Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heb ik!ZeRoC00L schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:24:
[...]
Heb je wel Premium Connectivity ?
Want dat is wel nodig voor flitspalen (en trajectcontroles). Wellicht ben je er in het begin gewend aan geraakt, zit standaard een maand bij namelijk.
Dit zegt Tesla zelf. Ik vraag me ook af of het bod dan gelijk blijft als je de pas na 3mnd inleverd.tim.w schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:13:
[...]
Ik vind het bod vanuit Tesla inderdaad realistisch. Maar stel je besteld nu een Y juniper RWD met een levertijd van mei - juni? Is het bod tot die tijd geldig of heb je enkel garantie op die inruilprijs als je de auto nu bij Tesla achterlaat?
De geschatte inruilwaarde wordt bepaald aan de hand van de voertuiggegevens en de ongevalsgeschiedenis die u hebt opgegeven. Deze schatting is gebaseerd op de marktomstandigheden op het moment van aanvragen en is geen definitief bod.
Volgende stappen
Na uw bestelling vragen we u nog enkele gegevens in te voeren om ons te helpen de staat van het voertuig in de Tesla-app te beoordelen zodat u een definitieve inruilofferte kunt ontvangen - wij sturen u een e-mail zodra dit gereed is!
Waarom bij Tesla inruilen
Inruilen bij Tesla betekent dat u profiteert van een eenvoudig proces en transparante prijzen, en dat alles zonder ooit zonder auto te hoeven zitten. Daarnaast bieden verschillende staten stimuleringsmaatregelen voor de inruil van uw voertuig in de vorm van een belastingvoordeel. Dit houdt in dat u minder omzetbelasting betaalt op het moment van uw eindbetaling.
Jmtpes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:45:
[...]
Dit zegt Tesla zelf. Ik vraag me ook af of het bod dan gelijk blijft als je de auto pas na 3mnd inleverd.
De geschatte inruilwaarde wordt bepaald aan de hand van de voertuiggegevens en de ongevalsgeschiedenis die u hebt opgegeven. Deze schatting is gebaseerd op de marktomstandigheden op het moment van aanvragen en is geen definitief bod.
Volgende stappen
Na uw bestelling vragen we u nog enkele gegevens in te voeren om ons te helpen de staat van het voertuig in de Tesla-app te beoordelen zodat u een definitieve inruilofferte kunt ontvangen - wij sturen u een e-mail zodra dit gereed is!
Inruilen bij Tesla betekent dat u profiteert van een eenvoudig proces en transparante prijzen, en dat alles zonder ooit zonder auto te hoeven zitten. Daarnaast bieden verschillende staten stimuleringsmaatregelen voor de inruil van uw voertuig in de vorm van een belastingvoordeel. Dit houdt in dat u minder omzetbelasting betaalt op het moment van uw eindbetaling.
Wat een belabberde tekst. Wij hebben geen staten in Nederland en geen stimuleringsmaatregelen. Daarnaast krijg je ook geen belastingvoordeel en omzetbelasting raakt helemaal kant nog wal.Jmtpes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:45:
[...]
Dit zegt Tesla zelf. Ik vraag me ook af of het bod dan gelijk blijft als je de pas na 3mnd inleverd.
Volgende stappen
Yes, M3H. Vooral bij 0-5'C; hierboven en onder vaak niet. Het is zacht maar net hard genoeg om te horen.mjvdzwet schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Mijn ventilatie maakt af en toe het geluid van trappelende paardenvoetjes.
Meer mensen last van?
(Al ben ik bang dat er geen oplossing voor is, kan ik het dan ergens ook melden bij Tesla als nieuwe feature?)
Door op de spraakopdrachtknop te klikken en "USB afspelen" te zeggen.jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:49:
Weet iemand hoe ik gewoon een mp3 kan luisteren en als ik ben uitgestapt en de volgende dag weer verder rijd, dat hij gewoon verder gaat met afspelen? Nu staat hij de volgende rit op TuneIn, maar zonder premium werkt dat niet en geeft dan meteen een melding dat ik premium moet nemen (blijkbaar door de wifi connectie van mijn woning die hij pakt na parkeren). Maar ik hoef geen muziek via TuneIn, ik wil gewoon verder waar ik gebleven was met de lokale muziek (noem me ouderwets).
(Al ben ik bang dat er geen oplossing voor is, kan ik het dan ergens ook melden bij Tesla als nieuwe feature?)
Dan gaat hij verder waar hij was nadat de auto in sleep is geweest.
Hopelijk niet nog een keer over 2,5 jaar 😅
Was een “service fix” in de service applicatie, niet zichtbaar als gewone melding. Maar viel me wel op daarna dat de airco steeds vaker opeens koud werd terwijl hij gewoon op 21 stond.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Interessant, want ik heb soms ook het gevoel dat er tijdens een rit opeens koude lucht uit de AC komt. Tijdens dit ri skivakantie ook vaak als de precondition aan ging voor laadstop. Hoe heb je dit vastgesteld?_eLMo_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:57:
Nou, vandaag wordt de complete airco installatie van de Y RWD vervangen na 2,5 jaar 67.000km.
Hopelijk niet nog een keer over 2,5 jaar 😅
Was een “service fix” in de service applicatie, niet zichtbaar als gewone melding. Maar viel me wel op daarna dat de airco steeds vaker opeens koud werd terwijl hij gewoon op 21 stond.
(M3H '24)
Dat heb ik ook (bijna) elke rit na een minuut of 15, gaat hij even koude lucht blazen. Ik vermoed bijna dat het een product eigenschap is of een bug in het systeem.Heinemancp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Interessant, want ik heb soms ook het gevoel dat er tijdens een rit opeens koude lucht uit de AC komt.
(M3H '24)
Hier ook , vermoedelijk gevolg als de ingestelde binnentemperatuur bereikt is, denk ik altijd ...jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Dat heb ik ook (bijna) elke rit na een minuut of 15, gaat hij even koude lucht blazen. Ik vermoed bijna dat het een product eigenschap is of een bug in het systeem.
( of dat juist is ... ? ) .
Hoewel ik er geen fan van ben heb ik Sentry op andere locaties dan werk en huis toch maar aangezet, in de hoop dat dat toch afschrikt.Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
Op X zie je echt veel haat richting Tesla in de US. Banden van auto's worden gejat, cybertrucks in de fik gestoken .. dan begin je toch te twijfelen of je wel zo'n auto nog moet willen aanschaffen in deze tijd.
Denk je van een jatgevoelige auto over te stappen naar dertien in een dozijn11 in een straat van 350 meter auto, is het nu toch huiverig zijn voor vandalisme.
Hier hetzelfde bij mijn M3 2024 gek genoeg. Ik verhoog dan weer vaak de temperatuur, zodat 'ie minder koude lucht naar binnen gaat blazen. Maar vraag me nu af of het niet gewoon een bug/defect is.jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Dat heb ik ook (bijna) elke rit na een minuut of 15, gaat hij even koude lucht blazen. Ik vermoed bijna dat het een product eigenschap is of een bug in het systeem.
Service Mode geopend en toen stond er een melding voor “Service Fix”, geel/oranje, geen rood (dus niet zichtbaar in de normale UI).Heinemancp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Interessant, want ik heb soms ook het gevoel dat er tijdens een rit opeens koude lucht uit de AC komt. Tijdens dit ri skivakantie ook vaak als de precondition aan ging voor laadstop. Hoe heb je dit vastgesteld?
(M3H '24)
:strip_exif()/f/image/4jW0N6VW5NMdBmUhfAiH4L87.jpg?f=fotoalbum_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ah ja maar verder geen probleem natuurlijk.Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
Op X zie je echt veel haat richting Tesla in de US. Banden van auto's worden gejat, cybertrucks in de fik gestoken .. dan begin je toch te twijfelen of je wel zo'n auto nog moet willen aanschaffen in deze tijd.
[ Voor 20% gewijzigd door Damian op 11-03-2025 15:16 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Dat is dan wel bijzonder dat die mensen wel op X zitten...Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
Gaat om de filmpjes die worden verspreid, zijn niet persé de mensen die dat ook daadwerkelijk doen. Hoop niet dat dit over gaat waaien naar Europa.jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:43:
[...]
Dat is dan wel bijzonder dat die mensen wel op X zitten...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
"als het al gebeurd" , de echte anti tesla activist zal wel zorgen onherkenbaar in beeld te komen, want die zal weten dat eventueel sentry aanstaat ....daemonix schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:49:
Mijn auto is momenteel in Amsterdam, ik heb de Sentry mode maar aangezet.
En zelfs wanneer herkenbaar , zolang je er niet de buurman etc in herkent kan je er nog weinig mee
[ voor de duidelijkheid: ben er dus fors tegen dat vandalisme, heb zelf ook een m3 '24, maar rationeel bekeken is het maar de vraag wat je aan dergelijke beelden hebt ...]
[ Voor 16% gewijzigd door Ted038 op 11-03-2025 15:54 ]
Klopt, maar ik heb in ieder geval bewijs voor de verzekering. Ik woon niet in dat dorp trouwens.Ted038 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:52:
[...]
"als het al gebeurd" , de echte anti tesla activist zal wel zorgen onherkenbaar in beeld te komen, want die zal weten dat eventueel sentry aanstaat ....
En zelfs wanneer herkenbaar , zolang je er niet de buurman etc in herkent kan je er nog weinig mee
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In Frankrijk hebben ze bij een Tesla store 12 auto's in de fik gestoken.Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:48:
[...]
Gaat om de filmpjes die worden verspreid, zijn niet persé de mensen die dat ook daadwerkelijk doen. Hoop niet dat dit over gaat waaien naar Europa.
Of het zijn Tesla eigenaars die het (terecht) schandalig vinden.jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:43:
[...]
Dat is dan wel bijzonder dat die mensen wel op X zitten...
En het is natuurlijk niet zo dat er alleen nog Tesla lovers en Musk supporters op X actief zijn. Niet iedereen heeft dat schip al verlaten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt kan niet meer standaard.LtMarx schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
Vandaag m’n hele instellingen afgezocht m die piep uit te zetten bij verandering van snelheidszones. Blijkt dat dat niet meer kan bij nieuwe auto’s sinds zomer 2024
Ik raad je aan de Enhance Commander aan te schaffen. Deze mute het geluid automatisch voor me in mijn M3H bj 2025.
:strip_exif()/f/image/tD95tExzTiEKNn0Rm1FMnajf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is absoluut al overgewaaid naar Europa.Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:48:
[...]
Gaat om de filmpjes die worden verspreid, zijn niet persé de mensen die dat ook daadwerkelijk doen. Hoop niet dat dit over gaat waaien naar Europa.
Musk is snel aan het uitgroeien tot nummer 2 in de haat top10. Zolang hij CEO en de grootste aandeelhouder is zie ik dat ook niet veranderen. Meerdere mensen uit mijn kennissenkring (bubble...) die of hun Tesla verkopen of 'm van hun shortlist hebben gehaald om die reden.
Er missen nog een D en I achter de motoraanduiding. Of is dat juist weer andere goden verzoeken?
Zou geen spec voor mij zijn, ik moet ook de LR aanduiding er nog af halen. Op het merklogo na 'clean' houden, kentekenhouder van de leasemij was na een paar dagen al verdwenen.
Nu kan Tesla er weer 12 extra leveren en claimen bij de verzekeraar. Slimmeriken, die vandalen!shinken82 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:07:
[...]
In Frankrijk hebben ze bij een Tesla store 12 auto's in de fik gestoken.
- EVOTWEAKERS
Afgezien dat ik denk dat t niet zo ver overwaait, zien we geen filmpjes van de auto's waar niks mee gebeurd. Beetje als met reviews, de slechte zie je overal en de positieve moet je echt expliciet als bedrijf om vragen. Elke is overigens teveel, je moet met je poten van andersmans spullen blijven.Majesteit schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
EVOTWEAKERS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:15:
Ik sta op het punt een nieuwe Tesla Model Y te bestellen en ben benieuwd welke referral-acties op dit moment lopen?
- EVOTWEAKERS
/f/image/eiRs6TaGk3tKRDOWO5IIQnFC.png?f=fotoalbum_large)
Men wil op tweakers.net geen referral marktplaats overigens
Media vinden het ook héérlijk om hierover te berichten vanwege de clicks die het oplevert. Waardoor vandalen juist op ideeën gebracht worden ...Oekol schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Afgezien dat ik denk dat t niet zo ver overwaait, zien we geen filmpjes van de auto's waar niks mee gebeurd. Beetje als met reviews, de slechte zie je overal en de positieve moet je echt expliciet als bedrijf om vragen. Elke is overigens teveel, je moet met je poten van andersmans spullen blijven.
🤡nerovectra schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:46:
[...]
[Afbeelding]
Men wil op tweakers.net geen referral marktplaats overigens
:strip_exif()/f/image/gmU3CvdRpHdxeSqDktzxa0co.jpg?f=fotoalbum_large)
En zitten er standaard zomerbanden of all season banden onder de auto?
ZomerbandenGreX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:24:
Ja, Autopilot en Traffic Aware Cruise Control kun je gebruiken met aanhanger. Lees hier alle infoGreX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:24:
Ik sta momenteel voor de keuze van een nieuwe leaseauto en heb een shortlist gemaakt met twee modellen: de Tesla Model Y en de Xpeng G6. Nu heb ik gelezen dat bij de G6 cruise control en lane assist niet gebruikt kunnen worden wanneer er een caravan of aanhanger is aangekoppeld. Dat is een flinke tegenvaller. Ik begrijp dat er bij Tesla ook beperkingen zijn. Werken cruise control en/of lane assist wel met een caravan erachter? Dat zou namelijk een stuk ontspannender rijden.
Volgens mij hadden VCFRONT codes weleens te maken met de reguliere 12V accu (bij de oudere modellen, de nieuwere hebben een Li-IOn 16V accu geloof ik)._eLMo_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Service Mode geopend en toen stond er een melding voor “Service Fix”, geel/oranje, geen rood (dus niet zichtbaar in de normale UI).
[Afbeelding]
Na een jaar of 5, 6 is die accu doorgaans wel bedankt en in een EV heeft hij meer te lijden dan in een reguliere auto.
Zou kunnen. Mijn Y had een VCFRONT foutcode, gelijk al af fabriek. De eerste reactie van support was dat ze de 16V accu gingen vervangen. Dat haalde natuurlijk niets uit. Bij een SC is de VCFRONT computer helemaal vervangen. Ik had een andere code, iets van 258 dacht ik.Bomberman71 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Volgens mij hadden VCFRONT codes weleens te maken met de reguliere 12V accu (bij de oudere modellen, de nieuwere hebben een Li-IOn 16V accu geloof ik).
Na een jaar of 5, 6 is die accu doorgaans wel bedankt en in een EV heeft hij meer te lijden dan in een reguliere auto.
Y'24
Voor de mensen die niet bekend zijn met de kleine (reguliere auto accu).
De oudere modellen hebben een 12V accu, geen bijzonderheden.
De meer recentere modellen hebben een 16V accu en dat kan een probleem zijn met het inpluggen van '12V' accessoires.
Je hebt 1x 12V (2x in de Model y) ouderwetse 'sigaretten aansteker' style 12V aansluiting.
Zorg ervoor dat je accessoire (lader, koelkastje, etc) tot 16V aan kan want anders kan je die opblazen.
Zat mensen die hun 12V bandenpomp gesloopt hebben, alhoewel hij wel lekker snel pompte in eerste instantie.
Let daar dus op.
Einde Waarschuwing
Dat dacht ik dus ooit ook en valt achteraf allemaal wel mee. Zo heb ik al meerdere weken een 12 volt koelkast probleemloos laten draaien op de <16 volt outlet.Bomberman71 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:28:
WAARSCHUWING:
Voor de mensen die niet bekend zijn met de kleine (reguliere auto accu).
De oudere modellen hebben een 12V accu, geen bijzonderheden.
De meer recentere modellen hebben een 16V accu en dat kan een probleem zijn met het inpluggen van '12V' accessoires.
Je hebt 1x 12V (2x in de Model y) ouderwetse 'sigaretten aansteker' style 12V aansluiting.
Zorg ervoor dat je accessoire (lader, koelkastje, etc) tot 16V aan kan want anders kan je die opblazen.
Zat mensen die hun 12V bandenpomp gesloopt hebben, alhoewel hij wel lekker snel pompte in eerste instantie.
Let daar dus op.
Einde Waarschuwing
Ook de omvormer naar 230 volt blijft probleemloos werken en dusver is de ingebouwde beveiliging nog nooit aangesproken.
RaRo74 in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"
Neemt niet weg uiteraard voorzichtig te zijn met wat je aansluit.
[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 11-03-2025 21:40 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Zal met een bepaalde kwaliteit te maken hebben en sommige zaken hebben soms wat marge.RaRo74 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:38:
[...]
Dat dacht ik dus ooit ook en valt achteraf allemaal wel mee. Zo heb ik al meerdere weken een 12 volt koelkast probleemloos laten draaien op de <16 volt outlet.
Ook de omvormer naar 230 volt blijft probleemloos werken en dusver is de ingebouwde beveiliging nog nooit aangesproken.
RaRo74 in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"
Neemt niet weg uiteraard voorzichtig te zijn met wat je aansluit.
Maar genoeg issues gelezen op Reddit waarbij het een issue was.
Iets om op te letten bij de aanschaf van een accessoire.
€40.000??! Ik had in januari 2023 mijn 4 maanden oude Y P aangeboden bij Tesla met minder dan 5k km op de teller: ik kreeg er 37.500 voor!!! Totaal onlogisch dit.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Ik had het er een maand hiervoor ook gedaan toen kreeg ik 1500€ minder. Misschien denken ze bij Tesla ivm met de Musk perikelen we geven nu wat meer dan koopt deze meneer toch een nieuwe!!turkeyhakan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 04:50:
[...]
€40.000??! Ik had in januari 2023 mijn 4 maanden oude Y P aangeboden bij Tesla met minder dan 5k km op de teller: ik kreeg er 37.500 voor!!! Totaal onlogisch dit.
GreX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:24:
Ik sta momenteel voor de keuze van een nieuwe leaseauto en heb een shortlist gemaakt met twee modellen: de Tesla Model Y en de Xpeng G6. Nu heb ik gelezen dat bij de G6 cruise control en lane assist niet gebruikt kunnen worden wanneer er een caravan of aanhanger is aangekoppeld. Dat is een flinke tegenvaller. Ik begrijp dat er bij Tesla ook beperkingen zijn. Werken cruise control en/of lane assist wel met een caravan erachter? Dat zou namelijk een stuk ontspannender rijden.
Met mijn Y van 2023 kan ik met de caravan erachter de aanhanger modus uitzetten en vervolgens werkt het wel, althans vorig jaar zomervakantie.pdidi schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:42:
[...]
Ja, Autopilot en Traffic Aware Cruise Control kun je gebruiken met aanhanger. Lees hier alle info
Er zijn sindsdien nogal wat updates geweest.
Ik verwacht dat ik deze ook vrij snel ga aanschaffen nadat de Y binnen is. Maargoed, heb nog even!Stronk schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:49:
[...]
Klopt kan niet meer standaard.
Ik raad je aan de Enhance Commander aan te schaffen. Deze mute het geluid automatisch voor me in mijn M3H bj 2025.
[Afbeelding]
Ze zijn halverwege vorig jaar geswitched van inkooppartner (welke hogere prijzen biedt). Iemand meldde dat hier toen al en mijn 1 jaar oude M3RWD inruil ging van €25.500 naar €28.000.turkeyhakan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 04:50:
[...]
Die 2 zaken zijn inderdaad al overgewaaid, ik heb intussen ook al stickers gezien van 'I bought this before Elon went crazy' op Tesla's hier.Joydashy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:06:
[...]
Het is absoluut al overgewaaid naar Europa.
Musk is snel aan het uitgroeien tot nummer 2 in de haat top10. Zolang hij CEO en de grootste aandeelhouder is zie ik dat ook niet veranderen. Meerdere mensen uit mijn kennissenkring (bubble...) die of hun Tesla verkopen of 'm van hun shortlist hebben gehaald om die reden.
Maar qua vandalisme maak ik me niet direct zorgen, dat is echt nog een stap te ver.
En zeker als je weet dat Tesla jarenlang de best verkochte EV is geweest, er rijden hier dus heel wat van die auto's rond.
Goeie grap van Kia Noorwegen.this schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:26:
[...]
, ik heb intussen ook al stickers gezien van 'I bought this before Elon went crazy' op Tesla's hier.
:strip_exif()/f/image/eqf0gBWZD9sDiPl6zcY8BGLS.jpg?f=fotoalbum_large)
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Mag niet op tweakers, en heeft ook weinig zin. Op de NIEUWE model Y is geen referral korting.EVOTWEAKERS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:15:
Ik sta op het punt een nieuwe Tesla Model Y te bestellen en ben benieuwd welke referral-acties op dit moment lopen?
- EVOTWEAKERS
Life is too short to drive boring cars
Ik gok dat ie al door heel wat tweakers in de PM gespamd is met een referral linkSirLct schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:58:
[...]
Mag niet op tweakers, en heeft ook weinig zin. Op de NIEUWE model Y is geen referral korting.
wellicht hier even vragenabbeyrules schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:01:
Ik wil mijn MY integreren met Home Assistant om beter op zonnestroom te kunnen laden. Ik had verwacht hier een Tweakers topic over te kunnen vinden want dit is vast iets wat meer mensen doen. Maar ik lijk er niet echt wat over te kunnen vinden?
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
ik gebruik deze integratie voor HA https://github.com/alandtse/teslaabbeyrules schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:01:
Ik wil mijn MY integreren met Home Assistant om beter op zonnestroom te kunnen laden. Ik had verwacht hier een Tweakers topic over te kunnen vinden want dit is vast iets wat meer mensen doen. Maar ik lijk er niet echt wat over te kunnen vinden?
je kan ook eens kijken naar EVCC https://evcc.io/en/
is ook een HA integratie voor https://github.com/marq24/ha-evcc
Deze discussie past denk ik beter in Welke auto kun je nog politiek correct kopen? wat in lijn is met de topic warningthis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Die 2 zaken zijn inderdaad al overgewaaid, ik heb intussen ook al stickers gezien van 'I bought this before Elon went crazy' op Tesla's hier.
Maar qua vandalisme maak ik me niet direct zorgen, dat is echt nog een stap te ver.
En zeker als je weet dat Tesla jarenlang de best verkochte EV is geweest, er rijden hier dus heel wat van die auto's rond.
[ Voor 77% gewijzigd door Notna op 12-03-2025 19:10 ]
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Omdat ik veel onderweg ben, bel ik ook veel onderweg.
Al enige tijd merk ik dat de kwaliteit van bellen drama is, vooral op snelweg. Nu switch ik regelmatig van netwerk (Kpn en Vodafone), maar gesprekken blijven wegvallen.
Weet iemand of dit te maken kan hebben met de carkit van de Tesla? Bij mijn vorige Volvo had ik hier geen last van, hier zat (volgens mij) een antenne versterker op.
Oftewel hebben meer mensen hier last van?
Nee, heb dezelfde auto als jou, iets meer dan een jaar inmiddels. Heb eigenlijk nog geen enkele keer hier problemen mee ervaren, gebruik een dual sim (KPN prive en KPN zakelijk).Hamer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:55:
Vraag; ik heb nu een maand of 4 mijn Tesla M3 Highland Dual motor.
Al enige tijd merk ik dat de kwaliteit van bellen drama is, vooral op snelweg. Nu switch ik regelmatig van netwerk (Kpn en Vodafone), maar gesprekken blijven wegvallen.
Weet iemand of dit te maken kan hebben met de carkit van de Tesla? Bij mijn vorige Volvo had ik hier geen last van, hier zat (volgens mij) een antenne versterker op.
Ik zie het. Ik las zelf dus te snel
Even wat anders: ben vandaag bij de bandenboer geweest met de MY van m'n meisje want ik hoorde wat 'zingend' bandengeluid. Ik had de hoop dat balanceren zou helpen, maar de Hankooks zijn na 25K km gecupped. Pfff... en daar is niets aan te doen, weet ik uit ervaring.
Bekend probleem? Is het haar rustige rijstijl, het hoge gewicht van de auto, te lage bandenspanning (2.9), of gewoon pech?
Je vergeet 1, de uitlijning. Dat gecheckt of het allemaal nog klopt?TCMR schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Ik zie het. Ik las zelf dus te snel![]()
Even wat anders: ben vandaag bij de bandenboer geweest met de MY van m'n meisje want ik hoorde wat 'zingend' bandengeluid. Ik had de hoop dat balanceren zou helpen, maar de Hankooks zijn na 25K km gecupped. Pfff... en daar is niets aan te doen, weet ik uit ervaring.
Bekend probleem? Is het haar rustige rijstijl, het hoge gewicht van de auto, te lage bandenspanning (2.9), of gewoon pech?
Nov 2024 Model Y en het werkt geweldig.Hamer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:55:
Vraag; ik heb nu een maand of 4 mijn Tesla M3 Highland Dual motor.
Android Op12 met BEN sim waar ik met name mee bel en KPN sim voor data.
Dit met verse winterbanden die direct na aflevering van m'n nieuwe M3H in januari dit jaar zijn geplaatst. Nu dus na 2.500km al dit probleem. Waarschijnlijk dus al licht gecupt. Eind maart wissel naar mn nog nieuwe zomerbanden en dan direct laten uitlijnen bij een SeC.Hopelijk blijven die dan goed.
We twijfelen alleen nog heel erg over de kleur. Ultra Red of Quicksilver. Ik ben in Roermond geweest maar daar hadden ze enkel een witte, zwarte en Stealth Grey staan. Weet iemand of er in de omgeving Maastricht/Roermond ergens een Ultra Red of Quicksilver exemplaar te bewonderen is?
Daarnaast benieuwd of eigenaren hier van deze kleuren nog bepaalde overwegingen of aandachtspunten willen meegeven op basis van hun ervaring
Ik ben zelf van een zwarte naar een witte Juniper gegaan. Vind het wel strak ogen, twijfelde nog voor de rode. Er zit een mooie glinstering in de witte lak. Op YouTube vind je wel filmpjes die buiten zijn opgenomen met de rode lak. Succes in ieder geval, hij rijd in ieder geval super 😀tim.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
Na proefritten met de M3H en de Y Juniper zijn we erover uit om voor een Y juniper te willen gaan.
We twijfelen alleen nog heel erg over de kleur. Ultra Red of Quicksilver. Ik ben in Roermond geweest maar daar hadden ze enkel een witte, zwarte en Stealth Grey staan. Weet iemand of er in de omgeving Maastricht/Roermond ergens een Ultra Red of Quicksilver exemplaar te bewonderen is?
Daarnaast benieuwd of eigenaren hier van deze kleuren nog bepaalde overwegingen of aandachtspunten willen meegeven op basis van hun ervaring
Cuppen kan meerdere oorzaken hebben en achterhaal maar eens welke bij jou van toepassing is. Ik zou wel de balancering en de uitlijning laten controleren bij de bandenboer.TCMR schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Ik zie het. Ik las zelf dus te snel![]()
Wat ook kan helpen is het kruislings wisselen elke 10.000 km waardoor de eenzijdige slijtage door veelvuldig hetzelfde bochtenwerk vermindert.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Meestal staan er tientallen of honderden buiten bij de leverplaats. Zo heb ik mijn kleur keuze in Tilburg gemaakt.tim.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
Na proefritten met de M3H en de Y Juniper zijn we erover uit om voor een Y juniper te willen gaan.
ultra Red ftw !tim.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
Is nog nooit in NL verkocht op een Y terwijl Quicksilver er al wel eventjes is en we ook veel vaker gaan zien.
Rode SUv's zijn zeldzaam en blijft mooi.
Zelfde goeie ervaring hier. Carkit werkt veel beter dan in mijn vorige auto, niks op aan te merken. Helder geluid en valt niet meer uit dan gewone gsm gesprekken.Davidas schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:15:
[...]
Nee, heb dezelfde auto als jou, iets meer dan een jaar inmiddels. Heb eigenlijk nog geen enkele keer hier problemen mee ervaren, gebruik een dual sim (KPN prive en KPN zakelijk).
Ons aanbod is €29.950,-
Toch een 20k afschrijven in 3 jaar
In 2022 was die toch ca 65k? Dat zou een afschrijving zijn van ca 35k.Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ook een inruil aanvraag gedaan bij Tesla voor onze huidige Model Y LR AWD uit 2022. Bijna 90.000km op de teller 3 jaar oud en nooit geen gedoe mee gehad
Ons aanbod is €29.950,-
Ultra red. Eindelijk een mooie rode kleur! Doe het en rij vaak langs mij. Word ik blij vantim.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Chatgpt geeft dit:Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ook een inruil aanvraag gedaan bij Tesla voor onze huidige Model Y LR AWD uit 2022. Bijna 90.000km op de teller 3 jaar oud en nooit geen gedoe mee gehad
Ons aanbod is €29.950,-
Laten we een auto nemen met een nieuwprijs van €50.000 en de afschrijving per jaar berekenen op basis van de gemiddelde waardevermindering.
Afschrijvingsschema (€50.000 auto)
Na 1 jaar (-25%): €37.500 (verlies: €12.500)
Na 2 jaar (-15%): €31.875 (verlies: €6.125)
Na 3 jaar (-15%): €27.094 (verlies: €4.781)
Na 4 jaar (-10%): €24.385 (verlies: €2.709)
Na 5 jaar (-10%): €21.947 (verlies: €2.438)
Gemiddelde afschrijving per jaar:
Na 3 jaar: gemiddeld €7.800 per jaar
Na 5 jaar: gemiddeld €5.810 per jaar
Is dus harstikke gemiddeld, en gelukkig niet ev/tesla specifiek lijkt het....
Maar ik zou nog ff 1 of 2 jaar door rijden....
Ik zelf zou een volgende keer denk ik ook geen gloednieuwe meer kopen, maar eentje met de kop er af. 1 jaartje oud. Dat scheelt zo enorm veel. Deed dat met mijn vorige Audi's ook elke keer en reed er dan circa 4 jaar in. Had dan elke keer maar circa 3000 tot 3500k afschrijving per jaar. Wat ik een stuk netter vind en denk ik met een jonge occasion ev ook moet kunnen.
[ Voor 15% gewijzigd door Allewijn op 12-03-2025 20:14 ]
Wow.. ik had in december nog een inruilvoorstel van 31.800 voor een y rwd uit 2022 met 42.000 km.Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ons aanbod is €29.950,-
Maandag een proefritje gemaakt in de nieuwe y. Ja de vering is beter maar om daar nou zoveel weer voor bij te leggen… looks is persoonlijk natuurlijk maar de vernieuwing doet mij niet zoveel. Ook het switchen van D > R > P op het scherm vind ik niet fijn. Oh en jammer dat er geen premium audio meer aanwezig is in de nieuwe rwd. Kortom denk dat ik mijn Y maar afrij en over 4 jaar eens kijk wat er allemaal weer is.
Schakelen tussen voor- en achteruit doet de auto meestal vanzelf en de P-stand gaat vanzelf aan als je je gordel losklikt.joeyke87 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Wow.. ik had in december nog een inruilvoorstel van 31.800 voor een y rwd uit 2022 met 42.000 km.
Maandag een proefritje gemaakt in de nieuwe y. Ja de vering is beter maar om daar nou zoveel weer voor bij te leggen… looks is persoonlijk natuurlijk maar de vernieuwing doet mij niet zoveel. Ook het switchen van D > R > P op het scherm vind ik niet fijn. Oh en jammer dat er geen premium audio meer aanwezig is in de nieuwe rwd. Kortom denk dat ik mijn Y maar afrij en over 4 jaar eens kijk wat er allemaal weer is.
En toch, ik ben wellicht in de markt voor een occasion y, en betaalbare auto’s zijn amper te vinden.Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ons aanbod is €29.950,-
Tesla lowballed volgens mij flink.
Verrek ik zie het nu ook op x voorbij komen https://x.com/tesla/status/1899905650085511386?s=46WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:29:
[...]
Schakelen tussen voor- en achteruit doet de auto meestal vanzelf en de P-stand gaat vanzelf aan als je je gordel losklikt.
Kwestie van wennen lijkt me dan, mensen zijn wel tevreden in de reacties zo te lezen. Ik zat met name te pielen toen ik de y terug in het parkeervak moest zetten bij Tesla Tilburg.
Die standard audio is echt wel een dingetje in een RWD.joeyke87 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Wow.. ik had in december nog een inruilvoorstel van 31.800 voor een y rwd uit 2022 met 42.000 km.
Heb met een M3H Rwd gereden en de audio is echt te merken minder dan in een MY RWD (met premium audio in de Berlijn versie).
Nadeel in dit soort auto's is dat je de audio NIET eventjes kan upgraden. Vroeger zat de boel erin en kon je dat met trucjes aanzetten met wat hardware.
Maar nu is dat erg lastig en vooral erg duur.
Maar goed, niet iedereen geeft net zoveel om audio als ik.
Je kan in de app hiervoor een service verzoek aanvragen en dan krijg je een offerte. Die hoef je niet te accepteren en je zit nergens aan vast. Banden wisselen (zelfde velg) was volgens mij ruim 160 euro. Dat kon de Euromaster goedkoper en die zijn preferred partner en krijgen genoeg Tesla's langs.mattdice schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:52:
Wat zijn ongeveer de kosten voor een winter > zomerbanden set waarbij ik de zomerbanden op velg meeneem? Twijfel om naar een lokale bandenboer te gaan, maar aangezien het stuur trilde met de zomerbanden is het misschien ook goed om Tesla er nov even naar te laten kijken.
Gebruik maar GenAI niet voor dit soort dingen. De getalen kloppen helemaal niet. GenAI produceert een antwoord door gewoon de volgende token (zeg maar woord) te voorpsellen op basis van waarschijnlijkheid. Ook niet in plaats van googlen. Ten eerste eerste is het 10 keer minder duurzaam dan googlen, ten tweede reageert ie onzin en je kan door een paar keer door te vragen het tegenovergestelde antwoord krijgen.Allewijn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:09:
[...]
Chatgpt geeft dit:
Laten we een auto nemen met een nieuwprijs van €50.000 en de afschrijving per jaar berekenen op basis van de gemiddelde waardevermindering.
Ik zelf zou een volgende keer denk ik ook geen gloednieuwe meer kopen, maar eentje met de kop er af. 1 jaartje oud. Dat scheelt zo enorm veel. Deed dat met mijn vorige Audi's ook elke keer en reed er dan circa 4 jaar in. Had dan elke keer maar circa 3000 tot 3500k afschrijving per jaar. Wat ik een stuk netter vind en denk ik met een jonge occasion ev ook moet kunnen.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Dubbele ontkenning.....Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Bijna 90.000km op de teller 3 jaar oud en nooit geen gedoe mee gehad

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 12-03-2025 23:20 ]
Direct een afspraak gemaakt via Tesla App en ik kon pas eind januari terecht, op dat moment had Tesla Service Center een diagnose gedaan en bleek dat ik 4 nieuwe banden moest hebben.
Dat is uiteindelijk (omdat ze de banden niet voorradig hadden) half februari gebeurd. Helaas ondanks de bandenwissel, het balanceren, uitlijnen merk ik nog steeds dat er trillingen aanwezig zijn. Begin maart was ik weer terug gegaan en dit keer hadden ze nog meer metingen gedaan en het zou zijn verholpen, helaas merk ik alsnog dat er trillingen zijn.
Trillingen op het stuur is voornamelijk aan de linkerkant van het stuur. Wel is het zodanig met name bij lange ritten dat het hinderlijk/irritant is.
Hebben meer mensen hier last van? Wat kan het probleem zijn? Nu gaat ie binnenkort weer terug, maar vervelend is het wel aangezien dit mijn eerste Tesla is.
Ik heb het ook en kom niet verder meer bij Tesla.ths1986 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:14:
Ik heb begin december 2024 mijn M3H in bezit, helaas vanaf begin af aan al trillingen in het stuur. Zowel bij hoge snelheden als bij lage snelheden. Ook merk ik bij het "uitrollen" maar het is minder aanwezig bij het accelereren.
Direct een afspraak gemaakt via Tesla App en ik kon pas eind januari terecht, op dat moment had Tesla Service Center een diagnose gedaan en bleek dat ik 4 nieuwe banden moest hebben.
Dat is uiteindelijk (omdat ze de banden niet voorradig hadden) half februari gebeurd. Helaas ondanks de bandenwissel, het balanceren, uitlijnen merk ik nog steeds dat er trillingen aanwezig zijn. Begin maart was ik weer terug gegaan en dit keer hadden ze nog meer metingen gedaan en het zou zijn verholpen, helaas merk ik alsnog dat er trillingen zijn.
Trillingen op het stuur is voornamelijk aan de linkerkant van het stuur. Wel is het zodanig met name bij lange ritten dat het hinderlijk/irritant is.
Hebben meer mensen hier last van? Wat kan het probleem zijn? Nu gaat ie binnenkort weer terug, maar vervelend is het wel aangezien dit mijn eerste Tesla is.
Bij mij is er eerst gebalanceerd en uitgelijnd. Dat hielp niet. Daarna 4 nieuwe banden, dat maakte het een stuk minder.
Daarna nogmaals terug, nog een keer gebalanceerd.
Nu is het binnen de norm en doen ze niets meer.
Het is veel minder, maar nu 1.5 jaar later mog steeds aanwezig.
Ik rij vrij weinig dus soms staat de auto een week stil.
Ik heb overigens de Michelin banden, welk merk heb jij?
Mijn buren hebben een quicksliver en ik zie er meer hier in de buurt Ik vind het toch beetje saaie kleur. Ik had zelf een nieuwe Y in rood besteld maar later omgezet in stealth grey (ook beetje saai) twijfel nog beetje. Bestelling staat on hold want ben op vakantie en anders ging leveren te snel. Zal nu begin April worden denk ikOekol schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:58:
[...]
Ultra red. Eindelijk een mooie rode kleur! Doe het en rij vaak langs mij. Word ik blij van
Ik zou juist nooit een auto met de kop eraf kopen. Je betaalt weliswaar minder, maar kunt voor dat enorme bedrag niet precies kiezen wat je wil, en je krijgt ook minder (banden half sleets e.d.). En je restwaarde is lager omdat je auto ouder is bij inruil. Bovendien is het een gok waarom de vorige eigenaar bereid was zoveel afschrijving in een korte tijd te pakken (huurauto? geforceerde terugkoop?). Het verhaal moet dan héél goed èn 100% te herleiden zijn. Als ik zoveel uitgeef gaat ie ook direct na aflevering naar de onderstelspecialist voor uitlijning om te voorkomen dat ik na 25.000 km nieuwe 20" Hankooks moet kopen vanwege cuppende banden omdat de vorige eigenaar(s) het stuur tegen een stoeprandje in gedraaid heeft gehad. En dan nóg kan men in de fabriek iets verkloot hebbenAllewijn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:09:
[...]
Chatgpt geeft dit:
Ik heb/had het ook met m'n december geleverde M3'24, op Bridgestones. Kon pas na een maand terecht. De set is opnieuw gebalanceerd, 2 banden weken af en daarbij is road force toegepast (volgens de bon). Het trillen is minder maar boven de 100 kmpu nog steeds aanwezig.ths1986 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:14:
Ik heb begin december 2024 mijn M3H in bezit, helaas vanaf begin af aan al trillingen in het stuur. Zowel bij hoge snelheden als bij lage snelheden. Ook merk ik bij het "uitrollen" maar het is minder aanwezig bij het accelereren.
Waarschijnlijk klopt het wat hier al eerder werd geschreven (kwam van een monteur geloof ik?): de Highland is niet stabiel op hogere snelheden. Bij m'n vorige 3 nooit gemerkt.
Nu we het toch over problemen hebben.. M'n dak kraakte vanochtend het eerst kwartier ontzettend (de eerste plaat). Het heeft licht gevroren maar ook dit nog niet eerder gehoord. Kreeg er een beetje Centraal Beheer haaien vibes van. Geen beschadigingen zichtbaar. Iemand ervaring?
Is toch vrij normaal? 1e jaar 20%, 2e en 3e jaar 15 %.Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ons aanbod is €29.950,-
Ja, op een goedkope Kia of Suzuki schrijf je iets minder af.
Anwb komt op €30.850 uit (uitgaande van goedkoopste nieuwprijs €52.990 en 30k km/j)Darker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:09:
Ons aanbod is €29.950,-
We mogen in dit topic niet gaan vergelijken, maar dat kun je zelf op de site van Anwb doen
[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 13-03-2025 08:49 ]
Quicksilver vind je saai en dan pak je nog een saaiere kleur stealth grey?jheerink14 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:30:
[...]
Mijn buren hebben een quicksliver en ik zie er meer hier in de buurt Ik vind het toch beetje saaie kleur. Ik had zelf een nieuwe Y in rood besteld maar later omgezet in stealth grey (ook beetje saai) twijfel nog beetje. Bestelling staat on hold want ben op vakantie en anders ging leveren te snel. Zal nu begin April worden denk ik
Join the Ultra Red club.tim.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
- Stoelen zijn wat harder en zeker minder comfortable. Doen me denken een beetje op mijn BMW i3. Ik mis de rugsteunfunctie want ik heb een hernia in mij lage rug. [Edit: rugsteun zit er nog steeds in. Ik moet langer drukken]
- Zeer rustig!
- eAP is nog steeds nutteloos. Mijn eerste 2-2,5 jaar met FSD op Aeolos was ik heel blij mee! Toen kwam een domme software update en FSD werd zo dom als een kip. Ik heb hem op Mad Max en vroeger zou hij op tijd inhalen voorstellen, ik zou bewestigen en hij zou hem vlekkeloos uitvoeren. Al 2,5 jaar (imiddels 3 denk ik) gaat dom achter de auto voor me plakken, verlaagt de snelheid naar de snelheid van de auto vóór en stelt gewoon GEEN inhelen! Ik moet het inhalen zelf initieren.Ik hoopte dat dit in een nieuwere auto beter zou zijn maar het likt me zelfs erger. Ik heb wel nog steeds een 2024 software (raar). Dus ik hoop met de volgende udpate wat v13 is dat ik wat verbetering zie. Maar als dat 4-5 jaar zo blijft dan volgende keer geen eAP. Gewoon een Comander bestellen, da's goedkoper!
- AP op de knop... tja dat kon ook slimmer denk ik. Ik krijg geen keuze om te kiezen tussen 1 klik of 2 kliks. Dus ik kan niet tussen TACC, AP en eAP kiezen (zoals het was bij Aeolos). Het is eAP of niets! Ik heb nog niet geprobeerd eAP te deactiveren om te zien of ik dan wel de optie krijg.
- Na "geweldadig" onderbreken van eAP (niet door de handel of de rem dus, maar door de stuur agressief naar links of rechts) bleef bij Aeolos de TACC actief tenminste. Bij Atlas dus nu niet meer. Als ik bij Aeolos koos voor FSD op enkel druk, dan had ik dezelfde, waardoor ik uit eindelijk die enkeldruk optie niet gebruikte ondanks dat ik dat wou. Het maakt het onderbreken om handmatig in te halen veel minder soepel. Alweer, ik heb nog niet geprobeerd om de eAP te deactiveren om te kijken of dit hetzelfde is bij onderbreken van gewone AP. Dit komt door een domme fout van het software team van Tesla om het enkel-druk optie om te associeeren ook met het onderbreken van de AP optie terwijl het er niets mee heeft te maken.
- Hij is veel gevoeliger met in het scherm kijken dan Aeolos. En als ik gestaft werd bij Aeolos, bleef te minste de TACC werken. Bij Atlas (want je ik war op mijn eerste 30km al gestraft

- Veel kleinere zicht uit de spiegel.
- De aanwijzer handel voelt als goedkoop plastic. Waarom kan je grootlicht niet bedienen daarmee? Ik heb hem altijd aan, maar soms wil ik hem meteen deactiveren als ik de AP aanzet (op snelwegen vind ik hem niet zo goed functioneren - zeker met vrachtauto's in het tegenverkeer), maar die knop op de stuur heeft ook een signaal waardoor de auto vóór mij denkt "wat wil die gast nou?!"
- Stuur glijdt te veel. Voelt kleiner en minder stevig ook. Maar jongen wat ben ik gek op de automatisch stuurverwarming functie!
- Die automatische kofferbak opendoen functie is mij nog niet gelukt om te gebruiken. Misschien moet ik eerste updaten naar een 2025 versie?
- Ik heb het gevoel dat ik op de een of andere manier minder ruimte heb ik in de kofferbak. De opening van kofferbak was te klein bij Aeolos (ik kon niet eens een bureaustoel in doen), maar binnen was hij enorm! Atlas heeft formeel veel meer ruimte, maar op de ene of andere manier heel slecht ingedeeld. Of doordar die gordijn niet omhoog gaat samen met de deur, heb ik minder toegen tot het meeste van de ruimte.
- Ik vond bij Aeolos het geluid die hij maakte tijdens opgrendelen te hard (zeker bij een rustige buurt laat 's avonds), maar die van Atlas kan ik nauwelijks horen! Iets ertussen graag Tesla!!! Of maak het maar instelbaar voor ons. Heb ik willekeurig geluid boombox geprobeerd, daan de spiegels dan niet dicht bij ongrendelen!
- Gelukkig 7m kabel erbij in plaats van de belachelijke 3,5m die ik kreeg bij de Aeolos.
- Tapijt en usb-stik zat er ook bij in tegenstelling tot Aeolos.
- Betere zonnekleppen.
Ik ben zeker een paar dingen vergeten, maar er komen nog meer posts in de toekomst
:strip_exif()/f/image/bk9UVC8i1hB9ls1Ja5aIN2Xk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door macedon op 13-03-2025 20:43 ]
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
macedon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
Dinsdag Atlas (MYJ AWD eAP) opgehaald. Hij rijdt als een bal. Heel blij mee. Op mijn vorige Tesla, Aeolos (rood M3 19" FSD) waren wat dingen anders moet ik zeggen... Dus hier dingen die in de eerste 100km opgevallen zijn:
- Stoelen zijn wat harder en zeker minder comfortable. Doen me denken een beetje op mijn BMW i3. Ik mis de rugsteunfunctie want ik heb een hernia in mij lage rug.
- Zeer rustig!
- eAP is nog steeds nutteloos. Mijn eerste 2-2,5 jaar met FSD op Aeolos was ik heel blij mee! Toen kwam een domme software update en FSD werd zo dom als een kip. Ik heb hem op Mad Max en vroeger zou hij op tijd inhalen voorstellen, ik zou bewestigen en hij zou hem vlekkeloos uitvoeren. Al 2,5 jaar (imiddels 3 denk ik) gaat dom achter de auto voor me plakken, verlaagt de snelheid naar de snelheid van de auto vóór en stelt gewoon GEEN inhelen! Ik moet het inhalen zelf initieren.Ik hoopte dat dit in een nieuwere auto beter zou zijn maar het likt me zelfs erger. Ik heb wel nog steeds een 2024 software (raar). Dus ik hoop met de volgende udpate wat v13 is dat ik wat verbetering zie. Maar als dat 4-5 jaar zo blijft dan volgende keer geen eAP. Gewoon een Comander bestellen, da's goedkoper!
- AP op de knop... tja dat kon ook slimmer denk ik. Ik krijg geen keuze om te kiezen tussen 1 klik of 2 kliks. Dus ik kan niet tussen TACC, AP en eAP kiezen (zoals het was bij Aeolos). Het is eAP of niets! Ik heb nog niet geprobeerd eAP te deactiveren om te zien of ik dan wel de optie krijg.
- Na "geweldadig" onderbreken van eAP (niet door de handel of de rem dus, maar door de stuur agressief naar links of rechts) bleef bij Aeolos de TACC actief tenminste. Bij Atlas dus nu niet meer. Als ik bij Aeolos koos voor FSD op enkel druk, dan had ik dezelfde, waardoor ik uit eindelijk die enkeldruk optie niet gebruikte ondanks dat ik dat wou. Het maakt het onderbreken om handmatig in te halen veel minder soepel. Alweer, ik heb nog niet geprobeerd om de eAP te deactiveren om te kijken of dit hetzelfde is bij onderbreken van gewone AP. Dit komt door een domme fout van het software team van Tesla om het enkel-druk optie om te associeeren ook met het onderbreken van de AP optie terwijl het er niets mee heeft te maken.
- Hij is veel gevoeliger met in het scherm kijken dan Aeolos. En als ik gestaft werd bij Aeolos, bleef te minste de TACC werken. Bij Atlas (want je ik war op mijn eerste 30km al gestraft) niet!! Waarom?! Geen andere auto straft jou als je TACC aan hebt een je naar je navigatiescherm aan het kijken bent!
- De aanwijzer handel voelt als goedkoop plastic. Waarom kan je grootlicht niet bedienen daarmee? Ik heb hem aan altijd, maar soms wil ik hem meteen deactiveren als ik de AP aanzet (op snelwegen vind ik hem niet zo goed functioneren - zeker met vrachtauto's in het tegenverkeer), maar dat knop op de stuur heeft alleen signaal!
- Stuur glijdt te veel. Voelt kleiner en minder stevig ook. Maar jongen wat ben ik gek op de automatisch stuurverwarming functie!
- Die automatische kofferbak opendoen functie is mij nog niet gelukt om te gebruiken.
- Ik heb het gevoel dat ik op de een of andere manier minder ruimte heb ik in de kofferbak. De opening van kofferbak was te klein bij Aeolos (ik kon niet eens een bureaustoel in doen), maar binnen was hij enorm! Atlas heeft formeel veel meer ruimte, maar op de ene of andere manier heel slecht ingedeeld. Of doordar die gordijn niet omhoog gaat samen met de deur, heb ik minder toegen tot het meeste van de ruimte.
- Ik vond bij Aeolos het geluid die hij maakte tijdens opgrendelen te hard (zeker bij een rustige buurt laat 's avonds), maar die van Atlas kan ik nauwelijks horen! Iets ertussen graag Tesla!!! Of maak het maar instelbaar voor ons.
- Gelukkig 7m kabel erbij in plaats van de belachelijke 3,5m die ik kreeg bij de Aeolos.
- Betere zonnekleppen.
Ik ben zeker een paar dingen vergeten, maar er komen nog meer posts in de toekomstOok met vragen, zoals stopt de kofferbak deur zelf bij een lage garage of moet ik er zelf voor zorgen dat ie niet tegen het plafond slaat?
![]()
[Afbeelding]
"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''
WTF is Aeolos en Atlasmacedon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
Dinsdag Atlas (MYJ AWD eAP) opgehaald. Hij rijdt als een bal. Heel blij mee. Op mijn vorige Tesla, Aeolos (rood M3 19" FSD) waren wat dingen anders moet ik zeggen... Dus hier dingen die in de eerste 100km opgevallen zijn:
- Stoelen zijn wat harder en zeker minder comfortable. Doen me denken een beetje op mijn BMW i3. Ik mis de rugsteunfunctie want ik heb een hernia in mij lage rug.
- Zeer rustig!
- Hij is veel gevoeliger met in het scherm kijken dan Aeolos. En als ik gestaft werd bij Aeolos, bleef te minste de TACC werken. Bij Atlas (want je ik war op mijn eerste 30km al gestraft) niet!! Waarom?! Geen andere auto straft jou als je TACC aan hebt een je naar je navigatiescherm aan het kijken bent!
- De aanwijzer handel voelt als goedkoop plastic. Waarom kan je grootlicht niet bedienen daarmee? Ik heb hem aan altijd, maar soms wil ik hem meteen deactiveren als ik de AP aanzet (op snelwegen vind ik hem niet zo goed functioneren - zeker met vrachtauto's in het tegenverkeer), maar dat knop op de stuur heeft alleen signaal!
- Die automatische kofferbak opendoen functie is mij nog niet gelukt om te gebruiken.
- Ik vond bij Aeolos het geluid die hij maakte tijdens opgrendelen te hard (zeker bij een rustige buurt laat 's avonds), maar die van Atlas kan ik nauwelijks horen! Iets ertussen graag Tesla!!! Of maak het maar instelbaar voor ons.
- Betere zonnekleppen.
Ik ben zeker een paar dingen vergeten, maar er komen nog meer posts in de toekomstOok met vragen, zoals stopt de kofferbak deur zelf bij een lage garage of moet ik er zelf voor zorgen dat ie niet tegen het plafond slaat?
![]()
[Afbeelding]
Bedoel je hier niet gewoon oude en nieuwe Y...
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.