• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:47
Ophanging van de nieuwe Y standard is niet hetzelfde als bij de oude. Check video van TeslaBjorn hierin beweert die ook dat de standaard beter op de weg ligt en beter geïsoleerd is. Dat het niet zo is zal je alleen van een pre juniper eigenaar horen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

RvV

Het zal best zo zijn dat bepaalde delen beter geisoleerd zijn, dat trekt niemand in twijfel. Maar ik denk dat het eerder komt doordat ik wel 100x op internet heb gelezen dat de oude Y tussen 2023 en 2025, te vergelijken is met de nieuwe Juniper Y standard.

Dit soort teksten:

The Tesla Model Y Standard (refreshed Juniper generation) features a conventional passive suspension setup with a fixed damping curve that feels quite similar and similarly firm to the pre-refresh older Model Y

---

While higher-end Juniper trims (like the Long Range or Premium with frequency-dependent dampers) received a massive, cloud-like upgrade over pre-Juniper models, the base Standard trim retains a much stiffer setup. Real-world tests and owner feedback indicate that the Standard Juniper suspension absorbs low-speed bumps similarly to older models, but can still feel firm and occasionally harsh on rough roads

Heb je ergens een linkje van Bjorn? Want ik ben benieuwd waarom hij dat dan denkt en hoe betrouwbaar die vergelijking is tot de eerdere modellen die hij in het verleden heeft gereden. Zelfde merk banden, druk, temperaturen, en met gebruik van acceleratiesensoren bijvoorbeeld. Enhauto had volgens mij laatst nog een filmpje met een vergelijking tussen een nieuwe Juniper Standard en Permium wat betreft de vering.

Y'24

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:47
RvV schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:19:
Het zal best zo zijn dat bepaalde delen beter geisoleerd zijn, dat trekt niemand in twijfel. Maar ik denk dat het eerder komt doordat ik wel 100x op internet heb gelezen dat de oude Y tussen 2023 en 2025, te vergelijken is met de nieuwe Juniper Y standard.

Dit soort teksten:

The Tesla Model Y Standard (refreshed Juniper generation) features a conventional passive suspension setup with a fixed damping curve that feels quite similar and similarly firm to the pre-refresh older Model Y

---

While higher-end Juniper trims (like the Long Range or Premium with frequency-dependent dampers) received a massive, cloud-like upgrade over pre-Juniper models, the base Standard trim retains a much stiffer setup. Real-world tests and owner feedback indicate that the Standard Juniper suspension absorbs low-speed bumps similarly to older models, but can still feel firm and occasionally harsh on rough roads

Heb je ergens een linkje van Bjorn? Want ik ben benieuwd waarom hij dat dan denkt en hoe betrouwbaar die vergelijking is tot de eerdere modellen die hij in het verleden heeft gereden. Zelfde merk banden, druk, temperaturen, en met gebruik van acceleratiesensoren bijvoorbeeld. Enhauto had volgens mij laatst nog een filmpje met een vergelijking tussen een nieuwe Juniper Standard en Permium wat betreft de vering.
Kijk vanaf minuut 05:28

YouTube: Tesla Model Y Standard range test

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:23
RvV schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:19:

Dit soort teksten:

---

Technisch qua techniek zijn de oude Y en de standard inderdaad hetzelfde. Alleen ze hebben wel wat gesleuteld aan demping, en misschien ook wel ander soort veren. Hierdoor ervaart men een iets ander soort wegligging dan de oude Y.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

RvV

Rond de 5:30 zegt hij in het filmpje:

I mean, how is this compared to the old Model Y?
The Model Y was being known for being quite harsh.
This is way better. I feel like it's more comfortable.

Dat is het enige wat over de suspension gaat. De minuten daarna hoor ik er niets meer over, al heb ik niet het gehele filmpje uitgekeken. Je weet dus niet of hij het hier over de old, pre-2023 model Y heeft of niet. Daarvan is algemeen bekend dat hij flink harder is. En zo kunnen er meerdere factoren zijn waardoor het softer voelt, zoals de 18" wielen etc..

Gesleuteld aan de demping en misschien ook wel andere veren? Zou kunnen. Het zou wel interessant zijn om die huidige Standard dempers onder een oude Y te zetten en dan te meten wat het doet.

Ik had hier graag de oude Y's in gezien om te vergelijken: YouTube: Tesla Model Y Premium vs Standard: The Ride Quality Difference Explained

Y'24

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:52
Bjørn vergelijkt het met 'the old model Y'. Welke dat is staat er niet bij. Wat ik me herinner: de oude Y was hard en onconfortabel. Eind 2022 is het onderstel comfortabeler gemaakt en is dubbel glas toegepast. De Juniper heeft volgens reviewers meer verfijning in de rij eigenschappen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: