• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59

EDB

Oekol schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:40:
Verschillende gewichten van de verschillende Model Ys

[X]
Mijn nieuwe MY met wltp 534 weegt ledig 1881, rijklaar dus 1981.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
EDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:33:
[...]

Met de 6M accupakket?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gTe-rj9cPuMqHXizOQJ_8mEFe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMeBvgLcTc1u9j8rngp0ixeh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het opruimen van de laadkabel tikte ik met kabel tegen de onderkant de de achterruit…
Cosmetisch boeit het me niet zo maar weet niet of dit wellicht kan doorscheuren… any advise?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
Gumball schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:36:
[Afbeelding]

Bij het opruimen van de laadkabel tikte ik met kabel tegen de onderkant de de achterruit…
Cosmetisch boeit het me niet zo maar weet niet of dit wellicht kan doorscheuren… any advise?
Dat is echt kloten. Ik zou 't niet meer vertrouwen bij grote temperatuur schommelingen of met defrost mode aan. Al zou het wellicht heel lang goed kunnen gaan zou ik zelf ff langs tesla zijn gereden voor een mening er over.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

EDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:33:
[...]

Klopt, de gewichten op de Tesla site komen niet overeen met de RDW gewichten. Tesla noemt het op de Nederlandse site Gewicht (rijklaar), maar als je op de Engelstalige site kijkt staat daar Weight (Curb Mass). Maar Weight (Curb Mass) is niet gelijk aan wat RDW Massa Ledig Voertuig noemt.

Hoe het lijkt te zitten: Bij het gewicht wat Tesla noemt moet je 75kg optellen om tot de RDW Massa Rijklaar te komen. En voor de RDW Massa ledig moet je daar weer 100kg vanaf trekken

Dus voor jouw Model Y Standaard SR (YS6MRYB6MR):
Op de Tesla site staat:
- Gewicht (Rijklaar) 1906kg
Op de RDW site staat:
- Massa Rijklaar 1981kg (=1906+75)
- Massa ledig voertuig 1881kg (=1981 - 100)

[ Voor 38% gewijzigd door pdidi op 06-04-2026 14:15 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:35:
[...]

3 standard (of nu rwd ) heeft ook gewoon een niet bekleed glazen dak (alleen wat minder luxe) en de batterij is ook hetzelfde als van de oude rwd in de laatste uitvoering (Va juli 2025 — catl6m) waarom de wltp van de “standard” iets beter is , weet ik niet . Zou dat aan die prismata doppen liggen? gewicht is ook nagenoeg hetzelfde. Anders zou ik het niet weten.
Komt inderdaad door de stalen 18 inch putdeksel wielen 😋

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is wel een hele goede deal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• EDB

EDB

pdidi schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:44:
[...]

Klopt, de gewichten op de Tesla site komen niet overeen met de RDW gewichten. Tesla noemt het op de Nederlandse site Gewicht (rijklaar), maar als je op de Engelstalige site kijkt staat daar Weight (Curb Mass). Maar Weight (Curb Mass) is niet gelijk aan wat RDW Massa Ledig Voertuig noemt.

Hoe het lijkt te zitten: Bij het gewicht wat Tesla noemt moet je 75kg optellen om tot de RDW Massa Rijklaar te komen. En voor de RDW Massa ledig moet je daar weer 100kg vanaf trekken

Dus voor jouw Model Y Standaard SR (YS6MR):
Op de Tesla site staat:
- Gewicht (Rijklaar) 1906kg
Op de RDW site staat:
- Massa Rijklaar 1981kg (=1906+75)
- Massa ledig voertuig 1881kg (=1981 - 100)
Klinkt als een logische verklaring van de verschillen tussen de RDW en Tesla gewichten. Volgens de RDW staat er bij mij overigens YB6MR en niet YS6MR. Geen idee wat het verschil is.
Edit: als ik even internet check lijkt dat het verschil tussen de standard range en de long range.

[ Voor 4% gewijzigd door EDB op 06-04-2026 11:42 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

EDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:38:
[...]

Klinkt als een logische verklaring van de verschillen tussen de RDW en Tesla gewichten. Volgens de RDW staat er bij mij overigens YB6MR en niet YS6MR. Geen idee wat het verschil is.
Edit: als ik even internet check lijkt dat het verschil tussen de standard range en de long range.
Ah, typo aan mijn kant. Jij hebt YB6MR (Model Y Standaard SR RWD). De YS6MR is/was de Model Y Premium SR RWD

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:57
Heeft iemand ervaring met de trekhaak? De website heeft het over een verwijderbare kogel en het plaatje impliceert dat het hele ding onzichtbaar is. Maar dat zou ook een voor/ na foto kunnen zijn.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:13
sdk1985 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:38:
Heeft iemand ervaring met de trekhaak? De website heeft het over een verwijderbare kogel en het plaatje impliceert dat het hele ding onzichtbaar is. Maar dat zou ook een voor/ na foto kunnen zijn.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3
Als de trekhaak er niet op zit, zit alles achter een plaat weggewerkt. Om de trekhaak te monteren haal je die weg, en klik je de haak er van onder af in. Dan blijft er wel een gapend gat aan de onderkant van je bumper over, maar dat zie je gewoonlijk ook al niet. Als je goed kijkt op de foto zie je (het gat van) de afdekplaat.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
[Afbeelding]

Tip: berg je laadkabel op in de frunk.

• sdk1985
gjcvro schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:51:
[...]

Als de trekhaak er niet op zit, zit alles achter een plaat weggewerkt. Om de trekhaak te monteren haal je die weg, en klik je de haak er van onder af in. Dan blijft er wel een gapend gat aan de onderkant van je bumper over, maar dat zie je gewoonlijk ook al niet. Als je goed kijkt op de foto zie je (het gat van) de afdekplaat.
Ah netjes. Daar moet dan wel e.e.a voor worden voorbereid neem ik aan? Want als dat fabriek-af zou werken dan is 1350 euro wel veel geld.

• gjcvro
sdk1985 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:11:
[...]

Ah netjes. Daar moet dan wel e.e.a voor worden voorbereid neem ik aan? Want als dat fabriek-af zou werken dan is 1350 euro wel veel geld.
T is sowieso veel geld, maar neem aan dat de balk vervangen wordt, en de software moet bijgewerkt worden.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:09:
[...]

Tip: berg je laadkabel op in de frunk.
Ja spuit 11 :+

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
gjcvro schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:22:
[...]

T is sowieso veel geld, maar neem aan dat de balk vervangen wordt, en de software moet bijgewerkt worden.
Nee is voorbereid die balk en de software ook.

Nadeel van aftermarket is dat als je inruilt bij tesla ze je minder geven omdat ze de aftermarket eraf halen. Je zal geen tesla zien bij verkoop tweedehands via de dealer met aftermarket spul.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

me1299

$ondertitel

[Afbeelding]

2x gehad, en het gaat sowieso doorscheuren is mijn ervaring! De 2e keer had ik een klein pitje de grootte van een haar en ook die scheurde door binnen 2 maanden.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br3fL7-oBQB1utb4xupa1vJZuV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQSETg8CWtJHbx75diUlRRNa.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld om het met een 3d print af te dekken

Legion 7i i9 3080 32gb

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
markklok schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:44:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een link naar de print?

• markklok

markklok

Legion 7i i9 3080 32gb

• gjcvro
markklok schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:44:
[...]

[Afbeelding]

Let wel dat dit niet werkt voor een model 3.

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:30
Hele mooie deal! Dank voor het delen. Weet iemand tot wanneer deze actie uiterlijk geldig is?

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Let wel goed op de voorwaarden van de actie: de montagekosten moeten op dezelfde factuur staan als de banden en apart zijn gespecificeerd. Als je online bestelt is dat meestal niet het geval.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:26
me1299 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:51:
[...]

2x gehad, en het gaat sowieso doorscheuren is mijn ervaring! De 2e keer had ik een klein pitje de grootte van een haar en ook die scheurde door binnen 2 maanden.
Is dit het oude model 3 of de highland ik heb de oude gehad en daarvan was de achterruit enkel glas voelde ook dunner zeker als je er tegen tikte op de highland is die dubble glas en voelt en je hoord dat het dikker is lijkt me dan ook steviger ?

PSN: FreakGIB

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:24
[...]

Toen ik mijn auto ging ophalen, bleek de bestelde trekhaak niet gemonteerd te zijn, deze zou later op locatie gemonteerd worden als de trekhaak weer leverbaar was. Na een maand had ik een afspraak.
De Monteur ging als volgt te werk:
Hij schroefde eerste een paar lange schroeven uit de bumper aan de bovenkant en 2 schroeven aan de onderkant. Daarna haalde hij met een soort van wrikijzer de bumper los. Dit alles duurde misschien niet meer dan 3 minuten. Toen de bumper eraf lag, schroefde hij twee flinke bouten los, hiermee kwam een aluminium balk los die achter de bumper zit (m.i. is dit de echte bumper die de klappen opvangt). Daarna monteerde hij een soort gelijk model op de zelfde boutgaten maar hier in zit een gat aan de onderzijde waar de trekhaak in klikt. De 13 polige stekker werd aanbracht en aangesloten op een stekker die er al hing/lag. Daarna monteerde hij de bumper en draaide alles weer vast. Al met al was hij hier circa 15 minuten mee bezig. Daarna moest hij nieuwe software inlezen activeren, dit duurde ook nog eens 15 minuten. Daarna was alles klaar.

Als je geen trekhaak monteert, zie je niets, als het plaatje loshaalt waar de trekhaakaansluiting onder zit, heb je inderdaad een gat van 30 x15 cm, maar dit zie je ook niet tenzij je onder de auto gaat liggen.

In het begin heb ik wel zitten morren over deze constructie want het is niet echt gebruiksvriendelijk. Maar na een aantal keren monteren/demonteren leer je er mee leven. Al snap ik niet dat ze niet een gemakkelijkere afdekplaat maken waar de 13 polig stekker en het de trekhaak in kan. Moet niet te ingewikkeld zijn als je een slimme tekenaar/engineer hebt.

Omdat ik bij de aanschaf ook wilde weten hoe en wat (en niets kon vinden) heb ik zojuist weer onder de auto gelegen om een paar foto's te maken tijdens het monteren van de trekhaak.. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeQbbf7F3QCghHy_VuxhC3UuRNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alrW6HcETv3gmjVjc3caGiG6.jpg?f=fotoalbum_large
De Trekhaak in zijn opbergverpakking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adtqoYjYZpx78yl5Db-n_SO_CDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDq8MnxEmr9NKF9a87kJ2ROY.jpg?f=fotoalbum_large
De afdekplaat die losgehaald moet worden met twee schroeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CmKMs2Q34u6broxuiAJSxC8oz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEemGFphp9irCl6iwkgibBQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCzqtoFo20AciXl34Ffd7OrvpjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jBnd5mgwBMMIe1mbHDI0Xsl.jpg?f=fotoalbum_large
De afdekplaat is verwijderd en hier komt de trekhaak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ijh5nRadCTE6su7tJxWqucmveU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtLgFwAKL1fE06N3usAv0Grt.jpg?f=fotoalbum_large
Afdekplaat en afdekkapje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq2S_BIr3VZJwj0ypu4mw4_gwqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PIGeVYl0gg7o4mT2WS4zbkR.jpg?f=fotoalbum_large
Trekhaak gemonteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVdkwRM9gVvbXxjtXRgXUIkTQD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du4I6REkjgBVNAThRQXXSzC7.jpg?f=fotoalbum_large
De 13 polige stekkeraansluiting, links van de trekhaak.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:49
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:49:
Let wel goed op de voorwaarden van de actie: de montagekosten moeten op dezelfde factuur staan als de banden en apart zijn gespecificeerd. Als je online bestelt is dat meestal niet het geval.
Bij BetterTires lijkt dit goed te gaan iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8mIflRTpVXgZpjcrXLj11n5_w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwdncUvZiC5VmaWQ0hMHmepQ.png?f=fotoalbum_large

• markklok

markklok

ChromeFR schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:17:
[...]

Bij BetterTires lijkt dit goed te gaan iig.

[Afbeelding]
Hier ook zojuist 4 bandjes besteld 235/55/18 voor 521 (ex teruggave).
Auto heeft nog maar 1k gereden maar dan heb ik ze alvast op voorraad.

Legion 7i i9 3080 32gb

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:58

ChUcKiE

Dus........

Heb je 55 of 45 hoog besteld?

[ Voor 34% gewijzigd door ChUcKiE op 07-04-2026 10:02 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:27
Kan iemand kort uitleggen wat je bij inruil op de externe 'tradeinspection' website moet invullen/uploaden, en met name wat anders is van de foto's die je in 1e instantie via de app moet downloaden?

Het gaat er mij met name om of ik de kinderstoeltjes op de achterbank moet demonteren (lijken nadelig bij inruil), in de app moest er geen foto van de achterbank geupload worden.

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:15
saturn21 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:06:
Kan iemand kort uitleggen wat je bij inruil op de externe 'tradeinspection' website moet invullen/uploaden, en met name wat anders is van de foto's die je in 1e instantie via de app moet downloaden?

Het gaat er mij met name om of ik de kinderstoeltjes op de achterbank moet demonteren (lijken nadelig bij inruil), in de app moest er geen foto van de achterbank geupload worden.
Je wordt door een aantal stappen geleid waarbij je vanuit meerdere punten en hoeken foto’s moet maken. De achterbank is hier ook onderdeel van, en kinderstoeltjes moeten er helaas uit.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
CEdS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:10:
[...]
Al snap ik niet dat ze niet een gemakkelijkere afdekplaat maken waar de 13 polig stekker en het de trekhaak in kan. Moet niet te ingewikkeld zijn als je een slimme tekenaar/engineer hebt.
[...]
Omdat Tesla juist adviseert om de trekhaak niet te laten zitten. Dan gaan ze geen accessoire maken waarmee je hem juist wel laat zitten...

• markklok

markklok

Ik ben voor 55 gegaan (zoals die er nu ook onder liggen)

Legion 7i i9 3080 32gb

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:24
jongetje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:01:
[...]

Omdat Tesla juist adviseert om de trekhaak niet te laten zitten. Dan gaan ze geen accessoire maken waarmee je hem juist wel laat zitten...
Nee, juist waarmee je hem gemakkelijker kan monteren en demonteren..........nu moet je helemaal onder de auto kruipen en twee onmogelijke schroefjes lossen, met je nagels de afdekplaat lospulken.....en als je de trekhaak weer opbergt moet je wederom in een spagaat onder de auto etc etc. Juist nu nodigt het m.i. meer uit om de trekhaak te laten zitten.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-04 15:09
Ik laat de trekhaak er gewoon onderzitten. Hij is achteraf gemonteerd op mijn standaard versie, alleen koste wel iets meer tijd dan 15 minuten omdat ook de lampen eruit.moesten bij de standaard MY. Maar mocht hem er gewoon onder laten zitten van de monteur

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:11
Goedemiddag! Ik heb even op dit forum rondgezocht, maar kon niks vinden wat mijn vraag beantwoord helaas.

Ik zit mij te oriënteren op een MY Premium LR RWD. Ik zie op dit forum 2 varianten YS5LR (oud) en YS5MR (nieuw) langskomen. Kennelijk worden de oude modellen nog steeds uitgegeven, want in de laatste 30 dagen waren er 5 van de 185 (YS5LR/MR) registraties een YS5LR (2,7%).

Weet iemand of deze modellen ook verschillen in speaker systeem? De configurator geeft 9 speakers aan, maar daar klopt ook de WLTP niet... Heeft iemand toevallig een YS5MR model die dit weet? Lees op Reddit bijvoorbeeld weer dat alle Premium modellen hetzelfde speaker systeem hebben (met subwoofer).

[ Voor 8% gewijzigd door SXForce op 07-04-2026 15:34 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:09

Sandyman538

SandstorM [148839]

SXForce schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:32:
Weet iemand of deze modellen ook verschillen in speaker systeem? De configurator geeft 9 speakers aan, maar daar klopt ook de WLTP niet... Heeft iemand toevallig een YS5MR model die dit weet? Lees op Reddit bijvoorbeeld weer dat alle Premium modellen hetzelfde speaker systeem hebben (met subwoofer).
Ik hou gewoon de tesla site aan, daar kun je de verschillende versies vrij eenvoudig vergelijken (tip: modellen vergelijken) en daar staat aangegeven dat alleen de AWD en de performance een subwoofer hebben.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:01
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6LHp1YLGs1fVuyiVNta-FoD_G0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6DXQAjEYIpUG1WDTg1wMozK1.png?f=user_large

CEdS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:50:
[...]

Nee, juist waarmee je hem gemakkelijker kan monteren en demonteren..........nu moet je helemaal onder de auto kruipen en twee onmogelijke schroefjes lossen, met je nagels de afdekplaat lospulken.....en als je de trekhaak weer opbergt moet je wederom in een spagaat onder de auto etc etc. Juist nu nodigt het m.i. meer uit om de trekhaak te laten zitten.
Misschien even een hint maar de sleutels die bij de trekhaak zitten hebben een speciale punt waarmee je die schroefjes van je afdekplaat heel makkelijk los kunt draaien ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met "End of Warranty" checks? Eventueel ook bij externe aanbieders en niet Tesla zelf?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:20
[...]

Toen ik mijn auto ging ophalen, bleek de bestelde trekhaak niet gemonteerd te zijn, deze zou later op locatie gemonteerd worden als de trekhaak weer leverbaar was. Na een maand had ik een afspraak.
Hij schroefde eerste een paar lange schroeven uit de bumper aan de bovenkant en 2 schroeven aan de onderkant. Daarna haalde hij met een soort van wrikijzer de bumper los. Dit alles duurde misschien niet meer dan 3 minuten. Toen de bumper eraf lag, schroefde hij twee flinke bouten los, hiermee kwam een aluminium balk los die achter de bumper zit (m.i. is dit de echte bumper die de klappen opvangt). Daarna monteerde hij een soort gelijk model op de zelfde boutgaten maar hier in zit een gat aan de onderzijde waar de trekhaak in klikt. De 13 polige stekker werd aanbracht en aangesloten op een stekker die er al hing/lag. Daarna monteerde hij de bumper en draaide alles weer vast. Al met al was hij hier circa 15 minuten mee bezig. Daarna moest hij nieuwe software inlezen activeren, dit duurde ook nog eens 15 minuten. Daarna was alles klaar.

Als je geen trekhaak monteert, zie je niets, als het plaatje loshaalt waar de trekhaakaansluiting onder zit, heb je inderdaad een gat van 30 x15 cm, maar dit zie je ook niet tenzij je onder de auto gaat liggen.

In het begin heb ik wel zitten morren over deze constructie want het is niet echt gebruiksvriendelijk. Maar na een aantal keren monteren/demonteren leer je er mee leven. Al snap ik niet dat ze niet een gemakkelijkere afdekplaat maken waar de 13 polig stekker en het de trekhaak in kan. Moet niet te ingewikkeld zijn als je een slimme tekenaar/engineer hebt.

Omdat ik bij de aanschaf ook wilde weten hoe en wat (en niets kon vinden) heb ik zojuist weer onder de auto gelegen om een paar foto's te maken tijdens het monteren van de trekhaak.. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afdekplaat en afdekkapje

[Afbeelding]
Trekhaak gemonteerd

[Afbeelding]
Tnx voor de foto’s vind het ook maar een onhandig systeem (heb zelf ook de trekhaak) en al helemaal dat je de trekhaak er met regen af moet halen anders kunnen die houten balken gaan rotten of er water bij de Electra komen (?)

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:49
karel_G_1981 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:19:
[...]

Tnx voor de foto’s vind het ook maar een onhandig systeem (heb zelf ook de trekhaak) en al helemaal dat je de trekhaak er met regen af moet halen anders kunnen die houten balken gaan rotten of er water bij de Electra komen (?)
Doe jij dit? Dus de trekhaak die er fabrieksaf op zit moet ik er zelf vanaf halen als het regent? Of is dit een aftermarket dingetje

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:41
Ben blij dat het trekhaakpakket van de Y er een stuk gebruiksvriendelijker uitziet dan die van de 3

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:57
Freshnub schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:37:
[...]

Doe jij dit? Dus de trekhaak die er fabrieksaf op zit moet ik er zelf vanaf halen als het regent? Of is dit een aftermarket dingetje
Doe ik wel. Het staat niets voor niets in de handleiding, lijkt mij :)

• gjcvro
[...]

Houten balken? 't is geen caravan.

• gjcvro
Vandaag een ranger over de vloer gehad. Ik was met het maken van de afspraak bang dat ik zelf naar Duiven moest, maar na maken afspraak werd het meteen een ranger.

Kwam de ruit schoonmaken. Ik heb netjes gevraagd of ik mee mocht kijken en dat was geen probleem, gezellige babbelende man die ook nog eens alles netjes uitlegde. Geen idee hoe dit kostentechnisch werkt voor Tesla, maar wat een verschil met bestaande garde en het repareren achter gesloten deuren.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:34
Eddos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:40:
[...]

Doe ik wel. Het staat niets voor niets in de handleiding, lijkt mij :)
Zou het er niet in staan zodat de afneembare trekhaak niet vastroest en vervolgens nooit meer los komt?
(ik heb er ervaring mee :P )

• gjcvro
Bobmeister schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:10:
[...]

Zou het er niet in staan zodat de afneembare trekhaak niet vastroest en vervolgens nooit meer los komt?
(ik heb er ervaring mee :P )
Met een klodder vet (die er volgens mij al standaard op zit?) is dat ook zo opgelost.
SXForce schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:32:
Goedemiddag! Ik heb even op dit forum rondgezocht, maar kon niks vinden wat mijn vraag beantwoord helaas.

Ik zit mij te oriënteren op een MY Premium LR RWD. Ik zie op dit forum 2 varianten YS5LR (oud) en YS5MR (nieuw) langskomen. Kennelijk worden de oude modellen nog steeds uitgegeven, want in de laatste 30 dagen waren er 5 van de 185 (YS5LR/MR) registraties een YS5LR (2,7%).
De YS5MR is inmiddels ook al weer "oud" (die heeft denk ik de kortste levensduur ooit gehad). De opvolger heet YS8LR en krijgt een nieuwe accu van Tesla zelf (de 8L ~ 74 kWh op basis van 4680 cellen die ook in de Model Y Standaard LR zit). De auto is echter nog steeds niet gehomologeerd door de RDW en heeft nog geen officiële WLTP waardes

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 07-04-2026 17:35 ]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:51
[...]
anders kunnen die houten balken gaan rotten of er water bij de Electra komen (?)
Da's alleen bij de Flintstone versie :+

• WhoDoYaThinkIAm
markklok schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ik ben voor 55 gegaan (zoals die er nu ook onder liggen)
Dan wijk je maar liefst 7 procent af van de originele maat (235/45/18)! In Nederland wordt 3% als maximale afwijking aangehouden, in België wordt je auto afgekeurd boven de 2% afwijking.

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:57:
[...]

Dan wijk je maar liefst 7 procent af van de originele maat (235/45/18)! In Nederland wordt 3% als maximale afwijking aangehouden, in België wordt je auto afgekeurd boven de 2% afwijking.
Voor de Model Y Standaard is 235/55/18 de juiste maat.
https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html

• WhoDoYaThinkIAm
Ah, de Y standaard. Ik ging uit van de M3. 8)7

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nu al nieuwe banden nodig? :X

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
pdidi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:31:
[...]

De YS5MR is inmiddels ook al weer "oud" (die heeft denk ik de kortste levensduur ooit gehad). De opvolger heet YS8LR en krijgt een nieuwe accu van Tesla zelf (de 8L ~ 74 kWh op basis van 4680 cellen die ook in de Model Y Standaard LR zit). De auto is echter nog steeds niet gehomologeerd door de RDW en heeft nog geen officiële WLTP waardes
Weet je toevallig of dat een beetje goede batterij is? Ik kan er weinig over vinden.
Silversurfer1 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:31:
[...]

Weet je toevallig of dat een beetje goede batterij is? Ik kan er weinig over vinden.
Dat het geschatte bereik op 609km staat tov de 661km van de 5M doet niet veel goeds vermoeden. Of zoals de accu guru op TFF het stelt (vrij vertaald):
Nu een Long Range RWD bestellen is een beetje een gok, en dat risico zou ik niet willen nemen. Misschien kun je er een uit hun huidige voorraad proberen met gegarandeerd 661 km range, anders zeker voor de AWD gaan zodat je precies weet wat je krijgt!
Maar ik heb al even gekeken, er is er geen op voorraad

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:11
pdidi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dat het geschatte bereik op 609km staat tov de 661km van de 5M doet niet veel goeds vermoeden. Of zoals de accu guru op TFF het stelt (vrij vertaald):

[...]

Inderdaad, al verwacht ik dat dit getal zeer conservatief is om nu niet hoger uit te komen dan de echte WLTP waarde.

Als ik de de Y Standard LR pak (met WLTP 657km), dit omreken naar 19’ wielen (Standard heeft 18’), dan kom ik van een “WLTP” van 620-625km uit. We gaan het zien natuurlijk, maar is niet zozeer vooruitgang. De AWD LR met 19’ wielen hebben dan dezelfde range.

Edit: overigens zijn er bij de RDW geen registraties geweest van beide modellen sinds 1 april (YS5LR/MR), maar dat kan toeval zijn. Vrijwel elke dag vòòr 1 april waren er wel registraties.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[{"dag":"2026-04-05T00:00:00.000","variant":"Y5LD","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-04T00:00:00.000","variant":"YS5MD","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"Y5LD","aantal":"6"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"Y5LR","aantal":"2"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"Y6LR","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"Y7CR","aantal":"2"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"YB6MR","aantal":"2"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"YB8LR","aantal":"2"}
,{"dag":"2026-04-03T00:00:00.000","variant":"YS5MD","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-02T00:00:00.000","variant":"Y5LD","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-02T00:00:00.000","variant":"YB8LR","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-01T00:00:00.000","variant":"Y5LD","aantal":"4"}
,{"dag":"2026-04-01T00:00:00.000","variant":"Y6LR","aantal":"1"}
,{"dag":"2026-04-01T00:00:00.000","variant":"YB6MR","aantal":"2"}
,{"dag":"2026-04-01T00:00:00.000","variant":"YB8LR","aantal":"2"}]
Voor de geïnteresseerde, de gefilterde lijst alleen registraties op LR/MR. Hier zie je het wegvallen van deze modellen: https://opendata.rdw.nl/r...$order=dag%20DESC,variant

[ Voor 52% gewijzigd door SXForce op 07-04-2026 21:34 ]

SXForce schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:13:
[...]

Inderdaad, al verwacht ik dat dit getal zeer conservatief is om nu niet hoger uit te komen dan de echte WLTP waarde.

Als ik de de Y Standard LR pak (met WLTP 657km), dit omreken naar 19’ wielen (Standard heeft 18’), dan kom ik van een “WLTP” van 620-625km uit. We gaan het zien natuurlijk, maar is niet zozeer vooruitgang. De AWD LR met 19’ wielen hebben dan dezelfde range.
De vooruitgang zou zijn dat de 4680 na 2000 laadcycli (500k-600k km) nog een SoC heeft van 90% (bron)

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:20
[...]

Ik zie het al voor me, bij een regenbui ergens stoppen omdat doorrijden er niet in zit.

N=1 ervaring, ook in buien waar je geen klap meer ziet en je daarna nog lang kan nagenieten van de spray (wat zijn we toch verwend met ons ZOAB) doet alles het nog perfect. Dermate veel water geweest dat hardnekkige aanslag op de fietsendrager er daarna af was.

Ook N=1 is dat het wél kwaad kan als het plaatje voor het openen van de kofferbak niet meer vastklikt. Dan gaat je kofferbakslot een geheel eigen leven leiden en was ik blij dat de 2019 nog geen automatische klep had.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:04
Vandaag inruilaanbod ontvangen. Wat gebeurt er als je het bod niet accepteert, bieden ze hem dan nog een keer aan via hun platform en krijg je mogelijk een hogere prijs?

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

me1299

$ondertitel

FreakGIB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 01:00:
[...]

Is dit het oude model 3 of de highland ik heb de oude gehad en daarvan was de achterruit enkel glas voelde ook dunner zeker als je er tegen tikte op de highland is die dubble glas en voelt en je hoord dat het dikker is lijkt me dan ook steviger ?
2019 model, en bij Carglass wisten ze mij te vertellen dat velen mij voor waren gegaan. Bij mijn huidige model Y is het een stuk lastiger om met de laadkabel de achterruit stuk te maken dus dat geeft hoop voor de toekomst.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• turkeyhakan
En daar komt het einde aan de naamgeving Autopilot, ook in de EU. Zojuist een nieuwe update ontvangen, 2026.8.6

Het heet nu: Navigeren met Automatisch Sturen en FSD Computer is vernoemd naar AI Computer.

De configurator van Tesla is nog niet aangepast.

[ Voor 22% gewijzigd door turkeyhakan op 08-04-2026 06:36 ]

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38
Gisteren mijn Certified Preowned Model Y LRDM besteld, deze stond al in Utrecht maar nog op Duitse platen. Ze wisten mij te vertellen dat deze ingeruild was bij Tesla Hamburg. De jonge van Tesla Utrecht wist mij al te vertellen dat de auto waarschijnlijk donderdag of vrijdag al gereed zou zijn voor levering (is wel erg vlot).

Al met al een spannende periode, dit wordt onze eerst EV.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zo dat is toch wel een lekker materiaal wat er op de chromen klinken zit van de Model 3 uit 2019.
Bij mij begint het aan de onderkant af te brokkelen en vanmorgen een flinke snee in mijn vinger door de harde rand.

Iemand een tip hoe dit het beste weer glad gemaakt kan worden?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:41
targaryanwolf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:35:
Gisteren mijn Certified Preowned Model Y LRDM besteld, deze stond al in Utrecht maar nog op Duitse platen. Ze wisten mij te vertellen dat deze ingeruild was bij Tesla Hamburg. De jonge van Tesla Utrecht wist mij al te vertellen dat de auto waarschijnlijk donderdag of vrijdag al gereed zou zijn voor levering (is wel erg vlot).

Wel eerder Tesla gereden? Want het is gewoon een auto die goed rijd, verder niet wereldschokkend. En in mijn ervaring hebben mensen zonder een ev meer laadstress dan mensen met een ev. Dus veel plezier ermee.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38
megabeat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:00:
[...]

Wel eerder Tesla gereden? Want het is gewoon een auto die goed rijd, verder niet wereldschokkend. En in mijn ervaring hebben mensen zonder een ev meer laadstress dan mensen met een ev. Dus veel plezier ermee.
Ja in een instap model Y RWD uit 2025, was er wel van te spreken.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:20
Crxtreem schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:35:
Zo dat is toch wel een lekker materiaal wat er op de chromen klinken zit van de Model 3 uit 2019.
Bij mij begint het aan de onderkant af te brokkelen en vanmorgen een flinke snee in mijn vinger door de harde rand.

Voorzichtig lospeuteren? Bij de greep linksachter kon ik het loszittende stukje chroom er zo af trekken.
Nieuwe greep kost overigens €250, wist een ranger me te vertellen.

• turkeyhakan

Oh wow, ruilt Tesla DE met Tesla NL auto's dan? Tesla voert deze dan neem ik aan in, in Nederland. Je krijgt dan een nieuw kenteken?

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:56

Let op (was)krassen als je je auto ophaalt in Utrecht.
Van mij zat helemaal onder de waskrassen (nieuwe Y) en de belofte werd gedaan dat alles weggepolijst zou worden.
Nu is die gepolijst en nog steeds alle krassen zichtbaar en ze hebben het al over overspuiten wat absoluut ongewenst is op een nieuwe auto.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
A_ve_D schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:13:
[...]

Van mij zat helemaal onder de waskrassen (nieuwe Y) en de belofte werd gedaan dat alles weggepolijst zou worden.
Nu is die gepolijst en nog steeds alle krassen zichtbaar en ze hebben het al over overspuiten wat absoluut ongewenst is op een nieuwe auto.
Dus toch...

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:10
turkeyhakan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]

Oh wow, ruilt Tesla DE met Tesla NL auto's dan? Tesla voert deze dan neem ik aan in, in Nederland. Je krijgt dan een nieuw kenteken?
Jup mijne is van oorsprong ook uit Tesla DE, en had dus (vrij) nieuw kenteken destijds

• A_ve_D
Ja als ik dit had geweten dan had ik hem die dag zeker laten staan.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
[...]

Als je dan zelf een kleur mag kiezen...

• A_ve_D
jongetje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:42:
[...]

Als je dan zelf een kleur mag kiezen...
Het is een Ultra Red, kleur die ik graag wilde ;)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
tjerkpolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:52:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met "End of Warranty" checks? Eventueel ook bij externe aanbieders en niet Tesla zelf?
Yes! Doen!! Direct bij Tesla zelf, ze weten heel goed waar slijtage ontstaat, en na een paar weken konden ze bij mij de reparatie uitvoeren (gratis). Iedere cent waard, als je het mij vraagt.

Er zat speling in het onderstel aan de achterkant, zelf had ik nog nooit iets gemerkt.

• Silversurfer1
pdidi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:55:
[...]

[...]

Bedankt voor de info. Heb wat research gedaan maar er zit wel verschil tussen de eerste 4680 batterij en de nieuwe. Ze hebben het productieproces met droge elektrode nu beter onder controle zeggen ze. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken moeten we nog achter komen. Maar de batterijen zijn met name goedkoper om te maken omdat het productieproces stuk korter is en minder energie kost. Dus verwacht dat de prijzen van de auto's met deze batterij in de toekomst nog omlaag gaan. Daarnaast zijn ze lichter en hebben hogere energiedichtheid. De Y LR en nu dan de Y Premium LR zijn ermee uitgerust. En ik denk uiteindelijk alle Tesla's omdat dit een flinke besparing op de kosten kan opleveren voor Tesla. Maar goed is wel een (klein) risico hoe de nieuwe 4680 gaat uitpakken uiteindelijk. Vandaar ook denk ik dat ze de modellen die deze batterij heeft nu in de 0% financial lease doen of met 3k extra inruilkorting.

• sdk1985
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afdekplaat en afdekkapje

[Afbeelding]
Trekhaak gemonteerd

[Afbeelding]
Super gedaan! Helemaal duidelijk.

• turkeyhakan
tjerkpolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:52:
Hoe zie je het voor je? Je laat een Tesla bij een andere partij controleren, wellicht tegen een gereduceerd tarief, en wilt dan eventueel aanspraak maken op garantie bij Tesla? Ik zou het advies van @Blasterxp opvolgen.

• nDirect090
Ik zou hier nog even een update geven zodra de m3p (eindelijk) door de apk heen is gekomen, dat is bij deze gelukt.

Garage 1:
Afgekeurd om ernstig gercorrodeerde remschijven voorzijde.

Na slechte communicatie en een week verder, was de conclusie dat ze het niet konden repareren omdat ze geen onderdelen van een Performance konden krijgen via hun leverancier en ook niet via Tesla.

Garage 2:
Diezelfde dag van afkeur bij andere garage geweest: ook afgekeurd maar nu ook op achterremmen! Reparatie: €3300

Tesla zelf:
3 weken later, want vakantie en beschikbaarheid van hen. Goedgekeurd na eenmalig ‘brake burnishing’

Ik had overigens de avond van te voren zelf al 2x brake burnishing gedaan. Maar hey, als ze het nog een keer wilde doen en daarmee goedgekeurd zou worden hoor je mij niet klagen.

Eerste keer afkeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JOy_TlkumkyUdBkUtfjf4hLUGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5IPwv3okiys2cpQyUB2zmdD.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2x zelf uitgevoerde brake burnishing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT0sELpvp-rf9T7607e2_yrgRus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8gEClgVH64rWIZNgK9RQF98.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat Tesla brake burnishing heeft gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHGhLh4t7rX6LH4n1orVU6qGPhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm3TZV7zmJwUFtYCeUfZoJEg.jpg?f=fotoalbum_large

Je vraagt je misschien af waarom ik niet direct naar Tesla was gegaan. Dat was de bedoeling, tot ze een dag van te voren de afspraak annuleerde. Stel op sprong dus naar andere garages zodat die op tijd gekeurd kon worden…

Overigens nog even een bedankje aan iedereen hier, gezien jullie de discussie starten dat de schijven geen afkeur zouden zijn geweest op basis van de foto’s en het helpen meedenken. Dit heeft mij heel veel centjes bespaard :D

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:20
nDirect090 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:02:
Ik zou hier nog even een update geven zodra de m3p (eindelijk) door de apk heen is gekomen, dat is bij deze gelukt.

Garage 1:

Na slechte communicatie en een week verder, was de conclusie dat ze het niet konden repareren omdat ze geen onderdelen van een Performance konden krijgen via hun leverancier en ook niet via Tesla.

Garage 2:
Diezelfde dag van afkeur bij andere garage geweest: ook afgekeurd maar nu ook op achterremmen! Reparatie: €3300

Tesla zelf:
3 weken later, want vakantie en beschikbaarheid van hen. Goedgekeurd na eenmalig ‘brake burnishing’

Ik had overigens de avond van te voren zelf al 2x brake burnishing gedaan. Maar hey, als ze het nog een keer wilde doen en daarmee goedgekeurd zou worden hoor je mij niet klagen.

Eerste keer afkeur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je vraagt je misschien af waarom ik niet direct naar Tesla was gegaan. Dat was de bedoeling, tot ze een dag van te voren de afspraak annuleerde. Stel op sprong dus naar andere garages zodat die op tijd gekeurd kon worden…

Overigens nog even een bedankje aan iedereen hier, gezien jullie de discussie starten dat de schijven geen afkeur zouden zijn geweest op basis van de foto’s en het helpen meedenken. Dit heeft mij heel veel centjes bespaard :D
ah fijn zeg. en nu gewoon 1x per maand ff regen op laag, en dan tijdens een ritje paar keer goed de rem gebruiken en je hebt nergens meer last van

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• turkeyhakan

Garage 1:

Garage 2:

Tesla zelf:

Eerste keer afkeur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow, wat bijzonder... hoe kun je brake burnishing uitvoeren?

Is dat alsvolgt?:

- Drive the vehicle at approximately 50 mph - 55 mph (80 km/h - 90 km/h) on a straight road.
- Apply moderate, consistent pressure to the brake pedal to slowly decelerate the vehicle, releasing at 10 mph (15 km/h).
- Repeat this procedure 6 times, waiting at least 30 seconds between applications.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 08-04-2026 13:26 ]

• zunrob
[...]

Is dit iets typisch voor Utrecht? Oftewel kun je beter voor levering in Tilburg kiezen?

• megabeat
turkeyhakan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:24:
[...]

Wow, wat bijzonder... hoe kun je brake burnishing uitvoeren?

Is dat alsvolgt?:

- Drive the vehicle at approximately 50 mph - 55 mph (80 km/h - 90 km/h) on a straight road.
- Apply moderate, consistent pressure to the brake pedal to slowly decelerate the vehicle, releasing at 10 mph (15 km/h).
- Repeat this procedure 6 times, waiting at least 30 seconds between applications.
Via service menu, die verteld je wat je moet doen. dan gaat ook regen uit.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:31
megabeat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:29:
[...]

Via service menu, die verteld je wat je moet doen. dan gaat ook regen uit.
Is al eerder een keer een link voorbij gekomen naar een video volgens mij, maar bij deze nog eentje:

YouTube: Tesla Brake Burnishing, Squeaky Brakes GONE!!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:16

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Sypheron schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:30:
[...]

Is al eerder een keer een link voorbij gekomen naar een video volgens mij, maar bij deze nog eentje:

YouTube: Tesla Brake Burnishing, Squeaky Brakes GONE!!
Wat grappig, dit is totaal niet wat ik me erbij voorstelde :o Ik dacht dat tijdens het rijden de remmen heel lichtjes automatisch op de schijven worden gedrukt zonder dat je zelf iets hoeft te doen, maar het is dus een heel process wat je moet doorlopen, good to know :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Crxtreem schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:35:

Ik heb mijn hand ook een keer opengehaald. De hele losse stukken aan de onderkant weggesneden en daarna met schuurpapier glad gemaakt totdat de overgang tussen greep en ‘chroom’ glad en vast zat.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:47
Blasterxp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:57:
[...]

Yes! Doen!! Direct bij Tesla zelf, ze weten heel goed waar slijtage ontstaat, en na een paar weken konden ze bij mij de reparatie uitvoeren (gratis). Iedere cent waard, als je het mij vraagt.

Er zat speling in het onderstel aan de achterkant, zelf had ik nog nooit iets gemerkt.
Hoe gaat dat in zn werk? Kan je hier iets meer over vertellen? Ik neem contact op met Tesla dat ik mn auto wil laten nachecken tegen eind garantie periode?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Jmtpes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:12:
[...]

Hoe gaat dat in zn werk? Kan je hier iets meer over vertellen? Ik neem contact op met Tesla dat ik mn auto wil laten nachecken tegen eind garantie periode?
service aanvraag indien, onder overige

einde garantie controle; datum bij een sec kiezen.

Volgens mij was het iets van 75eu ...

• nDirect090
Markofnikoff schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:46:
[...]

Wat grappig, dit is totaal niet wat ik me erbij voorstelde :o Ik dacht dat tijdens het rijden de remmen heel lichtjes automatisch op de schijven worden gedrukt zonder dat je zelf iets hoeft te doen, maar het is dus een heel process wat je moet doorlopen, good to know :)
Klopt ja, wel even op een rustige lange weg doen. Uiteindelijk stelt het niet veel voor en is het 17x herhalen: 65km/u rijden en dan met een bepaalde kracht remmen (wordt aangegeven op scherm + piepjes). Daarna zijn je remmen goed heet en stinkt het ook.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:34
Blasterxp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:57:
[...]

Wat schrijf je dan op in het service verzoek bij Tesla en wat zijn de kosten? Ze gaan toch niet gratis je auto controleren op garantie items?

• megabeat
Bobmeister schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:01:
[...]

Wat schrijf je dan op in het service verzoek bij Tesla en wat zijn de kosten? Ze gaan toch niet gratis je auto controleren op garantie items?
Gratis niet, maar als je toch al van plan bent om het te doen dan doen ze het liever zelf dan een ander en alsnog met reparaties komt. Echter is wel een beetje slager keurt eigen vlees maar dat is altijd met garantie, die het moet leveren kan het altijd wel weigeren. En het komt de betrouwbaarheid en klanttevredenheid wel ten goede.

• markklok

markklok

korting = bijna gratizzzz... Zegt m'n vriendin ook altijd 😇

Legion 7i i9 3080 32gb

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

Garage 1:

Garage 2:

Tesla zelf:

Eerste keer afkeur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Top! Volgende keer wellicht 2 maanden voor de vervaldatum een keuring plannen. Dan heb je meer tijd om gebreken op te lossen en de keurdatum wordt niet vervroegd.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:56
Gisteravond de achterklep (Model Y dec 2025) in een garage omhoog laten gaan en het betonnen plafond geraakt.
Zucht.

Best een flinke lak (PPSW wit) schade.
Er is in het forum niet veel te vinden over waar de lak te bestellen, naast de tip om het bij Tesla ook even te proberen. Er is wel een link naar een website maar die doet het niet meer.

Zijn er nog tips over waar te kopen en/of instructies voor schoonmaken?
Zijn er verschillen tussen de diverse lak verkopers?
Deze ziet er wel aardig uit. LINK

Ik vraag me af of het zwarte gedeelte betongruis is, of iets onder de witte lak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SAPynHxo-2zjO-jz1Tqp0dWLHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPRxz5EGoWo5uD2IeUSv0qxC.jpg?f=fotoalbum_large

• Silversurfer1
Argh balen! Klep is volgens mij van kunststof. Dus opvullen en spuiten?

[ Voor 21% gewijzigd door Silversurfer1 op 08-04-2026 21:10 ]

• nDirect090
GekkeRipper schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:58:
[...]

Top! Volgende keer wellicht 2 maanden voor de vervaldatum een keuring plannen. Dan heb je meer tijd om gebreken op te lossen en de keurdatum wordt niet vervroegd.
Hij was 35 dagen voor het verlopen van keurdatum gepland, Tesla kon niet eerder dan de week voor apk datum. Afspraak was de dag voor de afspraak zelf geannuleerd.

Ik denk dat ik hier echt niets aan kon doen

• zunrob
Ik kan in de app het inruilaanbod accepteren. Ik moet dan wat documenten invullen:
1) registratie document
2) eigendomsbewijs

Die eerste zal de groene kaart zijn, voor- en achterkant. Maar wat is nummer 2? Is dat de tenaamstellingscode?

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 08-04-2026 21:27 ]

• EDB

EDB

zunrob schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:26:
Ik kan in de app het inruilaanbod accepteren. Ik moet dan wat documenten invullen:
1) registratie document
2) eigendomsbewijs

Die eerste zal de groene kaart zijn, voor- en achterkant. Maar wat is nummer 2? Is dat de tenaamstellingscode?
Ik vond dat ook vrij onduidelijk. Gaat om de kentekencard en de 2 tenaamstellings code’s.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01
Silversurfer1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:06:
Argh balen! Klep is volgens mij van kunststof. Dus opvullen en spuiten?
De klep zelf is niet van kunststof maar het geraakte deel wel.
Dat hebben ze net veranderd tov het vorige model om goedkopere herstelling mogelijk te maken.
Ongelukjes zoals dit gebeuren nogal vaak denk ik. Ik heb het namelijk ook voorgehad :+
Aangezien het niet kan roesten is het op zich niet zo erg.
Spoilertje erover en probleem opgelost :P

• Silversurfer1
Nog even terugkomend op de nieuwe 4680 batterij van de Y LR en Premium LR. Deze NMC batterij zit al in de Cybertruck en de degradatie daarin is heel acceptabel met 3 a 4 % na 80.000 tot 110.000 km. Wel gevoelig voor Superchargen.
Berlijn maakt deze batterij ook maar die productie zal op volle toeren draaien in 2027. Denk dat de packs nu uit de US komen. Uiteindelijk zullen alle Tesla’s met deze 4680 batterij uitgerust gaan worden. Garantie is ook wat langer dan de LFP met 192.000 km om 160.000. Ik heb nu een Y Premium LR AWD in bestelling staan met nog de oude 2170 batterij maar ik ga de order denk ik omzetten naar een Y Premium LR RWD met 4680 pack.

• Silversurfer1
Fire69 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:52:
[...]

De klep zelf is niet van kunststof maar het geraakte deel wel.
Dat hebben ze net veranderd tov het vorige model om goedkopere herstelling mogelijk te maken.
Ongelukjes zoals dit gebeuren nogal vaak denk ik. Ik heb het namelijk ook voorgehad :+
Aangezien het niet kan roesten is het op zich niet zo erg.
Spoilertje erover en probleem opgelost :P
Ja klopt. Ze hebben de hoek ook scherper kunnen maken waardoor er meer ‘downforce’ is.

Ook hebben ze de kunststof achterkant verder naar achter laten steken ook ipv makkelijker en goedkopere reparaties. Hetzelfde geldt voor de meer vierkant voorklep en aparte lampenunits. Allemaal voor makkelijker en goedkopere reparaties. Tesla verkoopt in de US ook eigen verzekering dus ook handig.

• Bobo221
  • Laatst online: 22:20
Tesla stunt wel vaker met aantrekkelijke huurkoop aanbiedingen en nu weer alleen is de Y Performance weer uitgesloten van de 0.99% aanbieding. Ik kan er online niet veel over vinden maar zijn de performance varianten ook ooit aangeboden tegen deze percentages?
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: