• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Kia accu’s degraderen net zoveel, is al zovaak gezegd maar Kia gebruikt een trucje met het geleidelijk loslaten van reservecapaciteit om degradatie tijdens de eerste jaren te verbloemen.
Ik schrijf nergens dat Kia minder degradeert.
Ik vind gewoon dat Tesla meer en meer door de mand zakt en zijn beloftes niet nakomt, en daar word ik pissig van.
Internetverbinding was vandaag ook een feestje…. Ik vertrek uit een ondergrondse parking en zie minstens 5 minuten na vertrek nog altijd dat er geen verbinding is.
Navi wou me na die tijd ineens terug sturen naar de Tesla supercharger…

Ben het echt beu, dat gesukkel wat niet opgelost geraakt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
pdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ja Grok heeft toegang tot internet. Sterker nog, het werkt niet zonder. En heeft idd toegang tot realtime info zoals sport uitslagen, maar soms moet je daar wel expliciet een 2e keer voor doorvragen. Ik zou zeggen: probeer eens de Grok app, dan weet je wat je kan verwachten
Ik las net – en dat wist ik niet – dat je X Premium moet hebben om Grok überhaupt in je Tesla te kunnen gebruiken.
Klopt het dat dat dus óók nog eens naast Tesla Premium (voor data in de auto) nodig is?

PSN: FreakGIB

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
FreakGIB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Ik las net – en dat wist ik niet – dat je X Premium moet hebben om Grok überhaupt in je Tesla te kunnen gebruiken.
Klopt het dat dat dus óók nog eens naast Tesla Premium (voor data in de auto) nodig is?
Waar las je dat? Ik weet niets van het feit dat dat nodig is. Sterker nog, ik heb juist gelezen dat je alleen premium connectivity of WIFI nodig hebt.

Staat ook hier:
https://www.tesla.com/support/grok

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 22-02-2026 22:32 ]

UNOX: The worst operating system

• FreakGIB
Korvaag schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Waar las je dat? Ik weet niets van het feit dat dat nodig is. Sterker nog, ik heb juist gelezen dat je alleen premium connectivity of WIFI nodig hebt.
ja en dat klopt ook geloof ik als ik het zelf bij Grok vraag krijg ik dit als antwoord

Voor Grok in je Tesla te gebruiken (de AI-assistent rechtstreeks in de auto, hands-free via stem), heb je naast je Tesla zelf dit nodig:

AMD Ryzen-processor in de infotainment (meeste Tesla's vanaf eind 2021/begin 2022 hebben dit – check in je auto via Instellingen > Software > Extra voertuiginfo).
Softwareversie 2025.26 of hoger (in Europa nu vaak 2026.2.6 of later voor de rollout).
Premium Connectivity abonnement óf een stabiele WiFi-verbinding (want Grok draait in de cloud en heeft internet nodig).

Geen apart Grok- of xAI-abonnement vereist, het zit gewoon in de Tesla-software (momenteel in bèta, maar al beschikbaar in NL/EU op compatibele modellen: Model 3, Y, S, X en Cybertruck met AMD).
Oudere Intel Atom-modellen krijgen het (nog) niet, al komt er misschien later support.
Kortom: heb je een redelijk recente Tesla met AMD + Premium Connectivity/WiFi? Dan ben je klaar zodra de update binnen is. Anders wacht je op toekomstige uitrol of upgrade.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:43
Vraagje; weet iemand waarom de led strip in de deuren van de nieuwe Y korter zijn dan bij de 3? Is dit uit financieel oogpunt een keuze geweest om de strip iets korter te maken? Ik vind de "LED-beleving" in de 3 prettiger dan in de Y.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 23-02-2026 08:13 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Even wat persoonlijk over en weer gekibbel weggehaald; dat heeft geen plek hier en mag als het écht vervelend is ook middels een TR.

Overigens denk ik dat hoe Grok is niet echt een discussie is die we in een auto specifiek topic moeten voeren. Dat we bespreken dat het er in zit en wat het kan: sure. Maar de technische grillen van Grok in het algemeen kunnen beter in een specifiek Grok topic denk ik?

Xbox Live ID:Notna8310

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 20:36

DJT

karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Kia accu’s degraderen net zoveel, is al zovaak gezegd maar Kia gebruikt een trucje met het geleidelijk loslaten van reservecapaciteit om degradatie tijdens de eerste jaren te verbloemen.
Kan ik beamen. We hebben als tweede auto een XCeed PHEV en de accucapaciteit is nog 100% na 5+ jaar.

• FreakGIB
DJT schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Kan ik beamen. We hebben als tweede auto een XCeed PHEV en de accucapaciteit is nog 100% na 5+ jaar.
Ik zou wel eens willen weten hoe ver je nog kunt doorrijden als de batterij op 0% staat, en of die 100% en de aangegeven kilometers ook echt kloppen.

In mijn Tesla Model 3 Standard Range uit 2025 geeft hij bij 100% een bereik van 450 km aan. Als ik normaal en netjes rijd, haal ik dat ook. Rijd ik extreem zuinig, dan kom ik er zelfs overheen — mijn record is 527 km.

Ik weet ook dat wanneer de teller op 0% staat, je in werkelijkheid vaak nog ongeveer 25 kilometer kunt doorrijden.

Daarnaast zijn er gevallen geweest waarbij mensen met een lege Tesla waren gestrand. Nadat ze contact opnamen met Tesla, werd er op afstand een soort reservebuffer geactiveerd, waardoor ze toch nog naar de dichtstbijzijnde laadpaal konden rijden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FreakGIB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Ik weet ook dat wanneer de teller op 0% staat, je in werkelijkheid vaak nog ongeveer 25 kilometer kunt doorrijden.
Bedenk je wel dat dat staat of valt met een juiste calibratie van het BMS. Misschien zou je zelfs kunnen argumenteren dat als je nog 25 km (5,5%) kunt rijden als de auto 0% aangeeft het BMS niet juist gecalibreerd is.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
[...]

Ik zou wel eens willen weten hoe ver je nog kunt doorrijden als de batterij op 0% staat, en of die 100% en de aangegeven kilometers ook echt kloppen.

In mijn Tesla Model 3 Standard Range uit 2025 geeft hij bij 100% een bereik van 450 km aan. Als ik normaal en netjes rijd, haal ik dat ook. Rijd ik extreem zuinig, dan kom ik er zelfs overheen — mijn record is 527 km.

Daarnaast zijn er gevallen geweest waarbij mensen met een lege Tesla waren gestrand. Nadat ze contact opnamen met Tesla, werd er op afstand een soort reservebuffer geactiveerd, waardoor ze toch nog naar de dichtstbijzijnde laadpaal konden rijden.
Bjorn heeft het gedaan: YouTube: I drove Tesla Model Y Performance until the battery died

Heb de video niet opnieuw bekeken, maar ik dacht dat hij nog 20km kon nadat de auto 0% aan gaf.
Gisteren ben ik op 0% gevallen op 1km van mijn woning.
Ik vond dat het vermogen nog prima was, en buiten een rode 0% gaf het display geen speciale waarschuwingen de laatste kilometers.
Ben dus rustig thuis geraakt en heb de auto aan de lader gehangen.

Wel is de auto na een half uurtje laden gestopt. Of dat aan de lader of de auto hing weet ik niet. Na terug inpluggen is de auto dan gaan laden en deze morgen had ik terug 80%. Volgens de app was er 56kWh geladen, wat de capaciteit dan weer op 70kWh zou zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:11
Vraag aan mensen met trekhaak: werkt Autopilot als je aanhanger achter je heb?
En kan je het evt omzeilen (bijv fietsenrek ipv aanhanger) dat je wel autopilot kan gebruiken?
Ik begrijp TACC wel blijf werken maar AP (dus sturen) is dan "beperkt"? Wat houd dat in?
Op de manual staat "may not be available"?
Some Autopilot features, as well as rear parking sensor functionality, may not be available when Trailer Mode is enabled. In addition, these features operate differently:
-Traffic-Aware Cruise Control increases the following distance from the vehicle in front of you.
-Side collision warnings are active but automatic steering interventions are disabled.
-The braking force provided by Automatic Emergency Braking (see Collision Avoidance Assist) may be limited.

Life is too short to drive boring cars

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:27
SirLct schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:39:
Vraag aan mensen met trekhaak: werkt Autopilot als je aanhanger achter je heb?
En kan je het evt omzeilen (bijv fietsenrek ipv aanhanger) dat je wel autopilot kan gebruiken?
Ik begrijp TACC wel blijf werken maar AP (dus sturen) is dan "beperkt"? Wat houd dat in?
Op de manual staat "may not be available"?

[...]
Je kunt trailer mode uitzetten en dan werkt AP zoals je gewend bent, al zou ik dat met een aanhanger wellicht niet zo snel doen. Met een fietsendrager of trekhaakkoffer werkt dat prima.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14
@SirLct en @blaCkduSt
Ik zet met de caravan altijd die trailer mode uit.
Merk geen verschil met trailermode aan.
Behalve dat ik AP niet kan gebruiken.

Edit:
ik zie dat hij o.a. de rijafstand vergroot (doe ik zelf al)
en automatisch remmen bij noodstop gebeurd met minder kracht.
Tja als het erg druk word en/of in de stad zet ik trailermode weer aan.
en rijd ik ook niet meer op AP

[ Voor 45% gewijzigd door SpikeHome op 23-02-2026 11:02 ]

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51
Gebeld met Tesla omtrent mijn MY Premium RWD die in bestelling staat en het feit dat de range van de accu _verlaagd_ is van 620km WLTP (maar grote kans dat het 660 WLTP was geworden) naar 603km geschat.

Lang verhaal kort: bij Tesla hebben ze nog geen interne memo ontvangen en daardoor weten ze zelf ook niet hoe of wat.

Ze kunnen dan ook niet zeggen met welke accu mijn auto geleverd gaat worden. Ik word als het goed is terug gemaild zodra er meer bekend is vanuit de interne memo.

Er hadden meerdere andere mensen gebeld vandaag.
[...]

Dat laatste zal niet het geval zijn bij een 3/Y. Zullen de oude Sjes wel zijn waarbij de kleinere accu eigenlijk gewoon een gelimiteerde grote accu was. Als een 3/Y uit gaat dan ga je die remote niet meer aankrijgen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

maxvdh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
Gebeld met Tesla omtrent mijn MY Premium RWD die in bestelling staat en het feit dat de range van de accu _verlaagd_ is van 620km WLTP (maar grote kans dat het 660 WLTP was geworden) naar 603km geschat.

Lang verhaal kort: bij Tesla hebben ze nog geen interne memo ontvangen en daardoor weten ze zelf ook niet hoe of wat.

Ze kunnen dan ook niet zeggen met welke accu mijn auto geleverd gaat worden. Ik word als het goed is terug gemaild zodra er meer bekend is vanuit de interne memo.

Zal wel wat korting worden mocht je minder range krijgen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22

Geef je een update als je meer weet? Ben ook wel benieuwd (en negatief verrast) namelijk hierover.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:37
Blik1984 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Geef je een update als je meer weet? Ben ook wel benieuwd (en negatief verrast) namelijk hierover.
Laadcurve zal wel beter zijn mag ik hopen en misschien is tesla toch niet overtuigd van de kwaliteit van die LG batterij is het een soort noodsprong

• Vittal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:34

Ik heb een Model Y RWD Premium die ik volgende week ophaal. YS5MR Variant. Januari besteld.

Volgens de officiële RDW kenteken registratie heeft ie een WLTP van 661 km!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrPdHAE-RX2dyvr0RZYvEjEv8kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG3chwEgeJ5xBvFRe60sZso4.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het kwartje dat WLTP alleen maar een vergelijkingsgetal (en geen reële afstand) is nog niet gevallen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Vittal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:34
daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:26:
Het kwartje dat WLTP alleen maar een vergelijkingsgetal (en geen reële afstand) is nog niet gevallen?
Het kwartje dat de discussie ging over welk batterij type je hebt en niet over de voor iedereen bekende betekenis van WLTP bij jou blijkbaar ook niet.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:26:
Maakt het wat uit of het reeël is of puur ter vergelijking? Als er eerst 660 stond en dan plots 620 wil het toch zeggen dat je minder range gaat hebben? :)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:09
Fire69 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Maakt het wat uit of het reeël is of puur ter vergelijking? Als er eerst 660 stond en dan plots 620 wil het toch zeggen dat je minder range gaat hebben? :)
Wellicht maar wat heb je dan weer liever een accu die beter kan snelladen? Minder degradatie heeft? Minder storingen heeft? Allemaal dingen die je niet weet, maar waar niemand zich dan weer druk om lijkt te maken..

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04

Felyrion

goodgoan!

SpikeHome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:57:
@SirLct en @blaCkduSt
Ik zet met de caravan altijd die trailer mode uit.
Merk geen verschil met trailermode aan.
Behalve dat ik AP niet kan gebruiken.

Edit:
ik zie dat hij o.a. de rijafstand vergroot (doe ik zelf al)
en automatisch remmen bij noodstop gebeurd met minder kracht.
Tja als het erg druk word en/of in de stad zet ik trailermode weer aan.
en rijd ik ook niet meer op AP
Voor zover ik begreep zou hij ook rekening moeten houden met aanhanger vriendelijke laadplekken als het is ingeschakeld, maar ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Misschien weet jij dat?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• daemonix
  • Niet online
Vittal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Het kwartje dat de discussie ging over welk batterij type je hebt en niet over de voor iedereen bekende betekenis van WLTP bij jou blijkbaar ook niet.
Het getal zegt helemaal niets, en al helemaal niet over de laadsnelheid. Ik heb liever 620 km WLTP met hoge gemiddelde laadsnelheid dan 660 met een piekje van 250 kW en na 30% 120 kW. De WLTP is volstrekt irrelevant ondanks de 7 duimpjes die je hebt gekregen.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Het getal zegt helemaal niets, en al helemaal niet over de laadsnelheid. Ik heb liever 620 km WLTP met hoge gemiddelde laadsnelheid dan 660 met een piekje van 250 kW en na 30% 120 kW. De WLTP is volstrekt irrelevant ondanks de 7 duimpjes die je hebt gekregen.
Als WLTP volstrekt irrelevant is dan neem jij toch zeker een EV met een WLTPP van 10km :+

• daemonix
  • Niet online
GekkeRipper schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Als WLTP volstrekt irrelevant is dan neem jij toch zeker een EV met een WLTPP van 10km :+
Klopt. :P Vandaar dat we een Ioniq 28 kWh hadden. :P De Leaf die we ook hadden had een hogere WLTP maar minder bereik. :P

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Net gebeld met Tesla service. Advies is om een service afspraak te maken waar naar de frunk sensor wordt gekeken en eventueel vervanging gedaan kan worden.
Ga binnenkort naar buitenland, vervelend als er dan daar problemen zijn.

Voor bij wie de frunk lock unit is vervangen, is er dan ook iets verbeterd waardoor vocht de sensor niet meer kan bereiken?

• turkeyhakan
MartinPTweak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:28:
Net gebeld met Tesla service. Advies is om een service afspraak te maken waar naar de frunk sensor wordt gekeken en eventueel vervanging gedaan kan worden.

Voor bij wie de frunk lock unit is vervangen, is er dan ook iets verbeterd waardoor vocht de sensor niet meer kan bereiken?
Er is hier iemand die twee keer hetzelfde probleem heeft gehad. Volgens mij ook 2 keer het slot vervangen.

• Fire69
daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Het getal zegt zeker wel iets. Namelijk hoe hoger de WLTP, hoe minder vaak ik dat snelladen aan 250kW zal nodig hebben.
Ik heb zelden meer dan 100% van mijn batterij nodig, dus voor mij is het belangrijker dan voor jou. Ieder wil wat anders.
Niemand heeft gezegd dat je niet naar WLTP EN laadsnelheid mag kijken om te beslissen welke auto je koopt :)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57

Voor zover ik heb begrepen was de sensor zelf het probleem, niet het vocht. Ik heb geen issues meer gehad na vervanging.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
djiedjee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Voor zover ik heb begrepen was de sensor zelf het probleem, niet het vocht. Ik heb geen issues meer gehad na vervanging.
Dat was wel het commentaar van de service medewerker, vochtigheid zorgt ervoor dat de sensor 0 weerstand meet. Normaal betekent 0 weerstand dat de frunk open is.
Service request gemaakt, 8 dagen, mobile service, in review nu.

Service medewerker stelde ook nog dat dit event meerdere keren voor moet komen voordat de max. snelheid naar 24km/u wordt gezet. Is dat ook de ervaring bij de mensen die dit probleem hebben ervaren?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:18
Bij mij laat de sticker los en zit nu een klein beetje voor het derde remlicht. Nou moet ik toch APK binnenkort bij Tesla, kan ik meteen vragen of ze dit willen weghalen? Ik dacht dat je gewoon bij de afspraak in de app een extra service kon toevoegen/aanvragen(?).

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00
Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen en weet ook niet of het Tesla specifiek is. Als ik via de RDW mijn voertuigrapport download valt het me op dat er allerlei registraties op staan van kilometerstanden terwijl ik in die tijd niet bij een garage/ schadersteller etc. ben geweest. Weet iemand hoe de RDW deze gegevens toch binnen kan krijgen? Google en ChatGPT hebben mij niet geholpen dit te beantwoorden.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
CasterTroy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:02:
Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen en weet ook niet of het Tesla specifiek is. Als ik via de RDW mijn voertuigrapport download valt het me op dat er allerlei registraties op staan van kilometerstanden terwijl ik in die tijd niet bij een garage/ schadersteller etc. ben geweest. Weet iemand hoe de RDW deze gegevens toch binnen kan krijgen? Google en ChatGPT hebben mij niet geholpen dit te beantwoorden.
Volgens mij stuurt Tesla deze elke 3 maanden op.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00
Ah ok, dat verklaart het dan. Soms is het twee keer per maand en soms 1x per kwartaal idd.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:47
Net na 2 jaar en 9 maanden de interieurfilters van onze Model Y AWD vervangen. Zij waren nauwelijks vies. Ik rook ook geen rare geurtjes, sterker nog, in deze auto heb ik nog nooit diesel lucht oid geroken van al het verkeer om mij heen. Waarschijnlijk door het HEPA filter. In het service menu kan je de staat van de filters ook zien en het interieurfilter stond op 92% en het HEPA filter op 100%. Nu allebei op 100 %. Voorlopig blijf ik er af. Zeker omdat het best wel een geklooi was.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Felyrion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Voor zover ik begreep zou hij ook rekening moeten houden met aanhanger vriendelijke laadplekken als het is ingeschakeld, maar ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Misschien weet jij dat?
Daar zou Tesla echt nog wel beter in mogen worden.
Ze krijgen het nog niet eens voor elkaar om de afbeelding van een aanhanger achter mijn MY te tonen. Hij geeft altijd een bumper duwende 'Byd Seal' weer. Super irritant. Ook zou als aanhanger modus aan staat hij suc's mogen aangeven die een HOOGTE BEPERKING hebben. Dat gaat helaas nog niet goed. Al paar keer mijn caravan in Frankrijk en België af mogen koppelen omdat ik er anders een cabrio van zou maken met hoogtebalken bij diverse suc's.

Ik zou graag zien dat hij slimmer met mijn caravan om gaat, inclusief maatwerk routeplanning.

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:06
Paar weken geleden nog voorbij zien komen, maar kan het nergens (Google) vinden.
Nieuwe auto, geeft bij snelheidsborden weergave nu een piep wanneer je te hard rijd. Door op kruisje te klikken kan je t uitschakelen. Maar niet permanent?
Juke Mode staat aan, maar heeft daar geen invloed op.

Wie weet hoe dat definitief uit te zetten?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:09
Peertjah schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:25:
Paar weken geleden nog voorbij zien komen, maar kan het nergens (Google) vinden.
Nieuwe auto, geeft bij snelheidsborden weergave nu een piep wanneer je te hard rijd. Door op kruisje te klikken kan je t uitschakelen. Maar niet permanent?
Juke Mode staat aan, maar heeft daar geen invloed op.

Wie weet hoe dat definitief uit te zetten?
De enige manier:
https://www.enhauto.com/p...jyRkIl5MMnNutkQvvNl1WUV5x

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
Ik heb de batterij met WLTP van 660km.
Eerlijk gezegd valt die me tegen, zowel qua range als qua laadsnelheid.

Kom van een Tesla Model3 performance van eind 2020 (model jaar 2021) en die had voor mijn gevoel net zo veel of wellicht zelfs meer range in praktijk en laden aan snellader ging veel sneller.

Dus wellicht is wachten op die nieuwe batterij juist wel fijn.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57

Bij mij ontstond dit issue vrijdagavond. Toen besproken dat er vandaag een monteur langs zou komen. Helaas waren die niet beschikbaar vanuit service center Duiven. Uiteindelijk de auto afgesleept. Na aankomst bij het service center was het issue binnen 15 min opgelost.

Ik zie geen verbetering of aanpassingen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
@SquareOne
Wat is jouw gemiddelde verbruik geweest?

Wij zitten op 17 kwh per 100km met temperaturen net boven 0.Nu de temperatuur wat omhoog gaat zie ik ongeveer 15 kwh per 100.km

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
Tesla Website Hints at Monthly FSD Subscriptions for Europe
https://www.notateslaapp....-subscriptions-for-europe
Mooi om te zien hoe 1 enkele bron die gebruik heeft gemaakt van een AI tool inmiddels is uitgegroeid tot een onomstotelijk feit. Is ook in het FSD topic al kritisch besproken

• SpikeHome
Felyrion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Afgelopen zomer vakantie niks van gemerkt.
Op 1x na elke keer af moeten koppelen.
Koste me maar 1m extra en aankoppelen ook natuurlijk

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:37
SpikeHome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:50:
[...]

Afgelopen zomer vakantie niks van gemerkt.
Op 1x na elke keer af moeten koppelen.
Koste me maar 1m extra en aankoppelen ook natuurlijk
Hier ongeveer bij 50% van de keren moeten afkoppelen, maar 1 trailer friendly plek gezien. Ergste was 2x hoogte limiet zodat de caravan een flink stuk ergens anders neergezet moest worden.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:28
Fire69 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Het getal zegt zeker wel iets. Namelijk hoe hoger de WLTP, hoe minder vaak ik dat snelladen aan 250kW zal nodig hebben.
Ik heb zelden meer dan 100% van mijn batterij nodig, dus voor mij is het belangrijker dan voor jou. Ieder wil wat anders.
Niemand heeft gezegd dat je niet naar WLTP EN laadsnelheid mag kijken om te beslissen welke auto je koopt :)
En hier zit dus de crux. Je eerste zin is niet waar WLTP ≠ bereik.

Hoe hoger je bereik hoe minder 250 kW. Maar de WLTP os nog niet goed genoeg opgezet om bereik tussen auto’s te kunnen vergelijken

Zie het meer als een soort ordergrootte indicatie. Maar bijv. Bij Vmax in Nederland is het al enorm irrelevant

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 24-02-2026 07:28 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:42
Mackeessie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:41:
Net na 2 jaar en 9 maanden de interieurfilters van onze Model Y AWD vervangen. Zij waren nauwelijks vies. Ik rook ook geen rare geurtjes, sterker nog, in deze auto heb ik nog nooit diesel lucht oid geroken van al het verkeer om mij heen. Waarschijnlijk door het HEPA filter. In het service menu kan je de staat van de filters ook zien en het interieurfilter stond op 92% en het HEPA filter op 100%. Nu allebei op 100 %. Voorlopig blijf ik er af. Zeker omdat het best wel een geklooi was.
ja in mijn Tesla model 3 LR uit 2019 heb ik het na 4 jaar pas laten doen (toen nog lease, nu prive). Pas maand voor vervangen begon het wat muffig te ruiken. Nu 2,5 jaar later ruikt het nog steeds fris. Dus ik blijf er voorlopig af

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• SpikeHome
Fromz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:02:
[...]

Hier ongeveer bij 50% van de keren moeten afkoppelen, maar 1 trailer friendly plek gezien. Ergste was 2x hoogte limiet zodat de caravan een flink stuk ergens anders neergezet moest worden.
Ja hoogte limit het jaar daarvoor een keer gehad.
Maar nergens had ik aanhanger vriendelijke plekken, afkoppelen dus gewoon omdat het te druk is.
Vaak wel meer dan de helft vrij maar ja iedereen houd er een plek tussen ook bij nieuwe laadstations waar dat niet nodig is.
Ook een keer gehad dat ik met de caravan aangekoppeld aan t laden was en er een duitser echt vlak voor mij zijn auto gaat laden terwijl er ruimte zat overal was. 8)7 sommige denken ook niet mee.
En als het te druk is wil ik niet meerdere plekken in beslag nemen,
Ook dat ik een keer de auto met caravan aan de andere kant van de laadplekken kon zetten en vanuit daar de kabel kon gebruiken, maar toen kwam er een auto die wilde laden vanaf die lege plek tja dat ging dan niet :+

over het laden zelf met de Y gaat dat snel zat, auto is altijd eerder op de 80+% dat wij nog niet kaar zijn en ik vaak maar door laad naar 90 a 95%

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 24-02-2026 09:54 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Ja hoogte limit het jaar daarvoor een keer gehad.
Maar nergens had ik aanhanger vriendelijke plekken, afkoppelen dus gewoon omdat het te druk is.
Vaak wel meer dan de helft vrij maar ja iedereen houd er een plek tussen ook bij nieuwe laadstations waar dat niet nodig is.
Ook een keer gehad dat ik met de caravan aangekoppeld aan t laden was en er een duitser echt vlak voor mij zijn auto gaat laden terwijl er ruimte zat overal was. 8)7 sommige denken ook niet mee.
En als het te druk is wil ik niet meerdere plekken in beslag nemen,
Ook dat ik een keer de auto met caravan aan de andere kant van de laadplekken kon zetten en vanuit daar de kabel kon gebruiken, maar toen kwam er een auto die wilde laden vanaf die lege plek tja dat ging dan niet :+

over het laden zelf met de Y gaat dat snel zat, auto is altijd eerder op de 80+% dat wij nog niet kaar zijn en ik vaak maar door laad naar 90 a 95%
Zelfde ervaring met mijn legacy Y RWD idd. De auto was altijd sneller 80+ procent vol dan dat wij klaar waren. De SUC plekken waren weer geweldig en dit keer zelfs met de caravan 2 Tesla-Lounge locaties aangedaan. Die waren helemaal briljant mooi. Prachtige toiletten, goede koffiemachines, lekker gamen voor mijn zoontje, etc.
Weer echt niks te klagen gehad qua laadtijden/voorzieningen.
Enige was dus dat we de caravan een paar keer hebben moeen afkoppelen en vlakbij een SUC achter moesten laten. Dat was wat behelpen.
Wie weet straks met GROK(?): 'Navigeer naar camping xxx en doe alleen suc's aan waar geen hoogtebeperkingen zijn en/of mijn caravan aangekoppeld kan blijven.'

Maar goed, ook al moesten we af en toe afkoppelen, ik ga nog steeds niet laden bij 'drive-through' fastned achtige locaties met onze caravan. De suc's geven ons gezin zó veel meer ontspanning...

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:41
Er staat nu een Premium RWD demo auto online. 47K

https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

[ Voor 62% gewijzigd door A_ve_D op 24-02-2026 10:50 ]

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:28
A_ve_D schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:50:
Er staat nu een Premium RWD demo auto online. 47K

https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

Ja jammer dat je de 5k korting niet erbij krijgt

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:19
Dit is een premium versie met standaard range, dus waarschijnlijk met LFP accu. Wel zo prettig.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
Allewijn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Zelfde ervaring met mijn legacy Y RWD idd. De auto was altijd sneller 80+ procent vol dan dat wij klaar waren. De SUC plekken waren weer geweldig en dit keer zelfs met de caravan 2 Tesla-Lounge locaties aangedaan. Die waren helemaal briljant mooi. Prachtige toiletten, goede koffiemachines, lekker gamen voor mijn zoontje, etc.
Weer echt niks te klagen gehad qua laadtijden/voorzieningen.
Enige was dus dat we de caravan een paar keer hebben moeen afkoppelen en vlakbij een SUC achter moesten laten. Dat was wat behelpen.
Wie weet straks met GROK(?): 'Navigeer naar camping xxx en doe alleen suc's aan waar geen hoogtebeperkingen zijn en/of mijn caravan aangekoppeld kan blijven.'

Maar goed, ook al moesten we af en toe afkoppelen, ik ga nog steeds niet laden bij 'drive-through' fastned achtige locaties met onze caravan. De suc's geven ons gezin zó veel meer ontspanning...
Zelfde ervaring met snelheid.
Sprak ik de camping een andere EV rijder met caravan die wel enkel fastneds had aangedaan en hij moest daar ook de meeste keren ontkoppelen, dus daar zit ook geen winst in gemak of snelheid.

• turkeyhakan
Hoe kan Tesla nou een demo-voertuig onder de noemer "Nieuw" verkopen. Dit vind ik misleidend. Als je verder kijkt naar een specifieke auto, dan staat daar dan eventueel wel weer Nieuw.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:30:
Hoe kan Tesla nou een demo-voertuig onder de noemer "Nieuw" verkopen. Dit vind ik misleidend. Als je verder kijkt naar een specifieke auto, dan staat daar dan eventueel wel weer Nieuw.
Naar mijn weten zijn die niet echt demo/gebruikte voertuigen en hebben ze vaak nog een km stand onder de 100km, maar hebben ze wel een tijd gestaan (getuige ook het model). Het kan ook zijn dat ze eigenlijk voor de Franse markt bedoeld waren maar nu toch in NL te koop worden aangeboden, bijvoorbeeld. En dan pak je minimaal 100-ish km als basiskm.

De "echte" demovoertuigen hebben vaak enkele 1000'en km erop en krijg je ook met korting.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:52
MartinPTweak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:51:
Tractie controle vraag voor MY LR Premium AWS Dec 2025.
Dit staat er in de handleiding.

[...]

We moeten misschien komende nacht wat in de sneeuw rijden en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de verschillende modes, en wat een advies is.
Beetje laat, maar mijn advies is om het in Nederland vooraf te testen als het gesneeuwd heeft. Gewoon op een lege parkeerplaats bij het sportveld.
Vervolgens enorm op te letten als je in de Alpen naar beneden rijdt. Hoe steiler hoe langzamer. Omhoog is dan weer helemaal geen probleem.
Bij ons viel er in januari bij aankomst bijna een meter sneeuw in twee dagen. De auto is prima.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:30

RoofTurkey

PredatorKalkoen

bert pit schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Beetje laat, maar mijn advies is om het in Nederland vooraf te testen als het gesneeuwd heeft. Gewoom op een lege parkeerplaats bij het speotveld.
Vervolgens enorm op te letten als je in de Alpen naar beneden rijdt. Hoe steiler hoe langzamer. Omhoog is dan weer helemaal geen probleem.
Bij ons viel er in januari bij aankomst bijna een meter sneeuw in twee dagen. De auto is prima.
Op mijn terugrit vanuit de wintersport was er ook een hele pak verse sneeuw. MYP '23 met Michelin Alpin 5's om de 21 inch velgen. De navigatie wist mij ergens in Zwitserland heel leuk langs een file op de snelweg te sturen via een landweggetje ernaast. Vrolijk die route gevolgd en kwam op een gegeven moment in de verse sneeuw terecht, auto gaf geen centje pijn. Enige lastige was dat ik moest gokken hoe de weg precies liep en niet in de greppel ernaast te belanden :+ . Dikke minpunten voor de navigatie dus, want het was uiteindelijk precies niks sneller dan de snelweg zelf. Maar wel onder de indruk van de aandrijving, stevige helling omhoog en naar beneden ging ook met veel zekerheid. Je merkt wel dat de auto wat meer toelaat (dan bijvoorbeeld een Volvo of Audi), maar het ingrijpen daarna qua tractie gaat erg goed. Verder niet aan de instellingen van de tractie controle gezeten dus die stond nog gewoon op de default de hele tijd.

Grillmeister

Geen idee hoe Berkant aan deze info komt, maar als het waar is zou dat wel goed nieuws zijn :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB-W3ugX7u2VD42jE7ycna1KHF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WewxFTth4AsYr6prsS2Lhv6s.png?f=user_large

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:51
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:48:
Geen idee hoe Berkant aan deze info komt, maar als het waar is zou dat wel goed nieuws zijn :

[Afbeelding]
Klopt dat er wat in is veranderd, maar dit account staat er inmiddels wel bekend (doormiddel van AI) om geruchten de wereld in te slingeren zonder ook maar enige vorm van bronvermelding te doen.
LigeTRy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Klopt dat er wat in is veranderd, maar dit account staat er inmiddels wel bekend (doormiddeln van AI) om geruchten de wereld in te slingeren zonder ook maar enige vorm van bronvermelding te doen.
Eens, maar als zijn bron van intern Tesla is (wat wel haast moet om dit soort beweringen te kunnen doen) kan ik me voorstellen dat hij geen bronvermelding kan/wil doen. Zo heeft hij gisteren een tweet geplaatst die verwijst naar interne CDN (Content Delivery Network) data over release 2026.4. Time will tell of dat echt gaat kloppen

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 14:56 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19

Damian

Insane Obtrusion

[Afbeelding]
Ik werd zo moe van die gast dat ik hem heb geblokkeerd. Hij roept van alles, elke keer zonder iets van een bron.
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Eens, maar als zijn bron van intern Tesla is (wat wel haast moet om dit soort beweringen te kunnen doen) kan ik me voorstellen dat hij geen bronvermelding kan/wil doen. Zo heeft hij gisteren een tweet geplaatst die verwijst naar interne CDN (Content Delivery Network) data over release 2026.4. Time will tell of dat echt gaat kloppen
Ook dat blijkt dus allemaal onzin te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 24-02-2026 15:00 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Op mijn terugrit vanuit de wintersport was er ook een hele pak verse sneeuw. MYP '23 met Michelin Alpin 5's om de 21 inch velgen. De navigatie wist mij ergens in Zwitserland heel leuk langs een file op de snelweg te sturen via een landweggetje ernaast. Vrolijk die route gevolgd en kwam op een gegeven moment in de verse sneeuw terecht, auto gaf geen centje pijn. Enige lastige was dat ik moest gokken hoe de weg precies liep en niet in de greppel ernaast te belanden :+ . Dikke minpunten voor de navigatie dus, want het was uiteindelijk precies niks sneller dan de snelweg zelf. Maar wel onder de indruk van de aandrijving, stevige helling omhoog en naar beneden ging ook met veel zekerheid. Je merkt wel dat de auto wat meer toelaat (dan bijvoorbeeld een Volvo of Audi), maar het ingrijpen daarna qua tractie gaat erg goed. Verder niet aan de instellingen van de tractie controle gezeten dus die stond nog gewoon op de default de hele tijd.
Ter illustratie een stukje dashcam footage van dit bijzondere ritje: https://vidplay.io/watch/nt0DoE

Grillmeister

• Blik1984
RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Ter illustratie een stukje dashcam footage van dit bijzondere ritje: https://vidplay.io/watch/nt0DoE
Ik weet niet waarom, maar mijn filter ging goed tekeer bij het openen van je filmpje
We recommend that you do not continue to this website. It has been reported to Microsoft for containing threats to your computer that might reveal personal or financial information.

• nDirect090
Damian schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik werd zo moe van die gast dat ik hem heb geblokkeerd. Hij roept van alles, elke keer zonder iets van een bron.
Heb hem hier ook geblokkeerd. Kwam echt de grootste onzin uit. Laatst nog allemaal tweets over dat grok in Nederland zou zijn uitgebracht, maar niemand kon het bevestigen. En nu kleine week verder niemand erover gehoord. Zijn tweets verwijderd die ook vrij vaak/snel weer.

Zelfde over apple carplay laatst. Nee ik zie het wel komen als het er is. Maar hier kwam veel onzin uit.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Blik1984 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Ik weet niet waarom, maar mijn filter ging goed tekeer bij het openen van je filmpje

[...]
Ah, ik heb zelf ook alles gefilterd dus de site ziet er bij mij super clean uit. Waarschijnlijk zonder blockers is het een festijn van ads inderdaad |:(

Grillmeister

• anti elppa

[Afbeelding]
kijk dat is nog eens een hele mooie update! Jammer dat die er niet 5 maanden terug al was, nu gaan we de zomer tijden weer in, en is het minder nuttig

nDirect090 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:19:
[...]
Laatst nog allemaal tweets over dat grok in Nederland zou zijn uitgebracht, maar niemand kon het bevestigen.
Dat zou dan zomaar gebaseerd kunnen zijn op deze post van @CEdS en zijn eerste ervaringen

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 15:50 ]

• Fire69
RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Goed om te zien dat ik de enige niet blijk te zijn die door de navigatie vaak naar het hol van Pluto wordt gestuurd :+

• Blik1984
Fire69 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Goed om te zien dat ik de enige niet blijk te zijn die door de navigatie vaak naar het hol van Pluto wordt gestuurd :+
Google maps kan er ook wat van. Afgelopen week op terugweg van de wintersport was er wegens een landverschuiving de normale afdaling naar beneden afgesloten en werd aangeraden anders te rijden. Volgens Google Maps moest ik via een volledig besneeuwd landweggetje naar beneden rijden en moest ik vooral niet de aangegeven omleiding volgen. Was blij dat ik op tijd stopte, had weinig zin om midden in de nacht vast komen te staan in the middle of nowhere.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:04

Shiro

Serenity

Even een post over mijn wintersport rit met mijn Model Y Premium SR (Juniper). Dus de Premium dat niet meer bestaat met 64kWh accu.

Erg optimistische reistijd inschatting
Rit van Zuid-Holland naar Oostenrijk, volgens Google map rond de 10 uur rijden, volgens Tesla zelf een kleine 12 uur met laadstops, werkelijkheid is steevast dat ik een uur of 2 uur later aankom op plaats van bestemming, mijn vraag is dan, heb ik nou zoveel pech met files of ben ik nou traag? Meestal was de auto sneller klaar met laden dan de plaspauzes van de kids, maar bijna 2 uur langer overdoen, vond ik ook wel weer wat lastig te verklaren. Voor mijn gevoel heb ik nou ook niet dat extra tijd geslacked of zoveel in de file gestaan, maar goed. Het duurde gewoon een stuk langer dan initieel gepland en dat het voorjaarsvakantie was, hielp ook niet.

Percentage inschatting is onnauwkeurig
Onnauwkeurig schatting van verbruik en percentage om te bepalen wat de volgende laadstop moet zijn. Zo kreeg ik op de terugweg een laadstop vlak voor München voorgeschoteld, wat ik liever niet had, dus na even rijden nog eens laten plannen, maar kreeg toen een stop eerder zelfs, nog wat verder en nog een paar keer laten herplannen en toen kwam de stop net na München uit. Eenmaal in de buurt waren alle superchargers bezet, dus gaf het mij de optie bij de volgende te stoppen, daar met 6% aangekomen, ook prima, maar waarom niet initieel dat als optie opgeven? Zo had ik op de terugweg Duiven als volgende stop opgegeven, staat er -6% dat ik zou aankomen en als ik eigenwijs toch Duiven opgeeft wordt er een extra stop tussen geplanned, maar uiteindelijk rond de 8% aangekomen. En misschien nog erger, het gaf ook af en toe de stop Zevenaar vlak voor Duiven op, waar je max met 150kW kan laden. En dan denk je misschien dat ik 100 heb zitten rijden op de Duitse autobahn maar ik heb rond de 130-145 gereden waar het kon en dat door regenachtig weer en nog genoeg lading overhouden om Duiven te bereiken.

Bij file’s alternatieve routes
Ik ben er nog niet echt uit of dat nou echt sneller is, maar na de zoveelste omleiding en de 5e dorpskerk gezien te hebben, heb ik toch serieus mijn twijfels of aansluiten in de file nou niet een betere optie was geweest.

Verder qua laadcurve, viel het mij reuze mee. Ik had gelezen dat het een hele slechte laadcurve had (10%-80% met een gemiddelde van 76kW), maar gelukkig is het veel beter dan dat.

Voorbeelden:
14% t/m 80% gemiddeld 118kW
7% tm 85% gemiddeld 106kW

Wat mij wel opviel, rond de 38% zakt de laadsnelheid ineens in van rond de 165kW naar 115kW om na een paar procent weer langzaam te stijgen naar rond 130kW. Mochten mensen interesse hebben, kan ik wel wat charge curves posten.

Verder is het een hele fijne reisauto, geen centje pijn door wat sneeuw, ook al heb ik alleen RWD.

Juniper RWD

• anti elppa
Shiro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:00:
Even een post over mijn wintersport rit met mijn Model Y Premium SR (Juniper). Dus de Premium dat niet meer bestaat met 64kWh accu.

Rit van Zuid-Holland naar Oostenrijk, volgens Google map rond de 10 uur rijden, volgens Tesla zelf een kleine 12 uur met laadstops, werkelijkheid is steevast dat ik een uur of 2 uur later aankom op plaats van bestemming, mijn vraag is dan, heb ik nou zoveel pech met files of ben ik nou traag? Meestal was de auto sneller klaar met laden dan de plaspauzes van de kids, maar bijna 2 uur langer overdoen, vond ik ook wel weer wat lastig te verklaren. Voor mijn gevoel heb ik nou ook niet dat extra tijd geslacked of zoveel in de file gestaan, maar goed. Het duurde gewoon een stuk langer dan initieel gepland en dat het voorjaarsvakantie was, hielp ook niet.

Onnauwkeurig schatting van verbruik en percentage om te bepalen wat de volgende laadstop moet zijn. Zo kreeg ik op de terugweg een laadstop vlak voor München voorgeschoteld, wat ik liever niet had, dus na even rijden nog eens laten plannen, maar kreeg toen een stop eerder zelfs, nog wat verder en nog een paar keer laten herplannen en toen kwam de stop net na München uit. Eenmaal in de buurt waren alle superchargers bezet, dus gaf het mij de optie bij de volgende te stoppen, daar met 6% aangekomen, ook prima, maar waarom niet initieel dat als optie opgeven? Zo had ik op de terugweg Duiven als volgende stop opgegeven, staat er -6% dat ik zou aankomen en als ik eigenwijs toch Duiven opgeeft wordt er een extra stop tussen geplanned, maar uiteindelijk rond de 8% aangekomen. En misschien nog erger, het gaf ook af en toe de stop Zevenaar vlak voor Duiven op, waar je max met 150kW kan laden. En dan denk je misschien dat ik 100 heb zitten rijden op de Duitse autobahn maar ik heb rond de 130-145 gereden waar het kon en dat door regenachtig weer en nog genoeg lading overhouden om Duiven te bereiken.

Ik ben er nog niet echt uit of dat nou echt sneller is, maar na de zoveelste omleiding en de 5e dorpskerk gezien te hebben, heb ik toch serieus mijn twijfels of aansluiten in de file nou niet een betere optie was geweest.

Verder qua laadcurve, viel het mij reuze mee. Ik had gelezen dat het een hele slechte laadcurve had (10%-80% met een gemiddelde van 76kW), maar gelukkig is het veel beter dan dat.

Voorbeelden:

Wat mij wel opviel, rond de 38% zakt de laadsnelheid ineens in van rond de 165kW naar 115kW om na een paar procent weer langzaam te stijgen naar rond 130kW. Mochten mensen interesse hebben, kan ik wel wat charge curves posten.

Verder is het een hele fijne reisauto, geen centje pijn door wat sneeuw, ook al heb ik alleen RWD.
ik kom altijd eerder aan dan wat tesla zegt. Was woensdag ff naar hamburg, 470km enkele reis. 3 collega's mee in de auto. Heb 2x moeten stoppen ivm plaspauzes, dus laden niet optimaal. Maar heb er incl laden exact 4,5h over gedaan. De route was 60% geen snelheids beperking. Dus hele stukken 170 a 180 gereden bij -3 graden. Terug moest er een macdrek gegeten worden dus auto vanaf 100% bijna dood gereden en toen eten, veel te lang geladen doordat er 2 een dubbel menu besteld hadden. MAar weer 4,5h incl 15min file bij bremen. Terug dus maar 1x geladen.
Tesla gaf bij beide trips 1x laden aan, en reistijd ongeveer 4h en 50m incl laden.
Heb eigenlijk altijd die ervaring. Wellicht omdat ik altijd hard rijd, zo diep mogelijk ga, en zo kort mogelijk laad.
Ritje neurenberg heen en weer op 1 dag, 660km enkele reis vorig jaar gedaan. Precies 6h heen en 6h terug. Ik haal vaak de 100km'h wel in duitsland voer de hele trip. In NL of belgie red ik het nooit iig. Franse tol wegen haal ik iig wel easy

Wat trouwens echt key is, is dat je ruim van te voren je accu opwarmt voor je vertrekt van huis. Dus niet alleen cabine verwarmen, maar ook zeker uur de accu laten voor verwarmen. Dit scheel echt enorm in de winter

[ Voor 5% gewijzigd door anti elppa op 24-02-2026 16:50 ]

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:35

Voorbeelden:

Ik deel je conclusie over de fijne reisauto :)
Hier precies dezelfde uitvoering van de Juniper. Ook de RWD premium met 64kWh accu.

Ik herken me niet in de inschatting van de tijd die niet klopt. Afgelopen week was ik juist over verbaasd hoe nauwkeurig die was. Op een kwartier na op de geschatte tijd aangekomen op een rit van 11 uur... :o
Flink doorgereden in duitsland, maar ook veel baustellen..

Wel herken ik me in de laadstops die niet ideaal worden aageboden. Nu word ik af en toe al naar laders gestuurd met nog 40% lading, ja daaag... Dat was een paar jaar geleden nooit zo. Nu idd vaak doorrijden of opniew inplannen.

Die laadcurve die je noemt heb ik trouwens ook. tot ca 35% op vol vermogen laden, dan van een klif vallen en weer ietsjes opkrabbelen naar de 130 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvAkPunwJvHlkF9ytsoIHKaawv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H5iYvrNg1QJU7LbCOtjrBmCv.png?f=fotoalbum_large

• anti elppa
Qoon3x schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Ik deel je conclusie over de fijne reisauto :)
Hier precies dezelfde uitvoering van de Juniper. Ook de RWD premium met 64kWh accu.

Ik herken met niet in de inschatting van de tijd die niet klopt. Afgelopen week juist over verbaasd hoe nauwkeurig die was. Op een kwartier na op de geschatte tijd aangekomen op een rit van 11 uur... :o
Flink doorgereden in duitsland, maar ook veel baustellen..

Wel herken ik me in de laadstops die niet ideaal worden aageboden. Nu wordt ik af en toe al naar laders gestuurd met nog 40% lading, ja daag... Dat was een paar jaar geleden nooit zo. Nu idd vaak doorrijden of opniew inplannen.

Die laadcurve die je noemt heb ik trouwens ook. tot ca 35% op vol vermogen laden, dan van een klif vallen en weer ietsjes opkrabbelen naar de 130 kW.

[Afbeelding]
ja die laadstops zijn anders ingepland als paar jaar terug. soms denk ik wel eens dat ie ivm veiligheid je eerder wil laten stoppen. Heb dat vooral met de 1e laadstop op een lange trip, de stops erna gaan wel weer goed. Ik weet ondertussen na 7 jaar tesla aardig wat wel of niet kan. Dus op het moment dat de accu gaat voorverwarmen (lees op dat moment dus energie verspillen) op route beëindigen, en daarna opnieuw zelfde bestemming invoeren, en dan pakt ie eigenlijk altijd direct de volgende waar je dan wel gewoon met je target SOC aan wil komen.

Qoon3x schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:57:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of dit een recente laadcurve is met 2026.2, maar omdat er in die release specifiek voor de Model Y's met jouw accu (CATL 6M) wat is veranderd, ben ik benieuwd of je laadcurve er nu anders uit ziet

[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 17:06 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:04

Shiro

Serenity

pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Ik weet niet of dit een recente laadcurve is met 2026.2, maar omdat er in die release specifiek voor de Model Y's met jouw accu (CATL 6M) wat is veranderd, ben ik benieuwd of je laadcurve er nu anders uit ziet
Mijn ziet er dus ook ongeveer zo uit en ik draai al tijdje 2026.2.3

Als ik zo de meningen hoor, ligt het dus aan mijzelf of dat ik gewoon pech heb met de files, maar goed, goed om te weten dat het wel accuraat is. Tijdens de mei vakantie ga ik weer een kleine roadtrip maken, even kijken of ik dan wel een beetje volgens schema aankom.

Juniper RWD

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:35
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Is een laadcurve met 2026.2.3 software.
Heb ook nog even gekeken naar oudere laad curves, maar zit nagenoeg geen verschil in.

Ik heb er wel ineens weer 2kWh terug sinds 2026.2 😅

[ Voor 28% gewijzigd door Qoon3x op 24-02-2026 17:16 ]

• CEdS
  • Laatst online: 21:13
CEdS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Precies, dezelfde ervaring had ik ook. Volgende week rijd ik weer 2500 km door 4 verschillende landen. Ik zal timen hoelang het duurt.
@Tommie12 @Fire69 @Eisbar
Vandaag geklokt bij 2 grensovergangen:
- Frankrijk - Belgie A304 ter hoogte van Couvin - Hier was de verbinding binnen 1 minuut weer up to date
- Belgie - Nederland A12 Markieszaad Richting Bergen op Zoom. Verbinding viel in 2 minuten 3 keer weg maar verbond steeds weer binnen 30 seconden.
Dus niets geen klagen ;-)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• anti elppa
CEdS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:32:
[...]

@Tommie12 @Fire69 @Eisbar
Vandaag geklokt bij 2 grensovergangen:
- Frankrijk - Belgie A304 ter hoogte van Couvin - Hier was de verbinding binnen 1 minuut weer up to date
- Belgie - Nederland A12 Markieszaad Richting Bergen op Zoom. Verbinding viel in 2 minuten 3 keer weg maar verbond steeds weer binnen 30 seconden.
Dus niets geen klagen ;-)
duitsland NL was vorige week niets eens te merken dat ie even uit de lucht was. Mijn grootste issue is altijd tussen NL en Belgie en dan specifiek bij hazeldonk. Dat was tussen 2019 en 2022 perfect, laatste jaren drama. Duurde gewoon tot aan minimaal breacht voor ik weer verbinding had. En ik kom elke 2 weken over die grens. Donderdag weer, ff kijken of het nu beter is

• nDirect090
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Dat zou dan zomaar gebaseerd kunnen zijn op deze post van @CEdS en zijn eerste ervaringen
Dat was ook de enige referentie die ik kon vinden, maar vraag me af of dat wel om een nederlandse Tesla gaat? Ik heb verder echt nog niemand gehoord over de uitrol in Nederland van Grok.

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Wat trouwens echt key is, is dat je ruim van te voren je accu opwarmt voor je vertrekt van huis. Dus niet alleen cabine verwarmen, maar ook zeker uur de accu laten voor verwarmen. Dit scheel echt enorm in de winter
Hoe doe je dit precies? Gewoon de auto nog even aan de laadpaal voordat je instapt?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gelukszak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:52:
[...]

Hoe doe je dit precies? Gewoon de auto nog even aan de laadpaal voordat je instapt?
Gewoon je verwarming in de app aanzetten. Een half uur/3 kwartier voor vertrek. In de app zie je na een minuut ofzo het 'hamburgertje' naast de batterij.

Verbruikt accu of als je aangesloten zit, je laadpaal.

[ Voor 15% gewijzigd door pjot1 op 24-02-2026 18:01 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• anti elppa
Gelukszak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:52:
[...]

in de app naar planning instellen gaan, dan de optie voorverwarmen/ koelen aanzetten en een tijd instellen. Kost idd wat hier boven staat accu als je niet aan een paal hangt, dan is het dus nutteloos.

Wil je echt het maximale uit je lading halen voor een lange trip in de winter, deze optie zeker gebruiken. scheelt er een stuk. Let wel op, het kost wel tijd (en energie dus, maar die win je wel weer terug tijdens het rijden)

• anti elppa
pjot1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:59:
[...]

Gewoon je verwarming in de app aanzetten. Een half uur/3 kwartier voor vertrek. In de app zie je na een minuut ofzo het 'hamburgertje' naast de batterij.

Verbruikt accu of als je aangesloten zit, je laadpaal.
ja als je alleen de verwarming aanzet, zie ik dat hamburgertje eigenlijk bijna nooit. De auto maakt dan ook niet dat typische a-synchrone gebrom uit de motors om de accu op te warmen (wat ie ook doet bij pre-heat tijdens het rijden naar een SC)

• Fire69

[Afbeelding]
Ik vind deze dan eigenlijk beter nieuws (als het waar is :z )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcE_D0Op24gE6aOA5cjSexKMusg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFHrm6gQkwSOBaPz5uvd4xQo.jpg?f=fotoalbum_large https://x.com/tesla_nl_tr/status/2026277019663663358

• pjot1
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:07:
[...]

ja als je alleen de verwarming aanzet, zie ik dat hamburgertje eigenlijk bijna nooit. De auto maakt dan ook niet dat typische a-synchrone gebrom uit de motors om de accu op te warmen (wat ie ook doet bij pre-heat tijdens het rijden naar een SC)
Misschien alleen bij 'oudere' modellen wel. Bij mijn model s uit 2016 heb ik zo goed als geen regeneratie als ik dat niet doe.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:37

Voorbeelden:

Ik heb deze accu ook (catl6m) in een m3 en die heeft een prima laadcurve idd is mijn ervaring had het ook al eens gepost. Verder qua planning plant hij bij mij ook niet altijd de stops die ik wil . Ik rij dan gewoon door en dan komt hij vaak met betere opties en geeft hij rij advies hoe snel je mag rijden om de volgende stop te halen. Ook wel grappig en dat werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-02-2026 18:25 ]

• anti elppa
pjot1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Misschien alleen bij 'oudere' modellen wel. Bij mijn model s uit 2016 heb ik zo goed als geen regeneratie als ik dat niet doe.
zal er eens op letten of er verschil zit tussen de 2019 en 2024 model 3. Heb in de 2019 al ff geen lange trips meer gedaan in de winter.

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
hansdg53 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Dit is een premium versie met standaard range, dus waarschijnlijk met LFP accu. Wel zo prettig.
Kan het zo snel niet gevonden krijgen, maar ik heb nu een Model Y AWD uit 2023. Wanneer deze tot 100% wordt opgeladen staat er ook iets van 490 kilometer dat ik kan rijden.

Dit demomodel dat een standard range betreft met LFP accu, lijkt ook op ~500 uit te komen. Kan ik dit zo vergelijken qua praktisch aantal kilometers dat gereden kan worden? Is het 'gewoon' zo dat de nieuwe generatie SR simpelweg een hoger bereik heeft wellicht?

De reden dat ik het vraag is eventueel een overstap naar het juniper model.

[ Voor 5% gewijzigd door Ashy op 24-02-2026 19:05 ]

• pjot1
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:42:
[...]

zal er eens op letten of er verschil zit tussen de 2019 en 2024 model 3. Heb in de 2019 al ff geen lange trips meer gedaan in de winter.
Je weet dat het morgen 20°C kan worden? :+

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben al 3 weken in het bezit van Model Y Standard en ook die tijd al aan het klote met handsfree bellen.
Zo krijg ik het maar niet voor elkaar dat de iPhone de microfoon van de auto pakt. Het koppelen met Bluetooth gaat goed, en het geluid komt ook uit de speakers. Maar mensen klagen dat ze mij nauwelijks horen, en na wat testen blijkt dat de microfoon van de telefoon wordt gebruikt. Wanneer ik de iPhone opnieuw koppel dan werkt het allemaal wel goed. Maar de volgende dag is het weer hetzelfde probleem.
Ik heb al zo vaak de Bluetooth connecties verwijderd en andere profielen aan de connectie op de iPhone geprobeerd zonder goed resultaat.
Wie kan mij verder helpen om dit op te lossen?
avdl72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:41:
Ik ben al 3 weken in het bezit van Model Y Standard en ook die tijd al aan het klote met handsfree bellen.
Zo krijg ik het maar niet voor elkaar dat de iPhone de microfoon van de auto pakt. Het koppelen met Bluetooth gaat goed, en het geluid komt ook uit de speakers. Maar mensen klagen dat ze mij nauwelijks horen, en na wat testen blijkt dat de microfoon van de telefoon wordt gebruikt. Wanneer ik de iPhone opnieuw koppel dan werkt het allemaal wel goed. Maar de volgende dag is het weer hetzelfde probleem.
Ik heb al zo vaak de Bluetooth connecties verwijderd en andere profielen aan de connectie op de iPhone geprobeerd zonder goed resultaat.
Heb je al een keer in de auto een reset gedaan door de twee scroll wieltjes op het stuur ingedrukt te houden? Als dat het niet oplost, heb je al eens een andere telefoon gebruikt?

• avdl72
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Heb je al een keer in de auto een reset gedaan door de twee scroll wieltjes op het stuur ingedrukt te houden? Als dat het niet oplost, heb je al eens een andere telefoon gebruikt?
Een reset van het systeem en de telefoon heb al gedaan.
En ik heb geen andere telefoon om mee te testen.

• Mackeessie

Voorbeelden:

Heb je wel je laadvstopschema goed ingesteld? Snelste route of mooie stops of zo weinig mogelijk laadstops? Ik ben 2 keer naar Oostenrijk geweest in januari en de aankomsttijd die de auto aangaf in de navigatie steeds gehaald of eerder aangekomen. 1000 km in minder dan 12 uur. Overal maximale snelheden gereden en waar geen snelheidslimiet was, 134 km/uur op de teller. Wel gekozen voor weinig stops.En ook files gehad. De navigatie leidde me soms om de lange files heen, dezelfde omleiding als in mijn TomTom Go app. Ik vergelijk de routes vaak met elkaar, maar zie geen verschillen. TomTom geeft soms tussendoor een snellere route aan met groene pijlen, en dan blijkt de Tesla navigatie die ook te nemen. Alleen geeft Tesla dat niet actief aan, het gebeurt gewoon.
Mackeessie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Heb je wel je laadvstopschema goed ingesteld? Snelste route of mooie stops of zo weinig mogelijk laadstops? ..
Sinds wanneer is deze optie er in de Tesla?

• SpikeHome
Ashy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Kan het zo snel niet gevonden krijgen, maar ik heb nu een Model Y AWD uit 2023. Wanneer deze tot 100% wordt opgeladen staat er ook iets van 490 kilometer dat ik kan rijden.

Dit demomodel dat een standard range betreft met LFP accu, lijkt ook op ~500 uit te komen. Kan ik dit zo vergelijken qua praktisch aantal kilometers dat gereden kan worden? Is het 'gewoon' zo dat de nieuwe generatie SR simpelweg een hoger bereik heeft wellicht?

De reden dat ik het vraag is eventueel een overstap naar het juniper model.
Ik heb ook een AWD van 2024, volgens teslamate degradatie 3,4%
Heb m nog nooit tot 100% geladen, maar volgens teslamate kan ik 504km rijden met 100% charge.

• FreakGIB
avdl72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:41:
als ik even Perplexity raadpleeg krijg ik dit als mogelijkheden die je kan proberen

Waarschijnlijk probleem
De iPhone ziet de Tesla soms niet als “Car Stereo” en routeert de microfoon/spraak dan raar, of blijft in feite de telefoon‑mic gebruiken i.p.v. de auto‑mic.

Bij opnieuw instellen werkt het even, tot hij weer opnieuw koppelt en iOS/Tesla de verkeerde audio‑route of profiel pakt.

Stappen op de iPhone
Laat hem dit doen terwijl hij in de auto zit met contact aan (maar kan op parkeerplaats, hoeft niet te rijden):

Ga op de iPhone naar Instellingen → Bluetooth.

Zoek zijn Tesla in de lijst, tik op het i‑tje ernaast.

Tik op Device Type / Apparaattype en kies Car Stereo (of Auto / Autoradio, afhankelijk van taal).

Controleer dat Bellen en Audio beide aangevinkt zijn voor dit apparaat.

Daarna een testcall doen in de auto: als het goed is hoort de andere persoon hem nu wél via de Tesla‑microfoon.

Als het nog steeds steeds terugkomt
Dan een keer “hard resetten” van de Bluetooth‑koppeling:

Op de iPhone bij Bluetooth:

Tik op de Tesla en kies ‘Vergeet dit apparaat’.

In de Tesla (op het scherm):

Ga naar Bluetooth‑instellingen en verwijder de iPhone volledig uit de lijst.

iPhone opnieuw opstarten.

Tesla‑scherm herstarten door beide scrollwieltjes op het stuur ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en opnieuw opstart.

Daarna de iPhone opnieuw koppelen (via de Tesla starten), alles toestaan, en weer controleren dat het apparaattype op de iPhone “Car Stereo” staat.

Extra checks tijdens een gesprek
Tijdens een gesprek even op het iPhone‑scherm kijken welk audio‑icoontje actief is (iPhone / Tesla / speaker) en expliciet Tesla kiezen als bron.

Eventueel in het gesprek één keer switchen naar iPhone en weer terug naar Tesla; soms “ontglitcht” dat de audioketen.

Als hij hiermee blijft prutsen, is het goed om te weten: heeft hij een bepaalde iPhone (bijv. 15/16) en draait hij de laatste iOS‑versie, en weet je of andere telefoons in zijn Model Y hetzelfde probleem hebben, of is hij de enige?

• Mackeessie
Inspired schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Sinds wanneer is deze optie er in de Tesla?
Geen idee, al een tijdje. Ik denk november 2025?
De keuze mogelijkheid staat boven in de route die is aangemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mackeessie op 24-02-2026 21:47 ]

• avdl72
  • Niet online
FreakGIB schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:41:
[...]

als ik even Perplexity raadpleeg krijg ik dit als mogelijkheden die je kan proberen

Waarschijnlijk probleem
De iPhone ziet de Tesla soms niet als “Car Stereo” en routeert de microfoon/spraak dan raar, of blijft in feite de telefoon‑mic gebruiken i.p.v. de auto‑mic.

Bij opnieuw instellen werkt het even, tot hij weer opnieuw koppelt en iOS/Tesla de verkeerde audio‑route of profiel pakt.

Stappen op de iPhone
Laat hem dit doen terwijl hij in de auto zit met contact aan (maar kan op parkeerplaats, hoeft niet te rijden):

Ga op de iPhone naar Instellingen → Bluetooth.

Zoek zijn Tesla in de lijst, tik op het i‑tje ernaast.

Tik op Device Type / Apparaattype en kies Car Stereo (of Auto / Autoradio, afhankelijk van taal).

Controleer dat Bellen en Audio beide aangevinkt zijn voor dit apparaat.

Daarna een testcall doen in de auto: als het goed is hoort de andere persoon hem nu wél via de Tesla‑microfoon.

Als het nog steeds steeds terugkomt
Dan een keer “hard resetten” van de Bluetooth‑koppeling:

Op de iPhone bij Bluetooth:

Tik op de Tesla en kies ‘Vergeet dit apparaat’.

In de Tesla (op het scherm):

Ga naar Bluetooth‑instellingen en verwijder de iPhone volledig uit de lijst.

iPhone opnieuw opstarten.

Tesla‑scherm herstarten door beide scrollwieltjes op het stuur ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en opnieuw opstart.

Daarna de iPhone opnieuw koppelen (via de Tesla starten), alles toestaan, en weer controleren dat het apparaattype op de iPhone “Car Stereo” staat.

Extra checks tijdens een gesprek
Tijdens een gesprek even op het iPhone‑scherm kijken welk audio‑icoontje actief is (iPhone / Tesla / speaker) en expliciet Tesla kiezen als bron.

Eventueel in het gesprek één keer switchen naar iPhone en weer terug naar Tesla; soms “ontglitcht” dat de audioketen.

Als hij hiermee blijft prutsen, is het goed om te weten: heeft hij een bepaalde iPhone (bijv. 15/16) en draait hij de laatste iOS‑versie, en weet je of andere telefoons in zijn Model Y hetzelfde probleem hebben, of is hij de enige?
Dit heb ik allemaal al gedaan, meerdere keren zelfs.
Ik zal het nog eens proberen. Bedankt zover voor het meedenken.
Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: