.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
In Alkmaar heb je er ook een. Is wel een proefproject.koboy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:53:
[Afbeelding]
Zo kan het ook. Vroeg me al af waarom ik nog geen laadpaal had gezien hier in Londen....
Hingen wel restricties aan de betreffende paal: juiste parkeervergunning, minimaal 2 maximaal 12 uur....
:strip_exif()/f/image/zrJj78XlTlCVvDUFVMUoZRCG.jpg?f=fotoalbum_large)
                    Wat houdt je tegen!?SatScan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:55:
Een mooie eerste aanzet naar een duidelijk overzicht van de actuele laadprijzen.
Nu hier nog...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Slim! Ik zou het laadpunt alleen wel iets lager in de paal doen. Nu zit hij onnodig hoog lijkt me.ArtcorePower schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
In Alkmaar heb je er ook een. Is wel een proefproject.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Datgene wat denk ik alle gebruik van lantaarnpaal laden in de weg staat: de twee been eigenaar die zijn hond overal tegenaan laat zeiken.La1974 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Slim! Ik zou het laadpunt alleen wel iets lager in de paal doen. Nu zit hij onnodig hoog lijkt me.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 29-08-2025 14:15 . Reden: Niet nodig ]
Foto is zo te zien met de groothoeklens gemaakt. Denk even kijken op maps:La1974 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Slim! Ik zou het laadpunt alleen wel iets lager in de paal doen. Nu zit hij onnodig hoog lijkt me.
https://maps.app.goo.gl/zG7t5RgTsFUMpabX6
Staat een reguliere laadpaal naast dus dat stopcontact zit wel een stukje hoger. Maar er zit minder ruimte in die laadpaal dus misschien moet het hele zaakje noodgedwongen hoger worden geïnstalleerd?
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 26-08-2025 11:44 . Reden: Dit is wel heel erg offtopic ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik zag het snel, dus deze persoon heeft welgeteld 2 kWh geladen. Maar toch een vervelend idee dat dit kan gebeuren.
Typisch iets voor bump met die zelfgemaakte passenNova163 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:37:
Vandaag voor het eerst een soort laadpasfraude meegemaakt. Ik zag (toevallig heel snel) een reservering van Bump verschijnen, terwijl ik niet aan het laden ben. Blijkt iemand in Kroatië (bij de Lidl, haha) aan het laden te zijn op mijn Bump-account. De passen die ik heb gekoppeld zijn gewoon hier in Nederland. Ik heb ze allemaal ontkoppeld en mijn wachtwoord gewijzigd.
Ik zag het snel, dus deze persoon heeft welgeteld 2 kWh geladen. Maar toch een vervelend idee dat dit kan gebeuren.
Ik zou verwachten dat wanneer een laadsessie geauthoriseerd is je deze niet meer zomaar remote kunt stoppen, tenzij misschien ingelogd met de bump app?Nova163 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:37:
Vandaag voor het eerst een soort laadpasfraude meegemaakt. Ik zag (toevallig heel snel) een reservering van Bump verschijnen, terwijl ik niet aan het laden ben. Blijkt iemand in Kroatië (bij de Lidl, haha) aan het laden te zijn op mijn Bump-account. De passen die ik heb gekoppeld zijn gewoon hier in Nederland. Ik heb ze allemaal ontkoppeld en mijn wachtwoord gewijzigd.
Waarom niet ?ASW1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Ik zou verwachten dat wanneer een laadsessie geauthoriseerd is je deze niet meer zomaar remote kunt stoppen, tenzij misschien ingelogd met de bump app?
De druppel was thuis bezorgt maar wij zitten al in Spanje. Dus ik dacht iig op die manier alvast te kunnen laden met de leasepas maar dat werkt dus niet. Ik dacht eerst, misschien nog niet geactiveerd maar gek genoeg kan ik dezelfde druppel wel toevoegen in de Tesla app.
Via Fastned zou het wel mogelijk moeten zijn...
Hoe werkt snelladen bij Fastned? - Travelcard https://share.google/3wRaGR43eijbTwSA5
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Al vaker voorbijgekomen hier. Fastned heeft in overeenstemming met Travelcard deze functie tijdelijk uitgeschakeld i.v.m. fraude.Juancho schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:50:
Weet iemand waarom ik m'n nieuwe laaddruppel van Travel Card niet kan toevoegen in oa de Fastned app? Het begin met NL-TCE.
De druppel was thuis bezorgt maar wij zitten al in Spanje. Dus ik dacht iig op die manier alvast te kunnen laden met de leasepas maar dat werkt dus niet. Ik dacht eerst, misschien nog niet geactiveerd maar gek genoeg kan ik dezelfde druppel wel toevoegen in de Tesla app.
Via Fastned zou het wel mogelijk moeten zijn...
Hoe werkt snelladen bij Fastned? - Travelcard https://share.google/3wRaGR43eijbTwSA5
Komt in de toekomst mogelijk weer terug. Maar niemand weet wanneer. Ze zijn er in ieder geval mee bezig, aldus klantenservice Fastned.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja die wordt dan daarna gecanceld of gewijzigd.. dat is het hele concept en gewoon normaalASW1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:31:
[...]
Omdat er dan al een reservering is gemaakt.
Ow ik dacht alleen de laadpas maar dus ook de laaddruppel. Lekker dan. Wat is dat voor onzin dan?Rivanov schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:35:
[...]
Al vaker voorbijgekomen hier. Fastned heeft in overeenstemming met Travelcard deze functie tijdelijk uitgeschakeld i.v.m. fraude.
Komt in de toekomst mogelijk weer terug. Maar niemand weet wanneer. Ze zijn er in ieder geval mee bezig, aldus klantenservice Fastned.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
https://www.anwb.nl/auto/...pels-gevoelig-voor-fraudeJuancho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:14:
[...]
Ow ik dacht alleen de laadpas maar dus ook de laaddruppel. Lekker dan. Wat is dat voor onzin dan?
nieuws: Vervoersbedrijf RMC loopt 217.000 euro schade op door fraude met rfid...
Ik zou de zakelijke laadpas van mij kunnen kopieren met een NFC kopieerapparaatje van Aliexpress en die op een andere tag kunnen plaatsen en die tag aan een ander kunnen meegeven. Zo simpel is het.
[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 28-08-2025 10:34 ]
Na wat?boyette schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:27:
[...]
Ja die wordt dan daarna gecanceld of gewijzigd.. dat is het hele concept en gewoon normaal
Een lader gaat eerst checken of de laadsessie geautoriseerd kan worden.
Zodra er succesvol een reservering is gemaakt op de betreffende betaalmethode wordt de laadsessie gestart. Tijdens de laadsessie wordt dan niet voortdurend meer gecheckt of de betaling nog wel geauthoriseerd is want daar was die reservering voor bedoeld. Dat is het hele concept en gewoon normaal.
Mijn vraag is aan @Nova163 hoe je de laadsessie hebt gestopt.
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 28-08-2025 10:53 ]
Ja dat snap ik werk maar waarom alleen de druppel van Travelcard? Ik had tot vorige week een druppel van MTC die ik wel gewoon kon koppelen in oa de Fastned app.krakendmodem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
https://www.anwb.nl/auto/...pels-gevoelig-voor-fraude
nieuws: Vervoersbedrijf RMC loopt 217.000 euro schade op door fraude met rfid...
Ik zou de zakelijke laadpas van mij kunnen kopieren met een NFC kopieerapparaatje van Aliexpress en die op een andere tag kunnen plaatsen en die tag aan een ander kunnen meegeven. Zo simpel is het.
Omdat Travelcard er misschien strikter in is dan MTC?Juancho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Ja dat snap ik werk maar waarom alleen de druppel van Travelcard? Ik had tot vorige week een druppel van MTC die ik wel gewoon kon koppelen in oa de Fastned app.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Omdat travelcard en mtc beide verschillende partijen zijn met eigen beleid.Juancho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Ja dat snap ik werk maar waarom alleen de druppel van Travelcard? Ik had tot vorige week een druppel van MTC die ik wel gewoon kon koppelen in oa de Fastned app.
Maar ik krijg zowel mijn (Knab) Mastercard als (Anwb) Visa card niet geaccepteerd. Het lijkt mis te gaan in het 2FA/goedkeuringsproces bij de kaartverstrekker. Voor beide kaarten nooit eerder problemen in dergelijke processen ervaren.
Elli beweert dat in hun background niks mis is en verwijst naar de card-issuers.
Is dit herkenbaar? Zo ja, hoe is het opgelost?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Jammer dat je deze actie nu pas meldt.... Hier had je veel mensen op dit forum blij mee kunnen maken!Of-Aaargh schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:04:
Happy hour bij Bump voor 22ct/kWh is helaas voorbij. Prijzen zijn weer terug op het oude niveau. Toch de afgelopen dagen een aantal keren goedkoop kunnen laden bij mij in de straat en bij mijn werk in de buurt.
Mazda MX-30
Ik dacht al dat ik iets had gemist. Was inderdaad fijn geweestnathalia schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Jammer dat je deze actie nu pas meldt.... Hier had je veel mensen op dit forum blij mee kunnen maken!
Alles wat verder gaat dan wat je al gedaan hebt is illegaal vrees ik.Henkie-Jan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:39:
Beste mede ev-rijders. Enige tijd terug naar lang wachten en gedoe is er eindelijk bij de flat waar ik woon een openbare laadpaal geplaatst. Erg blij mee en het is uiteraard geen prive parkeerplek dus vol haal ik de auto weg. Echter er blijven maar brandstof autos parkeren omdat blijkbaar deze parkeerplaats het dichtst bij de ingang erg in trek is. Al aantal keer briefjes achter de ruit. Hielp wat maar nu lijken de zelfden te blijven parkeren. Gemaild naar de gemeente en handhaving zou een paar keer langsrijden maar doen volgens mij niks en het is vaak in de avond als BOA met een gehaktbal aan de vork zitten volgens mij... Iemand nog tips?
Je kan de uitbater van de paal ook inlichten met wat data en foto’s, en hopen dat die ook gaat klagen.
En anders zet je een gehaktballenkraam met friet naast die plaats om Boa’s aan te trekken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zag de reservering op de kaart, toen keek ik in de app wat er aan de hand was en daar zag ik de laadsessie in progress. Ik kon hem daar remote stoppen. Dat kan bij de meeste aanbieders toch? Ik kan dat in ieder geval ook bij Electroverse en bij Ovo, ook als de sessie is gestart met een pas.ASW1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Ik zou verwachten dat wanneer een laadsessie geauthoriseerd is je deze niet meer zomaar remote kunt stoppen, tenzij misschien ingelogd met de bump app?
Je blijkt gelijk te hebben, want de klantenservice laat weten:boyette schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
Typisch iets voor bump met die zelfgemaakte passen
"For your information, some RFID badges may have duplicates in Europe, which could explain this situation. Since you have deleted your RFID card from your account, the problem should no longer occur."
Ik had mijn rijbewijs en twee ov-kaarten gekoppeld. Blijkbaar heeft een daarvan een duplicaat in Europa. Lekker systeem... Het zou dus zelfs zo kunnen zijn dat deze onbekende Kroaat niet eens bewust aan het frauderen was.
Ik denk toch wel dat er meer aan te doen is. Foto's maken voor in de buurt-appgroep, als die er is, zou nog een stap kunnen zijn. Foto's ook voor handhaving, want het is helemaal niet altijd nodig om de boa's ter plekke te hebben. Ze kunnen ook via WhatsApp beboeten, of even persoonlijk langsgaan bij de aso's.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Alles wat verder gaat dan wat je al gedaan hebt is illegaal vrees ik.
Je kan de uitbater van de paal ook inlichten met wat data en foto’s, en hopen dat die ook gaat klagen.
En anders zet je een gehaktballenkraam met friet naast die plaats om Boa’s aan te trekken.
Als dat niet werkt, kun je bellen met de beleidsambtenaar die over het plaatsen van laadpalen gaat. Je kunt ook foto's van de verkeerd geparkeerde auto's bij de ingang ophangen.
Precies, via Bump gestopt dus. Niet door de betaalmethode te verwijderen of blokkeren want daar kun je geen laadsessie meer mee afbreken wanneer deze eenmaal loopt en er dus een reservering op staat.Nova163 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:33:
[...]
Ik zag de reservering op de kaart, toen keek ik in de app wat er aan de hand was en daar zag ik de laadsessie in progress. Ik kon hem daar remote stoppen. Dat kan bij de meeste aanbieders toch? Ik kan dat in ieder geval ook bij Electroverse en bij Ovo, ook als de sessie is gestart met een pas.
Steeds meer partijen doen dit. Van veel MSP’s kun je ook geen nieuwe passen meer toevoegen in de Fastned app. Ik denk dat de feature binnenkort helemaal verdwijnt, ook uit andere apps waarmee dat kan.Rivanov schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
Omdat Travelcard er misschien strikter in is dan MTC?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Op een vriendelijke manier het gesprek aan gaan, uitleggen hoe en wat.Henkie-Jan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:39:
Iemand nog tips?
90% zal begripvol zijn of jou weer uitleggen waarom ze daar parkeren.
Met de resterende horken is het het beste om niet in discussie te gaan en met een glimlach het gesprek weer te beëindigen.
Nadeel van die 10% is dat als er daarna handhaving komt en zij bekeurd worden ze zuur naar jou kijken met je EV en weten welke EV van jou is. Mij niet gezien, gewoon lekker bij handhaving klagen.Zjanzjak schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:24:
[...]
Op een vriendelijke manier het gesprek aan gaan, uitleggen hoe en wat.
Met de resterende horken is het het beste om niet in discussie te gaan en met een glimlach het gesprek weer te beëindigen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Kleine gemeente zeker? Die hebben vaak 's avonds niemand meer op straat.Henkie-Jan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:39:
Beste mede ev-rijders. Enige tijd terug naar lang wachten en gedoe is er eindelijk bij de flat waar ik woon een openbare laadpaal geplaatst. Erg blij mee en het is uiteraard geen prive parkeerplek dus vol haal ik de auto weg. Echter er blijven maar brandstof autos parkeren omdat blijkbaar deze parkeerplaats het dichtst bij de ingang erg in trek is. Al aantal keer briefjes achter de ruit. Hielp wat maar nu lijken de zelfden te blijven parkeren. Gemaild naar de gemeente en handhaving zou een paar keer langsrijden maar doen volgens mij niks en het is vaak in de avond als BOA met een gehaktbal aan de vork zitten volgens mij... Iemand nog tips?
Ik zou eens kijken of je niet op een of andere manier nader in contact kunt komen met handhaving, desnoods via een raadslid of een klacht oid.
Op zich leren de meeste mensen dit gedrag heel snel af als ze een keer een bon hebben gekregen, de enige reden dat ze het doen is omdat ze overtuigd zijn dat er niet gehandhaafd wordt. Zodra die illusie 1x is doorbroken...
+1 voor de creativiteit al vrees ik dat de boa’s eerder gaan zeuren over je gehaktballen vergunning en ondertussen hun brandstof auto bij de laadpaal parkeren.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Alles wat verder gaat dan wat je al gedaan hebt is illegaal vrees ik.
Ik ben al eens eerder door een mod op mijn vingers getikt toen ik hintte naar een voordeel waar ik gebruik van maak. Dus ik ben daar nu wat terughoudender mee. Het is ook afwegen van de belangen van de consument en de belangen van de aanbieder. Tenslotte is het gebruikmaken van wat niet anders dan een tijdelijke prijsfout kan zijn geweest.nathalia schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Jammer dat je deze actie nu pas meldt.... Hier had je veel mensen op dit forum blij mee kunnen maken!
Als ik ze toevallig tegenkom zal ik wel eens iets zeggen, maar bij agressie kap ik snel af en excuseer ik me. Niks is me een klap in het gezicht waard.Zjanzjak schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:24:
[...]
Op een vriendelijke manier het gesprek aan gaan, uitleggen hoe en wat.
En dan zou ik ook bang zijn voor een kras of lekke band. Sommige mensen gaan helaas zo ver…
Die BOA's hier rijden al allemaal elektrisch. En handhaving loopt als een trein, gewoon een fotootje insturen via de meldingenapp die je ook kunt gebruiken voor straatafval etc. Maar goed. Er gaat ook niets boven GroningenHachy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
+1 voor de creativiteit al vrees ik dat de boa’s eerder gaan zeuren over je gehaktballen vergunning en ondertussen hun brandstof auto bij de laadpaal parkeren.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Beetje pruimentijd qua nieuws. Vandebron laadpas klanten gaan naar andere partij, maar goed, dat wist je als je een pasje/app had. Ook iets over Agrozon (Brabantse club) die forse laders bij boeren neerzet. Zo krijg je misschien snelladers in dorpen, net als in Frankrijk. Echt goeie zaak, ik hoop dat het door zet. Verder een nieuwe laadpas podcast, zoek op "laadpastop10", dus niet met spaties.
Tenslotte nieuws over een app van een Duitser genaamd "Ad-Hoc Map", hiermee zoek je (Duitse) snelladers waar je met je creditcard kunt laden. Het is me een raadsel waarom, met een dagelijkse EV kun je gewoon niet zonder laadpas. Waarom zou je dan zoeken naar zo'n lader?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Een van de variabelen is dat ze <50ct/kWh moeten zijn. Als je dan eens in de buurt bent kan het een bruikbare app zijn.TucanoItaly schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:26:
Tenslotte nieuws over een app van een Duitser genaamd "Ad-Hoc Map", hiermee zoek je (Duitse) snelladers waar je met je creditcard kunt laden. Het is me een raadsel waarom, met een dagelijkse EV kun je gewoon niet zonder laadpas. Waarom zou je dan zoeken naar zo'n lader?
Enkele reden die ik kan verzinnen is dan de prijs die afrekent 'aan de pomp', zoals dit: https://www.evupdate.nl/e...kwh-zonder-laadpas-of-appTucanoItaly schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:26:
Laadpas top 10 nieuwsbrief
Beetje pruimentijd qua nieuws. Vandebron laadpas klanten gaan naar andere partij, maar goed, dat wist je als je een pasje/app had. Ook iets over Agrozon (Brabantse club) die forse laders bij boeren neerzet. Zo krijg je misschien snelladers in dorpen, net als in Frankrijk. Echt goeie zaak, ik hoop dat het door zet. Verder een nieuwe laadpas podcast, zoek op "laadpastop10", dus niet met spaties.
[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 29-08-2025 09:30 ]
Ieder zijn ding.True schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:41:
Nadeel van die 10% is dat als er daarna handhaving komt en zij bekeurd worden ze zuur naar jou kijken met je EV en weten welke EV van jou is. Mij niet gezien, gewoon lekker bij handhaving klagen.
Dan houdt bij mij ook de dialoog op.Tommie12 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:36:
Als ik ze toevallig tegenkom zal ik wel eens iets zeggen, maar bij agressie kap ik snel af en excuseer ik me.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Mooie app, maar niet echt nuttig in Nederland, blijkbaar maar een stuk of 14 plekken in ons land waar je ad-hoc kunt laden. In België maar 4, en Frankrijk is volgens de app een ad-hoc woestijn.Harrie van Til schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:47:
De app Ad Hoc Map is nu ook voor Android beschikbaar. http://youtube.com/post/U...5vJc8?si=Nwo_EWC2U4TEyx1Q
Dit kan dus echt niet kloppen, die app is dan praktisch waardeloos. Elke Tesla V4 SuC en elke Fastned paal kun je sowieso al ad hoc laden. Dat moet toch al makkelijk richting de 100 locaties gaan en dan heb ik andere aanbieders waar je met een pinpas/creditcard kan betalen nog niet eens bekeken.Of-Aaargh schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
Mooie app, maar niet echt nuttig in Nederland, blijkbaar maar een stuk of 14 plekken in ons land waar je ad-hoc kunt laden. In België maar 4, en Frankrijk is volgens de app een ad-hoc woestijn.
Klopt, maar het gaat dan ook over snelladers in Duitsland. En wellicht dat meerdere landen volgen.Of-Aaargh schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
Mooie app, maar niet echt nuttig in Nederland,
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Damn. Ik reed daar gisteren met nog 50 km op de teller, en nog 150 voor de boeg. Nou ja, uiteindelijk heb ik geladen in de Holle Bilt (geen idee van de prijs, ik had nog maar 25 km over).Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Hmm ja de Fastned bij de Esso langs de A1. Aan de overkant zit die er al een tijd, die richting Amsterdam zit er sinds dit jaar. Of er (nog geen) borden staan weet ik niet. Maar de plek ligt wat verscholen in het groen. Er zijn wat bomen voor gekapt waardoor het in de rij richting minder zichtbaar is en dus verscholen is.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Als alle systemen vergrendeld zijn gaat er bij mij mogelijk wel een alarmbelletje af.WhatsappHack schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
FYI: Allego lijkt landelijke storing te hebben. Laadpalen starten geen sessies, bestaande sessies kunnen afgebroken zijn en klantenservice zegt “al onze systemen zijn vergrendeld, dus kan de paal ook niet resetten”.
Zullen ze geld gaan betalen of niet?krakendmodem schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:23:
[...]
Als alle systemen vergrendeld zijn gaat er bij mij mogelijk wel een alarmbelletje af.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik vind het jammer, want dit is de enige combinatie die een beetje betaalbaar is (€0,34) in de buurt. Zijn hier anderen die ook OVO op ubitricity / Shell Recharge gebruiken? Werkt het bij jullie nog wel?
Ik had daar laatst ook een probleem meeHakkow schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:36:
Via OVO kan ik sinds een paar weken niet meer laden op ubitricity / Shell Recharge palen. OVO zegt dat het aan Shell ligt, Shell zegt dat het aan OVO ligt.
Ik vind het jammer, want dit is de enige combinatie die een beetje betaalbaar is (€0,34) in de buurt. Zijn hier anderen die ook OVO op ubitricity / Shell Recharge gebruiken? Werkt het bij jullie nog wel?
De setup duurde zo lang dat ik maar een andere pas heb gebruikt.
Wat was de reactie van support ?
[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 01-09-2025 12:02 ]
OVO heeft er wel wat aandacht aan besteed, maar uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en tot de conclusie gekomen dat het aan de laadpaal ligt. Dat het bij alle laadpalen van Shell is hebben ze voor het gemak maar even genegeerd. Shell zegt gewoon dat de laadpaal werkt (want andere kaarten werken wel) dus dat ze niets gaan doen.
MDR
Voor het geval iemand mijn vraag met daarop volgende discussie nog kan herinneren: we zijn weer thuisCaeruleus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:00:
Ik ga binnenkort vanuit Engeland (London) naar Oost Nederland blijf daar een week. Ik probeer uit te zoeken wat de meest economische optie is. Een Ionity abonnement wordt vaak genoemd maar op de route Calais, Gent, Antwerpen en dan Breda of Eindhoven is het aanbod karig.
Zijn er behalve Ionity andere abonnementen die je kunt afsluiten voor 1 maand? De korting die je krijgt met een Ionity abonnement is aanzienlijk maar volgens mij alleen geldig bij hun eigen laders en niet bij partners.
Ik heb ook naar een Fastned abbo gekeken maar in de app kan ik alleen een "ev charge card" toevoegen als betaaloptie en niet een credit card.
Gekozen voor een Ionity abonnement, "Electra" leek aantrekkelijk maar ik kreeg geen abbo optie te zien dus kon ik ook geen freebie code gebruiken.
Op de heenweg thuis (in de UK) tot 100% geladen en met best nog wat lading over naar Veurne gereden. Daar geladen tot, ik geloof, 85%. Ik weet dat het laden langzamer gaat zodra de batterij voller wordt maar volgens mij wordt dit bij Ionity ook kunstmatig gedaan. Zodra je bepaalde percentages raakt gaat de snelheid ineens een stuk naar beneden.
Anyway, door naar Ionity Eindhoven, ook daar best nog wat charge over maar wou ook ff optoppen voor de rest van de vakantie dus naar de McDonalds en ondertussen laden naar 96%. (in de gaten gehouden of er nog voldoende laders beschikbaar waren voor anderen).
Doorgereden naar bestemming + allerlei andere ritten in de volgende dagen. We hadden een langere trip gepland in het midden van de week welke onze langs Apeldoorn zou leiden op de heen en terugweg. Precies goed uitgekomen en met 7% batterij ingeplugd. Genoeg opgeladen om naar bestemming en terug naar de lader te komen. Op de terugweg weer geladen naar 80 en een beetje procent. Daarvan was aan het einde van de vakantie nog 60 en een beetje over. Daarmee op de terugweg naar huis via Ionity Oosterhout en weer Veurne (beide tot 70%). Deze laatste 70% ging er iets sneller door dan ik had verwacht. We konden wel thuis komen met 20 mijl over maar ik moest direct daarna nog weer weg voor 2x 15 mijl dus onderweg naar huis nog even bij Ionity Cobham (24 Ionity laders) voor 6 minuten ingeplugd
Alles bij elkaar geloof ik voor ongeveer £110 aan stroom getapt + £10 voor 1 maand abonnement.
Paar kleine problemen. In Apeldoorn werkte de betaling in de app niet meer, creditcard opnieuw, succesvol, geverifieerd maar bij het starten van het laden ging het weer mis. Toen een debit card toegevoegd en dat werkte wel. Vanaf toen maar de debit card blijven gebruiken.
Bij Oosterhout dacht de eerste lader tot 2x toe dat onze auto al to 100% was geladen en stopde dus weer meteen. Lader ernaast ingeplugd en dat ging wel goed. Al met al dikke prima. Ook eigenlijk best fijn om 2x te stoppen tussen Calais en de Nederlandse bestemming terwijl we voorheen eigenlijk maar 1x stopten.
Dit was prima te plannen zelfs met niet veel Ionity laders op onze route en je weet dat je altijd ergens anders (duurder) kunt laden als het echt nodig is.
no animals were harmed during the production of this message
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Thanks, meteen besteld nu mijn abonnement nog actief isPeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
Eindelijk, hij is er. https://www.ionity.eu/app#charging-card
Ik zie bij mij in de app nog geen bestelmogelijkheid. Heb jij het via de app gedaan?Caeruleus schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:16:
[...]
Thanks, meteen besteld nu mijn abonnement nog actief is
Ja maar moest de app eerst updaten. Iphone/ios. UK App store. Versie: 2.88.4 met o.a. in de release notes:PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:21:
[...]
Ik zie bij mij in de app nog geen bestelmogelijkheid. Heb jij het via de app gedaan?
We're also excited to introduce the new IONITY Charging Card, making access to our network easier than ever.
Thnx, had het inmiddels ook gezien dat er een update was, moest er alleen naar op zoek. Gelijk besteld.Caeruleus schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:27:
[...]
Ja maar moest de app eerst updaten. Iphone/ios. UK App store. Versie: 2.88.4 met o.a. in de release notes:
[...]
Voglende week mag ik eindelijk onze Kia e-Niro ophalen na een lange zoektocht naar de juiste. Nu heb ik de volgende vraag. Ik heb geen laadpaal thuis en moet gebruik maken van de openbare laadpalen. Nu hoop ik de Vatenval paal te kunnen gebruiken maar die is volgens mij erg gewild vanwege de 0,38 per kwh. In de buurt hebben we ook nog een Allego paal die minder populair is voor 0,66 per kwh.
Ik heb gekeken maar ik weet niet precies welke kaart ik nou moet halen, ook vanwege het feit dat ik niet goed het verschil overal kan begrijpen. Ik heb het eigenlijk terug gedrongen naar 3 providers. ANWB, Vattenval en Kia Charge.
Is er nog een verschil tussen de laadpassen of zijn ze alle 3 het zelfde en kan ik gaan "kiezen" voor mijn favoriete bedrijf?
KIA/Hyundai toevallig? Minuutje 6kW ofzo vanaf 80% sharp?Caeruleus schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ik weet dat het laden langzamer gaat zodra de batterij voller wordt maar volgens mij wordt dit bij Ionity ook kunstmatig gedaan.
Dan is het normaal; google op Korean Siesta.
Afgelopen zaterdag was het bij ons langer dan een minuutje, ik wilde graag tot 90% maar na 10 minuten op 7 kW was het geduld opHachy schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:08:
[...]
KIA/Hyundai toevallig? Minuutje 6kW ofzo vanaf 80% sharp?
Ik had sowieso het gevoel dat er bij Ionity wat veranderd was, alle laadsessie starten langzaam op en meerdere keren gehad dat ik weg liep tijdens de handshake waarna bij terugkomt de sessie niet was gestart. Ik weet, eerste wereld problemen, maar het voelt zo stom als je voor de tweede keer weg loopt en bij terugkomst je auto niet aan het laden is
PS, het was inderdaad een Hyundai Ioniq 5
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Via de app werkt hier ook, pas al heel lang niet meer.Hakkow schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:36:
Via OVO kan ik sinds een paar weken niet meer laden op ubitricity / Shell Recharge palen. OVO zegt dat het aan Shell ligt, Shell zegt dat het aan OVO ligt.
Vattenfall is het goedkoopste op de Vattenfall laadpaal. Kijk of je daarnaast nog een goede pas kunt vinden voor gratisNielsjuhz schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:06:
Hallo EV-Rijders!
Voglende week mag ik eindelijk onze Kia e-Niro ophalen na een lange zoektocht naar de juiste. Nu heb ik de volgende vraag. Ik heb geen laadpaal thuis en moet gebruik maken van de openbare laadpalen. Nu hoop ik de Vatenval paal te kunnen gebruiken maar die is volgens mij erg gewild vanwege de 0,38 per kwh. In de buurt hebben we ook nog een Allego paal die minder populair is voor 0,66 per kwh.
Ik heb gekeken maar ik weet niet precies welke kaart ik nou moet halen, ook vanwege het feit dat ik niet goed het verschil overal kan begrijpen. Ik heb het eigenlijk terug gedrongen naar 3 providers. ANWB, Vattenval en Kia Charge.
Is er nog een verschil tussen de laadpassen of zijn ze alle 3 het zelfde en kan ik gaan "kiezen" voor mijn favoriete bedrijf?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Hyundai inderdaad maar het was niet een minuutje langzaam het was meer dat het laden langzaam opbouwde en afbouwde maar bij bepaalde percentages was er ineens een drop bijv bij 65% batterij ging de laadsnelheid van 200+ ineens naar 165. Heb dat 2x gezien bij 65% batterijHachy schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:08:
[...]
KIA/Hyundai toevallig? Minuutje 6kW ofzo vanaf 80% sharp?
De Hyundai laadcurve gaat met schokken naar beneden, zie ook bijvoorbeeld hier:Caeruleus schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:10:
[...]
Hyundai inderdaad maar het was niet een minuutje langzaam het was meer dat het laden langzaam opbouwde en afbouwde maar bij bepaalde percentages was er ineens een drop bijv bij 65% batterij ging de laadsnelheid van 200+ ineens naar 165. Heb dat 2x gezien bij 65% batterij
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/hyundai
Als je op 65% plots onder de 200kW duikt klopt dat voor een 2024+ Ioniq5 met 84kWh accu. De 77kWh accu van de eerdere Ioniq5 en de 6 duikt al bij 45/50% onder de 200kW.
Heb trouwens zelf bij onze 6 gezien dat zo'n drop naar beneden voorafgegaan lijkt door een korte "pauze", maar doet zo lang als de Korean siësta op 80%.
Edit: gedonder met niet goed starten/handshaken bij Ionity kan te maken hebben met plug&charge (het systeem met certificaten, dus niet het systeem obv het MAC adres dat Fastned gebruikt); heb daar uit mijn omgeving met Ioniq 6 rijders over gehoord. Het je die toevallig aan staan in de auto?
[ Voor 14% gewijzigd door koboy op 01-09-2025 23:18 ]
Ik vond het ook een wat aparte woordkeuze, maar het lijkt erop dat er niets al te ernstig aan de hand was (of dat ze goede backup en DR-plannen hebbenkrakendmodem schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:23:
[...]
Als alle systemen vergrendeld zijn gaat er bij mij mogelijk wel een alarmbelletje af.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik zou voor publiek laden binnen Nederland een pas bij OVO aanvragen. Voor € 8,- per maand krijg je 15% korting op laadkosten per kWh. Met ongeveer drie volle laadbeurten per maand heb heb je dit eruit dan uit. Daarna ga je goedkoper laden.Nielsjuhz schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:06:
Hallo EV-Rijders!
Voor buitenlandse reizen en snelladen is het te overwegen om af en toe een abonnement bij IONITY aan te vragen. Zij hebben een goede dekking in heel Europa en je krijgt hierbij ook een gratis laadpas. Dat maakt het allemaal nog sneller en makkelijker onderweg. Bijvoorbeeld wanneer je een keer geen bereik hebt met je mobiel in het buitenland.
Available [...] for a small one-time fee for Go subscribers. Dus ik verwacht dan rond de 2,50 of zo. Nee de kaart kost eur 9,45. Dat is geen 'small fee', dat is zo ongeveer de duurste laadpas die er is. Veel andere aanbieders bieden de kaart gratis aan. Ja, ik weet dat je 'm gratis krijgt met een abonnement. Dan is het dus goedkoper om een maandje Ionity Motion te nemen voor 5,99 en de kaart gratis te bestellen en dan meteen het abonnement weer op te zeggen.PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
Maar goed, bij een aantal EV-merken heb je de Ionity-kaart sowieso niet nodig omdat je via hen al een - gratis - laadpas en abonnement voor Ionity krijgt.
In de app leek het dat de kaart inbegrepen zou zijn bij een actief abonnement. De bevestigingsmail geeft aan:PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
“ Als hebben we je 9.49 EUR in rekening gebracht voor je IONITY Laadkaart en streven ernaar deze binnen twee weken te bezorgen.”
Slechte zinsopbouw trouwens, maar goed we zien het wel.
Update: ik ontvang zojuist de factuur. Er wordt omdat ik een actief (maar inmiddels wel opgezegd) abonnement heb, een korting van € 9,49 gegeven. Dus zolang je een abonnement hebt, is de laadpas wel gratis.
[ Voor 18% gewijzigd door NokiaFan op 02-09-2025 09:00 ]
Ik laad ook het liefste bij een vattenfal met bijbehorende pas. Veruit het goedkoopste.Nielsjuhz schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:06:
Hallo EV-Rijders!
Als ik de allego paal moet gebruiken pak ik een Shell pas. Heeft wel een blokkeertarief, maar de eerste 4 uur is het 54ct per kWh.
Allego is 62 cent.....Nielsjuhz schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:06:
Hallo EV-Rijders!
Qua laadpassen zijn er al genoeg opties gegeven, maar kijk even goed naar hoeveel je (per keer) laad, wat de abbo kosten zijn en wat de startkosten.
Je schrijft dat je geen laadpaal hebt. Ik zou toch de mogelijkheden daarvoor verkennen. Als het niet mag van de gemeente: druk zetten, raadsleden aanschrijven.
Anders gewoon een Vattenfall paal aanvragen direct (letterlijk, 30cm ofzo) naast de Allego paal. Naast de AH mag toch ook een Aldi openen?
Ach het is maar hoe je er naar kijkt.Of-Aaargh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:04:
[...]
Available [...] for a small one-time fee for Go subscribers. Dus ik verwacht dan rond de 2,50 of zo. Nee de kaart kost eur 9,45. Dat is geen 'small fee', dat is zo ongeveer de duurste laadpas die er is. Veel andere aanbieders bieden de kaart gratis aan. Ja, ik weet dat je 'm gratis krijgt met een abonnement. Dan is het dus goedkoper om een maandje Ionity Motion te nemen voor 5,99 en de kaart gratis te bestellen en dan meteen het abonnement weer op te zeggen.
Maar goed, bij een aantal EV-merken heb je de Ionity-kaart sowieso niet nodig omdat je via hen al een - gratis - laadpas en abonnement voor Ionity krijgt.
Ik moet mijn eerste abo nog nemen en dan krijg ik daarop eenmalig een korting, die ben je dan kwijt en betaal je bij het volgende abo meer. Het is juist dat er aanbieders zijn die een pas gratis aanbieden maar een pas van Chargemap kost bijvoorbeeld ook 20 euro (nu in een actie 15), dus ik vind het een acceptabele prijs.
En als ik af en toe lees dat een hoger laadtarief tijdens je vakantie in het niet valt bij de totale vakantiekosten, dan maak ik mij niet druk om die 10 euro voor een laadpas waar ik nog jaren plezier van denk te hebben.
Wij hebben dit niet aan staan, maar het laden start niet meer goed. Nadat de betaling is geautoriseerd bleef het proces hangen in de communicatie met de auto. Na circa 5 minuten werd de poging afgebroken. Nadat we opnieuw dmv de app gingen laden werkte het wel. Vorige maand gebruikten we dezelfde laadstations zonder problemen.koboy schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:14:
[...]
Edit: gedonder met niet goed starten/handshaken bij Ionity kan te maken hebben met plug&charge (het systeem met certificaten, dus niet het systeem obv het MAC adres dat Fastned gebruikt); heb daar uit mijn omgeving met Ioniq 6 rijders over gehoord. Het je die toevallig aan staan in de auto?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
De eerste post van ons op tweakers maar helaas met een minder leuke mededeling. We zien dat onze laadpalen steeds vaker worden misbruikt voor criminele activiteiten met QR-code fraude.
Heel handig zo’n QR-code op de laadpaal, even scannen en je vindt direct de tarieven per kWh, kunt een storing melden of betalen. Alleen een stuk minder handig als criminelen er een eigen QR-code sticker overheen plakken om je betaalgegevens buit te maken.
Controleer daarom altijd goed de QR-code sticker goed. Betaal waar mogelijk via iDeal of Google/Apple Pay in plaats van met je creditcard. Zo maken we het fraudeurs een stuk lastiger.
Mocht je een verdachte sticker tegenkomen geef ons dan een seintje of de laadpaaldienstverlener van wie de paal is. Zo helpen we elkaar en Nederland een stukje veiliger te maken. Let ook op bij betaalautomaten voor parkeren, hier zijn ze ook regelmatig terug te vinden.
Meer weten over waar je op kunt letten: https://equans.nl/oplossi...et-qr-codes-op-laadpalen/
Hieronder een aantal voorbeelden van frauduleuze QR-code stickers:
/f/image/3YxIOxzL6NSfLoTdPNQEBtNE.png?f=fotoalbum_large)
                    Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Bij Iberdrola in Spanje heb ik ook wel eens van een QR-code gebruik gemaakt, die opent dan de Iberdrola app die al op mijn telefoon staat en waarmee ik het laden kan starten. Dat kan m.i. niet misbruikt worden, want ik hoef helemaal niets in te vullen en zeker geen betaalgegevens.daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:03:
Misschien een beter idee om van QR code scannen af te stappen. Het is nooit goed te controleren of de sticker al dan niet echt is.... QR codes zijn een uitnodiging tot allerlei soorten fraude en niet geschikt voor betaalsystemen.
Dank voor de waarschuwing...EquansEMobility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:00:
Hi e-rijders en bezoekers van dit forum,
De eerste post van ons op tweakers maar helaas met een minder leuke mededeling. We zien dat onze laadpalen steeds vaker worden misbruikt voor criminele activiteiten met QR-code fraude.
Heel handig zo’n QR-code op de laadpaal, even scannen en je vindt direct de tarieven per kWh, kunt een storing melden of betalen. Alleen een stuk minder handig als criminelen er een eigen QR-code sticker overheen plakken om je betaalgegevens buit te maken.
Controleer daarom altijd goed de QR-code sticker goed. Betaal waar mogelijk via iDeal of Google/Apple Pay in plaats van met je creditcard. Zo maken we het fraudeurs een stuk lastiger.
Mocht je een verdachte sticker tegenkomen geef ons dan een seintje of de laadpaaldienstverlener van wie de paal is. Zo helpen we elkaar en Nederland een stukje veiliger te maken. Let ook op bij betaalautomaten voor parkeren, hier zijn ze ook regelmatig terug te vinden.
Meer weten over waar je op kunt letten: https://equans.nl/oplossi...et-qr-codes-op-laadpalen/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Terecht vragen jullie om de URL na te kijken.
Ik scan een sticker van Equans en kom uit bij 'laad-electrisch.nl'... en dat is dan goed?
Ik zou iets verwachten van equans.nl of zo.
Die URL laad-electrisch moet ik dan onthouden, en als dat streepje vervangen is door een punt of underscore moet de gemiddelde gehaaste lader dat ook nog eens gaan zien?
Dat moet nu toch echt beter kunnen hé.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Helemaal eens Tommie12, we zijn aan het onderzoeken hoe we dit kunnen verbeteren.Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:14:
[...]
Dank voor de waarschuwing...
Terecht vragen jullie om de URL na te kijken.
Ik scan een sticker van Equans en kom uit bij 'laad-electrisch.nl'... en dat is dan goed?![]()
Ik zou iets verwachten van equans.nl of zo.
Die URL laad-electrisch moet ik dan onthouden, en als dat streepje vervangen is door een punt of underscore moet de gemiddelde gehaaste lader dat ook nog eens gaan zien?
Dat moet nu toch echt beter kunnen hé.
Klopt, geen QR-code is de enige manier om dit volledig tegen te gaan. Wel moet de markt dan besluiten om alle QR-codes op alle palen te verwijderen, als alleen wij dit doen is de kans op fraude nog groter omdat men gewend is een qr code op de paal te vinden. Daarbij moet er gekeken worden hoe we zonder QR-code kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Helaas hebben we geen quick fix.daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:03:
Misschien een beter idee om van QR code scannen af te stappen. Het is nooit goed te controleren of de sticker al dan niet echt is.... QR codes zijn een uitnodiging tot allerlei soorten fraude en niet geschikt voor betaalsystemen.
Bij Vattenval app wordt het aangegeven als 68cent. Dus misschien zit daar 6cent verschil. Echter, ik ben aan het kijken naar mogelijkheden voor eigen laadpaal. Maar hiervoor moet een openbare parkeerplaats worden opgeofferd voor een eigen parkeerplaats en hiervoor wou ik eerst een Electrische auto voor hebben voordat ik de moeite erin ging steken.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:47:
[...]
Allego is 62 cent.....
Qua laadpassen zijn er al genoeg opties gegeven, maar kijk even goed naar hoeveel je (per keer) laad, wat de abbo kosten zijn en wat de startkosten.
Je schrijft dat je geen laadpaal hebt. Ik zou toch de mogelijkheden daarvoor verkennen. Als het niet mag van de gemeente: druk zetten, raadsleden aanschrijven.
Anders gewoon een Vattenfall paal aanvragen direct (letterlijk, 30cm ofzo) naast de Allego paal. Naast de AH mag toch ook een Aldi openen?
Als dat niet werkt, ga ik inderdaad meer Vattenfall laadpalen aanvragen want 37cent vs 62/68 cent per kwh is echt groot verschil en voor particulier echt niet rendabel om dan idd eigenlijk voor EV te gaan. In dat opzich verkloot de tankpas van de zaak toch wel de groei denk ik van de EV's omdat Allego bijv. toch Supercharge prijzen kan vragen in woonwijken want zakelijke rijders parkeren er toch.
Heel simpel, formeel voldoet een QR code ook al niet aan de huidige wet- en regelgeving. Dat het wordt toegepast betekent niet dat het is toegestaan. Daarbij wordt dan verantwoordelijkheid ook direct verlegd naar degene die de QR code als betaalmiddel beschikbaar stelt, net als de aansprakelijkheid voor fraude. Er wordt willens en wetens een zeer onveilige ('maar het is zo makkelijk') methode aangeboden waarbij de klant geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de QR code wel van de aanbieder is. Kijk naar hoe de aansprakelijkheid geregeld was bij skimming van betaalautomaten, die lag ook bij de aanbieder en niet bij de klant. Er is niets mis met een betaalautomaat op de paal. Jammer van de kosten voor jullie.EquansEMobility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:31:
[...]
Klopt, geen QR-code is de enige manier om dit volledig tegen te gaan. Wel moet de markt dan besluiten om alle QR-codes op alle palen te verwijderen, als alleen wij dit doen is de kans op fraude nog groter omdat men gewend is een qr code op de paal te vinden. Daarbij moet er gekeken worden hoe we zonder QR-code kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Helaas hebben we geen quick fix.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 02-09-2025 10:11 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
En ook een RFID tag is niet veilig... die dingen worden makkelijker gecopieerd dan een blad papier...daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:11:
[...]
Heel simpel, formeel voldoet een QR code ook al niet aan de huidige wet- en regelgeving. Dat het wordt toegepast betekent niet dat het is toegestaan. Daarbij wordt dan verantwoordelijkheid ook direct verlegd naar degene die de QR code als betaalmiddel beschikbaar stelt, net als de aansprakelijkheid voor fraude. Er wordt willens en wetens een zeer onveilige ('maar het is zo makkelijk') methode aangeboden waarbij de klant geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de QR code wel van de aanbieder is. Kijk naar hoe de aansprakelijkheid geregeld was bij skimming van betaalautomaten, die lag ook bij de aanbieder en niet bij de klant. Er is niets mis met een betaalautomaat op de paal. Jammer van de kosten voor jullie.
Ik zie eigenlijk alleen een betaaltoestel, of werken via een app als 90%+ veilig.
Paal heeft toch al netwerk nodig voor authenticatie van laadpassen, dus een update van een schermpje is zo gefixt.
Dat weet jij nu, maar als je nog niet eerder zo'n paal gebruikt hebt, kan die gewoon verwijzen naar een phishing pagina waar je je betaalgegevens moet invullen bijv.PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:13:
[...]
Bij Iberdrola in Spanje heb ik ook wel eens van een QR-code gebruik gemaakt, die opent dan de Iberdrola app die al op mijn telefoon staat en waarmee ik het laden kan starten. Dat kan m.i. niet misbruikt worden, want ik hoef helemaal niets in te vullen en zeker geen betaalgegevens.
Ik wilde alleen maar nuanceren dat een QR-code ook veilig gebruikt kan worden. Maar idd, in het algemeen is het fraudegevoelig en daarom gebruik ik een QR-code dan ook (bijna) nooit.True schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:46:
[...]
Dat weet jij nu, maar als je nog niet eerder zo'n paal gebruikt hebt, kan die gewoon verwijzen naar een phishing pagina waar je je betaalgegevens moet invullen bijv.
Alleen is het bij Iberdrola wel eens handig omdat soms niet duidelijk is welke ik in de app moet hebben omdat op de lader niet echt duidelijk welke het is. Daarom is een rfid card ook veel handiger want daar speelt dat probleem niet, maar helaas heeft Iberdrola die voor personen buiten Spanje (nog?) niet beschikbaar.
Ik vind die bovenste sticker er heel professioneel uitzien. Als ik ooit met QR-code zou laden, zou ik daar gewoon kunnen intrappen denk ik. De scheve sticker op de poortklep van de tweede foto dan weer nietEquansEMobility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:00:
Hi e-rijders en bezoekers van dit forum,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klap de tarieven van de laadpaal maar eens uit, zul je zien dat het kWh tarief 62 cent is, maar dat ze voor de weergave in het "overzicht" het starttarief over een aantal kWh uitgesmeerd meenemen. De ANWB app doet iets vergelijkbaars verwarrends. Heb ze hierover gemaild en het is doorgegeven aan de ontwikkel afdeling van de app.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:39:
[...]
Bij Vattenval app wordt het aangegeven als 68cent. Dus misschien zit daar 6cent verschil. Echter, ik ben aan het kijken naar mogelijkheden voor eigen laadpaal. Maar hiervoor moet een openbare parkeerplaats worden opgeofferd voor een eigen parkeerplaats en hiervoor wou ik eerst een Electrische auto voor hebben voordat ik de moeite erin ging steken.
Als dat niet werkt, ga ik inderdaad meer Vattenfall laadpalen aanvragen want 37cent vs 62/68 cent per kwh is echt groot verschil en voor particulier echt niet rendabel om dan idd eigenlijk voor EV te gaan. In dat opzich verkloot de tankpas van de zaak toch wel de groei denk ik van de EV's omdat Allego bijv. toch Supercharge prijzen kan vragen in woonwijken want zakelijke rijders parkeren er toch.
Allego is bij jullie niet gebonden aan een concessie en dus vrij zijn tarief te bepalen. De palen staan er nog uit de tijd dat er nog geen concessie was of deze aan Allego gegund was.
Wees blij dat je in een concessie zit (met Vattenfall) waardoor je nog enigszins betaalbaar kunt laden. Hier in de omgeving Leiden is alles zonder concessie, en is er dus geen enkele paal onder de 60 cent.
Goedkoopste is een eigen laadpunt, heb je er in 1 a 2 jaar uit (Allego vs. Vattenfall). Zoek eens uit wat jouw gemeente doet met kabels over de stoep/kabelgoten etc, en zet hier eventueel wat druk op.
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:37:
[...]
Klap de tarieven van de laadpaal maar eens uit, zul je zien dat het kWh tarief 62 cent is, maar dat ze voor de weergave in het "overzicht" het starttarief over een aantal kWh uitgesmeerd meenemen. De ANWB app doet iets vergelijkbaars verwarrends. Heb ze hierover gemaild en het is doorgegeven aan de ontwikkel afdeling van de app.
Allego is bij jullie niet gebonden aan een concessie en dus vrij zijn tarief te bepalen. De palen staan er nog uit de tijd dat er nog geen concessie was of deze aan Allego gegund was.
Wees blij dat je in een concessie zit (met Vattenfall) waardoor je nog enigszins betaalbaar kunt laden. Hier in de omgeving Leiden is alles zonder concessie, en is er dus geen enkele paal onder de 60 cent.
Goedkoopste is een eigen laadpunt, heb je er in 1 a 2 jaar uit (Allego vs. Vattenfall). Zoek eens uit wat jouw gemeente doet met kabels over de stoep/kabelgoten etc, en zet hier eventueel wat druk op.
Maar moet even kijken hoe ik het met de omgevingsloket het allemaal kan aanvragen voro vergunning gezien een openbare parkeerplaats opgeofferd moet worden.
Bedankt voor je informatie iig!
Don't get your hopes up. De gemeente gaat waarschijnlijk niet een openbare parkeerplaats opofferen en ook geen plaats voor jou of andere EV-rijders reserveren met een bord o.i.d. Tenzij jouw gemeente het compleet anders aanpakt dan andere gemeentes. Waar woon je? Rijtje van 5 a 6 tegels is samen toch zo'n 400 euro.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.
Maar moet even kijken hoe ik het met de omgevingsloket het allemaal kan aanvragen voro vergunning gezien een openbare parkeerplaats opgeofferd moet worden.
Daarna nog de laadpaal plus installatie, of een hele lange laadkabel. Kijk even goed naar de terugverdientijd, zeker omdat met Vattenfall het verschil in prijs per kwh met thuis niet enorm zal zijn.
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:16:
[...]
Don't get your hopes up. De gemeente gaat waarschijnlijk niet een openbare parkeerplaats opofferen en ook geen plaats voor jou of andere EV-rijders reserveren met een bord o.i.d. Tenzij jouw gemeente het compleet anders aanpakt dan andere gemeentes. Waar woon je? Rijtje van 5 a 6 tegels is samen toch zo'n 400 euro.
Daarna nog de laadpaal plus installatie, of een hele lange laadkabel. Kijk even goed naar de terugverdientijd, zeker omdat met Vattenfall het verschil in prijs per kwh met thuis niet enorm zal zijn.
Net laadpunt laten plaatsten: 1200 euro voor laadpunt en 3-fase aardlek/automaat. Verder 2 man 3 uur bezig geweest inclusief ombouw 1 naar 3 fase. Totaal 1800 euro.
Kan een stuk goedkoper door het via energie leverancier te laten doen, maar heb het gegund aan een betrouwbare lokale electricien.
We rijden ongeveer 20k km/jaar, 3000kWh. Met een verschil t.o.v. SGZH1 van 20 cent, wat haalbaar is met een dynamisch contract verdienen we terug in 3 jaar. Maar kijken we naar de lokale Allego etc dan kom je op een verschil van minimaal 40 cent uit, en 1,5 jaar.
Ik heb ook gekeken naar tegelgoten voor mijn huis. De kosten alleen daarvan waren ca. 800 euro (leges en verplichte aanleg door de gemeente). Dat is los van de kosten om een eigen laadpunt aan huis te laten maken (kan ook zomaar een paar duizend euro zijn). Omdat de oplossing van een eigen laadpunt en kabelgoot geen openbaar oplaadpunt gaat zijn, blijft de parkeerplaats voor het huis uiteraard gewoon een openbare parkeerplaats voor iedereen. Dus dan zou ik ook nog de kans lopen dat ik 's avonds thuiskom en de auto alsnog niet kan opladen omdat iemand anders uit de straat (of bezoekers) voor mijn huis geparkeerd staat.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.
Voor de aanvraag van een openbaar oplaadpunt ben je afhankelijk van de aanbieder en de gemeente, die samen bepalen (aan de hand van parkeerdruk, technische mogelijkheden, aanwezigheid van andere laadpalen in de buurt) of en waar in je buurt zo'n laadpaal mag en kan komen, en wordt daar vervolgens een verkeersbesluit over genomen, met bezwaarmogelijkheid van omwonenden. Mocht die laadpaal voor je huis komen, lijkt het leuk (gratis een laadpaal voor je huis), maar heb je vervolgens weer het probleem dat je er dan alleen mag parkeren als je oplaadt. Dus als je auto vol is moet je ruimte maken voor een ander en je auto ergens verderop parkeren.
Off-topic: ik was ook 1200 euro kwijt voor installatie, kabel, laadpunt en aardlek/automaat.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:58:
[...]
offtopic:
Net laadpunt laten plaatsten: 1200 euro voor laadpunt en 3-fase aardlek/automaat. Verder 2 man 3 uur bezig geweest inclusief ombouw 1 naar 3 fase. Totaal 1800 euro.
Kan een stuk goedkoper door het via energie leverancier te laten doen, maar heb het gegund aan een betrouwbare lokale electricien.
We rijden ongeveer 20k km/jaar, 3000kWh. Met een verschil t.o.v. SGZH1 van 20 cent, wat haalbaar is met een dynamisch contract verdienen we terug in 3 jaar. Maar kijken we naar de lokale Allego etc dan kom je op een verschil van minimaal 40 cent uit, en 1,5 jaar.
Met langere kabel (minstens 4mm2) en kosten voor kabelgoot + leges zit je zo richting de 2000 euro schat ik. Dan ben je wel 4-5 jaar bezig. Zoals ik zei: maak het rekensommetje goed.
Maar goed dat is met wel meer dingen. eur 1200 moet gewoon voldoende zijn.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is misschien ook maar net hoe je er naar kijkt. In Arnhem bijvoorbeeld is het goedkoper, maar ik moet daar vaak wel zoeken naar een plek. Nu is dat ook anders dan in een dorp.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2