Goedemorgen,
Al jaren dagelijks mee-lezer maar zeer weinig posts. Dank voor het delen van alle info hier!
Als leaseauto rij ik een model Y uit 2024 en privé rijden we een 2019 model 3 RWD met 166.000 op de teller. Helaas heb ik sinds afgelopen vrijdag de gevreesde BMS_a079 en BMS_a066_SOC_Imbalance_Warning storing in de accu. De auto is uit de garantie. Tesla geeft aan, ook na herhaaldelijk aandringen, dat de batterij moet worden vervangen. Refurbished accu is 9.000 EUR en een nieuwe 12.500 EUR.
Dat extreem hoge bedrag maakt dat ik kijk naar third party oplossingen. Ik heb wat gebeld naar o.a. Tesland, House of Charge en Electrify.eu. Allen geven aan dat ze de accu wel kunnen vervangen en noemen richtprijzen van tussen de 7k en 9k, niet of nauwelijks aantrekkelijker dan Tesla. Inmiddels heb ik de auto ook uit gelezen en zie een onbalans in het accupakket van 14 mV. Volgens mijn (beperkte) research zou dit een acceptabele onbalans moeten zijn maar Tesla ontkent en zegt dat het alleen met een accuswap kan worden verholpen.
Ik woon vlakbij Groningen en heb ook lokaal al wat rondgebeld maar kom nog niet echt verder.
Vraag: weten jullie een autogarage die onafhankelijk en objectief kan adviseren wat te doen en dit ook kan uitvoeren? Of hebben jullie ander advies? Alvast hartelijk dank!