• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 19:37
_eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:05:
Ik rijd met de interieurcamera dicht, zijn er hier mensen die dat ook doen en op de nieuwste versie (2026.14) zitten en kunnen bevestigen dat het geen probleem is?
Ik ben bang dat ze dat camera toezicht ook op oudere auto’s gaan pushen.
hoe bedoel je "dicht"

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 19:37
Ik heb er nog weinig tot niets over kunnen vinden maar de binnen verlichting achter, Schakelt bij mijn M3 December 2025 premium LR RWD regelmatig spontaan aan. Hebben anderen hier dit ook opgemerkt?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
nosuchuser schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:40:
[...]

Je kunt via de app op afstand de SoC zien en ip afstand centry mode aan- of uitzetten. Vanaf je reisbestemming kun je dus nog monitoren en bijsturen. En zoals door anderen aangehaald, bij 20% wordt centry mode sowieso uitgeschakeld.
Dat kan maar als je steeds in de app gaat kijken gaat je acculading nog veel sneller achteruit. Lekker in slaapstand laten staan!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geblindeerd, dus de interieurcamera ziet niks. Als sinds aanschaf in 2022.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:46
CEdS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:36:
Ik heb er nog weinig tot niets over kunnen vinden maar de binnen verlichting achter, Schakelt bij mijn M3 December 2025 premium LR RWD regelmatig spontaan aan. Hebben anderen hier dit ook opgemerkt?
Ja, toen ik hem net had op vakantie stond ie vaak ineens aan. Ik heb ze toen wel lange tijd uit laten staan (allemaal), tegen de tijd dat ik een serviceafspraak in wilde schieten aangezet, daarna nooit meer gezien. Afspraak maar niet gemaakt.

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:13
Vanaf ongeveer vrijdag tot en met gisteren lichtte het rode symbool van de trailer-mode op het scherm, samen met de foutmelding voor richtingaanwijzers.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit óf in de sensoren/camera kan zitten (geen zicht, dus mogelijk een object/trailer).

Vanmiddag de klep naar de trekhaak open gemaakt. Toen ik het klepje van de 13-polige stekker open maakte stond er gewoon water in!
Zo goed en kwaad als maar kon heb ik het schoon/droog gemaakt en de oxidatie verwijderd en is de melding is nu weg.

Heeft iemand een idee om dit in de toekomst te voorkomen? Sinds de aankoop/overdracht is dit niet meer open geweest.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 13:59
Over trekhaken gesproken

Ik overweeg om eentje te plaatsen omdat ik graag in zuid Frankrijk mijn MTB wil meepakken via een fietsendrager

Nu heb ik 2 vragen:

Kan je makkelijk laden (superchargen) als er een fietsendrager gemonteerd is op je tesla (MY)?

Een andere mogelijkheid is om via trekhaak, een gesloten aanhangwagen mee te nemen en daar al mijn spullen en fiets in te steken maar hoe moet je dan gaan superchargen? Telkens ergens de remorque loskoppelen? Of hoe doen jullie dat?
Boy1308 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:28:
Over trekhaken gesproken

Ik overweeg om eentje te plaatsen omdat ik graag in zuid Frankrijk mijn MTB wil meepakken via een fietsendrager

Nu heb ik 2 vragen:

Kan je makkelijk laden (superchargen) als er een fietsendrager gemonteerd is op je tesla (MY)?

Een andere mogelijkheid is om via trekhaak, een gesloten aanhangwagen mee te nemen en daar al mijn spullen en fiets in te steken maar hoe moet je dan gaan superchargen? Telkens ergens de remorque loskoppelen? Of hoe doen jullie dat?
Fietsendrager kan wel. Aanhanger zul af en toe wel moeten afkoppelen. Er zijn maar weinig locaties waar je kunt laden met een aanhanger erachter. Tenzij het heel rustig is en je kunt een paar stalls blokkeren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:02
Weet iemand of de Tesla eigenhandig een paar meter verder kunt parkeren? Ik woon in een wijk waar de parkeerplekken enigszins schaars zijn (voor huis). Voor opladen wel handig als je hem direct voor het huis kan neerzetten. Nu is daar neit altijd direct plek maar meestal komt er wel een plekje vrij (die dan gauw weer wordt ingenomen als je niet snel bent). Is het een optie dat als ik het plekje vrij spot, ik de tesla dan kan commanderen om even een paar meter te verplaatsen om het plekje voor mijn huis in te nemen? Is meestal niet meer dan 30 meter.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:48
Nu we aankomen bij trekhaken... als er een aanhanger of caravan aangekoppeld zit, hoe weet je waar je wel en niet kunt laden? Waar er een "pull through" mogelijkheid is om te laden? En/of zijn er nog andere model 3/y eigenaren met tips hieromtrend?
sender schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:43:
Nu we aankomen bij trekhaken... als er een aanhanger of caravan aangekoppeld zit, hoe weet je waar je wel en niet kunt laden? Waar er een "pull through" mogelijkheid is om te laden? En/of zijn er nog andere model 3/y eigenaren met tips hieromtrend?
Op ABRP kun je er op filteren dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:26
Inspired schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:57:
[...]

Op ABRP kun je er op filteren dacht ik.
Dit inderdaad en foto's bekijken. Heb vorig jaar de hele route naar noord Spanje uitgestippeld voor schoonouders. ABRP is je beste vriend en kijk foto's! Die zijn vaak zeer behulpzaam.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
Master Yoda 3 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
Vanaf ongeveer vrijdag tot en met gisteren lichtte het rode symbool van de trailer-mode op het scherm, samen met de foutmelding voor richtingaanwijzers.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit óf in de sensoren/camera kan zitten (geen zicht, dus mogelijk een object/trailer).

Vanmiddag de klep naar de trekhaak open gemaakt. Toen ik het klepje van de 13-polige stekker open maakte stond er gewoon water in!
Zo goed en kwaad als maar kon heb ik het schoon/droog gemaakt en de oxidatie verwijderd en is de melding is nu weg.

Heeft iemand een idee om dit in de toekomst te voorkomen? Sinds de aankoop/overdracht is dit niet meer open geweest.
Heb je een 3 of een Y?
Nog nooit last van gehad.
Ik heb dan een Y
Maar als de trekhaak erop zit hangt er ook bijna altijd iets aan.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54
leadingdamage1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:43:
Weet iemand of de Tesla eigenhandig een paar meter verder kunt parkeren? Ik woon in een wijk waar de parkeerplekken enigszins schaars zijn (voor huis). Voor opladen wel handig als je hem direct voor het huis kan neerzetten. Nu is daar neit altijd direct plek maar meestal komt er wel een plekje vrij (die dan gauw weer wordt ingenomen als je niet snel bent). Is het een optie dat als ik het plekje vrij spot, ik de tesla dan kan commanderen om even een paar meter te verplaatsen om het plekje voor mijn huis in te nemen? Is meestal niet meer dan 30 meter.
Je weet waarom het supervised heet toch?

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:13
SpikeHome schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:06:
[...]

Heb je een 3 of een Y?
Nog nooit last van gehad.
Ik heb dan een Y
Maar als de trekhaak erop zit hangt er ook bijna altijd iets aan.
Een Y (Juli 2023). Met trekhaak af fabriek. Deze is afneembaar en heeft er al die jaren nog nooit op gezeten.

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:44
Alper587 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:51:
[...]

Dank voor het kijken, heb jij je oude stuur ook terug? :)
Raar, misschien heb jij dan tóch een andere versie?
Ja, oude stuur heb ik gehouden.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:18
Barse87 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:05:
Vandaag is mijn model 3 van nog geen jaar oud helaas betrokken geraakt bij een ongeval 😭

[Afbeelding]
Even een update van mijn situatie. Vorige week maandag kon mijn auto eindelijk terecht voor reparatie bij de schadehersteller. Ze gaven aan ca 4 dagen nodig te hebben voor reparatie: complete achterbumper incl diffuser moest vervangen worden. Linkerachterspatbord moest uitgedeukt worden en de achterklep spuiten. Schade wordt verhaald op de tegenpartij.

Vandaag belde ik met de hersteller voor een statusupdate omdat de auto nog niet klaar is en ik ook niet ben geïnformeerd over de hoogte van de daadwerkelijke schade.
Nu kreeg ik te horen dat bij het demonteren van de achterbumper is gebleken dat er aanzienlijk meer schade is en er extra onderdelen besteld moesten worden. Zo vertelde ze mij dat de “complete tussenstuk linksachter” (haar woorden) vervangen moet worden en ze niet kon vertellen hoe lang de reparatie nog gaat duren.

Dit baart mij zorgen en vraag mij nu af hoe “aanzienlijk” de schade is. Vooral ook omdat ik niet door de hersteller van tevoren op de hoogte ben gebracht!
Helaas kon ik mijn verzekeraar vandaag niet meer bereiken dus probeer het morgen weer. Maar hoe staan jullie hier in? Mijn auto is net een jaar oud en baal hier ontzettend van. Heb bijna liever dat de auto total loss wordt verklaard want ik ben verzekerd met nieuwwaarde regeling…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
Master Yoda 3 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:27:
[...]

Een Y (Juli 2023). Met trekhaak af fabriek. Deze is afneembaar en heeft er al die jaren nog nooit op gezeten.
Ah mijn Y is van augustus 2023.
Spuit regelmatig met hoge druk auto schoon ook.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Barse87 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:51:
[...]

Even een update van mijn situatie. Vorige week maandag kon mijn auto eindelijk terecht voor reparatie bij de schadehersteller. Ze gaven aan ca 4 dagen nodig te hebben voor reparatie: complete achterbumper incl diffuser moest vervangen worden. Linkerachterspatbord moest uitgedeukt worden en de achterklep spuiten. Schade wordt verhaald op de tegenpartij.

Vandaag belde ik met de hersteller voor een statusupdate omdat de auto nog niet klaar is en ik ook niet ben geïnformeerd over de hoogte van de daadwerkelijke schade.
Nu kreeg ik te horen dat bij het demonteren van de achterbumper is gebleken dat er aanzienlijk meer schade is en er extra onderdelen besteld moesten worden. Zo vertelde ze mij dat de “complete tussenstuk linksachter” (haar woorden) vervangen moet worden en ze niet kon vertellen hoe lang de reparatie nog gaat duren.

Dit baart mij zorgen en vraag mij nu af hoe “aanzienlijk” de schade is. Vooral ook omdat ik niet door de hersteller van tevoren op de hoogte ben gebracht!
Helaas kon ik mijn verzekeraar vandaag niet meer bereiken dus probeer het morgen weer. Maar hoe staan jullie hier in? Mijn auto is net een jaar oud en baal hier ontzettend van. Heb bijna liever dat de auto total loss wordt verklaard want ik ben verzekerd met nieuwwaarde regeling…
Mijn auto was betrokken geraakt bij een ongeval zonder dat de verkoper mij dat had verteld, ik heb hem laten nakijken bij ABS omdat dit absoluut niet netjes was en ik het ook niet vertrouwde.(verkoper wist het niet en stond ook niet op zijn papieren, ben erachter gekomen omdat de beelden nog in Sentry op de Tesla zelf stonden opgeslagen). Hij had iets verteld van ook een tussenstuk en dat die daaraan kon zien dat het gerepareerd was maar dat de reparatie sterker is dan hoe het origineel is, mocht dat hetzelfde geval zijn dan zou ik mij er niet al te druk om maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 08:14

Is bekend probleem. Had ik ook met mijn MY23 met trekhaak af fabriek. Gewoon service bezoek inplannen dan vervangen ze je stekker en maken m goed waterdicht. Schijnt een montage fout te zijn die wel meer voorkwam

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• leadingdamage1
jongetje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:20:
[...]

Je weet waarom het supervised heet toch?
Naar mijn weten kan een Tesla zich ook voorrijden, dus dan lijkt me een paar meter verderop parkeren ook niet geheel ondenkbaar toch?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:02
leadingdamage1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:38:
[...]

Naar mijn weten kan een Tesla zich ook voorrijden, dus dan lijkt me een paar meter verderop parkeren ook niet geheel ondenkbaar toch?
Kan wel, mag niet.

• leadingdamage1
Hoe werkt dit dan precies? Je kan een parkeerplek aangeven in de app ofzo?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:32
leadingdamage1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:10:
[...]

Het werkt niet, met “het kan wel” wordt bedoelt dat de auto en de techniek capabel zouden zijn. Maar door reglementen het niet is toegestaan en dus ook niet beschikbaar is.

• gjcvro
leadingdamage1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:10:
[...]

Max afstand van jezelf naar de auto is 6 meter. Daarmee vervalt bijna al het praktische nut, en eisen ze dat je altijd zicht hebt op de auto.

• leadingdamage1
nDirect090 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:23:
[...]

Het werkt niet, met “het kan wel” wordt bedoelt dat de auto en de techniek capabel zouden zijn. Maar door reglementen het niet is toegestaan en dus ook niet beschikbaar is.
Ok duidelijk. Helaas pindakaas

• gjcvro
Lol, net "smart summon" op de oprit geprobeerd, kijken of ik hem zo ver kreeg dat hij 2 plaatsen opschoof zodat hij bij de laadpaal komt, maar veel meer dan een meter vooruit werd het niet. "Kom naar mij" was echt zo van, nou vooruit ik ga een halve meter naar voren en dan vind ik het wel best, die andere 5 meter loop je maar lekker zelf. Dan blijft over recht naar voor en recht naar achter, maar dat hielp niet in dit geval. Leuk idee, maar compleet nutteloos in deze opzet.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34
_eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:05:
Ik rijd met de interieurcamera dicht, zijn er hier mensen die dat ook doen en op de nieuwste versie (2026.14) zitten en kunnen bevestigen dat het geen probleem is?
Ik ben bang dat ze dat camera toezicht ook op oudere auto’s gaan pushen.
Geen probleem. Werkt zoals vanouds

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54
gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:51:
[...]

Max afstand van jezelf naar de auto is 6 meter. Daarmee vervalt bijna al het praktische nut, en eisen ze dat je altijd zicht hebt op de auto.
En dan ook alleen nog op privé terrein, als ik summon probeer zegt ie dat de auto op de openbare weg staat.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:43:
[...]

Geblindeerd, dus de interieurcamera ziet niks. Als sinds aanschaf in 2022.
Op AP gebruik ik het wisselend, met de camera open heb je minder vaak de melding dat je de handen aan het stuur moet houden, als ik echt even iets anders moet doen gaat het schuifje dicht.

Met schuif open voelt het overigens nog steeds zoveel vrijer als met de DMS van FSD, die is echt verschrikkelijk. Je kan niet eens je playlist veranderen of je navi instellen 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:27:
Lol, net "smart summon" op de oprit geprobeerd, kijken of ik hem zo ver kreeg dat hij 2 plaatsen opschoof zodat hij bij de laadpaal komt, maar veel meer dan een meter vooruit werd het niet. "Kom naar mij" was echt zo van, nou vooruit ik ga een halve meter naar voren en dan vind ik het wel best, die andere 5 meter loop je maar lekker zelf. Dan blijft over recht naar voor en recht naar achter, maar dat hielp niet in dit geval. Leuk idee, maar compleet nutteloos in deze opzet.
Klopt komt door Europese regelgeving, bij onze op -inrit werkt het soms nog wel aardig als ik de auto even snel moet verzetten, maar ook daar wisselend. Ik gebruik dan overigens de naar voren en naar achteren knop ipv kom naar mij

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 30-04-2026 13:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 17:11

Schijnt bekend te zijn idd. De ranger die de mijne monteerde boorde expres een gaatje onderin de stekker om dit te voorkomen.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 08:02
Sinds 2026.14.1 kan ik niet meer navigeren in de Spotify app door links of rechts te swipen over het scherm. Je kan nu alleen een scherm teruggaan door de kleine pijltjes bovenaan gebruiken. Niet handig tijdens rijden. Meer mensen dit ook? M3 2019 Intel.

[ Voor 3% gewijzigd door Magnolia op 30-04-2026 19:27 ]

Ontspan.

• Oekol
Magnolia schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:26:
Sinds 2026.14.1 kan ik niet meer navigeren in de Spotify app door links of rechts te swipen over het scherm. Je kan nu alleen een scherm teruggaan door de kleine pijltjes bovenaan gebruiken. Niet handig tijdens rijden. Meer mensen dit ook?
Dat heeft er denk ik mee te maken dat je nu liedjes kan favorieten en toevoegen aan afspeellijst door te swipen. Staat in de release notes

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
  • Laatst online: 09:50

Model 3 of Y?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:24
Magnolia schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:26:
Sinds 2026.14.1 kan ik niet meer navigeren in de Spotify app door links of rechts te swipen over het scherm. Je kan nu alleen een scherm teruggaan door de kleine pijltjes bovenaan gebruiken. Niet handig tijdens rijden. Meer mensen dit ook? M3 2019 Intel.
Mooi is dat, ik werk altijd met die kleine pijltjes!
Vaak ook nog wachtend op zo'n overlay bovenin dat je het venster weer weg kan swipen...

Dank voor de tip, hopelijk raak ik er niet teveel aan gewend voordat ik 14.1 krijg ;)

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Op Tesla website staat FSD koop optie nog beschikbaar tot en met 15 mei…

• gjcvro
Melchuzz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:24:
Op Tesla website staat FSD koop optie nog beschikbaar tot en met 15 mei…
In de huidige staat zou ik er zelf toch nog eens 7500 keer over nadenken of ik het het waard vind. Ervaring is zeer wisselend, van wauw tot wat een ellende. Ook omdat het nu alleen nog NL is.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:34:
[...]

In de huidige staat zou ik er zelf toch nog eens 7500 keer over nadenken of ik het het waard vind. Ervaring is zeer wisselend, van wauw tot wat een ellende. Ook omdat het nu alleen nog NL is.
Ik heb het gedaan.
- ik hou van gadgets en vooral deze ontwikkeling. Ja het is momenteel nog alles behalve perfect, maar ben ervan overtuigd dat ze dit gaan verbeteren.
- de prijs zie ik in de toekomst nog wel stijgen (na x verbeteringen)
- hoogere restwaarde wanneer ik het niet mag meenemen naar de volgende auto ( Stel het levert me 50% op en ik rij er 3 jaar mee, dan is het break even
- eenmaal aangeschaft hoef ik niet meer maandelijks mezelf af te vragen , wil ik het wel niet
- hopelijk overdraagbaar
- mijn persoonlijke premium feature van de auto

En ja. Het blijft een grote bak met geld!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 13:07

Ja, ik heb hier met de Model Y ook last van. Zelfs als de trekhaak is opgeborgen en de bumper dicht is. Elke keer weer water/groenige oxidatie er in. Met een wattenstaafje droog/schoon gemaakt en spray er wat contactspray in voor geleiding maar het is ronduit vervelend!. Ervaar met het fietsenrek dat er wat zorgvuldigheid komt kijken bij het plaatsen van de stekker, de caravan heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door Stylus op 01-05-2026 08:02 ]

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Ik heb het overwogen, maar de deadline komt te vroeg helaas.

Als ik het nu toevoeg aan mijn bestelling kost het me €8500 in plaats van €7500 omdat de MY €1000 duurder is dan toen ik de bestelling plaatste in januari. Hij wordt pas eind juni geleverd, maar als ik het toevoeg wordt de bestelling nog meer vertraagd.

Ik had graag eerst even een proefperiode FSD gehad om te kijken of ik het wel fijn vind.

• Justin0021
  • Laatst online: 14:55
happylife schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:05:
Ik heb het overwogen, maar de deadline komt te vroeg helaas.

Als ik het nu toevoeg aan mijn bestelling kost het me €8500 in plaats van €7500 omdat de MY €1000 duurder is dan toen ik de bestelling plaatste in januari. Hij wordt pas eind juni geleverd, maar als ik het toevoeg wordt de bestelling nog meer vertraagd.

Ik had graag eerst even een proefperiode FSD gehad om te kijken of ik het wel fijn vind.
Je kan bij Tesla in ieder geval een proefrit maken en als je het bij je bestelling toegevoegd gaat de levertijd niet verder naar achteren. Elke nieuwe Tesla heeft het, als je betaald wordt het alleen geactiveerd door een update. En volgens mij als jij de auto besteld voor een bedrag dan blijft het dat bedrag.

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Justin0021 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Je kan bij Tesla in ieder geval een proefrit maken en als je het bij je bestelling toegevoegd gaat de levertijd niet verder naar achteren. Elke nieuwe Tesla heeft het, als je betaald wordt het alleen geactiveerd door een update. En volgens mij als jij de auto besteld voor een bedrag dan blijft het dat bedrag.
Proefrit wilde ik sowieso doen, maar het liefst gewoon een paar dagen/weken uitproberen voordat ik een beslissing maak.

Wat betreft de wijzigingen aan de bestelling, dit heb ik gecheckt bij Tesla en elke wijziging wordt gezien als een nieuwe bestelling waardoor de auto achteraan in de rij wordt geplaatst. Ik zie dan ook een hogere eindprijs wanneer ik het nu probeer.

[ Voor 4% gewijzigd door happylife op 01-05-2026 08:18 ]

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
Kreeg vorige week update 2026.14.2 voor MY rwd LR. En deze week 2016.14.3.
Vreemde is dat beide dezelfde release niets geven 🤔. Iemand een idee wat echt veranderd is?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:32
Ik heb hw3 EAP, dus de upgrade naar FSD kost me 3700€. Ik heb er geen drol aan, maar de enige FOMO die ik nu heb is dat er straks iets komt voor hw3 fsd eigenaren. Eg sterker inruilbod, gratis hw4 upgrade oid. Maar het is nogal een gok zeg om het nu voor 15mei aan te schaffen..

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Stylus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Ja, ik heb hier met de Model Y ook last van. Zelfs als de trekhaak is opgeborgen en de bumper dicht is. Elke keer weer water/groenige oxidatie er in. Met een wattenstaafje droog/schoon gemaakt en spray er wat contactspray in voor geleiding maar het is ronduit vervelend!. Ervaar met het fietsenrek dat er wat zorgvuldigheid komt kijken bij het plaatsen van de stekker, de caravan heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.
Enig idee hoe het erin komt ?
Heb mijn aansluiting verhuist naar de bumper en kan er nog een kapje voor printen die er overheen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtysA03s-GshNlgUDHZrsOVZ0mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYi0djnZM1B6RwKCPHYjri8q.png?f=fotoalbum_large

• gjcvro
markklok schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Ik heb het gedaan.
- ik hou van gadgets en vooral deze ontwikkeling. Ja het is momenteel nog alles behalve perfect, maar ben ervan overtuigd dat ze dit gaan verbeteren.
- de prijs zie ik in de toekomst nog wel stijgen (na x verbeteringen)
- hoogere restwaarde wanneer ik het niet mag meenemen naar de volgende auto ( Stel het levert me 50% op en ik rij er 3 jaar mee, dan is het break even
- eenmaal aangeschaft hoef ik niet meer maandelijks mezelf af te vragen , wil ik het wel niet
- hopelijk overdraagbaar
- mijn persoonlijke premium feature van de auto

En ja. Het blijft een grote bak met geld!
Ik snap de keuze wel, maar ik rij zelf normaal te weinig kilometers om het te verantwoorden, ik heb straks 7,5k om aan andere gadgets uit te geven. Ik zie dat ik het max 3 maanden per jaar gebruik ivm de vakantie. Maar dan moet wel b.v. duitsland aanhaken of de hele EU.

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05 10:42
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Ik denk wel dat het beter is dan maandelijks abo. Ik ga er vanuit dat bij verkoop auto met FSD meer waard zal zijn dan zonder.

• gjcvro
Ingmar7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Ik denk wel dat het beter is dan maandelijks abo. Ik ga er vanuit dat bij verkoop auto met FSD meer waard zal zijn dan zonder.
Het kan, het kan ook van niet. Dat blijft de gok. Ieder voor zich, voor mij: nee niet zolang ik niet zeker weet wat ik er voor krijg. Vandaar al niet gedaan bij aanschaf want toen was het lucht.

Nu is het concreter, maar voor mij nog steeds onbruikbaar met 2 strikes per uur en ja ik let echt wel op, breek me de bek niet open. Ik moet ws weer wachten op 2 of 3 updates voordat hij het met me eens is dat ik oplet.

• buis37
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 11:45
Ingmar7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:13:
[...]

dit is wel afhankelijk of FSD bij de auto blijft of dat je het straks mag meenemen naar een volgende

• leadingdamage1
buis37 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:20:
[...]

dit is wel afhankelijk of FSD bij de auto blijft of dat je het straks mag meenemen naar een volgende
In Amerika kon je de FSD overzetten naar een nieuw voertuig. Vraag is of dat later nog kan maar denk het wel eigenlijk.

Wat me eigenlijk nog het meest opvalt in deze discussie van wel of niet direct kopen, jullie gaan er allemaal van uit dat het 100 euro blijft. Maar ik zie het eigenlijk wel omhoog gaan naar 150 of zelfs 200 euro in de toekomst.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19

RvV

Als je 100% garantie zou hebben dat je het in de toekomst kan overzetten, dan zou ik de eenmalige aanschaf nog wel overwegen. Maar het is Tesla en op dat vlak vertrouw ik ze voor geen meter.
"The Tesla Full Self-Driving (Supervised) Transfer Program in the USA officially ended on March 31, 2026. As of April 1, 2026, free FSD transfers are no longer available. "

Voor mij zou het echt niet zoveel (150-200) waard zijn in de toekomst. Ik heb geen probleem om zelf te rijden en zou dat dan lekker blijven doen tot mijn dood. Dat geld stop ik dan liever ergens anders in.

Y'24

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:22
Ik zie net dat Tesla de 1,99% rente voor privé huurkoop heeft verlengd naar 31 Mei voor de M3

[ Voor 6% gewijzigd door wjb033 op 01-05-2026 13:11 ]

• gjcvro
leadingdamage1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]

In Amerika kon je de FSD overzetten naar een nieuw voertuig. Vraag is of dat later nog kan maar denk het wel eigenlijk.

Wat me eigenlijk nog het meest opvalt in deze discussie van wel of niet direct kopen, jullie gaan er allemaal van uit dat het 100 euro blijft. Maar ik zie het eigenlijk wel omhoog gaan naar 150 of zelfs 200 euro in de toekomst.
dan moet het eerst bewijzen dat het dat geld waard is. Kan ook zijn dat de concurrentie ook niet stil zit en er een marktwerking ontstaat die de prijs drukt.

• gjcvro
Kreeg net een vreemd verhaal te horen, model 3 uit 2019/2020 met een waarschuwing BMS_a066_SOC_Imbalance_Warning

Is bekeken bij tesla en die gaf het advies om de auto de komende paar maanden aan de laadpaal te laten staan voor zover mogelijk en dan continu tot 80% laten laden.
Kan me alleen niet zo goed voorstellen wat het nut zou zijn?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:27
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:58:
Kreeg net een vreemd verhaal te horen, model 3 uit 2019/2020 met een waarschuwing BMS_a066_SOC_Imbalance_Warning

Is bekeken bij tesla en die gaf het advies om de auto de komende paar maanden aan de laadpaal te laten staan voor zover mogelijk en dan continu tot 80% laten laden.
Kan me alleen niet zo goed voorstellen wat het nut zou zijn?
Inderdaad beetje vreemd advies, maar Tesla mikt op het minste onbalans op 80%. Ik verwacht dat ze proberen om de onbalans dan op die manier te vekleinen. Grote onbalansen duren relatief lang om weg te werken.

• gjcvro
megabeat schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Inderdaad beetje vreemd advies, maar Tesla mikt op het minste onbalans op 80%. Ik verwacht dat ze proberen om de onbalans dan op die manier te vekleinen. Grote onbalansen duren relatief lang om weg te werken.
Ja, maar gaat hij wel balanceren op 80%? Ik dacht dat dat alleen gebeurde bij de 100%

• megabeat
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Ja, maar gaat hij wel balanceren op 80%? Ik dacht dat dat alleen gebeurde bij de 100%
Ik verwacht van wel, anders is het advies van Tesla echt vreemd. Overigens als je die warning krijgt heb je al een onbalans van 250mV ongeveer, dat zou je zeker moeten merken in range en de pack moet waarschijnlijk al vervangen worden.

• gjcvro
megabeat schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Ik verwacht van wel, anders is het advies van Tesla echt vreemd. Overigens als je die warning krijgt heb je al een onbalans van 250mV ongeveer, dat zou je zeker moeten merken in range en de pack moet waarschijnlijk al vervangen worden.
Ik had dus ook verwacht dat de pack vervangen zou worden, maar in plaats daarvan kwam dit in mijn ogen vreemde advies, vandaar dat ik me afvroeg of iemand dit al eerder gehoord had, of dat het een zoethoudertje is.

• megabeat
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Ik had dus ook verwacht dat de pack vervangen zou worden, maar in plaats daarvan kwam dit in mijn ogen vreemde advies, vandaar dat ik me afvroeg of iemand dit al eerder gehoord had, of dat het een zoethoudertje is.
Het is een poging waard, want een andere refurbished accu schijnen ook niet al te betrouwbaar te zijn, de failrate van een refurbished pack is een stuk hoger dan een originele pack van 6 jaar oud.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
[...]

Vertel het ze niet, maar het zou juist klanten kunnen binden als je het alleen maar kan meenemen en niet overdragen aan een ander. Je wordt dan geduwd om weer een Tesla als volgende auto te nemen en niet een concurrerend merk.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
nosuchuser schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Vertel het ze niet, maar het zou juist klanten kunnen binden als je het alleen maar kan meenemen en niet overdragen aan een ander. Je wordt dan geduwd om weer een Tesla als volgende auto te nemen en niet een concurrerend merk.
Dat mogen ze niet doen want je hebt het gekocht , dus kun je het ook doorverkopen aan de nieuwe eigenaar. Als ze dat invoeren moet de prijs zeer drastisch omlaag. Zou alleen kunnen bij nieuwe verkopen als ze de voorwaarden wijzigen. Bij het eenmalig overdragen nu staat nu heel duidelijk vermeld dat de functionaliteit op de huidige auto blijft als je hem verkoopt en hem niet nog eens mag overdragen

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-05-2026 20:07 ]

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:20
Het zal vast al 100x gevraagd zijn maar hoe zit het met automatisch inparkeren?

Op de Tesla site staat dat het afhankelijk is van de regio (onder andere) of het er op zit of niet.

Mijn vrouw heeft op haar huidige Model 3 wel de optie om automatisch in te parkeren, maar daar hebben we toen ook iets van enhanced auto pilot op genomen. Ze gebruikt niets van het autonoom rijden, behalve dus parkeren.

Nu moet de huidige uit de lease en mag ze een nieuwe. De eisen: schermpje achterin, verder 0 extra’s, maar wel zelf kunnen parkeren.

Ik kom dan uit op de Premium Long Range. Maar ik twijfel alleen over het parkeren …

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:51
Duzzan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:59:
Het zal vast al 100x gevraagd zijn maar hoe zit het met automatisch inparkeren?

Op de Tesla site staat dat het afhankelijk is van de regio (onder andere) of het er op zit of niet.

Mijn vrouw heeft op haar huidige Model 3 wel de optie om automatisch in te parkeren, maar daar hebben we toen ook iets van enhanced auto pilot op genomen. Ze gebruikt niets van het autonoom rijden, behalve dus parkeren.

Nu moet de huidige uit de lease en mag ze een nieuwe. De eisen: schermpje achterin, verder 0 extra’s, maar wel zelf kunnen parkeren.

Ik kom dan uit op de Premium Long Range. Maar ik twijfel alleen over het parkeren …
Voor automatisch parkeren dien je tegenwoordig fsd aan te schaffen voor 7,5k (kan tot 15 mei) of € 100 per maand te betalen voor een abonnement. Eap is niet meer te koop.

• nosuchuser
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Dat mogen ze niet doen want je hebt het gekocht , dus kun je het ook doorverkopen aan de nieuwe eigenaar. Als ze dat invoeren moet de prijs zeer drastisch omlaag. Zou alleen kunnen bij nieuwe verkopen als ze de voorwaarden wijzigen. Bij het eenmalig overdragen nu staat nu heel duidelijk vermeld dat de functionaliteit op de huidige auto blijft als je hem verkoopt en hem niet nog eens mag overdragen
Klopt, ik doelde ook op nieuwe verkopen

• karel_G_1981
  • Nu online
nosuchuser schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Klopt, ik doelde ook op nieuwe verkopen
Wat het bizarre is dat je bij tesla
Occasions altijd EAP erbij kreeg om het een beetje aantrekkelijk te maken en nu ineens helemaal niets meer , ja als je automatisch wilt parkeren of autosteer wilt moet je een FSD abonnement nemen voor 99 per maand ook al heb je HW3 7(8)7

Dan kun je beter een occasion kopen ergens anders, je betaalt bij tesla toch al teveel.

• NRDSCHLF
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:53
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.

Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Dat zie ik niet gebeuren. In Musk’s nieuwe compensatieplan (goedgekeurd door aandeelhouders) staat expliciet:

Doel: 10 miljoen actieve FSD-subscriptions
Dit is één van de voorwaarden om enorme aandelenbonussen te krijgen (in de orde van honderden miljarden / richting $1 biljoen)

Hoe goedkoper hoe meer abo's er worden verkocht.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• nosuchuser
  • Nu online
bert pit schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren. In Musk’s nieuwe compensatieplan (goedgekeurd door aandeelhouders) staat expliciet:

Doel: 10 miljoen actieve FSD-subscriptions
Dit is één van de voorwaarden om enorme aandelenbonussen te krijgen (in de orde van honderden miljarden / richting $1 biljoen)

Hoe goedkoper hoe meer abo's er worden verkocht.
Naar verluid rijden er nog geen 10 mio Tesla autos rond, dus nog een lange weg om bij de mogelijkheid om bij 10 mio potentiële abonnementen te kunnen komen. FSD op HW3 in Europa mogelijk maken zou al weer kunnen helpen in de aantallen ;)

• zunrob
  • Laatst online: 09:50
NRDSCHLF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:48:
Heren iemand een idee hoe dit zit? Zojuist mijn M3 RWD opgehaald (eind maart besteld). In de optielijst staat: ''APBS - Autopilot'' maar in de auto zie ik nu alleen TACC staan en de mogelijkheid om FSD te gebruiken voor €99,- per maand.

Was dat juist niet voor nieuwe auto's die ná 11 april zijn besteld? Ik was in de veronderstelling dat mijn model met de APBS optie nog autosteer e.d. had...
Dat is vreemd ja. Wij hebben ook vandaag opgehaald, maar ik zie die optie wel staan (23 maart besteld). Nog geen software update gedaan btw.

• Duzzan
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Voor automatisch parkeren dien je tegenwoordig fsd aan te schaffen voor 7,5k (kan tot 15 mei) of € 100 per maand te betalen voor een abonnement. Eap is niet meer te koop.
Oef, dat gaat ze niet leuk vinden …
Bizar eigenlijk dat je een pakket a 7.5k moet kopen om automatisch te kunnen parkeren.

• sender
Duzzan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Bizar eigenlijk dat je een pakket a 7.5k moet kopen om automatisch te kunnen parkeren.
Inderdaad! Frikking oplichters... meer dan 3K vragen ze er bij mijn juniper voor terwijl mijn 11 jaar ouwe bmw het ook gewoon al kan 🫢

• gjcvro
sender schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:40:
[...]

Inderdaad! Frikking oplichters... meer dan 3K vragen ze er bij mijn juniper voor terwijl mijn 11 jaar ouwe bmw het ook gewoon al kan 🫢
Maar niet zo als Tesla dat kan 8)
Maar die 3k, das war einmal, dat is sowieso over, EAP is niet meer te koop. En autopilot wordt ook niet meer geleverd.
FSD is nog een week of 2 te koop, daarna is het alleen in abonnementsvorm voor 99 euro per maand.
Dus uiteindelijk als je niet binnen 2 weken koopt zit je verplicht vast aan 99 euro per maand, of leren zelf te parkeren.

• sender
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 03:21:
[...]

Maar die 3k, das war einmal, dat is sowieso over, EAP is niet meer te koop. En autopilot wordt ook niet meer geleverd.
FSD is nog een week of 2 te koop, daarna is het alleen in abonnementsvorm voor 99 euro per maand.
Dus uiteindelijk als je niet binnen 2 weken koopt zit je verplicht vast aan 99 euro per maand, of leren zelf te parkeren.
Het liefst zet ik alle automatische sh*t op die tesla uit. Helaas staat een hoop troep weer aan na instappen... had ik het geweten...

• gjcvro
sender schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 04:04:
[...]

Het liefst zet ik alle automatische sh*t op die tesla uit. Helaas staat een hoop troep weer aan na instappen... had ik het geweten...
Gauw terug naar die 11 jaar oude bmw, want een nieuwe bmw of welke auto dan ook heeft net zo veel piepjes of meer. Enige waar ik last van heb is de snelheid en dat lost de commander op.

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 02-05-2026 04:58 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 03:21:
[...]

Ik snap dat tesla af wil van die oude autopilot software , ik hoop wel dat er een alternatief komt gebaseerd op de fsd stack een desnoods een kleine meerprijs. Nu is het fsd of niks . De verkoopcijfers zullen wel bepalen wat tesla gaat doen maar voor nu worden auto’s eerst gecastreerd om je te dwingen naar fsd.
[...]

Net al in het FSD topic gepost, maar op 15 mei stopt de mogelijkheid om FSD over te zetten naar een nieuwe Tesla
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIVPeph1iwJjQfu7EoIfrBg7BV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqxbVA0BfOWERHjWsO7OUyxl.png?f=fotoalbum_large

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:01
[...]

Door Europese regels staan tegenwoordig bij alle recente auto’s de rijhulpsystemen automatisch aan. Bij Tesla kun je ze nog eenvoudig uitzetten, dat is bij andere merken wel anders. En waarom koop je in vredesnaam een Tesla als je die moderne troep allemaal niet wil? Heb je een proefrit gemaakt en dat allemaal niet opgemerkt?

• Duzzan
Ik zal wel zoeken naar iets wat er niet is, maar
“Overige Self Driving functies” in de handleiding van Tesla spreekt over functies die los lijken te staan van FSD. Ze noemen het ook als 2 aparte dingen.

De volgende opties zijn mogelijk beschikbaar:

Automatisch sturen : Houdt uw snelheid en afstand tot een voorligger gelijk en houdt Model 3 daarnaast intelligent op zijn rijstrook (zie Automatisch sturen). Automatisch sturen bevat Auto Lane Change (Auto Lane Change) en Navigeren met Automatisch sturen (zie Navigeren met Automatisch sturen).

Automatisch inparkeren : Parkeert de Model 3, al dan niet in file (zie Automatisch inparkeren).
Summon: Hiermee kunt u de Model 3 van buiten de auto parkeren en laten voorrijden via de mobiele Tesla-app (zie Summon).

Verkeerslicht- en stopbordherkenning: Houdt uw snelheid en een volgafstand gelijk, houdt Model 3 op zijn rijstrook en remt en stopt voor verkeerslichten en stopborden (zie Verkeerslicht- en stopbordherkenning).

Traffic aware cruise control noemen ze expliciet wel als onderdeel van elke Tesla Model 3.

Dus bovenstaande functies zijn 100% zeker weten alléén beschikbaar met FSD?
Als dat zo is, wat betekend SD dan?

Self-Driving is de naam van een reeks geavanceerde rijhulpsystemen die bedoeld zijn om het rijden gemakkelijker en minder stressvol te maken.

Ongelooflijk irritant dat ze telkens “mogelijk” gebruiken. En daarna doodleuk zeggen als je wil weten of je de optie hebt kijk dan in het menu van je auto … ik zou het graag willen weten vóór ik de auto koop 7(8)7

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Net al in het FSD topic gepost, maar op 15 mei stopt de mogelijkheid om FSD over te zetten naar een nieuwe Tesla
[Afbeelding]
Leuk voor HW3 eigenaren met FSD die hun auto willen inruilen op een HW4 voertuig om toegang te krijgen tot FSD.

Ik vind dat een klap echt in het gezicht van early adopters, dit kan toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2026 09:09 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Leuk voor HW3 eigenaren met FSD die hun auto willen inruilen op een HW4 voertuig om toegang te krijgen tot FSD.

Eens , er zijn een aantal besluiten genomen die gewoon niet deugen. Tesla gaat zichzelf hiermee in de voet schieten, zeker als je ziet dat de concurrentie enorme stappen maakt en Tesla met FSD weliswaar een mooie stap voorwaarts maakt maar op andere vlakken de propositie om een tesla te kopen die ik eerder noemde veel minder aantrekkelijk maakt. De wispelturigheid va het merk is aan de ene kant een kracht maar soms ook een zwakte. Zegt veel dat zelfs Tesla Nederland verrast wordt door allerlei ad hoc besluiten

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:52
[...]

vooral omdat die mensen juist de mensen zijn die er voor willen betalen (en betaald hebben). Er zullen er dus ook zijn die het nu niet nemen omdat ze deze shitshow nu voorbij zien komen.

Kijk 99% vd tesla rijders zal het verder totaal niet boeien (me included) omdat ze er toch nooit voor zullen willen betalen. Maar zoals ik hierboven schrijf, net dat groepje die daar wel voor wil betalen jaag je nu weg

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Oekol
Duzzan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:04:
[...]

Het is en blijft een gimmick. Of je vrouw moet echt heel slecht kunnen parkeren, in elk ander geval kan je het zelf 10x sneller.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Wat dacht je van de eerste eigenaren van de S/X uit 2016 die ook FSD afgekocht hebben en ook al die modellen voor grof geld gekocht hebben tov nu. Dat is het risico aan het kopen van beloftes…

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:39
Heeft nog steeds niemand de premium lr rwd met nieuwe accu ontvangen? Er zou onderhand toch al iets bekend moeten zijn? Mijne zou geleverd moeten worden tussen nu en 9 mei, maar ik neem aan dat velen voor mij hem al in ontvangst hebben mogen nemen in Europa.
Freshnub schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:43:
Heeft nog steeds niemand de premium lr rwd met nieuwe accu ontvangen? Er zou onderhand toch al iets bekend moeten zijn? Mijne zou geleverd moeten worden tussen nu en 9 mei, maar ik neem aan dat velen voor mij hem al in ontvangst hebben mogen nemen in Europa.
Er staat er nog geen op kenteken. Je kunt het via deze link zelf in de gaten houden. Maar als jouw leverdatum nog steeds op 9 mei staat dan krijg je waarschijnlijk nog de versie met LG 5M accu (YS5MR)

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 02-05-2026 10:57 ]

• Duzzan
Oekol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Het is en blijft een gimmick. Of je vrouw moet echt heel slecht kunnen parkeren, in elk ander geval kan je het zelf 10x sneller.
Dat klopt. Héél slecht :o

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:39
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Er staat er nog geen op kenteken. Je kunt het via deze link zelf in de gaten houden. Maar als jouw leverdatum nog steeds op 9 mei staat dan krijg je waarschijnlijk nog de versie met LG 5M accu (YS5MR)
Oh beter want tijdens het bestellen stond er wel dat de range 609km is. En niet de oude grotere range

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
pdidi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:55:
[...]

[Afbeelding]
Hmm dit zet mij wel aan het denken, is het niet mogelijk om een goedkope M3/MY HW3 met FSD te kopen om die te gebruiken bij FSD transfer voor een nieuwe Model Y aanschaf? Iemand dit al overwogen of zelfs gedaan?

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:22
Oekol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Dit begint een beetje afgezaagd te worden. Heb je dat eigelijk zelf ooit al gebruikt? Of is het 'van horen zeggen'. Ik kan perfect zelf parkeren, maar waarom zou je dat zelf doen als de auto dat prima kan voor jou? Mensen willen anno 2026 dat de auto zelf kan rijden maar parkeren... hola, dat kunnen ze zelf hoor! Beetje sullig.

Self park werkt tegenwoordig op nieuwe auto's gewoon in 90% van de gevallen prima bij de meeste merken en ik kan bevestigen ook bij Tesla. Wel voorlopig beperkt tot achter - en zijwaarts zonder FSD en enkel bij belijning. In de andere gevallen parkeer ik dan zelf en dat voelt dan heel ouderwets.

Ik snap perfect dat self park voor iemand een vereiste is. Zou voor mij ook zo zijn en is de reden dat ik EAP genomen heb.

• bert pit
  • Nu online
[...]

Wellicht even kijken of de commander van enhauto.com dat oplost. In het accessoires topic vind je hier meer over.

• bert pit
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Wat dacht je van de eerste eigenaren van de S/X uit 2016 die ook FSD afgekocht hebben en ook al die modellen voor grof geld gekocht hebben tov nu. Dat is het risico aan het kopen van beloftes…
Nee hoor, het risico is beperkt. Als je in Nederland iets koopt via een overeenkomst en er wordt beloofd dat het werk en het werkt niet binnen een redelijke termijn, dan kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je je geld terug.
Wordt er moeilijk gedaan, dan is er een weg naar de rechter. De rechter kijkt of er redelijkerwijs aan de overeenkomst is voldaan. In het geval van FSD lijkt mij dat niet het geval. Bovendien heeft Tesla FSD verkocht als “volledig zelfrijdend”. Daar gaat niet aan worden voldaan, dus... staat Tesla niet sterk.
Dat tot enkele weken niemand dat heeft gedaan is mij een raadsel.

• sender
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Door Europese regels staan tegenwoordig bij alle recente auto’s de rijhulpsystemen automatisch aan. Bij Tesla kun je ze nog eenvoudig uitzetten, dat is bij andere merken wel anders. En waarom koop je in vredesnaam een Tesla als je die moderne troep allemaal niet wil? Heb je een proefrit gemaakt en dat allemaal niet opgemerkt?
Ja 2 proefritten. Niet 1 noodstop.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:21
Jarus20 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Dit begint een beetje afgezaagd te worden. Heb je dat eigelijk zelf ooit al gebruikt? Of is het 'van horen zeggen'. Ik kan perfect zelf parkeren, maar waarom zou je dat zelf doen als de auto dat prima kan voor jou? Mensen willen anno 2026 dat de auto zelf kan rijden maar parkeren... hola, dat kunnen ze zelf hoor! Beetje sullig.

Self park werkt tegenwoordig op nieuwe auto's gewoon in 90% van de gevallen prima bij de meeste merken en ik kan bevestigen ook bij Tesla. Wel voorlopig beperkt tot achter - en zijwaarts zonder FSD en enkel bij belijning. In de andere gevallen parkeer ik dan zelf en dat voelt dan heel ouderwets.

Ik snap perfect dat self park voor iemand een vereiste is. Zou voor mij ook zo zijn en is de reden dat ik EAP genomen heb.
Ik rijd nu sinds de proefperiode zoveel mogelijk met FSD, maar dat parkeren gaat wel wisselend. Hij pakt gerust dubbele vakken, wordt erg zenuwachtig van fietsers om zich heen (hij sloeg vanochtend op tilt qua stuur draaien) en is erg traag vind ik. Ik ben er wel over uit dat ik na de proefperiode FSD niet verleng. Het is ideaal voor de snelweg, maar daar buiten voor mij echt veel te traag en bedeesd om in een gemiddelde stad in een drukke periode zijn gang te laten. Afgezien daarvan vind ik FSD wel echt een verbetering ten opzichte van de standaard AP. Daarbij had ik veel vaker een phantom brake, rare acties. FSD is in de basis wel echt goed. Alleen mij te traag. En zolang het supervised moet rijd ik net zo lief zelf.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 04:57:
[...]

...
Enige waar ik last van heb is de snelheid en dat lost de commander op.
Ik heb ook regelmatig last van de lane departure piepjes en ingrepen maar die kan je met de highland modellen nog steeds niet uitzetten met de commander helaas...

Motor-Forum.nl

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
bert pit schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Nee hoor, het risico is beperkt. Als je in Nederland iets koopt via een overeenkomst en er wordt beloofd dat het werk en het werkt niet binnen een redelijke termijn, dan kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je je geld terug.
Wordt er moeilijk gedaan, dan is er een weg naar de rechter. De rechter kijkt of er redelijkerwijs aan de overeenkomst is voldaan. In het geval van FSD lijkt mij dat niet het geval. Bovendien heeft Tesla FSD verkocht als “volledig zelfrijdend”. Daar gaat niet aan worden voldaan, dus... staat Tesla niet sterk.
Dat tot enkele weken niemand dat heeft gedaan is mij een raadsel.
Omdat het geen kans van slagen heeft. Ze hebben een batterij juristen natuurlijk de omschrijvingen en voorwaarden laten maken en die zijn niet gek.
Daarom heet het ook Bèta en staan er sterretjes en voorwaarden overal. Het is niets meer dan een extreem dure cruise control voor de eerste generaties en die hebben de prijs betaald voor de huidige ontwikkelingen.

• gjcvro
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook regelmatig last van de lane departure piepjes en ingrepen maar die kan je met de highland modellen nog steeds niet uitzetten met de commander helaas...
Daar heb ik eigenlijk zelden last van

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

Dat komt wellicht omdat ik in het buitengebied woon met veel relatief smalle wegen.

Motor-Forum.nl

• gjcvro
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:31:
Dat komt wellicht omdat ik in het buitengebied woon met veel relatief smalle wegen.
euh, ja soms waren er wel wegen met fieststroken waardoor er eigenlijk geen weg overblijft, maar kan me eigenlijk niet herinneren dat hij daar nou nog veel om piept. En buitengebied is mijn omgeving, stad is mijn kryptoniet.

• bert pit
  • Nu online
duderuud schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Enhauto.com zegt: To unlock it, you need to have our Gen2 Commander unit installed at the front right A-pillar.
De mijne zit achterin dus helaas werkt dat niet, maar bij de nieuwe Tesla's zou deze voorin geplaats kunnen worden en zou het dus wel moeten werken.

Pagina: 1 ... 241 242 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: