Op dit moment is het voor mij een gimmick. Dus zelfs 50 euro is al te veel, en zelfs 25 zou ik er over nadenken en af en toe een maandje kijken of er iets verandert is dus ik denk dat voor mij de kosten niet echt uitmaken. Ik zit ook niet zo veel langdurig op de weg. Ik kijk over een maandje of 2 nog wel weer als ik hier meer positieve verhalen lees.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:12:
[...]
En toch ben ik dan benieuwd , bij hoeveel euro p/mnd was je FSD wel gaan gebruiken.
Voorbeeld, ik betaal nu 49 dat vind ik op het randje dus ik houd FSD aan omdat ik de tech fantastisch vind, 99 euro had ik er niet over gehad.
Ik merk in mijn omgeving dat 80-90% fsd nu te duur vind , maar wat is voor de massa dan wel een acceptabele prijs? En wat is er nodig om meer te betalen?
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.
De voorbereiding daarvoor zit blijkbaar al in de code: New Attention Required Iconsthijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:46:
Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 21:31 ]
Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:16:Regels , zijn, geen, doel opzich!!
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Terwijl er ook genoeg gebruikers hier gemeld hebben dat het rijgedrag van FSD supervised bij hen als bijzonder relaxed overkomt. Die zullen voor een deel waarschijnlijk wel bereid zijn om 100 euro per maand te betalen voor deze service. Zij die gehaast (en te hard) willen blijven rijden én verwachten dat deze versie van FSD supervised alles al kan inclusief foutloos inparkeren en de auto vanaf de laadpaal automatisch naar de ingang van de AH laten rijden zodat ze de boodschappen meteen in kunt laden, die zijn natuurlijk teleurgesteld en gaan geen 100 euro per maand betalen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is het hele schyzofrene van DMS het schiet volledig zijn doel voorbijgjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:25:
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:39 . Reden: Wat onvriendelijk.... ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als ik nu een podcast radiozender karaoke of Spotify lijst wil uitzoeken of iets op het scherm moet doen zoals de verwarming hoger zetten navigatie instellen pizza punt eten of met de medepaggagier kletsen zet ik als workaround fsd even uit om blauwe schermen te voorkomen en weer aan als ik dat gedaan heb. Je kan namelijk moeilijk voor elk wissewasje je auto aan de kant zetten en je kunt prima opletten en tegelijk die dingen doen. Je blikveld is namelijk veel breder dan waar je exact naar kijkt. Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Je weet immers van tevoren niet wat er zich gaat voordoen voor jouw bumper.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:16:
[...]
, of dat mensen alternatieven zoeken zoals een draadloze muis.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Dat is een versie die in Amerika wordt uitgerold en waarvan het nog maar zeer de vraag is of de wijzigingen in die versie ook hier in Nederland in een update zullen verschijnen. Speculatie dus.karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:03:[...]
Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verslaafd of gewoon het dagelijks leven wat af en toe roept als je veel onderweg bent , en ook gewoon af en toe een telefoongesprek of teams meeting hebt en ondersteund wilt worden door rijHULP systemen. Nee laten we die systemen vooral niet gebruiken op momenten dat ze echt nodig zijn.Edgenumber schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.
Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:26 ]
Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:10:[...]Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?
Dus een discussie over hoe mensen FSD gebruiken of omzeilen is gewoon ontopic.
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.
Ik ga dit forum verlaten. Wat een verziekte sfeer! Veel succes met elkaar.
Prima als daar zorgen over zijn maar open dan een topic in AWM en richt dat specifiek in op ADAS systemen zoals FSD.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.
Laten we het hier gewoon bij de FSD ervaring, ontwikkeling en techniek houden en niet wat al dan niet maatschappelijk gewenst is.
Dank!
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:58 ]
je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:55:
[...]je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.
KnipYaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:45 . Reden: Niet reageren is ook een optie; maak dan een TR aan ]
Klopt die komen om zich te informeren, om te leren, om te ontdekken. Niet om met een belerend vingertje te oordelen.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Wil je een maatschappelijk discussie voeren over ADAS systemen en de veiligheid daarvan open een apart topic in AWN zodat je daar kan discussiëren en filosoferen over de impact en wat al dan niet gewenst is.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 23:07 ]
Dat aparte topic is er al.
Het hele punt van FSD is dat die dus full self drived.
Nu moet je inderdaad nog tijdelijk opletten, maar als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander rijdt, laat staan de Italiaan, dan is FSD zoveel beter en ik kan niet wachten tot mijn Tesla er is met FSD. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de grootste problemen nu de bureaucraten en de publieke opinie. We zouden prima hier contextueel kunnen opletten als we hier ook 14.3.3 zouden krijgen.
Altijd 180 graden aan het opletten, nooit gestresst, nooit opgefokt, nooit afgeleid. FSD gaat het leven straks heel erg mooi maken.
Het hele punt van FSD is dat die dus full self drived.
Nu moet je inderdaad nog tijdelijk opletten, maar als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander rijdt, laat staan de Italiaan, dan is FSD zoveel beter en ik kan niet wachten tot mijn Tesla er is met FSD. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de grootste problemen nu de bureaucraten en de publieke opinie. We zouden prima hier contextueel kunnen opletten als we hier ook 14.3.3 zouden krijgen.
Altijd 180 graden aan het opletten, nooit gestresst, nooit opgefokt, nooit afgeleid. FSD gaat het leven straks heel erg mooi maken.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.
Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.
Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.
Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.
En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.
Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 21-05-2026 00:04 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.
Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.
Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.
Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'.
Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.
Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]
Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis.
Geheel mee eens! Het gaat om de balans.En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Toch wil ik je er op wijzen dat het topic vooral bedoeld is om ervaringen te delen en daar (al dan niet theoretisch of filosofisch) over te hebben om zo tot inzichten te komen over het gebruik en/of aanschaf van FSD.Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Het iedere keer wijzen naar gedragsnormen en regeltjes, en dat op een nogal feitelijke manier neer te zetten is waar de schoen wringt hier. En dat zorgt voor bakken met werk voor de moderators en gemoederen die nogal hoog oplopen. Wellicht is het handiger eerst even na te denken over hoe je probeert een punt te maken ipv andere de les proberen te leren
Aan de rest is het verzoek, zoals @We Are Borg al schreef, om het ontopic én vriendelijk te houden. Dan komen we er met zijn allen wel uit
Daar is geen bron van want het laatste klopt nietMasterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:56:
[...]
Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?
Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:50:
[...]
Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.
[...]
Geheel mee eens! Het gaat om de balans.
In een Y Standard '26gjcvro schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:06:
[...]
Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.
Hier rijd ik over behoorlijk wat 'gemiddelde' Vinex wijk rontondes en dat doet ie inderdaad met 23km/u ish. Ja, als local zou ik dat idd met 30 doen, maar ik heb niet de indruk dat ik met 23 echt langzamer dan gemiddeld ga. In de kantoortijdenspits past het prima.
Opvallend dat je het hebt over een kleine rontonde, al heb ik daar misschien nog niet veel ervaring mee. Kan me juist wel voorstellen op een grotere (turbo) rontonde op de buitenbaan dat het wel wat vlotter mag soms.
Mijn ervaring is dat FSD de snelheid zo timed dat hij aankomt op de rontonde op een moment dat precies net duidelijk is of de rontonde rijder gaat afslaan of niet. Dat gaat heel vaak ook goed. Bij zeer langzaam rijdend verkeer komt het soms minder goed uit en krijg je idd een iets hardere remactie als ie concludeert dat het toch echt niet gaat.
Op de grotere rotondes ben ik ondertussen zo ver dat ik gewoon gas geef, zeker als er alleen auto's betrokken zijn. Naja, ben heel benieuwd hoe snel we ander gedrag krijgen, of we wennen aan het getreuzel. Ik las iets over een verdubbeling van het aantal flitspalen de komende jaren, dus dan gaan we wellicht massaal beter op de snelheid letten en past dit gedrag er naadloos in.
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.
Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!
Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!
[ Voor 12% gewijzigd door ChromeFR op 21-05-2026 01:02 ]
Misschien door de hogere plaats van de camera's of toch 100% gevoel door je zitpositie. Ik heb inderdaad de m3h
Ik heb vandaag in de Juniper van een collega gereden (heb zelf de M3H) en kon zelf geen verschil in gedrag ontdekken. Mijn M3H gaat ook vrolijk 110 waar je 100 mag met 10% offset. Uiteraard gaat dat niet op bij 130, dat is gewoon de max blijkbaar.ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.
Op een 80 weg kruipt hij soms wel langzaam terug naar de 80 en moet ik hem af en toe aanmoedigen als ik sneller wil.
Grotere overschrijding heb ik niet geprobeerd.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ook wel weer een punt inderdaad! Zouden er artikelen over zijn geschreven? Best interessant onderwerp ☝️Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Ook wel weer een punt inderdaad! Er zijn best veel artikelen omtrent dit onderwerp op pubmed:Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39191668/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40749461/
Wat zeggen de cijfers ongeveer?
- Bij normale handmatige noodreacties reageren mensen vaak binnen ~1 seconde.
- Bij semi-autonoom rijden zie je takeover tijden vaker tussen 2 en 8 seconden, afhankelijk van afleiding en situatie.
- Als mensen met een secundaire taak bezig zijn (telefoon, video, menu’s), lopen fouten en reactietijden sterk op.
- Oogtracking laat zien dat bestuurders tijdens automatisering significant minder naar de weg kijken en meer naar infotainment/HMI.
- Sommige studies tonen dat gewenning juist gevaarlijk kan zijn: mensen worden comfortabeler en daardoor minder alert naarmate ze vaker automation gebruiken.
Nee,. de FSD is overgezet van mijn ingeruilde HW3 Model 3 (2023).
Dus nu moet ik gewoon afwachten tot de juiste software er op komt werd mij verteld.
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Foutje
[ Voor 96% gewijzigd door thijsboeree op 21-05-2026 07:38 ]
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.
Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.
Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.
En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.
Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Helemaal mee eens. Ik ben zelf juist een rustige weggebruiker en vertrek altijd op tijd; uiteindelijk scheelt al dat ‘assertieve’ rijden misschien één minuut op 50 kilometer. Maar ik merk ook dat het systeem in sommige situaties juist veiliger zou zijn als het minder twijfelachtig reageerde.
Bijvoorbeeld wanneer je een bocht om gaat en er staan fietsers keurig te wachten zonder voorrang te hebben. Dan remt FSD soms toch onverwacht af, terwijl het verkeer achter je dat totaal niet verwacht. Dat soort aarzelende acties kunnen juist tricky zijn.
Hetzelfde geldt voor vogels die vlak voor de auto overvliegen. Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg. Maar FSD remt daar soms wel op en soms niet, waardoor het gedrag inconsistent aanvoelt. Dat is denk ik ook een belangrijk punt: niet per se “sneller” willen rijden, maar vooral voorspelbaar, vloeiend en zelfverzekerd verkeersgedrag.
Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Misschien hebben ze voornamelijk in de y gereden omdat het lijkt dat mensen in de y minder last hiervan hebben. De y is hoger en heeft een andere lichtval binnen. Bij mij wisselt het ook echt van dag tot dag.
Mijn twee testritten (ride-along en solo rit) waren beide met een MY.Maurice- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:46:
[...]
Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..
Ahh, ik dacht dat de geplaatste filmpjes allemaal M3's waren. In Zwolle was dat volgens mij ook de enige optie. Dank voor de correctie!Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Mijn twee testritten (ride-along en solo rit) waren beide met een MY.
Dit herken ik ook wel, de normaal gesproken, trage auto's zitten op rotondes en in bepaalde haakse bochten gewoon op je bumper omdat het zo traag gaat. En dan krijg je ook nog vaak de melding "let op: hoge laterale acceleratie gedetecteerd", ook als ik zelf geen gas bijgeef.gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]
Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remtthijsboeree schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg.
Ook wel weer waar, het blijft een complex verhaal...pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remt
Same. Kreeg een error in het systeem als in een M3 wilde boeken.Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Mijn twee testritten (ride-along en solo rit) waren beide met een MY.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.