YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Dat is wel de keus van Tesla, als je geen Lidar/radar hebt, hoe weet je dan 100% zeker dat die schaduw op de weg niet stiekem een stuk zwarte afgevallen lading is.
Het is een onderdeel waardoor de Tesla FSD het altijd moeilijker zal hebben dan andere merken die wel met een Lidar/Radar uitgerust zijn.
Ja in veel situaties werkt de domme ACC van m'n oudere middenklasser, maar met radar, beter dan wat ik 5 jaar met onze M3 heb ervaren. Eigenlijk in elk slecht zicht situatie, of met veel contrast, zoals op zonnige dagen.
En ook camera's worden beter, dus ergens zal dat verschil wel minder worden, maar heb die keuze ook nooit echt begrepen op basis van het effect op het rijgedrag van de auto.
realmadridsi schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Zo simpel is het niet met radar/lidar in combinatie met camera's. Als je meerdere sensoren hebt die zeggen dat het wat anders is welke geloof je dan? Onderschat integration hell niet met meerdere sensoren.
Dat snap ik helemaal - het is goedkoper, simpeler en zou in 2020 al volledig veilig zelfrijdende auto's moeten opleveren. Ik doe m'n best niet te cynisch te zijn, maar vond de Tesla beleving een enorme domper door de aanhoudende niet nagekomen beloftes. Stom van mij dat ik een woord geloofde van wat werd beloofd, wellicht, maar toch.
En dan elke keer weer een moving goalpost, HW2.5 voldoet toch niet, vision is de toekomst en nu zit ik in 2026 naar filmpjes te kijken van een auto die haperend een rotonde neemt en ben ik nog niet echt
overwhelmd. Maargoed, er is progressie, dus het komt wel een keer - al ben ik sceptisch of dat louter op dit concept (met bijv alleen camera's) gaat lukken op het niveau wat nodig is voor bijv onze wegen.
pdidi schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Ik raad je toch aan om zelf een FSD Ride Along rit te boeken, of meer filmpjes te kijken. FSDs heeft juist geen belijning meer nodig. Vandaar dat het ook gewoon werkt op offroad wegen of besneeuwde wegen
Ah, ik reageerde op een andere post over het ontbreken van lijnen op de rotonde

Mooi dat lijnen dus geen noodzaak zijn, maar ook wel logisch, aangezien het gebrek aan lijnen op veel plekken en in veel situaties.
Op mijn huidige auto als Lane assist de lijnen kwijt is mikt ie op mijn voorganger, vond ik ook wel een aardige. Is verder geen auto met autonome functies verder, maar overige verkeersstromen zijn ook een indicatie in ieder geval.