Zou persoonlijk deze voorkeur hebben voor een keuze. Als het bevalt, kopen. Nu is het weggegooid geld als je de auto verkoopt terwijl het ook waarde zou kunnen toevoegen.turkeyhakan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:54:
Was deze al voorbij gekomen? FSD kost op dit moment $ 99 per maand in de US. Persoonlijk vind ik dit wel een goede zet en ik hoop dat naast FSD, ook EAP in een abonnementsvorm naar de EU komt.
[Afbeelding]
Mooi lijstje. Haal de regel van de knipperlichthendel even weg, of pas hem aan want de 3 heeft ook weer een knipperlichthendel (en ook het driehoekje onderin het stuur waar je je vinger in zou kunnen leggen).Silversurfer1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:17:
Ik vond deze vergelijking tussen de oude en nieuwe Y:
• 4% more aerodynamic
• 2.8% more range on Long Range AWD trim (now 320 miles)
• Up to 50% of the parts in the car are new
• Glass roof has 7x better heat refraction vs the old Model Y via new silver coating. This will also reduce load on the HVAC system, as this improve efficiency since you won't need to cool as much
• Front bumper camera (a first for the Model Y) with sprayer to clean off debris
• Fastest power folding rear seats in the industry
• Long Range is 28 lbs heavier than before
• 0.2" lower ground clearance vs old Y
• 51% less vibration on rough roads vs old Model Y, 22% overall decrease in road noise & 20% less wind noise
• 66% better call quality via improved cabin mics
• 3% stiffer body structure
• Improved braking performance for more energy recapture
• New 16 speaker sound system (up from 14 before). More punchy and much better midrange performance
• Annoying deep resonance tone from rear of car has been eliminated
• Improved door latch and door seals. More premium door "thunk" closing sound
• 27% more downforce on rear tires
• New gearing in powertrain for slight efficiency improvement
• Changed lubrication in powertrain for reduced frictional losses
• The front seats automatically move forward so the rear seat headrests don't hit the front seats when folding down
• Redesigned interior with new door cards
• New metal looking speaker housing trim
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture. Double stitching design on dash (new Model 3 doesn't have that)
• No more gear stalk. Drive, reverse, park, etc is controlled via the screen. Turn signal stalk is still there (unlike the new Model 3)
• New steering wheel contains light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control.
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated more premium center console
• Acoustic double pane glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360º acoustic glass"
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive. Larger 15.4" main screen (vs 15" for old Y)
• More sound insulation for a quieter ride
• Upgraded suspension for a softer ride
• Front seatbelt pickup point is 27mm lower to accommodate larger body sizes
• Slimmer turn signal stalk
• New hole at bottom of steering wheel to rest fingers
• New silver trim around wireless phone charging area (Model 3 doesn't have this)
• New squared off rear trunk glass shape
• Next-gen Airwave 2.0 ventilation system. Passenger can now turn off just their side.
• Vanity mirror has a CRI index of over 90% for a more accurate representation of makeup, etc.
• Reduced top speed of 125mph (from 155mph) due to more efficient tires
• Better handling
• Passengers are more protected from door impacts due to new latch at the bottom of the door
• Quieter automatic closing trunk
• Rear tail light bar is the first indirect reflective body panel taillight of its kind
• Frunk now has a drain hole to empty liquids
• Bottom rear seat cushions are 0.6" (1.5cm) longer for improved comfort. Headrests are 0.7" (1.7cm) wider.
• Drag coefficient of 0.22 (vs 0.23 in old Model Y)
• Redesigned lower rear bumper
• Front seats are now ventilated & heated. All cabin seats are now perforated
• No fog lights anymore. Headlights are located underneath the new front light bar
• 8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time
• Three 65W USB-C chargers. You can charge a laptop
• Improved bluetooth
• 50% improved cellular connectivity. 2X greater WiFi range (dual-band)
• 10x improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that better optimize battery life
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 1.6" longer overall
• Front light bar with an overall slimmer and sleeker front car design
• New "TESLA" logo on steering wheel
Duidelijk en interessant vond ik. Al staat het al een tijdje onlineNet als deze: YouTube: Inside Tesla’s Model Y Upgrades – Exclusive with Lars & Franz
Het is dus niet alleen een nieuwe lange ledlamp voor en achter en nieuwe vering zoals velen ('journalisten') denken.
Auto gaat nu niet harder meer dan 25 km/h dus onbruikbaar geworden… gvd baal hier wel van zeg!JdeTuitG schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:45:
Gisteren ineens de volgende melding gekregen op mijn 2 maanden oude Model Y juniper
Alarm ging ook uit het niets af ineens.
‘’ voorbakvergrendelingssensor vereist onderhoud / plan service afspraak ‘’
Mobile service afspraak gemaakt voor begin feb.
Hopelijk op voorraad want deze dingen schijnen nogal eens vervangen te moeten worden.
Problemen spelen al meer als een jaar dus erg jammer dat deze slechte sensoren vandaag de dag nog steeds erin gezet worden… denk ik dan als leek
Als het werkt heb ik dat er zeker voor overturkeyhakan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:54:
Was deze al voorbij gekomen? FSD kost op dit moment $ 99 per maand in de US. Persoonlijk vind ik dit wel een goede zet en ik hoop dat naast FSD, ook EAP in een abonnementsvorm naar de EU komt.
[Afbeelding]
waarom wacht je tot feb. Zou gewoon ff bellen. Meestal kan het dan echt wel sneller dan de 1e optie in de appJdeTuitG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Auto gaat nu niet harder meer dan 25 km/h dus onbruikbaar geworden… gvd baal hier wel van zeg!
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Gewoon langs de kant zetten en Road Service bellen.JdeTuitG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Auto gaat nu niet harder meer dan 25 km/h dus onbruikbaar geworden… gvd baal hier wel van zeg!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb wel het idee dat de prijs zal gaan stijgen als FSD echt beschikbaar komt, dus echt handsfree zonder nag etc....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Van de andere kant kost FSD in de USA op dit moment $ 8.000 en in Nederland € 7.500. Dat is omgerekend $ 8.700. Dus we betalen al meer voor minder.ZeRoC00L schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:11:
[...]
Ik heb wel het idee dat de prijs zal gaan stijgen als FSD echt beschikbaar komt, dus echt handsfree zonder nag etc....
Signatures zijn voor boomers.
Zo lang je toch nog wakker en nuchter moet blijven vind ik het waardeloos.Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Van de andere kant kost FSD in de USA op dit moment $ 8.000 en in Nederland € 7.500. Dat is omgerekend $ 8.700. Dus we betalen al meer voor minder.
Ik kan me niet voorstellen hoe het is om gedurende een paar uur gewoon naar de weg te zitten kijken met je handen naast het stuur om te kijken of de auto niks geks doet...
FSD is pas FSD als ik mag slapen in de auto terwijl ik naar mijn bestemming word gereden. En liefst van al ook nog nadat ik een restaurant heb bezocht met een wijntje er bij.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan me dat juist heel goed voorstellen. Zo rijd ik nu nl. ook met AutosteerTommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Ik kan me niet voorstellen hoe het is om gedurende een paar uur gewoon naar de weg te zitten kijken met je handen naast het stuur om te kijken of de auto niks geks doet...
Ja, voor minuten, maar niet een uur aan een stuk.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Ik kan me dat juist heel goed voorstellen. Zo rijd ik nu nl. ook met Autosteer
Doe mij dan maar één maandje FSD wanneer we op vakantie gaan om die lange rit nog aangenamer te maken.
Hangt toch 100% af van hoe het werkt.sonina schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:16:
Doe mij dan maar één maandje FSD wanneer we op vakantie gaan om die lange rit nog aangenamer te maken.
Dat was tot een tijdje geleden nog $ 15.000. Tot begin 2022 was dat nog $ 10.000, daarna is het nog een tijdje $ 12.000 geweest. Een beetje zoals de beurskoers. :-)Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Van de andere kant kost FSD in de USA op dit moment $ 8.000 en in Nederland € 7.500. Dat is omgerekend $ 8.700. Dus we betalen al meer voor minder.
Volgens mij is FSD in (in ieder geval) NL altijd al € 7.500 geweest. Maar je hebt helemaal gelijk. We hebben altijd een (stabiele) prijs betaald voor veel minder.
[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 14-01-2026 10:28 ]
Ik gebruik AP nu alleen maar op snelwegen en met name langere afstanden. En zelfs met de huidige staat van AP is dat al beter dan zonder. Alleen al het voordeel als er straks op snelwegen en provinciale wegen automatisch van rijstrook kan worden gewisseld en genavigeerd en er netjes in file kan worden gereden zou voor mij al genoeg zijn.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:12:
[...]
Ja, voor minuten, maar niet een uur aan een stuk.
letterlijk een uur niet vaak maar ben een keer terug gereden van net over de Franse grens tot thuis met alle snelweg km's op AP en dan hoef je niet veel te doen, keer laden, inhalen, af en toe andere snelweg op en dat is het welTommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:12:
[...]
Daarnaast gebruik ik AP op de 80 wegen en sneller, heerlijk ontspannen rijden
[ Voor 9% gewijzigd door Svennie op 14-01-2026 10:39 ]
PSN ID: Svennie-NL
Even de definities juist: AP is de basis autopilot, Traffic aware cruisecontrol en automatisch sturen.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Ik gebruik AP nu alleen maar op snelwegen en met name langere afstanden. En zelfs met de huidige staat van AP is dat al beter dan zonder. Alleen al het voordeel als er straks op snelwegen en provinciale wegen automatisch van rijstrook kan worden gewisseld en genavigeerd en er netjes in file kan worden gereden zou voor mij al genoeg zijn.
Die gebruik ik vrijwel altijd. TACC 99% van de tijd (vooral in 30km zones niet), automatisch sturen op alles vanaf 80km wegen.
Ik heb daarbij ook FSD (officieel "voorbereiding tot") dus op autosnelwegen stuurt mijn Tesla zelf naar de andere rijstrook of de uitvoegstrook als ik het knipperlicht aan zet. En dat werkt sloom, maar verder 95% van de tijd probleemloos.
Als ik dat al kan doen zonder mijn handen aan het stuur ben ik al blij. Laat staan dat ik dan ook nog eens alles krijg wat FSD kan (en wat ik zelf al ervaren heb bij Tesla in Düsseldorf).
Uren. Autosnelweg is autosteer. Punt.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:12:
[...]
In theorie...
Ik heb EAP, en dat loopt in 30% van de gevallen bij kalm verkeer fout, en bij druk verkeer onbruikbaar.
Doe eens een rit van een uur en turf eens hoe dikwijls je het terug aan moet zetten.
Ik kom niet onder 10 op mijn woon-werk rit van 30km die grotendeels over autostrade loopt.
Dat zijn minuten...
Ik rij 30 minuten naar mijn werk, 15 daarvan over de autosnelweg. Automatisch sturen werkt niet op een rotonde, dus elke keer voor een rotonde moet ik even aan het stuur trekken dat hij terug naar alleen TACC gaat. Maar daarmee kan ik vanaf einde bebouwde kom naar de autosnelweg rijden. Dan rij ik de autosnelweg op en zet de EAP aan en als ik op de afrit ben zet ik hem uit. Alleen bij het oprijden van de autosnelweg als er file is doe ik het helemaal met de hand. Verder komt het wel eens voor dat ik hem tussentijds uit moet zetten, maar dat is zeker niet elke rit, of het is omdat ik het wil (ik geef toe, het remgedrag voor een rotonde of achter verkeer vind ik niet altijd prettig).
2019 M3 met HW3.
Met daarbij de opmerking dat echte FSD zoals die nu werkt op geen enkele manier te vergelijken is met de EAP die wij in Europa hebben. Je kunt vanuit EAP niet extrapoleren en zeggen "dus FSD doet...". Het is totaal verschillend.
2019 M3 met HW3.
Met daarbij de opmerking dat echte FSD zoals die nu werkt op geen enkele manier te vergelijken is met de EAP die wij in Europa hebben. Je kunt vanuit EAP niet extrapoleren en zeggen "dus FSD doet...". Het is totaal verschillend.
Ja, en dat beloven ze nu al jaren...Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:01:
Ik ben normaal wel optimistisch, maar Tesla heeft mijn vertrouwen nu al genoeg beschadigd.
Als ik FSD eens een maand gratis krijg zal ik het testen, maar anders zal ik zeker niet de eerste zijn om 100€ pm te betalen...
FSD Supervised is er. Alleen mag het in Europa niet van de EU. FSD Supervised is al een game-changer.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ja, en dat beloven ze nu al jaren...
Ik ben normaal wel optimistisch, maar Tesla heeft mijn vertrouwen nu al genoeg beschadigd.
En zo lang het 'supervised' is vind ik het waardeloos.Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:13:
[...]
FSD Supervised is er. Alleen mag het in Europa niet van de EU. FSD Supervised is al een game-changer.
Dan mag ik nog altijd geen tekstberichtje of mail sturen en moet ik mijn ogen op de weg en handen naast het stuur houden. Booooring.
Dat is op dit moment idd de discussie in US. FSD heeft daar nu ingesteld dat bij minder risicovolle omgevingen, de bestuurder zijn telefoon kan gebruiken zonder een strike te krijgen. Maar legally mag het niet. De afweging van Tesla is: beter gecontroleerd telefoon gebruik toestaan ipv dat bestuurders FSD uitzetten om het alsnog te doenTommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Dan mag ik nog altijd geen tekstberichtje of mail sturen en moet ik mijn ogen op de weg en handen naast het stuur houden. Booooring.
Tja, zo lang het niet mag ga ik het niet doen want in België is de boete hoog, maar erger is dat ze je rijbewijs 2 weken in trekken bij GSM gebruik.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Dat is op dit moment idd de discussie in US. FSD heeft daar nu ingesteld dat bij minder risicovolle omgevingen, de bestuurder zijn telefoon kan gebruiken zonder een strike te krijgen. Maar legally mag het niet. De afweging van Tesla is: beter gecontroleerd telefoon gebruik toestaan ipv dat bestuurders FSD uitzetten om het alsnog te doen
Daarom ben ik zo digitaal.
FSD zou ECHT FSD moeten zijn. Tukje doen, filmpje kijken, beetje mails beantwoorden moeten dan kunnen.
Al de rest is tussentechnologie en brengt me niks vooruit.
Ik zou in slaap vallen als ik een uur alleen mag toekijken en niet iets zelf moet doen. En ja, ik gebruik EAP wel, maar je moet toch iets doen bij elke rijstrookwissel, en je voet boven het pedaal houden in geval van fantoomremmingen.
Eens. Dat is ook waarom iets als FSDs niet in EU is toegestaan. Het lijkt echter steeds duidelijker geworden dat het pad naar L4 niet in 1 keer gehaald kan worden (kijk naar het laatste gerucht dat Mercedes deze maand gaat stoppen met hun L3 Drive Pilot) maar alleen maar via grootschalige goedgekeurde L2+ trainingen. Nvidia Alpamayo lijkt te beloven dat het wel kan, maar dat gaat nog jaren durenTommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Tja, zo lang het niet mag ga ik het niet doen want in België is de boete hoog, maar erger is dat ze je rijbewijs 2 weken in trekken bij GSM gebruik.
Daarom ben ik zo digitaal.
FSD zou ECHT FSD moeten zijn. Tukje doen, filmpje kijken, beetje mails beantwoorden moeten dan kunnen.
Al de rest is tussentechnologie en brengt me niks vooruit.
Ik zou in slaap vallen als ik een uur alleen mag toekijken en niet iets zelf moet doen. En ja, ik gebruik EAP wel, maar je moet toch iets doen bij elke rijstrookwissel, en je voet boven het pedaal houden in geval van fantoomremmingen.
Voila, en voor zo'n systeem ga ik echt geen 100€ per maand betalen.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Eens. Dat is ook waarom iets als FSDs niet in EU is toegestaan. Het lijkt echter steeds duidelijker geworden dat het pad naar L4 niet in 1 keer gehaald kan worden (kijk naar het laatste gerucht dat Mercedes deze maand gaat stoppen met hun L3 Drive Pilot) maar alleen maar via grootschalige goedgekeurde L2+ trainingen. Nvidia Alpamayo lijkt te beloven dat het wel kan, maar dat gaat nog jaren duren
Dat is als een babysitter inhuren die je toch continu moet bewaken en waar je direct moet kunnen ingrijpen als die bv bier aan je kinderen wil geven...
Precies hierom denk ik dat we eerder autonome taxi's gaan zien dan mensen die hands-free met FSD rond rijden. Want in het eerste geval is het duidelijk dat je niet zelf stuurt, in het 2e geval kun je een boete krijgen omdat je op je telefoon zit bijvoorbeeld.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Eens. Dat is ook waarom iets als FSDs niet in EU is toegestaan. Het lijkt echter steeds duidelijker geworden dat het pad naar L4 niet in 1 keer gehaald kan worden (kijk naar het laatste gerucht dat Mercedes deze maand gaat stoppen met hun L3 Drive Pilot) maar alleen maar via grootschalige goedgekeurde L2+ trainingen. Nvidia Alpamayo lijkt te beloven dat het wel kan, maar dat gaat nog jaren duren
Op de fiets vervuil je niets!
En autonome taxi's zijn makkelijker uit te rusten met (veel) sensoren. Kijk maar naar Waymo, die dingen zien er niet uit, maar voor autonoom rijden kan ik me voorstellen dat zoveel sensoren wel handig zijn.QuestionMarc schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Precies hierom denk ik dat we eerder autonome taxi's gaan zien dan mensen die hands-free met FSD rond rijden. Want in het eerste geval is het duidelijk dat je niet zelf stuurt, in het 2e geval kun je een boete krijgen omdat je op je telefoon zit bijvoorbeeld.
Zoveel mensen zoveel wensen, ik kan niet wachten totdat FSD beschikbaar is, al is het alleen maar omdat de Autopilot stack gedateerd en onveilig is met alle fantom breaks (vooral op provinciale wegen) en gezien ik enorm veel km's op autopilot maak.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Voila, en voor zo'n systeem ga ik echt geen 100€ per maand betalen.
Dat is als een babysitter inhuren die je toch continu moet bewaken en waar je direct moet kunnen ingrijpen als die bv bier aan je kinderen wil geven...
Al zou ik wel willen kiezen voor een subscription of aanschaf. We zullen eerst nog maar moeten zien of de bureaucraten in Brussel ons hedendaagse technologie gunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2026 12:54 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat zou de subscription prijs zijn? Op de Tesla website zie ik voor basic autopilot 99 USD, maar ook voor eigenaars van EAP 99 USD.
Hopelijk passen ze dit aan.
De BMW Neue klasse ix3, kan al zelfstandig van rijvak wisselen, zonder handen aan het stuur of zonder richtingaanwijzers te gebruiken. (De auto doet de richtingaanwijzers, all jokes aside)
Je moet enkel in de zijspiegel kijken.
Hopelijk passen ze dit aan.
De BMW Neue klasse ix3, kan al zelfstandig van rijvak wisselen, zonder handen aan het stuur of zonder richtingaanwijzers te gebruiken. (De auto doet de richtingaanwijzers, all jokes aside)
Dat is je goed recht, maar ik noem dat de "Groenlinks argumentatie". Namelijk dat niets voldoet behalve de complete oplossing. Dat de halve oplossing je nog altijd richting je doel brengt en dus beter is dan niets doen wordt dan genegeerd.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:14:
[...]
En zo lang het 'supervised' is vind ik het waardeloos.
GroenLinks was heel erg goed in die argumentatie. Niets doen is beter dan de complete oplossing (waarvan je weet dat die op dit moment niet mogelijk is).
Ik ga liever nu al richting de eindoplossing omdat dat mij nu al een verbetering brengt.
Ik hoop dat ze vanuit Brussel de wegen veiliger maken.revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Al zou ik wel willen kiezen voor een subscription of aanschaf. We zullen eerst nog maar moeten zien of de bureaucraten in Brussel ons hedendaagse technologie gunnen.
Ik ben het eens met je eerste paragraaf. Ik hoop ook dat die andere stack AP een stuk beter maakt, maar om iets FSD te benoemen vind ik dat er meer nodig is.revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Zoveel mensen zoveel wensen, ik kan niet wachten totdat FSD beschikbaar is, al is het alleen maar omdat de Autopilot stack gedateerd en onveilig is met alle fantom breaks (vooral op provinciale wegen) en gezien ik enorm veel km's op autopilot maak.
Er zijn behoorlijk wat ongevallen gemeld met die FSD en Tesla legt de fout altijd bij de bestuurder...
Ik ben blij dat Brussel niet buigt voor halfbakken systemen die claimen het wel goed te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 14-01-2026 13:28 ]
Goed, dat is dus het tussenssyteem, eerst zien of dat veiliger is en dan uitrollen vind ik gewoon gezond verstand en snap niet wat dat met GroenLinks te maken heeft.Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:08:
[...]
Dat is je goed recht, maar ik noem dat de "Groenlinks argumentatie". Namelijk dat niets voldoet behalve de complete oplossing. Dat de halve oplossing je nog altijd richting je doel brengt en dus beter is dan niets doen wordt dan genegeerd.
GroenLinks was heel erg goed in die argumentatie. Niets doen is beter dan de complete oplossing (waarvan je weet dat die op dit moment niet mogelijk is).
Ik ga liever nu al richting de eindoplossing omdat dat mij nu al een verbetering brengt.
Zo veel invloed hebben ze toch niet meer in de EU.
Ja, BMW had al toestemming voordat de productie was begonnen. En toevalligerwijs zit er een manager van BMW in de Europese goedkeuringscomissie.Pieterve schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:02:
Ik geef alleen aan waarom ik het zo noem, Groenlinks heeft verder niets met FSD te maken.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Goed, dat is dus het tussenssyteem, eerst zien of dat veiliger is en dan uitrollen vind ik gewoon gezond verstand en snap niet wat dat met GroenLinks te maken heeft.
Zo veel invloed hebben ze toch niet meer in de EU.
FSD supervised is al aangetoond veiliger dan zelf rijden.
Ik rij toch echt meer dan 60% van de tijd op AP (45,000km per jaar dus wel veel hoor!). Wellicht een extreme use-case
Ik heb niet eens EAP of FSD. Wel met S3XY continuous autopilot. Op de snelweg is het zelfs bijna 90% van de tijd AP, het werkt echt heel goed. Ook op 50-, 60- en 80-kilometerwegen gebruik ik vaak AP. Het helpt dat ik heel weinig wegen rijd met fietspaden aan beide kanten en zonder middenbelijning.
Life is too short to drive boring cars
Ja, ik doe dat ook op autostrades, maar bij elke rijstrookwissel en elke snelheidswissel moet je iets doen. Dat houdt je bezig en dus verslapt je aandacht minder. In relatief druk gebied kan je amper 5minuten zonder 'iets' te moeten doen.SirLct schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:47:
Ik rij toch echt meer dan 60% van de tijd op AP (45,000km per jaar dus wel veel hoor!). Wellicht een extreme use-caseIk heb niet eens EAP of FSD. Wel met S3XY continuous autopilot. Op de snelweg is het zelfs bijna 90% van de tijd AP, het werkt echt heel goed. Ook op 50-, 60- en 80-kilometerwegen gebruik ik vaak AP. Het helpt dat ik heel weinig wegen rijd met fietspaden aan beide kanten en zonder middenbelijning.
Dat zou bij 'supervised' FSD al anders moeten liggen en dan krijg je waarschijnlijk aandachtsproblemen want je mag niks anders doen dan saai naar de weg kijken.
Tegen die tijd hopelijk mag je dan iets anders doen, zou niet erg vinden als ik een serie mag kijken als de auto 1000km op route de soleil met 100km/u rijdt. Graag wel een ping als de telepeage nadeertTommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Ja, ik doe dat ook op autostrades, maar bij elke rijstrookwissel en elke snelheidswissel moet je iets doen. Dat houdt je bezig en dus verslapt je aandacht minder. In relatief druk gebied kan je amper 5minuten zonder 'iets' te moeten doen.
Dat zou bij 'supervised' FSD al anders moeten liggen en dan krijg je waarschijnlijk aandachtsproblemen want je mag niks anders doen dan saai naar de weg kijken.
Life is too short to drive boring cars
You made my point.SirLct schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Tegen die tijd hopelijk mag je dan iets anders doen, zou niet erg vinden als ik een serie mag kijken als de auto 1000km op route de soleil met 100km/u rijdt. Graag wel een ping als de telepeage nadeert
Ik wil duidelijkheid. Ofwel rij ik, al dan niet met wat hulp om binnen de lijntjes te blijven en niet achterop iemand anders te botsen, ofwel rijdt de auto en mag ik slapen op de achterbank en kan de auto me half dronken thuis brengen.
Ben benieuwd of het er echt wel door gaat komen. Terwijl afgelopen jaar als je FSD had aangeschaft je het mee kon nemen naar een nieuwe auto. Ik heb het in ieder geval gekocht op een M3 2019 dus ben benieuwd wanneer het geactiveerd wordt en hoe het zit met eventueel een upgrade van de AP computer. Kan in ieder geval niet wachten wanneer het actief wordt in Europa. Gelukkig zit het er op maar om er 100 euro per maand voor te gaan betalen gaat mij een beetje veel worden. Dan moet je wel veel kilometers maken wil het naar mijn idee uit kunnen. Ik maak nu zo weinig dat het echt niet kan. Dan zou ik nu 20 euro per 100km maken als het niet meer is.Maurice- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Zou persoonlijk deze voorkeur hebben voor een keuze. Als het bevalt, kopen. Nu is het weggegooid geld als je de auto verkoopt terwijl het ook waarde zou kunnen toevoegen.
Ook naar Brussel toe mag ik toch hopen 😉grlk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Ik hoop dat ze vanuit Brussel de wegen veiliger maken.
FSD wordt pas echt wat waard als je de auto zelf kunt laten rijden zonder dat er iemand in zit, dus als je bv je auto kunt wegsturen om iemand op te halen.
Op de fiets vervuil je niets!
Tesla zag gewoon moeten aantonen dat het veilig genoeg is. Tot nu toe zie ik indrukwekkende filmpjes, maar dat is toch net iets anders dan aantonen. Want ik denk zo maar, dat filmpjes waarbij het niet zo goed gaat, niet gedeeld worden door Tesla.revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Zoveel mensen zoveel wensen, ik kan niet wachten totdat FSD beschikbaar is, al is het alleen maar omdat de Autopilot stack gedateerd en onveilig is met alle fantom breaks (vooral op provinciale wegen) en gezien ik enorm veel km's op autopilot maak.
lichtelijk off-topic maar enkel in de bv linkerspiegel kijken is genoeg? Dat maakt het user initiated dus legaal. Maar wat als ik 5 keer in mijn linkerspiegel kijk wat er toch voor een mooie Tesla achter me rijdt op de linkerbaan, gaat het systeem dan ook inhalen?Pieterve schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:02:
PSN ID: Svennie-NL
Dat is interessant, waar kan ik die cijfers zien?Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:37:
[...]
FSD supervised is al aangetoond veiliger dan zelf rijden.
Zou ik ook wel willen zien. En dan niet van Tesla graag.Kroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Dat is interessant, waar kan ik die cijfers zien?
True, alleen moet het control framework van Europa ook aansluiten op technologische innovaties en daar loopt Brussel hopeloos achter de feiten aan. De wereld innoveert voort en maakt gebruik van nieuwe technologieën en in Europa lopen wij inmiddels hopeloos achter de feiten aan en worden we links en rechts ingehaald.Kroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Tesla zag gewoon moeten aantonen dat het veilig genoeg is. Tot nu toe zie ik indrukwekkende filmpjes, maar dat is toch net iets anders dan aantonen. Want ik denk zo maar, dat filmpjes waarbij het niet zo goed gaat, niet gedeeld worden door Tesla.
Er zijn overigens bergen aan FSD review video's uit Amerika welke gemaakt zijn door eigenaren, youtubers etc. waarbij Tesla 0,0 invloed heeft over wat er gepubliceerd wordt.
Het is bovendien behoorlijk ironisch dat de regelgeving voor rijhulpsystemen zo streng is met actieve handhaving. Denk aan camerabewaking, verplichte ogen op de weg en handen aan het stuur. Tegelijkertijd kan een levensgevaarlijke bestuurder zonder enige hulpsystemen, append, bellend zigzaggend en afgeleid, vrijwel ongehinderd door het verkeer rijden, met een pakkans die nagenoeg nul is
Lekker bezig Europa
[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2026 15:13 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
YouTube: Tesla Model Y FSD Coast To Coast Attempt Meets Road Debris 🤦♂️revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:06:
[...]
True, alleen moet het control framework van Europa ook aansluiten op technologische innovaties en daar loopt Brussel hopeloos achter de feiten aan. De wereld innoveert voort en maakt gebruik van nieuwe technologieën en in Europa lopen wij inmiddels hopeloos achter de feiten aan en worden we links en rechts ingehaald.
Er zijn overigens bergen aan FSD review video's uit Amerika welke gemaakt zijn door eigenaren, youtubers etc. waarbij Tesla 0,0 invloed heeft over wat er gepubliceerd wordt.
Ja, dat gaat echt goed
https://www.jowua-life.co...-teslas-fsd-actually-safeKroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Allemaal interne rapportages van Tesla...
We weten ondertussen ook dat FSD uitgeschakeld werd/wordt als de auto in een situatie is 'die niet meer te redden is', om het dan aan de chauffeur toe te schrijven.
Ik vertrouw de cijfers van Tesla gewoon niet...
Is (nog) niet in NL verkrijgbaar, kost 1450 euro (in DE) en dan mag je het 4 jaar gebruikenPieterve schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:02:
Daar staan ook cijfers van niet-Tesla bron in (maar wel van Tesla's, want hoe kun je anders Tesla FSD meten) en Tesla telt ook incidenten mee als de FSD vlak ervoor uitgeschakeld werd. Verdiep je er eens in. Nee, het is niet foutloos, maar als je elke chauffeur die ooit een fout maakt het rijbewijs af zou nemen dan rijden er heel weinig auto's op de weg. Ik vind het nog altijd vreemd dat een mens met een uur controle goed wordt bevonden om de rest van zijn leven autonoom te rijden met alle fouten die hij maakt, en een machine die aantoonbaar minder ongevallen maakt is het opeens "ik geloof het niet".Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:19:
[...]
We weten ondertussen ook dat FSD uitgeschakeld werd/wordt als de auto in een situatie is 'die niet meer te redden is', om het dan aan de chauffeur toe te schrijven.
Maar goed, ik ben klaar met jou, je negativiteit en je reactionaire houding mag je houden.
Ik neem aan dat je de Waymo cijfers dan ook niet vertrouwd?Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Zie deze post. Geen vage procentuele cijfers (zoals Tesla idd voorheen wel deed) maar absolute cijfersKroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 14-01-2026 15:35 ]
Reactionair nog wel...Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Daar staan ook cijfers van niet-Tesla bron in (maar wel van Tesla's, want hoe kun je anders Tesla FSD meten) en Tesla telt ook incidenten mee als de FSD vlak ervoor uitgeschakeld werd. Verdiep je er eens in. Nee, het is niet foutloos, maar als je elke chauffeur die ooit een fout maakt het rijbewijs af zou nemen dan rijden er heel weinig auto's op de weg. Ik vind het nog altijd vreemd dat een mens met een uur controle goed wordt bevonden om de rest van zijn leven autonoom te rijden met alle fouten die hij maakt, en een machine die aantoonbaar minder ongevallen maakt is het opeens "ik geloof het niet".
Maar goed, ik ben klaar met jou, je negativiteit en je reactionaire houding mag je houden.
Bij Tesla hangt er financieel zo veel vanaf dat ik daar heel sceptisch over ben ja, mag het?
En dan het 'niet slagen' verwijten aan de regelgeving... tja, dan ben ik nog extra op mijn hoede.
Je hebt een mening die volledig op onderbuik is gebaseerd. Heb je cijfers of feiten die jouw mening onderbouwen?Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:33:
[...]
Reactionair nog wel...
Bij Tesla hangt er financieel zo veel vanaf dat ik daar heel sceptisch over ben ja, mag het?
En dan het 'niet slagen' verwijten aan de regelgeving... tja, dan ben ik nog extra op mijn hoede.
Het feit is namelijk dat er elke dag in Nederland en België (en in elke land waar FSD nog niet is toegestaan) onnodig verkeersslachtoffers vallen. Het zal je kind zijn. Niemand zou dat toch moeten willen... Jij wel, want je hebt een onderbuik gevoel dat de cijfers niet kloppen
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Nee, geen onderbuik.Hoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Je hebt een mening die volledig op onderbuik is gebaseerd. Heb je cijfers of feiten die jouw mening onderbouwen?
Het feit is namelijk dat er elke dag in Nederland en België (en in elke land waar FSD nog niet is toegestaan) onnodig verkeersslachtoffers vallen. Het zal je kind zijn. Niemand zou dat toch moeten willen... Jij wel, want je hebt een onderbuik gevoel dat de cijfers niet kloppen
Maar ik heb nog geen ONAFHANKELIJKE cijfers gezien die bewijzen dat de actuele toestand van FSD beter is.
Ik wil het even graag als iedereen hier, maar ik wil het echt als robotaxi, en niet als 'gedeelde' verantwoordelijkheid.
Ik hoop ook enorm dat dit een vereiste gaat zijn van de RDW/UNECE etc om dit onafhankelijk te loggen.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:42:
Maar ik heb nog geen ONAFHANKELIJKE cijfers gezien die bewijzen dat de actuele toestand van FSD beter is.
Die begrijp ik, maar de route om daar te komen is denk ik wel de route die Tesla nu heeft ingezet. Het model met steeds meer parameters verder trainen. Om verder te trainen, moet je een model naar zoveel mogelijk gebruikers uitrollen en alle overrides gebruiken om het systeem verder en verder te trainen. We moeten nog wel even voordat je er een Robotaxi veilig mee kan aansturen en een fabrikant die verantwoordelijkheid durft over te nemen.Ik wil het even graag als iedereen hier, maar ik wil het echt als robotaxi, en niet als 'gedeelde' verantwoordelijkheid.
Zolang men blijft voorkomen dat het model actief getraind wordt, ga je inderdaad nooit het eindstation bereiken.En dan het 'niet slagen' verwijten aan de regelgeving... tja, dan ben ik nog extra op mijn hoede.
Hoe dan ook, per 14 februari zit er een change aan te komen klaarblijkelijk, en toevalligerwijs zijn Tesla en de RDW ook in februari ergens mee bezig, wie weet.
[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 14-01-2026 15:47 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik weet niet wat Sandy is en als ik google op Sandy kom ik er ook niet op uit. Is het een LLM waar ik niet vanaf weet?Silversurfer1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:56:
[...]
Je kan het vragen aan SandyMaar volgens mij zijn er tal van veranderingen.
Deze video vind ik ook zo interessant (ook al wat ouder en zal wel eerder voorbij zijn gekomen hier) maar klopt wel dat er 50% veranderd is denk ik: YouTube: Inside The NEW 2026 Tesla Model Y Juniper - Major Changes Revealed!
Goede zet, geeft ze ook niet meer dat 'gedoe' met FSD willen overzetten van oude naar nieuwe auto.turkeyhakan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:54:
[Afbeelding]
Dus nu kunnen mensen gerust nieuwe Tesla's kopen en gewoon weer een abonnement nemen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is fijn inderdaad, maar de primaire reden dat ook specifiek Musk dit aankondigt, is omdat 'ie een dikke vette stock bonus krijgt als hij een aantal goals bereikt. 1 van die goals is 10 miljoen actieve FSD subscriptions. Die bereik je niet als men geen gebruik maakt van het abonnement haha.Oekol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:46:
Goede zet, geeft ze ook niet meer dat 'gedoe' met FSD willen overzetten van oude naar nieuwe auto.
Dus nu kunnen mensen gerust nieuwe Tesla's kopen en gewoon weer een abonnement nemen.
Dat is dus niet helemaal waar. De auto geeft je deze ruimte wel als hij in een minder complexe situatie zit.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:14:
[...]
En zo lang het 'supervised' is vind ik het waardeloos.
Bijv. in de bebouwde kom heb je deze mogelijk niet en zal hij sneller vragen om input. Op de snelweg heb je minder nags. Zie quote Elon:
Depending on context of surrounding traffic, yes
— Elon Musk (@elonmusk) 4 december 2025
Wow… Elon was right when he told me today that I could be on my phone and text while driving on FSD v14.2, depending on the context of the surrounding traffic. Tesla’s driver monitoring system only nudged me once, right when a huge truck was coming towards me in on the merging… pic.twitter.com/rbw7kyQOgD
— Teslaconomics (@Teslaconomics) 4 december 2025
With FSD v14.2.1 Tesla’s driver attention monitoring system has definitely gotten much more relaxed… is it just me that is experiencing this? This could hint that allowing texting and driving feature is just around the corner…. https://t.co/T0VaRFgPg7 pic.twitter.com/9QfbTrGhIp
— Teslaconomics (@Teslaconomics) 4 december 2025
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Tesla verzamelt data van miljoenen km's. Je hebt gelijk dat die niet onafhankelijk is, maar wel van een beursgenoteerd bedrijf. Met alle respect, maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat een onafhankelijke instantie dezelfde hoeveelheid data gaat verzamelen. Dan kan simpelweg niet. Juist met weinig data zegt het niets over de kwaliteit van het systeem, immers het gaat om edge-cases die 0,000009% van de km's voorkomen. Hoe zie jij dat dat gaat werken? Wie gaat die onafhankelijke instantie zijn?Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Nee, geen onderbuik.
Ik wil het even graag als iedereen hier, maar ik wil het echt als robotaxi, en niet als 'gedeelde' verantwoordelijkheid.
Overigens als Tesla alleen op winst gericht is en daarom de veiligheidscijfers manipuleert zoals jij insinueert (lijkt me zeer sterk als beursgenoteerd bedrijf).... dan zal het moment dat Tesla dus zelf de aansprakelijkheid voor ongelukken op zich neemt voor jou wel voldoende zijn?
Juist als rijhulpsysteem laat het al zien dat het veel veiliger is en veel verkeersslachtoffers kan schelen. Waarom zou je dan wachten totdat het als Robottaxi (Unsupervised) kan werken? Dan accepteer je dus elke dag tot die tijd onnodige slachtoffers. Ik snap die logica echt niet.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Interessante punten.Hoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Tesla verzamelt data van miljoenen km's. Je hebt gelijk dat die niet onafhankelijk is, maar wel van een beursgenoteerd bedrijf. Met alle respect, maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat een onafhankelijke instantie dezelfde hoeveelheid data gaat verzamelen. Dan kan simpelweg niet. Juist met weinig data zegt het niets over de kwaliteit van het systeem, immers het gaat om edge-cases die 0,000009% van de km's voorkomen. Hoe zie jij dat dat gaat werken? Wie gaat die onafhankelijke instantie zijn?
Overigens als Tesla alleen op winst gericht is en daarom de veiligheidscijfers manipuleert zoals jij insinueert (lijkt me zeer sterk als beursgenoteerd bedrijf).... dan zal het moment dat Tesla dus zelf de aansprakelijkheid voor ongelukken op zich neemt voor jou wel voldoende zijn?
Juist als rijhulpsysteem laat het al zien dat het veel veiliger is en veel verkeersslachtoffers kan schelen. Waarom zou je dan wachten totdat het als Robottaxi (Unsupervised) kan werken? Dan accepteer je dus elke dag tot die tijd onnodige slachtoffers. Ik snap die logica echt niet.
Juist onwille van de verantwoordelijkheid vind ik een 'supervised' systeem complex.
Als een systeem 100% FSD doet, dan kan de verzekering inderdaad bij de fabrikant liggen, en vermijd je alle discussies.
Met supervised kan de auto je in een situatie brengen die niet meer te redden is, en dan krijg je toch als chauffeur de verantwoordelijkheid. Dat vind ik moeilijk te verantwoorden.
Ik ben zeker voor meer verkeersveiligheid, maar heb daar nog niet voldoende bewijs voor gezien.
Als dat bewijs er was, dan zou Tesla dat toch direct neer leggen bij verzekeringsmaatschappijen om de chauffeurs een korting te geven. Kunnen ze iets meer vragen voor de FSD per maand.
Ik doe de bewijsvoering een beetje uit het ongerijmde. Als het echt zo veel veiliger was, dan waren er al andere dingen gebeurd. En nee, ik vertrouw een beursgenoteerd bedrijf niet blindelings in 'correct gedrag', en zeker Tesla niet.
Dat is natuurlijk wel binnen US wetgevingOekol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Dat is dus niet helemaal waar. De auto geeft je deze ruimte wel als hij in een minder complexe situatie zit.
Bijv. in de bebouwde kom heb je deze mogelijk niet en zal hij sneller vragen om input. Op de snelweg heb je minder nags. Zie quote Elon:
[X]
[X]
[X]
Maar in de EU / Nederland is zoiets natuurlijk totaal niet wetgevingstechnisch te realiseren. En ik denk ook niet dat de RDW dit toe gaat staan.
Als je je telefoon legaal achter het stuur wilt gebruiken, dan moet de auto binnen SAE regelgeving op Level 3 zitten. Onderdeel daarvan is turquoise exterieurverlichting zodat wetgevende instanties ook kunnen zien dat je niet zelf aan het rijden bent.
Voorlopig Tesla legal-wise nog helemaal niet bezig met Level 3.
Kan niet meer rijden met de auto, sensor van de frunk is kapot denk ik.
Denkt dat frunk open staat en alarm gaat telkens af.
Gelukkig thuis op de oprit.
Sta in de wacht bij Tesla, zou je hiervoor ook road service kunnen bellen?
Kan ook niet naar het service center rijden zo natuurlijk. (krijg m niet in drive).
Kan ook niet naar het service center rijden zo natuurlijk. (krijg m niet in drive).
Hij zou toch altijd in drive moeten kunnen gaan, alleen kan je niet meer harder dan 25 km/h rijden dacht ik. Hopelijk is het snel voor je opgelost.xares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
Daar verschillen we sterk van mening. Imo zijn het twee verschillende situaties, maar goed, die zullen iig in Amerika niet lang meer bestaan.Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Interessante punten.
Juist onwille van de verantwoordelijkheid vind ik een 'supervised' systeem complex.
Als een systeem 100% FSD doet, dan kan de verzekering inderdaad bij de fabrikant liggen, en vermijd je alle discussies.
Met supervised kan de auto je in een situatie brengen die niet meer te redden is, en dan krijg je toch als chauffeur de verantwoordelijkheid. Dat vind ik moeilijk te verantwoorden.
Ik ben zeker voor meer verkeersveiligheid, maar heb daar nog niet voldoende bewijs voor gezien.
Tesla publiceert dat bewijs (maar dat is idd niet onafhankelijk). Tesla handelt daar ook naar en geeft zelf ook korting op haar eigen verzekering naarmate je meer FSD gebruikt. Hetzelfde geldt voor Lemonade.Als dat bewijs er was, dan zou Tesla dat toch direct neer leggen bij verzekeringsmaatschappijen om de chauffeurs een korting te geven. Kunnen ze iets meer vragen voor de FSD per maand.
Zolang we in Europa bezig zijn met turkoise lampen en "if this, then that" wetgeving en daarmee de belangen beschermen van de eigen auto industrie, dan zal het inderdaad er nooit van komen. Ik vind dat vanuit een verkeersveiligheid perspectief onverdedigbaar. Niemand zou het accepteren als de mensen in zo'n commissie of regelgevende instantie (bijvoorbeeld de RDW) iemand zouden vermoorden, maar indirect door hun regelgeving is het geen probleem.Ik doe de bewijsvoering een beetje uit het ongerijmde. Als het echt zo veel veiliger was, dan waren er al andere dingen gebeurd.
Wow, nog eens. Je ziet het overal voorbij komen...xares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
Tja, en gaan de mensen accepteren dat er doden vallen in een FSD auto waar dan de fabrikant zegt 'hoh, we zitten nog in beta+, dat is het risico van de gebruiker'?Hoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Zolang we in Europa bezig zijn met turkoise lampen en "if this, then that" wetgeving en daarmee de belangen beschermen van de eigen auto industrie, dan zal het inderdaad er nooit van komen. Ik vind dat vanuit een verkeersveiligheid perspectief onverdedigbaar. Niemand zou het accepteren als de mensen in zo'n commissie of regelgevende instantie (bijvoorbeeld de RDW) iemand zouden vermoorden, maar indirect door hun regelgeving is het geen probleem.
Die turqoise lampen wist ik nog niet eens, maar vind het geen slecht idee.
Je commentaar over de eigen industrie klopt niet, er zijn al europese auto's die wel op de autostrade mogen rijden in autonome modus. Dus waarom krijgen andere fabrikanten dat niet goedgekeurd? Hun focus ligt gewoon in andere regio's.
Collega had dit afgelopen week ook. Die kon er overigens wel mee rijden, maar max 25km/uxares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
Bij de berger bleken er meerdere Tesla's met dit issue te zijn, dus het is echt een major issue wat enorm veel Junipers treft.
Uiteindelijk was die auto afgesleept naar een Tesla Service Center en had ie nog dezelfde dag z'n auto gefixt weer terug; de aanpassing is heel klein. Maarja, je moet dan wel Tesla langs zien te krijgen.
Gesleept door Tesla zelf? of weet je dat niet?Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Collega had dit afgelopen week ook. Die kon er overigens wel mee rijden, maar max 25km/u
Bij de berger bleken er meerdere Tesla's met dit issue te zijn, dus het is echt een major issue wat enorm veel Junipers treft.
Uiteindelijk was die auto afgesleept naar een Tesla Service Center en had ie nog dezelfde dag z'n auto gefixt weer terug; de aanpassing is heel klein. Maarja, je moet dan wel Tesla langs zien te krijgen.
Thanks voor de reacties. Tesla via de telefoon is ook niet doorheen te komen
Welk nummer bel je dan? Road Assistance? Zou ik in dit geval doen.xares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Gesleept door Tesla zelf? of weet je dat niet?
Thanks voor de reacties. Tesla via de telefoon is ook niet doorheen te komen
Ja, waarom zou dat niet kunnen?Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:49:
[...]
Tja, en gaan de mensen accepteren dat er doden vallen in een FSD auto waar dan de fabrikant zegt 'hoh, we zitten nog in beta+, dat is het risico van de gebruiker'?
Het is een rijhulpsysteem, er vallen (helaas) al jaren doden in het verkeer, ondanks actieve rijhulpsystemen. Gebruiker gaat akkoord met de voorwaarden van deze systemen.
Vergis je niet; ook een zelfrijdende Mercedes met turquoise lampjes als level 3 voertuig, vereist dat er een bestuurder aan boord is. Deze bestuurder moet in staat zijn om binnen 10 seconden het voertuig over te nemen als er een ongebruikelijke situatie nadert.
Omdat die andere fabrikanten hun hele softwarestack samen met de regelgevende instanties hebben geprogrammeerd. Er zijn letterlijke eisen aan hoe die code werkt (als dit, dan dat). Er moeten checks zitten op welke snelweg (alleen geselecteerde wegen in Duitsland waar Mercedes iedere X periode met speciale voertuigen 3D HD-maps maakt, waar geen wegwerkzaamheden zijn (daar wordt het systeem actief over geinformeerd), op maximaal 95km/u, achter een volgend voertuig. Dat zijn allemaal eisen van de regelgevende instanties.er zijn al europese auto's die wel op de autostrade mogen rijden in autonome modus. Dus waarom krijgen andere fabrikanten dat niet goedgekeurd?
Tesla's oplossing werkt totaal anders. Er is geen "als dit, dan dat", er is een AI model. HW5 krijgt niet eens een image signal processor, maar gaat letterlijk van sensor input naar actuator output. Je kan zoiets in feite alleen in simulaties en de praktijk testen, je kan geen (volledige) code review laten doen.
Er is geen check op bepaalde wegen, er zijn geen HD maps vereist, en geen voorgaand voertuig. Al deze Level 3 eisen kent Tesla niet. Over parkeerterreinen kunnen Tesla's volautonoom naar de ingang van de winkel rijden; technisch gezien hoeft er niemand achter het stuur te zitten. Regelgeving technisch is dat totaal onmogelijk tot aan level 5.
Zo kan je het zien, ja.Hun focus ligt gewoon in andere regio's.
Je zou ook kunnen zeggen dat het regelgevende systeem hier niet aansluit bij de technische oplossing die Tesla ziet als schaalbaar toekomstmodel.
Even voor de duidelijkheid, precies die Mercedes die nu een level 3 systeem daadwerkelijk verkoopt, is sinds vorig jaar gestart met het verzamelen van data om een AI model te trainen en precies diezelfde Mercedes heeft begin dit jaar samen met Nvidia de nieuwe CLA zelfrijdend gemaakt, gebaseerd op exact dezelfde fundatie en concepten als waar Tesla nu een paar jaar aan werkt.
Het punt is dat de techniek die nu in zeer dure auto's op zeer beperkte plekken met allerlei randvoorwaarden, klaarblijkelijk niet schaalbaar is. Tesla wil naar robotaxi's. Mercedes had inderdaad de focus op als eerste een auto als Level 3 te verkopen.
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).
Dit ivm berekening LFP vs long range model.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Volgens mij door de leasemij? Geen idee eerlijk gezegdxares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
Gesleept door Tesla zelf? of weet je dat niet?
En er weer mee lijkt te gaan stoppen. Alle ballen op L2+ Alpamayo. Iets met verkeerde visieRichh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Even voor de duidelijkheid, precies die Mercedes die nu een level 3 systeem daadwerkelijk verkoopt
CATL accu's presteren aanzienlijk beter dan de concurrentie.
https://tw.nl/wetenschapp...bovenuit/#google_vignette
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Met beide versies ga je dat ruimschoots redden hoor. Onder alle omstandigheden red je dat makkelijk. Met een LFP zul je ongeveer de helft van je lading verbruiken voor die afstand heen en terug met die snelheid.sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).
Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:06:
[...]
True, alleen moet het control framework van Europa ook aansluiten op technologische innovaties en daar loopt Brussel hopeloos achter de feiten aan. De wereld innoveert voort en maakt gebruik van nieuwe technologieën en in Europa lopen wij inmiddels hopeloos achter de feiten aan en worden we links en rechts ingehaald.
Opvallend is dat BYD geen gebruik maakt van CATL-batterijenpjot1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:40:
CATL accu's presteren aanzienlijk beter dan de concurrentie.
Kan overigens het originele onderzoeksdocument nergens vinden
Gisteren nog 760 km gereden, 280 km over 90 km wegen, 250 over 130 km wegen 130 km over 120 km en de rest over 100 km wegen. Gemiddeld verbruik 147 Wh/km. Start temperatuur -2 graden. Tijd, 9 uur waarvan 1x 10 minuten en 1 x 15 minuten geladen. Tesla M3 LR RWD model 2026 (dus 750 WLTP).sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Laatste 250 km waren vlak de rest was door heuvelachtig gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 14-01-2026 18:03 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Uiteraard aangezien we het hier niet hebben en een Amerikaanse gebruiker is. Echter lijkt mij het ook niet mogen in USA om je telefoon achter 't stuur te gebruiken. Maar dat is een aanname van mijzelf.Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Dat is natuurlijk wel binnen US wetgevingen geeft wel iets aan over het vertrouwen wat de fabrikant er in heeft.
Maar in de EU / Nederland is zoiets natuurlijk totaal niet wetgevingstechnisch te realiseren. En ik denk ook niet dat de RDW dit toe gaat staan.
Als je je telefoon legaal achter het stuur wilt gebruiken, dan moet de auto binnen SAE regelgeving op Level 3 zitten. Onderdeel daarvan is turquoise exterieurverlichting zodat wetgevende instanties ook kunnen zien dat je niet zelf aan het rijden bent.
Voorlopig Tesla legal-wise nog helemaal niet bezig met Level 3.
Tesla dacht: De RDW toetst of een systeem veilig is, dus als we met harde cijfers kunnen aantonen dat FSD veilig is zal dat wel goed zijn. Maar dat was blijkbaar niet voldoende. Het moet ook aantoonbaar altijd aan de regels voldoen, los van het feit of het veilig is. Om je een idee te geven in welke spagaat je dan komt: er is bv een regel die aangeeft hoe groot de laterale versnelling maximaal mag zijn bij een baanwissel. Ok, en wat als je die baanwissel nu extra snel moet doen vanwege een auto die ineens naar jouw rijstrook komt of een kind plotseling oversteekt? Het zijn de edge-cases waar de moeilijkheid in zit, die kun je niet afvangen met vaste regelsKroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:55:
[...]
Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?
Net hetzelfde verhaal hier. We lossen het op, maar we weten niet wanneer…’Heinemancp schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:31:
Gisteren twee vervelende verbindingsproblemen. Dus gemeld met fotos en data delen, deze reactie[Afbeelding]
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerdHoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Tesla verzamelt data van miljoenen km's. Je hebt gelijk dat die niet onafhankelijk is, maar wel van een beursgenoteerd bedrijf. Met alle respect, maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat een onafhankelijke instantie dezelfde hoeveelheid data gaat verzamelen. Dan kan simpelweg niet. Juist met weinig data zegt het niets over de kwaliteit van het systeem, immers het gaat om edge-cases die 0,000009% van de km's voorkomen. Hoe zie jij dat dat gaat werken? Wie gaat die onafhankelijke instantie zijn?
https://www.techbuzz.ai/a...s-call-numbers-misleading
https://arxiv.org/abs/2311.06187
Nog meer mensen last van een wegvallende verbinding met Premium Connectivity? Vandaag weer last van gehad, komt na 2 of 3 minuten weer vanzelf terug.
Edit: Zie nu 2 posts hierboven....
Edit: Zie nu 2 posts hierboven....
[ Voor 11% gewijzigd door kevinm23 op 14-01-2026 19:39 ]
Dit soort berichten van zelfverklaarde experts gaan steeds bewust aan de belangrijkste info voorbij die er tegenwoordig in de Tesla safety figures staat. Tesla's met FSD hebben ongeveer 1,5x minder ongelukken dan gelijkwaardige Tesla's zonder FSD. Dus alle (terechte) discussies dat er door Tesla appels met peren werd vergeleken gaan hier niet voor op.JohanB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerd
Dus, iedereen die twijfelt aan de cijfers, check ze zelf op https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety en vorm zelf een mening. Toegegeven, Tesla heeft het wel onnodig moeilijk gemaakt om die cijfers makkelijk te lezen, daarom heb ik die al eens als screenshots gepost
Road service bellen. Dan slepen ze af en krijg je een vervangwagen. Of ze vervangen het met spoed. Dit was bij mij toch het geval in november.JdeTuitG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:39:
[...]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Tip voor iedereen die hier last van heeft en in afwachting is van de permanente oplossing vanuit Tesla: Het slot droogspuiten met een compressor werkt bij mij als work around.Speedfight schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Bij mij (en een collega) zijn deze problemen ook begonnen (melding VCFRONT_a463).
Met Tesla contact gehad, het is een ontwerpfout in het slot. Er kan water/vocht inkomen waardoor deze foutieve status geeft. Door de weeromslag komt het nu massaal voor.
Er is een revisie van het onderdeel maar deze is in back-order en komt eerste week februari binnen.
De auto kan hierdoor alarm gaan geven en/of max. 30km/u rijden.
Helaas zijn ze (in ieder geval in Eindhoven) door het vervangend vervoer heen.
Mijn lease maatschappij heeft nu een vervangende (fossiele) auto geregeld.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Ik zou je niet zo vastpinnen, op zelfverklaarde expert zegt… Ook staat er nergens in de links die je post dat de data van Tesla niet klopt.JohanB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerd
Ooit nodig gehad? Ik heb ze 2 keer gebeld en nooit meer. Heb zelfs een uur in de wacht gestaan zonder resultaat.Inspired schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Welk nummer bel je dan? Road Assistance? Zou ik in dit geval doen.
Ik kan iedereen adviseren om een eigen pechhulp verzekering af te sluiten. :-)
Sorry bedoel Sandy Munro (of je googled op Sandy Tesla kom je er ook) Interessante materie.Oekol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ik weet niet wat Sandy is en als ik google op Sandy kom ik er ook niet op uit. Is het een LLM waar ik niet vanaf weet?
[...]
Goede zet, geeft ze ook niet meer dat 'gedoe' met FSD willen overzetten van oude naar nieuwe auto.
https://x.com/i/status/2011324998653513810 (Musk die aangeeft dat FSD alleen nog met abonnement gekocht kan worden vanaf 14 feb)
Ik vind dit toch erg frustrerend. Als we de eenmalige betaling voor FSD willen, moeten we het kopen voordat het daadwerkelijk geïntroduceerd is in Nederland, waarbij we het niet eens hebben kunnen testen. Een maandabonnement zie ik sowieso niet zitten, maar de eenmalige aankoop zit ik serieus te overwegen, maar dit maakt het erg moeilijk. Voornamelijk omdat er nog steeds geen zekerheden vanuit Nederland zijn
Ik vind dit toch erg frustrerend. Als we de eenmalige betaling voor FSD willen, moeten we het kopen voordat het daadwerkelijk geïntroduceerd is in Nederland, waarbij we het niet eens hebben kunnen testen. Een maandabonnement zie ik sowieso niet zitten, maar de eenmalige aankoop zit ik serieus te overwegen, maar dit maakt het erg moeilijk. Voornamelijk omdat er nog steeds geen zekerheden vanuit Nederland zijn
[ Voor 6% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]
@GarageGoblin wat dacht je van diegene die het in 2016/2027 voor 10k gekocht hebben en nu met HW2/2.5 zitten.
Vermoedelijk straks rond de €99,- per maand. Huidige prijs is volgens mij €7500,- ? Dus je kan het een goede 6 jaar per maand afnemen maar als je het had gekocht natuurlijk zolang de hardware het nog trok en de motoren/accu in orde zijn. Uiteraard is die kans dat dat 6+ jaar goed blijft zeer groot.
Als we de bril opzetten dan “gaat het hem natuurlijk om de adoptie en die is voor meer mensen binnen handbereik voor €99,- per maand dan eenmalig 7.5k”
En als we de bril afzetten dan is het natuurlijk gewoon vooral een verdien model welke na 6 jaar forse marges meebrengt.
Aan jezelf de keus of je de bril op, of afzet
.
Vermoedelijk straks rond de €99,- per maand. Huidige prijs is volgens mij €7500,- ? Dus je kan het een goede 6 jaar per maand afnemen maar als je het had gekocht natuurlijk zolang de hardware het nog trok en de motoren/accu in orde zijn. Uiteraard is die kans dat dat 6+ jaar goed blijft zeer groot.
Als we de bril opzetten dan “gaat het hem natuurlijk om de adoptie en die is voor meer mensen binnen handbereik voor €99,- per maand dan eenmalig 7.5k”
En als we de bril afzetten dan is het natuurlijk gewoon vooral een verdien model welke na 6 jaar forse marges meebrengt.
Aan jezelf de keus of je de bril op, of afzet
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-01-2026 23:09 ]
@GeeMoney maar het lastige is, wanneer je het nu koopt, kan RDW na de 6(?) pilot maanden alsnog zeggen dat het feestje niet doorgaat. Dan was het €1.250 per maand.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/ns6wzKELgsSgNRbapBniG6eb.jpg?f=fotoalbum_large)