• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17
Kashika schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:39:
[...]

Ik heb ook een 2019 LR, met 208K KM. BH is 84% volgens de eigen test van Tesla.
Snap je zorgen heel goed, heb ik zelf ook gehad. Zodra je uit de garantie bent en er eigenlijk niks gebeurd dan zakt dat wel. Het kan altijd gebeuren, net als met een benzinemotor dat de boel de geest geeft.
Statistisch gezien komt het relatief weinig voor bij electrische auto's vooralsnog. Sterker nog, de boel schijnt een stuk betrouwbaarder te zijn en langer mee te gaan dan oorspronkelijk gedacht werd.

Die 2019 Model 3 rijdt ook super nog. Ik dacht ook aan vervangen als de garantie voorbij is, puur vanwege die zorgen. Maar het is ook zonder garantie een fijne auto ;)
Ik heb mijn blauwe LR ook gekocht op de perfecte (prijs)dip in januari 2025 Ondertussen al +40.000km mee gereden. Hiervoor een Bmw 330i uit 2008.

Die reed wel 1/10. Dus bij een benzineprijs van €2,20 al best wat bespaard.

Ik heb bij een volle accu nog 426km range en kwa "km en procenten" na een rit ongeveer op 84-87% uitgekomen. Best netjes zeker omdat ik hem toen heb gekocht met een SOH van 88% 2 jaar geleden.

Maar ik hoopte eigenlijk dat je bij een extern bedrijf onbalans in de cellen kunt meten. En als het dan zo is, je ook automatisch aanspraak komt maken op die garantie.

Maar vooral het laatste zal dan niet het geval zijn en als ik het dan laat meten, dan heb ik alleen maar onrust gekocht. 😅

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
DJustin schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb mijn blauwe LR ook gekocht op de perfecte (prijs)dip in januari 2025 Ondertussen al +40.000km mee gereden. Hiervoor een Bmw 330i uit 2008.

Die reed wel 1/10. Dus bij een benzineprijs van €2,20 al best wat bespaard.

Ik heb bij een volle accu nog 426km range en kwa "km en procenten" na een rit ongeveer op 84-87% uitgekomen. Best netjes zeker omdat ik hem toen heb gekocht met een SOH van 88% 2 jaar geleden.

Maar ik hoopte eigenlijk dat je bij een extern bedrijf onbalans in de cellen kunt meten. En als het dan zo is, je ook automatisch aanspraak komt maken op die garantie.

Maar vooral het laatste zal dan niet het geval zijn en als ik het dan laat meten, dan heb ik alleen maar onrust gekocht. 😅
Ik kan met scan my Tesla app (wel uitlees apparatuur nodig) het bms uitlezen. Helaas woon je te ver om dit bij jou te doen. Testen van aviloo die sommige dealers ook uitvoeren testen ook op cell onbalans. Onder de 10 mV is uitstekend. Echter zover ik weet testen die niet op CAC onbalans wat echt iets zegt over de degradatie.

Zoals eerder vermeld heeft mijn pack een te hoge cell onbalans en de conclusie van maanden er naar kijken berekend Tesla de rated range op je hoofdscherm op basis van de slechtste cell. Mijn rated range (2019 lr) sprong van 380 naar 430 en alles er tussen in. Bij 380km had ik een cell onbalans van 180mV en 430km 15mV. Als je met enige regelmaat naar 100 laad en de rated range is nog in lijn met andere autos dan zou ik me weinig zorgen maken.

Toen ik ging klagen bij Tesla met die cell onbalans kreeg ik oa de instructie om naar 100 te laden. Ik vrees inderdaad dat ze moeilijk gaan doen als er geen errors zijn.
Pagina: 1 ... 302 303 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: