Tommie12 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:23:
[...]
Dat haal je toch alleen als je nooit boven de 90 km/h komt of zo. In B, F en D haal ik de 400km niet met mijn Y LR.
Ik ga niet trager rijden, ik rij gewoon de legale snelheid +5km/h en ca 130km/h in D.
Klopt. Maargoed, laat dat nou precies ongeveer de gemiddelde kruissnelheid zijn op mijn Woon-Werk traject.
Waar linksrijden maar superbeperkt zin heeft, of sommige dagen zelfs negatief nuttig is (er zijn dagen dat ik bij Amersfoort in de buurt een file in rijd. Allemaal rechterbaan, en dan pas rondom Apeldoorn weer ingehaald word door een opvallend busje / auto die ik in de file rechts voorbijgereden ben, terwijl ik 0x van baan gewisseld ben op dat traject).
Op vakanties is het overigens wel wat harder doorrijden, met overwegend gewoon overal de snelheidslimieten, net afhankelijk van hoe druk het op de weg is en of dat ook zin heeft, of dat het alleen maar onrust brengt.
Het helpt voor de range mee dat de accu van m'n nieuwe Juniper zo'n 10kWh méér bruikbaar heeft dan die van m'n 2024 Y RWD. (53 vs 64kWh), en dat ie tot zover pakweg 10% zuiniger lijkt te zijn (zit nu na bijna 2000km in 1,5 week op 112Wh/km gemiddeld, versus 122Wh/km rondom dezelfde kmstand op tevens een nieuwe auto een jaar geleden), en dan moeten m'n pizzaschotels (HALOBLK) wieldoppen er nog op.