• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
zijn er ondertussen al meerde Tesla rijders in Nederland of Belgie die al wel Grok hebben als ik het zelf aan Grok vraag op de PC dan zouden wij het al moeten hebben of de uitroll zou all begonnen zijn en meerderen zouden het moeten hebben.

zover ik weet is er 1 iemand hier die het heeft en die heeft volgens mij een auto uit Duitseland.

PSN: FreakGIB

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:27
Iemand hier die TeslaMate zelf host en mij verder kan helpen? nMad in "Het grote Tesla topic - deel 3"

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:14
radeoxx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:
Iemand bij mij in de familie overweegt een "upgrade" van zijn model Y met typegoedkeuring
e4*2007/46*1293*27 (2022/2023)

Volgens TFF https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-y-s-x-ct/107641

Zit in het model V27 een LFP batterij uit China met 62 kWh batterij.

Het nieuwste 2026 model heeft volgens die site een 64,5 kWh Made in Germany batterij.

Klopt mijn gedachte dat het upgraden (circa € 12.000) het niet per se waard is? Geen (amper) range erbij, geen laadsnelheid erbij, geen autopilot meer maar alleen TACC. Of zie ik wat over het hoofd? Ik heb ze zo vergeleken: https://ev-database.org/nl/side-by-side?i=1743,3362&h=04070b8084b5ad0d14a13b3e8d53b9c8c53b75ac86079605803cec064331a668

Geen nieuwe features zoals stoelventilatie in het standaard model. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om te upgraden behalve dat misschien de afwerking in het nieuwste model weer iets beter is en dat het een nieuwer uiterlijk heeft? Wat denken jullie?
Deze posts is een beetje ondergesneeuwd

Zou iemand nog ff mee kunnen denken hierover?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:59
radeoxx schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Deze posts is een beetje ondergesneeuwd

Zou iemand nog ff mee kunnen denken hierover?
ik zou het alleen doen als je FSD wil, anders niet

• radeoxx
jackaubrey schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:00:
[...]

ik zou het alleen doen als je FSD wil, anders niet
Dankje voor je reactie. Het is nog maar de vraag of er HW4 in die auto zit. Ik hoef geen FSD. Maar waarom zou je het alleen doen als je FSD wilt?

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:59
radeoxx schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Dankje voor je reactie. Het is nog maar de vraag of er HW4 in die auto zit. Ik hoef geen FSD. Maar waarom zou je het alleen doen als je FSD wilt?
je wilt toch van een '22/'23 model Y naar een nieuwe Y Standard? dan vind ik de enige verbetering de mogelijkheid tot FSD, de rest is allemaal minder dan wat je nu hebt

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11

RvV

En je zou het kunnen doen omdat je nu bijvoorbeeld uit je garantie bent (4j fabrieks) en veel kilometers gemaakt hebt waardoor je accu ook al uit garantie is. Verder zie ik ook geen reden om over te stappen naar een non-premium auto.

Y'24

• radeoxx
jackaubrey schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:07:
[...]

je wilt toch van een '22/'23 model Y naar een nieuwe Y Standard? dan vind ik de enige verbetering de mogelijkheid tot FSD, de rest is allemaal minder dan wat je nu hebt
Is dit zeker zo? Dit is nog geen juniper.

Huidige (22-23 model) WLTP: 455km

Juniper heeft

- WLTP: 534 km

- betere geluidsisolatie

- verbeterde aerodynamica

- meer comfort

Of zie ik nog iets over het hoofd?

• RvV

RvV

radeoxx schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:30:
[...]

De dingen die je juist NIET meer hebt in een nieuwe Standard Juniper? :?

Y'24

• radeoxx
RvV schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:35:
[...]

De dingen die je juist NIET meer hebt in een nieuwe Standard Juniper? :?
Alleen het niet meer elektrisch kunnen verstellen van het stuurwiel toch? En geen automatisch dimmende buitenspiegels?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
radeoxx schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Is dit zeker zo? Dit is nog geen juniper.

Huidige (22-23 model) WLTP: 455km

Juniper heeft

- WLTP: 534 km

- betere geluidsisolatie

- verbeterde aerodynamica

- meer comfort

Het is vooral €12k verbranden voor vrij minimale upgrades.. en je hebt ook geen autosteer meer.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• RvV

RvV

radeoxx schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:37:
[...]

Alleen het niet meer elektrisch kunnen verstellen van het stuurwiel toch? En geen automatisch dimmende buitenspiegels?
Was het maar zo'n feest.

Glazen panoramadak, middelconsole weg, van 15 naar 7 of 9 ? speakers, geen lichtmetalen velgen meer en nog wel wat zaken dacht ik. Ik heb even geen tijd op het allemaal op te zoeken maar er is wel eens een flinke lijst voorbij gekomen.

-Kleinere, niet waterdichte frunk, geen rear seat heating, geen HEPA filter.

[ Voor 7% gewijzigd door RvV op 30-06-2026 16:18 ]

Y'24

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:21
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Euh....

De batterij van de Y (en elke andere Tesla) is alvast zeker niet duits, en de motoren worden gebouwd in de VS en China.

En buiten de Tesla laders zijn vrijwel alle andere DC laders 800V.
Bijna alleen de batterij was idd uit Azie maar nu steken ze er bij de Y een eigen 4680 batterij in. En die productie breiden ze alleen maar uit. Dus gaat dat percentage alleen nog maar verder omhoog. Hoger dan de Duitse merken als je Duits wilt rijden rij je Tesla ;)

Slechts een kwart van de snelladers zijn 800v en die zijn een stuk duurder laden bovendien. Soms zelfs 2 a 3 x.

[ Voor 13% gewijzigd door Silversurfer1 op 30-06-2026 16:07 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:10
RvV schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Was het maar zo'n feest.

Glazen panoramadak, middelconsole weg, van 15 naar 7 of 9 ? speakers, geen lichtmetalen velgen meer en nog wel wat zaken dacht ik. Ik heb even geen tijd op het allemaal op te zoeken maar er is wel eens een flinke lijst voorbij gekomen.
Geen stalks meer en geen Autosteer...

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Mackeessie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Zit gewoon een stalk op…

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
RvV schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Was het maar zo'n feest.

-Kleinere, niet waterdichte frunk, geen rear seat heating, geen HEPA filter.
Na meerdere hogedruk wasbeurten: frunk is waterdicht

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
nMad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:43:
Iemand hier die TeslaMate zelf host en mij verder kan helpen? nMad in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Ik host teslamate, maar dan niet via de fleet api volgens mij maar om eerlijk te zijn, ik heb het 1,5 jaar geleen opgezet en toevallig afgelopen maand een keer geupdate, verder nooit meer iets aan hoeven doen, dus kan je niet helpen met problemen. Na installatie bij inloggen de juiste tokens invullen en gaan. (gegenereerd volgens de help files)

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:12
JeroenV_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:19:
Iemand ervaring of de eindtijd bij een service afspraak een beetje klopt?
Heb een afspraak volgende week voor 'precisie reiniging camera gedeelte voorruit' en mijn laadklepje wat niet open gaat als je erop drukt. Vandaag kwam de eindtijd erbij in de app, en dit zou 5 uur gaan duren.
Als dat echt zo is hoop ik dat ze lekkere koffie hebben en goede wifi
Bij aankomst zag ik dat het geen 5 uur, maar 7 uur zou gaan duren. Uiteindelijk zijn het er 6 geworden.
Wat bleek: ook de ap4 computer moest vervangen worden, dat had de auto blijkbaar zelf doorgegeven voor de afspraak. Er stond bij de reparaties namelijk plotseling een Internal short in AP4 Car Computer bij die ik niet had doorgegeven.

Maar goed, je zit prima in Rotterdam, voldoende bureaus, wifi en belangrijkste: koffie

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 21:39
Zit in de proefperiode van FSD.

vandaag uitgezet en op de enhanced gereden. Veel fijner, doe mij dat maar als optie!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Het is vooral €12k verbranden voor vrij minimale upgrades.. en je hebt ook geen autosteer meer.
Bij de rest ook niet.. ;) gewoon sowieso niet meer, tacc of fsd. Punt. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:10
SL65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Zit gewoon een stalk op…
Ja, maar niet om de ruitenwissers aan te doen ( links) en rechts om de TACC en autosteer in te schakelen, super handig...

• Roenie
  • Niet online
Tesla pakte het in het begin goed aan vond ik met een gering aantal uitvoeringen. Alleen de laatste jaren zijn er zoveel veranderingen qua uitrusting, bediening en software dat het een janboel is.

Hier zit vast iemand die meer weet over welke modeljaar/chassisnummer ik moet hebben als ik op zoek ben naar het volgende:

De meest recente M3 die het volgende nog heeft (in volgorde van belangrijkheid): acceleratie onder mijn huidige 2019 AWD, premium audio, AP, stalk voor de richtingaanwijzer, en stoelventilatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 30-06-2026 18:42 ]

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
FreakGIB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:41:
zijn er ondertussen al meerde Tesla rijders in Nederland of Belgie die al wel Grok hebben als ik het zelf aan Grok vraag op de PC dan zouden wij het al moeten hebben of de uitroll zou all begonnen zijn en meerderen zouden het moeten hebben.

zover ik weet is er 1 iemand hier die het heeft en die heeft volgens mij een auto uit Duitseland.
Even doorvragen aan Grok en aangeven dat hij het mis heeft en beter onderzoek moet doen. Alleen import auto's uit o.a. Duitsland hebben Grok.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• gjcvro
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:41:
Tesla pakte het in het begin goed aan vond ik met een gering aantal uitvoeringen. Alleen de laatste jaren zijn er zoveel veranderingen qua uitrusting, bediening en software dat het een janboel is.

Hier zit vast iemand die meer weet over welke modeljaar/chassisnummer ik moet hebben als ik op zoek ben naar het volgende:

De meest recente M3 die het volgende nog heeft (in volgorde van belangrijkheid): acceleratie onder mijn huidige 2019 AWD, premium audio, AP, stalk voor de richtingaanwijzer, en stoelventilatie.
M3 2025 tot begin 2026 AWD denk ik. En anders een 2024 met een extra 600 euro voor ombouw naar stalk.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03
Mackeessie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Geen dubbel glas, geen matrix koplampen, geen TPMS sensoren, geen HEPA filter.

• SL65
  • Nu online
Mackeessie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Ja, maar niet om de ruitenwissers aan te doen ( links) en rechts om de TACC en autosteer in te schakelen, super handig...
Maar dat is bij alle Tesla’s toch? Dacht dat je doelde op het verschil bij een standaard uitvoering. Wel onhandig idd.
gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:48:
[...]

M3 2025 tot begin 2026 AWD denk ik. En anders een 2024 met een extra 600 euro voor ombouw naar stalk.
Ik zou die 600 euro gewoon besparen. Even wennen maar prima te doen. Oh wacht stalk is een eis… never mind. Zou er erven mee rijden voordat je er 600 euro tegenaan gooit.

[ Voor 41% gewijzigd door SL65 op 30-06-2026 21:29 ]

• Roenie
  • Niet online
SL65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Maar dat is bij alle Tesla’s toch? Dacht dat je doelde op het verschil bij een standaard uitvoering. Wel onhandig idd.

[...]

Ik zou die 600 euro gewoon besparen. Even wennen maar prima te doen. Oh wacht stalk is een eis… never mind. Zou er erven mee rijden voordat je er 600 euro tegenaan gooit.
Ik heb er een week mee gereden en werd knettergek bij rotondes. Op een of andere manier kon ik daar niet aan wennen.

Geeft het veel meer keuze als de stalks geen eis meer zijn?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:01
SL65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:25:
[...]

[...]

Als je aan die knoppen gewend bent wil je liever knoppen en al helemaal Met fsd! Koester de knipperlichtknoppen op het stuur, dat meen ik echt, veel fijner!

Je krijgt bij de inbouw van een stalk er ook nog “gratis “ een downgrade bij wat Tesla je niet vertelt.. Want de modellen met knipperlicht knoppen kunnen rijdend schakelen tussen TACC en autosteer en blijven op TACC na baanwissel En Met een simpele dubbelklik weer op autosteer (als je geen Eap hebt)

de modellen met nieuwe stalk kan dat niet niet (ook niet de ingebouwde) dit komt omdat het hele stuur gewisseld wordt naar 1 met minder functionaliteit. In mijn gewenningsperiode heb ik wel eens eraan gedacht een stalk te laten installeren , ben heel blij dat ik dat nooit gedaan heb. Aangezien ik veel in Dld rij gebruik ik de TACC en autosteer daar nog veel .

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:08
Silversurfer1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:59:
[...]

Nou eerste plaats zou je geen Chinese auto moeten willen rijden ivm zware exportsubsidies. Model Y is 95% German made met Duitse onderdelen. Ten tweede omdat je geen copycat zou moeten willen rijden ;) Daarnaast is de Y ruimer (bijna 300 liter meer en bijna 1000 liter meer bagageruimte), zuiniger (166 vs 182), veiliger (91/93/86/92 vs 88/85/81/75), en heeft mogelijkheid tot FSD. Daarnaast is 800V leuk maar waar kun dat doen en tegen welke kosten. En bij 400V laders is het zelfs langzamer. Maar ieder zn ding.
Op papier hebben die chinese auto's alles inderdaad. En die zijn zeker niet slecht, ik ben destijds zelf gaan proefrijden met een Xpeng G6. Rijdt prima, zeer stil, geen rammeltjes, alles ok. Maar als je dan wat online fora volgt zie je bevestiging van wat ik tijdens de proefrit ook al ondervond. Kleine dingetjes die gewoon niet op punt staan. Dat gaat van smartphone die regelmatig niet werkt als sleutel, verwarming die je voortdurend moet bijregelen en geen juiste temperatuur aangeeft, infotainment systeem dat niet op niveau van Tesla staat, lichten die ondermaats zijn, lane keeping en cruise control die verre van vlekkeloos en niet smooth werken, enz. En in Europa geen FSD en zal nog wel effe duren voor dat hier wel werkt.

• karel_G_1981
Roenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:42:
[...]
Ik heb er een week mee gereden en werd knettergek bij rotondes. Op een of andere manier kon ik daar niet aan wennen.

Het went dus echt , ik kan ook op rotondes blind de juiste knop vinden.
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Als je aan die knoppen gewend bent wil je liever knoppen en al helemaal Met fsd! Koester de knipperlichtknoppen op het stuur, dat meen ik echt, veel fijner!

Je krijgt bij de inbouw van een stalk er ook nog “gratis “ een downgrade bij wat Tesla je niet vertelt.. Want de modellen met knipperlicht knoppen kunnen rijdend schakelen tussen TACC en autosteer en blijven op TACC na baanwissel En Met een simpele dubbelklik weer op autosteer (als je geen Eap hebt)

de modellen met nieuwe stalk kan dat niet niet (ook niet de ingebouwde) dit komt omdat het hele stuur gewisseld wordt naar 1 met minder functionaliteit. In mijn gewenningsperiode heb ik wel eens eraan gedacht een stalk te laten installeren , ben heel blij dat ik dat nooit gedaan heb. Aangezien ik veel in Dld rij gebruik ik de TACC en autosteer daar nog veel .
Dat is het voordeel van de legacy MY vanaf midden 2024: beide stalks met volledige functionaliteit, HW4 (dus FSDs) en switchen tussen Autosteer en TACC

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Dat is het voordeel van de legacy MY vanaf midden 2024: beide stalks met volledige functionaliteit, HW4 (dus FSDs) en switchen tussen Autosteer en TACC
Yess die wel. Ik vond het jammer dat tesla zich heeft laten overhalen door een paaar zeurende journalisten om die linker stalk terug te brengen en dubbel jammer dat ze het switchen tussen TACC en autosteer eruit hebben gehaald, Echt onbegrijpelijk, Maargoed inmiddels is heel autosteer eruit gesloopt 🥴

• gjcvro
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Ik heb nog steeds moeite mee, maar heb de knob zo geprogrammeerd dat ik daarmee de raw naar rechts aan kan zetten. En mijn hand zweeft daar meestal wel op de rotonde. Nadeel is dat ik nou in de andere auto daar ook probeer richting aan te geven.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Ik heb nog steeds moeite mee, maar heb de knob zo geprogrammeerd dat ik daarmee de raw naar rechts aan kan zetten. En mijn hand zweeft daar meestal wel op de rotonde. Nadeel is dat ik nou in de andere auto daar ook probeer richting aan te geven.
In NLD rij ik ongeveer 90% op fsd dan gebruik ik de knoppen alleen om fsd een andere route te laten nemen als dat nodig is, juist dan zijn de knoppen handiger dan een stalk, ik denk dat de knoppen er ook zijn gekomen met fsd in gedachte.

• gjcvro
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]

In NLD rij ik ongeveer 90% op fsd dan gebruik ik de knoppen alleen om fsd een andere route te laten nemen als dat nodig is, juist dan zijn de knoppen handiger dan een stalk, ik denk dat de knoppen er ook zijn gekomen met fsd in gedachte.
Lukt je dat dan? Ik heb een paar keer geprobeerd een andere route te nemen, met als eindresultaat dat ik linksknipperend rechtsaf sloeg :P Geen enkele keer nam hij mijn suggestie over.

Valt me trouwens op dat het hier weer erg rustig is met nieuwe meldingen/ Is de uitrol weer gestopt?

• karel_G_1981
gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Lukt je dat dan? Ik heb een paar keer geprobeerd een andere route te nemen, met als eindresultaat dat ik linksknipperend rechtsaf sloeg :P Geen enkele keer nam hij mijn suggestie over.

Valt me trouwens op dat het hier weer erg rustig is met nieuwe meldingen/ Is de uitrol weer gestopt?
Gaat om timing, te vroeg of te laat en hij negeert het. Werkt wel want er zijn een paar vast punten waar ik altijd een andere route wil nemen dan fsd en die pas ik aan door hem te sturen met het knipperlicht.

• SL65
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Het geeft wel wat meer keuze qua aantallen lijkt mij en wat @karel_G_1981 aangeeft heb je dan mogelijk ook niet het gedoe dat het switchen tussen TACC en autosteer niet meer werkt. Al had ik het idee dat er nog versies waren met stalk en waarbij dit wel werkte, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door SL65 op 01-07-2026 07:10 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand met het vorige type model Y tips voor een tablet houder voor achterin ? Door het ontbreken van beugels voor de hoofdsteunen kunnen de meeste accessoires niet gemonteerd worden.

Met een rit van 10+ uur in de zomervakantie zoek ik de juiste upgrades voor de lange reis. Koelbox aansluiting moet ik ook even checken

Mijn V&A

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Workaholic schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:32:
Heeft iemand met het vorige type model Y tips voor een tablet houder voor achterin ? Door het ontbreken van beugels voor de hoofdsteunen kunnen de meeste accessoires niet gemonteerd worden.

Met een rit van 10+ uur in de zomervakantie zoek ik de juiste upgrades voor de lange reis. Koelbox aansluiting moet ik ook even checken
Je hebt zo'n houder die je tussen de achterkant van stoel in schuift met een klipje. Dus vanaf boven er tussen in duwen naar beneden.

We hebben gekocht ooit (voor telefoon, niet tablet) maar gebruiken nooit. De kinderen redden 24u Portugal met de auto inmiddels zonder ook maar 1 filmpje te kijken op een scherm.

Kan helaas geen foto voor je maken de auto staat bij de SeC en die ben ik nog wel ff kwijt...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:06
Workaholic schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:32:

Ik heb dit gedaan:
https://teslafacts.nl/model-3/ipad-houder-in-je-model-3-voor-nog-geen-20-euro.asp

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:53:
[...]

probleem met de richting knopjes persoonlijk is dat ze het knopje voor links en rechts hadden moeten omdraaien nu is de bovenste naar rechts en de onderste naar links ze hebben dit gedaan omdat bij een stalk naar boven drukken rechts is en naar beneden links.

maar normaal geproken en ik kan het mis hebben doen wij mensen altijd eerst naar links kijken dan rechts dan weer links en bij de meeste handelingen beginnen we met links.

gaan we verder als je een rotonde neemt en halverwege moet je dus rechts af slaan op dat moment is je stuur half gedraait en zitten die knopjes onderaan dan is het linker knopje voor rechts af want dat is het bovenste knopje en het rechter knopje linksaf.

ik vind dat just verwarrend als ze het dus hadden omgedraait dan was bij een rotonde wanneer de knopjes onderaan zitten het linker knopje ook linksaf geweest.

nu moet ik voelen en het ribbeltje voelen en dan aan de rechterkant drukken.

gelukkig heb ik ook FSD en doet die het allemaal maar was nog niet van plan om mijn abbo te verlengen want vind de prijs voor FSD veel te hoog zeker met de afgeknepen versie die wij hebben veel te strenge DMS en onbruikbare summon wat ze er uit mogen slopen en daarvoor een lagere prijs.

PSN: FreakGIB

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:09
Kenny73 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:42:
[...]

Even doorvragen aan Grok en aangeven dat hij het mis heeft en beter onderzoek moet doen. Alleen import auto's uit o.a. Duitsland hebben Grok.
Heb een import uit duitsland (via TCO) met een ryzen, maar nog altijd geen grok gehad. Zou het komen omdat het via Tesla misschien als NL auto is ingesteld tijdens de import?

• BigSmurf
  • Niet online
Praktische vraag waarvan ik had gedacht eenvoudig het antwoord te kunnen vinden, maar dat valt tegen.

Mijn vriendin heeft tijdelijk een Model 3 Standard als shortlease, dus twee Tesla's voor de deur, maar met twee aparte accounts. Tot op heden was zij altijd ingelogd met mijn account op haar telefoon, maar nu moet ze dus inloggen met haar eigen account. Hoe kun je eenvoudig zorgen dat wij beiden in elkaars auto kunnen stappen, zonder accounts te hoeven swappen in de Tesla app? Ik heb jaren geleden weleens getracht om een extra berijder te laten toevoegen, maar de LM snapte er toen geen jota van, dus ik heb het maar gelaten en tot op heden dus altijd één account gebruikt.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:06
BigSmurf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:49:
Praktische vraag waarvan ik had gedacht eenvoudig het antwoord te kunnen vinden, maar dat valt tegen.

Mijn vriendin heeft tijdelijk een Model 3 Standard als shortlease, dus twee Tesla's voor de deur, maar met twee aparte accounts. Tot op heden was zij altijd ingelogd met mijn account op haar telefoon, maar nu moet ze dus inloggen met haar eigen account. Hoe kun je eenvoudig zorgen dat wij beiden in elkaars auto kunnen stappen, zonder accounts te hoeven swappen in de Tesla app? Ik heb jaren geleden weleens getracht om een extra berijder te laten toevoegen, maar de LM snapte er toen geen jota van, dus ik heb het maar gelaten en tot op heden dus altijd één account gebruikt.
Gebruik een pasje voor haar auto en geef haar een pasje voor jouw auto? Hoe tijdelijk is tijdelijk?
[edit]
Hebben jullie toevallig 2 telefoons? Pak de zakelijke telefoon voor de ene auto, en de drive-telefoon voor de andere?

[ Voor 6% gewijzigd door Eddos op 01-07-2026 12:07 . Reden: toevoegin ]

• BigSmurf
  • Niet online
Eddos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Gebruik een pasje voor haar auto en geef haar een pasje voor jouw auto? Hoe tijdelijk is tijdelijk?
Dat doen we nu, maar vinden we allebei irritant. Voorbeeld: mijn auto staat aan de lader, die van haar niet, en ik moet even weg (of andersom). Ik wil gewoon met alleen telefoon de auto in en weg, zoals we dat nu ook doen, en niet klooien met een pasje wat ik nooit meeneem (ja, ik weet het, luxeproblemen en je moet je rijbewijs formeel ook meenemen enzo, maar andere discussie :+ ). Bovendien kan je niet zelf voorkoelen et cetera.

Tijdelijk is in ieder geval 3-4 maanden, te lang om niet even te onderzoeken hoe je dit eenvoudig kunt oplossen. En nee, allebei één telefoon met twee simkaarten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door BigSmurf op 01-07-2026 12:16 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
@BigSmurf je kan toch met 1 pasje in beide auto's?
Pasje moet je toch altijd bij je hebt ter backup.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:50

Dragen jullie een Apple Watch?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:42

Je kunt in de Tesla App zeker niet een berijder toevoegen? Het zullen afgeschermde accounts zijn? Anders was dat een optie geweest misschien.

Edit: Lees nu dat je dat in het verleden al eens hebt geprobeerd, maar misschien zijn ze ondertussen slimmer geworden bij de LM :)

[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 01-07-2026 12:28 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• BigSmurf
  • Niet online
SpikeHome schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
@BigSmurf je kan toch met 1 pasje in beide auto's?
Pasje moet je toch altijd bij je hebt ter backup.
Zie reactie erboven. Het kan, maar ik vind het irritant. Gebruik ik het pasje nooit, moest hem recent zelfs actief zoeken om een nieuwe telefoon te koppelen en oude te verwijderen. Meerdere keren vergeten mee te nemen ook op vakantie. You get the point.
megabeat schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Dragen jullie een Apple Watch?
Beiden niet!
adjego schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Je kunt in de Tesla App zeker niet een berijder toevoegen? Het zullen afgeschermde accounts zijn? Anders was dat een optie geweest misschien.

Edit: Lees nu dat je dat in het verleden al eens hebt geprobeerd, maar misschien zijn ze ondertussen slimmer geworden bij de LM :)
Het kan dus wel via de LM? Ben je dan gast in elkaars account met je eigen account? Ik vind de documentatie van Tesla hierover behoorlijk onduidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door BigSmurf op 01-07-2026 12:36 ]

• megabeat
BigSmurf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Zie reactie erboven. Het kan, maar ik vind het irritant. Gebruik ik het pasje nooit, moest hem recent zelfs actief zoeken om een nieuwe telefoon te koppelen en oude te verwijderen. Meerdere keren vergeten mee te nemen ook op vakantie. You get the point.
[...]
Beiden niet!

[...]
Het kan dus wel via de LM? Ben je dan gast in elkaars account met je eigen account? Ik vind de documentatie van Tesla hierover behoorlijk onduidelijk.
Op sommige telefoons kan je 2 dezelfde apps installeren, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
[...]

Als je de eigenaar bent van een Tesla dan kun je andere bestuurders die een eigen Tesla Account hebben toegang geven tot jouw Tesla (hier de instructie). Voor Leaseauto's moet je dat meestal aan de LM vragen

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 01-07-2026 12:55 ]

• adjego
[...]
Ja volgens mij moet dit gewoon kunnen werken, dus jouw account als berijder toevoegen in de Tesla app van je vriendin, en andersom.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• stin00
  • Niet online
megabeat schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Op sommige telefoons kan je 2 dezelfde apps installeren, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Ik heb op Android de app 'Island' waarmee ik een app kan clonen die op z'n eigen 'eilandje' draait (onder water op een los zakelijk profiel). Daarmee kan je 2x de Tesla app op je telefoon krijgen met 2x een verschillende login.

• BigSmurf
  • Niet online
Toch via de LM dus, jammer. Ik had op een makkelijke DIY gehoopt. Ik ga eens bellen, dank voor de input!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
stin00 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb op Android de app 'Island' waarmee ik een app kan clonen die op z'n eigen 'eilandje' draait (onder water op een los zakelijk profiel). Daarmee kan je 2x de Tesla app op je telefoon krijgen met 2x een verschillende login.
Vroeger toen ik elke nieuwe telefoon ging rooten en eigen software op installeerde gebruikte ik titanium backup daarbij kon je apps ook eenvoudig meerdere keren met andere profielen starten,
was ook zeer handig bij gamen in verschillende statussen te bewaren

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keramidas.TitaniumBackup&hl=nl

Maar root al 5 jaar niet meer.

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:09
Vandaag wil mijn MY LR niet meer laden. Het laden begint wel maar na 1 soms 5 minuten stopt het laden. Zowel bij mijn thuispaal en publieke palen. Ook bij een snellader stopt hij na 1 minuut.

ik zie nergens foutmeldingen dus heb geen idee wat de issue is. Suggesties?
mca2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:23:
Vandaag wil mijn MY LR niet meer laden. Het laden begint wel maar na 1 soms 5 minuten stopt het laden. Zowel bij mijn thuispaal en publieke palen. Ook bij een snellader stopt hij na 1 minuut.

ik zie nergens foutmeldingen dus heb geen idee wat de issue is. Suggesties?
Heb je ook bij een Tesla Supercharger geprobeerd? Als die wel werkt dan is er wschl iets mis met de laadpaal communicatie (Superchargers communiceren op een andere manier). Je ziet ook geen foutmeldingen in Service Mode?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
zunrob schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:27:
Onze Model 3 Standard, geleverd op 1 mei dit jaar, gaf eerst 468 km aan bij 100 procent. Nu 3500 km later is dat 460 km. Of dit komt door de nieuwe software, of er is al 8 km verloren. Of houdt ie rekening met het weer etc.?
Is al zo vaak voorbij gekomen...

Het is geen exacte wetenschap. daarnaast, 8km van 468km is nog geen 2%. Dus je BMS kan een beetje afwijking hebben. Gewoon rijden en je niet blindstaren op die km's.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:15

gwg

ybos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:53:
[...]

Is al zo vaak voorbij gekomen...

Het is geen exacte wetenschap. daarnaast, 8km van 468km is nog geen 2%. Dus je BMS kan een beetje afwijking hebben. Gewoon rijden en je niet blindstaren op die km's.
Ik heb een goede tip gelezen van iemand, zet de percentage van je batterij altijd op percentage niet op kilometers. Scheelt je een hoop stress.

• Oekol
  • Nu online
Staat op een premium Long Range RWD MY de tekst Long Range in het zwart?

Ik kwam gisteren een tegen waar het in het zwart was, maar geen kentekencheck gedaan. Vandaag een waar het in het zilver was en de tekst op het oog dunner. Was er 1 uit december 2025.

Toen dacht ik dat die persoon van gisteren het wellicht zelf heeft gedaan met zo'n Alie achtige oplossing dat je zwarte letters er overheen klikt omdat het zoveel dikker was?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• BAM13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-07 22:24
Vroeger had je auto's met een brandstofmeter. Toen kwam de computer en kon je zien hoeveel kms je nog kon rijden. Handig was dat! Waarom zou je hem op % zetten als hij betrouwbaar aangeeft hoe ver je nog kunt? In de winter wat minder in de zomer wat verder. Ik lees het hier vaker maar de logica ontgaat me. Maar ieder z'n ding.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
BAM13 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:39:
Vroeger had je auto's met een brandstofmeter. Toen kwam de computer en kon je zien hoeveel kms je nog kon rijden. Handig was dat! Waarom zou je hem op % zetten als hij betrouwbaar aangeeft hoe ver je nog kunt? In de winter wat minder in de zomer wat verder. Ik lees het hier vaker maar de logica ontgaat me. Maar ieder z'n ding.
Omdat die afstand nooit klopt. Ga je trappen red je even meer dan de helft. Regent het, is het minder, is het koud, is het minder. Is het mooi weer en rij je zuinig: kom je verder: oftewel, het is en blijft een schatting. Of je hem nou op percentage zet of km's: accepteer (bij wegrijden): het is een geschatte range.

Als er meer van dit soort "klagers" of "vragers" komen krijg je vanzelf zoals VW het doet met de koelvloeistoftemp: als hij binnen zn "gezonde" marge zit staat de wijzer gewoon in het midden. Gaan veel rijders van tesla vragen: vorige maand kon ik 468km rijden en nu nog maar 463, dan krijg je vanzelf dat je door de software voor de gek gehouden gaat worden. Dan staat er dus altijd 468km bij 100% lading en daalt de projected range gewoon wat sneller. Daar heb je ook niets aan :N

• karel_G_1981
Je kunt in je trip planner zien hoe ver je nog kunt , dat is veel betrouwbaarder en werkt perfect en je kunt daarop bv je snelheid aanpassen, . Ik zet die range linksboven op percentage , beter voor de gemoedsrust

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03
Vandaag voor het eerst in het wild een Model Y Juniper gezien in de kleur Marine Blue. Wow! Staat de auto ERRUG goed. Velen malen mooier in het echt dan op foto's.

• TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:33
Oekol schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:

Ik kwam gisteren een tegen waar het in het zwart was, maar geen kentekencheck gedaan. Vandaag een waar het in het zilver was en de tekst op het oog dunner. Was er 1 uit december 2025.

Toen dacht ik dat die persoon van gisteren het wellicht zelf heeft gedaan met zo'n Alie achtige oplossing dat je zwarte letters er overheen klikt omdat het zoveel dikker was?
2025 model is chrome en 2026 model is zwart. Zelfde dikte overigens

• karel_G_1981
Zag weer een vrachtwagen met nieuwe Y’s binnenkomen vandaag. Tesla Y is de best verkochte auto in juni overigens

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-y-populairste-auto-in-eerste-halfjaar-juni-vindt-de-weg-omhoog/

[ Voor 52% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-07-2026 22:36 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Is wat je zelf prettig vind, mijn telefoon is ook in percentage batterij en niet in minuten, net als mijn laptop. Die minuten gaan ook op en neer afhankelijk van hoe intensief ik mijn telefoon of laptop gebruik. Is net als met de auto en het laden ervan doe je ook adhv percentages ipv kms.

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:26
Is er iemand die firmware 2026.7.x00 heeft/had op een nieuwe geleverde auto (waarschijnlijk maart/april)? Of 2026.8.100/200?

Ik ben benieuwd of die reeks inmiddels al een update heeft ontvangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Forza11 op 01-07-2026 22:56 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zo zie je maar weer hoezeer voorkeur verschilt ik heb echt helemaal niets met een GOM, het is wispelturig ik kan er niets mee, terwijl ik met % altijd heel goed kan inschatten wat hoever ik nog kan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-07 23:42
Forza11 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:54:
Is er iemand die firmware 2026.7.x00 heeft/had op een nieuwe geleverde auto (waarschijnlijk maart/april)? Of 2026.8.100/200?

Mijn auto is afgelopen week geleverd en kwam met 2026.17.5

• Ikkus
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15:36

Afgelopen dinsdag mijn auto opgehaald

Versie 2026.14.300

• TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:33

19 juni opgehaald met 2026.17.5

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:43
Ik heb gisteravond even een paar minuutjes fast charging gedaan met mijn 6 weken oude MY Premium LR RWD met 4680 cellen en met 5 minuten preconditioning.
  • 9% 210KW
  • 21% 176KW
  • 25% 160KW
  • 32% 136KW
Er zijn wellicht al voldoende charging curves beschikbaar, maar bij deze mijn ervaringen. Heb zo'n 5 minuten geladen.

2026.8.300, 15 mei opgehaald, heb de auto bijna 7 weken en nog altijd geen update... :|

[ Voor 34% gewijzigd door Card Nox op 01-07-2026 23:45 ]

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:09
pdidi schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Heb je ook bij een Tesla Supercharger geprobeerd? Als die wel werkt dan is er wschl iets mis met de laadpaal communicatie (Superchargers communiceren op een andere manier). Je ziet ook geen foutmeldingen in Service Mode?
Nee nergens foutmeldingen en de ANWB deed ook geen moeite. Dus maar met de benzine auto op stap en over 2 weken(!) een plekje bij de Tesla kunnen reserveren

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:11
Oekol schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:

Yep, heb dezelfde specs en afgelopen week opgehaald. Er staat long range in het zwart, plastic letters overigens. Dikte verschil weet ik niet zeker.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:21
Hoe is het eigenlijk met de gork update? Is die er inmiddels al in Nederland? Hoopte eigenlijk dat deze er zou zijn voor de zomervakantie

• gwg

gwg

Card Nox schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:45:
2026.8.300, 15 mei opgehaald, heb de auto bijna 7 weken en nog altijd geen update... :|
Dit vind ik wel stuitend hoor. Jij loopt wat 3 versies achter? Ik kreeg de update na 3 dagen. Tesla bellen zal wel geen zin hebben maar hier lijkt toch echt iets niet goed te gaan. Misschien even kijken of je kan verbinden met je telefoon hotspot? Terwijl je ook de toggles even aanzet dat je geavanceerde updates wilt oid?

• Card Nox
@gwg, eergisteren gebeld maar ze kunnen niet los doen. Heb wel al kaarten update gekregen en ze zeiden dat alles 'goed' stond, het is dus een kwestie van wachten...

https://stats.tessie.com/versions/2026.8.300

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:28
Card Nox schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:35:
@gwg, eergisteren gebeld maar ze kunnen niet los doen. Heb wel al kaarten update gekregen en ze zeiden dat alles 'goed' stond, het is dus een kwestie van wachten...

https://stats.tessie.com/versions/2026.8.300
had je in dit topic ook gewoon kunnen vinden. Is extreem standaard. Bij vrijwel alle nieuwe tesla's duurt de 1e keer wat langer dan de rest vd vloot

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:41
Iemand die weet of de veiligheidsfuncties in AI3 auto's nu ook zijn gebaseerd op de V14 Lite FSD-stack? Zoals rijstrookverlatingswaarschuwing, botsingswaarschuwingen, bescherming bij het openen van portieren, enzovoort?

Ontspan.

• Card Nox
@anti elppa, dat weet ik. Maar heb ook weleens gelezen dat er een setting niet goed stond en nadat deze was aangepast ze vrij snel een update aangeboden kregen. Aangezien het al bijna 7 weken geleden is dacht ik dat even te laten checken. Maar alles was verder in orde. De Tessie link laat ook zien dat iedereen/de meeste nog altijd op deze factory software zitten.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:53
karel_G_1981 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:34:
Zag weer een vrachtwagen met nieuwe Y’s binnenkomen vandaag. Tesla Y is de best verkochte auto in juni overigens

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-y-populairste-auto-in-eerste-halfjaar-juni-vindt-de-weg-omhoog/
Ik ook! Omgeving Oss: YouTube: Mooi vrachtje

• Harbor1969
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:32
Hallo, sinds februari 2026 eigenaar van een MYP Ultra Red en geniet er iedere rit ontzettend van.

We staan op dit moment op een camping en het viel mijn dochter op dat er lak loslaat bij de achterspoiler. Het lijkt erop dat deze "streep" steeds groter wordt :'( .

Ik was hem wekelijks met de hand en het is mij nog niet eerder opgevallen. Ik heb alle sentry filmpjes nauwkeurig bekeken, maar zie zo niks geks, wat dit veroorzaakt kan hebben. Hebben meer mensen met een originele spoiler dit ook (wel eens gezien)?

Tesla geeft aan dat ik naar een gespecialiseerd bedrijf kan gaan om het te laten checken, maar de dichtstbijzijnde is rond de 75 kilometer verderop en vraag me af of dit onder garantie kan vallen.

Ik ben de enige bestuurder tot nu toe en weet 100% zeker dat ik niks geraakt hebt en heb er ook nog niet mee in een parkeergarage oid mee geparkeerd oid

Hebben jullie advies wat te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn2xERv6sYkgzDHDvkzTbEQl1Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VX5VpRFBpRC6pEdo3CUNlT2O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdeYtm2Y9q28UMSp72k1WXSHEgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHO5PU6FP7tXMzpjt41oU6TB.jpg?f=fotoalbum_large

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:28
Harbor1969 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:07:
Hallo, sinds februari 2026 eigenaar van een MYP Ultra Red en geniet er iedere rit ontzettend van.

We staan op dit moment op een camping en het viel mijn dochter op dat er lak loslaat bij de achterspoiler. Het lijkt erop dat deze "streep" steeds groter wordt :'( .

Ik was hem wekelijks met de hand en het is mij nog niet eerder opgevallen. Ik heb alle sentry filmpjes nauwkeurig bekeken, maar zie zo niks geks, wat dit veroorzaakt kan hebben. Hebben meer mensen met een originele spoiler dit ook (wel eens gezien)?

Tesla geeft aan dat ik naar een gespecialiseerd bedrijf kan gaan om het te laten checken, maar de dichtstbijzijnde is rond de 75 kilometer verderop en vraag me af of dit onder garantie kan vallen.

Ik ben de enige bestuurder tot nu toe en weet 100% zeker dat ik niks geraakt hebt en heb er ook nog niet mee in een parkeergarage oid mee geparkeerd oid

Hebben jullie advies wat te doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mijn M3P van bijna 2 jaar oud heeft dat niet, is nog helemaal 100%. Lijkt er meer op of er bij jou iemand iets zwaars op gezet heeft

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
adjego schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ja volgens mij moet dit gewoon kunnen werken, dus jouw account als berijder toevoegen in de Tesla app van je vriendin, en andersom.
Ja, maar dat kan alleen als je de eigenaar van de auto bent. In dit geval zullen ze beide bij de LM het account van de partner toegang moeten laten geven. De ene LM (Ayvens bijvoorbeeld) doet dit vaker en is zo geregeld en de andere reageert alsof er water in de brand staat.

• adjego
LastSamurai schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Ja, maar dat kan alleen als je de eigenaar van de auto bent. In dit geval zullen ze beide bij de LM het account van de partner toegang moeten laten geven. De ene LM (Ayvens bijvoorbeeld) doet dit vaker en is zo geregeld en de andere reageert alsof er water in de brand staat.
Dan zijn die andere echt prutsers ;)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:52
Hebben jullie dan misschien een wear OS horloge? Die kan je ook als sleutel instellen.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:25
jupinator schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:06:
Hoe is het eigenlijk met de gork update? Is die er inmiddels al in Nederland? Hoopte eigenlijk dat deze er zou zijn voor de zomervakantie
Grok laat lang op zich wachten in Nederland. ik denk dat Tesla geen problemen met de autoriteiten wil, dus dat ze niks doen met de data. Ik weet dat Nederland heel krampachtig is {mijn mening ) is met AI. Daardoor ook 1 van de redenen dat we straks zwaar gaan achterlopen op de rest van de wereld in dit stuk.

We zien het nu ook in de rest van de autosector door jaren met beleid te strooien inplaats van duidelijke richtlijnen zie je nu de eerste automakers al problemen krijgen in Europa. Straks komt er een hele lading hybride auto's uit china over de grens die goedkoop zijn. Omdat die uitgesloten waren van heffingen, dit gaat ook een dreun opleveren.

maar ja dat zijn onderwerpen niet relevant voor dit topic, laten we hopen dat Grok alsnog wordt uitgerold hier.Denk dat het best grappig is.
LastSamurai schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Je hoeft het in principe maar bij 1 LM te regelen. Vervolgens gaan beide bestuurders hetzelfde Tesla account gebruiken en kunnen ze ook wisselen van auto. Dus in dit geval: de partner van @BigSmurf vraagt aan haar LM om het Tesla account van @BigSmurf als bestuurder toe te voegen. Vervolgens kunnen ze beide het Tesla account van @BigSmurf gebruiken in alle 2 de auto's. In beide auto's kun je dan alsnog een lokaal bestuurdersprofiel per persoon aanmaken

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 02-07-2026 11:22 ]

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:08
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Doe ik ook regelmatig en daar zijn de knoppen inderdaad heel handig voor. Manueel rijden is wat mij betreft makkelijker met een stalk. Soms is FSD wel koppig en moet je paar keer terug drukken voor hij snapt dat je echt wel andere richting uit wil.

• karel_G_1981
Jarus20 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Doe ik ook regelmatig en daar zijn de knoppen inderdaad heel handig voor. Manueel rijden is wat mij betreft makkelijker met een stalk. Soms is FSD wel koppig en moet je paar keer terug drukken voor hij snapt dat je echt wel andere richting uit wil.
Dat laatste klopt , timing is heel belangrijk, dat mag van mij ook nog wel wat verbeterd worden. Als je te vroeg drukt annuleert hij en druk je te laat zegt ie bekijk het maar.

• karel_G_1981
Wellicht dezelfde wagen gezien , ik reed ook in die omgeving gisteren :-P

• Harbor1969
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:32
anti elppa schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:28:
[...]

mijn M3P van bijna 2 jaar oud heeft dat niet, is nog helemaal 100%. Lijkt er meer op of er bij jou iemand iets zwaars op gezet heeft
Daar dacht ik ook aan (niet door mezelf in elk geval), maar dan is het nog vreemd dat het steeds verder lijkt te gaan. Ik ga wel even langs de garage, dank je!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45
Ik merkte sinds een paar dagen gewoon meer lawaai van de airco. Als je naast de auto staat en de deuren open doet, of zelfs er in zit en de airco heeft wat werkt, dan klinkt het bijna alsof er een echte luchtcompressor staat te draaien, misschien zelfs een 50CC motortje.

Dus toch maar een ticket ingeschoten nadat ik wat geluisterd heb naar de 'normale' geluiden van een Y.

Dat werd behoorlijk snel aanvaard, en direct werd er een serviceafspraak voorgesteld. (aan huis doen ze blijkbaar niks meer).

Had gehoopt nog langs te kunnen gaan voor mijn vakantie op 17/7 start, maar het zal pas op 7/8 nagekeken worden.

Nog iemand met dat geluid, en kan Tesla iets doen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• stin00
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:00:
Ik merkte sinds een paar dagen gewoon meer lawaai van de airco. Als je naast de auto staat en de deuren open doet, of zelfs er in zit en de airco heeft wat werkt, dan klinkt het bijna alsof er een echte luchtcompressor staat te draaien, misschien zelfs een 50CC motortje.

Dus toch maar een ticket ingeschoten nadat ik wat geluisterd heb naar de 'normale' geluiden van een Y.

Dat werd behoorlijk snel aanvaard, en direct werd er een serviceafspraak voorgesteld. (aan huis doen ze blijkbaar niks meer).

Had gehoopt nog langs te kunnen gaan voor mijn vakantie op 17/7 start, maar het zal pas op 7/8 nagekeken worden.

Nog iemand met dat geluid, en kan Tesla iets doen?
Mijn model 3 2020 maakt ook een pokke herrie als ik de airco aanzet. Hoe klink het bij jou? Zoiets: YouTube: Tesla model 3 airconditioning buzzing humming noise ?

Hoe oud is je Tesla? Is de condensor ooit schoongespoeld? Kan ook zijn dat de rubberen schokdemper van de compressor verpulvert is, dan tril hij ook lekker door met metaal op metaal.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45
stin00 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Mijn model 3 2020 maakt ook een pokke herrie als ik de airco aanzet. Hoe klink het bij jou? Zoiets: YouTube: Tesla model 3 airconditioning buzzing humming noise ?

Hoe oud is je Tesla? Is de condensor ooit schoongespoeld? Kan ook zijn dat de rubberen schokdemper van de compressor verpulvert is, dan tril hij ook lekker door met metaal op metaal.
Klinkt echt heel gelijkaardig, en je hoort het ook goed als je in de auto zit.

Auto is 3jaar en een paar maanden en heeft 95000km op de teller. Interieurfilter is gewisseld, maar verder niks.

Ik hoop alleen dat die niet begeeft tijdens de vakantie en dan op zo'n manier dat de airco niet meer werkt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• gwg

gwg

Die van mij begint ook te blazen als ik hem laat voorkoelen, dat is niet normaal?

EDIT: Oke dat rare geluid hoor ik niet, maar wel blazen alsof er grote ventilatoren aangaan zeg maar

[ Voor 39% gewijzigd door gwg op 02-07-2026 14:29 ]

• SL65
  • Nu online
Vorige week was de mijne heel luid bij het vooraf koelen. Maar goed was ook 35 graden en probeerde de auto van 68 naar 18 graden te krijgen terwijl deze in de zon stond. Klonk gevoelsmatig een stuk luider als het voorbeeld, maar was ook een andere situatie. Tijdens het rijden daarna was het allemaal weer normaal.

Denk dat een check wel handig is bij Tesla in jouw geval.

[ Voor 18% gewijzigd door SL65 op 02-07-2026 14:36 ]

• megabeat
Mijn wagen maakt hetzelfde geluid, na paar minuten was dat weg. Heb er door een Tesla monteur naar laten luisteren is normaal.

• Oekol
  • Nu online
Pohhhh m'n auto stuk. Super geregeld door SeC Utrecht door binnen 10 min een leenauto te krijgen van garage in de buurt. Bevestiging dat wanneer ze weer een tesla hebben te leen ik kon omruilen. Vandaag een M3 mogen ophalen, splinternieuw zelfs de stickers nog op de ramen, 100 km op de teller.. En ohja.. Een performance 😍

Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: