• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:04:
[...]

Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?
Dit is ook maar gevaarlijk. Vergeet niet dat jij als bestuurder verantwoordelijk bent en deze verantwoordelijkheid niet kunt schuiven op FSD. Als er een ongeval gebeurt en jij geeft aan zonder bril te rijden of een getuige ziet dat jij zonder bril rijdt terwijl achteraf blijkt dat jij al jaren een bril draagt met sterkte -2, de verzekeraar er zijn handen ook gauw vanaf trekt en dan heb je een probleem.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:35
Bobmeister schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:11:
[...]Afremmen om op oranje voor te bereiden? Dat is nou juist wat je niet moet doen..
Je rijdt de toegestane snelheid, springt het licht op oranje dan is de afweging of je nog op tijd kunt stoppen of niet. Normaliter denk je hier vooraf over na bij groen licht en leg je een grens: nu kan ik nog stoppen, nu kan het niet meer.
Het is en blijft een kruising. Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen.
Het enige wat verkeerslichten doen is de voorrang regelen, het is een hulpmiddel.
Er kan nog steeds een voertuig uit een richting komen die de verkeerslichten negeerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:25:
[...]

Het is en blijft een kruising. Die dien je altijd met gepaste snelheid te naderen.
Het enige wat verkeerslichten doen is de voorrang regelen, het is een hulpmiddel.
Er kan nog steeds een voertuig uit een richting komen die de verkeerslichten negeerd.
Je ziet toch wat er gebeurd op de video beelden, de regels zijn regels mentaliteiten is dodelijk, op papier leuk, in de praktijk totaal ongewenst.

Veiligheid is contextueel, go with flow.

“Niet de letter van de wet, maar de geest van de wet is wat telt “

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
[...]

De gepaste snelheid = de toegestane snelheid.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het is echt ongelooflijk..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21
Ecological schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:59:
[...]

Dat gezegd hebbende, het is inderdaad wel goed practice om ook bij verkeerslichten een beetje af te remmen alvast om op oranje voor te bereiden.
Het verbreken van de string zorgt in z'n algemeenheid juist voor oranje, een verkeerslicht is geen timer. Je kan beter aansluiting met je voorganger behouden en dus niet preventief afremmen.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
[...]

Ik heb zelf ook al een dergelijks situatie gehad , idem met situaties met onzeker, twijfelachtig gedrag waardoor gevaarlijke situaties ontstaan, niet meegaan met de verkeersstroom etc.

Dit soort fratsen zie je niet in Amerika, de europese regels, die zogenaamd strict zijn op veiligheid zorgen JUIST voor onveilige situaties. Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?

Leven de bureaucraten in Brussel. Koekoek 8)7
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Groot kruispunt in Weesp. Dit is echt heel gevaarlijk en je kan niet meer ingrijpen omdat je eigen reactie vermogen versus de remvertraging niet snel genoeg is. Je ziet op het filmpje dat de bestuurder wel wil ingrijpen maar dan de auto al bijna stilstaat en over de stopstreep staat, dus formeel heb je dan al door oranje heen gereden.

Dit vind ik gelijk de gevaarlijkste situatie naast zo’n remactie voor verkeerslichten voor een andere rijbaan.

Klopt dat de achterligger meer ruimte moet houden maar verkeer is naast regels verwachting. Je verwacht niet dat een bestuurder met verstand zo’n remactie inzet voor oranje wat iedereen kan inschatten dat je doorrijdt. De tesla maakt zich in dit geval schuldig aan artikel 5 WVW in mijn ogen. Het veroorzaakt gevaar op de weg door een remactie in te zetten zodanig hard. Je ziet dat de bestuurder al te laat is met ingrijpen, dan het domino effect aan de bestuurder achter zich die ook nog moet reageren.

FSD schiet hierin tekort en veroorzaakt gevaar.

• Masterchiev
[...]

Dan mag jij mij de RVV regel laten zien waar dat staat dat je een kruispunt met gepaste snelheid moet naderen. Weer loop je pertinent onzin te verkopen. De wegbeheerder dient een snelheidsverlaging in te voeren als hij van oordeel is dat de maximum geldende snelheid te hoog is voor het kruispunt. Overigens heeft de wegbeheerder dat al gedaan zoals je op het filmpje ziet. Dan is dat de maximum snelheid. En dat jij als individu met gepaste snelheid nadert, dikke pluim voor jou maar het is absoluut geen regel.

bij een gelijkwaardig kruispunt heb je gelijk. Maar is hier totaal geen sprake van.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 23-05-2026 01:11 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:34
yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:58:
FSD bijna crash met meerdere autos vandaag ergens in Hoofddorp

Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)

YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
Hij stopt voor he tverkeerslicht dat op rood springs zie hier weinig fouts aan behalve dat ie misschien iets eerder gas had moeten terugnemen omdat het risico bestond dat het licht op rood zou gaan. Als je zo bruusk moet remmen had je beter door kunnen rijden dat ben ik dan wel eens, Als iemand achterop was geknald in deze situatie was die echter 100% zeker aangewezen als schuldige en niet de fsd auto

[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:18 ]

• karel_G_1981
Bobmeister schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:14:
[...]

Dit is ook maar gevaarlijk. Vergeet niet dat jij als bestuurder verantwoordelijk bent en deze verantwoordelijkheid niet kunt schuiven op FSD. Als er een ongeval gebeurt en jij geeft aan zonder bril te rijden of een getuige ziet dat jij zonder bril rijdt terwijl achteraf blijkt dat jij al jaren een bril draagt met sterkte -2, de verzekeraar er zijn handen ook gauw vanaf trekt en dan heb je een probleem.
Onzin, een bril is alleen verplicht als het als aantekening in je rijbewijs staat , als het er niet in vermeld staat mag en kan je ook zonder bril autorijden. ik heb ook een bril maar heb hem ook niet altijd op met autorijden. Het is aan jezelf om te beoordelen of je goed genoeg ziet om auto te rijden

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:17 ]

Masterchiev schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:49:
[...]

Je ziet op het filmpje dat de bestuurder wel wil ingrijpen maar dan de auto al bijna stilstaat en over de stopstreep staat
Ik vraag me af hoe er dan is ingegrepen. Want FSD is de hele tijd aan gebleven. De bestuurder laat FSD zelfs rustig weer achteruitrijden.
Wat me wel opvalt is dat ondanks de harde remactie er geen knipperlichten aangaan

[ Voor 52% gewijzigd door pdidi op 23-05-2026 09:03 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:00
pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Ik vraag me af hoe er dan is ingegrepen. Want FSD is de hele tijd aan gebleven. De bestuurder laat FSD zelfs rustig weer achteruitrijden.
Wat me wel opvalt is dat ondanks de harde remactie er geen knipperlichten aangaan
Filmpje niet gezien maar volgens mij gaan die knipperlichten toch alleen aan als je van boven een bepaalde snelheid afremt met een bepaalde kracht ?
Mogelijk ging hij dus niet hard genoeg voor de rem actie ondanks dat de rem actie zelf dus wellicht wel de nodige kracht zou hebben?
Hype schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Hahah nou wel bijzonder dat mensen alsnog zeggen dat FSD hier juist heeft gehandeld. Vol in de ankers voor een oranje licht is echt alles behalve veilig.
De Tesla was 50 meter van de verkeerslichten verwijderd toen deze op oranje gingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baJ0Ah8itgl7zaNbT28CZQ8-L_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9lBvf7lAuHOw0ehzE7it5txv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tltT65f4UBMKTbdaBtCSTdeecYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jGZEzVJU71lS21EVRWWt6CEZ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het even door onze vriend Grok laten uitrekenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVUs7IUpGqL6Nua0te1wXcOr6_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKmJO59FDKJD1CZQ95u6zpcf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het hier al vaker gezegd: die frontcamera geeft een vertekend beeld omdat deze is ingezoomd

[ Voor 34% gewijzigd door pdidi op 23-05-2026 09:50 ]

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-07 21:31
pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:43:
[...]

De Tesla was 50 meter van de verkeerslichten verwijderd toen deze op oranje gingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het hier al vaker gezegd: die frontcamera geeft een vertekend beeld omdat deze is ingezoomd
Ja, als hij op tijd was begonnen met remmen. Maar je bent het er niet mee eens dat hij vol op de rem gaat? Alles in dat filmpje duidt daarop.

Veder denk ik dat we ons een beetje verliezen in de discussie ;)

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53

Dit soort fratsen zie je niet in Amerika, de europese regels, die zogenaamd strict zijn op veiligheid zorgen JUIST voor onveilige situaties.
Onzin. Op Reddit staan veel klachten over "yellow light" gedrag en dat ie vol in de ankers schiet.
https://www.reddit.com/r/...ellow_lights_got_me_like/
https://www.reddit.com/r/...low_light_handling_issue/
Zomaar snel 2 voorbeelden.
Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?
Jij suggereert nu zelf dat dat niet veilig is, dus dan had je gewoon zelf moeten rijden. Niemand verplicht je om met FSD Supervised te rijden.

iRacing Profiel

• MartijnA3
pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kun je de berekening opnieuw doen, maar dan het moment nemen waarop de Tesla daadwerkelijk begon met remmen?
Namelijk hier? (Snelheid verspringt net van 72 naar 71). Dat is een heel stuk verder namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SorTFhUjRw61vsGJm5DkWCeomx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8j6Cy7jxW80kotBTGw0Art0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 23-05-2026 10:21 ]

iRacing Profiel

Hype schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ja, als hij op tijd was begonnen met remmen. Maar je bent het er niet mee eens dat hij vol op de rem gaat? Alles in dat filmpje duidt daarop.

Veder denk ik dat we ons een beetje verliezen in de discussie ;)
Hij gaat niet "vol" in de rem, want dan zou het automatische noodremlicht aan zijn gegaan. Nogmaals: de frontcamera is ingezoomd waardoor je een verkeerd beeld krijgt
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Kun je de berekening opnieuw doen, maar dan het moment nemen waarop de Tesla daadwerkelijk begon met remmen?
Namelijk hier? (Snelheid verspringt net van 72 naar 71). Dat is een heel stuk verder namelijk.
[Afbeelding]
Haha, was er net mee bezig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1RVwK5cYBSQWCiDjALkllRo7jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MsvaHtQoVmQToYlfVdJ3WJ1F.png?f=fotoalbum_large

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Van FSD terug naar autosteer is wel even schakelen. Uit automatisme inschakelen en dan schrikken als niet geremd wordt voor rood licht… u bent gewaarschuwd 😋

• MartijnA3
ChatGPT:
Bij 72 km/u hangt de stopafstand af van twee dingen:

Reactieafstand (afstand tijdens jouw reactietijd)
Remafstand (afstand die de auto nodig heeft om stil te staan)

Een vuistregel in Nederland:

Reactieafstand = (snelheid ÷ 10) × 3
→ (72 ÷ 10) × 3 = 21,6 meter
Remafstand = (snelheid ÷ 10) × (snelheid ÷ 10) ÷ 2
→ 7,2 × 7,2 ÷ 2 = 25,9 meter

Stopafstand = reactieafstand + remafstand
→ 21,6 + 25,9 ≈ 47,5 meter

Dus: ongeveer 48 meter onder normale omstandigheden (droog wegdek, goede remmen, normale reactietijd).
Conclusie: Exact hetzelfde gedrag als een mens dus.

iRacing Profiel

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-07 10:46
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:37:
[...]

ChatGPT:

[...]

Nee joh, een mens geeft gewoon plank gas ;)

• Masterchiev
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:37:
[...]

ChatGPT:

[...]

Klopt behalve dat de reactietijd van FSD milliseconden zijn ipv de seconde van de gemiddelde bestuurder. Hoe ouder hoe langzamer je reageert tot 3 seconden.

• Xipe22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:30
pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Hij gaat niet "vol" in de rem, want dan zou het automatische noodremlicht aan zijn gegaan. Nogmaals: de frontcamera is ingezoomd waardoor je een verkeerd beeld krijgt
Blijkbaar red de auto het ook om te stoppen voor het stoplicht. Wel 2 dingen als je als bestuurder dit ziet /ervaart trap je toch het gas pedaal in, je ziet dit ongeveer aan komen dat hij op oranje gaat (stoplichten staan al lange tijd op groen) en dit zijn de zwakke plekken van het systeem. Daarnaast is het dotje gas van fsd om de achteropkomende auto te ontwijken wel netjes (Deze bestuurder zit overigens echt te slapen).

• Masterchiev
Ff een update van een nieuw voertuig.

De model Y AWD 2026 staat op 3.7.

echter de nieuwe model 3 RWD 2026 is met 8.6 opgehaald. Geen update uitgevoerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3qChuQNp1QHt4lgfx6uf6I3MtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYZxTcWBbC6rGMe6Xt6JXAdg.jpg?f=fotoalbum_large
Xipe22 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Blijkbaar red de auto het ook om te stoppen voor het stoplicht. Wel 2 dingen als je als bestuurder dit ziet /ervaart trap je toch het gas pedaal in, je ziet dit ongeveer aan komen dat hij op oranje gaat (stoplichten staan al lange tijd op groen) en dit zijn de zwakke plekken van het systeem. Daarnaast is het dotje gas van fsd om de achteropkomende auto te ontwijken wel netjes (Deze bestuurder zit overigens echt te slapen).
FSD ziet op 50 meter afstand dat het oranje wordt. Hij zou binnen 20ms (de reactietijd van FSD) al kunnen gaan remmen, maar doet dat pas 1 seconde later.
Het lijkt wel alsof FSD de bestuurder 1 seconde de tijd geeft om te intervenen en gas te laten geven als deze door wil rijden

• MartijnA3
Masterchiev schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Klopt behalve dat de reactietijd van FSD milliseconden zijn ipv de seconde van de gemiddelde bestuurder. Hoe ouder hoe langzamer je reageert tot 3 seconden.
Eh, in het filmpje zie je dat niet terug. Het licht springt op oranje 50 meter voor het verkeerslicht. Bij ongeveer 26 meter begint de Tesla pas te remmen. Dat is dezelfde reactiesnelheid als een mens.

Wat iedereen lijkt te vergeten en wat deze situatie gevaarlijk maakt is dat je als supervisor ook een reactietijd hebt. Omdat je je handen op je benen hebt en je voeten niet bij de rem, zou ik er niet vreemd van opkijken als deze reactietijd langer is dan 1 seconde.

In het voorbeeld begint het daadwerkelijke remmen pas bij ongeveer 26 meter. Als je dan nog in moet grijpen met minimaal een seconde reactietijd, dan sta je al bijna stil en kun je de gevaarlijke situatie met het achteropkomend verkeer niet corrigeren.

Dus ik snap waarom de Tesla wil stoppen maar ik snap ook dat mensen zeggen: doorrijden. En dit vind ik het gevaar van FSD. Wij moeten als mens een computer corrigeren indien nodig (bijna altijd uitzonderlijke situaties). En ik vraag me af of we hier capabel genoeg voor zijn, zeker als de gewenning aan FSD erin sluipt.

iRacing Profiel

Masterchiev schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Klopt behalve dat de reactietijd van FSD milliseconden zijn ipv de seconde van de gemiddelde bestuurder
Yep, zie mijn theorie hierboven

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 11:55
Bij mijn testrit hetzelfde meegemaakt met oranje lichten. Ook vol in de ankers, reed bij ons wel iemand achter ons, die kon nog net uitwijken. Scheelde echt millimeters. Leek er ook op dat die echt vol afremde en ook niet rekening hield met de auto achter ons (hij week ook niet uit door een stukje naar voren te rijden of iets dergelijks, voelde als een noodstop). Vond ik direct al raar omdat ik zoveel beelden gezien had van Tesla's die rekening hielden met alles om hun heen.

Mijn vriendin reed (met FSD) die wilde gelijk geen Tesla meer 😂

[ Voor 11% gewijzigd door leadingdamage1 op 23-05-2026 12:12 ]

• karel_G_1981
Xipe22 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Probleem is dat er tegenwoordig vaak van die flitspalen staan die zowel op rood licht als snelheid controleren. Gas bij is dan geen optie omdat je dan alsnog een bon krijgt. Ook al is het veiliger door te rijden is het dan beter het anker uit te gooien om een bon te voorkomen. Om deze reden minder ik meestal al vaart voor en kruising waar er een dreiging is dat het stoplicht op rood gaat zodat je geen noodstop hoeft te maken als het licht ineens op oranje springt.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:31
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Eh, in het filmpje zie je dat niet terug. Het licht springt op oranje 50 meter voor het verkeerslicht. Bij ongeveer 26 meter begint de Tesla pas te remmen. Dat is dezelfde reactiesnelheid als een mens.

Wat iedereen lijkt te vergeten en wat deze situatie gevaarlijk maakt is dat je als supervisor ook een reactietijd hebt. Omdat je je handen op je benen hebt en je voeten niet bij de rem, zou ik er niet vreemd van opkijken als deze reactietijd langer is dan 1 seconde.

In het voorbeeld begint het daadwerkelijke remmen pas bij ongeveer 26 meter. Als je dan nog in moet grijpen met minimaal een seconde reactietijd, dan sta je al bijna stil en kun je de gevaarlijke situatie met het achteropkomend verkeer niet corrigeren.

Dus ik snap waarom de Tesla wil stoppen maar ik snap ook dat mensen zeggen: doorrijden. En dit vind ik het gevaar van FSD. Wij moeten als mens een computer corrigeren indien nodig (bijna altijd uitzonderlijke situaties). En ik vraag me af of we hier capabel genoeg voor zijn, zeker als de gewenning aan FSD erin sluipt.
Ik begrijp je punt, ik ben het er niet mee eens, maar dat vind ik meer een discussie voor het andere topic en hier off-topic. Maar dan vraag ik me af, wat is dan wel jouw oplossing?

Wil je bijvoorbeeld FSD (Supervised) verbieden tot de systemen helemaal FSD klaar is? Maar goed, ook die discussie kan beter in het andere topic worden gevoerd. Dit topic gaat over ride-alongs en ervaringen. Dit is natuurlijk een beetje als in het Xbox topic gaan zeggen dat Playstation veel beter is.

In ieder geval, wat mij betreft is juist de auto erachter een reden waarom we zo snel mogelijk naar volledige autonomie moeten gaan en dat FSD (Supervised), zelfs met de (grote) tekortkomingen, een grote verbetering is tot zelf rijden.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
leadingdamage1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:11:
Bij mijn testrit hetzelfde meegemaakt met oranje lichten. Ook vol in de ankers, reed bij ons wel iemand achter ons, die kon nog net uitwijken. Scheelde echt millimeters. Leek er ook op dat die echt vol afremde en ook niet rekening hield met de auto achter ons (hij week ook niet uit door een stukje naar voren te rijden of iets dergelijks, voelde als een noodstop). Vond ik direct al raar omdat ik zoveel beelden gezien had van Tesla's die rekening hielden met alles om hun heen.

Mijn vriendin reed (met FSD) die wilde gelijk geen Tesla meer 😂
Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat de tesla bij oranje doorrijdt en pas op het laatste moment wel of niet in de ankers gaat.

Dus lijkt het voor de achterligger dat je door gaat rijden.

Nu moet een achterligger natuurlijk ook wel rekening houden met dat ik mogelijk stop. En als het voor mij oranje is dan moet de achterligger helemaal rekening houden met stoppen omdat het voor hem rood zal zijn. Al is nog even door rood rijden bij mij in de buurt erg populair.

Maar persoonlijk zou ik in veel van deze oranje gevallen al gaan stoppen en veel eerder beginnen met afremmen. En niet zoals de telsa doet doorrijden en dan op het laatste moment vrij abrupt stoppen. En dan is het wel duidelijker voor anderen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Yaksa
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:06:
[...]Wat iedereen lijkt te vergeten en wat deze situatie gevaarlijk maakt is dat je als supervisor ook een reactietijd hebt. Omdat je je handen op je benen hebt en je voeten niet bij de rem, zou ik er niet vreemd van opkijken als deze reactietijd langer is dan 1 seconde.
Wat iedereen lijkt te vergeten is dat er op heel ruime afstand voor de verkeerslichten al een bord staat: Let op, kruising met verkeerslichten. Dat zou dan, als supervisor, al reden genoeg moeten zijn om je handen op het stuur te leggen en je voet bij de rem te houden. Dat doe je ook bij een gelijkwaardig kruispunt. Je weet immers nooit of er niet een gek is die van de andere kant door rood rijdt waardoor er een heel gevaarlijke situatie op het kruispunt zelf ontstaat.
Je mag er namelijk niet van uit gaan dat FSD (supervised) op dit moment alle verkeerssituaties, en zeker die op (drukke) kruisingen, volledig autonoom kan en zal uitvoeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:48
SirLenncelot schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:28:
Van FSD terug naar autosteer is wel even schakelen. Uit automatisme inschakelen en dan schrikken als niet geremd wordt voor rood licht… u bent gewaarschuwd 😋
Wel heerlijk dat ie dan weer gewoon naar de lichtjes boven de geldende maximum snelheid gaat bij vrij baan.

Dat constant net effe onder de maximum snelheid blijven rijden (58 ipv 60) vind ik vrij irritant worden. Alleen op de snelweg lijkt ie (totdat je in een groepje auto's rijdt) vast te klikken op bv 110 waar je 100 mag.

• Yaksa
RF1000 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:46:
[...]Dat constant net effe onder de maximum snelheid blijven rijden (58 ipv 60) vind ik vrij irritant worden.
Het lijkt mij verstandiger om de blik constant op de weg en de directe omgeving te houden in plaats van constant te controleren of de auto de maximaal toegestane snelheid wel haalt. Rijdt ook veel relaxter omdat je dan de aandacht op de weg hebt, die auto rijdt wel door en die 2 km/h harder ga je qua 'tijdsverlies' echt niet merken.

• MartijnA3
Ecological schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:38:
Maar dan vraag ik me af, wat is dan wel jouw oplossing?
In dit specifieke geval: Waarom doet FSD er een seconde over om de beslissing te nemen om te stoppen? Had ie dat meteen bij het naar oranje springen gedaan, dan was de remactie veel minder heftig geweest. Als Tesla dit kan aanpassen is het veel veiliger.

Voor het bredere beeld dat ik van mening ben dat een computer controleren niet de beste oplossing is heb ik geen oplossing. Ik heb al eerder genoemd dat ik denk dat zo'n systeem alleen volledig veilig kan zijn wanneer alle voertuigen autonoom rijden. Maar dan nog zit je met fietsers en wandelaars.
en dat FSD (Supervised), zelfs met de (grote) tekortkomingen, een grote verbetering is tot zelf rijden.
We hebben Nederlandse cijfers nodig om te zien of dit ook zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnA3 op 23-05-2026 13:24 ]

iRacing Profiel

• Ecological
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:22:
[...]

In dit specifieke geval: Waarom doet FSD er een seconde over om de beslissing te nemen om te stoppen? Had ie dat meteen bij het naar oranje springen gedaan, dan was de remactie veel minder heftig geweest. Als Tesla dit kan aanpassen is het veel veiliger.

Voor het bredere beeld dat ik van mening ben dat een computer controleren niet de beste oplossing is heb ik geen oplossing. Ik heb al eerder genoemd dat ik denk dat zo'n systeem alleen volledig veilig kan zijn wanneer alle voertuigen autonoom rijden. Maar dan nog zit je met fietsers en wandelaars.

[...]

Ik ben het er niet mee eens dat we Nederlandse cijfers nodig hebben om te laten zien dat de doden en gewonden met FSD (Supervised) lager zullen zijn dan zelf rijden, met het aantal wegmisbruikers op de weg.

Wat wel kan, is dat er meer kop-start botsingen zullen zijn de komende tijd, maar dat neem ik dan voor lief als we een paar minder doden kunnen bewerkstelligen in Nederland. Je moet ook ergens beginnen. Maar goed, nogmaals er is een topic geopend in dit sub-forum om de meer filosofische kant te bediscussieren, dit topic is voor ride-alongs en ervaringen met FSD.

Dat je het er niet mee eens bent hoe Tesla de uitrol doet dat kan, maar dit topic is niet de plek, dan kan je bijvoorbeeld naar een paar luddites in de tweede kamer een brief schrijven, misschien schrijf ik wel een brief naar de Minister om een heel klein invloed te bewerkstelligen waarom ik het belangrijk vind dat de DMS minder zwaar wordt afgesteld.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
[...]

[...]

Juist , lijkt erop dat het reasoning systeem soms wat te lang opties overweegt. Lijkt me dat dit makkelijk verbeterd kan worden , sneller een besluit in dit soort situaties en je dan ook aan dat besluit houden. Gisteren overigens ook een twijfel moment met inhalen op de snelweg , hij wilde inhalen maar je zag al aan de stuurbewegingen dat ie twijfelde of ie nu moest doorzetten. Ik heb resoluut het stuur gepakt en de auto naar links gestuurd om te voorkomen dat de achterligger niet wist wat ik ging doen. Fsd moet gewoon besluiten en gaan en dan niet daar nog allerlei overwegingen maken. Is een beetje hetzelfde als dat gedrag bij stoplichten

• Ecological
karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Juist , lijkt erop dat het reasoning systeem soms wat te lang opties overweegt. Lijkt me dat dit makkelijk verbetert kan worden , sneller een besluit in dit soort situaties en je dan ook aan dat besluit houden. Gisteren overigens ook een twijfel moment met inhalen op de snelweg , hij wilde inhalen maar je zag al aan de stuurbewegingen dat ie twijfelde of ie nu moest doorzetten. Ik heb resoluut het duur gepakt en de auto naar links gestuurd om te voorkomen dat de achterligger niet wist wat ik ging doen. Fsd moet gewoon besluiten en gaan en dan niet daar nog allerlei overwegingen maken. Is een beetje hetzelfde als dat gedrag bij stoplichten
Daarom zou het ook zo mooi zijn als we bestuurders-profielen krijgen als in Amerika. Anyway, ik ben mijn bijdragen en de ervaringen aan het verzamelen en ik ga een brief schrijven naar het tweede kamerlid waar ik op heb gestemd (ik heb al contact met hem over ander onderwerp) en naar de Minister om toch een heel klein beetje invloed uit te oefenen, posten op Tweakers is leuk, maar echt invloed hebben op punten doe je op andere manieren :)

• Xipe22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:30
[...]

[...]

Wellicht om te zorgen dat de persoon achter je (wel met menselijke reactietijd) ook kan reageren.. in dit geval neemt hij een ander besluit maar zijn actie zou natuurlijk ook remmen moeten zijn.

• Yaksa
Xipe22 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:54:
[...]Wellicht om te zorgen dat de persoon achter je (wel met menselijke reactietijd) ook kan reageren.. in dit geval neemt hij een ander besluit maar zijn actie zou natuurlijk ook remmen moeten zijn.
Die persoon achter je dient voldoende afstand te houden. Wettekst: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Je moet dit uitleggen als: altijd zoveel afstand houden dat je, ongeacht de situatie, tijdig kunt stoppen als de bestuurder voor je plotseling vol remt of als er een obstakel op de weg ligt.

• MartijnA3
Xipe22 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Wellicht om te zorgen dat de persoon achter je (wel met menselijke reactietijd) ook kan reageren.. in dit geval neemt hij een ander besluit maar zijn actie zou natuurlijk ook remmen moeten zijn.
Ik begrijp je redenatie niet. Wanneer de Tesla meteen op 50 meter zou zijn begonnen met remmen, dan hoefde dit veel minder hard dan bij ongeveer 26 meter tot aan de verkeerslichten. Dan zou je de achterligger juist meer tijd geven om te reageren omdat de afstand tot de Tesla niet zo snel verkleind.

Door eerst door te rijden gaat de achterligger ervan uit dat er niet gestopt wordt door de Tesla voor oranje. Door op het laatst mogelijke moment te remmen creëert het FSD systeem juist de schrikreactie.

iRacing Profiel

• MartijnA3
Ecological schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Dat je het er niet mee eens bent hoe Tesla de uitrol doet dat kan, maar dit topic is niet de plek, dan kan je bijvoorbeeld naar een paar luddites in de tweede kamer een brief schrijven,
Je vraagt me er specifiek naar en dan ga je me wijzen op het off topic zijn van mijn antwoord?

iRacing Profiel

• Yaksa
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:05:
[...]Ik begrijp je redenatie niet. Wanneer de Tesla meteen op 50 meter zou zijn begonnen met remmen, dan hoefde dit veel minder hard dan bij ongeveer 26 meter tot aan de verkeerslichten. Dan zou je de achterligger juist meer tijd geven om te reageren omdat de afstand tot de Tesla niet zo snel verkleind.

Door eerst door te rijden gaat de achterligger ervan uit dat er niet gestopt wordt door de Tesla voor oranje. Door op het laatst mogelijke moment te remmen creëert het FSD systeem juist de schrikreactie.
Maar die achterligger zit een aardig aantal meters achter de voorligger en ziet dus ook dat het oranje is en zou dan al zijn gas los moeten laten. Dat een auto voor je door oranje lijkt te gaan rijden is geen reden om zelf ook op volle snelheid door te rijden 'omdat die ander dat misschien ook wel doet".

• MartijnA3
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Maar die achterligger zit een aardig aantal meters achter de voorligger en ziet dus ook dat het oranje is en zou dan al zijn gas los moeten laten. Dat een auto voor je door oranje rijdt is geen reden om zelf ook op volle snelheid door te rijden 'omdat die ander dat misschien ook wel doet".
Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat de Tesla veel voorspelbaarder voor het overige verkeer had kunnen reageren door eerder te remmen en niet te wachten tot het laatst mogelijke moment.
En volgens mij wil je juist bij zo'n systeem voorpelbaarheid.

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnA3 op 23-05-2026 14:12 ]

iRacing Profiel

• Yaksa
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:11:
[...]Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat de Tesla veel voorspelbaarder voor het overige verkeer had kunnen reageren door eerder te remmen en niet te wachten tot het laatst mogelijke moment.
Dat is toch irrelevant wanneer de auto's achter je het oranje licht ook zien?
Die hebben, als het goed is, allang vaart geminderd.
Ik snap wel dat veel mensen (onterecht) denken : "Oranje, dat ken nog net". Maar de wet zegt: "Oranje is stoppen tenzij het echt niet anders kan".

• MartijnA3
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat er op heel ruime afstand voor de verkeerslichten al een bord staat: Let op, kruising met verkeerslichten. Dat zou dan, als supervisor, al reden genoeg moeten zijn om je handen op het stuur te leggen en je voet bij de rem te houden. Dat doe je ook bij een gelijkwaardig kruispunt. Je weet immers nooit of er niet een gek is die van de andere kant door rood rijdt waardoor er een heel gevaarlijke situatie op het kruispunt zelf ontstaat.
Je mag er namelijk niet van uit gaan dat FSD (supervised) op dit moment alle verkeerssituaties, en zeker die op (drukke) kruisingen, volledig autonoom kan en zal uitvoeren.
Eens. Ik had daarom ook bij de youtube comments gevraagd waarom ie niet ingegrepen had. Komt erop neer dat het FSD gedrag dan niet vastgelegd zou zijn. Met andere woorden, voor de views een gevaarlijke situatie laten ontstaan.

iRacing Profiel

• MartijnA3
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Dat is toch irrelevant wanneer de auto's achter je het oranje licht ook zien?
Die hebben, als het goed is, allang vaart geminderd.
Ik snap wel dat veel mensen (onterecht) denken : "Oranje, dat ken nog net". Maar de wet zegt: "Oranje is stoppen tenzij het echt niet anders kan".
De wet zegt heel veel dingen waar mensen zich niet aan houden. Zoals dat je de auto moet supervisen bij FSD, terwijl mensen ook manieren hebben gevonden om op hun telefoon te zitten met FSD aan.

Mijn punt is dat mensen schrikken van Tesla's die acties uithalen die mensen niet zo gauw zouden doen en dat dit echt wel beter kan.

Autoweek filmpje: Tesla vol in de ankers voor een uitgeschakelde toeritdoseerinstallatie
Filmpje hier en op Reddit: Auto gaat remmen op een 80km weg en geeft richting aan naar rechts terwijl er bomen naast de weg staan.
Filmpje hier: Tesla in Hilversum stopt midden in een bocht naar rechts waardoor motorrijder bijna achterop rijdt.
Ongeval Hattemerbroek, Tesla stopt voor verkeerde verkeerslicht waardoor kop-staart aanrijding plaats vindt.

Los van de meningen of de Tesla het in deze gevallen goed of fout deed, het zorgt voor schrikreacties.

In alle genoemde gevallen inclusief de casus die we nu bespreken was er niets aan de hand geweest als de Tesla gewoon doorgereden was.

iRacing Profiel

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:32
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:25:
[...]

De wet zegt heel veel dingen waar mensen zich niet aan houden. Zoals dat je de auto moet supervisen bij FSD, terwijl mensen ook manieren hebben gevonden om op hun telefoon te zitten met FSD aan.

Mijn punt is dat mensen schrikken van Tesla's die acties uithalen die mensen niet zo gauw zouden doen en dat dit echt wel beter kan.

Autoweek filmpje: Tesla vol in de ankers voor een uitgeschakelde toeritdoseerinstallatie
Filmpje hier en op Reddit: Auto gaat remmen op een 80km weg en geeft richting aan naar rechts terwijl er bomen naast de weg staan.
Filmpje hier: Tesla in Hilversum stopt midden in een bocht naar rechts waardoor motorrijder bijna achterop rijdt.
Ongeval Hattemerbroek, Tesla stopt voor verkeerde verkeerslicht waardoor kop-staart aanrijding plaats vindt.

Los van de meningen of de Tesla het in deze gevallen goed of fout deed, het zorgt voor schrikreacties.

In alle genoemde gevallen inclusief de casus die we nu bespreken was er niets aan de hand geweest als de Tesla gewoon doorgereden was.
Internet staat ook vol met vrouwen die domme dingen doen in de auto, mannen die domme dingen doen in de auto, politieagenten die domme dingen doen in de auto... moeten we daar ook wat aan doen om het verkeer veiliger te maken? Kan dat? Ja, elke auto autonoom laten rijden, kun je gelijk miljoenen borden weghalen en ook nog eens het bulk aan verkeerslichten.

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:11
Masterchiev schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:22:
Ff een update van een nieuw voertuig.

De model Y AWD 2026 staat op 3.7.

echter de nieuwe model 3 RWD 2026 is met 8.6 opgehaald. Geen update uitgevoerd.[Afbeelding]
zijn meer mensen in dat schuitje. Allemaal met nieuwe auto's (waaronder ik :-)) Je moet idd versie 2026.3.7 hebben. Niemand bij Tesla kan vertellen of en wanneer je van jouw versie naar 2026.3.7 gaat (terug in software versie is ongebruikelijk, geen idee of het überhaupt mogelijk is). Het kan dus ook zijn dat we moeten wachten op de volgende software versie met goedgekeurde FSD. Waarvan ook nog niets bekend is.

Dus: kan komende week zijn opgelost, maar ik ben er zelf inmiddels van overtuigd dat we voorlopig niets hoeven te verwachten.

Enjoying life

• MartijnA3
gjcvro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Internet staat ook vol met vrouwen die domme dingen doen in de auto, mannen die domme dingen doen in de auto, politieagenten die domme dingen doen in de auto... moeten we daar ook wat aan doen om het verkeer veiliger te maken? Kan dat? Ja, elke auto autonoom laten rijden, kun je gelijk miljoenen borden weghalen en ook nog eens het bulk aan verkeerslichten.
Ik reageer op een specifiek geval dat hier is gepost en geef aan wat het systeem naar mijns inziens beter had kunnen doen. Mag ik dat niet zeggen omdat we zoveel slechte chauffeurs in het land hebben? :?

En idd, alle auto's autonoom laten rijden is mijns inziens veiliger, dat heb ik al eerder aangegeven. Maar als je borden weghaalt, hoe weet een Tesla dan hoe hard ie mag of wie er voorrang heeft?

iRacing Profiel

• gjcvro
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik reageer op een specifiek geval dat hier is gepost en geef aan wat het systeem naar mijns inziens beter had kunnen doen. Mag ik dat niet zeggen omdat we zoveel slechte chauffeurs in het land hebben? :?

En idd, alle auto's autonoom laten rijden is mijns inziens veiliger, dat heb ik al eerder aangegeven. Maar als je borden weghaalt, hoe weet een Tesla dan hoe hard ie mag of wie er voorrang heeft?
Als alles autonoom rijdt kun je dat onderdeel maken van de kaart, en kan hij daar ook 100% op vertrouwen. Als er dan ergens werkzaamheden zijn of afwijkingen is dat een tabel die gewoon geraadpleegt kan wordn. Hij hoeft het dan niet meer visueel te doen, maar 100% op data. Als je auto's dan ook nog onderling laat babbelen kan er neg veel meer, zoals op 1 meter afstand van elkaar rijden.
MartijnA3 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat de Tesla veel voorspelbaarder voor het overige verkeer had kunnen reageren door eerder te remmen en niet te wachten tot het laatst mogelijke moment.
En volgens mij wil je juist bij zo'n systeem voorpelbaarheid.
Daar ben ik het wel mee eens en dan komt de vraag: waarom doet FSD hier niet hetzelfde als met de Initiating Manoeuvre meldingen? Dus in dit geval 1 seconde van te voren melden dat er gestopt gaat worden voor oranje.
Ik vermoed dat ik zelf al het antwoord weet: de RDW heeft geëist dat System Initiated Manoeuvres zoals gedefinieerd in UNECE r171 in de EU moeten worden aangekondigd omdat SIM's in EU niet zijn toegestaan. Alleen is stoppen voor een verkeerslicht geen SIM. Simpel gezegd is een SIM alleen maar een zijwaartse beweging.

Maar ja, als @yamanguy doelbewust niet ging ingrijpen had dat ook geen effect gehad. Verbaas me ook dat ie met zijn nieuwe Tweakers account dit filmpje in 2 topics dumpt en vervolgens niks meer van zich laat horen

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 23-05-2026 17:31 ]

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens en dan komt de vraag: waarom doet FSD hier niet hetzelfde als met de Initiating Manoeuvre meldingen? Dus in dit geval 1 seconde van te voren melden dat er gestopt gaat worden voor oranje.
Ik vermoed dat ik zelf al het antwoord weet: de RDW heeft geëist dat System Initiated Manoeuvres zoals gedefinieerd in UNECE r171 in de EU moeten worden aangekondigd omdat SIM's in EU niet zijn toegestaan. Alleen is stoppen voor een verkeerslicht geen SIM. Simpel gezegd is een SIM alleen maar een zijwaartse beweging.

Maar ja, als @yamanguy doelbewust niet ging ingrijpen had dat ook geen effect gehad. Verbaas me ook dat ie met zijn nieuwe Tweakers account dit filmpje in 2 topics dumpt en vervolgens niks meer van zich laat horen
Wat moet hij dan melden? Als het licht op oranje springt 1 seconde aangeven dat hij gaat remmen, de gebruiker moet het nog zien en lezen, en dan pas remmen? Dan ben je 2/3 seconde verder van de 4/5 seconde dat zo'n licht op oranje staat..

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:17
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Die persoon achter je dient voldoende afstand te houden. Wettekst: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Je moet dit uitleggen als: altijd zoveel afstand houden dat je, ongeacht de situatie, tijdig kunt stoppen als de bestuurder voor je plotseling vol remt of als er een obstakel op de weg ligt.
Dat dus, kan de achteropkomer de weg overzien: ja. En wetende dat het stoplicht op oranje staat weet die ook dat de auto voor hem kàn stoppen. Dus moet die voldoende ruimte laten en niet al bumperklevend denken ik druk hem ook even door oranje, want dat doet mijn voorganger ook.

Omgekeerd ben ik eens als achteropaanrijder volledig vrijgesproken. Ik kon namelijk niet overzien dat vóór mijn voorligger op een 70km/u weg iemand als kamikaze actie het zebrapad overstak terwijl het rood was voor hem. Hij wilde de tram halen. En door de noodstop van de voorganger knalde ik daar achterop. Gelukkig heb ik die voetganger samen met omstanders staande kunnen houden en heeft hij uiteindelijk alle schade moeten vergoeden. Hij heeft zijn tram dus niet gehaald.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Ecological schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Ik ben het er niet mee eens dat we Nederlandse cijfers nodig hebben om te laten zien dat de doden en gewonden met FSD (Supervised) lager zullen zijn dan zelf rijden, met het aantal wegmisbruikers op de weg.

Wat wel kan, is dat er meer kop-start botsingen zullen zijn de komende tijd, maar dat neem ik dan voor lief als we een paar minder doden kunnen bewerkstelligen in Nederland. Je moet ook ergens beginnen. Maar goed, nogmaals er is een topic geopend in dit sub-forum om de meer filosofische kant te bediscussieren, dit topic is voor ride-alongs en ervaringen met FSD.

Dat je het er niet mee eens bent hoe Tesla de uitrol doet dat kan, maar dit topic is niet de plek, dan kan je bijvoorbeeld naar een paar luddites in de tweede kamer een brief schrijven, misschien schrijf ik wel een brief naar de Minister om een heel klein invloed te bewerkstelligen waarom ik het belangrijk vind dat de DMS minder zwaar wordt afgesteld.
We hebben ‘t hier over ervaringen met FSD en jij blijft maar roepen dat ‘t off topic is.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Al die borden kunnen sowieso weg. Als je iedereen laat rijden zonder borden en verkeersregels wordt het verkeer vermoedelijk veiliger. Zonder borden is al verschillende keren mee geëxperimenteerd en dat bleek ook zo te zijn. Het is mij een raadsel dat er bij ons overal te pas en onpas borden neer worden gezet , laat de mensen zelf contextueel bepalen wat de juiste handelingen zijn en het gaat gewoon goed.

• Ecological
nicow101 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:14:
[...]

We hebben ‘t hier over ervaringen met FSD en jij blijft maar roepen dat ‘t off topic is.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Ik bedoelde dat FSD wel of niet had moeten goedgekeurd off-topic is en de diepere filosofische discussie, niet de ervaringen ermee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 23-05-2026 19:41 ]

[...]

Het aantal kilometers hebben we iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkiyKyZeIU8Un61NDX3sI-dcRew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DwBtglwEN4FUYhQp6yOKSQJ.png?f=fotoalbum_large

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Met een maand op proef is leuk. Ben eigenlijk meer benieuwd naar hoeveel er volgende maand bij zijn gekomen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-07 08:45
Edgenumber schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:20:
Met een maand op proef is leuk. Ben eigenlijk meer benieuwd naar hoeveel er volgende maand bij zijn gekomen.
in USA was de take rate na proefperiode tussen 2 en 3%.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21
lighting_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Zo laag joh? Dan begrijp ik helemaal niet dat het voor unsupervised niet veel goedkoper wordt gemaakt. 70% voor $20 per maand is toch veel interessanter dan 3% voor $99..

• karel_G_1981
lighting_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Dat zou voor Nederland zo’n 800-1200 voertuigen zijn die daadwerkelijk geabonneerd zijn of het gekocht hebben als grove schatting.

• lighting_
Maurice- schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Zo laag joh? Dan begrijp ik helemaal niet dat het voor unsupervised niet veel goedkoper wordt gemaakt. 70% voor $20 per maand is toch veel interessanter dan 3% voor $99..
Werepdwijd 1.2 mln. Je kan beter het aantal gebruikers verhogen. Door het fsd abonnement persoonlijk te maken. Gekoppeld aan je smartphone en EV. Dat verdubbelt of verdriedubbelt het aantal gebruikers en kan je prijs flink verlagen

[ Voor 4% gewijzigd door lighting_ op 23-05-2026 22:44 ]

• Yaksa
lighting_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:43:
[...]Werepdwijd 1.2 mln. Je kan beter het aantal gebruikers verhogen. Door het fsd abonnement persoonlijk te maken. Gekoppeld aan je smartphone en EV. Dat verdubbelt of verdriedubbelt het aantal gebruikers en kan je prijs flink verlagen
En wanneer ze dan eenmaal 'hooked' zijn een paar schijnbaar nuttige functies toevoegen en stilletjes de prijs van een abo verhogen.

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:21
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:53:
[...]

En wanneer ze dan eenmaal 'hooked' zijn een paar schijnbaar nuttige functies toevoegen en stilletjes de prijs van een abo verhogen.
tja, kijk maar wat hij met Starlink doet, was € 109,- toen ineens naar € 59,-. Inmiddels veel mensen klant geworden en het abo is inmiddels weer € 95,- . Musk houd echt van Jo jo en bespeelt hiermee zijn klanten.... Ik ben benieuwd hoe hij dit met FSD abo's gaat doen..

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |

• lighting_
Yaksa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:53:
[...]

Dat zien we tegen die tijd wel weer. Ik geloof niet dat je met 200 euro een bak aan abonnees zal krijgen. Ook al gelooft Musk dat FSD dat waard is. FSD was ooit 15k en snel verlaagd omdat niemand het kocht. Als veiligheid een prioriteit is dan verlaag je de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door lighting_ op 23-05-2026 23:38 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
twan123 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:05:
[...]

tja, kijk maar wat hij met Starlink doet, was € 109,- toen ineens naar € 59,-. Inmiddels veel mensen klant geworden en het abo is inmiddels weer € 95,- . Musk houd echt van Jo jo en bespeelt hiermee zijn klanten.... Ik ben benieuwd hoe hij dit met FSD abo's gaat doen..
Ik denk wel dat marktwerking bij FSD plausibeler is dan bij het aanbieden van internet via satelliet.

• karel_G_1981
SirLenncelot schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Ik denk wel dat marktwerking bij FSD plausibeler is dan bij het aanbieden van internet via satelliet.
spacex is met starlink een monopolist , dat gaat veranderen met o.a. Amazon. Prijzen gaan dan vanzelf omlaag. Als andere merken ook met systemen als fsd komen idem. Tesla verliest nu al al klanten doordat ze alleen TACC nog gratis aanbieden en er niets tussen TACC en fsd zit

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
karel_G_1981 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 05:04:
[...]
Tesla verliest nu al al klanten doordat ze alleen TACC nog gratis aanbieden en er niets tussen TACC en fsd zit
Heb je daar de cijfers van dat dat zo is? Wat ik zie is dat de levertijden bij Tesla het afgelopen jaar alleen maar oplopen en ze juist extra persoon zoeken om aan de vraag te kunnen voldoen:
https://www.autoweek.nl/a...mers-voor-duitse-fabriek/

Persoonlijk vind ik Autopilot/autosteer maar een halfbakken product en het is dat ik een commander heb, maar anders zou ik het nog minder gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 24-05-2026 08:08 ]

• karel_G_1981
jongetje schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Heb je daar de cijfers van dat dat zo is? Wat ik zie is dat de levertijden bij Tesla het afgelopen jaar alleen maar oplopen en ze juist extra persoon zoeken om aan de vraag te kunnen voldoen:
https://www.autoweek.nl/a...mers-voor-duitse-fabriek/

Persoonlijk vind ik Autopilot/autosteer maar een halfbakken product en het is dat ik een commander heb, maar anders zou ik het nog minder gebruiken.
Ik snap dat ze die software stack de nek om wilden draaien maar er zit nu een gat tussen fsd en TACC , dat wil ik aangeven .De reden dat tesla nog zo goed verkoopt is dat het gewoon nog een hele goede deal is. met de 3 en y krijg je gewoon ongelofelijk veel auto voor je geld, maar itt een paar jaar terug is er inmiddels aardig wat te kiezen en is de concurrentie op sommige vlakken tesla gepasseerd en die maken gewoon ook goede EV’s
Richh schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:07:
Ik had afgelopen weekend wel een wat vervelende situatie met FSD.

Stond op een kruising met meerdere rijbanen, waarvan twee afslaan naar rechts, voorgesorteerd links naast een vrachtwagen die dus uiterst rechts stond. Zodat ik die vrachtwagen mooi even kon inhalen.

Op een gegeven moment wordt het licht boven mij groen, maar FSD reageert er niet op. Dat gebeurt vaker helaas - ik dacht, systeem is weer eens te voorzichtig rondom stoplichten, afgeleid door een naastgelegen rood licht ofzo. Dus ik druk op het gaspedaal om te gaan. Ik moet immers door de buitenbocht wel even de vrachtwagen inhalen.
Zelf was ik anders bij groen direct gegaan - door FSD wellicht een halve seconde later.

Komt er opeens op hoge snelheid een auto van links. Die is 100% keihard door rood geraced. Geen twijfel mogelijk. Schrik me de pleuris. Als ik niet FSD wat denktijd had gegund, had die auto een flinke uitwijker moeten maken, of was het mogelijk heel anders afgelopen.

Maar nu is de vraag, was het FSD die die auto al aan zag komen? Of was het toch een false positive rond het stoplicht?

Want nu komt het: op de dashcam is het verkeerslicht boven mij niet zichtbaar (!) en nu vraag ik me af of de camera's naast de dashcam camera, wel voldoende omhoog gericht zijn voor Europese stoplichten als je vooraan voorgesorteerd staat. In mijn situatie was mijn zicht op het lager geplaatste stoplicht rechts immers geblokkeerd door die vrachtwagen. Ik weet overigens niet meer wat de visualisatie op het scherm deed.
Verklaart wel waarom FSD zelf graag achter de vrachtwagen wou gaan staan.

De desbetreffende randdebiel van links leek zich overigens van geen kwaad bewust toen ik al parralel rijdend wou duidelijk maken dat ik het niet zo met de actie eens was |:(

Vond de situatie iig wel genoeg reden om nog maar een maandje te verlengen d:)b
Enzo Knol heeft jouw ervaring gehad tijdens z'n eerste FSD rit

• gjcvro
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:16:
[...]

[YouTube: AUTO VOORKOMT ONGELUK DOOR ROOD RIJDER!! 🤯 #4663 #4664]
ehm, gaaf, maar waarom vliegen de meldingen van opletten niet om zijn oren?
gjcvro schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:23:
[...]

ehm, gaaf, maar waarom vliegen de meldingen van opletten niet om zijn oren?
Volgens mij wel. Heb niet het hele filmpje gekeken, maar hij reed pas 2 minuten. Iets later heeft ie z'n eerste strike

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-07 07:11
Bij een collega in zijn fsd tesla gereden. Je moet echt veel alerter zijn dan wanneer je zelf rijdt zeg maar. Ik weet niet of ik daar vrolijk van zou worden.

• gjcvro
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:37:
Bij een collega in zijn fsd tesla gereden. Je moet echt veel alerter zijn dan wanneer je zelf rijdt zeg maar. Ik weet niet of ik daar vrolijk van zou worden.
Vaak is het toch een soort van gewenning. De eerste keer vond ik het ook niks, later wen je er aan, en op een gegeven moment wordt je wel wat makkelijker en ga je op andere dingen letten.

• MartijnA3
gjcvro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Als alles autonoom rijdt kun je dat onderdeel maken van de kaart, en kan hij daar ook 100% op vertrouwen. Als er dan ergens werkzaamheden zijn of afwijkingen is dat een tabel die gewoon geraadpleegt kan wordn. Hij hoeft het dan niet meer visueel te doen, maar 100% op data. Als je auto's dan ook nog onderling laat babbelen kan er neg veel meer, zoals op 1 meter afstand van elkaar rijden.
Welke kaart? En wie is daar dan verantwoordelijk voor? Dat wat de Tesla nu gebruikt is in ieder geval niet goed.

Overigens, de data van werkzaamheden en/of afwijkingen is er al. Flitsmeister gebruikt dat, is gewoon open data. Weet niet of je dat ooit aan hebt gehad in de auto maar als de signaalgevers op de snelweg je waarschuwen voor een file zie je dat ook terug in de app. Ook slimme verkeerslichten zie je in de app op groen springen. En zo worden werkzaamheden en afgesloten rijstroken ook ingelezen.

[ Voor 24% gewijzigd door MartijnA3 op 24-05-2026 11:06 ]

iRacing Profiel

• Ecological
MartijnA3 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Welke kaart? En wie is daar dan verantwoordelijk voor? Dat wat de Tesla nu gebruikt is in ieder geval niet goed.

Overigens, de data van werkzaamheden en/of afwijkingen is er al. Flitsmeister gebruikt dat, is gewoon open data. Weet niet of je dat ooit aan hebt gehad in de auto maar als de signaalgevers op de snelweg je waarschuwen voor een file zie je dat ook terug in de app. Ook slimme verkeerslichten zie je in de app op groen springen. En zo worden werkzaamheden en afgesloten rijstroken ook ingelezen.
Klopt, Flitsmeister is een Nederlands bedrijf, en wij zijn maar een klein landje waar Tesla niet dit in hun software gaat integreren zonder goede reden, misschien als het rendabel wordt, echter dit soort integraties kosten miljoenen om te maken in enterprises. Waarschijnlijk heb ik het op mijn zolderkamer zo draaiend, maar in enterprises is immens veel complexer.

Of het niet goed is valt over te discussiëren.

• AW_Bos
  • Laatst online: 16:30

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:16:
[...]

[YouTube: AUTO VOORKOMT ONGELUK DOOR ROOD RIJDER!! 🤯 #4663 #4664]
Op 36:25 verklaren ze dat ze het beiden niet zagen aankomen, en dat ze blij waren dat de Tesla direct ingreep...

Nou, beste kerels. Jullie moeten ook goed opletten, de FSD is niet een functie om lekker chill en nonchalant achter het stuur te zitten, om vervolgens alle aandacht op te eisen voor je vlogje. Ook een leerpuntje voor Enzo Knol & co. Bij het optrekken na groen had hij die auto zelf allang moeten zien aankomen.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 24-05-2026 11:53 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

AW_Bos schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Op 36:25 verklaren ze dat ze het beiden niet zagen aankomen, en dat ze blij waren dat de Tesla direct ingreep...

Nou, beste kerels. Jullie moeten ook goed opletten, de FSD is niet een functie om lekker chill en nonchalant achter het stuur te zitten, om vervolgens alle aandacht op te eisen voor je vlogje. Ook een leerpuntje voor Enzo Knol & co. Bij het optrekken na groen had hij die auto zelf allang moeten zien aankomen.
Eens, en 9 van de 10 keer zal een oplettend bestuurder het zelf ook zien aankomen. Maar ja, die ene keer niet

• MartijnA3
Ecological schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Klopt, Flitsmeister is een Nederlands bedrijf, en wij zijn maar een klein landje waar Tesla niet dit in hun software gaat integreren zonder goede reden, misschien als het rendabel wordt, echter dit soort integraties kosten miljoenen om te maken in enterprises. Waarschijnlijk heb ik het op mijn zolderkamer zo draaiend, maar in enterprises is immens veel complexer.

Of het niet goed is valt over te discussiëren.
Flitsmeister is Belgisch.

Goede reden? Misschien is de Europese Real Time Traffic Information verordening een goede reden? :) Nederland loopt hierin voorop, ik snap dan ook niet dat het lijkt Tesla hier niets mee heeft gedaan, gezien alle Europese landen hier aan moeten gaan voldoen.

iRacing Profiel

• Ivardi
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:43
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Eens, en 9 van de 10 keer zal de bestuurder het zelf ook zien aankomen. Maar ja, die ene keer niet
Gelukkig werkt het noodremsysteem ook goed zonder FSD bij kruisend verkeer.

• gjcvro
MartijnA3 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Denk eens even iets verder dan wat je nu kent, en we hebben het dan niet meer over alleen Tesla. dan wordt er een digitale versie gemaakt van het huidige wegennet, en iedere auto maakt gebruik van dezelfde data, die onderhouden is een taak van, weet ik veel, Rijkswaterstaat. Dan hoeft je systeem veel minder te interpreteren, heft geen weg te bekijken alleen nog meer rekening houden met alles wat niet gebruik maakt van zo'n kaart zoals fietsers en voetgangers. Misschien is dat wel het moment om die beter te gaan scheiden van het verkeer, meer dan nu. 't is allemaal op te lossen, maar het zal tijd kosten en organisatie. Tijd vinden zal wel lukken, organisatie wordt een stuk lastiger op het moment dat iedereen alleen maar blijft denken in de blokkendozen die die kent.

• Ecological
MartijnA3 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Flitsmeister is Belgisch.

Goede reden? Misschien is de Europese Real Time Traffic Information verordening een goede reden? :) Nederland loopt hierin voorop, ik snap dan ook niet dat het lijkt Tesla hier niets mee heeft gedaan, gezien alle Europese landen hier aan moeten gaan voldoen.
Flitsmeister is gewoon Nederlands, Dat het onderdeel uitmaakt van Be-mobile doet daar niet aan af.

Het is inderdaad mooi als die verordening wordt geïmplementeerd. Maar dit is redelijk nieuw, misschien is de API een gedrocht om mee te werken zoals met veel overheids APIs. Als je in grote enterprises werkt is het heel erg logisch dat dit soort integraties lang duren, en dat ligt dan niet aan de kwaliteit van de engineers.

[ Voor 14% gewijzigd door Ecological op 24-05-2026 12:47 ]

• gjcvro
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Eens, en 9 van de 10 keer zal een oplettend bestuurder het zelf ook zien aankomen. Maar ja, die ene keer niet
Ik heb expres het filmpje daarom teruggekeken, hoe veel kans gaf ik mezelf om die auto gezien te hebben. Ik denk dat het nu gelukt was, maar als het busje sneller op kon trekken (of er staat iets anders naast wat sneller op kan trekken en ook je zicht belemmert) hoe veel kans heb je dan, en hoe veel meer ziet de camera dan jij, hij zit tenslotte een stukje verder naar voren.
gjcvro schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Denk eens even iets verder dan wat je nu kent, en we hebben het dan niet meer over alleen Tesla. dan wordt er een digitale versie gemaakt van het huidige wegennet, en iedere auto maakt gebruik van dezelfde data, die onderhouden is een taak van, weet ik veel, Rijkswaterstaat. Dan hoeft je systeem veel minder te interpreteren, heft geen weg te bekijken alleen nog meer rekening houden met alles wat niet gebruik maakt van zo'n kaart zoals fietsers en voetgangers. Misschien is dat wel het moment om die beter te gaan scheiden van het verkeer, meer dan nu. 't is allemaal op te lossen, maar het zal tijd kosten en organisatie. Tijd vinden zal wel lukken, organisatie wordt een stuk lastiger op het moment dat iedereen alleen maar blijft denken in de blokkendozen die die kent.
Zonde van de tijd en het geld. Level 5 autonome auto's moeten het per definitie kunnen doen zonder HD map, wat ook al jaren door Musk en Tesla wordt verkondigd

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 24-05-2026 14:45 ]

gjcvro schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Ik heb expres het filmpje daarom teruggekeken, hoe veel kans gaf ik mezelf om die auto gezien te hebben. Ik denk dat het nu gelukt was, maar als het busje sneller op kon trekken (of er staat iets anders naast wat sneller op kan trekken en ook je zicht belemmert) hoe veel kans heb je dan, en hoe veel meer ziet de camera dan jij, hij zit tenslotte een stukje verder naar voren.
De vraag is ook: is dit nu AEB die ingrijpt met FSD input? Of AEB only?

EDIT: Ik denk toch dat het geen Automatic Emergency Braking (of Forward Collision Warning) was want er verschijnt hiervan geen waarschuwing op het scherm

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 24-05-2026 18:03 ]

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:25
Ecological schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Waarom denk je dat dit een noodstop is?

Degene achter je had sowieso moeten remmen trouwens.
Aangezien de auto een stuk achteruit moet rijden omdat hij voorbij de streep schiet, lijkt dit toch wel een noodstop...
thijsboeree schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Aangezien de auto een stuk achteruit moet rijden omdat hij voorbij de streep schiet, lijkt dit toch wel een noodstop...
Lees even alle posts hierover terug in dit topic. FSD laat op het laatst de rem los om de achterligger meer ruimte te geven om te kunnen stoppen

• gjcvro
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Zonde van de tijd en het geld. Level 5 autonome auto's moeten het per definitie kunnen doen zonder HD map, wat ook al jaren door Musk en Tesla wordt verkondigd
Laten we het er op houden dat we een ander beeld hebben van die map die gemaakt moet worden.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
AW_Bos schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Zo'n groothoeklens vlog camera laat meer zien dan wat je uit je ooghoeken ziet.

Hoe dan ook is het mooiste aan self driving tech dat de medeweggebruikers niet meer afhankelijk zijn van de rijkunsten van anderen. Los van deze specifieke situatie, fouten maken is menselijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MartijnA3
gjcvro schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Denk eens even iets verder dan wat je nu kent, en we hebben het dan niet meer over alleen Tesla. dan wordt er een digitale versie gemaakt van het huidige wegennet, en iedere auto maakt gebruik van dezelfde data, die onderhouden is een taak van, weet ik veel, Rijkswaterstaat.
Die kaart is er al. Maar Rijkswaterstaat is beheerder van de Rijkswegen, die gaat niet over de maximumsnelheid in een woonerf in Lutjebroek. Daarom is er de Data Top 15 waarin wegbeheerders worden verplicht hun data op orde te brengen en beschikbaar te stellen. Probleem is dat veel wegbeheerders niet de capaciteit hebben vanwege bezuinigingen om dit ook daadwerkelijk goed te doen.

iRacing Profiel

• MartijnA3
Ecological schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Flitsmeister is gewoon Nederlands, Dat het onderdeel uitmaakt van Be-mobile doet daar niet aan af.
I stand corrected. :)
Het is inderdaad mooi als die verordening wordt geïmplementeerd. Maar dit is redelijk nieuw, misschien is de API een gedrocht om mee te werken zoals met veel overheids APIs. Als je in grote enterprises werkt is het heel erg logisch dat dit soort integraties lang duren, en dat ligt dan niet aan de kwaliteit van de engineers.
Waze en Google Maps gebruiken het ook, dus dat zal dan ook wel mee vallen. https://www.telegraaf.nl/...-in-europa/145205189.html

iRacing Profiel

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
MartijnA3 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Die kaart is er al. Maar Rijkswaterstaat is beheerder van de Rijkswegen, die gaat niet over de maximumsnelheid in een woonerf in Lutjebroek. Daarom is er de Data Top 15 waarin wegbeheerders worden verplicht hun data op orde te brengen en beschikbaar te stellen. Probleem is dat veel wegbeheerders niet de capaciteit hebben vanwege bezuinigingen om dit ook daadwerkelijk goed te doen.
Dan huren ze iemand in? Alle verkeersborden zouden bekend moeten zijn welke waar staan geplaatst. Dan kan een beetje ai dit toch in no time vastleggen.
En anders kom je als wegbeheerder achter je bureau vandaan. Meteen goede manier om eens te kijken hoe alles erbij ligt....

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Als je FSD hebt aan staan en je rijdt de grens over, dan werkt het niet meer (logisch).

Maar hoe zet ik dan de nog "wel" werkenda functies aan? Zoals AP en TACC?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:43
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:50:
Als je FSD hebt aan staan en je rijdt de grens over, dan werkt het niet meer (logisch).

Zelfde manier als voorheen neem ik aan?

• sender
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Zelfde manier als voorheen neem ik aan?
Nee, want de rechterknop activeert geen fsd, de knop doet dus na de grens helemaal niets meer anders dan "toet toet toet kan fsd niet activeren"
jongetje schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Dan huren ze iemand in? Alle verkeersborden zouden bekend moeten zijn welke waar staan geplaatst. Dan kan een beetje ai dit toch in no time vastleggen.
En anders kom je als wegbeheerder achter je bureau vandaan. Meteen goede manier om eens te kijken hoe alles erbij ligt....
Ik denk dat het over een paar jaar precies andersom gaat. De beelden van alle autonome voertuigen worden dan gebruikt om al die kaartdata te genereren
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:50:

Je moet de auto dan in Park hebben staan. Dan pas kun je in het Self-Driving menu switchen. Waarom het niet rijdend kan: er moeten een hoop actieve Autopilot functies opnieuw geladen/gewisseld worden

• sender
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Je moet de auto dan in Park hebben staan. Dan pas kun je in het Self-Driving menu switchen. Waarom het niet rijdend kan: er moeten een hoop actieve Autopilot functies opnieuw geladen/gewisseld worden
Dit is toch niet te doen? Dan moet ik stoppen bij een grensovergang?

• Radiodurans
  • Laatst online: 19:38
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:50:
Dit is toch niet te doen? Dan moet ik stoppen bij een grensovergang?
Die service geven de Duitsers toch al tegenwoordig |:(

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

Pagina: 1 ... 86 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.