• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02
Kiwi_Kevin schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw @Xrypta en @revolution-nl jullie laadgedrag. Altijd naar 100 procent laden of 1x per week? En indien dat laatste, wat is de laadlimiet op andere dagen?
Mijn laad gedrag is als volgt:

Maandag ochtend snellader bij de sportschool (op werk is het te druk voor AC laden).

Woensdag snellader idem, tenzij nog 40% dan probeer ik op 't werk.

Vrijdag AC laden op werk.

Verder altijd tot 100% nooit een procent lager gezet. Tussendoor altijd AC omdat dat prima uitkomt. Onder de 20% laden netzoals ik met m'n mobiel doe. In 't weekend vaak ritjes van 200km retour, dus dan even ervoor en erna aan de paal vol druppelen. Kan helaas mijn accudegradatie niet zo mooi laten zien als andere omdat ik die appjes niet heb.

Enige wat ik zeggen kan is dat de auto met levering 418km aangaf volgens mij en nu inmiddels ~401km aangeeft bij 100%.

Heb 150k gereden en hij komt uit december '22

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 27-04-2026 19:44 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08
markklok schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]

MY Standaard 2026 LFP
2200km en de eerste degradatie (0,5%) is geregistreerd. Heeft iemand iets ter vergelijking?
Ik zou me er niet te druk om maken. 2200 km is erg kort voor een zuivere meting. Bovendien staan de LFP batterijen bekend om hun lange levensduur en het slecht kunnen meten van de exacte waarden.

Voor laden is het aan te bevelen dat je de grootste stress op de batterij vermijdt. De grootste stress is bij LFP "cycling at the top" dus veelvuldig laden van 80 - 100%. Al ben je voor een enigszins nauwkeurige meting wel verplicht om af en toe naar de 100% te laden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:47
Oekol schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:00:
[...]

Zie ik het goed dat je 40k kilometer gereden hebt en ongeveer 98% gezonde batterij over? Dat vind ik wel netjes :)

Ik ben zo blij met mijn LFP CATL batterij. Ja hij doet nog zo'n 250 tot 300 km echte range hoe ik rij maar dat is prima. Ik heb weinig dagen dat ik meer dan 300km op 1 enkele stint rij.
Klopt, net aan 40dkm! Wel tijdje met bepaalde software ineens een terugval gehad in aanspreekbare kw (te zien in de grafiek), maar bevalt tot dus ver goed! Zeker nu de laadcurve verbeterd lijkt aan de SC.
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw @Xrypta en @revolution-nl jullie laadgedrag. Altijd naar 100 procent laden of 1x per week? En indien dat laatste, wat is de laadlimiet op andere dagen?
1x per week naar 100 net voor vertrek. Tussendoor laden tot 80 als ik de week niet red, of meer nodig ga hebben voor de volgende dag, of als ik overschot heb met de panelen. Voorderest waar nodig SC als ik ergens onderweg te kort kom. Eigenlijk naar mijn idee gewoon normaal gebruik en niet teveel nadenken :+ !

Oh en wellicht goed om te benoemen, hier staat sentry vrijwel altijd aan, dus effectief vaker laden dan iemand die het niet of minder aan heeft (iets met particulier bezit en al meerdere schades kunnen verhalen met sentry).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQAHTAcFAmKTixD6dAfNbdkB8MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWsiMkmdN9odRDQSY0MecXGa.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens valt wel heel goed op dat als je vaker niet naar 100% gaat, je ‘degradatie’ toeneemt vanwege afwijkende calibratie in het BMS.

[ Voor 22% gewijzigd door Xrypta op 27-04-2026 20:29 ]

3960wp SE | Model Y RWD

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhAyQFIf_aUNlGr6Z-4NkJJZVek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vblTNfiGmauCh8VkpN3muyCX.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Model 3 RWD van juni 2023 heeft deze capaciteit en 83k op de teler.

Ik laad vooral op werk van 20 naar 100% en dan doe ik het laatste stuk met 6A zodat hij ongeveer klaar is wanneer ik naar huis ga. Waardoor hij max 2 uur op de 100% zit. En ik ongeveer 91% heb wanneer ik weer thuis ben.

Alleen voor road trips gebruik ik de superchargers.

Heb laatst bij Tesla Groningen ook gevraagd of ze een stijgende capaciteit eerder hadden gezien. Maar nee..

De range volgens de auto was op het laagste punt 421km. Inmiddels is dat weer 428km of 427km. Die wisselen elkaar telkens af..

Edit: mijn cycle count is 229,50 en gebruikte kWh is 14.750

[ Voor 3% gewijzigd door hsb85 op 27-04-2026 20:39 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08
[...]

Voor de levensduur van de LFP batterij is het een fractie beter om continue 10 tot 30% te laden dan 80 tot 100% (cycling at the top). Maar als je vermijdt dat de auto lange tijd met 100% SoC in een hoge temperatuur staat dan ben je goed bezig. Voor de correcte weergave van de SoC zul je af en toe tot 100% moeten. Bron:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:47
hsb85 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:38:
[Afbeelding]

Mijn Model 3 RWD van juni 2023 heeft deze capaciteit en 83k op de teler.

Ik laad vooral op werk van 20 naar 100% en dan doe ik het laatste stuk met 6A zodat hij ongeveer klaar is wanneer ik naar huis ga. Waardoor hij max 2 uur op de 100% zit. En ik ongeveer 91% heb wanneer ik weer thuis ben.

Alleen voor road trips gebruik ik de superchargers.

Heb laatst bij Tesla Groningen ook gevraagd of ze een stijgende capaciteit eerder hadden gezien. Maar nee..

De range volgens de auto was op het laagste punt 421km. Inmiddels is dat weer 428km of 427km. Die wisselen elkaar telkens af..

Edit: mijn cycle count is 229,50 en gebruikte kWh is 14.750
Grappig om te zien dat jij het zelfde patroon hebt, doet toch vermoeden dat Tesla ergens in 2024/2025 de accu begrenst heeft en later weer vrijgegeven :?

3960wp SE | Model Y RWD

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:26
bert pit schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:43:
[...]

Voor de levensduur van de LFP batterij is het een fractie beter om continue 10 tot 30% te laden dan 80 tot 100% (cycling at the top). Maar als je vermijdt dat de auto lange tijd met 100% SoC in een hoge temperatuur staat dan ben je goed bezig. Voor de correcte weergave van de SoC zul je af en toe tot 100% moeten. Bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzZ95MtmDSywZkIkehhu8UKYbDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKISyQpU1gxk0wHo4G4pzXOS.jpg?f=fotoalbum_large. Lijkt me lastig in de praktijk vol te houden zeker om de batterij tussen de 0 en 25 te houden. Ik laad normaal tot 60% en bij lange ritten to 100% die ik wekelijks heb. Ik vind dat de batterij daar tege moet kunnen en zeker een lfp. Charge limit altijd op 100% houden wat tesla zegt doe ik ook niet want dan staat ie me teveel op 100% stil wat nooit goed kan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door karel_G_1981 op 27-04-2026 21:03 ]

• Oekol
[...]

Dan doe ik 't fout. Maar toch merk ik er niet veel van. Zou echt graag zo'n app willen hebben (maar wil niks in de auto installeren) om te vergelijken met jullie. Ik laad altijd tot 100% en het komt vaak voor dat die einde avond vol is en tot de volgende ochtend aan de lader blijft.

Wat ik wel merk is dat eerder ging de auto met sentry mode aan telkens tot 100% opladen, tegenwoordig laat die hem leeglopen en kom ik met laten er zeggen 96% SoC aan in de ochtend.

Als ik op werk kom is het uiterlijk 12u opgeladen gok ik zo, daar blijft die dan op 100% staan tot einde middag. Dus nogmaals, ik doe 't volgens de regels dan fout. Maar de LFP is blijkbaar heel vergevingsgezind.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
Oekol schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:15:
[...]

Dan doe ik 't fout. Maar toch merk ik er niet veel van. Zou echt graag zo'n app willen hebben (maar wil niks in de auto installeren) om te vergelijken met jullie. Ik laad altijd tot 100% en het komt vaak voor dat die einde avond vol is en tot de volgende ochtend aan de lader blijft.

Wat ik wel merk is dat eerder ging de auto met sentry mode aan telkens tot 100% opladen, tegenwoordig laat die hem leeglopen en kom ik met laten er zeggen 96% SoC aan in de ochtend.

Als ik op werk kom is het uiterlijk 12u opgeladen gok ik zo, daar blijft die dan op 100% staan tot einde middag. Dus nogmaals, ik doe 't volgens de regels dan fout. Maar de LFP is blijkbaar heel vergevingsgezind.
https://github.com/teslamate-org/teslamate

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
SaturnV schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:12:
Beste allen,

Hierbij een update van mijn Model 3, waarbij schade door Tesla was veroorzaakt tijdens regulier onderhoud in maart 2025:

- Op 9 september 2025 heb ik mijn Model 3 na bijna 6 maanden bij Tesla/bodyshop te hebben gestaan, mogen ophalen. Zoals in onderstaande post was het resultaat helaas teleurstellend.De servivemedewerker van Tesla was het eens met mijn bevindingen, voornamelijk qua kleuverschil van de lak. Derhalve heb ik de auto niet geaccepteerd en is hij teruggebracht naar de bodyshop.
- Op 24 september mocht ik mijn auto weer ophalen met het idee dat de auto goed herstelt zou zijn, maar helaas was dat niet het geval. Het kleurverschil met de achterbumper was weliswaar opgelost maar de volgende punten vielen mij nog op:

• Korrelvorming in het spuitwerk rondom de carrosserie van zowel de rechter voor- als achterdeur
• Dorpel lakwerk (pitjesvorming)
• Linker achterkant bumper niet goed bevestigd (klipje was afgebroken, werd zelfs bevestigd door Tesla Service monteur), hierdoor is er een spleet zichtbaar met tevens de contactpunten, maar vooralsnog volgens hun binnen de fabrieksstandaarden.
• lakwerk rondom de deurportieren
• lakwerk nabij de rechter richtingaanwijzer (is niet opnieuw gespoten)
• Lakwerk rondom de scharnieren van de deuren
• Hemelbekleding vies aan de kant waar ze gehele dakraam hebben moeten verwijderen

Ondanks dit werd ik onder druk van Tesla verzocht de auto te accepteren anders zouden er stallingskosten en leenkosten in rekening worden gebracht.

Toen heb ik de auto 'onder protest' geaccepteerd en contact opgenomen met ARAG.

Na vele mailwisselingen, foto's etc is er na 6 maanden, afgelopen week een bezichtiging geweest bij Tesla met mijn Model 3 voor een herziende inspectie door twee medewekers van Tesla. Het gekraak van de rechtervoordeur, een rubbertje van het panoramdak wilden zij wel gaan repareren/herstellen, maar het grootste euvel voor wat betreft de lak/spuitwerk is volgens hun binnen de norm van Tesla/Fabrieksstandaard. Daarbij lieten zij een PDF zien waarbij de onderste delen van de auto meer marge mogen hebben. Daarnaast had ik al met hun foto’s gedeeld van de dorpel ten tijde van het ophalen van mijn auto in september vorig jaar, welke zij in twijfel trokken, omdat volgens hun gemaakte fotos op de dag van aflevering dit niet zichtbaar was. Ter verduidelijking hun foto is een overzichtsfoto van de zijkant en mijn foto een close up. Ondanks dat ik de locatie en tijdstip van deze foto kon aantonen gingen ze daar niet in mee en trekken ze het in twijel, maar zullen zij dit nog wel even intern checken en volgende week op terug komen. De korrelvorming op de lak rondom de rechter voor en achterdeur (carroserie), is volgens hun binnen de norm en gaan ze niks aan doen.

Daarnaast kwam ineens ter sprake, dat mijn auto eerder schade zou hebben gehad maar dat de medewerker daar niks verder over kwijt wilde. Obv beschikbare externe rapporten was mijn auto schadevrij, dus ben benieuwd hoe Tesla dit zou kunnen weten en het tussen neus en lippen door willen gebruiken richting ARAG.

Al met al een dubbel gevoel hier aan over gehouden en vrees dus dat alle moeite dat Tesla niet wil meebewegen om mijn auto te herstellen omdat het volgens hun allemaal netjes binnen de norm valt.

Ter verduidelijking treffen jullie hier een foto van de dorrpel. De korrelvorming is helaas op de foto niet goed zichtbaar maar wel echt voelbaar.

Stel ik mij teveel aan en moet ik dit gewoon accepteren of heb ik wel een punt volgens jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Lijkt alsof die antwoorden van Tesla ingefluisterd zijn door een advocaat. Fotodatum niet bewezen, zogenaamd eerdere schade, snel ‘accepteren’ anders… Alles om maar geen aansprakelijkheid te hoeven erkennen.

• SaturnV
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:56
Yes klopt, de foto zonder cirkels betreft de dorpel aan de rechterzijde van de auto waar Tesla de schade heeft hersteld. Vanwege het vervangen van de gehele B stijl inclusief rechterachterdeur hebben ze de gehele zijkant opnieuw moeten spuiten inclusief dorpel. De putjes die hier zichtbaar op zijn waren voor het inleveren van de auto niet aanwezig.

Het betreft een tweedehands auto, welke ik pas enkele maanden in bezig had. Uiteindelijk stond mijn auto bijna 6 maanden bij Tesla voordat ik de auto kon bezichtigen/ophalen.
Oekol schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:54:
[...]

Oké dank daar voor. Op de foto zonder cirkels, dat is dat aan de onderkant? Ziet er ook slecht uit?

Er zijn inderdaad wel genoeg putjes te zien. Begrijp ik het goed dat het een splinter nieuwe auto was toen je 'm ophaalde?

• SaturnV
Dank, helder verhaal. Is dit iets wat ik derhalve zou moeten accepteren, omdat het volgens hun conform de fabrieksstandaard is? Aan de linkerzijde van de auto waar geen herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voelt de lak overigens egaal, zelfs de dorpel.
Monkeydancer schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:03:
[...]

Wat je korrelvorming noemt is hoogstwaarschijnlijk stof onder het lak. Het is een veelvoorkomende probleem (spuitcabine zuigt niet goed af, of oppervlakte niet goed genoeg schoongemaakt voor het spuiten). Normaal wordt daarna de boel gepolijst na afloop om de boel weg te werken indien aanwezig. Indien er heel veel stof onder het lak zit, dan heeft polijsten zelfs geen zin meer en zal het opnieuw gedaan moeten worden. Putjes kunnen ontstaan als de ondergrond niet goed is schoongemaakt en te sterk verontreinigd is.

• SaturnV
Dat vrees ik ook, ik had gehoopt dat ze dit op een klantvriendelijke manier zouden oplossen, maar nu schuiven ze het een beetje op mij af dat ik te kritisch ben, terwijl zij zelf de schade hebben veroorzaakt.
mv_ak schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:29:
[...]

Lijkt alsof die antwoorden van Tesla ingefluisterd zijn door een advocaat. Fotodatum niet bewezen, zogenaamd eerdere schade, snel ‘accepteren’ anders… Alles om maar geen aansprakelijkheid te hoeven erkennen.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:20

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Dit weekend voor het eerst een tripje gedaan met een fietsendrager en 2 ebikes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLvy1JHON_4hsDJ0SchCboIc2bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npKEMycOEbKU8V4gTL3555IU.png?f=fotoalbum_large

Als de kabel van de fietsendrager is aangesloten zal de auto automatisch overgaan op aanhanger modus. Dat betekent geen FSD. Ik heb toen bewust de aanhangermodus uitgezet om gebruik te kunnen maken van FSD. Dat werkte prima

Verbruik getalletjes (max 100 op de snelweg)
Etten Leur <---> Lisse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HHop12OYlka9yY2LId4rmmMscA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQUDgJ9Lig1ec6bY4ae06DXA.png?f=fotoalbum_large

• Oekol
Dat gaat 'm niet worden. Zou 't best leuk vinden om zoiets te gaan maken, maar ik zou 't dan samen met een LLM moeten gaan doen. Zelf weinig kennis en ervaring hiermee.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:45
SaturnV schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:05:
Dank, helder verhaal. Is dit iets wat ik derhalve zou moeten accepteren, omdat het volgens hun conform de fabrieksstandaard is? Aan de linkerzijde van de auto waar geen herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voelt de lak overigens egaal, zelfs de dorpel.

[...]
Ze moeten wel wat doen aan de afwerking van het spuitwerk. Ik neem aan dit hersteld is door een extern schadeherstelbedrijf.

Als ik zelf iets laat herstellen door een schadeherstelbedrijf, ga ik ervan uit dat stof onder lak niet zichtbaar is en netjes weggepolijst is. Ikzelf zal dit terugsturen en vragen dat ze het alsnog netjes wegwerken, mits zichtbaar, want dit is anders gewoon niet goed weggewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 27-04-2026 23:28 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:00
Zijn er hier toevallig Model 3 Highland eigenaren die het retrofit stuur met richtingaanwijzerhendel hebben laten plaatsen voor 660 euro?

Ik heb inmiddels het nieuwe retrofit stuur met richtingaanwijzer en ik kan het volgende zeggen:

👉 knoppen zijn minder intuïtief, en zijn echt harde knoppen die echt ingedrukt moeten worden
👉 stuur voelt harder en minder premium, krijg gewoon na een tijdje stuur vasthouden pijn in mijn handen
👉 op dit moment is het weer wennen aan de richtingaanwijzer, de knoppen werkten fantastisch (alleen op rotonde was het steeds weer moeilijk)

In mijn geval gratis vervangen maar hier vragen ze dus 660 euro voor.

Het goede nieuws is dat de hoog frequentie piep nu echt weg is! 😅 Alleen jammer van het stuur...

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:34
[...]

Jij doet aan ABC Always Be Charging? Of woon je heel veel van werk?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31
[...]

Met een laadplanning, kan je ook alleen de eindtijd instellen - ik gebruik dat dagelijks; dus opgeladen als je naar huis gaat, en geen uren eerder. Tesla rekent zelf uit wanneer die moet starten met laden.
Als u een tijd opgeeft voor Stoppen om, maar niet voor Beginnen om, verbruikt de auto kort stroom wanneer deze wordt aangesloten voor gepland opladen (u hoort dan mogelijk een klikgeluid) om de noodzakelijke begintijd te berekenen voor het bereiken uw oplaadlimiet. Voorbeeld: U stelt 2:00 uur in als tijd voor Stoppen om en de auto heeft 2 uur nodig om op te laden tot de oplaadlimiet. Als u uw auto om 21:00 uur aansluit op de oplader, verbruikt de Model Y kort stroom om de begintijd te berekenen en begint deze met opladen om 00:00 uur.
https://www.tesla.com/own...FF-99FA-CEFA36E64A19.html

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:36
markklok schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:25:

Als de kabel van de fietsendrager is aangesloten zal de auto automatisch overgaan op aanhanger modus. Dat betekent geen FSD. Ik heb toen bewust de aanhangermodus uitgezet om gebruik te kunnen maken van FSD. Dat werkte prima
Ah daar was ik wel benieuwd naar.
Doe dat nu met AP zo aanhanger modus uit en dan werkt AP ook.
Fijn dat het met FSD ook zo werkt.

• karel_G_1981
Alper587 schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:51:
Zijn er hier toevallig Model 3 Highland eigenaren die het retrofit stuur met richtingaanwijzerhendel hebben laten plaatsen voor 660 euro?

Ik heb inmiddels het nieuwe retrofit stuur met richtingaanwijzer en ik kan het volgende zeggen:

👉 knoppen zijn minder intuïtief, en zijn echt harde knoppen die echt ingedrukt moeten worden
👉 stuur voelt harder en minder premium, krijg gewoon na een tijdje stuur vasthouden pijn in mijn handen
👉 op dit moment is het weer wennen aan de richtingaanwijzer, de knoppen werkten fantastisch (alleen op rotonde was het steeds weer moeilijk)

Het goede nieuws is dat de hoog frequentie piep nu echt weg is! 😅 Alleen jammer van het stuur...
Ben blij dat ik gewoon nog de knopjes op het originele stuur heb. Duurde even maar ben er aan gewend zelfs op rotondes en met fsd is het zelfs een stuk handiger . Had ook al bij iemand anders gezien dat het retrofit stuur van inferieure kwaliteit was , ben blij dat ik nooit die stalk met ander stuur heb laten monteren, maar voor 660 euro vond ik dat ook gewoon veel te duur. Snap niet dat dat stuur mee vervangen moest worden , zehadden ook gewoon een plakstalk met Bluetooth kunnen monteren, zou stukken goedkoper zijn.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:52
Ik heb mijn model 3 maandagochtend om 04:00 geparkeerd op het vliegveld en ben vertrokken op vakantie voor een week met 78%. Ik opende zojuist de Tesla app om te kijken hoeveel procent ik nog over had en schrok toen ik zag dat het gedaald is naar 60%. Sentry modus staat uiteraard uit.

Ik heb de auto vaker een week of langer laten staan met minimaal verbruik dus er is iets wat langzaam mijn accu leeg trekt.

Ik heb zojuist deze optie aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kgf-JqQhgKcXyskKddqkpKl-XGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qmxQN9uSnt8BCHpYTNSGJZuL.png?f=fotoalbum_large

Maar ik vermoed dat de boosdoener dat de auto nooit in slaapstand is geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09QmJlYPynY1SUna0IJSRoh8mhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNbzJdU5ZG93YEOmzcVNLfMI.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik ergens in de Tesla app de daadwerkelijke verbruikers zien zoals je dat ook kan zien wanneer je in de auto ziet?

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-04 21:47
Alper587 schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:51:

Ben blij dat ik het gedaan heb en merk geen verschil met het oude stuur mbt kwaliteit en functionaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Derk J op 28-04-2026 09:15 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39
Maurice- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:59:
[...]

Ja, dat kan. Destijds gekeken voor mijn M3 maar in verband met de kosten en mijn wisselvallige karakter (elk jaar een nieuwe auto) toch maar niet gedaan.
[Afbeelding]

Edit: niet goed gelezen dat het standaard was. Weet dan niet of er wel een kanaal voor stoelventilatie aanwezig is.
Persoonlijk zou ik zomaar gelukkiger worden van die stoffen bekleding dan ons huidige (geperforeerde) plastic. Ik neem zomaar aan dat de stoelventilatie door die stof kan blazen. Heeft iemand hier al ervaring mee?

En ik heb een 2024 M3H Premium

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:36
pimk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:17:
[...]

Persoonlijk zou ik zomaar gelukkiger worden van die stoffen bekleding dan ons huidige (geperforeerde) plastic. Ik neem zomaar aan dat de stoelventilatie door die stof kan blazen. Heeft iemand hier al ervaring mee?

En ik heb een 2024 M3H Premium
Stoelventilatie is er niet bij de standaard.

• pimk
DnnSke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:24:
[...]

In het begin had ik het een paar keer, maar dat waren allemaal (onnodige maar) voorspelbare situaties:

- Spitsstrook (snapt de tesla niet).
- Een auto in de naastgelegen baan die op/over de streep komt (waar ik zelf iets zou opschuiven; als ik vermoed dat diegene echt naar mijn baan komt en niet door heeft dat ik er al rijd, dan ligt het aan de situatie of ik zou remmen of gas geven - en/of toeter).
- Een auto die (hard) de invoegstrook komt oprijden vanuit een bocht (vermoedelijk dat de Tesla bang is dat die jou van de baan knalt?)

Daar houd ik nu rekening mee en zet autopilot dan even uit in zo'n sitiatie, maar rijd verder met name op de snelweg/autoweg het meeste op autopilot zonder last te hebben van phantom brakes.

Het is absoluut een verouderd en niet perfect systeem, maar voor mij werkt het prima en zorgt het voor veel uitgeruster aankomen op mijn bestemming.

Filerijden is bij langzaam rijdend prima, maar bij 'stop-and-go' een waardeloze achtbaanrit... Maar daar is het zonder AP door de one-pedal-driving ook al veel relaxter dan voorheen mijn Mercedes schakelbak.

(betreft Model 3 SR+ uit december 2019; rij ca. 15k km per jaar met een 75% snelweg)
Ik zie de phantom brakes als er een slagschaduw op de weg is. Dus als de zon van links komt en uit tegenovergestelde richting komt een bus/vrachtwagen. Dikke paniek.

En op de snelweg vooral de schaduw van een viaduct waar de zon achter staat, waarvan ome Elon blijkbaar meteen denkt dat het een enorme balk is. Óók dikke paniek dus

Voordeel is wel dat ik èn de poot bij het gas hou, èn veel vaker check welk verkeer achter me rijdt en hoe dichtbij ze zijn...

• pimk
SpikeHome schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:20:
[...]

Stoelventilatie is er niet bij de standaard.
I know, ik heb een Premium dus heb dat wel.
Ben alleen benieuwd of ik die stof zou kunnen hebben ipv dat plastic dat ik nu heb...

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
Bobo221 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:50:
...
Kan ik ergens in de Tesla app de daadwerkelijke verbruikers zien zoals je dat ook kan zien wanneer je in de auto ziet?
Goeie vraag. Ik heb er geen antwoord op maar ik had hetzelfde 'probleem'. Bij mij was Advanced Summon de boosdoener.
Ik heb mijn model 3 maandagochtend om 04:00 geparkeerd op het vliegveld en ben vertrokken op vakantie voor een week met 78%. Ik opende zojuist de Tesla app om te kijken hoeveel procent ik nog over had en schrok toen ik zag dat het gedaald is naar 60%. Sentry modus staat uiteraard uit.

Ik heb de auto vaker een week of langer laten staan met minimaal verbruik dus er is iets wat langzaam mijn accu leeg trekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

12V aan? Third party apps? Mijne staat al meer dan een week stil op het vliegveld en er is nu net 1% af.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik heb mijn auto 6 weken geparkeerd zonder enig gebruik en was 2 a 3 % verloren.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:43

EDB

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je toevallig cabin overheat aan staan?

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:52
Gelukszak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:27:
[...]

Goeie vraag. Ik heb er geen antwoord op maar ik had hetzelfde 'probleem'. Bij mij was Advanced Summon de boosdoener.
Ik heb alleen de normale “summon” en dat komt alleen omdat ik de trial periode heb van FSD.
Inspired schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:35:
[...]

12V aan? Third party apps? Mijne staat al meer dan een week stil op het vliegveld en er is nu net 1% af.
Nope niks van 3rd party apps of accessoires behalve een usb c kabel die al jaren geplugged is in de middenconsole.
EDB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:52:
[...]

Heb je toevallig cabin overheat aan staan?
Ohh dit zou wel een goeie kunnen zijn. Ik zag dat het interieur 41 graden is dit moment maar die staat nu uit. Misschien omdat ik vandaag de energiemodus heb geactiveerd.
turkeyhakan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:41:
[...]

Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik heb mijn auto 6 weken geparkeerd zonder enig gebruik en was 2 a 3 % verloren.
Dit is ook mijn normale ervaring wanneer ik de auto langer laat staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Bobo221 op 28-04-2026 09:56 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
pimk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:27:
[...]

Ben alleen benieuwd of ik die stof zou kunnen hebben ipv dat plastic dat ik nu heb...
Nee want de stoffenstoelen hebben geen stoelventilatie.

• Oekol
hsb85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 05:17:
[...]

Jij doet aan ABC Always Be Charging? Of woon je heel veel van werk?
Ik rijd gewoon veel. Soms ongepland dus ik moet niet te weinig hebben. Tussen de 40k en 50k per jaar zeker. Maar gezien het een lease is altijd tot 100%. Ik doe het voor de wetenschap voor jullie ook een beetje :+

Alleen kan ik het dus niet uitlezen voor jullie helaas.

• Oekol
Heinemancp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:16:
[...]

Met een laadplanning, kan je ook alleen de eindtijd instellen - ik gebruik dat dagelijks; dus opgeladen als je naar huis gaat, en geen uren eerder. Tesla rekent zelf uit wanneer die moet starten met laden.

[...]

https://www.tesla.com/own...FF-99FA-CEFA36E64A19.html
Dat werkt helaas niet. Stroomnet in Utrecht zit vol en we mogen blij zijn als de auto opgeladen is überhaupt. Hij gaat meerdere keren aan en uit op een dag door loadbalancing. Er zijn dagen dat ik met 12% begin en naar huis rijdt met 18%. Je kan er helaas niet op bouwen. Gelukkig zijn dit uitzonderingen maar het gebeurd wel degelijk.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:41

ChUcKiE

Dus........

Inspired schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:35:
[...]

Die van mij staat er een week is van 340 naar 120kn gegaan gisteren. Dat was ook wel schrikken. Ondertussen maar sentry mode uitgezeten de tesla uit de tibber app gehaald. Vannacht om 01:00 komen we bij de auto. Hopelijk zit er dan nog genoeg in om naar de snellader te rijden

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Oekol

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit klinkt als dat je accessoirevoeding aanlaten aan had staan. Wat je nu hebt aangetikt lost dat sowieso op. Sentrymode accessoirevoeding etc gaan dan uit. Of je moet appjes op de achtergrond hebben draaien als teslamate e.d. die de auto niet laten slapen? Maar ook die laten de auto wel met rust op een gegeven moment dunkt me. Ik zet m'n geld in op accessoirevoeding.

• Oekol
ChUcKiE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:07:
[...]

Die van mij staat er een week is van 340 naar 120kn gegaan gisteren. Dat was ook wel schrikken. Ondertussen maar sentry mode uitgezeten de tesla uit de tibber app gehaald. Vannacht om 01:00 komen we bij de auto. Hopelijk zit er dan nog genoeg in om naar de snellader te rijden
Sentry mode aanlaten staan op vliegveld is niet slim. Ik kan 't weten... En dit is van 1 dag: Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je een Commander? Die kan problemen veroorzaken sinds de Spring update.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-04 15:51
Weet iemand toevallig een oplossing voor storing RCM2_a691? Lijkt iets te maken te hebben met de sensor van de gordel, want AP/TACC kan niet ingeschakeld worden en geeft melding 'gordel niet vast gemaakt'.
Heb al service gepland maar dat is pas 11 mei en we gaan morgen naar zuidlimburg. Zou mooi zijn als ik op één of andere manier toch AP kan gebruiken

• Oekol
jackaubrey schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:17:
Weet iemand toevallig een oplossing voor storing RCM2_a691? Lijkt iets te maken te hebben met de sensor van de gordel, want AP/TACC kan niet ingeschakeld worden en geeft melding 'gordel niet vast gemaakt'.
Heb al service gepland maar dat is pas 11 mei en we gaan morgen naar zuidlimburg. Zou mooi zijn als ik op één of andere manier toch AP kan gebruiken
Je hebt al gewoon de auto een reset gegeven? Beide knopjes op stuur inhouden tot logo op de tablet verschijnt. Even de computer opnieuw opstarten en wellicht helpt het.

• jackaubrey
Oekol schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:18:
[...]

Je hebt al gewoon de auto een reset gegeven? Beide knopjes op stuur inhouden tot logo op de tablet verschijnt. Even de computer opnieuw opstarten en wellicht helpt het.
ja helpt niet

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:41

ChUcKiE

Dus........

Oekol schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:13:
[...]

Sentry mode aanlaten staan op vliegveld is niet slim. Ik kan 't weten... En dit is van 1 dag: Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
En er staat blijkbaar een update te wachten, dat heeft schijnbaar ook veel invloed op het wakker blijven houden van de auto.
Gelukkig is er afgelopen nacht weinig meer afgegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 28-04-2026 10:32 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Justin0021
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:23
Heeft er iemand al iets van informatie gelezen over de 8L batterij die vanaf medio april in de MY Premium RWD LR zouden moeten zitten? Ik lees op diverse sites, fora’s en youtube voornamelijk tegenstrijdige verhalen. De één noemt het een afschuwelijke batterij met de slechtste snellaadcurve die de Tesla batterijen hebben. Andere noemen het weer de eerste Tesla ‘SUV’ met straks meer dan 700 km WLTP.

Ben dus benieuwd of iemand al iets meer info heeft of dat er iemand is die vorige week zijn Y heeft opgehaald en hier meer over kan vertellen.

Ben ook benieuwd naar de schatting aan bereik van Tesla zelf, iemand hier ervaring mee of zij vaak dicht tegen WLTP aanzitten of houden ze juist extreme marge in zodat de WLTP altijd hoger zal zijn dan hun geschat verbruik? Kortom veel vragen, weinig antwoorden..

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

Damian

Insane Obtrusion

jackaubrey schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:17:
Heb ik ook gehad. Ik gok dat het je middelste achter gordelslot is. Daar loopt een kabeltje naar het slot toe en die wil nog wel eens breken. Ik heb hem zelf vervangen voor 40 euro na het onderdeel bij het SeC in Duiven opgehaald te hebben. Simpel klusje.

Je kan in het service menu precies zien welke kapot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 28-04-2026 10:44 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Justin0021 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:40:
Heeft er iemand al iets van informatie gelezen over de 8L batterij die vanaf medio april in de MY Premium RWD LR zouden moeten zitten? Ik lees op diverse sites, fora’s en youtube voornamelijk tegenstrijdige verhalen. De één noemt het een afschuwelijke batterij met de slechtste snellaadcurve die de Tesla batterijen hebben. Andere noemen het weer de eerste Tesla ‘SUV’ met straks meer dan 700 km WLTP.

Ben dus benieuwd of iemand al iets meer info heeft of dat er iemand is die vorige week zijn Y heeft opgehaald en hier meer over kan vertellen.

Ben ook benieuwd naar de schatting aan bereik van Tesla zelf, iemand hier ervaring mee of zij vaak dicht tegen WLTP aanzitten of houden ze juist extreme marge in zodat de WLTP altijd hoger zal zijn dan hun geschat verbruik? Kortom veel vragen, weinig antwoorden..
Laadcurve zal niet super zijn obv de YTs. Voordeel is dat hij ook minder kWh’s heeft dus eerder vol. :) Hij is gewoon goedkoper voor Tesla. Technisch niks bijzonders maar ook niet slecht. WLTP blijft maar een indicatie. De schatting van Tesla zal wel in de buurt zitten. Lijkt me ook dat Tesla eerder positief gaat zitten dan pessimistisch. Maar goed, uiteindelijk in de praktijk allemaal wat gedoe in de marge.

• pimk
jongetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:00:
[...]

Nee want de stoffenstoelen hebben geen stoelventilatie.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:43

EDB

pimk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:17:
[...]

Snap ik. De combi van het ‘vegan leer’ (plastic) en stof was voor mij 1 van de redenen om te kiezen voor de RWD. De stoelventilatie is een oplossing voor het probleem dat Tesla zelf heeft gecreëerd door van dat zwetende plastic te gebruiken. Zeker fijn en noodzakelijk in de Premium maar niet nodig in de RWD.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:55
EDB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:41:
[...]

Snap ik. De combi van het ‘vegan leer’ (plastic) en stof was voor mij 1 van de redenen om te kiezen voor de RWD. De stoelventilatie is een oplossing voor het probleem dat Tesla zelf heeft gecreëerd door van dat zwetende plastic te gebruiken. Zeker fijn en noodzakelijk in de Premium maar niet nodig in de RWD.
ik had voor mijn Tesla een auto met stoffen stoelen maar ik had graag stoelventilatie gehad

PSN ID: Svennie-NL

• Alper587
karel_G_1981 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:18:
[...]

Ben blij dat ik gewoon nog de knopjes op het originele stuur heb. Duurde even maar ben er aan gewend zelfs op rotondes en met fsd is het zelfs een stuk handiger . Had ook al bij iemand anders gezien dat het retrofit stuur van inferieure kwaliteit was , ben blij dat ik nooit die stalk met ander stuur heb laten monteren, maar voor 660 euro vond ik dat ook gewoon veel te duur. Snap niet dat dat stuur mee vervangen moest worden , zehadden ook gewoon een plakstalk met Bluetooth kunnen monteren, zou stukken goedkoper zijn.
Ja, in mijn geval ging het meer om het probleem met het piepgeluid op te lossen... Ik heb ze nu weer verzocht om het orignele stuur weer terug te plaatsen. Wist echt niet dat deze van zulke slechte kwaliteit zou zijn. Erg slecht van Tesla!

• karel_G_1981
Justin0021 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:40:

De 4680 cellen zijn groter dus de laad curve zal minder zijn ivm meer problematische koeling. Het aantal kWh is lager dus minder range . Ziet er niet gunstig uit dus. De dual motor wordt nog wel met de LG batterij geleverd. De dual motor heeft met dezelfde wielen nu meer range dan de RWD..

• Alper587
Derk J schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ben blij dat ik het gedaan heb en merk geen verschil met het oude stuur mbt kwaliteit en functionaliteit.
Dat is raar, hij is bij mij echt duidelijk veel harder materiaal dan het originele stuur. Eerste wat ik meteen heb opgemerkt nadat ik de auto heb opgehaald. De knoppen (microfoon/camera/ruitenwissers) moeten nu ook dieper ingedrukt worden). De knoppen maken nu ook geluid ("tak"), de vorige had dit niet in deze mate.

• jackaubrey
Damian schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:44:
[...]

Heb ik ook gehad. Ik gok dat het je middelste achter gordelslot is. Daar loopt een kabeltje naar het slot toe en die wil nog wel eens breken. Ik heb hem zelf vervangen voor 40 euro na het onderdeel bij het SeC in Duiven opgehaald te hebben. Simpel klusje.

Je kan in het service menu precies zien welke kapot is.
Gaat om gordel linksvoor.
Zie helaas geen stekkers of draadjes los onder de stoel (als leek). Wordt gewoon weer ouderwets gasgeven en sturen ben ik bang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5Pw35R0x2NZjcGBfVSsJJONeqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlsX6mHV1E783lPH8gdwlU0S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXLUDilro_WYXM2IrelI-jYwjRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1sRpRmeqtz8w6JWsTtqUGzr.jpg?f=fotoalbum_large

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:20

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

markklok schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:09:
[...]
Zoo een update aan mijn kant.

Wat de monteur heeft gedaan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de werkzaamheden samen een rondje gereden. Hij (monteur) gaf zelf aan dat het gehobbel flink tot nihil was gereduceerd. Rechtsachter was volgens hem de boosdoener. Zelf dacht ik ergens nog wel iets te voelen maar kan dit pas over een paar dagen met zekerheid zeggen.

Voor nu weer even wat kilometers rijden.
*update*

Na een X aantal dagen te hebben gereden
- Gehobbel is voor mijn gevoel wel weg. Als ik 50 rij op een mooi glad wegdek heb ik niet meer het gevoel dat ik heen en weer wordt geschut (stuttering).
- Wat me dezer dagen wel opvalt, is dat je met de MY Standaard letterlijk elk ribbeltje op het wegdek voelt.
Banden staan alle 4 op 3 bar.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:14
markklok schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:16:
[...]

*update*

- Gehobbel is voor mijn gevoel wel weg. Als ik 50 rij op een mooi glad wegdek heb ik niet meer het gevoel dat ik heen en weer wordt geschut (stuttering).
- Wat me dezer dagen wel opvalt, is dat je met de MY Standaard letterlijk elk ribbeltje op het wegdek voelt.
ik rij nu ongeveer een week sinds de service en het gehobbel is zo goed als weg, maar naar mijn mening niet volledig.
Maar ik ben op dit moment te alert denk ik, want bij elk hobbeltje denk ik .. hmm komt dit door de auto of door het slechte wegdek. Ik ga het proberen uit m'n hoofd te zetten en als ik eens met een kennis heb rondgereden ga ik vragen of ze iets gemerkt hebben wat duidt op hobbelen van de auto, die zullen er misschien neutraler naar kijken

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:16
fretnn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:24:
[...]

ik rij nu ongeveer een week sinds de service en het gehobbel is zo goed als weg, maar naar mijn mening niet volledig.
Maar ik ben op dit moment te alert denk ik, want bij elk hobbeltje denk ik .. hmm komt dit door de auto of door het slechte wegdek. Ik ga het proberen uit m'n hoofd te zetten en als ik eens met een kennis heb rondgereden ga ik vragen of ze iets gemerkt hebben wat duidt op hobbelen van de auto, die zullen er misschien neutraler naar kijken
Als je trilling wil voelen dan ga je ze ook voelen. Schudden en hobbelen mag niet, maar als ik op trillingen let bij andere autos dan zijn die er ook wel.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:27
Zie de laatste tijd meer en meer de witte Y standaard op de wegen. Toch een imposante verschijning. Oogt totaal niet budget. Aan de ene kant baal ik wel dat ik geen gebruik heb gemaakt van de 5000e barrel inruil. Heb nu per april de premium huurkoop besteld. Liet me een beetje meeslepen door de YouTubers die unaniem anti standaard waren.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16
markklok schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]

MY Standaard 2026 LFP
2200km en de eerste degradatie (0,5%) is geregistreerd. Heeft iemand iets ter vergelijking?
Bijna exact zelfde kilometerstand met een M3 SR RWD "Premium" 2025 December geleverd, toen Premium eigenlijk nog niet bestond op de M3 en iedere M3 nog Premium was.
Dus dat is een van de eerste M3's die terug met stokjes geleverd werd aan het stuur en met de zwarte logo's (om je een idee qua versie te geven).

Ik heb Teslamate sinds een kleine 2 weekjes.
Ik zit op 0.4% maar ik ga er mij niets van aantrekken, het gebeurt wat gebeurt, tegenhouden kan je het niet maar er wel wat op letten.
Ik plug mijn auto altijd in (ABC zoals iemand dat hier noemde maar hij is niet altijd aan het laden) maar laden gebeurt hier volledig functioneel, dat wil zeggen: ik gebruik evcc en laad mijn auto zoveel mogelijk met PV op en als er niet genoeg PV is dan laad ik hem met de planner van evcc op.

Aangezien het een LFP batterij is laad ik 'm met een geruster hart naar 100%, voornamelijk omdat het een dankbaar ding is om overtollige PV stroom in op te slaan. In de winter daarentegen zit ie vaak tussen de 30 en 50 procent want dat dekt ruim onze dagelijkse noodzaak af.

[ Voor 41% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2026 15:52 ]

• HyperBart
bert pit schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:20:
[...]

Ik zou me er niet te druk om maken. 2200 km is erg kort voor een zuivere meting. Bovendien staan de LFP batterijen bekend om hun lange levensduur en het slecht kunnen meten van de exacte waarden.

Voor laden is het aan te bevelen dat je de grootste stress op de batterij vermijdt. De grootste stress is bij LFP "cycling at the top" dus veelvuldig laden van 80 - 100%. Al ben je voor een enigszins nauwkeurige meting wel verplicht om af en toe naar de 100% te laden.
[...]

Wat @bert pit dus eigenlijk hier ook zegt. Ik wist niet dat 10 tot 30pct nog beter was. Ik heb altijd mezelf voorgehouden dat je iedere herlaadbare batterij mag voorstellen als een grote bak met een tussenschot.
De batterij is vol als al het water aan een kant staat, en leeg als het aan de andere kant staat. De batterij is het meest in rust als ze op 50% zit want dan is hetdrukverschil op het tussenschot bijna nihil. 🤷🏻‍♂️

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ja, laten we proberen de 600.000 km te halen met de batterij in plaats van 550.000 km. Het is prutsen in de marge. ;) De rest van de auto haalt het namelijk niet. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 28-04-2026 16:04 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
Freshnub schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:28:
Zie de laatste tijd meer en meer de witte Y standaard op de wegen. Toch een imposante verschijning. Oogt totaal niet budget. Aan de ene kant baal ik wel dat ik geen gebruik heb gemaakt van de 5000e barrel inruil. Heb nu per april de premium huurkoop besteld. Liet me een beetje meeslepen door de YouTubers die unaniem anti standaard waren.
Inderdaad, van buitenaf ook bijna net zo imposant als de premium. Echter vind ik het gevoel in de auto totaal verschillend. Daar komt de standaard toch wel wat te kort, waarbij de premium echt een luxe gevoel geeft. Hetzelfde ervaar ik bij het rijgedrag.

• megabeat
daemonix schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:04:
Ja, laten we proberen de 600.000 km te halen met de batterij in plaats van 550.000 km. Het is prutsen in de marge. ;) De rest van de auto haalt het namelijk niet. ;)
Tot dat ik de auto moet verkopen (en een andere ga kopen) en dan speelt degradatie wel degelijk een rol.

• daemonix
  • Niet online
megabeat schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:22:
[...]

Tot dat ik de auto moet verkopen (en een andere ga kopen) en dan speelt degradatie wel degelijk een rol.
Het zijn getallen ver achter de komma die je probeert te beinvloeden. Dat speelt geen rol. Degradatie door ouderdom is belangrijker. Veel belangrijker.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 28-04-2026 17:01 ]

• megabeat
daemonix schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:01:
[...]

Het zijn getallen ver achter de komma die je probeert te beinvloeden. Dat speelt geen rol. Degradatie door ouderdom is belangrijker. Veel belangrijker.
Ja precies, bij mijn lr 2019 kan je calender aging (ongeveer 90%van de degradatie) bijna halveren door laadgedrag als ik andere fora moet geloven.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:46
Fire69 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:16:
[...]

Heb je een Commander? Die kan problemen veroorzaken sinds de Spring update.
Ik heb ook de commander actief en de Spring update gehad, maar geen problemen met battery drain.

• Oekol
markklok schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:16:
[...]

*update*

Jep dat is echt het verschil in onderstel. Ik heb nog een oude MY RWD uit '22 en als het goed is zijn onze onderstellen gelijkwaardig. De premium heeft frequentie afhankelijke demping en schokdempers.

Heb hier meer gereden in een auto van n maat en eerst samen in die van mij gereden. Echt een totaal andere auto, veel minder dat je alles voelt qua hobbeltjes.

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-04 21:47
Alper587 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:52:
[...]

Dat is raar, hij is bij mij echt duidelijk veel harder materiaal dan het originele stuur. Eerste wat ik meteen heb opgemerkt nadat ik de auto heb opgehaald. De knoppen (microfoon/camera/ruitenwissers) moeten nu ook dieper ingedrukt worden). De knoppen maken nu ook geluid ("tak"), de vorige had dit niet in deze mate.
Toch nog even beide sturen vergeleken.
Voelen voor mij precies hetzelfde aan en ook de scrollwielktjes voelen gelijk.
De bedieningsknopjes voor camera ed voelen inderdaad als microschakelaartjes, maar dat deed het oude stuur volgens mij ook. Geluid is echt wel minimaal. Maar zonder spanning op de bediening van het oude stuur voel je helemaal niets op camera, knipperlicht ed.

• karel_G_1981
Derk J schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:43:
[...]

De bedieningsknopjes voor camera ed voelen inderdaad als microschakelaartjes, maar dat deed het oude stuur volgens mij ook. Geluid is echt wel minimaal. Maar zonder spanning op de bediening van het oude stuur voel je helemaal niets op camera, knipperlicht ed.
misschien dat er verschillende varianten gemonteerd worden. (?)

• DoeMaarDuurzaam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-04 23:26
megabeat schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:24:
[...]

Ja precies, bij mijn lr 2019 kan je calender aging (ongeveer 90%van de degradatie) bijna halveren door laadgedrag als ik andere fora moet geloven.
Heb je hier een linkje van? Zou mij daar graag over willen inlezen! Alvast dank.

• megabeat
DoeMaarDuurzaam schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:25:
[...]

Heb je hier een linkje van? Zou mij daar graag over willen inlezen! Alvast dank.
https://teslamotorsclub.c...e-driving-or-less.345106/

Begin met deze relatief korte thread, soms posts zijn wat complex maar samengevattingen zijn er ook.

• daemonix
  • Niet online
megabeat schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:20:
[...]

https://teslamotorsclub.c...e-driving-or-less.345106/

Begin met deze relatief korte thread, soms posts zijn wat complex maar samengevattingen zijn er ook.
Met de belangrijkste quote "There are a lot of different answers and sources"

• megabeat
daemonix schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:46:
[...]

Met de belangrijkste quote "There are a lot of different answers and sources"
Ja de waarheid zal, in de meeste gevallen, ergens in het midden liggen. Ik probeer als het praktisch uitkomt zo zuinig mogelijk om te gaan met mijn spullen, alle verbrandingsmotoren reed ik netjes warm terwijl een ander daar schijt aan heeft en na 15 jaar nog rondrijd zonder problemen.

• Alper587
Derk J schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:43:
[...]

Dank voor het kijken, heb jij je oude stuur ook terug? :)
Raar, misschien heb jij dan tóch een andere versie?

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Bah, zag gisteren ineens schade aan de voorbumper.. Echt geen idee hoe het is gekomen, lijk erop dat het links is begonnen en naar rechts gescheurd is. Nu kijken wat het voordeligst is, laten repareren of 'nieuwe' bumper erop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKbFJg0lbQWcAvB6hL0DM3aCCpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUFRi6q3hL9zCuhz0fnrfXOE.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:21
Hoi,

Binnenkort een Tesla Model Y rijder hier, uberhaupt een first time EV rijder, dus vind het best wel spannend eigenlijk...

Waar moet ik rekening meehouden, ik lees dat je de sentry mode uit moet zetten, dit verbeterd je range, ook om bijvoorbeeld het wireles charging pad voor je mobiel los te koppelen want dit zou ook sterk invloed hebben op de range, ik wordt een beetje gek gemaakt hoe meer ik lees naar mijn gevoel.

Ik ga binnenkort via Dusseldorf vliegen, dus eerst met auto daarheen en lees beirhcten van dat ze na 2 weken terug zijn gekomen en dat de accu zo goed als leeg is.... dat baart mij wel zorgen, geeft mij onnodig stres.

Ik weet dat ik alles zal moeten ervaren, maar zeker mbt dat de auto straks 2 weken stil staat en ik geen accu inhoud meer heb baart mij zorgen.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:47

duderuud

Sliden is koel

Sentry mode uitschakelen scheelt inderdaad een hoop bereik. Op mijn '25 model 3 was het de moeite en een vriend van me heeft een '26 model y, daar scheelde het nog wat meer.

De wireless pad heb ik nog nooit uitgeschakeld, niet de moeite imo.

Ps. Ik schakel sentry mode thuis automatisch uit (eigen oprit met camera's) dus dat scheelt al een hele hoop. Op je werk kan je het ook automatisch uitschakelen maar dat is voor mij niet interessant.
Je zal per locatie zelf moeten beoordelen of je sentry mode nodig hebt of niet.

[ Voor 36% gewijzigd door duderuud op 29-04-2026 10:47 ]

Motor-Forum.nl

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jeroenzer schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:41:
Hoi,

Binnenkort een Tesla Model Y rijder hier, uberhaupt een first time EV rijder, dus vind het best wel spannend eigenlijk...

Waar moet ik rekening meehouden, ik lees dat je de sentry mode uit moet zetten, dit verbeterd je range, ook om bijvoorbeeld het wireles charging pad voor je mobiel los te koppelen want dit zou ook sterk invloed hebben op de range, ik wordt een beetje gek gemaakt hoe meer ik lees naar mijn gevoel.

Ik ga binnenkort via Dusseldorf vliegen, dus eerst met auto daarheen en lees beirhcten van dat ze na 2 weken terug zijn gekomen en dat de accu zo goed als leeg is.... dat baart mij wel zorgen, geeft mij onnodig stres.

Ik weet dat ik alles zal moeten ervaren, maar zeker mbt dat de auto straks 2 weken stil staat en ik geen accu inhoud meer heb baart mij zorgen.
No stress ;) Gewoon genieten van de auto, rond de 20% wordt sentry toch uitgezet dus je houdt voldoende range over om naar een laadpaal te rijden. Instappen, navigatie aan en je auto regelt de rest inclusief laadpunten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
@Jeroenzer Ik rij soms zo weinig dat ik ook maar 1 keer in de 2 weken de auto oplaad, dat is echt niet iets om je zorgen over te maken. Je moet dan wel je sentry-mode uitzetten, maar die heb ik nog nooit gebruikt.
En je laadpad van je telefoon die staat volgens mij alleen actief als je in de auto zit.

En verder de accessoire voeding uitzetten (als die aanstaat), dan gaat de auto gewoon in de slaapstand.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:33

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hoi,

Geen stress, zou in dusseldorf inderdaad sentry mode uitzetten, maar anders doet de auto dat zelf als de batterij lager wordt. Je niet gek laten maken door wireless pads uitzetten, auto heeft zat range voor dagelijks gebruik en voor lange afstanden ga je toch aan de superchargers en maakt het ook niet zoveel verschil. Ik vind elektrisch rijden echt zoveel lekkerder qua rijgedrag, comfort, technologie, etc. Veel plezier ermee!
Hoi,

Sentry niet aan, van de app afblijven en eventueel low power mode aan. Dan verlies je max een procent per week.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
duderuud schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:45:
Sentry mode uitschakelen scheelt inderdaad een hoop bereik. Op mijn '25 model 3 was het de moeite en een vriend van me heeft een '26 model y, daar scheelde het nog wat meer.

De wireless pad heb ik nog nooit uitgeschakeld, niet de moeite imo.

Ps. Ik schakel sentry mode thuis automatisch uit (eigen oprit met camera's) dus dat scheelt al een hele hoop. Op je werk kan je het ook automatisch uitschakelen maar dat is voor mij niet interessant.
Je zal per locatie zelf moeten beoordelen of je sentry mode nodig hebt of niet.
Je denkt er te veel over. Ik heb Sentry mode wel aan staan, maar uitgezet voor thuis, werk en favoriete locaties (= mijn ouders en schoonouders). Voor de rest kijk ik er niet zo naar. Bovendien krijg je volgens mij na een tijdje (24u?) een melding dat Sentry aan staat, die kun je ook op afstand dan uitzetten.

En dan heb je ook nog de energiebesparingsmodus die standaard aan gaat op 20%. Kun je zelfs nog hoger zetten.

Relax. komt helemaal goed. Zet Sentry uit als je ergens langere tijd parkeert door op het rode icoontje te drukken als je uitstapt (of via de app dus) en dan zal je auto in slaapstand gaan en geen energie verspillen. En verder niet naar kijken.

Die draadloze oplaadpads willen niet echt werken icm mijn iPhone 13, maar ik heb de oudere Y. Ik heb ze dus wel uit staan en gebruik die ruimte voor andere dingen. Maar ik heb dat niet gedaan om energie te sparen, want dat doet volgens mij helemaal niets.

Ik denk dat je in de war bent met een functie die nu in de auto zit waarmee je de USB-poorten, oplaadpads en die sigaretaanstekerpoorten aan kunt laten staan wanneer je uit de auto bent. Dat verbruikt inderdaad energie, maar dat is ook bedoeld voor wanneer je bijvoorbeeld een koelbox in je kofferbak hebt staan die blijvend stroom nodig heeft terwijl je een hapje bent gaan eten. Niet bedoeld om blijvend aan te laten staan.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:11
@Jeroenzer
Ik denk dat je het even moet ervaren. Qua batterij kost de Sentry beveiliging wel iets en zeker als het druk is wat meer. Ik heb zelf ook wel eens mijn auto een aantal dagen met Sentry op een druk parkeerterrein laten staan, op zich was dat niet zo spannend (maar in drukke omgevingen verbruikt Sentry wel meer). Anders kan je het na een tijdje op afstand ook uitzetten (je kan immers je batterij percentage etc. op afstand zien), maar zoals andere zeggen Sentry gaat uit als je op 20% batterij zit dus in principe kom je altijd weg.

Je punt voor je telefoon opladers is wat overdreven. Ik neem aan dat je geen oplaadbare spullen in de auto laat en zelfs dan nog zou je met de draadloze opladers geen enorm verbruik hebben dus daar zou ik mij niet teveel zorgen om maken. Hopelijk kan je de auto nog even ervaren voordat die twee weken stil staat.

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 29-04-2026 12:54 ]

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
Ik vind dat er veel speling zit in mijn Model 3 wanneer de auto overgaat van vooruit naar achteruit in de aandrijflijn (bij gas geven/regeneren en/of parkeeracties) soms hoor je een kleine tik en voel je een licht schokje. Is dit normaal en hebben meer mensen dit? Auto is n maandje oud en heeft nu 4400km. Het is niet voelbaar bij hoge snelheden.

[ Voor 6% gewijzigd door jeantje op 29-04-2026 13:45 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jeantje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:45:
Ik vind dat er veel speling zit in mijn Model 3 wanneer de auto overgaat van vooruit naar achteruit in de aandrijflijn (bij gas geven/regeneren en/of parkeeracties) soms hoor je een kleine tik en voel je een licht schokje. Is dit normaal en hebben meer mensen dit? Auto is n maandje oud en heeft nu 4400km. Het is niet voelbaar bij hoge snelheden.
Lastig te zeggen zonder er zelf even in te rijden. Aangezien de auto pas een maand oud is zou ik ermee terug naar de Tesla Center waar je hem hebt aangeschaft. Daar kunnen ze het vrij snel uitsluiten lijkt me.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Oekol
Hoi,

(...) dit verbeterd je range, ook om bijvoorbeeld het wireles charging pad voor je mobiel los te koppelen want dit zou ook sterk invloed hebben op de range (...)
Hier ben ik gestopt met lezen. Dat heb ik werkelijk waar nog nooit gelezen. Maar. Hoeveel kWh denk jij dat je in je mobieltjes pompt? Haha.

Je maakt je echt zorgen om helemaal niets. Als je de auto lange tijd wegzet energie bespaarfunctie op aan en geen zorgen maken.

Edit: overigens heegt @xFeverr gelijk. Je bent in de war met accessoire voeding aanlaten. Die moet je inderdaad alleen aandoen als je een koelbox in de auto hebt staan die je wilt laten draaien als je even weg bent. Overigens voor al je zorgen bestaat er een hele mooie optie: energie bespaarfunctie aanzetten. Sentry mode accessoire etc gaan allemaal uit. Dit gebruiken wij alleen op vakantie. Werkt top.

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 29-04-2026 15:11 ]

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:21
Thanks allemaal voor de snelle reacties en tips en gerust stelling.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• HyperBart
Het enige wat ik kan bedenken is bij een oudere Tesla dat die motor op de steunen of in de bevestiging wat speling begint te krijgen.
Dit werd bv toegelicht in dat filmpje van klokje rond met die Tesla die ettelijke honderdduizenden kilometers had.

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:33:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is bij een oudere Tesla dat die motor op de steunen of in de bevestiging wat speling begint te krijgen.
Dit werd bv toegelicht in dat filmpje van klokje rond met die Tesla die ettelijke honderdduizenden kilometers had.
Nee het is echt een nieuwe, maar soms is een beetje speling normaal maar ik voel ook wel eens een schokje bij optrekken en afremmen wat ik niet zo comfortabel vind. Vrijdag probeer ik de auto van een collega eens (3 Highland) en als het dan hetzelfde is laat ik het zo, en anders plan ik een serviceafspraak in!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jeantje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:38:
[...]

Nee het is echt een nieuwe, maar soms is een beetje speling normaal maar ik voel ook wel eens een schokje bij optrekken en afremmen wat ik niet zo comfortabel vind. Vrijdag probeer ik de auto van een collega eens (3 Highland) en als het dan hetzelfde is laat ik het zo, en anders plan ik een serviceafspraak in!
Dit is niet normaal, dit is mijn tweede highland en heb ik nog nooit gevoeld en ik ben over het algemeen wel iemand die gevoelig is voor afwijkingen in het onderstel of aandrijflijn

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:48
Mss zit er wat speling op je zetel. Dat heb ik vaker gehoord.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Hoi,

Je kunt via de app op afstand de SoC zien en ip afstand centry mode aan- of uitzetten. Vanaf je reisbestemming kun je dus nog monitoren en bijsturen. En zoals door anderen aangehaald, bij 20% wordt centry mode sowieso uitgeschakeld.

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:07

mhe59

Tesla model Y 2023

Bij TSC Utrecht langs geweest en daar gevraagd naar mijn trekhaak en software.
Het is geen originele Tesla trekhaak, staat in het systeem ook niet dat de auto een trekhaak heeft.
Vermoed dat de auto niet geconfigureerd kan worden
2 opties
Of
Verkopende partij kan de trekhaak wel softwarematig toevoegen
of
Service aanvraag indienen bij Tesla om de auto te configureren.

Zijn ee mede Tesla rijders die geen originele trekhaak hebben ?
Zo ja, Hoe is dit softwarematig opgelost ?
Nog andere suggesties?

• HyperBart
mhe59 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:55:
Bij TSC Utrecht langs geweest en daar gevraagd naar mijn trekhaak en software.
Het is geen originele Tesla trekhaak, staat in het systeem ook niet dat de auto een trekhaak heeft.
Vermoed dat de auto niet geconfigureerd kan worden
2 opties
Of
Verkopende partij kan de trekhaak wel softwarematig toevoegen
of
Service aanvraag indienen bij Tesla om de auto te configureren.

Zijn ee mede Tesla rijders die geen originele trekhaak hebben ?
Zo ja, Hoe is dit softwarematig opgelost ?
Nog andere suggesties?
De trekhaak aanmelden op de Tesla gaat bij mijn weten volledig via de service mode. Dus als die correct geinstalleerd is moet je daar ergens alleen nog maar een vinkje zetten, auto herstarten/updaten en het is klaar.

Vraag me alleen af of je de juiste trekhaak en module hebt. Klinkt bijzonder.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik rijd met de interieurcamera dicht, zijn er hier mensen die dat ook doen en op de nieuwste versie (2026.14) zitten en kunnen bevestigen dat het geen probleem is?
Ik ben bang dat ze dat camera toezicht ook op oudere auto’s gaan pushen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Oekol schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:02:
[...]
Hier ben ik gestopt met lezen. Dat heb ik werkelijk waar nog nooit gelezen. Maar. Hoeveel kWh denk jij dat je in je mobieltjes pompt? Haha.
Toen we onze MY net hadden vroeg mijn schoonzus tijdens een testritje of er genoeg stroom over was om haar mobiel op te laden tijdens het rijden 8)7

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
_eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:05:
Ik rijd met de interieurcamera dicht, zijn er hier mensen die dat ook doen en op de nieuwste versie (2026.14) zitten en kunnen bevestigen dat het geen probleem is?
Ik ben bang dat ze dat camera toezicht ook op oudere auto’s gaan pushen.
hoe bedoel je "dicht"

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
Ik heb er nog weinig tot niets over kunnen vinden maar de binnen verlichting achter, Schakelt bij mijn M3 December 2025 premium LR RWD regelmatig spontaan aan. Hebben anderen hier dit ook opgemerkt?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41
nosuchuser schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:40:
[...]

Je kunt via de app op afstand de SoC zien en ip afstand centry mode aan- of uitzetten. Vanaf je reisbestemming kun je dus nog monitoren en bijsturen. En zoals door anderen aangehaald, bij 20% wordt centry mode sowieso uitgeschakeld.
Dat kan maar als je steeds in de app gaat kijken gaat je acculading nog veel sneller achteruit. Lekker in slaapstand laten staan!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geblindeerd, dus de interieurcamera ziet niks. Als sinds aanschaf in 2022.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
CEdS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:36:
Ik heb er nog weinig tot niets over kunnen vinden maar de binnen verlichting achter, Schakelt bij mijn M3 December 2025 premium LR RWD regelmatig spontaan aan. Hebben anderen hier dit ook opgemerkt?
Ja, toen ik hem net had op vakantie stond ie vaak ineens aan. Ik heb ze toen wel lange tijd uit laten staan (allemaal), tegen de tijd dat ik een serviceafspraak in wilde schieten aangezet, daarna nooit meer gezien. Afspraak maar niet gemaakt.
Pagina: 1 ... 240 241 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: