 2025 2026
https://a.aliexpress.com/_Ez5OlyK

• FreakGIB
jongetje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Ik snap je gedachtem, alleen bestaat er nu voor nieuwe autos geen autosteer en EAP meer. Is alleen standaard adaptive cruisecontrol of FSD met abonnement. Meer smaken zijn er niet...
klopt maar we hebben dan wel weer Summon dat zit in het EAP pakket ook ik zelf hebt EAP en heb een abbo gehad voor FSD en gebruik nu gewoon weer EAP nu ik het gestopt heb.

was eigenlijk ook wel benieuwd wat er dan allemaal in FSD zit in de nieuwe auto's als je dus over de grens gaat en FSD niet bruikbaar is is er in de auto's alles uitgersloopt en val je dus dan terug op cruiscontrol.

of zit er zolang je het FSD abbo hebt wel autosteer in of misschien zelfs EAP waar ook Summun onder zat?

FreakGIB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]

of zit er zolang je het FSD abbo hebt wel autosteer in of misschien zelfs EAP waar ook Summun onder zat?
Nee (iig niet in US), zie mijn post hierboven. Wel Summon natuurlijk, want dat is nu onderdeel van FSD

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 26-05-2026 11:54 ]

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Nee (iig niet in US), zie mijn post hierboven. Wel Summon natuurlijk, want dat is nu onderdeel van FSD
En autopark lijkt me toch? Aangezien die in fsd niet functioneert?

• jongetje
FreakGIB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]

klopt maar we hebben dan wel weer Summon dat zit in het EAP pakket ook ik zelf hebt EAP en heb een abbo gehad voor FSD en gebruik nu gewoon weer EAP nu ik het gestopt heb.

was eigenlijk ook wel benieuwd wat er dan allemaal in FSD zit in de nieuwe auto's als je dus over de grens gaat en FSD niet bruikbaar is is er in de auto's alles uitgersloopt en val je dus dan terug op cruiscontrol.

Volgens mij is het toch duidelijk:
- Voor nieuwe autos heb je TACC (altijd) en FSD in abonnementsvorm. Er bestaat geen Autosteer en EAP meer, dus ook niet als je in het buitenland (of Nederland) bent.
- Voor auto's waar je wel EAP en/of Autosteer hebt blijf je dit natuurlijk gewoon houden naast een eventueel abonnement op FSD.
jongetje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Volgens mij is het toch duidelijk:
- Voor nieuwe autos heb je TACC (altijd) en FSD in abonnementsvorm. Er bestaat geen Autosteer en EAP meer, dus ook niet als je in het buitenland (of Nederland) bent.
- Voor auto's waar je wel EAP en/of Autosteer hebt blijf je dit natuurlijk gewoon houden naast een eventueel abonnement op FSD.
Zo duidelijk is het eigenlijk nou ook weer niet. EAP bestaat niet meer als los product, maar EAP was een set van extra Autopilot functionaliteiten die ook in FSD (zowel Capability als Supervised) zit. Zoals Summon en Autopark. Die blijven gewoon werken in het buitenland mag ik hopen, ook als FSD Supervised daar niet is goedgekeurd. Maar eigenlijk zou je zelfs verwachten dat Autosteer in het buitenland alsnog beschikbaar komt, omdat je FSD Supervised abonnement daar FSD Capability wordt (met o.a. Navigate on Autopilot, Auto Lane Change, en Traffic Light/Stopbord herkenning)

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 26-05-2026 14:42 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
Ik hoop dat FSD releases straks wat sneller gaan als het initiële vertrouwen stijgt. Ik ben er redelijk blij mee maar kom wel zaken tegen waarvan ik hoop dat de update dit verbeterd. Het lijkt mij ook slecht voor de adoptie als je je gloednieuwe implementatie in Nederland niet eens vlotjes kan updaten…

If it aint broke, fix it till it is!

• nerd_ehv_74
  • Laatst online: 19-06 13:24
Net mail ontvangen van Tesla: de FSD proef periode is afgelopen.
Mijn bevindingen in een notendop:
  1. Het werkt, mits je af en toe zelf controle overneemt (bijvoorbeeld als hij verkeerd voorsorteerd).
  2. Het is totaal krankzinnig als je regelmatig landsgrenzen passeert waar FSD niet is toegestaan want dan worden alle rijhulpsystemen uitgeschakeld, inc cruise control dat al bestaat sinds de jaren 70...
  3. Op snelwegen blijft FSD onnodig wisselen van rijstrook, gaat naar links als de auto voor je 1 km te langzaam rijd en gaat vervolgens niet inhalen....of nog even naar links vlakvoor de linker rijstrook verdwijnt. Heel erg irritant rijgedrag op de snelweg.
  4. Bij kruispunten gaat FSD afremmen, ook al rijd hij de toegestane snelheid en is het verkeerslicht groen.
Ik had heel graag gewild dat dit een super mooi feature was waar ik na een maand verslaafd aan was geraakt maar het tegenovergestelde is waar.
De ritjes naar de bouwmarkt, winkelcentrum etc zijn met FSD goed te doen, soms geef je wat gas bij en dat werkt prima. Ik heb me heus wel vermaakt.
Maar ik kan het missen als kiespijn.

• nerd_ehv_74
FreakGIB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb de offset op 50% staan en hij rijdt tussen de 102 en soms zelfs 121 km/u, mocht de rest ook flink doorrijden.
Nav dit bericht ook de offset op 50% gezet met als resultaat het volgende:

Ik reed met FSD de snelweg op waar op dat moment werkzaamheden waren EN een snelheidscamera stond.
Tesla zag de (diverse) borden 70 totaal over het hoofd en dacht dus dat de max snelheid 100 was en deed er nog eens 50% bovenop. FSD Max speed 150, dus volgas de snelweg op.
Ik greep wel in maar ging alsnog met bijna 100 langs de flitspaal.

Bedankt voor de tip ;)
Zonder gekheid: Deze tip maakte het gedrag wel beter maar in dit geval ging het even mis door het missen van de borden.

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-07 22:42
Ook hier wordt de video van Enzoknol FSD test gebruikt: YouTube: Tesla Will Save Millions of Lives JUST LIKE THIS!

• jongetje
pdidi schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Zo duidelijk is het eigenlijk nou ook weer niet. EAP bestaat niet meer als los product, maar EAP was een set van extra Autopilot functionaliteiten die ook in FSD (zowel Capability als Supervised) zit. Zoals Summon en Autopark. Die blijven gewoon werken in het buitenland mag ik hopen, ook als FSD Supervised daar niet is goedgekeurd. Maar eigenlijk zou je zelfs verwachten dat Autosteer in het buitenland alsnog beschikbaar komt, omdat je FSD Supervised abonnement daar FSD Capability wordt (met o.a. Navigate on Autopilot, Auto Lane Change, en Traffic Light/Stopbord herkenning)
Je kunt van alles verwachten, maar het is zoals ik al heb aangeven. Ik geloof echt niet dat je over de grens opeens andere software functies gaat krijgen. Dat verkoopt Tesla ook niet als functionaliteit. Als je een aantal weken naar het buitenland gaat waar FSD niet mag, dan kun je eventueel je abonnement stoppen.

• karel_G_1981
Vraagje ik hoor van heel veel mensen dat die een kaart update hebben gehad (eindelijk!) maar ik heb die nog steeds niet en een collega van mij , ook met fsd ook niet , weet iemand of het te maken heeft met fsd en dat je met fsd misschien geen kaart update krijgt net zoals je met fsd geen spring update krijgt?

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38
karel_G_1981 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:17:
Vraagje ik hoor van heel veel mensen dat die een kaart update hebben gehad (eindelijk!) maar ik heb die nog steeds niet en een collega van mij , ook met fsd ook niet , weet iemand of het te maken heeft met fsd en dat je met fsd misschien geen kaart update krijgt net zoals je met fsd geen spring update krijgt?
Ik heb FSD en heb de kaartupdate gehad.
Misschien duurt het even voordat deze bij jou geïnstalleerd wordt.
Ik heb mijn software updates overigens wel op Advanced staan.

• karel_G_1981
2cents schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Thanks dan weet ik dat het niet daar aan ligt , ik heb ze ook op advanced dus zal vanzelf wel komen , werd hoog tijd want de kaarten bevatten steeds meer fouten

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
karel_G_1981 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Thanks dan weet ik dat het niet daar aan ligt , ik heb ze ook op advanced dus zal vanzelf wel komen , werd hoog tijd want de kaarten bevatten steeds meer fouten
Kaarten zijn intussen meer dan een jaar oud, ik heb nog geen update gekregen van de kaarten, wel heb ik de 2026.14.6

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:29
2cents schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Wanneer had je beide gekregen? Gister?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Aangezien kaart en navigatie twee losse systemen zijn, wat doet de kaart-update? Gaat dat zaken oplossen zoals dit uit een eerdere post van mij?

• Myrdhin
Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Kaarten zijn intussen meer dan een jaar oud, ik heb nog geen update gekregen van de kaarten, wel heb ik de 2026.14.6
Als jij nog FSD (Supervised) actief hebt zou dat betekenen dat we nog steeds op 14.2.2.5 blijven zitten hier in NL. Ik had gehoopt dat FSD 14.3.x wat sneller getest gaat worden maar dat is dus nog even wachten. In ieder geval krijgen we dan wel de Spring update i.c.m. FSD (Supervised) :)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 21:32
Myrdhin schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Als jij nog FSD (Supervised) actief hebt zou dat betekenen dat we nog steeds op 14.2.2.5 blijven zitten hier in NL. Ik had gehoopt dat FSD 14.3.x wat sneller getest gaat worden maar dat is dus nog even wachten. In ieder geval krijgen we dan wel de Spring update i.c.m. FSD (Supervised) :)
Als ik de regressies in de verschillende 14.3.x releases zie. Neem ik het gebrek aan goed parkeren nog wel even voor lief geloof ik :+ .

• 2cents
Masterchiev schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Wanneer had je beide gekregen? Gister?
2026.3.7 kwam 3 mei binnen, de kaartupdate denk ik ergens in de laatste week.

• 2cents
SirLenncelot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:01:
Aangezien kaart en navigatie twee losse systemen zijn, wat doet de kaart-update? Gaat dat zaken oplossen zoals dit uit een eerdere post van mij?
Waarschijnlijk wel.
Ik merkte dat ie ineens een nieuw aangelegde weg herkende en de routering omgooide.
Op de Google Maps kaart stond deze weg al wel, dus er zit ergens een verschil in wat je op de Google Maps kaart ziet en wat de routing engine ziet.

• Myrdhin
Mar.tin schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Als ik de regressies in de verschillende 14.3.x releases zie. Neem ik het gebrek aan goed parkeren nog wel even voor lief geloof ik :+ .
We kunnen dan wel minder grappen maken over gebroken vogels :+
Mar.tin schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat Tesla een beetje heeft onderschat hoe veel nadruk er in NL reviews op het slechte parkeren is gekomen. Ze hadden het er gewoon helemaal uit moeten halen (zoals in v14.1.7)

• FreakGIB
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Nav dit bericht ook de offset op 50% gezet met als resultaat het volgende:

Ik reed met FSD de snelweg op waar op dat moment werkzaamheden waren EN een snelheidscamera stond.
Tesla zag de (diverse) borden 70 totaal over het hoofd en dacht dus dat de max snelheid 100 was en deed er nog eens 50% bovenop. FSD Max speed 150, dus volgas de snelweg op.
Ik greep wel in maar ging alsnog met bijna 100 langs de flitspaal.

Bedankt voor de tip ;)
Zonder gekheid: Deze tip maakte het gedrag wel beter maar in dit geval ging het even mis door het missen van de borden.
Bij mij geeft die nooit meer aan dan 130 bij een ofset van 50% volgens mij kan FSD hier in nederland niet verder dan 130.

maar idd je moet blijven opletten bij wegwerkzaamheden en snelheidscamera's

• nerd_ehv_74
FreakGIB schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Bij mij geeft die nooit meer aan dan 130 bij een ofset van 50% volgens mij kan FSD hier in nederland niet verder dan 130.

maar idd je moet blijven opletten bij wegwerkzaamheden en snelheidscamera's
Ja kan zijn hoor, ik heb niet op het schermpje gekeken. Was te druk bezig met afbreken van de lancering :)
Kan ik je de boete doorsturen of werkt dat zo niet? O-)

• nerd_ehv_74
pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat Tesla een beetje heeft onderschat hoe veel nadruk er in NL reviews op het slechte parkeren is gekomen. Ze hadden het er gewoon helemaal uit moeten halen (zoals in v14.1.7)
Ik vond het parkeren wel meevallen, ging best goed uiteindelijk maar in begin wel 2 situaties waarbij ik het zelf parkeren heb afgebroken (misschien was ik te bang om het af te wachten).

Auto ging achteruit inparkeren waarbij de neus links de weg op zwaaide terwijl er een tegenligger aan kwam. Zonder ingrijpen zou de neus van de auto op hun weghelft komen.
Dit ook gehad met een auto die mij van achteren wilde passeren tijdens achteruit inparkeren. Als ik niet op de rem had getrapt was de neus gewoon op de andere weghelft gekomen waar op dat moment verkeer reed.
Het is een bijzondere verrichting waarbij je al het andere verkeer voorrang moet geven en dat deed ie duidelijk niet twee keer.

• jongetje
nerd_ehv_74 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Ja kan zijn hoor, ik heb niet op het schermpje gekeken. Was te druk bezig met afbreken van de lancering :)
Kan ik je de boete doorsturen of werkt dat zo niet? O-)
Jij bent de rijinstructeur dus jij krijgt de boete :Y)

• vulcan
  • Laatst online: 24-07 14:59
Ik heb hier meerdere horen benoemen dat Tesla openstreetmap data gebruikt om, i.i.g. een gedeelte van, de navigatie te handelen.

Ik rij dagelijks op het kruispunt N706/N302 met FSD. In beide richtingen (van- en naar de vogelweg) kiest de auto, consequent, de verkeerde voorsorteer strook. Dus ik ben op onderzoek gegaan waarom die dat altijd fout doet, ondanks meerdere visuele indicaties (borden, pijlen op de weg, stoplichten) dat hij de andere rijstrook moet pakken.

Op openstreetmap staat voor beide kanten de volgende rijstrook data: "turn:lanes = left;through|right".

Kan ik dat interpreteren als: de linker rijstrook is om "linksaf" te slaan en de rechter rijstrook voor "rechtdoor en rechts"? De wiki lijkt daar op te hinten: "Add the lane-values to the value, starting with the leftmost lane and ending with the rightmost. Separate each lane-value with a | (vertical bar)"

Als dat zo is dan zou de correcte lane data de volgende zijn, in beide richtingen: "turn:lanes = through|left;right".

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat iemand al iets aan heeft gepast in OSM en FSD enige tijd later correct voorsorteerd. Heeft iemand daar meer info over? Is dit een effectieve manier om het gedrag van FSD te sturen/corrigeren?

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• Yaksa
vulcan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:50:
Ik heb hier meerdere horen benoemen dat Tesla openstreetmap data gebruikt om, i.i.g. een gedeelte van, de navigatie te handelen.

Ik rij dagelijks op het kruispunt N706/N302 met FSD. In beide richtingen (van- en naar de vogelweg) kiest de auto, consequent, de verkeerde voorsorteer strook. Dus ik ben op onderzoek gegaan waarom die dat altijd fout doet, ondanks meerdere visuele indicaties (borden, pijlen op de weg, stoplichten) dat hij de andere rijstrook moet pakken.

Op openstreetmap staat voor beide kanten de volgende rijstrook data: "turn:lanes = left;through|right".

Kan ik dat interpreteren als: de linker rijstrook is om "linksaf" te slaan en de rechter rijstrook voor "rechtdoor en rechts"? De wiki lijkt daar op te hinten: "Add the lane-values to the value, starting with the leftmost lane and ending with the rightmost. Separate each lane-value with a | (vertical bar)"

Als dat zo is dan zou de correcte lane data de volgende zijn, in beide richtingen: "turn:lanes = through|left;right".
Ik denk dat je gelijk hebt. Stuur even een opmerking naar OSM, mijn ervaring is dat je binnen een dag een reactie hebt. Hun kaart data draait voor een groot deel op inwonenden/vrijwilligers die correcties/wijzigingen doorgeven. Werkt prima. Heb ooit een privé oprijlaan die als doorgaande onverharde weg stond aangegeven laten wijzigen. Was binnen een paar dagen gewijzigd in de kaart data, en men nam contact met mij op of het zo goed was.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

vulcan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:50:

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is dat iemand al iets aan heeft gepast in OSM en FSD enige tijd later correct voorsorteerd. Heeft iemand daar meer info over? Is dit een effectieve manier om het gedrag van FSD te sturen/corrigeren?
@Maasluip is actief in OSM, maar hij had eerder gepost dat in principe iedereen een wijziging kan maken als je een account aanmaakt

• vulcan
pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:25:
[...]

@Maasluip is actief in OSM, maar hij had eerder gepost dat in principe iedereen een wijziging kan maken als je een account aanmaakt
Ik heb een account aangemaakt en de wijzingingen in beide richtingen doorgevoerd. Er stond een vinkje of ik wilde dat iemand mijn wijziging ging beoordelen, die heb ik even aangevinkt. Dit is mijn eerste wijziging en ik kan mij voorstellen dat er wat complexere regels gelden voor de baan indeling die ik niet direct helemaal door heb.

Er stond als baanindeling: "left;through|right", waar ik "through|left;right" van heb gemaakt. Ik ben benieuwd of en hoe snel deze wijziging doordruppelt in FSD.

If so, dan ben ik ook wel een beetje verbaasd dat iedereen, zonder verplichte review, het gedrag van FSD voertuigen zo kan beinvloeden. Dat kan natuurlijk dan ook heel makkelijk misbruikt worden?

• Ecological
Tesla FSD gebruikte alleen in 2019 OSM voor een early stack van smart summon. Nu vooral Google maps.

https://www.notateslaapp....ed-and-how-to-update-them

Maar toch goed dat OSM nu beter geupdate is ;)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Yaksa
vulcan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:52:
[...]If so, dan ben ik ook wel een beetje verbaasd dat iedereen, zonder verplichte review, het gedrag van FSD voertuigen zo kan beinvloeden. Dat kan natuurlijk dan ook heel makkelijk misbruikt worden?
Wijzigingen zoals jij hebt doorgevoerd worden gecheckt hoor voordat ze definitief in de kaartdata worden opgenomen. Als het goed is krijg je daar ook een melding van.
Misbruik is dus vrijwel uitgesloten, dat is het mooie van die community.

• vulcan
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Wijzigingen zoals jij hebt doorgevoerd worden gecheckt hoor voordat ze definitief in de kaartdata worden opgenomen. Als het goed is krijg je daar ook een melding van.
Misbruik is dus vrijwel uitgesloten, dat is het mooie van die community.
De wijziging is alweer terug gedraaid want ik zat er naast en had de lane seperators omgedraaid.

Lanes worden gescheiden door '|' en lane tags (of hoe je dat ook noemt) door ';'.

Dus "left;through|right" is wel goed in deze situatie. Oepsie :X

• Yaksa
vulcan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:40:
[...]De wijziging is alweer terug gedraaid want ik zat er naast en had de lane seperators omgedraaid.
Lanes worden gescheiden door '|' en lane tags (of hoe je dat ook noemt) door ';'.
Dus "left;through|right" is wel goed in deze situatie. Oepsie :X
Dus de OSM systematiek an sich werkt helemaal prima!

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-07 17:36
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Lees even alle posts hierover terug in dit topic. FSD laat op het laatst de rem los om de achterligger meer ruimte te geven om te kunnen stoppen
Dat is wel erg goed! Vandaar dat hij iets over de streep schiet...

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-07 17:36
Ik heb zojuist de EU-2026-8 map update binnengekregen op mijn M3 Higland, heeft iemand al positieve (veranderingen) ervaringen gehad? Mogelijk betere planning bij afslagen? Ik kan niet ergens terugvinden wat er allemaal is aangepast?
Ecological schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:05:
Tesla FSD gebruikte alleen in 2019 OSM voor een early stack van smart summon. Nu vooral Google maps.

https://www.notateslaapp....ed-and-how-to-update-them

Maar toch goed dat OSM nu beter geupdate is ;)
De link die je post meldt dat Valhalla (onderdeel van Mapbox) als routing engine wordt gebruikt. Volgens mij gebruikt Mapbox (en dus Valhalla) OSM. Ik heb dit ooit eens proberen uit te pluizen in deze post, maar er zit tegenwoordig ook een online deel in het navigatie deel

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 27-05-2026 22:54 ]

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:42

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

MY RWD 3-2026
Gisteren m'n kaart(navigatie) update mogen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3BvluSVZ4lbUVNZtoGVya8TEtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ks27RDYPDx9iBnifTnAvLaM.jpg?f=fotoalbum_large
Hoop dat ik hiermee iets minder spookborden heb waardoor de auto denkt ineens minder hard te mogen rijden met FSD :)

• Ecological
pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:51:
[...]

De link die je post meldt dat Valhalla (onderdeel van Mapbox) als routing engine wordt gebruikt. Volgens mij gebruikt Mapbox (en dus Valhalla) OSM. Ik heb dit ooit eens proberen uit te pluizen in deze post, maar er zit tegenwoordig ook een online deel in het navigatie deel
Hm - fair enough - toch wel interessant dat het toch niet helemaal duidelijk is. Ik ken wat mensen bij tesla ik kan het wel een keer vragen.

• karel_G_1981
karel_G_1981 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Kaartupdate inmiddels ook gehad , meteen een paar fsd/navi probleempjes hier in de buurt opgelost

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:42
Ik begrijp dat wij het verkeerd voorsorteren van fsd zelf kunnen oplossen door dit door te geven op openstreetmap.org ? Kan iemand dat bevestigen ?

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-07 12:52
karel_G_1981 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Kaartupdate inmiddels ook gehad , meteen een paar fsd/navi probleempjes hier in de buurt opgelost
Kun je dit toelichten? Gaat het over de routering of bijvoorbeeld max snelheden?

iRacing Profiel

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:28
De kaart die wij zien komt van Google Maps, maar dat is niet de kaart die de auto gebruikt. Die gebruikt een eigen offline kaart. Het blauwe navigatielijntje dat je ziet wordt bovenop de Google kaart geplaatst, maar je zult merken dat die niet altijd helemaal overeenkomt qua uitlijning etc. Dan loopt het blauwe lijntje een beetje naast de weg op de zichtbare kaart oid. Of ga je dwars door een rotonde heen (die wel op de Google-kaart staat, maar niet op de interne kaart)

• MartijnA3
Ik ben vooral benieuwd waar de max snelheid vandaan wordt gehaald. Zit dat ingebakken in de offline kaart of is het een api die wordt ingelezen bijvoorbeeld?

En het routeren gaat toch niet via de offline kaart maar online via een Tesla server? Onlangs meldde iemand hier dat FSD op een nieuw knooppunt opeens wel de juiste route volgde, zonder dat er een navigatie update was geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door MartijnA3 op 28-05-2026 11:26 ]

iRacing Profiel

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Is het probleem met 130km/u na 19:00u opgelost?

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:14:
[...]

Is het probleem met 130km/u na 19:00u opgelost?
Nog niet getest maar ik verwacht van niet eigenlijk omdat dat geen navigatie probleem is
Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:48:
[...]

ik hoop dat hij het fout heeft, zoals het mij is verteld is dat autosteer nu als optie onder FSD is geschoven en daarmee kan je zelf configureren wat je wel en niet wilt gebruiken (in de P stand). Moet zelf even afwachten tot de update er is...
Even verder in het FSD topic. Is er iemand hier die al FSD heeft gekregen op een nieuwe Tesla die na 11 april is geleverd zonder Autosteer (dus met alleen nog maar TACC)? Ik vermoed nl. niemand

• MartijnA3
karel_G_1981 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Nog niet getest maar ik verwacht van niet eigenlijk omdat dat geen navigatie probleem is
Hoe bedoel je dat? Ligt er toch aan hoe je het navigatiesysteem is gebouwd? Dit staat bij OSM en zou een systeem toch moeten kunnen snappen of op eenzelfde wijze te programmeren kunnen zijn:
code:
1
2
maxspeed    100
maxspeed:conditional    130 @ (19:00-06:00)

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnA3 op 28-05-2026 16:06 ]

iRacing Profiel

MartijnA3 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Hoe bedoel je dat? Ligt er toch aan hoe je het navigatiesysteem is gebouwd? Dit staat bij OSM en zou een systeem toch moeten kunnen snappen of op eenzelfde wijze te programmeren kunnen zijn:
code:
1
2
maxspeed    100
FSD herkent de conditional snelheid wel (op het scherm staat bv na 19:00uur een grijs bord 100 met daaronder een rood bord 130. En vice versa vóór 19:00uur). Alleen doet ie er (bewust?) niks mee :)
Sterker nog: in TACC en Autopilot werkt het wel

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 28-05-2026 16:16 ]

• MartijnA3
pdidi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:13:
[...]

FSD herkent de conditional snelheid wel (op het scherm staat bv na 19:00uur een grijs bord 100 met daaronder een rood bord 130. En vice versa vóór 19:00uur). Alleen doet ie er (bewust?) niks mee :)
Sterker nog: in TACC en Autopilot werkt het wel
Ah ok. Helder, thanks.

iRacing Profiel

• walto
  • Laatst online: 25-07 20:55
pdidi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Even verder in het FSD topic. Is er iemand hier die al FSD heeft gekregen op een nieuwe Tesla die na 11 april is geleverd zonder Autosteer (dus met alleen nog maar TACC)? Ik vermoed nl. niemand
Nope. Lijkt erop dat iedereen die de auto na ongeveer midden maart geleverd heeft gekregen, de boot heeft gemist.

Wachten op de volgende versie, maar of en wanneer in de nabije toekomst een keer komt weet niemand (ook niet op dit forum :-)), dus daar kun je verder ook niets mee.

Tesla met enige regelmaat bellen om te vragen hoe het er mee staat is het enige wat je kunt. Die zullen immers de eerste zijn die wat weten (is nog de vraag of ze het ook mogen delen).

Enjoying life

• karel_G_1981
MartijnA3 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:03:
[...]

code:
1
2
maxspeed    100
Bij mij houdt hij prima 130 vast na 1900 , ik moet hem alleen 1 keer een slinger geven om van 100 naar 130 te gaan . Ik vind dat niet erg , baal er meer van dat je niet max. 140-150 kan zonder allerlei waarschuwingen want nu wil je wel eens inhalen en dan geef je gas om dat een beetje vlot te doen en krijg je meteen een rood stuur als je boven de 130 komt bij een inhaalactie

• Masterchiev
Ben heel benieuwd wanneer de update eindelijk eens komt. Het is van spring update naar summer update gegaan bijna.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:56:
Ben heel benieuwd wanneer de update eindelijk eens komt. Het is van spring update naar summer update gegaan bijna.
Yep er zijn een paar dingen die noodzakelijk zijn om het aantrekkelijker te maken:

1: soepeler DMS

2: speed profiles

3: fatsoenlijk parkeren

• FreakGIB
karel_G_1981 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:25:
[...]

Yep er zijn een paar dingen die noodzakelijk zijn om het aantrekkelijker te maken:

1: soepeler DMS

2: speed profiles

3: fatsoenlijk parkeren
En veel goedkoper gooi desnoods het onbruikbare Summon er uit want dat is hier zo dicht getimmerd dat het totaal onbruikbaar is. geef ons gewoon kaal FSD met autopark.

en voeg dan in de toekomst een werkende Summon toe als dat hier bruikbaar is en andere upties die ze in de VS krijgen bv dat de auto je afzet en dan zelf een parkeer plek gaat zoeken en je later weer ophaald dergelijke dingen mag je dan extra voor betalen.

• karel_G_1981
Volgens mij zijn de UNECE regels versoepeld en zou die idiote 6meter regel eraf gaan

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 13:19

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zijn er hier meer mensen die een HW4 auto met FSD optie besteld hebben en na RDW goedkeuring geleverd hebben, maar die desondanks een auto zonder FSD geleverd hebben gekregen?

Wij hebben onze Model 3 op 12 februari besteld, meteen betaald voor FSD, maar bij levering een week of twee geleden zat er geen FSD op. Er werd toen gezegd dat auto’s met een speciale, stabiele, productieversie worden uitgeleverd, maar dat een versie met FSD binnenkort OTA geinstalleerd zou worden. Raar, want mijn Model S werd destijds voor uitlevering wèl van de laatste firmware voorzien.

Een kaartupdate kwam diezelfde dag nog binnen, een firmware update ook, maar nog steeds zonder FSD. Het service centrum produceert een praatje over Git terminologie, zonder te weten wat Git is of doet. Een termijn wanneer het is opgelost kunnen ze niet geven. En met HW3 eigenaren die al 7 jaar wachten, is afwachten geen optie.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:38
MindBender schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:11:
Zijn er hier meer mensen die een HW4 auto met FSD optie besteld hebben en na RDW goedkeuring geleverd hebben, maar die desondanks een auto zonder FSD geleverd hebben gekregen?

Wij hebben onze Model 3 op 12 februari besteld, meteen betaald voor FSD, maar bij levering een week of twee geleden zat er geen FSD op. Er werd toen gezegd dat auto’s met een speciale, stabiele, productieversie worden uitgeleverd, maar dat een versie met FSD binnenkort OTA geinstalleerd zou worden. Raar, want mijn Model S werd destijds voor uitlevering wèl van de laatste firmware voorzien.

Een kaartupdate kwam diezelfde dag nog binnen, een firmware update ook, maar nog steeds zonder FSD. Het service centrum produceert een praatje over Git terminologie, zonder te weten wat Git is of doet. Een termijn wanneer het is opgelost kunnen ze niet geven. En met HW3 eigenaren die al 7 jaar wachten, is afwachten geen optie.
Je bent niet de enige, lees dit topic even door, paar berichten terug werd er nog om gevraagd of er überhaupt iemand met een nieuwe auto fsd heeft?

• walto
  • Laatst online: 25-07 20:55
MindBender schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:11:

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep

klagen bij Tesla en volhouden is het enig wat je kunt. Het is een oplosbaar probleem en dat zal ook wel een keer gebeuren. Overigens schijnt half lithouwen nu in hetzelfde schuitje te zitten dus wie weet versnelt dat het wat

Hier op het forum weet verder ook niemand meer dan “er moet een update komen”.

Enjoying life

• Myrdhin
walto schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:25:
[...]

Bekend probleem. Zie mijn post 28-05 op dezelfde vraag. Niemand die weet wanneer het gaat komen voor deze groep

klagen bij Tesla en volhouden is het enig wat je kunt. Het is een oplosbaar probleem en dat zal ook wel een keer gebeuren. Overigens schijnt half lithouwen nu in hetzelfde schuitje te zitten dus wie weet versnelt dat het wat

Hier op het forum weet verder ook niemand meer dan “er moet een update komen”.
Klagen bij Tesla gaat het proces niet sneller maken waarschijnlijk. Gezien nieuwere versies van FSD (Supervised) goedgekeurd moeten worden (hopelijk via een versneld traject) door de RDW kan Tesla daar weinig aan versnellen. Downgraden gaat ook niet. Er zal vast ook wel een goede reden zijn dat ze niet met 2026.3.7 af fabriek geleverd zijn. Niemand weet het, behalve Tesla en die gaat daar geen uitgebreide uitleg voor geven behalve "je moet wachten", anders hadden ze dat waarschijnlijk al gedaan.

Ik had eigenlijk verwacht dat 2026.14.6 voor ons bedoelt was gezien daar 14.2.2.5 in zit maar het ziet er niet naar uit dat wij die versie krijgen als je FSD (Supervised) hebt. Of als je die versie draait is FSD (Supervised) niet geactiveerd voor de EU markt.

[ Voor 10% gewijzigd door Myrdhin op 29-05-2026 07:47 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.