• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:08
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:12:
[...]

En toch ben ik dan benieuwd , bij hoeveel euro p/mnd was je FSD wel gaan gebruiken.

Voorbeeld, ik betaal nu 49 dat vind ik op het randje dus ik houd FSD aan omdat ik de tech fantastisch vind, 99 euro had ik er niet over gehad.

Ik merk in mijn omgeving dat 80-90% fsd nu te duur vind , maar wat is voor de massa dan wel een acceptabele prijs? En wat is er nodig om meer te betalen?
Op dit moment is het voor mij een gimmick. Dus zelfs 50 euro is al te veel, en zelfs 25 zou ik er over nadenken en af en toe een maandje kijken of er iets verandert is dus ik denk dat voor mij de kosten niet echt uitmaken. Ik zit ook niet zo veel langdurig op de weg. Ik kijk over een maandje of 2 nog wel weer als ik hier meer positieve verhalen lees.

• gjcvro
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:46:

Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.
De voorbereiding daarvoor zit blijkbaar al in de code: New Attention Required Icons

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 21:31 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Terwijl er ook genoeg gebruikers hier gemeld hebben dat het rijgedrag van FSD supervised bij hen als bijzonder relaxed overkomt. Die zullen voor een deel waarschijnlijk wel bereid zijn om 100 euro per maand te betalen voor deze service. Zij die gehaast (en te hard) willen blijven rijden én verwachten dat deze versie van FSD supervised alles al kan inclusief foutloos inparkeren en de auto vanaf de laadpaal automatisch naar de ingang van de AH laten rijden zodat ze de boodschappen meteen in kunt laden, die zijn natuurlijk teleurgesteld en gaan geen 100 euro per maand betalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:25:
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.
Dat is het hele schyzofrene van DMS het schiet volledig zijn doel voorbij

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:39 . Reden: Wat onvriendelijk.... ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Je weet immers van tevoren niet wat er zich gaat voordoen voor jouw bumper.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Als ik nu een podcast radiozender karaoke of Spotify lijst wil uitzoeken of iets op het scherm moet doen zoals de verwarming hoger zetten navigatie instellen pizza punt eten of met de medepaggagier kletsen zet ik als workaround fsd even uit om blauwe schermen te voorkomen en weer aan als ik dat gedaan heb. Je kan namelijk moeilijk voor elk wissewasje je auto aan de kant zetten en je kunt prima opletten en tegelijk die dingen doen. Je blikveld is namelijk veel breder dan waar je exact naar kijkt. Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:16:
[...]

, of dat mensen alternatieven zoeken zoals een draadloze muis.
Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:03:[...]
Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.
Dat is een versie die in Amerika wordt uitgerold en waarvan het nog maar zeer de vraag is of de wijzigingen in die versie ook hier in Nederland in een update zullen verschijnen. Speculatie dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Edgenumber schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.
Verslaafd of gewoon het dagelijks leven wat af en toe roept als je veel onderweg bent , en ook gewoon af en toe een telefoongesprek of teams meeting hebt en ondersteund wilt worden door rijHULP systemen. Nee laten we die systemen vooral niet gebruiken op momenten dat ze echt nodig zijn.

Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:26 ]

• Yaksa
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:10:[...]Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?
Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Dus een discussie over hoe mensen FSD gebruiken of omzeilen is gewoon ontopic.
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik ga dit forum verlaten. Wat een verziekte sfeer! Veel succes met elkaar.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.
Prima als daar zorgen over zijn maar open dan een topic in AWM en richt dat specifiek in op ADAS systemen zoals FSD.

Laten we het hier gewoon bij de FSD ervaring, ontwikkeling en techniek houden en niet wat al dan niet maatschappelijk gewenst is.

Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:58 ]

• gjcvro
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]

je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.

• Yaksa
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:55:
[...]je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.
Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.

• gjcvro
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.
Knip

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:45 . Reden: Niet reageren is ook een optie; maak dan een TR aan ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Klopt die komen om zich te informeren, om te leren, om te ontdekken. Niet om met een belerend vingertje te oordelen.

Wil je een maatschappelijk discussie voeren over ADAS systemen en de veiligheid daarvan open een apart topic in AWN zodat je daar kan discussiëren en filosoferen over de impact en wat al dan niet gewenst is.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 23:07 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Dat aparte topic is er al. ;)

Het hele punt van FSD is dat die dus full self drived.

Nu moet je inderdaad nog tijdelijk opletten, maar als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander rijdt, laat staan de Italiaan, dan is FSD zoveel beter en ik kan niet wachten tot mijn Tesla er is met FSD. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de grootste problemen nu de bureaucraten en de publieke opinie. We zouden prima hier contextueel kunnen opletten als we hier ook 14.3.3 zouden krijgen.

Altijd 180 graden aan het opletten, nooit gestresst, nooit opgefokt, nooit afgeleid. FSD gaat het leven straks heel erg mooi maken.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.

Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.

Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.

En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 21-05-2026 00:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gjcvro
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.

Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'.

Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.

• Richh
  • Nu online
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis.
Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.
En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Geheel mee eens! Het gaat om de balans.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Toch wil ik je er op wijzen dat het topic vooral bedoeld is om ervaringen te delen en daar (al dan niet theoretisch of filosofisch) over te hebben om zo tot inzichten te komen over het gebruik en/of aanschaf van FSD.

Het iedere keer wijzen naar gedragsnormen en regeltjes, en dat op een nogal feitelijke manier neer te zetten is waar de schoen wringt hier. En dat zorgt voor bakken met werk voor de moderators en gemoederen die nogal hoog oplopen. Wellicht is het handiger eerst even na te denken over hoe je probeert een punt te maken ipv andere de les proberen te leren :)

Aan de rest is het verzoek, zoals @We Are Borg al schreef, om het ontopic én vriendelijk te houden. Dan komen we er met zijn allen wel uit :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• Richh
  • Nu online
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?
Daar is geen bron van want het laatste klopt niet :)

• gjcvro
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:50:
[...]

Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.

[...]

Geheel mee eens! Het gaat om de balans.
Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.

• Richh
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:06:
[...]

Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.
In een Y Standard '26 :) ik rijd al lange tijd op contextual max speed op +15%.

Hier rijd ik over behoorlijk wat 'gemiddelde' Vinex wijk rontondes en dat doet ie inderdaad met 23km/u ish. Ja, als local zou ik dat idd met 30 doen, maar ik heb niet de indruk dat ik met 23 echt langzamer dan gemiddeld ga. In de kantoortijdenspits past het prima.

Opvallend dat je het hebt over een kleine rontonde, al heb ik daar misschien nog niet veel ervaring mee. Kan me juist wel voorstellen op een grotere (turbo) rontonde op de buitenbaan dat het wel wat vlotter mag soms.

Mijn ervaring is dat FSD de snelheid zo timed dat hij aankomt op de rontonde op een moment dat precies net duidelijk is of de rontonde rijder gaat afslaan of niet. Dat gaat heel vaak ook goed. Bij zeer langzaam rijdend verkeer komt het soms minder goed uit en krijg je idd een iets hardere remactie als ie concludeert dat het toch echt niet gaat.

• gjcvro
Op de grotere rotondes ben ik ondertussen zo ver dat ik gewoon gas geef, zeker als er alleen auto's betrokken zijn. Naja, ben heel benieuwd hoe snel we ander gedrag krijgen, of we wennen aan het getreuzel. Ik las iets over een verdubbeling van het aantal flitspalen de komende jaren, dus dan gaan we wellicht massaal beter op de snelheid letten en past dit gedrag er naadloos in.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.

Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.

Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!

[ Voor 12% gewijzigd door ChromeFR op 21-05-2026 01:02 ]

• gjcvro
Misschien door de hogere plaats van de camera's of toch 100% gevoel door je zitpositie. Ik heb inderdaad de m3h

• Felyrion
  • Laatst online: 18:17

Felyrion

goodgoan!

ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.

Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.

Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!
Ik heb vandaag in de Juniper van een collega gereden (heb zelf de M3H) en kon zelf geen verschil in gedrag ontdekken. Mijn M3H gaat ook vrolijk 110 waar je 100 mag met 10% offset. Uiteraard gaat dat niet op bij 130, dat is gewoon de max blijkbaar.

Op een 80 weg kruipt hij soms wel langzaam terug naar de 80 en moet ik hem af en toe aanmoedigen als ik sneller wil.

Grotere overschrijding heb ik niet geprobeerd.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:58
[...]

Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Ook wel weer een punt inderdaad! Zouden er artikelen over zijn geschreven? Best interessant onderwerp ☝️

• thijsboeree
[...]

Ook wel weer een punt inderdaad! Er zijn best veel artikelen omtrent dit onderwerp op pubmed:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39191668/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40749461/

Wat zeggen de cijfers ongeveer?
  • Bij normale handmatige noodreacties reageren mensen vaak binnen ~1 seconde.
  • Bij semi-autonoom rijden zie je takeover tijden vaker tussen 2 en 8 seconden, afhankelijk van afleiding en situatie.
  • Als mensen met een secundaire taak bezig zijn (telefoon, video, menu’s), lopen fouten en reactietijden sterk op.
  • Oogtracking laat zien dat bestuurders tijdens automatisering significant minder naar de weg kijken en meer naar infotainment/HMI.
  • Sommige studies tonen dat gewenning juist gevaarlijk kan zijn: mensen worden comfortabeler en daardoor minder alert naarmate ze vaker automation gebruiken.
Best interessant onderwerp ☝️

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 10:16
Nee,. de FSD is overgezet van mijn ingeruilde HW3 Model 3 (2023).

Dus nu moet ik gewoon afwachten tot de juiste software er op komt werd mij verteld.

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• thijsboeree
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door thijsboeree op 21-05-2026 07:38 ]

• thijsboeree
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.

En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Helemaal mee eens. Ik ben zelf juist een rustige weggebruiker en vertrek altijd op tijd; uiteindelijk scheelt al dat ‘assertieve’ rijden misschien één minuut op 50 kilometer. Maar ik merk ook dat het systeem in sommige situaties juist veiliger zou zijn als het minder twijfelachtig reageerde.

Bijvoorbeeld wanneer je een bocht om gaat en er staan fietsers keurig te wachten zonder voorrang te hebben. Dan remt FSD soms toch onverwacht af, terwijl het verkeer achter je dat totaal niet verwacht. Dat soort aarzelende acties kunnen juist tricky zijn.

Hetzelfde geldt voor vogels die vlak voor de auto overvliegen. Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg. Maar FSD remt daar soms wel op en soms niet, waardoor het gedrag inconsistent aanvoelt. Dat is denk ik ook een belangrijk punt: niet per se “sneller” willen rijden, maar vooral voorspelbaar, vloeiend en zelfverzekerd verkeersgedrag.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Misschien hebben ze voornamelijk in de y gereden omdat het lijkt dat mensen in de y minder last hiervan hebben. De y is hoger en heeft een andere lichtval binnen. Bij mij wisselt het ook echt van dag tot dag.
Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Maurice- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..
Mijn twee testritten (ride-along en solo rit) waren beide met een MY.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Ahh, ik dacht dat de geplaatste filmpjes allemaal M3's waren. In Zwolle was dat volgens mij ook de enige optie. Dank voor de correctie!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Dit herken ik ook wel, de normaal gesproken, trage auto's zitten op rotondes en in bepaalde haakse bochten gewoon op je bumper omdat het zo traag gaat. En dan krijg je ook nog vaak de melding "let op: hoge laterale acceleratie gedetecteerd", ook als ik zelf geen gas bijgeef. 7(8)7
thijsboeree schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg.
Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remt

• thijsboeree
pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remt
Ook wel weer waar, het blijft een complex verhaal...

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Same. Kreeg een error in het systeem als in een M3 wilde boeken.

iRacing Profiel

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Mbt de vogels. In de US hebben ze nu het Bird Braking B? probleem, daar klagen mensen dat de autos te veel remmen voor vogels.

YouTube: Elon Musk says Tesla FSD Update 14.3.3 is a Banger!
Hoe lang duurde het bij mensen met een nieuwe Tesla voordat de updates kwamen? Ik ben toch wel ongeduldig kom ik achter 😅

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 21-05-2026 11:51 ]

• ChromeFR
Felyrion schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 01:31:
[...]

Ik heb vandaag in de Juniper van een collega gereden (heb zelf de M3H) en kon zelf geen verschil in gedrag ontdekken. Mijn M3H gaat ook vrolijk 110 waar je 100 mag met 10% offset. Uiteraard gaat dat niet op bij 130, dat is gewoon de max blijkbaar.

Op een 80 weg kruipt hij soms wel langzaam terug naar de 80 en moet ik hem af en toe aanmoedigen als ik sneller wil.

Grotere overschrijding heb ik niet geprobeerd.
Thnx, heb jij een bumper front camera?
ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Als ik jou was zou ik een FSD proefrit boeken met een M3H, om vast te kunnen stellen dat jouw M3H zich echt anders gedraagt. En als je het helemaal zeker wilt weten, een 2e bestuurder meenemen die in jouw M3H achter je aan rijdt

• ChromeFR
Dan krijg ik er sowieso een met front bumper camera.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
Het zou kunnen dat een Model 3 op binnenwegen met vluchtheuvels iets voorzichtiger rijdt, omdat hij lager bij de grond ligt dan een Model Y. Maar ik heb zelf met mijn Model 3 Highland uit 2025 eigenlijk geen enkel probleem gehad. Zeker op de snelweg reed hij gewoon prima.

Alleen heb ik sinds 15 mei geen FSD meer, dus ik weet ook niet of ze server-side misschien nog wat kleine aanpassingen hebben gedaan.

PSN: FreakGIB

• Robberino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:33
FSD reedt bij mij echt altijd te traag. Bleef steken op 78-79 op een 80 weg, 48 waar je 50 mag, etc. Moest constant gas bij.

Nu heb ik vandaag eindelijk een servicebeurt gehad met schoonmaak van het glas bij de cameras. Nu rijdt hij wel prima door. Trekt nu door naar een paar km boven de limiet. Voor mij echt prima zo. Heb op de terugrit geen gas bij hoeven geven.

Mocht je problemen hebben met snelheid, check dan even of je geen melding hebt gekregen voor een schoonmaakbeurt bij service.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De Full Self Flying van de vogels faalt ook wel eens met name bij de vogels die niet meer met Lidar zijn uitgerust.

UNOX: The worst operating system

• ChromeFR
Robberino schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:
FSD reedt bij mij echt altijd te traag. Bleef steken op 78-79 op een 80 weg, 48 waar je 50 mag, etc. Moest constant gas bij.

Nu heb ik vandaag eindelijk een servicebeurt gehad met schoonmaak van het glas bij de cameras. Nu rijdt hij wel prima door. Trekt nu door naar een paar km boven de limiet. Voor mij echt prima zo. Heb op de terugrit geen gas bij hoeven geven.

Mocht je problemen hebben met snelheid, check dan even of je geen melding hebt gekregen voor een schoonmaakbeurt bij service.
Schoonmaakbeurt was uitgevoerd bij de laatste service (toen ik de leen Juniper had).

• gjcvro

De ruit is bij mij twee weken eerder door Tesla schoongemaakt. Dus kan voor mij niet de reden zijn.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik vind het datagebruik van Tesla echt wel ernstig. Gelukkig hebben we in Nederland snelle verbindingen, maar ik vind bijna 900GB sinds 1 Maart mei echt wel heel erg veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLT_ukevoo7vxBtMy6halPgHcbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vE7RMgPDXYuVUpdEhjbkPNta.png?f=user_large

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:49

EDB

Luchtbakker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:59:
Ik vind het datagebruik van Tesla echt wel ernstig. Gelukkig hebben we in Nederland snelle verbindingen, maar ik vind bijna 900GB sinds 1 Maart echt wel heel erg veel.

[Afbeelding]
Je bedoelt via Wifi of mobiele datanetwerk? In je overzicht staat ‘maand’, bedoel je dan vanaf 1 mei? Via wifi zie ik bij mij vanaf 1 mei 958mb, valt mij erg mee. De 3.7 update vorige maand liep bij mij niet via wifi overigens.

Edit: april even bekeken: 4.3gb.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

EDB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Je bedoelt via Wifi of mobiele datanetwerk? In je overzicht staat ‘maand’, bedoel je dan vanaf 1 mei? Via wifi zie ik bij mij vanaf 1 mei 958mb, valt mij erg mee. De 3.7 update vorige maand liep bij mij niet via wifi overigens.

Edit: april even bekeken: 4.3gb.
Foutje, moest vanaf 1 Mei zijn, dus ~900GB in 21 dagen.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:48
Ik vind het datagebruik van Tesla echt wel ernstig. Gelukkig hebben we in Nederland snelle verbindingen, maar ik vind bijna 900GB sinds 1 Maart mei echt wel heel erg veel.

[Afbeelding]
Hier "slechts" 200Gb. Alleen in NL worden er zo toch bizarre hoeveelheden data/beelden door Tesla verzameld voor analyse.

• Yaksa

[Afbeelding]
Jij bent onderdeel van de testvloot van Tesla. Die Tesla stuurt (ongevraagd) allerlei data (ook videobeelden) door naar het centrale dataverwerkingsbedrijf van Tesla zelf. Die data wordt geanalyseerd op bruikbaarheid en eventueel gebruikt om nieuwe computermodellen te trainen of bij te schaven. Voor zover ik weet kost dat de gebruiker niks, Tesla betaald de roamingkosten. Lijkt mij ook logisch aangezien ze het zelf gebruiken om de systemen te verbeteren. Ze verzamelen nu natuurlijk zo veel mogelijk data omdat ze, als het ware, in een soort proefperiode zitten waar ze de kleine onnauwkeurigheden of onvolkomenheden er uit willen halen.

Yaksa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Die Tesla stuurt (ongevraagd) allerlei data (ook videobeelden) door naar het centrale dataverwerkingsbedrijf van Tesla zelf.
Wat bedoel je met ongevraagd? Je weet dat dat een opt-in is?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Die data wordt niet over 4g verzonden neem ik aan maar over wifi? 900gb is wel echt heel heel veel!

• Felyrion
  • Laatst online: 18:17

Felyrion

goodgoan!

ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Nee, geen bumper front camera. Ik heb de versie zonder stalks van daarvoor denk ik.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Yaksa
pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:39:
[...]Wat bedoel je met ongevraagd? Je weet dat dat een opt-in is?
Het is onderdeel van de gebruikersvoorwaarden waar je bij aankoop of ingebruikname mee akkoord gaat.
Volgens mij staat het standaard op opt-in en kun je het in een van de schermpjes uitschakelen (opt-out).
Maar omdat je bepaalde dingen (over the air updates bijvoorbeeld) misschien gaat missen zullen de meeste gebruikers (denk ik) de standaard optie aan laten staan.
Daarom had ik het woordje ongevraagd ook tussen haakjes gezet, veel gebruikers zullen het in eerste instantie niet eens doorhebben dat er veel data wordt verstuurd.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 21:32
Yaksa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Het is onderdeel van de gebruikersvoorwaarden waar je bij aankoop of ingebruikname mee akkoord gaat.
Volgens mij staat het standaard op opt-in en kun je het in een van de schermpjes uitschakelen (opt-out).
Maar omdat je bepaalde dingen (over the air updates bijvoorbeeld) misschien gaat missen zullen de meeste gebruikers (denk ik) de standaard optie aan laten staan.
Daarom had ik het woordje ongevraagd ook tussen haakjes gezet, veel gebruikers zullen het in eerste instantie niet eens doorhebben dat er veel data wordt verstuurd.
Het wordt nadrukkelijk gevraagd of je het aan wil zetten bij in gebruik nemen van de auto, met duidelijke uitleg wat er gebeurd en waarom.

En dan word je er periodiek aan herrinnerd met een reminder in de auto dat je het aan hebt staan.

Een mooiere opt in voor zo iets kan ik me haast niet voorstellen zonder dat het hinderlijk wordt.

Er staat niets zomaar aan. Je moet dit aanzetten, en dan ook nog je wifi koppelen.

Daarnaast heeft het wel of niet delen van data helemaal niets te maken met het krijgen van updates…

Nee ik kan hier geen probleem aan vinden geloof ik.

• Yaksa
Mar.tin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:20:
[...]Het wordt nadrukkelijk gevraagd of je het aan wil zetten bij in gebruik nemen van de auto, met duidelijke uitleg wat er gebeurd en waarom.
En dan word je er periodiek aan herrinnerd met een reminder in de auto dat je het aan hebt staan.
Een mooiere opt in voor zo iets kan ik me haast niet voorstellen zonder dat het hinderlijk wordt.
Er staat niets zomaar aan. Je moet dit aanzetten, en dan ook nog je wifi koppelen.
Daarnaast heeft het wel of niet delen van data helemaal niets te maken met het krijgen van updates…
Nee ik kan hier geen probleem aan vinden geloof ik.
Dan heb ik waarschijnlijk een verkeerde bron geprobeerd te quoten.
Anyway, er wordt (na toestemming) idd veel data verstuurd, dit kan oplopen tot 1Tb per maand.

• Richh
  • Nu online
[...]

Dat is niet waar. Het wordt gevraagd of je het wil, je kan prima een Tesla kopen of gebruiken zonder toestemming hiervoor te geven.
Het staat standaard uit, en je kan het in schermpjes aanzetten, dat heet opt-in.

Als het standaard aan zou staan en je het daarna handmatig uit kan zetten, dan was het opt-out.
Het kan zijn dat mensen er zo over denken, maar we weten met de FSD uitrol bijvoorbeeld dat het irrelevant was wat je hier had opgegeven - dus algemene tip voor iedereen: je hebt er persoonlijk niet zoveel aan om je data te delen.

Behalve dan dat je het model traint waar uiteindelijk iedereen bij gebaat is maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken.
Dat is in ieder geval een aanname die niet aansluit bij hoe het feitelijk werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 21-05-2026 22:57 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
[...]

Ben jij in het bezit van een tesla met FSD? Het valt mij op dat je heel stellig stellingen/onwaarheden verteld? Die pertinent vaak onjuist zijn.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
Card Nox schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:50:
Mbt de vogels. In de US hebben ze nu het Bird Braking B? probleem, daar klagen mensen dat de autos te veel remmen voor vogels.

YouTube: Elon Musk says Tesla FSD Update 14.3.3 is a Banger!
Hoe lang duurde het bij mensen met een nieuwe Tesla voordat de updates kwamen? Ik ben toch wel ongeduldig kom ik achter 😅
Bij mij rende hij laatst ook voor een kraai. Nou fsd , een kraai gaat echt wel zelf aan de kant en hoeft je dus niet voor te remmen .

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

-tom-562

Oliesjeik

Masterchiev schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Ben jij in het bezit van een tesla met FSD? Het valt mij op dat je heel stellig stellingen/onwaarheden verteld? Die pertinent vaak onjuist zijn.
Volgens mij niet, en dan net doen alsof je expert bent :P (ik ook niet, maar ik lees lekker mee omdat ik de techniek interessant vindt)
karel_G_1981 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:09:
[...]

Bij mij rende hij laatst ook voor een kraai. Nou fsd , een kraai gaat echt wel zelf aan de kant en hoeft je dus niet voor te remmen .
Sowieso wel interessant wat FSD zou doen bij dieren. Ik bedoel, voor een koe of hert is het duidelijk dat je verwacht dat de auto (of jijzelf) actie onderneemt. Maar voor een eend/hond/haas/kat.. (op hogere snelheid)?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 21:02
karel_G_1981 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:09:
[...]

Een duif is weer een ander verhaal... Maar hij zal vast geen verschillende vogels gaan herkennen :+

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:39

SeatRider

Hips don't lie

Sypheron schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Een duif is weer een ander verhaal... Maar hij zal vast geen verschillende vogels gaan herkennen :+
Misschien als je de Ornithology app installeert?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:21
SeatRider schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Misschien als je de Ornithology app installeert?
Dat schaalt niet echt, dan ook een zoogdier app, alle vliegtuig modellen (die landen af en toe op een snelweg), alle auto modellen (nooit tegen een tesla aanrijden!), etc. Gaat niet lukken.
</ironie>

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 13:12
MartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Dat schaalt niet echt, dan ook een zoogdier app, alle vliegtuig modellen (die landen af en toe op een snelweg), alle auto modellen (nooit tegen een tesla aanrijden!), etc. Gaat niet lukken.
</ironie>
naar het schijnt (ik heb zelf geen FSD) anticipeert FSD ook op gebaren en/of het feit dat een andere weggebruiker wel of niet naar je kijkt. Dus er kan best heel veel al!
ik vraag mij wel af wat hij doet bij een andere FSD gebruiker, die zal wellicht alleen maar strak voor zich uit kijken om geen DMS strike te krijgen.

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:28
Mijn proefperiode fsd komt ten einde. Dit ga ik niet verlengen. In mijn ogen is FSD een fantastisch product wanneer het werkt, echter heb ik te vaak meegemaakt dat ik meldingen krijg dat ik niet naar voren kijk terwijl ik dit wel doe. Dit gebeurt vooral wanneer de zon op een bepaalde stand staat en dit kan tijdens een rit opeens plaatsvinden waardoor je geen gebruik meer kan maken van FSD.

FSD is een goed product, de bewaking door middel van de camera werkt niet goed en beperkt de mogelijkheid gebruik te maken van FSD wanneer ik hier behoefte aan heb.. Hier wil ik dus ook niet zoveel voor betalen.

Hopelijk wordt dit in de toekomst enorm verbeterd.
Het staat nu zwart op wit dat degenen die al een betaald FSD abonnement hadden voordat de proefperiode begon, geen proefperiode meer krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ejnagCw6Dfv9WIekHqgPGHcZyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E3gn6MfzWBLR6d6BYejKeF5d.png?f=fotoalbum_large

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 01:03

Mmmm, denk niet dat het daar aan ligt. Mijn auto heeft pas de schoonmaakbeurt gehad en FSD reed ook structureel die paar km/u onder de limiet. Heel soms; op N en snelwegen kon ik hem wel over de limiet heen krijgen (en bleef hij de snelheid aanhouden). De 5 of 10% marge die je kunt instellen doet FSD kennelijk niets mee...

Mijnziens is het de 'snelheid instelling' die de VS stack van FSD wel heeft (turtle, normal, hurry settings). Wij hebben default 'turtle' setting - en dat is begrijpelijk gezien de regelgeving die FSD is opgelegd als goedkeuringsvoorwaarde.

Mijn trail is gisteren afgelopen; ik vind 't fantastisch maar wacht nog even af wat de updates gaan worden de komende maanden....

(Offtopic: ....en ik blijft wat rancune houden over het feit dat FSD 1 maal een stoepje heeft meegepakt op snelheid en een velg beschadigd heeft. Dit is mijn 3e model 3 - de 1e had ik al snel curb-rash op zitten. De tweede hield ik rash vrij voor lange tijd tot ik een uitstekende stoeprand afvoerput over het hoofd zag en mijn huidige auto die ik medio 2024 heb gekocht was volledig rash-vrij tot FSD een foutje maakte.... balen hoor. Tesla zegt letterlijk 'wat rot voor je, sorry man - pech voor jou'.... )

[ Voor 16% gewijzigd door 1-0-Ed op 22-05-2026 10:16 ]

Gravity sucks...

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:09
1-0-Ed schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Mmmm, denk niet dat het daar aan ligt. Mijn auto heeft pas de schoonmaakbeurt gehad en FSD reed ook structureel die paar km/u onder de limiet. Heel soms; op N en snelwegen kon ik hem wel over de limiet heen krijgen (en bleef hij de snelheid aanhouden). De 5 of 10% marge die je kunt instellen doet FSD kennelijk niets mee...

Mijnziens is het de 'snelheid instelling' die de VS stack van FSD wel heeft (turtle, normal, hurry settings). Wij hebben default 'turtle' setting - en dat is begrijpelijk gezien de regelgeving die FSD is opgelegd als goedkeuringsvoorwaarde.

Mijn trail is gisteren afgelopen; ik vind 't fantastisch maar wacht nog even af wat de updates gaan worden de komende maanden....

(Offtopic: ....en ik blijft wat rancune houden over het feit dat FSD 1 maal een stoepje heeft meegepakt op snelheid en een velg beschadigd heeft. Dit is mijn 3e model 3 - de 1e had ik al snel curb-rash op zitten. De tweede hield ik rash vrij voor lange tijd tot ik een uitstekende stoeprand afvoerput over het hoofd zag en mijn huidige auto die ik medio 2024 heb gekocht was volledig rash-vrij tot FSD een foutje maakte.... balen hoor. Tesla zegt letterlijk 'wat rot voor je, sorry man - pech voor jou'.... )
Jep, hier nam hij ook een stoeprand mee bij het uitrijden van een uitrit. Auw, vooral met de donkere velgen zie je dat extra goed :-(

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

easy-cloud schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Jep, hier nam hij ook een stoeprand mee bij het uitrijden van een uitrit. Auw, vooral met de donkere velgen zie je dat extra goed :-(
off-topic: Daarom extra blij met m'n wieldoppen >:) (afkloppen want het is tot op heden nog niet gebeurd)

Gisteren een mooie trip mogen doen
Breda --> Utrecht (90% file) --> Leiden --> Breda (30% file)

Ik blijf FSD fantastisch vinden. Ja het is verre van perfect en moet hem af en toe een zetje geven of de snelheid aanpassen vanwege een spook bord. Geen enkele dag spijt van de aankoop (al krijg ik die paar ribben nooit meer terug).

Ervaren jullie ook dat bij file (meter voor meter) de auto het liefst de vangrail met de hand wil kunnen aanraken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MuS60ow54Ap4uhD_OqJjJ9BomM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhvMg5hOWDkQRFUMh9ANWv8K.jpg?f=fotoalbum_large FSD is fantastisch maar hij hoeft van mij niet perse over de witte lijn heen te rijden.

Daarnaast is de kaart bij mij ook nog niet vernieuwd (MY standaard 3-2026)

[ Voor 57% gewijzigd door markklok op 22-05-2026 10:35 ]

• 1-0-Ed
easy-cloud schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:26:
[...]

:( balen.... (al neem ik FSD het niet geheel kwalijk; ook niet in mijn situatie - FSD doet het doorgaans gewoon heel erg goed)

Ben nog niet toegekomen aan een repair poging - zal eens een product bestellen en kijken hoe dat gaat. Moet op de voorbumper ook een stukje lak herstellen waar iemand 'zo vriendelijk' is geweest om geen briefje achter te laten...

Gravity sucks...

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:11
markklok schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Ervaren jullie ook dat bij file (meter voor meter) de auto het liefst de vangrail met de hand wil kunnen aanraken
Is dat alleen als je op de meest linker baan rijdt (en dit dus mogelijk bestaat om motoren extra ruimte te geven/jouw spiegels extra te beschermen)? Trekt hij wel weer naar het midden zodra je weer harder dan stapvoets begint te rijden?

• 1-0-Ed
Als mede motorrijder kan ik beamen dat FSD dit idd doet (ook uitwijkt voor motoren in de file) en dit HEEL ERG fijn is... (zowel als FSD 'bestuurder' als motorrijder) :)

Gravity sucks...

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Is dat alleen als je op de meest linker baan rijdt (en dit dus mogelijk bestaat om motoren extra ruimte te geven/jouw spiegels extra te beschermen)? Trekt hij wel weer naar het midden zodra je weer harder dan stapvoets begint te rijden?
Ja, dat is alleen op de linkerbaan. Was me al eerder opgevallen (eerdere file).
En idd bij harder rijden weer terug richting het midden en later bij stapvoets weer veilig langs de vangraill.
Dit is overigens niet altijd.

Extra ruimte maken voor motoren (wat hij ook doet) staat hier los van.

Misschien maar een keer m'n camera kalibratie opnieuw doen en kijken of dat help. Als ik op de rechter rijbaan rij dan knuffelt hij ook het liefst de streep in het midden.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
markklok schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:30:
Dat heet in Duitsland een "Rettungsgasse" oftewel Reddingsstrook, bedoelt om hulpdiensten makkelijk doorgang te verlenen. In Duitsland is het verplicht en fijn dat FSD dat in NL, in ieder geval op de meest linkerbaan, dit ook al goed doet. Zie ook de site van de ANWB onder het kopje "Reddingsstrook bij file":
In Duitsland ben je verplicht in een file een reddingsstrook (Rettungsgasse) in het midden vrij te houden voor de hulpdiensten. Deze plicht geldt op de Autobahn en alle andere wegen met twee of meer rijstroken per rijrichting buiten de bebouwde kom.

- Begin met het vormen van een reddingsstrook zodra zich een file vormt en het verkeer stapvoets gaat rijden.
- Verkeer op de meest linkse rijstrook moet zo veel mogelijk links gaan rijden en verkeer op de andere rijstroken moet zo ver mogelijk naar rechts.
- Je mag in principe niet op de vluchtstrook rijden, tenzij dat noodzakelijk is voor het vormen van een reddingsstrook wegens ruimtegebrek.
- Als je niet meewerkt aan het vormen van een reddingsstrook bij een file, kun je een hoge boete krijgen. Ook het rijden op de reddingsstrook of het 'kleven' achter een voorrangsvoertuig wordt streng bestraft.
markklok schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Extra ruimte maken voor motoren (wat hij ook doet) staat hier los van.
Dat viel mij ook op, alleen doet die dat niet altijd slim. In de file op de linkerbaan ging FSD bij mij niet altijd zo ver mogelijk links rijden. Als er dan een motor aankwam ging ie netjes helemaal naar links. Alleen als je helemaal stil staat dan heeft ie niet genoeg ruimte om snel genoeg naar links te gaan als er een motor aankomt. Ik zou zeggen: als je ziet dat er voor je stil wordt gestaan, meteen zo ver mogelijk (tegen de lijn) naar links

• Housenki
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 10:34
ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:

Ik heb dezelfde ervaring. We hebben een M3 en een MY voor de deur staan. De MY rijdt echt een stuk vlotter en de M3 inderdaad angstiger.

Wel had ik met de MY dat hij vaak dat hij op de snelweg opeens af ging remmen omdat hij ergens een 80 bord had gezien. De M3 ging hier niet de fout in. Raar dat twee soorten auto's toch verschillen hebben.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
Housenki schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. We hebben een M3 en een MY voor de deur staan. De MY rijdt echt een stuk vlotter en de M3 inderdaad angstiger.

Wel had ik met de MY dat hij vaak dat hij op de snelweg opeens af ging remmen omdat hij ergens een 80 bord had gezien. De M3 ging hier niet de fout in. Raar dat twee soorten auto's toch verschillen hebben.
Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat, zelfs als twee auto’s dezelfde software draaien, er intern toch verschillen kunnen zitten. Net zoals een Nvidia driver op meerdere GPU’s draait, maar wel per kaart specifieke optimalisaties en instellingen gebruikt.

Dus neem bijvoorbeeld een Model 3 Highland en een Model Y Juniper: die verschillen in hoogte, breedte, lengte en gewicht. Ook de camerahoogtes en kijkhoeken zijn net anders. Dat soort fysieke verschillen kan al invloed hebben op hoe het systeem zich gedraagt.

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat de auto door de tijd heen rijgedrag “leert” of lokaal bepaalde voorkeuren opslaat. Als je FSD gebruikt, zou hij daar mogelijk iets mee kunnen doen. Maar dat is wel speculatief.

Stel dat ik zelf een vrij rustige rijder ben, dan is het verschil tussen mijn rijstijl en FSD kleiner. In dat geval zou het systeem mogelijk natuurlijker of consistenter aanvoelen, omdat het minder hoeft te corrigeren ten opzichte van mijn gebruikelijke gedrag.

Bij mij reed hij op de snelweg met een standaard offset van 50% en met Contextual Speed actief vaak rond de 102 km/u, soms zelfs boven de 120 km/u zonder dat ik ingreep. Op binnenwegen gaf ik soms een beetje extra input zodat hij sneller naar de toegestane snelheid doorpakt, in plaats van er net overheen te gaan.

In 30-zones rijd ik meestal rond de 40+, zeker bij wegen met wegwerkzaamheden. In onze omgeving is vrijwel alles 50 km/u behalve woonwijken. Daar rijd ik meestal zelfs onder de 30, vooral vanwege de grote verkeersdrempels—anders is de onderkant van de auto sneller beschadigd dan je lief is.

PSN: FreakGIB

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 14:55
Hey,

Mijn gratis maand FSD is gisteren afgelopen en ik heb geen plannen om te verlengen. Ik vind het erg mooi en het is erg relaxed maar 100 euro is mij te duur per maand.

Maar nu zie ik wel in de auto dat ik FSD kan activeren voor een proefperiode ? Weet iemand hoe lang dat duurt en wanneer het dan geld gaat kosten ?

Ook zie ik bij AutoSteer nu ineens de optie actief om te navigeren tijdens het sturen ? Kennelijk kan de auto dan van rijstrookwisselen op AutoSteer ?

NB, ik heb geen EAP en geen FSD gekocht.

• lubbertkramer
  • Laatst online: 24-07 00:33
1-0-Ed schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Je gebruikt het verkeerd, het is niet zo dat FSD dan naar die snelheid gaat maar als je hem zelf gas bij geeft boven de snelheid die je ingesteld hebt blijft hij die snelheid vasthouden tot hij niet anders kan zoals je zelf ook al zei als je hem over het limiet bracht :)

Voor anderen, als voorbeeld op de snelweg doe je 20% marge dus 120 waar je 100 mag en je geeft gas bij tot 120/121 dan blijft hij 120 rijden en opschuiven naar de linkerbaan tot hij een tegenligger op de meest linkerbaan tegenkomt die met 101 gaat inhalen. Dan zakt hij terug en zal hij ook naar rechts gaan met 101km (tenzij je op tijd gas bij geeft of knipperlicht uitzet :) )
Hetzelfde is van toepassing op andere wegen, heb je 20% marge en rij je 80 op een 80 weg moet je dus gas bijgeven dat hij op 96 zit waarna hij dit zal vasthouden :)
LastSamurai schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:22:
Hey,

Mijn gratis maand FSD is gisteren afgelopen en ik heb geen plannen om te verlengen. Ik vind het erg mooi en het is erg relaxed maar 100 euro is mij te duur per maand.

Maar nu zie ik wel in de auto dat ik FSD kan activeren voor een proefperiode ? Weet iemand hoe lang dat duurt en wanneer het dan geld gaat kosten ?

Ook zie ik bij AutoSteer nu ineens de optie actief om te navigeren tijdens het sturen ? Kennelijk kan de auto dan van rijstrookwisselen op AutoSteer ?

NB, ik heb geen EAP en geen FSD gekocht.
Als je al een proefperiode hebt gehad verwacht ik niet dat je nogmaals een proefperiode kunt nemen maar probeer het uit zou ik zeggen en laat het hier vooral weten :)

[ Voor 34% gewijzigd door lubbertkramer op 22-05-2026 13:33 ]

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 14:55
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:28:

Als je al een proefperiode hebt gehad verwacht ik niet dat je nogmaals een proefperiode kunt nemen maar probeer het uit zou ik zeggen en laat het hier vooral weten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYFLmfTxnYFiF48-1xuW4vWZwQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xypuzJQ4avVijmXeyufqKvc0.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn eruit. Ik heb nu ineens deze. En alle opties die ik eerder noemde zijn verdwenen.

Kennelijk schakelt FSD niet per direct uit.

Jammer.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:00

Die zie ik nu inderdaad staan ja, handig dat je daar geen notificatie van krijgt :?
Ga m gelijk maar inplannen

• ChromeFR
FreakGIB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat, zelfs als twee auto’s dezelfde software draaien, er intern toch verschillen kunnen zitten. Net zoals een Nvidia driver op meerdere GPU’s draait, maar wel per kaart specifieke optimalisaties en instellingen gebruikt.

Dus neem bijvoorbeeld een Model 3 Highland en een Model Y Juniper: die verschillen in hoogte, breedte, lengte en gewicht. Ook de camerahoogtes en kijkhoeken zijn net anders. Dat soort fysieke verschillen kan al invloed hebben op hoe het systeem zich gedraagt.

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat de auto door de tijd heen rijgedrag “leert” of lokaal bepaalde voorkeuren opslaat. Als je FSD gebruikt, zou hij daar mogelijk iets mee kunnen doen. Maar dat is wel speculatief.

Stel dat ik zelf een vrij rustige rijder ben, dan is het verschil tussen mijn rijstijl en FSD kleiner. In dat geval zou het systeem mogelijk natuurlijker of consistenter aanvoelen, omdat het minder hoeft te corrigeren ten opzichte van mijn gebruikelijke gedrag.

Bij mij reed hij op de snelweg met een standaard offset van 50% en met Contextual Speed actief vaak rond de 102 km/u, soms zelfs boven de 120 km/u zonder dat ik ingreep. Op binnenwegen gaf ik soms een beetje extra input zodat hij sneller naar de toegestane snelheid doorpakt, in plaats van er net overheen te gaan.

In 30-zones rijd ik meestal rond de 40+, zeker bij wegen met wegwerkzaamheden. In onze omgeving is vrijwel alles 50 km/u behalve woonwijken. Daar rijd ik meestal zelfs onder de 30, vooral vanwege de grote verkeersdrempels—anders is de onderkant van de auto sneller beschadigd dan je lief is.
Gisteren heb ik de proef op de som genomen. Ik heb in Haarlem (bij een SuC) twee keer een uur een Self Serve-testrit gedaan. Eerst met een M3H (met front bumer camera) en daarna Model Y Juniper (non-premium). Ik was met mijn M3H naar de locatie gekomen om met de auto's te rijden, ik heb met alle auto's hetzelfde traject afgelegd.

Mijn conclusie:
Er is geen verschil tussen mijn M3H (uit feb. 2024) en een M3H met front bumper camera (uit 2026). Zowel mijn auto als deze M3H rijden m.i. te voorzichtig, te traag in eigenlijk alle handelingen. De Model Y is besluitvaardiger, assertiever en rijdt meer door. Een prettigere ervaring, absoluut! Ook de Model Y doet weinig met een speed offset van bijv. 40%, maar rijdt vaker iets boven de limiet en zoekt vaker de linkerbaan op en handelt gewoon besluitvaardiger.

• yamanguy
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15-07 16:40
FSD bijna crash met meerdere autos vandaag ergens in Hoofddorp

Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)

YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)

• gjcvro
yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:58:

YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
Ga je dit nou in elk tesla topic plaatsen?

• Richh
  • Nu online

Die is niet best. Moet zeker schrikken zijn voor de achterligger.
Heb je een voice memo achtergelaten? Hoop ook dat een volgende update hier beter mee omgaat.

Ja ja, de regel is dat als je kan stoppen voor een oranje verkeerslicht, dan moet je dat doen. Maar in de praktijk doen we dat allemaal niet en dus is het gevaarlijk als systemen dat wel gaan doen.

Bovendien heeft de mens een tragere reactiesnelheid dan FSD, beslismoment van de mens ligt later, en op dat latere beslismoment is de remweg niet meer haalbaar -> doorrijden.
gjcvro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ja, de stop van de Tesla is op het randje, maar de auto achter je had gewoon moeten stoppen.
De stop van Tesla is over het randje, want hij stopt pas na de stopstreep. En dus was het geheel acceptabel geweest om door te rijden.

De auto achter is een mens met menselijke reactietijd en wellicht minder goeie remmen dan een moderne Tesla. Het is voor de veiligheid in het Nederlandse verkeer echt beter als FSD hier gewoon door oranje zou rijden.

[ Voor 23% gewijzigd door Richh op 22-05-2026 20:08 ]

• lubbertkramer
  • Laatst online: 24-07 00:33

Oftewel de bestuurder zat hier te slapen en had op het gaspedaal kunnen trappen bij zijn menselijke inschatting (al zijn er genoeg die hier zelf ook voor stoppen...) maar het is fsd SUPERVISED en dat deel lijkt hier geheel te ontbreken

Edit: Bestuurder had hier zijn voet al bij het pedaal moeten hebben toen hij op oranje sprong om gas bij te kunnen geven (tijd genoeg tussen oranje en het remmen) nog los van het remmen van de Tesla om er eventueel doorheen te kunnen gaan

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 22-05-2026 20:14 ]

• Ecological
  • Nu online

Sorry maar ik zie het probleem echt niet. Dit is gewoon hoe het moet volgens de verkeersregels. Wat mij betreft een goede reden waarom auto's met veiligheidssystemen een hoge korting op de verzekerspremie en wegenbelasting moeten krijgen. Maar dat is een andere discussie.

De enige die bij een multi-crash veroorzaakte is de auto achter je.

Je kan beargumenteren dat het veiliger was geweest om door te rijden, fine, dat argument kan ik begrijpen maar dit is 100% volgens de verkeersregels.

Volgens mij rijdt de Tesla beetje door om de auto achter niet op hem te laten botsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ecological op 22-05-2026 20:25 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Yaksa
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:11:
[...]Oftewel de bestuurder zat hier te slapen en had op het gaspedaal kunnen trappen bij zijn menselijke inschatting (al zijn er genoeg die hier zelf ook voor stoppen...) maar het is fsd SUPERVISED en dat deel lijkt hier geheel te ontbreken
Oftewel bestuurder reed al te hard bij het bord 70, bij elke kruising dien je sowieso vaart te minderen en de weggebruikers achter de bestuurder houden te weinig afstand.
Het hoeft niet allemaal op de max en mensen zouden na hun rij examen 'ns moeten onthouden dat oranje stoppen betekend.
Maar goed, dit zal een probleem blijven totdat alle auto's met een of ander FSD systeem zijn uitgerust.
Wanneer de mens de geldende verkeersregels niet wenst te volgen dan doet de Car PC dat wel voor ons.

• nicow101
  • Laatst online: 22:33
Ecological schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Sorry maar ik zie het probleem echt niet. Dit is gewoon hoe het moet volgens de verkeersregels. Wat mij betreft een goede reden waarom auto's met veiligheidssystemen een hoge korting op de verzekerspremie en wegenbelasting moeten krijgen. Maar dat is een andere discussie.

De enige die bij een multi-crash veroorzaakte is de auto achter je.

Je kan beargumenteren dat het veiliger was geweest om door te rijden, fine, dat argument kan ik begrijpen maar dit is 100% volgens de verkeersregels.

Volgens mij rijdt de Tesla beetje door om de auto achter niet op hem te laten botsen.
Een noodstop maken als het licht op oranje springt? Lijkt me niet gewoon volgens de verkeersregels.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Ecological
  • Nu online
nicow101 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Een noodstop maken als het licht op oranje springt? Lijkt me niet gewoon volgens de verkeersregels.
Waarom denk je dat dit een noodstop is?

Degene achter je had sowieso moeten remmen trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 22-05-2026 21:09 ]

• gjcvro
Richh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Die is niet best. Moet zeker schrikken zijn voor de achterligger.
Heb je een voice memo achtergelaten? Hoop ook dat een volgende update hier beter mee omgaat.

Ja ja, de regel is dat als je kan stoppen voor een oranje verkeerslicht, dan moet je dat doen. Maar in de praktijk doen we dat allemaal niet en dus is het gevaarlijk als systemen dat wel gaan doen.

Bovendien heeft de mens een tragere reactiesnelheid dan FSD, beslismoment van de mens ligt later, en op dat latere beslismoment is de remweg niet meer haalbaar -> doorrijden.

[...]

De stop van Tesla is over het randje, want hij stopt pas na de stopstreep. En dus was het geheel acceptabel geweest om door te rijden.

De auto achter is een mens met menselijke reactietijd en wellicht minder goeie remmen dan een moderne Tesla. Het is voor de veiligheid in het Nederlandse verkeer echt beter als FSD hier gewoon door oranje zou rijden.
Als je goed kijkt zie je de tesla even gas geven om wat meer ruimte te maken voor de brokkenpiloot achter hem, normaal had hij op tijd stilgestaan.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-07 21:31

Hahah nou wel bijzonder dat mensen alsnog zeggen dat FSD hier juist heeft gehandeld. Vol in de ankers voor een oranje licht is echt alles behalve veilig. Je ziet het beeld naar beneden duiken vanwege de hoge remkracht. Overigens was de keuze om te stoppen op zich prima (niet nodig), maar duurde het veel te lang tot de tesla daadwerkelijk begon met remmen. Lijkt wel een soort input delay.

Zelf wacht ik nog op de FSD update, maar met EAP heb ik dat ook al een beetje bij een stoplicht wat op groen springt. Je hebt een delay van het stoplicht naar de visualisatie op het scherm, van iets van 600-800ms. En vervolgens ook nog 200-400ms tot het geluidsignaal. Auto’s naast me zijn dan meestal al vertrokken. Geen idee hoe dat bij fsd is.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• Ecological
  • Nu online
Hype schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Hahah nou wel bijzonder dat mensen alsnog zeggen dat FSD hier juist heeft gehandeld. Vol in de ankers voor een oranje licht is echt alles behalve veilig. Je ziet het beeld naar beneden duiken vanwege de hoge remkracht. Overigens was de keuze om te stoppen op zich prima (niet nodig), maar duurde het veel te lang tot de tesla daadwerkelijk begon met remmen. Lijkt wel een soort input delay.

Zelf wacht ik nog op de FSD update, maar met EAP heb ik dat ook al een beetje bij een stoplicht wat op groen springt. Je hebt een delay van het stoplicht naar de visualisatie op het scherm, van iets van 600-800ms. En vervolgens ook nog 200-400ms tot het geluidsignaal. Auto’s naast me zijn dan meestal al vertrokken. Geen idee hoe dat bij fsd is.
Ter verduidelijking, ik vind niet dat FSD hier perfect heeft gehandeld. Het was overduidelijk beter geweest als die had doorgereden. Dat gezegd hebbende, het is inderdaad wel goed practice om ook bij verkeerslichten een beetje af te remmen alvast om op oranje voor te bereiden.

Maar ik denk ook niet dat het systeem hier fout zat. :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb zelf ook al een dergelijks situatie gehad , idem met situaties met onzeker, twijfelachtig gedrag waardoor gevaarlijke situaties ontstaan, niet meegaan met de verkeersstroom etc.

Dit soort fratsen zie je niet in Amerika, de europese regels, die zogenaamd strict zijn op veiligheid zorgen JUIST voor onveilige situaties. Ik heb vanavond mijn bril afgezet omdat anders het rijden met DMS onmogelijk gemaakt werd, prima ik vertrouw FSD, maar met -2 door het verkeer rijden omdat een veiligheidssysteem anders ingrijpt?

Leven de bureaucraten in Brussel. Koekoek 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 23-05-2026 00:07 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Ecological schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:59:
[...]

Ter verduidelijking, ik vind niet dat FSD hier perfect heeft gehandeld. Het was overduidelijk beter geweest als die had doorgereden. Dat gezegd hebbende, het is inderdaad wel goed practice om ook bij verkeerslichten een beetje af te remmen alvast om op oranje voor te bereiden.

Maar ik denk ook niet dat het systeem hier fout zat. :)
Afremmen om op oranje voor te bereiden? Dat is nou juist wat je niet moet doen..
Je rijdt de toegestane snelheid, springt het licht op oranje dan is de afweging of je nog op tijd kunt stoppen of niet. Normaliter denk je hier vooraf over na bij groen licht en leg je een grens: nu kan ik nog stoppen, nu kan het niet meer.
Pagina: 1 ... 85 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.