• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Heee, dat is een leuke, dank je wel, die zit heel dicht bij mij, goed om te weten in de toekomst.

Ziet er wel een topkerel uit, het verleden is geen garantie voor de toekomst maar hij lijkt wel heel wat kennis en vooral de wil en wens om te verbeteren en dingen uit te zoeken.
https://car-volt.nl/?gad_...-DaPkb0FOS_8aAnxbEALw_wcB

Die kwam ik een keer tegen, ook bij je in de buurt! ;)

@Wallcrawler
Bovenstaande misschien even vragen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag weer eens een wat langere (3 uren) rit gemaakt. Wat rijdt het toch fijn. :D

Twee gekke dingen:
  1. Ik vind dat de auto snel miept over de bandenspanning en dit ook volhoudt. Bij vertrek was het 2.7 maar halverwege weer 2.9/3.0 maar de oranje indicatie bleef staan. Ervaren anderen dat ook? Moet ik ze toch hoger op spanning brengen?
  2. Ergens onderweg, rijdende op EAP, gaf de auto zelf richting aan. :o Er was niet echt een reden voor. Wel wat onduidelijke situatie waar de snelweg splitst maar ik reed al op de goede baan. Hij probeerde ook geen stuurmanoeuvre verder. Iemand dit ook ervaren?
Ik rijd een M3 '19.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 15:41
ik heb eindelijk een kaarten update gehad op m’n H3 Model 3 uit 2021. Kaarten update 2026.8 staat er nu op. Auto van m’n vriendin (HW4) krijgt ineens geen updates meer nadat ze de proefperiode van FSD heeft gehad. Duurt allemaal maar lang.. ook de kaarten update nog niet gehad

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:17
Card Nox schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:13:
Ik blijf het een apart verhaal vinden. Je kunt ook in het service menu kijken en daar wellicht een fout melding resetten? 6k na einde garantie is inderdaad zuur, maar 7k/12k is ook niet mals. Lastig... Auto verkopen met dode accu moet je ook maar net iemand vinden die daar interesse in heeft.

Maar kunnen ze niet een deel van de accu vervangen, meen gelezen te hebben dat er bedrijven zijn die dat doen.?

ps. BIj Tesland zie ik ook hele andere prijzen:
https://www.tesland.com/n...epS1RXRMhDm3UZW5RR3klGJPF

Ik snap ergens wel dat een deel van een accu pakket vervangen 'tricky' kan zijn omdat die nieuwe cellen een ander leven hebben gehad dan de dan nog overgebleven cellen en dat die zich dus wellicht anders kunnen gedragen.
Prijzen lijken me best heel redelijk . Volgens mij ligt het ook aan het batterij pakket of het te doen is toch ?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31
Card Nox schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Jazeker, 'Nijntje lief klein konijntje' en 'La Festa' van Luna Sabella klinken fantastisch :X

Maar ook de radio en andere muziek klinken goed. Nu ben ik geen audiofiel, maar het klinkt beter dan in mijn Kia EV6 LE.
Haha, ik moet even la Festa opzoeken. Wellicht is dat ook wat voor onze kroost.

Ben ook allerminst een audiofiel, maar blijf toch bang voor het verschil van 15 speakers en subwoofer naar 9 speakers. Wil proberen of ik bij Tesla kan regelen dat ik de auto in de avond kan ophalen en in de ochtend terugbreng om te testen (uiteraard niet specifiek alleen voor de audio).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:51
Beekforel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:20:
Vandaag weer eens een wat langere (3 uren) rit gemaakt. Wat rijdt het toch fijn. :D

Twee gekke dingen:
  1. Ik vind dat de auto snel miept over de bandenspanning en dit ook volhoudt. Bij vertrek was het 2.7 maar halverwege weer 2.9/3.0 maar de oranje indicatie bleef staan. Ervaren anderen dat ook? Moet ik ze toch hoger op spanning brengen?
  2. Ergens onderweg, rijdende op EAP, gaf de auto zelf richting aan. :o Er was niet echt een reden voor. Wel wat onduidelijke situatie waar de snelweg splitst maar ik reed al op de goede baan. Hij probeerde ook geen stuurmanoeuvre verder. Iemand dit ook ervaren?
Ik rijd een M3 '19.
De voorgeschreven koude bandenspanning is 3,0 (dacht ik).

dat ze tijdens het rijden warmer worden (en dus de bandendruk stijgt) doet er niet aan af dat er te weinig lucht in de banden zit.

iRacing Profiel

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:15
@Oekol, Luna is van mijn dochtertje van 5, die vind dat fantastisch.

Als je in de buurt van Venlo woont kun je een keer bij mij komen luisteren en testen als je wilt.

De bandenspanning van mijn MY'26 staat op 2.9 (af fabriek).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Flexiilex schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:20:
Duurt allemaal maar lang.. ook de kaarten update nog niet gehad
Toen ik de update instelling van standaard naar advanced een paar keer heen en weer veranderde kwam de kaartupdate vandaag binnen.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Mijn model Y is 8 mei geleverd en zit op 2026.8.200 ik heb echter nog geen proefperiode fsd gehad. Hoe activeer ik dit? Of id

• Freshnub
  • Laatst online: 22:45
Mijn model Y is 8 mei geleverd en zit op 2026.8.200 ik heb echter nog geen proefperiode fsd gehad. Hoe activeer ik dit? Of is de proefperiode niet voor iedereen met een nieuwe auto?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Freshnub schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:55:
Mijn model Y is 8 mei geleverd en zit op 2026.8.200 ik heb echter nog geen proefperiode fsd gehad. Hoe activeer ik dit? Of is de proefperiode niet voor iedereen met een nieuwe auto?
Je krijgt eerst een update waarin fsd zit, en daarna als je geluk hebt een proefversie. Je kunt er weinig aan sturen, gewoon afwachten.

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:02
Freshnub schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:55:
De proefperiode geldt alleen voor Tesla's geleverd vóór 17 april. De mijne is 6 mei geleverd en ik heb ook de proefperiode niet gehad.

• Wallcrawler
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 07:26
Wallcrawler schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Ik ga de 12v accu vanavond ontkoppelen. Ik heb de procedure gevonden.
Ik heb de onbalans uitgelezen vanuit het service menu; daar zie je de balans van de hoogste en de laagste cel. Daarnaast heb ik een betaald rapport laten maken door electrify.eu waar het getal van 14mV naar voren kwam.
Gisteren de 12v accu ontkoppeld (dank voor de tip!) en de auto een tijdje (30 min ongeveer) in slaap laten staan. Vervolgen 12v accu weer aangekoppeld en direct geprobeerd te laden en dat werkte opeens. Vannacht rustig aan tot 100% geladen. Op afstand geholpen door https://boschcarservicebouwman.nl/ in Lemmer. Hij heeft eerst geprobeerd de errors te resetten en vervolgens bovenstaande uitgevoerd.
Vandaag verder om te kijken wat er met de onbalans is gebeurd en waarschijnlijk morgen naar Lemmer brengen waar hij het pack wil gaan proberen te balanceren. Wordt vervolgd.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:15
Wallcrawler schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 06:24:
[...]

Gisteren de 12v accu ontkoppeld (dank voor de tip!) en de auto een tijdje (30 min ongeveer) in slaap laten staan. Vervolgen 12v accu weer aangekoppeld en direct geprobeerd te laden en dat werkte opeens. Vannacht rustig aan tot 100% geladen. Op afstand geholpen door https://boschcarservicebouwman.nl/ in Lemmer. Hij heeft eerst geprobeerd de errors te resetten en vervolgens bovenstaande uitgevoerd.
Vandaag verder om te kijken wat er met de onbalans is gebeurd en waarschijnlijk morgen naar Lemmer brengen waar hij het pack wil gaan proberen te balanceren. Wordt vervolgd.
Ah mooi, balanceren doet die juist op hoge soc en laten slapen voor uren. Dat heeft Tesla mij verteld. Ben nog steeds benieuwd hoe jij in het service menu de onbalans kan aflezen, ik kan het niet. Ik zie wel een verschil tussen hoogste en laagste soc voor een cell maar dat is niet de onbalans in mV. Oja als de errors terugkomen dan kan het zijn er nog een bijkomt, dat je accu overladen is, maar dat is niet gek als die bovende 50% is geladen.

En wat is je rated range (range op hoofdscherm) op 100%

[ Voor 8% gewijzigd door megabeat op 11-06-2026 06:40 ]

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18
[...]

Bedankt voor de update. Ben benieuwd naar het vervolg.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Bijzonder, bedankt voor de update.

Ik zou als ik jou was even en scanmytesla setje aanschaffen kan je ook makkelijk zwakke cellen mee identificeren. Met onbalans en voltage sags onder hoge belasting.

Beste kans dat het BMS heeft ingegrepen onder hoge load en lage SOC waarbij een cell onder een drempelwaarde kwam.

Misschien dat je zo nog een tijdje kan rijden maar de kans is natuurlijk groot dat een vervanging /reparatie van het pack er wel aan zit te komen

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Waar kan je een setje het beste aanschaffen eigenlijk? en is er een gelijke app voor Iphones?

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:56:
Met de inruilpremie van 5k vind het best interessant om een M3 te kopen. Maar, ik heb geen auto.. althans, ik heb nu Private Lease tot eind van het jaar. Zijn er mensen die, met succes, geprobeerd hebben een goedkope 2e hands op de kop te tikken en deze in te ruilen voor de premie? Voor EUR 600 haal ik op op 2 km van mijn huis een Ford Ka op met nog bijna een jaar APK.. Dan kaan ik het grootste deel van de premie alsnog verzilveren..
Heb hierover met de Sales Advisor gesproken en dat is geen probleem. Ze moedigen het zelfs aan. De auto moet alleen een geldige APK hebben en zelfstandig naar binnen kunnen rijden. That’s it. Dus ook als je al wel een auto hebt zouden ze mij aanraden te kijken waar je het hoogste bedrag krijgt (mogelijk dus niet bij Tesla) en vervolgens voor 500 euro ergens een andere auto kopen en die inruilen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:34

Twee gekke dingen:
Ik rijd een M3 '19.
De auto miept niet snel over bandenspanning, maar blijkbaar is je banden op spanning brengen nieuw voor je?

Dit moet je altijd doen als je banden koud zijn.

• davey28
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 14:05
Ik mocht zojuist uitwijken voor iemand en kwam helaas met 80 langs een stoeprandje met dit als gevolg. Dit doet auw! Dit is link achter, links voor is er ietsje minder erg aan toe maar doet ook auw.

Iemand hier persoonlijke ervaring met een herstelbedrijf en eventuele kosten rond Rotterdam/Capelle? Ik zie zo onwijs veel mogelijkheden. Het gaat wel om een lease auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18Eb2dTQLqKuskbmv7eeSZr0vRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cogjGyedkYlWD4bfnBnBi5VC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7z9pP_pEEYCmMDikz6-7pvt1Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXJawMhAcaru1YCxXMHs6fcL.jpg?f=fotoalbum_large

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:14
davey28 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:39:
Ik mocht zojuist uitwijken voor iemand en kwam helaas met 80 langs een stoeprandje met dit als gevolg. Dit doet auw! Dit is link achter, links voor is er ietsje minder erg aan toe maar doet ook auw.

Iemand hier persoonlijke ervaring met een herstelbedrijf en eventuele kosten rond Rotterdam/Capelle? Ik zie zo onwijs veel mogelijkheden. Het gaat wel om een lease auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb zelf een lakstift gekocht, werkt prima, alleen als je met je neus er bovenop zit zie je het.

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-07 19:12
Paar dagen terug had ik advies gevraagd en daarin werd meegenomen of ik ook een tco had gemaakt. Ondertussen heb ik deze gemaakt en heb ik mijn huidige auto meegenomen en de tesla standard en tesla premium lr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr2cRAmK18B3R3d0jyOP0M2ClNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcLIapO1SYMAq0lhwJvoQe2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Wie zou hier eens op willen schieten of dit een realitische/ te negatief te positief is. Alle feedback is welkom.

• Card Nox
@Extrix, even een quick scan:
  • Afschrijving reken ik met 15% yoy, dus iets meer dan jou.
  • Stroom lijkt me hoog in relatie tot brandstof. Met welk verbruik / tarief reken je?
  • Verzekering van nieuwe auto zal hoger zijn dan je Skoda lijkt me. FYI: Ik betaal 85pm all risk met 22 schadevrije jaren bij ABN AMro wat 5k is over 5j.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 11-06-2026 11:29 ]

• Thodekroo
Extrix schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:18:
Paar dagen terug had ik advies gevraagd en daarin werd meegenomen of ik ook een tco had gemaakt. Ondertussen heb ik deze gemaakt en heb ik mijn huidige auto meegenomen en de tesla standard en tesla premium lr

[Afbeelding]

Wie zou hier eens op willen schieten of dit een realitische/ te negatief te positief is. Alle feedback is welkom.
Het valt me op dat je verzekering en wegenbelasting voor de MY standard gelijk is aan de MY premium LR. Ga er maar vanuit dat je verzekering duurder gaat zijn voor de LR, en ik verwacht ook dat het gewicht en daarmee de wegenbelasting in een hogere categorie valt.
edit:
Geldt ook voor de Toyota's.

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-06 12:50
Sinds de nieuwe update 2026.17.5 zie ik bij de ritten niet meer het gemiddelde en het totale verbruik sinds het aanschaffen van de auto. Of staat dit nu ergens anders?

• Richh
  • Laatst online: 23:12

[Afbeelding]

• De aanschafprijs van de Tesla heb je gerekend exclusief de 3000 inruilwaarde, als je 'm contant betaalt.
  • 4000 financieringskosten op een lening van 20k lijkt me ook erg veel. Als je voor huurkoop gaat zijn de kosten van de financiering via Tesla zelf grofweg de helft.
  • Als je thuis kan laden zijn je elektra kosten aanzienlijk lager. Ga je varen op snelladers en straatladers, dan zou ik 'm juist hoger zetten.
  • Verzekering is waarschijnlijk goedkoper mogelijk maar is zeer persoonlijk. Door het mindere motorvermogen is de Y Standard goedkoper dan de Y Premium, al die waarden zijn nu gelijk.
  • De MRB van een Octavia RS (1600kg) is 280 per kwartaal, de MRB van een Tesla Y RWD (2000kg) is 270 per kwartaal. Tot 2029 blijft er een korting, en ik verwacht dat de politiek kiest voor een verlenging van de korting. Maar sowieso 4 van de 5 jaren is de MRB lager, het laatste jaar zal het iets hoger worden. Ik gok dat de Y RWD goedkoper in de MRB gaat zijn dan de Skoda over de gehele periode. De Y LR en de Toyota's zullen iets duurder zijn, maar zijn nu allemaal gelijk.
Al met al is het kort door de bocht [afschrijvingsverschil + financieringskosten] - [brandstofbesparing].
Als je goedkoop kan laden komt elekrisch rijden daardoor gegarandeerd goedkoper uit je TCO dan wat een recente sportieve ICE kost.

Een BZ4X is een totaal andere auto dan een Tesla trouwens. Zit daar tegenwoordig al een fatsoenlijk werkende warmtepomp in? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 11-06-2026 12:19 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• EDB
  • Laatst online: 22:16

EDB

[Afbeelding]

Over 5 jaar betaal ik 5280 aan wegenbelasting (88 per maand), geen 9600. Vwb de verzekering: ik betaal 57 euro per maand met 11 schadevrije jaren (InShared). Uiteraard prijzen van nu en je mag verwachten dat het in de toekomst alleen maar duurder zal worden maar dat geldt voor alles in jouw vergelijking.

[ Voor 13% gewijzigd door EDB op 11-06-2026 12:23 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zaken als belasting en verzekering en dergelijke kun je vrij precies uitrekenen met behulp van sites van de RDW, Independer en de belastingdienst. Hoe meer je zeker weet, hoe betrouwbaarder je totaal per auto

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 11-06-2026 12:19 ]

• Extrix
Card Nox schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:28:
@Extrix, even een quick scan:
  • Afschrijving reken ik met 15% yoy, dus iets meer dan jou.
  • Stroom lijkt me hoog in relatie tot brandstof. Met welk verbruik / tarief reken je?
  • Verzekering van nieuwe auto zal hoger zijn dan je Skoda lijkt me. FYI: Ik betaal 85pm all risk met 22 schadevrije jaren bij ABN AMro wat 5k is over 5j.
Ik reken nu inderdaad met 11% maar als 15% realtischer is dan kan ik beter met deze percentage werken.
Voor stroom reken ik nu een bedrag van 0,29 kwh valt mij dus wel mee hoe duur ik dat heb. Hier zit natuurlijk niet in dat ik ook zonnepanelen heb etc.

Qua verzekering zou ik natuurlijk nog even offertes kunnen opvragen als ik nu via idepender kijk dan scheelt het misschien 2 euro per maand

• Extrix
Richh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
[...]
  • De aanschafprijs van de Tesla heb je gerekend exclusief de 3000 inruilwaarde, als je 'm contant betaalt.
  • 4000 financieringskosten op een lening van 20k lijkt me ook erg veel. Als je voor huurkoop gaat zijn de kosten van de financiering via Tesla zelf grofweg de helft.
  • Als je thuis kan laden zijn je elektra kosten aanzienlijk lager. Ga je varen op snelladers en straatladers, dan zou ik 'm juist hoger zetten.
  • Verzekering is waarschijnlijk goedkoper mogelijk maar is zeer persoonlijk. Door het mindere motorvermogen is de Y Standard goedkoper dan de Y Premium, al die waarden zijn nu gelijk.
  • De MRB van een Octavia RS (1600kg) is 280 per kwartaal, de MRB van een Tesla Y RWD (2000kg) is 270 per kwartaal. Tot 2029 blijft er een korting, en ik verwacht dat de politiek kiest voor een verlenging van de korting. Maar sowieso 4 van de 5 jaren is de MRB lager, het laatste jaar zal het iets hoger worden. Ik gok dat de Y RWD goedkoper in de MRB gaat zijn dan de Skoda over de gehele periode. De Y LR en de Toyota's zullen iets duurder zijn, maar zijn nu allemaal gelijk.
Al met al is het kort door de bocht [afschrijvingsverschil + financieringskosten] - [brandstofbesparing].
Als je goedkoop kan laden komt elekrisch rijden daardoor gegarandeerd goedkoper uit je TCO dan wat een recente sportieve ICE kost.

Een BZ4X is een totaal andere auto dan een Tesla trouwens. Zit daar tegenwoordig al een fatsoenlijk werkende warmtepomp in? :+
Klopt het is of financieren of contant betalen. maar contant heb ik niet liggen daarom keken wij naar financieren.

Daarom kijken we ook naar de premium LR omdat deze maar een 0,99 rente heeft. ja je mist die 3k inruilvoordeel maar mijn skoda boden ze sowieso laag en ja zou een barrel kunnen inleveren en dan scheelt het iets van 2.5.

daarom neig ik naar LR en niet meer naar de standard

aan hand van jullie feedback heb ik mijn TOC Geupdate

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKX4km5tyaa5GoHwsV1SXW7cgNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuXY2cAmPPczepx5O5QBtkA7.png?f=fotoalbum_large

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Spoetnik schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:48:
Sinds de nieuwe update 2026.17.5 zie ik bij de ritten niet meer het gemiddelde en het totale verbruik sinds het aanschaffen van de auto. Of staat dit nu ergens anders?
Ja, die ben ik ook kwijt :(

Als je op het ritten kaartje klikt, opent een nieuwe app (i.i.g. nieuw design) waar de totalen nog wel staan. Erg omslachtig.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• Spoetnik
  • Laatst online: 11-06 12:50
vulcan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Als je op het ritten kaartje klikt, opent een nieuwe app (i.i.g. nieuw design) waar de totalen nog wel staan. Erg omslachtig.
Gevonden,bedankt! Inderdaad erg omslachtig.

• Card Nox
@Extrix, ziet er al logischer uit. Is de verzekering van de premium niet duurder dan de standard? Er is best een verschil in waarde. De Toyota is echt een stuk duurder, weet niet of je die mooier vind maar 'beter' is hij volgens mij niet.

Je hoeft geen ander kleurtje (je rekent met de basis prijzen)? Ik vind de Coastal Blue op de standard wel mooi. En Marine Blue en natuurlijk Ultra Red O+ op de premium. Vind Quick Silver ook nog wel sjiek maar er rijden al zoveel witte, zwarte en grijze auto's rond.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 11-06-2026 13:09 ]

• Richh
Extrix schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Klopt het is of financieren of contant betalen. maar contant heb ik niet liggen daarom keken wij naar financieren.

Daarom kijken we ook naar de premium LR omdat deze maar een 0,99 rente heeft. ja je mist die 3k inruilvoordeel maar mijn skoda boden ze sowieso laag en ja zou een barrel kunnen inleveren en dan scheelt het iets van 2.5.

aan hand van jullie feedback heb ik mijn TOC Geupdate

[Afbeelding]
Zou iets minder naar AI kijken en iets meer zelf excellen :) plus je Skoda is nu 2000 euro minder afgeschreven opeens? :P

Met welke cijfers voor benzine en elektriciteit reken je nu? Kan je thuis laden? Ben je bereid naar dynamisch te kijken, en met welk kilometrage, en heb je PV?

Als ik bij Tesla huurkoop invul met een aanbetaling van 20k en een slottermijn van 0, dan zijn puur de financieringskosten grofweg 1800 euro voor de Premium en 2500 voor de Standard.
Maar het feitelijke geldbedrag is natuurlijk groter omdat een Premium tussen aanschaf en verkoop nog 5000 euro meer afschrijft (volgens je tabel, nattevingerwerk natuurlijk).
Energieverbruik van de Standard vs de Premium is zeer nihil.

• Extrix
Card Nox schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:00:
@Extrix, ziet er al logischer uit. Is de verzekering van de premium niet duurder dan de standard? Er is best een verschil in waarde. De Toyota is echt een stuk duurder, weet niet of je die mooier vind maar 'beter' is hij volgens mij niet.

Je hoeft geen ander kleurtje (je rekent met de basis prijzen)? Ik vind de Coastal Blue op de standard wel mooi. En Marine Blue en natuurlijk Ultra Red O+ op de premium. Vind Quick Silver ook nog wel sjiek maar er rijden al zoveel witte, zwarte en grijze auto's rond.
Mijn partner heeft een zandkleurige tesla zien rijden dus nu wil ze hem later gewoon keer wrappen haha dus we gaan denk ik voor standard wit.

• Extrix
Richh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Zou iets minder naar AI kijken en iets meer zelf excellen :) plus je Skoda is nu 2000 euro minder afgeschreven opeens? :P

Met welke cijfers voor benzine en elektriciteit reken je nu? Kan je thuis laden? Ben je bereid naar dynamisch te kijken, en met welk kilometrage, en heb je PV?

Als ik bij Tesla huurkoop invul met een aanbetaling van 20k en een slottermijn van 0, dan zijn puur de financieringskosten grofweg 1800 euro voor de Premium en 2500 voor de Standard.
Maar het feitelijke geldbedrag is natuurlijk groter omdat een Premium tussen aanschaf en verkoop nog 5000 euro meer afschrijft (volgens je tabel, nattevingerwerk natuurlijk).
Energieverbruik van de Standard vs de Premium is zeer nihil.
Ik gebruik misschien AI maar de input waardes die ik geef. zijn all me en daar gaat het uiteindelijk om. Ik reken me 0,25 thuisladen en 0,65 snelladen en dat in verhouding van 90% 10%(Ik maak niet heel vaak te lange ritten

ik reken voor de tesla 15k aanbetalen en slottermijn 15k. tja afschrijving blijft natuurlijk lastig om te bepalen maar doe me best om dicht bij de realiteit te blijven

Wij hebben inderdaad ook zonnepanelen 20 stuks 375w + al een laadpaal(rij nu hybrid) en ik heb nu nog ongeveer jaar vast energie net opnieuw afgesloten maar dynamisch is zeker wel een mogelijkheid

• Extrix
Card Nox schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:00:

Ik heb voor verzekering nu alleen even voor alleen de premium gekozen omdat ik met die 2,99 rente en de inruilvoordeel die ik verlies de standard niet zo interresant vind vergeleken met de premium

• Card Nox
Mbt huurkoop zou ik maximaal 'lenen'. Dus maximaal bedrag achteraf betalen (want inflatie is al meer dan die 1%) en de maandlasten zo hoog maken zoals je wilt hebben en adhv die 2 het vooraf betalen bedrag bepalen. Hoe meer je leent hoe 'goedkoper' het wordt, al helemaal als je doet beleggen.

ps. Als je gaat wrappen (kost je zo 5 a 7 k denk ik), zou ik voor de premium gaan (want die paar tientjes kun je wel missen).

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01
davey28 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van de wouden techniek. Was laatst 100 euro poedercoaten per velg, maar... alles is duurder geworden...

• Richh
Extrix schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Ik gebruik misschien AI maar de input waardes die ik geef. zijn all me en daar gaat het uiteindelijk om. Ik reken me 0,25 thuisladen en 0,65 snelladen en dat in verhouding van 90% 10%(Ik maak niet heel vaak te lange ritten
Als je je laadmomenten goed kan timen (niet dagelijks maar 1-2x per week) voornamelijk naar het weekend, kan het veel goedkoper thuisladen. In nov-feb zat mijn gemiddelde afnameprijs bij Tibber op 23 cent. Van maart-april tot september-oktober sub 15 cent.
Afgelopen maand zelfs nog op 2 dagen ruim 10 euro per dag verdiend met het opladen van de EV :D

Met PV is je netto prijs nog lager, zeker nu volgend jaar salderen eraf gaat. Average sub 20 cent is makkelijk haalbaar met dynamisch, tenzij je alleen maar elke nacht zou laden.
Extrix schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:34:
Volgens mij is de Premium LR de auto die je wilt :P als je er puur financieel naar kijkt kan je 't imho niet rechtlullen haha.
Daarom hebben wij de Standard 8)

Qua maandelijkse kosten zou de LR en je huidige auto vergelijkbaar zijn I guess.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 11-06-2026 14:30 ]

• sender
vulcan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Ik ontdekte dat als je linksonder op de radiospeler naar links (of rechts) swiped je dan allerlei km info ziet.
Richh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Als je je laadmomenten goed kan timen (niet dagelijks maar 1-2x per week) voornamelijk naar het weekend, kan het veel goedkoper thuisladen. In nov-feb zat mijn gemiddelde afnameprijs bij Tibber op 23 cent. Van maart-april tot september-oktober sub 15 cent.
Afgelopen maand zelfs nog op 2 dagen ruim 10 euro per dag verdiend met het opladen van de EV :D

Met PV is je netto prijs nog lager, zeker nu volgend jaar salderen eraf gaat. Average sub 20 cent is makkelijk haalbaar met dynamisch, tenzij je alleen maar elke nacht zou laden.
En dan gaan daar de ERE centen nog vanaf (moet je wel een MID laadpaal hebben ;) )

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
sender schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Ik ontdekte dat als je linksonder op de radiospeler naar links (of rechts) swiped je dan allerlei km info ziet.
Ja, dat is de ritten kaart waar we het over hebben. Voor de 17.5 update kon je instellen wat je daar allemaal wilde tonen, onder andere je all-time verbruik.

Nu lijkt het erop dat je dat niet meer kunt instellen (ritten kaart is nog wel beschikbaar) en mist er bepaalde informatie. Voor meer informatie moet je dan op de ritten kaart tikken om de app te openen en die laat dan weer een deel van die missende info zien.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• sender
vulcan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Ja, dat is de ritten kaart waar we het over hebben. Voor de 17.5 update kon je instellen wat je daar allemaal wilde tonen, onder andere je all-time verbruik.

Nu lijkt het erop dat je dat niet meer kunt instellen (ritten kaart is nog wel beschikbaar) en mist er bepaalde informatie. Voor meer informatie moet je dan op de ritten kaart tikken om de app te openen en die laat dan weer een deel van die missende info zien.
Ah zo. Ja ik vond het standaard al niet heel handig... een rit met een stop op een parkeerplaats is al 2 ritten waarvan alleen de laatste werd getoond.

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:06
Spoetnik schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Gevonden,bedankt! Inderdaad erg omslachtig.
Je kunt ook op het groene ENERGY icoon klikken.
Omslachtig; hoe vaak bekijk je dit??

Draadloos laden op onze Zon

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 19:00

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

[...]

Hey dat zit op loopafstand van mijn huis... Goed om te weten dat ze deze kennis en kunde daar hebben

• zunrob
  • Registratie: April 2009
2 vraagjes over onze Model 3 2026.
1) Kan je de gevoeligheid van de automatische stand van de ruitenwissers instellen? Hij mag wat mij betreft gevoeliger, ik moet steeds op het knopje drukken om te wissen aangezien hij pas wist als er zoveel regen op ligt dat je niks meer ziet.
2) is het normaal dat de frunk zo strak sluit? Ik had verwacht dat je hem gewoon dicht kon laten vallen zoals bij een ICE met motorkap, maar hier heb je twee handen nodig om hem dicht te drukken.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
1: nee, helaas niet. Je kan wel in het menu de ruitenwissers dan echt aanzetten. Het lijkt hier redelijk te werken, soms wat optimistisch maar lang niet zo slecht als sommige hier doen geloven.
2: ja dat klopt, deze moet je met twee handen dichtdrukken. Referentie kader een 2024 M3.

[ Voor 61% gewijzigd door SL65 op 11-06-2026 20:31 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
1. Nee, de ruitenwissers zijn ruk
2. Mijn M3 2020 frunk duw ik dicht met 1 hand, kost geen enkele moeite. Dicht laten vallen kan niet.

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 11-06-2026 20:29 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:00
zunrob schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:25:
2) is het normaal dat de frunk zo strak sluit? Ik had verwacht dat je hem gewoon dicht kon laten vallen zoals bij een ICE met motorkap, maar hier heb je twee handen nodig om hem dicht te drukken.
Een hand gebruiken, toeduwen tot tegen het slot en dan met een hand/vuist duwen op het T logo van Tesla zodat ie in het slot locked.

• gjcvro
1) Kan je de gevoeligheid van de automatische stand van de ruitenwissers instellen? Hij mag wat mij betreft gevoeliger, ik moet steeds op het knopje drukken om te wissen aangezien hij pas wist als er zoveel regen op ligt dat je niks meer ziet.
Het staat zo zelfs beschreven in de manual

• Jongentje
  • Registratie: Maart 2015
  1. Nee maar knopje en gelijk een scroll naar stand 2 of 3 en 4 als het heel heftig is. Is ff wennen maar na een maand geen probleem. Mis m’n oude stengel niet.
  2. Idd met 2 handen

• ChromeFR
  • Laatst online: 05-07 22:48
Ik heb schade aan mijn band. Deze moet vervangen worden, alleen had ik morgen ook een lange rit voor de boeg staan. Weet iemand waar ze waarschijnlijk de Hankook iON evo (IK01) op voorraad hebben (fysieke locatie)? Woon in regio Amsterdam, maar ben nagenoeg overal wel bereid om heen te rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door ChromeFR op 11-06-2026 22:57 ]

• gjcvro
ChromeFR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:48:
Ik heb schade aan mijn band. Deze moet vervangen worden, alleen had ik morgen ook een lange rit voor de boeg staan. Weet iemand waar ze waarschijnlijk de Hankook iON evo (IK01) op voorraad hebben (fysieke locatie)? Woon in regio Amsterdam, maar ben nagenoeg overal wel bereid om heen te rijden.
Niet toevallig je winterbanden beschikbaar?

En anders heb ik een keer gehad dat de wang zo beschadigt was dat de Profile hier verderop me niet eens naar huis liet rijden, toen hebben ze er tijdelijk een gebruikte opgelegd, zodat ik toch kon rijden tot de juiste band binnen was.

• turkeyhakan
1) ja, als het goed is kan dit. De auto zou moeten leren van jouw input. Dus als het regent, kun jij handmatig op de knop klikken om te wissen (in de auto stand) en hoe vaker je dit doet, hoe sneller de wissers aan zouden moeten gaan. Zo heb ik het altijd begrepen.

2) is normaal

• turkeyhakan
Tesla servicecenters afbellen?

• fretnn
  • Registratie: September 2010
sender schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:52:
Update over de trillingen op nieuwe Y juniper. Ja het is na een "road force" balancering bij Telsa Den Haag opgelost. Hij rijdt nu overall ook veel rustiger en niet alleen bij 50-55km trillingen.

Ongelooflijk dat Tesla een nieuwe auto zo de fabriek uit stuurt aangezien het al bij de eerst kms voelbaar was...
Zijn de trillingen nog terug gekomen ? Ik mag pas op 18 juni terug naar SC en intussen zijn de trillingen zo ambetant dat mn vrouw op een stuk van 2km aan 50km/u misselijk begon te worden.

• sender
fretnn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:02:
[...]

Zijn de trillingen nog terug gekomen ? Ik mag pas op 18 juni terug naar SC en intussen zijn de trillingen zo ambetant dat mn vrouw op een stuk van 2km aan 50km/u misselijk begon te worden.
Nee, nog steeds top hier

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik heb schade aan mijn band. Deze moet vervangen worden, alleen had ik morgen ook een lange rit voor de boeg staan. Weet iemand waar ze waarschijnlijk de Hankook iON evo (IK01) op voorraad hebben (fysieke locatie)?
Denk dat je beter de Kwikfit, Profile en Euromasters kunt bellen. Die weten vast wel wat er in welke vestiging op.voorraad ligt. Ik heb op dit moment geen banden op voorraad :+

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36
Automaterialen worden meerdere keren per dag geleverd aan vestigingen op bestelling. Dus gewoon even je garage of bandenspecialist naar keuze bellen.
turkeyhakan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 05:55:
[...]

1) ja, als het goed is kan dit. De auto zou moeten leren van jouw input. Dus als het regent, kun jij handmatig op de knop klikken om te wissen (in de auto stand) en hoe vaker je dit doet, hoe sneller de wissers aan zouden moeten gaan. Zo heb ik het altijd begrepen.
Dat is echt een broodje aap verhaal imho. Zelflerend vermogen van een enkele Tesla is nul.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Inspired schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Dat is echt een broodje aap verhaal imho. Zelflerend vermogen van een enkele Tesla is nul.
Het ligt iets genuanceerder inderdaad, maar dat had ook wat constructiever gebracht mogen worden ;)

https://www.tesla.com/own...71-ADE5-C2FB73203323.html
Pressing the wiper button while the wipers are set to Auto temporarily increases the sensitivity of the wipers.
Dat is, zoals het er nu staat, enkel voor die specifieke regen-sessie ( 'temporary'). Niet in het algemeen om een soort van 'AI' te trainen.

Xbox Live ID:Notna8310

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:28
Notna schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:18:
[...]

Het ligt iets genuanceerder inderdaad, maar dat had ook wat constructiever gebracht mogen worden ;)

https://www.tesla.com/own...71-ADE5-C2FB73203323.html

[...]

Dat is, zoals het er nu staat, enkel voor die specifieke regen-sessie ( 'temporary'). Niet in het algemeen om een soort van 'AI' te trainen.
Nooit geweten, dit verklaard wel waarom die gister aan het begin van de rit het niet zo goed deed. Maar later was het prima gedurende diezelfde rit

• Mana
  • Laatst online: 15-06 10:28
Sinds dat FSD in Nederland uitgerold is heb ik al geen update meer ontvangen. Ik zit (nog) op 2026.3.7 op mijn 2025 model Y (een van de laatste van het oude model). Is dit normaal? Er zijn al zoveel nieuwe software updates uitgerold zie ik namelijk.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Alper587 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:39:
Heeft iemand hier een M3H (ik heb een 2025 zonder stalks) die ook last heeft van een hoge frequentie piep achter of in stuur? Kan toch niet zo zijn dat ik hier de enige ben met de vervelende piep in de auto?
Mooie auto, beste tot nu toe die ik heb gehad maar die piep is echt om te huilen.

Tot nu onderstaande gedaan door Tesla Service Center maar probleem speelt nog steeds:
- stuurwiel vervangen
- scherm vervangen

Derde poging zal nog worden gedaan over twee weken bij SC...... |:(
Ik ben benieuwd of iemand recent heeft gereden in het huidige basismodel en of het probleem daar nog steeds aanwezig is?

• Thodekroo
Ronwiel schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Ik ben benieuwd of iemand recent heeft gereden in het huidige basismodel en of het probleem daar nog steeds aanwezig is?
Ik heb de M3H standard (met stalk) en herken de piep niet.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Alper587 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:39:
Heeft iemand hier een M3H (ik heb een 2025 zonder stalks) die ook last heeft van een hoge frequentie piep achter of in stuur? Kan toch niet zo zijn dat ik hier de enige ben met de vervelende piep in de auto?
Mooie auto, beste tot nu toe die ik heb gehad maar die piep is echt om te huilen.

Tot nu onderstaande gedaan door Tesla Service Center maar probleem speelt nog steeds:
- stuurwiel vervangen
- scherm vervangen

Derde poging zal nog worden gedaan over twee weken bij SC...... |:(
Toen de auto net nieuw was hoorde ik inderdaad ook een hoge piep, mijn partner hoorde het niet. Na een paar weken verdween de piep, of het valt meer op.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:39
Lol, mensen geven hier allerlei instructies van hoe het NIET moet; met één hand, op de logo drukken etc. Wat?! Maar goed, mensen moeten het zelf maar weten.

Van de officiële Model 3 handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA_mGhISE2f4rKr0k9LUzoRLGXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSMd3q4iV87mBbMv8asrNmUT.jpg?f=fotoalbum_large
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:44:
[...]

In België worden nieuwe Tesla's nog steeds met Basic Autopilot (Autosteer) geleverd. Zou niet te lang wachten, want België is hard bezig FSD versneld goed te keuren. Zodra het is goedgekeurd zal Autosteer niet meer geleverd worden
@Boy1308 Benieuwd of je op tijd was. Autopilot is nu ook R.I.P. in België

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:06
fretnn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:02:
[...]

Mensen worden in het algemeen misselijk van wisselende G-krachten:
gas - gas los - gas - rem - gas - gas los - gas ...
(de huidige) TACC doet dan wonderen.

Trillingen van deze frequentie (20m/s en 245/45R18 geeft ~10Hz) brengen vrouwen meestal genot

[ Voor 9% gewijzigd door emmerx op 12-06-2026 17:41 ]

Draadloos laden op onze Zon

emmerx schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Mensen worden in het algemeen misselijk van wisselende G-krachten:
gas - gas los - gas - rem - gas - gas los - gas ...
(de huidige) TACC doet dan wonderen.
Dan zou ik als ik jou was het ook eens proberen in de file (spoiler alert: raampjes open houden)

• HyperBart
shinken82 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Lol, mensen geven hier allerlei instructies van hoe het NIET moet; met één hand, op de logo drukken etc. Wat?! Maar goed, mensen moeten het zelf maar weten.

Van de officiële Model 3 handleiding:

[Afbeelding]
Hey da’s goed dat je die even linked.
Ik herinner mij echt dat het heel lang een best practice was om op het logo te drukken, blijkbaar is dat nu veranderd!
HyperBart schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Ik herinner mij echt dat het heel lang een best practice was om op het logo te drukken, blijkbaar is dat nu veranderd!
Ik ben bang dat dat aan jouw herinnering ligt. Hier de manual uit 2019 (zie blz 17)

• HyperBart
pdidi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik ben bang dat dat aan jouw herinnering ligt. Hier de manual uit 2019 (zie blz 17)
Model 3…

Bij de Model S was het op het logo (ter hoogte van, die lijn)
Ik weet het nog omdat er cases waren van kromgeduwde kleppen vanvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 12-06-2026 13:39 ]

HyperBart schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Model 3…

Bij de Model S was het op het logo (ter hoogte van, die lijn)
Ik weet het nog omdat er cases waren van kromgeduwde kleppen vanvoor.
Model S 2014 en 2019 toch echt hetzelfde (blz 11)

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Mana schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:24:
Sinds dat FSD in Nederland uitgerold is heb ik al geen update meer ontvangen. Ik zit (nog) op 2026.3.7 op mijn 2025 model Y (een van de laatste van het oude model). Is dit normaal? Er zijn al zoveel nieuwe software updates uitgerold zie ik namelijk.
Heb dezelfde Y. Ook sinds 3.7 geen updates meer. Wilde hier ook naar ervaringen vragen, maar zo waar zag ik zojuist dat 2016.17.5 klaar staat om te downloaden… Nu nog CarPlay. :) kennelijk zou dat nu zonder problemen makkelijk te implementeren zijn:

https://www.notateslaapp.com/news/4278/could-this-new-apple-feature-finally-bring-carplay-to-tesla

[ Voor 20% gewijzigd door Flatwhite op 12-06-2026 16:37 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:49
Mijn Tesla Y liet mij maandag staan met error “P0AA301” battery main contactor failure. Wat ik denk dat het hoofd relais van de batterij naar de rest van de auto is dat blijft hangen/ingebrand/kaput is. Staat nu 4 dagen bij Tesla en de enige communicatie is “we zijn de storing nog aan het onderzoeken”. Iemand hier ervaring mee en enig idee hoe lang het duurt? Dat ding zit bovenop de batterij wat volgens mij betekend koelwater aftappen, boutjes losschroeven, batterij er onderuit, koekeloeren naar het ding drie keer op slaan en dan of een battery swap, of een relais vervangen. De batterijen heb ik op voorraad in een hoek zien staan..

Iemand ervaring mee? Heb het idee dat sowieso de laatste tijd ze bezuinigd hebben op monteurs en service?

• gjcvro
Lochnes schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:39:
Mijn Tesla Y liet mij maandag staan met error “P0AA301” battery main contactor failure. Wat ik denk dat het hoofd relais van de batterij naar de rest van de auto is dat blijft hangen/ingebrand/kaput is. Staat nu 4 dagen bij Tesla en de enige communicatie is “we zijn de storing nog aan het onderzoeken”. Iemand hier ervaring mee en enig idee hoe lang het duurt? Dat ding zit bovenop de batterij wat volgens mij betekend koelwater aftappen, boutjes losschroeven, batterij er onderuit, koekeloeren naar het ding drie keer op slaan en dan of een battery swap, of een relais vervangen. De batterijen heb ik op voorraad in een hoek zien staan..

Iemand ervaring mee? Heb het idee dat sowieso de laatste tijd ze bezuinigd hebben op monteurs en service?
Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar iedereen wil consultant of gewoon rijk worden, het aantal mensen dat echt met de handen wil werken is schaars. En dan moet je nog eens de betere hebben voor dit.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-07 07:16
pdidi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:55:
[...]

@Boy1308 Benieuwd of je op tijd was. Autopilot is nu ook R.I.P. in België
Helaas pindakaas :'(

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 14:39
Ervaard iemand anders ook een soort lage resonantie brom op klinkerwegen. Ik heb een MY 02-2025 non-juniper en als ik o.a. in mijn straat met klinkers 30 rij is dit te horen en het is best intens. Ook bijvoorbeeld op ruwer betonwegen. Eigenlijk al sinds het begin dat ik hem heb.

• Thodekroo
HyperBart schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Ik druk altijd met 2 duimen op het breedste stuk van het logo, maar dat komt meer omdat ik die 2 vette handen niet op die diamond black lak wil hebben zitten _/-\o_

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:18
Mana schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:24:
De eerste volgende software versie in dezelfde branch is pas een week ofzo gereleased (2026.17.5) - is hier geloof ik al meermaals voorbij gekomen (anders op het fsd ervaringen topic).

Mijn M3H van 2025 heeft deze net vanavond aangeboden gekregen.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:41
MWDKing schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:40:
Ervaard iemand anders ook een soort lage resonantie brom op klinkerwegen. Ik heb een MY 02-2025 non-juniper en als ik o.a. in mijn straat met klinkers 30 rij is dit te horen en het is best intens. Ook bijvoorbeeld op ruwer betonwegen. Eigenlijk al sinds het begin dat ik hem heb.
Hier in Amstelveen zijn meerdere klinkerwegen zonder bijgeluiden.
Er is echter 1 parkeerterrein (Bankrashof) waar er inderdaad een raar bijgeluid is, bijna alsof je met lekke banden rijdt.
Zal het reliëf op de klinkers zijn denk ik. En zal voor andere auto's net zo zijn.

Heb je het geluid op elke klinkerweg?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:26
MWDKing schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:40:
De zwarte bumpers van kofferklep achter verstellen hielp hier een beetje. Zijn filmpjes voor te vinden.

Mijn vrouw is er veel gevoeliger voor dan ikzelf (mijn gehoor is mogelijks iets minder).

• Beekforel
  • Laatst online: 19:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:20:?
  1. Ergens onderweg, rijdende op EAP, gaf de auto zelf richting aan. :o Er was niet echt een reden voor. Wel wat onduidelijke situatie waar de snelweg splitst maar ik reed al op de goede baan. Hij probeerde ook geen stuurmanoeuvre verder. Iemand dit ook ervaren?
Gister gewoon weer. Op een recht stuk snelweg waar werkzaamheden waren. Ik reeds rechts, was vrij rustig verder. Reed ~90 km/h denk ik. Een andere auto is bezig mij in te halen en de Tesla geeft ineens richting aan naar links. 8)7

Die ander schrok natuurlijk. Gebeurde verder niks gelukkig.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:22
Hatss gisteravond mn nieuwe Tesla MY LR RWD besteld -wordt mn 3e!

Wel een hele mooie deal die ik echt niet kon laten liggen met 0.99% financiering op huurkoop en 5000eu extra bovenop de inruil. Ik hou hetzelfde maandbedrag plus een beetje bijbetaling tov mn huidige MY RWD 23. Leuke Q2 closing deal denk ik?

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 13-06-2026 07:47 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:17
r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:32:

Wel een hele mooie deal die ik echt niet kon laten liggen met 0.99% financiering op huurkoop en 5000 inruil. Ik hou hetzelfde maandbedrag plus een beetje bijbetaling tov mn huidige MY RWD 23. Leuke Q2 closing deal denk ik?
Dus toch de 5000 inruilbonus icm met de 0,99 financiering?

• r0bb
karel_G_1981 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:42:
[...]

Dus toch de 5000 inruilbonus icm met de 0,99 financiering?
Moet zeggen dat ik hier niet meer zo actief meelees, dus geen idee wat anderen hebben ervaren maar hier lijkt het wel op ja. Enkel de LR RWD had trouwens de 0.99% financiering, de AWD had gewoon 7.69% oid. Behoorlijk verschil in maandlasten.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Twee gekke dingen:
Ik rijd een M3 '19.
De aanbevolen bandenspanning is dan ook 2,9 als je banden koud zijn. Dus hij piept met een reden, overigens slijten je banden met een lagere bandenspanning ook sneller net zoals met je fietsbanden. Als je hem tot 2,9 oppompt of zelfs iets hoger (rijdt zelf altijd op 3,1 maar dat is eigen preferentie) zal je er totaal geen last meer van hebben.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:44:
[...]

Moet zeggen dat ik hier niet meer zo actief meelees, dus geen idee wat anderen hebben ervaren maar hier lijkt het wel op ja. Enkel de LR RWD had trouwens de 0.99% financiering, de AWD had gewoon 7.69% oid. Behoorlijk verschil in maandlasten.
Vorig kwartaal was dit niet mogelijk om te combineren, als dat nu wel kan is het echt een goede deal! Zou het wel even checken bij Tesla voor de zekerheid en kijken wat op je order staat.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:19

Wel een hele mooie deal die ik echt niet kon laten liggen met 0.99% financiering op huurkoop en 5000eu extra bovenop de inruil. Ik hou hetzelfde maandbedrag plus een beetje bijbetaling tov mn huidige MY RWD 23. Leuke Q2 closing deal denk ik?
Ik zou dit even goed checken als ik jou was. Het is óf inruilbonus bij contante betaling óf 0,99% bij financiering. Daarnaast betreft de inruilbonus bij de MY €3000.

€5000 bonus is bij aanschaf van een Model 3.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• r0bb
Barse87 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Ik zou dit even goed checken als ik jou was. Het is óf inruilbonus bij contante betaling óf 0,99% bij financiering. Daarnaast betreft de inruilbonus bij de MY €3000.

€5000 bonus is bij aanschaf van een Model 3.
Dus ook voor huurkoop via Findio lijkt mij? Anders jammer maar geen heel groot probleem, vooral blij met de 0.99%.

Ik probeer de klantenservice te bereiken maar dit is wel een zoektocht zeg haha. Iemand een Sales telefoonnummer toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UBcypEDwXFHGmDRQVJAszPTIfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmrjauRcMmJZAR7osRnjsnCx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 13-06-2026 09:44 ]

• Richh
r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Dus ook voor huurkoop via Findio lijkt mij? Anders jammer maar geen heel groot probleem, vooral blij met de 0.99%.

Ik probeer de klantenservice te bereiken maar dit is wel een zoektocht zeg haha. Iemand een Sales telefoonnummer toevallig?

[Afbeelding]
"Contant betaald" is geen huurkoop :)

• r0bb
Richh schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:47:
[...]

"Contant betaald" is geen huurkoop :)
"En voor bestellingen die door derden worden gefinancierd".

• fretnn
  • Registratie: September 2010
Is teslamate bij nog mensen gestopt met werken ? Gisteren in de late namiddag was de laatste connectie. Ongeveer rond het tijdstip dat de eerste mensen hier in BE de FSD update kregen.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:19
r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Als jij de huurkoop optie hebt genomen dan valt dit onder Tesla Lending. Dat de lening in dit geval wordt verzorgd door Findio, maakt niet dat dit wordt gezien als een financiering door een derde.

De korting op de rente wordt namelijk door Tesla aan Findio betaald.

Wat ze met een financiering door een derde bedoelen is dat jij helemaal los van Tesla een financiering aanvraagd bij een bank…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Richh
r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Zie hierboven ^

Als je de online calculator bekijkt is het iig nog steeds of/of.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 13-06-2026 09:57 ]

• r0bb
Bedankt voor de verduidelijkingen.

Zoals gezegd vooral erg blij met de 0.99% en de mooie upgrade.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
fretnn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:51:
Is teslamate bij nog mensen gestopt met werken ? Gisteren in de late namiddag was de laatste connectie. Ongeveer rond het tijdstip dat de eerste mensen hier in BE de FSD update kregen.
Inderdaad, lijkt gestopt gisteren rond 19u.
Ik draai Teslamate lokaal maar ook via myteslamate.com, bij beide zie ik hetzelfde.
(nou ja, ongeveer dan, ik zag dat er een update voor Teslamate was dus heb lokaal geupgrade, nu werkt het gewoon helemaal niet meer :| )

[edit]
Gekend probleem blijkbaar:
https://github.com/teslamate-org/teslamate/issues/5384

[edit2]
@fretnn : het probleem is opgelost, er is een docker update beschikbaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door Fire69 op 13-06-2026 16:06 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

Heb ook (privé) een Y uit 2023 LR, twijfel over de 3 rwd LR, inderdaad die 5k korting tov een Y is giga.

Maar twijfel ook ivm nieuwe hardware die eraan zit te komen en mijn Y staat net 26k op de klok.

Edit zie de Y LR maar 3k inruil korting

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 13-06-2026 14:16 ]

Pagina: 1 ... 258 ... 266 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: