• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oekol schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
Wat slaan ze de plank echt volledig mis met deze standard LR zeg. Wie boeit het nou om die >100km meer te hebben voor 7.000 euro meer. Had er een standard RWD premium van gemaakt met ongeveer dezelfde actieradius als de standard RWD en dan had je een gat ingevuld.
Dan was dat ten koste van de Y Standard verkopen gegaan (wie neemt er immers een standard als je voor 5k extra een premium hebt) en de Standard Y zorgt gezien alle vergaande besparingen voor een hogere marge.
Napsju schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Die is er eind vorig jaar heel kort geweest. Ik heb een 2026 Premium RWD Model 3 met 520 km WLTP gekocht voor € 34.990 incl inruilpremie (+1700 voor 19”). Deze heeft stalks en een front camera.
Lucky you, dat wordt een lage afschrijving.

Ik zie trouwens dat je de 3 std ook niet meer kan configureren met 19inch Nova, en dat je dus vast zit aan de kruiwagen wielen. Dan te bedenken dat deze standard RWD slechts 3k goedkoper is als de € 34.990 incl inruilpremie die je voorheen in de actie voor de premium mocht af tikken. Gevalletje krimpflatie |:(

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2026 10:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
De nieuwe Standaard LR accu laadt dus sneller dan de Premium LR accu (278km in 15min tov. 267km). Grote kans dus dat deze accu tzt dus ook naar de Premiums gaat

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45

Lekker!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 12:28
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:52:
De nieuwe Standaard LR accu laadt dus sneller dan de Premium LR accu (278km in 15min tov. 267km). Grote kans dus dat deze accu tzt dus ook naar de Premiums gaat
Mééstal ben je daar wel goed in, maar zal het niet gewoon hetzelfde pack zijn, maar dan met een zuiniger verbruik gebaseerd op de 18" wielen?

Uiteindelijk is het maar 4% verschil, dus klinkt als efficiëntie.

Standard LR = 657km WLTP
Premium LR = 622km WLTP

Pakweg 6% verschil in de WLTP range. :) Is natuurlijk even de vraag of ze die ook pakken voor die "range in 15 minuten" of dat ze daar wél de EPA voor pakken..

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 09-01-2026 12:13 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Die standard Model 3 RWD is wel heel erg interessant voor die prijs :-) Het is dat we vorig jaar een nieuwe Hyundai Inster hebben gekocht, maar die zit er met z'n nieuwprijs niet ver vanaf... en bij de Tesla krijg je wel echt meer auto voor je geld. Ach ja, je kunt niet altijd alles hebben :)
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:21:
Die standard Model 3 RWD is wel heel erg interessant voor die prijs :-) Het is dat we vorig jaar een nieuwe Hyundai Inster hebben gekocht, maar die zit er met z'n nieuwprijs niet ver vanaf... en bij de Tesla krijg je wel echt meer auto voor je geld. Ach ja, je kunt niet altijd alles hebben :)
Met korting bedoel je? Moet je wel een sloopauto kopen. Anders is het een sigaar uit eigen doos.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Mééstal ben je daar wel goed in, maar zal het niet gewoon hetzelfde pack zijn, maar dan met een zuiniger verbruik gebaseerd op de 18" wielen?

Uiteindelijk is het maar 4% verschil, dus klinkt als efficiëntie.

Standard LR = 657km WLTP
Premium LR = 622km WLTP

Pakweg 6% verschil in de WLTP range. :) Is natuurlijk even de vraag of ze die ook pakken voor die "range in 15 minuten" of dat ze daar wél de EPA voor pakken..
Ja, ik loop hier wat achter. Had het volgende al op het Duitse forum geplaatst
Bis zu 278 km in 15 Minuten hinzufügen. Das ist schneller als LG 5M im Premium Model Y LR RWD mit 19”, aber vergleichbar wie LG 5M im Premium Model 3 LR RWD mit 18”

De belangrijkste reden om nog steeds aan te nemen dat het wel om een ander accu pack gaat, is dat er een andere leverancier code is gebruikt (8 ipv 5 van LG). Maar met de huidige onverklaarbare acties van Tesla is niks meer zeker

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 09-01-2026 12:33 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:19
revolution-nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Dan was dat ten koste van de Y Standard verkopen gegaan (wie neemt er immers een standard als je voor 5k extra een premium hebt) en de Standard Y zorgt gezien alle vergaande besparingen voor een hogere marge.
Het gat is 7k. Dat is ver genoeg uit elkaar dat het gros toch voor de uitgeklede variant gaat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Ja, ik loop hier wat achter. Had het volgende al op het Duitse forum geplaatst
Bis zu 278 km in 15 Minuten hinzufügen. Das ist schneller als LG 5M im Premium Model Y LR RWD mit 19”, aber vergleichbar wie LG 5M im Premium Model 3 LR RWD mit 18”

De belangrijkste reden om nog steeds aan te nemen dat het wel om een ander accu pack gaat, is dat er een andere leverancier code is gebruikt (8 ipv 5 van LG). Maar met de huidige onverklaarbare acties van Tesla is niks meer zeker
Hij is ook wat lichter dan de Premium LR RWD. Dus ook een indicatie.

Oekol schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Het gat is 7k. Dat is ver genoeg uit elkaar dat het gros toch voor de uitgeklede variant gaat.
Ik kan me voorstellen dat mensen nu toch gaan kijken bij andere merken. Een Ioniq 5/EV6/ID7 begint nu ook best interessant te worden. Als ik zie dat een Ioniq 5 met 84kWh en 800V ook voor 45k weg gaat dan zou dat mijn voorkeur hebben. In de lease is Tesla ook niet mega voordelig volgens mij dus kan me voorstellen dat andere merken profiteren van deze downgrade.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Ik kan me voorstellen dat mensen nu toch gaan kijken bij andere merken. Een Ioniq 5/EV6/ID7 begint nu ook best interessant te worden. Als ik zie dat een Ioniq 5 met 84kWh en 800V ook voor 45k weg gaat dan zou dat mijn voorkeur hebben. In de lease is Tesla ook niet mega voordelig volgens mij dus kan me voorstellen dat andere merken profiteren van deze downgrade.
Wat dacht je van een ZEEKR GT vanaf 46k. De ZEEKR of een back to basic Model Y. Dat zou voor mij geen moeilijke keuze zijn. Deze Y Std gaat gewoon verkopen kosten, verkeerde strategie.

Als ik nu in de markt zou zijn voor iets nieuws dan stond de Y niet op mijn shortlist en dat is best wat voor een fanboy 8)

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2026 13:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:25
Fire69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:25:
Ik wou net even kijken bij Tesla om eventueel het 19" Crossflow winterpakket te bestellen, maar dat lukt niet?
Op de site zeggen ze dat je via de app moet bestellen, in de app vind ik nergens waar je kan bestellen... :?

[edit]
Ik merk net dat bij andere producten je wel kan bestellen dus ik veronderstel dat ze uit voorraad zijn.
Ik had via de app gevraagd waarom ik de set niet kon bestellen en wat de eventuele levertijd zou zijn. In plaats van me even via een berichtje te antwoorden stuurden ze me gisteren direct een kostenraming op en kon ik een afspraak inplannen 8)7
Aangezien het even snel kan als bij de bandenboer hier en het 200€ goedkoper is zo maar gedaan, lekker makkelijk. :P
In de kostenraming staan trouwens ook 3 andere (gratis) interventies:
- Adjust brake fluid level
- Clean forward camera view
- Replace liftgate wedge damper base

Iemand op de hoogte van die brake fluid en liftgate punten?

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Hij is ook wat lichter dan de Premium LR RWD. Dus ook een indicatie.
Inderdaad. En de WLTP verbruikscijfers zijn echt opvallend. Deze nieuwe MY LR Standaard heeft een verbruik van 12,7 kWh/100 km. Even ter vergelijking: de M3 Standaard heeft 13,0 kWh/100 km terwijl die Model Y 106kg zwaarder is en minder aerodynamisch.

• Mar.tin
[...]

Tja het is op een gegeven moment ook smaak en wens natuurlijk. Toevallig afgelopen september met een vriend op mannenweekeind geweest die een 2022 IONIQ 5 Long range / AWD heeft, toen nog met mijn 2024 Y RWD.

Beiden met 100% vertrokken, en ondanks dat, is zijn netto bereik kleiner dan dat van de "oude" Y. We hadden een ladertje en lunch +- 350km verderop gepland. Ik kwam met 8% aan, en hij heeft de laatste kilometers billen geknepen.

Mijn Juniper ""Premium"" standard range doet door extra zuinigheid en bijna 100km méér op een accu dan mijn oude bij dergelijke nabij-zomerse omstandigheden.

Dat betekent dat het verschil in praktische range bij 100-110 met een IONIQ 5 en de LR Model Y dus bijna 200km moet zijn of daaromtrent. Dat vind ik vrij fors. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 09-01-2026 13:34 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Inderdaad. En de WLTP verbruikscijfers zijn echt opvallend. Deze nieuwe MY LR Standaard heeft een verbruik van 12,7 kWh/100 km. Even ter vergelijking: de M3 Standaard heeft 13,0 kWh/100 km terwijl die Model Y 106kg zwaarder is en minder aerodynamisch.
Het eeuwige gegoochel van Tesla met (WLTP) verbruikscijfers.. :+.

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Het eeuwige gegoochel van Tesla met (WLTP) verbruikscijfers.. :+.
Of toch een nieuwe accu die veel efficiënter is

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:00:
Mijn ex staat te koop. Voelt toch een beetje alsof je haar tegenkomt op Tinder. Wel een pittig prijsje, heb er zelf nieuw minder dan €40k voor betaald met de SEPP.

https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Met de inruilbonus vorig jaar was een nieuwe goedkoper :X Alleen heb je dan geen EAP (waar je niet al teveel aan hebt)
(tenminste, als het geen LR is, mogelijk kijk ik er overheen maar ik zie het niet)

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

offtopic:
B-Bbbbbbb

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-01 11:05
Wie heeft een Model Y Juniper AWD LR met de nieuwe LG5M batterij en kan checken of de acceleratie boost bij de upgrades erbij staat? Ik zie 'm nog niet maar dat kan ook te maken hebben met dat ik 'm via lease rij.

Toen ik erop ging Googlen kwam ik ook een bericht op Facebook tegen waarbij aangegeven werdt dat het mogelijk aan de nieuwe batterij ligt en het misschien op een later tijdstip beschikbaar komt.
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Hoezo zou een accu veel efficienter zijn? Iets minder gewicht maar voor de rest kan ik weinig bedenken? Zal met name weer rolweerstand zijn. Dus weer betere banden. Waarbij het maar de vraag is of die ook op de auto zitten die je koopt. Dat hoeft volgens mij niet.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Met korting bedoel je? Moet je wel een sloopauto kopen. Anders is het een sigaar uit eigen doos.
Precies, met korting en inderdaad met een sloopauto. Begrijp trouwens dit hele principe niet vanuit Tesla. Als het maar een rijdend voertuig is met een geldige APK ;-)
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Precies, met korting en inderdaad met een sloopauto. Begrijp trouwens dit hele principe niet vanuit Tesla. Als het maar een rijdend voertuig is met een geldige APK ;-)
Snap ook niet dat ze die niet uitsluiten. Maar goed, zal toch maar een klein percentage zijn die zo slim is. :)

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Hoezo zou een accu veel efficienter zijn? Iets minder gewicht maar voor de rest kan ik weinig bedenken? Zal met name weer rolweerstand zijn. Dus weer betere banden. Waarbij het maar de vraag is of die ook op de auto zitten die je koopt. Dat hoeft volgens mij niet.
Ok, dan vergelijk de MY SR Standaard met de nieuwe MY LR Standaard. Precies dezelfde banden. Hij is 28kg lichter geworden (1,5%) maar 3,1% zuiniger. Enige verschil is de accu
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Ok, dan vergelijk de MY SR Standaard met de nieuwe MY LR Standaard. Precies dezelfde banden. Hij is 28kg lichter geworden (1,5%) maar 3,1% zuiniger. Enige verschil is de accu
Hoe weet je dat het dezelfde banden zijn? Is er al een officieel WLTP document? En ze kunnen natuurlijk ook nog andere zaken optimaliseren voor de test. Software van de motor bv. Een accu heeft gewoon een aantal kWhs als capaciteit. Ik zie even niet in hoe dat een auto zuiniger zou maken afgezien van gewicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 09-01-2026 13:52 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:29
revolution-nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Wat dacht je van een ZEEKR GT vanaf 46k. De ZEEKR of een back to basic Model Y. Dat zou voor mij geen moeilijke keuze zijn. Deze Y Std gaat gewoon verkopen kosten, verkeerde strategie.

Als ik nu in de markt zou zijn voor iets nieuws dan stond de Y niet op mijn shortlist en dat is best wat voor een fanboy 8)
XPeng G6, Kia EV5... (XPeng heeft blijkbaar een daadwerkelijk klantgerichte service)
En per 2027 wordt het pas echt spannend met de Xiaomi SU7 en YU7.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:51
Myrdhin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:38:
Wie heeft een Model Y Juniper AWD LR met de nieuwe LG5M batterij en kan checken of de acceleratie boost bij de upgrades erbij staat? Ik zie 'm nog niet maar dat kan ook te maken hebben met dat ik 'm via lease rij.

Toen ik erop ging Googlen kwam ik ook een bericht op Facebook tegen waarbij aangegeven werdt dat het mogelijk aan de nieuwe batterij ligt en het misschien op een later tijdstip beschikbaar komt.
Ik heb de acceleratie boost gewoon bij de Upgrades staan! (AWD 5M batterij 10-DEC-2025)

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Hoe weet je dat het dezelfde banden zijn? Is er al een officieel WLTP document? En ze kunnen natuurlijk ook nog andere zaken optimaliseren voor de test. Software van de motor bv.
Alleen de WLTP cijfers zijn bekend. Welke banden daarvoor worden gebruikt heb ik ook voor andere WLTP docs niet eerder gezien. Beide MY standaard worden wel op dezelfde velgen geleverd, de 18" Aperture
Een accu heeft gewoon een aantal kWhs als capaciteit. Ik zie even niet in hoe dat een auto zuiniger zou maken afgezien van gewicht.
De interne weerstand van de HV accu speelt een grote rol bij de efficiëntie. Vendors zijn druk bezig om die weerstand naar beneden te brengen. CATL heeft daar een leuk artikel over
pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Alleen de WLTP cijfers zijn bekend. Welke banden daarvoor worden gebruikt heb ik ook voor andere WLTP docs niet eerder gezien. Beide MY standaard worden wel op dezelfde velgen geleverd, de 18" Aperture
Dit staat er zeker op. Zie bv ook; https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1387 De rolling resistence is met name iets waar veel op gewonnen is de laatste jaren. Nu weet ik niet of dit nu ook het geval is hoor.
[...]

De interne weerstand van de HV accu speelt een grote rol bij de efficiëntie. Vendors zijn druk bezig om die weerstand naar beneden te brengen. CATL heeft daar een leuk artikel over
Ze meten gewoon hoeveel kWh eruit komt en delen het door kilometers. Dat er dan misschien minder nodig is om te laden is leuk maar komt niet in de WLTP cijfers naar voren.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 09-01-2026 15:16 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:08
Wat slaan ze de plank echt volledig mis met deze standard LR zeg. Wie boeit het nou om die >100km meer te hebben voor 7.000 euro meer. Had er een standard RWD premium van gemaakt met ongeveer dezelfde actieradius als de standard RWD en dan had je een gat ingevuld.
Dit dus. Sterker nog, ik zit juist meer te wachten op een goedkopere Premium met juist minder range :(

Als FSD er niet aan zat te komen zou ik een occasion EV6 overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 09-01-2026 15:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Eens. Ik vind het ook jammer hoor, die nieuwe kale standaard versies. Tesla stond toch wel bekend als veel bang voor de buck.
Mijn oude Y was iets van 40K na sepp. Dan had je een premium RWD versie. Je moet nu flink in de buidel tasten om een premium te bemachtigen. En een gloednieuwe Standard voelt dan toch eerder als een achteruitgang als ik het vergelijk met mijn huidige Y.
Het enige wat ze hiermee bereiken is dat een groot deel lekker lang blijft doorrijden en dat ze een ander deel "forceren" naar de duurdere premium versies of een ander merk.

Y'24

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44
EvolutionX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Het zou mij niets verbazen als er dit medio jaar nog acties komen zoals een inruilbonus of voorraadacties op de LR RWD , zodat deze meer richting de 47 gaat. Het gat is nu wel erg groot inderdaad.
:+ Sneller dan verwacht...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Met de inruilbonus vorig jaar was een nieuwe goedkoper :X Alleen heb je dan geen EAP (waar je niet al teveel aan hebt)
EAP kan soms handig zijn, maar heel veel toegevoegde waarde geeft het niet inderdaad. De grootste toegevoegde waarde is dat je upgrade naar FSD straks de helft goedkoper is, en dat is toch 3700 euro

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Ze meten gewoon hoeveel kWh eruit komt en delen het door kilometers. Dat er dan misschien minder nodig is om te laden is leuk maar komt niet in de WLTP cijfers naar voren.
Ik weet niet beter dan:
WLTP performs a battery recharge as part of its test, so consumption includes charging losses
Bron

Dus een accu met een hogere interne weerstand heeft een hoger laad verlies, waardoor de WLTP Rated Consumption slechter wordt. Volgens mij meten ze niet hoeveel kWh er uit een accu komt (if so, hoe dan?) maar hoeveel kWh er eerst in is gegaan. Of begrijp ik het niet goed?

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 09-01-2026 17:48 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
RvV schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:52:
Eens. Ik vind het ook jammer hoor, die nieuwe kale standaard versies. Tesla stond toch wel bekend als veel bang voor de buck.
Mijn oude Y was iets van 40K na sepp. Dan had je een premium RWD versie. Je moet nu flink in de buidel tasten om een premium te bemachtigen. En een gloednieuwe Standard voelt dan toch eerder als een achteruitgang als ik het vergelijk met mijn huidige Y.
Het enige wat ze hiermee bereiken is dat een groot deel lekker lang blijft doorrijden en dat ze een ander deel "forceren" naar de duurdere premium versies of een ander merk.
ben ook blij met mijn keuze begin december nog een 3 SR besteld te hebben.
Dat is volgens mij dus een versie die nu niet meer bestaat (premium met kleine accu)

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-01 11:52
Renteloos lenen is al erg mooi! Nu die overnamebonus erbij en ik koop me de nieuwe Y performance ipv Porsche taycan

• sprngrs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:56
Myrdhin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:38:

Als ik in de Tesla app kijk onder upgrades kan bij 'kopen' de acceleration boost aanschaffen voor € 1800.

sprngrs

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44
Boy1308 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Renteloos lenen is al erg mooi! Nu die overnamebonus erbij en ik koop me de nieuwe Y performance ipv Porsche taycan
Als de overnamebonus de doorslaggevende factor is zou ik dat zeker doen ;)
Qua kosten totaal niet te vergelijken (onderhoud en de 100% benodigde Approved garantie per jaar).

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-01 13:12
Precies dit indd. LR heb je in principe niet eens nodig in NL tenzij je het echt fijn vind (persoonlijke mening). Dan had een standard RWD premium indd beter geweest. Zeker voor de mensen die standard niks vinden (incl mezelf). Vind het prijsverschil tussen standard en premium ook zo bizar groot maar dat was dus blijkbaar voor dit model. In america zal die waarschijnlijk niet komen. Daar is t verschil alijd maar 6k gebleven ipv 10k

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 13:09
Goedenavond. Vandaag tijdens het rijden in onze MY 2023 schakelde de autopilot en de TACC meerdere keren vanzelf uit. De melding die gegeven werd was “ autopilot/TACC is uitgeschakelde door System.Fout”.

Heb het scherm gereset middels het indrukken van beide knoppen op het stuur, maar dit heeft niks gebracht.

Kent iemand deze foutmelding en hoe is dat opgelost?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
adwin84 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:16:
Goedenavond. Vandaag tijdens het rijden in onze MY 2023 schakelde de autopilot en de TACC meerdere keren vanzelf uit. De melding die gegeven werd was “ autopilot/TACC is uitgeschakelde door System.Fout”.

Heb het scherm gereset middels het indrukken van beide knoppen op het stuur, maar dit heeft niks gebracht.

Slecht zicht? Of harde regen?
Dan is autopilot niet echt betrouwbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 13:09
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Slecht zicht? Of harde regen?
Dan is autopilot niet echt betrouwbaar.
Het regende een klein beetje. Ik heb op andere momenten vandaag ook wel ‘slecht zicht’ meldingen gehad vanwege sneeuwval waarna de autopilot inhoudt. Maar abrupt de autopilot of TACC uitschakelen heeft de auto niet eerder gedaan in de 2,5jr dat ik erin rijd

• Mar.tin
adwin84 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:16:

Zou het even inschieten bij service, een System.Fout is doorgaans computergerelateerd. Aannemende dat je nog in garantie zit beter eerder dan later, mocht het de onwaarschijnlijke situatie zijn dat je AP computer stuk is ;)

Het kan overigens ook iets heel banaals zijn als gewoon een obscure bug in je huidige softwareversie, een extreem geval van plots slecht wegdek door alle sneeuw. etc

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 10-01-2026 07:32 ]

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:41
[...]

Moet je ze wel vergelijken met dezelfde specs en uitrusting. Met name Vag is standaard erg kaal. Zelfs geen warmtepomp. Staat wel mooi de vanaf prijzen maar daar heb je hem niet voor de deur staan.

In de financial lease is Tesla erg voordeling met soms 0, 0,99 of 1,99% Ps 800v is leuk maar aan een 400v lader niet sneller zelfs vaak langzamer. 800v laders zijn er nog maar weinig en stukken duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Silversurfer1 op 10-01-2026 07:36 ]

pdidi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Ik weet niet beter dan:
WLTP performs a battery recharge as part of its test, so consumption includes charging losses
Bron

Dus een accu met een hogere interne weerstand heeft een hoger laad verlies, waardoor de WLTP Rated Consumption slechter wordt. Volgens mij meten ze niet hoeveel kWh er uit een accu komt (if so, hoe dan?) maar hoeveel kWh er eerst in is gegaan. Of begrijp ik het niet goed?
Je hebt gelijk inderdaad. Al lees ik wel dat de interne weerstand bij 23 graden optimaal is. Dan zit een nieuwe accu al onder de 1%. Zeg dat ze 25% hebben weten te verbeteren. Dan is dat verschil door de interne weerstand redelijk te verwaarlozen.

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Je hebt gelijk inderdaad. Al lees ik wel dat de interne weerstand bij 23 graden optimaal is. Dan zit een nieuwe accu al onder de 1%. Zeg dat ze 25% hebben weten te verbeteren. Dan is dat verschil door de interne weerstand redelijk te verwaarlozen.
Om je een idee te geven, ik vond dit onderzoek waarin o.a. de interne weerstand tussen de BYD Blade en de Tesla 4680 cell uit 2022 werd vergeleken. Daar kun je zien hoe goed de BYD Blade is. Een bijkomend voordeel van een lage interne weerstand is dat er tijdens het snelladen minder warmte vrijkomt, wat 1 van de redenen is waarom BYD's zo lang met max 170kW kunnen blijven laden (uit eigen ervaring in mijn MY24)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc4Akek6UKC7eOZMb2q7SUc9p5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dl2UrpIC8iMibr3S8ZuGwHOX.png?f=fotoalbum_large
pdidi schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Om je een idee te geven, ik vond dit onderzoek waarin o.a. de interne weerstand tussen de BYD Blade en de Tesla 4680 cell uit 2022 werd vergeleken. Daar kun je zien hoe goed de BYD Blade is. Een bijkomend voordeel van een lage interne weerstand is dat er tijdens het snelladen minder warmte vrijkomt, wat 1 van de redenen is waarom BYD's zo lang met max 170kW kunnen blijven laden (uit eigen ervaring in mijn MY24)

[Afbeelding]
In het WLTP cijfer in kilometers lijkt overigens toch de laadverliezen niet te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OIUKhL6ngOoc4ZdNbE8rtxkj74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ml6gVrPtDBTFZNI4v8FCvRT.png?f=fotoalbum_large

534 * 112 = 60kWh

Dus blijf er toch bij dat ze ergens anders wat gevonden hebben. :)

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Boy1308 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Ik ben hier ook op aan het wachten. Voor mij dan een insta-buy voor de nieuwe Y performance.

Is het ooit voorgekomen dat ze en de inruilbonus en de 0,99% voor huurkoop aanbieden?

Ik had een paar maanden terug een inruilvoorstel aangevraagd en voor mijn model 3 2024 met 40.000 km boden ze maar 24.900 euro aan.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:54
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:00:
Mijn ex staat te koop. Voelt toch een beetje alsof je haar tegenkomt op Tinder. Wel een pittig prijsje, heb er zelf nieuw minder dan €40k voor betaald met de SEPP.

https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
En binnen 48 uur verkocht voor €39.100. Tot zover het "afschrijvingskanon" Tesla; geen €3k in 13 maanden tijd en 20k km.

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
[...]

In het WLTP cijfer in kilometers lijkt overigens toch de laadverliezen niet te zitten.

[Afbeelding]

534 * 112 = 60kWh

Dus blijf er toch bij dat ze ergens anders wat gevonden hebben. :)
Ik ga nog een poging doen (shoot me als ik te belerend ben)
WLTP publiceerd alleen de Range en de Rated Consumption. Zie ook jouw screenshot:
Rated = official figures as published by manufacturer. Rated consumption and fuel equivalency figures include charging losses.

Die "WLTP" Vehicle Consumption cijfers die je op EV-database ziet zijn door EV-database zelf bepaald door de accu capaciteit (die een schatting is, want Tesla deelt die niet. Ze gaan bv uit van 60kWh voor de CATL 6M terwijl die 64kWh is) te delen door de officiële WLTP Range. Die zijn dus idd zonder charging losses, maar niet officieel

Dus de officiële Rated Consumption voor de Model Y SR Standaard: 131 Wh/km
En voor de Model Y LR Standaard: 127 Wh/km
Als de banden hetzelfde zijn (dat wordt nog uitgezocht) dan is de LR dus 3% zuiniger, terwijl deze maar 1,5% lichter is. Zelfs de accu guru op het Duitse forum staat hier van te kijken

[ Voor 41% gewijzigd door pdidi op 10-01-2026 12:48 ]

• Mar.tin
Maurice- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:33:
[...]

En binnen 48 uur verkocht voor €39.100. Tot zover het "afschrijvingskanon" Tesla; geen €3k in 13 maanden tijd en 20k km.
Grappig, mijn Blauwe RWD Y van 09-2024 met 42k op de klok heeft bijna 2,5 maand te koop gestaan uiteindelijk voor rondom de €35k verkocht. (ingeruild eind sept 2025)

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 10-01-2026 12:28 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:29
Vraagje: Merken meer mensen dat het tweede stuur kwadrant niet of in ieder geval veel minder warm wordt als de stuurverwarming op standje 1 staat? Dus het stuk tussen 3 en 6 uur.

MY-Juniper ‘the unicorn’ (RWD SR Premium)

Oh en deze zag ik vandaag in Midden Limburg richting zuiden. Geen idee waar de dichtstbijzijnde verzamelplaats is, maar het was ten zuiden van Roermond, waar nog een Tesla Center is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDlXZuQ3hjPliVPtOaxTEbLQvbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz9qf1yI4rJJ3u2IFdsffAzv.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• WhoDoYaThinkIAm
  • Laatst online: 21:48
Danny the dog schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:04:
Vraagje: Merken meer mensen dat het tweede stuur kwadrant niet of in ieder geval veel minder warm wordt als de stuurverwarming op standje 1 staat? Dus het stuk tussen 3 en 6 uur.

MY-Juniper ‘the unicorn’ (RWD SR Premium)

Oh en deze zag ik vandaag in Midden Limburg richting zuiden. Geen idee waar de dichtstbijzijnde verzamelplaats is, maar het was ten zuiden van Roermond, waar nog een Tesla Center is.

[Afbeelding]
Dure foto voor in een forumpost (449 Euro)!

• Sypheron
Ik heb Sentry mode geconfigureerd voor alle plekken behalve thuis en werk. Echter, merk ik dat hij wat raar gedrag vertoont. Soms gaat hij niet aan op plekken waar hij aan zou moeten gaan en zojuist ging hij thuis aan nadat ik de auto in de opwarmstand had gezet. Meer mensen die daar toevallig last van hebben? Zou een reset het probleem wellicht verhelpen?

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:45
Iemand hier ervaring aftermarket velgen icm winterbanden? Ik zie eigenlijk alleen maar originele velgen op tesla's.

• yourney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:31
Sypheron schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:32:
Ik heb Sentry mode geconfigureerd voor alle plekken behalve thuis en werk. Echter, merk ik dat hij wat raar gedrag vertoont. Soms gaat hij niet aan op plekken waar hij aan zou moeten gaan en zojuist ging hij thuis aan nadat ik de auto in de opwarmstand had gezet. Meer mensen die daar toevallig last van hebben? Zou een reset het probleem wellicht verhelpen?
Mijn ervaring is dat dit profiel afhankelijk is, als mijn vriendin rijdt staat sentry altijd aan, als ik rij dan enkel op ingestelde plaatsen sentry mode.

Dus check even bij welk rijprofiel hij welk gedrag vertoond!

• Sypheron
yourney schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Mijn ervaring is dat dit profiel afhankelijk is, als mijn vriendin rijdt staat sentry altijd aan, als ik rij dan enkel op ingestelde plaatsen sentry mode.

Dus check even bij welk rijprofiel hij welk gedrag vertoond!
Dat is een goede! Mijn vrouw heeft gisteren inderdaad voor de 2e keer in de auto gereden. Dat verklaart waarschijnlijk waarom hij hier thuis nu op Sentry springt omdat dat profiel nog actief zal zijn. Maar de keren dat ik hem op locatie aan de lader heb hangen zeker niet, want zij rijdt er zoals aangegeven nagenoeg niet in.
Ik zal het even in de gaten houden, dank voor de tip!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:14
jupinator schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:46:
Iemand hier ervaring aftermarket velgen icm winterbanden? Ik zie eigenlijk alleen maar originele velgen op tesla's.
ik heb er Ronal R70 op liggen, maar dan met de zomerbanden, de originele hebben de winterbanden.

• ctrl-alt-delite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:36
Vandaag weigerde mijn Model Y RWD uit 2024 te laden bij mijn laadpaal aan huis. Laadpoort gaat gewoon open, laadkabel vergrendeld (geen indicatieled die gaat branden), maar de laadpaal ziet geen voertuig verbonden. Gedrag bij openbare laadpaal is identiek. Heb wel een Full Vehicle soft reset gedaan, maar zonder succes.

Heeft één van jullie dit al eens meegemaakt, of zijn er tips die ik kan proberen? Heb een serviceaanvraag gedaan, maar als ik zelf iets kan doen, des te mooier...

Alvast bedankt voor het meedenken!

• gjcvro
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:52:
Vandaag weigerde mijn Model Y RWD uit 2024 te laden bij mijn laadpaal aan huis. Laadpoort gaat gewoon open, laadkabel vergrendeld (geen indicatieled die gaat branden), maar de laadpaal ziet geen voertuig verbonden. Gedrag bij openbare laadpaal is identiek. Heb wel een Full Vehicle soft reset gedaan, maar zonder succes.

Heeft één van jullie dit al eens meegemaakt, of zijn er tips die ik kan proberen? Heb een serviceaanvraag gedaan, maar als ik zelf iets kan doen, des te mooier...

Toevallig een Supercharger in de buurt waar je nog kan testen? Geef het weinig kans, omdat het klinkt alsof de datapinnen niet goed verbinden.

• ctrl-alt-delite
Kan 35 km rijden naar Supercharger Duiven, maar als dit niet werkt wordt het kielekiele om thuis te komen 😅

• gjcvro
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:57:
Kan 35 km rijden naar Supercharger Duiven, maar als dit niet werkt wordt het kielekiele om thuis te komen 😅
dan zou ik er niet op gokken.
Als het toevalliig slecht contact is kun je nog proberen de stekker er een paar maal in en uit te halen, kijken of er dan wel contact ontstaat.

[ Voor 21% gewijzigd door gjcvro op 10-01-2026 15:04 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
Ik heb een vraagje over het uitzetten van meldingen in de app. Ik heb een laadpaal thuis met loadbalancing erop. Aangezien wij aan huis een extern kantoor hebben en wij de woning verwarmen doormiddel van een warmtepomp is op dagen zoals afgelopen week het stroomverbruik bij ons hoog. Nu grijpt de loadbalancing best vaak in dat hij stop met het laden van de auto. Op het moment dat het weer mogelijk is om te laden dan gaat hij weer aan. Hier krijg je telkens een pushmelding van op mijn telefoon en op mijn watch. Dat is uiteraard erg irritant. Echter wil ik niet alle meldingen uitzetten want sommige andere meldingen die de auto geeft vind ik wel waardevol. Iemand een idee of dat mogelijk is?

• WhoDoYaThinkIAm
Sunri5e schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:09:
Ik heb een vraagje over het uitzetten van meldingen in de app. Ik heb een laadpaal thuis met loadbalancing erop. Aangezien wij aan huis een extern kantoor hebben en wij de woning verwarmen doormiddel van een warmtepomp is op dagen zoals afgelopen week het stroomverbruik bij ons hoog. Nu grijpt de loadbalancing best vaak in dat hij stop met het laden van de auto. Op het moment dat het weer mogelijk is om te laden dan gaat hij weer aan. Hier krijg je telkens een pushmelding van op mijn telefoon en op mijn watch. Dat is uiteraard erg irritant. Echter wil ik niet alle meldingen uitzetten want sommige andere meldingen die de auto geeft vind ik wel waardevol. Iemand een idee of dat mogelijk is?
In de app: klik op de 3 streepjes rechts bovenin; klik op je naam; klik op berichten; klik op voertuig; maak je keuze.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Technisch vraagje. Recent Tesla monteur op bezoek gehad. Mechanische deurgreep/hendel (nood ontgrendeling) binnen werkte niet. Oplossing: kabel aansluiten, deze zat los. Ik had alleen verwacht dat voor de ontgrendeling geen elektriciteit nodig is. Bij gebruik van de hendel gaan ook netjes de ramen iets open. Iemand die zich hier wel eens in heeft verdiept? Werkt deze ontgrendeling wel bij complete stroom uitvalt..

[ Voor 3% gewijzigd door Vendetta_X op 10-01-2026 16:52 ]

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:05:
Technisch vraagje. Recent Tesla monteur op bezoek gehad. Mechanische deurgreep/hendel werkte niet. Oplossing: kabel aansluiten, deze zat los. Ik had alleen verwacht dat voor de ontgrendeling geen elektriciteit nodig is. Bij gebruik van de hendel gaan ook netjes de ramen iets open. Iemand die zich hier wel eens in heeft verdiept? Werkt deze ontgrendeling wel bij complete stroom uitvalt..
Deuren gaan op 12 volt, als die plat is dan gaan de deuren niet meer open. Er is laatste tijd veel reuring over deze electrische handgrepen want je krijgt ze inderdaad niet meer open bijvoorbeeld na ongeluk of andere reden dat je hulpdienst in de auto moet. Ja er zijn handmatige workaround maar bij mijn 19 lr alleen voorin.

https://www.autoweek.nl/a...nische-deurontgrendeling/

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:22
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:52:

Mogelijkerwijs slecht contact in je laadkabel. Specifiek de CP pin.
Die is namelijk verbonden tot in de laadpaal en signaleert aan de laadpaal via weerstanden wat zijn status is waarop de laadpaal ook weer actie onderneemt.

Welke laadpaal heb je? Merk begint met een A?

• Vendetta_X
  • Niet online
megabeat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Deuren gaan op 12 volt, als die plat is dan gaan de deuren niet meer open. Er is laatste tijd veel reuring over deze electrische handgrepen want je krijgt ze inderdaad niet meer open bijvoorbeeld na ongeluk of andere reden dat je hulpdienst in de auto moet. Ja er zijn handmatige workaround maar bij mijn 19 lr alleen voorin.

https://www.autoweek.nl/a...nische-deurontgrendeling/
Misschien niet duidelijk in mijn post maar ik bedoelde de nood ontgrendeling binnen. Heb ook eens achterin gekeken naar daar vind ik niets. Lijkt wel iets onder de bekleding te zitten maar geen idee hoe ik daar bij kom.

• ctrl-alt-delite
HyperBart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Mogelijkerwijs slecht contact in je laadkabel. Specifiek de CP pin.
Die is namelijk verbonden tot in de laadpaal en signaleert aan de laadpaal via weerstanden wat zijn status is waarop de laadpaal ook weer actie onderneemt.

Welke laadpaal heb je? Merk begint met een A?
Het is inderdaad een Alfen Eve Single. Komt het vaker voor bij dit type?

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:32
Zat vandaag vast in de sneeuw. Op een gegeven moment zat er geen beweging meer in. Slip mode aangezet, paar keer snel switchen tussen park en drive en hop, uit het gat gekomen 😂. Zat er toch echt 10-20 cm diep in.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:07
bestbeforeee schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:57:
Zat vandaag vast in de sneeuw. Op een gegeven moment zat er geen beweging meer in. Slip mode aangezet, paar keer snel switchen tussen park en drive en hop, uit het gat gekomen 😂. Zat er toch echt 10-20 cm diep in.
vast geen awd incl winterbanden. Is mij namelijk in 7 jaar incl wintersport nog nooit gelukt om vast komen te zitten

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:40
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Je hebt toch hetzelfde probleem bij de openbare laadpaal?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Misschien niet duidelijk in mijn post maar ik bedoelde de nood ontgrendeling binnen. Heb ook eens achterin gekeken naar daar vind ik niets. Lijkt wel iets onder de bekleding te zitten maar geen idee hoe ik daar bij kom.
Ja die noodgrepen zijn mechanisch en zou je van binnen naar buiten kunnen, echter van buiten naar binnen is niet mogelijk als 12v geen stoom leverd.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:22
ctrl-alt-delite schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Vaste kabel? Ja, soms je laadstekker eens omdraaien zodat je de normale “draaiing” van je kabel volgt of net de andere kant een slagje om draaien lost het vaak op.

Verder kan je met een fijn borsteltje eens alle pinnetjes (vooral de kleine, de andere hebben veel meer contact/pinoppervlakte) “opruwen” zodat evt corrosie wat weggeborsteld wordt.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:30
[...]

Je moet de bekleding wat opheffen. Staat in de handleiding volgens mij. Heb het tijd geleden alleszins ergens gezien.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
jupinator schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:46:
Iemand hier ervaring aftermarket velgen icm winterbanden?
Heb hier The New Aero Razor V2 velgen met Vredestein Quatrac Pro EV All Seasons. Ondanks dat het wat meer zomerbanden zijn dan winterbanden heb ik er afgelopen dagen prima meer rondgereden in de sneeuw hier in het noorden.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Fire69
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:05:
Technisch vraagje. Recent Tesla monteur op bezoek gehad. Mechanische deurgreep/hendel (nood ontgrendeling) binnen werkte niet. Oplossing: kabel aansluiten, deze zat los. Ik had alleen verwacht dat voor de ontgrendeling geen elektriciteit nodig is. Bij gebruik van de hendel gaan ook netjes de ramen iets open. Iemand die zich hier wel eens in heeft verdiept? Werkt deze ontgrendeling wel bij complete stroom uitvalt..
Welk model heb je?

Bij gebruik van de noodontgrendeling gaan inderdaad ook de ramen wat naar beneden. Dat is nog maar recent zo. Vroeger was dit niet en hierdoor sneuvelden soms ramen wanneer mensen de manuele ontgrendeling per ongeluk gebruikten.
Voor noodgevallen maakt dit niet uit natuurlijk, je wil gewoon eruit. Als er geen stroom is gaan de ramen niet omlaag maar de deur gaat wel gewoon open.

Als je een M3 pre-Highland hebt is er geen noodontgrendeling achteraan. Bij de Highland zit er een kabel onder een luikje in het opbergvak.

• WhoDoYaThinkIAm
[...]

Bestond er maar zoiets als een handleiding…. Oh wacht:
https://www.tesla.com/own...86-9C9C-10F4A276AB8B.html

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34
Goedenavond allemaal!

Aangezien er nu een actie loopt voor 5000 euro extra inruil voor een nieuwe model 3, zit ik erg te twijfelen om mijn oude model 3 standard (begin 2023) in te ruilen, met korting krijg ik hier nog 31200 euro voor terug, een nieuwe kost 38200. Dus voor 7000 euro weer nieuw rijden vind ik best een interessante deal (met name omdat het vervangen van de banden er ook aan zit te komen).

Ik vraag me echter af of het echt een vooruitgang is, ik lees dat de model 3 wat meer instap is geworden, geen lederen bekleding bijv. Zijn er nog meer dingen weggehaald tov van de oudere model 3 modellen?

Tweede vraagje, ik heb destijds gebruik gemaakt van de SEPP subsidie, zoals ik het lees hoef je bij de verkoop / inruil naar een nieuwe electrische auto niks terug te betalen, maar het staat allemaal een beetje cryptisch beschreven dus mocht iemand dit kunnen bevestigen dan zou dat fiij zijn :-)

Ik hoor graag jullie ervaringen, mocht deze vraag/vragen hier niet horen, dan hoor ik dat ook graag.

Dank alvast.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat mij wel opvalt is dat als ik instap of uitstap en de deur dicht doe ik meerdere ramen geluid hoor maken dat ze sluiten.
Is dat een soort beveiliging?

• ctrl-alt-delite
flupp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Je hebt toch hetzelfde probleem bij de openbare laadpaal?
Correct, vandaar dat ik niet mijn laadpaal als schuldige had verwacht. Is het mogelijk de kabel? Het is de meegeleverde 7.5 m Mannekes kabel.

Heb de supercharger op hoop van zegen geprobeerd en ging perfect, zonder issues.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:32
anti elppa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
[...]

vast geen awd incl winterbanden. Is mij namelijk in 7 jaar incl wintersport nog nooit gelukt om vast komen te zitten
Rwd 23 M3 met all season banden Michelin.

• ctrl-alt-delite
HyperBart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Vaste kabel? Ja, soms je laadstekker eens omdraaien zodat je de normale “draaiing” van je kabel volgt of net de andere kant een slagje om draaien lost het vaak op.

Verder kan je met een fijn borsteltje eens alle pinnetjes (vooral de kleine, de andere hebben veel meer contact/pinoppervlakte) “opruwen” zodat evt corrosie wat weggeborsteld wordt.
Dank, ga ik proberen. Overigens geen vaste kabel.

• Vendetta_X
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Welk model heb je?

Bij gebruik van de noodontgrendeling gaan inderdaad ook de ramen wat naar beneden. Dat is nog maar recent zo. Vroeger was dit niet en hierdoor sneuvelden soms ramen wanneer mensen de manuele ontgrendeling per ongeluk gebruikten.
Voor noodgevallen maakt dit niet uit natuurlijk, je wil gewoon eruit. Als er geen stroom is gaan de ramen niet omlaag maar de deur gaat wel gewoon open.

Als je een M3 pre-Highland hebt is er geen noodontgrendeling achteraan. Bij de Highland zit er een kabel onder een luikje in het opbergvak.
Model y 2024. Ik vraag me dus echt af of zonder stroom de deur nog open gaat. Zonder kabel deed de ontgrendeling het namelijk niet. Het raam hoeft uiteraard niet naar beneden in noodgevallen.
Achter heb ik stoffen bekleding, geen bodemplaat die verwijderd kan worden, geen logo, geen inham om iets te openen. Zag @WhoDoYaThinkIAm al refereren naar een handleiding maar die matcht niet.
Ik denk dat ik stof moet wegsnijden.

• Fire69
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Model y 2024. Ik vraag me dus echt af of zonder stroom de deur nog open gaat. Zonder kabel deed de ontgrendeling het namelijk niet. Het raam hoeft uiteraard niet naar beneden in noodgevallen.
Ja, zonder kabel werkt het natuurlijk niet, da's logisch :) Maar dat heeft de technieker toch opgelost nu?
Als het nu werkt gaat het zonder stroom ook werken, het is een volledig mechanische ontgrendeling. Je kan het gewoon zelf testen. Doe je raam helemaal naar beneden en gebruik dan de noodontgrendeling.
Achter heb ik stoffen bekleding, geen bodemplaat die verwijderd kan worden, geen logo, geen inham om iets te openen. Zag @WhoDoYaThinkIAm al refereren naar een handleiding maar die matcht niet.
Ik denk dat ik stof moet wegsnijden.
Daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een Juniper. Maar in principe zou het er wel moeten zitten.

• Vendetta_X
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Ja, zonder kabel werkt het natuurlijk niet, da's logisch :) Maar dat heeft de technieker toch opgelost nu?
Als het nu werkt gaat het zonder stroom ook werken, het is een volledig mechanische ontgrendeling. Je kan het gewoon zelf testen. Doe je raam helemaal naar beneden en gebruik dan de noodontgrendeling.

[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een Juniper. Maar in principe zou het er wel moeten zitten.
Punt 1: De kabel geeft stroom en de ontgrendeling is juist een oplossing voor die ene keer dat je geen stroom hebt. Anyway, hopelijk nooit nodig, maar een goed gevoel heb ik er nog niet bij.
Punt 2: gevonden, gelukkig veel YouTube filmpjes over de door release. Moest een kapje in de bekleding op wippen met schroevendraaier en wat geweld. Ik vind de handleiding al wat omslachtig voor een veiligheidsmaatregel maar dit is nog erger. Gelukkig zijn er oplossingen voor 🙂

• gjcvro
John de Man schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:09:
Goedenavond allemaal!

Aangezien er nu een actie loopt voor 5000 euro extra inruil voor een nieuwe model 3, zit ik erg te twijfelen om mijn oude model 3 standard (begin 2023) in te ruilen, met korting krijg ik hier nog 31200 euro voor terug, een nieuwe kost 38200. Dus voor 7000 euro weer nieuw rijden vind ik best een interessante deal (met name omdat het vervangen van de banden er ook aan zit te komen).

Ik vraag me echter af of het echt een vooruitgang is, ik lees dat de model 3 wat meer instap is geworden, geen lederen bekleding bijv. Zijn er nog meer dingen weggehaald tov van de oudere model 3 modellen?

Tweede vraagje, ik heb destijds gebruik gemaakt van de SEPP subsidie, zoals ik het lees hoef je bij de verkoop / inruil naar een nieuwe electrische auto niks terug te betalen, maar het staat allemaal een beetje cryptisch beschreven dus mocht iemand dit kunnen bevestigen dan zou dat fiij zijn :-)

Ik hoor graag jullie ervaringen, mocht deze vraag/vragen hier niet horen, dan hoor ik dat ook graag.

Dank alvast.
Er is als het goed is een soort periodieke controle tot 4 jaar na aanvraag of je een EV onder de subsidiegrens op je naam hebt staan. Als dit niet blijkt te zijn krijg je een aanslag voor de ontbrekende jaren. Dus als je onder subsidiebedrag blijft zit je goed, tenminste zo heb ik het begrepen.

En volgens mij is hier in het topic al uitgebreid behandelt wat de verschillen zijn, ja, het is op sommige punten een stap terug, maar op andere tov een 2023 weer een flinke stap vooruit. Ohja dubbelklik AP is niet meer mogelijk. Je kiest of TACC of AP.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 10-01-2026 20:04 ]

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:13
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Er is als het goed is een soort periodieke controle tot 4 jaar na aanvraag of je een EV onder de subsidiegrens op je naam hebt staan. Als dit niet blijkt te zijn krijg je een aanslag voor de ontbrekende jaren. Dus als je onder subsidiebedrag blijft zit je goed, tenminste zo heb ik het begrepen.
Klopt. M’n 3 highland verkocht na ongeveer 2 jaar en een Y LR awd gekocht. Die valt boven de subsidie grens dus moet 1/3 van de SEPP terugbetalen.

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:02:
[...]

En volgens mij is hier in het topic al uitgebreid behandelt wat de verschillen zijn, ja, het is op sommige punten een stap terug, maar op andere tov een 2023 weer een flinke stap vooruit. Ohja dubbelklik AP is niet meer mogelijk. Je kiest of TACC of AP.
Dank voor de antwoorden, ik vind het best lastig om de verschillen tussen de de Model 3 modellen te vinden, maar weer wat Youtube filmpjes kijken! In elk geval wel fijn dat de richtingaanwijzer weer terug is 🤞🏻

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Punt 1: De kabel geeft stroom en de ontgrendeling is juist een oplossing voor die ene keer dat je geen stroom hebt. Anyway, hopelijk nooit nodig, maar een goed gevoel heb ik er nog niet bij.
Punt 2: gevonden, gelukkig veel YouTube filmpjes over de door release. Moest een kapje in de bekleding op wippen met schroevendraaier en wat geweld. Ik vind de handleiding al wat omslachtig voor een veiligheidsmaatregel maar dit is nog erger. Gelukkig zijn er oplossingen voor 🙂
Er zijn voor een paar euro idd oplossingen voor.
Toch vraag ik me af of je in nood naar zo'n koord weet te grijpen. Laat staan je kinderen...
Ook voorin vraag ik me af of ik, of mijn partner, in nood (te water?!) ooit instinctief zal grijpen naar die mechanische noodhendel die voor de raambedienings-knoppen zit.

Eerlijkheidshalve weet ik eigenlijk het antwoord al:
Dat gaat niet gebeuren.
Ik heb beroepshalve dit soort dingen al tig keer geoefend (dingen geconditioneerd pakken/doen/handelingen vanuit primaire cortex/auto te water/etc). Gaat je gewoon niet lukken.
Dus maar hopen dat bij Tesla te water het systeem idd werkt dat ramen automatisch open gaan...
Maar met Tesla op zijn kop en spoed om er uit te moeten (bijv brand), dan vrees ik het ergste en zou je wensen dat je net als bijna elke andere auto geen elektrische maar een mechanische hendel had als primaire ingetrainde methode en locatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dftDk1oMu47iHZM9gq9QFhQFko8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyLdLymKGyVtm7nsdbeLhoxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmLCgiQ5YpzS7c7JqU-EmWcZ0oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eZSMupALxobKoM06wqHIcXo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 20:52 ]

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Toch vraag ik me af of je in nood naar zo'n koord weet te grijpen. Laat staan je kinderen...
Ook voorin vraag ik me af of ik, of mijn partner, in nood (te water?!) ooit instinctief zal grijpen naar die mechanische noodhendel die voor de raambedienings-knoppen zit.

Dat gaat niet gebeuren.
Ik heb beroepshalve dit soort dingen al tig keer geoefend (dingen geconditioneerd pakken/doen/handelingen vanuit primaire cortex/auto te water/etc). Gaat je gewoon niet lukken.
Dus maar hopen dat bij Tesla te water het systeem idd werkt dat ramen automatisch open gaan...
Maar met Tesla op zijn kop en spoed om er uit te moeten (bijv brand), dan vrees ik het ergste en zou je wensen dat je net als bijna elke andere auto geen elektrische maar een mechanische hendel had als primaire ingetrainde methode en locatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoe gaat dat dan met een klassieke kinderbeveiliging? Dan zet je het slot fysiek uit, dat is nog erger.

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Maar hoe gaat dat dan met een klassieke kinderbeveiliging? Dan zet je het slot fysiek uit, dat is nog erger.
Je hebt een punt als je er voor kiest om kinderslot o p de achterportieren te gebruiken. Zeker bij klassieker auto's die dat niet elektronisch maar mechanisch geregeld hebben en je dat dus ooit met een sleutel of platte schroevendraaier oid in zijkant van een deur hebt geactiveerd...

Aan andere kant: die optie is écht voor kleine kinderen. Kinderen die je nog niet hebt kunnen leren dat ze tijdens rijden de deurhendel niet mogen gebruiken.
Kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
Kinderen die hun primaire reactie/handeling nog niet goed kunnen doen bij nood.
Zij hebben sowieso hulp en begeleiding nodig indien scenarios als te water, op de kop, brand, etc gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 21:13 ]

• Allewijn
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Allewijn op 10-01-2026 21:12 ]

• Fire69
Vendetta_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Ah, ik dacht dat de trek-kabel (of hoe je het wil noemen, staalkabel in de deur
Ik zou het toch gewoon eens testen.

Ik heb deze geinstalleerd achteraan, valt heel goed op zo
https://www.reddit.com/me...c013cd78fd960e61d6c4f7c65

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34

me1299

$ondertitel

Model Y Juniper hier, is dit normaal?
Wanneer de linker spiegel verstelt bij het inschakelen van de achteruitversnelling, hoor je de motor kort weerstand overwinnen en maakt de verstelling aan het einde een kleine sprong, begeleid door een duidelijk hoorbaar "popgeluid".

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:00:
Model Y Juniper hier, is dit normaal?

[YouTube: Model Y mirror tilt issue]

Wanneer de linker spiegel verstelt bij het inschakelen van de achteruitversnelling, hoor je de motor kort weerstand overwinnen en maakt de verstelling aan het einde een kleine sprong, begeleid door een duidelijk hoorbaar "popgeluid".
IJs erin ofzo?

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34

me1299

$ondertitel

Nee hij doet dit al vanaf dag 1, mijn oude Model 3 had er ook last van maar een stuk minder heftig.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Nee hij doet dit al vanaf dag 1, mijn oude Model 3 had er ook last van maar een stuk minder heftig.
Ah.
Klinkt dan wel vreemd inderdaad

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:15

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Crxtreem schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:15:
Wat mij wel opvalt is dat als ik instap of uitstap en de deur dicht doe ik meerdere ramen geluid hoor maken dat ze sluiten.
Is dat een soort beveiliging?
Onder een bepaalde buitentemperatuur doet Tesla dit automatisch. Dit om te voorkomen dat je ramen vast vriezen. Anders zou je je ruit kapot kunnen maken bij het openen van de deur.

Kijk maar eens goed bij je ramen. Dan zal je zien dat ze nu allemaal een heel klein stukje open staan.

[ Voor 7% gewijzigd door WishmasterNL op 10-01-2026 22:15 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
me1299 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Mijn Juniper gaat gewoon zonder schokken. Ook nu met kou blijft die gewoon soepel kantelen.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:31
Allewijn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Dat gaat niet gebeuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij nood druk je standaard op het knopje, en die zal vrijwel altijd werken, net als je elektrische ramen, óók als je te water raakt. En als ze niet werken pakken ze de noodontgrendeling. Die zit namelijk op een intuïtievere plek dan de reguliere knop (ik moest ze in het begin afleren de noodontgrendeling te gebruiken). De kinderen kennen de gele lusjes goed. Ik probeer (...) de portiervakken achter altijd leeg te houden.
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: