Op de Heineken brouwerij in Zoeterwoude kan je met een Eneco laadpas terecht voor €0,25/kWh. Ik denk dat de 4 windmolens langs de N11 daar ook mee te maken hebben, zal wel een contract zijn voor het geheel. Dat is vooral gunstig voor medewerkers die thuis afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Zijn er nog meer grote of kleine bedrijven bekend waar je zonder leasebak voordelig kan laden als werknemer? Het is trouwens ook gunstig voor anderen, de laadpaal in de wijk blijft dan vrij voor anderen.
Mijn werkgever heeft ervoor gezorgd dat er bij de (openbaar toegankelijke) parkeerterreinen laadpalen geplaatst zijn door Vattenvall. Weliswaar iets duurder dan 25 cent, maar met 34 cent nog steeds schappelijk geprijsd. Was een van de argumenten voor mij om naar elektrisch rijden over te stappen.qwik496 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 05:59:
Op de Heineken brouwerij in Zoeterwoude kan je met een Eneco laadpas terecht voor €0,25/kWh. Ik denk dat de 4 windmolens langs de N11 daar ook mee te maken hebben, zal wel een contract zijn voor het geheel. Dat is vooral gunstig voor medewerkers die thuis afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Zijn er nog meer grote of kleine bedrijven bekend waar je zonder leasebak voordelig kan laden als werknemer? Het is trouwens ook gunstig voor anderen, de laadpaal in de wijk blijft dan vrij voor anderen.
Tsja. Ik doe op dit moment rond de 14kwh met m’n ID.3 tegen 38 cent per kWh. Dus zit rond de 15 euro als ik 40kwh heb geladen. En daar haal ik dus ook ruim 350km mee. (Accu van 55kwh, maar die rij je dus niet compleet leeg natuurlijk).oltk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:54:
[...]
offtopic:
Als je EV 20 kwh / 100 km rijdt en je vergelijkt het met een benzineauto die 1:20 rijdt en de benzineprijs is 1,80 klopt dat inderdaad
Heb een weekje een leenauto op benzine gehad. Ik was 40 euro kwijt voor 21 liter benzine en daar had ik ook ruim 400km mee gereden. En dan heb ik bewust nog zuinig gereden in die auto.
Je kan dus prima voordeliger rijden. Zelfs tegen 0.48 cent per kWh kan het nog steeds voordeliger zijn. Maar begrijp ook heel goed dat men bij kleinere verschillen niet meer gaat kijken naar een EV.
Noem me maar een hippie, maar mag milieuwinst ook iets kosten?krakendmodem schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:32:
[...]
Tsja. Ik doe op dit moment rond de 14kwh met m’n ID.3 tegen 38 cent per kWh. Dus zit rond de 15 euro als ik 40kwh heb geladen. En daar haal ik dus ook ruim 350km mee. (Accu van 55kwh, maar die rij je dus niet compleet leeg natuurlijk).
Heb een weekje een leenauto op benzine gehad. Ik was 40 euro kwijt voor 21 liter benzine en daar had ik ook ruim 400km mee gereden. En dan heb ik bewust nog zuinig gereden in die auto.
Je kan dus prima voordeliger rijden. Zelfs tegen 0.48 cent per kWh kan het nog steeds voordeliger zijn. Maar begrijp ook heel goed dat men bij kleinere verschillen niet meer gaat kijken naar een EV.
Cash is king.
Geloof ik eerlijk gezegd niks van. Superchargers zijn open voor andere merken en daar staat geen voorbehoud bij van drukte. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.Meubelmaker schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:06:
[...]
Tesla rijders krijgen voorrang als er weinig laadpalen onbezet zijn. Is mij ook overkomen in Almere.
Signatures zijn voor boomers.
Het mag dan controversieel klinken, maar zowat elke milieuvriendelijke oplossing breekt pas echt zwaar door als het gepaard gaat met lage investeringen en een besparing.mk1992 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Noem me maar een hippie, maar mag milieuwinst ook iets kosten?
Kijk maar eens wanneer PV zijn grote boost heeft gekregen, los van de subsidies die onhoudbaar hoog waren.
BEV gaat echt een snelle vlucht nemen zodra mensen zich realiseren dat het goekoper wordt, en correcte laadprijzen helpen daar bij, ook publiek laden.
Je ziet ook een paar aanbieders met ultra lage prijzen op momenten dat er zonneoverschotten zijn. Als dat goed gecommuniceerd wordt en ook beschikbaar is aan de laadpaal om de hoek kan dat nog wel eens een impact hebben.
Gratis trekt enorm aan!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt, maar de algemene discussie is te ongenuanceerd. Geen TCO vergelijking, maar wijzen naar het dure Fastned en die prijs vergelijken met een witte pomp achteraf op een industrieterrein. Zo maak je diesel concurrerend ja.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Het mag dan controversieel klinken, maar zowat elke milieuvriendelijke oplossing breekt pas echt zwaar door als het gepaard gaat met lage investeringen en een besparing.
Kijk maar eens wanneer PV zijn grote boost heeft gekregen, los van de subsidies die onhoudbaar hoog waren.
BEV gaat echt een snelle vlucht nemen zodra mensen zich realiseren dat het goekoper wordt, en correcte laadprijzen helpen daar bij, ook publiek laden.
Je ziet ook een paar aanbieders met ultra lage prijzen op momenten dat er zonneoverschotten zijn. Als dat goed gecommuniceerd wordt en ook beschikbaar is aan de laadpaal om de hoek kan dat nog wel eens een impact hebben.
Gratis trekt enorm aan!
Een AC Vattenfall-paal (de oudere, Limburg,) stelt mij in staat om grofweg voor de helft 100 kilometer af te leggen ten opzichte van Belgische benzine. Als je weet wat je komt doen onder de motorkap onderhoud je een EV zelf, onze heeft in twee jaar geen garage hoeven bezoeken. Wat nou concurrerend?
Cash is king.
Voor mensen in de buurt; Zevenbergseweg 44, 4871 NJ Etten-Leur.
Dit mogen meer boeren wel doen!
Alleen niet bijvoorbeeld je ANWB-pas gebruiken, dan is het weer 42 cent ipv 39. Met bijvoorbeeld de E-Flux pas is het wel 39 cent.
Grappig, dat wel, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om de installatie terug te verdienen...Zjanzjak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Alleen niet bijvoorbeeld je ANWB-pas gebruiken, dan is het weer 42 cent ipv 39. Met bijvoorbeeld de E-Flux pas is het wel 39 cent.
Ik zie veel meer heil in snelladers bij supermarkten. Wie gaat er de polder in rijden om een half uur in de kont van een koe te kijken... Sowieso wil ik geen laadpunten te ver van de autostrade en ook niet waar er maar 1 laadpunt is...
Dus ik denk niet dat het een model wordt waar elke boer maar in moet stappen.
Nee hoor, ook de ANWB rekent gewoon 39 cent. De ANWB app laat alleen in eerste instantie een geschatte prijs zien waar ook het starttarief in omgeslagen zit. Gewoon even omhoog vegen en je ziet de juiste prijzen.Zjanzjak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
:strip_exif()/f/image/niDbTktGuoJ34hbd4gnbvxel.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de tweede keer in een paar dagen dat ik deze correctie maak hier. Kunnen we er even allemaal op letten dat we niet meer de ANWB afschieten op kWh tarief? Dat ligt gewoon op CPO niveau zonder opslag. Wel een starttarief van 69 cent, en dat is stevig.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nou, ik zou de EV6 niet in dit rijtje scharen, helaas.koboy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:55:
[...]
offtopic:
Zullen we de Ioniq gewoon een goed ontworpen EV noemen? Efficiënt in aandrijving en stroomlijn. Er zijn er meer die dat zijn: Tesla's, Ioniq 6, EV6. Alleen jammer dat de meesten hun efficiëntie naar beneden jagen met te grote en te brede velgen.
Ter vergelijk: onze Ioniq 6 doet 12-13 kWh/100km in de zomer, winter op winterbanden 15-16. Voor 20kWh/100 km kan ik in de zomer bijna 150km/h op de cruise control rijden.
Fijne reisauto, ik ben er blij mee, maar bepaald niet energie-efficiënt.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Als ik op reis zou moeten laden, zou ik dit een geweldige plek vinden. Daar zou ik graag 5 tot 10 km voor omrijden. Alleen is het lastige dat er geen app is waar je laadplekken kunt selecteren op landschappelijke of culturele bezienswaardigheden. Geen idee voor hoeveel mensen dit geldt. Ik denk dat naarmate meer ouderen EV gaan rijden, deze benadering dominanter wordt.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
[...]
Grappig, dat wel, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om de installatie terug te verdienen...
Ik zie veel meer heil in snelladers bij supermarkten. Wie gaat er de polder in rijden om een half uur in de kont van een koe te kijken... Sowieso wil ik geen laadpunten te ver van de autostrade en ook niet waar er maar 1 laadpunt is...
Los daarvan: hoe krijg je als boer die mensen op bezoek?
Ik denk dat als je het combineert met een kinderboerderij op zaterdag en zondagmiddag van 12 tot 3 (of een andere activiteit), al was het maar een springkussen, je nog best wat mensen kunt krijgen die jou van je dure terugleverstroom afhelpen.
Voor 10.000 euro heb je een flink springkussen. Dan nog wat geitjes, en ik denk dat er genoeg mensen met kinderen komen laden.
Gt-line dus voor een heel groot deel te wijten aan de grote velgen. Het verschil is veel groter dan in de folder staat. Van de Ioniq 6 weet ik dat het daadwerkelijke verschil in range op ongeveer 80km ligt, en dat is onderhuids dezelfde autoHansAuutB schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Nou, ik zou de EV6 niet in dit rijtje scharen, helaas.
Fijne reisauto, ik ben er blij mee, maar bepaald niet energie-efficiënt.
De EV schaar ik in dezelfde categorie als de model y/x. Qua aandrijving efficiënt, qua stroomlijn wat minder, maar minder erg dan een id3, de stellattissen, chinezen etc.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik kom daar nog wel eens langs op de A17 tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Mooi op de route Groningen-Terneuzen, richting mijn schoonouders.Zjanzjak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Even omrijden ga ik wel eens overwegen, puur om even op zijn erf te kijken. Electroverse rekent ook 39ct.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Voor dat je het weet heeft die boer laadfilesDDDikkiedik schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Als ik op reis zou moeten laden, zou ik dit een geweldige plek vinden. Daar zou ik graag 5 tot 10 km voor omrijden. Alleen is het lastige dat er geen app is waar je laadplekken kunt selecteren op landschappelijke of culturele bezienswaardigheden. Geen idee voor hoeveel mensen dit geldt. Ik denk dat naarmate meer ouderen EV gaan rijden, deze benadering dominanter wordt.
Ik denk dat als je het combineert met een kinderboerderij op zaterdag en zondagmiddag van 12 tot 3 (of een andere activiteit), al was het maar een springkussen, je nog best wat mensen kunt krijgen die jou van je dure terugleverstroom afhelpen.
Voor 10.000 euro heb je een flink springkussen. Dan nog wat geitjes, en ik denk dat er genoeg mensen met kinderen komen laden.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik was twee weken geleden in Denemarken en daar staan voor mijn gevoel snelladers op logische plekken: supermarkten (bijv. hier en hier), carpoolplekken (al zou dat natuurlijk ook prima een AC-lader kunnen zijn, voor mij als doorreiziger was het prettig), maar ook in de buurt van kantoren en appartementen hier (waar je in Nederland vooral AC-laders ziet).Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
[...]
Grappig, dat wel, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om de installatie terug te verdienen...
Hier in de buurt staat een snellader bij de Gamma, praktisch voor de e-werkbusjes en incidenteel als je zomaar ineens plannen krijgt en je batterij aan de lege kant is.
Ik denk dat het nogal naief is dat je daarmee voldoende bezetting krijgt.DDDikkiedik schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Als ik op reis zou moeten laden, zou ik dit een geweldige plek vinden. Daar zou ik graag 5 tot 10 km voor omrijden. Alleen is het lastige dat er geen app is waar je laadplekken kunt selecteren op landschappelijke of culturele bezienswaardigheden. Geen idee voor hoeveel mensen dit geldt. Ik denk dat naarmate meer ouderen EV gaan rijden, deze benadering dominanter wordt.
En een springkasteel vereist personeel etc... Dat allemaal om een laadpaal rendabel te krijgen gaat het niet worden hoor. Geiten zijn leuk, maar leveren niks op buiten veel werk en mest.
Trouwens, als het succesvol is, dan heb je aan 1 laadpaal niet genoeg.
Laat hem er maar eerst een toilet en een goede koffieautomaat of blikjesmachien naast zetten. Zonder toilet ga ik daar sowieso nooit komen.
Bovendien... als het daar te leuk is, dan blijf ik daar langer dan 2àmin en moet ik weer naar de 'parking' om mijn auto te verzetten...
Bij pretparken staan trage laadpalen, geen snelladers.
Ik had het over een springkussen. Dat heeft echt geen personeel nodig, en een trampoline ook niet.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Ik denk dat het nogal naief is dat je daarmee voldoende bezetting krijgt.
En een springkasteel vereist personeel etc... Dat allemaal om een laadpaal rendabel te krijgen gaat het niet worden hoor. Geiten zijn leuk, maar leveren niks op buiten veel werk en mest.
Laat hem er maar eerst een toilet en een goede koffieautomaat of blikjesmachien naast zetten. Zonder toilet ga ik daar sowieso nooit komen.
Bovendien... als het daar te leuk is, dan blijf ik daar langer dan 2àmin en moet ik weer naar de 'parking' om mijn auto te verzetten...
Bij pretparken staan trage laadpalen, geen snelladers.
Geiten leveren niets op, behalve dan misschien bezoekers aan de laadpaal, en daar hadden we het over;-)
Het interesseert mij geen pepernoot wat het verdienmodel van de boer is.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
Ik woon er 24 minuten met de auto vandaan. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel af en toe heb ik de behoefte om thuis toch even gebruik te (willen) maken van een snellader. Daar gebruik ik dan Tesla bij Roosendaal (bij de Mac) voor op nog geen kwartier rijden. Mocht deze boer dichterbij wonen dan was ik bij hem gaan laden.Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:33:
Ik kom daar nog wel eens langs op de A17 tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Mooi op de route Groningen-Terneuzen, richting mijn schoonouders.![]()
Even omrijden ga ik wel eens overwegen, puur om even op zijn erf te kijken. Electroverse rekent ook 39ct.
Dus, als nou meer boeren, meer bij mij in de omgeving, dit ook doen, tegen dit tarief....
Het zijn overigens twee aansluitingen.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Vind t nog een best fors tarief voor een "klanten-trekker" , zou er niet voor gaan omrijden als ik relatief in de buurt was, tenzij het onder mijn thuis-stroom-prijs zou zijn .... ( en dat is het duidelijk niet )Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Voor dat je het weet heeft die boer laadfiles
( en dan vergeet ik ook even dat je ( met tesla of tesla abbo) bij tesla Breda (= 11 km ervanaf ) voor 0,29 euro laadt sochtends vroeg & savonds laat (dus mits selectiever op SuC en tijd , anders 0,36), ikzelf in Overijssel & Gelderland bij de vele vattenfall palen tegen 0,375 cent laadt, en op werk kan laden tegen 0,36 .... )
[ Voor 8% gewijzigd door Ted038 op 20-08-2025 11:56 ]
Als een verdienmodel niet werkt, dan duurt het niet lang.Zjanzjak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Het interesseert mij geen pepernoot wat het verdienmodel van de boer is.![]()
[...]
Boeren beschikken meestal over 'boerenverstand', en wat niet opbrengt gaat er uit.
Jij/wij weten helemaal niet wat zijn verdienmodel is, dus allemaal giswerk. Alleen ik denk niet dat hij (flink) investeert als er geen zicht op winst is. Misschien heeft hij wel een leuke subsidie van de EU gekregen om maar iets te noemen. Voor mij is elke (snel)lader welkom.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:54:
[...]
Als een verdienmodel niet werkt, dan duurt het niet lang.
Boeren beschikken meestal over 'boerenverstand', en wat niet opbrengt gaat er uit.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dank voor je toelichtingtapelectric schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Hoi, ik kan hier helpen! Er zijn een boel dure palen waar Shell goedkoper is dan Tap. Dat tonen we dan ook netjes in de app. Dat komt omdat wij altijd de basisprijs nemen en daar 0% (Roamer) of 5% (Light) transactiekosten op zetten. Shell hanteert een gemiddeld tarief voor heel NL (AC), waardoor je vaak te veel betaalt, en soms juist niet.
Dat we dit bij Allego niet tonen, heeft te maken met de blokkeertarieven. Shell hanteert hier eigen logica en onze vergelijkingsalgoritmes gaan daar nog niet goed mee om. Daarom vind je Shell niet tussen de aanbieders bij Allego palen: niet omdat ze goedkoper zijn, maar omdat ze een eigen versie van de blokkeertarieven hanteren op de Allego palen.
Ik ben zelf 4 jaar geleden gestart met Tap om de boel flink transparanter te maken, dus de beschuldigingen doen wel een beetje pijn. Ik snap wel waar de twijfel vandaag komt, dus ik ga kijken of we hier extra prio aan kunnen geven.
Vragen? We krijgen veel feedback via Support van onze trouwe gebruikers en daarmee maken we de app echt beter.
^Nico
maar op de TAP website staat vermeld :
- Laadpaal tarieven vergelijken – vind de goedkoopste laadpaal in de buurt én betaal op één plek in onze app
-Verschillende laadpassen vergelijken om te kijken welke het goedkoopste voor jou is
-Meld je aan voor de goedkoopste laadpas en Nederland.
dat is dan met enige nuance ?
Zijn verdienmodel is toch veel simpeler? Hij heeft zelf elektrische spullen die moeten worden opgeladen, en met een snellader gaat dat stukken efficienter dan met traag laders. Vergeet niet dat hij met die spullen moet werken, en tijd is geld.PeterZ(on) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
Jij/wij weten helemaal niet wat zijn verdienmodel is, dus allemaal giswerk. Alleen ik denk niet dat hij (flink) investeert als er geen zicht op winst is. Misschien heeft hij wel een leuke subsidie van de EU gekregen om maar iets te noemen. Voor mij is elke (snel)lader welkom.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, en als je de aansluiting al hebt, zelf grootgebruiker bent en ook nog eigen energie opwekt, dan zijn de kosten per kWh natuurlijk behoorlijk laag. De brutomarge zal afhankelijk van het tijdstip van de dag waarschijnlijk 25-30 ct per kWh zijn.daemonix schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Zijn verdienmodel is toch veel simpeler? Hij heeft zelf elektrische spullen die moeten worden opgeladen, en met een snellader gaat dat stukken efficienter dan met traag laders. Vergeet niet dat hij met die spullen moet werken, en tijd is geld.
Begrijp ik, maar ook dat boeit mij niet.Tommie12 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:54:
Als een verdienmodel niet werkt, dan duurt het niet lang.
Bij eventueel publiek laden pas ik mij aan naar de waan van de dag.
Als het een stuk dichter bij mijn huis was dan de dichtstbijzijnde Tesla SuC dan kies ik de boer.
Maar zoals gezegd, het komt zeer zelden voor dat ik toch wil snelladen als ik thuis ben, dat hok van mij laadt in 95% van de gevallen gewoon thuis.
Nico reageert af en toe in dit topic, beter:murky123 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:48:
Dank voor je toelichting
maar op de TAP website staat vermeld :
- Laadpaal tarieven vergelijken – vind de goedkoopste laadpaal in de buurt én betaal op één plek in onze app
-Verschillende laadpassen vergelijken om te kijken welke het goedkoopste voor jou is
-Meld je aan voor de goedkoopste laadpas en Nederland.
dat is dan met enige nuance ?
Destijds had ik ook mijn vragen bij Tap, bleek voor mij niet interessant (want inderdaad enige nuance) maar voor sommige zakelijke rijders schijnt het een uitkomst te zijn. Voor mij als privé rijder niet.tapelectric schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:20:
Vragen? We krijgen veel feedback via Support van onze trouwe gebruikers en daarmee maken we de app echt beter.
^Nico
Ik had dat eens gelezen en weer opgezocht. Mijn ervaring in juni 2025 in Almere leek wel op de aangekondigde reserveringsoptie voor Tesla rijders. Ik kon niet laden en verplaatste mijn auto. Vlak daarna stond daar een Tesla te laden. Ik ging ervan uit dat het aan de nieuwe voorrangsregeling te wijten was. Ik kan me echter niet herinneren een melding gezien te hebben. Laden was voor mij echter onmogelijk.Maasluip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Geloof ik eerlijk gezegd niks van. Superchargers zijn open voor andere merken en daar staat geen voorbehoud bij van drukte. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik ben daarna naar Tesla Harderwijk gereden en kon daar normaal laden.
https://tesla360.nl/krijg...gers-virtuele-wachtrijen/
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Denk dat dit na prinsjesdag niet meer accuraat is.oltk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:15:
[...]
offtopic:
psss.. Ook offtopic (zie waarschuwing). Ik heb een Excel berekeningetje gemaakt om te kijken bij welke kWh prijzen ik op mijn achterhoofd moet krabben. De getallen zijn in ct / km. Ik heb zelf een Ionic Electric die 15/100 doet als ik onzuinig rij.
[Afbeelding]
Waarom niet? Een litertje benzine kost nu al 1,77-1,80. Dat is met de huidige accijnskorting van 8-9 cent. Dat kan rond 1 januari 2026 zomaar naar € €1,90-2,00 gaan. Als de regering dat met Prinsjesdag corrigeert oké (al weten we dat we met accijnzen vooral rijken sponsoren, want die rijden meer), maar dan komt er vanaf 2027 de ETS2 belasting (Europa, CO2 heffing, schatting ergens tussen de 6%-20%). Dus benzine- en dieselrijden wordt de komende jaren echt duurder...Zjanzjak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:34:
[...]
Denk dat dit na Prinsjesdag niet meer accuraat is.
Ik denk dat @Zjanzjak dat bedoeld. Nu heb ik wel wat ruimte naar boven in mijn tabel genomen. Overigens zegt autoweek dat het 17 ct is per liter. Ik ben heel benieuwd of dit een nieuwe run op tweedehands OV's gaat veroorzaken. Ik wacht nog even met het verkopen van mijn oudjePr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Waarom niet? Een litertje benzine kost nu al 1,77-1,80. Dat is met de huidige accijnskorting van 8-9 cent. Dat kan rond 1 januari 2026 zomaar naar € €1,90-2,00 gaan. Als de regering dat met Prinsjesdag corrigeert oké (al weten we dat we met accijnzen vooral rijken sponsoren, want die rijden meer), maar dan komt er vanaf 2027 de ETS2 belasting (Europa, CO2 heffing, schatting ergens tussen de 6%-20%). Dus benzine- en dieselrijden wordt de komende jaren echt duurder...
Eh het is dus nooit een probleem geweest, je kunt gewoon laden met je Shell pas.THE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:05:
[...]
Ik lees graag als het opgelost is, heb wel een Shell laadpas aangevraagd, maar kan er hier in de buurt weinig mee (vanwege Allego dus), en Electroverse gedownload.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Vooralsnog tevreden over Electroverse: zelfs een CarPlay app en prima tarieven. Voor incidenteel een prima oplossing. Uiteraard wacht ik nog wel op de Shell pass voor ernaast.Hachy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:32:
[...]
Eh het is dus nooit een probleem geweest, je kunt gewoon laden met je Shell pas.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik verwacht eerder de discussie dat “iedereen met een ICE weer genaaid wordt” en de BEV wordt ontzien. Het is maar wat je wilt lezen. Terwijl de belasting op een EV ook flink omhoog gaat.oltk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat @Zjanzjak dat bedoeld. Nu heb ik wel wat ruimte naar boven in mijn tabel genomen. Overigens zegt autoweek dat het 17 ct is per liter. Ik ben heel benieuwd of dit een nieuwe run op tweedehands OV's gaat veroorzaken. Ik wacht nog even met het verkopen van mijn oudjeEn hopen dat de kWh kosten niet ook gaan meestijgen om te profiteren van de switchers.
Overigens was dit geen nieuws. Die accijnskorting in 2022 heeft het 4 jaar volgehouden. Men wist dat die tijdelijk was toen die korting werd ingevoerd.
Overigens gaat in 2027 de prijzen voor benzine/diesel/aardgas door Europese regels nog meer stijgen. In alle landen. Dus mogelijk zal ook elektriciteit duurder worden, gezien we veel gas gebruiken voor de opwekking van elektriciteit.
Ik heb de keuze al gemaakt n.a.v. bovenstaande verhalen. Blijf dus wel elektrisch rijden.
Uiteindelijk zijn het natuurlijk niet alleen de brandstofkosten, maar ook het onderhoud. Het is een flinke investering, maar ook een hele fijne andere manier van autorijden die ik als prettig ervaar in de korte tijd dat ik mee mag praten als EV-rijder. Dat opladen voordeliger is dan tanken is natuurlijk een dikke plus.krakendmodem schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:11:
[...]
Ik verwacht eerder de discussie dat “iedereen met een ICE weer genaaid wordt” en de BEV wordt ontzien. Het is maar wat je wilt lezen. Terwijl de belasting op een EV ook flink omhoog gaat.
Overigens was dit geen nieuws. Die accijnskorting in 2022 heeft het 4 jaar volgehouden. Men wist dat die tijdelijk was toen die korting werd ingevoerd.
Overigens gaat in 2027 de prijzen voor benzine/diesel/aardgas door Europese regels nog meer stijgen. In alle landen. Dus mogelijk zal ook elektriciteit duurder worden, gezien we veel gas gebruiken voor de opwekking van elektriciteit.
Ik heb de keuze al gemaakt n.a.v. bovenstaande verhalen. Blijf dus wel elektrisch rijden.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik rij inmiddels ruim drie jaar in een EV (de VW ID3). Qua onderhoud is het een stuk beter dan een ICE, dat zeker. En laadkosten zijn, ondanks dat ik openbaar laad, nog steeds lager dan een tank benzine.THE_BASE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:37:
[...]
Uiteindelijk zijn het natuurlijk niet alleen de brandstofkosten, maar ook het onderhoud. Het is een flinke investering, maar ook een hele fijne andere manier van autorijden die ik als prettig ervaar in de korte tijd dat ik mee mag praten als EV-rijder. Dat opladen voordeliger is dan tanken is natuurlijk een dikke plus.
Alleen blijft het beeld toch dat een altijd EV duurder is. Dat verschilt per geval. Hier staat nog een diesel op de oprit; ik weet wel welke auto duurder is in onderhoud en belasting
De Italiaanse ACM pakt Enel-X aan om hun dure ad-hoc prijzen die het andere MSP's onmogelijk maakt concurrerende prijzen aan te bieden. Zou er dan toch iets gaan veranderen. https://x.com/electricfelix/status/1957754928102846827
Blijft Italië ..... Ooit eens hotel afgerekend. Gast voor me rekent met creditcard af, ik kreeg de vraag of ik even om de hoek contant wilde halen want de bliksem was die nacht ingeslagen. Vond het al zo vreemd dat ik bij inchecken niets in hoefde te vullen....PeterZ(on) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:55:
De Italiaanse ACM pakt Enel-X aan om hun dure ad-hoc prijzen die het andere MSP's onmogelijk maakt concurrerende prijzen aan te bieden. Zou er dan toch iets gaan veranderen. https://x.com/electricfelix/status/1957754928102846827
Zal voor NL waarschijnlijk niets veranderen. Voor zo ver ik weet rekenen de CPO's op hun eigen pas hetzelfde kWh tarief als ze aan andere MSP's rekenen, dat wat Enel-X dus niet deed.
Dan moet je je toch wat beter informeren want het is wel degelijk een hot item, iig ook in Duitsland. Kijk dit fragment van NextMove maar eens. YouTube: nextnews: Klage gegen EWE, Tesla Batterie-Check, VW Kaufprämie, ille... En dat zal vast overal zo zijn en niet alleen in Duitsland en Italië.koboy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Zal voor NL waarschijnlijk niets veranderen. Voor zo ver ik weet rekenen de CPO's op hun eigen pas hetzelfde kWh tarief als ze aan andere MSP's rekenen, dat wat Enel-X dus niet deed.
Roaming hebben we al.Kroton schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:37:
Hopelijk gaan we langzamerhand dezelfde kant op als met roaming voor telefoons binnen de EU.
We moeten gewoon bij elke snellader met bankkaart/CC kunnen betalen voor normale prijzen, en niet voor die kunstmatige dubbele of drievoudige prijzen die ze nu rekenen. Die hoge prijs is er alleen maar om andere aanbieders de wind uit de zeilen te nemen omdat die hoge tarieven zogenaamd de standaard zijn.
Ik wil gewoon overal kunnen laden waar het mij uitkomt en niet "gedwongen" worden om te laden bij aanbieders waar ik een abo van heb en dat voor een fatsoenlijke prijs.
Blijkbaar rekent EWE dus ook meer aan de andere MSP's dan aan zichzelf.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:32:
[...]
Dan moet je je toch wat beter informeren want het is wel degelijk een hot item, iig ook in Duitsland. Kijk dit fragment van NextMove maar eens. YouTube: nextnews: Klage gegen EWE, Tesla Batterie-Check, VW Kaufprämie, ille... En dat zal vast overal zo zijn en niet alleen in Duitsland en Italië.
Maar ik had het over NL. Bij mij is geen CPO bekend die een ander kWh tarief rekent via een (andere) MSP dan via de eigen. Dat was hier in het forum anders wel uitgebreid ter sprake gekomen.
Voor het buitenland is het aan de betreffende wetgever/regulerende instanties om op te treden. Ben ook blij dat dit gebeurt, want scheelt weer in de passen-zooi op vakantie.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Het punt is dat CPO's kunstmatig hoge adhoc prijzen rekenen omdat ze volgens de afir niet mogen discrimineren in B2B. Met een goedkoop abo of app tarief houden ze klanten weg van andere aanbieders. Ook in NL gebeurt dit, ik ken maar weinig (Mobilize) aanbieders die goedkoper zijn dan de adhoc CPO tarieven. De meeste rekenen gewoon de 1op1 CPO tarieven en dan evt nog met opslag. Kortom, je betaald dan gewoon te veel. Dit is nu in Italië aan de orde gesteld.koboy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Blijkbaar rekent EWE dus ook meer aan de andere MSP's dan aan zichzelf.
Maar ik had het over NL. Bij mij is geen CPO bekend die een ander kWh tarief rekent via een (andere) MSP dan via de eigen. Dat was hier in het forum anders wel uitgebreid ter sprake gekomen.
Voor het buitenland is het aan de betreffende wetgever/regulerende instanties om op te treden. Ben ook blij dat dit gebeurt, want scheelt weer in de passen-zooi op vakantie.
De overheid doet momenteel gewoon niks omdat ze als eerste prio hebben dat er voldoende palen gezet worden.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:03:
[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Het punt is dat CPO's kunstmatig hoge adhoc prijzen rekenen omdat ze volgens de afir niet mogen discrimineren in B2B. Met een goedkoop abo of app tarief houden ze klanten weg van andere aanbieders. Ook in NL gebeurt dit, ik ken maar weinig (Mobilize) aanbieders die goedkoper zijn dan de adhoc CPO tarieven. De meeste rekenen gewoon de 1op1 CPO tarieven en dan evt nog met opslag. Kortom, je betaald dan gewoon te veel. Dit is nu in Italië aan de orde gesteld.
Met wat milde regels (betaalautomaat bij elke snellader) proberen ze wat bij te sturen, maar echt op de winstmarges inhakken willen ze niet uit vrees dat de investeringen stoppen.
Ik bekijk het graag van de anderen kant. Maken CPO's nu woekerwinsten?
De winst van Tesla op laadpalen kan ik niet zien, wel dat ze soms heel lage prijzen maken, maar dan op momenten dat niemand komt laden. SUC bij mij in de buurt: Tussen 9h en Middernacht: 37ct, en tussen Middernacht en 9h zakt het naar 20ct wat minder is dan wat huishoudens betalen.
Maar kijk naar de balans en kwartaalrapportering van Fastned (en die zijn zowat altijd veel duurder), en je ziet dat ze echt geen vette winsten maken, en continu in kapitaalnood zitten om te kunnen blijven installeren. Daarvoor bieden ze obligaties aan met 6% rente...
De concurrentie zal nog wel beginnen spelen, en ik verwacht ook nog een grote consolidatie. Er bestaan vandaag ook geen tientallen benzinemerken meer...
Zodra Fastned of anderen echt in de problemen komen zal Shell of BP ze wel opkopen...
Het punt is, dat de EU afgedwongen heeft, dat roaming bij telefonie tegen redelijke en transparante prijzen plaatsvindt, in plaats van dat de samenwerkende providers dat als melkkoetje gebruiken om de gebruiker een poot uit te draaien. Dat was ook bij telefonie veelal het geval, en kan je nog steeds tegenkomen als je buiten de EU gaat. Het is prima dat ENEL op dit moment aangepakt wordt, lijkt me een prima als dit aan de kaak gesteld wordt. Ik vrees wel dat er EU wetgeving nodig is, om bij opladen op een situatie uit te komen waarbij je ook bij andere aanbioeders dan je eigen aanbieder normale prijzen krijgt.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Roaming hebben we al.
We moeten gewoon bij elke snellader met bankkaart/CC kunnen betalen voor normale prijzen, en niet voor die kunstmatige dubbele of drievoudige prijzen die ze nu rekenen. Die hoge prijs is er alleen maar om andere aanbieders de wind uit de zeilen te nemen omdat die hoge tarieven zogenaamd de standaard zijn.
Ik wil gewoon overal kunnen laden waar het mij uitkomt en niet "gedwongen" worden om te laden bij aanbieders waar ik een abo van heb en dat voor een fatsoenlijke prijs.
Dure lokatie vs goedkope lokatie.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
De overheid doet momenteel gewoon niks omdat ze als eerste prio hebben dat er voldoende palen gezet worden.
Met wat milde regels (betaalautomaat bij elke snellader) proberen ze wat bij te sturen, maar echt op de winstmarges inhakken willen ze niet uit vrees dat de investeringen stoppen.
Ik bekijk het graag van de anderen kant. Maken CPO's nu woekerwinsten?
De winst van Tesla op laadpalen kan ik niet zien, wel dat ze soms heel lage prijzen maken, maar dan op momenten dat niemand komt laden. SUC bij mij in de buurt: Tussen 9h en Middernacht: 37ct, en tussen Middernacht en 9h zakt het naar 20ct wat minder is dan wat huishoudens betalen.
Maar kijk naar de balans en kwartaalrapportering van Fastned (en die zijn zowat altijd veel duurder), en je ziet dat ze echt geen vette winsten maken, en continu in kapitaalnood zitten om te kunnen blijven installeren. Daarvoor bieden ze obligaties aan met 6% rente...
De concurrentie zal nog wel beginnen spelen, en ik verwacht ook nog een grote consolidatie. Er bestaan vandaag ook geen tientallen benzinemerken meer...
Zodra Fastned of anderen echt in de problemen komen zal Shell of BP ze wel opkopen...
Tankstation ontwerp vs parallel parkeren.
Weinig lokaties vs veel lokaties
En zo kan je nog wel doorgaan, Fastned doet veel te ingewikkeld waardoor het allemaal duur uitvalt.
Ik zou als ik jou was FastNed even een mailtje sturen met je tips. Het slaat kant noch wal. Langs snelwegen is veel ruimte al jarenlang in concessies vergeven of simpelweg bezet door tankstations. Snelladen moet in de buurt van de snelweg en als je ziet wat een extra laadplein kost.... FastNed steekt zich al dik in de schulden om het huidige bouwtempo vol te houden. Jij wilt nog meer locaties?Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Dure lokatie vs goedkope lokatie.
Tankstation ontwerp vs parallel parkeren.
Weinig lokaties vs veel lokaties
En zo kan je nog wel doorgaan, Fastned doet veel te ingewikkeld waardoor het allemaal duur uitvalt.
Een doorrijdmodel/tankstation opzet doet FastNed in feite al.
Als je de investeringen buiten beschouwing laat, maken ze toch echt gezonde winsten per 'station'Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Het is verder normaal dat je om te groeien maximaal investeert (en leent) en niet alleen maar met je winst nieuwe palen gaat neerzetten.
:strip_exif()/f/image/bvCETjwqfhiHZeOYMLaR15yU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door jeroenkb op 21-08-2025 16:36 ]
https://www.fastnedchargi...pansions%20and%20upgrades.jeroenkb schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Als je de investeringen buiten beschouwing laat, maken ze toch echt gezonde winsten per 'station'
Het is verder normaal dat je om te groeien maximaal investeert (en leent) en niet alleen maar met je winst nieuwe palen gaat neerzetten.
[Afbeelding]
Lees dit maar eens: brutowinst is er, maar netto (inclusief afschrijving, interestlasten etc maken ze nog 18m€ verlies over H1 2025.
Jouw cijfers per station zijn waarschijnlijk ook bruto, dus zonder afschrijving en investering. Laat dat nu net de grootste kost zijn van een laadpaal. Eens die laadpaal en dat dak er staat gaat die wel een tijd mee, en onderhoud is heel beperkt.
In elk geval, ze zullen niet snel hun prijzen kunnen laten zakken...
Ze zullen vast de prijselasticiteit hebben berekend, maar als ze 47 cent marge pakken per kwh, dan zou ik denken: knal die prijs 25 cent omlaag richting de 49ct en pak extra marktaandeel en omzetjeroenkb schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Als je de investeringen buiten beschouwing laat, maken ze toch echt gezonde winsten per 'station'
[Afbeelding]
Tegen die prijs zou ik -met de ogen dicht- bij FastNed laden. Dat laatste dubbeltje vind ik de kwaliteit van FastNed wel waard tegenover Ionity / Tesla (bij Ionity soms 'brakke' app, Tesla verder van de snelweg).
Nu nog restaurants bij FastNed locaties
Ik denk dat ze jou niet gaan vragen om de volgende CEO of CFO te worden...Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Ze zullen vast de prijselasticiteit hebben berekend, maar als ze 47 cent marge pakken per kwh, dan zou ik denken: knal die prijs 25 cent omlaag richting de 49ct en pak extra marktaandeel en omzet.
Tegen die prijs zou ik -met de ogen dicht- bij FastNed laden. Dat laatste dubbeltje vind ik de kwaliteit van FastNed wel waard tegenover Ionity / Tesla (bij Ionity soms 'brakke' app, Tesla verder van de snelweg).
Wat een onvriendelijke reactie, reageer jezelf lekker ergens anders op af.Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Ik zou als ik jou was FastNed even een mailtje sturen met je tips. Het slaat kant noch wal. Langs snelwegen is veel ruimte al jarenlang in concessies vergeven of simpelweg bezet door tankstations. Snelladen moet in de buurt van de snelweg en als je ziet wat een extra laadplein kost.... FastNed steekt zich al dik in de schulden om het huidige bouwtempo vol te houden. Jij wilt nog meer locaties?
Een doorrijdmodel/tankstation opzet doet FastNed in feite al.
Ik gaf alleen aan welke verschillen ik zo snel zag tussen SuC en Fastned waardoor de prijs bij laatstgenoemde zoveel hoger ligt.
Misschien was het wat onvriendelijk, maar je vergelijkt appels met peren. Tesla heeft deals gemaakt met o.a. van der Valk (goedkope grond), kost significant meer tijd om te laden (toch zo 5 min extra vanaf de snelweg), niet overdekt (FastNed wel). Wel of niet drive through bouwen heeft niet zoveel invloed.Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:07:
[...]
Wat een onvriendelijke reactie, reageer jezelf lekker ergens anders op af.
Ik gaf alleen aan welke verschillen ik zo snel zag tussen SuC en Fastned waardoor de prijs bij laatstgenoemde zoveel hoger ligt.
Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:07:
[...]
Ik denk dat ze jou niet gaan vragen om de volgende CEO of CFO te worden...
Jij noemt het appels en peren, ik denk dat veel particuliere klanten kijken naar de kWh prijs en het weinig uitmaakt of er een zonnepaneel dak boven het hoofd staat of waar je naast een ander staat.Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:44:
[...]
Misschien was het wat onvriendelijk, maar je vergelijkt appels met peren. Tesla heeft deals gemaakt met o.a. van der Valk (goedkope grond), kost significant meer tijd om te laden (toch zo 5 min extra vanaf de snelweg), niet overdekt (FastNed wel). Wel of niet drive through bouwen heeft niet zoveel invloed.
Het product is immers kWh, niet de fantastische service eromheen (die er uberhaupt niet is).
Drive through kost bijvoorbeeld veel meer ruimte, en dus geld. En je zegt zelf al dat de grond van Fastned ook duurder is, exact wat ik ook aan gaf.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-08-2025 18:02 ]
Als ik in NL moet snelladen ga ik bij voorkeur naar fastned. Voordeel is dat ik alleen de stekker erin hoef te doen en het laden begint gelijk. Met de shell pas is Ionity goedkoper , maar daar laden is een drama. De ahell palen zijn zelfs duurder en vaak te langzaam.Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Ze zullen vast de prijselasticiteit hebben berekend, maar als ze 47 cent marge pakken per kwh, dan zou ik denken: knal die prijs 25 cent omlaag richting de 49ct en pak extra marktaandeel en omzet.
Die lijst in Google Maps verschijnt binnenkort als een app voor zowel iOS als Android: de Ad hoc map.greg-a schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:32:
Hier een Gmaps overzicht van DC laders in Duitsland - minimaal 50kw snelheid en max 0.50 per per kWh. Handig overzichtje
Krediet gaat uiteraard naar de genen die dit gemaakt hebben!
https://www.google.com/ma...578168749984&z=5&entry=yt
[Afbeelding]
Zie http://youtube.com/post/U...Yak0V?si=OyvUv0Nw06ukeB88
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ik niet, Er zijn heel dikwijls geen toiletten.lfah2000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:21:
[...]
Als ik in NL moet snelladen ga ik bij voorkeur naar fastned. Voordeel is dat ik alleen de stekker erin hoef te doen en het laden begint gelijk. Met de shell pas is Ionity goedkoper , maar daar laden is een drama. De ahell palen zijn zelfs duurder en vaak te langzaam.
In je auto zit ook geen toilet en daar zit je langer in dan die paar minuten laden om thuis te komen.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Ik niet, Er zijn heel dikwijls geen toiletten.
Als ik thuis geraak, dan heb ik geen snellader nodig. Ik gebruik ze vrijwel noet in een straal van 200km rond mijn huis.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
In je auto zit ook geen toilet en daar zit je langer in dan die paar minuten laden om thuis te komen.
Fastned heeft in het begin een concept bedacht waarbij ze ook faciliteiten zouden aanbieden, zoals toiletten en een broodje voor onderweg. Uiteindelijk mocht dat (vaak) niet omdat de vergunning voor die plek vaak al was verleend aan het naastgelegen tankstation.Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Jij noemt het appels en peren, ik denk dat veel particuliere klanten kijken naar de kWh prijs en het weinig uitmaakt of er een zonnepaneel dak boven het hoofd staat of waar je naast een ander staat.
Het product is immers kWh, niet de fantastische service eromheen (die er uberhaupt niet is).
Drive through kost bijvoorbeeld veel meer ruimte, en dus geld. En je zegt zelf al dat de grond van Fastned ook duurder is, exact wat ik ook aan gaf.
Het concept werkt ook zonder die extra voorzieningen. Ik sta tien keer liever onder zo’n dak waar je even de benen kunt strekken in een schone omgeving, dan op sommige locaties die zich op een industrieterrein bevinden. Mensen die langs de snelweg tanken kiezen ook voor het gemak en letten minder op de prijs.
Have you tried turning it off and on again?
Ik gebruik ze met name in een straal van 200km rond mijn huis. Met name om thuis te komen. Morgen zelfs binnen de 100km van mijn huis.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Als ik thuis geraak, dan heb ik geen snellader nodig. Ik gebruik ze vrijwel noet in een straal van 200km rond mijn huis.
Bijna altijd wel. Fastned ligt bijna altijd bij een gewoon tankstation.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Ik niet, Er zijn heel dikwijls geen toiletten.
Hoorde het van de week bij bnr.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Ik sta tien keer liever onder zo’n dak waar je even de benen kunt strekken in een schone omgeving, dan op sommige locaties die zich op een industrieterrein bevinden.
https://www.waarmaarraar....traties_fijnstof_uit.html
Ik stond dinsdag toevallig een fastned lader van dichtbij te bekijken, maar daar zaten toch 100% zeker filters bij de lucht in- en/of uitlaat. Mss. niet overal, maar zeker achter een van de ventilatieroosters
[ Voor 19% gewijzigd door SalexSun op 21-08-2025 20:32 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Er staat geen bronvermelding in het artikel. Dat maakt het niet super geloofwaardig. Heb jij toevallig meer bronnen?SalexSun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Hoorde het van de week bij bnr.
https://www.waarmaarraar....traties_fijnstof_uit.html
Ik stond dinsdag toevallig een fastned lader van dichtbij te bekijken, maar daar zaten toch 100% zeker filters bij de lucht in- en/of uitlaat. Mss. niet overal, maar zeker achter een van de ventilatieroosters
Met ‘schoon’ bedoel ik overigens geen zwerfafval, vieze laadstations, enzovoorts.
Ik hoorde het bij bnr, maar kon het zo snel niet gevonden krijgen. Als je googled vind je meer nieuwsberichten. Mijn link was gwn de eerste google hitGr4mpyC3t schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:38:
[...]
Er staat geen bronvermelding in het artikel. Dat maakt het niet super geloofwaardig. Heb jij toevallig meer bronnen?
Met ‘schoon’ bedoel ik overigens geen zwerfafval, vieze laadstations, enzovoorts.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Dan kom ik de verkeerde tegen. Ik kan je er zo in mijn buurt een paar vermelden waar je amper een boom kan vinden…janne_nl schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Bijna altijd wel. Fastned ligt bijna altijd bij een gewoon tankstation.
Er zijn er een paar in de buurt van Venlo langs de A67 en bij de grensovergang,
Peutie oost en west, Everberg noord en zuid…. Allemaal Fastned zonder faciliteiten.
Ik weet het zo niet. Er wordt verteld dat er fijnstof vrijkomt omdat de ventilatoren alle fijnstof van banden etc laten opdwarrelen. Er wordt dus niets geproduceerd, maar weer in beweging gebracht. Nou. ff een windkachtje 8 en alles komt sowieso in beweging. Ik gooi dit in de categorie "ok, het is nonsens, maar ik heb weer een publicatie". Shame on you reviewers.SalexSun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:38:
[...]
Ik hoorde het bij bnr, maar kon het zo snel niet gevonden krijgen. Als je googled vind je meer nieuwsberichten. Mijn link was gwn de eerste google hit
Hier het artikel: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0160412025003320
edit: juiste link toegevoegd
[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 22-08-2025 14:33 ]
Dat is een artikel uit 2023. Het artikel uit Environment International van juli 2025 (volgens Welingelichte kringen uit "het vakblad Science Direct"oltk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:25:
[...]
Ik weet het zo niet. Er wordt verteld dat er fijnstof vrijkomt omdat de ventilatoren alle fijnstof van banden etc laten opdwarrelen. Er wordt dus niets geproduceerd, maar weer in beweging gebracht. Nou. ff een windkachtje 8 en alles komt sowieso in beweging. Ik gooi dit in de categorie "ok, het is nonsens, maar ik heb weer een publicatie". Shame on you reviewers.
Hier het artikel: https://www.sciencedirect...abs/pii/S0048969723003765

Verder helemaal eens met je post. Het artikel concludeert dat ventilatoren van snelladers vervuilde lucht uit de omgeving verplaatsen. Tsja...
Klopt in BE is het bekaaid. Peutie gehad op de heenweg en daar is wel een vendingmachine en goeie boompjes om tegen te pissen maar dat is het. Alle andere fastneds in FR overal hele nette WC en faciliteiten. Dat ben ik in NL ook gewend al is het in NL wat verder lopen naar de faciliteiten altijd.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:46:
[...]
Dan kom ik de verkeerde tegen. Ik kan je er zo in mijn buurt een paar vermelden waar je amper een boom kan vinden…
Er zijn er een paar in de buurt van Venlo langs de A67 en bij de grensovergang,
Peutie oost en west, Everberg noord en zuid…. Allemaal Fastned zonder faciliteiten.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
In Duitsland lees en zie ik de laatste tijd nogal wat meldingen over diefstal van kabels van snelladers maar heb er hier nog niet echt van gehoord. Zou dat alleen in Duitsland zo zijn of komt dat overal in de EU voor?
Oh hier ook hoor https://www.rtl.nl/nieuws...-elektrische-auto-tipgeldPeterZ(on) schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:12:
In Duitsland lees en zie ik de laatste tijd nogal wat meldingen over diefstal van kabels van snelladers maar heb er hier nog niet echt van gehoord. Zou dat alleen in Duitsland zo zijn of komt dat overal in de EU voor?
Cash is king.
Maak je niet druk, aan de lopende band.PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:12:
https://www.ad.nl/amersfo...-in-amersfoort~a452dbe86/
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Poeh... En wij ons maar afvragen waarom snelladen duur is. Wat een reparatiekosten...Oekol schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Maak je niet druk, aan de lopende band.

Ahh. Om een of andere reden de verkeerde link erin gezet. Ik bedoelde wel dit artikel. Ik heb de link veranderdOf-Aaargh schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:14:
[...]
Dat is een artikel uit 2023. Het artikel uit Environment International van juli 2025 (volgens Welingelichte kringen uit "het vakblad Science Direct") is dit: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0160412025003320
Verder helemaal eens met je post. Het artikel concludeert dat ventilatoren van snelladers vervuilde lucht uit de omgeving verplaatsen. Tsja...
TLDR, misschien handig om een korte samenvatting te vermelden.oltk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:32:
[...]
Ahh. Om een of andere reden de verkeerde link erin gezet. Ik bedoelde wel dit artikel. Ik heb de link veranderd
Ik lees voornamelijk Amersfoort en Geleen in de berichtgevingen. Begrijp ergens niet waarom het juist daar zo veel kabels gejat worden. Die laders staan immers overal.Oekol schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Maak je niet druk, aan de lopende band.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt in ieder geval, anders had de media hier (groningen) het ook wel opgepikt.
Toevallig deze twee links omdat wij denk ik daar beide in de buurt wonen. Als ik verder Google ook Deurne. Denk dat t overal wel gebeurd. Vooral de snelladers die niet verlicht zijn en geen camera's hangen. Een plek waar het in Amersfoort 4x is gebeurd is nu al tijden rustig sinds verlichting en camera's.krakendmodem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Ik lees voornamelijk Amersfoort en Geleen in de berichtgevingen. Begrijp ergens niet waarom het juist daar zo veel kabels gejat worden. Die laders staan immers overal.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt in ieder geval, anders had de media hier (groningen) het ook wel opgepikt.
AlsjeblieftPeterZ(on) schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
TLDR, misschien handig om een korte samenvatting te vermelden.
Goed nieuws voor wie een rfid card voor Ionity wil hebben, kreeg net een email van Ionity over hun gewijzigde voorwaarden die ook betrekking op een rfid card hebben.
Blijft natuurlijk wel de vraag wat de voorwaarden voor die rfid card zijn, een maandelijks bedrag is natuurlijk een no-go voor die paar reisdagen tijdens een vakantie.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MBQCnfN811wUeC4QiU4PbLef.jpg?f=user_large)
Hoi! Vraagje, ik heb een nieuwe laadpas, een Travelcard (zo'n groene). Ik zag dat je die via de Tesla app ook zou moeten kunnen koppelen. Handig voor een roadtrip straks in het buitenland. Ik rij overigens niet in een Tesla maar gebruik die laders vaak als plan B.
Maar het koppelen lukt niet. Mijn travelcard heeft 19 nummers en de Tesla app accepteert maar 12 nummers... 🤔. Iemand een idee?
Maar het koppelen lukt niet. Mijn travelcard heeft 19 nummers en de Tesla app accepteert maar 12 nummers... 🤔. Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/TcD6knjbtQ8MPqls2QDJD7d7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 23-08-2025 13:03 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je moet het nummer van de druppel/tag toevoegen. Niet van de kaart.Juancho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:02:
Hoi! Vraagje, ik heb een nieuwe laadpas, een Travelcard (zo'n groene). Ik zag dat je die via de Tesla app ook zou moeten kunnen koppelen. Handig voor een roadtrip straks in het buitenland. Ik rij overigens niet in een Tesla maar gebruik die laders vaak als plan B.
[Afbeelding]
Mogelijk lukt dat niet door anti fraude maatregelen, zoals in dit topic is terug te lezen.
Ik heb geen druppel of tag maar een laadpas. Ik was ook bang dat ik een foutieve laadpas opgestuurd kreeg (voor brandstof) maar in de Travelcard app zelf staat, na toevoegen kaart, toch echt bij actieve kaartdiensten: Laden. Kan de kaart nu nog niet testen, pas morgen als de nieuwe auto terug is, maar mocht dat wel gewoon lukken zal ik ook een laaddruppel moeten aanvragen ben ik bang voor.Azqi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Je moet het nummer van de druppel/tag toevoegen. Niet van de kaart.
Mogelijk lukt dat niet door anti fraude maatregelen, zoals in dit topic is terug te lezen.
Edit: zelfde overigens bij de app van Fastned. Ook daar kan ik het pasnummer niet toevoegen. Geen ondersteunende laadpas. Wat een gedoe weer zeg pfff

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 23-08-2025 13:31 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vroeger ontving je bij Travelcard binnen 5 werkdagen na de laadkaart een druppel in een aparte envelop. Misschien jij ook nog?Juancho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Ik heb geen druppel of tag maar een laadpas. Ik was ook bang dat ik een foutieve laadpas opgestuurd kreeg (voor brandstof) maar in de Travelcard app zelf staat, na toevoegen kaart, toch echt bij actieve kaartdiensten: Laden. Kan de kaart nu nog niet testen, pas morgen als de nieuwe auto terug is, maar mocht dat wel gewoon lukken zal ik ook een laaddruppel moeten aanvragen ben ik bang voor.
Edit: zelfde overigens bij de app van Fastned. Ook daar kan ik het pasnummer niet toevoegen. Geen ondersteunende laadpas. Wat een gedoe weer zeg pfff. Maandag de leasemaatschappij maar even informeren dat ik een druppel wil ipv een pas.
Geen idee maar het was voor iedereen duidelijk dat ik een EV zou krijgen dus ook een laadpas/druppel nodig heb. Zou een beetje vreemd zijn om eerst een brandstof pas te krijgen waar ik niks mee kan en 5 dagen lader een druppel. Overigens gaan wij morgen op vakantie dus die druppel hebben we dan toch niks aan. Morgen eerst even testen of ik kan laden met de kaart. Zoniet zal ik het maandag gelijk melden.Azqi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:36:
[...]
Vroeger ontving je bij Travelcard binnen 5 werkdagen na de laadkaart een druppel in een aparte envelop. Misschien jij ook nog?
Sowieso heb ik het liefst een druppel ipv een kaart.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 23-08-2025 17:41 ]
Ik had dit probleem gisteren in Leusden, twee palen geprobeerd, geen sjoege. Allego fastchargers tegenover werkten ook op geen van mijn passen. Ik heb Shell, We Charge en MKB Brandstofpas. Allego zegt ook creditcard te ondersteunen, maar als ik m'n creditcard er langs haal geeft de terminal een error. Met bankpas gaf hij niet direct een error, maar uiteindelijk ook weer een verificatie mislukt op het hoofddisplay. Vervolgens de Vattenfall paal bij de McDonalds in Amersfoort geprobeerd, werkte ook niet. De moed zakte een beetje in m'n schoenen want ik moest nog 64km en ik had nog maar 20% batterij.DeJurist schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:04:
Wat is dit nou? Geen enkele Tesla Supercharger (in Breukelen) werkt op dit moment voor mijn auto, terwijl anderen wel gewoon kunnen laden. Gelukkig ligt het niet aan mijn auto, want bij Fastned laadde hij direct probleemloos. Maar nu moet ik daar €0,74 per kWh betalen, terwijl ik een abonnement bij Tesla heb lopen… echt frustrerend 😡
Op gok de Tesla superchargers in Eemnes geprobeerd te bereiken en dat lukte. Daar lukte het laden gelukkig wel. Stom genoeg zag ik (helaas te laat) dat er tussen Amersfoort en Eemnes ergens nog een Fastned station gesitueerd was (waarom geven ze dat nou niet aan met borden op de snelweg).
Ik heb nog nooit zoveel errors gehad met laden, dit was echt een first in de 8 jaar dat ik EV rij.
Voordat ik reacties krijg dat 20% zat moet zijn, er stond gisteren een flinke tegenwind waardoor de range totaal niet voorspelbaar was van m'n auto.
[edit]
Drukte van het laadstation kan haast niet de issue geweest zijn. Bij Leusden stonden er maar 3 te laden en in Eemnes was 't veel drukker.
[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 24-08-2025 11:39 ]
Jep, echt vervelend is het. Ik reed vroeger weleens naar een Supercharger toe met nog maar 5 kilometer rijbereik. Maar sinds dit is gebeurd, zorg ik er altijd voor dat ik eerst check of er een alternatief in de buurt is, zoals Fastned, voordat ik de gok waag om een Tesla Supercharger te bezoeken. Breukelen vertrouw ik voorlopig even niet meer. Gisteren ben ik nog in Uden geweest en gelukkig werkte die wel.tiguan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Ik had dit probleem gisteren in Leusden, twee palen geprobeerd, geen sjoege. Allego fastchargers tegenover werkten ook op geen van mijn passen. Ik heb Shell, We Charge en MKB Brandstofpas. Allego zegt ook creditcard te ondersteunen, maar als ik m'n creditcard er langs haal geeft de terminal een error. Met bankpas gaf hij niet direct een error, maar uiteindelijk ook weer een verificatie mislukt op het hoofddisplay. Vervolgens de Vattenfall paal bij de McDonalds in Amersfoort geprobeerd, werkte ook niet. De moed zakte een beetje in m'n schoenen want ik moest nog 64km en ik had nog maar 20% batterij.
Op gok de Tesla superchargers in Eemnes geprobeerd te bereiken en dat lukte. Daar lukte het laden gelukkig wel. Stom genoeg zag ik (helaas te laat) dat er tussen Amersfoort en Eemnes ergens nog een Fastned station gesitueerd was (waarom geven ze dat nou niet aan met borden op de snelweg).
Ik heb nog nooit zoveel errors gehad met laden, dit was echt een first in de 8 jaar dat ik EV rij.
Voordat ik reacties krijg dat 20% zat moet zijn, er stond gisteren een flinke tegenwind waardoor de range totaal niet voorspelbaar was van m'n auto.
[edit]
Drukte van het laadstation kan haast niet de issue geweest zijn. Bij Leusden stonden er maar 3 te laden en in Eemnes was 't veel drukker.
Heb je al eens geprobeerd om een reset van de auto uit te voeren voor zover dat mogelijk is bij jouw model?tiguan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Ik had dit probleem gisteren in Leusden, twee palen geprobeerd, geen sjoege. Allego fastchargers tegenover werkten ook op geen van mijn passen. Ik heb Shell, We Charge en MKB Brandstofpas. Allego zegt ook creditcard te ondersteunen, maar als ik m'n creditcard er langs haal geeft de terminal een error. Met bankpas gaf hij niet direct een error, maar uiteindelijk ook weer een verificatie mislukt op het hoofddisplay. Vervolgens de Vattenfall paal bij de McDonalds in Amersfoort geprobeerd, werkte ook niet. De moed zakte een beetje in m'n schoenen want ik moest nog 64km en ik had nog maar 20% batterij.
[edit]
Dit helpt meestal bij mij. En of het dan aan het laadstation, de auto of een combinatie van beide is weet ik ook nooit. Als het maar weer oplaadt.
@Gr4mpyC3t Een reset, geen idee, ik rij in een ID.3. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat zou helpen aangezien de Tesla SuC in Eemnes wel werkte.
Lees dat er verschillende versies van de SuC bestaan, maar ik weet niet welke versies er zijn en hoe ik ze kan herkennen. Ik ben er pas sinds kort achter dat SuC een interessante optie is om te snelladen omdat ze simpelweg de goedkoopste zijn, ook voor andere merken. In Wolvega bijvoorbeeld zien ze er een stuk moderner uit en die werkten prima. Ook in Duitsland bij Kamen ging het helemaal goed. Alleen die in Leusden werkten tot nu toe niet. Ik hoorde het mechanisme van de laadpoort een aantal pogingen doen om te locken, tenminste zo klinkt het, en dat lukte niet in Leusden.
Die in Leusden en Eemnes zagen er wel hetzelfde uit, maar wel wat gedateerder, vermoed ik.
Lees dat er verschillende versies van de SuC bestaan, maar ik weet niet welke versies er zijn en hoe ik ze kan herkennen. Ik ben er pas sinds kort achter dat SuC een interessante optie is om te snelladen omdat ze simpelweg de goedkoopste zijn, ook voor andere merken. In Wolvega bijvoorbeeld zien ze er een stuk moderner uit en die werkten prima. Ook in Duitsland bij Kamen ging het helemaal goed. Alleen die in Leusden werkten tot nu toe niet. Ik hoorde het mechanisme van de laadpoort een aantal pogingen doen om te locken, tenminste zo klinkt het, en dat lukte niet in Leusden.
Die in Leusden en Eemnes zagen er wel hetzelfde uit, maar wel wat gedateerder, vermoed ik.
[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 24-08-2025 11:58 ]
Er vindt best een hoop communicatie plaats tussen de auto en het station als je start met laden.tiguan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:57:
@Gr4mpyC3t Een reset, geen idee, ik rij in een ID.3. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat zou helpen aangezien de Tesla SuC in Eemnes wel werkte.
Ik heb zelf een Tesla en het maakt voor mij niet uit welk type laadstation of aanbieder het is, soms zit de auto vast in de staat dat het niet meer kan of wil laden. Ik heb het bij Fastned gehad, maar ook bij Tesla zelf en ook Shell met die gekke paddenstoelen als laders geeft er ook soms de brui aan.
Misschien toch eens de software proberen te herstarten op je ID.3 als je het weer tegenkomt? Baadt het niet dan schaad het niet.
De navigate in mijn. auto geeft aan: bezet / vrij / storingDeJurist schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Jep, echt vervelend is het. Ik reed vroeger weleens naar een Supercharger toe met nog maar 5 kilometer rijbereik. Maar sinds dit is gebeurd, zorg ik er altijd voor dat ik eerst check of er een alternatief in de buurt is, zoals Fastned, voordat ik de gok waag om een Tesla Supercharger te bezoeken. Breukelen vertrouw ik voorlopig even niet meer. Gisteren ben ik nog in Uden geweest en gelukkig werkte die wel.
Maar ook: laatst gebruikt
Als dat laatste meer dan 24uur geleden is weet je vrij zeker dat er iets niet klopt.
Andere autos hebben dat wellicht niet maar er is vast wel een app of zo die dat aangeeft. Bij tesla gewoon in de tesla app.
Met die informatie "kan je weer durven bijna leeg rijden"
In Nederland niet zo spannend want er zijn extreem veel fastneds.
Op vakantie (waar velen van ons toch wel iemand op de bijrijder stoel hebben die een app kan checken) kan dat wel heel handig zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Op het Duitse forum wierp iemand de vraag op of de laadprocedure bij Tesla was gewijzigd van, eerst aankoppelen en dan in de app de lader kiezen en starten, in eerst in de app kiezen en starten en dan pas aankoppelen. De reacties waren wisselend.
N=2, Italië en Duitsland paar weken geleden gewoon, koppelen en dan in de app zoals het bij mij altijd geweest is.PeterZ(on) schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:11:
Op het Duitse forum wierp iemand de vraag op of de laadprocedure bij Tesla was gewijzigd van, eerst aankoppelen en dan in de app de lader kiezen en starten, in eerst in de app kiezen en starten en dan pas aankoppelen. De reacties waren wisselend.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat is ook altijd mijn ervaring geweest, maar daar werd gezegd dat het andersom zou moeten en anders had je een laadprobleem.True schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:14:
[...]
N=2, Italië en Duitsland paar weken geleden gewoon, koppelen en dan in de app zoals het bij mij altijd geweest is.
Ik heb toevallig bij Tesla Leusden nu twee keer de melding gehad dat de gekozen poort weleens bezet zou kunnen zijn. No shit, Sherlock, denk ik dan. Ik heb net aangekoppeld. Toch doorklikken werkte wel, maar ik ga het volgende keer maar eens eerst selecteren dan koppelen proberen.PeterZ(on) schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:11:
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
PeterZ(on) schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:11:
True schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:14:
N=2, Italië en Duitsland paar weken geleden gewoon, koppelen en dan in de app zoals het bij mij altijd geweest is.
De eerste keren dat ik bij Tesla ging laden deed ik eerst aankoppelen (uiteraard wel eentje die 'vrij' was) en dan starten via de app, dit ging niet altijd goed sindsdien kies ik eerst het nummer en druk ik op start laden, pas dan koppel ik aan. Works like a charm, al jaren. Zowel bij de Megane als bij de Alpine.Opa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:35:
Ik heb toevallig bij Tesla Leusden nu twee keer de melding gehad dat de gekozen poort weleens bezet zou kunnen zijn. No shit, Sherlock, denk ik dan. Ik heb net aangekoppeld. Toch doorklikken werkte wel, maar ik ga het volgende keer maar eens eerst selecteren dan koppelen proberen.
Ik doe nooit anders bij Tesla. Eerst aanmelden in de app, dan aankoppelen, misschien 1 op de 10 keer dat ‘t niet lukt (meestal Rijswijk of Nootdorp). Meestal bij de tweede poging, waarbij ik wel naar een ander stall ga. Hyundai Kona 2020.True schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:14:
[...]
Ook in Engeland, Wales, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië zelden een probleem, behalve af en toe met het vinden. (Een keer en Engeland bij Birmingham maar 3 van de 6 beschikbaar en drie wachtende voor me in een smalle straat bij een dealer. Daar maar door gereden).
Een collega met een MG doet het ook altijd op die manier.
Hmm ja de Fastned bij de Esso langs de A1. Aan de overkant zit die er al een tijd, die richting Amsterdam zit er sinds dit jaar. Of er (nog geen) borden staan weet ik niet. Maar de plek ligt wat verscholen in het groen. Er zijn wat bomen voor gekapt waardoor het in de rij richting minder zichtbaar is en dus verscholen is.tiguan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Stom genoeg zag ik (helaas te laat) dat er tussen Amersfoort en Eemnes ergens nog een Fastned station gesitueerd was (waarom geven ze dat nou niet aan met borden op de snelweg).
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2