• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-12 23:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Squishie schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:23:
[...]

Over 3 weet ik niet zeker of dat per se vanaf 2023 is, bij een nieuwe EV6 uit 2025 kan het gewoon nog uitgezet worden. Denk eerder Tesla ding ofzo om je naar FSD te pushen.
Helaas niet:

https://www.anwb.nl/belan...gente-snelheids-assistent
Sinds medio 2022 heeft de Europese Commissie ISA verplicht gesteld in nieuwe automodellen. Vanaf 7 juli 2024 is het verplicht op alle nieuw geregistreerde auto’s. In tegenstelling tot wat veel mensen denken grijpt dit systeem, volgens definities van de Europese Commissie, nog niet actief in. In de toekomst moet het systeem ooit in staat zijn om de gebruiker in snelheid te begrenzen tot de geldende snelheidslimiet ter plaatse. Met andere woorden; een automobilist kan dan nooit harder rijden dan de maximumsnelheid op de weg waar deze op rijdt. Deze vorm van ISA zal actief ingrijpen op het rijgedrag en de te rijden snelheid. Technisch zijn we nog niet zover. Daarom wordt er vooralsnog gesproken over ISA als waarschuwend systeem.

Het ISA-systeem dat verplicht is gesteld, waarschuwt de automobilist alleen bij snelheidsoverschrijdingen. Zowel visueel als met een audiosignaal of haptisch signaal (trillend stuur, trillende pedaal etc.). Vooralsnog kan ISA nog uitgeschakeld worden door de bestuurder, maar zal deze standaard bij het starten van het voertuig altijd weer aan staan.
Let vooral op de laatste zin :)

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 08-12-2025 09:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:02
Ja ik ben er erg blij mee dat het zo makkelijk uit te zetten is bij tesla. Ik kom veel andere auto's tegen waar je dus 3 menu's door moet, elke keer weer om het uit te zetten.
Of nog erger, mijn moeder heeft net een hagel nieuwe audi A3 opgehaald, daar kan je het dus niet meer uitzetten. Overal rondgezocht of het echt niet kan, ook niet met een soort van hack bij een tuner of wat. Nee dus. Echt helemaal gek word je ervan

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• anti elppa
Rainesh schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
[...]

Kan niet uit nee, wetgeving. Waarschijnlijk dat in de toekomst methodes voor zullen komen maar ik heb er een hard hoofd in.
Dank u. Nu is het dus hopen dat Tesla de optie op uitzetten niet ineens gaat veranderen in het kan niet meer uit via een update. Dan zou ik bijna mijn lease auto inleveren en in mijn oude M3LR 2019 gaan rijden zakelijk

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:11
Voor Tesla kan het "automatisch uitgezet worden" (lees: het wordt voor je gedaan door iets) via de Commander.
Ik mag van harte hopen dat het bij VAG niet zo blijft, bij BMW is het bv. lang het set-knopje op het stuur inhouden en dan is het uit.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:12
aschja schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:33:
Hebben jullie de pincode ingesteld?
Ja voor het starten en voor het dashboardkastje.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-12 22:14
anti elppa schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:00:
[...]

Dank u. Nu is het dus hopen dat Tesla de optie op uitzetten niet ineens gaat veranderen in het kan niet meer uit via een update. Dan zou ik bijna mijn lease auto inleveren en in mijn oude M3LR 2019 gaan rijden zakelijk
Ik vrees dat het zo ver gaat komen dat je het helemaal niet meer uit kunt zetten. Iets met wettelijk verplicht en de idiote manier waarop wetgeving dingen af wil dwingen. En eigenlijk gek, want als iedereen zich ineens aan de snelheid gaat houden hebben we een begrotingstekort.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:12
Tweak_ers schreef op maandag 8 december 2025 @ 02:14:
[...]

Laadkosten is een ding van je werkgever, niet van de LM.
Je dient de declaraties in bij de LM en die sturen de factuur gewoon naar je werkgever door, minus eventuele voorschotten.

Het zal de LM weinig interesseren wat duurder of goedkoper is. Je werkgever daarentegen.
Die werkgever van mij luistert naar de wagenparkbeheerder. Ik kan voor 33.8 ct/kWh incl btw bij de openbare Vattenfall laadpaal laden met de Vattenfall laadpas maar de MTC pas kost op diezelfde laadpaal 66.5 ct/kWh incl btw. Wagenparkbeheerder geeft aan na een jaar aan handmatige declaraties dat dit niet de bedoeling is en werkgever volgt hen terwijl het aantoonbaar goedkoper is dat ik declareer.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
mcduck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:29:
[...]
...
Sentry mode is killing (vreet continue 250W), dus idd even dubbelchecken dat dit uit staat. Nooit gebruiken als auto niet aan de lader zit, los van incidentele gelegenheden.
....
Beetje late reactie hierop, maar dit getal was me bijgebleven nav je post en ik kan toch niet geloven dat dit klopt. (no offense btw)

250 W continu = 24u x 0,25 kWh = 6 kWh/dag
Bij een 'standard range' batterij is dit ca 10% van de capaciteit per dag (!!)
Ofwel, als je je auto nauwelijks gebruikt, mag je hem dus iedere week opladen, alleen al hiervoor (100 - 20%, LFP).

Ik merk trouwens wel dat de batterij van mijn Juniper SR 'Premium' aanzienlijk sneller zijn/haar procentjes verliest met dit koudere weer. Sentry staat thuis uit, elders aan. Maar of het daadwerkelijk wat toevoegt...

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
https://www.bright.nl/nie...de-laatste-tien-jaar.html

Schrikken jullie van dit soort berichten? Als particuliere koper vraag ik me dan toch af of ik niet vaker een regular check-up moet doen. Om roest te voorkomen op de remmen trap ik sowieso 1x in de zoveel tijd flink op de rem. Maar om de vering te controleren heb ik te weinig verstand van auto's.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-12 23:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:50:

Schrikken jullie van dit soort berichten? Als particuliere koper vraag ik me dan toch af of ik niet vaker een regular check-up moet doen. Om roest te voorkomen op de remmen trap ik sowieso 1x in de zoveel tijd flink op de rem. Maar om de vering te controleren heb ik te weinig verstand van auto's.
* Notna kijkt naar de URL

Ah, Bright. NEXT!

Bright moet je vooral niet heel serieus nemen. Ik heb dergelijke berichtgevingen wel meer gezien en allemaal is het nog sensationelere en clickbatier dan de volgende. Dus nee; ik schrik hier absoluut niet van. Lees vooral ook de relativering uit het bron artikel voor de nodige nuance.

Xbox Live ID:Notna8310

• gjcvro

En het volgende bericht is dat EV's meer remstof uitstoten omdat ze zwaarder zijn.. oftewel heel veel is blabla.
Neemt niet weg dat ik inderdaad af en toe de rem er bij pak, al is het alleen maar dat het afremmen net te traag gaat naar mijn zin. We hebben 2 EV's, bij beide zijn de schijven nog gewoon schoon.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
Notna schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:54:
[...]

* Notna kijkt naar de URL

Ah, Bright. NEXT!

Bright moet je vooral niet heel serieus nemen. Ik heb dergelijke berichtgevingen wel meer gezien en allemaal is het nog sensationelere en clickbatier dan de volgende. Dus nee; ik schrik hier absoluut niet van. Lees vooral ook de relativering uit het bron artikel voor de nodige nuance.
Ik zie toch niet heel veel nuancering in dat stuk.

The suspension issues are a different story.
We have been reporting on Tesla’s suspension problems for years. They have been NHTSA investigations about it and recalls. It is disappointing to see that even on 2-to-3-year-old Model Ys, these parts are still failing at an alarming rate. When nearly one in five cars is failing its first mandatory inspection, you can’t just wave that away as “FUD.”

Is dat een onderdeel wat ik na 2 jaar moet gaan (laten) checken?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Hier staan ze in de top 10:
https://www.consumerrepor...eliable-cars-a7824554938/
d:)b

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:51
Hoe kun je zien of TACC aan staat ?

Als AS aan staat dan zie je de auto tussen de blauwe lijntjes rijden maar bij TACC zie je dat niet.
Had laatst dat we dachten dat ie uitstond maar hij stond stiekem toch aan. Het moet ergens te zien zijn maar waar ?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
[...]

Kan niet uit nee, wetgeving. Waarschijnlijk dat in de toekomst methodes voor zullen komen maar ik heb er een hard hoofd in.
De laatste versie van Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 (approved 1-9-2025) vermeldt in Artikel 6.2.b nog steeds het volgende:

2. Intelligent speed assistance shall meet the following minimum requirements:
(b) it shall be possible to switch off the system; information about the speed limit may still be provided, and intelligent speed assistance shall be in normal operation mode upon each activation of the vehicle master control switch

Er staat dus zelfs dat het uit moet kunnen

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:43
gjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:46:
[...]

Ik vrees dat het zo ver gaat komen dat je het helemaal niet meer uit kunt zetten. Iets met wettelijk verplicht en de idiote manier waarop wetgeving dingen af wil dwingen. En eigenlijk gek, want als iedereen zich ineens aan de snelheid gaat houden hebben we een begrotingstekort.
Ik kan het vanuit de overheid wel begrijpen. Het is haar taak om de burgers te beschermen. Te snel rijden heeft een behoorlijk aandeel bij oorzaken van zwaar letsel of erger. Dan is het toch logisch dat ze daar iets aan doen? Blijkbaar werkt het plaatsen van snelheidsbeperkingsborden niet helemaal, dus dan moet het op een andere manier.

Dat het vervolgens voor geen meter werkt is niet de schuld van de wetgever. Die gaat niet vertellen hoe fabrikanten het moeten doen om het werkend te krijgen, maar wel dat ze er iets mee moeten doen.

Ik zet het systeem ook altijd uit in mijn Tesla, maar dat is omdat het niet goed werkt en de snelheid al verkeerd heeft bij het uitrijden van de wijk omdat hij het verkeerde bord leest. Maar als het echt allemaal wel goed zou werken, en mijn Tesla stopt met de verkeerde borden te lezen, dan is het toch niet zo heel erg dat je een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt?

De bal ligt bij de fabrikanten nu.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Danny the dog schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
[...]

Beetje late reactie hierop, maar dit getal was me bijgebleven nav je post en ik kan toch niet geloven dat dit klopt. (no offense btw)

Ofwel, als je je auto nauwelijks gebruikt, mag je hem dus iedere week opladen, alleen al hiervoor (100 - 20%, LFP).
Ja, dat klopt zo'n beetje exact. Sommige zeggen 200 W continu, sommigen 300 W, maar zoveel is het.
Sentry is ook niet bedoeld om de hele dag aan te hebben staan, zeker niet als je hem niet aan de lader hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• gjcvro
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:57:
[...]

Ik kan het vanuit de overheid wel begrijpen. Het is haar taak om de burgers te beschermen. Te snel rijden heeft een behoorlijk aandeel bij oorzaken van zwaar letsel of erger. Dan is het toch logisch dat ze daar iets aan doen? Blijkbaar werkt het plaatsen van snelheidsbeperkingsborden niet helemaal, dus dan moet het op een andere manier.

Dat het vervolgens voor geen meter werkt is niet de schuld van de wetgever. Die gaat niet vertellen hoe fabrikanten het moeten doen om het werkend te krijgen, maar wel dat ze er iets mee moeten doen.

Ik zet het systeem ook altijd uit in mijn Tesla, maar dat is omdat het niet goed werkt en de snelheid al verkeerd heeft bij het uitrijden van de wijk omdat hij het verkeerde bord leest. Maar als het echt allemaal wel goed zou werken, en mijn Tesla stopt met de verkeerde borden te lezen, dan is het toch niet zo heel erg dat je een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt?

Laten we het er op houden dat ik een andere zienswijze heb, en een steeds grotere hekel begin te krijgen aan de vele regels die zogenaamd in ons belang zijn. Als het de zorg is voor de snelheid zouden we ook in plaats van een airbag een stalen pin op het stuur kunnen zetten. Wil je wedden wie voorzichtiger rijdt?

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:36
Eens, ik kan met het vanuit de wetgever goed voorstellen maar de snelheid klopt zo vaak niet (niet alleen bij Tesla, reed afgelopen week met een leen Picanto van een maand oud van de garage en die deed het net zo slecht) dat ik ongeveer als pavlov-reactie de snelheidsmeldingen uitzet.

/post

• xFeverr
LastSamurai schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:45:

Als AS aan staat dan zie je de auto tussen de blauwe lijntjes rijden maar bij TACC zie je dat niet.
Had laatst dat we dachten dat ie uitstond maar hij stond stiekem toch aan. Het moet ergens te zien zijn maar waar ?
Dan is de MAX-aanduiding blauw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw1aFBT5jwufH9BoKdXL_bxyfi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZRYz5YMiQQLE0pGxc0D0b4lt.png?f=user_large

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Inderdaad. Dat het moet is al erg genoeg, dat de fabrikanten het niet fatsoenlijk kunnen doen is gewoon dubbel zo erg.

Mijn Tesla ook. De basisregel dat tijdelijke snelheidsbegrenzingen opgeheven worden na een kruising kent hij niet. Op autosnelwegen met een snelheidsbegrenzing op het portaal neemt hij die wel over, maar als het portaal uit staat blijft hij staan.
Op andere plekken gewoon een verkeerde snelheid. 30 km/h terwijl het 80 is en er nergens een bord staat. Of zo'n leuk bord van iemand die 50 geworden is wordt opgepikt. En in op het industrieterrein waar ik werk, binnen de bebouwde kom, geeft hij 50 op de hoofdweg en 80 als ik een zijweg inrij. |:(

• xFeverr
gjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:00:
[...]

Laten we het er op houden dat ik een andere zienswijze heb, en een steeds grotere hekel begin te krijgen aan de vele regels die zogenaamd in ons belang zijn. Als het de zorg is voor de snelheid zouden we ook in plaats van een airbag een stalen pin op het stuur kunnen zetten. Wil je wedden wie voorzichtiger rijdt?
Oke, dit is niet de plaats voor dit soort discussies. Maar er zijn een hele hoop maatregelen die gebeuren om je te dwingen trager te rijden. Zoals drempels, versmallingen, scherpe bochten, rotondes, kronkelwegen, bomen dichtbij de weg plaatsen, etc. etc. etc. En dat helpt al enorm.

En die airbag is er toch ook gewoon voor als iemand anders tegen jou aanrijdt? Wat is dat nou weer voor vergelijking. Intussen vallen er dagelijks vele doden en daar is snelheid een grote oorzaak van. Dat gaan we hier toch niet ontkennen?

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-12 17:38
LastSamurai schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:45:

Het enige waar je dit aan kunt zien is:
- het woordje "MAX" wordt blauw
- de getoonde snelheid hierboven wordt dik gedrukt.

Ik vind dit ook vrij summier, zelf weet ik het meestal nog wel dat het aan staat, maar ik zie dat anderen in mijn auto nog wel eens vergeten dat TACC nog aan staat (nadat ze zelf een poosje extra gas hebben gegeven). Autopilot/autosteer wordt op het scherm veel meer obvious getoond dat het aan staat (op meerdere manieren).

[EDIT] xFeverr was me voor. Dat dus.

• pdidi
  • Niet online
[...]

Het is natuurlijk niet voor niks dat je het systeem uit moet kunnen zetten. Fouten van wegbeheerders, vandalen die een bord weghalen, grapneuzen die een bord plaatsen/aanpassen/onleesbaar maken, wegwerkers die borden vergeten op te ruimen, etc

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sterker nog, het cijfer bij Tesla wordt gedrukt door de Cybertruck. De Y scoort veel hoger.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud nieuws, kwam een week geleden al naar voren en dit is confirmation bias.
Alle andere merken hebben vaste onderhoudsintervallen en daar wordt heel veel preventief vervangen, of APK+onderhoud betekent eerst onderhoud om door de APK te komen en daardoor geen APK afkeurpunten.
Bij een Tesla gebeurt dat niet dus daar is het eerst APK met afkeurpunten, dan repareren en dan wel APK.

En lees voor APK gerust TÜV.

In ander nieuws:
Tesla Now a Top 10 "Most Reliable" Car Brand per Consumer Reports
Dat is niet te rijmen met elkaar, vaakst stuk, meest betrouwbaar?
Ik ga niet zeggen dat het tweede rapport wel klopt, maar dat van de TÜV is ook biased.

Overigens presteerde mijn garage waar ik mijn Tesla bracht voor nieuwe banden+APK het ook om als APK afkeurpunt op het rapport te zetten dat de banden wettelijk aan vervanging toe waren.

• gjcvro
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:05:
[...]

Oke, dit is niet de plaats voor dit soort discussies. Maar er zijn een hele hoop maatregelen die gebeuren om je te dwingen trager te rijden. Zoals drempels, versmallingen, scherpe bochten, rotondes, kronkelwegen, bomen dichtbij de weg plaatsen, etc. etc. etc. En dat helpt al enorm.

En die airbag is er toch ook gewoon voor als iemand anders tegen jou aanrijdt? Wat is dat nou weer voor vergelijking. Intussen vallen er dagelijks vele doden en daar is snelheid een grote oorzaak van. Dat gaan we hier toch niet ontkennen?
Precies, dit is niet de plaats voor dit soort discussies.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:03:
[...]

Inderdaad. Dat het moet is al erg genoeg, dat de fabrikanten het niet fatsoenlijk kunnen doen is gewoon dubbel zo erg.

Mijn Tesla ook. De basisregel dat tijdelijke snelheidsbegrenzingen opgeheven worden na een kruising kent hij niet. Op autosnelwegen met een snelheidsbegrenzing op het portaal neemt hij die wel over, maar als het portaal uit staat blijft hij staan.
Op andere plekken gewoon een verkeerde snelheid. 30 km/h terwijl het 80 is en er nergens een bord staat. Of zo'n leuk bord van iemand die 50 geworden is wordt opgepikt. En in op het industrieterrein waar ik werk, binnen de bebouwde kom, geeft hij 50 op de hoofdweg en 80 als ik een zijweg inrij. |:(
Uit de demo ritten in Duitsland blijkt dat de logica hoe hard er mag worden gereden in FSD zit. Waar het met AP mis gaat, gaat het met FSD goed. Wij moeten het dus nog doen met de verkeersregels en bord herkenning in het oeroude Autopilot

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:11:
[...]

Uit de demo ritten in Duitsland blijkt dat de logica hoe hard er mag worden gereden in FSD zit. Waar het met AP mis gaat, gaat het met FSD goed. Wij moeten het dus nog doen met de verkeersregels en bord herkenning in het oeroude Autopilot
AP is al 10 jaar oud. Dat het in FSD wel kan vind ik geen excuus om het 10 jaar te laten liggen. Want het is niet zo alsof in die 10 jaar er geen ontwikkeling van de AP was.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:13:
[...]

AP is al 10 jaar oud. Dat het in FSD wel kan vind ik geen excuus om het 10 jaar te laten liggen. Want het is niet zo alsof in die 10 jaar er geen ontwikkeling van de AP was.
Ik kan niet beoordelen of het in de afgelopen 10 jaar niet verbeterd is. Maar de beeldherkenning in Autopilot op basis van een 10 jaar oude architectuur kan natuurlijk niet zomaar gebruik maken van de FSD AI technologie.

• xFeverr
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF7gg-eORxarUdmOVZV651gbszc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tz8LP9RWnGoV4jyRw6Zw0w9p.png?f=fotoalbum_large

De Tesla ziet het einde 30 bord (is een zone-bord) en zo zie ik het ook op het scherm als virtueel verkeersbord staan op de 3D-visualisatie. Maar dan ga je voorlangs een ander 30-zone-bord om een standaard 50-weg op te rijden, en toch pakt de Tesla het 30-bord waar ik dus niet voorbij ben gereden.

Ja, dan is het al pet vanaf het moment dat ik de wijk uit ben. Nu is de gemeente al meer 50-borden aan het bijplaatsen overal, maar het is nog niet genoeg. En dit soort situaties lijken mij wel op te lossen. De auto laat ook op de 3D-weergave zien dat ik er niet aan voorbij rijdt maar er voorlangs ga.

Nogmaals: als het zou werken zou ik het echt niet elke keer uitzetten. En ik vindt het, als iemand die helaas al wat verkeersboete's op de mat heeft gehad dit jaar, best een goed idee. De uitwerking van fabrikanten schiet alleen nog tekort.

• pdidi
  • Niet online
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb deze situatie:

[Afbeelding]

De Tesla ziet het einde 30 bord (is een zone-bord) en zo zie ik het ook op het scherm als virtueel verkeersbord staan op de 3D-visualisatie. Maar dan ga je voorlangs een ander 30-zone-bord om een standaard 50-weg op te rijden, en toch pakt de Tesla het 30-bord waar ik dus niet voorbij ben gereden.

Ja, dan is het al pet vanaf het moment dat ik de wijk uit ben. Nu is de gemeente al meer 50-borden aan het bijplaatsen overal, maar het is nog niet genoeg. En dit soort situaties lijken mij wel op te lossen. De auto laat ook op de 3D-weergave zien dat ik er niet aan voorbij rijdt maar er voorlangs ga.

Nogmaals: als het zou werken zou ik het echt niet elke keer uitzetten. En ik vindt het, als iemand die helaas al wat verkeersboete's op de mat heeft gehad dit jaar, best een goed idee. De uitwerking van fabrikanten schiet alleen nog tekort.
Ik durf inmiddels wel te beweren dat FSD dit moeiteloos oplost. Op het Duitse forum werd een Tesla medewerker aangehaald die al aangaf dat op plekken waar de snelheid verkeerd bepaald werd en de bestuurder extra gas gaf, deze automatisch binnen 3 dagen werden aangepast vanwege de voortdurende trainingen

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 08-12-2025 12:29 ]

• mcduck
Danny the dog schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
[...]

Ik merk trouwens wel dat de batterij van mijn Juniper SR 'Premium' aanzienlijk sneller zijn/haar procentjes verliest met dit koudere weer. Sentry staat thuis uit, elders aan. Maar of het daadwerkelijk wat toevoegt...
Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is het verlies met stilstaan bij mij rond de 1-2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Het is een bekend probleem. De main/FSD CPU wordt dan namelijk aan gehouden voor de beeldverwerking en die kost nu eenmaal zo veel energie. Doordat de video data daar langs *moet*, was is geen manier om de beelden puur het door de efficiëntere MCU te verwerken, tenminste niet in de iets oudere modellen.

Afgelopen jaar heeft Tesla met veel tamtam een Sentry Mode update uitgebracht die "tot 40%" bespaart, maar volgens mij is gebleken dat het (in ieder geval op de wat oudere Tesla modellen) weinig verschil maakt. Dus nog steeds gooi je erg veel energie weg met Sentry mode aan op de accu. Standaard uitzetten dus, tenzij je ergens incidenteel de omgeving écht niet vertrouwd oid. Tijdens het laden is het natuurlijk minder een probleem.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
mcduck schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:
[...]

Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is dit rond de 2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Het is een bekend probleem. De main/FSD CPU wordt dan namelijk aan gehouden voor de beeldverwerking en die kost nu eenmaal zo veel energie. Doordat de video data daar langs *moet*, was is geen manier om de beelden puur het door de efficiëntere MCU te verwerken, tenminste niet in de iets oudere modellen.

Afgelopen jaar heeft Tesla met veel tamtam een Sentry Mode update uitgebracht die "tot 40%" bespaart, maar volgens mij is gebleken dat het (in ieder geval op de wat oudere Tesla modellen) weinig verschil maakt. Dus nog steeds gooi je erg veel energie weg met Sentry mode aan op de accu. Standaard uitzetten dus, tenzij je ergens incidenteel de omgeving écht niet vertrouwd oid. Tijdens het laden is het natuurlijk minder een probleem.
Die 40% besparing was alleen op de CT van toepassing, nog niet op de rest zover ik weet. Zelfs met die besparing is het verbruik fors.

• Danny the dog
  • Nu online
mcduck schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:
[...]

Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is het verlies met stilstaan bij mij rond de 2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Ik had de reactie van Maasluip idd ook gelezen. Ik moet dit wel even een plekje geven in mijn leven :|
Sentry aan/uit... is daar een makkelijkere / snelle manier voor, anders dan via het menu? Want dan zet ik het vanaf nu ook maar gewoon uit en enkel aan als ik 'in da hood' parkeer O-)

• mcduck
megabeat schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]

Die 40% besparing was alleen op de CT van toepassing, nog niet op de rest zover ik weet. Zelfs met die besparing is het verbruik fors.
Ah ja dat was het. Klopt in het verhaal dus. Voor mij is het in ieder geval de moeite niet waard om er zoveel accu verlies tegenaan te gooien.

In het begin Sentry mode wel eens een poosje gebruikt voor de gein, maar eigenlijk alleen tijdens het laden. Grappige video van een half-slapende buurvrouw die 's ochtends heel vroeg de kofferbak probeerde open te maken, vervolgens verward naar de zijkant van de auto liep, toen pas ineens besefte dat het niet hun witte Polestar was. Oké ik geef toe er is wat gelijkenis: beide auto's zijn wit en hingen aan de laadpaal haha.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ik kan niet beoordelen of het in de afgelopen 10 jaar niet verbeterd is. Maar de beeldherkenning in Autopilot op basis van een 10 jaar oude architectuur kan natuurlijk niet zomaar gebruik maken van de FSD AI technologie.
Nee, maar je ziet een bord langs de weg dat een andere snelheid oplegt als wat de weg oplegt, daarna passeer je een zijstraat, dan weet je dat dat bord wat je eerder gezien hebt niet meer geldig is. Daar heb je geen FSD AI voor nodig. Dit is gewoon een simpele programmatische actie.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:31:
[...]

Nee, maar je ziet een bord langs de weg dat een andere snelheid oplegt als wat de weg oplegt, daarna passeer je een zijstraat, dan weet je dat dat bord wat je eerder gezien hebt niet meer geldig is. Daar heb je geen FSD AI voor nodig. Dit is gewoon een simpele programmatische actie.
Zoveel landen in Europa zoveel andere regels. In Duitsland geldt dit bv niet. Vandaar dat wij daar veel bekeuringen krijgen denk ik ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:44:
[...]

Zoveel landen in Europa zoveel andere regels. In Duitsland geldt dit bv niet. Vandaar dat wij daar veel bekeuringen krijgen denk ik ;)
De duitsers zijn echt dom, want in het artikel staat dat het de facto wel zo is:
Da Streckenverbote nicht nach jeder Einmündung wiederholt werden, kann dem ortsunkundigen Kraftfahrer bzw. der ortsunkundigen Kraftfahrerin kein Tempo- oder auch Überholverbotsverstoß vorgeworfen werden, wenn er oder sie nach dem Einbiegen kein Verkehrszeichen passiert.
Dus het is niet af te dwingen.

• Fire69
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:20:
[...]

Ik durf inmiddels wel te beweren dat FSD dit moeiteloos oplost. Op het Duitse forum werd een Tesla medewerker aangehaald die al aangaf dat op plekken waar de snelheid verkeerd bepaald werd en de bestuurder extra gas gaf, deze automatisch binnen 3 dagen werden aangepast vanwege de voortdurende trainingen
Dat zou ik persoonlijk nog niet durven beweren.
Ik zie recent heel veel klachten voorbij komen van FSD die verkeerde borden interpreteert als snelheidsborden.
Borden met 'End <X> zone', 'Route <XX>', etc worden blijkbaar heel vaak als een snelheidslimiet gezien.
Ook fouten die snel automatisch opgelost worden durf ik in twijfel trekken. Influencers zoals Dirty Tesla klagen dat ze op sommige punten al jaren iedere keer een melding maken over foutief gedrag (vaak navigatie) en het gebeurt nog steeds.
FSD (en de training) zullen dus zeker geen wondermiddel zijn.

[edit]
https://xcancel.com/Sawye...tus/1997480496905777193#m

Demo van Hyundai's Self-driving systeem.
Dit werkt toevallig ook enkel met 8 camera's. Ik dacht dat iedereen radar en lidar nodig had?
De UI lijkt ook wel verdacht hard op die van Tesla... :|

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 08-12-2025 15:02 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-12 15:26
Ik vind de kop wel grappig: "Deze Tesla gaat het vaakst stuk van alle geteste auto’s in de laatste tien jaar'". Het stuk gaat over de TUV keuring in Duitsland niet over het "stuk"gaan van Tesla's. En dat TUV verhaal is bekend, dimlicht van veel Tesla's staat te hoog, remmen worden te weinig gebruikt, dus veel roest op de schijven en slijtage van de rubbers in de ophanging. Remmen ligt aan de bestuurders, ze gebruiken de remmen minder, ook door het geweldige regeneratie systeem, one padel driving van Tesla. En ook de slijtage van de ophangingsrubbers heeft met de bestuurders te maken. Ook een beetje aan de auto natuurlijk, want Tesla's nodigen meer uit tot stevig rijden.
Overigens valt mij op bij mijn Model Y LR mei 2023 de remmen( schijven) na 53.000km er prima uitzien, terwijl ik zelden het rempedaal gebruik. Ergens heb ik gelezen dat Tesla de remmen nu een beetje laat slepen in vochtig weer om de schijven schoon te houden. Geen hard bewijs, maar bij mij lijkt dat goed te gaan.
Wat betreft de verlichting, ik had eerst een M3 uit 2019 en daar stonden de dimlichten na een update vaak verkeerd, maar die zette ik dan simpel met de software weer goed. Geen tegenliggers die mij met groot licht er op wezen dat ze verblind werden. Ook mijn huidige Model Y met matrixlicht geeft geen reactie van tegenliggers. Dus een APK keurig nu zou geen probleem geven.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-12 23:39
Weet iemand of er voor de performance modellen ook wel eens speciale kortingsacties komen?

Ik heb interesse in de Model Y performance en wacht op een aantrekkelijke aanbieding maar de meeste aanbiedingen zoals de 0% huurkoop aanbieding zijn meestal alleen geldig voor de standaard of longe range modellen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-12 15:26
Fire69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:18:
[...]

Dat zou ik persoonlijk nog niet durven beweren.
Ik zie recent heel veel klachten voorbij komen van FSD die verkeerde borden interpreteert als snelheidsborden.
Borden met 'End <X> zone', 'Route <XX>', etc worden blijkbaar heel vaak als een snelheidslimiet gezien.
Ook fouten die snel automatisch opgelost worden durf ik in twijfel trekken. Influencers zoals Dirty Tesla klagen dat ze op sommige punten al jaren iedere keer een melding maken over foutief gedrag (vaak navigatie) en het gebeurt nog steeds.
FSD (en de training) zullen dus zeker geen wondermiddel zijn.

[edit]
https://xcancel.com/Sawye...tus/1997480496905777193#m

Demo van Hyundai's Self-driving systeem.
Dit werkt toevallig ook enkel met 8 camera's. Ik dacht dat iedereen radar en lidar nodig had?
De UI lijkt ook wel verdacht hard op die van Tesla... :|
FSD zoals het was in Europa is niet te vergelijken met de huidige FSD versies zoals in de USA en de versie's waar nu video's op Youtube te zien zijn van YouTubers die in Duitsland en Frankrijk ermee rondgereden hebben in demonstratie Tesla's. Dat is echt indrukwekkend te zien hoe de auto dan op FSD rondrijdt. Snelheden kloppen daar wel tov de borden.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:19
Binnenkort mag ik mijn Tesla Y ophalen, zijn er goede checklists die ik kan gebruiken bij de levering?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19
wouter.N schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:47:
Binnenkort mag ik mijn Tesla Y ophalen, zijn er goede checklists die ik kan gebruiken bij de levering?
Gewoon rondje eromheen lopen, je stoel, stuur, temperatuur en navigatie instellen en lekker rijden.
Is niet dat een Tesla anders is dan een brandstof auto. Heb meer problemen met een brandstof auto gehad dan met mijn Tesla na afhalen.

En verder: Het grote Tesla Levering topic #2

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 08-12-2025 15:59 ]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:01
jongetje schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:55:
[...]

Gewoon rondje eromheen lopen, je stoel, stuur, temperatuur en navigatie instellen en lekker rijden.
Is niet dat een Tesla anders is dan een brandstof auto. Heb meer problemen met een brandstof auto gehad dan met mijn Tesla na afhalen.

En verder: Het grote Tesla Levering topic #2
Deze vind ik toch een beetje te kort voor de bocht.

Lakschade, panelgaps, vocht in de lampen. Om er een paar op te noemen. Vorige week was er in het leveringstopic geloof nog flinke discussie over de lakkwaliteit.

Ik heb deze laatst gevonden, al is deze wel heel erg lang. :)
https://mydeliverychecklist.com

• Danny the dog
  • Nu online
wouter.N schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:47:
Daar heb je niks aan; je moet Tesla compleet vrijwaren (via de app) vóórdat je de auto open kunt maken of er in kunt rijden om onvolkomenheden op te kunnen merken.

• Fire69
  • Nu online
Mackeessie schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:26:
[...]

FSD zoals het was in Europa is niet te vergelijken met de huidige FSD versies zoals in de USA en de versie's waar nu video's op Youtube te zien zijn van YouTubers die in Duitsland en Frankrijk ermee rondgereden hebben in demonstratie Tesla's. Dat is echt indrukwekkend te zien hoe de auto dan op FSD rondrijdt. Snelheden kloppen daar wel tov de borden.
Ik bedoelde natuurlijk ook de Amerikaanse versie, v14.x specifiek. ;)
De Europese versie zou helemaal niet FSD mogen heten, misschien EAP+ of zo.

[edit]
Ik zie net deze passeren:
https://www.reddit.com/r/...difference_between_speed/

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 08-12-2025 16:52 ]

• pdidi
  • Niet online
Deze Tesla_AI engineer (die ook actief bij de RDW FSD goedkeuring is betrokken) lijkt te suggereren dat het verwijderen van de dubbelklik AP/TACC optie is gebeurd vanwege EU regels (lees UNECE regels):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6ksFdI8RkNBqcf5LmyEWAr9nzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1KOgg2eo8WTvuKZsNzDK1tAD.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 08-12-2025 17:21 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:06:
Deze Tesla_AI engineer (die ook actief bij de RDW FSD goedkeuring is betrokken) lijkt te suggereren dat het verwijderen van de dubbelklik AP/TACC optie is gebeurd vanwege EU regels:

[Afbeelding]
Volgens mij reageerd hij alleen op het waardeloos zijn van AP in Europa. Dat komt ze beter uit ;)

• Fire69
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:06:
Deze Tesla_AI engineer (die ook actief bij de RDW FSD goedkeuring is betrokken) lijkt te suggereren dat het verwijderen van de dubbelklik AP/TACC optie is gebeurd vanwege EU regels (lees UNECE regels):

[Afbeelding]
Lijkt me vreemd aangezien andere merken wel een lane-assist hebben die hervat na een lane change?

• pdidi
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:22:
[...]

Lijkt me vreemd aangezien andere merken wel een lane-assist hebben die hervat na een lane change?
Dat heeft Tesla ook: EAP. Het gaat specifiek om het handmatig activeren. Andere merken zoals BMW en Mercedes doen dit via 2 verschillende knoppen. Zou wel knullig zijn als dit inderdaad de reden is waarom het niet meer mag. Dan had Tesla dus gewoon een 2e knop op het stuur moeten maken

• Fire69
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:39:
[...]

Dat heeft Tesla ook: EAP. Het gaat specifiek om het handmatig activeren. Andere merken zoals BMW en Mercedes doen dit via 2 verschillende knoppen. Zou wel knullig zijn als dit inderdaad de reden is waarom het niet meer mag. Dan had Tesla dus gewoon een 2e knop op het stuur moeten maken
Maar hoe werkt EAP als je zelf van baan verandert? Ik dacht dat hij dan ook gewoon volledig uitschakelde, nee?

• anti elppa
Fire69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:22:
[...]

Is ook gewoon bullshit.

anyway, ik ben iig erg blij dat op mijn beide M3's nog ik nog gewoon dubbelclick heb

• pdidi
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:50:
[...]

Maar hoe werkt EAP als je zelf van baan verandert? Ik dacht dat hij dan ook gewoon volledig uitschakelde, nee?
Klopt, maar het probleem is: Tesla biedt geen functionaliteit om na een handmatige baanwissel automatisch Autosteer weer aan te zetten. Dat moet altijd met de knop (of ouder hendel)

• HyperBart
  • Laatst online: 13:11
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:28:
[...]

Klopt, maar het probleem is: Tesla biedt geen functionaliteit om na een handmatige baanwissel automatisch Autosteer weer aan te zetten. Dat moet altijd met de knop (of ouder hendel)
Je kan het wel oplossen met een Commander.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:12
Vraagje , misschien weet iemand dat. als ik FSD koop , kun je dat dan verzekeren?? Want stel
Je rijdt de auto in de prak ben je ook de software van 7,5k kwijt?

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:17:
Vraagje , misschien weet iemand dat. als ik FSD koop , kun je dat dan verzekeren?? Want stel
Je kunt FSD meenemen naar je volgende Tesla meen ik te herinneren..

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:12
beyazz06 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:20:
[...]

Dat is niet gegarandeerd en het hoeft ook niet zo te zijn dat je een andere tesla koopt natuurlijk.
Vandaar mijn vraag. Als het goedgekeurd wordt ga ik serieus overwegen om het aan te schaffen .

• pdidi
  • Niet online
beyazz06 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:20:
[...]

Tot 31 december

• Maurice-
karel_G_1981 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:17:
Goede vraag! Verzekeraar gaat wellicht akkoord met het kopje accessoires achteraf?

• GeeMoney
  • Laatst online: 13:31
Maurice- schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:51:
[...]

Goede vraag! Verzekeraar gaat wellicht akkoord met het kopje accessoires achteraf?
Het lijkt mij dat je een bedrag verzekerd, niet een exact type voertuig.
In mijn geval heb ik de fiscale waarde van het voertuig inclusief accessoires verzekerd. Als het een Tesla was geweest met FSD zit dat er dus gewoon bij.

Bij total loss krijg je echter gewoon het bedrag natuurlijk "ter beschikking" als FSD in de tussentijd 50k duurder is geworden heb je pech.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

Damian

Insane Obtrusion

Even over FSD en HW3 in de EU.

Mijn voorspelling is dat het voorlopig niet gaat gebeuren, dus ook niet straks in februari als ze via de RDW het willen gaan toestaan. Tesla is in alle landen nu druk aan het flexen met FSD V14 op HW4. Voor HW3 is er nog geen versie die ook maar iets in de buurt komt van wat FSD V14 kan. Wellicht als er ooit een FSD V14 Lite gaat komen die een beetje in de buurt kan komen van V14 maakt HW3 nog een kans, anders zie ik het niet gebeuren. Of de ooit half beloofd upgrade van HW3 naar HW3.5 oid, maar ook dat geef ik een slim chance...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maurice-
🚀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KOzPaZJVcI9Oq4uJUGqCLt0qA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6j5LyMV5Iv4Q3kYOXr3J9Nm.jpg?f=fotoalbum_large

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:15:

Mijn voorspelling is dat het voorlopig niet gaat gebeuren, dus ook niet straks in februari als ze via de RDW het willen gaan toestaan.
Tijdens de Tesla's Q3 Earnings Call werd Q2 2026 genoemd

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:13:
[...]

Tijdens de Tesla's Q3 Earnings Call werd Q2 2026 genoemd
Heb je het artikel gelezen? Denk je dan nog steeds dat ze FSD14 Lite, of zelfs 13 Lite eigenlijk, hier gaan toestaan op HW3? Als achteruitrijden al een groot vraagteken is of de Lite variant het gaat kunnen? Dat juist datgene wat V14 "sentient" laat aanvoelen, en wat hem dus echt heel goed maakt, nooit zou kunnen op de geheugenlimieten van HW3? Gaan ze niet intrappen in de EU.

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:19:
[...]

Heb je het artikel gelezen? Denk je dan nog steeds dat ze FSD14 Lite, of zelfs 13 Lite eigenlijk, hier gaan toestaan op HW3? Als achteruitrijden al een groot vraagteken is of de Lite variant het gaat kunnen? Dat juist datgene wat V14 "sentient" laat aanvoelen, en wat hem dus echt heel goed maakt, nooit zou kunnen op de geheugenlimieten van HW3? Gaan ze niet intrappen in de EU.
Ik denk juist dat een Lite versie met minder features en een beperkter ODD (Operational Design Domain, bv alleen snelweg) een grotere kans maakt om goedgekeurd te worden. FSD Supervised v14 is eigenlijk een Level 3+ ADS maar wil goedgekeurd worden als een Level 2 ADAS

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:45:
[...]

Ik denk juist dat een Lite versie met minder features en een beperkter ODD (Operational Design Domain, bv alleen snelweg) een grotere kans maakt om goedgekeurd te worden. FSD Supervised v14 is eigenlijk een Level 3+ ADS maar wil goedgekeurd worden als een Level 2 ADAS
Mogelijk, maar dan zijn we al weer 2 jaar verder ben ik bang...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Damian schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:15:

Mijn voorspelling is dat het voorlopig niet gaat gebeuren, dus ook niet straks in februari als ze via de RDW het willen gaan toestaan. Tesla is in alle landen nu druk aan het flexen met FSD V14 op HW4. Voor HW3 is er nog geen versie die ook maar iets in de buurt komt van wat FSD V14 kan. Wellicht als er ooit een FSD V14 Lite gaat komen die een beetje in de buurt kan komen van V14 maakt HW3 nog een kans, anders zie ik het niet gebeuren. Of de ooit half beloofd upgrade van HW3 naar HW3.5 oid, maar ook dat geef ik een slim chance...
Laat tesla eerst maar eens fsd ‘af’ hebben en beschikbaar hebben op hw4, pas dan heeft het zin om te gaan kijken naar een life of (hw) upgrade voor hw3.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ZeRoC00L schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:44:
[...]

Laat tesla eerst maar eens fsd ‘af’ hebben en beschikbaar hebben op hw4, pas dan heeft het zin om te gaan kijken naar een life of (hw) upgrade voor hw3.
Waarom zouden eigenaren van een nieuwe auto voorrang hebben op mensen die al jaren geleden voor iets betaald hebben?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:53:
[...]

Waarom zouden eigenaren van een nieuwe auto voorrang hebben op mensen die al jaren geleden voor iets betaald hebben?
Ik zie het maar als een gevalletje "opgelicht".
Zeker nu de RDW alweer aangaf in februari alleen een demo te krijgen.

Ik bedoel als je 10 jaar geleden FSD hebt gekocht... dan kan je het niet meer serieus nemen.

Ik heb bewust geen FSD gekocht... eerst zien, dan geloven en misschien pech hebben dat het meer kost.

• anti elppa
mjvdzwet schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:05:
[...]

Ik zie het maar als een gevalletje "opgelicht".

Ik bedoel als je 10 jaar geleden FSD hebt gekocht... dan kan je het niet meer serieus nemen.

Ik heb bewust geen FSD gekocht... eerst zien, dan geloven en misschien pech hebben dat het meer kost.
10 jaar terug snap ik ergens nog, maar als je dat nog deed 5 a 6 jaar terug,......toen was namelijk al heel erg duidelijk dat het nog vele jaren zou duren. Ik heb dus ook niet echt medelijden met die mensen. Hadden ze maar wat onderzoek moeten doen.
Aan de andere kant had tesla het gewoon niet moeten aanbieden, of iig niet voor die prijs. Hadden ze 1000 euro er voor gevraagd dan hadden er denk ik maar weinig mensen problemen mee gehad dat ze een paar minimale functies meer hadden dan de standaard autopilot

• QuestionMarc
  • Laatst online: 13:58
Laten we gewoon eerlijk zijn: de kans dat Tesla nog iets significants gaat doen met HW3 en FSD of Autopilot is vrijwel nihil.
Ook al heb je er voor betaald. Ik was altijd erg positief over de ontwikkelingen maar heb inmiddels de hoop wel zo'n beetje opgegeven.
Het feit dat Musk niks anders meer doet dan nepnieuws op X verspreiden zegt me dat hij ook gewoon niet eerlijk meer is over FSD. Het kan dan misschien wel goed werken, maar de stap van een hulpsysteem naar een autonome auto in Europa is gigantisch en daar gaat nog vele jaren overheen voordat de regelgeving daar klaar voor is.
Het ergste vind ik dat Tesla vrij makkelijk een systeem zou kunnen maken dat op de snelweg autonoom rijdt, dat zou ik heel erg fijn vinden en er wel voor willen betalen. Veel interessanter dan FSD voor 7500 euro.

Op de fiets vervuil je niets!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:53:
[...]

Heb je op zich gelijk in, maar met nieuwere (dus snellere, meer capaciteit) hardware is het wellicht makkelijker om FSD voor elkaar te krijgen. Tesla heeft al aangegeven dat HW3 eigenaren (met FSD koop) een gratis upgrade krijgen. Dan heeft het toch weinig zin om nu al met HW3 hardware aan de slag te gaan, ook niet met een upgrade als je niet 100% zeker bent dat het lukt/goedgekeurd wordt. Dus ja, ik snap deze volgorde wel

Inderdaad jammer van degenen die het al (lang geleden) hebben aangeschaft, maar als je een beetje goed nadenkt wist je wel dat het nog even gaat duren. Ook nu vraag ik me serieus af of FSD officieel in de EU binnen 2 jaar zal uitkomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

ZeRoC00L schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:40:
[...]

Heb je op zich gelijk in, maar met nieuwere (dus snellere, meer capaciteit) hardware is het wellicht makkelijker om FSD voor elkaar te krijgen. Tesla heeft al aangegeven dat HW3 eigenaren (met FSD koop) een gratis upgrade krijgen. Dan heeft het toch weinig zin om nu al met HW3 hardware aan de slag te gaan, ook niet met een upgrade als je niet 100% zeker bent dat het lukt/goedgekeurd wordt. Dus ja, ik snap deze volgorde wel

Inderdaad jammer van degenen die het al (lang geleden) hebben aangeschaft, maar als je een beetje goed nadenkt wist je wel dat het nog even gaat duren. Ook nu vraag ik me serieus af of FSD officieel in de EU binnen 2 jaar zal uitkomen.
Dus nu moeten we de belofte van Elon wel geloven maar die van tien jaar geleden blijkbaar niet? Ik geloof even niet dat ze zomaar een gratis HW4 upgrade gaan geven aan mensen met HW3 en FSD. Volgens mij zitten er nog wel wat kleine letters aan het statement van Elon. Zoals bevoorbeeld dat het alleen zo is als blijkt dat HW4 ècht nodig is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:16
mjvdzwet schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:05:
[...]

Wat is je bron hiervan?
De RDW is al ruim een jaar met Tesla in gesprek en heeft vele demo's gehad. Van die miljoen kilometers die de hebben afgelegd door de EU zullen er vast ook een paar met de RDW zijn geweest ;)

Volgens de RDW is er "een planning opgesteld" waarbij "de RDW en Tesla hebben afgesproken welke inspanningen er geleverd moeten worden" om tot goedkeuring over te gaan - in ieder geval voor Nederland (goedkeuring in de EU is afhankelijk van hoe andere lidstaten stemmen)

Wat die "inspanningen" precies omvatten is niet bekend gemaakt, maar het lijkt me waarschijnlijk dat dat aanzienlijk meer omvat dan een medewerker van de RDW op de bijrijdersstoel haha. In dat geval zou ik Tesla adviseren om een paar FSD demo drive test slots vrij te stellen :+ op YouTube zijn er inmiddels best wat video's te vinden hiervan trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 09-12-2025 09:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
Ik overweeg overigens mijn Model 3 in te ruilen voor een Y, maar vind de Juniper nog veel te prijzig, en de Standard te karig (geen matrix led en glazen dak).
Een occasion 'met de kop eraf' klinkt interessanter. Uiteindelijk gaat het ook voor de wederhelft om praktisch ruimteaanbod en dat zit ook in de vorige Y :P

Nu weet ik dat de Model Y soms ook met HW4 is uitgerust, maar helaas maakt men niet altijd een foto van het scherm waarop dit zichtbaar is. En om ze nou langs te bellen met die vraag :+

Online vind ik dat HW4 in de VS is geleverd sinds juni 2023 en in China sinds 2024. Daar heb ik helaas nog niet zoveel aan, want welke auto's kwamen uit China en welke uit de VS? En er zijn ook veel Y's in Duitsland gebouwd, per wanneer is die hardware om?
Vast iemand in dit topic die dat weet.

Het lijkt erop dat auto's met een S-xxx-xx en T-xxx-xx kenteken allemaal nog HW3 auto's zijn, klopt die aanname?
Bij de 3 is het veel makkelijker (Highland=HW4)... :P

• RvV
  • Nu online

RvV

Richh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:45:
Het lijkt erop dat auto's met een S-xxx-xx en T-xxx-xx kenteken allemaal nog HW3 auto's zijn, klopt die aanname?
Pas ergens in mei is HW4 in de Y gezet. Dus sommige Z-xxx auto's wel, en in ieder geval alle Gxx- kentekens?

Y'24

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het te zien aan de typegoedkeuring? Even voor twee auto's gekeken, S-xxx februari 2023 is e4*2007/46*1293*28, GKJ-xx september 2024 is e4*2018/858*00135*13.

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:45:
Ik overweeg overigens mijn Model 3 in te ruilen voor een Y, maar vind de Juniper nog veel te prijzig, en de Standard te karig (geen matrix led en glazen dak).
Een occasion 'met de kop eraf' klinkt interessanter. Uiteindelijk gaat het ook voor de wederhelft om praktisch ruimteaanbod en dat zit ook in de vorige Y :P

Nu weet ik dat de Model Y soms ook met HW4 is uitgerust, maar helaas maakt men niet altijd een foto van het scherm waarop dit zichtbaar is. En om ze nou langs te bellen met die vraag :+

Online vind ik dat HW4 in de VS is geleverd sinds juni 2023 en in China sinds 2024. Daar heb ik helaas nog niet zoveel aan, want welke auto's kwamen uit China en welke uit de VS? En er zijn ook veel Y's in Duitsland gebouwd, per wanneer is die hardware om?
Vast iemand in dit topic die dat weet.

Als je het kenteken hebt is het makkelijk. Ga naar ovi.rdw.nl en kijk bij Algemeen -> Typegoedkeuringsnummer
Wil je een MY SR RWD met BYD accu, dan minimaal e4*2018/858*00135*10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwLjJ3tf3Exn6SLFix3kKxSeFJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vm2VLNxHvAfXKfq8fR8gtnzQ.png?f=fotoalbum_large

Wil je een MY SR RWD met CATL accu of een MY LR RWD/AWD met LG accu, dan minimaal e4*2007/46*1293*35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgR1d_8msHe8ilVfIQBfbygeews=/800x/filters:strip_exif()/f/image/247ldRsZzIeYg9kXSLfDkjtA.png?f=fotoalbum_large

• Richh
Maasluip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:57:
Is het te zien aan de typegoedkeuring? Even voor twee auto's gekeken, S-xxx februari 2023 is e4*2007/46*1293*28, GKJ-xx september 2024 is e4*2018/858*00135*13.
Ook nog even door Het grote Tesla Levering topic #2 gelopen.

Het lijkt erop dat je met het VIN (mits in een advertentie aanwezig) het meeste kan. Deze moet in ieder geval hoger zijn dan RB418xx. Op internet staat overal RB443XX, echter is er dus iemand in het leveringstopic die daar wel degelijk onder zit met HW4.

Anders valt er inderdaad met de typegoedkeuring een eind te komen. Let op de laatste 2 cijfers. Met E4*2007/46*1293*35 of E4*2018/858*00135*10 (of hoger) is de kans groot, maar nog steeds niet 100%. Lager dan dat valt echter sowieso af. Wel jammer, want ik had deze auto anders wel een goeie deal gevonden (ivm garantie, enhanced AP). Maar is dus HW3. Verder hebben ze alleen maar witte staan bij Tesla zelf ;w
Ook het kenteken lijkt geen garantie te geven, er staan in het topic XXX-XX-X kentekens met HW3 :X

Edit, inderdaad wat @pdidi zegt :)
Persoonlijk maakt de accu mij niet zoveel uit, ze laden me allemaal vlot genoeg en qua range is het altijd wel ruim voldoende. Er is hier enkel voorkeur voor de SR/RWD omdat we hier zo achterlijk op gewicht taxeren.

Naja, komende maanden de auto websites maar in de gaten houden dan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 09-12-2025 10:36 ]

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:24
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:17:
[...]

Als je het kenteken hebt is het makkelijk. Ga naar ovi.rdw.nl en kijk bij Algemeen -> Typegoedkeuringsnummer
Wil je een MY SR RWD met BYD accu, dan minimaal e4*2018/858*00135*10
[Afbeelding]

Wil je een MY SR RWD met CATL accu of een MY LR RWD/AWD met LG accu, dan minimaal e4*2007/46*1293*35
[Afbeelding]
Ik heb een MY SR RWD (2023 begin augustus geleverd) met BYD accu, met e4*2018/858*00135*10 en zit op AP3

• pdidi
  • Niet online
joeri_berg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb een MY SR RWD (2023 begin augustus geleverd) met BYD accu, met e4*2018/858*00135*10 en zit op AP3
Klopt, het is daarom ook minimaal. De *10 en *35 zijn nog met zowel HW3 als AI4 geleverd. Dus wel altijd dubbel checken (ik neem aan dat 2023 een typo is en je 2024 bedoelde?)

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 09-12-2025 10:47 ]

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:24:
[...]

Ook nog even door Het grote Tesla Levering topic #2 gelopen.

Het lijkt erop dat je met het VIN (mits in een advertentie aanwezig) het meeste kan. Deze moet in ieder geval hoger zijn dan RB418xx. Op internet staat overal RB443XX, echter is er dus iemand in het leveringstopic die daar wel degelijk onder zit met HW4.

Anders valt er inderdaad met de typegoedkeuring een eind te komen. Let op de laatste 2 cijfers. Met E4*2007/46*1293*35 of E4*2018/858*00135*10 (of hoger) is de kans groot, maar nog steeds niet 100%. Lager dan dat valt echter sowieso af. Wel jammer, want ik had deze auto anders wel een goeie deal gevonden (ivm garantie, enhanced AP). Maar is dus HW3. Verder hebben ze alleen maar witte staan bij Tesla zelf ;w
Ook het kenteken lijkt geen garantie te geven, er staan in het topic XXX-XX-X kentekens met HW3 :X

Edit, inderdaad wat @pdidi zegt :)
Persoonlijk maakt de accu mij niet zoveel uit, ze laden me allemaal vlot genoeg en qua range is het altijd wel ruim voldoende. Er is hier enkel voorkeur voor de SR/RWD omdat we hier zo achterlijk op gewicht taxeren.

Naja, komende maanden de auto websites maar in de gaten houden dan :)
Via Tesla is dit nu de goedkoopste

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:42:
[...]

Via Tesla is dit nu de goedkoopste
Yep. Een witte, oftewel een Model Ei, helaas :+

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19
@Richh Waarom dan niet de standaard versie van de 3 of de Y kopen? Dat is even duur als die 2ehands die je noemt en je hebt de laatste computer en alles nieuw (en qua uitrusting bijna gelijk).

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:44:
[...]

Yep. Een witte, oftewel een Model Ei, helaas :+
Ja wit is/was gratis. Wel goede pearl lak (uit ervaring). Het voordeel om via Tesla een occasion te kopen is dat er standaard nu nog EAP op zit. De upgrade naar FSD is dan 3800 euro goedkoper (zo ging het iig in de andere FSD landen)

• Richh
jongetje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:47:
@Richh Waarom dan niet de standaard versie van de 3 of de Y kopen? Dat is even duur als die 2ehands die je noemt en je hebt de laatste computer en alles nieuw (en qua uitrusting bijna gelijk).
De 3 standard is een hele scherpe deal idd, en daar zit ik ook een beetje mee in dubio zelf :)
Ik zou echter wel graag een grotere kofferbak willen dan ik nu heb in mijn 'oude' 3, voornamelijk als er wellicht in de toekomst een 2e kindje is dat wel makkelijk met de kinderwagen en de rest van het rattenplan wat je dan mee moet zeulen. Sowieso, mijn wederhelft heeft de grotere kofferbaktoegang als eis dus de 3 valt gewoon af.

De Y standard is mij toch te karig: geen matrix led, geen spiegelverwarming en geen glazen dak vind ik de grootste missers. Qua uiterlijk is het 't ook net niet. En dan moet ik nog ruim 5k meer betalen, dat vind ik toch echt een slechte deal.
Bij een nieuwe zou ik toch graag naar de premium kijken ivm uiterlijk, stoelventilatie en ambient lighting, maar om daar dan weer duizenden euro's op stuk te slaan...

Maar ja, het is wel jammer. Ik vond online dus mid-2023 als datum voor HW4 en dan zou het nog meer schelen. Het gat is nu relatief klein idd. Ik ga echter niet naar een HW3 auto "upgraden" met FSD zo voor de deur.

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ja wit is/was gratis. Wel goede pearl lak (uit ervaring). Het voordeel om via Tesla een occasion te kopen is dat er standaard nu nog EAP op zit. De upgrade naar FSD is dan 3800 euro goedkoper (zo ging het iig in de andere FSD landen)
Yep, dat is zeker een groot voordeel. Geldt ook voor de abonnementsvorm, die is ook de helft goedkoper als je EAP al had in bijvoorbeeld Australië. Gecombineerd met de langere garantietermijn vind ik het zeker geen gekke prijs.
Aan de andere kant is de inruil vanuit Tesla zelf redelijk karig, eerder dit jaar wouden ze 12.5k geven voor mijn 2020 model 3, grote kans dat het nu nog minder is. Dat is bij alternatieve autobedrijven hoger.

• pdidi
  • Niet online
Nu ook FSD demo ritten in Zwitserland en Denemarken. Laat de sneeuw maar komen. Je zou bijna denken dat het de revanche van RDW is om het hier nog niet toe te staan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 09-12-2025 12:02 ]

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:49
Hier ook regelmatig last van wegvallende verbinding. Veelal tijdens een rit, maar één keer ook direct bij instappen dat hij geen verbinding kon krijgen.

Allemaal op plaatsen waar ik regelmatig rij heb ik eerder geen issues gehad.
Beetje jammer, zeker omdat ik het premium abonnement heb.
Ik hou nu een klein logboek bij hoe vaak het gebeurd.

Ik heb al een service verzoek lopen voor iets anders, ik kijk of ik deze erbij kan krijgen.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:51
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:59:
Nu ook FSD demo ritten in Zwitserland en Denemarken. Laat de sneeuw maar komen. Je zou bijna denken dat het de revanche van RDW is om het hier nog niet toe te staan ;)
Mijn gedachte waarom ze in NL geen proefritten doen is om het proces niet te frustreren. Ze hebben duidelijk hier de procedure lopen, en als je dan met niet-goedgekeurd spul proefritjes gaat maken kan het wel eens je voortgang met de procedure belemmeren, zeker in een onverhoopt geval dat je wellicht een ongeluk veroorzaakt voordat het hoge woord eruit is.

In de andere landen hoeven ze alleen maar CTRL-C > CTRL-V van het huiswerk van de RDW te doen, dus daar is het minder spannend in deze fase, en zullen ze wellicht alleen wat lichte administratieve werkzaamheden hoeven doen om met een getraind personeelslid een "proefrit" te mogen maken. En staat het eigenlijk ook volledig los van de route die in NL bewandeld wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 09-12-2025 12:41 ]

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:40:
[...]

Mijn gedachte waarom ze in NL geen proefritten doen is om het proces niet te frustreren. Ze hebben duidelijk hier de procedure lopen, en als je dan met niet-goedgekeurd spul proefritjes gaat maken kan het wel eens je voortgang met de procedure belemmeren, zeker in een onverhoopt geval dat je wellicht een ongeluk veroorzaakt voordat het hoge woord eruit is.

In de andere landen hoeven ze alleen maar CTRL-C > CTRL-V van het huiswerk van de RDW te doen, dus daar is het minder spannend in deze fase, en zullen ze wellicht alleen wat lichte administratieve werkzaamheden hoeven doen om met een getraind personeelslid een "proefrit" te mogen maken. En staat het eigenlijk ook volledig los van de route die in NL bewandeld wordt.
Ik werd gebeld door Tesla Amsterdam. Tesla wil dolgraag demo ritten in NL doen, maar ze wachten op goedkeuring van RDW om die demo ritten te mogen geven

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:30
DarkHelmet schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:33:
Hier ook regelmatig last van wegvallende verbinding. Veelal tijdens een rit, maar één keer ook direct bij instappen dat hij geen verbinding kon krijgen.

Allemaal op plaatsen waar ik regelmatig rij heb ik eerder geen issues gehad.
Beetje jammer, zeker omdat ik het premium abonnement heb.
Ik hou nu een klein logboek bij hoe vaak het gebeurd.

Ik heb al een service verzoek lopen voor iets anders, ik kijk of ik deze erbij kan krijgen.
Hier ook hoor, sinds een aantal weken.

• QuestionMarc
  • Laatst online: 13:58
Ik had vanmorgen ook weer last van een wegvallende verbinding van Breda naar Rotterdam. Had er niet veel last van want ik luisterde radio, viel me op toen ik dacht even naar Spotify over te schakelen.
Zijn ze misschien overgestapt op een andere provider?

Op de fiets vervuil je niets!

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
me1299 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:33:
[...]

Dit is echt een mega ergernis van mijn nieuwe Model Y. Waarom hebben ze in vredesnaam double click Autopilot weggehaald? Nu moet ik persé bij een baanwissel het gaspedaal intrappen.
Net ontdekt dat met de nieuwe model 3 highland 2026 (met hendel) je er ook aan hangt. Het is best wel frustrerend dat dit weg is, met lane change valt je 'gas' weg waar ervoor je gewoon terug viel op TACC en in de nieuwe lane autopilot gewoon terug aanzette met double pull. Ik gebruikte dat ook om te kunnen kiezen tussen beide. Bv voor een reddingsstrook te vormen bij file, heb je TACC nodig want autopilot gaat gewoon blijven centreren.
Het staat gewoon nog in de handleiding dat het er op zou moeten zitten:
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
"Autopilot Activation : Choose how to activate Autopilot . If set to Single Click, both Traffic-Aware Cruise Control and Autosteer engage when you single-press the right scroll button. If set to Double Click, you must double-press the right scroll button to engage Autosteer ."

Enhauto Continuous Autopilot lijkt ook geen oplossing te bieden, die hangen van dezelfde feature af en werkt niet op juniper:
https://www.enhauto.com/pages/faq

Die echo ingevuld maar weinig hoop dat ze dit gaan terug draaien.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zit er een beetje dubbel in qua FSD. Aan de ene kant vind ik het prachtig dat de technologie er is en steeds beter wordt. Aan de andere kant lijkt het me pas echt interessant als je werkelijk achterin de auto kan gaan zitten om iets productiefs te doen.

Nu leg je dus een behoorlijk bedrag neer voor FSD en in het beste geval moet je als nog achter het stuur blijven zitten om op te letten en in te grijpen indien nodig.

Wat is dan precies de meerwaarde vraag ik me af, want je rit duurt nog steeds even lang en je kan niet echt iets anders gaan doen in de tussentijd toch?.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat het doet met je houding en concentratie bij langere ritten. Als ik namelijk auto rijd ben ik geconcentreerd bezig, ik heb het idee dat als de auto zelf rijd mensen al snel het gevoel krijgen dat ze een medepassagier zijn en lekker om hun heen gaan kijken etc. wat dus weer voor gevaren kan zorgen omdat je dan mogelijk te laat bent met ingrijpen indien nodig.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
ChUcKiE schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:34:
Bij mijn model 3 2022 doet de bestuurdersmat erg vervelend. Deze lijkt elke keer verder op te krullen/schuiven. Je kunt deze dan weer los/eruit halen en goed leggen, waarmee deze voor korte tijd goed ligt, maar door het in-uit stappen en schuift die mat elke keer weer naar achteren.

Hebben er meer hier last van? Valt hier wat aan te doen? Mede hierdoor overweeg ik nu die taptes mattenset te kopen. Hiermee bestaat de bestuurdersmat ook direct uit 1 stuk in plaats van dat losse flapje links. Ook lees ik dat de mat er precies/strak in ligt.
Mijn 3 werd in juni van dit jaar geleverd en ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht, zoek eens in dit topic want het is echt irritant. Het ligt gelukkig niet aan mij zo te zien. Misschien toch maar eens een andere mat kopen... 8)7

Hier had uw reclame kunnen staan.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Broodro0ster schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Ik vind die originele matten ook prima. Ik vind die rubber all weather matten niet gezellig.

In mijn model 3 liggen de originele matten als 2 jaar en daar is niks aan te zien.
De mat bij de bestuurder krult niet?

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Gisteren voor het eerst in tijden ononderbroken een uurtje snelweg moeten pakken, maar de AP was echt zeer irritant. Hij houd me wel binnen de lijntjes, maar daar is alles mee gezegd. Voorheen deed hij soepeltjes meesturen met de weg, maar nu lijkt het meer kleuter die reactief bijstuurt als het nodig is. Gevolg is dat de auto de hele tijd lichtelijk aan het slingeren is...
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: