Zit aan de binnenkant niet die stofkap? Waardoor ik alsnog de achterkant van de remschijf niet kan zienAndrehj schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Dat klopt allemaal. Maar we weten helemaal niet hoe die schijf er aan de andere kant uit ziet. Dus voordat je die monteur zijn papiertje in laat leveren, zou ik aan @nDirect090 willen vragen om eens een foto van de binnenkant van de remschijf te posten.
(Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gehad, remschijven aan de buitenkant nog prima, maar aan de binnenkant toch verroest, en dat terwijl de remklauwen en geleidepennen prima gangbaar waren. Wie het snapt, mag het zeggen.)
Ik heb zojuist weer een rit van 1000 km (met aanhanger) erop zitten en kan een aantal punten van je lijstje onderschrijven:zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:
Vanavond nog een stuk gereden met de Model Y Standard. Wat bevindingen:
- de ruitenwisser gaat soms aan zonder reden.
- de auto ligt lekker op de weg, voelt zeer stabiel.
- voldoende vermogen, maar niet spannend
- bij veel gas geven bij optrekken voel je de auto duidelijk inhouden. Volgens mij kan ie veel harder acceleren. Is dit een beperking vanwege proefrit of altijd?
- krijg de ACC niet boven de 129. Handmatig acceleren lijkt dan ook opeens tegen een muurtje aan te lopen. Begrenst?
- de auto zakt echt te ver door aan de achterkant als je over drempels gaat. Hij zucht door zeg maar. Je hoort de laadkabel op en neer springen.
- ik zie alleen enkel glas rondom. De Model 3 die ik ook probeerde had zichtbaar dubbel glas en was daardoor extreem stil. Ik dacht dat de Y Standard voorin ook dubbel glas zou hebben. Nog steeds is de auto relatief stil, maar als je dubbel glas hebt gehoord (of niet gehoord dus) valt dit tegen.
- automatisch groot licht werkt niet super goed, en blijft vaak te lang aan.
- reguliere verlichting is goed genoeg.
- stoelen zijn echt heel kort (is dit bij een Premium beter?) en relatief smal. Begon echt een beetje vervelend te drukken aan de zijkant van mijn rechterbeen/bil.
- auto rijdt meteen super vertrouwd, alsof je hem al jaren rijdt
- ik vind de ventilatie in de auto, zelfs op low, alsnog best wel luid.
- ik vind geen dual zone tempratuur instelling. Is dat wel bij Premium?
- qua ruimte voelt de Y (logisch ook) fijner dan de 3.
- glazen dak in de 3 scoort wel echt pluspunten.
- vering beetje lawaaiig.
- ook een beetje hobbelen vanaf 120 km/u. Duidelijk hoogteslag in de banden. Banden staan op 3 bar.
- harde plastics (en geen vilt) valt wat tegen als je dat wel in een andere auto gezien hebt
- gat in de midden tunnel stoorde me alleen omdat ik mijn been nu niet ertegen kon leunen.
- ik vind de auto op de snelweg wat lichter sturen. In de 3 kon ik de gevoeligheid van sturen instellen, in deze Standard Y niet. Is dat anders bij Premium?
Jammer, ik had er mss iets meer van verwacht. Met die 5K korting is de prijs (35K) echt heel goed. Het verschil met een premium is vrij groot.
- Ruitenwissers gaan zomaar aan terwijl ze op OFF staan (reeds contact gehad met Tesla en ze gaven aan om te resetten.......)
- Rijdend op ACC zonder max snelheid (dus borden herkenning NIET ingeschakeld) De auto kiest diverse keren zomaar spontaan een andere snelheid dan ingesteld. En volgt niet eens de snelheid die op dat wegvak geldt.
- Rijdend met autopilot; dit is echt 3x niets wat een aanfluiting, onze Inster doet dit een stuk beter.
Verbruik met aanhanger is wel echt veel hoger; normaliter tussen de 110 en 130 Wh/km nu 220 Wh/km niet harder dan 100 km/h gereden
Ik vind vooral de 1e 3 punten echt heel slecht en overweeg om juridische stappen te ondernemen wegens wanprestatie leidend tot gevaarlijke situaties.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Borden herkenning kun je niet uitzetten. Check voor de zekerheid of je raam niet vies is met deze instructies (gebruik een zaklamp)CEdS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:39:
[...]
Ik heb zojuist weer een rit van 1000 km (met aanhanger) erop zitten en kan een aantal punten van je lijstje onderschrijven:
- Ruitenwissers gaan zomaar aan terwijl ze op OFF staan (reeds contact gehad met Tesla en ze gaven aan om te resetten.......)
- Rijdend op ACC zonder max snelheid (dus borden herkenning NIET ingeschakeld) De auto kiest diverse keren zomaar spontaan een andere snelheid dan ingesteld. En volgt niet eens de snelheid die op dat wegvak geldt.
- Rijdend met autopilot; dit is echt 3x niets wat een aanfluiting, onze Inster doet dit een stuk beter.
Verbruik met aanhanger is wel echt veel hoger; normaliter tussen de 110 en 130 Wh/km nu 220 Wh/km niet harder dan 100 km/h gereden
Ik vind vooral de 1e 3 punten echt heel slecht en overweeg om juridische stappen te ondernemen wegens wanprestatie leidend tot gevaarlijke situaties.
Ik kies dat ie de snelheid vastzet op de snelheid die ik kies, niet op max. Snelheid, die o.a. van de borden wordt afgelezen.pdidi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Borden herkenning kun je niet uitzetten. Check voor de zekerheid of je raam niet vies is met deze instructies (gebruik een zaklamp)
[Afbeelding]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Kekboi schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Ik heb wel vervelend nieuws. Ik gebruikte voorheen een apart driver profile voor autosteer zodat ik tussen acc en as kon wisselen. Sinds de update krijg ik een melding dat ik alleen kan switchen als hij in park staat. Ik kan dus niet meer on the fly wisselen om autosteer aan of uit te zetten. Heel vervelend, ik hoop dat fsd snel komt om het dan maar te vervangen.
Even getest, mede naar aanleiding van een berichtje van @Empie69Empie69 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:11:
[...]
Het IS er uit en niet meer creatief te herstellen. Zie alle posts met ervaringen uit de praktijk van Juniper rijders....
Ook de workaround om met 2 identieke profielen (1 voor TACC en 1 voor Autosteer) toch tijdens het rijden te kunnen wisselen lijkt met de nieuwste software update om zeep te zijn geholpen...
Werkt inderdaad niet meer. Verschillende situaties getest (wegrijden met Profiel AutoSteer en dan wisselen naar profiel TACC, etc,)
Krijg deze melding (heel kort) waarna hetgeen je mee bent weggereden blijft werken.
[ Voor 35% gewijzigd door Mar.tin op 15-03-2026 12:10 ]
Die instelling gaat alleen over het inschakel momentCEdS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Ik kies dat ie de snelheid vastzet op de snelheid die ik kies, niet op max. Snelheid, die o.a. van de borden wordt afgelezen.
Heb je luchtstromen wel goed ingesteld? Als je kruislings instelt dan krijg je de temperatuur van je passagier vv.TCMR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Wij merken daar echt helemaal niets van. Zal eens een keer met temperatuurprobe gaan meten, maar dat splitsen werkt in onze MY uit 22 echt zo goed als niet, dus staat ie bij ons gewoon maar op synchroon.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb een premium!zunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:15:
[...]
Is dat hij een premium hetzelfde?
Ik merkte trouwens dat ik in de 3 dual motor stuurgedrag aan kon passen, in de standard Y ging dat niet. Vond de Standard nu wat nerveus op de snelweg dus had hem liever wat zwaarder gezet. Voorbehouden aan premium?
Heeft verder niets met de instellingen te maken hoor, dit is gewoon hoe het werkt. Was dit toevallig op knooppunten? Want daar merk ik vooral dat de snelheid automatisch aanpast. En na het knooppunt weer hersteld.CEdS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:39:
[...]
Ik vind dit zeer vervelend en soms ronduit gevaarlijk. Jammer dat die functionaliteit er na al die jaren er nog steeds in zit.xFeverr schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Heeft verder niets met de instellingen te maken hoor, dit is gewoon hoe het werkt. Was dit toevallig op knooppunten? Want daar merk ik vooral dat de snelheid automatisch aanpast. En na het knooppunt weer hersteld.
Heel af en toe kom ik zelfs tegen dat die de snelheid HOGER zet dan ik zelf wil. Serieus schrikken als je op een 70km/u baan opeens keihard begint op te trekken omdat de auto bij een afslag had gelezen dat het 120km/u zou zijn en jij van de hele rit nog nergens boven de 70km/u bent gaan rijden.
Zojuist de voorruit achter de front camera van mijn m3 highland (januari 2024, 58.000 km) schoongemaakt. Van buiten was de waas al iets zichtbaar, en kreeg pas een melding op klaarlichte dag bij laagstaande zon dat de snelheid werd verlaagd vanwege slecht zicht.
Ook hoop ik dat hiermee de streepdetectie beter werkt op (bijvoorbeeld de A7 van Tjalleberd naar Heerenveen. Daar heeft iemand eens kilometerslang z'n velg lopen bijschaven aan het asfalt, wat daarna is bijgetipt met kilometers aan bitumen). De auto detecteert vaak de bitumenstreep als wegbelijning. Beetje een first world problem, maar toch irritant
De instructies hier YouTube: Model 3 Highland FSD 14 Prep: Clean Your Front Cameras! (see correct... vond ik er best lastig uit zien, maar de klus stelde echt weinig voor en was in een goed kwartier klaar. Na verwijderen van de plastic trim was pas goed zichtbaar hoe vies de voorruit hier was.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Het zou ook echt top zijn als hiermee het aantal nutteloze ruitenwissenacties wat wordt verlaagd. Met een software-update is dit enige tijd geleden al enorm verbeterd, maar af en toe is er nog een nodeloze wisbeweging. Dit heeft er in twee jaar wel voor gezorgd dat er veel ruitenwisserkrasjes in de voorruit zitten, veel meer dan bij bijvoorbeeld een 10 jaar oude auto...
Ook hoop ik dat hiermee de streepdetectie beter werkt op (bijvoorbeeld de A7 van Tjalleberd naar Heerenveen. Daar heeft iemand eens kilometerslang z'n velg lopen bijschaven aan het asfalt, wat daarna is bijgetipt met kilometers aan bitumen). De auto detecteert vaak de bitumenstreep als wegbelijning. Beetje een first world problem, maar toch irritant
De instructies hier YouTube: Model 3 Highland FSD 14 Prep: Clean Your Front Cameras! (see correct... vond ik er best lastig uit zien, maar de klus stelde echt weinig voor en was in een goed kwartier klaar. Na verwijderen van de plastic trim was pas goed zichtbaar hoe vies de voorruit hier was.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Het zou ook echt top zijn als hiermee het aantal nutteloze ruitenwissenacties wat wordt verlaagd. Met een software-update is dit enige tijd geleden al enorm verbeterd, maar af en toe is er nog een nodeloze wisbeweging. Dit heeft er in twee jaar wel voor gezorgd dat er veel ruitenwisserkrasjes in de voorruit zitten, veel meer dan bij bijvoorbeeld een 10 jaar oude auto...
Als dat scherm piept en de piep verandert als je het contrast van het scherm verstelt, dan is het tweede scherm ook niet goed.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Misschien moet Tesla ook zelf even z'n Owners Manual lezen, maar op het moment dat je TACC of Autosteer aanzet worden je ruitenwissers weer op Auto gezet (ik begrijp uit je verdere verhaal dat TACC aan stond)CEdS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:39:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 15-03-2026 17:20 ]
zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:
- bij veel gas geven bij optrekken voel je de auto duidelijk inhouden. Volgens mij kan ie veel harder acceleren. Is dit een beperking vanwege proefrit of altijd?
=> stond deze op Chill of Standard
=> Dat zijn matrix koplampen, die blijven op groot licht staan en dimmen de tegenligger uit zodat deze niet verblind wordt. In o.a. de bebouwde kom wordt dimlicht ingeschakeld.
Stond op standaard.
En aangezien dit een Standard is heeft ie geen matrix lampen. Dus alleen simpel aan of uit van het groot licht. Ook in de bebouwde kom was het soms aan.
Ik heb altijd het geluk dat er weer eens een plastic clipje hier of daar afbreekt..chielmi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:13:
Zojuist de voorruit achter de front camera van mijn m3 highland (januari 2024, 58.000 km) schoongemaakt. Van buiten was de waas al iets zichtbaar, en kreeg pas een melding op klaarlichte dag bij laagstaande zon dat de snelheid werd verlaagd vanwege slecht zicht.
Ahh dat had ik over het hoofd gezien.zunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Stond op standaard.
En aangezien dit een Standard is heeft ie geen matrix lampen. Dus alleen simpel aan of uit van het groot licht. Ook in de bebouwde kom was het soms aan.
Net even het verschillenlijstje gezien. Voor het geld koop je een meer dan capabele auto, waar werkelijk alles wat een Tesla leuk maakte is uitgesloopt.
Van een Renault Zoë naar een Model Y Standard is nog steeds een feest hoorbert pit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Ahh dat had ik over het hoofd gezien.
Net even het verschillenlijstje gezien. Voor het geld koop je een meer dan capabele auto, waar werkelijk alles wat een Tesla leuk maakte is uitgesloopt.
Legion 7i i9 3080 32gb
Helemaal mee eens. Het blijft gewoon een feest om in te rijden elke dag weer. En op een lange rit met passagiers/bagage en alle faciliteiten aan boord biedt Tesla een ongekende rij-ervaring.markklok schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:26:
[...]
Van een Renault Zoë naar een Model Y Standard is nog steeds een feest hoor
Dit inderdaad. Als je bij de concurrent gaat kijken voor dat geld moet je nog een halve optielijst aanvinken, of je hebt veel minder bereik.markklok schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:26:
[...]
Van een Renault Zoë naar een Model Y Standard is nog steeds een feest hoor
Enige complaint is dat een aantal dingen wel voelen als pesten, zoals de panoramadak en frunk besparing. Maar alsnog mega deal.
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
De eerste de beste ali ontwerper die een XXL frunk maakt voor de standard gaat geld verdienenRefl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Dit inderdaad. Als je bij de concurrent gaat kijken voor dat geld moet je nog een halve optielijst aanvinken, of je hebt veel minder bereik.
Enige complaint is dat een aantal dingen wel voelen als pesten, zoals de panoramadak en frunk besparing. Maar alsnog mega deal.
Legion 7i i9 3080 32gb
Je kunt ook gewoon de normale kuip + foam insert voor onderop de klep bestellen voor een €250 of iets in die geest.markklok schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:48:
[...]
De eerste de beste ali ontwerper die een XXL frunk maakt voor de standard gaat geld verdienen
Edit: schijnbaar past die niet, of niet in de VS versie tenminste.
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/s/cqNlEhstMo
[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 15-03-2026 21:26 ]
Uhh de standard heeft ook matrix voor zover ik weet?zunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Stond op standaard.
Edit: oh blijkbaar dacht ik dat automatisch grootlicht het is. De andere modellen hebben ook nog adaptief groot licht. Maakt die standard toch even weer wat minder interessant.
[ Voor 21% gewijzigd door Oekol op 15-03-2026 23:28 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik pak er ff een paar uit:
helaas, dat is zoals het is.
2. Yep, dat klopt, de Standard is qua motor tot veel meer in staat dan hij doet. Je merkt dat hij bij 50-60 km/u opeens een stuk meer vermogen los laat. Beetje flauw inderdaad, ik vermoed dat hij gewoon hetzelfde gemotoriseerd is als een Premium RWD. Maar wellicht wel goed voor de verzekeringspremie, terwijl het vermogen wel handig is voor regenereren. Wie weet kunnen we het ooit met een software update unlocken zoals vroegah bij de Model 3 LR.
3. Tot 140 kan TACC. De topsnelheid is 200, al ben ik er zelf nog niet mee naar Duitsland gereden. Je proefritauto is waarschijnlijk begrenst.
4. Vind ik wel meevallen, hij is althans aanzienlijk comfortabeler dan de oude Model 3 wat mij betreft.
5. Dat klopt, daar is bij de Y standard op bezuinigd. Desondanks is ie stiller dan menig alternatief van een ander merk, maar ja, de 3 en Premium trims zijn stiller.
6. Klopt wel, matrix LED is de fijne oplossing, maarja dat zit dus niet op de Standard. Zelf vind ik die grootlichtassistent gewoon irritant, wat ik doe is met een enhauto setup (die je toch wil om die snelheidswaarschuwing uit te zetten) de automatische grootlicht bij autopilot uitschakelen, en het met de hand aanzetten.
7. Ik vind de stoelen ook kort en vind het vooral jammer dat de zitting niet ver (genoeg) te kantelen is. De bijrijdersstoel kan nog minder zelfs. De stoelen van de oude 3 vond ik idd ook fijner, maargoed, ik zit ook in veel auto's die ik veel minder vind. Maar ik heb het hierna over perspectief
8. Herken ik niet persoonlijk.
9. Kan wel degelijk, ook bij de Standard.
) gewoon heel veel geld, voor qua 'praktische gezinsbruikbaarheid' dezelfde auto.
Vergelijk je de Standard met een Premium, zonder naar de prijs te kijken, dan valt het tegen.
Maar ga je een Standard rijden na een proefritje in een Peugeot e208 of een VW ID3. Dan zijn veel klachten opeens een voordeel voor de Tesla. Neem het ruimte aanbod, een achterstevoren geplaatste maxi-cosi maakt je bijrijdersstoel bij de concurrentie gewoon onbruikbaar. De kofferbak al helemaal. De klacht over acceleratie is in vergelijking met andere Tesla's terecht, maar in vergelijking met wat je elders voor 35k kan kopen, juist een win voor de Y. En dan laat ik alle 'default Tesla dingetjes' zoals de app, infotainment en alle integraties zelfs nog buiten beschouwing.
Gewoon ter referentie. Er zijn mensen die zonder blikken of blozen zo'n bedrag neertellen voor een occasion zoals deze. Iedereen z'n eigen voorkeur natuurlijk... maar dat zet de boel in een heel ander perspectief I guess.
1. Welkom bij Tesla, daar hebben we allemaal al jaren last vanzunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:
- de ruitenwisser gaat soms aan zonder reden.
- krijg de ACC niet boven de 129. Handmatig acceleren lijkt dan ook opeens tegen een muurtje aan te lopen. Begrenst?
- de auto zakt echt te ver door aan de achterkant als je over drempels gaat. Hij zucht door zeg maar. Je hoort de laadkabel op en neer springen.
- ik zie alleen enkel glas rondom. De Model 3 die ik ook probeerde had zichtbaar dubbel glas en was daardoor extreem stil. Ik dacht dat de Y Standard voorin ook dubbel glas zou hebben. Nog steeds is de auto relatief stil, maar als je dubbel glas hebt gehoord (of niet gehoord dus) valt dit tegen.
- stoelen zijn echt heel kort (is dit bij een Premium beter?) en relatief smal. Begon echt een beetje vervelend te drukken aan de zijkant van mijn rechterbeen/bil.
- ik vind de ventilatie in de auto, zelfs op low, alsnog best wel luid.
- ik vind geen dual zone tempratuur instelling. Is dat wel bij Premium?
2. Yep, dat klopt, de Standard is qua motor tot veel meer in staat dan hij doet. Je merkt dat hij bij 50-60 km/u opeens een stuk meer vermogen los laat. Beetje flauw inderdaad, ik vermoed dat hij gewoon hetzelfde gemotoriseerd is als een Premium RWD. Maar wellicht wel goed voor de verzekeringspremie, terwijl het vermogen wel handig is voor regenereren. Wie weet kunnen we het ooit met een software update unlocken zoals vroegah bij de Model 3 LR.
3. Tot 140 kan TACC. De topsnelheid is 200, al ben ik er zelf nog niet mee naar Duitsland gereden. Je proefritauto is waarschijnlijk begrenst.
4. Vind ik wel meevallen, hij is althans aanzienlijk comfortabeler dan de oude Model 3 wat mij betreft.
5. Dat klopt, daar is bij de Y standard op bezuinigd. Desondanks is ie stiller dan menig alternatief van een ander merk, maar ja, de 3 en Premium trims zijn stiller.
6. Klopt wel, matrix LED is de fijne oplossing, maarja dat zit dus niet op de Standard. Zelf vind ik die grootlichtassistent gewoon irritant, wat ik doe is met een enhauto setup (die je toch wil om die snelheidswaarschuwing uit te zetten) de automatische grootlicht bij autopilot uitschakelen, en het met de hand aanzetten.
7. Ik vind de stoelen ook kort en vind het vooral jammer dat de zitting niet ver (genoeg) te kantelen is. De bijrijdersstoel kan nog minder zelfs. De stoelen van de oude 3 vond ik idd ook fijner, maargoed, ik zit ook in veel auto's die ik veel minder vind. Maar ik heb het hierna over perspectief
Tja, het is een beetje waar je 'm tegenover zet. Ja: het verschil met een Premium is duidelijk merkbaar. Maar momenteel is het gat 16.000 euro oftewel haast 50% extra. Dat is (iig voor onsJammer, ik had er mss iets meer van verwacht. Met die 5K korting is de prijs (35K) echt heel goed. Het verschil met een premium is vrij groot.
Vergelijk je de Standard met een Premium, zonder naar de prijs te kijken, dan valt het tegen.
Maar ga je een Standard rijden na een proefritje in een Peugeot e208 of een VW ID3. Dan zijn veel klachten opeens een voordeel voor de Tesla. Neem het ruimte aanbod, een achterstevoren geplaatste maxi-cosi maakt je bijrijdersstoel bij de concurrentie gewoon onbruikbaar. De kofferbak al helemaal. De klacht over acceleratie is in vergelijking met andere Tesla's terecht, maar in vergelijking met wat je elders voor 35k kan kopen, juist een win voor de Y. En dan laat ik alle 'default Tesla dingetjes' zoals de app, infotainment en alle integraties zelfs nog buiten beschouwing.
Gewoon ter referentie. Er zijn mensen die zonder blikken of blozen zo'n bedrag neertellen voor een occasion zoals deze. Iedereen z'n eigen voorkeur natuurlijk... maar dat zet de boel in een heel ander perspectief I guess.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Standard 3 heeft Matrix LED.Oekol schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Uhh de standard heeft ook matrix voor zover ik weet?
Standard Y heeft dat niet.
Dank voor je toelichting. Ja, ik vind het alsnog een heel goede deal, temeer omdat in de berekening die ik heb gemaakt de TCO over 6 jaar voor een nieuwe Standard gelijk is aan het houden van de huidige auto.Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:14:
Ik pak er ff een paar uit:
[...]
1. Welkom bij Tesla, daar hebben we allemaal al jaren last vanhelaas, dat is zoals het is.
[...]
Tja, het is een beetje waar je 'm tegenover zet. Ja: het verschil met een Premium is duidelijk merkbaar. Maar momenteel is het gat 16.000 euro oftewel haast 50% extra.
Toch zijn we niet overtuigd. 2 jaar geleden hebben we een Y gereden (toen de basis uitvoering) en we waren onder de indruk. Gevoelsmatig was die auto toen niet veel duurder.
Vandaag hebben we ook met de kids gereden, maar al snel hoorden we wat misselijkheid klachten. Mijn vrouw vond de auto qua sturen ook nerveus. Het missen van een kofferbak afdekking plus wat punten zoals al eerder benoemd laten ons erg twijfelen. De auto voelt te uitgekleed voor ons. Los daarvan, voor 35K heb je idd veel auto. Maar zoals iemand hier eerder zei, het voelt toch alsof de leuke dingetjes eraf zijn gehaald. Was de premium, iig voor de introductie van deze Standard, niet min of meer dezelfde prijs? Het verschil tussen Standard en Premium is erg groot nu.
Ik vraag me af of een Standard 3 meer premium overkomt.
De 3 standard is minder uitgekleed dan de y volgens mij. Ik zou trouwens niet meer zonder m’n matrix lampen willen , werkt echt geniaal vind ik. Prachtig als je die beamshaping aan het werkt ziet en om andere auto’s heen ziet draaien tijdens het rijden. Rij veel ‘s avonds en ‘s nachts dus heb er echt veel plezier van. Heb geen auto gezien waar het beter werkt dan op de 3 highland.Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:19:
[...]
Standard 3 heeft Matrix LED.
En ook al met dat panorama dak van de M3 en de MY niet maakt het de MY standard erg onaantrekkelijk.Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:19:
[...]
Standard 3 heeft Matrix LED.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De oude standard RWD was 45kzunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:21:
[...]
Dank voor je toelichting. Ja, ik vind het alsnog een heel goede deal, temeer omdat in de berekening die ik heb gemaakt de TCO over 6 jaar voor een nieuwe Standard gelijk is aan het houden van de huidige auto.
Toch zijn we niet overtuigd. 2 jaar geleden hebben we een Y gereden (toen de basis uitvoering) en we waren onder de indruk. Gevoelsmatig was die auto toen niet veel duurder.
Vandaag hebben we ook met de kids gereden, maar al snel hoorden we wat misselijkheid klachten. Mijn vrouw vond de auto qua sturen ook nerveus. Het missen van een kofferbak afdekking plus wat punten zoals al eerder benoemd laten ons erg twijfelen. De auto voelt te uitgekleed voor ons. Los daarvan, voor 35K heb je idd veel auto. Maar zoals iemand hier eerder zei, het voelt toch alsof de leuke dingetjes eraf zijn gehaald. Was de premium, iig voor de introductie van deze Standard, niet min of meer dezelfde prijs? Het verschil tussen Standard en Premium is erg groot nu.
Ik vraag me af of een Standard 3 meer premium overkomt.
5K verschil dus. Dat klinkt fair. Ik vind het huidige verschil te groot.
Ik zal morgen eens bellen met Tesla, en kijken of een Standard 3 te proberen is.
Jammer overigens dat de korting niet van toepassing is op de luxere uitvoeringen.
Mja, na subsidie iets van 42k dacht ik, omdat ik nog een kleur had gekozen.
En toch koop ik pas weer een nieuwe als er een Premium Standard range RWD is voor dat geld.
Y'24
Geen “standard” maar een “premium” met LFP batterij was dat. Je levert veel luxe in idd , wat dat betreft jammer dat ze die oude y rwd (premium) met lfp niet gewoon in de prijslijst hebben laten staan voor 45k..
En dat is oke, ik wil je ook niet per se overtuigen hoorzunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:21:
De oude Y was in een aantal opzichten inderdaad een luxere auto. En kostte over het algemeen 45k. Er zijn acties geweest, maar hij is nooit onder de 40k gezakt, wat vervolgens met inflatie meegerekend gewoon een 10k duurdere auto is. Da's best serieus geld
Voor ons waren fabrieksgarantie, zuinigheid, FSD hardware, nieuw interieur en exterieur van groter belang dan de pluspunten van de oude Y. Maar ik snap zeker ook dat mensen daarop een andere voorkeur/smaak kunnen hebben.
Dat vind ik wel gek. De Y Standard en de "legacy" Y komen qua ophanging op heel veel vlakken met elkaar overeen.Vandaag hebben we ook met de kids gereden, maar al snel hoorden we wat misselijkheid klachten. Mijn vrouw vond de auto qua sturen ook nerveus.
Da's met een paar tientjes op te lossen.Het missen van een kofferbak afdekking
Nouja, hij kan nog steeds scheten laten voor voorbijgangers en je kan Beach Buggy Racing doen bij een Supercharger. Infotainment en FSD hardware zijn gewoon hetzelfde.Maar zoals iemand hier eerder zei, het voelt toch alsof de leuke dingetjes eraf zijn gehaald.
Het is maar net wat je leuk vind en waar je waarde aan hecht. En wat je referentiekader is.
De Premium was er 'vroegah' als standard range RWD, kostte 45.990 en was dus flink duurder. Die trim wordt nu wel eens als "unicorn" bestempeldWas de premium, iig voor de introductie van deze Standard, niet min of meer dezelfde prijs? Het verschil tussen Standard en Premium is erg groot nu.
Maar hij kan maar zo weer terug komen. En bij Tesla weet je nooit voor welke prijs
Yes, daar is aanzienlijk minder op beknibbelt. Maar ook daarvoor geldt dat de Premium gewoon... meer premium isIk vraag me af of een Standard 3 meer premium overkomt.
Bij Audi kost een S-Line package ook een paar duizend euro. En praktisch gezien heb je er vrijwel niks aan. Iedereen maakt een ander besluit of daarvoor het geld wordt uigetrokken of niet
Die korting is er omdat Tesla de kwartaalcijfers wil opkrikken. Luxere varianten kunnen ze niet leveren voor het einde van dit kwartaal, dus zijn uitgesloten van de acties.zunrob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:35:
Jammer overigens dat de korting niet van toepassing is op de luxere uitvoeringen.
Als je een Premium overweegt, zou ik sowieso 2-3 maandjes wachten persoonlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 15-03-2026 23:56 ]
Mja, sinds dit weekend kan ik zonder de zitting van de kinderwagen af te halen, die hele unit in de achterbak zetten. En het campingbedje er naast. En de kinderstoel er gewoon bovenop. Allemaal zonder tetris te spelen. Voorheen lag die kinderstoel naast de max-cosi... mocht er ooit een #2 komen dan zou dat een issue zijn.Oekol schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:30:
[...]
En ook al met dat panorama dak van de M3 en de MY niet maakt het de MY standard erg onaantrekkelijk.
Dat is voor mij (en vooral mijn wederhelft) aantrekkelijker dan een glazen dak
En dat is ongetwijfeld ook de doelgroep van de auto, gegeven dat er dus wél een elektrische kofferklep op zit (dat had onze oude Model 3 uit 2020 niet). Voor ons is dat echte luxe
Maar ja, ook ik vind het jammer dat er nou net op de Y zoveel beknibbeld is. Desondanks is het relatief tot de concurrentie een vrij unieke auto op het prijspunt waar hij nu op zit.
[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 15-03-2026 23:57 ]
Benieuwd m.b.t. het 2-3 maanden wachten. Zit er iets in de pijplijn?Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:44:
[...]
En dat is oke, ik wil je ook niet per se overtuigen hooreen auto is emotie en ik kan me goed voorstellen dat als je emotie zoekt, de Y Standard niet de auto is die je wilt. De Y Standard is meer een praktische en nuchtere auto.
De oude Y was in een aantal opzichten inderdaad een luxere auto. En kostte over het algemeen 45k. Er zijn acties geweest, maar hij is nooit onder de 40k gezakt, wat vervolgens met inflatie meegerekend gewoon een 10k duurdere auto is. Da's best serieus geldZo'n auto als occasion is dan ook soms nog duurder dan een nieuwe Y Standard.
Voor ons waren fabrieksgarantie, zuinigheid, FSD hardware, nieuw interieur en exterieur van groter belang dan de pluspunten van de oude Y. Maar ik snap zeker ook dat mensen daarop een andere voorkeur/smaak kunnen hebben.
[...]
Dat vind ik wel gek. De Y Standard en de "legacy" Y komen qua ophanging op heel veel vlakken met elkaar overeen.
[...]
Da's met een paar tientjes op te lossen.
[...]
Nouja, hij kan nog steeds scheten laten voor voorbijgangers en je kan Beach Buggy Racing doen bij een Supercharger. Infotainment en FSD hardware zijn gewoon hetzelfde.
Het is maar net wat je leuk vind en waar je waarde aan hecht. En wat je referentiekader is.
[...]
De Premium was er 'vroegah' als standard range RWD, kostte 45.990 en was dus flink duurder. Die trim wordt nu wel eens als "unicorn" bestempeld![]()
Maar hij kan maar zo weer terug komen. En bij Tesla weet je nooit voor welke prijs
[...]
Yes, daar is aanzienlijk minder op beknibbelt. Maar ook daarvoor geldt dat de Premium gewoon... meer premium is
Bij Audi kost een S-Line package ook een paar duizend euro. En praktisch gezien heb je er vrijwel niks aan. Iedereen maakt een ander besluit of daarvoor het geld wordt uigetrokken of niet
[...]
Die korting is er omdat Tesla de kwartaalcijfers wil opkrikken. Luxere varianten kunnen ze niet leveren voor het einde van dit kwartaal, dus zijn uitgesloten van de acties.
Als je een Premium overweegt, zou ik sowieso 2-3 maandjes wachten persoonlijk.
Dat weet echt niemand (helaas).zunrob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 00:05:
[...]
Benieuwd m.b.t. het 2-3 maanden wachten. Zit er iets in de pijplijn?
Waarom ik het zeg: over 2-3 maanden zit je aan het einde van Q2
Als de sales tegenvallen en er nog wat voorraad blijkt te zijn, dan gaat Tesla daar gewoon korting op geven. Tesla doet namelijk het hele kwartaal door z'n best om zoveel mogelijk auto's uit de fabriek te doen rollen, en vervolgens is het aan het sales team tegen welke prijs ze weg gaan
Maargoed als ze komend kwartaal weer voorverkopen wat ze produceren, komt er helemaal geen kortingsactie. Kan ook nog.
De huidige korting op de 3/Y standard is ook niet voor niks met een verplichte afname voor 31 maart. Dat is om de Q1 cijfers op te krikken.
Helemaal eens. Maar dat heb ik al met de huidige MY uit '22. Als ik dezelfde weer zou willen is het grote stappen achteruit. Dat vind ik zo jammer.Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:48:
[...]
Mja, sinds dit weekend kan ik zonder de zitting van de kinderwagen af te halen, die hele unit in de achterbak zetten. En het campingbedje er naast. En de kinderstoel er gewoon bovenop. Allemaal zonder tetris te spelen. Voorheen lag die kinderstoel naast de max-cosi... mocht er ooit een #2 komen dan zou dat een issue zijn.
Dat is voor mij (en vooral mijn wederhelft) aantrekkelijker dan een glazen dak![]()
En dat is ongetwijfeld ook de doelgroep van de auto, gegeven dat er dus wél een elektrische kofferklep op zit (dat had onze oude Model 3 uit 2020 niet). Voor ons is dat echte luxe![]()
Maar ja, ook ik vind het jammer dat er nou net op de Y zoveel beknibbeld is. Desondanks is het relatief tot de concurrentie een vrij unieke auto op het prijspunt waar hij nu op zit.
Als je beetje auto met waarde in wilt ruilen ben je een groot deel van de 5k bonus kwijt. De standaard kost 40k en met de aankoop van een wrak krijg je 5k korting. Voor 40k kun je ook een ioniq 5 of id.4 kopen. Verder geen idee hoe die qua opties zit. Als je nu een auto van 15k of meer hebt, en in wilt ruilen zal er onderaan de streep niet veel tussen zitten.Richh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:14:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je kan in dat geval toch gewoon de Premium nemen?Oekol schreef op maandag 16 maart 2026 @ 06:22:
[...]
Helemaal eens. Maar dat heb ik al met de huidige MY uit '22. Als ik dezelfde weer zou willen is het grote stappen achteruit. Dat vind ik zo jammer.
Leasebudgetten zou nog de oude maar met de nieuwe wegenbelasting regels voor de auto's vallen veel auto's boven de normering. Een Mercedes van 58k valt er wel in door de restwaarde en een Tesla van 49k niet. In 't slechtste geval ga ik de huidige verlengen. Geen straf, alleen wel jammer dat je dan geen nieuwere accu hebt met langere range. Je merkt wel dat 300km het een beetje is. Als ik niet op bestemming kan laden is het heel vervelend. Gaat 9/10x goed.Richh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:32:
[...]
Je kan in dat geval toch gewoon de Premium nemen?
Heeft iemand Comfort Braking al uitgeprobeerd op de nieuwe Y (heb je wel sw 2026.8 voor nodig). Wat houdt dit nou precies in en waarom is dit bijv. niet beschikbaar op de nieuwe 3? Blijkbaar toch wat technische verschillen... (los van het HEPA filter dat ontbreekt)
Dat is waar, dat zijn vergelijkbaardere auto's. Wij hebben gekeken wat Kia wou bieden voor onze auto icm een EV6, maar dat verschilde echt niet veel van Tesla (ex 5k). Ze houden allemaal de koerslijsten aan.Inspired schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:19:
[...]
Als je beetje auto met waarde in wilt ruilen ben je een groot deel van de 5k bonus kwijt. De standaard kost 40k en met de aankoop van een wrak krijg je 5k korting. Voor 40k kun je ook een ioniq 5 of id.4 kopen. Verder geen idee hoe die qua opties zit. Als je nu een auto van 15k of meer hebt, en in wilt ruilen zal er onderaan de streep niet veel tussen zitten.
In vergelijking, dan is toch de Y de grootste van de drie. En dan kan de standard 'inhouden' met 7,3 voor 0-100 maar de Ioniq doet het in 8,5 en de ID4 in 9.0. Beide komen ook met stoffen stoelen, en zonder panoramadak, toch de grootste 'klachten' van de Standard. De ID4 heeft 10kWh aan accu minder en verbruikt meer. En zo kan je nog best even doorgaan - nog los van de 'tesla experience' met het (grotere) infotainment en superchargers die direct integreren
Dat maakt toch dat de Standard misschien niet voor iedereen geschikt is, maar wel zn plekje heeft op dit prijspunt.
Ik zou rationeel niet weten waarom je de ID4 er boven zou verkiezen. De Ioniq5 met 800v snelladen heeft wèl een USP.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 16-03-2026 09:44 ]
In ons geval zou de auto (volgens auto Telex) zo een 15K op moeten brengen. Tesla zit daar met 11K idd ruim onder. Toch een bijzondere manier van werken, want zelfs de Tesla medewerker zei dat ik dan beter gewoon een wrak kon aankopen om in te ruilen. Dat is voor iedereen meer gedoe...Inspired schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:19:
[...]
Als je beetje auto met waarde in wilt ruilen ben je een groot deel van de 5k bonus kwijt. De standaard kost 40k en met de aankoop van een wrak krijg je 5k korting. Voor 40k kun je ook een ioniq 5 of id.4 kopen. Verder geen idee hoe die qua opties zit. Als je nu een auto van 15k of meer hebt, en in wilt ruilen zal er onderaan de streep niet veel tussen zitten.
Auto telex is leuk, maar probeer eerst maar eens iemand te vinden die dat echt bied. Je kunt je auto natuurlijk ook via anwb of iets dergelijks aanbieden. Dan weet je binnen een paar dagen wat iemand anders daadwerkelijk bied.zunrob schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:47:
[...]
In ons geval zou de auto (volgens auto Telex) zo een 15K op moeten brengen. Tesla zit daar met 11K idd ruim onder. Toch een bijzondere manier van werken, want zelfs de Tesla medewerker zei dat ik dan beter gewoon een wrak kon aankopen om in te ruilen. Dat is voor iedereen meer gedoe...
Het is koffiedik kijken maar momenteel staan de premium levertijden al op mei-juni (dus einde Q2), zou me verbazen als ze daar nu met tijdelijke kortingen gaan strooien. Kan zijn dat de vraag hoger is op die modellen, of juist het aanbod minder (focus op standaard uitvoering, die zal wel harder lopen in de lease).Richh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 00:11:
[...]
Dat weet echt niemand (helaas).
Waarom ik het zeg: over 2-3 maanden zit je aan het einde van Q2![]()
Als de sales tegenvallen en er nog wat voorraad blijkt te zijn, dan gaat Tesla daar gewoon korting op geven. Tesla doet namelijk het hele kwartaal door z'n best om zoveel mogelijk auto's uit de fabriek te doen rollen, en vervolgens is het aan het sales team tegen welke prijs ze weg gaanmaar, aan het einde van Q2 moet de voorraad in ieder geval zo ver mogelijk 'weg'.
Maargoed als ze komend kwartaal weer voorverkopen wat ze produceren, komt er helemaal geen kortingsactie. Kan ook nog.
De huidige korting op de 3/Y standard is ook niet voor niks met een verplichte afname voor 31 maart. Dat is om de Q1 cijfers op te krikken.
En mocht FSD er echt aankomen dan heb je meteen een extra selling point in Europa. Want dan kun je opeens een zelfrijdende auto kopen en dat is niet iets wat je bij de concurrent kunt aanvinken in de optielijst
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Edit : nvm
[ Voor 96% gewijzigd door LastSamurai op 16-03-2026 10:38 ]
Als de benzineprijzen zo blijven dan koopt iedereen een EV ipv een hybride en dan zul je zien an juist de 3 en y heel hard gaan verkopen omdat het gewoon de beste auto’s zijn voor je geld . Dan zal tesla geen kortingen nodig hebben. Maar goed het is koffiedik kijken en je kan het gewoon niet voorspellen. Er zijn zo veel factoren en variabelen momenteel.Richh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 00:11:
[...]
Dat weet echt niemand (helaas).
Waarom ik het zeg: over 2-3 maanden zit je aan het einde van Q2![]()
Als de sales tegenvallen en er nog wat voorraad blijkt te zijn, dan gaat Tesla daar gewoon korting op geven. Tesla doet namelijk het hele kwartaal door z'n best om zoveel mogelijk auto's uit de fabriek te doen rollen, en vervolgens is het aan het sales team tegen welke prijs ze weg gaanmaar, aan het einde van Q2 moet de voorraad in ieder geval zo ver mogelijk 'weg'.
Vanmorgen 2026.8 geinstalleerd in mijn M3 2023 (pre-Highland). Tot mijn verbazing heet Autopilot nog steeds gewoon Autopilot. Ik dacht dat het hernoemd zou worden naar Autosteer? Was dat niet ook zo in de 2026.2.9 versies?
Ik heb 2026.2.9.1 en daarin is het woord AutoPilot inderdaad overal vervangen. Mogelijk dat die patch nog niet in die versie zit.stefxx schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
Vanmorgen 2026.8 geinstalleerd in mijn M3 2023 (pre-Highland). Tot mijn verbazing heet Autopilot nog steeds gewoon Autopilot. Ik dacht dat het hernoemd zou worden naar Autosteer? Was dat niet ook zo in de 2026.2.9 versies?
Die versie heb ik ook en viel mij ook op, sommige plekken wel hernoemd en op andere plekken (er precies onder) niet, beetje vreemd idd.stefxx schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
Toen ik vandaag ergens de parkeergarage uit reed en de navigatie wilde starten stond er heel even 1 seconden, starten met FSD. Was ook weer heel snel verdwenen en heb het niet meer kunnen reproduceren. Software 2026.2.9.1
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Cool! Hopelijk volgende week blijft het staan !robbinonline schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:22:
Toen ik vandaag ergens de parkeergarage uit reed en de navigatie wilde starten stond er heel even 1 seconden, starten met FSD. Was ook weer heel snel verdwenen en heb het niet meer kunnen reproduceren. Software 2026.2.9.1
Vast al eens besproken maar zag het zo nergens terug , maarrr Vraagje, heeft iemand die rubbers van teslahubs geïnstalleerd? Heb ze net erop geplakt maar qua geluid lijkt het weinig uit te maken ondanks de claims van 6x stiller en de trunk heb ik er weer afgehaald want die ging niet meer dicht na installatie. (Installatie was bedoeld voor de pre-highland , maar de reclame was wel voor de highland) deuren zullen wat schoner blijven maar verwacht niet veel verschil. Zal de db’s nog eens meten en wat meer testen maar de claim van 6x stiller is onzin (wat ik al had verwacht natuurlijk) 🤣
[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-03-2026 19:20 ]
Ik heb het afgedaan als achterhaalde onzin, gebaseerd op de eerste modellen..karel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:59:
Vast al eens besproken maar zag het zo nergens terug , maarrr Vraagje, heeft iemand die rubbers van teslahubs geïnstalleerd? Heb ze net erop geplakt maar qua geluid lijkt het weinig uit te maken ondanks de claims van 6x stiller en de trunk heb ik er weer afgehaald want die ging niet meer dicht na installatie. (Installatie was bedoeld voor de pre-highland , maar de reclame was wel voor de highland) deuren zullen wat schoner blijven maar verwacht niet veel verschil. Zal de db’s nog eens meten en wat meer testen maar de claim van 6x stiller is onzin (wat ik al had verwacht natuurlijk) 🤣
Toch laten overhalen door de spam 😳🤣gjcvro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Ik heb het afgedaan als achterhaalde onzin, gebaseerd op de eerste modellen..
Ik ben vandaag naar de manuele carwash gegaan (hogedrukreiniger), frunk is droog gebleven, ik heb er niet specifiek op gelet tijdens het wassen, ik heb zelfs heel veel water gespoten richting de ruitenwissers om het schuim uit die gleuf te krijgenKiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:53:
[...]
Heb ik ook wel eens meegemaakt, tijdens het rijden een YouTuber die een tuinslang op de naden van de frunk zet![]()
Benieuwd hoe het zich houdt bij normaal gebruik in flinke regen.
Had misschien al eens gepost maar Ik was onlangs weer in de Filipijnen voor werk en het viel me weer op hoe goedkoop Tesla’s daar zijn. M3 kost daar 26.000 omgerekend. Bizar dat die prijsverschillen zo groot zijn met hier en tesla maakt blijkbaar nog steeds winst. Zie ook daar trouwens steeds meer Tesla’s in het straatbeeld viel me op.
Ook ik heb 2026.8 op mijn Model 3 RWD uit 2022 geïnstalleerd. Grootste verandering is dat ik nu gesprekken kan voeren met Grok.stefxx schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
Omdat je een import M3 hebt?...Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 03:45:
[...]
Ook ik heb 2026.8 op mijn Model 3 RWD uit 2022 geïnstalleerd. Grootste verandering is dat ik nu gesprekken kan voeren met Grok.
Ik ga misschien toch ook eens de 3 Standard proberen. Echter, als je het Duitse forum leest lijken super veel mensen last te hebben van vibraties (in het stuur), welke niet oplosbaar lijken. Hier schrik ik wel iets van, voelt bijna als een loterij. Hoe zit dit bij jullie?
Echt jammer dat Tesla geen rubber heeft toegepast op de frunk in de standaard modellen. Hopelijk staat er ergens vermeld dat de frunk niet waterdicht is. Verder vraag ik mij af of het kwaad kan dat de overige onderdelen/bekabeling nat wordt. Water en elektronica gaat niet goed samen.fretnn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:37:
[...]
Ik ben vandaag naar de manuele carwash gegaan (hogedrukreiniger), frunk is droog gebleven, ik heb er niet specifiek op gelet tijdens het wassen, ik heb zelfs heel veel water gespoten richting de ruitenwissers om het schuim uit die gleuf te krijgen
[Afbeelding]
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.
Komt dit bij jullie ook voor?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Geen rubber is wat kort door de bocht, zowel onderaan en bovenaan aan de klep (zie foto) zit er rubber. Enkel aan de zijkanten nietturkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:44:
[...]
Echt jammer dat Tesla geen rubber heeft toegepast op de frunk in de standaard modellen. Hopelijk staat er ergens vermeld dat de frunk niet waterdicht is. Verder vraag ik mij af of het kwaad kan dat de overige onderdelen/bekabeling nat wordt. Water en elektronica gaat niet goed samen.
Kort door de bocht? Een frunk in een Premium model heeft gewoon rubber rondom hoor.fretnn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:11:
[...]
Geen rubber is wat kort door de bocht, zowel onderaan en bovenaan aan de klep (zie foto) zit er rubber. Enkel aan de zijkanten niet
Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁
ff een reset doen? Is meestal wel de oplossing na gekke dingen na een update.Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Yep, dat is de rede.Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁
Alle origineel NL geleverde Tesla's hebben helaas nog geen Grok. Ik hoop dat het snel komt.
Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.
Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.
Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.
Vraagje over parkeerlichten.
Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.
Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje
Iemand ervaring met parkeerlichten die voor een langere tijd aan blijven staan?
Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.
Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje
Legion 7i i9 3080 32gb
Je kan voor een paar tientjes passende rubbers kopen bij alieexpressturkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:44:
[...]
Echt jammer dat Tesla geen rubber heeft toegepast op de frunk in de standaard modellen. Hopelijk staat er ergens vermeld dat de frunk niet waterdicht is. Verder vraag ik mij af of het kwaad kan dat de overige onderdelen/bekabeling nat wordt. Water en elektronica gaat niet goed samen.
Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopenRefl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Het is koffiedik kijken maar momenteel staan de premium levertijden al op mei-juni (dus einde Q2), zou me verbazen als ze daar nu met tijdelijke kortingen gaan strooien. Kan zijn dat de vraag hoger is op die modellen, of juist het aanbod minder (focus op standaard uitvoering, die zal wel harder lopen in de lease).
En mocht FSD er echt aankomen dan heb je meteen een extra selling point in Europa. Want dan kun je opeens een zelfrijdende auto kopen en dat is niet iets wat je bij de concurrent kunt aanvinken in de optielijst
En dan moet de echte boost nog gaan komen als vanaf volgend jaar werkgevers in NL 12% belasting (de pseudo-eindheffing) moeten gaan betalen voor niet EV leaseauto's, en wat eigenlijk nu al actief is want ook voor nu geleverde niet-EV auto's moet vanaf 17 september 2030 die belasting worden betaaldkarel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopen
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 17-03-2026 10:29 ]
Ja, dat heb ik nagekeken. Automatisch inklappen staat nog steeds aan. Deze ochtend even uit/aan gezet, maar ze klappen nog steeds niet in.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Nee, die optie staat niet aan. Dat is trouwens tijdens het rijden om bv door een smalle garagepoort te rijden.Allewijn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?
Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.
Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.
Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.
Het inklappen dat ik bedoel is wanneer de auto op slot gaat.
Geen ervaring mee, maar bedenk ook dat er omtrent het voeren van knipperlicht bepaalde wetgeving is als dit niet op priveterrein is, nog los van irritatie van buurtbewoners. Een fietslampje zal denk ik niet zo snel problemen geven.markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje![]()
Je kunt gewoon je parkeerlicht aanzetten. Als je de auto sluit blijven die branden (geldt helaas ook voor de dimlichten)markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje![]()
Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.karel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:42:
Had misschien al eens gepost maar Ik was onlangs weer in de Filipijnen voor werk en het viel me weer op hoe goedkoop Tesla’s daar zijn. M3 kost daar 26.000 omgerekend. Bizar dat die prijsverschillen zo groot zijn met hier en tesla maakt blijkbaar nog steeds winst. Zie ook daar trouwens steeds meer Tesla’s in het straatbeeld viel me op.
https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnenquote: Indeed / WereldnbankVolgens data van de Wereldbank lag dat op de Filipijnen in 2020 op € 249,- per maand. In Nederland ging het in hetzelfde jaar om € 3.721,- per maand.
Je kan gemiddelde inkomens van derde wereldlanden niet echt vergelijken omdat er in dat soort landen enorme inkomensverschillen bestaan. De hogere middenklasse groeit hard en kan zich ook daar een nieuwe auto veroorloven en kiest dus steeds vaker voor een EV en hoewel tesla daar nog geen anderhalf jaar op de markt is ze het heel goed doen. Tesla heeft een hele hippe uitstraling daar. (De absolute aantallen zijn nog beperkt natuurlijk)Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.
[...]
https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnen
https://tessdrive.com/the...sm-megamall-pop-up-store/
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren
Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt wordennDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.
Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren
Hmmm das waar, hier alleen nooit .2.6 gehad dus ben eig wel benieuwd.Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt worden
Reflecterende tape? https://www.allekabels.nl.../4317953/markeertape.htmlmarkklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
[...]
[...]
Ja hoor, dat staat er specifiek bij.nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbodkarel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Als de benzineprijzen zo blijven dan koopt iedereen een EV ipv een hybride en dan zul je zien an juist de 3 en y heel hard gaan verkopen omdat het gewoon de beste auto’s zijn voor je geld . Dan zal tesla geen kortingen nodig hebben. Maar goed het is koffiedik kijken en je kan het gewoon niet voorspellen. Er zijn zo veel factoren en variabelen momenteel.
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod
Tja, de tijd zal het leren...karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.
Interessant, ik ben echt benieuwd of ze het scherm voor de tweede keer gaan vervangen bij volgende servicebezoek die gepland staat.bert pit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Als dat scherm piept en de piep verandert als je het contrast van het scherm verstelt, dan is het tweede scherm ook niet goed.
Dat effect verwacht ik ook, maar niet 1:1.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod
Toen de oorlog in Ukraine begon ging de gasprijs procentueel veel sneller omhoog dan de electriciteitsprijs.
Op dat moment installeerde ik extra PV en 4 airco's zowel als comfortverhoging in de zomer, als om te verwarmen in de winter. Dat heeft het gasverbruik goed kunnen drukken, en mijn rekening ging omhoog maar werd niet astronomisch.
En voor de auto is het zaak om zo veel mogelijk te laden tijdens de dag. Die 2 dagen thuiswerk komen dan handig van pas.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 17-03-2026 16:05 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee hoor, als je de parkeerlichten aanzet gaan de dimlichten uit. Zelfde led brandt als bij de drl, alleen iets minder fel. Net getest bij mijn M3 Highland.pdidi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Je kunt gewoon je parkeerlicht aanzetten. Als je de auto sluit blijven die branden (geldt helaas ook voor de dimlichten)
Als je de dimlichten handmatig aanzet (dus niet op Auto) dan blijven die idd ook branden, maar je krijgt wel een duidelijke waarschuwing wanneer je dan uitstapt.
Sorry, beetje slecht verwoord. Ik bedoelde dat als je je dimlichten aan laat staan, dat die ook aan blijven als je de auto sluit. Dat vind ik jammer, want het liefst zou ik altijd met dimlichten aan willen rijden. Maar het antwoord op je vraag was dus dat je gewoon je parkeerlichten aan kunt zetten, want die blijven ook gewoon aan als je afsluitmkrmr schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Nee hoor, als je de parkeerlichten aanzet gaan de dimlichten uit. Zelfde led brandt als bij de drl, alleen iets minder fel. Net getest bij mijn M3 Highland.
Als je de dimlichten handmatig aanzet (dus niet op Auto) dan blijven die idd ook branden, maar je krijgt wel een duidelijke waarschuwing wanneer je dan uitstapt.
Ik had ook al eens gezocht naar een ondiepe/korte/haakse laadstekker zodat de kabel nagenoeg loodrecht naar beneden er uit komt maar blijkbaar is dat niet iets wat gangbaar is.markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Ik weet niet hoe breed de straat is, maar zo ver steekt de kabel toch niet uit? Als fietsers auto’s zo dicht langs je auto gaan dan heb je een ander probleem denk ik.
Klopt helemaal.nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Zou dat hier moeten staan? Want ik zie alleen dit
[Afbeelding]
Ik bedenk me wel dat ik eerst een dag alles op Duits had gezet om te zien of Grok dan wel zou komen. Toen dat niet gebeurde alles weer gewoon op Nederlands gezet. Daarna stond vrijwel direct de update klaar.
Grok spreekt trouwens wel erg slecht Nederlands en verstaat het ook niet altijd even goed.
:strip_exif()/f/image/sCz9S1g4oNVvRT5jtjX2ZVAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Cxxxx71 op 17-03-2026 20:00 ]
Ja zoiets zou echt een super oplossing zijn... Maar nergens te vindengertk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ik had ook al eens gezocht naar een ondiepe/korte/haakse laadstekker zodat de kabel nagenoeg loodrecht naar beneden er uit komt maar blijkbaar is dat niet iets wat gangbaar is.
Legion 7i i9 3080 32gb
https://evplug.eu/collect...ype-2-16a-3-fase?hl=nl-NLmarkklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Ja zoiets zou echt een super oplossing zijn... Maar nergens te vinden
Ik neem aan dat je een dynamisch contract bedoeld?karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.
SR+ sept 2019 wit
Gewoon dynamisch gaan. Sinds gisternacht hangt mijn Tesla aan de lader, want vandaag niet nodig. 23 kilowatt geladen tegen €2,86 ofwel 12 cent per kilowatt.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Da's nog geen 2 cent per kilometer haha.
Meer dan genoeg uren met zon of wind. Je betaalt die uren praktisch alleen de belasting a 13 cent per kWh. Netto stroomprijs is nul of negatief.
En je stabiliseert het net er ook nog eens mee. Al die netverzwaring is helemaal niet nodig als iedereen het zo doet.
[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 17-03-2026 23:42 ]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/sl7V7P0rQBfNk3Ah0tZ80PVe.png?f=fotoalbum_large)