Heeft u dit misschien ook gefilmd? En bent u bereid dit te delen?PixelPusher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:12:
... Iets verderop kwamen we op een weg die via een klein bruggetje omhoog kwam bij een grotere weg, ook hier moest de bestuurder even ingrijpen omdat er waanzinnig veel verkeer van alle kanten kwam.
Ik vermoed ook dat de auto niet goed kon zien wat er gebeurde omdat de weg een beetje omhoog liep en er tegelijkertijd ook allemaal fietsen ons van achter en de zijkant inhaalden.
Omdat ik nog geen video’s van typische Nederlandse 60 wegen had gezien mijn ervaring even geüpload. Dit is de Ouderkerkerdijk vlak buiten Amsterdam. Inclusief tegenligger waarbij FSD even de berm in moest.
Voelde alsof er een rustige ervaren bestuurder achter het stuur zat. Reedt fijner en veiliger dan menig taxi chauffeur 😂
YouTube: FSD experience rit Amsterdam
Voelde alsof er een rustige ervaren bestuurder achter het stuur zat. Reedt fijner en veiliger dan menig taxi chauffeur 😂
YouTube: FSD experience rit Amsterdam
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Een zekere insider meent te beweren dat het toch echt aanstaande is:
https://x.com/SawyerMerritt/status/2027152593005260888?s=20
20 maart?!PixelPusher schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:48:
Een zekere insider meent te beweren dat het toch echt aanstaande is:
Alle tijdlijnen inclusief die van de RDW wezen op een tijdlijn die eindigt in februari. Die deadline nu 3 weken opschuiven is wel wat gek, zeker icm Musk die weer een klassieke slag om de arm houdt.
Ik weet het nog niet zo goed eerlijk gezegd.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Volledige interview hier:
Vanaf 1:10:
gek genoeg wil dat extract bij mij niet laden, het hele interview wel🔥 Tesla has released a 23-minute interview with Elon Muskpic.twitter.com/tioAFc2D12
— The Tesla Newswire (@TeslaNewswire) 26 februari 2026
Vanaf 1:10:
We['ve] been told by the authorities that March 20th it'll be approved in the Netherlands, what I was told. Hopefully that date remains the same
[ Voor 32% gewijzigd door Maasluip op 27-02-2026 08:20 ]
Signatures zijn voor boomers.
Verwachten jullie dat er een proefperiode komt voor FSD zodat je kan bepalen of het je bevalt?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Dat was voorzover ik weet het einde van een beoordelingsperiode. Dat er daarna nog een paar weken papierwerk overheen gaat klinkt niet heel bijzonder naar mijn nederige mening. Ookal had ik natuurlijk ook liever eind feb gezien.Richh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:00:
[...]
20 maart?!
Alle tijdlijnen inclusief die van de RDW wezen op een tijdlijn die eindigt in februari. Die deadline nu 3 weken opschuiven is wel wat gek, zeker icm Musk die weer een klassieke slag om de arm houdt.
Ik weet het nog niet zo goed eerlijk gezegd.
Ik ben benieuwd.
Ik verwacht van wel want zo'n proefperiode is echt de beste verkooppitch die FSD heeft. Zelf ervaren is overtuigd zijn, IMHO.Davidas schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:24:
Verwachten jullie dat er een proefperiode komt voor FSD zodat je kan bepalen of het je bevalt?
Signatures zijn voor boomers.
Het RDW persbericht schreef dit iddMar.tin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:28:
[...]
Dat was voorzover ik weet het einde van een beoordelingsperiode. Dat er daarna nog een paar weken papierwerk overheen gaat klinkt niet heel bijzonder naar mijn nederige mening. Ookal had ik natuurlijk ook liever eind feb gezien.
Ik ben benieuwd.
Het "aantonen" is door Tesla echter vrij geïnterpreteerd dat dat per direct zou leiden naar "granting approval"Wel kunnen we vermelden dat de RDW met Tesla een planning heeft opgesteld waarbij Tesla naar verwachting in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de vereisten voldoet.
Al met al staan de seinen op groenCurrently, RDW has committed to granting Netherlands National approval in February 2026.
Ik zou toch wel heel graag een bevestiging zien van iemand anders dan Musk tot we dat kunnen aannemen. Die uitspraak van Musk heeft ook iets teveel slagen om de arm.pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:36:
Al met al staan de seinen op groen
Iets van een interne bron naar de RDW zou nu toch wel heel veel kunnen verduidelijken.
Lol... ik kan me nog herinneren dat toen ik in 2020 mijn model 3 ging leasen er 'coming soon' bij FSD op de tesla site stond. Dat was ook vrij 'optimistisch'....pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Het RDW persbericht schreef dit idd
[...]
Het "aantonen" is door Tesla echter vrij geïnterpreteerd dat dat per direct zou leiden naar "granting approval"
[...]
Al met al staan de seinen op groen
Vandaar alleen afgaan op wat de RDW heeft gecommuniceerd. En dat lijkt tot nu toe wel te kloppenstylezzz schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Lol... ik kan me nog herinneren dat toen ik in 2020 mijn model 3 ging leasen er 'coming soon' bij FSD op de tesla site stond. Dat was ook vrij 'optimistisch'....
Ik vermoed dat er geen communicatie meer van de RDW komt. Zij melden nooit iets over specifieke goedkeuringen (het persbericht was puur uit noodzaak omdat ze volledig gespamd werden, wat waarschijnlijk ook het doel van Tesla was om RDW iets te laten melden). Destijds heeft de KBA (Duitse RDW) ook niks zelf gecommuniceerd over het goedkeuren van Ford BlueCruise middels hetzelfde Artikel 39/40Richh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ik zou toch wel heel graag een bevestiging zien van iemand anders dan Musk tot we dat kunnen aannemen. Die uitspraak van Musk heeft ook iets teveel slagen om de arm.
Iets van een interne bron naar de RDW zou nu toch wel heel veel kunnen verduidelijken.
Ik kreeg vandaag een 45 minuten ride along demo in omgeving Tilburg.
Al met al zou ik het zeker nemen als mijn Model 3 2019 ervoor geschikt zou zijn. Ik wacht nog een jaar of 5 todat de HW4 Model 3's onder de €20k zakken.
Al met al zou ik het zeker nemen als mijn Model 3 2019 ervoor geschikt zou zijn. Ik wacht nog een jaar of 5 todat de HW4 Model 3's onder de €20k zakken.
[ Voor 75% gewijzigd door ReconE op 27-02-2026 23:36 ]
Misschien is het handiger om de opmerking over de medewerker niet te noemenReconE schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:25:
Ik kreeg vandaag een 45 minuten ride along demo in omgeving Tilburg en Ulvenhout (gemeente Breda)...
[ Voor 67% gewijzigd door Gelukszak op 27-02-2026 18:20 ]
Vandaag reed ik over de Zeelandbrug (8 of 9 km trajectcontrole) en daar mag je 80 km/h. Het viel mi jou dat de Tesla een bord met 70 liet zien (in Nederland nou niet een veel voorkomende snelheid). Flitsmeister herkent wel de 80km/h. Ligt dit nu aan de kaart van Tesla die niet goed is of zou hij een bord verkeerd hebben geïnterpreteerd en dan denken dat je er maar 70 mag? Met FSD hoop ik wel dat je dit ergens kan corrigeren. Want stel je rijdt daar met FSD alsmaar 70, dan creëer je toch een flinke file achter je.
[ Voor 16% gewijzigd door carpebios op 27-02-2026 18:36 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Follow The Money komt vandaag met een reactie van RDW:pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Vandaar alleen afgaan op wat de RDW heeft gecommuniceerd. En dat lijkt tot nu toe wel te kloppen
“Er is nog geen besluit genomen,' zegt de toezichthouder. 'De aanvraag van Tesla is nog in behandeling. Wij doen geen uitspraken over een planning of de lopende aanvragen.”
bron: https://mailing.ftm.nl/in...039b7cb8d09e92d0d0200007c
Dat is inderdaad een scoop van FTM, die de grote hypeclub van X nog niet heeft bereikt. Het maakt imho duidelijk dat Tesla de tijdlijn van februari dus daadwerkelijk niet heeft gehaald.raviculus schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Follow The Money komt vandaag met een reactie van RDW:
“Er is nog geen besluit genomen,' zegt de toezichthouder. 'De aanvraag van Tesla is nog in behandeling. Wij doen geen uitspraken over een planning of de lopende aanvragen.”
bron: https://mailing.ftm.nl/in...039b7cb8d09e92d0d0200007c
Desondanks is 20 maart ook een te specifieke datum om te verzinnen, het is ook te dichtbij, en Musk begon zn praatje naar Giga Berlin ermee. Dus er zal waarschijnlijk daadwerkelijk een nieuw validatiemoment tzt zijn.
Wel lastig dat de RDW geen mededelingen wil doen en Tesla zo'n over optimistisch track record heeft waardoor je er ook niet op kan vertrouwen.
Lijkt mij alleen maar prima dat de RDW geen uitspraken doet. Als het af is, is het af en dan zie je het vanzelf. En mss zie je het wel helemaal nooit in Nederland
Vaak bu'j te bang!
Ik heb met mijn eigen ogen al gezien dat het 'af' is vanaf de bijrijdersstoel door Groningen-tom-562 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:47:
Lijkt mij alleen maar prima dat de RDW geen uitspraken doet. Als het af is, is het af en dan zie je het vanzelf. En mss zie je het wel helemaal nooit in Nederland
Dat de RDW geen uitspraken doet is tot op zekere hoogte inderdaad logisch. Helaas wordt Tesla bestuurd door iemand die een behoorlijk slecht track record heeft als het gaat om voorspellingen. En helaas zijn alle geruchten gerelateerd tot mensen die ballsdeep long (of short) op $tsla zitten, waardoor er maar een hele dunne lijn van waarheid resteert.
De RDW is (helaas) de enige bron die we kunnen vertrouwen
Maar de zoektocht naar enige duidelijkheid ligt wat dieper. Want in feite weten wij niet wat de RDW precies verwacht van Tesla.
Als de RDW een systeem verwacht wat iedere meter wegdek van Nederland 100x heeft bereden en zonder interventies overal doorkomt, dan gaan we heel 2026 en lang daarna geen FSD supervised zien.
Terwijl als ze akkoord zijn met een systeem wat 99% van de tijd goed werkt en bij bijzondere verkeerssituaties voldoende heeft aan een supervisor die eveneens goed gemonitord wordt - dan snap ik persoonlijk niet zo goed dat de deadline niet gehaald is.
De waarheid ligt vast ergens er tussen. Of misschien zijn de tests echt niet goed doorstaan en zijn de ervaringen in dit topic allemaal positieve uitschieters? Nouja, iets meer duidelijkheid waar het nu precies op ligt is wel zo prettig.
Als je er de aankoop van je volgende auto vanaf laat hangen is het wel fijn om te weten waar het een en ander staat. Als ik nu weet dat het nooit gaat komen ben ik wel in de markt voor een ex-lease Y of een Kia EV6. Maar bij goedkeuring kies ik liever nog die Y Standard, nog dit kwartaal met 5k extra inruil...
Iedereen gaat uit van de deadline eind februari, maar de verklaring van de rdw was toch dat ze in februari gingen evalueren? Hence de ridealongs. Nu verwerking van de cijfers, eind maart conclusie. Retesnel voor een overheidsinstelling. Of heb ik het verkeerd onthouden?
Teleurstellend ik dacht dat de software per 1 maart geactiveerd zou worden , nu ineens weer 20 maart ? We hebben toch allemaal kunnen zien dat het systeem veilig is ? Bizar dat er nog geen groen licht is.
Ik hoop idd dat RDW zich bij uitzondering heel open en duidelijk gaat uitspreken wat ze precies hebben goedgekeurd en onder welke voorwaarden. Want ik las dat FTM al bezig is met promotie van een documentaire ala ZemblaRichh schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:21:
[...]
Helaas wordt Tesla bestuurd door iemand die een behoorlijk slecht track record heeft als het gaat om voorspellingen. En helaas zijn alle geruchten gerelateerd tot mensen die ballsdeep long (of short) op $tsla zitten, waardoor er maar een hele dunne lijn van waarheid resteert.
De RDW is (helaas) de enige bron die we kunnen vertrouwen
Ons geduld wordt inderdaad wel op de proef gesteld, ik voel mij net een kind die een dag van te voren hoort dat zijn verjaardag een maand wordt uitgesteldkarel_G_1981 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:10:
Teleurstellend ik dacht dat de software per 1 maart geactiveerd zou worden , nu ineens weer 20 maart ? We hebben toch allemaal kunnen zien dat het systeem veilig is ? Bizar dat er nog geen groen licht is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Toch staat er niets vanuit de rdw. Musk roept de laatste datum die hij vermoedelijk intern heeft gehoord. Rdw: reageert: besluit is er nog niet en we doen geen proces uitspraken.Richh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:34:
[...]
Dat is inderdaad een scoop van FTM, die de grote hypeclub van X nog niet heeft bereikt. Het maakt imho duidelijk dat Tesla de tijdlijn van februari dus daadwerkelijk niet heeft gehaald.
Desondanks is 20 maart ook een te specifieke datum om te verzinnen, het is ook te dichtbij, en Musk begon zn praatje naar Giga Berlin ermee. Dus er zal waarschijnlijk daadwerkelijk een nieuw validatiemoment tzt zijn.
Wel lastig dat de RDW geen mededelingen wil doen en Tesla zo'n over optimistisch track record heeft waardoor je er ook niet op kan vertrouwen.
20 maart zou nog steeds kunnen kloppen of compleet ernaast zitten. De reactie van rdw veranderd daar niets aan.
dit is wel een interesant filmpje over hoe de toekomst er misschien vrij snel anders uit kan zien kwa hoe wij ons nu verplaatsen en hie zulke ontwikkelingen in het verleden ook tot grote veranderingen heeft gezorgd.
YouTube: Tesla Just Made the Biggest Bet in Industrial History
YouTube: Tesla Just Made the Biggest Bet in Industrial History
[ Voor 22% gewijzigd door FreakGIB op 28-02-2026 14:19 ]
PSN: FreakGIB
Ik snap niet wat er zo teleurstellend aan is? Er is helemaal nergens een definitieve datum bekend gemaakt, al zeker niet door het RDW. Velen lijken zich in hun hoofd te hebben gehaald dat dat wel zo was, wat Musk zegt moet je nooit geloven.karel_G_1981 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:10:
En ga er vooral vanuit dat er nog allerlei beperkingen worden opgelegd. In 1x een vrije uitrol naar iedereen zou me verbazen.
Naja, ook de rdw heeft februari genoemd als tijdvak om samen met Tesla toe te werken naar een akkoord. Dat is niet alleen maar musk roeptoeterij.Fire69 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:59:
[...]
Ik snap niet wat er zo teleurstellend aan is? Er is helemaal nergens een definitieve datum bekend gemaakt, al zeker niet door het RDW. Velen lijken zich in hun hoofd te hebben gehaald dat dat wel zo was, wat Musk zegt moet je nooit geloven.
En zou het ook kunnen dat die 20 maart volledig on the spot uit de duim gezogen is?LtMarx schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:05:
[...]
Toch staat er niets vanuit de rdw. Musk roept de laatste datum die hij vermoedelijk intern heeft gehoord. Rdw: reageert: besluit is er nog niet en we doen geen proces uitspraken.
20 maart zou nog steeds kunnen kloppen of compleet ernaast zitten. De reactie van rdw veranderd daar niets aan.
Toch nog maar een keer wat RDW precies heeft gezegd en wat wellicht tot verwarring kan leiden:LtMarx schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Naja, ook de rdw heeft februari genoemd als tijdvak om samen met Tesla toe te werken naar een akkoord. Dat is niet alleen maar musk roeptoeterij.
Er staat alleen maar dat het in februari kan worden aangetoond door Tesla. Het woordje "besluit" gaat niet over besluit goedkeuring, maar "hierover": of het mag/kan worden aangetoond.Wel kunnen we vermelden dat de RDW met Tesla een planning heeft opgesteld waarbij Tesla naar verwachting in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de vereisten voldoet. RDW en Tesla weten welke inspanningen geleverd moeten worden om hierover in februari een besluit te nemen.
Dus er staat: RDW heeft in februari besloten dat Tesla in februari kan aantonen dat het voldoet. Dat verklaart ook waarom de ride alongs pas in februari mochten starten
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 01-03-2026 10:39 ]
Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit maar je moet wel geduld hebben.... Als er een FSD voor je rijdt op een eenbaansweg met een aantal rotondes dan moet je wel engelengeduld hebben.
Stond de Speed Offset op +10%? Ik vond het echt wel meevallen qua sloomheid. Op snelweg ging het gewoon met 103km/u mee met de flow en werd er ingehaaldColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:02:
Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit maar je moet wel geduld hebben.... Als er een FSD voor je rijdt op een eenbaansweg met een aantal rotondes dan moet je wel engelengeduld hebben.
Dat klopt maar ik rij op snelweg de VMAX +20/25 (op GPS) en meestal op assertief op de linkerbaan. Ik snap dat dit mijn eigen "probleem" is maar is voor mij wel een veranderingpdidi schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Stond de Speed Offset op +10%? Ik vond het echt wel meevallen qua sloomheid. Op snelweg ging het gewoon met 103km/u mee met de flow en werd er ingehaald
Op het filmpje zie ik een inhaalactie van een auto die onder de 100 rijdt en met een paar kilometer per uur harder wordt ingehaald. Vrij irritant vind ik dat
[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 02-03-2026 15:23 ]
Ik denk dat de meeste mensen zo rijden en inderdaad:ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:22:
[...]Ik snap dat dit mijn eigen "probleem" is maar is voor mij wel een verandering.
:strip_exif()/f/image/mAJEvLS5xo9BrAyOXQEURZ3u.jpg?f=fotoalbum_large)
😉
Als je goed kijkt rijdt de andere auto minder dan 90km/u en rijdt de Tesla tijdens inhalen 101-103km/u, dus wel iets meer dan een paar km/u verschilColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:22:
[...]
Dat klopt maar ik rij op snelweg de VMAX +20/25 (op GPS) en meestal op assertief op de linkerbaan. Ik snap dat dit mijn eigen "probleem" is maar is voor mij wel een verandering.
Op het filmpje zie ik een inhaalactie van een auto die onder de 100 rijdt en met een paar kilometer per uur harder wordt ingehaald. Vrij irritant vind ik dat
Het zou goed zijn als we weer wat meer snelheidscontroles zouden gaan doen. Goed voor de staatskas.
Ik begrijp de noodzaak nooit zo goed, ook niet als iemand die ergens 50-60k kilometers per jaar maakt. Het kost ellendig veel stroom en inspanning.
Wat dat betreft lekker als de auto vóór mij inhaalt, dan hoef ik me in elk geval niet te irriteren aan iedereen die vindt dat de snelheid en afstandsregels niet voor hen gelden
.
Overigens, dat is vooral mijn mening op de 2-baans snelwegen waar ik veel kom (A1 Apeldoorn - Amersfoort bijvoorbeeld). Op 3+ baans is het meestal allemaal niet zo'n issue. Dan heb je de klootzakken - de snelheidslimieters en de vrachtwagens
.
Ik merk dat ik in toenemende mate benieuwd ben naar hoe het is om dit als "bestuurder" mee te maken. Zéker na ruim 200k zelfgereden Tesla km's de afgelopen 6 jaar, met Autosteer achter de kiezen.
Ik begrijp de noodzaak nooit zo goed, ook niet als iemand die ergens 50-60k kilometers per jaar maakt. Het kost ellendig veel stroom en inspanning.
Wat dat betreft lekker als de auto vóór mij inhaalt, dan hoef ik me in elk geval niet te irriteren aan iedereen die vindt dat de snelheid en afstandsregels niet voor hen gelden
Overigens, dat is vooral mijn mening op de 2-baans snelwegen waar ik veel kom (A1 Apeldoorn - Amersfoort bijvoorbeeld). Op 3+ baans is het meestal allemaal niet zo'n issue. Dan heb je de klootzakken - de snelheidslimieters en de vrachtwagens
Ik merk dat ik in toenemende mate benieuwd ben naar hoe het is om dit als "bestuurder" mee te maken. Zéker na ruim 200k zelfgereden Tesla km's de afgelopen 6 jaar, met Autosteer achter de kiezen.
Zelfde hier ik zet de tesla op +4 % plak hem meestel op de 2de baan rechts is bijna altijd vrachtwagens en gewoon rustig aan, scheeld ook heel veel in stroom en RangeMar.tin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:35:
Het zou goed zijn als we weer wat meer snelheidscontroles zouden gaan doen. Goed voor de staatskas.
Wat dat betreft lekker als de auto vóór mij inhaalt, dan hoef ik me in elk geval niet te irriteren aan iedereen die vindt dat de snelheid en afstandsregels niet voor hen gelden.
Overigens, dat is vooral mijn mening op de 2-baans snelwegen waar ik veel kom (A1 Apeldoorn - Amersfoort bijvoorbeeld). Op 3+ baans is het meestal allemaal niet zo'n issue. Dan heb je de klootzakken - de snelheidslimieters en de vrachtwagens.
ik zit meestal op de A12 Gouda Utrecht of naar Rotterdam maar dan nog ga ik binnen door via de A12 en dan zoetermeer.
Voor wie al een Tesla met FSD Capability heeft en overweegt een nieuwe Tesla te kopen en FSD over te zetten: Tesla heeft de regels veranderd. De nieuwe Tesla moet nu voor 31 maart geleverd zijn (ipv besteld). Hele hoop mensen pissed in US die net een CT besteld hebben die lange levertijd heeft
Net als velen inmiddels een FSD demo-rit gemaakt (in Eindhoven).
De rit was niet foutloos. De Tesla-medewerker moest een paar keer ingrijpen. Meest opvallende was dat de auto keurig de busbaan opdraaide bij het vanaf de Estafettelaan linksafslaan naar De Marathonloop (een fout die ik zelf ook had kunnen maken
)
FSD rijdt verder erg soepel, nog soepeler dan ikzelf. Als je AutoPilot (heet sinds de laatste update AutoSteer) gewend bent is het een wereld van verschil.
Is het klaar voor op de openbare weg? Ik denk van wel, maar toezicht blijft nodig.
De rit was niet foutloos. De Tesla-medewerker moest een paar keer ingrijpen. Meest opvallende was dat de auto keurig de busbaan opdraaide bij het vanaf de Estafettelaan linksafslaan naar De Marathonloop (een fout die ik zelf ook had kunnen maken
FSD rijdt verder erg soepel, nog soepeler dan ikzelf. Als je AutoPilot (heet sinds de laatste update AutoSteer) gewend bent is het een wereld van verschil.
Is het klaar voor op de openbare weg? Ik denk van wel, maar toezicht blijft nodig.
Daarom heet het ook Supervised heZerobase schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:01:
Net als velen inmiddels een FSD demo-rit gemaakt (in Eindhoven).
De rit was niet foutloos. De Tesla-medewerker moest een paar keer ingrijpen. Meest opvallende was dat de auto keurig de busbaan opdraaide bij het vanaf de Estafettelaan linksafslaan naar De Marathonloop (een fout die ik zelf ook had kunnen maken)
en het voordeel van het Tesla model is waarschijnlijk dat nu die fout gecorrigeerd is door jullie op dat punt hij die fout niet meer maakt de volgende keer.
Hebben mensen de 2026.2.6 update eigenlijk al langs zien komen op een HW3 Model 3?
[ Voor 4% gewijzigd door Damian op 03-03-2026 08:20 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Tsja, op dit moment doet iedereen waar die zin in heeft. Er zijn mensen die rijden 90 waar 100 is toegestaan en er zijn mensen die rijden continu 130 zonder gepakt te worden. Ik rij zelf dus al jaaaaren (te) hard op de snelweg (nooit binnen de bebouwde kom of in woonwijken) en heb ook al jaaaaren geen bekeuring gehad. Lang leven Flitsmeister...Mar.tin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:35:
[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 03-03-2026 09:50 ]
Het is overigens niet zo dat een gedetecteerde fout direct wordt 'opgeslagen' waardoor het in het vervolg altijd goed zal gaan. Los van dat FSD niet zo werkt, is het ook wettelijk niet toegestaan dat een auto zelfstandig zijn model update.Damian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:17:
en het voordeel van het Tesla model is waarschijnlijk dat nu die fout gecorrigeerd is door jullie op dat punt hij die fout niet meer maakt de volgende keer.
Hoe het werkt, is dat dit soort data wordt gedeeld, en uiteindelijk in een groot AI model beland. Daarin staan geen specifieke situaties obv beelden of GPS data zeg maar, het systeem moet zelf "leren" waarom dit een busbaan is bijvoorbeeld.
Voordat een nieuwe update van dat model naar de vloot voertuigen wordt zijn we wel eventjes verder. Vermoedelijk moet ook iedere update weer opnieuw gecheckt worden door de RDW en dergelijke dus het kost allemaal tijd. Maar, ja; het zou naar verloop van tijd wel beter moeten worden.
Als je naar de details van 2026.2.9 gaat, zie je onderaan een wereldkaart waar deze versie is geinstalleerd. Je kunt dus ook zien dat er 8 Nederlandse Tesla's (er doen iets van 365 NL Tesla's mee) 2026.2.9 hebben geinstalleerd, allemaal HW4/AI4 (ook 2 legacy Model Y's). FSD wordt in Europa alleen nog maar gebruikt voor shadow mode, dus het zegt niet dat deze versie ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, het is echter de eerste release in Europa met daarin FSD V14. Volgens mij is het ook in Europa de eerste keer dat er een release uitkomt dat alleen voor HW4/AI4 wordt uitgerold (in US komt dat al sinds FSD V13 voor)FreakGIB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 05:24:
[...]
hoe moet ik die site begrijpen waar kan je zien wat voor europa is als ik daar kijk en naar de software versie ga die ik nu heb 2026.2.3 zie ik dit staan
version 2026.2.3 Detail
Full Self Driving Supervised Version 12.6.4 & 13.2.9
ik heb EAP maar ik heb geen FSD zit dat er al wel in dan volgens die site?
of bedoel je dit op pagina 7
03/02/2026 05:32 PM
2026.2.9 14.2.2.5
2026.2.3 12.6.4 & 13.2.9 Y Refresh LR RWD Noord-Brabant Netherlands 4
View
Ik ben net terug van een FSD proefrit in Duiven en Velp.
Het was een indrukwekkende ervaring, waarbij de auto echt soepel reed. We reden deels over de snelweg, maar ook door smalle straatjes in Velp, en ook langs scholen en winkelcentra.
De auto deed eigenlijk alles wat je verwacht, en het was interessant om te zien hoe de auto omgaat met bijzondere omstandigheden. Bv toen we linksaf wilden op een T, er een tegenligger kwam die seinde met zijn lichten dat we wel voor mochten, en dat de Tesla dat ook deed.
Of een overstekende mevrouw met hond, waar de Tesla netjes wachtte. Of een smal straatje waarbij mensen op de weg stonden, die netjes aan de kant stapten.
Ik wist al best veel van FSD maar het moment dat je het echt zelf meemaakt is toch echt van een andere orde, dan gaat het wel leven.
Het was een indrukwekkende ervaring, waarbij de auto echt soepel reed. We reden deels over de snelweg, maar ook door smalle straatjes in Velp, en ook langs scholen en winkelcentra.
De auto deed eigenlijk alles wat je verwacht, en het was interessant om te zien hoe de auto omgaat met bijzondere omstandigheden. Bv toen we linksaf wilden op een T, er een tegenligger kwam die seinde met zijn lichten dat we wel voor mochten, en dat de Tesla dat ook deed.
Of een overstekende mevrouw met hond, waar de Tesla netjes wachtte. Of een smal straatje waarbij mensen op de weg stonden, die netjes aan de kant stapten.
Ik wist al best veel van FSD maar het moment dat je het echt zelf meemaakt is toch echt van een andere orde, dan gaat het wel leven.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Enige notitie bij deze data is dat het dus gaat om wagens uit het "TeslaFi" wagenpark zijn, en dus naar enige waarschijnlijkheid géén officiële auto's van Tesla zelf, de kans dat die een dergelijke tool gebruiken is klein naar mijn nederige mening.pdidi schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Als je naar de details van 2026.2.9 gaat, zie je onderaan een wereldkaart waar deze versie is geinstalleerd. Je kunt dus ook zien dat er 8 Nederlandse Tesla's (er doen iets van 365 NL Tesla's mee) 2026.2.9 hebben geinstalleerd, allemaal HW4/AI4 (ook 2 legacy Model Y's). FSD wordt in Europa alleen nog maar gebruikt voor shadow mode, dus het zegt niet dat deze versie ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, het is echter de eerste release in Europa met daarin FSD V14. Volgens mij is het ook in Europa de eerste keer dat er een release uitkomt dat alleen voor HW4/AI4 wordt uitgerold (in US komt dat al sinds FSD V13 voor)
[Afbeelding]
Desalniettemin, het geeft hoop. Ik ben er helemaal klaar voor.
Sterker nog, die kans is wschl 0 want de release die nu gebruikt wordt voor de FSD Ride Alongs (2025.38.9.21) komt niet voor in de Teslafi statistieken.Mar.tin schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Enige notitie bij deze data is dat het dus gaat om wagens uit het "TeslaFi" wagenpark zijn, en dus naar enige waarschijnlijkheid géén officiële auto's van Tesla zelf, de kans dat die een dergelijke tool gebruiken is klein naar mijn nederige mening.
Desalniettemin, het geeft hoop. Ik ben er helemaal klaar voor.
Het zou kunnen dat Tesla zelf (of de RDW) met een 2026.2.9 aan het rijden is ihkv goedkeuring, maar dat ze meedoen met Teslafi lijkt mij idd zeer onwaarschijnlijk
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 03-03-2026 15:14 ]
HW3 heeft nog geen update gehad, ik hoop echt dat er binnenkort mee info komt hoe ze dat willen aanpakken met HW3.Damian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:17:
[...]
Daarom heet het ook Supervised he
Hebben mensen de 2026.2.6 update eigenlijk al langs zien komen op een HW3 Model 3?
hetzelfde als in de USA en Australie zou ik denken, er zijn toch nog niet zo veel HW4 auto's, die worden toch nog niet zo lang verkocht?Daniel. schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:37:
[...]
HW3 heeft nog geen update gehad, ik hoop echt dat er binnenkort mee info komt hoe ze dat willen aanpakken met HW3.
PSN ID: Svennie-NL
Ik denk niet dat je moet verwachten dat FSD hier naar HW3 auto's gaat komen.
Google vertelt me dat er (naar schatting) 4 millioen HW3 rondrijden, en 2,5 tot 3 millioen HW4.
Maar HW3 heeft niet zo'n goeie reputatie voor wat betreft noodstoppen en zo, dus IMO gaat de RDW geen goedkeuring geven hiervoor.
Google vertelt me dat er (naar schatting) 4 millioen HW3 rondrijden, en 2,5 tot 3 millioen HW4.
Maar HW3 heeft niet zo'n goeie reputatie voor wat betreft noodstoppen en zo, dus IMO gaat de RDW geen goedkeuring geven hiervoor.
Zeg even pakweg halverwege 2023 dat alles met HW4 uitgeleverd werd.Svennie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:43:
[...]
hetzelfde als in de USA en Australie zou ik denken, er zijn toch nog niet zo veel HW4 auto's, die worden toch nog niet zo lang verkocht?
even heel grof gerekend vanaf begin 2018 - half 2023 rijden er dan 4,1mln HW3 wagens rond.
Q3-2023 t/m Q4 2025 = 4,3mln auto's. Dus grofweg het halve wagenpark is HW3, en de iets grotere helft is HW4, zéker als je Q1 2026 nog +- 3-500k wagens meetelt.
Dat is puur uitgaande van verkoopgetallen, en dus geen rekening houdende met auto's die niet meer rijden voor whatever reden.
Op basis van dit tabelletje: Wikipedia: History of Tesla, Inc.
[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 04-03-2026 12:00 ]
Had het vorige maand al eens bekeken voor Nederland. Toen waren dit de HW4 aantallen (beperkt tot 3/Y):Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Zeg even pakweg halverwege 2023 dat alles met HW4 uitgeleverd werd.
even heel grof gerekend vanaf begin 2018 - half 2023 rijden er dan 4,1mln HW3 wagens rond.
Q3-2023 t/m Q4 2025 = 4,3mln auto's. Dus grofweg het halve wagenpark is HW3, en de iets grotere helft is HW4, zéker als je Q1 2026 nog +- 3-500k wagens meetelt.
Dat is puur uitgaande van verkoopgetallen, en dus geen rekening houdende met auto's die niet meer rijden voor whatever reden.
Op basis van dit tabelletje: Wikipedia: History of Tesla, Inc.
M3H = 18563
MY Juniper = 9975
12699 < MY Legacy < 14206
Dus totaal ergens tussen 41237 en 42744. In totaal reden er vorige maand 100766 3/Y's rond in NL. Dus max 42% is HW4
Een TFF poll lijkt het vermoeden te bevestigen dat 2026.2.9 (met FSD v14) op dit moment alleen naar HW4 Tesla's wordt uitgerold die al FSD hebben. Dat zou kunnen betekenen dat als FSDs wordt goedgekeurd het op deze auto's middels een switch kan worden aangezet zonder dat er een update nodig is
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 05-03-2026 12:09 ]
Hij was super vet, het werkt echt heel goed, en ik wil het het liefst vandaag hebben_eLMo_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:09:
Ik ga ook met 2 vrienden ride-along doen in Arnhem in maart. Wij hebben al een challenge bedacht die ik nog niemand heb zien bedenken![]()
Will report back with results.
Onze challenge kon hij inderdaad niet, maar hij herkende het wel! De challenge was: een veerpont! Hier was nog niet eerder om gevraagd, en hij vond het zelf ook interessant, heeft het 6x opnieuw geprobeerd voor ons
/f/image/2YZrWouMjU0CxMiv1DdqKBQv.png?f=fotoalbum_large)
Hij herkende hem, en de "bestuurder" moest het stuur overnemen.
Filmpje op de Tweakers Discord: https://ptb.discord.com/c...67552/1479127381531824138
[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2026 17:20 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Tof bedachte challenge!_eLMo_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:49:
[...]
Hij was super vet, het werkt echt heel goed, en ik wil het het liefst vandaag hebben![]()
Onze challenge kon hij inderdaad niet, maar hij herkende het wel! De challenge was: een veerpont! Hier was nog niet eerder om gevraagd, en hij vond het zelf ook interessant, heeft het 6x opnieuw geprobeerd voor ons![]()
[Afbeelding]
Kan er zelf nog wel eentje verzinnen, Automatisch de carwash inrijden
Dat gaat hij natuurlijk ook niet doen
Hebben ze hier eigenlijk al eens een drive-in fastfood geprobeerd?WishmasterNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Tof bedachte challenge!
Kan er zelf nog wel eentje verzinnen, Automatisch de carwash inrijden![]()
Dat gaat hij natuurlijk ook niet doen
Ik wil, als ik ooit een keer een ride-along mag doen, eigenlijk vragen of ze bijvoorbeeld vanuit Den Haag — dat is de dichtstbijzijnde locatie — naar Reeuwijk kunnen rijden. Ik kom zelf uit Gouda.
In Reeuwijk-Dorp heb je namelijk hele smalle weggetjes met links en rechts water. Soms moet je daar even uitwijken op een oprit om tegemoetkomend verkeer langs te laten. Meestal geven mensen met lichtsignalen aan dat je kunt komen.
Het lijkt me interessant om te kijken of dat lukt.
Er zullen vast ook andere plekken zijn met vergelijkbare situaties, misschien zelfs dichter bij een Tesla-dealer.
Sick!!_eLMo_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:49:
[...]
Hij was super vet, het werkt echt heel goed, en ik wil het het liefst vandaag hebben![]()
Onze challenge kon hij inderdaad niet, maar hij herkende het wel! De challenge was: een veerpont! Hier was nog niet eerder om gevraagd, en hij vond het zelf ook interessant, heeft het 6x opnieuw geprobeerd voor ons![]()
[Afbeelding]
Ik had wellicht verwacht dat hij een 'omweg' zou kiezen om de veerpont te voorkomen.
Zeker. Maar nog geen NL gezien.FreakGIB schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:14:
Hebben ze hier eigenlijk al eens een drive-in fastfood geprobeerd?
Weet alleen niet zo goed hoe je FSD kan tricken om dat te doen. Immers geef je een bestemming op, en die bestemming kan je zeer waarschijnlijk het snelste bereiken als je niet door de drive trough rijdt
Wellicht er in rijden en het dan activeren?
Ik heb net in Eindhoven een FSD rit meegemaakt. Ben onder de indruk en wil het nog steeds graag hebben, maar de auto heeft wel een paar krasjes opgelopen.
In een bocht met hoge stoep, busje komt van andere kant, auto neemt bocht te krap en velgen schrammen langs de stoep. Velg op 2 plekken tegenover elkaar krassen opgelopen. Dit was volgens de medewerker nog nooit gebeurd. Parkeren bij supercharger ging ook erg ongemakkelijk traag. Ook bij het linksaf slaan, dubbele baan, moest de auto even wachten, maar blokkeerde hiermee de andere baan. (Baan voor naar rechts). Geen foto's of videos gemaakt, toch een leuke ervaring gehad.
Oja, bij van de valk naar binnen gereden, met slagboom. De auto ging niet dicht langs de paal staan, was in dit geval ook niet nodig, maar je verwacht het wel.
In een bocht met hoge stoep, busje komt van andere kant, auto neemt bocht te krap en velgen schrammen langs de stoep. Velg op 2 plekken tegenover elkaar krassen opgelopen. Dit was volgens de medewerker nog nooit gebeurd. Parkeren bij supercharger ging ook erg ongemakkelijk traag. Ook bij het linksaf slaan, dubbele baan, moest de auto even wachten, maar blokkeerde hiermee de andere baan. (Baan voor naar rechts). Geen foto's of videos gemaakt, toch een leuke ervaring gehad.
Oja, bij van de valk naar binnen gereden, met slagboom. De auto ging niet dicht langs de paal staan, was in dit geval ook niet nodig, maar je verwacht het wel.
Het idee dat je schade zelf had kunnen voorkomen zou ik niet kunnen verkroppen. Zeker in een voorspelbare situatie, dit is niet in de mist een spookrijder zonder verlichting tegenkomen.GarageGoblin schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:54:
In een bocht met hoge stoep, busje komt van andere kant, auto neemt bocht te krap en velgen schrammen langs de stoep. Velg op 2 plekken tegenover elkaar krassen opgelopen.
Dat zou ook betekenen dat we in NL gelijk naar de meest recente FSD 14 versie gaan, 2026.2.9 heeft v14.2.2.5 terwijl de demo auto's V14.1.7 hebben.pdidi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:07:
Een TFF poll lijkt het vermoeden te bevestigen dat 2026.2.9 (met FSD v14) op dit moment alleen naar HW4 Tesla's wordt uitgerold die al FSD hebben. Dat zou kunnen betekenen dat als FSDs wordt goedgekeurd het op deze auto's middels een switch kan worden aangezet zonder dat er een update nodig is
v14.2 introduceert dit:GarageGoblin schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:54:
In een bocht met hoge stoep, busje komt van andere kant, auto neemt bocht te krap en velgen schrammen langs de stoep. Velg op 2 plekken tegenover elkaar krassen opgelopen. Dit was volgens de medewerker nog nooit gebeurd.
Upgraded the neural network vision encoder, leveraging higher resolution features to further improve scenarios like handling emergency vehicles, obstacles on the road, and human gestures. (New in FSD V14.2)
Hopelijk geeft dat ook minder kans op problemen zoals het raken van stoepranden
I need it. Beter gaat het “dit keer” echt gebeuren, want ik kijk er stevig naar uit.pdidi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:07:
Alles lijkt erop dat het gaat gebeuren met een paar weekjes maargoed. We can only hope at this point.
https://www.seancanney.co...-vehicles-on-irish-roads/
AI samenvatting:
Minister Sean Canney heeft een wet getekend die vanaf 16 maart 2026 "Level 2" autonome systemen officieel toestaat op de Ierse wegen. Hoewel veel van deze technieken (zoals Autopilot) technisch al aanwezig zijn, bestond er vaak een juridische "grijze zone" in nationale verkeerswetten. Ierland heeft deze nu weggenomen. De wetgeving staat systemen toe waarbij de auto zelfstandig stuurt en remt, en waarbij de bestuurder onder specifieke omstandigheden de handen van het stuur mag nemen (hands-off), mits de ogen op de weg blijven (eyes-on).
Volgens recente berichten heeft de RDW een strak schema met Tesla. Elon Musk gaf onlangs aan dat de goedkeuring in Nederland rond 20 maart 2026 wordt verwacht. Dit sluit nagenoeg naadloos aan op de datum waarop Ierland zijn wetgeving activeert (16 maart)
AI samenvatting:
Minister Sean Canney heeft een wet getekend die vanaf 16 maart 2026 "Level 2" autonome systemen officieel toestaat op de Ierse wegen. Hoewel veel van deze technieken (zoals Autopilot) technisch al aanwezig zijn, bestond er vaak een juridische "grijze zone" in nationale verkeerswetten. Ierland heeft deze nu weggenomen. De wetgeving staat systemen toe waarbij de auto zelfstandig stuurt en remt, en waarbij de bestuurder onder specifieke omstandigheden de handen van het stuur mag nemen (hands-off), mits de ogen op de weg blijven (eyes-on).
Volgens recente berichten heeft de RDW een strak schema met Tesla. Elon Musk gaf onlangs aan dat de goedkeuring in Nederland rond 20 maart 2026 wordt verwacht. Dit sluit nagenoeg naadloos aan op de datum waarop Ierland zijn wetgeving activeert (16 maart)
Ik vraag me af wat de RDW vindt van de profiles die in V14.2 zitten en de volledige controle over de ingestelde snelheid wegnemen.Ifreerider schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Dat zou ook betekenen dat we in NL gelijk naar de meest recente FSD 14 versie gaan, 2026.2.9 heeft v14.2.2.5 terwijl de demo auto's V14.1.7 hebben.
Als je hier ook 'Mad Max' kan gebruiken en je auto hierdoor +20km/h over de maximum snelheid gaat rijden zal het snel terug gedaan zijn met FSD.
Kan me voorstellen dat die middels geo flags aan/uit worden gezetFire69 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Ik vraag me af wat de RDW vindt van de profiles die in V14.2 zitten en de volledige controle over de ingestelde snelheid wegnemen.
Als je hier ook 'Mad Max' kan gebruiken en je auto hierdoor +20km/h over de maximum snelheid gaat rijden zal het snel terug gedaan zijn met FSD.
Ik ben heel benieuwd of 16/17 Maart FSD dan ook direct te gebruiken is in Ierland, en hoelang het duurt voordat de hele vloot gereed is tot activatie.
Ik kan het echt niet verdragen als FSD straks formeel is goedkeurt en het nog weken duurt voordat er een update gepushed wordt
Ik kan het echt niet verdragen als FSD straks formeel is goedkeurt en het nog weken duurt voordat er een update gepushed wordt
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dan gaan er veel Amerikanen vloeken, want daar vragen ze al heel lang om de speed controls terug te krijgenpdidi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Kan me voorstellen dat die middels geo flags aan/uit worden gezet
Even een vraagje… al iets bekend voor België? Ik zou het gek vinden dat sommige landen niet meedoen, woon maar aan de grens…
In principe zou na een goedkeuring van de RDW de rest van de europese lidstaten die goedkeuring over “moeten” nemen binnen korte tijd.Boy1308 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
Even een vraagje… al iets bekend voor België? Ik zou het gek vinden dat sommige landen niet meedoen, woon maar aan de grens…
Dat "moeten" is pas als er binnen de EU is gestemd en er een meerderheid voor een vrijstelling is. Tot die tijd "mogen" EU landen alvast de Nederlandse goedkeuring overnemen. Maar ook als de EU stemming geen meerderheid krijgt, dan "mogen" andere EU landen alsnog de Nederlandse goedkeuring overnemenMar.tin schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:54:
[...]
In principe zou na een goedkeuring van de RDW de rest van de europese lidstaten die goedkeuring over “moeten” nemen binnen korte tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 06-03-2026 20:59 ]
Gisteren in Roermond meegereden.
Weinig indrukwekkende ervaring.
Wij moesten van best een eind uit de buurt komen en de FSD-rit duurde maar totaal 20 minuten.
Ook mochten we niet zelf een route plannen maar werd een vooraf ingestelde route gereden die bovendien alleen maar via buitenwegen liep en die ik met mijn ogen dicht nog wel had kunnen rijden, onderweg totaal geen lastige of interessante situaties tegengekomen hierdoor.
Ik had juist het drukkere stadscentrum met voetgangers, fietsers etc graag willen zien.
Desondanks een noodstop bij een stoplicht waar de auto mogelijk verblind was door de zon en een rood stoplicht te laat opmerkte en op het laatste moment keihard remde terwijl al lang zichtbaar was dat het rood was.
Toen het vervolgens groen werd, getoeter achter ons omdat de auto door de zon het groene licht niet zag (op het scherm knipperde het stoplicht, in werkelijkheid was het groen) en niet optrok, de bestuurder moest toen ingrijpen.
Ik hoop nog een keer mee te kunnen rijden op een andere locatie want hier had ik niet zoveel aan.
Weinig indrukwekkende ervaring.
Wij moesten van best een eind uit de buurt komen en de FSD-rit duurde maar totaal 20 minuten.
Ook mochten we niet zelf een route plannen maar werd een vooraf ingestelde route gereden die bovendien alleen maar via buitenwegen liep en die ik met mijn ogen dicht nog wel had kunnen rijden, onderweg totaal geen lastige of interessante situaties tegengekomen hierdoor.
Ik had juist het drukkere stadscentrum met voetgangers, fietsers etc graag willen zien.
Desondanks een noodstop bij een stoplicht waar de auto mogelijk verblind was door de zon en een rood stoplicht te laat opmerkte en op het laatste moment keihard remde terwijl al lang zichtbaar was dat het rood was.
Toen het vervolgens groen werd, getoeter achter ons omdat de auto door de zon het groene licht niet zag (op het scherm knipperde het stoplicht, in werkelijkheid was het groen) en niet optrok, de bestuurder moest toen ingrijpen.
Ik hoop nog een keer mee te kunnen rijden op een andere locatie want hier had ik niet zoveel aan.
YouTube: TESLA FSD Supervised - The first drive in Netherlands -
FSD rit in Tilburg
Curieus dat er in de eerste instantie direct een verkeerde weg genomen wordt.
Verder een heel stuk basically alleen het scherm gefilmd in plaats van de echte wereld. Doet me denken aan kids van vrienden (7 en 9) die ik laatst achterin had zitten die wel meenden dat ik ook gewoon alleen maar op de animatie op het scherm kon rijden en eigenlijk wel zonder voorruit zou kunnen
FSD rit in Tilburg
Curieus dat er in de eerste instantie direct een verkeerde weg genomen wordt.
Verder een heel stuk basically alleen het scherm gefilmd in plaats van de echte wereld. Doet me denken aan kids van vrienden (7 en 9) die ik laatst achterin had zitten die wel meenden dat ik ook gewoon alleen maar op de animatie op het scherm kon rijden en eigenlijk wel zonder voorruit zou kunnen
[ Voor 39% gewijzigd door Mar.tin op 07-03-2026 21:45 ]
Ja, dat doet FSD toch ook?Mar.tin schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:37:
Doet me denken aan kids van vrienden (7 en 9) die ik laatst achterin had zitten die wel meenden dat ik ook gewoon alleen maar op de animatie op het scherm kon rijden en eigenlijk wel zonder voorruit zou kunnen
Lijkt mij toch puur toeval. Wordt veel genoemd op X inderdaad, maar dit gaat uiteindelijk over in het algemeen level 2+ systemen, waar FSD er eentje van is - als het gecertificeerd zou worden. Maar zo ver is het simpelweg nog niet.
En daarom denk ik dat het onrealistisch is dat het zo gaat werken. Die demo drives zijn uiteindelijk ook om data te vergaren om naar de RDW te sturen. De RDW is dus 14.1.7 aan het keuren. Onafhankelijk van de datum lijkt het mij heel sterk dat we 14.2 zien bij vrijgave.Ifreerider schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
Dat zou ook betekenen dat we in NL gelijk naar de meest recente FSD 14 versie gaan, 2026.2.9 heeft v14.2.2.5 terwijl de demo auto's V14.1.7 hebben.
Maar deze is dan wel weer raar. Hand gestures zijn een feature sinds v14.2, maar ondertussen heeft pdidi zelf gezien dat 't al werkt bij onze demo drives.and human gestures (New in FSD V14.2)
Zitten we wel echt op v14.1.7? Of zitten we qua 'bediening' op 14.1 en qua algoritme op 14.2 ofzoTesla self-driving now recognizes hand signals https://t.co/AaxH42LDnu
— Elon Musk (@elonmusk) 21 februari 2026
Ik neem het allemaal nog even met een korrel zout, maar ik hoop toch dat we eerder FSD in Nederland gaan zien dan in Japan.
Ik vraag mij nog steeds af of het echt de hand gestures zijn geweest of gewoon die gast die in de weg stond en naar achteren liep waardoor de auto ruimte kreeg en naar voren ging. Pas toen die gast eindelijk een keer echt aan de kant ging reed de auto veel vlotter door.Richh schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:29:
Maar deze is dan wel weer raar. Hand gestures zijn een feature sinds v14.2, maar ondertussen heeft pdidi zelf gezien dat 't al werkt bij onze demo drives.
[X]
Yup die vent stond volgens mij ook gewoon in de weg
De eenmalige investering zakelijk is ook best handig als je nog wat bedrijfskosten nodig hebt om goed uit te komen. Verder is het gewoon nieuwsgierigheid in de techniek waar geen enkel ander merk zover is met autonoom rijden.
Laten we hopen dat die laatste bureaucratische hordes nu ook genomen worden. LiDAR is een achterhoede discussie , je ziet dat er door onwetenden , “deskundigen” en anti tesla lobby die niet snappen hoe FSD werkt of graag Tesla in een negatief daglicht willen zetten nog wat wordt nageprutteld maar voor voertuigen en autonoom rijden werkt het averechts voor de veiligheid en het is ook nog extreem duur. Vision is de enige weg voorwaarts en dat had Elon goed gezien en de andere merken beginnen zich dat nu pas te realiseren.
Laten we hopen dat die laatste bureaucratische hordes nu ook genomen worden. LiDAR is een achterhoede discussie , je ziet dat er door onwetenden , “deskundigen” en anti tesla lobby die niet snappen hoe FSD werkt of graag Tesla in een negatief daglicht willen zetten nog wat wordt nageprutteld maar voor voertuigen en autonoom rijden werkt het averechts voor de veiligheid en het is ook nog extreem duur. Vision is de enige weg voorwaarts en dat had Elon goed gezien en de andere merken beginnen zich dat nu pas te realiseren.
Ik denk dat we het nooit zeker zullen weten en dat we het straks zelf maar moeten gaan proberen. Maar ik heb nog nooit een filmpje gezien dat FSD toch gaat rijden terwijl er een voetganger op 4 meter afstand de weg blokkeert. Het probleem was dat hij na wenken steeds weer ging lopen dus FSD weer stopte. Op 0:40 is dit goed te zien: hij blokkeert de doorgang, wenkt, FSD gaat rijden, hij begint weer te lopen, FSD stoptMyrdhin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:11:
[...]
Ik vraag mij nog steeds af of het echt de hand gestures zijn geweest of gewoon die gast die in de weg stond en naar achteren liep waardoor de auto ruimte kreeg en naar voren ging. Pas toen die gast eindelijk een keer echt aan de kant ging reed de auto veel vlotter door.
YouTube: Tesla Full Self-Driving Demo in Europe | FSD Supervised in the Nethe...
Ritje rond Den Haag, zowaar met hier en daar interactie met de medewerker achter het stuur tijdens stilstand.
Gehost door iemand die volledig onbekend lijkt met nederlandse wegen, in een voor ons normale “krappe” woonwijk zich afvragen of het een eenrichtingsweg is bijvoorbeeld.
Rondom 8 minuten verleent de auto voorrang waar dat niet moet aan een fietser.
Verder valt op dat de benodigde attentie op de weg nog steeds behoorlijk streng afgesteld staat. Waar er in de VS tot geloof ik pakweg 30 seconden wat anders gedaan mag worden is het hier niet meer dan een seconde of 5.
Verder overwegend keurige, en weinig spannende rit naar mijn nederige mening.
Ritje rond Den Haag, zowaar met hier en daar interactie met de medewerker achter het stuur tijdens stilstand.
Gehost door iemand die volledig onbekend lijkt met nederlandse wegen, in een voor ons normale “krappe” woonwijk zich afvragen of het een eenrichtingsweg is bijvoorbeeld.
Rondom 8 minuten verleent de auto voorrang waar dat niet moet aan een fietser.
Verder valt op dat de benodigde attentie op de weg nog steeds behoorlijk streng afgesteld staat. Waar er in de VS tot geloof ik pakweg 30 seconden wat anders gedaan mag worden is het hier niet meer dan een seconde of 5.
Verder overwegend keurige, en weinig spannende rit naar mijn nederige mening.
Ik begin ook de discussie steeds minder te begrijpen. Afgelopen weekend hier in de omgeving weer diverse ongevallen, iemand die spontaan uit de bocht vliegt, mensen die compleet van de weg worden gereden etc. etc. en dan nog zoeken we naar een foutloos systeem.
Oprechte vraag, waarom is dit een achterhoede discussie? Is het echt zo duidelijk dat vision only the way to go is?karel_G_1981 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:05:
De eenmalige investering zakelijk is ook best handig als je nog wat bedrijfskosten nodig hebt om goed uit te komen. Verder is het gewoon nieuwsgierigheid in de techniek waar geen enkel ander merk zover is met autonoom rijden.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn ride along gehad. In tegenstelling tot veel anderen hier was ik erg impressed.
Auto reed vloeiend, een aantal lastige situaties deed de auto echt heel erg goed. Zowel in druk verkeer, lastige situatie op de snelweg, maar ook in een drukke woonwijk en op een meubelplein.
Laat ik het zo zeggen, als het inderdaad beschikbaar komt voor een 99 euro per maand, dan meld ik me direct aan!
Ik denk oprecht dat supervised beter rijd dan 95% van de autobestuurders.
Auto reed vloeiend, een aantal lastige situaties deed de auto echt heel erg goed. Zowel in druk verkeer, lastige situatie op de snelweg, maar ook in een drukke woonwijk en op een meubelplein.
Laat ik het zo zeggen, als het inderdaad beschikbaar komt voor een 99 euro per maand, dan meld ik me direct aan!
Ik denk oprecht dat supervised beter rijd dan 95% van de autobestuurders.
Hier ook meegereden. Vond het niet zo. Schade aan de velg ter gevolg omdat de tesla meermaals de stoep meenam. Ook de zogenaamde super rotondes met twee banen is niet best. Bijna ongeluk omdat de tesla niet bewijzering op de super rotondes niet snapt.
Ben er niet zo kapot van tot nu toe. Begreep van de medewerker dat we in Europa wel een beknoptere versie krijgen. De functies van snelheid zoals normal,hurry en mad max, gaan we hier niet krijgen. Ook de afstand op de snelweg is standaard 5 voertuigen ipv 2 in Amerika. Dan krijg je dat allerlei auto’s voor je invoegen. Ook het naar links gaan op de snelweg bij een toerit, om invoegend verkeer de ruimte te geven zoals een vrachtwagen werkt niet altijd goed. Ging meermaals hard in de remmen. Hoop dat er flink wat verbeteringen komen.
Ben er niet zo kapot van tot nu toe. Begreep van de medewerker dat we in Europa wel een beknoptere versie krijgen. De functies van snelheid zoals normal,hurry en mad max, gaan we hier niet krijgen. Ook de afstand op de snelweg is standaard 5 voertuigen ipv 2 in Amerika. Dan krijg je dat allerlei auto’s voor je invoegen. Ook het naar links gaan op de snelweg bij een toerit, om invoegend verkeer de ruimte te geven zoals een vrachtwagen werkt niet altijd goed. Ging meermaals hard in de remmen. Hoop dat er flink wat verbeteringen komen.
Hopelijk gefilmd om ook de keerzijde te laten zien?Masterchiev schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:17:
Hier ook meegereden. Vond het niet zo. Schade aan de velg ter gevolg omdat de tesla meermaals de stoep meenam. Ook de zogenaamde super rotondes met twee banen is niet best. Bijna ongeluk omdat de tesla niet bewijzering op de super rotondes niet snapt.
Volgens mij is de afstand niet een aantal voertuigen, maar net als nu een bepaalde tijd afhankelijk van de snelheid. Die Speed profiles worden juist niet enthousiast ontvangen in US waar ze liever "onze" speed offset zouden willen
Nee niet gefilmd. De speed profile nu is wel erg “voorzichtig” waardoor het irritant wordt. Bijv twee baans rechtdoor op een 80 weg. Dan gaat de tesla links staan voor het verkeerslicht. De bestuurders om je heen verwachten dat je dan vlot optrekt, als de rechter baan dan sneller optrekt met een fiat panda en je kan niet terug naar links ivm doorgetrokken streep omdat er een invoegstrook is. Toen kregen we lichtsignalen van verkeer achterop.pdidi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Hopelijk gefilmd om ook de keerzijde te laten zien?
Volgens mij is de afstand niet een aantal voertuigen, maar net als nu een bepaalde tijd afhankelijk van de snelheid. Die Speed profiles worden juist niet enthousiast ontvangen in US waar ze liever "onze" speed offset zouden willen
De echte discussie is niet meer hoe het moet worden waargenomen, maar hoe het moet worden geïnterpreteerd. Musk had al in 2021 toegegeven dat hij zich enorm verkeken heeft hoe complex dat interpreteren is.GainedLotus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Oprechte vraag, waarom is dit een achterhoede discussie? Is het echt zo duidelijk dat vision only the way to go is?
Het stoppen van Mercedes met Drive Pilot en BMW met Personal Pilot (beide level 3 met LiDAR) is daar ook een bevestiging van. Enige die nog volledig vast blijven houden aan LiDAR zijn Level 4 systemen zoals Waymo
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 09-03-2026 21:50 ]
en je hebt ook nog Xpeng die ook gekozen hebben voor Vision only maar die hebben in het verleden wel meer gecopy'd van Tesla.pdidi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:35:
[...]
De echte discussie is niet meer hoe het moet worden waargenomen, maar hoe het moet worden geïnterpreteerd. Musk had al in 2021 toegegeven dat hij zich enorm verkeken heeft hoe complex dat interpreteren is.
Het stoppen van Mercedes met Drive Pilot en BMW met Personal Pilot (beide level 3 met LiDAR) is daar ook een bevestiging van. Enige die nog volledig vast blijven houden aan LiDAR zijn Level 4 systemen zoals Waymo
Je ziet dat alle merken LiDAR loslaten. LiDAR is bijzonder nuttig, maar gewoon te duur en onnodig op een auto. Sterker meerdere sensoren kunne ook conflicten veroorzakend kijk eens naar waymo en hoe matig die door het verkeer heen rijden met al die sensoren en dan nog regelmatig in de problemen. Self driving kun je met vision , data en AI oplossen. mensen hebben 1 paar ogen , een tesla heeft er 4, dus met de juiste ervaring en intelligentie rijdt een tesla altijd beter dan een mens.FreakGIB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:54:
[...]
en je hebt ook nog Xpeng die ook gekozen hebben voor Vision only maar die hebben in het verleden wel meer gecopy'd van Tesla.
Mijn Y RWD van 09-2025, mét FSD pakket staat nu 2026.2.9.1 te installeren. #voordestatistieken. Als hij klaar eens kijken of er nog merkbare verschillen zijn.
Het was een grote update om te downloaden. Volgens mijn thuisWifi heeft hij tot ik wegreed bijna 7GB binnengehengeld voor grofweg de helft.
Dan blijven er altijd dingen over waarin een mens moeiteloos beter is dan een machine, en dat zie je imho vooral in de VS nu terug, dat het daadwerkelijke rijden niet langer de bottleneck lijkt, maar de kwaliteit van de navigatie(data). Onlogische routes die eerst 4 rondjes parkeerplaats doen, of een afrit pakken en direct weer een oprit etc.
Het was een grote update om te downloaden. Volgens mijn thuisWifi heeft hij tot ik wegreed bijna 7GB binnengehengeld voor grofweg de helft.
Op dit moment tenminste is Tesla de enige fabrikant die enige vorm van serieuze zelfrijdende software heeft (Edit, verduidelijking: Die voor consumenten te koop is), die zich in "het echt" bewijst dat het gewoon kan. En die doorgaans niet beperkt lijkt te worden door zicht, of in geval dat dat gebeurt zo snugger is om dat te concluderen en zichzelf uit te schakelen op een veilige manier.GainedLotus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Oprechte vraag, waarom is dit een achterhoede discussie? Is het echt zo duidelijk dat vision only the way to go is?
Aannemende dat de algemene intelligentie in orde is van iets op "AI" basis, zou ik willen stellen dat het grootste voordeel naast de éxtra zichtpunten is dat een machine niet moe is, afgeleid raakt etc, en dus altijd consistent "goed" is. En dat het dus al snel gemiddeld beter is dan een mens.karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 01:08:
[...]
Je ziet dat alle merken LiDAR loslaten. LiDAR is bijzonder nuttig, maar gewoon te duur en onnodig op een auto. Sterker meerdere sensoren kunne ook conflicten veroorzakend kijk eens naar waymo en hoe matig die door het verkeer heen rijden met al die sensoren en dan nog regelmatig in de problemen. Self driving kun je met vision , data en AI oplossen. mensen hebben 1 paar ogen , een tesla heeft er 4, dus met de juiste ervaring en intelligentie rijdt een tesla altijd beter dan een mens.
Dan blijven er altijd dingen over waarin een mens moeiteloos beter is dan een machine, en dat zie je imho vooral in de VS nu terug, dat het daadwerkelijke rijden niet langer de bottleneck lijkt, maar de kwaliteit van de navigatie(data). Onlogische routes die eerst 4 rondjes parkeerplaats doen, of een afrit pakken en direct weer een oprit etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 10-03-2026 11:07 ]
Dat Tesla de enige is klopt niet, zie deze video bv over Shenzen waar volledig autonomone taxis rond rijden (vanaf 06:10)Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:28:
Op dit moment tenminste is Tesla de enige fabrikant die enige vorm van serieuze zelfrijdende software heeft, die zich in "het echt" bewijst dat het gewoon kan. En die doorgaans niet beperkt lijkt te worden door zicht, of in geval dat dat gebeurt zo snugger is om dat te concluderen en zichzelf uit te schakelen op een veilige manier.
Er is in de VS ook Waymo, maar beiden verkopen niet aan consumenten, en ook de taxi's die jij aanhaalt zijn hevig gemodificeerd met apparatuur die niet minder dan €50k per taxi kan kosten, en waarschijnlijk een stuk meer. En hoewel ik dat niet expliciet schreef bedoelde ik wel: voor consumenten om te kopen.Svennie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Dat Tesla de enige is klopt niet, zie deze video bv over Shenzen waar volledig autonomone taxis rond rijden (vanaf 06:10)
[YouTube: WE Spent 48 hours in the WORLD'S most advanced city 🇨🇳]
Even los van lokale regelgeving hier, kan ik theoretisch vandaag een nieuwe Tesla kopen voor <€40k, FSD "installeren" en dan bezit je een zelfrijdende auto. In de VS is het in elk geval al mogelijk.
Ik ben er best van overtuigd dat als je maar genoeg geld en processorcapaciteit tegen een auto aansmijt je alles zelfrijdend kan maken. En dan nog ben ik er voor een dergelijke Taxi in china niet van overtuigd dat deze niet gewoon remote wordt bestuurd bijvoorbeeld.
Dit zal allemaal vast niet eeuwig zo blijven, er zijn vast ook een berg fabrikanten bezig, zij het met minder externe poeha, om eea te ontwikkelen. Maar ik heb nabij 0 vertrouwen dat er een auto is van een ander merk die je nu kunt kopen die je met een softwareupdate zelf kunt laten rijden op het niveau waar Tesla vandaag is. Zéker als je ziet dat in de VS HW3 wagens ook overwegens prima rijden op de oudere software.
Dat is ook de dualiteit van het merk. Ze hebben een boel beloofd, ook al ten tijde van oudere hardware, en lijken hun beloftes voorlopig gewoon niet na te komen. Dat doet een boel slechts voor het vertrouwen naar mijn mening. Iemand die 5 jaar geleden FSD heeft aangeschaft voor zijn model 3 komt nu van een koude kermis thuis omdat er geen enkel signaal is dat het ooit vrijgegeven wordt in de EU voor die hardware, noch dat ze er een retrofit voor zullen maken.
Zelfs mensen in mijn omgeving, die geen Tesla rijden doen lacherig over de "FSD" want het is al "10 jaar volgend jaar". En ondanks dat ik weet dat het nu anders is, omdat je ziet dat het in het echt bestaat, kan ik ze dat niet kwalijk nemen.
[ Voor 38% gewijzigd door Mar.tin op 10-03-2026 11:08 ]
Dan is de vraag in hoeverre die specifieke autonome taxi's ook de hardware hebben te functioneren in een gebied wat niet vooraf in kaart is gebracht.Svennie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Dat Tesla de enige is klopt niet, zie deze video bv over Shenzen waar volledig autonomone taxis rond rijden (vanaf 06:10)
[YouTube: WE Spent 48 hours in the WORLD'S most advanced city 🇨🇳]
Daarnaast zou je denken dat andere (legacy) fabrikanten er alles aan gelegen is om te concurreren met Tesla, het feit dat andere merken nergens zo'n wereldwijde schaal heeft als FSD met daadwerkelijke goedkeuringen, demo's etc. etc. zegt eigenlijk al dat Tesla mijlenver voorloopt op de concurrentie.
Ze doen niet eens de moeite om het publiekelijk op te nemen met Tesla omdat ze weten dat ze geen schijn van kans maken. Als BMW bijv. de technologie wel in huis zou hebben dan hadden ze echt wel demo-rides gehad in Europa.
Ja op Duitse fora’s was het ook opgevallen dat voertuigen met HW4 en FSD de updates alMar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:28:
Mijn Y RWD van 09-2025, mét FSD pakket staat nu 2026.2.9.1 te installeren. #voordestatistieken. Als hij klaar eens kijken of er nog merkbare verschillen zijn.
Kregen. Daar wordt op een forum alles bijgehouden qua software/hardware.
bedoel je het zo, dan heb je gelijk, Tesla loopt lichjaren voorop in deze.Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
[...]
Er is in de VS ook Waymo, maar beiden verkopen niet aan consumenten, en ook de taxi's die jij aanhaalt zijn hevig gemodificeerd met apparatuur die niet minder dan €50k per taxi kan kosten, en waarschijnlijk een stuk meer. En hoewel ik dat niet expliciet schreef bedoelde ik wel: voor consumenten om te kopen.
Even los van lokale regelgeving hier, kan ik theoretisch vandaag een nieuwe Tesla kopen voor <€40k, FSD "installeren" en dan bezit je een zelfrijdende auto. In de VS is het in elk geval al mogelijk.
Er zal ongetwijfeld remote ingegrepen kunnen worden en wellicht wordt er live mee gekeken voor het geval dat maar ik ga er van uit dat ze echt autonoom rijden.Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
Ik ben er best van overtuigd dat als je maar genoeg geld en processorcapaciteit tegen een auto aansmijt je alles zelfrijdend kan maken. En dan nog ben ik er voor een dergelijke Taxi in china niet van overtuigd dat deze niet gewoon remote wordt bestuurd bijvoorbeeld.
Dat is Tesla/Elon eigen. Een visie verkopen met een totaal onrealistische tijdlijn. Op FSD gebied komen ze daar nog mee weg want daar zijn ze, voorlopig in ieder geval, de enige die dat bieden. Op andere vlakken moeten ze op gaan passen want de concurrentie zit verre van stilMar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
Dat is ook de dualiteit van het merk. Ze hebben een boel beloofd, ook al ten tijde van oudere hardware, en lijken hun beloftes voorlopig gewoon niet na te komen. Dat doet een boel slechts voor het vertrouwen naar mijn mening. Iemand die 5 jaar geleden FSD heeft aangeschaft voor zijn model 3 komt nu van een koude kermis thuis omdat er geen enkel signaal is dat het ooit vrijgegeven wordt in de EU voor die hardware, noch dat ze er een retrofit voor zullen maken.
Ik weet niet hoe de techniek precies werkt maar ook binnen een van te voren in kaart gebracht gebied vind ik het indrukwekkend hoe goed deze taxi rijdt. En dit is geen reclame filmpje maar gebruikers die de rit laten zien.revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:08:
[...]
Dan is de vraag in hoeverre die specifieke autonome taxi's ook de hardware hebben te functioneren in een gebied wat niet vooraf in kaart is gebracht.
Tesla loopt inderdaad ver voorop de concurentie op dit vlak, ze zijn de enige die deze mate van supervised zelf rijden aan kunnen bieden.revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:08:
Daarnaast zou je denken dat andere (legacy) fabrikanten er alles aan gelegen is om te concurreren met Tesla, het feit dat andere merken nergens zo'n wereldwijde schaal heeft als FSD met daadwerkelijke goedkeuringen, demo's etc. etc. zegt eigenlijk al dat Tesla mijlenver voorloopt op de concurrentie.
Ze doen niet eens de moeite om het publiekelijk op te nemen met Tesla omdat ze weten dat ze geen schijn van kans maken. Als BMW bijv. de technologie wel in huis zou hebben dan hadden ze echt wel demo-rides gehad in Europa.
[ Voor 23% gewijzigd door Svennie op 10-03-2026 12:01 ]
Na een ritje van +- 30 km net, en ook voor het eerst even "Navigate on Autopilot" geprobeerd te hebben (wat een treurnis is dat zeg, ook al wist ik dat al, en had het daarom uit staan, toch was ik voor het niet meer kan nieuwschierig). Lijkt er voor een update van 10GB niets nieuws anders dan dat AutoPilot nu AutoSteer heet, en het betreffende menu "Self-Driving" heet.Masterchiev schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:31:
[...]
Ja op Duitse fora’s was het ook opgevallen dat voertuigen met HW4 en FSD de updates al
Kregen. Daar wordt op een forum alles bijgehouden qua software/hardware.
https://www.notateslaapp..../2026.2.9.1/release-notes
De in-auto releasenotes spreken enkel van "bug fixes". Geen GROK (zie nu dat dat ook niet in NL is nog), maar ook geen enkele opmerking over de AP naamsverandering.
Al met al (voor nu) een kale update voor 10GB
[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 10-03-2026 11:46 ]
Heb het in mijn originele post voor de zekerheid verduidelijktSvennie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:36:
[...]
bedoel je het zo, dan heb je gelijk, Tesla loopt lichjaren voorop in deze.
Er zijn te veel voorbeelden dat er dingen gefaked worden, of enkel zéér select aangeboden worden enkel aan een influencer. Ook Tesla maakt zich hier schuldig aan, met bijvoorbeeld een supervisorless robotaxi aanbieden . YouTube: NO DRIVER in This Self-Driving Tesla Robotaxi!Er zal ongetwijfeld remote ingegrepen kunnen worden en wellicht wordt er live mee gekeken voor het geval dat maar ik ga er van uit dat ze echt autonoom rijden.
Waar hij direct een robotaxi zonder supervisor krijgt, maar zodra hij het probeert terwijl hij niet aan de grote klok heeft gehangen dat hij in Austin is, is het verkrijgen van een ride ineens een issue.
Op een eerste google lijkt het er inderdaad op dat er "echt" door de auto zelf gereden wordt, er schijnt in Shenzhen een gebied van pakweg 1000km weg te zijn dat gebruikt mag worden voor zelfrijdend testen.Ik weet niet hoe de techniek precies werkt maar ook binnen een van te voren in kaart gebracht gebied vind ik het indrukwekkend hoe goed deze taxi rijdt. En dit is geen reclame filmpje maar gebruikers die de rit laten zien.
Waymo, gigantisch duur en compleet gemodificeerd, 8 jaar geleden driverless begonnen.Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
[...]
Er is in de VS ook Waymo, maar beiden verkopen niet aan consumenten, en ook de taxi's die jij aanhaalt zijn hevig gemodificeerd met apparatuur die niet minder dan €50k per taxi kan kosten, en waarschijnlijk een stuk meer. En hoewel ik dat niet expliciet schreef bedoelde ik wel: voor consumenten om te kopen.
En dan krijg je nu nog steeds deze levensgevaarlijke situaties!
https://www.reddit.com/r/...sd_do_this_waymo_turning/
Dat is volledig de schuld van de weginrichtingFire69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Waymo, gigantisch duur en compleet gemodificeerd, 8 jaar geleden driverless begonnen.
En dan krijg je nu nog steeds deze levensgevaarlijke situaties!![]()
https://www.reddit.com/r/...ction_at_an_intersection/Fire69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Waymo, gigantisch duur en compleet gemodificeerd, 8 jaar geleden driverless begonnen.
En dan krijg je nu nog steeds deze levensgevaarlijke situaties!![]()
Of deze, niet levensgevaarlijk, doch wel geestig.
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 10-03-2026 15:21 ]
YouTube: Tesla FSD Supervised V14 in The Netherlands, Tilburg
Nog een filmpje van 15 minuten uit Tilburg.
Op 3 minuten blijft de auto stil staan voor een duidelijk groen verkeerslicht
Op 6:41 een mooie interactie met een door rood-wandelende voetganger
Op 7:44 een voor mij nieuwe melding: "Traffic light may be out of view"
Op 9:58 een relatief ingewikkelde bocht naar links en vlak daarna een relatief harde rem-actie bij een oranje verkeerslicht.
Nog een filmpje van 15 minuten uit Tilburg.
Op 3 minuten blijft de auto stil staan voor een duidelijk groen verkeerslicht
Op 6:41 een mooie interactie met een door rood-wandelende voetganger
Op 7:44 een voor mij nieuwe melding: "Traffic light may be out of view"
Op 9:58 een relatief ingewikkelde bocht naar links en vlak daarna een relatief harde rem-actie bij een oranje verkeerslicht.
[ Voor 55% gewijzigd door Mar.tin op 10-03-2026 15:54 ]