Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 23:01
Over die inruilbonus van 5k gesproken. Doet Tesla moeilijk over je inruilbonus als je je auto later geleverd krijgt dan 31 december? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Sypheron schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:06:
Iemand toevallig al ergens een Marine Blue model bij een Tesla Center zien staan? Kan nog nergens een foto vinden van de daadwerkelijke kleur op de MY. Lijkt mij toch dat ze al ergens demo auto's in deze kleur zouden hebben staan?
Niemand een foto of ergens live gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:50
boudwerter schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Niemand een foto of ergens live gezien?
Eerste hit op Youtube!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10 18:01
Marine Blue, niet Deep Blue Metallic. Die video is van 4 maanden geleden. Die kleur bestond toen niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Himalaya schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Ik krijg deze ook af en toe maar meestal is het een wat voorbarige melding. Komt soms al terwijl ik de stekker er in druk. Kan daarna ook zonder problemen met 11kW laden. Had het zowel met mijn 2019 M3 als nu met mijn 2024 MY.
Kijk net naar mijn laadpoort en zie ik dan de pin rechtsboven (CP) korter is dan de linker pin.
Ben bang dat dit niet helemaal goed is.

Kan ik daar ook weer een serviceverzoek voor aanvragen.
Nadeel is dat ik wel garantie bij mijn garage heb via Cargarant maar daar moet ik eerst een diagnose laten stellen en als ze hem goedkeuren mag het pas gerepareerd worden.
Niet echt handig voor een laadpoort…

Heb de boel maar even met contactspray ingespoten hopen dat dat helpt.
Nu is hij iig weet aan het laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Crxtreem op 26-10-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:37
Crxtreem schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Kijk net naar mijn laadpoort en zie ik dan de pin rechtsboven (CP) korter is dan de linker pin.
Ben bang dat dit niet helemaal goed is.
Dat hoort zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
patrickt35 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Dat is al benoemd. Proefperiode nemen op Tessie. Gedurende 2 weken krijg je een redelijk goed beeld van de status van je accu. Hier is de accu nog 91% bij een km stand van 105.000. (M3 LR AWD '19)
Het screenshot betreft Teslamate (altijd gratis), niet Tessie.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 21:13
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door wootahH op 26-10-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:41
hopperderhop1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Ik wacht het nog even af voor het zijpaneel of het me gaat storen. Weet ook niet of anderen er last van hebben?

En voor wat betreft het modem, daar zou ik graag nog van anderen horen of wel een 5g hebben. Ik kan niet achterhalen welke modellen dit wel en niet hebben. Begreep vooralsnog dat Tesla alleen maar 4g openstelt dus voor nu maakt het nog niet uit. Echter zit ik er wel aan te denken om premium connectivity aan te schaffen dus ik ga deze maand testen of het goed werkt met de 4g modem of dat ie blijft haperen bij Spotify. Ook andere apps uitproberen, kids zijn gek op youtube bijvoorbeeld ;) Op het moment dat apps 5g vereisen dan ga ik wel melding maken, want dan heeft premium connectivity geen nut.

Batterij ben ik ook niet over uit, bij volledige lading laat ie 520km zien. Wijkt nogal af van de wltp van 630km. Ik twijfel of de juiste erin zit, maar dat kan haast niet anders aangezien de auto's toch langs RDW moeten. Maar ik kan het niet goed vinden in de auto welke batterij erin ligt en lees op internet verschillende verhalen.
Inzake die modem 4G / 5G ik ben momenteel in gesprek met Tesla want ik vind het anno 2025 echt niet kunnen dat er geen 5G modem in de nieuwe tesla model y’s zit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:40:
[...]

Inzake die modem 4G / 5G ik ben momenteel in gesprek met Tesla want ik vind het anno 2025 echt niet kunnen dat er geen 5G modem in de nieuwe tesla model y’s zit!
Want?
4g is 4g lte, dus blijft lang actief/ondersteumd, volgens mij is er voor 5g (nog?) geen langetermijnsversie.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Daniel. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:00:
Hoelang duurt het vervangen van zo'n droogmiddelzak.
Ik zit nu al sinds 08.30 bij Tesla en de verwachte tijd zou eerst tot 10.30 zijn en dat is inmiddels meerdere keren uitgesteld en het is nu 12.30 geworden. Duurt zo best lang.
interessante reparatie. Waaraan merkte je dat dit nodig was? Geen koude airco meer?
Weet je ook wat ze gaan doen? Iets met de gassen?
Is dit voor de koeling van de accu? Of vooral voor het interieur?
Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-10 20:01
Nitai schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

AWD, 149k :9 draagarmen zijn deze week vervangen, APK gekeurd en 12 maanden garantie. Ben er wel blij mee!
Findio: “ Op basis van de gegevens die je hebt aangeleverd, kunnen wij je op dit moment helaas geen lening aanbieden.” Ze hebben mijn huurkoop aanvraag afgekeurd omdat ik dga ben en nog niet alle cijfers van 2014 kon laten zien (wacht nog op de boekhouder). Eerlijk gezegd niet helemaal verwacht dat dit nodig was aangezien het een particuliere lening betreft, oh well.

Op basis van wat @Nitai ’s berichtje ging ik kijken naar hoe praktisch zo’n 2019 model nog is, mn betreft de range. Dat blijkt dus in de praktijk nog erg mee te vallen met 85-90% degradatie (bron; autoweek/youtube Rsymon). Zeker als je voor LR/Performance gaat heb je echt nog aardig wat bruikbare range, zelfs in de winter, en de degradatie vlakt flink af na de eerste 2 jaar. Leeftijd accu schijnt meer een factor te zijn dan kmstand, wat ik niet had verwacht.

Lang verhaal kort, heb Tesla gebeld om mn bestelling te annuleren en ben voor een certified occasion gegaan: rode m2p met 141k km op de teller voor 22.200€. Best spannend want ik heb de auto niet eens kunnen bekijken (“binnenkort geleverd”) maar zit sws nog batterijgarantie op van 1,5 jaar. Hoewel ik met wat extra moeite nog wel die huurkoop voor elkaar kan krijgen lijkt me dit een veel meer bang-for-buck deal (nieuwprijs 6,5 jaar geleden was 77.700€, lekkere afschrijving) en wat ik over hou kan ik mee beleggen. Misschien een wat gekke sprong maar ben er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
ZeRoC00L schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:27:
[...]

Want?
4g is 4g lte, dus blijft lang actief/ondersteumd, volgens mij is er voor 5g (nog?) geen langetermijnsversie.
Wat een bullshit argument, alsof je in 2025 een premium laptop koopt en de fabrikant zegt we hebben er USB 2.0 poorten ingestopt, want die wordt ook nog lang ondersteund. Het gaat idem om de prestaties en de toekomstbestendigheid. Een tesla is zijn connectiviteit. Streaming en infotainment, software updates (OTA), sentry mode live view, etcetera en dan daarnaast nog de latency / ping voor directe response en toekomstige veiligheid (V2X). Probeer in 2030 maar een premium EV met nu al verouderde 4G te verkopen zonder 5G en dan de toekomst nog. Wat mij betreft heeft Tesla een flinke fout gemaakt voor kostenbesparing op de verkeerde plek. Het is een kernonderdeel van een Tesla. 5G is de norm in 2025!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Wat een bullshit argument, alsof je in 2025 een premium laptop koopt en de fabrikant zegt we hebben er USB 2.0 poorten ingestopt, want die wordt ook nog lang ondersteund. Het gaat idem om de prestaties en de toekomstbestendigheid. Een tesla is zijn connectiviteit. Streaming en infotainment, software updates (OTA), sentry mode live view, etcetera en dan daarnaast nog de latency / ping voor directe response en toekomstige veiligheid (V2X). Probeer in 2030 maar een premium EV met nu al verouderde 4G te verkopen zonder 5G en dan de toekomst nog. Wat mij betreft heeft Tesla een flinke fout gemaakt voor kostenbesparing op de verkeerde plek. Het is een kernonderdeel van een Tesla. 5G is de norm in 2025!
Vervang je over 5 jaar toch gewoon het modem. Het is maar waar je een probleem van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Eddos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Vervang je over 5 jaar toch gewoon het modem. Het is maar waar je een probleem van maakt.
Het is wel zonde van de materialen en het geld. Ik snap ook niet dat Tesla niet gewoon 5G-modems gebruikt. Maar word er niet enorm boos van gelukkig. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10 21:57
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Rustâââgh ...
Maar houd ons aub op de hoogte, want meestal is voor zo'n beslissing wel een goede reden. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:40:
[...]

Succes met het gesprek. Laat je een auto daarop staan? Dan bereid je maar voor op veel teleurstelling in de markt. Automotive is log, traag en houdt van zekerheid. 4G is bewezen techniek in de automotive. 5G waarschijnlijk nog niet. Bovendien kan 5G op dit moment nog maar weinig toevoegen tov 4G. Gezien een auto steeds meer een wegwerpproduct wordt en de fabrikant en lease maatschappijen je na 4 of hooguit 5 jaar graag in een nieuwe zien, voldoet 4G voor hen nog prima.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Laatst online: 08:57
Gisteren een van vrienden met mijn M3P laten rijden. Het is een echte petrol head en hij ging maar eventjes rijden om even aan te voelen hoe een Tesla rijdt.
Vanaf hij 1x de gas had gevonden, kwam er een smile op zijn gezicht en hij heeft 3x een omweg genomen om langer te kunnen rijden >:)
Toen we uitstapten was hij enorm onder de indruk en zag hij zo'n EV wel zitten zei ie :+

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
GekkeRipper schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Succes met het gesprek. Laat je een auto daarop staan? Dan bereid je maar voor op veel teleurstelling in de markt. Automotive is log, traag en houdt van zekerheid. 4G is bewezen techniek in de automotive. 5G waarschijnlijk nog niet. Bovendien kan 5G op dit moment nog maar weinig toevoegen tov 4G. Gezien een auto steeds meer een wegwerpproduct wordt en de fabrikant en lease maatschappijen je na 4 of hooguit 5 jaar graag in een nieuwe zien, voldoet 4G voor hen nog prima.
Zou 4G ook qua dataprijzen goedkoper zijn voor Tesla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

Op het puntje wegwerpproduct na helemaal met je eens. Auto's worden steeds beter. "vroegah" was het heel normaal om op vakantie naar zuid frankrijk een keertje panne te krijgen met je bak. Moeten we nu niet meer aan denken toch? De gemiddelde leeftijd van het wagenpark kruipt volgens mij nog alsmaar steeds verder omhoog, en ook als ik kijk naar de auto's van mijn vader die al 25 jaar +- 60k km per jaar maakt, gaan die steeds langer mee met steeds minder gezeur.
offtopic:
2002-2007 - Opel Astra - Na 250k km moest er een nieuw blok in, en de auto was écht op
2007-2014 - Toyota Avensis D4D - 475k km op de klok, +- €25k aan onderhoud in 7 jaar. Wél écht een lekkere wagen.
2014-2019 - Outlander PHEV - 200k op de klok (halverwege geruild met een collega die minder km's maakte in hetzelfde type) accu zéker 50% gedegradeerd met ruim 2 cycli per dag. +- 10k aan onderhoud
2019 - nu - Model 3 LR AWD, 330k km op de klok, met pakweg €6000 aan onderhoud tot zover, voornamelijk componenten van het onderstel. Accu nog 85% in orde. Privé overgenomen, en hij wil nog geen nieuwe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54
[...]

4G gaat waarschijnlijk nog decennia mee, want 5G heeft lang niet zo'n goede dekking, er zijn namelijk véél meer palen nodig voor 5G.
Voordeel van een Tesla is dat het modem wel vervangen kan worden, ik las laatste ergens dat Mercedes tot 2 jaar terug nog 3G modems plaatste die niet vervangen konden worden. Zit je met een 2 jaar oude auto die geen connectiviteit meer heeft >:)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

QuestionMarc schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

4G gaat waarschijnlijk nog decennia mee, want 5G heeft lang niet zo'n goede dekking, er zijn namelijk véél meer palen nodig voor 5G.
Voordeel van een Tesla is dat het modem wel vervangen kan worden, ik las laatste ergens dat Mercedes tot 2 jaar terug nog 3G modems plaatste die niet vervangen konden worden. Zit je met een 2 jaar oude auto die geen connectiviteit meer heeft >:)
Het scheelt, bij de Europese fabrikanten is je auto toch met software sowieso na 2-3 jaar legacy en ben je aan de goden overgeleverd :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Broodro0ster schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:49:
Gisteren een van vrienden met mijn M3P laten rijden. Het is een echte petrol head en hij ging maar eventjes rijden om even aan te voelen hoe een Tesla rijdt.
Vanaf hij 1x de gas had gevonden, kwam er een smile op zijn gezicht en hij heeft 3x een omweg genomen om langer te kunnen rijden >:)
Toen we uitstapten was hij enorm onder de indruk en zag hij zo'n EV wel zitten zei ie :+
Ik merk het bij vrienden ook in toenemende mate, naarmate we vaker op vakantie gaan samen. Zij "moeten" steeds omrijden om ergens "goedkoop" brandstof te vinden.

Eerder was het argument telkens "dat opladen duurt véél te lang". Maar nu concluderen ze al een paar vakanties dat ik telkens kan stekkeren tijdens een lunch of plaspauze onderweg. En zij "moeten" steeds wachten / omrijden etc om te tanken (als je niet bij een duur snelwegstation wil tanken). En ik kan meestal op bestemming ook nog gewoon volladen. Waardoor ik op vakanties praktisch gezien minder tijd kwijt ben met het op peil houden van mijn energieniveau :+. Immers rijd ik thuis met een volle accu weg, en als zij met een volle tank weg willen rijden, dan moeten ze "even" tanken, kost ook gauw 15-20 minuten.

Nu is het daar wel duidelijk dat als het budget het toelaat de volgende wagen een BEV wordt. (ze hebben 3 kids dus hebben iets meer ruimte-eisen dan ik in m'n uppie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
QuestionMarc schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Dat is onzin. Dat is geheel afhankelijk van de frequentie waarop 5G werkt. In landelijke gebieden zijn die exact dezelfde frequenties als al sinds 2 en 3G in gebruik zijn. Die hele hoge frequenties worden alleen in hele drukke gebieden gebruikt en heb je binnenshuis ook weinig aan want dingen niet goed door muren en ramen heen.

Maar dat is allemaal offtopic denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 21:26
Wellicht verkeerde forum, maar weet niet zo goed waar anders.

Sinds een maandje of wat rij in in een Y (Long Range AWD, HW3) uit 2022 via Alphabet autolease. Dit was een pool auto die ik over heb genomen van een collega (die niet meer bereikbaar is).

Ik zie in de omgeving van de leasemaatschappij dat er voor 3800 euro Enhanced Autopilot is aangeschaft (en die zit ook in de fiscale waarde van de auto verwerkt) maar in de auto staat enkel Autopilot aan.

Doe ik iets verkeerd? Ik heb mij laten vertellen dat deze optie op VIN gelinked is, en niet op gebruiker. Leasemaatschappij stuurt mij naar Tesla, en Tesla naar de leasemaatschappij. In de app / software in de auto is de optie ook niet meer aan te schaffen.

Wie oh wie heeft er wel eens met dit bijltje gehakt om dit geactiveerd te krijgen.

Gecensureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:51:

Sinds een maandje of wat rij in in een Y (Long Range AWD, HW3) uit 2022 via Alphabet autolease. Dit was een pool auto die ik over heb genomen van een collega (die niet meer bereikbaar is).

Ik zie in de omgeving van de leasemaatschappij dat er voor 3800 euro Enhanced Autopilot is aangeschaft (en die zit ook in de fiscale waarde van de auto verwerkt) maar in de auto staat enkel Autopilot aan.

Doe ik iets verkeerd? Ik heb mij laten vertellen dat deze optie op VIN gelinked is, en niet op gebruiker. Leasemaatschappij stuurt mij naar Tesla, en Tesla naar de leasemaatschappij. In de app / software in de auto is de optie ook niet meer aan te schaffen.

Wie oh wie heeft er wel eens met dit bijltje gehakt om dit geactiveerd te krijgen.
Als EAP ingesloten en geleverd is dat moet dat ergens op een offerte of inzet specificatie staan. Ik zou die boven water proberen te krijgen en daar de leasemaatschappij mee confronteren, Tesla is in deze fase volgens mij helemaal geen partij voor jou. Laat de LM het lekker oplossen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Laatst online: 08:57

Tik eens op software in het menu. Staat daar EAP?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Broodro0ster schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Tik eens op software in het menu. Staat daar EAP?
Nee enkel Autopilot.

Ik heb ook een lijntje uitstaan naar de fleetmanager, maar die krabt haarzelf ook achter de oren.

Gecensureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 17:57
ReconE schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Coil whine misschien? Ik had een piep bij accelereren met een leenauto Model Y performance oud model.
Ik heb een ander filmpje:

https://drive.google.com/...62H6qu63/view?usp=sharing

Was dit hetzelfde geluid?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen foutje in de portal? Wat heeft de auto gekost volgens de RDW? En welke opties heeft hij verder? De Y was toen nog redelijk prijzig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Inspired schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Geen foutje in de portal? Wat heeft de auto gekost volgens de RDW? En welke opties heeft hij verder? De Y was toen nog redelijk prijzig.
Het is een beetje een raar verhaal.

RDW: 55590
Alphabet 53990 (dat is het bedrag van de RDW EXCL metallic lak a 1600)

Maar optie waarvan ik zeker weet dat ik ze heb staan voor 5498 in de boeken (all season banden, metallic lak, trekhaak, dak dragers en nog wat meer rommel), met de EAP komt het op 9298 extra.

Al deze opties behalve metallic lak zijn wel aangemerkt als "niet fabrieks af".

Lease maatschappij geeft dit antwoord
Hemingr:
Hallo, Wellicht intepreteer ik de website verkeerd, echter zie ik bij mijn voertuig (kenteken) staan dat Enhanced Autopilot also optie aagegeven is. Betekend dit dat deze functionaliteit op de auto beschikbaar is? Mvg hemingr

Agent:
Beste hemingr, Bedankt voor je bericht. Ik vanuit dat inderdaad zo is. Voor het zekerheid kan jij informeren bij je Tesla dealer. Met vriendelijke groet, <agent> BMW Financial Services Nederland B.V. (h.o.d.n. Alphabet)
Tesla dealert zegt "kan ik weinig over zeggen, leasemaatschappij weet meer"

[ Voor 32% gewijzigd door Hemingr op 27-10-2025 13:05 ]

Gecensureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Het is een beetje een raar verhaal.

RDW: 55590
Alphabet 53990 (dat is het bedrag van de RDW EXCL metallic lak a 1600)

Maar optie waarvan ik zeker weet dat ik ze heb staan voor 5498 in de boeken (all season banden, metallic lak, trekhaak, dak dragers en nog wat meer rommel), met de EAP komt het op 9298 extra.

Al deze opties behalve metallic lak zijn wel aangemerkt als "niet fabrieks af".
Ah ja, als EAP later toegevoegd is dan komt dat niet terug bij de RDW. Nou ja, EAP zit aan de auto vast dus als Tesla het aangezet heeft dan zou het nog aan staan. Dus of het is uiteindelijk van de besteling gehaald of Tesla heeft het nooit aangezet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Het laadgedrag van mijn Tesla is mij inderdaad nog steeds soms een raadsel. 7(8)7 net zoals het feit dat ie bij een gemiddelde laadsessie drie keer onderbreekt, om weer automatisch verder te laden (“laadapparatuur niet gereed”). Dit doet die ook tijdens bij de fastcharger ook al is dat nog maar 1x gebeurd.
Heb je thuis een laadpaal met Dynamic Load Balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Nee enkel Autopilot.

Ik heb ook een lijntje uitstaan naar de fleetmanager, maar die krabt haarzelf ook achter de oren.
Heb je al gekeken of je autopark of summon in je auto hebt of automatisch inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Ah ja, als EAP later toegevoegd is dan komt dat niet terug bij de RDW. Nou ja, EAP zit aan de auto vast dus als Tesla het aangezet heeft dan zou het nog aan staan. Dus of het is uiteindelijk van de besteling gehaald of Tesla heeft het nooit aangezet.
Tegenwoordig is toch aan je account gekoppeld en overdraagbaar naar andere auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Mackeessie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Heb je al gekeken of je autopark of summon in je auto hebt of automatisch inhalen?
Nope. Grootste irritatie is dan ook het constant heractiveren van AP na baanwissel. Zelfs mijn 10 jaar oude Toyota deed dat op een betere manier.
Tdem schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Tegenwoordig is toch aan je account gekoppeld en overdraagbaar naar andere auto’s?
Dat zou kunnen, maar de vorige bestuurder is niet de eigenaar van de auto (LM is dat) en deze optie staat bij de LM in het overzicht. Lijkt me stug dat de vorige berijder 3800 cash heeft neergelegd en dit dan braaf aan de LM heeft overgedragen.

Gecensureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Nope. Grootste irritatie is dan ook het constant heractiveren van AP na baanwissel. Zelfs mijn 10 jaar oude Toyota deed dat op een betere manier.
Dat betekent dat je geen EAP hebt of dat die niet geactiveerd is. In EAP zit juist de functie van automatisch inhalen waarmee je ook de Autopilot niet weer aan hoeft te zetten na inhalen.
Vreemd, want het zit altijd aan de auto vast niet aan de eigenaar.
Als dat bij jou Tesla dus niet het geval is raad ik de Enhauto commander aan, ideaal om oa de Autopilot weer in te schakelen na inhalen en voor een relatief laag bedrag, misschien straks met Black Friday korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
Eddos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Interresant, maar dat is de wereld op zijn kop. Trouwens, waar haal jij de garantie vandaan dat een vervanging uberhaupt mogelijk is? Ik "maak" hier geen probleem van. Tesla heeft een probleem geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:45
Ik heb nu zo'n 1100 km's gereden, Y Juniper. Nog geen software update gehad. Maar ik heb sterk het idee dat vanaf vandaag (sinds ik over de 1.000 km heen ben) autopilot veranderd is.

Bij het inhalen van vrachtwagens, als de linkerstrook vrij is, neemt de auto extra ruimte. Daarnaast zeurt hij een stuk minder over het vasthouden van het stuur.

Zijn dit daadwerkelijk aanpassingen die te maken hebben met een 1.000 km grens, is dit voor iedereen aangepast, of zie ik spoken? Ben benieuwd wat de reacties hierop zijn. Het rijdt in ieder geval een stuk relaxter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:45
Mackeessie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Dat betekent dat je geen EAP hebt of dat die niet geactiveerd is. In EAP zit juist de functie van automatisch inhalen waarmee je ook de Autopilot niet weer aan hoeft te zetten na inhalen.
Vreemd, want het zit altijd aan de auto vast niet aan de eigenaar.
Als dat bij jou Tesla dus niet het geval is raad ik de Enhauto commander aan, ideaal om oa de Autopilot weer in te schakelen na inhalen en voor een relatief laag bedrag, misschien straks met Black Friday korting.
Ik heb met de Juniper ook dezelfde ergernis. Ik heb wel de commander, maar dan moet ik alsnog zelf op de snelheid letten iedere keer als ik van rijstrook wissel. Anders gaat de autopilot harder dan je wenst. Dat is vrij irritant voor iemand die graag rechts blijft rijden. Ik vind het jammer dat ik niet de optie heb om TACC aan te laten als autopilot uit staat. Ook op 50 / 60km wegen werkt autopilot niet goed, maar ik mag niet switchen naar TACC, het is 1 van de 2. Toch wel de grootste ergernis aan de auto. Verder heel blij mee! (Ik heb geen EAP, maar dat lost het ook niet op, want die is volgens velen te sloom)

[ Voor 3% gewijzigd door GarageGoblin op 27-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Interresant, maar dat is de wereld op zijn kop. Trouwens, waar haal jij de garantie vandaan dat een vervanging uberhaupt mogelijk is? Ik "maak" hier geen probleem van. Tesla heeft een probleem geleverd.
Wanneer gaat 4G dan uit de lucht voordat je begint te toveren met Tesla heeft een problemen geleverd?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Volgens de LM:

"Enchanged Autopilot: deze zit wel in de auto en de vorige berijder heeft bij Alphabet ook aangegeven dat deze gewoon gebruikt kon worden.
Jij bent als berijder aan deze auto gekoppeld dus het zou moeten werken. Indien het niet werkt dan verzoeken wij je om toch langs de Tesla dealer te gaan om te laten bekijken wat er niet goed gaat of het opnieuw te laten activeren. "

Zucht, weer naar de muur.

Gecensureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
GarageGoblin schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:56:
Ik heb nu zo'n 1100 km's gereden, Y Juniper. Nog geen software update gehad. Maar ik heb sterk het idee dat vanaf vandaag (sinds ik over de 1.000 km heen ben) autopilot veranderd is.

Bij het inhalen van vrachtwagens, als de linkerstrook vrij is, neemt de auto extra ruimte. Daarnaast zeurt hij een stuk minder over het vasthouden van het stuur.

Zijn dit daadwerkelijk aanpassingen die te maken hebben met een 1.000 km grens, is dit voor iedereen aangepast, of zie ik spoken? Ben benieuwd wat de reacties hierop zijn. Het rijdt in ieder geval een stuk relaxter!
Ik zou vermoeden dat het vooral gewenning is van jou wat de auto wél en niet doet. Ik merk na ruim 4000km sinds precies een maand geleden geen enkel verschil :) (overigens ook niet t.o.v. mijn 2024 Y).

Een update-je naar een actuele software zou wel lekker zijn, want mijn Y draait nu nog 2025.26.300, waar mijn ingeleverde Y 2025.32 draaide :+ En die Low-Power-Mode is wel top.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Je lijkt in dit topic de enige te zijn die het als probleem ervaart. Welke use case ga je missen? Bandbreedte van 4G is hoog genoeg voor streaming audio, video en wat mapping visuals. Latency is daar al helemaal geen issue voor. Je had het eerder over Vehicle to X. Maar dat is nog pure speculatie of en hoe dat gaat werken. Tesla kennende vertrouwen ze liever op Tesla Vision met real time processing in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:30:
Volgens de LM:

"Enchanged Autopilot: deze zit wel in de auto en de vorige berijder heeft bij Alphabet ook aangegeven dat deze gewoon gebruikt kon worden.
Jij bent als berijder aan deze auto gekoppeld dus het zou moeten werken. Indien het niet werkt dan verzoeken wij je om toch langs de Tesla dealer te gaan om te laten bekijken wat er niet goed gaat of het opnieuw te laten activeren. "

Ik neem aan dat ze "Enhanced Autopilot" bedoelen, 'Enchanged Autopilot" ken ik niet, zou veranderde functies kunnen hebben... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
Mackeessie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Ik neem aan dat ze "Enhanced Autopilot" bedoelen, 'Enchanged Autopilot" ken ik niet, zou veranderde functies kunnen hebben... :)
Beter dan Enchanted Autopilot. Die zit enkel in de Tesla Model F(lying carpet).

Gecensureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
GekkeRipper schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Je lijkt in dit topic de enige te zijn die het als probleem ervaart. Welke use case ga je missen? Bandbreedte van 4G is hoog genoeg voor streaming audio, video en wat mapping visuals. Latency is daar al helemaal geen issue voor. Je had het eerder over Vehicle to X. Maar dat is nog pure speculatie of en hoe dat gaat werken. Tesla kennende vertrouwen ze liever op Tesla Vision met real time processing in de auto.
Volgens dit bericht, zouden in de US de nieuwe 3, Y en cybertruck een 5G-modem bevatten. Het artikel heeft het ook over een retrofit, maar momenteel is die nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:20
Hemingr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:30:
Volgens de LM:

Wat is het probleem? En wat is enchanged autopilot :p

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Vandaag een maandje verder met mijn Model Y RWD. Ruim 4000km gemaakt. Heerlijke auto.

100% range is al iets gezakt van 435km naar 430km nu net. Niet geheel onverwacht aangezien LFP doorgaans een procent of 5 degradeert in het eerste jaar. En deze wagen duidelijk minder top-buffer heeft dan mijn vorige 2024 Y RWD met BYD pakket.

Gemiddeld verbruik is inmiddels van 111Wh/km omhooggekropen naar 118Wh/km. Niet geholpen door 500km 130km/h rijden in Frankrijk vorige week :+. Hopelijk met mijn nieuwe wieldopjes weer wat verlagen de komende weken. Dit weekeind even een bezoekje plegen aan de fabriek in Grunheide. O+

Vergeleken met mijn oude Y een stuk stiller, comfortabeler en luxer aanvoelend. Enige dat ik écht mis is TACC, voornamelijk in de bebouwde kom.

Komende woensdag komt Tesla er een trekhaak onder sleutelen. En dan over 3 weken even het winterrubber eronder :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTHM7WeP95CxaLdlpcZxZQxOCmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNC2xGisCZFKDimE2aqp4Iaf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hjT0KmTlf-RxN_4qQ4nJDgL6x4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrnfubYYfjHcxR6mcx2zSRd5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 27-10-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Update: Volgens Tesla heeft het er nooit op gezeten, sinds eerste levering (dat was blijkbaar 2023) (telefonisch)

Volgens Alphabet staat het wel op de bon.

Mooi werk.

Gecensureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:25:
Vandaag een maandje verder met mijn Model Y RWD. Ruim 4000km gemaakt. Heerlijke auto.

100% range is al iets gezakt van 435km naar 430km nu net. Niet geheel onverwacht aangezien LFP doorgaans een procent of 5 degradeert in het eerste jaar. En deze wagen duidelijk minder top-buffer heeft dan mijn vorige 2024 Y RWD met BYD pakket.

Gemiddeld verbruik is inmiddels van 111Wh/km omhooggekropen naar 118Wh/km. Niet geholpen door 500km 130km/h rijden in Frankrijk vorige week :+. Hopelijk met mijn nieuwe wieldopjes weer wat verlagen de komende weken. Dit weekeind even een bezoekje plegen aan de fabriek in Grunheide. O+

Vergeleken met mijn oude Y een stuk stiller, comfortabeler en luxer aanvoelend. Enige dat ik écht mis is TACC, voornamelijk in de bebouwde kom.

Komende woensdag komt Tesla er een trekhaak onder sleutelen. En dan over 3 weken even het winterrubber eronder :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor velgen/wieldoppen heb jij er dan onder gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-10 16:38
GarageGoblin schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb met de Juniper ook dezelfde ergernis. Ik heb wel de commander, maar dan moet ik alsnog zelf op de snelheid letten iedere keer als ik van rijstrook wissel. Anders gaat de autopilot harder dan je wenst. Dat is vrij irritant voor iemand die graag rechts blijft rijden. Ik vind het jammer dat ik niet de optie heb om TACC aan te laten als autopilot uit staat. Ook op 50 / 60km wegen werkt autopilot niet goed, maar ik mag niet switchen naar TACC, het is 1 van de 2. Toch wel de grootste ergernis aan de auto. Verder heel blij mee! (Ik heb geen EAP, maar dat lost het ook niet op, want die is volgens velen te sloom)
Het is inderdaad wel een behoorlijke nerf actie dat ze TACC of AutoSteer geven en niet gewoon de single press / double press optie die in de Highland 3 zit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Laatst online: 10:06
Mijn vrouw is vandaag voor het eerst solo op pad met de M3 en moest naar Assen op en neer. Als ze dat eerder had bedacht hadden we de auto goed op kunnen laden, maar nu moet ze dus onderweg laden. Op haar bestemming was een laadplek die ze niet aan de praat kreeg. Bij vertrek is ze naar een Fastned gereden waar het haar ook niet lukte om op te laden, dus nu heb ik haar naar de dichtstbijzijnde supercharger (Zwolle) laten rijden in de hoop dat het haar daar wel gaat lukken.

Ik bid dat ik niet met de trein naar Zwolle hoe om haar te redden.. :X :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ben nog geen fan van het uiterlijk van de Juniper, al begint het wel te wennen nu ik 'm vaker zie rijden, maar Ultra Red met zwarte velgen/doppen staat 'm wel erg goed. Beter dan de vorige MY.

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 27-10-2025 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
Caayn schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
Wat voor velgen/wieldoppen heb jij er dan onder gezet?
HaloDisc 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:01

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi om te zien hoe zuinig er gereden kan worden met een Tesla.. maar mijn god die velgen :X
Gezien het tempo waarmee jij Tesla's door wisselt zal het jou waarschijnlijk niet om het kosten besparen te doen zijn maar omdat je zo zuinig mogelijk rijden leuk vindt? Vraag mij af hoeveel kilometers je zou moeten rijden om de aanschaf van deze velgen terug te verdienen.

Ik vind mijn Model Y al geen schoonheid en bewust voor de 22inch velgen gekozen zodat het nog een beetje smoelt.. maar dit is echt ronduit lelijk :F wel lekker onderscheidend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
Malfunctions schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:39:
Mijn vrouw is vandaag voor het eerst solo op pad met de M3 en moest naar Assen op en neer. Als ze dat eerder had bedacht hadden we de auto goed op kunnen laden, maar nu moet ze dus onderweg laden. Op haar bestemming was een laadplek die ze niet aan de praat kreeg. Bij vertrek is ze naar een Fastned gereden waar het haar ook niet lukte om op te laden, dus nu heb ik haar naar de dichtstbijzijnde supercharger (Zwolle) laten rijden in de hoop dat het haar daar wel gaat lukken.

Ik bid dat ik niet met de trein naar Zwolle hoe om haar te redden.. :X :+
Mocht er hulp nodig zijn, ik werk ernaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Smobbo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Het is inderdaad wel een behoorlijke nerf actie dat ze TACC of AutoSteer geven en niet gewoon de single press / double press optie die in de Highland 3 zit!
Of *zat.. Ben benieuwd hoe het straks met de M3 2026 gaat met nieuwe stuurknoppenlayout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
Maurice- schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Mocht er hulp nodig zijn, ik werk ernaast :)
Nou, er is behoorlijk wat stress aan te pas gekomen. Ze kon hem niet vinden terwijl ik in de app kon zien dat ze er praktisch naast stond met nog maar 8%. Maar ze heeft hem uiteindelijk gevonden en is nu bijna op het punt dat ze weer door wil.

Maar ik denk dat de kleine zenuwinzinking die het heeft gekost vanavond nog wel nabesproken zal moeten worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Maurice- schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Of *zat.. Ben benieuwd hoe het straks met de M3 2026 gaat met nieuwe stuurknoppenlayout.
Op TFF was er even "paniek": iemand met een Juniper meldde dat de M3H van zijn vrouw sinds versie 2025.38.3 de single/double click niet meer had. Het bleek dat zijn vrouw met haar Tesla Profiel in zijn Juniper had gereden. Toen ze daarna weer met haar gesyncde Tesla profiel in haar M3H ging rijden was daar de optie verdwenen. Een nieuw lokaal profiel in de M3H bracht de optie weer terug. Waarschijnlijk dus een sync bug, maar wel een teken aan de wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Nu online

100% range is al iets gezakt van 435km naar 430km nu net. Niet geheel onverwacht aangezien LFP doorgaans een procent of 5 degradeert in het eerste jaar. En deze wagen duidelijk minder top-buffer heeft dan mijn vorige 2024 Y RWD met BYD pakket
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke kleur is dit, geen Marine blue wel?

[ Voor 21% gewijzigd door boudwerter op 27-10-2025 17:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
schumi1986 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Mooi om te zien hoe zuinig er gereden kan worden met een Tesla.. maar mijn god die velgen :X
Gezien het tempo waarmee jij Tesla's door wisselt zal het jou waarschijnlijk niet om het kosten besparen te doen zijn maar omdat je zo zuinig mogelijk rijden leuk vindt? Vraag mij af hoeveel kilometers je zou moeten rijden om de aanschaf van deze velgen terug te verdienen.

Ik vind mijn Model Y al geen schoonheid en bewust voor de 22inch velgen gekozen zodat het nog een beetje smoelt.. maar dit is echt ronduit lelijk :F wel lekker onderscheidend :)
Niet alles gaat om geld inderdaad, aan de andere kant rijd ik hiermee ongeveer net zo duur als ik met mijn 2010 Aygo reed, en fors goedkoper per km dan vrienden in hun ICE van vergelijkbaar formaat die 1:12 benzine (€0,16/km) rijdt en dan tel ik hun afschrijving niet mee die ook nog richting de €0,08/km ligt op een tweedehands, in behoorlijk meer comfort en luxe. En de inruilaanbieding die Tesla in augustus had maakte dat mijn afschijving maar €0,12 per km was, dat is voor mij een no-brainer om dan na een jaar al van auto te wisselen, anders had ik nog wel een tonnetje (2-3 jaar) doorgereden denk ik :) Gelukkig de financiele vrijheid om "gewoon" een andere auto te kopen zonder dat daar een bank of werkgever aan te pas moet komen :).

Dus soort van wél vanwege het geld, maar ook weer niet. Als ik 'm zakelijk zou rijden zou ik geen reiskosten krijgen + bijtelling moeten aftikken (+- 60k per 5 jaar bij elkaar opgeteld). Dus als met al is het nog steeds een retegoedkope wagen voor mij versus andere opties.

Ik betaal dit jaar tot nu toe gemiddeld zo'n €0,06 per kWh (zakelijk dynamisch tarief dat 1-1 doorgerekend wordt aan mij) dus als we zeggen dat die doppen royaal gezien 10Wh/km besparen, heb je het maar over een terugverdientijd van 670.000km :+.

Ik vind ze juist zo lekker lelijk dat t weer grappig wordt, je ziet ook veel mensen een double take doen onderweg. Best geestig. En met 45k Model Y's op de weg kan een klein beetje onderscheidend er wel vanaf denk ik :+

[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 27-10-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
boudwerter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

Welke kleur is dit, geen Marine blue wel?
één van de laatste Deep Metallic Blues :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:42
Vandaag een proefrit gemaakt in de Performance, en die extra acceleratie is echt een genot. De auto oogt bovendien een stuk agressiever met deze velgen en spoiler.

Grappig genoeg ben ik inmiddels zo gewend aan de kracht van snelle elektrische auto’s dat het gevoel van de eerste keer accelereren in een EV en weggeblazen worden wat is verdwenen. Toch blijft het bijzonder om een auto te rijden met supercar-prestaties voor slechts een zesde van de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TwgtzBKc/IMG-0160.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qqNNFHb2/IMG-0158.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door DeJurist op 27-10-2025 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
DeJurist schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:57:
Vandaag een proefrit gemaakt in de Performance, en die extra acceleratie is echt een genot. De auto oogt bovendien een stuk agressiever met deze velgen en spoiler.

Grappig genoeg ben ik inmiddels zo gewend aan de kracht van snelle elektrische auto’s dat het gevoel van de eerste keer accelereren in een EV en weggeblazen worden wat is verdwenen. Toch blijft het bijzonder om een auto te rijden met supercar-prestaties voor slechts een zesde van de prijs.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga je er ook nog een kopen of blijft het bij proefritjes en wacht je nog steeds op de Model 2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
RigolleM schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Volgens dit bericht, zouden in de US de nieuwe 3, Y en cybertruck een 5G-modem bevatten. Het artikel heeft het ook over een retrofit, maar momenteel is die nog niet beschikbaar.
Ja prima. Mooi toekomstbestendig. Maar @EVOTWEAKERS heeft het over een probleem. Ik zie geen probleem betreft 4G. Natuurlijk is 5G beter, maar 4G is prima voor de taak.

Doet me denken aan zeurende Tweakers onder elk bericht over Ziggo dat 100Mbit upload echt niet genoeg is. Het ligt allemaal aan de use case of dat waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Malfunctions schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Nou, er is behoorlijk wat stress aan te pas gekomen. Ze kon hem niet vinden terwijl ik in de app kon zien dat ze er praktisch naast stond met nog maar 8%. Maar ze heeft hem uiteindelijk gevonden en is nu bijna op het punt dat ze weer door wil.

Maar ik denk dat de kleine zenuwinzinking die het heeft gekost vanavond nog wel nabesproken zal moeten worden..
Haha, wat een verhaal! :D Je vrouw niet mentaal voorbereid op het laden?

Mijn vriendin schrok in de stress nadat ze de auto niet had voorverwarmd en dus een uitroepteken kwam voor de regeneratie. (Model S) Want uitroepteken is nooit goed! :D

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06:55
Voor de MYJ rijders: heeft Tesla ooit iets gecommuniceerd over wat de reden is van het weghalen van de mogelijkheid om te switchen tussen TACC en AP? En is er enige hoop dat dit nog terug komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:20
Het is koffiedik kijken, maar wellicht heeft iemand meer informatie. Tesla heeft momenteel om aantal Model 3 en Y een zeer interessante Huurkoop optie, waarbij de rente maar 0,99% is. Dat is natuurlijk enorm goedkoop om geld te lenen. Het geld dat je op een beleggingsrekening nu 5 jaar kan laten staan levert een 5-10voud op aan rendement waardoor de auto deels zichzelf betaald. Ik overweeg dus sterk om dit te doen.

Hebben we enig idee waarom Tesla dit doet? Als in, hebben ze voorraad dat ze van de boeken afwillen of zitten er nog adders onder het gras, behalve dat dit als lening gezien wordt en als je in de komende 5 jaar wil verhuizen dit zwaar op je te lenen bedrag drukt (wij hebben geen verhuis hoefte dus voor ons niet belangrijk). Maar dit zijn wel behoorlijke aanbiedingen als je het mij vraagt, daarom wat sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:16
Inmiddels twee weken in het bezit van een MY Juniper. Hele fijne auto, rijd heerlijk maar ik heb wel twee irritatie puntjes:

Vandaag wederom op een rit van een uur twee keer volledig de mobiele verbinding kwijt voor een minuut of 5. Geen kaarten of Spotify. Ik reed niet op een afgelegen plek (Groene hart/A4/Alphen ad Rijn), vorige week ook al op deze dag en route…

Ik heb de autopilot ingesteld op huidige snelheid ipv maximum snelheid aangezien die heel vaak niet klopt. Waarom doet AP dan alsnog elke keer onterecht de snelheid aanpassen en weigert dan mijn handmatige aanpassen (vb N weg met 80, willekeurig ineens naar 50 en dan niet meer harder dan 60 willen). Heel irritant en ook nog eens gevaarlijk met achterliggers :X :(

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
pjot1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Haha, wat een verhaal! :D Je vrouw niet mentaal voorbereid op het laden?

Mijn vriendin schrok in de stress nadat ze de auto niet had voorverwarmd en dus een uitroepteken kwam voor de regeneratie. (Model S) Want uitroepteken is nooit goed! :D
We hebben tot nu toe enkel thuis geladen, dus dat is alleen de stekker erin steken. Ik weet niet wat er mis is gegaan op de andere locaties, maar toen ze de SC eenmaal had gevonden is het gelukt.

Wat ik wel raar vind is dat we een creditcard als betaalmiddel hebben toegevoegd in de app, maar dat we kennelijk nog handmatig de betaling moeten verrichten na het laden. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het automatisch afgeschreven zou worden. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Er stond nu in de app dat laden bij een SC geblokkeerd was totdat het openstaande saldo was betaald. Dat automatiseren is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 22:00

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

DeJurist schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:57:

Stond de Insane mode aan in deze 3 Performance? Ik was ook al jaren aan de kracht van een 3 LR en daarna een Y LR gewend, maar toen ik mijn 3 P in Insane mode reed was dat toch echt een nieuwe sensatie. Dat Insane is een goede naam voor die mode...

Ik ben er na een klein jaar nog steeds niet helemaal aan gewend, zeker nu met de natte wegen voel ik de traction control regelmatig "helpen" om het vermogen goed op de weg te krijgen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

bert pit

asdasd

boudwerter schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:32:
Ik ben in de markt voor een nieuwe auto. Ik kom van een BMW 530d en wil elektrisch gaan rijden. Ik heb mijn shortlist verkleind naar een BMW i5 Touring (tweedehands) of een nieuwe Tesla Juniper AWD. Ik heb drie kinderen en geruik de auto voor woon werk en vakantie. Ongeveer 15k kilometers op jaarbasis.
Rationeel neig ik naar de Tesla (langer garantie, praktischer, sneller), (iets) meer WLtp) versus gevoel iets meer de BMW vooral looks en zitpositie. Echter heb ik met mijn huidige BMW wat negatieve ervaringen door hoge reparatie kosten. Iemand hier nog een advies, zijn kosten BMW I5 substantieel hoger dan die van Tesla naar verwachting of is dit vergelijkbaar?
Er zijn massa's Tesla rijders die jaren in hun auto rijden en alleen de banden, ruitenwissers en interieurfilter vervangen. Meer is doorgaans niet nodig. Daarnaast hoor je wel eens dat er een laagspanningsaccu wordt vervangen of een ander onderdeel. Het voordeel van een eenheidsworst als Tesla is toch zeker de betrouwbaarheid.
Zo lezende wat je doet zou ik ook zeker even naar de Y kijken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
SirMemeAlot schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:48:
Het is koffiedik kijken, maar wellicht heeft iemand meer informatie. Tesla heeft momenteel om aantal Model 3 en Y een zeer interessante Huurkoop optie, waarbij de rente maar 0,99% is. Dat is natuurlijk enorm goedkoop om geld te lenen. Het geld dat je op een beleggingsrekening nu 5 jaar kan laten staan levert een 5-10voud op aan rendement waardoor de auto deels zichzelf betaald. Ik overweeg dus sterk om dit te doen.
Aandelen van tesla kopen dan? :+

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 27-10-2025 20:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:42
mkrmr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Stond de Insane mode aan in deze 3 Performance? Ik was ook al jaren aan de kracht van een 3 LR en daarna een Y LR gewend, maar toen ik mijn 3 P in Insane mode reed was dat toch echt een nieuwe sensatie. Dat Insane is een goede naam voor die mode...

Ik ben er na een klein jaar nog steeds niet helemaal aan gewend, zeker nu met de natte wegen voel ik de traction control regelmatig "helpen" om het vermogen goed op de weg te krijgen. O-)
Uiteraard stond de Insane Mode aan. Het blijft bizar hoe moeiteloos je kunt accelereren en alle andere auto’s bij het stoplicht achter je laat, totdat ze slechts een stip in je achteruitkijkspiegel zijn, en dat terwijl je niet eens probeert extreem snel te zijn.

Het gaat gewoon vanzelf. Ik heb nooit begrepen waarom mensen zeggen dat elektrisch rijden saai is. Geef mij maar G-krachten in plaats van een ronkende motor; dat bezorgt me elke keer weer een glimlach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:44
Ik ben benieuwd of de Model Y Standaard aankomende weken in de financial lease van 6.99 procent naar een lager percentage gaan zakken... Iemand een idee hoe dat voorgaande jaren ging? Nu is een Premium AWD in de maand even duur omdat deze 0,0 procent rente heeft momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 10:20
SpikeHome schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Aandelen van tesla kopen dan? :+
Als het aandeel iets minder volatiel zou zijn dan zou ik de ironie er wel van waarderen. Maar met Elon weet je nooit hoe de aandelen er morgen voor staan :+ .
Sunri5e schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:41:
Ik ben benieuwd of de Model Y Standaard aankomende weken in de financial lease van 6.99 procent naar een lager percentage gaan zakken... Iemand een idee hoe dat voorgaande jaren ging? Nu is een Premium AWD in de maand even duur omdat deze 0,0 procent rente heeft momenteel.
0,99%, das nog wel een duizend of 1,5 verschil met 0,0 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeuxesse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:51
Hi, ik weet niet of ik dit best hier schrijf, dus als het ergens anders beter is, laat maar weten:

Ik zou overschakelen van benzine naar een elektrische wagen, wss de Tesla Model 3 tweedehands rond 20k. Die liggen precies voor het rapen nu in België. Ik heb enkele vraagjes erover:

1. Waarom zijn er momenteel zoveel tweedehands Tesla Model 3’s te koop?

2. Klopt het dat er rond januari, wanneer er nieuwe automodellen uitkomen, doorgaans ook meer tweedehands wagens op de markt komen? En geldt dat specifiek ook voor de Tesla Model 3?

3. Wat betreft de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting:

Ik had begrepen dat je vóór 2026 moest overschakelen om van die vrijstelling te kunnen genieten.

Maar gaat dat eigenlijk niet over de datum van eerste inschrijving van de wagen, en niet over het moment waarop je hem koopt?

Betekent dat dan dat alle tweedehands elektrische wagens die nu al rondrijden sowieso onder die vrijstelling vallen?

En geldt die vrijstelling enkel tot 2026, of blijft ze behouden voor die voertuigen, tenzij de wet nadien wordt aangepast?

Dikke merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Yeuxesse schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:33:
Hi, ik weet niet of ik dit best hier schrijf, dus als het ergens anders beter is, laat maar weten:

Ik zou overschakelen van benzine naar een elektrische wagen, wss de Tesla Model 3 tweedehands rond 20k. Die liggen precies voor het rapen nu. Ik heb enkele vraagjes erover:

1. Waarom zijn er momenteel zoveel tweedehands Tesla Model 3’s te koop?

2. Klopt het dat er rond januari, wanneer er nieuwe automodellen uitkomen, doorgaans ook meer tweedehands wagens op de markt komen? En geldt dat specifiek ook voor de Tesla Model 3?

3. Wat betreft de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting:

Ik had begrepen dat je vóór 2026 moest overschakelen om van die vrijstelling te kunnen genieten.

Maar gaat dat eigenlijk niet over de datum van eerste inschrijving van de wagen, en niet over het moment waarop je hem koopt?

Betekent dat dan dat alle tweedehands elektrische wagens die nu al rondrijden sowieso onder die vrijstelling vallen?

En geldt die vrijstelling enkel tot 2026, of blijft ze behouden voor die voertuigen, tenzij de wet nadien wordt aangepast?

Dikke merci!
Op basis van je schrijfstijl en woordkeuze vermoed ik Belg? Misschien handig om dat er even bij te vermelden ;).

1. Er zijn veel Model 3's te koop, voornamelijk uit 2019 omdat er toen een grote stapel verkocht is (30.000+) (tenminste in NL) door allerlei belastingvoordelen toen. Die zullen grotendeels nu op de 2ehands markt komen. :)

De rest lijkt landspecifiek en durf ik je niet op te beantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
DeJurist schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Uiteraard stond de Insane Mode aan. Het blijft bizar hoe moeiteloos je kunt accelereren en alle andere auto’s bij het stoplicht achter je laat, totdat ze slechts een stip in je achteruitkijkspiegel zijn, en dat terwijl je niet eens probeert extreem snel te zijn.

Het gaat gewoon vanzelf. Ik heb nooit begrepen waarom mensen zeggen dat elektrisch rijden saai is. Geef mij maar G-krachten in plaats van een ronkende motor; dat bezorgt me elke keer weer een glimlach.
Ik vind het "geronk" van een elektromotor die jammert op vol vermogen ook zeker wel vermakelijk om te horen in mijn RWD Y :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sand0rf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:50:
Inmiddels twee weken in het bezit van een MY Juniper. Hele fijne auto, rijd heerlijk maar ik heb wel twee irritatie puntjes:

Vandaag wederom op een rit van een uur twee keer volledig de mobiele verbinding kwijt voor een minuut of 5. Geen kaarten of Spotify. Ik reed niet op een afgelegen plek (Groene hart/A4/Alphen ad Rijn), vorige week ook al op deze dag en route…

Ik heb de autopilot ingesteld op huidige snelheid ipv maximum snelheid aangezien die heel vaak niet klopt. Waarom doet AP dan alsnog elke keer onterecht de snelheid aanpassen en weigert dan mijn handmatige aanpassen (vb N weg met 80, willekeurig ineens naar 50 en dan niet meer harder dan 60 willen). Heel irritant en ook nog eens gevaarlijk met achterliggers :X :(
Klinkt als mijn auto.

AP en vooral de rijstrookwissel (ik heb EAP) staat dus nog altijd niet op punt. Ik rijg de fantoomremmingen aan elkaar….En die onverwachte snelheidsaanpassingen zijn blijkbaar ook bij de Juniper niet weg.
Dat doen andere merken intussen echt wel beter.

4G werkt bij mij nu wel goed, maar dat is anders geweest. Reken vooral niet op de service, ze gaan je gewoon vragen te wachten op de volgende update…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 00:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik ben op dit moment actief naar een jonge model Y als alternatief voor mijn Hyundai Ioniq electric van 2017.

De voorkeur gaat uit naar een Performance, heb inmiddels aardig veel gelezen hier, zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij aankoop?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

SirMemeAlot schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:48:

Hebben we enig idee waarom Tesla dit doet? Als in, hebben ze voorraad dat ze van de boeken afwillen of zitten er nog adders onder het gras, behalve dat dit als lening gezien wordt en als je in de komende 5 jaar wil verhuizen dit zwaar op je te lenen bedrag drukt (wij hebben geen verhuis hoefte dus voor ons niet belangrijk). Maar dit zijn wel behoorlijke aanbiedingen als je het mij vraagt, daarom wat sceptisch.
Elons 'vrind' Trump heeft voor de USA alle federale subsidies voor nieuwe of gebruikte EV’s geschrapt met ingang van 30 september 2025. Dit zal dus impact hebben op de verkoop aantallen in Q4. Een lage rente is een alternatief voor een prijsverlaging en kan de markt stimuleren.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57
Blasterxp schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

interessante reparatie. Waaraan merkte je dat dit nodig was? Geen koude airco meer?
Weet je ook wat ze gaan doen? Iets met de gassen?
Is dit voor de koeling van de accu? Of vooral voor het interieur?
Ben benieuwd!
Heb ik eerder hier benoemd. Daniel. in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Het is aan te bevelen onderhoud, het werkte nog prima.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Nu online
Niemand de Marine blue in het wild vastgelegd? Ik overweeg te bestellen maar helaas nog niet live gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:58
boudwerter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:02:
Niemand de Marine blue in het wild vastgelegd? Ik overweeg te bestellen maar helaas nog niet live gezien.
Gewoon doen, andere kleuren hebben je dus niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Nu online
njiwedu0b schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:17:
[...]

Gewoon doen, andere kleuren hebben je dus niet overtuigd.
Alleen heb ik nog een wederhelft die ook meent een mening te moeten hebben 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:31
Sand0rf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:50:
1. Die instelling heeft alleen effect op welke snelheid er gereden moet worden als je AP aan zet. Moet hij doorgaan op huidige snelheid of mag hij versnellen tot de maximumsnelheid (+ ingestelde marge)? Dat is wat die instelling doet. Als je al boven de maximum snelheid zit, dan zit er geen verschil in beide instellingen. Dan is het altijd huidige snelheid.

2. Het gedrag dat je beschrijft gebeurt wanneer de Tesla denkt dat je op een weg rijdt die ook toegankelijk is voor fietsers/voetgangers. Dan is AP begrenst op max snelheid + 10. Ligt er toevallig een weg naast die dat is en denkt hij dat je daar bent? Dit gedrag is niet instelbaar trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Laatst online: 10:37
boudwerter schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]

Alleen heb ik nog een wederhelft die ook meent een mening te moeten hebben 😉
Je kunt altijd omruilen als het tegenvalt.

Ik bedoel je wederhelft dus he, niet de auto natuurlijk :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:42
Malfunctions schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Wat ik wel raar vind is dat we een creditcard als betaalmiddel hebben toegevoegd in de app, maar dat we kennelijk nog handmatig de betaling moeten verrichten na het laden. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het automatisch afgeschreven zou worden. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Er stond nu in de app dat laden bij een SC geblokkeerd was totdat het openstaande saldo was betaald. Dat automatiseren is wel wenselijk.
Dat is enkel de eerste keer, als ik het me goed herinner moet je in de app de eerste keer op betalen klikken en gebeurd het erna automatisch

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:29
Nu het buiten begint af te koelen merk ik dat ik de auto steeds meer verbruikt. Ik heb geen oprit en ben gebonden aan openbare laadpalen.

Nu heb ik vaker gelezen dat wanneer je de auto voorverwarmt het aardig wat scheelt in verbruik. Mijn vraag is hoe doen jullie dat wanneer de auto niet ingeplugd is? Is het gewoon een kwestie van de ventilatie/verwarming aanzetten? En doen jullie dit alleen voor lange ritten of ook korte ritten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Nu het buiten begint af te koelen merk ik dat ik de auto steeds meer verbruikt. Ik heb geen oprit en ben gebonden aan openbare laadpalen.

Nu heb ik vaker gelezen dat wanneer je de auto voorverwarmt het aardig wat scheelt in verbruik. Mijn vraag is hoe doen jullie dat wanneer de auto niet ingeplugd is? Is het gewoon een kwestie van de ventilatie/verwarming aanzetten? En doen jullie dit alleen voor lange ritten of ook korte ritten?
Ja, je kan in de app gewoon de verwarming aanzetten en zo voorverwarmen. Of je dat doet voor alleen korte of lange ritten is toch heel persoonlijk. Ik vond t wel in de kou altijd wel fijn dat ie al warm was :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sunri5e schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:41:
Alles wat de aankoop versnelt (prijsverlaging, gunstige rente, etc) heeft volgens mij te maken met supply and demand. Ofwel als het parkeerterrein bij Tesla vol staat volgen de aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Doe ik niet. Tenzij ik er een paar minuten van te voren aan denk en hij is ingeplugd.
Het principe is als volgt: de auto gebruikt de eerste km's meer energie om op te warmen. Het warm houden kost minder energie. Vandaar dat een korte rit meer energie kost dan een lange rit.
Het voordeel van voorverwarmen is dat de energie uit het net komt in plaats van uit de batterij. Je hebt dan niet te maken met laadverlies van de batterij, maar wel weer warmteverlies als je niet direct gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:29
bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Doe ik niet. Tenzij ik er een paar minuten van te voren aan denk en hij is ingeplugd.
Het principe is als volgt: de auto gebruikt de eerste km's meer energie om op te warmen. Het warm houden kost minder energie. Vandaar dat een korte rit meer energie kost dan een lange rit.
Het voordeel van voorverwarmen is dat de energie uit het net komt in plaats van uit de batterij. Je hebt dan niet te maken met laadverlies van de batterij, maar wel weer warmteverlies als je niet direct gaat rijden.
Thanks. De conclusie is dus eigenlijk dat voorverwarmen alleen zin heeft wanneer je de auto kunt verwarmen met energie uit het net / wanneer deze ingeplugd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Thanks. De conclusie is dus eigenlijk dat voorverwarmen alleen zin heeft wanneer je de auto kunt verwarmen met energie uit het net / wanneer deze ingeplugd is.
Nee. Het hangt er van af hoe ver je moet gaan rijden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, voorverwarmen scheelt in verbruik, maar het verbruik wat je in de auto ziet meet alleen het verbruik van de aandrijving, niet van de verwarming.
De kW's die je gebruikt om voor te verwarmen verbruik je anders als je gaat rijden, dus je maakt jezelf wat wijs als je denkt dat het totale stroomverbruik lager zal zijn als je voorverwarmt.
Het enige voordeel dat je kunt hebben is dat je aan een laadpaal voorverwarmt en dat je daardoor met een warme auto vertrekt en dus meer range hebt. Maar dat is marginaal en kan alleen van belang zijn als je niet kan bijladen als je accu leeg raakt rijdens de eerste rit.

En ik maak me sterk dat voorverwarmen juist voor een hoger totaal stroomverbruik zorgt.

Dat is hetzelfde als een benzineauto die je een kwartier van te voren stationair aanzet om alvast voor te verwarmen. Ja, dan stap je in een warme auto in maar het zorgt alleen maar voor een hoger verbruik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Dat voorverwarmen (van de batterij, daar gaat het om) kost natuurlijk ook energie dus zuiniger wordt je auto niet. Het voordeel zit in dat je stroom uit de laadpaal gebruik en je nog de volledige capaciteit hebt om dan (wat zuiniger) te rijden. Is alleen handig voor lange ritten. Zeker omdat het onderaan de streep gewoon geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Ja, voorverwarmen scheelt in verbruik, maar het verbruik wat je in de auto ziet meet alleen het verbruik van de aandrijving, niet van de verwarming.

En ik maak me sterk dat voorverwarmen juist voor een hoger totaal stroomverbruik zorgt.
Dit is niet mijn ervaring met het weergegeven verbruik in de auto.
Het verbruiksgetal in de auto deelt de totale stroom die uit de accu komt door de snelheid. (10kW / 100km/u = 100Wh/km). Dit doet de auto enkel in beweging, dus alle verbruik bij stilstand telt dus niet mee.
Dat is in elk geval mijn bevinding na het vergelijken van wat er aan instant-getal in ScanMyTesla voorbij komt, en wat de auto weergeeft in zowel de Energy grafiek als zijn gemiddelden.
Mijn vermoeden wordt gesterkt doordat er een specifiek verbruiksveld in SMT is voor Stationary kWh, dat bijtelt wanneer de auto stil staat (zowel in D als in P)

Voordeel aan voorverwarmen aan de paal is dat je die kWh's niet uit je accu hoeft te halen, en dus geen "extra degradatie" maakt. Hoe nihil die ook mag zijn.
Bijkomend voordeel (tenminste voorzover ik heb gemerkt) is dat als hij aan een stekker hangt hij ook eerder de accu wat warmte toe zal stoppen.
Hij heeft vanmorgen een half uurtje de accu staan voorverwarmen bij mij, terwijl ik 'm dat zonder stekker erin niet (zo snel) zie doen. Immers was het buiten gewoon 11c, niet écht fris.

Ik ben het overigens wel eens dat voorverwarmen het totale verbruik (uit de muur zeg maar) verhoogt. Immers kun je ook opwarmen tijdens het rijden :)

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 28-10-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Nu online
Is die mobiele connector aan te raden naast de wall connector, of gebruik je die in de praktijk niet?
Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: