Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:42:
YouTube: Tesla FSD Supervised V14 in The Netherlands, Tilburg

Nog een filmpje van 15 minuten uit Tilburg.

Op 3 minuten blijft de auto stil staan voor een duidelijk groen verkeerslicht :+
Op 6:41 een mooie interactie met een door rood-wandelende voetganger
Op 7:44 een voor mij nieuwe melding: "Traffic light may be out of view"
Op 9:58 een relatief ingewikkelde bocht naar links en vlak daarna een relatief harde rem-actie bij een oranje verkeerslicht.
Ja, verkeerslichten is nog wel een ding. Ook die melding "Traffic light may be out of view" lijkt te komen omdat hij het verkeerslicht links niet associeert met rechts afslaan en dus moeite heeft het verkeerslicht rechtsboven te zien
Op 12:10 trouwens een mooie actie door achter een fietser te blijven en pas voorbij te gaan als hij om de bocht kan zien dat er niks aan komt

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-04 21:45
Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:28:
Op dit moment tenminste is Tesla de enige fabrikant die enige vorm van serieuze zelfrijdende software heeft (Edit, verduidelijking: Die voor consumenten te koop is), die zich in "het echt" bewijst dat het gewoon kan. En die doorgaans niet beperkt lijkt te worden door zicht, of in geval dat dat gebeurt zo snugger is om dat te concluderen en zichzelf uit te schakelen op een veilige manier.
Mwah. In Duitsland doet Mercedes dat al vanaf 2021. Okee, nog beperkt qua snelheid en locatie. Maar zeggen dat “Tesla de enige fabrikant die enige vorm van serieuze zelfrijdende software heeft (Edit, verduidelijking: Die voor consumenten te koop is), die zich in "het echt" bewijst dat het gewoon kan” klopt al sinds 2021 niet. :)

Linkje linkje linkje
(nu kruip ik snel weer terug in m’n Subaru met 2.0 liter boxermotor, €2,11 per liter }:| )

Goddomme, lees ik opeens dat ze er mee gekapt zijn. Of in ieder geval “temporarily”, ik moet me ook niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb. :$ :D

[ Voor 6% gewijzigd door iamerwin op 10-03-2026 17:48 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
iamerwin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Mwah. In Duitsland doet Mercedes dat al vanaf 2021. Okee, nog beperkt qua snelheid en locatie. Maar zeggen dat “Tesla de enige fabrikant die enige vorm van serieuze zelfrijdende software heeft (Edit, verduidelijking: Die voor consumenten te koop is), die zich in "het echt" bewijst dat het gewoon kan” klopt al sinds 2021 niet. :)

Linkje linkje linkje
(nu kruip ik snel weer terug in m’n Subaru met 2.0 liter boxermotor, €2,11 per liter }:| )
Ik denk dat Tesla de reputatieschade bij falen gewoon minder kan schelen dan de gevestigde merken. Je leest hier toch ook al dat bij meerdere ride alongs overdag velgen kapot zijn gereden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
iamerwin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Linkje linkje linkje

Goddomme, lees ik opeens dat ze er mee gekapt zijn. Of in ieder geval “temporarily”, ik moet me ook niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb. :$ :D
Oh je bedoelt die real life toepassing waar je met max 60 km/u op een recht stuk snelweg hands-off kon rijden? :+ :*

Hoewel technisch gezien waar, vind ik het niet vergelijkbaar :) En schijnbaar zijn ze er ook weer mee gestopt :+

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-04 21:45
Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Oh je bedoelt die real life toepassing waar je met max 60 km/u op een recht stuk snelweg hands-off kon rijden? :+ :*

Hoewel technisch gezien waar, vind ik het niet vergelijkbaar :) En schijnbaar zijn ze er ook weer mee gestopt :+
95 ☝🏻

Als je met 95 per uur op een openbare weg (en ik ken Duitse snelwegen) mag rijden terwijl je Netflix kijkt, vind ik het wel een volwassen systeem. Maar inderdaad in de kast gezet. :)

Hello. Is it me you're looking for?

iamerwin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:15:
[...]
Maar inderdaad in de kast gezet. :)
Nou het is echt gestopt hoor. Mercedes gaat nu terug naar Level 2 met nVidia Alpamayo. Er waren ook wel heel veel redenen om te stoppen met Drive Pilot:
Heel duur en zat alleen op de duurste S en EQS modellen (de nieuwe S heeft het ook niet meer)
Beperkt tot een aantal Duitse en Californische snelwegen
Alleen overdag, bij mooi weer, geen tunnels en geen werkzaamheden
Max 95km/u
Alleen achter een ander voertuig
En alsnog moest de bestuurder het stuur binnen 10 seconden kunnen overnemen

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 10-03-2026 20:31 ]

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Wat hoop ik toch dat mijn Model 3 uit 2023 met HW3 ook FSD "krijgt". Wel vraag ik me af wat ik hieraan heb, aangezien ik nu al Enhanced Auto Pilot heb.

Bovendien ga ik in ieder geval geen 100 euro per maand betalen voor FSD. Een eurootje of 30 a 40 per maand zou ik nog wel overwegen maar dit bedrag vind ik buitenproportioneel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RGcAozL.png
Mar.tin schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Het lijken na doorskimmen van het document zowaar ook heldere, en behapbare voorwaarden waaraan voldaan moet worden, en lijkt mogelijkheden te geven voor méér dan wat ASS nu doet, aangezien dat voornamelijk "come-to-me" is en dit voornamelijk "go-park" lijkt te zijn (maar vermoedelijk beide kanten op werkt).

Een "go park" lijkt me top, bij de ingang uitstappen en je auto parkeert zichzelf wel. :D
Even in het FSD topic verder. Onze optimist heeft Banish bijna 2 jaar geleden al aangekondigd en 5 maanden geleden nogmaals dat het er aan zit te komen. Waarschijnlijk gekoppeld aan FSD v14.3. Dat nou uitgerekend de Arrival Options (FSD zoekt zelf een parkeerplek) uit "onze" v14.1.7 is gehaald is dan wel weer jammer

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Boost9898 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:36:
Wat hoop ik toch dat mijn Model 3 uit 2023 met HW3 ook FSD "krijgt". Wel vraag ik me af wat ik hieraan heb, aangezien ik nu al Enhanced Auto Pilot heb.

Bovendien ga ik in ieder geval geen 100 euro per maand betalen voor FSD. Een eurootje of 30 a 40 per maand zou ik nog wel overwegen maar dit bedrag vind ik buitenproportioneel.

[Afbeelding]
Met EAP krijg je zeer waarschijnlijk een 50% discount, FSD lite voor HW3 wordt in Juni /Juli verwacht

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:40
Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Na een ritje van +- 30 km net, en ook voor het eerst even "Navigate on Autopilot" geprobeerd te hebben (wat een treurnis is dat zeg, ook al wist ik dat al, en had het daarom uit staan, toch was ik voor het niet meer kan nieuwschierig). Lijkt er voor een update van 10GB niets nieuws anders dan dat AutoPilot nu AutoSteer heet, en het betreffende menu "Self-Driving" heet.

https://www.notateslaapp..../2026.2.9.1/release-notes

De in-auto releasenotes spreken enkel van "bug fixes". Geen GROK (zie nu dat dat ook niet in NL is nog), maar ook geen enkele opmerking over de AP naamsverandering.
Al met al (voor nu) een kale update voor 10GB :+.
All updates zitten erin , in Nederland ligt het enkel en alleen in het activeren . Wereldwijd is de software hetzelfde . wat werkt is echter regio gebonden.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:28
karel_G_1981 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:27:
[...]

All updates zitten erin , in Nederland ligt het enkel en alleen in het activeren . Wereldwijd is de software hetzelfde . wat werkt is echter regio gebonden.
Is AP wel hetzelfde? Kan me niet voorstellen dat hoe ik het zie, gebrek systeem, ook in Amerika zo werkt.

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Even in het FSD topic verder. Onze optimist heeft Banish bijna 2 jaar geleden al aangekondigd en 5 maanden geleden nogmaals dat het er aan zit te komen. Waarschijnlijk gekoppeld aan FSD v14.3. Dat nou uitgerekend de Arrival Options (FSD zoekt zelf een parkeerplek) uit "onze" v14.1.7 is gehaald is dan wel weer jammer
Op basis van onze 2026.2.9.2 met 14.2.2.5 erin (aanname op basis van release notes op notateslaapp), acht ik de kans niet 0 dat er “direct” na release van 14.1.7 een update is naar de actuele versie afhankelijk van de vereisten vanuit de RDW

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 11-03-2026 17:52 ]

• Mar.tin
Ik vind het tot hij stil gaat staan best soepel gaan eigenlijk. Zou het zelf een twijfel noemen, vermoedelijk naar aanleiding van de rode verkeerslichten of de fietsers. Geen gevaarlijke situatie, vooral een onhandigheid.
Mwah, dat klinkt wel heel dramatisch. Er waren allemaal doemscenario's dat FSD niet met een rotonde zonder rijstroken en rechts voorrang overweg zou kunnen

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:46
Mar.tin schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Ik vind het tot hij stil gaat staan best soepel gaan eigenlijk. Zou het zelf een twijfel noemen, vermoedelijk naar aanleiding van de rode verkeerslichten of de fietsers. Geen gevaarlijke situatie, vooral een onhandigheid.
Als je zo ver rond gaat heb je niets op de rechterbaan te zoeken, je rijdt bij iedereen die af wil slaan in de weg.
Erg irritant als mensen zo KKP pakken. En 1 van de redenen waarom het zo vaak mis gaat.

• Masterchiev
Pfff je valt bijna in slaap zo langzaam. Midden van baan rijden ook… niet heel best. Nu is het rustig maar in de ochtendspits wordt je links en rechts zo ingehaald.
gjcvro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:24:
[...]

Als je zo ver rond gaat heb je niets op de rechterbaan te zoeken, je rijdt bij iedereen die af wil slaan in de weg.
Erg irritant als mensen zo KKP pakken. En 1 van de redenen waarom het zo vaak mis gaat.
Eens, echter de route werd aangepast terwijl de Tesla al rechts was voorgesorteerd

• gjcvro
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Mwah, dat klinkt wel heel dramatisch. Er waren allemaal doemscenario's dat FSD niet met een rotonde zonder rijstroken en rechts voorrang overweg zou kunnen
't is gewoon niet de juiste manier om zo de rotonde te pakken. Voordeel is wel, dit systeem kan er nog iets van leren, de mensen die dat al jaren zo doen gaan het nooit snappen.

• Masterchiev
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:26:
[...]

Eens, echter de route werd aangepast terwijl de Tesla al rechts was voorgesorteerd
Maakt niet uit, kijk filmpje maar terug. In eerste instantie stond de navigatie net na de laatste arm van de rotonde ingevoerd. Bij het nieuwe invoeren bleef de exit van de arm hetzelfde.

• gjcvro
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:26:
[...]

JA, van bijna rond naar helemaal rond. Opstelling links blijft de beste locatie.
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Pfff je valt bijna in slaap zo langzaam. Midden van baan rijden ook… niet heel best. Nu is het rustig maar in de ochtendspits wordt je links en rechts zo ingehaald.
Midden is toch juist goed. Het is een 3 strooks rotonde (zonder belijning). Je gaat toch pas op de rechter strook als je gaat afslaan?

• Masterchiev
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Midden is toch juist goed. Het is een 3 strooks rotonde. Je gaat toch pas op de rechter strook als je gaat afslaan?
Ja midden is goed als je links staat voorgesorteerd. Maar nu gaat die van rechts voorsorteren, wat inhoudt eerste afslag of rechtdoor, naar het midden. Je ziet dat die Volvo het niet begrijpt bijv. Dan kom je bij de laatste afslag en dan moet je al rechts rijden om de bocht zo kort mogelijk te houden. Eigenlijk gaat die nu van rijstrook 2 direct de afslag nemen. Nu reed er geen verkeer op rijstrook 1 maar anders was die gestopt midden op de rotonde. Nu geen probleem maar in de spits ben ik bang dat die stilvalt zoals ik deze rit nu interpreteer.
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ja midden is goed als je links staat voorgesorteerd. Maar nu gaat die van rechts voorsorteren, wat inhoudt eerste afslag of rechtdoor, naar het midden. Je ziet dat die Volvo het niet begrijpt bijv. Dan kom je bij de laatste afslag en dan moet je al rechts rijden om de bocht zo kort mogelijk te houden. Eigenlijk gaat die nu van rijstrook 2 direct de afslag nemen. Nu reed er geen verkeer op rijstrook 1 maar anders was die gestopt midden op de rotonde. Nu geen probleem maar in de spits ben ik bang dat die stilvalt zoals ik deze rit nu interpreteer.
Ow je hebt gelijk. Ik had niet gezien dat er op de rechter voorsorteerstrook een pijl naar rechts staat (tenminste als ik in google maps kijk)
Nee, toch niet. De rijbaan waar de Tesla op aankomt heeft geen pijlen en maar 2 rijstroken. Dan vind ik nog steeds dat als je van 2 naar 3 rijstroken gaat, je dus ook naar de middelste toe kan

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 11-03-2026 18:39 ]

• Masterchiev
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Ow je hebt gelijk. Ik had niet gezien dat er op de rechter voorsorteerstrook een pijl naar rechts staat (tenminste als ik in google maps kijk)
Is dit wel een exceptioneel geval vind ik.
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Is dit wel een exceptioneel geval vind ik.
Wordt een beetje slow-chat zo, maar ik had me al verbeterd.
De rijbaan waar de Tesla op aankomt heeft geen pijlen en heeft maar 2 rijstroken. Dan vind ik nog steeds dat als je dan van 2 naar 3 rijstroken op de rotonde gaat, je dus ook naar de middelste rijstrook toe kan/moet gaan als je niet meteen gaat afslaan. Over het moment dat hij wel naar de rechter rijstrook zou moeten gaan, kun je wel discussiëren of dat niet eerder had moeten gebeuren

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 11-03-2026 18:44 ]

• Masterchiev
pdidi schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Wordt een beetje slow-chat zo, maar ik had me al verbeterd.
De rijbaan waar de Tesla op aankomt heeft geen pijlen en heeft maar 2 rijstroken. Dan vind ik nog steeds dat als je dan van 2 naar 3 rijstroken op de rotonde gaat, je dus ook naar de middelste rijstrook toe kan/moet gaan als je niet meteen gaat afslaan. Over het moment dat hij wel naar de rechter rijstrook zou moeten gaan, kun je wel discussiëren of dat niet eerder had moeten gebeuren
In de spits moet je wel. Verkeer voor die afslag stroopt op en kom je er niet meer tussen. Je kan niet van rijbaan 2 ineens de afslag nemen en de eerste rijbaan afsnijdenvolgens mij.

Ben echt benieuwd of 20 maart haalbaar is. Updates worden wel in raptempo opgevoerd zag ik op teslafi

• Mar.tin
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:46:
[...]

In de spits moet je wel. Verkeer voor die afslag stroopt op en kom je er niet meer tussen. Je kan niet van rijbaan 2 ineens de afslag nemen en de eerste rijbaan afsnijdenvolgens mij.

Ben echt benieuwd of 20 maart haalbaar is. Updates worden wel in raptempo opgevoerd zag ik op teslafi
Ik zou vermoeden dat hij bij (veel) meer verkeer ook anders zou gaan rijden. Sowieso is het rondje rond een zeldzaam ding denk ik? Ik heb dr pas 1-2 keer gereden geloof ik om bij de schouwburg te komen.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Ik zou verwachten dat we nu wachten op papierwerk, en niet op een daadwerkelijke goed of afkeuring. (En dat dat beslissingsmoment dus al geweest is) maar dat is speculatie van mijn kant

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-04 15:34
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Met EAP krijg je zeer waarschijnlijk een 50% discount, FSD lite voor HW3 wordt in Juni /Juli verwacht
En hoe kom je aan deze info?

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Masterchiev
Mevius schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Is in de USA het geval volgens mij.

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11-03 22:42

nry

2026.2.9.1 toont al de FSD-geofence-informatie (https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/9001559/). Ik denk dat de kans groot is dat FSD met deze versie in Nederland wordt geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgkJzuZ5IlXqcaFSpnCR37-x3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64f1tHZ7FOU0cK1Wy2s9TEVK.jpg?f=fotoalbum_large

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:06
Ik heb de driver safety score uitstaan, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Is er een verwachting dat ze dit meenemen in een selectieve release of was dat alleen in Amerika omdat de software toen nog erg nieuw was? Hoe is dit bijvoorbeeld in Australië gegaan?

[ Voor 9% gewijzigd door GarageGoblin op 11-03-2026 23:00 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Jij hebt een andere video gezien dan ik? Geef even aan welke actie precies "verkloten" is?
Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Maakt niet uit, kijk filmpje maar terug. In eerste instantie stond de navigatie net na de laatste arm van de rotonde ingevoerd. Bij het nieuwe invoeren bleef de exit van de arm hetzelfde.
Nee? Ze komen van de Oranjesingel af en in het begin (0:37) staat de navigatie naar de Sint Annastraat. Op 1:24 wordt de navigatie aangepast en gaat die terug naar de Oranjesingel.

Signatures zijn voor boomers.

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:59:
Ik heb de driver safety score uitstaan, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Is er een verwachting dat ze dit meenemen in een selectieve release of was dat alleen in Amerika omdat de software toen nog erg nieuw was? Hoe is dit bijvoorbeeld in Australië gegaan?
Is het te enablen in nl?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mevius schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Dit hebben ze al gedaan in markten waar voor FSD Supervised, EAP verkocht werd.

https://driveteslacanada....-49-but-not-for-everyone/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Ah ja ik vind net dit artikel: https://www.notateslaapp....s-with-enhanced-autopilot
Tesla Reduces FSD Subscription to $49/Month for Vehicles With Enhanced Autopilot.
January 29, 2026 - By Karan Singh

This new pricing is strictly for owners who already paid for the Enhanced Autopilot package.

EAP owners already have access to Navigate on Autopilot, Auto Lane Change, and Autopark. By charging them the full $99/month for FSD, Tesla was effectively asking them to pay twice for features they already owned. The new flat $49/month rate acknowledges their initial upfront investment and charges them only for the difference between EAP and FSD (primarily city street driving).
Hopelijk is dit nog relevant en geldt dit ook voor Nederland. Wat ik me afvraag is of het ook toegepast wordt op Tesla Certified Occasions die standaard met EAP komen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Boost9898 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ah ja ik vind net dit artikel: https://www.notateslaapp....s-with-enhanced-autopilot

[...]

Hopelijk is dit nog relevant en geldt dit ook voor Nederland. Wat ik me afvraag is of het ook toegepast wordt op Tesla Certified Occasions die standaard met EAP komen.
Het is onlogisch als Tesla een uitzondering maakt op andere markten zoals Australië en Canada waar alle EAP voertuigen gewoon een de 50% discount krijgen, daarnaast ook niet in lijn met het standaardisatie beleid wat Tesla tot nu toe heeft gevoerd.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Boost9898 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:34:
[...]

[...]

Het zal waarschijnlijk alleen maar goedkoper worden gezien het aantal subscribers onderdeel is van Musks bonustarget en niet de opbrengsten ervan.

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Dat is erg goed nieuws, laten we hopen dat FSD in Europa op de markt komt voor een eurootje op 80 en waardoor het dus voor EAP gebruikers 40 euro per maand wordt. Dat bedrag zou ik nog wel serieus overwegen met mijn dagelijkse woonwerkverkeer van 120km/1 uurtje.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:26

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Boost9898 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:56:
Dat is erg goed nieuws, laten we hopen dat FSD in Europa op de markt komt voor een eurootje op 80 en waardoor het dus voor EAP gebruikers 40 euro per maand wordt. Dat bedrag zou ik nog wel serieus overwegen met mijn dagelijkse woonwerkverkeer van 120km/1 uurtje.
De verwachting is dat het standaard 99 Euro per maand wordt voor FSD en 49 voor EAP bezitters. Ik hoop dat het echt per maand te huren is, dat zou fijn zijn voor lange vakantie ritten.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Boost9898 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:56:
Ja eens, 50 euro per maand zou ik er absoluut voor over hebben, 100 euro vind ik dan weer aan de pittige kant.

• gjcvro
Maasluip schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:18:
[...]

Jij hebt een andere video gezien dan ik? Geef even aan welke actie precies "verkloten" is?

[...]

Nee? Ze komen van de Oranjesingel af en in het begin (0:37) staat de navigatie naar de Sint Annastraat. Op 1:24 wordt de navigatie aangepast en gaat die terug naar de Oranjesingel.
Nou, als jij het normaal vind om daar rechts te gaan staan om bijna (sint anna) /helemaal (Oranjesingel) rond te gaan hebben we een verschil van mening over hoe je kkp veilig neemt. Iedereen die dat tijdens rijles doet zou acuut gezakt moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 12-03-2026 11:48 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
gjcvro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Nou, als jij het normaal vind om daar rechts te gaan staan om bijna (sint anna) /helemaal (Oranjesingel) rond te gaan hebben we een verschil van mening over hoe je kkp veilig neemt.
Dan hebben we zeker een verschil van mening, want de auto rijd gewoon veilig over de rotonde. Het kan iedereen overkomen om op een verkeerde rijstrook te staan. Er is hier niks onveiligs aan.

Had het handiger gekund? Dat wel..

https://wren.co/join/Devian

• Masterchiev
Devian schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Dan hebben we zeker een verschil van mening, want de auto rijd gewoon veilig over de rotonde. Het kan iedereen overkomen om op een verkeerde rijstrook te staan. Er is hier niks onveiligs aan.

Had het handiger gekund? Dat wel..
Het heeft geen vertoon als je zo rijdt. Als de Tesla’s zo rijden dan kan je aan de buitenkant zien of iemand FSD rijdt of zelf. Het is veilig maar je ziet het verkeer in de war raken zoals die Volvo.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Masterchiev schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Het heeft geen vertoon als je zo rijdt. Als de Tesla’s zo rijden dan kan je aan de buitenkant zien of iemand FSD rijdt of zelf. Het is veilig maar je ziet het verkeer in de war raken zoals die Volvo.
Klopt. Maar dat is ook niet de stelling.

Het is veilig opgelost.. En toekomstige updates gaan dit wel verbeteren.

https://wren.co/join/Devian

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-04 09:35
mkrmr schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:06:
[...]

De verwachting is dat het standaard 99 Euro per maand wordt voor FSD en 49 voor EAP bezitters. Ik hoop dat het echt per maand te huren is, dat zou fijn zijn voor lange vakantie ritten.
dan moet het wel eerst in uitgerold zijn in alle landen die je tijdens je vakantierit aandoet. Laten we hopen dat het snel in NL uitgerold wordt maar dat wil niet zeggen dat het dan ook meteen in de andere EU landen beschikbaar is toch? Dat moet dan toch ook weer een proces door?

PSN ID: Svennie-NL

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Svennie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:02:
[...]

dan moet het wel eerst in uitgerold zijn in alle landen die je tijdens je vakantierit aandoet. Laten we hopen dat het snel in NL uitgerold wordt maar dat wil niet zeggen dat het dan ook meteen in de andere EU landen beschikbaar is toch? Dat moet dan toch ook weer een proces door?
Correct me if I'm wrong, maar ik heb begrepen dat het binnen de EU zo geregeld is dat wanneer een lidstaat het approved andere lidstaten dit (moeten) volgen. Daarom is het voor Tesla zo belangrijk/aantrekkelijk om het in NL goedgekeurd te krijgen.
gjcvro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Nou, als jij het normaal vind om daar rechts te gaan staan om bijna (sint anna) /helemaal (Oranjesingel) rond te gaan hebben we een verschil van mening over hoe je kkp veilig neemt. Iedereen die dat tijdens rijles doet zou acuut gezakt moeten zijn.
Je ziet idd een verschil in voorsorteren (links) in het Arc de Triomphe filmpje, echter ook daar blijft hij in het midden van de rotonde rijden

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:26

Cordon

Lievelings jankert

Svennie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Boost9898 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar ik heb begrepen dat het binnen de EU zo geregeld is dat wanneer een lidstaat het approved andere lidstaten dit (moeten) volgen. Daarom is het voor Tesla zo belangrijk/aantrekkelijk om het in NL goedgekeurd te krijgen.
Soort van dit ja. Ze kunnen de Nederlandse goedkeuring overnemen via het principe van wederzijdse erkenning. Maar het is niet verplicht, dus Duitsland kan het nog lekker naast zich neerleggen.

Nederland moet, voor Europese goedkeuring, de goedkering aanmelden bij de EU, dan gaat het door het parlement en als zij akkoord gaan dan wordt het in heel Europa goedgekeurd, zonder dat landen hier individueel akkoord op moeten geven. :P
Cordon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:14:
[...]

[...]

Soort van dit ja. Ze kunnen de Nederlandse goedkeuring overnemen via het principe van wederzijdse erkenning. Maar het is niet verplicht, dus Duitsland kan het nog lekker naast zich neerleggen.

Nederland moet, voor Europese goedkeuring, de goedkering aanmelden bij de EU, dan gaat het door het parlement en als zij akkoord gaan dan wordt het in heel Europa goedgekeurd, zonder dat landen hier individueel akkoord op moeten geven. :P
Het woordje "goedkeuring" is hierin wat verwarrend. Er wordt een vrijstelling aangemeld bij de EU en die moet worden goedgekeurd. FSDs krijgt van de RDW nl. geen typegoedkeuring maar een vrijstelling

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
Vwb KKP in Nijmegen. De Tesla reed grotendeels in het midden of iets links van het midden over de rotonde. De Volvo had al eerder naar rechts gemoeten en had prima achter de Tesla langs kunnen kruisen. Kwam nu ietwat als dolle voorbij racen, precies de reden waarom FSD broodnodig is. De navigatie is tussentijds gewijzigd om de ronde te forceren en terug te keren naar Tesla Duiven. Overigens ben ik de poster van het filmpje en vond een en ander juist gedegen overkomen, heb me geen moment onveilig gevoeld. Tuurlijk zijn er nog schoonheidsfoutjes maar dat gaat goedkomen, onveilig is het niet! Vergeet ook niet dat we met een inmiddels oudere versie op pad waren 14.1.x (x weet ik niet meer). De verbeteringen gaan snel tussen de opeenvolgende versies.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:52
[...]

Maar betekent dat dan dat EAP verdwijnt? Want wat als je de 49,- er niet voor over hebt. En kan men per maand switchen van EAP > FSD en weer terug naar EAP? Ben benieuwd.

Daarnaast ivm met lease, kun je de extra bijdrage aftrekken van de bijtelling, of moet je het contract (laten) openbreken, per jaar een berekening van de meerkosten afgeven? Want had je in 1x FSD gekocht was het wel onderdeel van het contract. (hoort eigenlijk in het lease topic)

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:37
[...]

En als je least kan je die maandelijkse kosten in mindering brengen op je bijtelling toch? 😄

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RF1000 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:25:
[...]

En als je least kan je die maandelijkse kosten in mindering brengen op je bijtelling toch? 😄
Ja gebonden aan de auto dus die kan je opvoeren net zoals de carwash, tolwegen, premium connectivity etc.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mv_ak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Maar betekent dat dan dat EAP verdwijnt? Want wat als je de 49,- er niet voor over hebt. En kan men per maand switchen van EAP > FSD en weer terug naar EAP? Ben benieuwd.
Ja in Canada en Australië is dit het geval , EAP blijft beschikbaar als dat al op de auto zit maar zal na de komst van FSD supervised niet meer beschikbaar zijn voor auto’s die daarna nieuw besteld worden.

• Masterchiev
In Australië en Canada was er een campagne twee weken voor de launch. In de tesla app, X en website van tesla was toen launch datum te zien en kon je je aanmelden en starten met het 99€ abbo, zodat je gelijk kon starten. Ik vind het erg stil.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:05:
In Australië en Canada was er een campagne twee weken voor de launch. In de tesla app, X en website van tesla was toen launch datum te zien en kon je je aanmelden en starten met het 99€ abbo, zodat je gelijk kon starten. Ik vind het erg stil.
Best kans dat dit deze optie op of vlak na 20 maart beschikbaar komt ?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Ja gebonden aan de auto dus die kan je opvoeren net zoals de carwash, tolwegen, premium connectivity etc.
Hoe regel je premium connectivity via je werkgever?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:57

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

elke keer als dit topic opplopt hoop ik dat er weer nieuws is rondom de FSD uitrol.... ;(

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
Je kon rond 0:30 idd al zien dat het fout zou gaan, maar dit is helaas een ruime onvoldoende. Verkeerd voorgesorteerd, dan midden op "rotonde" plakken, om vervolgens in het midden spontaan tot stilstand te komen. Gelukkig is dit een vrij bijzondere situatie, maar het verkeerd voorsorteren zie ik toch wel als patroon terugkomen. Dat moeten ze echt oplossen want daardoor komt de auto gewoon in veel situaties terecht waarin die fouten maakt.
Ik ben benieuwd wat de RDW gaat doen, de techniek is al echt ver, maar niet "FSD"
I_IBlackI_I schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Je kon rond 0:30 idd al zien dat het fout zou gaan, maar dit is helaas een ruime onvoldoende. Verkeerd voorgesorteerd, dan midden op "rotonde" plakken, om vervolgens in het midden spontaan tot stilstand te komen. Gelukkig is dit een vrij bijzondere situatie, maar het verkeerd voorsorteren zie ik toch wel als patroon terugkomen. Dat moeten ze echt oplossen want daardoor komt de auto gewoon in veel situaties terecht waarin die fouten maakt.
Ik ben benieuwd wat de RDW gaat doen, de techniek is al echt ver, maar niet "FSD"
Het is zeker nog niet perfect zoals je waarschijnlijk ook op je eigen rit hebt gemerkt. Dat patroon van verkeerd voorsorteren herken ik echter niet. Zou je die met wat voorbeelden (anders dan die van Velperbroek) met ons kunnen delen?

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:24
[...]

Ik vind die rotonde zelf ook echt onvoldoende. Die had allang een keer aangepast moeten worden met veel duidelijkere belijning. Vooral als je er voor het eerst rijdt, net je rijbewijs hebt of het is druk, dan is de kans groot dat je niet op de juiste rijstrook zit.

PSN: FreakGIB

FreakGIB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:57:
[...]

Ik vind die rotonde zelf ook echt onvoldoende. Die had allang een keer aangepast moeten worden met veel duidelijkere belijning. Vooral als je er voor het eerst rijdt, net je rijbewijs hebt of het is druk, dan is de kans groot dat je niet op de juiste rijstrook zit.
Inderdaad, want hierdoor is er geen foute rijstrook en is zelfs het gedrag van de Volvo niet verkeerd

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:56
[...]

Nouja, ruim onvoldoende? Ik ben benieuwd of een rijinstructeur zo zou laten zakken. En ik weet zeker dat er op dagelijkse basis iemand daar rijdt die het aanzienlijk slechter aanpakt :)
Uiteindelijk komt de auto zonder ingrepen van A naar B.

De RDW dient de veiligheid te beoordelen - niet of het systeem daadwerkelijk volautonoom alles kan en of Musk zn beloftes nakomt. Want dat gaat natuurlijk niet zo zijn. FSD is niet voor niks supervised en zal af en toe wat hulp van ons nodig hebben, tot het model ver genoeg getraind is - althans, dat is de belofte.
Op een uitzonderlijke rontonde zal de supervisor extra goed moeten opletten.

Persoonlijk denk ik sowieso dat alle verbetering goed is en dat we best iteratief stappen kunnen zetten. In plaats van dat we in 1x naar 100% eisen voor we iets nieuws toelaten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RF1000
Davidas schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:35:
[...]

(Maandelijks) declareren bij je salaris administratie, wordt dan afgetrokken van je bijtelling.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 15:51
Hoe werkt het systeem met onze 60km/h wegen? Alle auto's die ik gereden heb met lane assist drukt de auto midden de weg op, zo de tegenligger in.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Davidas schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Niet, maar je kan het wel opvoeren als auto kosten zodat je het van de bijtelling kan aftrekken.
Dat geld eigenlijk voor alle artikelen of diensten die auto gebonden zijn. Premium Connectivity valt daaronder.

Toen ik nog lease reed voerde ik alles op, van was artikelen van Stipt, tot de overtocht naar Engeland.
Je moet het declareren bij je werkgever, deze moet hier dus wel in meegaan.

Als je hier een beetje creatief mee omgaat kan dit flink wat geld besparen, zeker met duurdere abonnementen zoals FSD, doe er een premium connectivity bij, flitmeister one, wasstraat abbo en tel uit je winst _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 13-03-2026 09:41 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 13:39
revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Ohw, waar kan ik deze regel vinden?

If it aint broke, fix it till it is!

• Mar.tin
LordSinclair schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:09:
Hoe werkt het systeem met onze 60km/h wegen? Alle auto's die ik gereden heb met lane assist drukt de auto midden de weg op, zo de tegenligger in.
Voorzover ik tot zover gezien heb zijn lijntjes een suggestie voor FSD, dus zal vermoedelijk netjes plek maken.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Venxir schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Ohw, waar kan ik deze regel vinden?
Google is your friend en anders kan je in het algemene lease topic, of gewoon bij je werkgever terecht.
Voorbeeld zie: https://salure.nl/nieuws/aftrekposten-bijtelling

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

FreakGIB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:57:
[...]

Dat is wel tricky aan autorijden: de halve wereld doet het zonder knappe belijning, vervaagde belijning, divers gekleurde belijning. Ik denk dat een zelf rijdende auto niet te zwaar kan leunen op belijning, maar moet leunen op ervaring - zoals mensen. En dan is een beginnend bestuurder hier potentieel net zo goed in de problemen als een matige FSD zou ik zeggen.

Wel interessant om te zien dat de techniek richting NL komt. Als ex-M3 rijder ben ik wel verbaasd over hoe traag de ontwikkeling gaat. In 2019 reden we de auto met de belofte dat die binnenkort zichzelf kon rijden en volledig voorbereid was op volledig autonoom rijden, maar na afschrijving van de auto remde die nog steeds in paniek voor schaduw bij elk viaduct. Snap dat het ingewikkeld is en lang duurt, maar het is toch jammer om te zien in de YT filmpjes dat de techniek maar heel traag verbetert. Heb zelf al een tijd het idee dat de gebruikte techniek simpelweg niet de juiste is om de belofte (stuurloze voertuigen zonder menselijke interactie, aka robo-taxi) ooit waar te gaan maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Eerste video van Mercedes met hun Vision Only systeem (nVidia Alpamayo) ziet er goed uit. Zal de druk op RDW alleen maar groter maken om FSDs vrijstelling goed te keuren, want KBA (Duitse RDW) zal wschl hetzelfde Artikel 39 pad moeten gaan bewandelen om dit nog dit jaar ook in EU goedgekeurd te krijgen. Zou dan wel heel raar zijn als dat wel zou mogen en FSDs niet

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16

XanderDrake

Build the future!

Masterchiev schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Als iemand die regelmatig die rotonde moet nemen, kan ik stellen dat deze FSD run echt niet verkloot is. Hij is gewoon voorzichtig; als jij een rood licht ziet aan de rechterkant, dan zou ik ook langzamer gaan rijden want dan heb je geen voorrang en komen er mogelijk snel voertuigen aan om jou af te snijden.
Midden in de baan rijden is heel normaal als je ruimte wil laten voor mensen die rechts langzamer gaan rijden om al eerder af te slaan. Je moet op tijd voor sorteren, ja, maar dit is best complex (je weet immers niet wanneer andere mensen afslaan) en mensen zijn daarom redelijk vergevend: het gaat normale chauffeurs regelmatig niet soepel dus ach ja.

Mijn grote probleem met deze video: dit is niet representatief! Je zou op het Keizer Karelplein moeten gaan rijden als het spits is, DAN pas weet je FSD het waard is. Als je tijdens de spits voorzichtig/langzaaam gaat rijden terwijl je geen voorrang meer hebt dan, gaat alles snel mis.

[ Voor 26% gewijzigd door XanderDrake op 13-03-2026 10:53 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Richh
LordSinclair schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:09:
FSD gaat daar gewoon mee om zoals een gewone bestuurder, daar zijn wel video's van te vinden op Youtube en X.

Let wel, als je zelf rijdt is FSD natuurlijk niet actief en zullen de door de UNECE-verplichte "veiligheidssystemen" natuurlijk wel gewoon actief zijn, zoals ze op iedere auto tegenwoordig zitten.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:23:
[...]
Dat is wel tricky aan autorijden: de halve wereld doet het zonder knappe belijning, vervaagde belijning, divers gekleurde belijning. Ik denk dat een zelf rijdende auto niet te zwaar kan leunen op belijning, maar moet leunen op ervaring - zoals mensen. En dan is een beginnend bestuurder hier potentieel net zo goed in de problemen als een matige FSD zou ik zeggen.

Wel interessant om te zien dat de techniek richting NL komt. Als ex-M3 rijder ben ik wel verbaasd over hoe traag de ontwikkeling gaat. In 2019 reden we de auto met de belofte dat die binnenkort zichzelf kon rijden en volledig voorbereid was op volledig autonoom rijden, maar na afschrijving van de auto remde die nog steeds in paniek voor schaduw bij elk viaduct. Snap dat het ingewikkeld is en lang duurt, maar het is toch jammer om te zien in de YT filmpjes dat de techniek maar heel traag verbetert. Heb zelf al een tijd het idee dat de gebruikte techniek simpelweg niet de juiste is om de belofte (stuurloze voertuigen zonder menselijke interactie, aka robo-taxi) ooit waar te gaan maken.
Dat is wel de keus van Tesla, als je geen Lidar/radar hebt, hoe weet je dan 100% zeker dat die schaduw op de weg niet stiekem een stuk zwarte afgevallen lading is.
Het is een onderdeel waardoor de Tesla FSD het altijd moeilijker zal hebben dan andere merken die wel met een Lidar/Radar uitgerust zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-04 13:52
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Dat is wel de keus van Tesla, als je geen Lidar/radar hebt, hoe weet je dan 100% zeker dat die schaduw op de weg niet stiekem een stuk zwarte afgevallen lading is.
Het is een onderdeel waardoor de Tesla FSD het altijd moeilijker zal hebben dan andere merken die wel met een Lidar/Radar uitgerust zijn.
Zo simpel is het niet met radar/lidar in combinatie met camera's. Als je meerdere sensoren hebt die zeggen dat het wat anders is welke geloof je dan? Onderschat integration hell niet met meerdere sensoren.
[...]

Ik raad je toch aan om zelf een FSD Ride Along rit te boeken, of meer filmpjes te kijken. FSDs heeft juist geen belijning meer nodig. Vandaar dat het ook gewoon werkt op offroad wegen of besneeuwde wegen
[...]

Ik kan het hier blijven herhalen, maar het is niet voor niks dat zowel Mercedes als BMW zijn gestopt met hun LiDAR systemen

• Masterchiev
Ik zie dat er inmiddels nieuwe software door tesla is gereleased 2026.2.8. En ook op Nederlandse voertuigen wordt geïnstalleerd. Gekke is dat dit weer de oude FSD bevat.
2026.2.9.1 heeft wel de nieuwe FSD en staat ook geïnstalleerd op een aantal overtuigen.

Best gek dat software met de oude FSD sinds gister gereleased wordt.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:49:
Ik zie dat er inmiddels nieuwe software door tesla is gereleased 2026.2.8. En ook op Nederlandse voertuigen wordt geïnstalleerd. Gekke is dat dit weer de oude FSD bevat.
2026.2.9.1 heeft wel de nieuwe FSD en staat ook geïnstalleerd op een aantal overtuigen.

Best gek dat software met de oude FSD sinds gister gereleased wordt.
Wordt toevallig uitgerold op modellen met HW3?

• Masterchiev
Mar.tin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Wordt toevallig uitgerold op modellen met HW3?
https://www.teslafi.com/firmware.php

Klopt. Nooit meer aangedacht haha. Wat voorbarig van mijn kant.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Aan de andere kant, een (mede getekend door mijn hoopvolheid) duidelijk signaal van een mogelijk aanstaande release van FSD op HW4, want volgens mij is dit voor het éérst dat er een significant verschillende versie uitgerold wordt tussen HW3 en HW4 in de EU, de HW3 Model 3 van de ouders heeft tot zover altijd dezelfde software gedraaid als mijn HW4 Y's.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

[...]

Ja in veel situaties werkt de domme ACC van m'n oudere middenklasser, maar met radar, beter dan wat ik 5 jaar met onze M3 heb ervaren. Eigenlijk in elk slecht zicht situatie, of met veel contrast, zoals op zonnige dagen.

En ook camera's worden beter, dus ergens zal dat verschil wel minder worden, maar heb die keuze ook nooit echt begrepen op basis van het effect op het rijgedrag van de auto.
realmadridsi schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Zo simpel is het niet met radar/lidar in combinatie met camera's. Als je meerdere sensoren hebt die zeggen dat het wat anders is welke geloof je dan? Onderschat integration hell niet met meerdere sensoren.
Dat snap ik helemaal - het is goedkoper, simpeler en zou in 2020 al volledig veilig zelfrijdende auto's moeten opleveren. Ik doe m'n best niet te cynisch te zijn, maar vond de Tesla beleving een enorme domper door de aanhoudende niet nagekomen beloftes. Stom van mij dat ik een woord geloofde van wat werd beloofd, wellicht, maar toch.

En dan elke keer weer een moving goalpost, HW2.5 voldoet toch niet, vision is de toekomst en nu zit ik in 2026 naar filmpjes te kijken van een auto die haperend een rotonde neemt en ben ik nog niet echt overwhelmd. Maargoed, er is progressie, dus het komt wel een keer - al ben ik sceptisch of dat louter op dit concept (met bijv alleen camera's) gaat lukken op het niveau wat nodig is voor bijv onze wegen.
pdidi schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Ik raad je toch aan om zelf een FSD Ride Along rit te boeken, of meer filmpjes te kijken. FSDs heeft juist geen belijning meer nodig. Vandaar dat het ook gewoon werkt op offroad wegen of besneeuwde wegen
Ah, ik reageerde op een andere post over het ontbreken van lijnen op de rotonde :) Mooi dat lijnen dus geen noodzaak zijn, maar ook wel logisch, aangezien het gebrek aan lijnen op veel plekken en in veel situaties.
Op mijn huidige auto als Lane assist de lijnen kwijt is mikt ie op mijn voorganger, vond ik ook wel een aardige. Is verder geen auto met autonome functies verder, maar overige verkeersstromen zijn ook een indicatie in ieder geval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:34:
[...]
En ook camera's worden beter, dus ergens zal dat verschil wel minder worden,
De camera's zijn nauwelijks beter geworden, het komt volledig op conto van het achterliggende AI systeem wat de beelden veel beter kan interpreteren dan een paar jaar geleden. Musk heeft in deze gewoon geluk/visie gehad dat AI zo'n enorme vlucht heeft genomen. Zonder end-to-end AI was er geen succesvol Vision Only geweest

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:41
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:34:

[...]
Ah, ik reageerde op een andere post over het ontbreken van lijnen op de rotonde :) Mooi dat lijnen dus geen noodzaak zijn, maar ook wel logisch, aangezien het gebrek aan lijnen op veel plekken en in veel situaties.
Op mijn huidige auto als Lane assist de lijnen kwijt is mikt ie op mijn voorganger, vond ik ook wel een aardige. Is verder geen auto met autonome functies verder, maar overige verkeersstromen zijn ook een indicatie in ieder geval.
FSD heeft geen lijntjes nodig.
Zoek op YT maar eens op 'FSD China off-road', dan kom je deze pareltjes tegen (met FSD v13 nog!)

• Richh
Als ex-M3 rijder ben ik wel verbaasd over hoe traag de ontwikkeling gaat. In 2019 reden we de auto met de belofte dat die binnenkort zichzelf kon rijden en volledig voorbereid was op volledig autonoom rijden
In de VS rijdt de 2019 Model 3 met HW3 daadwerkelijk op een (uitgeklede) stack van FSD, al een paar jaar (v12). En daarmee kunnen die auto's heel erg veel helemaal zelf.

Natuurlijk heeft Musk veel te veel beloofd, want volledig autonoom rijden op HW3 (en zelfs op HW4) is denk ik wel teveel gevraagd. Desondanks zijn die tienduizenden Model 3's hier in Nederland tot aanzienlijk meer in staat dan wat half Nederland zich beseft.

De ontwikkeling gaat niet per se traag. Echter door regelgeving zie je daar in Europa gewoon bijster weinig van. De Autosteer-stack die wij hebben wordt in feite niet meer onderhouden en staat al een jaar of 4 jaar stil, maar dat betekent niet dat er helemaal niks gebeurt.

We kunnen inmiddels denk ik wel concluderen dat ingewikkelde verkeerssituaties op HW3 niet gaan werken. Hoewel Tesla wel heeft beloofd FSD14 naar een "lite" versie te porten voor HW3 later dit jaar, moet dat nog wel even gebeuren en is de vraag hoe goed het is met aanzienlijk minder compute. Sowieso zijn de camera's te beperkt voor situaties met slecht zicht en is retrofitten van nieuwe camera's niet mogelijk. Ik denk niet dat regelgevende instanties die stack gaan goedkeuren.
Heb zelf al een tijd het idee dat de gebruikte techniek simpelweg niet de juiste is om de belofte (stuurloze voertuigen zonder menselijke interactie, aka robo-taxi) ooit waar te gaan maken.
Alle fabrikanten die hiermee bezig zijn hebben hun projecten gecancelled en gaan over naar een AI-based vision only systeem, zoals Mercedes met Nvidia's Alphamayo setup. In China rijden meerdere fabrikanten al autonoom rond met deze stack.

Aan de andere kant is een partij als Waymo wel echt met iets anders bezig natuurlijk. Wellicht is dat toch de toekomst. We gaan het meemaken :)

Hoe dan ook, de toekomst gaat het uitwijzen wat werkt en wat niet werkt :)

• gjcvro
XanderDrake schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:48:
Als iemand die regelmatig die rotonde moet nemen, kan ik stellen dat deze FSD run echt niet verkloot is. Hij is gewoon voorzichtig.
Nee, hij staat gewoon verkeerd voorgesorteerd. En als je pas op het laatst ziet waar je heen moet is dat nog een excuus, maar de navi stond al lang op meer dan halfrond.

Als je dan rechts gaat staan zeg ik dat hij het verkloot heeft en je verwacht van de rest van het verkeer dat ze omgaan met jouw verkeerde opstelling. Als ik het zelf zou doen zou ik ook vinden dat ik het verklooid hebt, als een ander dat doet denk ik daar hetzelfde over.
gjcvro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Nee, hij staat gewoon verkeerd voorgesorteerd. En als je pas op het laatst ziet waar je heen moet is dat nog een excuus, maar de navi stond al lang op meer dan halfrond.

Als je dan rechts gaat staan zeg ik dat hij het verkloot heeft en je verwacht van de rest van het verkeer dat ze omgaan met jouw verkeerde opstelling. Als ik het zelf zou doen zou ik ook vinden dat ik het verklooid hebt, als een ander dat doet denk ik daar hetzelfde over.
Blijkbaar wist de Tesla dat het van 2 rijstroken naar 3 rijstroken ging en dat hij dus vanaf de rechterrijstrook meteen naar de middelste rijstrook op de rotonde kon komen. Ik zal wel een slechte chauffeur zijn, maar zou precies hetzelfde doen om te voorkomen dat ik op de rotonde van de 1e rijstrook helemaal naar de 3e rijstrook hoef te gaan (zoals de Volvo) om af te slaan

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Richh ik denk dat het bedrijf an sich de lijn van ontwikkeling wel goed doorzet, alleen dat in 2019 beloven dat er in 2020 een miljoen robotaxi's rijden en je model 3 in waarde stijgt omdat het een autonome taxi is weinig met wet- en regelgeving in de EU te maken heeft. Een goed stabiel management zou het bedrijf enorm helpen :)

Wet- en regelgeving die overigens terecht is imho, want zodra er een systeem in de auto is wat enigszins doet alsof het kan rijden zit niemand ooit nog op te letten. Dat doen de meeste mensen al niet als er geen hulpsysteem actief is - dus een autonoom systeem moet gewoon meteen heel goed gaan werken. Uiteindelijk wint de computer het wel van de mens.

Vind het fascinerende ontwikkelingen en met een beetje pijn in m'n auto-hart zie ik ook wel graag de toekomst tegemoet waarbij je gewoon een rit planned en de auto laat weten wanneer je kunt instappen om op tijd op je afspraak te zijn. Geen gedoe met files, bezit of opladen. Ik vond Google's visie daarop 15 of 20 jaar terug ofzo al fascinerend :) Beetje zoals hoe Grab taxi's en brommertjes nu werken - alleen met menselijke bestuurder :+

Blijf het gewoon volgen iig :)

• Richh
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:38:
@Richh ik denk dat het bedrijf an sich de lijn van ontwikkeling wel goed doorzet, alleen dat in 2019 beloven dat er in 2020 een miljoen robotaxi's rijden en je model 3 in waarde stijgt omdat het een autonome taxi is weinig met wet- en regelgeving in de EU te maken heeft. Een goed stabiel management zou het bedrijf enorm helpen :)
Ja, ben ik helemaal met je eens. Musk belooft veel te veel, maakt maar weinig waar en wat hij waarmaakt komt gegarandeerd jaren te laat. Dat, en meer rondom de desbetreffende directeur, heeft inderdaad veel (negatieve) invloed op het bedrijf Tesla.

Aan de andere kant was in 2019 niemand zo gek om een auto zo vol met camera's en (ook voor die tijd prijzige) compute te pompen, waar uiteindelijk toch ook wel weer echt iets mee mogelijk is. En daadwerkelijk data verzamelt wat nu daadwerkelijk de AI van FSD heeft kunnen trainen. Dus ja, you win some you loose some, I guess? :+
Wet- en regelgeving die overigens terecht is imho, want zodra er een systeem in de auto is wat enigszins doet alsof het kan rijden zit niemand ooit nog op te letten. Dat doen de meeste mensen al niet als er geen hulpsysteem actief is - dus een autonoom systeem moet gewoon meteen heel goed gaan werken.
Geheel mee eens!

Het 'dingetje' is alleen dat de UNECE letterlijk al 2 jaar discussies heeft over hoe die systemen dan moeten gaan werken. Want de auto moet je wel "tijdig informeren over een aankomende manouvre" maar "de auto mag je zicht niet afleiden van de daadwerkelijke wegsituatie" dus je mag het niet tonen op infotainment. Super veel regels conflicteren, zoals wat LKAS vereist dat een auto doet ten opzichte van hoe we hier in Nederland fietsstroken hebben, of bochten die op comfortabele praktische snelheid meer G-krachten op de bestuurder leggen dan Europese wetgeving toestaan. En hoe onhandig is een verplichte 'nag' aan het stuur terwijl de auto op een rontonde zit?

Zolang die discussie nog gaande was, kwam er überhaupt geen moment van testen of het goed werkt of niet.
Soms is een praktijkvoorbeeld wat aantoont dat het in de praktijk heel vloeiend 'meewerkt', duidelijker dan een groot handboek.

Uiteindelijk is Tesla uit die board gestapt en zijn ze dus met de RDW nu ruim een jaar bezig met een "uitzonderingsroute".
Wat uit de FSD ride-alongs wel erg duidelijk blijkt is wel hoe strict de interieurcamera oplet of je wel actief oplet, trouwens. Na afronding van de rit wordt dit ook beoordeeld :)

Hoe dan ook, inderdaad fascinerende ontwikkelingen om te volgen _/-\o_

• RF1000
Masterchiev schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:23:
[...]

2 (tijdstip 14u55) HW4 auto's hebben ook 2026.8 gekregen, die hebben pech :-)
Wellicht wordt er onderscheid gemaakt in FSD en non-FSD?

• Mar.tin
Met een beetje geluk rijden we over een week allemaal in luxe naar huis *O*

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:41
RF1000 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:56:
[...]

2 (tijdstip 14u55) HW4 auto's hebben ook 2026.8 gekregen, die hebben pech :-)
Wellicht wordt er onderscheid gemaakt in FSD en non-FSD?
Halen we hier geen versienummers door elkaar? Er is 2026.2.9 en 2026.8, waarbij de .8 recenter is natuurlijk.
Deze heeft trouwens ook een aanpassing aan de manier van remmen voor de Juniper.

• Masterchiev
Mar.tin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Aan de andere kant, een (mede getekend door mijn hoopvolheid) duidelijk signaal van een mogelijk aanstaande release van FSD op HW4, want volgens mij is dit voor het éérst dat er een significant verschillende versie uitgerold wordt tussen HW3 en HW4 in de EU, de HW3 Model 3 van de ouders heeft tot zover altijd dezelfde software gedraaid als mijn HW4 Y's.
Ja, al zie ik twee HW4 die ook die .8 update hebben gekregen. Ik zit nog op 2.3 en wacht geduldig af.
Heeft iemand met 2026.2.9(.1) en FSD al eens gekeken wat de dashcam beelden nu melden als FSD (Capability)/NoA/Autosteer aan staat? Nu dat Autopilot hernoemd is naar Self-Driving wordt het wel verwarrend als dashcam clips met FSD Supervised enabled als onderschrift Self-Driving laten zien

[ Voor 40% gewijzigd door pdidi op 14-03-2026 11:09 ]

...

[ Voor 98% gewijzigd door pdidi op 14-03-2026 11:09 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:02:
Heeft iemand met 2026.2.9(.1) en FSD al eens gekeken wat de dashcam beelden nu melden als FSD (Capability)/NoA/Autosteer aan staat? Nu dat Autopilot hernoemd is naar Self-Driving wordt het wel verwarrend als dashcam clips met FSD Supervised enabled als onderschrift Self-Driving laten zien
Op autosteer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQC4QEzPfkBNfrwPyDhLHy_4DV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nob9vY64UxTb6j699V0Z9s0K.jpg?f=fotoalbum_large
Weer een bevestiging van aankomend FSD Supervised. In de Tesla app (iig Android versie 4.54.5) zien mensen met FSD Capability al de mogelijkheid om een service requests in te dienen voor FSD Supervised via Service aanvragen -> Self-Driving -> Full Self-Driving (Supervised) waarbij de volgende zaken kunnen worden gemeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zitsli36rVH06Qs87gxt-j0No4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AmVH6DwOL4ew9rSHoXg9xssB.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.