Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:05
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Als jij 1 van de velen was die een ander type batterij heeft gekregen (LG 5L ipv de originele Panasonic 3L) dan kun je de originele EPA range niet meer vergelijken met je huidige range
Het was hetzelfde type. Ik had gehoopt een nieuwe te krijgen maar helaas. Range zat ook vrijwel op zelfde niveau voor en na swap (95% van EPA). Ik ga eens kijken of er aan nominaal verbruik iets is gewijzigd tov aflevering.

[ Voor 9% gewijzigd door Eisbar op 07-10-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:06
Zijn het mijn gedachten of waren de TPMS sensoren van Tesla tot voor kort goedkoper dan 60euro per sensor?
Ik dacht dat die rond de 45euro zat, maar ik kan mis zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:24

djbarney

XBL: DeejayBarney

Ik heb de volgende Teslamate stats om bij te dragen over de LFP in mijn model 3 highland, opgehaald eind januari 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL8DyER98UJmBs9gZKP2jGlnK2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmKeZTIilEK6qGn7Xj85B7py.png?f=fotoalbum_large

Vaak rijd k m wel redelijk leeg, en meestal bezoek ik dan een Tesla Supercharger hier in de buurt als de plaatselijke paaltjes weer eens langdurig bezet zijn (ik heb helaas geen beschikking over een eigen paal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsjf4HecDNnmMcVmVazxkqCVTCo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yojfMHFUHr7UMXaGp0sohiLe.png?f=user_large

Waar die dip in december/januari van vorig jaar precies vandaan kwam, geen idee, zat rond software versie 2024.44.25.2 en was weer "in orde" rond versie 2025.2.6 als ik de stats moet geloven. zou maar zo kunnen dat die periode de auto langere tijd niet tot 100% vol geladen is en daardoor het bms niet helemaal zeker meer was van de totale capaciteit.

Anyway, als ik deze stats neerleg naast die van mijn oude 2019 model 3, dan zie je dat die veel sneller begon met zakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_txSJlqAZEbYOkuTMmHmbkPn3BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQXd96VEkInZTzs2QE6OEdAA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:54
mijn privé Y LR, heeft na iets meer dan 2jaar 21k gereden volgens teslamate zit ik op 3.1% degradatie.
Laad voornamelijk thuis dus langszaam bijna een jaar met grannycharger gereden had nog steeds zo kunnen laden maar toch maar in laadpalen thuis geinvesteerd, is toch handig als je wat sneller je auto vol wilt hebben.
Laad thuis max 80% maar meestal lager (70).
Vakantie (met caravan) en lange afstanden altijd testa superchargers, nog nooit ergens anders geladen.
0% problemen enkele keer moeten wachten, wel vaak afkoppelen met de caravan kost je 2m dus dat valt wel mee.
Van mij mag dat snelladen wel instelbaar zijn (langzamer) met de vakantie klaagt mijn vrouw dat de pauzes te kort zijn, en laad ik dan ook vaak verder door 90 a 95% (nog nooit naar 100 geladen).
Thuis op de 11kwh lader kan ik gewoon instellen maar met max 5A te laden (per fase dan) en kan de paal van mij ook naar 1fase schakelen trouwens.
Van mij mag bij snelladen dat ook wel dat ik b.v. max 50kwh laad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:55
Inspired schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Ik zou graag wel eens data willen zien van een moderne Model Y/3. Die accu's worden er qua specs niet beter op. Dat een oude S weinig moeite heeft geloof ik wel. Verder heeft Porsche gewoon gelijk. Dagelijks snelladen is gewoon slechter. Uiteindelijk is het allemaal wat rommelen in de degradatie marge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P74Qp7HGKD-POKv2iiwru3ne_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1mWOyUB4th2Xazu6ZYVrb5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 14:53
djbarney schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:54:
Waar die dip in december/januari van vorig jaar precies vandaan kwam, geen idee, zat rond software versie 2024.44.25.2 en was weer "in orde" rond versie 2025.2.6 als ik de stats moet geloven. zou maar zo kunnen dat die periode de auto langere tijd niet tot 100% vol geladen is en daardoor het bms niet helemaal zeker meer was van de totale capaciteit.
Als ik naar mijn eigen LFP wagens kijk (2022 M3 RWD, 2024 MY RWD en 2025 MY RWD), begonnen die binnen 4-5 dagen van niet 100% geladen te zijn al capaciteit bovenin te verbergen voor de auto, om vervolgens na 1-2 100% laadsessies weer terug te komen. En dan hebben we het over 0,5kWh oplopend naar 1-1,5kWh aan "verdwenen" netto capaciteit.

Ik rijd zelden zo lang "zo weinig" dus heb geen langere periode kunnen testen. Maar gezien het in de traditionele "vakantieperiode" voor kwam, zou dat best kunnen, aangezien het dus gewoon uit wat ScanMyTesla de "Nominal Full Pack" verdwijnt, en dus in alle andere statistieken ook voor zal komen als degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Eisbar schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Dat is erg goed! Zou je dus kunnen concluderen dat je gewoon tot 100% vol kan laden (mits ie niet te lang met 100% blijft staan) zonder nadelen voor de batterij? Durf ik nog niet aan.
Als je een non LR model hebt, is het voor de kalibratie van je BMS nogal aan te raden. ;). Aangezien LFP nogal uit de pas kan gaan lopen als t langdurig niet 100% geladen is.

Ik heb liever 0,1%, of zelfs 1% meer degradatie (en het zal eerder richting die 0,1% zitten), dan dat ik een keer stil sta langs een snelweg omdat mijn BMS dacht dat er nog wat in het pakket zat, maar het was er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:55:

Van mij mag bij snelladen dat ook wel dat ik b.v. max 50kwh laad
Dus jij bent de use-case voor een 800v Porsche :) Moet je dus niet de optionele On-Board 150 kW DC Charger er bij bestellen en bij Tesla SuC gaan laden

"When charging at stations that support only 400 volts, your Porsche Taycan (MY2020 - 2024) without the optional On-Board 150 kW DC Charger will reach a maximum charging speed of 50 kW".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Crxtreem schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:50:
Nu Het kouder wordt lijkt het dat de rugleuning van de achterbank aan de rechterkant steeds meer begint te kraken op klinkerwegen.
Is een vaker voorkomend probleem en is dit een beetje makkelijk op te lossen?
Het komt vaker voor, als je in garantie zit gewoon ff een serviceverzoekje inschieten, en afhankelijk van je model, zijn er zéker ook een tiental youtubes om het op te lossen. Heb het in mijn 2022 Model 3 op een gegeven moment opgelost met een big shopper in 4en opgevouwen en die dan achter het scharnier stekenn van de platte bank, en hem dan rechtopzetten. Dat zette genoeg spanning erop dat t niet meer gebeurde :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Dus jij bent de use-case voor een 800v Porsche :) Moet je dus niet de optionele On-Board 150 kW DC Charger er bij bestellen en bij Tesla SuC gaan laden

"When charging at stations that support only 400 volts, your Porsche Taycan (MY2020 - 2024) without the optional On-Board 150 kW DC Charger will reach a maximum charging speed of 50 kW".
Sowieso is het overwegend veel sneller dan voor mij in elk geval nuttig is. Gelukkig sta ik vaak bij rustige stations met <50% bezetting waar er dus geen idle fees berekend worden. . Maar voordat mijn gezelschap (vrienden met kids) weer gereed is om te gaan ben ik vaak al 100%, en mééstal nog niet eens half leeg voordat er alweer geplast en gedaan moet worden. Zéker met de nieuwe Y Juniper, waar ik gewoon richting de 500km op een accu mee doe uit een RWD pakket :+.

De enige momenten dat het "te langzaam" is is als ik er echt op sta te wachten, niet hoef te plassen, of eten. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als ik ongepland 300km ga rijden om een lamp te halen bij IKEA groningen ofzo, en er qua accu op gerekend had de volgende dag alleen nog maar 70km naar werk te hoeven :9

Over een paar weken naar een Centerparcsje op 480km rijden, het kriebelt ergens wel om dat zonder laden onderweg te proberen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 07-10-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Sowieso is het overwegend veel sneller dan voor mij in elk geval nuttig is. Gelukkig sta ik vaak bij rustige stations. Maar voordat mijn gezelschap (vrienden met kids) weer gereed is om te gaan ben ik vaak al 100%, en mééstal nog niet eens half leeg voordat er alweer geplast en gedaan moet worden. Zéker met de nieuwe Y Juniper, waar ik gewoon richting de 500km op een accu mee doe uit een RWD pakket :+.

De enige momenten dat het "te langzaam" is is als ik er echt op sta te wachten, niet hoef te plassen, of eten. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als ik ongepland 300km ga rijden om een lamp te halen bij IKEA groningen ofzo, en er qua accu op gerekend had de volgende dag alleen nog maar 70km naar werk te hoeven :9

Over een paar weken naar een Centerparcsje op 480km rijden, het kriebelt ergens wel om dat zonder laden onderweg te proberen :+
Dat haal je toch alleen als je nooit boven de 90 km/h komt of zo. In B, F en D haal ik de 400km niet met mijn Y LR.
Ik ga niet trager rijden, ik rij gewoon de legale snelheid +5km/h en ca 130km/h in D.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 18:23
OK, rare vraag. De Tesla heeft geen echte 'sleutel'. Maar ik heb altijd m'n huissleutel, RFID laadtag (leasemij) en mn autosleutel aan elkaar en dus altijd bij me.

Hoe doen jullie dat als je alleen je telefoon gebruikt om de auto te openen ? Vergeet je niet elke keer je huissleutel ?

Is het misschien handig om een KeyFob te kopen om dan toch weer een sleutelbosje voor de auto te kunnen maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
this schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Ooit al eens in Antwerpen naar de Tesla laders geweest? Dat is helemaal de andere kant van de ring.
Tenzij je daar ergens moet zijn, is dat echt veel te ver omrijden voor iemand die langs Antwerpen moet rijden.
edit: Net eens de kaart bekeken, die laders zijn misschien interessant als je van Breda komt. Maar vanuit Eindhoven is dat echt te ver omrijden.

En die in Kortrijk is ook heel vaak (bijna) vol, waardoor de laadsnelheden ongelofelijk laag liggen.

Ik hoop dat die in Gent er snel komt, want dat is al jarenlang ingepland. Al zijn ze eindelijk begonnen met de bouw, dus hopelijk gaat het nu wat vlotter.
Neen, ik zie het nu ook.. Edegem ligt meer op de route richting Brussel, voor Gent-Kortrijk richting Parijs ligt die inderdaad verkeerd, maar snap uw punt wel als je de andere richting uitgaat, via Luxemburg dat het qua laadinfrastructuur pover is, maar we zitten dan in Wallonië en daar is nog wat werk aan de winkel qua laadinfra en niet alleen bij Tesla.

Kortrijk is vaak héél druk en nog V2 dus traag, beter is wat verder te rijden over de grens en bij Neuville-en-Ferrain te laden.

Ik zal binnenkort eens stoppen aan het stadium van KAA Gent en eens kijken hoever de werkzaamheden daar vlotten, passeer er toch regelmatig in de buurt.
Het belang van veel snelladers is ook zodat je op eentje kan toekomen met een lage SoC.
Want zoals @Tommie12 al aangaf, hoe hoger de SoC, hoe slechter Tesla het doet tov de concurrentie met 800V systemen.
Zeker als je een grote batterij hebt bij Tesla gaat die laadcurve echt héél snel omlaag.
De 1000km testen van Bjørn Nyland geven inderdaad een verkeerd beeld van hoe er wordt geladen als we op reis gaan. Hij wil zo snel mogelijk die 1000km afleggen en zijn laadsessies zijn daarop aangepast. De meeste gebruikers gaan meestal bij het laden iets eten/drinken en laden tot over de 70-80%. Je leest toch vaak het laden is sneller klaar dan onze stop. Maar in theorie zijn de Teslas nog altijd snel genoeg vergeleken met de nieuwe 800v technologie, maar moet je vroeger de laadsessie afbreken en niet doorladen tot 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Tommie12 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Dat haal je toch alleen als je nooit boven de 90 km/h komt of zo. In B, F en D haal ik de 400km niet met mijn Y LR.
Ik ga niet trager rijden, ik rij gewoon de legale snelheid +5km/h en ca 130km/h in D.
Klopt. Maargoed, laat dat nou precies ongeveer de gemiddelde kruissnelheid zijn op mijn Woon-Werk traject.
Waar linksrijden maar superbeperkt zin heeft, of sommige dagen zelfs negatief nuttig is (er zijn dagen dat ik bij Amersfoort in de buurt een file in rijd. Allemaal rechterbaan, en dan pas rondom Apeldoorn weer ingehaald word door een opvallend busje / auto die ik in de file rechts voorbijgereden ben, terwijl ik 0x van baan gewisseld ben op dat traject).

Op vakanties is het overigens wel wat harder doorrijden, met overwegend gewoon overal de snelheidslimieten, net afhankelijk van hoe druk het op de weg is en of dat ook zin heeft, of dat het alleen maar onrust brengt.

Het helpt voor de range mee dat de accu van m'n nieuwe Juniper zo'n 10kWh méér bruikbaar heeft dan die van m'n 2024 Y RWD. (53 vs 64kWh), en dat ie tot zover pakweg 10% zuiniger lijkt te zijn (zit nu na bijna 2000km in 1,5 week op 112Wh/km gemiddeld, versus 122Wh/km rondom dezelfde kmstand op tevens een nieuwe auto een jaar geleden), en dan moeten m'n pizzaschotels (HALOBLK) wieldoppen er nog op. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LastSamurai schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:30:
OK, rare vraag. De Tesla heeft geen echte 'sleutel'. Maar ik heb altijd m'n huissleutel, RFID laadtag (leasemij) en mn autosleutel aan elkaar en dus altijd bij me.

Hoe doen jullie dat als je alleen je telefoon gebruikt om de auto te openen ? Vergeet je niet elke keer je huissleutel ?
Ik heb een mapje gekocht waar de Tesla keycard en het kentekenbewijs in passen en daar hangt ook mijn huissleutel aan. Ik gebruik normaal mijn telefoon om de auto te openen, maar op die manier heb ik altijd alles bij me.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Is het misschien handig om een KeyFob te kopen om dan toch weer een sleutelbosje voor de auto te kunnen maken ?
Ik heb een Nuki voor mijn voordeur, dus hoef in principe geen huissleutel meer mee te nemen, en als die het niet doet zijn er wel buren / vrienden / ouders / auto met een fysieke sleutel.
Heb een Secrid met pasjes, met mijn Tesla pasje erin, voor de 1-2 publieke laadsessies per jaar heb ik mijn laadpasje in de kofferbak bij de laadkabel liggen, is een pasje, geen druppel.

Nu alleen de sleutels van m'n bedrijfspand nog wegautomatiseren, dan hoef ik helemaal geen sleutels meer mee te nemen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Zou het dan toch waar zijn dat FSD 14 Autopilot gaat vervangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQMBUIJ1SEe5uDoMonA8odF4r4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybZgoB7uLpKlLAm9mdJCJaqb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parelhoen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:52
Aantrekkelijke acties voor Model 3 nu online, alleen niks voor de model Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:37

Mijn huissleutel zit gewoon altijd in mijn zak, net zoals mijn portemonnee en dus mijn telefoon. Ook als ik thuis ben. Dus dat maakt voor mij helemaal niets uit of er een autosleutel aan zit of niet. Ik ga ook weleens op de fiets, of loop een blokje om, dat heb ik mijn autosleutel niet nodig maar heb ik wel nog steeds mijn huissleutel nodig

[ Voor 9% gewijzigd door xFeverr op 07-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:36:
Zou het dan toch waar zijn dat FSD 14 Autopilot gaat vervangen

[Afbeelding]
We kunnen alleen maar hopen, dat zou echt fantastisch zijn. Hopen op een bruikbaardere AP in 2025.

(En "eindelijk" een update voor mijn Y die anderhalve week later nog steeds op 2025.26.300 draait, en ik al redelijk gewend was aan de Low Power mode uit 2025.32 aan en uit zetten om de koelkast in de achterbak te laten draaien :+)
Ik weet dat het snel kán, aangezien moeders Model 3 binnen 5 minuten na thuis parkeren na ophalen een update had :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

We kunnen alleen maar hopen, dat zou echt fantastisch zijn. Hopen op een bruikbaardere AP in 2025.

(En "eindelijk" een update voor mijn Y die anderhalve week later nog steeds op 2025.26.300 draait, en ik al redelijk gewend was aan de Low Power mode uit 2025.32 aan en uit zetten om de koelkast in de achterbak te laten draaien :+)
Ik weet dat het snel kán, aangezien moeders Model 3 binnen 5 minuten na thuis parkeren na ophalen een update had :9
Het lijkt er toch echt op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgJQg__8GUc-g-HTVVjcF6VWOrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I18W7X0K58pAKpB8yBf6ojgT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Er staat 'Autosteer (Beta)' nog steeds, en dat is toch zoals het nu is? Terwijl dat FSD-systeem niet meer het beta-label draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Leg dan eens uit waaruit je die conclusie trekt?

Ik gok dat in EU/NL er weinig zal veranderen omdat we hier nog steeds met allerlei regelgeving zitten wat van alles tegenhoud. Ik gok dat we dus gewoon nog steeds dual-stack meuk zullen behouden totdat FSD hier in EU/NL ook toegestaan zal zijn.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Dit ziet eruit alsof ze het éérst nog slopen, aannemende dat dit een screenshot is van FSD14, en het Soon™ beschikbaar zal zijn.

Maar dan nog: Langverwacht en hoognodig. Tesla liep ruim voor met functionaliteit en heeft het jaren laten verstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 16:31

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb de laatste tijd last van het weg vallen van internet in de auto (met premium connectivity), hebben meer mensen hier last van?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 11:14
Parelhoen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:36:
Ik was zelf ook aan het wachten op dit kwartaal voor de model Y icm financial lease. Helaas alleen op de 3, ben benieuwd of het nog loont om te wachten op de Y..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Mad-Matt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:48:
Ik heb de laatste tijd last van het weg vallen van internet in de auto (met premium connectivity), hebben meer mensen hier last van?
Zoek even terug, heb het meermaals voorbij zien komen de afgelopen +- 20 pagina's. :). Geloof niet dat er écht een oplossing voor is nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Als je een non LR model hebt, is het voor de kalibratie van je BMS nogal aan te raden. ;). Aangezien LFP nogal uit de pas kan gaan lopen als t langdurig niet 100% geladen is.

Ik heb liever 0,1%, of zelfs 1% meer degradatie (en het zal eerder richting die 0,1% zitten), dan dat ik een keer stil sta langs een snelweg omdat mijn BMS dacht dat er nog wat in het pakket zat, maar het was er niet.
Komt dat voor in de praktijk? Ik rij af en toe langere stukken en soms tot 3-4% met een NMC accu. Tot 100% laad ik nooit. Voor een beter beeld zou BMS niet alleen 100% vol, maar ook 100% leeg moeten etc. Wellicht dat de health check dit doet, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 11:29
Mad-Matt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:48:
Ja zeer regelmatig. Heb meerdere posts gezien in dit topic van mensen met hetzelfde probleem. Ik heb hiervoor een service melding aangemaakt. over een paar weken moet ik daarvoor naar het service center

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
Germanicus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Ja zeer regelmatig. Heb meerdere posts gezien in dit topic van mensen met hetzelfde probleem. Ik heb hiervoor een service melding aangemaakt. over een paar weken moet ik daarvoor naar het service center
Bij mij is dit ook weer terug. Ironisch genoeg op weg naar het Tesla service center. Deed het een half uur lang niet. Als er een echte fix voor is dan schiet ik hem ook in, maar totnogtoe heb ik deze issues bij elke Tesla on en off gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Eisbar schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Komt dat voor in de praktijk? Ik rij af en toe langere stukken en soms tot 3-4% met een NMC accu. Tot 100% laad ik nooit. Voor een beter beeld zou BMS niet alleen 100% vol, maar ook 100% leeg moeten etc. Wellicht dat de health check dit doet, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden.
Voor een NMC is het veel minder boeiend om incidenteel naar 100% te laden dan voor LFP, aangezien de voltagecurve van NMC vrijwel lineair is en die van LFP vrijwel vlak.

Mijn 2025 Y RWD, doet tussen 95 en 5% grofweg 345V bij 90km/u, wel heel iets dalend, misschien 5 volt over dat hele SOC bereik. 100% = 373V, en 0% het dashboard (nog 5% buffer) is nog steeds 335V in rust.

Waar een LR pakket bij 100% grofweg 404V zal zijn, en bij 0% richting de 290-300V zal liggen. En daartussen zal het voltage vrij lineair afnemen.

Overigens kun je vlak voor een lange rit prima tot 100% laden hoor. :*

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 07-10-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Zoek even terug, heb het meermaals voorbij zien komen de afgelopen +- 20 pagina's. :). Geloof niet dat er écht een oplossing voor is nog.
Ah sorry, het gaat hier best hard, niet aan gedacht om zover terug te kijken.
Het lijkt bij mij ook steeds rond hetzelfde gebied te zijn, soort black-spot ofzo. (Wel klote, want spotify, audible, alles dondert eruit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Germanicus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Wij zitten niet meer in de garantie, dus ik wacht het wel even af tot het echt een probleem wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Leg dan eens uit waaruit je die conclusie trekt?

Ik gok dat in EU/NL er weinig zal veranderen omdat we hier nog steeds met allerlei regelgeving zitten wat van alles tegenhoud. Ik gok dat we dus gewoon nog steeds dual-stack meuk zullen behouden totdat FSD hier in EU/NL ook toegestaan zal zijn.
De screenshot is van FSD 14.1 die op dit moment naar early access users wordt uitgerold in US. In die versie is het niet meer mogelijk om TACC of Autosteer te selecteren, met de opmerking dat dit in een latere update weer zal worden toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Mad-Matt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Ah sorry, het gaat hier best hard, niet aan gedacht om zover terug te kijken.
Het lijkt bij mij ook steeds rond hetzelfde gebied te zijn, soort black-spot ofzo. (Wel klote, want spotify, audible, alles dondert eruit)
Ik ben niet boos hoor :*, was meer om je een richting uit te sturen ;). De pagina's vliegen erbij inderdaad.
Het is namelijk zéker een ding bij een aantal mensen.
Heb er zelf gelukkig geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 07-10-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Maasluip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Ik heb een mapje gekocht waar de Tesla keycard en het kentekenbewijs in passen en daar hangt ook mijn huissleutel aan. Ik gebruik normaal mijn telefoon om de auto te openen, maar op die manier heb ik altijd alles bij me.
Heb je een foto of voorbeeld? Ik ben ook naar zoiets opzoek, maar nog niet gevonden waar ook je sleutel aan kan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

De screenshot is van FSD 14.1 die op dit moment naar early access users wordt uitgerold in US. In die versie is het niet meer mogelijk om TACC of Autosteer te selecteren, met de opmerking dat dit in een latere update weer zal worden toegevoegd
Nog steeds niet van toepassing voor ons dus. En ziet er naar uit dat het ook niet snel gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
https://www.autoweek.nl/a...-accus-en-meer-rijbereik/

was al bekend maar autoweek weet t nu ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parelhoen
Tombason schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ik was zelf ook aan het wachten op dit kwartaal voor de model Y icm financial lease. Helaas alleen op de 3, ben benieuwd of het nog loont om te wachten op de Y..
Wellicht dat er ook een model Y actie wordt aangekondigd na de lancering van de goedkope model Y vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Nog steeds niet van toepassing voor ons dus. En ziet er naar uit dat het ook niet snel gaat komen.
Nu nog niet idd, versie 2025.32.8.5 is alleen voor early access users. In zowel Europa en US was/is 2025.32.8 al aan het uitrollen, dus ik heb er goede hoop op dat ook wij binnenkort dezelfde finale versie van 2025.32 krijgen. En ALS in US in die finale versie de Basic AP inderdaad wordt aangepast, dan krijgen wij die ook. Garantie tot de deur natuurlijk, maar het is nog nooit eerder voorgekomen dat in een Early Access versie TACC en Autosteer helemaal niet selecteerbaar zijn, met de opmerking dat dit in de volgende release weer terug zal komen.

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 07-10-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Parelhoen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:36:
Waarschijnlijk in verband met de introductie van de goedkopere Y vandaag? Die moeten elkaar niet in de weg zitten.

Om nog even terug te komen op de ontbrekende stoelventilatie in de "nieuwe" M3: Ik vind het moeilijk te geloven dat dit per ongeluk nog steeds verkeerd staat in de hele EU. Wellicht toch een versobering samen met de 7 speakers. Met de inruilbonus is het bijna voordeliger een nieuwe auto te bestellen dan een orginele stalk retrofit maar dit weerhoudt mij daar wel van.

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice- op 07-10-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Nu online
Maurice- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk in verband met de introductie van de goedkopere Y vandaag? Die moeten elkaar niet in de weg zitten.

Om nog even terug te komen op de ontbrekende stoelventilatie in de "nieuwe" M3: Ik vind het moeilijk te geloven dat dit per ongeluk nog steeds verkeerd staat in de hele EU. Wellicht toch een versobering samen met de 7 speakers. Met de inruilbonus is het bijna voordeliger een nieuwe auto te bestellen dan een orginele stalk retrofit maar dit weerhoudt mij daar wel van.
Waar vind je dit exact? Want op de hoofdpagina staat het er wel nog gewoon bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVuWWH4RASLHg8ZPf8OHmryzKIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xlw6C24tneX2Y6YzpdmzxVhx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door adjego op 07-10-2025 11:38 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nDirect090 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Heb je een foto of voorbeeld? Ik ben ook naar zoiets opzoek, maar nog niet gevonden waar ook je sleutel aan kan hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4WXwcHcM9M5AQCdbF2twMXOjkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uTamdEaNtl7eDFKiySxY09Fw.jpg?f=user_large

Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar op de markt heb je altijd van die kraampjes waar lederwaren wordt verkocht, ik gok daarvan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Nu nog niet idd, versie 2025.32.8.5 is alleen voor early access users. In zowel Europa en US was/is 2025.32.8 al aan het uitrollen, dus ik heb er goede hoop op dat ook wij binnenkort de finale versie van 2025.32 krijgen. En ALS in US in die finale versie de Basic AP inderdaad wordt aangepast, dan krijgen wij die ook. Garantie tot de deur natuurlijk
Gaat voorlopig niet gebeuren. Mogelijk als TACC en AutoSteer weer terug zijn in de FSD14 versie, want die 2 zijn nu toegestaan in NL. Tot die tijd zal de update hier niet zijn want dan vallen beide opties dus ineens weg en dat gaan ze niet leuk vinden hier in EU/NL denk ik...

Ik heb verder steeds meer het gevoel dat Tesla opzettelijk dingen aan het uitstellen is m.b.t. feature updates op het HW3 en/of Intel platform. Die denken volgens mij als we maar lang genoeg wachten rijd niemand meer in die versies en is de vraag naar upgrades ook weg. Denk hierbij aan de (gratis) HW3 naar HW4 / HW3.5 die alweer is uitgesteld, high fidelity park assist op Intel hardware uitgesteld, full screen visualisatie die zou komen maar ook op zich laat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
adjego schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Waar vind je dit exact? Want op de hoofdpagina staat het er wel nog gewoon bij.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px4GAOOE9Sksn5ZF6xcQtcmXOHg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K65WPVztxhX6dX43fCitd0ck.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHVfBX3fjF-nCr00TTL_x5errxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCFXayrPcRjAqbdCwsjAGMWk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Nu online
Maar hier staat ook niet bij dat de stoelen nog wel verwarming hebben. Dus ik snap hem nog niet helemaal.

Het is overigens een directe vertaling van de US pagina, daar staat het ook bij de gewone modellen niet meer specifiek bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hfMKB1ZmbEZ8gXxNItiQmjnkN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INNHwi5oL9ryfKF5XyZUMHTJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door adjego op 07-10-2025 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Nu online

Ik heb zelf ooit een keycard gesmolten en de chip in een keytag sleutelhanger geplaatst. adjego in "Het grote Tesla topic - deel 2"

Ondertussen niet meer in gebruik maar ik had hierdoor altijd nog een mogelijkheid om de auto te openen, als de telefoon een keer zou weigeren. Ondertussen heb ik al een hele tijd een keyfob.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Gaat voorlopig niet gebeuren. Mogelijk als TACC en AutoSteer weer terug zijn in de FSD14 versie, want die 2 zijn nu toegestaan in NL. Tot die tijd zal de update hier niet zijn want dan vallen beide opties dus ineens weg en dat gaan ze niet leuk vinden hier in EU/NL denk ik...

Ik heb verder steeds meer het gevoel dat Tesla opzettelijk dingen aan het uitstellen is m.b.t. feature updates op het HW3 en/of Intel platform. Die denken volgens mij als we maar lang genoeg wachten rijd niemand meer in die versies en is de vraag naar upgrades ook weg. Denk hierbij aan de (gratis) HW3 naar HW4 / HW3.5 die alweer is uitgesteld, high fidelity park assist op Intel hardware uitgesteld, full screen visualisatie die zou komen maar ook op zich laat wachten.
2025.32.8.5 is een Early Access Beta release met alleen FSD Supervised waar Basic AP uit is gesloopt. In US is die daarom alleen naar rijders gepushed die al FSD Supervised hadden. Misschien goed om te realiseren dat ook in US de meeste mensen nog steeds alleen maar dezelfde Basic AP hebben als wij. Dus de 64 million question is: welke Basic AP gaat er zometeen weer terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IrvGotti
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Maurice- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

In deze video zie je dat de nieuwste modellen nog steeds geperforeerde stoelen hebben, dus de stoelventilatie zou "gewoon" beschikbaar moeten zijn.

Leuk detail trouwens: op 5:37, wanneer de frontcamera in beeld komt, lijkt er linksonder een knop te zitten om de camera schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:23

ryanator

Wilt een PS5 op launch

0,99% rente op de Model 3 nu als huurkoop

Private lease optie ontbreekt bij Tesla, zijn ze ermee gestopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
IrvGotti schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Leuk detail trouwens: op 5:37, wanneer de frontcamera in beeld komt, lijkt er linksonder een knop te zitten om de camera schoon te maken.

[YouTube: พรีวิวสั้นๆ Tesla Model 3 RWD Long Range วิ่งไกล 750กิโลเมตร]
Die knop is er nu voor de Y Juniper ook al, die sproeit inderdaad de frontcamera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
IrvGotti schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

In deze video zie je dat de nieuwste modellen nog steeds geperforeerde stoelen hebben, dus de stoelventilatie zou "gewoon" beschikbaar moeten zijn.

[YouTube: พรีวิวสั้นๆ Tesla Model 3 RWD Long Range วิ่งไกล 750กิโลเมตร]
das een video uit thailand zo te zien. Geen garantie dat je hier in NL exact die versie krijgt. Dus zeker geen bevestiging mbt stoel ventilatie

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Maasluip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar op de markt heb je altijd van die kraampjes waar lederwaren wordt verkocht, ik gok daarvan.
Dit schreeuwt "boomer" :o
M'n pa had er vroeger ook 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Dit soort mogelijkheden zijn toch wel jaloersmakend...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzywwmSumNYe-XlAOPLyIJAx6tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxlXTVRggJ4t4IPMBQGBENZh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
adjego schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Ik heb zelf ooit een keycard gesmolten en de chip in een keytag sleutelhanger geplaatst. adjego in "Het grote Tesla topic - deel 2"

Ondertussen niet meer in gebruik maar ik had hierdoor altijd nog een mogelijkheid om de auto te openen, als de telefoon een keer zou weigeren. Ondertussen heb ik al een hele tijd een keyfob.
Nice wist niet dat dit kon :)

Zelf ook keyfob aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

2025.32.8.5 is een Early Access Beta release met alleen FSD Supervised waar Basic AP uit is gesloopt. In US is die daarom alleen naar rijders gepushed die al FSD Supervised hadden. Misschien goed om te realiseren dat ook in US de meeste mensen nog steeds alleen maar dezelfde Basic AP hebben als wij. Dus de 64 million question is: welke Basic AP gaat er zometeen weer terugkomen.
Het gaat mij er om dat mensen hier het idee hebben dat 2025.32.8.5 hun AutoPilot / TACC gaat fixen. En dat gaat echt van zijn lang zal ze leven niet gebeuren. Die update gaat hier voorlopig niet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Het gaat mij er om dat mensen hier het idee hebben dat 2025.32.8.5 hun AutoPilot / TACC gaat fixen. En dat gaat echt van zijn lang zal ze leven niet gebeuren. Die update gaat hier voorlopig niet komen.
Ik ben blijkbaar niet de enige die (misschien tegen beter weten in) denkt van wel. Een goede verklaring zou idd kunnen zijn dat sinds vorige week ook in Europa SIM's (System Initiated Maneuver) op snelwegen worden toegestaan. Hoe dan ook, TACC en Autosteer zullen toch asap terug moeten komen in een volgende iteratie, anders hebben ze ook in US een probleem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy1ePXEz1mRocY_G4S_Ja0Wyud8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P7rNO1UEEueefp8oJYUGY9Cb.png?f=user_large

Grok is het er ook mee eens (maar die kraamt soms ook nog steeds veel onzin uit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLRe6SjSKnMgTKEqach5Jb1nkd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RdDhePSniJVgYnD2n7LXuHlR.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 07-10-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Ik ben blijkbaar niet de enige die (misschien tegen beter weten in) denkt van wel. Een goede verklaring zou idd kunnen zijn dat sinds vorige week ook in Europa SIM's (System Initiated Maneuver) op snelwegen worden toegestaan. Hoe dan ook, TACC en Autosteer zullen toch asap terug moeten komen in een volgende iteratie, anders hebben ze ook in US een probleem

[Afbeelding]

Grok is het er ook mee eens (maar die kraamt soms ook nog steeds veel onzin uit):

[Afbeelding]
Rumours dus...
Lijkt me raar dat dit dan in een tussenupdate zou zitten en niet in de 2025.40 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Rumours dus...
Lijkt me raar dat dit dan in een tussenupdate zou zitten en niet in de 2025.40 of zo.
Dat is het hele dingetje. Het zit juist niet in de tussenupdate. Sterker nog, ze hebben heel TACC en Autosteer eruit gesloopt, met de mededeling dat het bij de volgende iteratie weer terug zal komen. De vragen zijn dus hoe (zelfde AP of de geupgrade AP), wanneer (idd waarschijnlijk 2025.40) en voor wie (het zou kunnen dat de refreshed AP alleen voor de US beschikbaar komt). Maar dat er eindelijk iets aan Basic AP gaat veranderen lijkt wel zeker, anders hadden ze het er niet uitgesloopt

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 07-10-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Dat is het hele dingetje. Het zit juist niet in de tussenupdate. Sterker nog, ze hebben heel TACC en Autosteer eruit gesloopt, met de mededeling dat het bij de volgende iteratie weer terug zal komen. De vragen zijn dus hoe (zelfde AP of de geupgrade AP), wanneer (idd waarschijnlijk 2025.40) en voor wie (het zou kunnen dat de refreshed AP alleen voor de US beschikbaar komt). Maar dat er eindelijk iets aan Basic AP gaat veranderen lijkt wel zeker, anders hadden ze het er niet uitgesloopt
Begrijp ik het goed dat met de 2025.32.8 de AP (TACC en autosteer) niet meer werkt?
Dan weet ik wel zeker dat ik deze ga overslaan tot er een versie is waar dat wel terug werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Begrijp ik het goed dat met de 2025.32.8 de AP (TACC en autosteer) niet meer werkt?
Dan weet ik wel zeker dat ik deze ga overslaan tot er een versie is waar dat wel terug werkt.
Klopt, maar wij gaan deze versie helemaal niet krijgen. Het is een Early Access Beta release die vandaag alleen naar een geselecteerde groep FSD Supervised users is gepushed ter test. Dat TACC en Autosteer nu nog niet klaar is, zal hun een worst zijn, maar dat het eruit is gesloopt is juist voor ons interessant

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 07-10-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Wishfull thinking, eerste plaats voor EU en al helemaal voor HW3 voertuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
[...]

Absoluut waar, althans in USA dan. Voor ons hier hoef je nog 0,0 te verwachten zolang er geen officiële FSD is. Zolang dat laatste er nog niet is gaan ze weinig doen. AP boeit niet, FSD wel voor Tesla. Dus eerst FSD en daarna kijken ze wel verder. FSD levert geld op, AP met alle redenen die ik kan bedenken — op dat niveau niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Absoluut waar, althans in USA dan. Voor ons hier hoef je nog 0,0 te verwachten zolang er geen officiële FSD is. Zolang dat laatste er nog niet is gaan ze weinig doen. AP boeit niet, FSD wel voor Tesla. Dus eerst FSD en daarna kijken ze wel verder. FSD levert geld op, AP met alle redenen die ik kan bedenken — op dat niveau niet.
Ik denk dat de vele negativiteit vanuit Europa over Basic AP icm met de slechte Europese verkopen bij Tesla (lees: Musk) steeds meer beginnen te boeien. Maar ook vanuit beheerkant zal het toch echt steeds meer geld gaan kosten om de huidige AP in de lucht te houden naast FSD-S. Ik zou verwachten dat voor het huidige RDW goedkeurings traject (artikel 39) van FSD-S ook meteen de nieuwe AP is meegenomen. Ik las idd
ergens dat de FSD testen in Zweden al gebruik maakten van FSD v14

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 07-10-2025 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Ik denk dat de vele negativiteit vanuit Europa over Basic AP icm met de slechte Europese verkopen bij Tesla (lees: Musk) steeds meer beginnen te boeien. Maar ook vanuit beheerkant zal het toch echt steeds meer geld gaan kosten om de huidige AP in de lucht te houden naast FSD-S. Ik zou verwachten dat voor het huidige RDW goedkeurings traject (artikel 39) van FSD-S ook meteen de nieuwe AP is meegenomen. Ik las idd
ergens dat de FSD testen in Zweden al gebruik maakten van FSD v14
Is dat niet gewoon een select groepje die hard schreeuwt? Ik vind AP heerlijk en FSD gaat de dingen die ik irritant vind (snelheid ventweg pakken terwijl je sneller mag of klein hectometerpaaltje met snelheid juist overnemen ipv oude snelheid blijven pakken) niet oplossen want die werkt ook met camera's.

Sterker nog: ik had m'n webcam schuif altijd dicht en sinds die bewuste update altijd open.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:15
Oekol schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Is dat niet gewoon een select groepje die hard schreeuwt? Ik vind AP heerlijk en FSD gaat de dingen die ik irritant vind (snelheid ventweg pakken terwijl je sneller mag of klein hectometerpaaltje met snelheid juist overnemen ipv oude snelheid blijven pakken) niet oplossen want die werkt ook met camera's.

Sterker nog: ik had m'n webcam schuif altijd dicht en sinds die bewuste update altijd open.
Ik weet niet of het zo'n select groepje is... Ik heb best wel een paar keer geklaagd in het begin, want de eerste ervaring was echt slecht. Daarna gewoon bijna niet meer gebruikt, terwijl ik bij de andere auto nog steeds bijna altijd op ACC (dus wel snelheid afstemmen, geen drama met ander verkeer, ook niet op smallere wegen) rijdt. Als het voor mij echt belangrijk was kwam er op dit moment geen Tesla voor terug. (maar zo belangrijk vind ik het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molukker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkW9PrhxgCR2_09hLccOVKw-RUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9UcD7XAeQF7cSseQTJMreO2.jpg?f=fotoalbum_large

De “standard” aka base Tesla Model Y & 3 zijn zojuist uit.. ben benieuwd naar de prijs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

De nieuwe Tesla Model Y standard en Model 3 standard zijn uit in USA.

Paar dingen die opvallen:
  • Standard heeft allleen TACC en geen autosteer meer
  • Wel heated seats, geen ventilatie
  • Andere vering
  • Geen HEPA filter
  • Glazen dak maar wel dicht (?)
  • 5.000 dollar goedkoper dan de vorige instapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03:50
De Model 3 Standard in de VS heeft 69,5 kWh.

In Europa/China is de Standard waarschijnlijk gewoon de LFP 64 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Sawyer Merrit had 'm dit weekend al gezien een een fimpje van gemaakt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
locatielocatie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:20:
De Model 3 Standard in de VS heeft 69,5 kWh.

In Europa/China is de Standard waarschijnlijk gewoon de LFP 64 kWh?
Inderdaad wel slecht dat er (nog) geen Europese info te vinden is, ook niet op Tesla site. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buckshot030
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:49
Ik lees ook op de amerikaanse site dat de model 3 "premium" een 0-60 zou hebben van 4,9 seconden, tov de 6+ die op de Nederlandse website staat voor de nu nog gewone model 3 RWD.
Daarnaast zie ik op de US site ook (nog) niks staan over de terugkeer van turning stalks bij de "premium"

Ik ben benieuwd of ze deze wijzigingen ook gaan doorvoeren in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:25
Sinds vandaag ook weer een 5k inruilkorting voor de 3, helaas niks voor de Y. Ik was juist aan het wachten voor een nieuwe inruilkorting voor de Y, misschien toch maar nadenken over de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:34
Ik hoop dat er nog wat voor de Y komt, ik wacht al een tijd op een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parelhoen
Opzouten schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:35:
Ik ook, maar vrees dat het zo blijft. De rentes staan tot 31 december als je kleine letters leest. Wie weet komt er nog verandering in 🙏🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:32
Tabel met samenvatting van de verschillen

https://x.com/plaidcars/status/1975635206255353941

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Opzouten schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:35:
De €4k inruilkorting was toch een goede deal in augustus? €41.990 was een hele scherpe prijs voor een nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Het goedkope model heeft nu wel een rare positie, stel we zetten de dollar om naar euro. Dus op dit moment heb je een model3 voor 40k. Het goedkope model is na 5k minder dus te koop voor 35k.

Maar als je nu dus aan de inruil actie voldoet, heb je ook de niet-goedkope model voor 35k.

Of die inruil actie moet straks ook gelden op het goedkope model, maar dat betwijfel ik sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Inderdaad wel slecht dat er (nog) geen Europese info te vinden is, ook niet op Tesla site. Of mis ik iets?
Hij is ook alleen nog maar in USA regio gelanceerd, als we hem krijgen is het over een aantal weken zoals die manager van Giga Berlin zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maurice- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:52:
[...]

De €4k inruilkorting was toch een goede deal in augustus? €41.990 was een hele scherpe prijs voor een nieuw model.
Ik had gehoopt op financial lease deals en ik heb niks in te ruilen, ik heb alleen andere nieuwe auto’s waar ik niet van af wil. Had altijd een barrel kunnen inruilen maarja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Opzouten schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Ik had gehoopt op financial lease deals en ik heb niks in te ruilen, ik heb alleen andere nieuwe auto’s waar ik niet van af wil. Had altijd een barrel kunnen inruilen maarja
Een rente van 0,99% is toch ook uitermate scherp?

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 07-10-2025 22:27 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Ben zo vrij om van het Autoweek forum wat vergelijkingen te stelen. Was mij nog niet eerder opgevallen dat deze weer richting de oude Y trekt qua vorm zoals Jan Lemkes beschrijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G7zRzQlwgxByTmFJVubfCAIw60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbhcBLvwtzN2h0kt1VxzPau5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4vi9_9gUEqMktNzjOeQI4WVQVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrwhBhVwdimoPvI5weHWPZlX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plVkj27DMWejtqF_KHKtd0ethW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4GArfxNO4xXYW2JXNHe0Xbp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
De FM-radio is er zelfs uitgesloopt zo te zien. Zoveel moet dat toch niet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
daemonix schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Een rente van 0,99% is toch ook uitermate scherp?
Zeker maar die actie is er niet, waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
Opzouten schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

Zeker maar die actie is er niet, waar haal je dat vandaan?
Klopt is alleen op de model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
martijndevriess schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Bedankt! Dat zijn nog flinke kosten. Komt in de buurt van nieuwe schijven en blokken via lokale dealer (circa 1000). Niet via Tesla zelf, die zitten op circa 1500. Ik twijfel nog even. Zelf de M3 (2019) 7 maanden geleden aanschaft bij een handelaar heb het idee dat dit misschien onder wettelijke garantie valt aangezien dit APK afkeur is een al aanwezig was bij de verkoop. Iemand ervaring mee?
Waarom zijn de remmen afgekeurd?
Voldeed de auto niet aan de remvertraging of waren de schijven/blokken visueel niet in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Dit was mijn reden om voor een Nuki deurslot te gaan. Geen enkele sleutel meer op zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdmeester
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:55
Hier een eerste blik op de nieuwe "Standard" Model Y:

YouTube: I Tested the New $39,990 Tesla Model Y Standard

Wel bijzonder dat het dak nog van glas is, maar van binnen bedekt? En ze bieden 18" velgen aan voor deze variant.

*edit* zo te zien heeft hij ook een video voor de nieuwe "Standard" Model 3:

YouTube: New Tesla Model 3 Standard Review...is cheaper better?

[ Voor 51% gewijzigd door weerdmeester op 07-10-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:04
nDirect090 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:56:
Het goedkope model heeft nu wel een rare positie, stel we zetten de dollar om naar euro. Dus op dit moment heb je een model3 voor 40k. Het goedkope model is na 5k minder dus te koop voor 35k.

Maar als je nu dus aan de inruil actie voldoet, heb je ook de niet-goedkope model voor 35k.

Of die inruil actie moet straks ook gelden op het goedkope model, maar dat betwijfel ik sterk.
Als straks de 3 Standard te koop is vervalt natuurlijk de €5k bonus inruil voor de huidige 3. Als je tegen die tijd een goedkope 3 wil, moet je de Standard halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
De longe range is verdwenen zie ik in de US ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:04
Masterchiev schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:08:
De longe range is verdwenen zie ik in de US ?
?
Zowel voor de 3 en Y zijn ze gewoon te bestellen. Premium RWD/Premium AWD.
In Amerika waren de 3/Y standard range RWD al niet meer te koop. Je kon alleen kiezen vanaf de LR RWD.

[ Voor 17% gewijzigd door shinken82 op 08-10-2025 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:15
shinken82 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 01:08:
[...]

?
Zowel voor de 3 en Y zijn ze gewoon te bestellen. Premium RWD/Premium AWD.
In Amerika waren de 3/Y standard range RWD al niet meer te koop. Je kon alleen kiezen vanaf de LR RWD.
Is dan nu eigenlijk de standard niet hetzelfde als wat hier (nog) de standard range is?
Want die is nu 5k goedkoper dan de LR RWD, als je die er onderuit haalt, en de standard aanbied voor 5k minder dan de LR RWD ga je er per saldo op achteruit, betaal je hetzelfde voor minder.

Ben benieuwd wat dit voor het aanbod in NL gaat betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 08-10-2025 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03:50
gjcvro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 03:14:
[...]

Is dan nu eigenlijk de standard niet hetzelfde als wat hier (nog) de standard range is?
Want die is nu 5k goedkoper dan de LR RWD, als je die er onderuit haalt, en de standard aanbied voor 5k minder dan de LR RWD ga je er per saldo op achteruit, betaal je hetzelfde voor minder.

Ben benieuwd wat dit voor het aanbod in NL gaat betekenen.
Nee, de Europese Model 3/Y goedkoopste RDW heeft LFP 64 kWh batterij. De Amerikaanse nieuwe Standard Model 3/Y heeft 69 kWh batterij, niet van LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:25

Ze hebben ‘m wel echt flink uitgekleed.

[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 08-10-2025 06:24 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Maurice- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:32:
Ben zo vrij om van het Autoweek forum wat vergelijkingen te stelen. Was mij nog niet eerder opgevallen dat deze weer richting de oude Y trekt qua vorm zoals Jan Lemkes beschrijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het raam achter is ook weer rond zoals de oude Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:12
xFeverr schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:18:
De FM-radio is er zelfs uitgesloopt zo te zien. Zoveel moet dat toch niet kosten?
Ik Europa is een DAB radio iig verplicht dus die zal er hier wel inzitten.

Lijkt me idd ook niet de kosten als je de hardware voor een auto bouwt om weg te laten, om hier nu een speciale uitzondering voor te maken is vaak duurder (of staat in de software uit).

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 08-10-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:41
jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:12:
[...]

Ik Europa is een DAB radio iig verplicht dus die zal er hier wel inzitten.

Lijkt me idd ook niet de kosten als je de hardware voor een auto bouwt om weg te laten, om hier nu een speciale uitzondering voor te maken is vaak duurder (of staat in de software uit).
Dikke kans dat dat laatste het geval is. Als het niet actief is en niet bij de standaarduitrusting vermeld, hoef je er ook niet aan te sleutelen als er bugs in de fm radio ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buckshot030
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:49
Ik vind beide versies wel enorm uitgekleed zeg. Voelt voor mij een beetje als een stunt om Tesla aantrekkelijker te maken voor mensen met een iets lager budget, maar ze dan toch te nudgen richting het 'premium' model voor die paar duizend extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
buckshot030 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:48:
Ik vind beide versies wel enorm uitgekleed zeg. Voelt voor mij een beetje als een stunt om Tesla aantrekkelijker te maken voor mensen met een iets lager budget, maar ze dan toch te nudgen richting het 'premium' model voor die paar duizend extra...
Wel een bekend en beproefd marketing trucje bij abonnementen bijv. dus dat zou maar zo kunnen. Voor geen goud die uitgeklede MY. Die M3 valt heel erg mee wat daar is weggelaten. Dat lijkt wél een goeie deal.

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: