avdl72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:41:
Ik ben al 3 weken in het bezit van Model Y Standard en ook die tijd al aan het klote met handsfree bellen.
Zo krijg ik het maar niet voor elkaar dat de iPhone de microfoon van de auto pakt. Het koppelen met Bluetooth gaat goed, en het geluid komt ook uit de speakers. Maar mensen klagen dat ze mij nauwelijks horen, en na wat testen blijkt dat de microfoon van de telefoon wordt gebruikt. Wanneer ik de iPhone opnieuw koppel dan werkt het allemaal wel goed. Maar de volgende dag is het weer hetzelfde probleem.
Ik heb al zo vaak de Bluetooth connecties verwijderd en andere profielen aan de connectie op de iPhone geprobeerd zonder goed resultaat.
Wie kan mij verder helpen om dit op te lossen?
als ik even Perplexity raadpleeg krijg ik dit als mogelijkheden die je kan proberen
Waarschijnlijk probleem
De iPhone ziet de Tesla soms niet als “Car Stereo” en routeert de microfoon/spraak dan raar, of blijft in feite de telefoon‑mic gebruiken i.p.v. de auto‑mic.
Bij opnieuw instellen werkt het even, tot hij weer opnieuw koppelt en iOS/Tesla de verkeerde audio‑route of profiel pakt.
Stappen op de iPhone
Laat hem dit doen terwijl hij in de auto zit met contact aan (maar kan op parkeerplaats, hoeft niet te rijden):
Ga op de iPhone naar Instellingen → Bluetooth.
Zoek zijn Tesla in de lijst, tik op het i‑tje ernaast.
Tik op Device Type / Apparaattype en kies Car Stereo (of Auto / Autoradio, afhankelijk van taal).
Controleer dat Bellen en Audio beide aangevinkt zijn voor dit apparaat.
Daarna een testcall doen in de auto: als het goed is hoort de andere persoon hem nu wél via de Tesla‑microfoon.
Als het nog steeds steeds terugkomt
Dan een keer “hard resetten” van de Bluetooth‑koppeling:
Op de iPhone bij Bluetooth:
Tik op de Tesla en kies ‘Vergeet dit apparaat’.
In de Tesla (op het scherm):
Ga naar Bluetooth‑instellingen en verwijder de iPhone volledig uit de lijst.
iPhone opnieuw opstarten.
Tesla‑scherm herstarten door beide scrollwieltjes op het stuur ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en opnieuw opstart.
Daarna de iPhone opnieuw koppelen (via de Tesla starten), alles toestaan, en weer controleren dat het apparaattype op de iPhone “Car Stereo” staat.
Extra checks tijdens een gesprek
Tijdens een gesprek even op het iPhone‑scherm kijken welk audio‑icoontje actief is (iPhone / Tesla / speaker) en expliciet Tesla kiezen als bron.
Eventueel in het gesprek één keer switchen naar iPhone en weer terug naar Tesla; soms “ontglitcht” dat de audioketen.
Als hij hiermee blijft prutsen, is het goed om te weten: heeft hij een bepaalde iPhone (bijv. 15/16) en draait hij de laatste iOS‑versie, en weet je of andere telefoons in zijn Model Y hetzelfde probleem hebben, of is hij de enige?