• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]

Ik heb helaas mijn eerste schade te pakken. Witte krassen in het kunststof.

Zou dit nog met een spot repair op te lossen zijn?
Ik denk dat met machinaal polijsten (rotary) er echt al enorm veel zichtbare schade opgelost kan worden. Misschien zelfs tot een niveau dat je er 'ok' mee bent en je er verder geen schadehersteller op hoeft te zetten/geen verdere kosten.

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:59
Mackeessie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Wij zijn net op en neer naar Oostenrijk gereden en 80 % AP aan. Alleen bij wegwerkzaamheden ( heel veel) op TACC ivm de vele losse gele lijnen aldaar. Ging prima maar op het stuk Frankfurt Neurenberg wat vreemde Phantom brakes , wel op de heen en terugweg zelfde locatie. Snelheid ging daar plotseling naar 50, dus waarschijnlijk nog een oude kaart. De weg was daar wel erg nieuw
Inschakelen AP ging ook prima en soepel, stuurbeweging starten en tegelijkertijd richtingaanwijzer aan. Commander deed de rest. Ook erg blij met de SEXY led strip, vooral door de dode hoek waarschuwing. En erg makkelijk om na het inhalen weer naar rechts te gaan.
Ik heb nog software versie:2025.44.25.3 Model Y Dual Motor 2023
Zelfde hier. Ook vorige week terug uit Oostenrijk. Realistisch voor mij 70% op autopilot gereden denk ik. Bij de vele 'baustelles' in Duitsland is Autopilot gewoon niet goed gebruiken, de rest over het algemeen goed. Mijn vriendin 0% autopilot want die heeft liever zelf de controle.

Weet niet meer precies waar, wellicht op hetzelfde stuk Frankfurt - Neurenberg dus ook het meermaals autopilot falen gehad, het kwam toen dus o.a. door 'verborgen' parallel weggetjes waar de auto ineens op denkt te rijden, waardoor hij zowel ging afremmen vanwege de lagere limiet, maar soms ook echt fors kon remmen vanwege de beruchte bochtassistent (omdat er plotselinge bochten zaten in die parallelweg waar we dus niet op reden...). Op zich is dit een vrij klassieke navigatiesoftware fout waar Tesla nav nogal eens last van heeft (bij andere software zoals Google Maps is dit al jaren geleden opgelost). In combinatie met Autopilot heeft het alleen wat meer gevolgen tijdens het rijden.

Een groot probleem/nadeel met de Tesla vind ik nog dat daar waar Autopilot niet goed functioneert, de klassieke cruise-control ook niet functioneert (want die werkt met dezelfde randvoorwaarden als Autopilot). Op stukken waar je los van het automatisch sturen nog graag had willen 'TACC'en', kan dat dus ook niet meer en moet alles dus met de hand.

[ Voor 23% gewijzigd door mcduck op 02-02-2026 19:43 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:[Afbeelding]

Dat resulteert in vele meldingen en een rood stuur bij gebruik autopilot. (en terecht denk ik dan?)
[Afbeelding]

Kent iemand dit fenomeen? Ik maak de voorruitaan de binnenkant en buitenkant schoon met azijn, maar kan natuurlijk niet bij de camera.Tesla geeft aan dat het vanzelf weg moet gaan. Dat klopt; als de zon er een tijdje op schijnt.

Iemand ervaringen hoe ik daarachter de voorruit kan schoonmaken?
Zie: turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Rook je wellicht in de auto?

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 02-02-2026 19:55 ]

• mcduck
tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:
[]

Dat resulteert in vele meldingen en een rood stuur bij gebruik autopilot. (en terecht denk ik dan?)
[]

Kent iemand dit fenomeen? Ik maak de voorruitaan de binnenkant en buitenkant schoon met azijn, maar kan natuurlijk niet bij de camera.Tesla geeft aan dat het vanzelf weg moet gaan. Dat klopt; als de zon er een tijdje op schijnt.

Iemand ervaringen hoe ik daarachter de voorruit kan schoonmaken?
Yep zeer bekend probleem. Zie bovenstaande uitleg (je kan het ofwel door Tesla laten doen of zelf reinigen, zie Youtube. Maar na een tijdje komt het weer terug - vooral nu dus in het vochtige seizoen najaar/winter. Heeft dus niets met roken in de auto te maken (doen mensen dat nog?)

Dit is nog zo iets: in mijn 2019 model 3 zit sinds vorig jaar een nieuwe voorruit (bewust gekozen voor origineel Tesla ruit), ik heb nu dus de nieuwere voorruit van het Highland model. Sindsdien heb ik véél meer last van dit beslaan voor de front-camera's. Het ontwerp van het heating element (in het raam) voor de camera's is sinds de Highland voorruiten veranderd.

Wat blijkt na wat rondleven op internet: in deze nieuwere ruiten zit een bekende design failure. De oude ruiten hadden veel meer warmte draden (zigzaggend) voor de camera's in dat compartiment. De nieuwe ruiten hebben er veel minder, zoals te zien is in jouw foto's. Vermoedelijk heeft tesla deze verandering doorgevoerd t.b.v. een scherper beeld voor de camera's. Bij het nieuwe ontwerp zigzagt de zwarte draad er nu meer omheen. Precies tussen die draden in beslaat het nu veel eerder dan bij het oude ontwerp voorruit.
Je kunt het oplossen door zo schoon mogelijk te houden, maar ik had het al vrij snel na plaatsing van een spiksplinternieuw ruit. Tesla heeft sinds een poosje ook de software aangepast vanwege dit nieuwe probleem: je krijgt nu meldingen van met de mededeling om dit onderhoud (cleaner) te doen.

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 19:34
Allewijn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Ik denk dat met machinaal polijsten (rotary) er echt al enorm veel zichtbare schade opgelost kan worden. Misschien zelfs tot een niveau dat je er 'ok' mee bent en je er verder geen schadehersteller op hoeft te zetten/geen verdere kosten.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat dan? Want ik heb het idee dat het wit de kunststof onderlaag is. De lak is daar toch weg?

Zou je dat polijsten laten doen bij een lokale autoschade hersteller? Ik las hier in het topic dat de Tesla certified body shops vrij prijzig zijn..

• mcduck
@LeBrun heb ooit eens een soortgelijke schade gehad van iets/iemand die langs mijn auto is gegaan. Wat je eerst ook eens kunt doen is gewoon zelf eens met de hand polijsten. Koop een geschikt potje en een doekje bij een bouwmarkt of autozaak. Het zal je verbazen hoeveel het (van wat nu flinke krassen lijken) nog herstelt. Bij mij was 90% weg, een heel klein hoekje vd voorbumper was van dichtbij nog een klein plekje te zien dat heb ik toen maar zo gelaten.

[ Voor 11% gewijzigd door mcduck op 02-02-2026 20:08 ]

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:58
revolution-nl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:01:
[...]

Over smaak valt niet te twisten ;) , maar klopt staat zeker niet verkeerd, maar doet wel afbreuk aan de OEM look en geeft naarmate de auto ouder wordt toch een andere uitstraling.

Ik ben zelf met een schuin oog naar een cybertruck stuur aan het kijken :P
In deze kleur vind ik het nog mooier. Ik ga het in ieder geval tegen die tijd wel doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrdBFyfk0nLzP_beLrCCJwshJo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaPtnirjzaD9ibb5EPJYbN8e.jpg?f=fotoalbum_large

En je bedoelt deze Yoke? Weet niet wat ik daarvan moet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door DeJurist op 02-02-2026 20:20 ]

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 19:44
Terugkomend op softwafe 2026.2.3.. word eens tijd dat ze de maps gaan updaten. Normaal was dit 2x per jaar maar volgens mij heb ik nog steeds 2025.12 o.i.d qua maps versie..

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat dan? Want ik heb het idee dat het wit de kunststof onderlaag is. De lak is daar toch weg?

Zou je dat polijsten laten doen bij een lokale autoschade hersteller? Ik las hier in het topic dat de Tesla certified body shops vrij prijzig zijn..
Op de foto is dat voor mij natuurlijk wat moelijk te beoordelen, maar weet je zeker dat je de kunstof onderlaag of primer laag ziet? Is het niet het residue (overdracht van lak/materiaal) van het object waar je langs geschraapt bent?

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:06
LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Ik ben detailer, deze schade is niet te herstellen met enkel polijsten.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]

Ik heb helaas mijn eerste schade te pakken. Witte krassen in het kunststof.

Zou dit nog met een spot repair op te lossen zijn?
Dit kun je niet wegpolijsten. Ook een spot repair is hier geen optie. Om kleurverschil te voorkomen moet de hele voorbumper opnieuw worden gespoten. Reken op een kostenpost van ongeveer €600 tot €800.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:32
Flexiilex schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:37:
Terugkomend op softwafe 2026.2.3.. word eens tijd dat ze de maps gaan updaten. Normaal was dit 2x per jaar maar volgens mij heb ik nog steeds 2025.12 o.i.d qua maps versie..
Ik reed afgelopen zondag een rit over de afsluitdijk vanuit Friesland naar Boord Holland. Ik kwam vanaf Sneek en de navigatie wilde mij daar van de snelweg af hebben wat sowieso al raar was want rechtdoor was richting de afsluitdijk en als ik daar ging afslaan, moest ik een gek rondje rijden om er dan weer op te komen. Eenmaal doorgereden flipte de GPS hem een paar keer en wilde mij om laten keren. Nog een keer genegeerd en toen was die opeens de hele dijk weg en weet niet hoe hij mij wilde laten omkeren maar herberekende die de route dat die opeens via Lelystad, Almere, Amsterdam en dan Den Helder wilde gaan. Ging ook meteen de Accu voorverwarmen om te laden. Hele navigatie maar uitgezet en wanneer ik bijna over de dijk was navigatie weer aangezet en ging die weer de normale route vervolgen. Ook een paar keer eerder de navigatie al geprobeerd maar toen wilde die mij nog steeds terug laten gaan.

Zelfde op de terugweg, ik wilde direct naar huis, maar wilde mij eerst naar het zuiden laten gaan, om op te laden en dan weer terug over de afsluitdijk naar huis. Ik wist sowieso dat ik genoeg accu had om Wolvega te halen(5% uiteindelijk). Navigatie op Steenwijk en wilde mij laten laden bij Hoorn en was in omgeving Den Helder. Navigatie ingesteld op Wolvega(zit ook een punt) en opeens weet die dat ik dat haal. Weer op Steenwijk en zelf maar Wolvega ingevuld en dan kan het opeens wel. Nog steeds wilde die mij niet laten laden. Pas toen ik bij Sneek was de navigatie weer opnieuw ingesteld en dan weet die opeens wel dat er een laadpunt zit in Wolvega. Echt vage shit. Gelukkig kunnen we zelf nog nadenken wat logisch is maar dit was echt zo onlogisch als het maar kan zijn.

Mijn gemiddeld was deze rit ongeveer 19kwh per 100km en daar was ik wel redelijk tevreden mee, normaal haal ik niet deze gemiddelde omdat ik altijd redelijk kleine stukken rijd. Vaak 50/60km per keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 03-02-2026 01:01 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• turkeyhakan
  • Nu online
Eerste indrukken met sw 2026.2.3: autopilot lijkt veel beter te werken en adaptive high beam gaat niet meer aan in de bebouwde kom.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:09
A_ve_D schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:39:
Een vraag voor FSD bezitters:

Ik neem dit binnenkort mee naar een nieuwe Y, hoe doen jullie dit met de verzekering?
Hebben jullie dit opgegeven als accessoires?

Op dit moment heb ik het niet meeverzekerd, maar wanneer ik hem total loss rij ben ik FSD natuurlijk ook kwijt zonder dat er een uitkering van de verzekering komt.
Ik heb het verzekerd als accessoire (Univé) heb het ook zwart op wit dat fsd is meeverzekerd zodat ik die 7500 terug krijg bij een total loss .

• karel_G_1981
Heinemancp schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Zeker ik die enkele GBs per dag geupload worden, als deze aan de wifi komt te hangen. Zoveel zelfs dat ik de snelheid een restrictie heb meegegeven om mijn netwerk niet te overbelasten voor een te lange tijd (en ik niet fatsoenlijk andere dingen kan doen..)
Datastofzuigen in aanloop naar de fsd switch eind februari

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 19:34
DeJurist schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:42:
[...]

Dit kun je niet wegpolijsten. Ook een spot repair is hier geen optie. Om kleurverschil te voorkomen moet de hele voorbumper opnieuw worden gespoten. Reken op een kostenpost van ongeveer €600 tot €800.
Ik heb nog eens goed gekeken en het is inderdaad het wit onder de lak laag. Is je inschatting van 600-800 bij een Tesla certified bedrijf?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28
karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:53:
[...]

Hier is 6.4GB gedownload en maar enkele MBs geupload. Dus alleen maar pakketjes met de vraag om data. Geen stofzuigen van data hier, heb wel al die data delen instellingen in de auto uitgezet.
Wel erg groot qua omvang, deze update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WBZt5eVM3Mo4AAlxYX4D2aGaCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0M3uh4tCspl37pOr6pvzCAqn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door The__Virus op 03-02-2026 09:04 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:29
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:31:
Eerste indrukken met sw 2026.2.3: autopilot lijkt veel beter te werken en adaptive high beam gaat niet meer aan in de bebouwde kom.
Bij mij gaat de adaptive high beam nog steeds aan in de bebouwde kom hoor, als het maar donker genoeg is..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:51
karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:53:
[...]

Doet die bij mij al heel lang, hier van afgelopen maand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYPtxXwsEUiSLTd-caUyaHazhfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0kA41xtuBJ0FPfGwjoyr0V2.jpg?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Nu online
cacofant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:15:
[...]

Bij mij gaat de adaptive high beam nog steeds aan in de bebouwde kom hoor, als het maar donker genoeg is..
Ik heb het niet meegemaakt vanochtend en zag ook reviews op TFF met exact dezelfde ervaringen (en ik vertrek om 5u dus donker genoeg). Normaliter verlicht ik juist het hele dorp, deze ochtend voor het eerst niet :-)

• turkeyhakan
  • Nu online
Heinemancp schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]

Doet die bij mij al heel lang, hier van afgelopen maand. [Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen wat jullie hiermee bedoelen? Wat heeft het uploaden van data te maken met de mogelijkheden van de auto?

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:17
Ik kreeg ook enige tijd geleden de melding om de 12v accu te vervangen. Ik had verder nergens problemen mee, maar ik kon niet meer update, dus toch maar een afspraak gemaakt om de accu te laten vervangen bij Tesla.
Het frapante was wel dat ik met de originele accu 5 jaar heb kunnen rijden & deze accu na 1 jaar& 2 maanden al kapot was. Nja het blijft een accu dacht ik, maar ik had eigenlijk verwacht dat er wel enige garantie op zou zitten. Helaas bleek dit maar of 1 jaar of 20.000km te zijn, hier zat ik dus net boven helaas. Kan iemand mij bevestigen of het ook daadwerkelijk 1 jaar garantie op de 12v accu is? (ik heb dus 1,2 jaar geleden ook het bekende PTC heater probleem gehad & toentertijd dus ook door tesla een nieuwe accu erin laten zetten)

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
Daniel. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:59:
[...]

Ik reed afgelopen zondag een rit over de afsluitdijk vanuit Friesland naar Boord Holland. Ik kwam vanaf Sneek en de navigatie wilde mij daar van de snelweg af hebben wat sowieso al raar was want rechtdoor was richting de afsluitdijk en als ik daar ging afslaan, moest ik een gek rondje rijden om er dan weer op te komen. Eenmaal doorgereden flipte de GPS hem een paar keer en wilde mij om laten keren. Nog een keer genegeerd en toen was die opeens de hele dijk weg en weet niet hoe hij mij wilde laten omkeren maar herberekende die de route dat die opeens via Lelystad, Almere, Amsterdam en dan Den Helder wilde gaan. Ging ook meteen de Accu voorverwarmen om te laden. Hele navigatie maar uitgezet en wanneer ik bijna over de dijk was navigatie weer aangezet en ging die weer de normale route vervolgen. Ook een paar keer eerder de navigatie al geprobeerd maar toen wilde die mij nog steeds terug laten gaan.

Zelfde op de terugweg, ik wilde direct naar huis, maar wilde mij eerst naar het zuiden laten gaan, om op te laden en dan weer terug over de afsluitdijk naar huis. Ik wist sowieso dat ik genoeg accu had om Wolvega te halen(5% uiteindelijk). Navigatie op Steenwijk en wilde mij laten laden bij Hoorn en was in omgeving Den Helder. Navigatie ingesteld op Wolvega(zit ook een punt) en opeens weet die dat ik dat haal. Weer op Steenwijk en zelf maar Wolvega ingevuld en dan kan het opeens wel. Nog steeds wilde die mij niet laten laden. Pas toen ik bij Sneek was de navigatie weer opnieuw ingesteld en dan weet die opeens wel dat er een laadpunt zit in Wolvega. Echt vage shit. Gelukkig kunnen we zelf nog nadenken wat logisch is maar dit was echt zo onlogisch als het maar kan zijn.

Mijn gemiddeld was deze rit ongeveer 19kwh per 100km en daar was ik wel redelijk tevreden mee, normaal haal ik niet deze gemiddelde omdat ik altijd redelijk kleine stukken rijd. Vaak 50/60km per keer.
Nu woon ik niet langs de afsluitdijk, maar hier heb ik ook wel wat vrees voor als toekomstig MY berijder. Als je leest dat maps pas 6-12 maanden later worden geupdate vraag je je toch af hoe ze daarmee wegkomen als ze ook geen alternatief bieden (Carplay/AA). Daar namen we in 2010 wel genoegen mee maar nu toch niet meer... Als je ziet wat de Tesla's verder allemaal kunnen is dit wel een teleurstelling.

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 14:45
Daniel. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:59:
[...]

nou dat is niet best voor de verwachtingen over wanneer de nieuwe A16 bij rotterdam toegevoegd gaat worden... Daar wordt mij geadviseerd om door de tunnelbuis naar rechts te gaan om om te keren ;)

PH-MRK request startup

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date de auto verder is, is opvallend.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 03-02-2026 10:15 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:02
Mrkoekie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:26:
[...]

nou dat is niet best voor de verwachtingen over wanneer de nieuwe A16 bij rotterdam toegevoegd gaat worden... Daar wordt mij geadviseerd om door de tunnelbuis naar rechts te gaan om om te keren ;)
Ik durf dat stuk ook niet op AP te rijden. Die gaat gegarandeerd in de ankers omdat zowat alles een 30 of 50 KM weg is...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:29
Radiodurans schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:32:
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date the auto verder is is opvallend.
Misschien een massale actie starten met serviceverzoeken indienen? Zal dat helpen?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:03:
[...]

Ik heb het niet meegemaakt vanochtend en zag ook reviews op TFF met exact dezelfde ervaringen (en ik vertrek om 5u dus donker genoeg). Normaliter verlicht ik juist het hele dorp, deze ochtend voor het eerst niet :-)
Auto high beam gisterenavond naar de voetbal ook gewoon aan. Ik merk geen verschil.
Radiodurans schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:32:
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date de auto verder is, is opvallend.
Het duurt nu inderdaad wel langer dan normaal. Om een idee te krijgen, hier de updates van afgelopen 4 jaar (bron):
EU-2025.14-15329 W27/2025
EU-2025.2-15162 W09/2025
EU-2024.32-15126 W44/2024
EU-2024.20-15072 W27/2024
EU-2024.8-14900 W11/2024
EU-2024.2-14843 W1/2024
EU-2023.32-14783 W41/2023
EU-2023.20-14615 W26/2023
EU-2022.40-14215 W45/2022
EU-2022.12-13877 W18/2022

Misschien dat de mogelijke uitrol van FSD in EU er mee te maken heeft dat het nu langer duurt (betere kaarten nodig)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:27
Mrkoekie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:26:
[...]

Bijzonder dat dit nog altijd niet geupdate is.
Je kunt daar dus ook geen autopilot gebruiken, want dan gaat ie iedere keer op de rem omdat hij denkt dat je gaat afslaan. Handig :P

Op de fiets vervuil je niets!

Model Y/3 Standaard heten vanaf nu weer "gewoon" Model Y/3. Scheelt weer een hoop typewerk. Dat ze daar niet meteen aan hadden gedacht

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 19:44
pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Het duurt nu inderdaad wel langer dan normaal. Om een idee te krijgen, hier de updates van afgelopen 4 jaar (bron):
EU-2025.14-15329 W27/2025
EU-2025.2-15162 W09/2025
EU-2024.32-15126 W44/2024
EU-2024.20-15072 W27/2024
EU-2024.8-14900 W11/2024
EU-2024.2-14843 W1/2024
EU-2023.32-14783 W41/2023
EU-2023.20-14615 W26/2023
EU-2022.40-14215 W45/2022
EU-2022.12-13877 W18/2022

Misschien dat de mogelijke uitrol van FSD in EU er mee te maken heeft dat het nu langer duurt (betere kaarten nodig)
Ik was indd gewend dat er aan het einde van het jaar ook nog een maps update zou zijn maar helaas.. wachten nu al bijna een jaar op nieuwe maps, heel frappant waarom dit zolang duurt

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:23
Flexiilex schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Ik was indd gewend dat er aan het einde van het jaar ook nog een maps update zou zijn maar helaas.. wachten nu al bijna een jaar op nieuwe maps, heel frappant waarom dit zolang duurt
En op die momenten wil je carplay, dat heb ik al eerder geschreven.
Zelfs met updates 2 keer per jaar blijven de kaarten van Tesla hopeloos achter lopen.
Waze en Google maps worden dagelijks bijgewerkt...

[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 03-02-2026 11:43 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Zelfs met updates 2 keer per jaar blijven de kaarten van Tesla hopeloos achter lopen.
Hoe zie je dat voor je om Carplay te gebruiken voor navigatie? Hoe weet de auto dan wanneer er moet worden voorverwarmd, wanneer er moet worden geladen etc?

• Tommie12
pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Hoe zie je dat voor je om Carplay te gebruiken voor navigatie? Hoe weet de auto dan wanneer er moet worden voorverwarmd, wanneer er moet worden geladen etc?
Ofwel gebruik je dan ABRP, maar die laadplanning wordt minder en minder relevant.
99% van de tijd geraak ik er wel, en in een cirkel van 150km rond mijn woning vind ik wel een laadpaal, trouwens dat kan Waze ook voor je vinden.
Maar laat ons eerlijk zijn, in Europa wordt dat minder en minder nodig. Er staan op meer locaties snelladers dan benzinepompen, en daarvoor had ik nooit een 'tankplanning' nodig.

Verkeersinfo en correcte wegen zijn me veel belangrijker.
De ring rond Antwerpen en Brussel liggen overhoop, en de Tesla navi herkent de files daar niet altijd, of schat het tijdsverlies fout in... Dat doet waze echt 10 keer beter.

• mcduck
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Ofwel gebruik je dan ABRP, maar die laadplanning wordt minder en minder relevant.
99% van de tijd geraak ik er wel, en in een circel van 150km rond mijn woning vind ik wel een laadpaal, trouwens dat kan Waze ook voor je vinden.
Maar laat ons eerlijk zijn, in Europa wordt dat minder en minder nodig. Er staan op meer locaties snelladers dan benzinepompen, en daarvoor had ik nooit een 'tankplanning' nodig.

Verkeersinfo en correcte wegen zijn me veel belangrijker.
De ring rond Antwerpen en Brussel liggen overhoop, en de Tesla navi herkent de files daar niet altijd, of schat het tijdsverlies fout in... Dat doet waze echt 10 keer beter.
Die apps zijn prima (en qua navigatie vaak wat beter dan Tesla) maar zijn punt was de integratie met de auto. Om fatsoenlijk te kunnen supercharger *moet* de auto hiervoor preconditionen (de accu moet goed heet zijn). Op eigen initiatief op bonnefooi stoppen bij een Supercharger levert zeer matige laadsnelheden op. Daarom werkt het geïntegreerde systeem met dynamische laadplanning in een tesla zo fijn ontzettend bij lange reizen.

Zolang er nog geen standaard of API is om 3rd party navigatie apps te laten communiceren met de auto, zal Tesla helaas waarschijnlijk ook geen CarPlay etc doorvoeren.

Het ingebouwde systeem werkt fijn, maar dus wel met af en toe matige navigatie omdat Tesla Open Street Maps gebruikt en niet frequent genoeg update. De grafische kaartoverlay van wegen en POI's op het scherm in een Tesla is overigens wél weer van Google Maps en wordt realtime gedownload, daardoor lijkt het zo op het oog actueel terwijl de onderliggende navigatie dus verouderde OSM kaartdata gebruikt).

Zoals ik zei vind ik zelf Google Maps/Waze/ABRP ook prima op de zijlijn, maar wel met wat kanttekeningen: Google Maps is natuurlijk echt onovertroffen en qua pure navigatie en actuele situaties/omleidingen. Maar laadplanning kan daarin niet fatsoenlijk (sinds een poosje geven ze ook Tesla Supercharger bezetting weer, maar die info klopt van geen kant). ABRP is vervolgens mijn favoriet om thuis alvast bij een langere trip even te kijken waar en hoeveel je gaat laden (met een Tesla feitelijk overbodig omdat die zo goed ontzorgt op het gebied van laden). Je kunt in ABRP heel mooi de max snelheid en het verbruik Wh/km afstellen op je verwachting en het totaalplaatje is dan vrij accuraat. Maar ABRP heeft ook irritaties: ook al zet je daar je voorkeur voor snelladers op Tesla Supercharger, nog steeds blijft hij vaak andere laders gebruiken in de routeplanning. Je moet die andere laders/operators dan alsnog handmatig stuk voor stuk blokkeren, totdat de hele route eindelijk alleen met Superchargers is berekend.

• Refl
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Ben eerder nieuwsgierig of ze niet gewoon automatisch updates van iets als Google Maps of Waze in hun eigen systeem kunnen implementeren.

Heb ooit ergens gelezen dat het zo lang duurt bij Tesla omdat ze updates moeten downloaden, dan comprimeren in hun eigen shell, dan uitrollen als (grote) update wat de nodige data kost naar alle miljoenen auto's wereldwijd. Maar als ze iets verzinnen waardoor dat modulair kan, enkel de veranderde wegen updaten, dan zouden ze ook elke update wat nieuwe maps mee kunnen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Refl op 03-02-2026 12:32 ]

• Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-02 20:12
Radiodurans schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]

;( Arme Y van achteren aangevallen |:(

Als je dan zo’n filmpje ziet met beschadigde auto’s dan valt het me altijd op dat zo’n Tesla verdacht weinig schade heeft ivm andere auto’s waar een hele voor- of achterkant er van af ligt.
Is dat de jouwe? Veel sterkte in het reparatieproces.
De mijne staat na meer dan een maand nog steeds te wachten op bepaalde onderdelen in backorder. En dat schijnt nog maar het begin te zijn. 3-6 maand wachttijd blijkt niet uitzonderlijk. :-(

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-02 12:37
Inspired schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:36:
[...]

Kan meerdere dingen zijn, waaronder dat de accu vervangen moet worden. Denk dat zo'n beetje alles gerelateerd aan die error wel onder garantie valt. Weet je ongeveer wat je degradatie is? Als het pack stuk is zetten zeer doorgaans een gereviseerde in. Zou dan even goed kijken of het "nieuwe" pack dezelfde of minder degradatie heeft. Al gaat dat waarschijnlijk ook een lastig verhaal worden om het aan te tonen. :)
Even een update:
Gisteren afspaak gemaakt met tesla as woensdag. Toen ik thuis kwam proberen te laden echte deed niets, stond onder de 30% en volgens info zou ik moeten kunnen laden. Direct gebeld met tesla en deze gaven aan dat ik het beste direct naar hen toe kon komen. Aangekomen in Den Haag bleek dat ik niet meer verder mocht rijden. Nieuwe accu is besteld en komt pas medio maart binnen. Leen auto gekregen om die tijd te overbruggen. Positief verrast door de service die ik kreeg voor mijn 2019 m3lr met 120dkm.

• Tommie12
Joe Dancen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Positief verrast door de service die ik kreeg voor mijn 2019 m3lr met 120dkm.
Wacht maar even met bloemen gooien tot je de auto hersteld terug hebt...

• Tommie12
Refl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Ben eerder nieuwsgierig of ze niet gewoon automatisch updates van iets als Google Maps of Waze in hun eigen systeem kunnen implementeren.

Heb ooit ergens gelezen dat het zo lang duurt bij Tesla omdat ze updates moeten downloaden, dan comprimeren in hun eigen shell, dan uitrollen als (grote) update wat de nodige data kost naar alle miljoenen auto's wereldwijd. Maar als ze iets verzinnen waardoor dat modulair kan, enkel de veranderde wegen updaten, dan zouden ze ook elke update wat nieuwe maps mee kunnen geven.
Dat is inderdaad wat ik verwachtte bij de 'premium en superieure' software.
Basisgegevens van navi offline bij houden, en bij het berekenen en vastleggen van een routen dan de juiste gegevens gaan downloaden en continu verkeersdata opvragen en bijhouden op de route.
Updates mogen dan wat groter zijn, dat maakt amper iets uit want ze gaan toch via wifi.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
Meer tesla 3 rijders deze ervaring ?

Hopelijk eenmalig, maar vanochtend zakte het raam van bestuurders deur niet bij openen deur, van mijn ruim 1 jaar oude m3h...

Het openen ging dus nogal apart ( maar toen nog niet echt wakker, dus wat er nu precies gebeurde ...) , maar de deur wilde dus ook niet meer dicht. Het raam zat goed hoog in het frame, waardoor deze dus niet onder bovenframe pastte en daardoor wilde de deur niet meer dicht, kwam tot 10 cm ofzo......

En toen : auto gereset, en alle raambedieningen geprobeerd, maar kwam geen beweging in DAT raam, en aantrekken door de weerstand heen durfde ik ook niet, laat staan dicht" gooien" ....
( Probleem ook alleen bij bestuurders raam, rest ging vlekkeloos )

Dus uiteindelijk maar tesla hulpservice gebeld, die hebben op afstand etc ook (vast) een en ander geprobeerd, want heb tussen gesprekken in lang in wacht gestaan ....
> tijdens wachten wel gemerkt dat door hard op de deurleuning te drukken, ik de deur wel stuk lager = dichter kreeg, maar nog niet gesloten ....
Tesla lukte op afstand niets, en in overleg kon/mocht ik doorrijden naar tesla servicecenter Zwolle ( in Wezep, waar ik in Zwolle Centrum woon) of er kon een monteur langskomen tzt.

Aangezien met redelijk dichte deur de tesla wel wilde rijden en het een kort ritje was , maar ondanks gepiep ivm melding "deur nog openen" zo naar Tesla wezep gereden , waar de melding naar doorgezet was.

En wat denk je: kom ik daar aan , kon uitstappen, en ja hoor, het raam zakt ..... :(
Nog wel even met medewerker gesproken, maar aangezien alles het weer deed en er geen melding bleef staan, maar weer doorgereden naar werk ....

Uiteraard wel gevraagd of ze hier vaker van gehoord hadden, maar dat was niet zo. Ook middeltjes voor rubbers soepel houden niet aan beginnen, ivm dan vieze ruiten etc. Tip zou zijn auto voorverwarmen ( maar dat had ik al wel eventjes gedaan vanochtend ) .

Dus dat wordt komende tijd met geknepen billetjes steeds de deur openen .....
ipv onbeholpen opentrekken ga ik het sowieso met wat meer beleid doen, en wel nagaan of raam zakt voor aan de deur te sjorren ....

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:11
Ted038 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:18:

Hopelijk eenmalig, maar vanochtend zakte het raam van bestuurders deur niet bij openen deur, van mijn ruim 1 jaar oude m3h...
Niet gewoon vastgevroren? Het was best koud vanmorgen. Auto voorverwarming helpt dan meestal wel.
stefxx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Niet gewoon vastgevroren? Het was best koud vanmorgen. Auto voorverwarming helpt dan meestal wel.
Klinkt idd als water in de deur wat afgelopen nacht is bevroren (het ging heel snel van plus naar erg koud icm harde wind)

• Ted038
[...]

Auto was voorverwarmd, minuutje of 8 ...

"gewoon vastgevroren" zou toch niet "gewoon" moeten zijn ? Of is auto minimaal half uur voorverwarmen ineens VERPLICHT geworden daarmee ?
Ja, zal vast door kou gekomen zijn, al dan niet met klaarstaande software update? en zaterdag voor laatst gebruikt

Ben wel benieuwd wat voor verdere maatregelen er zijn om dit te voorkomen, want dit geintje heeft mij wel 1,5 uur werktijd gekost dit keer ...

[ Voor 12% gewijzigd door Ted038 op 03-02-2026 14:33 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:31

Het openen ging dus nogal apart ( maar toen nog niet echt wakker, dus wat er nu precies gebeurde ...) , maar de deur wilde dus ook niet meer dicht. Het raam zat goed hoog in het frame, waardoor deze dus niet onder bovenframe pastte en daardoor wilde de deur niet meer dicht, kwam tot 10 cm ofzo......

En toen : auto gereset, en alle raambedieningen geprobeerd, maar kwam geen beweging in DAT raam, en aantrekken door de weerstand heen durfde ik ook niet, laat staan dicht" gooien" ....
( Probleem ook alleen bij bestuurders raam, rest ging vlekkeloos )

Dus uiteindelijk maar tesla hulpservice gebeld, die hebben op afstand etc ook (vast) een en ander geprobeerd, want heb tussen gesprekken in lang in wacht gestaan ....
> tijdens wachten wel gemerkt dat door hard op de deurleuning te drukken, ik de deur wel stuk lager = dichter kreeg, maar nog niet gesloten ....
Tesla lukte op afstand niets, en in overleg kon/mocht ik doorrijden naar tesla servicecenter Zwolle ( in Wezep, waar ik in Zwolle Centrum woon) of er kon een monteur langskomen tzt.

Aangezien met redelijk dichte deur de tesla wel wilde rijden en het een kort ritje was , maar ondanks gepiep ivm melding "deur nog openen" zo naar Tesla wezep gereden , waar de melding naar doorgezet was.

En wat denk je: kom ik daar aan , kon uitstappen, en ja hoor, het raam zakt ..... :(
Nog wel even met medewerker gesproken, maar aangezien alles het weer deed en er geen melding bleef staan, maar weer doorgereden naar werk ....

Uiteraard wel gevraagd of ze hier vaker van gehoord hadden, maar dat was niet zo. Ook middeltjes voor rubbers soepel houden niet aan beginnen, ivm dan vieze ruiten etc. Tip zou zijn auto voorverwarmen ( maar dat had ik al wel eventjes gedaan vanochtend ) .

Dus dat wordt komende tijd met geknepen billetjes steeds de deur openen .....
ipv onbeholpen opentrekken ga ik het sowieso met wat meer beleid doen, en wel nagaan of raam zakt voor aan de deur te sjorren ....
Iets soortgelijks afgelopen week. Deur dicht lijkt het maar raam blijft op kier. Geen meldingen en kan rijden. Maar ja is de deur wel echt dicht? Service verzoek ingediend, activiteit gepland: Replace Liftgate Wedge Damper Base.

• QuestionMarc
[...]

Lijkt idd op een vastgevroren ruit. Ik spuit de bovenste velours rand altijd in met wat siliconenspray. En verwarm de auto voor voordat ik wegrij s morgens.

• Ted038
QuestionMarc schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Lijkt idd op een vastgevroren ruit. Ik spuit de bovenste velours rand altijd in met wat siliconenspray. En verwarm de auto voor voordat ik wegrij s morgens.
Dan wel vastgevroren IN de deur, want met deur open ( dus raam wel los van raam-rubbers) bleef raam in hoogste stand staan, wat ik ook probeerde.
ZAT dus zelf eerder aan raamMOTOR te denken, dat of die vastgevroren was, of in "noodloop" ivm met openen zonder iets gezakt raam etc (want eerste 3 kwartier werkte de raambediening aan bestuurderskant niet, OOK geen geluid etc

[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 03-02-2026 14:52 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-02 16:26
Sinds ik update 2026.2.3 heb is mijn locksound veel zachter geworden jammer genoeg. Meerdere mensen dit ook al ervaren?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:57

djbarney

XBL: DeejayBarney

adjego schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:53:
Sinds ik update 2026.2.3 heb is mijn locksound veel zachter geworden jammer genoeg. Meerdere mensen dit ook al ervaren?
yes hier hetzelfde

• M.Pantoffel
  • Laatst online: 03-02 19:33
Iemand een tip welke lakstift geschikt is om kleine putjes/krasjes bij te werken?
Gaat om Model Y - zwart

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Viel mij ook op inderdaad, ik heb er verder nog niet naar gekeken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• QuestionMarc
Ted038 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Dan wel vastgevroren IN de deur, want met deur open ( dus raam wel los van raam-rubbers) bleef raam in hoogste stand staan, wat ik ook probeerde.
ZAT dus zelf eerder aan raamMOTOR te denken, dat of die vastgevroren was, of in "noodloop" ivm met openen zonder iets gezakt raam etc (want eerste 3 kwartier werkte de raambediening aan bestuurderskant niet, OOK geen geluid etc
Kan ook, in de deur. Ik weet niet waar je woont, maar water in de deur zou de ruit IN de deur kunnen vastvriezen?

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Viel mij ook op inderdaad, ik heb er verder nog niet naar gekeken.
Klopt 🤬 heb wel zo’n 10 km meer (rated)range gekregen zo lijkt het sinds de update (?) iemand dit ook opgevallen??

[ Voor 20% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-02-2026 15:16 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19
Ook een totaal overbodige (en in een woonwijk asociale) optie als je het mij vraagt O-). De auto gaat altijd op slot en als je toch een deur open hebt staan krijg je een pushmelding. We hebben hier ook een Mercedes tokkie met continu geloei, heel vervelend 's nachts icm kleine kinderen. (En ik dacht dat je auto in Nederland alleen een geluid mag maken om gevaar af te wenden maar ik kan mij vergissen)

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 17:05

Jopster

trotse papa x4

Ook gemerkt. Ik heb een custom locksound ingesteld, waarvan ik het volume onder de oude firmware moest aanpassen naar 70%, aangezien het anders veel te hard was. Met deze firmware was het echter nauwelijks meer te horen. Nu heb ik hem opnieuw op stick gezet, maar dan zonder aanpassing en het volume is standaard nu prima. Mijn vermoeden is dat ze dat in deze firmware hebben rechtgetrokken.

GoT-Papa clublid

• mv_ak
  • Laatst online: 08:31
Maurice- schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Ook een totaal overbodige (en in een woonwijk asociale) optie als je het mij vraagt O-). De auto gaat altijd op slot en als je toch een deur open hebt staan krijg je een pushmelding. We hebben hier ook een Mercedes tokkie met continu geloei, heel vervelend 's nachts icm kleine kinderen. (En ik dacht dat je auto in Nederland alleen een geluid mag maken om gevaar af te wenden maar ik kan mij vergissen)
Tenzij je per ongeluk je smartphone in de auto laat liggen. Dan is de locksound wel een handige check.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19
mv_ak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Tenzij je per ongeluk je smartphone in de auto laat liggen. Dan is de locksound wel een handige check.
En dan belast je je buren met je eigen vergeetachtigheid? :9 Maar ik zal mijn persoonlijke bezwaren verder bij mij houden, er zullen voor gebruikers vast allerlei legitieme excusen zijn om het wel te gebruiken.

• mcduck
Inderdaad een bekende bug in 2026.2.3, was vorige week al gerapporteerd op internet.

...

Uiteraard wel gevraagd of ze hier vaker van gehoord hadden, maar dat was niet zo.
Raar dat ze hier nooit van gehoord hadden bij het service center, is toch een vrij common winterprobleem en goed te zien in deze video:

YouTube: How to open a Tesla in the winter with frozen door handles or window...

Het is vooral een bekend issue/nadeel bij auto's met frameless glas deuren, die moeten altijd een stukje zakken voordat de deur goed kan openen. Is alles nog goed vastgevroren dan werkt het automatisch zakken van het raam dus niet. Hierdoor hebben sommige eigenaren hun zijruiten kapot gekregen door alsnog met wat meer geweld hun deur te openen/sluiten. De meeste gangbare auto's hier in Europa hebben gewoon een frame om het raam, dan zie je dit probleem zo goed als nooit (ook niet als het raam vastgevroren zou zitten en elektrisch openen niet zou werken), want de deur opent dan immers met frame en al.

De man in de video overdrijft trouwens mij wel wat, hij is over-cautious door te zeggen dat je bij vorst gewoon climate-on moet gebruiken en niet defrosting. Wat hem betreft is de defrosting optie te sterk en is hetzelfde als kokend water over je bevroren voorruit gieten. Dit lijkt me sterk overdreven, ze zullen die optie toch goed getest hebben en bijna iedereen gebruikt het zonder dat hierdoor voorruiten massaal kapot gaan. Als je de tijd hebt kun je altijd het onzekere nemen. Zelf gebruik ik voorverwarmen tegenwoordig nog maar kort (sinds ik erachter ben dat dit zo 4-6 kWh kan kosten). Gewoon maar even aan en dan verder zelf met een bezem oid even alle sneeuw (en inmiddels ontdooide ijs) van de auto afhalen. Niet het dak, koplampen/achterlichten en motorkap vergeten. Gaat zo veel sneller dan alleen defrosting aanzetten en scheelt je aardig wat kWh's.

[ Voor 8% gewijzigd door mcduck op 03-02-2026 15:34 ]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Klopt 🤬 heb wel zo’n 10 km meer (rated)range gekregen zo lijkt het sinds de update (?) iemand dit ook opgevallen??
Ja, @Mar.tin maar die heeft een MY met de CATL 6M. Weet je toevallig wat je verbruiksconstante was en nu is?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Mar.tin in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Ja, komt omdat ze (in ieder geval voor mijn wagen) de verbruiksconstante waar dit op gebaseerd is aangepast hebben.
Mar.tin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Ja, komt omdat ze (in ieder geval voor mijn wagen) de verbruiksconstante waar dit op gebaseerd is aangepast hebben.
Ik heb de vraag in TFF nog steeds uit staan of er meerdere zijn, helaas zijn er maar weinig MY CATL 6M rijders. Maar zag gisteren wel iemand met de M3 CATL 6M die net als @karel_G_1981 opmerkte dat zijn range sinds 2026.2 is vergroot

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb de vraag in TFF nog steeds uit staan of er meerdere zijn, helaas zijn er maar weinig MY CATL 6M rijders. Maar zag gisteren wel iemand met de M3 CATL 6M die net als @karel_G_1981 opmerkte dat zijn range sinds 2026.2 is vergroot
Mijn moedertje draait op haar CATL 6M Model 3 nog 2025.44.25.3 die gaat zo een plaatje maken van de "oude" verbruiksconstante in elk geval. Die doet nu 447km op 100% t.o.v. iets van 454 nieuw geloof ik. met 7800km op de klok. Zal hem binnenkort weer eens aan de ScanMyTesla hangen, ik zie die auto nooit van binnen.

2025 Model 3 RWD met CATL 6M pakket. H6MR Modelvariant bij het RDW e4*2007/46*1293*45

Op software 2025.44.25.3 is de verbruiksconstante 140Wh/km, zou duiden op een Nominal Full Pack rondom de 62,6kWh (ik ben even niet in de buurt om 'm uit te lezen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaTuyD7YLodFFwYEFLAhBj7o4i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6BHNbcB35lDOkOhJrYtHC0n.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: En terwijl ik dit schrijf krijgt ie 2026.2.3 aangeboden om te downloaden :). Ik meld me terug zodra die geüpdate is.

[ Voor 36% gewijzigd door Mar.tin op 03-02-2026 16:29 ]

• mcduck
Daniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Oef jaloers op je gemiddelde. Ik zit met mijn M3 2019P nu op 200+(gisteren 220) met dit weer.
Op al zijn foto's plakt hij achter vrachtwagens. Dan is het niet zo moeilijk, zo rijdend haal ik ook ruim onder de 100 Wh/km met mijn 2019 (RWD) als het niet te koud is. Een Performande of dual motor is sowieso al wat minder zuinig dus ik neem aan dat je die met een andere insteek hebt gekocht dan zo zuinig mogelijk rijden :P

Achter vrachtwagens plakken doe ik zelf liever niet te lang tenzij ik echt heel zuinig moet rijden om wat voor reden dan ook.

Mijn overall gemiddelde sinds ik de auto heb (begin vorig jaar) lag ook mooi rond de 140 Wh/km. Maar goed nu één retourtje wintersport in de vrieskou (met hele stukken 170-200 Wh/km) en het gemiddelde ligt nu op 153 Wh/km. Kan ik mooi weer een jaar lang proberen om het omlaag te krijgen ;). Lokaal rondrijden zonder superchargen is bij mij een stuk zuiniger, helemaal op korte stukjes in/rond de stad waar de kachel niet aan hoeft (2019, dus ouderwetse PTC heater), dan doe ik stoelverwarming op max en je bespaart heel veel. In de zomer een langere 5000km roadtrip mét superchargen viel mij trouwens wel alles mee, gemiddelde van die rit lag maar iets boven de 140 Wh/km geloof ik.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19
mv_ak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Iets soortgelijks afgelopen week. Deur dicht lijkt het maar raam blijft op kier. Geen meldingen en kan rijden. Maar ja is de deur wel echt dicht? Service verzoek ingediend, activiteit gepland: Replace Liftgate Wedge Damper Base.
Die hebben ze bij mij ook vervangen toen ik de winterbandenset liet plaatsen. Dat is ergens een onderdeel aan het kofferdeksel dus gaat niet veel voor je venster doen.

https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/2025/en-us/GUID-306DDB42-9686-4BA8-A862-2538BB22F35F.html

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Precies na de upgrade van 448 naar 460 na volladen. (Inmiddels al 2x naar 100% geladen met 460 op de display) Lijkt of er iets met de software is getweaked. 460 had ik nog nooit gezien , ook niet bij nieuw (altijd tussen de 445 en 450)

• karel_G_1981
Mar.tin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Haha blij met een dooie mus dus
karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Precies na de upgrade van 448 naar 460 na volladen. (Inmiddels al 2x naar 100% geladen met 460 op de display) Lijkt of er iets met de software is getweaked. 460 had ik nog nooit gezien , ook niet bij nieuw (altijd tussen de 445 en 450)
Ja ook hier melding van sommigen dat het naar 460km is gegaan. Weet je je verbruiksconstante al? Misschien kun je meteen een foto maken van de energieapp

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 03-02-2026 17:28 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-02 18:26
dat gebeurde eind 2019 ook bij de model 3. Kwam ineens aardig wat km bij. Daarna nooit meer gebeurd

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik sta op het punt om een model Y aan te schaffen, maar heb daar bij een klein dilemma: hopelijk hebben jullie feedback tot het maken van een weloverwogen keuze.
Ik hoef niet perse het nieuwste dikste model dus was in eerste instantie opzoek naar een jonge RWD occasion uit 23/24 met ~50K op de teller. Deze gaan voor circa 32K. Vandaag was ik bij de dealer voor een proefrit. Een standard is voor mij prima, ik lever dan iets in op luxe. Het basale onderstel vind ik wel jammer, maar daar is ook wel mee te leven. Deze kost nieuw 40K. Met inruil van mijn sloop klare auto betaal ik 37,5K.
Voor het prijsverschil van 5K heb ik dus een hagelnieuwe. De aanschaf is zakelijk, kan het prima betalen, maar twijfel of dit het waard is. Voordeel is meest recente model, volle garantie, HW4. Nadeel is een matiger onderstel en iets minder luxe, geen HEPA.
Zie ik in mijn overweging iets over het hoofd? Hoor graag jullie mening!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jappo112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:37:
Ik sta op het punt om een model Y aan te schaffen, maar heb daar bij een klein dilemma: hopelijk hebben jullie feedback tot het maken van een weloverwogen keuze.
Ik hoef niet perse het nieuwste dikste model dus was in eerste instantie opzoek naar een jonge RWD occasion uit 23/24 met ~50K op de teller. Deze gaan voor circa 32K. Vandaag was ik bij de dealer voor een proefrit. Een standard is voor mij prima, ik lever dan iets in op luxe. Het basale onderstel vind ik wel jammer, maar daar is ook wel mee te leven. Deze kost nieuw 40K. Met inruil van mijn sloop klare auto betaal ik 37,5K.
Voor het prijsverschil van 5K heb ik dus een hagelnieuwe. De aanschaf is zakelijk, kan het prima betalen, maar twijfel of dit het waard is. Voordeel is meest recente model, volle garantie, HW4. Nadeel is een matiger onderstel en iets minder luxe, geen HEPA.
Zie ik in mijn overweging iets over het hoofd? Hoor graag jullie mening!
De pre-facelift is in de loop van 2024 ook geleverd met HW4. De nieuwe Y Std zal qua bouwkwaliteit vast de betere auto zijn, dus als je met het uiterlijk en de verschraling kan leven best een interessante optie voor die 5k

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jappo112
revolution-nl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:41:
[...]

De pre-facelift is in de loop van 2024 ook geleverd met HW4. De nieuwe Y Std zal qua bouwkwaliteit vast de betere auto zijn, dus als je met het uiterlijk en de verschraling kan leven best een interessante optie voor die 5k
Ik was ook in die veronderstelling. Maar vrijwel alle modellen die nu te koop staan hebben HW3. De vraag is of dat echt zo’n probleem is, de dealer vond van niet. Betwijfel of ik FSD überhaupt ooit aanschaf. Ik vind de HEPA filter ook nog wel een overweging. Ik houd van schone lucht, maar mogelijk is deze te retrofitten in een standard.

Wat grappigs is, de standard vind ik ruimer aanvoelen door het gebrek van het doorlopend middenconsole.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19
Jappo112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:49:
[...]
Ik was ook in die veronderstelling. Maar vrijwel alle modellen die nu te koop staan hebben HW3. De vraag is of dat echt zo’n probleem is, de dealer vond van niet. Betwijfel of ik FSD überhaupt ooit aanschaf. Ik vind de HEPA filter ook nog wel een overweging. Ik houd van schone lucht, maar mogelijk is deze te retrofitten in een standard.

Wat grappigs is, de standard vind ik ruimer aanvoelen door het gebrek van het doorlopend middenconsole.
Het is niet enkel voor FSD, de camera's van HW4 zijn zelf ook veel scherper, altijd handig.

Voor de HEPA moet je het niet doen denk ik, die wordt dacht ik enkel gebruikt als je 'biodefense mode' aanzet.

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Ja ook hier melding van sommigen dat het naar 460km is gegaan. Weet je je verbruiksconstante al? Misschien kun je meteen een foto maken van de energieapp
Zal morgen eens kijken , dan ga ik weer op pad (met 100% lading )

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17

Damian

Insane Obtrusion

Fire69 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Het is niet enkel voor FSD, de camera's van HW4 zijn zelf ook veel scherper, altijd handig.

Voor de HEPA moet je het niet doen denk ik, doe wordt dacht ik enkel gebruikt als je 'biodefense mode' aanzet.
Nope, die loopt altijd mee. Ik merk het gewoon echt goed. Ben van lease model Y naar privé Model 3 gegaan, en ik ruik nu echt alles buiten. In de model Y kon ik langs en brandende auto rijden en ik rook niks. Geniaal.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-02 19:30
Fire69 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Voor de HEPA moet je het niet doen denk ik, doe wordt dacht ik enkel gebruikt als je 'biodefense mode' aanzet.
Waarom zou dat het geval zijn? Dat is toch een boel extra complexiteit aan heel het systeem toevoegen om enkel tijdens biodefense de (overigens gigantische) HEPA filter te gebruiken?

• Mar.tin
Mar.tin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Mijn moedertje draait op haar CATL 6M Model 3 nog 2025.44.25.3 die gaat zo een plaatje maken van de "oude" verbruiksconstante in elk geval. Die doet nu 447km op 100% t.o.v. iets van 454 nieuw geloof ik. met 7800km op de klok. Zal hem binnenkort weer eens aan de ScanMyTesla hangen, ik zie die auto nooit van binnen.

2025 Model 3 RWD met CATL 6M pakket. H6MR Modelvariant bij het RDW e4*2007/46*1293*45

Op software 2025.44.25.3 is de verbruiksconstante 140Wh/km, zou duiden op een Nominal Full Pack rondom de 62,6kWh (ik ben even niet in de buurt om 'm uit te lezen).

[Afbeelding]

Edit: En terwijl ik dit schrijf krijgt ie 2026.2.3 aangeboden om te downloaden :). Ik meld me terug zodra die geüpdate is.
@pdidi

Het lijkt erop dat voor deze wagen de verbruiksconstante gedaald is naar 134,6 Wh/ km

Dat zou pakweg 465km bij 100% betekenen voor deze auto. (Nu 97% soc op de foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjAbkX24Fwiz8RehXoDpI09Bt74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfhfgOuMQyYFqy8odfFURgWi.jpg?f=fotoalbum_large

• Ted038
Jappo112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik was ook in die veronderstelling. Maar vrijwel alle modellen die nu te koop staan hebben HW3. De vraag is of dat echt zo’n probleem is, de dealer vond van niet.
Ja, duh, doe wil verkopen.....
Zou zeker wel voor een hw4 gaan....
Hebben nieuwe y's allemaal al hw4.5? (zag al iets van 4.5 voorbijkomen in filmpje van Amerikaanse tesla influenzer jeremiah jones, in zijn amerikaanse Y performance)

• turkeyhakan
  • Nu online
Damian schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Nope, die loopt altijd mee. Ik merk het gewoon echt goed. Ben van lease model Y naar privé Model 3 gegaan, en ik ruik nu echt alles buiten. In de model Y kon ik langs en brandende auto rijden en ik rook niks. Geniaal.
Groot gemis in de 3 inderdaad. Kom ook van een Y. Heerlijk, altijd schone lucht! Vooral als je er wat gevoelig voor bent zoals ik. In 3 ruik ik alles….
Mar.tin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:37:
[...]

@pdidi

Het lijkt erop dat voor deze wagen de verbruiksconstante gedaald is naar 134,6 Wh/ km

Dat zou pakweg 465km bij 100% betekenen voor deze auto. (Nu 97% soc op de foto)

[Afbeelding]
Ik heb zojuist ook van iemand op TFF teruggekregen dat het nu bij hem 134,5Wh/km is. Met rated range nu 458km. Dus N=3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU7dD4aNht1UOwm1iuOpgDH8CWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2nTw34UqNfJN1K29WeTYvCi.jpg?f=fotoalbum_large

• jrv88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:45
Zijn de testresultaten van de 1e model y al besproken dat velen worden afgekeurd bij de 1e apk na 4 jaar?

https://www.autoblog.com/...bility-rating-in-a-decade

Klinkt best als een prijzig issue voor reparaties (en zegt wat over de kwaliteit van de autos)

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
jrv88 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:54:
Zijn de testresultaten van de 1e model y al besproken dat velen worden afgekeurd bij de 1e apk na 4 jaar?

Klinkt best als een prijzig issue voor reparaties (en zegt wat over de kwaliteit van de autos)
Ja dit komt wel vaker voor dat Tesla's falen voor de APK. mijn auto is al 2x langs geweest en 2x gezakt omdat lichtbeeld niet goed was dus 100% failrate.

Remproblemen kan je voorkomen door te remmen, er zijn procedures voor.
Ophanging is inderdaad een zwakte.

• Jappo112
Ted038 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:40:
[...]

Ja, duh, doe wil verkopen.....
Zou zeker wel voor een hw4 gaan....
Hebben nieuwe y's allemaal al hw4.5? (zag al iets van 4.5 voorbijkomen in filmpje van Amerikaanse tesla influenzer jeremiah jones, in zijn amerikaanse Y performance)
De wagen die ik vandaag had voor de proefrit zei HW4.
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Groot gemis in de 3 inderdaad. Kom ook van een Y. Heerlijk, altijd schone lucht! Vooral als je er wat gevoelig voor bent zoals ik. In 3 ruik ik alles….
Dit vind ik dus ook. Ik hoop dat een retrofit mogelijk is, maar ik ben er bang voor. Vooralsnog weinig over te vinden. Vroeg het bij de dealer maar die wist alleen te vertellen dat ze het op dit moment niet aanbieden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28
Jappo112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:08:
[...]

[...]

Dit vind ik dus ook. Ik hoop dat een retrofit mogelijk is, maar ik ben er bang voor. Vooralsnog weinig over te vinden. Vroeg het bij de dealer maar die wist alleen te vertellen dat ze het op dit moment niet aanbieden.
Ik zou zeker niet op HW3 een auto laten staan als je een goede deal krijgt. Ik en velen anderen rijden daarmee tot volle tevredenheid. Camera's zijn echt heel prima, beter dan de meeste auto's die ik gereden heb. Het systeem is enorm soepel. Tuurlijk is HW4 beter, maar het verschil is echt minimaal. Plan op wat je nu wilt, niet op een toekomstige FSD. Bij elk merk en Tesla in het bijzonder moet je voorspellingen en toezeggingen voor FSD in het bijzonder met een grote korrel zout nemen. Het is wanneer het er is. En dan nog is de vraag tegen welke prijs en of je het dan waard vindt. En verder biedt HW4 geen voordeel.

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdz3skSG-gcd4u2k7I2a0rWusio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeAtF7OjhH8PEVdISphRvixo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcJbWjb748Z0rMr6l5Nu1bL0mxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnwTyvFiBcfO3jTLB2pgJpoO.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks een aantal keer flink remmen (hoge snelheid en in N, zonder regeneratie) bleef er steeds een roestige streep zichtbaar op één van de schijven. Ook hoorde ik soms knarsende geluiden uit de andere, en bleef de handrem tegenwoordig heel vaak plakken. (Luide 'klong' bij vertrek)
Service ticket gemaakt bij Tesla Aartselaar.
Bij die ene schijfrem zat er effectief een steentje tussen.
Ook bij de andere zat er redelijk wat vuil tussen en bij twee klauwen waren de zuigers niet goed gangbaar waardoor de blokken wat bleven slepen.
Zoals op de foto te zien zijn dus alle vier de klauwen gedemonteerd, gereinigd en ingevet.
Auto heeft momenteel 36.000 km en ik heb de remmen in die 2,5 jaar ongeveer 12 keer gebruikt 🤣
Ik rijd (en stop) eigenlijk volledig op regeneratie.

Ook een mooie service bij gekregen, de auto stond 100% vol geladen, helemaal gratis en voor niks 😁
Ik zag dan ook dat het theoretisch rijbereik 497 km was. Dit was nieuw 524 als ik mij niet vergis.
Degradatie heb ik eigenlijk nooit actief gevolgd, het was gewoon even goed om weten. Ik laad eigenlijk zelf nooit naar 100%

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Hey, een vraagje m.b.t. de aanschaf van een Tesla Model 3.

Na drie jaar VW Up (130km/dag, 30k/jaar) wordt het tijd voor een Tesla Model 3. Ik twijfel tussen een model uit 2021/2022 (Intel MCU2) of 2023 (AMD Ryzen MCU3). Het prijsverschil is vaak ongeveer €4.000/€5.000.

Mijn dilemma:
Hardware: De AMD-chip is sneller, maar is de Intel-versie nu al 'obsolete' qua updates?
Comfort: Is de 2023 merkbaar stiller (isolatie) en een merkbaar zachter geveerd onderstel?
Parkeren: De 2021/22 heeft nog USS (sensoren), de 2023 is Vision-only. Is Vision inmiddels goed genoeg?
Lage Volt Accu: 12V Loodzuur vs16V Lithium-ion

Is de 2023-uitvoering die extra €5.000 waard, of is de 2021/2022 met USS juist de 'sweet spot' zonder in te leveren op kwaliteit en comfort?

[ Voor 8% gewijzigd door Boost9898 op 03-02-2026 21:39 ]

• QuestionMarc

Bijzonder want in Autoweek werd in een artikel gemeld dat de 3 en Y de betrouwbaarste elektrische auto’s zijn: https://www.autoweek.nl/a...est-betrouwbare-automerk/

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:29
Damian schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Inderdaad, met HEPA filter ruik je niets meer van buiten, geen diesellucht meer van oude diesels etc. perfect. Je merkt het verschil echt als je weer in andere auto's rijdt.

• Refl
Boost9898 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:38:

Na drie jaar VW Up (130km/dag, 30k/jaar) wordt het tijd voor een Tesla Model 3. Ik twijfel tussen een model uit 2021/2022 (Intel MCU2) of 2023 (AMD Ryzen MCU3). Het prijsverschil is vaak ongeveer €4.000/€5.000.

Mijn dilemma:
Hardware: De AMD-chip is sneller, maar is de Intel-versie nu al 'obsolete' qua updates?
Comfort: Is de 2023 merkbaar stiller (isolatie) en een merkbaar zachter geveerd onderstel?
Parkeren: De 2021/22 heeft nog USS (sensoren), de 2023 is Vision-only. Is Vision inmiddels goed genoeg?

Is de 2023-uitvoering die extra €5.000 waard, of is de 2021/2022 met USS juist de 'sweet spot' zonder in te leveren op kwaliteit en comfort?
Heb zelf geen M3 maar als het past in je budget zou ik in ieder geval voor de highland gaan, gezien alle verbeteringen.

Je kunt ook kijken of er op de M3 "standard" (of nu de gewone M3 op de site) een actie is, heb je een nieuwe wagen en afgelopen maand kon je die voor 31k rijden als je iets in te ruilen had. Dat is echt geen geld voor het pakket aan auto wat je krijgt voor dat bedrag.

• Mar.tin

Mijn dilemma:

Mijn 3 van maart 2022 had al een Ryzen chip, én een 16V lithium, warmtepomp en de interior refresh. Én nog uss.

De RWD uitvoering met 60kWh lfp is wat mij betreft een ijzersterke wagen. Die ik eigenlijk alleen maar heb verkocht vanwege de ruimte in een Y.

Intel wagens doen in principe grotendeels nog mee met updates maar krijgen minder “grafische” dingen.

• Mar.tin

Het zegt naar mijn nederige mening vooral dingen over het gemiddelde onderhoudsinterval: nooit.

Remmen en onderstel en dergelijke hebben gewoon een beetje liefde nodig zo nu en dan, of op zijn minst: gebruik.

De verlichting moet eigenlijk ook gewoon incidenteel afgesteld worden, en doen ze bij andere merken met een onderhoudsinterval met de “beurt”.

Zonder beurt je auto wel gewoon wegbrengen na 4 jaar rijden naar een “apk” is dan ook gewoon een beetje onhandig :+

Voor de 3 van de ouders uit 2019 met 345k op de klok wordt het gewoon gecombineerd. Komt er altijd prima doorheen.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Boost9898

Software developer

Mar.tin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:34:
[...]
Mijn 3 van maart 2022 had al een Ryzen chip, én een 16V lithium, warmtepomp en de interior refresh. Én nog uss.
Oh echt, ik dacht gelezen te hebben dat enkel de M3’s vanaf december 2022 en van Chinese makelij voorzien waren van MCU3 etc. Heb je heel toevallig je VIN bij de hand of tips hoe ik het kan controleren of dat het geval is? Want een M3 met MCU3, 16V en USS klinkt als een super goede configuratie.

• DaCoTa
  • Laatst online: 23:42
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:31:
Ik had vandaag hetzelfde idee. Hij lijkt veel soepeler in filerijden, hoewel we niet volledig tot stilstand kwamen, lijkt hij een stuk vloeiender op te trekken en af te remmen. En iets anders dat me opviel was dat het leek alsof hij eerder begon te accelereren bij een baanwissel naar links als je achter een langzamere auto vandaan komt.

Maar is lastig te staven, kan ook verbeelding zijn geweest. 2021 Model Y HW3.

• bert pit
  • Laatst online: 08:14
Ted038 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Auto was voorverwarmd, minuutje of 8 ...

"gewoon vastgevroren" zou toch niet "gewoon" moeten zijn ? Of is auto minimaal half uur voorverwarmen ineens VERPLICHT geworden daarmee ?
Ja, zal vast door kou gekomen zijn, al dan niet met klaarstaande software update? en zaterdag voor laatst gebruikt

Ben wel benieuwd wat voor verdere maatregelen er zijn om dit te voorkomen, want dit geintje heeft mij wel 1,5 uur werktijd gekost dit keer ...
8 minuten helpt wel wat maar is kort om volledig in de deur door te dringen. Er staan allerlei tips in de handleiding, maar wat ik elk jaar doe is de rubbers even insmeren met siliconen. Dus spuit siliconen op een doekje, smeer dat op het rubber. Ik wil geen siliconen op de lak hebben.
Vocht krijgt zo geen kans.

Analoog komt weer helemaal terug

• bert pit
  • Laatst online: 08:14

Volgens de Consumentengids januari 26 is de MY de betrouwbaarste EV. Dat onderzoek is gebaseerd op gegevens van consumenten zelf.
De apk afkeuringen hebben betrekking op twee zwakke punten: lekke achterlichten en roest op de remschijven.
De lekke lichten, daar kun je als handige hobbyist iets aan doen, zie talloze fiilmpjes op youtube. Is wel even wat werk.
Voor wat betreft de remschijven is het advies om elke week een paar keer stevig te remmen, zodat de schijven schoon blijven.

Analoog komt weer helemaal terug

• turkeyhakan
  • Nu online
Jappo112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:08:
[...]

[...]

Retrofit gaat niet. Er is geen ruimte onder de frunk.

Er bestaan wel HEPA interieurfilters, bijv. bij Tesland. Maar ik heb liever originele filters.

• turkeyhakan
  • Nu online

Mijn dilemma:

Over de sensoren gesproken: als je gebruikt wilt maken van de meest recente (software) vernieuwingen, moet je als het goed is overschakelen op de camera’s (Tesla Vision) en worden de parkeersensoren (USS) uitgeschakeld. Het beste van beide werelden kan helaas niet.

Persoonlijk zou ik altijd naar een iets recentere generatie kijken. Heb je als het goed is ook nog garantie. De nieuwe Model 3 Standard zou ook interessant voor je kunnen zijn, als die actie van 5k inruilpremie nog geldt.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 04-02-2026 06:04 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Mijn dilemma:

Je kijkt voornamelijk naar technische details. Je noemt het verschil in vering wel, maar dat zou ik eerst willen voelen als ik jou was in plaats van vragen op een forum want dat is zeer persoonlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 04-02-2026 08:19 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 08:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mv_ak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Bij mij is de locksound de spiegels die inklappen. Alleen als het vriest zet ik dat uit, dan mis ik het wel.

Maar ik heb ook een hekel aan die auto's die dan even woop-woop moeten doen als je hem op slot zet. Ik heb een hekel aan geluidsoverlast.

Signatures zijn voor boomers.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Mackeessie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Inderdaad, met HEPA filter ruik je niets meer van buiten, geen diesellucht meer van oude diesels etc. perfect. Je merkt het verschil echt als je weer in andere auto's rijdt.
Ik heb gewoon een HEPA vervangingsfilter in mijn M3 gezet, werkt ook gewoon.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: