• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:56
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Welk probleem wordt daarmee opgelost?
Mensen hoeven niet meer met een fullscreen tobo te zoeken naar zoekresultaten die ze dan weer moeten doorspitten.

Ze krijgen gewoon regelrecht antwoord van Grok en dat allemaal zonder tobo.

Geweldige ontwikkeling voor veiligheid. Gaat veel slachtoffers schelen.

Wat vind jij?

• Pete.Z
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:17
LeXuZ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:57:
Een kennis zou graag stalen velgen onder zijn MY 2022 willen monteren ivm de actieradius.Hij heeft nu de 20" Induction.
Nu krijg ik deze maand een M3 RWD(standard) Zouden mijn velgen onder de MY passen en vice versa.
Ja, past gewoon.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:06
Vandaag mijn oude record van 440km met ruim 10 km verbroken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WksJcvKz-AvSPXOoe4gLeQCv9uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cvOwELuLnLjgcWWulGiU86U.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft een standaard model 3 van 2024 met inmiddels 82.000 km op de teller.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-07 18:26

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25
Bobo221 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:20:
Vandaag mijn oude record van 440km met ruim 10 km verbroken:[Afbeelding]

Een gemiddelde snelheid van 68,7 km/u. Daar lukt dat wel mee inderdaad.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
Mensen hoeven niet meer met een fullscreen tobo te zoeken naar zoekresultaten die ze dan weer moeten doorspitten.
Ze krijgen gewoon regelrecht antwoord van Grok en dat allemaal zonder tobo.
Geweldige ontwikkeling voor veiligheid. Gaat veel slachtoffers schelen.
Wat vind jij?
Tobo? Is dat Gen-Z's voor toetsenbord?
Maar je zit toch in de auto? Die is toch gemaakt om te rijden? En dan moet je toch op het verkeer letten? Wat moet jij al rijdend met zoekresultaten? Googlen en internetten doe ik bij voorkeur thuis op een PC, of, als het echt niet anders kan, ergens stilstaand op mijn telefoon.
Ik begrijp nog steeds niet waarvoor ik AI in mijn auto nodig zou hebben of welk probleem daarmee wordt opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-07-2026 18:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Paling1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Want een werkende cruise control is inderdaad het enige criterium bij het kiezen van een nieuwe auto... Had ik dat advies maar eerder gehad.
Naja, als ik je drama bericht zo lees wel.
En ik had je dat best eerder willen geven, maar ja je had het nog niet verteld.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
Snelheid varieerde tussen de 80 en 130km p/u.

De laatste rit ben ik niet boven de 100 km p/u gekomen.
Oekol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:25:
[...]

Een gemiddelde snelheid van 68,7 km/u. Daar lukt dat wel mee inderdaad.
Nvm verkeerd gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bobo221 op 22-07-2026 18:46 ]

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

gjcvro schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Naja, als ik je drama bericht zo lees wel.
En ik had je dat best eerder willen geven, maar ja je had het nog niet verteld.
Haha, niet in dit topic... :9
En of het drama is..... Het valt me gewoon tegen dat een auto die op andere punten echt wel OK is, zo matig is op het gebied van cruise control.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:07
Bobo221 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:20:
Vandaag mijn oude record van 440km met ruim 10 km verbroken:[Afbeelding]

460 wel eens gehaald , maar heb een (ietsje )grotere batterij (+3kwh)

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
anti elppa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:00:
[...]

kan je in elke poort steken. Werkt prima. Doe dat al sinds 2019 zo met mijn tesla's
Bij een highland werkt dat anders dan in de m3 uit 2019. In de highland kun je alleen mp3 via usb afspelen via de poort in het handschoenenvakje. Wil je en sentry mode en mp3 afspelen, dan heb je 2 usb sticks nodig welke je op een usb hub aansluit

• karel_G_1981
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Maar je zit toch in de auto? Die is toch gemaakt om te rijden? En dan moet je toch op het verkeer letten? Wat moet jij al rijdend met zoekresultaten? Googlen en internetten doe ik bij voorkeur thuis op een PC, of, als het echt niet anders kan, ergens stilstaand op mijn telefoon.
Ik begrijp nog steeds niet waarvoor ik AI in mijn auto nodig zou hebben of welk probleem daarmee wordt opgelost.
Genz antwoord: “😂 Bruh, “tobo” is Gen Z voor toetsenbord, ouwe!

Grok geeft je direct het antwoord zodat je niet meer doodgaat terwijl je zit te googlen in de auto, no cap 🚗💀”

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:43
nosuchuser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Bij een highland werkt dat anders dan in de m3 uit 2019. In de highland kun je alleen mp3 via usb afspelen via de poort in het handschoenenvakje. Wil je en sentry mode en mp3 afspelen, dan heb je 2 usb sticks nodig welke je op een usb hub aansluit
Of de tesla usb stick in het juiste format instellen voor beide functies :)

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Dat is mij niet gelukt; ik heb het geprobeerd met partities op die stick maar zonder succes. Hoe zou ik dat dan wel op 1 stick voor elkaar krijgen?

• Fire69
  • Laatst online: 00:45
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Welk probleem wordt daarmee opgelost?
Welk probleem wordt er met Beach Buggy opgelost? Of met een schetenkussen? Of ...
Die zaten er al in toen je je auto kocht, waarom daar ook niet even over klagen?

Je vind het niks? Goed, negeer het gewoon. Misschien vinden anderen het wel gewoon LEUK. Moet het een probleem oplossen? |:(

Trouwens, tobo wordt al zeker 20 jaar gebruikt, dus waarom je daar nou moeilijk wil over doen?

• Oekol
Fire69 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:17:
[...]

Trouwens, tobo wordt al zeker 20 jaar gebruikt, dus waarom je daar nou moeilijk wil over doen?
Euhm. Oké. Maar wat betekent het dan? Ik weet het ook niet.
Op 24 maart 2024 vond de laatste voorstelling plaats van Toneelgroep Bovenkerk ofwel TOBO. TOBO is een begrip in Bovenkerk en zelfs in heel Amstelveen. De toneelvereniging bestond bijna 80 jaar.
Dit zeker niet? :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Fire69
Oekol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Euhm. Oké. Maar wat betekent het dan? Ik weet het ook niet.
TOetsenBOrd ;)

• Fire69
https://x.com/Tesla/status/2079681873400541301

Nieuwe startup animatie die met de zomer update komt.
(en nee, ik weet niet welk probleem het oplost ;) )

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:44
LeXuZ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:57:
Een kennis zou graag stalen velgen onder zijn MY 2022 willen monteren ivm de actieradius.Hij heeft nu de 20" Induction.
Nu krijg ik deze maand een M3 RWD(standard) Zouden mijn velgen onder de MY passen en vice versa.
Hoeveel extra actieradius verwacht hij daarmee te gaan halen?

• Plenkske
nosuchuser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Dat is mij niet gelukt; ik heb het geprobeerd met partities op die stick maar zonder succes. Hoe zou ik dat dan wel op 1 stick voor elkaar krijgen?
Even voor je opgezocht, deze uitleg heb ik destijds gevolgd.

YouTube: Creating the ULTIMATE USB drive for your Tesla

• karel_G_1981
mcetweaker schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:01:
[...]

zit er ook iets in Grok om een leuke toeristische route te plannen ipv de kortste van A naar B ?
Absoluut , check de clips Maar uit de VS , dat is wat mij betreft ook de belangrijkste toepassing voorlopig

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lekker slap kunnen ouwehoeren met ‘iemand’ tijdens een saaie rit lijkt mij wel leuk met dat grok. Alleen heb ik de verkeerde processor lijkt het, dus helaas pindakaas.

• sender
  • Laatst online: 17:44
Roenie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:37:
Lekker slap kunnen ouwehoeren met ‘iemand’ tijdens een saaie rit lijkt mij wel leuk met dat grok. Alleen heb ik de verkeerde processor lijkt het, dus helaas pindakaas.
Je kan ook je vrouw bellen. Zal ze zelf ook op prijs stellen :o

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
sender schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Dat is weinig ouwehoeren maar meer toehoren en laterna te horen krijgen dat je 95%+ bent vergeten :+

• frankj030
  • Registratie: December 2012
Blik1984 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:36:
Ik ga over 3 weken voor de eerste keer volledig bepakt met de MY op zomervakantie, we gaan kamperen. Ik weet dat dat garant gaat staan voor een volledig bepakte auto. Ik wil graag de frunk en de onderliggende ruimtes in de trunk ook goed/efficiënt gebruiken. Als ik online daarop zoek kom ik vooral bij hele dure op maak gemaakte tassen e.d. Dat vind ik een beetje over the top en overdreven. Heeft er iemand goede tips voor hoe ik de ruimte in trunk/frunk goed kan inzetten?
Wij gebruiken al jaren (ook in de vorige auto’s) deze tassen voor vakanties: https://www.ikea.com/nl/n...teekwagen-blauw-90149148/
Meestal een stuk of 4 tot 6 helemaal vol kleren en spullen en speelgoed; afhankelijk van wat we mee willen nemen. Onderin de trunk gooien we boodschappen en allerlei troepjes. Alle schoenen van 2 volwassen, 2 kids gaan in de frunk, die we opvullen met strand spullen etc. Pakken luiers en billendoekjes gaan onder de voorstoelen en de buggy staat rechtop achter de passagiersstoel. En dan is er nog steeds vrij zicht naar achteren en zit iedereen prima. De blauwe IKEA tassen zorgen ervoor dat we voor ons gevoel meer ruimte over houden in frunk en trunk. Heerlijke reiswagen.

[ Voor 4% gewijzigd door frankj030 op 22-07-2026 21:02 ]

• Oekol
Fire69 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:51:
https://x.com/Tesla/status/2079681873400541301

Nieuwe startup animatie die met de zomer update komt.
(en nee, ik weet niet welk probleem het oplost ;) )
Wellicht goed te benoemen dat het alleen voor M3P en MYP is. Anders gaan mensen straks denken dat het een bug is die opgelost moet worden

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:56
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Ik bedoel het zelf ook als sneer ;) . Ik vind het nogal vreemd dat ik geen filmpjes mag kijken tijdens het rijden, maar wel met 10 vingers op een toetsenbord kan typen.

Ik gebruik AI heel vaak in de auto. Ik heb helaas een Intel Tesla dus krijg geen Grok, maar praat er via de GSM over BT regelmatig mee.

Het bied me dus een antwoord terwijl ik rechtdoor kan blijven kijken. Vroeger moest ik stil gaan staan en zoeken naar een eettentje op mijn scherm in google, of op de navigatie van Tesla. Hedendaags vraag ik het aan AI en laat me vertellen wat er allemaal is en hoe de reviews zijn.

Je hoeft het niet te doen en kunt je Tesla scherm gebruiken... maar ik kijk liever 0.001% vaker naar voren dan op het scherm.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:25

EDB

Bobmeister schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Hoeveel extra actieradius verwacht hij daarmee te gaan halen?
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Volgens de configurator is het verschil in WLTP bij de model Y RWD 534 km (18’) tegen 505km (19’). Hier scheelt 1 inch dus al 29km dus als hij 2 inchmaten kleiner gaat rijden? Who knows…

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Boomster
  • Laatst online: 12:54
Dag allemaal,

vanwege het feit dat mijn leaseauto binnenkort de deur uit moet en ik verplicht ben elektrisch te gaan rijden, ben ik in de markt voor een EV.

De Tesla MY is (was) een favoriet, tijdens het maken van een proefrit was ik overtuigd, echter na een gesprek met de verkoper begon ik te twijfelen. De prijs van de auto zit in de lease, de prijs van FSD en premium connect nket. Ik wil niet per maand 100 euro zelf gaan betalen voor FSD om de autpilot functie te hebben, ik zit zelf niet op full FSd te wachten.

Dit is erg jammer en dit dwingt mij om ook naar andere auto's te gaan kijken (Toyota en Xpeng).

Een teleurgestelde Boomster.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:32
nosuchuser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:53:
[...]

bij mijn highland gaat dat met 1 hardschijf gewoon. Gewoon 2 partities maken. is niet anders dan in mijn 2019 m3. Enige wat zou kunnen zijn is dat de usb-c niet direct werkt, dat heb ik nooit getest (had geen verloopje bij de hand). Mijn antwoord was gebaseerd op de normale usb poorten in mijn 2019 m3.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• anti elppa
Plenkske schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:58:
[...]

dat dus. En dat werkt prima op usb sticks, ssd schijven etc. Dat werkte in 2019 al, en werkt nu in mijn highland gewoon nog steeds prima. Ik wissel soms schijven tussen mijn 2019 en 2024 m3. zonder enig probleem

• Oekol
Boomster schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:02:
Dag allemaal,

vanwege het feit dat mijn leaseauto binnenkort de deur uit moet en ik verplicht ben elektrisch te gaan rijden, ben ik in de markt voor een EV.

De Tesla MY is (was) een favoriet, tijdens het maken van een proefrit was ik overtuigd, echter na een gesprek met de verkoper begon ik te twijfelen. De prijs van de auto zit in de lease, de prijs van FSD en premium connect nket. Ik wil niet per maand 100 euro zelf gaan betalen voor FSD om de autpilot functie te hebben, ik zit zelf niet op full FSd te wachten.

Dit is erg jammer en dit dwingt mij om ook naar andere auto's te gaan kijken (Toyota en Xpeng).

Begrijpelijk. Ik heb de keuze gemaakt wel weer een MY te doen vanwege de ruimte voor op vakantie. De basis cruise control (TACC) is een stap terug wat we nu hebben maar we gaan het toch proberen. Op vakantie zijn we voornemens om FSD te nemen voor een maand.

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Dag allemaal,

Ik heb m’n model 3 nog maar een ruim half jaar, maar voor mij zou dit ook een dingetje zijn, alhoewel enkel op TACC rijden mij ook goed genoeg bevalt.

Een bz4x heb je ook een fijne auto aan denk ik met een naar mijn smaak prettiger onderstel en fijnere rijhulpsystemen.

Met name de software kant van de auto zou mij bij Toyota wel tegen staan. En van beloofde updates moet je bij Toyota ook niet teveel verwachten 🫠.

iRacing Profiel

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:47

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Oekol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:53:
[...]

De basis cruise control (TACC) is een stap terug wat we nu hebben
Zo is het voor ons ook. Van een Kia Niro uit 2021 die slimmer 'zelf' kan rijden dan de allernieuwste Model Y die nog uit de fabriek moet komen. Dat nota bene voor Tesla wat de meest technische auto zou moeten zijn.

• karel_G_1981
Koen Hendriks schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Zo is het voor ons ook. Van een Kia Niro uit 2021 die slimmer 'zelf' kan rijden dan de allernieuwste Model Y die nog uit de fabriek moet komen. Dat nota bene voor Tesla wat de meest technische auto zou moeten zijn.
Tesla kan het simpel oplossen door een gratis autosteer variant te maken op basis van de fsd stack. Nu de verkopen zo goed gaan zal het geen prio hebben vrees ik.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 22:59
Dag allemaal,

Tja, zeer terecht en begrijpelijk. Met premium connectivity gaat het om 110 euro/mnd en dat is niet niks. FSD is wel uniek maar als je het niet wil dan wordt t allemaal wat lastiger.

Desondanks is de Y Standard goedkoper, ruimer, meer trekgewicht en meer range biedt dan de CHR+.
De L03 is ook kleiner en biedt minder range, en goed om te weten dat alleen het top spec model de hardware heeft voor Xpengs (nog niet goedgekeurde) FSD-tegenhanger. De G6 is vergelijkbaar qua formaat en range, maar duurder en heeft dus niet die hardware.

Imho blijft het toch voornamelijk een groot gemis dat de Premium niet meer als Standard Range te krijgen is met een mooie korting.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ZeRoC00L
  • Niet online
frankj030 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Wij gebruiken al jaren (ook in de vorige auto’s) deze tassen voor vakanties: https://www.ikea.com/nl/n...teekwagen-blauw-90149148/
Meestal een stuk of 4 tot 6 helemaal vol
Grappig, wij gebruiken deze:

Hej, kijk eens naar deze KNALLA van IKEA.

https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--00473693--nl--nl

Passen er 4 naast elkaar in de achterbak.

Scheelt inderdaad dat je tas zelf dan niet veel ruimte inneemt en flexibel is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Roenie
  • Niet online
sender schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Het één sluit het andere toch niet uit?

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18
Dag allemaal,

Is het niet zo dat je die abonnementen af mag trekken van je eigen bijdrage/bijtelling? Net als privé autokosten buitenland zoals tanken en tolwegen?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:37
mennoo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Is het niet zo dat je die abonnementen af mag trekken van je eigen bijdrage/bijtelling? Net als privé autokosten buitenland zoals tanken en tolwegen?
Ja, dat is zo heb ik begrepen. Dan blijft het nog steeds een behoorlijk bedrag vind ik zelf...

• Plenkske
Oekol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:53:
[...]

Begrijpelijk. Ik heb de keuze gemaakt wel weer een MY te doen vanwege de ruimte voor op vakantie. De basis cruise control (TACC) is een stap terug wat we nu hebben maar we gaan het toch proberen. Op vakantie zijn we voornemens om FSD te nemen voor een maand.
Offtopic maar... zo zit ik er op dit moment ook in. Als ik nu een nieuwe leaseauto zou moeten kiezen dan zie ik nog steeds geen betere optie dan de MY Premium. Al zou ik dan wel de autosteer missen, het zou voor mij geen dealbreaker zijn. Dan moet wel FSD in meer landen goedgekeurd gaan worden :)
Ik heb nog wat jaren te gaan met mijn huidige MY. We gaan het zien wat er tegen die tijd beschikbaar is bij andere merken, of Tesla's aanbod nog veranderd en of FSD verbeterd en in meer landen te gebruiken is.
Dag allemaal,

Tesla moet hier snel op inspelen. Ze kunnen prima een 4 jarig abonnement van FSD + Premium Connectivity aanbieden voor 5k als accessoire. Iedereen blij. Als FSD je sowieso niet boeit en eigenlijk alleen lane assist wil hebben dan zou ik idd naar een ander merk kijken.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:24
Inspired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Tesla moet hier snel op inspelen. Ze kunnen prima een 4 jarig abonnement van FSD + Premium Connectivity aanbieden voor 5k als accessoire. Iedereen blij. Als FSD je sowieso niet boeit en eigenlijk alleen lane assist wil hebben dan zou ik idd naar een ander merk kijken.
Als Lane Assist idd een must is, zou ik idd naar een ander merk gaan kijken. Dat gezegd hebbende: ik rijd al ruim 3 jaar in een MY zonder LA en heb er geen seconde spijt van en zou zo weer een nwe MY kopen.

Dat je je keuze ook laat afhangen van premium connectivity vind ik weer minder begrijpelijk. Kost je een tientje per maand. En ik weet niet wat de leaseprijs is van die andere auto's. Mss is dat wel meer dan een tientje per maand. Ik, maar dat is dus persoonlijk, zou mijn keuze niet van dat tientje laten afhangen.

This train carries saints and sinners

sjors123 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Als Lane Assist idd een must is, zou ik idd naar een ander merk gaan kijken. Dat gezegd hebbende: ik rijd al ruim 3 jaar in een MY zonder LA en heb er geen seconde spijt van en zou zo weer een nwe MY kopen.

Dat je je keuze ook laat afhangen van premium connectivity vind ik weer minder begrijpelijk. Kost je een tientje per maand. En ik weet niet wat de leaseprijs is van die andere auto's. Mss is dat wel meer dan een tientje per maand. Ik, maar dat is dus persoonlijk, zou mijn keuze niet van dat tientje laten afhangen.
Je hebt toch LA? Of bedoel je dat je het niet gebruikt? Ik zou het wel flink missen.
Inspired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Tesla moet hier snel op inspelen. Ze kunnen prima een 4 jarig abonnement van FSD + Premium Connectivity aanbieden voor 5k als accessoire. Iedereen blij.
Zijn er geen LM's die een abonnement als accessoire opnemen?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45
Dag allemaal,

Je kan die kosten soms maandelijks declareren (wel vooraf even overleggen), dan komt dat in mindering op de bijtelling als dit goed is verwoord in de lease-overeenkomst. Misschien dat je dit nog even kan checken bij je werkgever.

• Rogar
djiedjee schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Ja, dat is zo heb ik begrepen. Dan blijft het nog steeds een behoorlijk bedrag vind ik zelf...
Alle accessoires betaal je ook vaak gewoon compleet zelf. Het leasebedrag wordt maandelijks gewoon x-bedrag duurder (x = aanschaf accessoire gedeeld door de looptijd).

• SpikeHome
  • Laatst online: 16:41
Wat zit iedereen met een lease auto te miepen over kosten van FSD.

Koop lekker privé een auto kijken of dat goedkoper is.

Heb helaas geen lease auto want zou het maximale nemen altijd goedkoper dan privé rijden zonder tankpas

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:23
Rogar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Je kan die kosten soms maandelijks declareren (wel vooraf even overleggen), dan komt dat in mindering op de bijtelling als dit goed is verwoord in de lease-overeenkomst. Misschien dat je dit nog even kan checken bij je werkgever.
Mijn werkgever verwacht hierbij problemen omdat de Belastingdienst in het verleden ook moeilijk deed over privé aangeschafte accessoires. Alleen als de leasemaatschappij het in de leaseprijs opneemt wil mijn werkgever ermee akkoord gaan.

• anti elppa
SpikeHome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:52:

Heb helaas geen lease auto want zou het maximale nemen altijd goedkoper dan privé rijden zonder tankpas
hangt er maar helemaal van af. Ik ben na 15 jaar lease auto's in de bijtelling, 1,5 jaar geleden overgestapt naar alleen nog maar zakelijk rijden. Prive mijn oude M3 LR overgekocht van de LM. Dat is extreem veel goedkoper over 5 jaar en dan houd ik nog een mooie auto over ook. ik laad 95% vd tijd voor de deur op zonnepanelen. Ik ben niet de enige, want hele volkstammen hier op de zaak doen dit. Met extra parkeer problemen in woonwijken tot gevolg (veel dus met 3 auto's voor de deur).

Bijtelling is met hoge nieuwwaarden auto's anno 2026 gewoon echt een enorme bak geld elke maand

[ Voor 8% gewijzigd door anti elppa op 23-07-2026 15:01 ]

• SpikeHome
@anti elppa daarvoor rijd je een oudere auto en geen nieuwe elke paar jaar.

• Rogar
SpikeHome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:52:

Privé autorijden kan goedkoper zijn hoor. Helaas is het niet gratis om een lease-auto te rijden.

• Rogar
Laurian schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Mijn werkgever verwacht hierbij problemen omdat de Belastingdienst in het verleden ook moeilijk deed over privé aangeschafte accessoires. Alleen als de leasemaatschappij het in de leaseprijs opneemt wil mijn werkgever ermee akkoord gaan.
Dat is volgens mij een kwestie van goed verwoorden in de lease-overeenkomsten. Het is mogelijk namelijk.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:37
De term "Declareren" is hier inderdaad wel een verschil. Dat betekent zelf aanschaffen en declareren. Daar heb ik geen ervaring mee. Wel met het indienen van bonnetjes voor wasstraat, tolwegen, parkeerkosten, etc.

Bij ons kun je het in de maandelijkse lease-prijs opnemen, dat wordt dan een verhoogde eigen bijdrage en die is aftrekbaar van de bijtelling.

• SpikeHome
Rogar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Privé autorijden kan goedkoper zijn hoor. Helaas is het niet gratis om een lease-auto te rijden.
Klopt ik rijd naast mijn privé Y AWD nog een vw up.

Van alleen de wegenbelasting van de Y kan ik de Up ruim rijden.

Afschrijving nog niet eens mee genomen.

Up in 2016 nieuw gekocht voor 11k is nu nog steeds een 7k waard.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 23-07-2026 15:28 ]

• anti elppa
SpikeHome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:03:
@anti elppa daarvoor rijd je een oudere auto en geen nieuwe elke paar jaar.
ik hoef niet te patsen met mijn buren

anti elppa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:56:
[...]

hangt er maar helemaal van af. Ik ben na 15 jaar lease auto's in de bijtelling, 1,5 jaar geleden overgestapt naar alleen nog maar zakelijk rijden. Prive mijn oude M3 LR overgekocht van de LM. Dat is extreem veel goedkoper over 5 jaar en dan houd ik nog een mooie auto over ook. ik laad 95% vd tijd voor de deur op zonnepanelen. Ik ben niet de enige, want hele volkstammen hier op de zaak doen dit. Met extra parkeer problemen in woonwijken tot gevolg (veel dus met 3 auto's voor de deur).

Bijtelling is met hoge nieuwwaarden auto's anno 2026 gewoon echt een enorme bak geld elke maand
Als je nog een zakelijke auto erbij houdt zal het verschil niet zo groot zijn. Een LR AWD kost je 475 aan bijtelling. Een 2019 Model 3 kost je ook minimaal 400 per maand als je hem 5 jaar houdt. Als PV hebt is het verschil nog kleiner want dan kun je de stroom voor 25c per kWh verkopen. Voor die paar tientjes per maand zou ik geen gezeur met een eigen auto willen hebben. Grote voordeel zal erin zitten wanneer je ook je leasebedrag uit laat keren. Dan is het ineens 1000 vs 400 elke maand.

• anti elppa
Inspired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Als je nog een zakelijke auto erbij houdt zal het verschil niet zo groot zijn. Een LR AWD kost je 475 aan bijtelling. Een 2019 Model 3 kost je ook minimaal 400 per maand als je hem 5 jaar houdt. Als PV hebt is het verschil nog kleiner want dan kun je de stroom voor 25c per kWh verkopen. Voor die paar tientjes per maand zou ik geen gezeur met een eigen auto willen hebben. Grote voordeel zal erin zitten wanneer je ook je leasebedrag uit laat keren. Dan is het ineens 1000 vs 400 elke maand.
ieder zijn ding. Ik kan lease bedrag niet uit laten betalen omdat ik wel een lease auto heb maar niet prive rijd. Ik heb iig na 5 jaar een m3 uit de besparingen van bijtellingen.

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:23
Rogar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Dat is volgens mij een kwestie van goed verwoorden in de lease-overeenkomsten. Het is mogelijk namelijk.
Volgens mijn werkgever doet multilease dit nog niet. Helaas mag ik niet uitwijken naar een andere leasemaatschappij. Zou wel graag weten welke leasemaatschappijen het mogelijk maken om het FSD abonnement mee te nemen, zodat ik dit ter geruststelling aan de werkgever, cq als verzoek bij multilease kan neerleggen.
Als FSD goed werkt zou je verwachten dat je op termijn ook minder verzekeringspremie hoeft te betalen....

[ Voor 4% gewijzigd door Laurian op 23-07-2026 15:58 ]

• SpikeHome
anti elppa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:35:
[...]

ik hoef niet te patsen met mijn buren
:o

Ik ook niet mijne staat altijd in de garage buren zien m nooit.

Koop de auto voor mijzelf
Laurian schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Volgens mijn werkgever doet multilease dit nog niet. Helaas mag ik niet uitwijken naar een andere leasemaatschappij. Zou wel graag weten welke leasemaatschappijen het mogelijk maken om het FSD abonnement mee te nemen, zodat ik dit ter geruststelling aan de werkgever, cq als verzoek bij multilease kan neerleggen.
Als FSD goed werkt zou je verwachten dat je op termijn ook minder verzekeringspremie hoeft te betalen....
Vraag me af of een andere LM dit doet. Niet zolang je voor meerdere jaren het ineens af kunt sluiten denk ik.

• Rogar
Laurian schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Jouw werkgever verloont de auto (bijtelling) en die overeenkomst (tussen jou en je werk) moet zijn aangegeven dat deze kosten als eigen bijdrage worden gezien. Dan geef jij dat elke maand door en haalt de loonafdeling dat van de bijtelling af.

Als verloning via payroll gaat, dan via hen regelen uiteraard. Maar goed, we gaan gigantisch off topic hier...

• Rogar
SpikeHome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Klopt ik rijd naast mijn privé Y AWD nog een vw up.

Van alleen de wegenbelasting van de Y kan ik de Up ruim rijden.

Afschrijving nog niet eens mee genomen.

Up in 2016 nieuw gekocht voor 11k is nu nog steeds een 7k waard.
Als ik m'n leasebudget uit laat betalen, dan kan ik voor dat geld geen nieuwe Tesla rijden. 2e hands wel en dan ben ik ook wel goedkoper uit met privérijden. Maar ik kies bewust voor het gemak van leasen (zeker met al die auto's die nu al tegen de Tesla hebben gereden terwijl die geparkeerd stond). Bijkomend voordeel is ook nog eens dat we nu elke 5 jaar iets nieuws uit mogen zoeken.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:24
Inspired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Je hebt toch LA? Of bedoel je dat je het niet gebruikt? Ik zou het wel flink missen.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat je het over automatische rijstrookwissel had. Ik heb idd LA en was even ontschoten dat dit bij de nwe modellen mist.

Maar eerlijk: ik gebruik het zelden. Ik vind het in NL bijna niet bruikbaar, zo vaak moet je op drukke snelwegen van rijstrook wisselen. Op vakantie naar Frankrijk/ Spanje gebruik ik het idd vaker.

Dus kortom: ik ben blij dat ik het heb, maar zou ook prima zonder kunnen.

This train carries saints and sinners

• gjcvro
  • Nu online
Rogar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Als ik m'n leasebudget uit laat betalen, dan kan ik voor dat geld geen nieuwe Tesla rijden. 2e hands wel en dan ben ik ook wel goedkoper uit met privérijden. Maar ik kies bewust voor het gemak van leasen (zeker met al die auto's die nu al tegen de Tesla hebben gereden terwijl die geparkeerd stond). Bijkomend voordeel is ook nog eens dat we nu elke 5 jaar iets nieuws uit mogen zoeken.
Ik heb al een keer de berekening gemaakt, maar ik kwam toch echt goedkoper uit, zelfs met een private lease auto, dus nagenoeg dezelfde voorwaarden als normale lease.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43
Rogar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Als ik mijn leasebudget laat uitbetalen is dat ruim 400 euro netto. Plus de bijtelling dit ik niet hoef te betalen is 800 euro bij elkaar.

Dat keer 5 jaar keer 12 maanden = 48000.

Daar kan ik toch echt een Tesla voor kopen. Dan heb je alleen nog de elektra kosten en dat die auto na 5 jaar nog restwaarde heeft welke als ik het laag inschatzeker 20k is. Onderhoud is nihil.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:19
jongetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:48:
[...]

Als ik mijn leasebudget laat uitbetalen is dat ruim 400 euro netto. Plus de bijtelling dit ik niet hoef te betalen is 800 euro bij elkaar.

Daar kan ik toch echt een Tesla voor kopen. Dan heb je alleen nog de elektra kosten en dat die auto na 5 jaar nog restwaarde heeft welke als ik het laag inschatzeker 20k is. Onderhoud is nihil.
Volgens heb je ook nog belastingen en verzekeringen, plus het gemak bij lease wat je bij prive niet hebt. Elke schade wordt betaald, heb je pannen na 4 jaar voor eigen kosten. Onderhoud is minimaal maar helaas niet niets.

Bij een nieuwe Tesla awd kom je snel aan 1000 euro per maand aan kosten.

• gjcvro
  • Nu online
megabeat schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Volgens heb je ook nog belastingen en verzekeringen, plus het gemak bij lease wat je bij prive niet hebt. Elke schade wordt betaald, heb je pannen na 4 jaar voor eigen kosten. Onderhoud is minimaal maar helaas niet niets.

pak je private lease. red je wel (een heel eind) voor 1000 euro. En dan heb je meteen ook alle andere dingen afgevangen.

• karel_G_1981
jongetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:48:
[...]

Klopt en dat is een slimme keus. Als je een mobiliteitsbudget kan krijgen is zelf kopen bijna altijd voordeliger dan leasen. Nog voordeliger is een tweede hands je te kopen , maar het is de vraag natuurlijk of je dat wilt.

• anti elppa
megabeat schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:55:
[...]

1000 euro voor wat? verzekering, wegenbelasting en onderhoud is nooooooooooit 1000 euro. Dat is gigantische bullshit. En ik again, ik haal 95% uit zonnestroom. Die model 3 die ik prive heb is by far de goedkoopste auto die ik ooit gereden heb. Oja ik doe onderhoud ook zelf, omdat 90% vd garages prusters zijn en ik het leuk vind

• sender
gjcvro schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:13:
[...]

pak je private lease. red je wel (een heel eind) voor 1000 euro. En dan heb je meteen ook alle andere dingen afgevangen.
Ik ben echt heel benieuwd hoe jij aan 1000 kosten komt...
anti elppa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:23:
[...]

1000 euro voor wat? verzekering, wegenbelasting en onderhoud is nooooooooooit 1000 euro. Dat is gigantische bullshit. En ik again, ik haal 95% uit zonnestroom. Die model 3 die ik prive heb is by far de goedkoopste auto die ik ooit gereden heb. Oja ik doe onderhoud ook zelf, omdat 90% vd garages prusters zijn en ik het leuk vind
Appels en peren. Het ging inmiddels om een nieuwe auto. Jij rijdt een 2019 Model waar de grootste kostenpost vanaf is.

• gjcvro
  • Nu online
sender schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:30:
[...]

Ik ben echt heel benieuwd hoe jij aan 1000 kosten komt...
dat was ik niet, ik had alleen geen zin in een zinloze discussie over kosten, en gaf aan dat je voor dat geld ook gewoon PL kunt doen

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 21:33
Iedere vorm van private lease voor een auto is te duur. Je kunt beter sparen en als je potje vol is een auto (nieuw of tweedehands) aftikken.

Ik bekijk het zwart wit; als je een auto niet kunt betalen maar dit oplost met private lease, leef je eigenlijk boven je stand.

• gjcvro
  • Nu online
Nielsracing schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:05:
Iedere vorm van private lease voor een auto is te duur. Je kunt beter sparen en als je potje vol is een auto (nieuw of tweedehands) aftikken.

Ik bekijk het zwart wit; als je een auto niet kunt betalen maar dit oplost met private lease, leef je eigenlijk boven je stand.
Zo kun je er tegenaan kijken, ik heb 45k op mijn rekening laten staan, en na 4 jaar de auto overgenomen met een grotere afschrijving op de auto dan wat ik in totaal betaald heb. Per saldo heeft het me dus geld bespaard.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:16

Dat is wel erg zwart-wit. Er zijn, mits je goed zoekt, echt genoeg goede private lease aanbiedingen. Daarnaast ligt het ook aan je leeftijd.

Ik heb mijn 2019 Model 3 twee jaar geleden in een keer afgetikt. Echter, vanwege een verhuizing (eigen woning) is mijn all-risk premie nog meer gestegen. 185 euro en dat is incl. pakketkorting. Daarnaast 72 euro aan MRB per maand.

Volgende maand stap ik over naar een gloednieuwe A3 PHEV die ik voor 24 maanden ga leasen, voor 414 euro per maand. Als ik de kosten van de Model 3 per maand bereken + het feit dat ik straks het vrijgekomen geld van de verkoop van de auto kan beleggen en laten renderen, is leasen voor mij goedkoper én rijd ik een nieuwe auto. Kwestie van een goede aanbieding zoeken en persoonlijke omstandigheden dus. En ja het is dan niet meer mijn eigen auto, maar ook bezit is uiteindelijk tijdelijk, tenzij je van plan was de auto voor altijd te houden.

Overigens waren de maandelijkse kosten voor mij niet eens de doorslaggevende reden, maar dat ik een EV (met bescheiden accu) irritant vind als je niet op je eigen oprit en/of op werk kunt laden. Qua auto zelf had ik de Tesla graag nog gehouden.

• Ikkus
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:11
patrickt35 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:37:
Op dit moment zijn wij op vakantie, maar hebben(tijdens de vakantie) besloten dat we een nieuwe MY LR AWD gaan bestellen. Wij hebben nu een M3 met wit interieur, maar nu wilt mijn vrouw zwart. Ik las hier in het topic dat zwart behoorlijk heet is in de zomer en dat de stoel koeling niet afdoende is. Wat is jullie ervaring?
Heb een AWD met zwarte bekleding.

Gewoon even koelen van tevoren.

• Ikkus
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:11
Koen Hendriks schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Kom ook uit een eNiro.

Reed idd veel beter ‘ zelf’ dan de Tesla.

Voor rest vind ik de Tesla beter.

• anti elppa
Inspired schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Appels en peren. Het ging inmiddels om een nieuwe auto. Jij rijdt een 2019 Model waar de grootste kostenpost vanaf is.
Dan nog haal je dat nooit. Maar prima. Lease lekker als dat je goed bevalt. Ik bezit liever dingen, en investeer wat ik daarmee bespaar.

• anti elppa

Dit dus. Mensen zijn totaal doorgeslagen in deze onzin. Ken zelfs mensen die tv's, koelkasten en wasmachines leasen.....en dan piepen dat ze geen hypotheek kunnen krijgen. Stelletje prutsers

• megabeat
anti elppa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Ik bedoel totaal kosten inclusief afschrijving. Een model 3 awd kost volgens anwb 995e in de maand prive obv 12k kilometers. Als ik de keuze had dan had ik wel een van de baas willen leasen en dan bijtelling tikken. Als ik echt geld nodig had dan budget laten uitbetalen en hok kopen van 5k en dan afrijden. En zelfs dat hok kost al snel 250€ in de maand.

Meeste onderhoud kan je zelf doen, filtertje, accu, wissers en als je het aan durft remmen en ophanging. Banden ook maar ik ken weinig mensen met een balanceer apparaat. Zeker met Tesla prijzen kan je daarop besparen. Maargoed dat kost wellicht geen geld maar alsnog wel tijd, als je het leuk vind dan is dat goed besteed.

• Fire69
Kunnen we de hele lease discussie misschien ergens anders voeren?
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

• Card Nox
  • Nu online
Iedere vorm van private lease voor een auto is te duur.
Zo dacht ik ook heel lang, maar zo simpel is het echter niet helemaal. Vooral niet als je het geld laat renderen zoals door te beleggen bijvoorbeeld.

Er zijn tig variabelen maar een voorbeeld uit mijn prive situatie:

Ik betaalde €600 pm voor een auto van €45k.
45k a 6% rendement €2700 / 12 maanden = €225 per maand. Dat komt neer op ongeveer €400 pm kosten.

Auto kopen van €45k met 15% yoy afschrijving 5j lang is €25k afschrijving / 5j / 12m = €400 per maand en dan mag je nog belasting, verzekering en alle andere mooie dingen betalen.

In dit specifieke voorbeeld is PL dus wel degelijk goedkoper met het voordeel dat je liquide blijft.

EDIT: Excuus, had niet alle reacties gelezen. Dit is idd redelijk offtopic.

EDIT: Vannacht mijn MY met 4680 tot 100% geladen vanwege lange rit vandaag. Valt me op dat de auto de laatste 50 minuten nog heel langzaam laad. Mijn vorige autos (eNiro en EV6) gingen volle bak en stopte dan abrupt. Hebben andere Teslas dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jQVTF0Hwuq8Lz1G6xIu-RDQJIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mqq8ykmX8rp4KFU75sFF3ysS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VKhsQWybm-ooLRk4sW7PS1rjP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2CLShKggCV1kXCEUV4ObWLE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Card Nox op 24-07-2026 07:55 ]

• sender
De laatste software update "stond klaar" voordat we op vakantie gingen (niet met de tesla). Ik wilde dat pas na de vakantie doen. De "nieuwe optie automatisch installeren" staat uit. Maar nu is ie blijkbaar toch geïnstalleerd want in de app is de update melding weg... en ik zie er 2026.17.5 op staan...

Hoe kan dat? Enig idee?

• Plenkske
Card Nox schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:46:
EDIT: Vannacht mijn MY met 4680 tot 100% geladen vanwege lange rit vandaag. Valt me op dat de auto de laatste 50 minuten nog heel langzaam laad. Mijn vorige autos (eNiro en EV6) gingen volle bak en stopte dan abrupt. Hebben andere Teslas dit ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit doet mijn pre juniper MY ook. Ik weet niet exact hoevel minuten of accu percentage voor 100 hij dit doet, maar hij gaat wel langzamer op het laatste stuk.

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11:11

Wat een onzinnig en eenzijdig bekeken standpunt. Dit zegt alles over jouw situatie en denken.
Ik heb 8 jaar geleden voor Private Lease gekozen omdat ik de markt voor elektrische auto's te onzeker vond om daar zelf veel geld in te steken. Het was niet duidelijk hoe snel de ontwikkelingen zouden gaan en daarmee de ontwaarding van de auto en hoe deugdelijk de auto's zelf zouden zijn. Dat risico legde ik liever bij de lease maatschappij.

Het geld wat ik niet hoefde uit te geven heb ik destijds o.a. in goud belegd en daar kan ik nu 2 middenklassers contant voor kopen.

Over 2 jaar nog maar eens kijken hoe de markt ervoor staat.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:28
Card Nox schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:46:

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Dit doen alle Tesla's, en is altijd bij het laden van accu's. Hoe dichter je bij 100% bent, hoe langzamer het gaat. Bij die modellen die je noemt vul je dus niet de accu volledig, en blijft er een buffer van de accu niet volledig opgeladen over.

Bij het laden van een mobiele telefoon gebeurt dit ook.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 24-07-2026 09:10 ]

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is wel een hele simplistische gedachte. Er zijn genoeg scenario's te bedenken waar private lease of zelfs een lening best een goed idee is voor een auto.

Ik had ooit een PL voor onze toenmalige Citigo iV voor 200 euro per maand. De afschrijving over de looptijd van 5 jaar was groter dan het PL tarief.

Er zijn ook scenario's waar je gewoon de liquiditeit nodig hebt voor andere zaken, terwijl draagkracht geen enkel probleem is. Of waar je een huurkoop lening hebt tegen 0.99% rente en het niet geïnvesteerd geld investeert of belegd.

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2026 12:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Johnnyvr6
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:26
sender schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:21:
De laatste software update "stond klaar" voordat we op vakantie gingen (niet met de tesla). Ik wilde dat pas na de vakantie doen. De "nieuwe optie automatisch installeren" staat uit. Maar nu is ie blijkbaar toch geïnstalleerd want in de app is de update melding weg... en ik zie er 2026.17.5 op staan...

Hoe kan dat? Enig idee?
Dit is niet de laatste update. Met deze software stand is mijn m3h afgeleverd in juni 2026.

Heb vorige week een update gehad naar 2026.21.100

• megabeat
Plenkske schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Dit doet mijn pre juniper MY ook. Ik weet niet exact hoevel minuten of accu percentage voor 100 hij dit doet, maar hij gaat wel langzamer op het laatste stuk.
Hadden die andere autos een top buffer? Tesla heeft dat niet. Als die andere dat wel hebben dan laden ze dus niet volledig op en zie je dus niet dat trage laden aan het einde.

@Card Nox

• Plenkske
megabeat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Hadden die andere autos een top buffer? Tesla heeft dat niet. Als die andere dat wel hebben dan laden ze dus niet volledig op en zie je dus niet dat trage laden aan het einde.
Je reageert op het verkeerde bericht.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:39
De auto toont dat trage laden ook nog als 'kalibratie'. Tegen de 100% aan.

Is zo aan een snellader maar dus evengoed met laden op het stopcontact (dan valt dat verschil natuurlijk minder op).

• Card Nox
  • Nu online
megabeat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:37:
[...]

@Card Nox
Volgens mij hield KIA zowel aan de bovengrens als ondergrens een buffer aan inderdaad.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:39

gwg

sonina schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:12:
De auto toont dat trage laden ook nog als 'kalibratie'. Tegen de 100% aan.

Is zo aan een snellader maar dus evengoed met laden op het stopcontact (dan valt dat verschil natuurlijk minder op).
Wij hebben de auto maar op een gegeven moment afgekoppeld omdat hij al een uur lang op 99% stond en maar niet naar de 100 wilde gaan 😅 Ging van 3.7KW langzaam dalen en bij 1.8 hebben we hem er maar afgehaald.

• adjego
gwg schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Wij hebben de auto maar op een gegeven moment afgekoppeld omdat hij al een uur lang op 99% stond en maar niet naar de 100 wilde gaan 😅 Ging van 3.7KW langzaam dalen en bij 1.8 hebben we hem er maar afgehaald.
Dan is de auto dus de accu aan het kalibreren wat hier boven ook al benoemd werd. Hij zakt uiteindlijke naar maar 1A laden volgens mij, maar dat is dus wel nuttig om te laten afronden.

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• gwg
  • Registratie: Juni 2026

gwg

adjego schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Dan is de auto dus de accu aan het kalibreren wat hier boven ook al benoemd werd. Hij zakt uiteindlijke naar maar 1A laden volgens mij, maar dat is dus wel nuttig om te laten afronden.
Ah goed om te weten. Volgende keer doe ik hem niet afbreken. Thanks. Is het sowieso soms een goed idee om hem naar 100% te doen (heb de nieuwste Model 3, wordt aangeraden om hem op 80 te houden door Tesla)

[ Voor 16% gewijzigd door gwg op 24-07-2026 15:05 ]

• adjego
gwg schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:05:
[...]

Ah goed om te weten. Volgende keer doe ik hem niet afbreken. Thanks. Is het sowieso soms een goed idee om hem naar 100% te doen (heb de nieuwste Model 3, wordt aangeraden om hem op 80 te houden door Tesla)
Dit ligt wel aan het type accu wat je hebt.
Mijn model 3 is een LFP, daar adviseren ze 1 keer per week naar 100% te laden, maar dit betekent niet dat die accu daar meteen ook goed tegen kan. Dit heeft vooral te maken dat de auto goed kan bepalen hoeveel er nog in de accu zit, door die kalibratie.

Heb je een NMC, dan wordt geadviseerd tot inderdaad 80% te laden. En bij lange trips voor de 100% te gaan.

Wil je wat meer details nog hierover weten:

• happylife
  • Registratie: September 2010
Mijn Model Y is nu net iets meer dan een maand oud en vandaag viel me iets op aan de camera behuizing aan de voorkant.

Volgens dit artikel zou er een nieuw ontwerp zijn dat volledig is afgesloten en daarmee dus minder snel wazig wordt. Mijn MY lijkt echter nog het oude ontwerp te hebben, ondanks dat hij onlangs is geproduceerd.

Ik ben nu dus benieuwd hoe het bij anderen is die dit jaar een MY hebben gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Tn4Z6Hdgk7tZg-FsdDhQbsdu6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLLTH4qgKNkgkIrme59QgpFf.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
Tesla model 3 lr rwd is door autobild verkozen als beste middenklasse auto boven de bmw cla en bmw i4, nog wat langere levertijden ?

https://x.com/teslaeurope/status/2070942102079553968?s=46

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-07-2026 17:39 ]

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
happylife schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:56:
Mijn Model Y is nu net iets meer dan een maand oud en vandaag viel me iets op aan de camera behuizing aan de voorkant.

Volgens dit artikel zou er een nieuw ontwerp zijn dat volledig is afgesloten en daarmee dus minder snel wazig wordt. Mijn MY lijkt echter nog het oude ontwerp te hebben, ondanks dat hij onlangs is geproduceerd.

Ik ben nu dus benieuwd hoe het bij anderen is die dit jaar een MY hebben gekocht.

[Afbeelding]
Mijn model Y Standard is van februari 2026 en heeft dezelfde (oude) zwarte rand.
Pagina: 1 ... 273 274 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: