Dit is ook maar gevaarlijk. Vergeet niet dat jij als bestuurder verantwoordelijk bent en deze verantwoordelijkheid niet kunt schuiven op FSD. Als er een ongeval gebeurt en jij geeft aan zonder bril te rijden of een getuige ziet dat jij zonder bril rijdt terwijl achteraf blijkt dat jij al jaren een bril draagt met sterkte -2, de verzekeraar er zijn handen ook gauw vanaf trekt en dan heb je een probleem.revolution-nl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:04:
[...]
Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?
Het is en blijft een kruising. Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen.Bobmeister schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:11:
[...]Afremmen om op oranje voor te bereiden? Dat is nou juist wat je niet moet doen..
Je rijdt de toegestane snelheid, springt het licht op oranje dan is de afweging of je nog op tijd kunt stoppen of niet. Normaliter denk je hier vooraf over na bij groen licht en leg je een grens: nu kan ik nog stoppen, nu kan het niet meer.
Het enige wat verkeerslichten doen is de voorrang regelen, het is een hulpmiddel.
Er kan nog steeds een voertuig uit een richting komen die de verkeerslichten negeerd.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Je ziet toch wat er gebeurd op de video beelden, de regels zijn regels mentaliteiten is dodelijk, op papier leuk, in de praktijk totaal ongewenst.Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:25:
[...]
Het is en blijft een kruising. Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen.
Het enige wat verkeerslichten doen is de voorrang regelen, het is een hulpmiddel.
Er kan nog steeds een voertuig uit een richting komen die de verkeerslichten negeerd.
Veiligheid is contextueel, go with flow.
“Niet de letter van de wet, maar de geest van de wet is wat telt “
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De gepaste snelheid = de toegestane snelheid.Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:25:
[...]
Het is en blijft een kruising. Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen.
Het is echt ongelooflijk..
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het verbreken van de string zorgt in z'n algemeenheid juist voor oranje, een verkeerslicht is geen timer. Je kan beter aansluiting met je voorganger behouden en dus niet preventief afremmen.Ecological schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:59:
[...]
Dat gezegd hebbende, het is inderdaad wel goed practice om ook bij verkeerslichten een beetje af te remmen alvast om op oranje voor te bereiden.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Groot kruispunt in Weesp. Dit is echt heel gevaarlijk en je kan niet meer ingrijpen omdat je eigen reactie vermogen versus de remvertraging niet snel genoeg is. Je ziet op het filmpje dat de bestuurder wel wil ingrijpen maar dan de auto al bijna stilstaat en over de stopstreep staat, dus formeel heb je dan al door oranje heen gereden.revolution-nl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:04:
[...]
Ik heb zelf ook al een dergelijks situatie gehad , idem met situaties met onzeker, twijfelachtig gedrag waardoor gevaarlijke situaties ontstaan, niet meegaan met de verkeersstroom etc.
Dit soort fratsen zie je niet in Amerika, de europese regels, die zogenaamd strict zijn op veiligheid zorgen JUIST voor onveilige situaties. Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?
Leven de bureaucraten in Brussel. Koekoek
Dit vind ik gelijk de gevaarlijkste situatie naast zo’n remactie voor verkeerslichten voor een andere rijbaan.
Klopt dat de achterligger meer ruimte moet houden maar verkeer is naast regels verwachting. Je verwacht niet dat een bestuurder met verstand zo’n remactie inzet voor oranje wat iedereen kan inschatten dat je doorrijdt. De tesla maakt zich in dit geval schuldig aan artikel 5 WVW in mijn ogen. Het veroorzaakt gevaar op de weg door een remactie in te zetten zodanig hard. Je ziet dat de bestuurder al te laat is met ingrijpen, dan het domino effect aan de bestuurder achter zich die ook nog moet reageren.
FSD schiet hierin tekort en veroorzaakt gevaar.
Dan mag jij mij de RVV regel laten zien waar dat staat dat je een kruispunt met gepaste snelheid moet naderen. Weer loop je pertinent onzin te verkopen. De wegbeheerder dient een snelheidsverlaging in te voeren als hij van oordeel is dat de maximum geldende snelheid te hoog is voor het kruispunt. Overigens heeft de wegbeheerder dat al gedaan zoals je op het filmpje ziet. Dan is dat de maximum snelheid. En dat jij als individu met gepaste snelheid nadert, dikke pluim voor jou maar het is absoluut geen regel.Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:25:
[...]
bij een gelijkwaardig kruispunt heb je gelijk. Maar is hier totaal geen sprake van.
[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 23-05-2026 01:11 ]
Hij stopt voor he tverkeerslicht dat op rood springs zie hier weinig fouts aan behalve dat ie misschien iets eerder gas had moeten terugnemen omdat het risico bestond dat het licht op rood zou gaan. Als je zo bruusk moet remmen had je beter door kunnen rijden dat ben ik dan wel eens, Als iemand achterop was geknald in deze situatie was die echter 100% zeker aangewezen als schuldige en niet de fsd autoyamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:58:
FSD bijna crash met meerdere autos vandaag ergens in Hoofddorp
Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:18 ]
Onzin, een bril is alleen verplicht als het als aantekening in je rijbewijs staat , als het er niet in vermeld staat mag en kan je ook zonder bril autorijden. ik heb ook een bril maar heb hem ook niet altijd op met autorijden. Het is aan jezelf om te beoordelen of je goed genoeg ziet om auto te rijdenBobmeister schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:14:
[...]
Dit is ook maar gevaarlijk. Vergeet niet dat jij als bestuurder verantwoordelijk bent en deze verantwoordelijkheid niet kunt schuiven op FSD. Als er een ongeval gebeurt en jij geeft aan zonder bril te rijden of een getuige ziet dat jij zonder bril rijdt terwijl achteraf blijkt dat jij al jaren een bril draagt met sterkte -2, de verzekeraar er zijn handen ook gauw vanaf trekt en dan heb je een probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:17 ]
Ik vraag me af hoe er dan is ingegrepen. Want FSD is de hele tijd aan gebleven. De bestuurder laat FSD zelfs rustig weer achteruitrijden.Masterchiev schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:49:
[...]
Je ziet op het filmpje dat de bestuurder wel wil ingrijpen maar dan de auto al bijna stilstaat en over de stopstreep staat
Wat me wel opvalt is dat ondanks de harde remactie er geen knipperlichten aangaan
[ Voor 52% gewijzigd door pdidi op 23-05-2026 09:03 ]
Filmpje niet gezien maar volgens mij gaan die knipperlichten toch alleen aan als je van boven een bepaalde snelheid afremt met een bepaalde kracht ?pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:56:
[...]
Ik vraag me af hoe er dan is ingegrepen. Want FSD is de hele tijd aan gebleven. De bestuurder laat FSD zelfs rustig weer achteruitrijden.
Wat me wel opvalt is dat ondanks de harde remactie er geen knipperlichten aangaan
Mogelijk ging hij dus niet hard genoeg voor de rem actie ondanks dat de rem actie zelf dus wellicht wel de nodige kracht zou hebben?
De Tesla was 50 meter van de verkeerslichten verwijderd toen deze op oranje gingen.Hype schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Hahah nou wel bijzonder dat mensen alsnog zeggen dat FSD hier juist heeft gehandeld. Vol in de ankers voor een oranje licht is echt alles behalve veilig.
/f/image/9lBvf7lAuHOw0ehzE7it5txv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jGZEzVJU71lS21EVRWWt6CEZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het even door onze vriend Grok laten uitrekenen
/f/image/PKmJO59FDKJD1CZQ95u6zpcf.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het hier al vaker gezegd: die frontcamera geeft een vertekend beeld omdat deze is ingezoomd
[ Voor 34% gewijzigd door pdidi op 23-05-2026 09:50 ]
Ja, als hij op tijd was begonnen met remmen. Maar je bent het er niet mee eens dat hij vol op de rem gaat? Alles in dat filmpje duidt daarop.pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:43:
[...]
De Tesla was 50 meter van de verkeerslichten verwijderd toen deze op oranje gingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het hier al vaker gezegd: die frontcamera geeft een vertekend beeld omdat deze is ingezoomd
Veder denk ik dat we ons een beetje verliezen in de discussie
FSDRecap.com - FSD rit analyse
Onzin. Op Reddit staan veel klachten over "yellow light" gedrag en dat ie vol in de ankers schiet.revolution-nl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:04:
Dit soort fratsen zie je niet in Amerika, de europese regels, die zogenaamd strict zijn op veiligheid zorgen JUIST voor onveilige situaties.
https://www.reddit.com/r/...ellow_lights_got_me_like/
https://www.reddit.com/r/...low_light_handling_issue/
Zomaar snel 2 voorbeelden.
Jij suggereert nu zelf dat dat niet veilig is, dus dan had je gewoon zelf moeten rijden. Niemand verplicht je om met FSD Supervised te rijden.Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?
Kun je de berekening opnieuw doen, maar dan het moment nemen waarop de Tesla daadwerkelijk begon met remmen?pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:43:
[...]
De Tesla was 50 meter van de verkeerslichten verwijderd toen deze op oranje gingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Namelijk hier? (Snelheid verspringt net van 72 naar 71). Dat is een heel stuk verder namelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 23-05-2026 10:21 ]
Hij gaat niet "vol" in de rem, want dan zou het automatische noodremlicht aan zijn gegaan. Nogmaals: de frontcamera is ingezoomd waardoor je een verkeerd beeld krijgtHype schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:01:
[...]
Ja, als hij op tijd was begonnen met remmen. Maar je bent het er niet mee eens dat hij vol op de rem gaat? Alles in dat filmpje duidt daarop.
Veder denk ik dat we ons een beetje verliezen in de discussie
Haha, was er net mee bezigMartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Kun je de berekening opnieuw doen, maar dan het moment nemen waarop de Tesla daadwerkelijk begon met remmen?
Namelijk hier? (Snelheid verspringt net van 72 naar 71). Dat is een heel stuk verder namelijk.
[Afbeelding]
Van FSD terug naar autosteer is wel even schakelen. Uit automatisme inschakelen en dan schrikken als niet geremd wordt voor rood licht… u bent gewaarschuwd 😋
ChatGPT:
Conclusie: Exact hetzelfde gedrag als een mens dus.Bij 72 km/u hangt de stopafstand af van twee dingen:
Reactieafstand (afstand tijdens jouw reactietijd)
Remafstand (afstand die de auto nodig heeft om stil te staan)
Een vuistregel in Nederland:
Reactieafstand = (snelheid ÷ 10) × 3
→ (72 ÷ 10) × 3 = 21,6 meter
Remafstand = (snelheid ÷ 10) × (snelheid ÷ 10) ÷ 2
→ 7,2 × 7,2 ÷ 2 = 25,9 meter
Stopafstand = reactieafstand + remafstand
→ 21,6 + 25,9 ≈ 47,5 meter
Dus: ongeveer 48 meter onder normale omstandigheden (droog wegdek, goede remmen, normale reactietijd).
Nee joh, een mens geeft gewoon plank gasMartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:37:
[...]
ChatGPT:
[...]
Conclusie: Exact hetzelfde gedrag als een mens dus.
Klopt behalve dat de reactietijd van FSD milliseconden zijn ipv de seconde van de gemiddelde bestuurder. Hoe ouder hoe langzamer je reageert tot 3 seconden.MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:37:
[...]
ChatGPT:
[...]
Conclusie: Exact hetzelfde gedrag als een mens dus.
Blijkbaar red de auto het ook om te stoppen voor het stoplicht. Wel 2 dingen als je als bestuurder dit ziet /ervaart trap je toch het gas pedaal in, je ziet dit ongeveer aan komen dat hij op oranje gaat (stoplichten staan al lange tijd op groen) en dit zijn de zwakke plekken van het systeem. Daarnaast is het dotje gas van fsd om de achteropkomende auto te ontwijken wel netjes (Deze bestuurder zit overigens echt te slapen).pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
[...]
Hij gaat niet "vol" in de rem, want dan zou het automatische noodremlicht aan zijn gegaan. Nogmaals: de frontcamera is ingezoomd waardoor je een verkeerd beeld krijgt
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/wYZxTcWBbC6rGMe6Xt6JXAdg.jpg?f=fotoalbum_large)