• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
turkeyhakan schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Volgens mij hebben ze voor het eerst een keer een artikel gepubliceerd dat niet klopt? https://www.notateslaapp.com/news/4629/tesla-model-3-gets-more-range-in-europe-thanks-to-just-one-improvement

Die wieldoppen zijn al beschikbaar sinds de introductie van de Standaard... ze hadden moeten verwijzen naar de Giti banden.
De artikelen op deze site neem ik sowieso vaak met een korrel zout; berichten zijn vaak langer dan nodig omdat er minimaal 1 of 2 alinea’s overdreven teksten staan als “Tesla blijft zich committeren aan veiligheid” etc. Weet niet of het de eerste keer is dat het niet klopt, weet wel dat ik ze nog nooit heb betrapt op een stukje kritiek.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09
gwg schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:00:
De nieuwe update heeft de schermvergrendeling achterste scherm aangepast. Hij laat nu wel de contents zien en niet het zwarte scherm met witte tekst. Dit is voor mij best wel onwenselijk. Ik wil geen beeldschermen voor mijn kinderen in de auto.

Heeft iemand hier zijn scherm losgekoppeld? Kan dat gemakkelijk? Lijkt me dat het een kwestie is van een draadje inpluggen om hem aan te zetten? Qua power?
Verbied je je kinderen ook om naar voren te kijken? Dan zien ze toch ook een scherm van 16 inch?

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
Inspired schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

Maar wellicht nog niet meegenomen in de 534 WLTP? Zou op zich wel logisch zijn. 7% verbetering door alleen rubber voelt wat veel?
Dat kan echt niet door alleen rubber: luchtweerstand bij 80 km/u is veelvoud van rolweerstand; zelfs bij 3,5 bar bandenspanning. Bij 25km/u zijn ze van gelijke orde.
Hogere WLTP bij 50km/u heb je niet zo veel aan.
Aerodynamische wieldoppen zijn op hoge snelheid effectiever.

Draadloos laden op onze Zon

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-09 17:19
emmerx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

Dat kan echt niet door alleen rubber: luchtweerstand bij 80 km/u is veelvoud van rolweerstand; zelfs bij 3,5 bar bandenspanning. Bij 25km/u zijn ze van gelijke orde.
Bij een elektrische auto ligt het omslagpunt, waarbij luchtweerstand meer impact heeft dan rolweerstand, vrij hoog. Ergens tussen 70 en 90km/u. Bij brandstof ergens tussen 60 en 80.

En met dat Tesla zo efficiente aerodynamica heeft, zal Tesla dan nog eens aan de hogere kant zitten voor dat omslagpunt.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 30-08-2026 12:31 ]

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-08 22:50
gwg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Moet je aanzetten in de settings van Grok zodat de microfoon altijd aanstaat
Uiteraard gedaan! En soms werkt het ook, maar vaak dus niet…

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-09 09:34
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Ja, de M3 van mijn vader heeft dit ook! De meldingen verdwijnen vanzelf weer, maar zijn alleen present als je van TACC naar FSD schakelt en andersom. De meldingen zijn na ongeveer 10 seconden ook niet meer actief. De M3 is vorige week nog geleverd.
Bij mij zo erg dat de car computer vervangen moet worden omdat zoveel functies het niet meer deden. Benieuwd wat de oorzaak is dat de computer vervangen moet worden.

• emmerx
this schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:28:
[...]
Bij een elektrische auto ligt het omslagpunt, waarbij luchtweerstand meer impact heeft dan rolweerstand, vrij hoog. Ergens tussen 70 en 90km/u. Bij brandstof ergens tussen 60 en 80.
Rolweerstand wordt bepaald door vervorming (warmteontwikkeling) rubber.
Luchtweerstand door frontaal oppervlak, Cw en snelheid.
Niet door het soort aandrijving; al zitten daar idd verschillende verliezen in (overbrengingen).
Benieuwd waar jij die cijfers vandaan hebt?

Daarbij is de grip bij 3,5 bar waardeloos en daarmee onveilig.
Giti zou dan wel een grote stap hebben gemaakt als dit waar is, was bagger tov Michelin.
Wellicht initiële profieldiepte teruggebracht naar ver onder de 8mm, net als nieuwe Hankook?
dan wordt een band idd veel zuiniger en stiller, maar levensduur neemt behoorlijk af en milieutechnisch uiteindelijk domme keuze.
Maar doet het goed bij click bait....

[ Voor 33% gewijzigd door emmerx op 30-08-2026 13:12 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gwg schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:00:
De nieuwe update heeft de schermvergrendeling achterste scherm aangepast. Hij laat nu wel de contents zien en niet het zwarte scherm met witte tekst. Dit is voor mij best wel onwenselijk. Ik wil geen beeldschermen voor mijn kinderen in de auto.

Heeft iemand hier zijn scherm losgekoppeld? Kan dat gemakkelijk? Lijkt me dat het een kwestie is van een draadje inpluggen om hem aan te zetten? Qua power?
Je bedoelt dat kinderen met een vergrendeld scherm nog steeds youtube etc. kunnen starten /bekijken ?

Daar zou ik echt niet blij mee zijn, dat scherm achterin is een vloek en een zegen. Af en toe is prima, maar constant op dat scherm, ook in de auto is echt verschrikkelijk.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• this
emmerx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Niet door de soort aandrijving.
Aandrijving an sich niet, maar zoals je duidelijk kan zien zijn elektrische wagens grotendeels gebouwd met lagere luchtweerstand dan brandstofwagens.

Ik weet dit trouwens al sinds ik auto rij 20 jaar geleden dat vanaf 70 ergens de helft van je verbruik richting luchtweerstand gaat. Maar ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd bij verschillende AI's, allemaal komen ze rond dezelfde cijfers terecht.
Nergens een vermelding van amper 25km/u te zien zoals jij beweert.

Hier een van de vele bronnen: https://repository.tudelft.nl/file/File_432accfb-442a-4bb6-9976-874b4fc1ec39 pagina 25. Daar zie je een vb waarbij ze 80km/u uitkomen.

Als je het verder wilt uitzoeken, hier heb je een interactieve site. https://videophysics.com/rolling-resistance

Crossover speed is het kantelpunt.

[ Voor 9% gewijzigd door this op 30-08-2026 13:19 ]

• Kruusbes
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-08 21:30
Paling1 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Mijn vorige, veel kleinere, lichtere en minder krachtige, auto (e-Corsa) was tussen de 20 en 30% minder zuinig dan mijn M3.
Als ik dan verbruikscijfers zie van Volvo's, Skoda's, Kia's, VW's dan hebben die nog wel wat in te halen.
Dit kan ik beamen, onze tweede auto is een Peugeot E208. Deze krijgen we niet onder de 15 kw/100km.... Zal echt te maken hebben met de inefficiente motor. Cw waarde van dit wagentje is toch niet slecht....

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:15:
Dankzij Giti banden is de WLTP-actieradius van de M3 toegenomen met 7%.

[Afbeelding]
Ik nader bijna de ~60.000km met mijn 2024 MY.
Heb altijd de banden keurig omgewisseld om gelijkmatig te laten slijten.
Vermoed dat ik bij 60.000+ km qua profieldiepte en qua veiligheid toe ben aan een set nieuwe banden. (ik zal het profiel nog even heel nauwkeurig meten)

Wilde eigenlijk dezelfde originele Hankook banden nog maal kiezen, want zijn gewoon erg fijn.
Volgens mij zijn dat Hankook Ventus S1 evo3 EV XL met sound absorbers.
Maar wie weet wordt dit nu wel Giti, als het ook qua maten voor mijn MY rwd matched...
Of toch all-seasons; de Hankook iON FlexClimate...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:10
emmerx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Niet door het soort aandrijving; al zitten daar idd verschillende verliezen in (overbrengingen).

Daarbij is de grip bij 3,5 bar waardeloos en daarmee onveilig.
Giti zou dan wel een grote stap hebben gemaakt als dit waar is, was bagger tov Michelin.
Wellicht initiële profieldiepte teruggebracht naar ver onder de 8mm
Ik heb rond de 6.2 gemeten in het midden.
, net als nieuwe Hankook?
De ion? Die komen goed uit de bus op slijtage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGXXLruL2fiomTeMvr0lgtNyR2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DqxDmV0ScuRHRqeCmczCyAM.png?f=fotoalbum_large

Van de P10 heb ik nog geen projected thread life gezien.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:38

gwg

Nielsracing schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Verbied je je kinderen ook om naar voren te kijken? Dan zien ze toch ook een scherm van 16 inch?
Haha touché. Misschien draai ik iets teveel door. Maar goed. Ze kijkt inderdaad gewoon tussen de stoelen door naar het scherm.. "Draaien papa!" moet ik de camera van de auto rondjes laten draaien 😂, of de voorkant van de auto in beeld zetten (rijd vrijwel altijd met FSD)

Maar je hebt gelijk, het is de moeite misschien niet eens waard. Er staat nu niet een zwart scherm met slotje en tekst maar gewoon de climate control. Alleen ik ben denk autistisch dat het scherm dan gewoon eigenlijk uit moet, want het wordt niet gebruikt. Maar goed. Daar moet ik mij maar overheen zetten.
revolution-nl schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Je bedoelt dat kinderen met een vergrendeld scherm nog steeds youtube etc. kunnen starten /bekijken ?

Daar zou ik echt niet blij mee zijn, dat scherm achterin is een vloek en een zegen. Af en toe is prima, maar constant op dat scherm, ook in de auto is echt verschrikkelijk.
Nee maar voor deze update zag je zwart scherm en witte tekst met slotje. Nu zie je wat er aanstaat en als je het scherm pas aanraakt stata er dat die vergrendeld is. Je kan dus nu als ouder zelf netflix voor ze aanzetten als je wilt. Of iets anders, of climate control, maar dat ze nog wle kunnen kijken maar niet zelf kunnen besturen. Snap in die zin de toevoeging ook wel, alleen wou dat je gewoon het scherm in zijn totaliteit kon uitzetten via het hoofdscherm. Lijkt me een niet al te moeilijke implementatie.

• Neinert
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:31
27/6 MY Std besteld, net leveringwindow van 29-30 September naar 18-30 September gegaan

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 09:49
Ik denk dat ik (i.p.v. de hankook ion flexmate) komend seizoen als all season band voor de michelin crossclimate 3 sport ga (255/45/19). Iets goedkoper in aanschaf (al wordt dat wellicht gecompenseerd door sneller vervangen), maar vooral betere grip bij nat en sneeuw. Ik lees er best veel goede reviews over.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09
gwg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Haha touché. Misschien draai ik iets teveel door. Maar goed. Ze kijkt inderdaad gewoon tussen de stoelen door naar het scherm.. "Draaien papa!" moet ik de camera van de auto rondjes laten draaien 😂, of de voorkant van de auto in beeld zetten (rijd vrijwel altijd met FSD)

Maar je hebt gelijk, het is de moeite misschien niet eens waard. Er staat nu niet een zwart scherm met slotje en tekst maar gewoon de climate control. Alleen ik ben denk autistisch dat het scherm dan gewoon eigenlijk uit moet, want het wordt niet gebruikt. Maar goed. Daar moet ik mij maar overheen zetten.

[...]
Je vat het sportief op ;-)

Mijn kinderen, hoewel mogelijk wat ouder met 10jr en 12jr, mogen voor korte(re) ritten geen filmpje opzetten. Ze begrijpen het en vinden het totaal geen issue. Ze kunnen op het schermpje de climate bedienen en zien hoe lang de rit nog duurt. Scheelt weer een "hoe lang duurt het noooooog?"

Op vakantie is het schermpje overigens wel gebruikt maar grotendeels ten positieve; de kids waren de auto DJ's. We hadden van tevoren een gedeelde afspeellijst gemaakt (Spotify) waarin een ieder 30 nummers mocht toevoegen. En om de mood achterin een beetje goed te houden mochten ze af en toe een nummer van papa of mama doorskippen. De grootste lol achterin. Fleetwood Mac werd moeiteloos vervangen door Roxy Dekker ;)

• emmerx
DutchJudge schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:05:
Ik denk dat ik (i.p.v. de hankook ion flexmate) komend seizoen als all season band voor de michelin crossclimate 3 sport ga (255/45/19). Iets goedkoper in aanschaf (al wordt dat wellicht gecompenseerd door sneller vervangen), maar vooral betere grip bij nat en sneeuw. Ik lees er best veel goede reviews over.
Zou dan voor de normale Michelin Cross Climate 3 gaan met iets hardere compound.
Die is wel iets minder in nat, maar weer beter in de sneeuw. '
Heeft ook meer profiel dan de Sport en gaat dus langer mee.

En dan 18" velgen nemen voor meer grip en lager verbruik; toenemend verbruik is wel een EV issue in de kou op weg naar wintersport.

YouTube: Michelin CrossClimate 3 & 3 Sport: Everything You Need to Know!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07

RvV

DutchJudge schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:05:
Ik zit eraan te denken om die alleen voor de winter te gaan gebruiken, de CC3 sport. Voor die ene week per jaar dat en sneeuw ligt (of soms niks), vind een volledige winterband weer net te veel van het goede. In het voorjaar ga ik dan weer terug naar de default Hankook. Maar ook voor gebruik in de zomer lees ik eigenlijk alleen maar goede verhalen van de CrossClimates.

Y'24

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:32
Neinert schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:30:
27/6 MY Std besteld, net leveringwindow van 29-30 September naar 18-30 September gegaan
Ongeveer 3 maanden levertijd dus op dit moment. Nice, ik moet volgende week ook bestellen maar wil de auto dit jaar nog ivm bijtelling. Welke kleur?

• Neinert
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:31
Eastblocker99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:23:
[...]

Ongeveer 3 maanden levertijd dus op dit moment. Nice, ik moet volgende week ook bestellen maar wil de auto dit jaar nog ivm bijtelling. Welke kleur?
Stealth Grey, geen trekhaak

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:15
ratje_nl schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:09:
Ik lees al maanden mee en heb inmiddels een model 3 lr uitgezocht als volgende leaseauto. Nu valt mij op de Tesla site op dat deze stoffen afwerking heeft. Ik heb het idee dat dit netzoals de awd micro suede en stof was. Ik kan het alleen nergens meer terug vinden. Iemand enig idee ?

[Afbeelding]
Hmm, ik kan dit op de nieuwe site niet meer terugvinden. Hopelijk gaan ze de model 3 lr rwd ook uitvoeren met een subwoofer zoals bij de model Y.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
emmerx schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Zou dan voor de normale Michelin Cross Climate 3 gaan met iets hardere compound.
Die is wel iets minder in nat, maar weer beter in de sneeuw. '
Heeft ook meer profiel dan de Sport en gaat dus langer mee.

En dan 18" velgen nemen voor meer grip en lager verbruik; toenemend verbruik is wel een EV issue in de kou op weg naar wintersport.

YouTube: Michelin CrossClimate 3 & 3 Sport: Everything You Need to Know!
Dat is uiteraard heel persoonlijk. Een ander heeft juist liever betere grip in plaats van levensduur. Ergens betaal je de ‘prijs’.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:29
frankj030 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

De artikelen op deze site neem ik sowieso vaak met een korrel zout; berichten zijn vaak langer dan nodig omdat er minimaal 1 of 2 alinea’s overdreven teksten staan als “Tesla blijft zich committeren aan veiligheid” etc. Weet niet of het de eerste keer is dat het niet klopt, weet wel dat ik ze nog nooit heb betrapt op een stukje kritiek.
Het is dan ook een nieuwswebsite (deels) geschreven met ai en wat langer voor meer clicks. Je moet daar beetje doorheen lezen. Dan staat er vaak best wel wat interessants. Het is geen review website oid.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:29
Allewijn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:28:
[...]

Ik nader bijna de ~60.000km met mijn 2024 MY.
Heb altijd de banden keurig omgewisseld om gelijkmatig te laten slijten.
Vermoed dat ik bij 60.000+ km qua profieldiepte en qua veiligheid toe ben aan een set nieuwe banden. (ik zal het profiel nog even heel nauwkeurig meten)

Wilde eigenlijk dezelfde originele Hankook banden nog maal kiezen, want zijn gewoon erg fijn.
Volgens mij zijn dat Hankook Ventus S1 evo3 EV XL met sound absorbers.
Maar wie weet wordt dit nu wel Giti, als het ook qua maten voor mijn MY rwd matched...
Of toch all-seasons; de Hankook iON FlexClimate...
Of Continentals Sport Contact 7. Deze zitten nu ook op nieuw afgeleverde Y’s. Meer grip en kortere remweg dan de Hankooks. Meervoudig testwinnaar. Snap wel waarom Tesla voor deze band gekozen heeft. Hankook fijne band hoor. Maar Conti is beter. Alleen slijtage is wat meer. Heb zelf recent de Hankook vervangen door Continental Sport Contact 7 en je voelt wel verschil.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:07
Silversurfer1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 06:09:
[...]

Of Continentals Sport Contact 7. Deze zitten nu ook op nieuw afgeleverde Y’s. Meer grip en kortere remweg dan de Hankooks. Meervoudig testwinnaar. Snap wel waarom Tesla voor deze band gekozen heeft. Hankook fijne band hoor. Maar Conti is beter. Alleen slijtage is wat meer. Heb zelf recent de Hankook vervangen door Continental Sport Contact 7 en je voelt wel verschil.
Wat voel je?

Ik heb recent de stalrn velgen met plastic wieldoppen vervangen voor brock 18" mart zwarte velgen, heel mooi, maar hoor toch meer geluid nu, een beetje een suis tussen de 50 en 110km (op de Model Y 26). Dus dat maakt inderdaad wel degelijk verschil...

[ Voor 5% gewijzigd door sender op 31-08-2026 08:24 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:49
Weten jullie of de acceleration boost beschikbaar is voor de Model Y Premium Long Range AWD? Als de Performance toch buiten budget valt, wil ik wellicht AB erbij nemen. Wat kost deze en wat doet het met de 0-100 tijd? :-)

• Tware
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 11:31
turkeyhakan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:45:
Weten jullie of de acceleration boost beschikbaar is voor de Model Y Premium Long Range AWD? Als de Performance toch buiten budget valt, wil ik wellicht AB erbij nemen. Wat kost deze en wat doet het met de 0-100 tijd? :-)
Bij mijn weten alleen bij de premium Dual Motor/AWD versie niet de long range only

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:44
Dec 2026, MY Premium LR AWD
Euro 1800, improved time van 4,8 naar 4,3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY0im6jTCWI0CEiSrUue_vx1k8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xb1uTIHGTqQC8Aeore7KSa50.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
MartinPTweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Dec 2026, MY Premium LR AWD
Euro 1800, improved time van 4,8 naar 4,3.
[Afbeelding]
Thanks!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:44
Oh, Dec 2025 natuurlijk, de Dec 2026 is nog niet gemaakt... :-)
4,3 is nog ver weg van 3,5, ik word al naar de achterbank gedrukt met 4,8....

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kleine aanvulling? In een model 3 LR 2022 maakt het een mega verschil. Geen score spijt van gehad.

Om nog even aan te haken over de banden. Ik ben bij Michelin gebleven, van Pilot sport dacht ik naar E-primacy. Deze zaten onder de nieuwe model 3, en hebben keurig de T0 keurmerk. Grip valt mij echt niets tegen!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-09 14:47
Ik heb dit aangeschaft. Wat je vooral merkt is dat bij lagere snelheden de auto wat agressiever reageert op het gaspedaal. Ik ben er wel tevreden mee :) Het zijn geen performance cijfers maar komt er wel een stukje dichter bij in de buurt.

• this
MartinPTweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:02:
[...]

Oh, Dec 2025 natuurlijk, de Dec 2026 is nog niet gemaakt... :-)
4,3 is nog ver weg van 3,5, ik word al naar de achterbank gedrukt met 4,8....
Ik ben van M3 LR AWD naar MY LR AWD gegaan en het verschil tussen 4,4s en 5s is echt gigantisch. Alleen is het mij de prijs van de Acceleration Boost niet waard jammer genoeg.

• emmerx
this schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
Nergens een vermelding van amper 25km/u te zien zoals jij beweert.

Hier een van de vele bronnen: https://repository.tudelft.nl/file/File_432accfb-442a-4bb6-9976-874b4fc1ec39 pagina 25. Daar zie je een vb waarbij ze 80km/u uitkomen.
Mijn data was van motorfietsen; my bad.
Wat een betere Cw-waarde en veel meer massa doen met de verhouding...

Ik ga komende weken wat testen doen met M3 en verschillende banden (Primacy 4, PilotSport5, CrossClimate en hopelijk dan ook die rare Giti), bandenspanningen en aerodynamische wieldoppen.
Dus zowel zuinigheid als grip: veiligheid...

[ Voor 8% gewijzigd door emmerx op 31-08-2026 13:09 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 13:11
Mike.Litoris schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:17:
Iemand trouwens een idee of het zin heeft om naar de auto te gaan om de update te zoeken?

Of geen update in de app is nog geen update push in de auto?
Wil je de update eerder krijgen? Zet je auto dan in je WIFI gebied en zet Software-updatevoorkeur op “Geavanceerd”.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

bert pit schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Wil je de update eerder krijgen? Zet je auto dan in je WIFI gebied en zet Software-updatevoorkeur op “Geavanceerd”.
Bron? WIFI heeft sowieso geen zin. Volgens mij is Advanced optie ook nutteloos. Wellicht alleen voor FSD rijders. Tesla zet zelf de update klaar obv VIN. Een connectie naar WIFI gaat dit niet versnellen. Ook de toggle naar advanced doet imho niks. Ik heb het altijd op advacned. Mijn Model 3 kreeg ze altijd later en nu mijn Y ook. Beide op advanced. Gewoon kwestie van "pech" met het VIN en de rollout bij Tesla.
Is zoiets wel te leasen? Bij mijn Model 3 wilde Leaseplan het destijds niet doen. Ze waren bang voor meer slijtage. Dus wilde het destijds niet.

• bert pit
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Bron? WIFI heeft sowieso geen zin. Volgens mij is Advanced optie ook nutteloos. Wellicht alleen voor FSD rijders. Tesla zet zelf de update klaar obv VIN. Een connectie naar WIFI gaat dit niet versnellen. Ook de toggle naar advanced doet imho niks. Ik heb het altijd op advacned. Mijn Model 3 kreeg ze altijd later en nu mijn Y ook. Beide op advanced. Gewoon kwestie van "pech" met het VIN en de rollout bij Tesla.
Ik was redelijk gefrustreerd omdat ik de enige leek te zijn die de update met Grok nog niet had ontvangen. Dus even op AI een search gedaan, die kwam met deze aanbevelingen. Ik heb het gedaan en de volgende morgen stond de update klaar. Het staat ook in de manual.

bron:https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/nl_nl/GUID-A5A60CB3-7659-4B08-B2FD-AFD12C2D6EE1.html

[ Voor 19% gewijzigd door bert pit op 31-08-2026 13:52 ]

Inspired schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Vlgs de manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X538lvVGirmwV32il-8KP6ArWu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcnKLLEYt0YmjK9SymEduHJ6.jpg?f=fotoalbum_large
En over de wifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AOT8_llveJM6Ooz7Y4WWkm9eIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYBs3TEh6lGXlldDXgpZTBFZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 31-08-2026 14:02 ]

Ja, daar zal AI het ook uit halen. Maar meer releases met advanced is imho niet juist en ook op WIFI zal er niet eerder een update klaar staan. Dat je WIFI nodig hebt om een update te krijgen klopt dan weer wel. Maar je kunt gewoon wachten totdat de melding er is.
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Ja, daar zal AI het ook uit halen. Maar meer releases met advanced is imho niet juist en ook op WIFI zal er niet eerder een update klaar staan. Dat je WIFI nodig hebt om een update te krijgen klopt dan weer wel. Maar je kunt gewoon wachten totdat de melding er is.
Vlgs mij gaan .0 en .1 releases niet naar Tesla's met Standard instelling, maar aangezien bijna iedereen in dit forum denk ik Advanced heeft zal dat moeilijk aan te tonen zijn

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Vlgs mij gaan .0 en .1 releases niet naar Tesla's met Standard instelling, maar aangezien bijna iedereen in dit forum denk ik Advanced heeft zal dat moeilijk aan te tonen zijn
Ik heb het op normal staan, als er een update is zit ik nooit in de eerste groep en krijg ik de .3 en nooit de .0 of .1. Toevallig wel de summer update met .1 gekregen maar dat pas na een tijd en 2 dagen daarna de .6.1.

Met een 2019 zit er toch niets echt spannends in dan maar liever een stabiele versie en minder vaak updaten. Tevens heb ik geen wifi bereik op de parkeerlocatie dus minder updaten is voor mij makkelijker.

• wootahH
  • Laatst online: 00:00
gwg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

[...]

Nee maar voor deze update zag je zwart scherm en witte tekst met slotje. Nu zie je wat er aanstaat en als je het scherm pas aanraakt stata er dat die vergrendeld is. Je kan dus nu als ouder zelf netflix voor ze aanzetten als je wilt. Of iets anders, of climate control, maar dat ze nog wle kunnen kijken maar niet zelf kunnen besturen. Snap in die zin de toevoeging ook wel, alleen wou dat je gewoon het scherm in zijn totaliteit kon uitzetten via het hoofdscherm. Lijkt me een niet al te moeilijke implementatie.
Voorheen na een update (denk nu een jaar ofzo) had je ook routegegevens op dat achterste scherm. Maar dat lijkt nu ook verdwenen te zijn?

• Jerry1977
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 21:08
turkeyhakan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Top! Toch wel de toevoeging van een sub. Tesla had het dus weer verkeerd toen men er om vroeg (in UK stond dit al veel eerder op de website).
Ik kreeg vandaag dit bericht van mijn Sales Advisor

We zijn geïnformeerd dat de extra subwoofer optie voor de Model Y Premium RWD onjuist vermeld staat op de website. Dit wordt binnenkort aangepast.

• bert pit
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Bron?

• turkeyhakan
Jerry1977 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Ik kreeg vandaag dit bericht van mijn Sales Advisor

We zijn geïnformeerd dat de extra subwoofer optie voor de Model Y Premium RWD onjuist vermeld staat op de website. Dit wordt binnenkort aangepast.
Zou je denken? Ben benieuwd!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
Nu zijn er wel demo modellen op voorraad. Wat ik niet snap is dat het LR zijn maar dan in de standard uitvoering. Is dit een lease uitvoering zoals mijn huidige model 3 rwd lr ook was? https://www.tesla.com/nl_NL/my/order/XP7Y242_a235ffab5c8191928ac7d374f820ef31?titleStatus=new

• Jerry1977
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 21:08
Ik hoop het niet, het is gewoon afwachten.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:56
datadevil schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:14:
Nu zijn er wel demo modellen op voorraad. Wat ik niet snap is dat het LR zijn maar dan in de standard uitvoering. Is dit een lease uitvoering zoals mijn huidige model 3 rwd lr ook was? https://www.tesla.com/nl_NL/my/order/XP7Y242_a235ffab5c8191928ac7d374f820ef31?titleStatus=new
De Model Y Standard LR RWD was gewoon te bestellen begin dit jaar. Kan mij niet voorstellen dat de auto populair was, veels te duur naar mijn mening. Wss ook de reden waarom Tesla ze niet meer verkoopt. €47+k is errug veel geld voor de Standard Y LR. Ik zou een paar duizend euro bij lappen voor de premium long range. Of €36k voor de Y Standard RWD of meer bij betalen voor de Premium LR. €11k meer (dan de Y RWD) voor een Standard LR slaat nergens op.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
shinken82 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:39:
[...]

De Model Y Standard LR RWD was gewoon te bestellen begin dit jaar. Kan mij niet voorstellen dat de auto populair was, veels te duur naar mijn mening. Wss ook de reden waarom Tesla ze niet meer verkoopt. €47+k is errug veel geld voor de Standard Y LR. Ik zou een paar duizend euro bij lappen voor de premium long range. Of €36k voor de Y Standard RWD of meer bij betalen voor de Premium LR. €11k meer (dan de Y RWD) voor een Standard LR slaat nergens op.
Nee ik vind het ook een rare prijsstelling maar wist niet dat ze deze hadden gehad, bedankt

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47
pdidi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb mijn Model Y juniper ingesteld op Standaard. Ik heb het idee dat ik de updates meestal enkele dagen later krijg dan de eerste beschikbaarheid volgens TeslaFi. Nu staat bij mij de 2026.27.100.1 klaar, sinds vrijdag. Dus met de instelling Standaard krijg je ook "eerste" versies, alleen niet als eerste. Prima voor mij, laat anderen maar telemetrie aanleveren die eventueel leidt tot een roll out pauze. Die paar dagen tot een week of twee kan ik wel wachten.

• GekkeRipper
this schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Ik ben van M3 LR AWD naar MY LR AWD gegaan en het verschil tussen 4,4s en 5s is echt gigantisch. Alleen is het mij de prijs van de Acceleration Boost niet waard jammer genoeg.
Een Model 3 is natuurlijk niet te vergelijken met een Model Y qua gevoel en vermogensafgifte.
GekkeRipper schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb mijn Model Y juniper ingesteld op Standaard. Ik heb het idee dat ik de updates meestal enkele dagen later krijg dan de eerste beschikbaarheid volgens TeslaFi. Nu staat bij mij de 2026.27.100.1 klaar, sinds vrijdag. Dus met de instelling Standaard krijg je ook "eerste" versies, alleen niet als eerste. Prima voor mij, laat anderen maar telemetrie aanleveren die eventueel leidt tot een roll out pauze. Die paar dagen tot een week of twee kan ik wel wachten.
Software updates voor HW4 Tesla's volgen sinds begin dit jaar wel een nogal afwijkend update patroon vanwege de FSD goedkeuring, incl de huidige .1 (die ook nog eens een fabrieksnummer heeft). Of kreeg je vorig jaar ook altijd de .0 en .1?

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Vandaag mn 3e Tesla mogen ophalen. In 2019 begonnen met een M3 LR RWD, 2023 een MY RWD en nu een MY Premium LR RWD.

Wat een mooie sprong qua vooruitgang weer, ik sta er wederom verbaasd om. Nóg stiller, beter, mooier dan mn vorige -net zoals de vorige keer. En dan die prijs in de huurkoop waar echt geen enkel ander merk tegenop kan. Zodra de M3 LR RWD een 16" scherm en zwarte headliner krijgt met een leuke actiekorting komt er wss 1 voor mn vrouw.

Chapeau Tesla!

• GekkeRipper
pdidi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Software updates voor HW4 Tesla's volgen sinds begin dit jaar wel een nogal afwijkend update patroon vanwege de FSD goedkeuring, incl de huidige .1 (die ook nog eens een fabrieksnummer heeft). Of kreeg je vorig jaar ook altijd de .0 en .1?
Ik weet het niet zeker. Maar soms wel de eerste versies volgens mij. Zeker niet altijd.

• this
GekkeRipper schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

Een Model 3 is natuurlijk niet te vergelijken met een Model Y qua gevoel en vermogensafgifte.
In rechte lijn valt dat heel goed mee om te vergelijken.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 07:32
emmerx schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Mijn data was van motorfietsen; my bad.
Wat een betere Cw-waarde en veel meer massa doen met de verhouding...

Ik ga komende weken wat testen doen met M3 en verschillende banden (Primacy 4, PilotSport5, CrossClimate en hopelijk dan ook die rare Giti), bandenspanningen en aerodynamische wieldoppen.
Dus zowel zuinigheid als grip: veiligheid...
Ben zeer benieuwd naar je resultaten, ik heb een M3 Premium SR LR en ben benieuwd of de GiTi banden ook bij de LR een range toevoegen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik was misschien wat sceptisch, maar Grok werkt wel goed in de auto. Vanochtend in de file en gelijk gevraagd wat er aan de hand was, werd direct geïnformeerd over hetgeen gebeurd was. Of even snel vragen naar openingstijden voor iets, werkte ook goed. Begrijp dat je al rijdend ook bijvoorbeeld je spiegels kan verstellen met Grok (helaas niet bijvoorbeeld dimmen spiegels aan/uit), maar wel de nodige auto functies. Positief verast!

• GekkeRipper
this schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:09:
[...]

In rechte lijn valt dat heel goed mee om te vergelijken.
Je vermeld ook al niet welke bouwjaren en types je vergelijkt. Mijn model Y RWD juniper uit 2025 geeft de eerste zoveel meter of onder een bepaalde snelheid heel geleidelijk het vermogen af. Mijn vorige Model 3 was een performance, dus niet te vergelijken. Maar als ik dat hier zo lees, geven de niet highland model 3s allemaal direct vanaf stilstand de volle bak vermogen. Zoiets ervaar je als snel. Ook helt een Y een stuk meer en je zit hoger. Dat draagt allemaal bij aan minder gevoel van acceleratie.

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:25
Heb nu mij M3 RWD bijna 1 week in bezit, is geleverd met de GiTi banden. Gisteren voor het eerst vol geladen. Energy app geeft regelmatig een verbruik van ca 110 Wh/km. Na volle lading een range van ca 560km. De board computer gaf een geschatte range van 495km. Is natuurlijk ideaal weer momenteel. Ben benieuwd in de winter.

We hebben ook een Kia Sorento PHEV. Daarmee laad ik voor een ritje naar werk (37km) ongeveer 8 kWh (Kia plug-in kun je elektrisch verbruik niet inzien). Met de Tesla is dit ongeveer 4-5 kWh. Scheelt dus bijna de helft in het verbruik ten opzichte van de Sorento.

Positief: Het rijden, de stilte, directe sturen, snelheid, responsiviteit.
Negatief: FSD vind ik maar niks, moet alsnog opletten en ga mij daarmee irriteren hoe FSD rijdt. Over het algemeen rij ik redelijk door op de linker baan, dat schijnt FSD niet te willen doen. Als ik dan toch op moet letten, dan rij ik liever zelf. De Highway Driving Assistant van Kia geeft op de snelweg minder omkijken en stress... FSD is voor mij denk ik pas interessant als het Unsupervised gaat worden, dan hoef ik me er ook niet aan te ergeren :X .

• replica17
  • Laatst online: 00:05
Ik laat mijn S26 Ultra tegenwoordig automatisch een hotspot maken zodra ik in mijn MY premium stap, zodat ik Tidal in de volledige hifi-kwaliteit kan streamen. De geluidskwaliteit is echt aanzienlijk beter dan via de afgeknepen ingebouwde Tesla-verbinding.

Een bijkomend voordeel: ik ga regelmatig de grens over. Mijn telefoon pakt vrijwel direct roaming op, terwijl de ingebouwde Tesla-verbinding na de grens vaak minutenlang geen verbinding heeft.

Omdat alle data voor muziek en video nu toch via mijn telefoon loopt, twijfel ik om Premium Connectivity op te zeggen. Zijn er anderen die deze setup zo gebruiken en het abonnement de deur uit hebben gedaan? Of mis je de satellietkaarten, live traffic-lijntjes en sentry live view in de praktijk toch te veel?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
replica17 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:48:
Of mis je de satellietkaarten, live traffic-lijntjes en sentry live view in de praktijk toch te veel?
De enige die dat kan bepalen ben je zelf. Persoonlijk mis ik die satellietkaarten niet, die live trafficlijntjes zijn leuk maar je rijdt niet op die wegen dus voegt in mijn ogen weinig toe en Sentry gebruik ik helemaal niet want vind ik zonde van mijn batterij tov wat oplevert. Maargoed, dat is wel erg persoonlijk maar mij die 120euro per jaar niet waard.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:49
Of mis je de satellietkaarten, live traffic-lijntjes en sentry live view in de praktijk toch te veel?
Die vraag kan alleen jij beantwoorden. Ik zou het gewoon stopzetten en zelf ervaren. Blijkt dat je het niet mist bespaar je mooi €10 per maand, mis je het wel dan kun je het direct weer aanzetten, no harm no foul.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:23

ScreamGT

joejoe

r0bb schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:58:
Vandaag mn 3e Tesla mogen ophalen. In 2019 begonnen met een M3 LR RWD, 2023 een MY RWD en nu een MY Premium LR RWD.

Wat een mooie sprong qua vooruitgang weer, ik sta er wederom verbaasd om. Nóg stiller, beter, mooier dan mn vorige -net zoals de vorige keer. En dan die prijs in de huurkoop waar echt geen enkel ander merk tegenop kan. Zodra de M3 LR RWD een 16" scherm en zwarte headliner krijgt met een leuke actiekorting komt er wss 1 voor mn vrouw.

Chapeau Tesla!
Ik ben nieuw met dit soort constructies maar hoe werkt dit precies? Mijn vrouw heeft een Cooper S uit 2018 en we zijn een beetje aan het oriënteren. Een gebruikte Tesla is leuk maar ik wil dan wel een vrij nieuwe uit BJ 2024 ofzo. Alleen scheelt die prijs (2ehands) niet extreem veel t.o.v. een nieuwe. Ben je met huurkoop beperkt tot een x kilometers pj?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 3TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

ScreamGT schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:14:
[...]

Ik ben nieuw met dit soort constructies maar hoe werkt dit precies? Mijn vrouw heeft een Cooper S uit 2018 en we zijn een beetje aan het oriënteren. Een gebruikte Tesla is leuk maar ik wil dan wel een vrij nieuwe uit BJ 2024 ofzo. Alleen scheelt die prijs (2ehands) niet extreem veel t.o.v. een nieuwe. Ben je met huurkoop beperkt tot een x kilometers pj?
Huurkoop is dat je de auto 'gewoon' zelf koopt maar in delen betaald. Dus je betaalt eerst 10k aan (bijvoorbeeld, kan ook meer of minder), dan betaal je 5 jaar lang bijvoorbeeld 400 euro per maand, is ongeveer 24k totaal, en dan blijft er nog een restbedrag over wat je na die 5 jaar moet betalen van 15k (en je betaalt natuurlijk rente, vaak in de aanbieding voor 1,99% of 0,99%). En dan is de auto van jou. Of er nu 10.000km of 200.000km op de teller staat.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:54
Sandyman538 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:18:
[...]

Huurkoop is dat je de auto 'gewoon' zelf koopt maar in delen betaald. Dus je betaalt eerst 10k aan (bijvoorbeeld, kan ook meer of minder), dan betaal je 5 jaar lang bijvoorbeeld 400 euro per maand, is ongeveer 24k totaal, en dan blijft er nog een restbedrag over wat je na die 5 jaar moet betalen van 15k (en je betaalt natuurlijk rente, vaak in de aanbieding voor 1,99% of 0,99%). En dan is de auto van jou. Of er nu 10.000km of 200.000km op de teller staat.
En bij Flex kun je er dan voor kiezen de tesla terug te geven of over te nemen voor de gegarandeerde restwaarde toch? Zit ook beetje te kijken maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hiermee.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik laat mijn S26 Ultra tegenwoordig automatisch een hotspot maken zodra ik in mijn MY premium stap, zodat ik Tidal in de volledige hifi-kwaliteit kan streamen. De geluidskwaliteit is echt aanzienlijk beter dan via de afgeknepen ingebouwde Tesla-verbinding.

Een bijkomend voordeel: ik ga regelmatig de grens over. Mijn telefoon pakt vrijwel direct roaming op, terwijl de ingebouwde Tesla-verbinding na de grens vaak minutenlang geen verbinding heeft.

Omdat alle data voor muziek en video nu toch via mijn telefoon loopt, twijfel ik om Premium Connectivity op te zeggen. Zijn er anderen die deze setup zo gebruiken en het abonnement de deur uit hebben gedaan? Of mis je de satellietkaarten, live traffic-lijntjes en sentry live view in de praktijk toch te veel?
Live traffic lijntjes heb je ook zonder premium. Echter wel alleen op je eigen route.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik heb alleen een maandje gratis Premium Connectivity gehad en daarna nooit meer. Ik gebruik ook de telefoon hotspot, die gaat bij mij automatisch aan zodra de telefoon connectie maakt met m'n auto. Werkt prima!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:03
stin00 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb alleen een maandje gratis Premium Connectivity gehad en daarna nooit meer. Ik gebruik ook de telefoon hotspot, die gaat bij mij automatisch aan zodra de telefoon connectie maakt met m'n auto. Werkt prima!

Zoals @stin00 hierboven eerste maand bij levering PC gehad maar daarna niet meer.
Beide telefoons geautomatiseerd bij Bluetooth connectie zet hotspot uit, 3s later zet hotspot aan.

Gaat prima, laatst merkte iemand wel eens op toen we aan het commuten waren dat de navigatie in de Tesla geen file aangaf
Al de rest dekt de hotspot af.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 02-09-2026 14:46 ]

• gwg

gwg

Klopt het dat de huidige rit niet in realtime het verbruik laat zien? Bij mij staat die eigenlijk altijd op 0. Zowel in de app als de widget als je de media slide

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:13
gwg schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:42:
Klopt het dat de huidige rit niet in realtime het verbruik laat zien? Bij mij staat die eigenlijk altijd op 0. Zowel in de app als de widget als je de media slide
Nee dat klopt niet.

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:19
snip: Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 02-09-2026 17:34 ]

• gwg

gwg

Weird. Weet iemand hoe je dat kan fixen?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:49
JBL-freak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:35:
Hehe, de Summer update aan 't installeren. 2026.27.200 op een MY met HW4, komend van 2026.26.100 (dacht ik...).
Dat is niet de summer update maar een minor update mbt een terugroepactie.

Gelukszak in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

Wel een 'leuk/interessant' filmpje over de Model S en de significantie van die wagen.
YouTube: Tesla Never Stopped Developing The Model S — Revelations with Jason ...

[ Voor 28% gewijzigd door Card Nox op 02-09-2026 17:09 ]

• this
GekkeRipper schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:04:
[...]

Je vermeld ook al niet welke bouwjaren en types je vergelijkt. Mijn model Y RWD juniper uit 2025 geeft de eerste zoveel meter of onder een bepaalde snelheid heel geleidelijk het vermogen af. Mijn vorige Model 3 was een performance, dus niet te vergelijken. Maar als ik dat hier zo lees, geven de niet highland model 3s allemaal direct vanaf stilstand de volle bak vermogen. Zoiets ervaar je als snel. Ook helt een Y een stuk meer en je zit hoger. Dat draagt allemaal bij aan minder gevoel van acceleratie.
Ik reed eerst in een model 3 van 2021 en nu in een model y van 2024.

• wootahH
  • Laatst online: 00:00
Klop het dat de dashcam viewer geen knipperlicht activiteit weergeeft? De icoontjes zijn namelijk wel gewoon aanwezig. Of is voorbehouden aan specifieke tesla modellen?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

gwg schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:54:
[...]

Weird. Weet iemand hoe je dat kan fixen?
Ik heb dat ook sinds een paar weken. Best wel irritant. Heb via chat contact gehad met Tesla, maar verder dan, maak maar een service afspraak ben ik niet gekomen. En aangezien ik voor service ook een dik half uur moet rijden laat ik het eerst maar zo. Op internet wel meer lotgenoten te vinden.
Sandyman538 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:07:
Zijn er toevallig meer mensen die sinds kort (ik weet niet precies sinds wanneer) geen 'huidige rit' statistieken meer hebben? Blijft bij mij tijdens het rijden op 0 km en 0 kWh staan. Normaal zag ik daar het actuele verbruik met van die prachtige grafieken met oranje en groen.
Al wat langer dan een paar weken zie ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Sandyman538 op 02-09-2026 18:32 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Had hier nog geen Coastal Blue voorbij zien komen in productie-outfit en was even bij Tesla AMS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_Mh62bqmwuQRTsjVo2ni0Jksqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZUnfTpwplP8Je65Tot7qi6y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eEHEfoqXato0kQ7SdqTHRNZ96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPxKFyAzDADRFaovbFXgijU7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9A9cczEdjPsTNh1UVkH06ZMoBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOemr7fvbMKOJZgssf2pc2KF.jpg?f=fotoalbum_large

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:13
pdidi schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:35:
Had hier nog geen Coastal Blue voorbij zien komen in productie-outfit en was even bij Tesla AMS
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk! Wel wat minder saai dan de standaard kleuren maar het kan voor mij niet tippen aan de rode kleur. Wat is er met de kentekenplaat gebeurd?

• GekkeRipper
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oogt als een goedkope lak. Zeker in standaard trim met die wieldoppen. Dacia vibes. Brrrr
Gelukszak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:38:
[...]

Leuk! Wel wat minder saai dan de standaard kleuren maar het kan voor mij niet tippen aan de rode kleur. Wat is er met de kentekenplaat gebeurd?
Het leven van een demo auto in AMS is zwaar ;) Ik kon de neiging onderdrukken om het recht te buigen

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26
Software update voor model 3 spreekt van een recall maar niet echt meer info waarover dit gaat. Iemand meer info?
Recall Notice
Included in 2026.27.200

This software update includes the remedy for EU Recall Submission 2026_103555. It restores compliance with UNECE Regulation No. 135.

After this update installs successfully, you do not need to take any further action for this recall. No service visit is required.

🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 150, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.73

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:52
GekkeRipper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:41:
[...]

Oogt als een goedkope lak. Zeker in standaard trim met die wieldoppen. Dacia vibes. Brrrr
helemaal eens. vind het geen gezicht.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• sender
Gelukszak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:38:
[...]

Wat is er met de kentekenplaat gebeurd?
Echt spuuglelijk! Hebben ze allemaal! Boor hem dan op de uiteinden vast, maar daar zitten geen voorgeboorde gaatjes in de bumper. Er is volgens mij ook geen passende tussenplaat (hoop dat ie er nog komt). Of zelf extra schroeven boren, maar dat voelt wel "zonde".

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:49

EDB

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb die kleur vorige week bij Tesla Groningen zien staan. Had daar andere, open 19 inch, velgen, dakdragers en koffer en ik vond dat best een mooie combinatie.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
runob schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:45:
Software update voor model 3 spreekt van een recall maar niet echt meer info waarover dit gaat. Iemand meer info?

[...]
Ik heb deze ook ontvangen op mijn Model Y.

En ben ook nieuwsgierig waar dit over gaat.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15
Iemand Teams al geprobeerd met de Summer update?
De camera wordt hier niet gedetecteerd. Op andere sites wel, zal dus wel een issue met Teams zelf zijn veronderstel ik?

• stin00
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:03:
Sinds gisteren hoor ik een raar krakend/squeeking geluid in m'n Model 3 uit 2020 (122k km). Ik heb hem nu iets meer dan een maand en bij levering zijn de 2 voorste draagarmen vervangen. Iemand die dit geluid herkent? Op de video klinkt het niet super hard, maar in werkelijkheid word je er gek van :-( Misschien toch de bovenste draagarmen?

YouTube: Tesla Model 3 2020 geluid
Het is al een tijdje geleden, want het gepiep was even gestopt maar is toch weer teruggekomen.. en nog erger dan eerst. Hij staat inmiddels bij een service center voor reparatie. De diagnose is de voorste bovenste draagarmen vervangen, die zouden het gekraak/gepiep veroorzaken. En rechts achter is een 'knuckle' met speling in het rubber die direct vervangen moet worden, zou zelfs APK afkeur zijn (terwijl hij in mei voor 2 jaar is goedgekeurd elders..). Daarnaast ook nog opnieuw uitlijnen want hij staat scheef. Gaat een dure worden :+ Altijd leuk zo'n occasion.

Ze vonden het sneu dus ik kreeg als leenauto een Model 3 2026 LR AWD mee met FSD erop. Leuk om even twee dagen mee te scheuren en kloten.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:09
Pf, op vakantie m’n compressor en supermanifold moeten laten vervangen. Kosten, 3500 euro. Geen garantie dus alles moeten aftikken. Prima, er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan.

Maar, tijdens de reparatie zijn ze vergeten een van de vloermatten terug te plaatsen. Na contact zegt tesla het niet te kunnen vinden. Op mijn vraag hoe ze het willen oplossen zeggen ze doodleuk bestel maar nieuwe in de shop. Ik vroeg om kortingscode, zeggen ze nee je moet het zelf betalen.

En dit vind ik dan erg triest. Ik weet dat Tesla keihard is al het gaat om coulance en gratis dingen weggeven, maar dit laat toch een vieze nasmaak achter. Ze hebben het zelf kwijt gemaakt en nu moet ik 100 euro neerleggen voor iets wat ze waarschijnlijk een paar euro kost.. bah bah.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:48
avdl72 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb deze ook ontvangen op mijn Model Y.

En ben ook nieuwsgierig waar dit over gaat.
De notes spreken over vn/ece reglement nr 135

Dat zou gaan over de zijdelingse impact van een paal (Zie hier de EU publicatie)

Ik kan me alleen niet voorstellen hoe je dat met een software update wilt oplossen. Mogelijk manipulatie van stoelposities, snellere deployment van airbags,…?

• JSTPS
  • Laatst online: 02:09
stin00 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:25:
[...]

Het is al een tijdje geleden, want het gepiep was even gestopt maar is toch weer teruggekomen.. en nog erger dan eerst. Hij staat inmiddels bij een service center voor reparatie. De diagnose is de voorste bovenste draagarmen vervangen, die zouden het gekraak/gepiep veroorzaken. En rechts achter is een 'knuckle' met speling in het rubber die direct vervangen moet worden, zou zelfs APK afkeur zijn (terwijl hij in mei voor 2 jaar is goedgekeurd elders..). Daarnaast ook nog opnieuw uitlijnen want hij staat scheef. Gaat een dure worden :+ Altijd leuk zo'n occasion.

Ze vonden het sneu dus ik kreeg als leenauto een Model 3 2026 LR AWD mee met FSD erop. Leuk om even twee dagen mee te scheuren en kloten.
Dat geluid hoorde ik ook ineens vorige week. Zaterdag was het weer verdwenen en tot vandaag nog niet teruggekeerd. Zelf dacht ik ook aan de voorste bovenste draagarmen, en dan rechtsvoor aangezien linksvoor al is vervangen. Wel apart dat het bij jou alsnog te horen is met twee nieuwe draagarmen.

Gebruikershaes zit het ook niet mee met die dure reparatie, 3500 euro is echt ongelooflijk. Soms denk je van, een nieuwe auto zou goedkoper zijn. Bedenk dat de afschrijving van een nieuwe Tesla ongeveer het dubbele is, laten we zeggen 2000 euro meer per jaar. Als je gemiddeld 2000 euro aan reparaties hebt per jaar die dus niet onder de garantie vallen, ben je niet beter af dan met een nieuwe. Bij een reparatie die hoger uitvalt had je beter een nieuwe kunnen rijden😉

Het valt hier gelukkig mee, nog geen dure reparaties gehad, alleen wat slijtageonderdelen. De herrie op de snelweg vanaf 120km/h niet meegeteld, ben ik nog wel tevreden over de auto.

• sender
Fire69 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:13:
Iemand Teams al geprobeerd met de Summer update?
De camera wordt hier niet gedetecteerd. Op andere sites wel, zal dus wel een issue met Teams zelf zijn veronderstel ik?
Ehm wacht even... microsoft teams? Native in de tesla?

• Fire69
sender schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:22:
[...]

Ehm wacht even... microsoft teams? Native in de tesla?
Niet native, in de browser :)
https://www.notateslaapp....google-meet-teams-discord

• The__Virus
  • Laatst online: 22:12
Vandaag onze caravan opgehaald. Binnenkort verslag ;). Wat me opviel is een stevige trilling, met name bij het accelereren, tussen zo'n 75 en 85 km/u en op constante snelheid ook enigszins. Op lagere en hogere snelheid weer helemaal niets. Iemand die dit herkent?

[ Voor 10% gewijzigd door The__Virus op 02-09-2026 21:32 ]

• stin00
  • Niet online
JSTPS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:12:
[...]

Dat geluid hoorde ik ook ineens vorige week. Zaterdag was het weer verdwenen en tot vandaag nog niet teruggekeerd. Zelf dacht ik ook aan de voorste bovenste draagarmen, en dan rechtsvoor aangezien linksvoor al is vervangen. Wel apart dat het bij jou alsnog te horen is met twee nieuwe draagarmen.

Gebruikershaes zit het ook niet mee met die dure reparatie, 3500 euro is echt ongelooflijk. Soms denk je van, een nieuwe auto zou goedkoper zijn. Bedenk dat de afschrijving van een nieuwe Tesla ongeveer het dubbele is, laten we zeggen 2000 euro meer per jaar. Als je gemiddeld 2000 euro aan reparaties hebt per jaar die dus niet onder de garantie vallen, ben je niet beter af dan met een nieuwe. Bij een reparatie die hoger uitvalt had je beter een nieuwe kunnen rijden😉

Het valt hier gelukkig mee, nog geen dure reparaties gehad, alleen wat slijtageonderdelen. De herrie op de snelweg vanaf 120km/h niet meegeteld, ben ik nog wel tevreden over de auto.
Wat ik niet wist is dat een Tesla M3 2020 voorin 6 (!) draagarmen heeft, dus 3 per kant. Ik dacht: ze zijn al vervangen, maar kennelijk hebben die krengen veel draagarmen 8)7 De onderste waren vervangen, en nu dus de bovenste.. hij is als het goed is vrijdag klaar, dan zou het irritante geluid weg moeten zijn. Geloof dat het inclusief het uitlijnen en die 'knuckle' achter zo'n 1000+ euro gaat worden.

Hopelijk kan ik er dan weer een lange tijd tegenaan. Ik rijd heel erg weinig, puur voor plezier ritjes. Vandaar dat ik voor een occasion ging. Als ik dagelijks voor werk zou moeten rijden had ik een nieuwe gekocht!

• JSTPS
  • Laatst online: 02:09
stin00 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:46:
[...]

Wat ik niet wist is dat een Tesla M3 2020 voorin 6 (!) draagarmen heeft, dus 3 per kant. Ik dacht: ze zijn al vervangen, maar kennelijk hebben die krengen veel draagarmen 8)7 De onderste waren vervangen, en nu dus de bovenste.. hij is als het goed is vrijdag klaar, dan zou het irritante geluid weg moeten zijn. Geloof dat het inclusief het uitlijnen en die 'knuckle' achter zo'n 1000+ euro gaat worden.

Hopelijk kan ik er dan weer een lange tijd tegenaan. Ik rijd heel erg weinig, puur voor plezier ritjes. Vandaar dat ik voor een occasion ging. Als ik dagelijks voor werk zou moeten rijden had ik een nieuwe gekocht!
Daar kan dan inderdaad veel stuk aan. Ik heb ook het idee dat alle model 3's met hoge kilometerstand niet bepaald goed onderhouden zijn. De lichte kraakjes van onder de auto die ik in het begin hoorde zijn steeds luider geworden. Zo lijkt het erop dat wij de rekening betalen die is doorgeschoven door de vorige eigenaar. Dan kan je misschien beter een tweedehands BYD of KIA kopen aangezien daarbij onderhoudsbeurten verplicht zijn. Dan sta je niet voor verrassingen. Tesla begon hier een aantal maanden na aankoop tijdens een diagnose over de AC compressor die niet optimaal zou presteren, en als ik die niet direct wilde laten vervangen voor 1500 euro, deze de volgende zomer vast zou stukgaan (2026 dus). Gelukkig nog geen problemen gehad. Tesland zei ook dat het onzin was, hij werkt of niet.

Ik rijd dan wel redelijk veel, dus verwacht zeker nog bij het service center te komen voor een draagarm of 2. Liever niet natuurlijk, ook omdat de monteur de laatste keer diepe krasjes heeft gemaakt in de lak van de deur (kleur weg). Het service center ging in eerste instantie akkoord met het opnieuw spuiten van de deur, maar zag daar later vanaf "omdat de monteur gewerkt heeft aan de binnenkant en niet de buitenkant". Nou, geweldige service😋

Zo'n KIA met 10 jaar volledige garantie klinkt zo gek nog niet. Nu kijken of ik de auto voordat de accu garantie voorbij is inruil of blijf rijden. De betrouwbaarheid van de eerste generatie model 3's is namelijk niet om over naar huis te schrijven tov de highland modellen. We zien wel!

• daemonix
  • Niet online
Ik zie wel issues met veiligheid van bedrijfsgegevens... ;) Bij de overheid mag dit al sowieso niet, en terecht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Fire69
daemonix schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:43:
[...]

Ik zie wel issues met veiligheid van bedrijfsgegevens... ;) Bij de overheid mag dit al sowieso niet, en terecht.
Geen probleem hier, ik kon netjes inloggen op mijn werkaccount. :)
Wel handig zo, nu kan ik overdag FSD testritten doen terwijl ik in Teams gewoon groen blijf staan :+

• sender
Fire69 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:49:
[...]

Geen probleem hier, ik kon netjes inloggen op mijn werkaccount. :)
Wel handig zo, nu kan ik overdag FSD testritten doen terwijl ik in Teams gewoon groen blijf staan :+
Daar komt de stomme vraag... hoe ga je naar teams? Office.microsoft.com?

• Fire69
sender schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:03:
[...]

Daar komt de stomme vraag... hoe ga je naar teams? Office.microsoft.com?
De huidige url is https://teams.cloud.microsoft
Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: