• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:59
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:54:
[...]

Bij deze :) (en ja, hij is wat vies :X )
Moet zeggen, de naafdoppen vanuit Tesland (waarschijnlijk gewoon via Ali) zien eruit alsof ze OEM zijn

[Afbeelding]
Ik heb de originele doppen. Ziet er inderdaad het zelfde uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq1xmGTUEwveEWR0omi_qSIjqUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh5ogWp4k3nqw6oR1tddUOEx.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Shiro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:01:
Ik was vanochtend op een positief manier verast door mijn Model Y Juniper SR Premium. Ik wist niet dat Tesla het had en heb het voor de zekerheid ook opgezocht om te bevestigen dat het niet mijn verbeelding was, maar blijkbaar kan de Juniper de gewone remmen ook gebruiken als je gas los laat en probeert af te remmen. Waar je voorheen met een hoge SoC en lage temperatuur zoals afgelopen nacht bij het loslaten van je gas totaal geen regen hebt en je gevoel hebt alsof je auto met normale snelheid doorrijdt, remt de Juniper blijkbaar bij.

De auto remde vanochtend even veel bij door alleen gas los te laten terwijl de accu koud was en het -4 buiten was, tegenover remmen bij normale temperatuur en lage SoC, waar je wel volledig regen hebt. Ook bevestigd door te kijken op het scherm, waar je normaal dus een groen balkje ziet afhankelijk van hoeveel je afremt, zag ik dus niks, terwijl ik wel gevoel had dat ik afrem door alleen gas los te laten.

Na wat zoeken op Reddit iets over kunnen vinden, maar volgens mij is dit nog niet echt algemeen kennis bij de meeste Tesla/Juniper rijders?
https://www.reddit.com/r/...e_first_tesla_with_brake/

Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.
Tesla heeft er bij de introductie van de Juniper een post/filmpje over gemaakt. Maar dat het ook werkt om beperkte regeneratie te compenseren wordt daaruit niet echt duidelijk. Mooie feature. Het vreemde is dat het niet in de Owners Manual staat van de Juniper, maar wel in de US versie van de Model 3 (NATA had daar in 2022 ooit een artikel over):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcymFqQh8Wf4arNnoOSoy8Fhu1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dr6myIz8Sw86YhmC6TeFoS0c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 26-12-2025 20:19 ]

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:52
the_robin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:29:
Ik kom mij ook eens melden in dit draadje, op dit moment heb ik een M3 LR uit 2019, maar ik merk dat ik hier redelijk wat windgeruis in hoor, en zit ik te overwegen een nieuwere versie aan te schaffen. Een facelift of zelfs highland. Ga ik deze upgrade echt merken? Of zal ik toch richting een MY moeten gaan kijken?
De seals sluiten na een aantal jaar minder goed aan, daarom heb ik de seal linksvoor aan autokant al laten vervangen, rond de 200 euro. Dat scheelde wel wat, nu hoor ik niet constant windgeruis, alleen een beetje als de wind erop staat. Met de kou sluiten de seals sowieso minder goed aan. Daarvoor werkt zoiets goed:

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_image

Maar na ervaring met dit soort deuren zonder lijst, zou ik niet snel meer voor een auto gaan met dit design. De monteur zegt gewoon "binnen specificatie" en verandert verder niks, dus zelf maar bezig geweest.

Wat het probleem grotendeels zou oplossen, is een extra, platte seal lijmen op de seals waar de ramen tegenaan komen. Niet aan de bovenkant, maar de zijkant van de seals, rondom, waardoor er een derde plek is waar de ramen tegenaan rusten. Dan krijg je iets wat in de buurt van een highland komt kwa windgeluid iig.

De deuren zijn verder geen probleem, daar heb ik ondertussen per deur 2 seals extra, die zijn goed afgesloten. Dit maakte iig een groot verschil in weggeluid. Auto's die langsrijden op een 80km weg bijvoorbeeld hoor ik bijna niks van.

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:02
Sinds een aantal dagen verbruikt de Tesla app veel batterij % op mijn android telefoon. (S23u)
App reeds opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft. Zelfs in de vliegtuigstand vreet het batterijen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:54:
[...]

Bij deze :) (en ja, hij is wat vies :X )
Moet zeggen, de naafdoppen vanuit Tesland (waarschijnlijk gewoon via Ali) zien eruit alsof ze OEM zijn

[Afbeelding]
Het overwegen waard want het ziet er een stuk beter uit als die doppen....bedankt voor het delen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• JSTPS
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door JSTPS op 26-12-2025 22:50 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12 19:13
Sinds een paar dagen zie ik voor ik de auto uitstap het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7220pv97yTOQ0C4QWSeHATvgek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3VJ6hd9yYQVsY4wnFTAViIL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de indruk dat het verwarmingssysteem wel automatisch werkt. Alleen de automatische stoelverwarming en stuurverwarming gaat niet automatisch aan.
Herkent iemand dit?
Ik heb al een reset gedaan met de knoppen op het stuur.

• JSTPS
Foutje

[ Voor 129% gewijzigd door JSTPS op 27-12-2025 00:20 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-12 16:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben opzoek naar mat zwarte spiegel kappen, nu zie ik op internet vooral kappen die over de orginele kappen gaan. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit netjes wordt. Iemand ervaring met aftermarket spiegelkappen?
Napsju schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:02:
[...]

Ik heb de originele doppen. Ziet er inderdaad het zelfde uit.
[Afbeelding]
Ik ben voor de ali-doppen gegaan, die de hele velgen bedekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MOGEDIP8fmSn4QEZLClGqak6cQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DIL4kbvWBDcSUK4K4kGfHRGq.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2025 23:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
Mackeessie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:43:
Sinds een paar dagen zie ik voor ik de auto uitstap het volgende scherm:
[Afbeelding]
Ik heb de indruk dat het verwarmingssysteem wel automatisch werkt. Alleen de automatische stoelverwarming en stuurverwarming gaat niet automatisch aan.
Herkent iemand dit?
Ik heb al een reset gedaan met de knoppen op het stuur.
Heb ik afgelopen zomer ook gehad...

Maak direct maar een service afspraak. Er is een unit defect en moet vervangen worden.

In je service menu kun je zien wat er defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 26-12-2025 23:15 ]

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:14
hveck75 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:53:
Sinds een aantal dagen verbruikt de Tesla app veel batterij % op mijn android telefoon. (S23u)
App reeds opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft. Zelfs in de vliegtuigstand vreet het batterijen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Hmm het vreet bij mij ook batterij, volgens de batterij app 60% van het verbruikte energie deze nacht.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:09:
Ik ben opzoek naar mat zwarte spiegel kappen, nu zie ik op internet vooral kappen die over de orginele kappen gaan. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit netjes wordt. Iemand ervaring met aftermarket spiegelkappen?

[...]
Ik heb deze er nu 2 jaar opzitten:
https://a.aliexpress.com/_EJF50j6

Dit zijn vervangende kappen in mat zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1Szzja3CTyK37g-hWMD6eC8qdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLWWFKZtH9uGAJ32edrGSr3F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KN5UzyUwYPiC892ZFVyp8rAXi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weNL505E7VJ22mkmL6jbemBl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door mjvdzwet op 27-12-2025 06:33 . Reden: Tekst wat opgeschoond ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-12 16:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mjvdzwet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:27:
[...]

Ik heb deze er nu 2 jaar opzitten:
https://a.aliexpress.com/_EJF50j6

Dit zijn vervangende kappen in mat zwart.
[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Besteld :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:09:
[...]
Ik heb ze eroverheen gedaan en moet zeggen dat het er zeer netjes uitziet. Je moet echt heel goed van dichtbij kijken wil je de witte kappen eronder kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ndaPI1fD0vrqUXHqNi1VpvyEK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERbKlXKpl44v4LtLNtmdwpnT.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWPeLgAwlUURTDTz0YZbtHdNBb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx3ZXoyvNKrafmyXJ0QVlitj.jpg?f=fotoalbum_large

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:38
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:15:
[...]

Ja die keuze zou ik ook wel willen hebben, nu moet ik zeggen dat de het oude model qua gasreactie onderstel ook gewoon een auto die zoveel scherper is dan een highland, daarbij was de 2019SR+ ook gewoon een heel stuk sneller dan de latere RWD's onder de 70kmh scheelt dat enorm veel. De hele auto is enorm veel nervier en vind ik qua afstemming beter kloppen dan een highland. Dat voelt toch als een compromis. Wel een compris wat voor 90% van de ritten fijner is, maar waarbij je bij 10% toch het rijplezier mist.

Helaas viel een P buiten budget en kwam ik ook met trekgewicht niet uit.
Je kan ook nog wel wat met de modus, in het 2019 model reed ik ook meestal op chill modus, zeker met passagiers. Nu met highland vind ik chill modus veel te lafjes rijden en heb ik m op standard.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:41
megabeat schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 05:27:
[...]

Hmm het vreet bij mij ook batterij, volgens de batterij app 60% van het verbruikte energie deze nacht.
Even de vraag in AI stellen, dan krijg je 6 mogelijke oplossingen.

Analoog komt weer helemaal terug

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
Iemand die wellicht het volgende herkent?

Soms als ik achteruit wil gaan rijden dat de auto niet gaat als ik het gas indruk (auto staat in R uiteraard).
Dan geef ik iets meer gas en dan vliegt de auto ineens achteruit. Alsof de rem blijft hangen (kan dat technisch gezien?).

Dit heb ik nu 3 keer merkbaar gehad.
Wellicht is het met vooruit rijden ook, maar merk ik dat minder omdat dat makkelijker onder te controle houden is.

Model Y Juniper (AWD LR)

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01
xares schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:57:
Iemand die wellicht het volgende herkent?

Soms als ik achteruit wil gaan rijden dat de auto niet gaat als ik het gas indruk (auto staat in R uiteraard).
Dan geef ik iets meer gas en dan vliegt de auto ineens achteruit. Alsof de rem blijft hangen (kan dat technisch gezien?).

Dit heb ik nu 3 keer merkbaar gehad.
Wellicht is het met vooruit rijden ook, maar merk ik dat minder omdat dat makkelijker onder te controle houden is.

Model Y Juniper (AWD LR)
Bij vochtig weer (vliegroest) en ook bij vriesweer gaan de remblokken vastzitten aan de schijven en aangezien de parkeerrem er automatisch op gaat zitten ze dan na een tijdje muurvast. Om ze dan los van de schijven te krijgen is veel kracht nodig en geeft dat soms een flinke knal. Bij mijn 2019 M3 LR RWD was dat ook zo, vooral na regen ondanks dat de auto binnen staat. Nu bij de 2020 S merk ik het minder maar die heeft ook nog wat meer koppel en AWD..

Kwestie van met beleid het pedaal kort intrappen om de remmen te lossen.

• Benjiman23
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12 09:46
snip: hoort in vraag en aanbod

[ Voor 77% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2025 19:44 ]

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
gertk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]

Bij vochtig weer (vliegroest) en ook bij vriesweer gaan de remblokken vastzitten aan de schijven en aangezien de parkeerrem er automatisch op gaat zitten ze dan na een tijdje muurvast. Om ze dan los van de schijven te krijgen is veel kracht nodig en geeft dat soms een flinke knal. Bij mijn 2019 M3 LR RWD was dat ook zo, vooral na regen ondanks dat de auto binnen staat. Nu bij de 2020 S merk ik het minder maar die heeft ook nog wat meer koppel en AWD..

Kwestie van met beleid het pedaal kort intrappen om de remmen te lossen.
Met knal bedoel je dat geluid als ze los komen? Dat ken ik van de model 3. Maar dat was altijd meer als de auto een tijdje stil heeft gestaan.

Het is ook als ik een stuk gereden heb en dan wil achteruit gaan parkeren thuis op de oprit.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu met het koude weer dat mijn model 3 uit 2019 bij voorverwarmen een hoge pieptoon maakt.
Voorheen hoor je de auto bijna niet.
Nu bij het laden piept hij ook dus zal wel komen dat de accu koud is.

Zie trouwens net dat de verg onder mijn achterlicht onder de rand eraf schilfert…
Volgende ding wat ik op kan gaan lossen…

[ Voor 43% gewijzigd door Crxtreem op 27-12-2025 14:54 ]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01
xares schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:31:
[...]

Met knal bedoel je dat geluid als ze los komen? Dat ken ik van de model 3. Maar dat was altijd meer als de auto een tijdje stil heeft gestaan.
Klopt, ging met redelijk wat geweld soms...
Het is ook als ik een stuk gereden heb en dan wil achteruit gaan parkeren thuis op de oprit.
Nee dan zou dat niet moeten gebeuren. Melding maken c.q. serviceverzoek.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-12 11:51

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb nu deze melding in de auto gekregen nadat tijdens de wintersport er redelijk vaak in en uitgestapt is in de auto op de achterbank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwVdnYEz2gUmlQj9Y_-xnYqWj0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPXbhFk0l9tYZt24sdUzZvUn.jpg?f=fotoalbum_large

Verder in het service menu is de middelste gordel rood.

Iemand dit eerder gezien? Ik heb iets gelezen over een kabeltje naar het gordelslot wat defect zou kunnen zijn.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-12 11:56
Ik heb een M3 Highland. En krijg de laatste tijd indruk dat mijn connectiviteit van Tesla Premium slechter aan het worden is. Ik heb steeds vaker dat mijn internet het niet goed doet. Het was eerst vooral bij Spotify, maar ik heb het ook steeds vaker bij de andere apps zoals YT Premium of de navigatie. Gedurende de autorit krijg ik het ook steeds vaker niet aan de praat, waar voorheen even schakelen tussen apps werkte.

Herkennen anderen problemen met het internet/4G van hun auto?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jep. Ik ervaar ook al weken problemen met de verbinding.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
Pasteis schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:35:
Ik heb een M3 Highland. En krijg de laatste tijd indruk dat mijn connectiviteit van Tesla Premium slechter aan het worden is. Ik heb steeds vaker dat mijn internet het niet goed doet. Het was eerst vooral bij Spotify, maar ik heb het ook steeds vaker bij de andere apps zoals YT Premium of de navigatie. Gedurende de autorit krijg ik het ook steeds vaker niet aan de praat, waar voorheen even schakelen tussen apps werkte.

saviour schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
Jep. Ik ervaar ook al weken problemen met de verbinding.
Is al eerder hier voorbij gekomen. Schijnt iets met de modem te zijn die zijn verbinding verliest....

[ Voor 10% gewijzigd door Blommie01 op 27-12-2025 20:50 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:32

Felyrion

goodgoan!

Klopt, zelfde issue hier. Dacht eerst dat het aan YT premium lag, want na switchen naar spotify was het meestal gefixt en kon je na een tijdje terug switchen. Laatste tijd lijkt het erger.

Hier eerder in het topic is hier iets over genoemd:
Voltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:
  • Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
  • Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
  • Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
  • Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-12 12:18
Voor de mensen die de oude Y VS de juniper Y hebben vergeleken.

Zouden jullie de informatie willen delen? Als in links naar blogs etc.?

Ben aan het oriënteren om de m3 19 te vervangen voor een Y.

Vandaag een proefrit gedaan in de nieuwe Y en dat is wel een wereld van verschil..

• Heijmenberg99
  • Laatst online: 21:39
Ik heb sinds ik mijn model 3 highland heb vaak de foutmelding “gaspedaal ingedrukt, schakelen niet mogelijk” als je de rem indrukt om weg te gaan. Herkent iemand dit? Een paar keer de rem indrukken lost dit vaak op.

[ Voor 12% gewijzigd door Heijmenberg99 op 27-12-2025 21:43 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
@Pasteis @saviour Hebben jullie dit ook bij Tesla gemeld? Hoe meer meldingen hoe meer aandacht iets (meestal) krijgt.

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48
Crxtreem schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Ik heb nu met het koude weer dat mijn model 3 uit 2019 bij voorverwarmen een hoge pieptoon maakt.
Voorheen hoor je de auto bijna niet.
Nu bij het laden piept hij ook dus zal wel komen dat de accu koud is.
Ik heb exact hetzelfde als ik 'smorgens aan kom lopen bij de auto. Als ik de stekker eruit haal is de hoge pieptoon weg. Verder doet alles het prima dus maak me er niet druk om :).

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Leuk voor de kids tijdens de kerstvakantie. Voor wie nog inspiratie moet opdoen is er een snel groeiende wrap collectie en een site met de mogelijkheid om deze meteen in 3d te bekijken en ontwerpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH_uwpoi11cgcInLtji20RNISR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQLjNBLEGwxGCLqRpcCcUTI3.png?f=fotoalbum_large

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
dChained schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:38:

Vandaag een proefrit gedaan in de nieuwe Y en dat is wel een wereld van verschil..
Wel ervaring, geen blogs.
Wat wil je weten?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-12 17:37

Heb van sept 24 t/m sept 25 in de “oude” Y gereden een 42.000 km, en sinds eind sept 25 in de nieuwe Y alweer bijna 15k km’s dus als je specifieke vragen hebt. Gooi maar door.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
Fire69 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:22:
[...]

Het is pas vanaf ergens Oktober/November veranderd. Mijn Maart Juniper heeft ook een drain maar wel nog de knop/verlichting.
Ja wellicht zijn daar dan problemen mee geweest? Heb je de bak al eens gevuld met water / ijs? Ik heb overigens wel een lamp in mn Y RWD 2023 maar als ie vol zit wordt de lamp wel geblokkeerd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58

Ja, en als je een ticket in schiet gaar Tesla de schuld leggen bij de provider….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dChained
djiedjee schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
[...]

Wel ervaring, geen blogs.
Wat wil je weten?
Mar.tin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Heb van sept 24 t/m sept 25 in de “oude” Y gereden een 42.000 km, en sinds eind sept 25 in de nieuwe Y alweer bijna 15k km’s dus als je specifieke vragen hebt. Gooi maar door.
Bedankt voor jullie reactie.
  • Wat is het grootste verschil?
  • Doe je het alleen voor de luxe afwerking of ook het rijgenot door het betere onderstel?
  • Is de verbetering in software en camera’s etc. merkbaar?
  • Wat waren jullie overwegingen om te switchen? Er is namelijk een groot prijsverschil nu met de 2de hands markt.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
pdidi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:56:
Leuk voor de kids tijdens de kerstvakantie. Voor wie nog inspiratie moet opdoen is er een snel groeiende wrap collectie en een site met de mogelijkheid om deze meteen in 3d te bekijken en ontwerpen
[Afbeelding]
Deze is geweldig! https://www.tesla-wrap.co...3b-4b43-89ff-85e0146daf11

In de 3d viewer komt die er niet goed uit. Vandaag maar eens proberen in de auto zelf hoe het er uit komt te zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• djiedjee
dChained schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:55:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reactie.
  • Wat is het grootste verschil?
  • Doe je het alleen voor de luxe afwerking of ook het rijgenot door het betere onderstel?
  • Is de verbetering in software en camera’s etc. merkbaar?
  • Wat waren jullie overwegingen om te switchen? Er is namelijk een groot prijsverschil nu met de 2de hands markt.
Ik heb in een voorloper oud model gereden. Niet zelf voor gekozen dus.

Mijn eerste indrukken na 1000 km in de Juniper:
Afwerking is inderdaad luxer, dat is geen dealbreaker maar wel fijn. Vooral de ledstrip is fijner dan ik vooraf dacht.
Gelamineerd glas: ik had een groter verschil verwacht, maakt niet veel uit.
Onderstel: is heel veel comfortabeler. Geen gebonk meer over kleine oneffenheden of verkeersdrempels.
Stoel ventilatie heb ik nog niet gebruikt.
Electrisch verstelbare achterbank en scherm achterin is nice to have, maar niet meer dan dat. Achterbank verwarming wordt wel gewaardeerd door de familie.

De hendel voor P/R/D mis ik wel. Vooral bij inparkeren zit ik steeds in de lucht naar niks te hengelen.
De richting aanwijzer hendel heeft ook geen echte klik meer, dat was ook even wennen.
Camera's zijn beter van kwaliteit. Front camera is ook heel fijn.

Instelbare regeneratie leuk om te hebben, maar in de standaard stand zijn ze ongeveer gelijk.
Standaard audio is redelijk vergelijkbaar.

Sofrware is verder niet wezenlijk anders, behalve.....:
De auto-pilot. Dat is echt vervelend. Bij het wisselen van rijstrook springt de oude terug op een TACC, bij de nieuwe gaat hij uit. Hierdoor is de AP in wat drukker verkeer heel vervelend om te gebruiken. Dus daarom gebruik ik nu vooral de TACC.

Verder is de buitenkant veel moderner/mooier, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
En ik heb die nieuwe accu nu, dus veel meer range. Met de kerst bij -4 op de snelweg was dat wel lekker.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:35
Tommie12 schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:12:
[...]
Ja, en als je een ticket in schiet gaar Tesla de schuld leggen bij de provider….
… hetgeen ik dus niet geloof, dat verhaaltje van “we zijn het aan het uitzoeken met een grote (Nederlandse) provider”. Want als ik Spotify wil beluisteren via de hotspot van mijn telefoon, dan ondervind ik de laatste tijd precies hetzelfde: meer onderbrekingen, lange onderbrekingen en moeizaam herstellen van wifi (!) connectiviteit. En dat heeft nu eens totaal niéts met eender welke (Belgische!) provider te maken.

En tot nu slagen slagen ze er nog in om de meesten van ons hun verhaaltje te doen geloven. Mijn inschatting is dat ze ergens een hardnekkig timingprobleem hebben, het niet onmiddellijk weten te vinden, en intussen met die uitleg wegkomen zonder al te veel imagoschade.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• jongetje
djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]
Electrisch verstelbare achterbank en scherm achterin is nice to have, maar niet meer dan dat. Achterbank verwarming wordt wel gewaardeerd door de familie.
De achterbank is met de oude toch ook elektrisch verstelbaar. Enige verschil is dat de stoelen bij de oude niet elektrisch weer omhoog komen na het neerklappen.
En als het om stoelverwarming gaat heeft de oude op alle 3 de plekken achterin stoelverwarming en de nieuwe alleen de 2 buitenste...

• Tommie12
flupp schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]

… hetgeen ik dus niet geloof, dat verhaaltje van “we zijn het aan het uitzoeken met een grote (Nederlandse) provider”. Want als ik Spotify wil beluisteren via de hotspot van mijn telefoon, dan ondervind ik de laatste tijd precies hetzelfde: meer onderbrekingen, lange onderbrekingen en moeizaam herstellen van wifi (!) connectiviteit. En dat heeft nu eens totaal niéts met eender welke (Belgische!) provider te maken.

En tot nu slagen slagen ze er nog in om de meesten van ons hun verhaaltje te doen geloven. Mijn inschatting is dat ze ergens een hardnekkig timingprobleem hebben, het niet onmiddellijk weten te vinden, en intussen met die uitleg wegkomen zonder al te veel imagoschade.
Idd, maar Tesla gebruikt dat verhaaltje wel…
Met als resultaat dat je navigatie slecht werkt, je zwarte vlekken krijgt iedere keer je de grens over gaat etc. Waarom wordt er geen 20km vooruit aan data geladen als je nabij de grens komt. Je zou denken dat dat niet meer is dan een paar lijnen software en een paar parameters.

Ik denk dat de ingebouwde modem gewoon niet echt goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 28-12-2025 10:19 ]

• Pasteis
Felyrion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:17:
[...]

Klopt, zelfde issue hier. Dacht eerst dat het aan YT premium lag, want na switchen naar spotify was het meestal gefixt en kon je na een tijdje terug switchen. Laatste tijd lijkt het erger.

Hier eerder in het topic is hier iets over genoemd:

[...]
Bedankt! Ik was al aan het zoeken naar dit bericht.

• Pasteis
jongetje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:43:
@Pasteis @saviour Hebben jullie dit ook bij Tesla gemeld? Hoe meer meldingen hoe meer aandacht iets (meestal) krijgt.
Waar kan ik dit melden? Ik zie dit niet zo direct?

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12
Heeft iemand ervaring met dit soort afdichtingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYYkqi6OONgNAvODWS6XbdhDWeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP77g5YQtkE23ILcb89UYx6x.jpg?f=fotoalbum_large
Zou dat nou werken? Zou je dan daadwerkelijk minder geluid horen?

Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hlUjRpreJcwCBXBJFGwVuKMCGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ECjdF5Xv2SnvyI733KlrK7Z.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dit lijkt bij de Juniper Y echt onmogelijk. Het lukt me in iedergeval niet.
Iemand misschien een andere suggestie om de kabel netjes en onzichtbaar weg te werken?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:17
jdenijs schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:33:
[Afbeelding]

Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet [Afbeelding]
Maar dit lijkt bij de Juniper Y echt onmogelijk. Het lukt me in iedergeval niet.
Iemand misschien een andere suggestie om de kabel netjes en onzichtbaar weg te werken?
bij een juniper of highland ga je er geen drol mee bereiken. Bij een oude Y en 3 had het wel klein beetje effect. Ik heb ze ook bij de mijn oude 3. Vooral ook met buitenhouden van vuil in de deuren, klep, frunk etc

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-12 21:37
Dag iedereen!

Ik heb momenteel een MY RWD 2024 (LFP 60 kwh) en bevalt prima!
Zo goed zelfs, dat we als 2e wagen ook gaan kijken voor een Tesla, weliswaar 2dehands.

We zijn op zoek naar een 2022 of recenter model 3 of model Y (LR, SR, RWD, AWD zijn allemaal mogelijk).

Weten jullie welk model uit welk jaar ik absoluut moet vermijden met betrekking tot een 'slechtere' batterij of maakt het allemaal niet zo veel uit?

Er zijn namelijk zoveel verschillende batterijen gebruikt : panasonic, LG, CATL, BYD,...

Bedankt!!

• dChained
djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb in een voorloper oud model gereden. Niet zelf voor gekozen dus.

Mijn eerste indrukken na 1000 km in de Juniper:
Afwerking is inderdaad luxer, dat is geen dealbreaker maar wel fijn. Vooral de ledstrip is fijner dan ik vooraf dacht.
Gelamineerd glas: ik had een groter verschil verwacht, maakt niet veel uit.
Onderstel: is heel veel comfortabeler. Geen gebonk meer over kleine oneffenheden of verkeersdrempels.
Stoel ventilatie heb ik nog niet gebruikt.

De hendel voor P/R/D mis ik wel. Vooral bij inparkeren zit ik steeds in de lucht naar niks te hengelen.
De richting aanwijzer hendel heeft ook geen echte klik meer, dat was ook even wennen.
Camera's zijn beter van kwaliteit. Front camera is ook heel fijn.

Instelbare regeneratie leuk om te hebben, maar in de standaard stand zijn ze ongeveer gelijk.
Standaard audio is redelijk vergelijkbaar.

Sofrware is verder niet wezenlijk anders, behalve.....:
De auto-pilot. Dat is echt vervelend. Bij het wisselen van rijstrook springt de oude terug op een TACC, bij de nieuwe gaat hij uit. Hierdoor is de AP in wat drukker verkeer heel vervelend om te gebruiken. Dus daarom gebruik ik nu vooral de TACC.

Verder is de buitenkant veel moderner/mooier, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
En ik heb die nieuwe accu nu, dus veel meer range. Met de kerst bij -4 op de snelweg was dat wel lekker.
Super. Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Helpt met de overweging.

• djiedjee
jongetje schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:05:
[...]

De achterbank is met de oude toch ook elektrisch verstelbaar. Enige verschil is dat de stoelen bij de oude niet elektrisch weer omhoog komen na het neerklappen.
En als het om stoelverwarming gaat heeft de oude op alle 3 de plekken achterin stoelverwarming en de nieuwe alleen de 2 buitenste...
Ik zit eigenlijk nooit achterin dus heb nooit koude billen :-)
Maar achterbank verwarming had die oude ook al denk ik.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MatteC schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:41:
Dag iedereen!

Zo goed zelfs, dat we als 2e wagen ook gaan kijken voor een Tesla, weliswaar 2dehands.

We zijn op zoek naar een 2022 of recenter model 3 of model Y (LR, SR, RWD, AWD zijn allemaal mogelijk).

Weten jullie welk model uit welk jaar ik absoluut moet vermijden met betrekking tot een 'slechtere' batterij of maakt het allemaal niet zo veel uit?

Er zijn namelijk zoveel verschillende batterijen gebruikt : panasonic, LG, CATL, BYD,...

Bedankt!!
Hier is een topic voor! Tesla Model 3 occasion kopen

Staan ook vele antwoorden op je vragen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• jongetje
Pasteis schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:28:
[...]

Waar kan ik dit melden? Ik zie dit niet zo direct?
Als het goed is met een serviceverzoek via de app.

• Mackeessie
  • Laatst online: 28-12 19:13
Blommie01 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
[...]

Heb ik afgelopen zomer ook gehad...

Maak direct maar een service afspraak. Er is een unit defect en moet vervangen worden.

In je service menu kun je zien wat er defect is.
Bedankt voor je reactie, maar ik heb het zelf al opgelost. Ik had de S3XY strip gemonteerd en de Commander van achter tussen de stoelen, in de deurstijl gemonteerd, maar was vergeten het kleine stekkertje ( in het snoertje zit een grote- en kleine stekker) te monteren. Heel stom, maar nu werkt alles weer en is de melding in het service menu ook weg. 8)7 O-)

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:49
pdidi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:56:
[Afbeelding]
Kan ik ook direct de skins toepassen in mn M3h zonder een usb stick te gebruiken?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19
Jmtpes schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:44:
[...]

Kan ik ook direct de skins toepassen in mn M3h zonder een usb stick te gebruiken?
Nee je moet ze op je stick/SSD (die ook gebruikt wordt voor sentry bijv) plaatsen in een nieuwe map "Wraps":

Van de Tesla GitHub:

How to Use Custom Wraps
Download the template for your specific vehicle model (see links below)
Edit the template with your custom design (fill in the white areas)
Save your design as a PNG file (512x512 to 1024x1024 pixels, max 1 MB)
Load your wraps onto a USB drive in a folder called Wraps
Apply in your Tesla: Toybox → Paint Shop → Wraps tab

• bert pit

Mocht je voor een "ouwe Y" gaan: deze waren erg hard geveerd en er waren klachten over windgeruis op de zijruit. Vanaf begin 2023 (ik meen zelfs dec 2022) Is de vering aangepast en is dubbel glas in de zijruit geplaatst. Dit komt het rijcomfort te goede ,hoewel oneffenheden op de weg bij lage snelheden nog steeds goed voelbaar zijn. In de Juniper is alles nog weer wat verfijnder qua comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 28-12-2025 18:37 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:15
jdenijs schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:33:
[Afbeelding]

Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet [Afbeelding]
Heb zelf de Magbak en daar zit een pry-tool bij waarmee je de bekleding en dashboard los kunt halen.
De kabel aan de zijkant kun je er tussen duwen als je iets hebt om de “gleuf” een beetje open te zetten.
Is tricky, maar uiteindelijk wel te doen. Heb dit filmpje gebruikt destijds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgvkCW5BXSO82d9m_i_GJzRW99E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z86WF4wVjSIpqHjW7o0Zwt6c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ8FTgvyF4LImQP7ukWUsE-8Klk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAmnbOaHMUMBDb437J5ctjDh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGdD4q1a647nK8KDGJ7QpMY2WoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJnXClUkfD1oVYsPs7ZyI0n0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v57pO9Ef4z9h8CTK5KYqxYxnRwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXXebjnfDVjBfbewkGxI5hpc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pYvIir5ImA7WPRgK2p5qUkEKNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kSdPAfyBnluEmB2QMxeqI7d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w99wQIdCPBjjS5QrBOHuuiNQAzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKLUXCNlKZ004PGd3mdHcqDN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p1ARNnUBxueBSYDLqG2auOKWAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOlPv1H2l6kClvrMhDotUYtS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 28-12-2025 19:33 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• djiedjee
Wie weet met welke spraakopdracht je het navigatie volume kan muten/aanzetten?

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:23
djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:23:
Wie weet met welke spraakopdracht je het navigatie volume kan muten/aanzetten?
Ik heb die actie onder het linker scrollwieltje gezet. Met lang indrukken schakel ik zo de spraak begeleiding aan en uit.

En anders staan hier alle veel stemcommando’s die je kunt gebruiken. Je zoekt ‘demp stembegeleiding’.

[ Voor 22% gewijzigd door Danny the dog op 28-12-2025 20:57 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-12 12:24
Hoi vraagje, ben sinds 1 week trotse bezitter van een Model Y RWD Long range , nu is het natuurlijk best koud en hoor ik de warmtepomp (gok ik) best blazen, wel buiten binnen een beetje, maar voel ook heeeeel lichterlijk het stuur vibreren, het is geen tril maar een soort resoneren ofzo, is dat "normaal"

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:46
Danny the dog schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb die actie onder het linker scrollwieltje gezet. Met lang indrukken schakel ik zo de spraak begeleiding aan en uit.

En anders staan hier alle veel stemcommando’s die je kunt gebruiken. Je zoekt ‘demp stembegeleiding’.
Dit spraakcommando werkt niet en heeft nooit gewerkt ondanks dat het in de handleiding staat. Het stopt je route, meer niet. Ik bedien het daarom ook met het linker scrolwieltje. Als je de auto op Engels zet werkt het wel: "mute voice guidance"

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:23
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:08:
[...]

Dit spraakcommando werkt niet en heeft nooit gewerkt ondanks dat het in de handleiding staat. Het stopt je route, meer niet. Ik bedien het daarom ook met het linker scrolwieltje. Als je de auto op Engels zet werkt het wel: "mute voice guidance"
Oh wauw…. Ik gebruik zelf geen voice commando’s, maar de officiële Tesla website / handleiding leek me toch wel een goede bron.

Bijzonder dat Tesla zich zo profileert, ook kijkend naar andere ‘features’ die niet (helemaal) doen wat ze zouden moeten doen.

Anyways, voor mij werkt de programmeerbare knop ook het beste, zoals je zelf ook aangeeft.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:35
Vegetto schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Hoi vraagje, ben sinds 1 week trotse bezitter van een Model Y RWD Long range , nu is het natuurlijk best koud en hoor ik de warmtepomp (gok ik) best blazen, wel buiten binnen een beetje, maar voel ook heeeeel lichterlijk het stuur vibreren, het is geen tril maar een soort resoneren ofzo, is dat "normaal"
Bij koude buitentemperaturen voel je inderdaad, als je erop let, een aantal draaiende motoren licht trillen (die draaien in een soort “slecht-rendement-mode”, en verbruiken daarbij -gewild- méér stroom dan strikt nodig zou zijn in normale omstandigheden). Dit om warmte te genereren. Je moet er wel op letten, vind ik zelf, maar wat jij voelt en hoort zal dat wel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door flupp op 28-12-2025 23:25 ]

Model 3 LR AWD (model 2023)

• bert pit
MatteC schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:41:
Dag iedereen!

Bedankt!!
Het wordt nu langzaamaan duidelijk dat batterijen even lang meegaan als de auto zelf: circa 250K km (LG) tot 400K km (Panasonic) voor de NMC batterij. Waarschijnlijk gaat de LFP batterij langer mee.
Bij de MY is het bouwjaar vanaf 2023 comfortabeler dan daarvoor. Kijk uit naar een model met hardware 3 of hoger.

Een paar dagen geleden werd er door een aantal forumleden de staat van de batterij gepost. Tussen die postings stond ook een verwijzing naar een internetsite met alle type batterijen en de veroudering daarvan. Daar vind je alle info. met dank aan @pdidi
https://tff-forum.de/t/um...ation-s3xy/294980?u=pdidi
Lees dit ook: https://endure-network.eu...g/?utm_source=copilot.com

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 29-12-2025 00:50 ]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik denk dat de ingebouwde modem gewoon niet echt goed is.
Nou ik heb mijn MY nu al bijna 3 jaar en de laatste 6-8 weken is het een drama. Daarvoor had ik het alleen maar als ik de grens over reed.
Ik raak momenteel elke rit wel een keer de verbinding kwijt. Dan geen spotify en geen routebepaling. Omdat ik meerdere routes heb naar kantoor start ik voor het instappen maar Waze op tegenwoordig voor het geval het weer eens niet werkt in m'n MY.

iRacing Profiel

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57
Luckeh schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:09:
[...]

Nou ik heb mijn MY nu al bijna 3 jaar en de laatste 6-8 weken is het een drama. Daarvoor had ik het alleen maar als ik de grens over reed.
Ik raak momenteel elke rit wel een keer de verbinding kwijt. Dan geen spotify en geen routebepaling. Omdat ik meerdere routes heb naar kantoor start ik voor het instappen maar Waze op tegenwoordig voor het geval het weer eens niet werkt in m'n MY.
Ik heb ook een 2023 Y, en viel me eigenlijk eerst op met vakantie en grens overgang.
Maar ondanks ik niet zoveel rijd (auto nu op 23k) heb ik het ook al een paar keer gehad.

Misschien gewoon ticket inschieten denk ik heb ook premium erbij dus vind dat het gewoon moet werken zoals bij mijn gsm.
Ja. Is normaal. Verbruik is positief met WP maar voor de rest was een model zonder veel fijner. Geen kabaal, geen trillingen en sneller warm.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Luckeh schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:09:
[...]

'24 MY RWD en hetzelfde sinds enkele weken (en enkele software updates). Nooit last gehad van wegvallen van de verbinding, nu lijkt het ieder uur wel een keer voor te komen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Tommie12
Ja, dat herken ik ook, maar het duurt echt niet lang.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:00
Voor de Krokusvakantie richting Sauerland overweeg ik voor mn MY RWD de All Seasons van Hankook Flexmate iON óf de Michelin CrossClimate 3.

Ik lees veel ervaringen hier maar zijn er ook voorkeuren? En valt de velg netjes naar binnen bij beide banden? Dwz zit er een velgbeschermer in de band? Ik heb ooit een setje banden op mn M3 gehad waar de velg wel heel lelijk naar buiten viel.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik kom in het service menu van mijn M3 een ontelbare hoop waarschuwingen tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEBeSHBQHsPGecTeCQvzTQUzU9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BNo41bPfoHtLLNJJamGGXMT.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee of dit kwaad kan? Is er iets mis?
Die melding van de TPMS snap ik, maar die ctrl type mismatch?
Terug van Franse wintersport. MY24 SR RWD (BYD) 4 personen zonder dakkoffer. 1089km in 13uur (1102km incl omrijden SuC's). Nooit harder dan 125km/u gereden. 5 SuC's in totaal was 100 minuten, 217kWh, €67. SoC @ start was 39% na voorverwarmen, SoC @ eind 7%. Ik denk zo'n 90% AP/Autosteer gereden. Meteen mijn langste rit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGkxcdfrhvevb81fxBSiwKH6TLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hUtIOjxKGJrRu5knEnW1NdoG.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 29-12-2025 14:30 ]

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10

DJT

Toevallig ben ik afgelopen vrijdag terug uit Oostenrijk gereden met een RWD uit 2023, circa 970km (inclusief omrijden naar SC's), precies 12u over gedaan en vier stops gemaakt van gemiddeld 25 minuten.

Dit was de vijfde keer dat ik deze trip maakte en de eerste keer deze winter. Het was ook de eerste keer dat ik voor 90% op AP heb gereden. Eerdere keren had ik toch last van phantom braking maar vooral van het té langzaam weer op snelheid komen na een remactie. Dat lijkt nu toch echt een heel stuk beter te zijn, ik irriteerde me er in ieder geval niet meer aan.

• Sypheron
Ik vind het lane departure systeem maar vreemd.
Ik heb het systeem op warning staan, omdat ik al een paar keer heb gehad dat hij mij midden de weg op duwt op buitenwegen waar je echt ruimte moet maken voor tegenliggers. Maar zelfs met de waarschuwing (trillen) aan, doet hij soms vreemde dingen. Zo reed ik straks wat ver naar de linkerkant op een 80 weg, ik zag dat het scherm de lijn als blauw aangaf en de auto begon mij te waarschuwen, maar in plaats van dat hij mij terugduwt (wat eigenlijk ook niet de bedoeling is omdat ik hem op warning heb staan), had ik het gevoel dat hij mij juist meer naar de lijn toe trok. Moest zelf weer terug naar rechts trekken en wat tegendruk geven.

Daarnaast mijn ervaring met voice commando's; Ik gebruik het ook veelal om de dynamiek te wisselen tussen standaard en chill. Althans, dat probeer ik. Standaard snapt hij prima, maar Chill gaat hij vaak automatisch "vertalen" naar een hele boel andere dingen die er niet eens op lijken. Iemand een met welk eventueel "verlengd" commando ik beter naar Chill modus zou kunnen wisselen met stemcommando? Ik zeg nu dus alleen maar "Standaard" en "Chill" en dat werkt zeker voor standaard altijd prima.
[...]

Ook voor @djiedjee. Gevalletje crappy vertaling. Welke wel werken: "Aan/Uit/Demp/Harder/Zachter Spraaknavigatie". Tijd dat Grok naar ons toe komt

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:45
never mind

[ Voor 98% gewijzigd door Baze op 29-12-2025 15:52 ]

Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Ik heb het systeem op warning staan, omdat ik al een paar keer heb gehad dat hij mij midden de weg op duwt op buitenwegen waar je echt ruimte moet maken voor tegenliggers. Maar zelfs met de waarschuwing (trillen) aan, doet hij soms vreemde dingen. Zo reed ik straks wat ver naar de linkerkant op een 80 weg, ik zag dat het scherm de lijn als blauw aangaf en de auto begon mij te waarschuwen, maar in plaats van dat hij mij terugduwt (wat eigenlijk ook niet de bedoeling is omdat ik hem op warning heb staan), had ik het gevoel dat hij mij juist meer naar de lijn toe trok. Moest zelf weer terug naar rechts trekken en wat tegendruk geven.

Daarnaast mijn ervaring met voice commando's; Ik gebruik het ook veelal om de dynamiek te wisselen tussen standaard en chill. Althans, dat probeer ik. Standaard snapt hij prima, maar Chill gaat hij vaak automatisch "vertalen" naar een hele boel andere dingen die er niet eens op lijken. Iemand een met welk eventueel "verlengd" commando ik beter naar Chill modus zou kunnen wisselen met stemcommando? Ik zeg nu dus alleen maar "Standaard" en "Chill" en dat werkt zeker voor standaard altijd prima.
Misschien je uitspraak wat aanpassen. «tsjil» is het enige commando wat ik ken en werkt.
Over die Lane departure ingrepen. Volgende keer een dashcam video van maken om rustig terug te kijken wat er gebeurt. Je kunt nu ook stuurbewegingen terugzien in de opnames. Kun je ook meteen checken waar de belijning precies was

• Sypheron
pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
[...]

Misschien je uitspraak wat aanpassen. «tsjil» is het enige commando wat ik ken en werkt.
Over die Lane departure ingrepen. Volgende keer een dashcam video van maken om rustig terug te kijken wat er gebeurt. Je kunt nu ook stuurbewegingen terugzien in de opnames. Kun je ook meteen checken waar de belijning precies was
Met mijn uitspraak zou niets mis moeten zijn, hij herkent het namelijk initieel als Chill, maar springt daarna over op een ander woord en kan er vervolgens niets mee. Erg vreemd omdat hij het dus wel herkent als Chill, zal eens kijken of mijn vrouw het een keer wil filmen.

Dank voor de tip, ik zal het eens recorden met de dashcam!
Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:58:
[...]

Met mijn uitspraak zou niets mis moeten zijn, hij herkent het namelijk initieel als Chill, maar springt daarna over op een ander woord en kan er vervolgens niets mee. Erg vreemd omdat hij het dus wel herkent als Chill, zal eens kijken of mijn vrouw het een keer wil filmen.

Dank voor de tip, ik zal het eens recorden met de dashcam!
Even geprobeerd: "Acceleratie Chill" werkt ook

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:32

Ik herken dat gevoel van tegen de lijn geplakt te worden in plaats van terug naar het midden van het vak. Originele model y 2024 RWD.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:30
[...]

Klopt in het Nederlands werkt het slecht in het Engels is het (beperkt) bruikbaar . Wordt echt hoog tijd voor grok integratie

• nerovectra
  • Laatst online: 22:24

LDPS trektt soms inderdaad richting een lijn waarvan je verwacht dat ie je er bij vandaan zou moeten houden. Vreemd genoeg had ik laatst in een 2024 Polo exact dezelfde ervaring. Daardoor meen ik de conclusie te moeten dat het een functie heeft. En o ja, handgeschakeld icm een benzinemotor was in mijn gedachten best altijd een fijne combinatie ...

• nerovectra
r0bb schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:22:
Voor de Krokusvakantie richting Sauerland overweeg ik voor mn MY RWD de All Seasons van Hankook Flexmate iON óf de Michelin CrossClimate 3.

Ik lees veel ervaringen hier maar zijn er ook voorkeuren? En valt de velg netjes naar binnen bij beide banden? Dwz zit er een velgbeschermer in de band? Ik heb ooit een setje banden op mn M3 gehad waar de velg wel heel lelijk naar buiten viel.
Ik heb nu 28.000 km onder de Flexclimates doorgetrokken en heb een dreun door de auto vanaf 80 km/u. Ik vermoed dat de foam zoals bij sommige Michelins losgekomen is.

• nerovectra
Paling1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:05:
Ik kom in het service menu van mijn M3 een ontelbare hoop waarschuwingen tegen:
[Afbeelding]
Iemand een idee of dit kwaad kan? Is er iets mis?
Die melding van de TPMS snap ik, maar die ctrl type mismatch?
Er lijkt wèl iets mis, al zie ik zo 1,2,3 geen verband tussen deze meldingen. Waarschijnlijk kan een service request er op afstand wel chocola van maken.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ok , nu moet ik wel een Enhance Commander voor mijn legacy MY kopen:
https://www.facebook.com/share/r/14RqwtZe7jK/

Ze hebben nu de optie om Tesla's Emergency lance departure warning UIT te schakelen.
Dat is voor mij het enige irritante piepje/waarschuwing die ik nooit uit kon zetten (ja elke rit handmatig, maar dat deed ik dan in praktijk nooit) en best wel eens als ik net op een wit lijntje kom gelijk die irritante piep.

Dus nu wil ik wel echt een commander. Voor dit én voor AP automatisch weer aan na baantje wissel én dat mijn ruitenwissers altijd uit blijven.

Had nou iemand recent de hier eentje te koop die past op mijn legacy 03-2024 MY?
Ik kan het even niet terug vinden maar staat me iets van bij....

[ Voor 15% gewijzigd door Allewijn op 29-12-2025 19:54 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
Allewijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:

Ze hebben nu de optie om Tesla's Emergency lance departure warning UIT te schakelen.
Dat is voor mij het enige irritante piepje/waarschuwing die ik nooit uit kon zetten (ja elke rit handmatig, maar dat deed ik dan in praktijk nooit) en best wel eens als ik net op een wit lijntje kom gelijk die irritante piep.

Dus nu wil ik wel echt een commander. Voor dit én voor AP automatisch weer aan na baantje wissel én dat mijn ruitenwissers altijd uit blijven.

Had nou iemand recent de hier eentje te koop die past op mijn legacy 03-2024 MY?
Ik heb er 1 in mijn Model 3 LR RW (geleverd op 8 dec 2025). Alle updates uitgevoerd maar de Emergency lane departure warning uitschakelen zit er niet in......

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Sypheron
CEdS schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:18:
[...]

Ik heb er 1 in mijn Model 3 LR RW (geleverd op 8 dec 2025). Alle updates uitgevoerd maar de Emergency lane departure warning uitschakelen zit er niet in......
Werkt op dit moment alleen nog op legacy modellen, niet de Highland en Juniper.
pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:56:
[...]

Even geprobeerd: "Acceleratie Chill" werkt ook
Thanks! Ga ik proberen!

[ Voor 21% gewijzigd door Sypheron op 29-12-2025 20:34 ]

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Je zou ook nog voor de Vredestein Quatrac Pro(+) variant kunnen gaan. Die hebben ook iets van een velgbeschermer.
We hebben na de lease alleen nog de achterzijde 2 stuks laten vervangen voor onze LR AWD 2019.

Na 22,5k nog 5,4mm over bij chill mode / rustig rijden. Zou er nog 17k mee kunnen rijden tot 3,5mm. Eigenlijk teleurgesteld in de duurzaamheid. Veder geen klachten over de banden. Eerder deze week gecontroleerd Vredestein was 11,5 euro per 1000 kilometer en 10,5 voor Michelin Crossclimate gemiddeld. Michelins pretenderen nog 10k - 20k langer mee te gaan.
Dus ga maar voor Crossclimate's :)

Helaas voor het buitenland (Frankrijk, Les 3 Vallées, ook krokus) wordt er geadviseerd te vervangen tussen de 3-4mm.
APK in NL is dat er minimaal 1,6 mm profiel ook op moet zitten voor all-weather banden.

Voor aandrijving heb ik nog ex-lease Hankook Kinergy 4S erop liggen. Lijkt ook amper te slijten ook rond de 4,5mm.

[ Voor 16% gewijzigd door dr.nld op 29-12-2025 21:40 . Reden: APK NL ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:51

Ik herken dat naar de lijn toetrekken ook. Toen ik begin deze maand in Nieuw Zeeland was, had ik een Chery Tiggo 4 huurauto, die had het ook maar nog een tandje erger. De eerste 5 uur die ik er mee reed had ik constant ruzie met het stuur. In de avond gevonden hoe ik het uit kon zetten maar ff vergeten dat het bij de volgende rit weer aanstond. De volgende morgen daardoor een stoeprand geraakt en schade aan de velg 😤 Gelukkig is het in de Tesla niet zo erg.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37
dr.nld schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:00:
[...]

Je zou ook nog voor de Vredestein Quatrac Pro(+) variant kunnen gaan. Die hebben ook iets van een velgbeschermer.
We hebben na de lease alleen nog de achterzijde 2 stuks laten vervangen voor onze LR AWD 2019.

Na 22,5k nog 5,4mm over bij chill mode / rustig rijden. Zou er nog 17k mee kunnen rijden tot 3,5mm. Eigenlijk teleurgesteld in de duurzaamheid. Veder geen klachten over de banden. Eerder deze week gecontroleerd Vredestein was 11,5 euro per 1000 kilometer en 10,5 voor Michelin Crossclimate gemiddeld. Michelins pretenderen nog 10k - 20k langer mee te gaan.
Dus ga maar voor Crossclimate's :)

Helaas voor het buitenland (Frankrijk, Les 3 Vallées, ook krokus) wordt er geadviseerd te vervangen tussen de 3-4mm.
APK in NL is dat er minimaal 1,6 mm profiel ook op moet zitten voor all-weather banden.
Die Vredesteins (en EV variant) zijn middelmatig at best.
De CC3 Sport heeft maar 6.8mm en gaat volgens Autobild niet zo lang mee. Dan neem je beter een Goodyear of Bridgestone.
De Hankooks zijn echt wel AAA met hun ION-range.
Ik heb ze nu zelf ook besteld en ga eens kijken wat ze bij zomerse temp gaan doen. In dit weer is elke zachtere band beter. De standaard Hankooks zijn kneiterhard als ze koud zijn. Echt een eco-band.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

De commander blijft dit wel kunnen nu het niet meer kan in de Tesla?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31
Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:40:
[...]

Lijkt erop van wel. In mijn Model 3 Highland werkt het nog als vanouds.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:23

Doe me ff pb :) Mogelijk heb ik m voor je.
Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:40:
[...]

MY en M3(H) geleverd/goedgekeurd voor juli 2024 hebben volgens mij nog steeds de optie om het per rit in het menu Autopilot uit te zetten. Jouw MYP23 heeft neem ik aan ook nog de optie?

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:10
Bij het gebruik van TACC en het dichterbij de belijning komen ga het stuur vibraren en soort van tegensturen. Maar ik heb nu een paar keer gemerkt dat wanneer ik naar het midden terug stuur, de auto soort van aan die lijn blijft plakken en weerstand geeft. Komt dit iemand bekend voor?

En mijn Tesla vindt mij kennelijk een geval van chronische vermoeidheid. Ook goed om te weten.

[ Voor 14% gewijzigd door aschja op 29-12-2025 22:50 ]

pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:33:
[...]

MY en M3(H) geleverd/goedgekeurd voor juli 2024 hebben volgens mij nog steeds de optie om het per rit in het menu Autopilot uit te zetten. Jouw MYP23 heeft neem ik aan ook nog de optie?
Begrijp van @Allewijn dat dit met een nieuwe firmware niet meer kan? Welke firmware versie is dat @Allewijn ? Hij heeft een 03-24 Model Y.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45
Als stil protest nu na jaren premium connectivity opgezegd vanwege de wegvallende verbinding. Met de routine Bluetooth verbinding= hot spot aan mis je er eigenlijk niets aan (*als je onbeperkte data hebt). Binnen 10 seconden na instappen werkt Spotify al.

Daarnaast, mocht je de behoefte hebben om net voor het slapen gaan je bloeddruk een oppepper te geven raad ik de Autoblog Wouter review van de MYP aan... |:(

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:01

Shiro

Serenity

Ik heb de Hankook Flexclimate, geluid is hetzelfde als de Hankook zomerbanden die standaard met de model Y mee kwam, range lijkt ook redelijk gelijk, hoewel het door de kou wat lastig te vergelijken is. Qua velg bescherming, de Hankook Flexclimates biedt wel wat bescherming, niet riant, maar bij een stoeprandje is het eerst de band dan pas de velg.

Overigens is de standaard Michelin cross climate 3 niet beschikbaar voor de standaard 19 inch van de model Y, je zit dan aan de Cross climate 3 sport vast, wat zoals eerder werd genoemd minder profiel heeft. Houdt niet echt over als je begint met 6,8mm en bij 4mm je al officieel je wintersport locatie niet meer mag bezoeken. De Flexclimate begint rond de 7.8-7.9mm profiel trouwens, toch een hele mm meer :)

Juniper RWD

• pjot1
  • Niet online
Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:

Daarnaast, mocht je de behoefte hebben om net voor het slapen gaan je bloeddruk een oppepper te geven raad ik de Autoblog Wouter review van de MYP aan... |:(
Want? Geen zin/tijd om 20 minuten video te kijken... B)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23
pjot1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:05:
[...]

Want? Geen zin/tijd om 20 minuten video te kijken... B)
Ik vind die vent sowieso verschrikkelijk in zijn spraak en doen maar hij haalt de usual suspects aan als negatieve punten. Scoort natuurlijk wel lekker.
Ik herken een paar van die punten wel maar overall is het natuurlijk een goede auto voor een scherpe prijs. Maar die conclusie (überhaupt een conclusie) laat hij achterwege.

* De UI ligt hem niet van Tesla (mij ook niet maar is dus persoonlijk)
* 0-100 tijden worden niet gehaald. 4.07s ipv 3.50 .
* De remmerij heeft hij wat over. (Te kleine remmen met kans op overhitting bij mishandelen)
* De kofferbak afdekking (inderdaad een zielig ding)
* Geen CarPlay ondersteuning
* Geen parkeersensoren
* Sommige settings niet blijvend in beeld of UI niet zo aan te passen zoals je dat wel zou willen of denken dat dit kan. (Liep ik overigens ook tegenaan maar past ook bij punt 1)

Die hoedenplank is wel echt kansloos naar mijn idee. Maak daar of een mooi oprolbaar scherm van of gewoon een knappe hoedenplank.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2025 00:41 ]

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:25
GeeMoney schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:35:
[...]

Ik vind die vent sowieso verschrikkelijk in zijn spraak en doen maar hij haalt de usual suspects aan als negatieve punten. Scoort natuurlijk wel lekker.
Ik herken een paar van die punten wel maar overall is het natuurlijk een goede auto voor een scherpe prijs. Maar die conclusie (überhaupt een conclusie) laat hij achterwege.

* De UI ligt hem niet van Tesla (mij ook niet maar is dus persoonlijk)
* 0-100 tijden worden niet gehaald. 4.07s ipv 3.50 .
* De remmerij heeft hij wat over. (Te kleine remmen met kans op overhitting bij mishandelen)
* De kofferbak afdekking (inderdaad een zielig ding)
* Geen CarPlay ondersteuning
* Geen parkeersensoren
* Sommige settings niet blijvend in beeld of UI niet zo aan te passen zoals je dat wel zou willen of denken dat dit kan. (Liep ik overigens ook tegenaan maar past ook bij punt 1)

Die hoedenplank is wel echt kansloos naar mijn idee. Maak daar of een mooi oprolbaar scherm van of gewoon een knappe hoedenplank.
Hij weet ook deels gewoon niet hoe de software werkt. Stoelverwarming en stuurverwarming icoontjes kan je naar de onderste balk slepen, die heb ik altijd in beeld. Heb ook genoeg mensen horen grappen over een te groot scherm in een auto, maar nu is het een probleem dat navigatie niet geoot genoeg in beeld is.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: