• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:10
serjcan schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:36:
Hoi allemaal, 

Ik zit met een dilemma en hoor graag jullie ongezouten mening. 

Tesla biedt mij momenteel € 27.700 voor mijn huidige Model 3 uit 2023 (de 'oude' pre-Highland variant, achterwielaandrijving (RWD), in het rood, met 32.000 km op de teller). 

Als ik gebruikmaak van de huidige € 3.000 inruilbonus, hoef ik zelf nog maar € 6.300 bij te leggen om over te stappen naar het gloednieuwe witte Model 3 Standard-model. 

Als ik de overstap maak, ga ik er op een aantal punten op achteruit ten opzichte van mijn huidige auto: 

* Geen hendels meer aan het stuur (knipperlichten op het stuur, schakelen via het scherm).

* Geen fysieke knoppen meer voor de stoelbediening.

Mijn huidige auto heeft een *volledig lederen interieur**, de nieuwe Standard-versie niet.

Mijn huidige auto heeft *stoelverwarming op de achterbank**, de nieuwe Standard-versie heeft dit niet.

* Beide auto's hebben géén schermpje achterin.

De veranderingen aan de positieve kant zijn: 

* Hardware 4 (HW4) in plaats van HW3.

Weer *4 jaar volledige fabrieksgarantie**.

* Direct een set gloednieuwe banden.

* De algemene updates van het nieuwe model (zoals betere geluidsisolatie en een vernieuwd onderstel).

Vinden jullie dit een logische upgrade voor een opleg van € 6.300, of kan ik beter doorrijden met mijn huidige Model 3? Brand maar los!
Je gaat dus in auto algeheel er op achteruit en je moet er nog voor bijbetalen. Geen autopilot meer en een "minder interieur". Relatief weinig kilometers gedaan en een prima batterij nog.
Ik zou mooi blijven genieten van je wagen.

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 20:07
Mijn Tesla model Y is net afgekeurd. Er zaten speling in de achterwielen. Links meer dan rechts. Is dit een bekend kwaal bij de Telsa's? volgens de keurmeester komt dit door de te zware auto's. Valt dit nog onder garantie?

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
senseixz schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:56:
Bij mijn 2021 LR AWD moet HV batterij ook vervangen worden. Bijna alle Panasonic 2170L 82kwh batterijen in Model 3 LR AWD en Performance uit 2021-2022 gaan kapot. Bij tff-forum al tig gevallen gemeld.

Je hebt inderdaad geluk dat je er zo snel al terecht kunt. Spoedafspraak was bij mij niet mogelijk omdat HV batterij besteld moest worden.

1 tip, zet de auto direct bij Tesla neer dan krijg je eerder een leenauto. Ik mocht kiezen tussen uber voucher van 120 euro per dag of een huurauto van 80 euro per dag tot dat er een leenauto beschikbaar is.

Als ik een refurbished Panasonic 2170L 82kwh krijg dan verkoop ik het direct of ruil ik het in bij Tesla.
Ik lees hier breder over leenauto opties en goede service daaromtrent... bijzonder dat het bij mij zo anders is. Je krijgt bij Tesla tegenwoordig niets anders dan AI-bots aan de telefoon en in de chat. Er is geen leenauto beschikbaar - zoek het maar uit - is nu de boodschap. Vorig jaar kon je gewoon nog met het lokale servicecenter bellen. Of de verkoper kon nog iets betekenen. Nu helemaal niets meer.

Ik zou met deze service toch niemand aanraden nog een Tesla te kopen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoi allemaal, 

Tesla biedt mij momenteel € 27.700 voor mijn huidige Model 3 uit 2023 (de 'oude' pre-Highland variant, achterwielaandrijving (RWD), in het rood, met 32.000 km op de teller). 

Als ik gebruikmaak van de huidige € 3.000 inruilbonus, hoef ik zelf nog maar € 6.300 bij te leggen om over te stappen naar het gloednieuwe witte Model 3 Standard-model. 

Als ik de overstap maak, ga ik er op een aantal punten op achteruit ten opzichte van mijn huidige auto: 

* Geen hendels meer aan het stuur (knipperlichten op het stuur, schakelen via het scherm).

Mijn huidige auto heeft een *volledig lederen interieur**, de nieuwe Standard-versie niet.

Mijn huidige auto heeft *stoelverwarming op de achterbank**, de nieuwe Standard-versie heeft dit niet.

* De algemene updates van het nieuwe model (zoals betere geluidsisolatie en een vernieuwd onderstel).

Vinden jullie dit een logische upgrade voor een opleg van € 6.300, of kan ik beter doorrijden met mijn huidige Model 3? Brand maar los!
Uiteindelijk moet jij de keuze maken ;)

Maar buiten wat je al noemt kan de auto ook anders rijden. Een scherm meer of minder is een kwestie van kijken of je het belangrijk vindt. Maar een ander bouwjaar kan wel maken dat het anders rijdt of aanvoelt.

Andere insteek: wat vind jij belangrijk in een auto? Dan kunnen andere mensen hun ervaring op die gebieden geven.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:32
AutomationAdept schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:48:
[...]

Update: De auto staat inmiddels bij het Service Center en ik heb een leenauto meegekregen voor een maand. Volgens de servicemedewerker valt de accu onder garantie en is de vervanging gratis, "mits er geen schade is gereden".

Twee korte vragen aan degenen die dit eerder aan de hand hebben gehad:

1. Bedoelen ze met 'schade' puur fysieke (bodem)schade aan de accubak zelf?

2. Hoe en wanneer kregen jullie de definitieve bevestiging dat het 100% garantie was? Veranderde de prijsopgave in de app van tevoren al naar € 0,-, of hoorde je dit pas bij het ophalen?
Als jij over een grote steen bent gereden en het halve accu pakket ligt open dan is het een ander verhaal dan wat oppervlakte schade aan de onderplaten. Voor dat eerste gaan ze geen garantie verlenen, voor het tweede als de integriteit van het pakket in orde is krijg je wel hoogstwaarschijnlijk garantie.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:06
Hoi allemaal, 

Ik snap werkelijk helemaal niets van de inruilvoorstellen van Tesla.

Ik kreeg een paar weken geleden een bod van €25.170 op mijn 2025 model 3 premium RWD met 27.000km…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | Tesla Model 3 RWD 2025 | Renault 5 Techno 2026

Yordi- schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:12:
[...]

Vorig jaar kon je gewoon nog met het lokale servicecenter bellen. Of de verkoper kon nog iets betekenen. Nu helemaal niets meer
Dat is idd jammer dat je een SeC niet meer rechtstreeks kunt bellen. Als je het niet via de app wilt doen kun je het beste er naar toe gaan. Dan heb je meteen service en sales te pakken

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
cgok schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:08:
Mijn Tesla model Y is net afgekeurd. Er zaten speling in de achterwielen. Links meer dan rechts. Is dit een bekend kwaal bij de Telsa's? volgens de keurmeester komt dit door de te zware auto's. Valt dit nog onder garantie?
De hele ophanging is een bekende kwaal bij Tesla's. Hoe ouder het bouwjaar, hoe groter de (kans op) problemen.

Bij mij was een rubberen 'knuckle' rechtsachter ook APK afkeur. Er zat veel te veel speling op, moest vervangen worden.

• cgok
stin00 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:47:
[...]

De hele ophanging is een bekende kwaal bij Tesla's. Hoe ouder het bouwjaar, hoe groter de (kans op) problemen.

Bij mij was een rubberen 'knuckle' rechtsachter ook APK afkeur. Er zat veel te veel speling op, moest vervangen worden.
Viel dat onder de garantie? bij mij is de speling links meer dan rechts. Ik heb vrijdag afspraak voor een algehele check voordat mijn garantie afloopt. Moet ik dit melden of hen zelf laten ontdekken? Hopelijk nemen ze dat dan gelijk mee.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:48

Mad-Matt

TheDoctor#2181

cgok schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:08:
Ja is een kwaal, garantie, ligt aan je km-stand denk ik of je erover kan beginnen.
Die van ons heeft 115k gelopen en dus geen garantie meer.

Ik ben er heen gegaan voor speling op de achteras (geklonk bij gas geven en gas los), ook een bekend probleem. (Model Y dec. 22 model RWD)
156 euro voor beide kanten het opnieuw invetten.

Verder vervangen:
Front lower lateral link assembly, beide kanten.
275,00

En vrijdag terug voor de achterzijde:
Upper ball joint - rear knuckle, beide kanten
271 euro.

Geen hele hoge bedragen, maar wel jammer dat dat nu al moet.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• cgok
Mad-Matt schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:01:
[...]

Ja is een kwaal, garantie, ligt aan je km-stand denk ik of je erover kan beginnen.
Die van ons heeft 115k gelopen en dus geen garantie meer.

Ik ben er heen gegaan voor speling op de achteras (geklonk bij gas geven en gas los), ook een bekend probleem.
156 euro voor beide kanten het opnieuw invetten.

Verder vervangen:
Front lower lateral link assembly, beide kanten.
275,00

En vrijdag terug voor de achterzijde:
Upper ball joint - rear knuckle, beide kanten
271 euro.

Geen hele hoge bedragen, maar wel jammer dat dat nu al moet.
De stand van de KM is nu ongeveer 66000. hij heeft nog 8 dagen garantie , maar als ik de bedragen zie bij jou, valt het reuze mee. Ik vond het jammer dat hij apk afgekeurd is, zonde van mijn tijd.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

cgok schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:05:
[...]

De stand van de KM is nu ongeveer 66000. hij heeft nog 8 dagen garantie , maar als ik de bedragen zie bij jou, valt het reuze mee. Ik vond het jammer dat hij apk afgekeurd is, zonde van mijn tijd.
Dat is wel jammer. Normaal gesproken komen deze dingen boven bij onderhoudsbeurten, maar die hebben we niet (ongeluk bij een geluk ofzo). Als ik het tikkend geluid niet had, was ik ook gewoon doorgereden.

De achterkant van komende week was 2 jaar geleden nog 1100 euro per kant, maar omdat het zoveel gebeurde heeft Tesla onderdelen los in productie genomen zodat die los besteld kunnen worden. Op zich netjes, maar ze hadden het ook bij de bron aan kunnen pakken.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:19
Barse87 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:22:
[...]

Ik kreeg een paar weken geleden een bod van €25.170 op mijn 2025 model 3 premium RWD met 27.000km…
Elke 2 weken opnieuw aanvragen, het is net de beurs inderdaad.

• stin00
  • Niet online
cgok schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:53:
[...]

Viel dat onder de garantie? bij mij is de speling links meer dan rechts. Ik heb vrijdag afspraak voor een algehele check voordat mijn garantie afloopt. Moet ik dit melden of hen zelf laten ontdekken? Hopelijk nemen ze dat dan gelijk mee.
Geen idee, mijn auto is al 6,5 jaar oud :+ Maar omdat het een bekende kwaal is lijkt het mij wel garantie.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 20:11
Hoi allemaal, 

Ik zou m omruilen. Je hebt wel richtaanwijzers aan het stuur.

Garantie, banden, nieuwer model (minder afschrijving) stiller door toegepaste materialen, groter bereik, geen degradatie van accu, LFP accu.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Mijn ongezouten mening? Daar ben ik goed in. })

Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar ik denk wel dat dit financieel een goede beslissing is. Op de lange termijn kan je dit aardig wat geld schelen.

That said, de standard is wel echt wat kaler. Maar FSD is een paradigma shift, ik zou liever een Model Y willen dan een Rolls-Royce puur vanwege FSD.

Maar de bouwkwaliteit is ook vooruit gegaan - ik zou het zelf doen.

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09 21:29
[...]

In april kwam ik ook op 25.000 uit, maar nu is het beter nu ik meer kilometers heb gemaakt. Misschien hebben ze in de tussentijd de berekeningswijze aangepast. Kun je het nog eens proberen?

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09 16:42
Iemand toevallig ervaring met fysieke knoppen paneel plaatsen in de Tesla model 3.

Ik zou graag deze willen gaan proberen; https://www.bol.com/nl/nl/p/ottocast-magic-button-f5-voor-tesla-model-3-model-y-fysieke-knoppen-paneel-10-aanpasbare-snelkoppelingen-lhd-rhd/9300000382727243/?cid=1789997565511-3352723757150

Ben even benieuwd of het iemand al gelukt is en of het eenvoudige installatie betreft.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
nDirect090 schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:54:
[...]

Benieuwd naar! Mijn garantie loopt af in december en zit hetzelfde te overwegen. Wel op tijd afspraken maken dus(?). En de kosten waren bij jou ook €330?
Kosten 340EUR

Er is een uitgebreid rapport onderdeel van de controle. Hierin wordt vanalles gecontroleerd:
  • Vehicle Operation
    • Verlichting
    • Voorruit
    • safely latches
    • deur functionaliteiten
    • driver controls
    • stuurwiel functionaliteiten
    • ruitenwissers en jets
    • handschoenenkastje
    • stoelen en riemen
    • buitenspiegels
  • "motorruimte"
    • inspectie onder afdekkappen
    • remvloeistof niveau
    • koelvloeistof niveau
  • thermisch
    • thermal performance test uitvoeren
  • chassis en vering
    • lekkages
    • HV batterij behuizing
    • veringelementen (conditie van balljoints and lagers; losse bevestigingsmaterialen; speling in elementen; scheuren en beschadigingen)
    • remleidingen
    • alle remblok en remschijfdiktes
  • velgen en banden
    • profieldiepte van alle banden
    • aandraaimoment van bouten per wiel
    • controle op abnormale slijtage banden
Al met al prima controle, zonder foto's helaas. Ik heb geen punten die aandacht behoeven, dus was onnodig geweest achteraf. Maar dat weet je pas achteraf en nu heb ik wel soort van zekerheid gehad (ook op helft van tijd tot APK) door deze controle dat er ook niets aan zit te komen, net buiten garantie. Toch blij dat ik dit gedaan heb. Zijn twee uurtjes bezig geweest, voor 340EUR is dat ook ongeveer wel 150EUR / uur zoals bij normale service van toepassing is.

(het is natuurlijk wel in het belang van Tesla dat er tijdens de garantieperiode niets gevonden wordt, dus ergens is het wel een perferse prikkel hier. Maar goed, als ik volgende week wel speling heb op mn ophanging, of rammels - heb ik dit rapport en is "makkelijk" te bepalen of dat al aanwezig was geweest vandaag).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ecological schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:00:
[...]

Mijn ongezouten mening? Daar ben ik goed in. })

Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar ik denk wel dat dit financieel een goede beslissing is. Op de lange termijn kan je dit aardig wat geld schelen.

That said, de standard is wel echt wat kaler. Maar FSD is een paradigma shift, ik zou liever een Model Y willen dan een Rolls-Royce puur vanwege FSD.

Maar de bouwkwaliteit is ook vooruit gegaan - ik zou het zelf doen.
Een beetje Rolls Royce heeft echte full self drive in de vorm van een chauffeur. :P Die rijd je. niet zelf. Je bent in de war met Bentley. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:42:
[...]

Een beetje Rolls Royce heeft echte full self drive in de vorm van een chauffeur. :P Die rijd je. niet zelf. Je bent in de war met Bentley. :P
Haha - ik dacht hetzelfde maar dan nog bedoel ik de Rolls Royce - dan heb je toch weer iemand anders bij je in de auto - juist de privacy vind ik dan fijn. :+

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:18
Voor degenen die willen zien hoe een einde garantie check bij een niet Tesla garage gegaan is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oeECtHXI2uQCR486yVblqxGyVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYSQa3KRZPBsqy1Elsd9a3dA.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten waren EUR190.

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 21-09-2026 15:50 ]

https://wren.co/join/Devian

• daemonix
  • Niet online
Zinloos rapport aangezien het duurste onderdeel, de batterij, niet is bekeken.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:52:
Zinloos rapport? Ik durf wel te stellen dat het merendeel van de problemen die ontstaan binnen de 4 jaar allemaal niet gerelateerd zijn aan de accu. Sterker nog, ik vermoed dat problemen aan de accu binnen 4 jaar een zeldzaamheid zijn.

Vind ik dat een accu check erin hoort, ja. Ligt het zwaartepunt hier waardoor de rapportage het label zinloos verdient. Zeker niet!

Ik moet wel zeggen dat ik de rapportage teveel ICE kenmerken vind hebben, die niet relevant zijn voor een EV. Ik zou daar wel een EV rapportage verwachten die echt gericht is op een EV.

Waarom wordt er bijv. niet gecontroleerd op zoiets belangrijks als software ?

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 21-09-2026 15:58 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mir64za schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:34:
Iemand toevallig ervaring met fysieke knoppen paneel plaatsen in de Tesla model 3.

Ik zou graag deze willen gaan proberen; https://www.bol.com/nl/nl/p/ottocast-magic-button-f5-voor-tesla-model-3-model-y-fysieke-knoppen-paneel-10-aanpasbare-snelkoppelingen-lhd-rhd/9300000382727243/?cid=1789997565511-3352723757150

Ben even benieuwd of het iemand al gelukt is en of het eenvoudige installatie betreft.
:D The horror :X
Als je dit wil gaan installeren had je beter een Volkswagen kunnen gaan rijden.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• daemonix
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:55:
[...]

Zinloos rapport? Ik durf wel te stellen dat het merendeel van de problemen die ontstaan binnen de 4 jaar allemaal niet gerelateerd zijn aan de accu. Sterker nog, ik vermoed dat problemen aan de accu binnen 4 jaar een zeldzaamheid zijn.

Vind ik dat een accu check erin hoort, ja. Ligt het zwaartepunt hier waardoor de rapportage het label zinloos verdient. Zeker niet!

Ik moet wel zeggen dat ik de rapportage teveel ICE kenmerken vind hebben, die niet relevant zijn voor een EV. Ik zou daar wel een EV rapportage verwachten die echt gericht is op een EV.

Waarom wordt er bijv. niet gecontroleerd op zoiets belangrijks als software ?
Je hebt de klachten ten aanzien van batterijen de laatste pagina's gezien? En eens dat dit op ICE gericht is, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 21-09-2026 16:01 ]

Deze garantie checks gaan toch over de einde 4 jaar garantie? Want de batterij heeft 8 jaar

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:06:
[...]

Deze garantie checks gaan toch over de einde 4 jaar garantie? Want de batterij heeft 8 jaar
Dan nog steeds wil je een volledig rapport, geen rapport dat over een ander soort auto gaat m.i..

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:06
serjcan schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:04:
[...]

In april kwam ik ook op 25.000 uit, maar nu is het beter nu ik meer kilometers heb gemaakt. Misschien hebben ze in de tussentijd de berekeningswijze aangepast. Kun je het nog eens proberen?
Ze bekijken het maar! Ik was geïnteresseerd om de Model 3 in te ruilen op de Y premium AWD ivm de 0,99% rente. Inmiddels heb ik een hele andere stap gezet en onze andere auto vervangen voor een Renault 5.

Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan. Ik vrees dat ik basic autosteer (autopilot) wel zou missen…

Ps. andere partijen boden €33.000 waar ik dan wel weer tevreden mee was.

[ Voor 6% gewijzigd door Barse87 op 21-09-2026 16:16 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | Tesla Model 3 RWD 2025 | Renault 5 Techno 2026

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:38
Zijn hier mensen die een model 3 Highland rwd (zonder stalks) hebben gehad een model 3 highland premium rdw (met stalks, geen long range) ik rij nu in de model 3 Highland met stalks, geen long range en ik heb het gevoel dat de accu sneller leeggaat tov model 3 Highland zonder stalks.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29
Devian schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:50:
Voor degenen die willen zien hoe een einde garantie check bij een niet Tesla garage gegaan is:

[Afbeelding]

Kosten waren EUR190.
Wat hebben ze hier nu echt gecontroleerd? Of je warmtepomp het doet, je deuren en ramen openen en sluiten, je banden profiel goed is kun je toch allemaal zelf wel zien. Hoogstens je remblokken niet, maar die vallen niet binnen garantie. En zaken als werking dashboard... wat controleren ze dan?

Zou dan liever willen weten hoe het met de draagarmen is, of er speling bij de wielen oid is. Dit lijkt me zonde van je tijd en geld aangezien veel zaken alleen op een brandstofauto zitten die ze dus niet kunnen controleren. Plus wat algemeen advies over banden en laden om het rapport te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 21-09-2026 16:29 ]

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:28
Vraagje i.v.m. de nieuwe Tesla's en FSD/TACC.

We zijn ook aan het zien om mijn auto (2022 RWD) te vernieuwen. Ik rij vooral voor het werk in Europa. Nu zie ik hier op het forum dat er bij de nieuwe auto's geen Auto-pilot meer is.

Stel nu betaal ik 99 euro per maand voor FSD. Dit is vooralsnog enkel in Belgë en Nederland.

Als ik nu naar Duitsland ga, heb ik dan nog wel gewone Autopilot als je betaalt voor FSD?
Bumba007 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:43:
Vraagje i.v.m. de nieuwe Tesla's en FSD/TACC.

Als ik nu naar Duitsland ga, heb ik dan nog wel gewone Autopilot als je betaalt voor FSD?
Nee. Wie weet wordt het over 15 dagen goedgekeurd in de EU, dus stel je verdere FSD vragen gerust in het FSD topic, waar vandaag ook de nieuwe goedkeuring in Tsjechië voorbij kwam

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 21-09-2026 17:03 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:18
Ik heb expliciet zelf de batterij niet laten controleren. Die zit nog gewoon binnen de garantie, daar ga ik me nu nog niet druk over maken. SoH is rond de 93%,dat is voor mij voorlopig genoeg. Zodra einde garantie batterij nadert laat ik die controleren.

https://wren.co/join/Devian

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jmtpes schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:16:
Zijn hier mensen die een model 3 Highland rwd (zonder stalks) hebben gehad een model 3 highland premium rdw (met stalks, geen long range) ik rij nu in de model 3 Highland met stalks, geen long range en ik heb het gevoel dat de accu sneller leeggaat tov model 3 Highland zonder stalks.
Zitten er andere wielen op ?

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-09 20:30
[...]

Misschien kijken ze naar de data van de auto.

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:18
Beste mensen, ergens volgende week verwacht ik mijn nieuwe Model Y Premium AWD Stealth Grey. Ik ruil mijn huidige auto (Model 3, AWD uit 2019) bij Tesla in. Kreeg een prima inruilwaarde. Ik heb ruim 170000 kilometer gereden en dat waren probleemloze kilometers.
Nu vraag ik mij af: is de inruilprijs inclusief de inruilbonus? Of komt die er apart bij? Misschien is die vraag hier al eerder gesteld maar ik kan het nergens vinden.

• Jmtpes
Beiden 19 inch banden gehad. De nieuwe model 3 Highland met stalks heeft zelfs een iets betere accu. Maar mijn gevoel gaat is sneller leeg.

@Maurice- wat is jouw mening?

• stin00
  • Niet online
Volodos schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:35:
Beste mensen, ergens volgende week verwacht ik mijn nieuwe Model Y Premium ADW Stealth Grey. Ik ruil mijn huidige auto (Model 3, AWD uit 2019) bij Tesla in. Kreeg een prima inruilwaarde. Ik heb ruim 170000 kilometer gereden en dat waren probleemloze kilometers.
Nu vraag ik mij af: is de inruilprijs inclusief in de inruilbonus? Of komt die er apart bij? Misschien is die vraag hier al eerder gesteld maar ik kan het nergens vinden.
Dat is exclusief inruilbonus

• Maurice-
Jmtpes schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:45:
[...]

Beiden 19 inch banden gehad. De nieuwe model 3 Highland met stalks heeft zelfs een iets betere accu. Maar mijn gevoel gaat is sneller leeg.

@Maurice- wat is jouw mening?
Het was mij inderdaad ook opgevallen dat het gemiddeld verbruik hoger was dan bij de M3RWD '25. Maar in mijn geval van QS naar DB gegaan wat waarschijnlijk ook voor meer warmte in de zomer zorgde en het hoger verbruik zou kunnen verklaren. Zou wel bijzonder zijn als het een andere achterliggende reden heeft.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
Volodos schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:35:
Beste mensen, ergens volgende week verwacht ik mijn nieuwe Model Y Premium AWD Stealth Grey. Ik ruil mijn huidige auto (Model 3, AWD uit 2019) bij Tesla in. Kreeg een prima inruilwaarde. Ik heb ruim 170000 kilometer gereden en dat waren probleemloze kilometers.
Nu vraag ik mij af: is de inruilprijs inclusief de inruilbonus? Of komt die er apart bij? Misschien is die vraag hier al eerder gesteld maar ik kan het nergens vinden.
Wat heb je er voor gekregen als ik vragen mag? En moet hoeveel KM? Ben ook aan het oriënteren voor een nieuwe Tesla en ben wel benieuwd wat de LR uit 2019 opbrengt.

• Volodos
console schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:14:
[...]

Wat heb je er voor gekregen als ik vragen mag? En moet hoeveel KM? Ben ook aan het oriënteren voor een nieuwe Tesla en ben wel benieuwd wat de LR uit 2019 opbrengt.
Zeker. 18500 was het bod. Kilometerstand is nu 170020. Ik wilde hem nu gaan inruilen omdat ik er praktisch nog geen enkel onderhoud aan heb gehad (nl. twee sets nieuwe banden, twee keer nieuwe ruitenwisserbladen en eenmaal een nieuw luchtfilter, dat is alles) en het tijd werd voor iets nieuws.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:32
Volodos schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:55:
[...]

Zeker. 18500 was het bod. Kilometerstand is nu 170020. Ik wilde hem nu gaan inruilen omdat ik er praktisch nog geen enkel onderhoud aan heb gehad (nl. twee sets nieuwe banden, twee keer nieuwe ruitenwisserbladen en eenmaal een nieuw luchtfilter, dat is alles) en het tijd werd voor iets nieuws.
Wow dat is echt een goed bod, je kan ze zelfs goedkoper vinden bij dealers. Voor die km stand en Tesla reputatie met hun inruil voorstellen had ik eerder richting de 15 verwacht.

• Volodos
megabeat schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:00:
[...]

Wow dat is echt een goed bod, je kan ze zelfs goedkoper vinden bij dealers. Voor die km stand en Tesla reputatie met hun inruil voorstellen had ik eerder richting de 15 verwacht.
Excuses, het moet 17500 zijn. Ik heb het verkeerd getypt zie ik nu. Maar eens, zeer tevreden. De auto verkeert in uitstekende staat, ik heb er echt nooit wat mee gehad.

• Jmtpes
Maurice- schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:05:
[...]

Het was mij inderdaad ook opgevallen dat het gemiddeld verbruik hoger was dan bij de M3RWD '25. Maar in mijn geval van QS naar DB gegaan wat waarschijnlijk ook voor meer warmte in de zomer zorgde en het hoger verbruik zou kunnen verklaren. Zou wel bijzonder zijn als het een andere achterliggende reden heeft.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom het verbruik nu hoger ligt. Mijn beide autos zijn stealth grey gebleven.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
Volodos schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:02:
[...]

Excuses, het moet 17500 zijn. Ik heb het verkeerd getypt zie ik nu. Maar eens, zeer tevreden. De auto verkeert in uitstekende staat, ik heb er echt nooit wat mee gehad.
Thanks voor de info! En hoeveel km’s kun je rijden bij 100%?

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:51
In België kan je ofwel kiezen voor 5000€ extra inruilpremie , ofwel renteloze lening

Ze hebben eerst 8500€ geboden voor onze wagen maar officieel is het nog niet. Kan je (bij een te laag officieel bod van tesla) ook switchen naar de renteloze lening moest inruilbod te laag zijn? Want de rente die je uitspaart is ook bijna 5000€

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:09

Bjk

Ik heb gisteren ook een inruilprijs van Tesla gekregen voor een vier jaar oude Octavia (€17.500). Daar komt de inruilbonus nog bovenop. Alleen zie ik in de voorwaarden dat de inruilbonus geldt als je vóór 30-09 bestelt én de auto daadwerkelijk in ontvangst neemt. Kortom: geen bonus als ik nu bestel en de auto pas over 3 à 4 maanden in ontvangst neem?

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
Mir64za schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:34:

Ik denk dat je dit beter in het accessories topic kan vragen. Persoonlijk vind ik dit soort temu meuk zwaar afbreuk doen aan de auto (en volstrekt overbodig imo), maar ieder zijn ding. Als je per se iets met knoppen wilt doen kan je beter kijken naar enchance auto. Daarvan weet je zeker dat de ondersteuning en fit en finish goed is.
Bjk schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:51:
Ik heb gisteren ook een inruilprijs van Tesla gekregen voor een vier jaar oude Octavia (€17.500). Daar komt de inruilbonus nog bovenop. Alleen zie ik in de voorwaarden dat de inruilbonus geldt als je vóór 30-09 bestelt én de auto daadwerkelijk in ontvangst neemt. Kortom: geen bonus als ik nu bestel en de auto pas over 3 à 4 maanden in ontvangst neem?
Geld alleen niet als je zelf een auto afslaat voor 30/9. Zoek anders even in het topic. De vraag is al vaak langs gekomen. Is het bod marktconform? Wat is de dagwaarde van je auto als ik vragen mag?
Jmtpes schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:16:
Volgens de WLTP cijfers klopt dat. Het WLTP verbruik van de 2024 Highland is 132 Wh/km en van de 2025 Highland 138 Wh/km. Ik wilde eerst zeggen dat het verschil wscl door andere banden zou komen, maar beide WLTP's zijn met dezelfde 19" Hankook Ion Evo uitgevoerd, dus geen idee waar het verschil vandaan komt (ook de Drive Units zijn hetzelfde)

• Bjk

Bjk

Inspired schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:05:
[...]

Geld alleen niet als je zelf een auto afslaat voor 30/9. Zoek anders even in het topic. De vraag is al vaak langs gekomen. Is het bod marktconform? Wat is de dagwaarde van je auto als ik vragen mag?
Dagwaarde zo'n 20k

• Volodos
console schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:04:
[...]

Thanks voor de info! En hoeveel km’s kun je rijden bij 100%?
Ik laad altijd tot 90% en dan staat er 373 km in het scherm.

• Germanicus
  • Laatst online: 22-09 11:47
pdidi schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:36:
[...]

Volgens de WLTP cijfers klopt dat. Het WLTP verbruik van de 2024 Highland is 132 Wh/km en van de 2025 Highland 138 Wh/km. Ik wilde eerst zeggen dat het verschil wscl door andere banden zou komen, maar beide WLTP's zijn met dezelfde 19" Hankook Ion Evo uitgevoerd, dus geen idee waar het verschil vandaan komt (ook de Drive Units zijn hetzelfde)
2023 M3H RWD heeft de 18" Michelin banden, mogelijk was dat ook zo in 2024 voor de 'stalk update'. Dat zou wellicht het verschil kunnen verklaren?

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:41
Bulligan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:41:
Hoe bevalt het gebruik van de phonekey, is dat een beetje betrouwbaar? En hebben jullie daarbij alsnog de keycard op zak?
De phonekey werkt bij ons altijd. Alleen bij lange ritten neem ik een keycard mee. Het is wel verstandig om een keycard beschikbaar te hebben onderweg voor als je een ongeluk krijgt het is dan voor de berger wel handig dat de keycard met de auto mee kan.
Germanicus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:58:
[...]

2023 M3H RWD heeft de 18" Michelin banden, mogelijk was dat ook zo in 2024 voor de 'stalk update'. Dat zou wellicht het verschil kunnen verklaren?
De 2023 (en 2024) konden ook met 18" besteld worden, maar er is voor beide alleen een WLTP voor 19" bepaald. In de RDW gegevens staat er in dit geval geen "Actieradius volledig elektrisch ondergrens" gespecificeerd, alleen bovengrens. Hier voor de 2023 en 2024
Voor bv de huidige Model 3 Premium RWD zijn er wel 2 WLTP cijfers (ondergrens = 18" = 126 Wh/km, bovengrens = 19" = 136 Wh/km)

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:56
De inruilvoorstellen die hier besproken worden, zijn dat de initiële schattingen die je per mail krijgt? Of de daadwerkelijke gegarandeerde bedragen die je een maand voor levering krijgt nadat je uitgebreid alle gegevens en foto's van je auto hebt doorgegeven?

Mijn initiële schatting was namelijk € 10.050 en het bedrag dat ik ervoor kreeg voor levering was € 8.330. Best een flink verschil terwijl er maar 2 maanden tussen zat en 1000km.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 16:50
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:38:
[...]

Ik heb niets tegen all seasons, maar ik zou dan een winter georiënteerde all season nemen voor de winter en zomerbanden voor de zomer.

De ene all season is beter in de winter en de andere beter in de zomer. Een band die goed presteert in de winter op sneeuw en ijs kan namelijk nooit goed presteren op warm droog asfalt. Die eigenschappen bijten elkaar.

Het is inderdaad zo dat te temperaturen in bepaalde jaargetijden best kunnen wisselen.

Ik ben ook toe aan een setje banden voor de winter. Ik overweeg all seasons die goed presteren in de winter.
Dat wisselen tussen de zomerbanden en de Crossclimates is precies wat ik tot nu toe doe. Maar mijn bandenman zegt dat de huidige generatie Crossclimates en de Hankook iON FlexClimate zo goed zijn dat wisselen niet meer nodig is.
Eind van het jaar leg ik de Hankooks er onder. Ik wil er wel bijzeggen dat op een enkel 'intrapmomentje na' ik een behoudende rijstijl heb en iemand die wat sportiever de bocht doorgaat baat heeft bij de beste van voor dat seizoen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Bjk

Bjk

mrunknown223 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:50:
De inruilvoorstellen die hier besproken worden, zijn dat de initiële schattingen die je per mail krijgt? Of de daadwerkelijke gegarandeerde bedragen die je een maand voor levering krijgt nadat je uitgebreid alle gegevens en foto's van je auto hebt doorgegeven?

Mijn initiële schatting was namelijk € 10.050 en het bedrag dat ik ervoor kreeg voor levering was € 8.330. Best een flink verschil terwijl er maar 2 maanden tussen zat en 1000km.
Initiële schatting. Ik vind dat een behoorlijk verschil en daarmee ook een risico. Je kunt de auto natuurlijk nog afwijzen, maar toch. Het zou in mijn ogen logischer zijn als je die uitgebreide taxatie krijgt nadat je bent ingestapt in het proces (en daarmee € 250 lichter bent). Dan weet je vroegtijdig waar je aan toe bent.

• mrunknown223
  • Laatst online: 15:56
Ben wel benieuwd naar andere tweakers hier die een Tesla hebben gekocht met inruil: hoe groot was jullie verschil tussen initiële inruilwaarde versus daadwerkelijke bedrag inruil?
mrunknown223 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:24:
Ben wel benieuwd naar andere tweakers hier die een Tesla hebben gekocht met inruil: hoe groot was jullie verschil tussen initiële inruilwaarde versus daadwerkelijke bedrag inruil?
De 3k/5k bonus betaal je doorgaans zelf. :) Beste is zelf verkopen en een sloopauto inleveren.

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:46
Grootste probleem met de inruil prijzen voor Tesla's, is dat als Tesla hem zelf niet wil opkopen voor certified occasion dat hij geplaatst wordt op een handels veiling net als alle 3rd party auto's.

En dan is het maar net wat een gek er voor biedt.

Mijn initieel bod was 1700, uiteindelijke bod 50 8)7

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:47
Mooie mijlpaal van 100k km voor mijn model 3 highland. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoQNTuDgdfzOD9jIHSKw2vu4SUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WI8MZmhQUv4q9Afb8l3wAM7N.jpg?f=fotoalbum_large

• Dvdb0203
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:50
Hi,

Sinds de laatste update van mijn model y juniper verbruikt hij ontzettend veel bij stilstand. Hij verliest momenteel 6 a 7% stroom bij stilstand in de nacht. Accessoire voeding staat uit en Sentry mode is niet actief geweest.

heeft iemand een idee hoe dit kan of herkent iemand dit?

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:47
Dvdb0203 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:19:
Hi,

Sinds de laatste update van mijn model y juniper verbruikt hij ontzettend veel bij stilstand. Hij verliest momenteel 6 a 7% stroom bij stilstand in de nacht. Accessoire voeding staat uit en Sentry mode is niet actief geweest.

heeft iemand een idee hoe dit kan of herkent iemand dit?
Heb je FSD? Dan krijg je er ook summon bij. Check even die instellingen in de auto, 1 van die settings zorgt er voor dat de auto niet in slaap valt omdat die summon altijd beschikbaar houdt.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Qoon3x schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:32:
[...]

Heb je FSD? Dan krijg je er ook summon bij. Check even die instellingen in de auto, 1 van die settings zorgt er voor dat de auto niet in slaap valt omdat die summon altijd beschikbaar houdt.
Das een hele goeie. Ik heb laatst die setting aangezet en wel 24/7 sentry aan dus dacht zou daar wel aan liggen. Maar dat ligt sowieso aan die summon. Ga ook wel even neuzen in de settings om dat weer uit te zetten. Is niet iets wat je dagelijks gebruikt

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Oekol schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:09:
[...]

Das een hele goeie. Ik heb laatst die setting aangezet en wel 24/7 sentry aan dus dacht zou daar wel aan liggen. Maar dat ligt sowieso aan die summon. Ga ook wel even neuzen in de settings om dat weer uit te zetten. Is niet iets wat je dagelijks gebruikt
Laat dat dagelijks maar weg. Misschien als het straks 15 meter wordt

• Oekol
pdidi schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:16:
[...]

Laat dat dagelijks maar weg. Misschien als het straks 15 meter wordt
Heb het toch verleden week gebruikt toen de auto er naast zo dicht er op zat dat we niet in konden stappen 🤪

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Alle Supercharger daluren prijzen zijn sinds 11 sep flink verhoogd naar 32ct. Tijdens de piekuren juist gedaald. Mooi te zien op https://suc-tracker.eu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmDnMELoF59h-wEVxuvGaH9SumY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9GAW3aHvxxM1MLKtp7MKFrr.jpg?f=fotoalbum_large

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07
pdidi schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:39:
Alle Supercharger daluren prijzen zijn sinds 11 sep flink verhoogd naar 32ct. Tijdens de piekuren juist gedaald. Mooi te zien op https://suc-tracker.eu
[Afbeelding]
Nice site. Ff opgeslagen.

Morgen de Tesla ophalen. Kan niet wachten. Eerst maar eens in de app zien te krijgen, zal wel paar dagen duren, en spelen met de configuratie in de auto.

Volgende week word de lader gemonteerd, dat is ook wel fijn. De L&C deed ik gewoon met de granny, maar dat leek me nu niet praktisch meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Bulligan op 22-09-2026 19:12 ]

• Jmtpes
Bij mij was het verschil 300-400 euro omdat mn velgen beschadigd waren

• Jmtpes
pdidi schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:36:
[...]

Toch bijzonder, de 2026 Highland heeft 4kwh meer en toch is mn actieradius lager dan mn 2024 highland

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:35
Jmtpes schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:40:
[...]

Toch bijzonder, de 2026 Highland heeft 4kwh meer en toch is mn actieradius lager dan mn 2024 highland
Volgens mij is het allemaal in de marge. Praktijk range is bij al die lfp highlands in de praktijk ongeveer 400-450km in de zomer bij gemengd gebruik. Wltp kun je met een korrel zout nemen.

• karel_G_1981
Misschien Al genoemd, maar er komt een mooie update aan met de integratie van grok bot.

• daflux
  • Laatst online: 17:37
Zijn er hier veel mensen met een elektrische wagen die niet thuis of op het werk kunnen laden?

• Ted038
  • Laatst online: 13:28
daflux schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:48:
Zijn er hier veel mensen met een elektrische wagen die niet thuis of op het werk kunnen laden?
Als je bedoelt "altijd aan de betaalpaal " dan ja, ik.

Geen eigen oprit of gratis laden op werk (ook m3h '24 zelf gekocht, geen lease), maar wel genoeg betaallaadpalen in de buurt , oa de vattenfall 's nu voor 36,8 cent .....
De eflux palen bij werk zijn wel recent flink gestegen van 36 naar 43 cent ....

[ Voor 4% gewijzigd door Ted038 op 22-09-2026 22:55 ]

• Jmtpes
Hier ook. Aan een openbare laadpaal voor 41ct per kWh.

• Maurice-
karel_G_1981 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:49:
[...]

Volgens mij is het allemaal in de marge. Praktijk range is bij al die lfp highlands in de praktijk ongeveer 400-450km in de zomer bij gemengd gebruik. Wltp kun je met een korrel zout nemen.
True, maar deze constatering is wel ei in plaats van kip. Dat het verbruik merkbaar hoger is tussen 2 jaargangen auto's die technisch (bijna) gelijken zijn is wel bijzonder.

Scherp opgemerkt @Jmtpes. Maar geen spijt, toch leuk een unicorn te hebben met een premium 3RWD.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:52
Ik ook. Lease auto van de zaak maar geen mogelijkheid om daar te laden, ook thuis geen oprit of eigen laadpaal. Ik laad een paar keer per week bij de Supercharger. Nu al meer dan een jaar en bevalt me prima. De Supercharger zit dan ook zo'n 10 minuten van mijn huis. En heel af en toe gaat ie aan een straat laadpaal.

• karel_G_1981
Maurice- schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:01:
[...]

True, maar deze constatering is wel ei in plaats van kip. Dat het verbruik merkbaar hoger is tussen 2 jaargangen auto's die technisch (bijna) gelijken zijn is wel bijzonder.

Scherp opgemerkt @Jmtpes. Maar geen spijt, toch leuk een unicorn te hebben met een premium 3RWD.
Volgens mij is het verbruik alleen “op papier” hoger en niet in de praktijk, dat wil ik er mee zeggen. Net als dat tesla met die nieuwe Chinese banden de wltp van de rwd probeert op te poetsen. Of andere kleine dingen tweakt voor die cijfers. Zou het in de praktijk allemaal echt iets uitmaken? Ik vraag het me exht af en alleen uitgebreide praktijk testen kunnen dat antwoord geven

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:28
Ik ben hier zelf ook wel benieuwd naar. Bij mij ging de initiële inruilindicatie voor een RAV4 van €15.210 begin augustus naar €12.140 nu! Dus €3.070 verschil in ongeveer anderhalve maand, terwijl er maar zo’n 1.400 km bij is gekomen...

Ik vind dat zelf ook best een behoorlijk verschil en daarmee wel een risico als je je aankoop mede baseert op de inruilwaarde. Te grote willekeur. Je kunt de inruil natuurlijk uiteindelijk weigeren, maar dan moet je op het laatste moment wel een alternatief hebben (afzien of zelf betalen en auto elders verkopen).

Ik heb inmiddels opnieuw een taxatie aangevraagd. Daarnaast ben ik benieuwd wanneer Tesla bij een levering de definitieve taxatie opnieuw uitvoert en of je die op dat moment zelf nog kunt opvragen (en opnieuw taxeren als het niet bevalt?) voordat je de inruil definitief accepteert.

Ik zal mijn uiteindelijke verschil hier zeker delen. Ben dus ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Oekol
Hebben andere ook dat je vaak melding krijgt dat kind is achtergelaten in de auto? Had ik in mn oude MY nooit.

• xepyonx
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:40
Present. Gelukkig veel laadmogelijkheden in de buurt, hoewel de tarieven wel omhoog zijn gegaan. Vorige zomer was het nog gemiddeld 37 cent per kwh, intussen is het 45 cent. Supercharger piektarieven zijn nu gemiddeld 42 cent zag ik hierboven ergens gepost worden.

Ik parkeer overigens na het laden binnen in een afgesloten parkeergarage waar ik een prive parkeerplaats heb (appartementcomplex).

We zijn nu bezig om ons voor te bereiden op de komende notificatieregeling, dus uitzoeken hoe we in onze garage een laadinfrastructuur kunnen aanleggen met bijvoorbeeld een ringleiding waar bewoner vervolgens zelf een laadpaal op kunnen laten aansluiten.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:51
Inspired schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:28:
[...]

De 3k/5k bonus betaal je doorgaans zelf. :) Beste is zelf verkopen en een sloopauto inleveren.
Sloopauto? Hier in België moet hij gekeurd zijn, ingeschreven staan op jou naam en verzekerd zijn

Zijn er in nl andere regels?

• ophof94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:22
In januari heb ik voor een goede prijs (32k) een gebruikte Model Y LR AWD uit 2022 (met HW3 chip) gekocht. Er stond toen 58.000 km op de teller en inmiddels zit ik op 77.000 km.

De prijzen van gebruikte EV’s zijn in de tussentijd gestegen en ik heb een reële kans om de auto voor dezelfde prijs weer te verkopen.

Als ik bij Tesla een oude sloopauto inruil krijg ik €5.000 inruil korting. Een Tesla Y Standard RWD in de kleur Stealth Grey kost dan nog ‘maar’ €37.290.

Ik zou dus €5.290 moeten bijleggen om een nieuwe Tesla te kunnen rijden met vergelijkbare range (~500km).

Voordelen waar ik aan denk: LFP accu, reset van garantie, HW4

Autosteer en een panoramadak zal ik niet missen.

Zijn er tweakers die ook hun ‘oude’ Model Y AWD hebben ingeruild voor de nieuwe Y Standard?

[ Voor 8% gewijzigd door ophof94 op 23-09-2026 08:22 ]

• Jmtpes
Maurice- schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:01:
[...]

Absoluut geen spijt. 6k erbij leggen voor een auto met voor camera, stalks, 4j garantie en nog wat kleine dingen 🙂

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ophof94 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:42:
In januari heb ik voor een goede prijs (32k) een gebruikte Model Y LR AWD uit 2022 (met HW3 chip) gekocht. Er stond toen 58.000 km op de teller en inmiddels zit ik op 77.000 km.

De prijzen van gebruikte EV’s zijn in de tussentijd gestegen en ik heb een reële kans om de auto voor dezelfde prijs weer te verkopen.

Als ik bij Tesla een oude sloopauto inruil krijg ik €5.000 inruil korting. Een Tesla Y Standard RWD in de kleur Stealth Grey kost dan nog ‘maar’ €37.290.

Ik zou dus €5.290 moeten bijleggen om een nieuwe Tesla te kunnen rijden met vergelijkbare range (~500km).

Zijn er tweakers die ook hun ‘oude’ Model Y AWD hebben ingeruild voor de nieuwe Y Standard?
Zijn dat de enige verschillen?

• senseixz
  • Registratie: November 2003
nDirect090 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:20:
[...]

Interesting, misschien betekend dat het voornamelijk gebeurd rond de 4 a 5 jaar oud, gezien het specifiek de 21 en 22 modellen zijn. Ik heb er nu zo’n 80k km’s opstaan
Kreeg gisteren bericht van sc dat hv batterij binnen is gekomen. Het betreft een nieuwe batterij en niet refurbished/remanufactured. Ben benieuwd. Zal nog een update posten zodra ik het heb uitgelezen met scan my tesla.
ophof94 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:42:

Ik heb een oudere 3 RWD ingeruild voor een Y Standard. Eigenlijk geen moment spijt van gehad :) Al heb ik het wat eerder gedaan waardoor ik toevallig nog wel autosteer heb, maargoed ik rijd in feite alleen maar op FSD.

Vraag maar raak wat je wil weten :)

Wat betreft de wielen, een tip: Richh in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 23-09-2026 10:03 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Dvdb0203
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:50
Qoon3x schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:32:
[...]

Terecht punt, daar was ik al langs geweest inderdaad. Maar ook die stond uit. Ik heb geen FSD, wel een proefversie gehad. Maar die is inmiddels afgelopen. Ook heel gek, mijn dashboard kastje gaat ook niet meer open. Heel fijn die updates van Tesla. Maar eens een harde reset doen vanavond. Kijken of dat helpt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Boy1308 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:05:
[...]

Sloopauto? Hier in België moet hij gekeurd zijn, ingeschreven staan op jou naam en verzekerd zijn

Zijn er in nl andere regels?
Nee gelijke regels. Met sloopauto bedoelt men hier een goedkope auto a 500 euro waar nog 1 jaar apk (keuring) op zit en die gewoon verzekerd is. De term sloopauto doelt op het feit dat zo'n auto (vaak) rijp is voor de sloop. :P

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:36
senseixz schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:39:
[...]

Kreeg gisteren bericht van sc dat hv batterij binnen is gekomen. Het betreft een nieuwe batterij en niet refurbished/remanufactured. Ben benieuwd. Zal nog een update posten zodra ik het heb uitgelezen met scan my tesla.
Heel fijn dat het een nieuwe batterij is! Hopelijk ook dat het een andere is dan die 2170L

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dvdb0203 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:50:
[...]

Terecht punt, daar was ik al langs geweest inderdaad. Maar ook die stond uit. Ik heb geen FSD, wel een proefversie gehad. Maar die is inmiddels afgelopen. Ook heel gek, mijn dashboard kastje gaat ook niet meer open. Heel fijn die updates van Tesla. Maar eens een harde reset doen vanavond. Kijken of dat helpt.
Helaas is dat ontwerp niet geschikt voor lang ongebruikt te laten. De magneet of hele klep blijft plakken. Tip: vastpakken aan de onderzijde / drukken op de klep tijdens het openen op het touchscreen, en het kastje gaat weer open (voor een tijdje).

• senseixz
  • Registratie: November 2003
nDirect090 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:36:
[...]

Heel fijn dat het een nieuwe batterij is! Hopelijk ook dat het een andere is dan die 2170L
Dat hoop ik inderdaad ook. Dacht even dat 2170L niet meer wordt geproduceerd, helaas niet waar. Er zijn gevallen gemeld met een nieuwe Panasonic uit Giga Nevada. Deze zou beter en robuster zijn, maar blijft een NCA met hogere degradatie tov NMC.

• Jeroenzer
  • Laatst online: 16:52
Ik baal een beetje...
Ben er achter gekomen dat een wheel cover bescahdigd is en wil deze dus vervangen.

Ik wil ze allemaal tegelijk vervangen, voorheen had ik stoere covers erop, maar ik wil nu eigenlijk gaan voor wheel covers welke het meest efficient zijn, het liefst zwart.

Weten jullie goede opties ?
Ik heb op internet gekeken maar weet niet zo goed wat ik dan het beste kan nemen als ik voornamelijk voor efficientie kijk.

Ik heb halodisc 2 covers gezien, maar die moet ik uit amerika bestellen en komt er 140 dollar verzend kosten bij, dat vind ik een beetje overdreven.

Ik zie ook verschillende soorten velgen ?
Ik heb geen idee wat voor velg ik heb, ik lees gemini velgen ?
Op dit moment zit dit er onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgoo3p3Z9zF3OEveLi5OYkLtWhY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IsKbLswEBZKCte0flJwQUHaS.png?f=user_large
is dit een gemini velg wat er achter zit ?

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroenzer op 23-09-2026 12:51 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Jeroenzer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:37:
Ik baal een beetje...
Ben er achter gekomen dat een wheel cover bescahdigd is en wil deze dus vervangen.

Ik wil ze allemaal tegelijk vervangen, voorheen had ik stoere covers erop, maar ik wil nu eigenlijk gaan voor wheel covers welke het meest efficient zijn, het liefst zwart.

Weten jullie goede opties ?
Ik heb op internet gekeken maar weet niet zo goed wat ik dan het beste kan nemen als ik voornamelijk voor efficientie kijk.

Ik heb halodisc 2 covers gezien, maar die moet ik uit amerika bestellen en komt er 140 dollar verzend kosten bij, dat vind ik een beetje overdreven.

Ik zie ook verschillende soorten velgen ?
Ik heb geen idee wat voor velg ik heb, ik lees gemini velgen ?
Op dit moment zit dit er onder:

[Afbeelding]
is dit een gemini velg wat er achter zit ?
Dat staat als het goed is gewoon in je Tesla app.

• Jeroenzer
  • Laatst online: 16:52
Mad-Matt schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:32:
[...]

Dat staat als het goed is gewoon in je Tesla app.
Krijg nou wat..... staat er inderdaad bij specificaties.

Thanks!

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Jeroenzer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:44:
[...]

Krijg nou wat..... staat er inderdaad bij specificaties.

Thanks!
you're welcome :)
En check Aliexpress voor covers, staan er weet ik het hoeveel op en stukke goedkoper.

• karel_G_1981
Bobmeister schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:27:
[...]

Nee gelijke regels. Met sloopauto bedoelt men hier een goedkope auto a 500 euro waar nog 1 jaar apk (keuring) op zit en die gewoon verzekerd is. De term sloopauto doelt op het feit dat zo'n auto (vaak) rijp is voor de sloop. :P
Nee joh heb geen eisen gezien over de keuring . Lijkt me logisch dat hij op de openbare weg mag (dus gekeurd en verzekerd) meer niet

• daflux
Als hij gekeurd moet zijn kan het al zeker geen sloopauto zijn.

Ik weet niet hoe de regels in NL zijn maar in BE zijn ze wel vrij streng dus je geraakt niet zomaar door de keuring met een sloopauto.
Pagina: 1 ... 298 299 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: